Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Jäykkäperäistä allmountain pyörää

Sivut : 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9

IHD
14.01.2020, 15.09
öööö- mikäs toi bb:n alla roikkuva letku on? "Äkkipysäytin" tms :rolleyes:?

No nyt mää hoksasin, dropperin letkuhan se siinä- kuis se noin tulloo ulos ?

rocksted
14.01.2020, 15.22
Arvasin että siihen puututaan. Laitoin muodikkaasti penkin alas enkä muistanut vetää piuhaa piiloon. Normaalisti penkki on vähän ylempänä ja johto silloin jemmassa.

F. Kotlerburg
14.01.2020, 15.29
Siis mitä vittua? Penkin alas laittaminen tuo vaijerin kuoren ulos? Olisiko asennuksessa jotain vikaa?

vihtis83
14.01.2020, 15.33
Siis mitä vittua? Penkin alas laittaminen tuo vaijerin kuoren ulos? Olisiko asennuksessa jotain vikaa?

Varmaan koko tolppaa tiputettu alaspäin niin alas kuin menee. Siis ihan tolpan kannatinta löysätty ja tiputettu. Silloin hissitolpan vaijeri tulee edellä ulospäin.

JackOja
14.01.2020, 15.42
Varmaan koko tolppaa tiputettu alaspäin niin alas kuin menee. Siis ihan tolpan kannatinta löysätty ja tiputettu.....

Miks kukaan tekisi niin?

rocksted
14.01.2020, 15.42
Pitää varmaan viedä huoltoon

vihtis83
14.01.2020, 15.54
Miks kukaan tekisi niin?

No jos haluaa saada penkin ihan niin alas kuin mahdollista. Siksi.

F. Kotlerburg
14.01.2020, 16.01
aha joo, en vissiin ihan ymmärrä tätä räädistelyä.

GKC
14.01.2020, 16.04
Perinteisellä linjalla tuntuu jatkuvan kuvien kommaus... [emoji2361]

Ei kait sitä satulaputkea ajossa kukaan tuosta klemmarista laskekaan ja mun mielestä avaaja mainitsi kuvaa varten laskeneensa. [emoji848]

Hieno pyörä mutta eräiden mielestä varmaan liian korkea top tube kun ei näytä "naisten pyörältä". [emoji849][emoji1787]

Lähetetty minun GM1913 laitteesta Tapatalkilla

F. Kotlerburg
14.01.2020, 16.05
Tangon päästä puuttuu tulppa. Iso virhe.

IHD
14.01.2020, 16.11
Tangon päästä puuttuu tulppa. Iso virhe.

Näin on, suorastaan mega-moka. Lisäksi gummien tekstit ja vanteen tarrat epäsynkassa, tämä on jo lähes anteeksiantamatonta:rolleyes:.
Vaikuttavat kyllä aivan selvästi jälleenmyyntiarvoon lähes vakavasti otettavan maastopyöräilijän silmissä.

rocksted
14.01.2020, 16.22
Lisäksi gummien tekstit ja vanteen tarrat epäsynkassa, tämä on jo lähes anteeksiantamatonta:rolleyes:.
Gröhöm, renkaiden tekstit on keskitetty venttiilien kanssa, kuten kuuluukin. #40

hece
14.01.2020, 16.31
Gröhöm, renkaiden tekstit on keskitetty venttiilien kanssa, kuten kuuluukin. #40
Sivuhuomiona laitoin kerrankin renkaan (45NRTH Wrathchild) tekstit vanteen tekstien kanssa kohdilleen, mutta toisella puolen ne olikin eri kohdassa! Ja laitoin vielä väärän ei-ajopuolen kohdilleen. Onneksi ei ole jäykkäperä niin ei tarvitse tänne laittaa kuvaa.

hitlike
14.01.2020, 17.14
Näin on, suorastaan mega-moka. Lisäksi gummien tekstit ja vanteen tarrat epäsynkassa, tämä on jo lähes anteeksiantamatonta:rolleyes:.
Vaikuttavat kyllä aivan selvästi jälleenmyyntiarvoon lähes vakavasti otettavan maastopyöräilijän silmissä.

Ihme että kukaan ei ole kommentoinut rungon syperhypertöpöä riitsiä joka varmasti viimeistään ajaa pois kaikki foorumin asiantuntevat ostajaehdokkaat.

Sambolo
14.01.2020, 19.05
Kyllä ite lasken tolpan niin alas kun saa jos tiedossa vaan alamäki tai hyppelyhommia. Pidempi dropperi ois toki kätevämpi mut ei museopyörissä vielä semmosta oltu keksitty.

^ jos riitsi lyhyt niin ETT:stä ei näyttäs ainakaa olevan puute ;) Hienon mustanpuhuva pyörä kyllä.

F. Kotlerburg
14.01.2020, 20.11
Ihme että kukaan ei ole kommentoinut rungon syperhypertöpöä riitsiä joka varmasti viimeistään ajaa pois kaikki foorumin asiantuntevat ostajaehdokkaat.
Tuon riitsi on kyllä vanhaa aikaa eikä modernia long slackia. Varmaan ihan hyvä riitsi XC-pyörään, mutta tämän tyyppiseen niin töpö mikä töpö.

rocksted
14.01.2020, 21.04
Saako se nyt kuitenkin olla täällä jäykkä allmountain pyörä-topicissa vai etsinkö jostain enemmän xc-henkisen ketjun?

kauris
14.01.2020, 21.36
Tai että myynti-ilmoitukselle ei ketjuja kuulu edes etsiä.

hitlike
14.01.2020, 21.45
Tuon riitsi on kyllä vanhaa aikaa eikä modernia long slackia. Varmaan ihan hyvä riitsi XC-pyörään, mutta tämän tyyppiseen niin töpö mikä töpö.

Tää oli varmaan provoa mutta hyvin tommonen töpökin näyttää kulkevan.

https://youtu.be/Ghife2jVsx0?t=63

hitlike
14.01.2020, 21.48
Saako se nyt kuitenkin olla täällä jäykkä allmountain pyörä-topicissa vai etsinkö jostain enemmän xc-henkisen ketjun?

Saa koska pyörä on oikeastaan topikin mukaisen pyörän loistava malliesimerkki.

kauris
14.01.2020, 21.55
Pinkbiken tän päivän vertailussa kaksi am-jäykkäperää. Marin San Quentin ja Spessun Fuse
https://www.pinkbike.com/news/field-test-hardtails-marin-san-quentin-3-vs-specialized-fuse-comp-29.html

IHD
14.01.2020, 22.11
MBR UK:n nettisivulla arvostelu Norco Torrentista: https://www.mbr.co.uk/reviews/hardtail/norco-torrent-s2
jotain kitinää BB:n korkeudesta...

GKC
14.01.2020, 22.32
Eikös GMBN:n Blake vetäny Megavalanchen tollasella Scoutilla?[emoji848]

Mut aika XC- kisahan se on tietty.. [emoji849]

F. Kotlerburg
14.01.2020, 22.59
Miksihän tommosella pyörällä sinne sitten lähtenyt kerran XC-kisasta kyse.

GKC
14.01.2020, 23.06
Miksihän tommosella pyörällä sinne sitten lähtenyt kerran XC-kisasta kyse.Niin. Kyllähän ton ajais vaikka cyclolla...

https://youtu.be/v1mCBdI499g

F. Kotlerburg
14.01.2020, 23.14
Lukutaitokin on mennyt sakilla sen verran heikoksi, että olkoot nyt tässä.

hro
14.01.2020, 23.18
Lukutaitokin on mennyt sakilla sen verran heikoksi, että olkoot nyt tässä.
Ole nyt vielä marttyyrikin. Eka vittuilet kaikille kaikesta, sitte pahotat mieles kun joku ei ymmärrä sun huikeeta vitsiä.

F. Kotlerburg
14.01.2020, 23.21
No kyllä minua jo vähän häiritsee, että kun x on hyvä XC-pyörään == koko pyörä on XC-pyörä, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa, koska siellä on monta muuta mittaa jotka vaikuttavat asiaan. Kyllä täällä nyt joku muu leikkii drama queenia kuin minä.

Kenellekään en ole vittuillut mitään paitsi nyt vähän tuolle, joka yrittää myynnissä olevaa pyörää täällä mainostaa.

J.Kottenberg
15.01.2020, 01.30
Aah, onpa mukavaa kun perinteet jatkuvat. Moni asia painuu unholaan mutta foorumin henki on entisellään.

Kuka arvaa miksi ei ole tullut laitettua tänne kuvia omista fillareista? Eikä todennäköisesti tule laitettua jatkossakaan.

Sambolo
15.01.2020, 06.07
MBR UK:n nettisivulla arvostelu Norco Torrentista: https://www.mbr.co.uk/reviews/hardtail/norco-torrent-s2
jotain kitinää BB:n korkeudesta...

Steel is real...ly heavy. En sillee painosta välitä, mut onhan tuo yli 16kg L koon jäykkäperästä ihan kunnioitettava luku :) XL Kokoinen sight täpäri kevyempi ja se on jo iso pyörä. Mut ilmeisesti norco tekee rungot kestävyys mielessään, kautta linjan tuntuis olevan kilpailijoita painavempia, oli sit teräs, alu tai hiilari. Aika dramaattisena pidettii kyllä keskiön korkeutta :D

Oulunjulli
15.01.2020, 08.03
Aah, onpa mukavaa kun perinteet jatkuvat. Moni asia painuu unholaan mutta foorumin henki on entisellään.

Kuka arvaa miksi ei ole tullut laitettua tänne kuvia omista fillareista? Eikä todennäköisesti tule laitettua jatkossakaan.

Jooh, olis ihan hyvä herrasmiehen nyrkkisääntö että jos ei oo mitään hyvää sanottavaa niin sama jättää sanomatta. Tai ainakin keskittyä siihen että se kritiikki tulee esitettyä kohteliaasti niin tulee itsestäkin kuva että pelaa hyvien puolella ja on valmis antamaan supporttia harrastajakoleegalle.

Mutta tuo Nukeproof on siisti. Mua ärsyttää kun tuli arvottua tuon ja Ragleyn välillä pari vuotta sitten, ja päädyin siihen suht ruotsi-väriseen Ragleyhyn koska se oli ainoa väri mitä mistään silloin löytyi. Toisaalta se meni pojalle ja minun kokemus jäykkiksistä jäi taas lyhyeksi, mutta nyt kun tuli mieleen niin pitääpä käydä kokeilemassa sitä.

IHD
15.01.2020, 11.09
Tää siirtyy downcountry-ketjuun, mennyt melkoiseksi jankkaamiseksi tämä. Ehkä se myös sopii paremmin, on tämä AM kovin enduroa nykyisin.

OT: Downcountry, gravel jne.. ei voi olla ihailematta noiden markkinamiesten kykyä keksiä uusia fillarisegmenttejä markkinoille ja luonnollisesti herättää niitä osin uinuvia/tiedostomattomia tarpeita uuden fillarityypin hankintaan, koska wanha ei täydellisesti vastaa nimenomaa tähän erikoistarkoitukseen kehitettyä välinettä. Esim. hiekka/soratiellähän on liki mahdotonta ajaa esim. 29" HT XC-fillarilla, siihen tarvitaan kyllä ehdottomasti gravel-pyörä. Tuon downcounty-fillarin spesiaali käyttötarkoitus ei ole vielä itselleni valjennut. Olenkin kuitenkin nyt sitten oppinut että mun XC-täpäri ei olekaan XC vaan downcountry, koska se asettuu täsmälleen XC ja ns. trailipyörän välimaastoon :)

JackOja
15.01.2020, 11.17
...mun XC-täpäri ei olekaan XC vaan downcountry, koska se asettuu täsmälleen XC ja ns. trailipyörän välimaastoon :)

Sulla on joku välimaastopyörä, mutta ei XC- eikä trailipyörää? Sittenhän tarvitset kaksi (2!) uutta pyörää!

GKC
15.01.2020, 11.26
OT: Downcountry, gravel jne.. ei voi olla ihailematta noiden markkinamiesten kykyä keksiä uusia fillarisegmenttejä markkinoille ja luonnollisesti herättää niitä osin uinuvia/tiedostomattomia tarpeita uuden fillarityypin hankintaan, koska wanha ei täydellisesti vastaa nimenomaa tähän erikoistarkoitukseen kehitettyä välinettä. Esim. hiekka/soratiellähän on liki mahdotonta ajaa esim. 29" HT XC-fillarilla, siihen tarvitaan kyllä ehdottomasti gravel-pyörä. Tuon downcounty-fillarin spesiaali käyttötarkoitus ei ole vielä itselleni valjennut. Olenkin kuitenkin nyt sitten oppinut että mun XC-täpäri ei olekaan XC vaan downcountry, koska se asettuu täsmälleen XC ja ns. trailipyörän välimaastoon :)Aina syytetään markkinamiestä, ja niin oon itsekin tehnyt, mutta kyllä mä nykyään näkisin että kyse on enemmän siitä että porukka speksaa ite kamppeitaan ja miettii tarkemmin mikä vaikuttaa mihinkin.

Vaikka kyllähän markkinamies sitten helpottaa tätä kehitystä ja kategoriointia mutta ei kait se paha ole? Muuten kai tässä ajettais penny farthingeilla joka jamppa...

Joka lajissa on havaittavissa kehitys, että harrastajat paneutuu hommaan yhä tarkemmin ja tottakai se luo kysyntää, etenkin pyöräilyn kaltaisessa lajissa, uusille kaupallisille sovelluksille.

Ja sitten se kysymys että onko se tarpeellista? Ei tietenkään. Harva asia on tarpeellista ja vielä harvempi välttämätöntä. Mukavaa se kuitenkin on ja varmasti useimmat meistä tykkäävät siitä että saa omaan makuun tarkemmin soveltuvaa kampetta alle.

Ainahan ne uudet mallit voi jättää ostamattakin. Tunnen yli 70v pariskunnan jotka pyöräilevät useamman 1000km/vuosi 90-luvun Kuwaharoilla. 3x on kuulemma kaikki osat jo vaihdettu runkoihin... Koskaan en ole kuullut valitusta keulakulmasta tai reachistä. [emoji28]

IHD
15.01.2020, 11.34
^tai sitten keskityn ajamaan sillä vain tuolla välimaastossa :). Tosin olen miettinyt sen pois myymistä, koska loivakeulakulmaisella HT:llä (Cragger) ajelee melkolailla enemmän nykyään kuin sillä. Itse yllätyin kuinka monipuolinen tuollainen nykyiaikainen jäykkäperä on ja kuinka hauskaa sillä on ajella. Takkiin tulee ehkä eniten pidossa nousuissa. Samoin ajomukavuus HT:llä kärsii pitemmillä (2.5 - 3 tunnin maasto) reissuilla ja alkaa tulemaan enemmän virheitä ajossa väsyneenä, silloin täpäri antaa paljon enemmän anteeksi. Jäykkistä saa lisäksi kahdella kiekkosetillä + eri rengastuksella viriteltyä aika paljon eri käyttötarkoituksiin.

GKC
15.01.2020, 11.38
Ja kyllä kai nää termit ja kategoriat lähtökohtaisesti kumpuaa harrastajilta itseltään ihan spontaanisti kun on syntynyt tarve kuvata omaa ajotyyliä/pyörää/toivottua ominaisuutta.

Eihän niitä ajaessa tarvitse miettiä mutta kyllähän se esim pyöräkaupoilla helpottaa kun osaat kuvailla jollain yleisesti vakiintuneella termillä omaa ajotyyliä ja toimintaympäristöä.

Bulkkaaja
15.01.2020, 12.46
Tämä on huippu ketju, kestää vaikka käy välillä vähän kireämpänä! Ilo ollut seurata.
Olen ymmärtänyt että AM pyörä on sellanen millä ajetaan aamupäiväivä mäen päällee ja sen jälkeen lasketaan alas pisintä mahdollista reittiä pitkin, ei siis välttämättä jyrkintä ja nopeinta. Tietysti jos hissi tai kuntoa ja tarve painavalle pomminkestävälle löytyy niin mikäs siinä.

Itselle saapui scandal v3 runko, enää tarvis vaan takakiekko kasata niin osatkin on. En kyllä tiedä mihin skeneen tuo tulee sekakiekoilla ja mahdollisesti myös sinkulana kuuluvan:)

IHD
15.01.2020, 13.24
Aina syytetään markkinamiestä, ja niin oon itsekin tehnyt, mutta kyllä mä nykyään näkisin että kyse on enemmän siitä että porukka speksaa ite kamppeitaan ja miettii tarkemmin mikä vaikuttaa mihinkin.

Vaikka kyllähän markkinamies sitten helpottaa tätä kehitystä ja kategoriointia mutta ei kait se paha ole? Muuten kai tässä ajettais penny farthingeilla joka jamppa...

Joka lajissa on havaittavissa kehitys, että harrastajat paneutuu hommaan yhä tarkemmin ja tottakai se luo kysyntää, etenkin pyöräilyn kaltaisessa lajissa, uusille kaupallisille sovelluksille.

Juu, maastopyöräilyä on käytetty kyllä usein esimerkkinä avoimesta käyttäjälähtöisestä innovoinnista (Von Hippel etc.) ja sitä se pitkälle varmaan onkin. Kategorisoinnissa/segmentoinissa ei ole tosiaankaan mitään pahaa ja varmaan auttaa potentiaalista käyttäjää kohdentamaan hankintansa sopivaan vermeeseen. Toki helpompaa on harrastaa sellaisella välineellä joka sopii käyttötarkoitukseen parhaiten (esim. saha vs. kirves). Toisaalta sitten kaman määrä kasvaa loputtomasti, jos jokaiseen nyansiin on olemassa oma vehje (esim. 5 fillaria hivenen erilaiseen ajamiseen, itellä vasta 3 :rolleyes:). Markkinahemmojen tarkoituksena on kyllä sitten vahvistaa tätä nyanssien tarvetta kertomalla auliisi uusista innovaatiosta ja niiden erinomaisuudesta - aika usein osoittamalla että nykyisellä kalustolla ei vaan pärjää/ei ole mukavaa jne. Toki kehitys vaatii näitä uusia innovaatiota ja niiden tietoisuuteen saattamista..en siis todellakaan vastusta/jarruta, mutta joskus pukkaa huvittamaan homma.

Mutta jatkakaa itse asiasta :), ei mulla muuta tästä OT:stä.

Sambolo
15.01.2020, 14.32
Tää siirtyy downcountry-ketjuun, mennyt melkoiseksi jankkaamiseksi tämä. Ehkä se myös sopii paremmin, on tämä AM kovin enduroa nykyisin.
Endurohan on AM:sta tehty kisalaji. Periaatteessa sama asia.

Paksupolkija
15.01.2020, 17.52
Ajattelin ostaa alamäkipyörän ja lanseeraan sen kippurasarvilla speedmountain -pyöräksi. Voi ajaa perse korkealla ihan hemmetin lujaa kapeista puiden väleistä yms. Ajoasu nykyaikainen uimapuku.

Ei vaan voisihan tän ketjun jo lukottaa.

GKC
15.01.2020, 18.36
Joo eikös tää nyt kaiken nettikeskustelun yleisen tason huomioon ottaen ole erittäinkin sivistynyttä... Herrasmiestasoa! [emoji28]

Sambolo
15.01.2020, 21.12
^Ai saatana :D Joo ei kyllä mitään lukkoa!

Paksupolkija
16.01.2020, 10.15
Jäähän se luettavaksi jälkipolville. Sitten vaan uutta threadia siitä mistä täällä puhutaan 😄

Eri
16.01.2020, 23.35
Minulla on ollut jo hetken aikaa suunnitelmissa fillari päivitys sitten kun on saanut talon valmiiksi. Pirtti on kesken, mutta nykyinen (ainoa) fillari lähti kälppimään varastosta vieraan matkaan, joten asia muuttui vähän ajankohtaisemmaksi. Olen koittanut lukea tätä ketjua ja saada käsitystä tämän hetken tarjonnasta. Onko porukalla heittää alle 2000€ ja alle luokassa ehdotuksia seuraavien lisäksi. Pole Taival, Orbea Laufey, joku Honzon variaatio?

yksinteoin
17.01.2020, 15.03
Esim joku näistä?
Bird am 29
Pinnacle Ramin (Evanscyclen oma merkki, vaikuttaa olevan geometria kohdillaan ja speksit eri malleissa hinta/laatusuhteeltaan kohdillaan)
Airdrop Bitmap (parhaillaan on luxe-malli alennuksessa hyvään hintaan, jos 27,5 kiekkokoko ei haittaa)

IHD
18.01.2020, 12.38
No onhan noita... jotka suunnilleen tuohon AM-kategoriaan (120 - 150 mm joustoo keulassa) voitaneen laskea.
Jos pienempienkin pajojen tuotanto kiinnostaa hintaluokassa n. 2000€ tai sen alle/yli niin vaikkapa:

Norco Torrent
Sonder Transmitter
Pässilän Rämäkkä
Nordest Bardino
Alutech Cheaptrick
Sand shug
Stanton Swich9er
Commencal Meta HT
Genesis Tarn
NukeProof Scout
Kingdom Venetta
Orange Clockwork
Ragley Bigwig
Production Privee Shan

...eli tarjontaan kyllä löytyy, osa noista taitaa olla hieman kallellaan XC-kategorian suuntaan, toiset enduroon ja jossain hinta ei taida ihan pysyä tuossa 2000 €:n haarukassa ..:cool:

Pari lisäystä vielä tuohon listaan jotka ehkä voitaisiin laskea mukaan ts. loivempi keulakulma ja eturhaarukka > 120 mm:

Dartmoor Primal & Hornet
uusi On One Scandal
Radon Cragger

Nämä hieman halvempina vaihtoehtoina... näistähän voisi tehdä taulukon geometria + hintatietoineen tänne jos vaan jaksais...

Freda
19.01.2020, 08.26
Tähän kategoriaan sopiva pyörä testi! Ei ehkä ihan perinteinen testi eikä neutraali testaaja mutta silti ihan katsottava.
https://youtu.be/XGI3O7LY9S8

Eri
19.01.2020, 10.13
Kiitos paljon vastauksista, eiköhän näistä ala löytymään sopivia kandidaatteja.

NS Eccentric pääsi myös tutkailun alle.

Tepsu
19.01.2020, 10.45
Ribble HT 725 teräsrunkoinen on myös nyt saatavilla odotuksien jälkeen. Oli jossain päin foorumia mainintaa pyörästä kun oli tuloillaan..
https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-ht-725/

pyöräsimo
19.01.2020, 13.19
Onko täällä jollain kokemuksia Orbean Laufeysta? Siitä tuoreimmasta, jossa on 29-kiekot? Miltä pyörä vaikuttaa?

Villetre
19.01.2020, 18.55
Varmasti hyvä. Pohdin pitkään , päätin ostaa Polen koska nielee 29" /2.6". Täytyy kyllä hehkuttaa että Taival on hyvä pyörä mitä enemmän ajaa vaikka vähän arvelutti geometria yms.. Renkaat heti vaihdoin 2.6" jotta vähän ilmatilaa ja taakse insertti. Kohtuu mukava kombo ollut, vaikka kuntopuoli suurin este lennättää tuota pyörää. Voitte siis suosia kotimaista ihan hyvillä mielin. :D

Tosin jarrut menee vaihtoon ja kiekoiksi haussa vähän leveämmät(sisäleveys 35mm?!) ,mistä pääsee kysymykseen hyvistä ja ehkäpä kuitenkin kevyistä kiekoista?

Sambolo
19.01.2020, 20.32
Kyllä orbeaa menee ja myöskin tulee valmiiksi 29” 2.6” renkailla.

Eri
22.01.2020, 00.57
Mainitaan nyt vielä itsestäänselvyydet, eli Orangelta löytyy Crush ja Ragleylta Blue Pig yms. (en ole tämän vuoden saatavuutta ja hintoja Ragleystä katsonut, mutta Crushin halvin malli pysyy budjetissakin https://www.orangebikes.co.uk/bikes/crush-comp/2020 )

Ja MTB Centeriltä saa noista Orangen pyöristä hyvät tarjoukset halutessaan.

Rufus
22.01.2020, 09.36
En tiennyt haluavani tai tarvitsevani jäykkäperäistä allmountain-pyörää, mutta hetken mielijohteesta tilasin halvan keulan eräänä sunnuntai-iltana. Nopean miljoonalaatikkoinventaarion tehtyäni totesin että minulta puuttuu ainoastaan runko, kammet, keskiö ja takavaihtajan vipu jotta saan kasattua toimivan pyörän. Budjettiin sopiva runko hyväksyttävillä spekseillä löytyi nopeasti, joten eiku "buy it now"-nappia painamaan.

Koska kaikki muut kilkkeet saapuivat ennen keulaa tein välaikaiskasauksen täpärin keulalla:
https://live.staticflickr.com/65535/48951951382_86a06a3dc5_z.jpg
(Sori tärähtänyt kuva, parempaa ei oo)

Olin valmis vihaamaan jäykkäperällä ajoa mutta tämähän on aivan mainio laitos! Täpäri pääsee ansaituille talviunille. Tilattu keula saapuikin, mutta nettikauppias oli viisaudessaan myynyt keulan väärillä spekseillä eikä se sopinut tähän kasaukseen. Tilasin siis toisen, huomattavasti kalliimman keulan. Budjettiprojektista tuli sitten "budjettiprojekti", mutta nyt pari viikkoa tuolla ajaneena ei harmita laittaa vähän enemmän rahaa kiinni.

Nälkä kasvoi syödessä ja carpe diem.
https://live.staticflickr.com/65535/49423001876_29366cc21f_c.jpg

Dartmoorin kanssa kaipasin ohjaamoon lisää korkeutta ja pituutta. No nyt sitä sitten tuli. Saas nähdä tuliko liikaa :)

Rufus
22.01.2020, 10.07
Tupla pois

kauris
22.01.2020, 23.02
iso peukku

Sambolo
23.01.2020, 00.06
Hieno pole! Kuumottelee itseäkin taival mut evolink vähän enempi :D

yksinteoin
23.01.2020, 14.27
On kyllä siisti, ehdottomasti paras väri noista customeista.

Villetre
25.01.2020, 11.31
Suositus sitten laittaa alaputkeen reilusti kiveniskuteippiä. Ropina vie maalin pois tehokkaasti.. Ainoa vika toistaiseksi Polessa. Paljonko joustoa marsussa?

Rufus
26.01.2020, 16.57
Suositus sitten laittaa alaputkeen reilusti kiveniskuteippiä. Ropina vie maalin pois tehokkaasti.. Ainoa vika toistaiseksi Polessa. Paljonko joustoa marsussa?

140 mm on joustoa.

vetomies
09.03.2020, 20.39
Saisiko täältä apuja hieman pyörän valintaan koskien. Yrittänyt löytää budjetti maasturia sekalaiseen ajoon. Lähinnä tasaista työmatkaa, mutta myös metsässä könyämistä. Konaa honzoa olin jo tilaamassa, mutta hieman tuo Vituskin nostaa nyt päätään. Molemmat toki oman mallisarjansa häntäpäästä, mutta itsellä ei maastopyöräilystä paljoa kokemusta ole, joten alkuun lie ihan hyviä pelejä? Erottuuko jompikumpi geometrialtaan tai osiltaa osiltaan parempaan? https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-sentier-29-vr-bike-sx-eagle-1x12-2020/rp-prod181520 ja https://www.bikeshop.fi/Kona-Honzo/ekauppa/pKOHZAL/.

Villetre
10.03.2020, 17.26
Bikeshopista Honzoa koeajoon. Saa siitä myydessä enemmän kuin vitutuksesta.

ATK
10.03.2020, 21.57
^^ Honzon lisäksi laittaisin Bikeshopista kokeiluun Orbea Laufeyn. Halvin malli H30 ei kustanna kuitenkaan paljoa halvinta Honzoa enempää ja siitä löytyy hitusen modernimpi geometria maastoajoa ajatellen. Ehkä myös hiukan kestävämmät ensiasennuskomponentit voimansiirron osalta (Shimano SLX vs Sram SX).

Kummatkin pyörät ehkä hiukan arvokkaita, mikäli pääasiallinen käyttö on enemmän työmatkaa kuin maastoajoa.

Sambolo
10.03.2020, 22.00
Joo pyörä kannattaa ehdottomasti valita myyntiä silmällä pitäen ;)

vetomies
12.03.2020, 00.14
^^ Honzon lisäksi laittaisin Bikeshopista kokeiluun Orbea Laufeyn.
Katsellutkin laufeyta myös paljon.

Itsellä ei tosiaan ole niin paljoa kokemusta polkupyöristä että selittääkö näissä (suuretkin) hintaerot ja komponenttien päivitys hintavampaan automaattisesti parempaa/helpompaa ajokokemusta? Tottakai ymmärrän geometrian merkityksen ja sen, että pyörän tulee juurikin sopia itselle, mutta saako tälläinen nöösi enemmän irti hintavammasta rakkileesta? Harrastusvälineitähän nämäkin taitaa suurimmaksi osaksi olla ja aina ei järkiperustein varmasti sitä hankita, kuten moottoripyörissä.

Villetre
13.03.2020, 00.43
Jos hurahdat ajamiseen niin löytyy viihdykettä pyörästä kauemmin..Ei tu heti mieleen päivittää.

velib
13.03.2020, 08.06
Päivitysinto on kovin henkilökohtaista, ja siihen vaikuttaa paljon se, onko päässyt kokeilemaan parempaa. Esimerkiksi vaihteet toimivat kaikki nykyään niin hyvin, että toimivuuden kannalta päivitystarvetta tuskin tulee. Jos haluaa pudottaa painoa tai lisätä blingiä, onkin se eri asia. Omalla kohdallani jarrut ovat ainoa asia, jonka jossain tilanteessa haluaa päivittää jos ne eivät ole riittävän hyvät. Jos esimerkiksi yhdellä sormella ei saa riittävää jarrutusvoimaa kaikissa tilanteissa, vaihtoon menee. Nekin ovat toki kai kehittyneet viime aikoina.

Eroja osasarjojen välillä toki on, mutta niin pitkään kuin ei tosiaan kokeile parempaa ei sitä yleensä osaa kaivatakaan. Ja takaisin on vaikea palata, mikä osaltaan vaikuttaa siihen että seuraava pyörä tuskin on ainakaan halvempi :)

IHD
18.03.2020, 16.21
^ei taida tuo Feltti ihan tämän keskustelun AM-kategoriaan pudota... perus XC:hän tuo on (jyrkkä keulakulma, 100 mm juustoo eessä). Muuta tuosta tsygästä nyt
en osaa viisastella :rolleyes:

Villetre
26.03.2020, 20.48
Täytyy kyllä hehkuttaa tuota Polen Taivalta, koko ajan tuntuu paremmalta. Nyt varsinkin kun keula pidentyi 140->150mm niin hyvä muutos. Lisäksi kaverin tekemän huollon jälkeen keulakin alkoi tuntumaan jousitukselta. Kumeiksi vaihtui Bontragerin XR5 team issuet 2.6" /29". Nekin tuntuvat toimivan oikein mainiosti. Pitoa ja kohtuu rullaavuus. Oikein tyytyväinen olen.

pyöräsimo
26.03.2020, 22.38
Tuli hankittua Orbea Laufey H10, jolla nyt muutama lenkki takana. Vaikuttaa hyvältä ostokselta. Ajoasento on itselleni mainio. Omat mitat 176/83cm ja L koko oli ehdottomasti oikea valinta. Kokeilin pikaisesti myös M:ää, joka olisi ollut minulle väärä koko.

kasperijanne
27.03.2020, 13.24
Titaanista Ribbleä esiteltiin jo jollain sivulla, mutta entäs mielipiteet teräksisestä? https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-ht-725-gx-eagle/

Ensimmäinen pyörä ,Vitus Sentierin karvalakkimalli reconin keulalla, on nyt reilun vuoden palvellut hyvin, mutta uusi pyörä mielessä silti. Tykkään ajaa sekä ihan xc-luokiteltavaa pitempää lenkkiä, mutta mielenkiinto on nyt enemmän siirtymässä kohti jyrkempiä alamäkiä droppeineen ja hyppyineen.

Ribble jotenkin jäi kiinnostamaan kun tuli vastaan. Reachi kasvaisi hieman ja keulakulma loivenisi, osasarjat ja keula parantuisi. Keulaan olen kaivannut sekä jäykkyyttä, että pienten pomppujen herkkyyttä. Teräs kiinnostaisi materiaalina myös, vaikka kokemusta ei ole. Budjetti varmaan tuossa kahdessa tonnissa 🤔

N-K
28.03.2020, 08.58
Ribble vaikuttaa ihan asialliselta peliltä ja hintakin on ihan kohdallaan.
Samoin Norcon Torrent S2 HT, vaikkei olekaan yhtä hyvät osat.

Pakko kuitenkin hehkuttaa vielä omaa pyörää, eli Pace RC529 on kyllä ollut paras pyörä mitä olen koskaan omistanut. Järkyttävän hauska ajaa ja pääsee kyllä mistä vaan. Tuntuu että ajaminen on tämän kanssa kehittynyt melkoisesti.
https://pacecycles.com/pages/rc529
Voi olla vähän siinä ja siinä saako kahdella tonnilla kasattua tuohon runkoon. Ehkä jos löytää jotain sopivaa osaa alennuksista.
Nykytrendien mukaisesti aika pitkiä pyöriä, mutta suosittelen pienempää kokoa ellei ole todella pitkä kuski. M-kokoinen on vielä riittävän lyhyt että pysyy leikkisänä ja on myös mukavan matala. Itse siis 180 senttisenä otin M-koon.

yksinteoin
29.03.2020, 14.56
Kuva kiinnostaa, vaikuttaa asialliselta.

kasperijanne
29.03.2020, 19.48
Kyllä tässä alkaa enemmän kysymyksiä kun vastauksia herätä mahdollista pyörähankintaa pohtiessa, joten mielelläni kuulisin mielipiteitä. Haussa siis kykenevä jäykkäperä, jolla nyt ei olisi ihan kauheaa ajaa tasaisellakaan, siinä kahden tonnin budjetilla.

1. Teräs: onko hintansa väärti, vai tuoko vain painoa ja vie rahaa? Huomaako eroa alumiiniseen edes 2.6 tuuman rengastuksella enää? Ajatuksena teräsrunko kuulostaisi kivalta. Siihen voisi raaskia myöhemmin sitten päivitelläkin.

2. 27.5x2.6-2.8 vai 29x2.6? Nykyisessä pyörässä 27.5x2.6 ja olen tykännyt ylimääräisen ilmatilan vaimennuksesta. Isompi pyörä rullaisi helpommin esteiden yli, mutta meneekö tuo jo kömpelöksi?

Osapuolelle päivitystä pitäisi saada sen verran, että 1x10 sijalle 1x12 ja keulaan reconiin verrattuna jäykkyyttä ja pintaherkkyyttä. Kysymys kuuluukin, että paljonko esim keulan kohdalla sitten pitäisi antaa painoarvoa sille, että onko kyseessä revelation/yari vai pike/lyrik?

pyöräsimo
29.03.2020, 21.23
En osaa kommentoida oikein muuta kuin rengastusta. Kunnollisista - joka lienee erittäin suhteellinen käsite ja minä painin luokassa noin 1400-1800€ - maastopyöristä minulla on kokemusta vain Big Honzosta ja nyt Laufeysta. 29x2.6 tuntuu omalla kohdallani rullaavan paremmin ja jotenkin vaivattomammin kuin 27,5+. Pääsen isokiekkoisella etenemään vaivattomammin. Paljon kai on kyse ihan muistakin jutuista, rungon kulmista yms. Tää Laufey tuntuu myös kooltaan paremmalta, kun pyörän päällä on tilaa liikkua enemmän.

Sambolo
29.03.2020, 22.40
Plussakiekoilla on kiva pito ja mukavasti pehmentää. Tarpeeks tukevia renkaita rankempaa ajoon vähän vähempi tarjolla. Joku 2.6/29 tuo varmasti aika lähelle saman pidon ja pehmeyden mutta rullaa helpommin yli. Itte jos oisin jäykkäperä ostamassa niin tulis teräksisenä, joko taival tai torrent tai budjettina hello dave tai tiktik. Jyrkkä satulaputki tekee mun mielestä kaikesta ajosta mielekkäämpää. Yari on erittäin kelpo keula, todella tukeva, herkyyttäkin löytyy, ei tarvi kikkailla säädöillä, kun niitä ei juuri ole. Tarvittaessa saa päiviteltyä lyrikkiä vastaavaks.

N-K
30.03.2020, 09.08
Tässä vielä kuvaa omasta Pacesta vähän alle vuoden takaa.

https://i.imgur.com/OLdgiLP.jpg

Takarengas on tullut jo muutettua järeämmäksi, meni aika helposti NN puhki. Itsellä siis 29 x 2.4" renkaat ja todella pehmeältä tuntuu silti ajo kovilla paineillakin. Isotkin dropit tulee alas ihan suht vaivattomasti. Ehkä se on se teräsrunko tai sitten ajotekniikka on kehittynyt jäykkäperäillessä.
Keula on tosiaan hyvä olla suht herkkä ettei koko ajan iske käsille. Itsellä tuo Suntourin Auron on toiminut ihan täydellisesti tämän kanssa.

Villetre
30.03.2020, 21.31
Tilaa Polen Taival , tr- kokoonpano. Kysy tarjous keulan vaihdosta Recon-> Pike.. Jää alle 2k. Tai jos ei onnistu myy Recon jollekkin ja tilaa 150mm joustava keula Pike/ Yari tms. Saa halvalla saksasta. Tuet samalla kotimaista tuotantoa. Noi budjettivehkeet myös halpoja myydessä. Pole pitää hintansa hyvin.

Villetre
30.03.2020, 21.33
Edit; suoraan alle 2.6" /29". On mukava ja rullaa hyvin.

kauris
30.03.2020, 21.33
N-K:n Pace on kyllä järkyttävän hieno!

Jerjohannes
02.04.2020, 09.12
Tilaa Polen Taival , tr- kokoonpano. Kysy tarjous keulan vaihdosta Recon-> Pike.. Jää alle 2k. Tai jos ei onnistu myy Recon jollekkin ja tilaa 150mm joustava keula Pike/ Yari tms. Saa halvalla saksasta. Tuet samalla kotimaista tuotantoa. Noi budjettivehkeet myös halpoja myydessä. Pole pitää hintansa hyvin.

2020 kokoonpano on vähä erillainen ja tyyriimpi. On jo itessää 2k.

Itse kyllä myös annan Taivalille suosituksen. Mulla keulilla tuo 140mm Pike. Onko tuosta 10mm lisäyksestä ollu huomattavaa eroa? Itel viel pikkusen hakemista, että saan paineet sopivaks. Tuppaa olee pikkusen liikaa painetta kokoajan, ku kovissa töyssyissä muutamat sentit käyttämättä. Sitä ei kyl tosin ajaessa huomaa, ku keula tuntuu edelliseen xc-pyörän keulaan verrattaen nii pehmeältä.

Villetre
03.04.2020, 18.47
Kyllä 10mm lisäys tuntuu ihan hyvältä, eikä mainittavasti huonontunut ylämäkiominaisuudet. Samalla kaveri huolsi keulan niin toimii tosi kivasti nyt.

santei
06.04.2020, 09.50
Hintaluokassa 1000-1500€ Orbea Laufey ~1400€ alennetulla hinnallaan tuntuu olevan paras 29er vaihtoehto.

Mikä olis tälle hyvä kilpailija 27,5+ renkaalla varustettuna? Plussaa jos fat freddie mahtuu.

Villetre
06.04.2020, 09.58
Ei taida olla kuin Konan Big Honzo?

santei
06.04.2020, 12.45
Ei taida olla kuin Konan Big Honzo?

Niin vähän epäilinkin. Tuo on vaan pilattu SX Eaglella. Paljo mieluummin ottais samaan rahaan laadukkaamman 1x11 vaihteiston kuten Laufeyssä.

Vähän kuten moni muukin tän hintaluokan vehje. Tai no Commencalilta löytyy Meta Origin. Siinä tosin sit taas X5/NX 1x10.

Ragleyllä on sit kans Marley 2.0, mut fat freddien sopivuudesta en tiedä.

Vitus tryhi
06.04.2020, 14.34
Niin vähän epäilinkin. Tuo on vaan pilattu SX Eaglella. Paljo mieluummin ottais samaan rahaan laadukkaamman 1x11 vaihteiston kuten Laufeyssä.

Vähän kuten moni muukin tän hintaluokan vehje. Tai no Commencalilta löytyy Meta Origin. Siinä tosin sit taas X5/NX 1x10.

Vitus tryhi
06.04.2020, 14.35

hitlike
11.04.2020, 13.02
Sanokaapas kokeneet kuskin mielipiteenne. Onko teräs huomattava mukavuustekijä modernissa AM jäykkäperässä? En ole ajanut teräksisellä maastopyörällä sitten 90-luvun lopun joten omaa kokemusta ei ole. Tällä hetkellä tallissa on long, low and slack alumiinia ja ajeltua on tullut myös täysjoustoilla ja kaikenlaisilla, mutta modernia teräshardtailia ei ole päässyt kokeilemaan. Kyllähän se kyyti välillä alumiinisella jäykkäperällä on aika "kovaa" mutta järki sanoisi että ihan yhtä kovaa se on teräksiselläkin. Ei kai teräsputket hitsattuna kolmioksi voi flexata niin paljoa että sillä olisi merkitystä matalapaineisten 2.5-2.8 renkaiden ja muiden tekijöiden jälkeen? Ei kuitenkaan puhuta mistään 90-luvun Konasta joka varmasti taipui joka suuntaan, tai ultraohennetusta maantietäräksestä vaan kestäväksi rakennetuta enska/AM rungosta.

Kysyn tätä koska foorumit ja blogosfääri on aivopessyt minut niin että tekisi mieli ostaa laadukas käytetty/ale teräsrunko esim Orange P7 tai Taival ja lyödä siihen kiinni valmiit osat. Mutta sitten pettymys on toki suuri jos käsissä on puolikiloa painavampi pyörä joka ihan yhtä kova kyydiltään.

Grr
11.04.2020, 20.07
Lähtökohtaisesti noi teräiset HC AM jäykkäperät on tehty vesijohtoputkesta, joka ei pahemmin jousta käytetyillä materiaalivahvuuksilla. Tuskin erottaisin sokkotestissä. Eikä taida puoli kiloa riittää painonlisäyksessä alumiiniin verrattuna.

Mutta vähissä on köykämiiniset, saati muoviset rungot noilla äärimmäisillä geometrioilla vielä keväällä 2020.

N-K
12.04.2020, 09.15
Tuskin mitään suurta eroa huomaa, jos on plussarenkaat ja ajaa pienillä paineilla.
Itsellä oli aiemmin Octane One Prone alumiinirunko ja nykyään tuo Pace (Reynolds 853 etukolmio) ja onhan jälkimmäinen ollut mukavampi ajaa ja on tullut paineitakin nostettua renkaissa reilusti.
Ei se ero mikään ihan järkyttävä ole, mutta jotenkin aina vaan huomaa ettei kaikki iskut tunnu niin pahalta. Jostain syystä parhaiten tuon on huomannut kun tulee jostain korkealta alas. Alastulo tuntuu yllättävän vaimealta.

Eilen tuli vedettyä aika paha juurakkoa kovaa ja olihan se silti hanurista.

mattim
12.04.2020, 09.30
Samaa mieltä. Ensin oli Ragley Big Al ja nyt On One Big Dog. En voi väittää huomaavani eroa rungon mukavuudessa. Mutta kun oli vielä tuo Ragleri, ja lenkillä tyyppäsin kaverin Taivalia, niin se tuntui siinä kohtaa mukavammalta. En osaa selittää mistä se sitten johtui. Nyt en ole suoraa vertailua tehnyt dogin ja taivalin välillä.

F. Kotlerburg
12.04.2020, 09.58
Taitaa valmistajille olla kestävyyden kannatalta yksinkertaisempaa tehdä tuollainen äärigeometrian runko teräsputkesta ja alamäessä ei niin painollakaan ole väliä.

Minullakin oli tuollainen täällä moneen kertaan töpöksi haukuttu Ragley niin en osannut pitää sitä mitenkään kovana. Takana pyöri isolla ilmatilalla varustettu 2.35" 29" (todelinen leveys yli 2.5"). Ei se teräskään jousitusta tuo ja enemmänhän sen pitäisi suodattaa sellaista pientä tärinää, joka on kyllä maastoajossa ihan kuriositeetti.

Villetre
12.04.2020, 13.11
Omassa Taival pyörässä oli kanssa aluksi nuo 2.35" mutta vaihto 2.6" kumiin teki hyvää. Paljon mukavempaa kyyti. Ja mitä tulee pitkiin matkoihin niin perjantaina tuli poltettua 90km jäykkäperällä ja kohtuu mukavasti matka kulki. Keveys ja polkemistehokkuus auttoi jaksamaan matkan keskinkertaisella kunnollakin. Suurimmaksi osaksi tuo on polkuja/metsäautotietä yms. Eli ei niin tasaista menoa.

Jami2003
12.04.2020, 14.29
Noi plussakumit on kyllä ihan täydellisiä suomalaiseen menoon. Keväälläkin on märkää ja pehmeää monin paikoin ja plussakumi menee kevyemmin kun ei ihan niin paljon painu.

Teräsrungon "pehmeys" on kyllä vähän urbaani legendaa. Tuntuma tulee kaikesta, renkaista, geometriasta, keulasta jne ja materiaali on vain yksi muuttuja. Ja terästäkin sekä paksuutta on joka lähtöön...

Sambolo
12.04.2020, 15.05
Tässä alurunkosessa on flexaavia kohtia https://www.bansheebikes.com/paradox-v3

mattim
13.04.2020, 15.11
Tässä alurunkosessa on flexaavia kohtia https://www.bansheebikes.com/paradox-v3

Mielenkiintoinen tuote

GKC
13.04.2020, 15.17
Tässä alurunkosessa on flexaavia kohtia https://www.bansheebikes.com/paradox-v3Jotenkin alkaa mennä yli mun ymmärryksen.

Että jos sitä joustoa nyt niin paljon jo halutaan niin eikö siihen ole jo joku ratkaisu olemassa? [emoji848]

Odottakaas.. Muisti palautuu pätkittäin..
TÄ-PÄ-RI!![emoji1318] [emoji2956]

Voisiko se olla se?

Sambolo
13.04.2020, 19.52
#jäykkäperälyfe

Onhan täpärissä enemmän huolettavaa ym. Ja onhan niitä flexaavia haarukoita myös täpäreissä. Itteä vaa kuumottaa isona kuskina kaikki tommoset joustavat kiinteet osat, eihän ne millään voi toimia optimisti kaiken kokoisilla kuskeilla.

GKC
13.04.2020, 20.29
#jäykkäperälyfe

Onhan täpärissä enemmän huolettavaa ym. Ja onhan niitä flexaavia haarukoita myös täpäreissä. Itteä vaa kuumottaa isona kuskina kaikki tommoset joustavat kiinteet osat, eihän ne millään voi toimia optimisti kaiken kokoisilla kuskeilla.Joo tottakai!

Itse oon ehkä vaan niin täpärihuumassa ton Epicin hankinnan jälkeen ettei oikein jäykällä ajo nappaa.. Myönnetään. [emoji2373][emoji1787]

IHD
13.04.2020, 21.38
Tosi nätti runko toi Banshee mut turhan kallis jotta edes harkitisisi sellaista- hieman arveluttaa noi "joustoaukot" chainstayssa ja muualla, mutta toisaalta kestäähän nuo lentokoneidenkin rungot ja siivet melkoista taipumista ilman murtorajan ylitystä. Tietty tuo kestävyys selviää vasta ajanoloon. Jos olis puolet halvempi ( ~400 - 450 €) niin painaisin kyllä tilausnappia :)

Sambolo
14.04.2020, 01.03
Näin tuollaisen bansheen livenä ja hienolta se kyllä näytti ja ilmeisesti kuskikin piti siitä :)

Matii
14.04.2020, 10.28
Kysytäänpä vielä täältäkin apua/mielipiteitä.

Jäykkäperäinen trail-pyörä haussa ja budjetti on asettunut 1500 euroon. Kona Big Honzo ja Orbea Laufey H30 ovat miellyttäneet silmää.

Hankin sekä 29 että 27,5+ kiekot joka tapauksessa, mutta onko näistä toinen selvästi parempi?

https://www.orbea.com/fi-en/bicycles/mountain/laufey/cat/laufey-h30

https://www.konaworld.com/big_honzo.cfm

timoht
14.04.2020, 11.31
Muuten en noista pyöristä osaa mitään sanoa mutta toteaisin että naapuri teki omasta honzostaan sinkulan kun ei saanut tuota srammin takavaihtajaa millään pelittään....

hsa
14.04.2020, 11.50
Kysytäänpä vielä täältäkin apua/mielipiteitä.

Jäykkäperäinen trail-pyörä haussa ja budjetti on asettunut 1500 euroon. Kona Big Honzo ja Orbea Laufey H30 ovat miellyttäneet silmää.

Hankin sekä 29 että 27,5+ kiekot joka tapauksessa, mutta onko näistä toinen selvästi parempi?

https://www.orbea.com/fi-en/bicycles/mountain/laufey/cat/laufey-h30

Ottaisin Laufeyn geometrian puolesta jos on tarkoitus yhtään alamäkipainotteista roilottelua ajella, keulakulman vuoksi erityisesti.
Laufey olisi korkealla omalla listalla, jos ei olisi jo otsikon pyörää ja jos ei olisi jonkintasoista teräsperversiota.

Jerjohannes
14.04.2020, 13.11
Itellä on takavaihtajana tuo NX eagle. Ajattelin, että on tulee olemaan murheenkryyni, kun niin paljon haukutaan :D No ekat kaks lenkkiä meni tosi hyvin esisäädettynä. Kolmannella pidemmällä lenkillä alkoi sekoomaan ihan huolella ja vaihtajan säädöistä ei ollut kyllä mitään apua reissulla.
Kotona sitten säädin sitä takasin asentoon (ilman sitä SRAMin säätyöliuskaa) ja taas oli säädöissää. Seuraavalla lenkillä säädettynä alkoi taas temppuamaan, aina jompikumpi puuttui: isoin tai pienin vaihde. No kääntelin sitä vaihtajan puolen säätöä ja sain sen asettumaan. Nyt mennyt jo melkee 100km säätämättä tosi hyvin. Tottakai joutuu säätee enemmän ku edellisen pyörän XT:tä, mutta tällä hetkellä oon kyllä ollu tyytyväinen myös tuohon kapistukseen. Toki, kun aika jättää, ostan varmaan tilalle GX takavaihtajan.

F. Kotlerburg
14.04.2020, 13.15
Se GX on ihan yhtä paska.

GKC
14.04.2020, 13.22
Mua ohjeistivat viisaammat että jos Sramia päivittää niin ainoa vaihtoehto on XX1... [emoji2373]

On kyllä itelläkin tosi ristiriitaiset fiilikset NX:stä. Mulla toimii vaihtaminen ihan tosi hyvin mutta rattaanhan mä sain ihan polkemalla mutkalle 200km ajetusta pyörästä että ei oikein laadukas kuva jäänyt.

Vähän vaikeeta on kun ei mulla XT:kään oikein hyvin ole pelannut niin kuin aiemmin tässäkin ketjussa tullut todettua.

Ehkä se vaan täytyis se 1500€ kaivaa ja panostaa XX1 tai XTR?

Sambolo
14.04.2020, 13.39
Jos ahistaa niin päivittäkää 11 speediin, niissä toimii ihan NX myös.

M11ka
14.04.2020, 13.49
Ragley big al toimii ainakin normi metsä rymistelyssä ihan hyvin

hitlike
14.04.2020, 15.25
Jos ahistaa niin päivittäkää 11 speediin, niissä toimii ihan NX myös.

Jep. Hauska lukea kauhutarinoita NX Eaglesta kun itsellä on wanha 11s versio toiminut nyt 2 vuotta trailjäykkäperässä enkä ole kertaakaan vielä joutunut edes säätämään pyörän kasauksen jälkeen. Huoleton kapistus.

Jagge_
14.04.2020, 16.15
Mulla on pieni epäilys, että sx-nx-gx ongelmat voivat olla osaksi sitä, että pakka heiluu/elää halpiskiekon halpisnavan vapaarattaan mukana hetken käytön jälkeen sen verran, että säätämälläkään ei sitä saa toimimaan kunnolla. Jos vaihtaa tilalle laadukkaamman kiekon niin vaihtajan säätöongelma voi maagisesti kadota. Kallimman pään vaihtajat harvemmin on kaveriksi yhtä paskoja napoja mitä sx/nx kalusto kohtaa. Ja siitä huono maine, mutta silti toisilla nuo toimii ongelmitta (laatukiekkojen ansiosta). Ja 11 speed sallii enemmän tuota elämistä ja siten parempi budjettikiekoille.

hitlike
14.04.2020, 16.31
Mulla on pieni epäilys, että sx-nx-gx ongelmat voivat olla osaksi sitä, että pakka heiluu/elää halpiskiekon halpisnavan vapaarattaan mukana hetken käytön jälkeen sen verran, että säätämälläkään ei sitä saa toimimaan kunnolla. Jos vaihtaa tilalle laadukkaamman kiekon niin vaihtajan säätöongelma voi maagisesti kadota. Kallimman pään vaihtajat harvemmin on kaveriksi yhtä paskoja napoja mitä sx/nx kalusto kohtaa. Ja siitä huono maine, mutta silti toisilla nuo toimii ongelmitta (laatukiekkojen ansiosta). Ja 11 speed sallii enemmän tuota elämistä ja siten parempi budjettikiekoille.

Voi olla totta kyllä. Itsellä on hyvät kiekot koska voimansiirto on prioriteettilistalla viimeisenä (runko>iskarit>kiekot>jarrut>vaihteet) koska hyötyyn nähden vaihdeosat tuppaavat maksavat pirusti sen hyvin toimivan, muttei seksikkään, peruslaatupisteen jälkeen. Ihan halpiksiin ei kannata sekaantua mutta ainakin aikoinaan toimivaa mutta huoletonta kamaa alkoi olla NX11/GX12 ja shimpalta Deore/XT kama. Nykyisistä en ole kovin perillä.

F. Kotlerburg
14.04.2020, 17.11
Määrittele halpiskiekko ja halpisnapa. Itsellä nuo GX-kilkkeet on kiinni DTSwissin 350-navassa.

ASL
14.04.2020, 20.40
X01 Eagle on toiminut ainakin itselläni hienosti ja pysynyt hyvin säädöissä.

Samoin uusi XT on toiminut erinomaisesti, tosin käyttökokemus ei ole vielä kauhean pitkä.

TheMiklu
14.04.2020, 23.01
GX ainakin toimii oikein hyvin 350 läskinavassa...paitsi jos korvake ottaa osumaa. GX 11 ei ollut niin herkkä ja oli aavistuksen helpompi säätää kohdilleen. Shimano 11 systeemit menee paikalleen ja säätöihin suunilleen kaatamalla kaikki osat samaan laatikkoon ja vähän ravistelee. Mutta SRAM ja grippari on meikän valinta. Todella tyytyväinen olen GX Eagleen&11 ollut.
Lisäks rouvvan sähkiksessä on SX Eagle. Ainakin toistaiseksi pelaa aivan perfecto.

F. Kotlerburg
15.04.2020, 12.49
Suurin ongelma tuossa GX:ssä tuntuu olevan, että vaihtaja on ihan paperia. Joku havunneulanen menee sopivaan väliin niin se on sitten taas kaikki säädöt ihan solmussa.

11spd NX:stäkään ei jäänyt kyllä hääviä kuvaa vrt. 11spd XT, joka on lyöty paikoilleen joskus 2016 ja sen jälkeen kerran kiristetty vaijeria ja vaihdettu ketjut. Nyt voisi vaihtaa sekä pakan että ketjut. Ehkä myös vaijerin. Kilsoja lienee jotain 6-7k. Läskipyörässä kiinni jolla ajettu kaikki paska kelit ja edelleen se latoo vaan pykälää nätisti sisään. Tuota NX:ää ei saanut millään vaihtamaan yhtä nätisti. Säätönsä se sentään piti.

pyöräsimo
15.04.2020, 14.05
Laufeyn SLX (1x12) vaikuttaa napsahtelevan napakammin kuin aiempi Konan NX (1x11). Nyt tosin Laufeylla alle 150 km maastoajoa takana, joten lie liian aikaista vielä kehua.

Vitus tryhi
16.04.2020, 21.57
Kannattaa ostaa Commencal meta ht am essential

Jerjohannes
17.04.2020, 00.12
Kannattaa ostaa Commencal meta ht am essential

On kyllä räyheen näköne peli

Newbiemtber
17.04.2020, 14.21
Miten se sitten käytännössä tämmösellä jäykkäperällä ajaminen, jos iän eka nro on 4 tai enemmän, että kuinka se alkaa sitten tyrä rytkymään ja takajousitus kiinnostamaan? Tietysti helpottaa hieman jos laittaa paksut kumet, mutta sitten taas on raskaampi veivata. Että onko kuitenkin niin, että setämiesten tulisi laittaa täpäri noin 120mm joustoilla sitten kuitenkin? Nuoret miehethän painaa menemään millä vaan, kuten hämärästi muistan itsekin tehneeni, mutta kelottuminen on jo alkanut :)

Grr
17.04.2020, 14.32
Setämiesiässä ja jäykkäperissä on vain se ongelma, ettei kilvanajon jäykkäperäsarjassa ole vielä ikäluokkasarjoja.

kauris
17.04.2020, 14.52
Kyllä tämä 41-vuotias tykkää ajaa sekä 160/140 joustopyörällä että takajäykällä pyörällä. Useimmiten täpärillä mutta tosi kivaa vaihtelua käydä ajamassa samoja vaikeitakin polkuja loivakeulaisella takajäykällä, jossa yhtä hyvät kumit.

F. Kotlerburg
17.04.2020, 15.02
Miten se sitten käytännössä tämmösellä jäykkäperällä ajaminen, jos iän eka nro on 4 tai enemmän, että kuinka se alkaa sitten tyrä rytkymään ja takajousitus kiinnostamaan? Tietysti helpottaa hieman jos laittaa paksut kumet, mutta sitten taas on raskaampi veivata. Että onko kuitenkin niin, että setämiesten tulisi laittaa täpäri noin 120mm joustoilla sitten kuitenkin? Nuoret miehethän painaa menemään millä vaan, kuten hämärästi muistan itsekin tehneeni, mutta kelottuminen on jo alkanut :)
Ite en oo vielä ihan noin vanha, mutta minusta se jäykkäperällä ajaminen pakottaa aktiivisuuteen siinä pyörän päällä pitää kropan liikkeessä ja vetreänä.

GKC
17.04.2020, 15.08
Molemmat on kivoja!

Itsellä on vaan jäänyt jäykkis vähemmälle kun on sekuntien kyttääminen niin tärkeetä olevinaan nykyään... [emoji2361]

Väittäisin myös ettei ajotekniikassa hirveesti eroa ole jos oikeesti kovaa yrittää ajaa kummallakin.

Että ei sen täpärinkään päällä kannattaa lahnana maata. [emoji28]

Ja ikää siis 41v mullakin.. [emoji1353][emoji28]

Iglumies
17.04.2020, 15.09
Mulla ainakin täpäri jäi käytöstä pois vähän ennen kun 50v tuli mittariin, nyt mennään tyytyväisenä etujousitetulla, läskillä ja täysjäykällä.

slow
17.04.2020, 16.01
Ite en oo vielä ihan noin vanha, mutta minusta se jäykkäperällä ajaminen pakottaa aktiivisuuteen siinä pyörän päällä pitää kropan liikkeessä ja vetreänä.

Oma ikä alkaa jo viitosella mutta olen tästä täysin samaa mieltä. Maastoajossa jäykkäperällä ei juuri satulassa istuta joten selkäkin saa vähemmän staattista asentorasitusta osakseen.

Pääasia kuitenkin että ajamisesta nauttii, kaluston ei kannata antaa muodostua itsetarkoitukseksi.

IHD
17.04.2020, 16.09
Setämiesikäiselle jäykkäperä on siinä mielessä hauska, että sillä saa elämään lisää jännitystä hieman vähemmälläkin vauhdilla :rolleyes:

GKC
17.04.2020, 17.36
Itellä on monenlaista vaihetta ollut ja on aika paljon vaihdellut ajokunto tässä vuosien varrella.

Nyt kun on paremmassa kunnossa taas ja 15kg kevyempänä kuin pahimmillaan niin oon miettinyt että pitäisikö seuraava väite paikkansa:

"Mitä paremmassa kunnossa on ja mitä parempi tatsi on ajamiseen niin sitä kevyemmällä/nopeammalla pyörällä tahtoo ajaa." [emoji848]

Omalla kohdallani ainakin tuntuu menevän näin.

Kommentteja?

pee
17.04.2020, 17.50
Kommentteja?

Joo! Jos jalat ei jaksakaan, niin toivottavasti selkä kestää.

GKC
17.04.2020, 18.51
^Ainakin jos funtsii näin teoreettisesti että jos Arska painaa 50kg ja Reiska 100kg niin 10kg fillari on 20% Arskan ja 10% reiskan painosta ja vaikutus suhteelliseen kokonaismassaan eri. Paha sitten sanoa että miten toi menee. Mä olen aina ajanut kohtuu painavilla pyörillä (paria poikkeusta lukuunottamatta), tosin painoa on lähes 100 ja kunto on mitä on ;).Tää kyllä varmaan jotenkin voi pitää jopa paikkansa.. [emoji848]

En mä tiedä oisko toi mun alkuperäinen heitto ollut parempi tonne XC-ketjuun mutta tulipa nyt sanottua johonkin se mitä oon tässä alitajuisesti pidempään miettinyt. [emoji28]

Eikä sillä että mäkään missään hyvässä kunnossa nyttenkään olisin mutta jotenkin vaan on näin käynyt omien pyörien kanssa. [emoji2373]

GKC
17.04.2020, 19.46
Ja on se varmaan niinkin että mitä paremmin oppii oman lähiseutunsa polut ajamaan sitä kevyemmällä pyörällä kokee pärjäävänsä.

Ois se varmaan eri asia jos oikeesti vauhdikkaapaa enskaspooria ois tarjolla.. [emoji2373]

Ohiampuja
17.04.2020, 20.42
[QUOTE=Newbiemtber;2970351 Että onko kuitenkin niin, että setämiesten tulisi laittaa täpäri noin 120mm joustoilla sitten kuitenkin?[/QUOTE]
Vähän poluista ja ajotyylistä kiinni. Näin 50 vee ikäisenä sellainen retkeilyhenkinen ajelu sopii minulle parhaiten. Ja siihen parhaiten sopii täysjäykkä läski. Ja 29" jäykkäperä.

Mutta tietysti jos tavoite on olla nopea ja vaikka pärjätä ikämiesluokan kisoissa, niin onhan tuollainen 120 mm kevyt täpäri nopeampi. Ei siitä mihinkään pääse...

harald
17.04.2020, 20.50
Setämiesikäiselle jäykkäperä on siinä mielessä hauska, että sillä saa elämään lisää jännitystä hieman vähemmälläkin vauhdilla :rolleyes:

Tämä!

Minulla oli nuorena Ford Escort mk1:iä. Sillä kun ajoi nilkka suorana talven liukkailla kahva edellä vauhtia oli ehkä 30-40 km/h. Kovempaa sillä ei vain uskaltanu ajaa.

Kun on tämä vanha vamma niin ei kovin paljon uskalla kaatuilla. Sen takia täpärin hankinta epäilyttää, ja on totta tuo että jäykkiksellä tulee liikuttua enemmän joka on (ikätovereiden kaltaisesti) hyvää selälle tietyissä rajoissa. Olen yllättynyt että olen ilmeisesti hyvässä seurassa, mutta kai se on niin että jos foorumeissa roikkuu on aloittanut netin käytön joskus -90 luvun alkupuolella.

Kärrä
17.04.2020, 21.21
Polvet olleet huonona jo vuosia ja nyt ranteetkin, mutta itse ostin syksyllä, nyt 47v iällä Dirtin, jos vaikka joskus oppisi ajamaan... :seko:

pyöräsimo
17.04.2020, 22.23
42 vee ja Laufeylla pääsee ihan **tukseen.😉 Tulee kokovartalojumppaa, kun pitää joustaa jaloilla ja siirtää painoa pyörän päällä.

pyöräsimo
17.04.2020, 22.40
Vaan eipä minulla ole kokemusta täysjoustolla ajosta, joten en osaa verrata.

kauris
17.04.2020, 22.55
Mun piti oikein käydä tänään kokeilemassa taas jäykkäperällä. Samoja kivikoita ja juurakoita ja vaikeita teknisiä kallioalamäkiä kuin eilen ja toissapäivänä täpärillä. Tuossa Espoon keskuspuistossa siis. Lopputulos siis edelleen se, että pystyn ajamaan ne kaikki samat vaikeimmatkin paikat jäykkäperällä kuin täpärillä pystyn mutta täpärillä ne pääsee röykkyisimpien alamäkiosuuksien osalta nopeammin ja kaikkinensa nämä vaikeimmat maasto-osuudet helpommin. Kyllähän se röykkyinen alamäki täristi käsivarsia aika reilusti. Toki takajouston puuttumisen lisäksi keula on vain 130 mm kun täpärissä on 160 mm ja parempi muutenkin. Lisäksi trail/enduro- täpärillä voi halutessaan ajaa monet sellaiset kohdat istualtaan joista jäykällä joutuu ajamaan seisaaltaan/ jatkuvasti takapuolta nostaen.

harald
17.04.2020, 23.11
Pääsee tiputukseen?

GKC
18.04.2020, 10.30
Vähän poluista ja ajotyylistä kiinni. Näin 50 vee ikäisenä sellainen retkeilyhenkinen ajelu sopii minulle parhaiten. Ja siihen parhaiten sopii täysjäykkä läski. Ja 29" jäykkäperä.

Mutta tietysti jos tavoite on olla nopea ja vaikka pärjätä ikämiesluokan kisoissa, niin onhan tuollainen 120 mm kevyt täpäri nopeampi. Ei siitä mihinkään pääse...Aika tarkkaan oon näitä vakilenkillä kellotellut ja uskallan väittää hämäläisellä peruspolulla erojen olevan ajallisesti:

Trail-jäykkäperä -> XC-jäykkäperä: 5-10%
XC-jäykkäperä -> XC-täpäri: 5-10%

Onko sillä sitten mitään merkitystä on jokaisen oma asia..

Ja mikä se paljon puhuttu "hauskuus vs nopeus"-kerroin on niin sekin varmaan riippuu omista mieltymyksistä.
Itselle tällä hetkellä nopeampi tuntuu myös hauskemmalta mutta tuskin tämä pysyvä tila on. [emoji38]

Mutta kun esim. Laufeytä mainostetaan myyntitekstissä myös "KOM:ien metsästykseen" niin kyllä siinä vaan aika paljon jo tasoitusta antaa XC-täpäriin verrattuna.

Summa summarum:
Hauskoja pyöriä kaikki nykyiset mutta fysiikan lait ovat muuttumattomat. [emoji2373][emoji28]

kauris
18.04.2020, 10.37
Pääsee tiputukseen?

En ole ihan varma tarkoititko sitä mitä ajattelin mutta itselläni tuli eilen lenkillä mieleen, että just nyt ei viitsis loukata itseään niin paljoa, että pitäis lähteä sairaalaan käymään. Tiputukseen tai lievemminkään välttämättä. Yhden luonnonhyppyrin (reilu puoli metriä korkea kiven muodostama lippa josta alastulo tasaiselle) jätin tästä syytä hyppäämättä, kun siitä en ole tuolla pyörällä koskaan ennen ajanut vaan ainoastaan nykyisellä ja sitä edeltävällä täpärillä. Eri pyörät kuitenkin ottavat tuollaiset jyrkähköt lyhyemmät nokat vähän eri tavalla ja eritoten jos toinen on täpäri 27.5 kiekoilla ja toinen jäykkäperä 29-kiekoilla.
https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6673998&e=372276.5&title=luonnonkivihyppyri&desc=&zoom=11&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D

Sen sijaan tän monelle Espoossa ajaneelle tutun kalliojyrkänteen ajoin alas vaikka oli märkää ihan samalla vauhdilla ja linjoilla kuin täpärilläkin. Eli puolenvälin jälkeen oikealta viistosti vasemmalle alas juuri jarruttelematta, jolloin vauhti loppupään kiviin ja juuriin kasvaa jo kohtalaiseksi ennen jarrutusta juuri ennen ulkoilutietä. https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6674293&e=372158.5&title=kalliojyrk%C3%A4nne&desc=&zoom=11&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D

edit. Nyt taisin tajuta mihin tiputukseen pääsemisellä viitattiin. Ei minun viestiin, vaan pari viestiä ylempänä olleeseen "pääsee **tukseen". :)

Jami2003
18.04.2020, 10.39
Jäykkäperällä sellainen pikku näppäily ja temppuilu on kivempaa kuin endurotäpärillä. Sitten kun lähdetään ajamaan tosissaan nopeita teknisiä pätkiä niin jäykkäperällä ei pysy mitenkään tahdissa mukana. Täpäri vie 6-0.

F. Kotlerburg
18.04.2020, 10.44
En nyt kovin läskinä itteäni pidä, mutta jotenkin ei oo se ultimaattinen nopeus ollut viime aikoina tärkeää. Tokikaan en oikeasti tai edes leikisti kovaa ajamista tiedä yhtään mitään. Jäykkäperällä kaikenlainen kikkailu ja näppäily on hauskempaa ja joutuu vähän miettimään miten ajaa monessa kohtaa, jotka voi vaan täpärillä vetää reilusti yli. Sen huomaa sitten lenkin jälkeen, että keskikropassa on ollut selvästi enemmän liikettä. Se on sitten ihan sama 60km jälkeen, että onko keskarissa 0.5km/h eroa. Ei kiinnosta.

Tokikin mun täpäri on tuollainen kankea jyrä, vaikka joustoa ei ole paljon.

GKC
18.04.2020, 11.05
Täpäri on porttipyörä sähköavusteisiin :D. No vitsi vitsi, kaipa se on paras jos on mahdollisuus pitää kumpaakin. Itse kasaan taas kesäksi täpärin, roikkuu tuolla ullakolla Remedyn runko, jolla ei ole pariin vuoteen ajettu. Olen kuitenkin varma, että ekat narskunat ja vinkunat linkuista aiheuttavat "puran syksyllä"-päätöksen.[emoji33][emoji2289][emoji2289][emoji2289] NEVÖ!!

Just heitin uuden Fillari-lehden suoraan roskiin koska "Sähkö-extra".. [emoji1318][emoji1787][emoji1787]

Jami2003
18.04.2020, 12.31
Aina sanotaan että kannattaa ostaa jäykkäperä että oppii ajamaan mutta pitäiskö sitä sanoa että kannattaa ostaa jäykkäperä sitten kun osaa ajaa.

Bike parkissa oon käynyt jäykkäperällä ja täpärillä eikä varmaan ole vaikeaa arvata kummalla ajaminen on nopeampaa ja helpompaa.

Mutta sellaisessa juurakko helvetissä jäykkäperä ei ole kyllä enää edes hauska kunhan tarpeeksi monta kilometriä joutuu ajamaan.

GKC
18.04.2020, 12.40
Kyllä bike parkkia vaan on ihan hirvee jäykkäperällä ajaa. Tai varmaan jossain Englannissa voi olla eri juttu mutta kyllä ainakin Sappee on semmosta rytkettä että maksa ja perna hakee koko loppupäivän paikkojaan.

Siksi ottanut ite suosiolla vuokraamosta Summumin alle niihin vähiin ajoihin mitä siellä käyn.. [emoji1305]

harald
18.04.2020, 13.03
42 vee ja Laufeylla pääsee ihan **tukseen. Tulee kokovartalojumppaa, kun pitää joustaa jaloilla ja siirtää painoa pyörän päällä.

Tätä tarkoitin tuolla "pääsee tiputukseen".

F. Kotlerburg
18.04.2020, 14.07
Aina sanotaan että kannattaa ostaa jäykkäperä että oppii ajamaan mutta pitäiskö sitä sanoa että kannattaa ostaa jäykkäperä sitten kun osaa ajaa.
Jäykkäperällä oppii ajamaan jäykkäperällä. Täpärillä oppii ajamaan täpärillä. Molemmilla ajaessa oppii ajamaan maastossa.

Sambolo
18.04.2020, 15.00
Mulla on ollut ihan hauskaa tornarissa ja nuuksion bikeparkeilla jäykkäperällä ja vielä plussakumeilla, hyi hyi. Tosin ei sielä tornarissaakaan ihan kaikkea niin miellellään aja, tosin en tiedä ajaisko täpärilläkään, sen näkenee tänä kesänä. Mitään ei tosin vielä ole jääny jäykkäperän takia ajamatta, paitsi jotain droppeja flätille koittanu vältellä. Tuossa videota viime kesältä, smootimpaa baanaa parkit mielestäni usein on mitä omat perus mettäajelut, toki vauhtia parkissa enempi. Muitakin parkkipätkiä löytyy.
https://youtu.be/yTplX1ZAnp8

kauris
18.04.2020, 19.55
Hienon näköistä menoa Sambolon videolla!

GKC
18.04.2020, 20.26
Mulla on ollut ihan hauskaa tornarissa ja nuuksion bikeparkeilla jäykkäperällä ja vielä plussakumeilla, hyi hyi. Tosin ei sielä tornarissaakaan ihan kaikkea niin miellellään aja, tosin en tiedä ajaisko täpärilläkään, sen näkenee tänä kesänä. Mitään ei tosin vielä ole jääny jäykkäperän takia ajamatta, paitsi jotain droppeja flätille koittanu vältellä. Tuossa videota viime kesältä, smootimpaa baanaa parkit mielestäni usein on mitä omat perus mettäajelut, toki vauhtia parkissa enempi. Muitakin parkkipätkiä löytyy.
https://youtu.be/yTplX1ZAnp8Hienoa ajamista![emoji1305][emoji2956]

Ja kyllähän HT:lla selviää mistä vaan esim Blake Samson ja Megavalanche mutta rohkenen silti väittää että Summumilla pysyy sisukalut paremmin ojennuksessa... [emoji28]

Sappeessa on aika paljon sellaista enskapätkää ja suht kovavauhtisia aukeita baanoja niin kyllä se tärräys niissä aika älytöntä alkaa jossain vaiheessa vaan olla.

Ja kaikki radat oon kyllä jäykkiksellä minäkin ajellut ja hengissä selvinnyt mutta niin kauan kuin valita saa niin DH-täpärillä mieluummin siellä ajan.

Macce83
18.04.2020, 21.51
Iltoja tännekin foorumille.
On aika vaihtaa menopeliä. Edellinen pyörä on ostettu 2002 ja se on liikkeen jäykkäperä Nakamura Escape 26”.
Hieman oon ko tutkimustyötä tehnyt tämä foorumi mukaanlukien. Aluksi mietin oman pyöräni päivittämistä uusilla osilla mutta lopulta tulin siihen päätökseen, että ostan uuden 29” ihan nykyaikaisten geometrioiden ja osien takia.

Aluksi ajattelin n. 500 euron Meridaa tai vastaavaa mutta taustatyötä tehdessäni totesin etutolppien olevan huonohkot. Totesin myös itselleni että jätän etupakasta aikakin kolmannen rattaan pois. Aikani vertaillessa olen päätynyt seuraavaan kaksikkoon: Kona Mahuna tai Radon ZR Team 6.0.

Kona https://www.skiout.fi/catalog/product/view/id/2643/s/kona-mahuna-2020-maastopyora/category/72/

Radon
https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-6.0-912356

Ajelen pyörällä ihan tiellä, soralla sekä metsäpoluilla. Kahdella jälkimmäisellä eniten. Pituutta löytyy 180cm ja painoa vielä tällähetkellä 120kg.

Oisko muilla mielipiteitä ylläolevan kaksikon suhteen? Puolesta ja vastaan jne.

Sambolo
18.04.2020, 21.55
Kiitoksia kaikille. No jos rehellisiä ollaan niin täpäriin vaihoin kanssa lähinnä sen takia kun parkki alkoi enemmän kiinnostamaan. Tosin enemmän kävi pyörää sääliks kun itteä. Vaihtoehtona oli myös enemmän AM jäykkäperä, mut kokeillaan täpäriä nyt.

harald
18.04.2020, 22.00
Sinulla on kyllä rautaiset ranteet.

kauris
18.04.2020, 22.58
Iltoja tännekin foorumille.
On aika vaihtaa menopeliä. Edellinen pyörä on ostettu 2002 ja se on liikkeen jäykkäperä Nakamura Escape 26”.
Hieman oon ko tutkimustyötä tehnyt tämä foorumi mukaanlukien. Aluksi mietin oman pyöräni päivittämistä uusilla osilla mutta lopulta tulin siihen päätökseen, että ostan uuden 29” ihan nykyaikaisten geometrioiden ja osien takia.

Aluksi ajattelin n. 500 euron Meridaa tai vastaavaa mutta taustatyötä tehdessäni totesin etutolppien olevan huonohkot. Totesin myös itselleni että jätän etupakasta aikakin kolmannen rattaan pois. Aikani vertaillessa olen päätynyt seuraavaan kaksikkoon: Kona Mahuna tai Radon ZR Team 6.0.

Kona https://www.skiout.fi/catalog/product/view/id/2643/s/kona-mahuna-2020-maastopyora/category/72/

Radon
https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-6.0-912356

Ajelen pyörällä ihan tiellä, soralla sekä metsäpoluilla. Kahdella jälkimmäisellä eniten. Pituutta löytyy 180cm ja painoa vielä tällähetkellä 120kg.

Oisko muilla mielipiteitä ylläolevan kaksikon suhteen? Puolesta ja vastaan jne.

Tässä keskusteluketjussa on ehkä sinulle sopivampia vaihtoehtoja. https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?61139-J%E4ykk%E4per%E4-maastopy%F6r%E4-hakusessa

Tässö jossa nyt kysyit keskustellaan keskimäärin rankemman maaston takajäykistä. Tosin ne saattaa kestää samalla paremmin painavampaa kuskia ja voihan niilläkin ihan tiellä ajaa. Varsinkin jos renkaat on jotkin hyvin rullaavat.

Macce83
18.04.2020, 23.06
Kiitokset infosta. Laitan tuonne.

pyöräsimo
19.04.2020, 00.06
Minkälaisella pyörällä ajelet, Sambolo? Hyvännäköisiä menoa!

Sambolo
19.04.2020, 01.21
Pyörä oli videoilla tämmöinen Norco Fluid 7.2ht+ vähän päiviteltynä rankempaan ajoon sopivammaksi. Eikä ottanu ranteisiin kun Yari tarjoili smoottia joustoa, erinomainen keula omaan makuun, pirun tukeva myös. Itseasiassa mulla on ranteet vielä muista harrastuksista aika romuna, toinen murtunu kolmesta kohtaan, toisessa repeämää ja rappeumaa rustossa :D Pyörä nyt siis jo myyty ja tulossa evolink 158 tilalle. Hauska pyörä kyllä oli ja varmaa joku jäykkäperä pitää vielä hommata kans jossain vaiheessa.
https://i.imgur.com/JBOQuWs.jpg

Sambolo
19.04.2020, 12.46
Pyörää voi ajaa yllättävän kevein rantein. On nuo omat rannevaivat silti välillä pyöräilyä haitannut, lähinnä keulan nosto joskus tekee kipeetä.

Jerjohannes
22.04.2020, 17.10
Minkäslaisia ajatuksia herättää mulletti? Eli eteen 29 ja taakse 27,5. Mitä nyt kansainvälisempiä foorumeita lukenu ja youtubee selaillu, nii moni on tykänny. Itteä tää eksoottisuus kiinnostaa :eek:

Jami2003
22.04.2020, 17.14
Minkäslaisia ajatuksia herättää mulletti? Eli eteen 29 ja taakse 27,5. Mitä nyt kansainvälisempiä foorumeita lukenu ja youtubee selaillu, nii moni on tykänny. Itteä tää eksoottisuus kiinnostaa :eek:Hyvähän sellainen on. Mulla oli talven Big Honzossa nastarengas politiikan takia takana 27,5+ 3" Fat Freddie ja edessä 29er 2,25" ISP. Ihan hyvin voisi kesälläkin mennä samalla koko parilla. Taakse pitoa ja eteen tarkkuutta.

Jerjohannes
22.04.2020, 17.48
Hyvähän sellainen on. Mulla oli talven Big Honzossa nastarengas politiikan takia takana 27,5+ 3" Fat Freddie ja edessä 29er 2,25" ISP. Ihan hyvin voisi kesälläkin mennä samalla koko parilla. Taakse pitoa ja eteen tarkkuutta.

Tämmöstä komboa oon pohtinut. Vanteet ei oo tällä hetkellä kummoset, joten en tiiä miten pitkä eli-ikä tolla tän hetkisellä takavanteella on, vaikka insertti sitä vähän pidentää.

Paljon jengi puhuu, että tuo plussa rengas takana on persuuksille myös vähä miellyttävämpi. Jotkut myös kehuu, että tulee leikkisämmäks ja ketterämmäks. Oikeestaan ei oo tullu yhtää pahaa sanottavaa vastaan.

TimoSilakka
23.04.2020, 18.06
Onko tuossa kona lava domessa järkeä ? Tai muita suosituksia? Kona mahunaa täälä tunnutaan paljon suositeltavan ja se voisi juuri ja juuri mahtua omaan budjettiin, ainut vain kun pitää niin paljon kaikkea muutakin ostaa, kuin pelkkä pyörä.Huomenna viimeistään olisi tarkoitus pyörä ostaa.

KotooTöihin
23.04.2020, 18.24
Mahuna saattaa mahtua budjettiin, mutta kovin huonosti taitaa sopia am kategoriaan. All mountain pyörät on aika usein vähän ronskimpaan käyttöön tehtyjä.

TimoSilakka
23.04.2020, 19.16
Joo tuli vahingossa väärään keskusteluun! :D

sasuu
24.04.2020, 00.44
Hakusessa jäykkäperäinen maasturi. Budjetti siinä 1000e kieppeillä. Käyttötarkoitus olisi pieniä mettäpolkuja, alamäkien ryskytystä ja jonkin verran maantietäkin. Mutta jämäkkä ja ryskytystä kestävä peli pitää olla.

Vaihtoehtoina aivan budjetin yläpäästä miettinyt näitä kahta mallia.
http://www.nippeli.fi/polkupyorat/maastopyorat/maastopyorat-29/2020-orbea-laufey-h30

https://www.sportax.fi/product/whyte-629-v2-2020-maastopyora/

Mielipiteitä kumpi parempi ja ehdotuksia miellellään vähän edullisemmista, muista tähän haarukkaan sopivista vaihtoehdoista.

perttime
24.04.2020, 09.26
^ Tamperelaisten kauppojen tarjontaa...
Älä mieti kotona. Käy kokeilemassa. Pari muutakin Tampereen kauppaa kannattaa katsastaa.

Jase
24.04.2020, 09.35
Hakusessa jäykkäperäinen maasturi. Budjetti siinä 1000e kieppeillä. Käyttötarkoitus olisi pieniä mettäpolkuja, alamäkien ryskytystä ja jonkin verran maantietäkin. Mutta jämäkkä ja ryskytystä kestävä peli pitää olla.

http://www.nippeli.fi/polkupyorat/maastopyorat/maastopyorat-29/2020-orbea-laufey-h30

Mielipiteitä kumpi parempi ja ehdotuksia miellellään vähän edullisemmista, muista tähän haarukkaan sopivista vaihtoehdoista.

Osissa hyvin vähän eroa, Orbeassa leveämmät vanteet (30 vs 27 sisäleveys) ja Whytessä ehkä paremmat jarrut. Orbeassa on Shimanon halvinta sarjaa.

Geometrioissa silmiin pistää Whyten pitkä top tube, pari senttiä pidempi kuin Orbea samassa koossa. Orbeassa vähän loivemmat kulmat.

Enivei, ihan hyviä molemmat kunhan saa tingattua hinnan sinne lähemmäs tonnia.

Vaihtoehtona Kona Honzo https://www.bikeshop.fi/Kona-Honzo/ekauppa/pKOHZAL/ josta tuore Pinkbiken review https://www.pinkbike.com/news/field-trip-kona-honzo-an-overgrown-dirt-jumper.html

yksinteoin
24.04.2020, 10.35
Voimansiirron suhteen on kyllä aikamoinen ero. Shimanon SLX on kyllä ihan eri luokkaa kuin Sramin SX. SLX on periaatteessa sama kuin XT, hieman painavampana vain. SX:stä en ole positiivista arviota kuullut keneltäkään.

Orbea noista kahdesta.

Sambolo
24.04.2020, 11.04
Pinkbiken kohtuuhintaisten pyörien testissä ei tullu moitteita sx, muutakun että liipasin vois olla parempi tms.

GKC
24.04.2020, 11.06
Pinkbiken kohtuuhintaisten pyörien testissä ei tullu moitteita sx, muutakun että liipasin vois olla parempi tms.Ei kait niistä ehdi testin aikana moitteita tulla..
Sama juttu NX.
Mutta ajapa edes 500km suomalaisessa metsässä niin on kaikki hajalla. [emoji27]

sasuu
24.04.2020, 11.44
^ Tamperelaisten kauppojen tarjontaa...
Älä mieti kotona. Käy kokeilemassa. Pari muutakin Tampereen kauppaa kannattaa katsastaa.

Kyllä kumpaakin näistä käyty jo koeajamassa, Orbeassa ehkä hiukan miellyttävämpi ajoasento näin äkkiseltään. Tosin suuria johtopäätöksiä pysty kummastakaan tekeen nopeasta koeajosta maantiellä.

Täpäri olisi itsellä kyllä haaveissa paria sellaista maastossa ajaneena, budjetti ei oikein vain riitä täpäreihin ellei sitten sieltä ihan halvimmasta päästä oteta.
https://rtech.fi/cube_stereo_120_pro_29_maastopyora.html?attr1_id=1 55

https://www.canyon.com/fi-fi/mountain-bikes/trail-bikes/neuron/neuron-al-6.0/2467.html?dwvar_2467_pv_rahmenfarbe=BK%2FGY

Minkälaisia nuo edullisimmat täpärit on osiltaan verraten noihin ehdottamaani jäykkäperiin ?

F. Kotlerburg
24.04.2020, 11.50
Ei kait niistä ehdi testin aikana moitteita tulla..
Sama juttu NX.
Mutta ajapa edes 500km suomalaisessa metsässä niin on kaikki hajalla. [emoji27]

Lähetetty minun GM1913 laitteesta TapatalkillaJoo varmaan toimii kivasti rakennetulla traililla, jossa ei ole merkittäviä vaihtajan rikkoutumisia aiheuttavia esteitä kuten nyt vaikka havunneulasia.

IHD
24.04.2020, 12.09
Kyllä kumpaakin näistä käyty jo koeajamassa, Orbeassa ehkä hiukan miellyttävämpi ajoasento näin äkkiseltään. Tosin suuria johtopäätöksiä pysty kummastakaan tekeen nopeasta koeajosta maantiellä.
Minkälaisia nuo edullisimmat täpärit on osiltaan verraten noihin ehdottamaani jäykkäperiin ?

Jos budjetti on tuo 1000-1500 € unohtaisin kyllä samantien haaveilut täpäristä.. jos laitat tuplarahat (2500 - 3000€) niin sitten on eri juttu.
Kyllä noi loivakeulakulmaiset 29 jäykkäpyrstöt on yllättävän suorituskykyisiä ja hyviä yleispyörinä. Sopivaa rengastusta (2.6 -2.8) niin ajomukavuuskin kasvaa... ota se
mikä tuntuu fiiliksen pohjalta parhaalta. Osia voi päivitellä aika pikkurahalla sitten myöhemmin kun ne kuluvat/hajoavat :), tsekkaisin että runko, kiekot ja keula on mieleiset.

slow
24.04.2020, 12.29
Voimansiirron suhteen on kyllä aikamoinen ero. Shimanon SLX on kyllä ihan eri luokkaa kuin Sramin SX. SLX on periaatteessa sama kuin XT, hieman painavampana vain. SX:stä en ole positiivista arviota kuullut keneltäkään.

Orbea noista kahdesta.

Tämä. Slx on oikeasti hyvä.

pyöräsimo
24.04.2020, 19.38
Itselleni oli asettanut ehdottomaksi takarajaksi 2000€ ja kun olin käsittänyt, että sillä ei oikein täysjoustoa saa, Orbea Laufey vajaalla 1800€:lla valmiiksi litkutetuilla renkailla tuntui hyvältä diililtä. Siinä on SLX:t ja tuntuvat tunnokkaammilta kuin NX:t. Minulle tosin takajäykkä oli muutenkin kiinnostavampi kuin täysjousto. Simppelille simppeliä.

Lentonen
24.04.2020, 20.54
Mielenkiintoista kyllä lukea, että esim. NX on kuraa. Itse ajelin lähemmäs 500km edellisellä jäykkäperällä, jossa oli NX eikä mun tarvinnut edes säätää sitä välissä. Ei jäänyt mitään pahaa sanottavaa. Uudessa pyörässä on XT/SLX ja onhan se eri tuntuinen. Mutta ehkä mulla oli vaan hyvä tuuri tuon edellisen NX kans.

harald
24.04.2020, 21.05
NX11 on kai ihan ok. Minulla ollut kolmessa pyörässä eikä valittamita. NX12 ei sitten enää niin jees.

Lentonen
24.04.2020, 21.08
Juu mulla olikin NX11. Trendi tuntuu olevan 1x12. Itselle on kyllä riittänyt hyvin tuo 11. Pärjäisin varmaan vähemmälläkin, jos olis järkevillä väleillä ne vaihteet.

Jami2003
24.04.2020, 21.55
Mulla on 1x10 ja 1x11 vaihteiset pyörät ja ajaessa ei huomaa mitään käytännön eroa. Soratie nopeudessa 1x10 on isompi hyppy kahden vaihteen välillä mutta ei sillä ole mitään merkitystä maastopyörässä.

harald
24.04.2020, 22.03
Kyllä 1x12 sopisi, ellei sitä käytettäisi siihen että skaala on laajempi (10-51). Ennemmin 11-42 jossa tiheämmät portaat. Näin ainakin sähkärissä.

pyöräsimo
24.04.2020, 22.19
Ei NX mielestäni mitään kuraa ollut - minulla oli 11-v. Kyllä se toimi ihan hyvin. SLX tuntuu vaan omaan näppiin tunnokkaammalta. Se, että valitsisinko tuon eron takia pyörän, on eri juttu. Ei se minusta niin iso ero ole. 12-v NX:sta sano mitään.

GKC
24.04.2020, 22.52
12v NX on toiminnaltaan ihan tosi hyvä niin kauan kun kaikki menee kuin Strömsöössä..

Tässä on vaan ollut aika paljon kaikenlaista harmia sekä itsellä että kavereilla. Vaihtajan häkin vääntymisiä, rattaat mutkalla yms.. Tuntuu että materiaalit on vaan niin pehmeitä ettei kestä mitään hittiä.
Paino on tietty myös oma lukunsa.

GKC
24.04.2020, 22.56
Mielenkiintoista kyllä lukea, että esim. NX on kuraa. Itse ajelin lähemmäs 500km edellisellä jäykkäperällä, jossa oli NX eikä mun tarvinnut edes säätää sitä välissä. Ei jäänyt mitään pahaa sanottavaa. Uudessa pyörässä on XT/SLX ja onhan se eri tuntuinen. Mutta ehkä mulla oli vaan hyvä tuuri tuon edellisen NX kans.Jos kestää 500km niin se on sun mielestä hyvin?? [emoji2962]

Lentonen
24.04.2020, 23.49
Jos kestää 500km niin se on sun mielestä hyvin?? [emoji2962]

Tarkoitin tällä siis sitä, että minulla ei ainakaan 500km jälkeen ollut NX:stä kaikki hajalla. Toki niiden pitäisi kestää pidempäänkin kuin tämä.

sasuu
25.04.2020, 14.02

Mitenkäs löytyykö cubelta tähän köyttöön sopivia pelejä verrattuna tuohon orbeaan.

Esim tämä
https://rtech.fi/cube_reaction_tm_maastopyora.html?attr1_id=205

Tai tämä

https://rtech.fi/cube_reaction_race_2019_maastopyora.html?attr1_id= 33

Sambolo
25.04.2020, 16.24
No tuossa racessa yhtenäistä ehkä se että molemmat pyöriä :D TM lähempänä.

jusutus-
29.04.2020, 23.22
Vihdoin on oma jäykkäperä paketissa. Melkein puoli vuotta meni [emoji23]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200429/ffcefa3aeb1af3c25fc17caf109b7613.jpg

-W-
30.04.2020, 01.21
No nyt on vimosen päälle härski laite kaikin puolin!! :D

GKC
30.04.2020, 06.50
Vihdoin on oma jäykkäperä paketissa. Melkein puoli vuotta meni [emoji23]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200429/ffcefa3aeb1af3c25fc17caf109b7613.jpg[emoji2962]

kauris
30.04.2020, 09.00
Ohoh, on kyllä peli! Mihin ajoihin ajateltu? Sekalaiseen polkuajeluun? Alamäkeen?

jusutus-
30.04.2020, 09.55
Ihan sekalaiseen ajoon, alamäkeen ei varmasti tule lähdettyä :) Keula on 160mm, olisi voinut hyvin olla 140mm versiokin muttei tullut sellaista vastaan käytettynä.

slow
30.04.2020, 15.53
Jusutus ottaa luulot pois heti kättelyssä. Arvostan.

nikkesi
01.05.2020, 10.51
Vihdoin on oma jäykkäperä paketissa. Melkein puoli vuotta meni [emoji23]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200429/ffcefa3aeb1af3c25fc17caf109b7613.jpg

Vaikea hahmottaa geo metriaa, liitä 1 kuva hissi ylhäällä. Peukut Leftyn käytöstä.

Pexxi
01.05.2020, 10.54
Onko noi renkaat 27,5+?
Oma Scandal alkaa löytää säätönsä ja ihan hyvältä tuntuu. Nyt saisi muuten "halvalla", jotain 220€ kotiin toimitettuna ja ohjauslaakerikin mukana. Siis runko tietty.

kauris
01.05.2020, 11.55
Näyttää kuvassa vielä leveämmiltä kuin 2.8 tai 3.

jusutus-
01.05.2020, 12.06
Vaikea hahmottaa geo metriaa, liitä 1 kuva hissi ylhäällä. Peukut Leftyn käytöstä.

https://i.imgur.com/V21ei5Q.jpg

Onko noi renkaat 27,5+?

27.5x3.0, todellinen leveys 78mm

am8119
01.05.2020, 15.42
https://i.imgur.com/V21ei5Q.jpg

Onks tossa jotkut hipo polkimet ?

jusutus-
01.05.2020, 18.40
@am8119 HT Components AE02T kun löytyi käyttämättömät kohtuuhintaan.

am8119
01.05.2020, 23.47
@am8119 HT Components AE02T kun löytyi käyttämättömät kohtuuhintaan.

On tyylikkäät .

stenu
07.05.2020, 17.51
Tämmöseen (https://kingdombike.com/collections/hardtails/products/2020-vendetta-x2-le) törmäsin. Pari päivää vielä aikaa tilata Stay Home Limited Edition -hinnalla.

https://cdn.shopify.com/s/files/1/1366/5247/products/X2SideOn_29erText.jpg?v=1587718296

JL98
07.05.2020, 19.12
Hei. Uusi täällä ja uusi koko harrastuksen parissa. Olen muutaman päivän nyt etsinyt sopivaa pyörää itselleni mutta ei tietämättömänä oikeen osaa valita minkä ottaisi. Paikallisissa pyöräliikkeissä oli huono saatavuus tällä hetkellä joten netin kautta taitaa joutua tilaamaan. 178cm ja rapiat 100kg painoa kuskilta löytyy. Runko kooksi liikkeessä ainakin mietittiin L kokoa. Budjetti n.1000e ja tälläistä trekkiä olen nyt katsonut https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-trail/roscoe/roscoe-7/p/28499/

Pyörä siis olisi tulossa sekalaiseen ajoon, pyörätiet, soratiet, helpohkot metsäpolut ja pienet kikkailut siellä täällä. Tuo + koon rengastus kiehtoisi jo sen takia että tuntuisi kantavammalta näinkin painavan alla? 29 kokoa kanssa miettinyt.

Muitakin tuon hintaluokan pyöriä saa ehdottaa, jos vaikka parempaa on tarjolla tuohon rahaan.

stumpe
07.05.2020, 19.33
Tuossa Trekissä epästandardi pikalinkku takana, joten kiekkojen päivitys jatkossa hankalaa. Enkä muutenkaan itse 90kilon painolla haluaisi pikalinkkua taakse, ei tahdo pysyä paikallaan jonka seurauksena rupee jarrupalat hinkkaamaan ja muutenkin fleksaa painavan kuskin alla maastoajossa.

Helpoilla metsäpoluilla soiva peli, mutta kun taidot ja vauhdit kasvaa niin...

Onko ulkomailta tilaaminen vaihtoehto? Ainakin On One, Ragley ja Vitus tarjoaa parempaa vastinetta rahalle, mutta taitaa hieman yli tonni mennä.

janik
07.05.2020, 20.10
Tämmöseen (https://kingdombike.com/collections/hardtails/products/2020-vendetta-x2-le) törmäsin. Pari päivää vielä aikaa tilata Stay Home Limited Edition -hinnalla.

https://cdn.shopify.com/s/files/1/1366/5247/products/X2SideOn_29erText.jpg?v=1587718296

Aika siisti. Jos just nyt olis reilu 2.5 kiloa joutilaana taskunpohjalla, niin tuosta sais kyllä tyylikkään pelin

F. Kotlerburg
07.05.2020, 21.00
Tuossa Trekissä epästandardi pikalinkku takana, joten kiekkojen päivitys jatkossa hankalaa.
Eihän tuo oo epästandardi vaan Boost141 pikalinkku siinä kun läpipultti on Boost148. Ihan sama ku 135 vs 142.

Sambolo
07.05.2020, 22.25
Ei ollu pikalinkun kanssa ongelmia yli satakilosena ja parkkia ajaneena. Renkaan koolla ei mielestäni niinkään merkitystä kantavuuteen, enemmän renkaan rakenteesta, lähinnä kylkien vahvuudesta. Monet plussarenkaat aika veltto kylkisiä ja läpilyöntejä vanteelle tulee herkästi, kovempia paineita käytettävä. Onneksi jonkin verran vaihtoehtoja tukevilla kyljillä myös, niihin kannattaa perehtyä jos tulee kovempaa ajoa.

Ja aiheeseen.

Vendetta näyttää erittäin hyvältä!

JL98
08.05.2020, 12.52
https://jesajasport.fi/pyoraily/siklverback/mtb-etujoustot/silverback-slade-comp

Miltä tuommoinen vaikuttaa? Ainaki omaan silmään hyvännäköinen pyörä ja ihan ok specseillä näin maallikon silmissä. Tuosta seuraavaa mallia ei enää oikeen raaskis köyhtyä, menee jo 1500e paikkeille. Sen osia yms on ainakin kehuttu.

Pexxi
08.05.2020, 13.07
Ihan ok. Keulaa tullaan kohta moittimaan mutta eiköhän se pari vuotta kestä niin voi sitten tarvittaessa päivitellä. VeeRubberin renkaista mulla ei kaksien renkaiden kokemuksella ole hyvää sanottavaa mutta voihan noi olla ihan hyvät. Jarrutkin varmaan voisi jossain vaiheessa päivitellä tosin kyllä noillakin selviää. Ja jos pyörä omaa silmää miellyttää niin kyllä tota voi päivitellä tosiaan myöhmmin.

JL98
08.05.2020, 13.15
Okei. Entäs tälläinen? https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOSCGX/on-one-scandal-sram-gx-mountain-bike

Pexxi
08.05.2020, 13.20
Todella hyvä! Mulla on tommonen... Oon kyllä ihan tykännyt mutta mulla on tohon rungon ympärille koottu toisista osista. Kyllä toi edellinenkin on ihan hyvä ja ei nyt kannata kauhean kauaa arpoa kun tuntuu pyörien menekki olevan aika huipussa.

e. Tota Scandalia saa odotella varmaan heinäkuulle ainakin.

JL98
08.05.2020, 13.27
Niinhän tuo näkyy...voi helvetti. Täytyy varmaan tulla siihen tulokseen että odotan parempia aikoja tän asian kanssa. Ei kehtais ostaa mitä sattuu nyt senkään takia että olis muka kiire saada joku pyörä alle.

Pexxi
08.05.2020, 13.34
Itse voisin kyllä ostaa ton Silverbackin varsinkin jos sen saa lähikaupasta. Ekana tarvittaessa päivittäisin renkaat jos on ihan kauheat (tuskin) mutta muuten ajelisin varmaan tyytyväisenä.

e Kannattaa ainakin käydä testaamassa, mitään ostopakkoa ei ole vaikka joskus siltä saattaa tuntua...

yksinteoin
08.05.2020, 16.55
JL98:
Toi tonnin hintakategoria on vähän hankala, väistämättä siihen on päästy säästämällä aika rankasti jollain osa-alueella. Sen takia katsoisin ehkä myös käytettyjä vaihtoehtoja, mites esim tämä? (menee vähän yli budjetista, mutta voihan sitä aina myyjälle pistää tarjousta)
https://www.fillaritori.com/topic/183147-orange-p7-2016-fox-140mm-l-tampere/

JL98
08.05.2020, 17.12
JL98:
Toi tonnin hintakategoria on vähän hankala, väistämättä siihen on päästy säästämällä aika rankasti jollain osa-alueella. Sen takia katsoisin ehkä myös käytettyjä vaihtoehtoja, mites esim tämä? (menee vähän yli budjetista, mutta voihan sitä aina myyjälle pistää tarjousta)
https://www.fillaritori.com/topic/183147-orange-p7-2016-fox-140mm-l-tampere/

Joo tuon huomasin tänään. On vaan niin kaukana omalta paikkakunnalta.

IHD
08.05.2020, 21.35
Kiinnostava titamiinihan tuo Vendetta olisi ja jos olis "aina 30 donaa takataskusssa", niin ehkä... toisaalta tuohon ei mee kuvauksen mukaan kuin 2.4" renkaat ja chain-guiden pitäis olla joku muu viritys kuin ISG05..joten taitais jäädä omalta kohdalta kuitenkin tilausnappi painamatta. Muutenhan geo yms. olis kunnossa...ja hinta kyllä erittäin houkutteva.

Divi
10.05.2020, 00.53
http://imgur.com/ujIp6q8.jpg

Nyt vähän jännittää :eek:

F. Kotlerburg
10.05.2020, 10.33

Pieni rengastila. Liian loiva satulakulma. Ei jatkoon. Fanaatikoille joilla pitää väkisin saada titaania niin varmasti hyvä vaihtis.

stenu
10.05.2020, 11.26
Joo mä en osaa ottaa kantaa, kun meidän pyöristä lähinnä tommosta on juniorin SC Chameleon ja se on ilmeisen kaukana genrestä. Kunhan nyt vaan ajattelin linkittää tänne, jos joku sattuisi olemaan just tommosen tarpeessa. Mun ristiselkä ei kestäisi noinkaan suoraan keskiön yläpuolella istumista, joten ei menisi jatkoon täälläkään.

stumpe
10.05.2020, 16.02
Pieni rengastila. Liian loiva satulakulma. Ei jatkoon. Fanaatikoille joilla pitää väkisin saada titaania niin varmasti hyvä vaihtis.

Onko 76.5 nykyään liian loiva satulakulma? Pässilän rämäkässä jyrkempi, onko muita?

Divi
10.05.2020, 21.29
Onko 76.5 nykyään liian loiva satulakulma? Pässilän rämäkässä jyrkempi, onko muita?
Rämäkässäkin vaan longissa, regularissa on konservatiivinen 76 astetta

Sambolo
11.05.2020, 02.07
Jäykkäperissä nuo tuppaa olemaan vähän loivempia mitä täpäreissä.

N-K
11.05.2020, 09.20
Jäykkäperässä satulakulma vaan jyrkkenee kun painoa tulee pyörän päälle. Täpärissä taas pysynee samana tai jopa loivenee ylämäkeen polkiessa.
En kyllä itse kaipaa yhtään 2.4" suurempaa rengastakaan jäykkäperään.

Villetre
11.05.2020, 13.19
Älyttömästi tuo mukavuutta isompi kumi vaan. Ero oli jo huomattava 2.35 vs 2.6".

Ulle
18.05.2020, 13.09
Tervehdys kaikille!

Vuosien tauon jälkeen ajauduin taas foorumille maastopyöräkuumeen noustessa. (Vanhaa tunnustakaan en enää löytänyt)
”Opiskelujen” perusteella all-mountain kategorian pyörä on sellainen mitä haen. Pyörä tulisi vain hupi-/metsäkäyttöön, muut ajelut suoritetaan cyclocrossilla. Joskus aikanaan minulla oli Felt Q720 ja tuossa pyörässä loppui keula kesken melko äkkiä, toki eipä se kummoinen keula ollutkaan. Tuosta viisastuneena nyt haetaan pyörää paremmilla osilla ja toisesta hintaluokasta.

Olen hieman ihmeissäni valmistajien tarjoaminen suositusmittojen kanssa. Mittaa löytyy mieheltä 178cm, inseam 84cm, ”sylimitta” (keskisormen päästä toiseen) 184cm ja painoa 85kg, hieman harteikas keskivartalosta ja alaselkä reistaa enemmän tai vähemmän synnynnäisen vian vuoksi (nyt pyöräilykauden alettua taas enemmän ennen kuin tottuu).

Hintaluokka ~1200-1500€ joten täysjoustot olen suosiolla jättänyt pois. Canyon tuntuu yleisesti tarjoavan kokoa pienempää kuin esim. Orbea. Näistä tarkemmin mallit Grand Canyon AL SL 8.0 josta tarjotaan kokoa M, sekä Orbea Laufey H30 josta tarjotaan kokoa L. Kuitenkin Canyonin mitat L kokoisena ovat mielestäni melko lähellä Orbean L kokoa..? Jossain keskustelussa täällä kirjoitettiin, että ”Canyonin suositukset on tehnyt XC mies” eli ovatko Canyonin suositukset hieman alakanttiin nykyisen modernin geometrian huomioiden? Välillä tuntuu muutenkin, että omat mitat osuvat harmittavaisesti kahden runkokoon väliin; pituuden perusteella M, inseamin perusteella L. Toisaalta tällöin ehkä kummasta tahansa koosta saa alleen menevän menopelin.

Orbeaa pääsen testaamaan Ajopyörään, siitä saanee jonkinlaisen kuvan istuvuudesta. Globaalin tilanteen takia pyörien saatavuus on mitä on.

Saa ehdottaa myös muita pyöriä ko. hintaluokassa. Kona Honzo ollut tuossa listoilla, mutta oikeastaan sen olen jo vähän pudottanut tuon SX Eagle 1x12:n vuoksi, samalla rahalla kun löytyy muualta itselle mieluisampaa.

Divi
18.05.2020, 20.27
Grand Canyonihan on kyllä muutenkin aika XC pyörä 67.5 asteen keulakulmalla. Pitkä XC stemmi vaatii lyhyen reachin samaan kokoon. Orbea vaikuttaa geon puolesta paremmin tänne ketjuun sopivalta.

Edit: Canyonissa metrin stemmi (60mm) kun Orbeassa on tavallinen (35mm).

Petri Väisänen
18.05.2020, 22.19
Tervehdys kaikille!

Vuosien tauon jälkeen ajauduin taas foorumille maastopyöräkuumeen noustessa. (Vanhaa tunnustakaan en enää löytänyt)
”Opiskelujen” perusteella all-mountain kategorian pyörä on sellainen mitä haen. Pyörä tulisi vain hupi-/metsäkäyttöön, muut ajelut suoritetaan cyclocrossilla. Joskus aikanaan minulla oli Felt Q720 ja tuossa pyörässä loppui keula kesken melko äkkiä, toki eipä se kummoinen keula ollutkaan. Tuosta viisastuneena nyt haetaan pyörää paremmilla osilla ja toisesta hintaluokasta.

Olen hieman ihmeissäni valmistajien tarjoaminen suositusmittojen kanssa. Mittaa löytyy mieheltä 178cm, inseam 84cm, ”sylimitta” (keskisormen päästä toiseen) 184cm ja painoa 85kg, hieman harteikas keskivartalosta ja alaselkä reistaa enemmän tai vähemmän synnynnäisen vian vuoksi (nyt pyöräilykauden alettua taas enemmän ennen kuin tottuu).

Hintaluokka ~1200-1500€ joten täysjoustot olen suosiolla jättänyt pois. Canyon tuntuu yleisesti tarjoavan kokoa pienempää kuin esim. Orbea. Näistä tarkemmin mallit Grand Canyon AL SL 8.0 josta tarjotaan kokoa M, sekä Orbea Laufey H30 josta tarjotaan kokoa L. Kuitenkin Canyonin mitat L kokoisena ovat mielestäni melko lähellä Orbean L kokoa..? Jossain keskustelussa täällä kirjoitettiin, että ”Canyonin suositukset on tehnyt XC mies” eli ovatko Canyonin suositukset hieman alakanttiin nykyisen modernin geometrian huomioiden? Välillä tuntuu muutenkin, että omat mitat osuvat harmittavaisesti kahden runkokoon väliin; pituuden perusteella M, inseamin perusteella L. Toisaalta tällöin ehkä kummasta tahansa koosta saa alleen menevän menopelin.

Orbeaa pääsen testaamaan Ajopyörään, siitä saanee jonkinlaisen kuvan istuvuudesta. Globaalin tilanteen takia pyörien saatavuus on mitä on.

Saa ehdottaa myös muita pyöriä ko. hintaluokassa. Kona Honzo ollut tuossa listoilla, mutta oikeastaan sen olen jo vähän pudottanut tuon SX Eagle 1x12:n vuoksi, samalla rahalla kun löytyy muualta itselle mieluisampaa.Tästä ketjusta löytyy varmasti ehdotuksia kun alat selailemaan mutta Grand Canyon ei tähän luokkaan kuulu. Ei siihen montaa tuntia mee kun lueskelet läpi [emoji106].

Lähetetty minun Redmi Note 8 Pro laitteesta Tapatalkilla

tumbugga
19.05.2020, 09.24
Terve!

Onko Drag maasturit tuttuja kenellekään, mitäs mieltä näistä aloittelevalle maastopyöräilijälle? Pistääkö tuossa edullisemmassa 3.0:ssa silmään, että joku osa olisi ihan pommi?
Edullisemmasta 3.0:sta olisi tarjollla 29 tuumainen ja paremmasta 5.0 versiosta 27.5+ tuumainen. Onko näkemystä kumpi rengaskoosta voisi olla parempi 182 pitkälle aloittelijalle?

https://dragbicycles.com/bike/shift-29/
https://dragbicycles.com/bike/shift-plus/

Ottomaani
19.05.2020, 17.38
Terve!

Onko Drag maasturit tuttuja kenellekään, mitäs mieltä näistä aloittelevalle maastopyöräilijälle? Pistääkö tuossa edullisemmassa 3.0:ssa silmään, että joku osa olisi ihan pommi?
Edullisemmasta 3.0:sta olisi tarjollla 29 tuumainen ja paremmasta 5.0 versiosta 27.5+ tuumainen. Onko näkemystä kumpi rengaskoosta voisi olla parempi 182 pitkälle aloittelijalle?

https://dragbicycles.com/bike/shift-29/
https://dragbicycles.com/bike/shift-plus/

Jos tuon 3.0 ovh on tosiaan 900€ niin selaisin vaikka tätä threadia jokusen sivun taaksepäin ja kartottaisin muita vaihtoehtoja.
Jos tuo drag on pakko saada, ota 7.0 trail.

hcf
19.05.2020, 18.10
Mahottoman painavia ainaki.

hitlike
19.05.2020, 18.40
Mukava peli varmaan ajella tuollainen 16.5kg pyörä marketti-suntouri keulilla. Nyt on varsinainen "hardcore hardtail".

Kärrä
22.05.2020, 00.13
Cotic BFeMAX (https://www.cotic.co.uk/product/BFeMAX)

Ottomaani
22.05.2020, 13.41
Cotic BFeMAX (https://www.cotic.co.uk/product/BFeMAX)

Huh, rakastuin!
Pitänee vaihtaa tähän jos ei omaa pyörää ala kohta kuulua :P

Herra55
22.05.2020, 23.24
Huh.. nyt löyty KUUMA morsian, onnittelut isännälle.
Mulla LOVEE riittänyt noiden pitkien HC hardtailien kanssa. Pari vuotta NORDEST bardino runkosetistä. Huippu runko!
Nyt syksystä POLE taival johon osat bardinosta, on HYVÄ. EI hanno bardinoo pistää myyntiin, jos vaikka 2 pyörän siitä
rakentais. Ei taida tota BfeMAX saada runkona, saattas harkita????
Heti vaan kosio-ostoksille ja kuuma Cotic BFeMAX kainaloon, et tule katumaan.
Setämies.

JackOja
23.05.2020, 08.55
... Ei taida tota BfeMAX saada runkona, saattas harkita????
..

Saa.

Pexxi
24.05.2020, 14.58
Laitoin Scandallin nyt kolmetuumaisen (i45) tilalle 2,4-tuumaisen (i25) niin ohjaus on tarkempi ja kevyemmältä tuntuu muutenkin, painoa lähti jotain 250 grammaa mutta varmaan enemmän johtuu tosta renkaan tuntumasta. Varmaan tolla leveällä voisi ajella kun on märempää niin kantaa pikkasen paremmin. Vähän aattelin kokeilla 2,6 tuumaista mutta eipä siinä nyt kauheaa eroa ole niin turha haalia tavaraa nurkkiin. Piti tosiaan se teräsrunkoinen hommata mutta tällä mennään, koko ajan tuntuu paremmalta. Answerin 20/20-tangosta myös tykännyt, kyllä ton oltava käsille aika hyvä kun on kaikki vaivat kadonneet. Pitää noi tupet vaihtaa niin tukee ranteita vielä lisää. Motonetistä tommoset ostin, veilä ei käyttökokemuksia.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/4501103/Kadensijat-Lock-On-Ergo

e. Varmaan ton ratchetin päivitän 54-hampaiseen kunhan saavat bike24:ssä taas varastoon, vähän aikaa niitä oli mutta nopeasti menivät. Hyvin tolla 18-hampaisellakin kyllä ajelee. Eli voipi jäädä...

minä-minä
24.05.2020, 20.55
Ensimmäistä "kunnon" maastopyörä alle tonnin hintaan tullut katseltua. Ja miettinyt jos ostaisi tuollaisen Kona Mahunan. Hiekkateitä ja asfaltilla tulisi enemmän ajettua, mutta myös varmaan metsässä tulisi ajeltua. Toki myös Kona Big Honzoa tullut katsottua, mutta se on jo sen verran kalliimpi, kun tuo mahuna.
https://www.konaworld.com/mahuna.cfm

kauris
24.05.2020, 21.38
Hyvin mietitty. Eikun ostamaan jos kokoja löytyy ja sitten ajamaan.

Divi
24.05.2020, 21.44
:D Juuri näin.. Mahuna ei oikein sovi tämän ketjun speksiin mutta on varmasti malliltaan ja osiltaan sulle ihan passeli peli teille ja poluille. Kauppaan vaan testaamaan mikä koko tuntuu parhaalta ja seteliärahaa pöytään. Muista budjetoida samaan pakettiin heti ekasta metristä lähtien myös kypärä. Siitä se homma lähtee!

Soiski
24.05.2020, 23.32
Koska Orbean saatavuus on surkea, niin on pakko suunnata katseet muihin merkkeihin. Onko mitään 1600-2000 hintaluokassa olevaa pyörää, jossa keulakulma olisi yhtä loiva kun Laufeyssä? En oikein itse löydä. Salsa Timberjack osuu budjettiin, mutta siinäkin keulakulma 67.6 (Kona Big Honzossa samaa luokkaa).

Jpkainulainen
24.05.2020, 23.41
Koska Orbean saatavuus on surkea, niin on pakko suunnata katseet muihin merkkeihin. Onko mitään 1600-2000 hintaluokassa olevaa pyörää, jossa keulakulma olisi yhtä loiva kun Laufeyssä? En oikein itse löydä. Salsa Timberjack osuu budjettiin, mutta siinäkin keulakulma 67.6 (Kona Big Honzossa samaa luokkaa).

Tuossa hintaluokassa hyviä 65-66HTA AM jäykkäperiä tulee nyt nopeasti mieleen ainakin:
-Silverback Slade
-Dartmoor primal
-Dartmoor Hornet
-Orange mm. crush ja mitä noita malleja nyt oli
-Radon cragger
-Commencal Meta HT AM
-Vitus sentier
-Nukeproof scout
-Sonder transmitter

Soiski
24.05.2020, 23.46
Tuossa hintaluokassa hyviä 65-66HTA AM jäykkäperiä tulee nyt nopeasti mieleen ainakin:
-Silverback Slade
-Dartmoor primal
-Dartmoor Hornet
-Orange mm. crush ja mitä noita malleja nyt oli
-Radon cragger
-Commencal Meta HT AM
-Vitus sentier
-Nukeproof scout
-Sonder transmitter
Oujea, kiitokset kattavasta listauksesta! Meneepä loppuilta näitä tutkiessa.

sboke
24.05.2020, 23.49
https://polebicycles.com/polestore/product/taival/
https://www.commencal-store.co.uk/meta-ht-am-essential-c2x29150736
https://www.radon-bikes.de/en/mountainbike/hardtail/cragger/cragger-80-2020/
https://alpkit.com/collections/sonder-transmitter/products/sonder-transmitter-gx-eagle
https://www.bird.bike/product-category/complete-bikes/zero-am/
https://www.bird.bike/product-category/complete-bikes/zero-29/
https://www.cotic.co.uk/product/BFe
https://www.cotic.co.uk/product/BFeMAX

Pistol-Pete
25.05.2020, 01.23
Larun iBikessä oli ainakin vielä perjantaina kaks L-koon Laufeytä tarjolla, oisko toinen ollu H10 ja toinen H-LTD.

TurboKoo
25.05.2020, 08.05
GT julkisti juuri uudistetun Zaskarin jossa on 66 asteen keula ja selkeästi pidennetty reach.
https://www.gtbicycles.com/gbr_en/zaskar-lt-expert

F. Kotlerburg
25.05.2020, 10.28
Kovin on töpö...

kervelo
25.05.2020, 11.21
GT julkisti juuri uudistetun Zaskarin...

GT voisi tuoda takaisin myyntiin sen alkuperäisen maalaamattomasta alumiinista tehdyn Zaskarin, nykypäivän osilla tietty. Moni yhdeksänkymmentäluvulla ajellut voisi ostaa sen jo pelkästään nostalgiasyistä. :)

GKC
25.05.2020, 11.32
Mitenhän toi GT on onnistunut pudottautumaan "haluttavuusasteikolla" sieltä ysärin huipulta tämmösiin pohjamutiin.. [emoji3061]

Ei tulis kyllä mieleenkään ostaa GT:tä. [emoji2373]

Ohiampuja
25.05.2020, 11.51
Mitenhän toi GT on onnistunut pudottautumaan "haluttavuusasteikolla" sieltä ysärin huipulta tämmösiin pohjamutiin.
Eiköhän se brändi saneerausten / konkurssien kautta ole ajautunut nykyiseen tilaansa. Onkohan sillä merkillä oikeasti enää mitään tekemistä sen 90 luvun kanssa...

hitlike
25.05.2020, 12.29
Ulkonäkö ei iske mutta ihan fiksun oloinen kokonaisuus tuo GT. Geo aika hyvä, ei överiksi vedetty vaan sopivan long&slack, aika samat reachit ja kulmat kuin esim Nuken Scoutissa, Commencalin Metassa, Bardinossa yms. Specsikin asiallinen, paitsi tuo power spline keskiö on aina käppäinen.

Villetre
25.05.2020, 18.53
Pole Taival. Mahtava laite. Edelleen.

MikkoJKL
25.05.2020, 19.20
Pole Taival. Mahtava laite. Edelleen.

Joo kyllä tuo pole taival on uskomaton vekotin. 😁
Hintaa tullut vaan lisää ja edullisempi valmis malli poistunut ainakin nettikaupasta.