PDA

Näytä tavallinen näkymä : Jäykkäperäistä allmountain pyörää

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 [9]

IHD
21.09.2021, 16.39
Eiku tää: https://enduro-mtb.com/en/canyon-stoic-4-2021-review/

Mielenkiintoinen asetelma: yksi jäykkäperä (Stoic) vs. 21 täysjoustoa (hinnat alkaen 4000€ pl. Focus joka lytättiin täysin) , silloin kyllä saa just sellaisen lopputuloksen kuin halutaan :rolleyes:
Menee lähinnä huumoriosastoon...

kauris
21.09.2021, 19.26
Knolly Tyaughton teräksisenä ja titaanisena. Ai että.
https://nsmb.com/articles/knolly-tyaughton-steel-titanium-hardtails/

Jukka4130
21.09.2021, 22.28
Muuten oikein hieno ja ominaisuudet kohdallaan, mutta tuo taivutettu vaakaputki menee pahasti ohisektoriksi ulkonäön puolesta. Paljon mieluummin suora putki ja esimerkiksi vahvike satula- ja vaakaputken väliin.

Makuasioita, toki.

Sambolo
21.09.2021, 23.02
^Samaa mieltä. Ei Knollyjen muotokieli oikein muissakaan malleissa itelle iske.

rndm
22.09.2021, 17.01
Mielenkiintoinen asetelma: yksi jäykkäperä (Stoic) vs. 21 täysjoustoa (hinnat alkaen 4000€ pl. Focus joka lytättiin täysin) , silloin kyllä saa just sellaisen lopputuloksen kuin halutaan :rolleyes:
Menee lähinnä huumoriosastoon...

Jostain syystä enduromagilla on ollut enemmänkin näitä huumoriosaston revikoita. Haukutaan pyörää koska arvostelija ei osaa katkaista tankoa itselleen sopivaksi yms.

SamiMerilohi
22.09.2021, 18.50
Eiku tää: https://enduro-mtb.com/en/canyon-stoic-4-2021-review/

Toi on kyllä aika huumoriosaston arvio, esim. haukutaan Pike RC selvästi alle kahden tonnin pyörässä ihan paskaksi koska Pike Ultimate on parempi. Varmasti onkin, mutta ei missään alle parin tonnin pyörässä juuri tuota parempia keuloja ole... Useimmissa ei ole edes sitä halvinta Pikeä vaan joku 35 Gold tai vastaava.

Kiekkoparin kritisointi osuu kyllä osittain maaliin. Kaikissa Stoiceissa on samat kiekot jotka painaa luokkaa 2500 g. Siinä alle tonnin perusmallissa ihan ok, mutta 1700 € huippumallissa pitäisi kyllä olla jotain muuta. Rungoissa voi olla yksilövaihtelua, mutta ainakin omassani on siisti viimeistely.

Villetre
22.09.2021, 19.14
Itsellä alkoi Polen Taival kiinnostamaan uudelleen ,ja äkkiäkös se eskaloitui ostamiseksi. Ensimmäisestä kerrasta tuli jotain opittua ja viimeisin tuli rakenneltua enemmän omaan makuun kaverin avustuksella. Runkokooksi valikoitui L, joka on 180cm aika tilava mutta omaan makuun parempi kuin M-koko. Kumpaakin on tullut ajettua. Keulaksi Lyrik Ultimate 150, ensimmäisessä versiossa oli Pike. Keula kyllä tekee pyörän.150 joustava on vielä aika hyvä mitoiltaan ,ei huonone satulakulma liiaksi ja mäennousukyky säilyy hyvänä. Muuten pyörä aika vakioformaatissa, Sram GX , Brand x- tolppa jne. Lyhyellä stemmillä sai ohjaamon mukavalle korkeudelle kun kaulaputkea ei juuri lyhennetty.. Pikkusen kun kärsii mies säryistä niin xc-ajoasento ei ole itselleni optimaalisin. Renkaiksi tuli tällä kertaa Contin Baronit. Aika hyvä kombo kasassa tällä kertaa. Vielä kun kunto kohoaisi hieman niin saisi mitattua pyörän nopeutta paremmin. Lujaa se kulkee kun uskaltaa vaan ajaa.

Situm
30.09.2021, 00.50
https://www.dropbox.com/s/f25tccggmtctczb/devinci.JPG?raw=1Kobain tuli hankittua parisen viikkoa sitten. Osasarja toimii mulla hyvin, vaihteet fiksummat kuin sramissa, enkä mä noita jarruja lähe heti vaihtamaan. Jarrulevyt tosin uusin heti.
Geo on hyvä, lukitulla keulalla pääsee metsässä sen mitä itse osaa, ja kun taas tottuu juustoon edessä, voi sitäkin alkaa ottaa käyttöön. (9 vuotta edellisestä joustokeulasta)
Alkuperäiset renkaat sai lähteä samantien, 2.6" dh gummi on vähän overkilliä mun käyttöön, ja olihan ne hivenen raskaatkin. (vanteet ja navat vaihdettiin koska tarvii testailla omia tuotteita)
Koon puolesta mulla yleensä on ollut M, mutta nyt niitä ei ollu hyllyssä, joten riskillä L-koko, joka kuitenkin sopi yllättävän hyvin.
Kaiken kaikkiaan toimiva, suht edullinen kokonaisuus, jota voi tarvittaessa parannella osien kuluttua loppuun.

Sambolo
30.09.2021, 02.06
Eine nyt sentää dh kumit ole vakiona nimestään huolimatta :) sanoisin että kevyehköt ja rullaavat trail kumit. Ihan mielenkiintoinen ja nätti HT kyllä.

Situm
30.09.2021, 09.59
Kiitos, seison korjattuna :) En kymmeneen vuoteen ole ostanut muita kuin läskin renkaita, tainnut hiukan mallitkin muuttua tässä välissä.

Sambolo
30.09.2021, 10.37
Tarkennat sen verran vielä että kyseiset kumit kyseisellä exo casingillä, toki toimivat DH kumeina jos DH casing. Mut suht rullaava tuo DHF esim on ja maailman matkituin maastorengas kuvioltaan, eli varsin toimiva. Käyttötarkoitus sit casingin mukaan :) Tuntuu monet säikähtävän tota mallinimeä niin piti tarttua siihen, toki kuviokin on vähän rouheemmasta päästä, että ei mikään xc kumi kevyelläkään casingillä :)

rndm
30.09.2021, 15.57
DHF oikein hyvä eturengas melkein mihin vaan käyttötarkoitukseen maastossa, etugummi kun ei juurikaan rullaavuuteen vaikuta ja pidosta on pelkkää plussaa. DHR:n vaihdon kevyempään kuvioon takana toki ymmärtää perus polkuajoon.

Villetre
30.09.2021, 18.44
Kobain oli myös itsellä kiikarissa jo hinnankin puolesta mutta kun ei ollut saatavilla niin kyllästyin odottamaan, fiksu kokonaisuus kyllä. Hienolta näyttää.

Jii8
22.10.2021, 23.10
Osunee kategoriaan, kuvassa myös tyypillinen kotimainen allmountain-ajomaasto :)

https://i.ibb.co/DRCx1Jn/20211013-164311.jpg

Villetre
23.10.2021, 10.47
Hienolta näyttää! Myös kotimainen polku ansaitsee pisteet. :D

Joni Kani
23.10.2021, 21.51
Saataran hieno ja maasto on mikä on kuhan täysiä vetää niin ihan sama.

Ohiampuja
28.10.2021, 10.25
Hiukan ohi aiheesta, mutta pistänpä silti.

Tähän asti olen ollut vanhan liiton XC geometrian kannattaja, mutta kaippa tässä on korjattava omaa mielipidettä. Lähinnä satulakulman ja reachin osalta. Ajelin tavan läskillä rauhallisen gravel-henkisen lenkin ja samalla tutkailin ajoasentoa omaan 29” jäykkäperään verraten. Ja havaitsin kuinka helpon, mukavan ja tilavan oloinen se oli. Sitten kotona rullamitta käteen ja vertailemaan. Niin läskissä keskiö-ohjaustanko väli oli 4 cm pidempi kuin XC:ssä ja satulan kärki 2,5 cm keskiön takana kun XC pyörässä satula oli 4,5 cm keskiön takana. Muuten ohjaamo on samoissa mitoissa, eli satulan kärjestä tankoon on 53 cm.

Eli jos tässä runkoprojektia itselleen katselisi, niin minäkin alan kallistua jyrkän satulakulman ja pidemmän reachin kannalle. :)

Villetre
30.10.2021, 11.59
Kannattaa myös huomioida loivempi keulakulma. Se on se mikä on muuttanut ehkäpä eniten pyörien suuntausta. Loiva keulakulma tuo selkeästi helpompaa ja vakaampaa ajoa kunhan siihen tottuu. Varsinkin uudet "aloittajat" hyötyvät tuosta ominaisuudesta paljonkin mitä nyt porukkalenkeillä huomaa.

30.10.2021, 17.06
Missä vaiheessa keulakulma on liian loiva?
Mulla oli joku vuosi sitten dartmoor primal ja ostin sen kun jäykkäperäiset oli in ja ajattelin sen olevan oiva yleispyörä. Bike parkissa ei tullut käytyä ja perus poluilla ajeluun primal ei kääntynyt kuin oli XC vehkeissä tottunut. Täpäriin tottuneena reidetkin oli kovilla vaikka loiva keula alamäessä kiva olikin.

Plihal
30.10.2021, 20.35
Välillä tuntuu keskusteluja seuratessa, että mistään muusta ei osata puhuakaan ,kuin keulakulmasta.

SamiMerilohi
31.10.2021, 11.34
Keulakulmissa kannattaa muistaa myös täpärin ja jäykkäperän ero: koska jäykkäperä joustaa vain edestä, niin pyörän päälle istuessa keulakulma ja satulakulma jyrkkenevät. Täpärissä menee yleensä toisin päin. Siksi täpäriä loivempi keulakulma on jäykkäperässä ihan perusteltu.

Sambolo
31.10.2021, 12.02
Mulla oli joku vuosi sitten dartmoor primal ja ostin sen kun jäykkäperäiset oli in ja ajattelin sen olevan oiva yleispyörä. Bike parkissa ei tullut käytyä ja perus poluilla ajeluun primal ei kääntynyt kuin oli XC vehkeissä tottunut. Täpäriin tottuneena reidetkin oli kovilla vaikka loiva keula alamäessä kiva olikin.

Niin liittykö tuo tarina nyt keulakulmaan? Tuskin tuossaa primalissa ollut liian loiva, 2019 mallissa 66 astetta. Sama kulma näyttäis olevan myös uusimmassa.

Villetre
31.10.2021, 14.09
Ja tuo ajelu ottaa sen aikansa että siihen loivuuteen tottuu. Ensimmäisessä taisi mennä 6kk, nyt uudelleen taas opettelemassa. Jos nyt hyppää tuon läskin ohjaimiin jossa kulma taitaa olla 68.5° niin pelottaisi pitää samoja vauhtia polulla mitä tuolla Polella.. Toki läski kääntyy paikallaan vs Pole,mutta tuon kääntyvyyden kanssa oppii elämään.

31.10.2021, 15.53
Niin liittykö tuo tarina nyt keulakulmaan? Tuskin tuossaa primalissa ollut liian loiva, 2019 mallissa 66 astetta. Sama kulma näyttäis olevan myös uusimmassa.

Juu en tiedä millä keulan pituudella toi 66 on annettu, mutta varmasti niitä luokkia 150mm keulalla. Kun esim monessa Polessa keula on vielä huomattavasti loivempi niin ei varmaan käänny sen herkemmin. Tottumis kysymyshän se varmasti on ja kääntyvyyteen/käytökseen vaikuttaa moni muukin asia.
Pistänyt vaan silmään että keulakulma on se mitä katsotaan ja mitä loivempi sen parempi.

Joni Kani
31.10.2021, 17.25
Loivalla oppii ennakoimaan ja kiertämään suht nopeeta. Yhden kauden jälkeen menee niin polut kuin alamäet.

Sambolo
31.10.2021, 22.54
Ei ole tarvinnut opetella loivaa kulmaa varten mitään, enkä myöskään hahmota yhtään mihin viittaatte kääntymisongelmilla, en tunnista ongelmaa :D Tosin jäykkäperää mulla ei enää ole, paitsi jyrkkäkeulainen dirtti.

hitlike
01.11.2021, 10.45

Mitä loivempi, ei tosiaankaan tietenkään automaattisesti parempi. Testasin joskus Hello Davea joka on esimerkki "more is better"-tyylisestä ajattelusta mitä tähän aiheeseen liittyy ja se oli aika karsea pyörä ajaa missään muualla kuin hissipyöräillessä ja sielläkin tuntui että olisi kaivannut tarkempaa ohjausta. Olisi toiminut tosi hyvin maailmalla jossa ränni on 5km pitkä ja bermit loivia ja nopeita mutta ei niinkään härmäläisessa 200m laskettelurinteessä.

Olen tehnyt vahingossa myös pientä empiiristä tutkimusta klassisesta trailajosta kun olen ajanut useasti yhtä XC/trail tyyppistä 25km MTB reittiä lähikansallispuistossa (hyvin klassinen sisäsuomalainen reitti joka sisältää vähän kaikkea mitä suomalainen luonto tarjoaa polkujen ja pinnanmuotojen puolesta) tällä omalla all mountain pyörällä ja kaverin puhdasverisellä XC pyörällä (jonka keulakulma lienee 69 pintaan) ja jälkimmäinen oli paljon parempi taas siinä hommassa. Loivasta keulasta ja pitkästä rungosta oli lähinnä hyötyä vaan niissä alamäkiosuuksissa jotka on perussuomalaisella traililla jotain kämäisiä 10-50m pitkiä ja ne voi ihan yhtä hyvin ajaa yhtä kovaa millä vaan XC pyörällä jos osaa yhtään ajaa. Loput tasamaan kivikkojuurakkopoluista eli about 80% kokonaisuudesta taas oli paljon miellyttävämpää vetää jyrkkäkeulaisella XC pyörällä koska ohjaus on tarkka laittaa kivin välistä sekä paljon nopeampi keskari johtuen kevyestä ja rullaavasta pyörästä.

Käyttötarkoituksensa kaikilla pyörillä ja geoilla. Kannattaa miettiä missä ja mitä lajia oikeasti ajaa eikä specsata pyörää sosiaalisen median tai jonkun oman ideaaliminän mukaan.

GKC
01.11.2021, 10.54
Mitä loivempi, ei tosiaankaan tietenkään automaattisesti parempi. Testasin joskus Hello Davea joka on esimerkki "more is better"-tyylisestä ajattelusta mitä tähän aiheeseen liittyy ja se oli aika karsea pyörä ajaa missään muualla kuin hissipyöräillessä ja sielläkin tuntui että olisi kaivannut tarkempaa ohjausta. Olisi toiminut tosi hyvin maailmalla jossa ränni on 5km pitkä ja bermit loivia ja nopeita mutta ei niinkään Härmäläisessa 200m laskettelurinteessä. Olen tehnyt vahingossa myös pientä empiiristä tutkimusta klassisesta trailajosta kun olen ajanut yhtä XC/trail tyyppistä 25km MTB reittiä lähikansallispuistossa useasti tällä omalla all mountain pyörällä ja kaverin puhdasverisellä XC pyörällä (jonka keulakulma lienee 69 pintaan) ja jälkimmäinen oli paljon parempi taas siinä hommassa. Loivasta keulasta ja pitkästä rungosta oli lähinnä hyötyä vaan niissä alamäkiosuuksissa jotka on perussuomalaisella traililla jotain kämäisiä 10-50m pitkiä ja ne voi ihan yhtä hyvin ajaa yhtä kovaa millä vaan XC pyörällä jos osaa yhtään ajaa. Loput tasamaan kivikkojuurakkopoluista eli about 80% kokonaisuudesta taas oli paljon miellyttävämpää vetää jyrkkäkeulaisella XC pyörällä koska ohjaus on tarkka laittaa kivin välistä sekä paljon nopeampi keskari johtuen kevyestä ja rullaavasta pyörästä.

Käyttötarkoituksensa kaikilla pyörillä ja geoilla. Kannattaa miettiä missä ja mitä lajia oikeasti ajaa eikä specsata pyörää sosiaalisen median tai jonkun oman ideaaliminän mukaan.Aamen.

Lähetetty minun LE2123 laitteesta Tapatalkilla

GKC
01.11.2021, 10.54
Kyllä mä lisään tohon vielä ultimaattisena ja absoluuttisena totuuna että "Down country"-pyörä on, typerästä nimestään huolimatta, Etelä-Suomeen paras pyörätyyppi. Piste. [emoji1318][emoji38]

Joni Kani
01.11.2021, 19.08
Jo on "todisteet", aamenet ja halleluujat. Kannattaa kokeilla loivaa ja pitkää omiin ajoihin, ja tehdä sitten johtopäätökset.

Omissa kokeilussa 69 asteinen XC pyörä sopi lähinnä kuntoradoilla ajeluun. Poluilla niin kiikkerä kampe että lähti myyntiin eka kesän jälkeen. Kaiken minkä tuollaisella ajaa voi ajaa ihan hyvin jo cyclolla.

GKC
01.11.2021, 19.41
[emoji2361]
Tärkeintä kait tässäkin ketjussa on provokaatio ja mielensäpahoittaminen...[emoji1787][emoji1787]

Parin viime vuoden aikana ajanut samoja polkuja patarautasinkulalla, "moderneilla" jäykkäperillä (alu ja teräs), XC- ja DC-täpäreillä, Levolla, sähköfätillä ja enduromopolla ja yhä vaan mua jaksaa huvittaa nää "menee puoli vuotta totutella kun vaihtaa pyörää" tai "tällä tai tolla keulakulmalla ei voi ajaa siellä tai täällä"-läpät. Siihen liittyen toi edellisen viestin komppaus.

Mun mielestä hyvin erilaisilla pyörillä on hauska ajaa eikä koskaan ole tullut tilannetta että pyörän epäsopivuuden takia olisi jäänyt lenkki kesken. Silti mä olen todennut että mun ajoihin Etelä-Suomessa sopii parhaiten DC-tyylinen pyörä joten ajan yleensä sillä.
Eikä se tarkoita etteikö pyörätyyppien välillä olisi todellisia eroja ja kyllähän mäkin esim Sappeessa ajan mieluummin Summumilla kuin jäykkäperällä (sitäkin on pari kertaa tullut koitettua).

Nää on mun absoluuttiset totuudet tällä hetkellä. Kuka tietää mitä ne on huomenna... [emoji38]

hitlike
01.11.2021, 20.01
Omissa kokeilussa 69 asteinen XC pyörä sopi lähinnä kuntoradoilla ajeluun. Poluilla niin kiikkerä kampe että lähti myyntiin eka kesän jälkeen. Kaiken minkä tuollaisella ajaa voi ajaa ihan hyvin jo cyclolla.

Tämä nyt oli ihan älytön liioittelu. Jos nykyaikainen ja laadukas XC pyörä on kiikkerä polulla niin kannattanee hakeutua lääkäriin sisäkorvaoireiden vuoksi.

Sambolo
01.11.2021, 20.02
Sit on toki niitä, jotka syyttää aina kalustoa jos ajo ei suju.

F. Kotlerburg
01.11.2021, 20.57
XC-tyylisiä otb-koneita ihannoivat löytää varmaan ihan itse oman topiccinsa. Takki ja ovi.

GKC
01.11.2021, 21.00
XC-tyylisiä otb-koneita ihannoivat löytää varmaan ihan itse oman topiccinsa. Takki ja ovi.[emoji1787][emoji1787]

Qilty
01.11.2021, 21.32
XC-tyylisiä otb-koneita ihannoivat löytää varmaan ihan itse oman topiccinsa. Takki ja ovi.Ja niistä suurin osa ei ole edes kokeillut muita, kun "ei niillä tee mitään"

Joni Kani
02.11.2021, 20.25
[emoji1787][emoji1787]

Lähetetty minun LE2123 laitteesta TapatalkillaTaitaa olla kyse siitä että kun luulee olevansa "kova jätkä" ja tietävänsä kaikesta kaiken ja joku onkin eri mieltä.

Ei siinä mitään, kyllä tänne itkut mahtuu...

jakkok
21.11.2021, 09.11
Matalan budjetin runko Octane One Sour. Muutama yksityiskohta odottaa vielä osia viimeistelyä varten, mutta ei hidastanut vauhtia testilenkiltä.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211121/06231940ef574af2499f3ba514aa62ff.jpg

Lähetetty minun SM-G780F laitteesta Tapatalkilla

Kuminauha
26.11.2021, 09.50
Taitaa itselläkin nyt pyöräprojekti käynnistyä jäykkäperän muodossa sähkötäpärin kaveriksi.

Hankintalistalla:
Runko Orangen P7 29
Keula 140mm Revelation/Pike
Deore M6100 12s pakka, vaihtaja, kammet
XT BSA keskiö
XT M8100 jarrut
Jarruadapterit 203mm (PM/PM+IS/PM)
Shimano MT500 dopperi vipu I-spec EV
203 centerlock jarrulevy
Vaijerikuoria + vaijerit
Joku simppeli ISCG05 ketjuohjuri, esim XLC CR-A14

Valmiina löytyy nurkista:
Shimano XT M8120 29" etukiekko
DT swiss M1700 27,5" takakiekko 203 jarrulevyllä ja MS 36t vaparilla
Shimano SLX 12s I-spec EV vaihdevipu
Canyon Iridium 150mm dropperi
Canyon:ON 50mm stemmi 35mm tangolle
Canyon:ON HB0056 35mm Riser bar
Canyon SD:ON satula
Grippejä moneen makuun
Shimanon 12 ketjuja
Renkaita moneen makuun

Lähtökohtana tässä on, että hyödynnetään nurkissa lojuvia osia ja samalla mahdollisimman samoja osia kun sähkötäpärissä, joten esim talvikiekot voi mennä pyörästä toiseen tarvittaessa.

kauris
26.11.2021, 18.50
Kammiksi kannattaa ostaa slx eikä deore. Hintaero pieni, painoero siihen nähden iso. Tämä ulkomuistista mutta kannattaa googlata.

GKC
26.11.2021, 19.03
Ja direct mount ratas SLX vs Deore... [emoji1318]

Jokkepappa
26.11.2021, 19.04
Fillaritoria katellut jos löytyis semi edullinen trail/Enska jäykkis. Heikolta näyttää. Orbea kiinnostaisi eniten. Yksi siellä olisi mutta ylihintainen

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Kuminauha
26.11.2021, 22.20
Ainakin 6120-1 on direct mount.

Ja painosta ja hinnasta:

Deore 76,95€ 870g (Bikester)
SLX 125,05 649g (R2-Bike)

Oishan tossa vähän varaa. Tosin hintaaki sit tulee.

Tässä aika budjetti edellä mennään. Noilla osilla + mitä omasta takaa lojuu nurkissa alle 1400€ jää hintaa tälle projektille. Runko jo kotiutettu ja huomenna keula.

Kuminauha
01.12.2021, 00.34
Noniin, eka koeajo suoritettu ja kaikki tuntuu pelaava hyvin. Sain valmiiksi klo 22. En malttanu olla kokeilematta ja kävin kodin nurkilla pyörimässä, vähän myös polun puolella kun ne tossa vieressä on.

Olihan siinä säätöä kun ei oo ikinä pyörää alusta asti kasannu. Eka kerta keskiön asennus, jarruletkujen poikassu ja kiinnitys. Meinasin kytkee etu ja takajarrun ristiin, onneksi tajusin ajoissa ja ei tarvinnu uutta oliivia.

Vielä puuttuu takanavan end cap ja metallipalat jarruihin. Kuvassa nastat alla, ne kun voi vaihtaa ristiin sähkötäpärin kanssa. Henkilövaaka kikalla painoksi noin 15,5kg noilla kiekoilla (DT H1900) ja nastoilla.

https://pic.useful.fi/h7atpYhAw.jpg

stumpe
10.01.2022, 12.59
https://dartmoor-bikes.com/hardware/enduro/hornet-pro-2022

Varmaan aika jäykkää kyytiä.:seko: 1.8 tuuman kaulaputkella keula, erikoinen valinta.

Sambolo
10.01.2022, 17.53
Ei kyllä omaan silmään kovin kauniskaan.

IHD
10.01.2022, 18.08
No ei kyllä todellakaan hivele myöskään omaa silmää :). 3.1 kg painoa 27.5 rungossa varmaankin M-koossa (pienin), joten luulis tuolla amuliinimäärällä kestävän
vähän kovempaakin röykkyytystä :rolleyes:

GKC
10.01.2022, 18.30
Ihan karmeen näköinen!![emoji2962][emoji2961]

Villetre
10.01.2022, 19.40
Silmiä särkee moinen kötöstys. Varmaan suunniteltu saunan lauteilla!

Vispe
10.01.2022, 19.49
Hyi saaaa [emoji28] Hiukan tollanen haibiken muotoilu mut ilman sähköjä.

rndm
14.01.2022, 16.03
Ois kyllä mielenkiintosta tietää miten on päädytty vanhasta Hornetista tuohon. Se oli ihan hieno pyörä kuitenkin.

stumpe
14.01.2022, 17.57
Ois kyllä mielenkiintosta tietää miten on päädytty vanhasta Hornetista tuohon. Se oli ihan hieno pyörä kuitenkin.

https://dartmoor-bikes.com/hardware/enduro/hornet-2022

Tässä normi hornet, toi hornet pro on eri rungolla.

Ohiampuja
17.01.2022, 15.27
Olihan siinä säätöä kun ei oo ikinä pyörää alusta asti kasannu. Eka kerta...
Äärimmäisen mukavaa hommaa, tuohon jää oikeasti koukkuun, eikä haluaisi ostaa valmista pyörää enää ollenkaan. :)

Kuminauha
17.01.2022, 16.17
Äärimmäisen mukavaa hommaa, tuohon jää oikeasti koukkuun, eikä haluaisi ostaa valmista pyörää enää ollenkaan. :)

Oli kyllä miellyttävä kokemus. En nyt tiedä kuinka paljon tolle tulee käyttöä mutta en raaski myydäkkään omaa kädentyötä.

kauris
17.01.2022, 16.17
Paitsi silloin, kun joku mättää. Esim kasatessa osoittautuu, että rungon joku vaijerin läpivienti on sössitty tehtaalla. Reikä liian pieni tai reiän suun lyhyt ikään kuin lyhyt metallinen ohjauspätkä rungon sisään vähän väärässä kulmassa ja vaikka mitä teet, niin vaijeri hankaa siinä suuaukolla runkoa. Tän tyylisiä suunnittelukukkasia tai huolimattomuutta tulee vastaan merkkirungoissakin kuten Colnago ja Cannondale. Kauhee stressi miettiä saako sen jotenkin siedettävästi itse ratkaistua vai lähdetkö reklamoimaan ja odotat vähintään useita kuukausia (nykymaailmassa varmaan usein helposti puoli vuotta-vuoden).

edit. Ja vielä yksi kokemus oli, kun kasailin rauhassa piilossa vaimolta työpaikallani hissukseen hänelle synttärilahjaksi sellaista työmatkatyylistä maantiepyörää lokareilla ja tarakalla. Ostin aihioksi Mango Bikes halpispään rungon Englannista. Kun pyörä oli ollut minulla jo kuukausia (ensin odottamassa pari kuukautta ja hiljalleen kasailin pari kuukautta silloin tällöin) huomasin vasta alumiinisessa vaakaputkessa klommon. Oli sillä tavalla laaja mutta matala ettei sitä meinannut nähdä valkoiseksi maalatusta rungosta mutta sitten kun sen huomasi ei sitä saanut silmistään ja mielestään. Taas sama dilemma, kehtaako ja voiko vielä valittaa ja mikä rumba siinä taas olis ollut. Päätin yrittää unohtaa asian ja on se pyörä onneksi hyvin kestänyt.

Föhn
17.01.2022, 16.20

Tuo kyllä pitää paikkansa. Tai no, ehkä nämä modernit nykypyörät on vähän tylsähköjä kasattavia kun tahtoo tulla aika äkkiä valmista. Toisinsanoen, pyörän läjääminen on tehty nykyosilla todella helpoksi jos nyt ei aivan hazardeja virityksiä harrasta. Fillarin kasaamisen suola on minusta se että osia joutuu vähän haeskelemaan eikä välttämättä ole varma toimiiko.

Kuminauha
17.01.2022, 16.20
Joo sisäsillä vedoilla ois varmaan itekki ollu enemmän säätöä. Mutta kun nyt tota omaa tekelettä kattoo, niin rungossa hyvin suunniteltua ulkoista vaijeri/letku vetoa ei ees kunnolla huomaa.

Ohiampuja
18.01.2022, 18.07
Tuo kyllä pitää paikkansa. Tai no, ehkä nämä modernit nykypyörät on vähän tylsähköjä kasattavia kun tahtoo tulla aika äkkiä valmista.
Osaamisen puutetta. :) Sitten pitää vaan lisätä nysväilyn määrää. Hiekkapaperilla ja asesepän viiloilla viimeistellään satulaputken suut ja kaikki mahdolliset herkuttelupaikat. Vaijerikuorien leikkauspinnat hiotaan tarkasti tasaiseksi ja muuta laatuaikaa.

Kyllä sitä keksii aika helposti kun alkaa miettimään. :)

hcf
04.03.2022, 09.58
Mitäs mieltä tästä Merida big trail 500 (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/689269/Merida-Big-Trail-500-maastopyora-M) fillarista? Kyllästyny venaileen nuita mitä katellu (stoic ja slade trail)

https://cdn.verk.net/cdn-cgi/image/w=1125,h=703,fit=scale-down,q=75,f=auto,sharpen=0.5/images/12/2_689269-2496x1393.jpeg

M A
04.03.2022, 10.08
Aika samanlaiset speksit kuin laufey h30, niin osat kuin geo nopeasti katsottuna. 160mm levyt kuulostaa pieniltä mutta eipä maksa paljoa vaihtaa isompiin jos siltä tuntuu. Ei näytä pahalta ollenkaan.

Sambolo
04.03.2022, 13.16
Ihan ok:n olone paketti, ei kyllä ”pitkä” niin kuin mainostetaan. Ihmetyttää myös 29+ maininta ja 2.4 renkaat.

hcf
04.03.2022, 13.47
Jooh. Laitoinpa tilaukseen. Rengas homman itekki hoksasin. Verkkokaupalla aina näitä aivopieruja noissa specseissä.

ATK
04.03.2022, 14.03
Mitäs mieltä tästä Merida big trail 500 (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/689269/Merida-Big-Trail-500-maastopyora-M) fillarista? Kyllästyny venaileen nuita mitä katellu (stoic ja slade trail)Geon puolesta vaikuttaa pääosin hyvältä, joskin reach hitusen ehkä lyhyt muuhun mitoitukseen nähden. Jos omat mitat kokojen välissä, niin isompi vois sopia paremmin. Satulaputki lyhyt, joten saanee kiinni pidemmän dropperin kuin mitä vakiona on laitettu. Toinen huomioitava seikka että keskiö on melko matalalla, bb droppia 66.5mm. Varmaan tuo vakautta, mutta 175mm kammilla voinee kolista juurakoissa. Jarrut varmaan heikoin lenkki paketissa, pykälää paremmassa mallissa olis myös Z2 keulana.

Niin ja jännä että toimitetaan tubeless-yhteensopivilla kiekoilla, joista puuttuu kuitenkin ne teipit (+venttiilit). Useimmiten peruskiekot olleet valmiiksi teipattuja ja ei luulis iso homma laittaa tehtaalla niitä valmiiksi.

am8119
04.03.2022, 14.06
Jooh. Laitoinpa tilaukseen. Rengas homman itekki hoksasin. Verkkokaupalla aina näitä aivopieruja noissa specseissä.

Itsekkin vilkaisin tuota. Jos jaksat / viitsit ois kiva tietää kuvien kera millasessa paketissa tuli, oliko kuinka paljon säätämistä. Ei meinaan ole kovin kovat luotot siihen, että vaihteet olisi säädöissä. Kiitti.

M A
04.03.2022, 14.43
Joo aika erikoista että ei ole edes teipattu tehtaalla. Ainakaan tekstin mukaan. Laufeyssä bb-droppia lähes yhtä paljon ja kyllähän nuo 170mm kammet on kiviin kolisseet. Merida kyntää geotaulukoiden perusteella 5mm alempana. Stoic muuten samanlainen mutta reach menee koon verran edellä noita kahta.
Compare: 2022 Merida BIG TRAIL 500 vs Orbea LAUFEY H30 vs Canyon Stoic 3 – 99 Spokes (https://99spokes.com/en-EU/compare?bikes=merida-big-trail-500-2022;*z.LG|w.29,orbea-laufey-h30-2022;*z.LG|w.29,canyon-stoic-3-2022;*z.MD|w.29)

Villetre
04.03.2022, 18.14
Aika hyvää pyörää ollut fillaritorin puolella kaupan... Meinaan 1500e molemmin puolin. Tuppaa olemaan että Meridan ominaisuudet loppuu kesken jos laji imaisee vakavammin. Lisäksi merkkinä ei vakuuta alkuunkaan- huono jälleenmyynti. Ei pahalla silti ,jostain täytyy toki aloittaa.

hcf
04.03.2022, 20.05
Itsekkin vilkaisin tuota. Jos jaksat / viitsit ois kiva tietää kuvien kera millasessa paketissa tuli, oliko kuinka paljon säätämistä. Ei meinaan ole kovin kovat luotot siihen, että vaihteet olisi säädöissä. Kiitti.Juu pittää yrittää muistaa. Saattaa kyllä kestää tovin ennenku kerkeen aukomaan. Häätyy työreissulle lähtiä

hcf
04.03.2022, 20.08
. Jarrut varmaan heikoin lenkki paketissa.

Joo ei oo tektroja ennen ollu. Aika oletuski oli että surkeat on. Jarrut on kyllä helppo ja kohtuu edullinen päivittää.

M A
04.03.2022, 20.25
Aika hyvää pyörää ollut fillaritorin puolella kaupan... Meinaan 1500e molemmin puolin. Tuppaa olemaan että Meridan ominaisuudet loppuu kesken jos laji imaisee vakavammin. Lisäksi merkkinä ei vakuuta alkuunkaan- huono jälleenmyynti. Ei pahalla silti ,jostain täytyy toki aloittaa.

Sellasta se on. 1450€ kaupasta lähtiessään maksanut jäykkäperä on tähän mennessä imaissut useamman satasen päivityksinä. Puhumattakaan muusta tarpeellisesta: vaatteesta, työkalusta ym. Vielä jos metsästän tuohon paremman keulan fillaritorilta, on pyörään mennyt reilusti yli 2k€.

Kilometriä kohden on halvemmaksi tullut ajaa tuolla 26k€:n peltilehmällä, mutta harrastukset maksaa, ja nuo kilometrit ei toki ole mitenkään vertailukelpoisia :D.

Hyvä puoli tällaisessa jäykkäperässä on, että jos harrastaminen ei niin lähdekään, on käsissä kuitenkin erittäin kelvollinen yleispyörä, josta kevyemmällä rengastuksella saa hyvän kaupunkikulkimen. Ei siis putoa korkealta jos ei "harrastaminen" nappaakaan.

Ainakin itselle on toiminut hyvänä ponnahduslautana aktiiviseen harrastukseen :) Samoihin aikoihin xc-jäykkäperän (Orbea Alma) ostanut kaveri on lopettanut ajelun miltei kokonaan, olis varmaan hänenkin pitänyt laittaa hc-jäykkäperää suoraan :D

M A
04.03.2022, 20.31
Itsekkin vilkaisin tuota. Jos jaksat / viitsit ois kiva tietää kuvien kera millasessa paketissa tuli, oliko kuinka paljon säätämistä. Ei meinaan ole kovin kovat luotot siihen, että vaihteet olisi säädöissä. Kiitti.

Mitä pari kokemusta olen lukenut, niin ei Verkkiksen puolesta noille pyörille ole tehty mitään, eli kaikki kannattaa(täytyy) käydä läpi itse.

hcf
04.03.2022, 21.16
Joo tehtaan paketeissa ne tulee.

hcf
16.03.2022, 14.07

Vaihteet oli säädöissä ja jarrutki tuntu ihan kohtuu hyviltä. Ne epäilytti eniten.
Paketin purkaminen ja pyörästä suojaukset. Tanko kiinni, eturengas kiinni, hissitolpan vaijerin pujottaminen paikalleen ja ruuvaus kiinni(tässä meni eniten aikaa ku en ollu ennen tehny) ja sit satula kiinni. Ilmaa renkaisiin ja menoksi.

Sitte vaan hienosäätöä ja rungon suojausta

Hassulta tuntu geometria mutta hyvältä. Ei oo tälläsellä ennen ajanu. Hetihän se tuntuu siltä että pitäs päästä revittelemään.

ps. onko tuo kasetin takana oleva suoja tarkotus jättää paikalleen? Eipä ole moista ollu edellisissä pyörissä

https://live.staticflickr.com/65535/51941622158_3d0a44d474_o_d.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/51940548662_9c90708163_o_d.jpg

am8119
16.03.2022, 15.38
Vaihteet oli säädöissä ja jarrutki tuntu ihan kohtuu hyviltä. Ne epäilytti eniten.
Paketin purkaminen ja pyörästä suojaukset. Tanko kiinni, eturengas kiinni, hissitolpan vaijerin pujottaminen paikalleen ja ruuvaus kiinni(tässä meni eniten aikaa ku en ollu ennen tehny) ja sit satula kiinni. Ilmaa renkaisiin ja menoksi.

Sitte vaan hienosäätöä ja rungon suojausta

Hassulta tuntu geometria mutta hyvältä. Ei oo tälläsellä ennen ajanu. Hetihän se tuntuu siltä että pitäs päästä revittelemään.

ps. onko tuo kasetin takana oleva suoja tarkotus jättää paikalleen? Eipä ole moista ollu edellisissä pyörissä

https://live.staticflickr.com/65535/51940548662_9c90708163_o_d.jpg

Hyvältä näyttää. Oli varmaan ihan hyvä ostos hintaisekseen.
Kiitos kuvista.

zort
16.03.2022, 18.13
^En tiedä onko tarkoitus jättää kasetin takasuoja oikeesti, mutta jos pystyt ajaan sen kanssa, jättäisin. Mulla 50hampaisessa tippu kerran ketjut tonne rattaan ja pinnojen väliin, olipa savotta repiä ne veke maastossa. Himassa olisin aivan varmaan katkaissut ketjun, mutta ei ollut (onneksi?) katkaisijaa mukana. Jos tolla läpyskällä tämä mahdollinen tilanne helpottuu, ottaisin vastaan.

Hieno pyörä ja varmasti hyvä. Mä luotan jonkun verran kuitenkin noihin brittilehtien testeihin.

Kun panee laittaen takavaihtajan rajoittimet kohdilleen niin ei tarvitse muoviläpyskää joka suojaa jos suojaa. Muoviläpyskä saattaa ketjun pudotessa vain mennä palasiksi eikä välttämättä suojaa pinnoja kuin hieman.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kiiski Vastaranta
02.04.2022, 11.30
190/87cm spekseillä operoiva miesoletettu etsii mahdollisimman säädyllisellä saatavuudella olevaa jäykkäperää. Innostuin vihdoin viime kesänä viemään aiemmin lähinnä hyötyajossa ollutta White XC 290 Prota myös poluille ja tykästyin hommaan. Monessa paikassa loppui omat taidot kesken, mutta silti tekisi mieli vähän väittää, että on tuo myös aika kiikkerä laite juurakkokivikkojumppaamiseen. Toki huono kuljettaja syyttää kalustoaan ja sitä rataa. Hissitolppaa nyt ainakin ja ehkä 1x-vaihteistoa vähän kaipailisi myös?

Jos budjetiksi laitetaan "todella mielellään alle 2k, mutta oikeasti hyvällä syyllä voidaan hintaa hieman tarkastaa ylöspäin", niin löytyykö sekalaiseen polkuajoon ja muutaman kilsan työmatkaan sopivaa laitetta, jolla saatavuutta tälle keväälle? Pyörä, joka on aloittelijalle varmasti tarpeeksi hyvä ja vähän "kasvuvaraa" päälle. Lähtökohdaksi hyvä runko, jossa aloittelijalle riittävän hyvät osat alkuun, joita voi sitten päivittää myöhemmin tarvittaessa?

E: Kona Big Honzo DL, liekö tästä iloa? https://www.hi5bikes.fi/en/tuotteet/kona-big-honzo-dl-2022-2/

lartsa
02.04.2022, 14.14
190/87cm spekseillä operoiva miesoletettu etsii mahdollisimman säädyllisellä saatavuudella olevaa jäykkäperää. Innostuin vihdoin viime kesänä viemään aiemmin lähinnä hyötyajossa ollutta White XC 290 Prota myös poluille ja tykästyin hommaan. Monessa paikassa loppui omat taidot kesken, mutta silti tekisi mieli vähän väittää, että on tuo myös aika kiikkerä laite juurakkokivikkojumppaamiseen. Toki huono kuljettaja syyttää kalustoaan ja sitä rataa. Hissitolppaa nyt ainakin ja ehkä 1x-vaihteistoa vähän kaipailisi myös?

Jos budjetiksi laitetaan "todella mielellään alle 2k, mutta oikeasti hyvällä syyllä voidaan hintaa hieman tarkastaa ylöspäin", niin löytyykö sekalaiseen polkuajoon ja muutaman kilsan työmatkaan sopivaa laitetta, jolla saatavuutta tälle keväälle? Pyörä, joka on aloittelijalle varmasti tarpeeksi hyvä ja vähän "kasvuvaraa" päälle. Lähtökohdaksi hyvä runko, jossa aloittelijalle riittävän hyvät osat alkuun, joita voi sitten päivittää myöhemmin tarvittaessa?

E: Kona Big Honzo DL, liekö tästä iloa? https://www.hi5bikes.fi/en/tuotteet/kona-big-honzo-dl-2022-2/

Tässä minun suositus. Hieman sieltä nykyisen kiikkerän XC-pyöräsi ja enemmän alamäkeen suunnatun pyörän välimaastosta.

https://www.marinbikes.com/bikes/2022-team-marin-2

Tässä yksi varsin positiivissävytteinen arvostelu:
https://www.youtube.com/watch?v=wMtW0p6FWV4&ab_channel=hardtailparty

Ja täältä saisi ostettua ihan kotimaisesta liikkeestä. Yksi XL-kokoinen näyttää olevan vielä jäljellä.
https://sevenbikes.fi/Maastopy%C3%B6r%C3%A4t/Maastopy%C3%B6r%C3%A4t-29%22/Marin-Team-Marin-2-2021-8

Mainittakoon, että itse ostin pari kuukautta sitten samaisen pyörän tuolta Sevenbikesista. Vaikuttaa ensikilometrien perusteella tosi kivalta ja monikäyttöiseltä pyörältä edellisen puhdasverisen xc-pyörän jälkeen. Sopivasti hauska, mutta silti sellaista xc-pyörän näppäryyttä ja nopeutta tallella. Omat mitat 190/92cm ja XL-koko passeli.

Kiiski Vastaranta
02.04.2022, 21.26
Kiitos hyvistä ehdotuksista molemmille! Pyörittelin tuota Big Dogia ostoskorissa ja kustomoin sitäkin hyvän tovin vakavasti harkiten, mutta jotenkin tästä Marin 2:sta lukemani kommentit ja mielipiteet kuulosti niin hyviltä ja sopivilta omia tarpeita ajatellen, että se päätyi lopulta ostoskoriin. Tulipa ny sit tuettua paikallista, ehkä siitäkin vähän hyvää mieltä uskaltaa itelleen ottaa? Planet X:stä olisi pitänyt myös varautua 60 päivän odotteluun, kun taas Marin 2:n saa hakea aukioloaikojen puitteissa.

Kiitos vielä, tästä fillarista on varmasti iloa tuleviksi vuosiksi. Maanantaina saattaa työpäivä tuntua pitkältä...

Sambolo
02.04.2022, 22.44
https://www.ridemore.fi/devinci-kobain-slx-12s-full-sand-gloss?fbclid=IwAR0KLKa81BEgVxSBEiSDu2Y2Gw7kh5jHMmd ijiQrpaa--gGrf-BVvjt5-EA

jännä että hetki sit oli halvempi.

GTJamppa
03.04.2022, 13.19
Miten nämä alumiinisten jäykkäperien hinnat tuntuu jotenkin suolaisilta, siis riippumatta siitä miten hyvä ajettava tuo Marin on. Marin Team Marin 1: RockShox Judy Silver TK, Deore-osat, 1659 e. No on tuossa Honzossa vielä röyhkeämpi hinta. Isot pyörämerkit vielä.

Sambolo
03.04.2022, 15.56
Ylipäätään kaikki pyörät kyllä nyt aika törkyhintasia. Alumiinin hinta myös kovasti noussut.

03.04.2022, 18.12
Onkohan tämä (minusta jo lähinnä kohtuuton) hinnannousu suoraan kustannusten noususta johtuvaa vai selkeästi yritysten katetason nostoa kun kysyntä ylittää tarjonnan?

Vispe
03.04.2022, 21.24
Onkohan tämä (minusta jo lähinnä kohtuuton) hinnannousu suoraan kustannusten noususta johtuvaa vai selkeästi yritysten katetason nostoa kun kysyntä ylittää tarjonnan?Tähän kauppiaana voin mainita että katteet ovat jossain määrin jopa pudonneet, paljon riippuu toki merkistä. Ylivoimaisesti suurin kustannusten nousu tulee globaalista rahdista joka on edelleen moninkertaisella tasolla verrattuna ennen pandemiaa hintoihin.

-Visa, www.bikeshop.fi

Villetre
03.04.2022, 22.33
Nyt oli taannoin kyl hyviä pyöriä tarjolla fillaritori.com... Käytetyissä yleensä niin hyvää osaa jo vaihdettu että iso suositus katsomaan markkinoita vähän pidemmällä aikavälillä. Ei se uusi aina ole paras ostos.

hutikka
03.04.2022, 23.18
Terve,

Onkohan kenelläkään mitään kokemusta näistä kahdesta:

https://nordestcycles.com/en/product/bardino-3-frame

https://www.pipedreamcycles.com/shop/moxie/

Tulisi kaikenlaiseen polkurymistelyyn, välillä vähän pidempäänkin settiin.

Mikäköhän olisi passeli koko meikäläiselle 183cm ja inseam 86cm? Molemmissa näyttäisin olevan vähän kokojen välissä

moxiessa on kyllä aika matala keskiö, mahtaisiko tolla pärjätä?

Kiitos vastauksista

Jokkepappa
03.04.2022, 23.40
Terve,

Onkohan kenelläkään mitään kokemusta näistä kahdesta:

https://nordestcycles.com/en/product/bardino-3-frame

https://www.pipedreamcycles.com/shop/moxie/

Tulisi kaikenlaiseen polkurymistelyyn, välillä vähän pidempäänkin settiin.

Mikäköhän olisi passeli koko meikäläiselle 183cm ja inseam 86cm? Molemmissa näyttäisin olevan vähän kokojen välissä

moxiessa on kyllä aika matala keskiö, mahtaisiko tolla pärjätä?

Kiitos vastauksistaMulla oli toi nordest. Ihan kiva pyörä. Teräs on terästä ja se painaa.

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

teemasa
04.04.2022, 10.06
Nordestilla ajellaan täälläkin, ykkösversion M/L -kokoinen runko. Ilmeisesti olen ollut ihan tyytyväinen, koska tilauksessa on tällä hetkellä tuo uudempi malli.

Muuten ajelisin jatkossakin nykyisellä, mutta itsekin arvoin pari vuotta sitten hankkiessani kokojen välillä, ja valitsin silloin isomman ihan puhtaasti reachin perusteella. Pituutta 174cm, mutta apinaindeksi reilusti plussan puolella. Toisena pyöränä löytyy Konan Big Honzo, jossa M-koossa reachia on 450mm, ja ajattelin etten ainakaan lyhyempää halua. Aina välillä ajellessa on kuitenkin käynyt mielessä että pienemmälläkin varmaan pärjäis, joten M-koko on tulossa nyt. Ekan version 450mm satulaputki rajoittaa dropperin pituutta omilla jaloilla enemmän kuin haluaisin, ja välillä tuntuu että pitemmällä rungolla painopiste tuppaa jyrkemmissä alamäissä valumaan liian helposti käsien päälle.

Ajelua vois aika pitkälti kutsua juurikin polkurymistelyksi. Välillä pidempää lenkkiä, välillä lähipoluilla pyörimistä. Toimii hyvin Keski-Suomen kivikko-juurakoissa. Aika säännöllisesti olen kesäisin kiertänyt myös Laajiksen alamäkireittejä. Painoa en ole kokenut häiritseväksi, toisaalta kokemusta oikeasti kevyistä pyöristä ei ole.

am8119
04.04.2022, 13.09
Kiitos hyvistä ehdotuksista molemmille! Pyörittelin tuota Big Dogia ostoskorissa ja kustomoin sitäkin hyvän tovin vakavasti harkiten, mutta jotenkin tästä Marin 2:sta lukemani kommentit ja mielipiteet kuulosti niin hyviltä ja sopivilta omia tarpeita ajatellen, että se päätyi lopulta ostoskoriin. Tulipa ny sit tuettua paikallista, ehkä siitäkin vähän hyvää mieltä uskaltaa itelleen ottaa? Planet X:stä olisi pitänyt myös varautua 60 päivän odotteluun, kun taas Marin 2:n saa hakea aukioloaikojen puitteissa.

Kiitos vielä, tästä fillarista on varmasti iloa tuleviksi vuosiksi. Maanantaina saattaa työpäivä tuntua pitkältä...

Onko pyörästä jo kokemusta ? Miltä tuntuu ?

Kiiski Vastaranta
04.04.2022, 20.15
Onko pyörästä jo kokemusta ? Miltä tuntuu ?
Hetken aikaa kävin pyörimässä tuolla ulkona, että mitähän sitä nyt sitten tähän nyt uskaltaisi sanoa uutuudenviehätyksen kovasti jyllätessä. :D En osaa antaa mitään absoluuttisia totuuksia enkä osaa sanoa, että mikä johtuu uudesta pyörästä ja mikä on vain kuvitelmaa. Vastuu on vahvasti lukijalla tässä kohtaa. Kuvailen vain omia fiiliksiäni verrattuna edelliseen XC-henkiseen pyörääni. En myöskään kovin kummoisesti päässyt joustohaarukkaa testailemaan, mutta minua asiantuntevammat lienevät sitä jo testanneet perusteellisesti.

Heti muutamasta ensipolkaisusta lähtien tuli vain SE tunne, että onpas helppoa ja miellyttävää polkemista. Pyörän pyörittely ja käsittely oli kokolailla helpompaa, eikä pyörä tuntunut lainkaan sellaiselta kiikkerältä ja vikuroivalta pässiltä, kuin mihin olin tottunut. Kävin lyhyesti tutulla lähipolulla kokeilemassa, vaikka kaikkia jään ja sohjon eri olomuotoja siellä vielä onkin. Kuitenkin, aikaisempi pyörä olisi lähtenyt jo alamäessä vikuroimaan, mutta tällä ei tarvinnut sellaisesta murehtia. Samaten puuttuu tunne siitä, että paino siirtyy kovasti käsille ja siitä sarvien yli pienemmässäkin tiputuksessa tahi töyssyssä. Tämä toki saattaa olla sitäkin, että en ole osannut edellistä pyörää säätää itselleni sopivaksi. Mene ja tiedä.

Suurimmaksi kysymysmerkiksi jäivät jarrut, jotka olivat hieman ehkä pehmeän tuntuiset? Tätä tarvitsee tutkailla lisää, mutta vahva mielikuva, että edellisen fillarin "jotkut" Shimanon nestelevyjarrut olivat napakammat. Pitää kai suorittaa pientä sisäänajoa ja tarkastella tilannetta uudemman kerran? En tosiaan ole mikään kokenut kehveli, eikä pyöräotantani ole suuren suuri. Yhteenvetona kuitenkin totean, että tällä oli oikein mukava polkea, tätä oli helppo käsitellä ja tuun epäilemättä nauttimaan tällä poluista monet kerrat tänä kesänä. Ei ketuttanut kelvilläkään polkea. Jarrujen (ja satulan) tilannetta jään kuitenkin seuraamaan.

kauris
07.04.2022, 08.06
Jarrukahvan tuntuma ei saisi olla ilmapallomainen mutta itse jarrupito voi hyvinkin olla aluksi kadoksissa ennen palojen sisäänajoa. No toivottavasti kyse vain jälkimmäisestä ja saa ensimmäisenkin ongelman tietty korjattua ilmaamalla jarrut. Hienoa, että pyörä muutoin tuntuu loistavalta!

07.04.2022, 09.55
Tässä jarrujutussa kyse voi olla siitä kuuluisasta modulaatiosta joka monen mielestä simpan jarruista puuttuu.
Tuntuuko etu ja takajarrut kuitenkin samalta?
Kannattaa tarkkailla ja käydä vaikka liikkeessä kysymässä jos jarrut askarruttaa.

Marsusram
07.04.2022, 12.09
^Nelimäntäisissä, myös Shimanoissa, on pehmeä alkukosketus ja laajempi puristusalue ennen täyttä pitoa, verrattuna kaksimäntäisiin, joissa modulaatio on vaikeampi toteuttaa.

Kiiski Vastaranta
07.04.2022, 13.05
Ei se tosiaan mielestäni ilmapallomainen ja ilmaamisen tarpeessa ollut. Ehkä kyseessä on juuri tuosta modulaatiosta sitten. Kävin eilen testailemassa useamman napakamman jarrutuksen alamäkeen ja olisiko sitten omat sormet tottuneet paremmin näiden operoimiseen vai tapahtuiko paloissa vähän sitä mystistä sisäänajoa, mutta alkoi tuntua jo paremmalta. Ehkä tää tästä!

miz
28.09.2022, 17.25
https://www.ridemore.fi/devinci-kobain-slx-12s-full-sand-gloss?fbclid=IwAR0KLKa81BEgVxSBEiSDu2Y2Gw7kh5jHMmd ijiQrpaa--gGrf-BVvjt5-EA

jännä että hetki sit oli halvempi.

Kävin muuten tänään pikaisesti testailemassa tätä. Hyvän tuntuinen ja ihan ok tarjouksenkin sain.

Tuntuu pyörän päällä pienemmältä mitä mitoista voisi päätellä.
Kobainin taulukossa menisi L kokoon (183/90 + pitkät kädet), mutta tuntuu että perää pitäisi työntää jatkuvasti taakse että tuossa saa hyvän asennon.
XL koko taas istuu hyvin, mutta koeajopyörässä olleen 800mm tangon kanssa on vähän kankea kääntymään ahtaahkoissa paikoissa.

Taitaisi olla kuitenkin XL se oma valinta, satula sentin eteen koajon asetuksista ja parin sentin tangon kavennuksella.
L- koossa pitäisi varmaan vetää satula ihan taakse ja pidentää stemmiä sentillä/kahdella.

Hyvin rajallisesti oli kokoja jäljellä eikä seuraavasta erästä osanneet sanoa.

Samalla reissulla pikatesti foorumilla kollektiivista kehua nauttineesta Laufey H10:stä myös, kultainen väri aika hieno livenä. Hyvin paljon saman tuntuisia, mutta polttelee tuo kobainin custom -malli parempine jarruineen ja mulle sopivammin renkain enemmän.

miz
30.09.2022, 20.51
Kobain 11s custom sitten tuli tilattua XL:nä. Yhdestä lisärattaasta pakassa en nähnyt hyötyä ja XT kahvat tuntui paremmilta omiin sormiin.
Sopivaan aikaan tuli varmaan tilattua kun tänään näköjään pompsahti hinta 200 ylöspäin.

Toivottavasti ei sitten lopulta ole liian kankea juna, vaikka just siihen suuntaan just halusinkin mennä vanhemman mallisen Spark 720 jälkeen.

F. Kotlerburg
30.09.2022, 21.26
Ei kyllä pitäis tuolla geolla olla todellakaan kankea juna vaan varsin näppärä laite. Eihän tuo mikään erityisen slack ole ja takahaarukkakin kohtuu mitoissa.

Tää on kyllä kategoria joka sykähdyttää, vaikka uusille pyörille ei oikein tilaa ole niin...

miz
30.09.2022, 21.37
Toivotaan että osuu kohilleen.

Tuntui kyllä oikein hyvältä ja vakaalta kokonaisuudelta keulaa myöden omiin tarkoituksiin, erityisesti talvea silmällä pitäen.
Tuolla varmaan viitsii ajella leppoisampiakin metsäretkiä (toivottavasti), edellinen sparkki oli hyvä vaan kun ajoi täysiä.

Jukka4130
01.10.2022, 10.19
Jos vähintäänkin modernilla mitoituksella ja tavallisesta poikkeavalla, mutta sitäkin varmatoimisemmalla voimansiirrolla varustettu runko kiinnostaa, RIG v2 -runko ja sitä myötä Pinion-vaihdelaatikko ovat tutustumisen tuntuisia. Makuasioita toki, mutta kovatarakkapyörässä perinteinen ketjuvaihde tuntuu downgreidaukselta Pinionin jälkeen.

4130.fi – RIG v2 -runkosetti (https://www.4130.fi/rig-v2-runkosetti/)

miz
09.10.2022, 14.21
Ei kyllä pitäis tuolla geolla olla todellakaan kankea juna vaan varsin näppärä laite. Eihän tuo mikään erityisen slack ole ja takahaarukkakin kohtuu mitoissa.

Oikeassa olit, ei ole pelätystä kankeudesta tietoakaan. Oikein näppärä laite on, menee myös ihan hienosti sekä ylös- että alaspäin.
Painava toki minkä huomaa kyllä ajossa, mutta tarkoitukseen oikein hyvä kun ei ole mikään kevyt kisapyörä ollut ajatuksissakaan.

F. Kotlerburg
09.10.2022, 17.33
Miten vertaisit siihen Laufey:hin? Kävin kopaseen nopeasti lauantaina Laufey LTD:n. Vähän jäi sellainen ei tämä oikein tiedä mikä haluaa olla kuva koko laitteesta.

miz
09.10.2022, 18.12
Laufeysta otin vain ns kylmät tyypit menemättä metsän puolelle.
Äkkiseltään se tuntui jotenkin pystymmältä ja ahtaammalta, ja Devinci lähempänä xc:tä kuin Laufey.
Pyörät ei tietty olleet ihan samoissa säädöissäkään, joten en tiedä mikä ero olisi ollut hienosäädettynä vaikka samoilla, helpoilla kallioilla missä koitin Devinciä. Varmaan hyväksi olisi saanut sen Laufeynkin asennon.

Joka tapuksessa tuo Devinci ( https://www.ridemore.fi/devinci-kobain-deore-11s-z2-xt )tuntui itselle paremmalta, ja parempi tarjous kuin bikeplanetilta Laufeysta niin otin sen.

Hetken kyllä harkitsin bikeshopin h10 tarjousta vähän paremman hinnan, hienon värin, pidemmän dropperin ja isomman eturattaan vuoksi.

Tosi kiva pyörä on kyllä ajaa sekä hitaammin että omaa kovaa, ei pelota kepun kalliotkaan yhtä paljon kuin spark 720:llä :)

F. Kotlerburg
09.10.2022, 20.22
Joo korkea ja lyhyehkö jäi Laufeystä fiilikseksi. XL:ää kävin kojottamassa. Vähän saisi loivempi keulakin olla.

ture
20.10.2022, 05.32
Onko kellään kokemuksia Stantonin Switch9erista? Tarkoitus olisi hankkia uusi jäykkäperä mahdollisimman moneksi vuodeksi eteenpäin ja valinta on kaventunut lähinnä pohdiskeluksi Switch9erin ja Sherpan välillä. Tällä hetkellä tulee koluttua lähinnä North Vancouverin varsin mäkisiä maastoja joihin Switch9er lienee juuri passeli, Sherpa kun vissiin istuu paremmin tasaisempaan maastoon. Kuitenkin on hyvin mahdollista että jossain kohden tulee paluumuutettua takaisin Suomeen ja mieluusti samalla pyörällä jatkaisin ajoa sielläkin.

Sambolo
28.10.2022, 12.58
Vähän miettiny jos dirtin korvais am hooteella, modernilla agressiivisella geolla. Mitenhän semmonen toimisi hyppely ja pumppishommissa missä dirtti taas omiaan? Dirtillä vähän ikävä polkea pelipaikoille ja käyttö aika rajoittunutta, mutta toisaalta siinäkin puolensa. Oon vaan huomannut, että hyppelyhommat maistuu täpärillä enemmän kun se on huomattavasti vakaampi hypyissä ja siihen on parempi tuntuma kun sillä ajaa muuten enemmän, sit aina dirtiin siirtyminen on pieni shokki kun niin iso kontrasti pyörien välillä. Toisaalta täpäri ei oikein toimi pikkupyörädirtillä. AM HT olis monipuolisempi, mut olisko silti liian kankee pumppikselle tai dirtille? Kaikkihan ois kiva olla, mutta tilaa ei ole ja joku olis kuitenkin suurimman osan ajasta ajamatta.

F. Kotlerburg
28.10.2022, 13.20
Kyllä mä vahvasti epäilen, että pitkä AM HT toimis kovin miellyttävästi pumpilla.

bike futurist
28.10.2022, 14.07
Itellä on tällä hetkellä kaksikin modernia "jibbailupyörää".

Lähtötilanne muutama vuosi sitten oli se, että old school lyhyt ja korkea dirtti (NS Suburban 2008'ish) tuntui oudolta L kokoiseen (olen ite pitkäjalkainen 181cm) Megatoweriin verrattuna.

Päädyin myymään dirtin ja ostamaan tilalle M kokoisen 435 pitkän ylivuotisen 5010, millä oli tarkoitus ajaa kaikki mitä dirtilläkin.

Kuitenkin, tänä kesänä hetken mielijohteesta tuli ostettua alesta Cannondalen Dave, missä on lähestulkoon 1:1 fitti ku 5010:ssä, niin on saanut hyvää kontrastia.

Ehkä parhaiten näiden erot tulee siinä minkä tyyppisissä hyppymestoissa kumpaisellakin ajaa mieluiten.

5010:
- LKP, vauhdin ja riskin takia, tosin A linjaa ja siitä ylöspäin alkaa sitten taas mega tuntua paremmalta idealta
- Hertsikan hyndäspotti
- Pete-park, ainakin vielä tällä hetkellä, kun aika tuntemattomia vauhdit ja linjat
- Fira
- Luolavuori (tre)
- Ylästö, maa sen verran röykkynen, että täpäri rullaa paremmin

Dave:
- Terminaali, tiukemmat muodot ja sileä maa niin paree
- Savela, saa paremman vauhdit ku täpärillä
- kaikki pumpträckit

5010 on noista kahdesta omaan ajooni paljon monipuolisempi, mutta pumppia sillä ei oikeen aja. Ainakaan montaa tuntia, tai nauttien siitä. Mutta lyhytjoustoista 27 kannattaa harkita myös jos vaan on aikaa / tilaa / resursseja pitää, on aivan sairaan hauska vehe :)

Ohiampuja
28.10.2022, 19.24
Nyt on kyllä sellaista tekstiä mistä tämä vanhus tippui täysin kyydistä. Mutta onko tuo 5010 Santa Cruzin täpäri?

Sambolo
28.10.2022, 21.41
Meinaatko ylästöllä tolkin dirttiä? Sielä on kyllä tosi tiukkaa linkaa ja tulee dirtilläkin kiire, polella ois ländissä keula toisen nokalla :D

Joku slopedurohan ois siisti, mutta joku ht perverssio tässä myös(onhan noi am jäykkikset varsinkin upeita) ja haluisin ajaa vähän maastoakin ja ehkä parkkia hooteella(ainakin mielikuvissa :D ).

Toisaalta miettiny kans yhden pyörän taktiikaks joku mulletti bronson, sitä kehuttiin kovasti dirttihommiinkin, mut jotenkin dirtin ja hooteen yksinkertaisuuskin viehättää.
Polella oon tähän mennessä iha onnistuneesti ajanut kaikkea paitsi tolkin dirttiä, tai on sieläkin jotain linjoja. Luulin myös, että se on ihan ok pumppiksella ennen kuin rupesin dirtillä sitä ajamaan :D Skedeparkeilla dirtti ketterämpi, mut jotenkin täpäri tuntuu sieläkin turvallisemmalta.

maaco
30.10.2022, 17.37
Vähän miettiny jos dirtin korvais am hooteella, modernilla agressiivisella geolla. Mitenhän semmonen toimisi hyppely ja pumppishommissa missä dirtti taas omiaan? Dirtillä vähän ikävä polkea pelipaikoille ja käyttö aika rajoittunutta, mutta toisaalta siinäkin puolensa. Oon vaan huomannut, että hyppelyhommat maistuu täpärillä enemmän kun se on huomattavasti vakaampi hypyissä ja siihen on parempi tuntuma kun sillä ajaa muuten enemmän, sit aina dirtiin siirtyminen on pieni shokki kun niin iso kontrasti pyörien välillä. Toisaalta täpäri ei oikein toimi pikkupyörädirtillä. AM HT olis monipuolisempi, mut olisko silti liian kankee pumppikselle tai dirtille? Kaikkihan ois kiva olla, mutta tilaa ei ole ja joku olis kuitenkin suurimman osan ajasta ajamatta.

Mulla on Kona Honzo ESD ja kyllä sillä pumppiradallakin on tullut käytyä. Ja käyty kokeileen loikkimista. Ja mukava ajella maantiepätkiäkin. Hyvä vähän kaikessa. Osta siitä aggressiivisen geon kompromissipyörä, kun mulla on oikea dirt hakusassa :)

Kaatuilija
08.01.2023, 16.45
Onkohan mitään 29er kiekoilla ja 120mm joustokeulalle sopivaa edullista runkoa saatavilla missään? Octane One Prone 29 olisi ollut täydellinen ja punaisena pirun hienon näköinen. Ei vain löydy mistään enää. Keula, josta löytyy 120mm joustoa, löytyy jo valmiiksi, eli se rajoittaa jonkun verran.

Kemizti
08.01.2023, 20.46
Onkohan mitään 29er kiekoilla ja 120mm joustokeulalle sopivaa edullista runkoa saatavilla missään? Octane One Prone 29 olisi ollut täydellinen ja punaisena pirun hienon näköinen. Ei vain löydy mistään enää. Keula, josta löytyy 120mm joustoa, löytyy jo valmiiksi, eli se rajoittaa jonkun verran.
Pole Taival lähtee runkosetti bundlena sellaiseen hintaan, että ei kannata paljoo vanhoja keuloja murehtia, ku hissitolppa ja keula tulee sopurahalla matkaan..

Hokku
08.01.2023, 21.38

Edullisesta en tiedä eikä kokojakaan ole nyt kuin pienin, mutta jos tämän otsikon alle etsisin 120mm keulalla runkoa niin tämä olisi varmaan listan ykkösenä https://www.pipedreamcycles.com/shop/sirius/

Sambolo
08.01.2023, 22.54
Pole Taival lähtee runkosetti bundlena sellaiseen hintaan, että ei kannata paljoo vanhoja keuloja murehtia, ku hissitolppa ja keula tulee sopurahalla matkaan..
Tää ehdottomasti, pirun hyvä diili.

liero
09.01.2023, 10.34
Siinä oli diili johon itsekkin viime viikolla tartuin.
Evolink 131 runkosetti ilmestyy lähiaikoina fillari torille.

Late_h
09.01.2023, 13.43
Nukeproof Scout 290 lähtee Wigglestä 535e sis. toimituskulut, tullit ja verot.

Jukka4130
11.01.2023, 13.55
Vähän miettiny jos dirtin korvais am hooteella, modernilla agressiivisella geolla. Mitenhän semmonen toimisi hyppely ja pumppishommissa missä dirtti taas omiaan? Dirtillä vähän ikävä polkea pelipaikoille ja käyttö aika rajoittunutta, mutta toisaalta siinäkin puolensa. Oon vaan huomannut, että hyppelyhommat maistuu täpärillä enemmän kun se on huomattavasti vakaampi hypyissä ja siihen on parempi tuntuma kun sillä ajaa muuten enemmän, sit aina dirtiin siirtyminen on pieni shokki kun niin iso kontrasti pyörien välillä.

Kysymys on lopulta, että miten suuren kompromissin on halukas tekemään. Kärjistettynä, oikeasti maastokelpoinen jäykkäperä on yhtä hyvin elementissään dirtillä tai pumptrackilla kuin dirt-pyörä maastossa tai vaikka bike parkissa. Pystyykö maasturilla ajamaan dirtillä ja pumptrackilla? Toki, mutta se ei ole siihen paras mahdollinen työkalu. Kyseisiin ajamisen muotoihin tehdyt pyörät tuntuvat usein alkuun kiikkeriltä ja jopa hermnostuneilta ajaa. Aiemmasta poikkeavalla pyörätyypillä ajamaan opettelu on kuitenkin vaivan arvoista, sillä maasturilla ajaminen on aika suuripiirteisen tuntuista sen jälkeen.

Siirtymät dirttipyörällä hoituvat mukavasti, jos homma erikseen pitkän "hessuhopo-satulatolpan", samanlainen mitä käytetään BMX-racing -pyörissä.

Sambolo
11.01.2023, 16.28
Meikällä taitaa olla niin pitkä satulatolppa kuin oon vaa löytäny, dropperi ois kova :D kyllä dirtti jää, pitää kyllä miettiä senkin päivittämistä. Teräsrunkoisena ja melkeen saman painosena ku mun täpäri, se ei koostaan huolimatta tunnu ketterämmältä esim ilmassa.

liero
13.01.2023, 20.48
Noniin, tänään tuli pyörähdettyä Muuramessa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8332&pictureid=241616

Hokku
13.01.2023, 22.49
Noniin, tänään tuli pyörähdettyä Muuramessa.

Minkä vuoden Zeb tuo on?

liero
13.01.2023, 23.38
Sikäli kun tulkitsin sarjanumerosta niin -22

Sambolo
14.01.2023, 13.19
Uuu nice! HT kuume taas nostaa päätään.

liero
16.01.2023, 20.33
Tänään hain paikallisesta teippi firmasta suojateippiä ,laitoin sitä hieman ja kasasin jäykkiksen ajokuntoon, jarruletkuja ja vaijereita pitää vielä lyhennellä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8332&pictureid=241639

Bndit
16.01.2023, 20.49
On kyllä komea peli

Ohiampuja
30.08.2023, 13.34
Pahoittelen heti alkuun, kun todennäköisesti toistan itseäni.

Mutta teräsrunko hakusessa, taas kerran. Ja nyt lupaan kirjoittaa ehdotukset ja vinkit ylös ettei niitä tarvisi kolmanteen kertaan kysellä. :)
Eli jäykkäperäinen MTB runko, teräksestä hitsattu ja paras jos se olisi Brittein saarilla kasattu.

Ja mikä ihme oli se merkki josta olisi mahdollista tilata Kaukoidässä hitsattu versio tai sitten hiukan kalliimpi Briteissä tehty malli. Googletuksella en löydä mitään...

Nyt on tiedossa Brother, Stanton ja Cotic.

F. Kotlerburg
30.08.2023, 13.57
Stantonilla oli ainakin jossain vaiheessa moinen optio.

Stantoneita muuten saa Bike24:stä.

Ei oo britti mutta Nordestia en unohtaisi.

Teemu
30.08.2023, 14.35
Stantoneita muuten saa Bike24:stä.

Bike24:n Stantonit eivät ole aitoja. En tiedä kuviosta enempää, mutta Dan Stanton itse on mm. Facebook-ryhmässä kehottanut välttämään näitä.

Bndit
30.08.2023, 14.51
https://www.ragleybikes.com/products/big-wig-hardtail-frame-2023

Jukka4130
30.08.2023, 15.52
Pahoittelen heti alkuun, kun todennäköisesti toistan itseäni.

Mutta teräsrunko hakusessa, taas kerran. Ja nyt lupaan kirjoittaa ehdotukset ja vinkit ylös ettei niitä tarvisi kolmanteen kertaan kysellä. :)
Eli jäykkäperäinen MTB runko, teräksestä hitsattu ja paras jos se olisi Brittein saarilla kasattu.

Ja mikä ihme oli se merkki josta olisi mahdollista tilata Kaukoidässä hitsattu versio tai sitten hiukan kalliimpi Briteissä tehty malli. Googletuksella en löydä mitään...

Nyt on tiedossa Brother, Stanton ja Cotic.

BTR. Pidemmältä ei tarvitse etsiä. Kyllä, hinnakkaampia kuin muut listatut vaihtoehdot. Kaikki rungot tehdään kuitenkin yhden verstaan sisällä käsityönä ja taustalla oleva Burf on yksi alan kovimmista tekijöistä. Curtis Bikes toki myös tsekkaamisen arvoinen, jos leveät juotossaumat ovat mieleiset.

https://www.btr-fabrications.com

Pataässä
30.08.2023, 22.05
Pipedream?

lego
30.08.2023, 22.22
Bird forge?

https://www.bird.bike/forge/

Sambolo
30.08.2023, 22.24
Marino? https://www.marinobike.com/product/custom-hardtail-mtb-bike-frame/

Hoo x Hoo
31.08.2023, 00.20
Fairlight Holt

nure
31.08.2023, 00.28
Nordestilta löytyy terästä ja titaania...

Kimperly
08.06.2025, 18.12
Hakusessa otsikon mukainen fillari ja sopivasti, Nordest mainittu.
Nordest bardino 3.5 teräksisenä kiinnostelis!
Kertokaahan joku, joka jotain tietää, et öisko wörtti?
Aattelin, ens talven aikana kasailla am-tykin ja tää kiinnostais eniten, mut muita vaihtoehtoja kuunnellaan myös.

nure
08.06.2025, 20.23
^ Kysele Pedrolta pyörästä ja jos haluat mittatilauksena tms. ja vastailee kyllä hyvin sähköposteihin.

nure
08.06.2025, 21.34
Fillaritorilla on muuten M kokoinen Bordino 3 kaupan...

teemasa
10.06.2025, 10.31
Bardinosta on sen verran ajokokemusta, että uskallan suositella otsikon kategoriaan. Tosin version 3 runkoihin suhtautuisin varauksella, noita on nähnyt muutaman (mm. omani) murtuneen vaakaputken etuosasta tuon pienen tukipalan kohdalta. 3.5:ssä ei pitäisi olla tuota ongelmaa, tuki kun on poistettu.

Jos runkoa löytyy varastosta niin toimituskin on ollut kohtuu vikkelää, seurantalinkkiä joutui kyllä kyselemään erikseen. Ja takuukin tuli testattua toimivaksi tuon murtuneen rungon kohdalla.

Nordestin FB-sivuilla muuten mainostetaan Bardinostakin kesäkuun ajan 150€ alennusta koodilla MTBSTEEL, joten tuohon hintaan voi olla vaikea löytää kilpailukykyistä vaihtoehtoa muualta.

Lare
10.06.2025, 11.01
mut muita vaihtoehtoja kuunnellaan myös.

Custom runko Marinolta?
https://www.marinobike.com/
Mä olen ollut tyytyväinen omaam Marinoon. Näköjään ovat päivittäneet rungot udh-korvakkeeseen ja satulaputkeen saa halutessaan taivutuksen.

Tuossa oma yksilö

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250610/057632390351ee80b169d89ab53573ac.jpg

nure
10.06.2025, 18.27
Nordestilta kaksi runkoa hankkinut, toinen toimitusajalla ja toinen hyllystä ja hyvin toimi. Ekan pikkuongelmien vuoksi sain toiseen ohjauslaakerin ja varakorvan kaupanpäälle ja ekan mukana tuli paita, hyvää ja ystävällistä asiakaspalvelua joka tapauksessa.

Kimperly
11.06.2025, 07.49
Bardinosta on sen verran ajokokemusta, että uskallan suositella otsikon kategoriaan. Tosin version 3 runkoihin suhtautuisin varauksella, noita on nähnyt muutaman (mm. omani) murtuneen vaakaputken etuosasta tuon pienen tukipalan kohdalta. 3.5:ssä ei pitäisi olla tuota ongelmaa, tuki kun on poistettu.
Jos runkoa löytyy varastosta niin toimituskin on ollut kohtuu vikkelää, seurantalinkkiä joutui kyllä kyselemään erikseen. Ja takuukin tuli testattua toimivaksi tuon murtuneen rungon kohdalla.

Nordestin FB-sivuilla muuten mainostetaan Bardinostakin kesäkuun ajan 150€ alennusta koodilla MTBSTEEL, joten tuohon hintaan voi olla vaikea löytää kilpailukykyistä vaihtoehtoa muualta.
Tätä tarjousta olen silmällä pitänyt, niin saattaa olla, että siihen tartun.
Se musta/liila versio on aikas hieno:cool:

Kimperly
12.06.2025, 17.22
Olisikohan tuon M/L koko nyt oikea valinta, kun olen 183cm pitkä ja aika pitkä raajainen? Aikaisempaa kokemusta ei ole kyseisen tyylisestä fillarista, niin vaikee verrata.
Naapurissa olisi esd honzo, todennäköisesti L koossa, mitä vois päästä kokeilemaan. Oiskohan mitenkään vertailu kelpoinen? Vertailin kyllä näiden geoja ja onhan niissä eroa, mutta kuinka merkittävästi?

nure
12.06.2025, 21.44
^ Itsellä Sardinha tuossa koossa ja 180senttisenä vielä pelivaraa. Aina voi vertailla johonkin olemassa olevaan, ruutupaperi periaatteella itse runkoja hankkinut mutta varmaan löytyy jokin vertailu sovellus netistä.

stumpe
13.06.2025, 00.17
^Sardinha on ihan eri runko ja kaukana all mountain-jäykkäperästä.

nure
13.06.2025, 09.16
^Lähinnä valmistajan koko suositusta tarkoitin, asettaa samat määritelmät M/L koon rungoille... Siksi suositinkin vertailua johonkin olemassa olevaan ja varmaan kerrotkin kysyjälle että onkos Honzo sopiva verrokki...?

teemasa
13.06.2025, 13.12
Eihän tuo ESD L-koossa kauhean kaukana ole L-kokoisesta Bardinosta. Istuma-asentoa ei ehkä voi täysin verrata kun satulaputken kulmassa on jonkin verran eroa, mutta jotain tuntumaa tuo varmaan voisi antaa siitä miltä vastaava Bardino tuntuu.

Kun kuskin pituus on aika lailla kokojen välissä, niin valinnan voi tehdä myös oletetun ajotyylin ja -maaston mukaan. Jos tarkoitus on tykitellä jyrkempää alamäkeä niin isompi on stabiilimpi, mutta tavan polkuajoon tasaisella M/L voisi sopia paremmin. Mutta jos kokemusta ei tosiaan aiemmin ole vastaavasta niin todennäköisesti totut kumpaan vaan kun kilsoja alkaa kertymään.

nure
13.06.2025, 14.43
Useimmiten pienempi helpompi valinta mutta onhan aina hankalaa ostaa jos ei saa testata. Seitsemän viimeistä runkoa olen ostanut noilla omilla metodeilla ja yksikään ei ole katastrofiin päättynyt. Toisaaltaan olen tuollainen keskiarvo suomalainen mitoiltani joten se helpottaa kyllä hankintaa.

Kimperly
14.06.2025, 18.59
Nonni, nyt on m/l kokonen bardino tilattu. Suurimmaksi osaksi kuitenkin, ajot tulee olemaan polulla, mutta kyllä mä tolla parkkiinki aijon. Tarkoitus kasata tämä ensi keväälle.

Sotanorsu666
27.06.2025, 16.12
Hyvä diili jos on tarvetta. Mulla on tollainen 29" kiekoilla ja 2.8" leveillä renkailla. Pidän pyörästä.

https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/outlet/outlet-pyorat/kona-honzo-esd-3/

Sambolo
27.06.2025, 23.38
Niin mäki aattelin mut näyttäis olevan pitkälti honzon markkinahinta. Noi ovhit vaikuttaa iha hatusta heitetyiltä.

Sotanorsu666
28.06.2025, 01.21
Niin mäki aattelin mut näyttäis olevan pitkälti honzon markkinahinta. Noi ovhit vaikuttaa iha hatusta heitetyiltä.

Oli ovh mitä tahansa, niin on tuossa paljon pyörää 1899 rahayksiköllä ostettavissa.

Sambolo
28.06.2025, 10.51
Nojuu kyllä varmasti vastinetta saa :) pitäisköhän vaihtaa sähköpyörä moiseen.

Kepsu
28.06.2025, 10.59
Tottakai. Sähköpyörä kannattaa vaihtaa ihan mihin vain paitsi toiseen sähköpyörään.

Sotanorsu666
28.06.2025, 11.13
pitäisköhän vaihtaa sähköpyörä moiseen.

Todellakin. Bäk ty ruuts! Eikös sinunkin eka "kunnollinen" pyörä ollut jäykkäperä(Norco?). Meik pyöräily greit agen!

Sambolo
01.07.2025, 21.59
Joo norcon hooteella alkoi semmoinen vakavempi harrastaminen. On mulla sittemmin ollut konan teräksinen dirtti ht, mut se oli niin kamalan kova ja armoton :D täpärilyfe on hyvää elämää, mut jollain pervol taval joku hc ht kiinnostais kokeilla :)

Ohiampuja
23.07.2025, 11.43
Nyt on Stantonilla alennuksessa hyvän näköisiä jäykkäperiä. Hinnat alle 500 €.

https://www.stantonbikes.com/collections/gen-3-sale

Kimperly
07.10.2025, 15.15
Noniin, nyt on ekat palikat kiinni bardinossa.

Osalistaa
Keula: zeb 170mm
Tanko: oneup v2
Stemi: leatt 35mm
Jarrut: hope tech4 e4
Jarrulevyt: hope 200/220mm
Keskiö: hope 30mm akselille
Navat: hope pro5
Kehät: raceface arc 35 29"

Loput vielä hankkimatta. Kuvaa tulee, kun opettelen ne tänne lataamaan.

Doc.blob
07.10.2025, 18.19
Tällänen ois kiva rakentaa luomupyöräks sähkön oheen. Eikös tällä oo suomalainenkin maahantuoja?

https://chromagbikes.com/products/doctahawk

nure
07.10.2025, 21.30
^Edullinen, 4130 perus putkea.

Yedi.
07.10.2025, 23.01
^^ & ^

Surly Krampus on itsellä rakenteilla. Perusputki 4130 riittänee täysjäykkään 'back to basics' maastofillariin.

nure
07.10.2025, 23.39
^4130 pitää runkojen hinnat edullisinta, oma Sardiini ko. putkesta ja ihan riittävä.

Doc.blob
08.10.2025, 10.37
Aivan. 4130:llahan se oli.

Yedi.
08.10.2025, 11.50
^^Nykyään teräsrunkoja "paremmilla" putkilla taitaa myös olla heikommin saatavilla. Toisaalta liekeekö wanhan ajan runkoputkivalmistajilla Columbus, Reynolds, Tange, jne. olla enää kovinkaan paljon runkoputkia tarjolla teräsrunkoihin?

stenu
08.10.2025, 12.54
^ Onhan noita esim. Stantonilla ja Pacella ainakin Reiska 853:sta, mutta tehdastekoisissa EU:n ISO-standardin mukaisissa rungoissa ei taida juurikaan olla hyötyä noiden vahvempien ja potentiaalisesti kevyempien putkisettien käyttämisestä, kun ISO edellyttää, että rungoista tehdään jäykempiä ja painavampia kuin mikä varsinaisesti riittävän kestävyyden takaamiseksi olisi tarpeen. Siksi kustompajat porskuttaa ja kyllä ainakin Columbuksen ja Dedacciain putkille riittää kysyntää sitä kautta.

nure
08.10.2025, 15.58
Itsellä oli aikoinaan Pace RC129 joka oli tehty Reynoldsin 853 putkesta, en kylläkään osaa sanoa miten asettuu putkiskaalassa nykyään.

marco1
08.10.2025, 16.15
Jos puhutaan otsikon mukaisesta jäykkäperäisestä all-mountain pyörästä niin lienee aika lailla yhdentekevää mistä putkesta se on tehty. Isot renkaat ja järeä keula piilottavat kyllä tuntumaerot.

Enemmän XC / kevyt-trail / downcountry ( :eek: ) ajokkiin sitten ilman muuta hommaisin parempaa rööriä runkoon.

Nimimerkillä just kasasin ja koeajoin Stantonin rungon Aasia / 4130-versiona.

stenu
08.10.2025, 16.25
^ & ^^ 853 on vetomurtolujuudeltaan noin 80% vahvempaa kuin 4130 (Reynolds 525). Ilman standardeja siitä olisi mahdollista tehdä 4130:aa kevyempiä ja joustavampia runkoja ilman, että tarvitsee tinkiä kestävyydestä. Rungon joustavuus tai edes keveys ei tosiaan välttämättä ole tämäntyyppisen rungon ensisijaisesti tavoiteltavia ominaisuuksia.

https://kitesurfbikerambling.wordpress.com/wp-content/uploads/2011/04/mechanical-properties.jpg

stenu
08.10.2025, 16.42
Stantoneihin liittyen löytyy näköjään tämmöinen 853 vs 4130 -videokin (https://www.youtube.com/watch?v=0aQmkVQ3pu0). En jaksanut katsoa, mutta mikäli jotakuta kiinnostaa sen verran, että jaksaa, niin mua kiinnostaa lyhyt referaatti eroista tai eroamattomuuksista :)

M A
09.10.2025, 11.13
Chatgpt:n näkemys videon sisällöstä:

Trait
Reynolds 853
4130 Chromoly

Supple / compliant
Noticeably softer and smoother
Stiffer, transmits more trail chatter

Comfort on long rides
About 10% more comfortable — less vibration fatigue in hands and legs
Slightly harsher — reviewer felt more vibration and calf tension after ~5 miles

Pedaling response
Slightly more “refined” feel; smoother acceleration
Feels a bit snappier under hard pedaling due to stiffness

Ride analogy
Like running tires 3–4 psi lower or with CushCore
Like tires 3–4 psi higher or no CushCore

Vibration damping
More forgiving, “elegant,” and refined
Feels more rigid and direct

M A
09.10.2025, 11.16
Lopputulemana jos olet herkkä rengaspaineiden pienille muutoksille ja/tai vastaaville pienille muutoksille ja hinta ei ole ongelma, hanki 853 runko, jos et huomaa pieniä eroja, meinaat lastata pyörän raskaasti tai ajat rankemmassa maastossa, ei paremmasta teräksestä ole hyötyä.

nure
09.10.2025, 11.19
Itse kummastakin rungosta valmistetulla ajanut niin ei sokeriperseisenä sokkotestiin lähtisi...

stenu
09.10.2025, 12.36
^Jos ja kun ne rungot on eri valmistajien tekeleitä, niin putkien halkaisijat ja seinämävahvuudet voivat olla ihan mitä tahansa sekä ilmeisesti erilaiset geometriat myös, niin ei niiden vertaileminen kertoisikaan putkisettien potentiaalisista eroista yhtään mitään.

nure
09.10.2025, 16.51
^Yksinkertasemmin ilmaisin saman asian...

Ohiampuja
10.10.2025, 17.08
^^Nykyään teräsrunkoja "paremmilla" putkilla taitaa myös olla heikommin saatavilla.
No vähän ihmetteilin kun kukaan ei kommentoinut mun Stanton linkkausta. Siellä edullisesti myynnissä 853-putkesta tehtyjä runkoja.

Esim tämä 29"
https://www.stantonbikes.com/collections/switch9er-genv
Tai 27.5"
https://www.stantonbikes.com/collections/slackline-2

Doc.blob
12.10.2025, 16.01
No vähän ihmetteilin kun kukaan ei kommentoinut mun Stanton linkkausta. Siellä edullisesti myynnissä 853-putkesta tehtyjä runkoja.

Esim tämä 29"
https://www.stantonbikes.com/collections/switch9er-genv
Tai 27.5"
https://www.stantonbikes.com/collections/slackline-2
Toi 29 ois kyllä unelma luomu. Tossa on Geot kohdillaan. Stackkikin tarpeeksi korkee.

Tepsu
20.10.2025, 21.29
Eikö Stanton mennyt konkurssiin jokunen vuosi sitten? Hieno homma jos tekee taas runkoja, on omaan makuun hienoja! Silloin taisi olla valittavissa Englannissa tai Taiwanissa valmistettu runko?
Pitää kyllä katsoa tarjonta lävitse, Sherpa ja Slackline taisi olla ne mitä joskus puntaroitsin..

marco1
20.10.2025, 22.56
Eikö Stanton mennyt konkurssiin jokunen vuosi sitten?
Taisi olla aika monipolvinen saaga mutta merkki pitäisi olla nyt alkuperäisen omistajan hallussa.

Kontillinen tai pari valmiita runkoja meni yritysjärjestelyjen aikaan väärän(?) myyjän kautta myyntiin mutta ei kai niidenkään kanssa pitäisi olla pulassa.