Näytä tavallinen näkymä : Painonhallinta, tuo ikuinen ystävämme
Sivut :
1
2
3
4
[
5]
6
7
8
9
10
11
...Mulla on kaiken lisäksi painavat luut...
Tämähän on se yleinen tekosyy aika monille.
...Tulee lopulta ilta ja kalorimäärä on täysi, mutta vielä siihen rasvasta iltamättöä päälle....>>>sillä se immeinen lihoaa
Niin ...eikös se ole ilmeistä, että lihoo jos syö säännönmukaisesti enemmän mitä kuluttaa?
Jake_Kona
29.01.2013, 08.20
Meinaatko, että siitä se johtuisi :tö:
Kannattaa myös varoa fyysistä työtä. Mä olen tehnyt tässä kotona kaikenlaisia puoliamatöörimaisia projekteja autotallin purkamisesta ja rakentamisesta erilaisiin maanrakennus ja remonttihommiin. Kun tulee nosteltua ja väännettyä, niin rasva ei oikein pala, mutta vaikuttaisi, että tässä viimeisen 3-4 vuoden aikana on tullut jonkin verran lihasta. Tähän kun lisää kaikki talkoo-oluet, joita tulee juotua usein yksin kun talkooporukka on yhden miehen vahvuinen.
Saas nähdä jos saisi 5 kiloa pois huhtikuuhun mennessä ja kesän aikana toinen vitonen. Sitten kun saisi painon pysymään 75-80 kilossa vuoden ympäri, niin voin olla aika tyytyväinen.
Nimimerkki kolistaja (joka on siis alipainoinen) kertoi edellä tekevänsä fyysistä ansiotyötä. Eli ei kannata varoa, teet jotain väärin.
Tämähän on se yleinen tekosyy aika monille.
Luulen vahvasti että luut painaa kaikilla saman verran:seko:
Lueskelin tata palstaa ja sitten avasin toisen ikkunan, ja poks! siellahan oli artikkeli aiheesta. Ei ideaakaan miten luotettava tms. tutkimus oli, lyhyt, pieni otanta, mutta laitanpa tahan linkin jos sattuu jotakuta kiinnostamaan.
http://life.nationalpost.com/2013/01/25/working-out-before-breakfast-helps-burn-20-more-body-fat-for-equal-exercise-study/
Tuossa vähän enemmän tietoa.
http://examine.com/faq/is-it-better-to-do-aerobic-exercise-fasted.html
Eli lyhyt johtopäätös on kyllä - auttaa lyhyellä aikavälillä rasvanpolttoon, mutta pitkällä aikavälillä mitättömät vaikutukset.
Ei tuo paasto-liikunta mikään ihmelääke ole. Kaikki riippuu kuitenkin viime kädessä kokonaisuudesta ja kokonaisenergiansaannista (olipa ylläri). Jos aamulla liikutaan esim. 300 kilokalorin edestä ja syödään myöhemmin ylimääräiset 300 kcal, niin saldoksi jää 0. Jos taas sitä ei kompensoida, niin kyllähän tuo auttaa. Tosin samaan pääsee liikkumalla saman verran myös ei-paastonneena. Käytännössä usein jälkimmäinen on parempi vaihtoehto, sillä syömisen avulla jaksetaan liikkua pidempään kuin paastonneena.
StantheMan
29.01.2013, 15.43
Määkin lähden ajamaan aamulla autolla tyhjällä tankilla ja tankkaan sen vasta päivällä :seko: Eiköhän tässä jaskan opeilla eletä jatkossakin.
Jake_Kona
29.01.2013, 15.52
Mustahuumorivaroitus!
Se on vakava paikka kun läski laihduttaa
Niin
Siihen jos tulee liikaa väliin saattaa nälkäinen puraista auttajan kättä.
Läskillä on tankki aina täynnä
Vaikka kuinka ajaa se ei tyhjene koskaan
Niin
:)
Ei tästä nyt ihan runo tullut, mutta samallaista huttua kuitenkin
Toi toimii tiettyyn pisteeseen asti mainiosti, mutta sitten painon putoaminen pysähtyy ja pitää viedä sitä vähän pitemmälle eli ottaa mukaan makrojen syklitys. Eihän tää mikään uusi keksintö ole, mutta lisää infoa löytyy Googlella hakusanalla "leangains" tai "pätkäpaasto (http://pätkäpaasto.fi/leangains/)". Pudotin itse 93kg -> 89kg kuvailemallasi tavalla.
Pitää tarkkailla käykö näin. Insinöörinä uskon energiataseeseen toistaiseksi enemmän, eli vähemmän sisään, kun kulutetaan. Oma tapani perustuu lähinnä siihen, että kun syö vaan muutaman kerran vuorokaudessa, niin ei tule syötyä kalorimielessä vaikka ruokailussa mättäisi kunnolla. Omalla kohdalla aamupala on helppo tapa vähentää kaloreita, kun ei se yleensä muutenkaan maistu. Itselläni hikiliikunta vielä vähentää lyhyelllä tähtäimellä ruokahalua, eli lounas tulee todella sopivaan aikaan.
Aika ja vaaka näyttää tarvitaanko kohdallani myös pätkäpaastoa :D
Tää on hivenen OT, mutta pakko sanoa:
Ylläolevan kaverin nimimerkki on kumminkin pekoni, ja iskee silmään painonhallintaketjussa..
Taas on kova taisto käynnissä kun haaveilee paistetusta pekonista kera munakkaan, ja eväslaukussa onkin vain ateriakorvikepatukka vissyn kera :rolleyes:
Sitten vähän lähempää asiaa.
Jos haluan nauttia näitä tällaisia ateriakorvikejauhohommia, joita sekoitetaan maitoon tai veteen, voiko olla etua tai haittaa nauttimisajankohdalla?
Olen nyt iltaruoan korvikkeena nassutellut noin 2 dl rasvatonta maitoa, jossa sitten 2 rlk tällaista jauhetta.
Kerran päivässä on kiinteää ruokaa saatava, mutta olen pienentänyt annosta kohtuuttomasta järkevämpiin kokoihin.
Liikkumaan ei pääse kun yksi tärkeä nivel on tainnut tulehtua (vielä diagnoosia vailla).
Tarvitsee vielä siis hioa kysymystä, eli kuinka paljon mielestänne voi olla väliä sillä mitä syö ja milloin sen kyseisen asian syö?
Aamupalaa ennen työmatkailua en syö, ja vapaapäivinäkin tulee aamupalaksi otettua nokare jugurttia tai kupponen mehukeittoa teen lisäksi.
Pitää tarkkailla käykö näin. Insinöörinä uskon energiataseeseen toistaiseksi enemmän, eli vähemmän sisään, kun kulutetaan. Oma tapani perustuu lähinnä siihen, että kun syö vaan muutaman kerran vuorokaudessa, niin ei tule syötyä kalorimielessä vaikka ruokailussa mättäisi kunnolla. Omalla kohdalla aamupala on helppo tapa vähentää kaloreita, kun ei se yleensä muutenkaan maistu. Itselläni hikiliikunta vielä vähentää lyhyelllä tähtäimellä ruokahalua, eli lounas tulee todella sopivaan aikaan.
Aika ja vaaka näyttää tarvitaanko kohdallani myös pätkäpaastoa :D
Mä siis alotin ihan tuolla aamiaisen pudotuksella ja sillä lähti 4kg/3kk. Se on tosi helppo tapa kontrolloida kaloreita. Sitten mulla tuli pysähdys, ja perehdyin Leangainsiin. Nyt (3kk myöhemmin) oon pudottanut 7kg lisää (eli nyt vajaa 82kg ja rasvat on n.13%). Eli tietenkin on yksinkertaisesti kyse siitä, että pitää syödä vähemmän kuin kuluttaa, mutta tietyissä pisteissä homma tuntuu vaikeutuvan aina pykälällä.
Leangainsin kanssa syön nyt kaks kertaa päivässä eli saa syödä ihan mahansa täyteen. En ole pätkääkään perehtynyt väitettyihin tieteellisiin perusteisiin, että miks näin kannattaa tehä, vaan ihan siltä pohjalta, että tätä dieettiä on ollut mulle helppo noudattaa ja lihakset on pysyny. Mitään ilmeisiä negatiivisia vaikutuksiakaan en ole huomannut.
Otetaas edittinä vastaus Sarpaleelle
Jos haluan nauttia näitä tällaisia ateriakorvikejauhohommia, joita sekoitetaan maitoon tai veteen, voiko olla etua tai haittaa nauttimisajankohdalla?
Olen nyt iltaruoan korvikkeena nassutellut noin 2 dl rasvatonta maitoa, jossa sitten 2 rlk tällaista jauhetta.
Kerran päivässä on kiinteää ruokaa saatava, mutta olen pienentänyt annosta kohtuuttomasta järkevämpiin kokoihin.
Liikkumaan ei pääse kun yksi tärkeä nivel on tainnut tulehtua (vielä diagnoosia vailla).
No, jos nyt väkisin haluat niitä nauttia, niin se on tietty sun asia ;) Kuulostaa vähän hifistelyltä miettiä sitä ajankohtaa. Tärkeempää ois vetää se sit joka päivä samaan aikaan. Ihan perusruoka vois olla halvempaa ja pitää sut mahdollisesti paremmin kylläisenä. Mitään kokemusta ei ole ateriakorvikkeista, mutta mitä oon lueskellut, niin nestemäisiä kaloreita pitäis välttää kylläisyyden takia.
Nimimerkki kolistaja (joka on siis alipainoinen) kertoi edellä tekevänsä fyysistä ansiotyötä. Eli ei kannata varoa, teet jotain väärin.
Uskallan väittää, että kolistaja ei ole tyypillinen Suomalainen (?) mieshenkilö. Jos olisi, niin rakennustyömaat olisivat täynnä alipainoisia rakennustyöläisiä. Tai ehkä ei koska eihän nykyisillä työturvasäännöillä varmaan saa käsitellä yli 10 kg kappaleita ilman konevoiman apua.
Painavista luista tuli mieleen, että olen käynyt kahdesti InBody-kehonkoostuusmittauksessa, joissa luumassaksi saatiin 2,73 kg ja 2,74 kg. Eli se niistä "isoista luista". Muuten kehosta löytyi nesteitä 32,3 kg, pehmytkudosmassaa 41,5 kg, rasvatonta massaa 44,2 kg ja kokonaispaino tuolloin 54,0 kg. Lihasmassa 24 kg ja rasva 9,7 kg.
Tällä hetkellä luvut on ihan muuta (kokonaismassa 66,2 kg), mutta odotan tässä pikalaihtumista päivänä minä hyvänsä. Kevättä kohti pääsee sitten katsomaan, kuinka hyvin kilot lähtee ja mitä se vaatii, kun nyt on aika huoletta tullut syötyä kaikenlaista. Se täytyy myöntää, että alle 25-vuotiaana ylimääräiskilot (jos niitä koskaan tuli) lähtivät ihan itsestään, mutta kyllä nyt joutuu vähän jo katsomaan liikuntaa ja ruokavaliota, jos tahtoo kiloja tiputtaa.
Highlander
29.01.2013, 17.39
Mä vedän ns. puolikarppia = vaalea vilja (vehnä) ja sokeri minimiin..auttaa mahavammaisella.
Hiivatonta ruisleipä aamiaisella lihan kanssa, lounaaksi puhdasta jauhelihapihviä, illalliseksi pekoni-jauheliha pannukakkua jossa pohja tattarijauhoista ja kaurasta jne. Viikonloppuna vedin karjalanpaistia.
Puolikarppaus on kivaa - voi juopotellakin :p
Painavista luista tuli mieleen, että olen käynyt kahdesti InBody-kehonkoostuusmittauksessa, joissa luumassaksi saatiin 2,73 kg ja 2,74 kg. Eli se niistä "isoista luista".
Tuo mittaus mittaa pelkkää mineraalimassa, ei koko elävän ihmisen luuston painoa
http://www.harmonia.fi/urheilu/harmonia/artikkelit?id=13058392-painonhallinnasta-ja-kehon
Luusto luo raamit kehotyypille. Halkaisijaltaan suurten luin ympärille kertyy väkisinkin enemmän lihasmassaa kuin hentojen luiden ympärille. Itse luuston kokoero kilomääräisessä painossa on kohtalaisen vähäinen. Luusto painaa alle 20 % ihmisen painosta. Mineraalimassana mitattuna luuston paino on vain muutamia kiloja.
http://www.tohtori.fi/?page=3421831&id=8221491
Luuston osuus painosta on suunnilleen 15 %.
Jonkun lähteen (en muista mikä) mukaan mun mittaisella aikuisella luiden paino voi vaihdella joitain kiloja ääripäiden välillä. Silloin jos ollaan alipainoisen ja normaalipainoisen rajalla tuolla on merkitystä.
Silloin kun olin laiha, yksinkertaisimman painoindeksin mukaan laskettuna olin normaalipainoinen. Toisen laskutavan mukaan, missä mittailtiin luiden paksuuksia mm ranteesta ja polvesta olin alipainoinen. Laihuudesta sain kuulla säännöllisesti kommenttia, mikä sekin viittasi mielestäni alipainoon.
Ylipainon kannalta noilla luilla ei ole merkitystä, jos ylipainolla tarkoitetaan liian suurta rasvaprosenttia. Lihasmassa voi vaihdella mun kokoisella kaverilla helposti kymmeniä kiloja eli yli kymmenkertaisen määrän luiden painovaihteluun verrattuna. Esim voisin olla normaalipainoinen, jos mulla olisi hyvin treenattu kroppa. Nyt se ei ole sitä ja mulla on n. 20 kg mitä pitäisi kuluttaa pois sillä oletuksella, että lihasmassa ei oleellisesti muutu. Toi n.-20 kg ihannepainoon tulee useampaakin reittiä laskettuna. Se on mm. tuon kyseisen Inbody laiteen antama ihannepaino mulle.
http://fitness.bizcalcs.com/Calculator.asp?Calc=Body-Fat-Navy
Tuossapa teille hämmentävän tarkka kehonkoostumuslaskuri. Tarttet puntarin ja mittanauhan. :)
Muutamien kaverien kanssa koestanut ja antaa hyvinki lähelle niitä lukemia mitä pihdeillä tai inbodyillä mitattunakin. :)
Jake_Kona
29.01.2013, 18.50
Tein navy body fat calculator:in
Kalkulaattorin mukaan vielä 41kg läskiä jäljellä l. 32% ( body fat catecory/ Obese). Jos oikein arvaan niin siitä voisi saada pois 20kg ja loppu on sitä perusturvaa jonka poistuminen olisi jo kohtalaisen haitallista
Uskallan väittää, että kolistaja ei ole tyypillinen Suomalainen (?) mieshenkilö. Jos olisi, niin rakennustyömaat olisivat täynnä alipainoisia rakennustyöläisiä. Tai ehkä ei koska eihän nykyisillä työturvasäännöillä varmaan saa käsitellä yli 10 kg kappaleita ilman konevoiman apua.
Kerran sä floodaat ni sit mäki!
Olet siis sitä mieltä että fyysinen työ lihottaa. Selvä. Itse teen fyysistä työtä. En ole lihava.
Kerran sä floodaat ni sit mäki!
Olet siis sitä mieltä että fyysinen työ lihottaa. Selvä. Itse teen fyysistä työtä. En ole lihava.
Ei lihota, mutta ainakin allekirjoittaneella noi 1-8 viikon rakennusprojektit vaikuttavat ehkä kasvattavan lihaksia. Kun loman jälkeen ei enää mene kauluspaita päälle hihan napit kiinni, niin jotain on tapahtunut. Voipi olla toisin jos tekee fyysistä työtä ihan työkseen. Kun pihalla rehkii jotain 10 tunnin päiviä +30 asteen helteessä, niin pitäisi pystyä syömään ja juomaan melkein mitä huvittaa, mutta ainakaan mun kohdalla ei mene näin vaikka käy vähän pyöräilemässä siihen päälle. Aerobinen liikunta sitten tehoaa pienemmissäkin annoksissa ihan eri tavalla.
muoks: siis ei fyysistä työtä tietty kannata välttää...väärä sanavalinta.
Ohiampuja
30.01.2013, 08.26
odotan tässä pikalaihtumista päivänä minä hyvänsä. Kevättä kohti pääsee sitten katsomaan, kuinka hyvin kilot lähtee ja mitä se vaatii, kun nyt on aika huoletta tullut syötyä kaikenlaista...
Nyt taitaa olla kyseessä se kuuluista siunattu tila. Sen pikalaihtumisen jälkeen voi foorumin käyttö hiukan vähentyä, eli onnea vaan kovasti jo näin etukäteen. :)
Perhepizza illalla naamaan ja aamulla kylkiluut näkyy
Perhepizza illalla naamaan ja aamulla kylkiluut näkyy
Tunge se pizza t-paidan alle :p
mutanaama
30.01.2013, 09.16
Nyt kun on saanut pidettyä muutaman viikon keskimäärin 1,5h liikuntaa päivässä, välillä 0-4h päivässä. Yhtään en katso millaisia määriä tai mitä laatua nyt syön, ja paino laskee hyyyyyvin hissukseen, ehkä 100-200g/viikko.
Tunge se pizza t-paidan alle :p
jos pelkän pahvin työntää vaan paidan alle:cool:
Eiköhän tässä jaskan opeilla eletä jatkossakin.
Kyllä vaan! Melkeinpä paras niistä on se, että dieetillä pitää muista syödä riittävästi. Tämä tuppaa ainakin multa unohtumaan turhan helposti...
Johan Moraal
30.01.2013, 22.28
Pitäis jaksaa ajaa niin paljon että joutuu varomaan ettei paino laske. En jaksa.
Pitäis jaksaa ajaa niin paljon että joutuu varomaan ettei paino laske. En jaksa.
Hullun töitä kun tekee päivän niin saa tankata tunnin verran illalla rasvaa, pizzaa, rahkaa, suklaata ja aamulla kylkiluut näkyy
Jake_Kona
31.01.2013, 20.48
Maha pitää saada "pömpöttämään" ennenkuin kylkiluut peittyy. Sentin kerros läskiä leivän päällä 200 iltaa peräkkäin niin eköhän ne kyljet peity näkyvistä. Tai en vain ymmärrä tätä hokemishuumoria.
Maha pitää saada "pömpöttämään" ennenkuin kylkiluut peittyy. Sentin kerros läskiä leivän päällä 200 iltaa peräkkäin niin eköhän ne kyljet peity näkyvistä. Tai en vain ymmärrä tätä hokemishuumoria.
Kyllä se painonhallinta taitaa lähtee joka päiväsestä työ ja hyötyliikunnasta ja saa syödä sen sentin kerroksen läskiä illalla... niin kauan kuin jaksaa tehdä hullun hommia
Kyllä se painonhallinta taitaa lähtee joka päiväsestä työ ja hyötyliikunnasta ja saa syödä sen sentin kerroksen läskiä illalla... niin kauan kuin jaksaa tehdä hullun hommia
mutanaama
31.01.2013, 21.30
Ensiksi se näköjään syö aivoista jonkun hillintäpainikkeen.
joo se on syöty se hillintä painike eikä ymmärrä topata paikalleen mutta rengas asentajaa ei tuu musta
en tarkkaile ku vuositasolla.
2003 : 69kg
2006: 90kg
2009: 85kg
2013: 75kg
Citypyöräilijä
01.02.2013, 08.44
Paras makean korvike ovat pakastemansikat. Erinomaisia. Tosin niistä halvemmista marokkolaisista saattaa mennä välillä maha kuralle. Ennen niiden löytämistä en tiennyt, että Marokko on mansikoiden massatuottaja. Itse olen valinnut tuon ravinnon vähentämisen tien, vaikka sulan aikaan pyöräilen paljon. Kävelylenkkejäkin tulee harrastettua, mutta liikunnassa on se pirullinen puoli että siitä tulee ainakin itselle kova nälkä, jos on jo valmiiksi ollut kuukausia "dieetillä". Isona ukkona lepokulutukseni on siinä 2300. 1800 kaloria on dieetti, kun ei liiku. Painoindeksihän ei ihan skaalaudu oikein pituuden ylä eikä alapäässä. Kun indeksini oli siinä 28, niin sukulaiset tuputtivat lenkkimakkaraa kun näytin kuulemma vaarallisen laihalta. Samoin, jos karppaa (mitä itse en enää tee), niin 50 grammaa hiilihydraatteja on aivan eri asia 160cm naiselle, kuin 190cm miehelle. Ensimmäisen lepokulutus on 1500, jälkimmäisen 2500. Naisen 50 grammaa hiilihydraatteja vastaa miehen noin 85 grammaa. Pitkä ja leveä ukko lähestyy ketoosia jo sadalla grammalla. Sekin tutkittu seikka on jännä, että laihduttaneen henkilön aineenvaihdunta jää pysyvästi vuosiksi hitaammaksi, kuin henkilön joka on aina ollut laiha. Tämä oli siinä tuoreessa jenkkidokumentissa just.
Tämä ilmiöhän on se kuuluisa "läpipasko". Laihan aineenvaihdunta on nopeampi de facto, kuin lihavan joka on laihduttanut samaan painoon. Tämä sama ilmiö myöskin on juuri se, mikä aiheuttaa "jojoilua" laihduttaneiden keskuudessa. Ei ymmärretä eikä tiedetä, ettei laihduttanut voi syödä saman verran kuin henkilö joka on aina ollut sen painoinen. Laihduttamisesta seuraa pitkä aineenvaihdunnallinen penalti.
Jake_Kona
01.02.2013, 09.49
Itse olen kanssa löytänyt lähikaupan pakastealtaan marjat. Mustikkaa, pensanmustikkaa, vadelmaa, mansikkaa ja mustaherukka/viinimarjasekoitus. Saa kätevän ja nopean välipalan kun ottaa kahvimukillisen jäisiä marjoja ja kaataa päälle kiehuvaa vettä, että veden pinta näkyy. Minuutissa valmis ja marjat sopivan sulat. Eikä tietysti mitään sokeria.
Tää on hivenen OT, mutta pakko sanoa:
Ylläolevan kaverin nimimerkki on kumminkin pekoni, ja iskee silmään painonhallintaketjussa..
Taas on kova taisto käynnissä kun haaveilee paistetusta pekonista kera munakkaan, ja eväslaukussa onkin vain ateriakorvikepatukka vissyn kera :rolleyes:
:) hyvä OT-pointti!
Pekonia kyllä tulee aina välillä syötyä. Nykyisin kyllä harvemmin, kun miellän sen lähinnä aamiaiseen kuuluvaksi ja sitä, kun ei syö niin ei syö pekoniakaan. Tosin nykyisin olen siirtynyt Pancettaan, joka hakkaa pekonit kuin Tauski muijansa.
Hemmetti, kun työt, remppa ja muutto häiritsevät urheilua. Pelkällä aamupalan pois jättämisellä ei saa painoa tippumaan vaan nippanappa pideltyä samoissa. Tammikuun saldoksi jäi 12 h liikuntaa ja 192 km fillarointia, joka on hieman alle puolet tavoitteesta :(
Helmi-maaliskuun tavoite ois -3 kg, jolloin viime TdH.sta olisi pudotusta 10 kg. Oman haasteen tuo remppa, muutto ja matka Dönerin kotikaupunkiin.
Pelkällä aamupalan pois jättämisellä ei saa painoa tippumaan vaan nippanappa pideltyä samoissa.
Joo, tammikuussa katosi nelisen kiloa. Keskimääräisenä päivänä minä kyllä syön aamupalan, välipalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Joskus joku ruoka jää välistä kiireiden takia, mutta toisinaan tulee taas syötyä jotain lisää. Pikkuisen olen kyllä katsonut mitä suuhuni olen pistänyt, mutta mitenkään absoluuttista linjaa en ole vetänyt herkkujenkaan suhteen. Alkuvuoden muutama eka päivä meni hotellimajoituksella ja senkin jälkeen on tullut pari kertaa käytyä ravintolassa syömässä. Kylmä tosiasia vaan on se, että terveellistä (koti)ruokaa saa vedellä melko isoja määriä tuohon mun 2650kcal (neljän viikon) keskimääräiseen vuorokausiannokseen. Täytyy varmaan nyt helmikuussa muistaa syödä vähän enemmän.
Tämän viikon jälkeen vaikuttaa siltä, että paino on menossa alaspäin. Olen kiltisti pyrkinyt syömään pieniä määriä järkeviä asioita usein, minkä huomaan olevan jossain määrin tasapainoilua: pitää syödä riittävästi, ettei jää nälkä, muttei kuitenkaan liikaa, ettei mene liian täyteen, jolloin mahalaukku venyy ja on jatkossa vielä enemmän nälkä. Varmaan ihan triviaalia, mutta mun on ainakin vaikea tietää pelkästä fyysisestä tunteesta, milloin olen syönyt liian vähän ja milloin tarpeeksi.
Luulen, että alkuviikosta oli ylimääräistä nestettä kehossa, joka on nyt lähtenyt, mikä jo sinänsä tuntuu kevyempänä olona. En halua mitään pikalaihdutuskuuria, joten maltillinen pudotustahti on ok, kunhan oikeita asioita katoaa (eli rasvaa). Neljä kiloa helmikuun aikana olisi hyvä, ja sitten olisikin entistä ehompi ranta-Ragnar!
usko juntunen
01.02.2013, 20.48
... Aikanaan faija sano, et alkaa paino nousemaan 25 ikävuoden jälkeen.. no, tuli ja meni.. 30 poksahti ja pian jo 40... :)
Tätä samaa mantraa olen itsekkin kuullut hoettavan. Onkohan tuolle väittämälle mitään perustetta jos puputus ja kulutus on sama? Ittellä 20v. paino 73kg
ja 54v. 68kg. Mitään syötävää en ole ylenkatsonut saatikka roskiin heittänyt, vaikka eräpäivä olisi hieman ylittynyt.
Johan Moraal
02.02.2013, 07.57
25 vuotiaana paino oli hetkittäin 92. Sen jälkeen 25 vuotta paino ollut 85-87 välissä. Nyt viime aikoina 81 ollut mutta ei vatsaa näy vielä löllömassan alta. Kai se on pakko ostaa se lumilapio ja tehdä hullun töitä...
Yep
Armeijassa 1980 painoin 60 kg.
Nyt on 61 kg. Kyllä tässä iässä töitä saa
tehdä että paino pysyy edes paikallaan.
Oli nimittäin tuo 61 kg vuoden 2012 alussa
ja lähes 16 000 km fillarilla piti sen siinä.
25 vuotiaana paino oli hetkittäin 92. Sen jälkeen 25 vuotta paino ollut 85-87 välissä. Nyt viime aikoina 81 ollut mutta ei vatsaa näy vielä löllömassan alta. Kai se on pakko ostaa se lumilapio ja tehdä hullun töitä...
Keskiviikona lupaa tänne lunta niin tuut auttaa... varataan sulle joku 1 km pätkä kunnostettavaksi:cool:
Tästähän pitäis jopa maksaa jos saa osallistua painonhallinta kurssille ?
Johan Moraal
02.02.2013, 23.21
200 g ON laihtumista, esim kuussa noin tekee vuodessa jo 2,5 kilo. On monenlaisia motiiveja yrittää "hallinoida" paino suuntaan tai toiseen tai paikalleen ja ne voi olla jonkun mielestä turhia mutta ei se niin vaan mene.
Izmon tarjous on houkutteleva mutta täälläkin ois hullulle hommia :)
mutanaama
03.02.2013, 01.10
Paino hallitsee mua :(
Ekan sivun katselu muistuttaa hyvin, mistä oon lähtenyt liikkeelle. Tänä aamuna vaaka valehteli 85.8, mikä on oikeesti ihan hyvä paino 175 stubulle jäbälle, jos kerran lähtö oli päälle 90 pari vuotta sitten.
Painoindeksi tuon jenkkilaskurin mukaan 25
200 g ON laihtumista, esim kuussa noin tekee vuodessa jo 2,5 kilo. On monenlaisia motiiveja yrittää "hallinoida" paino suuntaan tai toiseen tai paikalleen ja ne voi olla jonkun mielestä turhia mutta ei se niin vaan mene.
Izmon tarjous on houkutteleva mutta täälläkin ois hullulle hommia :)
onkohan täällä jo jollain liikaa painoo hallittavana eikä pysty hillitseen itteensä:seko:
mutta painonhallintaa on sekin että sopivasti täytyis nostaa painoo 2.5 kiloa
-------------------------------------------------------------------------------:cool:
jos ei oo lapiohommia niin sitten täytyy ajaa spooria 103 km niin ei rasva tartu
Johan Moraal
03.02.2013, 18.06
Erään uuden bmi (http://yle.fi/uutiset/laske_uusi_painoindeksisi_taalta/6476582) mukaan olen 1 piste keventynyt. Normaalipainoinen tämänkin mukaan, vaikka 15 kilo pitäis laihtua ennen kun saavat haukkua liian hoikaksi :0 Mitä näillä oikein tekee?
Painoindeksisi: 20.88
Tämä tarkoittaa, että: olet normaalipainoinen
Vanha painoindeksisi: 21.31
13 kg Lisäsin tohon taulukkoon niin olin vieläkin normaalipainonen
StantheMan
03.02.2013, 18.40
"Vanha" painoindeksi 26 ja uusi jopa alle 25. Viikon aikana paino sahaa 3 kg ylös alas. Rasvaprosentti jotain 24. Painoa hallitsen pikku hiljaa ja toivottavasti alas päin. Nimim. Kesällä iskussa ;)
Johan Moraal
03.02.2013, 19.15
Painoindeksisi: 20.88
Tämä tarkoittaa, että: olet normaalipainoinen
Vanha painoindeksisi: 21.31
13 kg Lisäsin tohon taulukkoon niin olin vieläkin normaalipainonen
Pitää ottaa ne lumityörukkaset pois käestä ennen kuin menee vaa'alle jos haluaa oikeita läski indeksiä! ;)
Mielipiteitä ?? http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2013/02/04/minuutin-pyrahdyksilla-kovaan-kuntoon/20131877/139
Mielipiteitä ?? http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2013/02/04/minuutin-pyrahdyksilla-kovaan-kuntoon/20131877/139
Vastahan se tohtori Tabata esitteli alkuperäiset tutkimustuloksensa aiheesta 90-luvun puolessavälissä että silleen ajankohtainen ja uusi aihe.
Intervallireenaus tosissaan on kyllä sen verran kypsää puuhaa että mieluummin lähden pitkälle lenkille. Se kun kehittää eri asioita ropassa kuin intervallit tai jtn.
16-viikon tutkimuksessa HIT ryhmässä Vo2max parani noin 29:stä 34:ään, kun "perinteisellä tyylillä" harjoitelleiden parannus oli 30->32. Huonokuntoisista saatiin siis vähemmän huonokuntoisia. Noilla tehoilla ei edes Suomessa olisi saumaa kuin arvontapalkinoihin. Parempi tuo tietysti on kuin ei mitään, mutta kyllä oikeasti kovan kunnon kehittäminen vaatii monipuolisempaa harjoittelua. Ja pitkäjänteistä. Pelkästään HITiä ei kyllä käytännössä jaksa jauhaa vuosisotalla.
Pelkästään HITiä ei kyllä käytännössä jaksa jauhaa vuosisotalla.
Tai edes kuukautta. Ihan faktahan se on että kovilla intervalliharjoituksilla luodaan elimistöön niin rajuja stressejä että se tehostaa aineenvaihduntaa, lisää hormonituotantoa, lisää hapenottokykyä jne. mutta ilmoitelkaa sitten kun löydetään se sohvaperuna joka tekee itsenäisesti vaikka kuukauden ajan kolme kertaa viikossa HIITiä siten, että jokaisessa intervallissa syke nousee sinne 95% maksimista. Ohjatuissa harjoituksissa voi vielä juuri ja juuri mennä, jos sitoutuminen on riittävällä tasolla.
Omalla kohdalla peruskestävyystreeni tehosi 20 vuotiaana painonpudotukseen. Kolme kertaa viikossa 12km juoksulenkki. Harjoituksen pituus kerrallaan 1:10-1:20, syke joko pk-alueen ylärajalla tai pk-alueella vähän fiiliksestä riippuen. Energiakulutus nousi niin korkeaksi että sai työntää naamaan normaaliruokaa ähkyyn asti päivittäin. Kuudessa kuukaudessa 90kg -> 70kg. Sen jälkeen liikuntamäärä väheni ja paino tasaantui "normaaliin" 80 kiloon puolessa vuodessa, joka on pysynyt 7 vuoden ajan samana.
En olisi saanut mitenkään tehtyä HIITiä kolmea kuukautta putkeen ilman ohjausta. Ja vaikka olisi ollut ohjausta, kaali olisi stressaantunut aivan eri tavalla. PK-liikuntahan rentouttaa.
16-viikon tutkimuksessa HIT ryhmässä Vo2max parani noin 29:stä 34:ään, kun "perinteisellä tyylillä" harjoitelleiden parannus oli 30->32. Huonokuntoisista saatiin siis vähemmän huonokuntoisia. Noilla tehoilla ei edes Suomessa olisi saumaa kuin arvontapalkinoihin. Parempi tuo tietysti on kuin ei mitään, mutta kyllä oikeasti kovan kunnon kehittäminen vaatii monipuolisempaa harjoittelua. Ja pitkäjänteistä. Pelkästään HITiä ei kyllä käytännössä jaksa jauhaa vuosisotalla.
Niin nuo ovat sen verran matalia lukemia, että todennäköisesti mikä tahansa liikunta on omiaan niitä nostamaan.
jos ei oo lapiohommia niin sitten täytyy ajaa spooria 103 km niin ei rasva tartu
Hulluksihan tuossa tulee, jos pientä ympyrää ajaa noin pitkään.
Aika selvähän se on, että jos kulutus kasvaa ja ravinnonsaanti ei, niin jotain painonkehitykselle tapahtuu.
Mulla tämän vuoden saldo ~700 km. Tammikuu 500 km, helmikuussa kotimatkalla paukkuu 200 km. Kalorimääristä pidän samalla tiukkaan huolta. Katotaan miten tehoaa pidemmässä juoksussa maaliskuun loppuun saakka meinasin ajaa mahdollisimman paljon ja sitten arvioida kannattaako jatkaa. Tammikuun saldo -2 kg. Helmikuu jo -1 kg.
Ohan toi pienen ympyrän ajaminen työtä mutta eilenkin ajoin yhdeksän kieppiä 2.3 km rataa mutta yhtä tyhmää on hiihtää jotain puolen kilometrin hiihtoputkee ees taas:seko:
Polkupyörällä ajetut kilometrit on tänä vuonna varmaan reilusti pitkälle päälle tonnin.... ja väkisin hiihtookin satanen
Eikös tuo HIITin tehokkuus ollut hyvin riippuvainen harjoittelijan elimistön ominaisuuksista?
Olisikohan ollut niin, että 20%:lle toimii, 20%:lle ei mitään vaikutusta, lopuille vähäinen vaikutus tjsp? Eli elimistön pitää olla juuri oikeaa tyyppiä, jotta kroppa reagoi tuollaiseen pyrähtelevään lyhytkestoiseen treeniin tehokkaasti. Elimistön sopivuuden ko. treenimuodolle pystyy selvittämään DNA-testillä.
Tästä oli joku dokumentti TV:ssä juuri hiljattain.
Edit: Tuolla: http://www.sbs.com.au/documentary/program/1087, http://vimeo.com/51836895
Tännekkö sitä rasvaa sai luovuttaa?
Yleltä toi dokkari tuli olisko areenalla ..
Polkupyörällä ajetut kilometrit on tänä vuonna varmaan reilusti pitkälle päälle tonnin.... ja väkisin hiihtookin satanen
No on mullakin hiihtoa varmaan satanen, retkiluistelut sun muut päälle. Painavamman luulisi myös kuluttavan enemmän kaloreita / km. Silti noilla mun liikuntamäärällä ei olisi mitään toivoa laihtua, jos ei pitäisi kohtuu tiukkaan huolta siitä mitä syö.
Jossain oli tehty joku kohtuu tuore tutkimuskin (tosin varsin suppea), jossa oli verrattu henkilöitä, jotka ovat olleet joskus ylipainoisia ja laihtuneet merkittävästi ja sellaisia, jotka eivät ole koskaan oleet ylipainoisia. Molempien tutkimushetken paino ja liikunnallinen aktiviteetti oli sama. Niiden jotka olivat joskus olleet ylipainoisia, mutta laihtuneet ja pitivät painonsa kontrollissa kuluttivat saman liikuntasuorituksen aikana 10...20% vähemmän energiaa, kuin luonnostaan laihat. Tutkimuksen perusteella ei osattu sanoa, että johtuiko aikaisempi lihominen tuosta korkeammasta hyötysuhteesta, vai nostiko lihavana käynti ja sen jälkeinen laihtuminen lihasten hyötysuhteen korkeammalle sen takia, että elimistö yrittää taistella uhkaavaa nälkäkuolemaa vastaan. Tulokset olivat kuitenkin sen verran mielenkiintoisia, että tutkimukselle luvattiin jatkoa.
Tuokaan ei muuta sitä +/- teoriaa miksikään, että jos syö vähemmän kuin kuluttaa, niin laihtuu ja päinvastoin. Ainoa merkittävä asia tuossa oli mielestäni siinä, että ravinnon imeytymiserojen lisäksi myös kulutuspuolella on merkittäviä eroja samanpainoisten ja samanlaisen liikunta-aktiviteetin omaavien henkilöiden välillä.
kolistelija
05.02.2013, 17.42
Liittykööhän tuo hyötysuhde kuinka tiukasti niihin hömppämittareiden ominaiskulutusmittauksiin? Sellainen laite antoi mulle sellaisen 1480kcal/päivä sniidukulutuksen. Mä oon vissiin vähän kuin sellanen maailmaa pelastava hybridiauto... vähällä käy.
Liittykööhän tuo hyötysuhde kuinka tiukasti niihin hömppämittareiden ominaiskulutusmittauksiin? Sellainen laite antoi mulle sellaisen 1480kcal/päivä sniidukulutuksen. Mä oon vissiin vähän kuin sellanen maailmaa pelastava hybridiauto... vähällä käy.
En tiedä, mutta tuo tutkimus oli käsittääkseni ihan kunnon välineillä tehty.
Suurin puute oli tutkijoiden mukaan aineiston vähyys, henkilömäärä oli kuitenkin vain kymmeniä, eli pieni otos.
Kudosnäytteiden perusteella oli kuitenkin todettu lihaskudosten erilaisuus laboratoriossa jne. Eli oli siinä käsittääkseni jotain ihan oikeaakin tutkittu,
Itse en ole vielä kaivanut alkuperäistä lähdettä esille, joten olen lehdestä lukemani artikkelin tietojen varassa, jotka nekin voi olla epätarkkoja.
En tiedä viittaatko juuri hiljattain julkaistuun tutkimukseen, jossa tutkittiin "Biggest Loser" -ohjelmaan osallistuneita? Tutkimuksessa havaittiin, että mitä rajummin henkilö laihtui, sitä enemmän hänen aineenvaihduntansa hidastui. Keskimäärin se hidastui noin 500 kcal/vrk, joka on siis aika paljon. Perusaineenvaihdunta hidastuu aina laihtuessa, koska laihtumisen aikana menetetään aina jonkin verran lihaskudosta. Tuo luku oli kuitenkin sellainen, josta tuo lihaskudoksen menetyksestä johtuva aineenvaihdunnan hidastuminen oli jo vähennetty.
Tutkimuksessa havaittiin, että mitä rajummin henkilö laihtui, sitä enemmän hänen aineenvaihduntansa hidastui. Keskimäärin se hidastui noin 500 kcal/vrk, joka on siis aika paljon.
Onkohan dietillä pidettävän cheattipäivän vaikutusta tuohon perusaineenvaihdunnan hidastumiseen tutkittu? Täähän nyt on ainakin tietyn kansanosan suosiossa oleva menetelmä.
En usko, että on tutkittu. Itse olen aika skeptinen, että sillä olisi merkittävää metaboliaa kiihdyttäviä vaikutuksia. Edut ovat lähinnä tsykologiset, jaksaa taas kärvistellä, kun välillä mättää. Jos treenaa ja varsinkin kovaa & suht paljon, niin hiilarivarastot tuppaavat tyhjentymään dieetillä ja sen vuoksi pienimuotoinen hiilaritankkaus esim. kerran per viikko on ihan perusteltua. Ilman hiilareita teho-hommelit eivät oikein tahdo onnistua.
snowfake
06.02.2013, 16.14
Muistan kyllä jostain lukeneeni että tavallisella pulliaisella se huijauspäivä on ihan... huijausta. Jollain kehonrakentajalla jonka tarvitsee huijata aineenvaihduntaansa että pääsee hulluihin kisamittoihin (alhainen rasvaprosentti), siitä saattaa olla hyötyä.
Eli vaikuttaisi että siinä on matkittu "huippujen" tekniikoita ja sitten ajateltu että kyllähän tämä nyt itselläkin toimii savalla tavalla :)
Nyt taitaa olla kyseessä se kuuluista siunattu tila. Sen pikalaihtumisen jälkeen voi foorumin käyttö hiukan vähentyä, eli onnea vaan kovasti jo näin etukäteen. :)
Kiitos! Paino ei valitettavasti tippunut ihan odotetusti, mutta tässä kun päästään jossain vaiheessa liikkeelle tytön kanssa, niin eiköhän se saada normalisoitua:)
Johan Moraal
06.02.2013, 17.14
Vaikken varsinaisesti ylipainoinen ole niin tavoite on edelleen pudotta jokunen kilo. Viime vuosien akana onnistunut pudottamaan aina jättämällä jokin liian kaloripitoisen jutun pois ja vaihtamalla se jollekin toiselle. Esim hedelmäjugurtti+muesli yhdistelmä muuttui kaurapuuroksi tai tavon jugurtti-weetabix yhdistelmäksi. Pullat ja muut imelykset menee vaan kunnon reenin jälkeen. Ei mee roskaruokaa. Ei mee alkoholi. Myös vaan erittäin vähän lihaa sisältävän ruokavalioon siirtyminen (ei pudotusmielessä sinänsä) pudotti painoa. Mutta nyt se on jumissa. Ollut jo kohta vuoden. En oikein keksi mitä nyt voisin pois jättää tai vaihtaa. Taidan syödä liikaa leipää. Leipää ja leipää aina vaan. Auttakaa. (niin ja kalorien laskemiseen olen liian saamaton)
Vaikken varsinaisesti ylipainoinen ole niin tavoite on edelleen pudotta jokunen kilo. Viime vuosien akana onnistunut pudottamaan aina jättämällä jokin liian kaloripitoisen jutun pois ja vaihtamalla se jollekin toiselle. Esim hedelmäjugurtti+muesli yhdistelmä muuttui kaurapuuroksi tai tavon jugurtti-weetabix yhdistelmäksi. Pullat ja muut imelykset menee vaan kunnon reenin jälkeen. Ei mee roskaruokaa. Ei mee alkoholi. Myös vaan erittäin vähän lihaa sisältävän ruokavalioon siirtyminen (ei pudotusmielessä sinänsä) pudotti painoa. Mutta nyt se on jumissa. Ollut jo kohta vuoden. En oikein keksi mitä nyt voisin pois jättää tai vaihtaa. Taidan syödä liikaa leipää. Leipää ja leipää aina vaan. Auttakaa. (niin ja kalorien laskemiseen olen liian saamaton)
Noilla tiedoilla on vähän hankala kauheen tarkkaan sanoa apuja, mutta alottele vaikka jollain simppelillä tavalla. Esim. pari päivää viikossa syö selkeesti vähemmän kaloreita. Korvaat isomman aterian kevyemmällä. Eli salaattia ilman kastiketta, ja jos lihan vähentämiselle ei ollut aatteellisia syitä, niin sitä. Jos liha ei käy, niin mulla ei ole kokemusta hyvistä vaihtoehdoista. Tärkeintä on että viikkotasolla tulee miinuskaloreita. Proteiinia pitäisi saada myös vähintään 1g/painokilo päivässä. Mieluummin lähempänä 2g. Se kalorien laskeminen auttaa muuten asiassa aivan tolkuttomasti. Ymmärtää itse vähän niitä syömisensä ongelmakohtia.
Johan Moraal
06.02.2013, 18.41
Kai se on sitten ruvettava laskemaan. Olen joskus ollut 1 vl kiloklubissa mutta jostain syystä innostus meni heti en muista miksi. Npitten kaloreitten kanssa vähän arveluttaa se kulutuksen arvioiminen. Yks päivä voin ajaa 5 t peekoota ja seuraava 1 t täysiä ja sit ei yhtään ja kaikia siitä välistä...
Se kalorien laskeminen auttaa muuten asiassa aivan tolkuttomasti. Ymmärtää itse vähän niitä syömisensä ongelmakohtia.
Tää on just näin. Lisäksi ainakin mulla ruokapäiväkirjan pitämisen sivuvaikutuksena "ylimääräinen" napostelu jotenkin mystisesti jää helpommin pois...
Npitten kaloreitten kanssa vähän arveluttaa se kulutuksen arvioiminen. Yks päivä voin ajaa 5 t peekoota ja seuraava 1 t täysiä ja sit ei yhtään ja kaikia siitä välistä...
Lyö johonkin BMR-laskuriin omat tiedot, niin saat arvion lepokulutuksesta. Siitä pohjasta pudotat halutun päivittäisen keskimääräisen miinuskalorin ja syöt sen enimmäkseen proteiinista ja rasvasta miten vaan tykkäät ja rupeat sen päälle vetää aktiivisuuden mukaan hiilaria. (1g hh == 4kcal, sama prode, rasva 9kcal/g) Avuks kannattaa ottaa joku ruokapäiväkirja, joka laskee kalorit. Esim. www.myfitnesspal.com (http://www.myfitnesspal.com) tai www.kalorilaskuri.fi (http://www.kalorilaskuri.fi). Sen aktiivisuuden arviointi onkin ainakin mulle täysin arvoitus. Ite lisään 50g hh per tunti metsäajelua.
Johan Moraal
06.02.2013, 20.48
Kiitos neuvosta. Pelkään vaan sitä, että jos aktivisuuden mittauksessa on iso virhemarginaali, ja syötyjen kaloreidenkin määrässä oma virhemarginaali /imeytyskysymys, niin jos haluan pudottaa maltillisesti ja vähentää vaikka 100-200 päivästä, niin eikös se sopii ihan nuihin virhemarginaaleihin eli ts pitäs varmaan olla jokin muu ohjaava tekija ettei mennä ihan metsään. Ongelma kyllä toisaalta että se muu eli mutu ei ole nyt toiminut kovin hyvin. Ehkä laskemaan kuitenkin. Tai isompia lenkkejä koneeseen. Eipä mitään, saahan näitä miettiä.
Sitten tämä (http://patrikborg.blogspot.fi/2011/07/kalorilaskenta.html)vielä, varmaan täällä pyörinyt jo?
Ohiampuja
07.02.2013, 21.08
Kiitos! Paino ei valitettavasti tippunut ihan odotetusti, mutta tässä kun päästään jossain vaiheessa liikkeelle tytön kanssa, niin eiköhän se saada normalisoitua:)
Onnea kovasti pikalaihtumisen suorittajalle, sekä sen laihdutuksen aiheuttajalle. Niin, ja ei kai sitä isääkään passaa unohtaa. :)
Mää olen kans samaa mieltä, että esim. nuo sykemittarit yliarvioivat kulutusta. Jostain syystä. Ja ymmärrän, että treenaavan on joskus aika haasteellista arvioida tuo kokonaissaanti ja tarve, kun liikkuvia osia on niin paljon. Ehkä tekisin niin, että loisin sellaisen ruokavalion laihduttavan perusrungon, esim. 1700-2000 kcal. Sen jälkeen valikoisin sellaisia ruokia, joita tulee yleensä syötyä ennen lenkkiä, lenkin aikana ja sen jälkeen, ja laskisin niiden energiasisällön. Niistä vois yrittää luoda sellaisia kokonaisuuksia, joiden energiasisältö olisi vaikka -1/3 tuon liikunnan kulutus. Laita Johan FB viestiä, jos kaipaat lisätietoja.
Nyt tuntuu siltä että ei saa niin paljoo ruuasta energia mitä tarvittais ? mikä ruoka on paras tässä tapauksessa ?
kolistelija
11.02.2013, 12.27
Nyt tuntuu siltä että ei saa niin paljoo ruuasta energia mitä tarvittais ? mikä ruoka on paras tässä tapauksessa ?
Mä söin tänään munkin, pari suklaapatukkaa ja kolme banaania välipalaksi kun tuntui ettei aamupalalla pötkinyt kovinkaan pitkälle. Just söin lounaan ja nyt alkaa helpottaa. Oli kermaperunaa, nakkiläskisoossia ja santsiksi lihamakaronilaatikkoa.
Välipalat on påp!
Lounaravintolassa kaksi kanankoipee, paistettua lohta. paistettua sipulia, paistettua semmosia pyöreitä perunoita onko ne pariisinperunoita mutta annos taitaa olla aika vähäkalorinen kumminkin... jälkkäriksi meni tosin iso kuppi kahvia neljällä sokeripalalla ja iso sokeri munkki... epäilen että jälkiruuan kalorit riittää pariksi tunniksi
Jake_Kona
11.02.2013, 12.38
400g pekonia tai tiukka siivu läskiä, kauhallinen ruskeaa kastiketta ja Perunamuussia n. 5 kauhallista.
mutanaama
11.02.2013, 12.38
Lautasellinen hernekeittoa ja dajm.
Lounaravintolassa kaksi kanankoipee, paistettua lohta. paistettua sipulia, paistettua semmosia pyöreitä perunoita onko ne pariisinperunoita mutta annos taitaa olla aika vähäkalorinen kumminkin... jälkkäriksi meni tosin iso kuppi kahvia neljällä sokeripalalla ja iso sokeri munkki... epäilen että jälkiruuan kalorit riittää pariksi tunniksi
Isommat annoskoot ja syö useammin. Nestemäiset kalorit ovat vähemmän täyttäviä, kuin kiinteä ruoka. Eli täysmehut, punainen maito juomiksi ja kaikkeen ruokaan mukaan jotain kastiketta, öljyä tai majoneesia. Iltapalaksi pari ruokalusikallista rypsiöljyä. Kahvin sekaan maidon sijasta loraus kookosöljyä (kuulemma hyvää ja terveellistä - en ole maistanut).
Mää luulen, että energiatiheyteen satsaaminen toimii paremmin kuin tuo annoskoon isontaminen. JanneR tarjoa hyviä vinkkejä.
Kahviin vois alkaa käyttää kookosöljyä... tosin maitoo ei oo käytetty kahvissa vaan kuohukermaa tai hätätapauksesa kahvikermaa(12%) kotona oon korvannut sokerin hunajalla
On muuten uskomaton muutos ruokahalussa nyt kun ei oo kahteen viikkoon tehnyt mitään liikunnallista. Töissäkin kaverit ihmettelee että mikä sulla on kun annokset on noin onnettomia ja iltapala on pudonnut alle puoleen entisestään. Melkein uskaltaisin väittää että liikkuessa tulee helposti syötyäkin enemmän.
Mää luulen, että energiatiheyteen satsaaminen toimii paremmin kuin tuo annoskoon isontaminen. JanneR tarjoa hyviä vinkkejä.
No, jos haluaa ultimaalista energiatiheyttä, niin mikään ei voita pelkkää rasvaa :) Se ei vaan oikein ole monipuolinen ja terveellinen ravinto, niin ylemmässä postauksessani melkeen ne ohjeet on, mitä osaan antaa.
Kalorilaskuri käyttöön. Sit energian hommaat järkevistä lähteistä, etkä mistään karkista ja limsasta. Mikälisikäli harrastat liikuntaa rutkasti (mikä viitannee energiansaanti robleemiin) niin palautusjuoma on aika näppärä keino nostaa päivän kalorimäärää. Siinä ohessa saat proteiinia hyvin, mikä todennäköisesti jää sun kohdalla myös liian alas.
Ite kun massasin salihommien takia niin se syötävän ruuan määrä on ihan hiton älytön. Oon 183cm pitkä ja elopainon kasvattelusta on kokemusta semmosesta 64kg->84kg (Tosin nyt laihistelty takasin 80kg kohdille).
Jake_Kona
12.02.2013, 12.00
Kaikki mitä amerikoissa syödään ja juodaan on hyvää painon nostoon. Eturivissä limsat ja pirtelöt joista saa hyvin kaloreita mut`eivät vie nälän tunnetta poijes.
Käänteiset laihdutusvinkit.
Itse koitan välttää noita ja hyvin on paino taas tippunut
Kaikki mitä amerikoissa syödään ja juodaan on hyvää painon nostoon. Eturivissä limsat ja pirtelöt joista saa hyvin kaloreita mut`eivät vie nälän tunnetta poijes.
Käänteiset laihdutusvinkit.
Itse koitan välttää noita ja hyvin on paino taas tippunut
Amerikoissa taidetaan välttää ylimääräistä liikuntaa... joskus tuntuu oudolta kun tullaan sauvakävely lenkiltä ja mennään hissillä toiseen kerrokseen:seko:
Jake_Kona
12.02.2013, 12.24
Joo amerikoissa osataan tämä homma totaalisen hyvin.
Aivotyöskentely ja liikkuminen kuluttaa energiaa>>katsotaan tv:tä löhölassessa ja aivotyöskentely on lähes nolla paikallisella ohjelmatarjonnalla.
TV-dineriä mikroon ja höttöpullalla sekä sokerijuomalla alas :nam:
Kalorilaskuri käyttöön. Sit energian hommaat järkevistä lähteistä, etkä mistään karkista ja limsasta. Mikälisikäli harrastat liikuntaa rutkasti (mikä viitannee energiansaanti robleemiin) niin palautusjuoma on aika näppärä keino nostaa päivän kalorimäärää. Siinä ohessa saat proteiinia hyvin, mikä todennäköisesti jää sun kohdalla myös liian alas.
Ite kun massasin salihommien takia niin se syötävän ruuan määrä on ihan hiton älytön. Oon 183cm pitkä ja elopainon kasvattelusta on kokemusta semmosesta 64kg->84kg (Tosin nyt laihistelty takasin 80kg kohdille).
Vähän samaa mieltä että täytyis saada järkevästä ruuasta energia ja nyttenkin vedin puolikkaan ranskalaisen patongin ja reilusti voita väliin(noin 200g noin 550 kca arvio) lounaan jälkeen kahvin kanssa joka ei tietenkään parasta... lounaalla taas pari kanankoipee ja paistettua lohta niin saa proteenia kumminkin... nyt pituutta 176 cm ja painoo 64 kg
Rasvaa ittes, niin pakko siitä on jotain imeytyä sisäänpäinkin.
Rasvaa ittes, niin pakko siitä on jotain imeytyä sisäänpäinkin.
Mutta mitä rasvaa... ei kai mikä tahansa liukuvoide tai moottoriöljy kelpaa ?
Suklaarusina Pirkka 200 g saa nopeesti 860 kca kun tyhjentää pussin
Marjarahka Pirkka 3 kpl 450 g saa nopeesti 500 kca kun lusikoi purkit tyhjäksi
Maito Pirkka 0.5 l vaan 200 kca
Kolme paistettua kanamunaa ruisleivän päällä. kermajuustoo 100 g ja voimariiniä 50 g kaloreita ?
Eiköhän tolla iltapalalla jaksa pari tuntii....
Oletetaan nyt kuitenkin et painon nousua halutaan lihasten muodossa. Mitä helv*ttiä sillä rasvalla tekee? No just niin, ei mitään. Joten sipsipussin voi työntää.. no takaisin kaupan hyllylle. :P
kolistelija
12.02.2013, 20.13
Oletetaan nyt kuitenkin et painon nousua halutaan lihasten muodossa. Mitä helv*ttiä sillä rasvalla tekee? No just niin, ei mitään. Joten sipsipussin voi työntää.. no takaisin kaupan hyllylle. :P
izmo nyt on lapioinu niin paljon että tarttee voipaketin per päivä. Ettei vaan paino lähtis putoamaan...
Suosittelen kyllä lyömään safkat jonku kalorilaskurin läpi. Sitten tietää missä mennään ja paljonko on vajetta.
Jokku ruoat on helppo laskee kun lukee suoraan pussin tai paketin kyljestä mutta kiva ois tietää tommonen lounas jossa on pari kanankoipee, paistettua lohta noin 100 g paistettua sipulirouhetta noin 40 g ja vihreetä salaattia, tomaatinpaloja noin 50 g ja puolikas purkki kevytmaitoo... luulisin että aika kevyt on mun lounas ? täytyy oikein huomenna katsoo painot....
Jokku ruoat on helppo laskee kun lukee suoraan pussin tai paketin kyljestä mutta kiva ois tietää tommonen lounas jossa on pari kanankoipee, paistettua lohta noin 100 g paistettua sipulirouhetta noin 40 g ja vihreetä salaattia, tomaatinpaloja noin 50 g ja puolikas purkki kevytmaitoo... luulisin että aika kevyt on mun lounas ? täytyy oikein huomenna katsoo painot....
Jossai kals olssonnilla tai vastaavalla myyään keittiövaakoja pyörän osien punnitukseen hintaan 20e. (Kuulemma niillä voi punnita ruoka-asioitakin??) Semmonen on aika hyvä painonsäätely proggiksissa. Oli se säätö sit ylös tai alaspäin.
Johan Moraal
12.02.2013, 21.43
Joku vuosi sitten oli Fillarissa juttu yhdesta maastorallista jossain afrikassa, siellä ajoi maisniemi ja eepo ja sundsted. Nukkuivat vissiin teltoissa ja ruuaksi oli joka päivä PikMekPikPek. Kuulemma lihoivat siellä. Oisko siinä izmolle vinkki? Tosissaan jos minulla olisi lisäenergiatarvetta varmaan söisin ihan sikana pähkinöitä (HUOM ei maapähkinöitä). Kuulemma terveellisia. Tiedä näistä. Rasvainen kala ei olisi myöskään paha. Lohi rupiaa tympemään mutta mitäs makrilli esim. Haisee kyllä jonninverran mutta ei sitä kukaan siellä metsässä huomaa??
Semmonen 30% energia tarpeesta rasvasta, 2-4g/(rasvaton painokilo) protskua ja loppu energia hiilareista.
Johan Moraal
12.02.2013, 21.53
Mää olen kans samaa mieltä, että esim. nuo sykemittarit yliarvioivat kulutusta. Jostain syystä. Ja ymmärrän, että treenaavan on joskus aika haasteellista arvioida tuo kokonaissaanti ja tarve, kun liikkuvia osia on niin paljon. Ehkä tekisin niin, että loisin sellaisen ruokavalion laihduttavan perusrungon, esim. 1700-2000 kcal. Sen jälkeen valikoisin sellaisia ruokia, joita tulee yleensä syötyä ennen lenkkiä, lenkin aikana ja sen jälkeen, ja laskisin niiden energiasisällön. Niistä vois yrittää luoda sellaisia kokonaisuuksia, joiden energiasisältö olisi vaikka -1/3 tuon liikunnan kulutus. Laita Johan FB viestiä, jos kaipaat lisätietoja.
Kyllä kun ajaa (pitkän) lenkin niin helposti saa homman negatiiviseksi energianbalanssiltaan, varsinkin kun ottaa huomioon että lounaskin jää silloin väliin tai korvataan parilla aamiaiskeksilla. Ongelma ehkä sitten enemmän se energiantarve esim. vielä seuraavana päivä/inä. Joskus kyllä tutustunut noihin erilaisiin aikaikkonoihin ja minkäläisdiä eväitä niissä pitää syödä, esim nopeita tai hitaita hiilareita jne. Henkinen laiskuus ja kurittoomuus se on. Pitäisi varmaan vaan ajaa enemmän ja pikkuisen kuria lisää. Juuri teeveestä näin Intialaismiehen joku on pitänyt oikean kätensä suorana pystyssä KOLMKYMMENTÄ VUOTTA. Ja toinen oli seisonut 10 vuotta. Jotain uskonnollista nirvanaa ne siitä saivat. Siihen nähden pieni nälkäkurnutus on ihan pikkupipari. Ja palkintona ihana keveys :)
Suklaarusina Pirkka 200 g saa nopeesti 860 kca kun tyhjentää pussin
Marjarahka Pirkka 3 kpl 450 g saa nopeesti 500 kca kun lusikoi purkit tyhjäksi
Maito Pirkka 0.5 l vaan 200 kca
Kolme paistettua kanamunaa ruisleivän päällä. kermajuustoo 100 g ja voimariiniä 50 g kaloreita ?
Eiköhän tolla iltapalalla jaksa pari tuntii....
Sä syöt liian vähän ja liian terveellisesti. Ainakin yksi suklaarusinapussi lisää per päivä, korvaa marjarahka jogurtilla ja syö enemmän leipää. Syötävät huuhtelet alas tietenkin 3-6 oluella. Siis iltapalaksi.
Älä mieti mitään vihanneksien tai sokeroimattomien marjojen painoja. Niissä ei ole merkittävästi kaloreita. Jos ei niitä mietitä lainkaan, ni voidaan todeta, että toi sun lounas on todella kevyt. Kanankoivessa on todella vähän itse lihaa ja 100g lohta on vähän. Eli äkkiä laskeskeltuna toi sun lounas saattaa hyvin jäädä alle 500kCal.
Energia on energiaa. Rasvainen ruoka ei muutu suoraan rasvaksi kehossa. Jos on plussaenergiaa, niin keho pyrkii tekemään sitä lihasta, sopivalla ärsykkeellä tietty. Lisäksi osa ylimääräisestä energiasta muuttuu rasvaksi riippuen auringonpilkuista, geeneistä ja aktiivisuustasosta. Sitä varten voi taas syödä miinuskaloreita ja pudotellä läskit pois. Mutta on tossa Izmon iltapalassa toki jotain parannettavaa.
Eilinen iltapalan tarkoitus saada äkkiä energiaa sisälle kun olin ihan nakit... ja sattui vielä sopivasti oleen kaapissa avaamaton suklaarusinapussi(Pirkka 200g) ja pussin kyljessä luki 430 kca per 100 g
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Highlander
13.02.2013, 09.49
Mitähän mulle tapahtuisi jos söisin 200 gramman pussin suklaarusinoita.. :rolleyes: izmolla taitaa olla suoli vielä iskussa
Onneksi ei ollut kahta pussia kaapissa, epäilen että toinenkin pussi ois ollut tyhjä sekunnin murto-osassa:cool:
Tuossa onkin jo tullut hyviä vinkkejä.
Itsekin painiskellut enempi alipaino kuin ylipaino-ongelmien kanssa, niin olen kallistunut kannalle, että kaloreiden määrä pelkästään ei ole se avain. Tuntuva merkitys sillä mitä syö. Energiaa saa rasvoista, itse oon alkanut käyttää runsaasti voita ja oliiviöljyä (tästä huolimatta rasvaprosentti silmämääräisesti tarkasteltuna laskenut). Asiantuntijat sanoo, että öljyt pitäis olla kylmäpuristettuja. Karkkien ja herkkujen sijaan pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä. Lisäksi runsaasti vihanneksia ja marjoja, niin saa vitamiineja ja muut tarpeelliset ravintoaineet. Noilla alkaa jaksaa. Jos lihasmassaa haluaa niin tarttee vaihtaa osa monen tunnin lenkeistä punttisaliin ja siihen päälle tehdä syömisestä elämäntehtävä.
Voin olla täysin väärässä, mutta tältä vaikuttais tällähetkellä.
Googlaa nutrition (+weight gain).
Jos ruokahalu on huonohko, niin nestemäiset ja rasvaiset ruoka-aineet ovat varmaan se käytännöllisin tapa lisätä energianmäärää. Ja jos mahdollisimman terveesti haluaa elää, niin kyllä nuo öljyt, kuivatut hedelmät ja pähkinät ovat sieltä parhaimmasta päästä. Kohtuullisesti käytettynä voi on ok. Melkein voin paras etu on se, että se antaa hyvän maun, jolloin tulee syötyä enemmän.
Johan Moraal
13.02.2013, 13.07
Nyt kalorilaskenta otettu käyttöön ja jugurtti+weetabixit + juustovoileivät antaa päivittäin sellainen 2000 kal eli ei ihme ettei paino laskee ku pitäis syödä vielä oikeeta ruokaa:) Nyt pitäis tänään olla miinuksella kun juuri 3,5 h maaseututeitä ja syönyt vasta 1000 kal...
sakuvaan
13.02.2013, 13.22
OT kevennys
http://www.youtube.com/watch?v=X3nA2zqeX5Q
/OT
Kiitos ja anteeks.
Johan Moraal
13.02.2013, 13.31
:D
Big Ass Protein Bar. Uujee, sellainen izmon takataskuun niin ei tule tänään enää metsästä pois syömään ainakaan
:D
Big Ass Protein Bar. Uujee, sellainen izmon takataskuun niin ei tule tänään enää metsästä pois syömään ainakaan
Tänään ajetaan vaan jotain 60 km ja otetaan palautuspäivänä eikä oteta nakkeja Vaakon Nakilla:cool:
Kävin kaupassa ja kattoin Pirkka suklaarusina pussin rasvat... vain 16 g per 100 g että pitäis olla hyvää palauttavaa sapuskaa ja saa nopesti energiaa
Jake_Kona
13.02.2013, 15.20
Ihme kun pienikin ( n. 5kg) painon putoaminen näkyy heti poskissa. :eek:
Kuurina nyt jo toista viikkoa.
Aamulla kahvi
Lounaalla lisää kahvia ja pikasulatuspakastemarjoja
Päivälliseksi mitä sattuu valmistumaan
Iltapalaksi mitä haluaa
Vaikea sanoa oikeaa lukemaa kun paino sahaa viikon ja vrk ajasta riippuen +-3kg. Vaaka on hyvä ja tarkka, mutta jos seisoo vaalla levottomasti lukema seilaa +-600g
Toisto on kaikkien opintojen äitipuoli
Eilinen iltapalan tarkoitus saada äkkiä energiaa sisälle kun olin ihan nakit... ja sattui vielä sopivasti oleen kaapissa avaamaton suklaarusinapussi(Pirkka 200g) ja pussin kyljessä luki 430 kca per 100 g
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aika tarkalleen kalori on kalori, tuli se sitten rasvasta, proteiinista tai hiilihydraatista. Puhdasta energiaa saa helpoiten eniten rasvasta. Muu ravitsemus onkin sitten eri asia.
Vedäpä tällainen (http://www.karkkipussi.fi/tuote/karkkipussi-maitosuklaakonvehteja) 5450 kcal konvehtisetti alkuun.
Ihan hyvä tuote vois olla kokeiltavaksi vai alkaisko ällöttään kun ois puoli kiloo suussa:cool:
Suklaarusinoihin verrattuna pikkasen enempi kaloreita ja rasvaa tossa peräti 31 g
kolistelija
13.02.2013, 16.51
Minulla oli joskus tuollainen rasia, hyi helkkari että oli sellaista tasaisen paksua sontaa. Ei todellakaan mikään painonnostotuote, sen jälkeen ei maistu mikään kun ällöttää niin paljon.
Aika tarkalleen kalori on kalori, tuli se sitten rasvasta, proteiinista tai hiilihydraatista. Puhdasta energiaa saa helpoiten eniten rasvasta. Muu ravitsemus onkin sitten eri asia.
Vedäpä tällainen (http://www.karkkipussi.fi/tuote/karkkipussi-maitosuklaakonvehteja) 5450 kcal konvehtisetti alkuun.
Jos ei ole väliä millä paino nousee niin kermaliköörit on aika hyviä. Alkoholia hillitsemään rasvanpalamista ja hitosti sokeria. Sitäpaitsi sillätavalla lihottaminen on varmasti hauskaa kun saa kokoajan olla pikku päissään. Terveellistä? No ei tietenkään.
Terveellistä on nostaa painoa syömällä riittävästi oikeaa ruokaa, käydä ahkerasti salilla ja levätä riittävästi. ;)
Jos ei ole väliä millä paino nousee niin kermaliköörit on aika hyviä. Alkoholia hillitsemään rasvanpalamista ja hitosti sokeria. Sitäpaitsi sillätavalla lihottaminen on varmasti hauskaa kun saa kokoajan olla pikku päissään. Terveellistä? No ei tietenkään.
Terveellistä on nostaa painoa syömällä riittävästi oikeaa ruokaa, käydä ahkerasti salilla ja levätä riittävästi. ;)
Ei myöskään unohdeta, että alkoholissa (7 kcal/g) on lähes yhtä paljon kaloreita kuin rasvassa (9 kcal/g), ja päivät tosiaan luistavat pienessä kekkulissa.
Mutta jos siis oikeasti haluaa kasvaa lihasta, niin riittävä proteiinin saaminen ja lepo (kasvuhormonituotanto) ovat yhdessä oikean harjoittelun kanssa hyvä resepti.
Jos sitten OIKEASTI haluaa kasvaa lihasta, puhutaan edellisten lisäksi vielä eri aineista. Ne ovatkin sitten asia erikseen.
Mjoo, ei mennä laittomien myrkkyjen puolelle kuitenkaan. :)
Ismon aktiivisuudella voi olla oikeesti jo vaikeeta saada syötyä riittävästi. Kun on kaiken aikaa ajamassa tai töissä, niin on yllättävän vähän aikaa syödä. Lisäksi kun kulutus on kova, niin riittävän energia määrän imeytyminenkin voi tulla jo pahimmillaan vastaan. Mielettömiä määriä jos syö, niin joutuu paskantamaanikin käsittömättömän paljon :D
Mun vinkit on et lepää välillä ja syö enemmän. Riittävästi hyvälaatuista monipuolista safkaa ja sit lisäksi paljon ruokaa, jossa paljon energiaa.
Mielenkiintonen päivä kun piti levätä niin lyhyeksi tarkoitettu iltalenkki venähti 75 km matkaksi kun ovi lävähti kiinni ja vara avaimia hakeen toisesta kaupunkista:cool:
El-Carpaso
13.02.2013, 21.59
Vinkkinä hasselpähkinöissä ja cashewpähkinöissä on ihan järkyttävät energialuvut. Casheweissä on lisäksi tosi hyvä määrä hiilaria eli menee palautukseenkin. maapähkinät on huonoja.
hasselpähkinät kannattaa ostaa kuorittuina jostain lähi-itä kaupasta, muuten voivat maistua vähän puisevilta
proileri
13.02.2013, 22.07
Kävin tuossa Inbodyilemässä ja laite sanoi että 5 kk aikana tullut salilla pari kiloa lisää lihasmassaa ja rasvat pysyneet about samana. Ihan ok kun ottaa huomioon miten laiska salillakävijä olen, pari kertaa viikossa perusreeniä :o
Jollakin oli hyvä vinkki kaloreiden supistamiseen: aamupalaksi hiilarien sijaan purkki raejuustoa tai maitorahkaa. On tullut testattua muutamana aamuna ja ihan hyvin pitää lounaaseen asti näläkää. Yksi neitoihminen tuossa sopivasti selittikin että hän aamupalaksi laittaa maitorahkaa ja äklömakeaa protskujauhetta veden kanssa purnukkaan ja sekoittelee jugurtiksi.
Jollakin oli hyvä vinkki kaloreiden supistamiseen: aamupalaksi hiilarien sijaan purkki raejuustoa tai maitorahkaa. On tullut testattua muutamana aamuna ja ihan hyvin pitää lounaaseen asti näläkää.
Joo, tota voi sitten vähän soveltaa sen mukaan mikä itselle maistuu ja paljonko kilokaloreita siltä aamiaiselta haluaa. Mun standardiaamupala on pitkään ollut: 50g kaurahiutaleita + 200g raejuustoa + 2-3 dl sokeritonta mehukeittoa, lautasella sekaisin ja naamariin. Melko tarkkaan 400kcal ja jos lisää viereen lasillisen tuoremehua, niin saa noin 500kcal. Kahvia tietty unohtamatta, mutta siinä ei pahemmin energiaa ole sokeritta ja maidotta. Jos on erityisen aikainen (etenkin juoksu)treeni tai muuten vaan nopea lähtö, niin saatan vetää vain banaanin ja mehun ...syön tuon aamupalan sitten treenin jälkeisenä välipalana. Nälkä ei tälläkään vaivaa ennen lounasta.
Mulla ehkä kaikkein isoin ongelma on pitkien treenien sekoittama päivärytmi. Nyt olen koittanut kiinnittää huomiota siihen, että myös ulkoillessa syö säännöllisesti. Mulla ainakin tuntuisi kroppa toimivan niin, että jos esim. 4h fillarilenkin aikana syö edes yhden urheilupatukan, niin nälän tunne lenkin jälkeen on huomattavan paljon pienempi kuin samalla teholla tehdyn 2-3h vesilenkin jälkeen.
Jake_Kona
14.02.2013, 14.35
Nyt menee jo aika vaarallisille vesille izmon neuvojien ruokavalio-ohjeet johon itsekin olen syyllistynyt. Paljon rasvaa, alkomahooolija ja kalorioita>> maksa poks, sydän seis ja aivosolut kuolee. :NoHyvä:
Pysyt vaan terveellä linjalla.
järppä - juur noin, aika usein on fiksumpaa syödä ennen kuin on nälkä tai ainakin ennen kuin nälkä ehtii kovaksi. Jos nälkä ehtii karmivaksi, niin käy usein, että lappaa ruokaa vauhdilla ja aivan liikaa. Usein tämä toistuu lähes päivittäin - aamu ja päivä ollaan syömättä tai syödään liian vähän, joka kostautuu illalla.
Johan Moraal
14.02.2013, 17.39
Kyllä kalorilaskenta nyt ainakin paljasti minulle jotakin. Että kun syö päivässä pussillisen leipää niin kalorit paukkuu. Nyttenkin huomasin, että muutamalla sadala kalorilla saa terveellisen ja monipuolisen aterian jossa kala ja vihanneksia ja vähän makaroonia. Samaan kalorimäärään ei saa monta juustovoileipää. Menee kyllä nyt tämä homma leipäremonttiin :)
Ja tuohon yo jaskan komentti niin joo, eilen meni ihan hyvin puolille päivin n 1000 kalorilla mutta yöllä pamahti 3000 umpeen kun oli pakko saada keksiä ja maitoo ;)
^ ite oon kans koittanut vähän katsoa paljonko ja millaista leipää vetelee. Nykyään normipäivänä menee 2-4 ruispalaa/jälkiuuniviipaletta/tms ja joskus pala/pari jotain hyvää vaaleampaa leipää. Leipä ei ainakaan mulla tuota samanlaisia kylläisyystuntemuksia kuin normaali kotiruoka, joten sitä voi tulla helposti vedeltyä paljonkin.
--
Jos izmolle maistuu suklaa, niin nyt kyllä löytyi aika kaloripitoisen namin ohje. Eihän toi millään voi olla pahaa, jos sekoitetaan lähinnä sokeria, suklaata, voita ja pähkinöitä:
http://www.lahikauppa.fi/fi/kanta-asiakkaat/me-lehti/reseptit/?id=20251&nimi=Suolap%C3%A4hkin%C3%A4brownie&list=1
Niinkin hyviä kun pähkinät olisivat niin eipä vaan maistu. Sitten taas auringonkukan- ja seesaminsiemenet maistuu oikein hyvin ruoan seassa ja niitä olenkin kylvänyt vähän joka ruokaan.
Aamupalana on joskus pelkkä kahvi, sitten taas kahvi ja täysviili. Mutta paras tähän mennessä ollut "puuro": 2 munaa, desi kuohukermaa, nokare voita ja 2rkl mantelijauhetta. Koostumus on lähellä mannapuuroa, tosin löysempi (siis se keitetään kasaan). Tuolla mä jaksan kevyesti 5 tuntia.
Ite pudottelin 5kg rasvamassasta pois niinsanotulla pätkä paastolla. 1/3 päivän energiasta siinä 12-13 välillä. 17-18 aikaa salille jonka jälkeen palkkari. Ja kaikki loput erenrgia illallisella. Mallia sai syödä ihan hitosti. Sit taas vähintäää 16h syömäti. Hauska metodia ja hyvin toimi meikäläisellä.
Hyviä puolia mm. kun syö, nii saa syödä kunnolla. Ei mee aikaa ruuanlaittoon kovinkaa paljoa. :)
Kinkkuperunasoselaatikko 350 g = 385 kca (rasvassa paistettu paistinpanulla todennäkösesti enenpi energia)
Ruisvarras leipä 230 g = 520 kca
Voimariiniä noin 50 g = 275 kca
Kevytmaito 3 dl = 116 kca
Kermajuusto Turunmaa noin 25 g 100 kca
Mansikkapiirakka Fazer 70 g 240 kca
Appelsiini mango mehu 3 dl 150 kca
Marjarahka Pirkka 300 g 358 kca
Kevyt iltapala noin 2200 kca meni just suuhun ja vielä ois suklaarusinapussi vielä avaamatta:cool:
Tosta huomaa että leivästä ja leivän päälisistä tulee hulppee kca annos
Aki Korpela
14.02.2013, 19.48
Kuulostaa izmo suurinpiirtein samalta kuin mun päivittäinen iltapala muutama vuosi sitten, kun tuli ulkoiltua paljon. Paitsi että tuo pitää vielä viimeistellä vähintään puolella litralla jäätelöä. :) Nykyään ei tuu juuri ulkoiltua, niin ei tarvi syödäkään.
Jos izmolle maistuu suklaa, niin nyt kyllä löytyi aika kaloripitoisen namin ohje. Eihän toi millään voi olla pahaa, jos sekoitetaan lähinnä sokeria, suklaata, voita ja pähkinöitä:
http://www.lahikauppa.fi/fi/kanta-asiakkaat/me-lehti/reseptit/?id=20251&nimi=Suolap%C3%A4hkin%C3%A4brownie&list=1
Näpytteli joutessani noi ainekset finelin laskuriin, joka kertoo että valmiista tuotteesta energiaa löytyy ~3900kcal. Kyllä sillä ajaa jo izmonkin useimmat iltalenkit :rolleyes:
Kyllä kalorilaskenta nyt ainakin paljasti minulle jotakin. Että kun syö päivässä pussillisen leipää niin kalorit paukkuu. Nyttenkin huomasin, että muutamalla sadala kalorilla saa terveellisen ja monipuolisen aterian jossa kala ja vihanneksia ja vähän makaroonia. Samaan kalorimäärään ei saa monta juustovoileipää. Menee kyllä nyt tämä homma leipäremonttiin :)
Kalorilaskenta kannattaa aina, jos ei ole varma tilanteesta. Kaloreiden lisäksi pitää tarkastella ateriarytmiä ja sitä miten järkevästi kalorit jakautuu päivälle, niin yleensä terveelle ihmiselle valkenee missä vika, jos paino ei kehity toivottuun suuntaan. Mulla se on tuossa jälkimmäisessä. Izmokin voisi varmaan tarkastella sitä onko sitä energiaa tarjolla riittävän tasaisesti ja monipulisesti. Suurella kulutuksella ja liian harvalla ateriavälillä voi tulla ravinnon imeytymisnopeus vastaan ja silloin ei auta, vaikka söisi 10 000 kcal kerralla. Osa siitä kalorimäärästä menee väistämättä läpi niin että se ei päädy hyötykäyttöön.
Kääntäen tuota tekniikka hyödyntäviä dieettejähän on olemassa lukuisia, jossa ankarimmissa yhdellä aterialla syödään vain yhtä laatua. Eli yksi ateria vain rasvaa, yksi vain hiilareita, yksi vain proteiineja jne. Karppaus äärimuodossaan on yksi näistä sovelluksista. noiden teho perustuu käsittääkseni juuri siihen, että elimistö saa parhaiten energian irti, jos ateria on monipuolinen.
Joten mun suositus painoaa nostaville on monipuolista ja tervellistä ruokaa riittävästi, säännöllisesti ja riittävän tiuhaan, niin kyllä se paino nousuun lähtee.
Kannattaa vaan olla tarkkana jos kulutus laskee, että nousu ei karkaa käsistä ;)
Näpytteli joutessani noi ainekset finelin laskuriin, joka kertoo että valmiista tuotteesta energiaa löytyy ~3900kcal. Kyllä sillä ajaa jo izmonkin useimmat iltalenkit :rolleyes:
Tällä ulkoilulla luulisin että 4000 kca on pakko kulua tai jopa enenmän.... eilisen kevyen iltapalan(2200kca) maltoin tunnin verran olla syömättä mutta joutui avaan vielä suklaarusinapussin ennen yötä
Varmaan painonlaskuun pätee myös tasaset ateriavälit ettei aineenvaihdunta hidastu... yksi työkaveri oli vesidieetillä viikon ja lahtui 5 kg ja ja seuraavalla viikolla oltiin taas samassa lähtöpisteessä
Ehkä ittellä painottuu kca annos enenpi iltaan kun on suden nälkä ulkoilun jälkeen mutta tää aamu on mennyt nyt kahdella kupilla kahvia(hunaja ja kevyt kerma) kaksi ruisleivän palaa ja pullavapitkon siivuja pari
Varmaan painonlaskuun pätee myös tasaset ateriavälit ettei aineenvaihdunta hidastu... yksi työkaveri oli vesidieetillä viikon ja lahtui 5 kg ja ja seuraavalla viikolla oltiin taas samassa lähtöpisteessä
Oot ilmeisesti keskittynyt kirjottelemaan omia viestejäs, kun et ole selkeesti tätä ketjua lukenut tarkasti. Ite mainitsin pudottaneeni 12kg puolessa vuodessa syömällä tasan 2x päivässä. Samalla isot nostot salilla pysyi samoissa lukemissa, eli nettovoima kasvoi - merkittävää kataboliaa ei ole tapahtunut. Ja vasta edellisellä sivulla jäsen JeTi- kertoi myös laihduttaneensa pätkäpaastolla. Viikon vesidieetti sinänsä kuulostaa aivan uskomattoman typerältä idealta, niin tulokset ei mitenkään yllätä. Tasaiset ateriavälit ovat siinä mielessä ainoastaan merkittäviä, että olisi hyvä syödä joka päivä samoihin aikoihin.
Mitä tulee marmarin mainitsemaan imeytymisnopeuteen, niin en ole mitenkään asiantuntija, mutta se tuntuu jotenkin maalaisjärjen vastaiselta, että olisi olemassa X määrä ravintoa, jonka yli ruoka ei enää imeytyisi vaan menisi suoraan läpi. Olisiko se silloin kCal- vai g-raja? Ei käy mun järkeen. Eikö se ruoka silloin kuitenkin vaan odottaisi siellä pötsissä omaa vuoroaan ja imeytyisi sitten vaan myöhemmin? Jos on aiheesta jotain linkkejä heittää, niin mielelläni lukisin.
Varmaan toimii 2x päivässä myös jos annoskoko pysyy kohtuudessa
Itte sitä mieltä että 2 h välein kevyttä suuhun niin sekin toimii
Vesidieetti on huono vaihtoehto... laihtuu mutta ehkä tulee takaisin
Jake_Kona
15.02.2013, 10.35
Kyllä. 2h välein evässämpylä tai pulla niin tulee huimasti kaloreita ja kiloja.
Highlander
15.02.2013, 10.44
Oot ilmeisesti keskittynyt kirjottelemaan omia viestejäs, kun et ole selkeesti tätä ketjua lukenut tarkasti.
Oon saanut sellaisen käsityksen, että izmon ongelma on lähinnä se, että paino ei nouse tai ei saa tarpeeksi kaloreita? izmohan voisi avata oman ketjun - izmon lihotusketju :D
Proteiinin, hiilareiden ja rasvojen hyväksikäytettävyys on pyöreästi sellaiset 90-100%, joten yleensä ei ole ongelmana se, että syöty ruoka ei tulisi käyttöön. Joitain poikkeuksia on, esim. selkeitä imeytymishäiriöitä.
Aineenvaihdunnan kannalta ei ole juuri väliä, että syökö 1 vai 8 kertaa päivässä. Usein sellaiset 3-5 ateriaa on kuitenkin se käytännöllisin ratkaisu, jotta jaksaminen on tasaista.
Tuon pätkäpaastoilun sopivuus on yksilöllistä. Itse tavallaan pätkäpaastoan, kun en syö yleensä aamupalaa, koska aamuisin on harvoin nälkä. Lisäksi pätkäpaastoiluun kuuluu osana se, että syödyt ateriat ovat isompia. Joillekin se on parempi vaihtoehto kuin pienet ja tiheät ateriat. Isommat ateriat vievät näläntunteen pidemmäksi aikaa, kun taas (liian) pienet ja tiheät ateriat aiheuttavat jatkuvaa ja kalvavaa nälkää. Osalla aamupalan skippaaminen aiheuttaa sen, että sitten myöhemmin syöminen karkaa lapasesta. Kalorit ovat ne, mitkä viime kädessä kuitenkin ratkaisevat. Tärkeää olisi löytää itselle se sopivin tapa syödä.
Hmm. 6,3kg neljässä viikossa lähtenyt. Kyllä hyvältä näyttää tahti. :)
mutanaama
16.02.2013, 10.43
Oon saanut sellaisen käsityksen, että izmon ongelma on lähinnä se, että paino ei nouse tai ei saa tarpeeksi kaloreita? izmohan voisi avata oman ketjun - izmon lihotusketju :D
[ot]Tässä onkin kyse painonhallinnasta, ei niinkään laihdutuksesta.
Mä en koskaan syö aamupalaa, ja hyvin harvoin lounastakaan, ellei sitten ole tarkoitus ajaa lenkkiä, mutta en aina silloinkaan. Joskus kokeilin tuota aamupalaa, niin lounaaseen mennessä oli jo hirmuinen nälkä. Kotiin kun pääsi niin oli pakko syödä jotain.
Esim tänään olen juonut yhden kupin kahvia, käynyt tunnin maastolenkin koiran kanssa, enkä koe mitään näläntunnetta.
Joo, pätkäpaastoilu ei sovi kyllä kaikille. Onneks se ei oo ainoo tapa pudottaa painoa. :) Ateriaväleilläkään ei ole laihtumisen kannalta mitään merkitystä. Todella yksilöllistä. Toiset tykkää syödä 6 kertaa päivässä, toiset 2. Sama sen väliä jos kalorimäärä on sama. Löysin muuten pätkäpaastoilupainokäppyräni bittisyövereistä. 67d -5kg ja salitulokset pysyivät samana, paitsi leuanveto mikä yllättäen parani.Yllä tarkka käppyrä, alla keskiarvokäyrä. ;)
http://dl.dropbox.com/u/15210107/K%C3%A4ppyr%C3%A4t.JPG
(http://db.tt/1bLiuJR3)
proileri
17.02.2013, 22.30
^ ite oon kans koittanut vähän katsoa paljonko ja millaista leipää vetelee. Nykyään normipäivänä menee 2-4 ruispalaa/jälkiuuniviipaletta/tms ja joskus pala/pari jotain hyvää vaaleampaa leipää. Leipä ei ainakaan mulla tuota samanlaisia kylläisyystuntemuksia kuin normaali kotiruoka, joten sitä voi tulla helposti vedeltyä paljonkin.
Hiilarit ja erityisesti leipä tuntuu munkin mielestä olevan se huonoin kylläisyydentunteen antaja suhteessa kaloreihin. Mitä vaaleampaa leipää ni sen pahempi, runsaasti puhtaita kaloreita ja vähän kuituja eli sulaa vatsassa mukavan nopeasti ja taas on nälkä parin tunnin kulutua. Rupesin nyt miettimään että kun vatsa nyt tottuu tiettyyn ateriakokoon eli vähän venyy ja kutistuu ruokatottumuksien mukaan, niin tuommoinen helposti sulava 'ilmava' hiilariköntti kuten leipä voi olla juuri huono täyte, täyttää aluksi mutta häviää nopeasti.
Proteiinissa on about saman verran kaloreita kuin hiilarissa, mutta sulaa hitaammin ja vähän huonommalla hyötysuhteella siirtyy rasvaksi. Rasvassa taas on reilut 2x kaloreita mutta taas tuntuu sulavan hitaammin.
Mulla on alkannu jäämään aamiaisella leivät väliin.. oon korvannu ne tollasella Liiterin Hawaii -pakastepitsalla.. LoL! Ajaa sen pari leipää ja tulee kätsysti.. nytkin tollasen vetäsin ja perään pari laskiaispullaa colajuomalla. Ylimääräiset kalorit, wellcome. Please, don't go, just stay.. ;)
Citypyöräilijä
19.02.2013, 08.25
Nyt tuli tasan kuukausi täyteen uutta matalakalorista elämäntapaa. 6,5 kg tippui kuukaudessa, käytännössä ilman suurempaa liikuntaa. Kävelyä tulee muutama kilometri asioilla joka päivä.
Perunamuusia ja kalaa, ei ollenkaan viljatuotteita. 1800 kaloria vrk. Kolme ateriaa. Hyvin toiminut tähän asti. Kun lepokulutus on noin 2200-2300, niin 1800 kaloria on tehokas määrä. Juhannukseen mennessä kun olisi saanut 15kg pois, niin hyvä, eli 8,5 kiloa lisää. Ei hätiä mitiä. Sitten alkais BMI lähestyä sitä 27, mikä on tutkimusten mukaan ihmiselle ideaali elämän pituutta ajatellen.
Tämä meni tuonne karppaajakaverit topikkiin, mutta laitan tämän nyt tännekkin;
Vedin viime syksyllä easydiet-ketoosidieetin. Siinä vähennetään hiilihydraatit ja kalorit minimiin. Näin keho vaipuu ketoosi tilaan ja polttaa ravinnon saamisekseen rasvaa. Itse söin siis päivässä vain 3 pussi keittoa. Kaloreita tuli näin päivän aikana alle 500 ja hiilihydraatteja alle 20g. Tämä tietty kuullostaa todella rankalta. Ensimmäiset päivät ovat vaikeimmat. Päänsärkyä ja heikkoutta. Se meni minulta kuitenkin ohi kahdessa päivässä. Olin kuitenkin ollut vähä hiilihydraattisella ruokavaliolla jo pidemmän aikaa joten hiilihydraattien pudottaminen ei ollut niin vaikeaa. Ketoosidieettini kesti tasan kaksi viikkoa. Samalla pyöräilin töihin, 12,5km suunta. Ennen pyöräily suorituksia söin kahden kananmunan paistetut valkuaiset, teflonpannulla tietty niin ei tarvinnut käyttää rasvaa. Tämä kaksi viikkoa oli minulle vaikein henkisellä tasolla. Muut työkaverit hakevat hesestä ruokaa, mutta viikon jälkeen ei oikeastaan tehnyt edes mieli mitään ruokaa. Yllätyin siitä, että nämä pienet pussikeitot saivat minut kylläisiksi ja ne pitivät minun nälän loitolla. Easydiet pusseissa on vielä se hyvää, että se sisältää kaikki vitamiinit ja tarvittavat ravinneaineet kyseisen dieetin ajan. Te kuitenkin mietitte paljonko minulla putosi painoa tämän kahden viikon aikana. Lähtöpainona minulla oli 78 ja kahden viikon jälkeen puntari näytti 69,5. Painot on mitattu useampana päivänä aamuisin jolloin ihmisen saadaan ihmisen tarkka paino. Paino on nyt puolen vuoden jälkeen pysynyt aisoissa. Olen käynyt kuntosalilla ja urheillut muutenkin. Lihasmassaa tullut lisää ja painoa on nyt 72. Toivottavasti tästä on jollekkin apua. Minulle tämä ketoosidieetti toimi ja kannustan ehdottomasti kokeilemaan! Ennen kesää tarkoituksena vielä vetää yksi kahden viikon dieetti, kiinteyttämään kehoa ja korostamaan lihaksia.
Vedin viime syksyllä easydiet-ketoosidieetin. Siinä vähennetään hiilihydraatit ja kalorit minimiin. Näin keho vaipuu ketoosi tilaan ja polttaa ravinnon saamisekseen rasvaa. Itse söin siis päivässä vain 3 pussi keittoa. Kaloreita tuli näin päivän aikana alle 500 ja hiilihydraatteja alle 20g. Tämä tietty kuullostaa todella rankalta. Ensimmäiset päivät ovat vaikeimmat. Päänsärkyä ja heikkoutta.
....
Joo, ihan varmasti lähtee läskit kävelemään. Tällä vaan ei ole mitään tekemistä tavallisten ihmisten pitkäjänteisen ja tasapainoisen painonhallinnan kanssa...
Vedin viime syksyllä easydiet-ketoosidieetin. Siinä vähennetään hiilihydraatit ja kalorit minimiin. Näin keho vaipuu ketoosi tilaan ja polttaa ravinnon saamisekseen rasvaa. Itse söin siis päivässä vain 3 pussi keittoa. Kaloreita tuli näin päivän aikana alle 500 ja hiilihydraatteja alle 20g. Tämä tietty kuullostaa todella rankalta. Ensimmäiset päivät ovat vaikeimmat. Päänsärkyä ja heikkoutta. Se meni minulta kuitenkin ohi kahdessa päivässä. Olin kuitenkin ollut vähä hiilihydraattisella ruokavaliolla jo pidemmän aikaa joten hiilihydraattien pudottaminen ei ollut niin vaikeaa. Ketoosidieettini kesti tasan kaksi viikkoa. Samalla pyöräilin töihin, 12,5km suunta. Ennen pyöräily suorituksia söin kahden kananmunan paistetut valkuaiset, teflonpannulla tietty niin ei tarvinnut käyttää rasvaa. Tämä kaksi viikkoa oli minulle vaikein henkisellä tasolla. Muut työkaverit hakevat hesestä ruokaa, mutta viikon jälkeen ei oikeastaan tehnyt edes mieli mitään ruokaa. Yllätyin siitä, että nämä pienet pussikeitot saivat minut kylläisiksi ja ne pitivät minun nälän loitolla. Easydiet pusseissa on vielä se hyvää, että se sisältää kaikki vitamiinit ja tarvittavat ravinneaineet kyseisen dieetin ajan. Te kuitenkin mietitte paljonko minulla putosi painoa tämän kahden viikon aikana. Lähtöpainona minulla oli 78 ja kahden viikon jälkeen puntari näytti 69,5. Painot on mitattu useampana päivänä aamuisin jolloin ihmisen saadaan ihmisen tarkka paino. Paino on nyt puolen vuoden jälkeen pysynyt aisoissa. Olen käynyt kuntosalilla ja urheillut muutenkin. Lihasmassaa tullut lisää ja painoa on nyt 72. Toivottavasti tästä on jollekkin apua. Minulle tämä ketoosidieetti toimi ja kannustan ehdottomasti kokeilemaan! Ennen kesää tarkoituksena vielä vetää yksi kahden viikon dieetti, kiinteyttämään kehoa ja korostamaan lihaksia.
Tossa ei ole oikeasti mitään järkeä. Ongelmana lähinnä on se että lihasmassa ja kropan peruskulutus, joka on suoraan suhteessa lihasmassaan, laskee tollaisessa pikarysäyksessä. Joka kerta kun sun paino palailee ylöspäin lopputuloksena on se että sulla on kropassa suhteessa enemmän läskiä ja sun pitää syödä vielä vähemmän että et turpoisi lähemmäs vanhoja mittoja. Tollainen tyypillinen pikadieettajaan logiikka on saada mahdollisimman monta kiloa alas lyhyessä ajassa. Ongelmana on vaan se että läskissä on aivan älyttömästi energiaa. Vaikket söisi mitään viikon aikana, siis et yhtään mitään niin tollainen 3000kcal peruskulutus katetaan reilulla kahdella kilolla läskiä. Ja kovin kauaa se kulutus ei ole 3000kcal kun näännytät sen kroppasi. Sitten jossain vaiheessa muutaman pikadieetin jälkeen ihmetellään et miksi paino nousee koko ajan vaikka ei käytännössä syö mitään.
Tuossa muuten J. Hulmin tuore bloggaus aiheesta tyhjän mahan lenkit: http://lihastohtori.wordpress.com/2013/02/17/tyhjalla-mahalla-aamuaerobinen-j/
Jake_Kona
20.02.2013, 10.49
Tossa ei ole oikeasti mitään järkeä. Ongelmana lähinnä on se että lihasmassa ja kropan peruskulutus, joka on suoraan suhteessa lihasmassaan, laskee tollaisessa pikarysäyksessä. Joka kerta kun sun paino palailee ylöspäin lopputuloksena on se että sulla on kropassa suhteessa enemmän läskiä ja sun pitää syödä vielä vähemmän että et turpoisi lähemmäs vanhoja mittoja. Tollainen tyypillinen pikadieettajaan logiikka on saada mahdollisimman monta kiloa alas lyhyessä ajassa. Ongelmana on vaan se että läskissä on aivan älyttömästi energiaa. Vaikket söisi mitään viikon aikana, siis et yhtään mitään niin tollainen 3000kcal peruskulutus katetaan reilulla kahdella kilolla läskiä. Ja kovin kauaa se kulutus ei ole 3000kcal kun näännytät sen kroppasi. Sitten jossain vaiheessa muutaman pikadieetin jälkeen ihmetellään et miksi paino nousee koko ajan vaikka ei käytännössä syö mitään.
Aina kun laihdutetaan menetetään jonkin verran lihasmassaa.
Mutta, mutta. Omakohtaisella kokemuksella Lowcal-dietit toimii ja karppaus toimii. Kun siirrytään normi ruokavalioon saadaan osa menetetystä lihasmassasta takaisin.
Ja lihavan ihmisen lihasmassa on hieman suurempi alun perinkin, koska jos haluaa liikuttaa painavampaa kroppaa se tarvitsee myös enemmän lihaksia. Ehkä turhan lyhyesti ja yleispätevästi selitetty monimukkainen asia.
Itselläni aikaisemmin yläkropassa oli pullukkaan aikaan enemmän lihasta koska uin jonkin verran. Pyöräilyn myötä jalat ovat tietysti kehittyneet, mutta kokonaisuus on varmaan fifty/sixty.
Ei läski automaattisesti lisäänny ( suhteessa) kehossa kun pitää ruokavalion kurissa kaloriamäärän suhteen ja liikkuu.
Lowcal-diettien aikana liikkuminen ei ole suotavaa tai ainakin niin suositellaan jos on 1 viikon or max 2 viikkoa.
Aina kun laihdutetaan menetetään jonkin verran lihasmassaa.
Mutta, mutta. Omakohtaisella kokemuksella Lowcal-dietit toimii ja karppaus toimii. Kun siirrytään normi ruokavalioon saadaan osa menetetystä lihasmassasta takaisin.
Ja lihavan ihmisen lihasmassa on hieman suurempi alun perinkin, koska jos haluaa liikuttaa painavampaa kroppaa se tarvitsee myös enemmän lihaksia. Ehkä turhan lyhyesti ja yleispätevästi selitetty monimukkainen asia.
Itselläni aikaisemmin yläkropassa oli pullukkaan aikaan enemmän lihasta koska uin jonkin verran. Pyöräilyn myötä jalat ovat tietysti kehittyneet, mutta kokonaisuus on varmaan fifty/sixty.
Ei läski automaattisesti lisäänny ( suhteessa) kehossa kun pitää ruokavalion kurissa kaloriamäärän suhteen ja liikkuu.
Lowcal-diettien aikana liikkuminen ei ole suotavaa tai ainakin niin suositellaan jos on 1 viikon or max 2 viikkoa.
Oikeastaan peruspulliaisella on aika helppo saada lisää lihasmassaa ja laihtua yhtäaikaa. Kasvuärsyke on tehokkain juuri harjoittelun alussa. Vaatii vaan aika kontrolloitua syömistä että siihen pääsee. Eri asia jos on treenannut vuosia ja pitää päästä pakista eroon.
Jos epäusko vaivaa niin tolleen käytännön esimerkkinä suomalainen jannu joka halusi läskeistä eroon ja söi kuusi tuntia päivässä.
90kg: http://aijaa.com/YO1qbd
75kg: http://aijaa.com/4AMITo
Eri asia tietysti jos tapa laihtua on se että perse ei nouse sohvalta kuin pakon edessä.
Mutta puhutaan ehkä eri asioista. En todellakaan kiistä sitä että (lähes) syömättömyys missään muodossa ei toimisi laihduttamisessa. Ongelmat tulee yleensä siinä vaiheessa kun puhutaan tästä topicin aiheesta eli (pysyvästä) painonhallinnasta. Tunnen liian monta ihmistä joiden painonhallinta on sitä että tammikuussa vedetään pussikeittoa ja tulokset on hyvin kaukana pysyvistä. Tunnen kyllä yhden joka päätti tavoitepainon ja söi pelkkää näkkileipää niin kauan kun oltiin tavoitepainossa ja on pysynyt siinä. Toki tuolla tahdonvoimalla mikä tahansa dieetti toimii :D
Jake_Kona
20.02.2013, 12.38
Kieltämättä. Helposti toinen puhuu aidasta ja toinen aidan seipäistä:p
Kylläpä harmittaa.
Hyvin alkanut tammikuu ja mukava reenailutahti tyssäsivät limapussitulehduksiin polvessa.
Ikimöksötys ja murjotus tekivät tehtävänsä, alkuvuoden ensimmäiseen mittaukseen +1 cm lisää, eli tavoite on nyt 5 cm päässä.
Niin, itsellä kun varsinaisesti painon ei ole tarkoitus pudota, vaan ympärysmittojen kiinteytyä, tästä siis senttimittainen arvo "kehonhallintaan" ja käynnissä olevaan kuntotsemppiin.
Fysioterapeutin luvan saatuani uskalsin kavuta jo pyörän päälle ja pieni lenkki tuli heitettyä, ja juoksutossutkin ovat jo päässeet ulkoilemaan.
Kummasti mieli paranee, kun pääsee ulkoilemaan ja nostamaan sykettä ihan liikuntahommissa eikä vain laskupinoa katsellessa!
Mässäilyhimotkin katoavat kun ei tarvitse murehtia kipeää polvea ja etääntyvää senttitavoitetta.
Kummasti sitä pystyy sumentamaan omantunnon ja järjen äänen kun masentaa, syö kaiken mitä eteen tulee ja sitten taas harmittaa entistä enemmän.
Noh, tästä ei ainakaan pääse kun ylöspäin! :D
Yleensä mitä rajumpi laihdutusvauhti, sitä enemmän lihasta menetetään. Punttitreeni auttaa tosin jonkin verran. Lisäksi jos tavoite on treenata, niin rajujen laihdutuksien aikana kovaa treenaaminen ei juuri onnistu. Lisäksi mitä rajumpi laihdutusvauhti sitä todennäköisemmin karistetut kilot saadaan takaisin. Kaikille näin ei käy, mutta jos huomaat niin käyvän, niin kannattaa yrittää vähän maltillisemmin.
Ja tuo J. Hulmin blogautus oli osuva.
Johan Moraal
20.02.2013, 19.54
Hidastin laihduttamisvauhtia ja 1 pussi merkkari mix kohta mennyt eli kirjataan + 500 cal. Lihashuolto sekin.
proileri
21.02.2013, 05.28
Hidastin laihduttamisvauhtia ja 1 pussi merkkari mix kohta mennyt eli kirjataan + 500 cal. Lihashuolto sekin.
Juu, ei ne kalorit päivässä vaan pitkässä juoksussa. Vihkoon kun pistää mitä menee ni pysyy tavoitteissa. Välillä hyvä päänkin kannalta voida vähän mässyttää herkkuja :)
Muutaman kilon keventymiseni helmikuussa ei nyt oikein onnistunut, kun iski influenssa jälkitauteineen. Painoa ei toisaalta ole tullut lisääkään, joten ainakaan lähtötilannetta huonommaksi tilanne ei ole mennyt. Voi mennä aikaa ennen kuin pääsen taas kunnolla liikkumaan, mutta ainakin ruokailurytmin korjaaminen ja ruokavalion monipuolistaminen on noin yleisesti tuntunut toimivan.
Ihmettelen näitä kuvauksia nälkäkuurilaihdutuksista ja syömisestä kerran-kaksi päivässä. Varmaankin joillain yksilöillä toimii, mutta populaation tasolla tulokset voitaneen todeta aika heikoiksi: suomalaisten ateriarytmihän tyypillisesti on iltapainoitteinen, mikä monella tarkoittaa sitä, että nälässä ahdetaan kaloririkasta mutta ravinneköyhää ruokaa, ja sitten lihotaan. Käsittääkseni tämä aiheuttaa ylipainon lisäksi muitakin riskejä, sillä esimerkiksi verensokerin jatkuvat reippaat heilahtelut altistavat ainakin kakkostyypin diabetekselle.
Liikunnalla on tietysti oma osuutensa yhtälössä - tämän palstan käyttäjät oletettavasti liikkuvat keskimäärin suositusten mukaisesti - joten ylipaino ei välttämättä muodostu niin helposti ongelmaksi oli ruokailutottumukset millaiset tahansa. Kuitenkin jos ylipainoa on kertynyt, niin en ole varma, miten järkevää sitä pitkällä tähtäimellä on alkaa kuoria pois lähes anorektisilla pikadieeteillä. Voi tietysti olla, että tällaisten kuurien vaikutus palstalaisiin on jossain määrin vinoutunut verrattuna suomalaisiin keskimäärin?
proileri
21.02.2013, 11.54
Kuitenkin jos ylipainoa on kertynyt, niin en ole varma, miten järkevää sitä pitkällä tähtäimellä on alkaa kuoria pois lähes anorektisilla pikadieeteillä. Voi tietysti olla, että tällaisten kuurien vaikutus palstalaisiin on jossain määrin vinoutunut verrattuna suomalaisiin keskimäärin?
Pikadieetit eivät yleensä toimi, koska jos syöt normaalisti vaikkapa vakaan 80-kiloisen edestä, niin paino pyrkii siihen lukemaan myös dieetin jälkeen. Mun mielestä järkevämpi malli - mitä itsekin koetan nyt - olisi ensin tehdä pieniä korjaavia ruokavalio- ja liikuntamuutoksia, jotka saavat rauhallisen painonpudotuksen alkuun, ja vasta tämän jälkeen miettiä jos sen lisäksi ottaisi tehodieettipäiviä tai -viikkoja.
Yksinkertaistettu ajattelumalli on sellainen, että laihduttamisen sijaan pyrin muuttamaan nykyisen 87-kiloisen henkilön elämäntavat 80-kiloisen elämäntavoiksi.
Halloo halloo
21.02.2013, 14.00
Yksinkertaistettu ajattelumalli on sellainen, että laihduttamisen sijaan pyrin muuttamaan nykyisen 87-kiloisen henkilön elämäntavat 80-kiloisen elämäntavoiksi.
Tuossa minun mielestäni avain onneen.
Eipä tuohon juuri ole mitään lisäämistä. Ja pysyvät tulokset vaativat pysyviä muutoksia.
Tarpeeksi kun on massaa, painon heilahtelutkin ovat reiluja. Viimeisen kahden viikon aikana on kadonnut 4 kg tekemättä mitään normaalista poikkeavaa.
Tossa viime viikolla Iltalehden otsikko oli että lihavuus riippuu geeneistä ja vaikka mitä tekis niin ei laihdu.... en jaksanut moista suttua kauaa lukee
tempokisu
18.03.2013, 12.45
Tossa viime viikolla Iltalehden otsikko oli että lihavuus riippuu geeneistä ja vaikka mitä tekis niin ei laihdu.... en jaksanut moista suttua kauaa lukee
Mä luin kans vaan alkua.
Onhan siellä ollut juttua että "syö tätä" ja "älä syö tätä" - niin laihdut.
Mua naurattaa aina sen "urheilu/ravinto-tohtorin" tai oikeastaan sille lähetetyt kysymyket tyyliin: miten pitäisi syödä kun käyn salilla 2-3 kertaa viikossa?.
Ei laihdu vaikka tekee mitä ja se johtuu mun geeneistä. Erinomainen tekosyy tietysti joillekin, ja "kun lehdessä näin luki".
No, toisaalta mä olen laihtunu vaikka en ole tehny mitään..eli kansii vaihtaa taktiikkaa jos tekemällä ei onnistu..
Rockford
18.03.2013, 16.32
Mä painoin viimeiset yli 10 vuotta aina noin 67-68 kiloa ja pituutta on 185 cm. Syönyt olen aina mitä on mieli sattunut tekemään. Melko paljon sipsiä ja karkkia esim muttei nyt jokapäivä. Mulle aina vanhemmat ihmiset sanoi, että kyllä sinä sitten lihot kun olet 25 tai sen jälkeen sanoivat, että kun olet 30 jne.
Samantyylisiä kommentteja joskus nuorempana kuullut myös kun olen aina ollut aika hoikka. Nyt on 40 vuotta mittarissa enkä ainakaan yhtään enempää paina kuin nuorempana, luultavasti jopa hiukan vähemmän. Armeijan jälkeen oli varmaan painoa enemmän, siellä kun tuli munkkia ja kokista kiskottua paljon päivittäin. Nykyään ei makea enää maistu yhtä hyvin kuin nuorempana, mutta pullaa/kakkua/yms. leivonnaista syön silti joka päivä. Väittäisin kyllä oman kokemuksen perusteella että painonhallinta ei ole aina siitä vain siitä syömisestä kiinni.
Riippuu se geeneistä, ilmeisesti kohtuullisen paljonkin, mutta jos kulutus ylittää tarjonnan, niin paino tippuu aina ja jokaisella.
Itsellä nyt menossa ihmiskoe aiheesta 8 aktiivista viikkoa takana. Viikottaisen kilometrimäärän olen kasvattanut 150 km -> 250 km. Tuo 100 km merkkaa sportstrackerin mukaan mun painoisella 5000 kcal kulutusta. Vaaka väittää -0,5 kg/viikko. Rasvan energiasisältö on 9 kcal/g, joten olen laihtunut 4500 kcal edestä viikossa 8 viikon ajan. Välillä oli usemman viikon totaalitauko loukkaantumisen takia, mutta silloin sovitin syömiset niin, että tulos +/-0.
Aika tarkkaan saa kyllä miettiä, että mitä ja etenkin milloin syö, että jaksaa tällä syömisellä tuon määrän polkea. Mitään ruokapäiväkirjaa ei ole pidetty, mutta kokemuksen tuoma mutu on aika vahva ja mittaustarkkuuden puitteissa +/- matematiikka tuntuu pitävän hyvin, kun vain yhtä muuttujaa muutetaan.
Kokeen lopputulos, ikiliikkujaa ei ole vieläkään keksitty :)
Limsaan, munkkiin tai sipseihin ei kyllä parane koskea vielä näillä ajomäärillä kuin ehkä kerran viikossa hiukan ....
hyvä.... suunta on alaspäin:cool:
Paastoamaan?
Äskön tv.stä
Prisma: Syö, paastoa ja elä pitempään
Oli aikas mielenkiintoinen
Jani Mahonen
26.03.2013, 22.26
Terveisiä Easy Diet-kuurilta. 2,5 viikkoa jaksoin, tulos -4,7 kg. Tästä eteenpäin sitten järkevämmällä ruokavaliolla, tavallista ruokaa, paljon salaatteja, ei mielellään yhtään sokeria jos mahdollista. -5,5 kg mittarissa juuri nyt ja jospa se tästä vielä vähän laskisi.
Lähtökohta oli niin että on mistä ottaa, ja vieläkin on. Kannattaa siis muistaa että BMI oltava >25 (?) ennenkuin tätä voi harrastaa.
Kirjoittelin Tuskan sivuille raporttia pusseista. Huom! Kannattaa lukea artikkelit alhaalta ylös että juoni säilyy kutkuttavasti.
http://teamtuska.sohva.org/site/?cat=18
Tiedän! Tämä pussittelu ei ole pysyvä ratkaisu. Mutta tosi mukava alkupotku kevääseen, sillä pelkästään olemattomilla ajomäärilläni ja syömällä (ns. normaalisti tai niukasti) ei olisi ollut mahdollista pudottaa kovinkaan paljon tässä samassa ajassa. Helppohan tuo kuuri mielestäni oli, ei tartte ajatella kun tekee vaan ohjeen mukaan. Nyt onkin saanut parina päivänä miettiä päänsä puhki, mitä voi syödä seuraavaksi. Mutta voi pojat että voi maistua esim. pelkkä tonnikala hyvälle tällä hetkellä. Myös ruokalan lihamureke oli järjettömän maukasta.
Mutta tyytyväinen olen, itse kuuriin. Tekee melkein sen mitä väittääkin!
Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.
^ Tuosta tuli mieleen Pöperöproffan luento, joka kannattaa jokaisen painonhallinnan kanssa pusertavan vilkaista: http://www.youtube.com/watch?v=yZSLN1SIYKY
^ Tuosta tuli mieleen Pöperöproffan luento, joka kannattaa jokaisen painonhallinnan kanssa pusertavan vilkaista: http://www.youtube.com/watch?v=yZSLN1SIYKY
Loistavaa, kiitos, ketjun paras linkkaus. Ihan vilkaisu ei riitä liki 1,5 tunnin videon katseluun. :D
Videolla ei ollut oikeastaan mitään uutta, mutta paljon asiaa ja todella hyvässä ja tiiviissä formaatissa. Asiaa on niin paljon, että voisko tuon lisätä etusivulle, ettei linkki pääse hukkumaan ketjun sekaan.
Väitän kyllä, että jos videon sisällön sisäistää, niin aivan varmasti paino tippuu, kaikilla. Itse haluan päästä helpolla ja olen helpolla päässytkin. Periaatteessa videolta löytyvien vinkkien kapella (ja helpolla) marginaaliosuudella 16 kk tulos -16 kg.
Mitätöi muuten aika taitavasti koko karppausteorian, tykkäsin :)
Täytyy vielä katsella uudelleen ja poimia muutama lisävinkki, niin josko saisi tsempattua niin, että tahdin saisi kaksinkertaistettua ja nostettua tasolle -1 kg/ viikko pelkkää läskiä, niin loppukesästä olisi tavoite saavutettu.
Mun mielestä koko asia oli hyvin tiivistetty yhteen ohjeeseen, Syö paremmin, liiku enemmän ja nuku hyvin. Joista ensimmäiseen ja viimeiseen pitää mun kiinnittä huomiota. Keskimmäinen jo hallinnassa.
Jake_Kona
28.03.2013, 11.38
Hyvä esitelmä kun ei kiihkoile vaan on selkeä käsitys oikeasta laihduttamisesta.
Itse kylläkin omalla kohdalla uskon aamusyömättömyysrytmiin. Ei sitä illalla vahingossa "mätä vadillista rahkaa naamaan".
Referoin:
Kasviksia, kasviksia, kasviksia lisää :)
tempokisu
28.03.2013, 11.47
Kun aamulla syö, jaksaa koko päivän muuten syömättä, tai siis voi siinä jotain pientä syödä banaani ja illalla leipä. Mutta aamulla on 2 leipää!
Puuro olisi vielä parempi, mutta oon kyllästyny!
Toimii ainakin minulla, vaikka en liiku niin ei myös paino ole noussut.
Jake_Kona
28.03.2013, 12.04
Tuo luento/esitys oli siinäkin erittäin järkevä, että jokaiselle laihduttajalle on oma paras tapansa laihtua ja pysyä siinä. Se pitää vain löytää.
Siinä kylläkin hieman kritisoitiin "ettei laihdutus ole itsekuria" vaikka se kyllä jossain määrin on. Sanooko sitä itsekuriksi vai järjenkäytöksi/ muistamiseksi. Niiden puutehan on usein syynä lihoamiseen. Ostaa kaapit täyteen lihottavaa ruokaa...
Riittävä lepo. Elää tyytyväisemmin, jaksaa enemmän, laihtuu, nukahtaa kunnolla kun säännöllinen unirytmi jne.
tempokisu
28.03.2013, 15.20
Ai, mun kyllä ennemmin pitää muistaa että syö herättyäsi ja jotain illalla kans.
Voisin hyvin unohtaa koko "#¤ syömisen. Siihen vaan tottuu, että syö tiettyyn aikaan niin sitten ihan kun olisikin nälkä.
Uskon ettei ylipainoisia kovasti olisi jos ihmiset söisi vaan nälkäänsä ja yksinkertaisesti. Niinku puuroa aamulla ja makaronilaatikkoa illalla. Tai muuta jotain perus-yksinkertaista ruokaa ilman kummoisia lisukkeita. Paitsi voita voi laittaa.
Mun mielestä menee ihan sähläämiseksi jos pitää laskea, punnita, miettiä, suunnitella ja ihmetellä voisiko tätä ottaa ja miten paljon tätä ( niinkun jotkut kun punnitsee ja syö 6 kertaa päivässä silloin sen pitääkin olla tarkkaa). Koko elämä pyörii ruoan ympärillä?
Sitten sekin kun mennään kylään tms. niin se on aina sitä "syödään" tai jotain. Jos katsoo vaikka muuten Salattuja Elämiä, niin siellähän se yksi perhe on koko ajan syömässä ja sovitaan -perheateria! Piinaavaa!
En jaksanut katsoa ihan koko juttua mutta hyvää asiaa sillä oli. Olen kyllä eri mieltä sokeriaddiktiosta kun väitti ettei sellaista ole. Kumma juttu kun itellä ainakin nousee sokeri päähän, vähän kuin alkoholia olisi nauttinut. Lähtee helposti makeansyönti lapasista ja juuri sen takia pyrin välttämään sokeria ja ylipäätään hiilihydraatteja. Mulla saa jopa peruna addiktoitumaan, siis syön perunaa ja sitten haen lisää ja lisää ja lisää...mutta jos lastaan lautaselle vaan sitä ruokaa mitä normaalisti syön niin ei mulla tuu siihen mitään mielitekoja ja se jää järkeviin määriin. Eikä syömisen jälkeenkään ole tai iltaisin mitään mielitekoja. Siinä olen samaa mieltä että jos syömiset jää liian kevyeksi niin se lisää napostelua. Toisaalta itse en aamulla pysty syömään kauheasti mitään, ei vaan tee mieli. Ensimmäinen järkevä aika syödä on joskus parin tunnin päästä heräämisestä mutta monesti "aamupala" onkin jo lounas.
En tajua sitäkään miksi aina kun tulee puheeseen tasainen ateriarytmi niin se on sen 5-6 syömiskertaa päivässä. Yhtä hyvin 3 ateriaa päivässä voi olla tasainen ja ilman nälkää jopa. Jos pitäisi syödä 6 kertaa päivässä niin eihän aika riitä enää muuhun kuin sen suunnitteluun mitä syö seuraavaksi! Hirveän stressaavaa.
Jossain vaiheessa punnitsin ja laskin aterioita mutta nykyään en enää jaksa. Otan lautaselle vähintään puolet, yleensä jopa enempi kasviksia ja loput on eläinkunnan tuotteita eri muodossaan. Huomasin että sellainen laskeskelu ja suunnittelu vaan aiheuttavat stressiä eikä semmoinen voi olla kovin terveellistä.
Painonhallintaa kai tämäkin...
Viime viikon kuntotestin kehonkoostumusanalyysi iski märällä rätillä vasten kasvoja, sillä tulos oli melko korutonta kertomaa: Lihasmassa on lisääntynyt kahden vuoden takaiseen (samassa paikassa ja samalla laitteella tehtyyn testiin) peräti 1.7kg. Ei tämän nyt näin pitänyt mennä :mad: Läskiä oli tullut myös hieman lisää, mutta selvästi vähemmän kuin lihasta. Läskistä pääsee kuitenkin helposti eroon kevään sulattaessa maantiet ja tuommoinen kilo...kaksi putoaa kuin itsestään kesään mennessä (jos malttaa jättää makkarat grillailematta ja saunakaljat juomatta). Nyt täytyy vaan keksiä, että millä lopettaa ylenmääräisen lihasmassan kerääminen. Harjoittelun painopiste mulla on kuitenkin aerobisessa kestävyysliikunnassa ja kuntosalitreeniä tulee kokonaismäärästä noin 2-4%, josta kaiken lisäksi iso osa kuntopiiri/circuit-tyyppistä.
JohannaKN
07.04.2013, 11.47
Töissä on pilotointihanke linjastosta:
https://lh4.googleusercontent.com/-X31PipM3Yak/UUc0XvSm88I/AAAAAAAABNE/ocC9Hr1IQ74/s594/ravintoa.jpg
nykyajan kuitit eivät ole rasvankestäviä.
tempokisu
07.04.2013, 14.38
^ täh, noinko vähä saa syödä, eli toi kertaa kaksi ( jos siellä alakulmassa luki osuus päivän energiatarpeesta 52%)
No ei ihme että ihmiset ei laihdu! Muutama kasvispihvi ja salaattia.
Minäkin taidan syödä enempi, kun laitan reilusti voita leipieni päälle, ja koskenlaskijajuustoa menee paketti päivässä. No sehän on siinä. Jaffat päälle.
Coasting
07.04.2013, 15.18
Mulla mitattiin perusainnenvaihdunta juuri alle 1500 kcal päivässä.
Eli ellen liiku ei saa juuri syödä.
Enkä siis ole mikään pikkutyttö vaan 82 kg mies.
Sitten kun menee fillarilla töihin niin kalorit saa kaksinkertaistaa.
Mulla mitattiin perusainnenvaihdunta juuri alle 1500 kcal päivässä.
.
Missä tota aineenvaihduntaa mitataan?
Jani Mahonen
07.04.2013, 15.56
Missä tota aineenvaihduntaa mitataan?
Sama kyssäri täältä!
Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.
Itsellä ei painon kanssa ole ongelmia,korkeintaan siinä että se ei nouse vaikka syö mitä.
Kun olin työttömänä enkä harrastanut liikuntaa loukkaantumisen takia "lihasmassa" katosi ja painoa oli kaikki 52kg. Nyt oli aamulla 57,8kg ja tarkotus päästä yli 60.
Aamulla koitan syödä puuron ja kaksi ruisleipää juustolla ja leikkeleellä ja töissä runsas lämmin ateria (syön enemmän kuin monet isommat) välipala tulee syötyä vain viikonloppuisin ja toinen ruoka kotona ja siihen vielä välipala ja iltapala.
Nyt vajaa pari kuukautta taas pyöräillyt 3-4 lenkkiä viikossa ja hieman saanut lihastakin kenties taiottua vartaloon. Pituutta? 170cm :D
Äskön Vaahdon kumipuntarilla succikset jalassa 69 kg saa syödä vaikka yöllä
kolistelija
07.04.2013, 16.40
Äskön Vaahdon kumipuntarilla succikset jalassa 69 kg saa syödä vaikka yöllä
Iso oot. Täällä sanoi 68,3kg. Talvikunto vielä, kesä vie kilon tai kaksi.
Iso oot. Täällä sanoi 68,3kg. Talvikunto vielä, kesä vie kilon tai kaksi.
joo ja mä oon lyhyt(176) ja sä ilmeisesti aika pitkä:cool:
tosta 69 kg voi vähentää kolme kiloo kun kypärä ja kengät oli myös jalassa....
Coasting
07.04.2013, 18.38
Aineenvaihdunnan saa mitattua esim hengityskaasuista.
Itse kävin paikallisessa kuntopuljussa tekemässä mm tuon testin.
Laitteisto oli http://www.aerolution.de/
Samalla muuten tehtiin Inbody kehonkoostumus. Yllättävää kyllä sekin antoi samansuuntaisen tuloksen. 10% päälle.
Töissä on pilotointihanke linjastosta...
Toi onkin ihan hyvä juttu että lounasruokalan annoksen kalorit ja ravintotekijät näkyy. Ehkä se helpottaa päivän energiansaannin arvioimista. Siitä tuli mieleen kun on tullut välillä syötyä lounasta seisovasta pöydästä vähän tukevampien kanssa niin nämä vetävät ruokaa kaksin käsin, kun täytyy kuulemma syödä koko rahalla. Yleensä jätetään vielä keitot ja salaatit välistä ja suoraan pääruokaan, jota täytyy ottaa vähintään kaksi lautasellista.
jaakko.k
07.04.2013, 19.00
oli pakko oon lihonnut 181/65
joo ja mä oon lyhyt(176) ja sä ilmeisesti aika pitkä:cool:
tosta 69 kg voi vähentää kolme kiloo kun kypärä ja kengät oli myös jalassa....Miks sulla oli kypärä jalassa?
kolistelija
07.04.2013, 19.16
Miks sulla oli kypärä jalassa?
Se on izmo, lapiomies. Tarviiko tollasia edes kysellä?
Katoin muuten painoindeksin. 68,3/187 on virallisesti normaalipainoinen... melko suurella marginaalilla.
joo ei tee hyvää jalkaterälle kun pistolapio osuu siihen ?:rolleyes:
Tossa tapauksessa asian ymmärtää..
Iltspalaks hesen mega ateria ja juustopurgeri klo 22. On tää painonhallinta vaikeeta :)
Iltspalaks hesen mega ateria ja juustopurgeri klo 22. On tää painonhallinta vaikeeta :)
tommosen jälkeen kyllä maha mulla kurisis nälästä jo aamu neljältä:cool:
nyt ei mennyt kuin neljä paistettua kanamunaa ja juustoo ruisleivän päällä, pari pullaa ja 1 kg jukurttia iltapalaksi
Matti S.
07.04.2013, 23.10
^ http://www.hesburger.fi/tuotteet/ravintoainetaulukko
maailman suurin prätkäkerho (http://www.mcdonalds.fi/fi/ruoka/laatu/ravintoarvolaskuri.html) on vähän epäselvempi
^ http://www.hesburger.fi/tuotteet/ravintoainetaulukko
maailman suurin prätkäkerho (http://www.mcdonalds.fi/fi/ruoka/laatu/ravintoarvolaskuri.html) on vähän epäselvempi
semmonen 1800 kaloria :)
no tein toki parin tunnin ja 900 kalorin kulutus lenkin ennen syöntiä.
iltapalks tuli kaikkee riittävästi että roppa jaksaa palautua.
tempokisu
07.04.2013, 23.46
Jos se kypärä on jonnekin laitettava niin ehdottomasti jalka. Tarkemmin sanottuna ..onko muuten polvi sitten se "keskijalka"? Polveen kumminkin, vasempaan polveen.
Sillä mihin aikaan syö ei oikeasti ole merkitystä, kokonaisenergian saannilla ja kulutuksella vaan.
Mä joskus osasin kaikki ruokien ja ravintoaineiden kalorit ulkoa, ja myös laskin aika ahkerasti niin en todella tee niin enää. Yritän unohtaa että ruoassa edes on kaloreita.
Näköjään ajokilsojen kohdalla on käynyt samoin, ennen niitä laski päivittäin ja oli tosi tärkeitä, ja nyt ei laske ollenkaan..
No mitä mahtaa 1-2 tunnin kevyt ( mutta mulle tuntuu aika raskaalta) ajelu sitten kuluttaa 50kg kisulle? Meneekö siinä se koskenlaskijapaketti?
mutanaama
08.04.2013, 01.14
Mä olen rehellisesti ylipainpainoinen, smagaa on metrin verran ja yläkropan lihakset ei paljoa painoa nosta. 85kg massan kuskaaminen tälläisellä 175cm pätkällä on hiukka raskasta, mutta tällä mennään.
PonkalaJarno
08.04.2013, 05.06
Meikällä on mittaa 177 ja elopaino heittelee 85-90kg paikkeilla, mut minä heilutankin rautapalloa muussakin tarkoituksessa kuin pelkässä kunnon kohotuksessa
proileri
08.04.2013, 07.24
85kg massan kuskaaminen tälläisellä 175cm pätkällä on hiukka raskasta, mutta tällä mennään.
On se tällä 183 cm varrellakin 85 kg raskasta, kun ei oo lihaksia :D Nää oot sentään aerodynaamisemman muotoinen, ilmanvastus vaan kasvaa ku pidemmäksi tulee!
Kuntoilija
08.04.2013, 08.35
Painon pudotus on äärinmäisen helppoa teoriassa, kun sen tietää miten se tehdään omassa kropassa, mutta sen toteuttamisen kanssa onkin sitten vähän toinen juttu. Vuoden vaihteessa piti aloittaa "uusi" elämä, mutta ei se vaan oikein onnistunut. Suklaa ja jäätälö vei miestä kuin litran mittaa ja paino ei lähtenyt laskuun ei sitten millään. Jokin kuitenkin niksahti päässä kuukausi sitten ja herkkujen määrää sain laskettua rajusti. Paino on laskenut luvusta 85 kg nyt lukuun 80 kg ja vakaa tarkoitus on laskea paino pysyvästi ja ikuisesti vähintään lukemiin 77 kg, joka sekään ei 176 cm pitkälle ole mikään alipainon lukema.
176 cm on alipaino 66 kg
Megahampurilainen 1 016,1 kca
Yllätys kuinka paljon saa hampurilaisesta.....
Mutta oli yllätys kun 440 g pizzan vedin lärviin ja huomasin että 1200 kca meni
JEE :cool: Jouluna 83kg ja tänää 75,2kg. Vaikeeta on kun on herkkuperse. Karkkia menee tolkuttomasti vieläkin. Leipää on menny kans aina tolkuttomasti. Nyt vähentäny leivän minimiin ja alko paino putoon :) Flunssalääkettäkään en ota kun flunssaan...Tavote edelleen alle 70kg.
Kun on vararengas niin jaksaa kyllä tuntitolkulla porskuttaa, mutta kyllä pyöräilijän on silti parempi olla kevyt..
Tässä uusi painoindeksilaskuri (http://yle.fi/uutiset/laske_uusi_painoindeksisi_taalta/6476582), mittarin vieressä näkyy vanhalla tavalla mitattu painoindeksi.
-putte-
No mitä mahtaa 1-2 tunnin kevyt ( mutta mulle tuntuu aika raskaalta) ajelu sitten kuluttaa 50kg kisulle? Meneekö siinä se koskenlaskijapaketti?[/QUOTE]
Jos on pakko laskea niin täällä sen voi tehdä :->
http://sepi.1g.fi/Liikunta/energiankulutus.htm
ja kalorit tietty löytyy täältä:
http://www.fineli.fi/
mutanaama
08.04.2013, 09.13
Tuon BMI-laskurin mukaan mun pitäisi siis painaa alle 70kg ollakseni normaalipainoinen. Jätänpä sen sitten omaan arvoonsa.
Kuntoilija
08.04.2013, 09.46
Punnusajoista muistui mieleen hyvä juttu. Kaveri oli lääkärissä tarkastuksessa ja lääkäräri kyseli kaverin painon ja pituuden ja totesi painoa olevan vähän runsaasti ja kehotti vähän laihduttamaan. Pyysi sitten ottamaan paidan pois, jotta voi kuunnella sydän ääniä. Katsoi kaveria tovin ja sanoi, että kaveri voi unohtaa tuon äsköisen puheen ylipainosta.
Painoin minäkin silloin -90 luvulla 92kg/176cm ja vatsaa oli korkeintaan saman verran kuin nyt 12 kg kevyempänä. Painoindeksin mukaan olin silloin vaikeasti ylipainoinen.:) Koko oli silloin 54 ja nyt 48 ja lihakset vain muisto.
Tuon BMI-laskurin mukaan mun pitäisi siis painaa alle 70kg ollakseni normaalipainoinen. Jätänpä sen sitten omaan arvoonsa.
En muista kyllä yhdenkään vakavasti otettavan lääkärin tai muunkaan asiantutijan viitanneen koskaan noihin painoindekseihin, mutta aika moni on sanonut että ei niillä mitään tee. Muilla keinoin pitää arvioida onko ylipainoa vai ei.
Juu mulla on ylipainoa mittaustavasta riippumatta, joten en selittele omaa tilaani.
Sillä mihin aikaan syö ei oikeasti ole merkitystä, kokonaisenergian saannilla ja kulutuksella vaan.
Tuota ei ole tutkittu niin paljoa, että aukotonta todistetta olisi suuntaan taikka toiseen. Vaaka on kyllä kallistumassa sille puolelle, että merkitystä on henkilöstä riippuen enemmän tai vähemmän. Laskukaava, missä kehoon imeytyneen energian suhde kulutettuun energiaan määrää painonkehityksen suunnan pitää silti kaikissa tilanteissa ja aina paikkaansa.
Paljon isompi merkitys tuolla ateriarytmillä on yleiseen hyvinvointiin ja suorituskykyyn.
Jos ette usko, niin syökää yksi päivä fiksusti 1600 kcal ja sitten toisena päivänä olette syömättä koko alkupäivän päivän vetäisette tuollaisen 1600 kcal mega-aterian klo 16:30 nassuun ja lähdette molempina päivinä kello 17:00 kolmen tunnin täysvauhtiselle lenkille ja katsotte lenkin jälkeen miten meni :D
proileri
08.04.2013, 10.45
Painoindeksi onkin tarkoitettu sellaisille jotka eivät kolistele puntteja tai tee raskasta fyysistä työtä, siinä kun oletetaan että lihasmassa on about keskiverto ja ylimenevät kilot ovat läskiä. Jos lihaksikkaampi henkilö haluaa arvion rasvan määrästä, ni se pitää sitten mitata jotenkin muuten.
Tällä hetkellä helppous/tarkkuussuhteeltaan paras metodi taitaa olla InBody, se arpoo koko kropan lihas- ja rasvamassan kohtuullisen lähelle oikeaa (+/- 1kg), ja muutosten arviointi pitäisi olla suht tarkkaa.
Painoindeksi on kehitetty niitä varten joilla on hahmottamisvaikeuksia peiliin katsottaessa, tai muuten vain eivät halua myöntää totuutta. Lääkärinkin on helpompi vedota indeksiin, koska se on ikäänkuin puolueeton. Siltikin joku ihramörssäri loukkaantuu kun tohtori väittää lihavaksi.
Nykyisillä elintavoilla ylipainoni on pysynyt aika hyvin vakiona. Jotakin muuttamalla saattaisi laskeakin.
Tällä hetkellä helppous/tarkkuussuhteeltaan paras metodi taitaa olla InBody, se arpoo koko kropan lihas- ja rasvamassan kohtuullisen lähelle oikeaa (+/- 1kg), ja muutosten arviointi pitäisi olla suht tarkkaa.
Juu muutosten arviointi on suht tarkkaa, kunhan muistaa mennä testiin joka kerta suunnileen samalla tavalla syönenä ja vaatettettuna. Jos vetäiset huiviin pari litraa vettä enne testiä, niin sulla on 2 kiloa enemmän läskiä. Eli laite pystynee kohtuu hyvin mittaamaan muun paitsi rasvan. Loppu arvotaan rasvoihin. Näin ainakin yksi testaaja mua valisti. Muutosten seurannassahan tuolla ei ole väliä, kunhan tilanne on joka kerta sama.
Raskasta oli Elokuussa -12 kun rungon mitta on 182cm ja Paino 118kg. Tein siinä kertahujauksella muutoksen ruokavalioon, kävin saliohjauksessa ja alotin lenkkeilyn. Tammikuun lopussa -13 paino oli pudonnut ja puntari piirsi digitaalisen lukeman 96kg. Ruokavalio oli siinä vaiheessa muuttunut jo lähemmäs "normaalia" eli enää ei tullu varottua niin paljoa hiilareita, vaan söin perusterveellistä ruokaa kohtuullisesti ja treenasin n.5 kertaa viikossa. Maaliskuussa työkaverin motivoimana lähdin mukaan ohjattuihin Wattbike treeneihin ja kipinä pyöräilyyn syttyi jokseenkiin erikoisesti kuntopyörän selässä. Nyt tämänhetkinen tilanne on se että paino on pudonnut tasasesti 85kg hujakoille, lihasmassaa kertynyt, farkkukoko pienentynyt 6 tuumaa, rahaa käytetty maantiepyörään, märkiä yöunia maastopyörästä, treenikertoja kertyy viikkoon 5-9 riippuen vähän lajista ja minkälaisella teholla treenejä tehdään.
Nykyään voi sallia itselleen jo herkkuja silloin tällöin hyvällä omatunnolla kun tietää että sisään imettävä energia kuitenkiin tulee hikoiltua lenkillä / salilla /uima-altaassa pois 100% varmasti, on nimittäin sellainen motivaatio tekemiseen tällä hetkellä.
Vielä kaikenkukkuraksi haastoin itseni Tammikuussa tulevalle kesälle Joroisten Finntriathlonin pikamatkalle ja seuraavana kesänä lupasin osallistua jo puolimatkalle.
Hirveän vaikea hillitä itseään työpaikkaruokalassa, kun saa syödä niin paljon kuin jaksaa. En yleensä syö lounaalla erikseen hiilareita, siis pastaa/potaattoa/riisiä, vaan aina reilusti salaattia ja tomaattia ja siihen päälle lihaa/kanaa/kalaa, mitä nyt on tarjolla. Tänään söin 2,5 sellaista nyrkinkokoista lihamurekepalloa, joiden sisällä oli jotain juustomörskää. En edes halua tietää paljonko siinä oli energiaa.
Opiskeluajoilta kai on peräisin se, että vetää niin paljon kuin pystyy silloin kun ruokaa on tarjolla. Jos sitä voisi jotenkin hillitä... Näillä harjoitusmäärillä (6-7h ajoa + 1h puntti per viikko) on pysynyt tukevasti 75kg/181cm. Jos pystyisi pudottamaan 70kg niin kulkisi jo varmaan ihan eri tavalla. Ja se pitäisi kait tehdä syömällä.
-Lauri
snowfake
08.04.2013, 13.12
http://www.sisusavotta.fi/patkapaasto-osa-2-kaytannon-toteutus/ nuo esimerkkikuvat, vaikkakin ensimmäinen epäoptimaalisesti kuvattuna, pistää kyllä miettimään tuotakin tekniikkaa :)
Raskasta oli Elokuussa -12 kun rungon mitta on 182cm ja Paino 118kg. Tein siinä kertahujauksella muutoksen ruokavalioon, kävin saliohjauksessa ja alotin lenkkeilyn. Tammikuun lopussa -13 paino oli pudonnut ja puntari piirsi digitaalisen lukeman 96kg. Ruokavalio oli siinä vaiheessa muuttunut jo lähemmäs "normaalia" eli enää ei tullu varottua niin paljoa hiilareita, vaan söin perusterveellistä ruokaa kohtuullisesti ja treenasin n.5 kertaa viikossa. Maaliskuussa työkaverin motivoimana lähdin mukaan ohjattuihin Wattbike treeneihin ja kipinä pyöräilyyn syttyi jokseenkiin erikoisesti kuntopyörän selässä. Nyt tämänhetkinen tilanne on se että paino on pudonnut tasasesti 85kg hujakoille, lihasmassaa kertynyt, farkkukoko pienentynyt 6 tuumaa, rahaa käytetty maantiepyörään, märkiä yöunia maastopyörästä, treenikertoja kertyy viikkoon 5-9 riippuen vähän lajista ja minkälaisella teholla treenejä tehdään.
Nykyään voi sallia itselleen jo herkkuja silloin tällöin hyvällä omatunnolla kun tietää että sisään imettävä energia kuitenkiin tulee hikoiltua lenkillä / salilla /uima-altaassa pois 100% varmasti, on nimittäin sellainen motivaatio tekemiseen tällä hetkellä.
Onneksi olkoon. Sait ylipainon pois aikalailla tervellisen pudotuksen maksimivauhdilla :D
tempokisu
08.04.2013, 13.39
Painoindeksi on kehitetty niitä varten joilla on hahmottamisvaikeuksia peiliin katsottaessa, tai muuten vain eivät halua myöntää totuutta. Lääkärinkin on helpompi vedota indeksiin, koska se on ikäänkuin puolueeton. Siltikin joku ihramörssäri loukkaantuu kun tohtori väittää lihavaksi.
Nykyisillä elintavoilla ylipainoni on pysynyt aika hyvin vakiona. Jotakin muuttamalla saattaisi laskeakin.
!! Puolustusvoimat sitä painoindeksi-tietoa kaavakkeessaan vaatii, ja mun mielestä ihan höhlä luku, koska antaa esimerkiksi urheilevalle nuorelle miehelle tai naiselle ylipainoisen merkinnän - vaikka on oikein salskeaa poikaa tai reipasta tyttöä!
Miksi lääkärin pitäisi ketään tahallaan loukata? Ketään ei sanota lihavaksi tai laihaksi. Ei tarvitse. Kun se asia, paino, tulee vaikkapa terveystodistuksessa merkattavaksi, siinä jo potilas itse tuumailee että "sitä on liian paljon".
Siihen voi todeta sitten normaalit painonhallintakeinot. Tai kertoa tarvittaessa että paino on ihan hyvä, kun niin monen kokoiset ovat mielestään liian lihavia.
Kenellään normaalinäköisellä ei varmasti sinänsä ole peilikuvansa kanssa hahmotusvaikeuksia, mutta ongelma halutaan kieltää. Koska ongelman ratkaisu on niin vaikeaa, omaa tuttua elämäntapaa on niin helppo jatkaa.
Tiedän hyvin ite. 2007 olin sairaana vuoden, joskus ei sängystä noustu. Painoa tuli lisää reilu 10kg ( lähdin pois puntarilta kun neula lähestyi 58kg...), mutta pitkään mä vaan tuumin että ei tässä mitään, ihan normaali mä oon ja vaatteet (en edes kokeillu farkkuja) mahtuu..
..mutta pakko se oli sitten myöntää että !!!! mahaa on, ja paljon, se ihan pursuaa housujen vyötärön ylitte. No enhän mä tätä toisaalta voinut myöntää kun olin sairaalassa ja mua epäiltiin anorektikoksi...mutta kotona sitten.
Se myös siittä lääkärien käsityksestä ali/ylipainon suhteen, ihminen on noin 60kg 160cm ja joutuu todisteleen kaikenkaltaisilla hassuilla testeillä ettei ole anorektikko!!
Aloitin vähitellen sitten toivuttuani fillaroida vuonna 2008, ja hyvin ne läskit siittä vähitellen suli, juurikaan ruokailua en muuttanu...mutta ajokilsoja kun tuli vuodessa reilu 30tkm, niin jokunen kilo lähtee...ja seuraavana vuonna lisää.
Senverta anoreksiaa mulla varmaan jäi, että inhoon syömistä. Tosin tässä on muitakin syitä; kulutus on pientä joten ei auta syödä kovin paljon, ja sitten kun ei fyysisestikään voi. Onni onnettomuudessa se.
Kiitoksia, ei tämäkään ollut mikään helppo homma. Aluksi kun ei jaksanut juosta 200m pitempään, nyt lauantaina tehty harjoitus oli 11,5 km 6min/km keskivauhdilla.
Toinen seikka joka opittiin kantapään kautta oli, että jos aikoo jaksaa treenata niin pitää tankata. Ruokailun rytmittäminen treeneihin sopivaksi oli myös oma haasteensa. Aiemmin söi kun oli nälkä ja silloin tuli syötyä vatsa ihan täyteen, nykyään syö tarpeeksi usein sopivia annoksia niin nälkä ei yllätä missään vaiheessa ja kehon vireystila pysyy kokoajan yllättävän hyvänä.
Toisaalta oon vasta 22-vuotias niin kai tuota ikää saa vielä kiitellä siitä että aineenvaihdunta on tehokas ja helposti heräteltävissä.
Kyllä sitä huomas että läskinä jäi paljosta kivasta paitsi mitä voi ja pystyy tekemään nyt hoikempana.
Miksi lääkärin pitäisi ketään tahallaan loukata? Ketään ei sanota lihavaksi tai laihaksi. Ei tarvitse. Kun se asia, paino, tulee vaikkapa terveystodistuksessa merkattavaksi, siinä jo potilas itse tuumailee että "sitä on liian paljon".
Siihen voi todeta sitten normaalit painonhallintakeinot. Tai kertoa tarvittaessa että paino on ihan hyvä, kun niin monen kokoiset ovat mielestään liian lihavia.
Eihän lääkäri ketään loukkaa! Kyse vain on ihmisistä jotka kovasti ovat sitä mieltä, että lääkäri haukkui lihavaksi -vaikka oikeasti puhui ylipainosta ja aivan syystä. Siksi tuo indeksi on hyvä olla olemassa ja sen antaa taustatukea, ettei kyse ole läärärin omasta mielipiteestä vaan yleisesti tunnustetuista raja-arvoista. Vertaa vaikka kolesteroliin - ei kukaan väitä, että kyseessä on ilkeän lääkärin mielipide jos yli viitosen arvoa sanotaan korkeaksi. Lääkärinä olet varmasti nähnyt riittävästi näitä eri tavalla hankalia potilaita: diapamin ruinaajia, saikun kerjääjiä tai muuten vain erikoisia tapauksia.
Ja itse ketjun aiheeseen takaisin: viimeisessä työterveystarkastuksessa tuli vähän perusteellisempi tutkimus, eli labrassakin kävin. Kolesteroli 5,6 ja verenpaine lievästi koholla. Lisäksi massaa vähän turhan paljon kun 183/93 tuottaa indeksilläkin mitattuna lievän ylipaino, jonka kyllä näkee ihan silmälläkin. Varmaan nuokin parantuisivat jos pääsisin takaisin muutaman vuoden takaiseen tilanteeseen, jolloin painoa oli vain 82 kiloa. Kesällä pitäisi käydä uusintatarkastuksessa joten siihen mennessä pitäisi saada muutakin aikaiseksi kuin ostettua pari rasiaa Benecolia.
Eihän lääkäri ketään loukkaa! Kyse vain on ihmisistä jotka kovasti ovat sitä mieltä, että lääkäri haukkui lihavaksi -vaikka oikeasti puhui ylipainosta ja aivan syystä. Siksi tuo indeksi on hyvä olla olemassa ja sen antaa taustatukea, ettei kyse ole läärärin omasta mielipiteestä vaan yleisesti tunnustetuista raja-arvoista. Vertaa vaikka kolesteroliin - ei kukaan väitä, että kyseessä on ilkeän lääkärin mielipide jos yli viitosen arvoa sanotaan korkeaksi. Lääkärinä olet varmasti nähnyt riittävästi näitä eri tavalla hankalia potilaita: diapamin ruinaajia, saikun kerjääjiä tai muuten vain erikoisia tapauksia.
No kyllä mulla työterveyshoitaja aika nätisti aiheesta jutteli, vaikka ylipainoa oli kohtuullsiesti, verenpaine lievästi koholla ja sokerit lähellä rajaa ja koleterolikin melkein 4.
Nuo labratulokset ja tuo juttelu oli viimeinen niitti, joka käänsi kelkan lopullisesti. No nyt on verenpaine, kolesteroli ja sokerit kurissa. Paino tippuu hissukseen ja kunto nousee. Itse en koe jääväni juurikaan mistään paitsi, koska kunto on kohtuullinen, vaikka painoa onkin reilusti. No 20 kg tarkoitus saada vielä pois ja varmasti pyörä kulkee paremmin, varsinkin maastossa mutta ei tuolla erotuksella vielä kuuhun mennä. Ehkä suurin muutos näkynee Flowparkin (http://www.flowpark.fi/) kaltaisessa paikassa, jossa uskaltaa lähteä mustalle radalle ja jaksaa paremmin. Nyt pitää tyytyä maksimissaan punaisiin, eikä siellä yläilmoissa jaksa paljoa yli 6 tunnin mennä. Toisaalta suurin osa työporukan normaalipainoisista oli aika loppu jo 2 tunnin jälkeen, joten ei se paino kaikkea kerro ...
tempokisu
08.04.2013, 16.29
Anteeksi, sain ^ tuosta vaan ehkä väärän käsityksen sun käsityksestäsi..."väittää lihavaksi".
No, loukkaannutaan siitäkin jos sanotaan päinvastaista. Mun mielestä pitää kuitenkin vastaanotto-tilanteessa sanoa napakasti, eikä hyssytellä, jos on kyse jostain vakavasta asiasta. Kertoa sitten myös ratkaisumalli ja kannustaa siihen.
Erikoisia tapauksia tavannu? KYLLÄ
Aiheeseen: ei tämä kyllä helppoakaan ole, heti kun lopetin antibiootit niin eipä tarvi kun ne kaksi leipää aamulla syödä niin paino ei todellakaan ainakaan laske. Mä itse asiassa viihdyn parhaiten 49-50kg. Jos en ajele lenkkejä, sit jos ajelee lenkkejä sitä painoa voi olla enemmän kun olo on muuten parempi. Nytkin on turvottava olo. Painonhallinnan kannalta pahinta on kun ei ole tekemistä, istuu sisällä, kunto ei riitä pitkiin lenkkeihin...
ErWo9iJn
08.04.2013, 16.44
Mulla on veriarvot olleet aina parasta a-ryhmää, jos siinä nyt sellaista edes on, mutta aina ollut painoakin turhanpaljon, en niin piittaa siitä mitä se paino on, kunhan kroppa ei rajoittaisi sitä mitä haluaa tehdä. Sitä tässä vähän ihmettelen, kun eilen lenkin jälkeen puntari näytti 5kg vähemmän kuin tänään aamulla, joko mun puntari hurjii tai sitten mun paino heittelee liikaa kaiketi, ei kai noin isoa eroa pitäisi olla?
Kuukaudessa olen harjoittelulla kuitenkin saanut kasvatettua kuntoa siten, että erittäin mäkisessä maastossa 10km sijaan 20km menee kunnes samankaltainen väsymystaso tulee saavutettua, jopa 30km jos vastaavaa rasitustasoa käyttää kuin tuo 10km ajo. Paino ei ole paljoa muuttunut, mutta kun se jo aiemmin on tippunut 20kg, tosin saa tippua vielä 15kg ilman huolestumista, mutta enemmän sitä tulee katsottua sitä miten jaksaa toimia ja kuinka vaikeassa paikassa pyörä pysyy hallinnassa.
Nimittäin aika pahastakin horjumisesta ja lipsumisesta pystyy pyörää vielä hallitsemaan nykyään jos vertaa kuukauden takaiseen, siihen yllättävänkin suuri vaikutus ollut ja kas kummaa maastoajokärpänen alkaa taas puremaan, kun ei olekkaan turvallaan ihan hetkessä.
Sellaisessa tiiviissä paksussa lumessa jossa välillä upottaa, saattaa vauhti stopata yks kaks, rengas sutata jne. Vaan kun on harjoitusta takana ja painoa tiputtanut, niin ei se ongelma ole, siinähän voi tasapainotella ja hallita lihaksia käyttäen tilannetta, pompottaa vähän eri kohtaan renkaan ja meno jatkuu, kyllä pistää virnuilemaan kun huomaa sen kehityksen, joka ei välttämättä näy mitenkään puntarissa tai muutoinkaan.
Tosin jos ei lomautukset olisi päällä, niin aika vaikeaa se olisi tuollaisia jopa 3 tunnin lenkkejä vetää useita kertoja viikossa, jolloin se kehityskin olisi tietty hitaampaa, mutta ikävissä tilanteissakin voi olla tilaisuus tehdä jotain hyvää.
Tästä omasta näkövinkkelistä kun tarkastelen asioita, niin se paino kannattaa pääpiirteittäin unohtaa ja keskittyy vain siihen, että kroppaan saa riittävästi kuntoa, niin että pystyy toimimaan kuten tahtoo, paino sitten asettuu siihen mihin se asettuu. Silloin kun oikeasti on sitä kuntoa niin että mitään hommaa ei tarvitse jättää tekemättä koska ei jaksa, niin se on kuitenkin sellainen tekijä että siinä saa muut olla ihan mitä mieltä haluavat.
Sukulaisnaiselle sanottiin terveydenhoitajantoimesta, että painoa pitäisi saada pois ja liikkua pitäisi enemmän, kyseessä triathlon kisoissa kisannut rouva, joka juoksee maastoradalla suurimman osan penkin alle milloin tahansa, ei kannata siis aina uskoa noita 'terveysnatseja', tarkoittavat varmasti hyvää, mutta aina ei löydy sitä käsityskykyä, että jos alle 160cm mittainen omaa voimia kuin pieni kylä, niin se voi näyttää leveältä ja vaakakin voi heilahtaa.
No sanoohan ne mullekkin usein, että mun pitäisi vähentää alkoholin käyttöä, tippaakaan en ole juonut kun täysin raitis koko ikäni ollut, mutta maksa-arvot on samoin ollut koholla koko iän, ainoa arvo josta rutisevat normaalin ylipainosaarnan lisäksi. Ihmisiä on erilaisia niin monessa suhteessa, eikä ihmistä tuntematta voi välttämättä tietää muutaman arvon perusteella koko sitä tarinaa, se on sitten 'tuomiolla' olevan itse vaan osattava vähän suodattaa se mikä on merkitsevää ja mikä on vastapuolen harhaluuloja.
Kun täytin 20 kesäkuussa '06 olin 173 cm pitkä ja painoin 75 kg, normaalipainoinen nuori mies. Sitten heinäkuussa iski Suomen valtio ja pisti pojan juoksemaan sillä seurauksella että kahden viikon jälkeen vaaka näytti 67 kg ja äiti oli kauhuissaan että mitä minulle oli siellä tehty. Ei mitään sen kummempaa kuin rääkätty oikein kunnolla, kaiken sai syödä minkä kiinni sai mutta silti painoa jäi Valkealan metsiin sellaiseen tahtiin ettei mitään järkeä. Edelleen kuusi viikkoa myöhemmin vaaka näytti 60 kg ja Cooperin testin tulos oli parantunut 2200 metristä 2600 metriin, vaatekoko muuttui siinä matkalla 52-54 --> 46-48 ja siviilivaatteet vaihtui L-kokoisista S- tai M-kokoon sen mukaan kummassa riittää hartiat. Kymmenen kuukautta myöhemmin vaaka näytti edelleen sen saman 60 kg ja Suomen suurin kuntokoulu jäi taakse, ajattelin että paino lähtee taas nousemaan hiljalleen.
Nousihan se, kilon. Kesän '07 lopussa vaaka näytti 61 kg... nyt eletään kevättä '13 ja se näyttää edelleen 61 kg. En tiedä mitä tapahtui mutta ilmeisesti juoksin armeijassa niin kovaa niitä liikakiloja pakoon että ne ei enää tiedä mihin suuntaan omistaja häipyi eikä näin ollen osanneet lähteä seuraamaan. Tänä päivänä voin olla viikon liikkumatta ja syödä ruokakaapin tyhjäksi tai vaihtoehtoisesti ajaa hullun lailla ja syödä vain välttämättömimmät ja vaaka näyttää jotain väliltä 60,5-61,5 kg. Olen hyvin tyytyväinen tilanteeseen lukuunottamatta sitä että uusimman urheilutakkini jouduin jo ostamaan lastenosastolta kun miesten S oli teltta, otin sitten poikien 176 cm takin ja sehän sopi kuin valettu...
Jokunen viikko sitten kävin työterveystarkastuksessa jossa mitattiin ja punnittiin. Hoitaja kysyi vähän huolestuneena syönkö kunnolla kun painoindeksi pyörii alipainoisen rajoilla. Vaati vähän vakuuttelua että kyllä, kaikki ihan kunnossa, ei vaan meinaa tarttua.
JohannaKN
08.04.2013, 19.03
Pavut olivat majoneesikastikkeessa.
100 grammaa majoneesikastiketta jollain kurkkusörsseilä on melkein 600 kaloria per 100 gr ja porsaanleike, tuollaiset 150 grammaa energiaa n. 240 kaloria, noita näkee joskus kolmekin lautasella.
Tuo on laskettu yleismaallinen keskimääräinen kulutus, laitoin kyllä rastiksi, että liikuntoilen, mutta...?
Ei toimi vielä täydellisesti, käytettävyys vaihtuu vielä pävittäin.
...Javalla koodattu ohjelma.
En ole vahtinut syömisiäni, karkkia silloin tällöin vähentelen, mutta kestää n. kaksi viikkoa ja taas entiseen, yoyo.
Kolmeen kuukauteen en saanut (v. 2011) polkea lainkaan, ja kuukauden varovasti. Kasvimaalla piti olla hiljaksiin tonkimassa. En muuttanut ruokailutapoja ja paino nousi kolmisen kiloa. Palasi normaaliin, kun pääsin entisiin toimiin.
Suvusa kummankaan puolella ei ole ikinä ollut lihavuutta tai pyöreyttä edes lapsena.
Alkoholilla ovat hankkineet ylimääräistä painoa ja nyt iäkkyyden myötä osa on tehnyt ylimääräisen reiän vyöhön, tai kaksi.
BMI on ollut aina ~20,X
Nam hiutalepuurot ja hunaja.
^ täh, noinko vähä saa syödä, eli toi kertaa kaksi ( jos siellä alakulmassa luki osuus päivän energiatarpeesta 52%)
No ei ihme että ihmiset ei laihdu! Muutama kasvispihvi ja salaattia.
Minäkin taidan syödä enempi, kun laitan reilusti voita leipieni päälle, ja koskenlaskijajuustoa menee paketti päivässä. No sehän on siinä. Jaffat päälle.
ErWo9iJn
08.04.2013, 19.27
Kun täytin 20 kesäkuussa '06 olin 173 cm pitkä ja painoin 75 kg, normaalipainoinen nuori mies. Sitten heinäkuussa iski Suomen valtio ja pisti pojan juoksemaan sillä seurauksella että kahden viikon jälkeen vaaka näytti 67 kg ja äiti oli kauhuissaan että mitä minulle oli siellä tehty. Ei mitään sen kummempaa kuin rääkätty oikein kunnolla, kaiken sai syödä minkä kiinni sai mutta silti painoa jäi Valkealan metsiin sellaiseen tahtiin ettei mitään järkeä. Edelleen kuusi viikkoa myöhemmin vaaka näytti 60 kg ja Cooperin testin tulos oli parantunut 2200 metristä 2600 metriin, vaatekoko muuttui siinä matkalla 52-54 --> 46-48 ja siviilivaatteet vaihtui L-kokoisista S- tai M-kokoon sen mukaan kummassa riittää hartiat. Kymmenen kuukautta myöhemmin vaaka näytti edelleen sen saman 60 kg ja Suomen suurin kuntokoulu jäi taakse, ajattelin että paino lähtee taas nousemaan hiljalleen.
Nousihan se, kilon. Kesän '07 lopussa vaaka näytti 61 kg... nyt eletään kevättä '13 ja se näyttää edelleen 61 kg. En tiedä mitä tapahtui mutta ilmeisesti juoksin armeijassa niin kovaa niitä liikakiloja pakoon että ne ei enää tiedä mihin suuntaan omistaja häipyi eikä näin ollen osanneet lähteä seuraamaan. Tänä päivänä voin olla viikon liikkumatta ja syödä ruokakaapin tyhjäksi tai vaihtoehtoisesti ajaa hullun lailla ja syödä vain välttämättömimmät ja vaaka näyttää jotain väliltä 60,5-61,5 kg. Olen hyvin tyytyväinen tilanteeseen lukuunottamatta sitä että uusimman urheilutakkini jouduin jo ostamaan lastenosastolta kun miesten S oli teltta, otin sitten poikien 176 cm takin ja sehän sopi kuin valettu...
Jokunen viikko sitten kävin työterveystarkastuksessa jossa mitattiin ja punnittiin. Hoitaja kysyi vähän huolestuneena syönkö kunnolla kun painoindeksi pyörii alipainoisen rajoilla. Vaati vähän vakuuttelua että kyllä, kaikki ihan kunnossa, ei vaan meinaa tarttua.
Mulla taitaa olla sun vastakohta tuo elimistö, ei tarvitse kuin kävellä läheltä ruokaa, niin jo tulee lisää painoa :)
bmi 20.4 rasva% 10.1 sisäelinrasva 3% luustolihas 45.4% lepoaineenvaihdunta 1500. Ennen mittausta söin tuntia ennen että sisäelin rasvat hieman yläkanttiin :)
Highlander
09.04.2013, 14.13
No sanoohan ne mullekkin usein, että mun pitäisi vähentää alkoholin käyttöä, tippaakaan en ole juonut kun täysin raitis koko ikäni ollut, mutta maksa-arvot on samoin ollut koholla koko iän, ainoa arvo josta rutisevat normaalin ylipainosaarnan lisäksi. Ihmisiä on erilaisia niin monessa suhteessa, eikä ihmistä tuntematta voi välttämättä tietää muutaman arvon perusteella koko sitä tarinaa, se on sitten 'tuomiolla' olevan itse vaan osattava vähän suodattaa se mikä on merkitsevää ja mikä on vastapuolen harhaluuloja.
40-vuotistarkastuksessa tulee varmaan laaja verenkuva, niin saa tietää omat maksa-arvot ekan kerran. Viimeset 20 vuotta tulla läträttyä enemmän tai vähemmän viikonloppuisin ja lomilla, mutta mulla on vahva usko, että olen toivottavasti perinyt ainakin osan isäni geeneistä. Nimittäin jos ei sillä viinanjuonnilla ja piipun polttelulla ole sairastanut mihinkään vielä 70-vuotiaana, niin hyvin on pullat uunissa. Mulla paino alkaisi varmaan kuutosella jos en joisi. Ei millään tipu ne 3-4 mallaskiloa..:rolleyes:
tempokisu
09.04.2013, 15.50
Töissä on pilotointihanke linjastosta:
https://lh4.googleusercontent.com/-X31PipM3Yak/UUc0XvSm88I/AAAAAAAABNE/ocC9Hr1IQ74/s594/ravintoa.jpg
nykyajan kuitit eivät ole rasvankestäviä.
Mun mielestä tuolla lukee kasvispihvejä, mutta jos ne olikin porsaanlihapiffejä..sit tietty eri asia.
ja tuolla missä on keitet...unoita, jos ne onkin rasvassa keitettyjä jotain täytettyjä perunoita.
Joskus tein vertailua ( kaloreita laskemalla) miten samanoloinen annos ja samanoloinen annos kevyemmillä vaihtoehdoilla tuotti todella isoja eroja. Siinä ei otettu huomioon makueroa! Kyllähän keitto johon on lisätty voita ja kermaa on ihan eri kun vedessä lirutettu. Tai leipä voilla ja juustolla vs. becelkevyt ja joku 0% nahkajuusto.
Kyllähän verikokeet itestään saa otatettua ilman mitään erityistä tasavuosilukutarkastustakin. "Pieni" ja "Iso" verenkuva ei tosin sisällä maksa-arvoja ( lähinnä veren koostumusta ja suhteellisia pitoisuuksia sun muuta ei-niin-kovin-tärkeää), mutta se tarkastus voi ne sisältää, varmaan kolesterolit sun muut.
Miksei mulle semmoiseen ole tullu mitään kutsua, se olisi ollut kiva.
On tullu kutsua johonkin muuhun tarkastukseen, jonne taasen en mene. EN.
Toisaalta, en taitaisi uskaltaa mennä verikokeeseen, tai katsoa tuloksia. Meillä on täällä naapurihuoneessa jokin "vitamiini-ja hivenainemittaukset" sinne kun menisi niin varmaan mittaaja vähän ihmettelisi kun ei tule arvoja?
Mutta ihan totta kuten erWonh mainitsee, ehdottomasti tarvii katsoa kokonaisuutta ja muutakin kun pelkkiä numeroita, tai raja-arvojen yli/alitusta.
itsehän merkkasin kalenteriin väärän kk tohon labraan missä on maksa-arvot sun muut :) hyvä kun työn puolesta 3v välein tarkastus.
Jännä miten nykyisin ylipainon aikana on niin suuri taivastelun aihe tällainen normaalipainoinen (70kg/179cm). Töissä mm yksi nainen aina viikoittain ihmettelee ja tänään lenkillä joku nainen kommeitoi kaverilleen kun ohi kruisailin että ompas laiha. Kyllä pisti hymyilyttämään.
Pitäis varmaan töissä kysellä millon pääsis terveystarkastus, jossa saisi mitattua maksa- yms arvot, kolesterin yms. Alkaa olla joku vuosi edellisestä. Kaikki arvot oli kyllä silloin alhaiset (paitsi hemoglobiini, keuhkot ja kuulo) ja tuskin niihin mitään suuria muutoksia on tullut.
snowfake
09.04.2013, 20.21
Kommentoi takaisin että onpas läski perse niin eiköhän lopu lyhyeen :)
tempokisu
09.04.2013, 20.46
Kommentoi takaisin että onpas läski perse niin eiköhän lopu lyhyeen :)
Älä kommentoi! sano vaikka että hanki silmälasit tms. tai kiitos!
Mulle samanoloinen kommentti "ompas siinä lihava likka" aiheutti loppuelämän kärsimykset ja vahinkot, ja väitän ettei tämä ole iästä kiinni.
snowfake
09.04.2013, 21.10
Ikävää kun laihuutta, tupakointia jne jne on "sallittua" kommentoida ääneen muille, mutta ei sitten lihavuutta. Ja ne kaikenmaailman fat acceptance -järjestöt jenkeissä huh huh...
...mutta ei sitten lihavuutta...
Näin se menee.
Saattoihan tuohon kommenttiin vaikuttaa se että mulla oli trikoot päällä ja kaikki muut tuntuu painavan vielä toppavaatteisillaan;). Silloin näyttää melko timmiltä.
kolistelija
09.04.2013, 21.35
Työkaverit eivät enää hauku laihaksi tai kukkakepiksi. Oppivat kerrasta kun kerroin kuinka komealta kaljapakkinsa näyttää.
Eivät myöskään kysele että syönkö mitään kun ovat nähneet minut lounastauolla. ;)
Positiivinen vaikutus näyttää olevan: Pari vuotta sitten minun fillarini seisoi yksin firman tallissa. Nyt on talvellakin ollut kourallinen parkissa ja kesällä nähtäneen taas toistakymmentä fillaria rivissä. :)
Ikävää kun laihuutta, tupakointia jne jne on "sallittua" kommentoida ääneen muille, mutta ei sitten lihavuutta. Ja ne kaikenmaailman fat acceptance -järjestöt jenkeissä huh huh...
Joo hoikkaa kaveriahan voi sanoa luuviuluksi, vinkuheinäksi tms. mutta meneppä sanomaan lihavasta vastaavanlainen ilmaisu.
tempokisu
09.04.2013, 21.49
Joo hoikkaa kaveriahan voi sanoa luuviuluksi, vinkuheinäksi tms. mutta meneppä sanomaan lihavasta vastaavanlainen ilmaisu.
Se kun on kateutta se.
Sama kun koulussa menestyvää hyvää kilttiä oppilasta haukutaan. Ei varmana siksi että se olisi paha asia, vaan kun ei ite pysty.
Halloo halloo
09.04.2013, 22.16
Positiivinen vaikutus näyttää olevan: Pari vuotta sitten minun fillarini seisoi yksin firman tallissa. Nyt on talvellakin ollut kourallinen parkissa ja kesällä nähtäneen taas toistakymmentä fillaria rivissä. :)
Katos, hyvä. Esimerkillistä käännytystyötä.
ErWo9iJn
09.04.2013, 22.26
Se kun on kateutta se.
Sama kun koulussa menestyvää hyvää kilttiä oppilasta haukutaan. Ei varmana siksi että se olisi paha asia, vaan kun ei ite pysty.
Juu ja huono itsetuntoa, sitä on jostain syystä tosi paljon tässä maassa.
Mulle ei tee todellakaan heikkoa myöntää, että olen läskimooses, so what, sitä on mitä on, mikä merkkaa on mitä asialle tekee, jos olemus ei miellytä, jos on tyytväinen että on läski, niin on sitten kanssa, siinä ei pitäisi tuntua pätkääkään jos joku esittää kritiikkiä.
Toiset on laihoja, toiset lihavia, osa omasta halustaa, osa sairauden takia, syitä on vaikka kuinka paljon, jotkut ovat jopa sitä mitä haluavat olla, tai ainakin tekevät töitä sen eteen, mulle on ihan sama mitä muut ajattelee ja mitä muut on, saavat olla ihan rauhassa mitä tahtovat, niin minäkin olen aika pitkästi muista piittaamatta.
Silti kohtelias ja huomaavainen ainakin yrittää olla, aika monta kertaa sitä on 'ärsyttävä' tyyppi paljastunut oikeasti ihan jees jätkäksi, kun on vaan osannut olla itse vahva ja pysyä siinä kohteliaisuudessa, mutta jos itsetunto on heikko, niin silloin aika vaikeaa on olla huomaavainen samalla kun on oma itsensä muiden kommentoinneista piittaamatta.
On muuten ihan selvä ero siinäkin onko normaalipainoinen, laiha tai ihan vaan hyvässä kunnossa, esimerkiksi normaalipainoisia on aika paljon, painoltaan voivat olla hyvinkin samaa tasoa kuin hyvässä kunnossa oleva, mutta on siinä ihmisen ryhdissä iso ero, mua ihmetyttää vähän se kuinka terveydenhuoltopuolella on ihmisiä töissä, jotka eivät sitä eroa osaa nähdä.
Kuukaudessa 256km, 21500kcal ja 31,5 tuntia, ei ehkä hirveästi, mutta mun mittakaavassa se on paljon, hiihtoa, sauvakävelyä, pyöräilyä, luulen, että mun paino laskee :)
tempokisu
10.04.2013, 01.09
Huonoa itsetuntoa sitten vai mitä, mutta jotenkin sitä vaan katsoo omia "vikojaan" ja muotojaan aivan eri tavalla kuin toisen. Itestä löytää läskinpaloja ja muodottomuuskia, ja muilla on kaikilla ihan hyvät vartalot.
No en minä ainakaan tykkää jos masua tursuaa vyötärön päälle, siinä ei auta kenenkään sanominen kun kamalaa se on. Että en nyt tässä iässä enää tiedä muitten sanominen, onko sillä mitään väliä, mutta se miltä itestä tuntuu ja näyttää, se se on.
Luuultavasti huonoa itsetuntoa. Paitsi että mä sanon että rehellisyyttä.
Ja se vaan on niin pirun vaikeeta se vyötärön kavennus...käsistä kapenee kyllä hätäseen ja reisistä, mutta vyötäröltä ei. Kaikki ylimääräinen energia pakkautuu masun seudulle, ärsyttävää. Pepun seudulla olisi niin paljon tyhjää tilaa, menisi sinne. Mutta kun ei. Masuun.
ErWo9iJn
10.04.2013, 01.39
Huonoa itsetuntoa sitten vai mitä, mutta jotenkin sitä vaan katsoo omia "vikojaan" ja muotojaan aivan eri tavalla kuin toisen. Itestä löytää läskinpaloja ja muodottomuuskia, ja muilla on kaikilla ihan hyvät vartalot.
No en minä ainakaan tykkää jos masua tursuaa vyötärön päälle, siinä ei auta kenenkään sanominen kun kamalaa se on. Että en nyt tässä iässä enää tiedä muitten sanominen, onko sillä mitään väliä, mutta se miltä itestä tuntuu ja näyttää, se se on.
Luuultavasti huonoa itsetuntoa. Paitsi että mä sanon että rehellisyyttä.
Ja se vaan on niin pirun vaikeeta se vyötärön kavennus...käsistä kapenee kyllä hätäseen ja reisistä, mutta vyötäröltä ei. Kaikki ylimääräinen energia pakkautuu masun seudulle, ärsyttävää. Pepun seudulla olisi niin paljon tyhjää tilaa, menisi sinne. Mutta kun ei. Masuun.
Maastopyöräiletkö?
Itselläni siinä parhaiten tuntuu ainakin vyötärönseudulla, nimenomaan kun joutuu vähän hitaasti menemään ja tasapainottelemaan, nykäisemään lyhyitä jyrkkiä nousuja jne, kun koko kroppa tekee siinä töitä tasapainottelun kanssa. Vähemmän tullut harrastettua.
Tosin pehmeään umpihankeen suksien kanssa kun menee, niin kyllä siinäkin samalla alueella huomaa, että joutuu tekemään töitä, ainakin näin painavana kun vajoaa nivusia myöten sinne hankeen ja siitä kun yrittää ponnistella ylös, niin vyötärönseutu tekee kyllä kummasti töitä.
Mulla kun on aika pysty ajo-asento niin aika paljon on ihan mäkien nousuillakin ollut jo vaikutusta vyötärönseutuun ja vatsalihaksiin.
Sitten yksi kyssäri, mitä se estää/rajoittaa, että jossain kohti on läskiä? Eli onko se vain kumma tahto/halu, vai onko takana jokin funktio ja onko se kuitenkaan oikeasti tarpeen saada vähäistä läskiä pois. Useinhan sitä on hassuja mielitekoja joita on vaikea perustella mitenkään järkevästi ja niitä kun alkaa pohtimaan enemmän niin huomaa ettei se ehkä olekkaan tärkeää. Toisinaan siis on kannattavaa vaihtaa sitä näkövinkkeliä josta asiaa tarkastelee, että näkee asian todellisen merkityksen.
Itse olen huomannut, että mitä vähempään tyytyy, sitä onnellisempi on, toki ei sovi kaikille, etenkään nuoremmille moinenhan on kauhistus ajatuksena, mutta en voi kiistää etteikö siinä olisi jokin viisaus takana.
Highlander
10.04.2013, 09.31
Mulle samanoloinen kommentti "ompas siinä lihava likka" aiheutti loppuelämän kärsimykset ja vahinkot, ja väitän ettei tämä ole iästä kiinni.
Tosta tuli mieleen, että anoppini oli soittanut kouluun vaimoni kouluaikoina ja sanonut, että xxxx:lle ei saa antaa santsikierrosta :D Vaimo onkin ollut sitten noin 23 vuotta "puolivegaani". En tiedä sitten mitä vaikutusta noilla lapsuuden ajan jutuilla on ollut, mutta kova on tarkkaileen painoaan edelleen. Nelikymppisenä 160/49.
viimeinenlenkki
10.04.2013, 11.02
silloin kyllä ahistaa jos kenkiä päälle laittaessa tulee hiki(maha ottaa kiinni).erityisesti talvella kun rupee laittaa monoja jalkaan.ei alle 73 ole ollut sitten aikuisiän (pit.178)nyt reilu 80kg jos kesäksi pääsisi alle, taitaa olla turha toivo tällä ruokahalulla.sen verran lohtua et vanhemmiten homma vain vaikeutuu(ite 52).
JohannaKN
12.04.2013, 18.39
Jännä miten nykyisin ylipainon aikana on niin suuri taivastelun aihe tällainen normaalipainoinen (70kg/179cm). Töissä mm yksi nainen aina viikoittain ihmettelee ja tänään lenkillä joku nainen kommeitoi kaverilleen kun ohi kruisailin että ompas laiha. Kyllä pisti hymyilyttämään.
Pitäis varmaan töissä kysellä millon pääsis terveystarkastus, jossa saisi mitattua maksa- yms arvot, kolesterin yms. Alkaa olla joku vuosi edellisestä. Kaikki arvot oli kyllä silloin alhaiset (paitsi hemoglobiini, keuhkot ja kuulo) ja tuskin niihin mitään suuria muutoksia on tullut.
Joo, nnnnnnggggh, olen kyllästynyt tuohon kommentointiin. Niitä heittävät ainoastaan joilla itsellä on ylimääräistä.
Keksikääs joku yleispätevä heitto tuohon, ei ihan viihti työkaverisuhteita tulehduttaa...
ErWo9iJn
12.04.2013, 18.50
Joo, nnnnnnggggh, olen kyllästynyt tuohon kommentointiin. Niitä heittävät ainoastaan joilla itsellä on ylimääräistä.
Keksikääs joku yleispätevä heitto tuohon, ei ihan viihti työkaverisuhteita tulehduttaa...
No entäs jotain tyyliin "Ja sinäkin voit päästä samaan" ?
Siitähän luontevasti sitten saisi ehkä aktivoitua uusia pyöräilijöitä tai muuten vaan liikkujia, mistä sitä tietää vaikka joku päivä olisi hyvä liikuntaporukkakin työpaikalla pystyssä, mutta jotain tuollaista kannustavaa kuittia, jota ei välttämättä kuitiksi edes miellä, itse kokeilisin.
...Siitähän luontevasti sitten saisi ehkä aktivoitua uusia pyöräilijöitä tai muuten vaan liikkujia, mistä sitä tietää vaikka joku päivä olisi hyvä liikuntaporukkakin työpaikalla pystyssä, mutta jotain tuollaista kannustavaa kuittia, jota ei välttämättä kuitiksi edes miellä, itse kokeilisin.
Joo, kyllä sitä kannattaa lähteä positiivisessa hengessä. En ole kyllä onnistunut pyöräilyyn saamaan porukkaa, mutta on tuota muutama alkanut käymään talvella hiihtämässä. Pääasiassa tosin "työaikaan" kun pääsee suoraan harjun laduille. Pulskemman puoleisia ei kyllä ole saanut liikkumaan vaan ne on lähinnä sellaisia jotka harrastavat jotain jo valmiiksi.
ErWo9iJn
13.04.2013, 12.28
Joo, kyllä sitä kannattaa lähteä positiivisessa hengessä. En ole kyllä onnistunut pyöräilyyn saamaan porukkaa, mutta on tuota muutama alkanut käymään talvella hiihtämässä. Pääasiassa tosin "työaikaan" kun pääsee suoraan harjun laduille. Pulskemman puoleisia ei kyllä ole saanut liikkumaan vaan ne on lähinnä sellaisia jotka harrastavat jotain jo valmiiksi.
Monellahan se into lopahtaa sitten, kun ei tulokset välttämättä näy heti tai nopean alun jälkeen voi tulla hitaampi kehityksenvaihe, tuossa kohtaa voi myös pieni kannustus auttaa kummasti.
tempokisu
13.04.2013, 14.14
Maastopyöräiletkö?
Itselläni siinä parhaiten tuntuu ainakin vyötärönseudulla, nimenomaan kun joutuu vähän hitaasti menemään ja tasapainottelemaan, nykäisemään lyhyitä jyrkkiä nousuja jne, kun koko kroppa tekee siinä töitä tasapainottelun kanssa. Vähemmän tullut harrastettua.
Tosin pehmeään umpihankeen suksien kanssa kun menee, niin kyllä siinäkin samalla alueella huomaa, että joutuu tekemään töitä, ainakin näin painavana kun vajoaa nivusia myöten sinne hankeen ja siitä kun yrittää ponnistella ylös, niin vyötärönseutu tekee kyllä kummasti töitä.
Mulla kun on aika pysty ajo-asento niin aika paljon on ihan mäkien nousuillakin ollut jo vaikutusta vyötärönseutuun ja vatsalihaksiin.
Sitten yksi kyssäri, mitä se estää/rajoittaa, että jossain kohti on läskiä? Eli onko se vain kumma tahto/halu, vai onko takana jokin funktio ja onko se kuitenkaan oikeasti tarpeen saada vähäistä läskiä pois. Useinhan sitä on hassuja mielitekoja joita on vaikea perustella mitenkään järkevästi ja niitä kun alkaa pohtimaan enemmän niin huomaa ettei se ehkä olekkaan tärkeää. Toisinaan siis on kannattavaa vaihtaa sitä näkövinkkeliä josta asiaa tarkastelee, että näkee asian todellisen merkityksen.
Itse olen huomannut, että mitä vähempään tyytyy, sitä onnellisempi on, toki ei sovi kaikille, etenkään nuoremmille moinenhan on kauhistus ajatuksena, mutta en voi kiistää etteikö siinä olisi jokin viisaus takana.
Ai, sä et tunne mua.
EN MAASTOPYÖRÄILE! siihen ei mun tekniikka todellakaan riitä, olen aina ollut tempoilija, tai sitten kerätään kilometrejä. Paitsi nyt ajan vaan työmatkaa.
Jos jossain on hieman ..mulla nyt ei ole varsinaisesti läskiä, ehkä omasta mielestä vaan suhteessa muuhun kukkakeppiin tavaraa masussa, ja osa siitä on sellaista kovaa arpeutunutta kudosta johtuen lukuisista masuleikkauksista,
mutta veikkaan että joka ainut nainen valittaa sitä vyötäröseutua. Tai jotkut peppua, mutta mulla ei ole pepussa mitään. Siksi masu vaikuttaa olevan ongelma. Tai ei se nyt ongelma ole, ei estä mitään paitsi joskus vaatteet ei mahtunu kiinni,
mutta se on vain itelle ikävän näköistä jos sattuu peilistä katsoon. Yleensä en kyllä katso. Ihan omaa juttua vaan.
Mitään väliä oikeasti ei ole. Asun ja elän yksin en käy missään eli ei tarvitse ns. "pukeutua" tai mahtua mihinkän asuun tai "näyttää hyvältä" en käy edes rannalla uimavaatteissa. Joskus uimassa. Mitään intressejä seurusteluunkaan ei ole.
Ihan oman itteni takia, on vaan kivempi kun on hoikempaa masua.
Tosta tuli mieleen, että anoppini oli soittanut kouluun vaimoni kouluaikoina ja sanonut, että xxxx:lle ei saa antaa santsikierrosta :D Vaimo onkin ollut sitten noin 23 vuotta "puolivegaani". En tiedä sitten mitä vaikutusta noilla lapsuuden ajan jutuilla on ollut, mutta kova on tarkkaileen painoaan edelleen. Nelikymppisenä 160/49.
Lapsuuden asioilla on toisille merkitystä loppuelämän ajan. Mua haukuttiin ja kiusattiin joka ainoasta asiasta, olin 52kg 160cm liian lihava. No ehkä olin 12-vuotiaana kehittyneempi kuin muut luokkani tytöt. Mutta haukuttiin siinä määrin että vankka pohja huonolle itsetunnolle - en kelpaa mihinkään - luotiin. Ei ole oikein aikuisena tapahtunut asioita että se käsitys olisi muuttunut, sairastelua ja halveksuntaa kun olin potilaana ja työttömyyttä, niin ei siinä itsetunto kohene.
On jäänyt semmoinen että oon reppana ja vähä toisarvoinen. Muu olisi kyllä tosiasioiden kieltämistä.
ErWo9iJn
13.04.2013, 14.53
Ai, sä et tunne mua.
EN MAASTOPYÖRÄILE! siihen ei mun tekniikka todellakaan riitä, olen aina ollut tempoilija, tai sitten kerätään kilometrejä. Paitsi nyt ajan vaan työmatkaa.
Jos jossain on hieman ..mulla nyt ei ole varsinaisesti läskiä, ehkä omasta mielestä vaan suhteessa muuhun kukkakeppiin tavaraa masussa, ja osa siitä on sellaista kovaa arpeutunutta kudosta johtuen lukuisista masuleikkauksista,
mutta veikkaan että joka ainut nainen valittaa sitä vyötäröseutua. Tai jotkut peppua, mutta mulla ei ole pepussa mitään. Siksi masu vaikuttaa olevan ongelma. Tai ei se nyt ongelma ole, ei estä mitään paitsi joskus vaatteet ei mahtunu kiinni,
mutta se on vain itelle ikävän näköistä jos sattuu peilistä katsoon. Yleensä en kyllä katso. Ihan omaa juttua vaan.
Mitään väliä oikeasti ei ole. Asun ja elän yksin en käy missään eli ei tarvitse ns. "pukeutua" tai mahtua mihinkän asuun tai "näyttää hyvältä" en käy edes rannalla uimavaatteissa. Joskus uimassa. Mitään intressejä seurusteluunkaan ei ole.
Ihan oman itteni takia, on vaan kivempi kun on hoikempaa masua.
Lapsuuden asioilla on toisille merkitystä loppuelämän ajan. Mua haukuttiin ja kiusattiin joka ainoasta asiasta, olin 52kg 160cm liian lihava. No ehkä olin 12-vuotiaana kehittyneempi kuin muut luokkani tytöt. Mutta haukuttiin siinä määrin että vankka pohja huonolle itsetunnolle - en kelpaa mihinkään - luotiin. Ei ole oikein aikuisena tapahtunut asioita että se käsitys olisi muuttunut, sairastelua ja halveksuntaa kun olin potilaana ja työttömyyttä, niin ei siinä itsetunto kohene.
On jäänyt semmoinen että oon reppana ja vähä toisarvoinen. Muu olisi kyllä tosiasioiden kieltämistä.
Tuntemattomia ollaan kaikki :)
Kiusaaminen on tuttua, jos olet jossain parempi kuin muut, niin sua kiusataan, kateus on katoamaton voimavara, mutta samoin jos ole huonompi jossain niin kiusataan, tosin sitten jos et ole huonompi etkä parempi vain erilainen, poikkeat normista, niin taas kiusataan, eli jos et osu siihen tavanomaisen harmaan massan muottiin niin sua kiusataan, myöhemmin ei ehkä kiusata mutta jää helposti 'tyhjiöön'.
Se jos sua kiusattiin lihavana saattoi olla sitäkin, että olivat vain kateellisia ja eivät parempaakaan kiusaamista keksineet kuin lihavaksi haukkumisen. Itsetunto on vähän veikeä juttu, se kun voi vahvistua aika paljonkin ihan pään sisäisien asioiden muutoksilla. Kuinkahan tuonkin selittäisi niin, että sen joku muukin ymmärtäisi, vähän hankala pukea sanoiksi, mutta yleensä ihmiset tarkastelevat elämää hyvin läheltä maankamaraa, nähden hyvin suppean alueen ympärillään, jos katsookin maailmaa linnun perspektiivistä näkee paljon enemmän elämää, se oma itse on siinä kokonaisuudessa hyvin erilainen kuin siitä ihmisen korkeudelta tarkasteltuna, jos katsoo taas kiertoradalta elämää on se hyvin erilainen näkövinkkeli ja tuota voi jatkaa kattamaan vaikka koko linnunradan ja tunnetun avaruudenkin. Oma itse on aika helkkarin mitätön koko avaruuteen suhteutettuna, mutta ne asiat ympärillä ihmisen perspektiivistä tarkasteltuna ne vasta mitättömiä ovatkin.
Kuten taiteilija maalatessaan voi astua kauemmas tarkastelemaan kokonaisuutta yksityskohtien sijaan, voi ihminenkin astua kauemmas tarkastelemaan elämää, omaa ja muiden paljon kauempaa, kun sitten ymmärtää maailman ja itsensä suhteellisuuden on tiettyjä asioita huomattavasti helpompi pistää todellisiin mittasuhteisiinsa ja kumma kyllä, kokee olevansa paljon paljon vahvempi ihminen, jonka itsetuntoa on hyvin hankala horjuttaa.
Totuus on vain yhden näkökulman näkökanta, totuuksia on vähintään yhtä monta kuin on näkökulmia, jos tarkastelee maailmaa vain omasta näkökulmastaan, jää suurin osa maailmasta näkemättä ja kaikkien totuuksien kirjo myöskin, elääkö silloin totuudessa vai illuusiossa?
Ehkä olet reppana ja toisarvoinen, mutta väitän että vain hyvin suppeasta näkökulmasta, on todennäköisempää, että on suurempi määrä näkökulmia joista tilanne ei ole sellainen, jos osaat nähdä nuo muut näkökulmat, niin väitän, että itsetuntosi vahvistuu helkkaristi, niin se ainakin mulla on tapahtunut.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.