Näytä tavallinen näkymä : 29" kiekot ja vanteet - kokemuksia ja kysymyksiä

Sivut :
1
[
2]
3
4
5
6
7
8

Pyörin ite kesän aikana ajokamoineen samoissa painolukemassa ja Arch EX kehä tuntuu kyllä ihan perus xc/trail- ajoa kestävän hyvin. Mulla koko setti siis DT-Swiss 350 + Arch EX + Supercomp ja tosiaan vaikka tuo Pro 2 Evo on kyllä ihan hyvä napa sekin niin DT:n 350 + 36- hampainen vapaaratas upgrade on kyllä mun mielestä selkeästi parempi eikä hintaa tule kokonaisuudessaan lisää kuin ehkä 60 euroa.
Et sattumoisin ole punninnut tuota settiä? Tietäisi vähän minkä verran paketti painaa. Eastonin Havenit saisi järkevään hintaan, mutta niiden laadusta tuntuu olevan aika lailla eriäviä mielipiteitä.
Mikä seuraavista kehiksi uusille kiekoille tubeless-käyttöön: Pacenti tl28 (http://twentynineinches.com/2011/10/13/pacenti-announces-tl28-29er-tubeless-rim/) vai Arch EX Vai Flow EX? (oletus että EX parermpi kuin vanha malli)
Ongelma  on toistuva burppailu ihan liian kevyissä tilanteissa. Nykyiset kehät  FRM XMD388 (Crest kopio) 19mm sisäleveydellä. Renkaina olen käyttänyt  sekä Saguaroa että Ardentia 2.25 leveänä n 2. bar paineilla.
Tuntuu  että ainakin leveyttä pitää saada lisää vanteeseen, mutta kuinka  paljon? Kuinka oleellista Stanin kehien tubeless-toimivuudessa on se  BST-teknologia, lähinnä se kapea ura johon renkaan reunanauha asettuu?  Entä indikoiko "liian" helppo renkaan kehälle saanti burppausherkkyyttä?  En tarkoita vanteelle nousemista, siinä lienee päinvastoin.   
Pacentissa  painoa 440g ja sisäleveyttä 23mm, eli mutta reunanauhaura lienee  leveämpi kuin Stanilla. Mitä tuumaatte ko. kehästä? Uskoisin, että kestävyydeltään riittäisi  minulle, mikäli pitää litkut sisällään. 
Ajoni ei ole niin  rankkaa että tarvitsisin kestävyydeltään Flown-tasoista kehää. Ehkä  pikemminkin osaamatonta, jonka takia tulee sivuttaisvääntöjä renkaisiin  ja burppauksia.
Kiitos taas.
sakuvaan
07.12.2012, 17.06
Omalta osalta ääni Flow EX puolelle koska ne on suht järkevän hintaiset, jäykät, eikä liian painavat ja niitä saa suomesta hädän sattuessa. :)
Ja mitä paskempi kuski sitä kestävämpää kamojen pitää olla, imo. :)
En menisi varmana vannomaan että Flow EX olisi parempi kuin Flow jos kerran burppailu on ongelma.
EXssähän on perus Flowhun verrattuna ulkomittaa milli lisää mutta sisämittaa on levitetty kolmella. Ja sehän kielii suoraan siihen että vanteen reunojen kanssa on lintsattu. Itselleni tein viime talvena Flow kiekot joiden kanssa ajelen nykyään alle baarin paineilla 26*2.4 renkailla 85 kilon elopainolla ja komeasti on menneenä kesänä noussut tekniset kivikkoiset mäet. Vanhojen Mavic 819 kehien kanssa burppailuriski oli kohdallani todellinen alle kahden baarin paineilla. Kesällähän tuli tämä EX vanne mikä minuakin poltteli kovasti kunnes kauden viimeisessä pivot-kupissa kuulustelin pyöräilijää jonka pyörässä oli alla Flow EXt. Mies oli sitä mieltä että ihan hyvä vanne, mutta painetta pitää olla riittävästi että pysyy rengas tiiviisti päällä. Kovasti pyöritteli päätä kun puhuin omista paineistani. Kommentti hillitsi tehokkaasti omia mielihaluja rakentaa seuraavat kiekot EX kehille. Ajokokemusta Flow EXstä minulla ei kuitenkaan ole joten vertailukohta puuttuu.
Sen olen kyllä todennut että leveä vanne sinänsä auttaa burppailuongelmiin. Rengas pysyy tukevammin vanteella eikä taivu niin herkästi sivuun kun tukipinta on leveämpi.
Flow
http://www.notubes.com/Assets/flow-rim-iron2.jpg
Flow EX
http://www.notubes.com/Assets/Flow_EX.jpg
sakuvaan
07.12.2012, 20.48
Nojaa.. spessultahan tuli ulos avo hiilarikiekot missä ei ole vanteen reunassa huulta ollenkaan, veikkaampa että vaikka tuo ura on matalampi, rengas itseasiassa istuu paremmin koska reunanauhalla on enemmän tilaa asettua uraan.
kolistelija
07.12.2012, 20.54
Nojaa.. spessultahan tuli ulos avo hiilarikiekot missä ei ole vanteen reunassa huulta ollenkaan, veikkaampa että vaikka tuo ura on matalampi, rengas itseasiassa istuu paremmin koska reunanauhalla on enemmän tilaa asettua uraan.
Näin muistan kuulleeni että siksi esimerkiksi Shimanon kiekoissa on niin olematon mutta teräväreunainen huuli. Se tarraa paremmin kiinni. Toki niissä on myös se olka joka auttaa.
... veikkaampa että vaikka tuo ura on matalampi, rengas itseasiassa istuu paremmin koska reunanauhalla on enemmän tilaa asettua uraan.
Määpäs taas veikkaan et istuvuus riippuu kumin reunan muotoilusta. EX:lle istuu normikumi kenties paremmin, mut UST/TLR/vast kumin kantti 
istuu vanhemmassa versiossa paremmin. Mut ei niissäkään niin hyvin kun "oikeessa" UST-kehässä. Lerpat vaijerireunaiset reehoo-kumit on kans
semmottia joita en ekana lähtis EX:llä kokeileen.
Kevyt ja leveä Pacenti ei näköjään saa aikaan pöhinää täällä. 440g olis kyllä hyvä paino kehälle. Eipä ilmeisesti ole helppoa vastausta siihen, mikä tekee burppailemattoman litkukiekon. Kehän leveys, kehän reunan muoto vai renkaan reunan muoto. Varmaan kaikki vaikuttaa mutta tiedä sitten millä painoarvoilla mikäkin. WTB ilmeisesti yrittää päteä nimenomaan vanteen ja renkaiden yhteensopivuudella.
simojoki
13.12.2012, 14.30
Kevyt ja leveä Pacenti ei näköjään saa aikaan pöhinää täällä. 440g olis kyllä hyvä paino kehälle.
Aika lähelle sen verranhan se TL28 taitaa painaa. Asiallisen oloiset kehät, josko nuo kohtapuoleen sais talutettua tuvan lattialta poluille asti.
Aika lähelle sen verranhan se TL28 taitaa painaa. Asiallisen oloiset kehät, josko nuo kohtapuoleen sais talutettua tuvan lattialta poluille asti.
Oliko asiallisesti kasattu toi sun Superstarin setti? Vien kyllä paikalliseen tarkistettavaksi jos noihin päädyn.
simojoki
31.12.2012, 15.53
Ihan. Suorathan noi oli, mut näppituntuma kerto että kannatti käydä mittarin kans kiekot läpi ennen ajelua.
Kiovan Dynamo
31.12.2012, 16.56
Ihan. Suorathan noi oli, mut näppituntuma kerto että kannatti käydä mittarin kans kiekot läpi ennen ajelua.
Tuohon mittailuun osallistuneena voin kyllä suositella tarkistamaan ko. putiikin kiekot ennen käyttöä. Tämä kyllä koskee samalla tavalla likimain kaikkia nettiputiikkeja, minkä jäljiltä olen päässyt kiekkoja käpistelemään.
Moit
Nyt tarttis kokeneimmilta arvon veljiltä tai siskoilta neuvoa vannehankinnassa.
Olen syksystä rakennellut uutta täysjoustoa ja vain vanteita enää vailla.
Rungon myyjä(kuten joku tälläkin sivulla) suositteli merkkinä AMERICAN CLASSICIA ja pitkän pohdinnan jälkeen taidan kallistua moiseen merkkiin.
Tarkoitus olisi ajaa kesällä 3-5kpl maraton kisaa moisilla.
1.http://amclassic.com/en/products/mtbwheels/mtb-race-29.php
+Paino 1419g
-mutta kestääkö vai saako olla kokokesän pinnoja kiristämässä?
-100 ecua arvokkaampi
-ei tietääkseni saa Kotomaasta
2.http://amclassic.com/en/products/mtbwheels/mtb29disc.php (http://amclassic.com/en/products/mtbwheels/mtb29disc.php)
+Kestävämpi?
-1600g silti tosi kevyet
Kiitti vastauksesta
R2bike tai superlight-bikeparts suurin piirtein samoissa hinnoissa.
Olisiko joku muu paikka mielessä?
Onko täällä kellään kokemusta Fun Worksin navoista? 
Action Sportista nämä (http://www.actionsports.de/de/Laufraeder/Laufrad-Specials/Fun-Works-N-Light-Evo-Pacenti-TL28-Aerolite-disc-1530g-Laufradsatz-29er::51883.html?XTCsid=a033a6851dc800775542a653bc 10c5fb) olisi kiinnostuksen kohteena. Entä muita suositeltavia vaihtoehtoja Pacenti TL28 kehillä, sekalaiseen ajoon ilman suurempa ryskämistä noin 80kg kuskille?
Onko täällä kellään kokemusta Fun Worksin navoista? 
Action Sportista nämä (http://www.actionsports.de/de/Laufraeder/Laufrad-Specials/Fun-Works-N-Light-Evo-Pacenti-TL28-Aerolite-disc-1530g-Laufradsatz-29er::51883.html?XTCsid=a033a6851dc800775542a653bc 10c5fb) olisi kiinnostuksen kohteena. Entä muita suositeltavia vaihtoehtoja Pacenti TL28 kehillä, sekalaiseen ajoon ilman suurempa ryskämistä noin 80kg kuskille?
Tarkista myös täältä: http://superstar.tibolts.co.uk/product_info.php?cPath=40&products_id=657.
Itselle tuli juuri tuolta Pacenti 29" TL28:t. Vaikuttavat ihan asiallisilta.
Tarkista myös täältä: http://superstar.tibolts.co.uk/product_info.php?cPath=40&products_id=657.
Itselle tuli juuri tuolta Pacenti 29" TL28:t. Vaikuttavat ihan asiallisilta.
Noita katsellut kanssa. Mitäs nuo painaa? Unohtu mainita, että painoluokka jota haen on noin 1500-1600g.
Noita katsellut kanssa. Mitäs nuo painaa? Unohtu mainita, että painoluokka jota haen on noin 1500-1600g.
En ole punninnut. Taitaa silti vähän mennä yli tuon sinun asettaman tavoitepainon, vaikka eivät miltään ankkureilta käsissä tunnukaan.
Samoja renkaita vähän itsekkin miettinyt, tuota ykkösvaihtoehtoa. Näkyy itseasiassa olevan että kun kolmet tilais kerralla niin sais jo ihan kohtalaisen alennuksen?! 
Kiitti vastauksesta
R2bike tai superlight-bikeparts suurin piirtein samoissa hinnoissa.
Olisiko joku muu paikka mielessä?
simojoki
07.01.2013, 00.57
En ole punninnut. Taitaa silti vähän mennä yli tuon sinun asettaman tavoitepainon, vaikka eivät miltään ankkureilta käsissä tunnukaan.
vähän rohkea 1800g, mut kannattaa tosiaan tarkistuttaa pinnojen kireydet ennen kovempaa rankasua, omissa oli ainakin kireyksissä aika paljon heittoa. (mulla edessä 15mm ja takana 10mm läpipultti adapterit)
vähän rohkea 1800g, mut kannattaa tosiaan tarkistuttaa pinnojen kireydet ennen kovempaa rankasua, omissa oli ainakin kireyksissä aika paljon heittoa. (mulla edessä 15mm ja takana 10mm läpipultti adapterit)
Mulla myös sama adapterisetti, mutta kiekkojen ympärille tuleva runko seilaa vielä jossain maailman merillä matkalla Taiwanista Walesiin ja sitten vasta Suomeen.
Mulla on myös ollut toinen Superstarin 29-kiekkosetti (Trizoid Superleggera-navat ja Crest-kehät) käytössä viime keväästä lähtien. Niistä en ole sen enempää tarkastuttanut pinnojen kireyttä ja hyvin ovat toistaiseksi pelittäneet. Tuli niiden kanssa ajettua mm. Tahko. Nyt setti on ollut käytössä täysjäykässä hiilarivirityksessä, jonka kanssa tuli koluttua syksyllä Turun kivisiä ja juurakkoisia maastoja ilman ongelmia.
twentyniner
09.01.2013, 16.38
Nyt kun itse sain pienen kyttäyksen jälkeen tilattua Pro2 EVO+ Flow setin 276£ hintaan toimitettuna, pitää muille halukkaille myös vinkata. Winstaleybikes myy tuohon hintaan, viime talvena ostin vastaavan Cresteillä, joten uskalsi tilata uudemman kerran. Kyseessä ainakin viimeksi oli Hopen Hoops "tehdaskiekot".  Mukaan tulee varapinnoja ja tarroja.
ja juuri tuli postia, kiekot matkalla suomeen...ja heti noin tunti edellisen viestin perään , "unohda edellinen viestimme, tilaamasi kiekot eivät ole juuri nyt varastossa, toimitusaika hakusessa. Ilmoittelemme toimitusaikataulusta myöhemmin.
Hienoa toimintaa, kyttäsin kyseisiä kiekkoja pitkään hinnan takia, eilen illalla InStock ja tilaus onnistuneesti sisään ja tässä ollaan. Pitää katsoa ovatko veloittaneet tiliä...341€ veloitettu, kun vielä tavaran saisi tännepäin :)
Nyt kun itse sain pienen kyttäyksen jälkeen tilattua Pro2 EVO+ Flow setin 276£ hintaan toimitettuna, pitää muille halukkaille myös vinkata. Winstaleybikes myy tuohon hintaan, viime talvena ostin vastaavan Cresteillä, joten uskalsi tilata uudemman kerran. Kyseessä ainakin viimeksi oli Hopen Hoops "tehdaskiekot".  Mukaan tulee varapinnoja ja tarroja.
ja juuri tuli postia, kiekot matkalla suomeen.
Onkos tuo halvin paikka tilata Pro2 Evo + Crest 29er kiekot? Sori jos on jo jossain täällä kysytty.
twentyniner
09.01.2013, 20.39
Katso edellisen viestini jatko...
Kokeilin keittiövaa'alla puntaroida 29" Crest / DT240 / CX-ray -kiekot. Kiekoissa Stanin keltainen teippi ja venttiilit. Etukiekko 692g (Lefty) ja takakiekko 812g (9mm päätyholkit, ilman pikalinkkua), yhteensä 1504g.
Katso edellisen viestini jatko...
En nyt oikein ymmärtänyt. Kysyin siis niistä Cresteistä mitä olit ilmeisesti aikaisemmin tilannut? Että lieneeköhän tuo sillekin setille halvin paikka tilata vai miten häh?
mhelander
10.01.2013, 00.52
Tuo superstar wheelsetti jossa TL28 optiot vaikuttaa mielenkiintoiselta. Heitin kyssäriä kauppaan josko niiltä sais wheelsetin jossa on 26" etunen ja 29er takanen. Josko kesäksi laittas möykkäriin... sais samalla litku kelposet vanteet.
Onkos tuo halvin paikka tilata Pro2 Evo + Crest 29er kiekot? ...
Olen hieman seuraillut... Wigglellä on välillä hyvä tarjous (+ mahdolliset "omat" aleprosentit) ja nyt noita myy CRC:kin. Tulee kummastakin ilman postikuluja.
N. 400€ setti tulis noista. Joku lähipäivä CRC:llä oli noista HopeHoopseista 33% ale ja olisi ollut hyvä diili. Tänään näyttää olevan vain 10-11% :)
twentyniner
10.01.2013, 11.18
En nyt oikein ymmärtänyt. Kysyin siis niistä Cresteistä mitä olit ilmeisesti aikaisemmin tilannut? Että lieneeköhän tuo sillekin setille halvin paikka tilata vai miten häh?

Hieman epäselvästi ilmaisin asiani, tsori... Halvin paikka mistä olen henkilökohtaisesti tilannut. Edellinen viestini lähinnä oli avautuminen siitä, kun tilaus vaiheessa in stock kama onkin siitten ihan jotain muuta.
Allrighty, kiitoksia twentyninerille ja JackOjalle vinkeistä. Seuraillaan noita putiikkeja ja katsellaan jos kiekkojen hankinta tulee ajankohtaiseksi.
ja juuri tuli postia, kiekot matkalla suomeen...ja heti noin tunti edellisen viestin perään , "unohda edellinen viestimme, tilaamasi kiekot eivät ole juuri nyt varastossa, toimitusaika hakusessa. Ilmoittelemme toimitusaikataulusta myöhemmin.
Hienoa toimintaa, kyttäsin kyseisiä kiekkoja pitkään hinnan takia, eilen illalla InStock ja tilaus onnistuneesti sisään ja tässä ollaan. Pitää katsoa ovatko veloittaneet tiliä...341€ veloitettu, kun vielä tavaran saisi tännepäin :)
Onko tilauksesi edennyt? Miltä näyttää tilaus my account sivulla? Itse pistin Crest setin tulemaan suora veto pinnoilla hintaan 303.7£. Etu kiekko oli saatavilla ja tilauksen jälkeen ei ollut varastossa, tosin saatto saldo vähentyä minun tilauksesta. My account näkyy, että on keräilty toimitustavarten, mutta ei tilausvahvistus sähköpostin lisäksi tullut vielä muuta mailia tosin pari päivää vasta tilauksesta. 
Ei vaan jaksas tyhjää venailla, kun Sun ringlen orkkis kiekkojen vapaaratas antautu ja kiekko matkalla Bike-discounttiin takuu vaihtoon ja arviotu kesto 3 viikkoa.
twentyniner
14.01.2013, 20.48
Onko tilauksesi edennyt? Miltä näyttää tilaus my account sivulla? Itse pistin Crest setin tulemaan suora veto pinnoilla hintaan 303.7£. Etu kiekko oli saatavilla ja tilauksen jälkeen ei ollut varastossa, tosin saatto saldo vähentyä minun tilauksesta. My account näkyy, että on keräilty toimitustavarten, mutta ei tilausvahvistus sähköpostin lisäksi tullut vielä muuta mailia tosin pari päivää vasta tilauksesta. 
Ei vaan jaksas tyhjää venailla, kun Sun ringlen orkkis kiekkojen vapaaratas antautu ja kiekko matkalla Bike-discounttiin takuu vaihtoon ja arviotu kesto 3 viikkoa.
Tilaus lähti tulemaan 2vrk tuosta kirjoituksestani, en ole jaksanut träkätä tilaustani. Jos alkaa viipymään, katsellaan sitten missä menee :)
Yhen kiekkosetin oon superstarista ostanu. Pinnojen kireydet oli aivan mitä sattui. Osaa ei ollut edes kiristetty. Halvalla sain, mutta pskan möivät. Kannattaa tarkastaa mitä sieltä postitse siis tulee.
 Sori jos on tullu aiemminkin mainittua.
Tilaus lähti tulemaan 2vrk tuosta kirjoituksestani, en ole jaksanut träkätä tilaustani. Jos alkaa viipymään, katsellaan sitten missä menee :)
OK. Täytyy toivoa yhtä pikaista toimitusta, ettei tule pitkää taukoa talvi mönkimiseen. 
Hokasin, että Tuo 303.7£ sisälsi 11.7£ hintasen Stanin teippirullan, jos joku ihmettelee. En ollut ihan varma, että onko näissä Hope hoopseissa teipit valmiina, kun toisen kiekon tiedoissa luki, että on vanne nauhat ja toisessa ei.
mhelander
17.01.2013, 00.57
Tuo superstar wheelsetti jossa TL28 optiot vaikuttaa mielenkiintoiselta. Heitin kyssäriä kauppaan josko niiltä sais wheelsetin jossa on 26" etunen ja 29er takanen. Josko kesäksi laittas möykkäriin... sais samalla litku kelposet vanteet.
Ja nyt jo tänään vastasivat. Sekasetin tekeminen onnistuu, eivät siis ole mitään jostakin tulevia valmiita settejä. Nyt vaan odottelemaan että saa budjetin kasaan...
twentyniner
18.01.2013, 18.00
Ja koomailu jatkuu...tänään saapui eteen 29" Flow ja taakse 26" Flow Ex. Laitoin S.postia, katsotaan miten hoitavat vaihdon.
ja edittiä  perään: Nopeasti vastailivat sähköpostiin ja sovimme virheellisen tuotteen noudosta ensiviikolle. Väistivät hienovaraisesti, kun kyselin oikean tuotteen toimituksesta. Tarina jatkuu...
mhelander
18.01.2013, 21.54
Ja nyt jo tänään vastasivat. Sekasetin tekeminen onnistuu, eivät siis ole mitään jostakin tulevia valmiita settejä. Nyt vaan odottelemaan että saa budjetin kasaan...
Tiedä budjetista mutta alko kiinnostaan myös nuo muutkin vaihtoehdot... 711/712 navat vaikutti edullisilta ja keveiltä mutta lopulta eBay-tilasin WTB LaserDisc Lite 32H parin.
Nyt sitä budjettia sitten pohditaan että josko MetaPhysic:iin tilais eteen DT-Swiss R520 32H vanteen ja läjäis uuden etunavan sille, ja nappais nykyisestään 28H WTB-navan möykkärin vanteille, joille tilais samalla kunnon pinnat.
Vai hommaisko vaan tubeless-ystävälliset 26" & 29er vanteet 32H pinnoineen. Mokomia vanteita, hyvää kompromissia painon ja hinnan suhteen saa ehdottaa.
Mulle posti tuo tällaiset projektiaihioksi:
http://gp1.pinkbike.org/p4pb9113261/p4pb9113261.jpg
Tällaiset niistä tuli, kesä näyttää riittikö omat rihtaustaidot:
http://gp1.pinkbike.org/p4pb9113271/p4pb9113271.jpg
Painoa setille kertyi 1684g
Mannavelli
22.01.2013, 11.26
Moit
Nyt tarttis kokeneimmilta arvon veljiltä tai siskoilta neuvoa vannehankinnassa.
Olen syksystä rakennellut uutta täysjoustoa ja vain vanteita enää vailla.
Rungon myyjä(kuten joku tälläkin sivulla) suositteli merkkinä AMERICAN CLASSICIA ja pitkän pohdinnan jälkeen taidan kallistua moiseen merkkiin.
Tarkoitus olisi ajaa kesällä 3-5kpl maraton kisaa moisilla.
1.http://amclassic.com/en/products/mtbwheels/mtb-race-29.php
+Paino 1419g
-mutta kestääkö vai saako olla kokokesän pinnoja kiristämässä?
-100 ecua arvokkaampi
-ei tietääkseni saa Kotomaasta
2.http://amclassic.com/en/products/mtbwheels/mtb29disc.php (http://amclassic.com/en/products/mtbwheels/mtb29disc.php)
+Kestävämpi?
-1600g silti tosi kevyet
Nämä ensimmäiset kiinnostaisivat painonsa ja kehänsä leveyden puolesta. Nämä ovat valmistajan mukaan tarkoitettu XC-ajoon, kun oma ajoni on enemmän trail/enska-tyylistä röykkyisemmässä maastossa. Onko foorumilaisilla tietoa tai arvioita kiekkojen kestävyydestä tällaiseen ajoon kuskin painon ollessa vain 69 kg ja menokkina 110/140 mm joustava täpäri.
sakuvaan
22.01.2013, 13.14
Nämä ensimmäiset kiinnostaisivat painonsa ja kehänsä leveyden puolesta. Nämä ovat valmistajan mukaan tarkoitettu XC-ajoon, kun oma ajoni on enemmän trail/enska-tyylistä röykkyisemmässä maastossa. Onko foorumilaisilla tietoa tai arvioita kiekkojen kestävyydestä tällaiseen ajoon kuskin painon ollessa vain 69 kg ja menokkina 110/140 mm joustava täpäri.
Ei pysty sanomaan, riippuu ihan kuskista ja maastoista missä ajaa. :)
mhelander
22.01.2013, 13.58
...WTB LaserDisc Lite 32H parin.
...
Vai hommaisko vaan tubeless-ystävälliset 26" & 29er vanteet 32H pinnoineen. Mokomia vanteita, hyvää kompromissia painon ja hinnan suhteen saa ehdottaa.
Mahtaakohan noilla DT-Swiss XR 400 (http://www.dtswiss.com/Components/Rims-MTB/XR-400) & 29er Disc (http://www.dtswiss.com/Components/Rims-MTB/XR-400-29) vanteilla tehdä mitään ? Eivät ainakaan mainosta näiden olevan tubeless ready.
Pikainen laskutoimitus saman valmistajan pinnalaskurilla tuotti Competition -pinnoilla painoksi 1751g. Super Comp pinnoilla kevenis 1687g:aan mutta budjetti karkaa liikaa, toisaalta pinnat olis mustat.
OK. Täytyy toivoa yhtä pikaista toimitusta, ettei tule pitkää taukoa talvi mönkimiseen. 
Hokasin, että Tuo 303.7£ sisälsi 11.7£ hintasen Stanin teippirullan, jos joku ihmettelee. En ollut ihan varma, että onko näissä Hope hoopseissa teipit valmiina, kun toisen kiekon tiedoissa luki, että on vanne nauhat ja toisessa ei.
Hope Hoops Crest 29er tuli puolitoista viikkoa tilauksesta Winstanleysbikesiltä. Etu kiekko 800g taka 920g DT comp suoraveto pinnoilla oli nämä ja alu nippeleillä. Vanteissa Hopen vanne nauhat ja 1 pinna ja nippeli varalle per vanne. 9mm akseleille kiekot ja eteen 15mm adapterit tuli mukana.
twentyniner
23.01.2013, 14.03
Meikäläisen "kovan onnen" tilauksesta takakiekko lähti juuri kohti Winstaleybikesiä kuriirin kyydissä...Hoopseissa yllä mainitut vannenauhat ja varapinnat kuten kuuluikin. Nyt odotellaan sitä oikean kokoista takakiekkoa (:
Kellään valistunutta arvausta tai tietoa paljonko Trek X-Caliberin (http://mountain-bikes.findthebest.com/l/3161/2012-Trek-X-Caliber) kiekkosetti painaa?
Hope + Crest setti ollut mielessä päivityksenä tai sitten Fulcrum Red Metal XL:t. Jälkimmäiset olisi aika paljon halvemmat kun vanha pakkakin kävisi, mutta huomaako niillä sitten mitään eroa kun eivät mitkään kevyet ole.
Kellään valistunutta arvausta tai tietoa paljonko Trek X-Caliberin (http://mountain-bikes.findthebest.com/l/3161/2012-Trek-X-Caliber) kiekkosetti painaa?
Ei ole tietoa, mutta ei ne kevyet ole. Tuo M525-takanapakin painoi melkein puoli kiloa kun joskus vuosia sitten punnitisin :)
Hope + Crest setti ollut mielessä päivityksenä tai sitten Fulcrum Red Metal XL:t. Jälkimmäiset olisi aika paljon halvemmat kun vanha pakkakin kävisi, ....
Nyt en käsitä. Miksei nykyinen pakka käy Hopen napaan?
Niin tuo pakka ei ole spiderilla ja sellaista ei ilmeisesti kannata käyttää alumiinirunkoisen vapaarattaan kanssa.
twentyniner
27.01.2013, 21.17
Niin tuo pakka ei ole spiderilla ja sellaista ei ilmeisesti kannata käyttää alumiinirunkoisen vapaarattaan kanssa.
Kyllähän tuohon Hopen aluvapaarattaaseen hiukan irtorattaat uppoavat, pakan irroitus hiukan joskus takkuaa. En kyllä sen takia jättäisi ostamatta. Itse hankin yhden teräksisen vapaarattaan sinkulakittiä varten tuosta syystä. Mutta eiköhän tuo Fulcrumin setti myös ihan pätevä ole.
mhelander
28.01.2013, 10.36
Kyllähän tuohon Hopen aluvapaarattaaseen hiukan irtorattaat uppoavat, pakan irroitus hiukan joskus takkuaa. En kyllä sen takia jättäisi ostamatta. Itse hankin yhden teräksisen vapaarattaan snkulakittiä varten tuosta syystä. Mutta eiköhän tuo Fulcrumin setti myös ihan pätevä ole.
Muistanko väärin vai eikös Hopeen saa teräksisen vapaarattaan ? Jos siis "urautuminen" on ongelmana...
mhelander
28.01.2013, 10.40
Mahtaakohan noilla DT-Swiss XR 400 (http://www.dtswiss.com/Components/Rims-MTB/XR-400) & 29er Disc (http://www.dtswiss.com/Components/Rims-MTB/XR-400-29) vanteilla tehdä mitään ? Eivät ainakaan mainosta näiden olevan tubeless ready.
Pikainen laskutoimitus saman valmistajan pinnalaskurilla tuotti Competition -pinnoilla painoksi 1751g. Super Comp pinnoilla kevenis 1687g:aan mutta budjetti karkaa liikaa, toisaalta pinnat olis mustat.
Näistä ei vissiin kellään ole mitään sanottavaa... edes pahaa ?
twentyniner
28.01.2013, 10.41
Muistanko väärin vai eikös Hopeen saa teräksisen vapaarattaan ? Jos siis "urautuminen" on ongelmana...
Itse itseäni lainaten " Itse hankin yhden teräksisen vapaarattaan sinkulakittiä varten tuosta syystä".
Jonka muuten taas eilen vaihdoin, helppoa kuin heinänteko :)
mhelander
28.01.2013, 11.21
Itse itseäni lainaten " Itse hankin yhden teräksisen vapaarattaan sinkulakittiä varten tuosta syystä".
Jonka muuten taas eilen vaihdoin, helppoa kuin heinänteko :)
Asiaa. Oli yksi syy muiden joukossa törsätä kahteen Pro III maantie takanapaan...
Kysellään lisää tyhmiä kun sai viimein kiekot tilattua.
Crest ja teippi, kumpaa leveyttä 21mm vai 25mm? Molemmathan käy, mutta onko leveämmässä jotain etuja verrattuna kapeampaan?
sakuvaan
31.01.2013, 22.11
Crest internal width on 21mm, eli et todellakaan halua 4mm liian leveää teippiä :)
Mielestäni NoTubesin teippi on parhaimmillaan hieman kehää leveämpänä, eli 19mm sisäleveyden kehään se 21mm teippi sopii kuin nakutettu. Mutta tosiaan, 4mm leveämpi teippi on varmaan aika hankala asennettava.
Mielestäni NoTubesin teippi on parhaimmillaan hieman kehää leveämpänä, eli 19mm sisäleveyden kehään se 21mm teippi sopii kuin nakutettu. Mutta tosiaan, 4mm leveämpi teippi on varmaan aika hankala asennettava.
Tuota samaan mietin, tosin teippihän venyy asentaessa, mutta minkä verran se 25mm teppi sitten kapenee venytettäessä onkin eri asia. Taidan ostaa molempia ja kokeilla ensin miten leveämpi asettuu paikoilleen.
Tuota samaan mietin, tosin teippihän venyy asentaessa, mutta minkä verran se 25mm teppi sitten kapenee venytettäessä onkin eri asia....
Valistumaton arvaus on et 25mm teippi (keltainen Stans) kaventuu approx 0mm.
sakuvaan
01.02.2013, 17.31
Tuota samaan mietin, tosin teippihän venyy asentaessa, mutta minkä verran se 25mm teppi sitten kapenee venytettäessä onkin eri asia. Taidan ostaa molempia ja kokeilla ensin miten leveämpi asettuu paikoilleen.
Valistumaton arvaus on et 25mm teippi (keltainen Stans) kaventuu approx 0mm.
Komps. Stanin teippi venyy asennettaessa tasan 0mm.
Komps. Stanin teippi venyy asennettaessa tasan 0mm.
Ok, sitten olen ymmärtänyt ohjeet väärin, eli stretch ei tarkoita venyttämistä vaan teipin pitämistä kireällä asentaessa.
Jake_Kona
01.02.2013, 20.36
On se varmaan ennen venynyt, koska esittelyvideossaan niin neuvoi vuonna kivi ja kassit. Itse en saanut venymään yhtään, mutta hyvin istuu vanteen sisäpinnan muotoihin. Riippuen vanteesta tulee siitä pitempi matka (sivuleikkausprofiilissa) pintaa pitkin kuin mitä vanne on sisämitoiltaan leveä.
Älä osta, Crestillä ei toimi. Yhdet Crestit olen teipannut 25mm leveällä kun tuli väärää leveyttä nettikaupasta. Teippi venyy n. 1mm/rulla ja tasan ei kapene kymmenystäkään. Tuo ei ole mitään sähkärinteippiä. Jotenkuten sain itsellä toimimaan, mutta aina kun vaihtaa rengasta niin asennuksessa ahistaa kun teipin reuna ei ole siellä missä sen kuuluisi olla. Toki jos haluat askarrella ja viritellä, mutta tuo on ihan yhtä fiksua kun laittaisi maastopyörän sisuskumea maantiepyörän renkaaseen. Kapeampi toimii pomminvarmasti kun malttaa puristaa sisuskumilla paikoilleen.
Kapeampaa sitten ostan, kiitos tästä selvennyksestä.
Tarkotus on myös puristaa teippi sisäkumilla paikoilleen.
Tuli tuossa mieleen, että kun tykkään talvella laittaa alle leveämpää kumia niin kuinka Crest pelaa jonkun 2,35-2,4" leveän kumin kanssa vai pitäisikö katsella jotain muuta kehää?
Toinen juttu, että noiden mukana ei näytä tulevan pikalinkkuja. Mitkä on hyvät ja halvat? Mitkään alta laukeavat kevennyslinkut ei kiinnosta.
twentyniner
03.02.2013, 21.22
Tuli tuossa mieleen, että kun tykkään talvella laittaa alle leveämpää kumia niin kuinka Crest pelaa jonkun 2,35-2,4" leveän kumin kanssa vai pitäisikö katsella jotain muuta kehää?
Toinen juttu, että noiden mukana ei näytä tulevan pikalinkkuja. Mitkä on hyvät ja halvat? Mitkään alta laukeavat kevennyslinkut ei kiinnosta.
Mulla on 2.4 Ardentit Cresteillä, hieman edessä tuntuu semmoista muljumista mutkissa, riippuen paineista. Tilasin Flow:t noille leveämmille gummeksille, käytetään Crestejä hiukan kapeampien/toisen pyörän kanssa.
Näistä ei vissiin kellään ole mitään sanottavaa... edes pahaa ?
Mulla on tuommoset kehät 26 vanhassa maasturissa ja sillä oon paukuttanu melkein missä vaan milloin vaan, ja ovat olleet hyvät ja pysyneet ihan kunnossa. 29 ssä on Crestit sisureilla. Kaikissa DT240 navat.
Edellisten sivujen viestejä lukiessa tuntuu Stans Arch EX olevan hyvä valinta isokokoiselle sunnuntaikuskille 29eriin ja hieman rankempaankin maastoon. 
Mutta mikä on nykyään konsensus tuon ikuisuuskysymyksen kanssa eli sisureilla vai ilman, mikäli ultimate keveys ei ole tavoitteena? Tuntuu kuitenkin siellä täällä jotain pieniä ongelmia olevan havaittu jos paljaalla mennään. Vai onko jotain suosituksia esim. ulkokumeiksi, millä ongelmia ei olisi? Kokoluokka saisi olla 2.25 tjsp..
mhelander
05.02.2013, 15.35
Mulla on tuommoset kehät 26 vanhassa maasturissa ja sillä oon paukuttanu melkein missä vaan milloin vaan, ja ovat olleet hyvät ja pysyneet ihan kunnossa. 29 ssä on Crestit sisureilla. Kaikissa DT240 navat.
Kiitokset vahvistuksesta. Navathan on mulla siis WTB LaserDisc Lite -malliset...
Muttakö... bike24 oli sitten hukannu kaikki 29er 400:t joten pakotti vaihtamaan tilkan kalliimpaan ja leveempään kehään, nimittäin XM 490 29er Disc (http://www.dtswiss.com/Components/Rims-MTB/XM-490-29). Painoa tuli +50g ja leveyttä pari milliä lisää. Sille kelpaa leveempi 2.4" nakki jos tarvetta tulee.
Kun toisessa "talvinojakissa" on DT-Swiss R520 -vanteilla Conti TopContact II Winter -kitkagummit joiden tehollinen leveys on vain 30mm vaikka nimellinen on 37mm, niin jospa heittäis etunakin tällä hetkellä maastonojakin takavanteelle joka on WTB LaserDisc Trail 29er. Ja sen nykyiseen 26" etukiekkoon hommais 50-559 TopContact:n.
Näillä sais molempiin käypäset 26/29er rengassetit: nappulaa lumikeleille tai kitkapintaa märälle jäälle tai kovalle ja nopealle kelille. Samalla toisen keulakin laskee kun on nyt korotettuna 29er hiilarihaarukalla.
Edellisten sivujen viestejä lukiessa tuntuu Stans Arch EX olevan hyvä valinta isokokoiselle sunnuntaikuskille 29eriin ja hieman rankempaankin maastoon. 
Mutta mikä on nykyään konsensus tuon ikuisuuskysymyksen kanssa eli sisureilla vai ilman, mikäli ultimate keveys ei ole tavoitteena? Tuntuu kuitenkin siellä täällä jotain pieniä ongelmia olevan havaittu jos paljaalla mennään. Vai onko jotain suosituksia esim. ulkokumeiksi, millä ongelmia ei olisi? Kokoluokka saisi olla 2.25 tjsp..
Mä olen ymmärtänyt että isokokoiselle Archia järeämpi Flow olisi parempi vaihtoehto, varsinkin jos ultimate keveys ei ole tavoitteena. Flow on myös leveämpi, jolloin iso kumi istuu paremmin. 
Sisureiden käytössä ei ole mielestäni mitään järkeä jos on tubeless-ready kehä. Jos litkuttaa ja asentaa huolellisesti tubeless ready -kumin, ei pitäisi olla mitään ongelmaa saada kumia nousemaan vanteelle tavallisella jalkapumpulla (kompuralla nousee vielä helpommin). Asennusvaiheen ongelmat ovat usein hätäilyä / työvaiheen pois jättämistä (esim. ei käytä liukkaria kumin reunoihin), yritetään litkuttaa sopimatonta kumia väärillä vehkeillä tai että ajetaan liian alhaisilla paineilla.
Flow on toinen vaihtoehto, joka tosiaan saattaa osoittautua paremmaksi, mikäli kasaan uudet kiekot suoraan sinkulanavalla. Kassotaan nyt.. :)
Kiovan Dynamo
06.02.2013, 21.40
Sisureiden käytössä ei ole mielestäni mitään järkeä
Näin mullekin yritti viime kauden avauskisassa joku kaikkitietävä hesalainen selittää. Muutaman keskeytyksen ja kiekonravistelun jälkeen sekin oli loppukaudesta merkittävästi hiljaisempi. :D
Kare_Eskola
06.02.2013, 22.15
...ja ajoi sun ohi. Keskeytyksiä tuli yksi.
^ Yksi liikaa, kun osuu omalle kohdalle :D
Kare_Eskola
06.02.2013, 22.33
Kun kuppia katsoo niin kyllä mulla oli varaa... Oli liimaantunut tubeless-venttiili litkuilla kiinni. Mutta kukas se keskeytti saman kisan kun oli niin epämukava ajaa? Sellaista se on sisureilla. ;-)
Kyllä se 21mm teippi oli oikea valinta Crestille, asennus sujui ongelmitta ja jätin renkaat sisäkumien kanssa painamaan teippiä paikoilleen.
Pitänee hankkia tehokkaampi pumppu tai käyttää kompuraa renkaiden nostamiseen, ei nimittäin nykyisellä pumpulla saa täysin nostettua rengasta urasta. 2.4 Ardentti nousi paremmin kuin ISP.
Itse renkaat meni aika kivuttomasti vanteelle.
Tämän nyt voisi postata moneen muuhunkin lankaan mutta laitetaan tänne kun 29 kiekkosetistä kyse. Tarkoitus kasata uudet kiekot jäykkäperä 29:iin ja napoja lähinnä mietin. Kehät ovat 32h Velocityn P35:set, pinnoiksi tullee DT Compit ja navat siis pitäisi valita. Etunapa pitäisi olla konvertoitavissa QR/20mm koska välillä käytössä 140mm pomppukeppi ja välillä jäykkä keula. Takanapa perus 10/135mm joko qr tai läpiakseli. Yli 250€ ei viitisisi napaparista maksaa. Keveys tietysti plussaa mutta mikään kevennyssetti ei ole kyseessä kuten kehistä voi päätellä. Toimintavarmuus ja kestävyys korkealla prioriteeteissa.
Ykkösvaihtoehto olisi tällä hetkellä Hope Pro II Evo mutta onko muita järkeviä vaihtoehtoja? Superstarcomponentsin Teslaa olen myös miettinyt mutta hinta on melkein sama ja siitä on verrattain vähän käyttökokemuksia. Hope olisi nyt ainakin kehuttu ja kaiketi varma valinta? Eli mennäänkö Hopella vai mietitäänkö muita?
Hope nyt vaan on niin varma valinta, etten ymmärrä miksi edes pitäisi miettiä muita :seko:
Ellei sitten jotain kalliimpaa ja hienompaa...
Tuhat1000
13.02.2013, 09.42
Pistetään jakoon kun kyselin Cubeen asennettavien Sun Ringle Radium speksejä:
Inferno 25 559 32P* Pre Ano Black Sleeve Rim
M48 Disc Hub Front QR 32 Hole Red - Cube Radium MA
Disc Jockey Hub Rear QR 32 Hole Red - Cube Radium MA
Spoke SS14 black 261mm (16pcs) front right
Spoke SS14 black 259mm (16pcs) front left
Spoke SS14 black 259mm (16pcs) rear right
Spoke SS14 black 261mm (16pcs) rear left
Nipple Brass silver (64pcs)
mhelander
13.02.2013, 09.51
Hope nyt vaan on niin varma valinta, etten ymmärrä miksi edes pitäisi miettiä muita :seko:
Ellei sitten jotain kalliimpaa ja hienompaa...
Miten olis kevyemmät WTB LaserDisc Lite navat ? Olivat vielä vuosi sitten about saman hintasia (samoissa verkkokaupoissa) kuin Hopet mutta eBay ja taiwanista lähti tilkan yli satkulla... ja ne on komeet (=mustat).
mhelander
13.02.2013, 09.55
Tanks. Omat kehät tuli, piti tosiaan muuttaa suunnitelmia ja ottaa XR-400 29er tilalle XM-490 kun oli muka päässy loppumaan. Ovat käytännössä saman näkösiä ja profiilisia, 29er on 1-2mm leveämpi joka ei haittaa, painoa sillä 50g enemmän kuin alkuperäisellä vaihtoehdolla..
Noille tulee siis WTB LaserDisc Lite navat mustana ja rosteriset DT-Swiss:n 2.0/1.8 Competition pinnat 3-ristiin. Läjäsin kehät eilen, tänään kiristelen loppuun. Asialliset ja kevyet tulee. Pikalinkut FSA:n MTB-valikoimista.
Ai niin, ovat ensimmäiset kehät joissa sauma on todella paistettu yhteen, on ihan ulkopinnastaan montulla. Yleensä mun vanteissa on vaan sauma puskussa ja vanteen urassa pinnit...
Miten olis kevyemmät WTB LaserDisc Lite navat ? ....
Kestävyys? Huollettavuus? Muunneltavuus? Varaosien saanti?
mhelander
13.02.2013, 10.02
Juu. Vasta ekalla sarjalla muutama tonni ajettuna, Hopen navoilla samaa luokkaa. Molempien vapaarattaat pelaa viimesen päälle hyvin myös talvella ja tosi kylmässä.
Mulla ei ole tarvetta muunnella ja eiköhän tuohon saa jenkkilästä vapaarattaan jos tarvii. Laakereita saa molempiin helposti, harmi ettei SKF E2-tyyppisinä...
WTB:n vapaaratas on muuten aika stealth verrattuna Hope Pro III:n vastaavaan, etenkin jos jälkimmäisessä on hiilari kehä. Ei tee mieli Hopella rullailla vaikkei sitä juuri tulekaan tehtyä... ja Pro II Evo:ssa on käsittääkseni samaa vapaaratas patruuna.
Ittelä Tunen navat ja on kevyet... takanapa poiki kahden kuukauden jälkeen ja korjattiin mutta osat otettiin toisesta kiekosta
Kehät on XDM 333 - 29 er    ja tarkoittaa 362 g
Renkaat oli Spessun Renegayt  ja painoo 478 g mutta eivät  kestänyt yhtään pusua...
Juu. Vasta ekalla sarjalla muutama tonni ajettuna, Hopen navoilla samaa luokkaa. Molempien vapaarattaat pelaa viimesen päälle hyvin myös talvella ja tosi kylmässä.
Mulla ei ole tarvetta muunnella ja eiköhän tuohon saa jenkkilästä vapaarattaan jos tarvii. Laakereita saa molempiin helposti, harmi ettei SKF E2-tyyppisinä...
WTB:n vapaaratas on muuten aika stealth verrattuna Hope Pro III:n vastaavaan, etenkin jos jälkimmäisessä on hiilari kehä. Ei tee mieli Hopella rullailla vaikkei sitä juuri tulekaan tehtyä... ja Pro II Evo:ssa on käsittääkseni samaa vapaaratas patruuna.
Itsellä tuo muunneltavuus on oikeastaan välttämättömyys, joten ilman sitä jää väkisinkin pois laskuista. Nopealla tsekkauksella noita WTB:tä ei taida saada muunneltua.
Ittelä Tunen navat ja on kevyet... takanapa poiki kahden kuukauden jälkeen ja korjattiin mutta osat otettiin toisesta kiekosta
Tunen navat ovat varmaan jees mutta budjettimielessä alkaa vähän yskittää.. :-)
Ehkä sitä kannattaa noihin Hopeihin luottaa kun niistä ei taida kellään mitään negatiivista sanottavaa olla, täyttävät kaikki ehdot ja menevät budjettiinkin. Tarve ei varsinaisesti ole hifistellä tai saada mahdollisimman hienoa ja kallista. Toimiva perussetti riittää mainiosti. Kaikkein kiukkuisinta on jos jotain leviää ja varaosaa ei tahdo löytyä tai sen saamisessa kestää ylenpalttisen kauan. 
Eiköhän tuosta hyvä setti tule kombolla P35 + DT Comp + Hope Pro II Evo. Kehät on jo kotona mutta pinnat, nipat ja navat pitäisi tilata. Bike24:stä ajattelin hommata mutta jos jollakulla on idea mistä navat ja pinnat saa kokonaisedullisemmin niin saa toki kertoa.
...Hope Pro II Evo. .... Bike24:stä ajattelin hommata mutta jos jollakulla on idea mistä navat ja pinnat saa kokonaisedullisemmin niin saa toki kertoa.
Bike24 on Saksankaupoista aina suunnilleen se kallein vaihtoehto ja brittinavat tulee edullisesti Brittein saarilta. Navat ilman postimaksujakin CRC:sta tai Wigglestä ja Wigglen koriin paat vielä tuon ylimääräisen 15% alekoodin tuolta Kaupat-osastolta ;)
Niin no, pinnoja tuolla ei sitten ole, mut silti...
Ok thanks, täytyy tsekata crc ja wiggle vielä uudemman kerran vaikka jossain välissä niistä noita tutkailinkin. Bike24:sta en kyllä ole erityisen tyyriiksi huomannut niiden osien osalta mitä aiemmin on sieltä tullut tilailtua. Toisaalta ne ovat olleet aina jossain über alennuksessa. Pinnat toki saa suht järkihintaan vaikka Roselta jos ne joutuu eri paikasta tilaamaan. Brittikaupoissa muuten pinnat ovat jostain syystä selkeästi kalliimpia kuin Saksan puodeissa.
mhelander
13.02.2013, 12.20
Kaikkein kiukkuisinta on jos jotain leviää ja varaosaa ei tahdo löytyä tai sen saamisessa kestää ylenpalttisen kauan.
Juu. Tämän takia mulla on kaikkia kriittisiä komponentteja (kuten kiekkoja/napoja) kahdet kappaleet. Ja niihin joihin huonosti löytyy kivijalasta osia on varaosat hankittuna valmiiksi (M5 55mm:n monofork-navan laakerit).
... mutta pinnat, nipat ja navat pitäisi tilata. Bike24:stä ajattelin hommata mutta jos jollakulla on idea mistä navat ja pinnat saa kokonaisedullisemmin niin saa toki kertoa.
Olis kyllä kiva että muualtakin sais kohtuu valikoimasta valkata pinnoja kuin Bike24:stä... kun niillä on vähän turhan kovat toimituskulut jos vain vähän tilaa kamaa.
Olis kyllä kiva että muualtakin sais kohtuu valikoimasta valkata pinnoja kuin Bike24:stä... kun niillä on vähän turhan kovat toimituskulut jos vain vähän tilaa kamaa.
Valuu jo kiekonrakennuksen puolelle mutta juuri näin. Valikoimat tuolla ovat kyllä hyvät ja myös ainoa paikka mistä olen DT:n mustia messinkinippoja löytänyt. Mustat nipat noihin kiekkoihin haluaisin ja alumiinisia en haluaisi holkittamattomassa kehässä käyttää (enkä oikeastaan ylipäätään missään kiekoissa).
mhelander
14.02.2013, 01.29
Tanks. Omat kehät tuli, piti tosiaan muuttaa suunnitelmia ja ottaa XR-400 29er tilalle XM-490 kun oli muka päässy loppumaan. Ovat käytännössä saman näkösiä ja profiilisia, 29er on 1-2mm leveämpi joka ei haittaa, painoa sillä 50g enemmän kuin alkuperäisellä vaihtoehdolla..
Noille tulee siis WTB LaserDisc Lite navat mustana ja rosteriset DT-Swiss:n 2.0/1.8 Competition pinnat 3-ristiin. Läjäsin kehät eilen, tänään kiristelen loppuun. Asialliset ja kevyet tulee. Pikalinkut FSA:n MTB-valikoimista.
Ai niin, ovat ensimmäiset kehät joissa sauma on todella paistettu yhteen, on ihan ulkopinnastaan montulla. Yleensä mun vanteissa on vaan sauma puskussa ja vanteen urassa pinnit...
Ja nyt on Oulu Winter Cycling Challengen jälkeen ollu aikaa joten rihtasin kiekot kuntoon, nappasin vanhat nojarista, punnitsin. Sitten siirsin Racing Ralph:t, Hayes jarrulevyt sekä takapakan uusiin kiekkoihin ja punnitsin taas.
Puoli kiloa lähti painoa, tästä 150g edestä ja loput takaa (vaaka pystyy 50g:n erotteluun).
Jostakin syystä 26" etunen oli helpompi rihdata vaikka WTB:n navassa on enemmän offsettia edessä. Takana taas on vanne melkein keskellä joten pinnat sai todellakin yhtä kireelle kaikki.
Samu Ilonen
14.02.2013, 08.55
Ensiviikolla tulee Open:iin 29' Enven tuubikiekot, 280g kehät  eli alle 1300g /pari ja 140kg pinnakireys...renkaat on sitten 520g/kpl ja sisureita tai litkuja ei tarvita. Tuubiteipit toki tulee lisäksi mutta ne ei paljoa paina. Noissahan on päällykerokseen vulkanoitu sisärengas joka tukee samalla kylkiä eli ne ei naukaise ihan yhtä helposti kuin keveinnät avogummit. Tarttee hommata joku viksu keula viä. Nyt on jäykkäkeula ja fillari on siinä 7kg noilla kiekoilla...
Voisiko joku suositella kiekkosettiä minun Trek Mambaan (http://www.pyorasuvala.fi/tuotteet.html?id=130/1011), olen nimittäin itse aivan pihalla näiden maastopyörien kanssa. Ostin ekan maasturin vajaa viikko sitten, tähän mennessä ajeltu vaan maantiepyörällä. Hakusessa ei ole kevein mahdollinen setti, vaan hinta/laatu-suhteeltaan harrastuskäyttöön sopiva ja tietenkin kevyempi mitä pyörän alkuperäiset kiekot. Käytin eturengasta (kiekko, rengas, jarrulevy ja pikalinkku) vaa'alla joka näytti 2,3 kg ja tämä sai haukkomaan henkeä, kun on tottunut noihin maantiepyöriin. Kiitos jo etukäteen!
dirtyrider
15.02.2013, 08.48
Voisiko joku suositella kiekkosettiä minun Trek Mambaan (http://www.pyorasuvala.fi/tuotteet.html?id=130/1011), olen nimittäin itse aivan pihalla näiden maastopyörien kanssa. Ostin ekan maasturin vajaa viikko sitten, tähän mennessä ajeltu vaan maantiepyörällä. Hakusessa ei ole kevein mahdollinen setti, vaan hinta/laatu-suhteeltaan harrastuskäyttöön sopiva ja tietenkin kevyempi mitä pyörän alkuperäiset kiekot. Käytin eturengasta (kiekko, rengas, jarrulevy ja pikalinkku) vaa'alla joka näytti 2,3 kg ja tämä sai haukkomaan henkeä, kun on tottunut noihin maantiepyöriin. Kiitos jo etukäteen!
Ei taida olla mikään ihan kevein pyörä tuo muutenkaan?
Ei taida olla mikään ihan kevein pyörä tuo muutenkaan?
Tästäpä oli paljon apua kiekkojen hankintaan, ilmeisesti tähän ei sitten edes kannata hommata uusia. Tiedän kyllä, että pyörä ei ole keveimmästä päästä. Jatkan siis itse netin selaamista..
twentyniner
15.02.2013, 09.04
No niin, nyt reilut 1kk tilauksesta on minulla tuo tilaamani setti hallussa, ei siis mikään kivuton tilaus, mutta halvalla ei tällä kertaa helposti saanut, mutta onneksi sai hyvää :)
Winstaleybikes hoiti loppujen lopuksi asian hyvin, kuriirin haki väärän kiekon ja toi uuden tietenkin veloituksetta. Mutta jos tarvitsee kiekon varmasti ensi viikolle, en voi suositella tämän tilauksen perusteella. Edellinen vuoden takainen vastaava tilaus kuitenkin toimi kuin junanvessa.
Meikäläisen "kovan onnen" tilauksesta takakiekko lähti juuri kohti Winstaleybikesiä kuriirin kyydissä...Hoopseissa yllä mainitut vannenauhat ja varapinnat kuten kuuluikin. Nyt odotellaan sitä oikean kokoista takakiekkoa (:
....Ostin ekan maasturin vajaa viikko sitten... Hakusessa ei ole kevein mahdollinen setti, vaan hinta/laatu-suhteeltaan harrastuskäyttöön sopiva ja tietenkin kevyempi mitä pyörän alkuperäiset kiekot. Käytin eturengasta (kiekko, rengas, jarrulevy ja pikalinkku) vaa'alla joka näytti 2,3 kg ja tämä sai haukkomaan henkeä, kun on tottunut noihin maantiepyöriin.
Aivan ensimmäinen homma, jonka voisit tehdä on punnita kiekot ILMAN renkaita, jarrulevyjä, kasettia, pikalinkkuja yms. 
Kyllä sen verran pitää jaksaa nähdä vaivaa, ethän sä mikään Fillari-lehti ole :D. (Et kai sä itseäsikään punnitse vaatteet päällä ja ostokassi kädessä?)
Noista kilkkeistä tulee "kilotolkulla" massaa. Eikä maantiekiekkoihin itse asiassa kannata verrata.
Ethän sää voi ruveta miettimään kevyempää settiä ellet ensin tiedä mitä nykyiset painaa :eek:
Jos sä nyt jo viikon ajelun jälkeen olet todennut, että noi kiekot on sulle aivan liian painavat, niin vaihtamalla renkaat kevennät helposti tehokkaammin kuin vaihtamalla kiekot. Veikkaan, että noi ensiasennusrenkaat ei ole sieltä keveimmästä päästä.
Mutta jonkilainen vastauskin... hinta/laatusuhteeltaan sopiva... se on tietenkin Hope Hoopsit Crest-kehällä. Kattelee hieman hintoja niin saapi reilulla kolmella sataa kotiin kannettuna.
kolistelija
15.02.2013, 09.24
Tuo on varmaan ihan perus pikalinkuilla? Shimanon MT-75:sta saa välillä aika hyvään hintaan, se on ihan hyvä kiekkosetti jos aiot pysyä alle 2,3" renkaissa. Se on noin 1800g UST setti.
EDIT:
Ja älä sitä painoa niin murehdi, punnasin just läskin etukiekon: 3504g :D
dirtyrider
15.02.2013, 09.25
Tästäpä oli paljon apua kiekkojen hankintaan, ilmeisesti tähän ei sitten edes kannata hommata uusia. Tiedän kyllä, että pyörä ei ole keveimmästä päästä. Jatkan siis itse netin selaamista..
Emmä sillä. Tarkoitin vain, että jos ostaa hinnat alkaen pyörän, niin tuskin yllättää kiekkojen ja renkaiden paino.
mhelander
15.02.2013, 10.00
Ensiviikolla tulee Open:iin 29' Enven tuubikiekot, 280g kehät  eli alle 1300g /pari ja 140kg pinnakireys...renkaat on sitten 520g/kpl ja sisureita tai litkuja ei tarvita. Tuubiteipit toki tulee lisäksi mutta ne ei paljoa paina. Noissahan on päällykerokseen vulkanoitu sisärengas joka tukee samalla kylkiä eli ne ei naukaise ihan yhtä helposti kuin keveinnät avogummit. Tarttee hommata joku viksu keula viä. Nyt on jäykkäkeula ja fillari on siinä 7kg noilla kiekoilla...
Mielenkiintoista... löytyykö noihin hyvin gummeja ?
Sain eilen ekat tyypit uusista kiekoista, ja eleettömän hyvin ne toimii. Puolen kiloni painon kevennys oli jopa havaittavissa kun tykitti poljetussa lumessa mäkiä ja tietysti kun nosteli peräpäätä.
Aivan ensimmäinen homma, jonka voisit tehdä on punnita kiekot ILMAN renkaita, jarrulevyjä, kasettia, pikalinkkuja yms. 
Kyllä sen verran pitää jaksaa nähdä vaivaa, ethän sä mikään Fillari-lehti ole :D. (Et kai sä itseäsikään punnitse vaatteet päällä ja ostokassi kädessä?)
Noista kilkkeistä tulee "kilotolkulla" massaa. Eikä maantiekiekkoihin itse asiassa kannata verrata.
Ethän sää voi ruveta miettimään kevyempää settiä ellet ensin tiedä mitä nykyiset painaa :eek:
Jos sä nyt jo viikon ajelun jälkeen olet todennut, että noi kiekot on sulle aivan liian painavat, niin vaihtamalla renkaat kevennät helposti tehokkaammin kuin vaihtamalla kiekot. Veikkaan, että noi ensiasennusrenkaat ei ole sieltä keveimmästä päästä.
Joo, en tosiaankaan punnitse itseäni kaikkien mahdollisten romujen kanssa ja tiedän, että ei noita voi verrata maantiekiekkoihin, tuo vaan oli ensireaktio. Tuo renkaan paino oli hyvä pointti. En tiennytkään, että renkaissa voi olla noin suuria painoeroja mitä pikaisella googlettamisella sain selville.
Tuo on varmaan ihan perus pikalinkuilla? Shimanon MT-75:sta saa välillä aika hyvään hintaan, se on ihan hyvä kiekkosetti jos aiot pysyä alle 2,3" renkaissa. Se on noin 1800g UST setti.
Kiitos tästä, täytyypä alkaa seurailemaan mitä on tarjolla.
Emmä sillä. Tarkoitin vain, että jos ostaa hinnat alkaen pyörän, niin tuskin yllättää kiekkojen ja renkaiden paino.
No eihän tuo sinällään suuri yllätys ollut, mutta kuitenkin. Ostin pyörän n. puoli vuotta käytettynä ja sain sen sen verran halvalla, että kärsii ostaa vaikka uudet kiekot.
Kyllä sen verran pitää jaksaa nähdä vaivaa, ethän sä mikään Fillari-lehti ole :D.
:D
sakuvaan
15.02.2013, 11.35
Mielenkiintoista... löytyykö noihin hyvin gummeja ?
Tuubi maastokumeja?
Ei.
sakuvaan
15.02.2013, 11.39
Pelkkä rengas+sisuri voi painaa helposti yli kilon, jos haluat mitään järkevää painolukemaa , jarrulevy+kumit pois kehältä jos haluat vertailupohjaa speksaamiseen.
Vaihdoin viime kesänä GF Mambaan nämä Red-Power-29-XL (http://www.bike-components.de/products/language/en/info/p30023_Red-Power-29-XL-Disc-6-Loch-Laufradsatz-.html)
Painoa lähti kivasti verrattuna alkuperäisiin Bontragerin kiekkohin verrattuna.
Vaihdoin viime kesänä GF Mambaan nämä Red-Power-29-XL (http://www.bike-components.de/products/language/en/info/p30023_Red-Power-29-XL-Disc-6-Loch-Laufradsatz-.html)
Painoa lähti kivasti verrattuna alkuperäisiin Bontragerin kiekkohin verrattuna.
Punnitsitko alkuperäisiä kiekkoja tulloin? Yritin kaivella netistä tietoa noista, mutta tuloksetta.
viimeinenlenkki
16.02.2013, 10.42
mites sram rise60,minkalaiset olisivat??mitenhän kestävyys, ainakin paino kohdallaan.
Pälli ja rengasmuovi hajosivat Crest + Racing Ralph yhdistelmän kanssa. Myydään koko roska.
Ei ole enempää kokemusta kuin yksille Cresteille koeasennus, Ardent ja ISP. Molemmat meni ilman rengasmuoveja paikoilleen, ISP oli työläämpi.
Ainakaan noilla renkailla ei läheskään niin paha asentaa kuin mitä ennakkoon olin lukenut.
Sinne keskiuraan vaan reuna niin kyllä ne menee, mutta ei tietoa miten jäykkä tuo RR on.
Punnitsitko alkuperäisiä kiekkoja tulloin? Yritin kaivella netistä tietoa noista, mutta tuloksetta.
Tuli kyllä punnittua empä vaan pistänyt tulosta mininkään paperille. Olisko ollu 300-400g kevyemmät kuin alkuperäiset. Saatan muistaa ihan metsään täytyy punnata uudestaan kun vaihtelee renkaita seuraavan kerran.
Ei ole enempää kokemusta kuin yksille Cresteille koeasennus, Ardent ja ISP. Molemmat meni ilman rengasmuoveja paikoilleen, ISP oli työläämpi.
Ainakaan noilla renkailla ei läheskään niin paha asentaa kuin mitä ennakkoon olin lukenut.
Sinne keskiuraan vaan reuna niin kyllä ne menee, mutta ei tietoa miten jäykkä tuo RR on.Uusi ja parempi päivä niin kyllä nuo lopulta menivät. Aika työläs homma ja en ainakaan omilla näppivoimilla olisi ilman muoveja saanut paikoilleen. Aikaisemmin ei ole maastokumien kanssa noin tiukkaa ollut, joten v-käyrä voi nousta aika korkealle kun tuota tekee jossain pusikossa hyttysten keskellä :)
Tuubi maastokumeja?
Ei.
Ai ei vai? Tufo, Dugast, Schwalbe ja Challenge ainakin väittävät tekevänsä näitä ja Dugastilta tietty saa tilattua ihan mitä vaan. Hintaa en lähde kommentoimaan, enkä uskoisi hinnan olevan kiinnostuksen kohde sille pyöräilijäryhmälle, joka ostaa Enven tuubivanteet maasturiin.
Oman raharajoitteisuuden tuntien pitäisi laittaa Crestit maasturiin ensi kesäksi. Budjetista kilpailee hiilaritolppa ja hiilariohjaustanko, mutta kiekoista taitaa olla enemmän iloa.
Ainakin n. 900 gramman painonpudotuksen kiekoissa todellakin huomasi :)
Ai ei vai? Tufo, Dugast, Schwalbe ja Challenge ainakin väittävät tekevänsä näitä ja Dugastilta tietty saa tilattua ihan mitä vaan. Hintaa en lähde kommentoimaan, enkä uskoisi hinnan olevan kiinnostuksen kohde sille pyöräilijäryhmälle, joka ostaa Enven tuubivanteet maasturiin.
En tuota muutaman hassun renkulan valikoimaa kutsuisi kuitenkaan vielä hyväksi, kuten tuossa kyseltiin. Tietysti tuo on suhteellista eikä kukaan voi tarkasti määritellä minkälainen valikoima on hyvä ja mikä taas ei. Verrattuna kuitenkin avorenkaiden valikoimaan, ei voida missään nimessä puhua hyvästä valikoimasta kuten sakuvaan lyhyesti ja ytimekkäästi totesi.
Jahas. Mites jos laitetaan budjetti 200€ (todellinen kipuraja 300€) niin mitä porukka suosittelee? normi pikalinkku sekä edessä että takana. Projektina 29er budjetilla jonka aihio on On-One Scandal runko ja käytetty Rokkarin Reba keula. Kuitenkin tarkoitus pysyä pyörässä jonka paino on alle 12kg.
Itse katsonut seuraavia
alle 200€:
-Fulcrum Red Power 29 XL (2041g)
-Shimano WH-MT55 29 (2050g)
-XT 785/Mavic TN319 (2096g, etu 996g, taka 1130g))
200-300€
-Shimano WH-M785 XT (1853g)
Asia joka vähän askaruttaa on että noissa MT55 kiekossa niin Shimanon mukaan ei saisi käyttää yhdistelmä jossa pakassa 36 hampainen ja pikkurattas edessä 22 hampainen? Miksi ei muka? Se vaan sulkee ulos suunitelma käyttää takana 12-36 pakkaa ja edessä 22-36 yhdistelmä. (2x9 ajattelin käyttää, palikoita kun on)http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/SI/Wheel/MTB/SI_4SE0A/SI-4SE0A-003-ENG_t_v1_m56577569830765346.pdf
Toinen on että niissä XT kiekkoissa niin varoitetaan että ei DH käyttöön, no ei sellaista tulee ajettu, mutta miten sitten kestävyys näin yleensä?
Ja onko se noin 200g kevyemi kiekkosetti sen noin 100€ lisähinna arvoinen?
...(todellinen kipuraja 300€)...
Itse katsonut seuraavia
-(2041g)
- (2050g)
- (2096g)
-(1853g)
Kylläpä sulla on painavaa settiä mielessä. Itse maksoin justiinsa kuluineen 321€ Hope Hoops -kiekoista (@Wiggle), painaa 1717g.
käytetty Rokkarin Reba keula.
Sääkö sen KD:n Reban veit Fillaritorilta :mad:
Ehkä kannattaisi katsoa settiä jossa on takana 12mm akseli ja edessä 15mm. Adaptereilla sitten muuttaa pikalinkkuversioksi, niin on kiekoilla laajempi käyttömahdollisuus.
Kylläpä sulla on painavaa settiä mielessä. Itse maksoin justiinsa kuluineen 321€ Hope Hoops -kiekoista (@Wiggle), painaa 1717g.

Itse mietin kanssa Fulcrum Red Power XL kiekkoja, mutta sattuneesta syystä päädyin myös Hope Hoopseihin Crest kehillä Wigglestä 300€. Painoa setillä tarrat poistettuna, Notubes teipeillä ja venttiileillä 1685g.
Navat helposti konvertoitavissa eri akseleille ja XX1 vapaaratas myös saatavissa.
En vielä ole näillä ajanut, mutta näkisin jo nyt tuon noin satasen lisäsijoituksen todella hyväksi. Lisäksi Crest toimii tubeleksena ilman kumista vannenauhaa, eli pelkkä teippi riittää.
pikkukara
21.02.2013, 16.49
Jahas. Mites jos laitetaan budjetti 200€ (todellinen kipuraja 300€) n
Ite ostin nämä (http://www.rczbikeshop.com/englishue/rcz-wheelset-race-ztr-crest-29er-disc-6-holes-axle-9mm-white-red-white-2013.html), kun sai vielä 20% pois eli 230€. Noita RCZ:n tarjouksia on melkeinpä koko ajan. Ihan ostin sian säkissä viitaten noihin napoihin, mutta kokeillaan.
Ite ostin nämä (http://www.rczbikeshop.com/englishue/rcz-wheelset-race-ztr-crest-29er-disc-6-holes-axle-9mm-white-red-white-2013.html), kun sai vielä 20% pois eli 230€. Noita RCZ:n tarjouksia on melkeinpä koko ajan. Ihan ostin sian säkissä viitaten noihin napoihin, mutta kokeillaan.
Eikös näissä ollut viime vuoden mallissa vielä 90kg painoraja?
Amfinaut
21.02.2013, 19.09
Itse mietin kanssa Fulcrum Red Power XL kiekkoja, mutta sattuneesta syystä päädyin myös Hope Hoopseihin Crest kehillä Wigglestä 300€.
Oliko teillä jotain alekoodeja käytössä? Meikälle näyttää 365,43 € hinnaksi Hopen Pro2 Evo + ZTR Crest 29er -setille.
Jep. Eivät enää voimassa. Itsekin harkitsin pitkään noita Fulcrumeita mutta Hopet + Crestit löytyy nyt pyörän alta.
Oliko teillä jotain alekoodeja käytössä? Meikälle näyttää 365,43 € hinnaksi Hopen Pro2 Evo + ZTR Crest 29er -setille.
Alekoodilla omani ostin ja nyt ei taida tosiaan olla mitään yleiskoodeja tarjolla, mutta yksi £30 koodi olisi tarjolla.
Sääkö sen KD:n Reban veit Fillaritorilta :mad:
Just nyt mainitsemasi setti maksaisi 365,43€ Wigglessä. En käynyt ko nettisivulla ennen. Voi todeta että en ole mikään kilpailia, ja nykyinen setti 26" pyörässä on kans aika painava, Deoren navat ja Mavic EN321 kehät. No tällä Hangossa ei niin paljon mäkiä mitä kiivetä, mutta tykkän leveistä vanteista ja renkaasta että ne ei uppoa löysässä hiekassa niin helposti. 
Siitä Rebasta, niin en sitä KD:n vienyt, tämän ostin jo joulukuussa, toki myös Fillaritorista ja maksoin posteineen 20€ vähemmän kun KD pyysi omastaan
Just nyt mainitsemasi setti maksaisi 365,43€ Wigglessä....
Kannattaa kytätä alekoodeja. Niitä on tarjolla tuossa kaupassa melkein joka viikonlopun jälkeen... ja jonain toisena päivänä voi olla halvempi CRC:ssa.
...mutta tykkän leveistä vanteista ja renkaasta
No sithän Crestit on sulle ihan just!
Kannattaa kytätä alekoodeja. Niitä on tarjolla tuossa kaupassa melkein joka viikonlopun jälkeen... ja jonain toisena päivänä voi olla halvempi CRC:ssa.
No sithän Crestit on sulle ihan just!
Tällainen peukalo keskellä kämmentä nettissä oleva kun olen niin missä ne ale Koodit ilmenee?
Ja jestas, Ne Crestit on tosiaan 21mm leveitä (sisä mitta) ja kevyet, 380g!
mhelander
22.02.2013, 12.47
Ja jestas, Ne Crestit on tosiaan 21mm leveitä (sisä mitta) ja kevyet, 380g!
Joo. Mua vaan vähän arveluttaa ettei vanteessa ole pinnojen reijissä holkkeja (lisäämässä painoa).
Itse rakensin alle 300 eskon (taisi olla jotain 260 €) suurin piirtein noiden painoset kiekot. Pitää kattella muistiinpanoista paljonko se paino nyt olikaan... tai katotaampas DT-Swiss pinnalaskurilla... ja sehän sanoo että 767g etunen ja 1027 takanen, yhteensä 1794g (etunen on 26" mutta takanen 29er, jos molemmat olis etusen tyyppisiä 29er niin sama paino about grammalleen).
Muistaakseni napojen paino oli vähän epäselvä joten tallissa on lapulla paljonko kiekot kasattuna ilman gumeksia, levyjä ja pakkaa painovat... mutta samat navat DT-Swiss R520 vanteilla paino pari 1900g.
Just nyt mainitsemasi setti maksaisi 365,43€ Wigglessä. En käynyt ko nettisivulla ennen. Voi todeta että en ole mikään kilpailia, ja nykyinen setti 26" pyörässä on kans aika painava, Deoren navat ja Mavic EN321 kehät. No tällä Hangossa ei niin paljon mäkiä mitä kiivetä, mutta tykkän leveistä vanteista ja renkaasta että ne ei uppoa löysässä hiekassa niin helposti. 
Winstanleysbike myy kans noita oletuksena vähän halvemmalla.
Minkälainen kiristys mahdollisuus löytyy mavic crossride 29 kiekkojen navan laakereista. Klappia löytyy aikalailla uusista kiekoista. Yhtäkkiä katottuna en löytänyt maantiepuolelta tuttua kiristysmekanismia.. Etuakseli 15mm ja takana 12mm molemmat "klonksuu" ku renkaasta sivuttain heiluttaa..
Itse rakensin alle 300 eskon (taisi olla jotain 260 €) suurin piirtein noiden painoset kiekot. Pitää kattella muistiinpanoista paljonko se paino nyt olikaan... tai katotaampas DT-Swiss pinnalaskurilla... ja sehän sanoo että 767g etunen ja 1027 takanen, yhteensä 1794g (etunen on 26" mutta takanen 29er, jos molemmat olis etusen tyyppisiä 29er niin sama paino about grammalleen).
Täytyy tutkailla vielä mahdolisuus rakenna kekot itse. Ei tässä mikä hoppu saada kiekot ensiviikolla ole.
Se joka myös on mielekintoinen seikka on että noi Fulcrum red powerXL29 niin Bike-components.de sivulla niin ilmoitta se 2041g/setti, muta Fulcrumin sivulla niin 1915g! (875g etu ja 1040g taka) Se Crest/Hope kiekko niin löysin tieto että satsi 1720g (etu 800, taka 920g)
Asia joka vaan nissä Hopen navoissa askaruttaa niin on että on alu vaparattas, varmaan kevyt mutta ei vissin kestä halveman pakkan kanssa oikein?
Navan paino kun ei vissin niin pahasti vaikuta kiihtyvyyten kun painava kehä.
Niin ne Fulcrum kiekot viellä aika kiinostavat kun Bike-Componentista saa uudet alle 200€ kotiovelle.
Hommasin Red Power 29XL kiekot viime keväänä ja hyvin suoriutuivat kesän ajoista. Oli juurakkoa ja kivikkoa matalilla paineilla.
Oma paino lähempänä 100kg.
Kiekkojen painot punnitsin johonkin paperin kulmaan silloin uutena, mutta itselleni riittävän kevyet.
Syksyn viimeisillä ajoilla sain yhden pinnan katkeamaan vetopuolelta. Itse tapahtumaa en huomannut.
Vasta kotiportilla ihmettelin vipottavaa rengasta. Lenkillä sattui kyllä tangon yli lento ja fillari meni siinä samassa jorpakkoon, joten uskon että siinä se meni (ehkä isku johonkin kiveen tms). Nippelin kierteen juuresta katkesi.
Varaosan saaminen kestikin sitten 2,5kk. Suomesta ei apua löytynyt, maailman varastotkin näyttivät nollaa vielä joulun jälkeenkin.
Oli juurikin ongelmana 309,5mm pinnan pituus - sitä ei löydy muilta kuin fulcrumilta.
No, nyt on vielä 29 varaosapinnaa itsellä odottamassa.
RedPowereissakin oli uutena käsittämätön klappi laakereissa, mutta sen sai helposti kiristettyä.
Joo. Mua vaan vähän arveluttaa ettei vanteessa ole pinnojen reijissä holkkeja (lisäämässä painoa).
Muistaakseni napojen paino oli vähän epäselvä joten tallissa on lapulla paljonko kiekot kasattuna ilman gumeksia, levyjä ja pakkaa painovat... mutta samat navat DT-Swiss R520 vanteilla paino pari 1900g.
Noista Crestit vielä niin Bike-componets sivulla polkijan painoraja 77kg, joten taidan unohtaa ne. Katselin noita M520 DT:t kans, mutta DT:ltä löytyy myös leveä ja kevyt 29 vanne, XR400 29ER, 22 leveä sisältä ja 450g/vanne. Painoraja näyttäs oleva 90kg, siihen meikäläisellä vielä reilu 10kg kaula.....
Se kiekojen rakentaminen tosiaan tuli entistä mielenkiintoisemaksi, varsinkin kun pinnojen saatavuus noihin Fulcrum kiekkoihin on vaikea.
mhelander
25.02.2013, 10.37
Joo-o... kannattaa kattella millaset kiekot laittaa jos niiden kanssa on tarkoitus pärjätä itse ja pitkään. Itse kasaamalla ja tilaamalla muutama varapinna per pituus niin hyvin tehdyt kiekot kestää isältä jälkikasvulle.
Siksi mulle ei tule mitään Ksyrium tai muita suorapuolattuja joissa erkois pinnat. Tai (tubeless-) kehiä joissa pinnan nipat laitetaan jollakin adapterilla altapäin ja vaatii erikois avaimia.
Jo pelkästään nuo 90-luvun Rovalit aiheutti kiroilua melkein joka lenkin jälkeen. Nyt niillä tekee jo jotain kun läjäsin itte ja kunnolla uusiksi.
Katselin itselleni 29" maastopyörää ihan yleisajoon ja Radonin black sin 9.0 kiinnostaisi. Ainoo asia mikä aina mun tapauksessa arveluttaa on kestääkö vanteet. Painan 125kg. Pyörällä ajettaisiin lähinnä asfaltilla, lumella ja ehkä joskus poluilla. Vanteet on Mavic Crossmax ST 29.
Kyllä pitäis tuossa ajossa kestää.
Hope Pro2 Evolla uusi kiekko ehdottomasti. Itselläni Hopen Hoopsit ja Crestit kehinä. Läskii n.95kg ja hyvin kestää normi rytyytystä, en kylläkään droppaile metreistä :) oli sen verran hyvä tarjous viime talvena, ettei voinut olla poistamatta noilla kehillä, jos kehät antaa periksi, vaihdetaan ArchEX tai Flow kehät tilalle.
Vieläkö on kiekot suorassa/ehjät?
Vähän rupeaa jo kevät ja kesä siintämään mielessä, sitä myötä vähän kiekkojakin tekis mieli uusia. Yhtenä varteenotettavana vaihtoehtona näkisin Hoopsit. Archeja oon lähinnä tuumaillut kehiksi. Crestit olis tietysti kevyemmät, mutta onkohan ne liian heiveröiset tälläisen n. 95 kiloisen alle? Varusteet päällä tietysti menee paino jo toiselle sadalle. Eli olisko suosista Archit? Vai mitä muita varteenotettavia vaihtoehtoja olis? Painoa sais olla n. 1800g ja hintaa siinä 300€ paikkeilla. Nykyiset kiekot taitaa olla n.2100g.
Kiekot tulis 2011 Epicciin. Eli takana 142mm x 12mm läpiakseli ja edessä 9mm läpiakseli.
Sauli Lumikko
07.03.2013, 20.03
Laita suosiolla vähintään Archit, mieluummin jopa Flowt. Leveän vanteen kanssa pyörä rullaa paremmin ja luottamus ajopelin kestoon on käytännössä nopeutta lisäävä tekijä.
T. 70-kiloinen ja Crestit on just riittävät.
twentyniner
07.03.2013, 20.34
Crestit ovat vieläkin suorat, siirsin ne suosiolla " krossarilla ja mettäpyörään laitoin Hope/ Flow setin. Leveämmät renkaat tykkää kyllä leveistä vanteista.
Suosittelen " varmuuskerrointa" sekä leveyttä :)
Vieläkö on kiekot suorassa/ehjät?
Vähän rupeaa jo kevät ja kesä siintämään mielessä, sitä myötä vähän kiekkojakin tekis mieli uusia. Yhtenä varteenotettavana vaihtoehtona näkisin Hoopsit. Archeja oon lähinnä tuumaillut kehiksi. Crestit olis tietysti kevyemmät, mutta onkohan ne liian heiveröiset tälläisen n. 95 kiloisen alle? Varusteet päällä tietysti menee paino jo toiselle sadalle. Eli olisko suosista Archit? Vai mitä muita varteenotettavia vaihtoehtoja olis? Painoa sais olla n. 1800g ja hintaa siinä 300€ paikkeilla. Nykyiset kiekot taitaa olla n.2100g.
Kiekot tulis 2011 Epicciin. Eli takana 142mm x 12mm läpiakseli ja edessä 9mm läpiakseli.
Juha Jokila
07.03.2013, 21.36
Kärsiikö 29er kiekot kasata DT Revon pinnoilla? 26" kiekoissa revot on kestänyt Mavikin 819 tubeleskehällä hyvin, mutta epäilyttää ison kehän vaikutus ja että tulee löysä kiekko.
Laita suosiolla vähintään Archit, mieluummin jopa Flowt. Leveän vanteen kanssa pyörä rullaa paremmin ja luottamus ajopelin kestoon on käytännössä nopeutta lisäävä tekijä.
T. 70-kiloinen ja Crestit on just riittävät.
Kaippa sitä vois sitten lähteä tolle Arch linjalle, jos käy niin että joutuu kiekot ostaa :D Archeilla jää ainakin paino siihen 1800g tietämiin. Flow kehillä paino on jo varmaan sen pari kiloa tai jopa yli, ero on jo niin pieni nykyisiin ettei ainakaan kevennysmielessä enää kannata.
No kyllähän Crestit kestää. Hieman tukevampaa pinnaa vaan jos löysyys pelottaa. Onko tuota Archia järkeä laittaa, painava kuin kivireki ja mitoiltaan sama kuin Crest. Enskatykitykseen suoraan Flow EX:t.
Aiempien viestien perusteella sulla on Crestit, minkä painoisesta kuskista on kyse ja minkälaista ajoa?
Painonsa puolesta Crestit ilman muuta kiinnostaa ja Wigglestä niitä etuisasti saisikin. En vaan halua kiekkoja, joita joutuu sitten korjailemaan tjms. alvariinsa. Kuinkahan nuo Crestit vertautuu mun nykyisiin DT Swiss 450 kehiin(Epicin alkuperäiset)?
Rupesin tässä pohtimaan kiekkosetin painoa, ja sitä mihin se paino on jakautunut. Tämän säikeen alkupuolella joku oli punninnut Epicin alkuperäiskiekot 2070g painoisiksi. Hoopsit Archeilla painavat n. 1800g. Arch kehän ilmoitettu paino on 450g, kuten ilmeisesti on myös DT Swiss 450sl paino. Tästä lyhyellä matematiikalla laskettuna voisi todeta, että Hoopsit ovat napojen tietämiltä kevyemmät. Kehällä olevalla painolla lienee kuitenkin enemmän merkitystä esim. kiihdytyksissä kuin kiekon keskellä olevalla painolla. Nyt vähän tuntuu siltä, että mahtaisko mikään juuri muuttua vaihtamalla Hoops/Archit nykyisten tilalle. Ehkä pitäisi vaan lähteä kokeilemaan noita Crestejä, tai sitten ajella tyytyväisenä nykyisillä. Toki vaihtoehtoja on varmasti muitakin, kuin Hoopsit Arch/Crest kehillä.
Juha Jokila
10.03.2013, 23.50
Ehkä pitäisi vaan lähteä kokeilemaan noita Crestejä, tai sitten ajella tyytyväisenä nykyisillä. Toki vaihtoehtoja on varmasti muitakin, kuin Hoopsit Arch/Crest kehillä.
Pinnat vaikuttaa myös aika paljon. Ite meinaan vaihtaa pitkäpojan mukana tuleista kiekoista tasapaksut 2mm kurapinnat  DT Revoihin alu nipoilla. Pitäis vaikuttaa sen 200 g. Hoopseissa on ilmeisesti ohennetut pinnat, muta ei nyt Revoja sentään. En tiedä mitä Epicin kiekoissa mahtaa olla, mutta ton mun fillarin hinta huomioon ottaen on aika käsittämätöntä pilata vakiokiekot tasapaksuilla pinnoilla ja säästää pari promillea valmistuskuluissa.
En tiedä mitä Epicin kiekoissa mahtaa olla, mutta ton mun fillarin hinta huomioon ottaen on aika käsittämätöntä pilata vakiokiekot tasapaksuilla pinnoilla ja säästää pari promillea valmistuskuluissa.
Itse en pinnoista juuri mitään tiedä. 2011 mallin, joka siis itsellä on, specseissä sanotaan näin: "DT Swiss Champion 1.8mm (15g) stainless".
Sauli Lumikko
11.03.2013, 01.59
Kaippa sitä vois sitten lähteä tolle Arch linjalle, jos käy niin että joutuu kiekot ostaa :D Archeilla jää ainakin paino siihen 1800g tietämiin. Flow kehillä paino on jo varmaan sen pari kiloa tai jopa yli, ero on jo niin pieni nykyisiin ettei ainakaan kevennysmielessä enää kannata.
Kantsii huomioida, että leveämmän kehän kanssa voi käyttää kapeampaa kumia säilyttäen saman ilmatilan, joten pyörien kokonaismassaa saa sitä kautta pudotettua. Ja leveillä vanteilla rengas rullaa paremmin, kunhan ei ihan ylileveäksi vedä. Pyörän "tassunjäljen" muuttuessa leveämmäksi on tassunjälki samoilla paineilla vastaavasti lyhyempi, mikä vähentää vierintävastusta.
K.Visto, me painetaan n. 70 kiloa + kamat, Jamppe oman ilmoituksensa mukaan 95 kg. Crestit on kivat meille, mutta mites hänelle?
Ei enää jaksanut jahkailla, Hoopsit Cresteillä ja SP navoilla lähti Wigglestä tilaukseen. Katotaan ny mihin niillä pääsee.
Sauli Lumikko
12.03.2013, 03.33
Jään odottelemaan kokemuksia mielenkiinnolla. Valmistajan kiekoille 29er Crest -kehillä painosuositus on 86 kg. Toki tuossa varmaan on ns. lakimiesturvaa päällä.
Jään odottelemaan kokemuksia mielenkiinnolla. Valmistajan kiekoille 29er Crest -kehillä painosuositus on 86 kg. Toki tuossa varmaan on ns. lakimiesturvaa päällä.
Hopen Pro Evo2 navoissa tällä hetkellä laakerit aika sekalaista p_skaa. Osassa on vaseliinit sisässä osassa ei. Nämä laakerit on niitä rosterisia missä HOPE teksti pölysuojissa. SKF löytyy korvaavat laakerit paitsi yksi vapaarattaan laakeri. Fatbike ketjussa on puitu tätä asiaa.
Kehistä Crestit on hyvät ja riittävän kestävät 70 kiloiselle. Bor/FRM 333:set taas tuntuvat vielä jäykemmiltä ja kestävämmiltä, tosin ilman sisärengasta Cresteissä pysyy paremmin paineet sisällä. ZTR Race Goldit taas on jo liian kevyiksi tehdyt lenkkikäyttöön eivätkä kestä suuria paineita, käyttöikä on lyhyt yms.
Kiekot on vielä matkalla, mutta on tässä tullut "pyöräiltyä" jo uusilla kiekoilla netissä. Joku myy torilla Tälläisiä (http://www.tune.de/tune-produkte/edelweisz-mtb/) Crest kehäisiä kiekkoja, näyttäisi olevan 110kg painoraja. Tämä ei tietenkään poista sekalaisia kokemuksia kyseisistä kehistä varsinkin painavemmilta kuskeilta. Totuus selviää sitten kesällä. Varomaan en kiekkoja ala, maastopyörä on kuitenkin ajamista varten tehty.
Kiekot on vielä matkalla, mutta on tässä tullut "pyöräiltyä" jo uusilla kiekoilla netissä. Joku myy torilla Tälläisiä (http://www.tune.de/tune-produkte/edelweisz-mtb/) Crest kehäisiä kiekkoja, näyttäisi olevan 110kg painoraja. Tämä ei tietenkään poista sekalaisia kokemuksia kyseisistä kehistä varsinkin painavemmilta kuskeilta. Totuus selviää sitten kesällä. Varomaan en kiekkoja ala, maastopyörä on kuitenkin ajamista varten tehty.
Tuossa on nyt pieni sekaannus. Linkistä aukeaa siis Tune Edelweisz (http://www.tune.de/tune-produkte/edelweisz-mtb/) -kiekot, eli siis tällaiset (http://r2-bike.com/tune-Laufradsatz-26-Edelweisz-mtb_1) 26" kiekot, joiden painoraja voi hyvinkin olla se 110kg. Noissa kiekoissa mitä torilla myydään ei ole mitään muuta yhteistä näiden Tune Edelweisz -kiekkojen kanssa kuin navat (Tune King/Kong).
Kollikatti
21.03.2013, 14.59
Itsellä olisi hakusessa 29:iin kiekot jotka soveltuisivat tälläiselle ei neuvolassa punnittavalle kaverille ja jotka ei nyt ihan heti olisi ottamassa kipeetä osumista. Valmiina ei varmaankaan sellaisia kiekkosettejä ole (taakse 142*12 ja eteen QR15), joten mitä mieltä porukka on yhditelmästä Stanin Flow EX kehät ja Hope pro 2 navat. Molempia saisi myös 36 reikäisenä, mutta mitä mieltä porukka on siitä, että tuoko se miten kestävyyttä lisää kiekkoon, esim takana?
Merliniltä saa valmiina hope hoopsit (flow ex + hope evo 2) aika sopivaan hintaan. Sopivat adapterit sitten vaan mukaan.
http://www.merlincycles.com/bike-shop/wheels/mountain-bike-wheels/factory-mountain-bike-wheels/
VanhaPate
21.03.2013, 18.22
Itse tilasin tuolta jonkun aikaa sitten suorapinnaset hope hoopsit ja ne on pelkät Flow:t ilman EX:ää.
Itse tilasin tuolta jonkun aikaa sitten suorapinnaset hope hoopsit ja ne on pelkät Flow:t ilman EX:ää.
Mulle tuli eeäksät pari viikkoa sitten vaikka nettikaupassa tosiaan lukee vaan flow. Ei tosin suoravetopinnoilla.
VanhaPate
21.03.2013, 19.01
Mulle tuli noi jo joku kuukausi sitten tai jopa yli. Näyttäisi olevan pieniä epätarkkuuksia noissa nettikaupan kuvauksissa, suoraveto-versioitten kuvauksissa puhutaan sekä Sapim Sprint että Sapim Race straight pull pinnoista. Noi Sprintit on ilmeisesti niissä normaaleissa versioissa mutta sitä ei ole korjattu SP-version kuvaukseen. Kysymällä varmaan selviää ne viimeisimmät speksit noitten kiekkojen suhteen ettei tule ylläriä paketissa.
Kehistä Crestit on hyvät ja riittävän kestävät 70 kiloiselle. Bor/FRM 333:set taas tuntuvat vielä jäykemmiltä ja kestävämmiltä, tosin ilman sisärengasta Cresteissä pysyy paremmin paineet sisällä. ZTR Race Goldit taas on jo liian kevyiksi tehdyt lenkkikäyttöön eivätkä kestä suuria paineita, käyttöikä on lyhyt yms.
http://r2-bike.com/BOR-Felge-XMD-309-Tubular-29_1
meniskö noi pikkasen alle 70 kg ratsastajalla
Siellähän sanotaan että painoraja on 90 kg :rolleyes: 
Tosin tuohon taitaa täytyä laskea myös pyörän paino mukaan :seko:
http://superlight-bikeparts.de/BOR-XMD-309-29er-Felge-309-rim-MTB-Tubular-rim-FRM-309-MTB-tubular-Felge-XMD-Felge-FRM-Felge-Montainbikefelge
Tuolla sama kehä 79 euroa..
Siellähän sanotaan että painoraja on 90 kg :rolleyes: 
Tosin tuohon taitaa täytyä laskea myös pyörän paino mukaan :seko:
joo kyllä mulla kestää kun pyöräkin painaa 9 kg mutta oisko kokemusta putkirenkaasta ?
kuski reppu selässä 69 kg + pyörä 9 kg  = 78 kg
Ramazzotti
23.03.2013, 22.20
Tuli alkutalvesta ostettua Radonin 6.0. Nyt ajattelin kesän työmatkailupyöräilyä varten ostaa siihen "asfalttikummit". Suosituksia? Ajattelin vaihtaa kumet pyörän mukana tulleille kiekoille.
Löytyyköhän näistä (Schwalbe Furious Fred Evo PaceStar (http://www.bike-discount.de/shop/k2018/a89938/furious-fred-evo-pacestar-29-x-20-tl-ready-folding.html)) pitoa ollenkaan?
Kiitos hyvistä vinkeistä etukäteen.
Tuli alkutalvesta ostettua Radonin 6.0. Nyt ajattelin kesän työmatkailupyöräilyä varten ostaa siihen "asfalttikummit". Suosituksia? Ajattelin vaihtaa kumet pyörän mukana tulleille kiekoille.
Löytyyköhän näistä (Schwalbe Furious Fred Evo PaceStar (http://www.bike-discount.de/shop/k2018/a89938/furious-fred-evo-pacestar-29-x-20-tl-ready-folding.html)) pitoa ollenkaan?
http://www.bike-discount.de/shop/k2018/a69182/race-king-racesport-29-x-22-folding.html
yllättävän kevyet noi Furius Redit mutta hiekkatie pitoo ei löydy
Mä ajoin noilla Raivo Reetuilla viime kesänä työmatkaa mut sit ku puhkes kumi 4 kertaa viikossa, niin heivasin ne mäkeen.
http://www.schwalbe.com/gbl/en/produkte/mtb/produkt/?ID_Produktgruppe=41&ID_Produkt=178 Ei ole tarkoitettu työmatka ajoon :D "Grip is limited and risk of puncturing is high"
reappear
25.03.2013, 11.04
Nyt tuli pien hätä ja tarttis 29 etukiekon satasen pintaan. Kellään nurkissa lojumassa sopivaa etukiekkoa Helsingissä, tai vinkkiä mistä saisi tähän hätään (tänään) edullisen 29 etukiekon?
http://www.schwalbe.com/gbl/en/produkte/mtb/produkt/?ID_Produktgruppe=41&ID_Produkt=178 Ei ole tarkoitettu työmatka ajoon :D "Grip is limited and risk of puncturing is high"
Pinta kun kuluu pikkasen niin taitaa mennä kaikki läpi sammakosta lähtien
Mavicin Cross Ride Disc 29" viimeistely: *CLICK* (https://www.dropbox.com/sh/e7j5fipf1bhr6pn/mgNEFXDgV-)
Maahantuojaan otettu yhteyttä, katsotaan mitä tuumaavat. Mavicin käytäntö on kierrättää kaikki takuukäsittely myyjäliikkeen/maahantuonnin kautta.
Ei jotenkin huvittaisi alkaa viilailemaan ja ropaamaan kiekkoja ennen käyttöönottoa. Etenkään, kun pinnat on kiristetty todella epätasaisesti.
Mitä asiantuntijat tuumaa olisiko näistä kiekoiksi hitaalle yli 100kg tankille:
http://www.salden.nl/default.asp?pid=53&fs=15343&catid=3634
http://www.amclassic.com/en/products/mtbwheels/terrain-29-tubeless.php
...Se joka myös on mielekintoinen seikka on että noi Fulcrum red powerXL29 niin Bike-components.de sivulla niin ilmoitta se 2041g/setti, muta Fulcrumin sivulla niin 1915g! (875g etu ja 1040g taka)...
Tuosta painosta on nyt silkkaa faktaa, kun Kusti polki kotosalle paketin,  josta kyseiset vanteet löytyivät. Heti paketista tikitaaliseen keittiövaakaan ja tulokset: takavanne 1098g, etuvanne 903g, eli  2001g yhteensä. Mitattu ilman pikalinkkuja mutta alkuperäisellä vannenauhalla. Eli ilman vannenauhoja 50g (?) vähemmän. Ja jos repis vanteiden teipit pois, niin ehkä sitten voitais olla melko lähellä tuota ilmoitettua.
Muutoinkin ihan asiallisen oloiset vanteet tällaiselle kaverille, joka ei paremmasta tiedä.
Olisi tarve trailipyörään uudet kiekot.
Vaihtoehto 1:
Merlinistä: Arch Ex/hope pro II evo/DT comp 460 Eur
Vaihtoehto 2:
Actionsport: Arch Ex/DT 240/Sapim Cx ray 640 Eur + (15mm/142 adapterit) +60 Eur= yht 700 Eur
Eli onko noi DT Swiss ton erotuksen verran paremmat? Yhdet tollaiset Merlinin kiekot on jo talossa. Vähän pettynyt laakereiden laatuun mutta muuten ok. Kaikki aina kehuu DT swissiä? Vaikka Hopeihin vaihtaisi uudet SKF laakerit niin silti jää selvästi alle DT:n hintojen. Pitäisi painaa nappia että saisi uudet kiekot alle :)
Mike, paina nappia vasta kun olet käynyt IHPH:ssa Oscarin kanssa DT juttusilla...
Sauli Lumikko
08.04.2013, 03.20
Voitko referoida mistä on kyse, jotta jokaisen kiinnostuneen ei tarvitse vaivata Oscaria?
Olikos raadilla tietoa 29-hiilarikehien tarjonnasta? Valmiskiekkoina näyttää olevan muutamia vaihtoehtoja (mm. SRAMilla, Rovalilla, Reynoldsilla ja Envellä), mutta pelkkiä 29-hiilikuitukehiä ei ole tullut oikein muita potentiaalisia vastaan kuin Enve 29 AM/XC. Envet täyttäisivät vaatimukset kaikilta osin, mutta hinta per kehä näyttää olevan n. 1 teur, mistä johtuen kiekkojen hinta nousisi aika korkealle.
Alunperin ajatuksena oli laittaa kiekoiksi vanhan 26-kokemuksen perusteella DT Swiss 240s/Sapim CX-Ray/NoTubes ZTR Crest-yhdistelmä, mutta kaksiysikiekoissa (hiilikuitukehillä mahdollisesti saavutettava) lisäjämäkkyys voisi olla hyvä asia. Onko siis tarjolla laadukkaita 29-kehiä, jotka olisivat sisäleveydeltään vähintään Crestien tasoa (21 mm) ja painoltaan kohtuulliset. 
Kiekot tulossa takaa 120 mm joustavaan trailpyörään, kuskilla painoa 78 kg, käyttö polkuajeluun kohtuullisin teknisissä ja välillä vähemmänkin teknisissä maastoissa.
Reynoldsin valmiskiekot olisivat hieman kohtuuhintaisemmat kuin Envet ja ilmeisesti kohtuulaadukkaat, mutta Reynoldsia ei ilmeisesti saa pelkkänä kehänä vai saako? Muita ehdotuksia?
Olikos raadilla tietoa 29-hiilarikehien tarjonnasta?
Kokemusta ei ole, mutta jos kiinankuitu ei pelota Light-bicyclen leveämmät (23mm sisäleveys) kuitukehät voisivat olla testaamisen arvoiset. Linkki (http://www.light-bicycle.com/wider-carbon-mountain-29er-rims-clincher-tubeless-compatible.html). Mtbr:llä on muistaakseni pitkä threadi aiheesta.
Kiitos vastauksesta Lucky13. Noiden merkittömien kiinan halpis-kehien testaamisen minä jätän kuitenkin mielelläni muille.
Matti S.
10.04.2013, 19.25
http://r2-bike.com/29-Twentyniner
http://r2-bike.com/29-Twentyniner
Tänks. Tuolta ei kuitenkaan oikein löydy muita speksejä täyttäviä kehiä kuin nuo Enven kehät. Muut ovat lähinnä kapeita XC-kehiä ja lisäksi pääsääntöisesti minulle täysin tuntemattomia valmistajia. Onko Matti S. sinulla (tai jollain muulla) kokemuksia jostain noista R2:ssa tarjolla olevita vaihtoehdoista?
Enven kehillä varustetuista kiekoista minulla on tarjouspyyntö tuolta R2-Bikesta vetämässä, mutta vastausta ei ole vielä tullut.
Matti S.
10.04.2013, 23.00
T. Onko Matti S. sinulla (tai jollain muulla) kokemuksia jostain noista R2:ssa tarjolla olevita vaihtoehdoista?
Ei ole kokemusta, uusien kiekkojen hankinta oli klikkausta vaille valmis, mutta nyt pääasiassa pohdiskelen asiaa.
http://www.innolite.se/
^ missä lie tehty?
Katselin myös superstarscomponents:n kiekkoja mutta en pääse tällä päätteellä kiinni sivuston sisältöön.
Pitääkö sen Gååtin ostaa kiekot väkisin Saksasta? Me ollaan haettu pari settiä Enven kiekkoja kätevästi Signaturesta ja nyt kun tuli puheeksi, niin pitänee jossain vaiheessa ittekin tilata 29" kiekot tiedät-kyllä-mihin. Ajattelin tällä kertaa XC-kehiä, nämä mun AM:t on nääs varsin järeää tekoa, toki melko kevyet lujuuteensa / leveyteensä nähden.
Sauli Lumikko
11.04.2013, 01.35
Alunperin ajatuksena oli laittaa kiekoiksi vanhan 26-kokemuksen perusteella DT Swiss 240s/Sapim CX-Ray/NoTubes ZTR Crest-yhdistelmä, mutta kaksiysikiekoissa (hiilikuitukehillä mahdollisesti saavutettava) lisäjämäkkyys voisi olla hyvä asia. Onko siis tarjolla laadukkaita 29-kehiä, jotka olisivat sisäleveydeltään vähintään Crestien tasoa (21 mm) ja painoltaan kohtuulliset. 
Kiekot tulossa takaa 120 mm joustavaan trailpyörään, kuskilla painoa 78 kg, käyttö polkuajeluun kohtuullisin teknisissä ja välillä vähemmänkin teknisissä maastoissa.
Reynoldsin valmiskiekot olisivat hieman kohtuuhintaisemmat kuin Envet ja ilmeisesti kohtuulaadukkaat, mutta Reynoldsia ei ilmeisesti saa pelkkänä kehänä vai saako? Muita ehdotuksia?
Ite oon muutaman kilon kevyempi ja ajan aika teknistä rytyytystä täysjäykällä 29erillä Crestit kehinä. Jos haluat vähän jäykemmät, saman valmistajan Arch EX:t ovat yhtä leveät, selvästi jäykemmät ja vielä mielestäni kohtuullisessa painoluokassa. Ei ne hiilarikevyet ja -jäykät ole, mutta eivät ole sitä hinnaltaankaan.
Le Ku: 
Eipä kiekkoja väkisin tarvitse Saksasta tilata, meni tuo Enve-tarjouspyyntö kätevästi samalla kun pyysin tarjousta Crest-setistä. Enven AM-versio olisi kyllä kaikin puolin hieno, mutta voipi olla että en yli kahden tonnin hintaisia kiekkoja raaski ostaa. Noita AM-versioita kuitenkin katselin kun niissä sisäleveyttä on mukavasti 24 mm, XC-versioissa puolestaan 18 mm. Itse uskon vahvasti leveämpien kehien etuihin, voi pitää renkaissa alhaisia paineita vähäisemmillä muljahteluilla vaikka alla olisi kohtuu leveät renkaat.
Sauli Lumikko: 
Joo, noita Arch EX:iäkin täytyy harkita jos sopivaa hiilarikehää ei löydy. Tai sitten otan vaan suunnitelma A:n takaisin käyttöön ja otan ne Crestit.
Sakujen Bike-lehden uusin kiekkovertailu tuli muuten just passelisti kun oma kiekonhankinta on ajankohtainen. Mielenkiintoinen havainto oli mm. se, että Syntace on ryhtynyt vannevalmistajaksi ja tekee alumiinikehäisiä valmiskiekkoja neljällä eri leveydellä. Noissa kaikissa perusajatuksena se, että pyrkivät tekemään leveitä, mutta kohtuupainoisia kehiä. Sisäleveydet noissa 33,5 mm, 28,5 mm, 24,5 mm ja 19,5 mm. Vaikkapa tuo toiseksi kapein W30 MX-malli vaikuttaisi aika hyvältä. Tuolta löytyy Syntacen mainospuheet:
http://www.syntace.com/index.cfm?pid=3&pk=2460
Harmittavasti Syntace ei ainakaan toistaiseksi myy pelkkiä irtokehiä vaan ainoastaan kokonaisia valmiskiekkoja. Nuokin kiinnostaisi kyllä, Syntacen muista tuotteista on sen verran hyviä kokemuksia itsellä. Joku hintakartelli noissa taitaa kyllä olla kun joka paikassa Syntacen setit näyttää olevan tarjolla hintaan 998 eur.
Kiitos vastauksesta Lucky13. Noiden merkittömien kiinan halpis-kehien testaamisen minä jätän kuitenkin mielelläni muille.
No minä olen se hullu "koekaniini" noille halpis Kiinan kehille. Tallista löytyy kaksi paria kiekkoja kasattuina noiden leveämpien 23 mm kehien ympärille. Saa sitten nähdä napsahtaako Jukkaa leukaan tämän hulluttelun seurauksena.
Viime kesänä ehdin ajaa toisella parilla jo jonkin verran lenkkiä kohtuu haastavissa Turun maastoissa sekä Luukin XCM:n ja pari paikallista aluecuppikisaa. Vielä ainakin kiekot ja mies ehjinä.
Uudempi kiekkopari, jolla ei tosin ole vielä ajettu metriäkään, Sapimin CX-Ray pinnoilla ja Extraliten hiponavoilla painaa 1320  grammaa. Saa sitten nähdä, kestääkö mitään ajoa.
Juha Jokila
12.04.2013, 00.36
Ite meinaan vaihtaa pitkäpojan mukana tuleista kiekoista tasapaksut 2mm kurapinnat 
Etukiekko tuli jo duunattua. Akkuporalla vanhat pinnat helvettiin ja uudet veivattu meisselillä paikoilleen. Kiekko keventyi 110 g, eli selvästi alle euron gramma. Vähän naurettavaa, kun iso mies leikkii väreillä, mut ku sai valita samaan hintaan ja rungossaakin on muutama punanen tarra mustalla pohjalla. WTB i19 kehä 458 g ja Hope napa 15 mm aksleille 180 g.
http://kotisivu.dnainternet.net/tjokila/kuvat/fillarit/Kevennetty_etukiekko.JPG
http://kotisivu.dnainternet.net/tjokila/kuvat/fillarit/Punaiset_nippelit.JPG
edit: Takakiekko tuli valmiiksi ja toiset 110 g lähti. Takakiekon vanne oli 418 g, eli 40 g kevyempi, kuin etuvanne. Lievää toleranssia made in China. Takanapa Hope X-12 142mm oli 306 g ja koko kiekko 892 g.
http://kotisivu.dnainternet.net/tjokila/kuvat/fillarit/Kevennetty_takakiekko.JPG
kahvipaussi
17.04.2013, 22.53
Mavicin Cross Ride Disc 29" viimeistely: *CLICK* (https://www.dropbox.com/sh/e7j5fipf1bhr6pn/mgNEFXDgV-)
Maahantuojaan otettu yhteyttä, katsotaan mitä tuumaavat. Mavicin käytäntö on kierrättää kaikki takuukäsittely myyjäliikkeen/maahantuonnin kautta.
Ei jotenkin huvittaisi alkaa viilailemaan ja ropaamaan kiekkoja ennen käyttöönottoa. Etenkään, kun pinnat on kiristetty todella epätasaisesti.
Auts! Mavicin GP4 tuubeilla joskus ajelleena minä harkitsin noita Cross Rideja CC -pyörään. Nyt näyttää siltä, että ostan Fulcrumin Red Power 29 XL:t. Ainoa asia mikä  aprikoittaa on pinnojen lukumäärä. Kai 24 -pinnaset kestää 88 kiloista jässiä, joka rauhallisesti ajaa lähinnä asvaltilla?
Onko noiden Hope II Evojen ja DT 240 kestossa tai laadussa eroja suuntaan tai toiseen? Ja oliko niin, että Crestin painosuositus oli 90kg? Jos vaikka ostaisi kyseisillä kehillä varustetut kiekot kun pääsee alle tuon painorajan.
Ja oliko niin, että Crestin painosuositus oli 90kg? Jos vaikka ostaisi kyseisillä kehillä varustetut kiekot kun pääsee alle tuon painorajan.
Hommasin hiljattain Hope Pro 2 Evo SP navoilla Crestit 29 Epiciin. 7 kilsaa maantiejoa takana, eikä vieläkään oo hajonneet :D Katotaan kuinka käy kun pääsee maastoon. Painoa on semmonen vajaa 94 kiloa.
Noilla kehillä ei kai suoranaisesti painorajotusta ole. Stanin Crest valmiskiekoilla taasen on, muistaakseni 86kg maksimi painosuositus.
Kokemusta ei ole, mutta jos kiinankuitu ei pelota Light-bicyclen leveämmät (23mm sisäleveys) kuitukehät voisivat olla testaamisen arvoiset. Linkki (http://www.light-bicycle.com/wider-carbon-mountain-29er-rims-clincher-tubeless-compatible.html). Mtbr:llä on muistaakseni pitkä threadi aiheesta.
Lueskelin eilisillan tuota MTBR:n threadia ja vaikuttavat oikeastaan aika lupaavilta rinkuloilta. Löysin ainoastaan yhden viestin missä vika oli ilmeisesti ollut itse kehissä (en nyt jaksanu koko 145 sivua lukea sentään ) ja katastrofaalisista tuhoutumisista en löytänyt yhtään viestiä. Sen verran tuli kipinää, että täytyy kesän/alkusyksyn aikana kasailla jonkinlainen kokoonpano noista nykyisten Crestien tilalle täpäriin.
wanderer
21.04.2013, 14.14
Nuo LB-kehät alkoi meikäläistäki kiinnostaa. 23mm sisämitta, matta UD-pinta, 32/32 kipaletta DT Aerolitejä/Cx-Rayjä, DT240s-navat. Vois olla kivat. Ei oo Roval Carbonit eikä varsinkaan Envet, mutta ehkäpä hinta-laatusuhteeltaan käypäset. Spessu kevenis jonku puolkiloo ainaki.
Sitten vanteille Contin Race Kingiä soosseilla. Kai niillä kuntoilis.
 http://www.light-bicycle.com/light-bicycle/wider-carbon-mountain-29er-rims-clincher-tubeless-compatible/mountain-29er.JPG
Nuo LB-kehät alkoi meikäläistäki kiinnostaa. 23mm sisämitta, matta UD-pinta, 32/32 kipaletta DT Aerolitejä/Cx-Rayjä, DT240s-navat. Vois olla kivat. Ei oo Roval Carbonit eikä varsinkaan Envet, mutta ehkäpä hinta-laatusuhteeltaan käypäset. Spessu kevenis jonku puolkiloo ainaki.
Sitten vanteille Contin Race Kingiä soosseilla. Kai niillä kuntoilis.
Täsmälleen sama kokoonpano oli mielessä.. Kylläkin astetta järeämpää rengasta tulee tuossa WFO:ssa pidettyä. Valitettavasti opiskelijan täytyy mennä kesäksi töihin että riittää lompakon täyte. 
Juu ei ole Rovalit, mutta ainakaan itellä ei nuista spessun romuista ole kovin kummoisia kokemuksia.. Jäykkäperässä (rockhopper vm 2009) oli spessun omat kiekot joista ensin hajos nippelit parin kuukauden ajon jälkeen (olivat jollain ilveellä korrodoituneet 2 kk:n talvi/kevät ajoissa). Vaihdoin kaikki nippelit uusiin DT:n alumiinisiin. Reilu vuosi meni hyvin ja sitten jämähti vapaaratas fiksi moodiin. Aikomus oli vaihtaa vapaaratasrunko uuteen, mutta purkaessa huomasin, että laakeripinnat oli niin paskana molemmista kiekoista, ettei oikein tuntunu enää järkevältä tekohengittää (totta kai takuu oli jo mennyt umpeen).. Vaikka nuo kiekot olikin varmasti halvinta mitä Taiwanissa 29 tuumasiin tehtiin siihen aikaan jäi niin paha maku suuhun etten aio ison Ässän tuotteisiin koskea enää pitkällä tikullakaan... Toisaalta ainoat hyvin säilyneet osat olivat kyllä nuo kehät..
Mitä noille tulee hintaa, 240s:t on luokkaa 400€, kehät rahteineen (50 taalaa) ja alveineen luokkaa 350€, pinnat satkun ja nippelit 25€ = 875€ + vielä kasaus jos se ei itseltä suju. Painoa tulisi luokkaa 1500g kevyillä pinnoilla ja alumiininippeleillä.
wanderer
22.04.2013, 12.37
Navat luokkaa 350€, kehät 330€, pinnat nippeleineen luokkaa 160€. Tekis jonkun 840€. Vähintäänkin alkukasaus itse. Siihen päälle vannenauhaa, pikalinkkua, jarrulevyä, pakkaa ja sen sellaista. Eihän tuo mikään halpa projekti oo. Ainahan näitä voi suunnitella. Valmisratkaisut (Enve, SRAM, Spesh Roval Carbon) toki houkuttelee muuten kuin kustannuksen osalta. 
Nykyiset Rovalin peltikiekot on n. 2200g satsi. Alumiinikehäsistä en oo oikein löytäny hyvää ja järkihintaista ratkaisua. En mä kuitenkaan niin luttanapaineilla aja, että pitäis erityisesti pelätä vanteen hajottamista läpilyönnissä. Renkaat on ollu tapana pitää täynnä ilmaa kuitenki.
Nykyiset Rovalin peltikiekot on n. 2200g satsi. . 
Painaako ne noin paljon tosiaankin? Eikös sullakin ollu alla 2013-mallinen Sj Comp Carbon? Itsellä moinen peli ja kevyehköt 29er-kiekot hakusessa...
Mitä noille tulee hintaa, 240s:t on luokkaa 400€, kehät rahteineen (50 taalaa) ja alveineen luokkaa 350€, pinnat satkun ja nippelit 25€ = 875€ + vielä kasaus jos se ei itseltä suju. Painoa tulisi luokkaa 1500g kevyillä pinnoilla ja alumiininippeleillä.
Lukeeko noissa kehissä mitään valmistajaa ? Kuka kasaa jos ei itte osaa ?
wanderer
22.04.2013, 21.19
Joo, ne '13 Comp Carbonin kiekkoja tarkoitan. Vannenauhojen, levyjen ja pulttien kanssa ne oli luokkaa 2300g eli oisko sit paljaaltaan jossain 2100-2200g välissä. En oikein tarkkaan painanu mieleen ku olivat niin jykevät.
Izmo sä kyllä tiiät kuka kasaa sulle kiekkoja. Ei kai noissa mitään teippejä oo. Voit laittaa vaikka Izmo Works-teipit.
Juha Jokila
22.04.2013, 21.29
Izmo Special pizza jo onkin olemassa. Vaikutta oivalliselta kiekkosuunnitelmalta.
Joo, ne '13 Comp Carbonin kiekkoja tarkoitan. Vannenauhojen, levyjen ja pulttien kanssa ne oli luokkaa 2300g eli oisko sit paljaaltaan jossain 2100-2200g välissä. En oikein tarkkaan painanu mieleen ku olivat niin jykevät.
Izmo sä kyllä tiiät kuka kasaa sulle kiekkoja. Ei kai noissa mitään teippejä oo. Voit laittaa vaikka Izmo Works-teipit.
Ei oo lupaa kasata jos ei teippiä oo mutta jos itte laittaa teipit niin sitten ok:cool:
usko juntunen
22.04.2013, 22.30
.... Valmisratkaisut .. SRAM... toki houkuttelee muuten kuin kustannuksen osalta...
.
No nyt oon minäkin SRAM:in mannekiini, tosin ilman minkäänlaista napanuoraa ko. virmaan. (Kyseessä Rise 60 kiekot)
Monessa yhteydessä painoksi mainitaan 1420g. Tämä minun pari on hieman  järeämpää tekoa, sillä jo ilman noita akselisovite-kilkkeitä vaaka  näyttää 1477g.
Kun lisätään 12mm ja 15mm sovitteet niin ollaan 1494g.  Tubeless  valmiina nauha&venttiilit 1642g.  Tuo vannenauha onkin ihan  omanlaisensa viritys, sillä nauha ja venttiili
ovat yhtä puuta. Voi mennä niskan raapimiseksi siinä vaiheessa kun  litkut pihalla ja pitäs alkaa sisuria asentamaan. Pitää olla mukana  normi vannenauha tai murjoa ventiili irti tuosta yhdistelmästä. 
Toki noihin saa, ja onkin jo kaupan hyllyllä odottamassa ns. normaali tubeless-setti, jossa ventiili ja nauha ovat erillään.
Nyt on sen verran käyttökokemusta, että uskaltaa jotain kommenttia kirjoittaa. Kuten yllä kirjoitetusta selviää kiekot eivät ole mualiman keveimpiä, mutta ainakaan meikäläisen voimilla eivät kyllä notku.
Ovat myös huoltoystävälliset. Esim. vapaarattaan irrotukseen ei tarvitse mitään työkaluja. Vetää vain akselisovite-holkin pois ja sen jälkeen vapaarattaan, molemmat lähtee sormivoimin irti. Myös varapinnoja saa ihan nurkan takaa lähikaupasta. Varaosien helppo saatavuus ei liene haitaksi.
Mites noi alu ja messinki nippeleiden erot? Maailmalta lukenut, että alu nippelit saattaa pidemmän päälle kerätä korroosiota tai hapettua yms. Messinki olis tietenkin varma valinta, mutta alullla saisi vähän blingiä. Painoero ei kiinnosta.
Onko kenelläkään kokemuksia näistä? http://www.chainreactioncycles.com/Kits.aspx?ModelID=85169 Tarkotus olisi laittaa tällä hetkellä täysjäykkään pyörään isoa kuskia (kalsaripaino aika tarkalleen 100kg) kestävät kiekot, jotka sitten myöhemmin matkaisivat uuteen parempaan pyörään. Löytyisikö tuossa hintaluokassa jotain vastaavaa? Toinen vaihtoehto olisi Flow:t Hopen navoilla, mutta painoa tulee se yli 2kg setti ja hintaa kuitenkin olisi se reilu 400€.
usko juntunen
26.04.2013, 21.58
Mites noi alu ja messinki nippeleiden erot? Maailmalta lukenut, että alu nippelit saattaa pidemmän päälle kerätä korroosiota tai hapettua yms. Messinki olis tietenkin varma valinta, mutta alullla saisi vähän blingiä. Painoero ei kiinnosta.
Ei ainakaan yhdistelmä; alunippelit- pinnat ja kehä, jotka ovat esim Mavic Crossmax kiekoissa ole mitään edellä kuvattua ongelmaa. -06 vuosikertaa (26") on vanhimmat ja ovat ok.
Teräspinna&alunippeli galvaaninen korroosio, voi tutkistella vaikka  täältä (http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/221423-Ter%C3%A4spultit-alumiiniin-galvaaninen-korroosiotäältä)
Mannavelli
27.04.2013, 15.52
Onko kenelläkään kokemuksia näistä? http://www.chainreactioncycles.com/Kits.aspx?ModelID=85169 Tarkotus olisi laittaa tällä hetkellä täysjäykkään pyörään isoa kuskia (kalsaripaino aika tarkalleen 100kg) kestävät kiekot, jotka sitten myöhemmin matkaisivat uuteen parempaan pyörään. Löytyisikö tuossa hintaluokassa jotain vastaavaa? Toinen vaihtoehto olisi Flow:t Hopen navoilla, mutta painoa tulee se yli 2kg setti ja hintaa kuitenkin olisi se reilu 400€.
Luulisi toimivan. Käsittääkseni ihan laadukas setti ja hyvään hintaan.
Nonniin olenkohan nyt ymmärtänyt oikein seuraavat seikat. Eli ostoslistalla olis DT Swiss 240s napoja 6-pultti levykiinnityksellä. Jos haluan 15mm/100mm etuakselin niin täytyy valita ns. oversize napa (20/110mm) ja muuntaa se adapterilla 15/100 milliseksi? Tämä on tosi hämmentävää, koska justridingalongin (http://www.justridingalong.com/hub-spare-parts-bearings-axles/hub-conversion-kits/conversion-kits-for-dt-240-oversize-front-hubs.html) mukaan Dt Swissin oma manuaali (http://www.dtswiss.com/Resources/Images/Accessories/Axel_System_Conversion_Kit_Style.pdf) kertoo väärin asioita. Ja sitten tuolla vilahtelee 142x12mm standardi joskus jopa X-12 merkinnällä. Onko noissa jotain eroa? Takahaarukassa tulee olemaan 142x12mm Maxle. 
 Navat ja ohjauslaakerit on kyllä aikamoinen millimetriviidakko! Olis kyllä helpompi ostaa koko pyörä valmiina. :rolleyes:
Ton 240 etunavan ymmärsin samalla lailla ja niin on myös tilauksessa. Toivottavasti meni oikein :)
sakuvaan
02.05.2013, 12.05
Nonniin olenkohan nyt ymmärtänyt oikein seuraavat seikat. Eli ostoslistalla olis DT Swiss 240s napoja 6-pultti levykiinnityksellä. Jos haluan 15mm/100mm etuakselin niin täytyy valita ns. oversize napa (20/110mm) ja muuntaa se adapterilla 15/100 milliseksi? Tämä on tosi hämmentävää, koska justridingalongin (http://www.justridingalong.com/hub-spare-parts-bearings-axles/hub-conversion-kits/conversion-kits-for-dt-240-oversize-front-hubs.html) mukaan Dt Swissin oma manuaali (http://www.dtswiss.com/Resources/Images/Accessories/Axel_System_Conversion_Kit_Style.pdf) kertoo väärin asioita. Ja sitten tuolla vilahtelee 142x12mm standardi joskus jopa X-12 merkinnällä. Onko noissa jotain eroa? Takahaarukassa tulee olemaan 142x12mm Maxle. 
 Navat ja ohjauslaakerit on kyllä aikamoinen millimetriviidakko! Olis kyllä helpompi ostaa koko pyörä valmiina. :rolleyes:
Takanavan kohdalla pitää vain huolehtia siitä että akselikoko ja navan leveys on oikea, muut hienot tuotemerkit voi heittää romukoppaan, silloin sillä on oikeasti väliä kun rupeat ostamaan vara/uutta akselia runkoon. :) 
Etunavoissa kaikkia tosiaan ei voi muuntaa QR -> 15mm/20mm koska etunavan laakeri on yksinkertaisesti liian pieni että siitä mahtuisi kunnon akseli läpi..
Kiekkoja tilailemassa, hinta maksimi 300€. Ei tarvitse olle tubeless ready. Paras vaihtoehto? 15mm edessä ja pikalinkku takana. 
Näitä katsellut:
http://superstar.tibolts.co.uk/product_info.php?cPath=40&products_id=656
Hortoilija
20.05.2013, 14.07
29 kirkot haussa. Viime vuoden Alppiressulla sain kiekot almäkiä rymistellessä kieroiksi ja nyt olisikin vahvemmat kiekot haussa tämän kesän reissua varten. Olen katellut ZTR Flow Ex + Hope Pro 2 Evo settiä. Kiekot tulisivat myös ensi vuonna tehtävää Islannin ympäripyöräilyä varten, jolloin alla on toivottavasti Salsa Fargo. Sopivatko kiekot molempiin tarkoituksiin vai kannattaako katsella joitakin muita kiekkoja?
Tilasitko noita Haveneita? Miltä ovat tuntuneet? Itse olen kans samoja katellu Canyoniin korvaamaa kapeat/"painavat?" mavic crossridet. Mutta ku ei saa päätetyksi mitkä ostaa. Noissa nyt on hinta suht kohdallaan!
Sram Roam ja Rail vm.2014 kiekot hintoineen ilmestyneet ainakin bike-components.de sivuille. Noita Roam 50 kiekkoja voisi harkita, saapi XD vapaarattaalla ja navoissa DT Swiss 240 sisuskalut. Tuossa jotain juttua noista: http://www.bikeradar.com/mtb/news/article/sram-roam-and-rail-mountain-bike-wheelsets-launched-37003/
Edit. Srammin kiekot voipi unohtaa, noissa on pinnojen nipat esillä. Eipä viitsi tubeless käyttöä varten teippailla.
Harkitaan nyt sitten Fulcrumin red metal
kiekkoja. Hiukan painavat mutta pitäisi olla myös XD vapaaratas yhteensopivat.
Shimano xt m775 antautui jo kolmannen kerran. Aina pettävä komponentti on ollut vapaaratas. Nyt en enää jaksa vaihtaa osia. Mistä uudet kiekot täysjäykkään yleiskonemaasturiin, jolla ajelen varhaisesta keväästä myöhäiseen syksyyn. Massaa fillarin päällä on 105 - 135 kg rahdin määrästä riippuen. Alusta on asvaltista sorateihin ja jopa helpoille poluillekin tällä pyörällä eksyn. Tosimaastoon on sitten toinen pyörä. Budjettiraja on jossakin parin sadan paikkeilla. Centerlock levyjen kanssa yhteensopivuudesta tulee bonusta, koska voisin hyödyntää nykyisiä jarrulevyjä.
Prestige
02.06.2013, 20.14
Onkos noista Pacenti TL28 kehistä jo kertynyt täällä porukalle kokemuksia? Sellaiset vaikuttaisi sopivalta, mutta arvon että kestääköhän ne jäykkäperäisessä isopyörässä takana. Crestit kesti 26" koossa jäykkäperässä takana ihan ok, pystyyköhän tuo samaan lujuuteen?
Samuli-1
04.06.2013, 01.42
Tilasitko noita Haveneita? Miltä ovat tuntuneet? Itse olen kans samoja katellu Canyoniin korvaamaa kapeat/"painavat?" mavic crossridet. Mutta ku ei saa päätetyksi mitkä ostaa. Noissa nyt on hinta suht kohdallaan!
Mä sain uuden pyörän noilla ale-Haveneilla kasattua ajokuntoon perjantaina ennen Messilän enskakisoja. Yks työmatka ja vähä polkuajelua, lauantaina Messilässä pari kolausta vanteelle ja renkaasta kylki auki, jolloin vanteessa oli jo muutama kolhu, mitä
pihdeillä sain korjauiltua. Sunnuntain kisojen jälkeen ku vaihdoin joku päivä taas rengasta, oli ihan silminnähtävää sivuttaisheittoa vanteessa. 
Onhan noi enskakisat vähä rajumpaa paukutusta ku normi polkuajo, mut silti lievä pettymys ku cyclossa Eastonin EA90 SL:t kesti aikamoistakin kivikkorallia täysin suorina jarrupintojen loppuun asti. 
En tiiä onko nipoissa kierrelukitetta ku rihtaaminen tuntui vähä hankalalta, enkä vielä jaksanu ees rengasta irroittaa ja yrittää tehä sitä kunnolla. 
Ardentit, Hans Dampf ja joku Bontragerin rengas asentui ja tiivistyi laakista ja erittäin helposti. 
Ehkä pitää taakse harkita hissipyöräilyä varten Flow Ex:llä rakennettua kiekkoa, jos vaikka kestäisi paremmin. 
Kuskilla painoa reilu 80, takapää joustaa 130mm ja rungosta johtuen ison ilmatilan renkaat ei mahdu, eli silläkin lie oma osansa kolinaepisodissa.
simojoki
04.06.2013, 15.14
Onkos noista Pacenti TL28 kehistä jo kertynyt täällä porukalle kokemuksia? Sellaiset vaikuttaisi sopivalta, mutta arvon että kestääköhän ne jäykkäperäisessä isopyörässä takana. Crestit kesti 26" koossa jäykkäperässä takana ihan ok, pystyyköhän tuo samaan lujuuteen?
Miks ei kestäs?
On noilla ny jokunen satku tullu paukutettua juurakkoa täysjäykässä 29er sinkulassa, renkaina 2.25 Rocket Ronit - ei mitään valittamista, menee niinkun pitää ja rengas toimii hienosti vähän leveämmässä kehässä.
Prestige
04.06.2013, 19.25
Mä sain uuden pyörän noilla ale-Haveneilla kasattua ajokuntoon perjantaina ennen Messilän enskakisoja. Yks työmatka ja vähä polkuajelua, lauantaina Messilässä pari kolausta vanteelle ja renkaasta kylki auki, jolloin vanteessa oli jo muutama kolhu, mitä
pihdeillä sain korjauiltua. Sunnuntain kisojen jälkeen ku vaihdoin joku päivä taas rengasta, oli ihan silminnähtävää sivuttaisheittoa vanteessa. 
Onhan noi enskakisat vähä rajumpaa paukutusta ku normi polkuajo, mut silti lievä pettymys ku cyclossa Eastonin EA90 SL:t kesti aikamoistakin kivikkorallia täysin suorina jarrupintojen loppuun asti. 
En tiiä onko nipoissa kierrelukitetta ku rihtaaminen tuntui vähä hankalalta, enkä vielä jaksanu ees rengasta irroittaa ja yrittää tehä sitä kunnolla. 
Ardentit, Hans Dampf ja joku Bontragerin rengas asentui ja tiivistyi laakista ja erittäin helposti. 
Ehkä pitää taakse harkita hissipyöräilyä varten Flow Ex:llä rakennettua kiekkoa, jos vaikka kestäisi paremmin. 
Kuskilla painoa reilu 80, takapää joustaa 130mm ja rungosta johtuen ison ilmatilan renkaat ei mahdu, eli silläkin lie oma osansa kolinaepisodissa.
2 edellistä kautta ajoin haveneilla enskan sm-sarjaa kisaa ja kaikki muutkin ajelut. Pari juttua tulee mieleen:
- Oijo mieluummin jakarilla kuin pihdeillä
- Tilaa heti nippoja ja varapinnoja, jos katkee, niin 6 viikkoa meni ennen kuin sain tilalle. Ne nipat on erikoisia. Itse hommasin niitä hi5biken kautta, mutta Shimanon maahantuomia, joten mikä tahansa pitkäpinnainen (pun intended) shimanon kamoja myyvä liike käy.
- Rihtaaminen tiukkaa koska siinä on kaksi kierrettä, nippa on kierteellä kehässä ja pinnassa, löysää vaikka yksi kunnolla niin tajuat.
- Itsellä 90kg painoa, ja voimakkaan rymistävä ajotyyli. Ajoin niillä pari DH kisaakin. Riittävästi vain painetta renkaaseen niin nuo kiekot tuntuvat kestävän melkein mitä tahansa.
Miks ei kestäs?
On noilla ny jokunen satku tullu paukutettua juurakkoa täysjäykässä 29er sinkulassa, renkaina 2.25 Rocket Ronit - ei mitään valittamista, menee niinkun pitää ja rengas toimii hienosti vähän leveämmässä kehässä.
Hyvä kuulla. Kestävyyttä mietin, kun tuo ajotyyli tosissaan on aika rymistelevä ja painoa on riittävästi. Just Riding Along suosittelee noita ainoastaan XC käyttöön. Mutta enköhän minä nuo tilaa, kehiähän saa lisää jos ne menee rikki.
Samuli-1
05.06.2013, 00.10
2 edellistä kautta ajoin haveneilla enskan sm-sarjaa kisaa ja kaikki muutkin ajelut. Pari juttua tulee mieleen:
- Oijo mieluummin jakarilla kuin pihdeillä
- Tilaa heti nippoja ja varapinnoja, jos katkee, niin 6 viikkoa meni ennen kuin sain tilalle. Ne nipat on erikoisia. Itse hommasin niitä hi5biken kautta, mutta Shimanon maahantuomia, joten mikä tahansa pitkäpinnainen (pun intended) shimanon kamoja myyvä liike käy.
- Rihtaaminen tiukkaa koska siinä on kaksi kierrettä, nippa on kierteellä kehässä ja pinnassa, löysää vaikka yksi kunnolla niin tajuat.
- Itsellä 90kg painoa, ja voimakkaan rymistävä ajotyyli. Ajoin niillä pari DH kisaakin. Riittävästi vain painetta renkaaseen niin nuo kiekot tuntuvat kestävän melkein mitä tahansa.
Oliko sulla nimenomaan 29" -versiot? Mulla oli takana 2.25" Ardent kahdella barilla, joka oli näköjään ihan auttamattomasti liian vähän hissimäkeen. Mut pitää tutkia nippoja jahka jaksaa/kerkiää. Pieni vipatus ei nyt vaan jaksa levarikiekossa jotenki tällä hetkellä vaivata.. (kuuluisia viimeisiä sanoja?)
Prestige
05.06.2013, 09.02
Oliko sulla nimenomaan 29" -versiot? Mulla oli takana 2.25" Ardent kahdella barilla, joka oli näköjään ihan auttamattomasti liian vähän hissimäkeen. Mut pitää tutkia nippoja jahka jaksaa/kerkiää. Pieni vipatus ei nyt vaan jaksa levarikiekossa jotenki tällä hetkellä vaivata.. (kuuluisia viimeisiä sanoja?)
Itselläkin jossain vaiheessa viimeyötä putkahti mieleen että, niin minähän kirjoitin 29" kiekko topicciin. 26" kokoisena minä niillä olen ajanut. Itsellä pääasiassa takarenkaana niillä kiekoilla oli Crossmark LUST ja kuivalla kelillä painetta takana n.2.8bar ja märällä 2.5bar. Mielestäni tuossa 2.25 koossa Maxxiksella ei edes EXO kylkiset kestä hissipyöräilyä takana kovin hyvin. Pitää olla noita LUST renkaita jotta kestää, ja tuolla setupilla on niitäkin mennyt kiveen iskemisen takia rikki noin yksi rengas kesässä.
Samuli-1
05.06.2013, 10.04
Itselläkin jossain vaiheessa viimeyötä putkahti mieleen että, niin minähän kirjoitin 29" kiekko topicciin. 26" kokoisena minä niillä olen ajanut. Itsellä pääasiassa takarenkaana niillä kiekoilla oli Crossmark LUST ja kuivalla kelillä painetta takana n.2.8bar ja märällä 2.5bar. Mielestäni tuossa 2.25 koossa Maxxiksella ei edes EXO kylkiset kestä hissipyöräilyä takana kovin hyvin. Pitää olla noita LUST renkaita jotta kestää, ja tuolla setupilla on niitäkin mennyt kiveen iskemisen takia rikki noin yksi rengas kesässä.
Jeps, kun lähtökohtasestihan kaksysärikiekko on vähä heikompi ku pienempi veljensä..
Ja kun tää ketju nyt lähti rönsyilemään, niin todettakoon, että posti toi just 2.25" LUST Ardentin, laitan sen sunnuntain kisaan Jyväskylässä taakse.
Onko kenelläkään hyviä tai sitten huonoja kokemuksia Shimanon kiekoista?
Esim. MT55 (http://www.bike-discount.de/shop/k677/a64648/wh-mt55-29-mtb-centerlock-black.html?mfid=43)  tai MT 65 (http://www.bike-discount.de/shop/k677/a97047/wh-mt66-mtb-29-wheelset-centerlock-black-monoton.html?mfid=43)
Hinnat olisivat kohtuulliset.
sakuvaan
05.06.2013, 14.20
Onko kenelläkään hyviä tai sitten huonoja kokemuksia Shimanon kiekoista?
Esim. MT55 (http://www.bike-discount.de/shop/k677/a64648/wh-mt55-29-mtb-centerlock-black.html?mfid=43)  tai MT 65 (http://www.bike-discount.de/shop/k677/a97047/wh-mt66-mtb-29-wheelset-centerlock-black-monoton.html?mfid=43)
Hinnat olisivat kohtuulliset.
Shimanon kuppikuulalaakerit, jos ajat maastossa, vältä.
Marraskuu 2007 alkaen kokemusta on kertynyt XT-navoista eikä mitään ongelmia ole noiden laakereiden kanssa ollut. Tosin kiekot ovat olleet sekakäytössä eikä puhtaasti maastossa. Toisen fillarin urakuulalaakereita sai vaihtaa takakiekkoon 18 - 24 kk välein.
Shimanon irtokuulanapoja on hajonnut vuosien varrella yksi kun taasen konelaakerinapoja on hajonnut 3. Mistä lie johtuu :seko:, pitäis varmaan opetella ajamaan :). Molempia versioita on jatkuvassa käytössä, päivitellään tilastoa vaikka tarpeen mukaan :D.
sakuvaan
05.06.2013, 19.36
Shimanon irtokuulanapoja on hajonnut vuosien varrella yksi kun taasen konelaakerinapoja on hajonnut 3. Mistä lie johtuu :seko:, pitäis varmaan opetella ajamaan :). Molempia versioita on jatkuvassa käytössä, päivitellään tilastoa vaikka tarpeen mukaan :D.
Muutaman setin noita nähnyt varsinkin jäkäreissä luovuttavan, maantienapa ei kestä kivikossa mänttäämistä, taipuuko siellä joku akseli joka aiheuttaa jatkuvan löystymisen/pintojen kurahtamisen en tiedä.
sakuvaan
05.06.2013, 19.38
Marraskuu 2007 alkaen kokemusta on kertynyt XT-navoista eikä mitään ongelmia ole noiden laakereiden kanssa ollut. Tosin kiekot ovat olleet sekakäytössä eikä puhtaasti maastossa. Toisen fillarin urakuulalaakereita sai vaihtaa takakiekkoon 18 - 24 kk välein.
Ainakin ne voi vaihtaa, sittekun se shimpan napa sanoo morjens niin osta uusi napa ja kasauta kiekko uusiks, halvempaa ostaa uusi, järkevää, ehkä ei mun mielestä.
Ok. Onko simpalle samassa hintaluokassa vaihtoehtoja? Tai paljonko pitäisi panna euroja tiskiin, jotta saisin asialliset kiekot sekakäyttöön? Myönnän itsekin särkeneeni xt (vm 2008) navasta vapaarattaan kolmesti viidessä vuodessa. Lyhyin kesto vajaa puoli tuntia. Otti päähän. Joo.
Anaxagore
06.06.2013, 11.37
Shimanon napoja ollut käytössä ihan tarpeeksi kauan. Yhden etunavan ja yhden takanavan laakerit olen rikkonut 765-sarjasta ja yhden takanavan laakerit 775 -sarjasta. Kumma kun sitä navassa "kiinteästi" olevaa laakerikuppia ei ole voinut tehdä vaihdettavaksi. Ajo on ollut ympärivuotista säässä kuin säässä. Konelaakerinapoja olen rikkonut 0 kappaletta. Sun Ringlen Disc Jockey -navasta olen vaihtanut konelaakerit, kun valmistaja oli laittanut viallista erää olevat laakerit niihin. Takuuna tuli noihin uudet laakerit.
Hyvä kuulla. Kestävyyttä mietin, kun tuo ajotyyli tosissaan on aika rymistelevä ja painoa on riittävästi. Just Riding Along suosittelee noita ainoastaan XC käyttöön. Mutta enköhän minä nuo tilaa, kehiähän saa lisää jos ne menee rikki.
Kunhan et Superstarilta tilaa Teslan navoilla. 2-300 kilsaa ehdin ajamaan ja takanapa päreinä. Kehissä ei ongelmia.
Ohiampuja
07.06.2013, 11.33
Oho, tuossa ihan yllättäen huomasin kuinka edukkaasti nykyään saa valmiita 29" kiekkoja. Tuollaiseen pariin minunkin rahat riittäisi. :) XT -navoilla koko pari 135 € Saksan Alveilla...
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=30137;page=1; menu=1000,2,140,209;mid=0;pgc=0;orderby=2
Hyvä tieto! Switchin vapaaratasongelmat ovat tiedossa, mutta Teslaa pidin laadukkaana. Millä tavalla päreinä?
Tarkoitatko, että luulit laadukkaaksi vai onko omaa kokemusta? Minä  idiootti luulin, koska niin sanoivat mainoksessakin..
Teslan rakennehan on toisenlainen kuin Switchissä. Vapaarattaan  "jousikynnet" ovat navan rungon puolella, kun taas vapaarattaan (eli se  murkula mihin pakka tulee; pahoittelut terminologian virheellisyydestä)  sisäkehä on tiuhaan hammastettu. Mutta nytpä onkin niin, että ne  vapaarattaan hampaat jostain syystä  osuvat navan runkoon niiden kynsien  välissä, ja syövät sinne alumiiniin uria. Oireet alkoivat, kun huomasin  ns. klappia kammissa, poljettaessa napa otti ikään kuin kiinni, mutta  nytkähti sittenkin vielä hitusen eteenpäin. 
Mun diagnoosi on,  että vapaarattaan hampaat yrittävät ensin ottaa kiinni niihin uriin, ja  sitten vasta kynsiin, ja siitä tuo klappi. Sattuipa juuri ajoreissu  ulkomaille kun napa alkoi oreilla. Oireet pahenivat kilometrien myötä,  ja sitten se erässä kivikkoylämäessä antautui kokonaan kun sai vähän  enemmän vääntöä, eikä sittemmin pitänut enää yhtään polkemista. Tuli  potkukelkkailua 10 km. Sisältä löytyi jonkun verran alumiihitua, ja urat  vähintään entisenlaiset.  
Reklamoin Superstarille, ja  ilmeisesti pitää lähettää koko kiekko Englantiin "tutkittavaksi", mikä  tuntuu kovin turhauttavalta. Mietin miten voisin saada jokinlaisen  hyvityksen ilman, että saan takuuna kiekon kasattuna uudelle Teslalle.  Menee pian kehät solmuun ympäri maailmaa lähetellessä. Ja aikaa palaa. 
Maailman foorumeilla on ollut muillakin Teslan kanssa ongelmia. Jokohan sitä oppisi jotain.
sakuvaan
07.06.2013, 19.14
Maailman foorumeilla on ollut muillakin Teslan kanssa ongelmia. Jokohan sitä oppisi jotain.
Hope Pro 2 evo
Stan's 3.30HD
DT Swiss 440
Siitä. :)
Dt Swissin 240 oversize navan 20mm adapterit pitäisi saada vaihdettua. Toinen puoli lähti nopeasti ruuvaamalla, mutta toinen puoli akseleineen jäi vielä kiinni. Kuminuijalla ja ruuvarilla olen saanut hieman sitä ulos mutta en kokonaan. Onkos tähän jotain jippoja? 20mm maxlea ei ole käsillä.
Matti S.
08.06.2013, 01.27
Kysyn kokemuksia. (http://www.gunsha-bikes.com/index.php/de/produkte/wheelsets/mtb-26/carbon.html).. ...jos joltakulta Suomesta löytyy... (Carbon)
Kysyn, koska en tunne asiaa riittävän syvällisesti. Eurokaan ei aina ole paras konsultti. Vai olisiko syytä luottaa Georgeen?
Mistä edullisimmin:Hope Hoops Pro II Evo SP - NoTubes ZTR Flow EX,29 kiekot?
^oletko itse yhtään katsellut? Jos jotain vertailuhintaa voisit heittää niin pari juttua vois tsekata, mutta ei millään kaikkia bookmarkkeja käydä läpi.
Wigglestä noi Hoopsit on yleensä saanut kohtuullisesti. Toi sun setti ~410€ kotiin kannettuna. Tai enemmän tai vähemmän riippuen sun henk. koht. Wigglen ale-%:sta.
joo olen katellut,tällähetkellä bike-component.de johtaa 409€,postit tosin 10€,wigglellä ilmaiset.Tuota wigglen tarjousta en löytänyt.Bike24.ssa muutaman kympin kalliimpi.Crc:stä tarkstelin ja jos oikein katsoin etu ja takakiekon tilaaminen erikseen tulisi edullisemmaksi kuin kiekkoparin tilaaminen ? Lähinnä kyselin jos jollain olisi esim edullista ebay myyjää tiedossa,tai alekoodia+halpaa kiekkosettiä.
Onko hope pro 2 evo ja hope pro 2 evo sp navoissa eroja?.Winstanleyllä dt swiss:llä pinnat esim bike24:ssa sapimit http://www.bike24.com/p228259.html.Muutenhan nuo on aika identtisiä.Lähinnä tuo napojen ero kiinnostaa.Hinta winstanleyn eduksi.
Campione
20.06.2013, 12.12
Tarkottaisko tuo SP ihan "straight pull". Vaatii siis erilaiset pinnat verrattuna perinteisiin napoihin, eli suorat vs. perinteinen j-pinna.
^tuossa voi olla vinha perä.
Evanssilta muutama euro edullisemmin,357 €
Kollikatti
20.06.2013, 12.23
Onko hope pro 2 evo ja hope pro 2 evo sp navoissa eroja?.Winstanleyllä dt swiss:llä pinnat esim bike24:ssa sapimit http://www.bike24.com/p228259.html Muutenhan on aika identtisiä.Lähinnä tuo napojen ero kiinnostaa.Hintawinstanleyn eduksi.
Ainakaan tuossa linkkisi johtamalla sivuilla ei mainita mitään, että nuo olisi 29" kiekot, taitaa olla 26" nuo Bike24 myymät
Merlincycles.com (http://www.merlincycles.com/bike-shop/wheels/mountain-bike-wheels/factory-mountain-bike-wheels/hope-hoops-rear-pro2-evo-straight-pull-29er.html) on myös edullinen paikka hommata noita Hope Hoopsin kiekkoja, tällä hetkellä saldot huonot ainakin suorilla pinnoilla, mutta aika usein tuonne noita myyntiin tulee. Pistin sinne kyselyä kehistä ja vastasivat että ovat Flow EX kehillä, vaikka ei tuosta EX:stä ole mainintaa.
Siis tuon normi Pro 2 EVO ja Pro 2 EVO SP, runkohan on eri, kun edellä mainittu on normi pinnoilla ja toiset on suoravetoisilla. Sisuskalut navassa on sitten samat. Yleensä nuot 29" Hoopsin vanteet on käsitykseni mukaan kyllä kasattu Sapimin pinnoilla. Tosin varmaan voi vaihdella.
Kollikatti
20.06.2013, 12.27
En kyllä itse löytänyt 29" vanteita Flow EX kehillä tuolta?
En kyllä itse löytänyt 29" vanteita Flow EX kehillä tuolta?
En määkään. Kannattaa olla tarkkana, että tilaat mitä haluat. Ettei paketissa sitten tule 26" kiekkoja tai Arch EX -kehillä :)
Kannattaa miettiä sitten sekin miten suoravetopinnoja on saatavilla, jos joskus tarvii. No tuleehan Hoopseissa muutama mukana.
Ainakaan tuossa linkkisi johtamalla sivuilla ei mainita mitään, että nuo olisi 29" kiekot, taitaa olla 26" nuo Bike24 myymät
Korjataampas:http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=28361;page=6; menu=1000,2,140,209;mid=0;pgc=0
winstanlelläkin löytyi maininta sapimin pinnoista..
Kollikatti
20.06.2013, 12.52
Korjataampas:http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=28361;page=6; menu=1000,2,140,209;mid=0;pgc=0
winstanlelläkin löytyi maininta sapimin pinnoista..
Mutta ei nuokaan ole Flow EX kehillä, niin kuin alunperin kysyit ;)
joo olen katellut,tällähetkellä bike-component.de johtaa 409€,postit tosin 10€,wigglellä ilmaiset....
BC:llä tulee muuten 20€ lisää noihin postikuluihin kun tilaa isoa -kuten kiekkoja- tavaraa ;)
Kollikatti
20.06.2013, 12.57
Merlinillä myös ilmaiset postikulut kun tilaa yli 100£ arvosta tavaraa. Toivottavasti olisi sinne pian varastoon tavaraa tulossa, kun niillä on Hopen tuotteista tällähetkellä 10% alennus päällä. Voisi pistää tilaukseen heti kun tulee varastoon. Eli suoravetoiset 29" kiekot Flow EX kehillä eteen ja taakse ja tarvittavat adapterit (15mm eteen ja 12/142 taakse) olisi yhteensä 386,09€ postikuluineen tällähetkellä.
Mutta ei nuokaan ole Flow EX kehillä, niin kuin alunperin kysyit ;)
No voi herttileidi,kun yrittää tehdä kahta asiaa yhtäaikaa,niin näinhän siinä käy.Bike24:ssa ei kyseisiäö kiekkoja.Bc:stä näkyy löytyvän.
BC:llä tulee muuten 20€ lisää noihin postikuluihin kun tilaa isoa -kuten kiekkoja- tavaraa ;)
http://www.bike-components.de/products/info/p32391_29er-Pro-2-Evo---NoTubes-ZTR-Flow-EX-Disc-6-Loch-Laufradsatz-.html
Näyttäisi winstanley/evans akselille asettuvan,molemmissa ilmaiset postit ja edullisimmat kiekot.
Mistä edullisimmin:Hope Hoops Pro II Evo SP - NoTubes ZTR Flow EX,29 kiekot?
Onko suoravetopinnat ehdoton vaatimus? Jos ei, niin Merlinillä taitaa olla tämän hetken halvin hinta. Webissä kehinä Flow, postin mukaan kyseessä kuitenkin on Flow EX.
Kollikatti
20.06.2013, 14.31
No voi herttileidi,kun yrittää tehdä kahta asiaa yhtäaikaa,niin äinhän siinä käy.Bike24:ssa ei kyseisiäö kiekkoja.Bc:stä näkyy löytyvän.
http://www.bike-components.de/products/info/p32391_29er-Pro-2-Evo---NoTubes-ZTR-Flow-EX-Disc-6-Loch-Laufradsatz-.html
Näyttäisi winstanley/evans akselille asettuvan,molemmissa ilmaiset postit ja edullisimmat kiekot.
Siis eihän tuo Bike-Components:in setti ole suorilla pinnoilla niinkuin olet etsinyt, vaan ihan perinteisillä j-pinnoilla :)
Onko suoravetopinnat ehdoton vaatimus? Jos ei, niin Merlinillä taitaa  olla tämän hetken halvin hinta. Webissä kehinä Flow, postin mukaan  kyseessä kuitenkin on Flow EX.
Suoraveto käy myöskin,jos tarpeeksi hyvä yhteshinta löytyy.Merliniltä näyttäs olevan varasto tilanne-out of stock.
Merliniltä näyttäs olevan varasto tilanne-out of stock.
Ne meni sitten äkkiä, edellisen viestin aikaan niitä vielä oli. Eiköhän niitä aika äkkiä tule lisääkin.
Kollikatti
20.06.2013, 15.08
Tuossa olen seurannut tuota Merlinin tilannetta, niin kyllä niitä sinne varastoon tulee aina välillä. Eli jos ei nyt ihan tänään tarvitse tilailla, niin odottelee viikko tai kaksi ja seurailee mikä on tilanne. Siis ei B-C:ssäkään niitä hyllyssä ole ja Winstanleykin ilmeisesti tilaa niitä tarpeen mukaan Hopelta ja saatavuus sitten riippu valmistajan tilanteesta. Evansilta en noita vanteita Flown kehillä löydä edes listoilta.
Olen tässä nyt parisen kuukautta itse seurannut noiden saatavuutta, koska myös ajattelin ostaa seuraavaksi tuollaiset vanteet, siis suorilla pinnoilla ja Flow EX kehillä. Tosin tilanne ei ole itsellä aivan akuutti, joten on aikaa tässä katsella.
Evans:
http://www.evanscycles.com/products/hope/pro2-evo-no-tubes-ztr-flow-front-wheel-ec027442
http://www.evanscycles.com/products/hope/pro2-evo-no-tubes-ztr-flow-rear-wheel-ec027451
Meniköhän minkä verran,nyt metsään :)
Sen verran, että nuo on 26".
sakuvaan
20.06.2013, 17.10
Kandee tarkistaa kans http://www.justridingalong.com/ tarjonta.
Winstanleyltä lähti kiekot tilaukseen.Kiitos kaikille avusta,tämän hepun retkikameli starttaa kohti itäsuomea,kohti juhannusta ja lomaa.
Oma Hope Pro EvoII/Flow-Ex 29" takakiekko tuli tilattua Merliniltä. Tilaus sisään 13.5, liikkeelle 14.5 ja tänään odottamassa kotona. Hintaa jäi alennuksineen se 204e, joka on vähintäänkin kohtuullinen yleiseen hintatasoon nähden varsinkin ilmaisilla posteilla. Kiekon mukana pari varapinnaa ja tarroja. Tarjouksia kyttäillessä olen huomannut, että Merlinille "out of stock" kiekot tulee n. viikossa taas tarjolle. Pyörästä puuttuu edelleen palikoita joten testaamaan pääsee vasta heinäkuun puolella.

vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.