Näytä tavallinen näkymä : Painonhallinta, tuo ikuinen ystävämme
Sivut :
1
2
3
[
4]
5
6
7
8
9
10
11
Olenpa sitä mieltä, että lenkeillä ei laihduteta vaan ruokavalion rukkaamisella.
Tietenkin tunnin parin lenkit menee pelkällä vedellä, mutta sitä pidemmillä kannattaa olla geeliä, patukkaa tai voileipää mukana. Kroppa on siitä hauska kaveri, että se voi mennä säästöliekille ja sitten kun lenkin jälkeen syöt niin käy niin, että insuliini ryöpsähtää peliin ja sehän on varastohormoni. Kaikki mitä syöt menee varastoon.
Siksi kuten JGP todisti, veren sokeritaso ja insuliinitaso kannattaa pitää myös lenkin aikana tasaisena. Aikansa sitä voi kikkailla, mutta näin menetetyt läskit tulevat takaisin enemmin tai myöhemmin. Painonhallinta on elämänpituinen projekti ja vaatii elämäntapamuutosta. Edelleenkin mainostan kiloklubia, se auttaa jos vain toimii sen mukaisesti. Nyt taas toimin ja paino tippuu tasaisesti puoli kiloa viikossa ilman että kärsin lenkillä nälästä, vilusta ja pelkään kuolemaa,
1)” Tietenkin tunnin parin lenkit menee pelkällä vedellä” Miksi pitäisi laihduttamisen kannalta tehdä yhtään pidempiä lenkkejä? Näin ollen ei mitään geelipatukoita tarvita.
2)Säästöliekki ilmiö:
Tosin on paljon dataa, että säästöliekkiä voi tapahtua, mutta sen vaikutus ei ole todellakaan niin suuri kuin yleisesti luullaan ja se vain ehkä hidastaa laihduttamista, ei ikin pysäytä sitä ja 'keho ei polta rasvaa, koska se on säästöliekillä'. Tämä on uhka, jos näännyttää itseään puolisen vuotta parilla sadalla kalorilla. Sitä kovin moni tällä foorumilla tuskin tekee. Suurin säästöliekki on tainnut olla juuri henkilöillä, joita näännytettiin puolisen vuotta. Heidän rasvaprosenttinsa laski johonkin viiden paikkeille tai alle ja aineenvaihdunta hidastui joku 30-40%. Säästöliekkiä, eli ylimääräistä aineenvaihdunnan hidastumista, mitä kevyempi keho tuo tullessaan, on havaittu useasti, mutta vaikutus ei ole mitenkään suuri, kuten useasti jo mainittu. Eräässä tutkimuksessa kulutuksen laskun havaittiin olevan 6% yli mitä sen olisi pitänyt olla tai lepoaineenvaihdunta
hidastui noin 100 kalorin verran 10% painonpudotukseen tai lasku on muuten vain niin pieni, että sillä ei ole merkitystä (59-68).
2) ” sitten kun lenkin jälkeen syöt niin käy niin, että insuliini ryöpsähtää peliin ja sehän on varastohormoni. Kaikki mitä syöt menee varastoon.” Bull crap.
Lihasten ja maksan glykogeeni on keskeinen tehoa ja jaksamista rajoittava tekijä. Keski- ja kovatehoisessa harjoittelussa ainoana mahdollisena tehokkaana energianlähteenä toimivat hiilihydraatit, jotka ovat varastoituneet lihassoluihin glykogeeninä. Kun nämä varastot on liikunnalla ajettu tyhjiksi, ei todellakaan kaikki syömäsi muutu läskiksi eli ”mene varastoon”. Kannattaa tutustua aiheeseen ”palautuminen”
3)Kiloklubi on varmasti hyvävaihtoehto. Itse voin mainostaa kalorilaskuria. Toiminu mulla älyttömän hyvin. Laskin painoa 80kg->75kg niin lähti pelkkää läskiä.
ainiin taas.. nokun tämmönen samammoinen harhakuvitelma pukkaa aina välillä jostain esille, ei siis ollu mitenkään henkilökohtasta.
Ohiampuja
21.06.2011, 12.11
Olen Pulkkisen kanssa samaa mieltä. Jos viikossa treenaa 10 tuntia ja nukkuu 56 tuntia, niin valveilla oloon jää aikaa 102 tuntia. Painonpudotukseen vaikuttaa aika paljon mitenkä syö sen 102 tunnin aikana. :)
Johan Moraal
21.06.2011, 12.13
Olen Pulkkisen kanssa samaa mieltä. Jos viikossa treenaa 10 tuntia ja nukkuu 56 tuntia, niin valveilla oloon jää aikaa 102 tuntia. Painonpudotukseen vaikuttaa aika paljon mitenkä syö sen 102 tunnin aikana. :)
Miulla taas vaikuttaa aika paljon mitä minä syön sen 56 tunnin aikana;)
Niin ja noista Hannun insuliineista ja verensokereista ajattelin vaan että miten pitää lenkin aiakana vs tasaisena kun ei ole vs mitari mukana? Uskon että se pysyy aika tasaisena juuri silloin kun rasvapoltto on täydessä tehossa mutta voin erhtyäkin kun nuo insuliiinikuviot aika vaikeat. Yksi vs mittari on miulla muuten aina mukana. Kun nenänpää on kylmä olen jo aka syässä ja vs luultavasti jo alakantissa.:-o
Sitä mä en sano etteikö ruokailulla olis merkitystä, totta hitossa sillä on ja paljonkin. Kaloreita jos mulkasee niin päivässä syyään bout 2000kcal. Jos siihen lyö köykäsen reenin päälle ja polttaa 500kcal energiaa niin joko voi syödä 2500kcal tahi syödä sen 2000kcal edelleen ja laihtua samalla.
Tietysti kysymys kuuluu myös, että miks ei harrastais liikuntaa?
hannupulkkinen
21.06.2011, 13.21
Ok-tuon superkompensaation osalta olin vähän epätarkka. Lihasglygogeenivarastot täyttyvät kyllä ensiksi kun lenkin jälkeen tankkaa, jos samalla huolehtii siitä, että nautittujen hiilareiden glygeeminen indeksi ja glygeeminen kuorma ei pääse liian suureksi.
Keho ottaa vastaan noin n.60 grammaa hiilihydraattia tunnissa. Jos lenkin jälkeen nauttii nopeita hiilareita, jotka nostavat insuliinitason korkealle ja hiilarimäärät yli tuon 60 grammaa niin ylimäärä muuttuu rasvaksi. Tuon 60 grammaa saa kasaan muuten tosihelposti. Jos palautellessa syö myös proteiinia ja kuituja niin nopeankin hiilihydraatin imeytyminen hidastuu ja varastoitumista ei tapahdu helposti eikä insuliinitaso nouse nopeasti.
Lisäksi pitää ottaa huomioon paljonko vuorokaudessa hiilareita nauttii. Lenkin 3000 kilokaloria tulee pian takaisin ja taas ylijäämä varastoidaan.
Tuosta insuliinista vielä. Laihduttamisen kannalta insuliinitasojen pitäminen tasaisena on tärkeää jo mainitsemastani syystä: korkea insuliinitaso suuntaa ravinnon rasvaksi. Siksi laihduttajalle suositellaan useita pieniä aterioita päivässä.
Alkoholi tekee myös niin koska se palaa yksinkertaisen rakenteensa takia ensiksi.
Olikohan tässä jo kaikki. No se vielä uudestaan, että suurella energiavajeella tulee aina kehon säästötila ja laihtuminen lakkaa tai hidastuu. Liikunta tosin voi vähän estää tätä, mutta minulla on kokemuksia siitä, että yli 1000 kilokalorin vajeella en laihdu jos en liiku päivittäin.
Jumi voi kestää viikkoja, mutta n. 600 kilokalorin vajeella laihdun koko ajan sen puolisen kiloa viikossa.
Vielä yksi asia on se, että jos energiavaje on suuri, niin laihtuessa menettää lihasta ja laihduttajan energiantarve vähenee koska lihashan sitä energiaa käyttää. Hyvin helppoa on saattaa itsensä siihen kierteeseen, että laihtuu nopeasti ja lihasmassan hävitessä energiankulutus vähenee ja laihdutuksen loppuessa paino tulee nopeasti takaisin läskinä. Lihas siis korvautuu läskillä.
Vielä yksi huomio. Insuliiniherkkyys on aika yksilöllinen asia. Laihoja ihmisiä tutkittaessa on huomattu, että he eivät ole kovin insuliiniherkkiä. Läskit taas ovat.
TheMiklu
21.06.2011, 13.42
Ei Pulkkinen turhia haastele. Ja Kiloklubille ääni täältäkin. Sen lisäksi että kaloreiden träkkäys on helppoa niin lisäksi saa rukattua ruokavaliota oikeaan suuntaan.
Tämmöselle tavikselle oli yllätys kuinka paljon 600 grammaa kasviksia on :D
Glykeemisen indeksin aiheuttamat erot insuliiniarvoissa eivät ole tarpeeksi suuria, että niillä olisi merkitystä. Käytännössä - Ei ole mitään merkitystä kehonkoostumuksen kannalta syökö nopeita vai hitaita hiilareita. Usein hitaissa hiilareissa on paremmat ravintoarvot. Mutta nämä ruoat valitaankin juuri hyvien ravintoarvojen takia, ei matalan GI:n tai GK:n. Paras tapa on syödä sitä, millä kalorit pysyy parhaiten hallussa, kuitenkin panostaen pääosin ravinnerikkaisiin ruokiin.
Itse asiassa usein syöminen ei ole missään tutkimuksessa osoittautunut isokalorisessa tilassa paremmaksi kuin harvoin syöminen. Sama tietenkin päinvastoin. Vain yhdessä tutkimuksessa on saatu erilaisia tuloksia
eri ateriatiheyksien välillä, mutta se johtuikin kyseisen tutkimuksen huonosta suunnittelusta, eikä mistään yksityisestä, maagisesta ateriavälistä. Pidemmät ateriavälit voivat lisätä proteiinidegredaatiota, mutta proteiinisynteesi kiihtyy
taas sitten kuin syödään. Mikäli proteiinin saanti on runsasta, voi selvitä hyvinkin parilla tai kolmella aterialla päivässä ja saavuttaa hyviä tuloksia ja niin onkin tehty. Mutta varmaan sopivana ateriavälinä voisi pitää juuri tuota viittää tuntia. Pidemmät ateriavälit eivät *ehkä* ole enää optimaalisia.
Runsas proteiinin saanti on erittäin tärkeää dieetillä. Paitsi että se tuo suurta kylläisyyttä, se voi tukea aineenvaihduntaa. Ja mikään makroravinne ei säästä lihasproteiinia paremmin kuin proteiini. Proteiinilla on myös suurin termogeeninen vaikutus, joten sekin voi tuoda pieniä apuja laihduttamisen tehokkuuden
suhteen. Proteiinin tarvehan kasvaa dieetillä.
Tuosta isosta energiavajeesta olen samaa mieltä. Katabolia syö lihakset jos pudottaa liian nopeasti. Mutta tuosta ”säästötilasta” olen kyllä erimieltä. Turvallisena laihduttamisen kalorivajeena suositellaan monesti -500kcal/vuorokausi. Tällä vauhdilla laihtuu noin 0,5kg viikossa.
Ihmisen nestetasapaino vaikuttaa painoon myös lyhyellä aikavälillä melkoisesti. Mitä isompi ihminen sitä suuremmat painonheittelyt vuorokauden sisällä ovat mahdollisia. Hiilarit, suola ja alkoholi vaikuttavat tähän juttuun melkoisesti.
Sitten on makroerottelu jossa monesti puhutaan, että hiilarit nostaa insuliini tasoja, no se on totta. Mutta jos syödään rasvaa nousee ASP, joka lyhyesti sanottuna tekee ihan saman homman.
Ja ofc, alkoholi on iso no no.
Summa summarum:
Eli ensiksi aseta kalorivaje. Toiseksi aseta proteiinin määrä (2-3 (4)g/kg). Sitten pidä huoli riittävästä välttämättömien rasvahappojen, rasvan (n. 1g/kg) ja vihannesten saannista. Sitten hiilihydraatteja aktiivisuuden mukaan. Tietenkin rasvan määrä voi olla suurempikin, mutta pitkällä välillä sen olisi hyvä olla vähintään tuo 1g/kg.
Tässä nyt tuli taas selostettua kaikkea ja jäsennöinti voi olla mitä on tän pienen kirjotteluruudut takia. J
Ei Pulkkinen turhia haastele. Ja Kiloklubille ääni täältäkin. Sen lisäksi että kaloreiden träkkäys on helppoa niin lisäksi saa rukattua ruokavaliota oikeaan suuntaan.
Tämmöselle tavikselle oli yllätys kuinka paljon 600 grammaa kasviksia on :D
Oletan et kiloklubi on vastaava kuin kalorilaskuri.fi? Ja ehdottomasti jos on laihiksella suosittelen jotain vastaavaa kalorinlaskenta menetelmää. Keittiövaaka 20e ja punnaa kaikki mitä syö. Tulee alussa varmasti isoja yllätyksiä.
hannupulkkinen
21.06.2011, 14.01
Kiloklubi o (http://kiloklubi.fi/)n ilmainen ja hyvä verkkopalvelu.
Kalorilaskuria aluksi kokeilin, mutta kiloklubi on mielestäni helpompi ja visuaalisempi.
Erimielisyys jäis siis tuosta insuliinin merkityksestä. Glygeemisestä indeksistäkin taisimme olla eri mieltä. Taitaa olla totta, että nykyisin näytetään suosivan tuota glygeemistä kuormaa käsitteenä enemmän.
Treenin aikanahan ei tulla GI:llä ainakaan ole merkitystä ja en tiedä onko myöskään palautuessa. Nopeat hiilihydraatit kyllä imeytyvät nopeasti, mutta ovat laihduttajan vaikeasti hallittavia.
Sitten voisi nostaa esille tuon nopeiden hiilareiden addiktoivan vaikutuksen.
Karkinhimoa minulla ei ole kyllä ollut muulloin kuin joulun aikaan kun syö suklaata, jossa on sekä nopeita hiilihydraatteja sekä rasvaa. En tiedä onko tuota sokerihumalahakuisuutta tutkittu, mutta on se ainakin käytännössä totta. Ja sitten se insuliinien nousu sekä sokerin, että ASP:n takia suklaata syödessä lihottaa tehokkaasti. Joten kannattaa välttää nopeita lyhyitä hiilareita, paitsi silloin kun on sipannut ja energiaa pitää saada nopeasti.
Olipas virkistävä keskustelu. :D Piti iteki vähän kerrata näitä juttuja. Laihiksella tosiaan kannattaa panostaa proteiiniin, pysyy nälkäkin paremmin poissa ku syömällä vaasan 50snt ranskanleipää.
http://fitness.bizcalcs.com/Calculator.asp?Calc=Body-Fat-Navy
Tossa on tommonen metka laskuri muuten jos huvittaa koittaa. Tainnu joskus aiemminkin pasteta tänne. Lähes jokainen kokeillu on sanonu että tulee melko lähelle oikeita tuloksia. Viimeks yks laski tolla, sit kävi inbodyssä niin rasva% osu jetsulleen kohdille. Mun tarttee tästä häippästä mut seurailen kyllä ketjua taas. :)
Jaa-a, kovin on monimutkaisen oloista tämä keskustelu. Pistetäänpä nyt oma kokemus. Painoa tullut viimeiset 15 v noin kilo vuodessa eli tasaista kasvua. Viime vuoden huhtikuussa ostin pyörän ja aloin jonkin verran lenkkeillä (n.2-8 h/viikko, talvella nuo pienet tunnit), painoa on nyt tippunut 7-8 kg noin vuoden aikana, lähtöpaino oli 87, nyt pyörinyt siinä 79-80 kg tuntumassa. Pituutta on 182 cm, joten tämä on suurinpiirtein ok paino minulle.
En muuttanut ruokavaliota tietoisesti mitenkään muuten kuin, että lounaat yritän syödä lautasmallin mukaan töissä, eli puolet kasviksi ja loput sitten perunaa ja lihaa. Hiilareita varmaan menee paljon enemmän kuin ennen, että jaksaa käydä lenkillä. Tällainen kokemus mulla, ja sellainen ajatus, että onpa mukavaa laihtua kun ei tarvitse kärvistellä millään dieeteillä vaan lenkkeillään riittävästi ja kunto paranee siinä sivussa sekä samalla parannetaan omaa jaksamista ja taistellaan ikääntymistä vastaan. Ja toivon mukaan maltillinen painon menetys ilman kikkailua tuo myös pitkäkestoisia tuloksia.
pääsinpäs viel pyörähtää täs..
dietti = ruokavalio
laihdutuskuuri = typeryyttä (kehonrakennuksen kiristely on sit eri asia ;)
Jos laihduttaessa näkee nälkää tekee jotain tosi pahasti pieleen ja on tuomittu epäonnistumaan.
Lautasmalli on muuten ihan hanurista...
Syökää tarpeeks proteiinia, urheilkaa ja levätkää. Ei tuo kovin kumma juttu loppupeleissä ole. Tästä vaan saa ihan tolkutonta hifistelyä aikaseks sitä mukaa ku tieto karttuu ;)
TheMiklu
21.06.2011, 15.52
Oletan et kiloklubi on vastaava kuin kalorilaskuri.fi?
Kiloklubi oman kokemuksen perusteella parempi. Aluksi käyttelin jääräpäisesti kalorilaskuria mutta tuo vaan on niin paljon kätevämpi sellaiselle joka ei halua hifistellä ja liikoja ynnäillä. Koko homma tuola perustuu tuolle -500 kcal päivässä ja n. puoli kiloa viikossa tahtiin. Samalla se motkottaa herkuista, rasvojen laadusta, kasviksista ja kuidusta sen mukaan mitä on syönyt.
Sellainen aika rento menetelmä. Ei mikään laihdutuskuuri.
Ja niinku JeTi tuumas niin tolkutonta hifistelyä tästä saa helposti aikaiseksi. Sitte vielä karppiset ja muut joukkoon niin halibatsuidaa.
Helpompaa vain syödä ja treenata fiksusti. Muu tapahtuu sitte ihan itekseen.
hannupulkkinen
21.06.2011, 17.05
Lautasmalli on muuten ihan hanurista...
Hanurista kommentit on ihan hanurista.:D
Lautasmalli suorii liian hiilaripitoista diettiä. Proteiinia, lihaa enemmän, ja vihanneksia enemmän lautaselle niin lautasmalli on ok.
Vaikeinta laihduttamisessa on säilyttää motivaatio seurata oikeaa ruokavaliota loppuelämä. Matkalle tulee psyykkisiä tekijöitä kuten stressiä ja kiirettä, jotka saavat lipsumaan hiilihydraattihumalan lohduttavaan huomaan.
Suru, masennus ja pitkästyminen tekevät samoin.
Laihduttamisen henkinen pointti on se, että miten jaksan syödä terveellisesti koko elämän. Lohduttavaa on se, että aina voi aloittaa alusta.
Laihdutuskuurit vain tuppaavat viemään painoa aina vain ylöspäin repsahtaessa. Siksi niitä ei kannata käyttää vaan päättää syödä oikein hautaan saakka.
Muuten tuo ASP-hormonin vaikutus on kiistanalaista, mutta se toimii todennäköisesti yhdessä insuliinin kanssa toinen toistaa tehostaen.
Joka tapauksessa tuon hormonin takia rasvaa kannattaa välttää ruokavaliossaan. Tosin sitä tarvitaan rasvaliukoisten vitamiinien takia, joten kokonaan sitä ei voi karsia. Atkinslaiset rasvadietit eivät kuitenkaan tämän ASP-teorian mukaan ole suositeltavia.
mutanaama
21.06.2011, 18.08
ööööhh...
20 viimeistä postausta mistä en tajunnu mitään.
twentyniner
21.06.2011, 18.34
ööööhh...
20 viimeistä postausta mistä en tajunnu mitään.
Helvetisti lihaa/proteiini, kasviksia ja kovaa ajoa...ja unohdetaan ne saunakaljat :) t.joulusta -10kg läskiä ja -800g lihasta
Kun tämä on itselläni juuri nyt ajankohtaista, niin otanpa osaa keskusteluun. Minulla on Vierumäellä testattuna ollut painoa 79.1-81 kg. Rasvaprosentiksi on pihdeillä aina saatu 9.1-11. Rasva on vaihdellut painon suuntaisesti. Mittaukset on tehty mattotestin yhteydessä vuosina 2006-2008. Pituutta on 180 cm.
Tänä vuonna olen menossa juoksemaan maratonia. Ajattelin juosta sen vain kerran, koska pidän enemmän pitkien matkojen pyöräilytapahtumista. Koska ajattelin juosta sen vain kerran, niin ajattelin myös satsata hieman muihinkin osa-alueisiin kuin treenaamiseen. Painoa on ollut talvella 80-82 kiloa.
Painonpudotus oli tarkoitus aloittaa vasta heinäkuun alussa ja tavoitteena oli 77-78 kiloon pääseminen kahdessa kuukaudessa. Sitten kuitenkin sairastuin suunnistuskilpailumatkalla vappuna pahaan viikon kestäneeseen vatsa+kuume-tautiin. Paino tippui 77 kiloon. Tietysti paljolti nesteistä. Tämä kuitenkin antoi hyvän startin painonpudotukseen ja jatkoin taudin jälkeen suoraan. Aluksi tuli kyllä takapakkia 1,5kg, kun söin ja join pari päivää kunnolla.
Nyt olen aamupainoissa noin 77 kilossa, mutta olen kiristänyt tavoitteen 75 kiloon. Minulle ei ole mitään väliä, jos painoa lähtee lihaksista, en niitä sinäänsä tarvitse. Toisin sanottuna minulla on liikaa lihasmassaa, vaikka en ole tehnyt voimaharjoituksia kymmeneen vuoteen. Yläkroppa pysyy kunnossa hiihtämällä ja uimalla pitkiä matkoja. Suorituskyky on paljon merkityksellisempi asia ja sen muutokset on juoksuharjoittelussa havaittavissa parissa viikossa. Tähän mennessä vauhti on kiihtynyt, pururata kolmonen nyt 9.44, kuukausi takaperin 10.06.
Näillä eväillä mennään:
Mahdollisimman vähän sokerijuomia. (Kisojen jälkeen saa juoda kokista.)
Sokerimehutiivisteet on vaihdettu vichyyn. (Kantamista on kyllä enemmän eli liikuntakin lisääntyy.)
Toinen päivän pääaterioista on kevyt, esimerkiksi keittolounas tomaattikeitosta.
Vähän on lisätty proteiinia, lähinnä raejuustoa ja kananmunia.
Karkkia syön harvoin, sipseistä en niin välitäkään.
Leipien päällä reilusti vähärasvaista lihaa ja juustoa. Leipänä lähinnä ruisleipä, mutta menee noita tuoreempia herkkuleipiäkin.
Töissä syödessä lautaselle suurin osa salaattia ja pienempi annos kuin ennen. Ennen pistin lautasen aivan äärilleen.
Tällä meiningillä ainoa huolenaihe, että syönkö tarpeeksi. Verensokeritasot eivät koskaan ole koetelleet minua. Voin juosta puolitoista tuntia aamulla pelkällä lasillisella tuoremehua, jos treeniin pitää lähteä kiireellä.
PS. Työpaikalla käyneet Omronin laitteella mitanneet painotarkkailijat saivat rasvaprosentikseni 16 (kun painoa oli vielä 81), joten sen mukaan olisi vielä paljonkin tiputettavaa. Nostin toki paidan ja kysyin, että miten tulee aivan eri tuloksia kuin pihdeillä. Sanoivat, että piilorasvaa. Aika hyvin, että meikäläisellä on 5 kiloa sisäelinten ympärillä ylimääräistä. Huhhuh. Juon alkoholia todella vähän.
mutanaama
21.06.2011, 20.42
Tää on just niitä päiviä, kun painonhallinta saa kyytiä: 5h unta, 14h töitä, pitäis vielä käydä stadissa ja kello onkin sitten jo kymmenen. Ruuan kanssa on vähän niin ja näin .
No jaa, jos tarkkaan laskee, niin taidetaan mennä vielä alle 2000kcal.
Onneks päätin jo etukäteen pitää lepopäivän pyöräilystä.
Johan Moraal
21.06.2011, 23.22
No mie liityin nyt Hannun kiloviilaajien klubiin. Paino kun vähän jumissa nyt. Katsotaan lähteekö mitään enää, ainakin hermot menee noitten tietokoneitten kanssa:)
Highlander
22.06.2011, 10.48
Sanoivat, että piilorasvaa. Aika hyvin, että meikäläisellä on 5 kiloa sisäelinten ympärillä ylimääräistä. Huhhuh. Juon alkoholia todella vähän.
Paljonkohan mulla sitten mahtais olla - juon alkoholia todella paljon :D Mitat n. 180/74. Täytyykin muistaa tehdä pyyntö valmiiksi ruumiinavausta ajatellen, jotta kirjaavat ylös tämän tiedon sukulaisten ja ystävien huvitukseksi :rolleyes: Ajatella, mun painohan voisi alkaa kuutosella :p
syklopaatti
22.06.2011, 11.49
Tuosta insuliinista vielä. Laihduttamisen kannalta insuliinitasojen pitäminen tasaisena on tärkeää jo mainitsemastani syystä: korkea insuliinitaso suuntaa ravinnon rasvaksi. Siksi laihduttajalle suositellaan useita pieniä aterioita päivässä.
Alkoholi tekee myös niin koska se palaa yksinkertaisen rakenteensa takia ensiksi.
Tuosta alkoholista muistelen lukeneeni sellaista ,että pitäs syödä jotain proteiinipitoista ennen ensimmäistä drinkkiä niin se insuliinitaso ei pomppaa niin korkeelle. Pieni pala juustoo tai pari kinkkusiivua riittää.
Ihan pakko nyt heittää kommentti tähän ketjuun. Lueskelin näitä kirjoituksia tuossa juhannuksen kahta puolen ja siitä jäi kai jotain ajatuksenpoikasia muhimaan... Kesäkuun lopulla 4-v tyttäreni sattui ottamaan ei-niin-mairittelevan kuvan minusta digikameralla. Ja tajusin, että vatsan ympärillä saattais tosiaan olla hivenen jotain ylimääräistä.
30.06. sitten loin profiilin Kiloklubi.fi palveluun. Paljolti sillä perusteella valitsin tämän, koska pulkkisen hannu sitä mainitsi visuaalisemmaksi kuin kalorilaskuria. Ja kalorilaskurin profiili on sitäpaitsi maksullinenkin...:rolleyes:
Nyt olen siis kohta 3 viikkoa laittanut ylös mitä syön ja mitä liikun. Olen syönyt tänä aikana ENEMMÄN kuin vuosikausiin - liikkunut suurinpiirtein saman verran kuin muutenkin. Ruuan laatu on vaihtunut: kasvisten määrä yli tuplaantunut, proteiinien määrä kasvanut noin 50% ja hiilareitten määrä vähentynyt 'bout 60%. Kuitujen määrä lisääntynyt reilusti ja samoin "hyvien rasvojen".
Mitään muita spesiaalitemppuja en siis ole tehnyt. Sisäänpäin menevät kalorimäärät on luokkaa 2100-2400 / päivä. Paino on tullut alaspäin tän aamun punnituksen mukaan 2,8 kg ja vatsanseudun ympärystä on pienentynyt 6 senttiä. Niinjoo, ja yleinen olo ja vireystila on parempi kuin vuosiin. Mun mielestä tuo on aika hyvin, kun paino on kuitenkin junnannut tuossa 92-95 luokassa viimeset 5 vuotta. :D
Dieselman
19.07.2011, 13.14
31.3.2009 -> 19.7.2011 -42kg, nousee mäet "hieman" kevyemmin nykyisellään. Vielä jos 20kg saisi pois niin olen tyytyväinen, tai siis tyytyväisempi, tyytyväinen on pakko olla jo nyt :)
31.3.2009 -> 19.7.2011 -42kg, nousee mäet "hieman" kevyemmin nykyisellään. Vielä jos 20kg saisi pois niin olen tyytyväinen, tai siis tyytyväisempi, tyytyväinen on pakko olla jo nyt :)
No kyllä tuohon voi olla jo tyytyväinen!
daemonsultan
19.07.2011, 14.19
Kovasti on hidastunut tuo painonputoaminen, mutta kyllä ne kaksinumeroiset lähestyvät vääjäämättä, sillä nyt olisi lukema jo 102kg. Syksyksi olisi tarkoitus yrittää päästä alle 100kg rajan.
Chitosan ja Kuidukas poistavat kalorivajeen tarpeen kokonaan painonalentamisessa. Aloin jokin aika sitten käyttää noita ja tulokset ovat olleet huikeita.
Chitosan
http://images.iherb.com/m/NOW-02026-0.jpg
http://www.iherb.com/Now-Foods-Chitosan-500-mg-240-Capsules/499?at=0
Kuidukas
http://www.myllynparas.fi/files/images/160_tuotepakkauskuvat/362_kuidukas_kolmen_viljan_leseseos_500_160.jpg
http://www.myllynparas.fi/portal/suomi/kuluttajat/tuotteet/hiutaleet_ja_leseet/kuidukas_kolmen_viljan_leseseos/
Liikunnan määrässä ei ole oikein tapahtunut muutosta, alle virallisten suositusten, mutta ravinnon määrän olen nostanut yli päivittäisen tarpeen, näistä huolimatta painoindeksi on pudonnut ilman lihasten menetystä. Chitosan sitoo rasvan, nuo leseet auttavat kuitujensa myötä sokereiden painonhallinnallisiin haittavaikutuksiin.
1. Tekee puuron hiutaleiden sijasta leseisiin ja jättää sen vielä keittämättä (GI pysyy äärimmäisen matalana, pitää kylläisenä pitkään). Tuo Kuidukas on edullista, ei paljoa hiutaleita kalliimpaa. 3-4 dl on hyvä päiväannos. Leseitä kannattaa ottaa aina, kun ottaa hiilihydraatteja.
2. Ottaa Chitosania aina (vain) päivän toisella (jälkimmäisellä) aterialla, toisella aterialla ottaa kaikki muut ravintolisät, erityisesti rasvaliukoiset vitamiinit (ks. tuo huomioteksti). B-vitamiinia toki kannattaa ottaa toinen annos myös Chitosan-aterian yhteydessä.
Hyvin on laskenut paino, vaikka päivän energiansaanti on siis ollut yli tarpeen (kalorilaskuri.fi), matkalla kohti Schleckien painoindeksiä lihasten kärsimättä.
Hankin Chitosanin ja muita ravintolisiä tuolta iHerbistä:
www.iherb.com (iherb.com)
On tullut käytettyä tuota kauppaa jo pitempään, aitoa tavaraa aivan eri hinnoilla, joilla Suomessa ravintolisiä myydään. Tällä alennuskoodilla saa 5 dollarin alennuksen: ALA923.
Ravintolisiä, joita tuolta tulee säännöllisesti hankittua:
http://www.iherb.com/Life-Extension-Two-Per-Day-Tablets-120-Veggie-Tabs/24604?at=0 (aivan eri määrät vitamiineja tässä monivitamiinivalmisteessa, E-vitamiinin vuoksi kannattaa ottaa vain 1 tabletti päivässä)
http://www.iherb.com/Healthy-Origins-Vitamin-D3-5-000-IU-360-Softgels/18335?at=0 (täysin turvallinen päiväannos, aivan eri hinta jonka Suomessa joutuu maksamaan vastaavasta määrästä D3:sta)
http://www.iherb.com/Now-Foods-Omega-3-Molecularly-Distilled-Cholesterol-Free-500-Softgels/18104?at=0 (edullisesti Omega 3 -kapselit)
http://www.iherb.com/Now-Foods-Natural-Resveratrol-Mega-Potency-200-mg-120-Vcaps/16093?at=0 (lähinnä eliniän pidentämiseen, pitää pureskella)
http://www.iherb.com/Source-Naturals-Homocysteine-Defense-120-Tablets/1449?at=0 (homokysteiinin alentamiseen, tärkeä metioniinin vuoksi, metioniinia ja siten proteiinipitoista ravintoa ylipäätänsä ei kuitenkaan kannata syödä yhtään yli tarpeen, lyhentää elinikää (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8429371))
http://www.iherb.com/Doctor-s-Best-High-Absorption-CoQ10-with-Bioperine-100-mg-120-Veggie-Caps/15658?at=0 (energiatasojen nostoon, sydänterveyteen)
Slim_Jim
19.07.2011, 15.38
Chitosan ja Kuidukas poistavat kalorivajeen tarpeen kokonaan painonalentamisessa. Aloin jokin aika sitten käyttää noita ja tulokset ovat olleet huikeita.
No huh huh, siinä on jo hifistelyn puolelle lähdetty verrattuna meikäläisen touhuihin :D
Vedän vaan kaurapuuro-hedelmämysli-ruisleipä-linjalla ja jotain multivitaa + omega3:sta lisukkeeksi aamupalalla.
Leseseosta ihan kylmiltään siis niinkuin jossain jugurtissa / viilissä vai kylmää vettä lautaseen ja leseet siihen ja eikun hetulaan vai?
Täältä reilusti rispectii tälle !!
No huh huh, siinä on jo hifistelyn puolelle lähdetty verrattuna meikäläisen touhuihin :D
Vedän vaan kaurapuuro-hedelmämysli-ruisleipä-linjalla ja jotain multivitaa + omega3:sta lisukkeeksi aamupalalla.
Leseseosta ihan kylmiltään siis niinkuin jossain jugurtissa / viilissä vai kylmää vettä lautaseen ja leseet siihen ja eikun hetulaan vai?
Onhan tuohon palanut tunteja, kun asioita olen tutkinut. Nyt sitten palaakin rasvaa erityisen mukavasti, viisas pääsee vähemmällä. Moni laittaa leseseosta aivan liian vähän jugurttiinsa, puoli desilitraa alkaa olla järkevä annos 2 dl jugurtin rinnalle, jos jugurttia on pakko ottaa.
Itse laitan n. 1,5 dl kuppiin, vettä hieman päälle ja syön sen sellaisenaan mössönä sitten, ihan ok-makuista, ei mene naama mutruun. Toisin on kun vedän raakaa kaakaojauhetta, sen syöminen on aina suoritus.
Tätä tulee otettua:
http://www.pirkka.fi/sites/default/files/styles/large/public/products/marsu_2288_2_jpg.jpg
http://www.pirkka.fi/tuotteet/61510-pirkka-kaakaojauhe-125-g
Pahempaa superruokaa saa hakea. Todistaa sen miten yksinään pahanmakuiset ruoat ovat herkkua sopivassa yhteydessä, kuten salaatti leivän päällä. Ei vain jaksa tehdä omia suklaita, siksi vedän raakana, kun terveellinen, helposti valmistettu kaakaokin raakakaakaojauheesta tehtynä on pahaa. Miksi sitten kaakaota? Vastaus on tietysti huikea 10 prosentin antioksidanttipitoisuus, jää mustikkakin kauas taakse.
Jos helpotettu elämä painonhallinnan suhteen kiinnostaa, niin tuosta edellisestä postauksestani voi poimia nuo työni hedelmät.
KonaGirl
19.07.2011, 17.04
Niin tuli uhottua aikaisemmin tässä ketjussa, että tuskin paino alle 57 kg koskaan laskee.
Nyt parina kertana puntari on sitten näyttänyt 55 kg. Pitänee aloittaa taas saunakaljojen juominen ja kesämakkaroiden syöminen ja pistää pyörä talvilevolle, ettei kuski ihan kuihdu pois.
syklopaatti
19.07.2011, 17.14
Hmmm.. tuota kuidukasta vois kokeilla jugurtin kanssa. Tähän mennessä kuidut tulleet lähinnä puurosta ,leivästä ,hedelmistä yms.
Painoo pitäis saada pois niin ei tarttes tunkata niin paljon ens vuoden tahkossa.
Hmmm.. tuota kuidukasta vois kokeilla jugurtin kanssa. Tähän mennessä kuidut tulleet lähinnä puurosta ,leivästä ,hedelmistä yms.
Painoo pitäis saada pois niin ei tarttes tunkata niin paljon ens vuoden tahkossa.
Tuota chitosania kannattaa ehdottomasti testata myös.
Nuo muut aineet ovat sitten mm. varmistamaan sen, ettei enää jatkossa kärsi flunssista.
Tommoinen juttu:
http://www.iltasanomat.fi/laihdutus/mullistava-tutkimus-tata-syomalla-laihtuu/art-1288402566701.html?ref=tf-promolnk
Ilman mitään tietoa tuosta tutkimuksesta, olen vetänyt jugurtti-pähkinä-marjat pohjaista aamiasta ja iltapalaa noin Huhtikuusta 2010 alkaen. Lisänä tässä on ollut kevyttä karppausta. Paino oli lähtötilanteessa 86kg. Liikuntaa on tullut tuntimääräisesti viikossa lisää jonkin verran, mutta sen luonne on muuttunut selvästi rasittavammaksi.
Vaaka on näyttänyt viime viikot about 73kg eli 13kg pudotusta 16kk aikavälillä.
Hmmm.. tuota kuidukasta vois kokeilla jugurtin kanssa.
Suosittelen Talk Murua (http://www.taivalkoskenmylly.fi/fi/talkmuru-kevyen-olon-salaisuus), lisäaineeton ja 20,7% kuitua.
Paino on jämähtänyt n. 88 kiloon, pitää pikkuhiljaa tarkkailla syömistä, jos pääsisi talven aikana lähemmäs normaalipainoindeksiä eli 80 kiloa.
ristopee
20.07.2011, 14.52
Mielenkiintoista tuo jogurttijuttu. Pitääkin ottaa se taas kunnolla ruokavalioon. Samalla jos alkaisi vähentää pastan yms syöntiä niin voisi saada painon taas laskusuuntaan. Se kun jostain mystisestä syystä palautui "paikoilleen" tässä kesän tiimellyksessä.
Vanhaksi on elänyt jo edellisen viestin kirjoittaja postauksensa jälkeen, ELI NOSTAN AIHETTA.
Joo. Kun muut odottavat joulun tai viimeistään uuden vuoden jälkeistä morkkista ja huonoa omaatuntoa painonhallintansa suhteen, olen itse jo alkanut elämäntapojen muutoksen aikapäivää sitten.
Aloitin 27.09.2011 painonpudotuksen. Tammikuussa alkoi tämän dietin esivaihe, joka oli opetella syömään terveellisemmin ja muuttaa elintapoja. Karkin syönnin vähentäminen kertaan viikossa pudotti painoa 107 kilosta 101 kiloon. Osa kunniasta kuuluu proteiinipitoiselle ruokavaliolle.
27.09.11 paino oli 101kg. Nyt 8.10.11 eli 28 päivää ja kolme viikkoa myöhemmin se on 94kg. Pudotusta kolmessa viikossa 7 kiloa!
Ruokavaliosta olen opiskellut paljon. Perustan oman ruokavalioni monelta osin bodaajien kisa-dietteihin eli proteiini näyttelee suurta osaa samoin öljyt, joita syön oliiviöljyn ja rypsiöljyn muodossa vähintään 80 grammaa, luit oikein :D , päivässä. Kalorit jätän aina 2000, joskus allekin. Se on noin puolet ja vähän allekin päivän kulutetuista kaloreista.
Ruoka on aamulla puuro,hedelmä, öljyö ja rahkaa, loppu päivä mennään pääasiassa protskun voimalla ja vihreitä sekä marjapirtelöitä juoden.
Liikuntaa harrastan paljon, paljon ja monipuolisesti.
Kahvakuulalla teen monipuolisia lihaskunto ja tasapainoharjoituksia, maastopyöräilen ja maantiepyöräilen, joskin tällä hetkellä hybridillä, koska maantiefillari on nyt telakalla. Asiointimatkat ajan fillarilla, kävelen paljon, teen kuntopiiriä ja kolmena-neljänä päivänä viikossa aloitteleville bodareille suositeltua "Arnoldin kultainen kuusikko" -nimistä kuntosaliohjelmaa, joka on yksinkertainen ja helppo tehdä.
Venyttelen ainakin kuutena päivänä viikossa Pakkotoistofoorumin ohjeiden (http://www.pakkotoisto.com/vammat-ja-lihashuolto/83563-pakkotoiston-venyttelyopas-2009-a/) mukaan. Lisäksi harjoittelen kehonpainolla kahdesti viikossa lihaskuntoa.
Ainii, tavoitepaino oli aluksi 80, mutta koska olin alkuun hieman epävarma, ajattelin 85 kgn riittävän. Nyt taidan antaa valua tuonne 79 kiloon asti...
Karkkilakon (joo, taas kerran :D) kolmas päivä menossa ja ajatuksena jatkaa 5.11. asti (ainakin nyt alkuun). Kiellettyjen ruoka-aineiden listalla on siis: irtarit, suklaa, keksit, pullat, jäätelöt, jne.
Ongelma on nyt lähinnä hieman huvittava. Olen hiihdolla ja pyöräilyllä saanut kymmeniä kiloja pois parin vuoden sisällä, mutta tuo kaljamaha on ja säilyy. Jaloista olen laihtunut huomattavasti, samoin käsistä ja ylävartalosta mutta kumpikaan noista urheilulajeista ei auta vatsaan. Toki vatsaakin on lähtenyt mutta ei sopusoinnussa muun vartalon kanssa.
Jake_Kona
24.10.2011, 04.01
Tänä vuonna paino tippunut 149,7 kg :sta nyt 124,1 kg :n. Lihasmassaa tullut lisää, eli painoa pois liikaläskistä.
Paras konsti tiputtaa paina on kieltäymys ja että linja pitää." Vähän" kaikkea dietti. Ruokaile vain kun on oikeasti nälkä vaikka joutuisi venyttämään ruokatuntia. Älä syö aamulla. Juo vihreää teetä. Lounaalla mahdollisimman kevyttä. Salaattia ja kalaa/lihaa. Päivällisellä voi olla normaalia kotiruokaa. Ei ole tarkoitus tappaa kehoa vaan laihtua. Iltapalana kuivalihaa/porkkanaa/kurkkua/tomaatteja/lanttua/kaalia/tulista lihaa yms. Proteiinipitoinen ruoka pitää nälän tunteen poissa.
Mutta tärkein keino jonka olen havainnut toimivan on päivittäinen multivitamiini ja kalkki/magnesium. Keho saa varmasti tarvittavat hivenaineet ja vitamiinit.
Treenissä olen käyttänyt kalorittomia hydraatiotabletteja( nuun ja 5zero). On ainakin nesteytys kunnossa.
Kroppa joutuu koville kun ei syö ennen n.60-70 km lenkkiä. Mutta se kun voimat loppuvat 50 km jälkeen ja jaksaa jatkaa kotiin asti on myöhemmin se moninkertainen palkka ja nautinto, kiitos tulee kuitenkin aina.
Luopuminen on ollut sitä, että pitsa,burgerit, kalja, viina, karkit, pulla, kakut, keksit, limsa, perunalastut, ranskalaiset evat jääneet pois/vähentyneet minimiin jne. Vähentää tv: katselua ja lisää liikuntaa.
Ai UFC loppui voin mennä nukkumaan. Sanomattakin selvää, riittävät yöunet on hyväksi mielelle ja keholle.:)
Ongelma on nyt lähinnä hieman huvittava. Olen hiihdolla ja pyöräilyllä saanut kymmeniä kiloja pois parin vuoden sisällä, mutta tuo kaljamaha on ja säilyy. Jaloista olen laihtunut huomattavasti, samoin käsistä ja ylävartalosta mutta kumpikaan noista urheilulajeista ei auta vatsaan. Toki vatsaakin on lähtenyt mutta ei sopusoinnussa muun vartalon kanssa.
Se läski lähtee masusta viimesenä. Eikä siltä alueelta pysty, ikävä kyllä, polttaan erikseen rasvaa, vaan laihtuminen tapahtuu koko kehosta, kuten sanottua, mahasta viimeseks. :(
Toinen juttu vois olla, että ryhtiä parantamalla saa suoremman rangan ja näin sitten masukin tasoittuu.
Itse vannon edelleen rasvaisen diettisafkan nimeen ja nyt mennään 92kg kohdalla. Pudotus on ollut pientä, ja varmasti alussa noi nesteet liikku ja siks paino putos.
Saintnoaim
24.10.2011, 19.51
Mulle on toiminut aina se kaava, että vetää terveellistä safkaa 5 päivää ja la, su voi sitten mössätä mitä tykkää. Mitä liikuntaan tulee mä olen tehnyt itselleni selväksi että 7 tuntia viikkossa pitää pystyä liikkumaan siten että selvästi hikoilee. Mun mielestä on paljon tärkeempää ruuan säännöllinen saanti kuin se että se on aina jotain super terveellisistä höttöä, jos syö säännöllisesti ei koskaan tule sitä suden nälkää ja sorru sitä kautta vetämään pussillista lihiksiä. Toinen asia mikä tuli mieleen, että moni sortuu noilla superturbo dieteillä siihen, että vedetään kroppa ihan näännyksiin ja se kanan lento ei tunnetusti ole kovin pitkä. Tietty se on jokaisen oma asia, mikä on sitten riittävää laihduttamista ja minkälaiseksi haluaa kroppansa muokata. Sanotaan näin että jos olet vetänyt 20 vuotta lihiksiä ja kaljaa,niin on turha haikailla minkään kakskymppisen urheilija kroppaa vaikka mitä helvetin temppuja tekisit. Ikää tulee, aineenvaihdunta sun muut hidastuu, niin rasva sulaa hitaasti ja pääsääntöisesti väärästä paikasta.
lopuksi, Tärkein asia on kuitenkin se, että nauttii liikkumisesta ja tekee sitä hyvällä fiiliksellä. Elämässä joutuu jo muuten suorittamaan päivittäin, turha urheilemisesta/ liikkumisesta on ottaa liikaa paineita. :)
Paras konsti tiputtaa paina on kieltäymys ja että linja pitää." Vähän" kaikkea dietti. Ruokaile vain kun on oikeasti nälkä vaikka joutuisi venyttämään ruokatuntia. Älä syö aamulla. Juo vihreää teetä. Lounaalla mahdollisimman kevyttä. Salaattia ja kalaa/lihaa. Päivällisellä voi olla normaalia kotiruokaa. Ei ole tarkoitus tappaa kehoa vaan laihtua. Iltapalana kuivalihaa/porkkanaa/kurkkua/tomaatteja/lanttua/kaalia/tulista lihaa yms. Proteiinipitoinen ruoka pitää nälän tunteen poissa.
En ihan kaikkia noita teesejä allekirjoittaisi, mutta todella hienoa jos sulla toimii. Itselläni toimii se, että syön säännöllisesti (=usein) pieniä annoksia. Lisäksi olen viime aikoina koittanut siirtää syömisen painopistettä illasta aamiainen-lounas-iltapäivävälipala -sektorille. Sekin tuntuu (mulla) toimivan.
Treenissä olen käyttänyt kalorittomia hydraatiotabletteja( nuun ja 5zero). On ainakin nesteytys kunnossa.
Kroppa joutuu koville kun ei syö ennen n.60-70 km lenkkiä. Mutta se kun voimat loppuvat 50 km jälkeen ja jaksaa jatkaa kotiin asti on myöhemmin se moninkertainen palkka ja nautinto, kiitos tulee kuitenkin aina.
TriathlonPlus -lehdessä oli taas kerran hyvä artikkeli ravinnosta. Ei niinkään painonhallintaan tai -pudottamiseen liittyvä, vaan siihen millaisia virheitä ruokailutottumuksista voi löytyä. Lyhennelmä on luettavissa myös lehden nettisivuilta (http://www.triradar.com/2011/10/07/10-triathlon-diet-mistakes/). Vähäkalorisia elektrolyyttitabuja löytyy itseltäkin kaapista, mutta silti pitkillä lenkeillä tulee tarkkailtua myös energiansaantia. Kaikki sillä pitkällä lenkillä nautittu hiilari kun auttaa paitsi jaksamaan, myös helpottaa lenkistä palautumista.
Kaljamahaa voi koittaa saada näyttämään pienemmältä treenaamalla syviä vatsalihaksia. Paljon erilaisia lankkupitoja vaan kehiin.
Parantaa ryhtiä ja voi vetää mahdollisesti mahaa sisempään, jolloin kaljamaha näyttää pienemmälle.
Jake_Kona
25.10.2011, 00.17
Laihduttamisesta: Parhaana motivaation lähteenä toimii yksinkertaisesti se, että aamulla herätessä meinaa kompastua omaan vatsaansa:(. Prosessi vakavan laihduttamisen ja elämäntapamuutoksen aikaansaamiseksi on hidas ja tarvitsee jokaisen osa-alueen huomioimista ( pyöräily/ ravinto/ lepo). Oikeastaan siitä on turha puhua/kirjoittaa kun tahto on tultava itseltään. Ei voi tuputtaa ja käskeä, ei se kestä, olen kokeillut.
Vinkkejä kuitenkin voi antaa ja omani ovat toimineet ( viittaus aik. viestiini) hyvin. Mitään 100% kieltäymystä ei tarvita kun käy vaàlla sekä vahtii kulutettuja kaloreita ( sports tracker, cyclometer). Itse olen pitänyt tavoitteena polkea pois mässäyskalorit viimeistään seuraavana :eek:päivänä/ viikonloppuna?"". Ja ihminen kyllä kestää paastoa, vähäistä ruokavaliota. Sitä ihmiskroppa on luotu kestämään. Ei se ole kikkailua jo lihasmassa vain kasvaa ja läski lähtee.
Motivoinnissa auttaa oma lista hyvistä ja huonoista asioista, joita lihavana/möhkönä( tai kun paino laskee) olossa ilmenee. Pyöräillessä keskittyy itseensä ja omaan vauhtiin, menkööt muut omaa vauhtiaan. Siksi poljenkin yksin ( ainakin vielä). Ja onhan se tosi" Terapeuttista".
Mites tästä tuli nyt näin kuin suoraan vaihtoehtolääkiksen kirjasta.:eek: Niin jos kiteyttäisi sen, että kuuntelee omaa kroppaansa. Tää on vielä paksumpaa nyt lopetan.
Jahans, kovasti on hiljaista tässä keskustelussa... Kenelläkään ajatuksena pudottaa painoa ja päästä (täksikin) kesäksi rantakuntoon?
Mulla on; ajatuksena kadottaa 3-4kg, mutta oikeasti olen tyytyväinen jos kesällä on 2-3kg vähemmän kuin nyt. Absoluuttista massaa oleellisempi on kuitenkin päästä eroon syyskaudella kerätystä varastorasvasta - eli rasva-%:n pieneneminen. Tammikuussa en tipattoman lisäksi vetänyt diettiä, mutta melko reippaasta liikuntamäärästä (~65h) huolimatta vapaan syömisen taktiikka ei mulla tälläkään kertaa pudottanut painoa. No, keskimääräinen aamupaino putosi noin 500...1000g. Nyt helmikuun alusta vedetään vähän tiukempaa linjaa perinteisin menetelmin: kalorit lasketaan ja vaje pidetään ~500kcal pakkasella lepopäivinä, treenipäivinä vaje saa nousta ~1000kcal pintaan muttei yli. Jos treenit menee normikuvioiden mukaan, niin toi 3-4kg pitäis lähteä kyllä jo helmikuussa. Tosin yksi viikonloppu menee ravintolaympyröissä, muttei homma siihen kaadu.
Highlander
02.02.2012, 11.40
Kenelläkään ajatuksena pudottaa painoa ja päästä (täksikin) kesäksi rantakuntoon?
No totta Mooses on!
http://www.youtube.com/watch?v=RPsmpwfZmoE
Mulla jo viime kesänä alkanut "miehen ja pyörän painonpudotusprojekti" ei ole oikein edennyt suunnitelmien mukaisesti. Tai fillari on kyllä pudottanut ne odotusten mukaiset, mut miehellä ei ole mennyt ihan niin hyvin. Alku lähti kesän lopulla hyvin käyntiin ja ekat kilot putosi tosi helposti. Vähän ennen joulua lähtöpainoista oli tultu alas about 8 kg, mut sitten repes.... en jaksanut enää seurata kovin tarkasti syömisiäni ja treenitkin jäi vähemmälle, joten nelisen kiloa on nyt mennyt paino väärään suuntaan.
Jonkin verran hämmennystä herättää myös se, että paino jumitti yli kolmeksi kuukaudeksi haarukkaan 84,2 - 85,6....siis ennen tätä joulun nousua. Tämä huolimatta vuorokautisesta kalorivajeesta luokassa 500 - 1200 kcal, suurinpiirtein oikeaoppisesta ruokavaliosta ja 10-15 tunnin treenistä/viikko. Tuo paino on mulla BMI-skaalalla vielä pikkuisen ylipainon puolella, eli pudotusvaraa pitäis kyllä olla. Onko palstalaisilla mitään käsitystä - voisiko tuo jumi johtua tästä tämän hetken "muoti-ilmiöstä", testosteronivajeesta? Tiedän, että mun testosteronitasot on sen suositushaarukan alareunoilla. Lääkäri kehotti pari vuotta sitten tarkkailemaan noita tasoja, mut silloin ei ollu puhetta, mahtaako tuo vaikuttaa painonpudotuksen onnistumiseen...
...kovasti on hiljaista tässä keskustelussa... Kenelläkään ajatuksena pudottaa painoa ja päästä (täksikin) kesäksi rantakuntoon?
Mä olen aina rantakunnossa. Kohtalon ivaa, sillä en ole "rantaihminen" :(
ppikkupe
02.02.2012, 12.26
Jonkin verran hämmennystä herättää myös se, että paino jumitti yli kolmeksi kuukaudeksi haarukkaan 84,2 - 85,6....siis ennen tätä joulun nousua. Tämä huolimatta vuorokautisesta kalorivajeesta luokassa 500 - 1200 kcal, suurinpiirtein oikeaoppisesta ruokavaliosta ja 10-15 tunnin treenistä/viikko. Tuo paino on mulla BMI-skaalalla vielä pikkuisen ylipainon puolella, eli pudotusvaraa pitäis kyllä olla. Onko palstalaisilla mitään käsitystä - voisiko tuo jumi johtua tästä tämän hetken "muoti-ilmiöstä", testosteronivajeesta?
Lihasmassan kasvu on aina hyvä selitys sille miksi paino ei putoa.
Mutta ravintoasioista mitään tietämättömänä reilun 1000 kcalorin vaje vuorokaudessa tuntuu aika hurjalta. Viisaammat kertokoot, miten keho sellaiseen reagoi. Jos tuon 1200 kcaloria jakaisi vuorokauden sijaan koko viikon vajeeksi, niin sekin tekisi läskiksi muutettuna lähemmäs 10 kiloa vuodessa.
Johan Moraal
02.02.2012, 12.41
Ripalla varmaan kroppa löytänyt jonkin tasapainon.
Pitää nyt vähän järkyttää.
Tuolla ulkona nyt vanha läski palaa hyvin....:)
Tuolla ulkona nyt vanha läski palaa hyvin....:)
Itte en oo vielä yrittänyt laihduttaa vielä talvella vaan antanut vatsamakkarat löllyen mennä vaan ulkona kun kestää pakkasta lihava paremmin---
Johan Moraal
02.02.2012, 12.46
Itte en oo vielä yrittänyt laihduttaa vielä talvella vaan antanut vatsamakkarat löllyen mennä vaan ulkona kun kestää pakkasta lihava paremmin---
Minä annan mieluummin vatsamakkarat löllyä kesäbiitsillä, saapi katseita ainakin:)
Joulun aikaan paino kävi 94 kilossa, nyt ollaan taas keskimäärin 90-kilossa josta ei ole oikein moneen vuoteen lähtenyt mitään. Tavoite olisi olla kesällä jossain 80-85kg tasolla, mutta katsoo nyt. Pitäisi kai joku ketoosi yrittää käynnistää, motivaatio ollut vielä kadoksissa.
Kal Pedal
02.02.2012, 13.22
Enpä ole päivättänyt tänne pitkään aikaan: aamulla oli tilanne -39kg sitten elokuun 2010 jolloin projekti alkoi. Siellä se on huidellut -36 ja -40 välillä viimeiset puoli vuotta. Pari kolme kiloa saisi vielä lähteä - jos ei lähde niin eipä tuo mittään.
^ Liian pieni kalorimäärä aiheuttaa kuulema elimistön siirtymisen varastointimoodiin. Ensimmäisenä voisi kokeilla vajauksen pienentämistä.
Kyllä tässä olis tarkoitus vähän laittaa fysiikan lakeja uusiksi.
Normaalisti kiinteä aine voi muuttaa olomuotoaan mm. sulamalla.
Mutta läski jos sulaa, onkin lopputulos kiinteä:seko:
Sitä yrittäessä. Kolmisen viikkoa kuntosalia ja syömistapojen muuttamista takana.
Kaikkea turhaa ei ole ollut ikävä (karkki/makea/kalja), mutta yllättävän vaikeaa on muuttaa normiruuan määrää.
Nyt oon jo aika hyvin onnistunut siinäkin ja lähtötilanteesta on tultu alas pari kiloa, vaikka itse painonpudotus ei olekaan itseisarvo.
Ennemminkin tavoite on saada housut vyötäröltä löysemmäksi ja reidestä (entistä) kireämmäksi;)
Eli läskiä muutetaan parhaan mukaan lihaksi.
Ja mistään uudenvuodenlupauksesta tässä ei ole kyse. 1,5 vuotta rötväilyä sai nyt vaan luvan riittää.
Antti K.
02.02.2012, 21.58
Samanhenkisiä tavoitteita itselläkin, jouluna kävi kaikkien aikojen korkeimmassa lukemassa ja siitä on nyt 3 kiloa sulanut. Toukokuun loppuun mennessä tavoite saavuttaa 90 kiloa ja hyvä fiilis.
Kolmen tunnin välein pienet annokset, koostumus runsasproteiininen, riisit/perunat/pastat minimissä, hyvälaatuista kylmäpuristettua öljyä ruokavalion lisänä. Ja kaiken a ja o olisi kaljoittelun ja sen dagen efterin minimointi.
Urheiluna fillaria kerta viikkoon, kävelyä ja salia kaksi kutakin ja satunnaisesti karvapalloa. Suurin uhka olkapääleikkaus kuun puolivälissä. Pitää lopettaa syöminen kokonaan...
Tuo painonjumitus säästöliekkineen on aika kiistelty ilmiö ja aika usein todellinen selitys löytyy jostain muualta. Syödään enemmän kuin arvioidaan ja/tai liikutaan vähemmän kuin luullaan. Nämä tekijät pitäisi ensin pystyä poissulkemaan, ja siihen tarvitaan ynnäystaitoja tai ammattilaisen apua. Säästöliekki rajoittaa laihtumista yleensä vain niissä tapauksissa, jolloin on laihdutettu pitkään ja energian saanti on ollut vähäistä. Näissäkään tapauksissa laihtumisen ei pitäisi täysin pysähtyä vaan hidastua. Itse olen huomannut, että jos vedän liian tiukkaa linjaa, en käytännössä kuitenkaan juuri laihdu. Syy on se, että silloin ja kun repsahdan, niin vedän ruokaa aivan liikaa. Viikon voin vetää tiukkaakin linjaa, mutta sitten sallin esimerkiksi yhtenä päivänä syödä vapaammin. Ja vapaus käytetään sitten täysimitaisesti hyväksi. Nyt puolestani en ole laihduttanut, vaan syönyt normaalisti, niin olen laihtunut joululta pari kiloa.
kuovipolku
03.02.2012, 11.10
Ihan vaan lohdutukseksi (tai vahingoniloksi) painonhallinnan kanssa taisteleville: joulukuun lopusta tammikuun loppuun 63 kg -> 70 kg.
Painonlisäyksestä ei liene grammaakaan lihasmassaa, ei ainakaan voimaharjoittelun tuomaa. Viimeiset kaksi vuosikymmentä olikin menty -2,0 +1,0 kg vaihtelun rajoissa. Kyllä nykyaikainen lääketiede on ihmeellistä - ja vaikuttaa kai se liikkumattomuuskin...
Izmon ajokilsoilla tuskin tarvii nyt niin hirveesti laihdutteluja miettiä... Taitaa olla päinvastoin että mistä saa tarpeeksi ruokaa koneeseen kun ei kokoaikaa jaksas syödä? :)
Marraskuun alkupuolella alkoi säännöllinen (1-2 krt/vko) kuntosalitreeni muun harjoittelun ohella ja paino nousi ~2 kg vuodenvaihteeseen mennessä. Jonkinlainen korrelaatio näillä kahdella on mutta tuskinpa noin paljoa ihan pelkkää lihasmassaa tuossa ajassa keräsin :rolleyes: Vaikkakin voimatasot ovat myös nousseet "ihan kivasti". Helmikuu vedetään vielä maksimivoimatreeniä, jonka jälkeen salihomma vaihtuu ylläpitävään harjoitteluun ja varsinaiset treenit siirtyy satulan päälle. Mielenkiintoista nähdä mitä kropan massa sanoo siinä vaiheessa...
On taas tullut aika keväisen painonpudotuksen.
Tammi-helmikuu mentiin keskimäärin 14h viikossa pyörällä ja paino ei liikahtanut mihinkään suuntaa, mutta vaatteet alkoi roikkumaan päällä.
Maaliskuun alussa tuli sitten hieman vähennettyä syömistä ja samalla muutettua lenkit lyhemmiksi ja korkeampi tehoisiksi intervallitreeneiksi. Paino on nyt tippunut 3kg ja tavoite on tiputtaa noin 6-7kg. Jo tuon kolmen kilon tiputuksen huomaa mäkiä noustessa ja vielä kun otetaan se krossaria 5kg kevyempi maantiepyörä alle niin homma alkaa muuttuu mukavaksi ;)
Painonpudotus on vaan aika vaikeaa henkisesti läskille ;), no enimmät läskit on tiputettu muutamia vuosia sitten
Jake_Kona
10.03.2012, 21.38
No se säästöliekille meneminenhän kertoo, että nyt laihdutaan. Olen omalla laihdutussessiollani ( kestänyt kohta jotain vuoden) kaksi kertaa kuunnellut toisten neuvoja tosta, "ei kannata mennä säästömoodille". Miten lie sattunutkaan kohdalle. No kannattaa totella vain omaa tuntemustaan. Seurauksena ollut heti muutamassa viikossa 5-7 kg lisää painoa. Eli jos haluaa laihtua pitää kalorimäärän ehdottomasti olla liian pieni.
No talvellahan laihduttaminen on vaikeampaa kun mieli tekisi syödä kaikkea rasvaista ja leipää, pastaa, perunalastuja, pitsaa, yms. Lisäksi talvella treenit jää pakosta vähemmälle. Ainakin minulla. On pimeää, pakkasta, lunta , jäätä, ja flunssaa yms. Töissäkin pitäisi keretä kaikkeen.
Olen siis talvikautena keskittynyt vain pitämään painoa tietyissä raameissa ja lihaskuntoa ennallaan, noin suurinpiirtein. Ja just mittasin sama on:)Paino niin
No se säästöliekille meneminenhän kertoo, että nyt laihdutaan. Olen omalla laihdutussessiollani ( kestänyt kohta jotain vuoden) kaksi kertaa kuunnellut toisten neuvoja tosta, "ei kannata mennä säästömoodille". Miten lie sattunutkaan kohdalle. No kannattaa totella vain omaa tuntemustaan. Seurauksena ollut heti muutamassa viikossa 5-7 kg lisää painoa. Eli jos haluaa laihtua pitää kalorimäärän ehdottomasti olla liian pieni.
No talvellahan laihduttaminen on vaikeampaa kun mieli tekisi syödä kaikkea rasvaista ja leipää, pastaa, perunalastuja, pitsaa, yms. Lisäksi talvella treenit jää pakosta vähemmälle. Ainakin minulla. On pimeää, pakkasta, lunta , jäätä, ja flunssaa yms. Töissäkin pitäisi keretä kaikkeen.
Olen siis talvikautena keskittynyt vain pitämään painoa tietyissä raameissa ja lihaskuntoa ennallaan, noin suurinpiirtein. Ja just mittasin sama on:)Paino niin
Näin on myös minun kokemukseni. Toivottavasti kesää kohden paino lähtee laskemaan. Tavoite on poistaa 15 kg. Pysyvästi.
Viime aikojen stressi on vienyt pois muutaman kilon, paino nyt 52. Tavoite, ja itselleni mukavin paino on 54. Viime kesän ja tämän talven välillä olin saanut kaksi kiloa lisää, jotka kehonkoostumismittaus paljasti rasvaksi (eikä yllättänyt). Alkuvuodesta paino 55-56. Nyt pitäisi erityisesti proteiiniin kiinnittää huomiota, koska uskon saavani sitä liian vähän. Olen vain niitä ihmisiä, joilla stressi näkyy heti laihtumisena, kun ruoka ei maistu. Sikäli hassua, että viime vuonna liikuin enemmän kuin koskaan, kesäkaudellla ajokilometreja 6 tonnia ja paino vaan nousi (eikä siis ollut lihasta, vaan ihan silkkaa läskiä kehonkoostumusmittauksen perusteella). Kai sitä tuli lenkeillä napsittua turhankin paljon lenkkievästä, että jaksaa tai sitten poljin määrällisesti paljon, mutta alatehoilla. Talvella sairastelujen takia liikkuminen on jäänyt ikävän vähiin, mutta paino ei ole reagoiut siihen negatiivisesti, tuntuu, että sitä on ollut ehkä jopa helpompi pudottaa.
Risto Koivunen
30.08.2012, 01.31
Heinäkuun puolivälissä tuli sattumalta kokeiltua pientä ruokavalion muutosta siten, että jätin mahdollisuuksien mukaan pois lähes kaikki lisättyä sokeria sisältävät herkut (keksit, leivonnaiset, makeiset, jäätelöt, sokeroidut jogurtit yms.) ja aloin noiden sijaan popsimaan marjoja, kun niitä oli hyvin saatavilla. Muutoin syöminen ja liikunta pysyivät samassa kuosissa kuin ennenkin.
Varsinaisesti ei ollut tavoitteena tiputtaa painoa, mutta nyt olisi vaa'an mukaan kuudessa viikossa lähtenyt kaksi kiloa pois. Eli ilmeisestikin niitä herkkuja tuli aikaisemmin mussutettua aika antaumuksella, kun noin helposti tipahti paino. Saapa nähdä jatkuuko vastaava kehitys vielä, jos herkkulakko jaksaa pitää - toiset kaksi kiloa taitaisi vielä olla varaa pudottaa ilman että olisi vaaraa vararavinto-reservien ehtymisestä.
Pahvipolvi
30.08.2012, 11.13
Kymmenen vuotta on mennyt katsellessa muiden liikkumista ja pisin lenkki on ollut postilaatikolle :) Pienen operatiivisen toimenpiteen jälkeen edellytykset ovat taas koohdallaan ja voi laajentaa reviiriä jopa naapurin postilaatikolle. "Ylipainoa" (läskiä) on kertynyt n. 15kg. Tietysti lihakset ovat kadinneet joten pläskin määrää on vaikea arvioida. Puntarissa en käy paitsi firman 5 vuotis huollossa. Tavoitteenani ei niinkään ole painon pudotus vaan kunnon kasvattaminen. Laituminen tullee siinä sivussa. Mielestäni ihmiset seuraavat liikaa painon tippumista hyvän kunnon ja terveyden kustannuksella. Helposti unohdetaan lihaksiston kasvu. Rasvaprosentin seuraaminen kuntoilun ohella kertoo mielestäni enemmän sekä peili. Se on muuten armoton. Tietysti tämä pätee meikäläisen kaltaiseen "vaurastuneeseen" herrasmieheen. Toinen asia onkin tällä foorumilla varmaankin yleisempi eli riittävä terveellisen ravinnon saanti. Aikoinaan ongelmanani oli liiallinen painon putoaminen. Tarkoitus se ei ollut mutta en vain osannut syödä riittävästi ja tervellisesti.
Olisi muuten mielenkiintoista lukea minkälaista ravintopolitiikaa foorumilaiset noudatavat. Karpauksesta onkin toisaalla jo vähän keskustelua. Nyt , kun olen aloittanut kunnon kohottamisen en noudata mitään erkoista dieettiä. Oluen ja makkaranvähennys on selvä. Muuten perinteistä kotiruokaa höystetynä salatilla. Rasvoja syön. Yritän pienentää annoskokoa... Niin ja edellisessä punnituksessa vuonna 2010 paino oli muistaakseni 75kg. Aktiivisemmalla pyöräilyaikakautena paino oli 63 ja rasvaprosentti 10,1. Nämä arvot eivät ole tavoitteita muttä näyttävät suuntaa.
Jake_Kona
30.08.2012, 11.40
Jättää ne makkarat ja kaljatkin pois kokonaan. Ja grillailee lihaa. Siitä kroppa tykkää. Ainakis itellä. :)
Politiikkani on, että "vähän fiksummin" ja se on riittänyt ihan hyvin. Mitään ei mielestäni tarvitse jättää kokonaan pois, pitää sen elämän myös maistua. Karppauksen sijasta skarppausta siis.
StantheMan
30.08.2012, 13.19
Painonhallinta on meikäläisenkin ongelma tai miten sen nyt ottaa. Kilot ovat kyllä liiankin hyvässä hallinnassa, kun eivät häviä enää minnekään. Viime kesän lukemiin verrattuna painoa lähes 5 kg enemmän, vaikka olen polkenut pyöräilyurani "suurimman" saavutukseni (600km brevet yksin) tänä kesänä. Kuntokaan ei ole kovin kaksinen ollut ja rasva-% huitelee 24 kohdilla. Makkaraa, suklaata, pullaa syön päivittäin. Ennen sentään liikunta pudotti kesällä neljäkin kiloa, mutta ei enää. Kilometrejäkin on takana ennätysmäärä, mutta kyllä tuo ylensyönti näköjään pitää kilot hallussa. Mutta se tässä pyöräilyssä on mukavaa, kun se on maantiellä vain istumista, eikä varsinkaan yksin ajaen tarvitse hirveästi "rehkiä", jos ei ole älytön vastatuuli tai ylämäkinen reitti. Vauhtihan on alle 25 km/h tällä tyylillä aina, mutta pitkäkin matka taittuu ajan kanssa joten kuten. Syömistä pitäisi "kai" rajoittaa, mutta kun nuo hermot ovat niin huonot, että niiden tilkkeeksi on rasvaa ja sokeria saatava päivittäin ja runsaasti. No, ei tässäkään tekstissä mitään järkeä ollut, mutta näillä mennään mitä on ;)
Sopii täydellisesti "Yleisiin jorinoihin"
Politiikkani on, että "vähän fiksummin" ja se on riittänyt ihan hyvin. Mitään ei mielestäni tarvitse jättää kokonaan pois, pitää sen elämän myös maistua. Karppauksen sijasta skarppausta siis.
Samoilla linjoilla jaskan kanssa. Kyllä kaikkea voi syödä ja juodakin, mutta kohtuus kaikessa. Välillä jopa huvittanut, kun työkamut sanoivat aikoja sitten, että kun tulee kolmekymppiä mittariin niin johan alkaa maha kasvamaan. No eipä alkanut. Seuraava yritys oli se, että sitten kun on perhettä. Ei sekään näköjään pidä paikkaansa vaikka kotoa löytyy 3 poikaa. Taidan olla keveimmässä kunnossa sitten armeijaan menon. Ei tää painonhallinta hirveän vaikeaa tiedettä ainakaan ole.
Pahvipolvi
30.08.2012, 17.54
Muistelen joskus kuulleeni, että jos "korvaa" pavuilla lihaa, pitää syödä ruisleipää. Pavuista puuttuu joku aminohappo joka löytyy ruisleivästä. Voi olla, että muistelen joitain päiväunta. Mutta luulisi peesaajien ainakin vähentyvän :)
40 mittarissa ihan kohta ja juu mahaa on tullu sen että vain kuusi ylintä vahvaa vatsalihasta enää näkyy. Ja kyllä käytän majoneesia voin sijasta.
Madone 4.9
30.08.2012, 19.33
118kg oli startti, nyt 2,5kk jälkeen enää 104kg. Kivaa vauhtia massa vähenee. Lihasta on paljon jo valmiiksi mutta kyllä sitä läskiäkin löytyy selkeesti.
Tavote on tuonne ensi kesän alkuun laitettu 90kg:n. Ja jos enemmän lähtee niin positiivista. Pituutta kuskilla huimat 175cm :D
Jake_Kona
30.08.2012, 19.46
Kyllä paino tippuu jos pyöräilee paljon. Itse olen nyt tämän kesän vain pitänyt painoa samana. Lihaskunto on kasvanut ja olen pystynyt pitempiin lenkkeihin. Olen siis syönyt normaalisti. Aikaisemmin laihdutin niin, että lähdin lenkille ja en ollut syönyt juurikaan kuin illalla pähkinöitä ja nestettä. Aamukahvit mustana, nuunit 3l mukaan ja reissaamaan. Tänä keväänä pari kertaa kävi niin, että kone sammui 3h jälkeen. Mukana kuivalihaa. Sillä konstilla kyllä laihtuu. Eikä pitsoja. Ja jos olutta ottaa ei ota kuin kerran kuussa sixpäkin. Kyllä se itselleen rajojen tekeminen,mitä saa syödä ja milloin, on se juttu. Itse enempivähempi olen harjoitellut omaa ruokavaliota yli 10 vuotta. Yrittäen ja erehtyen kunnes sain sen kondikseen :) :)
Posankka
30.08.2012, 19.56
Kyllä paino tippuu jos pyöräilee paljon.
Mikä on paljon? Minulla ei viime vuonna 4500km 8kk:ssa pudottanut yhtään. Tänä kesänä on kohta samat kilsat jo kasassa 5kk aikana, mutta eipä ole paino yhtään pudonnut. Minulta ainakin on usko mennyt siihen, että liikunta pudottaisi painoa ilman että kiinnittäisi huomita syömiseen.
t:suklaa addikti
Olisi ehkä syytä tarkkailla syömisiä jos 5000km polkemisella ei paino tipu.
Posankka
30.08.2012, 21.28
Olisi ehkä syytä tarkkailla syömisiä jos 5000km polkemisella ei paino tipu.
Niinpä. Minulla tuo on lähinnä kiinni itsekurin puutteesta syömisen kanssa. Pystyn pari kolme viikkoa olemaan ilman herkkuja ja syömään muutenkin terveellisemmin. Mutta sitten kun heikkona hetkenä antaa pahalle pikkusormen niin taas alkaa se mässäily, joka jatkuu sitten taas muutaman viikon kunnes taas tulee herätys. Luulisin, että moni muukin kyllä tietää miten/mitä pitäisi syödä mutta on liian heikko luonteinen tms syödäkseen oikein.
Nyt about 1,5 vuotta ollu käymättä juNppaamassa. Alkukesästä jo oli paino pudonnu 6-7kg. Nyt olin 5 viikkoa aamusta iltapimeään raksahommissa, ilman välipäiviä. Ei meinaa pysyä enää housut jalassa ilman vyötä. Alkaa jo huolestuttaa! Pitäiskö laittaa kiviä taskuun vai mitä?
Mulla painon hallinta on ollu vaikeinta työnnössä. Jää jotenki se allemeno aina vajaaks. Tempausta en oo uskaltanu edes kunnolla kokeilla.
Syödäkö ajaakseen vai ajaa syödäkseen?
Olen päätynyt jälkimmäiseen.
Minulta ainakin on usko mennyt siihen, että liikunta pudottaisi painoa ilman että kiinnittäisi huomita syömiseen.
Kyllä se noin valitettavasti on.
Ruokatorvi pirulainen vain vetää paljon enemmän kuin elimistö mitenkään ehtii polttamaan...:)
Syödäkö ajaakseen vai ajaa syödäkseen?
Olen päätynyt jälkimmäiseen.
Itse ensimmäiseen. Moni ihmetteleekin että miten tuollainen vinkuheinä voi syödä tuollaisia annoksia.
Highlander
30.08.2012, 23.31
Ja jos olutta ottaa ei ota kuin kerran kuussa sixpäkin.
Mulle on kaikki kotiinpäin jos viikonloppu jää alle 24 annokseen ;)
Olisi muuten mielenkiintoista lukea minkälaista ravintopolitiikaa foorumilaiset noudatavat.
Mä syön kaikkea ja *paljon*.
Tähän lahkoon voisin liittyä. Suurin osa hötöstä pois mutta ei kärvistellä.
Jani Mahonen
31.08.2012, 10.28
Kyllä paino tippuu jos pyöräilee paljon.
Ei tipu. Niinkuin itsekin kirjoitit, niin ruokavaliolla on suurin merkitys...
Alakroppa tuntuisi olevan taas ns. kondiksessa, nyt on vissiin sitten alettava treenaamaan keski- ja yläkropan lihaksia timmimmäksi. Tavoitteena 2-3krt/vko kuntosalilla ja makeat syömiset pois. Vielä kun tuota annoskokoa jaksaisi vahdata, mutta se on näillä 10 tunnin viikkoajomäärillä vähän haastavaa. Kaikki vinkit otetaan kiitollisina vastaan.
Pahvipolvi
31.08.2012, 11.10
Entäs se peiliin katsominen? Jos paino ei putoa niin onkohan lihakset kasvaneet....Pläski- ja lihaskilo painaa yhtä paljon. Mässyn syönti ei ainakaan edesauta painonhallintaa MUTTA ei ruveta Spartalaisiksi. Elämä on kivaa!
Kuntoilija
31.08.2012, 12.11
Omakohtainen huomio, että paino ei tipu mihinkään jos ei ruuasta saatavaa energiamäärää tiputa huomattavasti ja että pyöräily on huomattavan paljon huonompi laji tiputtaa painoa kuin hölkkääminen. Pyöräily tosin on kivempaa ja helpompaa. Tämän saman asian on sanonut ääneen Pekka Mäki kun valitti, kun Asikainen joutui korvaamaan juoksun pyöräilyllä, että painon hallinta ei enää onnistunut niin hyvin. Oma tavoite on loppuvuoden aikana karistaa n. 6 kg pois.
Itse olen myös sitä mieltä, että säännöllinen juokseminen on ruokavalion lisäksi parasta painonhallintaa. Tämän perustan ihan omakohtaisiin kokemuksiin.
Kaikki vinkit otetaan kiitollisina vastaan.
Ensin kolmen viikon ketoosikuuri vaikka EasyDietillä jolla otat tyhjät pois kerta rykäisyllä. Samaan aikaan aloitat tuon 3x/vko salireenin. Kuurin jälkeen jatkat jollain vähähiilarisella ruokavaliolla ja mässyt vain kerran viikossa max jolloin vedät pitsat ja jäätelöt kerralla. Tarvittaessa uusit tuon ketoosikuurin jos tuppaa tulee muutaman kuun päästä taas kiloja turhan mässäilyn takia lisää.
Joo joo, ei oo terveellistä hirvee jojolaihduttaminen, mutta kyllä tälläkin hengissä näyttää pysyvän... :)
Jake_Kona
31.08.2012, 13.24
Painava niinkuin minä ei jaksa/ viitsi juosta kovin kauan. Pyöräillen tassen 5000 kalorin kuluttaminen ei ole vaikeaa. ( mitämitä oliko se kcal vai cal? Ikinä en muista)
Itse olen myös sitä mieltä, että säännöllinen juokseminen on ruokavalion lisäksi parasta painonhallintaa. Tämän perustan ihan omakohtaisiin kokemuksiin.
Hmm... mistäköhän tämä johtuu? Tietysti juoksu ei oikein luonnistu muuten kuin tyhjällä mahalla, mutta se tuskin on koko selitys.
Tarttis kyllä varmaan tehdä jotain. Nimittäin pari päivää sitten makoillessani sohvalla perheen 2½ vuotias tuli paikalle, taputteli mun mahaa ja totesi "isillä on pullea masu" :D
Aiheen tagit ovat virnistyttävät!
Tämä epätasapainottelija aloitti juuri näyttävästi makea/herkku/karkkilakon, tosin muutamin pienin myönnytyksin.
25.10.2012 on taas lupa nautiskella makeita herkkuja, jos mieli tekee.
Myönnytykset ovat energiapatukat pyöräilyurheilun ohessa (ei näitä nyt joka päivä mene ja ne eivät ole herkkuja) ja töissä eväsjuomaksi otettava Mehukatti, kun eväsleivän kanssa on jotakin juotava.
Maito ei säily ilman jääkaappia ja pelkkä vesi on vähän turhan keskitysleiriä ;)
Katsotaan miten sokerihiiri pärjää.
Jani Mahonen
31.08.2012, 22.45
Hmm... mistäköhän tämä johtuu? Tietysti juoksu ei oikein luonnistu muuten kuin tyhjällä mahalla, mutta se tuskin on koko selitys.
Tarttis kyllä varmaan tehdä jotain. Nimittäin pari päivää sitten makoillessani sohvalla perheen 2½ vuotias tuli paikalle, taputteli mun mahaa ja totesi "isillä on pullea masu" :D
Ottaisiko tuo juoksu enemmän myös keskivartalon puolelle?
Ei tipu. Niinkuin itsekin kirjoitit, niin ruokavaliolla on suurin merkitys...
Alakroppa tuntuisi olevan taas ns. kondiksessa, nyt on vissiin sitten alettava treenaamaan keski- ja yläkropan lihaksia timmimmäksi. Tavoitteena 2-3krt/vko kuntosalilla ja makeat syömiset pois. Vielä kun tuota annoskokoa jaksaisi vahdata, mutta se on näillä 10 tunnin viikkoajomäärillä vähän haastavaa. Kaikki vinkit otetaan kiitollisina vastaan.
Suosittelen tutustamaan oheisen linkin tekstiin rasvanpoltosta: http://www.compactfit.com/rasvanpoltto_tehokkaampaa_korkeaintensiivisella_ha rjoittelulla.html eli korkeaintensiivinen harjoittelu polttaa rasvaa tuossa tekstissa viitatussa tekstissä kolme kertaa tehokkaamin kuin kevyt harjoittelu. Tuossa tutkimuksessa korkeatehoinen harjoittelu tarkoittaa 70 - 85 % maksimisykkeestä.
Itsellä se ainakin johtuu siitä, että juostessa on pakko tehdä töitä koko ajan. Olen sen verta laiska polkija, että alamäessä annan monesti mennä ihan vapaalla... Ja tietty kun tulee juostua usein myös maastossa, niin kaipa siinä vähän muutenkin saa kroppa treeniä.
Suosittelen tutustamaan oheisen linkin tekstiin rasvanpoltosta: http://www.compactfit.com/rasvanpoltto_tehokkaampaa_korkeaintensiivisella_ha rjoittelulla.html eli korkeaintensiivinen harjoittelu polttaa rasvaa tuossa tekstissa viitatussa tekstissä kolme kertaa tehokkaamin kuin kevyt harjoittelu. Tuossa tutkimuksessa korkeatehoinen harjoittelu tarkoittaa 70 - 85 % maksimisykkeestä.
Tuo on ihan hyvä linkki ja sitten voi lukea Matt Fitzgeraldin Racing weight kirjan. Tosin tuosta linkin jutusta ymmärsin kyllä, että se korkeatehoinen intervalli-treeni tapahtuu tuon 70-85% yläpuolella ja omat kokemukset tukee tätä vaikken sykkeitä seuraakaan. Kannattaa opetella tuntemaan treenien vaikutus ja poistua sieltä mukavuusalueelta jos aikomuksena on pyöräilyllä painoa tiputtaa ja samalla jotain hyötyä saada niistä treeneistä.
hannupulkkinen
03.09.2012, 16.40
Korkeaintensiivinen harjoittelu kuluttaa toki enemmän kaloreita ja rasvaa kuin matalaintensiivinen.
Matalaintensiivinen kuitenkin laihduttaa yhdessä ruokavalion kanssa paremmin kuin korkeaintensiivinen.
Miksiköhän?
Kun aina painaa tappi laudassa ei jaksa olla miinuskaloreilla. Tai jos on hankkii tosihelposti ylikunnon ja silloin antaa sitten periksi koko laihdutushommalle.
Parasta on mennä hitaasti vaikka joka päivä tuon 500 kilokaloria eli viikossa 3500 kilokaloria ja syödä 500 kilokaloria päivässä alle kulutuksen eli toiset 3500 kilokaroria. Näin putoaa painoa kilo viikossa, joka on paljon. Tätä voit jatkaa vaikka kuinka pitkään ja peruskuntosi kasvaa.
Painon pudotessa ja kunnon kasvaessa voit sitten lisätä yhtenä päivänä tunnin korkeaintensiivisesti ja pudottaa 700 kilokaloria. Vähän ajan kuluttua voit alkaa verryttelyjen jälkeen tehdä 5x5 minuutin vetoja viiden minuutin palautuksella.
Ja 15 minuutin verryttelyt ja jäähdyttelyt päälle. Tällaisena viikkona pudotat saman 7000-8000 kilokaloria koska sinun pitää
olla yksi päivä treenaamatta.
Näin kunto kasvaa ja laihdut. Korkeaintensiivisellä harjoittelulla on lepopäiviä oltava ainakin kaksi kolme viikossa ja laihtumista ei tapahdu sen enempää koska lepoakin on sitten enemmän.
Siispä rauhallista ja pitkäkestoista liikuntaa päivittäin ja vain vähäistä miinuskalorointia niin elämäntapa muuttuu ja laihtumistakin tapahtuu. Kerran viikossa voi tehdä sitten kun on päässyt hyvään alukuun myös kuntosaliharjoittelua niin eivät lihat ala roikkua.
Halloo halloo
03.09.2012, 17.41
Eräässä BBC:n ohjelmassa todettiin, että treeniä seuraavien muistaakseni 22h aikana kulutus pysyy suurinpiirtein samana kuin treenin jälkeen eli jokaisena päivänä ei ole pakko treenata laihtuakseen. Sitä nyt ei järkevä kuntoilija muutoinkaan tee.
Tuli hankittua elokuussa Kaisa Jaakkolan hormoonidietti (http://hormonidieetti.fi/) niminen kirja. Vaikka nimi ei mieslukijoita varmaan kauheesti houkuttele :), suosittelen lukemaan tuon kirjan sillä siitä löytyy hyvät lähtökohdat ja esimerkkejä korkeintensiivisistä kuntosaliohjelmista (http://dl.dropbox.com/u/747655/Treeniohjelma3.pdf). Kirja ei ole nimestään varsinainen dieetti-kirja vaan pikemmin opas elämäntapamuutokseen. Ruokavalio ei perustu mihinkään mikkihiiridiettiin, vaan keskeisenä periaatteena on syödä joka aterialla proteiinia ja kasviksia/marjoja.
En ole käyttänyt itse noita kirjan kuntosaliohjelmia, vaan maastopyöräilijöille suunnattua http://mtbkettlebellconditioning.com/ nimistä kahvakuulaohjelmaa. Olen tehnyt noita kahvakuula harjoituksia 3 x viikossa, ohjelman treenien kesto on 45 - 60 min, kyllä se paino on tuollakin systeemillä tippunut ainakin tämän ensinmäisen kuukauden ajan tuon kilo/viikko. Pyöräilylenkkien määrää olen kyllä samanaikaisesti vähentänyt kun olen tehnyt tuota kahvakuulaohjelmaa. Ei tuo ohjelma ole tuntunut tähän mennessä liian raskaalta, intervallien ei tarvitse välttämättä olla mitään 5 min pituisia tästä esimerkkinä tabata treenit, joissa teho osuuden mitta on esim 20 s ja lepo 10 s ja tehdään 8 kertaa.
Loppuun lainaus jossa selvitetään miksi intervalli treeni on tekokkaampaa kuin matalatehoinen harjoittelu.
"Rasvanpolton salaisuus on tässä: olennaista ei ole harjoittelun pituus vaan sen teho. Lyhyetkin intervallityyppiset tai kuntopiirimäiset harjoitukset nostavat aineenvaihduntasi aivan uudelle tasolle. Saatat kuluttaa lenkillä enemmän kaloreita ja (aikaa) kuin esim. intervallitreenissä, mustta se ei nosta kasvuhormoni- ja testosteronitasoasi samalla tavalla kuin lyhyet, tehokkaat harjoitukset. Nimenomaan harjoituksen jälkeisellä ajalla tapahtuva kalorien kulutus nousee uudelle tasolle"
Lähde: http://www.compactfit.com/rasvanpolton_salaisuus_kuinka_naytan_paremmalta_al asti_.html
hannupulkkinen
03.09.2012, 18.14
Eräässä BBC:n ohjelmassa todettiin, että treeniä seuraavien muistaakseni 22h aikana kulutus pysyy suurinpiirtein samana kuin treenin jälkeen eli jokaisena päivänä ei ole pakko treenata laihtuakseen. Sitä nyt ei järkevä kuntoilija muutoinkaan tee.
Taisit missata pointin. Korkeaintensiivisessä harjoittelussa ei voi olla miinuskaloreilla jos meinaa välttää ylikunnon.
Jos kuntoa on jo ennestään niin voi tehdä kerran pari viikossa korkeaintensiivistäkin harjoittelua, mutta silloin on myös levättävä enemmän ja tulos on matalaintensiteettiseen +-0.
Laihduttajan on syytä muuttaa elämäntapaansa ja jos haluaa laihtumisen lisäksi kasvattaa kuntoaan ja jaksaa tehdä sitä loppuelämä, on hajoiteltavakin oikein. Ilman ylikunnon vaaraa. Sillä siihen loppuu sekä laihdutus, että kuntoilu.
hannupulkkinen
03.09.2012, 18.22
Nuo kasvuhormonipiikit ovat tosiasia, mutta siitä huolimatta lopun elämää ei voi tehdä vain korkeaintensiivisiä harjoitteita. Jos haluaa laihtua ja pysyä laihana niin pitää harjoitella oikein ja kestävästi.
Korkeaintensiivisiä joko kuntosali tai vetoharjoitteita korkeintaan vain kaksi kertaa viikossa ja tottumattomalla ei ensimmäisen kuuden viikon aikana lainkaan.
Tuo jälkipoltto on todettu joissakin tutkimuksissa merkityksettömäksi ja joissakin tutkimuksissa sitä hehkutetaan.
Oikeasti se taitaa toimia niin, että kun glykogeenivarastot ovat tyhjät ja niiden täyttämiseen voi mennä pitkä aika ja se tapahtuu hiilareilla, niin sen ajan kun varastot täyttyvät, elämään menevä energia otetaan rasvoista.
.
Tämä (http://www.potku.net/kirjasto/artikkeli_akuutti_vasyminen_liikunnassa_ja_kehon_y lirasittuminen.php)on syytä ottaa huomioon kun mietit laihduttaessasi liikkuakko intesiivisesti vai rauhallisesti.
Korkea- ja matala-intensitenteettisen harjoittelun vastakkainasettelu on keinotekoista, sillä molemmat ovat hyödyllisiä. Ja kuten moneen kertaan on todettukin, ei korkeatehoisia treenejä voi tehdä juuri 3 krt/vko useammin. Varsinkaan jos lähtökunto on huono. Jos harjoittelu on liian kovaa ja syöminen liian vähäistä, ennen pitkää ongelmia seuraa väistämättä.
Näissä hommissa ei kyllä pääse lihoon kun joutuu koko ajan tekeen jotain....
ristopee
04.09.2012, 10.02
Näissä hommissa ei kyllä pääse lihoon kun joutuu koko ajan tekeen jotain....
Palstapyöräily ei kyllä paljoa kaloreita kuluta.
Parasta on mennä hitaasti vaikka joka päivä tuon 500 kilokaloria eli viikossa 3500 kilokaloria ja syödä 500 kilokaloria päivässä alle kulutuksen eli toiset 3500 kilokaroria. Näin putoaa painoa kilo viikossa, joka on paljon. Tätä voit jatkaa vaikka kuinka pitkään ja peruskuntosi kasvaa.
Painon pudotessa ja kunnon kasvaessa voit sitten lisätä yhtenä päivänä tunnin korkeaintensiivisesti ja pudottaa 700 kilokaloria. Vähän ajan kuluttua voit alkaa verryttelyjen jälkeen tehdä 5x5 minuutin vetoja viiden minuutin palautuksella.
Ja 15 minuutin verryttelyt ja jäähdyttelyt päälle. Tällaisena viikkona pudotat saman 7000-8000 kilokaloria koska sinun pitää
olla yksi päivä treenaamatta.
Näin kunto kasvaa ja laihdut. Korkeaintensiivisellä harjoittelulla on lepopäiviä oltava ainakin kaksi kolme viikossa ja laihtumista ei tapahdu sen enempää koska lepoakin on sitten enemmän.
Siispä rauhallista ja pitkäkestoista liikuntaa päivittäin ja vain vähäistä miinuskalorointia niin elämäntapa muuttuu ja laihtumistakin tapahtuu. Kerran viikossa voi tehdä sitten kun on päässyt hyvään alukuun myös kuntosaliharjoittelua niin eivät lihat ala roikkua.
Jos haluaa hyviä varmoja ja pitkäkestoisia tuloksia, niin tuo tapa kannattaa varmasti.
Testattu on, toimii, lisäksi kohtuu helposti ja terveellisesti. Suunnilleen tuolla ylläolevalla reseptillä on menty jo 15 kiloa 0...1 kg/viikko. Paino putoaa hitaasti mutta varmasti ja kunto nousee, eikä tarvi nähdä nälkää tai kärsiä dieteeistä.
Mulla ainoat ruokavaliomuutokset oli sokerit+vaaleat jauhot minimiin yhtä herkkupäivää lukuunottamatta ja ateriarytmi säännölliseksi. Ensi keväänä pitäisi tällä tahdilla olla tavoitepainossa.
Ei mulla mikään kiire ole pudottaa. Painon nousuun on mennyt 20 vuotta, niin kai se riittä jos vuodessa tiputtaa nuo pois. Mun kohdalla tärkeintä on, että kunto nousee jatkuvasti. Varmin tapa tappaa mun motivaatio on, jos voimat tai kunto lähtee laskuun. :)
Palstapyöräily ei kyllä paljoa kaloreita kuluta.
Kävin äskön ajaan 3 km lenkin työajoo :cool:
Jake_Kona
04.09.2012, 12.36
Kyllä "reenin"oltava pitkäkestoista, että läski alkaa palaa ravinnoksi. 2-3h aikaansaa jo hyvää mahaihran poistumaa. Sitten jos pystyy himmaamaan mielihalujaan jälkeisessä ruokailussa on vielä tehokkaampaa.
Kyllä "reenin"oltava pitkäkestoista, että läski alkaa palaa ravinnoksi.
Kuin niin? Ei välttämättä tartte treenata yhtään, että läski palaa.
OnT: Jaskan opetuslapsena minäkin aloitin skarppaamisen. Toinen päivä jo (:rolleyes::p) menossa ilman pullaa, karkkia tai keksejä. Jäätelöä toistaiseksi jälkkäriksi vain jos se on tullut ansaittua pitkällä (4h+) lenkillä. Koska ei kuitenkaan ole tarkoitus itseään kiusata, niin viikottainen karkkipäivä on ohjelmassa ja parille lähiperjantaille on skeduloitu vielä lakutankkausta.
Täällä työmaalla oli Elixian toimesta kohonkoostumusmittaus. Mut todettiin läskiksi, siitä on nyt mustaa valkoisella. Totes kaveri vaan että hyvä kun on sentään lihaksia.;) Pitäis kuulemma äkkiä ostaa kuukausikortti ja alkaa harrastaa jotain liikuntaa. Viime viikolla läskikerros ohenikin jo pari kiloa muttei Elixialla.:p
snowfake
04.09.2012, 22.05
Oishan se huonoa bisnestä sanoa että ei oo läskiä, on lihaksia, turha tulla meille Elixiaan :)
Jake_Kona
04.09.2012, 22.09
Itse testaan läskiyteni peukalo/etusormi-indikaattorilla. Jos sormien väliin jää mahanahkaa hk-blön verran se on läskiä se läski. Mittari näyttää 1,5 hk ;(
jiipeehoo
05.09.2012, 09.24
Mikä on paljon? Minulla ei viime vuonna 4500km 8kk:ssa pudottanut yhtään. Tänä kesänä on kohta samat kilsat jo kasassa 5kk aikana, mutta eipä ole paino yhtään pudonnut. Minulta ainakin on usko mennyt siihen, että liikunta pudottaisi painoa ilman että kiinnittäisi huomita syömiseen.
t:suklaa addikti
Itsellä lähtenyt painoa 8kg ja vyötäröltä reilut 10cm 5000 kilsalla jotka huhtikuun jälkeen on poljettu. Hommaa on toki tehostanut kaljoittelun lopettaminen (-> krapulamätöt korvattu pitkällä sunnuntailenkillä), valmisaterioiden jättäminen kauppaan (kaikki safka on tullut tehtyä itse, annoskokoihin toki voisi kiinnittää huomiota) ja töissä on tullut lounaalla syötyä enemmän salaattia kuin koskaan (fetalla ja lohella jatkettua).
Paheitakin toki on, koska leipominen on kivaa niin silloin tällöin tulee toki jotain piirakoita tai muita jälkkäreitä tehtyä, ne on hyviä :)
Highlander
05.09.2012, 10.10
Täällä työmaalla oli Elixian toimesta kohonkoostumusmittaus. Mut todettiin läskiksi, siitä on nyt mustaa valkoisella. Totes kaveri vaan että hyvä kun on sentään lihaksia.;) Pitäis kuulemma äkkiä ostaa kuukausikortti ja alkaa harrastaa jotain liikuntaa. Viime viikolla läskikerros ohenikin jo pari kiloa muttei Elixialla.:p
Aivan naurettavaa touhua :D Olisit houkutellut kaverin lenkille mukaan ;)
Kohta joku esittää tässä topicissa miten kuntosaliharjoittelulla poltetaan tehokkaasti rasvaa...uups meinasin unohtaa, että onhan siellä niitä "hikijumppiakin" :rolleyes:
Kuntosaliharjoittelu kuten kaikki muukin liikunta polttaa tehokkaasti rasvaa, vaikka tekisi koko rupeaman vain kympin sarjoja. Suorituksen aikana energia HH:sta mutta metabolia pysyy kiihtyneenä vielä treenin jälkeenkin ja rasvaa palaa. MOT.
Highlander
05.09.2012, 10.29
Varmasti näin ja kilokaloreitakin palaa reilusti kun siellä heiluu kolme tuntia :D
Melkoista koohotusta nuo kehonkoostumismittaukset ja muut. Vaikka läskiä olisikin niin kaveri voi olla muuten todella kovakuntoinen. Lähipiiristä löytyy sählynkin puolelta pari hyvää esimerkkiä.
Kuntosaliharjoittelu kuten kaikki muukin liikunta polttaa tehokkaasti rasvaa, vaikka tekisi koko rupeaman vain kympin sarjoja. Suorituksen aikana energia HH:sta mutta metabolia pysyy kiihtyneenä vielä treenin jälkeenkin ja rasvaa palaa. MOT.
Kävellen palaa rasvaa, hiihtämällä palaa rasvaa ja jopa raskaassa fyysisessä työssä palaa rasvaa eika enään huvita lähtee kuntosalille....
Jake_Kona
05.09.2012, 12.29
Kyllä se tuli nolosti taas todistettua, että ei kunto ja vauhti liity ulkoiseen olemukseen tai kehon kuvaan. Nuori nainen paineli paksurenkaisella kauppapyörällä urheasti ohi 110km kohdilla.
Kuin niin? Ei välttämättä tartte treenata yhtään, että läski palaa.
OnT: Jaskan opetuslapsena minäkin aloitin skarppaamisen. Toinen päivä jo (:rolleyes::p) menossa ilman pullaa, karkkia tai keksejä. Jäätelöä toistaiseksi jälkkäriksi vain jos se on tullut ansaittua pitkällä (4h+) lenkillä. Koska ei kuitenkaan ole tarkoitus itseään kiusata, niin viikottainen karkkipäivä on ohjelmassa ja parille lähiperjantaille on skeduloitu vielä lakutankkausta.
Wau! Ihan kokonaista kaksi päivää! :D Itse kokeilin karppausta pari vuotta sitten ja hiilarit tietty heti ihan nollaan, eikä mitään karkkipäivänössöilyjä. Hard Corea, totta kai. Oli vielä jalka sopivasti kipeänä karppausta aloittaessa ettei päässyt treenaamaankaan eli siinä sitä sitten kärvisteltiin. Parin viikon kuluttua kun tassu oli kunnossa ja läksin ensimmäiselle (juoksu) lenkille, niin 500 metrin jälkeen totesin olon niin totaalisen voimattomaksi ettei mitään rajaa. Hyvä, että jaksoin takaisin kotiin ja siihen päälle kiskoin kaikkea hiilihydraattipitoista, mitä vaan kaapista ikinä löytyi. Varmaan 10 palaa leipää meni samana päivänä :D
Siihen loppui varsinainen karppaus, hiilihydraatteja on tosin tullut vähennettyä sen jälkeenkin ja paremmalla menestyksellä.
Itsellä lähtenyt painoa 8kg ja vyötäröltä reilut 10cm 5000 kilsalla jotka huhtikuun jälkeen on poljettu. Hommaa on toki tehostanut kaljoittelun lopettaminen (-> krapulamätöt korvattu pitkällä sunnuntailenkillä), valmisaterioiden jättäminen kauppaan (kaikki safka on tullut tehtyä itse, annoskokoihin toki voisi kiinnittää huomiota) ja töissä on tullut lounaalla syötyä enemmän salaattia kuin koskaan (fetalla ja lohella jatkettua).
Paheitakin toki on, koska leipominen on kivaa niin silloin tällöin tulee toki jotain piirakoita tai muita jälkkäreitä tehtyä, ne on hyviä :)
Kaljoittelun lopettaminen (tai oikeastaan tipattoman venyminen) oli ainakin itsellä ehkä merkittävin tekijä tiivistymisessä. Mulla se meni aiemmin helposti näin...
Törpöttely (pienikin) -> ruokahalu -> mättö -> krapula -> roskaruokaa -> surkea treenipäivä tai kokonaan väliin.
Rasvaprosentti alkaa taas ykkösellä, kävi 20 %:ssa (huh huh...), eikä alle kympin rasvoihin enää tässä iässä kaipaakaan. Nykyisin välttelen hiilareita sen verran, että usein otan salaatin jos mahdollista, mutta syön kyllä kiltisti kaiken mitä eteen laitetaan, myös makeitakin. Sen verran paljon on kuitenkin kulutusta, että tasapaino säilyy nyt tällä normiruokailulla ihan hyvin.
2011 Heinäkuun lukemista on lähtenyt yli 30kg, matkaa on kertynyt yli 15000 km
Painoa on edelleen 90kg, mutta putoo edelleen. Suurin pudotus on jo nähty kuten arvata saattaa mutta tavoiteeseen on vielä matkaa eli 82 kg
Viis kiloo lähti kun alkoi talven jälkeen liikkumaan. Ruokavalio ihan mitä sattuu ja olutta koko ajan. Kehitys pysähtynyt, oluesta on vaikea luopua .. 167cm 72kg
Älkää juoko limonaadia, se on jumalan olutta! Se kuulkaa pilaa hampaat ja tekee ihmisestä look like yenkin.
Highlander
06.09.2012, 10.49
Kehitys pysähtynyt, oluesta on vaikea luopua ..
Ei oluesta kannata luopua. Jo munkit aikanaan käyttivät sitä ravinnoksi paaston aikana ;) Tee kuten minä: Alkuviikko ollaan kuivin suin ja torstaina valmistaudutaan eli nautitaan yksi olut viskin kera. Siitä sitten perjantaina normaalisti viikonlopun viettoon ;)
Vuonna 2003 ultrassa maksa oli vielä normaalikokoinen. Aattelin kohta käydä taas tsekkaamassa. Kolme vuotta on vielä matkaa Elviksen vuosiin ja sitähän pöhötti aika pahasti kuolleessaan 42-vuotiaana. Se olis seuraava tavoite mulle...vuosissa siis :rolleyes:
Perusmätöillä ja raakalla herkuttelulla -EI- tule painoa. Ei sitten millään! Fillarointi on 10k km vuositasolla, joten sekin "lihasmassa" on jo vakioitunut eikä kasvata enää painoa. Heinäkuun lopussa käväsin vaa'assa; 64kg. (Pituus 186cm) Koskaan en oo painannu yli 70kg (tämä n. 15 vuotta sitten, kun puntari pysähtyi nippanappa alle tuon, kun olin ns. parhaassa juoksukunnossa), mut toi jo hätkähdytti. Normipaino pyörinny 66-67 välissä. Tuo oli ennen parin viikon Alppireissua.. ajattelin parin kilon pudotuksen johtuneen, hmm, niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin "juomisen unohtamisesta". Tein pikaisesti nestetankkausta ja ajattelin homman hoituvan noin takaisin "normiin". Tuli sitten kävästyä ajelemassa isoja mäkiä ja vielä isompia; vaaka näytti pari päivää sitten 63,5kg. Fillari kulkee entisen 25-28 km/h sijaan 28-32 km/h (2-4h lenkeillä) eli vuorileirin jälkeinen herkistely (Lue: motivaation laskeminen) on nostanut pykälällä kuntoa. (Ajoväline, hyrpiitti, kaikkine kamoineen painaa lenkkivarustuksessa lähemmäs 20kg!) Siltikin, ottaisin 5kg mielelläni "vararavintoa". Ei nääs oo mikään kovin mukava juttu, kun tankki tyhjenee niin jossain vaiheessa tulee täysseinä energioiden loppuessa. Syödäkään ei viitsi enempää kuin tekee mieli.. ei pakkosyöti houkuttele. Normisti aloitan useasti aamupalalla banaanin lisäksi joko patonkimättö/nakkipiirakka/pitsa -linjalla.. muuten ns. normiruokailua.
Sen oon oppinnu, että syömällä en liho.
Wau! Ihan kokonaista kaksi päivää! :D Itse kokeilin karppausta pari vuotta sitten ja hiilarit tietty heti ihan nollaan, eikä mitään karkkipäivänössöilyjä.no
Nyt jo neljäs päivä menossa :D En siis karppaa, vaan hiilaria menee reilusti. Vähän vain pientä fokusta siihen, että otetaan (ainakin hetkeksi) turhat nopeat sokerit pois päivittäisestä ravintoympyrästä. Skarppausta parhaimmillaan. Tänään tosin linja jo vähän lipsuu, kun leivoin *vaimolle* omenapiirakan, jonka kelvollisuus piti toki varmistaa iltapäiväkahvilla :p
Joskus tuli kans kokeiltua mitä oma kroppa sanoo, jos vetää hiilarisaannin pieneksi (muutama kymmenen grammaa /vrk). Hyvin meni ekat kaks päivää, mutta kolmantena treenit tökki pahasti, joten hain kaupasta ison karkkipussin. Neljäntenä päivänä taas mentiin.
Risto Koivunen
28.09.2012, 00.31
Omalla kohdalla paino on jatkanut tippumistaan vähäsokerisen ruokavalion sivuvaikutuksena - nyt on kymmenessä viikossa kadonnut kehosta 4 kg massaa ilman muita varsinaisia muutoksia liikkumiseen tai syömiseen. Saapa nähdä jatkuuko tuo vielä vai pysähtyykö kohta, paino-indeksi näyttäisi nyt olevan ihan mukavat 23.
Hassua, että makean himo ei ole juuri vaivannut sen jälkeen kun tuon ylimääräisen sokerin jätti pois ruokavaliosta. Saapa nähdä tuleeko takaisin loppusyksyn lyhenevien päivien myötä.
Markku Liitiä
28.09.2012, 11.49
Miten Risto käytännössä toteutat tuon vähäsokerisuuden? Ostamalla keinomakeutettuja tuotteita vai oletko vain luopunut suklaan/karkin/limsan/leivosten mussuttamisesta? Vai jotenkin muuten?
Jake_Kona
28.09.2012, 12.11
Jos näin syyskiireiden aikaan ei kerkee kuntoilee olen pitänyt painoa hallinnassa ruokavaliolla.
Hyväksi konstiksi on tullut himmata aamupala mustalla kahvilla ja lounaaksi 1 tai 2 profeel-rahkaa tai sämpylä kaikilla lisukkeilla ( riippuu päivästä)
Sitten saakin iltasella ( päivällinen) vetää mitä tykkää. Iltapalaksi kaalia tai porkkanaa. Sliipparit sanoi "amerikan herkkuva"
Kaaliva/ lanttuva/ ameriikan herkkuva
Makeanhimo iskee näin kuukauden makeaherkkulakkoilun jälkeen yhä harvemmin, ja oikeastaan imeliä herkkuja ei edes oikein tee mieli.
Sattuipa niin, että yhdet ennalta-arvaamattomat sukutapaamisen tapaiset kekkerit vainosivat ottamaan pikkuisen palan omenapiirakkaa, pikku nokareen täytekakkua ja lusikkaleivän.
Alkoholivapaana ihmisenä täytyy sanoa, että kyllä sitä voi hävetyttää ihan sokerihumalassakin!
Hirveät hihittelyt, sekavat tarinat ja muuten vielä toikkaroiva käytös kyllä huvittivat muita (olin kertonut tästä sokerilakosta ja suurieleisesti tietysti herkuttelin kakunkikkareella), mutta itseä lähinnä salaa pelotti.
Jos näin käy kun sokerisia syömisiä syö, taidan jättää kokonaan moiset pois.
Toiset naureskelivat, että "juu, katsokaas tuota nyt kun se on syönyt palan kakkua! Ajatelkaas jos se vielä jois tuohon päälle!" :D
Juu ei kiitos.
Kahvit ja teet menee ilman sokeria, ja kaupassa valitsen suurimmaksi osaksi vähäsokerisia tai sokeroimattomia, mutta esimerkiksi jugurttia ei (eikä rahkaa) pysty syömään sokeritonta versiota, eli jonkin verran tulee sitä salaa saatua ruokavaliosta.
Mehuna on äipän tekemää makeuttamatonta, jonka makuun kyllä tottui mehukatteilun jälkeen :rolleyes:
Risto Koivunen
28.09.2012, 13.40
Miten Risto käytännössä toteutat tuon vähäsokerisuuden? Ostamalla keinomakeutettuja tuotteita vai oletko vain luopunut suklaan/karkin/limsan/leivosten mussuttamisesta? Vai jotenkin muuten?
Ihan vain tylysti tiputtamalla nuo makeat mussutettavat (makeiset, leivonnaiset, jäätelöt) lähes kokonaan ruokalistalta. Limpparia ei ole tullut juuri juotua, joten sen kohdalla ei ole ollut mahdollisuutta vähentää kulutusta.
Keinomakeutettuihin tuotteisiin ei ole ollut kiinnostusta.
Risto Koivunen
22.12.2012, 01.50
Mitkäs on palstan painonhallitsijoiden suunnitelmat joulusyöpöttelyä varten?
Omalla kohdalla painoindeksi (vähän alle 23) ei kauheasti aseta rajoituksia, mutta tänä vuonna eivät nuo jouluruoat vain houkuttele (viime viikolla tosin söin yhden piparkakun). Ja vielä vähemmän houkuttelee ajatus jostakin älyvapaasta mässäilystä, jossa vedetään ruokaa napaan kunnes ollaan täynnä kuin tynnörit.
Jake_Kona
22.12.2012, 11.03
Aattoiltana syödään ns. pöytä tyhjäksi. Muuten syö jouluruokia kohtuudella ja tosi vähän suklaata. Ne voi antaa vaimolle ja parisuhde kehittyy
Vttu. seuraavksi alka kuihtua lihakset luiden ympäriltä.
...olo kuin vitsissä. Saamelainen, Norjalainen, Ruotsalainen kilpaili kuka on kovin tappelemaan, hurmaavin naistenmies ja kestää viinaa eniten.
Hemmot löi vetoa, juodaan pullo viinaa, karhu pitää tappaa paljain käsin ja kauniille kartanon rouvalle pitää päästä tekemään temput.
No, Ruotsalainen otti kaulan verran kirkasta ja lauloi itsensä suloisesti uneen, ja tunnelma oli mukava.
Norjalainen joi puolet pullosta, muisteli menneitä ja hortoili metsään.
Saamelainen katseli, voi noita velikultia, joi ensin Ruotsalaisen jämät ja sitten Norskin. Ja sitten korkkas omansa ja meni metsään. Hetken oli aavemaisen hiljasta, sitten kuului kauheaa murinaa, huutoa ja puita kaatui isolla rytinällä, viimein Saamelainen tulee verisenä metsästä ja sanoo, missä se nainen on joka piti tappaa!
Että joo, jaa takaovesta menen kun heitetään.
Viimeksi vaa'alla käydessäni sain todeta, että joulu saisi tulla jo ja äkkiä, indeksi painunut alle 22:n!
Pakko oli laskee omakin indeksi eli 20,5.. En ole kyl koskaan vältelly rasvoja ja sokereita tai muutenkaan syömistä määrällisesti..
StantheMan
22.12.2012, 14.57
Paino on hallinnassa 26+.
mutanaama
22.12.2012, 15.09
Painoindeksi on karvan alle 30, eli joulusyöpöttely ei näy niinkuin missään.
Mulla oli ennen indeksi siinä 22-23 nykyisin pikkasen enemmän ihan sen takia että metsässä nukkuessa talvella ei tule ihan heti vilu.
Talvellä saa olla vähän varastossa rasvaa kyllä se traani keväällä alkaa sulamaan.
Jouluna saa ja pitääkin syödä hyvin kunhan muistaa harrastaa liikuntaa. 1h päivässä hikiliikuntaa pitäisi riittää +/- nolla tasoon. Jos normaalisti syö terveellisesti sekä harrastaa päivittäistä liikuntaa, ei sillä ole merkitystä saako jouluna kilon kaksi ylimmääräistä kun se sulaa pois jo tammikuun aikana.
Talvella pyöräily on muutenkin kuluttavaa, että painoa ei pääse kertymään. GPS-sykemittarilla muutaman viikon huvikseen mittaillut ja siinä 450-550 kcal per suunta eli ~1000kcal päivässä kuluu pelkkiin työmatkoihin.
Painoindeksin mittaaminen ei kerro täyttä totuutta, koska se ei ota huomioon ruumiinrakennetta; oletko kukkakeppi vai lihaksikas.
Mä olen 178cm ja painan ~90kg eikä läskiä juurikaan ole. Painoindeksi antaa 28.4, lievästi ylipainoinen, joka on tietenkin valetta.
Cycle Queen
22.12.2012, 17.06
Yksi pyöräilyn (sekä juoksun ja hiihdon) hyvistä puolista on se, että voi vapaasti syödä mitä huvittaa. Painoindeksi 19, kontrolloimattomasta herkuttelusta huolimatta. :)
Jani Mahonen
24.12.2012, 14.51
Yksi pyöräilyn (sekä juoksun ja hiihdon) hyvistä puolista on se, että voi vapaasti syödä mitä huvittaa. Painoindeksi 19, kontrolloimattomasta herkuttelusta huolimatta. :)
No ehkä osalla niin muttei passaa yleistää :)
Painoindeksi on suurelta osin humpuukia. Vähänkään reilummin lihasta niin indeksit paukkuu. Itse olen tuossa normaalipainon puolivälissä ja semmonen vinkuheinä että hävettää.
Shimaani
24.12.2012, 15.05
Aina pitää olla sen verran vararavintoa ettei ekaan hankeen ryytyessä heti hyydy.
t:
Punkero.
tempokisu
24.12.2012, 18.46
Aina pitää olla sen verran vararavintoa ettei ekaan hankeen ryytyessä heti hyydy.
t:
Punkero.
Mulla ei ole reisiä-pohkeita, eikä käsivarsia, pelkät jotkut rimpulat. Just katsoin peilistä, ettei näillä koivilla todella ajeta lenkkejä! Paleltaakin enempi, kotona pitää pitää pitkikiä ja joskus kesäajotakkia päällä! ( en omista pitkähihaisia paitoja, kun kämpän peruslämpö on +24 astetta).
Kävin sit just äskö vaa´alla. 51kg. Pituutta on siis 160cm. Masun kohdalla vaan on kovaa arpikudosta niin paljon, se siitä minnekään lähde.
No mä aloitin tänään kävelylenkillä, tästä mä aloitin myös 2008.
t. riuku keskipahkalla
Pitää olla tota massaa ja lihasta. Kauheeta olis jos ei olutta sais juoda viinillä ja lihoja grillailla.
Madone 4.9
25.12.2012, 13.47
118kg oli startti, nyt 2,5kk jälkeen enää 104kg. Kivaa vauhtia massa vähenee. Lihasta on paljon jo valmiiksi mutta kyllä sitä läskiäkin löytyy selkeesti.
Tavote on tuonne ensi kesän alkuun laitettu 90kg:n. Ja jos enemmän lähtee niin positiivista. Pituutta kuskilla huimat 175cm :D
Update: Tänään vaaka näyttää jo 96kg. Ja alkaa olemaan suht puhdasta lihasta enää. Kyllä kelpaa :D
Ruokavalio kuntoon ja jatkaa treeniä niin kesällä rannalla voi olla ilman paitaa :D
Jake_Kona
25.12.2012, 18.33
Smo ei liha lihota. Sillä lähtee nälkä. Itse olen nyt huomannut, että pienikin määrä viiniä tai olutta muuttaa jotain ruuansulatuksellisella puolella ja muussa aineenvaihdunnassa. Kuitenkin kiloja tulee silloin takaisin todella helposti ja kaikki se kertyy mahan seutuville. Nyt jouluna vaaka näytti ns. Kipurajan yli l. Projektikansio tarvitsee avata ja 10kg pois.
Mitkäs on palstan painonhallitsijoiden suunnitelmat joulusyöpöttelyä varten?
Omalla kohdalla painoindeksi (vähän alle 23) ei kauheasti aseta rajoituksia, mutta tänä vuonna eivät nuo jouluruoat vain houkuttele (viime viikolla tosin söin yhden piparkakun). Ja vielä vähemmän houkuttelee ajatus jostakin älyvapaasta mässäilystä, jossa vedetään ruokaa napaan kunnes ollaan täynnä kuin tynnörit.
或們那jo惡化。
huomenna jo rasvatynnyrit tulee ulos ja muutamat voi yrittaa juosta jopa 10 minuuttia ja se polttaa kaloreita noin 100
kca
tanaan kolme tuntia tuolla 30 cm hankessa pyoraa ajaen 33 km kulu kaloreita sentaan noin 1515 kca
kolmen tunnin aikana en nahnyt ketaan muuta pyorailijaa eika kavelijaa tanaan
tempokisu
26.12.2012, 01.16
或們那jo惡化。
huomenna jo rasvatynnyrit tulee ulos ja muutamat voi yrittaa juosta jopa 10 minuuttia ja se polttaa kaloreita noin 100
kca
tanaan kolme tuntia tuolla 30 cm hankessa pyoraa ajaen 33 km kulu kaloreita sentaan noin 1515 kca
HEI! Mä olin käveleen KAKSI KERTAA toi Loukonlahden rantareitti ( noin 2km) se vaan että jalat ei kestä tätä kun muutama päivä, sitten on yritettävä pyöräilyä. Lunta tuli kyllä naamaan aika "tanassa".
Se vaan, että viimeksi olin tämän laihainen vuonna 2010 kun ajelin niitä todella pitkiä lenkkejä. Että laihduttamisen kannalta pääsee kyllä huomattavasti helpommalla kun ei aja, mutta ei juuri syökään.
Jos miettii sitten hyvää oloa ja hyvää kuntoa, vastaus on liikunta.
Smo ei liha lihota. Sillä lähtee nälkä. Itse olen nyt huomannut, että pienikin määrä viiniä tai olutta muuttaa jotain ruuansulatuksellisella puolella ja muussa aineenvaihdunnassa. Kuitenkin kiloja tulee silloin takaisin todella helposti ja kaikki se kertyy mahan seutuville. Nyt jouluna vaaka näytti ns. Kipurajan yli l. Projektikansio tarvitsee avata ja 10kg pois.
Jep. viikon olin juomatta joskus kesällä a pyöräilin... viis kiloa lähti. En usko että toi alkoholi pienissä määrissä paljoa häiritsis mutta tällasessa kolme-kertaa yli suurkulutuksen rajan saattaa jo häiritä.
或們那jo惡化。
kca
Siis mihnä helevetissä sä oot? Tubura on filippiineillä :seko:
mutanaama
26.12.2012, 03.09
或們那jo惡化。
kca
Tää rasvatynnyri oli tänään ulkona ajelemassa noin 3,5h ja kaloriloisia paloi mukana joku 2500 kevyemmän kaverin mittarin mukaan. Ei sitä lunta ollut kuin muutamassa paikassa sen 30cm. Fillaristeja oli liikkeellä kymmenkunta me mukaanlukien, kävelijöitä ilman ja koirien kanssa noin 100 ja hiihtäjiä 2.
Tää rasvatynnyri oli tänään ulkona ajelemassa noin 3,5h ja kaloriloisia paloi mukana joku 2500 kevyemmän kaverin mittarin mukaan. Ei sitä lunta ollut kuin muutamassa paikassa sen 30cm. Fillaristeja oli liikkeellä kymmenkunta me mukaanlukien, kävelijöitä ilman ja koirien kanssa noin 100 ja hiihtäjiä 2.
說華
哦h阿拉伯。
kylla kehan sisalla elamaa mutta meren rannalla tuburan kylassa ei nay kun mun renkaan jalkia
ja kylla tanne tuulen kanssa tuli lunta mutta semmosta hottoo etta rengas leikkasi
mutta taalla syoty enenpi kuin liikuttu ja tullut peilin mukaan 1 kg mahaan lisaa eika muualle
Jouluna saa ja pitääkin syödä hyvin kunhan muistaa harrastaa liikuntaa. 1h päivässä hikiliikuntaa pitäisi riittää +/- nolla tasoon. Jos normaalisti syö terveellisesti sekä harrastaa päivittäistä liikuntaa, ei sillä ole merkitystä saako jouluna kilon kaksi ylimmääräistä kun se sulaa pois jo tammikuun aikana.
Talvella pyöräily on muutenkin kuluttavaa, että painoa ei pääse kertymään. GPS-sykemittarilla muutaman viikon huvikseen mittaillut ja siinä 450-550 kcal per suunta eli ~1000kcal päivässä kuluu pelkkiin työmatkoihin.
Painoindeksin mittaaminen ei kerro täyttä totuutta, koska se ei ota huomioon ruumiinrakennetta; oletko kukkakeppi vai lihaksikas.
Mä olen 178cm ja painan ~90kg eikä läskiä juurikaan ole. Painoindeksi antaa 28.4, lievästi ylipainoinen, joka on tietenkin valetta.
Pituutta kaksi senttia vahempi ja paino kuusiseitseman. rasvaa noin nelja kiloo ylimaarasta
tempokisu
27.12.2012, 07.11
No, asia nyt ei ole todella näin. Tunti hikiliikuntaa ei pidä painoa kurissa ainakaan minulla, se on todistettu monena vuonna jos talvella on ajanut 30km päivässä ( tai siis siinähän oli jo puolitoista tuntia), paino nousee. Ja en syö paljon, epäterveellisesti eli yksipuolisesti kyllä. Mutta tähän en itse voi enää vaikuttaa ( mitä voi syödä).
On aivan eri asia onko kyseessä nuori mies, tai keski-ikäinen täti, jolla kulutus on aika pientä erityisesti jos työ on pelkkää istuskelua ja kotonakaan muita aktiviteetteja kun se pieni pyöräretki ole. Tuohon 500 kalorin kulutukseen tarvii tehdä ihan kunnon lenkki.
En myöskään ole koskaan ymmärtänyt, miten jolupyhien aikana voi saada painoa 2kg, tai enemmän? Ei se nyt niin nopeasti kerry, tai kun kaikki ei voi syödäkään niin paljon niin lyhyessä ajassa.
Paino-asia on todella sellainen, että mies ja nainen eivät reagoi samalla tavalla; meillä isällä on niin hieno tilanne että ihan mitä vaan voi syödä eikä liiku, mutta painoa ei kerry. Äitee taas syö tosi vähän, kesäisin ajaa päivittäin 40km mummonpyörällä+ tekee 4-5h pihatöitä mökillä, paino pysyy silloin kuulemma ok mutta ei tommosta kaikki 72v jaksa, eikä nuorempikaan. Veljeni on perinyt isän tässä suhteessa, ja mä oon tässä yhdessä asiassa äiteeni kanssa samanlainen että painoa kertyy helposti ja vaatii kokopäiväliikuntaa että laihtuisi. Tai sitten sairastelua.
Painoindeksiä en ole koskaan ymmärtänyt. Urheilijat on sitten ylipainoisia. Mitä sitä jotain indeksiä katsoo, katsoo peilistä.
En myöskään ole koskaan ymmärtänyt, miten jolupyhien aikana voi saada painoa 2kg, tai enemmän? Ei se nyt niin nopeasti kerry, tai kun kaikki ei voi syödäkään niin paljon niin lyhyessä ajassa.
Ei ole yhtään vaikeeta edes tällaselle 167 lyhyelle, oliskohan kolme kiloa lähellä. Nestettä varmaan iso osa.
Jake_Kona
27.12.2012, 10.11
Totuus kuntoilusta-dokumentissa oli hyviä pointteja aktiivisen arkiliikkumisen vaikutuksista. Helposti arkiliikkuminen l. Aktiivinen jaloillaan olo, kulutti 500 kaloriaa per påivå. Tarkoittaa käytännössä ettei istu turhia vaan puuhastelee pitkin päivää.
tempokisu
27.12.2012, 18.06
Ei ole yhtään vaikeeta edes tällaselle 167 lyhyelle, oliskohan kolme kiloa lähellä. Nestettä varmaan iso osa.
Onneksi näin päin! mullahan pitäisi olla monia eri housujakin jos se noin menisi. Juhlapyhä-housut ja arkihousut ja juhannusverkkarit. No, kun en vietä erityisesti joulua, ruokailuun ei tule tasan yhtään muutosta, tai siis en ymmärrä miksi juhlapyhät ovat aina jotain "ruokailu-juhlia"? itse asiassa en ole ikinä ymmärtänyt mikä ihme haloo kaiken sen ruokahössötyksen kanssa. Suomalaiset uskoo vakaasti että ruoka loppuu kun on joulukuun 23. päivä! karmeat ruokavuoret, ja muka "pitää laittaa pitää laittaa..." Kuka pakottaa? laittaja ite?. Syön sitä maksalaatikkoa ja perunalaatikkoa muutenkin ( eikä listalla ole sitten kun pehmeä leipä ja makaronilaatikko, puuroon olen nyt kyllästynyt ja keitoista en tykkää, niitä ei voi "syödä" ne menee "juomiseksi")
Tänään tein vyöhön taas uuden rei´än että pysyy housut ylhäällä.
Nälkä -> syötävää jotain joka maistuu kuitenkin hyvältä. Yksinkertaista kun sen ottaa näin. Säästää siinäkin rahaa johonkin tähdellisempään.
Siksi en tykkää mistään sosiaalisista jutuistakaan, tai kyläilystä kun aina sitten on jotain syömis-juttua. Onneksi tutut jo tuntee, ja tässä asiassa suolistoleikkaus on todella hyvä selitys. Eikä edes tekosyy.
Onhan se toki siunaus etten tykkää tietyistä asioista joita en voi edes saada/tehdä. Kamalaa olisi jos menisi toisinpäin!
Risto Koivunen
27.12.2012, 18.23
Saattaapi olla monella, että niitä jouluherkkuja (suklaata, pipareita, joulutorttuja, glögiä yms.) aletaan maistella hiljalleen jo pari viikkoa ennen joulua. Ja jos samalla vähennetään liikkumista muiden joulukuun menojen takia, niin paino saadaan kyllä nousemaan jo jouluaattoon mennessä.
Tapaninpäivästä uudenvuodenpäivään sitten tankataan niitä joulusta ylijääneitä ruokia, joita tuli taas kerran hankittua niin että "eivät kesken lopu". Ja sitten jossakin on vielä pari kiloa lahjana saatua suklaata, kakkua, konjakkia, juustoja yms. joita voisi tietysti säästää vähän pidempään, mutta jotka kuitenkin perinteisesti tempaistaan nassuun ennen loppiaista (kun on nyt jo päästy syömisen makuun). Ja sitten jos sen kaiken syömisen jälkeen ollaan tietenkin niin turvoksissa, ettei jakseta liikkua vaan lojutaan sohvalla katsomassa töllöä, niin eihän sitä energiaa kulu kovin paljoa.
Ja sitten on tietysti mahdollinen kudoksiin kerääntyvä neste lisäilona.
No, onpahan ainakin kuntosali-yrittäjillä kivaa tammikuussa, kun tupa on täynnä uusia asiakkaita.
mutanaama
27.12.2012, 19.03
-96 Kreikan reissun aikana nousi paino kahdeksan kiloa ihan vaan kreikkalaisella ruokavaliolla. Nestettä, suolaa, makeata ja rasvaa. Kaikkea syötiin paljon ja monta kertaa päivässä, siinä ei 1-3h snorklaaminen päivittäin auttanut mitään. 20% jugurtista oliiviöljyllä jatkettu tsatsiki uppopaistettujen perunalohkojen ja kalamarien kera. Leivitettyjä paistettuja kesäkurpitsoja ja rasvassa lilluvia täytettyjä paprikoita. Lammasmakkaraa, lammaspataa ja paaalion olutta ja viiniä. Ja kokista. Dacos, gyros ja kreikkalainen maalaissalaatti runsaalla oliiviöljyllä ja suolaa päälle. Ja tietysti kakkupaikassa käytiin joka ilta. Niistä se hyvä reissu on tehty.:)
**ttu kun tuli taas nälkä
Jake_Kona
27.12.2012, 20.23
Jos suolisto ja maha on tyhjä ja siihen mättää parin kilon ruoat ja puoli litraa juomaa, 300g suklaata sekä karkkia. On loppusaldo 2,8 kg. Iltapalaksi 5 omenaa ja 6 mandariinia n. 1,2 kg. Päivän loppusaldona helposti +4kg -300g poistumana
snowfake
27.12.2012, 20.45
Itseään on hyvä huijata käymällä tunnin juoksulenkin ja mittaamalla ennen ja jälkeen-arvot. Ja muistamalla vain sen jälkeen-arvon ;) Näin joulun aikoihin on hyvä miettiä taas tulevaa vuotta ja miten paljon paino tippuu ja kroppa kiinteytyy, sekä samalla muistella tuliko luvattua viime jouluna samanlaista. Ei tietenkään.
Tänään portaissa tunnin, lapioo kaksi tuntii heiluteltu, hiihtoo kaksi tuntii ja lapio täytyy vielä hakee pois pyörällä tuolta metsästä niin nyt on saatuu 30 g pois läskiä tänään
snowfake
27.12.2012, 21.05
Tänään portaissa tunnin, lapioo kaksi tuntii heiluteltu, hiihtoo kaksi tuntii ja lapio täytyy vielä hakee pois pyörällä tuolta metsästä niin nyt on saatuu 30 g pois läskiä tänään
Ensin varmaan pitäis painaa enemmän kuin pakkasen raiskaama pulkannaru että ois sitä läskiä ylimääräisenä ja vois postailla painonhallintaketjuun ;)
2011 tammikuu: 97,60kg 28,50% 34,2%
2011 maaliskuu: 92.2kg, rasva 23.5% lihas 37.2%, pituus 180 = bmi 28.46.
2012 joulukuu: 81.9kg, rasva 19,9%, bmi 25.3
Pikkuhiljaa lähtee, toukokuussa jos olisi n. 78kg...
tempokisu
27.12.2012, 22.13
Ensin varmaan pitäis painaa enemmän kuin pakkasen raiskaama pulkannaru että ois sitä läskiä ylimääräisenä ja vois postailla painonhallintaketjuun ;)
Pyh. Meillähän on paino nimenomaan hallinnassa.
http://fitness.bizcalcs.com/Calculator.asp?Calc=Body-Fat-Navy
Jos ei omista rasvapihtejä, niin tässä on yllättävän tarkka kalkulaattori kehonsa määrittelyyn. Tarttee mittanauhan ja puntarin. :)
mutanaama
28.12.2012, 14.05
No hemmetti, rasvaprosentti ei olekaan kuin joku 25%, laskennallinen ilman niskaa melkein 30. Lisää tuollaisia mittareita
Madone 4.9
28.12.2012, 14.26
Kylläpä huvitti tuon laskurin jälkeen :D 19% rasvaa :cool:
Tuumissako tuolla merellä mitataan matkaa... en osaa käyttää tota laskuria ja veikkaan 22 %
Halpaa rasvaprosentin mittausta. (http://ohjelmat.yle.fi/akuutti/omalaakarin_vastaanotto_19_12_2012)
http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/393131_577003302314945_1650136136_n.jpg
snowfake
30.12.2012, 23.40
Eivätkös kaikki, varsinkin kilpailuihin osallistuvat, tiedä että pitää treenata jaksottamisen mukaan ja vaihdella harjoituksia jaksojenkin sisällä :) Jos eivät tienneet, niin vaikka Joe Frielin kirja heti tilaukseen ja Amazonin tilausta odotellessa nurkkaan häpeämään!
Painonhallinta-asiaan liittyen, lyötiin vetoa että tammikuussa ei mene ykköskaljaa tiukempaa. Eli semmoinen tipaton, saas nähdä saako painoa alas. Jos sujuu hyvin niin ties vaikka jatkaisi ;)
Eivätkös kaikki, varsinkin kilpailuihin osallistuvat, tiedä että pitää treenata jaksottamisen mukaan ja vaihdella harjoituksia jaksojenkin sisällä :) Jos eivät tienneet, niin vaikka Joe Frielin kirja heti tilaukseen ja Amazonin tilausta odotellessa nurkkaan häpeämään!
Painonhallinta-asiaan liittyen, lyötiin vetoa että tammikuussa ei mene ykköskaljaa tiukempaa. Eli semmoinen tipaton, saas nähdä saako painoa alas. Jos sujuu hyvin niin ties vaikka jatkaisi ;)
kymmenen ykköstä tuntuu jo päässä eikä parane enään autoon rattiin.....:cool:
ei taida olla paljoo kaloreissa eroo ykkösessä ja kolmosessa ?
-96 Kreikan reissun aikana nousi paino kahdeksan kiloa ihan vaan kreikkalaisella ruokavaliolla. Nestettä, suolaa, makeata ja rasvaa. Kaikkea syötiin paljon ja monta kertaa päivässä, siinä ei 1-3h snorklaaminen päivittäin auttanut mitään. 20% jugurtista oliiviöljyllä jatkettu tsatsiki uppopaistettujen perunalohkojen ja kalamarien kera. Leivitettyjä paistettuja kesäkurpitsoja ja rasvassa lilluvia täytettyjä paprikoita. Lammasmakkaraa, lammaspataa ja paaalion olutta ja viiniä. Ja kokista. Dacos, gyros ja kreikkalainen maalaissalaatti runsaalla oliiviöljyllä ja suolaa päälle. Ja tietysti kakkupaikassa käytiin joka ilta. Niistä se hyvä reissu on tehty.:)
**ttu kun tuli taas nälkä
Tää oli hauska. Ja tuli oma viime syksyn Kreikan matka mieleen, 1 vko, jolloin paino nousi viikossa 4,5 kiloa. Hotellissa oli puolihoito ja illalla tuli lapattua buhvetissa aina useampi kierros. Suolaa tuli 10 g päivä tai jotain sinne päin.
Kertyneestä painosta lähti pari kiloa noin viikossa eli oli nestettä. Toiset pari kiloa kestikin sitten vähän kauemmin. Yhteensä meni jotain kuukausi että paino oli palautunut matkaa edeltävään tasoon.
snowfake
31.12.2012, 00.01
kymmenen ykköstä tuntuu jo päässä eikä parane enään autoon rattiin.....:cool:
ei taida olla paljoo kaloreissa eroo ykkösessä ja kolmosessa ?
On siinä oikeasti, vähän kuin hybridissä ja maantiepyörässä. Ykkönen on se hybridi, ei sitä jaksa juoda niin hirveästi. Joskus tullut pidettyä ykköskausia, niin ei se vaan uppoa niin paljoa että saisi samat kalorit kuin kolmosesta, jota taas menee useasti vähän enemmän alas :)
mutanaama
31.12.2012, 01.38
Tää oli hauska. Ja tuli oma viime syksyn Kreikan matka mieleen, 1 vko, jolloin paino nousi viikossa 4,5 kiloa. Hotellissa oli puolihoito ja illalla tuli lapattua buhvetissa aina useampi kierros. Suolaa tuli 10 g päivä tai jotain sinne päin.
Kertyneestä painosta lähti pari kiloa noin viikossa eli oli nestettä. Toiset pari kiloa kestikin sitten vähän kauemmin. Yhteensä meni jotain kuukausi että paino oli palautunut matkaa edeltävään tasoon.
Kai siitä mullakin hiukan karisi kotimaahan päästyä, muistan kun muijalle totesin, että ihana kun on kerrankin nälkä.
Vuodessa lähti 5 kiloa. Pari kuukautta sitten näytti vielä paremmalta, mutta marraskuun makaaminen ja joulukuun duunit yhdistettynä viimeisimmän viikon aikana maistuneisiin herkkuihin toi vajaan 3 kiloa massaa. Tästä on hyvä jatkaa 2013.
Joulun aikana +2,4 kg! :)
Highlander
31.12.2012, 19.59
Miten toi lomamatkoilla lihominen onnistuu? mä oon vetänyt noilla Egyptin all inclusive reissulla keskimäärin +40 pulloa olutta ja muut alkoholit päälle viikossa. Tuhdit aamiaiset, lounaat, iltapäiväkahveet, illalliset yms. Viime reissulla paino ei noussut yhtään. Niin no, kävinhän mä siellä lenkillä jopa kolme x 6 km ja pulikoin uima-altaassa tai snorklasin. Viime kesänä Kreikassa samalla kaavalla, mutta ajoin joka päivä lenkkiä maantiepyörällä ja lämmintä oli lähemmäksi 40, sykkeet xxx...hyvä yhdistelmä tarkistaa muuten mahdolliset sydänongelmat - fiksua? no ei. Tolla reissulla taisin laihtuakin. Mulla on tosin hieman liian nopea aineenvaihdunta :p
joulukuu 0 kg koko vuosi -10 kg.
Kattoo nyt mitä ensi vuosi tuo tullessaan.
Jos on Vamos komppaniassa töissä niin saa syödä varmaan 5000 kca päivässä ja laihtuu....
Vuodessa lähti 5 kiloa. Pari kuukautta sitten näytti vielä paremmalta, mutta marraskuun makaaminen ja joulukuun duunit yhdistettynä viimeisimmän viikon aikana maistuneisiin herkkuihin toi vajaan 3 kiloa massaa. Tästä on hyvä jatkaa 2013.
Mulla oli trendi vähän samanlainen, kesä-syksy vei viitisenkiloa ja tuo marraskuun alussa alkanut flunssakierre liikkumatta olemisen kanssa toi melkein samat takaisin. Eniten ottaa päähän se että muuten kun kiinteyty tuon syksyn aikana niin kaikki tuo mikä tuli takas on vararenkaana keskivartalon ympärillä. Nyt on takana jo muutama kevyt maastopyörälenkki niin kyllä tämä tästä.
Pitää vinkata muillekkin kännykkä/nettisoftasta joka toimii miulle ainakkiin hyvin painonhallintaan. Myfitnesspal löytyy netistä myfitnesspal.com ja softat löytyy älypuhelimiin yms. Elikkä kyseessä kalorilaskuri jossa mm viivakoodinlukija ruokia varten ja suomalaisia ruokiakin hyvin jo löytää sekä mahdollisuus lisätä treenit ja kulutetut kalorit, kannattaa testata jos yhtään kiinnostaa toki ilmainen on, miulla lähtenyt ohjelman avulla semmoiset 6kg pariin kuukauteen :)
viime viikon spinningin jälkeen (hikoiltu järven verran) vaaka näytti ensi kertaa tällä vuosituhannella alle 80 kg, sen jälkeen on näyttänyt pari kertaa. Välillä kiloja on tullut takaisin, mutta ei palautunut normaalitasolle (82-83 kg). Tavoitteena olisi saada 80 kg normaalipainoksi, indeksiksi 22,9. 76 kg olisi keskellä normaalipainon haitaria, mutta se on utopiaa minulle, viimeksi siellä oltiin joskus -97.
Joopa, joo... oma painoindeksi näyttää 23,5 tällä hetkellä. Jos vanhat merkit pitää paikkansa, niin helmikuussa ollaan lienee 23,0 lukemissa. Siitä sen vielä hyvin ehtii nostamaan lievään ylipainoon kesään mennessä :D
Toi painoindeksi ei kyllä mulla(kaan) kerro koko totuutta, sillä 23:n kieppeillä kropan rasva% on yksinumeroisissa lukemissa.
Johan Moraal
25.01.2013, 19.58
On se aika rasittava. Nyt paino sama kuin viime vuonna tähän aikaan, mutta koko vuoden pitänyt "varoa" ja harvoin antanut itsensä syödä niin paljon kuin olisin halunnut, paitsi jonkun ison pahan lenkin jälkeen. Nyt täytyy kyllä oikeasti miettiä miten sais sen parin kolmen kilon pois lillumasta:seko:
Jake_Kona
25.01.2013, 20.02
Tulipahan vaihteeksi syksyn aikana testattua painonhallinnan perusasiat. Mikä toimii ja miksi. Kun tullut 5-7 ylimääräistä kiloa syksyn aikana.
Ja syyllinen numero 1 on riittämätön uni. Jos nukkuu viikolla liian vähän on töissä väsyneempi ja syö mitä sattuu eikä jaksa lähteä lenkille.
kolistelija
25.01.2013, 20.08
Suo siellä, vetelä täällä. Joudun kamppailemaan että saan painoni pysymään normaalin alarajalla. Kesällä menee alipainon puolelle kun liikunta lisääntyy.
Raskas ja vauhdikas duuni tekee villaroinnin kanssa melkoisen kulutuksen. Ravintoterapeutin kanssa on käyty ruokavaliota läpi ja yksinkertaisesti todettu että pitäis syödä enemmän. Viimeiksi kun laskettiin saatiin viikon keskimääräiseksi päiväsaanniksi 4600kcal. Ravsvaprosentti on pahimmillaan käynyt karvan alle viidessä ja kylkiluut näkyy loppukesästä jo melkein ajopaidankin läpi. Tällä hetkellä tuhti talvikunto on 67kg/187cm...
Kai tääki painonhallintaan kuuluu?
Viitisen kiloa on on elopainoa enemmän verrattuna kesään. Pelkkää lihasta tottakai :rolleyes:
Kolistelija on kyllä hoikka poika. Mä oon saman mittainen ja painan toistakymmentä kiloa enemmän. Ei pysty kuvittelemaan mistä ne kymmenen kiloa pitäisi ottaa pois :seko:
Johan Moraal
25.01.2013, 23.19
Viitisen kiloa on on elopainoa enemmän verrattuna kesään. Pelkkää lihasta tottakai :rolleyes:
Kolistelija on kyllä hoikka poika. Mä oon saman mittainen ja painan toistakymmentä kiloa enemmän. Ei pysty kuvittelemaan mistä ne kymmenen kiloa pitäisi ottaa pois :seko:
Mä oon kolme senttia lyhyempi kun te ja useita kiloja painavampi kun sä ja voi vaan kuvitella että ne kilot ois pois;)
kolistelija
25.01.2013, 23.28
Voin avittaa, kuvasta voi alkaa miettimään minne kaikkialle voi lisätä ettei näyttäisi Hoikan veljeksiltä:
http://i4.aijaa.com/b/00919/11667231.jpg
Fidu...vähän kun absolutisti tulisi AA-kerhon kokoukseen juttelemaan viinanjuonnin lopettamisesta. Hymiö.
kolistelija
26.01.2013, 08.45
Fidu...vähän kun absolutisti tulisi AA-kerhon kokoukseen juttelemaan viinanjuonnin lopettamisesta. Hymiö.
Njoo, paitti että se absoltuisti ei yritä väkisin aloittaa viinanjuontia, tai mistä sen tietää...
Jake_Kona
26.01.2013, 09.14
Ei tällä kai olla niin tiukkapipoisia. Kaikki mahtuu. Ja minäkin osaan neuvoa miten painoa nostetaan jos on tarvetta.
Yksi lisäkauhallinen lihakastiketta
Extramajoneesi
Pari olutta tai limpparia joka ilta
Iltapalaksi perunalastuja
5h pleikkaa joka ilta klo 1 asti
Tiukka kuuri jolla paino ja verenpaine nousee parissa vuodessa.
Sama toisin päin ja paino tippuu
Suo siellä, vetelä täällä. Joudun kamppailemaan että saan painoni pysymään normaalin alarajalla. Kesällä menee alipainon puolelle kun liikunta lisääntyy.
Raskas ja vauhdikas duuni tekee villaroinnin kanssa melkoisen kulutuksen. Ravintoterapeutin kanssa on käyty ruokavaliota läpi ja yksinkertaisesti todettu että pitäis syödä enemmän. Viimeiksi kun laskettiin saatiin viikon keskimääräiseksi päiväsaanniksi 4600kcal. Ravsvaprosentti on pahimmillaan käynyt karvan alle viidessä ja kylkiluut näkyy loppukesästä jo melkein ajopaidankin läpi. Tällä hetkellä tuhti talvikunto on 67kg/187cm...
Kai tääki painonhallintaan kuuluu?
Oon ollut vamos komppaniassa nyt töissä ja vielä sen lisäksi vielä muutakin liikunta tässä kuussa esim pyöräilyy yli tonni niin saa syödä 5000 kca päivä annoksia:seko:
Sanovat mua laihaksi jokku vaikka pituutta vaan 176 ja painoo 66 mutta noi sun mitat vie kyllä kymmenen nolla mutta kun oikein miettii niin ittekin vois ottaa mahasta
pois 550 g ja siirtää jalkoihin 350 g ja käsiin 200 g ja paino sais olla paikallaan...
Ei tällä kai olla niin tiukkapipoisia. Kaikki mahtuu. Ja minäkin osaan neuvoa miten painoa nostetaan jos on tarvetta.
Yksi lisäkauhallinen lihakastiketta
Extramajoneesi
Pari olutta tai limpparia joka ilta
Iltapalaksi perunalastuja
5h pleikkaa joka ilta klo 1 asti
Tiukka kuuri jolla paino ja verenpaine nousee parissa vuodessa.
Sama toisin päin ja paino tippuu
Itellä lähti syksyn ja alkutalven aikana 2kg. kesällä 68kg, muutama viikko sitten 66kg. Liikunta väheni radikaalisti ja laihduin. Toki varmaan lihasta suurin osa.
Ohjeisiin: Mitä jos ei tykkää vaikka majoneesista tai varsinkaan sipseistä? Onhan se varsin ikävää jos joutuu joka päivä syömään itselleen epämieluisaa (pahaa) ruokaa. Kaljaa kyllä juon keskimäärin yli suositusten talvisin. Paino laskee. Pleikkaa ei oo mutta tiatsikalla löytyy esim diablo2 ja fifa13. Myös tsygämanagerii pelaan joskus. Eli väitän että kyseiset ohjeet ei toimi kaikille. Toki en noita sipsejä vedä, mutta en tosiaan syyskuusta helmikuuhun elä kovin terveellisesti mielestäni. Itse kutsun sitä massakaudeksi. Tämän vuoden tulos: -2kg. Perseestä.
Kolistelija: Pikku eturieska käytössä tasasella, mäkimies! ;) Vueltassa tokalla kiekalla tais palojoen nousu vähän ahistaa vaikka on hoikka?? :)
Jake_Kona
26.01.2013, 11.11
Jos makea maistuu niin dallaspullalla saa kanssa hyvin kalorioita. Niitä 5 kpl päivässä niin on kaikki reenikulutukset kuitattu
Iglumies
26.01.2013, 11.36
Seitsemän viikon sairasloma ja joulunpyhät siinä seassa, saa kanssa kerättyä helposti muutaman kilon lisää.
ruokailuhan ei ole ihan niin yksinkertaista että "lihot kun syöt enemmän, laihdut kun syöt vähemmän", mutta tolla pääsee alkuun. yksi kaverini oli kehonrakentaja. selitti "en saa massaa vaikka syön yli 3500kcal/pvä". jätkä veti mäkkärissä lasten ateriaa ja kysyinkin että millä tippuu noin paljon kaloreita. vastaus oli "massanlisäyspulverilla". okei. uskoin. mies vaihtoi työpaikkaa. siellä porukka kävi lounastamassa seisovassa pöydässä ja ryhmäpaine pisti tämänkin ukon ottamaan kunnon serveerauksia. jätkä lihoi kun sika. varmaan 20 kg. johtopäätös: ihmiset sekä lihottaessaan ja laihduttaessaan arvioivat usein törkeästi väärin syömisensä.
jos nyt ihan oikeesti joku haluaa lihoa niin kaloripitoiset juomat ovat kuulema hyvä, elimistö kun ei vähennä näläntunnetta niistä, limua ja vaikka mehuja jos sokeri pelottaa, litrakaupalla. soseuta safkaa, menee enempi alas. kannattaa välttää ruokia joista tulee nopeasti kylläiseksi, eli proteiinipitoista murkinaa.
nämä ohjeet siis niitä mitä olen soveltanut itse toisinpäin, toi massa kun tuppaa taas minuun tarttumaan.
Kolistelijalle vinkkejä. Itse en läheskään niin nälkälapsi oo kun hän. Kuitenkin pituutta itselle siunaantunut ruhtinaalliset 170cm Kolistelijan 187cm sijaan. Lähinnä ite ihmettelen sitä ettei massaa tuu vaikkei mitään tee ja kaljaa juo kun sieni. Ikää kuitenkin jo 31v.
Risto Koivunen
26.01.2013, 13.00
Eiköhän sekä lihomisessa että laihtumisessa olisi hyväksi monipuolinen ja vaihteleva ruokavalio, ettei homma ala tuntua tylsältä.
Massan lisäys taitaa olla helpompaa, jos sen lisäpainon haluaa varastoida ruhoonsa rasvana eikä lihasmassana.
Jake_Kona
26.01.2013, 13.58
Lihottaminen on kallista. Itselle kun tilaa perhepitsan kun muuten kävisi normikoko.
kolistelija
26.01.2013, 15.53
Kolistelija: Pikku eturieska käytössä tasasella, mäkimies! ;) Vueltassa tokalla kiekalla tais palojoen nousu vähän ahistaa vaikka on hoikka?? :)
Ot:
Ei kai tossa GdE:n 32km/h ryhmässä mitään isoa rieskaa tarvinnu ollenkaan, keskisyke oli 128 ennen loppurykäisyä. Vueltassa oli tosiaan aika paha paikka kun pohje meni kiveksi, saipahan hieroa sitä sitten loppumatkan. :)
Ont:
Ja tosiaan noi kalorit on ihan muiden kuin itseni laskemia. Jos mäkkärissä käyn duunilounaan syömässä otan yleensä normiaterian (yleensä "kuukauden speeciaalin") ja pari tuplajuustoa kyytipojaksi... Harvemmin kuitenkin syön mäkkärissä, vaan ihan lounaspaikoissa. Annoskoko ei ole lasten, syön duunikaverit kyllä pöydän alle. :) Aamupalaksi menee yleensä neljä leipää metukalla ja juustolla, risifrutti ja lasillinen mehua. Aamukahvilla aina pulla tai munkki (mieluiten dallaspulla tai hillomunkki). Kotiin tultua päivästä riippuen taas 4-6 voileipää ja tunnin päästä päivällinen (jälkkäriä pari-kolme kertaa viikossa: jätskiä, pullaa ym.). Iltapalaksi voileipää, näkkäriä, banaania ja muuta kevyttä. Herkkuja syön yleensä viikossa pari sipsipussia, muutaman kaljan juon ja pari-kolme suklaapatukkaa menee. Lihiksiä tai muuta vastaavaa en syö, ei vaan maistu.
Syö enemmän kuin kulutat, on se varmaan totta. Mutta syön jo nyt mielestäni aika paljon. Kulutusta en aio laskea, enkä aio syödä enempää herkkuja kun jo nyt on aika epäterveellistä meininkiä.
Olen ollut lähes kolistelijan luvuissa minäkin. Mä painoin viimeiset yli 10 vuotta aina noin 67-68 kiloa ja pituutta on 185 cm. Syönyt olen aina mitä on mieli sattunut tekemään. Melko paljon sipsiä ja karkkia esim muttei nyt jokapäivä. Mulle aina vanhemmat ihmiset sanoi, että kyllä sinä sitten lihot kun olet 25 tai sen jälkeen sanoivat, että kun olet 30 jne. No nyt sitten yllättäen 33-vuotiaana viime kesänä kertyi hiljalleen painoa siten, että painoin loppukesästä jo 73-74 kg. Vaikka paino oli pituuten nähden täysin ok niin ajattelin ettei tämä trendi sentään saa jatkua ja jopa ekaa kertaa jotkut 10 vuotta vanhat housutkin saattoivat tuntua hieman tiukoilta. No yhden muutoksen sitten tein ja se oli, että duunilounaalla otan vähän kohtuullisemman annoksen, jolloin ei ihan ähky ole ruuan jälkeen. Tämä riitti ja paino on pudonnut takas nyt 69 kiloon. Mulla on ollut varmaan aina hyvä aineenvaihdunta ja toinen mikä auttaa on, että kovin nälkäisenäkin yksi vesilasi ja yksi jogurtti esim saa välittömästi kylläisyyden tunteen eikä sitä varten tarvitse syödä lisää tai odotella mitään puolta tuntia, että nälän tunne katoaa. Tämä taas ehkä johtuu jotenkin siitä, että vatsa on ollut aina pieni ja täyttyy siten helposti. Tai jotain. Toisaalta oikein pitkän iltapäivästä aloitetun fillarilenkin jälkeen on vaikea syödä muutamassa tunnissa ennen nukkumaan menoa tarpeeksi energiavarastojen korvaamiseksi kun vatsaan ei vain mahdu ja ei tee mieli syödä lisää.
kolistelija
26.01.2013, 16.30
Olen ollut lähes kolistelijan luvuissa minäkin. Mä painoin viimeiset yli 10 vuotta aina noin 67-68 kiloa ja pituutta on 185 cm. Syönyt olen aina mitä on mieli sattunut tekemään. Melko paljon sipsiä ja karkkia esim muttei nyt jokapäivä. Mulle aina vanhemmat ihmiset sanoi, että kyllä sinä sitten lihot kun olet 25 tai sen jälkeen sanoivat, että kun olet 30 jne. No nyt sitten yllättäen 33-vuotiaana viime kesänä kertyi hiljalleen painoa siten, että painoin loppukesästä jo 73-74 kg. Vaikka paino oli pituuten nähden täysin ok niin ajattelin ettei tämä trendi sentään saa jatkua ja jopa ekaa kertaa jotkut 10 vuotta vanhat housutkin saattoivat tuntua hieman tiukoilta. No yhden muutoksen sitten tein ja se oli, että duunilounaalla otan vähän kohtuullisemman annoksen, jolloin ei ihan ähky ole ruuan jälkeen. Tämä riitti ja paino on pudonnut takas nyt 69 kiloon. Mulla on ollut varmaan aina hyvä aineenvaihdunta ja toinen mikä auttaa on, että kovin nälkäisenäkin yksi vesilasi ja yksi jogurtti esim saa välittömästi kylläisyyden tunteen eikä sitä varten tarvitse syödä lisää tai odotella mitään puolta tuntia, että nälän tunne katoaa. Tämä taas ehkä johtuu jotenkin siitä, että vatsa on ollut aina pieni ja täyttyy siten helposti. Tai jotain. Toisaalta oikein pitkän iltapäivästä aloitetun fillarilenkin jälkeen on vaikea syödä muutamassa tunnissa ennen nukkumaan menoa tarpeeksi energiavarastojen korvaamiseksi kun vatsaan ei vain mahdu ja ei tee mieli syödä lisää.
Rouva kolistelija tuli tänään juteltua aiheestä. Hän oli sitä mieltä että syön niin suuria annoksia että roppa menee ns. kulutusmoodiin. Eli jos söisi vähemmän mutta useammin voisi paino nousta. Tiedä sitten miten tuo onnistuisi kun on tottunut syömään aika isosti. Toisaalta tuo kulutus on aika hurja, ravintoterapeutti meinasi että työ tuo noin 1000kcal lisätarvetta per päivä ja siihen kun lisää työmatkafillaroinnin ja lenkit niin tulee vaan tarvetta enemmälle. Tietyn rajan jälkeen pitäisi alkaa syömään niin energiarikasta ruokaa ettei tosi ole, muuten saa hotkia kokoajan.
Ikää mulla on tosiaan vasta 28... ehkä se vielä tästä. Ei tämä nyt niin pahasti haittaa nykyään. Ennen kyllä vitutti kun haukuttiin narumaraksi ja kukkakepiksi, taisi olla muutenkin ongelmaa itsetunnon kanssa.
mä saan nopeesti laskien sulle (kolistelija) päiväkaloreiksi sellaset 4000-5000kcal. itse jos vedän puolet tuosta niin paino nousee varmasti. tasan ei käy onnen lahjat (tämän voi nyt tulkita kummin päin vaan että kumpi meistä on onnellinen. jos kumpikaan. tai ehkä kumpikin)
Ihan oikeaan suuntaan laskit. Tuossa yllä mainitsinkin että ravintoterapeutti laski keskiarvoksi 4600kcal.
Pääsee ton yli 40 niin on helpompi saada kiloja. Liikaakin .. olutta ja pitsaa, sohvalla makaillen niin äkkiä tulee 10 lisää .. kokeiltu.
Jake_Kona
26.01.2013, 16.58
Painon hallinta on pienestä kiinni. Se on juuri se pieni 2-10% lisää kalorioita viikossa tai vähäisempi kulutus. Yleensä elämän tilanne muuttuu miehellä kolmen kympin kohdilla ruoka maistuu ja lapsetkaan ei enää ole niin pieniä että iskä saa rauhassa levätä sohvalla. Sitten otetaan loiventavaa viikonloppujuomaa ja ennen kotia poiketaa hiukopalaa rilliltä. Seuraava päivä meneekin ilman reenejä kun olo on vielä heikonlainen. Tai näitä mallejahan on tuhat erillaista joilla paino nousee yli oman tarpeen. Itsellä paino nousi koska ruoka maistui ja tein sitä isomman perheen tarpeisiin, mutta söin itse kaiken. Laihana poikana ajattelin ettei painoni nouse vaan voin syödä mitä vaan. Se oli niin tiettyyn kohtaan 30:senä ja sen jälkeen kiloja tulee helpommin. Itse kakskybäsenä olin 2m ja painoin 78kg ja vuosien saatossa paino nousi n. 165.
mehukatti
26.01.2013, 17.04
Ite oon huomannu, että ei pyöräilemällä paino nouse, vaikka yrittäis syödä paljonkin. Mutta kun vähentää pyöräilyä (tai siirtyy painovoimalajeihin), ostaa tynnyrillisen proteiinia ja alkaa käydä aktiivisesti salilla nostamassa rautaa (esim. 4 kertaa viikossa), niin kyllä se paino alkaa nousta hiljalleen. Ite tuossa joitakin vuosia sitten sain joku 4-5kg lisää painoa kun kävin pari vuotta suht aktiivisesti salilla, vedin proteiinia säännöllisesti ja yritin syödä 50% enemmän mitä aikaisemmin. Massaa tuli silleen vaivihkaa, että ite ei huomannut peilistä pahemmin eroa, mutta jotkut kaverit mitä ei ollu vähään aikaan nähny, huomas kyllä lisääntyneen massan heti. Jos tota kehonrakennusta jatkais vaikka kymmenen vuotta, niin varmasti muuttuis ruumiinrakenne pysyvästi pykälää tai paria isommaksi. Tällä hetkellä oon takas luonnollisessa painossa, eli about 184/76, mutta toisaalta tää tuntuu aika optimilta pyöräilyyn.
kuovipolku
26.01.2013, 17.12
Tri Ferrari neuvoo: "Overfeeding" (http://www.53x12.com/do/show?page=article&id=35) ja "Some weight loss advice" (http://www.53x12.com/do/show?page=article&id=35).
Kolistelijan tapauksessa yksinkertaisinta olisi (a) vaihtaa siistiin istumatyöhön, (b) lopettaa työmatkapyöräily ja (c) ruveta odottamaan kaameaa keski-ikää, mutta jos ei ole mitään erityistä muuta syytä, miksi vaihtaa nykysiä preferenssejä?
Jossain vaiheessa tai pitemmällä tähtäimellä voi kenties tulla ajankohtaiseksi pohtia sitä olisiko hyödyksi pitää kerran vuodessa n. kuukauden pituinen selvä lepojakso, jolloin ei todellakaan tee juuri muuta kuin opettelee sanomaan "Dolce far niente". Sellainen ei ole haitannut esim. kenialaisia maratoonareita ja viimeistään veteraaniurheiluiässä sitä voidaan jopa suositella sekä tulosurheilu- että ns. yleisistä syistä. (Tosin en itse ole tähän ikään mennessä onnistunut em. neuvoa noudattamaan, pl. kerran terveydellisistä syistä, vaikka sitä on tarjottu ihan vakuuttavilta tahoilta.)
Jake_Kona
26.01.2013, 17.19
Kyllä. Viime talvena ja nyt vielä enemmän joutunut pakkasten ja flunssan takia pitämään huilia. Tuntuisi siltä, että vaikka kiloja on tullut muutama lisää on tullut myös hiukan lihasta kun on päässyt palautumaan. Keväällä se loppu läskikin häviää ja pyörä kulkee paremmin kesällä. Tietysti minun kilometrimäärillä ei hurrata, mutta vuosikierto ja kehittyminen on ollut positiiviseen suuntaan.
"Kun on sopivan laiska muistaa myös palautuslevon"
Johan Moraal
26.01.2013, 17.25
Onko kolistelija siun ns alipainosta mitään konkreettista haittaa? Kun pysyt tolpillas työpiakalla ja pöörä kulkee niin ei kai tämä paha ole.
kolistelija
26.01.2013, 17.31
Onko kolistelija siun ns alipainosta mitään konkreettista haittaa? Kun pysyt tolpillas työpiakalla ja pöörä kulkee niin ei kai tämä paha ole.
Lähinnä peiliin katsomine välillä puistattaa. Olen ns. lihaksikas laiheliini, mutta jalat ja kädet ovat aivan onnettomat narut. Ennen hävetti niin paljon etten paljoa rannalla vittinyt olla uikkareissa. Itsetunto on kyllä nykyään paremmalla mallilla, mutta ei se poista sitä fiilistä että olisin mielummin normaalimitoissa. Fillarointia voisi kokeilla muuttaa enemmän suuntaan "laatu korvaa määrän", se voisi laskea kokonaiskulutusta ja ehkä jopa helpottaa kisavauhdin kestämistä. Siinä kesäksi kokeiltavaa.
Ja pyörähän voisi aina kulkea paremmin... :)
Johan Moraal
26.01.2013, 17.37
Miehen kroppa on käyttöä varten, ei peiliin katsomista varten :)
Kyllä. Viime talvena ja nyt vielä enemmän joutunut pakkasten ja flunssan takia pitämään huilia. Tuntuisi siltä, että vaikka kiloja on tullut muutama lisää on tullut myös hiukan lihasta kun on päässyt palautumaan. Keväällä se loppu läskikin häviää ja pyörä kulkee paremmin kesällä. Tietysti minun kilometrimäärillä ei hurrata, mutta vuosikierto ja kehittyminen on ollut positiiviseen suuntaan.
"Kun on sopivan laiska muistaa myös palautuslevon"
Semisti ehkä offaria, muttei työssäkäyvä harrastelijaurheilija todellakaan voi reenata liikaa. Jollei sitten oikeesti käytä kaikkea vapaa-aikaa reenaamiseen (pl nukkuminen). Kyse siis pyöräilystä ja varmasti pääsääntöisesti muistakin kestävyyslajeista. Asiasta on keskusteltu ammattikestävyysurheilijan kanssa, joten ei ole ihan puhdasta mutua.
Se, että pitää yhden kk vuodessa lähes ilman kuormitusta, on varmasti viisasta. Itse pidän useamman. Pitäähän siihen kaljanjuontiin keskittyä! ;)
-nipsnaps- Tällä hetkellä tuhti talvikunto on 67kg/187cm...
Samoilla linjoilla ollaan.. 64kg/185. Koskaan paino ei ole ylittänyt 70 kiloa. Melko tasaseen pysyy tuossa 65 ympärillä +-2kg. Naamariin saa laittaa mitä safkaa vaan; paino on ja pysyy samalla tasolla. Aikanaan faija sano, et alkaa paino nousemaan 25 ikävuoden jälkeen.. no, tuli ja meni.. 30 poksahti ja pian jo 40.. Ei sen puoleen etten ois noin yleisesti tyytyväinen tähän kukkakeppiin naruilla, mutta kesäksi sen verran kunnianhimoisia tavoitteita, että viisi extrakiloa olisivat enemmän kuin tervetulleita. Melkein tonniin pääsee jo näillä tammikuun ajokeleilläkin ja iltapäivällä parin tunnin rattaidentyöntökävelyllä puolison kanssa tuli kehuttua toukokuusta alkavaa kesäsuunnitelmaa... :)
franktor
27.01.2013, 10.59
Ensimmäistä kertaa olen tietoisesti pudottanut painoa ja onhan sitä lähtennykkin. 2012 Alupuolella oli mittarissa "parhaimmillaan" 110kg ja nyt ollaan alle 90kg. Eipä kummempia tullu tehtyä, kuin syö vähemmän, kuluta enemmän.
Aarenassa vasta tuli todella hyvä dokumettisarja Amerikkalaisten ylipainosta, mutta dokumentissa sivuttiin todella asiallisesti muutenkin "painotiedettä". Itselleni selkiytyi dokumentin katsomisen jälkeen biologinenpaino -käsite.
http://areena.yle.fi/tv/1769010
Itselleni käy aina niin, että kun alan treenata enemmän, niin ruokahalu kasvaa suhteessa enemmän, jolloin painoa alkaa tulla lisää. Jos en liiku, ruokahalukin katoaa ja laihdun. Haluaisin olla rasvattomampi, mutta olen aika pihalla siitä, millaisia määriä pitäisi syödä, että toisaalta palautuisi urheiluista mutta ei lihoisi - ja tarkoittaako se kituuttamista näläntunteessa. Olen ilmeisen huono vastustamaan nälkää pelkällä tahdonvoimalla, ja toisaalta tuntuu, etten tule kylläiseksi, jos yritän täyttää vatsaani kaloriköyhillä asioilla.
Olen normaalipainoinen, joten sellainen 3-4 kg:n pudotus (etenkin, jos lähtevä massa olisi rasvaa) riittäisi timmimpään kroppaan.
Cycle Queen
27.01.2013, 13.40
Eräs terveydenhuollon ammattihenkilö sanoi minulle aikoinaan, että kyllä se paino alkaa sitten nelikymppisenä nousta. Ikä alkaa olla lähempänä viittäkymmentä, mutta paino edelleen samoissa lukemissa kuin 22-vuotiaana. Ehkä osasyy on geeneissä, mutta veikkaanpa, että suurempi syy on arkipäivän valinnoissa. Kuulemiani keski-ikäisten kommentteja: "En varmaan enää edes osaisi pyöräillä", "kauheeta, pyöräiletkö 20 km päivässä?", "en osaa juosta", "miksi kuljet pyörällä, vaikka sinulla on auto". Niinpä.
MäkiHiiri
27.01.2013, 18.23
Ragnar älä vaan ala ragnaan sun painoa!
Ja muutkin älkää tuhlatko arvokasta ajatustanne tällaiselle aiheelle:
Te Ootte Just Täydellisiä Tommosina kun Ootte!
Ja sitten kun puuhaa juttuja kivasti ja ilman paineita niin elämä on mukavaa ja ympäristönne tykkä teistä kuitenkin saman verran, niin, että tykätkää te itekki.
Minulla ei ole vaikeuksia olla tykkäämättä itsestäni. :)
Kuitenkin parempi paino/tehosuhde olisi - no - parempi. Lisäksi on jokseenkin mielenkiintoinen mekanismi, että liikunnan lisäys nostaa painoa (suurimmaksi osaksi rasvaa, en ole voimaharjoitellut hyvään toviin), kun elimistö ylikompensoi energiantarvetta.
MäkiHiiri
27.01.2013, 23.08
Kuitenkin parempi paino/tehosuhde olisi - no - parempi. Lisäksi on jokseenkin mielenkiintoinen mekanismi, että liikunnan lisäys nostaa painoa (suurimmaksi osaksi rasvaa, en ole voimaharjoitellut hyvään toviin), kun elimistö ylikompensoi energiantarvetta.
Voisko osittain vain näyttää sille, jos se onkin ihan normaalia rasituksen kudoksiin keräämää nestettä? Tai sit sun elimistö vaan on niitä fiksuja selviytyjäelimistöjä.
Jake_Kona
27.01.2013, 23.13
Painohan nousee aluksi vähän kun aloittaa reenaamisen ja painonpudotuksen yhtaikaa. Liekö lihasta ja läski ei vielä hirveästi ole palanut.
Haluaisin olla rasvattomampi, mutta olen aika pihalla siitä, millaisia määriä pitäisi syödä, että toisaalta palautuisi urheiluista mutta ei lihoisi - ja tarkoittaako se kituuttamista näläntunteessa.
Ei tarkoita. Nälkä on laihduttajan pahin vihollinen. Nälkä voi myös laukaista energian varastointireaktion, jossa elimistö pyrkii jemmaamaan kaiken saadun energian rasvaksi. Itse olen joskus pitänyt tarkkaa ruokapäiväkirjaa kalorilaskuri sivustolla. Jos ateriarytmi on asiallinen, niin suht normaali +/- lasku pätee, mutta jos ateriarytmi menee poskelleen ja päivän aikana ehtii tulla kunnon nälkä, niin mun elimistö reagoi siihen varastoimalla seuraavalla aterialla kaiken mikä lähtee ravinnosta irti. Varsinkin jos nälkäisenä vetää naamaan jotain sokerista.
Ruuan sisältö on hyvin oleellista. Sokeri on painonpudottajan vihollinen numero 1. Kokemuksesta tiedän, että jos vedän todella tiukkaa linjaa sokerin suhteen, niin paino laskee varmasti. Vaalea sokeri ja vaalea vilja ei ole elimistön rakennusaineita, ne sisältävät laihduttajalle vain turhaa energiaa. Noitten osalta kun jaksaa vetää tarpeeksi tiukkaa linjaa, niin positiivinen kehitys on ainakin mulla taattu.
Alkoholiin en koske, joten sen vaikutuksesta ei kokemuksia, mutta sen väitetään olevan lihomisen kannalta valkoisen sokerin kaltainen 100% turha energianlähde.
Urheilusta palautumiseen riittää vain riittävä määrä proteiinia ja riittävä määrä hiilihydraatteja. Noita kun hankki luonnollisella tavalla, niin rasvat hoituu siinä sivussa. Eli kalaa, kanaa, kananmunaa jne (tarvittaessa jotain heraproteiinia) ja niiden pariksi ruisleipää, kaurapuuroa, hedelmiä, marjoja ja vihanneksia. Noilla vihanneksilla voi sitten täyttää vatsan ihan miten lystää, eikä läskiä tule.
Ja sitten tuohon vastakkaiseen "ongelmaan". Sinänsä kevyt paino helpottaa pyörän vientiä maastossa todella paljon, eli ulkonäön takia painoa ei kannata kasvattaa, jos on tavoite myös, että pyörä kulkee. Toisaalta jos saa pidettyä lihaksen voima/painosuhteen ennallaan ja lihasmassaa lisättyä, niin kuleminen saattaa parantua, koska pyörän, luiden ym tarpeettoman runkorakenteen osuus pienenee. Happea tarvitaan heti painon kasvaessa enemmän, joten kovin yksinkertaisesta yhtälöstä ei ole kyse. Yhtä haastavaa, kuin ylipainoisen pudotus/painonhallinta. Kiinnittäisin eniten huomiota samoihin asioihin, kuin itsekin pudottaessa. Eli ateriarytmi ja ravinnon sisältö on ne kaikkein tärkeimmät asiat. Jos ei ole koskaan pitänyt tarkemmin kirjaa syömisistään, niin suosittelen vaikka http://kalorilaskuri.fi sivustolla pidettyä tarkkaa päiväkirjaa vaikkapa parin viikon ajalta. Sitten vain tutkailemaan onko ateriarytmi ja ravinnon sisältö kohdallaan. Noi sipsit pullat ym ei ole sitä parasta kehonrakennusainetta. Vaikka ne ei päädykkään suuren kulutuksen takia läskiksi, niin sokerin vaihto proteiiniin, nopeiden hiilarien vaihto hitaisiin saattaisi samalla syödyllä kalorimäärällä auttaa. Esim sokerin sijaan heraproteiinia, pullan sijaan ruisleipää, riisifrutin sijaan täysjyväkaurapuuroa jne.
Jos on varma, että ravinnon sisältö on määrän lisäksi kohdallaan, niin sitten pienet lepojaksot voi olla paikallaan. Sitä painoa on hallitusti ihan yhtä helppo tai vaikea nostaa, kuin pudottaakkin.
Itse oli melkein 20V elämästäni kohtuu laiha. 10V olin aika tarkkaan mitoissa 183 cm/67 kg. Mulla on kaiken lisäksi painavat luut. Kommenttia laihuudesta tuli lähinnä vanhemmilta ihmihisiltä. Kukkakepiksi ja naruiksi mua ei juuri koskaan kommentoitu. Syynä tuohon oli, että voimatasot oli kohdallaan. Ja paksut luut nahan alla ei kuitenkaan ihan narulta näyttänyt. Jos joku meni mainitsemaan jotain kukkakepistä niin se tiesi välittömästi haastetta kädenvääntöön, leikkimielisen painimatsiin tai johonkin vastaavaan voimainkoitokseen. Jossain vaiheessa sainkin sitten lempinimen maailman vahvin nalle.
Sitten tuli elämänmuutokset, auto yhtäaikainen opiskelu+työ jne, hyvin tavallinen tarina. Joka on luettavissa kirjasta "10 askelta elämäsi kuntoon". Kun luin kirjan, niin oli pakko todeta, että kirja olisi voinut olla kirjoitettu minusta.
Tuosta tasosta sitten paino lähti hyvin tasaisen varmasti nousemaan päätyen lopulta lukemiin 133 kg. Tuollakin painolla yleiskunto oli sen verran hyvä, että esim muuttotalkoissa olin se, joka väsähti yleensä viimeisenä. Vapaa-ajan liikuntaa en jättänyt koskaan, mutta vähentynyt vapaa-aika vähensi luonnollisesti myös liikunnan määrää. Tehopainoshde oli kuitenkin lopulta niin paljon poskellaan, että jotain piti tehdä. Nyt tuotosta lukemasta on tultu alaspäin ja liike on kohtuu varmaa ja vakaata, jos pysyy skarppina. Tavoitteena saada paino jollain aikataululla 90...100 kg haarukkaan niin että kaikki pudotus rasvasta. Sitten ei ole enää mistä pudottaa, jos ei lihaksia halua pienentää..
Ei liene yllätys, että tavoitepaino löytyy ääripäiden puolivälistä, jos kerran alapäässä oli fiilis, että saahan tuo paino nuostakkin ja yläpäässä, että pitää läskiä saada pois. Tuolla painolla ei kyllä mitään mitaleja saavuteta, eikä huppujen tahtia mennä pyörällä, mutta se on taspainoinen kokonaisuus, jolla jaksaa hyvin mennä maastossakin ja silti voimatasot ja kroppa on tasapainossa sen kanssa, mitä muuten haluaa itseltään.
Tässä liki 40 vuoden ja lähes kaikki painokombinaatiot läpikäyneenä olen oppinut, että sitä olet mitä syöt.
Eli tarkkana pitää olla, että
1) Mitä syö
2) Milloin syö
3) Kuinka paljon syö
Olen sitä mieltä, että jos nuo kaikki osa-alueet on kohdallaan, niin yli- eikä alipaino-ongelmaa ole piste.
Geeniperimä merkkaakin sitten yllättävän paljon siihen mitä noilta kohdilta vaaditaan. Itse olen sitä sorttia, että hyötysuhteet kohdallaan. Kaikki syöty energia jää elimistöön. Negatiivisena puolena on erittäin herkkä painonnousu. Positiivisena puolena on että treenamalla voi saada hyvälaatuista lihasmassaa helposti, kunhan ruokavalio on kohdallaan. Ja lienee sanomattakin selvää, että jos ei treenaa ja ollaan ylikaloreilla niin se ylimääräinen energia menee läskiksi. Joillain se ei vain tartu elimistöön. Joskus olen miettinyt kumpi on parempi ja tullut siihen tulokseen, että tämä. Vaikka lihon helposti, niin tarkalla kurilla ja riittävällä kulutuksella pystyn myös kompensoimaan ongelman ja korkea hyötysuhde merkkaa pienempää ruokalaskua.
kolistelija
28.01.2013, 10.09
Kevyen painon kyllä huomaa kyllä maastossa kun ajelee vähän painavemmalla fillarilla. Maantiepyörällä pääsen mäkiä suhteellisen hyvin, tasaisella isommat kaverit vetävät usein kovempaa.
Teho/paino suhde pysyy hyvänä kun fillari on kevyt, mutta sen painavemman fillarin lisäpainon huomaakin sitten aika hyvin. Sen huomaa myös teoriatasolla. Lähtökohtana samalla tehosuhteella oleva 67kg jamppa vs. 100kg karbaasi. Fillarin painon lisääminen laskee mäkimiehen suhteellista tehoa enemmän. Kuivatehon ollessa 4W/kg mennään 15kg fillarilla arvoihin 3,27W/kg ja 3,48W/kg. Pilkunviilausta joo, mutta eihän palstapyöräily koskaan ole helppoa... :)
Teho/paino suhde pysyy hyvänä kun fillari on kevyt, mutta sen painavemman fillarin lisäpainon huomaakin sitten aika hyvin. Sen huomaa myös teoriatasolla. Lähtökohtana samalla tehosuhteella oleva 67kg jamppa vs. 100kg karbaasi. Fillarin painon lisääminen laskee mäkimiehen suhteellista tehoa enemmän. Kuivatehon ollessa 4W/kg mennään 15kg fillarilla arvoihin 3,27W/kg ja 3,48W/kg. Pilkunviilausta joo, mutta eihän palstapyöräily koskaan ole helppoa... :)
Jatketaan palstapyöräilyä:
Juuri tuon takia onkin syytä pitää huoli siitä, että jos painoa kasvattaa, niin kasvattaa vain eteenpäinvievää lihasmassaa, eikä läskiä tai lihaksia sinne, mitä ei tarvita eteenpäinviennissä. Jos siis tavoite on olla mahdollisimman nopea fillarilla. Sillloin kun painoin n. 70kg harrastin maastopyöräilyä aktiivisesti ja mulla on koohtuullinen referenssi millaista silloin oli ajaa. Jos kuvittelisin sen hetkiseen suorituskykyyn 50 kg lisäpainoa, niin eihän siitä mitään olisi tullut. 50km maastolenkki 50 kg lisäpainolla olisi saattanut jäädä pelkäksi haaveeksi. Ainakaan kyse ei olisi ollut hauskasta päiväretkestä. Nyt 50 kg painavampana menee 50 km maastossa heittämällä. Hitaasti tosin mutta siten, että on hauskaa. Vielä 40 kg pojasta, peräpyörästä ja molempien eväistä lisää painoa ja silti 30 km maastossa ei ole temppu eikä mikään. Jos mun olisi 70 kiloisena pitänyt löydä päälle 80 kg lisäpainoa, niin olisi tainnut itku tulla ekassa kunnon nuosussa, kun olisi ajatellut niitä seuraavia nousuja edessä olevalla 30 km matkalla.
Jos saan 20 kg läskiä pois ja voimaa sekä kuntoa hieman ylös, niin pyörän pitäisi kulkea riittävän helposti mun tavoitteisiin. En silti tule koskaan pääsemaan maastossa pehmeällä alustalla siihen vauhtiin, mitä esim. 75 kiloisena pääsisin. Mutta eihän mun ikäisellä enää kiire ole, pääasia että on hauskaa :) Tuhdimmassa kunnossa olevana ei tarvii niitä viimeisiä grammoja (tai edes kiloja) viilata siitä pyörästä pois ja silti jaksaa mennä sen minkä haluaa.
Minulla ei ole vaikeuksia olla tykkäämättä itsestäni. :)
Tarkottaako toi että on nälkä lenkin jälkeen? Niiku tossa jo todettiin, niin geeneillä on selkeä merkitys. Silti, niin kuin muissakin elämän alueissa, myös ympäristöllä (entisellä ja nykyisellä) on erittäin merkittävä rooli. Esimerkiksi jos on WAG joka tekee safkaa usein ja runsaasti niin on helpompi syödä liikaa kun esim sillon kun ite tekee ruoan. Myös se, minkälaista ruokaa ympärillä olevat ihmiset valmistavat sinun mahaasi, on merkitystä. Esimerkiksi setäni vaimo tekee TO-DEL-LA rasvasta ruokaa. Mun suuhun maistuu pahalta kun rasva maistuu eikä muu, mutta heille maku on normaali (ympäristö muokannut makutottumuksia). En väitä että sinulla asia on näin, mutta jotenkin tähän suuntaan ehkä mahdollisesti (tai jollain muulla ainakin).
Itse olen myös miettinyt asian niin, ettei lenkin jälkeen saa olla hirvee nälkä. Muuten tulee helposti ahmittua liikaa. Toisinsanoen, ainakin itselle toimiva ratkaisu, on syödä (lähes) joka lenkillä esim myslipatukka tai banaani, jolloin energiantarve kotiin päästyä ei ole niin radikaali. Tämän asian olen ajatellut myös parantavan harjoutuksen laatua (ei lopu bensa koneesta).
Olen kuullut että paras tapa pudottaa painoa liikunnan avulla on lähteä lenkille (työmatka esim) heti aamusta syömättä mitään. Voi tuntuu aluks oudolta mutta kaikkeen tottuu paitsi jääpuikkoon perseessä..
Olen kuullut että paras tapa pudottaa painoa liikunnan avulla on lähteä lenkille (työmatka esim) heti aamusta syömättä mitään. Voi tuntuu aluks oudolta mutta kaikkeen tottuu paitsi jääpuikkoon perseessä..
Tämäkin myytti on ammuttu alas jo monta kertaa.
Joo ainakin Roman Kreuziger harrastaa tota. On muuten ammattiurheilija.
Joo ainakin Roman Kreuziger harrastaa tota. On muuten ammattiurheilija.
Tätä aamulenkkiasiaa tyhjällä vatsalla on tutkittu moneen kertaan ja se on aina todettu ennemmän tai vähemmän vääräksi. Aina löytyy yksilöitä joilla siitä ei ole merkittävää haittaa. Painonhallinnan kannalta verensokeri pitäisi olla tasainen joten on täysin älytön idea kiskoa lenkkiä ennen aamiaista. Yleensä seurauksena on vain ylisuuri aamupala tai tavallista heikompi treeni ja vireystila.
Tätä aamulenkkiasiaa tyhjällä vatsalla on tutkittu moneen kertaan ja se on aina todettu ennemmän tai vähemmän vääräksi. Aina löytyy yksilöitä joilla siitä ei ole merkittävää haittaa. Painonhallinnan kannalta verensokeri pitäisi olla tasainen joten on täysin älytön idea kiskoa lenkkiä ennen aamiaista. Yleensä seurauksena on vain ylisuuri aamupala tai tavallista heikompi treeni ja vireystila.
Selkee. Pahoittelen väärästä infosta ja floodista. Onneksi en väittänyt faktaksi sentään, vaan kirjoitin 'olen kuullut' :)
Semisti ehkä offaria, muttei työssäkäyvä harrastelijaurheilija todellakaan voi reenata liikaa.
Tästä vahvasti eri mieltä.
Veikkaan että ylirasitustilaan pääsee kyllä ihan helposti kuka tahansa perheellinen, työssäkäyvä harrasteurheilija ja jos ei tuo riitä niin sekoitetaan vielä ruokavalio jollain ihmedieetillä tai rakennetaan talo.
Tästä vahvasti eri mieltä.
Veikkaan että ylirasitustilaan pääsee kyllä ihan helposti kuka tahansa perheellinen, työssäkäyvä harrasteurheilija ja jos ei tuo riitä niin sekoitetaan vielä ruokavalio jollain ihmedieetillä tai rakennetaan talo.
Totta että vähän liian jyrkästi todettu. Mutta vaikeaa se työssäkäyvälle on. Kuka rakentaa taloa ja reenaa tavoitteellisesti samaan aikaan? Kannattas vähän miettiä kannattaako polttaa itteään loppuun. Oli itelläkin tossa loppukesällä vähän väsymystä ilmassa kun oli liikaa liikuntaa. Mutta eipä sitä juuri hirveesti muuta sillon vapaa-ajalla tehtykään. Lisäksi oli aika tehoreenin kaltaista, ei ollenkaan palauttavaa välissä. Eli hölmösti reenattu. Tosin oli tossa pari 90 minsasta fudismatsiakin pyöräilyn lisäks, kun ei ollu porukkaa ja ei viittiny kavereita laittaa vajaalla pelaamaan.
Sun väitteesi 'ylirasitustilaan pääsee kyllä ihan helposti' on totta. Jos harjoittelee pelkkää tehoa hirveellä volyymilla. Se on helvetin tyhmää vaan. Ja siis aikaa tähänkin pitää käyttää paljon, joten vaimoke ja lapset saavat olla melko keskenään, jos niitä on.
Lievä väsymys ei ole ylikuntoa, se on väsymystä.
Siis...tuohonko tottuisi...? :p
Kiitos marmar pitkästä vastauksestasi!
Oikeastaan tiesin jo kaiken tuon, kaipasin vain jota kuta kertaamaan. Ruokavalioni tietyt peruspalikat ovat kohdallaan: olen vegaani eli syön melko reippaasti pähkinöitä, hedelmiä, vihanneksia ja marjoja, en syö pullaa tai ylipäänsä vaaleita viljoja, karkkeja, sipsejä tms. (poikkeuksena sosiaalinen paine sukutapaamisissa) enkä käytä juuri ollenkaan alkoholia.
Toisaalta olen tietoinen suhteellisen yksipuolisesta ruokavaliostani, jota olen pyrkinyt monipuolistamaan, mutta varmasti suurin haaste itselleni on ateriarytmi. Syön kyllä aamupalan ja jonkinlaisen lounaan, mutta suurimmat kalorimäärät painottuvat iltaan. Yksi suuri haaste piilee myös siinä, etten pidä ruuanlaitosta eli haluan mennä siitä, missä aita on matalin. Voisin siis yrittää korjata kokonaisuutta parantamalla ateriarytmiäni lisäämällä proteiinipirtelöitä tai vastaavia lounasaikaan/iltapäivään, ja edelleen jalostaa ruokavaliotani monipuolisempaan suuntaan. Varmaan riittävä proteiininsaanti on omalla kohdallani yksi kysymysmerkki.
Tarkottaako toi että on nälkä lenkin jälkeen? Niiku tossa jo todettiin, niin geeneillä on selkeä merkitys. Silti, niin kuin muissakin elämän alueissa, myös ympäristöllä (entisellä ja nykyisellä) on erittäin merkittävä rooli. Esimerkiksi jos on WAG joka tekee safkaa usein ja runsaasti niin on helpompi syödä liikaa kun esim sillon kun ite tekee ruoan. Myös se, minkälaista ruokaa ympärillä olevat ihmiset valmistavat sinun mahaasi, on merkitystä. Esimerkiksi setäni vaimo tekee TO-DEL-LA rasvasta ruokaa. Mun suuhun maistuu pahalta kun rasva maistuu eikä muu, mutta heille maku on normaali (ympäristö muokannut makutottumuksia). En väitä että sinulla asia on näin, mutta jotenkin tähän suuntaan ehkä mahdollisesti (tai jollain muulla ainakin).
Itse olen myös miettinyt asian niin, ettei lenkin jälkeen saa olla hirvee nälkä. Muuten tulee helposti ahmittua liikaa. Toisinsanoen, ainakin itselle toimiva ratkaisu, on syödä (lähes) joka lenkillä esim myslipatukka tai banaani, jolloin energiantarve kotiin päästyä ei ole niin radikaali. Tämän asian olen ajatellut myös parantavan harjoutuksen laatua (ei lopu bensa koneesta).
Tarkoitan kai, että on melkein koko ajan nälkä, ei pelkästään lenkkien jälkeen. :)
Olen hyvin pitkälle itse vastuussa omista ruokailuistani, mikä on hyvä asia, jos saan homman toimimaan. Luulen, että omalla kohdallani yksi ongelma on leipä, jota tunnun syövän ihan liikaa suhteessa muihin ruoka-asioihin. Vaikuttaa siltä, etten pysty syömään sitä pieniä määriä, ja joskus olenkin ollut jaksoja kokonaan ilman leipää. Tällöin ruokavalio automaattisesti monipuolistuu. Pitäisi varmaan yrittää taas samaa kikkaa.
Yritän nyt skarpata näistä kommenteista motivoituneena, pitää kirjaa syömisistä ja raportoida sitten, miten sujuu.
Jake_Kona
28.01.2013, 13.08
Naurattaa noi kommentit ettei aamulenkillä ilman aamupalaa saisi painoa putoamaan kun sitä kaavaa juuri käytetään yleisesti esim. kehonrakentajien toimesta.
Sen olen itsekkin kokenut ja hyväksi konstiksi havainnut. Siinä on kyse myös päivittäisen kalorimäärän kontrolloimisesta. Kun illalla ei syödä myöhään ja keho saa ravintoaineita seuraavan kerran lounaalla ja mielellään vasta lenkin jälkeen.
Näin olen toiminut viikonloppuisuisin ja viikolla ilman aamupalaa töihin ja siirtää lounasaikaa klo 13-14. Toimii, koska tällä konstilla voi välttää ja kontrolloida paremmin syömäkertoja päivässä. Kun syö vain lounaalla klo 13 ja seuraava ruokailu töiden jälkeen eikä iltapalaa ( ehkä korkeintaan omena yms.) Syömiskontrolliin auttaa myös, että itsellä on eri ruuat ja ruoka-aikataulu kuin muulla perheellä. Ostaa kaupasta vain sen mikä on terveellistä ja syö vain sitä. Itse olen tämän säännön unohtanut nyt syksystä lähtien ja kiloja on tullut sen takia lisää takaisin.
Syön illalla tuhdin iltapalan ja laihdun sillä tavalla... ja joka ilta
Oikeastaan tiesin jo kaiken tuon, kaipasin vain jota kuta kertaamaan. Ruokavalioni tietyt peruspalikat ovat kohdallaan: olen vegaani eli syön melko reippaasti pähkinöitä, hedelmiä, vihanneksia ja marjoja, en syö pullaa tai ylipäänsä vaaleita viljoja, karkkeja, sipsejä tms. (poikkeuksena sosiaalinen paine sukutapaamisissa) enkä käytä juuri ollenkaan alkoholia.
Toisaalta olen tietoinen suhteellisen yksipuolisesta ruokavaliostani, jota olen pyrkinyt monipuolistamaan, mutta varmasti suurin haaste itselleni on ateriarytmi. Syön kyllä aamupalan ja jonkinlaisen lounaan, mutta suurimmat kalorimäärät painottuvat iltaan. Yksi suuri haaste piilee myös siinä, etten pidä ruuanlaitosta eli haluan mennä siitä, missä aita on matalin. Voisin siis yrittää korjata kokonaisuutta parantamalla ateriarytmiäni lisäämällä proteiinipirtelöitä tai vastaavia lounasaikaan/iltapäivään, ja edelleen jalostaa ruokavaliotani monipuolisempaan suuntaan. Varmaan riittävä proteiininsaanti on omalla kohdallani yksi kysymysmerkki.
Tätä vegaanitaustaa vasten lisävinkki. Leaderin soijaproteiinipulveri (http://www.leader.fi/fi/urheiluravinteet/soy-protein) on mielestäni siedettävän makuista ja vie tuhtina annoksena tehokkaasti nälän pitkäksi aikaa. Ei vie vararikkoon, maksaa muistaakseni n. 15e/pussi Prismassa. Itse sekoittelen mysliin, veteen, maitoon, mehuun jne. Annoskokona niinä päivinä kun muistaa/jaksaa/viitsii ottaa on ollut aikalailla mitä huvittaa. Väliilä aika tuhtejakin annoksia, eli pussin suosituksen yli. Tuon lisäksi popsin vaihtelun vuoksi myös heraproteiinia. Toimii mielestäni paremmin palautumisessa, mutta ei vie nälkää samalla tavalla, kuin tuo soija.
Tosin maito ja hera ei sovellu tiukan linjan vegaanille, joten ne voi jättää komentista huomiotta. Laitoin ne mukaan, koska vinkki on tarkoitettu myös muille, kuin vegaaneille.
Ei joku kerta kuukaudessa juhlissa painonhallintaa sivuraiteille vie. Kunhan ei herkuttele joka päivä. Tärkeintä on isot linjat, eli päivittäinen ruokailu.
Komppaan Jakea oman kokemukseni pohjalla.
Jos haluan pudottaa painoa, niin jätän aamiaisen väliin ja ajan duuniin noin 30 min - 1 tunti lenkin. Vauhti siten reipas, että ainakin yksi reipas sykepiikki ja muuten pk-alueella. Töissä sitten kahvia ja vettä, lounaalle klo 11, iltapäivällä hedelmä ja sama tai pidempi lenkki kotiin. Duunilounas 80% kasvista eli salaattia, loput sitten yleensä jotain protskua tai sitten mikä sattuu mielyyttämään. Illalla sitten riittää illallinen ja ehkä joku pieni iltapala. Aamupalan pois jättäminen on minulle helppoa, sillä en ole koskaan ollut mikään aamusyöppö.
Kun lenkin malttaa pitää tarpeeksi lyhyenä, mikä ei ainakaan näin talvisin ole ongelma, niin ei lopu energiatkaan kesken vaikka kulutus on kohtuullista. Ainakaan itse en ole sipannut tuollaisilla ajoilla. Kun syö vain 2 kertaa päivässä, niin ei ainakaan tule syötyä liikaa. Marraskuussa lähti 5 kg todella helposti tällä sapluunalla ja sama olisi tarkoitus toteuttaa helmi-maaliskuussa, kun muut kiireet mahdollistavat päivittäisen pyöräilyn.
Kesällä, kun kilsat kasvaa ja intervallit lisääntyy, niin voi sitten syödä hieman useammin ja reilummin. Paino ei minulla kesäisin yleensä laskekkaan vaan pysyy kevään lukemissa. Näin ollen talvi on minulle se oikea aika pudottaa painoa. Toisaalta olen kuunnellut kroppaani sen verran, että tätä nykyä tiedän kuinka usein minun pitää tankata lenkin aikana ja mitä pitää syödä ennen pitkää lenkkiä, jotta en sippaa.
Tietysti pitää muistaa, että nämä pätevät vain ja ainoastaa minuun. Muilla sitten voi olla eri kokemuksia ja näkemyksiä tästä, mutta omilla lähtökohdilla ja kohdallani homma toimii.
herra jessus kun kaapista loppuu ruoka... neljä kanamunaa paistettuna ruisleivän päällä, voita noin 100g ja paljon rasvasta juustoo meni leivän päälle, litra maitoo ja jälkkäriksi puolikas pullapitko ja vielä puoli kiloo marjarahkaa nyt työnnetään suuhun vielä ja luulis että alkaa lihoon... tosin olin vamos komppaniassa tän päivän että kulu kyllä kaloreita
Jos haluan pudottaa painoa, niin jätän aamiaisen väliin ja ajan duuniin noin 30 min - 1 tunti lenkin. Vauhti siten reipas, että ainakin yksi reipas sykepiikki ja muuten pk-alueella. Töissä sitten kahvia ja vettä, lounaalle klo 11, iltapäivällä hedelmä ja sama tai pidempi lenkki kotiin. Duunilounas 80% kasvista eli salaattia, loput sitten yleensä jotain protskua tai sitten mikä sattuu mielyyttämään. Illalla sitten riittää illallinen ja ehkä joku pieni iltapala. Aamupalan pois jättäminen on minulle helppoa, sillä en ole koskaan ollut mikään aamusyöppö.
Toi toimii tiettyyn pisteeseen asti mainiosti, mutta sitten painon putoaminen pysähtyy ja pitää viedä sitä vähän pitemmälle eli ottaa mukaan makrojen syklitys. Eihän tää mikään uusi keksintö ole, mutta lisää infoa löytyy Googlella hakusanalla "leangains" tai "pätkäpaasto (http://pätkäpaasto.fi/leangains/)". Pudotin itse 93kg -> 89kg kuvailemallasi tavalla.
Täysillä glygogeenivarastoilla pystyy pukkaan anaerobisella kynnyksellä yli 1,5h. Tossa saa sitkuttaa sitä pk- aamulenkkiä tuntikaupalla ennen kuin sokeri loppuu vaikka glygogeenivarastot ei olisi edes tapissa. Olen kerran joutunut ajaan kisaa 190 kilsaa ilman aamupalaa. Patteri loppui muistaaseni 180 kilsan kohdalla. Mut joo, oli sentäs sokeroitua urheilujuomaa, jipii. Paremminhan lihaksilla on hapekasta verta käytössä kun sitä ei tarvi tuupata ruoansulatukseen.
Tossa aamupalattomuudessa on se etu että ei pysäytä elimistön paastotilaa ja tutkimusten mukaan aineenvaihdunta _kiihtyy_ paaston alussa, huippu saavutetaan jossain 17 tunnin kohdalla. Lihaskatabolia alkaa vasta 36 tunnin paastoamisen jälkeen. Jos nykäisee jonku tunnin aamulenkin ei niin järkyttävillä tehoilla niin kyllä itse ainakin vetäisin sen ilman aamupalaa mikäli on tarvetta pudottaa painoa ja edellisenä päivänä on tullut syötyä ruokaa.
Mä oon ollut pitkään sitä mieltä että ei oo väliä koska syö vaan kokonais kalori määrä ratkaiseen. Itte syön jotain tuhannen kaloria iltapalalla(noin klo 21)
mutta aamulla riittää iso kupp ikahvia, maitolasi, paljon hunajaa kahviin ja muutama leipäpalanen
Jake_Kona
28.01.2013, 22.14
No ei sillä silloin väliä olekkaan jos ei ole lihava. Kun on lihava ja syö tuhdin aamupalan koska niin on opetettu ja lounaan kun on kerta lounasaika jne. Tulee lopulta ilta ja kalorimäärä on täysi, mutta vielä siihen rasvasta iltamättöä päälle....>>>sillä se immeinen lihoaa
Ennen pyöräilyharrastuksen aloittamista laihdutin 96 kg:sta 72 kg:aan n. seitsemässä kuukaudessa. Tämä siis 30 min juoksulenkillä heti heräämisen jälkeen. Ei aamiaista. Kunnon lounas runsaine saalaattineen ja illalla kaalia, porkkanaa ja jauhelihaa. Monesti myös juoksulenkki tai kuntopyöräily iltaisin. En tiedä järkevyydestä tai tieteellisyydestä mitään, mutta ainakin kilot putosi. Lihaksiakin varmasti lähti, niitä mitä oli, kun kerran vatsan kohdalle jäi selvästi rasvaa. Tuosta 72 kg:sta oli jokseekin mahdotonta laihduttaa alaspäin. Tunsin selvää heikkoutta. Yritin sitä jonkinaikaa ilman tuloksia. Nyt paino jossain 77-80 kg:ssa. Varaa olisi toki laihduttaa.
VeloGirl
29.01.2013, 01.53
Lueskelin tata palstaa ja sitten avasin toisen ikkunan, ja poks! siellahan oli artikkeli aiheesta. Ei ideaakaan miten luotettava tms. tutkimus oli, lyhyt, pieni otanta, mutta laitanpa tahan linkin jos sattuu jotakuta kiinnostamaan.
http://life.nationalpost.com/2013/01/25/working-out-before-breakfast-helps-burn-20-more-body-fat-for-equal-exercise-study/
Kannattaa myös varoa fyysistä työtä. Mä olen tehnyt tässä kotona kaikenlaisia puoliamatöörimaisia projekteja autotallin purkamisesta ja rakentamisesta erilaisiin maanrakennus ja remonttihommiin. Kun tulee nosteltua ja väännettyä, niin rasva ei oikein pala, mutta vaikuttaisi, että tässä viimeisen 3-4 vuoden aikana on tullut jonkin verran lihasta. Tähän kun lisää kaikki talkoo-oluet, joita tulee juotua usein yksin kun talkooporukka on yhden miehen vahvuinen.
Saas nähdä jos saisi 5 kiloa pois huhtikuuhun mennessä ja kesän aikana toinen vitonen. Sitten kun saisi painon pysymään 75-80 kilossa vuoden ympäri, niin voin olla aika tyytyväinen.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.