Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : 29er maastopyörä - suosituksia !!

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 [14] 15

jumbo
26.05.2014, 04.42
Tervehdys, katsellut "hinnat alkaen" mallistosta 29er maastopyörää käyttikseksi. Kertokaahan esim. Näistä kahdesta mallista että kummassa saa enemmän vastinetta rahoilleen:

http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/vitus-bikes-nucleus-290-hardtail-bike-2014/rp-prod107044

http://www.bike-discount.de/en/buy/attention-29-grey-n-black-n-blue-20509/wg_id-117

Cubessa ainakin paremmat vaihteiston osat, mutta vituksen halvempi hinta houkuttelisi.

tumpelo
10.08.2014, 09.51
Alumiinirunkoinen Cannondale F29 5 mallia 2014 kiikarissa. Pientä poikeamaa ku näkys sakemannien pyörät olevan enempi esillä, ehkä aiheestakin? Äkkiseltään näyttäs mittasuhteet olevan samalla hehtaarilla vuodesta 1999 palvelleen F1000 SL:n kanssa mihin oon ollu erittäin tyytyväinen. Vanha rukki painaa 11.8kg raskaiden lukkopolkimien kanssa, tuo 29 pitäs mennä suht samaan (googlaa cannondale gewicht tabelle 2014) ajokunnossa. Motivaattorina isopyöräiseen on mainostettu tasaisempi kyyti juurakkopolulla ja kyky mennä "yli" kakskutosta paremmin. Fattyn pieni jousto ja tiukka runko takoo ukon pehmeäksi pitkillä juurakkopätkillä. Omaa kovaa ajaessa tuo ei oo niin haitannu, laittanu vaan vauhdin vehkeiden mukaan mutta ajoittain nälkä kasvaa ajaa kovempaa. 29" mainostettu parempi nousukyky on plussaa vaikka vanhakin kiipeää kivasti, JOS se 29" todellakin kiipeäisi paremmin, sen näkisi sitten. Kuitu hieman syletyttää maasturissa ku näki miten vuosien mittaan cyclocrossin kuitukeula otti jälkeä satunnaisista pusuista ja miten kuitu "routii" veden ja pakkasen vaikutuksesta ajan oloon. Ei houkuttanut testata oliko routiminen vain kosmeettista;) Maasturi on ottanut jälkeä selvästi enemmän mutta alumiini ei ole siitä millänsäkään. Toki pitkässä juoksussa ei maailma kaatus vaikka kuiturunko routisikin pilalle ja sen aina joskus joutuisikin päivittämään - voisi olla ihan piristävä juttu ylipäätään.

Eskola
12.08.2014, 00.21
Terve. Nyt hankinnassa eka laadukkaampi maasturi. Merkki ja koko on lyöty lukkoon, mutta...
Eka vaihtoehto ihan ok osilla kohtuulliseen ovh hintaan saksasta kun tätä mallia ei täältä saa.
Toinen kotimaisesta liikkeestä 900€ kalliimpi. Nyt kyse ei ole loppujen lopuksi budjetista tai siitä minkä verran tulen ajamaan, vaan
siitä, että saanko kalliimman pyörän mukana jotain niin paljon parempaa että siinä olisi rahoille vastinetta. Painoero ei nyt
merkkaa niinkään paljon ja suurin ero taitaa olla tuo rungon materiaali ja etuhaarukka ( taperoitu ja läpiakseli).
Todennäköisesti pyörä tulee olemaan useiden vuosien kulkupeli, niin nyt voisivat kokeneemmat harrastajat
kertoa onko reaction korkeamman hintansa verran parempi.
Myös, jos jollain omakohtaista kokemusta kyseisistä pyöristä ni vois vastailla.
http://www.fun-corner.de/index.php/en/Cube-Race-One-Messemodel-grey-black-green-2014/c-WG000985/a-A015623

http://www.rtechsuspension.fi/pyorat/maastopyorat/cube/reaction-gtc-sl-29-2014.html

Jooseppi
12.08.2014, 01.21
Terve. Nyt hankinnassa eka laadukkaampi maasturi. Merkki ja koko on lyöty lukkoon, mutta...
Eka vaihtoehto ihan ok osilla kohtuulliseen ovh hintaan saksasta kun tätä mallia ei täältä saa.
Toinen kotimaisesta liikkeestä 900€ kalliimpi. Nyt kyse ei ole loppujen lopuksi budjetista tai siitä minkä verran tulen ajamaan, vaan
siitä, että saanko kalliimman pyörän mukana jotain niin paljon parempaa että siinä olisi rahoille vastinetta. Painoero ei nyt
merkkaa niinkään paljon ja suurin ero taitaa olla tuo rungon materiaali ja etuhaarukka ( taperoitu ja läpiakseli).
Todennäköisesti pyörä tulee olemaan useiden vuosien kulkupeli, niin nyt voisivat kokeneemmat harrastajat
kertoa onko reaction korkeamman hintansa verran parempi.
Myös, jos jollain omakohtaista kokemusta kyseisistä pyöristä ni vois vastailla.
http://www.fun-corner.de/index.php/en/Cube-Race-One-Messemodel-grey-black-green-2014/c-WG000985/a-A015623

http://www.rtechsuspension.fi/pyorat/maastopyorat/cube/reaction-gtc-sl-29-2014.html

Tuota tuota, millaista ajoa meinasit tulevaisuudessa tehdä? Jos jossain vaiheessa meinaat siirtyä täysjoustoon tai et meinaa ihmeemmin maastopyöräilyä harrastella niin sitten halvempi. Jos meinaat tosissaan harrastaa maastopyöräilyä ja haluat pysyä jäykkäperäisessä niin sitten kalliimpi. Kalliimmassa on parempi keula (läpiakseli on kyllä hyvä juttu!) ja paremmat kiekot, tolla pärjää kyllä harrastajakin. Minun mielestä vaan on aika kallis Cuben jäykkäperäksi.

Analog Kid
12.08.2014, 08.19
Kalliimmassa on parempi keula (läpiakseli on kyllä hyvä juttu!) ja paremmat kiekot, tolla pärjää kyllä harrastajakin. Minun mielestä vaan on aika kallis Cuben jäykkäperäksi.

Niin no joo. Kyllä tuo Reaction on ihan kohtuuhintainen pyörä noilla palikoilla varustetulle hiilikuitupyörälle. Itsellä on samanlainen ollut vuoden alusta. Vaihtoehtoina aikoinaan oli Canyonin ja Radonin vastaavat parin tonnin hiilikuitumaasturit.

Pääkäyttö ollut tosin pääasiassa hiekkaa ja soraa, mutta kyllä tuolla yllättävän ketterästi polkujakin ajaa tarvittaessa. Ja ihan tyytyväinen olen ollut pyörääni. Hyvät palikat on Race Onessakin kiinni, joten paha sanoa, että kuinka paljon parempaa saa 900 eurolla.

marmar
12.08.2014, 08.46
Tämä lienee aloittelijamainen kysymys, mutta mitä väliä, että millä ne kiekot ovat kiinni? Onko läpipultti jotenkin helpompi asentaa "oikein", vai kenties vaikeammin varastettavissa?

Tukevampi, kestäväpi, parempi käytössä...

Jooseppi
12.08.2014, 09.52
Niin no joo. Kyllä tuo Reaction on ihan kohtuuhintainen pyörä noilla palikoilla varustetulle hiilikuitupyörälle. Itsellä on samanlainen ollut vuoden alusta. Vaihtoehtoina aikoinaan oli Canyonin ja Radonin vastaavat parin tonnin hiilikuitumaasturit.

Pääkäyttö ollut tosin pääasiassa hiekkaa ja soraa, mutta kyllä tuolla yllättävän ketterästi polkujakin ajaa tarvittaessa. Ja ihan tyytyväinen olen ollut pyörääni. Hyvät palikat on Race Onessakin kiinni, joten paha sanoa, että kuinka paljon parempaa saa 900 eurolla.

Jaa, se on hiilaria. Ei tullut se selväksi tuosta ilmoituksesta.

Pietu
12.08.2014, 11.11
Samanlaisia pohdintoja minullakin. Yksi asia mikä itseäni mietityttää on eturattaiden määrä. Kalliimmissa osasarjoissa on 2 ja kaikkein Kalliimmissa vain 1 rieska.. kannattaako 2000€ budjetilla tavoitella jo 2x10 vaihteistoa vai kelpaa 3x ts onko mitään todellista eroa? Siis jos tarkoitus on ajaa hämäläistä polkua lähinnä. Menee helposti roselta tai canyonilta tilattavissa jos 2x10 on tarpeellinen.. vai tietääkö joku suositella jotain muuta vaihtoehtoa?

a-o
12.08.2014, 22.40
Olisi hakusessa ensi kaudelle kisa- ja treenikäyttöön XC 29" täysjousto. Nykyinen pyörä on Stumpjumper FSR comp 29, josta kyllä tykkään paljon, mutta tuntuu että se on kisahommaan vähän liian järeä.

Sain tänään testiin Epic Comp Carbonin (29), josta kyllä tykkäsin ja luulisin sen olevan oikeaa kaliiberia suunniteltuun käyttöön. Nyt kiinnostaisi vielä tietää mitkä mallit muilta valmistajilta olisi tuota Epiciä vastaavia ja kannattaisi tarkistella ennen ostopäätöksen tekemistä. Comp Carbonissa ehkä hieman häiritsi keulan "pumppaus" putkelta poljettaessa. Perä ei pahemmin niiaile, eli brain toimii kuten pitääkin.

Onko esimerkiksi Scott Spark 930 vastaava?

Santa Cruz Tallboy olisi kyllä hieno, mutta siitä taitaa tulla omalle budjetille turhan kallis paketti. Semmoinen meni SyöteMTB:n loppukirissä kanuunakuskin luotsaamana heittämällä ohi:)

ar
12.08.2014, 23.13
Samanlaisia pohdintoja minullakin. Yksi asia mikä itseäni mietityttää on eturattaiden määrä. Kalliimmissa osasarjoissa on 2 ja kaikkein Kalliimmissa vain 1 rieska.. kannattaako 2000€ budjetilla tavoitella jo 2x10 vaihteistoa vai kelpaa 3x ts onko mitään todellista eroa? Siis jos tarkoitus on ajaa hämäläistä polkua lähinnä. Menee helposti roselta tai canyonilta tilattavissa jos 2x10 on tarpeellinen.. vai tietääkö joku suositella jotain muuta vaihtoehtoa?

2x10:llä ei normilenkillä tarvitse etuvaihtajaa ollenkaan. 3x10:llä pitää räpytellä ison ja keskimmäisen rattaan välillä.

marmar
13.08.2014, 11.50
2x10:llä ei normilenkillä tarvitse etuvaihtajaa ollenkaan. 3x10:llä pitää räpytellä ison ja keskimmäisen rattaan välillä.

Mulla on 3x10 ja mielestäni juuri sopiva. Keskimmäisellä 33 eturattaalla ajelee helposti yli 40 km/h (kadenssi vielä alle 100 nopeudella 40 km/h).

juho_u
13.08.2014, 12.38
Mihin tuossa tarttee suurinta eturatasta? Kuitenkin 33 riittää jokapaikkaan. Nyt kun oon kesän ajellut 1X11 setillä, niin tuo on tähän mennessä paras, mitä maastoon saa millä oon ajanu. 3X10, 2X10 ja 3X8 kokeiltu. Noista 2X10 tulee kakkoseksi.

019-MTB
13.08.2014, 15.47

Mulla on 3x10 ja käytän pääasiassa vain etuvaihtajaa. Yleensä mulla on takana vitonen päällä ja sitä harvemmin tulee muutettua. Kuulostaa varmaan hullulta mutta vaihteet joita käytän on siis 5, 15 ja 25. Joskus voi joutua napauttamaan yhden tai kaksi takaa suuntaan tai toiseen, mutta harvemmin.

Poy
13.08.2014, 15.58
Mulla 3x10 (edessä 42x32-24 ja takana 11-36), maastolenkillä tulee käytettyä vain kahta pienintä etuvaihtajasta. Työmatka-ajossa tulee käytetty joskus isointa.

CamoN
13.08.2014, 19.00

Tällä hetkellä noiden voimansiirtovaihtoehtojen asettuminen tiettyjen hintaluokkien pyöriin johtuu vallitsevasta trendistä. 1x11 on uusin tulokas markkinoilla ja se on sovellettu vasta kalliimpiin osasarjoihin, joten sillä varustellaan kalliimmat pyörät. 2x10 yleistyi maastopyörissä yhdessä 29er-rengaskoon kanssa. 3x10 on näistä kolmesta "perinteisin" maastopyörän voimansiirto. Se on sovellettu jo halvimpiinkin osasarjoihin joten sen osalta valinnan varaa riittää. Syy sille, että esim. Canyonin kokoonpanoissa on aika usein nimenomaan 3x10 johtunee siitä, että niitä pyöriä suunnitellaan vietäväksi Alpeille nousemaan vähän pidempiä ja jyrkempiä mäkiä kuin täällä Suomessa keskimäärin.

Jos tuntuu siltä että voimansiirto muodostuu pyörän hankinnassa kynnyskysymykseksi, eturattaiden määrää tärkeämpää on niiden pulttijako. Jos kammissa on 4x104mm (104BCD) pulttijako, niihin voi myöhemmin vaihtaa melkein mitkä tahansa rattaat, vaikka ainoaksi eturattaaksi RaceFacen tai jonkun muun valmistajan narrow/wide-rattaan. Siten esimerkiksi 3x10-voimansiirto on helppo ja halpa muokata 1x10-voimansiirroksi jos sellainen kiinnostaa. Jos tuntuu siltä että 1x11 voi herättää mielenkiintoa tulevaisuudessa, kannattaa tarkistaa SRAM:n XD-vapaaratasrungon sopivuus pyörän takanapaan. Ja toisaalta vuoden päästä sekään ei ole enää hidaste, kun Shimanon uusi 11-lehtinen XTR on kunnolla markkinoilla ja se sopii perinteiselle vapaarattaalle sekä paksulle kukkarolle.

latuman
13.08.2014, 20.06
Just pistin Pinnacle Ramin Onen tiluuseen. 1x9 ja vain 500e. Ei kovin montaa noin edullista tullut vastaan. Luulen että etuvaihtajaa en tule kaipaamaan

IncBuff
13.08.2014, 21.10
Jossain pururatapyöräilyssä varmaan.

Wilgios
13.08.2014, 22.21
Mulla on Nishiki bigfoot TR vuodelta 2010 ja vakavasti olen miettinyt tuon vaihtamista enemmän oikeaan maastopyörään.

Olen 187 cm pitkä ja inseam on 93. Ajatukseni on 29" jäykkäperä.

Olisiko kotimaan kaupoissa parhaat alennukset talvella tai loppusyksystä, ja olisko hyviä vaihtoehtoja seuraavalle pyörälle? Ulkomaan kaupat käy kyllä periaatteessa myös.

Maantiefillarina on trek ja siitä on positiivinen ostokokemus kivijalkaliikkeestä. Katselin esim. Trekin superfly 6:sta mutta kallis tuo vähän on.

Nykyinen Bigfoot painaa henkilövaakametodilla n. 15 kg. Halu olisi saada jokunen kilo painosta pois, ketterämpi ja mukavampi pyörä hiihtolatupohjille ja poluille, teknistä maastojuttua on mun reitellä aika vähän.

Mahdollisesti ajaisin keväällä myös maantietä/kevyen liik.väylää ennenkuin kelit paranee, tuolla maastopyörällä.

Eskola
13.08.2014, 22.30

Niinpä niin. Askarruttaa kuitenkin hiukan että kannataako tuohon hiilariin noin yleisellä tasolla
panostaa. En ole kokeillut kuitupyörää, Cuben ltd racea kyllä. Geometria tuossa reactionissahan
taitaa olla sama. Muuttaako tuo kuiturunko pyörää paljonkin parempaan suuntaan jos otetaan
huomioon myös pitkäaikainen kestävyys. Edellinen nishiki meni about 15v. Uuden pyörän tavoite
pitäis ol samaa luokkaa. Ja paljonko kuidun jäykkyys vaikuttaa jo ihan kevyemmässä ajossa kuten
tollases normi hiekkatie ja kinttupolku rallis.

juho_u
13.08.2014, 22.42
Saako pelotella? :rolleyes: Toukokuussa tuli uusi 6ke hiilikuitu täpäri, 2-viikkoo sitten tosikevyt otb. -> kuului tosi terävä "klik" ja vekki takahaarukan yläputkeen. Kummasti maali on alkanu halkeilemaan molempiin suuntiin. Taitaa tulla uutta kuituosaa.... onneks niitä saa kuulemma halvalla.

latuman
14.08.2014, 09.02
Olen nähny videon missä hiilarirunko kestää tuplaten vääntöä kuin alu, mutta olen myös nähnyt kuvia joissa runko tai satulaputki on napsahtanut poikki kesken tavallisen ajon. Onko ne väkisinkin jotain valmistusvirheitä vai onko hiilarilla synkkä salaisuus?

juho_u
14.08.2014, 09.36
Ei sillä mitään salaisuutta ole. Kaikkee muuta se kestää, paitsi tollasta esim. terävään kiveen osumista. Tuossakin rungossa on keskiön alueella jälkiä ja 5 otb:ta tänäkesänä, nuo on vaan pieniä kosmeettisia juttuja.

Kuitenkin seuraavakin runko on kuitunen. On se ajossa niin paljon kevyempi.

CamoN
14.08.2014, 09.50
Olen nähny videon missä hiilarirunko kestää tuplaten vääntöä kuin alu, mutta olen myös nähnyt kuvia joissa runko tai satulaputki on napsahtanut poikki kesken tavallisen ajon. Onko ne väkisinkin jotain valmistusvirheitä vai onko hiilarilla synkkä salaisuus?

Joko valmistusvirheitä, tai sitten runko on ottanut osuman joskus aikaisemmin ja sitten se vaan antautuu myöhemmin. Maastopyöräilyssä se on tietysti vähän kyseenalaista miten paljon ja mistä niitä riskialttiita iskuja tulee, mutta omaan hiilikuiturunkoon on silti vahva luotto. Etukolmion viistoputken alapinnassa on kiveniskuteippi sen lakka/maalikerroksen suojana ja chainstayt on alumiiniset. Ne varmaan on ne ensimmäisenä kiviä ym. kohtaavat alueet.

Jooseppi
15.08.2014, 10.27
Niinpä niin. Askarruttaa kuitenkin hiukan että kannataako tuohon hiilariin noin yleisellä tasolla
panostaa. En ole kokeillut kuitupyörää, Cuben ltd racea kyllä. Geometria tuossa reactionissahan
taitaa olla sama. Muuttaako tuo kuiturunko pyörää paljonkin parempaan suuntaan jos otetaan
huomioon myös pitkäaikainen kestävyys. Edellinen nishiki meni about 15v. Uuden pyörän tavoite
pitäis ol samaa luokkaa. Ja paljonko kuidun jäykkyys vaikuttaa jo ihan kevyemmässä ajossa kuten
tollases normi hiekkatie ja kinttupolku rallis.

No pahanpa heitit. XC pyörissä hiilikuitua käytetään painon säästämiseksi ja taitaa pahimmat hiilarirungon rikkojat olla sellaisia random osumia, joita amuliiniset rungot vähän paremmin kestää. Alumiini taas taitaa ajan saatossa vähän väsähtää ja meneehän niitäkin rikki kaatuillessa. Tuleeko jäykkyysero esiin perus kevyessä ajossa, niin en usko. Itse en ole koskaan ajanut oikealla maastopyörällä, jossa olisi oikeasti letku runko. Erot oikeastaan tulee esille vasta kovemmassa vauhdissa ja rytkytyksessä. Esmes xc-pyörällä asia tulee esille kun eteen tulee joku teknisesti helppo ja pitkä alamäki jossa on mutka. Siinä saattaa alumiininen runko joustaa persuuksista enemmän.

Jos meinaat pitää runkoa enemmän kuin 5 vuotta, niin kannattaa aika laaja-alaisesti pitää silmät auki. Kannattaa ehkä ostaa omaan ajoon ajateltuna pikkaisen aiottua jytkympi runko eikä katsoa pelkkää osalistaa. Osia saa uusittua helposti ja halvalla, rungon uusiminen on aina kalliimpi homma.

ar
19.08.2014, 01.28
Jossain pururatapyöräilyssä varmaan.

Tavallisia polkuja, ei mitään trialia. Ei 38/36 -välitys mitenkään hillittömän pitkä ole. Sen verran vedän takaisin, että vakiokierroksella on yksi paikka, jossa heitän pikkurattaalle.

Kannattaa kyllä kokeilla ensin, jos mietityttää. 3x10:lläkin pääsee ihan hienosti, ei siinä mitään.

latuman
20.08.2014, 10.17
Pinnacle saapui ja ihan hyvältä tuntuu. 1x9 välitykset 32 eturattaalla tuntuu aika sopivilta. Ei tarvinnut kuin eturengas ja tanko ruuvata kiinni. Hyvä fiilis!

markus.a
23.08.2014, 16.42
Hakusessa 29" maastopyörä, jäykkäperillä oon tähän asti ajellut, mut nyt olis ajatuksena ostaa täpäri. Plussat täpärille lähinnä sen selkäystävällisyys ja se, että halutessaan pääsee juurakot ja kivikot ajamaan, jos siltä tuntuu ja niitä löytyy. Toki takajäykkäkin sen tekee, mutta tietysti eri tavalla. Kahteen vaihtoehtoon ollaan päädytty, joko tämän vuoden Radon Slide 29 7.0 tai sitten Canyon Nerve al 7.9. Osasarjoja pystyn "alkeellisesti" itsekin vertailemaan ja ymmärtänyt, että kummassakin osasarjat aika toisiaan vastaavat. Mutta nyt kysynkin vielä, että onko näissä pyörissä tarkemmin tarkasteltuna jotain merkittäviä eroavaisuuksia. Edessä joustoa pyörissä on 20mm erona, olen ymmärtänyt, että hyvinkin saattaisin 110mm joustolla pärjäillä, kun mikään varsinaista alamäkiajoa ei tarkoitus ole harrastaa.

Hinnoiltaan kyseiset laitokset ovat lähes samat. Onko tässä nyt ratkaisevana tekijänä geometria soveltuvuus omalle kropalle ja mieltymyksille. Sekä esteettinen puoli, eli miten silmä pyörää miellyttää? Eli varsinaisia laatueroja pyörissä tuskin on? Sen tiedostan, että tarpeen tulle osat voi pienellä vaivalla päivittää parempiin. Uskon kuitenkin alkuun pärjääväni stock-osilla.

Kiitos jo etukäteen kaikista neuvoista!

edit: kyseessä siis Radonin uusi Slide 29 7.0 !

Keskiäkäinen lohjalainen
23.08.2014, 17.38
Hakusessa 29" maastopyörä, jäykkäperillä oon tähän asti ajellut, mut nyt olis ajatuksena ostaa täpäri. Plussat täpärille lähinnä sen selkäystävällisyys ja se, että halutessaan pääsee juurakot ja kivikot ajamaan, jos siltä tuntuu ja niitä löytyy. Toki takajäykkäkin sen tekee, mutta tietysti eri tavalla. Kahteen vaihtoehtoon ollaan päädytty, joko tämän vuoden Radon Slide 29 7.0 tai sitten Canyon Nerve al 7.9. Osasarjoja pystyn "alkeellisesti" itsekin vertailemaan ja ymmärtänyt, että kummassakin osasarjat aika toisiaan vastaavat. Mutta nyt kysynkin vielä, että onko näissä pyörissä tarkemmin tarkasteltuna jotain merkittäviä eroavaisuuksia. Edessä joustoa pyörissä on 20mm erona, olen ymmärtänyt, että hyvinkin saattaisin 110mm joustolla pärjäillä, kun mikään varsinaista alamäkiajoa ei tarkoitus ole harrastaa.

Ei jää homma osista kiinni kummassakaan. Jos reitit ovat lähinnä nopeita polkuja ja maltillista kivikkojuurakkoa, pistäisin Nerven tilaukseen. Se on nyt Halpa. Mulla on taloudessa yksi tuollainen (plus viime vuoden 8.9) ja ei ole vielä isompaa moitittavaa löytynyt.

RR75
24.08.2014, 15.06
Olen pitkään miettinyt Canyonin Grand Canyon AL 6.9:n ostamista, mutta pyöritellyt asiaa, enkä ole saanut päätöstä aikaiseksi. Näköjään Radon on juuri päivittänyt sivunsa ja mallit vuodelle 2015. Radon näyttää tulevan kunnolla peliin mukaan ja mielestäni 2015 vuoden malleja on päivitetty positiiviseen suuntaan. Esim 999,- hintaan vakavasti otettava kilpailija tälle Canyonille:

http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3208

olisi Radon ZR team 8:

http://www.radon-bikes.de/bikes/mountainbike/hardtail/zr-team-29/zr-team-29-80/

Tälle vuodelle Radoniin on päivitetty mm. kiekot Mavicin Crossoneksi, Kammet SLX:iin ja mielestäni muutenkin kokonaisuus pesee Canyonin sekä osien että ulkonäön osalta (väritys, sisäiset vaijerivedot ym..). Harmi vain, että Radonin uudet sivut toimivat tosi kökköisesti ja esim. saatavuudesta ja aikatauluista ei kerrota mitään. Ainakaan itse en löytänyt linkkiä, mistä voisi tilata ja mm. Bike-Discount ei ainakaan tarjoa uusia malleja tilattavaksi. Canyonin saisi vastaavasti suoraan varastosta. Vaikea valinta.

toripolliisi
24.08.2014, 22.31
Vähäiset kokemukseni Radonin sisäisistä vaijerivedoista ovat olleet pettymyksiä, oikeastaan ihan saatanasta vedettyjä!! Vaijeri ei vaan pelaa yhtä hyvin kuin ulkoisilla vedoilla.. Paras olisi ku sais vetää yhtenäisellä kuorella koko matkan.

Sent from my iPhone using Tapatalk

IncBuff
24.08.2014, 22.33
Sisäiset vaijerivedot on ihan perseestä.

Dude
25.08.2014, 10.01
Noi sisäiset vaijerivedot tosiaan ei oo pelkkää plussaa. Hienon näköiset ne kyllä on. Oltiin reissussa ja kaverilla lakkasi takajarru toimimasta (vaati ilmausta, ja eihän meillä ollut ilmausvehkeitä kesken päivän saatavilla, kokonainen varajarru kyllä löyty). Tietty toi jarruletku meni rungon sisällä, eli sitä rikkinäistä jarrua ei niinvaan irroitettukaan rungosta, vaan vaati jarruletkun katkaisun/irroituksen. Sitten varajarru piti kiinnittää nippareilla. Reissun järjestäjä lupasi fiksata jarrun illalla ja sen tekikin. Sitten kun sen fiksaksi rungosta irrallaan, niin sehän piti sitten taas aamulla kiinnittää nippareilla... Sama omassa pyörässä, kun on Reverbi ja letkut menee rungon sisällä, niin eipä tota vaihda esim. hissienskapäiviksi kiinteään tolppaan (mulla siis ei ole Stealthi, eli vaijeri on ankkurihississä vaarassa...). Voisin myös satunnaisesti tarvita hissitolppaa toisessa pyörässäni, mutta eipä tota saa helposti em. syystä siirrettyä. Ja tosiaan, jos tarttee jarrua ilmauttaa tms. pitää viedä koko fillari pajalle (itse kyllä ilmaan ihan kotona).

Tirkkala
02.09.2014, 12.46
Ekaa maastopyörää olen etsimässä ja vinkkejä kaipaisin. Nykyisenä pyöränä Insera X-cross, jota olen polkenut about 3 vuotta. Ihan ok pyörä ollut, mitä nyt keula on mitä on. Ajot on pääasiassa paikasta toiseen siirtymistä ja noin yksi kuntolenkki per viikko (polut, kevyen liikenteen väylät, pikkutiet, yms. eli pääasiassa asfaltti- tai sorapinta sekä satunnaisesti juurakoita)

Valinta on kaventunut jäykkäperäiseen 29er:iin ja osasarja saisi olla vähintään SLX/X7 vai olisiko syytä panostaa parempiin?. Nykyisessä Inserassa XT vaihtajat ja Deoren vivut, joihin olen ollut tyytyväinen. Hinta voisi olla maksimissaan 1000€ kieppeillä. Pituutta 176cm, inseam 80cm ja painoa 75 kg. Suosituksia?

Tommosta (http://www.bike-discount.de/en/buy/race-one-grey-n-black-n-green-21673/wg_id-117) oon katellu Bike discountista, mutta mietityttää miten takuu toimii tuonne Saksanmaalle? Samoin tuossa on runkokoko 16" ja seuraava 19" eikä ollenkaan 18" mitä nuo netin runkokokolaskurit suosittelee.

Janmppa
02.09.2014, 14.06
http://www.fun-corner.de/index.php/de/Cube-Race-One-Messemodel-grey-black-green-2014/c-WG000985/a-A015623
Tuosta halvemmalla 17" koko. Huomasitko muuten että tuo 16" on 27.5 renkailla?

keilailija
09.09.2014, 12.14
hakusessa olis 29" täysjousto pyörä ens vuodelle tai jopa jo talveksi. Laskeeko hinnat kaupoissa vielä talvella lisää vai alkaako nyt jo olla maksimi alennukset, ei mikään kiire olis hankkia joten jos hinnat vielä laskee niin odottelen mielellään hetken aikaa. Hintana voisin pitää n.2500e

Janmppa
09.09.2014, 12.35
tarjouksia aina kannattaa kysellä. Nythän ne 2014 pyörät myydään alennuksella pois joten sen suhteen kannattaa olla ajoissa liikkeellä. 2015 mallit voivat mennä sitten jo ens vuodelle. Niistäkin tosin voi saada ihan hyvän ennakkotilaus tarjouksen.

Keskiäkäinen lohjalainen
09.09.2014, 13.09
hakusessa olis 29" täysjousto pyörä ens vuodelle tai jopa jo talveksi. Laskeeko hinnat kaupoissa vielä talvella lisää vai alkaako nyt jo olla maksimi alennukset, ei mikään kiire olis hankkia joten jos hinnat vielä laskee niin odottelen mielellään hetken aikaa. Hintana voisin pitää n.2500e

Tästä nopean ostajan valinta, jos koko on M:

http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3184

Jos haluat tärvätä vähemmän rahaa niin kivijalkakaupan 2200-2500 egen fillaria vastaa tämä (kokoja M, L ja XL vielä saatavana):

http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3182

Nuo tarjoukset eivät kauan kestä.

Janmppa
09.09.2014, 13.21
Jeps, osta noista toinen :D

PeteF
09.09.2014, 13.28
Olen päivittämässä ongelmajätteestä eli 26" jäykkiksestä 29" täysjoustoon. Vaakakuppi on jo kääntynyt hyvin vahvasti Spessun Epic Comp 29:n puoleen ja tämä lähinnä Brain-takaiskarin johdosta. Brainin toimintaa on kehuttu paitsi tietysti myyjän puolelta niin myös pitkin Interwebbiä.

Miten sitten nämä CTD iskarit ja keulat mitä suurin osa muista valmistajista käyttää. Joutuuko vaihtelevassa maastossa ja ajossa jatkuvasti raplaamaan vaimennusta oikeaan asentoon vai pärjääkö normi juurakko/kivikko/polku-maisemassa esim Trail-asennolla? Rokkarin Reballa käytän aktiivisesti keulan lukitusta nousuissa vaikka tuo on melko tiukaksi säädetty.

Vaakakupin toisella puolella olisi Trekin Fuel EX7 tai EX8, mahdollisesti myös Santa Cruzin Superlight. Trekin seiska ja Superlight olisi muutaman satkun Epicciä edullisempikin (näin listahinnoillta, oikea myyntihinta on sitten eri asia). Netistä en tilaa sillä haluan koeajaa vehkeet ennen ostoa.

Mielipiteitä? Ajatuksia?

keilailija
09.09.2014, 14.04
Tästä nopean ostajan valinta, jos koko on M:

http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3184

Jos haluat tärvätä vähemmän rahaa niin kivijalkakaupan 2200-2500 egen fillaria vastaa tämä (kokoja M, L ja XL vielä saatavana):

http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3182

Nuo tarjoukset eivät kauan kestä.

juu noita on tullut pähkäiltyä mutta tietämys oikeisiin maastopyöriin on aika heikko. Heitetään ilmoille tämmönen http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3259 millä tapaa eroaa nervestä. Canyonin koko laskurin mukaan m koko olisi kyllä sopiva.

Keskiäkäinen lohjalainen
09.09.2014, 14.12
juu noita on tullut pähkäiltyä mutta tietämys oikeisiin maastopyöriin on aika heikko. Heitetään ilmoille tämmönen http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3259 millä tapaa eroaa nervestä. Canyonin koko laskurin mukaan m koko olisi kyllä sopiva.

Tuo Spectral sopii vähän mäkisempään menoon. Nerve on enemmän polkukaahaukseen optimoitu vehje. Aika yleiskäyttöisiä pelejä molemmat.

keilailija
09.09.2014, 14.42
täytyy hetki pohtia spectralissa vähän enempi joustoa ja tuo rewerb penkin pikasäätö mikä ois ihan "kiva"

keilailija
10.09.2014, 15.06
tuo spectral tuli sit tilattua, nyt vaa odottelemaan että pääsis kurvailemaan ja samalla pohtimaan perusteluja emännälle että miksi tarvitsin uuden pyörän :D

Stumpperi
10.09.2014, 23.56
Entisenä 26" Stumpjumpperi-kuskina olen miettinyt juurikin tuota samaa spectralia (8.9). Varmaan aika samantyylinen pyörä kyseessä, vai olenko ihan väärässä?

Huomasin, että olisi vielä noita edullisempia 6.9 versioita saatavilla. hintaeroa noin 700€... Pistää miettimään, että haluaako satsata tuollaista summaa, sillä halvemman mallin osasarjalla varmasti pärjäilee..

Onkohan miten iso ero noilla keuloilla, eli foxin evolution ja performance? Se on osista kuitenkin se kallein uusittava.. Ainiin, onhan siinä halvemmassa jarrutkin ihan kuraa; oikeastaan molemmissa. "jos ne ei kitise ja vingu, niin ne ei oo Avidit"

CamoN
11.09.2014, 09.20
Miten sitten nämä CTD iskarit ja keulat mitä suurin osa muista valmistajista käyttää. Joutuuko vaihtelevassa maastossa ja ajossa jatkuvasti raplaamaan vaimennusta oikeaan asentoon vai pärjääkö normi juurakko/kivikko/polku-maisemassa esim Trail-asennolla? Rokkarin Reballa käytän aktiivisesti keulan lukitusta nousuissa vaikka tuo on melko tiukaksi säädetty.

Minulla on ollut nyt alkukesästä asti Epicin keulana Fox 32 Float 100mm 29 CTD Factory jossa on kaukosäätö. Olen tykännyt tuon CTD:n säädettävyydestä nimenomaan keulassa. Jyrkkiin nousuihin ja tasaiselle climb-asento, "poljettavaan" maastoon trail ja sitten kun polkeminen muuttuu hankalaksi tai mennään kovaa alamäkeen, descend. Ainakin omassa käytössä tuo kaukosäädin tuntuu todella tärkeältä. Ilman sitä jäisi varmaan climb ja descend paljon vähemmälle huomiolle, eli paljon suorituskykyä käyttämättä.

Perässä Brain taas on siitä hyvä, että sen voi unohtaa kun sen on saanut sopiviin säätöihin.

Plus
11.09.2014, 10.47
Mielipiteitä? Ajatuksia?

Superlightin singlepivot on ainakin perusluonteeltaan sellainen, että itseäni ei haittaa vaikka iskarissa ei compression-säätöä olekaan (Float RL). Poljintuntuma on silti napakka, koska kovasti poljettaessa perä tuppaa suoristumaan. Sanoisin että Superlight on hyvä ns. jäykkäperäkuskin täpäri. Takajarru myös jäykistää jousitusta (brake jack). Täysin neutraali ja huomaamaton perän toiminta tekee pyörästä vähän tylsän, pitää olla luonnetta... :)

RR75
15.09.2014, 08.30
Heitin tuonne pyörämallin omaan keskustelusäikeeseen kysymyksen Cube Reaction gtc 29:n mitoituksesta, muta kokeillaan täälläkin. Eli ovatko kuituiset Cubet kokomerkintäänsä nähden yhtä pieniä kuin alumiiniset? Arvon lähinnä 23 ja 21 runkokokojen välillä. Alumiinirunkoisissa LTD-malleissa päätyisin 23 kokoon, mutta Reactionin reach mitta ja vaakaputki ovat hiukan pidemmät. Eli helpohkoon maastoon ja talviajoon, kumpikohan koko olisi suositeltavampi koko? Kuskin mitat 193 cm + 94 cm inseam. Ohjaamon pituus on kyllä passeli ja sen saa säädettyä mieleiseksien molemmissa, mutta suurimman 23 koon stand over mietityttää. Vaakaputken ja kassien väliin jää noin 7 cm tilaa. Pienemmässä taas ohjaamo voi jäädä turhan alas. Cuben omat mittataulukot suositelevat 23 runkoa vasta lähes 2-metriselle ja se hiukan kummastuttaa.

21 23
seat tube 515 565
top tube hor. 623 635
head tube 110 125
reach 432 440
stack 625 639

Wilgios
16.09.2014, 21.51
Uutta 29:ä miettimässä ja olen pohtinut vaihtoehtojen Grand Canyon, Trek X-caliber 9, tai Trek Superfly 6. Kaikki toki eri hintaisia ja eri ominaisuuksilla.

Trekin saisi omalta jälleenmyyjältä hyvällä palvelulla ja kävin koeajamassa tuon Superfly 6:sen, olihan se omaan vanhaan raakkiin nähden tosi paljon parempi. Mutta jos laittaisin esim. tonnin Grand Canyoniin, niin mistä jään tappiolle Trekkiin verrattuna? Tai olisiko muita vaihtoehtoja? Ei ole kynnystä maksaa sitä 1300 euroa mutta toisaalta ei haittaa vaikka se olisi jonkun satasen halvempikin, kun keväällä tuli vasta uusi maantiepyörä talliin.

Piedro
17.09.2014, 07.03
Trekin geometria on aika hyvä. Itellä nyt Trek X-Caliber 9 -15 malli eli 2x10 vaihteilla ja on hyvä. Edellinen oli Cube mikä varastettiin mutta jälkiviisaana ehkä hyvä niin ni tuli ostettua Trekkiläinen :)
Sent To Windows Phone.

Maalainen
14.11.2014, 21.02
http://www.bikeshop.fi/Kona_Big_Kahuna_13/ekauppa/pKOKHB13/&listpos=16 (http://www.bikeshop.fi/Kona_Big_Kahuna_13/ekauppa/pKOKHB13/&listpos=16)

Laitanko tilaukseen? Jos pähkäily johtaa ostopäätökseen, niin 19" vai 20" mitoilla 184/88?

miku80
14.11.2014, 21.12
Onhan siinä reilusti pyörää tuohon rahaan joten anna mennä vaan ja pienempi varmaan passaa sun mittoihis hyvin..

kalppinokka
15.11.2014, 21.09
Tekisi mieli päivittää kevyempään, kuitenkin jäykkäperässä pysyen. Onko mitään järkeä 29"-kokoisessa, ja ylipäätään löytyykö valikoimaa, kun kuskin koko on 161 cm/72-73 cm. Joku kokolaskuri antoi oikeaksi kooksi 14", onko sellaisia edes??? Entä jos 15" runko, toimiiko 29":lla?
Vanha vekotin on 26" Trek 6500 D WSD 16" (vm 2007) ja sehän painaa 14 kg. Eikös mitään noin pienirunkoista löytyisi nykyään kevyempänä?
Ajotarkoitus olisi lähinnä pyöräsuunnistus ja vastaava ajelu, siis enimmäkseen kohtuullista polkua ja välillä nopeitakin siirtymiä (ulkoilureittipätkiä ja jopa tietä). 29":ä sanovat nopeaksi, mutta onkohan oleellista eroa 27,5"?
Suosituksia merkistä, mallista yms. saa antaa, kiitos. Merkki saisi olla joku tunnettu arkimerkki, jonka saisi huollettua/korjautettua tavallisessa alan liikkeessä, koska omat taidot ei riitä mihinkään. Osat saisi olla ihan kunnolliset. Jos nyt talven alla olisi vuosimallitarjouksia, niin hintahaarukka n. 1- <2 ke.

kaakku
16.11.2014, 10.38
Tolla mitalla mä ottaisin kuitenkin sen 27,5". Tai ainakin kokeilisin molempia ahkerasti. Useilla merkeillä (ainakin Cube & Trek) on sellainen käytäntö että samasta mallista isot koot on 29" ja pienet 27,5".

Kiovan Dynamo
16.11.2014, 16.15
Entäs, jos löisi tonnin kiinni kevyempiin osiin? Saattaisi tulla nykyisestäkin aika mukava laite? ;)

Masansa
16.11.2014, 16.37
Oisko raadilla ehdotuksia kumpi kannattaisi ostaa 27,5" http://www.rtechsuspension.fi/ltd-sl-27-5-2014.html vai 29" http://www.rtechsuspension.fi/ltd-race-29-2014.html ? Lyhyen koeajon perusteella kumpikin oli tosi mukavia ajettavia, eikä sen perusteella osaa päättää.

Greycap
16.11.2014, 17.12
29":ä sanovat nopeaksi, mutta onkohan oleellista eroa 27,5"?

Olen poliittisesti epäkorrekti ja sanon että ei ole. Olettaen että pyörät on muuten vertailukelpoiset, luonnollisestikin. Ei sitä tavalliselle ihmiselle oleellista eroa ole edes 26" verrattuna mitä puhtaasti nopeuteen tulee.

Omat kokemukset on 26" maasturista joka painoi 12,5 kg, 29" joka painoi 12,6 kg ja 29" joka painaa 11,8 kg. Kaksi jälkimmäistä on saman pyörän eri evoluutioversiot. Suurin ero isopyöräiseen vaihtaessa tuli kaarrekäytökseen mutta ei se nopeus siitä juuri mihinkään muuttunut, itse asiassa osa omista reittiennätyksistä on edelleen sillä 26":lla ajettuja. Se meni hyvää pintaa pitkin todella lujaa. Jos siihen olisi käyttänyt saman määrän rahaa ja vaivaa kuin tuohon nykyiseen 29eriin niin siitä olisi tullut aika raju kaupunkiohjus mutta ison kiekon edut varsinkin talvikäytössä ratkaisi pelin siihen että vaihdoin ja sillä tiellä ollaan.

Mutta joo, on niissä eroa. Aika suurtakin. Se ero vaan on jossain ihan muualla kuin nopeudessa - ajettavuudessa, ajoasennossa, eikä vähiten kuskin korvien välissä mitä ei todellakaan pidä aliarvioida tai väheksyä. Nopein pyörä on edelleen se jolla on mukavinta ajaa kovaa.

Pärä
17.11.2014, 11.54
Olen aloittelemassa harrastuksen ja ostin itselleni Cuben Ltd29 blacklinen. Onko jollain kokemuksia kyseisestä pyörästä?

miku80
17.11.2014, 12.15
^ ulos ja ajamaan niin saat niitä omakohtaisia kokemuksia.. Tässä vaiheessa kun pyörä on jo hankittu niin tuskin muitten mielipiteillä niin väliä enään ole..

kalppinokka
17.11.2014, 21.03
Tolla mitalla mä ottaisin kuitenkin sen 27,5". Tai ainakin kokeilisin molempia ahkerasti. Useilla merkeillä (ainakin Cube & Trek) on sellainen käytäntö että samasta mallista isot koot on 29" ja pienet 27,5".

Missä niitä pääsisi ahkerasti kokeilemaan? Omaan tuttavapiiriin ei kuulu yhtään moista värkkiä.
Huomasin joo että pienemmät rungot tuppaa olemaan 27,5", joten kai siihenkin joku syy on?

kalppinokka
17.11.2014, 21.07
Entäs, jos löisi tonnin kiinni kevyempiin osiin?
Mutku ei ymmärrä ite niistä osista yhtään mitään! Siksi haluaisin 2-pyöräisen avaimet-käteen-periaatteella (en autoakaan osa kasana osia ja kokoa itse). Mitkä ne olennaisimmat vaihdettavat osat olisi, millä paino putoaa ja vauhti nousee ;-) ? Toisaalta jos hankkisi kokonaisen uuden, vanha pyörä jäisi kauppapyöräksi, jos vaan olisi säilytystilaa, mutta toisaalta sille olisi ottajakin jo olemassa.

kalppinokka
17.11.2014, 21.13
Nopein pyörä on edelleen se jolla on mukavinta ajaa kovaa.
Siis läski? Ainakin tuntuu että se kulkee paljon kovempaa. Siinähän ulkokehä kai vastannee jotain suuruusluokaltaan 29"? Mutta on se muuten hiukan raskas, ainakin silloin kun joutuu (siis suunnistaessa) ylämäkiä työntelemään.
Mutta ne ajettavuudet ja ajoasennot... tarttis löytää jostain koeajetavaksi riittävän pieni vekotin. Onko muuten niin, että kaikilla merkeillä ei ole erikseen "naisten mittaisia" runkoja samoista, esim 15" rungoista? En ainakaan löydä valikoimaa. (sitä paitsi ne löytämäni "naispyörät" on ihan ällöttävän värisiä)

Juz
29.11.2014, 18.40
Mun on jo ihan hurjan pitkään tehnyt mieli kunnollista jäykkäperäistä 29eria jolla kelpais mennä pitkin maita ja mantuja. Alkuperäiseksi budjetiksi mietin ~850€, mutta..

Miten hinta-laatusuhteen käy jos nostan budjetin noin 1400€ -tasolle?

Esimerkkinä vaikkapa Trek X-Caliber 8 (http://www.trekbikes.com/fi/fi/bikes/mountain/cross_country/x_caliber/x_caliber_8/) vastaan Trek Superfly 6 (http://www.trekbikes.com/fi/fi/bikes/mountain/cross_country/superfly/superfly_6/). Nouseeko hinta-laatusuhde niin että on järkevää nostaa budjettia, vai maksanko tyhjästä? Käyttö on kuitenkin semmosta leikkimistä ja mikään tosiharrastaja en ole.

Rahaa saa töistä joten ihan joka euron päälle ei tarvi laskea.. En kuitenkaan haluaisi heittää rahaa hukkaan, eli haluan vastineeksi myös selvää hyötyä :)

juho_u
29.11.2014, 18.52
Venyttäisin vielä budjettia ja katselisin vähintään superfly 7 tai parempaa. 7 tulee läpiakseli taakse, kiekot paranee yms. 8 tulee foxin keula..

Juz
29.11.2014, 19.00
Ok. Jos puhutaan tällasista perusjampalle sopivista jäykkäperäisistä 29ereista niin mikä on se budjetti jolla saa laatupelin - ilman että maksaa turhasta? Ja mitkä on niitä merkkejä joista vaihtoehtoja kannattaa katsoa?

Omassa mielessä ovat nyt lähinnä pyörineet Trek ja Specialized.

Keskiäkäinen lohjalainen
29.11.2014, 19.12
Ok. Jos puhutaan tällasista perusjampalle sopivista jäykkäperäisistä 29ereista niin mikä on se budjetti jolla saa laatupelin - ilman että maksaa turhasta? Ja mitkä on niitä merkkejä joista vaihtoehtoja kannattaa katsoa?

Omassa mielessä ovat nyt lähinnä pyörineet Trek ja Specialized.

Tonni.

www.canyon.com/en/mountainbikes/bike.html?b=3640

juho_u
29.11.2014, 19.14
Pyörässä et koskaan maksa mistään turhasta, ostat vaan laatufillarin:rolleyes:
Työkaveri innostui myös maastopyöräilystä, kun kokeili minun vanhaa fuel ex Trekkiä. Tällästä suosittelin sille http://www.trekbikes.com/fi/fi/bikes/mountain/trail/fuel_ex/fuel_ex_9_29/
Pyörää ostaessa kerran se kirpasee, mutta kunnon fillarilla on älyttömän hieno ajella.
Paljon on hyviä merkkejä, nyt oon tykännyt omasta santa cruz:ista.

Jäykkäperistä en oo innostunut koskaan, mielestäni täpäri kuuluu maastoon.

Juz
29.11.2014, 19.16
Tonni.

www.canyon.com/en/mountainbikes/bike.html?b=3640 (http://www.canyon.com/en/mountainbikes/bike.html?b=3640)

Miten Canyonia saa Suomesta kivijalkaliikkeistä?

Tällästä suosittelin sille http://www.trekbikes.com/fi/fi/bikes/mountain/trail/fuel_ex/fuel_ex_9_29/

Ei kyllä perse repee millään tollaseen.. Ja jäykkäperäisen haluaisin kun ajoa on kuitenkin myös muualla kuin metsässä.

Tuhat1000
29.11.2014, 19.29
Canyonia saa vain nettikaupasta

Vispe
29.11.2014, 19.33
1400€ tasolla sais yläbannerissa mainitun Kona Big Kahunan.

juho_u
29.11.2014, 19.34
Hyvällä täpärillä et häviä missään jäykkäperälle (no painossa), samalla tavalla se kulkee asfaltilla, kun muutkin. Mukavammin vain.

Juz
29.11.2014, 19.37
22" loppua ja vaan 20" jäljellä.. laskureiden mukaan oikea koko olisi 21 tai 21.5". Kokeilematta ei kuitenkaan uskalla ostaa.. :(

Ja hinnan pitää kuitenkin alkaa ykkösellä..

juho_u
29.11.2014, 19.46
Ota huomioon, että nuo trekkien hinnat on ovh hintoja. Ei niitä kukaan maksa.

Juz
29.11.2014, 20.26
Juu, käytännössä tuo 1600€ alkaa olemaan jo aika maksimi.

stumpe
29.11.2014, 20.55
Tolla budjetilla pysyisin vielä jäykkäperissä. Mut 1600e saa kyl jo todella hyvän kevyen jäykkäperän. Saksalaiset tarjoaa yleensä parempaa hintalaatu-suhdetta, joten Cube voisi olla hyvä diili, sitä saa siis Suomesta jälleenmyyjiltä, toisin kun Canyonia. R-tech, foxcomp turku ainakin jne..

esim.

http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-reaction-hpa-pro-29-black-n-grey-n-flashred-230235/wg_id-117

Ja aina kantsii ostaa pyörä, mihin juuri riittää pelimerkit. Ei mee hukkaan. Kevyemmät ja kestävämmät osat, jotka pysyvät säädöissä pidempään, ainakin oman kokemuksen mukaan.

Kusari
27.12.2014, 18.32
Hakusessa olisi ostaa 29er jäykkäperä 191cm kuskille. Tänään kävin Hi5Bikesissa katsomassa Trekin Superfly 7:aa koossa 19,5" ja 21,5". Pienempi oli myyjänkin mielestä "liian pieni", mutta koska kuulemma meikällä on lyhyet kädet niin 21,5" oli jo turhan pitkä. Pienemmässä kyllä riitti satulatolpassa mitta juuri ja juuri ja ei tuntunut ahtaalta. Toisaalta 21,5" ehkä jotenkin tuntui enemmän omalle kun kädet ei ollut niin alhaalla. Tosin pienempään piti kuulemma vaihtaa vähän isommalla nousulla oleva tanko. Tuntui että istuin juuri noiden kahden koon väliin ja molemmat olisi ollut hyviä. Kestääköhän tuo pienempi jos tolppa maksimimitassa ja kuskilla kalsaripainoa kuitenkin 100kg? Onko ihan tuomittu idea ostaa tuollainen pienempi vai katuuko sitä jälkikäteen? Pihalla pyöriessä tuntui oikein hyvälle molemmat.

juho_u
27.12.2014, 18.39
Isompi ja siihen lyhyempi stemmi. Sillä tuo fillari "lyhenee" helposti pari senttiä. Noissa on todennäköisesti hirveen pitkät stemmit, luokkaa 10cm. Omassa fillarissa on 6cm ja toimii.

orc biker
27.12.2014, 19.12
Pienempi oli myyjänkin mielestä "liian pieni", mutta koska kuulemma meikällä on lyhyet kädet niin 21,5" oli jo turhan pitkä.

Trekit ovat pidempiä kuin muut ilmeisesti jo stemmi huomioimatta. Muistaakseni. Lyhyempi ja/tai enemmän ylös käännetty stemmi ja mahdollisesti käyrempi tanko, niin tulee lähemmäs. Ottaisin kuitenkin pienemmän, jos satulatolppaan jää se vaadittu minimi. Silloinhan sen pitäisi riittää ja kestää. Kannattaa tosin olla tarkkana, että millä kengällä ja polkimilla on kokeiltu, ettei kuitenkin joudu vielä nostamaan. Ja muistetaanpa, että satulatolppia saa myös pidempinä eli silloin jää enemmän putkea putken sisään, mikä tarkoittaa, että kestää enemmän vääntöä.

Kusari
27.12.2014, 19.53
Isompi ja siihen lyhyempi stemmi. Sillä tuo fillari "lyhenee" helposti pari senttiä. Noissa on todennäköisesti hirveen pitkät stemmit, luokkaa 10cm. Omassa fillarissa on 6cm ja toimii.

Yritin googlesta katsella mikä tuo vakiomitta oli. Ei se kauhean pitkä kyllä ollut, mutta ei se nyt kovin lyheltäkään näyttänyt, joku ehkä 8cm olisi oma villi veikkaukseni.

Trekit ovat pidempiä kuin muut ilmeisesti jo stemmi huomioimatta. Muistaakseni. Lyhyempi ja/tai enemmän ylös käännetty stemmi ja mahdollisesti käyrempi tanko, niin tulee lähemmäs. Ottaisin kuitenkin pienemmän, jos satulatolppaan jää se vaadittu minimi. Silloinhan sen pitäisi riittää ja kestää. Kannattaa tosin olla tarkkana, että millä kengällä ja polkimilla on kokeiltu, ettei kuitenkin joudu vielä nostamaan. Ja muistetaanpa, että satulatolppia saa myös pidempinä eli silloin jää enemmän putkea putken sisään, mikä tarkoittaa, että kestää enemmän vääntöä.

Satulatolppa oli myyjän mukaan 400mm (tyhmyyttäni en tajunnut mitata/mittauttaa, uskoin vain). Riser tankoa oli myös tarkoitus hommata heti kättelyssä.

Lopuksi tästä tullaan kuitenkin siihen lähtökohtaan, että molemmat ilmeisesti kävisi, tai saisi pienillä osavalinnoilla sopivaksi. Kannattaako kuitenkin mennä isommalla? Kerran kävin koeajamassa ulkomailla Cannondalen Flash Carbon3:sta XL koossa, jonka reachi oli samaa kuin 19,5" Trekin. Pienen lenkin pyöräytin parkkiksella ja se kyllä tuntui hyvältä, hinta vain vähän turhan kova.

juho_u
27.12.2014, 19.59
Pyydäppä liikettä vaihtamaan kuitenkin sen lyhyemmän stemmin ja kokeile vielä. Muistaakseni uudet fuel ex Trekit tulee 90mm stemillä, en usko että tuossa ainakaa lyhyempää olisi.

Kusari
27.12.2014, 20.06
Pyydäppä liikettä vaihtamaan kuitenkin sen lyhyemmän stemmin ja kokeile vielä. Muistaakseni uudet fuel ex Trekit tulee 90mm stemillä, en usko että tuossa ainakaa lyhyempää olisi.

Tämä voisi olla aika lähellä totuutta. Ei se mitenkään kovin lyheltä näyttänyt, mutta vähän lyhkäsempi kuin oma 100mm maantiepyörässä. Ongelma vain tuossa 21,5" koossa olisi että Superfly7:aa ei saa siinä koossa.

juho_u
27.12.2014, 20.08
Tämä voisi olla aika lähellä totuutta. Ei se mitenkään kovin lyheltä näyttänyt, mutta vähän lyhkäsempi kuin oma 100mm maantiepyörässä. Ongelma vain tuossa 21,5" koossa olisi että Superfly7:aa ei saa siinä koossa.

Tähän on helppo ratkaisu, venytetään budjettia:rolleyes:

Kusari
28.12.2014, 12.41
Tähän on helppo ratkaisu, venytetään budjettia:rolleyes:

Näin se yleensä käy. Superfly6:sta olisi saanut, mutta hintaero oli niin pieni että ei viitsinyt mennä alaspäin kun olisi "saanut" huonommat jarrut, rumemman värin ja QR-takanavan.

Minkäs mittaista stemmiä voi vielä huoletta käyttää jäykkäperässä että ajotuntuma ei kärsi liiaksi?

juho_u
28.12.2014, 13.00
Miks tuota seiskaa ei muka saa 21" rungolla? Sitä pitäisi saada 23" myös, senkun tilaa.
Tuntuma on minusta pyörä vaan parantunut, kun oon vaihtanut lyhyemmän stemmin. Äsken lenkkikaveri haki vanhan fuel exän ajettavaksi. Se kokeili kuukausi sitten vakio 90mm stemmillä ja oli sille aivan liian iso. Nyt laitoin siihen 70mm palikan, hoplaa 18.5" runko ja 174cm toimiikin...
Minusta tuokin pyörä vaan parani lyhyemmällä stemmillä, voisi olla lyhyempikin, vielä 75cm tanko odottaa (tuossa vakio taitaa olla 68cm).

IncBuff
28.12.2014, 13.05
80mm stemmi oli 19.5" Fuel EX:ssä. Isommassa voi olla pidempi.

Kusari
28.12.2014, 19.25
Miks tuota seiskaa ei muka saa 21" rungolla? Sitä pitäisi saada 23" myös, senkun tilaa.
Tuntuma on minusta pyörä vaan parantunut, kun oon vaihtanut lyhyemmän stemmin. Äsken lenkkikaveri haki vanhan fuel exän ajettavaksi. Se kokeili kuukausi sitten vakio 90mm stemmillä ja oli sille aivan liian iso. Nyt laitoin siihen 70mm palikan, hoplaa 18.5" runko ja 174cm toimiikin...
Minusta tuokin pyörä vaan parani lyhyemmällä stemmillä, voisi olla lyhyempikin, vielä 75cm tanko odottaa (tuossa vakio taitaa olla 68cm).

Sitä liikkeessäkin ihmettelivät, miksi Trekin jälleenmyyntijärjestelmä ei antanut kyseiselle mallille kokoja 21.5" ja 23". Lupasivat kuitenkin selvittää asiaa ja kysellä Trekin puolelta miksi näin on. Toivottavasti löytyy ja pääsee tekemään kaupat.

juho_u
28.12.2014, 19.59
Juttelin yhden jälleenmyyjän kanssa vastaavasta asiasta. Ne tulee silloin jälleenmyyntijärjestelmään kun ensimmäinen pyörä tulee euroopan keskusvarastoon (malli/koko). Todennäkoisesti kun ensimmäinen 21.5 runkonen tuollainen tulee eurooppaan, niin sillon ne pitäisi näkyä.

elasto
28.12.2014, 22.35
Minkäs mittaista stemmiä voi vielä huoletta käyttää jäykkäperässä että ajotuntuma ei kärsi liiaksi?

Riippuu tangon leveydestä.

Kusari
28.12.2014, 22.58
Juttelin yhden jälleenmyyjän kanssa vastaavasta asiasta. Ne tulee silloin jälleenmyyntijärjestelmään kun ensimmäinen pyörä tulee euroopan keskusvarastoon (malli/koko). Todennäkoisesti kun ensimmäinen 21.5 runkonen tuollainen tulee eurooppaan, niin sillon ne pitäisi näkyä.

Kiitos tiedosta, todennäköisesti siis jossain vaiheessa toivottavasti tuota 7:aa saisi siis.

Riippuu tangon leveydestä.

No jos puhutaan tuollaisesta ehkä noin 720mm tangosta. Voiko huoletta vaihtaa esim 5cm stemmin? Totaalinen nöösi maastopyöräilyssä, vaikka jonkin verran tullut pari vuotta sitten ajettua. Sillloin tosin vain ajettiin eikä mietitytty sopiiko pyörä käyttäjälleen vai ei. Nyt jälkikäteen mietittynä moni asia oli kyllä totaalisen pielessä, mutta kyllä siitä sen verran jäi tuntumaa että tietää millaista pyörää ei ainakaan halua.

juho_u
28.12.2014, 23.25
Tuo stemmin pituus pitää itse kokekeilla. Mitä lyhyempi stemmi, sitä nopeempi ohjaus. Lyhyeen stemmiin kun lisätään levee tanko, niin taas on vakaa. "Mutua" 60mm menee ainakin. Käy siellä liikkeessä kokeilemassa, siellä on varmasti erilaisia stemmejä hyllyssä.

Ridge
29.12.2014, 18.29
jou

Olisko toi Cube LTD SL 29 2015 hyvä peli 1500€? Alkaa olee aika budjetin yläpäässä, mutta haluisin laatukamaa. (http://www.cube.eu/en/bikes/mtb-hardtail/ltd/cube-ltd-sl-29-blackline-2015/)

Toinen kysymys: kuinka paljon mua harmittaa jos ostan ekaks pyöräks jäykkäperäsen enkä täysjoustoo? :D
Tarve olis varmaan lähinnä semmonen XC/trail tyyppinen hikilenkki polkukone, millä ehkä jopa joku tahko/jämi/finlandia osallistuminen olisi mahdollista. Mitään mopokypärä louhosjyrkännekuolemalaskeutumispyörimistä en uskalla edes ajatella.
Kelasin et jäykkiksel vois muutamanvuoden suhaa ja hommaa sit joku arvokkaampi jos vielä kiinnostaa. Mut miten on.. löytyiskö sittenkin joku järkevä xc/trail täpäri 1500 eurolla? Vai säästänkö 500 lisää ja hommaan semmosen 2000€ täpärin? Vai kenties ostan nyt hardtailin muutamaks vuodeks ja sit jonku 3000€ karkin ku tiedän millasen haluun?

Sori jos oli sekavaa panikointia, mut varmaan moni on käyny alottelijana tämän saman tien läpi, niin haluisin kuulla näkemyksiä miten harrastus olisi paras aloittaa :)

-R

stenttou
29.12.2014, 20.05
Toiseen kysymykseen ei ole oikeaa vastausta. Osta se mikä tuntuu hintalaatusuhteelta hyvältä, on sopiva ja millaisen haluat. Oma prosessi on mennyt viimeisen reilun viiden vuoden aikana näin: Trek 6300 peruspyörä aluksi, myyntiin ja tilalle Commencal meta 6 AM täpäri joka oli talossa reilun vuoden. Innostus pyöräilyyn laajeni, eli maantiepyöräkaupoille. Sekään ei tuntunut täyttävän tarpeita --> cyclocrosskaupoille. Maantiepyörä myyntiin ja fatbikekaupoille... Nyt varastossa siis cx ja fatty, joka taitaa lähteä myyntiin ja joku täysjäykkä 29er tilalle, kunnes taas mieli muuttuu. Onko ollut järkeä? Ehkä rahallisesti tullut takkiin hieman, mutta eipä tässä onneksi nälkäkuolema ole tullut.

Ehkä vastaus kysymykseen on siis, että osta riittävän hyvä pyörä siihen tarkoitukseen mihin sitä aiot, kunnes myöhemmin keksit uudet tarpeen ja lähdet pyöräkaupoille. Ainoa pyörä mikä on jäänyt harmittamaan oli tuo eka trek, joka oli melkoista kuraa. Sinuna ostaisin tuossa tilanteessa varmaankin jäykkäperäisen hyvillä osilla; panosta laatuun ja oikean kokoiseen pyörään.

Keskiäkäinen lohjalainen
29.12.2014, 20.19
jou

Olisko toi Cube LTD SL 29 2015 hyvä peli 1500€? Alkaa olee aika budjetin yläpäässä, mutta haluisin laatukamaa. (http://www.cube.eu/en/bikes/mtb-hardtail/ltd/cube-ltd-sl-29-blackline-2015/)

Toinen kysymys: kuinka paljon mua harmittaa jos ostan ekaks pyöräks jäykkäperäsen enkä täysjoustoo? :D
Tarve olis varmaan lähinnä semmonen XC/trail tyyppinen hikilenkki polkukone, millä ehkä jopa joku tahko/jämi/finlandia osallistuminen olisi mahdollista. Mitään mopokypärä louhosjyrkännekuolemalaskeutumispyörimistä en uskalla edes ajatella.
Kelasin et jäykkiksel vois muutamanvuoden suhaa ja hommaa sit joku arvokkaampi jos vielä kiinnostaa. Mut miten on.. löytyiskö sittenkin joku järkevä xc/trail täpäri 1500 eurolla? Vai säästänkö 500 lisää ja hommaan semmosen 2000€ täpärin? Vai kenties ostan nyt hardtailin muutamaks vuodeks ja sit jonku 3000€ karkin ku tiedän millasen haluan

Lyhytjoustoinen täpäri on tuohon käyttöön varmempi valinta. Halvin kelvollinen on rapiat 1700 euroa.

www.canyon.com/en/mountainbikes/bike.html?b=3663

orc biker
29.12.2014, 20.22

Hankalapa Cubea on voittaa hinnan ja laadun suhteella.

Juurakoissa varmasti aika paljon, muuten harvemmin. Ei se kyllä kovin mukavaa ole, kun ei oikein edes pääse ajamaan, vaan on vain yhtä tärinää, eikä voi ajaa edes perse penkissä. Että miettisin sinuna, millaista alustaa se tulisi olemaan. Tai osta halvempi pyörä. Osta tonnin pyörä ja kokeile. Ei tule niin paljon takkiin myydessä, jos huimaat kaipaavasi täysjoustoa. Tai sitten laitat vähän vielä lisää ja ostat suoraan pyörän, joka riittää. Ei siitä täysjoustosta haittaakaan pitäisi olla.

Api76
29.12.2014, 20.57
No eka "kunnollinen" maastopyörä itellä 29 täpäri cube, oon ajellu myös kaverin kevyemmällä jäykkäperällä mutta ei se 2 kg niinpaljoo vaikuta mukavuus ensin.

Kovat jätkät ajaa tahkolla pitkiäkin jopa täysjäykällä mutta oma suositus olis ekaks suoraan täysjousto, kovat kisakuskit ajaa hipokevyellä jäykkäperällä.

1 tahko takana täpärillä 60km ja seuraava samalla pyörällä koitetaan 120.

Jami2003
30.12.2014, 09.46
Itekki suosittelen täpäriä tuohon käyttöön. Alustan lisäksi kiinnittäisin huomioita kuinka pitkää lenkkiä meinaa ajaa. Kyllähän sitä kymppi kilometrin runtaa putkelta jäykkä perällä eikä paljoa kivet ja juuret haittaa mutta pitemmällä lenkillä ainakin allekirjottaneella loppuu kunto keventää persettä joka juuren kohdalla ja ajosta tulee melko tökkivää..

Sprintrs
30.12.2014, 12.40
jou

Kelasin et jäykkiksel vois muutamanvuoden suhaa ja hommaa sit joku arvokkaampi jos vielä kiinnostaa. Mut miten on.. löytyiskö sittenkin joku järkevä xc/trail täpäri 1500 eurolla? Vai säästänkö 500 lisää ja hommaan semmosen 2000€ täpärin? Vai kenties ostan nyt hardtailin muutamaks vuodeks ja sit jonku 3000€ karkin ku tiedän millasen haluun?

Sori jos oli sekavaa panikointia, mut varmaan moni on käyny alottelijana tämän saman tien läpi, niin haluisin kuulla näkemyksiä miten harrastus olisi paras aloittaa :)

-R

Minä taas suosittelisin ensin jäykkäperää, ei olisi sitten niin järkytys siirtyä täysjoustoon. Toisinpäin kyllä on. Ainakin itellä ei enää jäykkiksellä ajelu tahdo luonnistua ollenkaan parin vuoden täpärillä kurvailun jälkeen.
Jäykkiksestä tulikin tänä syksynä täysjäykkä talvipyörä.
Noista MTB-tapahtumista ainakin Jämillä pärjää hyvin ilman täysjoustoakin. Tahkokin menee ihan kivasti, Finlandiasta en tiedä.

Jami2003
30.12.2014, 17.54
Joo jos hommasta innostuu niin pyörää ja tyyppiä tulee vaihdettua moneen kertaan vuosien aikana joten siinä mielessä sama minkä alle laittaa :)

Ridge
31.12.2014, 10.31
Kiitti vinkeistä! Pitää varmaan käydä testaa jotain lyhytjoustosta, et tietää paremmin. Kun en ole koskaan semmosta ajanu. Taitaa jossain lehdes tulla joku testikin niistä keväällä. Tonnin takajäykäl ajelin yhen kesän polkulenkkejä ja välil vähän jännäs miten pyörän (ja kuskin) paikat kestää kasas ku rämisti juurakoissa menee. Pomppuset polut oli suht pieni osa reiteistä, mutta kuitenkin ehkä se mitä lähti metsistä juuri etsimään =D

Sent from my iPad using Tapatalk

Juz
07.01.2015, 09.19
Olen nyt iskenyt silmäni Cube LTD Race 29 Blacklineen. Haussa siis jäykkäperäinen 29" noin 1200€ budjettiin mahdollisimman hyvällä hinta-/laatusuhteella. Saksasta tilaaminen taitaa kuitenkin jännittää liikaa joten Canyon on ainakin toistaiseksi pois laskuista.

Cube LTD Race 29 blackline (http://www.cube.eu/en/bikes/mtb-hardtail/ltd/cube-ltd-race-29-blackline-2015/):

frame Aluminium Lite, AMF, ARG, Internal cable routing, Easy Mount Kickstand ready, Tapered Headtube, PressFit BB
fork Manitou Marvel TS Air, Alloy Steerer,100mm. Remote Lockout
rear derailleur Shimano XT, RD-M781-DSGSL, Shadow 10-Speed, direct mount
front derailleur Shimano SLX, FD-M671-D, direct mount, Down Swing, 3x10-speed
shifters Shimano SLX SL-M670-I, Direct Attach
brake system Shimano Deore A-M615, Hydr. Disc (180/160)

front tire Schwalbe Tough Tom Active, 29x2.25"
rear tire Schwalbe Rapid Rob Active, 29x2.25"

Manitou Marvel TS Air on itselleni täysin tuntematon, pikaisella googletuksella en kuitenkaan pahaa sanottavaa löytänyt.

Onko laadukas vehje? Voitteko suositella?

orc biker
07.01.2015, 15.50
Mistä sinä tuon 1200 euroon Suomesta meinasit saada? Ehkä viime vuoden mallin voisi saada tarjouksesta. Siinä muuten on Reba, niin ainakin huolto onnistuu. Tosin varmaan ammattimies huoltaa eksoottisemmatkin merkit ja tilailee varaosat, jos ei ole jo. Tai itse asiassa ehkä se onnistuu tinkaamalla. Ei tuo nyt ihan niin kallis olekaan kuin muistelin. Mutta eihän noissa mitään vikaa ole. Jos miellyttää, niin osta pois. Laadukkaat osathan tuon hintaisissa Cubeissa on.

Vito78
09.01.2015, 15.07
Tere! Pari kesää tuli ajettua 29er jäykkäperällä ja nyt on mieltymykset selvinnyt sen verran, että täysjousto on ostoslistalla. Alustavasti olen iskenyt silmäni Canyonin Spectral AL 8.9:iin. Myös Radonin ja miksei Spessun ja Trekin mallitkin kiinnostaisi. Toki köyhän pitäisi tietenkin saada mahdollisimman paljon ns. bangforthebuck. Maasto mistä tykkään on usein juurakkoista ja kivikkoista. Nopeat laskut on erityisesti mieleeni :) . Suosituksia hintahaitarilla 2000€-2500€??

Linkki Spectraliin

http://www.canyon.com/en/mountainbikes/bike.html?b=3605

Jami2003
09.01.2015, 21.27
Cubelta löytyy saksan maalta hiilikuituista täpäriä 2,5 kiloeuroon. Se olis mun suositus. Mieli tekis.

Vito78
11.01.2015, 14.12
Onpa hiljasta... Jotenkin sellanen olo, että mieluummin alurunkosena. Varmaan harhaa mutta kumminkin.

IncBuff
11.01.2015, 14.18
Spectral on varmasti soiva peli tuollaiseen menoon. Cubea ei kannata ostaa ajamatta. Geometria on käsittämättömän hämärä.

Vaikka noiden saksalaisten bulkkipyörien ostaminen on foorumilla se "ainoa oikea" hankinta niin mikset kävisi lähimmällä Specialized diilerillä katsomassa Stumpjumper FSR Comp 29:iä. Muistaakseni suositushinta on 2599€ tälle kaudelle ja todetusti hyvä menijä. http://www.specialized.com/us/en/bikes/mountain/stumpjumper-fsr/stumpjumper-fsr-comp-29

Eipähän tarvitse lähetelllä sitä katkennutta runkoa Saksaan vaihtoon kesken parhaan ajokauden.

miku80
11.01.2015, 14.45
Eikä nuo spessun hinnat ole kiveen hakattu, kun taas noista postimyyntifillareista on hitusen vaikeempi tinkailla..

juho_u
11.01.2015, 14.52
Jos trekki kelpaa, niin ylivuotista (2014) fuel ex 8 29", myydään 2100 eurolla, suomesta. .

telliv
11.01.2015, 15.01
Villinä korttina voisin heittää, et osta joku single pivot täpäri. Kiipeää kuin vuoristogaselli ja tulee alas kuin Malaysia Airlinesin lentokoneet, sillä poikkeuksella et kuskilla on hymy naamalla. Merkillä ja mallilla ei niin väliä, mutta hintaa vois olla 5-7k€. Mukava ajella työmatkaa ja harrastella muutakin kun on tämmönen tallissa.

juho_u
11.01.2015, 15.18
Eikai kukaan maksa 7k single pivotista? Tuolla rahalla saa jo paljon parempiakin.

IncBuff
11.01.2015, 15.50
On se kumma nykyään kun joku kysyy jotain 2k tietämillä olevaa pyörää niin tullaan ehdottamaan että pistä nyt ainakin 3x summa. Sama homma 1,5k€ luokassa pitäisi laittaa 3-4k€. Monella ei ole kykyä tai edes haluja laittaa 5-7 tonnia pyörään niin miksi tulla tuollaista huutelemaan kun kysyjä on määrittänyt budjettinsa.

Vito78
12.01.2015, 15.18
Ärh... Toisaalta esim tuo Spessu kiinnostais koska Spessu... Toisaalta Spectralissa Reverb Stealthi ja vaijerit runkon sisässä... Vaikeeta!

JackOja
12.01.2015, 15.24
Eikä nuo spessun hinnat ole kiveen hakattu..

Ärh... Toisaalta esim tuo Spessu kiinnostais koska Spessu... Toisaalta Spectralissa Reverb Stealthi ja vaijerit runkon sisässä... Vaikeeta!

2014-mallisia Stumpyja olen nähnyt myynnissä alle kahteen tonttuun. Laita sellainen JA Reverbi niin sulle jää vielä rahnaakin...

Vito78
12.01.2015, 17.55
Laittakaa.s nyt linkkiä näihin tarjouksiin kun mun kone ei löydä :) ja runko xl tai vastaava. Pituutta 192 cm...

MardukFIN
14.01.2015, 22.54
Hei!

Olen hankkimassa uutta pyörää työmatka-ajoon, mutta kiinnostaisi myös ajella metsäpolkuja yms. hiekkateitä. Maasturia olen etsimässä ja budjetti on <600€. Sen mitä olen palstoja ja arvosteluita selaillut, tuon hintaluokan pyörissä keulat ovat ilmeisesti, mitä ovat? Luulisi silti jouston riittävän perus metsäpoluille ja talviseen (auraamattomaan lumihankeen, kiitos vain kaupungille) työmatka-ajoon?
Vaihtoehtoja tällähetkellä on:

Tunturi Kayapo: http://www.tunturi.fi/pyorat_2014/kayapo-29/ Tästä on tuolla lähikaupassa tarjous 599€
Radonin ZR 5 sarjasta joku noista kolmesta: http://www.radon-bikes.de/en/bikes/mountainbike/hardtail/zr-team-29/zr-team-29-50/ (mikä ero noilla mailleilla on? 5.0, 5.0LE, 5.0MS)
Trek Marlin 6: http://www.trekbikes.com/fi/fi/bikes/mountain/sport/marlin/marlin_6/

Mikä noista mahtaisi aloittelijalle olla paras? Keulan ja jarrut ilmeisesti pystyy jälkeenpäin vaihtaa jokaiseen, jos homma alkaa enemmän kiinnostaa?

Kiitos!

JayRay
15.01.2015, 03.03
Kaikki osat pystyy vaihtamaan. Trek noista osiltaan heikoin. Radon ja Tunturi aika samaa kastia. Suosisin paikallista vaikka muutaman kympin jäisikin vielä postikulujen jälkeen erotusta Radoniin. Sanoisin tuota Kayapoa 599e hinnalla ihan kelpo kaupaksi. Työmatka ja neulaspolutkin taittuu varmasti. Käy vähintään ajamassa tuota.

MardukFIN
15.01.2015, 03.45
Kaikki osat pystyy vaihtamaan. Trek noista osiltaan heikoin. Radon ja Tunturi aika samaa kastia. Suosisin paikallista vaikka muutaman kympin jäisikin vielä postikulujen jälkeen erotusta Radoniin. Sanoisin tuota Kayapoa 599e hinnalla ihan kelpo kaupaksi. Työmatka ja neulaspolutkin taittuu varmasti. Käy vähintään ajamassa tuota.

Pitää käydä! Kiitoksia vaan.

jcool
16.01.2015, 06.46

Stumpylle peukkua!!! Yksi ajokausi takana ja hauska pyörä kyseessä. Eniten olen tykännyt siitä, kun pyörä yllättää aina positiivisesti. Mieheltä on loppunut yleensä usko ennen pyörän suorituskykyä. Isoin miinus tulee imalennon hallinnasta (voi olla kuskin vika myös). Pyörä tykkää kääntyä ilmalennon aikana, joten ens ajokautena pitää tuota treenata jotenkin. Talvikauden menen läskillä...

IncBuff
16.01.2015, 07.01
Laittakaa.s nyt linkkiä näihin tarjouksiin kun mun kone ei löydä :) ja runko xl tai vastaava. Pituutta 192 cm...

Ei niitä kivijalkakauppojen tarjouksia netissä ole.

Wilgios
18.01.2015, 10.40
Tarkoitus päivittää maastofillaria. Kuskin mitat 187/93, ja miettinyt, että 29" on seuraavakin.

Ajatellut ajella maraton kisoja kuntoilumielessä. Pärjääkö näissä jäykkäperällä riittävästi? Eli isoin haaste on kuski itse, ei varsinaista pro- kilpailua. Vai tartteeko täysjouston? Esim. Laajavuori jne.

Omaan budjettiin mietin esim. :

Kona Big Kahuna 2013

http://www.bikeshop.fi/Kona_Big_Kahuna_13/ekauppa/pKOKHB13/&listpos=13

Trek Superfly 6

http://www.trekbikes.com/fi/fi/bikes/mountain/cross_country/superfly/superfly_6/

Trekin saisi paikalliselta hyvältä jälleenmyyjältä palveluineen, mikä puoltaisi sitä.

CamoN
18.01.2015, 13.35
Viime vuoden XCM Cupissa oli selvä trendi kohti teknisempiä reittejä, jotka suosivat täysjoustopyöriä. Varmasti sieltä tullaan maaliin jäykkäperälläkin (oikeat ajomiehet tulee melko kovaakin, esim. MTB Green Race Taivassalo 2014), mutta täysjousto helpottaa etenemistä.

Wilgios
24.01.2015, 17.53
Mites jos nyt lipsautan budjetin sitten käsistä ja joku noista alumiinista täysjoustoista, tarkoitus siis edelleen kuntoilumielessä Maraton cupin kisoja esim. :

Trek Superfly FS 7

http://www.trekbikes.com/fi/fi/bikes/mountain/cross_country/superfly_fs/superfly_fs_7/

Trek Fuel EX 7

http://www.trekbikes.com/fi/fi/bikes/mountain/trail/fuel_ex/fuel_ex_7_29/#

Canyon Nerve

https://www.canyon.com/en/mountainbikes/bike.html?b=3663

Mitkä noiden kahden trekin suurimmat erot on, paino, jouston pituus, ajoasento?

Canyon houkuttaa aivan älyttömästi. Siinä on se heikkous vaan että en osaa itse huoltaa juuri ketjuja enempää. Tokihan paikallinen varmaan huoltaa senkin, mutta jos paikalliselta ostaa Trekin, niin palvelu on ns. parempaa ja nopeampaa. Canyonissa ei juuri huoleta se, että jos takuuseen joutuu jotain laittamaan, se ei ole probleema, muita pyöriä kyllä löytyy.

Mun mitat on 187/93 ja painoa on karvan alta 90 kg. Tykkään ehkä lievästi suoraselkäisemmästä ajoasennosta, tokihan se on sitten vauhdista pois.

Munarello
24.01.2015, 20.41
Hei!

Olen hankkimassa uutta pyörää työmatka-ajoon, mutta kiinnostaisi myös ajella metsäpolkuja yms. hiekkateitä. Maasturia olen etsimässä ja budjetti on <600€. Sen mitä olen palstoja ja arvosteluita selaillut, tuon hintaluokan pyörissä keulat ovat ilmeisesti, mitä ovat? Luulisi silti jouston riittävän perus metsäpoluille ja talviseen (auraamattomaan lumihankeen, kiitos vain kaupungille) työmatka-ajoon?
Vaihtoehtoja tällähetkellä on:

Tunturi Kayapo: http://www.tunturi.fi/pyorat_2014/kayapo-29/ Tästä on tuolla lähikaupassa tarjous 599€
Radonin ZR 5 sarjasta joku noista kolmesta: http://www.radon-bikes.de/en/bikes/mountainbike/hardtail/zr-team-29/zr-team-29-50/ (mikä ero noilla mailleilla on? 5.0, 5.0LE, 5.0MS)
Trek Marlin 6: http://www.trekbikes.com/fi/fi/bikes/mountain/sport/marlin/marlin_6/

Mikä noista mahtaisi aloittelijalle olla paras? Keulan ja jarrut ilmeisesti pystyy jälkeenpäin vaihtaa jokaiseen, jos homma alkaa enemmän kiinnostaa?

Kiitos!

Minä olen nyt tuommoisella Trekillä reilun neljän viikon aikana ajellut reilut kolmesataa kilometriä joten laitan vähän fiiliksiä pyörästä. Ajeltu kelviä, pikkutien laitaa ja koiranulkoiluttajien metsäpolkuja. Itse kun olen maastopyörähommissa totaalinen keltanokka niin kuski rajoittaa varmasti enemmän kuin pyörän puutteet. Silti kaikki onnistuu ainakin kohtuullisesti, poluilla pahemmissa paikoissa on toki joutunut tunkkaamaan. Luultavasti edelleen kuskista kiinni.. Osat on luultavasti noista heikommat, mutta toisaalta hintakin on alhaisin. Keula lienee pahin sillä siinä ei taida olla lukitusta. Jarrut sentään toimii hyvin ja ainakin toistaiseksi vaihtaminen on ollut ongelmatonta. Pari tuumaa leveillä ensiasennusrenkailla etenee kivasti pikku lumiröpelössäkin. Minulle riittää toistaiseksi mainiosti.

Luulisin, että paras olisi tietty ostaa niin laadukas pyörä kuin budjetti sallii, mutta itse annan myös arvoa sille, että kylältä löytyy oman merkin jälleenmyyjä/huolto, jolle pyörän voi kiikuttaa huollettavaksi tarpeen vaatiessa. Ihan kaikkea kun en itse vieläkään osaa tai pysty tekemään.. Omalla kohdalla on sitten sekin, että kyseisessä puljussa asioinnista on aina jäänyt hyvä fiilis joten sekin puoltaa omaa valintaani. Tiivistäen lopuksi, valitsi se minkä tahansa noista niin ei se lahoa saman tien kun sen kaupan ovesta ulos kiikuttaa. :D

syklopaatti
25.01.2015, 00.43
Mites jos nyt lipsautan budjetin sitten käsistä ja joku noista alumiinista täysjoustoista, tarkoitus siis edelleen kuntoilumielessä Maraton cupin kisoja esim. :

Trek Superfly FS 7

http://www.trekbikes.com/fi/fi/bikes/mountain/cross_country/superfly_fs/superfly_fs_7/

Trek Fuel EX 7

http://www.trekbikes.com/fi/fi/bikes/mountain/trail/fuel_ex/fuel_ex_7_29/#

Canyon Nerve

https://www.canyon.com/en/mountainbikes/bike.html?b=3663

Mitkä noiden kahden trekin suurimmat erot on, paino, jouston pituus, ajoasento?

Canyon houkuttaa aivan älyttömästi. Siinä on se heikkous vaan että en osaa itse huoltaa juuri ketjuja enempää. Tokihan paikallinen varmaan huoltaa senkin, mutta jos paikalliselta ostaa Trekin, niin palvelu on ns. parempaa ja nopeampaa. Canyonissa ei juuri huoleta se, että jos takuuseen joutuu jotain laittamaan, se ei ole probleema, muita pyöriä kyllä löytyy.

Mun mitat on 187/93 ja painoa on karvan alta 90 kg. Tykkään ehkä lievästi suoraselkäisemmästä ajoasennosta, tokihan se on sitten vauhdista pois.
Superfly on enemmän pelkkä xc/mara kisapyörä kun taas Fuel ex on vähän pitempijoustoinen (120mmvs100mm) XC/Trail jokapaikanhöylä jolla ei hirveesti tasoitusta anna
marakisailussa harrastemeiningillä ,mutta jolla on sit huomattavasti mukavampi ajella polkuja ,retkeillä yms.IMO

syklopaatti
25.01.2015, 09.59
Bike discountissa on hyvänhintaisia kaksysejä joita ehkä kantsii vilkaista. 2-3 tontulla rupee saamaan jo kuituista cuben tai radonin täpäriä laatuosilla.
Radon skeen 9,0- 11,7kg 29 täpäri :eek:
http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-skeen-29-9.0-238366/wg_id-153

Cube stereo hpc pro jossa tulee rokkarin reverb stealth messissä vaikka joustoa 120mm ja muutenkin suht menevännäköinen peli.
http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-stereo-120-hpc-pro-29-black-n-grey-n-green-242478/wg_id-153

Siin vielä yks 29 jossa on jo 130mm juustoa molemmissa päissä ,muttä painoa vain 12,5kg isoista renkaista ja hissitolpasta huolimatta. mistähän ne katteen repii???
http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-slide-130-29-10.0-sl-17943

Wilgios
27.01.2015, 22.36
Vähän olis halu ehkä kuitenkin ostaa pyörä Suomesta, vaikka noita linkkejä Canyoniin tarjosin.

Mites tämä :

http://shop.larunpyora.com/tuote/focus-super-bud-29r-3-0-2014/

Onkos tuokin "kisamainen" geometrialtaan? En hirveesti geometrioista tajua kuin kuvien perusteella arvuuttelemalla, ja jousituksien suhteenkin tieto on aika vähäistä.

Juz
15.02.2015, 12.29
Alkaa olla aika tehdä hankintoja.

Vaihtoehtoina ovat nyt Cube Race One (http://www.cube.eu/en/bikes/mtb-hardtail/ltd/cube-race-one-blacknflashyellow-2015/) ja LTD Race 29 (http://www.cube.eu/en/bikes/mtb-hardtail/ltd/cube-ltd-race-29-blackline-2015/).

Eroavaisuuksia Onessa on RockShox Reba RL -etuhaarukka tuossa toisessa on Manitou Marvel TS. Toisaalta Onessa on XT-sarjan jarrut ja vaihteisto. Hintaa molemmilla fun cornerissa samat 1099€. Mielipiteitä?

Pyörä tulee ihan harrastelukäyttöön hiekkateille ja metsäpoluille eli mitään kisavehjettä en kaipaa. RockShoxiin saanee keulahuollon helpommin firmojen kautta?

miku80
15.02.2015, 13.16
RockShoxiin saanee keulahuollon helpommin firmojen kautta?

Kyllä tuo huolto pitäisi nykypäivänä onnistua ainakin lähes jokaiselta pyörähuollolta joka näitä uloskin myy..

Juz
15.02.2015, 13.24
^Jep. Tarkoitin että RS olisi ilmeisesti huollettavuuden kannalta Manitouta helpompi valinta. Manitoun keuloja en ole kovin monessa nähnyt joten niiden huoltamista voidaan paikallisissa liikkeissä enemmän vierastaa.

Naikou
17.02.2015, 21.20
Moi!

Helsingin kadut on vallotettu ja kiinnostais avata uus maailma mettäpolkujen kautta. Maasturin selässä en oo ollu sen jälkeen ku 13 vuotiaana multa pöllittiin markettimaasturi. Siitäkin alkaa kohta olemaan 15 vuotta aikaa, joten täysin noviisi metässä olen. Radoneita oon miettiny:

http://www.radon-bikes.de/en/bikes/mountainbike/hardtail/zr-team-29/zr-team-29-70/
vai
http://www.radon-bikes.de/en/bikes/mountainbike/hardtail/zr-team-29/zr-team-29-70-ms/

Eroa noissa parissa mallissa ei pikasella vilkasulla oo kun keula ja jarrut. Budjetti menee aika vahvasti tossa 700 euron pinnassa, joten siitä ei mielellään kauheesti ylöspäin. Pääseekö noilla alkuun vai kannattaako kytätä käytettynä? Myös tarjouksia saa linkitellä jos sellasiin on jossain törmänny.

edit: http://webshop.velo-oxygen.fi/catalog/product/view/id/4923/s/crescentlodur-27-5-xt-slx-30v-mattamusta/
Tällänen tuli vastaan kanssa, osat ainakin vaikuttaa ihan ookoolta, vähän crescent merkkinä vaan vierastuttaa.

-Niko

Tapiol65
17.02.2015, 23.01
Stumpylle peukkua!!! Yksi ajokausi takana ja hauska pyörä kyseessä. Eniten olen tykännyt siitä, kun pyörä yllättää aina positiivisesti. Mieheltä on loppunut yleensä usko ennen pyörän suorituskykyä. Isoin miinus tulee imalennon hallinnasta (voi olla kuskin vika myös). Pyörä tykkää kääntyä ilmalennon aikana, joten ens ajokautena pitää tuota treenata jotenkin. Talvikauden menen läskillä...

Pakko kompata. Vuosi takana S-Works Stump 29:llä enkä paremmasta osaa edes haaveilla ;-)

orc biker
18.02.2015, 05.24
Eroa noissa parissa mallissa ei pikasella vilkasulla oo kun keula ja jarrut. Budjetti menee aika vahvasti tossa 700 euron pinnassa, joten siitä ei mielellään kauheesti ylöspäin. Pääseekö noilla alkuun vai kannattaako kytätä käytettynä? Myös tarjouksia saa linkitellä jos sellasiin on jossain törmänny.

Pääsee alkuun ja loppuun. Minä ostaisin uuden. Uusilla osilla on uusien osien fiilis. Käytetyt myös usein pyörivät järkyttävissä hinnoissa ja niistä ei oikein tiedä, että miten paljon milläkin osilla on ajokilometrejä jäljellä. Tuota Midseason-mallia ei kannata ostaa, koska sitä ei saa enää. Siitä oli vähän aikaa 16" jäljellä, mutta ei enää sitäkään.

Tuossa Crescentissä on hyvät osat, mutta minusta tuo on aika ruma. Ja 27,5 on ihan eri peli kuin 29. Jos et ole kovin lyhyt, niin ottaisin jälkimmäisen.

Naikou
18.02.2015, 13.09
Mulla on pituutta vaan 171cm, inseam 79cm joten sekin mietityttää, että miten toi 29" sopii tälläsen pätkän alle. Kokemuksia kenelläkään?

orc biker
18.02.2015, 13.16
Mulla on pituutta vaan 171cm, inseam 79cm joten sekin mietityttää, että miten toi 29" sopii tälläsen pätkän alle. Kokemuksia kenelläkään?
Ihan hyvin, kun otat riittävän pienen pyörän. Standover on korkea kaikissa noista, mutta sama se on meille pidemmillekin. 18" on sinulle vähän korkea, IMO. Varmaankin menee, mutta ei ole ehkä ideaalinen. 16"... en osaa sanoa. Onko se jo liian pieni? Aika lyhyeksi varmaan menee ja en tiedä, riittääkö satutolpassa mitta. Stemmiä voi tietysti vaihtaa pidempään. Cubella on parittomia kokoja, mutta en tiedä, ovatko ne yhtään enemmän siinä välissä, vai onko ero vain laskentatavassa. Kannattaa katsella noita mittoja ja laskeskella. Mutta ei tuo 29-rengas ole kuitenkaan mikään ongelma, kunhan löydät itsellesi sopivan mittaisen pyörän. Sinua lyhyemmätkin ajavat niillä.

Gargamel
18.02.2015, 15.10
Mulla mitat 170/76cm, ja nyt muutaman kuukauden kokemuksella sanoisin että 15" 29er jäykkäperä-Cube on minulle onnistuneen kokoinen. Vaakaputken korkeus noin puolivälistä maahan mitattuna on 73cm. Ennen tätä koeajamatta tilaamaani kokeilin 17-tuumaista samanlaista, ja koin että se oli liian iso.

Ainoa mistä voisi motkottaa on se, että ohjaustankoa ei mukana toimitettavilla osilla saa kovinkaan alas, vaan se on noin 6cm satulaa korkeammalla, mikä vanhoihin pikkupyöriin tottuneelle tuntui ensialkuun hassulta. Mutta eipä tuo ole ajossa tuntunut, leveä ohjaustanko kompensoi.

29" rengaskoosta en ole huomannut ajossa mitään haittaa vaikka lyhyt olenkin. Mielestäni rengaskoon kasvu on oleellinen parannus vanhaan pyörääni verrattuna.

Jukahia
18.02.2015, 16.54
Moroo,
Minulla on M -kokoinen 29ér 2014 Cube Stereo140 HPC Race ja mitat ovat 177/81 cm. Itse koen että 18" on kokona juurikin sopiva, 16" olisi ollut aivan liian pieni ohjaamoltaan, sekä RS:n satulatolpassa loppuisi varat kesken... Ja hyvin riittää putken ja pallien välissä tilaa.

Itse katsoisin näissä 29´er filoissa jo vuosimalliakin, kun ainakin nuo vanhemmat Cubet olivat 29 rungoilla...hmm. erilaisia...
Itsellä on alkuperäinen 75mm pitkä ohjainkannatin kiinni, nousu alaspäin, päässä on kiinni 74cm suora tanko.

Gargamel, voisi kokeilla kannattimen kääntöä tai ainakin säätörenkaiden siirtämista yläpuolelle... -silti ihmettelen 15" runkoa, mutta toki se on lähempänä 16" 29:na... Lainaa joltain pidempi/suora ohjainkannatin ja kokeille sillä myös...

Greycap
18.02.2015, 17.22
Yksi hukkapätkä lisää, 173/80 ja ajossa (vielä toistaiseksi) kaksi kappaletta 17,5" Specializedeja 75 ja 90 mm kannakkeilla. Rennommassa tangon pään keskikohta aika tarkat 3 cm satulan istumapintaa korkeammalla, sporttisemmassa eroa on sentti. Vakiopalikat ja kaikki spacerit ylöspäin osoittavan kannakkeen alla.

Allekirjoittaneen äitikin osti sitten 29erin tuossa syksyllä, pitkään väännettiin ottaako 164/75 mitoilla 27,5" vai 29" mutta jälkimmäiseen päädyttiin ja tyytyväinen on ollut, olisi jopa halunnut korkeamman etupään mutta saahan sitä koroteltua. Minulle se naisten 17" oli jo vähän liian pienen tuntuinen kun hain sen lainaan ja ajoin sillä yhden päivän työmatkat vaikkei rungon pituudessa ole eroa kuin kaksi senttiä omiin verrattuna.

orc biker
18.02.2015, 18.01
Puretaanpa asiaa osiin.

18":n Radon on sopivin n. 180-senttiselle. Ei paljoa passaa olla ylitse. Sentin tai kaksi. Siis yleensä ottaen, varmasti poikkeuksia on ruumiinrakenteen ja mieltymysten myötä. Toisaalta 16":lla ajaa jo selvästi alle 170-senttinen. Mutta jos noista pitäisi valita, niin tuossa tapauksessa itse sanoisin, että 16" ja pidempi stemmi tarvittaessa. 2 cm on vain eroa vaakaputkessa, joten ei tuossa 171-senttinen n. senttiä enempää voi mennä pieleen ajatellen sitä pyörän tavallaan alkuperäistä tarkoitettua mitoitusta, eli se hoituu tarvittaessa stemmillä. Satulaputkessa on 5 cm eroa, mutta sekin täsmää aika hyvin noita mittoja ajatellen. 180-senttiselle jää vähän pelivaraa vakiotolpalla, joten 171:llä pitäisi jäädä yhtä lailla. 180:n saumamitta on ehkä se 84 eli sama 5 cm:n ero. Standoverissa tuo pyörien korkeusero tuntuu oikeasti.

Gargamel
19.02.2015, 16.14
Gargamel, voisi kokeilla kannattimen kääntöä tai ainakin säätörenkaiden siirtämista yläpuolelle... -silti ihmettelen 15" runkoa, mutta toki se on lähempänä 16" 29:na... Lainaa joltain pidempi/suora ohjainkannatin ja kokeille sillä myös...

Nuo teinkin jo ennen ensimmäistä koeajoa, eli spacerit pois välistä ja kannatin ylösalaisin. Mielestäni ajossa ok noin, vaikka ei menekään takavuosina oppimani "tanko satulan tasolle" -peukalosäännön mukaan. Pyörä on 2014 mallia (LTD Race).

Omassa anatomiassa lyhyyttä on erityisesti jaloissa ja pituutta kaulassa. Pyörän valinnan määräsi lähinnä seisomakorkeus ja toissijaisena mittana vaakapituus, joille pidin vertailukohtana vanhaa pyörääni. Vaikkei ollut mahdollisuutta kokeilla ennen ostopäätöstä, niin tuuria oli mukana ja pyörä tuntunut mieluisalta. 175-milliset kammet voisivat olla pykälää lyhyemmät?

skandinaavi
22.02.2015, 22.57
Hei!

Ihan uutena immeisenä foorumilla liikenteessä ja vahvana aikomuksena olisi aloittaa pyöräily ihan kuntoiluna ja hyötyajeluna... Muutama kauppa tullut kierrettyä ja pääsääntöisesti kauppiaat näitä 29er pyöriä suositelleet, liekkö nyt muotia vai onko oikeasti hyviä yleispyöriä?
Runkoa (kuskilla) on vähän joka suuntaan n. 200cm ylös ja alas n. 130kg. Eli runko tulisi olemaan kokoa iso. Budjetti n. 1000e kieppeillä. Otetaan siis suosituksia vastaan ja haluaisin kuulla mitä olette mieltä tästä itseä eniten miellyttäneestä mallista: http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=42_43& products_id=2978 (http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=42_43&products_id=2978) Linkissä 26" mutta 29" oli kaupassa tarjolla, samaan hintaan (alennukset vielä neuvottelematta). Onko tämä KTM minkälainen merkki? Ja onko nuo osat minkälaiset? Itse kun en niistä ymmärrä hevon p. :)

orc biker
23.02.2015, 01.07
Tuo pyörä on hintaansa nähden säälittävä, jos ei alennus ole luokkaa 40 %. Tonnin pyörässä Suntourin keula, huh. Eikö tuo ole parisen vuotta vanha mallikin ainakin tuossa linkissä? Käy kysymässä jostain Cubea. Se on suurin piirtein ainoa merkki, mitä Suomestakin voi saada järkevään hintaan tiukalla budjetilla. Cube Acidin voinee saada tonnilla. Vähän lisää, niin LTD Pro.

rjrm
23.02.2015, 07.29
Vaikka sen sais ilmaiseksi, niin mitä tekee pyörällä, jonka keulaa ei mahdollisesti voi huoltaa ollenkaan?
Jos olet noin iso mies, kåy Pelagon kaupassa. Niillä on isot myyjät, joten mallistossa on myös aikuisten kokoja.

Kauppiaat kauppaavat niitä pyöriä, joita heillä on myydä. Eivät niitä, joka olisi asiakkaalle paras.

Tarvitko oikeasti kuntoajeluun etujousitetun pyörän?

orc biker
23.02.2015, 08.58
Jos on vaikeaa löytää pyörää, niin postimyynnistä Canyon, Cube, Radon -akseli on perusratkaisu. Ainakin, jos se 22/23" riittää. Ei aavistustakaan, miten ison rungon tuollainen hujoppi vaatii. Ei liene kovin vaikeaa selvittää asiaa kuitenkaan. Ja luulisinpa, että riittää. 20 cm lyhyemmät ajavat 18":lla, niin sitten siihen 4" lisää. Satulaputki nousee sellaiset 10 cm ja efektiivinen vaakaputki ehkä nelisen senttiä. Kyllä sen luulisi riittävän, mutta tosiaan käytä googlea.

skandinaavi
23.02.2015, 10.34
Kiitokset vastauksista!
Unohdetaan siis tuo KTM... Keulajoustoo en varmastikkaan tarvitse enkä etsi, mutta kun tuntuu että kaikissa pyörissä ne vaan on. Voi olla että joutuu tosiaan postimyyntiin turvautumaan, ei tämä kalakukko kaupungin tarjonta nyt mitenkään ylitsevuoda. Tuo Cuben Acid vaikuttas asialliselta ja sitä sais 23"sena, täytyy tutustua tarkemmin.

EeTee80
23.02.2015, 10.39
Käyppä Iikalla; http://iikanpyoravarikko.fi/ Eiköhän sieltä joku yhteisymmärrys löydy, asiaheppu meinaan.

Vispe
23.02.2015, 11.06
Jäykkäkeulaiset kaksysit tai tapaiset ovat melko harvinaisia. Kona Big Rove voisi olla vähintään kurkkaamisen arvoinen, teräsrunko ja reilulla ilmatilalla olevat renkaat.

JarkoH
23.02.2015, 12.08
@skandinaavi käyppä tosiaan tuolla Iikan puheilla. Iikalta löytyy varmasti ratkaisu ja hinnassa pystyy kilpailemaan usein nettikauppojen kanssa.

skandinaavi
23.02.2015, 12.09
Käyppä Iikalla; http://iikanpyoravarikko.fi/ Eiköhän sieltä joku yhteisymmärrys löydy, asiaheppu meinaan.

Tämäpä onkin ihan uusi tuttavuus, pitää ehdottomasti käydä tuolla Iikalla!

skandinaavi
24.02.2015, 17.32
Kävin Iikalla ja käynti oli hyvin positiivinen! Rauhassa kyseltiin tarpeet ja mietittiin sopivaa pyörää. Trekin X-Caliber 9:ä kävin koeajamassa liian pienellä rungolla, tuntui ihan hyvältä silti. Valitettavasti vaan X-Caliber 9 ei ollut 23" runkokoolla saatavissa. No Iikka teki reilun tarjouksen astetta paremmasta Trekin Superfly 5:sesta, hinnan eroa ei tulisi lissee kuin 100e tuohon X-caliberiin... Kellään kokemuksia tuosta Superflystä? Mainosteksteissä hehkutetaan kisamaista ajoasentoa (etukeno?), onkohan liiankin kilpamainen vehe jo tälläiselle sunnuntai ajelialle joka tottunu viimeksi ajamaan intin Jääkärillä?

orc biker
24.02.2015, 18.16
Trekit ovat pidempiä kuin useimmat muut merkit. Superfly 5 on osiltaan suurin piirtein kuin Radonin tai Canyonin 700 €:n (plus postit) pyörä. Taisin aiemmin jo mainitakin tuosta brändien tuomasta lisästä. Trek ei ole halvimmasta päästä. Sanovat toki, että sillä saa vastineeksi sitten huippusuunnittelua ja hienoja yksityiskohtia jne.. En lähde arvioimaan sitä, mutta puhtaasti osien puolesta tuo on viitekehys, mihin sitä kannattaa verrata.

skandinaavi
24.02.2015, 19.56
No onhan noissa sitten "ilmaa" noissa trekeissä. Pitänee jatkaa netin kahlaamista, yllättävän vaikeaa loppupeleissä yhen pyörän hankinta ;)

kaakku
24.02.2015, 20.11
Trekissä on hyvä runko ja ihan mukiinmenevä 2x10 voimansiirto sekä ihan perusjarrut. Kiekot ovat hieman raskaahkot. Keula ei mitään hurraahuutoja herätä, mutta on se toimiva kapine. Ottasin silti ton ennemmin kun X-Caliberin :)

oomikko
07.03.2015, 21.57
Etsin uutta pyörää työmatka-ajoon, mutta kiinnostaisi myös ajella metsäpolkuja yms.. Maasturi ja budjetti <550€. Keulat on huonoja, mutta silti kai riittävä perus metsäpoluille ja talviajoon.
http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-5.0-237549
http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-aim-sl-29-black-n-grey-n-blue-230734/wg_id-117
http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-aim-disc-29-black-n-grey-n-red-246822/wg_id-117

Jokerina vielä cube acid joka on alennuksessa
http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-acid-29-grey-n-white-20181/wg_id-117

Onko n.260€ hintaero noihin halvempiin perusteltu, jos käyttö on perusajelua eikä mitään vaikeita maastopolkuja?

Kiitoksia mielipiteistä!

Keskiäkäinen lohjalainen
07.03.2015, 22.10
Etsin uutta pyörää työmatka-ajoon, mutta kiinnostaisi myös ajella metsäpolkuja yms.. Maasturi ja budjetti <550€. Keulat on huonoja, mutta silti kai riittävä perus metsäpoluille ja talviajoon.
http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-5.0-237549
http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-aim-sl-29-black-n-grey-n-blue-230734/wg_id-117
http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-aim-disc-29-black-n-grey-n-red-246822/wg_id-117

Jokerina vielä cube acid joka on alennuksessa

Onko n.260€ hintaero noihin halvempiin perusteltu, jos käyttö on perusajelua eikä mitään vaikeita maastopolkuja?

Kiitoksia mielipiteistä!

Ehdottomasti tuo tarjous-cube, jos budjetti antaa myöten. Se ajelu muuttuu niin helposti monipuolisemmaksi jahka kärpänen vähän puraisee. Cubessa kaikki on riittävän hyvää oikeaan maastoajoon.

Hopia nuoli
12.03.2015, 22.41
Nyt menee vaikeeks tää valinta. Eka täpäri pitäs saaha alle ja budjetti alle 1900 egee...siis ihan max tuo 1899.90 mielummin 1799,90 eli elkää suositelko säästämään muutamaa satasta lisää ... Alotin pyöran kattelemisen noin 1000 egen luokasta ja nälkä on kasvanut kevättä kohti ja nyt ollaan ihan limiitissä tuon 1899,90 euron suhteen eli ei senttiäkään yli.. Käyttö tarkoitus ois ihan oikeesti lähtä mettään teluamaan juurakko polkuja yms. viikkojen tiirailun ja tutkiskelun jälkeen ois viivalla.
- Scott Spark 950 2014
- Focus Super Bud 29R 3.0 2014
- Cube Sting 140 Pro 29 2014
- Radon Slide 130 29 9.0 2014
- Ghost AMR LT 3 Mountainbike 2015
Onko kellään moisia pelejä ajossa ? sekä positiiviset että negatiivies kommentit otetaan vastaan. ja kokoni on 183/87 ja muutamaa konan M/18" runkoa oon kokeillu ja koko tuntus sopivalta. siinä se on kinttaalla pitäskö ottaa M vai L runko ... laskureissa antaa molempia kokoja.
kiitokset jo etukäteen vastaksistanne..

Keskiäkäinen lohjalainen
13.03.2015, 08.08
Nyt menee vaikeeks tää valinta. Eka täpäri pitäs saaha alle ja budjetti alle 1900 egee...siis ihan max tuo 1899.90 mielummin 1799,90 eli elkää suositelko säästämään muutamaa satasta lisää ...

Jäikös tämä listalta pois vahingossa vai tarkoituksella:

https://www.canyon.com/fi/mountainbikes/bike.html?b=3663

Tuosta L-kokoinen koriin ja osta-napin painallus niin se on siinä, ja viikon päästä kotona.

Palstaveli laati tuon fillarin hipo-versiosta ansiokkaan arvostelun:

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?47844-Canyonin-maastopy%F6r%E4t&p=2342154#post2342154

Osat ovat vähän eri kategoriasta, mutta eiköhän perussanoma pysy samana hinnat-alkaen -osillakin. Nekin nimittäin ovat aivan kelvolliset.

Jaegerhog
13.03.2015, 12.26
Jäikös tämä listalta pois vahingossa vai tarkoituksella:

Tuosta L-kokoinen koriin ja osta-napin painallus niin se on siinä, ja viikon päästä kotona.

Palstaveli laati tuon fillarin hipo-versiosta ansiokkaan arvostelun:

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?47844-Canyonin-maastopy%F6r%E4t&p=2342154#post2342154

Osat ovat vähän eri kategoriasta, mutta eiköhän perussanoma pysy samana hinnat-alkaen -osillakin. Nekin nimittäin ovat aivan kelvolliset.

Tuolta vielä lisäpontta Canyonille:)
http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/bikes/mountain-bikes/29er/product/review-canyon-nerve-al-7-9-29er-14-47805/

manitou
13.03.2015, 18.39
Tarkoitus olisi hankkia maastopyörä keväällä, itse en ole pyöriin juurikaan perehtynyt, sen takia kysyn neuvoa täältä.

-budjetti olisi 1000-1500€, mieluiten lähempänä budjetin alarajaa
-tulee kevyeen harrastekäyttöön, ajo pääasiassa asvaltilla ja hiekkareiteillä mutta välillä myös metsäpoluilla.
-hardtail
-kuski 184cm ja 80kg. Inseam 86cm eli runko ilmeisesti 19/20" riippuen kumpi on vaihtoehtona?
-29" renkaat edellä mainittuun käyttöön tämän kokoiselle kuskille hyvä valinta? Tarjonta ainakin hyvä tässä kokoluokassa

Mitä mieltä olette tästä vaihtoehdosta?

http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-ltd-race-29-blue-n-green-230297/wg_id-117

Siistin värinen omasta mielestä. Siihen tietoni sitten loppuukin.

juho_u
13.03.2015, 18.50
Muuten ok, mutta tuo keula. En ostaisi, huoltojen kannalta kannattaa pysyä fox tai rockshox kepeissä.

orc biker
13.03.2015, 18.59
Joo, LTD Pro 29 tuon sijaan. On halvempikin.

manitou
13.03.2015, 19.01
Voisitko perustella? Varaosia ainakin näyttäisi saavan chainreactioncycles.com.

orc biker
13.03.2015, 19.04
Voisitko perustella? Varaosia ainakin näyttäisi saavan chainreactioncycles.com.
Tuossahan se tuli jo: Manitou on aika eksoottinen keula, joten ei välttämättä löydy paikkakunnalta huoltoa. Jos osaa itse tehdä, niin sitten asia ei ole ongelma. Sitten ongelmaksi jää vain se, että onko se hyvä vai ei, kun juuri kenelläkään ei tunnu olevan tietoa. Sen sijaan Reba on yleisesti niin hyväksi havaittu, ettei siitä ole edes oikeastaan eriäviä mielipiteitä.

juho_u
13.03.2015, 19.06
Ei siinä mitään, jos itse huollat keulan ja tilaat osat. Kuitenkin minusta on mukava lähettää iskarit osaavaan huoltoon ja samalla rakennuttaa niitä vähän. Ajomukavuus on kuitenkin aika paljon kiinni toimivista iskareista. Iskarit on sit huollettava vähintään kerran vuodessa, ainakaan foxit ei kestä pidempää.

manitou
13.03.2015, 19.16
Tuossahan se tuli jo: Manitou on aika eksoottinen keula, joten ei välttämättä löydy paikkakunnalta huoltoa. Jos osaa itse tehdä, niin sitten asia ei ole ongelma. Sitten ongelmaksi jää vain se, että onko se hyvä vai ei, kun juuri kenelläkään ei tunnu olevan tietoa. Sen sijaan Reba on yleisesti niin hyväksi havaittu, ettei siitä ole edes oikeastaan eriäviä mielipiteitä.

Joo vastaukseni oli takoitettu nimim. juho_u, ehdit väliin juuri ennen kuin vastasin... Olen huoltanut keulan motoon muutamaan otteeseen joten huollot kyllä onnistuu omin päin. En ikinä vie mitään laitetta huoltoon Suomen kivijalkaliikkeisiin. Toista kertaa en maksa laakereiden ulosvetämisestä vanteesta 120e.

Ei siinä mitään, jos itse huollat keulan ja tilaat osat. Kuitenkin minusta on mukava lähettää iskarit osaavaan huoltoon ja samalla rakennuttaa niitä vähän. Ajomukavuus on kuitenkin aika paljon kiinni toimivista iskareista. Iskarit on sit huollettava vähintään kerran vuodessa, ainakaan foxit ei kestä pidempää.

Ei ole koskaan tarvinnut huoltaa pyörän keulaa, kuinka usein tämä tulisi suorittaa? Itse olen ajatellut että kun siellä ei ole öljyjä mitä vaihtaa niin huolletaan sitten kun stefat ovat kuluneet.

miku80
13.03.2015, 19.30
Ei ole koskaan tarvinnut huoltaa pyörän keulaa, kuinka usein tämä tulisi suorittaa? Itse olen ajatellut että kun siellä ei ole öljyjä mitä vaihtaa niin huolletaan sitten kun stefat ovat kuluneet.

Esim Rock Shoxin suositus on, että 50h välein käyttäisi keulan alajalat auki, putsaisi ja uudet voiteluöljyt.. Siellä kun on se 5ml öljyä niin kyllä se tuon 50 tunnin jälkeen rupee kuiva olemaan jonka jälkeen alkaa syömään liukuholkkeja ja sen jälkeen liukuputkia ja sitten onkin uuden keulan hankinta edessä...

orc biker
13.03.2015, 19.46
Esim Rock Shoxin suositus on, että 50h välein käyttäisi keulan alajalat auki, putsaisi ja uudet voiteluöljyt.. Siellä kun on se 5ml öljyä niin kyllä se tuon 50 tunnin jälkeen rupee kuiva olemaan jonka jälkeen alkaa syömään liukuholkkeja ja sen jälkeen liukuputkia ja sitten onkin uuden keulan hankinta edessä...
Tämä on yksi syy, miksen halua ostaa kovin kalliita välineitä. 50 h tulee minulle täyteen aika nopeasti, enkä tosiaan halua nysvätä keulan kanssa kolmen viikon välein. Jos se tuollaiseen hajoaa, niin eipä ole sitten mikään älytön tappio. Kiitos tuosta muistutuksesta. Välillä sortuu itsekin välineiden ihasteluun ja miettii, että laittaisiko vaikka Reban keulaksi, mutta enpä siis laita, kun se maksaa yli tuplaten nykyiseen verrattuna, joten sitten alkaisi ahdistaa jo tuo huolto ihan eri malliin. Inhoan pyörän huoltamista, rakastan ajamista.

manitou
13.03.2015, 19.55

Ok, mutta tämä suositus ilmeisesti raskaaseen metsäajoon, tiellä tuon huoltovälin voi varmaan moninkertaistaa? Varmaan aika nopea homma verrattuna vaikka krossin keulan huoltoon, se on sitten toinen asia että jaksaako jos ei mitään vikaa ole.

Tämä on yksi syy, miksen halua ostaa kovin kalliita välineitä. 50 h tulee minulle täyteen aika nopeasti, enkä tosiaan halua nysvätä keulan kanssa kolmen viikon välein. Jos se tuollaiseen hajoaa, niin eipä ole sitten mikään älytön tappio. Kiitos tuosta muistutuksesta. Välillä sortuu itsekin välineiden ihasteluun ja miettii, että laittaisiko vaikka Reban keulaksi, mutta enpä siis laita, kun se maksaa yli tuplaten nykyiseen verrattuna, joten sitten alkaisi ahdistaa jo tuo huolto ihan eri malliin.

Sama itsellä, ei millään jaksaisi ruveta nysväämään kovin usein mitään keulaa tai muitakaan osia. Se on yksi syy että täytyy olla kovaperä että olisi mahdollisimman huoltovapaa, etujousitus on kuitenkin pakollinen.

Dude
13.03.2015, 20.04
Joo vastaukseni oli takoitettu nimim. juho_u, ehdit väliin juuri ennen kuin vastasin... Olen huoltanut keulan motoon muutamaan otteeseen joten huollot kyllä onnistuu omin päin. En ikinä vie mitään laitetta huoltoon Suomen kivijalkaliikkeisiin. Toista kertaa en maksa laakereiden ulosvetämisestä vanteesta 120e.

Siis kyllähän ilmakeuloissa vaimennusöljyt on. Ainoastaan jousen tilalla on ilmajousi. Vaimennusöljyjä tosin useinkaan ei tartte olla kovin usein vaihtamassa, mutta alajalkojen voiteluöljy tuppaa vähenemään ja likaantumaan. Varsinkin maastoajossa. Rokkareissa alajalkojen irroitus ja voiteluöljyn vaihto on nopea homma. 30 minuutissa sen tekee helposti. Toiset ei ees irroita keulaa toimenpiteen ajaksi fillarista. Itse olen aina kyllä irroittanut.

manitou
13.03.2015, 20.21
Siis kyllähän ilmakeuloissa vaimennusöljyt on. Ainoastaan jousen tilalla on ilmajousi. Vaimennusöljyjä tosin useinkaan ei tartte olla kovin usein vaihtamassa, mutta alajalkojen voiteluöljy tuppaa vähenemään ja likaantumaan. Varsinkin maastoajossa. Rokkareissa alajalkojen irroitus ja voiteluöljyn vaihto on nopea homma. 30 minuutissa sen tekee helposti. Toiset ei ees irroita keulaa toimenpiteen ajaksi fillarista. Itse olen aina kyllä irroittanut.

Ahaa, luulin että pyörien keuloissa ei ole öljyjä (paitsi "asennusöljyt") oli ne sitten ilmakeuloja tai ei. Pitää varmaan jatkossa ruveta huoltamaan vuosittain, vaikka kyllä ne näyttäisi kestävän koska suurin osa pyöräilijöistä tuskin koskaan huoltaa/huollattaa keulaa.

Dude
13.03.2015, 20.39
Kyllä suurin osa tuntemistani pyöräilijöistä huollattaa keulan vähintään kerran vuoteen. Useimmat pari kertaa vuodessa. Itse vaihdan öljyt syksyisin jä keväisin.

Kyllähän keula huoltamattakin kestää, vaan ei toimi kunnolla.

Markettipyöräilijät "joustokeulojaan" tuskin kovinkaan usein huoltavat. Huolto kun on ~100e, niin sehän on jo neljäsosa tai viidesosa koko filon hinnasta :)

Trutter
14.03.2015, 16.53
Tervehdys. Kyseisistä vehkeistä en juuri mitään ymmärrä mutta kuume on kova. Tuossa pari pyörää mitkä vaikuttaneet mielenkiintoisilta omaan silmään.
https://www.canyon.com/en/mountainbikes/bike.html?b=3640
http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-ltd-pro-29-blackline-230354/wg_id-117
Noita canyoeneita tuntuu kovasti ihmiset täällä kehuvan joten se vaikuttaa ykkösvaihtoehdolta. Elikkä parasta mahdollista pyörää minkä tuolla noin tonnilla saisin etsin. Canyon, Cube, Radon vai joku muu mikä?

mikromiksu
15.03.2015, 01.14
Hakusessa olisi nyt siis uusi pyörä työ/koulumatka ajoon ympärivuotisessa käytössä.

Tässä foorumeita jonkin aikaa selanneena tämmöiset vaihtoehdot on silmään osunut:
http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-7.0-237601/wg_id-117
https://www.canyon.com/fi/mountainbikes/bike.html?b=3601
http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-attention-29-black-n-white-n-red-230484/wg_id-117

Mikäs näistä nyt sitten tulisi valita,onko olennaisia eroja? Budjetin "ehdoton" yläraja on 700€, tuo kalliimpi cube mukana tarjouksen vuoksi. Muitakin ehdotuksia otetaan vastaan!

Huge004
15.03.2015, 01.32
Hakusessa olisi nyt siis uusi pyörä työ/koulumatka ajoon ympärivuotisessa käytössä.

Tässä foorumeita jonkin aikaa selanneena tämmöiset vaihtoehdot on silmään osunut:
http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-7.0-237601/wg_id-117
https://www.canyon.com/fi/mountainbikes/bike.html?b=3601
http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-attention-29-black-n-white-n-red-230484/wg_id-117

Mikäs näistä nyt sitten tulisi valita,onko olennaisia eroja? Budjetin "ehdoton" yläraja on 700€, tuo kalliimpi cube mukana tarjouksen vuoksi. Muitakin ehdotuksia otetaan vastaan!

Olen itse hakemassa samalla pudjetilla ekaa maastopyörää ja samoja pyöriä katsellut.

Tuon tarjous cuben olisin jo tilannut mutta jostain foorumilta luin että linkkisi 2014 mallia ei ole enää saatavilla vaan tarjoavat 2015 vuoden mallia missä on manitoun tuntemattomampi keula. Voi olla ihan päteväkin keula mutta itse ottaisin mielummin jonkun rock shoxin.

Tällä hetkellä olen kääntymässä radoniin ellei jostain tule hyviä tarjouksia tai muita ehdotuksia samassa hintaluokassa.

Terv.
Mika

orc biker
15.03.2015, 04.20
Mikäs näistä nyt sitten tulisi valita,onko olennaisia eroja?
Melkein sama pyörä ovat. Ota makusi mukaan.

ReaL
15.03.2015, 10.20
Voisiko joku asiantuntija kertoa hieman näistä;
Valintana näistä joku, etenkin Cuben useat samantyyliset mallit aiheuttaa ihmetystä.
http://www.fun-corner.de/index.php/de/Cube-LTD-SL-29-blackline-2015/c-WG001036/a-A018131

http://www.fun-corner.de/index.php/de/Cube-Reaction-GTC-Race-29-carbon-n-green-2015/c-WG001036/a-A018142

http://www.fun-corner.de/index.php/de/Cube-Reaction-HPA-SL-29-black-anodized-2015/c-WG001036/a-A018136

http://www.fun-corner.de/index.php/de/Cube-Elite-Super-HPC-Pro-29-black-n-red-n-blue-2015/c-WG001036/a-A018148

https://www.canyon.com/en/mountainbikes/bike.html?b=3650

Cuben Elite Superia en löytänyt ylivuoteisena, jotta vähän säästäisi. Pituus 179 ja jalan sisämitta n. 87.

Toki Radonillakin pari mallia:
http://www.radon-bikes.de/bikes/mountainbike/hardtail/zr-race-29/zr-race-29-80/

http://www.radon-bikes.de/bikes/mountainbike/hardtail/zr-race-29/zr-race-29-100/

Radon kevyin ja aika komean värinen. Hieman mallista ja merkistä riippuen kuiturunko toisi pari sataa lisähintaa.

E: Tulipa katsottua KTM:än pyöriä, noita saisi suomesta polkupyörätukusta. Hiilikuituisena vieläpä. Mielipiteitä noista erityisesti, ensi viikolla käyn kuuntelemassa myyjää liikkeessä.

mikromiksu
16.03.2015, 17.22
Näyttäis vaaka kallistuvan tuohon Radonin suuntaan ihan jo toimitusaikojenkin puolesta. Tuleekos tuohon nyt sitten kaikki tarvittava mukaan tuolta bike-discountista? Polkimet pitänee tilata erikseen?

ekyl
17.03.2015, 07.21
Näyttäis vaaka kallistuvan tuohon Radonin suuntaan ihan jo toimitusaikojenkin puolesta. Tuleekos tuohon nyt sitten kaikki tarvittava mukaan tuolta bike-discountista? Polkimet pitänee tilata erikseen?

Mulla ainakin tuli radonin (slide 130) mukana alumiiniset perus flattipolkimet erikseen pyytämättä/tilaamatta.

Huge004
17.03.2015, 11.23
Täällä kans radoni melkein tilattu mutta jotkut polkimet täytyisi ostaa mukaan. Suosituksia flattipolkimista? Radon zr team 7.0 tuotekuvauksessa lukee ainakin että polkimet eivät kuulu mukaan kauppaan.

J1979
17.03.2015, 14.14
Ensin alkuun kiitos kaikille foorumille kirjoittajille loistavasta foorumista. Muutaman vuoden olen tietoa täältä etsinyt ja aina "hieman suodattamalla" hyvään lopputulokseen päässyt.

Myin juuri pois Hybridin ja vanhemman täysjouston koska päätin siirtyä yhteen pyörään jolla pääsee satunnaisesti töihin ja toivottavasti aktiivisesti maastoon lähinnä polkuja polkemaa. En laske itseäni ainakaan vielä aktiiviseksi pyöräharrastajaksi ja siksi halusin ostaa perus hyvän yleismaasturin (jätetään ns. hifistely tulevaisuuteen). Olen kahlannut tätä ja hieman muitakin foorumeja sekä nettikauppoja viimeiset pari viikkoa melko aktiivisesti etsien tietoa kohtuuhintaisista 29 tuumaisista ja päädyin seuraavaan (Radon ZR Team 29 7.0):

http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-7.0-237611/wg_id-117

Mielestäni tuo Radon tarjoaa hintaluokassaan yhden parhaan paketin. Toinen vaihtoehto oli Cube Acid mutta Radonin valkoinen väri vei voiton. Kävin paikallisessa Specialized kaupassa katsastamassa Rockhopper Compin ja expertin mutta valitettavasti hinta/laatu ei vaan kohtaa kun vertaa ulkomaisiin nettikauppoihin vaikka mieluiten tukisin paikallista kauppiasta.

Paljon kysellään osista (missä pyörässä paremmat jne) ja niistä ns. aloittelija voi olla melko "pihalla". Itseäni helpotti alla oleva linkki. Toivottavasti siitä apua myös muille "shimano sanakirjaa opetteleville". Itselleni jotain kertoo se, että alla oleva shimanon osasarjaesittely alkaa Deore- tasosta. Oletan siis, että ensimmäiset kelvolliset osat ovat deore tasoa.

http://www.chainreactionhub.com/mtb/1021-our-guide-to-shimano-mountain-bike-groupsets-from-deore-to-xtr

Seuraavaksi piti selvittää keula. Hintaluokassa 29' pyörä n. 700 euroa paljon kehuttu Rockshox Reba jää kaikista pöyrämalleista ulkopuolelle hintansa takia (olisin siis tämän keulan halunnut). Alla on linkki ns. budjettitason joustokeuloihin. Toivottavasti siitä on jotain apua jollekin.

http://www.bike-advisor.com/bicycle-guides/budget-cross-country-forks-for-your-bike.html

Sitten vielä niistä Radonin polkimista. Tiedustelin Bike-Discountista tuleeko mukaan polkimet johon sain nopean vastauksen että peruspolkimet sisältyy hintaan. Näytti maksavan erikseen ostettuna 2,95€ joten päätin itse tilata halvimmat valkoiset flätit tarjouksessa n. 23€ samaisesta paikasta (sixpack racing menace pedals -43%).

Ainoa yllätys tilauksessa oli 29 euron lisämaksu kuljetuksesta. Olen aikaisemmin tilannut kaksi lasten Cube kid 200 fillaria ja niihin ei tule postikuluja lainkaan jos tilaus ylittää 250 euroa.

Nyt siis odotellaan koska postimies kolkuttaa.

mikromiksu
17.03.2015, 15.43
Kiitoksia vastauksista!

Tuollainen Radon ZR team 29 7.0 tuolta nyt lähtee tilaukseen. Olen 186cm pitkä ja inseam n.90cm eli 20 tuumainen lienee passeli koko? Kädet on kyllä kohtuu pitkät(n.67cm)

Huge004
17.03.2015, 16.06
Kiitoksia vastauksista!

Tuollainen Radon ZR team 29 7.0 tuolta nyt lähtee tilaukseen. Olen 186cm pitkä ja inseam n.90cm eli 20 tuumainen lienee passeli koko? Kädet on kyllä kohtuu pitkät(n.67cm)

Otitko pakettiin vielä jotkut polkimet? Tänään laitan kansa kyseisen pyörän tilaukseen 18 tuumaisena.

mikromiksu
17.03.2015, 21.17
Joo nuo yllä mainostetut tarjouksessa olevat punaisena versiona. Vielä mietityttää tuo tuuma koko,onko 22" jo liian iso?

Huge004
17.03.2015, 21.39
Otin samat ja punaisena kanssa. Tuosta koosta en osaa sanoa mitään. Itsellä on pituutta 180 ja inseam 86. 18" tilasin ja pitäisi olla itselle ihan sopiva.

daemonsultan
19.03.2015, 14.48
Pitäisi laittaa pyörä vaihtoon ja vanhan tilalle hankkia 29-tuumainen jäykkäperä. Käyttötarkoitus on mallia vähän kaikkea eli työmatkaa, pidempää reissailua eri alustoilla ja metsässä ajelua. Hintaa saisi olla noin tonni. Alustavien selailujen jälkeen olen päätynyt pariin vaihtoehtoon:

- Canyon Grand Canyon AL 6.9 https://www.canyon.com/fi/mountainbikes/bike.html?b=3640
- Radon ZR Team 29 8.0 http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-8.0-237621/wg_id-117

Jos olen oikein ymmärtänyt, Radonissa olisi paremmat jarrut ja etuvaihtaja. Toisaalta Canyon on kevyempi, mutta muutamalla sadalla grammalla nyt tuskin on väliä. Joka tapauksessa: olenko noiden osien suhteen jäljillä ja onko tuolla sinänsä merkitystä? Kumpi siis kannattaisi laittaa tilaukseen?

Myös muita vaihtoehtoja ko. hintaluokassa vastaanotetaan. :)

JackOja
19.03.2015, 14.59
^mistähän noi kumpikin on saanut noita vanhoja Reboja?

Tuolla etuvaihtajalla XT vs. SLX ei ole yhtään mitään merkitystä. Muutenkaan ei juurikaan eroa, ota se kumpi miellyttää ulkonäöltään enempi.

mikromiksu
28.03.2015, 01.16
Radon ZR team 7.0 tuli vihdoin perille ja ensituntuman perusteella oikein mainio peli! 20 tuumainen tuntui ainakin itselle olevan hyvä koko(187cm inseam ~90cm)

J1979
29.03.2015, 20.31
Radon ZR team 7.0 tuli vihdoin perille ja ensituntuman perusteella oikein mainio peli! 20 tuumainen tuntui ainakin itselle olevan hyvä koko(187cm inseam ~90cm)

Sama homma. Torstaina kasailin ja ajelin poitsun kanssa muutaman kilsan koelenkin. Kaikki toimi nätisti ja 183cm pitkälle 20' toimi mainiosti.

Tänään ensimmäinen maasto / yleislenkki ja n. 25 kilsan kohdalla ketju poikki. Lieneekö vielä kohtalon irvailua että ketju katkesi melkein paikallisen spezialiced kauppiaan pihassa ;) . Mitenköhän takuu hoituu? Onkohan kenelläkään kokemuksia vastaavasta bike-discountin kanssa. Laitan huomenna reklamaation ketjusta kuvan kanssa. Katsotaan miten käy.

Mutta pyörä on kyllä loistava. Suosittelen.

a-o
29.03.2015, 21.21
Sama homma. Torstaina kasailin ja ajelin poitsun kanssa muutaman kilsan koelenkin. Kaikki toimi nätisti ja 183cm pitkälle 20' toimi mainiosti.

Tänään ensimmäinen maasto / yleislenkki ja n. 25 kilsan kohdalla ketju poikki. Lieneekö vielä kohtalon irvailua että ketju katkesi melkein paikallisen spezialiced kauppiaan pihassa ;) . Mitenköhän takuu hoituu? Onkohan kenelläkään kokemuksia vastaavasta bike-discountin kanssa. Laitan huomenna reklamaation ketjusta kuvan kanssa. Katsotaan miten käy.

Suosittelisin kyllä sinua hankkimaan jatkokappaleen ja korjaamaan ketjun. Turhaan menetät ajopäiviä uutta ketjua odotellessa.

Vito78
29.03.2015, 22.25

No en vaivautuis reklamoimaan...

orc biker
29.03.2015, 22.43
No en vaivautuis reklamoimaan...

Miksi ihmeessä et? Eikö sinusta ketjun kuulu kestää enemmän vai onko sinusta asia niin, että alle parin kympin tavarat voivatkin hajota ekalla lenkillä? Tai mitäpä tuolla on väliä. Itse ottaisin kyllä uuden ketjun, kuten luultavasti sieltä tarjoavat.

Vito78
29.03.2015, 23.00
Miksi ihmeessä et? Eikö sinusta ketjun kuulu kestää enemmän vai onko sinusta asia niin, että alle parin kympin tavarat voivatkin hajota ekalla lenkillä? Tai mitäpä tuolla on väliä. Itse ottaisin kyllä uuden ketjun, kuten luultavasti sieltä tarjoavat.

Juu, kyllä alle parinkympin tavarat voi hajota ekalla lenkillä. Kyllä ketjun kuuluu kestää KULUTUSTA enemmän, mutta tässä tuskin kuluneisuuttaan hajosivat. Luultavasti poikki ihan niistä syistä kun yleensä menevät. Reklamoisitko jos sisuri puhkeaisi?

J1979
30.03.2015, 09.06
Juu, kyllä alle parinkympin tavarat voi hajota ekalla lenkillä. Kyllä ketjun kuuluu kestää KULUTUSTA enemmän, mutta tässä tuskin kuluneisuuttaan hajosivat. Luultavasti poikki ihan niistä syistä kun yleensä menevät. Reklamoisitko jos sisuri puhkeaisi?

Nyt alkoi kiinnostamaan sen verran että mitkä on ne "normaalit" syyt jolloin alle 30km ajettu ketju menee rikki? Eilen löysin tältä foorumilta kommentin jossa joku vakiovieras mainitsi "mulla mennyt joka ikinen shimanon ketju poikki kerran tai pari kun ovat olleet ihan uusia mutta sen jälkeen ovat toimineet moitteetta"

En nyt ihan osta tuotakaan ajatusta että valmistaja voi valmistaa sekundaa kun jengi ei jaksa reklamoida? Eri asia jos kyseessä 100 euron kiinapyörä kiinaketjulla niin parempi antaa olla.

Tarkoitus on myös ostaa pikaliitin jolla ketjun saa takaisin kuntoon mutta en silti ymmärrä tätä asiaa etteikö "parinkympin" ketjusta kannata reklamoida? Nopeasti jos leikitellään ajatuksella niin Rtechillä samainen ketju maksaa 32,90€ mikä on siis tasan 4,7% koko Radonin hankintahinnasta (699€). Jokainen voi suhteuttaa tuon mielensä mukaan mutta kyllä ahdistaisi jos uudesta autosta hajoaisi yhtä kallis osa "suhteessa" ja käytännössä vielä koeajossa. Ja veikkaanpa että ko. ketjua ei täältä hämeestä saa alle 40 euron.

Seuraavaksi työkalukauppaan ostamaan ketjutyökaluja ;)

orc biker
30.03.2015, 09.29

Jos ketjuihin ei ole mikään osunut, niin silloin kyseessä on valmistusvirhe tai vaihtoehtoisesti pyörän kasaamisen yhteydessä tehty virhe. Joka tapauksessa vastuu on kaupan. Mitä sisuriin tulee, niin jos se hajoaisi valmistusvirheen takia, niin reklamoisin. Sisäkumi on vain siitä ongelmallinen, että siitä on hankala tietää, miksi se puhkesi. Ketjun hajoamisessa ei tällaista ongelmaa ole, koska ihminen huomaisi kyllä uuden pyörän ekalla testilenkillä, jos ketjuihin jotain isompaa menisi.

orc biker
30.03.2015, 09.32
Seuraavaksi työkalukauppaan ostamaan ketjutyökaluja ;)
Osta Park Toolin ketjunkatkaisin esim. CT-5 (pieni, mutta hyvä). Maksaa 2-3 kertaa enemmän kuin jokin Motonetin halpis, mutta kestää ja on helpompi käyttää, kun pinni ei lingerrä laajassa kaaressa.

Ridge
30.03.2015, 17.44
Helpottakaas päätöstä!

Cube LTD Pro 29 2015 (1149€ liikkeestä) vai
Canyon Grand Canyon AL 6.9 2015 (999€ saksasta)

Cubee pääsis koeajaa, mut Canyoni pitäis hommaa sikasäkissä.

http://www.cube.eu/en/bikes/mtb-hardtail/ltd/cube-ltd-pro-29-blackline-2015/
https://www.canyon.com/fi/mountainbikes/bike.html?b=3640

stumpe
30.03.2015, 17.48
Voi juku... Jäis monet ajot ajamatta jos joka pikkujutusta reklamoisi :)

orc biker
30.03.2015, 19.04
Voi juku... Jäis monet ajot ajamatta jos joka pikkujutusta reklamoisi :)
Niin miten? Laittaa sähköpostia, että lähettävät uudet ja ostaa sillä välin uudet, jos ei onnistu korjaaminen. Sitten on kahdet. Ihme juttu, että ihmiset valittavat siitä, että jotkut eivät hyväksy viallisia tuotteita.

orc biker
30.03.2015, 19.07
Cubee pääsis koeajaa, mut Canyoni pitäis hommaa sikasäkissä.

Kuvissahan on sama pyörä. No ei ihan, mutta ymmärrät idean. Jos tiedät oikean koon, niin hankala nähdä, mitä uutta Canyonin koeajo paljastaisi Cuben koeajon lisäksi. Canyonia saa ilmeisesti odotellakin aika pitkäänkin. Tuolla hintaerolla ottaisin saman tien Cuben mukaan, jos tuntuisi hyvältä.

V-P.V
31.03.2015, 07.10
No prkl! Pikkujuttu tuollane ketjun katkeaminen mutta ainakin minä joudun tekemään duunia kolmatta tuntia jotta saisin sen maksettua! :) ei olisi varaa jättää reklamoimatta ihan periaatteesta.

marmar
31.03.2015, 07.41
Nyt alkoi kiinnostamaan sen verran että mitkä on ne "normaalit" syyt jolloin alle 30km ajettu ketju menee rikki? Eilen löysin tältä foorumilta kommentin jossa joku vakiovieras mainitsi "mulla mennyt joka ikinen shimanon ketju poikki kerran tai pari kun ovat olleet ihan uusia mutta sen jälkeen ovat toimineet moitteetta"

Kyllä Shimanon halvankin ketjun pitäisi kestää oikein huollettuna 100 kertainen määrä ajoa. eikä sen todellakaan kuulu mennä poikki edes yli-iälle ajettuna. Ainakin mulla on kestänyt ihan hyvin normiajossa. Jos menisi poikki aina alkuun, niin en koskisi ko. merkkiin pitkällä tikullakaan.

CRC:n arvosteluissa väitettiin, että sramin tietyt mallit on 10-ketjuissa parhaasta päästä ja kestää paljon paremmin, kuin shitmanot, niitä olen suosinut. Yhtään ei ole mennyt poikki. Kuskilla ja pyörällä painoa ollut 130 kg ja tiukkioja kallionuosuja metsässä. Samoin yhdistelmällä, jossa perässä peräpyörä+peräkärry (painoa yhdistelmällä n 200 kg) on noustu eteläsuomen tiukimpia tieltä löytyviä mäkiä ja ketjut vaan kestää. Edessä mulla on 22 ratas, joten ketjuun tulee vähintäänkin kohtuullisesti voimia.

Niin miten? Laittaa sähköpostia, että lähettävät uudet ja ostaa sillä välin uudet, jos ei onnistu korjaaminen. Sitten on kahdet. Ihme juttu, että ihmiset valittavat siitä, että jotkut eivät hyväksy viallisia tuotteita.

Kyllä minä suosiolla uudet ostaisin ja jättäisin hajonnet sellaisenaan odottamaan reklamaatiokäsittelyn selviämistä. En turhaan riskeeraisi reklamaatiota korjaamalla vanhaa. Ketju on kuluva osa. Kyllä ne saa käytettyä ja ompahan hyllyssä varaketjua, kun saa reklamaation selväksi.

izmo
31.03.2015, 07.57
Sen verran pidin ajopäiväkirjaa joulukuussa käyttöön otetusta Cubesta parin kuukauden ja reilu kaksi tonnia matkaa niin ketju oli venynyt aika hulppeesti... ainoostaan niin sanottu isoratas käytössä(38)

J1979
31.03.2015, 10.07

Juuri näin. Eilen iltapäivällä laitoin sähköpostilla yksinkertaisen sähköpostin kuvan kera Bike-Discountille. 19 tuntia myöhemmin eli tänä aamuna tuli vastaus sähköpostiin, että vielä tänään lähtee uusi ketju postiin, "vanhan voit heittää roskiin ;) "

Nyt siis vanha ketju kuntoon ja uusi ketju saapunee hyllyyn pääsiäisen jälkeen. Jatkossa ei tarvitse taluttaa ainakaan ketjurikon takia. En todellakaan ole kaiken maailman valittamisen kannalla mutta mielestäni jos palvelu tai tuote on huono / viallinen, on kaikkien osapuolten etu että asiasta ilmoitetaan eikä vaieta.

Kuva ketjusta kännykällä = 10 sekuntia. Sähköposti Bike-Discountiin = 5 minuuttia: mielestäni on laiskaa porukkaa jos ei jaksa / ehdi / maksa vaivaa reklamoida viallisesta tuotteesta.

... ja Bike-Discountille 10 pistettä loistavasta palvelusta

elasto
31.03.2015, 10.56
Ite oon huomannu, että ketjun saa parhaiten poikki ihan omalla ajovirheellä. Eli vaihdetaan esim. vaihdetta veto päällä. Tätä edesauttaa myös esim. hieman vääntynyt takavaihtajan korvake. Kerran kävi Tahkon kisassa niin, että oli hieman vääntynyt takavaihtajan korvake ja vaihteisto päätti tehdä tuollaisen "ghost shiftin" pikkurattaalla ylämäkeen kovassa vedossa. Siinä sanoi KMC X10SL:n kevennetty sivulevy samantien riks raks ja poks.

Ketjun venyminen on taas ihan toinen juttu, mutta omien kokemuksien mukaan Sramin ketjut on ollut kulutuskestävimpiä. Seuraavana tulee Shimano ja KMC on taas mielestäni jo aivan täyttä kuraa myös tuon suhteen.

Keskiäkäinen lohjalainen
31.03.2015, 11.31
Ite oon huomannu, että ketjun saa parhaiten poikki ihan omalla ajovirheellä.

Todennäköisimmin tässä casessa ketju on vaan liitetty huonosti pyörää kasatessa, eli kyllä voidaan puhua takuun alaisesta ongelmasta.

Hienosti Bike-Discount hoiti casen käyttäjän mahdollisista virheistä urputtamatta. Tällä viisiin ne asiakkaat pidetään ja mahdollisesti vielä voitetaan uusiakin. Nettikaupassa after-sales tilanteiden sujuva hoito karsii jyvät akanoista.

elasto
31.03.2015, 11.52
Joo jos huoltoukko on humalassa, niin voi tulla huono liitos. Silloin pitääkin saada uusi ketju tilalle, kuten kävi.

van damme
01.04.2015, 03.49
Saako noita jousituksien kaukosäätimiä asennettua kaikkii Foxeihin? Menee aika säädöksi jos joutuu vähän väliä kesken ajon kurottelemaan ja siirtelemään etu ja takajousituksien vipuja. Aika harvassa pyörässä näyttää olevan valmiina.

Hienosti Bike-Discount hoiti casen käyttäjän mahdollisista virheistä urputtamatta. Tällä viisiin ne asiakkaat pidetään ja mahdollisesti vielä voitetaan uusiakin. Nettikaupassa after-sales tilanteiden sujuva hoito karsii jyvät akanoista.

Minulta yrittivät kusettaa rahat sukista mitä ei koskaan lähetetty. Lopulta sain Paypalin avustuksella rahat takaisin koko tilauksesta (noin 400€) eli sikäli jäin kohtalaisessti tuosta tapahtumasta voitolle.

noniinno
01.04.2015, 16.48
^

Varmaan perkeleenmoinen kasa sukkia [emoji3]

van damme
01.04.2015, 18.21
Kaksi paria sukkia tilasin.

stumpe
01.04.2015, 18.25
Saako noita jousituksien kaukosäätimiä asennettua kaikkii Foxeihin? Menee aika säädöksi jos joutuu vähän väliä kesken ajon kurottelemaan ja siirtelemään etu ja takajousituksien vipuja. Aika harvassa pyörässä näyttää olevan valmiina.

Minulta yrittivät kusettaa rahat sukista mitä ei koskaan lähetetty. Lopulta sain Paypalin avustuksella rahat takaisin koko tilauksesta (noin 400€) eli sikäli jäin kohtalaisessti tuosta tapahtumasta voitolle.

Kai palautit vääryydellä saamasi rahat?

van damme
01.04.2015, 19.02
Kai palautit vääryydellä saamasi rahat?

Jos sinulta varastetaan polkupyörä ja oikeus määrää varkaan maksettavaksi suuremman summan mitä pyörä maksaa, annatko ylimääräiset rahat takaisin varkaalle?

Jami2003
01.04.2015, 21.26
Jos sinulta varastetaan polkupyörä ja oikeus määrää varkaan maksettavaksi suuremman summan mitä pyörä maksaa, annatko ylimääräiset rahat takaisin varkaalle?
Jos kauppias palauttaa sinulle rahoja liikaa etkä huomauta asiasta niin kyseessä on petos. Eikä varas ole kauppias vaan sinä.

Itse en muutamasta eurosta huomauttaisi mutta jos jää näppiin satoja euroja niin ilmottaisin asiasta. Tuo jos huomataan niin saa maksaa rahat takaisin ja vähintään joutuu mustalle listalle.

Ihan sama kuin jollekkin ihmiselle tulee pankkitilille ylimääräistä rahaa niin se kuvittelee että sen saa käyttää kaikessa hiljaisuudessa. Ei, kyllä siinä syyllistyy rikokseen.

van damme
01.04.2015, 22.38
Itse luin tilanteen niin että kyseessä oli selvä "anteeksipyyntö" pitkään jatkuneiden kusetusten ym johdosta.

marmar
02.04.2015, 00.32
Sen verran pidin ajopäiväkirjaa joulukuussa käyttöön otetusta Cubesta parin kuukauden ja reilu kaksi tonnia matkaa niin ketju oli venynyt aika hulppeesti... ainoostaan niin sanottu isoratas käytössä(38)
Minkä valmistajan ketju?

Wilgios
13.04.2015, 20.41
Arvontalaulu jatkuu. Veronpalautus keventi ajatusta köyhän miehen investoinnissa.

Mitä eroa näillä kahdella käytännössä on jousituksen ja geometrian osalta.

Canyon Nerve

Cube AMS One 120 HPA

http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-ams-one-120-hpa-29-239839/wg_id-153

Eli takaiskari on eri tavalla sijoitettuna? Mitä merkitystä tuolla on?

Ajot siis latupohjia, vähän polkuja, ehkä osallistuminen johonkin maracupin kisaan harrastemielessä joko lyhyelle tai keskimmäiselle matkalle.

Onko esim. Canyoniin helposti myöhemmin päivitettävissä 2x10 voimansiirto?

Jos ostaa tuolta Saksasta, onko vaikea amatöörin asetella iskarit oikeaan paineeseen?

tiaalto
17.04.2015, 13.17
Nyt on kummasti alkanut heräillä ajatus Cyclon vaihtamisesta livakkaan 29er jäykkäperään kun polut ovat alkaneet kiinnostaa asvalttia enemmän. Ajatuksena olisi siis suht nopea ja kevyt
mutta silti polkuystävällinen kulkine n. 1000-1500 euron budjetilla. Mielellään saisi olla 2x10, läpiakselit ja suhteellisen loiva keulakulma rauhoittamassa käytöstä. Keula saisi ehkä ennemmin
olla RockShox (Rebasta ylöspäin) kuin Fox - tämä tosin perustuu lähinnä Internet-kommenteihin Evolution-keuloista.

Tällaisia on vastaan tullut tähän mennessä:

CUBE REACTION HPA PRO 29:
http://www.cube.eu/en/bikes/mtb-hardtail/reaction/cube-reaction-hpa-pro-29-blackngreynflashred-2015/
- 3x10, Cubeja on usein arvosteltu epämukavista rungoista?, Tämä on myös halvin Cube missä on läpiakselikeula.
CANYON GRAND CANYON AL SLX 7.9:
https://www.canyon.com/fi/mountainbikes/bike.html?b=3645
- 3x10, Canyoneissa ei tunnu olevan thru axle keulaa kuin vasta kalliimmissa malleissa, mutta onkohan tuo niin iso puute? Runkoa kehuttu mukavahkoksi.
Radon ZR RACE 29 8.0:
http://www.radon-bikes.de/en/bikes/mountainbike/hardtail/zr-race-29/zr-race-29-80/
- Speksit viimeisen päälle paitsi 3x10 ja ehkä Fox, runko kysymysmerkki (71° keulakulma).
TREK Superfly 6:
http://www.trekbikes.com/int/en/bikes/mountain/cross_country/superfly/superfly_6/
- Ilmeisesti painavahkot kiekot, runkoa kehuttu mukavahkoksi?
Kona Big Kahuna 2013:
http://2013.konaworld.com/bike.cfm?content=big_kahuna#2
Bikeshopin poistoja, speksit sinänsä näyttää suht ok:lta, mutta vanhahko.
Marin Nail Trail 29er 2014:
http://www.marinbikes.com/us/bikes/description/2014-nail-trail-29er
- 71.5° keulakulma kuulostaa nykypäivänä aika jyrkältä ja takana taitaa olla QR linkku?

Kuskin puolesta erityisvaatimuksia ei taida juuri olla (174/82/78kg) muuta kuin M-koon saatavuus. Tuleeko muita kandidaatteja raadille mieleen?

pturunen
17.04.2015, 13.35
Onko kasaaminen kokonaan poissuljettu vaihtoehto?

noniinno
17.04.2015, 13.39
Aika hyvinhän olet tuosta nuo pääkohdat löytänyt. Ostaisin noista sen parhaimman näköisen. En kyllä ole koskaan törmännyt arviointiin, jossa Cuben todettaisiin olevan epämukava. Vähän lyhyempi ehkä. Radonin, Canyonin ja Marinin ja Konan jättäisin kauppaan. Miksi? Niissä ei ole jotenkin fiilistä (mielipide). En kyllä myöskään pikalinkkukeulaa ostaisi, siihenkään minulla ei ole tiedepohjaa. Trekin geometria on ilmeisen toimiva. Lisäisin listaan vielä Mondrakerin http://www.hi5bikes.fi/~5S8Mx0000001/?Y999=PIF&Y104=M15-FINPROSL-

tiaalto
17.04.2015, 13.41
Teknisesti ei, mutta ajan/tilan/rahankäytön osalta valitettavasti taitaa olla. Muuten speksit oliskin todennäköisesti teräsrunko ja 120mm keula.

pturunen
17.04.2015, 14.20
Mietin vaan, että tuohon HA:n kulma-asiaan voisi kasaamalla parhaiten vaikuttaa. Esim. Transitionilla löytyy TransAM 67.5 asteella pelkkä runko 660 € ja siihen saa mahtumaan 130 mm keulan. Taitaa tosin olla alumiinia.

vapa
17.04.2015, 16.39
CANYON GRAND CANYON AL SLX 7.9:
https://www.canyon.com/fi/mountainbikes/bike.html?b=3645
- 3x10, Canyoneissa ei tunnu olevan thru axle keulaa kuin vasta kalliimmissa malleissa, mutta onkohan tuo niin iso puute? Runkoa kehuttu mukavahkoksi.

Canyonin AL 6.9 (Reballa) on kuten tuo 7.9 15mm läpiakselilla. Ei ole vaan sivuilla mainittu. Runkohan nuissa on tosin eri.

stumpe
17.04.2015, 17.08
Aika hyvinhän olet tuosta nuo pääkohdat löytänyt. Ostaisin noista sen parhaimman näköisen. En kyllä ole koskaan törmännyt arviointiin, jossa Cuben todettaisiin olevan epämukava. Vähän lyhyempi ehkä. Radonin, Canyonin ja Marinin ja Konan jättäisin kauppaan. Miksi? Niissä ei ole jotenkin fiilistä (mielipide). En kyllä myöskään pikalinkkukeulaa ostaisi, siihenkään minulla ei ole tiedepohjaa. Trekin geometria on ilmeisen toimiva. Lisäisin listaan vielä Mondrakerin http://www.hi5bikes.fi/~5S8Mx0000001/?Y999=PIF&Y104=M15-FINPROSL-

kaksi 29er jäykkäperä cubea ennen omistavana voin sanoa että on epämukava. Liian jäykkä runko, kaikki töyssyt tuntuu. Varsinkin takapäässä. Nyt alla teräs 29er ja ajotuntuma paljon pehmeämpi.

tiaalto
17.04.2015, 17.45
Canyonin AL 6.9 (Reballa) on kuten tuo 7.9 15mm läpiakselilla. Ei ole vaan sivuilla mainittu. Runkohan nuissa on tosin eri.

Tämähän onkin kiintoisa tieto jos näin on.. äkkiä tuli mieleen että voisiko Canyon vaihtaa tuon AL 6.9 kiekot vähän parempiin sopivasta lisähinnasta, mutta tokkopa tekevät tuollaisia kustomointeja?

MarkoKoo
17.04.2015, 19.23
http://www.pole.fi/taival-alku/
Tuommonenkin löytyy. Itse olen harkinnut tuota runkoa ja siihen 120mm keula.

tiaalto
18.04.2015, 10.49
Toi Polen runko on kyllä kiinnostava, 68 asteen HTA ja mukavan rottamainen look suht hyvään hintaan. Sääli kun toi complete on spekseiltään vähän heikko.

Genesiksen High Latitude 20 olisi kanssa kovin kiintoisa:

http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/mountain/29/high-latitude-20

X-Fusion Slide RL2 on vähän tuntemattomampi keula mutta ei ilmeisesti juuri Reballe häviä.
.

narg
21.04.2015, 22.15
Kokemuksia EVIL pyörästä kenelläkään? Kiinnostaisi Evil Following 29er.
Mistä kannattaisi katsastaa muualta kuin hyper activelta?

J1979
23.04.2015, 13.31
Jos ketjuihin ei ole mikään osunut, niin silloin kyseessä on valmistusvirhe tai vaihtoehtoisesti pyörän kasaamisen yhteydessä tehty virhe. Joka tapauksessa vastuu on kaupan. Mitä sisuriin tulee, niin jos se hajoaisi valmistusvirheen takia, niin reklamoisin. Sisäkumi on vain siitä ongelmallinen, että siitä on hankala tietää, miksi se puhkesi. Ketjun hajoamisessa ei tällaista ongelmaa ole, koska ihminen huomaisi kyllä uuden pyörän ekalla testilenkillä, jos ketjuihin jotain isompaa menisi.

Nyt kun muistin palata asiaan niin kerrottakoon kiinnostuneille, että laittaisin ketjun katkeamisen Radon tai BD:n piikkiin eli ketju oli mennyt poikki sen liitoskohdasta. Reklamaatiohetkellä en asiaan tarkemmin tutustunut mutta kun tuossa hiljattain "vanhan" ketjun paketoin varaketjuksi SRAMin pikalinkin kanssa ja irroittelin siis hajonneen linkin niin tuo hajonnut linkki oli sama jonka fillarin kasaaja oli liittänyt. Lieneekö sitten vääntänyt liitintappia liikaa katkaisuvaiheessa tms. Tuskin oli kuitenkaan tuuria että yli sadan linkin joukosta juuri liitinlinkki petti.

Cubesteri
24.04.2015, 11.17
Niin se rosmo vei vanhan Cuben täpärin (AMS pro 100) ja olisi aika uutta katsella. Selvää on, että pyöräkoko päivitetään tähän 29 sarjaan ja jäykkäperä saa luvan riittää. Ajo kuitenkin pääasiassa helpohkoa maastopolkua ja niiaava perä entisessä alkoi hitusen (ylämäissä) rasittamaan. Runkokoko oli entisessä 18" ja oli täydellinen. Pituutta kuskilla 176. Olen koeajanut nyt Spessun Crave Expertin L kokoisena ja Trekin Superfly 8:n saman kokoisena. Cuben HPA pro olisi kyllä ykkösenä mielessä 19" kokoisena mutta olisihan se koeajo tietty kiva. Uskon kuitenkin, että osuu koon puolesta kun Trekki ja Spessu oli ok.

rivervalle
25.04.2015, 09.16
Nyt tuli sellainen kuume, kun muutettiin uuteen kylään ja saatiin torppa valmiiksi. Täytyy saada päivitettyä kalustoa täysjoustoon. Hintaluokassa n.2000 pitäisi pysyä.
Ajo marathon/xc tyyppistä ajoa mukaanlukien pyöräsuunistukset. Vaatimuslistalla olisi 29" täysjousto, 120mm keulan ajattlisin riittävän. Polkijan mitat 181cm 78kg. Olen näitä keskusteluja selaillut ja joitain kokeneempia harrastajia haastatellut. Alla olevia merkkejä on tullut vastaan puheissa ja suosituksissa aika paljon. Olen listaan pyöriä valinnut aika pitkälti hinnan ja painon mukaan. Painoa olen tarkkaillut sen vuoksi, että olen ajatellut, että jos pyörä painaa 12-13kg, niin se ei ole minulle mitenkää ylijäreä/raskas.

canyon nerve all 29 1999€ 12,6kg
https://www.canyon.com/fi/mountainbikes/bike.html?b=3662

radon skeen 29 8.0 1999€ 12,45kg
http://www.radon-bikes.de/en/bikes/mountainbike/marathontour/skeen-29/skeen-29-80/

cube sting race 29 -2014 2000€ 13,75kg
http://www.rtechsuspension.fi/pyorat/maastopyorat/taysjoustopyorat/sting-120-race-29-2014.html

Cube stereo 120HPA RACE 29 1999€ 13,4kg

http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-stereo-120-hpa-race-29-black-anodized-242504/wg_id-153 (http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-stereo-120-hpa-race-29-black-anodized-242504/wg_id-153)

Rose root miller 2 29 2014 1791€ 12,5kg

http://www.rosebikes.fi/bike/rose-root-miller-2-29-2014/aid:652707?bikevariantchanged=650423#24-Mj7M-Mj7N-Mj7O-Mj7P-Mj7Q-Mj7R-Mj7T-Mj7U-Mj7V-Mj7f-Mj7i-Mj7k-Mj7m-Mj7n-V7bY-V7bZ-Vo5w-Vo6F-ZEde-ZEdf-kuOm-kuOn-kuOo-kuOp-kuOq-kuOr-kuOs

Mitä mieltä palstalaiset ovat mieltä sopiiko ko vaihtoehdot käyttötarkoitukseeni?
Onko osissa merkittäviä eroja? Käytössä noissa näyttäisi olevan aika paljon Deore XT ja SLX.
Itse en ymmärrä noista geometrioista oikein mitään ja kokeilemaan on aika hankala päästä, varsinkaan ihan maastoon saakka. Mut jotenkin noi muut iskee enemmän kuin cubet, en kyl osaa sanoa miks. Roseen pääsisi hiukan vaihtamaan palikoita ennen tilausta.

pturunen
25.04.2015, 15.51
Jumaleisson, tässä alkaa olla geo kohdillaan varteenotettavalle fun 29er:lle:

http://www.vitalmtb.com/product/feature/First-Look-2015-Canfield-Brothers-Riot,326

AM79
26.04.2015, 16.14
Suunnitteilla on hankkia uusi jäykkäperä 29er vanhan hyvin palvelleen 26er tilalle. Budjetti on noin 2-2,5 k€. Tällä hetkellä vahvimmat ehdokkaat ovat:
http://www.trekbikes.com/fi/fi/bikes/mountain/cross_country/superfly/superfly_9_8_xt/
https://www.canyon.com/fi/mountainbikes/bike.html?b=3647 (Crand Canyon CF SL 8.9)
https://www.canyon.com/fi/mountainbikes/bike.html?b=3649 (Crand Canyon CF SL 7.9 team)

Onko teillä kokemuksia pyöristä? Trek mahtuu budjettiin tinkimisen jälkeen. Trekissä arveluttaa Mustang pro kiekkojen paino. Canyoneissa suurin ero tulee kiekoissa ja keulassa, mutta erot ovat kohtuullisen pieniä.

juho_u
26.04.2015, 16.41
Miksi suunnittelet Trekiltä XT versiota, kun satasen lisäämällä saa jo X1 version? Eiköhän noiden kaikkien kiekot ole 200g sisällä. Päivittää sit uudet, kun siltä tuntuu. Vanhentuvalla XT:llä en fillaria ostaisi.

Tärkeempää on, että mikä tuntuu ajossa parhaalle.

noniinno
26.04.2015, 19.42
Entäs Cube? http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-reaction-gtc-slt-29-carbon-n-flashred-230110/wg_id-117

Perinteisemmällä keulalla, huippurungolla http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-elite-super-hpc-race-29-carbon-n-green-230068/wg_id-117

roadking
26.04.2015, 19.56
Noi Cubet kyllä hyviä xc vehkeitä. Ja ainakin omalla kohdalla sain pyörän Suomesta jopa halvemmalla kuin Bike-Discountilta.

juho_u
26.04.2015, 20.06
Ootkos kysynyt näitä http://www.santacruzbicycles.com/en/us/highball-29
Jää varmaan vähän kalliimmaksi, mutta on se cruzi.

noniinno
27.04.2015, 09.46
Toki, jos haluaa maksaa brändistä niin strutsi on hyvä vaihtoehto. SantaCruzin erinomaisuus noin teknisesti ottaen ei ehkä ole sijoituksen arvoinen, toki cruzilla ajavat ovat asiasta luonnollisesti toista mieltä. Jos kuitenkin enemmän haluaa samalla rahalla, ovat nuo postimyyntipyörät varteenotettava vaihtoehto. Ennemmin käyttäisin lisärahat esim. kuitukiekkoihin. Jos raha polttelee taskussa, on Pivot Les "the pyörä".

AM79
27.04.2015, 10.52
Kiitos kommenteista! On tää pyörän valinta vaikeaa :) Trekin superfly X1 voisi olla myös kiinnostava vaihtoehto ja sen saisi melko nopeasti. Pyörää pääsisi myös testaamaan paikallisessa pyöräliikkessä. Kaverin Canyonia testasin muutama viikko sitten (29" tuumainen alurunkoinen koko XL). Pyörä tuntui herkältä ja muutenkin hyvältä, vaikka runkokoko oli minulle liian iso (pituutta 181 cm). Cube on ollut myös listoilla, mutta jotenkin vaaka on kallistunut Canyonin suuntaan. Tietysti jos Cuben saa edullisemmin, niin mieli saattaa vielä muuttua. Sanokaan onko 200-300 g ero kiekoissa merkittävä vai kannattaako rahat laittaa säästöön ja panostaa myöhemmin kunnon kiekkoihin?

noniinno
27.04.2015, 11.16
...onko 200-300 g ero kiekoissa merkittävä vai kannattaako rahat laittaa säästöön ja panostaa myöhemmin kunnon kiekkoihin?

Käyttötarkoitus ja kuskin paino sekä ajotyyli ratkaisevat. Jos tarkoitus on ajaa isoa kovaa alamäkeen niin ei kannata grammoja viilata. Enemmänkin noissa kannattaa kiinnittää vanteen leveyteen (leveämpi=parempi), kiekon rakenteeseen ja tomivuuteen tubelessinä. Shimanon navoista ja varsinkin vapaarattaista on vaihtelevia kokemuksia, itse en niitä suosittele kenellekään (enää). Minä ottaisin noista vaihtoehdoista kyllä tuon Trekin. Trekeissä (Gary Fisher) on ajoasento ollut nykyaikainen jo vasta kun toiset opettelivat kaksysejä rakentamaan. Enkä niin kovasti ole ihastunut sisäisiin vaijerivetoihin maastopyörässä.

No, tuossa hintaluokassa et huonoa pyörää saakaan, joten siltä osin kannattaa keskittyä sopivaan geometriaan ja oikeaan kokoon. Tuonne (http://www.fun-corner.de/index.php/en/Trek-Superfly-9-8-X1-2015/c-WG000873/a-A018022) kun laitat sähköpostia ja pyydät tarjousta, voit yllättyä.

AM79
27.04.2015, 11.49
Kiitos jälleen kommenteista! Trekin X1:n hinta asettunee noin 2600 € paikkeille (Suomesta liikkestä ostettuna) ja tähän pitää vielä tinkiä ainakin polkimet. Mielestäni hinta on kilpailukykyinen.

edu
27.04.2015, 12.56
Tsekkaa uusin Fillari-lehti, siinä on 29 jäykkäperät vertailussa.

Keskiäkäinen lohjalainen
27.04.2015, 17.25

Kärkipään kulkineet näyttävät saaneen arvosanan "loistava". Kertoo siitä, paljonko meitä harrastajia nykyisin hemmotellaan.

AM79
27.04.2015, 18.03
Käyttötarkoitus ja kuskin paino sekä ajotyyli ratkaisevat. Jos tarkoitus on ajaa isoa kovaa alamäkeen niin ei kannata grammoja viilata. Enemmänkin noissa kannattaa kiinnittää vanteen leveyteen (leveämpi=parempi), kiekon rakenteeseen ja tomivuuteen tubelessinä. Shimanon navoista ja varsinkin vapaarattaista on vaihtelevia kokemuksia, itse en niitä suosittele kenellekään (enää). Minä ottaisin noista vaihtoehdoista kyllä tuon Trekin. Trekeissä (Gary Fisher) on ajoasento ollut nykyaikainen jo vasta kun toiset opettelivat kaksysejä rakentamaan. Enkä niin kovasti ole ihastunut sisäisiin vaijerivetoihin maastopyörässä.

No, tuossa hintaluokassa et huonoa pyörää saakaan, joten siltä osin kannattaa keskittyä sopivaan geometriaan ja oikeaan kokoon. Tuonne (http://www.fun-corner.de/index.php/en/Trek-Superfly-9-8-X1-2015/c-WG000873/a-A018022) kun laitat sähköpostia ja pyydät tarjousta, voit yllättyä.

Tarjous tulikin nopeasti Fun Corner:ilta. Hyvä on sekin tarjous! Kiitos vinkistä.

JackOja
28.04.2015, 11.00

Kärkipään kulkineet näyttävät saaneen arvosanan "loistava". ...

Eikö Canyoni voittanutkaan ylivoimaisesti?

Voisko joku hieman referoida, ei ole vielä ollut asiaa kirjastoon ja jänskättää liikaa.

Keskiäkäinen lohjalainen
28.04.2015, 11.14
Eikö Canyoni voittanutkaan ylivoimaisesti?

Voisko joku hieman referoida, ei ole vielä ollut asiaa kirjastoon ja jänskättää liikaa.

Toki kanjoni pärjäsi:

https://www.canyon.com/fi/service/testreport.html?test=723

Voitto oli niukka. Melkein tonnin HALVEMPI Cube Reaction GTC SL 29 jäi pisteen päähän.

AM79
30.04.2015, 19.15
Tulipa tänään luettua Fillari-lehden testi. Cube pärjäsi hyvin ja hinta-laatusuhde näyttää olevan kohdallaan. Cuben voisi saada alle 2000 €, joten se voisi olla hyvä vaihtoehto seuraavaksi pyöräksi...

AM79
02.05.2015, 13.03
Onko kokemuksia Cuben tästä mallista? Cube Elite Super HPC Race 29 carbon´n´green 2015. Sain tarjouksen ko. pyörästä ja oli selvästi edullisempi kuin Trekin superfly 9.8 mallit. Hintaero Cube Reaction GTC SL 29 malliin on noin 350 €.

JariL
03.05.2015, 10.03
Ylivuotista edullisesti, ei ole SL vaan PRO: http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/cube-reaction-gtc-pro-29-hardtail-bike-2014/rp-prod114148

miguli
04.05.2015, 09.14
Joko sitä uskaltais kysyä neuvoa maastopyörän valinnassa.. Kaksi viikkoa on mennyt foorumia aktiivisesti lueskellessa ja samalla puntaroidessa ensimmäisen maastopyörän hankintaa. Kaksi kaveria meni hommaamaan jäykkäperäiset ja nyt se on itsekkin laitettava kesäksi pyörä alle. Opiskelijabudjetilla lähdin pyörää etsimään etupäässä käytettynä. Lueskelin toisesta ketjusta että käytetyn pyörän hankintaan liittyy paljon riskejä ja varsinkin aloittelijana on hankala kiinnittää huomiota tärkeisiin asioihin pyörän hankinnassa. Ei huvittais heti ensitöiksi alkaa rassaamaan käytettynä ostamaa pyörää, joten nyt vaakakuppi on kallistunut enemmän uuden puolelle. Kahden kaupungin pyöräliikkeet on tullu koluttua läpi, mutta matalan budjetin (700€) takia olen harkinnut pyörän tilaamista ulkomailta. Nyt hakuni on rajautunut kahteen pyörään:

http://www.fun-corner.de/index.php/en/Cube-Attention-SL-29-black-n-grey-n-blue-2015/c-WG001036/a-A018123?sidDEMOSHOP=77a5304c0ce075423fc9721b52f164 cd

http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-7.0-237611/wg_id-117

Mitä mieltä olette? Fun-cornerista voisi saada kysymällä tuosta cubesta pikkasen hintaa pois. Onko Noissaa merkittävää eroa osien suhteen? Ajajan mitat 188cm, jalan sisämitta 90 ja painoa 82kg jos on antaa koosta vinkkiä :)

Ulkorengas
04.05.2015, 11.53
Itse sain tarjouksen 10% hinnasta pois + toimitus ilmaiseksi Suomeen. Ei tosin noista pyöristä, mutta nettikaupoista poiketen fun-corner vaikuttaa herkästi hinnoista tinkivän, kun muutkin ovat samansuuntaisia kommentteja kirjoitelleet. Tilaus on vielä tekemättä, joten muuta kokemusta ei liikkeestä ole. Muistaakseni ko. kauppaa käsittelevä keskustelukin on olemassa.

Marxme
04.05.2015, 22.48
Lainataas pohjalle Canyonin ketjuun laittamani viestit

Pitkän harkinnan jälkeen olen päätynyt ostamaan Canyonin Grand Canyon AL 5.9 tai 6.9 fillarin. Kuskin pituus on 193,5cm ja inseam kirjaa apuna käyttäen rouvan mitoittamana 88 ja 89,5cm välillä. Canyon tarjoaa L (20") koon fillaria. Kuulostaako järkevälle koolle?

Sen lisäksi näiden kahden mallin välillä pohtivana tarvitsisin viisaampien apua. Nykyinen työmatkaa taivaltava työjuhta on 8 vuotta vanha nishiki hybridi, joten osasarjoista ei ole sen kummempaa käsitystä. Saako 6.9 sarjan pyörässä 200 euron edestä vastinetta rahalle verrattuna halvempaan?

Mittautin rouvalla sitten loputkin mitat:

Inseam 89,5cm
Torso 71cm
Shoulder width 50cm
Arm length 71,5cm
Paino pyöristetään nyt yläkanttiin 94kg

Noista tiedoista varmaan voinee viisaimmat suoraan kertoa ollaanko kaukana optimigeometriasta Canyonien suhteen ja pitäisi suunnata katseet jonnekin toisaalle? Ilmeisesti ollaan kun tuntuu jalkojen mitta olevan "selkeästi" lyhyempi kuin keskimäärin pituisellani.

Ja sitten asiaan Canyonin 20" hytti vaikuttaa äkkiseltään liian pieneltä ja 22" stand-over on 877mm ¿eli liian korkea?. Tästä päästään siihen että pitää suunnata katse toisaalle. Tosiaan aloitteleva maastokuski kyseessä ja kaivoin vaihtoehdoksi itse

Radon ZR Team 29 8.0 (22") missä olisi kaiketi itselleni vähän siedettävämpi stand-over 852,7mm
http://www.radon-bikes.de/en/bikes/mountainbike/hardtail/zr-team-29/zr-team-29-80/

Missä vaihtoehtoisissa vehkeissä geometria osuisi tähän ruhoon ja hinta/laatu olisi samalla tasolla edellämainittujen vehkeiden kanssa?

msl
25.05.2015, 21.34
Huomaa että eri valmistajat mittaavat standoverin eri kohdista ja kun noiden pyörien kuvia vertaa niin en ihan usko noin suureen eroon.

Jarpeli
29.05.2015, 08.32
Hieman kahden vaiheilla kumpaako sitä lähtisi ostamaan.
Radon 18"
http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-8.0-237621/wg_id-8507 vai
Cube 19"
http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-race-one-black-n-flashyellow-238104/wg_id-117

MIttaa löytyy 182cm/inseam 86cm

Mitäs olette mieltä tuosta koosta? Maantiepyörä löytyy jo joten mitenkään suureksi matkakulkineeksi tuo ei olisi tulossa.

Edit:
Mites olisi tuo:
https://www.canyon.com/fi/mountainbikes/bike.html?b=3640#tab-reiter3

carp
29.05.2015, 10.04
MIttaa löytyy 182cm/inseam 86cm

Mitäs olette mieltä tuosta koosta? Maantiepyörä löytyy jo joten mitenkään suureksi matkakulkineeksi tuo ei olisi tulossa.

Omat mittani ovat käytännössä samat (+- 1cm) ja 18 tuuman Radon Team on minulle oikea koko vakiostemmilla (90mm). Isompaa runkoa en todellakaan maastoon kaipaa, mutta eiköhän sellainenkin toimisi lyhyemmällä stemmillä.