PDA

Näytä tavallinen näkymä : Painonhallinta, tuo ikuinen ystävämme

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 [8] 9 10 11

Ohiampuja
04.08.2015, 23.24
En ole roskaruoan perään ollut, eikä sokerisen. Tavallista kotiruokaa enimmäkseen olen syönyt tyyliin liian usein ja maha täyteen.
Täällä ihan samat sanat... :)

Nyt on ikää hiukan vajaa 46 ja puntarissa tuo 84. Joskus 15-20 vuotta sitten muistan kun paino pääsi hiipimään 68 ->72 kg. Ja siitä sitten pikkuhiljaa vuosien myötä näihin lukuihin. Ja tarkoitus olisi päästä noihin 7-alkuisiin painoihin. :)

BONK
05.08.2015, 10.24
Menneitä kiloja ja/tai tuloksia ei kannata pahemmin tuijotella, jos aikoo pitää oman päänsä kasassa. Itsekin otin junnuna (pituus sama 191 kuin silloinkin) muutaman matsin alle 75 kg sarjassa, mutta nykyisin neula näyttää öpaut 90 kg, suurin piirtein kympin rasvoilla. En noita lukemia enää niin tarkkaan nyt seuraile, vaa'alla käyn varmaan kerran kahdessa viikossa, mutta tuo alkuvuoden muutaman kilon tiputus meni MFP:n avulla loistavasti ja ennen kaikkea itselle isona juttuna oli ruokavalion muutos. Mistä olen kyllä todella tyytyväinen.

Myöskin onnistuminen MFP:n käytössä oli suoranainen ihme, kun luonnostani yritän vältellä kaikkia "bean counter" -hommia. "Parhaimmillaan" paino kävi itsellä toisella sadalla kun tuli aktiivisemmin puntattua eli aikamoista vaihtelua on ollut, mutta nyt olen ihan tyytyväinen olotilaan sekä ruokailun että kulutuksen osalta eikä ole mitään tarvetta kiristellä viimeisiä rasvoja kropasta. Saatujen kalorien kannalta annoskoko on tosiaan tärkeä juttu, mutta yhtälailla se, mitä lautaselle laittaa. Noiden asioiden ymmärtämisellä ja seuraamisella ei voi epäonnistua.

brilleaux
05.08.2015, 11.33
Siis ihmisen olisikin syötävä ennenkuin nälkä tulee.
Kai sä sen perusasian tiedät? ;)

Nälkäisenä syöminen on varma keino kasvattaa rasvakerrosta. Ja epäterveellistä muutenkin.

Mattia
05.08.2015, 12.04
Siis ihmisen olisikin syötävä ennenkuin nälkä tulee.
Kai sä sen perusasian tiedät? ;)

Nälkäisenä syöminen on varma keino kasvattaa rasvakerrosta. Ja epäterveellistä muutenkin.

Minä en tiedä perusasiaa. Tuo tarkoittaa siis mitä ?

brilleaux
05.08.2015, 12.19
Syö tarpeeksi usein. Pysyy verensokeritkin aisoissa.
Kai nyt jokainen tietää mitä siitä seuraa jos istut nälkäisenä ruokapöytään? :D

Väsyttääkö joskus kun olet istunut nälkäisenä ruokapatojen ääreen ja ahtanut masun täyteen?
Mistäpä mahtaa johtua? *ruokaperäset*

Itse pyrin syömään 2 tunnin välein. Yleensä onnistun syömään ennenkuin on nälkä.
Ei tartte äkäillä ja pysyy verensokeritkin suurinpiirtein hallinnassa.

Nassetäti menee vaan laittamaan niitä heinäseipäitä ojennukseen. Muista syödä.

Oatmeal Stout
05.08.2015, 13.00
Nassetätiä ainakin väsyttää ja nälättää, kun on esimerkiksi ajanut tarpeeksi pitkään polkupyörällä. Nälkä on just sitä varten olemassa, että se kertoo ravinnon tarpeesta. Ihan niin kuin janokin, tai pissihätä. Voihan sitä tietty pissiäkin varmuuden vuoksi tunnin välein.
Ja juuri siksi on kehitetty valmisruokia, joista ei tule kylläisyyden tunnetta niin helposti. Toki on kehitetty nesteenpoistoaineita ja nesteytysvalmisteita - ei tarvitse julkisesti käydä käymälöissä tai juomassa.
Toki aiemmin esitetty 12 aterian vuorokausivauhti vaikuttaa sellaiselta, ettei siinä ehdi todellakaan nälkiintyä ja kohtuullisilla ruokajuomilla ei myöskään kärsi janosta.

brilleaux
05.08.2015, 13.02
Nassetätiä ainakin väsyttää ja nälättää, kun on esimerkiksi ajanut tarpeeksi pitkään polkupyörällä. Nälkä on just sitä varten olemassa, että se kertoo ravinnon tarpeesta. Ihan niin kuin janokin, tai pissihätä. Voihan sitä tietty pissiäkin varmuuden vuoksi tunnin välein.

Juu. Ja kun ajat tarpeeksi pitkään sillä polkupyörällä ja tulee janontunne, olet jo nestehukan puolella.
Tän ikäiset ukot kusee muutenkin jo tunnin välein.

Toki aiemmin esitetty 12 aterian vuorokausivauhti vaikuttaa sellaiselta, ettei siinä ehdi todellakaan nälkiintyä ja kohtuullisilla ruokajuomilla ei myöskään kärsi janosta.

No pikkasen korjataan; sanotaan että syön 2-3h välein ja en herää kyllä yöllä syömään. ;)
7-8 ateriaa/välipalaa nautin valveillaoloaikana.
Yösyöminen lihottaa. Kuulemma.

Mattia
05.08.2015, 13.19
Ai, tuo "nälkäsenä syöminen lihottaa"-juttu olikin itsehillinnän puutetta... Ei sit mitään, tiedänkin perusasian.

leppikallio
05.08.2015, 17.07
Tohon näläntunteeseen ja sen mukaan syömiseen kannattaa (ehkäpä) suhtautua hippasen varauksella. Tai ainakin ottaa huomioon että se mitä syö vaikuttaa oleellisesti kuinka nopeasti tulee uusi nälkä ja ja ja...

Mm. Lihastohtorilla hyviä kirjoituksia aiheesta erinomaisine linkkeineen. http://lihastohtori.wordpress.com/2014/02/14/kalori-on-kalori/

Ja mm. Tärkkelyksen erinomaisuutta (vaikkapa pastan muodossa) kannattaa ehkä pysähtyä pohtimaan.

http://www.bicycling.com/food/big-fat-lies
http://www.trainingbible.com/joesblog/labels/starch.html

Ohiampuja
05.08.2015, 17.17
Mun aina kauheasti hämmästyttää miten ihmiset jaksaa jauhaa painonhallinnasta... Helppoa kuin heinänteko.
Teoriassa kyllä, mutta käytännössä ei taida olla.

Ainakin uutisia seuraamalla saa sen käsityksen että ylipaino ja sen tuomat ongelmat on yksi suurimpia länsimaiden ongelmia. Eli kaikesta päätellen tilanteen korjaaminen ei ole ihan heinäpeltoon verrattavissa.

Ja sen kyllä huomaa ihan ihmisvilinässäkin, aikapaljon näkee porukkaa joita en haluaisi viereeni lentokoneeseen. :)

ilaril
05.08.2015, 17.49
Huono trolli on huono. Ja noin yleisesti jollei asioista mitään tiedä, saati ole edes yrittämässä oppia, niin kannattaisi pysyä hiljaa. Siinä sulle .05e. Sen lopun .03e voit pitää.

Highlander
05.08.2015, 23.07
Kuinkahan perkeleesti alkoholia pitäisi muuten juoda, että sillä pystyy lihottamaan itsensä? Kohta 20 vuotta suht aktiivisesti testannut enkä ole vielä onnistunut.

Sent from my iPad using Tapatalk

ilaril
06.08.2015, 01.37
Ei se alkoholi varsinaisesti ole ongelma, vaan se että siinä ryypiskelyn ohessa yleensä syödään, vieläpä varsin epäterveellisesti. Alkoholissa on 7 kaloria per gramma, kun vastaavasti rasvassa luku on 9 per gramma.

Eli jos haluat pelkällä alkoholilla itseäsi lihottaa, niin lopeta liikunta ja kisko kaksin käsin. Saatat saada jo yhden vaatekoon lisää vuodessa :)

leppikallio
06.08.2015, 01.38
Kuinkahan perkeleesti alkoholia pitäisi muuten juoda, että sillä pystyy lihottamaan itsensä? Kohta 20 vuotta suht aktiivisesti testannut enkä ole vielä onnistunut.

joku kärsimättömämpi olisi jo korvannut bulkkaustuotteen vaikka perunoilla tuossa kohtaa. 100g keitettyä perunaa kuorittuna on paljo tehokkaampi tapa kuin 100g keskikaljaa.

Elikkäs kun seuraavan kerran joisit tuopillisen niin koita syödä rapiat kahdeksan keitettyä ja kuorittua perunaa...

juhazz
06.08.2015, 02.45
Vinkkejä miten saisi aamupalalle suuremman ruokahalun? Nyt lähes poikkeuksetta aamuisin heti heräämisen jälkeen tulee syötyä vain ehkä banaani ja juotua lasi mehua, ei vain mikään maistu. Lounasaikaankin tökkii vielä syöminen ja pitää vähän väkisin syödä, mutta tulee syötyä kuitenkin yleensä normaalin kokoinen annos. Illalla n. klo 17 eteenpäin ruokahalu on taas ihan posketon ja siinä ollaankin sitten maha täynnä puoleen yöhön asti kun nukkumaan mennään. On myös kokeiltu sitä että söisi illalla kevyemmin, mutta sitten iskee aamupäivästä heikotus kun ei ole syönyt tarpeeksi ja energiat loppuu kesken.

Ei oikein natsaa tällainen ruokarytmi kun pitäisi koittaa saada painoa lisää tähän naruvarteen, nyt 176cm/63kg ja ei tartu läski eikä oikein lihaskaan.

JaniM
06.08.2015, 07.44
Aika hyvin kiteytetty: http://www.hs.fi/kuukausiliite/a1372730501852

P.S En lukenut ketjua läpi, eli voi olla jo linkattu tänne.

BONK
06.08.2015, 09.11
Koetapa juhazz smoothieta. Sopii ainakin minulle hyvin kun en ole kovin innokas aamusyöpöttelijä itsekään. Aiemmin mentiin puuro + kahvi -linjalla, mutta tämä uppoaa selkeästi paremmin.

Smoothieen voi laittaa sekaan mm. maapähkinöitä (+ chia ym. siemeniä) joissa on kaloreita ihan julmetusti ja puolet nesteestä laitat appelsiinimehuna. Runsaasti hedelmää kyytiin (mielellään pakastettuna, tulee raikkaampi) niin siitä saa helposti terveellisen 600-700 kalorin satsin puoleen litraan.

LJL
06.08.2015, 09.20
Mulle ei kanssa maistu oikein aamulla ruoka, eikä oikein ole aikaakaan alkaa hirveästi laittelemaan mitään sapuskoita, joten syön nykyisin aamulla muromysliä... Niissä on todella paljon energiaa (varmaan huonoakin) mutta niillä hiilareilla jaksaa ajaa ajaa töihin ja paiskia hommia lounaaseen klo 11:30 asti.

Ohiampuja
06.08.2015, 10.37
Ei ole ongelma etteikö ruoka uppoa aamuisin. Ei ole sellaista kellonaikaa etteikö syömään pystyisi. :)

Minulla kun ei luovuus kuki tuossa ruoan valmistuksessa, niin tutkailin tuota Finelin Ruokakoria. Se olikin kätevä.
Siihen pystyy valitsemaan ruoka-aineet grammoina, deseinä, lusikoina ja vaikka millaisina annoksina. Joten sillä oli helppo laskea kalorit meikeläisen vakio-aamupalaan ja väli/iltapalaan. Tämä työpaikan lounas onkin sitten hankalampi arvioitava.

http://www.fineli.fi/foodbasket.php?action=clear&lang=fi

kuovipolku
06.08.2015, 10.40
Ei oikein natsaa tällainen ruokarytmi kun pitäisi koittaa saada painoa lisää tähän naruvarteen, nyt 176cm/63kg ja ei tartu läski eikä oikein lihaskaan.

Mitkä narunvarren mitat noi nyt muka on? Esim. Dan Martin ja Lars Petter Nordhaug ovat ammattipyöräilijöitä eivätkä narunvarsia! Hyväksy itsesi ja oma fysionomiasi - tai vaihda lajia!

Mä kuulun niihin onnellisiin tai onnettomiin jotka hamuavat puurolusikkaa käteensä heti silmänsä aukaistuaan, mutta en ole ollenkaan varma että kaikkien pitäisi syödä tai edes kannattaisi yrittää syödä joka päivä reilu aamiainen. Ei sellaiselle ole mitään fysiologisia tai ravitsemuksellisia perusteita. (Ennen pitkää lenkkiä voi tosin olla syytä pyrkiä syömään oikea pyöräilijän aamiainen.)

Jos mikään ei aamulla oikein maistu, voi yrittää (a) lisätä sen energiatiheyttä mitä saa alas menemään ja (b) lisätä tarjolla olevaa makuvalikoimaa. Eli jotain proteiinijuomaa, puuroa johon on lisätty siemeniä, kuivattuja hedelmiä, öljyä yms, Ja jos makea ei maistu, pöytään jotain suolaista tai hapanta tai kirpeää. Riisiä tai pastaa jos ei leipää tai puuroa. Lihaa jos ei juustoa. Jne.

Toinen keino on yrittää lisätä ruokahalua: puoli tuntia normaalia aikaisemmin ylös, tyhjään vatsaan puoli litraa lämmintä vettä ja hetken kuluttua puolen tunnin lenkille. Jos tähdet ovat kohdallaan, ruoka maittaa jo paremmin. Ja jos eivät, ruoka ei maistu sitä vähääkään, mutta lounaalla ehkä sitten...

leppikallio
06.08.2015, 10.41
Vinkkejä miten saisi aamupalalle suuremman ruokahalun? Nyt lähes poikkeuksetta aamuisin heti heräämisen jälkeen tulee syötyä vain ehkä banaani ja juotua lasi mehua, ei vain mikään maistu.

Oman varsin tuoreen kokemuksen mukaan ihan opettelemalla tuo tapahtuu. Tai, varsinaisesti aamuisin ei vieläkään ole nälkä mutta pää tietää että koska aamulla pitää syödä niin nälkä on :)

Kannattaa myös sotkea mukaan protskua ja hiukan rasvaa, muodossa tai toisessa. Pysyy kupu täynnä paljo paremmin lounaaseen asti ja ilmeisesti jonkinlaiset edellytykset ovat syntyneet myös lihasten kehitykselle.

Aika vakkari on joku 250g rasvatonta rahkaa, desi-pari kevytmaitoa sekaan että saa syötävään muotoon ton rahkan ja vaikka se banaani syötävän kokoisina paloina sekaan. Unohtamatta toki kalanmaksaöljyä pullosta aperitiiviksi :D

El-Carpaso
06.08.2015, 10.46
On muuten jännä tilanne kun paino ei tipu vaa'alla mutta peilikuva vaan paranee. Oli eilen hämmentävä hetki kun huomasin näyttäväni ihan hyvältä bibseissä. Mahaa ei kohta enää ole. Lihasta tuntuisi tulevan lisää ainakin jalkoihin mutta kun en mä ole liikkunut mitenkään ylettömästi. Viikonloppuisin koitan pidemmän lenkin ja ollaan ehkä juostu hippasen enemmän ja mä pyöräilen mun hyvin lyhyen työmatkan (työmatkatemmolla tottakai) mutta siinäpä se. Salitreeni on jäänyt nyt kesällä kokonaan pois.

Lihakset on ihan kivoja ja sillai mut ne kanssa ilmeisesti polttaa hiilaria ihan kivasti niin ei vieläkään mene yli 4h suoritukset sippaamatta.

brilleaux
06.08.2015, 10.55
Mulle on aina aamiainen maistunu, en oikein osaa edes aloittaa päivää jos en syö. :)
Aamiainen on ollu jo vuodenpäivät sama:

-kaurapuuro(luomu)
-mustikka- tai marjakeitto(luomu)
-2 keitettyä kananmunaa(yleensä luomu).
-1 iso kuppi kahvia rasvattomalla maidolla.

Jenkka
06.08.2015, 12.14
Aamupala ja muukin ruokaympyrä ollut jo vuosia aika lailla samanlainen.

Aamulla
2 x jälkiuunileipä ja julmetusti kalkkunaleikeviipaleita (niitä pippurilla tai ilman)
2-3 lasia smoothieta (luonnonjugurtti, banaani, puolukka, mustikka ja rasvaton maito)

Usein pyörällä duuniin säävarauksella 20 km sivu..

sitten lounas 11-11.30 (mahdollisimman vähärasvainen / usein salaatti proteiinilla)

päivällinen n. 17.30-18.00 (kanaa/ riisiä, salaattia tai kalaa) / riippuen miten töissä -urheilemassa tai muuten menossa.

illalla luonnonjugurttia myslillä tms.

joka päivä vähintään 2 keppanaa ja aika usein vielä punkkulasikin (jos nyt tunnustaa pitää...)

brilleaux
06.08.2015, 12.26
joka päivä vähintään 2 keppanaa ja aika usein vielä punkkulasikin

Tässä on pitkän iän avaimet. (y) IMO.

LUX
06.08.2015, 15.52
Paras keino pitää paino kurissa on yksinkertaisesti hiilarien välttäminen ja rasvan ja proteiinin suosiminen. Hiilarit eivät taltuta nälkää vaan tekee mieli syödä enemmän ja lyhyemmän ajan sisään hiilaripitoisen aterian jälkeen. Rasvaa ja proteiinia syödessä taas nälkä pysyy kauemmin loitolla eikä tarvitse syödä niin paljon. Pudotettuani hiilarien osuutta ravinnossa laihduin nopeasti reilut 10 kiloa vaikka lenkkimäärät ovat tainneet jopa vähentyä. Lisäksi olen huomannut rasva ja proteiinipitoisen ravinnon pitävän vireyttä paremmin yllä, vähentäneen sairastelua ja myös allergiaoireet ovat aiempaa pienemmät. Rasva ja proteiini ovat siis ravintona kiistattomasti kaikin puolin ylivertaisia.

Toisaalta olen sinänsä kaikenlaista laihduttamista vastaan. Nykyään kaikkialla vallitsevat laihdutusohjeet ovat saaneet aikaan alipainoisten ja suorastaan anorektikoiden painon omaavien räjähdysmäisen kasvun. Varsinkin urheilun harrastajien, pyöräiljöiden etupäässä, keskuudessa laihdutuskuurit ovat menneet täysin överiksi. Anoreksia ja alipaino ovat kuitenkin pieneen pyöreyteen verrattuna paljon haitallisempia terveystasolla. Lisäksi etenkin miehillä sairaanloinen laihuus on terveys seikkojen lisäksi sivettömän näköistä. Riski vatsan seutu sen sijaan kertoo terveestä elämän asenteesta ja siitä ettei ruokapöydässä ole paljon nirsoiltu vaan opittu hyville tavoille. Painoindeksitaulukot ovat lisäksi peruja pula-ajoilta jolloin ruokaa ei välttämättä ollut tarpeeksi ja siksi ne eivät sovi määrittämään nykyaikaa alkuunkaan.

syte
15.08.2015, 18.34
Uskomatonta! Näillä kilometreillä kuvittelee jo jotain tietävänsä, mutta niin on älykkyyttä myöntää olevansa dorka ja nuorekasta uskoa voivansa uudestisyntyä.

Uskomatonta! Mulla on aina ollut "outo ravintovatsa", siis aina, silloinkin kun en vielä juopotellut säännöllisesti ja jatkuvasti. Se ei siis ole läskimaha vaan "hiivamaha".

Viikko sitten, Uskomatonta, rupesin ottamaan aamukahvin sekaan MCT-öljyä. Reilu 30 vuotta mukanani ollut "ravintovatsa", joka on siis glykogeenin sitomaa vettä, hiivamahaa on hävinnyt. 3 kg lähtenyt viikossa. WTF ?? Kuvittelin jo tuntevani kroppani ja olen aina ihmetellyt miksi mulla on tommoinen maha vaikka liikun ja joskus liikun vauhdikkaastikin, ja ajoittain jopa paljon.

vuohi
15.08.2015, 20.09
Uskomatonta! Näillä kilometreillä kuvittelee jo jotain tietävänsä, mutta niin on älykkyyttä myöntää olevansa dorka ja nuorekasta uskoa voivansa uudestisyntyä.

Uskomatonta! Mulla on aina ollut "outo ravintovatsa", siis aina, silloinkin kun en vielä juopotellut säännöllisesti ja jatkuvasti. Se ei siis ole läskimaha vaan "hiivamaha".

Viikko sitten, Uskomatonta, rupesin ottamaan aamukahvin sekaan MCT-öljyä. Reilu 30 vuotta mukanani ollut "ravintovatsa", joka on siis glykogeenin sitomaa vettä, hiivamahaa on hävinnyt. 3 kg lähtenyt viikossa. WTF ?? Kuvittelin jo tuntevani kroppani ja olen aina ihmetellyt miksi mulla on tommoinen maha vaikka liikun ja joskus liikun vauhdikkaastikin, ja ajoittain jopa paljon.

Hiilihydraatit sitovat kyllä sen veden lähinnä lihaksiin. Maksaan menee vissiin joku 100 grammaa? mikä ei nyt vielä hirveästi pakkia turvota. Oma kokemus on, että vähillä hiilareilta näyttää korkeintaan laihaläskiltä kun kaikki paine häviää lihaksista. Tietenkin vaihtamalla johonkin vähä hiilariseen ruokavalioon myös kuidut tuppaavat katoamaan mikä kyllä saattaa pienentää ruuansulatuksen viemää tilaa ja täten laskea "turvotusta".

Ohiampuja
20.08.2015, 16.27
Tässä taas yksi energialaskuri. Pistin itseni toimistotyöläisenä tuohon 2600 kcal välimuoto-luokkaan, niin meikeläisen aamiainen on 11 % päivän energiatarpeesta. Onkos se liian vähän, oliko 20% joku optimi?
http://www.hs.fi/ruoka/a1305962291701

Finelin tiedoilla laskin oman aamiaisen luvuiksi 270 kcal. Ja vastaavasti tavallisen klo 16 välipalan arvoksi noin 400-500 kcal. Sitten joskus iltapalaksi kaksi samanlaista voileipää kuin aamullakin eli toiset 270 kcal.

Eli meikeläisen tavallinen arkiruoka on noin 990 kcal ja siihen sitten päälle työpaikan lounas. Ja se on 3/4 lautasellinen salaattia ja sitten kanaa-kalaa yms. Ilman mitään riisi, peruna, pasta juttuja. Olisi hauska tietää paljonko energiaa se lautasellinen mahtaa sisältää...

Kalorilaskuri.fi tarjoaa minun tiedoilla päivän peruskulutukseksi noin 2500 kcal ja sitten Polarin laskemana liikunnan vaikutus tuohon päälle on suoritteesta riippuen 600 -1600 kcal
Eli olisiko meikeläisen päiväkulutus noin 3000 kcal luokkaa. Kuulostaako järkevältä? 184 cm, 84 kg ja 45 vee.

brilleaux
21.08.2015, 08.18
Mulla "päivätavoite" 2530kcal, aamiainen 460kcal(jos en käy aamujuoksulla).
Päivätavoite siis ilman liikuntaa. FittnessPal ynnää tuohon sitten treenit mukaan.
Valkuiaisen määrä omalla kohdalla tuppaa jäämään systemaattisesti alakantiin, se on huomattu.
päivätavoite 150gr eli n. 2,2g/painokilo. Vai onko tavoite jo liian korkealla? Saattaisi kaiketi riittää jo puolet?

173cm, 69kg ja 45vee.

The flying Chocobo
21.08.2015, 08.48
Ajattelin ensin, että tuo hesarin 2600kcal on liikaa meikäläiselle, mutta saattaa se aika lähelle mennä. Mun puuroaamiainn kattaa 14% enrgiatapeestani - päivän sokerista meni siinä puolet kun juon appelsiinimehua. Sitten löysin www.laskurini.fi -sivustolta energiatarvelaskurin joka näyttäisi mulle "jonkin verran aktiivisuudella" 2311kcal tarvetta ja "kevyt työ ja kuntoliikunta (tunnin juoksulenkki päivässä)" -asetuksella 2928kcal. Tuo jälkimmäinen kuvannee lähemmäs minua. Määrä siis yllätti. Erityisesti yllätti tuon laskurin väite, että minulla pyöräily 25,7 - 30,6 kmh keskarilla veisi 770kcal tunti. Sykemittari näyttää siinä 500 kantturoilla, mikä on minusta lähempänä totuutta (mutu). Sinänsä aamiaisen näyttäisi ehkä olevan niukahko, mutta kohtuullisen tasapainoinen noita sokruja lukuunottamatta, mikä ei ollut yälläri.
173cm 69kg ja 47 v.

tmile
21.08.2015, 09.34
Paino, rasva%, lihas%, mitattu samalla Omron puntarilla.

2010 joulukuu: 100kg
2010 toukokuu: 89,3kg 27,0% 35,2%
2010 syyskuu: 94kg
2011 tammikuu: 97,60kg 28,50% 34,2%

Lopetin toukokuussa laihduttamisen kun kuvittelin että rankka pyöräily syö läskit. n. 6000km maantiellä ja 5kg tuli lisää painoa.

Lainataan taulukkoa vuosien takaa. Paino nyt 77kg. Täytyy etsiä jostain rasva% mittari.

Olen käytännössä lopettanut pyöräilyn tänä vuonna, poislukien työmatkapyöräily. Paino nyt 72.5kg, pituutta 180cm. Farkkujen koko tippunut parissa vuodessa 36/32 -> 31/32 ja nämäkin tuntuvat löysiltä.

Tuntuu että syön kuitenkin huoletta kuin hevonen, nälkää ei tarvitse nähdä. Ainoastaan lopetin aktiivisemman pyöräilyn kun ei vain ehdi.

Bansku81
21.08.2015, 10.23
Itse olen nyt 81Kg / 183cm Joskus paino on enimmillään ollut 116Kg. Moni tuntuu hakevan oikotietä keveyteen, mutta kyllä se kulutettujen/saatujen kalorien suhde on se mikä sen painon määrittää. Olen Itsekkin karppaillut ja edelleenkin menen melko vähä hiilarisella, koska niistä nyt on vain helpoin tiputtaa kaloreita pois. Rasvoja koitan käyttää kohtuudella, koska varsinkin kovia rasvoja tulee väkisinkin maito- ja lihatuotteista melko paljon.

Itsellä paino sahailee tuossa 80-90Kg välissä. Jos alkaa vaaka näyttämään 90Kg niin sitten jätetään kaikki herkut pois ja vähennetään hiilareita. Sekä klo.18 jälkeen syömiset olen koittanut jättää pois, myös siksi että uni on paljon parempaa kun ei ole syönyt illalla. Aamulenkit läskillä maastossa n.4 kertaa viikossa n.1h lenkkejä ja joskus viikonloppuisin pitempiä rutistuksia. Tuo muutaman kertyneen kilon tiputtaminen toimii itsellä hyvin, kun sen muutaman viikon jaksaa pitää hyvin motivaatiota yllä että pääsee taas toivottuun painoon. Sitten voi taas syödä hiukan rennommin :) ja kun painon tiputuksen tekee sopivalla tahdilla, liikuntaa harrastaen ei lihaksetkaan pääse juuri kärsimään tuon muutaman keventely viikon aikana.

Aamupala on ollut jo monta vuotta sama: Rasvaton maitorahka, myslit, aspartaami-myrkky-makeutusaine ja sokeriton mehukeitto ja välillä pakastemarjoja sekaan.

TKe_
21.08.2015, 10.26
Olen käytännössä lopettanut pyöräilyn tänä vuonna, poislukien työmatkapyöräily. Paino nyt 72.5kg, pituutta 180cm. Farkkujen koko tippunut parissa vuodessa 36/32 -> 31/32 ja nämäkin tuntuvat löysiltä.

Tuntuu että syön kuitenkin huoletta kuin hevonen, nälkää ei tarvitse nähdä. Ainoastaan lopetin aktiivisemman pyöräilyn kun ei vain ehdi.

Hyvin on paino lähtenyt!

Itse aloitin reilu 1.5v vuotta sitten tämän "painonhallinnan", kun mittari polkaisi uudet pohjat, reilut 94kg.. Silloin meni ruokailut remonttiin, kun yleensä tuli skipattua niin aamupala kuin iltapalakin. Nykyään aamuisin tulee aina syötyä puuro ja jotain proteiinia, yleensä raejuustoa tai rahkaa. Välipalaksi menee yleensä hedelmä + maitorahka iltapäivällä. Lounas ja päivällinen ns. normaalia kotiruokaa ja salaattiin laitan yleensä oliiviöljyä kyytipojaksi. Iltapala varsin usein on smoothie (maitorahka pääaine, johon marjoja / mehukeittoa + pellavansiemenrouhetta kyytipojaksi). Nyt paino on 69kg (pituus 173cm). Toki on lisättävä, että liikuntamäärät on myös tuona samana aikana lisääntyneet ja monipuolistuneet (aikaisemmin pyöräily + jääkiekko, nykyään noiden edellisten lisäksi kuntosali ja juoksu).

Paino tippui noilla muutoksilla yllättävän kivuttomasti. Eikä tunnu siltä, että mistään olisi pitänyt luopua tai nälkää nähdä.

marco1
21.08.2015, 10.46
Valkuiaisen määrä omalla kohdalla tuppaa jäämään systemaattisesti alakantiin, se on huomattu.
päivätavoite 150gr eli n. 2,2g/painokilo. Vai onko tavoite jo liian korkealla? Saattaisi kaiketi riittää jo puolet?

173cm, 69kg ja 45vee.
Taitaa uusimpien suositusten mukaan riittää 1,5g per painokilo roheiinia aika pitkälle.

BONK
21.08.2015, 10.50
Mulla "päivätavoite" 2530kcal, aamiainen 460kcal(jos en käy aamujuoksulla).
Päivätavoite siis ilman liikuntaa. FittnessPal ynnää tuohon sitten treenit mukaan.

173cm, 69kg ja 45vee.

Proteiinin tarve on kuulemma n. gramma per kilo ja lihasmassaa kasvattaessa Isot Pojat(tm) ajaa sisään n. 2-3 g/kg, mutta suuremmista määristä ei kuulemma ole hyötyä. Näin ainakin bodausta harrastava kaverini on minulle valistanut ruokavalion osalta. Olen sen verran vanhakantainen luterilainen, että en ole itse vaivautunut asiaa edes googlailemaan vaan olen luottanut miehen sanaan, lääkäri kun on ammatiltaan :)

marco1
21.08.2015, 11.46
Epätarkkuutta vielä lisää se että joissakin ohjeissa on "proteiinia per rasvaton painokilo".
Lihastohtorilla on tuo 1,5g suositus ihan perusteltuna.

hannupulkkinen
21.08.2015, 12.23
Minä olen yrittänyt pudottaa painoa monella tavalla ja nyt olen keksinyt helpon keinon. Poikani pudotti tällä tavalla 20 kiloa kolmessa kuukaudessa ja on nyt kuin pajun varsi.

Pitää vain vähentää huomattavasti hiilareiden käyttöä. Itse vastustin sitä siksi kun ajattelin, että lenkkeily tai kuntosali ei onnistu ilman hiilareita.

Ongelma ratkeaa sillä, että enen treeniä, treenin aikana ja treenin jälkeen syö hiilareita, mutta ei muulloin, paitsi illalla ennen nukkumaan menoa, voi syödä vähän unen laadun parantamiseksi.

Noin tunti ennen treeniä syön ruisleivän ja lenkillä juon maltodekstriinijuomaa tai vettä ja geelin pari per tunti. Treenin jälkeen juon Lidlin valmispalkkarin. Illalla vaihtoehoisesti noin desin kaurapuuroa tai mysliä ja jogurttia mustikkakeiton kanssa.

Painoa on lähtenyt kolmessa viikossa noin viisi kiloa. Syy miksi tämä toimii on insuliiniresistenssistä eroon pääsy. Jos syö vaaleita viljoja ja sokeria niin kehossa on koko ajan insuliinia ja sehän on varastoaine. Laihdutus ei onnistu, jos resistenssistä ei pääse eroon.

Kaikista kevyttuotteista olen luopunut. Voi, kananmunat, rasvainen juusto, täysmaito ja muut maittavat ruoka-aineet ovat taas päässeet kuunniaan. Välipaloina ja kahvin kanssa Lidlin suolatut mantelit maistuvat. Kyseessä on jonkin asteinen karppaus, mutta puhtaalla karppauksella en jaksanut kuntoilla ja repsahduksia tuli tämän tästä.

leppikallio
21.08.2015, 14.07
Hiilarit maistuu hyvälle.

nimim. puolisen-litraa-mansikoita-juuri-kitusiin

hannupulkkinen
21.08.2015, 14.29
Hiilarit maistuu hyvälle.

nimim. puolisen-litraa-mansikoita-juuri-kitusiin
Mansikat ovat hyviä ja niitä voi syödä kohtuudella kunhan ei lisää niihin sokeria.
Kalorien laskenta on muuten ihan turhaa jos kärsii tuosta insuliinirsistenssistä. Olin puoli vuotta tuhannen kilokalorin vajella ja pistin ylös kaiken syömäni ilman laihtumista. Painokaan ei tosin noussut.
Rittää kun pitää makeat pois ruokavaliosta. Siis kaikki vaalea vilja ja sokeripitoiset tuotteet.

brilleaux
21.08.2015, 14.56
Kalorien laskenta on muuten ihan turhaa jos kärsii tuosta insuliiniresisdessistä.

Itse olen karpannut. Toimiihan se. Paino vaan tuli takas kun lopetin.
Kalorien laskennasta; se nyt vaan on fakta, että jos kehon saama kalorimäärä on pienempi kuin kulutettu, laihdut.
Ei siinä ole mitään selittelyjä.
Joskus olin erimieltä itsekin, en ole enää. Esim. FitnessPalilla tuo on hyvä itselle havainnolistaa.

Terveellinen, monipuolinen perusruokavalio sopivalla kalorimäärällä. Siinä se. :)
Nopeat sokerit ja lisäainesonnathan ei ole terveellisiä syöt millä ruokavaliolla hyvänsä.

Kertaalleen vielä tämä, 8.6. 2015 siis aloitin kalorien laskennan:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/Connect1.JPG

Ohiampuja
21.08.2015, 15.08
Kalorien laskennasta; se nyt vaan on fakta, että jos kehon saama kalorimäärä on pienempi kuin kulutettu, laihdut.
Mites se kuuluisa säätöliekki. Joskus kuullut että liikaa vajaa energian saanti alkaa laskemaan elimistön kulutusta. Ja se hidastaa sitä laihtumista.

Mutta tuleeko tuo raja oikeasti vastaan jos pysytään täällä länsimaisten keittiöiden lähistöllä, eikä mennä minnekään pakolaisleiriin.

marco1
21.08.2015, 15.27
Noita säästöliekkijuttuja taitaa esiintyä keho- ja fitnesslajeissa enemmän kuin kestävyysliikunnan parissa. En epäile etteikö jotain kummallisuuksia tapahdu aineenvaihdunnassa jos tehdään kovia painonpudotuksia mutta ei kai se säästöliekki haittaa useimpien laihtumista jos se tehdään ruokavaliota parantamalla.

leppikallio
21.08.2015, 18.37
En tiedä lieneekö tämä ollut jo aiemmin esillä (tai kuinka monesti) mutta hieman ruokaa ajatuksillekin...

https://lihastohtori.wordpress.com/2013/02/27/kroppa_puhki_borg/

Mtx
21.08.2015, 20.22
Mulla meni säästöliekille kolmesti tämän 50kg:n pudotuksen aikana. Syynä liiallinen liikunta liian vähäiseen ravintoon.
Sent from my Lumia 1520 using Tapatalk

vuohi
21.08.2015, 20.30
Minä olen yrittänyt pudottaa painoa monella tavalla ja nyt olen keksinyt helpon keinon. Poikani pudotti tällä tavalla 20 kiloa kolmessa kuukaudessa ja on nyt kuin pajun varsi.

Pitää vain vähentää huomattavasti hiilareiden käyttöä. Itse vastustin sitä siksi kun ajattelin, että lenkkeily tai kuntosali ei onnistu ilman hiilareita.

Ongelma ratkeaa sillä, että enen treeniä, treenin aikana ja treenin jälkeen syö hiilareita, mutta ei muulloin, paitsi illalla ennen nukkumaan menoa, voi syödä vähän unen laadun parantamiseksi.

Noin tunti ennen treeniä syön ruisleivän ja lenkillä juon maltodekstriinijuomaa tai vettä ja geelin pari per tunti. Treenin jälkeen juon Lidlin valmispalkkarin. Illalla vaihtoehoisesti noin desin kaurapuuroa tai mysliä ja jogurttia mustikkakeiton kanssa.

Painoa on lähtenyt kolmessa viikossa noin viisi kiloa. Syy miksi tämä toimii on insuliiniresistenssistä eroon pääsy. Jos syö vaaleita viljoja ja sokeria niin kehossa on koko ajan insuliinia ja sehän on varastoaine. Laihdutus ei onnistu, jos resistenssistä ei pääse eroon.

Kaikista kevyttuotteista olen luopunut. Voi, kananmunat, rasvainen juusto, täysmaito ja muut maittavat ruoka-aineet ovat taas päässeet kuunniaan. Välipaloina ja kahvin kanssa Lidlin suolatut mantelit maistuvat. Kyseessä on jonkin asteinen karppaus, mutta puhtaalla karppauksella en jaksanut kuntoilla ja repsahduksia tuli tämän tästä.

Jos haluaa vähentää voimakkaita insuliinipiikkejä ei kannata tiputtaa hiilareita pois vaan aloittaa eläinproteiineista. Esimerkiksi 30g heraa antaa about samanlaisen insuulivasteen kuin 30g sokeria tyhjään mahaan ja sama juttu muissa eläinproteiineissa. Paino tottakai kyllä tippuu aina kun jätetään jotain syömättä, oli se sitten hiilareita, rasvaa tai proteiinia.

"Säästöliekille" menemisestä laihduttamisessa on itselläkin kokemuksia. Ei tosin mitään kovin dramaattisia ja osittain kyseessä voi olla vain psykologisetkin tekijät. Itsellä homma kuitenkin menee sillai, että jos laihiksen lopettaa vaan yhtäkkiä ja nostaa kalorit suoraan 3000kcal --> 4500kcal tulee painoa kuukaudessa noni 3kg takaisin. Jos taas nostaa kalorit noin 2kk aikana niin painoa ei tule kuin noin kilo, joka on varmaan suurilta osin vain nestettä kun lihakset täyttyvät hiilaria saadessaan. Tuosta eteen päin paino nousee molemmilla menetelmillä sen 0,5kg kuukaudessa noilla kaloreilla eli ei tuo säästöliekki ainakaan itsellä kovin kauaa kestä kun palaa normaaliin syömiseen. En tosin ole ikinä dietannut alle 10% rasvoihin kun ei ole ollut mitään syytä ja siellä ne oikeat ongelmat vissiin vasta ilmenevätkin ei täällä tavallisten ihmisten terveissä lukemissa.

LJL
21.08.2015, 20.48
Lisäksi mun pitäisi pysyä ehdottomasti alle 3€/pv ruokakuluissa, mielellään selvästi pienemmissä kuluissa.

...

Lähimpään rantaan ja onki järveen

CwA. Nevöforget.

hannupulkkinen
21.08.2015, 21.35
Itse olen karpannut. Toimiihan se. Paino vaan tuli takas kun lopetin.
Ei siinä ole mitään selittelyjä.
Joskus olin erimieltä itsekin, en ole enää.

Minäkin olen karpannut. Se esti kovatehoisen harjoittelun. Täsmäajoitettu hiilarien nauttiminen sallii myös kovatehoisen harjoittelun. Miksi pitäisi tämä ajoitettu homma lopettaa?

Jos sinulla on insuliiniresistentti tila päällä, et laihdu pienellä kalorivajeella, mutta kun kehosi on vapaa resitentistä tilasta niin laidut. Tilasta pääset eroon välttämällä muutamia viikkoja hiilareita lähes kokonaan. Sen jälkeen sekaravinnolla laihtuu, mutta insuliiniresitenssiin lipsahtaa helposti takaisin jos syöt jatkuvasti monosakkarideja eli lyhytketjuisia hiiliareita, eli vaaleista jauhoista tai sokerista tehtyä safkaa.

Pieni eregiavaje vaatii jatkuvaa ruokapäiväkirjan pitämistä ainakin ensialkuun. Vaivalloista. Koettu on.

Isolla energiavajeella laihtuu koska sekin poistaa insuliiniresistenssin koska jos syö paljon sokereita ei kykene vähäkaloriseen ruokavalioon.

Tietyillä proteiineilla on korkea insuliinivaste, mutta kuka niitä käskee syömään ylettömästi?
Kaikilla eläinproteiineilla ei ole korkeaa insuliinivastetta eikä rasvalla. Rasva ei vaikuta insuliinin eritykseen. Syömme siis sitä. Voita, täysmaitoa, rasvaisia juustoja jne. Ne pitävät nälän. Lisää juttua tästä asiasta (http://takkirauta.blogspot.fi/2008/01/hyvt-kalorit-pahat-kalorit.html).

Kehon säästöliekin saa jos syö liian vähän kaloreita, mutta miksi syödä kun vähähiilarisellakin laihtuu ilman suurta energiavajetta. Jotta laihtuu eikä joudu säästöliekille pitää syödä rasvaa.

leppikallio
21.08.2015, 21.50
Jos haluaa vähentää voimakkaita insuliinipiikkejä ei kannata tiputtaa hiilareita pois vaan aloittaa eläinproteiineista. Esimerkiksi 30g heraa antaa about samanlaisen insuulivasteen kuin 30g sokeria tyhjään mahaan ja sama juttu muissa eläinproteiineissa. Paino tottakai kyllä tippuu aina kun jätetään jotain syömättä, oli se sitten hiilareita, rasvaa tai proteiinia.

onko tässä pointti nimenomaan eläinproteiini? Niin tai näin niin proteiinista tinkiminen on toki toimiva tapa pudottaa painoa etenkin miinuskaloreilla. Lihaksista. Toisaalta proteiini tarjoilee paremman kylläisyyden tunteen pidemmäksi aikaa... Pattipuolen tietoja varmaan saa ja kannattaa käyttää vaikka kestävyystyyppisestä toiminnasta olisikin kyse. Aika selkokielistä tarinaa mm. http://www.bodybuilding.com/fun/the-muscle-building-messenger-complete-guide-to-insulin.html

http://hs12.snstatic.fi/webkuva/taysi/1920/1349772448656?ts=541

Highlander
21.08.2015, 22.08
Terveellinen, monipuolinen perusruokavalio sopivalla kalorimäärällä. Siinä se. :)
Nopeat sokerit ja lisäainesonnathan ei ole terveellisiä syöt millä ruokavaliolla hyvänsä.

Sitten kun vielä pitää sen ihannepainonsa 10 vuotta niin voi mun puolesta tulla tähän ketjuun toitottaan ihan mitä totuuksia haluaa ;)

vuohi
21.08.2015, 22.18
onko tässä pointti nimenomaan eläinproteiini? Niin tai näin niin proteiinista tinkiminen on toki toimiva tapa pudottaa painoa etenkin miinuskaloreilla. Lihaksista. Toisaalta proteiini tarjoilee paremman kylläisyyden tunteen pidemmäksi aikaa... Pattipuolen tietoja varmaan saa ja kannattaa käyttää vaikka kestävyystyyppisestä toiminnasta olisikin kyse. Aika selkokielistä tarinaa mm. http://www.bodybuilding.com/fun/the-muscle-building-messenger-complete-guide-to-insulin.html

http://hs12.snstatic.fi/webkuva/taysi/1920/1349772448656?ts=541

Ainakin hera ja iso osa muistakin eläinproteiineista nostaa tosi hyvin insuliinia. Eipä sillä kyllähän niitä tulee syötyä runsaasti kunhan huomautin, ettei hiilarien tiputtaminen poista insuliinin eritystä mihinkään. Joku järjetön karppaus ruokavalio jossa syödään pelkkää lihaa voi jopa lisätä sitä. Yleltäkon tuli joku dokkari missä kaveri hankki itselleen miltei diabeteksen karppaamalla.

Highlander
21.08.2015, 22.38
Ja nikotiini ehkäisee Parkinsonin tautia ja mikäli sairastaa paksusuolen syöpää kannattaa kahvia juoda vähintään 4 kuppia päivässä niin menehtymisen riski laskee 33% Ja kun aloittaa jo ennakkoon niin.. [emoji10]

hannupulkkinen
21.08.2015, 22.55
Ainakin hera ja iso osa muistakin eläinproteiineista nostaa tosi hyvin insuliinia. Eipä sillä kyllähän niitä tulee syötyä runsaasti kunhan huomautin, ettei hiilarien tiputtaminen poista insuliinin eritystä mihinkään. Joku järjetön karppaus ruokavalio jossa syödään pelkkää lihaa voi jopa lisätä sitä. Yleltäkon tuli joku dokkari missä kaveri hankki itselleen miltei diabeteksen karppaamalla.

Ei kyse olekkaan insuliinin erityksen poistamisesta vaan insuliiniresistenssin poistamisesta. Insuliinihan on ihan tarpeellista. Jos se puuttuu niin silloinhan on kyse diabeteksesta. Kuka on puhunut järjettömästä karpaamisesta? Huonojen hiilareiden välttäminen ja oikein ajoittettu hiilareiden nauttiminen on ihan jotain muuta.

vuohi
21.08.2015, 23.11
Nojoo oli hiukan huonosti kirjoitettu, tarkoitin "insuliini piikkien" poistamista. Eikös juuri nuo suuret insuliini pitoisuudet tuota resistenssiä suuren rasvaprosentin lisäksi aiheuta? Ja jos tavoitteena on noita piikkejä välttää niin ainakin palautusjuoma on hirvein mahdollinen tuota. Normaali koostumushan noissa on 30g heraa ja 30g sokeria, mikä takaa kaikista suurimman mahdollisen insuliinin erityksen. Myös hiilarien keskittäminen parille aterialle treenin ympärille aiheuttaa pari suurempaa piikkiä verrattuna tasaisen syömisen alempiin tasoihin.

Toki treeni kulkee tuolla systeemillä paremmin kuin tasaisella hiilarien syömisellä, mutta jos nyt halutaan pitää se insuliini tasaisesti suht alhaalla niin tuo ei ole paras strategia. Parhaiten treeni kulkee kuitenkin ainakin omien havaintojen mukaan pudottamalla aluksi turhat rasvat pois ja kun niitä hiilareita tulee pitkin päivää vähän enemmän on lihaksissa treenatessa aina valmiiksi jo energiaa eikä niitä tarvitse pikana ladata sinne treeniä varten. Itse voin vähärasvaisella ruokavaliolla syödä dietilläkin about 400g hiilareita päivässä millä jaksaa treenata miltei yhtä hyvin kuin 600 grammallakin. Jos taas tiputtaisin hiilarit 200 grammaan ja söisin 70 gramman sijasta 170 grammaa rasvaa olisi varmasti vähän rauhallisempi treeni tahti vaikka kalorit olisivat samalla tasolla.

Todettakoon vielä loppuun, että itsekkin vedän treenin päälle heraa ja muutaman banaanin, insuliineistä huolimatta. Aika mahdoton tuota insuliiniresistenssiä vissiin on hankkia kun treenaa paljon ja rasvaprosentti pyörii 10-15% lukemissa.

El-Carpaso
21.08.2015, 23.24

Nojoo oli hiukan huonosti kirjoitettu, tarkoitin "insuliini piikkien" poistamista. Eikös juuri nuo suuret insuliini pitoisuudet tuota resistenssiä suuren rasvaprosentin lisäksi aiheuta? Ja jos tavoitteena on noita piikkejä välttää niin ainakin palautusjuoma on hirvein mahdollinen tuota. Normaali koostumushan noissa on 30g heraa ja 30g sokeria, mikä takaa kaikista suurimman mahdollisen insuliinin erityksen. Myös hiilarien keskittäminen parille aterialle treenin ympärille aiheuttaa pari suurempaa piikkiä verrattuna tasaisen syömisen alempiin tasoihin.

Toki treeni kulkee tuolla systeemillä paremmin kuin tasaisella hiilarien syömisellä, mutta jos nyt halutaan pitää se insuliini tasaisesti suht alhaalla niin tuo ei ole paras strategia. Parhaiten treeni kulkee kuitenkin ainakin omien havaintojen mukaan pudottamalla aluksi turhat rasvat pois ja kun niitä hiilareita tulee pitkin päivää vähän enemmän on lihaksissa treenatessa aina valmiiksi jo energiaa eikä niitä tarvitse pikana ladata sinne treeniä varten. Itse voin vähärasvaisella ruokavaliolla syödä dietilläkin about 400g hiilareita päivässä millä jaksaa treenata miltei yhtä hyvin kuin 600 grammallakin. Jos taas tiputtaisin hiilarit 200 grammaan ja söisin 70 gramman sijasta 170 grammaa rasvaa olisi varmasti vähän rauhallisempi treeni tahti vaikka kalorit olisivat samalla tasolla.

Todettakoon vielä loppuun, että itsekkin vedän treenin päälle heraa ja muutaman banaanin, insuliineistä huolimatta. Aika mahdoton tuota insuliiniresistenssiä vissiin on hankkia kun treenaa paljon ja rasvaprosentti pyörii 10-15% lukemissa.

Mitä ihmettä sä oikein höpötät? Tiedätkö sä mitä insuliini on? Haima reagoi pääasiassa yksinomaan verensokerin nousuun nostamalla insuliinintuotantoa. Proteiini ei nosta verensokeria siinä vaiheessa kun sitä käytetään rakennusaineena. Siinä vaiheessa, kun rakennustarpeet on täytetty, alkaa kroppa muuttaa proteiinia sokeriksi ja verensokeri alkaa nousta hitaasti eli kyse ei todellakaan ole mistään piikistä.

Jos sä haluat insuliinipiikkejä niin jatka tolla 400g hiilihydraattia päivässä meiningillä.

Jos noi sun selitykset olis totta, niin palautusjuomien vetely olis hengenvaarallista, koska kroppa tuottais insuliinit verensokeriin, jota veressä ei edes ole. Näinollen verensokeri tipahtaisi ja kuolema kohtaisi.

Resistenssistä omakohtaiset kokemukset on seuraavat:
liikunta parantaa resistenssiä, mitä monipuolisempaa sen paremmin. Tietenkin jatkuva treeni alkuun jysäyttää insuliiniherkkyyden huippuunsa, mutta se palautuu sitten normaalilukemille.
Hirveät kännit vähentää resistenssiä melkein paremmin ja ehkä jopa pidemmäksi aikaa. Dokaamisen jälkeen pitää olla insuliinin kanssa tosi tarkkana ettei verensokerit romahda.

Ja mä en edes tajua minkä takia insuliini on muka niin paha juttu? jos sä syöt 400 grammaa helvatin hitaita hiilareita päivässä, niin silti sun kroppa tuottaa 2 kertaa enemmän insuliinia, kuin sillä, joka syö 200 gramman arvosta donitsia päivässä.
Loppupeleissä kyseessä on aika pitkälti 10 grammaa hiilihydraattia = tietty insuliinimäärä riippuen herkkyydestä. Liikkujalla herkkyys voi olla korkeampi.

Mara I
26.08.2015, 15.33
Uuden (hyvin tehdyn) tutkimuksen valossa tuolla insuliiniresistanssilla ei ole merkitystä painonpudotuksen kannalta, vaikkakin toimintamekanismi on eri dieeteillä erilainen:
The researchers say that, "Calorie for calorie, restriction of dietary fat led to greater body fat loss than restriction of dietary carbohydrate in adults with obesity. This occurred despite the fact that only the carbohydrate-restricted diet led to decreased insulin secretion and a substantial sustained increase in net fat oxidation compared to the baseline energy-balanced diet."
This well-designed diet lab study showed that a six-day low-carbohydrate diet affects a person's metabolism far more than a low-fat diet. The low-carb diet led to more fat burning and overall energy expenditure via lower insulin levels, whereas the low-fat diet didn't alter fat or carb-burning proportions, but led to more fat loss.

Linkki yleistajuiseen tiivitelmään: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/behindtheheadlines/news/2015-08-14-low-fat-diet-better-than-low-carb-diet-for-getting-rid-of-body-fat/ jossa sitten linkki varsinaiseen julkaisuun.

hannupulkkinen
26.08.2015, 17.49
Tutkimus oli kovin lyhyt, koski tosilihavia ja otos oli hyvin pieni.

litku
18.09.2015, 21.13
Polar V800 mittarista katsoin 5viikon keskiarvon päiväkulutukselle joka antoi lukemaksi ~3400kcal. Nykyinen ruokavalioni jota olen noudattanut on pitänyt sisällään 1700-2000kcal ja painossa ei ole tapahtunut mitään suuntaan eikä toiseen. Räknäsimpä sitten tälläisen ~2800kcal ruokavalion, katotaan alkaako paino tippuun vai mitä tapahtuu.

Aamiainen:
-Kaurahiutale 80gr 300kcal
-Raejuusto 100gr 90kcal
-Sokeroimaton mehukeitto 2dl 20kcal
-Mansikkahillo ruokalusikallinen ¨20gr 40kcal
Oliiviöljy 25gr 225kcal
Lounas:
-Liha/kana/kala 150gr 241kcal
-Salaatti/kasvikset 300gr n.100kcal
-Pasta/riisi 100gr 340/350kcal, Peruna 200gr 150kcal
Välipala:
-Maitorahka rasvaton 250gr 170kcal
-Omena/banaani 1kpl ~60kcal
-Muroja 40gr 160kcal
Päivällinen
-Liha/kana/kala 100gr 160kcal
-Salaatti/kasvikset 300gr n.100kcal
-Pasta/riisi 100gr 340/350kcal, Peruna 200gr 150kcal
Iltapala:
Maitorahka rasvaton 250gr 170kcal
Pellavansiemenrouhe 20gr 57kcal
Oliiviöljy 25gr 225kcal

Bansku81
18.09.2015, 22.36
Tässä ketjussa on moni kirjoittanut että kulutus on suurempi kuin syöty energia ja paino ei tipu. Tä? Ei se energian vajaus ainakaan auringon valosta tule eli laskelmissa on joku pielessä a) Kulutus ei ole lähelläkään sitä mitä luulee b) Syöty energia määrä on laskettu väärin c) testijakso on niin lyhyt että nestetasapainon heittelyt peittävät tulokset.

Polun tukko
18.09.2015, 22.41
Proteiinia peliin ruoan muodossa niin alkaa pelittää. Murot pois,pasta/riisi pois,hillo pois,puuron tilalle vaikka munakas.

litku
18.09.2015, 23.10
Proteiinia peliin ruoan muodossa niin alkaa pelittää. Murot pois,pasta/riisi pois,hillo pois,puuron tilalle vaikka munakas.
On ne ketojututkin kokeiltu ja se vasta idiootin tie on

Polun tukko
18.09.2015, 23.14
Jaa. No se mikä toimi mulla niin on sulle idiootin tie. Ok. Pudotin 1,5v aikana rauhassa tälleen vajaan 30kg. En kuollut.

mikko001
18.09.2015, 23.20
Tässä ketjussa on moni kirjoittanut että kulutus on suurempi kuin syöty energia ja paino ei tipu. Tä? Ei se energian vajaus ainakaan auringon valosta tule eli laskelmissa on joku pielessä a) Kulutus ei ole lähelläkään sitä mitä luulee b) Syöty energia määrä on laskettu väärin c) testijakso on niin lyhyt että nestetasapainon heittelyt peittävät tulokset.
Siinäpä se on kaikessa yksinkertaisuudessaan :cool:
Ja jos tuo ei toimi niin voi kokeilla ajoittaa suurin osa hiilihydraateista treenin ympärille, jolloin niitä kuitenkin tarvitaan eniten. Ja voi myös kikkailla hiilihydraatin määrällä viikon sisällä. Jaksottamalla pari päivää reilummalla hiilidydraatin määrällä ja pari päivää vähemmällä määrällä, kunhan keskiarvo pysyy sopivana kulutukseen nähden. Näin pystyy hieman välttelemään sitä säästöliekkiä kun aineenvaihdunta saa vaihtelevaa tekemistä.

Mtx
18.09.2015, 23.26
Ja sopivasti kun panostaa hitaisiin hiilareihin niin energiaa tulee tasaisesti.

Bansku81
19.09.2015, 12.48
Ja alkuun ehkä hiukan rajumpi energia vajaus. Jos ei työ ole mitään erityisen raskasta tai treenaa todella kovaa niin itse tiputtaisin kalorit 1000-1500/päivä. Sitten jos tuntuu että alkaa laihtumaan liian nopeasti tai että lihakset alkavat sulaa niin hitaasti nostaa energia määrää, siten että pudotus tahti pysyy n.1kg/ viikko.

hoigga
27.09.2015, 18.24
Tässä kun kahden kuukauden tauon jälkeen innostuin selailemaan foorumia.. ja toisaalta innoistuin myös painonhallinnasta kun huomasin että vatsa on tiellä venytellessä.. :rolleyes: Jotain naksahti juuri, ja nyt lähden kyllä polkemaan hiukan Meridaa!!

Oli tuossa ihan pikkusen paussia, johtuen pääasiassa laiskuudesta, mutta laiskuus alkoi siitä kun Lemmenjoen kansallispuistossa karkasi keula alta ja laskeuduin olkapää ja pää edellä kiveen.. Se oli karmea pommi.. onneksi kunnon kypärä suojasi päätä. Olkapäätä ei tietenkään mikään suojannut, ja ruhjeiden lisäksi se kävi poissa paikoiltaa, joten voimakkaat särkylääkkeet tulivat tutuksi. Nyt olkapää jo ihan ok, ja eilen mamman houkuttelemana löysinkin itseni jo kuntosalilta :) Nyt peruskuntokausi käyntiin ja läski palamaan. Ruokailuhan se pääasia tiuetysti on, mutta kyllä se paras mieli tulee kun hiljalleen taas lenkkivauhdit nousee ja saa raikasta syksyistä ilmaa keuhkojen täydeltä. Sieltä saa voimaa siihen varsinaiseen painonhallinnan ylläpitoon, eli ruokailun tarkkailuun.

hoigga
28.09.2015, 11.25
Hauskaa se oli kun tuli ajeltua tunteroinen Big Ninen selässä, kierrellen hiekkapolkuja jokivarressa. Kyllä maar heti tänään uudelleen, joten olisiko se kesäkuntoon 2016 sitten avattu ;)

Highlander
28.09.2015, 13.01
..ja eilen mamman houkuttelemana löysinkin itseni jo kuntosalilta :)
OT...onko kyseessä vaimosi? Meillä on vaimon puolelta ankarasti kielletty vastaavat nimitykset kuten "emäntä"...:rolleyes:

hoigga
28.09.2015, 15.16
OT...onko kyseessä vaimosi? Meillä on vaimon puolelta ankarasti kielletty vastaavat nimitykset kuten "emäntä"...:rolleyes:

On joo Vaimo :) No jos ihan totta puhutaan, niin kyllhän tilanne on meilläkin juuri niin kuin kerrot :) Joskus on tullut sanomista:rolleyes:

LJL
28.09.2015, 15.24
"emäntä"...

Ot jatkuu.. Mutta kerran kuulin erään herrasmiehen kutsuvan vaimoaan nimellä "keittäjä"

Ja aiheesta, vaaka näytti viimeksi 72,9kg. Hyvin on taas tultu alas huhtikuun ~77kg:sta

LJL
03.10.2015, 21.15
Sen verran energiankulutuksesta ja painon tippumisesta 77kg => 73kg, eli mukavasti kohti ylikuntoa edeltäneitä lukemia, että polarin flow'n mukaan heinä- ja elokuu olivat kokonaisenergiankulutukseltaan molemmat yli 90.000 kcal/kk. Siinä on siis mukana myös ruumiintoiminnot ja muu aktiivisuus treenien lisäksi, ei tietenkään aivan eksaktia mutta sinne päin.

Tällä kulutuksella on heinä-elokuussa tullut karkeasti 3kg alas, eikä ole ruokailua paljon tarvinnut katsoa. Elokuu oli melkein 94.000kcal, ja jos tuon kulutuksen jos jakaa per päivä, niin keskiarvo on ollut melko tasan 3000 kcal/pv enkä varmasti ole muuten kuin ehkä karkkipäivänä syönyt niin paljon. Noilla perustiedoilla melko järkeen käypää, että paino on tullut alas!

Marenki
04.10.2015, 13.20
Sen verran energiankulutuksesta ja painon tippumisesta 77kg => 73kg, eli mukavasti kohti ylikuntoa edeltäneitä lukemia, että polarin flow'n mukaan heinä- ja elokuu olivat kokonaisenergiankulutukseltaan molemmat yli 90.000 kcal/kk. Siinä on siis mukana myös ruumiintoiminnot ja muu aktiivisuus treenien lisäksi, ei tietenkään aivan eksaktia mutta sinne päin.

Tällä kulutuksella on heinä-elokuussa tullut karkeasti 3kg alas, eikä ole ruokailua paljon tarvinnut katsoa. Elokuu oli melkein 94.000kcal, ja jos tuon kulutuksen jos jakaa per päivä, niin keskiarvo on ollut melko tasan 3000 kcal/pv enkä varmasti ole muuten kuin ehkä karkkipäivänä syönyt niin paljon. Noilla perustiedoilla melko järkeen käypää, että paino on tullut alas!

Vähän off topic -kysymys: Alkaako näissä laitteissa "jo" olla mahdollisuus vaihtaa energiankulutuksen yksikkö kilojouleihin? Miksiköhän tällainen yksinkertainen siirtyminen nykyaikaisempaan yksikköön (tai edes mahdollisuus valita se) kestää niin kauan?

Huvittavinta tässä yksikköasiassa on, että jotkut laitteet näyttävät "calories" tai "cal", vaikka mittaavat kilokaloreita.

putki
04.10.2015, 15.32
Joku jo aiemmin totesi kaloreista että kuluta ne. Hyvin yksinkertaista. Kuluta enemmän kuin syöt tai juot. Ei hokkuspokkusta.

Oikeastaan syö ja juo riittävästi.

Ohiampuja
24.11.2015, 13.40
Tuota MyFitnessPal:a täytyy vielä kerran hekuttaa (kun se ei edes maksa mitään...). Siinä on oikeastaan ensimmäistä kertaa sellainen apuväline, että noita kaloreja viitsii/jaksaa seurata aktiivisesti myös tällainen anti-kirjanpitäjä...
Hiukan tuo softaa varovasti nurkan takaa kurkistelin ja meinasin ottaa sen koekäyttöön. Jos se vaikka auttaisi tässä painonpudotushaasteessa. Toinen apuväline tulee olemaan sykkeenmittauksella varustettu aktiivisuusranneke, mutta se höpinä jatkuu tuolla toisessa ketjussa...

brilleaux
24.11.2015, 13.50
Hiukan tuo softaa varovasti nurkan takaa kurkistelin ja meinasin ottaa sen koekäyttöön. Jos se vaikka auttaisi tässä painonpudotushaasteessa.

Täällä käytössä edelleen, paino on pysynyt hallinnassa. Mainio softa. (y)

Ohiampuja
24.11.2015, 16.59
Osaatteko sanoa pystyykö tuohon MFP softaan käsin syöttämään omia valmiiksi laskettuja ruoka-annoksia? Esim oman vakio-aamupalani olen jo laskenut Finelillä. Ja urheilu/palautumisjuomatkin on helppo syöttää valmiilla tiedoilla.

Jani Mahonen
25.11.2015, 00.28
Mfp:ssä saa tallennettua annoksia muistiin.

Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.

Isä nitro
25.11.2015, 07.26
Kehutaas jälleen kerran tuota softaa, jota käytän vain silloin kun paino on päässyt ikään kuin varkain nousemaan. Ja joka kerta ovat kilot lähteneet noin kuukauden MFP-jakson jälkeen. Ehkä olen myös kontrollifriikki, mutta tuossa kalorien seurannassa on lisäksi jotain koukuttavaa. Ideana kaiketi on se, että oppii softaa käytettäessä ruokien energia-arvot, jotka sitten sisäistää myöhempiä hetkiä varten.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Jopo81
25.11.2015, 08.46
Latasin tuon MFP eilen. Pitää sanoa että toimivalle tuntuu. Jos vaikka varkain muutama (10kg) häviäisi tehostetun seurannan avulla.

Ohiampuja
25.11.2015, 09.29
Nyt taitaa minun puutteellinen englanninkielentaito tulla esteeksi tässä MFP käytössä. Siis kun ei tahdo Suomeksikaan oikein osata erottaa noita ruokia toisistaan. En siis ole mikään kotikokki-harrastaja. :)

Eli tarkoin tuolla edellisellä kysymykselläni sitä, että pystyykö tuohon MFP-softaan syöttämään valmiiksi lasketun aamupalan, eli kaksi paahtoleipää leikkeleineen 271 kcal. Ja vaikkapa Jogurtti-muromysli välipala 407 kcal.

Ps. No niin, löytyihän se. Eli kalorit pystyi pika-syöttämään hienosti, mutta proteiini/hiilarisarakkeet onkin lukittu.

Jani Mahonen
25.11.2015, 12.35
Varman ilmaisversion rajoitteita näin fiilispohjalta heitettynä? Ruokia löytyy jo paljon suomenkielisinäkin sieltä, käyttää vaan hakua.

Ohiampuja
25.11.2015, 16.19
Anteeksi jos tämä MFP jankkaaminen alkaa kyllästyttää. Pitääkö tälle avata oma ketju? :)

Mutta onko tuossa jotain ihme lukituksia, vai enkö vaan osaa? Yritin sinne My Foods valikkoon syöttää omia suosikkiruokia, mutta ei siitä tule oikein mitään.
Eikö tarkoitus kuitenkin ole että sinne saa luotua listauksen omista suosikki aterioista joita eniten tulee syötyä? :seko:

usko juntunen
25.11.2015, 19.44
Noita säästöliekkijuttuja taitaa esiintyä keho- ja fitnesslajeissa enemmän kuin kestävyysliikunnan parissa. En epäile etteikö jotain kummallisuuksia tapahdu aineenvaihdunnassa jos tehdään kovia painonpudotuksia mutta ei kai se säästöliekki haittaa useimpien laihtumista jos se tehdään ruokavaliota parantamalla.
Sattumalta osui korviin Yle puheen juttu liittyen juurikin nykyään muodissa olevaan fitnesbuumiin. Sairasta touhua!
http://areena.yle.fi/1-3139561#autoplay=true

Jani Mahonen
27.11.2015, 13.12
On totta että kun syö vähemmän mitä kuluttaa, niin paino putoaa. Yhtä totta on se että jos syö liian vähän, on todennäköisesti tuomittu epäonnistumaan. Ja kaikki siltä väliltä.

Kun se vain olisi noin yksinkertaista niin tässäkään topicissa ei olisi neljääkymmentäseitsemää sivua. Jokainen ihminen on yksilö, ja reagoi erilaisiin tilanteisiin eri tavalla. Painonhallinnassa ja -pudotuksessa kaikille ei toimi joku joka jollain toisella toimii, ja Internet on täynnä heitä jotka julistavat absoluuttista totuutta siitä mikä on Se Oikea Tapa. Niin heitänpä omankin lusikkani keittoon.

Silmiini sattui tuossa joskus puoli vuotta sitten vinohko kommentti että miksi personal traineria edes tarvitaan kun vaan reenaa kuin BullMentula ja syö järkevästi, niin homma etenee. No esimerkiksi minun tapauksessani skillssit eivät riitä, eikä tieto. Eivät viimeiseen kymmeneen vuoteen ole riittäneet. Enemmän harjoitellessa ajautuu aina siiihen että on aina nälkä, ei koskaan ns. "hyvä olla" ja energiaa ei tule riittävästi, josta syystä reenikään ei aina maistu ja ruoka sitten alkaa maistua liian hyvin viimeistään kuukauden päästä, tai kolmen kuukauden päästä, mutta vääjäämättömästi kuitenkin. Vähemmän harjoitellessa ravintopuoli pysyy kuosissa mutta sellainen olo on silloinkin että aivan joka juttu ei ehkä ole kohdallaan. Eräänlaista aaltoliikettä siis. Olen vuosia tehnyt muutoksia oikeaan suuntaan fiilispohjalta sekä syömisessä että liikkumisessa, mutta ne pienet erot ja päätökset loppujen lopuksi tekevät sen, putoaako paino vai ei. Eli vaikka pääsääntöisesti elämäntavat ovat kunnossa, niin joku (taas henkilökohtainen) päivässä tehty päätös voi vaikuttaa dramaattisesti lopputulokseen.

Jotka painonsa kanssa taistelevat niin suosittelen hankkimaan lisää tietoa itsestä, ja kokeilemaan erilaisia asioita. Nyt on jo olemassa erilaisia mittareita, joilla voi seurata vuorokauden ympäri omaa kehoa muutaman päivän ajan tarkemmin kuin esim. aktiivisuusrannekkeella. Tuo seuranta yhdistettynä itse pidettyyn päiväkirjaan ja asiantuntijan analyysiin antaa faktatietoa siitä, miten oma kroppa reagoi tilanteisiin.

Varmaan jo arvasitte tässä vaiheessa että teetin itselläni tuollaisen testin (3 vuorokautta mittarin kanssa, samalla päiväkirjaa pitäen) ja analyysin. Vaikka odotukset tuloksista olivat korkealla niin yllätyin silti datan määrästä. Laite oli Firstbeatin Bodyguard 2 ja analyysin teki personal trainer, jolla on rautainen kokemus aiheesta. Ai niin ja myös PT:n taso vaikuttaa eli kannattaa käydä vain sellaisella henkilöllä jonka on todennut esim. suosituksilla osaavan asiansa. (Ei paljoa lämmitä jos puolen vuoden projektin jälkeen paino junnaa paikallaan ja PT:n vastaus on olkapäiden kohautus.)

Jos harrastat painonhallintaa, ja se ei onnistu, tai on muuten huono olla, niin pysähdy ja katso taaksepäin; mikä meni mielestäsi pieleen ja osaatko korjata. Jos et, niin hanki tietoa ammattilaiselta tai muista lähteistä. Toista niin kauan että tieto ja taidot ovat sillä tasolla että alkaa onnistua. Motivaationa voin kertoa että kokeilut joskus onnistuvat ja omalla kohdalla kumouksellinen löytö oli vehnän käytön vähentäminen; 20-vuotiaasta asti vaivannut närästys on poistunut pysyvästi!

Ohiampuja
27.11.2015, 13.59
Nyt oli Siivoojalta hyvä kommentti. :)

Ohiampuja
27.11.2015, 14.52
Kuinka vajaaksi tuon päivittäisen energian saannin uskaltaa tai kannattaa vetää? Softat näyttää 1500-1800 kcal mussutusta päivittäin ja kulutusta noin 2300-2600 kcal päivässä. Ja MFP näyttää netto-laihdutusta on noin 600-800 kcal päivässä.

Miltä tuo kuulostaa?

marco1
27.11.2015, 15.05
Kokemus kertoo jonkun viikon käytön jälkeen. Kaikki nuo työkalut ovat arvioihin perustuvia joten epätarkkuus voi kertaantua ennenkuin saa skaalattua nuo itselleen.

Mtx
27.11.2015, 16.20
Omakohtainen kokemus osoitti että kannattaa muistaa kuinka usein käy vessassa isolla asialla. Vähintään kerran päivässä mielellään kaksi kertaa päivän aikana suolen tulisi toimia. Jos menee parikin päivää ilman vessassa käyntiä niin jossain on jotain muutettavaa.

Ohiampuja
17.12.2015, 09.13
Nyt on Garmin Connect ja MyFitnesspal yhteiskäyttöä kolmisen viikkoa takana. Ja paino on pudonnut noin 4 kg. Näissä lukemissa vaaka ollut viimeksi toukokuussa 2014. :)
Ensimmäinen viikko oli kyllä kauhea, tuntui että päätä särki koko viikon ja maha möyrysi kokoajan, mutta se vaihe meni onneksi ohi.

En ole oikein häävisti oppinut tuota MFP softaa käyttämään, minulle se on vain päiväkirja. Eli ensin Finelistä ja ruokapakkausten teksteistä selvittelin yleisimpien käyttämieni ruokien kalorimäärät ja kasasin niistä yhteenvedon DropBoxiin. Ja sitten sieltä katselen aterioiden kalorit ja lisään ne Quick Add toiminnolla tuonne MFP ohjelmaan. Onneksi tulee syötyä aika yksipuoleisesti, liki samat aamiaiset ja muut välipalat päivästä toiseen. :)

Mutta opettavaisinta tässä on ollut tuo ruokien kalorimäärien oppiminen ja sen peilaaminen omaan kulutukseen. Vaikka syömäni ruoka on ollut suht terveellistä, niin sitä on tullut syötyä ihan liikaa. Ja sekin auttoi kun hommasin Garminin sykepannan niin nyt tuonne Connect softaan menee kaikki kulutustiedot, askelmittarilla tämä arki-tohotus ja sitten tuon sykkeen perusteella muu treenaaminen.

oppes
17.12.2015, 15.36
Kuinka vajaaksi tuon päivittäisen energian saannin uskaltaa tai kannattaa vetää? Softat näyttää 1500-1800 kcal mussutusta päivittäin ja kulutusta noin 2300-2600 kcal päivässä. Ja MFP näyttää netto-laihdutusta on noin 600-800 kcal päivässä.

Miltä tuo kuulostaa?

Valvotussa / ohjatussa laihdutuksessa kalorit pudotetaan ketterästi alle 1000/päivä reilusti yli kaksinkertaisen kulutuksen kanssa. Kunnon ketoosissa nälän tunnekin katoaa. Proteiinin, vitamiinien ja öljyjen saannista tosin pitää pitää huoli. Treenaaminen pitää tosin tehdä paljon pienemmilä tehoilla mutta sitä ja proteiineja tarvitaan lihaskadon estämiseen. Ravitsemusterapeutti on erinomainen apu. Tuollainen 600 - 800kcal/päivä on kuitenkin reilusti alle kilon viikkovauhtia, eli ei ole mitenkään kovin agressiivinen. Tuommoista vauhtia voi vetää vaikka kuinka kauan kunhan se mitä suuhusi pistät on järkevää. Hyvä tapa varmistaa tuo, on käyttää kaupoista löytyviä VLCD-valmisteita, proteiinia vaikka raejuuston muodossa ja monivitamiinitabletteja. Mutta yleisohje varmaan on, että lääkärin tai ravitsemusterapeutin kanssa juttelu on hyvä idea aina jos haluat turvallisesti (ja nopeasti) laihduttaa isompia määriä.

Ohiampuja
17.12.2015, 17.06
Mutta yleisohje varmaan on, että lääkärin tai ravitsemusterapeutin kanssa juttelu on hyvä idea aina jos haluat turvallisesti (ja nopeasti) laihduttaa isompia määriä.
No, onneksi enää ei puutu kuin toiset 4 kg niin tilanne on bueno. :)

Ohiampuja
23.12.2015, 11.33
Jouluvalmistelut tehty, eli Finelistä kaivettu yleisimpien jouluruokien kalorimäärät. Jos tuolla tiedolla pystyisi hiukan ohjaamaan sitä millä lautasensa täyttäisi. Ja mahansa turvottaisi. :)

Ohiampuja
01.02.2016, 09.23
Maaliin päästy tai sitten menossa erätauko nro 1.

Nyt pitkästä aikaa vaaka näyttää 79-alkavia lukemia. Näissä oltu viimeksi toukokuussa 2012. 80 kg oli se alkuperäinen tavoite, mutta se on Connectissa nyt korjattu 78 kiloon. :)

Mutta sitten tämä laihdutuksen tulos. Joskus tuli ostettua alennusmyynnistä tuollainen AEG "analyysivaaka", tiedä sitten kuinka luotettava se on. Mutta sen mittausten mukaan viime syksyltä rasvaprosentti on tippunut noin 2 %-yksikköä ja suhteellinen lihasmassa kasvanut noin 1.2 %-yksikköä. Mutta tuon painonpudotuksen myötä lihasmassa olisi pudonnut noin 0.5 kg. Toivottavasti ei pidä paikkaansa.

Ruokakurin lisäksi talvi on mennyt kuntosali tahdilla 2 per viikko ja spinningiä 1-2 kertaa viikossa. Hiihtoa ja pyöräilyä ei lainkaan...

tempokisu
09.02.2016, 19.16
Omakohtainen kokemus osoitti että kannattaa muistaa kuinka usein läpitte käy vessassa isolla asialla. Vähintään kerran päivässä mielellään kaksi kertaa päivän aikana suolen tulisi toimia. Jos menee parikin päivää ilman vessassa käyntiä niin jossain on jotain muutettavaa.

Niinpä. 10-20/ päivä ja usein yö, ja jos alan jotain hedelmää tai marjaa puputtaa, > kaikki tulee joten vähän pitää katsoa erityisesti jos on jonnekin lähdössä. ( paksusuoli 2.5metriä poistettu). Lisäksi tomaatista ja kurkusta menee huulet rikki. Samoin persikasta, elikkä juuri niistä kun tykkään.

Vitsit ei olisi uskonu että tämäkin tulee eteen, että joutuu tosissaan kohtaamaan karun tosiasian; mä olen lihava.
Viime kesänä ostin s-koon pyöräilyhousuja UrheiluAreenasta, kun vanhat s-kokoiset oli venyny liika isoksi, ja m-koko oli liian iso. En tosin honannu että ne oli miesten malleja, ja tilasin naisten. Äskön kokeilin, vanhat housut on ihan sopivia ja naisten s-koot pitää jättää alavatsalle...tosin säämistä-osuus menee napakasti, vanhoissa jää aika löysälle.
Kokeilin myös vanhoja pyöräilytakkeja. Joo muuten kivat, mutta rinnusten kohdalta kiristää.
Ei muuten kiristä parin vuoden kuluttua, prkl. Paitsi että sitten olen ihan mallia putkilo. No, en mä muutenkaan missään julkisesti uikkareissa tvast. käy.

Olen koittanut nyt kun ei ole voinut lenkkeillä ( en mä tonne kaatosateeseen lähde) vähentää syömistä yhdellä syömiskerralla päivässä. Tänään(kin) aamulla puolitoista real-palaa, voita, Kipparijuustoa 2 siivua, vähän raejuustoa myöhemmin. Illalla yht 6 äiteen tekemää terveellistä lihapullaa ( ei kerralla). Jotain sokeria pitää saada, melkein pullollinen Jaffaa. Mandariinia puolitoista. Puolikas kasvisliemikuutiota veteen. Muutama pala suolakurkkuja.
Tarvii mun jotain syödä.

Miten mä ite neuvoisin ihmistä? Vaihda juusto keveempään. Kippari vaikka kevytviipaleisiin. Koskenlaskija raejuustoon ( raejuusto voi olla tavallista, on silti keveempää). Osa voista keveempään levitteeseen. Osa puuron voisilmästä vaikka hilloon ( pakasteessa on punasia viinimarjoja joista voi murskata). Jos on kaamee nälkä, juo ensin vettä ja kaffea. Olen kyllä yrittäny kevytjaffaa, mutta se on pahaa. Jotain sokeria pitää saada, suklaan syönnin olen lopettanut aikoja sitten, ehkä satasen jälkeen otan yhden konvehtipalan.
Yritän ensin kerralla kun meen kauppaan, tehdä jonkun näistä vähän kerrallaan. Koska kun syön kuitenkin aika vähä päivässä, jotain hyvää pitää olla.
Heti kun keli paranee, lisään liikuntaa.

Ironista, että juuri kun inventoin vanhoja mappeja ja kirjoituksia, löysin pitkät ja perustelliset esitelmät aiheista: Laihdutus ja painonhallinta, stressi, ja unettomuus.

Saisi nyt vaikka 5kg pois.

latuman
10.02.2016, 16.47
haittaako jos joskus menee viikkokin ilman kakkaa?

leppikallio
10.02.2016, 21.17
haittaako jos joskus menee viikkokin ilman kakkaa?

Ihme ettei kukaan nokkelikko ole käynyt toteamassa vielä että "ei, kuha ei osu tuulettimeen... tai pinnoihin..."

Jani Mahonen
11.02.2016, 01.30
Ihme ettei kukaan nokkelikko ole käynyt toteamassa vielä että "ei, kuha ei osu tuulettimeen... tai pinnoihin..."

Tirsk

Ohiampuja
18.02.2016, 09.25
Maaliin päästy tai sitten menossa erätauko nro 1.
Näin väliaikatietona voisi kysyä että mistä mahtaa johtua kun paino välillä takertuu johonkin tiettyyn lukemaan. Minulla oli monen viikon jumi tuossa 81 kg tuntumassa, mutta sitten taas yht'äkkiä paino alkoi tippumaan aika suoraviivaisesti.

Eli pyrkiikö elimistö johonkin ihmeelliseen "tasapainotilaan" vai miksi se painonlasku on tuollaista epä-lineaarista? Ruoka- ja liikuntatavoissa ei mielestäni ollut mitään vaihtelua.

Highlander
18.02.2016, 10.36
Eli pyrkiikö elimistö johonkin ihmeelliseen "tasapainotilaan" vai miksi se painonlasku on tuollaista epä-lineaarista? Ruoka- ja liikuntatavoissa ei mielestäni ollut mitään vaihtelua.
Kuinka paljon sulla on sitten ylimääräistä rasvaa jäljellä? Lopeta se kuntosali ettei lihas ala painamaan liikaa ;) Mutta asiaan...itse kannatan kyllä tuota ajatusta tasapainotilasta tai ihannepainosta. Oma paino pysyy melko tasaisesti +-71 kg. Kesällä kun on tullut vedettyä todella reilusti miinus kalorien puolelle vähän pitempään, niin vaaka on näyttänyt parhaimmillaan 69 kg, mutta siitä palataan pian takaisin tuohon totuttuun. Ikä kohta 43, pituus 180 cm. Löysää toki on ja lihasta voisi olla reilusti enemmän, muttapa mutta.. Mun treenit ovat talvisin luokkaa: 3-4 kertaa säbää viikko (vähintään 4 tuntia/vk) pyöräilyä (4 -6 tuntia/vk) kotitreeninä päivittäin 2 kg käsipainot:D(vai oliko ne jopa 4:eek:) vatsat, leuanveto. Kesällä sitten lähes pelkästään pyöräilyä.

Ohiampuja
18.02.2016, 10.47
Kuinka paljon sulla on sitten ylimääräistä rasvaa jäljellä.
No ei sitä kauheasti onneksi ole. Ikää on 46 vuotta, pituutta 185 cm ja nyt painoa 77.5 kg. Eli ihan tyytyväinen olen näihinkin lukemiin. :)

JanneR
22.02.2016, 11.40
Näin väliaikatietona voisi kysyä että mistä mahtaa johtua kun paino välillä takertuu johonkin tiettyyn lukemaan. Minulla oli monen viikon jumi tuossa 81 kg tuntumassa, mutta sitten taas yht'äkkiä paino alkoi tippumaan aika suoraviivaisesti.

Mitään yksittäistä, selkeetä syytä siihen ei ole. Noi jutut voi johtua niin monesta tekijästä. Yks asia tohon nykimiseen on sellainen, että mahdollisesti rasvan palaessa se korvautuu väliaikaisesti nesteellä ja nesteet sitten lähtee aina kerralla rytisten. Mulla ainakin tää tapahtuu todella selkeesti. Dieetillä tiesi, että aamupaino on kilon vähemmän, kun yöllä piti käydä pari kertaa vessassa.

Lyle McDonald kirjoittaa asiasta näin (http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/of-whooshes-and-squishy-fat.html/):

Many people have noted that fat loss is often discontinuous, that is it often happens in stops and starts. So you’ll be dieting and dieting and doing everything correctly with nothing to show for it. Then, boom, almost overnight, you drop 4 pounds and look leaner.

What’s going on? Back during my college days, one of my professors threw out the idea that after fat cells had been emptied of stored triglyceride, they would temporarily refill with water (glycerol attracts water, which might be part of the mechanism). So there would be no immediate change in size, body weight or appearance. Then, after some time frame, the water would get dropped, the fat cells would shrink. A weird way of looking at it might be that the fat loss suddenly becomes ‘apparent’. That is, the fat was emptied and burned off days or weeks ago but until the water is dropped, nothing appears to have happened.

Tasapainotilakin on ainakin jossain määrin todellinen ilmiö -- "body fat set point" Googleen ja löytyy joitain ajatuksia aiheesta. Eli kroppa pyrkii hakeutumaan sille sopivimpaan rasvaprosenttiin.

E-Cruiser
22.02.2016, 12.08
Aloitin sellaisen kokeilun viikko sitten että lopetin sokerin syömisen aivan kokonaan. Karppausta tämä ei ole koska syön yhä esimerkiksi perunoita.
Kokeillaan nyt pari kuukautta, vaikuttaako mitenkään. Sokerin lopettaminen ei ole edes vaikeaa. Vaikeampaa olisi luopua riittävän kokoisista annoksista. Mitään hiirenaterioita mä en jaksa kauaa vetää.

Moska
22.02.2016, 13.57
Meillä on lopetettu valkean sokerin ostaminen ja itse olen pyrkinyt muutenkin välttämään lisättyä sokeria.
Ja valkea suolakin on ollut jo monta vuotta hyihyi, suolaa kyllä sitten lisään monesti juomaveteenkin.

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

KireePinna
24.02.2016, 22.56
Tähän soppaan voisin oman kauhanikin upottaa. Itselläni paino ei niinkään ole ongelma. Melko hentoluinen olen ollut aina,joten puhtaasti painon seuraaminen ei kerro mitään.
Mutta muutama juttu kertoo. Ehkä se paras ja varmin on... (rumpujen pärinää) peili. Heittää vaatteet veke ja patsastelee peilin eteen. Mielellään himassa. Kyllä se jo aika paljon kertoo että missä mennään.
Minulla on kyllä käytössä myös omronin BF511 kehonkoostumusmittari,mikä on ihan jees rasva-ja lihasprosentin seurantaan. Ja antaa tuo jotain arvoja myös sisäelinrasvoihin. Ehkä arvot ei ihan tarkkoja ole,mutta näkeehän niistä suunnan mihkä mennään.

Itse taistelen vatsanseudun laardin kanssa. Tuntuu,että siinä se kaikki rasva lököttelee. Prosentit oli viimeksi mitattuna 13,8 ja tavoite on kympin alle. No lähdössä oli yli 17% joten hyvä suunta. Itse olen saanut rasvaa pois aika helpolla. Alkoholi pois kokonaan ja arkinen herkuttelu kans. Joskus saa ja pitää sortua herkkuihin,se ei oikeasti tee mitään pitkässä juoksussa. Syön kasviksia todella paljon,myös parjattua perunaa ja proteiinit otan maitotuotteista,kananmunista ja kasviproteiineista. Hamppua ja spiruliinaa nyt ainakin. Ja mitä muuta,no liikuntaa. Fillarilla työmatkat (n.17km/päivä),siihen päälle traineriajot,kiipeilyä 3-4 kertaa viikossa(on muuten hyvä laji pitämään niskat ja hartiat auki) ja hyvät yöunet. Lepo tuntuu välillä kaikista vaikeimmalta toteuttaa. Pitää vaan kuunnella kroppaa ja pitää pari-kolme päivää huilia,jos alkaa tosissaan heikottamaan.
Mutta yksi juttu on varmaa. Jos haluaa laihtua tai päästä läskeistä eroon tai kasvattaa lihasta tai ajaa sitä sykkeliä kovempaa,niin se vaatii pirusti työtä. Ja usein se maistuu todella tikkuiselle. Sit vaan pitää puskee,vaikka päivä kerrallaan. Kyllä ne tulokset tulee kun jaksaa puurtaa. :)
Tsemppii kaikille,sitä vaaditaan ja paljon!

Ohiampuja
16.03.2016, 14.29
Tässä tällainen kilpailija MyFitnessPal -softalle. Olen tässä nyt pari päivää tuota testaillut ja tykkään kovasti kun tuolta löytyy ruoat selkeällä Suomen kielellä.

http://www.fatsecret.fi/

SotkuPekka
16.03.2016, 15.43
Paino oli 2015 tammikuun alussa 104kg, nyt (04.08.2015) 89kg, paino on tippunut maltillisella 2kg:n kuukausi vauhdilla. Tavoite olisi päästä tuonne alle 80kg, vielä en ole päättänyt kuinka paljon ja pitää se paino siinä.

Nyt 78kg. Vielä jokunen kilo voisi tippua, noin -1kg kuukaudessa ajattelin mennä kesää kohti. Vaatekaapin sisältö pitäisi uusia.

kaakku
16.03.2016, 17.55
Oho. Hieno suoritus! Ennen ja jälkeen kuvat olisi mielenkiintoista nähdä.

JKK
16.03.2016, 19.26
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160316/35a3f21345fe6289f8d1603a64f73855.jpg
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160316/906cb7e0961e708aea3e0743b8e36bee.jpg

Noin yhdeksän kuukautta väliä. Melkein 50kg. Kilo tullut takaisin, voi olla lihaksiakin? Kilometrejä aika paljon, juosten. Pirun huono ryhti näköjään. Pituutta 201cm ja ikää 55.

Ohiampuja
25.05.2016, 19.35
Tänään tuli 6 kk täyteen MyFitnessPal softan kanssa. 12 kg lähti painosta ja vyöstä noin 8 cm. 36" farkku vaihtui 32" kokoon. :)

Nyt meinasin malttaa lopettaa ruokapäiväkirjan pitämisen, mutta painoa tarkkailen kyllä joka aamu...

bici74
25.05.2016, 21.42
^hieno homma, iso peukku!

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

oppes
25.05.2016, 22.07
03/2015 - 05/2016. 52 kiloa lähtenyt ja pikkuhiljaa hiipii edelleen alas. Kiitokset pyörälle ja päivittäiselle 30 - 40km lenkille yhdistettynä tietty ruokavalioon, josta on poistunut leipä, makkara, riisi, peruna, valkoinen leipä, pääsääntöisesti punainen liha puhumattakaan makeasta. Tilalle salaaatti, juurekset kala, kana, muutama pala ruisleipää, rahka, mysli... Olo on aika hiton hyvä.

Jani Mahonen
25.05.2016, 23.10
^ mahtavaa!

E-Cruiser
29.05.2016, 13.51
Lopettamalla kokonaan sokerinsyönnin on nyt tippunut 2kg kahdessa kuukaudessa. Sellainen vaikutus sillä on, kilo kuukaudessa. Myös hedelmät lukuun ottamatta puristettua sitruunamehua veden mausteena ovat olleet no-no ja hiilihydraattiset alkoholijuomat kuten olut.

oppes
29.05.2016, 17.14
^Jep. Sokeri on silkkaa (turhaa) energiaa. Ja hedelmissä tuota on kuitenkin jonkin verran. Itseasiassa kun jättää pastat, sokerit, riisit, perunat ymv. veks, voi hyvin juoda viikonlopun saunaoluetkin :) ja vaikkapa vielä sen viskipaukun päälle ja silti paino hiipii alas. Treenatessa kourallinen pähkinöitä ja/tai banaani pitää energiat ihan mukavasti yllä.

hannupulkkinen
29.05.2016, 21.29
Ihan kaikkea voi syödä kunhan syö vähemmän kuin kuluttaa. Nopeasta painonpudotuksesta ei ole mitään hyötyä kun kaikki tulee kuitenkin takaisin. Puoli kiloa viikossa on maksimi ja jos treenaa niin kilo kuussa on hyvä tahti. Muuten tulee hormonaalisia muutoksia, jotka johtavat siihen, että riippumatta painosta kulutus jää pysyvästi alahaiseksi. Tämä on selvinnyt mm. suurin pudottaja-kisan laihduttajia tutkimalla. Lähes kaikki lihovat takaisin. Jokunen vuosi sitten karppasin ja sain painoa alas. Tulivat takaisin. Nyt olen hyvällä tiellä. Pidän ruokapäiväkirjaa ja olen 600-800 kilokalorin päivävajeella. Kaiken lainen ruoka maistuu ja olo tuntuu hyvältä. Paino ei putoa joka viikko vaan aina silloin tällöin kilo lähtee kun periksi ei anna.

oppes
29.05.2016, 22.17
^ Kaikella kunnioituksella. Ei ole "yhtä oikeaa tapaa". Jokaisen pitää etsiä se tapa, joka toimii omalla kohdallaan - se tapa joka motivoi ja ruokkii painon pudotusta. Eli saa uskoa, motivoituu ja pysyy motivoituneena - myös painon pudotuksen jälkeen. Joillakin tuo vaatii nopeaa, näkyvää pudotusta - ainakin aluksi. Elintapojen muutoksen pitää tietenkin olla pysyviä. Olet itsestään selvästi oikeassa siinä, että kaikkea voi syödä kunhan kuluttaa enemmän tai korkeintaan sen minkä syö. Jos haetaan totuuksia jostain "Suurin pudottaja kilpailusta", jonka motivaattoreina on raha ja julkisuus, voi tuon tilastollisen todistusvoiman aika ketterästi kyseenalaistaa. Sattuneesta syystä parinkin lihavuustutkijan kanssa keskustelleena, oli noiden viesti se, että ison painonpudotuksen jälkeen elimistö pyrkii tutkimuksien mukaan noin kahden vuoden ajan mahdollisimman tehokkaasti palauttamaan menetetyn painon. Oli siis pudottamisen tapa mikä hyvänsä, avain pysyvään painon kurissa pysymyseen on omien elintapojen ja painon jatkuva (alussa tehostettu) seuranta. Myös Suomessa on tehty tutkimuksia painonhallintaryhmissä tehtyjen painonpudotuksien pysyvyydestä ja ne ovat aika karuja. Eivät kuitenkaan lähelläkään noita "Suurin pudottaja"-kisojen tuloksia. Viime kädessä jokainen omalla kohdallaan syö sen minkä kuluttaa - tai sitten ei. Vaaka on helppo ja simppeli apuväline sen seuraamiseen, jos tahtoa on ja motivaatio piisaa. HYväksyttävä kuitenkin on, että kovan ylipainon jäljiltä on syömistottumusten ja elintapojen pysyvästi muututtava, jos pysyviä vaikutuksia haluaa.

hannupulkkinen
29.05.2016, 22.27
Kaikella kunnitoituksella kaikki tavat, jotka johtavat jojottamiseen tai takaisin lihomiseen ovat vääriä tapoja.

JKK
29.05.2016, 22.51
En nyt kyllä Hannun tekstiä niele ihan tuosta vaan. Itsellä ei ole paino takaisin tullut. No kaksi kiloa ja se on tullut sen jälkeen kun lisäsin proteiinia ruokavalioon. Toisaalta juoksen edelleen, viime viikolla 48 kilsaa ja siihen päälle koiran kanssa kävelyä noin 1,5 tuntia päivässä. Varmaan painoa tulisi lisää jos lopettaisin liikunnan. Toisaalta paino nousu jyrkästi erään lääkkeen takia ja varmasti sen (lääkkeen) lopettamisen jälkeen painoa olisi tippunut muutenkin. Ei ole yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa. En koskaan jaksaisi laskea syötyjä kaloreita, en vaan jaksaisi.

Ohiampuja
30.05.2016, 09.04
Ihan kaikkea voi syödä kunhan syö vähemmän kuin kuluttaa.
Tämä on täysin totta, mutta todella vaikeata. Minulle oli tärkeätä oppia erilaisten ruokien kalorimäärät. Esimerkkinä vaikka tavallinen hamppari-ateria vs. normaali lounas.

Ja suurin herätys tuli ehkä erilaisissa välipaloissa. Joku jugurtti-mysli annos on äkkiä tavallisen lämpimän aterian kaloreissa vaikka mahassa se ei siltä tunnu. Tai sitten päiväkahvin kanssa napattu terveelliseltä vaikuttava Diggestive-keksi onkin liki voileivän kaloreissa. Tai siis juusto-näkkileivässä on samat tai jopa matalammat kalorit kuin yhdessä Diggestivessä. Nyt minulla on kotona "kahvipullana" Vanajan kanelikorppuja, muistaakseni yhdessä korpussa on noin 47 kcal. Eli kun jotain on kerran pakko syödä, niin syödään sitten matala kalorista. :)

Eli minun oma kokemus on se että kaikkia ei saa syödä, vaan tärkeätä on löytää se mitä saa syödä. :rolleyes:

E-Cruiser
30.05.2016, 09.16
Kaksi kaloripommia ovat maksalaatikko ja pinaattiletut. Maksalaatikossa on 800 kcal, tavallisessa esim makaroniloorassa on 400kcal.
Hampurilainen ei ole mikään paha jos juo vettä sen kanssa ja jättää ketsupin pois perunoista. Whopperissa on saman verran kaloreita kuin lautasellisessa palvihernekeittoa, 600kcal.
Syön Whopperin aika usein. Se on ihan hyvä lounas kun ei sitten ota mitään muuta.

Ohiampuja
30.05.2016, 09.42
Hesen kerrosateria 943 ja siihen vielä paprikamajoneesi-dippi niin ollaan jo 1200 kcal lukemissa.
Tuota tuli ennen vedettyä aika useasti. :)

Noilla kaloreilla minä syön nykyään kaksi työpaikkalounasta.:rolleyes:

MikkoVe
30.05.2016, 13.03
Tämä on täysin totta, mutta todella vaikeata. Minulle oli tärkeätä oppia erilaisten ruokien kalorimäärät. Esimerkkinä vaikka tavallinen hamppari-ateria vs. normaali lounas.

Ja suurin herätys tuli ehkä erilaisissa välipaloissa. Joku jugurtti-mysli annos on äkkiä tavallisen lämpimän aterian kaloreissa vaikka mahassa se ei siltä tunnu. Tai sitten päiväkahvin kanssa napattu terveelliseltä vaikuttava Diggestive-keksi onkin liki voileivän kaloreissa.

Nyt en ole kaloreita laskenut, kun paino on menossa alaspäin pyöräilyn lisäännyttyä, mutta aikaisemmin tuota tein. Tärkeimpänä pointtina kaloritietoisuudessa itse koin kyvyn tehdä järkeviä ja itselleni sopivia päätöksiä. Perunasta (yllättävän paljon energiaa) en niin tykkää, joten jätin väliin. Samoin Digestive-keksejä en kaipaa lainkaan! ;) Jos taas yogurtti (Miksi näissä on niin paljon sokeria tai kevytversioissa makeutusaineita?) maistuu, niin miksei mieluummin sitä kuin perunaa ja lihasoosia? Eli kalorit otan enimmäkseen niistä asioista, jotka antavat minulle mielihyvää. Ei-niin-hyvistä syömisitä on sitä paitsi paljon helpompi nipistää. Ihan pelkästään ei toki voi mielihalujen perässä mennä, että saa kaiken keholle tarpeellisen syötyä.

oppes
30.05.2016, 13.13
Kaikella kunnitoituksella kaikki tavat, jotka johtavat jojottamiseen tai takaisin lihomiseen ovat vääriä tapoja.

Tuosta olemme sama mieltä. Siitä johtaako joku menetelmä "automaattiseen" jojoiluun emme. Varmaankin jotkut tavat johtavat tilastollisesti useammin tuohon. Viime kädessä ainoastaan pysvät elämäntapamuutokset takaavat lopputuloksen (joka on saavutettu hitaalla tai nopealla tavalla) säilymisen. Tuossa auttaa kaikki yllä kuvattu: Liikunta, kaloritietoisuus, säännöllinen painon seuranta ja sen hyväksyntä, että ikinä ei ole oikeastaan paluuta niihin syömistottumuksiin, jotka ovat johtaneet (merkittävään) ylipainoon.

hannupulkkinen
31.05.2016, 20.59
Oikeastaan tuo ruokien punnitseminen ja ruokapäiväkirjan pitäminen on aika yksinkertaista kun sen saa rutiiniksi. Myös tietoisuus siitä mitä syö ja miksi syö on laihtumisen kannalta tärkeää. Ruuasta nauttiminen on pitkän tähtäimen toiminnassa tärkeää. Pitää nauttia ruuasta, sen tuoksusta, mausta ja ulkonäöstä. Ihan kuin viinistä. Ei määrästä. Kun välillä valmistaa herkullista ja hyvää niin jaksaa elää vähemmällä määrällä. Loppujen lopuksi laihtuminen ja painonhallinta on päästä kiinni.
http://oivamieli.fi/tietoinen_syominen_step_intro.php

oppes
31.05.2016, 21.29
^ Täysin samaa mieltä! Se että se on omasta päästä kiinni tekee siitä samalla hiton helppoa ja toisaalta vaikeaa. Omien tottumusten, mieltymysten muuttaminen on teoriassa niin helppoa, mutta käytännössä vaikeaa.

hannupulkkinen
31.05.2016, 22.09
^ Täysin samaa mieltä! Se että se on omasta päästä kiinni tekee siitä samalla hiton helppoa ja toisaalta vaikeaa. Omien tottumusten, mieltymysten muuttaminen on teoriassa niin helppoa, mutta käytännössä vaikeaa.
Vaikeaa on mutta sitten helppoa kun on riittävän motivoitunut ja voimaantunut. Usein tähän tarvitaan joku vahva sysäys: sairaus, kilpailullinen tavoite, tyytymättömyys ulkonäköön( uusi rakkausuhde laihduttaa :)) jne. Itsellä se oli tuo sairaus. Syöpä pysäyttää ja panee arvot uusiksi.

Voimaantuminen onkin sitten vaikeampi juttu. Stressaantuneena ei jaksa, masentuneena ei jaksa, vuorotöissä ei jaksa. Nämä Jutan ja muiden fitnesmimmien esimerkit nopeasta laihduttamisesta saavat aikaan väärän kuvan siitä, että laihduttaminen vaatii suuria ponnistuksia. On olemassa kevyt ja hidas vaihtoehto, jota soisi myös mediassa painottaa. Tosin se ei ole yhtä dramaattista kuin räkä porkella porkkanan pureminen. Jos mielikuvissa laihduttaminen on iloinen juttu ja jokainen voi ottaa pieniä askelia tapojensa muuttamiseksi niin silloin ehkä on helpompaa löytää myös voimia totetutta muutos.

Singer
02.06.2016, 13.09
painonpudotus on helppoa, mutta lihasmassan pitäminen tai lisääminen samaan aikaan tekee hommasta hankalan. Paino-indeksini tällä hetkellä? keventäjät ei hyväksyisi jäseneksi, pitääpi syödä hieman enemmän :p

E-Cruiser
02.06.2016, 14.19
Itse olen vihdoin löytänyt ruokavalion joka pudottaa painoa ja on silti rento, eli sokerittomuus. Muuten syön kuten ennenkin. Alkoholia, hampurilaisia, jne. Jo kolme kiloa lähtenyt.
Sokerittomuus toimii. Ei viikossa, mutta varmasti. Maksalaatikossa on 35g lisättyä sokeria, siis riisi-hiilarien päälle. Huh. Kymmenen palaa. Pidän maksalaatikon mausta mutta vastaavaa hiilaripommia etsiessä täytyy alkaa mennä jo jäätelöiden puolelle. Diabetestä ei ole.
Suositus on 50g lisättyä sokeria päivässä. Eli siis yksi maksalaatikko pienellä lisukkeella. Silloin ollaan jo limitillä.

vuohi
02.06.2016, 23.47
Maksalaatikon suurin ongelma laihduttajan kannalta on rasva eikä sokeri. Puolet maksalaatikon energiasta tulee rasvasta. Hiilareista vain kolmasosa.

JKK
03.06.2016, 00.17
Sokereitakin on monenlaisia. Limut ja karkit pois on kyllä hyvä asia.

kuovipolku
03.06.2016, 08.17
Maksalaatikon suurin ongelma laihduttajan kannalta on rasva eikä sokeri. Puolet maksalaatikon energiasta tulee rasvasta. Hiilareista vain kolmasosa.

Mistä puhumme kun puhumme maksalaatikosta? Lähes kaikille se tarkoittaa kaupan einesosastolta usein tarjouksesta ostettua neljänsadan gramman vuokaa joka lämmitetään mikrossa, mutta joillekin meistä se tarkoittaa itsetehtyä ruokaa josta - mirabile dictu - löytyy maksaa enemmän kuin vain nimeksi. Rasvasta tulevan energian osuus riippuu tällöin melko pitkälle tekijästä ja hänen käyttämästään reseptistä.

PS Joskus vuosia tai oikeammin vuosikymmeniä sitten eli silloin kun Petri Keskitalo -niminen nuorukainen oli erittäin lupaava ja lahjakas kymmenottelija hän lainasi persoonaansa mm. erään einesvalmistajan käyttöön ja mainosti tämän maksalaatikkoa. Petri nautti urheilijana maksalaatikkonsa leikkaamalla siitä "pihvejä" jotka hän paistoi pannulla yhdessä sipulirenkaiden kanssa. (Ei ollut muuten hullumpaa.)

Ohiampuja
03.06.2016, 08.39
Maksalaatikon suurin ongelma laihduttajan kannalta on rasva eikä sokeri.
Se onkin se ongelma. Kun ei itse tiedä ruoanlaitosta mitään, ei tuota huomaa siinä kun mättää ruokaa suuhunsa. Mutta kun jättää astiat hetkeksi pöytään ja myöhemmin koettaa huuhdella ne kylmällä vedellä, niin se kyllä paljastaa missä oli rasvaa ja missä ei. :)

Jurpu
03.06.2016, 08.44
Mitäs karppaus ku siinä ei rasvaa vältellä ja paino putoaa?

何殷傑
03.06.2016, 09.17
Karppaustakin on monenlaista, mutta esimerkiksi Atkinsin dieetti perustuu siihen että hiilareita vältellään viimeiseen asti. Tämä ei siis ole sen takia, että hiilareissa olisi mitään pahaa, vaan koska hiilarit pitävät huonosti nälkää poissa. Niinkuin Hannu tuossa sanoi, ainoa millä on väliä on että syö vähemmän kuin kuluttaa, ja karppauksessa se tehdään ruokahalulla. Jos syö pelkkää rasvaa ja proteiinia, tulee keskimäärin syötyä vähemmän kaloreita. Sitten on monia puolia, jotka sotkevat kuviota, niinkuin karppauksen ensimmäiset pari kiloa laihtumista eivät ole oikeasti laihtumista, vaan nestetasapainon muutosta, se ettei kyseinen ruokavalio varmaankaan sovi kaikille, ja sen pitämisen helppous.

Olen kyllä Hannun kanssa samoilla linjoilla, sillä laihdutustouhuissa pitää vaan löytää se tapa saada kalorit alle kulutuksen itselle mielekkäällä ja helpolla tavalla.

Juniper
03.06.2016, 10.57
Oikeastaan tuo ruokien punnitseminen ja ruokapäiväkirjan pitäminen on aika yksinkertaista kun sen saa rutiiniksi. Myös tietoisuus siitä mitä syö ja miksi syö on laihtumisen kannalta tärkeää. Ruuasta nauttiminen on pitkän tähtäimen toiminnassa tärkeää. Pitää nauttia ruuasta, sen tuoksusta, mausta ja ulkonäöstä. Ihan kuin viinistä. Ei määrästä. Kun välillä valmistaa herkullista ja hyvää niin jaksaa elää vähemmällä määrällä. Loppujen lopuksi laihtuminen ja painonhallinta on päästä kiinni.
http://oivamieli.fi/tietoinen_syominen_step_intro.php

Tästä olen täysin samaa mieltä.
Viime vuonna tiputin 27 kiloa ruokapäiväkirjan avulla. Nyt on paino pysynyt ihannepainossa. Ruuassa panostan laatuun en määrään. Eli koitan nauttia joka suupalasta. Ennen ruokailua on hyvä pysähtyä hetkeksi ja rauhoittua niin ei tule hotkittua. Ja kun ei hotki niin kylläisyyden tunne tulee ajoissa ja ähkyä ei synny.

Sent from my iPhone using Tapatalk

JackOja
01.12.2016, 09.20
Tässä taas muistin virkistykseksi yksinkertaiset säännöt, joilla estää painon aleneminen vaikka pyöräilee

Bikeradar: 5 simple rules to avoid weight gain while eating enough for cycling (http://www.bikeradar.com/us/gear/article/cycling-nutrition-are-you-eating-enough-30327/)

Hilex68
01.12.2016, 16.16
Mulla rupes paino mukavasti tippumaan kun nyt syksyllä aloitin tuon pyöräilyn vaan sit talvi sotki kuviot niin ei oo juuri tullu pyöräiltyä.No kunhan saadaan nyt tää muutto pois alta niin pitää kattella jos uudella paikkakunnalla olis mukavammat reitit ja sopivammat nastarenkaatki pitäs hommata.

oppes
01.12.2016, 19.27
Mulla rupes paino mukavasti tippumaan kun nyt syksyllä aloitin tuon pyöräilyn vaan sit talvi sotki kuviot niin ei oo juuri tullu pyöräiltyä.No kunhan saadaan nyt tää muutto pois alta niin pitää kattella jos uudella paikkakunnalla olis mukavammat reitit ja sopivammat nastarenkaatki pitäs hommata.

Eihän se paino liikunnalla putoa (jos ei johonkin todelliseen rääkkiin rupea). Liikunta toki tukee painonhallintaa, mutta aika pitkän matkan saat polkea jo yhden olutpullon kaloreiden polttamiseksi. Pysyvästi painon saa kuriin ainoastaan lisäämällä omaa ymmärrystä oikeasta energiantarpeesta, eri elintarvikkeiden energiasisällöistä ja opettelemalla syömään säännöllisesti ja kulutuksen mukaan. Myös päivittäinen punnitus auttaa heti reagoimaan kun paino lähtee vaeltamaan. On paljon helpompi reagoida kun paino on noussut parina kolmena päivänä puoli kiloa sen sijaan, että reagoidaan sitten kun tarttee alkaa tehdä lisää reikiä vyöhön. Aivan eri asia pudottaa puoli kiloa kuin kolme. Jälkimmäisen eteen joutuu jo äkkiseltään hieman ponnistelemaan. Puoli kiloa lähtee muutamassa päivässä

Ja nythän ne ajokelit vasta onkin hyvät. :) Ei tuu heti hiki vaikka painaa hieman reilumminkin!

Ohiampuja
02.12.2016, 07.38
Pysyvästi painon saa kuriin ainoastaan lisäämällä omaa ymmärrystä oikeasta energiantarpeesta, eri elintarvikkeiden energiasisällöistä ja opettelemalla syömään säännöllisesti ja kulutuksen mukaan. Myös päivittäinen punnitus auttaa heti reagoimaan kun paino lähtee vaeltamaan.
Olen samaa mieltä, näin se toimi minunkin kohdalla. Vuosi sitten tähän aikaan oli mittarissa 86 kg, ja huhtikuun 20 päivä päästiin alle 75 kg. Ja siinä on nyt pysytty.

Oikean syömisen oppiminen on ollut se tärkein juttu. :)

hannupulkkinen
02.12.2016, 08.27
Väliaikatietoa omasta projektistani. 15 kiloa on hävinnyt ja paino on stabiili.
Nykyinen strategiani.
1. Syön hyvin ja nautin siitä mitä syön.
2. Syön säännöllisesti ja riittävästi. Runkona on iso aamupala, vähän pienempi lounas, herkullinen kohtuullinen päivällinen, pienehkö iltapala.
3. Teen asioita, jotka pitävät mielen iloisena. Nautin elämästäni.
4. Liikun riittävästi, jopa paljon verrattuna muihin ikäisiini.
5. Punnitsen itseni joka aamu, ja jos paino nousee korjaan syömäni ruuan määrää alaspäin muutamaksi päiväksi, mutta syön kuitenkin riittävästi huomioonottaen liikuunan määrä ja tehon. Pidän silloin myös ruokapäiväkirjaa, jotta tiedän paljonko syön verrattuna kulutukseeni.

Tiedän että tällä strategialla säilytän nykyisen normaalipainoni.

The flying Chocobo
02.12.2016, 13.55
Minulla ianakin liikunta lisää kulutusta, siis pudottaa painoa. Huolimatta siitä, että vaikka lisään syömistä silloin kun liikun enemmän. Olelllista tuossa lienee kulutuksesn ja kalorisaannin suhde. Vaa'an tarkkailussa ei ainakaan minulla ole toiminut päivittäinen seuraaminen, painon vaihteluväli on helposti kilon pari päivästä riippuen, johtuu varmasti siitä ettei ikinä nesteen ja ruoan saaminen ole vakio. Pidemmän aikavälin trendi on minulla ollut parempi vertailukohta, siinä on myös vyö apuna.

lansive
02.12.2016, 14.02
Vaa'an tarkkailussa ei ainakaan minulla ole toiminut päivittäinen seuraaminen, painon vaihteluväli on helposti kilon pari päivästä riippuen, johtuu varmasti siitä ettei ikinä nesteen ja ruoan saaminen ole vakio.

Ei sen päivittäisen mittauksen tarkoituskaan ole antaa sen päivän absoluuttista arvoa, vaan saada dataa mistä trendin näkee. Tiheä mittausväli soveltuu trendin selvittämiseen paremmin kuin harva, koska silloin yksittäisen mittaustuloksen virhe ei haittaa niin paljon.

cobbo
02.12.2016, 14.13
Asiaanliittyvä blogipostaus, pisti feedistä silmään jokunen päivä sitten http://th-valmennus.blogspot.fi/2016/11/joulukalenteri-luukku-1-miksi-paino.html

oppes
02.12.2016, 14.42
Ei sen päivittäisen mittauksen tarkoituskaan ole antaa sen päivän absoluuttista arvoa, vaan saada dataa mistä trendin näkee. Tiheä mittausväli soveltuu trendin selvittämiseen paremmin kuin harva, koska silloin yksittäisen mittaustuloksen virhe ei haittaa niin paljon.

Juuri näin! En minäkään reagoi kilon heilahteluun päivästä toiseen. Mutta jos paino useampana peräkkäisenä päivänä pysyy yli tavoitepainon tai ei ole alkanut pudota, niin sitten ryhdytään aktiivisempiin toimenpiteisiin.

29er
02.12.2016, 15.27
Olen harkinnut että pitäisikö ostaa semmoinen älykäs vaaka, joka mittaa painon, läskin, lihan, luun ja veden, ja siirtää arvot älykkään puhelimen sovellukseen. Pystyisikö tuommoisesta sovelluksesta päättelemään mikä kropassa muuttuu ja minkä seurauksena? Painosta se varmasti osaa piirtää käppyrää, mutta miten noiden muiden suureiden laita sitten lienee...
Ne käsittääkseni mittaa ihan vaan jalkapohjien kautta kropan. Onkos teillä kokemuksia? Reilulla satasella semmoisen saisi. Tai joulupukilta.

Marsusram
02.12.2016, 15.38
Sama juttu puntarin kanssa, paino vaihtelee +/- 1kg, vaikka punnitsee aamuisin, jotta yö ehtii tasata tilannetta.
Sitten jos trendi alkaa nousta, niin vähemmän kaljaa ja pitempiä lenkkejä.

Liikunta saa kokonaisaineenvaihdunnan toimimaan, jolloin ainakin häiriötiloista pääsee helpommin eroon.
(Suoli toimii paremmin, kuonat poistuvat veren ja hapen kiertäessä, nestepöhötys poistuu.)
Siihen riittää kevytkin liikunta.

paaton
02.12.2016, 16.25
Joulutortuilla ja munkkipossuilla saa hallittua näppärästi painoa :) Jos liikunta jää vähiin, niin jättää munkit syömättä.

marco1
02.12.2016, 16.28
^^ N.s. Älyvaaka ollut jo muutamia vuosia käytössä, kätevä laite kun tiedot tallentuu pilveen ja ovat sieltä tarvittaessa muidenkin palvelujen käytettävissä. Withingsin vaaka täällä siis ja mittaa kyllä noita rasvaprosentteja mutta jalkapohjan kautta mittaava on niin epätarkka että olen tulkinnut parantuneen rasvaprosentin tarkoittavan lähinnä lievää nestehukkaa.

Ja oonko laihtunut yhtään mittauksista ja käppyröistä tutkimalla? En yhtään, paino riippuu laiffin muista asetuksista enemmän...

oppes
02.12.2016, 18.59
Olen pudottanut todella rankasta ylipainosta (~60kg) lääkärin ja ravintoterapeutin ohjauksessa. Tuohon ohjelmaan kuului myös säännöllinen punnitus / kehon koostumuksen analysointi tuollaisella paremmanpuoleisella äly-vaakalla. Siinä oli kahvat joista mittasi käsien ja jalkapohjien lisäksi. Tuon vekottimen "operaattori" kertoi, että tulokseen vaikuttaa olennaisesti vielä se mihin vuorokauden aikaan / ennen / jälkeen syönnin / juonnin mitataan. Siksi mittaukset tehtiin aina samaan sovittuun aikaan (aamulla vakio-aamupalan jälkeen).

Bansku81
02.12.2016, 20.12
Mulla on ollut noita Omronin kehonkoostumus vaakoja. Nyt bf-511 ja ne toimii ihan ok kun mittaa samaan aikaan päivästä, samoissa oloissa eli käytännössä fiksuin ottaa aamu paino ja rasva. Aktiivisuusrannekkeena on fitbit charge hr ja fitbitin appsi puhelimessa johon voi syöttää painon ja rasvaprosentin. Rasvaptosentti heittelee treeenin, nesteytyksen, hiilareiden syömisen ym. mukaan mutta kun ne on tuosta appsista luettavissa vaikka 3kk jaksolta käppyrästä niin hyvin pystyy seuraamaan että onko suhdanne nouseva vai laskeva.

Mtx
03.12.2016, 09.15
Päivitetään nyt omaakin tilannetta vähän.
Paino putosi sen 55kg, siitä on tullut takaisin nyt ~2kg. Tämä tapahtui ensimmäisen 4 kuukauden aikana.
Nyt tasaantunut elämänrytmi on tasoittanut myös painon heilahtelut. Kesällä tapahtuneet työkuvioiden muutokset sekoittivat myös päivärytmiä ja silloin heilahtelut olivat myös suurempia.
Puntarilla käyn nykyisin kerran viikossa. En juurikaan enää kiinnitä huomiota mitä suuhuni laitan. Syön sitä mitä kulloinkin huvittaa. Toki pidän mielessä jos seuraavana päivänä on tiedossa joku normaalia tiukempi treeni, niin syön sen mukaan jo päivää aiemmin. Koska oikein ravittuna jaksaa myös harjoitella paljon paremmin. Muuten päähän iskostuneet uudet ruokailutottumukset pitävät huolen että tulee syötyä likimain oikein. Annoskoot pysyvät sopivina kun syö viisi kertaa päivässä.
InBody-kehonkoostumus analyysissä olen käynyt kolmesti projektini aikana. Aina likimain samaan aikaan vuorokaudesta, samalla tavalla syöneenä.

PatilZ
13.11.2017, 15.43
Päivittäkääs nyt toverit tänne tilanteita! Onko paino pysynyt alhaalla, onko tullut takaisin?

Onko painonhallinta vieläkin ystävänne?

tempokisu
13.11.2017, 16.49
No tässä kun on ollu kaatumisia, enkä ole uskaltanu ajaa satasen yhtämittaisia lenkkejä - niin paino on pudonnut! ei tule syötyä samanlailla, ja toi on muuten totta mitä aiemmin, että pitäisi rauhoittua ja syödä vaikka vähempi kerrallaan kun että kaamee nälkä äkkiä hotkitaan. Johtaa minulla ainakin pahoinvointiin, ja näin on käynyt "jokusen kerran". Sitten on jano.
Huomaa myös että jalkavoimia ei ole ( sen huomaa kun paino on alle 50kg..), cylco tuntuu tosi raskaalta ja ei jaksa kun aika rauhallista ajelua.

SotkuPekka
13.11.2017, 17.00
Paino oli tammikuun 2015 alussa 104kg, nyt(04.08.2015) 89kg, paino on tippunut maltillisella 2kg:n kuukausi vauhdilla. Tavoite olisi päästä tuonne alle 80kg, vielä en ole päättänyt kuinka paljon ja pitää se paino siinä.

Nyt (16.03.2016))78kg. Vielä jokunen kilo voisi tippua, noin -1kg kuukaudessa ajattelin mennä kesää kohti. Vaatekaapin sisältö pitäisi uusia.

Joo, 2016 kesällä kävi vissiin alimmillaan74kg puolella, viime kesänä ~75kg, sen jälkeen vakiiintunut 78kg tietämille. Jos nousee yli 80kg:n lukemille, alan tehdä jotain. Talvella tuo 80kg yleensä tavoitetaan, tulee kai liikuttua vähemmän ja ehkä syötyäkin enemmän.

oppes
13.11.2017, 19.05
Joo, 2016 kesällä kävi vissiin alimmillaan74kg puolella, viime kesänä ~75kg, sen jälkeen vakiiintunut 78kg tietämille. Jos nousee yli 80kg:n lukemille, alan tehdä jotain. Talvella tuo 80kg yleensä tavoitetaan, tulee kai liikuttua vähemmän ja ehkä syötyäkin enemmän.

Ite aloitin pari vuotta sitten +135kilosta (184cm). Tuosta tultiin alas 79kiloon. Viimeisen reilun puolen vuoden aikana tuohon on tullut +5kiloa lisää. Nyt oma mukavuus-/hälytysraja on 84 - 85kiloa, jonka ylittyessä ryhdyn toimiin. Tuossa painossa on hyvä olla ja sen ylläpito tuntuu kohtuullisen helpolta ja jopa sallivan kohtuullista (sopivan ajoittaista) herkutteluakin.

Ohiampuja
13.11.2017, 21.17
Se painon kurissa pitäminen on kyllä vaikeata. Nyt hiipimää on sellainen pari kiloa, mutta tarkoitus on puristaa paino takaisin 75 kg lukemiin.

LJL
13.11.2017, 21.20
Koko kevään ja kesän pysyi paino mukavasti 73kg tuntumassa, eli FTP 3,5W/kg paremmalta puolelta, nyt on syksyllä ehkä tullut kilo tai kaksi lisää. Keväällä sitten taas reenataan ja Tahkolla voisi koittaa olla ensi kesänä vaikka 72kg.

Api76
13.11.2017, 22.47
Psykofyysinen kokonaisuus, tällainen hieno termi tuli joskus lenkillä kuultua. Mulla peilaa painoon ihan suoraan, tulee haettua hyvää oloa syömisestä. Sressi/kiire työssä, vaimon kanssa ongelmia, käsi vaivaa no ***** syö siitä tulee hyvä olo... ei muuten loppuviimeksi tuu. Ylämäessä vituttaa 97,6kg alasti ja 183cm vaan mittaa. 11 vuotta sitten tuli pumpattua rautaa ja vaaka pysähtyi 86kg kohdalle... olisi se komea lähteä Tahkolle tolla painolla. Oikeen naurattaa kun kattoo uutta pyörää ja vertaa niiden painoa, mitä väliä kun selkäranka on kun lapsen p askaa... -jos ei ole suklaata, seksikin käy-

j-sim
14.11.2017, 00.30
Helmikuussa alkoi oma painonpudotusprojekti. Alussa painoa oli 134 kiloa ja nyt on vaaka näyttää 110 kiloa, eli noin 24 kiloa on pudotettu. Vaiheessahan tämä projekti vielä on, mutta kyllä tässä kokoajan hiljaksiin paino putoaa ja takaisin paluuta entiseen ei kyllä ole. :) Painon lisäksi voisi mainita että mm. vyötärön ympärys (navan kohdalta) on pienentynyt noin 25cm (134cm-109cm) ja siinä missä alussa oli suurin osa XXL kokoisista vaatteista oli liian pieniä, niin nyt on jo joitakin L kokoisia paitoja käytössä.

oppes
14.11.2017, 08.16
Helmikuussa alkoi oma painonpudotusprojekti. Alussa painoa oli 134 kiloa ja nyt on vaaka näyttää 110 kiloa, eli noin 24 kiloa on pudotettu. Vaiheessahan tämä projekti vielä on, mutta kyllä tässä kokoajan hiljaksiin paino putoaa ja takaisin paluuta entiseen ei kyllä ole. :) Painon lisäksi voisi mainita että mm. vyötärön ympärys (navan kohdalta) on pienentynyt noin 25cm (134cm-109cm) ja siinä missä alussa oli suurin osa XXL kokoisista vaatteista oli liian pieniä, niin nyt on jo joitakin L kokoisia paitoja käytössä.

Tsemppiä. Palkitsevaa puuhaa :) ja päivä päivältä jaksaa paremmin!

fiber
14.11.2017, 08.51
Minulla alkoi 40 ikävuoden jälkeen hilautua ylös siihenastisesta 85:stä. Ysikympissä olin monta vuotta, sitten aina kesäisin laski sattuneesta liikuntasyystä 85:een, kunnes tänä kesänä pysytteli 90:n huitteilla.

Elokuun alusta rupesin kiinnittämään huomiota ruokavalioon (lue: suklaan vähennys). Nyt on aika kivasti pysynyt 81-82 kg:ssa. Taisi Taiwanin kisan jälkeen käydä seiskalla alkavassa. Olisi ollut kiinnostavaa tietää mikä oli lukema silloin.

The flying Chocobo
14.11.2017, 09.28
Mulla on nyt koko tämän vuoden ollut paino siinä hälyrajalla eli 70 molemmin puolin. Vuosi sitten oltiin 65-67 lukemissa kun edellisestä vuodesta ajomäärät lisääntyi rajusti. Tänä vuonna ajomäärän lisäys ollut maltillisempi ja paino ylempänä, mutta toisaalta jaksaminen on ollut parempaa. Tavoitteena kuitenkin olisi päästä tuonne 63-66 välimaastoon. Olen iltasyömistäni koettanut hillitä ja äkkiseltään näyttäisi suunta olevan oikea. Joskus aikoinaan painoa oli liki 20 enemmän kuin nyt. Siitä tosiasiasta että ruoka aina maittaisi enemmän kuin kulutan, en varmaan koskaan pääse eroon. Mutta liikunnan myötä nälkä ei ole aina vieraana ja kunto, jaksaminen ja muukin olotila on kohentunut. Tuo j-sim:in 25 cm vyötäröstä on aika hieno homma!

tempokisu
14.11.2017, 10.10
^ syöt vaan vähemmän ja vähemmän. Enkä ole laihduttanut sitten 1996, enkä laihduta. Ihan on itellään paino pudonnut. Tasasen vähän syön, mutta voita laitan ja reilusti silloin kun laitan.
Etkä edes halua tietää siitä "tosi tehokkaasta" laihdutusmenetelmästä, nimimittäin jos haluat jaksaa myös liikkua ja elää.

Markku Liitiä
14.11.2017, 10.34
hei, olisko paha idis kerrata teidän onnistujien taktiikat?

Olin viime keväänä verikokeessa, jossa osa kolesteroliarvoista oli turhan korkeita. Lekuri sanoi, että kannattaisi entrata ruokavaliota, jonka teinkin. En siis pyrkinyt ensisijaisesti laihtumaan, vaan muuttamaan ruokavaliotani terveellisemmäksi.

Näin:
- lopetin suklaan, keksien yms. syömisen
- lisäsin aamiaiseeni lautasellisen kaurapuuroa
- vähensin entisestään ns. punaisen lihan syöntiä
- pyrin välttämään entistäkin tarkemmin eläinperäistä rasvaa ja kaupassa valitsemaan vähärasvaisia ja vähäsokerisia tuotteita
- lisäsin kasvisten ja hedelmien syöntiä
- työpaikkalounaalla pienensin annoskokoa ja valitsin useimmiten kahdesta vaihtoehdosta kevyemmän ja terveellisemmän
- lopetin tuoremehun juomisen liki kokonaan

Ja katso: kun syksyllä kävin kontrollissa, kolesterolit olivat parantuneet roimasti (liki kaikki arvot ohjearvojen sisällä) ja paino samalla siinä sivussa pudonnut viitisen kiloa (82>77 kg). Liikunnan määrä on pysynyt jokseenkin samana ja minkäänlaista nälkää en ole nähnyt. Myöskään ruuan laadussa noin herkullisuusmielessä ei tapahtunut sen kummempaa huononemista.

Smo
14.11.2017, 10.48
Mä syön suklaalevyn ym makeeta päivässä, voi olla ettei se tee hyvää noille veriarvoillekkaan hmm

kuovipolku
14.11.2017, 12.23
Minun ei pitäisi kirjoittaa yhtään mitään tähän ketjuun, mutta satuin lukemaan jonkun jutun jossa pohdittiin onnistuneiden ja kestäneiden painonpudotusmenetelmien yhteisiä tekijöitä. Niitä olivat:

- sokerin ja ennen kaikkea piilosokerin mahdollisimman täydellinen välttäminen. Tarkoittaa lähes kaikkien leivonnaisten, keksien, maustettujen jogurttien yms pannaan julistamista ja hellittämätöntä "kevyttuotteiden" sisällön tarkistamista
- vihannesten ja hedelmien määrän lisääminen
- punaisen lihan määrän vähentäminen. Tarkoittaa liikuntaa harrastavalla päivittäisten proteiinigrammojen seurantaa ja tarvittaessa vaihtoehtoisten proteiinilähteiden valintaa
- hiilihydraattien määrän rajoittaminen. Tarkoittaa kohtuutta, ei mitään pakollista "low carb"-meininkiä. Kuitenkin "train low" on hyvä ohje eikä lenkin jälkeenkään ole pakko tankata hiilihydraatteja, ne eivät (toisin kuin se pieni määrä proteiinia) ole siinäkään vaiheessa tärkeitä tai välttämättömiä (ellei treenaa kahdesti päivässä)
- pätkäpaasto jossain muodossa. Tarkoittaa esim 15/9 tai 16/8 (eli syömistä vain sen 8-9 tunnin aikavälillä) viitenä-kuutena päivänä viikossa itselle sopivimmalla aikataulutuksella, 6/1 tai 5/2 eli kerran viikossa päivän täyspaasto tai kahden päivän "kevytpaasto" (eli vain 500-600 kcal syömistä).
- oli systeemi mikä tahansa, sen on oltava sellainen että sitä voisi kuvitella noudattavansa loppuikänsä eikä vain sihen saakka kuin kylpyhuoneen vaaka näyttää jotain lukemaa.
-

Ari H
14.11.2017, 13.12
^ Tommi2 ^
Pudotin n. 95 kilosta reiluun 80 kiloon vähentäällä hiilareiden syöntiä sekä voimaharjoittelula ja tekemällä HIIT:jä. Paino putosi kuin itsestään hitaasti noin 250g/viikko.

Mutu on, ettän pitää sekä vähetää hiilareita että tehdä voimaharjoteita ja HIIT:tä.

oppes
14.11.2017, 15.45
^^mä en nyt käy avautumaan omasta historiastani muuta kun että olen yli 30 vuotta laihduttanut, elimistö vaatii uusia kikkoja, tuntuu tottuneen vanhoihin tai sitten vaan pää hajoo ja fuskaan. keräilen vähän idiksiä koko ajan. tilanne ei nyt mikään hirveän paha ole tällä hetkellä, mutta diabatesriskin pienentämiseksi tollanen 5-10kg olis ihan suotavaa vielä tiputtaa. ja pitää se veke.

On älyttömän helppoa ja tyhmää sanoa, että "syö vähemmän, liiku enemmän". Triviaali itsestäänselvyys, jonka jokainen tietää. Kuinka sitten itse tuohon motivoitua, syödä niin, ettei sorru mässäilemään ja korruptoimaan oman dieettinsä, saada aikaan motivoivia tuloksia - siinä se oikea kysymys. Omalla kohdalla oli takana pitkä historia erilaisia painon pudotuksia (ja niitä seuranneita -nousuja). Mittari tuli täyteen kun polveen tuli nivelrikko, joka rajoitti jopa kävelyn maksimissa kilometrin yhtämittaiseen. Työterveyshoidossa totesi "ettei sulle polvea vaihdeta noilla painoilla". Kun vielä samaan aikaan sama poppamies alkoi ehdotella II-tyypin diabetes-lääkitystä, kolesterolilääkityksen lisäystä ja verenpainelääkkeiden vaihtoa vahvempaan ja jopa lihavuusleikkausta meni kuppi nurin. Minähän en vapaaehtoisesti leikkuulaudalle mene. Tarjosi (fiksu lekuri) sitten HUS:n painonhallintaryhmää johon tulin sitten menneeksi. Tuli opittua paljon ravinnosta, syömisestä, painon hallinnasta ja elimistön toiminnasta. Kun vielä parin viikon välein piti mennä kokoukseen, jossa kaikki punnittiin ei yksinkertaisesti halunnut epäonnistua. VLCD-dieetillä putosi ensimmäiset 10 kiloa. Tuosta sai mukavan onnistumisen elämyksen. Olo alkoi parantua, vaatteet pienentyä - positiivinen kierre! Omia "niksejä" listattuna
- Punnitse mitä syöt, laske kalorit. Netistä löytyy tuohon työkaluja vaikka kuinka. Punnitseminen tuntuu tyhmältä, mutta siinä oppii käytännössä paljonko voi syödä mitäkin ja paljonko tuosta energiaa tulee.
- Kun pudotat aktiivisesti, älä käy vaa'alla joka päivä - päivätasolla paino heittelee helposti toista kiloa ja tuo saattaa masentaa
- Ole itsellesi armollinen - jos pudotat ei yksi(tai kaksi, tai kolme) retkahdusta mussuttamaan mitään pilaa. Se ottaa aikaa...
- Jos haluat mussuttaa, katso mitä mussutat. Salaattia, porkkanaa, kurkkua, tomaattia, uunijuureksia, raejuustoa, pähkinöitä.....
- Itse jätin vielä (ehkä liikaakin) hiilarit veks, jätin myös kaikki kovat rasvat ja käytännössä punaisen lihan
- SYÖ säännöllisesti useita kertoja, pieniä määriä
- liikuin jokainen päivä... niin paljon kuin vaan jaksoin...

Kun sitten paino putosi

- käyn vaa'alla jokainen päivä (en hätäänny vaikka paino heiluukin) - Vasta parin kolmen päivän samansuuntaisen tuloksen jälkeen reagoin
- olen asettanut itselleni rajan (85) jonka ylittyessä katson tarkasti mitä (ja paljonko) syön = käytännössä painotan syömisen salaattiin ja vaaleaan lihaan (kala, kana) + pariin palaan ruisleipää päivässä - muutamassa päivässä paino painuu taas 80 - 85 kilon väliin
- sokeri-limuja, pullaa, valkoista leipää, kakkuja tai mitään "höttöä" en pääsääntöisesti syö
- työmatkapyöräilen 20 - 30km (päivästä riippuen) ja viikonloppuisin sitten pidemmät lenkit päälle

- sauna-oluet, viikonlopun ruokaviinit sen sijaan menevät edelleen
- samoin sorrun myös ajoittain mussuttamaan, vetäisemään pitsan tai muuta höttöä. Tuota sitten taas on lenkillä hyvä polttaa ja salaatilla & kevyemmällä tasoitella

P.S Ai niin. Nyt ei ole verenpainetta, ei kolesterolilääkitystä (tai mitään lääkkeitä), uusi hyvin toimiva polvi ja oikeastaan paras olo viimeiseen 30 vuoteen! :)
P.P.S Toi VLCD-dieetti on tietty sellainen, että pitää tietää mitä tekee ja mielellään tehdä se lääkärin valvonnassa. Pitää hyväksyä, ettei jaksa niin paljon, pitää hyväksyä paleleminen, suonenvedot ja sivuvaikutukset. Positiivinen palaute tulee nopeana painon putoamisena joka puolestaan kannustaa jatkamaan. Tuolla tavoin minulla putosi hiukan reilu kilo viikossa ja itse asiassa tuon asteittaisen alasajon jälkeenkin jatkui reilussa puolessa kilossa/vko.

tempokisu
14.11.2017, 16.02
Oli aika kun meni parikin suklaalevyä ( valkoista suklaata) ja puoli pakettia (isosta) jäätelöä ja pari pannullista kaffetta päivässä.
Loppui yhtäkkiä, ei vaan maistu makea. En syö suklaata yhtään, ehkä joskus pieni pala palasta ja jäätelöä en ollenkaan. Ehkä pari kuppia kaffetta päivässä.

En käy verikokeissa, ei hyödytä ne tiedot mitään. Korkea verenpaine on suvussa, ja suurelta osin jännittämisestä jolle taas ei vaan voi mitään. Joskus on tullu kärsittyä tuon syömisjutun takia niin paljo että nyt vain oma hyvinvointi merkitsee. Ihan sama onko terveellista tai ei.
Ja koko aikaa ei voi liikkua, tai tehdä jatkuvasti pitkiä lenkkejä. Lepoakin tarvitaan!

Juniper
14.11.2017, 16.27
Oppes kirjoitti hyvää tekstiä ylhäällä. Itsellä tippui 27 kiloa ruokapäiväkirjan avulla. Ruoka pitää ihan oikeasti punnita ja aivan kaikki kirjataan mitä suuhunsa laittaa. Näin saadaan todelliset kalorit selvitettyä ja sen jälkeen pystyy katsomaan kuinka paljon päivässä tarvitsee syödä. Yleisesti ruokavalion muutos meni seuraavasti: juo enemmän vettä, lisää kasviksia ja vähemmän lihaa.
Nykyisin en syö lihaa ollenkaan, pärjään oikein hyvin kasviksilla ja paino on pysynyt aika hyvin jo yli kaksi vuotta kurissa

tempokisu
14.11.2017, 16.34
Oonko mä ainoo jonka pitäisi saada pikemminkin painoa lisää? ei missään tapauksessa saisi laihtua yhtään enää.
Mua huvittaa nämä "paino putosi 27kg..." kaikilla toi ei ole mahdollista....No, onhan se kiva kun voi syödä vapaasti :) mutta kun en ole ruoan ystävä.

Juniper
14.11.2017, 16.52
Oonko mä ainoo jonka pitäisi saada pikemminkin painoa lisää? ei missään tapauksessa saisi laihtua yhtään enää.
Mua huvittaa nämä "paino putosi 27kg..." kaikilla toi ei ole mahdollista....No, onhan se kiva kun voi syödä vapaasti :) mutta kun en ole ruoan ystävä.

Ruokapäiväkirja pätee myös painon lisäämiseen..... täytyy myöntää, että alipainoisilla on aivan yhtä ellei vaikeampaa saada paino ns ihannehaarukkaan. Ei ’pakkopulla ’ kauhean houkuttelevalta kuullosta jos pitäisi syödä lihoakseen [emoji51]

Moska
14.11.2017, 16.57
Ihtellä ei pahoja paino ongelmia ole ollut, tupakan lopetin kohta 14 vuotta sitten ja paino nousi 68--78 vajaassa kymmenessä vuodessa ja liikunnan mukaan tulon jälkeen olen nykyään 71-72 kiloinen. Liikunta on lisännyt mielenkiintoa ruokailuunkin ja nykyään välttelen sokeria, "kevyt" tuotteita, sianlihaa, rypsi ja rapsi öljyä, soijaa, hapotettuja juomia, prosessoituja ruokia yleensäkin, perunaa vähentänyt, viljatuotteita vähentänyt, maitoa vain ruuanlaittoon ja mielellään luomua tai täys.
Suosin kanaa, kalkkunaa, nautaa, kasviksia, siemeniä, vihanneksia yms. Paistamiseen käytän voita tai oliiviöljyä, suolana puhdistamatonta "luomua".
Mutta saatan syödä jäätelöpaketin, hampparin, pitsaa, suklaata, olutta, karkkia yms, mutta koitan pysyä kohtuudessa ja liikkeellä.
Hyvillä ilmoilla meinaa olla pieniä vaikeuksia pitää painoa "normaali" lukemissa, mutta aika hyvä tasapaino nykyään.

oppes
14.11.2017, 17.06
Ihtellä ei pahoja paino ongelmia ole ollut, tupakan lopetin kohta 14 vuotta sitten ja paino nousi 68--78 vajaassa kymmenessä vuodessa ja liikunnan mukaan tulon jälkeen olen nykyään 71-72 kiloinen. Liikunta on lisännyt mielenkiintoa ruokailuunkin ja nykyään välttelen sokeria, "kevyt" tuotteita, sianlihaa, rypsi ja rapsi öljyä, soijaa, hapotettuja juomia, prosessoituja ruokia yleensäkin, perunaa vähentänyt, viljatuotteita vähentänyt, maitoa vain ruuanlaittoon ja mielellään luomua tai täys.
Suosin kanaa, kalkkunaa, nautaa, kasviksia, siemeniä, vihanneksia yms. Paistamiseen käytän voita tai oliiviöljyä, suolana puhdistamatonta "luomua".
Mutta saatan syödä jäätelöpaketin, hampparin, pitsaa, suklaata, olutta, karkkia yms, mutta koitan pysyä kohtuudessa ja liikkeellä.
Hyvillä ilmoilla meinaa olla pieniä vaikeuksia pitää painoa "normaali" lukemissa, mutta aika hyvä tasapaino nykyään.
Jokainenen löytää oman tapansa ja pääasiahan on että se toimii... ihan uteliaisuudesta kysyn miksi rypsiöly on sinulla pannassa? Oliiviöljyhän ei oikeasti mielestäni ole mikään paistorasva (vaikka salaatin kaverina tai sipulin kuulostuksessa toimiikin).

Jyri K
14.11.2017, 17.21
^ syöt vaan vähemmän ja vähemmän. Enkä ole laihduttanut sitten 1996, enkä laihduta. Ihan on itellään paino pudonnut. Tasasen vähän syön, mutta voita laitan ja reilusti silloin kun laitan.
Etkä edes halua tietää siitä "tosi tehokkaasta" laihdutusmenetelmästä, nimimittäin jos haluat jaksaa myös liikkua ja elää.

Nämä on aina parhaita kun 50 kiloset neuvoo lihavia kuinka pitää laihduttaa. :)

Moska
14.11.2017, 17.31
Jokainenen löytää oman tapansa ja pääasiahan on että se toimii... ihan uteliaisuudesta kysyn miksi rypsiöly on sinulla pannassa? Oliiviöljyhän ei oikeasti mielestäni ole mikään paistorasva (vaikka salaatin kaverina tai sipulin kuulostuksessa toimiikin).Paistamiseen käytän pääasiassa voita. Rypsin ja rapsin välttäminen on seurausta liiasta lukemisesta [emoji3]. Taija ja Jani Sompin kirjat yhtenä esimerkkinä.
Unohtui mainita että kalaa syön, mutta pitäisi syödä vielä enemmän.

Jenkka
14.11.2017, 18.23
Paino alkanut raudan repimisen myötä kohoamaan. Nyt 183/83 kg, kun aiemmin n. 78/82. Ei laskenut edes kesäksi... toisaalta ajat parantuneet yhä viime vuosina mm. Tahkolla ja Viron rattamaratonilla, että menköön sitten näin. Pyöräilijän näköistä musta ei saa koskaan, kun yläkerrassa niin paljon lihaa.

Nuorena rasvaprosentit (n. 70 kiloisena) n. 8 luokkaa ja tätä nykyä n. 10 kieppeillä.

Toisaalta verenpaineet kohollaan ja taitaa olla lääkitys edessä, jotta ristinsä kaikilla.

Sydän temppuillut muutenkin flutterin myötä, vaikka ruokavalio ja elintavat pitäisi olla kunnossa.

oppes
14.11.2017, 18.56
Paistamiseen käytän pääasiassa voita. Rypsin ja rapsin välttäminen on seurausta liiasta lukemisesta [emoji3]. Taija ja Jani Sompin kirjat yhtenä esimerkkinä.
Unohtui mainita että kalaa syön, mutta pitäisi syödä vielä enemmän.

Joo. Nää on näitä "uskon / tuntuu hyvältä" asioita. Itse asiassa varmaan se vanha "kaikkea kohtuudella" johtaa melkein samaan lopputulokseen.

Moska
14.11.2017, 18.58
Joo. Nää on näitä "uskon / tuntuu hyvältä" asioita. Itse asiassa varmaan se vanha "kaikkea kohtuudella" johtaa melkein samaan lopputulokseen.Luultavasti juuri näin.

oem
14.11.2017, 19.30
Kuitenkin entistä vähemmän.

tempokisu
14.11.2017, 19.56
Nämä on aina parhaita kun 50 kiloset neuvoo lihavia kuinka pitää laihduttaa. :)

No tämä oli vain toteamus nykytilanteesta. Kyllä minäkin sain taannoin 52kg:staä painoa pois sen 27kg, mutta eihän se tervettä loppuvaiheessa ollut. No, eihän siinä tarvitse kun olla syömättä ja kun syö, oksentaa. En suosittele.
Uskon kuitenkin että samat menetelmät pätee kaikenpainoisille, tehokkainta on se ruokavalio. Järkevintä on ruokavalio ja liikunta.
Painoharjoittelu voi nostaa painoa, koska lihas painaa 4x enempi kun "läski", mutta kuitenkin siinä samalla kroppa kiinteytyy eli pienenee, tämäkin on koettu.

oppes
14.11.2017, 20.07
Tais kommentti liittyä siihen kun vaan kommentoit "syö vähemmän kuin kulutat tjsp". Se on teoriassa niin pirun helppoa eikä varmaan kertomisen arvoista kenellekään. Jokainen ylipainoinen on tuon todennäköisesti kuullut paljon useammin kuin haluaisi. Vasta kun oikeasti a) motivoituu pitkäjänteiseen painon pudotukseen b) ymmärtää eri ravintoaineiden tarpeen ja energiasisällön c) ymmärtää oman elimistön toimintaa d) ja tuohon edelliseen liittyen vielä oman nupin toimintaa ja ravinnon osuutta mielihyvän tuottajana, pystyy oman kokemukseni perusteella pitkäjänteiseen painon keventämiseen ja kontrollointiin ilman hallitsemattomia repsahduksia, luovuttamista ja jo saavutetun "tuhoamista". Tuon "järkevän" syömisen oppiminen ehkä vuosikausien väärään oppimisen jälkeen on vaikeaa. Elimistö myös tekee kaikkensa palauttaakseen saavutetun (yli)painon ja metaboliikan asiantuntijat sanovat, että vasta n. 2 vuoden kuluttua painon pudotuksesta elimistö alkaa olla tuohon sopeutunut. Eli oikeasti pysyvän tuloksen saavuttaminen ja säilyttäminen vaatii asennetta, tietoa ja sitkeyttä.

Paksupolkija
14.11.2017, 20.33
Tämä varmaan ollut jo täällä n+1 kertaa, mutta jätä sokerin mussutus, leivän syönti, sipsit pois jos näitä syöt. Sitten pääruokien annoskoko sellaiseksi, että tuntuu jäävän ehkä nälkä. Kuitenkin kun ruoka "laskeutuu" eli verensokeri nousee niin ei ole nälän tunnetta. Sitten jotain hyvin pieniä välipaloja muutama ja veden nauttimista kohtuudella. Tällä lähtee ja kun tulee tavaksi, niin ei nouse. Muuten ruokaa saa syödä ihan normaalisti, kun ei vedä valkoista jauhoa pelkästään.

Kroppahan laittaa aina jotain sivuun, vaikka söisi kynsiä. Ja sitten kun alkaa syödä normaalisti, niin paino nouseekin kun jää huikea määrä ylikäyttöön kun liekki palaa säästöllä. Veikkaan, että kroppa hämäytyy myös siitä kun vetää kevyttuotteita mutta siitäkin se ottaa osan varastoon ja kun syö liikaa niitä niin itse asiassa lihoo kun syö jotain muuta. Nähty on kun ylipainoinen laihduttaa jättämällä syömättä ja pilaa terveyttään kevytjugurteilla jne.

Jyri K
14.11.2017, 20.37
Cambridge-dietillä ollut nyt 3 viikkoa. 4,5 kiloa on nyt lähtenyt. Olisi voinut enempikin jo lähteä, mutta asiakkaiden kanssa ollut monen laista iltakekkeriä, eikä vähäisempänä ravintola Tornin-menu jossa taisi olla 6 ruokalajia viineineen. No nyt on kuitenkin muuten hyvä aika olla vähillä kaloreilla kun pyöräilykelit on mitä on, eikä hiihto/laskettelukausi ole vielä käynnissä.

Tavoite olisi kuitenkin olla alle satakiloisissa ennen ensi kesää. Matkaa vielä toki on.

Jyri

Edit. Perjantaina on seuraava pikkujoulujuhla. Sinne asti taas niukistellaan ja lauantai aamusta pitää taas saada heti homma ruotuun. :)

oppes
14.11.2017, 21.00
Tämä varmaan ollut jo täällä n+1 kertaa, mutta jätä sokerin mussutus, leivän syönti, sipsit pois jos näitä syöt. Sitten pääruokien annoskoko sellaiseksi, että tuntuu jäävän ehkä nälkä. Kuitenkin kun ruoka "laskeutuu" eli verensokeri nousee niin ei ole nälän tunnetta. Sitten jotain hyvin pieniä välipaloja muutama ja veden nauttimista kohtuudella. Tällä lähtee ja kun tulee tavaksi, niin ei nouse. Muuten ruokaa saa syödä ihan normaalisti, kun ei vedä valkoista jauhoa pelkästään.

Kroppahan laittaa aina jotain sivuun, vaikka söisi kynsiä. Ja sitten kun alkaa syödä normaalisti, niin paino nouseekin kun jää huikea määrä ylikäyttöön kun liekki palaa säästöllä. Veikkaan, että kroppa hämäytyy myös siitä kun vetää kevyttuotteita mutta siitäkin se ottaa osan varastoon ja kun syö liikaa niitä niin itse asiassa lihoo kun syö jotain muuta. Nähty on kun ylipainoinen laihduttaa jättämällä syömättä ja pilaa terveyttään kevytjugurteilla jne.

Puhutaan varmaan eri termeillä mutta tarkoitetaan samaa. Eihän se elimistö mitään sivuun laita. Se pyrkii palauttamaan painon siihen mistä sitä on pudotettu. Ja tuo "normaali" syöminen on monesti aika käsitteellinen asia (= on syöty vuosia liikaa kun kerran paino on noussut ). Eli oikeasti pitää ymmärtää suustaan alas pistettävä energiamäärä vs. kuluva. Sehän ei tarkoita sitä että ei voisi herkutella, mussutella ja syödä hyvin. Kun syödään hiukan enemmän, niin seuraavaksi sitten säästellään...

Niin ja onhan tuolla yhtymäkohtia alkoholismiin. Päivä kerrallaan saavutetun tilan/painon säilyttäminen on helpompaa. Silti - päivä, viikko, kuukausi kerrallaan - tsempaten. :)

oem
14.11.2017, 21.42
Jostakin aikanaan lukenut hyvänkuuloisen ohjeen: "Syö kuin sen painoinen mikä on tavoitteesi olla" tms. Koko muutosta ei tarvitse tehdä kerralla. Ilman taulukoita ja ruokavaakaa vaikea onnistua ja ravintola-annoksilla lähes mahdoton, varsinkaan jos ei läträä kaloripommien kanssa muutenkaan.
Onnistuneet on parempia oppaita kuin kaupalliset asiantuntijat tai niiden opit.
Ite en oo asiantuntija ja ravintoa imeytyy sen verran että syömisen määrää on pysyvästi rajoitettava vaikka en harrasta mitään mistä perinteisesti pitäisi luopua tai paino pyrkii nousemaan.

Jyri K
14.11.2017, 22.32
No tämä oli vain toteamus nykytilanteesta. Kyllä minäkin sain taannoin 52kg:staä painoa pois sen 27kg, mutta eihän se tervettä loppuvaiheessa ollut. No, eihän siinä tarvitse kun olla syömättä ja kun syö, oksentaa. En suosittele.
Uskon kuitenkin että samat menetelmät pätee kaikenpainoisille, tehokkainta on se ruokavalio. Järkevintä on ruokavalio ja liikunta.
Painoharjoittelu voi nostaa painoa, koska lihas painaa 4x enempi kun "läski", mutta kuitenkin siinä samalla kroppa kiinteytyy eli pienenee, tämäkin on koettu.

No onneksi sait homman kuntoon. Sikäli mikäli oikein ymmärsin lukemani, niin tuo on jo käynyt aika lähellä sitä viimeistä laihdutettavaa kiloa.

Jyri

Ricce
14.11.2017, 23.24
Keväällä 2016 oli painoa 115kg, pituutta 183cm, aloitin liian paljon ja liian kovaa fillaroinnin ja hölmönä myös liian niukka ruokavalio, vähän hiilareita, jätin sokerit pois, myös hyvin paljon niitä piilotettuja.
Kesässä tippui 15kg eikä kunto kasvanut.
Sittemmin viisaampien neuvoilla aloin liikkua sykkeitä seuraten, talven yli juoksukoulun muodossa.
Vuosi ryhtiliikkeen jälkeen, eli keväällä 2017 paino vajaat 80kg ja siinä olen sen pitänyt, en päästä yli enkä alle. Yritän liikkua ainakin 2-3 -kertaa viikossa, makeat herkut edelleen pois. Olutta juon samalla tavalla, kuin ennenkin, eli pari tölkkiä viikossa.
Yksi muutos on myös se, että 2-3h välein on nälkä ja jotain syötävä. Ennen pärjäsi aamuleivällä ja lounaalla koko päivän, mutta on aineenvaihduntakin muuttunut [emoji4]

EsaJ
15.11.2017, 08.23
Cambridge-dietillä ollut nyt 3 viikkoa. 4,5 kiloa on nyt lähtenyt. Olisi voinut enempikin jo lähteä, mutta asiakkaiden kanssa ollut monen laista iltakekkeriä, eikä vähäisempänä ravintola Tornin-menu jossa taisi olla 6 ruokalajia viineineen. No nyt on kuitenkin muuten hyvä aika olla vähillä kaloreilla kun pyöräilykelit on mitä on, eikä hiihto/laskettelukausi ole vielä käynnissä.

Tavoite olisi kuitenkin olla alle satakiloisissa ennen ensi kesää. Matkaa vielä toki on.

Jyri

Edit. Perjantaina on seuraava pikkujoulujuhla. Sinne asti taas niukistellaan ja lauantai aamusta pitää taas saada heti homma ruotuun. :)

Dieteissä on alku ja loppu, jos ne ei tähtää pysyviin elämän mittaisiin muutoksiin, jää jälkeen vain paha maku ja epäonnistuminen. Cambridge ei eroa siitä valitettavasti. Loppuelämää ei voi heidän tuotteillaan elää.

Kaikki elintarvikkeet löytyy kaupasta, millä voi painopudotuksen ja hallinnan hoitaa ja nyt en tarkoita todellakaan sitä välikköä, missä myydään proteiinijauheita ja patukoita. Tärkein onnistumisen edellytys on löytää hyvä ravitsemusterapeutti tai valmentaja (koulutustaustat selville), joka voi näyttää tien ja tarjota henkisen tuen Sinulle tehdä iso ja pysyvä muutos elämässä suhteessa itseesi ja ravitsemukseen. Lyhyttä ja nopeaa tietä tarjoavat kannattaa ohittaa.

Juniper
15.11.2017, 15.24
Nyt täytyy kyllä sanoa, että dieetti menee metsään jos koko ajan haluaa pitää energia määrän n. 2000 kcalissa. Pitäähän sitä syödä jos liikkuu. Minä tiputin painon siten, että laskin energiavajetta. Pitkällä lenkillä nyt vaan kuluu energiaa ja sitä tarvii antaa. Muuten menee elimistö säästöliekille tai muuten vaan sekaisin. Omalla kohdalla 500 kcal vaje toimi tosi hyvin ja paino tippui kilo/viikko. Pitää muistaa laskea kokonaiskulutuksesta tarvittava vaje. Kova lenkkeily itseasiassa tekee tästä vaikeampaa kun pitää myös syödä vastaavasti enemmän lenkkipäiville ja lepopäivinä vähemmän.

Juniper
15.11.2017, 15.43
Syömisestä vielä vähäsen......
Moni tuntuu olevan huolissaan juhlista sun muista juhlista missä joutuu syömään paljon. Ensinnäkin koskaan ei joudu syömään paljon. Aina voi syödä vähemmän ja silti nauttia niistä herkuista. Syö hitaasti keskittyen jokaiseen suupalaan. Anna aisteille aikaa nauttia ja fiilistellä ruokaa. Hitaasti syömällä myös huomaa elimistön antamat merkit siitä, että on kylläinen tai oppii tuntemaan janon ja nälän eron.....

Ohiampuja
15.11.2017, 16.33
no, mikä ongelma? se, että tulee tilanteita, jossa on helppo syödä enemmän. joulu. työmatkat. lomamatkat. onhan noita. kovis ei söisi, en ole niin kovis. mutta maltillinenkin syöminen....
Samat sanat, taidetaan olla liki saman ikäisiäkin. :)
Mutta tosiaan paino nousee todella helposti, pienikin repeäminen jossain poikkeustilanteessa näkyy heti vaakassa. Ja sen takaisin kiskominen on kova homma.

H. Moilanen
15.11.2017, 16.40
^Tuohon kommenttina, että huomaan itsestäni samoja piirteitä jos veden juomisessa luistelee. Runsaasti, eli 4-5 litraa päivässä pitäisi juoda. Pienemmällä määrällä vaa'an antamat luvut muistuttavat enemmänkin satunnaislukugeneraattorin antamia tuloksia.

tempokisu
15.11.2017, 17.04
No, en todellakaan naureskele jos joku ei pysty laihduttamaan. Ei kaikki edes halua ( nämä jotka huutaa "kehopositiivisuuden" nimissä että hyväksykää läskinne...)
Pyhät sun muut ei vaikuta omaan syömiseen mitenkään, syön kuten ennekin. Hyvä syy ettei kylässä edes tarvi syödä, tämä mun masuvaivani. Noloo istua veskissä isohädällä koko ajan jos on kylässä.
Luultavasti en syö minään päivänä 2000 kcal, ehkä viikossa ....en osaa laittaa ruokaa ( puuronkin keittäminen on hivenen haasteellista...) enkä tykkää syömisestä, ihan pakolliset syön. En edes muista koska viimeksi lämmintä "ateriaa", varmaan mitään ateriaa ole syönyt vuosikymmeniin, näykin vaan jotain. Helppoo painonhallintaa kun ei tykkää syömisestä. Tosin tämä kostautuu, en jaksa enää ajaa kunnolla lenkkiä.
Suurin osa teistä syö varmaan päivässä sen mitä minä viikossa.
Mitä, 4-5 litraa nestettä päivässä. Menee ehkä puolitoista litraa päivässä....mitä sitä juo jos ei ole jano tai syö jos ei ole nälkä.

Jyri K
15.11.2017, 20.55
Dieteissä on alku ja loppu, jos ne ei tähtää pysyviin elämän mittaisiin muutoksiin, jää jälkeen vain paha maku ja epäonnistuminen. Cambridge ei eroa siitä valitettavasti. Loppuelämää ei voi heidän tuotteillaan elää.

Kaikki elintarvikkeet löytyy kaupasta, millä voi painopudotuksen ja hallinnan hoitaa ja nyt en tarkoita todellakaan sitä välikköä, missä myydään proteiinijauheita ja patukoita. Tärkein onnistumisen edellytys on löytää hyvä ravitsemusterapeutti tai valmentaja (koulutustaustat selville), joka voi näyttää tien ja tarjota henkisen tuen Sinulle tehdä iso ja pysyvä muutos elämässä suhteessa itseesi ja ravitsemukseen. Lyhyttä ja nopeaa tietä tarjoavat kannattaa ohittaa.

Kyllä tässä on jo pysyvä muutos saatu siinä mielessä aikaankin, että lisää painoa ei ole enää noin 5 vuoteen tullut. Poiskin sitä on lähtenyt vajaa 20 kg. Nyt kuitenkin paino junnanut lähes paikallaan 1 1/2 vuotta niin haen vähän boostia hommaan tuosta Cambridgestä.

Sinällään se kyllä ottaa huomioonkin tuota elämäntavan muuttamista. Se ri olpu kun seinään vaan siinä haetaan sitä oikeaa päivän energiatarvetta lopussa monta viikkoa.. sen lisäksi sitä perus ruokalautasta laitetaan juurikin ammattilaisen kanssa kuntoon. Ihan koulut käynyt ravintoterapeutti on tämä ohjaaja.

EsaJ
15.11.2017, 21.07
Kyllä tässä on jo pysyvä muutos saatu siinä mielessä aikaankin, että lisää painoa ei ole enää noin 5 vuoteen tullut. Poiskin sitä on lähtenyt vajaa 20 kg. Nyt kuitenkin paino junnanut lähes paikallaan 1 1/2 vuotta niin haen vähän boostia hommaan tuosta Cambridgestä.

Sinällään se kyllä ottaa huomioonkin tuota elämäntavan muuttamista. Se ri olpu kun seinään vaan siinä haetaan sitä oikeaa päivän energiatarvetta lopussa monta viikkoa.. sen lisäksi sitä perus ruokalautasta laitetaan juurikin ammattilaisen kanssa kuntoon. Ihan koulut käynyt ravintoterapeutti on tämä ohjaaja.

Hyvä kuulla. Sukulaisellani ollut huonompi tuuri kyseisessä hommassa tarkempiin yksityiskohtiin menemättä.

oppes
15.11.2017, 21.19
Tommi2:lle: Itse kyllä väitän (aivan omiin 40 vuoden kokemuksiini laihduttamisesta perustuen), että elimistö on aika mekanistinen vekotin. Sen mitä kulutat, tarvitset. Ei se tyhjällä pyöri. Aivan turha väittää, että elimistö pyörii vajaalla energian tuotannolla / korkeammalla tarpeella. Ei sekään ole mikään ikiliikkuja. Päivän parin vinkkelillä vaaka näyttää aina mitä hyvänsä.

Ja kuten aiemmin totesin, en minäkään näitä mielipiteitä tyhjästä revi. Takana 40 vuoden laihdutuskierre, jota seurasi aiheeseen perehtyminen ravintoterapeutin, sisätautilääkärin ja alueen asiantuntijoiden opastamana. Tuon tuloksena varmaankin oma syöminen on nyt
- lisääntynyt (lukumäärällisesti)
- vähentynyt kalorimäärällisesti
- muuttunut tietoiseksi (tiedän mitä suuhuni pistän ja paljonko tuossa on energiaa / potentiaalista läskiä)
Oma ymmärrys oman kehon toiminnasta ruuan suhteen on lisääntynyt ja nyt osaa jo kevyen aterian jälkeen odottaa/venyttää ennen santsausta sen varttitunin jonka kuluessa kylläinen olo kerkeää syntyä. Suosittelen vilpittömästi keskustelua alan asiantuntijan (ravintoterapeutti) kanssa. 40 vuotta minäkin kuvittelin tietysti ymmärtävinäni ja tietäväni kaiken teorian. Siitä huolimatta lihoin.

P.S Ja nyt ei kyllä ole mitään jatkuvaa paastoamisen, kituuttamisen tai liian vähällä syömisellä olevaa oloa...

oppes
15.11.2017, 22.57
^meinaat että aineenvaihdunta ei totu vaihtuvaan ruoan määrään? no en ainakaan saman ravintoterapeutin kanssa kuin sinä aio sitten keskustella ;) .

joo, vakavasti puhuen, meinaatko että ravintoterapeutti on sitten hyvä? olen meinaan hoitajien, lääkärien yms. "asiantuntijoiden" kanssa jutellut aika paljonkin, myös hyvien, esim. Layne Nortonin kanssa vaihtelin sähköpostia, häneltä "keksin" tuon reverse dietingin, joka vähän aikaa toimi, mutta siitäkin teho katosi. pelkään että ravintoterapeutti heittää ne samat litaniat "syö välimerellisesti, hyviä rasvoja ja proteiinia, se täyttää. syö enemmän ravintotiheydeltään pienempää ruokaa".

onnistuneiden ihmisten kokemukset ovat musta parasta tietoa. kauan sulla on pysynyt paino poissa?`

nämä mä olen tehnyt muuten kaikki. painoa saanut poiskin. ongelma on se, että sitä lähtee liian vähän siihen nähden mitä sitten alkaa tulla takaisin. se "tällä ruokavaliolla lähtee ja voit olla koko elämäsi tällä ja elää silti about tyydyttävää elämää vaikka jouluna ja matkoilla" on hakusessa. sellainen perinteinen "elämäntapamuutos" eli tiputa 300kcal päiväkaloreja ja lisää tunti reipasta liikuntaa, ei anna meikälle oikein mitään pitkän aikavälin tuloksia. mä mittaan painoa vuositasolla, 5 tarkastuspistettä, olenko lihonut vai laihtunut vuodessa suhteessa siihen mitä olin edellisenä vuonna. viime vuotena tullut alaspäin muuten vaihteeksi.

korostan, vaikka väitänkin hanakasti vastaan, että tosiaankaan en luule tietäväni kaikkea. se että oma elimistö muuttui todella radikaalisti, se mikä toimi tosi hyvin, ei sitten toiminut enää ollenkaan, on saanut minut epäilemään näitä "tämä toimii kaikille" neuvoja, kyseenalaistamaan kaiken tietämäni. mä joskus olin niin innoissani, että opiskelin Krebsin syklejä sun muita, laskeskelin mikro ja makroravintoaineita, vetelin kaikki mahdolliset lisäravinteet...

En kinaa. Olemme kaikki oman kehomme herroja ja itse tiedämme parhaiten.

Köfte
15.11.2017, 23.27
Olemme kaikki oman kehomme herroja ja itse tiedämme parhaiten.

Tuossapa se tärkein olikin. Kuten myös ehkäpä järkevin kuutiointi asiaan liittyen aikoihin.

Aikoinaan itse kalorit, hiilihydraatit, hivenaineet, jne... laskeskelleena "orjalliseseen"
malliin, en nykyisellään ihan heti lähtisi uudelleen samaan rumbaan.

Lisäpontta asiaan antavat nämä talouden kaksi lopun ikäänsä pakollisesti hiilareita laskevaa teiniä.
Toki näin vanhemmiten ruokailutottumukset ovat syistä ja toisista johtuen muuttuneet kevyempään
ja terveellisempään suuntaan. Pienet hairahdukset ovat toki salittuja, ne parantavat elämän laatua.
Korjaustoimienkaan ei tarvitse enään olla itserankaisua. Vaaka voi olla myös ystävä:)

tempokisu
15.11.2017, 23.36
syö enemmän ravintotiheydeltään pienempää ruokaa".

onnistuneiden ihmisten kokemukset ovat musta parasta tietoa. kauan sulla on pysynyt paino poissa?`
.

a. no juuri päinvastoin, kun syö "tiheetä" ruokaa ei tarvitse syödä niin paljon, kätevää
b. juuri tätähän mä meinasin kun joku väittää että on vähän uskottavuusongelmaa kun mä jotain painonhallinnasta ja fanaattisesta suhtautumisesta - tässä tapauksessa siis ruokaan- laitoin.
Väitän että laihduttamisessa olen ...no ainakin Suomen Mestari, ja siitä mestaruudesta en ole ollenkaan ylpeä.

Köfte
15.11.2017, 23.48
^ Et ole, ne "mestarit" ovat jo poistuneet muonavahvuudesta. Lopullisesti.

The flying Chocobo
16.11.2017, 09.11
Minun haasteeni on ollut aina se, että ruokamaistuu. Ja asiaan kuuluvat juomat myös. Ei ole väliä onko suolaista tai makeaa,rasvaista vai kasvista, kaikki maistuu ja hyvin maistuukin. Ja syöminen on myös yksi elämän suurista nautinnoista. Aikoinaan monikin ihmetteli miten noin pieni kaveri (173cm ja n65kg) syö tuollaisia määriä. No, seurauksethan tälliaisesta harrastesta tiedetään. Ensimmäisen kerran laihdutin parikymppisenä noin 20kiloa käymällä punttisalilla ja siihen lisäksi pyöräilyä, mutta vain hiukan.Sitten aikaa vieri ja sohva kului, tuli perhe ja lapsia ja lapset kertyivät vyötärölle, kunnes hiukan yli nelikymppisenä havahduin että katsos, vaaka näyttää 85 ja henki ahistaa. Siitä lähti panttaaminen (ei liikuntaa) ja puolitoista vuotta myöhemmin oltiin taas kelvollisissa lukemissa eli 15 kiloa alempana. Tässä kohtaa täytyy huomioida se, että olemme ruumiinrakenteeltamme erilaisia. Peili kertoo välillä enemmän kuin vaaka.

Olen aina ollut mielestäni myös hyvä sietämään nälkää. Ajatus oli että 5 kiloa vielä, sitten on hyvä. Vaan sepä ei enää panttaamalla onnistunutkaan, ei sitten millään. Muutama todella nälkäinen vuosi ja lopulta paino lähti hitaasti hiipimään ylös. Ja lääkäri luetteli kolesteroleja huolestuneena. Ehdotti mokoma liikuntaakin. Minulle se oli tässä kohtaa ratkaisun avain. Aiemmin olin ollut sitä mieltä, että kyllä sitä pärjää kun syö vähemmän kuin tienaa, mutta minun(kin) oma kokemus viittaisi tuohon kehon kykyyn sopeutua vähenevään energiaan. Joka tapauksessa pyöräilystä tuli siinä kohtaa hyvin varovaisesti aloittaen minulle se juttu, joka mahdollistaa sen, että saan syödä edes jotenkuten sen verran kuin haluan + tietysti olo on ihan toista luokkaa kuin 10 vuotta sitten.

Tietenkin olen kiinnittänyt myös ruokavalioon huomiota. Silloin kun panttasin, vältin vain rasvoja ja sokereita ja kaikkien rasvojen välttely johti siihen, että kolesteroli nousi. Nykyisin kiinnitän rasvojen laatuun huomiota, kasviksia menee paljon ja pidän niistä, suklaan syöntiä pitäisi vähentää. En laske kaloreita. En punnitse itseäni kuin satunnaisesti tietäen, että tuloksissa on aina heiluntaa. Tietyt rajat kun ylittyy (minulla 70kg), niin se johtaa tarkempaan seurantaan ja tiheämpään punnitusväliin. ”Laihdutan” yhä, sillä tavoitteeni on päästä 63-66kg välille.En kuitenkaan ota tuosta hirveää stressiä, kunhan pysytään kutosella alkavissa lukemissa.

Omat havaintoni ruoasta: pitää tarkkailla mitä syö jos haluaa laihtua. Jo aiemmin on täällä mainittu hyviä vinkkejä. Ja ikä lisää tarkkailun tarvetta.

Liikunnasta: Olen pyörtänyt aiemman näkemykseni ja uskon nyt että liikunnasta on paljon apua, etenkin kun ikää kertyyja perusaineenvaihdunta kuluttaa aiempaa vähemmän. Minun havaintoni ovat viime aikoina menneet siihen suuntaan, ettei tarvitse ajaa brevettejä laihtuakseen.Pikemmin lyhytkestoisemmat säännölliset puristukset (minulla lyhytkestoinen tarkoittaa 1-2h) kovemmalla tempolla toimii ehkä paremmin jos haluaa painoa alas. Tämä on käsittääkseni ’rasva palaa vasta pitkillä matkoilla’ -ideologiaa vastaan. Kun mennään oikein pitkiin suorituksiin, niin silloin pitää kuluva energia saada ainakin jollakin lailla korvattua että jaksaa ja vaikka kaikkea kulutettua ei pystykään nauttimaan, niin osan kuitenkin. Ja suorituksen jälkeen on usein pitkän aikaa (päiviä) niin nälkä että menetys tulee paikattua tehokkaasti. Lyhyempien suoritusten jälkeen minun on ainakin helpompi hallita nälkääni.

Mutta; jos painon kanssa kamppailee, niin se kamppailu jatkuu läpi koko elämän. Minulla ainakin tuntuu siltä, että keho pyrkii koko ajan tiettyyn tilaan ja omalla kohdallani se ei vastaa sitä näkemystä mikä minulla itselläni 'optimista' on. Näin ollen taistelu jatkuu joko vaimeampana tai kovempana.

MacKonte
16.11.2017, 09.16
Sain omalta personal trainerilta dieetin aloittaessani pyöräilyn "vakavasti" uudelleen. Lähtöpaino oli 99.9kg, siitä on tultu alas vuosittain 97.5 -> 92 -> - 93 -> 88 -> 83 -> 82kg ja tuossa 81-83kg välissä se on nyt viimeisen vuoden pysynyt. Vaalea vaihtui leipä ruisleiväksi, kinkku kalkkunaksi, vettä (ei sokerijuomia), kahvia, teetä, paljon vihanneksia ja hedelmiä, voita, juustoa, pienempiä ruoka-annoksia. Syön useammin ja vähemmän. Jos vaimo tai työkaverit tarjoaa makeaa piirakkaa tai pullaa, se kelpaa mutta ei tarvi syödä koko pullapussia kerralla. Karkkia ei ole tehnyt vuosiin mieli, mutta suklaata napsin viikottain. Joka lauantaiaamu on punnitusaamu.

Liikuntana on päivittäinen työmatka (30km) fillarilla läpi vuoden ja muuta lenkkiä sään mukaan (vuodessa noin 10.000km pyöräilyä ja patikoinnit päälle).

Liikunnan lisäämisen tukena on ollut tuo vuosia sitten laadittu dieetti. Olen kokeillut kaikkia pähkinädiettejä, karppausta, yms mutta mikään niistä ei mulla toiminut. Ei vaan jaksanut... Kaloreita en ole laskenut. Vaalean leivän poisjättäminen on vienyt makean himon. Viinerit yms. ei edes houkuta. Korvapuusti maistuu kyllä :D

oppes
16.11.2017, 12.28
Kiinnostaisi silti tietää kauan olet pitänyt painon kurissa?
Joo mäkin ajattelin etten käy väittelemään asiasta. Jollain toimii joku juttu ja kuten mulla vain jonkin aikaa ehkä. Pysyvästi toimivat ratkaisut kiinnostavat

Keskitysleirikuvissa ei näkynyt läskiä joka sanoo ettei vaan laihdu. Kaikki laihtuvat kun ei vaan syö. Itse etsin tapaa jossa ruoasta ei tule asiaa minkä ymprilllä elämä pyörii. Sikoja kuulema lihotetaan niin että pistetään ne ekana laiharille jonka jälkeen ruoka sitten maistuukin

AI niin en tiedä onko oleellista, mutta kalorilaskukausi onnistuneesta kymmenenvuosikaudessani olikin vain viitisen vuotta ja jo 2000 luvun alussa alkoi menemään pieleen , ei 2007, niinkuin aluksi muistelin. Silti pointti että yli 10 vuotta homma pysyi näpeissä säilyy. Nämä rajat missä onnistuminen loppui eivät ole niin selkeitä ja yksiselitteisiä ja en ole niitä kauheasti miettinyt.

Melko jämptisti pari vuotta. Eli sinänsä ei vielä niin kauaa kun on ensin vuosikymmeniä ollut reilusti ylipainoinen (lievästi ilmaistuna) mutta olen kyllä kohtuullisen optimistinen kyvystäni pysyä nykypainoissa monestakin syystä. Pariinkin otteeseen juttelin HUS:ssa ylipainoa ja sen hoitoa johtavan ryhmän vetäjä-professorin kanssa (telkkarissakin ollut pariin otteeseen). Kertoi paljon teoriaa elimistön toiminnasta ja evoluution jalostamasta pyrkimyksestä palauttaa kehon paino kerran saavutettuun ylipainoon. Tuo pyrkimys on vahva mutta heikkenee ajan kuluessa. Tutkimuksissa todetusti pitävät juuri kahta vuotta rajana, jonka jälkeen todennäköisyys ylipainon palaamisesta alenee jyrkästi. Myös kaikki tuo kuihduttamisen aikana opeteltu ravintotietous, ymmärrys eri ravintoaineiden kaloreista ja siitä mitä (&koska) suuhunsa työntää on iskostunut tajuntaan aika syvälle. Kun vuoden punnitsee ja kirjaa kaiken syömänsä ja lunttaa energiamäärän kaloritaulukosta oppii kiusallisen hyvin mitä tarkoittaa kun vetäisee naamaansa kaljapullon, korvapuustin tai lautasellisen pastaa... Nyt sitä vetää mahansa täyteen mutta lautanen pullistelee salaattia, kalaa, kanaa, sieniä, tofua tmv. Sokeri, riisit, pastat, perunat, pullat, valkoinen leipä puhumattakaan kastikkeista, voista, kermasta ymv. ovat käytännössä shit-listallani. Tilanteen mukaan noita voi ruuassa olla, mutta "pitkin hampain ja vähäisiä määriä". Terveiset vaan vaimolle, joka on jaksanut vääntää hyviä salaatteja päivittäin 3,5v ajan. Minulla on myös onni päästä syömään todella hyvässä työpaikan ravintolassa, jonka salaattipöytä hakee vertaistaan :) Eli ruokailutottumukseni ovat muuttuneet totaalisesti muutaman vuoden takaisesta. Kontrolloimaton nälkä ei yllätä kun popsii useasti, pieniä ja kevyitä annoksia ja juo vielä vettä päälle.

MacKonte
16.11.2017, 12.41
Kontrolloimaton nälkä ei yllätä kun popsii useasti, pieniä ja kevyitä annoksia ja juo vielä vettä päälle.
Tuohon ajatukseen perustuu mun noudattama "dieetti", jolla paino on laskenut ja pysynyt halutussa lukemassa. Vähän mutta usein, jolloin elimistö ei ala varastoida ruokaa tulevan nälänhädän varalle. Tämä tietokin on jostain tutkimuksesta peräisin.

Aamulla ruissämpylä (kalkkunaa, juustoa, basilikaa ja salaattia välissä), kuppi teetä ja omena. Aamukahvilla töissä (15km pyöräilty) puolikas Snickers-patukka, lounaalla kerrosruisleipä (jälkiuunipala, kalkkunaa, juustoa ja salaattia), kuppi teetä ja omena. Iltapäiväkahvilla puolikas ruisleipä juustolla. Kotona (15km pyöräilty) lämmin ateria runsaalla salaatilla, kahvi ja pari keksiä. Iltapalaksi viili marjoilla, pala ruisleipää ja omena. Vettä joka välissä.

Aineenvaihdunnassa monen pienen aterian vaikutuksen huomaa tihentyneinä miestenhuonekäynteinä :D

Jyri K
16.11.2017, 12.42
Painon kanssa kamppailussa liikunnalla on ylikorostunut käsitys ihmisillä sen hyödyistä. Tosiasia on, että moni hyvä dietti kaatuu siihen liikunnan määrään jota yritetään vähillä energioilla tehdä. Kolmen tunnin pylrälenkin jälkeen olen valmis syömään kokonaisen sian.

Kun kunnolla on ylipainoa, niin ne parhaat painon laskut on saatu aikaseksi ainakin itselläni niukilla kaloreilla ja liikunta minimoimalla, niin

MacKonte
16.11.2017, 12.46
^Kolmen tunnin (noin 75km) pyörälenkin alle nappaan 1-2 palaa ruisleipää. Lenkillä on mukana kaksi pulloa juomaa, joissa molemmissa on ruokalusikallinen intiaanisokeria ja taskussa varalta 1-2 energiapatukkaa. Lenkin jälkeen taas 1-2 palaa ruisleipää.

Jos ei syö, ei jaksa polkea ja jos ei jaksa eikä nauti, ei kohta edes huvita polkea.

Kuronen
16.11.2017, 12.53
Tuohon ajatukseen perustuu mun noudattama "dieetti", jolla paino on laskenut ja pysynyt halutussa lukemassa. Vähän mutta usein, jolloin elimistö ei ala varastoida ruokaa tulevan nälänhädän varalle. Tämä tietokin on jostain tutkimuksesta peräisin.

Aamulla ruissämpylä (kalkkunaa, juustoa, basilikaa ja salaattia välissä), kuppi teetä ja omena. Aamukahvilla töissä (15km pyöräilty) puolikas Snickers-patukka, lounaalla kerrosruisleipä (jälkiuunipala, kalkkunaa, juustoa ja salaattia), kuppi teetä ja omena. Iltapäiväkahvilla puolikas ruisleipä juustolla. Kotona (15km pyöräilty) lämmin ateria runsaalla salaatilla, kahvi ja pari keksiä. Iltapalaksi viili marjoilla, pala ruisleipää ja omena. Vettä joka välissä.

Aineenvaihdunnassa monen pienen aterian vaikutuksen huomaa tihentyneinä miestenhuonekäynteinä :D

Itse myös syön arkena usein, mutta vähän. Toisinaan levolle pyhitettyinä vapaapäivinä voin syödä ja juoda tukevasti. Oma painoni nousee melko helposti, jos syön, minkä vetää.

Moska
16.11.2017, 12.55
Taitaa aika moni syödä sokeria huomaamatta aivan liikaa. Käsittääkseni se menee vieläpä helposti sisäelinrasvaksi, joka on haitallisinta mallia.
Ihtellä pidän nykyään lenkkijuomana suolattua vettä ja joku geeli on vain hätävarana mukana.

Kuronen
16.11.2017, 12.57
Painon kanssa kamppailussa liikunnalla on ylikorostunut käsitys ihmisillä sen hyödyistä. Tosiasia on, että moni hyvä dietti kaatuu siihen liikunnan määrään jota yritetään vähillä energioilla tehdä. Kolmen tunnin pylrälenkin jälkeen olen valmis syömään kokonaisen sian.

Kun kunnolla on ylipainoa, niin ne parhaat painon laskut on saatu aikaseksi ainakin itselläni niukilla kaloreilla ja liikunta minimoimalla, niin

Lyhyellä tähtäimellä varmasti, mutta jos asetat tähtäimen kauemmas, niin laaja-alaisen harjoittelun merkitystä en väheksyisi ->treenaamisesta elämäntapa.

tempokisu
16.11.2017, 13.06
Jos ei syö, ei jaksa polkea ja jos ei jaksa eikä nauti, ei kohta edes huvita polkea.

..eilen tuntui juurikin ^ tuolta. Mutta ton jälkeen tulisi sitten ettei huvita syödä ja se on siinä.

EsaJ
16.11.2017, 13.15
a. no juuri päinvastoin, kun syö "tiheetä" ruokaa ei tarvitse syödä niin paljon, kätevää
.

Ei vaan juuri päinvastoin. Kun syö energiatiheydeltään matalaa ravintoa, voi sitä syödä enemmän ja saa itsensä kylläiseksi ja näinollen sisään syödyt kalorit pysyvät aisoissa. Esimerkki: 100g suklaata 520kcal vs yksi omena n. 40kcal. Omenoita pitäisi siis syödä 1,3kg, että saavutetaan sama energiamäärä. Kummalla ruoan määrällä se nälkä lähtee?

Ari H
16.11.2017, 13.56
Tommi2, minullakin on ongelmia sokeritasojen kanssa - olen huomannut, että korkesykkeinen lenkki alentaa sokeritasoa reilusti.
Esimerkki: pojan yo-juhlien jäkeen arvo > 7; puolentunnin lenkin jälkeen viiden pinnassa.

Ari H
16.11.2017, 15.25
^ Uskoisin, että jo yksi lenkki tehoaa, jos on teoakseen.
Ikäänkuin nopeaa hoitoa akuuttiin vaivaan.

TheMiklu
16.11.2017, 15.47
Mielenkiintoinen aihe. Meikälle lääkäri ehdotti pätkäpaastoa kun aineenvaihdunnassa meikällä häikkää. 15-16h "paasto" vuorokaudessa. Käytännössä puolilta päivin eka ateria kuluvan vuorokauden puolella.
Sopii hyvin iltapainoitteiseen syömiseen eteläisen Euroopan malliin. Aika moni varmaan noudattaa normisti tämän suuntaista. Esmes. aamupala on hyvin kevyt ja lounas myöhään tai lopettaa illalla syömisen aikaisin.
Ideana mm. rasva-aineenvaihdunnan aktivoiminen. Tätä ainaki lääkäri kuvitteli tämän saavan aikaan.

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

Markku Liitiä
16.11.2017, 15.58
Ei vaan juuri päinvastoin. Kun syö energiatiheydeltään matalaa ravintoa, voi sitä syödä enemmän ja saa itsensä kylläiseksi ja näinollen sisään syödyt kalorit pysyvät aisoissa. Esimerkki: 100g suklaata 520kcal vs yksi omena n. 40kcal. Omenoita pitäisi siis syödä 1,3kg, että saavutetaan sama energiamäärä. Kummalla ruoan määrällä se nälkä lähtee?

Tästä oli jossain radio-ohjelmassa taannoin. Joku lääkäri kertoi, että ihmisen vatsa viestii kylläisyydestään sinne haarukoidun/lusikoidun ruokamäärän eikä kalorimäärän mukaan. Vatsa siis ilmoittaa olevansa täynnä tietyn gramma/desilitramäärän jälkeen. Tällä perusteella kannattaa nimenomaan syödä vähäkalorista tai energiatiheydeltään matalaa, kuinka sitä nyt nimittääkään, ravintoa. Juuri kuten EsaJ kirjoittaa.

2wheelfever
16.11.2017, 16.00
Pyöritin kampea kesän aikana 3.500 km. Laihduin puoli kiloa. FB-kaveri kittari GT:tä, ajaa ryttyytti moottorikelkalla ja hukkasi 16 kiloa. Tulee väistämättä mieleen vanha Pahkasian "Jurpo", sarjis. Eka ruudussa lenkkeilijä vetää "Elän 20 vuotta kauemmin kun huolehdin kunnostastani". Tähän Jurpo toteaa: "Mitähän hyötyä siitä on, kun käytät nytkin aikasi noin typerästi."

Itsellä lähti kuukaudessa kasvaindiagnoosin jälkeen reilut kuusi kiloa. Ei vaan tee mieli syödä enää niin paljon kuin ennen, maitotuotteet ja viljat pannassa (AIP).

Lenkillä huomaa että lämpiäminen ja "koneen käynnistyminen" kestää huomattavasti kauemmin, mutta kyllähän se ylämäessä palkitsee kun liikutettavaa massaa on 12 voipakettia vähemmän. Urheilujuomaa on nykyään aina lenkillä mukana, aikaisemmin 50km asti mentiin pelkällä vedellä.

En tosin suosittele tätä dieettimetodia pahimmalle vihamiehellekään :D

MacKonte
16.11.2017, 16.27
... kyllähän se ylämäessä palkitsee kun liikutettavaa massaa on 12 voipakettia vähemmän.

Kääntäen - paino on voimaa ja ylipaino on ylivoimaa. Kaverin kanssa lenkillä meillä on 20kg painoeroa. Sen, minkä ylämäissä kevyempänä voitan, alamäissä häviän. Kaveri katoaa aina tulevaisuuteen pitkiä laskuja rullatessa :D

Olkoon tämä lohtuna sitä tarvitseville :D

hsr
16.11.2017, 16.39
Minulla laihdutus tyssää siihen, että tahdonvoimani ei riitä syömisen kontrollointiin. Liikkumalla kuitenkin laihdun. Pyöräilykauden aikana olen useampana vuonna laihtunut jopa 5 kg, kilot kuitenkin tulevat takaisin kun talvet ovat olleet lumettomia eikä pääse hiihtämään, muuhun liikuntaan ei riitä motivaatio. Kerran kyllä laihduin karppaamalla 4-5 kk:ssa myös n. 5 kg, mutta ne tuli nopeasti takaisin kun karppaaminen alkoi tympiä.

Jyri K
16.11.2017, 16.56
Karppaamalla 5 kg painon lasku tarkoittaa vain noin 2 kg vähennystä rasvan määrässä. Karppaamalla ja kaikissa muissakin dieteissä jossa hiilihydraatin määrä on vähäinen tyhjää elimistö itseään vedestä ensimmäisen viikon aikana jo sen noin 3 kiloa. Tuo 3 kiloa tulee sitten nesteenä takaisin 1-2 päivässä kun elimistö alkaa taas saada hiilihydraatteja.

-5 kiloa karppaamalla ei käytännössä ole vielä oikein paino edes pudonnut.

Jyri

ajelee
16.11.2017, 16.58
Mielenkiintoinen aihe. Meikälle lääkäri ehdotti pätkäpaastoa kun aineenvaihdunnassa meikällä häikkää. 15-16h "paasto" vuorokaudessa. Käytännössä puolilta päivin eka ateria kuluvan vuorokauden puolella.
Sopii hyvin iltapainoitteiseen syömiseen eteläisen Euroopan malliin. Aika moni varmaan noudattaa normisti tämän suuntaista. Esmes. aamupala on hyvin kevyt ja lounas myöhään tai lopettaa illalla syömisen aikaisin.
Ideana mm. rasva-aineenvaihdunnan aktivoiminen. Tätä ainaki lääkäri kuvitteli tämän saavan aikaan.

Tuo on ainakin osittain kuin ns. warrior dietti. Siinä koko päivänä ei syödä mitään ja sitten illalla otetaan yksi ateria ja syödään niin paljon kuin huvittaa. (Osittain myös samaa kuin muslimien paastoaika.)

TheMiklu
16.11.2017, 17.11
Tuo on ainakin osittain kuin ns. warrior dietti. Siinä koko päivänä ei syödä mitään ja sitten illalla otetaan yksi ateria ja syödään niin paljon kuin huvittaa. (Osittain myös samaa kuin muslimien paastoaika.)

Kyllä koko päivä on jo liikaa :D
Sehän on perinteinen suomalainen malli, että aamulla kahvia ja ruisleipää. Sitte mettähommiin päiväks ja kotia syömään.

oppes
16.11.2017, 19.40
Karppaamalla 5 kg painon lasku tarkoittaa vain noin 2 kg vähennystä rasvan määrässä. Karppaamalla ja kaikissa muissakin dieteissä jossa hiilihydraatin määrä on vähäinen tyhjää elimistö itseään vedestä ensimmäisen viikon aikana jo sen noin 3 kiloa. Tuo 3 kiloa tulee sitten nesteenä takaisin 1-2 päivässä kun elimistö alkaa taas saada hiilihydraatteja.

-5 kiloa karppaamalla ei käytännössä ole vielä oikein paino edes pudonnut.

Jyri

Tiedä tuosta kolmesta kilosta, mutta kun tässä on ollut melkein kolme vuotta hyvin vähä-hiilarillisella ruualla (juu ja voin & jaksan oikein hyvin, kolesterolit ja kaikki veriarvot on erinomaisia - kiitos kysymästä) niin kyllä toi perusviesti Jyri K.lta on ihan totta. Pitsan, pastan, risoton tai jonkun perunamuusin imeskely heilauttaa puntaria reilun kilon (tai enemmän) lyhyellä päivän parin vinkkelillä. Juuri tuosta syystä pitää ymmärtää mitä syö, rekisteröidä tuo jollain tavalla omaan muistiin punnita itsensä säännöllisesti ja suhteuttaa puntarin antama tulos viime päivien syömiseen. Puhumattakaan tietty suolasta. Kunnon suolaisen pitsan mussutus kerää kunnon nesteet kiusaamaan päivän, pari vaa'an näytössä.

oppes
16.11.2017, 19.50
katotteko muuten kaikki kiloja vaan, vai mittaatte myös vyötäröä yms? mulle toi jäi kun nuoruuden kehonrakennusinnossa mittasin habaa ja reittä yms., niitä en ole moneen vuoteen mitannut mutta vyötärön lähes viikottain.

Vyö kertoo kaiken olennaisen.... Niin kauan kun se pysyy siinä "viimeisessä" itse lisätyssä reiässä on kaikki hyvin :)

Ohiampuja
16.11.2017, 21.19
Minulla vyö ja vaaka menee yksi yhteen. Koska jos paino nousee, niin se menee heti vyötärölle.

Jyri K
16.11.2017, 23.21
Tiedä tuosta kolmesta kilosta, mutta kun tässä on ollut melkein kolme vuotta hyvin vähä-hiilarillisella ruualla (juu ja voin & jaksan oikein hyvin, kolesterolit ja kaikki veriarvot on erinomaisia - kiitos kysymästä) niin kyllä toi perusviesti Jyri K.lta on ihan totta. Pitsan, pastan, risoton tai jonkun perunamuusin imeskely heilauttaa puntaria reilun kilon (tai enemmän) lyhyellä päivän parin vinkkelillä. Juuri tuosta syystä pitää ymmärtää mitä syö, rekisteröidä tuo jollain tavalla omaan muistiin punnita itsensä säännöllisesti ja suhteuttaa puntarin antama tulos viime päivien syömiseen. Puhumattakaan tietty suolasta. Kunnon suolaisen pitsan mussutus kerää kunnon nesteet kiusaamaan päivän, pari vaa'an näytössä.

Ihan yleisesti tiedossa oleva juttu tuo on ja jokainen voi sitä kokeilla jos ei usko. Hiilarit vain pois, niin viikossa 3 tippuu. About pelkkää nestettähän tuo on.

Yhden pitsan syöti ei tuo vielä kolmea kiloa takaisin koska siitä hiilarit palaa aikuisella miehellä jo vuotokaudessa. Sen kilon ottaa nestettä sisään kyllä helpostikin. Sen kolmen litran takaisin ottamiseen tarttee hiilaria niin paljon, että sitä menee vähän varastoonkin.

Helppo testi. Hiilarit vaan pois, niin pari kiloa lähtee jo kolmessa päivässä. Kilo sitten vielä päivässä parissa perään.

Jyri

The flying Chocobo
17.11.2017, 09.07
Minä olen taipuvainen uskomaan, että pitkäkestoinen aerobinen liikunta aiheuttaisi aineenvaihdunnallista sopeutumista. Tämä epätieteellisten vaakatutkimusteni perusteella. Omat lenkithän menevät siten, että alle kolmetuntiset menee pelkällä vedellä, jollei ole tarkoitus kovaa ajaa. Urheilujuoman olen muutoinkin hylkäämässä vatsan vuoksi ja energiaa otan lähinnä syömällä lenkin aikana + tietysti 'tosipitkillä' matkoilla taukojen yhteydessä ruokailu, jossa yhteydessä nautin myös sokerista juomaa.
Tuosta liikunnan merkityksestä sen verran, että se on mielenterveydelle minulle ehdottoman tärkeä - nykyisellään varmasti pyöräilisin joka tapauksessa oli se laihduttavaa tai ei. Pyöräily on minulle 'alkoholismiin' verrattava tapa kuten GrandStan joskus asiaa osuvasti vertasi kun sitä ihmettelin (työkaveri on ehdottanut hakeutumista anonyymit pyöräilijät -hoitoon). Ja kun olen ulkona, niin en ole syömässä. Keskustelussa mainittu 'vyön viimeinen reikä' mittarina on minullekin tärkeä työkalu.

tempokisu
17.11.2017, 09.22
^ juurikin noin :D en minäkään lenkkeilyä (enää) näe ensisijaisesti painonhallintaa, vaan ihan ulkoiluna ja jaksamisen kannalta. Jos tulee viikon tauko niin ei se maailmoja kaada - kuten joskus tuntui.
..tosin olen joutunu nakertamaan vyöhön enemmän niitä...onko nyt ensimmäinen vai viimeinen...kuitenkin niitä reikiä että saa kireemmälle.

^^ no ei lähde paria kolmea kiloa kolmessa päivässä, noi laihdutuskilot pitää kyllä suhteuttaa omapainoon :D

Ari H
17.11.2017, 10.28
^ & ^^ Minulle lenkeily/treenaminen on ensisiaisesti verensokeriarvojen hallintaa (=laskemista); muu on plussaa.

1aloittaja
17.11.2017, 10.38
Tästä oli jossain radio-ohjelmassa taannoin. Joku lääkäri kertoi, että ihmisen vatsa viestii kylläisyydestään sinne haarukoidun/lusikoidun ruokamäärän eikä kalorimäärän mukaan. Vatsa siis ilmoittaa olevansa täynnä tietyn gramma/desilitramäärän jälkeen. Tällä perusteella kannattaa nimenomaan syödä vähäkalorista tai energiatiheydeltään matalaa, kuinka sitä nyt nimittääkään, ravintoa. Juuri kuten EsaJ kirjoittaa.

Täh!? Haluut siis, ett se kaikki höttömössö jää kroppaasi/vyötäröllesi lillimaan, hyödyntämättömänä...kö?
Jommankumman logiikka vippaa nyt pahasti

1aloittaja
17.11.2017, 10.59
Pyöritin kampea kesän aikana 3.500 km. Laihduin puoli kiloa. FB-kaveri kittari GT:tä, ajaa ryttyytti moottorikelkalla ja hukkasi 16 kiloa. Tulee väistämättä mieleen vanha Pahkasian "Jurpo", sarjis. Eka ruudussa lenkkeilijä vetää "Elän 20 vuotta kauemmin kun huolehdin kunnostastani". Tähän Jurpo toteaa: "Mitähän hyötyä siitä on, kun käytät nytkin aikasi noin typerästi."

Itsellä lähti kuukaudessa kasvaindiagnoosin jälkeen reilut kuusi kiloa. Ei vaan tee mieli syödä enää niin paljon kuin ennen, maitotuotteet ja viljat pannassa (AIP).

Lenkillä huomaa että lämpiäminen ja "koneen käynnistyminen" kestää huomattavasti kauemmin, mutta kyllähän se ylämäessä palkitsee kun liikutettavaa massaa on 12 voipakettia vähemmän. Urheilujuomaa on nykyään aina lenkillä mukana, aikaisemmin 50km asti mentiin pelkällä vedellä.

En tosin suosittele tätä dieettimetodia pahimmalle vihamiehellekään :D

Kyllä se on moneen kertaan kerrottu, ett kävely, juoksu ja pyöräily ei oo laihdutuksen kannalta tehokkaita, ei. Moni vaan ei sitä usko. Nuo liikuntamuodot ovat toki hyviä yleisen terveyden kannalta, kyllä. Mutt noi on eri juttuja.
Juostakin pitäis päivittäin kymmeniä kmjä, jotta siihen kuluisi oleellisesti enempi kaloreita, kuin sen seurauksena tankatessa tulee lisää.
Maratoonarit on yl laihoja, mutt niiden km-määrätkin on aikas isoja tavallisten kuntourheilijoiden, saati sunnuntaikävelijöiden lenkkeihin verrattuna.

Laihduttamisessa on pal tehokkaampaa, kun katsoo mitä suuhunsa työntää ja kuinka usein.
3-4 tunnin välein ravitsevaa, mutt ylensyömistä välttäen. Eikä muuten se ’sämpylä’ sisällä yhtään enempää kaloreita illalla kuin aamullakaan... ja kaurapuurossakin on sokeria...

Ja sitten se monille uskomaton juttu, ett ruuan sulatus (ja elintoinnot) ovat eniten energiaa kuluttavia toimintojamme!
Ei suinkaan liikunta!

Mä en oo juossut enää metrikään viime vuosikymmeninä, mutt painoni oon saanut putoamaan nyt 106 kg:ta 83 kg:oon...
kun jätin ensin pois Colan litkimisen, sitt tuoremehun, kun siirryin hedelmiin ja sitt ’ehtoollis’viinin lipityksen ...siis iltaviinin
ja vaalea leipä vaihtui tummaan. Jätski on vielä säilynyt ’paheeni’ ;)

Juu ja pyöräilystä sinänsä olen suunnattoman innostunut, nyt ylikypsällä iälläni, vaikka km-määräni ovat varsin vaatimattomia pyöräilyn harrastajiin ja kuntourheilijoihin verrattuna. Multa on mennyt koko kesäkausi 1700 km kelaamiseen ...ja sekin sähköavusteisella... No rapakuntoinen soffaperuna kun oon

1aloittaja
17.11.2017, 11.07

Ei hyvä! Vatsa olis hyvä totuttaa pienempiin annoksiin, eikä venyttää sitä isolla kertamättämisellä. 3~4 tunnin välein vajaatäyttöä, niin ruuansulatustoiminnalla on puuhaa koko ajan. Se kuluttaa eniten energiaa. Hara hachi bu!

TheMiklu
17.11.2017, 11.18
Tai sitte syö maltillisia annoksia sen 8h syönti-ikkunan aikana. Rasva-aineenvaihdunta aktivoituu paaston aikana plus ruuansulatus saa levähtää.
En tiiä onko kumpi ja kampi parempi. Tärkeintä on, että itestä tuntuu hyvälle.

PatilZ
17.11.2017, 11.20
Kuulostaa rohkaisevalta, että monen kohdalla vuoden takainen ahertaminen ikuisen ystävämme kimpussa on toiminut pysyvästi.

Miten arvon kokemusosaajat kommentoivat tätä:

Edellä olevissa kokemuksissa ja mielipiteissä on näin maallikolle syömisen ajoittamisen suhteen kaksi toisiinsa nähden ristiriitaista koulukuntaa. Monen näppäimistöltä todistetaan pätkäpaaston voimaa ja toisaalta toisille onni on löytynyt mahdollisimman tiheästä (ja määrältään pienestä) ruokailusta. Onko toinen tapa parempi toistaan? Onko näillä omat kohdetarkoituksensa, eli molemmat hyvät, mutta eri tilanteessa? Onko toinen psykologisesti toista helpompi?

Noin muutenkin säikeessä puhutaan paljon ravitsemuksellisista tai fysiologisista tekijöistä ja unohdetaan psyykepuoli. Laihdutus näyttäisi olevan teoriassa helppoa: syö vähemmän kuin kulutat. Käytäntö ja toimeenpano onkin sitten oma kokonaisuutensa. Tieto asioista tietenkin auttaa, mutta on tässä jotain muutakin.

Rivien välistä mä ainakin luen, että painonhallinta tarvitsee oman tietyn mind-settinsä onnistuakseen. Tuntuu, että jäsen oppes on tarjonnut tähän jotain vastauksia kuvatessaan kokemuksiaan. Vähän niinkuin: ensin on havahtuminen - hälytys, jossa kokemus on seinää vasten olemisesta. Eli kuten entinen proffani sanoi vuonna miekka ja kilpi, kun kävin valittamassa motivaation puutetta: "pakko on paras muusa". Sitten on jotain joka liittyy tilanteen jäsentämiseen ja omien mahdollisuuksien hahmottamiseen. Hitunen sosiaalista tukea ei näyttäisi olevan pahitteeksi. Omia voimavaroja ilmeisesti voi lisätä realistisella tavoitteenasettelulla ja etenemisen seurannalla. Ehkä se fokusoi toimintaa olennaiseen tms. Jonkinlainen "repsahdussuunnitelmakin" voi toimia eli pala pitsaa ei ole katastrofi, jos siitä ei tee sitä. Nää on vissiin siihen painonpudotukseen liittyviä. Sitten ylläpito ja hallinta sisältää jotain omia elementtejä, mutta myös samoja. Samaa on ainakin seuranta ("hälytysrajat" eli viimeinen vyön reikä). Omaa taas jonkinlainen rutinoituminen tms. Jotain jossa, ei enää tietoisesti tehdä vaan on jo automaattinen osa omaa uutta elämää / identiteettiä.

H. Moilanen
17.11.2017, 11.49
Onko toinen psykologisesti toista helpompi?

Moni kokee näläntunteen varsin ikäväksi tilaksi, joka pitää hoitaa syömällä. Sinällään tiheä syöminen sopii näille henkilöille paremmin. Sitten on se toinen ryhmä, johon itsekin kuulun, eli näläntunne on varsin ohikiitävä hetki. Kun sietää, tai torjuu esim. juomalla vettä, muutaman tunnin ajan, nälkä menee ohi. Tämän jälkeen näläntunne ei oikeastaan edes palaa ennenkun syö seuraavan kerran uudestaan.

Markku Liitiä
17.11.2017, 11.59
Täh!? Haluut siis, ett se kaikki höttömössö jää kroppaasi/vyötäröllesi lillimaan, hyödyntämättömänä...kö?
Jommankumman logiikka vippaa nyt pahasti

Ööö, en nyt oikein hahmota.

Tarkoitukseni oli vain kertoa, mitä mieltä radiossa haastateltu asiantuntija oli. Hänen mukaansa ihmisen vatsa kertoo olevansa kylläinen ihan samalla tavalla, jos sinne tunkee 400 grammaa kermaperunoita ja lenkkimakkaraa kuin jos sinne tunkisi 400 grammaa vähäkalorista kasvisruokaa. Vatsa ei siis toimi niin, että ihminen tuntisi itsensä kylläiseksi syötyään X-määrän kaloreita/jouleja, vaan syöty grammamäärä merkitsee.

Eri juttu on, kuinka monta tuntia aterian jälkeen menee kummassakin tapauksessa, ennen kuin on uudelleen nälkä.

LJL
17.11.2017, 12.02
Kyllä mulla ainakin painon hilaaminen jostain yli 75kg lukemista alle 73kg puolelle (itselle merkityksellinen ja melko hankala pudotus) on lähtenyt siitä, että on ollut korkea motivaatio treenata kesän kisoja varten. Olen saanut tiputettua painoa liikkumalla normaaliin tapaan sen noin 8h viikossa pyöräillen ja kiipeillen, mutta syömällä aamupalaksi 250g maitorahkaa hillolla. Vähän on kyllä nälkä ennen lounasta, kun ei ole muuta syönyt ja pyöräillyt töihin 21km, mutta siihen tottuu äkkiä. Maltillisilla harjoitusmäärillä ei ole tullut ylirasitusta, kun olen syönyt melko kevyen lounaan, ennen kotiin pyöräilyä banaanin ja niittaan kunnolla ruokaa päivälliseksi kun pääsen kotiin. Iltapalaksi yleensä pari leipää. Kerran viikossa eli maanantaisin meillä on vaimon kanssa karkki- tai sipsipäivä vuoroviikoin.

Mutta kyllä siinä täytyy silleen terveellä tavalla inhota läskiä niin se menee pois. Nyt syksyllä olen tarkoituksellisesti antanut painon nousta liikkumattomuudella ja mässäilyllä (ei kotona mutta anoppilassa). Lataan akkuja.

1aloittaja
17.11.2017, 12.02
Hara hachi bu!
http://www.iltalehti.fi/laihdutus/201711152200534984_lh.shtml

1aloittaja
17.11.2017, 12.04
Ööö, en nyt oikein hahmota.

Tarkoitukseni oli vain kertoa, mitä mieltä radiossa haastateltu asiantuntija oli. Hänen mukaansa ihmisen vatsa kertoo olevansa kylläinen ihan samalla tavalla, jos sinne tunkee 400 grammaa kermaperunoita ja lenkkimakkaraa kuin jos sinne tunkisi 400 grammaa vähäkalorista kasvisruokaa. Vatsa ei siis toimi niin, että ihminen tuntisi itsensä kylläiseksi syötyään X-määrän kaloreita/jouleja, vaan syöty grammamäärä merkitsee.

Eri juttu on, kuinka monta tuntia aterian jälkeen menee kummassakin tapauksessa, ennen kuin on uudelleen nälkä.

...no niinhän se on, ett luetun ymmärtäminen on joillekin vaikeaa...

Mutt olkoon! Vatsan täyttäminen höhhöllä kertyy vaan kroppaan, mutt energiaa sisältävä ruoka kuluu energiaa kuluttaessa pois eikä jää rasvamakkaraksi vyötärön paikalle...

Markku Liitiä
17.11.2017, 12.16
Mutt olkoon! Vatsan täyttäminen höhhöllä kertyy vaan kroppaan, mutt energiaa sisältävä ruoka kuluu energiaa kuluttaessa pois eikä jää rasvamakkaraksi vyötärön paikalle...

Kasvissyöjät ja vegaanit ovat siis pääsääntöisesti lihavia, jos höhhöllä, kuten olen ymmärtävinäni, tarkoitetaan vähäkalorista, vaikkapa kasvisruokaa. :D

H. Moilanen
17.11.2017, 12.20
Vatsan täyttäminen höhhöllä kertyy vaan kroppaan, mutt energiaa sisältävä ruoka kuluu energiaa kuluttaessa pois eikä jää rasvamakkaraksi vyötärön paikalle...

No nyt on ravintotiede ja ruuansulatuksen toiminta väännetty uuteen uskoon.

j-sim
17.11.2017, 14.29

Moni on tätä samaa mulle toitottanut, mutta omat kokemukset sotii hyvin vahvasti tätä väittämää vastaan - tiedä sitten, että miksi. Suurin ongelma mulla koko tämän jo 9 kuukautta kestäneen laihdutuksen ajan on ollut jatkuva nälkä, josta on saanut kärsiä ihan ensimmäisistä päivistä saakka. Olen mennyt melko maltillisella kalorivajeella ja koko dietiin ajan olen pyrkinyt nimenomaan syömään paljon kasviksia, vihanneksia, yms. matalan energiatiheyden ruokaa ja kyllä sitä toki aina hetkellisesti maha täydemmältä tuntuu, kun määrällisesti paljon syö, mutta se nälkä tulee välillä jo 30 minuuttia syömisen jälkeen takaisin. Ihan sama tapahtuu, söin sitten vaikkapa mäkkärin ~500 kalorin tuplajuustohampurilaisen tai vaikkapa ~500 kalorin kanasalaatin. Nälkä tulee takaisin ihan yhtä nopeasti. Toistaiseksi ainoa keino päästä nälästä eroon on ollut se, että syö enemmän kaloreita. Mikään muu ei ole toiminut. Tästä syystä olenkin ottanut silloin tällöin ns. cheattipäiviä ja syönyt tarkoituksella reilusti yli kulutuksen. Se saa aikaan sen, että saattaa mennä 3-4 päivää, että ei tarvitse kärsiä nälästä. Tämä toki hidastaa painonpudotusta, mutta tekee pääkopalle ihmeitä.

LJL
17.11.2017, 14.42
Lisäyksenä muuten aikaisempaan, lounaan osalta olen empiirisesti havainnut, että mitä enemmän syön lounaalla klo 11:30 aikaan, sitä kovempi nälkä on yleensä klo 17 jälkeen, kun lähden polkemaan töistä kotiinpäin. Eli jos syön määrällisesti vähemmän, on vähemmän nälkä. Ei niillä energioilla mitään tehotreeniä varmaan ajaisi, mutta ~55min/21km kotimatkan polkee hyvin iltapäiväbanaanilla tai ilman.

Kokonaisenergiankulutus on Polarin mukaan niinä päivinä, kun ajan työmatkat, harjoittelu + aktiivisuus + perusaineenvaihdunta = ~3000kcal, ja epäilen että suurimmaksi osaksi vuorokauden sisäänmeno ei ylitä tuota. Mutta eipä se paino paljon alle 73kg painu (pituus siis 181cm), vaan jää siihen junnaamaan.

Laroute
18.11.2017, 00.14
Itse olen löytänyt loistavan korvaajan pastan himooni ja tuloksiakin näkyy. Emäntä kasvatti kesän kesäkurpitsaa ja olen tykästynyt siihen erittäin paljon kaikissa muodoissaan. Nyt tulee kuitenkin se The Juttu. Mamselli osti Wilfa merkkisen kodinkoneen, joka tekee hetkessä kaikista kovista kasviksista ihan spagetin ohutta pitkää soiroa. Kesäkurpitsasta kun tekee tämän pastan, niin se on suutuntumaltaan lähes kuin pastaa ja erittäin maukasta, kun lorauttaa hieman kermaa pannulle ja antaa hautua hetken. Siihen jauheliha mukaan, niin ei parempaa voi olla. Porkkanat, lantut, ym. menee sillä sellaiseen muotoon, että ei tiedä niitä syövänsäkään. En ole kahteen kuukauteen pastaa suuhun laittanut, koska aina tekee mieli tuota kesäkurpitsa"pastaa". Kaloreita kasviksiinkin verrattuna vähän, mutta poistavaa sapuskaa painon Hallitsijoille.

Jyri K
18.11.2017, 14.43
Mikäs se tuollainen kone oikein on. Onko mitään linkkiä laittaa.

Edit. Löytyi. Spiraalileikkuri nimellä googlasin. Meni tilaukseen. Olen perunaa yrittänyt korvata höyrykeittimellä tehdyillä parsoilla, kukkakaalrilla ja ties millä. Tuo voisi olla kivaa vaihtelua siihen.

j-sim
18.11.2017, 14.53
Mikäs se tuollainen kone oikein on. Onko mitään linkkiä laittaa.

Itseäkin alkoi kiinnostamaan ja pikaisen googletuksen tuloksena luulisin, että on kyse tästä laitoksesta: https://www.wilfa.fi/product/keittio/vihannesleikkuri/curly_w/

Jyri K
18.11.2017, 15.07
Prisman verkkokaupassa oli alle 40€. Muualla näutti olevan 60-90€.

Jyri

LJL
18.11.2017, 15.23
Vaikka tunne on viime aikoina ollut jotenkin läski, niin enpä silti painanut kuin 74,3kg tänään.. Mysteerillistä. Ehkä se olo tulee siitä kun on tullut treenattua hyvin vähän tässä syksyllä.

Jyri K
18.11.2017, 16.22
Höyrytettynä ja jättää napakaksi, niin moni juures ja vihannes on aika hyvää. Jos höyryttää niin kuin jossain koulun suurkeittiöissä tehdään, että vihanneksesta katoaa väri ja se muuttuu lähes muusiksi, niin sellaista sontaa ei kukaan syö.

oppes
18.11.2017, 17.21
hmm... kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta. makuasioistahan ei voi kiistellä ja toisen makua ei tiedä, mutta minäkin olen pasta-addikti, sen sijaan keitettyjä tai höyrytettyjä kasviksia en siedä. ilman mitään vastuuta (en syytä jos ostan tämä perusteella laitteen ja en tykkääkään) niin onko tuon kesäkurpitsapastan olemus "ei vihannesmainen" niin paljon että kasvisvihaajakin saisi tuon alas? lähinnä Laroutelle kysymys.

itse olen tehnyt moussakaa munakoisolla ja ne munakoisot jos jäävät vähänkin paksuiksi tökkivät pahasti. jos ne saa oikein duunattua, niin ei lasagnelevyistä tosiaan paljon eroa.

Kasvikset / juurekset pitääkin pistää uuniin. Päälle rypsiöljyä ja yrttimaustetta, valkosipulia suolaa ja pippuria. Porkkana, sipuli, punajuuri lanttu etc... nam... Kesäkurpitsa sopii joukkoon hyvin.