PDA

Näytä tavallinen näkymä : Jäykkäperäistä allmountain pyörää

Sivut : 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9

Pistol-Pete
05.07.2019, 01.12
Whyte:t on huippupyöriä ja ihan hyvä hinta/laatu tuossa näyttäis olevan. Whyten jäykkäperistä 900-sarja on jo lähes legendaarinen, mut ei tuo hiukan edukkaampi 801 yhtään pöllömmältä vaikuta.

F. Kotlerburg
05.07.2019, 08.44
Mä en kyllä ottais välikoon kiekkoja ilman plussaa, jos nyt kuski ei satu olemaan poikkeuksellisen lyhyt.

taaviank
05.07.2019, 11.57
moi, katso wigglestä tai chainreactioncyclesin tarjonta esim. vitus,nukeproof,ragley etc.joko 27,5+ tai 29.

Pistol-Pete
05.07.2019, 12.05
Hyvä pointti.

rantsuboi
05.07.2019, 16.23
Mä en kyllä ottais välikoon kiekkoja ilman plussaa, jos nyt kuski ei satu olemaan poikkeuksellisen lyhyt.

Voitko perustella miksi et? Onko esim trek roscoe 7 parempi vaihtoehto? Siinä ainakin plussa koon renkaat

https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupyörät/maastopyörät/maastopyörät-trail/roscoe/roscoe-7/p/23444/?colorCode=black

Sent from my iPhone using Tapatalk

Pyöräilevä Hullu
08.07.2019, 13.04
Onkohan tällä hetkellä Vitus Sentier 1x10 deore -mallille (https://www.wiggle.co.uk/vitus-sentier-mountain-bike-deore-1x10-2019/) muita hyviä vaihtoehtoja 700-900 euron hintaluokassa? Vaatimuksina Rockshoxin asiallinen keula ja minimissään pitää mahtua 2.6" leveät kumit. Myös 1x vaihteisto ois hyvä ja jos Suomesta löytyisi niin sekin plussaa, tulisi noin 170 senttiselle kuskille.

F. Kotlerburg
08.07.2019, 15.53
Voitko perustella miksi et? Onko esim trek roscoe 7 parempi vaihtoehto? Siinä ainakin plussa koon renkaat

https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupyörät/maastopyörät/maastopyörät-trail/roscoe/roscoe-7/p/23444/?colorCode=black

En näe välikoon kiekoissa mitään etua tavallisilla rengasleveyksillä tämän tyypin pyörässä. Päinvastoin 29er rullaa paremmin esteiden yli. Plussasta sen sijaan voi olla hyötyä lisääntyneen pidon ja sen tuoman pehmeyden myötä. Toki tämä on vain minun näkemys ja olen lähes 190cm äijän roikale niin nuo 27.5" kiekot tuntuu lähinnä lastenpyöriin kuuluvalta.

mattim
11.07.2019, 23.02
Onkohan tällä hetkellä Vitus Sentier 1x10 deore -mallille (https://www.wiggle.co.uk/vitus-sentier-mountain-bike-deore-1x10-2019/) muita hyviä vaihtoehtoja 700-900 euron hintaluokassa? Vaatimuksina Rockshoxin asiallinen keula ja minimissään pitää mahtua 2.6" leveät kumit. Myös 1x vaihteisto ois hyvä ja jos Suomesta löytyisi niin sekin plussaa, tulisi noin 170 senttiselle kuskille.

Samasta nettikaupasta Ragley?

https://www.wiggle.com/ragley-marley-20-hardtail-bike-2019/

Pyöräilevä Hullu
12.07.2019, 01.25
Samasta nettikaupasta Ragley?

https://www.wiggle.com/ragley-marley-20-hardtail-bike-2019/

Kiitti vinkistä! Vaaka on ilmeisesti lopulta kallistumassa Trekin Roscoe 7:aan. Suunnilleen samaan hintaan saa kuin Sentierin ja lisänä hissitolppa & 2.8" kumit leveämmillä kehillä. Ainoastaan hieman mietityttää Roscoen Judy Silver TK vs Vituksen Rekon RL. Trekissä näytti myös olevan erikoisen kokoinen takanapa, "Boost141"..

hece
12.07.2019, 10.26
Trekissä näytti myös olevan erikoisen kokoinen takanapa, "Boost141"..
Se on 148x12 läpiakseliboostin pikalinkkuversio. Ainakin Dt:n ja Hopen 148 boost navat muuntuu pikalinkku-päätykorkein 141 pikalinkuksi. Varmaan monella muulla muunneltavalla navalla sama.

Tetsa
12.07.2019, 10.48
Tervehdys arvon harrastajat!

Suunnittelen kovasti uuden pyörän hankintaa, ja kaipaisin kokeneemmilta vinkejä valintaan.
Tätä keskustelua selanneena mieleen on jäänyt muutama kiinnostava vaihtoehto.
Tarkoitus on ajella pääasiassa metsäpolkuja joista löytyy kiviä, kalliota ja juurakkoa.
Tuossa muutama vaihtoehto joita olen katsellut.
Jos noissa on jotain mikä kannattaa ehdottomasti ottaa huomioon niin laittakaa vinkkiä kiitos.
29" renkaat myös mietityttää, kovin on kehuttu tuota 27,5+ssaa?

https://www.skiout.fi/kona-big-honzo-2019-maastopyora.html

https://www.commencal-store.co.uk/meta-ht-am-essential-c2x29150732

https://polebicycles.com/taival-alku-parts/

https://www.orangebikes.co.uk/bikes/crush-comp/2019

Meta taitaa olla parhaitan varusteltu, Orange ja Pole ilmeisesti samaa tasoa, Poleen jos hankkii hissitolpan niin hinta vähän nousee.
Takuu hommat mietityttää jos ulkomailta tilaa, mutta kai ne jotenkin hoituu.

Pitkään harkitsin tuota Commencalin tilaamista , mutta päädyin kuitenkin tilaamaan Whyte 905 tosen.
Siitä löytyi ihan hyviä kokemuksia ja hintaluokan ollessa samaa tasoa näin helpommaksi hankkia pyörän Suomesta.
Toivottavasti ens viikolla pääsee jo testailemaan miltä nykyaikainen fillari tuntuu.

Kemizti
12.07.2019, 10.50
Vähän taas innostuin alamäkeen ajamisen riemuista ja jätin XC-kihnuttelut toisen pyörän varaan, niin jos nyt pitäisi hankkia mahdollisimman överi Endurojäykkis (tai mikä vaan pitkä, loiva, matala) niin mitkä olis raadin suositukset eri hintaluokissa? Ei tarvitse pystyä lenkkeilemään, ei siitä haittaakaan ole. Nyt tätä asiaa ajaa siis Kona Honzo, mutta jos tästä pitäisi vielä "laittaa paremmaksi"?

Mä nyt tulkitsen että tämä menee "all mountainiin".
Jos jonkun (noista hyviä arviota saaneen) tältä listalta valkkaa, nii ai pahasti mee pieleen;

https://enduro-mtb.com/en/best-hardcore-hardtail/

Jami2003
12.07.2019, 10.54
Vähän taas innostuin alamäkeen ajamisen riemuista ja jätin XC-kihnuttelut toisen pyörän varaan, niin jos nyt pitäisi hankkia mahdollisimman överi Endurojäykkis (tai mikä vaan pitkä, loiva, matala) niin mitkä olis raadin suositukset eri hintaluokissa? Ei tarvitse pystyä lenkkeilemään, ei siitä haittaakaan ole. Nyt tätä asiaa ajaa siis Kona Honzo, mutta jos tästä pitäisi vielä "laittaa paremmaksi"?

Mä nyt tulkitsen että tämä menee "all mountainiin".Pässilä Rämäkkä. Ei taida olla halpa mutta hieno, kotimainen ja överi on. SamuliOne:han ajelee videoillaan sillä että juutuubista tolla haulla löytyy matskuakin kasaamisesta lähtien.

F. Kotlerburg
12.07.2019, 12.10
Ragley Marley tai Mmmbop lähtee Wiggleltä reiluun pariin hunttiin, mut ne on välikoon kiekoille. Isolle kiekolle pitänee investoida se 700e ja ostaa tuo Stanton Switch9er. Vähän nää on sellaisia pikkuvalmistajien niche-malleja niin hinnat tahtoo olla vähän korkeampia.

Omaan Ragley Big Aliin oon ollu kyllä oikein tyytyväinen. Moninkertaisen hinnan maksanut täysjousto on jäänyt lähes työttömäksi, kun perus 2-3h lenkit on vaan niin paljon mukavampi tykitellä jäykkiksellä ja joutuu äijäkin töihin pelkän satulassa istumisen sijaan. Big Al taitaa vaan olla tommi2:n projektiin liian normaali.

Sambolo
12.07.2019, 12.17
Aika paljon tosin tuntuu olevan manailua pässilän pituudesta samulin videoilla. Jos ite olisin nyt jäykkäperää vaihtamassa toiseen ostaisin varmaan Dartmoorin tai commencalin rungon. Suunniteltu kovaan ajoon ja pitkälle keulalle. Niin ja halpoja.

F. Kotlerburg
12.07.2019, 12.22
Aika paljon tosin tuntuu olevan manailua pässilän pituudesta samulin videoilla. Jos ite olisin nyt jäykkäperää vaihtamassa toiseen ostaisin varmaan Dartmoorin tai commencalin rungon. Suunniteltu kovaan ajoon ja pitkälle keulalle. Niin ja halpoja.Pässilää on kahta eri mallia. Ei tuo Regular erityisen pitkältä vaikuta. Tuo Long toki on sitä, mutta överiähän tässä oltiin hakemassa.

mattim
12.07.2019, 12.42
Ragley Marley tai Mmmbop lähtee Wiggleltä reiluun pariin hunttiin, mut ne on välikoon kiekoille. Isolle kiekolle pitänee investoida se 700e ja ostaa tuo Stanton Switch9er. Vähän nää on sellaisia pikkuvalmistajien niche-malleja niin hinnat tahtoo olla vähän korkeampia.

Omaan Ragley Big Aliin oon ollu kyllä oikein tyytyväinen. Moninkertaisen hinnan maksanut täysjousto on jäänyt lähes työttömäksi, kun perus 2-3h lenkit on vaan niin paljon mukavampi tykitellä jäykkiksellä ja joutuu äijäkin töihin pelkän satulassa istumisen sijaan. Big Al taitaa vaan olla tommi2:n projektiin liian normaali.

Tää oli kiva lukea koska itsellä Big Al runko taitaa olla just DHL:n terminaalissa noudettavissa. Ihan hinnan ja geon perusteella tilasin kokeeksi. Katsotaan nyt jaksaako sillä ajella kun pelkillä täpäreillä on menty monta vuotta. Kun siinä tosiaan vissiin äijä joutuu töihin...

F. Kotlerburg
12.07.2019, 12.50
Tää oli kiva lukea koska itsellä Big Al runko taitaa olla just DHL:n terminaalissa noudettavissa. Ihan hinnan ja geon perusteella tilasin kokeeksi. Katsotaan nyt jaksaako sillä ajella kun pelkillä täpäreillä on menty monta vuotta. Kun siinä tosiaan vissiin äijä joutuu töihin...
Joo sama homma. Halpa kun oli niin tilasin kokeeksi, kun konseptina pitkäjoustoinen loiva ht kiinnosti. Keulaksi tuli vähän vahingossa 150mm Yari. Hyvin näyttää toimivan vähän pidemmällä keulalla ja isommalla sagilla. Jäykkäperä se on loiva kulmainenkin jäykkäperä. Aika rento sillä on silti vetää johonkin XC-jäykkäperiin verrattuna.

Kuvat on aina kivoja

https://i.imgur.com/MhrzCmK.jpg

Jami2003
12.07.2019, 16.18
Pässilä menee kyllä yli budjetin reilusti. Joo, kun tallista löytyy Honzo ja 456, niin jotain vielä rajumpaa ehkä? No, katotaan nyt, vielä kesän alussa olin hankkimassa kevyttä XC fillaria, että tällänen tuuliviiri.Vaihda Honzoon 1,5 asteen loiventava ohjainlaakeri ja pitempi keula [emoji12] budjetti ratkaisu. Tietysti tylsä kun ei tule uutta pyörää.

Sambolo
12.07.2019, 18.02
Kyllä honzollakin(varsinki vähä modattuna) varmaa ajaa kaikki suomen mäet :)

0802905
12.07.2019, 22.15
Tuossa Ragleyn Big Alissa saa pitkän reachin halvalla. Pläräsin ennen kesää läpi internetin "kaikki" jäykkäperät. Taitaa olla ainut alle 300€ 29" runko, jossa reach yli 439mm, m-koossa. Ja on kyl kova ja laadukkaan oloinen. Mahtuu 2,6" nakkikin.

Kärrä
12.07.2019, 23.19

Mä nyt tulkitsen että tämä menee "all mountainiin".
Bird Zero-29? (https://www.bird.bike/zero-29/#1511271085437-30bc23f4-29c6)
Nordest Bardinon joku versio? (https://nordestcycles.com/en/cuadros)

Tank Driver
13.07.2019, 00.20
Pipedream Moxie. Tai si Marino ihan omilla mitoilla ja kulmilla.

Sambolo
13.07.2019, 00.57
Maltillinen 65.5 on vähemmän tai saman verran mitä suurin osa enska täpäreistä mitä nyt katellu :D Mut onhan niitä toki loivempiakin :) Tuo Birdin Zero AM näyttäs olevan se rymistelymalli.

hece
14.07.2019, 16.49
Siksikin erityisen tärkeää tietää onko ilmoitettu keulakulma mitattu sagin kanssa vai ilman.

Sambolo
14.07.2019, 23.50
^Täpäri on vähän eri asia. Jäykkäperässä keulakulma tiukkenee kun keula painuu (sanoi MBUK:n sedät, itse en teidä mitään ;) )
No joo totta toki tämä. Mutta ei nuo jäykkäperien kulmat vielä hetki sitten hirveesti alle 70 olleet :D

yksinteoin
15.07.2019, 09.19
Itsellä BTR:n Belter, jossa keulakulma ujot 61,5. Onhan se jo suht loiva, mutta tosiaan ajossa se asettuu tuonne normaalin DH-pyörän 63-63,5 paikkeille. Alamäissä tosi hauska, mutta toimii yllättäen suht hyvin perus polkuajossakin. Sellaisessa rajoitteeksi tulee enemmän mahdottoman matala keskiö, joka ainakin itselle ottaa vastaan teknisemmissä nousuissa (näissäkin toki oma, puuttuva tekniikka lienee se ratkaiseva). Lopulta mun on aika vaikea keksiä maltilla loivalle keulakulmalle negatiivisia ominaisuuksia jos näin äärimmäisessäkin tapauksessa kokonaisuus kuitenkin ihan hallittava.

Ehkä näin jälkiviisaana saman lafkan Ranger olisi geometrialtaan sopinut paremmin omaan käyttöön, mutta toisaalta aina tuota Belteriä livenä katsoessa tulee vaan fiilis et jumalauta on se awesome. En siis viitsi valittaa.

Tema
16.07.2019, 23.00
Stantonilta saa nykyisin Switch9erin myös custom geometrialla, jos vakio ei miellytä. Hinta nousee £200.

Tank Driver
17.07.2019, 18.25
Itsellä BTR:n Belter, jossa keulakulma ujot 61,5. Onhan se jo suht loiva, mutta tosiaan ajossa se asettuu tuonne normaalin DH-pyörän 63-63,5 paikkeille. Alamäissä tosi hauska, mutta toimii yllättäen suht hyvin perus polkuajossakin. Sellaisessa rajoitteeksi tulee enemmän mahdottoman matala keskiö, joka ainakin itselle ottaa vastaan teknisemmissä nousuissa (näissäkin toki oma, puuttuva tekniikka lienee se ratkaiseva). Lopulta mun on aika vaikea keksiä maltilla loivalle keulakulmalle negatiivisia ominaisuuksia jos näin äärimmäisessäkin tapauksessa kokonaisuus kuitenkin ihan hallittava.

Ehkä näin jälkiviisaana saman lafkan Ranger olisi geometrialtaan sopinut paremmin omaan käyttöön, mutta toisaalta aina tuota Belteriä livenä katsoessa tulee vaan fiilis et jumalauta on se awesome. En siis viitsi valittaa.

Älä vaan kuvaa laita...

Jami2003
17.07.2019, 19.18
Älä vaan kuvaa laita...Piti vakoilla netistä kuva ja vaikka loiva on päivän sana niin tuo alkaa kyllä jo silmiin näyttämään (kuvassa) melkein liiankin loivalta[emoji3]

Villetre
17.07.2019, 22.41
Oma pähkäily loppui siihen että tilasin Polen. Meni syteen tai saveen. Ei jaksanut enää yöt läpeensä speksailla. Jäykkis on kova sana nyt. Saas katsoa koska saan..

taaviank
17.07.2019, 23.02
hyvinhän taival vertailutesteissä pärjännyt,ihan top tuote .ja kaunis runko mun mielestä,ollut mullakin tossa mielessä jos cromoon vaihtaisin.nyt alla radon cragger 7.0 ja oikein tyytyväinen olen.ja vanhana ukkona tykkään kovasti näistä loivalla keulakulmilla olevista ,on tullut vanhemmilla xc-tsygillä ajettua ihan tarpeeksi ja sit vielä 26 tuumasilla teinikoon rinkuloilla.ollut kaksi 27,5+ ht:tä aikaisemmin ja itse kuulun 29 leiriin kun craggerilla ajellut.eturengas tuntuu isommalta kuin onkaan 27,5 plussaan verrattuna,tuntuu et pääsee mistä vaan haluaa.joo upea runko sulle tulossa

Villetre
18.07.2019, 00.04
Kiitos. Sitä ajattelinkin että nyt on moderni, ja kotimaisuus painoi hieman vaakakupissa.

Pistol-Pete
18.07.2019, 00.26
Taival on kyllä erittäin hieno runko ja teräs on jäykkäperässä pelkkää plussaa! Aikoinaan harkitsin itsekin tuota vakavasti, mutta ku myyntiin tulo viivästyi ja viivästyi, ei pyöräkuumetta potevan maltti enää riittänyt. Tuskin tarvitsee tuota valintaa katua, ja eiköhän noin hienosta rungosta pääse myös kohtalaisen helposti eroon jos sille päälle sattuu.

F. Kotlerburg
18.07.2019, 10.19
Taival on varmaan ihan jees. Itse päädyin lyhyellä takahaarukalla olevaan vaihtoehtoon ja en oo katunut. Jotenkin hauskempi ja kääntyvämpi kikkailessa.

Jami2003
18.07.2019, 11.29
Fiskars...

Villetre
18.07.2019, 18.55
Kyttäilin Honzoa teräksisenä mutta käytetty ainoa kaukana, ja uudet bikeshopissa 27.5" mitä pidän vähän pieni renkaisena. Eli olisi täytynyt hommata 29" kiekosto yms. Lisäksi onhan tuo uudesta 2.4k aikalailla rahaa,joten polettaminen oli helppo klikkailu keissi. Otin halvalla buildilla mutta Pikellä sentään. Jäi 2k hinta.

Jami2003
18.07.2019, 19.30
Itselläkin olis varmaan pole alla mutta sillon kun kuume iski ei ollut tietoa toimitusajasta. Ja kun sitä haluaa niin hetihän on saatava. Tuli sitte Big Honzo. Mikä on jees pyörä paitsi jarrut on kyllä paskat(sram) ko hintatason pyörään.

Kemizti
18.07.2019, 21.04
^Ootko ajanut Polea? Paljonkohan se eroaa Honzosta? Täytys kyllä päästä tyyppäämään jossain, Lahdessa kellään (tai muuta about 63 keulakulmalla olevaa pitkää fillaria)?Lahessa on ainaki K.W:llä, jos nimikirjaimet ei sano mitään, heitä mulle privaa

Villetre
18.07.2019, 21.14
En ole ajanut kumpaakaan. Evolinkkiä on tullut ajettua ja eihän se huono ole. Konaan on kyllä ikuinen ihastus,Wo löytyy kyllä. Ainoa mutta olikin mitä mietiskelin oli tuo moderni vs. perinteisempi keulakulma. Kona on kyllä varmasti mahtava eikä olisi ollut väärä itsellenikään mutta tällä kertaa vain meni näin.

ikispessu
18.07.2019, 21.49
välihuomiona pieni dissi polelle että eivät vastaa mailitiedusteluihin, mikä kyllä aiheutti kyseisen merkin tippumisen omalta hankintaehdokaslistalta.

Villetre
18.07.2019, 22.26
Joo, mulle tuli vastaukset kyllä näpsäkästi. Toimitus jäi vähän hämärään, on vain sivulla että satsi tulee taas ja taas.. Eihän tässä tiedä omaa vuoroaan ollenkaan. Kai se joskus tulee. Oppinut olen odottamaan...

Jami2003
19.07.2019, 12.57
^Ootko ajanut Polea? Paljonkohan se eroaa Honzosta? Täytys kyllä päästä tyyppäämään jossain, Lahdessa kellään (tai muuta about 63 keulakulmalla olevaa pitkää fillaria)?En ole kyllä koeajanut vaikkei tuo "tehdas" kaukana olekaan ja käsittääkseni eri laitteet on koeajettavissa kun vaan on etukäteen yhteydessä.

Freda
19.07.2019, 21.27
Taival on varmaan ihan jees. Itse päädyin lyhyellä takahaarukalla olevaan vaihtoehtoon ja en oo katunut. Jotenkin hauskempi ja kääntyvämpi kikkailessa.Olen miettinyt rungon päivitys ja pole tai moxie olisi kärkiehdokkaat. Muuten aika samanlaisia paitsi toi Polen pidempi chainstay.
Kotimaisuus painaa tietysti, mutta olisiko moxie hauskempi?
Mutta kaikissa testeissä tuntuu että pitävät moxien parhaiten kun chainstayn säädetty maksimiin..

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Kemizti
19.07.2019, 22.41
Pikkuhiljaa alkavat testaajatkin tajuamaan, että More is More [emoji6]

Sotanorsu666
20.07.2019, 09.48
En jaksa kahlata ketjua läpi, koska pyörää etsitään nyt kaverille, eikä itselleni.

Onko tarjolla mitään järkevillä osilla olevaa pyörää max.2000€ budjetilla ? 29" kiekot, hissitolppa, loiva keulakulma ja ostettavissa pk-seudun läheltä. Vinkkaa jos tulee jotain mieleen. Runkomateriaalilla ei ole kuulemma väliä ja kuski 184cm, joten varmaan liikutaan jossain L-kokoisissa rungoissa. Kehotin odottamaan uutta Orbean Laufeyta, mutta haluaisi vielä tälle kesälle ajoon.

F. Kotlerburg
20.07.2019, 10.08
Olen miettinyt rungon päivitys ja pole tai moxie olisi kärkiehdokkaat. Muuten aika samanlaisia paitsi toi Polen pidempi chainstay.
Kotimaisuus painaa tietysti, mutta olisiko moxie hauskempi?
Mutta kaikissa testeissä tuntuu että pitävät moxien parhaiten kun chainstayn säädetty maksimiin..

Skickat från min SM-G950F via TapatalkMä en silleen noista ulkomaalaisista testeistä ole oikein perustanut, kun ne urat joilla testataan on niin erilaisia kuin suomalainen kannonkierto. Mä en siis oo juurikaan Taivalilla ajanut, mutta Evolink löytyy tallista. Kaippa se pitkän perän luoma efekti on sama jäykkäperäisissäkin. Tuo lyhyt peräinen jäykkis vaan tuntuu herkemmältä kääntymään ja sopii paremmin puiden väliin tuolla kannonkierrossa. Evolink on enemmän junamaisempi kaikesta yli tyyppinen vehje. Enpä silti kummastakaan haluaisi tällä hetkellä luopua eli enpä usko, että Taivalin valitsemalla isoa virhettä tekee.

Freda
21.07.2019, 12.07
Jo sitä olen kans miettinyt, nykyisessä NS Eccentric pyörässäni on aika lyhyt perä ja on se ketterä. On käynyt mielessä testata moxie 29/27,5" setupilla, sitten voisi säätää perä sopivaksi.

Freda
23.07.2019, 10.01
Mulla on se vanha Honzo missä voi säätää tuuman tai jotain perää. Ei sitä oikeesti huomaa... toki voit kuvitella vaikka mitä, mutta vaikkapa keuliminen tai ylämäet... ei niissä oikeasti ole eroja. Näin uskon nyt. Silti pidän "fiilispohjalla" pisimmässä asennossa :DNo fiilis pohjalla ajelen kuitenkin, nettiä selailessa se hifistely tehdään! [emoji28]

Sambolo
23.07.2019, 12.02
Eikä vieläkään kuvaa Belteristä :(

Jerjohannes
23.07.2019, 13.29
Joo, mulle tuli vastaukset kyllä näpsäkästi. Toimitus jäi vähän hämärään, on vain sivulla että satsi tulee taas ja taas.. Eihän tässä tiedä omaa vuoroaan ollenkaan. Kai se joskus tulee. Oppinut olen odottamaan...

Mä en oo oppunu odottamaan :D Kesäkuun puolessa välissä laitoin Taivalin tilaukseen ja viime viikolla tuli tieto, että meneekin elokuun puolelle toimitus. Olis kova tarve päästä jo ajelemaa. Aikaisemman maasturin möin alta jo pois :(

yksinteoin
23.07.2019, 16.10
Eikä vieläkään kuvaa Belteristä :(

Noh, korjataan tilanne. Kuvat suht suuria, en osannut pienentää kätevästi.

https://i.imgur.com/plSDCg0.jpg
https://i.imgur.com/iEJteFX.jpg
https://i.imgur.com/KXiqfgH.jpg
https://i.imgur.com/74SXdKE.jpg
https://i.imgur.com/UvSPTG7.jpg

Sambolo
24.07.2019, 02.34
On kyllä maukkaan näköinen:cool:

yksinteoin
24.07.2019, 11.01
^Mahtavan näköinen peli ja päässyt näköjään arvoiseensa maastoonkin :D
Haha, nyt pyörä tarttis vielä vaan arvoisensa kuskin. Osaan kyllä "selvitä" tuolla joistain vähän karummistakin pätkistä, mutta se et oikeasti osais ajaa sujuvasti on vielä kovin kaukana.

Toki toi samalla opettaa ajamaan ihan eri tavalla kuin täpäri. En tiedä onko vielä nopeutta tullut kauheasti lisää, mutta ainakin linjavalinnat on vähän parantuneet :D

Viimeistelyn ja työnjäljen puolesta kyl ihan erinomainen runko, että jos premium-jäykkäperää on hakemassa niin tsekkaisin ehdottomasti BTR:n Rangerin.

Almqvist
24.07.2019, 16.58
Helmikuun loppupuolella laitoin tilauksen sisään custom värisestä Pole Taipaleesta. Pyörän saanti tuntuu vaan viivästyvän ja viivästyvän, eikä ole vielä tietoa milloin saan sen.
Olis pitänyt tilata joku muu fillari.

Kemizti
24.07.2019, 17.05
Helmikuun loppupuolella laitoin tilauksen sisään custom värisestä Pole Taipaleesta. Pyörän saanti tuntuu vaan viivästyvän ja viivästyvän, eikä ole vielä tietoa milloin saan sen.
Olis pitänyt tilata joku muu fillari.Customvärit tulivat maahan viime- vai toissa viikolla, eiköhän siellä kokoonpano pöhise täysillä..

Almqvist
24.07.2019, 17.11
No tämä on hyvä uutinen! 11.7 sain vastauksen, että rungot eivät olleet vielä saapuneet ja sen jälkeen ei ole kuulunut mitään.

Kemizti
24.07.2019, 17.21
No tämä on hyvä uutinen! 11.7 sain vastauksen, että rungot eivät olleet vielä saapuneet ja sen jälkeen ei ole kuulunut mitään.Tollane päivitys facessa..https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190724/a83968ebc3fec173fe305c378cfecccf.jpg

Almqvist
24.07.2019, 17.33
Eipä ollu Pole seurannassa Facessa, nyt on. Näköjään toimittavat jo fillareita, eiköhän se oma kohta tule. Happy happy joy joy!

stumpe
24.07.2019, 18.47
Olis pitänyt tilata joku muu fillari.

Huh hu. Ja Polen sivuilla taivalin kohdalla lukenut melko kauan 3-4 viikon toimitusaika.

F. Kotlerburg
24.07.2019, 21.14
Huh hu. Ja Polen sivuilla taivalin kohdalla lukenut melko kauan 3-4 viikon toimitusaika.
Perusväreille. Noita custom värejä ei saakaan ja niiden pitkä toimitusaika taisi olla tiedossa keväällä. Itsekin pitkään harkitsin, mutta en lopulta raskinut.

Jami2003
25.07.2019, 10.27
En kyllä noin pitkää toimitusaikaa jaksaisi sama mikä pyörä.

Diggaan tosi paljon ko merkkiä mutta ikävä kyllä nykyaikaa on se että kun painan tilausnappia niin suunnilleen huomenna pyörä on hyppysissä. Ja tästä toimitusajasta ja siinä pysymisestä kuullut kyllä liian paljon negatiivista. No toivottavasti tarkoittaa että pyöriä menee kaupaksi [emoji108]

F. Kotlerburg
25.07.2019, 10.51
Tämmöiset pieneräjutut aina kestää. Moniko massavalmistaja tarjoaa pyörän värin valittavaksi yli kymmenestä eri vaihtoehdosta?

No anyway pointti oli, että sivuilla näkyvällä toimitusajalla ei ole mitään tekemistä tämän custom color jutun kanssa, jossa tilauksia kerättiin johonkin huhtikuun loppuun ja sitten menivät tuotantoon. Tämä oli kyllä kerrottu sen custom color tilauksen yhteydessä.

Sambolo
25.07.2019, 10.57
Kyllä nuo toimitukset muillakin kestäny mitä täältä lukenut. Ite ainaki eläny siinä käsitteessä, että kun pyörän tilaa niin se tulee sitten joskus :D En ainakaan itse uskaltais myydä edellistä pois ja jäädä odottelemaan.

Jami2003
25.07.2019, 11.01
Joo, tosin pidän kyllä 3-4 viikkoa aika pitkänä tavallisellekin pyörälle ja viime syksynä oli tilanne ettei uuden taipaleen toimitusaikaa kyetty vahvistamaan.

No eipä sillä, tykkään tosi paljon nordest biken rungoista myös ja kyselin sellaista sähköpostitse. Vastaus sähköposti tuli 6 viikon päästä kun olin jo melkein unohtanut koko jutun. Oli kyllä mennyt mun tarvekin. Ilmeisesti näitä herkkumerkkejä ei ihan niin vaan ostella kuin globaaleja suurbrändejä [emoji23]

F. Kotlerburg
25.07.2019, 12.09
Joo, tosin pidän kyllä 3-4 viikkoa aika pitkänä tavallisellekin pyörälle ja viime syksynä oli tilanne ettei uuden taipaleen toimitusaikaa kyetty vahvistamaan.

No eipä sillä, tykkään tosi paljon nordest biken rungoista myös ja kyselin sellaista sähköpostitse. Vastaus sähköposti tuli 6 viikon päästä kun olin jo melkein unohtanut koko jutun. Oli kyllä mennyt mun tarvekin. Ilmeisesti näitä herkkumerkkejä ei ihan niin vaan ostella kuin globaaleja suurbrändejä [emoji23]Eipä siitä kun kyselemään kuinka helposti siihen suurbrändin merkkiin vaihdellaan halutut osat paikoilleen niin että vanhoistakin vielä jotain hyvitetään ja sitten kyselemään toimitusaikaa :cool:

Jami2003
25.07.2019, 12.35
Joo epäilemättä on ostettava sitä mitä liukuhihnalta tulee ja vaihdettava itse osat.

Mutta siihen ettei vastata sähköposti viesteihin ei kyllä hyviä selityksiä löydy. No en tiiä vastaako suurmerkitkään mutta ainakin jotku liikkeet mitkä edustaa heitä. Itse kun tulee työkseen tuosta firman myyntipuolen sähköposti liikenteestä vastattua niin tota pidän aika anteeksi antamattomana. Mut se siitä.

Pääsispä ajamaan. Mutta flunssa.

F. Kotlerburg
25.07.2019, 13.07
Mutta siihen ettei vastata sähköposti viesteihin ei kyllä hyviä selityksiä löydy. No en tiiä vastaako suurmerkitkään mutta ainakin jotku liikkeet mitkä edustaa heitä. Itse kun tulee työkseen tuosta firman myyntipuolen sähköposti liikenteestä vastattua niin tota pidän aika anteeksi antamattomana. Mut se siitä.

Joo, totta. Toisaalta Polelta on itselle tullut aina vastaukset päivässä parissa.

Pexxi
25.07.2019, 13.19
Orangesta kysyin tarjousta niin meni 3 minuuttiia. Illalla kello 10. Ei tosta kai voi enää parantaa. Onko Orange enää pieni merkki vai iso? P7 ja Taival olisi ehkä vaihtoehtoina.

Kemizti
25.07.2019, 13.24
Orangesta kysyin tarjousta niin meni 3 minuuttiia. Illalla kello 10. Ei tosta kai voi enää parantaa. Onko Orange enää pieni merkki vai iso? P7 ja Taival olisi ehkä vaihtoehtoina.Briteissä kello ei ollu sillon 10 illalla, toki nopea vastaus silti, varsinkin jos ei ollu mikään "robotti vastaus"

Pexxi
25.07.2019, 13.36
Ihan Suomesta.

Jami2003
25.07.2019, 13.39
Paljonkohan sellaisia diipa daapa kyselyitä mahtaa näille merkille tulla. Mutta jos liikaa niin laittaisin pyöräilyn harrastaja opiskelijat vastailemaan jollain provikka palkalla alkukyselyihin ja sitten kun päästään itse kaupan hierontaan niin voi siirtää firman miehille. Tolla tavalla vois se vastaus tosiaan tulla vielä yhdeltätoista illalla muutaman minuutin viiveellä [emoji3]

Pexxi
25.07.2019, 16.55
Onhan se tietysti mahdollisuus saada joku asiakas jos viitsii vastata. Parin päivän viive omasta mielestä ok. Itse ainakin yritän miettiä kysymykset silleen että on suunnilleen kaikki asiat esitettynä. Soittaminen tietysti toinen vaihtoehto mutta jollekin pienyrittäjälle voi olla mukavampi vastailla s-posteihin sitten joskus (illalla) kun on aikaa. Nytkin sain tarjouspyyntööni vastauksen kerralla ja kaikki tarvittava tieto tuli. Matkaa liikkeeseen melkein tunti suuntaansa niin ei nyt ihan alkuun viitsi ajella ja viedä pienyrittäjän aikaa vielä enemmän kun sitten sitä keskustelua vasta syntyykin. Varmaan noihin tulee paljon "turhiakin" kyselyjä mutta jos vaikka joka 20. tulee vakiasiakkaaksi niin varmaan jo kannattaa kun kyse ei kuitenkaan ole ihan muutamista euroista. Ajankäytön yrittäjän kannalta ajatellut jotenkin näin: s-posti 5 min, soitto 5-15 min, käynti 15-30 min. Tietysti suurin mahdollisuus kauppoihin on kun saa asiakkaan fyysisesti paikalle. Kaikissa kaupoissa tämä(kään) asia ei ole kovin selvää. Tästäkin voisi kirjoitella mutta menee jo pahasti ohi aiheen.

Joo ja tommille että suomalaisesta liikkeestä siis kyselin, taisit kyllä tajuta mutta ei varmaan kaikki...

jusutus-
25.07.2019, 18.32
Löytyykö palstalta Nordest Bardinon käskyttäjiä?

Samty
01.08.2019, 17.16
Hei!

Onkos kenelläkään kokemuksia Silverbackin trail-pyöristä? Kannattaako moista harkita, vai ostaa suosiolla esim. Nukeproof Scout, Vitus Sentier, Whyte 901/905 jne.?

Esim. Verkkokaupassa olis myynnissä Silverback trail 2019, joka näyttäisi osien ja geometrian puolesta olevan ihan käypä peli hintaansa nähden. Tietenkin epäilyttää hieman, kun ei kyseisestä pyörästä juuri mitään arvosteluja yms. löydy internetistä.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/72921/mmsvc/Silverback-Slade-Trail-2019-maastopyora-M-420-mm?list=OZCYkRh09Vyh0918h0ZE3h0Nrn5vJsjh0Mp9h0NVkh mYMWv
https://silverbacklab.com/product/slade-trail/

Koeajoahan ei tietenkään kyseisellä pyörällä pääse tekemään, vaan pitäisi ostaa ns. sika säkissä.

Vivve
01.08.2019, 17.27
Ihan pätevältä minusta vaikuttaa. Sentier ja Scouttihan ovat vissiin tältä vuodelta loppuneet. Verkkokauppaan sai mielestäni palauttaa myös käytetyn tuotteen, kannattaa ottaa selvää.

F. Kotlerburg
01.08.2019, 18.26
Käypäisen oloinen kampehan tuo näyttää olevan. En minä tuosta mitään kovin heikkoa ainakaan löydä.

Sotanorsu666
01.08.2019, 21.54
Hei!

Onkos kenelläkään kokemuksia Silverbackin trail-pyöristä? Kannattaako moista harkita, vai ostaa suosiolla esim. Nukeproof Scout, Vitus Sentier, Whyte 901/905 jne.?

Esim. Verkkokaupassa olis myynnissä Silverback trail 2019, joka näyttäisi osien ja geometrian puolesta olevan ihan käypä peli hintaansa nähden. Tietenkin epäilyttää hieman, kun ei kyseisestä pyörästä juuri mitään arvosteluja yms. löydy internetistä.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/72921/mmsvc/Silverback-Slade-Trail-2019-maastopyora-M-420-mm?list=OZCYkRh09Vyh0918h0ZE3h0Nrn5vJsjh0Mp9h0NVkh mYMWv
https://silverbacklab.com/product/slade-trail/

Koeajoahan ei tietenkään kyseisellä pyörällä pääse tekemään, vaan pitäisi ostaa ns. sika säkissä.

No tossa on kyllä semmoinen sika mikä melkein kannattaa ostaa. Geo näyttää hyvältä ja osat tuohon rahaan todella pätevät. Jos rungossa lukisi specialized, niin hintalappu olisi varmaan +2500€ ja merkkiuskolliset ostaisivat munat pystyssä varastot tyhjiksi.

Anna palaa vaan ja tilausnappia painamaan.

Sambolo
01.08.2019, 22.36
Hyvältä ja mielenkiintoiselta kyllä näyttää! Ps tänään oli paljon jäykkäperiä nuuksion bike parkissa, hieno homma! :)

Samty
01.08.2019, 22.46
Kiitos vastauksista!

Verkkokaupassa tosiaan on palautusmahdollisuus myös pyörillä, mutta palauttavat summan vain lahjakorttina.. ja ajoa saa kertyä noin 1km verran.
https://www.verkkokauppa.com/fi/questions/category/330b

Pitää käydä koeajamassa vielä joku kohtalaisen samanlaisen geometrian omaava 29 pyörä ennen lopullista päätöstä. Kumminkin nyt on tullut ajettua pääsääntöisesti jääräpäisesti 26er DH-mankelilla lähimaastoissa ja joskus bike parkeissa. Nopeita testejä toki ystävien 27.5 pyörillä. Eipä sitä vielä osaa sanoa, jos ne 29 renkaat ei olisikaan oma juttu.

Kovin on kyllä vaikeaa uuden pyörän ostaminen, kun enemmän tutkiessa budjetti kasvaa exponentaalisesti.. eikä koeajoja oikein pääse halutuilla malleilla suorittamaan kivijalkamyymälöissä, niin ja vaihtoehtoja kokoonpanoissa on todella paljon! "Olisiko se 27.5+ vai 29.. jos 29, niin pitäsi mahtua nykytrendin mukaisesti 2.6 renkaat..", "olisiko 11 vai 12 speed.. sram nx, gx vai shimanon slx, xt..", "mikä hta olisi paras.. 66, 65 vai peräti 64..", "keulaksi rs revelation, 35 gold rl, vai pike.. vai sittenkin foxin keula..".
Ja vielä omat mitat menee aina m- ja l-koon väliin; 178cm ja inseam 84-85 + pitkät kädet apinaksi erehdyttäväksi asti.

Ja nyt vielä juuri ymmärtääkseni tulossa osalta valmistajia vielä 2020 mallit myyntiin. Whyteltä 905v2, Orbealta Laufey, yms. Orbeassa löytyisi jo voimansiirrosta 12-speed XT ja uutta microspline vapaaratastakin..

Ehkäpä sitä vain pitäisi lopettaa ylimääräinen aivotyö, ostaa pyörä ja nauttia ajamisesta.

hro
02.08.2019, 02.57
Tossa silverbackissa näyttää olevan aika pitkä toimitusaika, mutta eikai se ole ongelma jos malttaa odottaa.

Kepsu
03.08.2019, 10.54
Mulla on ollut toi Slade Trail keväästä asti ja on hemmetin hauska laite. Vahva suositus. Ja niitä saa kyllä muiltakin kuin verkkikseltä. Oman tilasin muualta, eikä mitään ongelmia säätöjen tai minkään muunkaan kanssa. Ja helpoin tubelesointi minkä olen ikinä tehnyt, sisurit veke, mukana olleet venat paikoilleen, litkut sisään, muutama pumppaus tornipumpulla ja valmista tuli.

SBIAN
03.08.2019, 13.46
Silverbacilla alkaa olla oikeasti mietittyjä ja geometrialtaan hyviä pyörämalleja. Luokittelisin tällähetkellä paremmaksi vaihtoehdoksi ja laadukkaamaksi kuin Whiten pyörät.

santei
03.08.2019, 15.55
^Meinasin jo tippua tuolilta, mutta sitten luin uudestaan ja siinä ei lukenut "Whyten pyörät" :D

😂😂 Joo on kyllä Whiten ohi mennyt, mutta ei nyt Whyten sentäs.

Antsa41
04.08.2019, 00.49
Itselläni olisi haussa tiukalla 1000 € budjetilla maastopyörä, joka otetaan Gravel-pyörän sijasta käyttöön siinä vaiheessa, kun maasto alkaa käymään turhan mäkiseksi, juurakkoiseksi, kivikkoiseksi ja mutkikkaaksi. Jotta uuden pyörän hankinta olisi mitenkään perusteltua, saisi pyörä kuitenkin olla tarkoitettu hieman kovempaan menoon kuin perus XC-pyörä. Tällä budjetilla vaihtoehdot tuntuvat kuitenkin olevan vähissä ja parhaiten vaatimukset täyttävä, mikä suomenkielisissä liikkeissä ja verkkokaupoissa on vastaan tullut, olisi Silverbackin Slade Comp (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/72596/ktrkf/Silverback-Slade-Comp-2019-maastopyora-L-450-mm?list=OZCYkRNjgf0NjR4ENjW3gh0Nrnh0ZE3h0NVkhmYMWh m6yth0bIHh0b33hm6agh0Mp9h09Vyh09185vJsjh0bHqh0biWh m1yJhm6LahmYaHhmYy3hSsB1hmytc5lifFJ). Oma asiantuntemukseni ei kuitenkaan riitä arvioimaan kyseisen pyörän varustelun järkevyyttä, joten voisiko joku valaista tarkemmin, onko ensinnäkin pyörä hintaansa nähden mistään kotoisin ja mikä siinä on eniten pielessä?

Joustoa näyttäisi olevan se 130 mm, hissitolppaa löytyy, rengas-vanne kombo on tubeless ready ja runko ilmeisesti sama kuin aiemmin kehutussa Slade Trail -mallissa. Vaadittavat ominaisuudet tuntuisivatkin löytyvän, mutta osien laadusta itsellä ei ole mitään hajua.

sboke
04.08.2019, 11.12
Itselläni olisi haussa tiukalla 1000 € budjetilla maastopyörä, joka otetaan Gravel-pyörän sijasta käyttöön siinä vaiheessa, kun maasto alkaa käymään turhan mäkiseksi, juurakkoiseksi, kivikkoiseksi ja mutkikkaaksi. Jotta uuden pyörän hankinta olisi mitenkään perusteltua, saisi pyörä kuitenkin olla tarkoitettu hieman kovempaan menoon kuin perus XC-pyörä. Tällä budjetilla vaihtoehdot tuntuvat kuitenkin olevan vähissä ja parhaiten vaatimukset täyttävä, mikä suomenkielisissä liikkeissä ja verkkokaupoissa on vastaan tullut, olisi Silverbackin Slade Comp (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/72596/ktrkf/Silverback-Slade-Comp-2019-maastopyora-L-450-mm?list=OZCYkRNjgf0NjR4ENjW3gh0Nrnh0ZE3h0NVkhmYMWh m6yth0bIHh0b33hm6agh0Mp9h09Vyh09185vJsjh0bHqh0biWh m1yJhm6LahmYaHhmYy3hSsB1hmytc5lifFJ). Oma asiantuntemukseni ei kuitenkaan riitä arvioimaan kyseisen pyörän varustelun järkevyyttä, joten voisiko joku valaista tarkemmin, onko ensinnäkin pyörä hintaansa nähden mistään kotoisin ja mikä siinä on eniten pielessä?

Joustoa näyttäisi olevan se 130 mm, hissitolppaa löytyy, rengas-vanne kombo on tubeless ready ja runko ilmeisesti sama kuin aiemmin kehutussa Slade Trail -mallissa. Vaadittavat ominaisuudet tuntuisivatkin löytyvän, mutta osien laadusta itsellä ei ole mitään hajua.

Suntourin sontakeula, siitä se hinta tulee. En ostaisi.

Mieluummin tämä jos ryskähommat kiinnostaa
https://www.commencal-store.co.uk/Mobile/meta-ht-am-origin-c2x29150719

Trek Roscoe 8 on kans kova jos ihan poluilla haluaa tykitellä menemään. Alamäkeen commencal

SBIAN
04.08.2019, 11.53
Tuo commencal on kyllä kova sana tuohon hintaan ja kaikki näyttäis olevan kohdallaan kovaan ajoon jos vielä olisi 29" niin mikä ettei, nooh keskiö murheita on ehkä odotettavissa.

Sambolo
04.08.2019, 15.13
Hinta vaa noussu satkulla mutta onko mitään parannettu?

Vivve
04.08.2019, 16.43
Commencalissa on se huono puoli ettei mahdu budjettiin. Yrittäkää nyt ees tarjota pyöriä annetuissa raja-arvoissa...

sboke
04.08.2019, 17.06
Commencalissa on se huono puoli ettei mahdu budjettiin. Yrittäkää nyt ees tarjota pyöriä annetuissa raja-arvoissa...
Totta, ei muuta kun silverbackia alle ja rälläämään

hitlike
04.08.2019, 19.41
Commencalilla ajaneena täytyy huomioina heittää vielä erityisen lyhyt ohjaamo ja se että "yleis" maastoajoon pyörä ei oikein sovellu koska tasaisella ja varsinkin ylämäessä meno on hidasta ja raskasta johtuen pitkästä joustosta ja geometriasta. Alamäessä, enskapätkillä ja kikkailuun toki tosi kiva laite. Antsan käyttö kuulosti enemmän yleiskäytöltä sisältäen vähän kaikenlaista vai tulkitinkohan väärin.

Antsa41
04.08.2019, 20.48
Commencalilla ajaneena täytyy huomioina heittää vielä erityisen lyhyt ohjaamo ja se että "yleis" maastoajoon pyörä ei oikein sovellu koska tasaisella ja varsinkin ylämäessä meno on hidasta ja raskasta johtuen pitkästä joustosta ja geometriasta. Alamäessä, enskapätkillä ja kikkailuun toki tosi kiva laite. Antsan käyttö kuulosti enemmän yleiskäytöltä sisältäen vähän kaikenlaista vai tulkitinkohan väärin.

Nimenomaan yleiskäyttö kuvannee ajateltua käyttöä paremmin eli mäkiä on tarkoitus ajaa ylös ihan samalla intensiteetillä kuin tulla alaskin. Helpoimpaan maaston valitsen kuitenkin ihan mieluusti gravel-pyörän. Välillä ajoseurana on täpärikuskeja, joiden kanssa tulee kierreltyä kaikki mahdolliset mäet ja kivikot, mutta toisinaan myös XC-kuskeja, jolloin pahimmat kivikot vältellään. Talvellakin tulee ajeltua eli plussakumit on varmasti plussaa.

Tuon Silverbackin keulan heikkous tuossa aiemmin varmasti ihan aiheellisesti nostettiin esiin. Painavahan se ainakin on (n. 3,5 kg), mutta onko siinä lähtökohtaisesti muutakin vikaa?

Teme X-2
04.08.2019, 21.05
Tuon Silverbackin keulan heikkous tuossa aiemmin varmasti ihan aiheellisesti nostettiin esiin. Painavahan se ainakin on (n. 3,5 kg), mutta onko siinä lähtökohtaisesti muutakin vikaa?

Eipä tuossa muuta taida olla. Tuohon fillaritorista käytetty Recon RL (n.100€) tai parempi, jos sattuu halvalla olemaan, niin täysin soiva peli.

SBIAN
04.08.2019, 21.19
Välitykset ei ehkä ole parhaat mahdolliset tiukkiin paikkoihin, nooh löytyyhän tuohon 1000e hintaan varsinkin näin syksyllä muitakin parempia vaihtoehtoja. Ei muuta kuin selaamaan nettiä vaikka tuolta vois löytyä sopivampaa: https://www.bike-discount.de/de/person/register/duplicate-1/email-arkesi44%40gmail.com/warenkorb-1

F. Kotlerburg
04.08.2019, 21.43
Itselläni olisi haussa tiukalla 1000 € budjetilla maastopyörä, .
https://www.wiggle.co.uk/nukeproof-scout-290-sport-mountain-bike-2019/

https://www.wiggle.co.uk/ragley-big-al-hardtail-bike-2019/

Tuossa pari brittiläistä vaihtoehtoa.

Samty
05.08.2019, 19.11
Näkyi tosiaan myös muita jälleenmyyjiä Silverbackin sivuilla, mutten heiltä tuota ainakaan heti varastosta löytänyt.
Minkä kokoiseen pyörään päädyit ja mitkä oli omat mitat?
Muutaman arvostelun vanteista olin katsellut ja pinnojen löystymistä joissain määrin oli valiteltu, mutta oliko mitään tämmöistä tullut vastaan? Tai mitään muuta normaalista poikkeavaa?
Ja riittääkö jarrujen teho minkälaiseen ajoon? Näytti perus 2-mäntäiset pysäyttimet tulevan kokoonpanossa.

Pahoittelen kysymystulvaa, mutta kun kerran kyseisen pyörän omaava henkilö löytyi, niin pitää kaikki ilo asiasta ottaa irti!

Samty
05.08.2019, 19.13
Mulla on ollut toi Slade Trail keväästä asti ja on hemmetin hauska laite. Vahva suositus. Ja niitä saa kyllä muiltakin kuin verkkikseltä. Oman tilasin muualta, eikä mitään ongelmia säätöjen tai minkään muunkaan kanssa. Ja helpoin tubelesointi minkä olen ikinä tehnyt, sisurit veke, mukana olleet venat paikoilleen, litkut sisään, muutama pumppaus tornipumpulla ja valmista tuli.

Ja tähän piti tosiaan huudella tuo aiempi viesti, mutta kadotti quoten kännykällä napsuttaessa..

Kepsu
05.08.2019, 22.32
Ja tähän piti tosiaan huudella tuo aiempi viesti, mutta kadotti quoten kännykällä napsuttaessa..

175 cm pituus ja inseam jotain n. 80 cm, en ole tarkasti mitannut. Kyseisen firman Scoop Single sopi kuin nenä päähän niin ei tarvinnut miettiä. Pari sataa kilsaa ajoa ja sit käytin paikallisessa tarkastuttamassa kiekot kun tuo rihtailu hommeli ole oikein omaa hommaa vaikka muuten kaikki huollot yms. tykkään tehdä itse. Jarrujen tehot on ainakin mulle riittäny hyvin, mutta itsellä pisimmät alamäet olleet joitain satoja metrejä, ei mitään kilsojen Alppivuoria.

Kepsu
05.08.2019, 22.44
Siis m-koko.

Samty
08.08.2019, 17.32
Kiitos vastauksista!

Nyt on aikalailla tullut rajattua omat valinnat seuraaviin:
https://silverbacklab.com/silverback-bikes/mountainbikes/slade-trail/
https://www.orbea.com/gb-en/bicycles/mountain/laufey/cat/laufey-h-ltd

Vastaavalla geometrialla ajettu pyörä tuntui hyvältä, vaikka hieman varmaan tuo 29 renkaana tottumista vaatiikin.

Vielä pitää pähkäillä onko laufey tuon ylimääräisen rahan arvoinen ja painaa liipasinta.

Tokihan voisi aina odottaa esim. Nukeproof scoutin uutta mallistoa, mutta eiköhän se kierre sitten jatkuisi, eikä ajoa tulisi ollenkaan.. :D

Villetre
08.08.2019, 18.08
Myydessä saat varmasti enemmän rahaa Orbeasta taatusti.

ikispessu
08.08.2019, 23.03
Mielestäni orbea on noista kahdesta aika paljon hienompi pyörä.

taaviank
09.08.2019, 01.00
orbea laufreyn kallein malli kuvassa ,muistaakseni noin 2.200 ja silverback joku puolitoista tonttuu.halvin laufrey noin 1500-600 eetuu bikeshopissa (2020) johon s.backiä pitäs verrata.kyllä minustakin orbea hyvältä näyttää ja geo lupaava,muttei silverbackissäkään mitään valittamista.orbean keskimmäinen laufrey tarjoo jo kivat uudet simpan 12-speed slx:t ja taitaa uudet(slx)olla ne jarrutkin.vanteet kysymysmerkki enkä marsun nykykeuloja tunne,mutta ei ne nyt voi ihan huonojakaan olla.tulispa esittelyyn/testiin laufreyt.olen kyllä radonin craggeriin tyytyväinen ,vanhuksen ollut vaikea tottua väritykseen ,mutta helpottaa päivä päivältä.seniili harmaa ois ollut hyvä ,mutta punaoranssilla mennään.herkullisia vaihtoehtoja tarjolla ,kiinnostaa vain runko teräs/alumiini joka haukkaa 29/2.6 renkaat.

rantsuboi
12.08.2019, 18.53
Nyt on pitkän tutkiskelun ja päänvaivaamisen jälkeen maastopyörän valinta päätynyt kahteen vaihtoehtoon. Vitus sentier ja Kona kahuna. Konan ulkonäkö miellyttää silmää vähän enemmän mutta vituksen loivempi keulakulma ja suurempi joustovara houkuttelee. Molemmat varmasti hyviä, mutta valinnan vaikeus on suuri.. muitakin pyöriä voi ehdottaa. Hinnan yläraja on 1000e ja ajo tulee olemaan polkuajoa, asfalttia, retkiajoa ja kovasti kiinnostaa haastavampi maasto ja alamäet.

Vivve
12.08.2019, 19.17
Mikä sentier?

rantsuboi
12.08.2019, 21.13
Ihan se halvin sentier 27.5 kiekoilla

taaviank
12.08.2019, 22.00
osta jompikumpi vitus jos niitä vielä on,antaa rahalle kiitettävän vastineen.mulla oli -18 vr+ ja oli tosi jees.kahden +hardtailin jälkeen mulla 29 renkailla radon cragger johon kanssa tosi tyytyväinen.tykkään itse 29 :stä enemmän kuin 27,5+:sta.ja jos m-koko sulle sopiva on fillaritorilla cragger myytävänä tonnilla tosi vähän ajettuna ja hyväkuntoisena et jos sopiva osta se ,koska siinä hyvät hilut esim rokkarin relevation ,1-11 vaihteisto(slx)xt takavaihtaja, hyvä hissitolppa ja rungon geometria tosi hyvä ainakin mulle ja niillä kulmilla varmasti muillekkin.m-koko käy n. 173-180cm.itse 173 ja inseam 82cm ja just sopiva.eiku pohtimisiin moi

Jaakkoko
13.08.2019, 10.03
Moi,

Pyytäisin neuvoja, kun itse tässä painin fillarivalintojen kanssa. Alunperin piti käydä paikallisesta vaan hakemassa joku useemman sadan maastomankeli, mutta tiedon kerääntyessä tuppaa budjettikin nousemaan, ja nyt on ajatuksena vähän riskillä ostaa sokkona netistä pyörä. Kokemusta ei maastureista juurikaan ole. Viime vuodet on käytössä ollut Tunturi Kulkuri 90-luvulta. Muutama huono kokemus kaupunkiajossa hypridistä ja cyclocrossista. Kiinnostaa lähteä maastolenkeille, mutta en tiedä tuleeko ihan ryteikköön koskaan lähdettyä. Työmatka on vain 4km, mutta sitä olisi ajatuksena ajella myös talvella. Siksi ajatuksena on jäykkäperäinen maastopyörä 29" renkailla.

Ensinnäkin koko: 186 ja inseam 89. Ilmeisesti olisi vähän L ja XL välissä, mutta kallistuu enemmän L:ään?

Toisena pyörän malli: vaihtoehtoina olisi nyt Vitus Rapide, Ragley Big Al ja Grand Canyon AL SL 7.0. Ragleytä ei kyllä enää ole Wigleyllä kun yksi L koko jäljellä, eli ehkä se pitää jättää laskuista pois.
Kysymys kuuluukin, että olisiko tuollanen XC-mallinen Rapide nyt hyvä omaan käyttöön, jos ajelu on pääsääntöisesti pyörätiellä ja joillain poluilla, vai olisiko tuosta loivemmasta ja pidemmästä geometriasta sekä joustosta huomattavasti sen reilu 200€ edestä iloa (tai vajaa 100€, jos ehdin kiinni Ragleyhin)?

https://www.canyon.com/fi-fi/mountain-bikes/trail-bikes/grand-canyon/grand-canyon-al-sl-7.0/2034.html
https://www.wiggle.co.uk/vitus-rapide-mountain-bike-slx-1x11-2019/

Etukäteen kiitos vastauksista.

GKC
13.08.2019, 11.08
Moi,

Pyytäisin neuvoja, kun itse tässä painin fillarivalintojen kanssa. Alunperin piti käydä paikallisesta vaan hakemassa joku useemman sadan maastomankeli, mutta tiedon kerääntyessä tuppaa budjettikin nousemaan, ja nyt on ajatuksena vähän riskillä ostaa sokkona netistä pyörä. Kokemusta ei maastureista juurikaan ole. Viime vuodet on käytössä ollut Tunturi Kulkuri 90-luvulta. Muutama huono kokemus kaupunkiajossa hypridistä ja cyclocrossista. Kiinnostaa lähteä maastolenkeille, mutta en tiedä tuleeko ihan ryteikköön koskaan lähdettyä. Työmatka on vain 4km, mutta sitä olisi ajatuksena ajella myös talvella. Siksi ajatuksena on jäykkäperäinen maastopyörä 29" renkailla.

Ensinnäkin koko: 186 ja inseam 89. Ilmeisesti olisi vähän L ja XL välissä, mutta kallistuu enemmän L:ään?

Toisena pyörän malli: vaihtoehtoina olisi nyt Vitus Rapide, Ragley Big Al ja Grand Canyon AL SL 7.0. Ragleytä ei kyllä enää ole Wigleyllä kun yksi L koko jäljellä, eli ehkä se pitää jättää laskuista pois.
Kysymys kuuluukin, että olisiko tuollanen XC-mallinen Rapide nyt hyvä omaan käyttöön, jos ajelu on pääsääntöisesti pyörätiellä ja joillain poluilla, vai olisiko tuosta loivemmasta ja pidemmästä geometriasta sekä joustosta huomattavasti sen reilu 200€ edestä iloa (tai vajaa 100€, jos ehdin kiinni Ragleyhin)?

https://www.canyon.com/fi-fi/mountain-bikes/trail-bikes/grand-canyon/grand-canyon-al-sl-7.0/2034.html
https://www.wiggle.co.uk/vitus-rapide-mountain-bike-slx-1x11-2019/

Etukäteen kiitos vastauksista.Suora vastaus:

Jos aiempaa kokemusta maastoajosta ei ole niin et tule huomaamaan juurikaan eroa pyörien geometrioissa tai ainakaan erot eivät näyttele kovin merkittävää roolia.

Osta sellainen pyörä mikä tuntuu mukavalta ja miellyttää lompakkoa. Hyvä rullaavuus ja "käteensopivuus" on tuossa kohtaa paljon oleellisempaa kuin keulakulma!

Että mun mielestä ehdottomasti XC-tyylisempi, kevyempi pyörä mainitsemaasi ajoon.

Lähetetty minun GM1913 laitteesta Tapatalkilla

hitlike
13.08.2019, 14.54
"Jos ajelu on pääsääntöisesti pyörätiellä ja joillain poluilla"

Kepeä ja rullaava XC-geo ehdottomasti.

Jaakkoko
13.08.2019, 18.49
Kepeä ja rullaava XC-geo ehdottomasti.

Nyt aloin kuitenkin vielä katselemaan noita Konan Mahunaa ja Kahunaa... Niitä pääsisi lyhyellä Pori-Turku-reissulla koittamaan, ja aloin pitkäraajaisena epäilemään, että uskaltaako tuollaisen L-koon pyörän sokkona ostaa, vai käykö se pieneksi. Molemmasta Konasta löytyy kyllä aikaisemmista ketjuista juttua, mutta onko niissä kepeä ja rullaava xc-geo? Akseliväli on snadisti pidempi, muuten melko sama kuin Rapidessa. Vai mietinko liikaa? No totta Vitus​.

EDIT: Ja mitä keveyteen tulee, Rapide on kai piirun alle 15kg, ja Konat 14kg luokkaa, eli ei ymmärtääkseni kevyimmästä pääsät kumpikaan. Ja vähän selailtuani, Konat kai mielletään enemmänkin juuri XC-pyöriksi, ja vasta Honzo alkaa olla enemmän trail-pyörä.

Ehkä pitää se Turun reissu tehdä, niin saa teoreettisen näkemyksen tueksi jotain takalistoon tuntuvaa.

Sambolo
13.08.2019, 23.53
Millainen geo on kevyesti rullaava? :D Mun mielestä trail/am pyörissä on mukava asento rullailla.

Vivve
14.08.2019, 00.43
Mistähän vitusta toi Rapiden paino on heitetty?

Jaakkoko
14.08.2019, 09.07
Mistähän vitusta toi Rapiden paino on heitetty?

Wigglessä sitä oli kyselty, ja vastaus ”This is approx 14.6kg”.
En tiedä, millasia marginaaleja pyöräilymaailmassa käytetään; voi olla et se on tosi kaukana 15kg:sta. Mutta on se siinä tapauksessa myös tosi paljon yli 14kg.

Vivve
14.08.2019, 09.24
Painaa ton verran pakkauslaatikon kanssa.

hitlike
14.08.2019, 12.03
Millainen geo on kevyesti rullaava? :D Mun mielestä trail/am pyörissä on mukava asento rullailla.

Onhan geolla suuri vaikutus esim ylämäkeen. Ja ei liity suoraa enää geoon, mutta vaikka "long and slack"-tyyliset trail/am pyörät on kovasti muotia tulee sen tyylisissä pyörissä myös geon lisäksi muita tekijöitä jotka vaikeuttaa elämää tasaisella ja kovalla alustalla, esim pitkät joustot, lukottomat enskakeulat, rengastus, painoa, jne. Turha ostaa sellaista väärään käyttötarkoitukseen vaikka ovatkin cooleja.

Sambolo
14.08.2019, 15.27
Mut täs langas puhutaa niist cooleist :D oma trail pyörä mitä jalostettu vähä enskammaks on parhaiten rullaaava pyörä mitä itellä ollu, mukaan lukien jopot sun muut :D mutjoo, ehkä noi erot tulee jossain pitkillä lenkeillä. Ite miettisin silti onko se ero niin merkittävä, ettei sen takia sit ottais pyörää mikä on myös hauska alamäissä ym. Niinku mitä siinä sit konkreettisesti menettää? 10 min pidempi lenkki, tai vaikka kilsan lyhyempi, jalat loppu vai mitä? :)

Kemizti
14.08.2019, 15.32
..eikä ylämäki kyvykkyys ole suinkaan poissa laskuista vaikka pyörä olisikin long&slack, kunhan hommaa sellaisen, että pituutta on muuallekin kuin eteenpäin [emoji6]

GKC
14.08.2019, 15.58
Mut täs langas puhutaa niist cooleist :D oma trail pyörä mitä jalostettu vähä enskammaks on parhaiten rullaaava pyörä mitä itellä ollu, mukaan lukien jopot sun muut :D mutjoo, ehkä noi erot tulee jossain pitkillä lenkeillä. Ite miettisin silti onko se ero niin merkittävä, ettei sen takia sit ottais pyörää mikä on myös hauska alamäissä ym. Niinku mitä siinä sit konkreettisesti menettää? 10 min pidempi lenkki, tai vaikka kilsan lyhyempi, jalat loppu vai mitä? :)Eihän tässä kai nyt yhtään ollut kyse siitä etteikö trail/enduropyöräkin ihan mukavasti rullaa vaan siitä että kannattaako alkuperäisen kysyjän ostaa sellaista jos epäilee itsekin että tuleeko paljoa maastossa edes ajeltua.

Ja kyllä. Erot tulee esille mitä pidempi lenkki/kovempi tavoitevauhti.
Itse ajelin ekan Tahkoni (60km) nyt tuolla Craggerillä ihan fiiliksissä ja reilusti alle tavoiteaikani mutta jos ja kun ensi vuonna on tavoitteena olla lähempänä 3 kuin 4h ajalla maalissa niin katse kyllä väkisinkin kohdistuu XCeempiin pyöriin...
Ja tämä ei tarkoita ettenkö tykkää todella paljon ajella tuolla Craggerillä näitä peruslenkkejäni.

Jaakkoko
18.08.2019, 19.11
Kiitos mielipiteistä.
Tänään tilasin tuon Vitus Rapiden, XL-koossa. Kokosuositusta kysyin vielä aspasta.
Nyt sitte ootellaan.

JTu
19.08.2019, 17.17
Joko löytyy foorumisteilta kokemusta Nordest Britangosta? Mennee tämän otsikon alle, vai onko jo liian xc’ish? Kuitenkin suht loiva (67°) kulma suunniteltuna 120-140mm joustavalle keulalle.

Jokin tuollaisessa älyttömän yksinkertaisessa teräsrungossa vaan viehättäisi.

https://nordestcycles.com/en/product/britango-frame

F. Kotlerburg
19.08.2019, 17.19
^saman valmistajan Bardinosta löytyy kyllä keskustelua tästä ketjusta. Miksi ei muuten se?

hece
19.08.2019, 22.29
Joko löytyy foorumisteilta kokemusta Nordest Britangosta? Mennee tämän otsikon alle, vai onko jo liian xc’ish? Kuitenkin suht loiva (67°) kulma suunniteltuna 120-140mm joustavalle keulalle.

Jokin tuollaisessa älyttömän yksinkertaisessa teräsrungossa vaan viehättäisi.

https://nordestcycles.com/en/product/britango-frame27.2mm satulaputki ilman sisäistä reititystä rajoittaa kovasti dropperivaihtoehtoja.

HarMi
20.08.2019, 00.06
27.2mm satulaputki ilman sisäistä reititystä rajoittaa kovasti dropperivaihtoehtoja.
Omaan DMR Bolt Longiin porasin läpiviennin satulaputkeen. KS E30-i 27.2/435/120mm dropperi on ollut kohta vuoden verran käytössä ilman ongelmia.

Jiiri
24.08.2019, 14.39
Olen etsimässä vaimolle ja myöhemmin myös itselleni työmatka/poluille sopivaa polkupyörää. Tällä hetkellä ajelemme vuosituhannen vaihteessa hankituilla Nishikin hybrideillä jotka soveltuvat luontopolku kruisailuun todella huonosti.
Pyörällä pitäisi sujua myös työmatka ajelut, matkaa kertyy 36km päivässä + muut ajot päälle eli 150-200km viikossa keleistä riippuen, työmatka on puoliksi hiekkaa/asfalttia.
Sen verran harvakseltaan tulee pyörää vaihdettua että nyt on tekniikka pääsyt karkaamaan tietämyksen edelle. Tarvittaisiin apuja muutamaan askarruttavaan kysymykseen.. Eli olemme käyneet testaamassa kymmenkunta erillaista polkupyörämallia ja yksi on vielä testaamatta.
Tässä esimimerkkejä pyöristä jotka on vielä mukana valinnoissa.
https://www.bikedealer.fi/scott-contessa-scale-20-19 .Tämä on mukana koska vaimo tykkäsi tosi paljon ajettavuudesta, ei ehkä osiltaan niin hyvä kuin alemmat.
https://larunpyora.com/tuote/2019-focus-whistler-6-9-29-red/ .Koeajolla jäi mietityttämään joustokeulan tarpeellisuus? Vaikka ko.pyörässä se onkin lukittavissa, löysältä se ainakin tuntui nykyiseen jousihirvitykseen, liekö ilmaa liian vähän.
https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/458/730460/kona-unit-x-small .Tätä emme ole vielä päässeet testaamaan ja nyt mietitytääkin Unitin leveämpien renkaiden rullaavuus suhteessa perus maasturiin tai nykyisiin hybridin renkaisiin 28x1.6, kun jo focuksenkin rullaavuus mietityttää?
Minulle ei aivan tarkkaan ole selvinnyt miksi esim. Kona Unit on niin paljon kalliimpi kuin Focus jossa on kuitenkin lukittava ilmakeula? Onko joustokeula turha? ja kannattaako maksaa lisähintaa siitä että joustokeulaa ei ole? ja mitä etuja se tuo että on keula on jäykkä keveyden ja huollon helppouden lisäksi.
Saa ja toivotaan myös ehdotuksia pyörämalleista joita kannattaisi käydä testaamassa hintahaarukka n:1000-1500€, nykyisten pyörien geometria on itselle hepreaa.
Kippurasarviset Gravelit on poissa vaihtoehdoista, työmatkalla joutuu puikkelehtimaan Helsingin lävitse ja suoratainkoinen tuntuisi luontevammalta, miten lie pärjää poluillakaan.

Jami2003
25.08.2019, 20.32
^yllä olevat eivät ole jäykkäperäisiä all mountain pyöriä ja mitä lukee sun juttua niin et sellaista ole hakemassakaan.

Eilen Big Honzon kanssa läheisessä trail centerissä. Kyllä alkoi kaipaamaan keulaan enemmän joustoa kuin 120 mm ja loivempaa keulakulmaakin saisi olla. Yllättäen perä tuli aika nätisti perässä ja enemmän toi jäykkäperä paukuttaa jossain juurakko traililla kuin enskapätkällä minkä ajaa penkki alhaalla seisaaltaan.

No katellaan tuunaako tuota johonkin suuntaan kun saa kokemusta tilatusta enduro pyörästä jossa löytyy joustoa 160mm molemmista päistä ja loivempaa keulakulmaa. Näköjään kerran vuodessa on laitattava uutta pyörää alle [emoji3]

Sambolo
25.08.2019, 20.54
Mun mielestä ihan hiton jees kun ht:n keulassa vähän enempi joustoa. Niin kiva kyllä paukuttaa mäkeen, hyppyihin ja droppeihin, että mietin välillä tartteekohan sitä sittenkää mitään täpäriä :D

Jami2003
25.08.2019, 21.19
Silloin tällöin tulee kyllä jäykkätarakalla paukautettua niin kovaa takavannetta että ihmetyttää kauanko se mahtaa kestää[emoji23] eilenkin tuli yhteen patikkoon ajettua liian hiljaa jonka ansiosta hypyn jälkeen takavanne löi aika lujaa vastapattissa olevaan kiveen.

F. Kotlerburg
26.08.2019, 14.06
Joo, kyllä pystyy ja uskaltaa tuollaisella loivakeulaisella jäykkikselläkin paukuttaan silleen, että pelottaa milloin takakiekko antaa periksi, mutta onhan tuo toistaiseksi kestänyt, vaikka mistään järeimmästä päästä olekaan. Kiitos Special Bike Oulu hyvästä rihtaustyöstä, kun heittoakaan ei ole syntynyt.

Sambolo
26.08.2019, 14.06
Inserttiä sisään niin ei ole moksiskaan :cool: Ite miettiny koko pyörän kestoa,
mut kasassa tuo näyttää jotenki pysyvän :D

ml2006
26.08.2019, 22.25
Kiitos mielipiteistä.
Tänään tilasin tuon Vitus Rapiden, XL-koossa. Kokosuositusta kysyin vielä aspasta.
Nyt sitte ootellaan.

Laitahan kuvia foorumiin kun Vitus on ajossa (en nyt jaksa keksiä mitään näppärää). Itseäni kiinnostaa sama Rapide ja vielä XL-koossa, joten olisi kiva kuulla kokemuksia ja nähdä miltä fillari näyttää. Netissä on niin huonoja kuvia.

Jaakkoko
29.08.2019, 07.57
Laitahan kuvia foorumiin kun Vitus on ajossa (en nyt jaksa keksiä mitään näppärää). Itseäni kiinnostaa sama Rapide ja vielä XL-koossa, joten olisi kiva kuulla kokemuksia ja nähdä miltä fillari näyttää. Netissä on niin huonoja kuvia.

Yksi kuva otettuna. Tässähän kävi niin, että eilen kasasin, en osannut, enkä malttanut ottaa selvää, joten sain etujarruista öljyt pihalle. Ajoin siis pyörän suoraan huoltoon. Kuvasta myös näkee sen, mistä pyöräliikkeessä huomautettiin, eli yksi vaijeri menee väärältä puolelta tankoa. Koska en osaa... Lisäksi tuntu jotain klonksuntaa polkimesta, joten pyysin sitäkin vilkaisemaan.
Neljän kilometrin ajon jälkeen aloin stressaamaa, että onko sittenkin vähän iso. Tosin satula jäi alas, muutkin säädöt tekemättä ja lisäksi hermot riekaleina mokailusta. Ja onhan se vähän eri tyyppinen pyörä, kuin tuo vähän liian pieni Kulkuri käppyräsarvilla. Ehkä tänään pääseen testailemaan kunnolla.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190829/24bfa4f6b54860082ee48be3e02ec10e.jpg

Sambolo
29.08.2019, 08.51
Tekevälle sattuu, eiköhän se vielä iloksi muutu :)

hece
29.08.2019, 11.06
Neljän kilometrin ajon jälkeen aloin stressaamaa, että onko sittenkin vähän iso. Tosin satula jäi alas, muutkin säädöt tekemättä ja lisäksi hermot riekaleina mokailusta. Ja onhan se vähän eri tyyppinen pyörä, kuin tuo vähän liian pieni Kulkuri käppyräsarvilla. Ehkä tänään pääseen testailemaan kunnolla.
Leveä tanko varmaan tuntuu alkuun oudolta. Satulaa saanee sentin pari liu'utettua eteenpäin jos vielä tuntuu pitkältä. Ja lyhemmän stemmin voi vaihtaa jos sekään ei auta.

Pexxi
29.08.2019, 14.25
Ja tankoakin voi sitten kaventaa tarvittaessa mutta kannattaa eka noi muut kokeilla. Itsellä helpotti semmoseen ylävartalon jännitystilaan tangon kaventaminen. Jollain kympillä saanee lisäksi tankoja jos joku parempi on kyseessä eikä heti viitsi leikellä sitä.

Jaakkoko
29.08.2019, 16.50
Onpa hienoa saada tuollaisia rohkasevia vastauksia sen jälkeen, kun on itse manannut itsensä alimpaan helvettiin oman typeryytensä takia. Kiitos!

Hain juuri pyörän ja näköjään olin saanut vähän enemmän tuhoa aikaan, kuin kuvittelin: olivat toki ilmanneet ja laittaneet öljyt, mutta myös vaihtaneet jarrupalat ja jarrulevyn!
Edelleen joku pieni lonksunta tuntuu jalkaan polkimesta, mutta ehkä se siitä tasoittuu. Tänään ajattelin lähteä tutustumaan Porin metsän maastopyöräreittiin.
Nyt vaan kovaa ajoa ja opiskelemaan pyörähuoltoa..

miilko
29.08.2019, 17.15
Onpa hienoa saada tuollaisia rohkasevia vastauksia sen jälkeen, kun on itse manannut itsensä alimpaan helvettiin oman typeryytensä takia. Kiitos!

Hain juuri pyörän ja näköjään olin saanut vähän enemmän tuhoa aikaan, kuin kuvittelin: olivat toki ilmanneet ja laittaneet öljyt, mutta myös vaihtaneet jarrupalat ja jarrulevyn!
Edelleen joku pieni lonksunta tuntuu jalkaan polkimesta, mutta ehkä se siitä tasoittuu. Tänään ajattelin lähteä tutustumaan Porin metsän maastopyöräreittiin.

Sulla näyttäis olevan DMR V8 -polkimet mistä lonksunta saattaa johtua. Mulla on siis ainaki noi kyseiset polkimet ja niissä laakereita suojaamassa oleva harmaa alumiini/tiivisterengas välillä liikkuu mihin sattuu ja pitää meteliä. Painaa sen takasin polkimeen kiinni niin taas hiljenee ainakin hetkeks. Ei muuta ku kovaa ajoa!

stumpe
29.08.2019, 19.52

Rahastusliike jos laittoi uudet palat ja levyn uuteen pyörään. Siltä ainakin kuulostaa. Palasta voi polttaa öljyt vaikka sytkärillä ja pieni hionta. Levyn voi pestä puhtaaksi tai jos vaikka vääntynyt niin oikoa jakoavaimella.

kaakku
29.08.2019, 20.07
Jos sä liikkeeseen viet niin ei siellä aleta paloja polttelemaan kuiviksi vaan laitetaan uudet tilalle. Tota levyn uusimista en tajuu kun puhdistamalla ois saanu ihan hyväks.

Jaakkoko
29.08.2019, 21.55
En nyt muista mitä sanoivat siitä levystä. Oiskohan se ollut sitte vääntynyt. No, 50€ siitä koko hommasta velottivat...

Kävin tänään tahimassa metsässä. Olipa hauskaa ja suht raskastakin.
Naksunta jatkui, ja tuntui voimistuvan. Aluksi ajattelin, että se johtuu löysistä ketjuista, koska mitään ei kuulunut vaan ainoastaan tuntui jalassa, ikään kuin olisi ketjuista veto pois. Sama tuntuu myös jos liikauttaa polkimia taaksepäin. Metsässä alkoi kuitenkin ihan kuuluva naksunta. Eikä se polkimen rinkulakaan mielestäni liikkunut. Ehkä koitan vielä vaihtaa polkimet poissulkeakseni ne, ja käyn sitten taas näyttämässä jossain jos en itse keksi syytä.

Ajotuntumasta on edelleen vähän vaikea sanoa mitään rakentavaa. Paino tuntuu olevan aika paljon käsillä. Alaselkä pyöristyy, mutta sitä ongelmaa on ihan muutenkin, eli en tiedä olisiko sitten pysymmästä asennosta tai lyhyemmästä ohjaamosta siihen apua. Ehkä joskus ensi kesänä on käsitys, oliko oikea pyörä tai minkälainen olisi pitänyt ostaa.
Luulen, että edelleen on lähinnä tottumiskysymyksiä.

kauris
30.08.2019, 08.55
Voisko ketjussa olla joku jäykkä lenkki. Tuntuuko se kädessä jos käsin pyörittää polkimia taaksepäin? Vai pitääkö olls enemmän painoa ja vetoa eli polkea jaloilla voimakkaasti?

50 euroa ilmauksesta, palojen ja mahdollisesti levyn vaihdosta on todella pieni summa eli olisin huoltoon siltä osin enemmän kuin tyytyväinen.

Jaakkoko
30.08.2019, 13.10
Ei tunnu kädellä pyörittäessä, eikä vältämättä jalallakaan, jos höyhenenkevyesti polkasee. Eli kyllä se painoa siihen vaati, mutta pienikin paino riittää. Ja aina naksahtaa samassa kohtaa, eli kun oikeanpuoleinen kampi on yläasennosa, ja lähtee alas. Ja mielestäni se tulee siltä puolelta.

yksinteoin
30.08.2019, 14.25
Oletko kokeillut kiristää kaikki kampien pultit/ruuvit?

bonzorno
30.08.2019, 17.05
Ei ole tainnut ilmestyä markkinoille uusia otsikon mukaisia pyöriä, kun täällä korjataan xc pyörää? Keskiö löysällä.

ASL
30.08.2019, 20.40
No, minulle on tulossa Airdrop Bitmap runko. Siitä meinasin kasailla itselleni täpärin kaveriksi toisen pyörän. Jotenkin nuo HT:t vaan kiehtoo yksinkertaisuudellaan.

Bitmappiin löytyy Pike RCT3 Boost ja kiekkoa, hissitolppaa yms. myös valmiina. Voimansiirroksi tilasin uuden 8100:n XT:n ja Sunracen pakan. Jarruiksi M8120 trailit.

Katsotaan minkälainen paketti siitä tulee, kuvissa ainakin näyttää asialliselta.

F. Kotlerburg
31.08.2019, 10.19
Airdrop olikin uusi tuttavuus. Näyttää hienolta.

https://www.planetx.co.uk/i/q/FROOSC29V3/on-one-scandal-mtb-frame?deal=PREORDER100 On-One on tuonut Scandalin takaisin markkinoille. En tiedä sopiiko tähän ketjuun, kun en ehkä enemmän trail, kun AM. Anyway 65 asteen keulakulma, 120-130mm keulalle. Pitkähkö ohjaamo jne. Ennakkotilauksella vajaa pari sataa posteineen eli ei hinnan kiroissa.

MikkoJKL
31.08.2019, 18.04
No toi kyllä olis siisti vekotin. Luulis menevän 27.5x3kumit.. Kauankohan toi tarjous on voimassa vai onko syytä painaa heti nappia? Aika reippaan kokosia nuo.

Ohiampuja
31.08.2019, 21.52
On-One on tuonut Scandalin takaisin markkinoille.
Hienoa. Tuo olisi vahva ehdokas jos nyt olisin runkoa vailla. :)

kauris
31.08.2019, 22.05
Tuleekohan Radonin Graggeriä lisää missä vaiheessa loppuvuotta ja uusiutuukohan muu kuin väri jos sekään. Tajusin, että poika alkaa tarttee uutta fillaria ja Gragger tyyppinen (7.0) ja hintainen vois olla hyvä vaihtoehto. Radonin vuosittaista uusiutumista ja julkaisuaikatauluja ei ole tullut seurailtua aiempina vuosina.

Freda
01.09.2019, 00.40
Ei ole tainnut ilmestyä markkinoille uusia otsikon mukaisia pyöriä, kun täällä korjataan xc pyörää? Keskiö löysällä.No itse olen miettinyt että olisko hyvä idea tilata custom runko? Olen bikecadilla vähän viilannut potentiaalinen geo. Taival ja moxie oli ensin kiikarissa mutta olisihan se kiva saada "oma" runko! Sitten huomasin että rämäkkä long oli aika lähellä oma suunnitelma, mutta rahat ei riitä siihen.. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190831/341ec2929c97608c4d71bccfa5acdd06.jpg

IHD
01.09.2019, 17.42
Tuleekohan Radonin Graggeriä lisää missä vaiheessa loppuvuotta ja uusiutuukohan muu kuin väri jos sekään. Tajusin, että poika alkaa tarttee uutta fillaria ja Gragger tyyppinen (7.0) ja hintainen vois olla hyvä vaihtoehto. Radonin vuosittaista uusiutumista ja julkaisuaikatauluja ei ole tullut seurailtua aiempina vuosina.

Ei ole uusista Craggerin malleista ollut mitään ennakkotietoa toistaiseksi- noista nykyisistä tais olla speksit tiedossa jo vuotta aiemmin. BD:hen noi tuli tilattavaksi marraskuussa ja joulukuun "adventtikalenteriostoksena" sain muistaakseni 10 -15 % hinnasta pois. Tyytyväisenä ainakin itse olen tän vuoden ajanut sekalaista ajoa työmatkoista kivikko/juurakkorynkytykseen, nirmikolinaa ja jotain pauketta tosin kuuluu ajoittain takapäästä mutten ole jaksanut selvittää sen enempää mistä johtuu kun eteenpäin pääsee :). Huhupuheiden mukaan noissa ei navat ole mitkään kestävimmät, vaihdetaan sitten kiekot kestävämpiin jos ongelmia alkaa ilmetä.

kharik
03.09.2019, 10.07
Miten raati vertailisi seuraavaa kolmea vaihtoehtoa?

Silverback Slade Trail,Halvin,https://www.verkkokauppa.com/fi/product/72921/mmsvc/Silverback-Slade-Trail-2019-maastopyora-M-420-mm?list=OZCYkR5vJsj5vJxy5vJ7D54r2j5lgk85lgXD5lgh95 lR0v5lRB05l7kg5l7Xa5l7hn5l20J5lifF5ieqjh3wOHh3lOjh 3gOth3WO3h37LWh3hnghUW0whU1zwh0b33T (12,96 kg, 1490 e))

Tarjouksessa, Radon Cragger 8.0. https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-cragger-8.0-791310 (starting from 12,30 kg, 1770 e)

Merkkiversio, Orbea Laufey H-TD https://www.orbea.com/gb-en/bicycles/mountain/laufey/cat/laufey-h-ltd (13,5 kg, ~2000 e)

Sambolo
03.09.2019, 11.24
Orbea varmaan seksikkäin ja halutuin, silverbackki vaikuttaa olevan paras vastine rahoille, craggeri tylsän näköinen, varmaa osittain korkeen vaakaputken takia(miks sen pitää edes olla niin korkea) mutta muuten vaikuttaa geo hyvältä ja osat myös :D

kharik
04.09.2019, 13.16
En ollutkaan aikaisemmin huomannut, että craggerissa olisi korkeammalla vaakaputki, mutta niinhän se on kun katsoo uudestaan. Craggerissa houkuttaa alin ilmoitettu paino, vaikka M-koossa taitaa olla vähän suurempi kuin ilmoitettu. Orbea on kallein ja painavin, vähentää objektin haluttavuutta selvästi, kun osavalikoima ei poikkea edukseen. Craggerissa on RS Pike ja Silverbackissa on RS Revelation. Miten nämä eroaa toisistaan?

Sambolo
04.09.2019, 14.10
Revelation ja pike ulkoisesti sama, eroa lienee vaimentimessa, revelationin voi myös päivittää pikeä vastaavaks. Orbeahan ei viime vilkaisulla edes ilmoittanut painoa sivuillaan, koska se ei kuulema ole tärkeää. Osittain samaa mieltä ja aika pienet painoerot noissa kaikissa on, tuskin huomaa ajossa :D

kharik
04.09.2019, 14.21
Orbea sentään vastasi kun kysyin painoa Laufey H-TD koossa M, tiedoksi vielä että kaikissa Laufey malleissa on samat rungot.

Eihän nämä mitään kevennyspyöriä ole, mutta kevyempi pyörä nyt vaan liikahtaa helpommin.

IHD
05.09.2019, 12.08
Norcolta tulossa mukavan näköistä HT:tä ens vuodelle - taitaa olla vaan hankala saada Suomesta...
https://www.ambmag.com.au/news/norcos-new-torrent-rolls-large-530562

Nikkke
05.09.2019, 12.37
Kertokaas nyt viisaammat/kokeneemmat miten tuommoinen kohtuu loivalla keulakulmalla oleva fillari etenee helpohkossa maastossa verrattuna täysveriseen XC pyörään?

Olen kyllä ajanut jäykkäperäisellä XC pyörällä paljonkin mikä etenee omaan makuun kivasti helpohkoilla poluilla etc ja itsellä oli myös ihan täysjousto enskapyöräkin vielä pari kuukautta takaperin kunnes myin sen pois, johtuen siitä että tuntui turhan "rajulta" laitteelta omaan polkuajeluun, siinä oli 140mm joustoa takana ja 160 edessä ja keulakulma oli 66 astetta.

Nyt olen pallotellut XC pyörän ja tollaisen AM pyörän väliltä enkä pääse mihinkään lopputulokseen. Tarkoitus on ajaa myös isoja maastopyörätapahtumia (Tahko, EVOC, Jämi) kyseisellä värkillä mahdollisimman paljon siihen luonnistuvalla fillarilla. (tähän ei tarvita niitä kommentteja missä kerrotaan kuinka tahkokin ajettu yksipyöräisellä)

Tuollainen AM-fillari on varmasti huomattavasti "leikkisämpi" kuin XC pyörä mikä puoltaisi AM-fillaria, mutta ottaako AM-pyörä taas perus polkuajossa reilusti takkiin XC pyörältä? En tahtoisi tehdä uudestaan hutikauppaa ja todeta jonkun AM-pyörän olevan edelleen turhan jyrä omiin tarkoituksiin. Sekavasti selitetty, toivottavasti joku sai asian yhteydestä kiinni.

Sambolo
05.09.2019, 12.45
Norcolta tulossa mukavan näköistä HT:tä ens vuodelle - taitaa olla vaan hankala saada Suomesta...
https://www.ambmag.com.au/news/norcos-new-torrent-rolls-large-530562
Ompa upee! Ai että tuommonen maistuis, hintaa kyllä ihan kivasti ja kuten mainitsit saatavuus saattaa olla heikkoa. Samantyylisen sais kyllä kotimaisena halvemmalla.
Laitetaan viellä kuva esille
https://i.imgur.com/Ym1Yw1v.jpg

hitlike
05.09.2019, 13.06
Kaunis runko, mutta 2800$ ja SX:t ja halpa keula. Aika hurja hintapolitiikka varsinkin kun kategoriassa löytyy kyllä kilpailua.

IHD
05.09.2019, 13.16
Kertokaas nyt viisaammat/kokeneemmat miten tuommoinen kohtuu loivalla keulakulmalla oleva fillari etenee helpohkossa maastossa verrattuna täysveriseen XC pyörään?

Tuollainen AM-fillari on varmasti huomattavasti "leikkisämpi" kuin XC pyörä mikä puoltaisi AM-fillaria, mutta ottaako AM-pyörä taas perus polkuajossa reilusti takkiin XC pyörältä? En tahtoisi tehdä uudestaan hutikauppaa ja todeta jonkun AM-pyörän olevan edelleen turhan jyrä omiin tarkoituksiin. Sekavasti selitetty, toivottavasti joku sai asian yhteydestä kiinni.

Mitä tarkoitetaan peruspolkuajolla ? Helppoa neulaspolkua ja tasaisia kalliobaanoja vai juurakkohelvettiä + kivikkoa yms. muuta mukavaa? Itse en uskalla sanoa tuollaisiin tapahtumiin AM-HT:n (tai loivakeulakulmaisen tms.) sopivuudesta, kun ajan vaan teknisesti huonona kuskina hissukseen suht. juurakkoisia ja kivikkoisia polkuja ja jotain kalliobaanoja. Ainakin sellaiseen ajoon tommoinen 65-66 asteen keulakulmalla varustettu 29 sopii vallan mainiosti.

Nikkke
05.09.2019, 13.58
Mitä tarkoitetaan peruspolkuajolla ? Helppoa neulaspolkua ja tasaisia kalliobaanoja vai juurakkohelvettiä + kivikkoa yms. muuta mukavaa? Itse en uskalla sanoa tuollaisiin tapahtumiin AM-HT:n (tai loivakeulakulmaisen tms.) sopivuudesta, kun ajan vaan teknisesti huonona kuskina hissukseen suht. juurakkoisia ja kivikkoisia polkuja ja jotain kalliobaanoja. Ainakin sellaiseen ajoon tommoinen 65-66 asteen keulakulmalla varustettu 29 sopii vallan mainiosti.

Pääsääntöisesti varmaan noita neulaspolkuja mitkä sisältää jonkin verran juurakkoa, myös kalliokikkailua etc. Sen takia nuo AM-HT vehkeet kiinnostaa kun ovat vähän "moniulotteisimpia" kun perus XC pyörä...

pyöräsimo
05.09.2019, 16.04
Kyllä ainakin Kona Big Honzolla ajaa ihan kelvollisesti pitemmätkin tapahtumat. Sitä en tiedä, olisiko perus-Honzo 29-kiekolla näppärämpi kuin tuo 27,5+. Voi olla tai sitten ei. Eikös nämä ole niitä makukysymyksiä... Okei, iso ja normi Hontso eivät liene niitä kaikkein allmountaineimpia.

IHD
05.09.2019, 16.25
Meniskö tää semmoisella heuristiikalla että:
Kisatarvetta => normi XC, keula 100 -120 mm / > 67
Hauskanpito pääosassa => AM HT , keulana 130 -140 mm / 65- 66
Enska -HT => pikäjoustonen HT, keulana > 140 mm , kulma < 65 astetta

tosin mä mitään näistä oikeesti ymmärrä :rolleyes:

GKC
05.09.2019, 17.58
Meniskö tää semmoisella heuristiikalla että:
Kisatarvetta => normi XC, keula 100 -120 mm / > 67
Hauskanpito pääosassa => AM HT , keulana 130 -140 mm / 65- 66
Enska -HT => pikäjoustonen HT, keulana > 140 mm , kulma < 65 astetta

tosin mä mitään näistä oikeesti ymmärrä :rolleyes:Näinhän se menee mutta mikä sitten itselle kulloiseenkin ajoon ois se oikea?
Siinä kait se kysymys on...

Garymies
06.09.2019, 13.48
Kyllä ainakin Kona Big Honzolla ajaa ihan kelvollisesti pitemmätkin tapahtumat. Sitä en tiedä, olisiko perus-Honzo 29-kiekolla näppärämpi kuin tuo 27,5+. Voi olla tai sitten ei. Eikös nämä ole niitä makukysymyksiä... Okei, iso ja normi Hontso eivät liene niitä kaikkein allmountaineimpia.
Minäkin ajan pitkät xc-lenkit ja maratonkisat Stanton Sherpalla, jossa 140 millinen keula. Ei tuokaan ole kaikkein allmountainein, mutta kuitenkin pidempi ja varsinkin loivempikulmainen kuin perus xc-pyörä. Kisakireä xc-jäykkis olis varmaan hitusen nopeampi ja lyhytjoustoinen täpäri vielä nopeempi, mutta AM-jäykkis on hauskin ja sillä uskaltaa vetää tekniset alamäet yms paikat kovempaa. Jos kisais tosissaan ja taistelisi kärkipään sijoituksista, niin varmaan olis kalustokin toinen.

GKC
06.09.2019, 14.08
Itse kanssa tykkään AM-tyylisellä pyörällä ajella myös juuri sen takia ettei tarvitse sääliä pyörää ja tietää että se kestää kyllä kovempaakin rytkettä.

Oli muuten GMBN:llä mielenkiintoinen video XC-pyöristä täpäri vs. jäykkis ja vastoin yleistä, ja myös testaajien, luuloa jäykkiksellä vaan kellotettiin nopeammat ajat..

Itse olen tässä miettinyt jo ensi kesän tapahtumia, tai siis Tahkoa ainakin, ja niitä omia aikatavoitteita ja siksi on mielessä käynyt että pitäisikö kuitenkin syksyn aleista joku kevyt XC-tykki hommata... [emoji848] Tilanne oon vain se että on sen verran vähillä maastoajot joka tapauksessa kun yrittää myös juoksua ja maantiepyöräilyäkin harrastaa niin käy vähän lompakon päälle pyörän ostaminen vain parin tapahtuman takia.

Yhtenä vaihtoehtona on siksi alkanut mielessä pyöriä XC-pyörän vuokraaminen tapahtumiin. Onko porukalla kokemusta tästä että mahtaako kunnollista XC-kalustoa ylipäätään olla vuokralle tarjolla?

tim1n
06.09.2019, 15.46
Kaunis runko, mutta 2800$ ja SX:t ja halpa keula. Aika hurja hintapolitiikka varsinkin kun kategoriassa löytyy kyllä kilpailua.

Taitaa olla valuuttana AUD, joka tekee hinnasta vähän vähemmän suolaisen.

hitlike
07.09.2019, 11.15
Taitaa olla valuuttana AUD, joka tekee hinnasta vähän vähemmän suolaisen.

Hyvä huomio! Hinta "normalisoituukin" aika huolella, vajaaseen pariin tonniin US dollareissa.

GKC
07.09.2019, 11.43
^^^ Linkkaatko videon? Kiinnostaa vähän millainen testi. Itse melkein väittäsin, että on maasto- ja kuskiriippuvaa. AM maastossa normikuski...epäilen jäykkiksen nopeutta.https://youtu.be/r__D_00-bDI

Toki tuossakin myönnetään että täpäri on mukavampi ja sitä kautta pitkällä matkalla varmasti myös nopeampi mutta tuona päivänä ja tuolla radalla mitattuna jäykkis kuitenkin vei jos vertailtavana oli absoluuttinen nopeus.

Jami2003
07.09.2019, 12.28
Ottaen huomioon että sekä suomen että maailman kärki ajaa harvinaisia poikkeuksia lukuunottamatta xco ja xcm kisat nykyään xc lyhytjoustoisilla täpäreillä en osta videon väitettä. Sitte kun mennään enduroon yms rajumpaa tuskin kukaan edes yrittää väittää että jäykkätarakka on nopeampi. Hauskoja noi am hardtailit on mutta ihan mitä tahansa ei pidä väittää/uskoa. Harrastelijalle toki nopeudella ei ole mitään väliä vaan hauskuus on ykkös kriteeri.

GKC
07.09.2019, 13.03
Ottaen huomioon että sekä suomen että maailman kärki ajaa harvinaisia poikkeuksia lukuunottamatta xco ja xcm kisat nykyään xc lyhytjoustoisilla täpäreillä en osta videon väitettä. Sitte kun mennään enduroon yms rajumpaa tuskin kukaan edes yrittää väittää että jäykkätarakka on nopeampi. Hauskoja noi am hardtailit on mutta ihan mitä tahansa ei pidä väittää/uskoa. Harrastelijalle toki nopeudella ei ole mitään väliä vaan hauskuus on ykkös kriteeri.Ei kai tää video mikään uskon asia ole vaan sekuntikellolla mitattu.

Mutta kuten todettua syynsä siihen on miksi kisoissa yleensä täpäreillä ajetaan.
Video on kuitenkin ainakin itselle mielenkiintoinen juuri sen takia että jos harkitsee budjettipyörän hankkimista muutamaa XC kisaa varten niin puhtaasti paremman ajan tavoittelemiseen ei välttämättä tarvitse panostaa täpäriin jos vaan persaus kestää jäykkiksellä rytyyttää...
Eri asia tietysti on myös se että onko sumujen saarten polut kuinka vertailukelpoisia kotimaisiin.

Trent
07.09.2019, 13.10
Pyöräily on alkanut tänä vuonna maistua aivan uudella tavalla, ja päätinkin että nyt olisi aika hankkia ensimmäinen harrastepyörä. Tähän mennessä tallissa on pyörinyt pääosin hybridit ja mummomankelit. Pitkien ja vielä pidempien pohdintojen jälkeen päädyin maastopyörän hankintaan, toinen vaihtoehto oli GG, jota toki ei olla unohdettu, mutta tästä aloitettiin. Päätökseen vaikutti myös se että maadtopyöräilyä voin harrastaa myös poikani kanssa. No sitten alkoi eri vaihtoehtojen tutkiminen ja vertailu. Aika nopeasti päädyin AM tyylisen HTn valintaan, halusin löytää pyörän jolla onnistuisi vähän kaikentyyppinen ajo, endurosta perus trialin. Kompromissiratkaisuhan tämä toki on tietyssä mielessä, mutta tässä kohtaa riitti ”good enough” kaikenlaiseen ajoon. No mallien vertailu oli aika yksipuolinen, ei oikein mikään malli puhutellut...ei muut kuin yksi, ja vaikka kuinka yritti vaihtoehtoa löytää, ja tämä kyseinen malli oli vielä budjetin yli, jotenkin se sitten sai yksi ilta painamaan tilausnappia. Pyörä saapui viikon päästä Andorran suunnilta, Commencal Meta HT AM Race 2020. Fiiliksiä voin kirjoitella kun kokemusta tulee enemmän pyörästä, vielä en osaa sanoa muuta kuin että L-koko tuntuu passelilta tällaiselle 183cm polkijalle ja renkaiden rullaavuudessa olisi toivomisen varaa verrattuna vaimon comboon Highroller edessä, minion ss takana. Ilmeisesti nää Vee Tires ovat melko pehmeää seosta ja painavat kuin synti.

hitlike
07.09.2019, 13.48
Pyöräily on alkanut tänä vuonna maistua aivan uudella tavalla, ja päätinkin että nyt olisi aika hankkia ensimmäinen harrastepyörä. Tähän mennessä tallissa on pyörinyt pääosin hybridit ja mummomankelit. Pitkien ja vielä pidempien pohdintojen jälkeen päädyin maastopyörän hankintaan, toinen vaihtoehto oli GG, jota toki ei olla unohdettu, mutta tästä aloitettiin. Päätökseen vaikutti myös se että maadtopyöräilyä voin harrastaa myös poikani kanssa. No sitten alkoi eri vaihtoehtojen tutkiminen ja vertailu. Aika nopeasti päädyin AM tyylisen HTn valintaan, halusin löytää pyörän jolla onnistuisi vähän kaikentyyppinen ajo, endurosta perus trialin. Kompromissiratkaisuhan tämä toki on tietyssä mielessä, mutta tässä kohtaa riitti ”good enough” kaikenlaiseen ajoon. No mallien vertailu oli aika yksipuolinen, ei oikein mikään malli puhutellut...ei muut kuin yksi, ja vaikka kuinka yritti vaihtoehtoa löytää, ja tämä kyseinen malli oli vielä budjetin yli, jotenkin se sitten sai yksi ilta painamaan tilausnappia. Pyörä saapui viikon päästä Andorran suunnilta, Commencal Meta HT AM Race 2020. Fiiliksiä voin kirjoitella kun kokemusta tulee enemmän pyörästä, vielä en osaa sanoa muuta kuin että L-koko tuntuu passelilta tällaiselle 183cm polkijalle ja renkaiden rullaavuudessa olisi toivomisen varaa verrattuna vaimon comboon Highroller edessä, minion ss takana. Ilmeisesti nää Vee Tires ovat melko pehmeää seosta ja painavat kuin synti.

Mitä mieltä ohjaamosta? Itse olen aika paljon lyhyempi (178cm) sekä tietääkseni aika normikätinen ja L-kokoinen Meta HT tuntui jotenkin super lyhyeltä ohjaamon puolesta. Tuli sellainen todella etupainoinen fiilis vaikka keula on loiva ja pitkä.

sampo12
07.09.2019, 14.30
Nyky geometrialla maastopyörään tottumaton tuskin kokee samoin. Jos siis oletetaan että jäsen hitlike on ajanut/ ajaa modernilla maasturilla ja trent ei maastopyöriin ole pahemmin koskenut. Tässä puhun kokemuksesta, vuosi sitten kun ostin jäykkäperäni, reach 390mm tuntui se ihan hyvälle. Toki olin kokojen välissä ja otin pienemmän. Nyt kun vaihtuu täpäriin niin reach on noin 450mm

Trent
07.09.2019, 14.55
Joo en kyllä osaa juuta enkä jaata tähän sanoa, kun ei tosiaan ole kokemusta muusta. Mutta onhan se toki etupainoisempi mitä odotin. Satulaa siirsin pikkasen taaksepäin, niin nyt tuntuu istuvalta. Mitään suurta analyysia en voi vielä antaa, kun kokemus puuttuu. Katsotaan kun on vaikka 100km metan mittarissa, niin kirjoittelen fiiliksiä niiltä osin mitä osaan.

hitlike
07.09.2019, 14.56
Nyky geometrialla maastopyörään tottumaton tuskin kokee samoin. Jos siis oletetaan että jäsen hitlike on ajanut/ ajaa modernilla maasturilla ja trent ei maastopyöriin ole pahemmin koskenut. Tässä puhun kokemuksesta, vuosi sitten kun ostin jäykkäperäni, reach 390mm tuntui se ihan hyvälle. Toki olin kokojen välissä ja otin pienemmän. Nyt kun vaihtuu täpäriin niin reach on noin 450mm

Hyviä mietteitä. Metassa L koossa on reach näköjään 445mm eli ei kuitenkaan mikään super lyhyt. Geo ja mitat aika samat kuin esim Nuken Scoutissa eli aika moderni. Toki Esim Taivaleen verrattuna reach and akseliväli on lyhyt mutta se onkin ihan ääripään pyörä. Veikkaan että Meta omalla kohdalla oli säädöistä kiinni, mahdollisesti esim säätämöttämässä keulassa (pyörä oli lainassa) liikaa sagia ja painui alas vieden kroppaa eteenpäin tai jotain.

Trent
07.09.2019, 15.03
Veikkaan että Meta omalla kohdalla oli säädöistä kiinni, mahdollisesti esim säätämöttämässä keulassa liikaa sagia ja painui alas vieden kroppaa eteenpäin tai jotain.
No joo tämän voin itsekin allekirjoittaa. Suoraan paketista taisi iskarissa olla jotain alle 50psi, enkä ole massan puolestakaan pieni mies, joten ensimmäinen ajo fiilis oli juuri sellainen että keula taittuu alle ja haarukan jousto painui pelkästä painosta pohjaan. Pumppasin lisää ilmaa, nii. Että sag on nyt 25% joka sekin on kieltämättä aika paljon 150mm keulassa, mut nyt tuntuu hyvältä. Pitää säädellä lisää kun tulee kilometrien kautta kokemusta enemmän.

hitlike
07.09.2019, 15.10
No joo tämän voin itsekin allekirjoittaa. Suoraan paketista taisi iskarissa olla jotain alle 50psi, enkä ole massan puolestakaan pieni mies, joten ensimmäinen ajo fiilis oli juuri sellainen että keula taittuu alle ja haarukan jousto painui pelkästä painosta pohjaan. Pumppasin lisää ilmaa, nii. Että sag on nyt 25% joka sekin on kieltämättä aika paljon 150mm keulassa, mut nyt tuntuu hyvältä. Pitää säädellä lisää kun tulee kilometrien kautta kokemusta enemmän.

Paljon kuskilla massaa ja paljon laitoit painetta? Itsellä myös painoa ajokamoissa joku 90-95kg.

F. Kotlerburg
07.09.2019, 17.32
Ottaen huomioon että sekä suomen että maailman kärki ajaa harvinaisia poikkeuksia lukuunottamatta xco ja xcm kisat nykyään xc lyhytjoustoisilla täpäreillä en osta videon väitettä. Sitte kun mennään enduroon yms rajumpaa tuskin kukaan edes yrittää väittää että jäykkätarakka on nopeampi. Hauskoja noi am hardtailit on mutta ihan mitä tahansa ei pidä väittää/uskoa. Harrastelijalle toki nopeudella ei ole mitään väliä vaan hauskuus on ykkös kriteeri.
Omasta mielestä nämä mikä pyörä nopein keskustelut on lähinnä hupaisia etenkin, kun niiihin nostetaan argumentiksi maailman tai edes Suomen xco/xcm kärkikuskit. Mun mielestä se riippuu kuskistakin mikä pyörä on nopein. Mä voin ihan reilusti myöntää, että omassa ajotekniikassa on sanomista noihin kärkikuskeihin verrattuna ja muutenkin yleisessä uskalluksessa on puutteita. Niinpä olen ihan varma, että mun perseen alla tuo oma Ragley on keskimäärin nopeampi kuin joku XC-pyörä, vaikka Nino Schurterin ajamana asia on toisinpäin. Loivalla pitkällä pyörällä uskaltaa vaan niin paljon paremmin ja kovemmalla vauhdilla ajaa moneen paikkaan. Nykyään kun noita teknisiä kohtia on XCO ja XCM-radoillakin eikä ne ole muutenkaan enää ihan pururataa. Jo ihan helppoihin laskuihinkin uskaltaa tuolla tykittää paljon paremmin kun pyörä on niin paljon vakaampi kuin jyrkkäkulmainen XC-pyörä.

GKC
07.09.2019, 17.39
Omasta mielestä nämä mikä pyörä nopein keskustelut on lähinnä hupaisia etenkin, kun niiihin nostetaan argumentiksi maailman tai edes Suomen xco/xcm kärkikuskit. Mun mielestä se riippuu kuskistakin mikä pyörä on nopein. Mä voin ihan reilusti myöntää, että omassa ajotekniikassa on sanomista noihin kärkikuskeihin verrattuna ja muutenkin yleisessä uskalluksessa on puutteita. Niinpä olen ihan varma, että mun perseen alla tuo oma Ragley on keskimäärin nopeampi kuin joku XC-pyörä, vaikka Nino Schurterin ajamana asia on toisinpäin. Loivalla pitkällä pyörällä uskaltaa vaan niin paljon paremmin ja kovemmalla vauhdilla ajaa moneen paikkaan. Nykyään kun noita teknisiä kohtia on XCO ja XCM-radoillakin eikä ne ole muutenkaan enää ihan pururataa. Jo ihan helppoihin laskuihinkin uskaltaa tuolla tykittää paljon paremmin kun pyörä on niin paljon vakaampi kuin jyrkkäkulmainen XC-pyörä.Hyvä pointti tämäkin!

Divi
08.09.2019, 00.43
Mitkäs on päivän vaihtoehdot jäykkäperäksi, jos tahtois ajaa talven 27.5 x 3" Fat freddieillä?
Mahtuuko Poleen? ~700e runkosetistä vois mennä budjettiin kohtuudella, hirveän paljoa enempää en ole HT rungosta valmis pulittamaan. Ragley BigWig on kans tutkiskeltu mutta sen kanssa freddyn mahtuminen näyttää aika pahalta.

Trent
08.09.2019, 09.57
Paljon kuskilla massaa ja paljon laitoit painetta? Itsellä myös painoa ajokamoissa joku 90-95kg.
Painoa ajokamoissa huitelehtee 110kg mailla ja olisko 110-120psi tullu iskariin. Maksimihan tuossa on 163psi jota ei rockshoxin mukaa saa ylittää.

Villetre
08.09.2019, 10.32
Mitkäs on päivän vaihtoehdot jäykkäperäksi, jos tahtois ajaa talven 27.5 x 3" Fat freddieillä?
Mahtuuko Poleen? ~700e runkosetistä vois mennä budjettiin kohtuudella, hirveän paljoa enempää en ole HT rungosta valmis pulittamaan. Ragley BigWig on kans tutkiskeltu mutta sen kanssa freddyn mahtuminen näyttää aika pahalta.
Ei kai siitä mitään läskin korvaajaa saa aikaiseksi.. Ei taida mahtua mitä kaverin pyörää katsonut 2.8" kesärengastuksella. Toisaalta oma Pole tulossa 29" joten ISP menee alle siihen heittäen ja uskon olevan makea peli jääralliin. Lumiseikkailuun paras on läski.

Kemizti
08.09.2019, 10.37
Ei kai siitä mitään läskin korvaajaa saa aikaiseksi.. Ei taida mahtua mitä kaverin pyörää katsonut 2.8" kesärengastuksella. Toisaalta oma Pole tulossa 29" joten ISP menee alle siihen heittäen ja uskon olevan makea peli jääralliin. Lumiseikkailuun paras on läski.Ei ainakaan M kokoon, tosin toi mun on tätä uuden mallin ekaa erää, tähän tämän kesän settiin vissiin tuli jotain muutoksia perään, joka ehkä mahdollistaa isompien renkaiden käytön..

F. Kotlerburg
08.09.2019, 11.09
Ei kai siitä mitään läskin korvaajaa saa aikaiseksi.. Ei taida mahtua mitä kaverin pyörää katsonut 2.8" kesärengastuksella. Toisaalta oma Pole tulossa 29" joten ISP menee alle siihen heittäen ja uskon olevan makea peli jääralliin. Lumiseikkailuun paras on läski.
Ei sitä kyllä tuossa väitettykään.

Divi
08.09.2019, 12.54
Juu kyllä läski on läski, mutta nuo freddyt on hyvä kompromissi tampatuille talvipoluille. On läskiä nopeammat ja ketterämmät, mutta silti sen verran isot että ei roilota ihan kaksysin tapaan vaikka aurinko vähä jo polkuja pehmentääkin. Nastat auttaa enemmän sitten siirtymillä ja työmatkoilla, sekä kevään jääränneillä.

Eukon 2016 Fusessa nuo on nyt alla, oon tuolla ajellu talviajot mutta nyt kaipailen itellekkin talvipyörää kun tuo on rungoltaan turhan pieni mulle.

http://imgur.com/xHokYyH.jpg

hece
08.09.2019, 18.22
Ei ainakaan M kokoon, tosin toi mun on tätä uuden mallin ekaa erää, tähän tämän kesän settiin vissiin tuli jotain muutoksia perään, joka ehkä mahdollistaa isompien renkaiden käytön..Näin olen lukenut että uudemmissa Taivaleissa tullut pienempiin kokoihin lisää rengastilaa.

yksinteoin
13.09.2019, 20.43
https://singletrackworld.com/2019/09/big-pile-of-sick-landing-at-on-one/

Nyt on kova! Pahamaisen Sick Bicyclesin (googlaa tarina ellei ole tuttu) maksamattomia runkoja tulossa myyntiin On-One -brändättynä PlanetX:ään. Jos haluaa slackin jäykkäperärungon niin kandee olla hereillä. 285 puntaa teräsrungosta ei todellakaan ole paha hinta.

Melkein tekis mieli itsekin pistää yks tulemaan, mut ehkä toi Belter nyt täytää mun tallissa tän genren kumminkin.

Sambolo
13.09.2019, 23.30
^ one onen instagramista löytyy ainakin. Ois kyllä kova, pitääkö tässä haudata täpäri suunnitelmat :D

hece
13.09.2019, 23.33
^No nyt on houkuttava. Löytykö geometrioita jostain jo?https://www.instagram.com/p/B2WGAjVH9jU/

Divi
14.09.2019, 01.07
Saapi olla asialla jos tahtoo, 20kpl tais olla kumpaakin mallia...

Jerjohannes
14.09.2019, 04.10
62 head angle on kyllä ​sick.

Sambolo
14.09.2019, 11.52
Alkuviikosta noi pitäis tulla.. voi olla että pitää osallistua arpajaisiin.

MikkoJKL
16.09.2019, 19.33
Alkuviikosta noi pitäis tulla.. voi olla että pitää osallistua arpajaisiin.
Nyt näytti olevan hello dave myynnissä sekä tiktakki

Grr
16.09.2019, 22.20
Mä laitoin arvan vetämään M-koon Hello Davesta.

Vingutettuani visaa muistin, että viimeksi planetin (vai on-onen) kanssa kävi vähän huonosti kun yritin maksaa tilaukseni punnissa. Tilaus meni näennäisesti läpi, summa velotettiin kortilta, mutta parin päivän päästä tuli maili tyyliin "Sori ei palvella euroalueen asiakkaita punnissa. Palautetaan rahat, voit tehdä saman tilauksen uudelleen euromääräisenä. Kiva kiitos hei."

edit: Katevaraus näkyy kortilla, katotaan miten tällä kertaa käy.

stumpe
16.09.2019, 23.15
Ai siihen tulee satanen hintaa lisää euroissa rahdin kanssa. Aattelin että punta=euro tarjous olis ollu voimassa.

Sambolo
16.09.2019, 23.53
Taidan passata, ei jaksa metsästää akselia ja headsettiä kun en niistä mitään tajua ja ei nykynen hissitolppakaan sopis noihin :/ Mites korvakeasia, vai onko direct mount. Vähä niihkeesti tietoja, esim max rengaskoot. Osaako joku noista geon spekseistä sanoa onko nuo ihan mahottoman matalia pyöriä?

Jerjohannes
17.09.2019, 01.23
Ai että. Tänään tuli oma Taival. Reach kasvo 55mm verrattuna aikasempaan maastopyörään ja tuntuu aivan pirun hyvältä. Ihan täpinöissä. Tuntuu, että kaikki aikasemman pyörän ongelmat katos ja ajaminen on vaa 5/5.

Grr
17.09.2019, 09.46
Osaako joku noista geon spekseistä sanoa onko nuo ihan mahottoman matalia pyöriä?

Ei ainakaan toi M koko. Pelkästään numeroiden perusteella nykyiseen NS Eccentriciin verrattuna:
- satulaputki 20 mm matalampi, pelkästään hyvä, ajan hissimäkeä penkki slämättynä
- stack 1 mm matalampi
- reach 30 mm pitempi
- takahaarukka 28 mm pitempi
- kulmat jotain aivan muuta -> akseliväli 93 mm pitempi

Pikseleistä katsoen standover on ihan riittävä.
NS on ihan jeppis pyörä topicin aiheeseen. Sillä on myös tosi nautinnollista pumppailla bermejä. Mutta välillä kovavauhtisessa röllimetsän mäessä kaipaa hieman vakaampaa alusta (ja/tai takajoustoa) niin ajattelin antaa tälle mahdollisuuden.

Toi ilmoitettu ohjainlaakerin koko on täysi mysteeri, samoin vaihtajan korvake. Taka-akseleita sentään saa kaupasta, ja eiköhän muutkin speksit selviä tässä talven aikan. =)

edit: Instassa kirjoittivat että _piirrustusten mukaan_ 3.0 rengas vielä menis, uskoo ken tahtoo.

Sambolo
17.09.2019, 11.08
Lähinnä mietin tuota bb:n korkeutta, kuin herkästi kolisee. Joo tuolla laakerin tiedolla en googlesta saanu mitää järkevää, tuo akselikin aiheutti hämmennystä. Kuvaa kun kattelee niin onko tuossa akselille kaksi eri paikkaa vai mikä tuo peräpään viritelmä on? Edit: dropoutti tuleeki niihi reikiin ilmeisesti kiinni, tuleekohan sekään mukana, luulis ainakin..

Grr
17.09.2019, 11.39
Ah joo.
Jälleen, paperilla, Eccentriciin verrattuna bb droppia 10 mm vähemmän (!), keulasuositus 0-10 mm pitempi. Juuri nyt en jaksa laskea paljonko looooiva keulakulma ja pitempi akseliväli tekee hyvää ajonaikaiseen keskiön korkeuteen. En ole kokenut 175 mm kammilla ja 7 mm ohuilla (+ piikit) muovipolkimilla kolinaa ongelmaksi.

hece
17.09.2019, 12.08
Lähinnä mietin tuota bb:n korkeutta, kuin herkästi kolisee. Joo tuolla laakerin tiedolla en googlesta saanu mitää järkevää, tuo akselikin aiheutti hämmennystä. Kuvaa kun kattelee niin onko tuossa akselille kaksi eri paikkaa vai mikä tuo peräpään viritelmä on? Edit: dropoutti tuleeki niihi reikiin ilmeisesti kiinni, tuleekohan sekään mukana, luulis ainakin..
Ratkaisu lienee tällainen kuten Genesis Tarnin teräsrungossa:
https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/21/2019/03/1452630033764-n7alm8uom5pp-1000-90-623a081.jpg?quality=90&lb=940,528&background=white
https://www.hargrovescycles.co.uk/images/genesis-tarn-2019-frameset4.jpg
Eli molemmille puolille tulee korvakkeet kahdella pultilla runkoon kiinni. Näyttää itse asiassa erittäin samanlaiselta kuin tuo Tarnin Shimanon läpiakseli + korvakekombo, olisikohan mahdollisesti sama? Kiinnostaa näin Tarnin omistajana.

Sambolo
17.09.2019, 12.19
Juu löytykin kuvia kokonaisista pyöristä sickin insta tililtä. On kyllä jäätävän pitkiä nuo jotku :D Mallit lienee samoja kun Shrike ja Sesh. https://www.instagram.com/p/BuG1Z1HADlx/?igshid=1o5z3iesx05hw

https://www.instagram.com/p/BxmOZ_bnhIa/?igshid=1q0yu0ehy2x14

Grr
17.09.2019, 12.25
Shimanon läpiakseli + korvakekombo, olisikohan mahdollisesti sama?

Shimanon 12 mm akselin kierre on käsittääkseni 1,5 mm nousulla, X12 1,0 mm nousulla. Tässä 1,75 mm nousu joka on "Maxle standard"... Ei ollenkaan sekavaa. =)

hitlike
17.09.2019, 12.55
Onko keulakulmakiima mennyt joillain vähän överiksi? Eiköhän jäykkäperässä 62 astetta ole jo kaukana ns. sweet spotista vaikka olisi kuinka world cup luokan HT enduristi. Vai haetaanko tässä jotain HT DH pyörää? Paljon tuohon on tarkoitus laittaa joustoa?

Tuo Scandal näyttää muuten aika pätevältä pelilta ja hinnaltaakin fiksu.

hece
17.09.2019, 13.07
Shimanon 12 mm akselin kierre on käsittääkseni 1,5 mm nousulla, X12 1,0 mm nousulla. Tässä 1,75 mm nousu joka on "Maxle standard"... Ei ollenkaan sekavaa. =)
Läpiakseleita on sentään "vain" joku tusinaa, noilla kolmella kierteellä ja eri pituuksilla. Mutta korvakkeita on vielä moninkertaisesti, olisin yllättynyt että olisi täsmälleen samat kuin Tarnissa. Sickin kuvissa näyttää erilaiselta. Korvakkeet vielä ovat rikkoontuvaa sorttia joten niiden saatavuus tulevaisuudessa on tärkeää. En kuitenkaan usko että Sick on omanlaisia korvakkeita suunnitellut, varmaan rungonvalmistajan "valikoimista" valittu jotkut.

F. Kotlerburg
17.09.2019, 16.59
Omasta mielestä on, koska tuolla tavalla ohjaamo lyhentyy aikalailla ja se on minusta aika iso osa näiden pyörien ideaa, että ohjaamossa on tilaa ja voi ajaa lyhyellä stemmillä.

J4nn3R
17.09.2019, 17.39
Ehkä sopisi muuhun ketjuun tai omaan ketjuun, mutta kysyn nyt täällä: olisiko ihan pystyyn kuollut idea tehdä itse vanhasta teräsrungosta loivemmalla ohjauskulmalla oleva? Jos sahaisi vaakaputken ohjainputkesta irti ja poistaisi puoli senttiä, taivuttaisi ja hitsaisi kiinni, olisi siinä esim. noin 68 -> 65 loivennos. Vai olisiko alaputken pidennys parempi? Kyllähän nuo jotka osaavat sahailevat ja hitsailevat mitä vaan rungoistaan... Paljonko noilla angleseteillä saa maksimissaan? Joku 3-5 astetta olisi meikällä hakusessa.Kaks astetta taitaa olla Worksilla ja Superstarilla eniten kääntävät. Varmaan pitäs olla kokoluokkaa xl oleva runko lähtökohtana, jos tavotteena ois mediumin huitteilla oleva tekele. Varmaan ois myös syytä varmistaa, ettei oo ohenneltua putkea, tai hitsarin homma menee hankalaksi. Ensimmäisen prototyypin aihio ois varmaan myös syytä olla luokkaa ilmainen. Käytännössä menis varmaan suurin osa saumoista uusiksi, että sais jotenkin järkevän rungon.

Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla

F. Kotlerburg
17.09.2019, 18.24
Itseäni kyllä arveluttaisi sen verran tuollaisen jatkoviritelmän kestävyys, että jäisi kovin räädisti ajamatta. Sauma "keskellä putkea" ei kuulostaa hyvältä idealta.

J4nn3R
17.09.2019, 18.46
Iso halpa vesijohtoputkirunko aihioksi , semmonen, kun marketista sai 20 vuotta sitten. Tai hakee sahurilta muutaman metrin suoraa putkea, josta askartelee etukolmion uusiksi. Joka tapauksessa varmaan semmonen projekti, että enemmän tekemisen, kun ajamisen iloa saattais olla lopputulema.

Sambolo
17.09.2019, 19.41
En kyllä keulakulman takia lähtis mitää pätkimää ja hitsailemaan. Geometria monien tekijöiden summa, pitäis koko runko tehdä uusiks eikä siinä enää järkeä. Jos haluaa loivaa ja modernia halvalla niin tuo one-one diili on varmaa tällä hetkellä paras vaihtoehto siihen.

J4nn3R
17.09.2019, 19.45
Jos ihan aiheesta, niin meneekö tuo Scandal nyt kuitenkin enemmän xc-kategoriaan? En löytänyt mistään geotaulukoita noihin uusiin OnOneihin?

Grr
17.09.2019, 19.55
katotaan miten tällä kertaa käy.

Heh, äskettäin tuli mailia: "There's been a bit of confusion regarding the way we have named these frames with respect to their size."
Eli aiemmin geometriataulukoissa näkynyt M/430mm Hello Dave onkin nimetty jossain vaiheessa tämän päivän aikana uudelleen kooksi LRG/430. Numerot säilyy samana, mutta kirjainkoot ei olekkaan S-M-L vaan M-L-XL.
On se semmonen paja se.

Sambolo
17.09.2019, 20.58
Jos ihan aiheesta, niin meneekö tuo Scandal nyt kuitenkin enemmän xc-kategoriaan? En löytänyt mistään geotaulukoita noihin uusiin OnOneihin?

tuossa ainaki https://www.instagram.com/p/B1t2n77HNoF/?igshid=1vqhli7vszr9z

Eiköhän se ainakin trail pyörä ole. 65 on keulakulma, suosituskeula 120-130mm.

J4nn3R
17.09.2019, 21.13
Kiitti! Juu onhan se melkosen loiva näköjään...

Divi
17.09.2019, 21.46
Ai että. Tänään tuli oma Taival. Reach kasvo 55mm verrattuna aikasempaan maastopyörään ja tuntuu aivan pirun hyvältä. Ihan täpinöissä. Tuntuu, että kaikki aikasemman pyörän ongelmat katos ja ajaminen on vaa 5/5.
Valmiin buildinko tilasit? Millon?

Näppäsin itekkin taipaleksen tilaukseen, runkosettinä... kasa osia valumassa kans ja joitain jo kotiutettu, syyhyää ihan pirusti että pääsis kasaamaan ja testaamaan! :)

Jerjohannes
18.09.2019, 00.10
Valmiin buildinko tilasit? Millon?

Näppäsin itekkin taipaleksen tilaukseen, runkosettinä... kasa osia valumassa kans ja joitain jo kotiutettu, syyhyää ihan pirusti että pääsis kasaamaan ja testaamaan! :)

TR build, mutta Pike keulilla. Pistin tilauksen kesäkuussa. Oli vähän osien kanssa saatavuusongelmaa.
Alku vuodesta pääsin testaamaan ekan kerran tämmöstä long and slack pyörää. Omalla pyörällä (edellisellä) oli sen jälkeen vähä jotain kokoajan hampaan kolossa. Jotkut sano, että kikkailu olis vaikeampaa tämmösellä geolla. Mun mielestä on kuitenki paljo vakaampi ja luotettavampi kaikes mitä temppuaa. Vielä ei oo ainakaa tässä parissa päivässä ehtiny mitää moitittavaa löytää :D

Divi
18.09.2019, 14.48
TR build, mutta Pike keulilla. Pistin tilauksen kesäkuussa. Oli vähän osien kanssa saatavuusongelmaa.
Alku vuodesta pääsin testaamaan ekan kerran tämmöstä long and slack pyörää. Omalla pyörällä (edellisellä) oli sen jälkeen vähä jotain kokoajan hampaan kolossa. Jotkut sano, että kikkailu olis vaikeampaa tämmösellä geolla. Mun mielestä on kuitenki paljo vakaampi ja luotettavampi kaikes mitä temppuaa. Vielä ei oo ainakaa tässä parissa päivässä ehtiny mitää moitittavaa löytää :D
Aivan, toivotaan että runkosettiä ei tarvi odotella mahottoman kauaa. Kuume nousee! :D

27.5+ setupilla lähen alkuun, 29 etukiekkoa olis tarkotus kokeilla plussa takasen kaveriksi.

Sambolo
18.09.2019, 18.09
Hello Dave näyttää jo loppuneen. Onkos kellään ollut polessa 160mm keulaa ja 27.5+ rengastus?

Kemizti
18.09.2019, 18.11
Hello Dave näyttää jo loppuneen. Onkos kellään ollut polessa 160mm keulaa ja 27.5+ rengastus?2,8" Misukat ja Fox36 160mmhttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190918/7df4ee5c6d13fb20baa33d07ffe6989a.jpg

Kemizti
18.09.2019, 18.39
^Näyttää Polekin kohtuu lyhyeltä ja jyrkkägeometriselta, kun on pari päivää tuijotellut noiden Sick bicyclesien kuvia...Juu, kaikki on niin suhteellista, että mihin vertaa.. ja toi on vaan M koko..

hitlike
18.09.2019, 18.49
^Näyttää Polekin kohtuu lyhyeltä ja jyrkkägeometriselta, kun on pari päivää tuijotellut noiden Sick bicyclesien kuvia...

Näinpä, ja sitten voi miettiä että Pole on tosi radikaali pituudessaan ja släkissä. Revikoiden mukaan "pitää osata jo ajaa" että saa pyörästä jotain irti. Noi Sickit on enemmänkin sirkustemppu.

Sambolo
18.09.2019, 19.05
2,8" Misukat ja Fox36 160mm
Jees jees, mitä oot tykänny tuolla setupilla? Polehan vissii suosittelee max 150mm keulaa, mutta eipä se ole ennenkään ollut niin justiinsa. Taival ois hyvä varavaihtoehto jos en malta sääästää täpäriä varten :D

Kemizti
18.09.2019, 19.07
Jees jees, mitä oot tykänny tuolla setupilla? Polehan vissii suosittelee max 150mm keulaa, mutta eipä se ole ennenkään ollut niin justiinsa. Taival ois hyvä varavaihtoehto jos en malta sääästää täpäriä varten :DNo, keula on ollu paikallaan viikon verran, aiemmin oli 150mm Fox34, onhan tuo tukevampi ja tuos on paremmat säädöt.. lyhempi tuo silti taitaa olla A-C mitaltaan, kuin "sallittu" 150mm 29" keula, koska tuo on 27,5" alajaloilla..

Mut lyhyesti, tykkään!

yksinteoin
18.09.2019, 19.10
Mä en kyllä allekirjoita alkuunkaan sitä että näillä ns. radical geometry -pyörillä tarttis olla joku huippukuski, että niistä saa jotain irti. Päinvastoin, tällaiselle keskinkertaiselle kuskille loiva keula yms vaan helpottaa ajoa ilman sen suurempia miinuksia. Toki suhteessa pyörän potentiaalista alamäkeen jää käyttämättä paljon jos ei osaa kunnolla ajaa, mutta paljon enemmän sitä jäisi käyttämättä jos keulakulma on joku 67+, runko lyhyt ja keskiö korkealla.

Polea en ole kokeillut, mutta Belterillä on takana ns jo jonkun verran kilometrejä. Pyörän long low slack -kombosta ainoastaan tonttiin tiputettu BB oikeasti tekee pyörästä vähän vaikean trailiajossa. Eniten toki toi pyörä vaan tosi matala ja tooosi slack, pituuden puolesta ei hätyyttele mitään sickejä.

Grr
18.09.2019, 23.22
^Näyttää Polekin kohtuu lyhyeltä ja jyrkkägeometriselta, kun on pari päivää tuijotellut noiden Sick bicyclesien kuvia...

Laittoivat tosiaan planetilta päivitetyt mitat sähköpostiin.
Hello Dave L (päivitetty koko) reach on täsmälleen sama kuin Polen M koko, että ei se nyt oikeesti mikään sairaan pitkä (sic) ole. :D Toptube on jopa lyhyempi, koska kulmat.

Divi
19.09.2019, 00.07
Laittoivat tosiaan planetilta päivitetyt mitat sähköpostiin.
Jotenkin tullu koko tuosta casesta semmonen olo että yhdenmoisia sähläreitä ne on nuo On-onen tyypitkin. Jotenkin luotaan työntävä tapa toimia tuommonen että ostetaan kaverilta jonku muun firman rungot, oletettavasti ilman koeajoa tai muuta vastaavaa kunnon tutustumista. Tehdään mainoskampanja sen nurin menneen firman kustannuksella ja hätäillään kauheella sähläyksellä rungot myyntiin ilman kunnon kuvia, mittoja, tietoja yms joita sitten päivitellään sähköpostilla porukalle. Ei jää itelle ainakaan pienintäkään luottoa firmaan, ja esim siihen että jos tuommonen runko nyt sitten hajoaa niin miten takuun hoitavat. Uutta runkoa eivät ainakaan ala teettämään tilalle kun ovat kovaan ääneen toitottanu että tämä on nyt limited erä eikä lisää ole tulossa. Toivotaan että rungot on hyviä, pyörä toimii myös ajossa eikä vaan myyntipuheissa, ja ettei ongelmia tule.. :rolleyes:

Sambolo
19.09.2019, 01.21
Juu kaikki tommonen sai kyllä omallekkin innostukselle jarrua^ Vaikkakin, tuohon hintaa tuon pienem sekoilun jotenkin hyväksynkin.

F. Kotlerburg
19.09.2019, 08.49
Kyllähän näiden autotallipajojen kanssa voi varautua aina pieneen säätöön ja häsläykseen varsinkin uusien tuotteiden yhteydessä. Jos se ahdistaa niin kannattaa ostaa vastaava pyörä joltain isolta merkkivalmistajalta niin saa haluamaansa jämptiä palvelua.

Itsellä ei On-One/Planet-X:n toiminnasta hirveästi valittamista ole. Rungotkin on hyviä ja niitä ollut kolme. Jos 29er Inbred tulisi takaisin myyntiin niin olisin ensimmäisenä ostamassa.

Ohiampuja
19.09.2019, 10.26
Tietääkö kukaan että kuinka nämä brittityyliset teräsrungot käy maailmalla kaupaksi? Jostain sain sen käsityksen että näitä jäykkiä teräsrunkoja ei paljoa Brittein saarten ulkopuolella myytäisi.

Onko mitään tietoa?

Divi
19.09.2019, 10.35
Kyllähän näiden autotallipajojen kanssa voi varautua aina pieneen säätöön ja häsläykseen varsinkin uusien tuotteiden yhteydessä. Jos se ahdistaa niin kannattaa ostaa vastaava pyörä joltain isolta merkkivalmistajalta niin saa haluamaansa jämptiä palvelua.
Juu ja täytyy painottaa että ei itselläni ole tuosta firmasta kokemuksia muutaku mitä nyt tätä casea seuraillut sivusta.

Toivotaan että rungon tilanneilla kaikki menee hyvin.

Planetin nettikaupassa näky olevan sitä 1.75 taka-maxlea myynnissä.

perttime
19.09.2019, 11.24
On Onelta en ole muistaakseni ostanut muuta, kuin sinkularattaita monta vuotta sitten. Hyvin toimi.

Grr
19.09.2019, 21.07
Norcolta aitoa terästä ens kaudelle: https://www.norco.com/bikes/2020/mountain/all-mountain/torrent-ht-steel/

Tema
20.09.2019, 23.37
Norcolta aitoa terästä ens kaudelle: https://www.norco.com/bikes/2020/mountain/all-mountain/torrent-ht-steel/
Kiinnostaisi kokeilla. BB drop vain 45mm kun brittivalmistajilla tuntuu vastaavissa rungoissa olevan 60-70mm. Ehkä Kanadan poluilla kammet kolisevat helpommin?

Sambolo
21.09.2019, 01.24
Kehtaako sitä enää täpäriä edes harkita :D ”The 2020 Torrent rages on modern trails without the need for rear suspension or advanced carbon layups – it’s just you, some hand-welded Chromoly, and your skills – so you can be sure that every bit of that mud-splattered sense of satisfaction you’re feeling by the end of a tough trail comes from your skills - not just technology and suspension design.”

ps uudesta torrentista on myös juttua aiemmilla sivuilla :)

F. Kotlerburg
21.09.2019, 11.05
Mites noiden Norcojen saatavuus Euroopassa olikaan? Ei voi kieltää etteikö tuollainen Torrentti kiinnosta ja paljon. Todella lyhyt takahaarukka kyllä arveluttaa eikä ihan vähääkään. Sitten olisi ainakin yksi runko myynnissä Fillaritorilla, ehkä.

F. Kotlerburg
21.09.2019, 12.25
Nimenomaan siihen nousukykyyn se vaikuttaa negatiivisesti. Nenä stemmissä ilmiö tuntuu pöljältä, kun tietää paremmasta. Pitkä kuski kun istuu herkästi tuollaisessa lähes taka-akselin päällä. Keulii tuo mun nykyinenkin jyrkissä nousuissa ja tuossa Norcossa on vielä lyhyempi perä. Toki alaspäin tultaessa vaikutus voi olla positiivinen, mutta itse kun etsin kalustoa kaikenlaiseen ajeluun en pelkkään alamäkeen.

Pexxi
21.09.2019, 13.39
Scandalin rungon tilaukseen päädyin kun ei oikein ollut varmuutta nappaako kuitenkaan eikä ihan hirveesti maksa. Toisesta pyörästä käytännössä kaikki siirrettävissä niin ei juuri tule hankittavaa muuta kuin keskiö kai vaan, joku ohjauslaakeri tossa käsittääkseni on mukana. Muutenkin olin myymässä tota toista pyörää. Kai tää on kuitenkin tämän ketjun asiaa?

Sambolo
21.09.2019, 18.12
Tuolta norcon sivuilta kun katto ni näytti olevan suomessa jälleenmyyjiä useempikin.

perttime
21.09.2019, 18.20
Norco Torrentin geometriasta: Effective Seat Tube Angle: 76.0
Tuon luulisi pitävän kuskin ylämäessä tarpeeksi etupainoisena.

Divi
22.09.2019, 00.43
Norco Torrentin geometriasta: Effective Seat Tube Angle: 76.0
Tuon luulisi pitävän kuskin ylämäessä tarpeeksi etupainoisena.
Paitsi kun reach on aika lyhyt niin moni varmaan lykkää satulan kiskoilla aika taakse jollon ollaan taas sielä takarenkaan päällä.

Sambolo
22.09.2019, 02.13
Eise reachi kyllä missään nimessä lyhyt ole, 480 L koossa ja wheelbasekin ihan semi pitkä.

JackOja
25.09.2019, 12.35
Pässilältä Rämäkästä halvennettu cromo-versio, Hamari (https://passilabicycles.com/collections/bikes/products/hamari-chromoly-steel-enduro-and-trail-bike). Jos niin halutaan.

https://cdn.shopify.com/s/files/1/2579/8264/products/DSC_0014_2_360x.jpg

Ainakin porvoolaisille tuo olisi just niinku spot-on.

GKC
25.09.2019, 12.39
Pässilältä Rämäkästä halvennettu cromo-versio, Hamari (https://passilabicycles.com/collections/bikes/products/hamari-chromoly-steel-enduro-and-trail-bike). Jos niin halutaan.

https://cdn.shopify.com/s/files/1/2579/8264/products/DSC_0014_2_360x.jpg

Ainakin porvoolaisille tuo olisi just niinku spot-on.Wau!!!
Täähän alkoi heti kuumottaan![emoji1305][emoji2956]

F. Kotlerburg
25.09.2019, 13.56
Ei tolle hinta-arviota näkyny missää?
Näkyy. Tuolla sivuilla. Heti kuvan ja ison tekstin alla.

Sambolo
25.09.2019, 16.32
Sama hinta kun taipaleessa, kumpaahan arpa osuis jos pitäis valita. Suht samantyylistä geometriaa myös.

Kemizti
25.09.2019, 18.12
Siinähän ne, nii pääsee vertailee..https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190925/fe4cdf75283269113f61b7eab4e81c0a.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190925/340a51ff9677c0cb7027740c9a30ffca.jpg

Ohiampuja
25.09.2019, 20.35
Nyt oli makee pyörä ja kohtuu hinnalla...

Fillarihemmo
27.09.2019, 07.14
Järvenpäässä Fatbikevuokraus.com palvelussa on nyt 2kpl Whyte 905 jäykkäperäpyöriä vuokrattavissa :)

Instassa muutama kuva L-koon Whytestä (toinen Whyte on M-kokoa)
https://www.instagram.com/p/B2w8q_sBfLz/?igshid=1peggktvuu43g