above_forum

Collapse

Ketjujen voitelu

Collapse
X

• Aika
  • Show
Clear All
new posts
  • TKe_
    Vakiovieras
    • 04/2007
    • 206

Alkujaan tämän lähetti silee Katso viesti
    Ketjun jos saa otettua irti niin ei muuta ku hammasharja ja liuotinpesuainetta niin kyllä kiiltää. Hankalampaa on maantiepyörän ketjuissa ku ne on niillä niiteillä kiinni. Onko kellään muuten kokemuksia noista ketjunpuhdistusvälineistä? toimiiko?
    Itse olen käyttänyt joitain vuosia tätä: http://www.parktool.com/products/det...at=8&item=CM-5

Kyllä sillä ketjut puhtaaksi saa vaikka onkin välillä aika sottaista puuhaa

Comment

• TimoT

Ostin Wurthin Dry lube purkin, ei tehnyt oikein mitään vaikka purkin kyljessä oli moottoripyörän kuva.
      Laitoin asiasta viestiä Wurthille ja sieltä vastasivat että moottoripyörän ketju on erillainen ja voitelu on moottoripyörissä erillaista kuin polkupyörissä.
      Suosittelivat HSS 2000:sta, jota en kyllä aio ketjuihini laittaa, melkoista tököttiä.
      CRC:stä tilasin tuommosen http://www.chainreactioncycles.com/M...px?ModelID=317
      se vaan loppu. Tuohon olin tyytyväinen, joten sellaista kai tilattava lisää?

Comment

• H. Moilanen
        Palstajyrä
        • 06/2007
        • 4053

Alkujaan tämän lähetti TimoT Katso viesti
        Ostin Wurthin Dry lube purkin, ei tehnyt oikein mitään vaikka purkin kyljessä oli moottoripyörän kuva.
        Ei sillä aineella tee mitään, oli kyseessä moottoripyörä, karting-auto tai fillari. Vastaus on aina ollut sama; et ole käyttänyt ohjeiden mukaan ja tuotekehityksessä on erityisesti ajateltu moottoripyörän ketjujen erityisvaatimuksia. Eivät osanneet kyllä sanoa, että miten fillarin, karting-auton ja mp:n ketjut eroavat toisistaan niin kovasti, että tekee aineesta kelvottoman fillariin.
        Holokki auki ku H. Moilane.

Comment

• Ohiampuja
          Suurtietäjä
          • 05/2005
          • 7709

Wurthin aineista olen käyttänyt Teflon seostettua sprayta, eli HHS 5000 Voiteluspraytä. Ja mielestäni se pelaa hienosti. Lisäksi se on edullisempaa kuin moni muu PTFE-seostettu spray.
          XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Comment

• silee
            Vakiovieras
            • 04/2008
            • 142

mobilin ykköstä vaan.
            Riittää kun sanot perkele ääneen ja viinaan kaatuilet, se on herkkää kun mies on mies eikä marjanpoimija

Comment

• AnttiL
              Vakiovieras
              • 08/2006
              • 382

Alkujaan tämän lähetti silee Katso viesti
              mobilin ykköstä vaan.
              Jep, pesun jälkeen likoamaan ja valutus, rätillä putsaus ja kiinni
              www.mckramppi.com

Comment

• Ohiampuja
                Suurtietäjä
                • 05/2005
                • 7709

Tuli tehtyä netissä tilausta ja sen yhteydessä heräsin taas kerran miettimään tätä ketjujen voitelun ikuista kujanjuoksua. Tuolla ylempänä olen mainostanut käyttäväni teflon pitoisia spray-öljyjä, juu kyllähän ne voitelevat hyvin, mutta jälki on aika sottaista. Ja nyt tarkoituksena olisi etsiä voitelusysteemi, jolla voisi vähentää tuota pesutarvetta.
                Tutkiskelin tuosa Finish Linen, Weldtiten, Pedroksen ja Shimanonkin öljytarjonnat.
                Ja lähes kaikilla oli aika samankaltainen tarjonta näissä purkkiöljyissä. Ensin on tavallisen öljymäinen Wet-osasto, sitten PTFE-Dry öljyt ja lisäksi kuivavahat erilaisilla Wax-nimillä.
                Noita Wet-öljyjä olen kokeillut, muistaakseni Weldtiteltä, ja niillä se sottaisuus ei ainakaan vähene. Sitten toisena ääripäänä ovat nuo vahat, eivät kyllä sotke, mutta eivät mielestäni juuri voitelekaan.

Nyt siis pitäisi kokeilla kuinka nuo PTFE-Dry:t toimivat. Harvinaisen samankaltaisia ovat, onkohan noissa käytännössä eroja?

Comment

• Ohiampuja
                  Suurtietäjä
                  • 05/2005
                  • 7709

Tein kotona pientä öljytestiä ja laitoin öljyjä riviin alasimen päälle ja nyt neljä vuorokautta seuralin kuinka niiden liukkaus ja viskositeetti muuttuu.

- Weldtite TF2 Extreme, Wet, Ei muutoksia, samanlaista perusöljyä kuin alussa.
                  - Weldtite TF2+Teflon Dry, Liuottimet haihtuneet, mutta aika liukas pinta on jäänyt.
                  - Wurth HHS 5000 Teflon-spray, Liuottimet haihtuneet, mutta liukas pinta on jäänyt myös tähän, aika samankaltainen kuin tuo edellinen.
                  - Wurth HHS Grease vaseliini-spray, Tämä oli mukana ihan uteliaisuuden vuoksi, mutta yllätti positiivisesti. Ainehan valkoista väriltään, mutta liukkaus ja viskositeetti aika lähellä noita kahta edellistä. Tätä voisi kokeilla kesäkelissä maantiepyörään.
                  - CRC 5-56 spray, Liuotin sekä öljy haihtuneet lähes täysin, raudasta ei enää huomaan mihin sitä tuli suihkutettua.
                  - Finish Line Krytect Wax, kaikki liuottimet ovat haihtuneet ja tuntuma on kuin rautaa olisi hangattu parafiinipalalla. Kai sen vahan pitää tuolta sitten tuntuakin, en tiedä.

Mutta tämä ei ollut vakavamielinen testi, kunhan viikonloppuna aikani kuluksi levittelin hyllystä löytyviä öljyjä. Mitähän sitä sitten huomenna ketjuhin laittaisi. Weldtite TF2+Teflon Dry on ainakin kätevä käyttää eikä sotke, jos vaikka sitä...

Comment

• NallePuh

Mä sain kaverilta pullonpohjallisen Castrolin uutta prätkän ketjuun tarkoitettua spray vaseliinia. Töhnä on väriltään valkoista ja todella hyvin tunkeutuvaa tavaraa. Eka kokeilu menossa ja vaikuttaa ihan kelpo tuotteelta. Postaan kunhan kokemuksia karttuu lisää...

Comment

• lansive
                      Palstajyrä
                      • 05/2008
                      • 4086

Alkujaan tämän lähetti NallePuh Katso viesti
                      Mä sain kaverilta pullonpohjallisen Castrolin uutta prätkän ketjuun tarkoitettua spray vaseliinia. Töhnä on väriltään valkoista ja todella hyvin tunkeutuvaa tavaraa. Eka kokeilu menossa ja vaikuttaa ihan kelpo tuotteelta. Postaan kunhan kokemuksia karttuu lisää...
                      Vastaavasta tuotteesta on kokemusta. Ihan pelkässä maantieajossa kerää aivan kaiken hienojakoisen skeidan ja liimaa todella tehokkaasti ketjuun. Isot roskat ei ota kiinni, mutta yhden lenkin jälkeen ketju oli jo aivan karseassa kunnossa. Harmi kun sitä myytiin niin isossa pullossa.
                      In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Comment

• Reimari

Alkujaan tämän lähetti NallePuh Katso viesti

Mä kokeilin joskus taannoin prätkäajoiltani jäänyttä Pennzoilin ketjuöljyä fillariin. Huono veto..muistaakseni ketjut meni vähän tönköiksi ja ihan kaikki paska tarttui niihin kiinni.

Comment

• Dynamo Pete

Alkujaan tämän lähetti o.j. Katso viesti
                          Joskus, kun olen oikein intoa piukassa, voin sitten Pinelinellä pestä kamat oikein kunnolla.
                          Voisitko kertoa Pineline-pullon etiketissä olevan tarkan nimen niin voisin harkita sen ostamista?

Comment

• lansive
                            Palstajyrä
                            • 05/2008
                            • 4086

Alkujaan tämän lähetti Dynamo Pete Katso viesti
                            Voisitko kertoa Pineline-pullon etiketissä olevan tarkan nimen niin voisin harkita sen ostamista?
                            Tolussa on mäntyöljykalisaippuaa ja liuottimena nykyään isopropanolia. Taatusti parempaa, eikä ole hinnalla pilattu. Ja saatavuus valtavasti parempi kuin monessa muussa aineessa.
                            In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Comment

• Abruzi
                              Vakiovieras
                              • 03/2008
                              • 44

Crc

Mä käytän Crc:n ketjuöljyä, joka ei maksa paljon mitään. Mielestäni kelpo tavaraa, ainakin ketjut toimii hiljaisesti ja vaihteetkin toimii oikein. Itselläni ei tosin ole kokemusta mistään muusta öljystä/vahasta, joten luultavasti parempiakin on olemassa.
                              "Polkupyörää on ohjattava niin että on kumpikin jalka polkimilla ja ainakin
                              toinen käsi. Pyörän pakollisiin varusteisiin kuuluu kissankello."

Comment

• o.j.
                                Vakiovieras
                                • 06/2005
                                • 390

Alkujaan tämän lähetti Dynamo Pete Katso viesti
                                Pineline tehopesu taitaa olla tarkempi nimi. Minimanista olen hakenut, noin vitosen maksaa litran pullo. Nykyään olen tehnyt valmiin satsin suihkupulloon; noin 1/3 Pinelineä ja loput vettä, sitä sitten vähän ruiskinut voimansiirron suuntaan kuralenkin jälkeen, huuhtelu runsaalla vedellä. Aika monta kertaa tuolla pesee, eli vaikka varmasti halvempiakin aineita on, ei tuota käyttäessä kovin äkkiä konkurssissa ole.

Comment

Working...