Näytä tavallinen näkymä : Painonhallinta, tuo ikuinen ystävämme
Sivut :
1
2
3
4
5
6
[
7]
8
9
10
11
Se 2g/kg perustuu myös vähän siihen oletukseen, että rasvaprosentti on lähempänä 10% kuin 40%. Eli jos siellä läskien alla on 75kg painava 10% rasvoissa oleva kaveri pitää proteiinien saanti mitoittaa sen mukaan. Eivät ne mukana höllyvät läskit sitä mihinkään tarvitse vaikka vaakaa painavatkin lihaksen lailla.
Itsellä ei ole ainakaan mitään vaikeuksia saada 170g päivässä, eikä tarvitse syödä edes paljoa lihaa. Aamulla pelkästä kaurapuurosta tulee noin 40g, lounaalla ja päivällisellä reilu 100g lihaa riittää kun syö lisäksi sen 600g perunaa tekemään yhteensä tuon reilut 30g, treenin jälkeen palautusjuomasta 30g ja iltapalaksi rahkaa niin se on siinä. Homma on tietenkin vaikeampaa jos kulutus on paljon vähemmän kuin esim. oma 4500kcal, mutta ei tuosta nyt kovin vaikeaa saa kun laskee kaikki kasviproteiinitkin mukaan.
Rehuista ja hiilareista tulee yllättävän paljon proteiiniä tuon eläinproteiinin päälle, kunhan ei syö hirveästi rasvaa niin kaloreihin mahtuu hyvin hiilareita. Esim. tuo 600g perunaa sisältää jo 12g proteiini mikä säästää jo 50g lihan syömiseltä, tai sama määrä kaloreita täysjyväpastasta niin proteiinia tulee jo 19g. Tietenkin kannattaa syödä joka aterialla myös eläinproteiinia tai vastaavasti eri kasviproteiineja, koska kasviksissa ei usein ole kaikki tarvittavia proteiineja samassa lähteessä.
Itse painonhallinnasta sen verran, että mitään päiväkohtaista kulutusta on melko vaikea selvittää sykemittareilla yms. mutta jos seuraat syömiäsi kaloreita ja painoa voit johtaa keskimääräisen kulutuksesi tuota kautta. Tuon jälkeen onkin helppo hallita sitä painonpudotus/nosto nopeutta. Kaikki vielä exeliin niin on mukavan vainoharhainen olo :D
Paino 27.12.2008 91,6
Paino 2.1.2009 89,4
Paino 4.1.2009 88,3
Paino 10.1 2009 87.6
Paino 21.1.2009 86.9
Paino 30.1.2009 85.6
Paino 31.1.2009 85.4
Paino 23.7.2009 85.0
Paino 30.10.2010 82.6
Paino 2.2.2013 85,8
Paino 30.7.2014 84,6
Paino 11.8.2014 83,8
Melko hieno suoritus, kun et näytä kuiteskaan hirveästi jojoilevan painon kanssa...
Markku Silvenius
12.08.2014, 12.39
Liika proteiini on ihan turhaa myös siksi, että se happamoittaa kroppaa mikä jatkuvasti ylläpidettynä on varsin haitallista sekä yleisterveyden että tavoitteellisen kestävyysliikunnan kannalta.
Aamulla pelkästä kaurapuurosta tulee noin 40g
Millaisella kaaviolla; yhden hengen isossa lautasellisessa on 9-10g proteiinia ja isossa lasillisessa (3dl) rasvatonta maitoa karvan alle 10g proteiinia.....eli?
El-Carpaso
12.08.2014, 13.01
Liika proteiini on ihan turhaa myös siksi, että se happamoittaa kroppaa mikä jatkuvasti ylläpidettynä on varsin haitallista sekä yleisterveyden että tavoitteellisen kestävyysliikunnan kannalta.
Millaisella kaaviolla; yhden hengen isossa lautasellisessa on 9-10g proteiinia ja isossa lasillisessa (3dl) rasvatonta maitoa karvan alle 10g proteiinia.....eli?
Mitä? Siis happamoittaa kroppaa? Tutkimuksia kiitos.
:rolleyes:Proteiinin happamoittava vaikutus taitaa olla aika minimaalinen, liekö tuosta olemassa tutkimusaineistoakaan? Eipä sitä silti kannata turhaa mättää ylenmäärin, kun elimistö ei voi sitä kerralla hyödyntää proteiinina ja se muuttuu glukoosiksi hapettamalla. Happamoittavaa vaikutusta voi aina vähentää käyttämällä rinnalla emäksisiä ruoka-aineita eli vihanneksia yms ja juomia eli kivennäisvettä yms.
puumangeri
12.08.2014, 13.28
Itsellä ollu fillaroidessa ongelma, että paino ei putoa jos treenin tuntimäärät pysyy omasta mielestä järkevissä rajoissa. Lenkin pituudet yleensä 1h 30 - 2h ja treenikertoja viikossa ehkä 4-5. Rasitustaso mielestäni suht kova. Olen syöny maltillisesti, mutta vatsa ei pienene ja vaa'an lukemat ei juuri muutu. Pidempää lenkkiä ei kiinnosta tehdä ja 5 pyörätreeniä viikossa on itselle maksimi.
Kuukausi sitten otin fillaroinnin rinnalle juoksun. Tai oikeastaan voisin sanoa, että osittain korvasin fillaroinnin juoksulla. Nyt tulee tehtyä hidasvauhtisia n. 1h - 1h 30min juoksulenkkejä 3 kertaa viikossa ja 1-2 fillarilenkkiä. Tuntimääräisesti olen treenannut vähemmän kuin aikaisemmin, mutta paino on pudonnut tuossa aivan ohimennen jo 4 kg. Melkein joka aamupunnitus näyttää vähän pienempää lukemaa kuin aikaisemmin...
Tulevaisuudessa pyrin pitämään viikossa 1-2 lepopäivää ja treenipäivinä vuoropäivin juoksu ja fillarointi.
El-Carpaso
12.08.2014, 13.35
tehdäänpäs nyt vielä ihan selväksi, ettei tämmöinen bullshitti juurru enempää.
Kropan PH:ta ei voi muuttaa ruokavaliolla. Ihmiskeholla on aikamoiset turvajärjestelmät, että PH pysyy siinä 7.4 seudulla, koska jos se siitä johonkin muuttuu, niin se on todella hemmetin huono juttu. Esimerkkinä ketoasidoosi joka tapahtuu ykköstyypin diabeetikoille. Jos kropalla ei ole insuliinia eli hiilihydraatin siirtäjähormonia, kroppa joutuu käyttämään epäpuhtaita energiantuotantomenetelmiä, joista syntyy verta happamoittavia ketoaineita. Ko. ketoaineita syntyy siis hallitsemattomasti eikä kroppa pysty hallitsemaan niistä syntyvää happamuutta. Järjestelmät joiden tehtävä on nimenomaan pitää veren PH-taso tasaisena ikäänkuin jyrätään tässä prosessissa.
Käytännössä siis ihmisen PH on noin 7.35-7.45 alueella. Diagnosoitavasta ketoasidoosista voidaan puhua kun PH on 7.30. Ero on siis 0.05 ph asteikolla, eli äärimmäisen pieni. Ja tuo minimaalisen pieni muutos saa jo aika äärimmäisiä oireita aikaseksi (kokeiltu on).
Jos PH tippuu alle 6.8, eli ei edes niin jäätävän paljon seurauksena on 100% varmuudella kuolema.
Ja pidetääs vielä sekin mielesä, että vaikka jotkin ruuat tai lääketieteelliset tilat vaikuttaisivat virtsan ph-lukemiin, ei niillä ole taas mitään vaikutusta veren happamuuteen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alkaline_diet
http://en.wikipedia.org/wiki/Bicarbonate_buffering_system
jäätävää mitä aikuiset ihmiset uskoo...
Markku Silvenius
12.08.2014, 13.56
Ja kuitenkin ihan vanhoja tutkittuja juttuja että esim. emästankkauksella voidaan parantaa suorituskykyä selvästi havaittavasti (= tieteellisessä testauksessa; jokainenhan voi omilla lähtöasetelmillaan romuttaa tämän toistettavuuden).
Ei tietenkään ole kyseessä niin suuri ph:n muutos että sen voisi kotona ph-liuskoilla tsekata, mutta käytännössähän kaikki tietävät miten kroppa hapotuksesta stiffaa kun 'vetyionit pilaavat kaiken'. Vanhaa dataahan tämä on että tietyllä ruokavaliolla voidaan luoda emäspuskuria kroppaan ja toisella päinvastoin, ei puhuta vielä mistään ruokasoodamanipulaatiosta mitään. Jos proteiinia nautitaan paljon, niin aminohappojen hapetus kehossa lisääntyy ja pH laskee ja munuaisten lisää nesteen muodostusta. Siinä mukanahan menetetään sitten esim. kalkkia. Joka yllätys yllätys on hermoimpulssin välittämisessä kovin keskeinen aine, ehkä jopa enemmän kuin magnesium jota kaikki kilvan hamuavat kramppeihin vaikka krampit johtuvat varsin usein omien rajojen löytymisestä ja 'sähköisen viestin' virheistä..joihin siis tarvittiin kalkkia.. ;)
Iso lautasellinen on tietenkin vähän suhteellinen käsite, mutta itsellä menee aamulla 130g kaurahiutaleita ja 5dl maitoa. Kaurahiutaleissa on 14,5g/100g eli niistä tulee vähän alle 19g ja 5 dl maitoa on 3.8g/100g*500g= 19 eli yhteensä 38g. Kaloreita tulee se noin 700kcal + jonkun verran mustikoista vielä päälle eli mihinkään 2000kcal kitu diettiin ei ehkä mahtuisi aamupalaksi mutta itsellä näin.
Markku Silvenius
12.08.2014, 14.29
Iso lautasellinen on tietenkin vähän suhteellinen käsite, mutta itsellä menee aamulla 130g kaurahiutaleita ja 5dl maitoa. Kaurahiutaleissa on 14,5g/100g eli niistä tulee vähän alle 19g ja 5 dl maitoa on 3.8g/100g*500g= 19 eli yhteensä 38g. Kaloreita tulee se noin 700kcal + jonkun verran mustikoista vielä päälle eli mihinkään 2000kcal kitu diettiin ei ehkä mahtuisi aamupalaksi mutta itsellä näin.
Tuhti annos, pakko myöntää! :D
El-Carpaso
12.08.2014, 14.55
Mä en löydä mitään tukemaan sun väitteitä. Äärimmäisillä liikuntasuorituksilla on havaittu olevan pieni vaikutus lihasten PH-tasapainoon näemmä, mutta toisaalta ottaen huomioon, mitä kaikkea kropassa tapahtuu äärimmäisten suoritusten aikana ei sinänsä yllätä, että erinäiset tasot oli se sitten ph tai muu, muuttuvat hiukan hetkellisesti. Mutta kovalla etsinnällä mä en löytänyt minkäänlaista validia tietoa sen suhteen, että proteiinin syönti vaikuttaisi lokaalisti tai systeemisesti solujen, tai veren ph-arvoihin tai edes vetyioneihin.
Markku Silvenius
12.08.2014, 15.31
Sisälsikö kova etsintä internetin pinnallisen vai myöskin ns. syvemmän osion (en tarkoita esim. Pakkotoiston foorumia)? En viitsi tässä kirjallisuuskatsausta tai lähdeluetteloa, mutta kuunneellaan ja katsotaan jos jotain mielenkiintoista nousee esille. :]
Tuhti annos, pakko myöntää! :D
Joo kyllä nälkä lähtee, ja lautasen valinta on tarkkaa jos pitäisi jossain muualla kuin kotona syödä aamupalaa.
Ylipäätään ei tarvitse olla nälästä tai proteiinin saannista varsinaisen huolissaan jos vaan liikkuu paljon ja välttelee turhaa rasvan saantia. Kun rupesin viime keväänä laihiksella laskemaan vähän noita syömisiä ja syömään suht vähä rasvaisesti yllätyin oikein kuinka paljon 3000kcal eteenkin tarvitsee jo syödä. Nyt kun pitäisi saada painoa vähän lisää ja kaloreita ruokavaliossa treenipäivinä se 4500 pitää syödä jo vähän herkkujakin.
Toinen yllätys mitä olen huomannut tällä vähän analyyttisemmällä otteella syömiseen on ruokien yllättävät erot energiatiheydessä. Esim. riisiä saa syödä todella vähän verrattuna perunaan esim. 50g hiilaria tulee täyteen joko syömällä 165g riisiä tai 333g perunaa. Tai hedelmistä ananaksessa on melkein puolet vähemmän kaloreita kuin banaanissa.
El-Carpaso
12.08.2014, 16.32
Sisälsikö kova etsintä internetin pinnallisen vai myöskin ns. syvemmän osion (en tarkoita esim. Pakkotoiston foorumia)? En viitsi tässä kirjallisuuskatsausta tai lähdeluetteloa, mutta kuunneellaan ja katsotaan jos jotain mielenkiintoista nousee esille. :]
Höhö...
Eiku kattelin ihan pubmedistä aiheeseen liittyviä tutkimuksia sekä oheiskirjoituksia aiheesta. Selvisi että tämä ns. "Vanha tieto" on todennäköisesti vanhentunutta.
Mikään ei näyttäis viittaavan siihen että terveen ihmisen kehon ph vaikuttuisi ruokavaliosta vaikka tämä "acid load" olisi jatkuvalla syötöllä korkea. Tutkimukset joissa arvoja on ihan oikeasti mitattu on paikoittain aika kyseenalaisia testiporukoiden tai menetelmien suhteen (mitattu arvoja sairailta/diabeetikoilta ja terveille asidoosi saavutettiin keinotekoisesti)
mutanaama
12.08.2014, 19.24
Melko hieno suoritus, kun et näytä kuiteskaan hirveästi jojoilevan painon kanssa...
Kiitos, jojoilu on lähinnä treenin ja nestehukan erotusta, ja vaihteluväli on sen reilu 2 kg.
arctic biker
12.08.2014, 20.52
Hmm, mulla pahimmillaan 173,5 senttisenä oli paino 85 kg. Syynä yletön pullansyönti kun silloiseen työmaahani tuli varsinainen leipoja.Empä kovasti siihen aikaan liikkunutkaan. Mitä nyt Repin j kanssa viikonloppuisin. Mun käsitys on yksinkertainen,
arctic biker
12.08.2014, 21.03
Ääh, mun ja upouuden tablettini yhteiselo ei niin auvoista ole... Piti kirjoittaa että repun kanssa viikonloppuisin muttei se liikunta riittänyt. Uskon perusteemaan, jos syö enemmän kaloreita mitä kuluttaa niin lihoo. Se on mulla pelannut mutten niin typerä ole että sitä ainoona oikeena totuutena julista. Mitä ny huonolla ruualla olleita keskitysleirivankuvia olen nähnyt niin aika hoikkasta porukkaahan toisen maailmansodan jäljiltä olivat.
Se 2g/kg perustuu myös vähän siihen oletukseen, että rasvaprosentti on lähempänä 10% kuin 40%. Eli jos siellä läskien alla on 75kg painava 10% rasvoissa oleva kaveri pitää proteiinien saanti mitoittaa sen mukaan. Eivät ne mukana höllyvät läskit sitä mihinkään tarvitse vaikka vaakaa painavatkin lihaksen lailla.
Itsellä ei ole ainakaan mitään vaikeuksia saada 170g päivässä, eikä tarvitse syödä edes paljoa lihaa. Aamulla pelkästä kaurapuurosta tulee noin 40g, lounaalla ja päivällisellä reilu 100g lihaa riittää kun syö lisäksi sen 600g perunaa tekemään yhteensä tuon reilut 30g, treenin jälkeen palautusjuomasta 30g ja iltapalaksi rahkaa niin se on siinä. Homma on tietenkin vaikeampaa jos kulutus on paljon vähemmän kuin esim. oma 4500kcal, mutta ei tuosta nyt kovin vaikeaa saa kun laskee kaikki kasviproteiinitkin mukaan.
Rehuista ja hiilareista tulee yllättävän paljon proteiiniä tuon eläinproteiinin päälle, kunhan ei syö hirveästi rasvaa niin kaloreihin mahtuu hyvin hiilareita. Esim. tuo 600g perunaa sisältää jo 12g proteiini mikä säästää jo 50g lihan syömiseltä, tai sama määrä kaloreita täysjyväpastasta niin proteiinia tulee jo 19g. Tietenkin kannattaa syödä joka aterialla myös eläinproteiinia tai vastaavasti eri kasviproteiineja, koska kasviksissa ei usein ole kaikki tarvittavia proteiineja samassa lähteessä.
Itse painonhallinnasta sen verran, että mitään päiväkohtaista kulutusta on melko vaikea selvittää sykemittareilla yms. mutta jos seuraat syömiäsi kaloreita ja painoa voit johtaa keskimääräisen kulutuksesi tuota kautta. Tuon jälkeen onkin helppo hallita sitä painonpudotus/nosto nopeutta. Kaikki vielä exeliin niin on mukavan vainoharhainen olo :D
Tota itsekkin pähkäilin, että pakkohan ne läskit olisi jotenkin jätettävä pois, jos ei muuta niin siinähän käy niin että ylläpitää sitä läskiä tarpeetta.
Alle 90kg tuskin mun paino koskaan tulee menemään, alle 100, ehkä. aataminpuvussa puntari näytti tänään kirvesurheilun jälkeen tasan 100, taisi tosin pari kiloa nesteitä olla hukassa, mutta kyllä se puntarikin on alkanut jo pikkaisen heilumaan alaspäin. Mun nämä muut harrasteet on sen verran raskaita kuitenkin, että lihasmassaa tarvitsee ja lihashan painaa.
Jännä juttu vaan toi, että kun vaihtoi muka raskaampaan ravintoon, niin paino lähti putoamaan vauhdilla. Mulle on kyllä väitetty, että toisten elimistö vaan toimii toisenlaisilla aineilla paremmin kuin toisten, ehkä se on vuosikausien sopeutumineknin mikä siinä vaikuttaa.
Mulle tuntuisi kaikkein parhaiten toimivan Italianpata, kun lisää vähän tummaa makaronia ja hernettä, paprikaa, siihen normaaliin reseptiin nähden, siis oikeastaan tuplaa noiden määrät, hiilaria tulee, kaliumia tulee ja proteiiniä tulee, paino putoaa ja kirves heiluu nopeasti ja pitkään.
Ei vaan mahdu mun budjettiin kovin hyvin.
Kilo pottua ja 400g sikanautaa on myös ihan hyvä päiväsetti, se on suhteellisen edullinen, kun perunat saa kaivaa omasta maasta.
Pari kuukautta ja pitäisi olla lähelle tavoitepainoa jo.
Jos on tiukalla budjetilla liikkeellä kannattaa tutustua myös erilaisiin seiti-resepteihin. Menee hyvin perunoiden kanssa ja on yhtä vähä rasvaista kuin kana mutta maksaa pakasteena vähän reilu 5€/kg. Ja toinen ehdoton rahan säästö vinkki on hakea iltapala rahkat lidlistä Millbonan puolenkilon purkki maksaa euron, ja on vielä tuhdimpaa tavaraa kuin valion tai ehrmannin vastaavat.
Tuossa rasvan välttelyssäkin kannattaa toki pitää maltti mukana ja huolehtia, että saa vähintään sen gramman rasvaa paino kiloa kohden. Toki tietenkin parempi syödä vähä rasvaista kalaa ja vältellä eläinrasvoja ja paikata sitten pähkinöillä ja öljyillä rasva saldoa.
Jos on tiukalla budjetilla liikkeellä kannattaa tutustua myös erilaisiin seiti-resepteihin. Menee hyvin perunoiden kanssa ja on yhtä vähä rasvaista kuin kana mutta maksaa pakasteena vähän reilu 5€/kg. Ja toinen ehdoton rahan säästö vinkki on hakea iltapala rahkat lidlistä Millbonan puolenkilon purkki maksaa euron, ja on vielä tuhdimpaa tavaraa kuin valion tai ehrmannin vastaavat.
Tuossa rasvan välttelyssäkin kannattaa toki pitää maltti mukana ja huolehtia, että saa vähintään sen gramman rasvaa paino kiloa kohden. Toki tietenkin parempi syödä vähä rasvaista kalaa ja vältellä eläinrasvoja ja paikata sitten pähkinöillä ja öljyillä rasva saldoa.
Mun rasvapoltin alkaa köhimään hyvin nopeasti jos ei saa sitä rasvaa. Kolesterolit on huomattavasti keskiarvoa paremmat, vaikka ns. ylipainoakin on, joten en itse rasvaa ajatellut ruveta välttelemään.
Rahkapurkin kun avaa, niin laatta lentää heti, joten ei tarvitse sellaisia haaveilla :(
Niin ja Lidliin kun polkaisee, niin se on 70km mäkien kiipeilyä, paino putoaa taatusti, mutta kovin usein ei viitsi käydä :D
En muista olenko maininnut, mutta mullahan ei ole lainkaan jääkaappia tai monia muitakaan muka itsestäänselvyyksiä, kuten kännykkää tai juoksevaa vettä. Sähkö vielä on, mutta siitäkin saattaisi joskus luopua, kun maksaa niin paljon vaikkei käyttäisikään jonain kuukautena lainkaan.
Jääkaapissa säilytettäviä voin käyttää siis syksyisin ja keväisin, mutta en ole tuota jääkaappia kyllä oikeastaan kaivannutkaan.
Ensimmäiset kaksi viikkoa opiskelijana elin ilman jääkaappia, vuokranantajalla oli vähän ongelmia. Oli se perseestä, mm. maitoa ei voinut juoda eikä rahkaa syödä, voileipäpikkelissiä pidin muistaakseni ikkunalaudalla.. Niin voi toki elää, mutta ei se missään nimessä mukavaa ole
Ensimmäiset kaksi viikkoa opiskelijana elin ilman jääkaappia, vuokranantajalla oli vähän ongelmia. Oli se perseestä, mm. maitoa ei voinut juoda eikä rahkaa syödä, voileipäpikkelissiä pidin muistaakseni ikkunalaudalla.. Niin voi toki elää, mutta ei se missään nimessä mukavaa ole
Riippuu toki valinnoista, maitoa en ole tainnut juoda koskaan, eikä noi rahkat yms. ole myöskään toimineet mun kohdalla. Jääkaappi kun mulla on ollut, olen pitänyt siellä ketsuppia, juustoa, sitten meneekin jo vaikeaksi, perunoita kai joskus pidin, mutta en oikein paljoa muuta.
Juustonkin voi raastaa ja heittää pakastimeen, sieltä sitä on kätevä käyttää kun on tehnyt annospussit ja säilyy pitkästi, uunituoreen leivän tai pizzan päällehän sitä tulee vain laitettua.
Säästyy myös tiskiä/tiskivettä, kun ei joka ruokailulta tule juustohöylää tiskattavaksi. Pikkurasiat voi sitten pestä kerralla yhdellä tiskivedellä.
Mun vedenkulutushan on alle 40l/vrk ja sähköä menee alle 60kWh/kk keskimäärin, ihan vain käyttämällä harkintaa, ettei aina juokse sen mukavimman perässä.
Erilaisilla valinnoilla voi sitten vaikuttaa siihen kuinka vaikeaa se elo esimerkiksi ilman jääkaappia on, jos on ihan pakko saada sellaisia tuotteita, jotka vaativat jääkaappia, niin toki tulee vaikeaa, mutta aika paljon on noita vaihtoehtojakin olemassa.
Pakastin on kyllä aika tärkeä ainakin nykyisillä valinnoilla, se mielestäni myös helpottaa painonhallintaa, koska sinne kun lataa safkan annoskokoisiin rasioihin, niin ei niin helposti ylisyö. Sulatan kotapadan päällä safkan, kun lämmitän pesuvedet ja se ottaa oman aikansa, mutta eipä sitä tarvitse isommin vahtia. Kerään hakkuiden jälkeen yhtiöiden maahan mätänemään jääneet puut ja teen niisät polttopuita, joilla lämmitän vedet ja sen 10 neliön lämpimänä pidetyn tilan.
No, yksineläjälle helppoa, lisätään mukaan yksilahkeinen ja vaikka tenava tai pari ja ei mitään toivoa järjestää eloa likikään näin edullisiin ja ehkä ekologisestikkin kestäviin raameihin.
Ohiampuja
13.08.2014, 11.00
Innostuin hankkimaan Garminin askelmittari-rannekkeen ja olen nyt käyttänyt sitä vajaan viikon.
Tavallisen kesälomapäivän aikana askeleita tulee noin 6 000 kpl päivässä ja kulutukseksi se näyttää noin 2 300 kcal päivässä.
Ja tuo mittari ei raegoi varsinaiseen liikuntaan, eli minun kohdallani pyöräilyyn ja kuntosaliin. Varsinaisen kuntoilun lukemat pitää sitten mitata sykemittarilla.
Mutta minun pitäisi tehdä aika isoja muutoksia, jos joka päivä pitäisi päästä siihen "viralliseen" 10 000 askeleseen. Käytännössä mahdotonta. :)
Siis kyseessä on 44 v mies, pituus 185 cm ja painoa 84 kg. :)
Kerään hakkuiden jälkeen yhtiöiden maahan mätänemään jääneet puut ja teen niisät polttopuita, joilla lämmitän vedet ja sen 10 neliön lämpimänä pidetyn tilan.
+ muutama aikaisempi CwA:n postaus.
Mä olen vaikuttunut. Elämä voi olla siis jäätävä suoritus. Otan virtuaalihatun pois päästä, mutta kateellinen en ole.
Mä olen vaikuttunut. Elämä voi olla siis jäätävä suoritus. Otan virtuaalihatun pois päästä, mutta kateellinen en ole.
virtuaalihattu nousee myös täällä
Vähän alentuvampaa asennetta vielä? Ruokavalio ei vaikuta niin merkittävästi kehon ph-tasapainoon, jos ihmisellä on toimivat munuaiset. Jotain kusetusdieettejä on aiheesta ollut, jolla on yritetty rahastaa, mutta ei muuta. Joten, put up or shut up.
Emästankkaus taas on sitten aivan eri asia, kuin mitä edes yritit tuossa sanoa. Emästankkauksella tarkoitetaan sitä, että nautitaan esim. ruokasoodaa ennen suoritusta. Se taas melko tehokkaasti puskuroi laktaatteja lihaksessa lyhyen aikaa. Samaan tarkoitukseen voi käyttää myös beta-alaniinia tai (kuulemma) sitraattia.
Aiheeseen liittyen:
Aamupaino oli tasan 80kg eli ollaan tultu tammikuusta alas 17kg. Vielä pari kiloa alas ja voi taas ruveta keräämään lihasta.
+ muutama aikaisempi CwA:n postaus.
Eihän elon tarvitse olla helppoa ollakseen antoisaa :)
Funtsikaapa miten vaikeaa tuonkin elo on ollut aikoinaan:
http://fi.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4tti-Jussi
Tuolta pääsee vähän kärryille millaista se elo oikein oli:
http://saaressa.blogspot.fi/2012/11/savotta-verkossa.html
Kermaperseitähän olemme kaikki tuon ajan ukkoihin verrattuna, vai ihan peräti velliperseitä? :D
Niin tai näin, aamupaino oli tänään aatamin asussa ensimmäisen kerran 25 vuoteen alle 100, jotainhan mun täytyy tehdä oikein kun karsin viljatuotetta pois, paino tippuu ja virtaa riittää paremmin ja etenkin pisempään. Suositusmäärällä hiilaria olo oli vähän kuin olisi ollut jatkuvasti kipeänä.
Rasvasta kun oli puhe, niin mullahan jää rasvan saanti alle suosituksien vaikka syön muka väärin ja muka rasvaista, proteiiniäkin saisi lisätä paljon, että olisi edes siinä 2g/kilo vaikka vähentäisi kaiken rasvankin.
15-25% sanotaan rasvaprosentin normaaliksi alueeksi tuolla:
http://www.tohtori.fi/?page=7481805&id=6362126
Kannattaa kuitenkin muistaa, että on olemassa rajattomasti valintoja ja kovin vähän mitään sellaista simppeliä totuutta, maailmassamme on liki rajaton määrä muuttujia, joista kaikkia ei ole vieläkään saatu kartoitettua. Itse olen siinä käsityksessä, että mikä toimii yhdelle ei välttämättä vaan sovi toiselle ja se oman kropan toiminnan kartoitus ei onnistu tutkimuksista vaan sitä pitää itse kartoittaa mikä toimii ja mikä ei.
Markku Silvenius
13.08.2014, 14.11
Emästankkaus taas on sitten aivan eri asia, kuin mitä edes yritit tuossa sanoa.
En yrittänyt sanoa mitään emästankkauksesta. Kenttäkokemusta kuitenkin löytyy.
Kyllä normaali rasvaprosentti kattaa paljon alhaisemmatkin lukemat, myös tuon linkin mukaan. Nuorella miehellä tuon linkin mukaan normaali on 8-20, toki osalle 8 on jo liian vähän varmasti ja osalle tuo 20 on jo liikaa. Itsellä on ainakin parempi olo kun rasvat ovat alle 15. Alarajan löytämiseen ei ole ollut vielä kertaakaan motivaatiota, tai sitten se alle 10% pääsemisen vaikeus tarkoittaa, sitä että oma alaraja on siinä.
kannattaa kokeilla joskus laihduttaa vähän tiukemmaksi jos tulisi enemmän energiaa kun insuliiniherkkyys yms. Paranee ja liikkuuhan se kevyt kroppa kevyemmin fillarin päälläkin.
Markku Silvenius
13.08.2014, 15.04
kannattaa kokeilla joskus laihduttaa vähän tiukemmaksi jos tulisi enemmän energiaa kun insuliiniherkkyys yms. Paranee ja liikkuuhan se kevyt kroppa kevyemmin fillarin päälläkin.
Itsellä on vähän sellainen mutu, että 8/16 dieetti on jotenkin parantanut kropan toimintaa - olisiko parantunutta insuliiniherkkyyttä? Ei ole mitään objektiivista mittadataa, mutta jotenkin siltä tuntuu. Alkuvaiheessa lenkille meno oli vähän takkuista jos se tapahtui paastoaikana, nyt se käy aika helposti ja erityisesti peekoolenkeillä pärjää yllättävän vähällä. Tosin pitkästä aikaa on kohtuu kunnossa, niin sekin tietysti auttaa. En tosin ole vetänyt itseäni mihinkään kisakuntoon eli 75 kilolla ja 9-10 rasvoilla mennään 190 cm raamilla.
Ilmainen laihdutusvinkki: syö viikon ajan vain yhden satsuman päivässä, ei mitään muuta. Laihtuu.
Syömällä satsuman päivässä ei jaksa kovin pitkiä pyörälenkkejä tehdä, joten ei ehkä sovi kovin monelle tämän palstan lukijoille... Itse olen reilun vuoden ajan harrastanut kuntoilua, joka on sisältänyt kuntosalitreeniä 2-3 kertaa viikossa ja juoksemista ja/tai pyöräilyä 3-5 kertaa viikossa, eli noin 10-15 tuntia reipasta liikuntaa viikossa. Ruokavalion olen pitänyt suurelta osin ennallaan, eli syönyt normaalia kotiruokaa (aamupala, kaksi lämmintä ateriaa ja iltapala). Tällä menetelmällä paino on pudonnut 20 kg (90->70kg) vuodessa ja on nyt pysynyt 70 kilossa noin puoli vuotta. Ilmainen laihdutusvinkki: syö vähemmän kuin kulutat, niin laihdut.
Eski
kolistelija
13.08.2014, 15.53
Ilmainen laihdutusvinkki: syö viikon ajan vain yhden satsuman päivässä, ei mitään muuta. Laihtuu.
Onko tämä se kuuluisa LJL-dieetti?
Oma painonhallintani taitaa mennä vähän pieleen. Muutaman kilon olisi voinut ottaa lisää, mutta pidempi sairasteluputki pilasi kaiken. Söin niin kuin ajaisin normaalit 3-400km/vko, mutta ajoin noin 0km/viikko. Voi siis arvata että lisäpaino on sitä ei-toivottua tyyppiä... Jos nyt söis satsuman päivässä viikon ajan ja lähtisi sen jälkeen korjaamaan tilannetta?
Markku Silvenius
13.08.2014, 16.07
Oma painonhallintani taitaa mennä vähän pieleen. Muutaman kilon olisi voinut ottaa lisää, mutta pidempi sairasteluputki pilasi kaiken. Söin niin kuin ajaisin normaalit 3-400km/vko, mutta ajoin noin 0km/viikko. Voi siis arvata että lisäpaino on sitä ei-toivottua tyyppiä... Jos nyt söis satsuman päivässä viikon ajan ja lähtisi sen jälkeen korjaamaan tilannetta?
Oma mutu on sellainen, että 8/16 tyyppisessä ruokailurytmissä kroppa tottuu syömättömyyteen niin hyvin (insuliiniherkkyys, parantunut rasvojen käyttö?), että suunniteltuina/suunnittelemattomina liikunnattomina päivinäkin on helpompi olla paastolla.
Jeppekoira
13.08.2014, 16.08
tehdäänpäs nyt vielä ihan selväksi, ettei tämmöinen bullshitti juurru enempää.
Kropan PH:ta ei voi muuttaa ruokavaliolla. Ihmiskeholla on aikamoiset turvajärjestelmät, että PH pysyy siinä 7.4 seudulla, koska jos se siitä johonkin muuttuu, niin se on todella hemmetin huono juttu. Esimerkkinä ketoasidoosi joka tapahtuu ykköstyypin diabeetikoille. Jos kropalla ei ole insuliinia eli hiilihydraatin siirtäjähormonia, kroppa joutuu käyttämään epäpuhtaita energiantuotantomenetelmiä, joista syntyy verta happamoittavia ketoaineita. Ko. ketoaineita syntyy siis hallitsemattomasti eikä kroppa pysty hallitsemaan niistä syntyvää happamuutta. Järjestelmät joiden tehtävä on nimenomaan pitää veren PH-taso tasaisena ikäänkuin jyrätään tässä prosessissa.
Se, että netistä löytyy aiheesta paljon osin ristiriitaista tietoa, on mielestäni ainakin jonkinlainen osoitus siitä, ettei asia ole ihan yksinkertainen. Tässä ketjussa tämä PH-aspekti taisi lähteä siitä, pitääkö proteiinia syödä esim. 1 tai 1,5 grammaa per painokilo ja miten tämä vaikuttaa kehon happamuuteen, joten sitä taustaa vasten lainaamani teksti on varmaankin täysin totta. Mikä sitten on ravinnon vaikutus PH-arvoon ja sitä kautta terveyteen hieman äärimmäisemmissä tapauksissa, onkin varmaan vähän monimutkaisempi juttu. Esimerkiksi miten kehon happamuus käyttäytyy ihmisellä, joka treenaa todella paljon vuosikausia ylikunnon rajoilla, syö isoja määriä (esim. 3g/painokilo) proteiinia + muita happamoittavia ruokia, ei ollenkaan kasviksia, juo paljon viinaa jne, ehkä kärsii jostain aineenvaihdunnan häiriöstä ... En uskaltaisi väittää, ettei omalla toiminnalla olisi missään tapauksessa mitään merkitystä kehon PH-arvoon ja sitä kautta terveyteen, varsinkin jos katsotaan kokonaisuutta, eikä rajata pohdintaa koskemaan pelkästään esim. jotain tiettyä grammamäärää proteiinia.
Käytännössä siis ihmisen PH on noin 7.35-7.45 alueella. Diagnosoitavasta ketoasidoosista voidaan puhua kun PH on 7.30. Ero on siis 0.05 ph asteikolla, eli äärimmäisen pieni. Ja tuo minimaalisen pieni muutos saa jo aika äärimmäisiä oireita aikaseksi (kokeiltu on).
PH-arvohan on ihan vain määritelmä, joten se, että ketoasidoosi diagnosoidaan kun ero viitearvoon on 0.05 ei kerro yhtään mitään siitä, onko kyseessä pieni vai iso (saati terveyden kannalta merkittävä) ero. Toisin sanoen PH-asteikolla pienikin esim. ruokavaliolla aiheutettu ero voi olla olotilan kannalta merkittävä.
Yleisesti ottaen ruokavaliota ja sen balanssia voi katsoa monesta perspektiviistä. Karkein on varmaankin tarkastella kaloreita, eli että syöty määrä vastaa kulutusta, aika usein katsotaan myös hiilari-rasva-proteiini -jakaumaa, jotkut ovat saaneet hyviä vaikutuksia aikaan jättämällä gluteenin ja/tai maitotuotteet pois jne. Yksi perspektiivi, joskin melko kapea, on katsoa PH-tasapainoa. Ns. PH-dietissä tosin hyvänä puolena on mielestäni se, että sen mukaisessa ravinnossa on monia terveyden kannalta hyviä asioita (kuten riittävästi kasviksia, marjoja, pähkinöitä, ei liikaa lihaa, viljaa, sokeria, alkoholia, jne) oli lopputuloksella sitten tekemistä itse PH:n kanssa vai ei.
Se voi olla, joskaan en mene takuuseen koska en ole kokeillut. Mutta aamupainot viime ja tällä viikolla 71,5-72kg, eli edelleen mennään alaspäin. Mun salainen ase on 2x vihreätee-kapselia aamuisin, jos on lepoa tai vaan kevyttä reeniä, sekä nyt loman aikana korvaan toisen lämpimän aterian ateriankorvikejuomalla. Siirtää hyvin nälkää parilla tunnilla. Alle 70kg on täysin mahdollinen ensi kauden kisapainoksi. Vaimokin tykkää kun lihaksia näkyy!
El-Carpaso
13.08.2014, 16.24
Se että netistä löytyy paljon paskapuhetta ei muuta asiantilaa suuntaan tai toiseen. Tämänhetkisen tietouden mukaan terveen ihmisen bufferointikapasiteetti riittää pitämään kehon ph:n normaalitasolla huonoista elintavoista huolimatta (osa buffereista on kiertäviä eli palautuu käyttöön käytön suhteessa ilman ainehäviöitä ja lisäksi buffereita on aika monta, keuhkot suurimpana). Itselleen voi tietenkin saada asidoosin dokaamalla viikon putkeen ja olemalla syömättä. Kyseessä on kuitenkin tällöin myrkytystilan ylläpito ja aliravitsemus (ylläri, proteiini auttaa bufferien ylläpidossa konkreettisesti) joten mä en käyttäis sitä validina esimerkkinä. Kuitenkin lähtökohta on, että _terve_ ihminen kykenee ylläpitämään ph:ta. Jos yksilöllä on jokin vaikeuttava sairaus tilanne voi tietenkin olla aivan eri (munuaisten vajaatoiminta tai duh, diabetes).
Korkea proteiinin saanti rasittaa munuaisia ja tiettyjen muiden tekijöiden yhteenliittyessä voi aiheuttaa munuaisten vajaatoimintaa ja tällöin harvoissa tapauksissa ph vaihteluita. Tästä ei kuitenkaan ollut kyse vaan paskapuheesta jota kutsutaan alkaline/acid dieetiksi.
PH dieetti on ihan siitäkin syystä huono idea (kuten suurin osa näistä huuhaa dieeteistä) että se rajaa ruoka-aineita yleisesti. Ruoka-aine rajaukset tulisi aina tehdä erityisesti eli yksilöllisesti eikä jonkin huuhaapellen markkinointipuheiden mukaan. Jos liha ei sovi niin se ei sovi. Ei sitä tarvitse perustella millään ph liirum laarumilla. Sama juttu gluteenin tai maidon suhteen. Mä en voi syödä lehtisalaattia.
Ja vielä lisäpointtina. Ei tarvii ph dieettiä jos seuraa THL:n suosituksia joissa on vähän lihaa, pirusti kasviksia, pähkinöitä ja kaikkea muuta kivaa ja hyödyllistä
Oliko täällä joskus sikspäkkikuvia vai muistanko väärin? Voisi taas vähän vertailla. Jos joku laittaa niin minäkin laitan, paitsi ei oikein ole mitään kummempaa näytettävää.. Parempi kuitenkin kuin 77kg kunnossa!
Oliko täällä joskus sikspäkkikuvia vai muistanko väärin? Voisi taas vähän vertailla. Jos joku laittaa niin minäkin laitan, paitsi ei oikein ole mitään kummempaa näytettävää.. Parempi kuitenkin kuin 77kg kunnossa!
Twinpackin kuvaa en laita :D
Minähän en usko oikeastaan mihinkään tälläiseen äkkiä pikaisesti dieettiin, syö sitä millä havaitsee kroppansa toimivan parhaiten ja se on siinä, sitten sopivasti liikkumista syöntimäärään nähden, toi on ainoa menetelmä, millä olen onnistunut pudottamaan painoa.
Sen verran ymmärrän, että kun pudottaa painoa on hyvä saada vähän enemmän proteiiniä, samoin kun urheilee paljon, lihaksiston rakentamiseen tarvitaan rakennusaineita. Tota Terve Urheilija -sivustolla mainittua 2g/kg määrää en kykene mitenkään saamaan vaikka sen laskiksi laihalle painolle.
Miten joku voisi saada yli 3g/kilo, pitäisi mussuttaa maitojauhetta, liivattetta ja soijarouhetta aika paljon, että siihen pääsisi?
3g/kg tulee helposti jos syö paljon, yli 4000kcal niin pitää melkein vältellä proteiinia jos haluaa pysyä alle 2g/kg eikä tuo 3g/kg vaadi sen kummempaa yritystä jos moisen määrän haluaisi syödä. Toinen helppo tapa saada ihan järjetön määrä proteiinia on juoda se proteiinijauheiden muodossa. Heraproteiini maksaa nykyään vissiin 15€/kg eikä 50g juominen kerralla tunnu juuri vesilasin kumoamista kummelta.
Jeppekoira
13.08.2014, 19.44
Se että netistä löytyy paljon paskapuhetta ...
Tarkoitin oikeastaan sitä, että aiheesta löytyy ihan validin review-prosessin läpäisseitä julkaisuja, joten aihe herättää ainakin jonkinlaista kiinnostusta tiedeyhteisössä. Sehän on yleisesti tiedossa oleva fakta, että tietyt ruoka-aineet tuottavat ruoansulatuksen/aineenvaihdunnan tuloksena kehoon happamuutta, jotkut taas emäksisyyttä. Mitä sitten esim. äärimmäisen paljon happamuutta aiheuttava ruokavalio aiheuttaa ihmisen terveydelle lyhyellä tai pitkällä aikavälillä vaikuttaisi olevan hieman monimutkaisempi asia, saati jos tarkasteluun otetaan mukaan erilaiset endokrinologiset sairaudet. (En ole todellakaan tutustunut aiheeseen syvällisesti, mutta vaikuttaisi siltä, ettei ns. normaalin ihmisen todellakaan kannata pelkän happo/emäs-tasapainon perusteella ruokavaliotaan säätää. Mutta se, että joku tulkitsee tutkimustuloksia väärin, ei tee tutkimuksesta itsestään "paskapuhetta".)
El-Carpaso
13.08.2014, 21.55
Tarkoitin oikeastaan sitä, että aiheesta löytyy ihan validin review-prosessin läpäisseitä julkaisuja, joten aihe herättää ainakin jonkinlaista kiinnostusta tiedeyhteisössä. Sehän on yleisesti tiedossa oleva fakta, että tietyt ruoka-aineet tuottavat ruoansulatuksen/aineenvaihdunnan tuloksena kehoon happamuutta, jotkut taas emäksisyyttä. Mitä sitten esim. äärimmäisen paljon happamuutta aiheuttava ruokavalio aiheuttaa ihmisen terveydelle lyhyellä tai pitkällä aikavälillä vaikuttaisi olevan hieman monimutkaisempi asia, saati jos tarkasteluun otetaan mukaan erilaiset endokrinologiset sairaudet. (En ole todellakaan tutustunut aiheeseen syvällisesti, mutta vaikuttaisi siltä, ettei ns. normaalin ihmisen todellakaan kannata pelkän happo/emäs-tasapainon perusteella ruokavaliotaan säätää. Mutta se, että joku tulkitsee tutkimustuloksia väärin, ei tee tutkimuksesta itsestään "paskapuhetta".)
Tässä on aika tärkeä määritelmällinen virhe.
Ei siis ole ruoka-aineita jotka tuottaisivat ruoansulatuksen/aineenvaihdunnan tuloksena kehoon happamuutta/emäksisyyttä. Näin saattaisi olla jos kehossa on jokin vakava systeeminen tai paikallinen puute/vajaatoiminta, mutta tällöin on yleensä muutenkin niin huonossa hapessa, että ei sillä happamuudella niin väliksi. Näin on myös monen muun vaikuttajan kanssa, ja jos keho ei pysty suoriutumaan normaaleista säätelytehtävistä on tilanne todella huono. Ja siis ihan oikeesti tätä on tutkittu todella paljon ja tällä hetkellä konsensus lääketieteessä on se, että ruoka-aineilla ei voi vaikuttaa kehon ph-lukemiin normaalin terveen ihmisen ollessa kyseessä. Aiheesta on tehty saatu virheellisiä käsityksiä esim. virtsan muuttuneista ph-lukemista ruokavalion seurauksena (kertoo mahdollisesti siitä, että puskurit toimii, mutta ei ole millään tavoin liitoksissa kehon ph-lukemiin).
Ketodieetti aiheuttaa kohtuullisen paljon happamuutta, mutta senkään ei havaittu muuttavan kehon ph-lukemia vaan lisäävän rasitusta munuaisissa etc. Ketonkin voi tosin tehdä oikein/väärin.
Mutta siis jos mietitään näitä diagnosoitavia asidooseja (sitä siis happaneminen tarkoittaa kehossa) niin ne saa elintavoilla aikaiseksi, mutta se vaatii aikaisemman viestini mukaisesti sen ryyppyputken useamman päivän syömättömyydellä. Eli laitetaan kroppaa mankelin läpi usealla rintamalla yhtäikaisesti. Pelkkä syöminen ei riitä koska se ei rasita ko. järjestelmää riittävästi ihan sen takia että niitä puskurijärjestelmiä on useita. Keholla on _äärimmäisen_ korkea prioriteetti pitää kehon ph tasaisena koska vääristynyt ph on fataali todella nopeasti ja aiheuttaa toimintakyvyyttömyyden (entisaikaan kuoleman) jo kohtuullisen pienillä muutoksilla.
Syy minkä takia mä kritisoin näitä juttuja niin rajusti on se, että ne on yleensä jostain kovalla rahalla myytävästä kirjasta repäistyjä, ja usein ko. kirjojen opit perustuu virheelliseen tutkimustulkintaan tai välillä peräti ihan puhtaaseen korruptioon (niinkuin tämä A1/A2 maito kusetus jonkin aikaa sitten). Vaikka näiden rahastusten opit olisivat periaatteessa hyviä (kukaan ei varmaan voi kieltää, että lisää kasviksia/pähkinöitä ja vähemmän lihaa olisi huono juttu) niin se tapa, se syy millä niitä markkinoidaan ja mitä siinä ohessa ihmisiltä kielletään on aina huono juttu. Acid/Alkaline dieetin yksi osuus esim oli että pitäisi syödä paljon lisäravinteita (aina bullshittiä terveelle ihmiselle ellei ole jotain erityistä tavoitetta kuten kehonrakennus/huippu-urheilu jne).
Myöskään näiden humpuukkikirjojen opit ei ihan kauhean usein päädy virallisiin ravintosuosituksiin juuri siitä syystä, että ne eivät seuraa yleistä tieteellistä konsensusta ja ovat usein ääripäitä aiheesta jossa parempi ja terveellisempi vaihtoehto on keskitie ja kohtuuden noudattaminen.
Jeppekoira
13.08.2014, 22.32
Tässä on aika tärkeä määritelmällinen virhe.
Ei siis ole ruoka-aineita jotka tuottaisivat ruoansulatuksen/aineenvaihdunnan tuloksena kehoon happamuutta/emäksisyyttä.
Olisiko sitten parempi tarkentaa niin, että aineenvaihdunnan tuloksena syntyy kuona-aineita, jotka ovat PH:ltaan joko happamia, neutraaleja tai emäksisiä? Mielestäni kyseessä ei tosin ole keskustelun kannalta todellakaan mikään tärkeä määritelmällinen virhe. Uskon, että jokainen halutessaan ymmärtää, mitä sillä tarkoitin.
Pelkkä syöminen ei riitä koska se ei rasita ko. järjestelmää riittävästi ihan sen takia että niitä puskurijärjestelmiä on useita
Puskurijärjestelmä tosiaan pitää kehon PH:n aika pitkään paikoillaan, mutta onko sillä jokin muu hinta, jos puskurijärjestelmää pidetään pitkään "liian kovilla"?
Syy minkä takia mä kritisoin näitä juttuja niin rajusti on se, että ne on yleensä jostain kovalla rahalla myytävästä kirjasta repäistyjä, ja usein ko. kirjojen opit perustuu virheelliseen tutkimustulkintaan tai välillä peräti ihan puhtaaseen korruptioon (niinkuin tämä A1/A2 maito kusetus jonkin aikaa sitten).
Tämähän se iso ongelma monesti juuri on näiden ravintoasioiden kanssa. Tutkimus on oikeasti vaikeaa ja hyvin harvoin vähänkään monimutkaisemman asian tutkimus ei kovin helposti vastaa kokonaisuuteen selkeästi "kyllä" tai "ei". Muuttujia on paljon, mutta yksittäisessä tutkimuksessa joudutaan aina tutkimaan hyvin rajattua määrää asioita vieläpä rajoitetun ajan yli. Tutkimustulosten tulkinta ja yleistäminen laajempaan kontekstiin on suurin piirtein yhtä vaikeaa, tai vaikeampaa, kuin itse tutkimuksen tekeminen. Kuitenkin media/rahanahneethuuhaadiettigurut/jne tottakai yksinkertaistavat asioita heille sopivalla tavalla ja ihmiset uskovat.
El-Carpaso
14.08.2014, 12.35
Puskurijärjestelmä tosiaan pitää kehon PH:n aika pitkään paikoillaan, mutta onko sillä jokin muu hinta, jos puskurijärjestelmää pidetään pitkään "liian kovilla"?
No ei oikeastaan. Bikarbonaattijärjestelmä on ns. kiertävä eli kun hapan saadaan neutraloitua ja kuljetettua munuaisten kautta ulos se neutralointiin käytetty bikarbonaatti palautuu järjestelmään. Jos bikarbonaattijärjestelmä ajetaan yli (vaatii käytönnössä metabolisen asidoosin ennen kuin tämä tapahtuu) ottavat munuaiset ja keuhkot enemmän roolia hapon puskuroinnissa. Keuhkojen ottaessa roolia olo muuttuu lähinnä tosi epämiellyttäväksi mutta kyseessä on todella tehokas järjestelmä joka toimii ikäänkuin tuplateholla sen käydessä bikarbonaattijärjestelmän rinnalla.
Mä tiedän sen olevan tehokas koska mä vedin pari kuukautta metabolisella asidoosilla (ketoasidoosi) C-peptidiarvojen ollessa viitearvojen alapuolella eli kroppa oli koko ajan kovemmin hapoilla kuin mitä ruokavaliolla saa aikaiseksi. Syntyi ns. Kussmaul respiraatioita, joka on todella epämiellyttävää, mutta piti kropan PH:n jotenkin kasassa. Sairaalaan päätyessäni ph oli hiukan matala, mutta ei kriittinen.
Tossa keuhkojen puskuroinnissa on vielä se, että puskurointi jatkuu niin pitkään kuin normaali ph on saavutettu. Eli vaikka jollain ruokalatauksella saisi hetkellisen muutoksen aikaseksi (ei saa, ei ole niin voimakasta potentiaalia), niin palautus jatkuisi niin kauan kuin normaalitila on saavutettu.
Abstraktiotaso huitelee pilvissä. Kuka laittaa ensimmäisen mahaläskikuvan että saadaan konkretiaa?
El-Carpaso
14.08.2014, 13.56
emmie kehtaa ko se on ollu tommonen jo jonki aikaa ja vaikka vyötärönympärys kapeni jonkin verran niin paino ei lähde millään. pitäis sinne 100kg päästä ensimmäisenä tavoitteena ja sit sen jälkeen ihannepainoon eli varmaan 95kg. Jos ja kun nää kesätentit loppuu olis aikaa treenata enempi ja sitä kautta saada painoa alas. Lisäks ku on rovaniemellä sali käytössä niin saa sitäkin kautta paremmin läskiä pois. Mä oon huomannu, että voimaharjoittelu olis kaikkein tehokkain läskin poistaja, mutta sitä pitää tietenki tukea runsaalla aerobisella.
Pakko se on näyttää esimerkkiä, muuten on luvassa pelkkää nynnyilyä ja saa odottaa joku 50 vuotta. Sillä edellytyksellä että joku muukin ottaa lusikan kauniiseen käteen! ;) Tilanne on tällä hetkellä tämä, paino on tullut karkeasti 77kg => 72kg reilun 6kk aikana. 181cm mittaa. Treeniä on ollut sellaiset 12-14h viikossa, syömisiä olen katsonut aika vähän, lähinnä annoskokoa pienentänyt. Kuntokehitys on ollut hyvä, joskin täysin harrastetasoa edelleen (tämän kesän sijoitukset Tahko 120:llä 96. ja Jämi 84:llä 58.) Tästä mennään kuitenkin eteenpäin, tarkoitus on jatkaa harjoittelua läpi talven. Vaikeasti lähtevää ns. arkkiläskiä vielä riittää, mutta uskon että noin 6-9kk aikana siitä on päästy eroon ja paino alle 70kg. Katsotaan miten käy. Ei vielä sikspäk.
http://i1283.photobucket.com/albums/a552/laurijuhanilaine/96714373-C534-42D1-AC9C-CF4E9B00B56D_zpsbtx4jl8j.jpg
"Jos yksi häpäisee itsensä, muutkin häpäisee"
-Tuntematon ajattelija
mutanaama
14.08.2014, 16.24
Hienoa, mun pakkia ei halua kukaan nähdä :)
hannahoo
14.08.2014, 19.16
Topik lähtenyt parempaan suuntaan, lisää kuvia!
Shimaani
14.08.2014, 22.02
Saattaap' olla että maanantaiehtoona Aidalla on vaikka mitä kuvattavaa tähännii ketiuun.
Asiaan: painoa hallitaan syömällä.
Tää oli niin arvattavissa.. Vaikka urheilumiehiä on foorumi täynnä, kukaan ei terveessä ja reippaassa urheiluhengessä lähde vertailemaan sikspäkkiä. Mikä on kun ei vertailu käy. Äijät, ryhtiä
El-Carpaso
14.08.2014, 23.07
Mä näytän reidet ko pääsen kameralle mut päkki on vielä liika tynnyri esiteltäväks
usko juntunen
14.08.2014, 23.16
Tää oli niin arvattavissa.. Vaikka urheilumiehiä on foorumi täynnä, kukaan ei terveessä ja reippaassa urheiluhengessä lähde vertailemaan sikspäkkiä. Mikä on kun ei vertailu käy. Äijät, ryhtiä
https://lh3.googleusercontent.com/-uSLvnm5zgGQ/UZj7y4U3rOI/AAAAAAAAWXg/49AAKcDqOTc/s512/P5170058.JPGhttps://lh5.googleusercontent.com/-6Dkb8kCBTX4/UZj-_JMYfgI/AAAAAAAAWY4/RC6FwEBW9h4/s640/P1010081.JPG
:D :D Nyt ollaan asian ytimessä. Hyvä Usko
Uskolla on lomaparta ajamatta selkeesti ja puolet saunakaljoista juomatta :)
Minä olen varautunut nykyisin niin piktään lenkkiin vararavinnon puolesta että kuvan jos laittaisi tänne, niin se täyttäisi koko topicin ja pitäisi lukita.
Vois koittaa löytää motivaation jostain tähän massakeräykseen ja kääntämään suunnan toisinpäin. Auttais varmaan alkuun jos söis snadisiti vähemmän ja vähentäisi kaljanjuontia. Samalla voisi koittaa käydä edes säännölliesti ulkoilemassa. Ehkä sit huomenna :rolleyes:
Ulkoillessakin voi käydä kaljalla, kunhan ottaa vaan yhden yli 30km pyöräilymatkan päässä.
Oon monesti käynykin. Maantielenkillä saa kaikkein parhaimmat kiksit kun ajaa ittensä lähes niksahtamiseen ja sit kurvaa terassille ja ottaa ison nelosen. Tuntuu aika höpölle :)
Muuten ei kyllä maantietä tee oikein mieli kihnuttakaan. Kieltämättä maastolenkinkin jälkeen olut maistuu todella hyvälle.
...maastolenkinkin jälkeen olut maistuu todella hyvälle.
Komps. Ja mun kesälenkit päättävällä vakioterassilla saa nykyään ESB:a, paras palautusjuoma evö :p
Eihän kuvaa kannata laittaa, jos siinä näkyy lähinnä tasaista yhtä värisävyä, ei ole kalansilmälinssiä, että kaikki mahtuisi kuvaan. Ei, jalustaa ei voi käyttää, eikä kantoa, tai muutakaan :D
Ohiampuja
17.08.2014, 08.52
Kuinkas tuo kalorien kulutus oikein menee?
Tämä Garminin ranneaparaatti näyttää tavallisen laiskalle lomapäivälle n 6 000 askelta ja n 2 300 kcal kulutusta.
Eilen sitten kävelin Kurjenrahkan kansallispuistossa kameran kanssa yli 7 tuntia. Askelia tuli n 21 600, mutta kulutus oli vain 2 700 kcal.
Eli vaikka askeleet kolminkertaistui, niin kulutus ei noussut kuin hieman. Häh, onko kävely / retkeily noin huonoa laihdutusliikuntaa?
Kalorinkulutuksen laskeminen alkaa varmaankin määrätyn sykerajan ylitettyä (100?, 110?). Lue manuaalista.
Ohiampuja
17.08.2014, 10.37
Kalorinkulutuksen laskeminen alkaa varmaankin määrätyn sykerajan ylitettyä...
Kyseessä on siis tämä ranneke, ei mikään kunnon mittari. :) Tuo ei tiedä sykkeestä mitään. Se vaan laskee kulutusta annettujen käyttäjätietojen ja askel-lukumäärän perusteella. Ja siksi ihmettelin miksi kalori-arvo ei nouse. Vai eikö sen pidäkkään, onko kävely noin hyvällä "hyötysuhteella" tehtyä hommaa...
http://static.garmincdn.com/pumac/vivofit_OM_FI.pdf
Huhtikuusta on johonkin kadonnut 6kg. Ei näemmä ehdi syödä tarpeeksi näin kesäkaudella.
Ohiampuja
19.08.2014, 14.01
Se vaan laskee kulutusta annettujen käyttäjätietojen ja askel-lukumäärän perusteella. Ja siksi ihmettelin miksi kalori-arvo ei nouse. Vai eikö sen pidäkkään, onko kävely noin hyvällä "hyötysuhteella" tehtyä hommaa...
No niin. Aika monella sivustolla kävelyn kulutukseksi arvioidaan 250-450 kcal tunnissa. Eli tuon suossa tarpomisen olisi pitänyt nostaa vuorokauden kulutus selkeästi jonnekin 4 000 kcal hujakoille. Eli Garminin kalorilaskuri ei taida olla ihan kunnossa...
http://kalorilaskuri.fi/kalorikulutus
Garmin 510 bundlen kalorilaskuri on aina noin 70% siitä mitä Polarin laskuri on. Kumpi sitten oikeassa.....
Jos sun peruskulutus on esim. 2150 kcal / vrk vaikka vain makaisit sohvalla, ja 6000 askelta kuluttaa 150 kaloria (yht. 2300 kcal), niin silloinhan toi menis osapuilleen noin, että 21 600 askelta kuluttaisi kutakuikin tuon 550 kaloria mikä tuossa oli eroa normipäivään.
Mutta aika vähän kävely silti kuluttaisi. Ehkei ainakaan leppoisa maleskelu enempää viekään?
Kuinkas tuo kalorien kulutus oikein menee?
Tämä Garminin ranneaparaatti näyttää tavallisen laiskalle lomapäivälle n 6 000 askelta ja n 2 300 kcal kulutusta.
Eilen sitten kävelin Kurjenrahkan kansallispuistossa kameran kanssa yli 7 tuntia. Askelia tuli n 21 600, mutta kulutus oli vain 2 700 kcal.
Eli vaikka askeleet kolminkertaistui, niin kulutus ei noussut kuin hieman. Häh, onko kävely / retkeily noin huonoa laihdutusliikuntaa?
Jos vekotin ei tiedä sykkeestä mitään, niin eihän se silloin tiedä myöskään sitä kuinka raskasta se kävely on, asfaltilla ja suolla tarpominen on ihan samanlaista sen mukaan, samoin portaat ylös ja alas, että myöskin ylämäet ja alamäet ovat ihan samallatapaa rasittavia mittarin näkövinkkelistä.
Se vain tietää että paljonko askeleita on ja antaa laskennallisen arvion jonkin keskimääräisen askelluksen kulutuksen mukaan, joka sitten osuu tai ei osu.
Tuskin edes kävelynopeudella saat eroa aikaan, jos se vaan laskee niitä askeleita ja matemaattisesti tarjoilee kalorilukemia.
Käytännössä siis sen ilmoittamat kalorit ovat pielessä aina, virheen suuruus vaan vaihtelee, käsittämätön tuuri pitää olla, että osuisi todelliseen kulutukseen sen ilmoittama kalorimäärä.
Sykemittarillakin pääsee vain arvioon, pitäisi olla jokin mikä mittaa lihasten käyttöastetta, eli paljonko niitä watteja käyttää, se ehkä antaisi jo suht tarkan lukeman.
Tuollaisen voisi ehkä kehittää jos pystyisi mittaamaan hukatun lämmön, mutta sekin olisi aika hankalaa.
Eli tyytyminen on enemmän tai vähemmän epätarkkaan arvioon, ilman sykemittausta se on jo vähän kuin heittäisi tikkaa kovassa tuulessa.
Sininen Aasi
19.08.2014, 16.19
Huhtikuusta on johonkin kadonnut 6kg. Ei näemmä ehdi syödä tarpeeksi näin kesäkaudella.
Pistän paremmaksi. Juhannuksen jälkeen on kadonnut 5..6kg. Tosin yritystäkin on (varsinkin alussa) ollut. Alkaa pikkuhiljaa siirtyä siihen että pöydässä ei enää tarvi nirsoilla.
Mä tiedän missä kolme niistä on :D
Tänään aamupuntaroinnin yhteydessä totesin keventyneeni 15kg, tämän tavoitteellisen painonhallinnan aloitin siinä touko- kesäkuun tietämillä. Vielä olisi paljon matkaa, mutta eipä tässä mikään kiire minnekään ole.
Sent from my Lumia 1520 using Tapatalk
mutanaama
25.08.2014, 10.36
Vaimon aloittaman dieetin seurauksena mullakin paino putoaa :). Aamupaino oli tänään 82,9, vaikka eilen iltasella syötyä pullaa ja yöpalaksi rahkaa, mansikkakeittoa, vaaleeta leipää kunnon voisiivulla ja kinkkua päälle. Taisin mä käydä ajelemassakin kolmisen tuntia maastossa, mutta siinä ei polarin mukaan palanut kuin reilu 2000kcal. Yleensä en syö aamulla mitään, mutta kun vaimo täräytti kukkurakulhollisen kaurapuuroa raejuustolla ja marjoilla höystettynä, niin pakkohan se oli. Sillä mentiin sitten viiteen asti.
Mutta maastossa kulki ihmeen hyvin ja rennosti, voiko se tosiaan olla niin, että aamulla, pari tuntia ennen lenkkiä kannattaa syödä ;)
Kuntoilija
25.08.2014, 11.07
Nyt se taas alkoi kadonneen painon metsästys.
Heinäkuussa en tehnyt mitään muuta kuin köllötin mökillä, grillasin ja nautin muutamia olusia ja tulos oli painon nousu reiluun 82 kiloon. Painoa tupsahti yli neljä kiloa heinäkuussa ja näillä vähillä pyöräilykilometreillä on se siinä pysynyt. Nyt otetaan ukon kantista mittaa ja puristetaan paino 78 kiloon syyskuun loppuun mennessä.
toripolliisi
25.08.2014, 12.55
Heitellään nyt omatkin, eli viime kesästä kohta -10kg. Toukokuun inbodyssa lihasta oli jopa tullut hivenen lisää, eli tuo luku on siis aikalailla puhdasta läskiä..
mutanaama
25.08.2014, 14.32
Nyt se taas alkoi kadonneen painon metsästys.
Heinäkuussa en tehnyt mitään muuta kuin köllötin mökillä, grillasin ja nautin muutamia olusia ja tulos oli painon nousu reiluun 82 kiloon. Painoa tupsahti yli neljä kiloa heinäkuussa ja näillä vähillä pyöräilykilometreillä on se siinä pysynyt. Nyt otetaan ukon kantista mittaa ja puristetaan paino 78 kiloon syyskuun loppuun mennessä.
Ei sitten kannata lupailla mitään extreemiä, jos tuo ei onnistu ;)
Mulla meni vähän painonhallintahommat yli, ja sain todennäköisesti sen vuoksi aiheutettua itselleni hetkellisen ylirasitustilan (onneksi menossa ohi). Mutta sellainen sivuhuomautus, että älkää hyvät ihmiset tehkö kovaa treeniä ja olko syömättä samaan aikaan. Jollain -1000kcal päiväsaldoilla ollaan nopeasti samassa jamassa kuin minä, eli urheilut loppuu hetkeksi kuin seinään, tai voi loppua pidemmäksikin ajaksi kuin hetkeksi. Se hatuttaa paljon enemmän kuin läski
Mulla meni vähän painonhallintahommat yli, ja sain todennäköisesti sen vuoksi aiheutettua itselleni hetkellisen ylirasitustilan (onneksi menossa ohi). Mutta sellainen sivuhuomautus, että älkää hyvät ihmiset tehkö kovaa treeniä ja olko syömättä samaan aikaan. Jollain -1000kcal päiväsaldoilla ollaan nopeasti samassa jamassa kuin minä, eli urheilut loppuu hetkeksi kuin seinään, tai voi loppua pidemmäksikin ajaksi kuin hetkeksi. Se hatuttaa paljon enemmän kuin läski
Mitenkäs se tuollainen käytännössä ilmenee?
Kipuilua vai ei vain kulje?
Niinä päivinä jolloin itse fyysisiä hommia teen, mulla on helposti toi -1000kcal, voi olla useita tuhansiakin rankimpina päivinä.
Tuolta ylikunto-ketjusta voi katsoa tarkemmin treenejä ja olotiloja..
mutanaama
27.08.2014, 11.00
Se on kuukausien työn tulos, muutama miinuspäivä ei vielä merkkaa mitään. Tänään tuli uusi ennätys 82,1kg. Pari suurinta muutosta ruokailutottumuksiin on, ettei ole tullut juuri syötyä karkkia sen suurempia määriä, ja oluttakin hyvin maltillisesti omaan normitasoon nähden.
Ohiampuja
07.09.2014, 20.35
Nyt tuli paha takaisku kun vedin kunnon OTB:n Kanuuna-lenkillä. Murtui kylkiluu ja sormi vasemmasta kädestä. Nyt on lasta kädessä 8 viikkoa ja kyllä tuo kylkikin hiukan rajoittaa liikkumista.
Eli nyt on liikunta ja kulutus minimissä, ja vielä lisäksi käsi lähes liimattu tuohon jääkaapin ovenkahvaan. Eli kyllä tulee vaikeat 8 viikkoa...
Halloo halloo
07.09.2014, 22.36
Nyt tuli paha takaisku kun vedin kunnon OTB:n Kanuuna-lenkillä. Murtui kylkiluu ja sormi vasemmasta kädestä. Nyt on lasta kädessä 8 viikkoa ja kyllä tuo kylkikin hiukan rajoittaa liikkumista.
Eli nyt on liikunta ja kulutus minimissä, ja vielä lisäksi käsi lähes liimattu tuohon jääkaapin ovenkahvaan. Eli kyllä tulee vaikeat 8 viikkoa...
Pystyykö mitään kotijumppaa tekemään?
kuovipolku
08.09.2014, 09.41
Vaikeat? Ruuvaat toisella kädellä sen ovenkahvan irti ja kiinnität sen vaikka olohuoneen seinään.
Asiaa voisi ajatella vaikka niin että normaalitilanteessa painonhallinnan radikaalimpien keinojen tiellä on aktiivipyöräilyyn (ym.) tarvittavan energia- ja hiilihydraattimäärän saanti, mutta nyt tarjoutuu kuin itsestään tilanne jossa voi kokeilla jotain muuta, mennä syvemmälle ja kovempaa ja vetää itsensä laihan talven jälkeiseen kuntoon. Mies vain jollekin miinuskaloriselle vähähiilihydraattidieetille ja ihmettelemään mitä psyyke siitä tykkää ja miltä mies näyttää kahdeksan viikon jälkeen!
Uskaltaisin veikata että lihasmassaa löytyy sen verran ettei vähäistä suurempaakaan lihaskatoa tarvitse liiaksi pelätä ja että keinot lihasmassan hankkimiseksi takaisin ovat tiedossa ja helpommin toteutettavissa kuin painonhallinnan muut haasteet.
Psyyke on varmasti kovilla, tsemiä Ohiampujalle.
Tuon ylirasituskokemuksen (suht kova treenaus + laihdutus samaan aikaan) myötä ajattelisin, että olisi helpompi laihduttaa kun ei treenaa, esim. yhdellä lämpimällä aterialla per päivä ja siihen päälle ateriankorvikejuomaa litkimällä. Kuten kuovipolku totesi, on ison energiankulutuksen myötä iso energiantarve, ja silloin ainakin allekirjoittanut hullantuu syömään valtavia määriä nälissään. Ja jos ajautuu -1000kcal tasolle pidemmäksi aikaa, ei palaudu ja kroppa ajautuu vääjäämättä ylirasitukseen. Sikspäkki tulee, ja sitten se jo meneekin.
Ohiampuja
08.09.2014, 10.55
Mies vain jollekin miinuskaloriselle vähähiilihydraattidieetille ja ihmettelemään mitä psyyke siitä tykkää ja miltä mies näyttää kahdeksan viikon jälkeen!
Niinpä, mutta kun on tällainen mukavuuden haluinen ja ei niin kurinalainen luonne. :)
Koeta tässä järkätä tyttärelle 10 v synttäreitä täytekakkuineen ja muine herkkuineen. Ja muka samalla laskea jotain miinus-kaloridiettejä. Sama kuin lähtisi baariin ja lupaisi että juon vain kolme tuoppia, enkä yhtään enempää.
Niinpä niin, mutta pakko tässä jotain on kokeilla...
...Sama kuin lähtisi baariin ja lupaisi että juon vain kolme tuoppia, enkä yhtään enempää.
Tyttären synttärit on yksi päivä, samoin (toivottavasti) baariin meneminen tapahtuu harvoin. Eikai kukaan juo kaljaa joka päivä? Sama on herkkujen kanssa. Sen sijaan arkea riittää, sanoisin että arki + välttävä kurinalaisuus = tulos. Omalla kohdalla toimi aika hyvin arkiruokavaliona, jos olen ollut lomalla: aamulla rahkaa (ja aineenvaihduntaa kiihdyttäviä vihreäteekapseleita), päivällä lämmin ruoka, iltapäivällä 150kcal/annos ateriankorvikejuoma, alkuillasta toinen korvikejuoma jos on kova nälkä, illalla leipää, pirtelöä tms. Kerran viikossa karkkipäivä ja alkomahoolia ei ollenkaan.
Viikkotasolla ihan hirveästi tule kaloreita, eikä tuo toimi jos urheilee, tai edes tekee töitä. Ylläsanottu ruokavalio siis kusi aivan täysin, kun urheili 12-16h/vko. Mutta tältä pohjalta näppituntuma on, että jos olisin ihan vaan kotona esim. sairauslomalla, pystyisin aikaansaamaan maltillisen päivittäisen miinuskulutuksen ja paino tippuisi. Kannattaa kokeilla jos jaksaa, se on jopa palkitsevaa. Nälän tunne pitää niitata ateriankorvikejuomalla, se on mulla se avain.
Kyllä käsi lastassa voi ajaa. Ite ajoin käsi kipsissä ja myöhemmin lastassa parhaimmillaan 500 km viikossa, talvella.
Maastoon ei ehkä kannata mennä...
Ohiampuja
08.09.2014, 11.29
Nälän tunne pitää niitata ateriankorvikejuomalla, se on mulla se avain.
Mitä nämä tämmöiset ovat? En ole ikinä kuullutkaan?
Mutta juu, baarissa tulee käytyä tosi useasti. Melkein kerran vuodessa, ainakin Tahkon Piazzalla. :)
Onneksi pystyn kaupassa olemaan kurinalainen, eli kärryyn tulee ihan fiksut tavarat jos niin haluaa. Mutta kotona tilanne on toinen, ne vierasvaraksi ostetut keksit tai lapsien karkkipäiväksi hommatut suklaat eivät kauaa kaapissa huutele. :)
Mitä nämä tämmöiset ovat? En ole ikinä kuullutkaan?
Tämmöistä: http://www.fitnesstukku.fi/5/fi/artiklar/diet-pro-1-kg
Mansikka on hyvää, suklaa vielä parempaa. Rasvattoman maidon kanssa tietysti. Tuo siirtää kovaakin nälkää 1-2h, varsinkin jos sen juo etupainotteisesti. Olen jonkin aikaa harkinnut pitäisikö yrittää korvata töissä syötävä lounas (kalliskin) juomalla tuota, mutta viime aikaiset kokemukset puhuvat sitä vastaan..
mutanaama
08.09.2014, 14.53
Hyi h...tti "yöksiö"
Ohiampuja
08.09.2014, 15.39
Onko tämäkin sellainen ateriankorvikejuoma?
http://herrasmiehistelya.files.wordpress.com/2011/11/keisarioluet.jpg
Anteeksi, en vaan malttanut. :)
sakuvaan
08.09.2014, 15.45
Ei vaan Radler on :)
mutanaama
08.09.2014, 16.36
Mä oon Nokia Keisari luomulla pitänyt uumani solakkana, toki tuo muncener on ollut usein mukana säätämässä viimeisiä millejä.
Kuntoilija
08.09.2014, 16.47
Valkoisen viivan seuraajalle on musta paras valinta Nokialaisista tuo Route 66 niin pysyy teema hyvin mielessä. Ja asiaan 23 päivää aikaa ja 3,5 kilo pitää karistaa eli 152 gr per päivä.
Hyi h...tti "yöksiö"
Se on hyvää! Espoossa voi maistaa. Olen epähuomiossa aivastanut ja niistänyt jauheeseen, mutta se on sivuseikka.
Psyyke on varmasti kovilla, tsemiä Ohiampujalle.
Tuon ylirasituskokemuksen (suht kova treenaus + laihdutus samaan aikaan) myötä ajattelisin, että olisi helpompi laihduttaa kun ei treenaa, esim. yhdellä lämpimällä aterialla per päivä ja siihen päälle ateriankorvikejuomaa litkimällä. Kuten kuovipolku totesi, on ison energiankulutuksen myötä iso energiantarve, ja silloin ainakin allekirjoittanut hullantuu syömään valtavia määriä nälissään. Ja jos ajautuu -1000kcal tasolle pidemmäksi aikaa, ei palaudu ja kroppa ajautuu vääjäämättä ylirasitukseen. Sikspäkki tulee, ja sitten se jo meneekin.
Jep, oot tossa oikeassa, että se ois helpompaa, kun ei tarvitse huomioida liikuntaa, mutta on kaks juttua. Ensinnäkin optimaalisin tapa laihduttaa on lähteä liikkeelle mahdollisimman korkeista kaloreista, kun aineenvaihdunta on tottunut tuntuvaan kuormaan. Jos normaali ruokavalio, jossa paino ei enää nouse, on vaikka 3500kCal, niin rasvanpoltto tapahtuu varmasti jo 3000kCal kohdallakin. Ja 3000kCal päivässä ei ole mikään nälkäkuuri :) Jos kuitenkin rasvanpoltto takkuaa, niin lähdettäessä mahdollisimman korkeista kaloreista, on myös paremmin liikkumavaraa pudottaa kaloreita pikkuhiljaa, kuin jos lähtisi vaikka 2500kCal. Toinen juttu on, että laihdutuksessa olisi hyvä toteuttaa jotain vastusharjoittelua (puntti, kuntopiiri, HIIT, jotain), joka antaisi kropalle signaalin olla luopumatta lihaksista läskin kanssa.
Aineenvaihdunnan palautumisesta esimerkki, että mulla dieetti loppui viikko sitten ja palasin about ylläpitokaloreihin viime viikolla. Kalorit nousi 2000 --> 2600 ja paino jatkaa putoamista sen jälkeen, kun alussa tuli nesteitä takaisin. Aineenvaihdunnan pystyy totuttamaan isompaan ruokamäärään samalla tavalla kun sen pystyy totuttamaan pienempään ruokamäärään.
Highlander
08.09.2014, 17.50
Ai, täällä oli tälläinen haaste..ei paljon kehumista, mutta osallistutaan. Treenata ei pysty kovaa koska epäterveelliset elämäntavat ja äiteellä sian läppä eli vain kuntoilua :D :P 180/72 ja nelosilla..
Sent from my iPad using Tapatalk
Saikkuexperttinä toteaisin että ei ole mikään ongelma pitää painoa hallussa toipilasaikana mutta sen jälkeen aloitettu liikunta lisää ruokahalua niin paljon että sitten heilahtaa ylös ja helposti.
Toisaalta toipilaana en juuri ajattele laihduttamista vaan mahdollisimman hyvää toipumista ja hyvää vointia.
Loistavaa siviilirohkeutta Ylälaskeutuja!
Kai sitä yläruumis vammaisena nyt vähän treenaamaan pystyy, rappusia ravaamaan ylös alas ja salille nitkuttamaan jotain vipuvarsi härpäkkeitä jaloilla. Mutta mitä aiheeseen tulee niin toipilaana ei kannata hirveillä miinuksilla mennä tai rupeaa vammojen paraneminen hidastumaan kun kroppa koittaa säästellä kaikessa. Myöskin ne lihakset menetetään varmemmin kun maataan lähinnä sohvalla, ja kyllä se läski lähtee helpommin kuin lihas tulee takaisin.
Itsellä ei ole ainakaan mikään ongelma tiputtaa joka talvi 5-10kg läskiä pois parissa kuukaudessa, mutta viimeisimmät 10kg lihasmassaa ovat vaatineet varmaan 5 vuotta aikaa.
kuovipolku
08.09.2014, 22.22
Mutta mitä aiheeseen tulee niin toipilaana ei kannata hirveillä miinuksilla mennä tai rupeaa vammojen paraneminen hidastumaan kun kroppa koittaa säästellä kaikessa.
Nälkätaiteilijaksi ei kannata ruveta - ja tähän se ikivanha juttu entisestä hevosesta joka oppi olemaan syömättä - mutta toisaalta tässä ei ole kyse mistään reisiluun murtumasta tai muusta vakavammasta vammasta jonka paranemiseen elimistö kiistatta käyttää ja tarvitsee enemmän energiaa kuin sohvallaviihtyjä . tai tässä tapauksessa kenties epäviihtyjä - muutoin tarvitsisi. Pieni, ne kuuluisat tyhjät hiilihydraatit täysin poisjättämällä ja muita hiilihydraatteja vähentämällä saavutettu kalorivaje tuskin heikentää toipumisennustetta ja hirveisiin miinuksiin ei mukavaa miestä pidä hänen itsensäkään laittaa.
Sanon tuskin, koska en ole potilasta hoitava lääkäri enkä lääkäri ollenkaan enkä edes elintarviketiedeiden tohtori. Mutta joka tapauksessa näen tässä tilaisuuden pikemmin kuin painonhallintakriisin.
Ohiampuja
08.09.2014, 23.07
Mutta joka tapauksessa näen tässä tilaisuuden pikemmin kuin painonhallintakriisin.
Tässä on hienoa asennetta. Kiitos. :)
Mutta kuinka tapaturma ja katkenneet luut saadaan tilaisuudeksi? Eikö laihduttaminen ole aina liikunnan ja ruokailun yhteispeliä. Ja kuinka tässä tilaisuus paranee kun liikuntaa rajoitetaan?
Eikös tällä foorumilla sitten kävisi aina hyvästä laihdutusvinkistä se, että lopeta liikunta pariksi kuukaudeksi. Jos et muuten pysty, niin pyydä naapuria tempaisemaan koivuhalolla sua kylkuluihin. :) Ei saakeli, ei parane nauraa omille jutuille, se on tyhmää ja sattuu perkuleesti.
Liikunnalla ei käsittääkseni ole kovinkaan suurta vaikutusta laihtumiseen, vaan suurin osa laihtumisesta ihan oikeasti saadaan aikaan sitä ruokapuolta miettimällä ja fiksaamalla. Liikunnalla voi olla jopa negatiivinen vaikutus, koska nopeasti liikunnan vuoksi tulee syötyä jopa enemmän kuin pitäisi. Liikunnalla on aina positiivinen vaikutus kehoon ja terveyteen, mutta se ei automaattisesti tarkoita laihduttavaa vaikutusta.
mutanaama
09.09.2014, 09.27
Pitää muuten niin paikkaansa. Vain syömällä oikein voi laihtua. Mulla paino on nyt jymähtänyt 82,1-83 tuntumaan, tosin Luomu-laihdutusjuomalla lienee osuutensa asiaan.
hannahoo
09.09.2014, 10.56
Painoni vaihteluväli on tippunut noin vuoden takaisista korkeimmista lukemista optimistisesti laskettuna viitisen kiloa (en ole ihan varma, missä kävi korkeimmillaan). Vuosi sitten syksyllä sain pari-kolme kiloa tiputettua 5:2-dieetillä, joka oli silkkaa kidutusta, mutta näemmä toimi. Siitä kevään aikana tultiin ehkä hitusen alemmas, mutta koko kesän vaaka näytti melko lailla samoja lukemia. Nyt parin viime viikon aikana paino on yhtäkkiä taas laskenut noin kilon.
Ei ole ensimmäinen kerta elämässäni, kun paino on sahannut näiden arvojen välillä. Koskaan en ole painanut yli 60 kg, mutta niille nurkille paino tuntuu suhteellisen helposti nousevan, jos elintavat muuttuvat. Näemmä sitten tulee aina lopulta alaskin päin. Viimeksi, kun olin tuosta maksimilukemasta lähes kymmenen kiloa kevyempi, olin selvästi rasvattomampi mutta kroppa alkoi vihjailla, ettei se pysty toimimaan normaalisti. On kai se prosentuaalisesti aika iso muutos, jos laskennallisesti ylipainoa ei ole.
mutanaama
15.09.2014, 09.34
Luomusta huolimatta paino oli aamulla 81,8. Viikon aikana syömisestä riippuen paino heitellyt 82,2-83 välillä, eilinen raksapäivä ja kevyt syöminen, sekä lauantain maastolenkki ilmeisesti riitti rykäsemään painoa taas kerran hiukan alaspäin. Mutta vielä on vastanympärys noin 96cm, joten varaa pudotukseen on.
olihan se pakko mitata... 74 cm näyttää rullamitta mutta nyt syksyn pukatessa päälle ja raskaasta työstä kotiin niin ensinmäiseksi jääkaapille ottaan jotain suuhun
Ohiampuja
15.09.2014, 10.17
Jaahas. Pituus 185 cm eli vyössä reikäväli saisi olla 92,5 cm. Taitaa juuri ja juuri olla noilla rajoilla. :)
http://www.hs.fi/terveys/a1305871689486
veikkaan, että ihan toimiva systeemi tarkkaila vyötäröä, jos tavoitteena on juurikin ehkäistä terveyshaittoja. tuolla systeemillä tulee myös paljon tiukemmat rajat kuin vaikka se jossain kauan lukenut 95cm millä saa olla jo melkoinen maha.
Ja mikä parasta itsekkin pääsen "ylipainostani" mitä olen painoindeksin takia kantanut, lukemilla 176cm, 82cm ja 85kg.
mutanaama
15.09.2014, 12.54
Ihan asiallisen tuntuinen vertailu. Tarttis saada siis vyötäröstä pois vielä kymmenisen senttiä. Attana, siinähän menee vaatekerta Uusiksi
Tiedemiehet murskaavat myyttejä:
http://www.businessinsider.com/myths-eating-red-meat-2014-8
mutanaama
15.09.2014, 16.46
Jaa, missähän tuollaisia "myyttejä" on käytetty.
Ohiampuja
16.09.2014, 08.34
Vyössä reikäväli saisi olla 92,5 cm. Taitaa juuri ja juuri olla noilla rajoilla. :)
Ei saakeli, tarkistusmittaus antaa 102 cm, kun tuosta mahan paksuimmasta kohdasta mittaa. Tämähän taitaa vaatia toimenpiteitä.
lacrits68
13.10.2014, 15.40
moi!
Hiukan pahemman mallisen keuhkotaudin jälkeen (lue: sohvalla makailun jälkeen) alkaa hengityselimet olla kondiksessa taas. Kävin puntarilla WTF?? 10kg/2kk :O. sipsit, lipparit ym ei kuulu ruokavaliion, muutenkin syömme "terveellisesti" mistäs he***stä nuo 10kg tulla tupsahti???
Mitäs nyt? ;)
//J
brilleaux
13.10.2014, 15.43
^2vkoa pikku nuhassa/köhässä, en uskaltautunut lenkeille. Ei mitään sohvalla makailua tai ylimääräistä herkuttelua;
2,5kg välittömästi painoa lisää...:mad:
Oon ollut ?-taudissa (flunssan oireet, voi olla mykoplasma tai muu) joku 2kk, eikä paino ole juurikaan noussut 71,5kg:sta mihin se laski tuossa elokuun kovemmalla seinään päättyneellä treenijaksolla. En ole siis paljonkaan liikkunut, viime viikolla ajoin 60km työmatkaa niin hiljaa kuin pystyin. Ihmettelen asiaa. Epäilen että läski lähtee kertymään kun tervehdyn.
moi!
Hiukan pahemman mallisen keuhkotaudin jälkeen (lue: sohvalla makailun jälkeen) alkaa hengityselimet olla kondiksessa taas. Kävin puntarilla WTF?? 10kg/2kk :O. sipsit, lipparit ym ei kuulu ruokavaliion, muutenkin syömme "terveellisesti" mistäs he***stä nuo 10kg tulla tupsahti???
Mitäs nyt? ;)
//J
Sitä kun syö useasti päivässä, niin huomaamatta saa aika paljon sitä sapuskaa sisäänsä ja jos kulutusta ei sitten olekkaan sen syödyn sapuskan vertaa, niin kertyyhän se, hyvinkin nopeasti.
Paljon hitaammin se katoaa, mutta hissukseen liikuntaa lisäämällä se lähtee.
Mulla oli pahaksi mennyt keuhkokuume terveydenhuollon mokailun takia, pari viikkoa lasaretissa ja tehollakin alussa, mulla ei paino silloin hirveästi noussut, mutta yli 5 vuotta meni että kuntoutui edes jotenkin, osin ihan siksi kun ei jaksanut kuntoilla duunipäivien jälkeen ja vaati reilumpaa kuntoilua, että tuli edes peruskuntoa vähäsen.
Sitten on voinut liki päivittäin kuntoilla, mutta vinkkinä sanoisin että vaikka kuinka raskasta alussa tuntuisi olevan pahemman keuhkokuumeen jälkeen, niin joka päivä vähäsen, tosin sulla nyt tuskin ihan tuollaista on ollut, jos pari viikkoa sohvalla on riittänyt, sehän on pienin flunssa mikä voi tulla :D
Nostetaanpas tämä ylös, vaikka on joulu ja uusivuosi vielä edessä päin niin päätin ruveta vähän keventämään.
Lähtöpaino viime lauantailta aamupainona noin 93kg ja tavoite tiputtaa noin 3kk aikana niin alas, että pystyn kilpailemaan 83kg sarjassa voimanostokisoissa. Ennen laihista söin noin 4500kcal päivässä millä ei enään viimeiseen 3 viikkoon tullut lisää painoa, eli alkuun pitäisi lähteä aika vaivattomasti tippumaan. Nyt muutaman päivän jälkeen noin 3000kcal dietillä homma tuntuu jopa ihan mukavalta kun ei ole jatkuvasti ähky syömisestä.
Ennen pitkää kyllä tulee varmasti nälkä ja kyllästyminen koko hommaan moneen kertaan mutta sitä odotellessa. Läskipyörä on muuten aivan loistava laihdutus apuväline, ihan sama kuinka paska syyskeli on niin tuolla on mukavan vaivaton ajella pk-lenkkejä pois alta.
mutanaama
17.12.2014, 23.01
No sviddu joo.. Syksyllä oli hemmetin kiirettä duunissa, ajot ja unet jäi lyhyeen ja pirteyttä tuli pidettyä yllä lähinnä syömällä, +5kg kolmessa kuukaudessa. Onneksi tuon saa alemmas muutamassa viikossa. ...ttu ..kele
En oo voinut tehdä mitään treeniä yli kahteen kuukauteen. Painoa tullut 71 => 74kg. Kaikki läskiä ja kyllähän se tuntuu paskalta
LJL: Kaikki läski tuntuu paskalta.... siguainesta!
The flying Chocobo
18.12.2014, 09.09
Itse noin kolme-neljä vuotta sitten tiputin sellaiset 10-12kg ihan ruokavaliolla, ilman liikuntaa. Oli nelikymppiselle aika kova kuuri, nälkä oli koko ajan eikä kovin hyvä olo. No sen jälkeen sitä painoa alkoi hyvin hissukseen hiipiä takaisin, vaan ongelma poistui ripeään kun aloitin tuon pyöräilyn ja viime kesänä oltiin jo siinä tilanteessa että sai olla koko ajan jääkaapilla (tais siltä siis tuntui aimepaan elämään verrattuna). Syksyllä alkoi jo näläntunne vaivata lenkillä jos oli yli 2-3h lenkki kyseessä. No nyt on kuntoilun suhteen hiukan hiljaisempaa ja paino taitaa muutaman kilon nousta, mutta kyllä se viimeistään keväällä lähtee taas kun kuntoilumäärät nousee. Täytyy myöntää, ettei tunnu mukavalta kun vyössä uhkaa paluu edelliseen reikään...
Onneksi ei ole kilpailullisia tavotteita, joten tsemppiä heille joilla niitä on. Kuin myös niille, joilla syystä tai toisesta jää treenit vähemmälle vaikka halu olisi kova.
Itsellä olisi tavoite päästä 70 kiloon. Pituutta on about 171. Pitkän aikaa paino oli 70 molemmin puolin eikä tarvinnu miettiä mitä suuhun pistää. Ikinä en lihava ollut mutta en laihakaan, just hyvä. Kummasti vaan vatsaa alkoi tulla kun 30 meni rikki ja vaimon raskauden aikana kun tuli viisi kilo lisää, niin ihan pelästyin kun vaaka näytti 80 kiloa. On se salakavala tuo lihominen, sano.
E-Cruiser
18.12.2014, 09.50
Todella vähällä sitä tällainen 98kg/186cm-ukko elää. On mittailtu vaakan kanssa ja laskettu moneen kertaan tarkasti kuukausien ajan moneen otteeseen. Noin 2200 kalorilla pysyy paino ennallaan. Laihdutus vaatii pysymistä alle 1800 kalorin, jolla vuosi sitten tiputinkin 10kg talven aikana. 3000 kalorilla päivässä painaisin nopeasti 120kg. Leipää tai hedelmiä ei voi syödä, tulee nälkä ja prodea liian vähän. Leivässä on järkyttävästi kaloreita, puhumattakaan jos laittaa kunnon päälliset. Käytännössä perunoita ja kalaa/lihaa. Puuro aamulla. Siis se puuro, ei mitään muuta. Kalaa menee välillä 500g päivässä, kastikkeella. Kinneriä rakentaessa on tippunut kaksi kiloa kahdessa viikossa.
orc biker
18.12.2014, 10.30
Leipää tai hedelmiä ei voi syödä, tulee nälkä ja prodea liian vähän.
Kyllähän hedelmiä voi, ja pitääkin, syödä. Ottaa siihen kylkiäiseksi vaikka maitoa, niin hyvä tulee.
mikkol82
18.12.2014, 12.08
Itsellä ei ole ollut aineenvaihdunnan kanssa vielä tähän mennessä ongelmia, melko vinhasti on aina toiminut ja syöminen ollut sen mukaista. Tunnen myös muutamia tuttuja jotka ovat käynnistelleet "lepotilassa" ollutta aineenvaihduntaansa treenillä ja riittävällä syömisellä. Lähes jokaisella se on onnistunut ja paino on alkanut putoamaan parin viikon odottelun ja painon nousun jälkeen.
Kiinnostaisikin tietää onko kukaan täällä laskeskellut lepoaineenvaihduntansa vaatimaa energiamäärää ja säätänyt eri energialähteistä saatavan saannin sen mukaan? Ja mikä on ollut tulos? Kaavojahan on olemassa useampiakin, eikä lopputulos niillä taida paljon erota toisistaan. Pelkkä syöminen ei ihan jokaisella taida aloituspotkuksi riittää, mutta sopiva treenin muutos samoihin aikoihin voisi tehdä tempun.
Vielä jos ulkoa yrittää kaiken muistaa niin jonkun Cunninghamin tekemä kaava oli jotenkin näin= 22kCal*kehon rasvaton paino+500. Onko tuo 500 sitten jonkinsortin korjauskerroin, sitä en tiedä. Vakioluku kuitenkin. Kestävyysurheilijoille taasen suositeltiin 45kCal per rasvaton painokilo. Se on jo paljon se.
Kyllähän hedelmiä voi, ja pitääkin, syödä. Ottaa siihen kylkiäiseksi vaikka maitoa, niin hyvä tulee.
Aika moni hedelmä taitaa tätä nykyä tosin olla jalostettu niin sokeripitoiseksi, ettei se aina kannata. Kasvikset on usein paljon parempi vaihtoehto ja esimerkiksi keltainen paprika sisältää paljon enemmän C-vitamiinia kuin appelsiinit tai muut sitrushedelmät. Omenassakin paras osuus on se kuori, loppu taitaakin olla lähinnä vaan sokeria.
orc biker
18.12.2014, 13.38
Kasvikset ovat useimmiten parempia, mutta monipuolisuuden nimissä ei kannata hedelmistäkään luopua. Onhan niissä monenlaista hyödyllistä ainesta.
^ Ei kannatakaan ei, esim. banaani on hieno lisä kaurapuuroon, sekaan vielä rusinoita ja päälle mantelirouhetta niin on täydellinen tankkaus lenkkiä varten.
Itsehän tapaan yllä mainittujen ainesosien lisäksi laittaa kaurapuurooni sammalta, etanoita, karkeaa sahanpurua sekä lirauksen pontikkaa
Tuota pontikkaa en ole vielä kokeillutkaan. Kiitos vinkistä!
kolistelija
18.12.2014, 15.24
Hämmentävästi sellainen pieni syyslisäys tuli kun söi pullan tai kaksi per päivä. Kuukaudessa reilu 4kg plussaa. Korjaus oli kyllä yhtä helppo kuin rasvakerroksen kasvatuskin, pullat pois ja vähän enemmän normiruokaa. Olisikohan 8 viikkoa tjsp mennyt että tuo 4kg hävisi, nyt taitaa olla noin -5kg huipusta ja pitää vahtia että asettuisi tähän. Fillarointia on kyllä ollut ihan kohtuullinen määrä, mutta olen purkinyt hoitamaan ne ilman täyttä energiabonkkausta muutamaa lenkkiä lukuunottamatta.
Ei tuo painonlisäyskään olisi pahitteeksi ollut, mutta kun oli ihan täyttä rasvaa... :D
Tuota pontikkaa en ole vielä kokeillutkaan. Kiitos vinkistä!
Voit kiittää Jope Ruonansuuta
http://www.youtube.com/watch?v=Mmjlc4Gpomw
Sivistyksessäni on häpeämättömiä aukkoja.
Vakava OT, mutta Jopen musiikkituotannon tuntemusta en heti suoralta kädeltä kutsuisi sivistykseksi. Hieno kappale. Sen täytyy vähän oksettaa.
sledgehammer
18.12.2014, 15.33
Mulla on semmonen idiootin kaava hiilareiden kanssa. Jos vaikka haluan syödä aamulla pullan kahvin kanssa, en syö leipää ollenkaan. Jos taas syön leivän, en syö pullaa. Mun normiaamupala on purkki rahkaa, jonka maustan luikulla smoothieta ja kourallisella mysliä ja siihen kylkeen siivu ruisleipää. Nykyään olen huonojen rasvojen välttämiseksi syönyt satsin kaurapuuroa ja 0,9% jugurttirahkan sellaisenaan. Puuron sekaan vähän rypsiöljyä ja kaakaonibsejä. Nibsit menee hyvin, kunhan ei erehdy puremaan niitä :D Tota rahkaa menee kyllä helvetisti. Ehkä 2-3prk/päivä ja aina reenin päälle. Jos illalle on tiedossa kunnon hikiliikuntaa toista tuntia, en juuri välitä suuremmin hiilareista. Ne kyllä palaa pois.
brilleaux
18.12.2014, 15.58
Aamupalaksi vakiutunut kaurapuuro (Elovena luomu)+marjakiisseli(luomu), 2 keitettyä munaa(luomu)+ kuppi kahvia.
Hiilarit noin muuten näyttänevät hilaavan omaa painoa vääjäämättä ylöspäin.
Lähikuukausina olen antanut satunnaisesti periksi pastalle, riisille, ruisleivälle ja perunalle. Vaikutus on välitön.
Nyt jo pikkuhiljaa + 3kg.
Paluu hiilarien vähentämiseen taitaa olla edessä.
EDIT: Ja oluenhan mä nautin lähes joka ilta. Se tosin taitanee hoikistaa paremmin kuin maito.
Ohiampuja
18.12.2014, 16.22
Mutta tältä pohjalta näppituntuma on, että jos olisin ihan vaan kotona esim. sairauslomalla, pystyisin aikaansaamaan maltillisen päivittäisen miinuskulutuksen ja paino tippuisi. Kannattaa kokeilla jos jaksaa, se on jopa palkitsevaa.
En oo voinut tehdä mitään treeniä yli kahteen kuukauteen. Painoa tullut 71 => 74kg. Kaikki läskiä ja kyllähän se tuntuu paskalta
Hehee, hauska nähdä että niin se paino muillakin nousee. Vahingon ilo on paras ilo. ;)
Mutta asiaan. Kyllä sairastelu ja muu mahdollinen häiriö (lue työ) liikuntaan vaikuttaa myös motivaatioon ja itsekuriin. Mutis sanoi hienosti että pirteyttä yllä pidettiin syömällä. Tämä pitää minunkin kohdalla hyvin paikkaansa. :rolleyes:
Liikuva shikaani
18.12.2014, 16.32
Tässä vähän toisenlainen aamupala tai treenilaturi http://samisundvik.com/2013/12/17/bulletproof-kahvilla-parempaa-vireystasoa/ onhan tuo voinut täällä jo aiemminkin olla, en jaksanut koko ketjua läpi lukea. Samilla on vahva näkemys ravinnosta muutenkin mutta itse en usko että on yhtä ainoata oikeaa ruokavaliota joka sopii kaikille.
Hehee, hauska nähdä että niin se paino muillakin nousee. Vahingon ilo on paras ilo. ;)
Nojuu, näin. En ehkä enää jaksa tehdä selkoa tästä ongelmastani... En ole ollut 2kk sairauslomalla (paitsi eilen ja tänään koska 38,5C), kroppa vaan protestoi lämmönnousulla ym flunssaoireilla jos liikun edes vähän. En ole levätessäni tietoisesti pyrkinyt tiputtamaan painoa vaan pikemminkin päinvastoin ja ensisijaisesti syömään kunnolla, jotta tervehtyisin. Mutta ei sekään ole auttanut. Tässä mun tilanteessa ei urheilla tai laihduteta. Odotetaan vaan tervehtymistä..
Ohiampuja
18.12.2014, 16.48
En ole levätessäni tietoisesti pyrkinyt tiputtamaan painoa vaan pikemminkin päinvastoin ja ensisijaisesti syömään kunnolla, jotta tervehtyisin.
Tottakai näin jos ihan totta puhutaan. Tällaiset pari kiloa sinne tänne on ihan pikku juttuja, tällaista "äijä-huumoria."
Jepjep.. Vituttaa tämä homma vaan siinä määrin ettei oikein huumori riitä.
Itsehän tapaan yllä mainittujen ainesosien lisäksi laittaa kaurapuurooni sammalta, etanoita, karkeaa sahanpurua sekä lirauksen pontikkaa
Näistä kun jättää tuon puuron pois, niin jo alkaa paino tippua.
Ruvetaan kaikki syömään pelkkää pettuleipää niin kyllä on W/kg-luvut kohdillaan ensi kesänä
http://norssi.oulu.fi/projektit/moniaine97/pettuleipa/
Kiinnostaisikin tietää onko kukaan täällä laskeskellut lepoaineenvaihduntansa vaatimaa energiamäärää ja säätänyt eri energialähteistä saatavan saannin sen mukaan? Ja mikä on ollut tulos? Kaavojahan on olemassa useampiakin, eikä lopputulos niillä taida paljon erota toisistaan. Pelkkä syöminen ei ihan jokaisella taida aloituspotkuksi riittää, mutta sopiva treenin muutos samoihin aikoihin voisi tehdä tempun.
Itse olen kehitellyt exel taulukon joka laskee kunkin kauden kaloritarpeiden mukaiset kalori/hiilihydraatti määrät eriaterioille ja noita vastaavat ruoka-ainemäärät. Esim lounaan kohdalla lukee 330g riisiä, 500g pastaa tai 630g perunaa. Proteiinia syön joka aterilla saman verran ja rasvaa päivällä mahdollisimman vähän ja illalla sitten sen verran, että tulee se noin 90g kasaan joka päivälle. Vielä kun syön töissä omia eväitä niin 90% ruokailuista tulee omista ruuista jolloin tuota syömistä on todella vaivaton seurata.
Treenien vaikutuksen kulutukseen otan huomioon, syömällä kulutettujen kalorien verran lisää hiilareita normi määrien päälle, niin menee niidenkin puolesta aika tasan.
Tuolla systeemillä selviääkin kohtuullisella tarkkuudella paljonko tulee päivässä syötyä ja tämän tiedon ja puntarin käyttäytymisellä, selviää se peruskulutus. Mikä on itsellä 176/90 mitoissa noin 4000kcal. Lepokulutuksesta ei ole mitään tietoa kun harvemmin edes ehtii lepäämään :D Pyöräilyn tai normaalin painonhallinnan kannalta tämä on varmaan liiankin tarkka systeemi mutta voimailun kannalta ihan hyvä systeemi, kun tulee syötyä tasaisesti saman verran yli kulutuksen palautuu tehokkaasti muttei kerry juurikaan läskiä.
Jos eri energianlähteillä tarkoitit makroravinteita niin laihtumisen kannalta käsittääkseni melko sama mistä energiaa tulee, kunhan rasvaa ja proteiinia on tarpeeksi. Itse olen pitänyt rasvan määränä 1g/painokilo ja proteiininä 2g/painokilo ja loput hiilareista. Tuolloin hiilareista tuleekin yli 70% energiasta parhaimmillaan. Jollain pysyy nälkä paremmin loitolla proteiinilla ja rasvalla, mutta itse tykkään syödä hiilareita ja teoriassa niillä palautuu paremmin eikä lihominen ole niin helppoa kuin paljon rasvaa syötäessä.
Todella vähällä sitä tällainen 98kg/186cm-ukko elää. On mittailtu vaakan kanssa ja laskettu moneen kertaan tarkasti kuukausien ajan moneen otteeseen. Noin 2200 kalorilla pysyy paino ennallaan. Laihdutus vaatii pysymistä alle 1800 kalorin, jolla vuosi sitten tiputinkin 10kg talven aikana. 3000 kalorilla päivässä painaisin nopeasti 120kg. Leipää tai hedelmiä ei voi syödä, tulee nälkä ja prodea liian vähän. Leivässä on järkyttävästi kaloreita, puhumattakaan jos laittaa kunnon päälliset. Käytännössä perunoita ja kalaa/lihaa. Puuro aamulla. Siis se puuro, ei mitään muuta. Kalaa menee välillä 500g päivässä, kastikkeella. Kinneriä rakentaessa on tippunut kaksi kiloa kahdessa viikossa.
Siis mitvit? Hommaa lihakset ja rupea liikkumaan, niin voit syödä kuten mies :) Ja pelkkä puurohan ei pidä nälkää ollenkaan. Kaurapuuron sekaan pitää höylätä voita, lisätä raejuustoa, marjoja ja sokeria, jotta se on edes auttavasti nälkää pitävää. Ite syön tuon lisäksi aamiaisella ruisleipää, lisää voita, kermajuustoa, suolakurkkua, voissa paistetun kanamunan ja kermakahvia.
Mulla strategiset 180/80 ja ikää ensi vuonna 50V ja silti saan nautiskella about 3000 kcal päivässä ilman pelkoa lihomisesta vaikka lihasta ei ole kuin pyöräilyä, hiihtoa ja juoksua auttavasti.
Eipä näytä 180/80 pahalta tuolla raamilla. Oon sentin pidempi ja samalla painolla muistuttaisin itse... Noh, jätetään sanomatta ��
Jos noita kaloreita tykkää laskea pitää varsinkin laihiksen loppuvaiheilla olla tarkkana. Usein pikku pyöristelyistä ja suurin piirtein mittauksista tulee se extra 500kcal sinne ja sit ihmetellään kun aikuinen mies ei laihdu 2000kcal ruokavaliolla. kun oikeasti kaloreita tulee paljon enemmän.
Pelkällä mukana kulkevalla lihasmassalla ei paljoa kulutusta tehdä, aavistuksen enemmän kyllä kuin läskillä mutta ei mitään tuhatta kaloria. Itse painoin 5 vuotta sitten saman 90kg kuin nyt, kuvista päätellen reilun 30% rasvaprosentilla kun nyt mennään about 20% kohdilla, eikä kulutuksessa ole mielestäni tapahtunut mitään merkittävää vaikka läskiä on vaihtunut lihakseksi 10kiloa.
sledgehammer
18.12.2014, 23.11
Juoksu on muuten semmonen laji, jota kannattaa myös kokeilla. Syystä tai toisesta se tiputtaa painoa allekirjoittaneella huomattavasti tehokkaammin kuin pyöräily. En tiedä mikä siinä on, mutta reenikauden siinä vaiheessa, jossa volyymit on isoja juoksu tuntuu olevan semmonen laji, joka vie painoa vaikka miten helvetisti söisi. Kaloreita menee suhteessa saman verran kuin pyöräillessä, mutta joku juttu siinä on. No toki juoksumäärätkin ovat olleet +50km/vko, mutta on sitä ajettu kalorien puolesta paljon isompiakin määriä viikossa fillaria painon silti pysyessä vakiona.
Pelkällä mukana kulkevalla lihasmassalla ei paljoa kulutusta tehdä, aavistuksen enemmän kyllä kuin läskillä mutta ei mitään tuhatta kaloria. .
Lihas tekee työtä eli kuluttaa energiaa. Läski ei tee työtä. Mitä enemmän lihasta, sitä suurempaan energiankulutukseen on mahdollista päästä.
mutanaama
18.12.2014, 23.44
Juoksu on muuten semmonen laji, jota kannattaa myös kokeilla... Kokeile mummoas prkle... Minen juokse.
Juoksu on muuten semmonen laji, jota kannattaa myös kokeilla. Syystä tai toisesta se tiputtaa painoa allekirjoittaneella huomattavasti tehokkaammin kuin pyöräily. En tiedä mikä siinä on, mutta reenikauden siinä vaiheessa, jossa volyymit on isoja juoksu tuntuu olevan semmonen laji, joka vie painoa vaikka miten helvetisti söisi. Kaloreita menee suhteessa saman verran kuin pyöräillessä, mutta joku juttu siinä on. No toki juoksumäärätkin ovat olleet +50km/vko, mutta on sitä ajettu kalorien puolesta paljon isompiakin määriä viikossa fillaria painon silti pysyessä vakiona.
Samoja kokemuksia juoksusta, ja siksipä en kovin paljoa enää juoksekaan. Arvaan, että ainakin näinkin raskastekoisella juoksuharrastelijalla runsas (asfaltti)juoksu hajottaa lihasmassaa paljon enemmän kuin pyöräily ja hiihto, joten proteeinisynteesi syö vastaavasti paljon enemmän energiaa. Ja taitaapa osa tien poskeen kadonneesta lihaksesta jäädä uudelleenrakentumattakin.
sledgehammer
19.12.2014, 00.24
Kovat jäbät tekee kaikkee, eikä selitä, etto nyt lihakset sulaa, kun joutuu juoksemaan :D Toki asia vaatii vähän syvällisempää paneutumista, mutta on se näköjään mahdollista liikutella isoja malmeja ja samalla olla aerobisesti suorastaan jäätävässä kunnossa.
http://www.jtsstrength.com/articles/2014/04/12/5-questions-alex-viada/
Juu ei onnistuisi tämmöseltä herkältä runosielulta, jolla on murrosikäisen tytön hormonitoiminta, paitsi ehkä jäätävän kemiallisen valmentautumisen kera. Onneks ei tarvii olla kova jäbä :)
Kyllä voisin juosta kunhan vaan tervehtyisin. Varsinkin porrasjuoksulla olen aikonaan tipauttanut vauvaläskit. Näin joskus vuonna kivi ja keppi kun jääkiekkojoukkueen kanssa juostiin Malminkartanon paskamäkeä ylös ja alas. Satoi, laatta lensi monella ja koutsit katsoi alhaalla asuntoautossa jääkiekon mm-kisoja
Noin vuosi sitten saavutin "normaalipainon" BMI:llä laskettuna ja sen jälkeen karisi muutamia (5-6) kiloja lisää. Sittemin ei ole tapahtunut suuria muutoksia, mutta olen kyllä hemmetin tyytyväinen saavutukseeni. Vieläkään en heijastuksista tunnista itseäni, vaan hetken ihmettelen kuka kulkee kanssani niin samaa tahtia, mutta korvien välillä on aikaa sopeutua, ei kiirusta. Vaatteet alan jo suunnilleen etsiä oikeasta kokoluokasta, enää en ensin yritä niitä L-XL -vaatteita, vaan suosiolla etsin ne XS-S -kamat hyllystä.
brilleaux
19.12.2014, 08.54
Juokseminen on omalla kohdalla se toinen harrastus. Pyöräilyn ohella.
Ei juokseminen mitään hajoita, vaikka olet millainen vuori.
Kyse on alkujaankin "oikean", itselle sopivan juoksutekniikan opettelusta.
Mä löysin sen n. vuodessa.
Nyt kengät on vaihtunu jo Inov8 F-lite 262:iin, eli suht pienellä vaimennuksella mennään. Ja lähes aina asvaltilla. Uutena harrasteena toki viimekesästä trailrunning.
Seuraava askel on täysi barefoot mono.
Onneksi juoksua enemmänkin harrastava tuttava neuvoi heti alussa pysymään erossa kenkäkauppiaiden tyrkyttämistä "askellusta korjaavista" pronaatiokengistä.
Juoksuun yksinkertaisesti vaan jää koukkuun. Kuten pyöräilyyn.
Ja se todellakin tuntuu olevan kova sana painonhallinnassa.
Omalla kohdalla on tarkoitus alkaa yrittämään saada lihasmassaa tähän tikkuun(173/72,5kg).
45v on mittarissa ja painon kurissa pitäminen käy aina vain vaikeammaksi.
Uskoisin(toivon) lihasmassan lisäyksen auttavan asiaa osaltaan.
EDIT: Ja jos juoksu ei innosta, kehoitan maastopyöräilijää juoksemaan tutussa ympäristössä: kokeilkaa maastojuoksua.
Hauskaa, ja helvetin raskasta. ;)
The flying Chocobo
19.12.2014, 09.05
Noin vuosi sitten saavutin "normaalipainon" BMI:llä laskettuna ja sen jälkeen karisi muutamia (5-6) kiloja lisää. Sittemin ei ole tapahtunut suuria muutoksia, mutta olen kyllä hemmetin tyytyväinen saavutukseeni. Vieläkään en heijastuksista tunnista itseäni, vaan hetken ihmettelen kuka kulkee kanssani niin samaa tahtia, mutta korvien välillä on aikaa sopeutua, ei kiirusta. Vaatteet alan jo suunnilleen etsiä oikeasta kokoluokasta, enää en ensin yritä niitä L-XL -vaatteita, vaan suosiolla etsin ne XS-S -kamat hyllystä.
Onneksi olkoon! Vaan eikö tunnu myös hyvältä?
Itsellä kun on kokemusta eri painoluokista (173 cm mieshenkilö, paino vaihdellut välillä 63-86, vartalo mallia ruipelo = kertyy vatsaa) ja vakiovyön kaikki reiät on kokeiltu, niin täytyy sanoa, että kun normipainoon vihdoin pääsee, niin kyllä se myös hyvältä tuntuu.
Tuossa aiemmin mainittiin pienestä kehon kulutuksesta - itsellä on sama juttu, jos ei liiku niin kyllä keho lykkää sellaiselle säästöliekille jollakin aikavälillä, että tuntuu pyhällä hengellä elävän, tällöin syödään vain aamupala ja päivällinen ja vain toinen noista saa olla sellainen että tulee kylläinen olo. Itse olen aina ollut sellainen jäärä, että inputilla olen koettanut painoa pitää hallussa, mutta pyöräilyharrastus sai ymmärtämään liikunnan merkityksen. On ollut aivan mahtavaa syödä (ruoka kun on intohimoja muutenkin kuin energiamäärän puolesta) enemmän. Jopa yllättävän paljon on saanut tankata ettei paino putoaisi - alkoi syyskesällä lähestyä tuota alinta lukemaa ja se näkyi kyllä jo palautumisessa ja väsymyksenä lenkillä. Ruokavaliosta olen koettanut hiukan proteiineja saada enemmän kuin aiemmin, vaan minulla on hiilareiden suhteen sellainen ongelma että niihin on himo; ei pelkästään pullatuotetta vaan kaikki leipomotuotteet, pastat, riisit, potut - nimenomaan kiinteä, makea juoma ei innosta. Mistähän moinen hiilarihimo johtuu? Tottumuksesta?
Nimim "se joka kulkee karajalanpiirakka kädessä"
En ole fyysisessä olotilassa huomannut juurikaan eroa, joten en voi sanoa, että erityisesti tuntuisi hyvältä, mutta psyykkisesti alan olemaan ehkä enemmän sinut itseni kanssa. Olen lyhyt (159 cm) ja aina mieltänyt itseni pieneksi ihmiseksi, joten olihan se hupaisaa olla mittasuhteiltaan valtamerilaivan tai valaan luokkaa. Pääni sisällä olin vakuuttunut siitä, että en ole lihava, joten itseni näkeminen valokuvissa oli melkoinen shokki. Nyt ollaan siellä toisessa ääripäässä, en usko, että voisin olla niin pieni kuin kuvat ja peili antaa ymmärtää.
Itseään on yllättävän hankala verrata muihin, koittakaapa katsoa ympärillenne ja etsiä itsenne kokoisia ihmisiä. Siskontyttö on mielestäni aina ollut ihastuttavan hoikka, mutta näin kuvan jossa olemme vierekkäin ja minä olenkin se pienempi meistä kahdesta! Siinä oli vähän purtavaa, kun on aina ajatellut, että siinä on kokoluokka johon tähdätä...
Laskukaavat on niin epätarkkoja, että en luota. Aamupainon tsekkaus sekä viikkotasolla pitkäjänteinen ja kärsivällinen syöminen tuottaa samat tulokset, mutta vähemmällä säätämisellä ja hifistelyllä. Mulla dieetti loppui pari kuukautta sitten, josta nostettiin kalorit pikkuhiljaa 2240 kCal --> nykyiseen 3230 kCal. Ensin kondis vaan kiristyi varmaan kuukauden verran vielä eli aineenvaihdunta lähti mukaan justiinsa niin kuin pitikin. Mitään kaloreitakaan en varsinaisesti laske vaan syön vaan tietyt määrät valmiiksi laskettuja ruokia. Käytännössä välipalat joka päivä parista eri vaihtoehdosta, lounas ja päivällinen kaavalla lihaa Xg, riisi/pasta (tai peruna) Xg. Jos paino pysyy useamman viikon samana tai putoaa, lisää kaloreita. Kaloreiden lisäyksen jälkeen odotellaan, että nousu pysähtyy ja toistetaan sama. Tätä siihen asti, että nousu ei pysähdy enää, niin sitten uusia toimenpiteitä.
Dieetin lopussa olin 78,8kg. Tällä hetkellä paino vähän alle 83kg. Vaihtelee välillä 81 ja 83 johtuen suht' alhaisista rasvoista jolloin ei nesteet tahdo pysyä. Pituutta on 182.
Tässä vielä sopivassa valossa ja punttitreenin jälkeen otettu kuva, että yrittää ainakin näyttää vähän paremmalta. :)
https://dl-web.dropbox.com/get/Photos/kunto.jpg?_subject_uid=784354&w=AAAVA6Xgi07MosTeU5kilDGxRUJnejm5O-MbBZVGcZmtoQ
Itseään on yllättävän hankala verrata muihin, koittakaapa katsoa ympärillenne ja etsiä itsenne kokoisia ihmisiä. Siskontyttö on mielestäni aina ollut ihastuttavan hoikka, mutta näin kuvan jossa olemme vierekkäin ja minä olenkin se pienempi meistä kahdesta! Siinä oli vähän purtavaa, kun on aina ajatellut, että siinä on kokoluokka johon tähdätä...
Minäkuva on aina jännä asia. Itse olin 15-vuotiaana täysin vakuuttunut siitä, että olin hirvittävän läski vaikka painoin 61 kg ja pituutta oli noin 175 cm. Sen jälkeen kun opiskeluaikoina ja työelämässä lihoi sen 10-15 kg niin sitä sekä kielsi sen mutta myös tunsi itsensä lihavaksi, eikä viihtynyt omassa kehossaan.
Tätä nykyä en edes omista vaakaa, enkä tiedä lainkaan painoani, mutta vaatekoot antavat osviittaa. Olen laiska laihduttamaan pelkän ulkonäön vuoksi, mutta huomaan että fillarointi paitsi laihduttaa tehokkaammin kuin juoksu niin on myös syy siihen, että haluaa vain tulla nopeammaksi ja paremmaksi, ja kun ei voi tällä hetkellä hankkia kevyempää pyörää niin hankitaan kevyempi kuski.
The flying Chocobo
19.12.2014, 12.30
Itsellä olisi tavoite päästä 70 kiloon. Pituutta on about 171. Pitkän aikaa paino oli 70 molemmin puolin eikä tarvinnu miettiä mitä suuhun pistää. Ikinä en lihava ollut mutta en laihakaan, just hyvä. Kummasti vaan vatsaa alkoi tulla kun 30 meni rikki ja vaimon raskauden aikana kun tuli viisi kilo lisää, niin ihan pelästyin kun vaaka näytti 80 kiloa. On se salakavala tuo lihominen, sano.
Juu, tästä minullakin on kokemuksia, lapset kerryttää massaa vyötärölle sukupuolesta riippumatta.
Mutta Marge Simpsonin sanoin: "kun mennään naimisiin peritään sukunimen lisäksi myös geenit" -> siis varmaan tuo painon lisääntyminen tilanteessa tulee myös perittynä tekijänä....
Alex Viadalla on kyllä hommat hyvin tasapainossa. Itsellä oli juoksemisen ja rautojen nostelun yhdistämisen kanssa ongelmia, koska juoksu kuormittaa niveliä yms. tukikudoksia reilusti pyöräilyä enemmän jolloin niiden palautuminen rautojen nostelusta on aika tarkalla. Enään en juokse juuri ollenkaan jolloin ongelmaa ei ole :D Fillarilla pk-tehoilla voi ajaa todella paljon ilman, että punttailu hirveästi kärsii, kunhan saa ruokaa tarpeeksi. Pidemmät yli 2h pyörälenkit ja kovempi vauhtiset vedot tulee kyllä sijoittaa fiksusti treeniohjelmaan, ettei jää raudat lattialle.
Vaikka pelkkä lihasmassa vs. läski ei hirveästi vaikuta peruskulutukseen niin se antaa kuitenkin mahdollisuuden olla painavampi olematta kuitenkaan läski. Lisäksi urheilessa kuluu tietenkin aavistuksen enemmän energiaa ja treenistä palautuva lihaskudos kuluttaa energiaa pitkään vielä treenin jälkeenkin. Itse teen kaikkia voimanostoliikkeitä 3-4 kertaa viikossa ja tuo vaikuttaa kyllä kulutukseen paljon enemmän kuin se 4*500kcal mitä siellä salilla kuluu.
Lihasten kanssa on vaan se ongelma, että ne ovat ihan helvetin vaikeita saada :D Tai no treenaamattomasta lähtötilanteesta ekassa vuodessa tulee järkevällä ohjelmalla aika paljonkin tuloksia mutta siittä eteenpäin homma on melko vaikeaa. Jos ei muuta motivaatiota ole kuin kulutuksen nostaminen niin ei kannata, enkä kyllä myöskään ulkonäön takia jaksaisi uhrata viittä tuntia viikosta.
sledgehammer
19.12.2014, 16.00
Toi takaisin saaminen on konkreettisesti kyllä huomattu. Koiven ristisideleikkauksen jälkeen lihasta oli kateissa about 1,5kg toisesta jalasta. Ympärysmitta 2,5cm pienempi huonoimmillaan. Leikkauksesta on nyt kulunut 6kk ja vielä puuttuu sentti. Töitä on tehty perkeleesti sen eteen. Kuudessa viikossa koivesta tuli liptonin teepussinnaru ja takas sitä saa näköjään tehdä noin vuoden. No mähän en perkele luovuta. Kaikki jalkaliikkeet ovat vaihtuneet yhdellä jalalla tehtäviksi, niin, että se heikompi kinttu joutuu tosisaan painamaan töitä. Yhden jalan etukyykkyä kahvakuulalla, samaa takakyykkynä tangolla, yhden jalan suorin jaloin mavea, porraskyykkyä, hyppyhyykkyjä ja ties mitä. Siihen kylkeen juoksua ja pyörää niin paljon, kuin kalenterissa riittää aikaa. Muu reeni rajoittaa aika paljon salitouhuja ihan ajallisesti, mutta tällä hetkellä painan kerran viikossa koko kropan läpi 1,5h reenissä ja kyllä, ihan yhdelläkin reenillä tuntuu tulevan kehitystä. Se on vaan tehtävä ihan tosissaa, eikä saa miettiä, että jaksaisinkohan mä vielä...
lihas kasvaa levossa. itellä selkäleikkauksen ja sitä ennen olleet 4 vuoden hermosäryt veivät jalkalihakset, jotain on lihaksista palaillut mut ne jalkalihakset kaukainen muisto. mut joo ei anneta periks
Musta hyvä liike heikkouden poistamiseen jalasta on yhden jalan kyykky silleen, että kantapää on lattiassa, perse kiinni kantapäässä ja vapaa jalka sojottaa eteenpäin. Siitä sitten vaan tasainen punnerus ylös. Helppo suorittaa ihan kotioloissa. Itse en tarvitse edes lisäpainoja ja silti tempofillarin vauhtia ei rajoita voima.
2 viikkoa takana ja 3kg lähtenyt aamupainosta. Joulukin meni ihan mukavasti, aattona söin aivan mitä huvittaa varmaan 2-3 kertaa niin paljon kuin olisi pitänyt :D Mutta muina päivinä pysyin siinä 3000kcal lukemissa melko tarkkaan. Ens viikonloppuna on edessä röret runt johon joutuu varmaan tankkaamaan lihakset melko täyteen, jolloin on hyvä arvioida paljonko on lähtenyt nestettä ja paljonko läskiä.
Highlander
31.12.2014, 13.16
Meinasi paino käydä ennen joulua jo 69:n puolella :eek:...pituus 180, mutta onneksi tuli joulu väliin ja vähän sählytaukoa. Yleensä paino on ollut alimmillaan keskikesällä pyöräilyhuipun kohdalla.
Yllättävän paljo tuntuu kaloreita palavan sählyssä; kolme kertaa viikossa 2 x 1,5 h + 1 x 3 h sessiot ja välillä mennään kovaa. Saa vaan nähdä kauanko polvet kestää tätä vielä yli nelikymppisenä. Pyöräily on talvisin keskittynyt lähinnä lyhyen työmatkan ajamiseen ja 20-30 km lenkkeihin 2-3/vk. Kaljaa juon samaan tapaan kuin ennenkin - sain kalasteltua työterveydestä lähetteen verikokeeseen maksa- ym. arvoilla. Ne on varmaan hyvä tsekata 20 vuoden välein:o Kerään tosin rohkeutta pari kuukautta ennen kuin menen:seko: Ehkäpä kirurgi kiittää joskus tulevaisuudessa kun on vähemmän läskiä leikattavana :p
Projekti etenee hitaasti mutta varmasti nyt on aamupaino pyörinyt 89kg tiekkeillä eli noin 4kg lähtenyt ja vauhti näyttäisi olevan keskimäärin vähän reilu puoli kiloa läskiä viikossa eli ihan sopiva varmaankin. Fillari kulkee ihan mukavasti mutta rauta painaa salilla vähän normaalia enemmän. Kaloreita menee edelleen se noin 3000kcal, ja ravintoaineet suurin piirtein hh 400g pr 180g ja rasvaa 70g. Tai kaloreita ja hiilareita tulee jonkin verran enemmänkin kun en laske vihanneksia ikinä mihinkään kaloreihin vaikka niitä tulee joka päivä se about kilo syötyä.
Hyvin on noussut n. 6kg kesästä.
Sama juttu. Plus 4kg kesästä. Plus 4cm rinnanympärystä lisää ja numeroa isompi paita koko. Hyvä fiilis. Punttitreeni tuntuu toimivan mutta puolimaran juoksukunto on ottanut vähän takapakkia.
Joo.. Vuosi sitten 77kg, kesällä 71kg, nyt 75kg. Yli 3kk tekemättä yhtään mitään. Lääkäri kyllä rasitustestissä kehui ihannepainoiseksi, ehkä kohteliaisuudesta
Juu. Kesällä kävi jo siellä 72 kilon seudulla, nyt meni maanantaina 80 kg rikki. Jotain tarvis varmaan tehdä. Tosin en oo kovin paljoa läskistynytkään tosta mahan kohdalta niin olisiko osa sitten tullut lihaksenakin?
Flunssan pakottamana kolme viikkoa liikkumattomuutta joulusuklaiden rippeiden kanssa nosti painoa huikeasti kilon... Sen voisi pudotella uudelleen pois, ei tarvis nousta ollenkaan.
The flying Chocobo
23.01.2015, 08.46
Housujen täyttöasteesta päätellen arvioisin että nelisen kiloa on tullut kesän alimmista lukemista (66kg) lisää. Joulusuklaasta varmaan puolet. Vaan eipä hätää, vielä liikutaan ihan ihannelukemissa noin numeroiden valossa. Nyt kun duunipaikan kuntosali avautui, avautui samalla kuntopyöräilykausi, viime viikonloppuna tuli 2+2h sotkettua. Seuraavaksi jatketaan sotkemista ja lisätään hiukan painovoimailua mukaan. Tavoite pitää paino osapuileen nykyisellään kevääseen, se kyllä taitaa tulla kivasti alas kun pääsee ulos.
lacrits68
23.01.2015, 10.04
moi!
Itellä on keenit jotka kiusaa...eli KAIKKI suvun miehet on 110+ sarjassa...paapasta esikoiseen! ;) Leikki leikkina....eli nuo perinnölliset tekijät saataa olla hyvinkin vastaan. Äiteen puolelta KAIKKI koosta huolimatta ovat saaneet 2s tyypin diabeteksen, niin myös mulle 40 ikävuoden jälkeen...!
Itellä teimii parhaiten ns vähä hiilarinen ruokavalio ( ei pidä sekoittaa LCHC ym dietteihin)....eli lihaa, kalaa ja kanaa on lautasella 50%, vihaneksia 40% ja "muita" perunaa, riisä, pastaa ja leipää sen 10%. proteinipitoistahan tuo on mutta sopii just mulle ja just mun verensokerille. Liikunnan kanssa ei tarvi lääkitystä ottaa kun minimaalisesti.
Paino on taas se tekijä joka mulla karkaa käsistä heti kun liikunta lakkaa...söi miten vähän tahansa. :( kaloreita on laskettu ka ruuan määrää seurattu....vaikka ihan "nälkäkuolema" mallilla laskettu kalorit niin paino ei tipu, ei...! Mutta annas olla kun siihen kylkeen lyö liikuntaa, riittää yllättävän vähäkin liikunta...niin viikkossa alkaa kilot varisemaan.
kevättä odotellessa...!
//J
Itsekin totesin, että Joulusta loppiaiseen välisenä aikana tuli hankittua muutama ylimääräinen kilo. Syy on ihan selkeä, paljon enemmän ja energiapitoisempaa ravintoa kuin normaalisti. Normaalisti ekstrat ovat sulaneet kevään aikana pois kun palattu arkeen ja liikuntaa on ollut riittävästi, mutta nyt kun pari viikkoa sitten sain hajoitettua selän siihen malliin, että seuraavat pari kuukautta ollaan telakalla (pl. jotain pientä kuntopyöräilyä) niin pakko on ryhtyä katsomaan mitä lautaselle laittaa.
Siihen hommaan kaveri suositteli MyFitnessPal -sovellusta luuriin ja semmoisen latasin pari päivää sitten. Nyt kun on kirjannut nuo kaikki ateriat siihen ja seurannut omaa matalaa aktiivisuustasoaan siinä rinnalla niin tulee aika realistinen kuva siitä, miten paljon (= vähän) pitää syödä jotta paino lähteeä laskuun. En osaa sanoa, onko tuo sovellus paras mitä löytyy, mutta kaikki sapuskat sieltä tuntuu löytyvän, suurin osa myös viivakoodeilla joiden lukeminen on tosi helppoa ja käyttäminen on muutenkin vaivatonta. Kannattaa tsekata, jos kiinnostaa. Ihan mielenkiintoisia havaintoja tullut ruokien kalori-, rasva- ym. määristä tuon sovelluksen avulla.
Se on kuitenkin ikiaikainen totuus, että syödyt kalorit - kulutetut kalorit = painon muutos, liikkui tai ei. Jos joku väittää, että pelkästään kaloreja vähentämällä ei laihdu, puhuu potaskaa.
Jaegerhog
23.01.2015, 12.23
Suurin osa vain tekee virheen laihduttaessaan. alkavat kuijottamaan syömisen suhteen. paino tippuu kyllä mutta lihasta lähtee samalla. Tällöin elimistön energiankulutus laskee.
Parinkin kilon rasvan vaihtaminen lihakseen helpottaa painonhallintaa jos ongelmia sen kanssa on.
Talven aikana painoa tuppaa tulemaan viitisen kiloa kesäkuntoa lisää .. Varsinkin nyt salitouhujen taas alettua syksyllä.. Siitä toivottavasti osa on lihasta :p .. Maltillisella energiasaannin ja erotuksen laskennalla kiristyy kroppa (pinnakin )kevättä kohti :o nimim. "Kesäkuntoon 2070"
Kuntoilija
24.01.2015, 10.34
1.1.15 lähtötilanne +85 kg ja nyt aamulla 82,2.
E-Cruiser
24.01.2015, 11.06
Suurin osa vain tekee virheen laihduttaessaan. alkavat kuijottamaan syömisen suhteen. paino tippuu kyllä mutta lihasta lähtee samalla. Tällöin elimistön energiankulutus laskee.
Parinkin kilon rasvan vaihtaminen lihakseen helpottaa painonhallintaa jos ongelmia sen kanssa on.
Liikunta lisää näläntunnetta. Näläntunne on se vihollinen. Staattisella vähänsyömisellä näläntunne pysyy paremmin hallinnassa. Elimistön energiankulutuksen lasku painon laskiessa on normaalia, lihakset joutuvat työskentelemään vähemmän liikuttaessaan kevyempää ihmistä. Siksi on luonnollista, että lihakset vähenevät kun paino laskee.
Laihduttaja tarvitsee energiaa sietääkseen voimakasta näläntunnetta puolet päivästä, se kuluttaa kuten mikä tahansa henkinen stressi. Se henkinen energia on jostain muualta pois.
Laihdutus on nollasummapeli, valintoja. Sinulla on X-määrä henkistä voimaa, per päivä, ja sijoitat sen jollekin panokselle. Ylipainoiselle kyseessä on usein elämän ja kuolema taistelu esim diabetesta vastaan. Yhtä vakava asia. Ei mikään kevyt self-help fixaus, vaan sotaa. Sotaa omaa kehoa vastaan koko mielen voimalla. Ylipaino, siis indeksi yli 30, on tilanne jossa oma kehosi yrittää tappaa sinut, on suurin vihollisesi. Antaa vääriä signaaleja, vääriä tunteita, joita kuuntelemalla menehtyy. Siinä sivussa jos vähän lihaksia lähtee niin se on ihan ookoo. Alle 30 indeksi on vain lähinnnä pientä tukevuutta. Oma on 29, ennen oli enemmän.
lacrits68
24.01.2015, 12.01
moi!
E-cruiserhan tuon kiteytti....! Jossain vaiheessa kun jaksaa alkuajan yli, niin homma muuttuu "elämäntavaksi". Itellä on just tuo "hoida itsesi tai kuole 55na" aika synkkää, mutta motivoivaa...! so far so good...!
//J
Huonot ruokavalinnat ja niihin oppiminen on vihollinen, ei nälän tunne. Tai suurimmalla osalla laihduttajista, itsellä laihiksella ainoa vihollinen on huonompi palautuminen treenistä. Mutta ei edes millään 2000kcal, tai jollain kevyellä naiselle vieläkin vähemmällä, ruokavaliolla tarvitse nälkä olla. Pitäisi vaan oppia syömään vihanneksia ja muuta vähän energiaa sisältää ruokaa enemmän.
Ohiampuja
17.02.2015, 22.43
En oikein tiennyt että kuuluuko tämä kyssäri tänne, vai tuonne kuntosalitreenaus-ketjuun, mutta tämä taitaa olla aktiivisempi ketju. :)
Olen tässä talven mittaan alkanut käymään salilla 1.5-2.0 tunnin treeneissä, missä eka 45-60 minsaa vedetään aika täysillä spinning-tunnilla ja siihen sitten päälle 35-45 minsan kuntosali kierros. Mutta sitten se syöminen, ehkä tunnin päästä pari paahtoleipää ja kuppi teetä. Eli proteiinia tuossa ei taida juuri olla.
Töissä on yksi osaava kuntosaliharrastaja ja hän suositteli vakavasti palautukseen proteiinijuomia. Kertoili jostain tutkimuksesta, jonka mukaan juurikin yli nelikymppisille se proteiinin saanti on tärkeä juttu. Muutenkin tuo proteiini taitaa olla minulla aika vähissä, kun en juurikaan syö lihaa, enkä kananmunia. Jotain rahkojako tässä pitäisi opetella syömään? Noilla jauheilla se oikean määrän annostelu voisi käydä helpommin...
Mutta jotenkin vierastan noita proteiini-juttuja, pelkään että hommaa kaatuu pelkäksi mahan kasvatukseksi. Vai sisäelimiinkö se rasva päätyikin...
Halloo halloo
17.02.2015, 23.43
Voitko juoda maitoa? Yksinkertainen palautusjuoma, sisältää myös proteiinia. Mielestäni asioista ei kannata tehdä turhan hankalia.
http://www.valio.fi/tuotteet/maidot/valio-rasvaton-maito/
Ravintosisältö (100 g:ssa)
Energia kJ
140 kJ
Energia kcal
33 kcal
Rasva
0 g
josta tyydyttynyttä
0 g
kertatyydyttymättömät rasvat
0 g
monityydyttymättömät rasvat
0 g
Hiilihydraatit
4,9 g
josta sokereita
4,9 g
Ravintokuitu
0 g
Proteiini
3,3 g
Suola
0,1 g
Laktoosia
4,9 g
Vitamiinit (100 g:ssa)
B12-vitamiinia
0,4 µg
16,0 % päivän saantisuosituksesta
D-vitamiinia
1 µg
20,0 % päivän saantisuosituksesta
Riboflaviinia
0,2 mg
14,0 % päivän saantisuosituksesta
Kivennäisaineet (100 g:ssa)
Jodia
16 µg
11,0 % päivän saantisuosituksesta
Kalsiumia
120 mg
15,0 % päivän saantisuosituksesta
Setäikäinen liikuntaa harrastava henkilö joka ei juuri syö lihaa eikä muutakaan kovin proteiinipitoista? Proteiinia koneeseen ja heti. Mieluiten ruuasta ja tarvittaessa lisää rahka- tai jauhopurkista.
Maitoa pitäisi juoda litra reenin jälkeen jos tavoitteena olisi suositeltu 20-30g proteiinimäärä joten ennemmin vaikka juustovoileipä ja maitoa päälle tai sitten purkki rahkaa.
lacrits68
18.02.2015, 08.58
moi!
työni puolesta asiaan paneutuneen voisin suositella luettavaksi:
http://www.dailymail.co.uk/health/article-2194411/Could-protein-milkshake-hold-ageing-process.html
http://ajcn.nutrition.org/content/87/5/1562S.full
toinen "yleis tajuttava" toinen hieman hankalampi luettava mutta tajuatte pointin! Ottakaa selvää enämpi "proteinii synteesistä" ;)
//Janne
Jos tykkää syödä paahtoleipää tai muuta ihan oikeaa ruokaa treenin päälle ei maito ole kovin hyvä lisäproteiinin lähde. Litrasta maitoa saa kyllä 30g proteiinia mutta samalla tulee 50g hiilaria.
Jos haluat hifistellä niin osta jotain maustettua heraa ja ota sitä heti treenin päälle 30g ja sitten tunnin päästä ne leivät. Valmiissa tetra-pakkauksiin pakatuissa proteiinijuomissa on usein reilusti sokeria, joka korvaa samalla tavalla nuo paahtoleivät kuin maidon sokeri. Tietenkin se on myös ihan hyvä vaihtoehto nauttia sokeri/hiilari pitoinen palautusjuoma, mistä saa hiilarit ja proteiinit molemmat mutta sitten rupeaa joko paino nousemaan pikkuhiljaa tai täytyy luopua paahtoleivistä :D
Tai jos haluat mielummin syödä proteiinit oikeasta ruuasta niin jotain leikkeleitä 100g leivän kanssa tai sitten se pieni purkki rahkaa/raejuustoa. Mitään hirveän rasvaista proteiinin lähdettä ei kannata käyttää treenin päälle, koska se rasva hidastaa ruuansulatusta reilusti.
Ohiampuja
18.02.2015, 11.07
Kiitos vastauksista, eli joku 20-30 grammaa pitäisi siis proteiinia saada treenin jälkeen ja vissiin hiilariakin tarvitaan jonkin verran?
Katselin netistä noita proteiini pitoisuuksia per 100 g: kevyt Oltermanni 29 g, kinkkuleikkele 16 g ja maitorahka 10 g.
Mikäli oikein ymmärsin niin yksi rahkapurkki tai sitten pari reipasta kinkku-juusto voileipää riittäisi palautumiseen. Mennäänkö tällä? :)
Hääppönen
18.02.2015, 11.20
En oikein tiennyt että kuuluuko tämä kyssäri tänne, vai tuonne kuntosalitreenaus-ketjuun, mutta tämä taitaa olla aktiivisempi ketju. :)
Olen tässä talven mittaan alkanut käymään salilla 1.5-2.0 tunnin treeneissä, missä eka 45-60 minsaa vedetään aika täysillä spinning-tunnilla ja siihen sitten päälle 35-45 minsan kuntosali kierros. Mutta sitten se syöminen, ehkä tunnin päästä pari paahtoleipää ja kuppi teetä. Eli proteiinia tuossa ei taida juuri olla.
Töissä on yksi osaava kuntosaliharrastaja ja hän suositteli vakavasti palautukseen proteiinijuomia. Kertoili jostain tutkimuksesta, jonka mukaan juurikin yli nelikymppisille se proteiinin saanti on tärkeä juttu. Muutenkin tuo proteiini taitaa olla minulla aika vähissä, kun en juurikaan syö lihaa, enkä kananmunia. Jotain rahkojako tässä pitäisi opetella syömään? Noilla jauheilla se oikean määrän annostelu voisi käydä helpommin...
Mutta jotenkin vierastan noita proteiini-juttuja, pelkään että hommaa kaatuu pelkäksi mahan kasvatukseksi. Vai sisäelimiinkö se rasva päätyikin...
Kolmas vuosi menossa salia 2-3 kertaa/viikko tahdilla. Todennut hyväksi ja helpoksi vetäistä treenin jälkeen maitoon sekoitettuna Fast2 recoverya ison lasillisen. Vyötärömitta ei ainakaan kasvanut, painoa tullut muutama kilo lisää vanhaan normaaliin verrattuna. Lisäksi lähinnä mukavuusajeluja fillarilla (max. ~2.5 tunnin rauhallisia lenkkejä). Olotila tuntuu hyvältä, ei varsinaisia urheilullisia tavotteita.
Päivän uutisoinnista poimittua: http://www.hs.fi/terveys/a1424143942879?jako=7c8ddfdf0c3488d321703f8a60680c 68&ref=tf_iHSisboksi300-artikkeli&utm_campaign=tf-hs&utm_source=iltasanomat.fi&utm_medium=tf-desktop&utm_content=articlepage Onneksi kyse hiihdosta eikä pyöräilystä. Voi sitten keväämmällä pidemmillä fillarilenkeillä pysähtyä munkkikahville hyvällä omallatunnolla. :D
Saa korjailla jos puhun ihan päättömiä mutta eikös punttitreenin päälle olisi hyvä saada nopeasti imeytyvää proteiinia ja melkein kait tärkeämpää tai ainakin yhtä tärkeää on saada nopeasti imeytyvää hiilihydraattia, että saadaan glukogeenivarastot täytettyä. Näin kroppa ei ala käyttäämään palautumiseen lihasta. Eikös tommonen perus palkkari yleensä mene 1:2 (protskut:hiilarit). Jos tarkoitus on vaan kuntoilla niin riittänee että syö säännöllisesti, monipuolisesti ja laadukkaasti ilman että miettii sen kummallisempia suhteita.
paskalokki
18.02.2015, 11.46
Jos treenin jälkeen syö pari paahtoleipää tai vastaavaa korkeintaan, ei ole palautusjuoma ratkaisu ongelmaasi. Se on lisä oikein syömiselle tehostamaan heti treenin jälkeen proteiinin saantia, mikä menee ns. "suoraan lihaksiin". Eli ottaisin tuossa tilanteessa pöydälle ensin tuon ruokatilanteen ja korjaisin sen, opettelisin syömään proteiinipitoisia ruokia. Harmi, jos ei liha maistu, liha kun on ravintoympyrästä se paras ja maukkain osa. :) Mutta onhan noita mistä valita, naudan jauheliha, kana, kananmunat jne.
Naudan 10% jauhelihassa on esim. 100 grammaa kohden 20g proteiinia.
Olen vahvasti sitä mieltä, että kunnollista ruokavaliota ja syömistä ei pidä korvata missään nimessä millään jauheilla ja muilla sörsseleillä.
Hääppönen
18.02.2015, 11.58
Olen vahvasti sitä mieltä, että kunnollista ruokavaliota ja syömistä ei pidä korvata missään nimessä millään jauheilla ja muilla sörsseleillä.
Senverran tarkennusta omaan toimintaan, että normi ruokaa tulee syötyä. Proteiinia lihan/kananmunien lisäksi ja vaihteluksi soijasta vähintään kerran viikossa.
Johan siinä normaalissa kotiruoka-annoksessa on proteiinia 20-40g riippuen tietenkin mitä syö esim. Jauhelihakastikke+pasta, kana+riisi, kala yms. Kaksi lämmintä ateriaa päivässä+ aamupala, välipalat ja jotain illalla pitäisi kattaa kyllä kaikki tarpeet. Sitten kun kulutus nousee huomattavasti voidaan lisäksi ja tueksi ottaa lisäravinteita.
hiilihydraatteja ei enään nyky käsityksen mukaan tarvitse ihan minuuttien sisällä painojen kolistelun jälkeen ottaa. Pari tärkeintä aminohappoa, jotka saat esim herasta pysäyttävät lihasten hajoamisen. monet bodarit/voimanostajatkin saattavat vetää treenin päälle vain heraa/aminoja ja syövät sitten kun ehtivät salilta kotiin. varsinkin dietillä on mukava syödä mahdollisimman iso osa kaloreista ruokana eikä jauhoista sokereina. Ruuasta saat lisäksi kuitua yms. hyödyllistä mitä jauhoista ei tule.
Eli jos on tarkoitus vain kuntoilla ei se prosentin parin hyöty mitä palkkarilla saa ole sen arvoinen että kannattaisi vaihtaa ruoka jauhoihin hiilarien osalta. Itse tykkään käyttää lisäravinteita lähinnä silloin kun joudun syömään reilusti yli 4000kcal, tällöin on ihan kiva saada vähän sitä syötävää ruoka määrää pienemmäksi. laihiksella taas en käytä oikeastaan muuta kuin heraa.
orc biker
18.02.2015, 12.17
Saa korjailla jos puhun ihan päättömiä mutta eikös punttitreenin päälle olisi hyvä saada nopeasti imeytyvää proteiinia ja melkein kait tärkeämpää tai ainakin yhtä tärkeää on saada nopeasti imeytyvää hiilihydraattia, että saadaan glukogeenivarastot täytettyä.
Proteiini riittää. Ja on hyvä saada heti perään. Syö sitten tukevammin, kun ehtii suihkuun ja kotiin ja tekemään ruokaa jne.
Ohiampuja
18.02.2015, 12.19
Jos tarkoitus on vaan kuntoilla niin riittänee että syö säännöllisesti, monipuolisesti ja laadukkaasti ilman että miettii sen kummallisempia suhteita.
Tämä vastaus kaatuu kahteen sanaan, monipuolisesti ja laadukkaasti.
Arki-illat kun elelee poikamieselämää yksikseen, enkä juurikaan harrasta mitään kokkailua, niin tuo laadukkuus jää kyllä saavuttamatta. Muutenkin tuo laadukkaan kotiruoan valmistaminen yhtä ihmistä varten tuntuu hölmöltä. Töissä kyllä tulee syötyä lämmin lounas, mutta illat mennään kaappi/jääkaappi eväillä. Eri variaatioilla leipää, mysliä ja hedelmiä.
Eli tosiaakin arki-iltojen yksinkertaisuus on tässä hakusessa. Viikonloppuna ruokatarjonta onkin sitten paljon parempi. :)
ps. Viime talvena ajelin päivittäin Jämsä-Tampere työmatkaa ja jäin joskus töiden jälkeen luistelemaan Nässyn retkiradalle. Sen jälkeen vaihdoin parkkipaikalla kuivan paidan ja heti perään autoilua 1.5 h. Muutaman kerran piti pysähtyä Oriveden ABC:lle syömään kun alkoi vähän heikottamaan... sitten tajusin ottaa pari banaania yms autoon mukaan...
Kait se laadukkuuskin on vähän jokaisen oma näkemys[emoji1]. Jos mennään kaappieväillä niin miksei sitten valitse sinne laadukasta leipää ja laadukasta mysliä. Ei se soppakauha meikäläiselläkään michelin tähden arvoisesti pysy kädessä mutta ihan laadukkaasti kokkailen kotiruokaa....ainakin omasta mielestäni[emoji4]
paskalokki
18.02.2015, 12.28
Ohiampuja, samanlaista elämäntyyliä on täälläkin vietetään nykyään ja koitan tehdä iltapäivällä tai illalla ruokaa, silloin kun sitä teen, että syön siitä sinä iltana, seuraavana päivänä töissä lounaalla, kotona iltapäivällä ja seuraavana päivänä vielä lounaaksi töissä. Eli pyrin laakista tekemään aiankin 4 annosta kuten eilen lihapullia ja salaattia pirusti. Terveellistä ja monipuolisuutta voi fiilata salaatin eri osilla, helppo ottaa mukaan ja loppupeleissä aika nopea tehdäkin.
Jää aikaa sitten liikunnalle ja muille hommille, kun ei joka ilta tartte vääntää ruokaa ja omassa tapauksessani oikeastaan tiskata kun ei ole tiskikonetta. Toki tiedän monia, ketkä tekevät ruokaa aivan maksimissaan kahdelle päivällä.
The flying Chocobo
19.02.2015, 09.37
Tuohon palautumisruokaan tai ylipäänsäkin treenaamiseen ja syömiseen liittyvissä jutuissa kannattaa jossakin sopivassa hetkessä tehdä itselleen sellainen palvelus että käy terkkarilla mittauttamassa verenpaineen (tai kotona jos on vehkeet) ja kolesterolin (tulosten tulkintaan kannattaa jo lekuri ottaa mukaan). Tämä ihan riippumatta siitä onko nuori tai vanha ja onko urheilutaustaa vai ei. Etenkin jos joku lähisukulainen syö lääkettä kyseisiin juttuihin (puolison geenejä ei tässä lasketa). Tämä puolestaan hiukan vaikuttaa siihen, pitääkö kiinnittää huomiota ruokavalion rasvakoostumukseen, suolan käyttöön jne. Ja tieto on hyvä muutenkin noin tulevaisuuden mahdollisia riskejä ajatellen, niihinkin kun voi etukäteen vaikuttaa. Tämän tuon esille sen vuoksi kun itsellä nuo paineet ja kolesterolit on siinä kinthaalla että tarvitaanko lääkettä vai ei, joten minä joudun lukemaan syötävien tuoteselosteita hiukan tarkemmin. Omalla kohdalla, kun tuota ruokaa tykkään puputtaa kaikissa sen ilmenemismuodoissa, on etenkin ne raskaammat treenijaksot (puhutaan minun mittakaavasta) todella nautinnollisia kun pitää syödä enemmän kuin yleensä ilman että paino nousee väärästä kohtaa:)
Sen proteiinipitoisen ruuan voi rakentaa myös kasvisruokavaliolla. Varsinkin jos on ongelmaa kolesteroleissa tai paineissa :)
Mysteerillistä. Olen kohta 4kk ollut tekemättä yhtään mitään (ylikunto). Paino nousi 72 => 75kg jossain parissa kuukaudessa, perseestä. Mutta - paino on myöskin jämähtänyt siihen 75kg:hen. Ei ole noussut yli. Oletin että jos lepo jatkuu, läskiintyminen jatkuu. Nyt se on kuitenkin ollut noin 2kk samoissa. Mysteerillistä.
Mysteerillistä. Olen kohta 4kk ollut tekemättä yhtään mitään (ylikunto). Paino nousi 72 => 75kg jossain parissa kuukaudessa, perseestä. Mutta - paino on myöskin jämähtänyt siihen 75kg:hen. Ei ole noussut yli. Oletin että jos lepo jatkuu, läskiintyminen jatkuu. Nyt se on kuitenkin ollut noin 2kk samoissa. Mysteerillistä.
Ei tullut ylikuntomiehestä ylipainomiestä. Hyvä niin.
mutanaama
21.02.2015, 12.58
Lihakset katoaa ja muuttuu läskiksi?
Highlander
23.02.2015, 12.46
Eikös tuo ole ihan normaalia, että kroppa hakeutuu siihen ns. normaalipainoon? siis huomioiden päivittäisen "hyötyliikunnan" suhteutettuna normaaliin ravinnon saantiin. Mulla on paino ollut nyt 70 kg ja välillä jopa vähän allekin, muttapa mutta...jos tinkii viikossa neljästä suht raskaasta liikunnasta niin paino alkaa hivuttautumaan heti ylöspäin vaikka saatu kalorimäärä olisi samoissa. Luulenpa, että munkin normipaino huitelisi jossain 75 kg paikkeilla.
PeltolaM
23.02.2015, 13.36
Ruokavalio on joskus haastavaa, itselläkin noin 5 vuotta sitten työterveyslääkäri "määräsi" siirtymään kevyttuotteisiin yms. Hieman epäluuloisena en määräystä noudattanut, vaan edelleenkin kuljen kevyttuotteiden ohi ja kananmunien syönnin lisäsin moninkertaiseksi. Tällä hetkellä arvot on normaalit ja apuna on ollut kokonaisuus, lähinnä liikunta. Tämähän ei tietenkään toimi kaikilla, mutta kolestroliasioissa kannattaa ehkä kysyä useamman mielipidettä kuin oman lääkärin. ...
Itsellä ainakin lähti Joulun tietämillä kerätyt +3 kg kuudessa viikossa todella helposti kun aloin laskemaan/seuraamaan kaloreita. Nyt kun ei ole päässyt treenaamaan kunnolla niin tuli jälleen kerran todistettua, että kalorien laskeminen on pettämätön (ja ainoa 100 % varma) tapa säädellä painoa, ihan sama mistä ne kalorit tulevat. Vaikka monet kuvittelevat syövänsä terveellisesti ja samalla pudottavansa painoa niin aika usein ihmetellään miksei paino kuitenkaan tipu. Syynä on se, että annoskoko on liian suuri eli kaloreita tulee enemään kuin kulutetaan.
Eikös tuo ole ihan normaalia, että kroppa hakeutuu siihen ns. normaalipainoon? siis huomioiden päivittäisen "hyötyliikunnan" suhteutettuna normaaliin ravinnon saantiin. Mulla on paino ollut nyt 70 kg ja välillä jopa vähän allekin, muttapa mutta...jos tinkii viikossa neljästä suht raskaasta liikunnasta niin paino alkaa hivuttautumaan heti ylöspäin vaikka saatu kalorimäärä olisi samoissa. Luulenpa, että munkin normipaino huitelisi jossain 75 kg paikkeilla.
Joo, kyllähän tuo vaikuttaa ihan järkeen käyvältä. Mulla vaikuttaisi olevan ns. normaalipaino tämä 75 kg. Sivumennen sanottuna aamupaino oli eilen 74,2 kg. Eli käytännössä tippunee sinne 72kg hujakoille varmaankin, kun saan taas mopon käyntiin. Odottelen kyllä innolla että voi taas reenailla.
Mutta painonpudotusta en rupea enää ikinä harrastamaan, niin kuin viime kesänä. Treenasin (omalla mittapuulla) kovaa, paljon ja yksipuolisesti. Enkä tarkoituksellisesti syönyt, vaan tein ihan karkealla energiavajauksella hommia. Taitamattomuuttani en myöskään jaksottanut treenejä, levännyt riittävästi tai tehnyt palauttavia harjoituksia. Se syömättömyys tässä oli varmaan yksi keskeisistä syistä ylikuntoon menemiselle. Helkkarin typerää näin jälkikäteen ajateltuna... Dummt huvud så får hela kroppen lida, sanottiin armeijassa
Hääppönen
23.02.2015, 14.39
Viitisen vuotta sitten sain vimman kilometrien keräämiseen. Pidin ruokamäärät ennallaan. (En elä syödäkseni, vaan syön elääkseni). Paino valui alaspäin. Herätyksen koin, kun sivuauringossa ajaessa ei varjoa muutenkaan ei-lihaksikkaista-jaloista syntynyt. Taisi energia ajamiseen kulua jalkojen lihaksista, kun ei riittävästi ravintoa tullut tankattua. :)
Isä nitro
23.02.2015, 14.49
BONKia kompaten on pakko myöntää myös oman kokemukseni perusteella, että kaloreiden laskeminen oikeasti toimii. Sitä paitsi se sopii kirjanpitäjän luonteelleni erinomaisesti.
Viime syksynä huomasin painon hiipineen yllättäen muutaman kilon yläkanttiin. Ihmettelinkin kesällä, että maantiepyörä ei kulkenut kuten ennen. Ajattelin että kun ikää on kohta 50, että nyt se eka kunnon (kunnon) romahdus sitten tuli. No, otin jälleen käyttöön kaloriseurannan apuvälineen eli MyFitnessPalin ipuhelimeeni. Kaloreiden laskemisen lisäksi vaihdoin voin, jota söin todella paljon päivittäin lähinnä leivän päällä, kevytlevitteeseen jossa noin puolet rahkaa. Tällä ei liene ollut niin suurta vaikutusta, kuin sillä että kaloreita laskiessani pyrin myös syömään säännöllisesti siinä onnistuen. Mihinkään ihmedietteihin en ole koskaan uskonut, niinpä söin ihan normaalia koti- ja laitosruokaa eli suhteellisen terveellisesti ja siis säännöllisesti. Olen myös gurmandi, joten viikonloppuisin en kermassa ja voissa säästellyt, mutta arkiruoassa pyrin välttämään ns. turhia kaloreita. Pyöräilin yhtä vähän/paljon kuin ennen eli lähes päivittäin, käytin välillä kohtuuttomasti myös alkoholia ja jonkun verran poltin sikareita. Lokakuun 24. päivä painoin kauhukseni 94,4 kg ja juuri sopivasti ennen kinkkukautta eli joulukuun 23. enää 86 kg.
Siis kerraten: säännöllisesti nautittu arkiruoka ja kaloreiden laskeminen.
Paino, rasva%, lihas%, mitattu samalla Omron puntarilla.
2010 joulukuu: 100kg
2010 tammikuu: 97,7kg 30,5% 33,3%
2010 toukokuu: 89,3kg 27,0% 35,2%
2010 syyskuu: 94kg
2011 tammikuu: 97,60kg 28,50% 34,2%
Lopetin toukokuussa laihduttamisen kun kuvittelin että rankka pyöräily syö läskit. n. 6000km maantiellä ja 5kg tuli lisää painoa. Ehkä on jotain geenejä kun koko suku on ylipainoista. :(
Lainataan taulukkoa vuosien takaa. Paino nyt 77kg. Täytyy etsiä jostain rasva% mittari.
Viime kesän lopulla paino oli 80-82kg ja pyörä kulki paremmin kuin koskaan, vaikka reenasin aika laiskasti enkä tainnut kertaakaan ajaa yli 100km lenkkiä. Pyöräilykilometrejä tuli vain n. 2500 viime vuonna, mutta ikämiessarjassa SM pronssia ja kultaankin olisi ollut mahdollisuus ilman pummeja. ;)
Talvi mennyt taas 0-treeneillä lähinnä työmatkapyöräillessä. Varsinaisilla lenkeillä en ole käynyt yhtään kertaa. Ja paino vain laskee, eikä ole tarvinnut edes syömistä tarkkailla. Arvelen että kun alan pyöräilemään enemmän (yli 10h / viikko) niin paino alkaa taas nousta.
Mitään kaloreita en ole jaksanut ikinä laskea. Pyrin vain syömään vähemmän ja laadukkaammin (= kalaa, maitotuotteita, vihanneksia, hedelmiä) ja juomaan enemmän vettä.
Kalorien laskemisen kun yhdistää vielä painon tarkkailuun niin painon tarkkakin hallinta ei ole kovin vaikeaa. Tuosta ylikunnosta/laihduttamisesta/kovaa treenaamisesta olen nyt omalla laihiksellani huomannut, että maltillisempi vauhti auttaa kyllä haittojen minimoimisessa. Viimeksi taisin tiputtaa painoa melkein kilo/viikko vauhtia ja sen kyllä huomasi, kyykystä taisi lähteä 25kg parissa kuukaudessa. Nyt noin 500g/viikko vauhdilla kyykky on mielestäni lähinnä pysynyt paikallaan ja maastavetoon on saanut jopa ehkä vähän lisää.
Helvetin kauan tämä kyllä kestää tätä menoa, aamupaino nyt noin 87kg ja toukokuussa pitäisi kisata alle 83kg sarjassa... Suunnitelmana nyt laihduttaa jonkin verran alle 84kg lukemiin asti ja sitten ruveta pikku hiljaa lisäämään kaloreita, jonka aikana yleensä painonpudotus vauhti on jopa parantunut hetkeksi eli loppullinen paino varmaan menee juuri tuohon rajoille josta voi sitten pienellä nesteiden säätämisellä kisoja varten mennä alle. Tuskin tulisi ilman tuota painorajaa vedettyä noin hoikaksi, nyt alkaa olemaan kaikki selkeät läski keskittymät häipyneet ja vyötärön ympärys on about 83cm.
Miltäköhän sitä näyttäisi kun vetäisi samaa vauhtia 77 kiloiseksi missä menisi painoindeksinä normaalipainon yläraja... Taitaa jäädä kokeilematta.
Miltäköhän sitä näyttäisi kun vetäisi samaa vauhtia 77 kiloiseksi missä menisi painoindeksinä normaalipainon yläraja... Taitaa jäädä kokeilematta.
Pituus on 180cm, ja 82kg painoisena eli lievästi ylipainoisenä näytin mielestäni aina pyöräilykuvissa tukevalta. Verrokkina tietysti ne kaikki kuivat kisakuskit. Junnuna kisakunnossa painoin alle 74kg, rasvaprosentti oli alle 10. Olin silloinkin mielestäni raskas ja tanakka.
Nyt kaikista vöistä on loppunut reiät ja kaikki farkut tuntuvat löysiltä päällä, muuten en huomaa käytännössä eroa. Ehkä sen valokuvista huomaisi.
BONKia kompaten on pakko myöntää myös oman kokemukseni perusteella, että kaloreiden laskeminen oikeasti toimii. Sitä paitsi se sopii kirjanpitäjän luonteelleni erinomaisesti.
Viime syksynä huomasin painon hiipineen yllättäen muutaman kilon yläkanttiin. Ihmettelinkin kesällä, että maantiepyörä ei kulkenut kuten ennen. Ajattelin että kun ikää on kohta 50, että nyt se eka kunnon (kunnon) romahdus sitten tuli. No, otin jälleen käyttöön kaloriseurannan apuvälineen eli MyFitnessPalin ipuhelimeeni. Kaloreiden laskemisen lisäksi vaihdoin voin, jota söin todella paljon päivittäin lähinnä leivän päällä, kevytlevitteeseen jossa noin puolet rahkaa. Tällä ei liene ollut niin suurta vaikutusta, kuin sillä että kaloreita laskiessani pyrin myös syömään säännöllisesti siinä onnistuen. Mihinkään ihmedietteihin en ole koskaan uskonut, niinpä söin ihan normaalia koti- ja laitosruokaa eli suhteellisen terveellisesti ja siis säännöllisesti. Olen myös gurmandi, joten viikonloppuisin en kermassa ja voissa säästellyt, mutta arkiruoassa pyrin välttämään ns. turhia kaloreita. Pyöräilin yhtä vähän/paljon kuin ennen eli lähes päivittäin, käytin välillä kohtuuttomasti myös alkoholia ja jonkun verran poltin sikareita. Lokakuun 24. päivä painoin kauhukseni 94,4 kg ja juuri sopivasti ennen kinkkukautta eli joulukuun 23. enää 86 kg.
Siis kerraten: säännöllisesti nautittu arkiruoka ja kaloreiden laskeminen.
Tuota MyFitnessPal:a täytyy vielä kerran hekuttaa (kun se ei edes maksa mitään...). Siinä on oikeastaan ensimmäistä kertaa sellainen apuväline, että noita kaloreja viitsii/jaksaa seurata aktiivisesti myös tällainen anti-kirjanpitäjä, kuten itse olen. Itse jätin voin pois ja säädin hieman annoskokoa, ei mitään muuta ihmeellistä. Illalla passaa ottaa saunakalja ja viikonloppuna pikkuisen napanderiakin. Mikä fiksuinta, niin sovellus osaa noutaa Garmin Connectista kaikki kulutetut kalorit joten balanssi säilyy hyvin eikä tule syötyä liian vähänkään.
Isä nitro
25.02.2015, 10.51
Sopii hehkuttaa. Tuo GC kytkentä oli minulle uusi juttu. Juuri nyt en käytä softaa kun tavoite on saavutettu mutta tulevaisuuden varalle kysyn että mites kytkentä tehdään?
MFPssä on lisäksi se hyvä ominaisuus että Apple-puolella iPad-apps on myös mainio ja PClläkin homma hoituu. Synkkaavat hyvin keskenään. Lisäksi pidän proteiini-hiilari-rasva -osuuksien tarkastelumahdollisuutta havainnollistavana.
Periaatteessahan tämän appsin tehtävä on tehdä itsensä tarpeettomaksi. Tämä toteutuu kun oppii ruoka-aineiden koostumukset ja ne kalorit.
Sopii hehkuttaa. Tuo GC kytkentä oli minulle uusi juttu. Juuri nyt en käytä softaa kun tavoite on saavutettu mutta tulevaisuuden varalle kysyn että mites kytkentä tehdään?
iLuurin sovelluksessa "More" (ne kolme pientä pistettä oikeassa alakulmassa) > "Apps and Devices" ja listasta valiten Garmin Connect.
Isä nitro
25.02.2015, 12.08
Merci beaucoup!
12 kuukautta 5 päivää myöhemmin. Lähtöpaino oli 144,4kg paino nyt 99,8kg. Mukaan mahtuu pyöräilyä maastossa ja tienpäällä, uintia altaassa ja avovedessä, loppuajasta myös raudan nostamista lähinnä sisätiloissa.
Ruokapäiväkirjani on vuoden ajalta aukoton, kaikki mitä suuhun on laitettu on punnittu ja kirjattu. Ulkona on tullut syötyä huomattavasti vähemmän kuin ennen ja tyystin eri paikoissa kun aiemmin. Nykyisin ulkona syöminen tarkoittaa pääasiassa subwayta tai kotipizzaa, joskus ehkä mäkkäriä. Tämä siksi että ko. paikat ilmoittavat ruokiensa ravintosisällöt tarkasti ja eivät lipsu resepteistään.
Vaatekokoni tipahti XXXL -> M/L. Joten koko kaapin sisältö on mennyt uusiksi. En tiedä nykyisin mitään muuta ärsyttävämpää kuin liian suuret bokserit.
Mutta, elämä on ja nyt on ainakin voittaja fiilis. Tavoite on saavutettu. Nyt riittää että paino ei lähde nousemaan. Liikunnasta on vain tullut niin suuri osa elämääni etten usko mitään radikaalia räjähdystä tapahtuvan. Ehkäpä päinvastoin, nyt uudet haasteet siintävät jo tulevaisuudessa jotka ainakin kasvattavat lihasmassaa entisestään ja polttavat lisää rasvaa.
Insinöörimäisesti yksi käppyrä liitteeksi.
http://images.tapatalk-cdn.com/15/06/06/260d02e3345d9f3e32a4e06dc3d8839c.png
Itse en noihin aterioiden punnituksiin ole jaksanut ruveta. Järjellä syöden ja kovalla liikkumisella 137kg-92kg noin kahdeksassa kuukaudessa. Vaatekaappi ei ole mennyt uusiksi kun olen aina pukeutunut vähän niin ja näin. Shortseja ostin kahdet. Toki juoksukenkiä on mennyt kolme paria. http://images.tapatalk-cdn.com/15/06/06/c0477b3265aa1ca65003b067a10a5176.jpg
mutanaama
07.06.2015, 11.58
Hemmetin hyviä suorituksia molemmat. Onnittelut!!
Komp. Todella kovia saavutuksia!
Hemmetin hyviä suorituksia molemmat. Onnittelut!!
Komp. Todella kovia saavutuksia!
Kiitoksia näin omasta puolestani. Täältä on saanut paljon vinkkejä ainakin tuohon pyöräilyyn liittyen.
The flying Chocobo
08.06.2015, 09.35
Onnittelut molemmille! Hienot suoritukset!
Hienoja esimerkkejä siitä, että mihin vaan pystyy kun vaan tarpeeksi haluaa, onnittelut täältäkin! Ja tsemppiä siihen, että muutos on mallia pysyvä!
Kuntoilija
08.06.2015, 11.10
JKK ja MTX ovat tehneet helkkarin hienot suoritukset. Painon pudotuksessä kaikki lähtee siitä, että omassa pääkopassa naksattaa halu laihtua. Suurin ja ainoa syy pudotuksen epäonnistumiselle on oma laiskuus ellei sairaudet ja lääketieteelliset syyt ole esteenä.
Oma lähtöpaino oli 1.1.-15 +85 kg ja nykyään paino huitelee 77-78 kg, josta kesän aikana rapsitaan vielä pari kiloa pois.
Tuota MyFitnessPal:a täytyy vielä kerran hekuttaa (kun se ei edes maksa mitään...).
Tää on niin hanurista kun tää olis muuten killerisofta, mutta ärsyttää satanolla ne mainokset! Jengi pitkään vonkunut että laittakaa nyt joku hiton premium palvelu tms että edes rahalla saisi ne mainokset pois niin ei. Mutta nyt sit vihdoin tekivät tuosta myös premium version, niin eiköhän se sit ole maailman ainut kännysofta jonka osto ei onnistu kuin "rajatulla alueella jenkkilässä". Nuo mainokset on perseestä kun softa synccaa kokoajan (varmaan mainoksia) netistä ja kun/jos yrittää selata pitkää "My Foods" listaa niin lista ainakin Android versiossa hyppää aina alkuun kun synccaus tapahtuu. Eli et kerkee valita välttämättä haluttua ruoka-ainetta listalta kun lista pomppaa alkuun taas. Ärsyttävää!
Lisäksi todella monissa tuotteissa kun viivakoodilla lukee, tulee oikea tuotteen nimi mutta joku dorka on kerennyt syöttää kalorit väärin silti sinne tietokantaan. Ja niitähän kait ei voi ampumallakaan korjata, vaan on pakko naputella oma "My Foods" kohtaan taas yksi rivi lisää.
Mutta noin muuten, tuo on kyllä huippusofta omastakin mielestä! Se kertoo raadollisesti miten helposti tulee syötyä liikaa... Jos vaan jaksaa naputella kaikki sinne ylös mitä suuhunsa pistää. Ja jos uskoo mitä värkki kertoo, esim -0.75kg/vko kalorimääräksi, ja noudattaa sitä, niin tuo perkuleen paino oikeasti myös näyttää tippuvan sen verran (vähintään)!
En alkanut edes painoa pudottamaan (turhaan tuossa kuvassa naama on mustattu, tein muualle kuvan). Verenpaine huiteli taivaissa, ei enään. Lihominen johtui sairaudesta, kahdeksan vuotta tyyliin, enpä muista mitä tapahtui. En epäile ylipainon palaavan. Painoa voi tulla lisää kun alan säkkiä hakkaamaan. Lääkäriäni lainaten, liikunta on nyt minun työ.
Enpä ole hetkeen aikaan taas käyttänyt tuota MyFitnessPal:a, mutta ainakin iLuurilla on toiminut ihan moitteetta ja jos nyt en ihan väärin muista niin jotain vääriä arvoja korjailin onnistuneesti. Mutta se on just noin, että jos kirjaa kalorit sovellukseen ja uskoo mitä se sanoo niin paino tippuu ihan saletisti. Piilosokerit ja -rasvat oli itselle yllätys monessa ruoassa.
MyFitnessPalin heikkous on mielestäni siinä (ja ehkä vahvuuskin), että jos syöt paljon kotiruokaa, pitää ruokien kalorit askarella jostain. Toisaalta tässä on se hyvä puoli, että tulee selvitetyä perin pohjin mitä laittaa suuhun ja mikä ruuan ravintoarvo on. Pitääpä taas aloittaa trakkaus.
Sitten muuta ja vähän offtopicia.
Itselläni on nyt hyvä pudotus menossa. Jäin reilu kuukausi sitten kotiin lasten ja luin ensi töikseni Miksi ranskalaiset lapset syövät ihan kaikkea?-kirjan. Ollaan pojan kanssa sen mukaisesti maisteltu reilusti vihanneksia ja hedelmiä. Kaikki ylimääräinen välipalahömpötys on jätetty pois ja pidetään ruoka-ajoista kiinni. Kaveri vetelee muuten tossa fenkolia nyt hummuksen kanssa, ikää on vähän vajaa 2 vuotta. Tietysti protskuja ja rasvaa tulee, mutta yritän laatia menun siten, että siinä on tarpeeksi ravintoa kasvaville.
Samalla on itse huomannut sen, että helposti tulee syötyä ihan liian raskaasti ja silti popsittua välipaloja ja iltapaloja ihan liikaa. Sama lapsilla, tytölläni jolla on ollut taipumusta nirsoiluun, on selkeästi tosi vaikeaa tämän kanssa. Helposti yritetään syödä ruualla vähemmän, mangutaan jugurtteja ja leipää. Useiden tuttujen lapsia kun katsoo, niin tuntuu, että lapset saavat päättää ihan liikaa siitä mitä syövät. Mutta tää kulttuuri "syödään kuusi kertaa päivässä pieni määrä" ohjaa helposti ihmisen sellaiseen. Ei ole helppoa löytää kuutta kunnon ravintoarvoa täyttävää "ateriaa". Toivon, että tämä kokeilu kantaa vielä aikuisiälle asti ja lapsista tulee mahdollisimman täysiruokaisia ja ei nirsoja.
Oma olo on ollut parempi ja oikeasti kasvikset maistuu sitä paremmalle mitä enemmän niitä syö. Tosin se, että tulee kesä ja saa tuoreita tuotteita vaikuttaa myös asiaan. Jännä juttu on ollut myös huomata se, vaikka nirso en luonteeltani olekkaan, että jos jostain vihanneksesta en ole tykännyt, niin kyllä se oma makuaisti sopeutuu makuun kun sitä useamman kerran maistaa. Esim. linssit ja kikherneet ovat nykyisin mielestäni hyviä, vaikka jotenkin oli sellainen fiilis, että niistä en tykkää.
^
Meillä on täällä Suomessa kummallisia periaatteita ruoan suhteen:
"ruoka ei ole ruokaa jos siinä ei ole lihaa."
"Muita kasviksia kuin perunaa ja porkkanaa ei kannata edes kokeilla, paitsi jouluna myös lanttu käy."
"Ainoat ruoanlaittoon tarvittavat mausteet ovat suola ja (musta)pippuri."
Kun kaikki ruoat tekee ja syö pienestä asti tämänkaltaisia periaatteita noudattaen ei ole ihme, että tulee nirsoja syöjiä ja makua yritetään joskus vaikka väkisin saada lisää lisäämällä jo suolaiseen ruokaan lisää suolaa, kun ei muita mausteita tunneta.
Ruoka on hyvä perheen- ja ystävien kokoaja ja hyvä ruoka ravitsee niin mieltä kuin ruumistakin. Käytämme moniin maihin verrattuna tosi vähän mm. lammasta, joka vähempään tyytyvä kuin nauta ja josta oikein valmistettuna saa loistavia ruokia. Olemme vain unohtaneet miten niitä tehdään ja siksi useiden Suomi-kokemus lampaasta maistui villasukalle. Silti samaa lihaa syödään nautinnolla Kreikan lomalla.
Kannattaa antaa itselleen mahdollisuus tutustua erilaisiin kasviksiin ja lihoihin ja niiden eri valmistus- ja maustamistapoihin. Ruoka saa ihan uuden ulottuvuuden kun ei turhaan rajoita valmistusaineita vain muutamiin.
brilleaux
08.06.2015, 15.45
Tuota MyFitnessPal:a täytyy vielä kerran hekuttaa (kun se ei edes maksa mitään...). Siinä on oikeastaan ensimmäistä kertaa sellainen apuväline, että noita kaloreja viitsii/jaksaa seurata aktiivisesti myös tällainen anti-kirjanpitäjä, kuten itse olen. Itse jätin voin pois ja säädin hieman annoskokoa, ei mitään muuta ihmeellistä. Illalla passaa ottaa saunakalja ja viikonloppuna pikkuisen napanderiakin. Mikä fiksuinta, niin sovellus osaa noutaa Garmin Connectista kaikki kulutetut kalorit joten balanssi säilyy hyvin eikä tule syötyä liian vähänkään.
Näistä en ole koskaan innostunut, päätin nyt kuitenkin eilen aloittaa kokeilun kun on toi GarminConnectkin käytössä.
Näin alkumetreillä kerrankin toimiva softa tämä MyFitnessPal!
Ja synkkaa mainiosti GC:n kanssa.
Kokeilu jatkukoon, saa nähdä kuinka kauan mielenkiinto riittää.
kiva nähdä heti alkumetreillä oman suolan käytön vähyys+luullakseni riittävä valkuaisen saanti omalla ruokavaliolla.
Joka nyt esim. aamiaisen suhteen on ollut sama jo vuodenpäivät.
EDIT: ja sitä pähkinöiden syöntiä pitää rajoittaa; riittää ilmeisesti poistamaan omat läskit. :P
^
Meillä on täällä Suomessa kummallisia periaatteita ruoan suhteen:
"ruoka ei ole ruokaa jos siinä ei ole lihaa."
"Muita kasviksia kuin perunaa ja porkkanaa ei kannata edes kokeilla, paitsi jouluna myös lanttu käy."
"Ainoat ruoanlaittoon tarvittavat mausteet ovat suola ja (musta)pippuri."
Kun kaikki ruoat tekee ja syö pienestä asti tämänkaltaisia periaatteita noudattaen ei ole ihme, että tulee nirsoja syöjiä ja makua yritetään joskus vaikka väkisin saada lisää lisäämällä jo suolaiseen ruokaan lisää suolaa, kun ei muita mausteita tunneta.
Ruoka on hyvä perheen- ja ystävien kokoaja ja hyvä ruoka ravitsee niin mieltä kuin ruumistakin. Käytämme moniin maihin verrattuna tosi vähän mm. lammasta, joka vähempään tyytyvä kuin nauta ja josta oikein valmistettuna saa loistavia ruokia. Olemme vain unohtaneet miten niitä tehdään ja siksi useiden Suomi-kokemus lampaasta maistui villasukalle. Silti samaa lihaa syödään nautinnolla Kreikan lomalla.
Kannattaa antaa itselleen mahdollisuus tutustua erilaisiin kasviksiin ja lihoihin ja niiden eri valmistus- ja maustamistapoihin. Ruoka saa ihan uuden ulottuvuuden kun ei turhaan rajoita valmistusaineita vain muutamiin.
Oma ehdoton lemppari on pakastevihannekset pannulla sulatettuna, makuja on vaikka miten paljon ja on hyvää.
^
Varmasti on siinäkin enemmän makuja kuin liha-peruna-suola-laatikoissa, millään tavalla niitä väheksymättä sillon tällön syötyinä, mutta parempia nekin imo edes jollain vihanneksella höystettyinä.
Uskon, että meidän suomalaisten terveydentilaan voisi olla suurtakin vaikutusta jo eri kasvisten lisäyksellä. Esim tomaattia käytämme vain vähän ja yleensä vain tuoreena. C-vitskut toki siitäkin saa, muttei lykopeenia, jonka todettu ehkäisevän mm. sydäninfarkteja ja aivohalvauksia, voivan vähentää syöpäriskiä (eturauhas) ym, ym.
Lykopeenia saa mm kuumennetusta tomaatista, eli, paitsi että tomaatti on hyvää, sen käyttö säännöllisesti keitoissa, padoissa yms. on senkin vuoksi järkevää.
Tässä joku randomilla valittu linkki, missä tietoa lykopeenistä http://www.tohtori.fi/?page=8121124&id=6569878
El-Carpaso
08.06.2015, 17.28
Myfitnesspal kyllä paljasti tosi hyvin kuinka haastavaa on saada riittävä määrä roheiinia tämän kokoiseen kroppaan ilman että rasvan määrä ja sitä kautta kalorit ei lähde ihan käsistä. Kuitenkin jos miettii että päivän roheiineissa ja hiilareissa on vain 1200 kaloria niin silti 2500 kaloriin pääsi aika helposti jopa rasvan käyttöä tarkasti tarkkailemalla. Mut mä en toisaalta tykkää kaiken maailman sysikuivista paskarahkoista ja raejuustoista, joten proteiinin mukana tulee usein joko kohtuullinen määrä rasvaa (pähkinät ja liha) tai hiilareita (pavut ja viljatuotteet).
Nyt en ole kaloreita katsellut koska paino tippuu (tai lähinnä vyötärö kaventuu) kesäliikunnalla muutenkin ja kun kaikki ateriat kokataan ja tyyliin leivätkin leivotaan itse niin eihän kukaan jaksa koko aikaa niitä mfp:hen syöttää. Etenkin kun mfp:n reseptijärjestelmä on kokonaisuutena ihan vitun huono (ei grammoja ja annosarviointi on pirun hankalaa)
El-Carpaso
08.06.2015, 17.31
Ja jos tätä ei joku jo tiedä niin usein jos tuntuu että jo suolattu ruoka vaatii lisää suolaa, vaatii se oikeasti happoa. Eli sitruunamehu ja erilaiset etikat kunniaan. Borssikeitto on tästä tosi hyvä esimerkki, kuten myös monet itämaiset mätöt
Meillä tuo tomaati on ongelmallinen. Keltaista voi syödä, mutta punainen aiheuttaa allergisen reaktion. Sama muuten paprikassa.
Mulla on semmoinen mielikuva, että tomaatin allergisoivat ainesosat häviäisi kypsennettäessä. Olen itse saanut joskus allergisen reaktion raa'asta tomaatista, mutten kypsästä ja silloin tätä ihmettelin ja jossakin (tästä useampi vuosi, enkä muista missä) näin kerrottiin. Pidin taukoa raa'assa tomaatissa ja kokeilin jonkun vuoden päästä uudelleen, enkä ole enää onneksi saanut reaktioita.
Tästä varmaan allergia spesialistit osaisi antaa varmempaa tietoa, mutta kun kypsennettäessä se koostumus muuttuu, osa aineista, vitamiineja mukaanlukien häviää, niin voi hyvinkin olla, että ne allergisoivat häviää.
Eräs lääkäri puhui siitä aineesta joka värjää nuo punaiseksi. En muista sen verran on aikaa kulunut. Joskus muinoin kävin Laivakokki koulun ja silloin opetettiin, että vitamiinit häviävät kun tuote kuumennetaan yli +60 asteiseksi. En uskonut silloin, enkä usko nytkään tuohon juttuun.
brilleaux
04.08.2015, 10.26
Näistä en ole koskaan innostunut, päätin nyt kuitenkin eilen aloittaa kokeilun kun on toi GarminConnectkin käytössä.
Näin alkumetreillä kerrankin toimiva softa tämä MyFitnessPal!
Kokeilu jatkukoon, saa nähdä kuinka kauan mielenkiinto riittää.
Vielä kokeilu jatkuu, ja toimiihan tämä softa. Liikunnan määrä on ollu suurinpiirtein vakio.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/Paino.JPG
Fysiikan lait siis toimivat edelleen!
On muuten aika raskasta kuunnella tuttua rouvaa, joka on klassinen jojo-laihduttaja ja vannoo (jotakuinkin kvartaaleittain vaihtuvien) ihmedieettien puolesta. Joista sitten kertoo suu vaahdossa kaikille tutuille. Olen joskus yrittänyt sanoa miehelleen, että hän voisi hienovaraisesti vihjaista mammalle, että jos kuluttaa enemmän kaloreita kuin syö, paino tippuu, ei siinä sen kummempaa. On kuulemma semmoinen aihe, että jatkuvaa painovalitusta on vain kuunneltava, mutta jos jotain yrittää sanoa niin mökötystä tulee vähintään viikko :)
Vasta sitten kun syötyjen ja kulutettujen kalorien suhde on kunnossa, kannattaa alkaa hifistelemään niiden laatua.
Jake_Kona
04.08.2015, 11.52
Sanottakoon nyt se totuus tännekin.
Sokeri ja nopeat hiilarit prosesoidussa ruuassa ovat pahin syyllinen. Helpoiten laihtuu jos on kaikki ohjat käsissä.
1-säätelee kalorimääräänsä
2-liikkuu sopivasti
3-jättää sokerin pois
4-elää raittiisti
Kalorilaskurit ja incoming/outgoing kalorit eivät tarkasti määriydy ja hajonta on liian suuri, että siitä mitään hyötyä olisi pitkällä aikavälillä. Tietysti jos se pitää katseen vakaana ja diettihalun kunnossa niin mikä ettei.
IMO laihduttaminen tehdään kaupassa sillä mitä ostoskärriin mättää. Huonoja ruokia ei saa tuoda kotiin ja pikaruokapaikkoihin ei saa poiketa.
brilleaux
04.08.2015, 12.04
Sanottakoon nyt se totuus tännekin.
Sokeri ja nopeat hiilarit prosesoidussa ruuassa ovat pahin syyllinen. Helpoiten laihtuu jos on kaikki ohjat käsissä.
1-säätelee kalorimääräänsä
2-liikkuu sopivasti
3-jättää sokerin pois
4-elää raittiisti
Kalorilaskurit ja incoming/outgoing kalorit eivät tarkasti määriydy ja hajonta on liian suuri, että siitä mitään hyötyä olisi pitkällä aikavälillä. Tietysti jos se pitää katseen vakaana ja diettihalun kunnossa niin mikä ettei.
IMO laihduttaminen tehdään kaupassa sillä mitä ostoskärriin mättää. Huonoja ruokia ei saa tuoda kotiin ja pikaruokapaikkoihin ei saa poiketa.
Sokeri ja nopeat hiilarit; totta tietty, mutta JOS niistä ei tule liikaa kaloreita, ne eivät lihota.
Terveysaspekti on sitten erikseen.
Karppausta(kin) kokeilleena; toimii. Mutta kyllä normaali, terveellinen perusruoka on pop.
Esim. MyFittnessPalissa kalorit määräytyvät hyvinkin tarkasti, jos itse haluat.
Tietokanta on käsittämätömän laaja+saat vaikkapa tuotteen viivakoodin lukemalla ravintoarvot appsiin.
Tai voit syöttää ravintoarvot itse. Jäävät talteen.
Myös Garminin treenien kulutetut kalorit ynnäytyvät appsiin.
Samoin päivän askeleet.
Ja kuten sanoit; katseen tuollainen appsin käyttö pitää paljon vakaampana, ainakin allekirjoittaneella.
EDIT: kohta 4 on kohtuu laaja käsite; mulla oikeastaan kuuluu iltaan 1 olut, tai sormellinen hyvää viskiä.
Siis joka ilta, lähes.
Oluen saatan juoda myös ruokajuomana.
Kohtuu alkoholinkäytön uskon olevan lähinnä terveellistä, en pahasta.
Kyllä on itsekkin jo uskottava että painonhallinassa on yksi ja ainoa ohjenuora; nautitut ja kulutetut kalorit. Aivan sama mistä ne tulevat. Suhde ratkaisee painonhallintasi. Piste. IMO.
Jake_Kona
04.08.2015, 12.18
Ongelma onkin juuri piilosokeri kaikessa valmis-ja prosessiruoassa. Sitä on paljon tarjolla ja se on helppoa, mainostettua sekä tunkee joka tuutista. Jopa kauppa on sitä täynnä.
Ongelman ydin onkin juuri se, että kaikki eivät omaa kriittistä itsehillintää ja askeesi jolla lihoamisen alkaminen vältetään.
Jokaisen pitää itse nähdä se apukeino jolla oma laihtuminen ja ylläpito on mahdollinen.
Minulla siinä on apuna ettei osta kaupasta roskaa ja käy harvakseltaan ravinteleissa (ylipäätään). Lisäksi mehustaminen on oikeasti oiva apukeino kun kroppa tarvitsee oikeita vitamiineja ja hivenaineita. Prosesoidussa niitä on monta kertaa vähemmän. Joskus herää siihen aatokseen, että nyt vihannesmehua[emoji525]
brilleaux
04.08.2015, 12.30
Totta. Valmis- ja prosessiruoka on mitä on.
Laihduttamisessa ja painonhallinassa yleensäkin olisi tärkeintä muistaa juuri se terveellisyys.
Syödä hyvin, hyviä raaka-aineita. Perusruokaa.
Laihduttaminen potkii itseään hyvin äkkiä nilkoille jos tuijotaan vain omaan painoon, tärkeämpää olisi katsoa mitä suuhunsa laittaa.
Sopivissa määrin.
Itsellä on päivittäin sen verran runsaasti liikuntaa, että kalorehin mahtuu arkena olut, lasi viiniä tai napsu viskiä, eikä tee edes tiukkaa. Jos haluaa pelata absolutistia niin se on toki jokaisen oma valinta, mutta siitä olen itsekin ihan samaa mieltä, että ylenpalttinen sokeri on ihan myrkkyä.
Vaan kyllä tuo MFP on ihan verraton ohjelma ja vaikken sitä säännöllisesti nykyään käytä niin monista ruoista tulee sen kautta katsottua ravintoarvot. Enemmänkin tulee nykyään käytettyä siihen, että tulisi syötyä tarpeeksi tai siis tarpeeksi ja oikein.
Aiheseen liittyen. Meille tuli talouteen pari viikkoa sitten Nutri Bullet ja voi Jeesus jotta on hyvä laite. Ensin pilkkasin ankarasti tytärtä, kun mokoma meni ostos-tv:n vedätykseen. Nyt on pitänyt syödä sanat ja pyytää nöyrästi anteeksi. Siinä on nimittäin ensimmäinen sekä toimiva että helppokäyttöinen systeemi, jolla smoothiet syntyvät hetkessä ja putsaus on helppoa. Pois en vaihtaisi vaikka mikä olisi.
Aamupalana on nykyään smoothie, jossa
- kourallinen pinaattia
- reilusti lehtikaalia
- banaani
- 0,5 dl appelsiinimehua
- pussi rainbow-smoothie pakastehedelmiä
- chian, kurpitsan sekä auringonkukan siemeniä
- vettä
Bulletilla tuosta tulee sametinpehmeä ja raikas smoothie minuutissa ja 320 kalorilla pitää nälän koko aamupäivän. En voisi enempää suositella!
StantheMan
04.08.2015, 12.54
Loma alkoi - työpaikkaruokailu (perunan ja leivän mättäminen) ja pullakahvittelutauot jäivät pois juhannuksen tienoilla. Pari viikkoa ja paino oli kolme kiloa tippunut ja posketkaan eivät enää takaa päin näkyneet. Ajoin kyllä tuhannen kilometriä, mutta toukokuussa työn ohessa tuli ajettua enemmän ja paino ei mihinkään hievahtanut.
Kuntoilija
04.08.2015, 13.43
Nyt meni loma putkeen painonhallinnan kannalta. Tuli syöty makkaraa, lihaa, suklaata, kahvileipää ja makeisia yllin kyllin ja oluen kulutus nousi moninkertaiksi normiin verrattuna. Vastaavasti tuli myös näköjään ajattua läskillä riittävästi, kun paino nousi vain vajaan kilon verran kolmen viikon aikana. Näin hyvin ei ole käynyt moneen vuoteen.
Ohiampuja
04.08.2015, 14.06
Täällä kanssa kesälomat on pidetty. Lomalla reissaamista Portugali-Ruotsi-Suomi akselilla, eikä yhtään lenkkiä pyörällä. Pari kertaa taisin kuntosalille ehtiä. Joten tietysti paino nousi lomalla pari kiloa.
Nyt on tavoitteena tempasta ne kilot pois ja sitten samalla vauhdilla päästä alle 80 kg. Taivoite on onneksi vain -5 kg...
Tuo Bonkin kehuma kaloreiden laskeminen olisi varmaan oikea lääke, mutta minulle se taulukoiden ja tilastojen seuraaminen on vaan myrkkyä. Töissäkin on käytössä simppeli käynnykkäpohjainen työajanseuranta-ohjelma, mutta senkin käyttäminen on minulle liikaa, joka viikko on 1-2 päivää kun en muista sitä mokomaa aamulla käynnistää.
Eli mitään kännykkäsoftaa en suostu käyttämään... Ennemmin vaikka ruutuvihko keittiön pöydälle tai jääkaapin oveen. :)
Oma painonhallinta perustuu ns. Varhaiseen puuttumiseen. Olen asettanut rajan 78-82kg (183 cm), jota noudattaen jojoilua ei synny.
Ikää liki 50 ja parikymppisenä paino oli 65-67 kg ja rasvat 7-8 prosenttia. Nyt syksyisin pääsen edelleenkin alle 10 prosenttiin rasvoissa.
Väittäisin, että iltahiilareiden välttäminen on omalla kohdalla tärkeintä. Luonnonjugurttia vain naamaan purkista, kun kymppiuutisten kohdalla hiukoo...
Lopetin tavoitteellisen painonpudotuksen tuohon kun pääsin alle sataseen. Nyt kuitenkin uusi elämäntyyli on iskostunut niinkin tiukkaan että paino on jatkanut putoamistaan ilman ruokapäiväkirjaakin. Tällä viikolla luultavimmin menee tuo -50kg rikki, matkaa olisi enää muutama sataa grammaa.
Mutta tuohon kalorien laskemiseen, itse tein kotiruuat aina yhdessä finelin kanssa. Eli http://www.fineli.fi/ koko resepti sinne, ruoka puntariin, hellalle/uuniin, kypsentämisen jälkeen puntarille ja korjauskerroin finelin antamaan exceliin, ja sieltä ruoka päiväkirjaan, tiedot per 100grammaa ylös ja sitten vaan puntarin kautta lautaselle. Työlästä, ehkä, mutta erittäin toimivaa.
SotkuPekka
04.08.2015, 22.30
En ole roskaruoan perään ollut, eikä sokerisen. Tavallista kotiruokaa enimmäkseen olen syönyt tyyliin liian usein ja maha täyteen. Alkoholi kanssa maistui. Säännöllinen ateriarytmi on oman laihiksen kulmakiviä. Syön 4 kertaa päivässä ja jokseenkin samaa ruokaa millä lihotinkin itseni mutta nyt maltillisia annoksia. Vatsalaukku ilmeisesti sopeutuu ruoan määrään, en enää pystyisi syömään yhtä isoja annoksia kuin joskus.
Alkoholin jätin parin kuukauden jälkeen kokonaan pois, tuntui että jos viikonloppuna otti, seuraavalla viikolla sai laskea jokaisen suupalan ja silti paino saattoi laskea vain 200 grammaa viikossa, aika mitätöntä. Nyt saa syödä vähän rennommin, eikä nälkä pääse yllättämään. Noin 3 kuukautta laskinkin noita kaloreita mutta sen jälkeen osasin jo jo syödä oikein ihan ulkomuistista.
Paino oli tammikuun alussa 104kg, nyt 89kg, paino on tippunut maltillisella 2kg:n kuukausi vauhdilla. Tavoite olisi päästä tuonne alle 80kg, vielä en ole päättänyt kuinka paljon ja pitää se paino siinä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.