Näytä tavallinen näkymä : Painonhallinta, tuo ikuinen ystävämme
Sivut :
1
2
3
4
5
6
7
8
[
9]
10
11
2wheelfever
18.11.2017, 17.19
Prisman verkkokaupassa oli alle 40€. Muualla näutti olevan 60-90€.
Jyri
Esittelin emännälle ja meni ostoslistalle. Meilläkin on erinäisistä syistä kasvisten kulutus noussut eksponentiaalisesti. Ei kurpitsasosekeittojakaan aina jaksa lusikoida.
Itsellä tosin ongelmana lähinnä se ettei pysty syömään tai zakuskaa ei vaan yksinkertaisesti tee mieli. Paino laskee tasaisesti 200-300g päivävauhtia, eka kk diagnoosin jälkeen kadonnut kuusi kiloa.
kuovipolku
18.11.2017, 18.31
Tilanteessasi kaipaa varmasti kaikkea muuta kuin tuttujen ja tuntemattomien hyväätarkoittavia neuvoja, mutta silti: voi olla kaikin tavoin parempi että syö sitä mistä tykkää ja sitä mikä maistuu ja että senkin ansiosta mieliala pysyy korkeammalla kuin että pyrkii tarkkaan noudattamaan jotain erikoisdieettiä jolla väitetään olevan joitain terveyshyötyjä tai että välttelee jotain ruoka-aineita tai -lajeja joista pitää vain siksi että mainittu ruokavalio ei salli niitä tai että energiaa tulee muka liikaa tai vääränlaisten kilokalorien muodossa.
Mutta on myönnettävä että jos uskoo ruokavaliosta olevan hyötyä ja että jos sen onnistunut noudattaminen tuottaa mielihyvää, niin totta kai sekin on hyvä ratkaisu ja itse asiassa oikeinkin loistava juttu.
^ Sanoisin kyllä, että noin keskimäärin 100% onnistuneista painonpudotuksista on tarvinnut juuri sen perustavaa laatua olevan ruokalautasen remontin. Jojotella pystyy koko elämänsä mutta lopullinen painonhallinta vaatii kyllä sen, että erittäin harva voi syödä sitä mistä tykkää.
Minä söin 35 vuotiaaksi sitä mitä tykkäsin. 20 vuotiaaksi meni hyvin. Viimeiset 15 vuotta paino nousi. Nyt sen about 7 vuotta syöty terveellisemmin vaikka en siitä aina tykkääkään. Sellasen -20 kiloa saanut pois, mutta vähintään saman verran olis vielä hyvä kun lähtis.
Ainut asia mikä tässä maailmassa on varma, että se seuraava 20 kiloa ei koskaan lähde jos syön sitä mitä tykkään. [emoji4]
Näin se vaan on.
Jyri
kuovipolku
18.11.2017, 20.05
Täsmennän aiheesta että vastasin edelliselle kirjoittajalle eli 2wheelfeverille. Jäi ilmeisesti epäselväksi, vaikka olisihan sen voinut päätellä tai ainakin sitä epäillä. Sen mitä minulla tämän viikon alussa uudestaan virinneessä keskustelussa on sanottavaa painonhallinnasta yleisesti sanoin jo liki sata viestiä takaperin.
hmm... kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta. makuasioistahan ei voi kiistellä ja toisen makua ei tiedä, mutta minäkin olen pasta-addikti, sen sijaan keitettyjä tai höyrytettyjä kasviksia en siedä. ilman mitään vastuuta (en syytä jos ostan tämä perusteella laitteen ja en tykkääkään) niin onko tuon kesäkurpitsapastan olemus "ei vihannesmainen" niin paljon että kasvisvihaajakin saisi tuon alas? lähinnä Laroutelle kysymys.
itse olen tehnyt moussakaa munakoisolla ja ne munakoisot jos jäävät vähänkin paksuiksi tökkivät pahasti. jos ne saa oikein duunattua, niin ei lasagnelevyistä tosiaan paljon eroa.
Tuo yllä linkitetty laite on juuri se minkä mamselli osti. Se on mielestäni loistava ja vie kovat kasvikset tai juurekset aivan uudelle levelille. En itsekään pidä, mutta kuitenkin syön, keitettyjä kasviksia. Tänäänkin vedin kerma kana "pastaa", joka oli kesäkurpitsasta tuolla vehkeellä tehtyä. Se on hieno homma, että kun ei höyrystetä, vaan kevyesti haudutetaan, niin tuohon kesäkurpitsa pastaan jää kaikki vitamiinit sun muut tykötarpeet. Kaikkien kasvisten kypsennysaika jää pienemmäksi, koska tuo soiro on niin ohutta. Ollaan tehty salaattia tuolla ja pari viiltoa veitsellä tuohon säkkyräkasaan, niin se on silppuna.
En ole normaalisti muuta kuin grillaaja, syön toki salaatteja, mutta tuo vehje toi minulle kasvikset ihan uuteen näkökulmaan. Nyt niistä väsätään "pastoja", siis herkkuani. Toki makuasiat ovat aina omia, eikä tämä koskaan korvaa hyvää pastaa, mutta minulla ainakin toimii niin hyvin, että en pastaa enää kaipaa. Paitsi joskus.
Näytti olevan tuon Wilfan koneen nimellä paljon youtube videoita. En niitä vielä katsellut, mutta täytyy ne kahlata läpi kun kone ensi viikolla saapuu.
Jyri
mites toi kevyesti haudutus käytännössä tapahtuu? kerrotko vielä minkä kokoista soiroa kone tekee, ajattelin veitsellä veistellä koe-erän ennen ostoa ja maistella toimiiko
Emäntä tuon ruoan aina tekee ja sanoi täsmällisesti, että ei siinä kauaa haudutuksessa mene. Ei muuta kun teet koe satsin ja maistelet siitä haudutuksen aikana milloin suutuntuma on mukava. Tuolta olan takaa huudeltiin, että kesäkurpitsa kannattaa "itkettää" ennen kypsennystä, jotta loputulos ei ole liian vetinen. Laita soirot talouspaperin päälle ja siihen ripaus suolaa ja toinen paperi päälle. Anna olla taas yhtä täsmällisesti "jonkun aikaa" ja sitten vähän puristelee talouspapereiden välissä, että kosteutta poistuu kesäkurpitsasta. Näin setistä tulee napakampaa. Sitten pannulle esim. kerman tai smetanan ym. kanssa hautumaan. Loppusuolaus sitten lautasella. Nam.
Soiron paksuutta saa käsittääkseni kolmea eri paksuutta. Ohkaisin taitaa olla spagetin luokkaa, joten saat vähän näperrellä veitsen kanssa koe erää.
2wheelfever
19.11.2017, 12.53
Tilanteessasi kaipaa varmasti kaikkea muuta kuin tuttujen ja tuntemattomien hyväätarkoittavia neuvoja, mutta silti: voi olla kaikin tavoin parempi että syö sitä mistä tykkää ja sitä mikä maistuu ja että senkin ansiosta mieliala pysyy korkeammalla kuin että pyrkii tarkkaan noudattamaan jotain erikoisdieettiä jolla väitetään olevan joitain terveyshyötyjä tai että välttelee jotain ruoka-aineita tai -lajeja joista pitää vain siksi että mainittu ruokavalio ei salli niitä tai että energiaa tulee muka liikaa tai vääränlaisten kilokalorien muodossa.
Päinvastoin. Minä olen nyt täysin tuntemattomilla vesillä ja otan kaiken tiedon kiitollisuudella vastaan. Kyllä siitä "big-datasta" alkaa löytyä se juttu, joka sopii mulle. Totta on, että ravintoon liittyy nykyään tutkitun faktatiedon lisäksi valtava määrä pseudoa ja mutua - lisäksi uutta tutkimustietoa tulee koko ajan.
Mutta on myönnettävä että jos uskoo ruokavaliosta olevan hyötyä ja että jos sen onnistunut noudattaminen tuottaa mielihyvää, niin totta kai sekin on hyvä ratkaisu ja itse asiassa oikeinkin loistava juttu.
Hyviä puolia tähän mennessä ainakin se, että joku kurpitsasosekeitto aiheuttaa tunti ruokailusta ylävatsaoireita hiton paljon vähemmän kuin kebab-eläimen liha. Viimeksimainittu vastasi seppukua ruosteisella Moralla. Kun pääsen ensimmäisen kerran konsultaatioon niin lyön kyllä nyrkkiä pöytään että pakki pitää tähystää. Siltä varalta ettei siellä ole aukeamassa toinen taistelurintama.
Nykyään on jokainen päivä erilainen. Välillä ei voi sietää ajatustakaan ruoasta, tänään teki ekaa kertaa kuukauteen mieli SYÖDÄ! Ei munia ja peksua kuten tavallisesti sunnuntaisin, mutta syödä kuitenkin. Jostain on myös herännyt ihan outoja himoja. Suklaata en ole syönyt 25 vuoteen ja nykyään paksua tummaa suklaata tekee mieli päivittäin. Kuten myös teetä.
^Heitähän raporttia lopputulemasta. Tuossakin varmaankin kehittyy ja löytää mieleisensä tavan valmistaa. Ensikokemus kertoo jo varmasti paljon, että onko tuo sinun juttusi.
Ruokakerma kastikkeena varmaan maittava, mutta pitää yrittää soveltaa joku kermaviili + kananmuna kastikkeeksi tuolle "pastalle". Pysyisi vähän se laihdutuskin mielessä. :)
Tänne oli vaikea kuvia liittää, mutta kokeillaan.
Vajaa 100g jauhelihaa paistaen. Sitten pikkurissa ja suolassa itketetty keksäkurpitsaviipale pannulle. Haudutus ja lopuksi pippuriruokakermaa loraus.
Hieman meni se haudutus yli ja lopputulema turhan lötkö kesäkurpitsa. Siitä huolimatta maku oli ihan ok. Menee jatkoon jo tällä kokeilulla.
https://www.dropbox.com/s/bsa3cchiucwrnd0/Pasta.jpeg?dl=0
Jyri
Edit. Ei ainakaan dropbox linkillä onnistu kuva.
Edit. 2. Kokeillaan vielä pelkällä linkillä ilman noita image sulkuja.
https://www.dropbox.com/s/bsa3cchiucwrnd0/Pasta.jpeg?dl=0
Katselin finelistä tuon kokkauksen kalorit. Ilman kastiketta jäisi alle 200 kcal. Ruokakerma nosti varmaan jonnekin 300 kcal ja paistirasva jotain. Oliskohan alle 350 kcal kuitenkin ollut. Ihan ok vaikka olisi vielä enempi ok, jos kastikkeeksi keksisi jotain hyvää kaloritonta. En tiedä miten maustamaton turkkilainen jugourtti joku sörsseli toimisi jollain boostattuna.
Jyri
Laitan tähän yhden toisenkin jutun joka löi minut ällikällä. Emäntä kutsui syömään ja kertoi olevan perunalaatikkoa tarjolla. Tiedättehän, ohuiksi viipaloituja perunoita ja jauhelihaa uunissa paistettuna. Hyvää perusruokaa siis.
Siinä lapoin kitaani ja aloin ihmettelemään laatikon ja eritoten perunan hyvää makua. Emäntä siinä myhäillen, että ihan normi laatikkoa. Väitin, että jotain on laittanut, kun on niin saamarin hyvää. Syötyäni emäntä sanoi, että laatikossa ei ollut yhtään perunaviipaletta, vaan kaikki mitä suuhun tungin oli kyssäkaalia. Täysin perunan näköistä, parempaa kuin peruna, mutta hiilareita vähemmän.
Tekipä emäntä siitä "perunamuusiakin" ja hyvää oli. Siinä kuitenkin huomasi, että ei ole perunaa, koska tuli lievästi kukkakaalimainen maku. Perunalaatikossa taas tätä en kokenut, koska ilmeisesti imeytyneet lihanesteet muokkasivat makua hienoksi.
Luulisi tähän ikään jo kaikenlaista maistaneensa, mutta hienoa huomata että uusia, hyviä ja terveellisiä makuja tulee vastaan.
Tomaatti on melkein ainoo mitä en syö. :)
Mutta juu hyvä idea heille jotka siitä tykkää.
Pitää yrittää kermaviilistä tai turkkilaisesta jougurtista kehitellä jotain.
^Ite olen tosi tykästynyt valkosipuli-jugurttikastikkeeseen, johon sekoitan turkkilaista jugurttia, valkosipulinkynnen murskattuna, teelusikallisen sokeria ja teelusikallisen vahvaa sinappia, kuten Pöltsamaa kange. Nopea tehdä ja sopii moneen ruokaan kylmäksi kastikkeeksi, rasvaahan tuossa jugurtissa on kyllä 10 %.
Tässäkin yksi versio:
https://www.soppa365.fi/reseptit/jogurttikastike-joka-sopii-melkein-mihin-vaan
Ohiampuja
19.11.2017, 20.36
Minun pahe on voileipä. Ja niitä kun aikani puntaroin ja kaloreita laskeskelin, niin marmeladia tuli sitten käytettyä. Margariini, juusto ja kinkku yhdistelmä on aika energiapitoinen setti.
Myös texmex salsa on yllättävän hyvää leivän päällä ja aika kevyttä. :)
Jep. Leipää menee liikaa myös. Varsinkin tuore ruisleipä. Tulee haettua lisää välissä monta palaa vaikka ei ole nälkäkään. On vaan niin hyvää.
Sille kun löytäisi jonkun kalorittoman korvikkeen. Tähän asti paras on näkkäri. Siinä ei kuitenkaan grammoja paljoa ole jos niitä pari syö liikaakin.
Edit. Näitäkin olis helppo välttää kun ei olisi kotona. Ei leipää kuitenkaan voi muulta perheeltä kieltää sen takia, että on itte läski. :)
Täälläpäin ei kunnon ruisleipää ole normisti tarjolla mutta ruåtsalaista näkkileipää saa lähes joka paikasta nykyisin. Sitä sitten menee enemmän kuin intissä konsanaan...margariini-kinkku-juusto-kurkku siihen päälle ja hyvää on.
Muuten juustot ovat oma heikkouteni, mitä kypsempi sen parempi. Mut ei vaan voi mitään, ei kunnon manchegolle voi sanoa "ei"...
Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
^ Sama täällä juustojen kanssa. Paskaako tuota itseään kiusaamaan ylettömiin.
Laadukas elämä sisältää kärsimysten ohella myös nautintoja:)
^ ja ^^
+1
Kunnon kypsät manchego, cheddar ja gouda osastolla löytyy asiallisia juustoja, port salut tuolta miedoimmasta päästä, saint albray tietenkin, mas la planaa kannattaa myös kokeilla.
varoitus: vain kohtuudella käytettynä soveltuvat painonhallintaan
2wheelfever
22.11.2017, 13.31
Paskaako tuota itseään kiusaamaan ylettömiin. Laadukas elämä sisältää kärsimysten ohella myös nautintoja:)
Nyt on herra asian kovassa ytimessä :)
Ohiampuja
22.11.2017, 14.38
Muuten juustot ovat oma heikkouteni, mitä kypsempi sen parempi...
Totta maar. Onneksi minulla on jotenkin arkinen ja karkea tämä makuaisti. Jos tekee mieli juustoa, niin ihan tavallinen Pirkka-Edam ajaa saman asian kuin joku kalliimpi tuote. Ihan sama kaikissa muissakin ruokajutuissa, niin kahvissa, viinissä yms. Minä en huomaa mitään makueroa tavallisen bulkkituoteen tai jonkun kalliimman hifistelyn välillä.
En väitä etteikö niissä olisi eroja, minä vaan en sitä huomaa, enkä siitä välitä. Ihan kuin Kummelin Matti Näsä, b-luokan makkara on parasta, ei ole kökön kökköä. :)
Vojjjjjjj bergele... Söin äsken kahvihuoneesta pari suklaakonvehtia, tai jotakin semmoisia kökköjä. Se oli sitten siinä.
Juustot uppoaisi hyvin myös. Enempi nykyään vain jouluna sallinut ne. Juurikin vahvat +30 prosenttiset vie kielen mukanaan. Noihin lastenjuustoihin ( Oltermannit, edamit) ei ole mitään poltetta.
Jyri
Toissa kesälomalla (siis 2016) tulleet pari lomakiloa eivät ole menneet pois. En voi sanoa "vaikka mitä tekisi", sillä en ole tehnyt mitään asiaan eteen. Aikaisemmin tuollaiset ovat hoituneet itsestään. Ilmeisesti tälläi kypsemmällä iällä nuoren pojan aineenvaihdunta hidastuu.
Olen tikku-ukko eikä mun koskaan ole tarvinnut kiinnittää huomiota syömisiini. Olen juusto-ja pullahiiri ja oluella sekä viinillä herkuttelukin on paheeni. Pitänee hieman alkaa katsoa syömisten perään.
Olen kyllä luottavainen, että nuo pari extrakiloa karisee nopeasti kunhan pikkusen keskittyy.
Jos jouluherkuttelun jälkeen aloittaisi.
Ihte oon saanu reilun kilon lisää painoa kesästä. Pitäisi mielenkiinnosta käydä kehonkoostumuspuntarissa niin näkisi että mihin se on tullut. Mahasta kyllä näkyy "lihakset" selvemmin kuin ennen, eli varmaan sitten haitari on läskiintynyt. 🤣 sitä ilmeisesti puoltaa mieltymys kovahkoihin satuloihinkin.
Pitääkö olla huolissaan jos sängyllä pötköttäessä joutuu nostamaan tablettia nähdäkseen jatkotarinan viimeisimmät juonen käänteet?
Wilfa tuli kotiin :) Pitänee luntata nyt noita reseptejä. Keep them comin'
2wheelfever
26.11.2017, 11.57
Eilen tuli katseltua tämmöinen mielenkiintoinen hyväntuulen terveys-doku "Fat, Sick and Nearly Dead" (http://www.imdb.com/title/tt1227378/). Siinä sympaattinen, 140-kiloinen aussi-pörssimeklari tympääntyy ylipainonsa tuomaan pilleriralliin ja ottaa 60 päivän raakamehudieetin. Mehulinkoon pannaan kaikkea tuoretta vihannesta ja hedelmää yms, mitä saatavilla on. Samalla ukko tekee road-tripin ison veden taa Amerikkaan, päivittelee sitä pask#ruoan määrää, jota meille teollisuus ja "Big Sugar" tuputtaa. Ote ei ole kuitenkaan saarnaava tai sensaatiohakuinen, vaan enempi toteava ja leppoisa.
Sattumalla matkalla truck-stopilla tavattu 200-kiloinen rekkakuski ottaa dokumentaristiin myöhemmin yhteyttä, koska paikat alkaa pragailla pahasti. En edes muista, paljonko päähenkilöiltä karisi painoa filkan aikana, mutta molempien elämänlaadun kohentuminen teki vaikutuksen. Dokkarin lopussa se lähtötilanteessa 200-kiloinen truckeri juoksi yli puolet pienempänä lenkkiä varsin vaivattoman näköisesti.
Kunhan oma tilanne vakautuu ja sytoissa on sopiva tauko niin kokeilumielessä voisi ottaa vaikka viikon tuollaisen raakamehudieetin. Ihan kehon puhdistuksen kannalta - tietty vasta lääkärikonsultaation jälkeen.
Tällä hetkellä itsen pitäisi kyllä bulkata eikä laihtua. Vähän yli kymmenen kiloa on kadonnut diagnoosin saamisen jälkeen. Syön monta pientä ateriaa päivässä ja pidän liikunnan kohtuudessa, mutta jos yrittää syödä liikaa, tuntuu että joku vääntää sisukset solmuun.
En ole perehtynyt, mikä "juju" tossa mehustamisessa on, poislukien se, että näin voidaan absorboida suurempi määrä rehuja kuin rouskuttamalla komponentteina.
Jos jollakulla on parempaa tietoa aiheesta, jakakaa ihmeessä.
Siinä on juurikin se etu, että mehustaessa voit saada 5 dl juomassa 1,5 kg juureksen ravintoaineet ja vitamiinit. Tosin kuitu taitaa jäädä suurimmaksi osaksi siihen mäskiin.
Prisman verkkokaupassa oli alle 40€. Muualla näutti olevan 60-90€.
Jyri
Sama hinta myös Prismoissa. Kannelmäessä viime yönä saldosta yksi pois. Tänään kokeiluun.
Sama hinta myös Prismoissa. Kannelmäessä viime yönä saldosta yksi pois. Tänään kokeiluun.
Meilläkin tuollainen kävi kääntymässä ja lähti toimimattomana (syntymä-risa) ja asiakaspalautuksena takaisin Prisman verkkokauppaan.
Siinä on juurikin se etu, että mehustaessa voit saada 5 dl juomassa 1,5 kg juureksen ravintoaineet ja vitamiinit. Tosin kuitu taitaa jäädä suurimmaksi osaksi siihen mäskiin.
Toi kuituhan pitäis kylläisenä kun sen vetäis kanssa.....
Kait siinä mehudietissä on ideana myös se, että se itse vatsalaukku pienenee eikä vaadi enää mitään saavin kokoisia aterioita. Muutoin kyllä totta turiset. 1,5 kg retiisiä pitäisi varmasti nälän hetken loitolla. :)
Kait siinä mehudietissä on ideana myös se, että se itse vatsalaukku pienenee eikä vaadi enää mitään saavin kokoisia aterioita. Muutoin kyllä totta turiset. 1,5 kg retiisiä pitäisi varmasti nälän hetken loitolla. :)
Tästä mehudieettiasiasta oikeastaan mtään tietämättä: Eikös noita imeskellä uskoen niiden puhdistavaan voimaan? Ja jos pelkällä nesteellä mennään, niin nälän loitolla pitämiseksi tuota saa imuroida kyllä sellaisia määriä, että maha tuossa kyydissä tuskin "pienenee". Oma "MUTU" näistä mehudieeteistä on, että vesi on tehokkain nestedieetti. Nälän tunne on tietty melkoinen mutta ei se sen kummempi muillakaan rasvattomilla, sokerittomilla ja hiilihydraatittomilla juomillakaan ole. Kun vielä ne kuidutkin jää siihen mäskiin, niin oletttu hyöty lienee tuossa elimistön puhdistuksessa (jos moiseen uskoo) ja tietty kiistatta melkoisessa vitamiinilatauksessa.
tempokisu
27.11.2017, 18.06
No en todellakaan suosittele "ulostuslääkkeillä" laihduttamista, oksentamista tai muuta idioottimaista.
Mutta varmaan vähillä kaloreilla ...ei mitenkään kikkailu vaan ihan normaali olotila...johtaa ruokahalun häviämiseen. En oikeastaan enää tiedä mitä on oikea nälkä. Ruoka ei vaan kiinnosta, syön vaan "jotain" ja mietin että voisikohan jonkun jättää pois. Vaikka iltapalan.
Piruvie ne laittaa kohta lisäveroa rasvalle ja sokerille, rehut halpenee. En mä tule toimeen jollain vihanneksilla tai marjoilla, kun ne tulee passiivisesti pois. Vaikka en tarvi paljoa ruokaa, niin siitä ruoasta olisi kiva kuitenkin saada jotain kuten energiaa. Sokeriakin vähän tarvittee.
No en todellakaan suosittele "ulostuslääkkeillä" laihduttamista, oksentamista tai muuta idioottimaista.
Mutta varmaan vähillä kaloreilla ...ei mitenkään kikkailu vaan ihan normaali olotila...johtaa ruokahalun häviämiseen. En oikeastaan enää tiedä mitä on oikea nälkä. Ruoka ei vaan kiinnosta, syön vaan "jotain" ja mietin että voisikohan jonkun jättää pois. Vaikka iltapalan.
Piruvie ne laittaa kohta lisäveroa rasvalle ja sokerille, rehut halpenee. En mä tule toimeen jollain vihanneksilla tai marjoilla, kun ne tulee passiivisesti pois. Vaikka en tarvi paljoa ruokaa, niin siitä ruoasta olisi kiva kuitenkin saada jotain kuten energiaa. Sokeriakin vähän tarvittee.
No ei tuokaan tie terveelliseltä kuullosta. Syömisestä on todellakin tehty liian vaikeaa.
Tämä geneerisesti kaikille meille. Turvallisin tapa olisi pitää säännöllistä ravinnonsaantia, syödä monipuolista ravintoa, tarkistaa ravinnon laatua ja määrää. Kyseessä on tämä elämä, kunkin oma terveys. Jos omia voimavaroja ei ole, mutta haluisi onnistua laihdutuksessa, kannattaa ottaa avuksi ammattitaitoinen ravintoterapeutti henkiseksi tueksi. Se on kannattavin sijoitus, mitä voit elämässäsi itsellesi tehdä. Mitkään dietit ja paastot eivät auta kuin hetken, tarvitaan pieniä askelia kohti pysyviä muutoksia suhteessa ruokaan, itseensä ja ravintotottumuksiin
"Mitkään dietit ja paastot eivät auta kuin hetken, tarvitaan pieniä askelia kohti pysyviä muutoksia suhteessa ruokaan,
itseensä ja ravintotottumuksiin"
Tähän ongelmaan törmätään usein vuodenvaihteen jälkeen.Rantakelien lähestyminen on toinen ka-boom.
No ei tuokaan tie terveelliseltä kuullosta. Syömisestä on todellakin tehty liian vaikeaa.
Tämä geneetisesti kaikille meille. Turvallisin tapa olisi pitää säännöllistä ravinnonsaantia, syödä monipuolista ravintoa, tarkistaa ravinnon laatua ja määrää. Kyseessä on tämä elämä, kunkin oma terveys. Jos omia voimavaroja ei ole, mutta haluisi onnistua laihdutuksessa, kannattaa ottaa avuksi ammattitaitoinen ravintoterapeutti henkiseksi tueksi. Se on kannattavin sijoitus, mitä voit elämässäsi itsellesi tehdä. Mitkään dietit ja paastot eivät auta kuin hetken, tarvitaan pieniä askelia kohti pysyviä muutoksia suhteessa ruokaan, itseensä ja ravintotottumuksiin
Juuri näin.... Lisäksi tarvitaan kärsivällisyyttä, armeliaisuutta omia heikkouksia sietämään ja uskoa siihen, että sitkeästi painamalla terapeutin ohjeilla ja teorialla - lopussa se kiitos seisoo. Sitä loppua vaan joutuu odottamaan paljon pidempään kuin haluaisi.
Heh. Koko päivän meni taas hyvin ja terveellisesti vähillä kaloreillakin. Nyt sitten illasta taas 6 palaa ruisleipää juustolla ja kinkulla. Kaksi olisi vienyt nälän, mutta neljä piti vetää vielä sen jälkeen kun oli vain niin hyvää tuore ruisleipä. :)
Voi kerpele kun mies on heikko.
Jyri
tempokisu
27.11.2017, 20.23
No ei tuokaan tie terveelliseltä kuullosta. Syömisestä on todellakin tehty liian vaikeaa....
No sitten kun olet käyny paksusuolen poistoleikkauksessa ( 2.5m kuollutta putkea) niin ymmärrät paremmin, ehkä. Ja huomaat miten niitten syötyjen marjojen kanssa käy...
Sairastettu anoreksiakin vaikuttaa, kun joskus on ollu niin fanaattinen sen "terveellisen" ruoan kanssa, niin nyt ei todellakaan jaksa. Voita ja kermaa kiitos.
t. vessapaperirulla päivässä
Heh. Koko päivän meni taas hyvin ja terveellisesti vähillä kaloreillakin. Nyt sitten illasta taas 6 palaa ruisleipää juustolla ja kinkulla. Kaksi olisi vienyt nälän, mutta neljä piti vetää vielä sen jälkeen kun oli vain niin hyvää tuore ruisleipä. :)
JyriKuin suora kopio omista rutiineistani [emoji1]. Vielä bisse-pari tai joku punkkulasi-kaksi tuohon kruunuksi ja sitten ihmettelemään miksei vaaka tottele. Tää on niin tätä...
Jyri
Ei välttämättä, jaeskele tuo ruisleipämäärä tasaisesti/päivä niiden kuikotusappeiden lisäksi.
Pysyt paremmalla tuulella, eikä tule sitä iltaista rohmupattia. Tasaisuus ja säännöllisyys
ovat myös avainsanoja monipuolisuuden ja terveellisyyden lisäksi.
Taktiikani on, että yritän siirtää tuon retkahdukseni niin myöhälle iltaan, ettei kokonaiskalorimäärä kuitenkaan muodostu sellaiseksi, että sitä painoa tulisi lisää. Jos retkahtaa jo 17:00- 18:00 aikaan illalla, niin kerkeää mättämään sitä ylimääräistä ruokaa kahteen kertaan. Sitten kun 20:30 aikaan retkahtaa, niin pärjää yhdellä repeämisellä. :D
No näimpä. Mutta huomioi se, että jos retkahtaa liian aikaisin, niin kerkee vetämään koko kakun tai Auran lisäksi 300g goudaa. :D
Niin sanottu ajoitettu retkahdus. Pitäisköhän laatia siitä aiheesta laihdutusopas. :)
Ohiampuja
28.11.2017, 15.00
Nyt sitten illasta taas 6 palaa ruisleipää juustolla ja kinkulla. Kaksi olisi vienyt nälän, mutta neljä piti vetää vielä...
Minulle oli suuri henkinen voitto kun pääsin tuon yli. Jos olin päättänyt että syön kaksi leipää, niin söin vain kaksi leipää.
Oli se pirun vaikeata, vieroitusoireet oli kun narkkarilla konsanaan. Mutta oli se niin palkitsevaa kun huomasi pystyvänsä rajoittamaan syömistä ihan oikeasti. :)
H. Moilanen
28.11.2017, 15.04
siinä mielessä olet pikkasen myöhässä että toi "cheat day" tai "cheat meal" on esim. bodareilla ollut dietissä aikojen alusta.
Jos ruokavalio on muutoin vähähiilihydraattinen, tuo on helppo keino estää ketoosia. Yksi päivä viikossa riittää siihen, ettei ketoosia synny. Voi olla että yksi ateriakin viikossa riittäisi.
Taktiikani on, että yritän siirtää tuon retkahdukseni niin myöhälle iltaan, ettei kokonaiskalorimäärä kuitenkaan muodostu sellaiseksi, että sitä painoa tulisi lisää. Jos retkahtaa jo 17:00- 18:00 aikaan illalla, niin kerkeää mättämään sitä ylimääräistä ruokaa kahteen kertaan. Sitten kun 20:30 aikaan retkahtaa, niin pärjää yhdellä repeämisellä. :D
Jep. Taktiikka tuokin. Toisaalta HUS:n ravintoterapeutit ja obesiteetin professori olivat tutkimustuloksiin perustuen (yksinkertaistetusti) sitä mieltä, että mitä myöhemmin illalla syöt sen enemmän siitä "tallentuu". Vanha totuus siitä, että kannattaa aamulla syödä kuin ruhtinas ja illalla kuin kerjäläinen oli heidän suosituksensa.
Ja juuri noista kontrollista lähtevistä ilta-mursuamisista eroon pääseminen oli ainakin omalla kohdalla avain painon putoamiseen. Kun tarpeeksi usein syö kevyesti, ei illallakaan iske tarve ahmia. Nykyään jos illalla iskee tarve mussuttaa, niin syön pari jälkiuunileipä-palaa ja päälle kalkkunaleikettä, salaattia, tomaattia ja kurkkua. Piisaa hyvin. Saatanpa jonain iltoina vielä iltakahvin kaveriksi ottaa pari piparia tai rivin suklaata. No problem, ei tarvetta ahmia.
Tuosta ratkeilusta pitäisi tietty päästä eroon myös. Tuosta iltasyömisestä taas voi olla montaa mieltä. Mutua ja ei mutua, mutta on julkaistu sen tuhat tutkimusta myös siitä, että päivän kokonaiskalorit ratkaisee. Ei se syökö ne illalla vai koska. Kroppa kuluttaa tietyn määrän päivässä ja se joko jää vajaaksi tai ei.
Viimeksi viikko sitten luin tutkimuksesta jossa kumottiin tämä joku luolamiesdietti täysin ja isolla otannalla. Siinä sai syödä kerran päivässä niin paljon kun halusi. Tulokset riippui täysin siitä, että söikö kerran päivässä enempi vai vähempi kun päivässä kulutti. Millään muulla ri ollut merkitystä. Ei kellon ajalla eikä syödyn ruuan terveellisyydellä. Vain kokonaiskalorit vaikutti.
Voin tuon yrittää tässä illan mittaan googlaillakin. Tosiaan ei ole kun viikon vanha yytimen tuosta.
Jyri
Edit 1. En löytänyt vielä etsimääni mutta heti ensimmäisessä löytämässäni Professori Pertti Mustajoki kertoo, että
"Väittämä: Iltasyöminen lihottaa.
Vain silloin, jos iltapalan kalorit ovat ylimääräisiä kaloreita. Vuorokaudenajalla ei ole merkitystä."
Herra toimii professorina Tamperrella sekä painonhallinnan asiantuntijana. Eli Helsingin ja Tampereen professoreilla on heti eri näkemys asiasta.
Tuosta ratkeilusta pitäisi tietty päästä eroon myös. Tuosta iltasyömisestä taas voi olla montaa mieltä. Mutua ja ei mutua, mutta on julkaistu sen tuhat tutkimusta myös siitä, että päivän kokonaiskalorit ratkaisee. Ei se syökö ne illalla vai koska. Kroppa kuluttaa tietyn määrän päivässä ja se joko jää vajaaksi tai ei.
Viimeksi viikko sitten luin tutkimuksesta jossa kumottiin tämä joku luolamiesdietti täysin ja isolla otannalla. Siinä sai syödä kerran päivässä niin paljon kun halusi. Tulokset riippui täysin siitä, että söikö kerran päivässä enempi vai vähempi kun päivässä kulutti. Millään muulla ri ollut merkitystä. Ei kellon ajalla eikä syödyn ruuan terveellisyydellä. Vain kokonaiskalorit vaikutti.
Voin tuon yrittää tässä illan mittaan googlaillakin. Tosiaan ei ole kun viikon vanha yytimen tuosta.
Jyri
Täysin samaa mieltä. Matematiikkaa koko homma. Kaloreja kuluu, kaloreja syödään. Jos syödään vähemmän kuin kuluu, niin laihdutaan. Mutta se miten pidetään elimistö siinä tilassa, että kalorien tuotto vs. kulutus, on siedettävää - onkin se perusjuttu.
Mutta kuten kerroin, niin HUSsin johtava ylipainotutkija ja ravintoterapeutit kyllä ovat omasta mielestään ja jopa tutkimuksiin perustuen sitä mieltä, että sillä mihin aikaan vuorokaudesta syöt, on merkitystä.
Tuossa se linkki mihin viittasin Tampereen professorin sanomisiin.
https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/laihdutus/laihduttaminen_totta_ja_tarua
Tuossa se linkki mihin viittasin Tampereen professorin sanomisiin.
https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/laihdutus/laihduttaminen_totta_ja_tarua
Jep. Osoittaa, että mielipiteitä on monia. Absoluuttista totuutta (muuta kuin se, että syöt vähemmän kuin kulutat) ei varmaan ole. Itselle on toiminut hyvin tuo syömisen ajoittaminen aamuun ja päivään. Säännöllistä, tiheää, kevyttä.
Meitsi on vetänyt nyt tuota kesäkurpitsaa siten, että nauhottanut joukkoon yhden porkkanan makua tuomaan. Sellanen 125g jauhelihaa ensin pannulle, sitten kun ruskeana, niin se porkkana/kesäkurpitsa perään. Lopuksi lisään noin 1/2 desiä pippurista ruokakermaa. Yritän sitten kauhoa tuon lautaselle siten, että suurin osa kermasta jää pannulle. Ei nyt mitään gourmetta, mutta ihan syötävää ja jos vertaa vaikka johonkin diettikeittoon jonka sellaisesta jauheesta sekoittaa, niin voittaa sen mennen tullen. Kaloreita kuitenkaan ei ole kun ehkä 100 enempi.
Edit. Ja parasta tuossa ateriassa on se, että tosiaan voi syödä ihan reippaan kokoisen aterian ja kalorit jää kuitenkin alle kolmen sadan.
Jep. Osoittaa, että mielipiteitä on monia. Absoluuttista totuutta (muuta kuin se, että syöt vähemmän kuin kulutat) ei varmaan ole. Itselle on toiminut hyvin tuo syömisen ajoittaminen aamuun ja päivään. Säännöllistä, tiheää, kevyttä.
Tässä kun on sattuneesta syystä tullut luettua näitä laihdutusjuttuja aika paljon netistä viime aikoina ja myös ihan oikeassa elämässä tullut ihmisten kanssa aika paljon laihduttamisesta puhuttua, niin on tullut huomattua, että ihmisillä on ollut tosi monta erilaista tapaa onnistuneesti laihduttaa. Itsellä esimerkiksi tuo ravinnon ajoittaminen menee täysin päinvastoin kuin sinulla. Syön nykyisin yleensä neljä kertaa päivässä. Aamiainen ja lounas on ne pienemmät ateriat ja sitten päivällinen ennen treeniä ja iltapala ne suurimmat. Mulla on muutama syy miksi teen näin:
1. Treenaaminen nälässä on mun mielestä syvältä ja se tappaa motivaation. Isompi ateria muutama tunti ennen (ja urheilujuoma treenin aikana) vie tämän ongelman pois melko hyvin.
2. Tukeva ateria muutama tunti ennen nukkumaanmenoa auttaa mua nukkumaan paremmin. Jos on nälkä, niin nukahtaminen on mulle vaikeata. Nälkää on huomattavasti helpompi sietää esimerkiksi päivällä töissä.
^niinhän ne sanoo että kaikki dietit toimivat, valitse jolla pysyt.
Hyvä tiivistys. Samasta twiittaili muuan Brad Schoenfeld tänään, englanniksi kuulostaa tietenkin hienolta kun toteaa että ”Adherence is paramount”.
https://twitter.com/bradschoenfeld/status/935488977838198784
Timo Kettusen ”Miten syömisestä tuli näin vaikeaa” kirja odottelee postissa. En tiedä opinko uutta mutta oletan viihtyväni kirjan parissa.
Tässä kun on sattuneesta syystä tullut luettua näitä laihdutusjuttuja aika paljon netistä viime aikoina ja myös ihan oikeassa elämässä tullut ihmisten kanssa aika paljon laihduttamisesta puhuttua, niin on tullut huomattua, että ihmisillä on ollut tosi monta erilaista tapaa onnistuneesti laihduttaa. Itsellä esimerkiksi tuo ravinnon ajoittaminen menee täysin päinvastoin kuin sinulla. Syön nykyisin yleensä neljä kertaa päivässä. Aamiainen ja lounas on ne pienemmät ateriat ja sitten päivällinen ennen treeniä ja iltapala ne suurimmat. Mulla on muutama syy miksi teen näin:
1. Treenaaminen nälässä on mun mielestä syvältä ja se tappaa motivaation. Isompi ateria muutama tunti ennen (ja urheilujuoma treenin aikana) vie tämän ongelman pois melko hyvin.
2. Tukeva ateria muutama tunti ennen nukkumaanmenoa auttaa mua nukkumaan paremmin. Jos on nälkä, niin nukahtaminen on mulle vaikeata. Nälkää on huomattavasti helpompi sietää esimerkiksi päivällä töissä.
Jep. What ever works / feels good :D Eli täysin samaa mieltä ja hyvät perustelut sinulla. Eri ihmisillä eri elintavat (treenaamiset / treenaamattomuudet). Itsekin etsin nyt aktiivisesti sitä "laihdutuksen jälkeistä" tasapainoa ja käytännön ymmärrystä siitä mikä on tarvittavan treenin / ruokailun suhde, paljonko voi ottaa vapauksia, montako bisseä voi kipata ja mitä tuon vastineeksi käytännössä joutuu tekemään. Viimeinen puoli vuotta paino on pysynyt hienosti tasan tavoitealueella (80 - 85kg) vaikka olen alkanut armahtaa itseäni ja testimielessä joskus jopa syönyt korvapuustin :D Hämmentävän hyvin tuntuu paino pysyvän kontrollissa ja päivä päivältä usko tuohon "kun saat tuon pari vuotta pidettyä, niin homma muuttuu helpoksi" lisääntyy. Mutta vaa'alle edelleen jokaisena päivänä. Jos menee "ylärajasta" yli, niin kellot soivat ja sitten toimenpiteisiin. Onneksi tarvetta moisiin ei viimeisiin kuukausiin ole ollut.
Valitettavasti ei vastausta Tommin kysymykseen, mutta kun nyt nousi tämä ketju taas framille, niin tuli mieleen kommentoida (ja kun vihdoin sain toimivan Wilfan). Toi kesäkurpitsa-pasta on kyllä aika Rock! Oikeasti hyvä vinkki, maistuva lisäke :)
Mutta pastaahan pitää mussutta niin penteleesti, että paino pysyy kurissa. Jos tuon vaihtaisi kesäkurpitsaan, niin fillarointi loppuisi aika lyhyeen.
kenen pitää, kenen ei...
Rohkea vinkki. Pyöräile enemmän :)
Oikeaa Pastaa en ole viimeiseen kolmeen vuoteen syönyt kuin pari kertaa "pakosta" ja fillarointi on onnistunut oikein hyvin.
ei oikein pysty.. liikun noin 2h päivässä, ei aika riitä enempään + vanhalle äijälle alkaa tuleen ihme vaivoja. mä veikkaan että meidän "pasta-annos" on vähän eri kokoa :D
On varmaan :) Siirryin muuten tässä talven trainerisettien vuoksi syömään useammin päivässä. Toimii kyllä hyvin. Töissäkin syön kahdesti, eli heti kympin jälkeen ensimmäisen kerran ja kolmen aikoihin toistamiseen. Rahkat ja karjalanpiirakat vielä välipalaksi. Kotiin päästyäni kevyt välipala riittää ja pääsee hyvin tankanneena, mutta ilman ähkyä treenien kimppuun. Kahdeksan aikoihin syön vielä yhden kerran, mutta en tietenkään mitenkään paljon enää.
Nyt jos saisi vielä jostain motivaatiota vaihtaa nuo työpaikkaruokailut oikeaan ruokaan. On vaan niin pirullisen helppoa hakea se kokkikartanon 700gr broileripasta nesteeltä. Tuosta syön tietenkin kaksi tai kolme kertaa.
Ja kaksi tuntiahan on paljon. Aika harvoin minullekkaan tulee nyt talven aikana yli 8h viikossa pyöräilyä. Aja kovempaa?
nyt on tullut syötyä tuota kesäkurpitsaa pastan tilalla niin monta kertaa, että voin sanoa sen jääneen ruokavalioon. ei mene täydestä, jos väittäisi "tämä on pastaa" mutta ei pistä vastaan syödessä ollenkaan. valmistan sen useimmiten vaan mikrolla, toimii niinkin.
ainakin nyt tuntuu siltä että tämä oli paras painonhallintavinkki vuosikausiin, jossei ever.
Hieno homma, että tuo kesäkurpitsa vinkkini maistuu. Kyllähän se "pasta" on pirun hyvää vaikkapa ihan perus jauhelihakastikkeella. Meikäläinen vetelee sillä soirokoneella nykyään kaikenlaista kasvista tuon kesäkurpitsan lisäksi. Ei tarvitse veitsellä nyhrätä ja setti on hetkessä valmista.
Niin sitä just mietin, että pelkät kävelylenkit ja puntilla käynti taitavat enimmäkseen lisätä vain ruokahalua, jos lenkit ovat kuitenkin aika lyhyitä.
Mä just kattelin, että omat lyhyet viikolla ajetut trainerroadin setit ovat noin 1500kcal, eli jos noista ei mitään muuta hyötyä ole, niin ainakin munkkia saa syödä enemmän.
tempokisu
30.12.2017, 16.24
Mitä pitempi lenkki, sen kauemmin pysyy poissa jääkaapilta. Ottaa vain vähä evästä mukaan ja pari euroa jos tarvii juomapullon ostaa. Tottakai se on niin että mitä pitempi lenkki, nälkäkin yleensä lisääntyy ja erityisesti jos on rauhallinen lenkki. Mutta eihän se aina mene niin :D kun ajoin niitä seiskasatasia, niin en lenkin jälkeen pystyny 12 tuntiin syömään mitään, juomapullo oli tuossa sängyn vieressä.
Ikävä kyllä, vaikka ihmiset kehuu kävelevänsä 5km päivässä tai kuntopyöräilee puoli tuntia päivässä....niin ei se laihduta. On toki tyhjääkin parempi. Syöt munkin, ja siihen saa kävellä reilu kolme tuntia > helpompi jättää se munkki syömättä.
e-tracker
30.12.2017, 16.43
Onko kenelläkään varmaa vastausta, kumpi vaikuttaa enemmän(vai yhtä paljon?) suorituskykyyn, painon pudottaminen ruhosta vai pyörästä? Jos siis oletetaan painonpudotuksen olevan grammamääräisesti sama molemmissa tapauksissa, ja muut parametrit(kunto je.) eivät muutu, amatöörit älkööt vaivautuko, vain ne jotka tietävät:)
https://bikewar.files.wordpress.com/2014/08/2015-ridley-dean-fast-10-tt-black-white-dura.jpgIkävä kyllä, vaikka ihmiset kehuu kävelevänsä 5km päivässä tai kuntopyöräilee puoli tuntia päivässä....niin ei se laihduta. On toki tyhjääkin parempi. Syöt munkin, ja siihen saa kävellä reilu kolme tuntia > helpompi jättää se munkki syömättä.
Kerrankin samaa mieltä. Aikaa paljon lisää tai tehoja enemmän. Ne suuntaa antavat kalorit ja kalorilaskurit kertovat kyllä kylmän totuuden.
On kyllä takuulla hankalaa, sen jälkeen kun painoa jo on. Liikkuminen hankaloituu ja ruokaakin on saatava huomattavasti enemmän. Se 1000kcal lenkki taitaa nollautua yhdellä reilulla pasta-annoksella.
Onko kenelläkään varmaa vastausta, kumpi vaikuttaa enemmän(vai yhtä paljon?) suorituskykyyn, painon pudottaminen ruhosta vai pyörästä? Jos siis oletetaan painonpudotuksen olevan grammamääräisesti sama molemmissa tapauksissa, ja muut parametrit(kunto je.) eivät muutu, amatöörit älkööt vaivautuko, vain ne jotka tietävät:)
No eihän tuohon nyt mitään analyytikkoa tarvita. Jos se paino on ylimääräistä rasvaa, niin sen tiputtaminen vaikuttaa täysin varmasti enemmän omasta kropasta, mitä pyörästä. Happi kulkee ja selviät vähemmällä energialla. Eiks se noin mene?
sen voin (suht) varmasti sanoa, että täytyy eka määritellä mistä pudotat. esim. paino fillarissa pyörivästä massasta vai muusta, paino polkijassa lihaksista vai läskistä. muusta voidaan sitten alkaa spekuloimaan...
Juu juu, jos on ylipainoa niin se on lähtökohtaisesti rasvaa. Eikös painontiputus vaikuta ihan suoraan vo2max arvoon?
TheMiklu
30.12.2017, 22.53
Ikävä kyllä, vaikka ihmiset kehuu kävelevänsä 5km päivässä tai kuntopyöräilee puoli tuntia päivässä....niin ei se laihduta. On toki tyhjääkin parempi. Syöt munkin, ja siihen saa kävellä reilu kolme tuntia > helpompi jättää se munkki syömättä.
No joo kaiken tämän tiedon kanssa niin toivottavasti kukaan ei nykyaikana kuvittele laihduttavansa liikunnalla. Ihminen on niin tehokas kone, että paljon helpompaa rajoittaa sisään menevää energiaa kuin lisätä ulos lähtevää.
^&^^ Normaali-ihmisen ja avannepotilaan blaa blaat ovat eri ravintoarvoisia.
Avannepotilasta muuan vuoden saattohoitaneena. Elämänlaadun kohentaminen
mieltymyksien mukaan ei ole mistään muualta pois; Äitivainaa arvosti pieniäkin
seikkoja terveysappeiden mausteina; välillä sai lipsua. Kuikottaminen ei ole
painonhallintaa, vaan masokismia; sama pätee näihin 1-tyypin teineihin.
Syö, mitä haluat, mutta hoida seuraukset. Kieltolaki ei ole ratkaisu, vaan ongelma.
https://png.pngtree.com/element_origin_min_pic/17/09/26/5b289e4b6199aa24fe9ff26d0154d782.jpg
Itsekkin ikuinen laihduttaja. Joskus onnistuin vuoden aikana laihduttamaan sen 20kg, mutta se on vain nykyään muisto vain. Oon käynyt ravintoterapeutilla sun muilla. Viimeksi lääkärin kanssa asiasta juttelin niin hän oli oikein otettu tästä mun pyöräilyharrastuksestani; sanoi että liikkuminen on tärkeää; on kuulemma parempi olla lihava ja liikkua kuin laiha ja sohvaperuna. Kyllä hän siinä samalla avasi miksi laihtumista ei tapahdu jne.
tempokisu
31.12.2017, 01.20
No joo kaiken tämän tiedon kanssa niin toivottavasti kukaan ei nykyaikana kuvittele laihduttavansa liikunnalla. Ihminen on niin tehokas kone, että paljon helpompaa rajoittaa sisään menevää energiaa kuin lisätä ulos lähtevää.
No kun minulla on näistä ....no, kokemusta ja aika ikävää sellaista. Sanoisin kyllä että "aika hyvin" tiedän miten laihtuu, liikunnan avulla ja varsinkin ilman...mutta en todellakaan suosittele näitä mun menetelmiä kenellekään. Ei kannattaisi vinoilla, kun siinä oli jo hengenlähtö erittäin lähellä.
TheMiklu
31.12.2017, 01.54
No niin no mutta keskimäärin... Mistä teistä ihmisistä tietää mikä erikoistilanne päällä. YLEENSÄ kuitenki rajoittamalla syömistä laihtuu. Ei lisäämällä reeniä.
No joo kaiken tämän tiedon kanssa niin toivottavasti kukaan ei nykyaikana kuvittele laihduttavansa liikunnalla. Ihminen on niin tehokas kone, että
paljon helpompaa rajoittaa sisään menevää energiaa kuin lisätä ulos lähtevää.
Näin olen myös asian ymmärtänyt, ei helppoa ole, mies on kunnossa kun uni ja ruoka maistuu - oli erään edesmenneen tuttavani huumoria, eräs toinen pulleahko ja kevennystä hakeva yritti liikunnalla, mutta sanoi ruuan maistuvan entistäkin paremmalta.
Kaikki kevyttuotteet hämäämästä pois ja yrittää määrän pitää kulutuksen alapuolella, noin periaatteessa, toisinajattelija Antti Heikkilä antaa myös pontta ravintoasioihin omalla karhealla tavallaan. Minulla ei paino-ongelmia muita riittävästi, joten paljon kelannut alaa.
"painonhallinta", kysymyksessä kuitenkin rasvanhallinta=syödyn ja juodun energian rajottaminen tai säätely.
Onneksi on uusi vuosi ihan kulman takana, saa taas laittaa tavoitteita myös painonhallinnan suhteen... [emoji16]
Vuosikymmenten aikana hankituilla tiedoilla, kokemuksilla ja luuloilla, elän siinä uskossa, että:
- jotta läskit alkaisivat palaa on kroppa on totutettava rasva-aineenvaihduntaan
- rasvojen käyttö energian lähteenä käynnistyy tunnin hikiliikunnan jälkeen. Vasta tunnin jälkeiset rasitukset laihduttavat.
- iän myötä kropasta tulee energiapihi. Paljon vähemmällä syömisellä (kuin nuorempana) elää - ja varsinkin lihoo.
- vanhemmiten rasvaa kertyy myös lihasten sisään, eikä vain suolien ympärille ja nahan alle.
- vanhalla läskit ovat "fossiloituneet" niin hyvin, että niitä ei noin vain poisteta.
- laihtunut olotila täytyy pystyä säilyttämään vähintään puoli vuotta, muutoin kilot palaavat "ihan itsestään".
tempokisu
31.12.2017, 13.07
No, mä olen ollut tämänkokoinen 49-53kg vuodesta 1996 ( kun masuleikkauksen jälkeen toivuin ja toi suolisto alkoi toimimaan) lähtien. No, 2009 kun ajelin "hieman enemmän" niin laihduin 49kiloiseksi, mutta tänä vuonna - kiitos sairasteluitten ja kaatumisten- se paino lähti laskuun kuin itsestään.
Allekirjoitan tuosta edellisestä kohdan kolme; iän myötä pärjää paljon vähemmällä syömisellä. Muut kohdat ei ole tuttuja. Nämä(kin) lienee pers-kohtaisia asioita.
Aika helposti tuli vuoden sisään +8kg ylipainoa, voi olla hankalampi ja etenkin tylsempi laihduttaa pois.
Mä luulen että annoskoko ja napostelu nousee avaintekijäksi, tää on karannut käsistä. Vanhemmiten kaikki ylimääräinen näkyy vyötäröllä. Pääasiahan että tuon tiedostaa niin hissunkissun kohti kevyempää oloa.
Ohiampuja
31.12.2017, 13.34
Mites meni joulut? Täällä kokonaisvaikutus + 2 kg.
Syynä ruokien annoskoko ja suklaa. :)
Vuosikymmenten aikana hankituilla tiedoilla, kokemuksilla ja luuloilla, elän siinä uskossa, että:
- jotta läskit alkaisivat palaa on kroppa on totutettava rasva-aineenvaihduntaan
- rasvojen käyttö energian lähteenä käynnistyy tunnin hikiliikunnan jälkeen. Vasta tunnin jälkeiset rasitukset laihduttavat.
- iän myötä kropasta tulee energiapihi. Paljon vähemmällä syömisellä (kuin nuorempana) elää - ja varsinkin lihoo.
- vanhemmiten rasvaa kertyy myös lihasten sisään, eikä vain suolien ympärille ja nahan alle.
- vanhalla läskit ovat "fossiloituneet" niin hyvin, että niitä ei noin vain poisteta.
- laihtunut olotila täytyy pystyä säilyttämään vähintään puoli vuotta, muutoin kilot palaavat "ihan itsestään".
Lihavuusklinikalla ovat sitä mieltä, että "laihtunut olotila" pitää säilyttää n. 2 vuotta ennenkuin elimistö lopettaa yrityksen "korjata alipaino". Mutta allekirjoitan kaikki huomiosi. Itse kun harrastan päivittäin noin tunnin "hikiliikuntaa" en pysty kommentoimaan tuota rasvanpolttoa. Itseltä sitä on palanut nykymenolla +50kg. Kuinka paljon tuosta on liikunnan, kuinka paljon muuttuneiden ruokatottumusten ansiota - en osaa sanoa. Varmaan tiety suurin osa ruokailun ansiota, mutta kyllä tuolla liikunnallakin on iso osansa asiaan.
mun enkat on 9kg kahdessa viikossa ;)
jaa joulu? tähän yhdisty Kanaria + sinne jumiin jäänti, joten meni vähän huonommin kun toivoin eli +2kg täälläkin. silti painoin puoli kiloa vähemmän kun viime joulun jälkeen, mitä pidän oikeana suuntana.
Nää "Joulut" menee tilastolliseen varianssiin. Pari kiloa tulee ja menee. Omalla kohdalla tärkeintä on jatkuvasti (=päivittäin) seurata tilannetta ja tarvittaessa säätää omaa syömistä ja treenaamista. Ainakin minä olen oppinut olemaan itselleni armollinen. Sallin itselleni juhlapäivien mässytyksen ja tiedän tuon (tilapäisen) vaikutuksen.
Nää "Joulut" menee tilastolliseen varianssiin. Pari kiloa tulee ja menee. Omalla kohdalla tärkeintä on jatkuvasti (=päivittäin) seurata tilannetta ja tarvittaessa säätää omaa syömistä ja treenaamista. Ainakin minä olen oppinut olemaan itselleni armollinen. Sallin itselleni juhlapäivien mässytyksen ja tiedän tuon (tilapäisen) vaikutuksen.
Tuohon minäkin tahtoisin päästä, nyt tuntuu ylivoimaiselta. Kengännauhoja solmiessa pelko että räjähtää.
Tänä jouluna en syönyt itseäni ähkyyn, nää kilot tullu jo aiemmin. Täytyy totutellä tyytymään vähempään niin uskon että muutosta tapahtuu.
Edit. Paikallisessa k-kaupassa oli munkkikahvit eurolla, joooo-o otin ja söin :D
päivitän painon näin muutaman vuoden jälkeen..63-65kg yhä, joskus kuittaan aterian tunapurkilla ja illalla jotain leipää. Jos ei tee juuri mitään, niin ei tarvi syödä juuri mitään.
Sanotaan että rasva palaa tasaisesti. Kuitenkin näkyy vanhempia pyöräilijöitä joilla on mahaa, mutta jaloissa vähän rasvaa.. Itselläkin jaloissa selkeästi vähemmän rasvaa kuin muualla, vyötäröltä sitä pitäisi saada pois paljon..
Ajattelin nyt siis koittaa aloittaa pari kertaa viikossa treenaamaan soutulaitteella, onko jollain kokemusta auttaako "koko kehon" aktivoiminen asiaa?
Lähetetty minun Lenovo TB2-X30F laitteesta Tapatalkilla
tempokisu
31.12.2017, 17.22
Ikävä kyllä, meidän vanhempien kohtalona on se että rasva kertyy masun tienoille. Hormonitoiminta ja sen muutokset sen saa ikaan.
Jos haluisi olla masutiukassa kunnossa...se kyllä onnistuu mutta vaatii niin paljo hommaa ja fanaattisuutta sekä harjoittelun että ruokailun suhteen.... että ei ainakaan minulla riitä inspiraatio siihen. Nuorempana riitti vähän aikaa, mutta ei kertakaikkiaan enää. On tärkeämpiäkin asioita.
TheMiklu
31.12.2017, 18.06
Tuossa hyvä kooste siitä, miksi reenaamalla on hankala pudottaa painoa.
https://www.vox.com/2016/4/28/11518804/weight-loss-exercise-myth-burn-calories
Mutta tässäkin ketjussa on nyt mainittu muutamaan kertaan rasva-aineenvaihdunta. Voi olla, että jatkuvasti syömällä tuo ei lähde kunnolla käyntiin. Siks jotku saa hyviä tuloksia pätkäpaastolla ja treenaamalla matalalla intensiteetillä paaston päälle (n. 10h paaston jälkeen).
Ei varmaan toimi kaikilla. Etenkään naisilla.
Turha kai mitään omakohtaisia kokemuksia on laittaa kun ei tutkimuksia ole nyt linkata tueksi. Mutta sen olen huomannut, ettei pitkällä pk-lenkillä juurikaan tarvi evästä ja että lenkin jälkeen tuleva nälkä on enemmänkin toteamus kun aiemmin se oli sellainen äkkiäruokaamullehetinyt! -tyyppinen olotila :D
Sent from my LG-H815 using Tapatalk
Lihavuusklinikalla ovat sitä mieltä, että "laihtunut olotila" pitää säilyttää n. 2 vuotta ennenkuin elimistö lopettaa yrityksen "korjata alipaino".
Luulen samaa. Omakohtaista kokemusta (vielä!!) ei ole, mutta yritystä kylläkin.
Puoli vuotta keskitysleirikuuria oli kaverini tieto. Käytin sitä, etteivät nyssöt heti lannistuisi ja masentuisi.
Ikävä kyllä, meidän vanhempien kohtalona on se että rasva kertyy masun tienoille. Hormonitoiminta ja sen muutokset sen saa ikaan.
Jos haluisi olla masutiukassa kunnossa...se kyllä onnistuu mutta vaatii niin paljo hommaa ja fanaattisuutta sekä harjoittelun että ruokailun suhteen.... että ei ainakaan minulla riitä inspiraatio siihen. Nuorempana riitti vähän aikaa, mutta ei kertakaikkiaan enää. On tärkeämpiäkin asioita.
Oliskos niin, että syntymälahjana saamme tietyn määrän tahdonvoimaa.
Nuorempana tulee käytettyä tuosta paketista suurin osa, ja vanhempana alkaa sääliä - itseään!
tempokisu
31.12.2017, 19.28
Oliskos niin, että syntymälahjana saamme tietyn määrän tahdonvoimaa.
Nuorempana tulee käytettyä tuosta paketista suurin osa, ja vanhempana alkaa sääliä - itseään!
No melkein just, mutta ei se sääliä ole vaan armoa. Ei jaksa enää kärsiä vapaaehtoisesti, kun sitä kärsimystä tulee elämässä muutenkin ( poislaskettuna Juha Mieto joka vanhemmiten oikein kehuskelee mässäilyllään, yök)...kaikenlaisia vaivoja yms. tulee helpommin kuin nuorena, palautuminen on myös hitaampaa. Ja se lenkkivauhti.
Nuorena..no nuorempamana, sitä katsoi ulos millainen keli että mitä laittaa ylleen lenkille - ja vanhempana sitä katsoo ulos että lähteekö lenkille olleenkaan. Kisa-aikoina se oli vähän niinkin että jos meinasi kesällä pärjätä kisoissa niin talvella oli sinun kärsimän - tosin 15 vuotta sitten talvet oli talvempia, talviajo oli jopa ihan mukavaa.
Nuorena..no nuorempamana, sitä katsoi ulos millainen keli että mitä laittaa ylleen lenkille - ja vanhempana sitä katsoo ulos että lähteekö lenkille olleenkaan.
Perhana!
Osui ja upposi!
Yksi kilo rasvaa vastaa noin 7 700 kcal.
Tarvitaan pyöräilyä 10 - 25 tuntia, jotta kilo läskiä kuluisi.
http://www.tritolonen.fi/artikkelit/161-kalorien-kulutus-liikunnassa
https://www.laihdutus.info/painonpudotuslaskuri/
... vaan kun ... Parin tunnin lupsakan pyöräilyn jälkeen tuppaa syömään kuluttamansa 500 - 600 kcal kerralla takaisin.
Kova rypistys veisi nälän useaksi tunniksi. Aineenvaihdunta "säikähtää", ja kroppa arvelee laihdutuksen nyt olevan paras vaihtoehto.
Vaan kun vanhalle tuo kova rypistys tietää päivän, parin toipumista. Palautuminen kestää. Ja sen parin päivän aikana saavutetut asemat menetetään.
Varsinkin jos säälii itseään.
Minähän olen itse ajanut vain muutaman vuoden pyörällä ja olen jo aika vanhakin. Se mikä on hienoa, niin kunnon parantuessa palautuminen nopeutuu älyttömän paljon. Nyt tuollaisesta 1500-2000kcal lenkistä palautuu seuraavaksi päiväksi ja oikeasti pitkästä ja kovastakin lenkistä muutamassa päivässä. Eli minusta se aja enemmän ja kovempaa vaan toimii. Itselläni paino laski noin 8kg nopeaan tahtiin, enkä todellakaan ole vähentänyt syömistä.
kuovipolku
01.01.2018, 21.16
Sen päivän, parin toipumisen voi vallan hyvin käyttää niihin lupsakoiden lenkkien tekemiseen. Pyöräily on siitä kiitollinen laji.
Tosin painonhallinnan ja yleisen kuntopohjan tai aerobisen kunnon (mistä usein on kyse silloin kun on kyse henkilöstä jonka toinen tai jopa päätavoite on painonpudotus) ollessa yhteistavoitteena optimaalinen ratkaisu voisi olla se edistyneempien ja kilpailu- tai tulostavoitteellisten harjoittelijoiden kavahtama mellanmjölk. Eli mahdollisimman paljon käytettävissä olevan ajan puitteissa 2-4 tunnin rauhallista reippaampia lenkkejä. Kernaasti tasaisella tai vain lievästi nousevalla sykkeellä (eli vauhdin tai tehon pitäminen tasaisena on tässä vaiheessa toisarvoista)
Lenkit tietenkin ilman energitäydennystä tai lenkin jälkeistä palautusateriaa (lukuunottamatta pienehköä määrää proteiinia). Jos tällaisiin lenkkeihin pystyy yhdistämään 15-16 tunnin pätkäpaaston 4-5 päivänä viikossa, on melko varmasti peruuttamattomasti oikealla tiellä (eikä itsensä sääliminen 1-2 päivänä viikossa kaada kok projektia).
Kovilla rypistyksillä ja painoharjoittelulla on oma arvonsa, mutta niille löytyy oma sija paremmin sen jälkeen kun em. menetelmällä on saavutettu menestystä, t.s. paino on pudonnut, pitkät kestävyysharjoitukset löytäneet paikkansa sekä kalenterissa että sydämessä ja se mitä aivot ja kroppa tuntuvat haluavan on mahdollisesti muuttunut.
-> lue linkki
-> rasvaa palaa aina, suhde vaihtelee hiilarien kanssa, lue linkki
- > lepoineenvaihdunta hidastuu, kulutat siis levossa vähemmän. Jos antaa lihasmassan vähentyä (laihduttamisen sivutuote, jos ei vastusharjoittele/riittävä proteiininsaanti) aiheuttaa se kanssa lepoaineenvaihdunnan laskua. -> energiansaantia pitää lisää rajoittaa
Linkki: https://www.trainer4you.fi/blogi/totuus-rasvanpolttoliikunnasta/
Entäs kun näin fillarilfoorumilla ollaan, niin pyöräilisit enemmän ja jättäisit raudan pumppaillun välillä vähemmälle?
En esimerkiksi vieläkään ymmärrä päätöstäsi olla pyöräilemättä kanarian lomalla, niinkuin aiemmin kerroit.
Niinkuin kuovipolku kirjoitti, niin sen pyöräilynkin pitää tuntua välillä pahalta, jos on tarkoitus nostaa kuntoa tai laihduttaa. Ei se pelkkä ajaminen auta, varsinkin jos se yksittäinen lenkki on lyhyt.
...Jos jouluherkuttelun jälkeen aloittaisi.
No niin, nyt tuohon asiaan kiinni.
Aamukahvilla vedin tosin epähuomiossa pullan, mutta menköön se "back to work" -masiksen piikkiin :cool:
kyllä kyllä. mulle ei vaan nyt pyöräily maistu niin hyvin kun muut lajit. sen mitä olen "pitkän urani aikana" oppinut on, että väkisin väkertäminen ei ole pitkäkestoinen tie, ainakaan meikäläisellä. kiitos vinkeistä kuitenkin, mä kaikki vinkit mietin ja koostan niistä omaa ohjelmaa.
Pakko vielä yrittää, pyöräily nyt vaan on loistava laihdutus ja liikuntamuoto, vaikka ikää ja ylipainoakin olisi.
Lopeta vaikka se turha kalustosta tinkiminen ja kokeile muita pyöräilylajeja, jotta motivaatio löytyy. Oletko esimerkiksi kokeillut hyvää maantiepyörää? Traineria ja Zwiftiä sisällä? Ihan mitä vaan, jotta ajaminen alkaa maistumaan ja tunteja tulee.
H. Moilanen
02.01.2018, 13.24
Pakko vielä yrittää, pyöräily nyt vaan on loistava laihdutus ja liikuntamuoto, vaikka ikää ja ylipainoakin olisi.
Pyöräilyn ainoa etu painonhallinnassa taitaa olla alhainen kuormitus nivelille. Jos paikat kestää, painonhallintaan löytyy huomattavasti tehokkaampiakin lajeja, kuten voimailu ja juoksu.
Pyöräilyn ainoa etu painonhallinnassa taitaa olla alhainen kuormitus nivelille. Jos paikat kestää, painonhallintaan löytyy huomattavasti tehokkaampiakin lajeja, kuten voimailu ja juoksu.
Nivelet nyt vaan taitavat olla suurin ongelma iän ja ylipainon kanssa. Ainakin omilla sukulaisillani on näin.
Itse olen ottanut elämääni uusia liikuntalajeja siksi että niitä harrastaessa on kivaa. Jos tavoitteena ei ole menestyä kilpailuissa, on turha tuhlata elämäänsä tylsyyteen, esim. hinkuttamiseen maantiellä, vaikka ajo ei maistuisi.
Itse huomannut motivaattoreiksi porukkalenkit maantiellä sekä maastossa. Seinäkiipeilyn; saa voimaa siinä sivussa. Meloen näkee uusia paikkoja ja saa liikuntaa. Punttia nostaessa treenaan välillä olympianostoja, koska ne on haastavia ja motivoi yrittämään yhä uudelleen. Voima, nopeus ja notkeus kehittyy siinä samalla.
Metsäretkeilykin on liikuntaa ja lumikenkäily. Uinti on tylsää, mutta niin lihaksia palauttavaa. Kun liikkuu monipuolisesti, ei altistu rasitusvammoille ja itse liikkumisesta nauttii. Ei niin että on tylsää ajaa ja vain ajaa ja hyvä fiilis ei tule ajaessa vaan vasta kotona siitä tunteesta että on suorittanut jotain.
Nivelet nyt vaan taitavat olla suurin ongelma iän ja ylipainon kanssa. Ainakin omilla sukulaisillani on näin.
Omalla kohdalla juurikin noin. Vasen polvi on "puoliromu" ja odottaa jossain vaiheessa uutta keinoniveltä. Oikea vaihdettiin vuosi sitten. Ortopedi kannusti/-aa nimenomaan pyöräilyyn ja kehuu tuon olevan vesijuoksun (ei nappaa niin pätkääkään) ohella parasta mahdollista liikuntaa leikatuille / romuille polville. Ylipainosta on päästy eroon ja fillaroinnilla pidetään painoa kurissa ja peruskuntoa yllä.
- liikuntaa yritän pitää sen pari tuntia päivässä (kaikki lajit mukaan lukien), ainakin tunnin. aika ei ole sinänsä itsearvo, mutta suuntaa antava.
Pari tuntia on minunkin tavoitteeni. Valitettavan usein se ei toteudu.
Eniten houkuttaa sellaiset liikuntamuodot, joihin teillä tuskin on mahdollisuuksia. Kuten pitkillä metsäsuksilla umpisessa hiihdot, "tyhjänkävelyt" tuntureilla, sekä läskillä moottorikelkkauria myöten ajelu.
Ja vielä bonuksena asuinpaikan tuomat "lappilaisten ilmaiset kuntosalivuorot": kesäinen polttopuusavotta ja talviset lumityöt.
Kesäisin on remonttia, pihatöitä sekä muita talonmiehen tehtäviä. Niihin kuluu kolmisen tuntia päivässä, ja sen seurauksena syksyllä on pari kiloa kevyempi olo.
Vaan kun talvi saapuu ... ja varsinkin kaamosaika, niin harrastus painottuu talviunille, ellei anneta ruoskaa ... eikun talvista kuntosalivuoroa. Ja kun lunta alkaa olla riittävästi, niin höylään kolmen kilometrin privaattiladun. Mutta se alkaa houkuttaa kunnolla vasta helmikuun aurinkoisten päivien myötä.
Siis läskinlähdetysmahdollisuuksia olisi, vaan kun vaarista on tullut nössö. Ei se vielä mitään, että on nössö, vaan se, että ei edes tilaansa häpeä. - Häpeä!
Pudotin muutamna vuosi sitten reilut kymmenen kiloa. Nyt ongelma on, etten tiedä miten: oliko syynä 1) hiilareiden vähtäminen 2) HIIT vai 3) vaihdoin juoksun painoihin.
Ajattelin nyt tiputtaa viitisen kiloa 86 > 81 (174 cm / 55v).
Lähden liikkeelle vähtämällä aerobistä ja "tiivistämällä" punttitreeniä
Noin 8v sitten pudotin painoa 92kg=> 71kg /180cm, nyt ikää 50v. Menetelmät oli karppaus ja juoksu. Läski lähti helposti, mutta niin meni lihaksetkin mukana, pl takapuoli ja reidet. Viimeiset 4vuotta olen tehnyt punttia ja saanut painoa ylöspäin noin 2,5-2,8kg/vuosi. Nyt vaaka näyttää 82-83kg, mutta haba on hyvässä kuosissa ja elämä on helppoa. Toki tällä painolla ei ole saumaa juosta puolimaratonia 1h 30min -tasolle ja maratonia alle 3h30min, mutta se on hinta joka täytyy maksaa. Havaintoni on että "1kg painoa on noin 50sekuntia puolimaratonin loppuajassa". Kyse on siis lopulta mitä haluaa kellon näyttävän ? :)
^ tuokin todistaa, että puntti on hyväksi laihduttaessa - lihas säästy ja laski lähtee.
mot.
e-tracker
03.01.2018, 12.02
Riittävä lihasmassa(ei ylikorostunut) on avain onnistuneeseen painonhallintaan. Lihas on ainoa aktiivikudos jonka määrään voi itse vaikuttaa, lihasmassa ja perusaineenvaihdunnan taso ovat suorassa suhteessa toisiinsa, mitä enemmän lihasta sitä enemmän kuluttaa energiaa levossa. Naisten laihdutus tyssää tyypillisesti olemattoman lihasmassaan, ja täten olemattomaan perusaineenvaihduntaan. Laihduttaminen joka ei sisällä lihasharjoituksia vain pahentaa tilannetta, lihasmassaa menetetään edelleen ja energiaa kuluu levossa entistä vähemmän. Laihduttaminen pitäisi aina aloittaa rivakalla voimaharjoittelulla.
^^ itse otan mukaan myös lihasmassaa säilyttäviä/lisääviä sarjoa.
H. Moilanen
03.01.2018, 13.40
Crossfitit hyödyistä ja haitoista löytyy paljon keskustelua netistä; osa mutua, osa ihan faktaan ja lääketieteeseenkin perustuvaa. Joka tapauksessa, kyseessä on äärimmäisen raskas laji joka virheellisin tekniikoin tehtynä johtaa helposti loukkaantumiseen. Samasta syystä lajia ei voi pitää erityisen aloittelijaystävällisenä.
Monipuolinen ja kevyempi vaihtoehto on esim. Bodypump. Painot saa valita itse ja haastavuutta muuttaa/säätää sitä kautta. Ryhmäliikunta on tietysti aina jollakin tavalla kalenteriin sidottua, eikä siksi sovi kaikille.
e-tracker
03.01.2018, 14.18
Kuten kirjoitin alkuun on tärkeää vetää raaka lihastreeni, jonka aikana ei juuri tarvitse kiinnittää huomiota dieettiin(tyhmimmät kantsii tietty karsia), kun saatu perusaineenvaihdunta ajettua ylös voikin aloittaa kärvistelyvaiheen jos moiseen motivaatiota.
Ois mahanseudulla ~5 kg läskiä poltettavana:
Reseptini: pk-lenkkejä 2h+ pituisia sekä 500 kalorin arvioitupäivävaje. En punnitse safkoja tai laske tarkkoja kaloreita joten ihan ongelmatonta tuo ole. Roskaruoan lopettaminen kunnes tavoite saavoitettu.
Ohiampuja
05.01.2018, 06.48
Nyt on menossa näiden joulukilojen karsiminen, ja pikkuhiljaa paino on alaspäin menossa.
Mutta on se pirun herkkää touhua. Eilen kävi vieraita ja kahvipöydässä heidän kanssa söin yhden pullan ja kolme piparia. Niin heti aamulla vaaka näytti 300 g lisää painoa.
Mutta on se pirun herkkää touhua. Eilen kävi vieraita ja kahvipöydässä heidän kanssa söin yhden pullan ja kolme piparia. Niin heti aamulla vaaka näytti 300 g lisää painoa.
Kai tiedät, että tuollainen punnittelu on hysteeristä? Käy kusella niin saat tuosta 100-200g pois :rolleyes:
Itsellä "paino" vaihtelee helposti ±2kg lauantaista (punnituspäivä) toiseen
Ohiampuja
05.01.2018, 08.51
Olen vuosien saatossa oppinut että joka aamuinen vaakalla käynti on paras tapa pitää itsensä (ja herkuttelunsa) kurissa. Vaakalla käydään heti aamulla, kusella käynnin jälkeen että tulokset ovat edes jotenkin vertailukelpoisia.
Mutta ei nuo vaakan tulokset minulle mitään suurta stressiä aiheuta, se on vaan osa meikeläisen aamu-rutiinia. :) Lisäksi sillä on motivoiva vaikutus jos päivittäin näkee että paino hiipii tasaisesti alaspäin. :o
Olen vuosien saatossa oppinut että joka aamuinen vaakalla käynti on paras tapa pitää itsensä (ja herkuttelunsa) kurissa. Vaakalla käydään heti aamulla, kusella käynnin jälkeen että tulokset ovat edes jotenkin vertailukelpoisia.
Mutta ei nuo vaakan tulokset minulle mitään suurta stressiä aiheuta, se on vaan osa meikeläisen aamu-rutiinia. :) Lisäksi sillä on motivoiva vaikutus jos päivittäin näkee että paino hiipii tasaisesti alaspäin. :o
Sama rutiini täällä. Myös aamu*askalla käynti ennen punnitusta keventää pari sataa grammaa :D
Sama rutiini täällä. Myös aamu*askalla käynti ennen punnitusta keventää pari sataa grammaa :DNo nyt kun aloitettiin: itse myös, aamuk*sen jälkeen punnitaan tyhjäpaino. Joskus myös ennen, sitten arvioidaan vaikutus painoon ja katsotaan kuinka hyvin arvuutus osui kohdalleen tyhjennyksen jälkeen. Sitä oppii hyväksi tässä lajissa [emoji3]
Täällä duunissa kun painaa sen 8 h hommaa niin kaloreita kuluu ja ei tarvi joka piparia laskee
tempokisu
05.01.2018, 13.41
Täällä duunissa kun painaa sen 8 h hommaa niin kaloreita kuluu ja ei tarvi joka piparia laskee
Mä jätin iltapalan kokonaan pois, ei pidä syödä kun ei juuri töitäkään tee. Tai istuskelee sen 5 tuntia ja ajaa puolitoista tuntia.
Crossfitit hyödyistä ja haitoista löytyy paljon keskustelua netistä; osa mutua, osa ihan faktaan ja lääketieteeseenkin perustuvaa. Joka tapauksessa, kyseessä on äärimmäisen raskas laji joka virheellisin tekniikoin tehtynä johtaa helposti loukkaantumiseen. Samasta syystä lajia ei voi pitää erityisen aloittelijaystävällisenä.
Monipuolinen ja kevyempi vaihtoehto on esim. Bodypump. Painot saa valita itse ja haastavuutta muuttaa/säätää sitä kautta. Ryhmäliikunta on tietysti aina jollakin tavalla kalenteriin sidottua, eikä siksi sovi kaikille.
En tiedä minkälaisella kokemuksella crossfitista kirjoittelet, mutta itsellä takana muutama vuosi. Ensinnäkin alkuun on helppo rikkoa paikkoja, koska liikkuvuus ja muutkin ominaisuudet ovat huonot. Myös tuon lajin paras puoli, porukan luoma tsemppaus, voi luoda paineita yrittää liikaa. Kaikkia liikkeitä voi kuitenkin skaalata ja suurin osa harrastajista skaalaa. Tämä tarkoittaa että alkuun vedetään leukoja avustetusti tai punnerretaan polvet maassa. Voima kehittyy kuitenkin nopeasti ja kohta huomaa että tulokset kehittyy vauhdilla. Vaatii vain rehellisen tunnustamisen että on huono.
CF:n ehdottomasti parhaiksi puoliksi luen valmentajat, jotka ovat jatkuvasti läsnä ja heiltä voi kysyä ohjeita suorituksiin ja mm. suorituspuhtauteen. Toinen hyvä on liikkeiden vaatima liikkuvuus ja lähes kaikki aloittavat huomaavat että vaikka olisivat harrastaneet vuosikymmeniä liikuntaa ja venytelleet paljon, ovat he silti jäykkiä kuin rautakanki. Ihan ensin kyykky; perusasento, joka on silti suurimmalle osalle vaikea. Johtuu jäykkyyksistä lonkissa, takareisissä, pohkeissa ja alaselässä. Toinen on rintaranka ja olkapäät ja helposti tempauksessa painot kaatuu eteen, kun kädet ei taivu oikeaan asentoon. Itse olen huomannut että aktiivinen liikkuvuuden kehittäminen (kehittyy myös itse liikkeitä tehdessä) tuo rentoutta pyöräilyynkin. Syvien lihasten jumin poisto auttaa kropan toimintaa ja mm. hiihto sujuu paljon rennommin kuin ennen ja kropan pystyy pitämään rentona.
CF tuo myös muita hyviä asioita kuten tasapainon. Monet liikkeet vaatii koordinaatiota ja tasapainoilua ja huomasin että talviliukkailla ei tarvinnut enää niin varoa, koska jos liukastui, osasi refleksinomaisesti korjata. Kun tanko on painojen kanssa pään päällä ja pitää tehdä kyykkyä, on pakko kehittää samalla myös tasapainoa.
Olen kokeillut myös bodypumppia ja se vasta on turhaa maitohappoja vastaan jylläämistä. Moni BP liike ei ole "puhdas" vaan väkinäinen vääntö. Crossfitissa sen sijaan tavoitteena oli aina mahdollisimman tehokkaasti ylös nostettu paino, olis se sitten tanko ja painot, traktorinrengas tai atlas-kuula.
Näin vanhemmiten ja cf-harrastuksen kautta olen itse huomannut että sellainen bodaamistyylinen treeni on aika turhaa. Itselle on paljon kokonaisvaltaisesti hyödyllisempää oppia nostamaan painoja siten että selkä kestää, olla notkea, ketterä ja kimmoisa. Kerrottakoon että elämäni ensimmäisen takaperinvoltin uima-altaaseen tein vasta pari vuotta sitten lähemmäs nelikymppisenä. Luotto omaan kroppaan ja koordinaation on vahvistunut sen verran paljon.
H. Moilanen
05.01.2018, 14.54
CF:n ehdottomasti parhaiksi puoliksi luen valmentajat, jotka ovat jatkuvasti läsnä ja heiltä voi kysyä ohjeita suorituksiin ja mm. suorituspuhtauteen.
Tähän kommenttiin kyllä iso varaus, ettei toteudu kaikilla saleilla. Kirjekurssilla pätevöityneitä ohjaajia on valittavan paljon, crossfit -salien lisäksi toki muillakin saleilla jakamassa huonoja neuvoja.
Gelände/Straße
05.01.2018, 15.45
jep. tuhlasin itse "vain" noin 25 vuotta bodaamistyyliseen harjoitteluun. sinänsä halusinkin lihasmassaa nuorena, mutta mikä oli suurta tuhlausta oli tämä "aina failureen" asenne. ei mitään syklitystä, aina täysillä, jonkun aikaa kehitystä, sitten ei. vähän alle 40v löysin voima- ja toiminnallisen harjoittelun. ei tässä mitään isoja rautoja enää (siis oikeesti isoja) tulla vetämään, mutta jonkun verran kehitystä tapahtuu vieläkin. silti suurin osa "salillakävijöistä" treenaa bodaustyylillä tai ei millään tyylillä ("teen vähän joka koneella tänään"). lihasmassan kasvatuksessa ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta fiksusti ja voimatasoja unohtamatta, jollain kunnon ohjelmalla, missä ei aina vedetä täysillä. käytän ite kausia nykyisin. välillä huvittaa pumppailla, välillä nostaa isompia rautoja.Omalla empiirisellä havaintopohjalla (28 vuotta painotreeniä) ylivoimaisesti paras voimavaste on tullut Bill Starrin nimiin pistetyllä jaksotetulla 5x5-ohjelmalla. Kenties sinullekin tuttua kauraa: https://stronglifts.com/madcow/5x5_Program/Periodized_5x5.htm
Tuo on voimanostopainotteinen mutta skaalautuu helposti liikkeitä vaihtamalla myös painonnostoon. Alunperin ohjelma on ollutkin mun käsittääkseni nimenomaan painonnostotreenaajien perusohjelmana.
Kovalla energiavajeella en itse lähtisi kuitenkaan tuota tekemään. Samoin aerobisen volyymitreenin ymppääminen tuohon alkaa olla aika tasapainoilua ettei mene yli.
Rasvanpolttomielessä esim. maastaveto Tabata-tyyppisellä jaksotuksella (20 s. työtä / 10 s. lepoa x 8) antaa sopivilla painoilla sellaisen anabolisen potkun että pari päivää palaa energiaa eri tavalla sohvalla maatessakin.
Itse pidän crossfitissa siitä että kaikella liikkeellä on tarkoitus. Niinkuin arkielämässäkin. Nostetaan jotain jonnekin tai yritetään itse nousta jonnekin. Kuntosalilaitteissa väännetään vipua vaijerin välityksellä tai koukistetaan hauista. Ei... olen minäkin bodannut eli tavoitellut atleettisempaa ulkonäköä. Harmittaa ettei tullut nuorempana ajauduttua sellaisten lajien pariin jotka olisi kehittäneet voimaa, nopeutta ja notkeutta.
No nyt kun aloitettiin: itse myös, aamuk*sen jälkeen punnitaan tyhjäpaino. Joskus myös ennen, sitten arvioidaan vaikutus painoon ja katsotaan kuinka hyvin arvuutus osui kohdalleen tyhjennyksen jälkeen. Sitä oppii hyväksi tässä lajissa [emoji3]
Sent from my Nexus 5X using TapatalkMä olen miettiny jotta kannattaako ennen vaa'alla käymistä pierasta, eikö metaani kuitenkin ole ilmaa kevyempää??
^hei, nyt oikeesti faktat haltuun. wikipedia pierusta: Koostumus vaihtelee suuresti, mutta 99 % kaasusta koostuu hiilidioksidista (5,1–29 %), vedystä (0,06–47 %), typestä (23–80 %), hapesta (0,1–2,3 %) ja metaanista (0–26 %)[2]. Nämä yleiset kaasut ovat myös suhteellisen hajuttomia. Kaasua niellään syödessä tai juodessa, minkä lisäksi niitä vapautuu ruuansulatusprosessissa[1].Noh, ostin joskus kaktusmehua kaupasta kun halusin kokeilla. Kämpillä vasta kattoin tuotesolostusta, niin siinä oli 3% kaktusmehua ja loput omenamehua. Siten 26% osuudella mulle pieru on jatkossakin metaania :)
tempokisu
06.01.2018, 12.27
En kyllä suosittele fanaattista päivittäin puntarilla käyntiä. Ei se yksi...joku herkuttelupäivä mitään katastrofaalista saa aikaan. Itse aikoinani juurikin kävin joka aamu ja ilta puntarilla, ja auta armias jos joku päivä oli 200g "lihonut" > tein siitä johtopäätöksen että jos jatkaa näin ( ja söin todella vähän) niin tässä on viikossa jo puolitoista kiloa lisää ja katastrofi. No eihän se nyt niin mene.
No, toivottavasti palstan painonhallitsijat pääsee tasapainoon ja sitä asiaa sen kummemmin ei tarvi enää miettiä, elää sillee vakiosti niin painokin pysyy vakiona ehkä +- 3kg talvi/kesä. Kesällähän yleensä ne pari talvikiloa sulaa kuin itsestään kun pääsee taas pitempää lenkkiä ajeleen. Mä olen tähän tasapainoon jo päässyt. En haluaisi painosta enää yhtään pois, mutta väkistenkin sitä lähtee kun hyvin usein olo on niin huono ( se verenpaine) ettei ruoka maita. Ja kun ei ole ajellutkaan, ei ole kovasti edes nälkä. Aamupalan syön, muu on siten jotain nakertelua.
Kisu - jokainen menee omalla tyylillään. Siitä olen samaa mieltä, että painon päivittäinen heilahtelu kuuluu asiaan, eikä siihen ole tarpeen reagoida. Päivittäinen punnitseminen kuitenkin opettaa oman elimistön toiminnan ja reagoinnin erilaiseen syömiseen. Itsekin tiedän, että jos sorrun mässyttämään hiilareita reilummin, niin paino pomppaa kilon puolitoista saman tien. Tiedän kuitenkin että tuo putoaa taas parissa päivässä normisyönnillä siihen perus-83 kiloon. Jos tuo jostain syystä ei putoaisi, niin sitten aloitan hieman tehostetun ruokailun tarkkailun. Sitä kun kerran on painanut melkein 140 kiloa ja onnistunut siitä pudottamaan vuosikymmenien jälkeen normaalipainoihin, niin haluan pitää huolen siitä, ettei tuo lähde karkaamaan takaisin ylös. Noiden erilaisten "pikakuurien" vaikutushan perustuu juuri samaan. Painosta saadaan muutama kilo alas hyvinkin nopeasti - yhtä helposti ja nopeasti se palaa. Tuosta syntyy sitten turhautuminen, masennus, retkahdus takaisin huonoihin ruokailutottumuksiin. Pysyvien vaikutusten aikaansaanti ottaa aikansa.
Laihduttaminen siten, että nälän tunne ei nouse hallitsemattomaksi ja jaksaminen säilyy, on tasapainoilua ja pitkäjänteistä mutta sitäkin määrätietoisempaa puuhaa - ainakin minulla oli.
H. Moilanen
08.01.2018, 10.39
mutta hei, ettei menisi aiheesta ohi, mites se laihtuminen crossfitillä? onko kokemuksia?
Toimii kuten mikä tahansa muukin voimaharjoittelu.
kuovipolku
08.01.2018, 12.15
Crossfitin termistö (https://www.ess.fi/urheilu/voimansport/2015/01/29/burpee-metcon-ja-t2b---crossfitin-termisto-haltuun) ei ole mulla hallussa (kuten ei koko lajikaan).
Mutta ihmettelen jälleen kerran - enkä ole ainoa ja ensimmäinen joka sitä ihmettelee - että juuri ne joilla on lihasmassaa sekä kykyä ja harrastusta menetetyn lihasmassan takaisinhankkimiseksi (ja jotka usein ovat myös ominaisuuksiltaan sellaisia että heille lihasmassan hankkiminen on "helpompaa") ovat niitä jotka eivä suin surminkaan suostu siirtämään painopistettä vahvasti kestävyysharjoittelun puolelle, vaikka se olisi todistetusti ja testatusti nimenomaan heille paras ja tehokkain painonpudotus- ja -hallintamenetelmä.
Ikään kuin heistä tulisi heti huippumaratoonarin tai muun nälkäkurjen näköisiä!
PS No, hieman sama juttu on tietysti toisinpäinkin: ne joille kestävyysharjoittelu maittaa eivätkä pitkätkään treenit ole vastenmielisiä, mutta joille lihasmassan lisäyksestä ei olisi mitään haittaa (koska eivät kilpaile eliittitasolla) ja joiden suoritustasoa ehkä jopa tehokkaimmin nostaisi annos "jerkkua", ovat juuri niitä jotka viimeiseksi ottavat treeniohjelmaansa voimaharjoittelun.
...juuri niitä jotka viimeiseksi ottavat treeniohjelmaansa voimaharjoittelun.
Minä olen juuri tuollainen ääliö.
Joskus ~10(?) vuotta sitten tiedostin ja yritin innostua. Pari vuotta jaksoin käydä salilla ja kehitystäkin tapahtui, mutta lopulta motivaatio katosi kun touhu oli vaan niin armottoman tylsää. Enkä viihtynyt salissa sinänsä tilana enkä niiden muiden ihmisten kanssa. Oma kotisali olis påp.
Lisäksi koin, että saliharjoittelu oli (ajankäytöllisesti) pois pyöräilystä.
^Johtuu pitkälti siitä että toiset ihmiset on "lahjoiltaan" enemmän kestävyyslajeihin sopivia ja toiset enemmän voimalajeihin. Ihminen tekee sitä mikä tuntuu kivalle. Samasta syystä moni tekee penkkipunnerrusta, mutta alaselän vahvistus jää vähille, koska tuntuu niin ikävälle. Esimerkiksi itse olen kohtalaisen hyvä maastavedossa ja sitä olisi kiva tehdä useamminkin, mutta enemmän hyötyä minulle olisi kehittää niitä osa-alueita, joissa olen huono ja jotka tuntuu ikävälle.
^^Metconit kestää 6-20 minuuttia, joka on aika lyhyt. Vaikka energiaa palaa myös tuon rypistyksen jälkeisessä elimistön stressitilassa, niin mielestäni Crossfit ei ole hyvä laji painonpudotukseen. Jos treenaa ns. harrastelijatasolla eli käy ryhmätreeneissä, niin kroppaan tulee väkisin mikrovaurioita ja silloin ei kannata olla miinuskaloreilla. Itse olen kokeillut aikoinaan laihduttaa ja treenata kovaa ja siitähän seurasi vain hirveetä viluntunnetta ja kohta flunssa. Sitten on treenit taas pilalla vähäksi aikaa.
Se on totta että "huiput" treenaa eri tavalla kuin amatöörit. Mutta huipuilla se motivaatiokin on korkeampi ja harjoittelu saattaa olla suunnitellumpaa kuin amatöörillä. Yhteistreenien ns. epäyhteensopivat liikesarjat ovat aika kehittäviä ja monet eivät itse ikinä keksisi yhdistää näitä liikesarjoja toisiinsa. Esimerkiksi 10 leuanvetoa ja sen jälkeen 10m valakyykky askelkävely alkaa kevyilläkin painoilla tuntua kohta, kun kädet on hapoilla ja niillä pitäisi pitää tankoa ja painoa pään päällä. Itsellä tuli tuosta treenistä vatsalihakset ja kyljet kipeiksi. Hetken kun mietti miksi, niin askelkyykyssä piti niin aktiivisesti pitää keskivartalolla tasapainoa yllä että lihaksetkin kipeytyi. Juuri nämä lajien yhdistelmät ja yllätyksellisyys ovat mielestäni cf:n parhaita puolia.
Mutta tosiaan... laihdutukseen ei paras laji, joten jätetään tästä keskustelu pikkuhiljaa vähemmälle...?
Tuon tän mukaan ikääntymisen, vaikka on hiukan ot. Yleisen tietämyksen mukaan lihasmassa vähenee 35+ jälkeen prosentin pari vuodessa, jollei tee lihasta lisääviä tarjoitteita; toinen yleisesti tiedetty asia on, että ikääntyneiden toimintakykyyn eniten vaikuttava tekijä on voima, ja erityisesti jalkojen voima. (Näin siis terveiden).
=> meidän 50+ on otettava nämä huomion treeniojelmaa laatiessa ja eritisesti laihduttaessa - on pidettävä lihasmassan hävikki mahdollsimman pienenä.
En nyt ala etsiä viitteitä näille yleisesti tiedetyille asioille.
Tuon tän mukaan ikääntymisen, vaikka on hiukan ot. Yleisen tietämyksen mukaan lihasmassa vähenee 35+ jälkeen prosentin pari vuodessa, jollei tee lihasta lisääviä tarjoitteita; toinen yleisesti tiedetty asia on, että ikääntyneiden toimintakykyyn eniten vaikuttava tekijä on voima, ja erityisesti jalkojen voima. (Näin siis terveiden).
=> meidän 50+ on otettava nämä huomion treeniojelmaa laatiessa ja eritisesti laihduttaessa - on pidettävä lihasmassan hävikki mahdollsimman pienenä.
En nyt ala etsiä viitteitä näille yleisesti tiedetyille asioille.
Lihasmassan väheneminen ikääntyessä/laihduttaessa (jos ei huolehdi proteiinin saannista/ vastusharjoittele) pienentää samalla lepoaineenvaihdunnan määrää, jos muut muuttujat pysyy paikallaan, Tulee siis syödä vielä vähemmän kaloreita/vrk ettei liho. Kaikilla ei tarkoita ruoan määrän vähentämistä, vaan energiaköyhemmän syömistä.
Tuo on nyt tyhmää touhua. Mulle just kaveri neuvoi, että hukkakalorit ovat pahasta. Kuulemma kauppakassitkin pitäisi kannattaa puolisolla ja kävellä itse perässä jäätelöä syöden. Töissä ei riehuta ja kerätä stressiä :)
Lihasmassan väheneminen ikääntyessä/laihduttaessa (jos ei huolehdi proteiinin saannista/ vastusharjoittele) pienentää samalla lepoaineenvaihdunnan määrää, jos muut muuttujat pysyy paikallaan, Tulee siis syödä vielä vähemmän kaloreita/vrk ettei liho. Kaikilla ei tarkoita ruoan määrän vähentämistä, vaan energiaköyhemmän syömistä.
Juuri näin. Jokainen tietänee ihan omana empiiriseen kokemukseen perustuvana epätieteellisenä, mutta kokemusperäisenä sen, että "nuorena saa syödä mitä hyvänsä, kuinka paljon tahansa". Iän karttuessa se yllättäen alkaa kertyä vyötärölle...
Ylläolevaan lisänä hyvä artikkeli https://yle.fi/uutiset/3-7497723
Ylläolevaan lisänä hyvä artikkeli https://yle.fi/uutiset/3-7497723
Tossa oli aika hyvin summattu sama tarina, jonka opiskelin HUSsin ravintoterapeuttien tarinasta kun olin VLCD-dieetillä noiden ohjauksessa. Proteiineja ei passaa unohtaa. Silti oma ambitio ajoi yli: Treenasin enemmän ja söin vähemmän. Läski lähti, mutta kyllä sai lihaksetkin kipeää. Noita on nyt sitten rakenneltu uudestaan... Kuitenkin minulle se ainoa tapa, joka piti motivaation yllä ja loi pohjan sille tasolle, jonka haluan säilyttää.
1aloittaja
11.01.2018, 21.54
Katoitteko sitä proteiinien saantitaulukkoa jutun lopusta, sieltä lisänäppylää tökäten?
Aikas paljon saa muuten lohifilettä tai jauhelijaa lautaselleen mättää, ett tarvittavan tai suosittelemansa määrän proteiinia saa ... noin kilo kumpaa tahansa reilu 80 kg kundille... ja siihen kun lisäätte vielä yleisten terveyssuositusten mukaiset rehut eli vihannekset ja hedelmät tietty, niin taitaa muuten dietit loppua lyhyeen... ;)
106 -> 2 v -> 96 -> 1 v -> 82 ...ilman proteenitietämystä... eikä metriäkään juoksemista... edes bussin perään...
Ostin tänään yhden 200 gr proteiinisuklaavanukaspurkin tutustumista/maistamista ajatellen ja luin tuoteselosteen kotona... 10 gr proteiinia... joten niitä mun pitäis syödä liki 20 joka päivä tarvittavan proteiinin saamiseksi sen jutun lopussa olevan laskurin mukaan... Hyvää se oli, mutt ei realistinen määrältään
hara hatchi bu! ;)
H. Moilanen
12.01.2018, 10.24
Sama lopputulema, kun mättää mitä tahansa yltiörasvaista kampenta turpaansa. Lohifileessä ilmoitetaan olevan, lähteestä riippuen, rasvaa noin 20% paikkeilla. Ei siis todellakaan mitään kevyttä syötävää.
Jos painaa kilon broileria nassuun, ollaan kokonaisenergiassa noin 1000 kcal paikkeilla ja proteiinit tuli jo isommallekin kaverille täyteen.
kuovipolku
12.01.2018, 10.35
Kaikeksi onneksi päivän proteiiniannosta ei tarvitse saada yhdestä ainoasta ruoka-aineesta. Ja niin hämmästyttävää kuin se onkin, proteiinia voi saada merkittävästi myös sellaisesta syötävästä jota ei ehkä pitäisi proteiinin lähteenä tai joka ei ole "Proteiiini-tämä-tai-tuo".
Proteiinilaskuria käyttäessään voi myös kokeilla sitä vaihtoehtoa että laittaa omaksi painokseen ns. tavoitepainon. Se voi parhaassa tapauksessa antaa vähän realistisemman arvion eikä huonoimmassakaan johda lihaskatoon proteiininsaannin vähyyden takia.
Vaihdoin leipärasvat nyt Viola tuorejuustoihin. Rasvaa 14%. Noissa voissa ja margariineissä oli 60-70%. Luulisi tuokin vuositasolla muutaman kilon vähempi tekevän vyötäröllä.
Kaikkein paras jos pystyisi olemaan ilman leipää. Sitä tulee syötyä liikaa oli nälkä tai ei.
TheMiklu
12.01.2018, 23.41
Vaihdoin leipärasvat nyt Viola tuorejuustoihin. Rasvaa 14%. Noissa voissa ja margariineissä oli 60-70%. Luulisi tuokin vuositasolla muutaman kilon vähempi tekevän vyötäröllä.
Kaikkein paras jos pystyisi olemaan ilman leipää. Sitä tulee syötyä liikaa oli nälkä tai ei.
Tuossa ei kyllä ole mitään järkeä. Se 14% tulee kermasta. Syö laadukkaita rasvoja! :)
Minä taas vaihdoin margariinit voihin ja oliiviöljyyn. Ja yleensäkin kaikki kevyttuotteet minimiin. Sokeria en lisää mihinkään ja koitan vähän muutenkin vältellä sitä.
Minä taas vaihdoin margariinit voihin ja oliiviöljyyn. Ja yleensäkin kaikki kevyttuotteet minimiin. Sokeria en lisää mihinkään ja koitan vähän muutenkin vältellä sitä.
Tämä on IMO hyvästä, toki riippuu yksilöstä. Kolearvot ainakin ovat samaa mieltä.
Perheen diabeetikot säätelevät myös ruokapöydän sokerimääriä, kuten myös
"pullaleivän" välttelyä. Vielä kun saisi d-teinistön syömään vihneitäkin enemmän.
tempokisu
13.01.2018, 03.04
Ja minä laitan voita, kunnon voita ( äh, pahus kun "punaista" voita ei ole enää kaupan valikoimassa) , leivän päälle, puuroon ja keittoon. Paino ei nouse, joten olisiko tässä johtopäätös = laita voita ja laihdu.
Kaikkea voi syödä ja juoda kohtuudella.
1aloittaja
13.01.2018, 10.43
Kun nyt niin voita ’mainostatte’, niin ’pakko’ on mainita, ett kyll siinä sitä kovetettua rasvaa on ja monityydyttämättömiä ei niinkään... vaikka niitä sanotaan terveellisemmiksi... Siksi minä oon siirtynyt margariinin, sen kasvipohjaisen rasvan, käyttöön ja nyt kun tuohon Keijuun laittoivat D-vitamiini lisäksi myös B 12 -vitamiinia ...yuo know, sitä muistia ja hermoja parantavaa, edes hitusen,niin se on mun mieleinen levite leivälle, josta en toiveistani huolimatta oo eroon päässyt
B12 -vitamiinia ei muuten juurikaan kasviksista saa ja on tuiki tärkeä vitamiini aivoille ...vaikket ois tiennytkään...
Hara hachi bu! ;)
Mukava tunne että n. kolmen päivän herkuttelun ja hallitsemattoman syömisen lopettamisen jälkeen ei tee enää edes mieli vanhoja herkkuja. Ekat kolme päivää oli vaikeaa.
Lopetin siis pikaruoat kokonaan, sipsit, jäätelön, dieettikolat, tuotteet joissa lisättä sokeria, leivät sekä prosessoidut ruoat sekä ym. järjettömän.
Nyt suurimmat herkut on tuore hedelmä, vesimeloni ja ananas. Noista saa hiilareita.
Läskiä on paljon vyötörllä että sitä saa polttaa.
Hieman huomaa energiatasoissa että pikkuisen puhti poissa, sitä varten tankkaan hiilareita hiukan enemmän suorituksia.
Miten pitää vanha voimataso?
tempokisu
13.01.2018, 11.31
Kun nyt niin voita ’mainostatte’, niin ’pakko’ on mainita, ett kyll siinä sitä kovetettua rasvaa on ja monityydyttämättömiä ei niinkään... vaikka niitä sanotaan terveellisemmiksi...
B12 -vitamiinia ei muuten juurikaan kasviksista saa ja on tuiki tärkeä vitamiini aivoille ...vaikket ois tiennytkään...
En väittäny terveellisemmäksi, mä en mieti ollenkaan tommosia asioita, vaan mikä maistuu hyvälle. Oli nimittäin aika että nimenomaan "ei kaloreita, ei rasvaa..." ja sehän vasta huonoon tilanteeseen johti.
Syön erikseen B12 ja erityisesti B2-vitamiinia ( huulet halkeilee, ja siihen auttaa nimenomaan B2) syön muitakin vitamiineja....kun sain ison paketin niitä joululahjaksi. Huomannu kyllä sen että kun aloin syödä D-vitamiinia ( oon saanu niitä aika usein lahjaksi ja lääke-esittelijältä) ns. flunssia ei ole enää kuin ehkä kerran vuodessa, sekin kuume ja kurkkukipua vaan.
No tokikaan en tuputa omia syömistottumuksiani muille, mainitsin nyt vaan; taustalla sairastettu anoreksia vaikuttaa, sekä myös paksusuolen poisto. En usko että kukaan teistä tulee toimeen niin vähällä ruoalla kuin minä, luultavasti syötte päivässä sen mitä minä viikossa...mutta topicin aihehan oli "painonhallinta" ja hallinnassa on pysyny jo....23 vuotta sama paino.
Tuossa ei kyllä ole mitään järkeä. Se 14% tulee kermasta. Syö laadukkaita rasvoja! :)
En ole samaa mieltä, enkä tiedä mikä sinusta on laadukas rasvakaan.
Insinöörinä tulee lähestyttyä asioita monesti taskulaskimen kautta.
Flora Kulta 711 kcal/100g
Oivariini normaali suolainen 667 kcal
Viola 169 kcal
Kulutus viikossa noin 400g
Kcal samassa järjestyksessä
2844
2668
676
Vuodessa
Kcal
147888
138736
35152
Kcalorit muutettu kiloiksi. Eli kilon tiputukseen pitää polttaa noin 7500 kcal
Kg vyötärölle / vuosi
19,7184
18,49
4,68
Eli Floran ja Violan ero vuodessa kalorit muutettuna kiloiksi on 15 kg.
Eli jos leivän kulutus ja muu syöminen pysyy samana, niin vuodessa tuo kalorimäärä tiputtaisi painoa 15 kg.
Tuo 400 g viikkokulutus on varmasti vähän liikaa kun en osaa sitä täysin arvioida. Perheessä 4 muutakin ihmistä syö leipää. Mutta vaikka se olisi vain puolet, olisi se vuositasolla yli 7 kg ero käytätkö Violaa vai Floraa leivän päällä.
Jyri
TheMiklu
13.01.2018, 14.11
En ole samaa mieltä, enkä tiedä mikä sinusta on laadukas rasvakaan.
Insinöörinä tulee lähestyttyä asioita monesti taskulaskimen kautta.
Jes! Tää on sitten sulle helppoa. Elikkäs insinöörinä ymmärrät faktojen päälle, jolloinka sillä miten minä määrittelen laadukkaat rasvat ei ole mitään väliä.
Otetaan vaikka täältä mallia:
https://sydan.fi/ruoka-ja-liikunta/rasvan-laatu-ratkaisee
Sydäntauti-sukua edustan (tosin saattaa olla, että olemmekin kilpirauhasen vajaatoiminta-sukua). Rasva ja sen laatu kiinnostaa kovin. Aihe on jopa intohimoinen. Siksipä se, että urheilufoorumilla mainitaan voi muutenkuin harvakseltaan nautittavana herkkuna, on minusta häkellyttävää.
Minä toivoin, että täällä olisi enemmän faktaa kuin mutua.
Mulla on varma konsti tiputtaa muutama kilo pois, ilman että joudun tinkimään yhtään syömisestä.
Tämä vaatii vaan törkeästi mielenlujuutta. Eli en hae enää aamuisin marian leipomosta munkkipossua. Voi olla rankkaa.
Mutta juu, miklu puhuu kyllä varmasti asiaa. Mullakin on ollut aina verenpaineet koholla ja muistaakseni veriarvoissakin oli sanomista. Veikkaan syyksi munkin syöntiä ja tietty muitakin huonoja rasvoja. Mitään kevytlevitteitä en käytä. Aamupuuroon laitan voita ja toinen pahe on oltermanni juusto. Mihinhän tuon voisi vaihtaa? En siis käytä leivänpäällä voita, mutta sama rasvamäärä tulee takuulla tuosta juustosta.
1aloittaja
13.01.2018, 15.35
Jes! Tää on sitten sulle helppoa. Elikkäs insinöörinä ymmärrät faktojen päälle, jolloinka sillä miten minä määrittelen laadukkaat rasvat ei ole mitään väliä.
Sydäntauti-sukua edustan (tosin saattaa olla, että olemmekin kilpirauhasen vajaatoiminta-sukua). Rasva ja sen laatu kiinnostaa kovin. Aihe on jopa intohimoinen. Siksipä se, että urheilufoorumilla mainitaan voi muutenkuin harvakseltaan nautittavana herkkuna, on minusta häkellyttävää.
Tässä on todella hyvä ja selkeä linkkijuttu, joka ois kaikkienkin hyvä lukea tutustuakseen tai muistiin palauttaakseen ja omaksuakseen ...myös vaikka ’kissaihmistenkin’... ja noiden insinööri-ihmeiden ;) vaikka liekin monille tuttua turinaa
Siinä on esim hyviä, konkreettisia esimerkkejä
^eli et ole ennenkään syönyt possuja kun et tinki yhtään syömisestä? sori, oli pakko :D ..
joo, mä katoin nuorena aina kalorit vaan ja ehkä proteiinin, nyt on sit kolestrolia ja triglyt korkeella, verenpainetta ja melkein diabetes.
Hyvä puolihan tuossa on se, että muuttamalla ruokatottumuksia verenpaineen ja kolesterolit saa kuriin jos takana ei ole jotain elimellistä tai perinnöllistä syytä. Minulle oli työtervauslekuri työntämässä diabetes-lääkityksen ja verenpaineisiin söin jo vuosia lääkkeitä. Kolesterolilääkkeitäkin olisi pitänyt syödä, mutta pudotin ne kun tuli liikaa sivuvaikutuksia. Tuo diabetes-lääkitykseen siirtymisehdotus oli se viimeinen korsi, joka "katkoi kamelin selän" yhdistettynä tietty romuna olevaan polveen, jota kuulemma ei leikattaisi jos paino ei putoa. Pari vuotta määrätietoista työtä - nyt on kolesterolit ja sokerit normaalit, verenpainelääkkeet pudotin jo muutama kuukausi laihduttamisen aloituksen jälkeen kun alkoi mennä alipaineille - nyt ovat kerassaan normaalit/hyvät. Eli painoa pudottamalla kaikista lääkkeistä eroon... Eli ei noi lääkärit (oman kokemuksen perusteella) turhaan näistä jauha. Nykyään ruokavalio koostuu suurimmalta osiltaan vaaleasta lihasta (kala, kana), juureksista ja ennenkaikkea salaatista. Käytetty rasva on oliivi- tai rypsiöljyä tilanteesta ja käyttötarkoituksesta riippuen. Leipää (tummaa) 4 palaa päivässä, päälle 30% kevytlevitettä, kalkkunaa ja 10% juustoa. Ajoittain sallin itselleni toki hiilaripommin, kuten pizzan tai pullan, mutta harvoin. Myös saunaoluet ja ruokaviinit ja ajoittainen GT mahtuvat valioon :) Tuohon päälle tai sen ohella ~9000km polkupyöräilyä vuodessa - olo on hyvä...
Höpö höpö jälleen kerran. Jos ihminen tiputtaa rasvankäytöä 80 % siirtymällä 70% rasvasta 14% rasvaan on se joka mittarilla terveellistä. Voi kysyä ihan keltä vain ravintoalan ammattilaiselta.
Hyviä rasvoja toki käytän ja olen esim lihaa vaihtanut paljon kalaan. Oliiviöljy ollut myös jo vuosia käytössä.
Jyri
1aloittaja
13.01.2018, 20.33
Höpö höpö jälleen kerran. Jos ihminen tiputtaa rasvankäytöä 80 % siirtymällä 70% rasvasta 14% rasvaan on se joka mittarilla terveellistä. Voi kysyä ihan keltä vain ravintoalan ammattilaiselta.
Hyviä rasvoja toki käytän ja olen esim lihaa vaihtanut paljon kalaan. Oliiviöljy ollut myös jo vuosia käytössä.
Jyri
Lue se juttu. Siinä kerrotaan selkeästi ...sillee insinöörinkin ymmärrettävissä olevasti... mikä ero on kovilla ja pehmeillä rasvoilla ja niiden vaikutuksesta. Niinkos esim voin, juuston ja margariinin rasvoilla...
TheMiklu
13.01.2018, 20.51
Insinöörin aivot tarvitsee rasvaa mutta ei sitä rasvaa mitä tuorejuustossa on. Se on huonompaa kuin margariinissa.
Lisäapuja: http://syohyvaa.fi
Luin kyllä tuon ja olen lukenut aiheesta paljon muutakin. Ei mitään uutta.
Jyri
Edit. Myöskään kolesteroli, eikä verenpaine ole yhtään koholla ylipainosta huolimatta, joten tämä rasva-asia on ollut kyllä hallinnassa jos useita vuosia.
Insinöörin aivot tarvitsee rasvaa mutta ei sitä rasvaa mitä tuorejuustossa on. Se on huonompaa kuin margariinissa.
Huoh. 14% tuore juusto on todella vähärasvainen. Maitorasvoja saa enempi esim juustosta. Täysin eläinrasvojakaan ei tarviste lopettaa. Käytän kyllä kasvisrasvoja ja varsinkin oliiviöljyä pääsääntöisesti. En jatka tätä keskustelua keskustelua enää tämän pidemmälle. Näytät jankkaavan samaa ymmärtämättä kokonaisuutta.
Hyvää illanjatkoa.
Jyri
TheMiklu
13.01.2018, 21.16
No sori :)
Kovasti tipoittain tuota kokonaiskuvaa jaat niin jäi vähän arvailun varaan miksi kukaan valikoisi huonompia rasvoja leivälle. Ja sitä ennen lyötiin kommenteissa voita leivälle niin nousi niskakarvat pystyyn.
tempokisu
13.01.2018, 21.22
lyötiin kommenteissa voita leivälle niin nousi niskakarvat pystyyn.
Jaa miksi? mikä vika voissa on? hyvää se on. Jos syö vähän, mielellään sitten maukasta syömistä.
TheMiklu
13.01.2018, 21.27
No ei se terveellistä ole. Ja makukysymyksistä voi vain kiistellä :D
^&^^Riippuu myös elimistön toiminnasta, sekin kun on yksilöllistä.
Suolistovammaisista (anteeksi ilmaisu) puhumattakaan; Äitivainaa
avannepotilaana suosi voin käyttöä maun ja elämän laadun kohottajana.
Itse käytän ristikkäin molempia laardimalleja, maku ja käyttöominaisuudet
edellä; elämä on liian lyhyt tärvättäväksi pelkästään kuikottamiseen.
Ikuista nuoruutta ei saavuteta, mutta vanhenemisen voi muokata miellyttävämmäksi.
Antakaa ihmiset edes välillä armoa itsellenne mielihalujen ja nautintojen muodossa.
Ei se ole mistään pois, saattaa jopa löysätä sitä kuuluisaa liian kireää pipoa.
Jatkakaa, olkaa hyvät.
1aloittaja
14.01.2018, 00.33
Huoh! Täähän alkaa ollakin jo aikas vammaisten keskusteluketju... luulin aiemmin, ett jonniinmoiset tai liki perusterveitten mielipiteitä täältä vois lukea, mutt taitaa kirjoittajat olla enempi monivammaisia tai ongelmaisis krämppineen ja ymmärryksineen... Huh, huh!
”Passiivisuus voi heikentää niin sanottua metabolista ketteryyttä vaikka olisimme pitkällä aikavälillä energiatasapainossa.”
https://lihastohtori.wordpress.com/2018/01/14/luomuliikunta-pesola/
Sent from my iPhone using Tapatalk
tempokisu
14.01.2018, 09.49
”Passiivisuus voi heikentää niin sanottua metabolista ketteryyttä
Mahtava lause, tälle nahkee mainepallura O
joo ja jos muuta vaivaa ei löydy niin vähintään "autonomisen hermoston häiriötila". Näistä kahdesta lauseesta ( vahvennettu) löytyy vastaus kyllä joka vaivaan. Pitänee ottaa käytäntöön töissä...
Mahtava lause, tälle nahkee mainepallura O
joo ja jos muuta vaivaa ei löydy niin vähintään "autonomisen hermoston häiriötila". Näistä kahdesta lauseesta ( vahvennettu) löytyy vastaus kyllä joka vaivaan. Pitänee ottaa käytäntöön töissä...
Kandee lukee koko artikla.
TheMiklu
14.01.2018, 10.37
Just olin tulossa samaa artikkeli postaamaan. Siinä oli myös linkki heti alussa toiseen mielenkiintoiseen liittyen juurikin liikunnan osuuteen painonpudotuksessa ja -hallinnassa.
mutanaama
14.01.2018, 11.30
Ihan ystävällisyyttäni voisin huomauttaa, että tämä ketju todellakin on painonhallintaa varten.
1aloittaja on enemmän kuin oikeassa.
Perustakaa hyvät ihmiset ketju "ruuanterveysvaikutus, tuo ikuinen kiistakapula".
Ja minä laitan voita, kunnon voita ( äh, pahus kun "punaista" voita ei ole enää kaupan valikoimassa) , leivän päälle, puuroon ja keittoon.
Voi on ihan toivotonta leivän päälle levitettäväksi.(Ainakin meidän jääkaapin lämpöisenä.) Siksi käytän sitä tuotetta, joka on pehmennetty kasvisöljyllä. Tosin jos laitan leivälle kinkkua ja juustoa, jätän levitteen pois.
Nimim. BMI>26, rasvaprosentti n. 18
Juurakon Hulda
14.01.2018, 11.52
Voi on ihan toivotonta leivän päälle levitettäväksi.(Ainakin meidän jääkaapin lämpöisenä.) Siksi käytän sitä tuotetta, joka on pehmennetty kasvisöljyllä. Tosin jos laitan leivälle kinkkua ja juustoa, jätän levitteen pois.
Juustohöylällä.
Juurakon Hulda
14.01.2018, 11.56
Siis juustohöylällä vetelee voita.
Liikunnan puute ei tosin ole ainoa syy siihen miksi nykyihminen lihoo. Kyllä siihen vaikuttaa useampikin tekijä, jota ei ajatella kuten huonelämpötila (paleleva ihminen kuluttaa enemmän ja keho luo ruskeaa rasvaa, mikä taas kuluttaa energiaa, kun taas valkea rasva vain varastoi) ja hormonihäiritsijät (http://www.ymparisto.fi/fi-FI/Kulutus_ja_tuotanto/Kemikaalien_ymparistoriskit/Ymparistoon_paatyvat_haitalliset_aineet/Hormonitoimintaa_hairitsevat_yhdisteet). Etenkin näistä viimeisiä on vaikea välttää.
Suomessa myös jodin puutos on aika yleistä ja varsinkin jos syö paljon eineksiä ja leipomotuotteita, joissa ei jodioitua suolaa enää käytetä kustannusten vuoksi, ja jodin puute taas heikentää kilpirauhasen toimintaa mikä voi vaikuttaa aineenvaihduntaan.
tempokisu
14.01.2018, 12.20
Eh....ei sitä levitelläkään, vaan leikataan leipäveitsellä suunnilleen leivän paksuinen siivu :D päälle metvurstia, tai kanamuna ( kokonainen per leipä).
nimimerkki BMI 19.5 ja rasvaprosentti varmaan paljon isompi...
( no, syön kuitenkin vain 1-2 leipää päivässä, ja en sitten kovin paljoa muuta )
1aloittaja
14.01.2018, 12.54
Kiitos! Erinomaisen hieno ja avartava artikkeli! Vaikka on ’loputtoman’ pitkä, niin kantsii lukea kokonaan. Huippuosat aivan lopussa ...metabolinen ketteryys... ja edes välillä ’soffalta nouseminen’... :)
mutanaama
14.01.2018, 14.16
Jep
Tuon voin allekirjoittaa. Mulla kun on tapana huijata itseäni sillä, että olenpa ollut tänään reipas, niin Polarin antama aktiivisuusmittari kertoo kuitenkin, paljon on tullut rehkittyä.
Kun duuni ei ole pelkkää istuskelua niin olen laittanut asetuksen kaikkein tiukimmalle. Ja niin sitä näkee, ettei ole liikkunut sen mitä pitäisi. Treenien avulla voi viikkotason saada yli sadan prosentin, mutta sen saa helposti aikaiseksi myös ihan arkiliikunnalla.
Eihän sitä leivällä tarkoitettua voita ole pakko pitää jääkaapissa. Eikä vetää sentin kerrosta, vaan piisaa paljon pienempi määrä mitä margariinia menisi. [emoji3]
1aloittaja
14.01.2018, 17.43
Eihän sitä leivällä tarkoitettua voita ole pakko pitää jääkaapissa. Eikä vetää sentin kerrosta, vaan piisaa paljon pienempi määrä mitä margariinia menisi. [emoji3]
Täh ...miksi? Voisitko joteski perustella väittämääsi ...tai mielipidettäsi
Ei mun Keiju +vitamiinit -kasvirasvalevitteessä oo mitään minimäärärajoitetta...
tempokisu
14.01.2018, 18.08
Kyllä mä ymmärsin, mutta tuossa oli tiivistetysti vaan hieno ja pätevä lause.
Täh ...miksi? Voisitko joteski perustella väittämääsi ...tai mielipidettäsi
Ei mun Keiju +vitamiinit -kasvirasvalevitteessä oo mitään minimäärärajoitetta...Tuo nyt on vain omaan kokemukseen perustuvaa huomiota. Toki mun syöminen on muuttunut muutenkin sen jälkeen kun olen alkanut kiinnittämään huomiota siihen että mitä syön.
Margariineissä oleva kasvirasva on aika rankasti muokattu siitä mitä se on ollut "luomuna", ja pyrin välttämään prosessoituja ruokaaineita. Esim tuoretta maitoa voisin juoda ilman oireita, mutta kevytmaito sekoittaa pakin heti.
Mun puolesta jokainen syököön ja juokoon mitä haluaa, ei se ole multa pois. [emoji106]
Margariineissä oleva kasvirasva on aika rankasti muokattu siitä mitä se on ollut "luomuna", ja pyrin välttämään prosessoituja ruokaaineita.
Annoskoko pitää huomioida myös. Ainakin omasta jääkaapista kilon voipakettia tuhotaan aika paljon pidempään kuin kiloa margariinia, vaikka se menisi samaan tarkoitukseen. Voita tulee käytettyä vähemmän ensinnä koska sitä on vaikeampi veistää leivän päälle, ja toisekseen koska vähempi vaan tuntuu riittävän. Vertailu siis pitäisi varmaan käydä vähäisen määrän vähän prosessoitua kovaa rasvaa vs. reilumpi määrä pitkälle prosessoitua pehmeää rasvaa.
Oma lehmä ojassa ?
TheMiklu
14.01.2018, 21.22
Oma lehmä ojassa ?
Hyvin vahvasti! Välillä kyllä duunissa tuntuu, ettei mikään määrä minkäänlaista rasvaa riitä ongelmia ratkomaan :D
Oma lehmä ojassa ?
http://syohyvaa.fi/hanke-esittely-yhteydet/
Kas, suru laihduttaa tehokkaasti.
En silti suosittele lähiomaisen menettämistä laihdutuskeinona vaan liikunnan lisäämistä ja syömisien tarkkailua.
^ BTDT, molempia on koettu...
http://www.iltalehti.fi/laihdutus/201802212200760563_lh.shtml
Duodecimin julkaisuja, joten kait tuossa jotain tieteellisen tutkimuksen kriteerejä on noudatettu ja määrä/tilastollinen kattavuuskin ehkä kohtuullinen. Omaan silmämunaan tarttui tuo lihominen "dieetin" aikana. Sehän toki voi olla vaan (toimittajaa) kiinnostava yksittäistapaus, mutta pistää kyllä myös miettimään geneettisiä tai muuten aineenvaihdunnan eroja ihmisten välillä. Tästä oma flashback: Aikanaan armeijassa samassa tuvassa kaikki muut tuskailivat lihovansa. Minä kiskoin kaksin käsin munkkeja ja makkaraa sotkussa perusmuonan lisäksi pysyäkseni jotenkin painoissa. Silti armeijasta kotiutuessani minä 184senttinen ukko painoin 65kiloa ja olin laihtunut vajaassa vuodessa melkein 8 kiloa. Ehkä sama syy selittää sen, että oli relatiivisen helppoa pudotella +50kiloa vain muuttamalla syömisen järkeväksi / vähäkaloriseksi ja alkamalla liikkua.
Päivitystä tilanteeseen. Nyt on sellanen 2-3kg aamu painot tippuneet kun vaihdoin leipämargariinit ja voit Viola ja Polar tuorejuustoihin. Mitään diettejä ei ole päällä ja syönyt kuten ennenkin.
Päivitystä tilanteeseen. Nyt on sellanen 2-3kg aamu painot tippuneet kun vaihdoin leipämargariinit ja voit Viola ja Polar tuorejuustoihin. Mitään diettejä ei ole päällä ja syönyt kuten ennenkin.
Tietämättä paljonko (ja kuinka runsaasti rasvaa sisältävää) margariinia olet leivälle levittänyt verrattuna noiden tuorejuustojen rasvaprosenttiin ja määrään on tietty hankala arvioida. Pääasia kuitenkin jotta kohdallasi kokonaisuus toimii! Kaikki muu on joutavaa spekulaatiota ja länkytystä (tämäkin :D )
Noin 400g levitettä on tainnut mennä viikossa. Kasvisrasvat ja voilevitteet oli jossain 70% luokkaa rasvaa. Polarissa on 9% ja olisikohan Violassa ollut 12%.
Mitä mieltä onko jojon vaaraa?
Ulkomailla ollessa lopetin kaikki pikaruoat, prosessoidun mätön, maitotuotteet, lightlimsat ja vähensin hiilareiden määrää ja painoa tippui kovan treenin ohella 8 kg läskistä.
Nyt takaisin Suomessa niin pientä lipsumista on tapahtunut; on tullut nautittua leipää, etenkin ruisleipää, proteiinivanukkaita, maitoa ja juustoa. Kebabsalaattejakin on tullut syötyä.
Pääosin kuitenkin määrät ovat olleet kohtuullisia.
Ovatko nuo proteiinivanukkaat ja Hetki Taco-salaatit OK muuten tasapainoisessa ruokavaliossa? (max 2 per pv)
Olen rikkonut noissa ruokavalioni perussääntöä, jonka mukaan aineosalistassa saa olla vain ~3 aineosaa. Niin hyviä noi ovat.
http://www.hetkessa.fi/tuotteet/lounashetki/kana-taco
http://www.ehrmann.fi/tuotteet/high-protein/detail/p/ehrmann-high-protein/chocolate/
https://www.maitokolmio.fi/tuotteet/profit-proteiinivanukas-valkosuklaa/
Markku Liitiä
23.02.2018, 09.05
...ruokavalioni perussääntöä, jonka mukaan aineosalistassa saa olla vain ~3 aineosaa.
Perustuuko perussääntösi johonkin tutkittuun tietoon? Jos perustuu, kuka on tutkinut?
tempokisu
23.02.2018, 09.40
Kaikkea voi syödä, kohtuudella. Miksi sitä itseään kiduttaa, nääntymällä nälkäänkö? Kerran sen tehneenä ei inspiroi enää.
Miksi syödä jotain rasvatonta ohuenohutta nahkajuustoa, kun Koskenlaskijaakin on olemassa. Haudassa voi sitten paastota.
Mun "ongelma" on ollu kyllä muistaa syödä, en suuremmin rakasta syömistä ja kun on muuta tekemistä se syöminen unohtuu....
Jos painoa on herkkä kertymään niin tämä http://www.myfitnesspal.com on melko hyvä syömisten ja energiankulutuksen seurantaan. Itsellä nuoruusiän vaikea ylipaino vaihtui vuosituhannen vaihteessa elämäntaparemonttiin ja sillä tiellä yritetään pysyä. Silti painonhallinta vaatii jonkiverran seurantaa, mutta itse en koe siitä olevan vaivaa vaan pikemminkin saan siitä mielenrauhaa ..
Kukin tyylillään, mutta syömättömyys ei oikeen sovellu minulle .. "Verensokeri tasaisena ja macrot kohilleen."
Noin 400g levitettä on tainnut mennä viikossa. Kasvisrasvat ja voilevitteet oli jossain 70% luokkaa rasvaa. Polarissa on 9% ja olisikohan Violassa ollut 12%.
:D 400g ! Piti pistää laskin töihin. 70% margariinia ei heti kalorilaskuri löytänyt mutta 400g 60% Floraa tekee tuollaiset 2134kcal. Viola-tuorejuustosta löytyy eri variantteja, mutta en heti alle 15% rasvalla löytänyt. Tuolla laskettuna (jos määrä on sama 400g viikossa) niin kaloreja kertyy viikossa 740kcal. Ero siis 1394. Jos kilo läskiä on about 7000kcal, niin vuodessa pelkästään tuolla muutoksella sulaa ~10kg. Juuri samasta syystä syön itse 10% juustoa ja 30% kevytmargariinia.
Perustuuko perussääntösi johonkin tutkittuun tietoon? Jos perustuu, kuka on tutkinut?
Prosssoitu ruoka on pääsääntöisesti, mutta ei aina, epäterveellisempää, sisältää vähemmän hyviä ravintoaineita, enemmän lisättyä sokeria jne.
Lisäksi ihmisen ruoansulatus on historiansa aikana tottunut hieman erilaisempaan ravintoon mitä sille nykyään syötetään.
Googlella löydät kyllä paljon tutkimuksia niin puolesta kuin vastaan. Taisi olla juuri Iltalehdessä/sanomissa tänään yksi tutkimus joka näki prosessoidun ruoan ja syövän yhteyttä.
Tuossa vielä mielenkiintoinen ravintoblogi johon törmäsin. Mielenkiintoista miten ravinto saa ihmisen terveeksi, ja voin allekirjoittaa itsessäni osittain samaa:
http://mikhailapeterson.com/
Kaikkea voi syödä, kohtuudella. Miksi sitä itseään kiduttaa, nääntymällä nälkäänkö? Kerran sen tehneenä ei inspiroi enää.
Miksi syödä jotain rasvatonta ohuenohutta nahkajuustoa, kun Koskenlaskijaakin on olemassa. Haudassa voi sitten paastota.
Mun "ongelma" on ollu kyllä muistaa syödä, en suuremmin rakasta syömistä ja kun on muuta tekemistä se syöminen unohtuu....
Syötkö Big Macceja kohtuudella?
Prosssoitu ruoka on pääsääntöisesti, mutta ei aina, epäterveellisempää, sisältää vähemmän hyviä ravintoaineita, enemmän lisättyä sokeria jne.
Lisäksi ihmisen ruoansulatus on historiansa aikana tottunut hieman erilaisempaan ravintoon mitä sille nykyään syötetään.
Googlella löydät kyllä paljon tutkimuksia niin puolesta kuin vastaan. Taisi olla juuri Iltalehdessä/sanomissa tänään yksi tutkimus joka näki prosessoidun ruoan ja syövän yhteyttä.
Tuossa vielä mielenkiintoinen ravintoblogi johon törmäsin. Mielenkiintoista miten ravinto saa ihmisen terveeksi, ja voin allekirjoittaa itsessäni osittain samaa:
http://mikhailapeterson.com/
Nyt menee sekaisin kaksi asiaa: Terveellinen ruokailu ja painonhallinta. Painonhallinta on kalorien kontrollointia ja periaatteessa matematiikkaa. Terveellinen ruokailu on sitten keskustelua siitä mihin itse kukin uskoo, mitä erilaiset tutkimukset eri ajanhetkinä mukamas terveellisinä pitävät...
Ja itselleni vastaan: Varmaan se kalorien kontrollointi/painon hallinta on sekin "terveellistä" - isossa kuvassa / kansanterveysmielessä varmaan tärkeintä. Yksilötasolla tietty sitten oikealla kaloritasolla se, että syö "terveellistä" on tärkeää.
Syötkö Big Macceja kohtuudella?
Kyllä niitä big maccejakin voi toisinaan syödä, se ei ketään lihota jos kokonaiskuva on kunnossa muuten ruokailujen suhteen.
:D 400g ! Piti pistää laskin töihin. 70% margariinia ei heti kalorilaskuri löytänyt mutta 400g 60% Floraa tekee tuollaiset 2134kcal. Viola-tuorejuustosta löytyy eri variantteja, mutta en heti alle 15% rasvalla löytänyt. Tuolla laskettuna (jos määrä on sama 400g viikossa) niin kaloreja kertyy viikossa 740kcal. Ero siis 1394. Jos kilo läskiä on about 7000kcal, niin vuodessa pelkästään tuolla muutoksella sulaa ~10kg. Juuri samasta syystä syön itse 10% juustoa ja 30% kevytmargariinia.
Laskin nuo kalorit tässä samassa ketjussa joskus kuukausi kaksi sitten. Silloin sain vastaukseksi pari sivua vittuilua.
Laskelmat löytyy taaksepäin selaamalla.
Laskin nuo kalorit tässä samassa ketjussa joskus kuukausi kaksi sitten. Silloin sain vastaukseksi pari sivua vittuilua.
Laskelmat löytyy taaksepäin selaamalla.
??? Otan osaa..... Ei tarvetta selata...
??? Otan osaa..... Ei tarvetta selata...
Piti tekemisen puutteessa selailla nuo aiemmat viestisi. Ja taas noissa kommenteissa - ihanasti menee sekaisin "oikea/terveellinen" syöminen ja kalorit.
Nyt menee sekaisin kaksi asiaa: Terveellinen ruokailu ja painonhallinta. Painonhallinta on kalorien kontrollointia ja periaatteessa matematiikkaa. Terveellinen ruokailu on sitten keskustelua siitä mihin itse kukin uskoo, mitä erilaiset tutkimukset eri ajanhetkinä mukamas terveellisinä pitävät...
Ja itselleni vastaan: Varmaan se kalorien kontrollointi/painon hallinta on sekin "terveellistä" - isossa kuvassa / kansanterveysmielessä varmaan tärkeintä. Yksilötasolla tietty sitten oikealla kaloritasolla se, että syö "terveellistä" on tärkeää.
Kalorien lähteet eivät ole samantekeviä.
https://www.marisapeer.com/food-pyramid-big-fat-lie/
Ihmisten erilaiset hormonireaktiot erilaisiin ruokiin, ja sokeri ja appelsiinimehu on myrkkyä terveydelle sekä makeutusaineiden erityinen vaarallisuus painonhallinnalle jne. Erinolainen podcasti, vaikka fillaroidessa:
https://youtu.be/A9Mj0Q9y084
kuovipolku
24.02.2018, 10.02
Tämä klassinen: kun vakuuttavalla äänenpainolla sanoo että jonkin takana on joku "big lie" tai "fake" tai "valtamedia" tms, saa lukijoita (tai kuulijoita tai katselijoita mediasta riippuen) syvästi ja jopa tunteenomaisesti vakuuttuneeksi jostain asiasta. Perustelut voivat olla lähemmässä tarkastelussa kuinka hataria tahansa, teoria niiden takana mielipiteistä riippumatta selvästi virheellinen - riittää kunhan jokin kohta tuntuu vastaanottajista vastaavan heidän kokemustaan.
Ja tietenkin sitä helpommin mitä suurempi tarve vastaanottajalla on tämmöisen varman totuuden saamiseen.
Eipä silti, uskon minäkin että maissisiirappi on perkeleestä ja että hiilihydraattien ja sokerien (jotka nekin tietysti ovat hiilihydraatteja) yhdistelmä "lihottaa" ja jotkut yhdistelmät erityisesti. Ja että sokeri yhtään suurempina kerta-annoksina (joita voi saada mm. juomalla appelsiinimehua) sotkee hormonireaktioita.
Kalorien lähteet eivät ole samantekeviä.
https://www.marisapeer.com/food-pyramid-big-fat-lie/
Ihmisten erilaiset hormonireaktiot erilaisiin ruokiin, ja sokeri ja appelsiinimehu on myrkkyä terveydelle sekä makeutusaineiden erityinen vaarallisuus painonhallinnalle jne. Erinolainen podcasti, vaikka fillaroidessa:
https://youtu.be/A9Mj0Q9y084
Tietenkään eivät ole samantekeviä. Ja toki eri ravintoaineiden käyttö altistaa eri tavalla painon nousulle tai auttaa nälän tunteen hallinnassa ja tasaisen veren sokerin ylläpidossa. Oikeilla ravintoaineilla painon hallinta on a) helppoa b) terveellistäkin. Isossa kuvassa painon hallinta on kuitenkin matematiikkaa. Yksittäisten ravintoaineiden tuomitseminen myrkyksi tai syylliseksi lihomiseen on kuitenkin pääsääntöisesti mielestäni fuulaa. Jos vältämme kaikkia eri aikoina milloin mistäkin syystä myrkyksi/epäterveelliseksi tuomittuja aineita, ei tarttisi vissiin syödä oikein mitään. Mutta jokainen toki uskoo mihin haluaa. Itse uskon kohtuuteen. Pääsääntöisesti kaikkea voi syödä.
tempokisu
24.02.2018, 12.44
^ no sitä mä ole tässä koko ajan sanonu, kaikkea voi syödä kohtuudella.
Paljon liikkkuva mies on kuitenkin eri asia kun vähän liikkuva vanhempi ämmä, energian tarve on aika erilainen.
Ainoa toimiva ruokavalio painonhalllintaan on sellainen jota pystyy noudattamaan arjessa loppuelämänsä ilman valtavaa erityisvaivannäköä. Kaikki erikoisdieetit ja ruoka-aineiden välttelyt johtavat suurella varmuudella jojoiluun koska hyvin harva pystyy niitä noudattamaan kuin hyvin rajatun ajan.
Ainoa toimiva ruokavalio painonhalllintaan on sellainen jota pystyy noudattamaan arjessa loppuelämänsä ilman valtavaa erityisvaivannäköä. Kaikki erikoisdieetit ja ruoka-aineiden välttelyt johtavat suurella varmuudella jojoiluun koska hyvin harva pystyy niitä noudattamaan kuin hyvin rajatun ajan.
+1 / Tasan noin! Noiden erikoisdieettien ainoa hyöty on siinä, että niillä voi saada parhaimmillaan hyvän/motivoivan startin pudotukselle, mutta avain on juuri tuo. Oppia tuntemaan oma energiantarpeensa ja sitä vastaava sopiva syöminen, jolla näläntunne pysyy kurissa, energiataso sopivalla tasolla ja tietty paino kurissa (tai sen putoaminen halutulla tavalla). Sen taas oppii tarkkailemalla painoaan, tekemisiään ja syömistään. Tuon kolmion oppii kyllä mutta ainakin omalla kohdalla otti muutaman kuukauden päivittäisen hyvin kurinalaisen dokumentoidun syömisen ja kalorien laskennan. Jossain vaiheessa tuosta vaan tulee helppoa / osaa automaagisesti sovittaa syömisen tarpeeseen eikä hätkähdä vaikka vaa'alla paino heittelee pari kiloa suuntaan sun toiseen. Täytyy myöntää, että kyllä vieläkin hirvittää syödä munkki, pizza tai muuten herkutella, mutta kuukausi kuukaudelta tuostakin on tullut helpompaa, kun on jo oppinut mitä tuo tarkoittaa painossa tai mun energiantarpeen kannalta.
Ohiampuja
03.03.2018, 18.27
On tämä vaikeata. Paino pysyy hallinnassa ihan kohtuullisesti juu.
Mutta nyt taas kun vaimo otti uunista kuuman marjapaistoksen ja siihen vielä lohkaisi päälle palan vaniljajäätelöä. Niin siinä painonhallinta kyllä katosi seuraavaksi vartiksi. Huh huh, eikö sitä aikuinen mies ikinä opi. :)
Tämä on totta. Itsekin pääsen täydelliseen tavoitteeseeni vain aivan järjettömällä rääkkäämisellä ja paastoamisella, mutta kukaan ei jaksa elää 5:2 dieetin mukaan koko loppuelämäänsä ja kuntoilla siinä samalla kuin hullu. Oman osansa yhtälöön tuovat myös kehon rajoitteet kuten vaikka hormonitoiminta tai laiska kilpirauhanen tai vaikka raudanpuuteanemiakin. Näin talven jälkeen sitä jo odottaa, että pääsee taas pitkille lenkeille, sillä omalta osaltani se vie heti pois stressiä syömisen suhteen. Ja stressiä muutenkin ja silloin tekee myös vähemmän mieli makeaa.
Monesti voisi saada apua pienistäkin muutoksista siihen mitä syö. Eikä yrittääkään mitään valtavaa muutosta kerralla.
kuovipolku
04.03.2018, 11.58
Juttu jonka sopivuutta itselleen voisi kokeilla on TRE eli "Time Restricted Eating" jonka monenlaisista positiivisista vaikutuksista on uusia tutkimustuloksia jotka ovat herättäneet kovastikin kiinnostusta. Ei vähiten siksi että niihin perustuen on esitetty käsityksiä että painonhallinnan kannalta on merkitystä myös sillä milloin syö eikä vain sillä kuinka monta kaloria päivän aikana syö. Ja onhan "Eating" useimpien mielestä mukavampaa kuin "Fasting".
Yksinkertaistettuna - jos sitä tarvitsee tai edes voi yksinkertaistaa - on kyse siitä että rajoitetaan se aika vuorokaudesta jolloin syödään 8-10 tuntiin ja ollaan syömättä 14-16 tuntia. Jos aamiainen ei yleensäkään maistu ja tuntee pärjäävänsä ilman sitä, jättää sen syömättä ja päättää syömättömän ajan lounaalla. Jos taas tuntuu herätessä siltä että pitää heti saada puurolusikka kouraansa tai ainakin syödä müslinsä ja tomaattikurkkupikkelsisalamijuustovoileipänsä tunnin sisällä, muttei kaipaa kauheasti iltasyömisiä eikä ole ongelmia käydä nukkumaan tyhjäntuntuisella vatsalla, aloittaa syömättömän ajan vastaavasti aikaisemmin.
Syvempää tietoa löytyy roppakaupalla hakemalla Nobelin voittaneita Michael Rosbashia ja Michael Youngia tai Satchidananda/Satchin Pandaa.
PS Tässäkin pätee se että täydellisyyttä ei kannata tavoitella. Riittää esimerkiksi se että noudattaa TRE:tä viitenä päivänä viikossa ja esimerkiksi viikonloppuisin syö sellaiseen rytmiin joka sopii paremmin omiin pitkiin lenkkeihin. Tai tekee silloin tällöin poikkeuksia sosiaalisen elämän vuoksi - tai vain koska liian tiukkoja sääntöjä ja samoja tapoja aina noudattamalla tulee ennen pitkää hulluksi...
Sen verran ajattelin tänne kirjoitella päivitystä omaan tilanteeseen, että nyt vähän reilu vuosi takana (54 viikkoa) painon pudotusta ja 29 kiloa pudotettu ja se maaginen sadan kilon raja alkaa olla jo melko lähellä. Viime aikoina on ollut vähän motivaatio hukassa ja sen takia vähän hitaasti edennyt tämä. Pääasia kuitenkin, että paino ei ole noussut. Tällä hetkellä tavoitteena päästä alle sadan kilon kesäkuun ensimmäiseen päivään mennessä. Uskon, että tuo tulee toteutumaan, kun kohta tuossa on lumet sulaneet ja pääsee pyöräilemään kuntoisaliharjoittelun lisäksi taas vähän enemmän. Itse olen sellainen kermaperse, että tuo talvipyöräily ei oikein sytytä...
travelleroftime
04.03.2018, 16.57
Ootko hei harkinnu sisäpyöräilyä trainerin kanssa ? Se toimii hyvin talvikautena, ja basic setupin saa muutamalla satasella.
Isä nitro
06.03.2018, 13.11
Viitisentoista vuotta sitten, ennen kuin aloitin aktiivisen pyöräilyn, luin yhden teoksen, jota en nyt kuollakseni pysty muistamaan. Kotimainen se oli ja on pitkässä lainassa. Keskeisen sanoman muistan kylläkin: älä noudata mitään diettejä, syö siis "normaalia" ruokaa, jossa on proteiinia, hiilihydraatteja ja rasvoja "sopivassa suhteessa", mutta tee se usein ja vähän kerrallaan. Älä anna nälän iskeä eli syö se aamiainen, lounas, päivällinen ja iltapala ja vielä mielellään jokaisen välissä vaikka hedelmä. Säännöllisyys on erittäin tärkeä. Aikaisemmin tein juuri päin vastoin. Lisäksi mittaa painosi joka aamu. Rasvoja toki pitää välttää, samoin sokereja ja alkoholia nauttia kohtuuden kanssa. Sitten vähintään kerran viikossa salli itsellesi jotain tavallisuudesta poikkeavaa. Esimerkiksi viime viikonloppuna söin parinakin päivänä pannukakkua, jonka päällä oli kermajäätelöä, mansikkahilloa ja kermavaahtoa. Lisäksi kerrottakoon, että en osta koskaan mitän light-tuotteita. Mieluummin olen ilman, koska olen myös gurmandi. En usko uudelleensyntymiseen, ja elämä on yksinkertaisesti liian lyhyt päivittäisiin kieltäytymisiin. Ja juu, hommasin myös MyFitnessPal appsin, jolla seurasin kaloreiden kulutusta. Sitä käytin kuukauden verran, ja kyseistä ohjelmaa käyttämällä opin mm. sen, mitä siitä seuraa kun syöpi yhden pizzan. Tarkoitus on, että sisäistät jonkin ajan kuluttua kalorimäärät. Minä en jaksaisi jokaista suuhunpantavaa laskea koko ikäni.
Suurin osa näistä huomioista on jo tuotu esiin tälläkin sivulla. Ajattelin vain kertoa että tuolla kaavalla olen onnistunut pitämään painoni normaalina (193 cm/89 kg) ja ikääkin on jo yli 50. Kun aloitin pyöräilyn, painoin 112 kg ja suunta oli vahvasti ylöspäin. Ajan toki paljon eli keskimäärin n. 30 km päivässä, lisäksi satunnaista sulkapallon kaltaista liikuntaa. Tällä kaavalla on menty siis reilut kymmenen vuotta, ja edelliseen elämääni verrattuna minulla ei ole koko ajan nälkä. Sen olen huomannut, että polki sitten vaikka kuinka hemmetisti, niin ilman ruokavalion rustaamista on turha yrittää pudottaa painoa. Tätä yritin joskus kauan sitten, minkä seuraksena väsyin ja sitten tuli hirvittävä nälkä kun lähdin pitkälle lenkille tyhjällä mahalla.
Se vielä todettakoon, että jos poikkean tuosta ohjeistuksestani (mittaa painosi, syö säännöllisesti ja suht terveellisesti) viikoksi pariksi, paino nousee hetkessä. Viime kesänä mittarista loppui paristo, ja hups, paino oli noussut 95 kg.
Tulee varmaan kunnon kuumottavat katseet niskaan, mutta ite kamppailen päinvastaisen ongelman kanssa. Rankkaa sisätreeniä koko talvi ollu ja painoa ei vaan tuu vaikka tuntuu siltä että syö kuin hevonen. Tällä hetkel syön 6 kertaa päiväs ja paljon hiilareita/rasvaa. Alkaa pelottavan lähelle hiipiä tuo 60kg raja (184cm). Ahdistaa jatkuva syömisen miettiminen.
Tulee varmaan kunnon kuumottavat katseet niskaan, mutta ite kamppailen päinvastaisen ongelman kanssa. Rankkaa sisätreeniä koko talvi ollu ja painoa ei vaan tuu vaikka tuntuu siltä että syö kuin hevonen. Tällä hetkel syön 6 kertaa päiväs ja paljon hiilareita/rasvaa. Alkaa pelottavan lähelle hiipiä tuo 60kg raja (184cm). Ahdistaa jatkuva syömisen miettiminen.
Onko varmuutta ettei loisia/matoja ole? Matokuuri kouraan. Kihomatolääke on reseptivapaa, mutta ei välttämättä riitä.
Tämä on hyvä postaus ja muistutus niille kaloriuskovaisille, joillekka syöminen on silkkaa yksinkertaistettua kalorimatikkaa.
tempokisu
06.03.2018, 18.26
Auttaisiko sitten lepo?
t. toinen laiheliini
TheMiklu
06.03.2018, 21.31
Tai oletko kaloreita laskenut? Hevosesti syöminen ja toisaalta kevyesti tankkaaminen on eri ihmisille eri asia ilman ynnäilyä.
TheMiklu
06.03.2018, 21.37
Juttu jonka sopivuutta itselleen voisi kokeilla on TRE eli "Time Restricted Eating" jonka monenlaisista positiivisista vaikutuksista on uusia tutkimustuloksia jotka ovat herättäneet kovastikin kiinnostusta. Ei vähiten siksi että niihin perustuen on esitetty käsityksiä että painonhallinnan kannalta on merkitystä myös sillä milloin syö eikä vain sillä kuinka monta kaloria päivän aikana syö. Ja onhan "Eating" useimpien mielestä mukavampaa kuin "Fasting".
Pätkäpaastoa siis. Kokeilin sen puolikkaan vuotta mut mut... No tavoitteellisempi kestävyysurheilu tuntuu hankalalta kun joutuisi tankkaamaan niin valtavia määriä reeninkin jälkeen (ellei rytmitys ole joku aivan eri kuin itellä oli).
Pääsääntöisesti peukkua tälle. Pystyy olemaan nykyään pitkiä aikoja syömättä ilman, että tulee ahmimisreaktiota tai nälkäkiukkua. Mutta kuten totesin tämä ei sovi treenipäiville, jolloin ajetaan 2h+ lenkkejä. Omalla kohdallani siis!
Yhtäkaikki, tää tekee syömisestä rennompaa. Ja jos ei muuta niin jo kuukauden ihmiskokeella oppii jokainen itestään paljon.
Tai oletko kaloreita laskenut? Hevosesti syöminen ja toisaalta kevyesti tankkaaminen on eri ihmisille eri asia ilman ynnäilyä.
Laskin jokusen aikaa tolla Myfitnesspalilla, mutta on kyllä sen verran neuroottista hommaa että hermohan siinä menee näpytellä kaikki. Söin siinä jotain 2500-3300 välillä. Se ohjelma välillä ehdotteli jotain aivan järjettömiä summia kuten 4800 päivässä. Ei sitä töitä kerkeis tehäkkään ku söis vaan.
TheMiklu
06.03.2018, 21.55
Laskin jokusen aikaa tolla Myfitnesspalilla, mutta on kyllä sen verran neuroottista hommaa että hermohan siinä menee näpytellä kaikki. Söin siinä jotain 2500-3300 välillä. Se ohjelma välillä ehdotteli jotain aivan järjettömiä summia kuten 4800 päivässä. Ei sitä töitä kerkeis tehäkkään ku söis vaan.
....ääänd theres your answer! :D
Meikälle yksi PK vauhtinen 3h lenkki tekee sen, että kalorimäärä päivän osalta on 4000 lukemissa. Ja painan ihan eri lukemia kuin teikä.
....ääänd theres your answer! :D
Meikälle yksi PK vauhtinen 3h lenkki tekee sen, että kalorimäärä päivän osalta on 4000 lukemissa. Ja painan ihan eri lukemia kuin teikä.
Nyt onkin talvikausi ja oon sen verran pehmo poika et en ulos astu. Trainerroadin treenit kuluttaa n. 600-1000 per kerta. Treenipäivinä ahmin kaksinkäsin. Mutta juu kyllä olis parantamista varsinki aamupalassa vielä.
Kilpirauhasen liikatoiminta on harvinaisempi miehillä kuin naisilla, mutta sekin voi saada aikaan sen, että kroppa polttaa varastoja levossakin.
On sitä pienestä lapsesta saakka ollu hoikkarakenteinen ja aina mummot haukkunu pulkannaruks tai kuivan kesän oravaks. Ostin tossa uutta pyöräilykirjallisuutta jos sitä vähän opiskelis lisää ravinnosta. On siinä petrattavaa.
Ootko hei harkinnu sisäpyöräilyä trainerin kanssa ? Se toimii hyvin talvikautena, ja basic setupin saa muutamalla satasella.
Oon noita itseasiassa katsellut, mutta vielä on jäänyt hankkimatta. Ehkä menen tämän talven ilman ja sitten ensi syksynä hommaan moisen... :)
Itse kun alotin painonpudotuksen niin söin keskimäärin 2900 kcal / päivä. Tällä hetkellä menee keskimäärin 2500 kcal / päivä. Eli sinä yrität nostaa painoa syömällä saman määrän ruokaa, jolla itse pudotan painoa... Vaikka oletkin aika paljon kevyempi, niin en kyllä yhtään ihmettele, että paino ei nouse noilla kalorimäärillä, jos jatkuvasti treenaat kovaa.
Hankippa sellaisia ruokia joissa todella suuri kaloripitoisuus ja helppo syötävyys. Ei tunnu työltä sen jälkeen.
Laskeskelin tossa eiliset syömingit ihan perinteisesti etiketeistä kattomalla, eikä sillä ohjelmalla, niin tulokseksi tuli n
3340. Petraamista on kyllä huimasti aamupalassa, sillä siitä ei paljoa kaloreita tullu loppusummaan. (180cal, puuro) Pitää rupee syömään Michael Phelpsin kuuluisa 9 munan munakas aamuisin.
Jos ei syödä jaksa, niin sitten vaan jotain mass gaineria naamaan, niitähän on helppo juoda ja kaloreita annoksessa toista tuhatta.
On sitä pienestä lapsesta saakka ollu hoikkarakenteinen ja aina mummot haukkunu pulkannaruks tai kuivan kesän oravaks. Ostin tossa uutta pyöräilykirjallisuutta jos sitä vähän opiskelis lisää ravinnosta. On siinä petrattavaa.
Ihmettelen vaan miksi haluat lisää massaa, kysymyksessä pieni katkeruuden sävy, kun en itse ole hoikkarakenteinen [emoji41] ?Jos pyöräilee aktiivisesti, niin tehopainosuhde parhaimmillaan kevytrakenteisella..
Itse mainitsit syöväsi 6 kertaa päivässä hiilareita ja rasvaa.... miksi proteiinit on pois???
Kalori ei aina ole kalori, varsinkaan jos halutaan lihasmassaa ja ihmettelen syvästi miksi kukaan haluaa passiivista massaa, eli rasvaa kehoonsa tarkoitushakuisesti. Ravinnon energianlähteitä on 4, proteiinit, hiilihydraatit sekä rasvat... Neljäs on alkoholi. Lihasten kasvu tarvitsee proteiinia (lihaksen rakennusaine), ärsykkeen kasvulle (lihasta kuormittava työ) sekä sopivasti lepoa.
kuovipolku
07.03.2018, 08.59
Pätkäpaastoa siis. Kokeilin sen puolikkaan vuotta mut mut... No tavoitteellisempi kestävyysurheilu tuntuu hankalalta kun joutuisi tankkaamaan niin valtavia määriä reeninkin jälkeen (ellei rytmitys ole joku aivan eri kuin itellä oli).
Pääsääntöisesti peukkua tälle. Pystyy olemaan nykyään pitkiä aikoja syömättä ilman, että tulee ahmimisreaktiota tai nälkäkiukkua. Mutta kuten totesin tämä ei sovi treenipäiville, jolloin ajetaan 2h+ lenkkejä. Omalla kohdallani siis!
Yhtäkaikki, tää tekee syömisestä rennompaa. Ja jos ei muuta niin jo kuukauden ihmiskokeella oppii jokainen itestään paljon.
Termeistä ei kannata tapella liikoja ja voidaanhan "Time Restricted Eating" nähdä yhtenä "Intermittent Fastingin" muotona, mutta ei tässä mielestäni ole kyse siitä että on vain keksitty uusi muotisana vanhalle asialle. Itse näkisin että IF vastaa alkaa siinä missä TRE loppuu eli pätkäpaastosta puhuisin vasta sitten kun ollaan syömättä vähintään 16 tai mielummin 18 tuntia yhtäjaksoisesti (mutta TRE:ssä riittää hyvin jo se 14-15 h ja 16 h on maksimi).
Rytmityksen hakeminen ja treenien sovittaminen ei tosiaan ole kovin yksinkertaista silloin kun syömiseen olisi muitakin syitä kuin tapa, tottumus ja sosiaaliset tilanteet. Käytännössä voi olla hyvinkin suuri merkitys sillä lähteekö toteuttamaan TRE:n 9 tunnin syömistä vai IF:n 18 tunnin paastoamista!
Mutta jos treenaa tavoitteellisen kestävyysurheilijan tapaan lähes joka päivä, usein kahdesti päivässä tai tekee 2h+ lenkkejä enemmän kuin ne peruskuntoilijan 1-2 viikossa, painonhallinnassa on silloin melko todennäköisesti kyse muista asioista kuin mihin TRE:ssä tähdätään (tai mistä yleensä puhutaan kun puhutaan painonhallinnasta) ja silloin kannattaa keskittyä syömistensä laadun hienosäätöön.
Pitkät (hyvin pitkät tai kovemmat pitkät) treenit ajoittuvat usein viikonloppuun jonka aikana voi TRE:n etuja menettämättä syödä "normaaliin" tapaan. Mutta voi myös onnistua se että "syömisikkuna" aukeaa jossain lenkin 3 h:n kohdalla. Alle 3 h PK-treenin tekeminen ei vielä vaadi syömistä haittojen välttämiseksi, kunhan aloittaa syömisjaksonsa lenkiltä palattua.
Mutta ethän sinä tyrmännyt mitään etkä kieltänyt ketään kokeilemasta, halusin vain selventää omassa kommentissani mahdollisesti epäselväksi jääneitä seikkoja:cool:
tempokisu
07.03.2018, 09.18
Itse kun alotin painonpudotuksen niin söin keskimäärin 2900 kcal / päivä. Tällä hetkellä menee keskimäärin 2500 kcal / päivä. Eli sinä yrität nostaa painoa syömällä saman määrän ruokaa, jolla itse pudotan painoa... Vaikka oletkin aika paljon kevyempi, niin en kyllä yhtään ihmettele, että paino ei nouse noilla kalorimäärillä, jos jatkuvasti treenaat kovaa.
Apuaaaa! kyllä tuommoisella määrällä olisin hyvin äkkiä 70kiloinen läski ....pahus, nyt on 52kg, mutta en ole juurikaan lenkkeillyt. Jouluna olin 50kiloinen ja vähän alle. Tosin en silloinkaan lenkkeilly, mutta söin vieläkin vähempi. Mä jätän nyt poprilli-makkarat suosiolla pois.
Ihmettelen vaan miksi haluat lisää massaa, kysymyksessä pieni katkeruuden sävy, kun en itse ole hoikkarakenteinen [emoji41] ?Jos pyöräilee aktiivisesti, niin tehopainosuhde parhaimmillaan kevytrakenteisella..
Ei tässä siis bulkkausta harrasteta, kuhan pelottaa ettei joudu lasten halloween koristeeks roikkumaan. Tehopainosuhde on kyllä tosiaan bonus ku ei ne jalat mitään sprintti watteja puske.
Ohiampuja
07.03.2018, 10.10
Petraamista on kyllä huimasti aamupalassa, sillä siitä ei paljoa kaloreita tullu loppusummaan. (180cal, puuro)
Kuulostaa pieneltä, minulla on noin 460 kcal aamiainen. Kaksi juustovoileipää ja yksi annos turkkilaista jugurttia, siihen vähän mehukeittoa makua tuomaan ja mysliä. Niin ja tietysti pari mukia kahvia. :)
Söin siinä jotain 2500-3300 välillä. Se ohjelma välillä ehdotteli jotain aivan järjettömiä summia kuten 4800 päivässä.
Ehkä kannattaisi uskoa sitä laskuria? Kai se niin menee, että pitää syödä enemmän kuin kuluttaa, jos haluaa painoa nostaa. Energiankulutus tietenkin vaihtelee henkilön painon ja aktiivisuuden mukaan, joten yhden ihmisen kulutus on erilainen kuin toisen. Jo aivan peruspäiväbrevetillä (400 km) menee noin 10 000 kcal energiaa ja se näyttää tältä. 4800 on noin puolet tuosta ja sellainen määrä kyllä menee perusterveeseen ihmiseen aika heittämällä. Tai sitten ei. ;D
https://i2-prod.mirror.co.uk/incoming/article8044091.ece/ALTERNATES/s615b/PAY-Huckleberrys-in-Darlington-10000-calorie-chicken-challenge.jpg
Laskeskelin tossa eiliset syömingit ihan perinteisesti etiketeistä kattomalla, eikä sillä ohjelmalla, niin tulokseksi tuli n
3340. Petraamista on kyllä huimasti aamupalassa, sillä siitä ei paljoa kaloreita tullu loppusummaan. (180cal, puuro) Pitää rupee syömään Michael Phelpsin kuuluisa 9 munan munakas aamuisin.
^Melko vähän aamupuurosta kcal ...
Oma "puuroaamupala" verrokkina
10g Keiju Normaalisuolainen Margariini 60%
2dl/80g Nalle - Neljän Viljan - Täysjyvähiutaleet
50ml Kevytmaitoa, kahviin
342 kcal
Pituus, paino, lihasmäärä sekä treenin kulutus vaikuttaa oleellisesti tarvittavaan kcal määriin .. Laskuria kannattaa arpojien käyttää ainakin kokeilumielessä, jos on ihan hakoteillä omista tarpeistaan ja tavoitteistaan .. " kukaan hunanavedellä satasen lenkkejä aja ! " :rolleyes:
TheMiklu
07.03.2018, 10.21
Mutta ethän sinä tyrmännyt mitään etkä kieltänyt ketään kokeilemasta, halusin vain selventää omassa kommentissani mahdollisesti epäselväksi jääneitä seikkoja:cool:
Juu ei minä kyllä waffasti suosittelen jopa immeisiä kokeilemaan tätä :D Saattanut täällä mainitakkin mutta meikällä tämä jotenkin muutti nälän tunnetta taikka sen kokemista. Lisäks tietotyöläisenä tuntuu päivän tehokkaimmat tunnit olevan ennen myöhäistä lounasta.
Iteasiassa TRE:tä minä taidan ite käyttää eikä niinkään IF:ää... Pätkäpaastona olen noista molemmista puhunut kun en termiä tunne kotoisemmalla kielellä.
Otaksun, että olet itsekin jotain TRE/IF muotoa käyttänyt?
Paino ei ole ongelmani suuntaan tai toiseen (174 cm/n. 65 kg), siitä huolimatta on tullut luetuksi monta painonhallintaan ja ravintoon liityvää kirjaa, tuolla ylempänä muisteltiin jotain ja se vois olla vaikka tämä:
https://www.booky.fi/tuote/salmenkaita_ilkka/laihdu_ilman_nalkaa/9789529993338#!product_id=9789529993338
kuovipolku
07.03.2018, 14.21
Otaksun, että olet itsekin jotain TRE/IF muotoa käyttänyt?
Pikaisesti kokeillut pikemmin kuin käyttänyt ja lähinnä uteliaisuudesta siihen miltä mahtaa tuntua ja TRE:n kohdalla miten sen ja melko paljon polkemisen yhteensovittaminen onnistuu enkä ollenkaan painonhallintatarpeesta. TRE:ssä kiinnostavat ne mainitut yleiset terveyshyödyt (jotka alkavat kiinnostaa viimeistään tässä iässä vaikkei mitään sellaista olekaan minkä takia lääkäri patistaisi ruokavalioremonttiin).
Tosin mullehan TRE on helpompaa kuin ehkä useimmille, koska aterian väliinjättäminen ei ole koskaan mua haitannut vaikka en ole välipaloja harrastanutkaan. Mukavaan naposteluun tai iltasyömiseen en myöskään ole koskaan oppinut. Liikuntaharrastuskin on enemmän sitä rasvanpolttovauhdilla menoa eikä suorituskyvyn maksimointiin pyrkimistä.
kuovipolku
07.03.2018, 14.27
Oma "puuroaamupala" verrokkina
10g Keiju Normaalisuolainen Margariini 60%
2dl/80g Nalle - Neljän Viljan - Täysjyvähiutaleet
50ml Kevytmaitoa, kahviin
342 kcal
Ja siihen vertailtavaksi Sami Jauhojärven puuroaamiainen hänen aktiiviajaltaan: hiutaleita 3,5 dl, mehukeittoa (Mustilla saattaa olla laktoosi-intoleranssi), 2-3 kananmunaa, 100 g salaattia.
Mustajärven ruokailurytmiin kuului viisi ateriaa päivässä. Harjoitusten ja kisan aikana nautitut geelit ja juomat tietenkin lisäksi.
Musti laittoi viime vuosina ruokailuja uusiksi, ravintovalmentajana toimi JiiPee Pulkkinen (googletus paikallaan). Tiedä sitten mihin vaiheeseen tuo yo. menu osui, ihan hyvin saattaisi olla JP:n tuunaamaa mallia.
Tuossa liian tiivis tiivistelmä ohjeista viimeisillä sivuilla: http://www.terveurheilija.fi/materiaalit/getfile.php?file=398
kuovipolku
07.03.2018, 14.41
Ihan oikein ajoitettu. En muistanut nimeä enkä jaksanut hakea. Martti Jylhä taitaa olla vieläkin saman miehen ravintovalmennuksessa. Hänelläkin oli sama viiden aterian systeemi, vieläpä siten tarkkaan toteutettuna että kaikki olivat ravintoarvoltaan ja hiilihydraatti/proteiini/rasva-pitoisuudeltaan samanlaisia.
Isä nitro
07.03.2018, 15.12
Paino ei ole ongelmani suuntaan tai toiseen (174 cm/n. 65 kg), siitä huolimatta on tullut luetuksi monta painonhallintaan ja ravintoon liityvää kirjaa, tuolla ylempänä muisteltiin jotain ja se vois olla vaikka tämä:
https://www.booky.fi/tuote/salmenkaita_ilkka/laihdu_ilman_nalkaa/9789529993338#!product_id=9789529993338
Kiitos yrityksestä, mutta viittamaani teos ei tainnut olla ihan tuo, koskapa en muista että nimi olisi ollut noin raflaava. Taisi olla pikemminkin jotain tyyliin "ravintotietoa" tai jotain muuta vastaavaa, joka ei todellakaan lähtökohtaisesti houkutellut lukemaan. Teosta ei kuitenkaan ollut suunnattu ravintotieteilijöille tai muuhun asiantuntijakäyttöön, vaan tavallisille tallaajille. Lisäksi kirjassa suhtauduttiin kielteisesti dieetteihin, siis erityisruokavalioihin, koskapa tavallisen arkiruoan merkitystä korostettiin. Erityisruokavalion taustallahan voi olla jonkin ravintoaineen tietoinen vähentäminen/lisääminen tai sitten vaikkapa uskonnollis-ideologis-maailmankatsomukselliset seikat.
Mutta onhän näitä ja en halua lukittautua nyt mihinkään eritykseen teokseen, koska yksittäiset lukemani artikkelit ja asiantuntijahaastattelut ovat vahvistaneet edellisen kommenttini pointteja ihan omien empiiristen havaintojeni ohella.
Selasin omia kynä-paperi muistiinpanoja lukemistani ja tämä sopi tuntomerkkeihin. Ravinto ja terveys löytyy Antti Heikkilän kirjoittamana, se nyt ei ainakaan ollut, on sen verran normaalista kaukana. Booki oli ottanut Laihdu ilman nälkää kirjasta pehmytkantisen halpaversion, minä olen lukenut tuon v. -05 kirjastosta, sieltä sen löytää alkuperäisenä vieläkin, panen vielä paremman linkin tuohon, jos tuo jotakuta kiinnostaa:
http://www.teos.fi/kirjat/kaikki/2005/laihdu-ilman-nälkää-hiilihydraattitietoisella-ruokavaliolla.html
Itse kun on tullut joskus nostettua painoa jotain voimanosto kisaa varten, niin olen huomannut, että painon nostamisessa ja pudottamisessa on samat asiat mihin kannattaa kiinnittää huomiota.
On oikeita ja vääriä ruokia, esim. kaurapuuro ei ole kovin hyvä kun siinä on niin paljon kuitua kaloria kohden joten se tuppaa sulamaan hitaasti. Jos syö samoja ruokia kuin painoa tiputtaessa, niin kuitua voi tulla joku 15-20g/1000kcal mikä alkaa monella olemaan ongelma kun pitäisi syödä vaikka 4500kcal. Riisi on hiilareista aika hyvä vaihtoehto. grammoina tarvitsee syödä vain noin puolet verrattuna pastaan ja kolmasosa perunoihin.
Ruokailurytmillä on merkitystä. Syöppä vähän kevyt aamupala ja luonas ja koita sitten illalla vetää puuttuvat 4000kcal. Ei hyvä
Juo kaloreita, tietenkin kannattaa vähän miettiä terveyden kannalta paljonko voi juoda sokeria tai rasvaisia maitotuotteita, mutta korvaamalla vesi jollain muulla saa ihan ilmaiset 500kcal :D
Isä nitro
08.03.2018, 12.44
Selasin omia kynä-paperi muistiinpanoja lukemistani ja tämä sopi tuntomerkkeihin. Ravinto ja terveys löytyy Antti Heikkilän kirjoittamana, se nyt ei ainakaan ollut, on sen verran normaalista kaukana. Booki oli ottanut Laihdu ilman nälkää kirjasta pehmytkantisen halpaversion, minä olen lukenut tuon v. -05 kirjastosta, sieltä sen löytää alkuperäisenä vieläkin, panen vielä paremman linkin tuohon, jos tuo jotakuta kiinnostaa:
http://www.teos.fi/kirjat/kaikki/2005/laihdu-ilman-nälkää-hiilihydraattitietoisella-ruokavaliolla.html
Täytyypä etsiä viikonlopun aikana tuttavapiiristä oma teokseni. Se siis pyrkii välttämättään kaikkia dieettejä, joita myös mainitsemasi ei-hiilari-Heikkilä tarjoaa. Heikkilä on omien sanojensa (= sivujensa) mukaan ennakkoluuloton edelläkävijä, mutta muistan että hänen asennettaan ja tietojaan on kyseenalaistettu toistuvasti. Hän edustaa aika laajalle levittäytynyttä viljatuotteiden vastaista leiriä.
Minulla humanistin koulutuksella ei ole luonnollisesti kykyä arvioida montako hiilaria pitää päivässä syödä, mutta silti rohkenen epäillä onko pyöräilyn kaltaiselle kestävyyslajin harrastajalle hiilarien välttely kovin suositeltavaa. Myönnettäköön että viime kesänä grilliaikaan söin poikkeuksellisen paljon lihaa ja kasviksia, ja paino pysyi oman rajani alalimitissä. Onneksi runsas oluenjuonti palauttaa nopeasti painon menetykset ja hiilarivajeet.
Mutta minun linjani on siis vielä kerran tämä:
- syö säännöllisesti vähän kerrallaan, älä anna nälän yllättää
- mittaa paino päivittäin samaan aikaan vuorokaudesta
- syö hiilareita, proteiinia ja rasvaa kaikkia kohtuullisesti kulutukseesi suhteutettuna
- liiku säännöllisesti
- älä odota ihmeitä
Jos joku noista unohtuu, niin heti nousee ainakin minun painoni
Täytyypä etsiä viikonlopun aikana tuttavapiiristä oma teokseni. Se siis pyrkii välttämättään kaikkia dieettejä, joita myös mainitsemasi ei-hiilari-Heikkilä
tarjoaa...
Heikkilää tullut luetuksi paljonkin, seuratuksi muutoinkin mitä julkisuudessa ollut.
Tuon normaaliruokavalioon keskittyvän kirjankin voisin lukea, on tullut noita maailmata tulleita jo moniakin vuosien aikaan luettua, Atkinsin rasvadietit, Searsin Zonet, Montignacin ja mitä nyt noita lieneekään. Viimeaikoina enemmän suolistomikrobeihin liittyvää Putkoselta ja Laatkaiselta, tuollaista yleistietoa joutilaalle.
Kiinalainen vanha filosofinen lääketiede tiesi vatsan vaikutuksen olevan merkittävän ihmisen toiminnalle, samoin on länsimainen lääketiede ruvennut tunnistamaan vatsan merkittävyyden kun vatsan, ennenkaikkea paksunsuolen bakteerit on tulleet tutuiksi. Ravinnolla on iso vaikutus noihin, ja noilla painonhallintaan.
Reenaaja
12.03.2018, 18.46
Painoni ovat olleet joskus 95kg puntti hommia...sit joku 57kg ..jossain vaiheessa . 63-64kg oli pitkään ...Nyt taitaa olla 75kg aikas lähellä... Kun ei paljoo syö niin laihtuu.. ja kun syö paljon ja liikkuu vähän niin paisuu kuin pulla taikina...:)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.