Näytä tavallinen näkymä : 29er maastopyörä - suosituksia !!
Sivut :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[
11]
12
13
14
15
Prestige
15.07.2013, 10.32
Ensin keksittiin polkupyörä, ja tovi sen jälkeen kehiteltiin niin paljon erilaisia pyöriä, että jokaisella ihmisellä pitää olla noin kolme pyörää että pystyy ylipäätään ajelemaan pyörällä. Nyttemmin on alettu puhumaan pyöräilyn "Graalin maljasta", eli pyörästä jolla pärjäisi joka tilanteessa. Osa porukasta haluaisi pitää tämän yhtälön mahdottomana, kun taas toiset pärjäävät hyvin sillä vanhalla Helkamalla. Hymyssä suin moni on varmaan seurannut sivusta, kun jäykkäperäisistä (ja miksi ei muistakin) kakskutosista on tullut lähes ongelmajätteen veroista tavaraa, vaikka ei siitä nyt niin kovin montaa vuotta ole, kun kaikki näillä ajelivat tyytyväisinä. Ja ajelevat muuten edelleen.
Edellistä Fillaria lueskellessa huomasin, että siellä oli juttu siitä lähes kaiken taitavasta Pivot LES pyörästä, joka onkin jo aika hyvä esimerkki todellisesta moniosaajasta. Hintaa vaan ko. laitteella on ehkä hieman enemmän kuin moni harrastaja viitsii maksaa.
Itsekin olen pyörän päivityksen tarpeessa mietiskellyt eri vaihtoehtoja, joskin jäykkäperäistä kaksysiä pääosin katsellut. Unelmien pyörä olisikin pitkälti tuollainen edellä mainitun Pivotin kaltainen, mutta puolet halvempi saisi olla. Tarpeina siis loivahko keulakulma, kevyt ja kohtuullisella etujoustolla varustettu.
Niin olikos tässä mitään ideaa tässä kirjoituksessa... Ehkä ei, mutta voisin kysyä, että onko jotain jäänyt huomaamatta markkinoilla valmistajien suhteen?
nimim. Eikö sitä nyt yhdelläkin eturattaalla pärjää? :)
Tuosta tuli oma polkuajelun "graalin malja" http://2k13.konaworld.com/bike.cfm?content=taro
Ostin tuommoisen aihioksi, vaihdoin voimansiirron -> Shimano XT ja kevyemmät kiekot. Myin ylimääräiseksi jääneet osat fillaritorilla. Siitä tuli tosiaan enemmän oma "graalin malja" polkuajoon kuin osasin kuvitella, enskakisat pitää tosin käydä kyllä täysjoustolla. Varmaan aika sopiva valinta jos tuo loiva keulakulma on kovinkin tärkeä tekijä sinulle. Nyt tuota 2012 mallia voisi saada edullisesti jos kokoja vielä löytyy.
Kyllä yhdellä eturattaalla pärjää. Seuraava kevennys tuohon on kun hukkaa tuon ohjurin ja laittaa wolftoothin "XX1" tyylisen rattaan eteen.
Nachosman
15.07.2013, 17.10
Stupjumperin Comp Carbonilla on tullut nyt ajettua parisen viikkoa ja pakko sanoa että tästä pyörästä alkoi uusi elämä. Esimmäinen kunnon maastopyörä ja on se vaan niin erilaista. Kannattaa satsata pyörän hankintaan jos suinkin rahaa löytyy ja jättää kerralla peruspyörän välivaiheet.
Tuli tosiaan hankittua liikkeen testipyörä, tämän vuoden mallia ajettuna 1200 tuntia hintaan 1800e. Todella tyytyväinen olen ollut pyörään ja hintakin oli ainakin mulle sopiva.
Keskiäkäinen lohjalainen
15.07.2013, 18.47
Stupjumperin Comp Carbonilla on tullut nyt ajettua parisen viikkoa ja pakko sanoa että tästä pyörästä alkoi uusi elämä. Esimmäinen kunnon maastopyörä ja on se vaan niin erilaista. Kannattaa satsata pyörän hankintaan jos suinkin rahaa löytyy ja jättää kerralla peruspyörän välivaiheet.
Veli todistaa väkevästi :) Kalliitahan nuo pyöränpirulaiset ovat, mutta kunnon kulkine koukuttaa aika herkästi. "Ihan jees"-tason vehkeet, esim. keulaltaan kelvottomat, saattavat jäädä varastoon pölyttymään. Kun laskee harrastuksen kokonaiskustannukset, fillarointi on sieltä halvemmasta päästä.
viimeinenlenkki
16.07.2013, 12.50
mites scott spark 29 rc.ainakin kohtuu kevyt.
mites scott spark 29 rc.ainakin kohtuu kevyt.
itte kokosin sparkin halpamallin ja runko noin 2.2 kg ja koko pyörä noin 10.2 kg ja osat kultaista keskitietä painoltaan....
http://www.xtremedia.fi/wp-content/plugins/image-store/image.php?i=YoqVhn%2BGo6eT
Nyt on ensimmäiset 20km takana uudella tulokkaalla giant trance X1 29er ja tykkään kuin hullu puurosta :) maastoon en vielä kerenny mutta loistavalta se tuntuu alla ja kun vihdoin uskalsi ostaa tarpeeksi pienen pyörän kun aikaisemmat ollu L kokosia ja tää on M (lyhyet jalat ja pitkä selkä) :)
viimeinenlenkki
16.07.2013, 21.28
kyllä on hyvä kuva izmolla.pyörästä vielä sivukuva olisi ollut hyvä.mikähän runko.niinkuin tarkemmin.
Kevyt analyysi ja vertailu kevyeen jäykkikseen kiinnostaisivat... Toimiiko lukitus? Vaikutus nopeuteen?
Seinäjoella maratonissa testattu ja röllijuurakossa pyörä hyvä. Toi foksi keinuu kyllä hiekkatiellä vaikka lukitus on päällä... nude kyllä menee jäykäksi ja paha sanoo oisko jäykkäperällä saanut leipää palkinoksi? ehkä ois saanut...
1 Henri Ojala TVC/Team Skins 2:23:30
2 Mauri Viitamaa PKK 2:24:45
3 Valtteri Repo Team Medilaser 2:27:27
4 Juha Vähämetsä KiiRi/Team EGC 2:27:29
5 Samuli Saarela PKK 2:28:34
6 Teemu Uusipiuhari Team Medilaser/P-P 2:33:18
7 Mikko Kupiainen MTBCF 2:35:56
8 Juuso Jutila LaPy 2:37:34
1 Ismo Perttula PKK 2:35:55
2 Markus Parkkinen NCK 2:40:26
3 Mikko Kivi IK-32 2:44:07
viimeinenlenkki
17.07.2013, 12.22
mikä sparkin halpamalli kyseessä??alumiini vai hiilikuitu.
sakuvaan
17.07.2013, 13.57
'G2' geometria ei taida enää olla mitään erikoista, normi F34 on sama offsetti mitä 'G2' haarukoissa on ja <MUTU> nyt taitaa rokkaritkin olla samalla offsetillä </MUTU>
viimeinenlenkki
17.07.2013, 17.42
cube näyttää oivalliselle pelille just tulin pyöräilemästä,eikä ne juurakot 26 oikein suju.joten 29 toisi asiaan helpotusta.ja pappa sarjassahan sitä ollaan niin tuota uskalustakin on iän myötä vähemmän(itsesuojeluvaistoa).
mutta mettään tekee mieli ajelemaan.
viimeinenlenkki
17.07.2013, 21.07
aika saman oloinen kuin scott spark ainakin noin ulkoisesti. tuo cube.?
Osaisko joku neuvoa. Iso mies 178cm ja 110kg. Etin pääasiassa ympärivuotiseen työmatka ajoon ja ajoittaiseen harrasteajoon 29" maastopyörää. Hintaa sais olla max 1400€. Oulusta olen ja täällä olis ko vaihtoehtoja kyseiseen hintahaarukkaan. Mikä näistä ois parhain.
http://www.pyorasuvala.fi//tuotteet/Cannondale-Trail-SL-29er-2
http://www.pyorasuvala.fi//tuotteet/Cannondale-Trail-SL-29er-1
http://www.pyorasuvala.fi//tuotteet/cube-ltd-29
http://www.pyorasuvala.fi//tuotteet/cube-ltd-race-29
Cube race olis ainakin specseiltä paras
Sekä että, luulisin. Swingi alumiittia, muuten kuitua, "Pro"-malli, olettaisin?
kuitu etu alu taka ja ilmotettu runkopaino 1999 g mutta ämmä koossa totuus taitaa olla 2.2 kg
Sainki juusoj:lta jo vastauksen että cube race spekseiltä paras, mutta miten nuo muut. Onko hintansa väärttejä.
Keskiäkäinen lohjalainen
18.07.2013, 10.52
Sainki juusoj:lta jo vastauksen että cube race spekseiltä paras, mutta miten nuo muut. Onko hintansa väärttejä.
Ei noista sekundaa ole mikään, mutta tuon racen kyllä ottaisin, jos vaan koko ja geometria mätsää. Kannattaa kokeilla kaikkia.
Laitan nyt tänne kysymyksen, kun ei sopivampaa paikkaa löytynyt.
Mulla ois nyt tarkoituksena tässä syksyn ja loppuvuoden aikana rakennella 29er singlespeed maasturi itselleni sellaiseksi helppohoitoiseksi joka paikan höyläksi ja talvikulkineeksi. Ajatus projektin toteuttamiseen olisi sellainen, että päivittäisin ensi kesää silmällä pitäen tuota minun Kona Hei Hei 29 täpäriä uusilla kiekoilla, uudella keulalla ja uusilla jarruilla ja löisin sitten nämä täpäristä yli jääneet kiekot, keulan ja jarrut uuteen 29 jäykkisrunkoon. Ei tarttis kovin monia osia ostella erikseen ja täpärin entisetkin osat pääsisivät ansaitsemaansa käyttöön.
Ja se kysymys sitten oli se, että voiko 12x142 akselillisesta takakiekosta tehdä sinkulaa? Rattaiden kanssa tuskin on mitään erikoista, eikös tuollaisen vaihdepakan voi vaan ottaa pois ja laittaa tilalle sinkularattaan ja kohdistaa rattaan oikeaan ketjulinjaan spacereilla? Mutta mites akseli, pystyykö 12x142 akselia sovittamaan jonkunlaisilla adaptereilla esimerkiksi perinteisiin horisontaalisiin dropouteihin? Vai pitääkö vain hommata sellainen jäykkisrunko, joka on tehty 12x142 akselille ja sitten vaan jonkinlaisella ketjunkiristimellä ketjusta löysät pois? Ei viitsisi tuon sinkulan takia kuitenkaan uutta napaa ostaa ja rakentaa uutta kiekkoa, tarkoitus olisi saada hyödynnettyä ihan suoraan sellaisenaan kaikki nuo mitä tuosta täpäristä jää yli ja sitten vaan pakolliset kammet, tanko, stemmi yms. mitä tarvitsee vaan uutena kaupasta.
Äkkiseltään bongasin Salsan sivuilta, että ainakin El Mariachissa on sellainen takahaarukka, että dropoutit liikkuu akselin sijasta ja että ilmeisesti 12x142 yhteensopivaakin takahaarukkaa on saatavilla. Mutta miten on hinta, en oikein ole löytänyt, paljon esim. tuo El Mariachi runko maksaa, varmaan aika paljon. Budjettipyörää siis ollaan kasaamassa joten siksi kysyin tuota horisontaalisten dropoutien sopivuutta läpiakselille, nimittäin On One Inbred runko on komea ja pirun halpa. Onko tuollaista säädettävillä dropouteilla olevaa 29 runkoa olemassa, joka olisi vielä kohtuullisen inhimillisen hintainen, tai saako noita horisontaalisia haarukan päitä jotenkin sopimaan läpiakselille?
Onko kenelläkään muulla ollut vastaavia suunitelmia tai onko joku kenties tehnyt 12x142 akselillisen singlespeedin?
Osaisko joku neuvoa. Iso mies 178cm ja 110kg. Etin pääasiassa ympärivuotiseen työmatka ajoon ja ajoittaiseen harrasteajoon 29" maastopyörää. Hintaa sais olla max 1400€. Oulusta olen ja täällä olis ko vaihtoehtoja kyseiseen hintahaarukkaan. Mikä näistä ois parhain.
http://www.pyorasuvala.fi//tuotteet/Cannondale-Trail-SL-29er-2
http://www.pyorasuvala.fi//tuotteet/Cannondale-Trail-SL-29er-1
http://www.pyorasuvala.fi//tuotteet/cube-ltd-29
http://www.pyorasuvala.fi//tuotteet/cube-ltd-race-29
Jos tarttee pidempöö pyörää, niin suvalalta lähtee
http://www.pyorasuvala.fi//tuotteet/trek-x-caliber
Varmasti 1400 euroon. 1300 euron pyöränä kauppaamisen aloittivat Cuben ltd-prosta, joka taitaa olla muuten sama kuin ltd-race, paitti foxin keula. Sattuneesta syystä suosisin rebaa, kun ei ole siitä kokemuksia... Cubeissa on lyhyt top-tupe, trekkeissä pidempi.
Ja se kysymys sitten oli se, että voiko 12x142 akselillisesta takakiekosta tehdä sinkulaa?
Voi tehdä EBB rungolla tai erillisellä ketjunkiristäjällä. Esim Niner SIR9 (http://www.ninerbikes.com/sir9) olisi yksi vaihtoehto.
Mutta mites akseli, pystyykö 12x142 akselia sovittamaan jonkunlaisilla adaptereilla esimerkiksi perinteisiin horisontaalisiin dropouteihin?
12mm akselia ei oikein pysty, mutta todella moneen napaan saa adapterit pikalinkulle tai pulttiakselille. Tämä navan muuttaminen on luultavasti halvin vaihtoehto.
viimeinenlenkki
21.07.2013, 10.29
mites simplon kibo täysjousto,ainakin kuvan perusteella menevän näköinen peli.pelkkiä runkojakin saisi mihin alkaisi sitten kasata.bike 24 sivuilta löytyi,liekkö suomessa kauppaa kukaan?.
Tulipa tänää kierrettyä Tampereen pyörä liikkeet ja alkaa 1000€ hintaluokassa oleen pyörät myyty, siis nämä jäykkäperäset 29", lähinnä cuben ltd 29" olin kiinnostunut.
Tekiskö tällä mitään ,miten osat onko hyvät ja onko tuo keula kunnollinen, onko tuossa se ilma keula?
http://www.bikeshop.fi/Kona_Kahuna/ekauppa/pKOKH/&listpos=8
Tämähän olis varmaan hyvä peli, ainakin näin ole ymmärtänyt.
Tuo tilaaminen ja takuu asiat ei oikeen kiinnosta vaan hoitaa saksasta asisti.
Ja kun ei pääse kokeileen ja näkemään.
http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a86728/zr-race-29er-6-1-sl.html
Tuosta löytyis varmaan oike koko tuo 18", pituutta meinaan 176cm
Oisko tuossa hintaluokassa muita suosituksia?
Itse uskallan tuota Radonia suositella. Vasta itse Radon zr 29" 7.0 ostaneena, runkokoko on 18" ja pituutta 178 itsellä. Cubea jos olet katsonut niin et mene metsään Radon pyörän suhteen.
Tulipa tänää kierrettyä Tampereen pyörä liikkeet ja alkaa 1000€ hintaluokassa oleen pyörät myyty, siis nämä jäykkäperäset 29", lähinnä cuben ltd 29" olin kiinnostunut.
Tekiskö tällä mitään ,miten osat onko hyvät ja onko tuo keula kunnollinen, onko tuossa se ilma keula?
Itse olen ollut tyytyväinen edellisen vuoden malli ollut puoli vuotta ja sekalaista ajoa (maasto maantie) tullut reilut 3500 km. Keula on jousella, ei ole ilmakeula.
Kiovan Dynamo
30.07.2013, 08.47
Itsellä kokemuksia Santacruzin Highballista carbonina,(tosin myynnissä nyt) kun haluan täpärin. Runko on todella kevyt 1,3 kg ja jäykkyyttä löytyy. Aika veikeä peli ajaa, kiihtyvyys on raju verrattuna täpäriin. Jättäisin itselle jos olis budjetissä löysää. Jos joku haluaa enempi tietoa niin eikun kyselee. En osaa kauheen hyvin kertoa mimmonen toi on ajettavuudeltaan.
Minä olen nyt ekan tonnin läpsytellyt menemään tuollaisella ja onhan se huikea laite. Jotenkin tuntuu, että oma ajotekniikkakin on taas noussut aivan uudelle asteelle, tuo vaan käyttäytyy maastonpohjasta riippumatta niin hienosti. Toinen asia, mikä kiinnittää huomion heti ekoista vedoista lähtien, on takahaarukan / keskiön jäykkyys. Tuntuu, että energia oikeasti välittyy takakiekkoon, eikä rungon venkoiluun, kun lähtee kiipeämään tai kiihdyttämään.
Lisää speksejä ko. laitteesta blogilla (http://hikisetsiivut.blogspot.fi/2013/05/lets-get-party-started.html)
Itselläkin olisi talveksi kaksysin hankinta edessä, kun auraukset näyttää olevan täällä mitä sattuu. Käyttö tulee siis olemaan (ainakin aluksi) lumikauden työmatkaveivausta pääkaupunkiseudulla, ehkä sitä maastoonkin uskaltautuu jos mielenkiinto herää. Ideana on siis hankkia riittävän hyvä pyörä, jotta mitään päivityksiä ei välttämättä tarvitse ihan heti tehdä. Oon katellu noita Radoneita, pääsääntöisesti noita 29" Race 6.0 ja 7.0 malleja (2014 malleja (http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/-11-06-13--Radon-Specs-2014-_id_24544_.htm)), ja pari kysymystä olisi asiasta tietäville:
- Pituus on 186,5cm ja inseam 88cm, vissiin 20" koko on oikean suuntainen?
- Shimano SLX vs SRAM X9? Itse pidän maantievehkeissä enemmän SRAM:n vaihteista, selkeämpi vaihtotuntuma yms. Onko maastovehkeissä sama? Myös 2x10 lienee tätä päivää näissä perusvehkeissäkin (vs. Shimanon 3x10)?
- Mitä käytänön eroa minun käytössäni tulee noilla Reba RL tai Fox 32 Float keuloilla? Onko Fox 300€ lisäinvestoinnin arvoinen, käyttö ei mitään HC-maastovääntöä varmaan tule olemaan?
- Toimiiko noi vehkeet talvella, jäätyykö keula tai jarrut?
Ja lopuksi vielä tärkein kysymys: muistaako kukaan mihin aikaan Radon mallit tulevat yleensä myyntiin? Tuleeko jo syksyn puolella, vai meneekö tammikuulle?
Edit: Vastaan itse, eli Radonin 2014 mallit tulee myyntiin elo-syyskuussa.
En olisi keulasta tai jarruista huolissani, mutta jos vaihdevaijeri menee suojaamattomana keskiön ali, niin jäätyy varmasti sopivalla kelillä. Nestelevyjarrusta lähtee jäät renkaan kierroksen matkalla ja Konan halpaa XC32 vieterikeulaa en ole saanut koskaan jäähän. Mulla on Sramin 3x10. Sram toimii mielestäni jo X5 tasolla selkeämmin kuin Shimanon pykälää kalliimpi.
helmijak
30.07.2013, 23.07
Nyt(kään) en ihan ymmärrä.... Nimittäin kävin ajamassa 19'' Trek'iä (Mamba), 19 ''Focus'ta (Black Forest) ja 21'' Cube'a (Ltd ??). Trekin ett on 620, Focuksen 600 ja Cuben 620. Vain Cuben ohjaamo tuntui liian 'pitkältä'. Omat mitat: pituus 181, inseam 89. Niin ja fillarithan olivat 29er.
Palstalla on valistettu, että Trekissä olisi pitkäselkäisille sopiva geometria. No, minusta Trek tuntui noista jotenkin vaan parhaalta ja kooltaankin sopivimmalta, vaikka kaiketi minulla on pitkät jalat suhteessa vartalon koko pituuteen. Eli jäin arvuuttelemaan syitä noihin tuntemuksiini, jotka näyttävät olevan ristiriidassa mittanauhan kanssa. En (tietenkään...) huomannut tsekata pyörien ohjainkannattamien pituuksia. Ohjaustangot kyllä vaikuttivat (näin jälkikäteen muistellen) verraten samanlaisilta.
Eli olisiko syy tuntemuksiini erimittaisissa ohjainkannattamissa? Tai ehkä havainnot vaan sitten olivat vääriä....
ErnoNykanen
31.07.2013, 02.25
Eiköhän se syy ole siinä, että cuben runkokoko oli muita kokelaita suurempi. 21" runko on sulle liian iso. Ei siinä kannata liikaa lukuja kuitenkaan tuijotella, se mikä tuntuu hyvältä useimmiten myös on sitä. Kannattaa vaan koeajaa mahdollisimman monta fillaria ja samaa fillaria eri kokoisena niin todennäköisesti mieluisin löytyy kyllä.
Itselläkin olisi talveksi kaksysin hankinta edessä, kun auraukset näyttää olevan täällä mitä sattuu. Käyttö tulee siis olemaan (ainakin aluksi) lumikauden työmatkaveivausta pääkaupunkiseudulla, ehkä sitä maastoonkin uskaltautuu jos mielenkiinto herää. Ideana on siis hankkia riittävän hyvä pyörä, jotta mitään päivityksiä ei välttämättä tarvitse ihan heti tehdä. Oon katellu noita Radoneita, pääsääntöisesti noita 29" Race 6.0 ja 7.0 malleja (2014 malleja (http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/-11-06-13--Radon-Specs-2014-_id_24544_.htm)), ja pari kysymystä olisi asiasta tietäville:
- Pituus on 186,5cm ja inseam 88cm, vissiin 20" koko on oikean suuntainen?
- Shimano SLX vs SRAM X9? Itse pidän maantievehkeissä enemmän SRAM:n vaihteista, selkeämpi vaihtotuntuma yms. Onko maastovehkeissä sama? Myös 2x10 lienee tätä päivää näissä perusvehkeissäkin (vs. Shimanon 3x10)?
- Mitä käytänön eroa minun käytössäni tulee noilla Reba RL tai Fox 32 Float keuloilla? Onko Fox 300€ lisäinvestoinnin arvoinen, käyttö ei mitään HC-maastovääntöä varmaan tule olemaan?
Ja lopuksi vielä tärkein kysymys: muistaako kukaan mihin aikaan Radon mallit tulevat yleensä myyntiin? Tuleeko jo syksyn puolella, vai meneekö tammikuulle?
Edit: Vastaan itse, eli Radonin 2014 mallit tulee myyntiin elo-syyskuussa.
Ite diggailen enemmän Shimanon vaihteista. Meidän perheen maastureissa on Sramin XX1 ja X0 vaihteet, sekä Shimanon XT:t. Mielestäni vaihtotuntuma on paras noista XT:ssä, jotenkin smoothimpi. Sram ehkä vaihtaa hieman napakammin, mutta vaihtaminen on semmosta klonksuntaa verrattuna shimanoon. Fox ei ole 300€ lisäinvestoinnin arvoinen, Reba on ihan hyvä keula.
En olisi keulasta tai jarruista huolissani, mutta jos vaihdevaijeri menee suojaamattomana keskiön ali, niin jäätyy varmasti sopivalla kelillä. Nestelevyjarrusta lähtee jäät renkaan kierroksen matkalla ja Konan halpaa XC32 vieterikeulaa en ole saanut koskaan jäähän. Mulla on Sramin 3x10. Sram toimii mielestäni jo X5 tasolla selkeämmin kuin Shimanon pykälää kalliimpi.
Ite diggailen enemmän Shimanon vaihteista. Meidän perheen maastureissa on Sramin XX1 ja X0 vaihteet, sekä Shimanon XT:t. Mielestäni vaihtotuntuma on paras noista XT:ssä, jotenkin smoothimpi. Sram ehkä vaihtaa hieman napakammin, mutta vaihtaminen on semmosta klonksuntaa verrattuna shimanoon. Fox ei ole 300€ lisäinvestoinnin arvoinen, Reba on ihan hyvä keula.
Kiitoksia vastauksista. Reba saa siis menetellä, ja kyllä mä varmaan noilla SRAMin vaihteilla sen sitten otan. Itse pidän siitä että maantiepyörässä SRAM ikään kuin "ampuu" vaihtaesa. Tulee miehekäs olo kun kuuluu kunnon meteli....
Nyt vaan odotellaan että tulee pyörät myyntiin.
Kartturi
31.07.2013, 20.48
Eiköhän se syy ole siinä, että cuben runkokoko oli muita kokelaita suurempi. 21" runko on sulle liian iso. Ei siinä kannata liikaa lukuja kuitenkaan tuijotella, se mikä tuntuu hyvältä useimmiten myös on sitä. Kannattaa vaan koeajaa mahdollisimman monta fillaria ja samaa fillaria eri kokoisena niin todennäköisesti mieluisin löytyy kyllä.
Tulipa vaan mieleen sellainenekin, että jos toinen 620 pitkä pyörä tuntui liian pitkältä, oliko stemmit kuinka eri mittaiset tai oliko toisessa set-back satulatolppa? Myös emäputken pituus ja spacerien määrä kannattimen alla voi vaikuttaa tuohon tuntumaan. Ihan siis siltä varalta, ettei tarvi hylätä jotain pyörää hienosäädön vuoksi :)
Onkos noista 2014 radoneista kuvia vielä missään?
Täytyy varmaan ite kanssa ootella kun tulee uudet mallit myyntiin ja katsastaa sit tilanne, konat tulee syskuussa, onko kellään tietoa milloin cube,canyon.jne?
smasulis
02.08.2013, 13.55
Onko kokemuksia Kona hei hei 2-9 pyörästä? Kuullostaa speksien puolesta pätevältä.
Onkos noista 2014 radoneista kuvia vielä missään?
Radonin facebook (http://www.facebook.com/radonbikes) sivulta löytyy kuvia jos tykkää selata
onko kellään tietoa milloin cube,canyon.jne?
Cube julkistaa pyöränsä aina Eurobikessä eli 28.8. pitäis tulla mallit näkyviin myös nettiin.
vaskisielu
02.08.2013, 15.09
Drössigeri paremmilla osilla ja halvemmalla: http://www.droessiger.de/project/tna3-2/
www.activebike.biz Teiskontiellä (Rauta ja väri -ovesta sisään), saksan hinnoilla mutta kivijalkakaupan palveluilla.
Oisko tämä http://www.fun-corner.de/index.php/en/Cube-LTD-SE-29-black-Fun-Corner-Special-Edition/c-WG000085/a-A014842 hyvä vaihtoehto Trek Cobialle? Muutama Trekki tullu kokeiltua samoin Kona ja Cube. Kaikki tuntuu ihan sopivilta peleiltä. Budjetti on n. 1100 €. Käytttö kevyttä ajelua poluilla metsissä, hiekkateitä ja duunimatkaa.
Onko kokemuksia Kona hei hei 2-9 pyörästä? Kuullostaa speksien puolesta pätevältä.
Minä oon pari lenkki ajanu tolla maastossa, oon tosin vasta ihan noobi enkä osaa mitään maastoajotekniikoita (enkä ole perehtynyt erilaisiin osasarjoihin) mutta hyvä oli mennä metsäpoluilla, mutalätäköiden, kivien, kantojen, juurien ja hiekkakasojen yli. Aloittelijallekin mukava ajaa ja helppo hallita :)
Oisko tämä http://www.fun-corner.de/index.php/en/Cube-LTD-SE-29-black-Fun-Corner-Special-Edition/c-WG000085/a-A014842 hyvä vaihtoehto Trek Cobialle?
On se hyvä
Tuolta saisi myös Trekin Superfly AL:n melkein tuohon 1100€ http://www.fun-corner.de/index.php/en/Trek-Superfly-AL-2013/c-WG000085/a-A011401
Joo jos lähtee itse sen Saksasta hakemaan. Trekkejä ei toimiteta postitse.
Mulle lähettivät Fun Cornerista Trekin muutama viikko sitten...
Laitoin kyselyä myös tuosta Trekistä, jos meinaan onnistuu toimitus postilla.
helmijak
03.08.2013, 18.47
Viesti poistettu.
Laitoin kyselyä myös tuosta Trekistä, jos meinaan onnistuu toimitus postilla.
Tilatessani omaani en tiennyt, että Trekkiä ei toimiteta postitse. Tarjous oli niin hyvä (X-Caliber 2012, 699€), että kun tilatessa maksaminen ei onnistunut suoraan luottokortilla, niin laitoin hädissäni mailia ja kysin miten maksan. Rahat tilille ja pyörä tuli pienen sekaannuksen jälkeen.
Triathlo-nisti
03.08.2013, 23.13
Apua/mielipiteitä kaivataan!
Lyhyesti: Allekirjoittaneen ensimmäinen maastopyörä lenkkiajoon, budjetti 1300-1700e.
Mieluiten ostan fillarini liikkeestä, mutta netistä tilaamiseenkin voin ryhtyä, jos vaihtoehdot käyvät kaupoista vähiin. Pari varteenotettavaa vaihtoehtoa oon löytänyt, mutta kaikki ehdotukset otetaan nöyrästi vastaan!
http://www.rtechsuspension.fi/product_info.php?cPath=219_405_406&products_id=9132
http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3013 (näyttäisi meikäläisen kokoa ainakin vielä löytyvän)
Apua/mielipiteitä kaivataan!
Lyhyesti: Allekirjoittaneen ensimmäinen maastopyörä lenkkiajoon, budjetti 1300-1700e.
Mieluiten ostan fillarini liikkeestä, mutta netistä tilaamiseenkin voin ryhtyä, jos vaihtoehdot käyvät kaupoista vähiin. Pari varteenotettavaa vaihtoehtoa oon löytänyt, mutta kaikki ehdotukset otetaan nöyrästi vastaan!
http://www.rtechsuspension.fi/product_info.php?cPath=219_405_406&products_id=9132
http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3013 (näyttäisi meikäläisen kokoa ainakin vielä löytyvän)
Mikä ajattelit kokosi olevan Canyonissa? Ite oon 193 cm pitkä ja inseam 92 ja XL oli parempi kuin hyvä. Sitä näytti olevan stockissa. R-Techillä oli ainakin jo pari kk sitten isot runkokoot loppu tuosta LTD SL mallista kun kyselin. Jos Canyonista mielit L kokoa niin näytti 3 viikon odotus olevan edessä...
Keulat oli vissiin samat ja noissa Foxin Float CTD malleissa on jotain ongelmaa ollut. Niistä viestiketju Jousitus osiossa. Muuten varmasti osiltaan aika identtiset. Ja nyt kun olen ajanut Cuben LTD SLää ja omaa Canyon Grand Canyon AL 29 8.9 niin ajo "tunnelma" aika lailla saman tyylinen eli mukavan rento...
Lisäksi tuo Canyonin 2x10 vaihteisto ratkaisu on aivan loistava. Ei todellakaan ole kaivannut kolmatta eturatasta. Mutta se kolmashan ajaa hyvin bäshringin asiaa :).
Kumman tahansa valitsetkin niin olet luultavasti tyytyväinen, aina voi tulla takuu asiaa mutta se on sen ajan murhe!!
Aloitin pyöräilyn tänä kesänä ja hankin Cube AMS 120 Pro 29:n ja kun en paremmasta tiedä niin olen ollut tyytyväinen hankintaani. Toki vaimennusta shimmityttäisin vähän toisin toimivaksi, mutta eiköhän nekin hoidu kunhan löydän jonkun joka Fox:ja shimmittää.
Aloitin pyöräilyn tänä kesänä ja hankin Cube AMS 120 Pro 29:n ja kun en paremmasta tiedä niin olen ollut tyytyväinen hankintaani. Toki vaimennusta shimmityttäisin vähän toisin toimivaksi, mutta eiköhän nekin hoidu kunhan löydän jonkun joka Fox:ja shimmittää.
Fillariosaan yhteyttä.
Triathlo-nisti
05.08.2013, 07.39
Mikä ajattelit kokosi olevan Canyonissa? Ite oon 193 cm pitkä ja inseam 92 ja XL oli parempi kuin hyvä. Sitä näytti olevan stockissa. R-Techillä oli ainakin jo pari kk sitten isot runkokoot loppu tuosta LTD SL mallista kun kyselin. Jos Canyonista mielit L kokoa niin näytti 3 viikon odotus olevan edessä...
Keulat oli vissiin samat ja noissa Foxin Float CTD malleissa on jotain ongelmaa ollut. Niistä viestiketju Jousitus osiossa. Muuten varmasti osiltaan aika identtiset. Ja nyt kun olen ajanut Cuben LTD SLää ja omaa Canyon Grand Canyon AL 29 8.9 niin ajo "tunnelma" aika lailla saman tyylinen eli mukavan rento...
Lisäksi tuo Canyonin 2x10 vaihteisto ratkaisu on aivan loistava. Ei todellakaan ole kaivannut kolmatta eturatasta. Mutta se kolmashan ajaa hyvin bäshringin asiaa :).
Kumman tahansa valitsetkin niin olet luultavasti tyytyväinen, aina voi tulla takuu asiaa mutta se on sen ajan murhe!!
Itselläni mittaa 195 cm ja inseam 90, elikkäs juuri se XL malli sopisi myös mulle. En tajunnutkaan että tuo Cuben pyörän suurin koko on toi 23", eikä 21". Täytyy mahdollisesti sellaista lähteä metsästämään Tampere - Helsinki akselilta. Canyonin tilaaminen arveluttaa kun luin noista Foxin keuloista. Vien mieluummin liikkeeseen takuuhuoltoon, kuin odottelen tuota 1,5-2kk että keula tulee saksasta takaisin.
H. Moilanen
05.08.2013, 08.28
Canyonin tilaaminen arveluttaa kun luin noista Foxin keuloista. Vien mieluummin liikkeeseen takuuhuoltoon, kuin odottelen tuota 1,5-2kk että keula tulee saksasta takaisin.
Jos tarkoitat tällä CTD-keulan vikaa, eli ilmaa vaimentimessa, niin se tulee kuntoon normaalilla huollolla. Huollon hinta luokkaa 100-150 euroa.
Hihavakiolla heitettynä Canyonin saa 500 euroa halvemmalla kuin vastaavan kivijalkakaupasta. Eli vaikka maksaisit itse keulahuollon, säästöä syntyy vielä satasia.
Ilmainen takuuhuolto kotimaisessa eli ollutkaan ilmainen?
mpeltonen
05.08.2013, 11.37
Canyonin tilaaminen arveluttaa kun luin noista Foxin keuloista.
Pari viikkoa sitten ostetussa Grand Canyon AL 29 jossa Foxin CTD Evolution keula, siinä näytti olevan ne pistepuikolla tehdyt pisteet joita ollut takuuhuollosta tulleissa keuloissa (ks esim tämä viesti (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?47510-2013-Fox-Float-29-CTD-ongelmat&p=2029368#post2029368)). Keula on toiminut niin kuin pitää. Päättelisin itse että noi Foxin keulaongelmat on Canyonilla huomioitu.
Triathlo-nisti
05.08.2013, 12.27
Pari viikkoa sitten ostetussa Grand Canyon AL 29 jossa Foxin CTD Evolution keula, siinä näytti olevan ne pistepuikolla tehdyt pisteet joita ollut takuuhuollosta tulleissa keuloissa (ks esim tämä viesti (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?47510-2013-Fox-Float-29-CTD-ongelmat&p=2029368#post2029368)). Keula on toiminut niin kuin pitää. Päättelisin itse että noi Foxin keulaongelmat on Canyonilla huomioitu.
Kiitoksia ilmoituksesta! Katselin noista canyonin pyöristä, että XL on kokoa 21,5", mutta vieläkin vähän jännittää tuo netistä tilaaminen, kun taas toisaalta jos Grand Canyonista olisi vielä tuo AL 8.9 mallia jäljellä laittaisin sen heti tilaukseen. Yhtenä uutena vaihtoehtona löysin lauttasaaren pyörähuollon nettisivuilta tällaisen tarjouksen:
http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=maasto&id=499
Liikkeessä siis jäljellä vain kokoa 19" ja 21", mutta Spessun sivujen mukaan pyörästä on olemassa myös 23" malli, onko nämä suurimpien kokojen jopa 2,5" heittelyt ihan normaaleja ja riippuvat ne vain pyörän geometriasta? Onko Canyonin XL(21,5") ja spessun XL(23") käytönnössä tarkoitettu yhtä pitkille/isoille ihmisille? Lähinnä taka-ajatuksena, että onko spessun 21" pyörä minulle liian pieni? 195cm/ inseam 90
Omilla tiedoillani canyonin laskuri suosittelee kokoa L, kuulostaa kyllä melko kummalliselta... Tuon Carven kokotaulukossa näyttää olevan 21" pituuden perusteella sopiva 188-196 senttiselle, että juuri tuohon haarukkaan osuisin.
Omilla tiedoillani canyonin laskuri suosittelee kokoa L, kuulostaa kyllä melko kummalliselta... Tuon Carven kokotaulukossa näyttää olevan 21" pituuden perusteella sopiva 188-196 senttiselle, että juuri tuohon haarukkaan osuisin.
Itselläni laskuri suositteli myös L kokoa mutta se oli ihan kintaalla että olis ollu XL. Sit mittasin vielä uudelleen tuon oman inseamini tosi persvakoon vedettynä ja päätin ottaa XL:n. Ja ihan oikein valitsin. L olis ollu auttamatta pieni. Trekki mitä koeajoin oli 23" ja mulle sopiva.
Varmaan olennaisempi on tutkailla mitkä runkokoon top tube ja reach on. Olen itse esim. sellaista mallia, että vaikka mittaa on 192 cm niin jalat on pitkät mutta kädet ei taas kovin => mieluummin otan vähän pienen rungon koska pitkiä tolppia löytyy, mutta stemmiä on hankala lyhentää kauheasti jos top tube on hervoton... :-)
ErnoNykanen
06.08.2013, 06.10
Varmaan olennaisempi on tutkailla mitkä runkokoon top tube ja reach on. Olen itse esim. sellaista mallia, että vaikka mittaa on 192 cm niin jalat on pitkät mutta kädet ei taas kovin => mieluummin otan vähän pienen rungon koska pitkiä tolppia löytyy, mutta stemmiä on hankala lyhentää kauheasti jos top tube on hervoton... :-)
Lyhytjalkaisena tosin tuo standover on hyvinkin olennainen. Itse en 3 cm varalla uskaltanut canyonia tilata ja pienemmässä koossa taas olisi ollut tarpeen tilata huomattavasti pidempi stemmi. Aika hankala noita senttejä on kyllä vertailla, jos ei ole nykyisen pyörän geometrioita mihin verrata ja ei ole mahdollisuutta koeajoon. Ajamalla sen kuitenkin tuntee parhaiten, että mikä omalle kropalle sopii.
Lyhytjalkaisena tosin tuo standover on hyvinkin olennainen. Itse en 3 cm varalla uskaltanut canyonia tilata ja pienemmässä koossa taas olisi ollut tarpeen tilata huomattavasti pidempi stemmi. Aika hankala noita senttejä on kyllä vertailla, jos ei ole nykyisen pyörän geometrioita mihin verrata ja ei ole mahdollisuutta koeajoon. Ajamalla sen kuitenkin tuntee parhaiten, että mikä omalle kropalle sopii.
Tuo mun kommentti oli tarkoitettu noille kahdelle edelliselle postaajalle, nykyään alkaa olemaan sen verran sloupattuja nuo maastopyörien top tubet, että harvemmin tarvii L tai XL kokoja miettivän huolestua standoverista. :)
Triathlo-nisti
06.08.2013, 10.10
Kiitoksia kaikille neuvoista, eilen lähti Grand Canyon 29 AL 7.9 tilaukseen ja XL kokoisena =) Eipä siellä olisi muuta enää hyllyssä ollutkaan!
viitanen23
08.08.2013, 22.08
Ny ois hakusessa 29er täpäriä ja budjetti siinä 2k kieppeillä. Omakohtasta kokemusta täpäreistä ei ole muutakuin mitä kaupoissa ja kavereilla tullu testattua, joten saako tuohon hintaan toimivia pyöriä? Muutamia eri vaihtoehtoja tullu katteltua ja kokeiltua:
kona hei hei dl 29 http://www.bikeshop.fi/Kona_Hei_Hei_DL/ekauppa/pKOHHD/&listpos=1 lähtee karvan alle 2k
canyon nerve al 7.9 http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3035 1899e
cube ams 120 pro 29 http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=maasto&id=522
Jos joku sattuu tietää hintaluokkaan natsaavia muita vaihtoehtoja ja muuta aiheeseen liittyvää pro tippiä, ni niitä otetaan mieluusti vastaan. Ostaisin pyörän mieluusti kivijalkakaupasta.
mooppari
10.08.2013, 19.21
Maantiepyörä lähti uudelle omistajalle ja tänään kävin hakemassa tilalle Merida Big Nine satkun. Speksit ei hirvitä päätä, mutta ei kyllä hintakaan - 539 euroa. Nyt ajoa, ja pikkuhiljaa parempia palikoita kiinni. Painoa 19-tuumasella oli heijastimien ja orkkisflättien kanssa 14,6 kiloa.
http://i2.aijaa.com/b/00498/12543168.jpg
Olin jo satavarma, että kuun lopussa tilaukseen lähtee Radon ZR Race 29er 6.0. Kuitenkin tässä hetken aikaa crossarin katkenneen alurungon takuuasiaa taisteltuani olen ajatellut, että josko sittenkin terästä alle?
Kertokaahan ne jolla kokemusta on, että pitääkö "steel is real" paikkansa myös maastovehkeissä? Onko ajomukavuudessa ero aluvehkeisiin, ja mitä tulisi ottaa huomioon teräsrunkoista fillaria hankkiessa?
Katselin Evanssilta Jamiksen (kyllä, sama merkki kuin Intersportin markettipyörät...) Dragon 29 Race pyörää. Hintaahan sillä on alessakin 40% enemmän kuin Radonin alupyörässä, mutta osat on aika samat. Plussana ikuinen takuu rungolle alkuperäiselle omistajalle, mitä olen ehkä parin viime viikon aikana alkanut kummasti arvostamaan. Miinuksena ehkä vähän suurempi paino, mutta kuitenkin ihan kohtuullinen 12 kg. Kiekot on vähän kepoiset minun käyttööni (American classic, paino 1600g...), mutta ehkä niistä joku muutaman huntin pulittaa, myyntihinta näyttäisi olevan yli 600$ rapakon tuolla puolen. Mitä mietteitä fillari asiasta tietävissä herättää, eli kannattaako tuohon sekaantua? http://www.evanscycles.com/products/jamis/dragon-29-race-2013-mountain-bike-ec041438
Kertokaahan ne jolla kokemusta on, että pitääkö "steel is real" paikkansa myös maastovehkeissä? Onko ajomukavuudessa ero aluvehkeisiin, ja mitä tulisi ottaa huomioon teräsrunkoista fillaria hankkiessa?
Alurunko joustavalla hiilaritolpalla (esim. Niner RDO tai Syntace HiFlex) on huomattavasti mukavampi ajaa satulassa istuen kuin teräsrunko alumiinitolpalla.
Alurunko joustavalla hiilaritolpalla (esim. Niner RDO tai Syntace HiFlex) on huomattavasti mukavampi ajaa satulassa istuen kuin teräsrunko alumiinitolpalla.
Ok, näyttäisi olevan vaan aika tyyriitä (n. 200€) tolppia, maksaa melkein saman verran kuin tuollainen 29er alurunko.... No, pitänee muutama viikko asiaa harkita.
mooppari
13.08.2013, 12.15
Kellään havaintoja 29er Reban tai Recon Goldin alennusmyynneistä? On-onesta lähtee Recon 266 eurolla, mutta löytyykö jostain vielä halvemmalla? Käytettykin kyllä kelpaisi.
Mannavelli
13.08.2013, 13.27
Olin jo satavarma, että kuun lopussa tilaukseen lähtee Radon ZR Race 29er 6.0. Kuitenkin tässä hetken aikaa crossarin katkenneen alurungon takuuasiaa taisteltuani olen ajatellut, että josko sittenkin terästä alle?
Katselin Evanssilta Jamiksen (kyllä, sama merkki kuin Intersportin markettipyörät...) Dragon 29 Race pyörää. Hintaahan sillä on alessakin 40% enemmän kuin Radonin alupyörässä, mutta osat on aika samat. Plussana ikuinen takuu rungolle alkuperäiselle omistajalle, mitä olen ehkä parin viime viikon aikana alkanut kummasti arvostamaan. Miinuksena ehkä vähän suurempi paino, mutta kuitenkin ihan kohtuullinen 12 kg. Kiekot on vähän kepoiset minun käyttööni (American classic, paino 1600g...), mutta ehkä niistä joku muutaman huntin pulittaa, myyntihinta näyttäisi olevan yli 600$ rapakon tuolla puolen. Mitä mietteitä fillari asiasta tietävissä herättää, eli kannattaako tuohon sekaantua? http://www.evanscycles.com/products/jamis/dragon-29-race-2013-mountain-bike-ec041438
Taitaa runkojen eläminen ainakin pystysuunassa kadota maastorenkaiden matalampien paineiden antamaan "joustoon". Eivätkä nuo rungot taida normaalisti kovinkaan paljon sivuvsuunnassa elää, vaikka kuinka putkelta runttaisi. Ainakaan itse kokeilemani. Teräsrunko on tietysti tyylikkäämpi ratkaisu.
Kiovan Dynamo
13.08.2013, 15.16
Taitaa runkojen eläminen ainakin pystysuunassa kadota maastorenkaiden matalampien paineiden antamaan "joustoon". Eivätkä nuo rungot taida normaalisti kovinkaan paljon sivuvsuunnassa elää, vaikka kuinka putkelta runttaisi. Ainakaan itse kokeilemani. Teräsrunko on tietysti tyylikkäämpi ratkaisu.
Kyllä ne elää... Minun omistamista ehdottomasti letkuin oli Singular Swift, minkä oli melko jousipyssy putkelta ajaessa. Eikä tuo Salsakaan mikään äärettömän jäykkä ollut. Nykyinen kuitu-Highball sen sijaan tuntuu jo varsin asialliselta sprinteissäkin. :)
Mannavelli
13.08.2013, 15.35
Kyllä ne elää... Minun omistamista ehdottomasti letkuin oli Singular Swift, minkä oli melko jousipyssy putkelta ajaessa. Eikä tuo Salsakaan mikään äärettömän jäykkä ollut. Nykyinen kuitu-Highball sen sijaan tuntuu jo varsin asialliselta sprinteissäkin. :)
Juu, oon mä kokeillut yhtä Paragonia (alumiinia), jonka huomasi olevan aika letku. Mutta en sanoisi kuitenkaan, että esim. teräsrunko automaattisesti olisi letkumpi kuin alurunko.
Mannavelli
13.08.2013, 15.36
Juu, oon mä kokeillut yhtä Paragonia (alumiinia), jonka huomasi olevan aika letku. Mutta en sanoisi kuitenkaan, että teräsrunko automaattisesti olisi letkumpi kuin alurunko.
Miltä kaikilta merkeiltä löytyisi kokonaisena pyöränä täysjäykkää 29eria sinkulana? Runkomateriaali mieluiten teräs tai titamiini. Myös muovia tai amuliinia voi ehdottaa. Ehkä joku 1x10 -systeemikin menisi vaihteiston osalta. Haarukoissa tulisi olla sen verran tilaa, että esim. 2.4" Ardentit mahtuu pyörimään nätisti.
Tuolta,http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?49537-Mielipiteit%E4!-Mit%E4-eroja-29er-ll%E4 esim KM:ää saa kompliittina.
Terppa!
Hei mitenkäs toi hiilarikeula ja tanko tykkää hyvää talven pakkasista ja ajosta muutenki ympärivuoden? Ajattelen hankkivani on-one scandal 29eri rungon ja on-onen hiilarikeulan siihen mukaan ja FSA:n hiilaritangon. Huolissani oon hiilikuidun ominaisuuksista talven pakkasissa.
Murenee hyvin äkkiä pakkasten alettua :-) :-)
Höpöhöpö !
Pulkatkin kestävät eläimellistä rytyytystä ;)
Hei! Olen uusi tällä foorumilla ja ajattelin heti aloittaa kysymällä vaikeita.
Haluan siis hankkia uuden 29er maastopyörän, ja ja. Vaihtoehtoja on paljon, menee polla sekaisin. Budjetti 700e-1000e. Mielellään uutena, että saa takuun.
Olen Turussa käynyt liikkeitä läpi, ja olen huonoon aikaan liikkeellä, -13 mallin pyörät myyty ja myyjillä valikoimat huonot. Mutta, on mahdollista tilata myös netin kautta.
Saako budjetillani hyvää ja kestävää 29er, jossa olisi hyvä haarukka, osasarja, ja tietenkin kestävä runko?
Olen koeajanut 2 pyörää turussa, ktm ultra fire 29 ja merida big.nine tfs 900. Kummatkin tuntui hyvältä, mutta en osaa sanoa onko pyörissä jotain suurempia heikkouksia jne?.
EDIT. ehdottakaa ja linkittäkää pyöriä, mielellään perustelujen kera.
Keskiäkäinen lohjalainen
21.08.2013, 21.45
Hei! Olen uusi tällä foorumilla ja ajattelin heti aloittaa kysymällä vaikeita.
Haluan siis hankkia uuden 29er maastopyörän, ja ja. Vaihtoehtoja on paljon, menee polla sekaisin. Budjetti 700e-1000e. Mielellään uutena, että saa takuun.
Olen Turussa käynyt liikkeitä läpi, ja olen huonoon aikaan liikkeellä, -13 mallin pyörät myyty ja myyjillä valikoimat huonot. Mutta, on mahdollista tilata myös netin kautta.
Saako budjetillani hyvää ja kestävää 29er, jossa olisi hyvä haarukka, osasarja, ja tietenkin kestävä runko?
Olen koeajanut 2 pyörää turussa, ktm ultra fire 29 ja merida big.nine tfs 900. Kummatkin tuntui hyvältä, mutta en osaa sanoa onko pyörissä jotain suurempia heikkouksia jne?.
EDIT. ehdottakaa ja linkittäkää pyöriä, mielellään perustelujen kera.
No tässä ainakin on jo palaset kohdallaan:
http://www.canyon.com/mountainbikes/bike.html?b=3208
Terve
Mulla on hakusessa 29" jäykkäperäinen maastopyörä. Tarkoituksena on tulla jokapäiväiseen käyttöön, mutta tulee käytyä myös poluilla. Hintaa saisi olla maksimissaan sen 1000€
Mikä pyörä olisi hyvävalinta tässä hintaluokassa?
Paria pyörää olen miettinyt, Kona Kahunaa hintaa 850€.
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/kona-kahuna-29er-hardtail-bike-2012/rp-prod95382
Muutama asia mikä mietityttää, Onko Rock shox xc32 tarpeeksi laadukas keula, toiseksiksi onko sram x5 kestävä ja hyvä osasarja?
Toinen pyörä, hintahaarukan ääriä koetteleva Trek cobia
http://www.trekbikes.com/fi/fi/bikes/mountain/cross_country/29er_race/cobia/#/fi/fi/model/details?url=fi/fi/bikes/mountain/cross_country/29er_race/cobia
Plussaa tässä on se, että pyörän saisi paikallisesta kivijalkakaupasta, sekä trek ylipäätään tunnetaan hyvänä valmistajana, Keula on parempi kuin konassa. Miinusta on toki kalliimpi hinta.
Jokerina lötyi myös minulle ennestään tuntematon Vitus Bikes Zircon 29VR Hardtail Bike 2013
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-bikes-zircon-29vr-hardtail-bike-2013/rp-prod81010
Vitus on tosiaan ennaltatuntematon merkki, mutta pyörässä on hintaan 850€ erittäin hyvä osasarja, sram x7! Sekä sama keula kuin kalliimmassa Trekissä.
Pitäisikö luottaa tuttuihin merkkeihin vai kokeilla Vitusta, joka tosiaan tarjoaa paremmat komponentit?
Entä onko parempia ehdotuksia, kaikki otetaan ilolla vastaan!
No tässä ainakin on jo palaset kohdallaan:
http://www.canyon.com/mountainbikes/bike.html?b=3208
Vaikuttaa hyvältä, näitä ei ilmeisesti Suomesta saa, ainoastaan netistä tilaamalla? Mistä tarkastan saatavuuden?
...näitä ei ilmeisesti Suomesta saa...
Ei
, ainoastaan netistä tilaamalla?
Ainoastaan.
Mistä tarkastan saatavuuden?
Kyllä saksaa kannattaa sen verran osata, että painat sitä "Verfügbarkeit" -nappulaa
Kyllä saksaa kannattaa sen verran osata, että painat sitä "Verfügbarkeit" -nappulaa
Ja kun valitsee ylhäältä kieleksi englannin, niin ei tarvitsi sitä vähääkään saksaa osata (vaikkei siitä tietenkään haittaa ole...)
Canyonin koko laskuri on hieman suurpiirteinen, se kun huomioi oikeastaan vain jalan sisämitan pituuden suosituksen tekemiseen. Parempi olisi, jos tietää itselleen mieluisan geometrian (etenkin tob tube lenght ja standover) ja tarkastelee pyöriä sen pohjalta.
Keskiäkäinen lohjalainen
22.08.2013, 16.55
Cubea saa tänään (siis ei enää huomenna) ALEsta:
http://www.bike-discount.de/shop/a80392/ltd-cc-29-black-n-white.html
Jopa kaikkia kokoja on tyrkyllä.
Cubea saa tänään (siis ei enää huomenna) ALEsta:
http://www.bike-discount.de/shop/a80392/ltd-cc-29-black-n-white.html
Jopa kaikkia kokoja on tyrkyllä.
Fun-cornerista kun kyselee hintaa sähköpostilla, niin saa todennäköisesti paremman tarjouksen.
Katselin, että tällä hetkellä halvin Radonin täysjousto29er maksaa 2000€: http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a102993/slide-130-29-8-0.html (toki kaikkia uusia malleja ei vielä ole tullut). Saako 29täysjoustoja halvemmallakin vai paljonko pitää olla valmis maksamaan? Tai sama kysymys toisinpäin: paljonko maksaa samantasoinen täysjousto, jos vastaava pelkkä etujoustopyörä (esim: http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a86728/zr-race-29er-6-1-sl.html) maksaa tonnin?
Kaikki on suhteellista. Itse ostin kotimaasta kolmospyöräksi 1700e täysjouston.. foxin keulaa/iskaria ja shimanon slx/xt osasarjaa. "Noname" kiekot pysynyt myös hyvin suorana.. Hyvin on toiminut. Joku taas ei koskisi kepilläkään..
Katselin, että tällä hetkellä halvin Radonin täysjousto29er maksaa 2000€:... Saako 29täysjoustoja halvemmallakin vai paljonko pitää olla valmis maksamaan?...
Saa halvemmalla. Tietty jos sen-on-pakko-olla-Radon sun ostospaikat on aika vähissä :(
Keskiäkäinen lohjalainen
23.08.2013, 17.55
Katselin, että tällä hetkellä halvin Radonin täysjousto29er maksaa 2000€: http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a102993/slide-130-29-8-0.html (toki kaikkia uusia malleja ei vielä ole tullut). Saako 29täysjoustoja halvemmallakin vai paljonko pitää olla valmis maksamaan? Tai sama kysymys toisinpäin: paljonko maksaa samantasoinen täysjousto, jos vastaava pelkkä etujoustopyörä (esim: http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a86728/zr-race-29er-6-1-sl.html) maksaa tonnin?
Täpärin runko on aika paljon kalliimpi tehdä ja takaiskarikin kustantaa hunajata. Tässä on soiva hinnat-alkaen malli:
http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3182
En usko, että tuon halvemmalla irtoaa hyvää. Joustoa on 20mm vähemmän kuin tuossa Radonissa mutta kuitenkin riittävästi.
Leberborn
24.08.2013, 12.52
Hei!
Itsekin olen ajatellut ostaa uutta pyörää varastetun Canyonin tilalle. Vaihtoehtoina olisi http://www.pedalon.co.uk/acatalog/giant_anthem_x_29er_2.html ja http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3182 . Kumpaa porukka suosittelisi? Sitten mietityttää vielä se, että olen lukenut, että lyhyille 29er ei välttämättä olekaan niin hyvä. Olen 169cm lyhyt, joten olisiko tuo 29er hyvä vai pitäisikö tyytyä perinteisiin vaihtoehtoihin. Tietty fiksuinta olisi varmaan käydä kokeilemassa liikkeessä.
Suositellaan ny tällasta:Ritchey P29 terästä ja vieläpä hyvää sellasta.
Testattu vaihteilla ja ilman, ja varsin positiivinen kokemus.
Sent from my ST27i using Tapatalk 4 Beta
Matti S.
24.08.2013, 21.46
^Ritchey P29 oli itsellänikin vakavassa erittäin harkinnassa mutta myyjäliikkeen nollan euron alennus muutti entisen laihialaisen ostohalukkuutta radikaalisti ja jäykkänä tattiniskana päädyin toiseen täysjäykkään eli Niner Air 9 älömiiniversioon. Keulana tosiaan Ninerin hiilikuitu. Koeajo menetetyn Sipoon suunnalla oli viimeinen niitti...
HuhtisMTB
24.08.2013, 22.00
Itsekin olen katellu noita ritchey -runkoja ja onhan ne ihkuja. Mutta sitten kun silmä osuu hintalappuun niin siinä vaiheessa ainakin minun mielenkiinto sammu aikaa nopeesti.
Onhan niitä halvempiakin ja hienompia ja kevyempiä(?) teräsrunkoja olemassa jos nyt väen vängällä terästä haluaa. Jos väen vängällä titaania haluaa niin se on kyllä täysin hyväksyttävä juttu.:)
Kellään kokemusta KTM:n pyöristä ?
http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=42_43&products_id=2979
Saako tohon rahaan jotain parempaa(kin) mitä pääsisi pääkaupunkiseudulla koeajamaan ?
probikeshop.fr myi P29 vähän alle 600e. Nyt näyttäis 17" p27.5 olevan alle 600e.
Murenee hyvin äkkiä pakkasten alettua :-) :-)
Höpöhöpö !
Pulkatkin kestävät eläimellistä rytyytystä ;)
Eli siis hiilarikomponentit eivät kestä talven pakkasia? Onko kokemuksia ihmisillä? Kun kyseessä olisi vain keula, tanko ja istuintolppa. Scandalin 29er runkoon olisi tarkotus tehdä ympärivuotinen fillari.
Eli siis hiilarikomponentit eivät kestä talven pakkasia? Onko kokemuksia ihmisillä? Kun kyseessä olisi vain keula, tanko ja istuintolppa. Scandalin 29er runkoon olisi tarkotus tehdä ympärivuotinen fillari.
Kestävät pakkasta siinä kuin alumiinisetkin komponentit.
Eli siis hiilarikomponentit eivät kestä talven pakkasia? Onko kokemuksia ihmisillä? Kun kyseessä olisi vain keula, tanko ja istuintolppa.
Päivittäin noita hiilariosia on kestotestissä matkustajakoneissa. Lentävät korkealla ja taitaa olla pakkastakin -40 astetta. Ei ainakaan ole mainostettu, että olisi hiilariosat muuttuneet pölyksi.:)
Sellaiseenkin hullutukseen olen osallistunut että ensin maantiepyörää on jäähdytetty autotallissa -15 asteessa viikko, siirretty autolla jäähallille +12 asteeseen ja ajettu siellä pari tuntia. Kyllä pelotti että vähintään renkaat räjähtää kun lämpötilamuutokset on karvan alta 30 astetta, mutta jostain syystä mitään ei tapahtunut.
Terppa!
Hei mitenkäs toi hiilarikeula ja tanko tykkää hyvää talven pakkasista ja ajosta muutenki ympärivuoden? Ajattelen hankkivani on-one scandal 29eri rungon ja on-onen hiilarikeulan siihen mukaan ja FSA:n hiilaritangon. Huolissani oon hiilikuidun ominaisuuksista talven pakkasissa.
Ainaki hiihtosauvoissa on mustaa magiaa käytetty jo 30 vuotta ilman pakkasen aiheuttamia spontaaneja räjähdyksiä..:)
Paria pyörää olen miettinyt, Kona Kahunaa hintaa 850€.
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/kona-kahuna-29er-hardtail-bike-2012/rp-prod95382
Muutama asia mikä mietityttää, Onko Rock shox xc32 tarpeeksi laadukas keula, toiseksiksi onko sram x5 kestävä ja hyvä osasarja?
Helmikuussa tuli taloon tuollainen. Nyt mittarissa ~4000 km, josta yli 1000 km maastossa. Ei valittamista. X5 on osoittautunut hyvin toimivaksi ja kestäväksi. Eihän tuo keula mikään huippu ole, mutta kelvannut mulle. Kestävyyttä en pelkäisi. Mulla on painoa 115 kg ja ei ole ollut ongelmia vaikka on nähnyt kivikkoa ja juurakkoakin kohtuullisesti.
Kellään kokemusta KTM:n pyöristä ?
http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=42_43&products_id=2979
Saako tohon rahaan jotain parempaa(kin) mitä pääsisi pääkaupunkiseudulla koeajamaan ?
Kävin koeajamassa pienen lenkin, hyvältä vaikutti. Ko. pyörässä on suntourin haarukka ja alivion etuvaihtaja. Kun laittaa 100e lisää budjettiin niin saa canyonin, missä reban haarukka.
Mitä mieltä ootte konan mahunasta?
Etsin fillaria jolla pääsee eteenpäin mukavasti metsässä ja maantiellä.
Sitten olen vertaillu noita felt nine 80 tai felt nine 70.
Oonko ihan väärillä jäljillä?
Mitä mieltä ootte konan mahunasta?
Ei kokemusta, mutta itse kun ihan kaupassa ilman koeajoa katselin keväällä vierekkäin tuota ja kahunaa, niin jäi olo, että mun painoisella ja mun kilometreillä kannattaa sijoittaa lisärahat kahunaan. En uskaltanut lähteä tuon hintaluokan pyörään investoimaan. Pelkäsin, että murenee kriittisellä hetkellä jossain pahassa juurakossa alle.
Kurapyörä
28.08.2013, 23.23
Onkohan täällä kellään kokemuksia Nishikin Big foot malleista Q29 ja/tai X29?
En ainakaan helposti löytänyt niistä kommentteja.
Omat ko. merkin hybridit on ainakin toiminut loistavasti ja tekisi mieli 'maasturia' jolla ajella poluilla ja metsäautoteillä, muttei millään extreme-reiteillä, siksi olen päätymässä 29" etujoustoon.
Syyssateiden lähestyessä vois kaiketi saada hintaakin tingittyä.
Osasarjat ja keulat kummassakin ihan ok, mutta hinta-/laatusuhde noissa kyllä todella huono jos listahintaa kattelee, että likimain puoleen hintaan saa saksalaista vastaavaa Cube/Canyon/Radon ... Mitään parempaa tuo nishiki ei ainakaan noihin saksalaisiin pyöriin verrattuna tarjoa, että kannattaisi lähes tuplahintaa alkaa maksamaan..
Kurapyörä
29.08.2013, 07.57
Jeps, tuo 'ylihintaisuus' on huomattu kanssa. Ovat mielestäni noin 400-500 € listahinnaltaan kallimpia mainitsemiisi merkkeihin verrattuna. On vaan niin hyviä kokemuksia Nishikin hybrideistä, että 'merkkiuskollisuus' vetää puoleensa.
Jos tuota hintaeroa sais näin syksyllä tingittyä?
Lähinnä siis nyt kiinnostaisi käyttäjä kommentit noista uudemmista Q29 ja X29-malleista, (muista malleista en tarvitse kommentteja).
Osaisiko joku sanoa onko jotain merkittävää eroa Kona Kahunan ja Cannondale Trail SL 29er 1:n välillä? Hinnat osuvat aika lailla samoihin, käyttö olisi lähinnä ympärivuotisia työmatkoja ( klv - hiekkatie - mukulakivet ) ja satunnaisia pistäytymisiä poluille ja helppoon maastoon. Mieli tekisi kokeilla Konaa, mutta Cännäreistä on monta hyvää kokemusta pohjalla.
Ykkössuosikki olisi Kona King Kahuna joka lähtisi CRC:stä nyt puoleen hintaan, mutta sitä on jäljellä enää 20" rungolla joka taitaa olla tällaiselle 183 / 85 -senttiselle auttamatta liian iso? Vai pystyisiköhän sillä ajamaan jos pysyisi kaukana oikeista maastoista? Kokeilemaan ei mihinkään ehdi kun pyörät näyttävät loppuvan pian...
kyllä tuo Konan 20 tuumaa on liian iso.. itellä mittaa 190cm ja ajelen 20 tuumasella konalla enkä vois kuvitella lyhyemmälle kuskille..
Ei kai 20" nyt millään mittapuulla ole iso 183cm pitkälle, varsinkaan konan erittäin slouppaavalla vaakaputkella.. En henk.koht. ymmärrä trendiä ajaa liian pienillä rungoilla, johon myös monen valmistajan kokosuositukset ajavat.. Itse kun parilla eri vuosimallin canyonilla tuossa ajelin, oli molemmat L-kokoisia ja itselle (181cm) varsin oikean kokoisia, vaikka suositus olis kallistanu M-kokoon.. Tai sitten mulla on oudot mittasuhteet ropassa..
myös nuo molemmat allekirjoituksen Tenset ovat L-kokoisia..
kyllä tuo Konan 20 tuumaa on liian iso.. itellä mittaa 190cm ja ajelen 20 tuumasella konalla enkä vois kuvitella lyhyemmälle kuskille..
Minä ajan 22" King Kahuna 29er:llä eikä ole yhtään liian iso. Pituutta 192 cm.
20-tuumaisen King Kahunan 622mm vaakaputki on just passeli 183 pitkälle. Pystyy käyttämään alle 100mm stemmiä tuntumatta vielä ahtaalta.
Jeps, tuo 'ylihintaisuus' on huomattu kanssa. Ovat mielestäni noin 400-500 € listahinnaltaan kallimpia mainitsemiisi merkkeihin verrattuna. On vaan niin hyviä kokemuksia Nishikin hybrideistä, että 'merkkiuskollisuus' vetää puoleensa.
Jos tuota hintaeroa sais näin syksyllä tingittyä?...
Vaikka Nishikillä olisikin kelpo hyrbidejä niin maastureissa status taitaa olla ei niin kovin kaukana Ladasta. Tuo ylihintaisuus ei asiaa yhtään paranna, eikä se myöskään syksyllä helpota koska tinkaaminen onnistuu myös muille merkeille ja hintaero säilyy. Suosittelisin siis vilpittömästi katsomaan maastureissa hyväksi havaittuja merkkejä, muutkin kuin kolme yllä mainittua, jotta saa alle oikeasti hyvän jopon tolkkuhintaan. Ja lisäbonuksena jos törmää maastossa toiseen fillaristiin niin eivät hymyile vinosti nähdessään millä ajat :).
helmijak
30.08.2013, 13.54
Ei kai 20" nyt millään mittapuulla ole iso 183cm pitkälle, varsinkaan konan erittäin slouppaavalla vaakaputkella.. En henk.koht. ymmärrä trendiä ajaa liian pienillä rungoilla, johon myös monen valmistajan kokosuositukset ajavat.. Itse kun parilla eri vuosimallin canyonilla tuossa ajelin, oli molemmat L-kokoisia ja itselle (181cm) varsin oikean kokoisia, vaikka suositus olis kallistanu M-kokoon.. Tai sitten mulla on oudot mittasuhteet ropassa..
myös nuo molemmat allekirjoituksen Tenset ovat L-kokoisia..
Olen samaa mieltä. Tässä omat kokemukseni (pituus 181, inseam 89, aiempaa kokemusta mtb-fillareista ei ole): kävin äskettäin ajamassa Cube LTD 21" pyörää, jossa vaakaputki on n. 620, ja fillari tuntui ihan sopivalta. Sen sijaan Cuben 19" pyörä (vaakaputki kaiketi n. 600) tuntui ahtaalta.
Loppujen lopuksi kävi niin, että ostin Trek Superfly Al Elite:n koossa 19", jossa myöskin vaakaputki on n. 620 - ihan sopivalta sekin tuntui...
Lisäys: Aiemmin tunnelmat olivat vähän toisenlaiset eli tuo Cuben 21" tuntui pitkältä, mutta ymmärrys fillareista näköjään lisääntyy sitä mukaa kun kilometrejä kertyy (nykyisellä Kona Dew'llä) ja kun pääsee vertailemaan eri kokoja vuorotellen.
Kiitos vastauksista, vaikka eihän tämä nyt paljoa hepommaksi mennyt... eikös bikefitting olekaan eksakti tiede :D.
Ei kai 20" nyt millään mittapuulla ole iso 183cm pitkälle, varsinkaan konan erittäin slouppaavalla vaakaputkella.. En henk.koht. ymmärrä trendiä ajaa liian pienillä rungoilla, johon myös monen valmistajan kokosuositukset ajavat..
20-tuumaisen King Kahunan 622mm vaakaputki on just passeli 183 pitkälle. Pystyy käyttämään alle 100mm stemmiä tuntumatta vielä ahtaalta.
Mulla mittaa 184 ja 19" kahuna alla. Mun mielestä just passeli. Stemminä pyörän mukana tullut, kun ei ole ollut tarvetta muuttaa mitään mittaa mihinkään suuntaan.
Voisin kyllä kuvitella, että 20 tuumaisellakin pärjäisi, jos ei aja itseään jumiin pahoihin paikkoihin ja stemmiä hiukan lyhentäisi. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että ei se vaakaputki koskaan liian alhaalla ole, joten en kyllä lähtisi vaihtamaan tuota 19" runkokoa mihinkään suuntaan omalla kohdallani. Runkokokoolla on sen verran iso merkitys, että selvästi liian isoa tai pientä ei kannata ostaa vaikka kuinka halvalla saisi. Toisaalta puoleen hintaan ostetun voi saada vielä myytyä eteenpäin ilman suuria tappioita.
Ajelen King Kahuna 19'' 29:llä se on just sopiva minulle.Toisena pyöränä on nimittäin Cuben AMS125 18'' ja se on ahtaan tuntuinen.Olen 180cm.
29er-pyörien kohdalla voi vanhojen 26-fillareiden kokosuositukset/-muistelot viskata jorpakkoon, sen huomasin kun siirryin 29eriin keväällä. Etenkin standoverin kanssa saa olla tarkkana jos runko ei ole slouppaava. Oma 19" 29er Cube-täpäri on huomattavasti korkeampi ja pidempi kuin vanha 20"-rungolla ollut 26" Giant Anthem X (mikä on tunnetusti aika pitkä runko). Tuuman ero pystyputken pituudessa jää helposti sen jalkoihin, että kiekko ja renkaat ovat sitä 1,5 tuumaa suuremmat säteeltään eikä kaikkea voi kompensoida laskemalla keskiötä.
Kannattaa koeajaa.
Cubet kuulemma ovatkin kuiskauksen verran kokomerkintäänsä isomman oloisia.. Tämä siis merkkiä myyvän liikkeen työntekijältä..
Lopulta meni pupu pöksyihin ja päädyin tilaamaan 19" Kahunan ( ilman sitä Kingiä ) muualta. Eiköhän tuo sitten osu aika lailla kohdilleen... kiitos kuitenkin osanotosta apua tarjonneille!
Cubet kuulemma ovatkin kuiskauksen verran kokomerkintäänsä isomman oloisia.. Tämä siis merkkiä myyvän liikkeen työntekijältä..
No enpä tiedä, itsellä Cube SL LTD 29" ja koko 21". Satulaputki C-T on 515mm eli 20,3". Eikä se vaakaputkikaan mikään pitkä ole, efektiivinen pituus 620 mm. Saman verran kuin 19" Trekissä (eli Gary Fisherissä). Eli pikemminkin ovat pienen oloisia...ainakin nämä jäykkikset?
No enpä tiedä, itsellä Cube SL LTD 29" ja koko 21". Satulaputki C-T on 515mm eli 20,3". Eikä se vaakaputkikaan mikään pitkä ole, efektiivinen pituus 620 mm. Saman verran kuin 19" Trekissä (eli Gary Fisherissä). Eli pikemminkin ovat pienen oloisia...ainakin nämä jäykkikset?
oisko muistini tehny tepposet ja oliski ollu niin, että cubesta voi huoletta ottaa kokoo isomman kun normaalisti, kävis järkeen ton sun vertailun kanssa..
no oli kuinvaan, jotain cuben kokomerkinnöissä vs. muut merkit oli..
Mulla oli ennen Cube LTD SL 29 21" koossa ja nyt on Konan Raijin 19" rungolla. Pituutta 185 cm. Mitä noita mittoja kattelin, niin tuo 19" Kona vastaisi n. 20" Cubea, jos sellaista valmistettaisiin. Raijin on kyllä tuntunut sopivammalta kuin vanha Cube.
mitäs etujousto-jäykkäperä 29' maastopyörää suosittelette maantiepyöräilijälle talven työmatkoja ja lenkkejä varten? Viikonloppuisin pidempiä lenkkejä poluilla, ei kuitenkaan erityisen vaativassa maastossa. Hintaluokka voisi olla 1000-1400, arvostan keveyttä ja simppeliä toimintavarmuutta.
mankeloija
03.09.2013, 21.37
Tässä voisi olla yksi vaihtoehto:
http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a107999/zr-race-29-7-0.html?mfid=52
Tähän asti olen pyöräillyt ainoastaan maantiellä. Kausi on valitettavan lyhyt ja maantielenkin oheen on haaveissa päästä metsään välillä ja tietysti 29er olisi oiva kulkupeli talvellakin. Ongelmana tässä on se, että viimeksi olen ajanut MTB:llä joskus 90-luvun alkupuolella, kun isäni sellaisen minulle paikallisesta Prismasta/Maxista kotiin raahasi. En siis ymmärrä tekniikasta mitään. Erilaiset haarukat/keulat ovat minulle täyttä hepreaa.
Siksi käännynkin teidän puoleenne. Jos fillari tulee siis talvipyöräilyyn, työmatkailuun (15 km sivu) ja ajoittain metsässä lenkkeilyyn (en usko ajavani aivan ensiksi jossain kamalassa juurakossa) niin miten hyvin oheiset fillarit sopisivat tuohon käyttötarkoitukseen:
http://www.cyclecenter.fi/product/796/felt-nine-50-2013-pearl-white
http://www.cyclecenter.fi/product/797/felt-nine-30-2013-gloss-charcoal
Netistä en oikein uskalla tilata, kun ei ole mitään kokemusta tuollaisista fillareista, vaikka noi Radonit hienoja ovatkin.
Jos noista kahdesta täytyy valita niin ehdottomasti tuo Nine 30. SunTourin keuloista monet puhuu paljon pahaa. En osaa sanoa onko tuo malli minkälainen ja tuletko sinä kevyessä maastoajossa huomaamaan mitään eroa, mutta Rock Shoxin Recon on ainakin tasaisen varma lähtötason keula jonka kanssa pääsee varmasti teknisessäkin maastoajossa etsimään niitä kuskin rajoja, ennen kuin pyörästä loppuu ominaisuudet kesken.
Lisäksi arvostan SRAM:n X7/X9 -voimansiirron paljon korkeammalle kuin Shimanon Deoren. SRAM:n voimansiirto naitettuna Shimanon jarruihin taitaa olla tällä hetkellä parasta palikkaa hinta/laatu/toiminta -suhteeltaan. Sitä tosin vierastan hieman että kummassakin pyörässä on perusajatukseltaan vanhanaikainen 3x10 -voimansiirto. Ei 29" maasturissakaan pitäisi tarvita kuin 2x10 välityksiä, varsinkaan kun sinulla on varmasti voimakestävyyttä maantieajosta. Iso eturatas on ikäänkuin "normaali" välitys ja pikkurieska se ryömintävaihde maastoon.
Kiekoista ei puhuta kummassakaan lyhyessä speksissä mitään enkä nyt jaksa kaivaa sitä tietoa muualta. Veikkaan että kiekoissa syntyy eroa niihin saman hintaluokan Saksan postimyyntipyöriin. Nimenomaan postimyyntipyörien eduksi.
Mannavelli
05.09.2013, 12.33
Tähän asti olen pyöräillyt ainoastaan maantiellä. Kausi on valitettavan lyhyt ja maantielenkin oheen on haaveissa päästä metsään välillä ja tietysti 29er olisi oiva kulkupeli talvellakin. Ongelmana tässä on se, että viimeksi olen ajanut MTB:llä joskus 90-luvun alkupuolella, kun isäni sellaisen minulle paikallisesta Prismasta/Maxista kotiin raahasi. En siis ymmärrä tekniikasta mitään. Erilaiset haarukat/keulat ovat minulle täyttä hepreaa.
Siksi käännynkin teidän puoleenne. Jos fillari tulee siis talvipyöräilyyn, työmatkailuun (15 km sivu) ja ajoittain metsässä lenkkeilyyn (en usko ajavani aivan ensiksi jossain kamalassa juurakossa) niin miten hyvin oheiset fillarit sopisivat tuohon käyttötarkoitukseen:
http://www.cyclecenter.fi/product/796/felt-nine-50-2013-pearl-white
http://www.cyclecenter.fi/product/797/felt-nine-30-2013-gloss-charcoal
Netistä en oikein uskalla tilata, kun ei ole mitään kokemusta tuollaisista fillareista, vaikka noi Radonit hienoja ovatkin.
Inbred-ketjussa joku etsii kimppatilauksen tekijöitä Englannista On Onelta. Katso, josko tuolta löytyisi mieleinen 29 fillari: http://www.on-one.co.uk/bikes
Hyviä pelejä. Ja hienoja. Mulla Inbred 29, itse kasattu täysjäykkä sinkula kylläkin.
viimeinenlenkki
06.09.2013, 14.53
kokemuksia pivot mach 429 carbon maasturista?onko toimiva peli.
No onhan tuo hintansa väärti vaikka kallis onkin, kuukauden verran ajellut ja ei varmaan tarvi ihan heti vaihtaa. Todella jäykkä runko ja jousitus toimii uskomattoman hyvin.
Olisikohan tämän vuoden voittoisin peli kotimaan yleisen/Elite-luokan maastokisoissa Pivot Cupista, Maratonin kautta XCO:hin. Tosin syy taitaa kyllä löytyä paremminkin pyörän päältä kuin itse pyörästä, mutta tuskin se on ajoa varsinaisesti hidastanutkaan...
http://www.bike-discount.de/shop/k1/a80392/ltd-cc-29-black-n-white.html Onko rahalle tässä vastinetta? En tiedä kauanko tuo tarjous voimassa. Tänä iltana lähtee varmaan tilaus. :)
Pitäisi isäukolle katsella 29:siä. Eli ennemmin jäykkäperä laadukkailla osilla, kuin täysjousto ei niin hyvillä osilla. Budjetti on tuossa 1200 +- 200e luokkaa. Pieni heitto ei haittaa jos vaikuttaa suuresti johonkin osa-alueeseen. Mikä olisi paras jäykkäperä? Runkokoko saisi olla 21", ja ulkomailta tilaaminen ei ole este.
Minkälaista täysjoustoa tuohon hintaan saisi, jos saisi?
Kiitoksia jo etukäteen niille ketkä jaksavat vaivautua :)
Keskiäkäinen lohjalainen
08.09.2013, 20.12
http://www.bike-discount.de/shop/k1/a80392/ltd-cc-29-black-n-white.html Onko rahalle tässä vastinetta?
Massiivisesti.
jannevaro
09.09.2013, 23.28
Pitäisi isäukolle katsella 29:siä. Eli ennemmin jäykkäperä laadukkailla osilla, kuin täysjousto ei niin hyvillä osilla. Budjetti on tuossa 1200 +- 200e luokkaa. Pieni heitto ei haittaa jos vaikuttaa suuresti johonkin osa-alueeseen. Mikä olisi paras jäykkäperä? Runkokoko saisi olla 21", ja ulkomailta tilaaminen ei ole este.
Minkälaista täysjoustoa tuohon hintaan saisi, jos saisi?
Kiitoksia jo etukäteen niille ketkä jaksavat vaivautua :)
Paras jäykkäperä taitaa olla jopa alle 900€! Täpäriä ei tuolla budjetilla taida löytä kuin Radonilta, eikä sekään ole sitten 29".
Helpottais, jos tietäisi mikä se "paras" jäykkäperä on?
Mulla on alumiiniversio kyseisestä fillarista ja se toimii kuin unelma. Tuskin tuo kuituinen versio sitä huonompi on.
Kun näitä täysjäykkiä on täällä kaipailtu niin tässä olisi alennettuneen hintaan Genesis http://www.ukbikesdepot.com/m15b0s776p7521/GENESIS_Fortitude_Race_Rigid_29Er_Mountain_Bike
Huomasin myös noi depotin tarjoukset. Kaikki fortitudet lähtee melko hyvillä prosenteilla ja lopulliseksi hinnaksi jää:
Adventure £800 http://www.ukbikesdepot.com/m15b0s776p7520/GENESIS_Fortitude_Adventure_Rigid_29Er_Mountain_Bi ke
Race £800 http://www.ukbikesdepot.com/m15b0s776p7521/GENESIS_Fortitude_Race_Rigid_29Er_Mountain_Bike
Singlespeed £650 http://www.ukbikesdepot.com/m15b0s776p7522/GENESIS_Fortitude_Single_Speed_Rigid_29Er_Mountain _Bike
Tähän tais tulla sitten £30 toimituskuluja, eli euroissa kokonaishinnat luokkaa 800€ ja 1000€ (vrt. hintoja Genesisken sivuilla: £850 — £1500 http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/mountain/fortitude/fortitude-adventure)
Oon katellut kyseisiä pyöriä jo jonkin aikaa ja tarkoituksena olisi hankkia ensimmäinen 29er normi kaupunkisinkulan rinnalle talviajoon ja maastoon/retkeilyyn. Mitä mieltä kansa on täällä näistä malleista ja merkistä? Suomesta ei taida löytää liikettä, missä Genesiksiä pääsisi koeajamaan. Tarkoituksena on löytää mahdollisemman robusti ja huoltovapaa menopeli kovempaankin käyttöön.
En ole aikaisemmin pyörää tilannut ulkomailta niin kuulisin mielelläni myös kokemuksia tai kommentoitavaa UKbikedepotin toimmasta?
Kokoja noista Fortitudeista on tarjolla ainoastaan 19" ja 20.5" -mallit. Uskoisin kuitenkin ton 19 tuumasen toimivan 182cm pitkällä kaverilla.
Ajattelin hankkia syksyn, talven ja kevään työmatkoja varten maantiepyörän rinnalle jonkun toisen menopelin. Maastopyörään taidan kallistua, kun sillä pääsee sitten tarvittaessa myös metsään polkuja koluamaan. Liikkeistä ei sopivaa löytynyt, tuntuu olevan jäljellä vain joko tosi halpa tai sitten budjetin (600-800e) ylittäviä vaihtoehtoja. Netin vaihtoehtoja läpikäyneenä taidan kallistua jompaan kumpaan näistä: CUBE Acid 29 black 'n white (http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a80134/cube-acid-29-black-n-white.html) tai RADON ZR Team 29 7.0 Black Edition (http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a108316/zr-team-29-7-0-black-edition.html). Itselle kun tämänkaltaisten pyörien maailma on täysin uutta ja ihmeellistä, niin kiinnostaisi kuulla kokeneempien mielipide asiaan.
Keskiäkäinen lohjalainen
12.09.2013, 18.34
Ajattelin hankkia syksyn, talven ja kevään työmatkoja varten maantiepyörän rinnalle jonkun toisen menopelin. Maastopyörään taidan kallistua, kun sillä pääsee sitten tarvittaessa myös metsään polkuja koluamaan. Liikkeistä ei sopivaa löytynyt, tuntuu olevan jäljellä vain joko tosi halpa tai sitten budjetin (600-800e) ylittäviä vaihtoehtoja. Netin vaihtoehtoja läpikäyneenä taidan kallistua jompaan kumpaan näistä: CUBE Acid 29 black 'n white (http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a80134/cube-acid-29-black-n-white.html) tai RADON ZR Team 29 7.0 Black Edition (http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a108316/zr-team-29-7-0-black-edition.html). Itselle kun tämänkaltaisten pyörien maailma on täysin uutta ja ihmeellistä, niin kiinnostaisi kuulla kokeneempien mielipide asiaan.
Palstakonsensus kiroaa noiden molempien keulat. Tämä voisi saada jo hyväksyntäleiman:
http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a78788/cube-ltd-29-black-anodized.html
... ja tämä jo varauksettomia kehuja:
http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a78835/ltd-race-29-grey-n-green.html
jannevaro
13.09.2013, 09.00
Palstakonsensus kiroaa noiden molempien keulat. Tämä voisi saada jo hyväksyntäleiman:
http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a78788/cube-ltd-29-black-anodized.html
... ja tämä jo varauksettomia kehuja:
http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a78835/ltd-race-29-grey-n-green.html
Mihis se tämä unohtui?
http://www.bike-discount.de/shop/a80392/.html
Eikä tämäkään vielä ylihintainen ole (allekirjoittanut maksoi kivijalkakaupassa hiukka enempi tästä):
http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a78841/cube-ltd-sl-29-black-anodized.html
Mihis se tämä unohtui?
http://www.bike-discount.de/shop/a80392/.html
Eikä tämäkään vielä ylihintainen ole (allekirjoittanut maksoi kivijalkakaupassa hiukka enempi tästä):
http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a78841/cube-ltd-sl-29-black-anodized.html
Kiitokset vastauksista. Taidan pistää tulemaan tuon Cube Ltd 29:n. Menee kyllä ~150e budjetin yli lisäkilkkeineen + rahteineen, mutta tätähän tämä aina on.
Maalainen
13.09.2013, 18.49
Onkos edellä mainitut Cubet sopivia 21" rungolla, kun pituutta 184 ja jalan sisämitta 89?
Sakarias
14.09.2013, 15.00
Mitä pyörää suosittelisitte, jos ajo suuntautuu pääasiassa asfaltilla ajoon?
Hinta mieluusti alle 1000€.
Mitä pyörää suosittelisitte, jos ajo suuntautuu pääasiassa asfaltilla ajoon?
Hinta mieluusti alle 1000€.
Maantiepyörää, Cyclocrossia tai jäykkäkeulaista hybridiä.
Sakarias
14.09.2013, 18.07
Maantiepyörää, Cyclocrossia tai jäykkäkeulaista hybridiä.
Mutta jos pyörä tulisi olla 29er. Tulee myös talviajoon.
Kona Unit 29er http://www.konaworld.com/unit.cfm
Maalainen
15.09.2013, 17.10
Onkos edellä mainitut Cubet sopivia 21" rungolla, kun pituutta 184 ja jalan sisämitta 89?
Saisikos tähän kokemuksia/näkemyksiä, kun minun tietotaidolla ei hahmotu tuon korkeus?
helmijak
15.09.2013, 18.22
Saisikos tähän kokemuksia/näkemyksiä, kun minun tietotaidolla ei hahmotu tuon korkeus?
Omat mitat: 181/88-89. Olen ajanut 2 eri kertaa cuben 19 ja 21 tuumaisia fillareita. Tulin lopulta siihen tulokseen, että tuo 21" olisi ollut mulle sopivampi koko (sekä pituuden että korkeuden suhteen) kuin 19". Molemmilla kerroilla myös myyjät olivat tuosta samaa mieltä. Mainittakoon, että olin ostamassa fillaria työmatka-ajoon enkä maastoleikittelyyn. Lopulta päädyin ostamaan Trek'in (19"), jossa myös on vaakaputki n. 620 aivan kuten tuossa 21" Cubessakin.
Eli mun mielestä sulle oikea koko on tuo 21". Toki olisi hyvä käydä myös itse kokeilemassa, koska tuo fillarin 'oikea' koko on myös makuasia - eli toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.
Onko cubet jotenkin pieni kokoisia kun mulle sopivat pyörät on ollu aina yleensä 17-18" ja pituutta 181cm.. Tosin pitkä selkä-lyhyet jalat..
Maalainen
15.09.2013, 21.46
Kiitoksia kommenteista. Kokeilemassa olisi varmasti hyvä käydä, mutta kauas on pitkä matka. Ajankäytön järjestelyä tietysti vain...
jannevaro
15.09.2013, 22.16
Juu, Cubet on hiukan pienempiä. Kokeilin Cännäriä ja Cubea, jälkimmäinen oli selvästi pienempi. Mulla on nyt 21" ja pituutta on 189cm ja jalalla mittaa 89cm. Jollain muulla merkilöä oisin ottanut 19"sen.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Hei!
Täällä uusi 29er kuution omistaja. Ensimmäinen kunnon maastopyörä, viimeks vedelly teininä jollai paskalla gitanen täpärillä. Siinä välissä sitten tähän päivään saakka työmatkapyöräilyä cresentin hybridillä. Ja kyllä meni kauemmin kuin vartti kasata (eräässä youtubessa olevassa videossa siis kasattiin jäykkis maasturi vartissa).:D
Vielä ei ole päässy poluille testaan pyörää. Väri on grey and flashred, allekirjoittanut kun katsoi netistä rungon väriä mustaksi, mutta harmaahan se oli.:)
Kuvaa:
https://www.dropbox.com/sc/yz9tt1hqh6efh0p/awbTTRlN8j/1?m
https://www.dropbox.com/sc/yz9tt1hqh6efh0p/5eSdlr1jIl/0?m
groovyholmes
17.09.2013, 15.00
Tietääkö joku muita jäykkiä kuiturunkoja kierrekeskiöllä kuin highball ja dirty harry?kaikki isot merkit mitä oon kattonut on pressfittiä...
Sent from my RM-821_eu_finland_207 using Tapatalk
Kare_Eskola
17.09.2013, 16.18
Yeti Big Top 29er on jäykkä, puoliksi kuitua ja kierrekeskiöllä. Bonuksena ISCG-tabsit, tapered-keula, vaihdettavat dropit, pomminkestävyys ja upea trailityyppinen mutta ketterä geometria.
groovyholmes
17.09.2013, 16.28
Upeeta kiitos! Käyn kattoo😊
Sent from my RM-821_eu_finland_207 using Tapatalk
Ensimmäinen maastopyörä hankinnassa. Oiskos kellään kommentteja seuraavista - puolesta tai vastaan?
Fuji SLM 3.0
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/fuji-slm-3-0-29er-hardtail-bike-2012/rp-prod93937
Vitus Bikes Zircon 29VR
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-bikes-zircon-29vr-hardtail-bike-2013/rp-prod81010
Ensimmäinen maastopyörä hankinnassa. Oiskos kellään kommentteja seuraavista - puolesta tai vastaan?
Fuji SLM 3.0
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/fuji-slm-3-0-29er-hardtail-bike-2012/rp-prod93937
Vitus Bikes Zircon 29VR
Vituksessa hinta lähellä ominaisuuksia. Canyonilta tai Radonilta löytynee vastaavaan rahaan kilon keveämpää pyörää jotakuinkin vastaavilla osilla. Ja Fujin kohdalla en keksi mitään syytä, miksi siitä niin paljon kannattaisi maksaa. Samalla rahalla saa paikallisesta pyöräkaupasta paremman trekin tai cuben fillarin alle ja samalla tukee Kotimaista ketjua, sekä mahdolliset takuuasiat hoituu helpommalla,
Oma suosikkini ;)
http://konaworld.com/images/bikes/large/hei_hei_supreme_eu.jpg
Entäs Pivot 429?
http://www.pivotcycles.com//up/default/429C-01.jpg
( Molemmat toki aika hintavia)
Katselin tässä bike-discountin Cube alesta täysjoustoja ja, kun en noihin niin hyvin ole perehtynyt niin pitää kysyä viisammilta. Eli mitä saanko jotain olennaisesti parempaa, jos sijoitan 400e enemmän tuohon kalliimpaan?
http://www.bike-discount.de/shop/k1970/a80019/cube-ams-120-pro-29-black-anodized-n-white.html
http://www.bike-discount.de/shop/k1970/a79089/ams-120-race-29-black-anodized.html
Kyllä tuolle Foxin FIT-mallille arvoa antaisin ja onhan nuo DT:n kiekotkin hyvät, mutta pystyykö noilla pienillä parannuksilla järkeistämään tuon 400e hintaeron riippuu ihan itsestä.. Loput eroista käytännössä olemattomia esim kammet slx -> xt ja jarrut lähinnä makuasia tykkääkö enemmän shimanosta vai magurasta kun kummatkin varmasti toimii..
JustinTime
19.09.2013, 08.17
Yksi huomoitava ero on mielestäni keulan/etunavan pikalinkkutyyppi, millä voi olla merkitystä mahdollisten osapäivitysten kohdalla.
Mä henkilökohtaisesti jättäisin Magura pois jo ihan sen takia, koska Suomessa ei tällä hetkellä maahantuojaa + viime aikaisten laatuongelmien takia (mt).
Killekalle
19.09.2013, 20.35
Morjensta tiskiin! Olisi hakusessa uusi konkeli metsikköajoon, kun vahingossa menin edellisen myymään. Vielä kiinnostaisi syysliukkaille lähteä ajamaan, joten kuume tällä haavaa kova. En ole koskaan näin syvällä pyörämaailmassa vielä ollut, mutta mikäli olen ymmärtänyt oikein, kannattaisi katsella trekkiä, canyonia tahi cubea.
Kuitenkin, mitäs olette mieltä focuksista? Yritin hieman kuukletella, mutten juuri pyöristä tietoa löytänyt. Tässä olisi yksi kiinnostava laitos minkä saisi noin puoleentoista donitsiin.
http://www.jensonusa.com/!Oo3uw6VhWSdm9G7D4uFttA!/Focus-Black-Forest-10-X0-29Er-MTB-2013
Osaisitteko suositella suunnilleen vastaavilla palikoilla olevaa kuutiota tai kanjonia? Saako saksasta tilaamalla mahdollisesti edukkaammin. Kiitos jo ennakkoon!
Tässä olisi yksi kiinnostava laitos minkä saisi noin puoleentoista donitsiin.
Ei kannata USAsta tilata saksalaista pyörää, tulee tullit yms.
Fun-Cornerin alennuslistaa kannattaa vilkaista: http://www.fun-corner.de/index.php/de/Mountainbike-Sonderpreise/l-WG000085
Esim. Cube AMS 120 Pro 29 on aika hyvä joka paikkaan, 1.679,00 EUR ja kestää monta vuotta.
Killekalle
19.09.2013, 21.49
Joo! Pahoittelut harhaanjohtavasta linkkivalinnasta. Ei ollut tarkoitus jenkeistä tilatakaan. Laitoin vaan esimerkiksi pyörän spekseistä. Onko teillä kokemuksia noista sramin grippivaihteista? Ihan uus juttu meikikselle.
Kyllä tuolle Foxin FIT-mallille arvoa antaisin ja onhan nuo DT:n kiekotkin hyvät, mutta pystyykö noilla pienillä parannuksilla järkeistämään tuon 400e hintaeron riippuu ihan itsestä.. Loput eroista käytännössä olemattomia esim kammet slx -> xt ja jarrut lähinnä makuasia tykkääkö enemmän shimanosta vai magurasta kun kummatkin varmasti toimii..Ja sitten kalliimmassa Boostvalve taka iskari mikä estää perän keinumista poljettaessa ja halvemman Sunringlen kiekot painavat ja vapaaratas ei ainakaan minun ajoa kestä (Radon ZR race) tosin yhden kaverin juuri kyseisen Cuben AMS 120 vapaa ratas antautui myös. Menee kyllä takuuseen Bikediscountissa, mutta eise niistä kestäviä tee.
Maalainen
19.09.2013, 21.56
Tartuin päivän tarjoukseen. http://www.bike-discount.de/shop/k1/a80134/cube-acid-29-black-n-white.html
Olen hankkimassa ekaa maasturia ja täysjousto/29er olisi hakusessa. Budjetti on aika rajattu ja oonkin tutkaillut edullisemman hintaluokan vehkeitä. Onko näistä kahdesta mihinkään ja jos on niin kumpaa suosittelisitte?
CUBE AMS 120 29 http://www.bike-discount.de/shop/k1970/a80027/ams-120-29-black-n-red.html
Vitus Gravir 29 http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-bikes-gravir-29-suspension-bike-2013/rp-prod81015#
Spessuman
20.09.2013, 10.23
Tervehdys,
Maantiekausi alkaa olla lopuillaan ja maastoon tekee mieleni. Mitä mieltä olette tästä pyörästä http://www.bergamont.de/en/bikes/mtb-fullsuspension/marathon-race/fastlane-93/
vai saako samalla rahalla jotain parempaa? Hintakatto on kolme tonnia ja joustoa pitää olla molemmissa päissä.
Tervehdys,
Maantiekausi alkaa olla lopuillaan ja maastoon tekee mieleni. Mitä mieltä olette tästä pyörästä http://www.bergamont.de/en/bikes/mtb-fullsuspension/marathon-race/fastlane-93/
vai saako samalla rahalla jotain parempaa? Hintakatto on kolme tonnia ja joustoa pitää olla molemmissa päissä.
Lähtisin kertelemään pyöräkauppoja ja kyselemään, että onko 2013 malleja jäänyt varastoon. Nyt monet merkit on julkaisseet 2014 mallit ja 2013 malleista halutaan eroon.
viimeinenlenkki
20.09.2013, 16.15
sramin gripshift pelannut hyvin,ei kesän kokemuksella valittamista.
Hintakatto on kolme tonnia ja joustoa pitää olla molemmissa päissä.
Jos kuituinen maratontäysjousto pitää olla, niin alan miehillä on näkynyt kottia:
http://www.biker-boarder.de/shopware/Scott-2013-Spark-930-2013-Mountainbike_detail_31862_647.html
Tässä erittäin mielenkiintoinen 29" versio Cube Stereosta. Kaikkea se Siemens kehitteleekin.
http://www.bike-discount.de/shop/k748/a112171/stereo-hybrid-120-29-blacknwhitenblue.html?lg=en&country=73&cr=EUR#
Jos kuituinen maratontäysjousto pitää olla, niin alan miehillä on näkynyt kottia:
http://www.biker-boarder.de/shopware/Scott-2013-Spark-930-2013-Mountainbike_detail_31862_647.html
Eikös kottia ole vähän arvosteluissa edelleen kritisoitu, että takajoustossa käytännössä kaksi moodia: täysin lukossa ja täysin nuudeli. :-)
Johtunee suurelta osin tuosta DT:n takaiskarista joka ei oo ihan Foxin ja Rokkarin tasoa vieläkään...
Eiköhän se juurisyy noissa Scoteissa ole se huonosti suunniteltu takajousitus ratkaisu. Tai siis sen suunnittelun puute.
http://kuvaton.com/k/Y7DL.jpg (http://kuvaton.com/k/)
Cube ltd sl 29. Eka maastolenkki vedetty, pyörä vastaa herkästi ohjaukseen, vaihteisto täsmällinen, jousitus vähän liian nuudeli. Täytyy siis säätää. Sekä kaukolukitusta ei tässä ole, jos tarvitsee. Maguran takajarru vinkui ikävästi, korjaantuu ehkä kun sisäänajan palat. Suosittelen!
Paranee entisestään kun vaihdat nuo todella painavat rapid robit renkaat johokin kevyempiin. ltd sl on kyllä hyvä pyörä, itellä oli 2012 malli noin vuoden.
Okei, kiitos neuvosta. Noihan onki "entry-level" kumit ku jostain luin. :D Tosin, kuskikin vielä melko entry level...
Eikös kottia ole vähän arvosteluissa edelleen kritisoitu, että takajoustossa käytännössä kaksi moodia: täysin lukossa ja täysin nuudeli. :-)
Tänään ajoin monta tuntia kottia takaa ja polulla ei pysynyt perässä. Eikä alamäissä. Eikä varsinkaan ylämäissä.
Tänään ajoin monta tuntia kottia takaa ja polulla ei pysynyt perässä. Eikä alamäissä. Eikä varsinkaan ylämäissä.
Voidaanko sanoa, että tilanne olis ollut liki sama ilman kottiakin? ;-)
Mut mä en ihan hiffaa miks ostetaan joku kisakiree xc täpäri...niissä yleensä kaikki herkkyys on hävitetty takapäästä, joten eiks olis helpompi vaan ajella jäykkäperällä kun tuntuma on liki sama?
Kiovan Dynamo
21.09.2013, 22.26
Mut mä en ihan hiffaa miks ostetaan joku kisakiree xc täpäri...niissä yleensä kaikki herkkyys on hävitetty takapäästä, joten eiks olis helpompi vaan ajella jäykkäperällä kun tuntuma on liki sama?
Mulla kävi kieltämättä hieman sama mielessä, kun koeponnistin perjantaina 29" Epiciä puolisen tuntia. Pari kiloa takkiin nykyiseen jäykkikseen ja siitä korvaukseksi melko hyvää joustoa... :seko:
Ollaan isäukon kanssa hetki pähkäilty, niin eikös ole ihan hyvä ostos tuohon 1000e luokkaan jos ollaan jäykkäperää etsimässä?
http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3208
Onhan tuo oikein soivan näköinen peli. Henk. koht en noista Avidin jarruista perusta, mutta kyllähän nekin aikansa toimii. Ennen kaikkea se ei ole Radon...
No eihän sitä nyt kaikkea voi tonnilla saadakkaan :D mutta ollaan tässä pari päivää nettiä pläräilty, ja jotenkin tuntuu että ei löydy paremmilla osilla olevaakaan tuohon hintaan. Ei edes se tonnin radon. Omasta mielestä.
Tämmöisille lahjattomille ne vissiin on tarkoitettu. Siinä vaiheessa kun taidot loppuu alamäessä, takajousto pelastaa suuremmalta katastrofilta.
Pidän omaa Epicciä jäykkäperäisenä pyöränä joka antaa paljon anteeksi. Vähän tulee takkiin painossa, mutta ajaminen on niin helppoa vaikkei osaa.
No eihän sitä nyt kaikkea voi tonnilla saadakkaan :D mutta ollaan tässä pari päivää nettiä pläräilty, ja jotenkin tuntuu että ei löydy paremmilla osilla olevaakaan tuohon hintaan. Ei edes se tonnin radon. Omasta mielestä.
Niin eikä se jarrupäivitys maltaita maksa. On nuo vitosen kuitenkin paremmat kuin esim. tonnin Radonien Elixir ykköset.
Kyllä se vaan kummasti kuskia säästää pitkällä nopealla lenkillä se pieni jousto sopivan teknisessä nopeassa maastossa. Enkä tarkoita alamäkeä, vaan juurakkoista tasamaata, missä pitää polkeakin. Kisakireällä XC-täpärillä sen voi tehdä istuen, jäykkiksellä pitää levitoida se muutama sentti satulan yllä. Nyt kun kesällä monen vuoden jäykkistelyn jälkeen jälkeen hankin kisakireän täpärin, niin hiffaan oikein hyvin.
Tämän olen itsekin todennut peesatessani täpärikavereita jäykkäperäisellä. Harvassa ovat paikat joissa täysjoustolla ajavan ahteri nousee satulasta.
Onhan tuo oikein soivan näköinen peli. Henk. koht en noista Avidin jarruista perusta, mutta kyllähän nekin aikansa toimii. Ennen kaikkea se ei ole Radon...
Kiva, kun kerroit oman suosikki merkkisi melle. Monellako olet ajanut?
Kiva, kun kerroit oman suosikki merkkisi melle. Monellako olet ajanut?Jos kysyt monellako suosikkimerkkini pyörällä olen ajanut niin kolmella. Omistan niitä nytkin kaksi.
Jos kysyt monellako suosikkimerkkini pyörällä olen ajanut niin kolmella. Omistan niitä nytkin kaksi.Lähinnä kyselin, että onko Radon käytännössä tuttu merkki, kun annoit tuossa ylempänä käsityksen, että ne olisi jotenkin huonoja. Mikä se sinun suosikki merkkisi sitten on?
Ollaan isäukon kanssa hetki pähkäilty, niin eikös ole ihan hyvä ostos tuohon 1000e luokkaan jos ollaan jäykkäperää etsimässä?
http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3208 Kyllä tuossa varmaan 2014 mallien 1000 hintaluokassa on aikalailla paras hinta laatu suhde. Kiekot alta 2kg Mavic VS Radon 2.4kg Sunrigle ovat mielestäni Canyonin ehdottomasti paraspuoli, kun vertaa 1000€ Radoneihin. XT takavaihtaja, kun olisi ollut vielä Shadow + versio Canyonissa, niin olisi ketjutkin pysynyt tiukalla. Suosittelen lämpimästi, jos Canyonin korkea ja lyhyt runko täsmää kuljettajalle.
Kyllä se vaan kummasti kuskia säästää pitkällä nopealla lenkillä se pieni jousto sopivan teknisessä nopeassa maastossa. Enkä tarkoita alamäkeä, vaan juurakkoista tasamaata, missä pitää polkeakin. Kisakireällä XC-täpärillä sen voi tehdä istuen, jäykkiksellä pitää levitoida se muutama sentti satulan yllä. Nyt kun kesällä monen vuoden jäykkistelyn jälkeen jälkeen hankin kisakireän täpärin, niin hiffaan oikein hyvin.
Joo ihan samoilla linjoilla. Kesän kiersin kisoja 29 jäykkäperällä ja nyt tuli hommattua täysijousto 29, kotti. Niin ku täällä joku aiemmin mainitsi.
Parin viikon ajojan jälkeen ei voi muuta kuin kehua. Tottakai nää on paljon kiinni osista, kuskista ja jne...... Veikkaan että ensi kesänä suurin osa kisoista ajetaan kotilla. Varsinkin Tahkolla 120km uskon siitä olevan valtavasti hyötyä.
Lähinnä kyselin, että onko Radon käytännössä tuttu merkki, kun annoit tuossa ylempänä käsityksen, että ne olisi jotenkin huonoja. Mikä se sinun suosikki merkkisi sitten on?
En väittänyt että ne huonoja. Se on ihan oma keksintösi. Radonia en ole omistanut mutta ajokaverilla sellainen on ollu viimeiset 3 kesää. Itse tykkään että tossa Nakamurassa on hinta/laatu kohdillaan.l
Ennen kaikkea se ei ole Radon... No tulkitsin sitten kommenttiasi väärin.
http://www.mhw-bike.com/sale/hardtail/2/cube-ltd-cc-29-black-n-white-2013
879e ja tulee ilman toimituskuluja. Facebook tykkäämisestä saa 10e alennuksen.
Tilasin itse viime keskiviikkona illalla ja tuli tänään tiistaina päivällä.
Nopea toimitus ja hyvin vastailivat sähköpostiin. Vaikuttaa hinta/laatusuhde olevan kohdillaan. Uskallan suositella toisillekin!
Needleman
25.09.2013, 20.55
Nyt muutama lenkki ajettu Pivotin 429 carbonilla ja on ollu todella hyvä. Kaikki säästöt siihen meni mutta ei kaduta. Liikkeessä punnittuna 11,3kg ilman polkimia joka mielestäni ihan kohtuullinen lukema XL koon rungolle.
Spessuman
29.09.2013, 21.23
Kiitos kommenteista, tällä mennään kuitenkin jatkossa. :p http://www.bergamont.de/en/bikes/mtb-fullsuspension/marathon-race-29/fastlane-93/
Sakarias
01.10.2013, 20.08
Onko hintansa väärti? http://www.wiggle.co.uk/felt-50-2013/
Marsusram
01.10.2013, 20.42
Onko hintansa väärti? http://www.wiggle.co.uk/felt-50-2013/
OT: Wheel Size: 26" (559)
Sakarias
01.10.2013, 21.20
OT: Wheel Size: 26" (559)
Noniin näkyy olevan. Katoin vain jostain muualta tuota niin oli mainittu 29er.
Olen nyt katsellut jonkin aikaa uutta työ/koulumatka/kaupunki/polkukruisailupyörää ennenkaikkea talvea ajatellen ja päätynyt siihen, että 29 täysjäykkä maasturi ilman etuvaihtajaa voisi olla sopiva tarkoituksiini. Ajattelin ensin pärjätä ilman neuvoja, mutta vaihtoehtojen suuri määrä ja samanaikainen niukkuus sekoittaa päätäni.
Tarvitsisin siis pyörän, joka olisi riittävän mukava ajaa hoitamattomilla ja loskaisilla pyöräteillä, tarjoaisi kiinnikkeet lokasuojille ja tarakalle, olisi mahdollisimman huoltovapaa ja vieläpä mahdollisimman edullinen. Sinkulaakin olen harkinnut, mutta talven auraamattomat aamut vs. aurinkoiset kuivat pakkaspäivät kaipaisivat melko erilaisia välityksiä. Tosin hyvinä päivinä voisin harkita käyttäväni crossariani, vaikkei siinä tarakkaa tai lokareita olekaan.
Plussaa tulisi mikäli kulkupeli olisi renkaat vaihtamalla riittävän nopea myös kesäkäyttöön asvaltilla. Olen miettinyt käytettyä, käytetyistä osista kokoamista, uutta pakettia ja uusista osista kokoamista. Millähän saisi parhaan hinta-laatusuhteen? Osien laadusta voin mahdollisesti tinkiä, sillä toimiihan 10 vuotta käytössä olleet Alivio-vaihtajanikin kelvollisesti... Käytetyissä ongelmana on usein myös se, että rungot ovat 190 cm pitkäjalkaiselle turhan pieniä.
Budjetista sen verran, että halvin vaihtoehto missä on mitään järkeä, oli se sitten 100 tai 1000 e.
Olenkohan nyt ihan hukassa toiveitteni kanssa, vai löytyisiköhän tarpeisiini jotain?
Mulla on kolme vuotta ollut Nishikin bigfoot TR. Asfalttia, polkua, latupohjia jne sekä yksi osallistuminen JKL:n MTB marathonille. Tapahtumat kiinnostaa ensi kesänäkin, ja mietin, mitä saisin irti paremmalla välineellä? Pituus on 187 ja tuo Nishiki on ollut sopivan rento ajoasennoltaan. Jos ostaisin nyt uuden 29:n n. 1000 eurolla, mitä parempaa saan kuin Nishikissäni on? Etujousitettua ajattelin ja ei tuolla rahalla muuta saakaan.
Noin ylipäätään jos ajattelee vaikka noita MTB Marathon tapahtumia ja vaikkapa Tahkoa, niin vetääkö porukka noita 26 vai 29:llä, ilmeisesti 26 on paljon suositumpi, ja mistä erot johtuvat? Olen aika aloittelija näissä "nykyajan pyörissä", tekniikka on mennyt huimasti eteenpäin.
xc-pyöräilijä
08.10.2013, 22.47
Mulla on kolme vuotta ollut Nishikin bigfoot TR. Asfalttia, polkua, latupohjia jne sekä yksi osallistuminen JKL:n MTB marathonille. Tapahtumat kiinnostaa ensi kesänäkin, ja mietin, mitä saisin irti paremmalla välineellä? Pituus on 187 ja tuo Nishiki on ollut sopivan rento ajoasennoltaan. Jos ostaisin nyt uuden 29:n n. 1000 eurolla, mitä parempaa saan kuin Nishikissäni on? Etujousitettua ajattelin ja ei tuolla rahalla muuta saakaan.
Noin ylipäätään jos ajattelee vaikka noita MTB Marathon tapahtumia ja vaikkapa Tahkoa, niin vetääkö porukka noita 26 vai 29:llä, ilmeisesti 26 on paljon suositumpi, ja mistä erot johtuvat? Olen aika aloittelija näissä "nykyajan pyörissä", tekniikka on mennyt huimasti eteenpäin.
Ei se ihan noin mene. 29 jäykkäperä rullaa esteiden yli 26 paljon paremmin, sen takia monet käyttävät sitä kevyemmän luokan maastoajossa (xc, maraton, trail). Sullakun on pituttakin ton verran niin ehdottomasti 29. Tonnilla saat isojalkaa maastokelpoisammat osat(smoothimpi toiminta, vähän painoa pois jne. ) ja ehkä geometriakin saattas olla maastoystävällisempi.
Edit. Sen verran vielä että itse ajoin bigfootilla jossa oli racekingit, merida mtbn läpi. Ei ongelmia. Keula oli toki aika tunnoton, mutta ei 100mm joustava keula kovin paljon epätasaisuuksia nielekkään, vaikka olisi mikä tahansa voksi tai rokkari.
Ei se ihan noin mene. 29 jäykkäperä rullaa esteiden yli 26 paljon paremmin, sen takia monet käyttävät sitä kevyemmän luokan maastoajossa (xc, maraton, trail). Sullakun on pituttakin ton verran niin ehdottomasti 29. Tonnilla saat isojalkaa maastokelpoisammat osat(smoothimpi toiminta, vähän painoa pois jne. ) ja ehkä geometriakin saattas olla maastoystävällisempi.
Edit. Sen verran vielä että itse ajoin bigfootilla jossa oli racekingit, merida mtbn läpi. Ei ongelmia. Keula oli toki aika tunnoton, mutta ei 100mm joustava keula kovin paljon epätasaisuuksia nielekkään, vaikka olisi mikä tahansa voksi tai rokkari.
Kiitos tästä tiedosta. Mietin tässä että tekisköhän niin että päivittäisi bigfoottiin renkaat ensi kevääksi ja ajelisi ensi kesän tapahtumat tuolla. Miettisi sen jälkeen pyörän ostoa. Sillä tässä kyselen, kun nyt fillareita saisi halvalla. Käytettykin periaatteessa kelpaisi...
xc-pyöräilijä
09.10.2013, 20.20
Nyt on kyllä hyviä alennuksia, että jos sopiva löytyy ja muuten sattuu sopivasti niin mikä ettei. Mutta varmasti bigfootilla nuo tapahtumat läpi ajaa, ja saa lisää kokremusta että mitä kaipaa lisää. Isoimmat erot ovat ehkä tuo keula, saat vähän herkemmän ja toinen isompi ero voi olla paino, vaikkakaan bigfoottikaan taida painaa 13kg enempää?
Se vinkki että jos koko on nyt selvillä, niin saksasta saattaa saada parhaimmilla osilla. Mikäli ei satu sopivaa tarjousta kivijalka liikkeestä.
blaablaa...
Katselin Evanssilta Jamiksen Dragon 29 Race pyörää. ...blaablaa... Mitä mietteitä fillari asiasta tietävissä herättää, eli kannattaako tuohon sekaantua? http://www.evanscycles.com/products/jamis/dragon-29-race-2013-mountain-bike-ec041438
Tämä jäi polttelemaan jostain syystä, ja pitkän arpomisen (välillä olin tilaamassa Radonia, Canyonia, kiinankuiturunkoa tms.) jälkeen tilasin fillarin viime viikolla, silleen fiilispohjalta. Tänään toi Itellan pojat paketin ovelle. Pistin pyörän kasaan, polkimet kiinni ja öbaut säätöihin. Ensimmäiset fiilikset oli äärimmäisen positiiviset, sen mitä nyt pyörää hypistelin ja parkkiksella pyörittelin. Eka maastovehe, jotenkin odotin että olisi kankea ja painava. Mitä vielä, todella kepoinen ja siron oloinen, pitää pikimiten käydä jossain vähän pyörimässä.
Pidän myös pyörän värimaailmasta, vaikka ei varmaan kaikkiin iskekään. Surkea kännyräpsy aiheen tiimoilta:
http://imageshack.us/a/img46/8190/8wmu.jpg
Hieno valinta. Teräs on kivaa. Piristävä poikkeus kaikkien mustien bulkkisakujen seassa.
baritoni
09.10.2013, 22.13
Hei, olisko jollakin hyviä perusteluita niin hiilikuitu-kuin AL-rungoista? Kumpi on parempi ja onlo muutakin eroa kuin 1kg ja 1000€
Lynskey titaani 29 jäykkäperäpyöristä kaipaisin pikaisesti kokemuksia. Kertokaa mulle!
Hei, olisko jollakin hyviä perusteluita niin hiilikuitu-kuin AL-rungoista? Kumpi on parempi ja onlo muutakin eroa kuin 1kg ja 1000€Kyllä se kuitu jäykkäperäsessä tuntuu ainakin pehmeemältä p_rseen alla.
Kyllä se kuitu jäykkäperäsessä tuntuu ainakin pehmeemältä p_rseen alla.
Ehkä tuntuu ehkä ei. Riippuu täysin rungosta.
Hieno valinta. Teräs on kivaa. Piristävä poikkeus kaikkien mustien bulkkisakujen seassa.
Tänks, eiköhän tuolla pääse maastopyöräilyssä alkuun ja vähän pidemmällekin.
...siron oloinen...
Se on se teräs... ei tarvii tehdä möhköputkista :)
Pidän myös pyörän värimaailmasta...
On hieno!
Hei, olisko jollakin hyviä perusteluita niin hiilikuitu-kuin AL-rungoista? Kumpi on parempi ja onlo muutakin eroa kuin 1kg ja 1000€
Miksi pitää olla noin rajoitteinen? Terästä tai titskua mietintöihin myös.
Kyllä se kuitu jäykkäperäsessä tuntuu ainakin pehmeemältä p_rseen alla.
Aha. Miten olet testannut asiaa?
Ehkä tuntuu ehkä ei. Riippuu täysin rungosta.
Juuri näin. Ja kaikista niistä muistakin tekijöistä.
star trek
10.10.2013, 16.02
Tämä jäi polttelemaan jostain syystä, ja pitkän arpomisen (välillä olin tilaamassa Radonia, Canyonia, kiinankuiturunkoa tms.) jälkeen tilasin fillarin viime viikolla, silleen fiilispohjalta. Tänään toi Itellan pojat paketin ovelle. Pistin pyörän kasaan, polkimet kiinni ja öbaut säätöihin. Ensimmäiset fiilikset oli äärimmäisen positiiviset, sen mitä nyt pyörää hypistelin ja parkkiksella pyörittelin. Eka maastovehe, jotenkin odotin että olisi kankea ja painava. Mitä vielä, todella kepoinen ja siron oloinen, pitää pikimiten käydä jossain vähän pyörimässä.
Pidän myös pyörän värimaailmasta, vaikka ei varmaan kaikkiin iskekään. Surkea kännyräpsy aiheen tiimoilta:
http://imageshack.us/a/img46/8190/8wmu.jpg
Keväällä hommasin just tollasen ja tykänny kovasti, täpäri jäi talliin ja cyclo meni myyntiin:)
Lynskey titaani 29 jäykkäperäpyöristä kaipaisin pikaisesti kokemuksia. Kertokaa mulle!
Ei taida montaa löytyä täältä foorumilta? Hienoja pyöriä. Omalla (Ridgeline 29) pari vuotta ajettu ja tykkään isosti. Nousee hyvin mäkiä ja kovemmissakin laskuissa kuin kotonaan. Itsellä takana sliderit mutta en sinkulana ole ajanut. Ei ole mitään liukumisongelmia kuitenkaan niiden kanssa ollut.
http://img.tapatalk.com/d/13/10/10/ejudyva7.jpg
https://www.lynskeyperformance.com/store/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/m/2/m290-01.jpg
Tuollainen lähti tilaukseen, oli aika houkutteleva tarjous tuolla: https://www.lynskeyperformance.com/store/loft-m290.html Hinta nykykurssilla ja ilmaisella kuljetuksella n. 760€ ja tonnin pintaan UPS:llä. Noilla on hyvä tuo live chat asiakaspalvelijan kanssa, saa heti tietää varastosaldon. Minun jälkeeni yksi jäljellä. Seuraavan kerran nähdään sitten tuolla projektisäikeessä. Niin tietysti tulli ja Alv päälle, mutta tuolla hinnalla vielä kohtuulllinen.
Onkos tarjolla mitä teräsraameja jotka ottaa tapered-keulan? Meni hermot tuon hiilaripaskakasan kanssa tappeluun ja tappioiden minimoimiseksi sen osat saisi passata seuraavaan runkoon joka tulee olemaan terästä.
^ Gasventinove Stambek (http://www.gasventinove.com/biciclette/stambek/?lang=en). Made in Italy, putket Columbusta, vaihdettava vaihtajankorvake, pulverimaali, väri valittavissa maun mukaan ja hinta kohtuullinen.
http://www.mtb-forum.it/wp-content/uploads/2011/12/MG_7438-1600x1200-1024x682.jpg
Jos tuo on kohtuuhintainen niin taidan tilata Inbredin ja heittää tuon keulan roskiin. Tulee halvemmaksi.
Ei toi Stambek mun mielestä sikahintainen ole mutta jos Inbred (joka sinänsä on loistorunko) on vertailukohtana niin sitten toki. Ragleyn Bigwig olis mun mielestä kiinnostava jos ei saa yli 500€(?) mennä. http://www.ragleybikes.com/bigwig-29er-hardtail#overview
Niin ja saahan Kona Honzoakin pelkkänä runkona. Tietty sen keulan ois syytä olla varmaan 120mm vähintään. http://www.cycleaddicts.co.uk/kona-honzo-frame.html Ko. kaupasta ei kyllä itsellä kokemuksia.
fillaristi_saksasta
10.10.2013, 22.30
Moi arvon gurut!
Vaihteeksi yksi aloittelija kyselee neuvojanne pyörän valinnan suhteen :)
Keväällä tuli hommattua käytetty 26" tuumainen (Radon QLT Race) että pääsi testailemaan että onko toi maastofillarointi ollenkaan kivaa hommaa. Ja hyvinhän se on maistunut, niin hyvin että ensi vuodeksi pitäisi saada "parempaa" peliä alle. Fillareita olisi vaikka kuinka, mutta budjetti valitettavasti vaikeuttaa valintaa. Tällä hetkellä on pari - kolme vaihtoehtoa joihin olisi mukava saada kommentteja, ja tietysti uusia ehdotuksia otetaan vastaan.
Seuraavat fillarit menisivät tällä hetkellä tuohon 1700,- budjettiin:
Cube AMS 120 Pro 29 http://www.bike-discount.de/shop/k1970/a80019/cube-ams-120-pro-29-black-anodized-n-white.html
Giant Trance X 29 1, jota on jonkin verran kehuttu: http://www.29eronline.com/giant-trance-x-29-1-review/ ja http://www.mbr.co.uk/bikes/giant-trance-x-29er-review/
Canyonin Nerve AL 7.9 https://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3182
Nuo lähimaastossa tehdyt lenkit omaavat vähän nousua (n. 1000m nousua 20 km:n matkalla), joten keveys olisi plussaa, toisaalta mäen päältä on myös tultava alas, jolloin 120 mm jousitusmatka ja Giantin laskettava satulatolppa olisivat laskuissa tietysti erittäin mukavat ominaisuudet.
Ohessa kuva yhdestä lenkistä: http://kuva.termiitti.com/v.php?img=32600
Kiitokset jo etukäteen!
Onkos tarjolla mitä teräsraameja jotka ottaa tapered-keulan? Meni hermot tuon hiilaripaskakasan kanssa tappeluun ja tappioiden minimoimiseksi sen osat saisi passata seuraavaan runkoon joka tulee olemaan terästä.
Kelpaisko tuo Pipedream Skookum 29er (http://www.pipedreamcycles.com/product/skookum-reynolds-853-29er/)?
Jos tuo on kohtuuhintainen niin taidan tilata Inbredin ja heittää tuon keulan roskiin. Tulee halvemmaksi.
Joop, halpa on halpaa... ja teräsrungoissa grammat maksaa.
Muita vaihtoehtoja ovat Ninerin Sir9, mutta se vaatii leveän perän ja maksaa Extrom.eu:n epoodessa (http://www.extrom.eu/epood/NINER-S-I-R-9-raam-2013-mudel/) 950 €. Vähän räädimpiä versioita ovat Cotic Solaris (http://www.cotic.co.uk/product/solaris)(£500) ja Pipedream Skookum (http://www.pipedreamcycles.com/product/skookum-reynolds-853-29er/) (£400). Kaikki Taiwanin kasiviiskolmosta ja painoiltaan jossain Stambekin ja Inbredin välimaastossa.
Kelpaisko tuo Pipedream Skookum 29er (http://www.pipedreamcycles.com/product/skookum-reynolds-853-29er/)?
Juu tallista löytyy Skookum sinkulana ja olen kyllä tykännyt. Valitettavasti olen vain ehtinyt ajaa sillä hieman turhan harvoin.
http://ep1.pinkbike.org/p4pb9432682/p4pb9432682.jpg
Kiovan Dynamo
11.10.2013, 10.01
hiilaripaskakasa
Mikäs se tällainen on?
Se on aivan sama painaako se raami 2kg vai 2,5kg. Ei tunnu missään.
viimeinenlenkki
11.10.2013, 12.55
pivot 429 carbon tuli sitten hommattua ajamaan pääsee ensiviikolla(toivottavasti)kun saa pyörän haettua.osa osista tilauksessa mutta valmista pitäisi ensi viikolla olla.
Jooseppi
11.10.2013, 16.08
Moi arvon gurut!
Vaihteeksi yksi aloittelija kyselee neuvojanne pyörän valinnan suhteen :)
Keväällä tuli hommattua käytetty 26" tuumainen (Radon QLT Race) että pääsi testailemaan että onko toi maastofillarointi ollenkaan kivaa hommaa. Ja hyvinhän se on maistunut, niin hyvin että ensi vuodeksi pitäisi saada "parempaa" peliä alle.
Ohessa kuva yhdestä lenkistä: http://kuva.termiitti.com/v.php?img=32600
Kiitokset jo etukäteen!
Pahanpa heitit, sillä tuo sun vanhakin taitaa olla aika hyvä pyörä. Eikös tuo Radon ole 100 milliä joustava täysjousto? Pitäisi vähän tietää mitä tarkemmin haluat pyörässäsi parantaa ja millaista ajoa olet ajatellut tulevaisuudessa. 29" pyörissä on omat hyvät puolensa, mutta ei ne autuaaksi tee. Tuo sun Radon kiipeää varmasti parhaiten pitkät mäet ylös. Kuinka paljon annat alamäkiajo-ominaisuuksille arvoa? Nuo 3 vaihtoehtoa ei välttämättä ole alamäkeenkään niin kauhean paljon parempia mitä sun vanha. Eli ne ei kaikilta ominaisuuksiltaan ole sun entistä pyörää parempia, joten nyt sun tarttee vaan hiukan miettiä mitä sinä haluat ominaisuuksissa painottaa.
En tarkoita että nuo 3 olisi huonoja vaihtoehtoja, vaan sulla on aika pätevä pyörä jo nyt. Yleisemmin joutunee laittamaan aikalailla lisää euroja jos haluaa päivittää hyvästä pyörästä parempaan.
Muita vaihtoehtoja ovat Ninerin Sir9, mutta se vaatii leveän perän ja maksaa Extrom.eu:n epoodessa (http://www.extrom.eu/epood/NINER-S-I-R-9-raam-2013-mudel/) 950 €. Vähän räädimpiä versioita ovat Cotic Solaris (http://www.cotic.co.uk/product/solaris)(£500) ja Pipedream Skookum (http://www.pipedreamcycles.com/product/skookum-reynolds-853-29er/) (£400). Kaikki Taiwanin kasiviiskolmosta ja painoiltaan jossain Stambekin ja Inbredin välimaastossa.
Leveä perä ei ole ongelma. Hopeihin kyllä saa adaptereita edullisesti.
Pipedream ois hieno, mutta taitaa mennä kulmat aika jyrkiksi 100mm keulalla. Solaris on taas vähän arvokkaan oloinen.
fillaristi_saksasta
11.10.2013, 20.07
Kiitokset kommentista!
Eipä tuossa nykyisessä Radonissa tosiaan suurempaa valittamista ole, joskin noissa mäissä, molempiin suuntiin, juuret ja kivet aiheuttavat aina silloin tällöin ikäviä "töksähdyksiä". Kaikki noita 29:jä kehuvat, joten itsellekin tullut mieleen että ehkäpä rengaskoko tekisi menosta vähän jouheampaa....
Ehkä tässä täytyy kytätä jotain mega-tarjousta vuoden lopulla jossa viimeiset 2013 fillarit heitetään ulos pilkkahintaan. Sama kuin nykyinen, mutta isommilla pyörillä ja vähän lisää joustomatkaa kelpaisi kyllä, tuskin siitä ainakaan haittaa olisi :)
Leveä perä ei ole ongelma. Hopeihin kyllä saa adaptereita edullisesti.
Pipedream ois hieno, mutta taitaa mennä kulmat aika jyrkiksi 100mm keulalla. Solaris on taas vähän arvokkaan oloinen.
Toi geotaulukko on mun mielestä vähän outo. Tai siis , eihän 480mm a-c jäykällä keulalla ja 130mm joustokeulalla (vaikka olisi sag mukana) geo voi olla sama. 480 a-c jäykkä keula vastaa mun käsityksen mukaan just 100mm pomppukeppiä. Samoin kuvauksessa puhutaan että max 120mm keulalle mutta lähtökohtaisesti 80-100mm ois jeppis. Eli kyllä sen pitäis kai toimia ok jos sulla on 100mm keula siihen lykätä.
Kare_Eskola
11.10.2013, 22.49
http://stwww.bikemag.com/files/2013/04/Yeti-SB95-ARC-Carbon-4.jpg
http://ep1.pinkbike.org/p4pb9463252/p4pb9463252.jpg
Kuluneen kauden olen ajanut puolikuituisella Yeti Big Top 29erilla. Se on upea pyörä geometrialtaan: hauska, luottamusta herättävä trail-takajäykkä, joka tykkää sekä teknisistä nousuista että ilmasta. Ja nyt on sitten samaa herkkua tarjolla täyskuituisena. Kevyempi ja paljon nätimpi, kuten kuvista näkee.
Geometria ja rungon spesifikaatiot on kopioitu Big Topista, mutta ilman vaihdettavia haarukanpäitä. Olettaisin että allekirjoituksessa mainitusta kaupasta saa hankittua.
Mikäs se tällainen on?
Tälläinen (http://on-one.co.uk/i/q/FROOLUR29/on_one_lurcher_carbon_hardtail_29er_frame). Halpahan se mutta olisi kuitenkin tuohon rahaan luullut käyttökelpoista tavaraa saavansa.
http://www.bike-discount.de/shop/kS1/a86728/zr-race-29er-6-1-sl.html Meneekö pieleen mitat on 173cm 78cm sisäsauma. Käyttö tarkotus on polulta asfaltille,maantiepyörä löytyy.
Ei ainakaan sisä sauma anna myöden 18" Radonin rungolle (korkeus 785mm). Ei muuta, kun tilaukseen.
Tälläinen (http://on-one.co.uk/i/q/FROOLUR29/on_one_lurcher_carbon_hardtail_29er_frame). Halpahan se mutta olisi kuitenkin tuohon rahaan luullut käyttökelpoista tavaraa saavansa.
Mikäs siinä mätti kun silloin tällöin itelläkin käynyt mielessä köykäiseksi täysjäykäksi? Jottei tule hätäpäissään ostettua joskus ja sitten harmiteltua.
Tolppa pitää varmaan liimata paikoilleen että saa satulan korkeuden pysymään stabiilina...
No samoja ongelmia näiden kuitulelujen kanssa näyttää olevan muillakin kun vähän nettiä selaa.
Tolppa pitää varmaan liimata paikoilleen että saa satulan korkeuden pysymään stabiilina...
No samoja ongelmia näiden kuitulelujen kanssa näyttää olevan muillakin kun vähän nettiä selaa.
Jaa? Mulla on sama runko ja kuituinen satulatolppa pysyy kyllä ongelmitta paikoillaan. Alkuun ei pysynyt, mutta kun laitoin kitkatahnaa väliin ja momentiksi muistaakseni n.10nm niin ei ole enää laskenut milliäkään.
Kuitu vasten kuitua tuntuu pitävän aika huonosti, mutta silti olen aina saanut lopulta pitämään. Tarvitsee vaan yleensä oikeasti hyvän tolpan kiristimen (puristaa tasaisella paineella laajalta pinta-alalta) ja reilusti sitä kitkatahnaa. Itse olen käyttänyt Syntacen ja Ritcheyn tahnaa, molemmat muistaakseni aikalailla samanlaista oranssia tavaraa sellaisen hienon "hiekan" kera.
Ei mulla mitään kuitutolppaa ole..
Ei mulla mitään kuitutolppaa ole..
Samoilla ohjeilla on mulla pysynyt alumiinisetkin tolpat hyvin ylhäällä kuiturungoissa.
arisaast
14.10.2013, 12.25
Mulla on pysynyt tuossa samassa rungossa tolppa ihan hyvin paikallaan. Alutolppa ja ei tahnoja.
Tuosta rungosta vielä: Kun ei paremmasta tiedä, niin olen tykännyt. Ei ole kuiturungoksi mikään grammanviilaajan märkä uni, mutta vastaavasti erittäin tukeva ja jäykkä. Halpa hinta näkyy enemmän viimeistelyssä kuin toiminnallisuudessa: Maalipinta ei ole kaikista parhain. Tosin parempi kuin toisessa omistamassani On Onen kuiturungossa (Whippet), josta maalit ropisee todella helposti pois. Yksi ärsyttävä piirre on chainsuck -levyn puuttuminen. Rakensin itse nippusiteistä chainsuck -suojan tuohon. Aiemmin sain Whippetin kanssa jo tuosta samasta asiasta koulutusta. Eli runko on mielestäni hyvä, mutta jossakin on pitänyt säästää.
Kiovan Dynamo
14.10.2013, 13.06
Minulla kanssa on pysynyt kuitutolppa kuituraamissa vallan mainiosti lukuunottamatta viikon takaista Rokuan kisaa, jolloin olin kiristänyt klampin väärään momenttiin. Momenttiavaimella 8Nm ruuviin ja tähän mennessä on toiminut. Paitsi Tähtisadeajoissa, missä joku pilipalikevennysruuvi antoi periksi ennen starttia, mutta se onkin sitten jo aivan toinen tarina... :D
Jukkis85
14.10.2013, 14.28
Passaakohan nuo radonit 16" koossa 177cm pitkälle henkilölle? Lähtis melko halvalla noita vanhoja malleja.
Passaakohan nuo radonit 16" koossa 177cm pitkälle henkilölle? Lähtis melko halvalla noita vanhoja malleja.Ei. 18" on oikea koko.
baritoni
16.10.2013, 22.41
toinen tykkää siis äidistä toinen tyttärestä, millähän perusteella hiilikuitu tuntuu jyräävän?
http://www.ukbikesdepot.com/m15b0s776p7522/GENESIS_Fortitude_Single_Speed_Rigid_29Er_Mountain _Bike
Tää oli ihan asiallisen tuntunen vaihtoehto jäykkään sinkulakategoriaan mutta onkos vastaavia näkynyt syysalessa?
Tässä kun jokainen päivä on lähempänä lumen tuloa ja flunssakausikin kai tuloillaan, niin on alkanut kuume nousta. Parisen viikkoa olen nyt viettänyt selaillen foorumeita ja nettikauppoja etsien jotain "täydellistä" kaksysiä. Kolmisen vuotta olen ajellut ympäri vuoden alle tonnin hybridillä, joka saa siirtyä kesäkäyttöön. Ja sen kaveriksi siis pitäisi saada joku fillari, millä talviset työmatkat sujuisivat mukavammin ja kesäisinkin voisi lähteä metsäpoluille.
Sen verran mitä nyt olen saanut selville on se, että keulaksi ei kannattaisi hyväksyä ainakaan Suntouria. Cuben fillarit kiinnostaisi, mutta niissäkin on sitten Rock Shoxin keuloja vaikka miten erilaisia. Tuo Cube Acid on yksi vaihtoehto, mutta sitäkin kun myydään ainakin Recon ja XC32 mallisilla keuloilla enkä niiden eroista tajua kuin sen, että toinen on halvempi.
Budjetin ehdoton yläraja on tonni, posteineen. Ja sekin tuntuu jo paljolta, kun tuolla vanhalla halvalla on pärjännyt pitkiäkin reissuja mukavasti ja melko vähillä huolloilla. Kun tuolle maasturille tulnee kuitenkin kilometrejä vähemmän vuodessa.
Ehdoton suosikki olisi pyörä, missä olisi toimiva joustokeula ja yksi vaihde ja edullinen. Mutta sellaista tuskin on olemassa (valmiina ainakaan), niin pitää tehdä jonkinlainen kompromissi itsensä kanssa.
Tulipa taas jaariteltua turhia. Lopullinen kysymys: pärjääkö tuollaisella ~700-800e maasturilla sen 10-20km päivässä työmatkoja ja kesäisiä metsäpolkuja. Vai pitääkö siinä vaiheessa unohtaa joustot tai maksaa se 200-300e lisää.
Jos tonnin hintaluokkaan joustokeulalla niin oma "suosikki"lista olisi a) kytätä radonista daily offer (itse maksoin viime keväänä kyttäämällä zr race 29 7) maliista 1099 (killeri hinta-laatu), b) tilata one-one inbred 29 valmiina tai pyytää fun corner vielä joku harakirihinta cube 29 ltd sl mallista. No joo hinta voi olla 1100, mutta se on tankillinen bensaa nykypäivänä.
Sitäpaitsi käyttöarvon lisäksi jälleenmyyntiarvokin on eri, kuin 700 eur ritsassa.
Täysjäykkä sinkula Kona unit oli vielä viime viikolla city sport kaupassa 629!!!!
Cuben fillarit kiinnostaisi, mutta niissäkin on sitten Rock Shoxin keuloja vaikka miten erilaisia.
Ehdoton suosikki olisi pyörä, missä olisi toimiva joustokeula ja yksi vaihde ja edullinen.
Cube LTD Fun Cornerilta (http://www.fun-corner.de/index.php/en/Cube-LTD-29-blackline-2014/c-WG000985/a-A015296). Hinnasta lähtee vielä X% kysymällä. Voit halutessasi sinkuloida pyörän ja myydä vaihteet fillaritorilla.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.