HephaFillariElectrobikeGiant
Sivu 2 / 24 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 12 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 713

Aihe: Sähköpyörä/ sähkö kitin hankinta.

  1. #31
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Seiska Katso viesti
    Noitten laillisten settien kanssa on vaan ongelma se että vastustavat kun nopeus kasvaa reilut 25km/h.
    Ihan höpöhöpöä tämä. No joo, suoravetopiirakoilla ehkä totta, mutta kuten jo aikaisemmin sanoin, ei mitn järkeä laittaa ei-mopoon ainakaan mitn 5...7 kg piirakkaa. Ei-mopoihin sopivat alennusvaiheelliset on taas varustettu yksisuuntalaakerilla eivätkä vastusta.

  2. #32
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuparinen Katso viesti
    Pointti onkin siinä että hommataan VALMIIKSI LAITON vehje (rekisteröintikelvoton sähkömopo) jolla sitten ajetaan väylällä jonne se ei lain mukaan edes kuulu.
    Eli lakipykälät ovat vanhentuneet, pitäisi uusia. Joko kaikki autot kuristetaan 120km/h maximi vauhtiin taisitten sallitaan rekisteröitäväksi sähköpyörät joilla pääsee kovempaa mitä niillä saa ajaa. Yksinkertaista.

    En ymmärrä miksi suomessa sähköpyörä ei saa kulkea kovempaa. Saksassa ymmärtääkseni on selkeästi sallivampi linja. Siellä on myös enemmän ja tiheämmin ihmisiä, enemmän ja tiheämmin ruuhkia ja enemmän ja tiheämmin kaupunkeja. Outoa.

    Hirveet jeesustelut tosta että saako ajaa ja että älä tule lapsieni sekaan kelville yms. Näihin asioihin en löytänyt kysymystä tai sellaiseen viittaavaa ensimmäisestä viestistä. Soittakaa poliisi.

  3. #33
    Liittynyt
    03/2013
    Viestit
    180
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lasol Katso viesti
    Eli lakipykälät ovat vanhentuneet, pitäisi uusia. Joko kaikki autot kuristetaan 120km/h maximi vauhtiin taisitten sallitaan rekisteröitäväksi sähköpyörät joilla pääsee kovempaa mitä niillä saa ajaa. Yksinkertaista.

    En ymmärrä miksi suomessa sähköpyörä ei saa kulkea kovempaa. Saksassa ymmärtääkseni on selkeästi sallivampi linja. Siellä on myös enemmän ja tiheämmin ihmisiä, enemmän ja tiheämmin ruuhkia ja enemmän ja tiheämmin kaupunkeja. Outoa.

    Hirveet jeesustelut tosta että saako ajaa ja että älä tule lapsieni sekaan kelville yms. Näihin asioihin en löytänyt kysymystä tai sellaiseen viittaavaa ensimmäisestä viestistä. Soittakaa poliisi.
    EU lakeihin nuo rajoitukset mun mielestä pohjautuvat, taannoin äänestivät tehokkaampien sallimisesta, mutta ei sitten mennyt läpi.

    Onhan toki tuossa laissa sellainen porsaanreikä, että pää-asiassa maastossa käytettäväksi tarkoitettu kolmipyöräinen ajoneuvo ei vaadi tyyppikatsastusta ja voi olla mitä tahansa tehoja. En ole aivan varma oliko myös 2 pyöräinen siinä sallittuna. EU:n sivuilta pitäisi tarkat pykälätkin löytyä, samoin finlexistä, mutta siitä on jotkut yrittäneet haloota nostaa, että moinen pykälä pitäisi poistaa, mutta mielestäni sellaiset on edelleen tätänykyä sallittuja ja takautuvasti kieltäminen on aina vähän hankalampi homma.

    Miten sitten maastopyörä tuohon osuu ja miten lie sen käyttö maantiellä, mutta jos on riittävästi mielenkiintoa, niin tuota kannattanee vähän selvittää, maastokäyttöön suunniteltu velomobiilihan voisi olla sähköautolle ihan näppärä korvike.

    Mun mielestä jokainen tehköön mitä haluaa niin kauan kunhan ei siitä muille ole haittaa, jos laittomia kittejä alkaa kovin paljoa olemaan ja niillä tapahtuu onnettomuuksia niin pian et saa asentaa laillistakaan kittiä itse = haittaa muille. Noin yhtenä esimerkkinä, toki joskus kolmikymppisenä sitä kuvitteli olevansa liki kuolematon, mutta siitä on jo vähän aikaa, on monia syitä miksi laittoman viritelmän muiden liikkujien sekaan tuominen nostaa niskakarvoja pystyyn ja kirvoittaa sitten kommentteja.

    Huudellaanhan ihmisille että älä mene sinne jäälle, jos tiedetään jää heikoksi mutta joku jäälle pyrkii kun ei tiedä jäätä heikoksi. Voi se jää tuon sankarin kantaakkin, mutta yleensä on tapana kuitenkin varoittaa, jokainen tekee silti omat valintansa ja ratkaisunsa, hyvä olisi kuitenkin saada kaikki tieto, myös sellainen josta ei pidä, jotta voi tehdä järkevän valinnan (muustakin kuin oman navan näkökulmasta järkevän siis).

  4. #34
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    310
    Luin koko viestiketjun ja totesin että säikeen aloittaja tietää haluavansa laittoman pelin. Silloin on mielestäni täysin turhaa kertoa kyseinen asia hänelle monta kertaa eri tavoin. Lisäksi mielestäni moni vaarallisempi asia on laillista. Esimerkiksi kossu. Tai mopoauto. Mielestäni lakipykälät pitää tulkita niin, että onko kyseinen laki järkeenkäypä vai ei. Jos mielestäni ei voin hyvällä omallatunnolla hieman kiertää kyseistä lakia. Tietenkin usein tämä ei ole mahdollista.

  5. #35
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti juminy Katso viesti
    Ihan höpöhöpöä tämä. No joo, suoravetopiirakoilla ehkä totta, mutta kuten jo aikaisemmin sanoin, ei mitn järkeä laittaa ei-mopoon ainakaan mitn 5...7 kg piirakkaa. Ei-mopoihin sopivat alennusvaiheelliset on taas varustettu yksisuuntalaakerilla eivätkä vastusta.
    Se on juurikin näin. Jos raha ei rajoittaisi, niin rakentelisin jostain järeämmästä 29 täpäristä kilpiin 45 km/h saakka avustavan mopon, jolla painoa ~20 kg akkuineen. Vetopyörätehoa olisi maksimissaan 500W, mihinkään ei tarvita enempää. Tuo vain painoa moottoriin ja akkuihin. Akut olisi tuplasettinä, eli toisen akun pois nykäistessä peli muuttuisi kevyemmäksi sähköavusteiseksi, jolla voisi ajella laillisesti kelveillä ja maastossa.

    Jännitteina 24V/250W ja 48V/500W

    Tuolta saa muuten halpoja kittejä, josta tuo on ainakin tuo $126 Q85 kitti on pelannut tyttären pyörässä ok. Kevyellä kaverilla toimintasädettä riittävästi (watit 200...250 pitää luutavasti paikkaansa, kun akku kestää hyvin) Tehoa silti riittävästi munkin 120 kg painolle. Ainoa miinus on äänekkyys ja ehkä alennusvaihteen kesto. Tosin niillä ajokilsoilla mitä ko pyörällä ajetaan ei taida olla ongelma.

    Se mikä näitten sähköavusteisten kritisoijilta unohtuu on, että kyseessä on ihan oma kulkuneuvonsa, eikä sitä edes kannata verrata normifillariin. Hauska peli.

  6. #36
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    199
    Ei nyt äkkiseltään tuu mieleen säälittävämpää vehjettä kun laiton sähköfillari. Ostakaa moottoripyörä jos ei reidet riitä.

  7. #37
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JeTi- Katso viesti
    Ei nyt äkkiseltään tuu mieleen säälittävämpää vehjettä kun laiton sähköfillari. Ostakaa moottoripyörä jos ei reidet riitä.
    Itselle tulee. esim hummeri tai isot maasturit joille ei ole asianmukaista käyttöä eli maastoajoa tjsp. Se että niitä pidetään turvallisempana on osittain valetta, koska kun hyvätuoloiset suurentavat ajoneuvojaan, normi- ja pienituloiset ajelevat edelleen perushenkilöautoilla. Jos hummeri ajaa nokkakolarin corollan kanssa niin koko corolla on ruumista täynnä. Jos sattuu corolla vs corolla kolari, ei törmäysvoimaa ole yhtä paljon ja todennäkösempää on että suurempi osa selviää.

    Olen miettinyt tulevaisuudessa auton korvaamista sähköpyörällä hinnan takia. Myös skoba on ollut vaihtoehtona. Siksi pidän outona vertausta moottoripyörään, jonka juoksevat kulut ovat valtaisat vs sähköpyörä vaikka ostaisikin jonkun halvan ruoskan.

  8. #38
    Liittynyt
    08/2003
    Viestit
    4.237
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lasol Katso viesti
    Siksi pidän outona vertausta moottoripyörään, jonka juoksevat kulut ovat valtaisat vs sähköpyörä vaikka ostaisikin jonkun halvan ruoskan.
    Eihän ne moottoripyörän juoksevat kulut mitkään valtaisat ole, jos ei ota siihenkään vakuutusta.

  9. #39
    Rizla Guest
    Ajattelin tuoda oman näkemykseni tähän keskusteluun.
    Näyttää siltä että asiaa käsitellään aina "hupi käytön" näkökulmasta. Mutta mitenkäs "hyötykäyttö"

    Itsellä alkamassa Gargobike projekti johon meinasin sähköavustuksen.Tämä palvelisi "kakkosautona"
    Tuntuu vaan tuo laillinen 250W aina tehottomalta, kun kyseessä on isompi kuorma/lapsien kuljetus.

    Olen ajatellut tuollaista 500W.HT(high torque) moottoria.Josta siis löytyisi enemmän vääntöä vaan ei nopeutta.Sen luulisi riittävän keventämään taakkaa paikallisissa ylämäissä.

    suurempi teho ei välttämättä tarkoita suurempaa nopeutta.

    mielestäni tuo 25km/h on enemmän kuin tarpeeksi kun puhutaan lasten kuskaamisesta pyörällä.

  10. #40
    Liittynyt
    03/2013
    Viestit
    180
    Skootteri, myöskin sähköskootteri, on aika painava laite, 80kg ylöspäin taitaa olla laitteiden painot, kun samat ajot hoituisi noin 20kg painoisellakin, jos ei niin kiire ole välillä edes vähän voisi polkea mukanakin, verryttelyä, ehkä välillä jopa ajellakin. Peruspyörät tahtoo painaa jo sen 16kg, joku kevyempi sähköpyöräntekniikalla oleva jos 20-30kg painoon asettuu, niin sehän on aika paljon vähemmän kuin skootteri.

    Motskaria varten kallis kortti, mopossa kallis vakuutus, tosin pitäisihän se kallis vakuutus olla pienitehoisessa mopossakin, mutta ehkä se on halvempi sellaiseen?

    Sähköfillarin saa kerrostalossakin reipas nuorukainen turvaan vandaaleilta, skootteria harvempi viitsii edes yrittää saada turvaan.

    Onhan noita syitä, jos haluaa niitä hakea, mutta eiköhän se tässäkin ole tuo, että ollaan niin siinä omassa ajatusmallissa kiinni, ettei nähdä muita vaihtoehtoja toimintaan.

    En minä siltikään laittomuuksia suosittele, ennemmin vaikka alkaa lobbaamaan lakimuutoksen puolesta.

    Mun mielestä oli niitä 250W mallejakin ilman vinkuvia rattaita, moisethan tappaa vähän sitä ideaa, kun itse ainakin pyöräilyssä äänettömyyttä pidän suht tärkeänä. Ongelma taisi olla vaan siinä, että kaikki niistä ei kuitenkaan välttämättä ole ihan sitä mitä pitäisi, osassa suoravetoja oli vastusta ja osassa ei, tai jotain tuollaista olen lukenut.

    250€ tulleineen ja veroineen, että toimituskuluineen taitaa olla Kiinasta suoravetoinen 250W, joskus ainakin sellaisen linkin löysin joltain palstalta, mutta olen onnellisesti unohtanut, kun 600-700 menee rahaa moiseen kokosettiin kuitenkin, sillä taitaa saada jo melkein uusia kiinanskoottereitakin, mutta niissä omat ongelmansa.

    Huonokuntoinen ei välttämättä lähde fillaroimaan, mutta sähköfillarilla ei ole isoa kynnystä, siinä huomaamatta se omakin kunto alkaa kohentumaan, entäs kun kuskista tipahtaa se kitin verran painoa?

    Ei kaikki ole niitä urheilijoita, mutta onko osittain myös sitä havaittavissa, että ne jotka ovat tehneet kovasti töitä kuntonsa eteen jäävät sähköpyörien jalkoihin kevleillä ja se pistää harmittamaan? Monia syitähän voi olla kielteiseen suhtautumiseen, voi olla vaikka itsetunto syynä, eikä sillä nyt sinällään väliä ole että miks on kielteinen näkemys, mutta itse en voi lytätä moisia sähkökulkineita ilman kunnon perusteita ja en kykene moisia löytämään, kyllä niillekkin olisi paikkansa, mutta ei välttämättä kevleillä.

    Toki laittomuuksiin kannattaakin suhtautua kielteisesti, kyllähän anarkiassa olisi puolensa, mutta kun toistaiseksi meillä ei ole anarkiaa, niin pitää sääntöjä edes pyrkiä seuraamaan, tai ainakin siten toimimaan, ettei laittomuuksien tekemisellä aiheuta tulevaisuudessa muiden lailliselle toiminnalle haittaa.

    Ehkä minä vain kuvittelen, mutta jotenkin aistin tässä ketjussa jonkinlaista ahdasmielisyyttä ja omaan napaan tuijottelua, ei haluta nähdä niitä muita vaihtoehtoja kuin vain se oma näkökanta?

  11. #41
    Liittynyt
    03/2013
    Viestit
    180
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rizla Katso viesti
    Ajattelin tuoda oman näkemykseni tähän keskusteluun.
    Näyttää siltä että asiaa käsitellään aina "hupi käytön" näkökulmasta. Mutta mitenkäs "hyötykäyttö"

    Itsellä alkamassa Gargobike projekti johon meinasin sähköavustuksen.Tämä palvelisi "kakkosautona"
    Tuntuu vaan tuo laillinen 250W aina tehottomalta, kun kyseessä on isompi kuorma/lapsien kuljetus.

    Olen ajatellut tuollaista 500W.HT(high torque) moottoria.Josta siis löytyisi enemmän vääntöä vaan ei nopeutta.Sen luulisi riittävän keventämään taakkaa paikallisissa ylämäissä.

    suurempi teho ei välttämättä tarkoita suurempaa nopeutta.

    mielestäni tuo 25km/h on enemmän kuin tarpeeksi kun puhutaan lasten kuskaamisesta pyörällä.
    Tälläisen tavararoudauspyörän osalta olen miettinyt tuota pääosin maastossa käytettäväksi tarkoitetun säädöstä, toimisiko se jos täysjoustona toteuttaisi ja sellaisena että tosiaan maastossakin pääsisi, mutta myös tiellä, en ole sen pisemmälle selvitellyt.

    Hyötyajoissa muutenkin se nopeus ei välttämättä tarvitse olla kovin suuri, on kuitenkin sitten usein enemmän massaakin. Aasiassahan on niitä kolmipyöräisiä lavapyöriä, kuskaavat aikamoisia lasteja niillä, nykyaikainen länsimainen versio voisi olla ihan hyvä sopivalla sähköavulla, eikä tosiaan pyörän tarvitse olla se spandex sukassa himosuoritusta tekevän väline, pyörä voi olla paljon muutakin, ädin apu arkeen, välttyy toiselta autolta tosiaankin jne.

    Kun nykyään tuota ekologisuutta haetaan, niin olisihan se hyvä, jos olisi sähköpyöriä, se olisi teknologiana täysin valmista käyttöön, eikä olisi sähköauton ongelmia. Lähiöissä liikumiseen mahdottoman hyviä laitteita, ennemmin minä niitä näkisin kuin sähköautoja, joiden takia pitää vetää uusia kaapeleita että riittää kapasiteettiä ladata se hurja energiamäärä, kun ne painaa niin paljon joten menee energiaa tietty enemmän liikuttamiseenkin.

  12. #42
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    mansester
    Viestit
    523
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YT Katso viesti
    Eihän ne moottoripyörän juoksevat kulut mitkään valtaisat ole, jos ei ota siihenkään vakuutusta.
    Onko tässä kokemusta taustalla?

    Itse ottaisin heti polkupyörääni samanlaisen vakuutuksen, mitä maksan 125cc kevaristani. Sen liikennevakuutus kattaa lähes kaiken mahdollisen koheltamisen aiheuttamat henkilövahingot. Maksaa noin 100 euroa vuodessa (bonus 70%). Ehdoiltaan samanlaista vakuutusta ei polkupyöräilijälle ole saatavissa. Tapaturmavakuutus tai vastuuvakuutus voi korvata, mutta se riippuu syyllisyyden asteesta. Ainakin Tampereella syyttömyyden todistustaakka on ehdottomasti pyöräilijällä ja todennäköisesti tutkinnan tuloksena on tuomio liikenteen vaarantamisesta.

    Eli periaatteessa on aika lailla sama miten ja millä noissa kevyenliikenteen väyliksi kutsutuissa koira/leikkipuistoissa ajelet. Jos jotain sattuu, niin ainakin Tampereen Poliisin tuomitsemana liikenteenvaarantajana nuolet omat haavasi ja mahdollisesti myös vastapuolen.

    Tavallaan tuo tarkkuus sähköavusteista polkupyörää koskevan lain tulkinnassa tällä palstalla on ihailtavan suoraselkäistä. Samaan aikaan kuitenkin laki määrittelee mopoille 45 km/h "rakenteellisen nopeuden". Mopojen osalta käytännössä asiaa aletaan tutkia nopeusvalvonnassa kuitenkin vasta, kun nopeus on ollut yli 60 km/h. Sittenkään ei välttämättä tule seuraamuksia, jos ei voida osoittaa mopon rakennetta muutetun. Vastaavan tulkinnan mukaan olisi yhteiskunnalle siedettävää, jos lain mukaan maksimissaan 25 km/h asti avustava voimanlähde lopettaisikin avustamisen vasta 60/45*25=33 km/h nopeudessa. Kaikki pyöräilyn tehontarvetta ymmärtävät tietävät kuinka olennainen ja ratkaiseva käytännön tulkinta on tässä tapauksessa. Tamperelaisena oletan kuitenkin sähköavusteisia polkupyöriä koskevien sääntöjen valvonnan olevan vähintään yhtä tarkkaa kuin promillerajojen, eli ei toleranssia.

  13. #43
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Ei kai siinä toleranssia tarvita kun avustuksen voi niin helposti rajata tarkkaan lukemaan. Nykyään ei varmaan ole kovinkaan vaikeaa laittaa mopoon samanlaista rajoitinta kuin raskaalla liikenteellä, tuo laki mopoista on varmaan jo aika vanha...

  14. #44
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    mansester
    Viestit
    523
    Teknisesti hyvinkin mahdollista, säätönä vaikka rampitetaan alas 24.90...24.99 km/h, jos nopeus on tarkasti mitattu (joka onkin se hankalampi homma)

    Ajaako raskas liikenne max 79.99 km/h?

    Mopoja koskeva ajoneuvolaki on vuodelta 2002, eli ei se nyt kovin vanha ole kai?
    ttr muokkasi tätä : 17.03.2013 at 00.11

  15. #45
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Ei kai siinä toleranssia tarvita kun avustuksen voi niin helposti rajata tarkkaan lukemaan. Nykyään ei varmaan ole kovinkaan vaikeaa laittaa mopoon samanlaista rajoitinta kuin raskaalla liikenteellä, tuo laki mopoista on varmaan jo aika vanha...
    Kyllähän käytännössä kaikissa uusissa mopoissa tuollainen onkin. Ja melkein kaikissa sitten piilossa nappi, jolla se kytketään pois. Tuo 60 raja koskee moottoripyöräveron maksuunpanoa ja ajo-oikeudetta ajoa. Sakot voi kyllä saada pienemmästäkin.

    Kyllä sitä toleranssia tarvitaan. Muutenhan renkaiden kuluminen pitäisi aktiivisesti korjata. Tästä syystä esim raskaan kaluston katsatuksessa on yleesä paikallaan loppuun ajetut renkaat ja tien päällä uudet vetävissä pyörissä.

  16. #46
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    mansester
    Viestit
    523
    Moottoripyörävero voi mennä, jos rakennetta on muutettu. Mutta jos tyyppihyväksytty mopo tai mopoauto muuttamattomana kulkee yli 60 km/h niin se on ok. Uskomatonta, mutta totta... Virkamies on tyypittänyt ja (melkein sama) virkamies valvoo.

    Analogisesti, nyt vain äkkiä 1000 kpl erä CE-ym.leimattuja ja virallisen tehdasinsinöörin suunnittelemia ja vähintään 32 km/h avustavia sähköpyöriä tyypitykseen ja liikenteeseen, niin saadaan käytäntö linjattua.

  17. #47
    Liittynyt
    08/2003
    Viestit
    4.237
    Ostan mopon ja asennan siihen crossipyörän moottorin. Sillä ajaminen on sitten nopeampaa kuin mopolla, mutta halvempaa kuin moottoripyörällä. Laki joka määrää mopon rakenteelliseksi huippunopeudeksi 40km/h on vanhanaikainen ja typerä, koska se ota huomioon että minulla on kiire.

  18. #48
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Lähes kaikki oleellinen - mitä tulee lakiin ja asetukseen - kulminoituu kahteen ylläolevaan viestiin. Kannattaa lukea vaikka pariinkin kertaan.

  19. #49
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    mansester
    Viestit
    523
    Kovasti laittomalla sähköavustuksella on muuten tullut ajeltua tarkemmin aatellen. Tuossa pyörässäni on sellainen kiusallinen ongelma, että polkemisen lopettamisen jälkeen avustus lakkaa vasta pienellä viiveellä. Pyöräni on siis laiton, ainakin sen viiveajan verran. Muutenhan tuosta ei ajamiselle ole juuri haittaa, mutta näiden lakiasioiden kanssa pitää olla absoluuttisen tarkkana, ettei syyllisty abstraktiinkaan liikenteen vaarantamiseen.
    ttr muokkasi tätä : 23.03.2013 at 22.58

  20. #50
    Minä kysyin vuonna 2011 Liikenteen turvallisuusvirastosta kuinka polkupyörän tai mopon voi muuttaa laillisesti sähkömopoksi.
    Tässä on kirjeenvaihto:

    "Hei

    Kuinka saan enintään 4 kW sähkömoottorilla varustetun polkupyörän katsastettua / rekisteröityä L1e ajoneuvoluokkaan, eli mopoksi?
    Entä kuinka saan tavallisesta moposta, johon olen vaihtanut enintään 4 kW sähkömoottorin polttomoottorin tilalle, laillisen ajaa tiellä?
    Molemmat laitteet kulkisivat korkeintaan 45 km/h.

    Hei,

    Polkupyörän pohjalta itse valmistettu mopo pitää esittää rekisteröintikatsastukseen. Rekisteröintikatsastuksessa tarkastetaan, että mopo täyttää asetuksessa 1250/2002 annetut vaatimukset. Vaatimusten täyttymisestä pitää olla monilta osin tutkimuslaitoksen testiraportti tai hyväksytynasiantuntijan lausunto.

    Vanhan mopon muuttaminen sähkökäyttöiseksi edellyttää muutoskatsastuksen. Muutoskatsastuksessa tarkastetaan, että mopo täyttää muutosten jälkeen sitä koskevat vaatimukset.

    Lisätietoa rekisteröinti- ja muutoskatsastuksista saa katsastustoimipaikoilta. Asiaan liittyvät säädökset löytyvät Trafin kotisivuilta http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_a...+ja+asetukset/ (linkki ei toimi enää)

    Terveisin XX"

    Rekisteröintikatsastus ja tutkimuslaitoksen testiraportti tai hyväksytyn asiantuntijan lausunto ovat varmaan niin kalliita ja hankalia hoitaa, että homma tyssää siiheen. Vai mitä luulette?
    Bensamoposta sähkömopon rakentaminen saattaisi onnistua helpommin. 45 km/h kulkeva neljän kilowatin sähkömopo olisi varmaan kiva lelu, mutta sitä ei voi polkea.

  21. #51
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Laitoin viimein kyselyn Trafille menemään, että mites esim. tämän rekisteröinti (L1e eli moottoripolkupyörä) Suomessa, lienee rutiinijuttu kun on jo toisessa osavaltiossa rekisteröitävissä...

    On näitä varmaan jo kyselty vaikka miten ja jostain fakista olis löytynyt miksei se nyt vaan ole mahdollista.

    Tuossahan on paljon hyvää: hiljainen, turvallinen, ei savuta, kuluttaa varsin maltillisesti energiaa ja toimii myös lihasvoimalla. Parasta on se, että toimii lihaksen ja sähkömoottorin yhteispelillä. Ja tuleepahan sitten myös pidettyä pyöräilykypärää turvallisempaa mopokypärää päässä ajaessaan.

  22. #52
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Viesti

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Seiska Katso viesti
    Kiitos Esko avusta... Julkiset kulkuneuvot eivät ole listalla (suuntaansa kestää 4h). Mielummin ajaan vaikka autolla, mutta kesällä on tarkoitus nauttia ulkoilmasta joten pyörällä mennään. Ja kun sitä matkaa on, sähköpyörä on paras vaihtoehto. Osta sinä Esko mopo, mulle tuo ei ollut optio.
    Noh, toimisihan tuo yhtä lailla autonkin kanssa, olettaen että työpaikalle voi ja uskaltaa auton jättää. Autolla töihin ja pyörällä takas, ja seuraavana päivänä pyörällä töihin ja autolla takas.

    Mulla on mopo. Viimeksi sillä on tosin ajeltu joskus viime vuosituhannella...

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ErWo9iJn Katso viesti
    Onhan toki tuossa laissa sellainen porsaanreikä, että pää-asiassa maastossa käytettäväksi tarkoitettu kolmipyöräinen ajoneuvo ei vaadi tyyppikatsastusta ja voi olla mitä tahansa tehoja. En ole aivan varma oliko myös 2 pyöräinen siinä sallittuna. EU:n sivuilta pitäisi tarkat pykälätkin löytyä, samoin finlexistä, mutta siitä on jotkut yrittäneet haloota nostaa, että moinen pykälä pitäisi poistaa, mutta mielestäni sellaiset on edelleen tätänykyä sallittuja ja takautuvasti kieltäminen on aina vähän hankalampi homma.

    Miten sitten maastopyörä tuohon osuu ja miten lie sen käyttö maantiellä, mutta jos on riittävästi mielenkiintoa, niin tuota kannattanee vähän selvittää, maastokäyttöön suunniteltu velomobiilihan voisi olla sähköautolle ihan näppärä korvike.
    Tarkoitatko, että itse rakennelluilla (kolmipyöräisillä) maastoautoilla tai vaikka (kolmipyöräisillä) mönkijöillä voisi ajella julkisilla teillä ilman katsastuksia ja vakuutuksia, eikä poliisi voisi tehdä mitään? Äkkiseltään kuvittelisi, että noilla laitteilla pitää nimenomaan pysyä vain suljetuilla alueilla.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Se on juurikin näin. Jos raha ei rajoittaisi, niin rakentelisin jostain järeämmästä 29 täpäristä kilpiin 45 km/h saakka avustavan mopon, jolla painoa ~20 kg akkuineen. Vetopyörätehoa olisi maksimissaan 500W, mihinkään ei tarvita enempää. Tuo vain painoa moottoriin ja akkuihin. Akut olisi tuplasettinä, eli toisen akun pois nykäistessä peli muuttuisi kevyemmäksi sähköavusteiseksi, jolla voisi ajella laillisesti kelveillä ja maastossa.
    Ajamisen hauskuutta voisi rajoittaa se, että laitteen kanssa pitäisi käyttää mopokypärää, myös silloin kun ajaa kevytversiona. Ei polkimilla varustettu mopokaan muutu polkupyöräksi moottorin sammuttamalla, eikä 500-kuutioinen nelisylinterinen moottoripyörä kevariksi sillä, että syöttää bensiiniä vain yhteen sylinteriin.

  23. #53
    Liittynyt
    03/2013
    Viestit
    180
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
    Tarkoitatko, että itse rakennelluilla (kolmipyöräisillä) maastoautoilla tai vaikka (kolmipyöräisillä) mönkijöillä voisi ajella julkisilla teillä ilman katsastuksia ja vakuutuksia, eikä poliisi voisi tehdä mitään? Äkkiseltään kuvittelisi, että noilla laitteilla pitää nimenomaan pysyä vain suljetuilla alueilla.
    Kuvittelisin, että enemmänkin tyyliin kuten moottorikelkalla saa ajaa, kun on pääosin maastossa käytettäväksi tarkoitetusta kyse, niin maastossa saa päästellä, mutta tiellä ei niinkään, mutta ei noista porsaanreijistä aina tiedä, tosin aika pian sieltä kai tulisi ennakkotapaus, jos joku oikeasti moisen väsää.

    Muistelen, että autoissa (vanhemmissa) oli sallittua olla turboruuvi, jolla ratakäyttöä varten sai paineita nostettua, jotain määritelmiä siinä oli, ettei ajon aikana säätöä olisi voinut tehdä kuljettajan paikalta.

    Modernimmissakin sai rataohjelman heittää ratakäyttöä varten, mutta sitten tuli ODB II ja tiettyyn kilometrimäärään ennen katsastusta ei saanut olla vikakoodeja ja siitä taisi tulla jotain ongelmaa, en niin noihin uudempiin ole syventynyt.

    Kai piikistäkin voi ratapäiville putken vaihtaa ja tehdä vähän säätöjä, kadulle sitten vaihtaa kuristetun putken takaisin.

    Toki sähköpyörämopo voisi olla vain sähköavusteinen pyörä kadulla ja vain sitten radalla mopo.

    Tieliikenteessä moinen tuskin onnistuisi, että molemmanlaisina versioina päästelisi oman valintansa mukaan, tai toki onnistuisi mutta silloin tosiaan ne vaatimukset olisivat sen tehokkaimman mukaan, eikä tosiaan sähköavusteisena paljoa mieltä olisi ajella, kun täysillä tehoilla vimpain olisi kuitenkin jo katulaillinen. Mutta jos kadulla se olisi rajoitettu sähköavusteiseksi ja sitten radalla / maastossa rajoittamattomana, niin silloinhan tuo toimisi.

  24. #54
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    mansester
    Viestit
    523
    Laillisuusasia on mielenkiintoinen. Olisi hyvä joku aamu bootata liikennejärjestelmä ja sallia toiminta vain ehdottoman laillisille ajoneuvoille, ainakin seuraavat jutut vois pollari tsekata:
    - tarkastetaan "89 km/h" rajoittimet raskaalta kalustolta (ja jarrut ja polttoöljyt)
    - ratsataan alle 45 km/h rakenteellisesti kulkevat mopot ja mopoautot (rakennenopeuden määritelmä tarkistetaan aamupalaverissa)
    - mitataan tehot dieselautoista, että onko vakuutusmaksu lastutuksen tms. mukainen
    - mitataan tehot kevareista, että eihän kukaan vain kuvittele ajavansa A1 kevarilla vaikka se on A2
    - Polkupyörät... ratsataan valot, soittokello ja heijastimet alle 12-vaihteisista polkupyöristä
    - Tarkstetaan jotain yli 12-vaihteisissa polkupyöristä... Valot?
    -jne.

  25. #55
    Liittynyt
    03/2013
    Viestit
    180
    Eikös yli 12 vaihteisissa 2 tehokasta jarrulaitetta olisi hyvä tarkastuksen kohde?

  26. #56
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
    Ajamisen hauskuutta voisi rajoittaa se, että laitteen kanssa pitäisi käyttää mopokypärää, myös silloin kun ajaa kevytversiona. Ei polkimilla varustettu mopokaan muutu polkupyöräksi moottorin sammuttamalla, eikä 500-kuutioinen nelisylinterinen moottoripyörä kevariksi sillä, että syöttää bensiiniä vain yhteen sylinteriin.
    Tuo kevariksi muuttaminenkin on ihan eri juttu, kun sen pitäisi olla katsastettu ja rekisteröity kevariksi, eli vaatisi muutoskatsastuksen. Tarttis joka välissä kuskata konttorille muutos ja rekisteröintikatsastukseen.


    Kyllä se kypäräjuttu täysversiona jotain mukavuudelle tekee, mutta ei kevyt avokypärä nyt varmaan täysi katasrofi ole ajomukavuudelle. siis jotain tähän tyyliin.

    Kun se toisen akun jättää kotiin ja kilvet sen mukana, niin kyllä se muuttuu mun käsityksen mukaan ihan sähköavusteiseksi fillariksi, vai mikä siitä enää mopon tekisi? Jos jättää vaikka pappatunturista tulpan ja kilvet kotiin jä lähtee koittamaan kelville polkemista, niin tuskin siitä sakkoja saa. Haluaisin nähdä sen pykälän, minkä mukaan sakot tulisi?

    Tuossa fillariksi muutossa on nimenomaan se pointti, että kun hyväksyntöjä tai katsastuksia ei tarvita fillarilta, niin sen voi tehdä sekunneissa. Mun ei tarvi todistaa mitään, viranomaisen pitää todistaa että peli on laiton ja jos teen tuon todistamisen mahdottomaksi jättämällä kotiin laittomuuden kannalta kriittisiä osia, niin riskiä ei mielestäni ole.

    Moottoripyöräilijäkin muuten muuttuu jalankulijaksi, kun alkaa lykkimään sitä pyörää, joten saattaapi se mopokin muuttua polkupyöräksi, kun sammuttaa moottorin ja polkee. Lennosta vaihtuvaakin olen miettinyt, eli akun vaihtoa sarjaan/rinnakytkentään vauhdissa ja vaihtoelektroniikka pillottaisi kilvet samalla. Saattaisi tulla mielenkiintoisia keskusteluja tienpäällä kummalla on ajettu Näyttötaakan takia olen sellaisen ratkaisun kannalla, jota ei saa väännettyä mopoksi tienpäällä millään keinolla. Polkemalla kun saa kuitenkin alamäessä 60+ vauhteja helposti millä tahansa sopivasti välitetyllä fillarilla.

  27. #57
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ErWo9iJn Katso viesti
    Eikös yli 12 vaihteisissa 2 tehokasta jarrulaitetta olisi hyvä tarkastuksen kohde?
    Yli 2-vaihteisista.

  28. #58
    Olen pyöräillyt jo lähes 60 v. Edellinen pyöräni oli Nishikin hybridi ja sitä käytän välillä vieläkin. Nyt oli lähes pakko siirtyä kevyempään.
    Ostin vuosi sitten keväällä englantilaisen Oxygen sähköpyörän. Ajelin sillä hivenen yli 2000 km viime vuoden sulankelin aikoina. Talvisin en pyöräile. Pyörässä on 37 V / 15 Ah akku. Pyörällä voi ajella 90%:n, 60 %:n tai 30 %:n tehoa käyttäen. 90 %:n tehoa käyttäen akku kesti 95-100 km, 60 %:n teholla n 125-130 km. 30 %:n tehon käytöllä en akkua testannut. Kun käytin akkua vain nousuissa ja vaikeammissa tilanteissa, mutta jalkavoimin tasaisemmilla paikoilla ajaen, akku riitti jopa yli 200 km:n matkaan.
    Kuormana oli vain 85 kiloa painava polkija ja n. 7 kg:n laukku tarakalla.
    Pyörän sähköiset osat ovat kiinalaisvalmisteisia. Akkuun on kytketty myös etu- ja takavalot, jos niitä on tarpeen käyttää. Pyörän mukana tuli luonnollisesti latauslaitteisto.
    Renkaat ovat 26x1,95". Vaihteita on 7. Rengaskoko tekee ajamisen huonommillakin teillä melko helpoksi. Etuhaarukan jousitus on säädettävissä. Edellisestä pyörästä otin tähän pyörään nahkasatulan ja joustavan satulaputken. Ajoasentoa voi jonkin verran säätää.
    Tähän mennessä pyörän heikkoutena on ollut tarakan kantokyky, vain 24 kg, sekä keskiössä oleva polkimien pyörimisen tunnistava levy. Levy halkesi, mutta takuu toimittaa uuden. Saatuani uuden levyn vahvistan sen.
    Tarakan kantokykyä olen ajatellut lisätä parilla lisätuella tai hankkimalla toisen tyyppisen tarakan.
    Jos jolla kulla on kokemuksia tästä Oxygen pyörästä, niin kerrohan. Lisätiedot pyörästä olisi aina hyväksi.
    Pikasepe muokkasi tätä : 29.03.2013 at 15.20 Syy: virhe

  29. #59
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Kyllä se kypäräjuttu täysversiona jotain mukavuudelle tekee, mutta ei kevyt avokypärä nyt varmaan täysi katasrofi ole ajomukavuudelle. siis jotain tähän tyyliin.
    On tuo niskankin peittävä umpikuorinen kypärä ~neljän sentin pehmusteilla kuitenkin aika eri juttu kuin ilmastoitu pyöräilykypärä. Kuvittelisin että tulisi hiki jo kevyesti pyöritellessäkin, ja aurinkoisella säällä ihan vaan paikallaan ihmetellessä.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Tuo kevariksi muuttaminenkin on ihan eri juttu, kun sen pitäisi olla katsastettu ja rekisteröity kevariksi, eli vaatisi muutoskatsastuksen. Tarttis joka välissä kuskata konttorille muutos ja rekisteröintikatsastukseen.
    ...
    Kun se toisen akun jättää kotiin ja kilvet sen mukana, niin kyllä se muuttuu mun käsityksen mukaan ihan sähköavusteiseksi fillariksi, vai mikä siitä enää mopon tekisi? Jos jättää vaikka pappatunturista tulpan ja kilvet kotiin jä lähtee koittamaan kelville polkemista, niin tuskin siitä sakkoja saa. Haluaisin nähdä sen pykälän, minkä mukaan sakot tulisi?

    Tuossa fillariksi muutossa on nimenomaan se pointti, että kun hyväksyntöjä tai katsastuksia ei tarvita fillarilta, niin sen voi tehdä sekunneissa. Mun ei tarvi todistaa mitään, viranomaisen pitää todistaa että peli on laiton ja jos teen tuon todistamisen mahdottomaksi jättämällä kotiin laittomuuden kannalta kriittisiä osia, niin riskiä ei mielestäni ole.
    Mikä siitä mopon tekisi? No se, että se on rekisteröity mopoksi. Miksi sitä ei pitäisi yhtä lailla käydä muutoskatsastamassa, että se ei enää olekaan mopo ja voidaan näin poistaa moporekisteristä? Mikäli jättää pappatunturista tulpan ja kilvet kotiin niin en ihmettelisi, vaikka saisi vielä kilven puuttumisestakin sakot. Tyhjää bussiakaan ei saa siirtää rekkakortilla, ja TV-maksun aikaan TV:stä piti poistaa koko viritin jos halusi välttyä maksulta - se ei olisi riittänyt, että antennikaapeli on heitetty roskiin tai viety kellarikomeroon.

    No, vasta-argumentiksi joku voisi tietysti esittää, että autoakin saa työntää ilman ajokorttia (tai humalassa, kunhan moottori ei ole päällä). Joten päätäni en toki asiassa pantiksi laittaisi.

  30. #60
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
    Mikä siitä mopon tekisi? No se, että se on rekisteröity mopoksi. Miksi sitä ei pitäisi yhtä lailla käydä muutoskatsastamassa, että se ei enää olekaan mopo ja voidaan näin poistaa moporekisteristä?
    No ainakaan sitä ei ilman kilpeä kukaan mopoksi tiedä... ja jos joku haluaa asian tarkistaa, niin selviää, että se on polkupyörä eikä mopo.

    Eipä ole AKE:lta mulle vielä palattu, että mitenkä on sen Riese&Müller -erimerkkihooäspedelecin rekisteröinnin kanssa (L1e).

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •