Näytä tavallinen näkymä : Jäykkäperäistä allmountain pyörää
Sivut :
1
2
3
4
5
[
6]
7
8
9
Tuleekohan Radonin Graggeriä lisää missä vaiheessa loppuvuotta ja uusiutuukohan muu kuin väri jos sekään. Tajusin, että poika alkaa tarttee uutta fillaria ja Gragger tyyppinen (7.0) ja hintainen vois olla hyvä vaihtoehto. Radonin vuosittaista uusiutumista ja julkaisuaikatauluja ei ole tullut seurailtua aiempina vuosina.
Lähetin aamulla Radonin nettisivujen lomakkeen kautta viestiä ja Radon / Bike-Discount jo vastasikin. Uusia 2020 malleja tulee nyt lähiviikkoina jatkuvasti ja Cragger julkaistaan ensi viikon loppuun mennessä.
Kokeilin tänää pässilän rämäkkää longina ja regularina L koossa, ei missään nimessä liian isoja mulle 182 senttisenä. En kyllä mitää syväluotaavaa oikee osaa sanoa, mukava polkea kyllä jyrkillä satulatolpilla keskemmällä pyörää, lepposa asento muutenkin ja hyvin nousee mäet. Regular tuntu iha kivalta mut, jotenki 29” tuntu vaa vähä kankeelta kääntymään ja renkaat tuntu vähä huonoilta ja lipsuvilta ainaki omiin plussarenkaisiin verrattuna.Toisaalta 29 kulki hyvin esteet. Pitkässä oli 27.5 plussat ja pito ja tuntuma oli enemmän omaan makuun, ohjaamossa enmmän tilaa, ehkä kotoisampi olo oli siinä. Joustoakin oli siinä enemmän, tosin paineita ei säädetty ja sägiä oli liikaa, polkimet kolisi herkästi. Ei varmaa mitenkää fiksusti verrattavissa mutta jotenkin L koon stamina 180 29” kiekoilla tuntu paljon ketterämmältä, voi tosin olla että aloin vaa olla paremmin sujut pidemmän geon kanssa. Hyviä pyöriä kaikki, etenkin penkistä polkiessa, muuten ei tullut mitään vau elämystä, että omasta pyörästä puuttuis jotain tällasta, vaan omakin tuntu hyvältä niiden jälkeen, ainoo vaa et oman keulin heti ympäri pitkien jälkeen :D
Mikä fillari sulla itellä onkaan?
Edit: en ollutkaan ainoa joka mietti asiaa 😄
Tää L koon 2017 Norco Fluid 7.2+ 160mm keulalla ja muutenkin päiviteltynä.
edit: tulipa oudosti kuva, kokeillaan toisella.
edit2: piti kokeilla myös Taivalta, mutta ei kerennyt :/
https://i.imgur.com/JBOQuWs.jpg
Bitmap tuli pari viikkoa sitten. Tykkään vaikka ihan hirveästi en ole ehtinyt/pystynyt vielä testailemaan.
https://ep1.pinkbike.org/p5pb17826840/p5pb17826840.jpg
Seat stay näyttää atomipomminkestävältä :eek:
Nyt 2020 Radon Cragger on julkaistu. Hinta pudonnut entisestäänkin satasella nyt 1199,-
Mutta Sram eagle 12 sx vaihteensiirtäjä ja xt-takavaihtaja? Taitaa olla tekstissä virhe. Kuvassa Srami.
Renkaina hienosti 2.4 leveät Minion DHF ja DHR Exo+
Onko tuo Rockarin 35 mm Gold RL ihan pätevä?
edit. Ja väritys on mun mielestä aika hieno.
https://www.radon-bikes.de/en/mountainbike/hardtail/cragger/cragger-70-2020/
Rokkarin 35 on varmasti tuossa hintaluokassa paras vaihtoehto. Ilmeisesti aikalailla vanhan mallin Pike, halvimmalla dampperilla varustettuna. Takavaihtaja tosiaan kyllä Sram, eiköhän se oli koko groupset SX eagle.
Hyvän näköinen paketti!
Ribleltä titaanista AM jäykkistä. https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-ht-ti-nx-eagle/?utm_source=Sailthru&utm_medium=email&utm_campaign=8OCT%20-%20HT%20Ti%20frameset&utm_term=UK%20%2B%20AU%20Main%20Mailing%20List
F. Kotlerburg
08.10.2019, 14.58
Asiallisen näköinen Bitmap.
Ot: Vähän väärän käsityksen fillarista ja ajoasennosta saa kun nää kuvat tuppaa olemaan aina dropperi pohjassa. Juu ja olen itsekin siihen syyllistynyt.
F. Kotlerburg
08.10.2019, 14.59
Ribleltä titaanista AM jäykkistä. https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-ht-ti-nx-eagle/?utm_source=Sailthru&utm_medium=email&utm_campaign=8OCT%20-%20HT%20Ti%20frameset&utm_term=UK%20%2B%20AU%20Main%20Mailing%20List
Keskenkasvuisten kiekoille ja kapeilla renkailla. Ei jatkoon.
groovyholmes
08.10.2019, 15.45
[emoji23][emoji23][emoji23]
Sent from my iPhone using Tapatalk
480 reach XL:ssä on kyllä kunnon töpö.
Keskenkasvuisten kiekoille ja kapeilla renkailla. Ei jatkoon.
Kyllähän siihen 2.6 ainakin menee.
Itsellä mietteissä kans jos laittas norcoon seuraavaks 2.6 kumit, samalla vähän kapeemmat kiekot, osittain siinä toivossa, että kestäis paremmin :D
F. Kotlerburg
08.10.2019, 16.09
Emmä nyt tiedä onko tuo töpö. Aika linjassa muiden vastaavien 130mm keulalle suunniteltujen kanssa. Överit pidempijoustoiset sitten erikseen.
2.6" luokittelen liian pieneksi kumiksi keskenkasvuisten kiekkokoossa.
F. Kotlerburg
08.10.2019, 16.26
Niin mun mielestä tuo välikoon kiekko ei tuu muita etuja kuin sen, että voi käyttää niitä plussakumeja, jos kaipaa lisää pehmeyttä ja pitoa. Omaan ajoon tuollainen palttiarallaa 64-65mm leveä 29er sopii parhaiten eli jotain 2.4-2.5". Jotkut 2.35 tai 2.4" kumit venyy käytössä lähemmäs tuota 2.6" kokoa vanteesta riippuen.
Itellä ei ole tuntunu, että plussa tahmais. Koeajopyörissä taas 29 tuntu yhessä suht kankeelta ja ohjaus jotenkin oudolta. Pito oli myös todella huono mutta se saatto johtua muustakin. Toisessa, tosin täpärissä 29 tuntu taas ihan normaalilta eli ihan hyvältä. En kyllä ymmärrä miten 27.5 liittyy keskenkasvuisuuteen. Monet sanoo tuota 2.6 leveyttä täydelliseksi rengaskooksi, pidon ja ajettavuuden suhteen. Halkasijaan en enempää ota kantaa, mutta jos uuden pyörän ostan on sekik todnäk 29” vaihtelun vuoksi.
Jäykkäperässä 2.6 viiva plussan suurin hyöty on perän iskunvaimennus. Ainakin alumiinipyörässä jossa runko ei jousta juuri yhtään. Itse ajelen juurikin 27.5/2.6:lla koska plussa tuntuu jo liian läskiltä, squirmaa ja ainakin päänsisällä rullaa tahmeasti. 2.25 ja kumppanit taas tuntuu kovalta ja täryttävältä. No rullaavuus toki riippuu renkaan kuviosta eniten mutta ajot on renkaasta riippumatta ollut trail/am renkailla. Jollain slicksillä XC kumilla joku 3.0kin varmasti rullaa kepeästi.
Jos omistaisin täysjouston käyttäisin jotain 2.25-2.4 rengasta koska iskunvaimennus tulee sitten pyörästä.
taaviank
09.10.2019, 11.04
craggerin omistavana kysyisin kuinka leveää rinkulaa olette saaneet omaanne mahtumaan.ei taida 2.6 rengas mahtua
^kiinnostaa myös...tosinpi taitaa aikalailla riippua 2.6 renkaasta ja valmistajasta. Eikös esim. Spessun joku 2.6 rengas ollut saku-lehden testissä todellisuudessa kapeampi kuin joku
Spessun oma 2.35-2.4 tjsp ??
taaviank
09.10.2019, 15.34
vanhana patuna aika ulkona mut ollut pari plus (27,5)tsygää ja nyt tää 29 ja tykkään mut mulla mutu et 29-2.6 ois papan optimia lähelle.ois laihialainen takajousitus kun ois ilmatilaa kivasti eikä painoakaan tulisi paljoakaan lisää.mun ajoilla riittää alkuperäisrenkaat( hans damf 2,35)tkin aivan hyvin.vois vain koklata!
Juu, mulla on ollut 2.25:set Onzat alkuperäisten hanssien sijasta ja muuten on toimineet vallan mainiosti yleisrenkaina kaikessa ajossa, mutta Nuuksion bike-parkkia testattaessa takapäätä ei tuntunut saavan millään sopivan tuntuiseksi. Jos paineita lisäsi tuntui peräpää aivan liian kovalta ja taas normipaineilla kivet vaikutti iskevän läpi vanteisiin (ei ollut mitään Huckia tms. inserttiä) ja tuntui että rengas burppaa tai lähtee vanteilta kurveissa:). Joku 2.6 + insertti taakse vois lisätä luottamusta jos noissa parkeissa (nuuksio, Tornimäki) tulis jatkossa ajettua noita helpompia reittejä ens kaudella :)
Mikä hemmetti näissä jäykkäperäsissä enskapyörissä painaa? Tuntuu yks sun toinen olevan 14kg tai hyvin lähelle sitä ainakin. Tuleeko se vaan siitä kun rungot on sen verran pidempiä ja renkaat aika painavat verrattuna esim xc pyöriin.
Mikä hemmetti näissä jäykkäperäsissä enskapyörissä painaa? Tuntuu yks sun toinen olevan 14kg tai hyvin lähelle sitä ainakin. Tuleeko se vaan siitä kun rungot on sen verran pidempiä ja renkaat aika painavat verrattuna esim xc pyöriin.
Hissitolpat ja am/enska renkaat lienee yhdessä suurin painon aiheuttaja. Myös enskakiekot painavat enemmän kuin xc kiekot, samalla tavalla kuin downhill-kiekot painavat enemmän kuin enskakiekot. True enskapyörissä myös pikkuosat kuten stemmit, polkimet yms on järeämpiä eli painavampia kuin xc vastineet.
Jos paineita lisäsi tuntui peräpää aivan liian kovalta ja taas normipaineilla kivet vaikutti iskevän läpi vanteisiin (ei ollut mitään Huckia tms. inserttiä) ja tuntui että rengas burppaa tai lähtee vanteilta kurveissa:).
Kuullostaa liian kapealta vanteelta? Leveämpi antaa renkaalle lisää tilavuutta eli mukavuutta, burppailu vähenee kun kumi ei kaadu alle jne. Samoin kumin vaihto jämäkämpään (esim EXO > DD) auttaa.
Kuullostaa liian kapealta vanteelta? Leveämpi antaa renkaalle lisää tilavuutta eli mukavuutta, burppailu vähenee kun kumi ei kaadu alle jne. Samoin kumin vaihto jämäkämpään (esim EXO > DD) auttaa.
Vanne on Sunringle Duroc 30 joten ei se nyt ihan kapein ole (sisä 26 ja ulko 30 mm). Rengas voi tosiaankin olla vähän turhan hepponen XC tyyppinen (Onza Canis). Pitänee varmaan katsastella tosiaankin jotain tymäkämpää gummia. Ehkä pitäis hommata noi park-hommia varten myös toinen kiekkosetti, millään Enska/DH renkailla kun ei muuta ajoa näillä "chiken legseillä" jaksa jyrryttää :rolleyes:. Onko ehdotuksia jostain kokonaisedullisista 35 mm tms. leveistä kiekoista ao. käyttöön ?
groovyholmes
10.10.2019, 20.42
Olisko mavicin e-xa? 35 id, kolmen sadan korvassa ja ajateltu sähkö maastureihin[emoji1]?
^taakse tommonen ja eteen normi xa ni saa vähä painoa pois, edessä riittää laihempikin malli
Minulla on XA35:t, jotka ovat nyt pojan pyörässä kiinni. Ihan pätevän oloiset kiekot tuohon hintaan, tilasin vuodenvaihteessa Bike24:lta 250 €:lla pari. Olen itsekin 90 kg elopainolla kokeillut noilla hyppiä ja rymistellä ja hyvin ovat kestäneet.
Ite taidan valikoida eteen XA ja taakse Deemax Elite. Molemmat on i30 joka riittää kyllä omiin ajoihin.
Ite miettiny dt swissin H1900 kiekkoja, painoa jonku verta mutta jykevämmät pinnat ja kehä, teräs vapari ja isommat laakerit. Kantavuus 150kg. Ja ylempänä puhuttiin 14kg kovana painona, musta se on vielä vähän. Varmasti rungotkin jykevämpiä ja kestävempiä ku kevyet xc rungot, eikä se paino kyllä ole itseä mitenkään haitannu, oma tosin viimeks kun punnitsin niin 13.5kg ja tää trail pyörä, mut pitkällä keulalla ym. Nyt varmaa enempiki painoa.
Renkaista, ite ajanu nuuksiota ja tornikeskusta 2.8 michelin wild am kumeilla, pito erinomainen ja ajettavuus muutenkin mutta liian hepposat kumit mun massalle rymistelyyn, lyö helposti läpi, takana ollu huckki mikä kyl jeesannu. Ens kerralla misukan endurot.
Työmatkat ja sitkeä flunssa ovat vähän haitanneet Bitmapin testaamista. Nyt alkaa flunssa helpottamaan ja kävin tuossa vähän paikallisia polkuja pimeässä koluamassa. On se kyllä hauska ja ketterä peli. Perä tietysti tuntuu vähän erilaiselta kuin täysjoustossa :).
Rakentelin pojalle ennakoivasti Dartmoor Primal 27.5 S-kokoiseen runkoon seuraavan fillarin kun entinen alkaa jäämään pieneksi. Tämän ketjun kategoriaan kai tämäkin menee. Ihan asiallinen runko tuokin hintaansa nähden. Maalipinta on hieno, mutta ei vaikuta aivan hirveän kestävältä. No, kolmen ämmän teippi naarmuille ja kolhuille alttiimmissa kohdissa auttaa.
Laitoin Reba RL 130 mm Boostin keulaksi kun halvalla sain, lienee kevyemmälle käyttäjälle ihan hyvä keula. 2.6 Rekonit litkutettuna pyörii nyt alla noilla edempänä mainituilla XA35:lla.
https://ep1.pinkbike.org/p5pb17842289/p5pb17842289.jpg
^On muuten hirvein satula mitä maa päällä kantaa. Mulla ois yks tuommonen SDG Circuit punasilla tehosteilla ylimääräsenä. :D
^On muuten hirvein satula mitä maa päällä kantaa.
Näin voi olla sun perseesi kanssa. Jonkun muun välttämättä ei.
KotooTöihin
11.10.2019, 14.55
Rakenneltiin siskon pojalle alkukesästä primal plussa. Toi punanen olis miellyttäny kyllä silmää enemmän, mut eihän sitä mistään saanu. Tuli miami vice värillä ja on jo nyt niin haalistunu, että maalaamista joutuu harkitsemaan kohtapuoliin vakavasti.
Rakentelin pojalle ennakoivasti Dartmoor Primal 27.5 S-kokoiseen runkoon seuraavan fillarin kun entinen alkaa jäämään pieneksi. Tämän ketjun kategoriaan kai tämäkin menee. Ihan asiallinen runko tuokin hintaansa nähden. Maalipinta on hieno, mutta ei vaikuta aivan hirveän kestävältä. No, kolmen ämmän teippi naarmuille ja kolhuille alttiimmissa kohdissa auttaa.
Laitoin Reba RL 130 mm Boostin keulaksi kun halvalla sain, lienee kevyemmälle käyttäjälle ihan hyvä keula. 2.6 Rekonit litkutettuna pyörii nyt alla noilla edempänä mainituilla XA35:lla.
https://ep1.pinkbike.org/p5pb17842289/p5pb17842289.jpg
Saanko udella, minkä mittaiselle pojalle rakentelit? Pohdin myös vaihtoehtoja omalle pojalle.
Saanko udella, minkä mittaiselle pojalle rakentelit? Pohdin myös vaihtoehtoja omalle pojalle.
Vähän alle 150 cm on nyt mittaa, olisiko 146 cm. On tuo runko liian iso vielä, mutta ensi kesää silmällä pitäen tuon rakentelin. Menee varmasti jo sitten ihan hienosti kun aikamoista vauhtia kasvaa. Tytär 154 cm näyttää jo täysin sopivan kokoiselta kuljettajalta tuolle ja on ajellut satula kuvassa näkyvässä korkeudessa. Dartmoorin suositus taitaa olla 160 cm eteenpäin, mutta kyllä tuolla lyhyempi ajelee ihan hienosti.
Mä olen "pojalle" rakennellut useammankin pyörän. Mittana oli pohjalla se, että itellä on hyvä ajaa ;). Tosi juttu.
Joo, kyllä tässäkin tärkeintä oli se, että pääsi itse rakentelemaan :D. Mutta kyllä tuo itselle liian pieni on ja omaa kalustoakin on ihan riittävästi.
Ite miettiny dt swissin H1900 kiekkoja, painoa jonku verta mutta jykevämmät pinnat ja kehä, teräs vapari ja isommat laakerit. Kantavuus 150kg. Ja ylempänä puhuttiin 14kg kovana painona, musta se on vielä vähän. Varmasti rungotkin jykevämpiä ja kestävempiä ku kevyet xc rungot, eikä se paino kyllä ole itseä mitenkään haitannu, oma tosin viimeks kun punnitsin niin 13.5kg ja tää trail pyörä, mut pitkällä keulalla ym. Nyt varmaa enempiki painoa.
Renkaista, ite ajanu nuuksiota ja tornikeskusta 2.8 michelin wild am kumeilla, pito erinomainen ja ajettavuus muutenkin mutta liian hepposat kumit mun massalle rymistelyyn, lyö helposti läpi, takana ollu huckki mikä kyl jeesannu. Ens kerralla misukan endurot.
Sulla taitaa olla kuvan mukaan puolikoon kiekot (Alpkitin Rumpukset 650B+) ja toi keula vaihdettu 120 -> 160 mm ? Toi DT Swiss H 1900 voisi tosiaankin olla itellä (29 kiekot) hyvä takana + insertti ja edessä saattais helposti riittää E1900:set.. lähinnä rauhallisempaa setämiesajoa kun oma meno on. Painolla ei nyt taida tuossa "hissituetussa puistopyöräilyssä" olla muutenkaan niin väliä, joten muutama sata grammaa tai puolikiloa vanteissa ja tymäkämmissä kumeissa yhteensä ei tuntune juuri missään. Itellä on kahdessa fillarissa (maantie ja täpäri) DT Swissin kiekot ja niistä on vain hyvää sanottavaa.
^ Alpkit/Sonder/Love Mud Rumpus kiekot, uudempaa mallia jotka 40 sisäleveet ja kevyemmät kun ne aiemmat 45 milliset. Ja juu keula 160mm yari. Todella hyvin rullaavat kiekot ja navat helposti huollettavat ym, tykänny paljo, mut oon aika tehokkaast saanu noi tuhottuu. Viimesin ku akseli katkes ja vapari tuhoutu samalla.. Alpkit lähettää mulle aluakselin tilalle teräksisen ja uuden vaparin veloituksetta. Helposti tullu myös denttejä, mutta osin liian köykästen renkaiden takia. Viime bike park reissulla myös pannutin dropin missä sain etukiekon ihan solmuun :D Haluisin ne dt: H1900 kiekot, mutta uuden pyörän oston edessä mihin tulis toivon mukaa 29” ja tähän nykysee ei tohon keulaan 29” mee, tosin jos ostan kokonaisen pyörän sijaa runkosetin ni pitäis varmaa jatkaa 27.5 plussilla, että sais hyödynnettyy mahdollisimman paljon nykyisiä osia.. vaikeeta.
Vähän alle 150 cm on nyt mittaa, olisiko 146 cm. On tuo runko liian iso vielä, mutta ensi kesää silmällä pitäen tuon rakentelin. Menee varmasti jo sitten ihan hienosti kun aikamoista vauhtia kasvaa. Tytär 154 cm näyttää jo täysin sopivan kokoiselta kuljettajalta tuolle ja on ajellut satula kuvassa näkyvässä korkeudessa. Dartmoorin suositus taitaa olla 160 cm eteenpäin, mutta kyllä tuolla lyhyempi ajelee ihan hienosti.
Samoissa mitoissa omakin poika. Tosiaan vaihtoehtoja oon pohtinut ja vaikka nykyinen 24” vaikuttaa kohtuu sopivalta, mutta kun kiinnostus on iskän uuden pyörän ja harrastuksen myötä myös kasvanut maastopyöräilyyn, niin oon täss miettinyt tähän soveltuvaa pyörän hankintaa hänelle, mutta onko se sitten 26” vai jo 27,5”? Noita 26” hyviä ei juuri tunnu maailmalta löytyvän, se mikä eniten houkuttaa olisi Commencalin Meta HT junior 27,5” rengastuksella, mutta löytyykö mitään vastaavaa pyörää markkinoilta vai onko ns one of a kind?
Samoissa mitoissa omakin poika. Tosiaan vaihtoehtoja oon pohtinut ja vaikka nykyinen 24” vaikuttaa kohtuu sopivalta, mutta kun kiinnostus on iskän uuden pyörän ja harrastuksen myötä myös kasvanut maastopyöräilyyn, niin oon täss miettinyt tähän soveltuvaa pyörän hankintaa hänelle, mutta onko se sitten 26” vai jo 27,5”? Noita 26” hyviä ei juuri tunnu maailmalta löytyvän, se mikä eniten houkuttaa olisi Commencalin Meta HT junior 27,5” rengastuksella, mutta löytyykö mitään vastaavaa pyörää markkinoilta vai onko ns one of a kind?
27.5 on mielestäni ainakin renkaiden saatavuuden osalta parempi jos haluaa nastaa ja muuta parempaa kumia. Itseltä löytyy vielä valmiina aika reilusti renkaita tuossa koossa. Tuo Meta vaikuttaa kyllä ihan pätevältä lasten pyörältä. En tiedä muuta vastaavaa ja aika heikosti on muutenkin tarjontaa isommissa kunnollisissa lasten pyörissä. S-kokoa pienempiäkään ei oikein ole kuin XC-pyörissä. Toisaalta eihän esim. tuon Metan aikuisten mallinkaan S-koko kauhean suuri ole ainakaan paperilla. Suositus 151 cm eteenpäin.
Keulakulma 64, jatkoon
On Onelta Big Dog, lienee tänne sopiva, keulakulma 65, kai nuo ovat ihan pitkiäkin , https://www.planetx.co.uk/i/q/FROOBD/on-one-big-dog-29-mountain-bike-frame
Mielenkiintoinen myyntipuhe:
It is just some steel tubes welded together to make a bike that will be heavy, unresponsive, and really just pretty pointless and insignificant compared the great bikes you can buy from our competitors.
Vaguely up to date with 29in wheels and boost spacing, through axles, 1x drive train and stealth dropper routing. Rack mounts too because we forgot to take them off in the final revision, but you can pretend youre going to go touring on it eh? Designed for 130mm suspension forks, or long rigid only fork if you want.
Made by a company living in the past and a design team not good enough to make suspension bikes let alone e-bikes. Led by two blokes who think the bikes they remember from 30 year ago have any interest to modern day bike community are just plain deluded.
They cannot even be bothered to take proper photographs. They'll probably go rusty too. Infact they definitely will. Avoid - Do not buy one.
Tampiot tehneet (teettäneet) suoralla emäputkella ton. Muuten aika sweet spotis. Jos olis ollu tapered, olisin tilannut 100 punnan alella, joka loppuu ihan just. Siitäkin huolimatta että on ruostuvaa kaasuputkea. Vai mistä saa 130 mm Boost keulan, jossa olis suora steerer putki?
Eikö tossa sanota 44mm putki ja tarjota että tilaa tapered tästä samalla? Tarkista nyt ite vielä ja viisaammat korjaa, mutta mä luulen et saat taperedkeulan tohon
Joo, ID44 emäputkeen menee keula kartioputkella.
Joo, ID44 emäputkeen menee keula kartioputkella.
No prkl! Tietämättömyyteni takia jäi hyvä kaasuputkiraami tilaamatta. No, olis siihen vissiin tullit vielä rätkäisty päälle marraskuussa, vai vieläköhän se brexitti viivästyy...
Viriviri
14.10.2019, 16.46
Rakentelin aikaisemmin täällä mainitun Dartmoorin Primal 27.5", nyt ne paikat mitä ei kehdannut ajaa läskillä menee suorastaan loistavasti. Missä jarruteltiin ja kuumoteltiin mennään nyt lisävauhdilla. Tykkään todella. Ongelmahan on, niinkuin kaikkien pyörien kanssa tähän asti, että XL koko on liian lyhyt. TT tai reach tai mikämikä, mutta 60mm stemmillä (tehtaan pyörässä 30mm) tuntuu vieläkin vähän lyhyeltä. Olen 192-193cm pitkä mutta pituus on vain selässä ja käsissä joten tämä nykynen long&slack on mulle todella tervetullutta geometriaa.
Onko olemassa joku vielä selkeesti pitempi 27,5+/29" runkosetti XL koossa pl. 700€ Pole ja Pässilä rungot? halvemmalla pitäs päästä. Takanakki min. 2.8" (BTW 2.8" NN mahtuu vielä Primalissa pyörähtään, just ja just). Ajoin tossa reissua 2.1" xc-katiskalla jo hitto ku tekarit vaan täris, on oltava sitä ilmatilaa takana.
Normaalit mittasuhteet omaavalle voin tota Primalia kyllä suositella varauksetta.
Rakentelin aikaisemmin täällä mainitun Dartmoorin Primal 27.5", nyt ne paikat mitä ei kehdannut ajaa läskillä menee suorastaan loistavasti. Missä jarruteltiin ja kuumoteltiin mennään nyt lisävauhdilla. Tykkään todella. Ongelmahan on, niinkuin kaikkien pyörien kanssa tähän asti, että XL koko on liian lyhyt. TT tai reach tai mikämikä, mutta 60mm stemmillä (tehtaan pyörässä 30mm) tuntuu vieläkin vähän lyhyeltä. Olen 192-193cm pitkä mutta pituus on vain selässä ja käsissä joten tämä nykynen long&slack on mulle todella tervetullutta geometriaa.
Onko olemassa joku vielä selkeesti pitempi 27,5+/29" runkosetti XL koossa pl. 700€ Pole ja Pässilä rungot? halvemmalla pitäs päästä. Takanakki min. 2.8" (BTW 2.8" NN mahtuu vielä Primalissa pyörähtään, just ja just). Ajoin tossa reissua 2.1" xc-katiskalla jo hitto ku tekarit vaan täris, on oltava sitä ilmatilaa takana.
Normaalit mittasuhteet omaavalle voin tota Primalia kyllä suositella varauksetta.
Tsekkaa Ragleyn ja Nukeproofin rungot crceestä ja wigglestä ja vertaile, muistikuva että ovat dartmooreja pidempiä.
edit. Hurjat 5-10mm pidempiä jos kattoo reachia. :D
No prkl! Tietämättömyyteni takia jäi hyvä kaasuputkiraami tilaamatta. No, olis siihen vissiin tullit vielä rätkäisty päälle marraskuussa, vai vieläköhän se brexitti viivästyy...
Olivat jatkaneet alea, joten klikkasin silläkin uhalla että joudun maksamaan alvin sitten marraskuussa. Ei se kallis ole sittenkään. Ragley Big AL runko (koko L) lähtee torille, jos joku siitä ottaisi itselleen edullisen lelumiinihooteen. Kaikki osathan sopii big doggiin, paitsi headset.
Viriviri
14.10.2019, 19.53
edit. Hurjat 5-10mm pidempiä jos kattoo reachia. :D Tämäpä tämä, kuvittelin numeroita pyörittämällä että tuo nykynen olis ollu tarpeeks pitkä mutta ei. Olen vaakatasossa hyvin haastettu tän kanssa.
Bird Zero AM Boost, reach 498 mm koossa XL. Pitäis mahtua 2.8:t pyörimään myös.
No, onhan tuolla Zerollakin jo näköjään hintaa.
Dartmoorin Hornetista tulee XL-koko ensi vuodelle ja taka-akseli muuttuu Boostiksi. Reach tosin siinäkin vaan sentin enemmän kuin Primal XL:ssä.
Suht hintavia nuo tuppaa olemaan nuo rungot ”radikaalimmalla” geolla, hello dave oli varmaa ainut halpa, mutta myyty loppuun. Taival ihan suht hyvän hintanen vielä.
vahinkotuplapostaus, lue alta...
Taivalta uskaltaa kyllä pyörän puolesta kehua. Huippuhauska peli ajella, boostbrothers dropoutit on mainio systeemi eli vakiona tulee mukaan osat joilla saa sekä 12x142 että 12x148 boost kiekon paikalleen. Geo toimii, leveet kumit mahtuu, teräs tuntuu hyvältä ja koko paketti näyttää hyvältä. Tilatessa kannattaa kysyä ajantasaiset saatavuudet, nettikauppa ei pidä yhtään kutiaan. edit: Lisätään vielä semmonen plussa että Cane Creekin laadukas headsetti, noname mutta toimiva seatpost clamppi ja taka-akseli tulee mukaan. Noi on ihan rahanarvoista etua, äkkiä heilahtaa satanen lompakosta kun nuo kilkkeet tilailee postikuluineen jostain nettikaupoista johonkin halvempaan runkoon.
Pässilän Hamaria koeajoin hieman viikonloppuna, Taipaleeseen verratessa pomppasi isoimpana erona stack, eli pole on yli kolme senttiä korkeampi keulasta. Käytännössä emäputki on polessa sen 3cm pidempi. Emäputken alapää on tietysti samalla keulalla aikalailla samassa paikassa, joten jos Hamarista haluaa yhtä korkean niin tarvii laittaa se 3 senttiä enemmän spacereita stemmin alle kuin Polessa. Vastaavasti jos Polesta haluaa stemmin alemmaksi, niin sepä ei onnistu. Tarkempaa analyysiä ei viitsi alkaa tekemään kun pässilässä oli 29 enskakiekot alla ja omassa polessa 27.5plussat XC kumeilla. Lisäksi niin vähän kilometrejä polella takana.
Uusi pyörä hakusessa ja budjetiksi haarukoitu max 1300€.
Mitäs mieltä raati on näistä:
Cragger 7.0 https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-cragger-7.0-912871
Vitus Sentier 290 VR https://www.wiggle.co.uk/vitus-sentier-290-vr-bike-sx-eagle-1x12-2020/
Trek Roscoe 7 https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-trail/roscoe/roscoe-7/p/28499/
Trekin nappasin listalle kun sitä saa paikallisesta kivijalasta ja mahdollisesti pienellä rabatilla. Craggerin lisäksi Vitus noista kiinnostaa eniten, mutta onko kenelläkään kokemuksia keulasta (Marzocchi Bomber Z2)? Ilmeisesti tuohon mahtuu 27,5+ renkaat.
Täytyy toki katsoa miten Brexitin käy ja tuleeko ALV lisä Britannian tilauksiin.
Onko näin todellakin, ettei edullisia runkoja löydy? Jos joku osaa listata tämän hetken tilanteen, niin itseä kiinnostaisi 64 astetta ja loivemmat keulakulmat ja voisihan tuo olla pitkähkö tai normipituuden yläpäässä, edulliset rungot. Sanotaan nyt vaikka alle 500€, onko tuo nyt edullista vai ei, paha sanoa.
Ragley? https://www.wiggle.co.uk/ragley-blue-pig-hardtail-frame-2019/
Silmäkulmahiomakone
15.10.2019, 18.14
Onko näin todellakin, ettei edullisia runkoja löydy? Jos joku osaa listata tämän hetken tilanteen, niin itseä kiinnostaisi 64 astetta ja loivemmat keulakulmat ja voisihan tuo olla pitkähkö tai normipituuden yläpäässä, edulliset rungot. Sanotaan nyt vaikka alle 500€, onko tuo nyt edullista vai ei, paha sanoa.
Jep, Ragley sopis tuoho aika hyvin. Ostin blue pig rungon mtbmonsterista ja hintaa jäi posteineen päivineen 600e, kun hintaan sisältyi vielä brand-x 150mm dropperi ja burgtecin muoviflatit. Ei ollenkaan paha.
Mutta perus töpöjä nuo ragleytkin on eikä hintaero pitkiin ole merkittävä.
Scandalin runko tuli ja vähän alkanut kokoilemaan. 2,6-tuumaistahan tohon luvattiin sopivan mutta pikaisella vilkaisulla voi mennä kolmetuumainenkin. Rungon puolesta mennee mutta ketjulinjasta ei kyllä pysty mitään sanomaan. Eihän tonne kauheasti jää tilaa, pitää huomenna kokeilla oikealla plussakumilla. Nyt on 2,4-tuumainen (joku 58-59 milleissä) 25-millisellä vanteella. Plussat on 45-millisillä.
F. Kotlerburg
18.10.2019, 13.03
Mulla on vähän sellaiset fiilikset, että suomalaiseen polkuralliin nuo töpöt on parempia ja ihan riittävän pitkiä kuin ne oikeasti pitkät.
Kiinnostais kans, kaikki mitkä mielee tuli googletin ja oltiin 600 punnan tietämillä. Coticilla esim
mielenkiintoisia. Ehkä jostai alesta sais.
Mulla on vähän sellaiset fiilikset, että suomalaiseen polkuralliin nuo töpöt on parempia ja ihan riittävän pitkiä kuin ne oikeasti pitkät.
Äläpä muuta sano. Se mikä on kovasti muotia ja coolia ison maailman pyörämediassa ja toimii parhaiten jossain Whistlerin bike parkissa on eri asia kuin mitä kannattaa hommata johonkin perus Kouvolan mettäajoon tai harrastesuomienduroon. AM/trail jäykkäperä about <66 keulakulmalla ja >130mm haarukalla pääsee jo pitkälle, veikkaan että nuo Sickkien kaltaisten äärisetuppien edut ei näillä poluilla tai peruskuskin alla pääse oikeuksiinsa vaan päinvastoin voi jopa haitata käsiteltävyyttä. Täytyy muistaa sweetspot, jos loiva keulakulma ja pituus olisi aina automaattisesti parempaa niin kannattaisi varmaan hankkia suoraa DH pyörä.
Kyllä tuossa voipi olla vinha perä ettei meikäläiseen puskan ja puidenkiertoon long & slack ole paras verme. Tuli vaan vaan mieleen kun tuossa viikonloppuna just
pusikossa pujottelin pitkästä aikaa 29 XC täpärillä (keula maltillinen 67 ja akseliväli alle 1990 mm) ja ihastelin kuinka ketterältä tämä tuntui Craggeriin verrattuna (keula 65
ja akseliväli n. 1220 mm)...
Miksköhä ne niitä surkeita pitkiä pyöriä suunnittelee suomessakin.. sit valitetaa ku töpöllä ei voi polkea mäkiä ylös ku on nii loiva keula ja muuten töpö :D Kyllähän noi vaatii erilaista ajotapaa, mutta testien mukaan pitkä ei ole hidas edes tiukoissa paikoissa.
Mutjoo, kuskia, ajotapoja ja pyöriä monenlaisia ja jos ei kokeile, ei tiedä mikä itselle sopii.
F. Kotlerburg
18.10.2019, 17.26
Miksköhä ne niitä surkeita pitkiä pyöriä suunnittelee suomessakin...Myydääkseen niitä ulkomaille :rolleyes:
Ja kukaan ei sanonut niitä surkeiksi paitsi sinä :rolleyes:
No ei nuo ulkomaan ihmeetkään aina varauksetta noita piitkiä kehu- esim. Pole Machinasta on sanottu tälleen (Enduro Magziinessa):
The Pole MACHINE is a radical bike and was made for those who mostly ride on very fast tracks. It rides calmly and instils the rider with confidence, but it requires a powerful rider when things get tighter. If the super-long concept is too extreme, you can often resort to a smaller frame size and still get a relatively long and stable bike.
https://s14761.pcdn.co/wp-content/themes/ENDUROv3/images/icon_top.pngTops
Confidence inspiring
Very composed handling
Unique look and construction
https://s14761.pcdn.co/wp-content/themes/ENDUROv3/images/icon_flop.pngFlops
Hard to manoeuvre in tight sections
Not playful
Villetre
18.10.2019, 18.23
Kyllä tuo Taival nopea on osaavissa käsissä... Taitaa tää palsta-pyöräily vaan olla hankalinta. Kyllä tuolla Kokkosella ideaa on ,harmi vaan että muut kopsasivat ajatukset.
Ja polehan oli tässä nopeustestissä toisena.
“If you believe the preconceptions, the Pole shouldn’t have been very fast on our test track. Especially the narrow sections, where this monster would have been stopped in its tracks. Also, the extreme geometry would have required hours of getting used to – but far from it. “Get on and feel at home” is the motto.”
But saying that, imagine what results the guys could achieve with more riding time on the Pole, considering that our geometry is so different than all of the other bikes on test.
“The wheelbase ensures maximum stability, and the long chainstays distribute the rider’s weight evenly. Which becomes especially evident on open curves. Without having to shift their weight, all our testers had enough pressure on the front wheel. Even very tight turns can be mastered with the pole”
F. Kotlerburg
19.10.2019, 08.46
Minkälaisessa maastossahan tuo testi on ajettu :rolleyes:
Kukaan ei käsittääkseni ole väittänyt Polea hitaaksi, joten mistähän tämä purkaus taas alkoi :rolleyes:
En huomannut mitää purkausta? Ehkä katson liian pitkien lasien läpi, tai joku katsoo liian lyhyillä kiikareilla.
Oma mielipide.
Pitkän pyörän ainut huono on kankeus puunkierrossa erittäin hitaassa vauhdissa. Normi polkuajossa se toimii jo hyvin, kun pyörää pääsee mutkissa kallistamaan. Vauhdin kasvaessa meno vain paranee.
Nyt kun pakon (rahan) sanelemana ajan taas lyhyellä, ei pyörä van toimi mutkissa niin luotettavasti, kun ei saa eturenkaalle painoa niin helposti. Pitkällä ei tarvinnu jumpata ja sai keskittyä ajamiseen/polkemiseen paremmin.
Mutta en yhtään väitä, että toi sattuisi kaikkien ajotyylille. Polea oon kokeillu vain kerran ja se kyllä tuntui heti kotoisalta. Ei kuitenkaan niin kotoisalta, että olisin sen ostanut.
F. Kotlerburg
19.10.2019, 09.16
En huomannut mitää purkausta? Ehkä katson liian pitkien lasien läpi, tai joku katsoo liian lyhyillä kiikareilla.
Kyllähän tuo surkeuden surkeus ja hirveä vouhkaus nopeudesta kovin purkaukselta vaikuttaa.
Laseista en sitten tiedä. Viimeksi kun kävin katsomassa niin mulla on Pole tallissa.
Tuntuu, että kaikki on nykyään töpöjä, jos ei ole puolta metriä reachia M-koon pyörässä.
Jami2003
19.10.2019, 12.19
Vakio harrastajalle se nopeus tuskin on the juttu. Kunhan hauskalta, kevyeltä ja nopealta tuntuu niin ei mitään väliä vailla kello kertoo toista.
Itse en ole vielä liian long low slackiin törmännyt mutta en kyllä olekaan millään ääri peleillä ajanut. Pole tuskin sitä on, Pässilän rämäkän loivempaa mallia olisi mielenkiintoista testata, joko se alkaisi tuntumaan liian pitkältä [emoji3] omat kokemukset rajoittuu sähkötäpäriin YT Decoyhyn joka 65 asteen kulmalla ja 160 mm joustoilla alkaa aika pitkää ja loivaa olemaan. Ei tuo mitenkään liian pitkältä tunnu mutta kieltämättä ei yhtään kaipaa että keula missään kauempanakaan menisi...
Tais koko homma lähtee siitä kun minä sanoin että halvalla ei saa modernia pitkää runkoa(mikä näyttäs pitävän paikkansa), sitten ehdotettiin ragleyta missä kyllä loiva keula esim mutta aika tavallisen pituinen. Sit alko puhe pitkän geon sopimattomuudesta suomeen. Itse ajan myös ”töpöllä”, enkä koe että tarvitsisin pitempää, mutta esim pässilän ja polen pyörissä oli mieluisa ajoasento, varsinkin polessa tuntui heti kotoisalta. Parasta noista pitkissä pyörissä on jyrkkä satulakulma, jonka ansiosta ylämäet tuntu paljon helpommalta mitä omalla. Jyrkkä satulakulma taas vaatii pidemmän reachin ettei ohjaamo ole ahdas.
Mutta edelleen, kaikki voi ajaa just sillä mikä itselle tuntuu hyvältä. Itellä ajot muuttunu perus mettälenkist enemmän alamäkeen ja vauhtiin päin niin aion kokeilla pitkää ja loivaa seuraavaksi.
bonzorno
19.10.2019, 13.44
Mun kokemukset perustuu Production Privee Shan27, NS Bikes Eccentric ja Pipedream Moxie jäykkäperäpyöriin. Juurikin tuossa järjestyksessä ja kaikilla ajettu vähintään yksi kokonainen kesä. Kahdella ensimmäisellä olen ajanut enskakisan Himoksella. Muuten ajo ollut normaalia polkuajoa. Pituutta mulla on 183cm suhteellisen pitkät jalat ja lyhyt selkä. Kaks ekaa ovat olleet L kokoa ja Moxie longer. Production Privee: loivahko keulakulma ja lyhyt reach. Liian ahdas ja jouduin pidentämään stemmin 70mm. Ei hyvä. NS Bikes Eccetric: paras geometria minulle, mutta alumiinirunko liian jäykkä makuuni ja 27.5 rengastus ei maistu. Pipedream Moxie: todella loivalla keulalla 2 asteen angleset asennettu ja pitkä reach 510mm. Reach aiheutti sen, etten saa ajoasentoa millään sopivaksi ja se aikeuttaa terveydellisiä ongelmia yläselkä ja hartiat kokoajan jumissa ja polvet alkaneet myös oireilla. Muuten aivan mahtava runko! Sanotaanko näin et lyhyt ei ole hyvä eikä pitkä, mutta sopiva on paras! Itselle tulee seuraavaksi noin 480-490 reachilla oleva runko. Pyörän pituus ei ole aiheuttanut puunkierrossa mitään ongelmia ainakaan täällä Jyväskylässä.
Tässä sit sullekki sopiva vaihtoehto. Norco torrentin teräsrunkosetti 690e. Onha tuoki suht hintava ja kompliitit vasta maksaakin paljon, mutta erittäin mielenkiintoinen ois itelle. Varsinkin kun tykkään nykyisestä norcostakin.
https://www.evanscycles.com/norco-torrent-s-ht-2020-mountain-bike-frame-EV363944
Saispa sillä hienolla liilalla värillä.
F. Kotlerburg
19.10.2019, 17.42
Eikö tuo ole aika onneton töpö, kun reachia M-koossa onnettomat 450mm ja vasta XL:ssä mennään yli 500mm.
Menikö sulla jokin tunteisiin? On tuossakin L saman pituinen mitä töpö ragleyssä xl ja norcon seat tube niin lyhyt että lyhyempi voi halutessaan valita vaikka sen xl koon. Ja ei mulla niitä töpöjä mitää vastaan ole, sanoin vaa että pitkää ei saa halvalla. Tai sanoin mä vitsillä että porukka sit kitisee ku lyhyillä loivalla kulmalla ei pääse mäkiä ylös :D
ps. oon pahoillani jos sun ragley ei ole menny kaupaks. Varmasti hyvä pyörä sekin ja hyvällä hinnalla myyt, harkitsin sitä itsekkin.
F. Kotlerburg
19.10.2019, 18.22
No nyt alko kiinnostamaan, jos joku jossain myy mun Raglia. Oisko linkkiä?
Se nousukyky kun ei ole pelkästä reachista kiinni niin nerokas oli kyllä heitto.
Aattelin vaa että oli sun mikä oli myynnissä kun muistelin että olisit maininnu luopuvasi omasta, mut mun erehdys. Joo ja pyörän pituus ei pelkästä reachista ole kiinni, että nerokas heitto myös. Esim polessa pidempi chainstay kun valtavirralla ja tätä myöten myös pisimpiä wheelbaseja.
edit ja onhan mulla edelleen itsellä tällä hetkellä erittäin töpö pyörä.
F. Kotlerburg
19.10.2019, 20.01
En muistaakseni ole moista maininnut. Sulla tuo taisi tunteisiin mennä, kun mainitsin, että minusta huom. minusta tuntuu että saattaisi huom. saattaisi sopia paremmin. Ilman minkäänlaista mainintaa yhtään minkään surkeudesta tai muustakaan tai muun paremmuudesta muiden kuin omasta mielestäsi niin alkoi puolustelu ja möly. Ei myöskään missään mainittu, että ei sopisi Suomeen. Se on vähän kuin nyrkki sinne, että joihinkin sopii paremmin ja joihinkin huonommin ja sekin riippuu nyrkistä.
Scandalin runko tuli ja vähän alkanut kokoilemaan. 2,6-tuumaistahan tohon luvattiin sopivan mutta pikaisella vilkaisulla voi mennä kolmetuumainenkin. Rungon puolesta mennee mutta ketjulinjasta ei kyllä pysty mitään sanomaan. Eihän tonne kauheasti jää tilaa, pitää huomenna kokeilla oikealla plussakumilla. Nyt on 2,4-tuumainen (joku 58-59 milleissä) 25-millisellä vanteella. Plussat on 45-millisillä.Plussakumi ei mahdu kunnolla pyörimään, vetopuolelta vähän raapii, toiselle puolelle jää joku kolme milliä tilaa. Joku 2,8 varmaan menisi, tää oli ihan oikea plussa (joku 76-millinen). Lähinnä ajatuksena oli myös semmonen että voisi plussillakin ajella kun keula on plussakeula. Pitää kokeilla vielä jollain toisella yhdistelmällä jossain vaiheessa. Keskiön laitoin mutta ilmeisesti Rotorillakin joku oma työkalu niin jäi kunnolla kiristämättä. Mukana tuli sovitin mutta ei toi vanha HT2:een menevä työkalu toiminut sen kanssa. Nelikanttinen reikä oli lisäksi siinä sovittimessa mutta olisi vaatinut 3/8-pään eikä semmostakaan löytynyt edes kolmesta työkalusarjasta. Hienoa tämä nykyaika.
^^Ehkä se oli joku toinen. Kyllähän tuolla rivien välissä mainittiin pariinkin otteeseen ettei sopis suomeen. Miks mulla menis tunteisiin kommentit pyöristä mitä mulla ei edes ole? ”Puolustelin” joo, koska ihmisillä tuntuu olevan juurtuneita käsityksiä asioista mitkä ei välttämättä pidä paikkaansa, kuten se ettei pitkä vois olla nopee tiukemmissa paikoissa. Sen takia itsekin halusin kokeilla polea ja pässilää kun osa niitä hehkuttaa ja osa kauhistelee niin selviäis miltä itestä tuntuu. En minäkään ole muistaakseni maininnut että joku ois toista surkeampi. Kaikkia ei oikeen pääse kokeilemaan, niin luen kyllä mielelläni muiden mielipiteitä ja kokemuksia pyöristä. Itellä vielä aika avoinna seuraava pyörä, en edes tiedä onko se jäykkäperä vai täpäri :D
^Onhan 2.8 ihan plussakumi myös.
Plussakumi ei mahdu kunnolla pyörimään, vetopuolelta vähän raapii, toiselle puolelle jää joku kolme milliä tilaa. Joku 2,8 varmaan menisi, tää oli ihan oikea plussa (joku 76-millinen). Lähinnä ajatuksena oli myös semmonen että voisi plussillakin ajella kun keula on plussakeula. Pitää kokeilla vielä jollain toisella yhdistelmällä jossain vaiheessa. Keskiön laitoin mutta ilmeisesti Rotorillakin joku oma työkalu niin jäi kunnolla kiristämättä. Mukana tuli sovitin mutta ei toi vanha HT2:een menevä työkalu toiminut sen kanssa. Nelikanttinen reikä oli lisäksi siinä sovittimessa mutta olisi vaatinut 3/8-pään eikä semmostakaan löytynyt edes kolmesta työkalusarjasta. Hienoa tämä nykyaika.
Kannattaa mainita kumpi plussakumi kyseessä 27+ vai 29+ niin ei tarvitse muiden arvuutella.
Jotenkin muistelisin että On one mainosti 27.5x3.0 mahtuvan taakse. En ole varma, mutta edukas ja hieno runko kuitenkin.
F. Kotlerburg
19.10.2019, 21.12
. En minäkään ole muistaakseni maininnut että joku ois toista surkeampi. .
Lyhyt on muisti. Viesti #1470 voi virkistää.
Kannattaa mainita kumpi plussakumi kyseessä 27+ vai 29+ niin ei tarvitse muiden arvuutella.
Jotenkin muistelisin että On one mainosti 27.5x3.0 mahtuvan taakse. En ole varma, mutta edukas ja hieno runko kuitenkin.29+ siis tietysti. En edes ajatellut moista kun 27+ oli tosiaan mainittu että mahtuisi.
Lyhyt on muisti. Viesti #1470 voi virkistää.
NiiN edellee tuo vitsillä heitetty juttu :D Tää menee jo niin naurettavaks pelleilyks etten jatka tätä täällä tän enempää.
Samaa mieltä Sambolon kanssa. Ihan turhaa asian vänkäämistä. Sambolo selvitti tarkoituksiaan aivan hyvin jo viestissään 1479 ja turha siitä nyt on jatkaa. Mutta kyllä se Sambolo onneksi loppuukin jos et itse jatka.
Asiaan.
Mulla on edelleen vahvimmilla ajatuksissa Cragger. Vaihtoehtona jäykkäperistä Pässilän Hamari mutta hinta kasvaisi veikkaan ainakin 2000 euroon. Etsin siis edullista nykyaikaista maastopyörää erityisesti yläkouluikäiselle pojalleni joka on vihdoin alkanut osoittamaan kiinnostusta isän kanssa maastoiluun. Kuulemma vois tulla kokeilee ens kesänä Nuuksion parkkiakin. Eilen oltiin 2 tuntia tuossa Espoon keskuspuistossa ja Espoon keskuksen urbaaniajeluissa. Hän on ajanut tän kesän vaimon 11 vuotta vanhalla M kokoisella Commencalin 120 mm joustavalla täpärillä mutta ensi kesänä se on pieni ja siirtyy hiljalleen pikkusiskolle. Poika haluaisi ehkä täpärin uudeksikin pyöräksi mutta sitten hinta pitäis tuplata Craggeristä. Koska hänestä pian tulee isänsä (185 cm) pituinen tai sentin pari päälle ja minulta löytyy jo L kokoinen täpäri, en taida nyt ostaa toista sellaista, vaan tällainen am takajäykkä voisi olla sopiva täydennys pyörävalikoimaan. Toinen ajaa täpärillä ja toinen jäykkäperällä ja vaihtaa voi vaikka kesken lenkin tai parkkipäivän. Lisäksi hän voi jättää 1300 euron pyörän edes vähän mieluummin jalkapallokentän aitaan kiinni treenien ajaksi tms kuin pari kolme kertaa kalliimman täpärin.
Sen verran aattelin tässä kuitenkin malttaa, että ostan pyörän aikaisintaan tammikuun alussa. Kun tarvekin on vasta ensi keväänä ehkä. En tiedä onko nyt käytännössä ihan turhaa mutta mietin, että kannattaa ostaa 2020 mallin pyörä vuoden 2020 puolella, niin esim myydessä tai varsinkin mahdollista vakuutuskorvausta ajatellen se on jatkuvasti vuoden uudempi. Jos esim korvauksen ikäalennukset lasketaan karkeasti hankintavuodesta eikä päivämäärästä. Ja tammikuussa ne Craggeritkään tuskin ovat vielä sengään loppuneet varastosta :)
F. Kotlerburg
20.10.2019, 09.57
NiiN edellee tuo vitsillä heitetty juttu :D Tää menee jo niin naurettavaks pelleilyks etten jatka tätä täällä tän enempää.
Ja vitsillä perään pitkiä lainauksia jostain nopeustestistä :D
No ei siinä onneksi ei mennyt tunteisiin, kun sulla just ei sellaista pyörää ole, mutta kamalasti kyllä asiaa ja puolusteltavaa niistä :rolleyes:
Sen verran aattelin tässä kuitenkin malttaa, että ostan pyörän aikaisintaan tammikuun alussa. Kun tarvekin on vasta ensi keväänä ehkä. En tiedä onko nyt käytännössä ihan turhaa mutta mietin, että kannattaa ostaa 2020 mallin pyörä vuoden 2020 puolella, niin esim myydessä tai varsinkin mahdollista vakuutuskorvausta ajatellen se on jatkuvasti vuoden uudempi. Jos esim korvauksen ikäalennukset lasketaan karkeasti hankintavuodesta eikä päivämäärästä. Ja tammikuussa ne Craggeritkään tuskin ovat vielä sengään loppuneet varastosta http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/smile.pngEi ne mitään autoja ole, että tuskinpa myydessä mitään merkitystä eikä ainakaan vakuutuskorvauksia haettaessa, koska todellinen ikä ratkaisee, ei vuosimalli.
Itse olen ollut siinä käsityksessä ettei se pitkä loiva ole suinkaan työmatkatyyppisessä ajossa mitenkään välttämättä optimi. Pitkää loivaa ajattelen nimenomaan maasto- ja parkkikäyttöön. Työmatkaa ajan kevyemmällä xc-jäykkäperällä jossa myös paremmin asfaltti- ja hiekkatiekäyttöön myös soveltuva rengastus. Ja sitä olen tuunannut vakiokokoonpanoon verrattuna lyhyemmällä stemmillä ja vähän korkeammalla tangolla. Alkuperäinen oli aika suora.
Kyllä on hienoa viihdettä tämä ketju tarjoillut jo tähänkin mennessä mutta nyt kun aletaan vääntämään parhaasta AM-geometriasta TYÖMATKAPYÖRÄILYYN niin on pakko käydä laittamassa jo popcornit tulille... [emoji28]
Lähetetty minun GM1913 laitteesta Tapatalkilla
Kyllä on hienoa viihdettä tämä ketju tarjoillut jo tähänkin mennessä mutta nyt kun aletaan vääntämään parhaasta AM-geometriasta TYÖMATKAPYÖRÄILYYN niin on pakko käydä laittamassa jo popcornit tulille... [emoji28]
Lähetetty minun GM1913 laitteesta TapatalkillaJoo, kommuutteri ketju vois olla vaikka joku muu.. [emoji85]
Noh pitkä pyörä lyhyellä stemmillä ei ainakaan ole sama asia kun lyhyt pyörä pitkällä stemmillä. Ajossennon hierominen itelle mukavaks on taas oma juttunsa. Itellä kans normaalia lyhyempi stemmi ja korkeemmalla nousulla tanko.
No mä olen ajanut liki kaikki tän vuoden ajot Craggerillä, niin 4-5 viikossa duuniin (25 km päivässä) :), metsäajot kuin bikepark-kokeilutkin. Kompromissina vaihdoin
renkaat Schwalben Hansista hieman kevyemmin rullaaviin Onzan Caniksiin. Todellinen do-it-all fillari, mitään valittamista en oikein tuosta keksi - no ehkä tossa voisi takapakassa
olla nykyisen 11-46:sen sijasta olla 11-50. Kuten aiemmin totesin, hitaamassa puska/puunkierrossa Cragger tuntuu hivenen "kolholta" kuitu 29 XC/traili täpäriin verrattuna. No big deal..
Toi Cragger ei kuitenkaan vissiin ole mikään kaikista long&slackein, mutta aiempaan Cubeen verrattuna kyllä huomattavasti pitempi ja kaikin puolin parempi.
Ens kaudelle tarkoitus hommata Craggeriin toisen kiekot ja tuhdimmat gummit niin toimii varmaan vieläkin paremmin tuossa bike-park käytössä, samoin keulaa voisi ehkä hieman jatkaa 130 -> 140 vaikka alkuherkkyyden parantamiseksi jos siitä jotain iloa olisi. Eli juu, kyllä sillä jopa työmatkatkin voi ajella (vaikkei millään uskois:)), mitään XC-ohjusta en todellakaan ole kaivannut kun työmatkatempoajoon en ole osallistunut enää vuosiin :rolleyes:.
Vaihdoin pitkässä (490mm reach, 690mm toptube) Genesis Tarn maasturissa 800mm/35mm (leveys/nousu) tangon ja 40mm stemmin takaisin alkuperäisiin 760/0 tankoon ja 50mm stemmiin. En tykännyt, meni liian matalaksi joten korkeampi raiseri menee takaisin. Pointti? Liian matala ohjaamo on liian matala pitkälläkin pyörällä... Muuten olen kyllä tykännyt ajaa toistaiseki enemmän työmatkaa ja kärryn vetoa kuin lyhyellä ja korkealla Grand Canyonilla. Maastosta puhumattakaan.
Paksupolkija
29.10.2019, 11.40
Oman kokemukseni mukaan pahinta on jos pär saukko on taka-akselin kohdalla ja sormet hapuilee etuakselin kohdalla. Olet sellaisessa kroppaa venytävässä a-tikas asennossa. Ehkä nopea tasaisella, mutta epämiellyttävä pidemmän päälle. Kivikkolouhikkojuurakossa parhaiten etenee kun ohjaamo on korkeahko, koska noi paikat ajetaan seisaaltaan. Ikävä jumpata jos paino on etuhaarukan tasolla.
No mä olen ajanut liki kaikki tän vuoden ajot Craggerillä, niin 4-5 viikossa duuniin (25 km päivässä) :), metsäajot kuin bikepark-kokeilutkin. Kompromissina vaihdoin
renkaat Schwalben Hansista hieman kevyemmin rullaaviin Onzan Caniksiin. Todellinen do-it-all fillari, mitään valittamista en oikein tuosta keksi - no ehkä tossa voisi takapakassa
olla nykyisen 11-46:sen sijasta olla 11-50. Kuten aiemmin totesin, hitaamassa puska/puunkierrossa Cragger tuntuu hivenen "kolholta" kuitu 29 XC/traili täpäriin verrattuna. No big deal..
Toi Cragger ei kuitenkaan vissiin ole mikään kaikista long&slackein, mutta aiempaan Cubeen verrattuna kyllä huomattavasti pitempi ja kaikin puolin parempi.
Ens kaudelle tarkoitus hommata Craggeriin toisen kiekot ja tuhdimmat gummit niin toimii varmaan vieläkin paremmin tuossa bike-park käytössä, samoin keulaa voisi ehkä hieman jatkaa 130 -> 140 vaikka alkuherkkyyden parantamiseksi jos siitä jotain iloa olisi. Eli juu, kyllä sillä jopa työmatkatkin voi ajella (vaikkei millään uskois:)), mitään XC-ohjusta en todellakaan ole kaivannut kun työmatkatempoajoon en ole osallistunut enää vuosiin :rolleyes:.
Itse ostin Craggerin "yleipyöräksi" täysjousto sähköenduron ja maantiepyörän väliin hoitamaan vähän sitä sun tätä ajoa, kun muut pyörät hävitin pois. En olettanut että ajaisin tuolla loppujen lopuksi kovinkaan paljoa (koska en nyt mikään jäykkäperän ylin ystävä ole koskaan ollut), mutta itse asiassa sillä on tullut ajettua yllättävänkin paljon! Seuraavaksi maantiepyörä lähtee myyntiin, sillä en sillä oikeastaan enää edes ajanut, koska huomasin tuolla lähteväni mieluummin ajamaan hiekkateitä, kuin maantiepyörällä asvalttia (henkilökohtainen mieltymys tietty tässä kyseessä).
On ajettu töihin se 50km päivässä kerta viikkoon, on kokeiltu pumptrackiä, oltu täysjoustojen seassa enskalenkeillä, tehty bikepacking reissuja runkolaukulla varustettuna, ajettu Syötettä ympäri, vedetty pyöräkärryä, ajettu läskipyöräilijöiden kanssa, kokeiltu alamäkeä ja ties mitä. Renkaina on pyörineet vakiot 29" Hans Dampfit (joskus hiekkateillä ollut kevyemmin rullaava Rock Razor takana), sekä 27.5x3.25" Duron Cruxit ja monta muutakin yhdistelmää on tullut kokeiltua, mutta mieluisin on ollut itse asiassa edessä 29x2.5" Minion ja takana 2.8-3.0x27.5" HighRoller (antaa vähän pitoa ja mukavuutta juurakoissa). Missään näistä ajoissa ei ole "lyhyempiä" ja jyrkempi kulmaisia aikaisempia pyöriä tullut pätkääkään ikävä (paitsi ehkä pumptrackillä kun akseliväli on aika pitkä sinne, mutta sekin on lähinnä minulla itsensä hauskuuttamista lasten kanssa, joten välttää minun tarpeet). Mutta vaatii kyllä pyörän päällä aktiivisempaa ajamista/painonsiirtoa ja ihan sellainen "mätisäkkinä" satulan nokassa nököttäminen ei takaa parasta tulosta aina.
Tämä "pituus" keskustelu on aika huvittava osittain muutenkin. Omat pyörät on muuttuneet vuosien saatossa spekseiltään "pidemmiksi" koko ajan, mutta silti satulan kärjen ja tangon keskikohta on itse asiassa aivan sama kuin jo 15 vuotta sitten. Nyt satulatolppa on vain paljon pystympi, stemmi huomattavan paljon lyhyempi, tanko korkeammalla ja keula paljon loivempi.. Eturengas sitävastoin on ihan hemmetin paljon edempänä kuin ennen ja se on vain itselleni pelkkää plussaa tuolla kivikoissa ;)
Omaan Craggeriin pidensin keulan 130-> 140mm ja vaihdoin eturattaan 32->30 piikkiseen. 11-50 pakan tuoma laajuus sopisi kyllä hyvin tähän sekäkäytössä, mutta kun on kolme vannesettiä mitä käytän tässä ja sähkiksessä ristiin, niin tuo 11-46 on hyvä kompromissi itslleni hieman pienemmällä eturattaalla.
Takavaihtajan vaijeriveto on näissä surkea. Sehän kulkee vinoputken sisässä ilman kuorta ja on päistään kiinni keskiön alla ja keulaputken edessä sellaisilla muovistoppareilla. Kaverin Craggeristä oli toinen rikki jo uutena = vaihteet ei toimineet ja itseltäni taas hajosi keskiön etupuolella oleva stoppari muutama viikko sitten kun eturengas pompautti jonkun kepin kevyesti ylös maasta joka ilmeisesti kopsahti sitten tuonhon muovistoppariin/vaijeriin = stoppari rikki ja vaijerin kuori lurahti kokonaan rungon sisään = isoin vaihde päälle.
Porasin sitten nuo stopparit sen verran isoimmaksi kummatkin, että vaijerin kuori menee niistä lävitse kokonaan ja vedin uuden täyspitkällä kuorella olevan vaijerin rungon sisälle. On sen jälkeen isommat vaihteetkin toimineet säntillisemmin.
Että omasta mielestäni tuollainen "pitkähkö ja loivahko" (kohtuuden rajoissa tietenkin) pyörä on mitä mainioin yleipyörä ja ne jyrkkäkeulaiset, pitkä stemmiset & lyhytrunkoiset on sitten oikeasti ehkä kuitenkin enemmänkin niittä erikoispyöriä.. Tai siltä nyt tuntuu itsestäni kun ajot tuolla on maistunut paljon enemmän kuin kuvittelinkaan, mutta mielipiteitähän maailmaan toki mahtuu! ;)
Tämä "pituus" keskustelu on aika huvittava osittain muutenkin. Omat pyörät on muuttuneet vuosien saatossa spekseiltään "pidemmiksi" koko ajan, mutta silti satulan kärjen ja tangon keskikohta on itse asiassa aivan sama kuin jo 15 vuotta sitten. Nyt satulatolppa on vain paljon pystympi, stemmi huomattavan paljon lyhyempi, tanko korkeammalla ja keula paljon loivempi.. Eturengas sitävastoin on ihan hemmetin paljon edempänä kuin ennen ja se on vain itselleni pelkkää plussaa tuolla kivikoissa ;)
Tätä moni ei tunnu hiffaavan, ei noissa todellakaan tarvi kurotella, polessa ainakin oli erittäin leppoisa pysty asento. Suosittelen kaikkia koeajamaan jos mahdollista.
Reach kertoo kuinka kaukana emäputki on keskiöstä eli etäisyyden seistessä, mutta ei sitä miltä ohjaamo tuntuu istuessa. Jos istuma-asentoa miettii, täytyy käyttää top tuben mittaa. Top tuben + stemmin pituus ei tosiaan hirveästi vaihtele. Polessa tosin myös top tube on melko pitkä. Jos muutama vuosi sitten L-koon fillareissa oli usein n. 610-630 mm TT, on se Pole Taipaleessa (Taivalissa?) 680 mm. Tuota ei enää stemmin pituudella kompensoida, jos aiemmin stemmit olivat luokkaa 60 mm. Tietysti jyrkkä satulakulma tuo vielä satulaa vielä hieman lähemmäksi, mutta tuskin yli senttiä enää tuolla matkalla. Satulan paikka voi tietysti vaihdella vielä aika paljon myös tolpan setbackista riippuen.
Tänään saattaapi tulla Scandalin osalta raporttia tai sitten ei. Eilen kävin lyhyen matkan kaupassa niin tiellä tuntui jo aika hyvältä. Ohjaustankoa (mahdollisesti toinen) ja sen korkeutta pitää varmaan säätää ja saada vaihteet toimimaan. Nyt edessä 2x-kammet ilman etuvaihtajaa ja pienellä pomppii kolmella pienimmällä rattaalla ja edessä isolla ei pysy kun on takana kahdella isoimmalla. NW-ratas tulossa niin katotaan mitä vaikuttaa, jotain häikkiä kyllä on.
Niin, mäkin aina katon ton efektiivisen top tuben ja kyllähän se on venähtänyt. Ennen M koossa joku 58cm saattoi olla ihan hyvin, niin nyt vaikka 62. Mä olen lyhyillä stemmeillä ajanut jo lähes 20 vuotta, niin ei toikaan vaikuta, että ne on lyhentyneet.
Joo, tää olikin enemmän yleinen kommentti, jos joku vaikka tuijottaakin vain reachia. Toki jossain alamäki/endurotouhuissa se onkin tärkeempi kuin top tube.
Reach kertoo kuinka kaukana emäputki on keskiöstä eli etäisyyden seistessä, mutta ei sitä miltä ohjaamo tuntuu istuessa. Jos istuma-asentoa miettii, täytyy käyttää top tuben mittaa.
Jep ja tähän liittyen vielä sen verran, että kun reach on pidempi ja satulatolppa jyrkempi (no Craggerissa ei ole edes kamalan jyrkkä, mutta satula siinäkin kiskoilla minulla aika edessä + jäykkäperässä jyrkkenee kulma kun keula painu kasaa), niin yksi positiivinen huomio itselleni on ollut se, että on paljon helpompi siirtyä eri ajoasentojen välillä, kun satulaan ei tarvitse "istua" taaksepäin kuten pyörissä jossa reach on lyhyt ja satulatolppa loiva. Myös seisomaan on jotenkin nopeampi ponnistaa tilanteen vaatiessa kun takapuolta ei tarvitse tuoda niin paljon eteenpäin ja hissitolppakin nousee sopivasti jalkojen väliin, eikä niin paljon takapuolen taakse. Seisaaltaan on myös rennompi ja vakaampi ajaa kun tanko ei ole ihan sylissä ja on paljon enemmän tilaa vääntää itseensä vaikka mihinkä asentoon.
Oman aikansa se tietenkin ottaa tottua, mutta itselleni muutos oli helppoja nopea. Mutta sitten kun noihin tottuneena kokeileekin jotakin 10-15v takaista geometriaa jossa pylly on pitkällä takana satulassa ja asento on juurikin sellainen "Paksupolkijan" mainitsema A-tikasmainen, niin tuntuu ettei siinä asennossa saa edes hengitettyä ja seisaaltaan loppuu tila kesken tasapainoilla.. ;)
Mutta sitten on joillakin taas kuulemma ollut selkäongelmaa ja käsien puutumista jos oikein äärimmilleen menee rungon pituus ja satulatolpan jyrkkyys, joten raja se jossakin varmaan tässäkin trendissä menee.
F. Kotlerburg
29.10.2019, 19.38
Seurailin tuossa työpäivän lomassa tätä ketjua vähän repeillen, mutta kai se pitää lusikka laittaa soppaan.
Juu, ei se reach yksin sitä ajoasentoa pitkäksi. Ns. pitkissä pyörissä on yleensä jyrkkä satulakulma verrattuna perinteisempiin ja toisekseen loiva keulakulma ja matala stack tekee sen, että jos tankoa haluaa spacereilal ylemmäs niin joka spaceri stemmin alla tuo tankoa lähemmäs kuskia. Mulla on kai ns. pitkä pyörä, ns. töpö pitkä pyörä ja perinteinen pyörä. Ei niissä satulasta ajettaessa kovin kamalaa eroa ajoasennossa ole. Joskin tuossa on ekassa poikkeuksellisen jyrkkä satulakulma tekee asennosta vähän omanlaisensa ja jälkimmäisessä aluksi tuntuu vähän pöljältä istua takarenkaan päällä. Parhaiten tuon pituuden huomaa, kun nousee putkelle. Kahdessa jälkimmäisessä tanko tuntuu tulevan saman tien syliin. Toisessa vielä pahemmin kuin toisessa.
Jos nyt on maastopyörällä työmatkaansa tottunut ajamaan pystystä asennosta niin ei tuollainen pitkä pyörä jyrkällä satulakulmalla kyllä asiaa juuri muuta.
F. Kotlerburg
29.10.2019, 21.32
Jossainhan se raja tietenkin menee. Toki efektiivisen vaakaputken mittaustavoissakin on eroa. Mulla on perinteisen geon pyörissä ollut yleensä setback-tolppaakin. Näillä pidemmillä pärjään ilman.
Itse olen ajanut yleensä suunnilleen sen mitan stemmeillä mihin pyörä on suunniteltu. Luulisi tuollaisen jyrkän pyörän pätkä stemmillä olevan aika hätäinen?
Tänään saattaapi tulla Scandalin osalta raporttia tai sitten ei. Eilen kävin lyhyen matkan kaupassa niin tiellä tuntui jo aika hyvältä. Ohjaustankoa (mahdollisesti toinen) ja sen korkeutta pitää varmaan säätää ja saada vaihteet toimimaan. Nyt edessä 2x-kammet ilman etuvaihtajaa ja pienellä pomppii kolmella pienimmällä rattaalla ja edessä isolla ei pysy kun on takana kahdella isoimmalla. NW-ratas tulossa niin katotaan mitä vaikuttaa, jotain häikkiä kyllä on.Ei nyt kauheasti raportoitavaa kun ainakin keulan säädöt aika pielessä eikä jaksanut pimeässä tutkia, kuusi senttiä taisi olla käytössä kun 12 max. Tanko pitää vaihtaa kun tottunut tohon Answerin 20-20 -tankoon. Kyllähän tommonen jäykkäperä liikahtaa nätisti täpäriin verrattuna. Periaatteessa tuntui alamäkiinkin tulevan nätisti mutta tosiaan toi keula. Semmonen tiukka töppäre heittämällä ylös, on se muutenkin noussut mutta nyt ihan leikiten. Toki uusi kunnon kuviollinen takarengas varmasti myös auttoi.
F. Kotlerburg
30.10.2019, 07.13
Nykymaastofillareissani näyttäs olevan 68 ja 67,5 keulakulmat taulukkojen mukaan, toimii ihan hyvin lyhyillä. Noi oli pari vuotta sitten vielä loivia ;). Kattelin "historiaa" ja ekassa HC-hardtailissani, Planet X Jack Flashissa näytti olevan 72 keulakulma ja hyvin silläkin ajoi lyhyellä.
No eihän nuo jyrkkiä ole vieläkään. Ajattelin jotain 70 asteen keulalla olevia. Mutta joo jos ajatellaan, että efektiivinen yläputki mitataan emäputken yläosasta suoralla linjalla satulaputkeen niin loivalla satulakulmalla olevissa pyörissä satula menee kauemmas taakse, kun sitä nostetaan ja päinvastoin tietenkin jyrkällä satulakulmalla olevissa. Tämä yhdistettynä siihen, että spacerit tangon alla tuo tankoa lähemmäs loivakeulaisissa niin. No nää on näitä kokeilemalla ne hommat selviää. Itse olen noista molemmista loivemmista pyöristä joutunut hetken ajon jälkeen pudottamaan tankoa alemmas, kun tuntuivat niin pystyiltä.
Ja tietenkin mikä on se lyhyt stemmi. Noita pitkiähän ajetaan parhaimmillaan jollain parin sentin tumpeilla.
Onneksi tää ei oo myyntifoorumi muuten mulla saattaisi olla runko myynnissä.
F. Kotlerburg
30.10.2019, 10.42
^ Rivien välistä olen päätellyt että ajat Big Al rungolla, mutta se on isompi kuin M koko, joka sopisi minulle, jos teoreettisesti olisin jostain runkoa hankkimassa
Juu L-kokoinen kyseessä.
F. Kotlerburg
30.10.2019, 11.05
Näinpä arvelinkin. Toistaiseksi tuo on ihan teoreettisesti myynnissä ihan oikeastikin. Speksailu vähän kesken vielä.
vetomies
31.10.2019, 18.25
Kokemuksia Orbea Laufeysta (H10)? Käynyt koeajamassa mm. Kona honzoa missä ajoasento oli hyvä. Painiskellut vähän ko. pyörien välillä. Ajo tulisi olemaan pääosin tasaisen polun kiertoa, mutta mukava olisi pyörä viedä välillä alamäkipainotteisempaan ajoon.
Ohiampuja
01.11.2019, 10.35
Kun nyt puhutaan näistä pitkistä ja lyhyistä pyöristä niin kuinka paljon teillä on eroja mitassa satulan kärjestä ohjaustangon keskelle? Kävin tuossa muistiinpanot läpi niin omissa vanhoissa 2000 luvun alun 26" tuumaisissa täpäreissä ja jäykkäperissä mitta on ollut 56-57 cm. Ja nykyisessä 29" Kinesiksessä se on 54.5 cm. Eli aika pienillä muutoksilla tässä on menty viimeiset 20 vuotta. :)
Mites teillä kun ajatte niillä oikeasti pitkillä pyörillä?
bonzorno
01.11.2019, 17.27
Täysjousto reach 460 --> 533
Jäykkäperä reach 510 --> 540
Ero johtuu oletettavasti eri satulasta.
Ei ne kädet ja selkä veny, vaikka ostetaan oikeasti pitkä pyörä!
Kuinka isoa kaksysiä menee tonne Pässilän Rämäkkään taakke?
Kokemuksia Orbea Laufeysta (H10)? Käynyt koeajamassa mm. Kona honzoa missä ajoasento oli hyvä. Painiskellut vähän ko. pyörien välillä. Ajo tulisi olemaan pääosin tasaisen polun kiertoa, mutta mukava olisi pyörä viedä välillä alamäkipainotteisempaan ajoon.
Tänään tuli itselleni tuo Orbean Laufey H-LTD L-koossa, itse olen 178cm. Ensivaikutelmat ovat kyllä lupaavat. Hienon näköinen pyörä ja ensimmäisellä lenkillä muutamat alkumetrit totuttelin rengaskokoon, mutta ajoasento tuntui luontevalta heti alusta lähtien. Lyhyt oli testilenkki, mutta mäet nousi todella helpon tuntuisesti ylös, tosin vertailukohta on 2007 dh-konkeli M-koossa.. alamäetkin meni vauhdikkaasti (jarrut ja renkaat pitivät hyvin tarvittaessa ja satulan sai pois tieltä), eikä tullut oikeastaan kiinnitettyä huomiota takajouston puuttumiseen. Tubelessiksi en vielä kerinnyt renkaita laittamaan.
MUTTA tosiaan lyhyt lenkki lähimetsissä ei vielä oikein kerro oikeaa kuvaa, vaikkakin osviittaa hieman antaakin.
Ensi viikolla tulee varmaan enemmänkin ajeltua Kivikossa/Hallainvuorella, niin saa enemmän tuntumaa pyörästä.
Vähän OT mutta kun Craggerin omistajia täältä löytyy niin onko tietoa onko taka-akselin kierteet 1mm vai 1,5mm nousulla?
Tarve hommata samaan tilaukseen pidempi taka-akseli peräkärrylle.
Takavaihtajan vaijeriveto on näissä surkea. Sehän kulkee vinoputken sisässä ilman kuorta ja on päistään kiinni keskiön alla ja keulaputken edessä sellaisilla muovistoppareilla. Kaverin Craggeristä oli toinen rikki jo uutena = vaihteet ei toimineet ja itseltäni taas hajosi keskiön etupuolella oleva stoppari muutama viikko sitten kun eturengas pompautti jonkun kepin kevyesti ylös maasta joka ilmeisesti kopsahti sitten tuonhon muovistoppariin/vaijeriin = stoppari rikki ja vaijerin kuori lurahti kokonaan rungon sisään = isoin vaihde päälle.
Porasin sitten nuo stopparit sen verran isoimmaksi kummatkin, että vaijerin kuori menee niistä lävitse kokonaan ja vedin uuden täyspitkällä kuorella olevan vaijerin rungon sisälle. On sen jälkeen isommat vaihteetkin toimineet säntillisemmin.
Olen tehnyt saman operaation kaikkiin pyöriin, missä ollut sisäiset vedot. Onko tästä kuorettoman vaijerin vedosta mitään hyötyä? Painon säätö vai rätinä?
Olen tehnyt saman operaation kaikkiin pyöriin, missä ollut sisäiset vedot. Onko tästä kuorettoman vaijerin vedosta mitään hyötyä? Painon säätö vai rätinä?Tarttis omaan tehdä sama homma vissiin kun ei oo vaihteet oikein missään vaiheessa pelanneet kunnolla..
Vähän OT mutta kun Craggerin omistajia täältä löytyy niin onko tietoa onko taka-akselin kierteet 1mm vai 1,5mm nousulla?
M12x1.0
Olen tehnyt saman operaation kaikkiin pyöriin, missä ollut sisäiset vedot. Onko tästä kuorettoman vaijerin vedosta mitään hyötyä? Painon säätö vai rätinä?
No itse asiassa Craggerissa se ilman kuorta oleva vaijeri rämähtää runkoputkea vasten siellä sisällä joka kerta kun vaihtaa isompaa vaihdetta = vaijeriin tulee löysää hetkeksi.
Kun vedin täysimittaisen kuoren tilalle, niin laitoin rungon sisään menevään osioon vaijerin ympärille vaahtomuovista "sukan". Ei rämise yhtään kivikoissakaan ja on äänetön myös vaihtaessa.
En tiedä mikä idea tuossa ilman kuorta olevassa osiossa oikein on. Lieneekö joku maantiepyöristä periytyvä juttu.. Ainakin ne muovi stopparit on niin hempulat, ettei ne kyllä kestä pientäkään iskua tai äkkinäistä vääntöä vaijeriin = ei voi olla alunperin maastokäyttöön tehtyjä kilkkeitä..
+ plus vielä edelliseen, että sitäkään en tajua miksi Craggerissa on ylipäätään se vaihdevaijeri pitänyt sinne rungon sisälle tunkea?
Kyseessä kuitenkin ns. "halppis merkki", niin miksi tehdä tuollainen hankalasti kasattava vaijeriveto, kun siinä vieressä menee kuitenkin sekä hissitolpan vaijeri, että takajarrusatulan letku puolivillaisesti roikkuen vinoputken alapinnalla = olisi siihen voinut kolmanneksi laittaa tuon vaihdevaijerin, ei se siitä enää olisi yhtään rumemmaksi muuttunut ja olisi ollut helpompi ja halvempi kokoonpannakin! :D
Sen vaihdevaijerinkin varmaan saa nippusiteillä jos ei muutoin vedettyä ulkokautta täyspitkällä kuorella koko matkan? Tietty jos tuo kertomasi viritys on helpohko toteuttaa niin miksei toki tuolleinkin.
Ohiampuja
02.11.2019, 09.24
Muistaakseni noita akseleita on kolmea eri mallia, eli eri kierrettä...
kauris; Tottahan toki olisi saanut nippusiteillä muihin vaihereihin kiinni ulkopuolellekin, mutta en alkanut entisestään rumentamaan sitä nippua kun stoppareiden päät oli lopulta helppo porata isommiksi.
Ohiampuja; Siis Craggerissä olisi eri taka-akseleissa kaikissa eri jengat? Kuulostaa vähän oudolta kun vaihtajankorvakkeita ei kuitenkaan ole kuin yksi kaikkiin malleihin ja sen mukana tulee myös se taka-akselin kierteelinen vastakappale.
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/radon-schaltauge-10171-493597
Minulla siis tämän vuoden 7.0 ja vakion avaimella avattavan akselin tilalla on Canyonin pikairroitettava Quixle, sekä välillä Robert Axlen vastaava kärryn vetoon sopiva.
https://img.aijaa.com/m/00048/14762878.jpg (https://aijaa.com/w0IqXw)
Tommonen oma Scandal.
+ plus vielä edelliseen, että sitäkään en tajua miksi Craggerissa on ylipäätään se vaihdevaijeri pitänyt sinne rungon sisälle tunkea?
Kyseessä kuitenkin ns. "halppis merkki", niin miksi tehdä tuollainen hankalasti kasattava vaijeriveto, kun siinä vieressä menee kuitenkin sekä hissitolpan vaijeri, että takajarrusatulan letku puolivillaisesti roikkuen vinoputken alapinnalla = olisi siihen voinut kolmanneksi laittaa tuon vaihdevaijerin, ei se siitä enää olisi yhtään rumemmaksi muuttunut ja olisi ollut helpompi ja halvempi kokoonpannakin! :D
Pitäis varmaan itse tehdä sama Craggerissa ja laittaa kokopitkällä suojuksella oleva vaijeri tilalle- toistaiseksi ei ongelmia ole kuitenkaan ollut... oliko helppo pujottaa tuo kokopitkä kuori tuota runkoputkea pitkit vai käytitkö vanhaa vaijeria "ohjurina" ??? Hermot meinas nimittäin mennä kun maantiefillarissa vaihdoin takavaihtajan vaijerin muutama viikko sitten ja ei millään meinannut luonnistua uuden vaijerin pujotus kun en älynnyt käyttää vanhaa apuna. Sellaisesta pienestä "tarkistusluukusta" (Scottissa ja Canyonissa on kyseinen irroitettava muovihärpäke) piti vaijerinpäätä kauhoa koukulla .. :seko:. Nyt kyllä menis rutiinilla kun tuon kanssa taisteli.
oliko helppo pujottaa tuo kokopitkä kuori tuota runkoputkea pitkit vai käytitkö vanhaa vaijeria "ohjurina" ???
No vanhalla vaijerillahan se oli tarkoitus ensin sinne kiskoa - kunnes vahingossa lipsautin senkin myös sinne rungon sisään.. :D
Mutta pistin pyörän "pystyyn" huoltotelineeseen ja kun ylhäältä uuden vaijerin työnsi sisään, niin helposti sen lopulta lampun ja koukun kanssa sai ongittua alhaalta ulos. Craggerin alaputkessa kun on vaijerin ulostulon kohdalla taivutus ja ulostulo on ulkokurvissa = tulee aika helposti sieltä pihalle tuon takia.
Enemmän siinä oli hommaa survoa sitä vaijeria sen "vaahtomuovisukan" kanssa siitä pienestä reijästä sisään.. Se tosin on ihan vapaaehtoista, mutta kun halusin ettei vaijeri rämise siellä putken sisässä, niin näin tällä kertaa..
Mutta siis helppo homma kaiken kaikkiaan ja kannattaa varmaan askarrella talven pimeinä iltoina jos haluaa käyttövarmuutta lisää - niin onnettomasta kepistä se stopparin pohja mitä vasten vaijerin pää tulee napsahti minullakin rikki.
Itellä on alla commencalin meta am ht 2019, aivan todella hieno peli ja kaikki toimii tilanteessa kun tilanteessa. Ohjauskulmaa on tilanteeseen kun tileanteeseen eikä paina mitenkään mahdottomasti. Jos jotain pyörää harkitset niin ehdottomasti suosittelen tätä väihtoehdoksi.
Itellä on alla commencalin meta am ht 2019, aivan todella hieno peli ja kaikki toimii tilanteessa kun tilanteessa. Ohjauskulmaa on tilanteeseen kun tileanteeseen eikä paina mitenkään mahdottomasti. Jos jotain pyörää harkitset niin ehdottomasti suosittelen tätä väihtoehdoksi.
Kannattaa huomioida nykytrendiksi lyhyt reach (M koossa 420 ja L 445), jos välittää sellaisesta.
En tiennyt haluavani tai tarvitsevani jäykkäperäistä allmountain-pyörää, mutta hetken mielijohteesta tilasin halvan keulan eräänä sunnuntai-iltana. Nopean miljoonalaatikkoinventaarion tehtyäni totesin että minulta puuttuu ainoastaan runko, kammet, keskiö ja takavaihtajan vipu jotta saan kasattua toimivan pyörän. Budjettiin sopiva runko hyväksyttävillä spekseillä löytyi nopeasti, joten eiku "buy it now"-nappia painamaan.
Koska kaikki muut kilkkeet saapuivat ennen keulaa tein välaikaiskasauksen täpärin keulalla:
https://live.staticflickr.com/65535/48951951382_86a06a3dc5_z.jpg
(Sori tärähtänyt kuva, parempaa ei oo)
Olin valmis vihaamaan jäykkäperällä ajoa mutta tämähän on aivan mainio laitos! Täpäri pääsee ansaituille talviunille. Tilattu keula saapuikin, mutta nettikauppias oli viisaudessaan myynyt keulan väärillä spekseillä eikä se sopinut tähän kasaukseen. Tilasin siis toisen, huomattavasti kalliimman keulan. Budjettiprojektista tuli sitten "budjettiprojekti", mutta nyt pari viikkoa tuolla ajaneena ei harmita laittaa vähän enemmän rahaa kiinni.
pyoramies85
08.11.2019, 11.25
Onko tuo dartmoor primal 29"? Itse tilasin tällä viikolla dartmoor hornetin rungon. 65ast ohjauskulma toivottavasti auttaa pääsemään otb-fiiliksestä eroon, en ole ennen loivalla pyörällä ajanutkaan
On joo Primal 29. Keulana nyt 150 mm Lyrik rc2, tulossa 140 mm Bomber z1.
Rungossa voisi optimitilanteessa olla sentin pari lisää reachia ja emäputkikin on naurettavan lyhyt (XL-koossa 100 mm) mutta aivan hyvin tolla vetää kun korjaa asennetta ja kasaa kunnon tornin spacerstackia.
Jostain tuli luotua tarve tollaselle kykenevälle Trail/AM/Enduro (Funduro) jäykkikselle. Hirveästi en osaa tulkita noita geotaulukoita, varsinkaan tämän genren pyörien ollessa kyseessä. Eli tarvisin vähän jeesiä:
Cotic SolarisMAX olisi siisti vehje, alla geotaulukko 140mm keulalla. Oon 186cm pitkä ja inseam joku 89-90cm, eli L ja XL rajamailla. Mitä mieltä, käykö toi L-koko liian pieneksi? Hengen mukaan olis tarkotus kuitenkin käyttää lyhyttä stemmiä.
Frame Size
Large
XL
Seat Tube (centre-top)
460mm
495mm
Top Tube Length (Effective)
662.6mm
692.5mm
Head Angle
65.4°
65.4°
Seat Angle
73.4°
73.4°
Chainstay Length
444mm
444mm
BB Drop
-55.5mm
-55.5mm
Head Tube Length
110mm
120mm
Reach
479.8mm
506.8mm
Stack
614.9mm
623.1mm
Wheelbase
1224.7mm
1257.8mm
Usual Height Range
178cm - 188cm
186cm - 195cm
Stem Length
30-50mm
30-50mm
Wheel Size
29" or 650B+
(275 PLUS)
29" or 650B+
(275 PLUS)
Max Tyre Size
29 x 2.6" / 27.5 x 3.0"
29 x 2.6" / 27.5 x 3.0"
Maximum Seatpost Insertion (including actuator mechanism)
321mm
356mm
https://www.cotic.co.uk/product/solarisMAX#sizing
Laitetaan vaikka Pole Taival verrokiksi, johon osun about keskelle L-kokoa. 3cm ero reachissa ja stackissa reilu 5cm, onko merkittävä ero käytännössä tai muuta kommenttia?
FRAME SIZE
L
REACH
510
TOP TUBE
680
STACK
668
WHEELBASE
1296
CHAINSTAY LENGHT (EFFECTIVE)
444
SEAT TUBE LENGHT
480
HEAD TUBE
145
https://polebicycles.com/polestore/product/taival/
Saisiko vähän apuja ja näkemystä? Onko muita kovettuja myllyjä johon menisi tuo 29er 2.6 rengas, kuin Cotic?
Tsekkaa uus Norco Torrent, siinä ainakaa satulaputki ei rajoita koon valintaa kun on niin pirun lyhyt.
Radon Cragger lähti odotetusti tilaukseen (muka pojalleni). Olin tulossa pikkujouluista kotiin junalla ja päätin katsoa olisiko bike-discountilla bf alennuksia. No ei se hinta ollut kuin 10% alessa (jos niin voi edes sanoa, kun pyörä tuli vasta myyntiin) mutta L kokoon tilaus sisään. 15 minuutin junamatka riitti hyvin ostosten tekoon vaikka piti ensin arvailla käyttäjätunnusta kauppaan ja välillä päivittää luottokorttitiedot Paypaliin :)
Saisiko vähän apuja ja näkemystä? Onko muita kovettuja myllyjä johon menisi tuo 29er 2.6 rengas, kuin Cotic?
Orbea Laufey, vakiona 2.6.
Villetre
30.11.2019, 17.32
Myös menee hyvin Polen Taivaliin 2.6". Ja ehkä halutuin jäykkis nyt markkinoilla
Myös menee hyvin Polen Taivaliin 2.6". Ja ehkä halutuin jäykkis nyt markkinoillaOho, aika kova väite [emoji6]
Eilen saapui uusi Radon Cragger 7.0. Hämmästyttävän hyvin oli kasattu valmiiksi kun vaihteet toimi hyvin, satula oli oikealla korkeudella ja keulassakin sopivat paineet. Piti vain laittaa tanko suoraan, säätää jarrukahvojen paikkaa ja ottaa renkaista 2bar ilmaa pois. Pihassa pörräämisen perusteella L-koko (20") on sopiva 184/88cm kuskille.
Ainut miinus että jarrut tuntui tosi tehottomilta mutta katsotaan tuoko sisäänajo pitoa vai ei.
Kuvankin olisin laittanut mutten milleniaalina jaksanut selvittää miten se taas tehtiinkään.
Eilen saapui uusi Radon Cragger 7.0. Hämmästyttävän hyvin oli kasattu valmiiksi kun vaihteet toimi hyvin, satula oli oikealla korkeudella ja keulassakin sopivat paineet. Piti vain laittaa tanko suoraan, säätää jarrukahvojen paikkaa ja ottaa renkaista 2bar ilmaa pois. Pihassa pörräämisen perusteella L-koko (20") on sopiva 184/88cm kuskille.
Ainut miinus että jarrut tuntui tosi tehottomilta mutta katsotaan tuoko sisäänajo pitoa vai ei.
Kuvankin olisin laittanut mutten milleniaalina jaksanut selvittää miten se taas tehtiinkään.Pic or didn't happen
Jarrut vaatii aina sisäänajon ennen kuin teho paranee.
Kiitosta ehdotuksista. Hienossa kunnossa oleva SolarisMaxin (L) runko oli fillaritorilla niin poistin sen sitten. Black weekin tarjouksista tulossa vielä seuraavaa, eli rahaa paloi:
-29" kiekot dtswiss 350 navoilla ja 30mm kehällä Actionsportsista
-140mm Pike 2019 RCT3 DPA, 2019 malli. B-D:stä
-rengasta, MM & NN 2.6" ja ISP:t. B-D:ssä oli Schwalbet ihan kivaan hintaan
Mitä raati mieltä tuosta Dual Position Air Pikestä? Periaatteessahan tuo joustomäärän lyhennysominaisuus on aika turha, mutta tuolla versiolla oli hintaa 500e. Oliko huti joka kannattaa palauttaa ja katsoa vähän kalliimpaa uutta Yaria tai Pike Selectiä, ts. onko tuosta DPA:sta jotain merkittävää haittaa? Jossain jenkkifoorumilla tuosta oltiin montaa mieltä, joku sanoi ettei yhtä smoothia menoa kuin Solo airilla ja jonkun mielestä ei taas mitään eroa.
Noita yareja ja pikejäkin tuota halvemmalla jatkuvasti rcz bikessä alessa. Esim 150mm 29+ boost yari 259e. Edit, tää ei ollukkaa boost mut on niitäkin vähän väliä. Tosin ei niitä kannata kiiressä tilailla.
edit 2, oli siellä 29” boost yari 140mm myös, 269e.
Noita yareja ja pikejäkin tuota halvemmalla jatkuvasti rcz bikessä alessa. Esim 150mm 29+ boost yari 259e. Edit, tää ei ollukkaa boost mut on niitäkin vähän väliä. Tosin ei niitä kannata kiiressä tilailla.
edit 2, oli siellä 29” boost yari 140mm myös, 269e.
Ja on se 29+ boosti myös.
Pic or didn't happen
Lähetetty minun GM1913 laitteesta TapatalkillaJa tää ei siis ollut mitään pään aukomista vaan kiinnostaa oikeesti miltä toi -20 malli näyttää "livenä"...
[emoji1303][emoji6]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191205/4d58d720a927708ccf83ad20715a8c0f.jpg
Uusi Radon Cragger 7.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191205/7e793353d078ec4a48401dec0b17716d.jpg
Hieno on!!
Sramin vaihteetkin näköjään.
Minkähänlainen toi SX sitten on?
Aika sekametelisoppa toi Sramin hierarkia näin oppimattomalle.. [emoji37]
Tässä on meikän kovaan ajoon jäykkäperä. Kokemusta ei vielä hirveästi ole, mutta olen tykännyt todella paljon. Kuvissa setuppina on takana 3" 27,5" 30mm vanteella ja edessä 29":
https://res.cloudinary.com/msuomal/image/upload/c_scale,w_800/v1575547700/IMG_9277_linw3g.jpghttps://res.cloudinary.com/msuomal/image/upload/c_scale,w_800/v1575547700/IMG_9279_cm1kre.jpghttps://res.cloudinary.com/msuomal/image/upload/c_scale,w_800/v1575547701/IMG_9278_wo990s.jpg
Tarkemmat speksit pyörästä täällä:
https://urkkaavaspeksaaja.blog/pole-taival
Hieno on!!
Sramin vaihteetkin näköjään.
Minkähänlainen toi SX sitten on?
Aika sekametelisoppa toi Sramin hierarkia näin oppimattomalle.. [emoji37]
SX on se ihan hinnasta-alkaen. Livenä aikamoinen muovirimpula mutta ajossa ei kokemusta.
Miks tossa craggerissa pitää olla tuo toptube niin korkealla?
Kestävyyden takia, rungon valmistuksessa käytettyn materiaalin tekninen osaaminen sekä tuntemus on hinnakasta ja vaativan testaamisen tulos joka vaikuttaa merkittävästi pyörän lopulliseen hintaan. Hinnan takia käytetään oikoteitä jonka ei katsota olevan merkittäviä käyttäjäkuntaa ajatellen kun myös pyörän imago ei sitä vaadi koska ostajakunta on ajateltu määrätylle sektorille.
Vaikka oma projektini ei nyt ihan jäykkäperäinen AM vaan enemmänkin jäykkäperäinen downcountry pyörä ajattelin silti kysyä että minkaslaista takakiekkoa tälläiseen pyörään kannattaa laittaa? Voisin ainakin kuvitella että joku 24pinnan xc kiekko on samantien aivan riekaleina tälläisessä ajossa. Itse olen miettynyt hankkivani jotain 32/36 pinnaista kiekkoa vai pärjääkö pienemmälläkin pinnaluvulla kunhan on hyvin rakennettu?
Iglumies
05.12.2019, 21.14
Kyllä kunnollinen kiekko kestää vähemmilläkin pinnoilla, ittelleni tuli juuri 28 pinnaiset (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?45578-Viimeisin-hankintasi-vol-II&p=2928567#post2928567), eikä yhtään kesto huoleta.
Kestävyyden takia, rungon valmistuksessa käytettyn materiaalin tekninen osaaminen sekä tuntemus on hinnakasta ja vaativan testaamisen tulos joka vaikuttaa merkittävästi pyörän lopulliseen hintaan. Hinnan takia käytetään oikoteitä jonka ei katsota olevan merkittäviä käyttäjäkuntaa ajatellen kun myös pyörän imago ei sitä vaadi koska ostajakunta on ajateltu määrätylle sektorille.
:D :D
Oletko ikinä nähnyt Craggeria muuten kuin valokuvissa?
Nimittäin Craggerin takapää on kaikkea muuta kuin halvimmalla ja helpoimmalla toteutettu, mikä sinällään on oikeastaan melko ihmeellistä Radonin brändin huomioon ottaen.
Paljon halvemmalla ja helpommalla olisi voinut tehdä sen muodikkaan 10cm matalemman yläputken tavallisemmalla chainstayn rakenteella ja hieman paksummilla putkilla.
Todennäköisesti Saksalainen on vain ollut sen verran vanhoellinen, ettei ole älynnyt matalaa yläputkea apinoida, kun on luullut ettei sitä jäykkäperässä tarvitse kun ei ole jousitusta joka takana painuisi kasaan ja siksi ei töppöset yltäisi maahan..
Tuskinpa on suurimmalla osalla näistä pienistä valmistajista mitkä tämän tyylin pyöriä yleensä tekevät yhtään sen kummallisempaa tuntemusta materiaalitekniikasta tai "vaativaa testaamista" - voi olla jopa toisin päin joissakin tapauksissa..
Kuinka moni teistä käyttää rengasinserttiä takana? Jos kyllä, niin mitä?
Oletko sinä nähnyt koskaan halpaa (kevyttä) pyörää jossa yläputki olisi yhtä matalalla kuin kalliimmissa bräntätyissä pyörissä??
Kyllä tuo on aivan selvä syy rungon kestävyyden osalta, sitä ei selitä mikään apinoinnin puute vaan se että matala runko vaati erityiset tuotanto tekniset ratkaisut jotka ovat kalliita toteuttaa verrattuna siihen että runko tehdää ns. vanhoilista kaavaa noudattaen. Lisäksi asiaan vaikuttaa myös se että halpojen pyörien rungot tulevat usein tusina runkoja tuottavilta tehtailta joka taas on pakon sanelema asia saada tuotteelle halpa hinta, eli siitä tehdään mitä on saatavilla. Tästä jää välistä se suunnittelu mitä merkkipyörät tekevät joilla on eri tavoite olla edelläkävijänä markkinajohtajana nimenomaan kilpailu areenoilla.
Nykypäivänä kopiointi on niin helppoa, ainut asia on vaan se että joissain kohden se ei ole kannattavaa jos halutaan suunnata tuote määrätylle käyttäjäkunnalle. Tieto taito ja tuotekehitys esittää myös isoa osaa ja se myös maksaa koska vaatii testaamista, ei kalliiden pyörien hinnat ihan tyhjästä ole temmattu.
Varmaankin Radoniin olisi voitu tehdä matalampi yläputki mutta mikähän olisi esimerkiksi ollut sen jälkeen pyörän paino, on aivan selvä että matalalla oleva yläputki lisää pyörän käyttömukavuutta tiettyyn pisteeseen saakka mutta asettaa rungolle aivan eri jäykkyys ja lujuus ominaisuudet ja sitämyöden on kalliimpi valmistaa.
Tosiasiassa tuossa Radonissa on kyllä vahva vivahde nykypyörää eikä varmaankaan ole huono valinta, sehän on itsestä kiinni mistä tykkää.
Barracuda
05.12.2019, 23.06
Oletko sinä nähnyt koskaan halpaa (kevyttä) pyörää jossa yläputki olisi yhtä matalalla kuin kalliimmissa bräntätyissä pyörissä??
Kyllä tuo on aivan selvä syy rungon kestävyyden osalta, sitä ei selitä mikään apinoinnin puute vaan se että matala runko vaati erityiset tuotanto tekniset ratkaisut jotka ovat kalliita toteuttaa verrattuna siihen että runko tehdää ns. vanhoilista kaavaa noudattaen. Lisäksi asiaan vaikuttaa myös se että halpojen pyörien rungot tulevat usein tusina runkoja tuottavilta tehtailta joka taas on pakon sanelema asia saada tuotteelle halpa hinta, eli siitä tehdään mitä on saatavilla. Tästä jää välistä se suunnittelu mitä merkkipyörät tekevät joilla on eri tavoite olla edelläkävijänä markkinajohtajana nimenomaan kilpailu areenoilla.
Nykypäivänä kopiointi on niin helppoa, ainut asia on vaan se että joissain kohden se ei ole kannattavaa jos halutaan suunnata tuote määrätylle käyttäjäkunnalle. Tieto taito ja tuotekehitys esittää myös isoa osaa ja se myös maksaa koska vaatii testaamista, ei kalliiden pyörien hinnat ihan tyhjästä ole temmattu.
Varmaankin Radoniin olisi voitu tehdä matalampi yläputki mutta mikähän olisi esimerkiksi ollut sen jälkeen pyörän paino, on aivan selvä että matalalla oleva yläputki lisää pyörän käyttömukavuutta tiettyyn pisteeseen saakka mutta asettaa rungolle aivan eri jäykkyys ja lujuus ominaisuudet ja sitämyöden on kalliimpi valmistaa.
Tosiasiassa tuossa Radonissa on kyllä vahva vivahde nykypyörää eikä varmaankaan ole huono valinta, sehän on itsestä kiinni mistä tykkää.
Voihan tuossa olla joku totuuden siemenkin mutta Radonin kohdalla ei taida pitää paikkaansa.
Suunnittelevat rungot itse ja itse asiassa ihan viime aikoihin saakka ne oli yhden kaverin käsialaa.
https://prime-mountainbiking.de/bodo-probst-radon-swoop-pid12789/2/
Noissa matalarunkoisissa - kalliimmissakin - on muuten aika usein vahvikepala satulatolpan ja yläputken saumassa. Eiköhän tuolla kahdenkymmenen sentin alumiinipalalla saavuteta sitten tarvittava jäykkyys.
Eipä nyt tule äkiseltään mieleen olenko nähnyt halpaa ja kevyttä pyörää jossa olisi yläputki yhtä matalalla kuin brändätyissä pyörissä (ja on ne halvatkin pyörät muuten ihan brändättyjä kaikki), mutta ihan en nyt ymmärrä miten se tähän liittyy - en käsittääkseni ole tälläistä väittänytkään..?
Ja jos paino nyt otetaan tässä vaiheessa uudeksi kriteeriksi, niin eikös se pitäisi olla se kaikista vähiten kiinnostava asia näiden "brändäämättömien halppismerkkien" osalta? Mitä väliä sillä on painaako se pyörä parisataa grammaa enemmän tai vähemmän - eihän se taida oikeasti muutenkaan edes kiinnostaa niiden parempien ja "brändättyjen" ostajiakaan niin paljoa jos tämän genren pyöristä puhutaan - eihän kukaan hullu muuten kuolaisi teräsrunkojen perään enää yhtään. Taitaa paino olla kuitenkin melkolailla se vähemmän kiinnostava ominaisuus näissä laitteissa - grammanviilaajien topickit taitaa olla muualla..
Olisi sinällään ihan mielenkiintoista myös kuulla mitä nämä "matalan rungon vaatimat erityiset tuotanto tekniset ratkaisut jotka ovat kallita toteuttaa" oikein ovat? Tietoa ilmeisesti kun asiasta on, niin voisi itsekin jotakin oppia jos tätä voisi hieman avata tälläiselle perusinsinöörille..?
Lisäksi jos yhtään on nykyisen Radonin mallistoon tutustunut, niin huomaa hyvin äkkiä että kyseessä ei ole enää nykyisin mikään "kiinakopiofirma" joka tuottaa vain tietyn tyyppistä pyörää jonka valmistus ja suunnittelu perustuu vain siihen "mitä on aina tehty". Pyörien hyvyydestähän voidaan olla montakin mieltä, mutta mallistossa on kyllä hyvinkin monimutkaisia ja hankalasti valmistettavia runkomuotoja joita ei välttämättä löydy edes kaikkien kalliimpien "brändättyjenkään" merkkien valikoimista.
https://www.pinkbike.com/news/from-the-top-radons-chris-stahl.html
Jos halpa hinta on ollut isoin draiveri Craggerin rungon suunnittelussa, niin sitten on epäonnistuttu surkeasti kyllä. Koko runko on satulaputkea lukuunottamatta (missä siinäkin on kuitenkin taitos ja koneistuksia) tehty hydroformatuista putkiosista, jotka eivät vielä ole kaikki edes sieltä helpoimmasta päästä ja työkalukustannus näihin on jo ihan huomattava vs. osan "brändättyjen" merkkien suorat pyöreät putket. Lisäksi chainstayssäkin on typerän kallis koneistettu alkuosa jonka ansiosta tosin taakse mahtuu jopa 3.25" rengas, mutta kuka sellaista haluaa etenkään tälläiseen halppis "brändäämättömään" kun "brändättyjen" runkojen pelkällä halvalla putkimallin chainstaylläkin saisi ihan tarpeeksi rengastilaa normikäyttöön.
Loppujen lopuksi kaikki jäykkäperien rungot on erikoistapauksia lukuunottamatta kuitenkin niin yksinkertaisia ja halpoja tehdä, ettei niiden valmistuksesta isoja eroja hinnallisesti tule kun samoissa tehtaissa Taiwanissa pääsääntoisesti myös kaikki tehdään. Sitavastoin jos yhtään ymmärtää sarjatuotannoin lainalaisuuksia, niin tietä sen että kappalemäärä on se mikä ratkaisee samantyyppisten tuotteiden hinnan ja Radon tuskin ihan pienin on tällä saralla. Tämän genren pyöriä tosin ei kukaan tee järjettömiä määriä maailmassa, mutta jos nyt vaikka Radonia brändinä katsoo ja miettii mitä keikkea pyöriä ne myy ja valmistaa, niin kirjo on iso aina citypyöristä lähtien moneen spesifisempään valmistajaan nähden (ja näitä loivakeulaisia jäykkäperiähän ei juurikaan mikään iso merkki edes tee). Tämän takia komponentit mitä pyörän valmistamiseen tarvitaan ja minkä rahallinen osuus tälläisessä pyörässä on kuitenkin huomatavasti sitä runkoa isompi määräävät pyörän todelliset valmistuskustannukset. Ja kun Radon oletettavasti ostaa kaiken kaikkiaan brändinä aika pirusti niitä komponentteja pienempiin valmistajiin nähden, sekä on hionut kokoonpano ja logistiikka puolta jo useamman kymmenen vuoden ajan, niin sieltä tulee myös sitä hintaeroa. Ja tietenkin eksklusivisuudesta, brändistä ja "viimeisemmästä puolesta asteesta siinä runkogeometriassa" on osa ihmisistä aina valmiita maksamaan enemmän -tämähän on myös selvä ja sitä kun Radonilla ei ole, niin ei voi myös pyöristä ylettömiä summia pyytää - eikä se Radonin bisneksen ydin olekaan.
Eikä se tuon Craggerin yläputki nyt mitenkään älyttömän ylhäällä edes ole. Juu on korkeammalla kuin "brändätyillä", mutta osa illuusiosta tulee myös siitä, että vinoputki ei lähde suoraan keskiöstä kohti kaulaputkea kuten melkein kaikilla muilla, vaan lähtee ensin eteenpäin ja vasta sitten taittuu ylös = tämä saa myös näyttämään ylä- ja alaputken välisen etäisyyden ja kulman isommalta kuin oikeasti edes on. Taitaa "brändättyjen" merkkien yläputken mataluus trendi tulla osittain täysjoustovehkeiden maailmasta missä sille on selvä käytännön tilauskin. Normaalisti siinä takapuolen alapuolella kuitenkin heiluu se satula ja minäkin 180cm pituisena kuitenkin voin käyttää L-koon Craggerissa 170mm dropperia.
Eli ehkä kannattaa katsastaa pyörä ensin ihan livenä ennen kuin lähtee tekemään kovin jyrkkiä tuomioita miksi joku yläputki on jossakin. Todennäköisesti suunnittelija ei ole vain nähnyt arvoa ultra matalalle yläputkelle samoin kuin joku toinen, vaan on halunnut paikan ennemmin vaikka kahdelle isolle vesipullolle, mutta kuitenkin tehdä vähän kykenevämmän pelin maastoon geometrialtaan kuin se perinteinen XC-pyörä. Pyöriä voi myös suunnitella muilla perusteilla halvemmmatkin merkit kuin vain ja ainoastaan hinta edellä (eikä Cragger edes ole sinällään sanan varsinaisessa merkityksessä halpakaan, paitsi näiden loivakeulasten jäykkäperien genressä).
Eikä minulla ole mitään tarvetta sinällään "puolustella" Radonia - itse olisin ostanut mieluiten jonkun titaanirunkoisen loivakeulaisen jäykkäperän (ja ostan vieläkin jos sellainen jostakin eteeni joskus tulee), mutta kun halusin ison etukolmion jotta saisin pidemmille reissuille hyvän kokoisen runkolaukun, niin Radon nyt vaan sattui olemaan lähestulkoon ainoa vaihtoehto tällä kriteerillä. Ikinä en ole ennen omistanut Radonia ja odotukset ei olleet vanhojen vuosikymmenten takaisten muistikuvien mukaisista "bulkkiradoneista" johtuen kovinkaan kaksiset. Siksipä pyörän runko ja sen osittain suht kalliitkin valmistusratkaisut "moiselle halppisbrändille" ovat hieman hämmästyttäneet, mutta onneksi surkea lohkeileva maalipinta sentään "palautti osittain uskon" tähän halppis brändiin yhdessä onnettoman vaihdevaijerivedon kanssa! :D
- - - - - - - - -
Näyttää tulleen 2020 8.0 malli DVO:n keulalla 1999€ hintaan: https://www.radon-bikes.de/mountainbike/hardtail/cragger/cragger-80-2020/
Olet ehkä lukenutkin SBIANIN viime aikojen muitakin kirjoituksia mutta hänellä nyt on menossa vain vähän kärkkäämpi vaihe kaikkiin vähänkin edullisempiin pyöriin. Ja joka tuntuu eroavan melko paljon muiden ajatuksista :)
Toki on selvää, että 700 eurolla ei saa 1500 euron (yleis-)maastopyörää, 1200 eurolla ei saa 3000 euron am-jäykkäperää jne. Mutta noin 1200 euron vaikeankin maaston jäykkäperäksi uskon tuon Radonin olevan hyvin kilpailukykyinen.
2500-3000 euron trailitäpärit ovat erityisen mielenkiintoinen luokka, sillä parhaimmat siitä hintaluokasta ovat hyvin lähellä 4000-5000 euron vastaavia. Ibiksellä tai Strutsilla on hienoja ja erinomaisia pyöriä mutta esimerkki Yt jeffsy cf tyyppisellä vaihtoehdolla ollaan aivan tai vähintään lähes samoissa.
Edit. Tuo 2000 euron 8.0 Cragger ei ole minusta yhtä houkutteleva. Sama runko kuin 1200 euron pyörässä mutta osat eivät niin huippuja kuitenkaan. En osaisi myöskään itse huoltaa keulaakaan (tai siis Rockarin osaan valmiiksi). Tuossa hintaluokassa jos olisin ostoksilla tutkisin myös muita vaihtoehtoja. Ehkä sellaisia, jotka SBIANINKIN mielestä olisivat hyviä :)
Hei nyt pitää korjata väärinkäsityksiä puolin ja toisin. Tuntumani on että jotkut kärkkäästi ja ilmi selvästi vetoavat siihen että halvallakin voi saada yhtä hyvän pyörän kuin mitä kalliskin, se on totta ja sehän riippuu siitä että on tyytyväinen omaan pyöräänsä mutta tässä tullaan juuri siihen että kun tuo halpa pyörä nyt sattuu olemaan juurikin itsellä niin sitä aletaan puolustaa kärkkäästi vedoten vaikka menneseen aikaan tms.
Halvat pyörät on paikkansa ansainnut juurikin siksi että olisi kaikille mahdollisuus aloittaa hyvä harrastus mutta pidän vääränä nostaa selvästi oudon näköistä pyörää jalustalle ja alkaa kehua sitä aivan käsittämättömillä vertauksilla selvästi enempi kehittyneempään ja nykyaikaisilla komponenteilla varustettuun pyörään jossa lähestymis tapa on siinä että panostettu ajon miellyttävyyteen enempi kuin käytettyihin komponentteihin, haettu hyvä tasapainoinen kokonaisuus hieman osasarjan kustannuksella.
Kun aloittaa esim. maastopyöräilyn on yleensä se ensimmäinen pyörä se halpa ja jostain kumman syystä ollaan valmiita ostamaan se pelkästään sen perusteella onko pyörässä olevat osat deorea ja tämän tietää markkinoijatkin, siksi halpoihin runkoihin ympätään menneen vuosikymmenen esim. deorea joka ei sanana tarkoita oikestaan muuta kuin maastokäyttöön tarkoitettua osasarjaa ja jota on kehitetty vuosien saatossa monta eri versiota ja hintaluokkaa. Runko on sivuseikka joka pitäisi olla se tärkein, osia voi aina jälkeenpäin parannella mutta huonoon runkoon ei sitä kannata tehdä.
Tämä ei ole mikää Radonia koskeva, vaan yleisesti ottaen asia kun puhutaan halvoista pyöristä jolla moni ajaa ihan tyytyväisenä ja se on ihan OK.
Perehtyä pyörä valikoimaan, koe ajaa ja mieluusti hankkia pyörä jolla on mainetta pyörän valmistajana niin välttyy monasti ikäviltä yllätyksiltä vaikkakin on todettava että tunnetutkin pyörävalmistajat laittavat kelvottomia osia halvemmanpään pyöriinsä.
Kukin ajaa millä tykkää mutta kukaan meistä ei voi antaa ohjetta että joku pyörä olisi se ainut sinulle sopiva, vain hinta ja käyttötarkoitus määrää sen mihin on tyydyttävä mutta suosituksia saa antaa tuoda esille pyörän ominaisuuksia totuudenmukaisesti. Pyörät kehittyy ja en ainakaan itse ole haikaillut menneitä maastopyöriäni vaikka ne asiansa ovat ajaneetkin, vieläkin on tuossa 20 vuotta vanha Wheeler täpäri joka on aivan naurettava kötöstys nykypyöriin verrattuna vaikka silloin oli olo mukamas kova sana.
Kyllä ja pelkän hinnan ja osasarjojen lisäksi asiaan vaikuttaa geometria ja aiottu käyttötarkoitus. Vielä kokeilematta olen täysin varma, että Cragger 7.0 on paljon toimivampi ja mukavampi vähänkin vaativammassa maastossa kuin mitä 3 vuotta vanha kuiturunkoinen enemmän xc-geometrian takajäykkikseni vain 10,5 kilollaan, paremmilla osilla (gx eagle, Sid, spline 1800).
Mutta se mistä moni on ollut kanssasi erityisen eri mieltä on se asenne, jota olet osoittanut edullisempia pyöriä kohtaan. Toki voi kohteliaasti yrittää tuoda esiin mitä lisäsijoituksella saa ja kehottaa koeajolle mutta jos joku etsii pyörää tiukalla budjetilla ja pyöritään joka tapauksessa esim alle tonnissa, ei 1500-2000 euron pyörää vasta kelvolliseksi sanomalla (jos ei suoraan niin selvästi rivien välistä)olla kovin kivalla tavalla keskustelemassa. Nyt kun ei puhuta kuitenkaan mistään 300-400 vehkeestä jota itsekin pidän herkästi kelvottomana ainakin pitkällä tähtäimellä. Mutta se olis toki avuksi, jos 700 euron pyörästä kysyvälle ehdottaa jotain toista saman hintaluokan pyörää ja kertoo lisäksi miksi se olis parempi. Lisäksi kertoo mitä sais 500 euron lisäsijoituksella. Ei ehkä enää 1000 euron lisällä jos lähtökohta oli 700 pinnassa.
Itseäni ei Craggerin tilaaminen ahdista vaikka joku kuvien perusteella sen tyrmääkin. Teini jolle se tulee olis mielellään ottanut täpärin kun on äitinsä 8 vuotta vanhan Commencalin täpäriin takajousitukseen tykästynyt. Mutta en ole valmis sijoittamaan siihen vaadittavaa vähintään parin tonnin summaa, kun käyttö on myös ajoa harrastuksiin (sisältäen pysäköinnin julkisella paikalla) ja kun maastopyöräilyä hän ei ainakaan vielä ole innostunut yhtä innolla harrastamaan kuin allekirjoittanut rahoittaja. Ja kun samalla kinutaan 1800 euron tietokonetta. Valintoja valintoja.
Kuinka moni teistä käyttää rengasinserttiä takana? Jos kyllä, niin mitä?
Huck norris löytyy iteltä.
Villetre
08.12.2019, 09.29
Vittoria Airliner, kauhea asentaa. Ei anna yhtään periksi, voisi varmaan ajaa ilman paineitakin. :)
Mulla ei ole pallit osuneet toistaiseksi Craggerin vaakaputkeen, mut mä oonkin pienimunainen :). Paha sanoo miksi toi vaakaputki on noin korkea, ehkä rungon kokonaisjäykkyyden takia (?), mut eihän tuota miksikään slopestyle pyöräksi liene tarkoitettukaan vaan kaiketi lähinnä yleiskäyttöön. Itseasiassa Craggerhän on XC-fillariksi luokiteltu " Bike-Kategorie 3: TOUR / CROSS COUNTRY." Ja sellaiseksi kyllä varsin oiva peli hinta/laatusuhteeltaan - ainakin tuo viimevuotinen malli näin vuoden aktiivisen (kaiken tyyppisen) ajon jälkeen tuottaman kokemuksen perusteella. Ei siis mitään ongelmia toistaiseksi.. kop kop :rolleyes:. Kiekot ja vapaarataskin pysyneet kuosissa, vaikka toisin arvelin interwebin syövereistä ilmaantuneen tiedon pohjalta. Ehkä tuon takavaihtajan kokopitkän kuorivedon korjaan jo ennakkoon. Jos egoaan haluaa buustata, kannattaa katsoa jotain toisia valmistajia- sikasakujen markettipyörä kun tuskin kenellekään ulkopuoliselle kuin itselle WAU-efektiä tuottaa...
Minua kiinnosti vaihtoehtona Rämäkkä Hamari mutta sen tarkemmasta saatavuudesta ja valmiskokoonpanojen hinnoista ei ole kuulunut tarkennusta enkä malttanut odottaa pidempään.
Hamari kiinnostaa täälläkin. Onneksi ei ole hirveä kiire uuden rungon hankinnalla, joten voin odotella.
Joskohan Bike Expossa pääsis kokeilee, kun missasin BB&B:n.
jusutus-
09.12.2019, 08.15
Nordest Bardino Ti lähti eilen viimein tilaukseen.
taaviank
09.12.2019, 18.39
mulla radon cragger 7,0-19 ja ollut tosi tyytyväinen,paitsi maaliin kuten mainittu minullakin lohkeillut useammasta paikasta.tosin pieninä pilkkuina,mut eka tsygä jossa noin käynyt.nm jusutus tilannut upean pyörän jota minä kanssa ajatellut yhdeksi vaihtoehdoksi,mutta ihme kun cro-mo malli ottaa taakse 29/2.6 ja titsku malli vain 29/2.5 nakin.haluan pyörän mihin menee 29/2.6 nakki taakse ja niitä ei montaa merkkiä/mallia ole.orbea laufrey hyväntuntuinen kuvien perusteella mut oldtimer haluaisi koittaa titskua sen ominaisuuksien vuoksi.niin ja puhun hardtaileistä
jusutus-
10.12.2019, 07.50
E: Lukihärö :)
Samoin On one Scandaliin ja Orange P7 29:n mahtuu tuo 29x2,6" gummi
Bardino 2, Scandal ja P7 ei oo titskua. Huomasitteko, että taaviank halusi titskua.
No ei tosta tekstistä saanu oikein mitään selvää :D
Pässilän rämäkkään taitaa mahtua?
edit: pässilän sivuilla lukee max 29/2.5, mutta ainakin Samulione ajelee vittorian 29/2.6 martelloilla jossain videoistaan.
Pässilän rämäkkään taitaa mahtua?
edit: pässilän sivuilla lukee max 29/2.5, mutta ainakin Samulione ajelee vittorian 29/2.6 martelloilla jossain videoistaan.
Joo ja nämähän ihan renkaastakin kiinni... joku 2.6 mahtuu ja joku toinen taas ehkä ei. ~Kaksi ja puoli milliä on 2.5/2.6 nimellinen ero. Melkein voisi arvailla jos 2.5-tuumaisen luvataan mahtuvan niin pakkohan tuon isommankin on kelvata.
Vai onko jollain kokemusta ettei näin olisi?
Eihän siinä edes kysytty mitään suosituksia :rolleyes:
taaviank
12.12.2019, 23.39
valmistajan pitää olla sanojensa takana kun sanoo kuinka leveä kumi mahtuu,he tietävät että kumekseissa koko eroja.nordest bardino cromo ottaa 2.6:sen,mutta bardino titskuna ei luvata ottaa kuin 2.5:sen.eli hienoisia eroja rungoissa vaikka luulis että aika yks yhteen olisivat.nyt cromo bardino 2 jossa pieniä muutoksia,joten pitää lähettää meiliä milloin tulee titskubardino 2.tykännyt cromosta ja omistanut monta mutta tiskua en vielä ole päässyt edes testaamaan,joten ois kliffa hankkia sellainen kun sen ominaisuuksia aina kehutaan vuolaasti testeissä.ois kiva tietää pässilän omistajilta miten heillä renkaat sopineet, 2.5:een asti lupaa valmistaja.papalla jäänyt levy päälle että pitää mennä heittämällä 29/2.6.orbea laufrey siisti peli kyllä,mutta alumiinia jota myöskin nykyisessä fillarissani -radon cragger 7.0
taaviank
12.12.2019, 23.46
Onkos kellään sonder signal ti tsygää?se syö 2.6:sen ja kaiketi ihan hyvälaatuinen ja geo 66/74 kulmilla aika kohdillaan .
Bike-Discount lähestyi tilaamani Radonin Craggerin suhteen kuvien kanssa. Huomasivat kokoonpanoa tehdessään maalipinnassa vaakaputken ylä-sivupinnalla vaakaputken keskellä maalilohkeaman. Sellainen ehkä 3x3 mm. Laittoivat kyllä kuvan, joskin epätarkan. Tarjosivat hyvitystä 35 jos haluan sen pyörän. Koska tällä ei ole mikään kiire niin en tarttunut tarjoukseen. Tarjota nyt vain noin puolet postikuluista hyvitystä vauriosta jonka näkee väkisin joka ikinen kerta kun pyörää katsoo. Vastaavasti siis noin 3 % alennusta kokonaishinnasta.
Et sitten huomannut kysyä heiltä että löytyisikö heiltä ehjääkin pyörää:)
Toki kysyin. Tai sanoin, että otan mieluummin ehjän uuden pyörän ja että toivottavasti saavat sen pian postiin. Ja olen varautunut palauttamaan senkin, jos tämä ihmetelty vaakaputki on tosiaan kainaloissa asti :)
No eikö haaranperäänkin yltävä vaakaputki tuntuis riittävän palautuksen syyksi:)
Halvoista ja hyvistä pyöristä tulikin mieleen, että onko kukaan jo saanut näitä On One Hello Dave tai Tik Tik runkoja?
Keskiviikko ehtoona oli saapunut vihdoin lähi Siwaan. Tuolla se on paffi laatikossa dave auton perässä . Josko sitä viikonloppuna avais laatikkoa ja katsois mitä tuli tilattua ..
Hello Daven taka-akseli pitää itse ostaa kaupasta, 148 boost M12 1,75 kierteellä.
No siis akselin kokonaispituus on luokkaa 180mm ja siitä about 20mm kierrettä. Ihan perus boostikoko.
Noita sais vielä... ainakin eilen. Toisaalta houkuttaa, mutta esim taka-akseli ym epäselvyydet epäilyttää
Jos pitäs alle 500€ runko ostaa nyt, minkä ostasitte?
Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta TapatalkillaMullahan on toi uusi Scandal niin pitäähän sitä suositella... Ei vaiskaan, en osaa kyllä sanoa onko se hyvä vai huono mutta menee kyllä 27,5-täpäriä paremmin pahoissa paikoissa mutta täpäri on kyllä näppärämpi vaikka syheröisessä alamäessä. Edessä tosin 29 plussakumi ja -kiekko jotka auttavat varmaan aika paljon. Mullahan on tossa vielä oikea 29+ -haarukka. Piti alkujaan myydä toi täpäri pois mutta nyt vähän vielä mietin kun alamäissä ihan kiva eikä tosta ihan kauheasti kuitenkaan saa.
Sori jankkaus mut oletko kokeillut että sopii? Mites tilasitko ohjainlaakerin kans ja onko tuo sellainen mitä ei tarvitse prässätä kiinni?
No prob.
Joo pyörä on jo kasattu ja lyhyesti koeajettu. Laakeri on prässättävää mallia. Esimerkkinä sopivista osista CRC:llä akseli sku672480 ja laakeri sku470483 (https://www.chainreactioncycles.com/mobile/brand-x-headset-44-56iits-sealed/rp-prod130954).
Ai davea tullu taas myyntiin, hinta tosin noussu? Jos helpolla haluu päästä ni ostaa vaa sen ohjainlaakerin mitä ne ne tuolla myy ja mainostaa siihen sopivan.
Joo 12x1,75 on akseli. Ei tullu mukana. Dropoutit valettua lelumiinia ja nimettömässä pussissa tuli. Ohjain laakeri tosiaan 56/44 mm. Raamin paino 3,55kg. 29 i45 3.0wtb kompo näytti äkkiseltään mahtuvan taakse..
Oliko jollain visiota kenen tekemät nuo dropoutit on? Näytti siltä että voisi olla myös 142 leveenä olemassa.
Teettävät noita toisen erän ja keräävät siihen nyt ennakkotilauksia.
Tai muotoilen vähän toisin. Hello Davesta otetaan toinen erä, ja siihen kerätään ennakkotilauksia. Toi yksi M koon runko ja Tik Tokit lie ihan oikeasti varastossa saatavilla.
Nonniin, tästä muodostui kova mylly. Vielä keulan, satulan ja jarruletkujen säätöä vajaa. Ja vois myös opetella ajamaan.https://pic.useful.fi/CMrJD5K5M.jpg
Hieno pyörä ja tuttu kuvauspaikka. Saatan nähdä tuon siis livenäkin.
Jep, hienot on mahdollisuudet vielä itselle uudehkoilla kotipoluilla. Vielä kun oppisi vähän paremmin yhdistelemään polkuja lenkeillä, ettei hyvä flow katkeaisi aina ulkoiluväylälle ja seuraavan polun etsimiseen. Jos jollakulla on siis .gpx:iä hyvistä Espoon keskuspuiston polkuvalinnoista niin ottaisin riemulla vastaan :)
Ei vastaa suoraan kysymykseen, mutta tänne on EKP:ta kartoitettu jonkin verran.
https://bikemap.finomena.fi/
F. Kotlerburg
22.12.2019, 14.05
Valmistajat ympäri maailman näyttää olevan hellyttävän yksimielisiä siitä, että modernisti räädin yleensä teräksisen jäykkäperärungon tulee maksaa n. 699 euroa. Nordest on vähän kapinallinen eikä Bardino maksa kuin 599€. Alle 500 eurolla, jos pitää saada ja materiaalilla ei niin väliä niin Hello Dave lienee paras vaihtoehto.
F. Kotlerburg
22.12.2019, 15.28
Katson maailmaa omasta kapeasta putkestani, jossa 27.5" ilman plussaa ei ole optio. Katupyörän keulakulmaa en vertaisi maastopyörään. On ollut aika raaka ero nyt kun talvella on siirtynyt kesän 65 asteisesta 69 asteiseen.
^Mä epäilen että Tiktikiin saisi plussat tai ainakin melkein? Se hinta tossa on se mikä puhuttelee, toisaalta toi ei ole mun "pakko saada" -raami.
En tiedä miten tuo tiktik oli speksattu mutta tuohon Daveen siis meni helpon oloisesti 29 3 tuumanen i45 kehällä. (Kokeiltu toki nopeesti etukiekkolla)
Täytyy yrittää kasailla toi tässä välipäivinä ni tietää meneekö heti torille. Ja tosiaan oli paketoitu luokattoman huonosti eli en ihmettele jos on ollut osalla jo solmussa.
Tuli itse sorruttua ostamaan XL-kokonen TikTik testimielessä, kun nyt sai vielä -10% välipäivien kunniaksi. Koodi ei tosin toiminut rungolle, vaikka luki että toimii, mutta asiakaspalvelusta sanoivat korjaavansa asian. Sain itse tuon -10% palautuksena PayPaliin. Ei nuo akseli- tai ohjainlaakeriasiat vaikeita ole, jos joku niitä murehti.
Bulkkaaja
27.12.2019, 20.49
Tuli itse sorruttua ostamaan XL-kokonen TikTik testimielessä, kun nyt sai vielä -10% välipäivien kunniaksi. Koodi ei tosin toiminut rungolle, vaikka luki että toimii, mutta asiakaspalvelusta sanoivat korjaavansa asian. Sain itse tuon -10% palautuksena PayPaliin. Ei nuo akseli- tai ohjainlaakeriasiat vaikeita ole, jos joku niitä murehti.
Itse alustavasti arponut tämän kanssa, onneksi alennus ei suoraa toiminut ja jäi vielä ostamatta.. Mutta josko kohta tulisi kaikki 20% aleen kun kerran uusi vuosikin.
Vaaka tosin taisi kääntyä scandaliin, mutta onhan tuolla vielä hotdog eikun bigdog.
No jokatapauksessa tämä akseli sopii tiktikiin mittojen mukaan https://www.bike24.com/p2290026.html
Itse alustavasti arponut tämän kanssa, onneksi alennus ei suoraa toiminut ja jäi vielä ostamatta.. Mutta josko kohta tulisi kaikki 20% aleen kun kerran uusi vuosikin.
Vaaka tosin taisi kääntyä scandaliin, mutta onhan tuolla vielä hotdog eikun bigdog.
No jokatapauksessa tämä akseli sopii tiktikiin mittojen mukaan https://www.bike24.com/p2290026.html
Joo, itsekin vähän emmin kun piti säätää tarjouksen kanssa, mutta tulipahan silti tartuttua, kun löytyy jo pitkä keula ja lähes kaikki osat omasta takaa.
Juuri tuo akseli käy, samaa löytyy Wigglestä / CRC:stä Brand-x:n alta, tai sitten ylävitosesta bike24:sta halvemmalla (https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/732689/rock-shox-maxle-stealth-taka-akseli-12mm-x-148mm ja koodilla ENDOF19 -20%).
Sotanorsu666
27.12.2019, 21.29
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/26297/ktrgx/Silverback-Slade-Trail-2019-maastopyora-S-390-mm?list=OZCYkRhD2DNhD2yJhm1yJhm6Lah0biWh0bHq5vJsjh 0Mp9h09185vm7W5vmsH5vmbq5vmxbhm6agh0b33h0bIHhm6yth 3gOth3WO35lgh9hmXPa5lgXD5v0xk5v07F5v0bNN4un3iLaFji LSFviLS49iLj45hUYzHNfVkghU8XshU8hEhU8U5hU1zwE
Tilasin verkkokaupasta tuon viimeisen S kokoisen pyörän. Jos runko on liian pieni, niin tilaan sitten jonkun rungon mihin tuosta muuttaa osat. Mikähän olisi hyvä loivalla keulakulmalla oleva runko mihin menisi osat suoraan ? Mitä halvempi sen parempi.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/26297/ktrgx/Silverback-Slade-Trail-2019-maastopyora-S-390-mm?list=OZCYkRhD2DNhD2yJhm1yJhm6Lah0biWh0bHq5vJsjh 0Mp9h09185vm7W5vmsH5vmbq5vmxbhm6agh0b33h0bIHhm6yth 3gOth3WO35lgh9hmXPa5lgXD5v0xk5v07F5v0bNN4un3iLaFji LSFviLS49iLj45hUYzHNfVkghU8XshU8hEhU8U5hU1zwE
Tilasin verkkokaupasta tuon viimeisen S kokoisen pyörän. Jos runko on liian pieni, niin tilaan sitten jonkun rungon mihin tuosta muuttaa osat. Mikähän olisi hyvä loivalla keulakulmalla oleva runko mihin menisi osat suoraan ? Mitä halvempi sen parempi.Samat aatokset mullakin.Esim. Sonder Transmitter taitaa irrota alumiinisena 350e pintaan... Mutta eipä ole tullut katsottua vielä tarjontaa. S koko on itselle siinä rajoilla ja Stack ja Reach aika lähellä M koon dudea jolla nyt ajan. S koon SB läskilläkin on tullut ajettua paljon pienillä satulatolpan ja stemmin muutoksilla.
Sotanorsu666
27.12.2019, 22.12
^ Mulla oli pari talvea sitten m-kokoinen dude ja se oli ehkä karvan liian iso(olen 171cm lyhyt). Tämähän herättää toiveita, että saatan sittenkin ajella tuolla silverbackin rungolla. Se olisi myös kaikkein kustannustehokkain ratkaisu. Eipä ollut pahan hintainen paketti noilla osilla ja 735€. Tarvettakaan ei ole, mutta sen verran on Vilenin vikaa, että ei voinut olla ostamatta :D
Kotiutui. Nastarenkaat, polkimet ja suojateippauksia asennettu. Vaakaputki on korkealla mutta ei se sentään haaroihin ihan ota. Ohjaustanko on tosi leveä, taitaa olla pari senttiä täpärini stongaa leveämpi.
https://ep1.pinkbike.org/p5pb18115759/p5pb18115759.jpg
pkuitune
29.12.2019, 11.36
Eilen saapui uusi Radon Cragger 7.0. Hämmästyttävän hyvin oli kasattu valmiiksi kun vaihteet toimi hyvin, satula oli oikealla korkeudella ja keulassakin sopivat paineet. Piti vain laittaa tanko suoraan, säätää jarrukahvojen paikkaa ja ottaa renkaista 2bar ilmaa pois. Pihassa pärräämisen perusteella L-koko (20") on sopiva 184/88cm kuskille.
Kuvankin olisin laittanut mutten milleniaalina jaksanut selvittää miten se taas tehtiinkään.
Mulla on 2019-vuoden versio Craggerista ja mielestäni jarrut ovat pirun hyvät... joskin olen etujarrua joutunut ilmailemaan monen monta kertaa, viimeksi eilen :) Lisäksi kun vertaan näitä Craggerin jarruja cyclocrossarin puolihydraulisiin rimpuloihin, niin näkökantani lienee ymmärrettävissä; aikaisempaa kokemusta esimerkiksi Shimanon hydraulisista levyjarruista kun ei ole.
Lohkeiluun taipuvainen maalipinta on tosiaan tässä omassakin yksilössä vitsauksena, eli mikäli mahdollista, niin 3M-teipin käyttäminen aroissa paikoissa on suositeltavaa! Lisäksi hieman hankaluuksia on ollut tuon dropperin kanssa (klappia löytyy ja kerran oli kunnolla jumissakin). Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen ensimaastopyörääni!
E: en saa mitään tolkkua tuohon lainauksen muotoiluun joten olkoon...
Jarruletku lähtee maguroissa vähän oudosti kahvan juuresta läheltä ohjaustankoa. Rajoittaa sitä kuinka lähelle karrun ja vaihteensiirtäjän saa toisistaan. Kun jarrukahva on sopivalla etäisyydellä niin vaihtajan liipaisimiin saa peukalolla vähän kurottaa. Ohjaustanko on tosiaan 800 mm leveä. Kavennan sentillä molemmista päistä.
Jarruletku lähtee maguroissa vähän oudosti kahvan juuresta läheltä ohjaustankoa. Rajoittaa sitä kuinka lähelle karrun ja vaihteensiirtäjän saa toisistaan. Kun jarrukahva on sopivalla etäisyydellä niin vaihtajan liipaisimiin saa peukalolla vähän kurottaa. Ohjaustanko on tosiaan 800 mm leveä. Kavennan sentillä molemmista päistä.
Auttaa asiaa kun vaihdat vaihteensiirtäjän toiselle puolelle sitä jarrukahvaa? Niinkuin varmaan suurimmalla osalla meistä on...
Piti oikein tiirailla tuosta kuvastasi että miten ne on asennettu.
Olen harkinnut mutta voi olla että silloin jarru on taas liian kaukana tai vaihdevipu liian lähellä. Mutta pitänee koittaa.
Oli muuten kasattu nuo jarrut ja vaihtajat muutoinkin siten väärin, että jarrukahvat osoitti tosi alas ja sillä seurauksella, että vaihdevivun raskaammalle vaihtoa ei voinut painaa, koska se sen liipaisin osui liikkuessaan jarrun juureen. Millä lie vaihteet säädetty kohdilleen kun ne kuitenkin säädöissään. Pois lukien muuten sen, että isoimman takarattaan rajoitinruuvi ei ollut tarpeeksi tiukalla eli ketju tippui yli pinnojen väliin. No se oli helppo säätää kohdilleen mutta pahasti jumiin runttautuessaan olis voinut hajottaa pinnoja, korvakkeen tai vaihtajan.
Keulan osalta vielä todettakoot, että se tuntui ensin aika epäherkältä omaan Pikeen verrattuna mutta en jaksanut heti alkaa öljyjä ja liukuputken tiivisteitä vaihtamaan. Pari setillistä niitä löytyy kyllä kotoa Pikeen ostettuina huolto-osina. Ensilenkin aikana se keula kyllä vetreentyi selvästi ja paikallaan pumpatessa herkkyys selvästi parani. Vaihdetaan ne öljyt ja vassut sitten keväämmämmä kun tarkenee taas terassilla puuhastella.
Maguraan saa maguralta pannan jossa on kiinnike SRAM vivulle. Minulla on sellainen, ainakin se näyttää hienolta.
https://www.bike-discount.de/en/buy/magura-clamp-shiftmix-for-sram-trigger-shifter-right-black-485201
Laitetaan nyt pelkän lätinän lisäksi vielä pari kuvaa. On tuossa geometriassa selkeä ero omaan xc jäykkäperään.
https://ep1.pinkbike.org/p5pb18119135/p5pb18119135.jpg
https://ep1.pinkbike.org/p5pb18119139/p5pb18119139.jpg
https://ep1.pinkbike.org/p5pb17651561/p5pb17651561.jpg
Tuli nähtyä tuommonen tik tik livenä. Hyvännäköinen runko kyllä :)
F. Kotlerburg
08.01.2020, 21.32
Laitetaan nyt pelkän lätinän lisäksi vielä pari kuvaa. On tuossa geometriassa selkeä ero omaan xc jäykkäperään.
https://ep1.pinkbike.org/p5pb18119135/p5pb18119135.jpg
https://ep1.pinkbike.org/p5pb18119139/p5pb18119139.jpg
Onko hilppasen liian suuri runko?
Samaa katoin, eikös sen pitäisi näyttää jotakuinkin tuolta hissitolppa alhaalla, eikä ylhäällä.
Hieman on ja sanotaan toki, että lapselle tai nuorelle ei saisi ostaa liian isoa mutta kasvuennuste on aika kova seuraavan vuoden sisään taas. 177 äiti jäi juuri kakkoseksi ja 185 isä tultaneen ohittamaan parilla sentillä. Ja hissitolppa kuvassa ei ole ihan ylhäällä mutta yli puolenvälin kyllä.
Ja ei silleen ettenkö itsekin 185 senttisenä joudu pitämään canyonin spectralin 150 cm hissitolppaa puoli senttiä vaille kokonaan rungon sisän työnnettynä korkean satulaputken takia.
Nyt on TikTik (XL) kasattu ja lyhyet ensiajot ajettu. Eihän se kevyt runko ole, mutta hyvät fiilikset näin ensitestailujen jälkeen! Pitää tuo hopeinen stemmi vaihtaa mustaan jossain vaiheessa. Jos joku on muuten akselia ja ohjainlaakeria vailla, niin multa löytyy ylimääräiset. Palauttelen takaisin ostopaikkaan jos kenelläkään ei ole tarvetta.
https://i.imgur.com/ycQG7tH.jpg
Hyvältä näyttää. Onko keula 160mm?
F. Kotlerburg
13.01.2020, 08.23
Jotenkin ärsyttää nää tolppa alhaalla kuvat, kun ei saa kunnon kuvaa ajoasennosta. Ja joo olen itsekin syyllistynyt.
Tuosta on tullut trendi😊, samoin vanhaan silmään sattuu kämmenen kokoinen eturatas ja suuri limppu takana, peukut muutoin!
Hyvältä näyttää. Onko keula 160mm?
Joo, 160mm Mattoc Comp.
Tää alkaa olla jo legendaarista että kun postaat pyörän kuvan tänne niin ainoa asia mitä kommentoidaan on satulaputken pituus tai rungon koko... [emoji28]
Mutta hyvältä näyttää Tiktik ja Radonikin pl. toi lila/violetti väri omaan silmään... [emoji43][emoji1787]
Slam that saddle!
https://lh3.googleusercontent.com/DwJ0ongJx9fz9kDVe3nh4qxTtF4iSr9qENXDeouBUaI6ogBsId FNNiVCMlAGgQXJW1-r6NkEpDomOxGh1j96h_iPjnBwCycW53zbSF3c4Kj7S0rKyVY93 A33hVnw7R3C2onURxMAOT2dlCaCBJRPsHeuhFObIZMPku66PQs 2QLDgtOrirarTjEpU0QLZb8j-g86rsW3yOmx1Wpeavp21zNse26wpab4fUoAyF6270xMMaYCPua faqtohSFzE2eKnUHSXtj-GC3wv5UQ5FW-iKVbKHqzhd-q8gray0Nc3nvTqaQLAq0VkljcwwEPTEMKn4onBKrqgDMiO9NDY QLDoniydcGWv9mmneTKPb4gK6rdzTXVvbueyzEZbzwuQlxWNcY ANsTbBqvV8PH3A4ypD4kxUob9Sfzwu-eMsPSVjsv-_O4JdU8vuHzmVnTnhdWkKvpuWtwXAdh2S18rTXcKYLwTM2F76i EzoNOjG-mbUgKCpYaAKRFY5XV5-ubXhp4Q0GRBCfghdFPrfz44T0_wQO8e_NT2J-6hxQMwZRaGYv-lTFLYh33hsJGjuJ8Kben4ROFDBnMG-eJ2zbKun2TY90mMHUPRgPQyRCiBG_YBsjOwFtR4hWXss0yAxRU TBUkETTamTl__Ymkn4Q9zjaKj9Sozw9uJT2M56JRO4PLsos2Ex B8euYrce5cdsgK_cdkSRhjPFahBBB_dRxRMspcKvxJoDuy63Cb blVuMe3zDJ6DiFq3M=w800-h600-no
Toki satulat alhaal, hienompi niin ja eikös se ole ajoasento myös. Hieno on myös Dave, onko mitä runkokokoa?
Hieno on myös Dave, onko mitä runkokokoa?
L
Kymmeneen merkkiin tarvitaan myös: stack 640, reach 480.
F. Kotlerburg
13.01.2020, 11.36
Aika töpö siis tuokin.
Tässä ketjussa on kyllä muutama aika hapokas veijari.
Noh, sellaisia kokemuksia (viitaten tommi2 ajokokemus viestiisi) tuosta Radonin L-pyörästä verrattuna Grand Canyon 2016 mallin L-kokoiseen kuitupyörään (joka ei ole allmountain vaan xc) kirjoittelen, että maastossa pidempi loivempi ensinnäkin toimii toki hyvin. Pystyn ajamaan yhtä vaikeita paikkoja kuin Spectral L-täpärillä ylös ja alaspäin ns. teknisessä maastossa. Kovan vauhdin kivikkoalamäessä tyyliin bikeparkissa on varmasti vauhti hitaampi mutta sitä kokeillaan sitten ensi keväänä vasta. Tai yli metrisiä droppeja tasaiselle en lähde takajäykällä kokeilemaan. Sen sijaan siirtymä, hiekkatie, työmatkatyyppisessä ajossa Radonin Cragger tuntui myös yllättävän hyvältä. En näkisi miksen voisi sillä ajaa yhtä hyvin niitäkin ajoja eli xc-takajäykkä tuntuu ihan turhalta näin pikaisesti ajateltuna. Varsinkin jos molemmissa olisi samat yhtä hyvin tai huonosti rullaavat renkaat. Omalta osalta tulen tekemään niin, että vaihdan siihen xc-Canyoniin takaisin kiinteän kevyemmän tolpan ja laitan nakinkuorirenkaat. Se siirtyy siis puhtaasti hiekkatie- ja työmatkakäyttöön. Maastoon jää oma Spectral ja tämä pojan uusi Cragger. Jos menemme yhdessä voimme vaihtaa pyörää kesken lenkin vaikka lennosta tai jos menen yksin voin valita kummalla tekee mieli mennä ajamaan. Takajäykällä vai täpärillä. Craggeriin jää siten myös pysyvämmin järeä rengastus eli mukana tulleet exo+ DHR ja DHF tai välillä kuivalla kesäkaudella sitten joku rullaavampi taakse. Varsinkin jos poika alkaa inisemään siitä, että harrastuksiin kulkiessa voisi pyörä kulkea vielä kevyemmin. Matka ei tosin ole kuin vajaa 3 km eli ajaa sen järeilläkin renkailla.
F. Kotlerburg
13.01.2020, 13.37
Nääthän sä satulan korkeudesta, että kuski on todella pieni, eli aika pitkähän tuo on :D ... sori, oli pakko.
Lyhyt se on L-kokoiseksi silti.
Planet/On one on itse eri mieltä: " Longer and slacker than anything else out there." .Tää lause meinasi kyllä vähän huvittaa.. [emoji28][emoji2361]
F. Kotlerburg
13.01.2020, 14.12
Planet/On one on itse eri mieltä: " Longer and slacker than anything else out there." .Voivat olla ihan rauhassa, mutta ei pidä paikkaansa.
Vitsissä pitää tietää, että käytän yleensä M kokoisia runkoja. Tää on täysin pituuden (sic) perusteella valkattu.
Ajokokemuksia ei hirveästi vielä ole. Todella vakaa alamäkeen. Nousee myös hämmästyttävän helposti teknistä ylämäkeä, vaikka painaa aivan julmetusti.
Mut joo ehkä enemmän kategoriaan "jäykkäperäinen DH" kuin yleiskäyttöön soveltuva pyörä. Esimerkiksi polun tukkeena olevien tukkien yli saa punnertaa nyt ihan tosissaan, kun entisellä rungolla lähti bunnyhoppi aivan tuosta noin vaan.
F. Kotlerburg
13.01.2020, 14.29
Ei se sen L-koon rungon kokoa muuta, vaikka kuski ajaisi normaalisti S:llä.
All mountain coaster. Kova.
https://www.instagram.com/p/B6lf0iclpY9/?utm_source=ig_web_copy_link (https://www.instagram.com/p/B6lf0iclpY9/?utm_source=ig_web_copy_link)
On tuo L koon akseliväli aika reilu: 1296mm. Onkai se pituus muutakin kun reach. Jos en väärin muista niin nuo koot oli alkuun S, M ja L samoilla mitoilla mitkä nyt merkattu M, L ja XL. Mutjoo, reachin puolesta näin 2020 luvulla jo aika normaali :)
Jos en väärin muista niin nuo koot oli alkuun S, M ja L samoilla mitoilla mitkä nyt merkattu M, L ja XL.
Näinhän se oli, ja näyttää edelleen olevan S/M/L Planetin sivuilla kokosuositusten puolella.
F. Kotlerburg
13.01.2020, 15.23
No eikai tässä sitten muuta, tietäjä puhui, sen täytyy olla ihan paska.
har har, kukaan ei ole pyörän ominaisuuksista kommentoinut mitään.
Lol, esim jollain 2020 Nukeproofin Scoutilla ei varmaan voi edes ajaa enää koska L koon reach 450.
F. Kotlerburg
13.01.2020, 18.53
Taival Custom Color kamppis näyttää olevan taas päällä. Hinta tuntuu pompsahtaneen...
Jpkainulainen
13.01.2020, 20.04
Missä universumissa 480 Reach L koossa on lyhyt? Vaikka pyörät on pidentyneet viimeaikoina, niin on tuo nyt reach mitta nyt edelleen yli keskiarvon myös AM kategorian pyörissä.
Vääristää vähän jos katselee pääsääntöisesti jotain poleja, nikolaita, mondrakereja jne, nuo merkit kun edustaa geometrialtaan ihan ääripäätä.
Missä universumissa 480 Reach L koossa on lyhyt? Vaikka pyörät on pidentyneet viimeaikoina, niin on tuo nyt reach mitta nyt edelleen yli keskiarvon myös AM kategorian pyörissä.
Vääristää vähän jos katselee pääsääntöisesti jotain poleja, nikolaita, mondrakereja jne, nuo merkit kun edustaa geometrialtaan ihan ääripäätä.
Siinä universumissa joka perustuu blogien ja foorumien selaamiseen ajamisen sijaan, ja jossa eniten näkyvyyttä ja huomiota saa radikaalit ääripyörät. Markkinointi jyllää.
F. Kotlerburg
13.01.2020, 20.52
Tai voi olla, että sellaisessa universumissa, jossa on ajettu pitkillä pyörillä enemmän kuin te.
Tää oli hyvin sanottu ja vastaa omaa käsitystäni.
Toisaalta on mielestäni turha yleistää, että L on lyhyt jos se on reachiltään x cm. Se kun riippuu siitä minkä kokoiselle sen on ajateltu sopivan. Jos L on se isoin tarjolla oleva koko ja sen on ajateltu riittävän esim 183-190 senttiselle keskimäärin, on sen mittojen oltava pidemmät kuin toisen valmistajan, jolla kokoja on myös XL tai kenties vielä XXL. Tällöin esim L koko on saatettu vaikka ajatellun esim 175-183 pituiselle. Se, että satulaputki on lyhyt (mutta suora tarpeeksi pitkältä matkalta) on tietysti myös erittäin toivottavaa, jotta halutessaan voi valita parin tai jopa kolmen eri koon väliltä vielä kuitenkin siten, että 150 mm hissitolpan tai jopa pidemmän saa kussakin hyödynnettyä.
F. Kotlerburg
13.01.2020, 22.17
No jos unohdetaan se töpöily ja sen aloittaja (en minä) niin asiaan. Mikä tommosen Daven tai TikTikin bb drop on? Noissa brittityylisissä rungoissa häirittee itteäni pahasti alhaalla roikkuva keskiö, kun suomimaastoissa tahtoo kammet kolista. Noissa valmiiksi tehdyissä traili-parkeissa ulkomailla ei liene ongelmaa, kun vedetään moottoritietä kukkulalta alas.
Parissa kotimaisessa vaihtoehdossa keskiö on pikkasen ylempänä ja Norcossa se alkais olla aika hyvän oloisella korkeudella.
yksinteoin
13.01.2020, 22.24
^täytyy sanoa, että tuo on oikeasti vähän harmittava ominaisuus esim. meikäläisen Belterissä. Superloiva keulakulma ei haittaa polkuajoa pätkääkään, mutta todella alhaalla oleva keskiö tekee ainakin itselleni kaikenlaiset teknisemmät ylämäet ihan mahdottoman vaikeiksi (toki kuskin puuttuva ajotekniikka tässä se olennaisin elementti). Toisaalta sit mutkiin toi menee kyllä tosi hauskasti ja harvemmin toi alamäkeen ajettaessa on liian matala.
Anyways, erittäin hienoja sekä Tiktik että Dave.
raparperi1
13.01.2020, 23.12
Dave on piiitkä, myös cs on pitkä. Painaa ku synti, kiipee kivasti jos perse satulassa kiinni, muuten ei niinkään. Bb droppi änkytys turhaa, koska kammen pituus ja renkaan koko / keulan pituus, sag yms...
Tiktikis BB drop 55, Hello daves 50.
F. Kotlerburg
14.01.2020, 07.29
^kuulostaa ihan asialliselta.
Jpkainulainen
14.01.2020, 11.46
Dave on piiitkä, myös cs on pitkä. Painaa ku synti, kiipee kivasti jos perse satulassa kiinni, muuten ei niinkään. Bb droppi änkytys turhaa, koska kammen pituus ja renkaan koko / keulan pituus, sag yms...Parempi olisikin tässä yhteydessä puhua BB:n korkeudesta kuin dropista jos se on mahdollista. Toki droppiakin voi runkojen välillä vertailla jos muu setup pysyy samana.
Etenkin suomalaiseen metsämaastoon matalat keskiöt on IMO aika ikäviä. Saa pelkät haitat ilman hyötyjä.
F. Kotlerburg
14.01.2020, 12.44
Luonnollisestikaan ei tule olla niin kuulapää, että vertaisi eri rengaskoolla olevien pyörien bb droppia toisiinsa. BB drop on yksiselitteinen mitta. BB:n korkeus sitten riippuukin kaikesta muusta. Keulan sagi nyt ehkä pienimpänä. Jos on tarkoitus ajaa vaikkapa 29" kumeilla ja 150mm joustolla niin kyllä siitä BB drop mitasta saa ilman arpomisia selkeän kuvan kuinka alhaalla keskiö tulee uimaan, kun vertailee pyöriä.
rocksted
14.01.2020, 14.06
https://i.imgur.com/NtlgKJu.jpg
Semmone. Lisäkuvia tästä (https://www.fillaritori.com/topic/171145-m-nukeproof-scout-290-xl-2018/)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.