Näytä tavallinen näkymä : Avautumista vaikeast elämästä liikenteessä
Sivut :
1
2
3
4
5
[
6]
7
8
9
10
Yhden kerran luotin rekkakuskin vilkkumerkkiin joskus 80-luvulla. Alla vain oli 60-lukulainen vauxhall Victor, jossa ei ollut liikaa jerkkua... Juuri ja juuri ehdin ohi vastaan tulevan rekan edestä. Hyvä ettei tullut housupyykkiä, tai pahempaa... Sen jälkeen olen luottanut vain omaan havaintoon tuossa asiassa.
Siis taas yksi lisää, joka pysähtyy vihreisiin valoihin, moottoritiellä ennen tulevien liittymää jne, kun ei luota muihin=?
Ei suinkaan.
Mitä tarkoitit kirjoittaessasi "varsinkaan autoilijana"? ...
Tarkoitin sitä, että autolla on potentiaalia saada pahempaa jälkeä aikaan (syyttömille sivullisille) jos tekee virhearviointeihin perustuvia vääriä ratkaisuja. Harmillista vielä enemmän jos ne ovat jonkun toisen tekemiä virhearviointeja.
Siis taas yksi lisää, joka pysähtyy vihreisiin valoihin, moottoritiellä ennen tulevien liittymää jne, kun ei luota muihin=?Mut voit laittaa samaan lokeroon jos en siellä toistaiseksi ole. Sokea luottaminen siihen että kaikki muut tielläliikkujat ajavat sääntöjen mukaan on täysin idioottimaista toimintaa. Mä olen niitä jotka eivät aja liittymästä alinopeutta motarille tulevan tukkirekan perään vain siksi etten halua suorittaa tarpeetonta kaistanvaihtoa.
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
kuovipolku
05.04.2019, 13.14
Kuovipolku on viimeisimmissä viesteissään edustanut rasittavaa tapaa tarkoituksellisesta väärinymmärtämisestä. Ei ole hyvää keskustelukulttuuria se.
Olisin ollut hirvittävän kiitollinen jos olisit viitsinyt nähdä hieman vaivaa ja kertonut minulle ja esimerkein osoittanut mitä, missä ja miten ymmärsin tarkoituksellisesti väärin, sillä jos on kaksi asiaa joita foorumikeskusteluissa halveksin syvästi ja joihin en katso syyllistyneeni, ne ovat juuri tarkoituksellinen väärinymmärtäminen ja tyhjänpäiväinen trollaus.
Ole hyvä ja lue se keskustelu alusta pitäen ja luottamatta liikaa Filemonin tapaan siteerata, kysy itseltäsi kuinka monta kertaa sama asia, jonka on jo avausviestissä selvästi esitetty ja ymmärretty, tulisi ymmärtää ja mieti asiaa uudelleen vähän paremmalta kantilta ja vähän paremmin tiedoin. Muuta en pyydä - tai itse asiassa en pyydä sitäkään:rolleyes::D
Mikäli katsot tämän enemmän keskustelun arvoiseksi, voit vaikka avata yleiselle keskustelulle hyvästä keskustelukulttuurista uuuden ketjun Off-Topic -osastossa:cool:
Malamuutti
13.04.2019, 16.14
Kevään ensimmäisillä porukkalenkeillä on varmasti kivaa ajaessa jutella kaverien kanssa, mutta ehkä sitä hiukan voisi yleisellä tiellä neljän pyöräkön häröpallossa koko kaistan blokatessa tarkkailla takaa tulevaakin liikennettä. Juu ei, kyseessä ei ollut mikään järjestäytynyt telaketju vaan yleinen härdelli, jossa vasemmanpuolimmaisella kuskilla ei ollut pienintäkään aavistusta siitä, että olen ajanut parisataa metriä takana, ennen kuin tööttäsin.
kuovipolku
13.04.2019, 23.00
Mikä estää ystävällisesti tööttäämässä heti eikä parinsadan metrin päästä?
Mutta yhtä paljon kuin olen samaa mieltä siitä että oikeassa ryhmäajossa (lue: autoilijoita suunnattomasti ärsyttävässä parijonossa) viimeisessä parissa ei keskitytä niin täydellisesti juomiseen tai syömiseen tai räkimiseen tai vain peesissä viimeisillä voimilla roikkumiseen ettei ehditä tehdä huomioita takana tulevasta liikenteestä ja huudeta tarvittaessa "Auto!", olen sitä mieltä että tämmöisista tapauksista avautuessa olisi syytä viattomien säästämiseksi selvästi kertoa aika ja paikka. Ja saa senkin mainita jos sattui tunnistamaan ajoasut. Tai edes sen ettei ainakaan seuralenkistä ollut kyse.
Malamuutti
14.04.2019, 09.57
Tässä ei ollut kyeessä edes mikään parijono vaan täyspitkä häröpallo, kolme rinnan. Oikea kaista oli siis täysin tukossa ja vasemmanpuolimmaisin pyöräilijä oli osittain vastaantulevien kaistalla. Ja kyseessä ei siis tosiaan ollut mikään vetovuoron vaihto tmv; sitä siinä jonkin aikaa odottelin että selkiääkö tilanne ilman interventiota. Ei selkeytynyt, en tiedä mitä mahtoi olla olla mielessä mutta ei se ainakaan muu liikenne ollut.
Ei olleet yhtenäiset ajoasut eli usko olleen seuran ajo, jos se jotakuta kiinnostaa. Mitä olen täällä seurojen ajoiksi olettamiani letkoja nähnyt niin niiden toiminnasta ei ole valittamista. Paikka oli tie 3712 Kotkan puolella.
kuovipolku
14.04.2019, 10.56
Mä en oikein osaa edes kuvitella että kukaan luuli sinun kirjoittaneen yhtään mitään parijonosta, sen verran lukutaitoisia sentään uskon kaikkien täällä olevan. Minä taas puolestani kirjoitin että oikea ryhmäajo on yhtä kuin (maksimissaan) parijono.
Etenkin jos neljän kuskin "porukka" onnistuu kunnostautumaan ajamalla kolme rinnan ja vieläpä niin leveästi, niin (a) eihän siinä voi minkään valtakunnan kokeneista tai varsinaiseen porukkalenkkitoimintaan säännöllisesti osallistuneista maantiepyöräilijöistä voi kyse olla - mitä lie ihmesakkia? - ja (b) silloin on sellainen lyhyt ja terävä äänimerkin käyttö autoilijan taholta täysin paikallaan.
Totta kai se kiinnostaa jo ihan poissulkemisen vuoksi - ja juuri sen takia että ei jälleen kerran leimattaisi kaikkia asiallisesti käyttäytyvää maantieporukkalenkkiväkeä jonkun epämääräisen kaveriporukan töppäilyjen perusteella.
Siis ihan samalla lailla kuin että jos joku ajaa Helsingissä läskipyörällä Aleksanterinkadun jalkakäytävällä ja tönii ihmisiä, niin eihän se kerro mitään siitä miten oikeat fatbikekuskit katusiirtymiään tai työmatkojaan ajavat.
Jostain (solidaarisuus-)syistä? olen huomannut, että oma kynnys käyttää tööttiä pyöräilijää (häröpalloilijoita tai muita fillarilla suojatiellekin tunkevia)kin kohtaan on noussut niin korkealle, että käytännössä "annan possuilla". Välillä harmittaa ihteäkin...
Harjoittele sellainen iloinen lyhyt tööt-tööt, mukavan etäisyyden päästä. Ohitushan sinulta varmasti menee mallikkaasti.
Töötistä
Nyt kun taas opettelemme jälkikasvun kanssa ajoa (autoa)
Liikennesäännöissä on maininta, äänimerkki annettava pyöräilijää ohittaessa.
Jos siis pidettäisiin ne kädet ohjaustangolla, eikä esiteltäisiin pipiä etusormea tai just siinä kohtaa venyteltäisiin nyrkissä olevaa kättä. Poikanikin on innokas pyöräilijä.
Viime viikolla Mäntsälä-Hyvinkää välillä pari eri porukkaa.
Muuten ei valittamista heidän ajostaan.
kuovipolku
21.04.2019, 10.59
Jos ensin harjoiteltaisiin sitä iloista lyhyttä tööt-tööttiä mukavan etäisyyden päästä eli tilanteeseen sopivan äänimerkin oikeaoppista käyttöä. Eli muistetaan että teenkeittoon tarvitaan kaksi ja "it takes two to tango"!
Voi näet olla niin että jos vastaukseksi on näytetty etusormea tai heilutettu nyrkkiä, niin kaikki ei ole mennyt omalta osalta niin kuin asiallisesti ottaen ja objektiivisesti katsoen olisi pitänyt. Äänimerkin kanssa on usein niin ettei kärrynsä sisällä istuva ole tajunnut miltä hänen antamansa äänimerkki ulkopuolella olevien korvissa kuulosti.
PS Jostain kumman syystä Suomessa (ja vähän muuallakin) äänimerkkiä ei osata käyttää muuhun kommunikointiin kuin toisten mokailuista tai sellaisiksi koetuista tai (etenkin pyöräilijöiden "virheiden" kohdalla) luulluista mahdollisimman äkäisesti huomauttamiseen. Tai sitten tarkoituksellisen kovaääniseen ja korville käyvän pitkään kestävään mielenosoitukseen tai muka tarpeelliseksi ja välttämättömäksikin ojennukseksi ja opetukseksesi succispelleille jotka eivät ymmärrä pysyä siellä pyörätiellä tai antaa tietä väistämisvelvolliselle autoilijalle
Juu, 16v. poika ei ehkä osaa antaa juuri oikeanlaista tööt-tööt merkkiä. Yritin opettaa lyhyt tööt pitäisi riittää. Minähän olen vielä vastuussa hänen ajostaan.
Mutta hyvää oppia hänelle, kun ajaa pyörällä ja tulevaisuudessa autolla, miten hän itse toimii tulevaisuudessa.
Kipeä sormi näytti olevan monella keskimmäinen.
El-Carpaso
21.04.2019, 21.41
Töötistä
Missä liikennesäännöissä on maininta, että pyöräilijää ohittaessa on annettava äänimerkki?
Töötistä
Nyt kun taas opettelemme jälkikasvun kanssa ajoa (autoa)
Käypäs nyt lukemassa se Tieliikennelain 2. luvun 34. pykälä uudelleen ajatuksen kanssa.
Lakimiehen suositus, jos sattuu onnettomuus, tööttäjä on varoittanut ohitettavaa, jos ei tööttää tai anna valomerkkiä... ei ole ilmoittanut aikeistaan
Lukeehan siellä laissa kaikkea muutakin ohitettavan ja ohittajan velvollisuuksista.
Mutta se ei ollut minun pointti, vaan se kohtelias keskisormen näyttö ärsyttää edelleen.
kuovipolku
22.04.2019, 07.00
Minkähän instanssin lakimiehestä ja minkätasoisesta tai millä tasolla annetusta suosituksesta lienee kyse?
Mutta ärsyyntymistäsi en edelleenkään oikein pysty ymmärtämään: autoilija antaa äänimerkin joka ei ole volyymiltaan ja/tai kestoltaan tarkoitukseen sopiva tilanteessa jossa sitä ei edellytetä eikä tarvittu - ja sinua kummastuttaa että se aiheutti niissä joille se annettiin tietyn reaktion?
Oletko yleisesti sitä mieltä ettei pyöräilijöiden pitäisi mitenkään vastata mielenosoituksellisesti tai koulutusmielessä annettuihin kohtuuttoman ja joskus tarkoituksellisesti mahdollisimman kovaäänisesti tai pitkään torvea soittaneille autoilijoille?
Vai oletko vain sitä mieltä että heidän olisi pitänyt osata arvata että tällä kertaa kyse oli vain tottumattomassa tai jopa ensikertalaisessa äänimerkin käyttäjässä?
Oli pointtina mikä tahansa, en kyllä pääse kiinni tuohon ajatukseen tööttäilystä. Ohittaja ilmoittaa aikeistaan käyttämällä suuntamerkkiä, juurikaan muuta konkreettista toimenpidettä ei voida edellyttää. Itse ohitus puolestaan tehdään paikassa, jossa on riittävästi tilaa. Ei siis esim. niin, että kun "joutuu" ohittamaan liian ahtaassa paikassa, varoitetaan siitä tööttäilemällä. Näin siksi, että liian ahtaassa paikassa kukaan ei pakota ohittamaan. Se on yksiselitteisesti kiellettyä.
Kuka on tuo lakimies, joka neuvoo tööttäilemällä varoittamaan pyöräilijää ohituksesta? Toisaalta jos tuo pointtina ollut keskisormi alkaa ärsyttää, kannattaako taivastella keskisormen näyttämisen herkkyyttä tööttäilyn seurauksena vai sitä, miten itse voi asiaan vaikuttaa, jottei toiselle tulisi mieleen keskisormea näyttää.
Jotenkin tuntuu tyhmältä vetää herne nenään siitä, että autoilija haluaa tehdä ohituksen turvallisesti ja siksi antaa pikku äänimerkin fillaristille (tai epämääräiselle häröpalloryppäälle). Jos nyt ollaan rehellisiä niin me fillaristit ajellaan melko arvaamattomasti ja usein liikennesäännöistä piittaamatta. Minusta on hyvä jos takaa lähestyvä autoilija hyvissä ajoin lyhyen "töt" äänen päästää niin osaan olla hoipertelematta auton alle kun en kuitenkaan kuule lähestyvää autoa tai jatkuvasti vilkuile peiliin.
Mistään ei voi tietää, miksi tilanteessa ennen ohitusta äänimerkki on annettu. Sen verran monenlaista suhtautumistapaa liikenteessä toisiin esiintyy. Kun itse käyttäydyn ennalta arvattavasti, en kaipaa mitään tööttäilyjä siksi, että joku joskus jossain on käyttäytynyt ennalta arvaamattomasti. En kyllä pyöräilijänä keskisormeakaan ala näyttää. Jos autoilija pahoittaa mielensä siitä, että joku keskisormea näyttää, ainoa mahdollisuus on miettiä omaa käytöstään ja sen vaikutusta asiaan. Toki se voi olla haastavaa, kun riskinä on tunnistaa tilanne, jossa syyllinen löytyy peilistä. Silti tuo riski kannattaa ottaa. Sitäkin kannattaa miettiä, mitä seuraisi jos takaa lähestyvän olisi hyvä töötätä. Millaista liikenne olisi, jos jokainen ohittaja tööttäisi jokaiselle pyöräilijälle.
kuovipolku
22.04.2019, 08.26
Jotenkin tuntuu tyhmältä vetää herne nenään siitä, että autoilija haluaa tehdä ohituksen turvallisesti ja siksi antaa pikku äänimerkin fillaristille (tai epämääräiselle häröpalloryppäälle). Jos nyt ollaan rehellisiä niin me fillaristit ajellaan melko arvaamattomasti ja usein liikennesäännöistä piittaamatta. Minusta on hyvä jos takaa lähestyvä autoilija hyvissä ajoin lyhyen "töt" äänen päästää niin osaan olla hoipertelematta auton alle kun en kuitenkaan kuule lähestyvää autoa tai jatkuvasti vilkuile peiliin.
Minusta vielä tyhmemmältä tuntuu olettaa että tässäkään on vedetty hernettä nenään siitä että autoilija antoi pikku äänimerkin fillaristeille tai päästi hyvissä ajoin lyhyen "töt" äänen!
Tästäkin ketjusta voit saada selvyyttä siihen minkälaisesta äänimerkin käytöstä fillaristit voivat "vetää herneen nenään" kuten sinä halusit sen ilmaista ja minkälaista äänimerkin käyttöä he pitävät suotavanakin.
Lue, viisastu ja tarvittaessa kasva henkisesti:cool:
PS Mä en hoipertele ajaessani enkä edes ole koskaan nähnyt yhdenkään maantiepyöräilijän "hoipertelevan" siihen malliin että olisi voinut jäädä varottamatta takaa tuleen auton alle.
PPS Mulla onkin sen vuoksi aina pieni epäilys mielessä kun lukee surullisena uutisen pyöräilijästä joka on hoiperrellut tai äkkiarvaamatta kääntynyt auton alle tilanteessa josta ei pyöräilijän menehtymisen ja silminnäkijöiden puutteen vuoksiole kuin autoilijan kertomus.
Lakimiehen suositus, jos sattuu onnettomuus, tööttäjä on varoittanut ohitettavaa.
Koeta nyt päättää onko se liikennesäännöissä vai joku epämääräisen "lakimiehen" maininta. Tuollainen lakimies -termi viittaa enemmän johonkin ST1:n baaripöydän lippahattumiesten jutturyhmiin kuin mihinkään muuhun.
Taitaa olla aavistuksen liian iso yleistys tuo pyöräilijöiden arvaamaton ajelu tai sääntöjen unohtaminen. Kaikille on toki selvää, että nuorempi, avuton sukupolvi ajaa arvaamattomasti, oli sitten alla fillari tai auto; tien päällä on kuitenkin paljon sellaisia pyöräilijöitä, jotka oppivat liikenteessä pyöräilyn säännöt jo kauan sitten, viime vuosituhannella.
Lakia huonosti muistavans, sanasta sanaan. .
Siellä on mainita ennen ohitusta annettavasta valo-äänimerkistä.
Enkä minä pysty sanomaan noin 80km/h vauhdissa onko edessä pyöräilijä just vaikka ohittamassa toista pyöräilijää, jolloin itse ainakin siirtyisin pyörälläni lähemmäksi keskilinjaa tai joku lapsonen kääntyykin ilman merkkiä vasemmalle.
Lakimies meinasi sitä, nykyään kun on kamerat ja muut, on aina hyvä noudattaa liikennesääntöjä, eikä silloin kun itselle sopii.
En voi tietää miten ne 50 muuta autoilijaa on tööttöilleet ennen minua, ei kaikki varmasti pientä töötiä ole päästäneet.
Lakimies on jo yli 70v. Joka pyöräilee yksin kolmisen kertaa viikossa yli 100km lenkkejä.
Voihan olla jo vanhentunut laki tieto hänellä?
F. Kotlerburg
22.04.2019, 09.38
Ei ole.
Lue tuosta. Printtaa talteen, jos on huono muisti.
34 § (https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#a267-1981)Ääni- ja valomerkit
Milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai valomerkki taikka jarruvaloa käyttämällä tai muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella valoisana aikana ohitettaessa.
Äänimerkki ei saa olla pitempi kuin on välttämätöntä. Valomerkki on annettava ajovaloja vilkuttamalla.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P34
Tämä nyt on vähän sama keskustelu, että pitäisikö ennen kohtaamista - varsinkin takaapäin - koiran ja hänen ulkoilutettavansa kanssa kelvillä soittaa kelloa ja jos niin montako kertaa. Vaaran välttämiseksi toki voi käyttää äänimerkkiä, mutta paino sanalla voi. Pakko ei ole. Saatan toistaa jo edellä kommentoineita, mutta äänimerkin käyttö ei anna lupaa ohittaa väkisin eli tunkemalla kaistalle vaan ohitus pitää tehdä hyvällä etäisyydellä ohitettavasta ripeästi ja ylimääräistä vaaraa tuottamatta. Itse toivoisin, että Suomessa yleistyisi kommunikointi liikenteessä juuri näillä pienillä tekosilla. Dialogin kummankin pään pitää olla vastaanottavaisia ja ns. samalla taajuudella.
Kyllähän se yleensä on aika selvää tuleeko töötti positiivisen kautta vaiko ei — esim. turvallisesti hyvällä etäisyydellä suoritettu ohitus vs. hihaa pitkin töötti edelleen pohjassa. Eipä noita kovin usein tule vastaan, tai siis ohi.
telipyörä
22.04.2019, 20.54
Länsi-Suomessa tuli maantiellä vastaan autoilija, joka tööttäsi. Mitään vaaratilannetta siinä ei ollut. Kohdassa ei myöskään ollut kelviä, joten jäi epäselväksi autokuskin vaiva.
Munarello
24.04.2019, 17.43
Huomaa, että on ekat ns lämpimät kelit ja sitä myöten kesäpyöräilijät liikkeellä. Nähty nyt parin päivän aikana, kun tullaan esim ajoradalla "loivilla ajolinjoilla" väärää kaistaa vastapalloon, tehdään äkkinäisiä kaistanvaihtoja ilman että katsellaan ympärilleen tai että varsinkaan mitään suuntamerkkiä osoitettaisiin. Ja näiden suorittajista kyllä näki heti, ettei olla mitään fillarifoorumin mittapuulla harrastajia.
F. Kotlerburg
24.04.2019, 17.48
Joo ja tuohon päälle se, että ajetaan kelveillä niin kuin siellä ei tarttis väistää ketään. Ohitetaan vastaantulijasta huolimatta jne.
Tämän aamun työmatkan satoa: pyöräilijä lapsi peräkärryssä ja älypuhelin kädessä hoipertelemassa vastaan keskellä kevliä. Seuraavassa valoristeyksessä pyöräilijä lapsi turvaistuimessa kääntyi päin punaisia vasemmalle samalle väylälle. Ei osumaa kummassakaan tapauksessa. Sokerina pohjalla pari sataa metriä myöhemmin harmaan Golfin kuljettaja yritti teilata heittämällä tien sivusta u-käännöstä, tietenkin ilman vilkkua. Muuten mukava aamu!
Joo. Kevät ja "kesäpyöräilijät" ovat täällä taas :(
MäkiHiiri
25.04.2019, 09.10
Etukäteispahottelut: viesti sisältää huonoa huumoria.
Oli 3kpl poliiseja puhalluttamassa autoilijoita, kätevästi arkena aamutuimaan. Mutta ne olivat unohtaneet joukostaan sen yhden, joka osaa liikennesäännöt ja olivat parkkeeranneet kelville.
Kolnaako
25.04.2019, 10.20
Minusta on aivan ok, että viranomainen virkatehtävää suorittaessaan parkkeeraa kelville. Harmittaa lukea näitä valituksia, kun oli ambulanssi kelvillä tai peräti paloauto. Kyllä sen polkupyörän siitä saa ohi mahtumaan.
Onhan nyt pelastustehtävillä ja liikenteenvalvonnalla jonkinlainen ero, vaikka molemmat ovatkin viranomaisten hommeleita.
Oatmeal Stout
25.04.2019, 12.44
Etukäteispahottelut: viesti sisältää huonoa huumoria.
Oli 3kpl poliiseja puhalluttamassa autoilijoita, kätevästi arkena aamutuimaan. Mutta ne olivat unohtaneet joukostaan sen yhden, joka osaa liikennesäännöt ja olivat parkkeeranneet kelville.
Siis kävit varmistamassa, että autot/auto oli parkeerattu kuten laki sen määrittelee?
Oatmeal Stout
25.04.2019, 12.46
Joo ja tuohon päälle se, että ajetaan kelveillä niin kuin siellä ei tarttis väistää ketään. Ohitetaan vastaantulijasta huolimatta jne.
Onneksi täällä maalla ajetaan jalkakäytävillä, jopa selkeästi alle metrin levyisillä, ja niitä jalankulkijoiden pitäisi sitten vielä väistellä.
Tämä nyt on vähän sama keskustelu, että pitäisikö ennen kohtaamista - varsinkin takaapäin - koiran ja hänen ulkoilutettavansa kanssa kelvillä soittaa kelloa ja jos niin montako kertaa. Vaaran välttämiseksi toki voi käyttää äänimerkkiä, mutta paino sanalla voi.
Tuollainen kategorinen ohje, mikä tuossa aiemmin tuli esiin niin kutsutun "tutun lakimiehen" ohjeena, eli tööttää aina ennen kuin ohitat pyöräilijän, on naurettavuudessaan ja typeryydessään samaa luokkaa kuin "tööttää aina ennen kuin ohitat naisautoilijan" tai "tööttää aina ennen kuin ohitat Volkswagenin".
Ymmärrän hyvin, että töötätään vaaran välttämiseksi, kun on ilmeistä että toinen osapuoli ei havaitse uhkaavaa tilannetta.
^
ja mitenkähän tuo liittyi minun sanomaani?
--
Ei kurjuutta kummempaa
F. Kotlerburg
29.04.2019, 12.53
Pisti taas silmään eilen liikenteessä keltaiseen pukeutunut maantiepyöräilijä keltaisella pyörällä, jota ei liikennevalot koskeneet taas ollenkaan. Hyvää mainosta.
Itse soitan kelloa aina ja niin kauan kun huomaan flexin kiristyvän tai pään kääntyvän.... on sieltä tultu nilkoille joskus kun koira pelästyi vaikka ajoin kahden metrin päästä ohi..... Kaikki ei tykkää ja mulkoo kun soitan kello, but fuckoff, turvallisuus on pääasia.....
kuovipolku
29.04.2019, 14.31
Pisti taas silmään eilen liikenteessä keltaiseen pukeutunut maantiepyöräilijä keltaisella pyörällä, jota ei liikennevalot koskeneet taas ollenkaan. Hyvää mainosta.
Pyöräilijöille?
Maantiepyöräilijölle?
Entisille tai nykyisille yhteistyökumppanihyväntekeväisyysmaantiepyörä ilijöille?
Entisille Ranskan ympäriajon kokonaiskilpailun kärkisijaa hallussaan pitäneille maantiepyöräilijöille?
Oululaisille maastopyöräilijlöille jotka näkevät vain keltaisiin pukeuneiden keltaisella pyörälää ajaneiden maantiepyöräilijöiden vähemmän onnistuneet suoritukset liikenteessä?
PS Viime viikko oli muuten siiitä harvinainen että oli kokonaista neljä päivää joina yksikään autoilija ei niin sanotusti yrittänyt tappaa minua. Mutta se taisi johtua yksinomaan siitä että erinäisten asioiden ja sattumusten vuoksi ajoin vain kolmena.
PPS Puppylle: mä en halua olla mikään foorumipoliisi, mutta kun meillä on näissä avautumisketjuissa ollut tällainen onnistunut ja jo perinteinen jako kevyen liikenteen väyliin, liikenteeseen (lue: siellä missä autollakin saa ajaa) ja hiihtolatuihin, niin yritetään noudattaa sitä, eiks je?!
Olin taas väärässä, sanamuoto -pitää / täytyy.
Anteeksi kaksikielisyyteni ja muutenkin surkea ulosantini.
On hyvä antaa äänimerkki ohittaessa, liittyen mahdolliseen vahinkoon, jos sattuu ohittaessa se vahinko. olet varoittanut vastapuolta ja tehnyt kaikkesi vaaran välttämiseksi. Loppu on oikeuden käsissä.
On ohitettava pyöräilijä, koiran ulkoiluttaja, lapsi, hevonen tai joku muu ja ohittaja kulkee autolla, mopolla, traktorilla, polkupyörällä ja mitä kaikkea näitä onkaan, luonnollisesti pidetään se turvaväli.
Naisautoilijat en ymmärrä pointtiasi.
Itse en nää taaksepäin ilman peilejä, eli en myös nää ohittajia ja sillä verukeella oletan etteivät muutkaan nää taaksensa.
Tuollainen kategorinen ohje, mikä tuossa aiemmin tuli esiin niin kutsutun "tutun lakimiehen" ohjeena, eli tööttää aina ennen kuin ohitat pyöräilijän, on naurettavuudessaan ja typeryydessään samaa luokkaa kuin "tööttää aina ennen kuin ohitat naisautoilijan" tai "tööttää aina ennen kuin ohitat Volkswagenin".
Ymmärrän hyvin, että töötätään vaaran välttämiseksi, kun on ilmeistä että toinen osapuoli ei havaitse uhkaavaa tilannetta.
kuovipolku
29.04.2019, 17.15
Miten sun kaaliin saa mahtumaan ettei äänimerkkiä käytetä turhan takia vain mahdollista oikeudenkäyntiä varten!? Ja sen ettei oikein ja maltillisesti suoritettu ohitus joka kerta muodosta uhkaavaa tilannetta?! Ja sen että vaaran välttämiseksi ei vaan mennä ja aiheuteta sitä uhkaavaa tilannetta ohittamalla vaarasta välittämällä sillä perusteella tai verukkeella että on soittanut torvea ja muka siten tehnyt kaikkensa vaaran välttämiseksi!?
No, voi olla että tarkoitat ja haluat sanoa jotain muuta, mutta ei se minusta tällä kertaa yhtään sen paremmin onnistunut kuin edellisilläkään.
PS Jos jokin muu kieli on selvästi parempi kuin suomenkielesi, niin kyllä foorumilta löytyy varsin monen kielen taitajia ja vielä useampi kykenee ymmärtämään selvästi kirjoitettua vieraskielistä tekstiä. Ei siis olisi haitaksi vaikka kirjottaisit edes ydinajatuksesi (suomen lisäksi tai suomen asemesta) sillä kielellä jolla ajatus kulkee kirkkaimmin ja onnistuu parhaiten myös kirjallisessa muodossa.
Siiryn tämän jälkeen pois tästä aiheesta.
Mitä teen niin väärin? Että siitä täytyy näyttää keskaria tai nyrkkiä heilutella?
En ohita keltaisenviivan alueella tai jos vastaan tulee muuta liikennettä, pidän riittävän turvavälin ennen ohitusta ja sen aikana, enkä kurvaa heti eteen.
Muistaakseni laissa jopa sanotaan, ettei äänimerkkiä saa antaa turhaan. Tarkasti vilkkua piilaten - pilkkua viilaten, se tarkoittaa sitä, että mikäli edellä menevä ei vielä ole tehnyt mitään mistä aiheutuu vaaraa, on varoittaminen turhaa.
Esim. Saavutat kelvillä ajaessasi kävelijän, jonka kohta ohitat:
- Kävelijä kävelee reippaasti suoraan kelvin oikeaa laitaa eikä hänen kävelyssään näytä olevan mitään ongelmaa. Äänimerkin anto etukäteen ei ole luvallista
- Kävelijä hortoilee puolelta toiselle tai muuten näyttää siltä, että on vaara että hän pomppaa eteesi varoittamatta. Äänimerkin anto on luvallista.
Näin yksinkertaistettuna. Kaikki on loppujen lopuksi tulkinnasta, jos rosikseen päädytään.
kuovipolku
29.04.2019, 19.12
Mitä Fuuga yllä sanoi ja siihen vahvistukseksi ja lisäykseksi että jos jälkimmäisessä tapauksessa lähdet ohittamaan samaan tapaan kuin ohitat ensin mainitun kävelijän eli jatkat normaalia matkavauhtiasi (eli ajat sitä "tuhatta ja sataa" jolla pyöräilijät aina ajavat) ja pidät normaalin turvamarginaalin (eli ajat "hihaa viistäen" kuten pyöräilijät aina tekevät) ja pahin mahdollinen toteutuu, ei sillä että annoit kyllä äänimerkin liene kovin suurta vaikutusta sen enempää syyllisyyttä kuin mahdollista rangaistusta arvioitaessa.
Eikä siitä liene myöskään kovin paljon lohtua mikäli itsekin loukkaannut, pyörästi rikkoutuu tai esimerkiksi rupeat kysymään itseltäsi miksi et tehnyt toisin.
kuovipolku
29.04.2019, 19.31
Siiryn tämän jälkeen pois tästä aiheesta.
Mitä teen niin väärin? Että siitä täytyy näyttää keskaria tai nyrkkiä heilutella?
En ohita keltaisenviivan alueella tai jos vastaan tulee muuta liikennettä, pidän riittävän turvavälin ennen ohitusta ja sen aikana, enkä kurvaa heti eteen.
Eikö tämä jo sulle selitetty moneen kertaan?!
Täysin turha ja tarpeeton äänimerkin käyttö (tilanteessa jossa ei ole mitään vaaraa kenellekään, kunhan ohitat oikein ja maltillisesti) koetaan helposti epäystävälliseksi, jopa aggressiiviseksi protestoinniksi, johon on aivan normaalia ja täysin luonnollista vastata kuvaamallasi tavalla.
Säästä se äänimerkin käyttö tilanteisiin jossa sitä todella tarvitaan - ja muista silloinkin ettei se sioikeuta ohitukseen tavalla tai paikassa joka aiheuttaa vaaraa.
Ja se toinen juttu oli se että että äänimerkkisi - tai sen ajokortittoman alaikäisen poikasi kokemattomasti antama äänimerkki - oli aivan liian kovaääninen, pitkäkestoinen ja/tai läheltä annettu. Jos se ei pyöräilijöiden korvissa kuulosta ystävälliseltä ilmoitukselta tai varoitukselta, se ei sitä ollut. Jos se sattui korviin, se oli tuulilasinpesunesteen ruiskutukseen verrattavissa olevaa kiusantekoa.
Muista myös että äänimerkin ei tarvitse jatkua ohituksen alkuun asti. (Puhumattakaan siitä että pitää tööttiä pohjassa ohituksen ajan ja vielä edessäkin...)
Munarello
29.04.2019, 20.07
Osaa "ne maastopyöräilijätkin" sillä yksi sellainen, jolla oli riittävästi lajinomaista vaatetusta päällä että tunnistaa ainakin jonkin sortin pyöräilyharrastajaksi, tuli maantiellä väärää puolta vastaan. Heilutteli vaan kättä vastaan kun osoitin kädellä sitä toista laitaa, jossa sen kuuluisi olla. Siitä mun oikealta puolelta se sitten vaan väkisin halusi mennä. Ja joo, en sitten ole se spandeksi mulkero maantiejamppa vaan gg-kekeilemään olin menossa gg-pyörällä.
Ei minulla asiallista maantiejamppaa vastaan mitään ole, ja tuo "maastopyöräilijäkin" saattoi olla vaan setämies maastopyörällä suosittua tuulipukujen pyöräilylenkkiä ajamassa.
Onko tänä vuonna tiet ja kadut harjattu tavallista huonommin vai kuvittelenko vain, että sepeliä on tavallista enemmän myös harjatuilla osuuksilla?
Onko tänä vuonna tiet ja kadut harjattu tavallista huonommin vai kuvittelenko vain, että sepeliä on tavallista enemmän myös harjatuilla osuuksilla?
Kuvaavaa on Tienkäyttäjänkeskuksen - tai mikä lie onkaan - päivystäjän kommentti. Vihdintien varrella läntinen kelvi Kehä I:n alituksen kohdalla oli päällystetty 2 cm sorapatjalla n. 100 m matkan. Sitä ennen ja sen jälkeen oli putsattu. Soitin ensin aamulla, että siinä on shikaani, jossa on vaarallista laakerisoraa ja ehdotin, että menevät putsaamaan välittömästi. Iltapäivällä oli vähän käyty näyttämässä harjaa ja jätetty 20 cm leveä ja 10 cm korkea vana keskelle kelviä juuri pahimpiin shikaanin mutkiin. Soitin uudestaan, että passais tehdä työnsä kunnolla. Päivystäjä vastasi että 'Kyllä tässä maailmassa hyvin keretään käydä tekemässä ei mitään'.
Eli, ainakin ELY-keskuksen hallinnoimilla pätkillä jälki on kuin itse olisi käynyt tekemässä; saa mitä sattuu tulemaan.
Sama täälläkin päin. Harjakone on niin isossa traktorissa kiinni, että ei sovi alikulusta läpi. Urakointisopimus koskee tietysti sepelin poistoa, joten harjaisi sitten vaikka käsipelillä.
No niin. Ei ollu kelvillä eikä ajoradalla vaan k-supermarketin ajoväylällä. Ajoin siis suoraan eteenpäin väylää ja huomaan, että vasemmalta tulee kaksi pyöräilijää. Ensimmäinen kerkee oikeestaan hyvin ennen minua, että hänen ajosta ei ole huomauttamista, tosin ei kyllä kattonu yhtään oikealle. Hänen takanaan tulee sitten se toinen, ihan samalla tavalla kuin se eka, mutta tässä kohtaa mä olenkin jo vähä niinku hoodeilla ja totean laimeasti "hyvin ajettu". Koukkaisin hänen takaa ja himmasin vähän vauhtiakin, koska tajusin, että nää tyypit ei kattele vaan menee vaan.
Mun lievän ja suht hiljaisen (äänenvoimakkuuden siis) avautumisen jälkeen alko aivan saatanallinen paskamyrsky.
- takaatulija väistää
- sulla ei ole kelloa
- hommaa kunnon pyörä
Yritin kyllä vähä tiedustella onko liikennesäännöt hukassa jne. mut tää eka (akka) jatko vaan sitä mesoomista. Eli ei kannattanu jäädä sen pidemmäksi aikaa.
Kyl mä pikku hiljaa olen alkanu ymmärtää miks tää elämä on välillä vaikeaa kun tuollaisia idiootteja on liikenteessä.
Ai niin, tuli tänään bemari vastaan ajoradalla varmaan seittemääkymppiä neljänkympin alueella. Ihan huviksenikin näytin fingeriä.
En oikein hahmota tilannetta. Jälkimmäinen pyöräilijä tuli vasemmalta ja huusi, että takaa tuleva väistää? Sinä ajoit kaupan pihaan johtavaa tietä, entä vastapuoli?
K-supermarketin parkkipaikka, missä pätee samat liikennesäännöt kuin ajoradalla. Etummainen huusi kun kun olin ohittanut hänet, ihan normaalisti. Hänellä ei oikeesti olisi ollut mitään sanottavaa tässä koska ei koskenut häntä eikä nähnyt mitä tapahtui. Enkä sanonut hänelle mitään. Totta kai hän sen kuuli koska oli siinä lähellä kuitenkin.
Tää on ihan normaalia. Kun on mokannut niin hyökkäys on paras puolustus. Tosin tässä tapahtui hyökkäys toisen puolesta.
^^"Takaa tuleva väistää". Ihan järkevää kun edellä ajava ei aina näe taakseen.
ikispessu
19.05.2019, 17.11
että siis joku autoilija kokee oikeasti järkeväksi toiminnaksi tööttäillä ennen kuin lähtee ohittamaan pyöräilijää. en olisi noin tyhmää horinaa uskonut kuulevani edes autoilijan suusta. voi jeesus. joskus pelästytät "varoitustööttäilylläsi" väärän fillaristin ja saat selkääsi.
Marsusram
19.05.2019, 17.27
^Oikeesti lyhyt varoittava äänimerkki on usein ihan asiaa liikenteessä vaaran välttämiseksi. Varsinkin kun ajoneuvot ovat hiljaisia ja monella luurit korvilla ja katse näytöllä.
Mielensä moni jalankulkijakin pahoittaa, toiset kun kelloa soitetaan ja toiset kun kelloa ei soiteta..
Liian läheltä tai mieltä osoittavasti liioiteltu äänimerkki taas on per*eestä.
Munarello
19.05.2019, 17.44
Voi helvetin pelvetti. Ajelin nyt viikonlopun aikana 300km maantietä ilman mainittavia sattumuksia, (mitä nyt pari vastaantulevaa pölvästiä lähti ohittamaan kohdalla) ja viimeisellä kilometrillä oli lähteä henki. Joku typerä ämmä tykitteli kolmion takaa jarruttelematta edestä. Minä tulin kelviä pitkin ja totesin, ettei tuo aio pysähtyä joten vedin vauhdin pois. Luultavasti kuitenkin "materialisoiduin tyhjästä" sillä tämä muija havaitsi minut noin kaksi metriä ennen viivoitusta eikä säikähtäneestä ilmeestä päätellen todellakaan ollut havainnut vasemmalta tulevaa pyöräilijää. Olisin kovasti halunnut kysyä pari kysymystä liittyen kärkikolmioon ja siihen, että velvoittaako se myös häntä, mutta ei jäänyt keskustelemaan vaan kaasutti matkoihinsa.
Paikka on tämä: https://www.google.com/maps/@61.6853145,27.2413259,3a,75y,29.38h,74.74t/data=!3m6!1e1!3m4!1sX8AUzr52HmuBZAkhP_PQPA!2e0!7i1 3312!8i6656
Siihen on nyt laitettu kaistojen väliin saareke ja toinenkin kolmio. Väittäisin, ettei ole näkyvyydestä kiinni. Autoilija tuli tuolta taksin suunnalta ja minä mäkeä alas kelvillä nurtsin keskellä. Ajoin tosi hitaasti, koska tangosta roikkui raskas kauppakassi. Käy vituttamaan tuommoinen pöljäily, ettei ensinnäkään kolmio tunnu merkitsevän mitään ja toisekseen ettei tajuta edes katsella risteystä lähestyessä yhtään ympärilleen.
ollikainen
09.06.2019, 23.03
Tänään odotin Vauhtitiellä valoissa kääntyäkseni Helsinginkadulle ja juuri kun vihreä oli vaihtunut ja aloin kiihdyttämään, porhaltaa pyörätien jatketta pitkin editseni turkoosi sähkölauta, joka oli siis tullut pyörätietä päinvastaisesta suunnasta ja kääntyminenkin tapahtui täysin yllättäen ja ilman suuntamerkkejä. Tuo ehti vielä yli mutta samanlainen perässä tulija aikoi yrittää samaa mutta oli sen verran itsesuojeluvaistoa että töötin ääni sai kaverin hyppäämään viereisellä ajokaistalla pois lautansa päältä. Olisi tuossa vielä auton saanut pysähtymään mutta luultavasti olisi perässä tulija ollut sitten puskurissa. Yllättävän hyvin näyttävät sähkölautailijat sisäistäneen että ajetaan pyörätiellä mutta se että pitäisi nuodattaa pyöräilijän liikennesääntöjä taitaa olla monelle vielä vähän uutta. Montakohan jää kesän aikana alle...?
ollikainen
11.06.2019, 08.30
Tänään aamulla n. 7.30 Helsinginkadulta Vauhtitielle kääntyvä pakettiauto oli pysähtynyt pyörätienjatkeen eteen. Ylittämistä oli odottamassa useampi pyöräilijä, kun ensimmäinen pyörä lähtee yli, lähtee myös pakettiauto lähtee liikkeelle ja osuu pyöräilijään, joka kaatuu. Vastakkaisesta suunnassa oli jo poliisiauto odottamassa, luultavimmin koko homma tallentui heillä videolle. Ilmeisesti pahemmilta vammoilta vältyttiin tällä kertaa.
Munarello
11.06.2019, 16.54
Joku muori meinasi ajaa fillarilla kelviltä auton eteen. Ilmeistä päätellen taisi siellä olla vahva tieto, että auto väistää.. (kelvi ja ajorata risteävät tässä, jolloin fillari väistää) Viheliäistä tämmöinen, ettei mihinkään voi luottaa.
Joo kyllä se liikkuminen on vaikeata. Sitä en ymmärrä, kun autoilijat eivät ymmärrä väistää, kun tulevat kolmion takaa. Kyllähän ne kuorma-auton väistää, mutta pyörä on niin kevyt ja pieni, niin sitä ei tarvitse väistää. Tämä tapahtuu kaikkein useimmin aamuliikenteessä. Ilmeisesti lähdetty töihin vähän liian myöhään. Parannusta tähänkin asiaan kyllä on tullut.
Toiset autoilijat taas pysähtyvät, vaikka ei niillä on etuajo-oikeus. Se on välillä vaikeata tietää, kun auto tulee ja alkaa vähän hidastaa ja pyörällä odottaa vuoroaan (vielä sen näköisenä, ettei todellakaan ole menossa tien yli), sitten kun auto on aivan kohdalla ja pysähtyy kokonaan. Jotkut kyllä näytttävät käsimerkin jo pidempää, jolloin kyllä uskaltaa jo mennä, ja toki annan kiitoksen takaisin.
Oman pyörän kellon soitto on sitten joskus hauskaa. Joskus kun kelvillä on ryhmä ihmisiä koko leveydeltä ja soittaa kelloa, niin siinä sitten singahdetaan suuntaan jos toiseenkin. Hyvin monen ihmisen on myös ehdottomasti nähtävä se takaa tuleva pyöräilijä, koska kääntyvät katsomaan. Tänään kyllä kaksi miestä väisti sujuvasti vähän ahtaammassa paikassa Aleksis Kiven kadulla, soitin kelloa ja he siirtyivät oikealle sen kummempia ihmettelemättä ja tekivät tilaa.
Niinkuin täällä on sanottu, kaikille ei sovi mikään. Toisinaan piti soittaa kelloa, kun ei soittanut ja toisinaan kun soittaa, niin kysytään, miksi soitit. Eräänä päivänä vanhempi koiran ulkoiluttaja nosti kättään todella merkitsevästi ylös kun soitin kelloa, eli hänelle kelpasi. Koirien ulkoiluttajille kyllä soitan aina kelloa, koira kun voi yhtäkkiä hypätä eteen, varsinkin kun sillä on sitä hihnaa tarpeeksi. Se taas ei mene jakeluun miksi ei voi seurata koiraa kun koira vaihtaa puolta vaan ollaan itse toisella puolella väylää ja koira toisella, hihna tietysti välissä.
Ostin keväällä tälläisen: https://www.knog.com.au/oi-bike-bells/oi-bike-bell-large.html kun jossain kehuttiin, että siinä on mielyttävä ääni. En käyttänyt kovin pitkään kun huomasin, etteivä ihmiset kuule sitä ja siirryin äänekkäämpään kelloon takaisin.
Twitter-roskaa ei kannata lukea, mutta tunnistaako joku paikan? Twitter-sijaintina Vantaa.
https://twitter.com/Memotuss/status/1138690625195446272 (https://twitter.com/Memotuss/status/1138690625195446272)
^ Joskus harvemmin lueskelen noita kommenttiosioita ja vaikka tuossakin tapauksessa löytyy niitä, jotka ovat valmiita lynkkaamaan ko. pyöräilijän (ja muutkin, joilla ei ole edes osaa eikä arpaa ko. tapahtumaan) niin olen kuitenkin havainnut, että kommenteista löytyy myöskin puolustajia enenevässä määrin. Myöskin tässä tapauksessa. Eli ihan kiva suunta imho.
Joo kyllä se liikkuminen on vaikeata. Sitä en ymmärrä, kun autoilijat eivät ymmärrä väistää, kun tulevat kolmion takaa. Kyllähän ne kuorma-auton väistää, mutta pyörä on niin kevyt ja pieni, niin sitä ei tarvitse väistää. Tämä tapahtuu kaikkein useimmin aamuliikenteessä. Ilmeisesti lähdetty töihin vähän liian myöhään. Parannusta tähänkin asiaan kyllä on tullut.
Toiset autoilijat taas pysähtyvät, vaikka ei niillä on etuajo-oikeus. Se on välillä vaikeata tietää, kun auto tulee ja alkaa vähän hidastaa ja pyörällä odottaa vuoroaan (vielä sen näköisenä, ettei todellakaan ole menossa tien yli), sitten kun auto on aivan kohdalla ja pysähtyy kokonaan. Jotkut kyllä näytttävät käsimerkin jo pidempää, jolloin kyllä uskaltaa jo mennä, ja toki annan kiitoksen takaisin.
Oman pyörän kellon soitto on sitten joskus hauskaa. Joskus kun kelvillä on ryhmä ihmisiä koko leveydeltä ja soittaa kelloa, niin siinä sitten singahdetaan suuntaan jos toiseenkin. Hyvin monen ihmisen on myös ehdottomasti nähtävä se takaa tuleva pyöräilijä, koska kääntyvät katsomaan. Tänään kyllä kaksi miestä väisti sujuvasti vähän ahtaammassa paikassa Aleksis Kiven kadulla, soitin kelloa ja he siirtyivät oikealle sen kummempia ihmettelemättä ja tekivät tilaa.
Niinkuin täällä on sanottu, kaikille ei sovi mikään. Toisinaan piti soittaa kelloa, kun ei soittanut ja toisinaan kun soittaa, niin kysytään, miksi soitit. Eräänä päivänä vanhempi koiran ulkoiluttaja nosti kättään todella merkitsevästi ylös kun soitin kelloa, eli hänelle kelpasi. Koirien ulkoiluttajille kyllä soitan aina kelloa, koira kun voi yhtäkkiä hypätä eteen, varsinkin kun sillä on sitä hihnaa tarpeeksi. Se taas ei mene jakeluun miksi ei voi seurata koiraa kun koira vaihtaa puolta vaan ollaan itse toisella puolella väylää ja koira toisella, hihna tietysti välissä.
Ostin keväällä tälläisen: https://www.knog.com.au/oi-bike-bells/oi-bike-bell-large.html kun jossain kehuttiin, että siinä on mielyttävä ääni. En käyttänyt kovin pitkään kun huomasin, etteivä ihmiset kuule sitä ja siirryin äänekkäämpään kelloon takaisin.
Nämä kolmiontakaa tulevat sankarit saa ainakin säikytettyä totaalisesti tällaisella https://www.amazon.co.uk/Hornit-dB140-V2-Worlds-Loudest/dp/B006TDEV20
99% autoilijoista on liiankin kilttejä mutta sitten se 1% joista osa yrittää ihan tosissaan tappaa pyöräilijät. Autolla taposta ei saa suomessa tuomiota ja he tietävät tämän. Monesti näkee kuinka kuski katsoo minua, hidastaa, odottaa että lähden liikkeelle ja sitten kiihdyttää täysillä päin. Näitä sain joskus videollekin kun kuvasin työmatkoja huvikseen.
En yhtään ihmettele kun katsoo jotain facebookin vihapuheryhmiä miksi tätä tapahtuu. Näyttäisi osa jopa kyttäävän tilanteita ja provosoivan pyöräilijöitä saadakseen tykkäyksiä dorkavideoilleen. Nämä tykkääjät sitten lisäävät vettä myllyyn ja avoimesti toivovat kuolemaa eri tavoin pyöräilijöille.
Twitter-roskaa ei kannata lukea, mutta tunnistaako joku paikan? Twitter-sijaintina Vantaa.
https://twitter.com/Memotuss/status/1138690625195446272 (https://twitter.com/Memotuss/status/1138690625195446272)
"
Vain alle 10 vuotias #lapsi saa ajaa pyörätiellä!! Muut ajavat ajoradan vasemmassa reunassa! Kannattaisi ottaa selvää tieliikennelaista ennen kuin alkaa tuomitsemaan!!"
Mielenkiintoista, ettei noita väitteitä ole tainnut tuolla kukaan kommentoida ( yksi tosin pyysi linkkiä lakiin, jota voikin olla hiukkasen hankala löytää.....). Pyörätie ja jalkakäytävä sekoittunut keskenään ja myös vasen ja oikea. Ja lisäksi vielä: " Jalkakäytävällä saa pyöräillä vain alle 12-vuotias lapsi" Eli hyvin oli kirjoittajalla tieliikennelaki hallussa.
tempokisu
13.06.2019, 01.17
^ no voi vitsit, mä olen ajanu aina oikeessa reunassa :D ja pyörätielläkin ajelen, kuten aika moni muukin yli 10-vuotias ajelee pyörätiellä...
"
Vain alle 10 vuotias #lapsi saa ajaa pyörätiellä!! Muut ajavat ajoradan vasemmassa reunassa! Kannattaisi ottaa selvää tieliikennelaista ennen kuin alkaa tuomitsemaan!!"
Mielenkiintoista, ettei noita väitteitä ole tainnut tuolla kukaan kommentoida ( yksi tosin pyysi linkkiä lakiin, jota voikin olla hiukkasen hankala löytää.....). Pyörätie ja jalkakäytävä sekoittunut keskenään ja myös vasen ja oikea. Ja lisäksi vielä: " Jalkakäytävällä saa pyöräillä vain alle 12-vuotias lapsi" Eli hyvin oli kirjoittajalla tieliikennelaki hallussa.
No toi kyllä vaikutti minusta vitsiltä kun oli kaikki käännetty päinvastoin...
tempokisu
13.06.2019, 11.23
No toi kyllä vaikutti minusta vitsiltä kun oli kaikki käännetty päinvastoin...
no niin minunkin mielestäni, siksi mä omalta osaltani siihen :D merkin laitoinkin...mutta taannoinhan se ukkeli kun otti fillaristani kiinni, väitti että pitää ajaa pyörätien vasenta puolta kun ajoin oikeeta, että onhan näitä vääräuskoisia....
^ Joskus harvemmin lueskelen noita kommenttiosioita ja vaikka tuossakin tapauksessa löytyy niitä, jotka ovat valmiita lynkkaamaan ko. pyöräilijän (ja muutkin, joilla ei ole edes osaa eikä arpaa ko. tapahtumaan) niin olen kuitenkin havainnut, että kommenteista löytyy myöskin puolustajia enenevässä määrin. Myöskin tässä tapauksessa. Eli ihan kiva suunta imho.
Jep, suurin osa tosiaan puolusti pyöräilijää, kuten oikein olikin. En tiedä olisiko kommentoinnin sävyyn vaikuttanut, jos pyöräilijä olisikin ollut työmatkatempoilija trikoissaan...
Kiroan alimpaan viemäriin kaikki Pitäjänmäen ja Konalan välisiä pyöräkaistoja väärään suuntaan ajavat.
tempokisu
16.06.2019, 10.15
että siis joku autoilija kokee oikeasti järkeväksi toiminnaksi tööttäillä ennen kuin lähtee ohittamaan pyöräilijää. .
Näin on tapahtunu monta kertaa, vitsit siinä pelästyy kun autoilija tööttää just ennen ja ohittaa hihaa hipoen. Siinä pelästyessään voi hyvinkin vaikka vähän horjahtaa...toinen mitä usein pelästyn on koiran voimakas haukahdus. Ohitan ja huh helpotus, ei haukkua....ja just siinä se koira sitten haukahtaa. Kääk!
Pahin on ehdottomasti kun olen ohittamassa, niin se koira juokseekin kelvin toiselle puolelle ja on hihnassa....jos annat pienen äänimerkin ennen ohitusta koiranomistaja / kävelijä huutaa "kauheaa kun pelästyin!!!" ja kun ei rimpauta niin "käytä sitä kelloa!!! " eli pyöräilijä tekee aina väärin?
Tein pahan virheen tänään Tapiolassa ajaessani. Vastaan tuli kävellen pariskunta ja nainen tokaisi väärällä puolella. En oikeasti ollut huomannut,
että vasemmalla puolellani oli toinen kaista, joka oli tarkoitettu pyöräilijöille. Kaistat olivat vielä puustolla erotetut toisistaan. Pitäisi katsoa paremmin
merkkejä. Mutta kun olen tottunut suomessa oikeanpuoleiseen liikenteeseen ja se fillarikaista oli minun kulkusuuntaan nähden vasemmalla puolella.
Toisesta suunnasta tullessa olisin varmaan ajanut oikein. Nyt nolottaa ja harmittaa.
TuomariKuolo
16.06.2019, 17.30
Ajoin perjantaina autolla Porkkalankadulta Verkkokaupan parkkihalliin. Noin kilometrin matkalla jouduin viisi kertaa lyömään liinat kiinni, kun eteen rynni väistämisvelvollinen pyöräilijä. Joukkoon mahtui mm. tasa-arvoisessa risteyksessä vasemmalta eteen suhannut Jopo-kuski. Suosikkini oli silti kolmikymppinen pukumies, joka ajoi kaupunkipyörällä punaisia päin, ja näytti keskisormea vasta ehdittyään varmasti turvallisen etäisyyden päähän.
Videolla paku menee kyllä he*vetin läheltä. En siis itse aja tuossa fillarilla vaan tuon twitter tilin haltija.
https://twitter.com/PeteLitmanen/status/1140510696112832513/video/1
Videolla paku menee kyllä he*vetin läheltä. En siis itse aja tuossa fillarilla vaan tuon twitter tilin haltija.
Muistan kerran kun meni matkailuauto ohi noin läheltä, ja oli unohtunut askelma ulos oven alta, hipaisten meni nilkan ohi..... Ulkkari joten en sen enempää etelän vetelille huudellut
Uskoisin että vain pieni osa noista yrittää oikeasti tappaa. Monella kuskilla ei ole minkäänlaista stereonäköä eikä hahmotuskykyä. Tämän huomaa kun tarkkailet liikennevaloihin pysähtyviä autoja. Joskus funtsin että miksi osa pysähtyy lähes autonmitan päähän siitä suojatiestä. Sitten hoksasin, että heille suojatien poikkiviivan näkyminen tuulilasin alareinassa tarkoittaa sitä että keula on viivankohdalla.
Mutta oikeasti lähes kaikki noista ovat kännykkääntuijottelijoita. Varsinkin kun kaikki tietää ettei autolla taposta saa koskaan tuomiota niin se lisää näitä sankareita. Mielestäni kännykkä kädessä kuskilla on sama kuin tapon yritys.
Todennäköisesti kännykkään katsellaan. Statistiikkaa USAsta (https://www.edgarsnyder.com/car-accident/cause-of-accident/cell-phone/cell-phone-statistics.html):
General Cell Phone Statistics
The National Safety Council reports that cell phone use while driving leads to 1.6 million crashes each year.
Nearly 390,000 injuries occur each year from accidents caused by texting while driving.
1 out of every 4 car accidents in the United States is caused by texting and driving.
Texting while driving is 6x more likely to cause an accident than driving drunk.
Answering a text takes away your attention for about five seconds. Traveling at 55 mph, that's enough time to travel the length of a football field.
Texting while driving causes a 400 percent increase in time spent with eyes off the road.
Of all cell phone related tasks, texting is by far the most dangerous activity.
94 percent of drivers support a ban on texting while driving.
74 percent of drivers support a ban on hand-held cell phone use.
Selityksiä on monia, yhtä hallitsevaa tuskin on. Erään kuulin ei pyöräilevältä autoilijalta. Tuon mukaan joskus on pakko ohittaa läheltä, kun vastaan tulee auto ja tilaa väistämiseen ei ole. Valitettavasti en saanut tilaisuutta kysyä, mikä läheltä ohittamiseen eli vaaran aiheuttamiseen pakottaa.
Todennäköisesti tuokin kaveri olisi hoksannut päästämänsä sammakon, jos olisi pysähtynyt ajattelemaan asiaa. Mutta kun ei pysähdy ja kun liikenteessä moni "vain ajaa" rutiinilla ilman sen syvällisempää miettimistä, lopputuloksena voi olla tuollaisia tilanteita.
Osa todennäköisesti ei yksinkertaisesti tunnista tilanteen riskiä, kun ohitus ei autossa miltään tunnu. Siksi olisi erinomaisen hyödyllistä laittaa vain autolla ajavat maantien laitaan pyöräilemään. Tänään tuli tuollaisen ohitustilanteen jälkeen mieleeni, että jospa poliisikin joskus ottaisi pyörät alle. Toinen muutama sata metriä edessä valmiina pysäyttämään taaempana tulevan ilmoitusten perusteella.
Nojoo ohan noita nähty. Joillaki on se asenne ettei he mitään spandexhomoja väistele. Painukoot sinne kevyenliikenteen väylälle jne...
Pyörällä ja autolla
18.06.2019, 21.28
^"– Ilmoittaja on tavoittanut kuljettajan. Ratin takana on ollut ikääntynyt henkilö, joka on väittänyt osuneensa liikennemerkkiin, kertoo tutkinnanjohtaja Antti Uusipaikka.
Poliisi ei ole tavoittanut epäiltyä.
– Hän ei ole Suomessa asuva henkilö, siksi siinä saattaa kestää, Uusipaikka sanoo."
Hei sinä vauhdikas fillaristi, joka ajoit Pasilassa Ratapihantien väliaikaista pyörätietä perässäni, tulit sisäkautta ohi suojatien / pyörätien kohdalla ja jalkauduit kuin cx-kisassa voidaksesi mennä liikennesääntöjen mukaisesti tien yli radan puolelle (autoilijoiden oli pysäytettävä aika äkkinäisesti). Jatkoit alamäkeen ja aseman alikulkutunneliin niin kovaa vauhtia pujotellen, että vastaantulevien pyöräilijöiden oli pysähdyttävä, kun pelkäsivät törmäystä.
Ajattelit varmastikin noudattavasi liikennesääntöjä ja tekeväsi ehkä uuden TMT-ennätyksen, mutta varovaisuutta tai huomaavaisuutta liikenteestä sulla ei ollut. Välillä minä ja ehkä moni muukin täällä foorumilla unohtaa katsella tilannetta toisten silmin. Ei ehdoin tahdoin olla niitä kusipäisiä fillaristeja.
Niinpä, oikeuksien lisäksi on myös velvollisuuksia. Jalankulkijankin on syytä muistaa TLL 32§ lisäksi TLL 44§:
Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät.
Malamuutti
24.06.2019, 10.29
Selityksiä on monia, yhtä hallitsevaa tuskin on. Erään kuulin ei pyöräilevältä autoilijalta. Tuon mukaan joskus on pakko ohittaa läheltä, kun vastaan tulee auto ja tilaa väistämiseen ei ole. Valitettavasti en saanut tilaisuutta kysyä, mikä läheltä ohittamiseen eli vaaran aiheuttamiseen pakottaa.
Vähän tällaista käänteistä avautumista: eilen fillaroidessa jäi muutamaankin kertaan auto taakseni odottamaan, että näkyvyyttä on riittävästi turvalliseen ohitukseen ja/tai että vastaantulevaa liikennettä ei ole. Tuollainen hyvin epätavallinen käytös tuntuu mystisesti yleistyneen näillä main.
Olen kiinnittänyt huomiota samaan asiaan. Ei ole ollenkaan harvinaista, että ohittaja ottaa pyöräilijän huomioon myös tilanteessa, jossa ohi ei pääse ns. heittämällä. Valvonnan määrä ei ole muuttunut, vaan on pysynyt olemattomana. Mikään muukaan isommassa mittakaavassa tuskin on muuttunut, joten pidän todennäköisenä kahta selittävää tekijää: Joko ratissa on ollut pyöräilijä, joka osaa ottaa huomioon muutkin kuin autolla liikkuvat. Vaihtoehtoisesti yleisestä pyöräilykeskustelusta joku on herännyt ajattelemaan omaa toimintatapaa liikenteessä. Ihan kaikki eivät kuulu pyöräilijöiden vihaamisryhmään, vaan suuri osa haluaa käyttäytyä hyvin. Aina vain ei joitain yksinkertaisiakaan asioita tule ajatelleeksi, kun liikenne ei ole elämässä erityisen kiinnostava asia, vaan lähinnä paikasta toiseen siirtymistä varten. Siksi keskustelun ylläpito olisi erityisen tärkeää. Eikä missään Fillarifoorumilla, vaan kohderyhmän seuraamilla paikoilla. Näin siksi, että positivisesta kehityksestä huolimatta välinpitämätön/ajattelematon ajotapa on edelleen liian yleistä.
Munarello
24.06.2019, 15.32
Minulla on ollut tapana heilauttaa yläpeukkua tuommoisissa tilanteissa. Semmoista positiivista kierrettä peppuilun sijaan. :)
Epäilen että kun auto on sitä tasoa ettei sillä voi pullistella, niin pyöräilijöille voi aina kuitenkin uhota.
90- luvun Polo farmarin kuljettaja näytti ylemmyyttään tunkemalla kolmion takaa eteen, vaikka aivan varmasti näki minun lähestyvän risteystä kelviä pitkin suoraan. Näin auton jo kaukaa ja arvasin aikeet, joten hiljensin risteykseen sen verran etten jäänyt alle. Jotain positiivistakin: Poloilija ei näyttänytkään sormea.
TuomariKuolo
28.06.2019, 15.53
Kiertoliittymä, kavereiden kesken liikenneympyrä, on kai ihan yleisesti tunnustettu hankalaksi paikaksi fillaristeille, koska osalle autoilijoista väistämissääntöjen hallinta tuottaa niissä ongelmia. Sen takia en voi olla ihmettelemättä aktiivipyöräilijöitä, jotka tieten tahtoen vaikeuttavat elämää jättämällä suuntamerkin näyttämisen väliin liittymään kurvatessaan.
Tänään viimeksi näin läheltä piti -tilanteen, kun kanssapyöräilijä kääntyi yllättäen suoraan liittymästä poistuvan auton eteen. Onneksi autoilijan refleksit pelasivat ja succiskiitäjä selvisi ilman kolhuja.
Firlefanz
28.06.2019, 16.58
Miten niin yllättäen? Eikö kiertoliittymän idea ja ajatus ole että kaikki siinä olijat ovat kääntyviä? Jotkut vain kääntyvät vähemmän kuin toiset...
Mutta joo: succiskiitäjänä näytän suuntamerkkiä aina kun käännyn "vasten kiertoliittymän ajosuuntaa".
Tulen joskus näyttäneeksi senkin että "en käänny", toisin sanoen en aja ajoradan poikki.
Autotietä pitkin tulevilla on kärjellään olevat kolmiot, moni ei vaan ymmärrä, että nyt pitää skarpata ja väistää muita. Hyvä olis ainakin jo alkaa hidastella jos ajaa ylinopeutta.
Edit: yritin kirjoittaa sanat oikein
TuomariKuolo
28.06.2019, 19.16
Miten niin yllättäen? Eikö kiertoliittymän idea ja ajatus ole että kaikki siinä olijat ovat kääntyviä? Jotkut vain kääntyvät vähemmän kuin toiset...
Tapahtumapaikalla kelviä voi jatkaa suoraan, kiertoliittymää sivuten, tai kurvata kiertoliittymän kautta toiseen suuntaan (kuten succiskiitäjä teki). Autoilija ei siis voinut ennakolta tietää fillaristin kurvaavan eteen. Siksi termi ’yllättäen’.
Firlefanz
28.06.2019, 19.50
Eihän autoilija voinut myöskään ennakolta tietää fillaristin jatkavan suoraan. Sellainen lähtöoletus saattaa olla tilastollisesti todennäköinen mutta se on kestämätön ja luvatonkin liikenteessä.
Jos autoilija toimii ja ajattelee tuossa tilanteessa niin kuin hänen liikennesääntöjen mukaan pitää, hänen tulee olettaa että pyöräilijä johon nähden hän on väistämisvelvollinen voi myös kääntyä hänen editseen. Jos ja kun pyöräilijä niin tekee, se ei siis saa eikä voi "yllättää" autoilijaa.
(No, reaalimaailmassa jossa osa autoilijoista ei tunne sääntöjä niin toki tapahtuukin. Siksi minäkin niitä tarpeettomia suuntamerkkejä näytänkin - vaikka ne voivat olla myös siinä mielessä haitallisiakin että ne saattavat antaa joillekin autoilijoille sen käsityksen että pyöräilijän pitääkin näyttää suuntamerkkiä.)
TuomariKuolo
28.06.2019, 21.08
^ Toisaalta tieliikennelaki velvoittaa näyttämään suuntamerkkiä ennen kääntymistä. Jos niin ei tee, kanssaliikkujalla on perusteltu syy olettaa, että matka jatkuu suoraan.
Mutta joo, toki voin olla ihmettelyssäni aivan väärässä.
Firlefanz
28.06.2019, 21.31
Pakko myöntää että lienet tältä osin oikeassa - ja että se minulta affektissa unohtui.
Pitäähän kiertoliittymässä olevan autoilijankin näyttää suuntamerkkiä (jonka sivumennen sanoen hämmästyttävänkin moni autoilija jättää näyttämättä - ainakin silloin kun kiertoliittymään on tulossa "vain" pyöräilijä).
Suuntamerkki näytetään kiertoliittymästä poistuttaessa. Ei sinne ajettaessa.
^ Toisaalta tieliikennelaki velvoittaa näyttämään suuntamerkkiä ennen kääntymistä.
Jos pyöräilijän oletetaan noudattavan samaa käytäntöä (lakia) kuin autoilija niin hänen pitäisi näyttää suuntamerkkiä poistuessaan liikenneympyrästä ei ajaessaan siinä. Ympyrässä ajaessaan hän seuraa etuajo oikeutettua tietä eikä käänny. Etuajo oikeutetussa tiessä on vaan mutka.
Muutamista suunnista ympyrään tultaessa on kyllä hyvä näyttää autoilijoille aikeistaan esim suuntamerkillä tai muulla tavalla. Tämä parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta.
Monissa ympyröissä kevlin ajolinja on vielä sellainen että jokaisen poikkikadun kohdalla joutuu "kääntymään" uudestaan ympyrään vaikka todellisuudessa fillari kiertää sitä. Noissa paikoissa tulee joskus näytettyä kädellä suuntaa johon on menossa ettei jää niin helposti jyrätyksi.
Munarello
01.08.2019, 10.27
Nyt oli kyllä ihme sälli matkassa. Olin autolla liikkeellä kun joku moottoripyöräilijä tunki viime tinkaan kiertoliittymässä eteen ja veti sitten aivan tolkuttomat raivarit. En aivan käsitä mistä, mutta ilmeisesti hän koki jotain vääryyttä kohdanneensa sillä ensin piti jarrutella edessä, sitten kierrättää kaasukahvaa ja sen päälle vielä hoippua rinnalla raivon vallassa tappouhkauksia huutaen. Ei siihen voinut muuta vastata kuin kysyä, mikä miestä vaivaa. Vastauksena vain lisää raivokasta uhoamista.
Siis tämä arviolta kuusikymppinen setämies tunkee muoviluodillaan kolmion takaa eteen ja vetää kilarit kun muut eivät ymmärrä antaa "ezyriderille" esteetöntä kulkua? True rebel, born to be wild ja sitä rataa. Puristaako ajohaalari pallia vai miksi aikuinen mies käyttäytyy tuolla tavalla?
Monissa ympyröissä kevlin ajolinja on vielä sellainen että jokaisen poikkikadun kohdalla joutuu "kääntymään" uudestaan ympyrään vaikka todellisuudessa fillari kiertää sitä. Noissa paikoissa tulee joskus näytettyä kädellä suuntaa johon on menossa ettei jää niin helposti jyrätyksi.
Teen samat. Kädellä näytän, jotta "yli mennään - väistä". Eipähän tarvitse kenenkään arvailla / selitellä, että "en tiennyt".
Muutamista suunnista ympyrään tultaessa on kyllä hyvä näyttää autoilijoille aikeistaan esim suuntamerkillä tai muulla tavalla. Tämä parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta.
Ei suuntamerkkien näyttämisestä haittakaan ole, ne ovat viestintää. Minä näytän hyvin herkästi risteyksissä autoilijoille minne suuntaan aion mennä, joskus se suunta on suoraan eteenpäin ja senkin voi näyttää kädellä.
Paijanne
02.08.2019, 12.16
Tänään aamulla pyörälenkillä Päijät-Hämeessä Asikkalassa tuli tiellä eteeni alla olevissa kuvissa näkyvä esine. Ajoin suosittua Kopsuontietä ja esine tuli vastaan n. reilun kilometrin jälkeen Vesivehmaan risteyksestä, Suomen mittapuun mukaan reippaassa alamäessä ja sen loppuliu’ussa. Tuossa kohdassa voi vauhtia olla vielä melkein 60 km/h. Itse en uskalla laskea ko. mäkeä ilman jarruttelua.
Esine on katkaistu sahanterä n. 30-40 cm. pitkä.
Mieltä askarruttaa, onko esine tuossa jonkun asettamana? Haluaisin uskoa ja näin varmaan onkin, että se on pompannut jonkun paikallisen tai mökkiläisen romukuormasta ja vain sattumalta asettunut juuri tuohon asentoon pyöräilijöiden käyttämän tienosan kohdalle.
Kuriositeettina heitin kokeeksi tuon terän n. 10 kertaa ilmaan ja kertaakaan se ei päätynyt tuohon asentoon vaan aina teräosa lappeelleen tietä vasten eli vähemmän vaaralliseen asentoon.
Ajoin Lahdesta mökilleni tämän saman kohdan ohi pyörällä myös edellisenä iltana n. klo 19 ja silloin ko. esinettä ei vielä tuossa ollut.
Tämä on ensimmäinen viestini tälle foorumille, jota olen vuosia seurannut ja lukenut passiivisesti. Päätin kirjoittaa kuitenkin tästä kokemuksesta, koska siitä tuli hiukan epämiellyttävä olo.
https://pic.useful.fi/LpEsC0hRL.jpg
Ollaan tarkkaavaisina liikenteessä ja pidetään silmät auki.
https://pic.useful.fi/qy30qIeGn.jpg
^Totuus on varmaan tarua kummallisempaa. Murphyn lain mukaan tuo terä vain on sattunut tippumaan tuohon asentoon. Käyryys kyllä tukee mahdollisuutta. Jos noita löytyisi jokaisen 100 tai 50 m jälkeen, alkaisin epäillä tihutyötä, muuten laittaisin puhtaasti sattuman piikkiin. Vainoharhaisuudellakin olisi hyvä olla rajansa.
Ja kun on autotie, ei pyörätie, niin en oikein usko että tarkoituksella ja olisi helpompi vain rikkoa pullo
"Etuajo oikeutettu" pyöräilijä ajoi moottoripyöräni eteen pyörätieltä suojatielle ruusupuskien takaa. Säikähti ja syystäkin. Annoin sille äänimerkin. "Mitä..."-urputti mut en pysähtyny. Hän ilmeisesti katsoo että suojatie on pyörätien jatke vaikka toisella puolella jalkakäytävällä ei polkupyörällä saa ajaa ja siitä kertova liikennemerkki, "jalkakäytävä".
Vaikka pyörätie jatkuisi ei kadulla ole mitään merkkejä väistämisvelvollisuudesta eli "tuplavirhe" ja vaikea ennakoida.
Tänään aamulenkillä oli todella lähellä bemarikuskin kanssa kunnon nokkakolari. Vähän ennen Pornaista tuli vastaan traktori peräkärryineen omaa kaistaa ja hymyilevä herrasmies vastaantulijan puolella. Tässä kohtaa tietä oli mäki,keltainen viiva ja sokea mutka. Sai tehdä ihan kelvollisen tuplalukkojarrutuksen kun näki mutkan takaa tuon kombon kohti tulevan. Sääli ettei rekkaria ehtinyt nähdä, olisi voinut viestiä laittaa perään. Ainakin sai sykkeet ylös muutamaksi minuutiksi..
Henki Hieveri
01.09.2019, 23.42
Ninjapyöräilijöitä liikenteessä. Appelgrenintie oli sotku, jossa oli ninjafillaristeja ja autoja, joiden välistä jouduin puikkelehtimaan. Tuli ihan Intia Mieleen.
Eilen illalla taas teini hyppäsi rullalaudan päälle juuri kun olin ohittamassa fillarilla häntä. Kiva sivuliike siinä kun se tyyppi hakee siinä ekat tasapainot. Kuulokkeet korvilla ja ei kertaakaan kato taaksepäin.
Itseasiassa ihmettelin miten "tutun näköinen" tuo teini oli. Sitten muistin että saman kadun varrella alamäessä joskus kesäkuussa tämä sankari veti rullalaudalla järjetöntä vauhtia kelvillä. Sellaista siksakkia ettei millään päässyt ohi joten karjaisin sellaisella Timo Soini-äänellä että tyypin selfietikku tippui maahan, skeitti lähti mäkeä alas ja tikkujalka hyvä kun pysyi pystyssä itse. Naureskelin hyvän aikaa tuolle tilanteelle kun se skeitti jäi vielä autonalle piiloon. Ei näköjään oppinut mitään tuostakaan. Joutuihan se mennä papalta pyytämään uuden puhelimen ja selfietikunkin :)
^^^ rekkarin kaivaminen maksaa, koin sen kun joku K-ryhmän pomo veti Maserarin maasto-autolla Kalasatamassa Capellan Puistotiellä juuri ennen pimeää risteystä ja ja läheistä hidastetöyssyä, tien leveys muutenkin heikko kun on autot pysäköity kummallekin puolelle ja pyörätiet juuri poistettu että pakko ajaa ajoradalla..... mietin kaivaa esiin omistajan mutta ne jaksanut liki kolme euroa laittaa omaa rahaa.....
Tuli ihan Intia Mieleen.
Fingerpori-materiaalia.
Highlander
04.09.2019, 10.08
mietin kaivaa esiin omistajan mutta ne jaksanut liki kolme euroa laittaa omaa rahaa.....
Itselläni on ollut juuri tämän takia jo vuosia henkilötietojen luovutuskielto Trafilla ja nimellä tai puhelinnumerolla ei löydy tietoja. Ihan vaan siltä varalta jos ja kun joku kotipoliisi närkästyy esim. motoilustani :rolleyes:
^mä olisin lähinnä selvittänyt työapaikan tarkemmin, koska näytti olevan iso johtaja ja K-taloon meni, joten olisi varmaan löytynyt nimi ja voinut hieman sosiaalista häpeä twitterissä luoda hänelle, emmä kenellekkään helvetti soita :D
ollikainen
06.09.2019, 08.24
Laitetaan tähän aamutuimaan arvoitus: Miksi oikealta tulevaa pyöräilijää ei tarvitse väistää tasa-arvoisessa risteyksessä? Itse olisin arvannut että koska auton takapuskurissa on tarra "Best cyclist is a dead cyclist" mutta tänä aamuna kuulin oikean vastauksen: "Koska sä ajat siellä niin reunassa". Toisin sanoa kyseinen vasemmalta tuleva kuski koukkasi vastaan tulevien puolelta ohittaessaan minut risteyksessä ja vähän matkan päässä punaisissa valoissa päästiin kertaamaan liikennesääntöjä...
Henki Hieveri
07.09.2019, 15.07
Tammisaaressa oli Pride ja kadut virtasivat ihmisiä, yhteen suuntaan, samaan suuntaan kuin minä. Kadut olivat kuitenkin kapeita. Yht'äkkiä ihmisjoukosta tulee eturenkaan eteen ehkä kolmivuotias lapsi. Reagoin nopeasti, mutten saa pysyttyä pystyssä. Lapsi ei ehkä edes huomannut koko tilannetta, minä selvisin mustelmilla.
Samassa kaupungissa ajattelin, kun olin maasturilla, että tuossa menee polku rautatieasemalle. Ei mennyt, vaan radan varteen. Sitten radanviertä sepelit rapisten. Ihmettelen, että minkäs tähden jengi seisoo laiturilla, sitten tajuan, että juna tulee. Ehdin ajoissa pois. Ei kyllä selvinnyt, mistä se polku sinne asemalle oikein menee.
F. Kotlerburg
07.09.2019, 16.10
Oli kuitenkin ihan pakko ajaa siellä ihmisjoukon seassa.
telipyörä
08.09.2019, 19.29
Yht'äkkiä ihmisjoukosta tulee eturenkaan eteen ehkä kolmivuotias lapsi. Reagoin nopeasti, mutten saa pysyttyä pystyssä. Lapsi ei ehkä edes huomannut koko tilannetta, minä selvisin mustelmilla.
Synti jä häpeä, että noin pääsi käymään.
Henki Hieveri
08.09.2019, 20.20
Oli kuitenkin ihan pakko ajaa siellä ihmisjoukon seassa.
Oli. Jos Pride liikkuu jalkaisin paikasta A paikkaan B Tammisaaressa ja haluat osallistua siihen, jättäisitkö fillarisi paikalle A. Minä en jättäisi. Ylipäätään en halua jättää fillaria koskaan minnekään.
^Oliko joku erityinen syy, että pyörää ei voinut taluttaa?
Henki Hieveri
09.09.2019, 13.17
^Oliko joku erityinen syy, että pyörää ei voinut taluttaa?
Joo, polvikipu tekee kävelemisestä tuskallista. Sen lisäksi tietysti se vanha viisaus, että taluttaja vie enemmän tilaa ahtaassa paikassa kuin fillaria ajettaisiin.
Jotkut vatipäät ajavat miljoonan lumenin ylöspäin suunnatuilla valoilla tien reunaa. Ihan vaan tiedoksi: jos tuollaisia tulee vastaan, kun olen itse autolla, pidän pitkät päällä.
Jotkut vatipäät ajavat miljoonan lumenin ylöspäin suunnatuilla valoilla tien reunaa. Ihan vaan tiedoksi: jos tuollaisia tulee vastaan, kun olen itse autolla, pidän pitkät päällä.
Kostatko myös muita muiden virheitä?
Voisiko vaikka vilkauttaa pitkiä? Se yläviistoon osoittava hajavalo on tarpeellinen, kun ajaa polulla tai paikassa, jossa oksia tai muuta voi tulla silmille. Maantiellä olisi hyvä olla valot, jotka eivät häikäise vastaantulijoita. Onkohan joku tehnyt sellaisia lamppuja, joissa olisi maantie- ja metsämoodit?
Noissa tilanteissa kannatta kysyä itseltä, miksi sääntöjä pitää noudattaa. Jos toisen sääntöjen vastainen ajotapa harmittaa, miksi on itse valmis sääntöjen vastaiseen ajotapaan. Vanhoissa amerikkalaisissa elokuvissa puhutaan lajnsuojattomista, mutta nyt on kyse suomalaisesta liikenteesta, ei amerikkalaisesta fiktiosta.
Kostatko myös muita muiden virheitä?
Tuossa ei ole kyse virheestä, tai vahingosta. Ennemminkin tahallisesta teosta, jolla haitataan muiden liikkujien elämää. Jotta edes jonkinlainen näkyvyys kohtaamistilanteessa säilyy, on pakko pitää omatkin valot "täysillä". Muutoin voi käydä niin, että häikäistymisen takia joku tien reunan vähemmän valaistu jalankulkija, eläin tai muu kohde jää alle.
Noissa tilanteissa kannatta kysyä itseltä, miksi sääntöjä pitää noudattaa.
Mikä liikennesääntö sallii pyöräilijälle muiden liikkujien sokaisun? Noissa tehokkaimmissa fillarilampuissa tuntuu olevan tehoja vähintään sama kuin auton pitkissä valoissa, eikä niitä suitsi mikään lainsäädäntö, edes nk lyhyiden valojen käyttöä pyörältä ei taideta edellyttää kohtaamistilanteissa.
Lyhyet valot pyörissä alkaa olemaan tarpeen. Lainsäätäjä ei liene aivan perillä nykyisten kirkkaimpien valojen tehosta. Itse oon ratkaissut ongelman käyttämällä käyttämällä maastossa eri valoa kuin tiesiirtymillä. Mutta olisi kiva, jos löytyisi tehokas, sopivan laajalla valokuviolla oleva, riittävän edullinen valo, jossa olisi riittävän kirkkaat ja tarkasti rajatut lyhyet. Jos moisia on, saa vinkata.
Lähetetty minun G3121 laitteesta Tapatalkilla
Se yläviistoon osoittava hajavalo on tarpeellinen, kun ajaa polulla tai paikassa, jossa oksia tai muuta voi tulla silmille.
Toki näin, mutta se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että niillä valoilla pitäisi ajaa liikenteen seassa. Yhtä vähän kuin autolla ajetaan koko ajan pitkät tai lisävalot päällä. Sen kerran kun saa maantiellä rekalta täyslaidallisen lisävaloista, niin tietää mitä tarkoittaa lyhyiden ja pitkien ero...
Mulla on fätissä erikseen stongassa valo ja sitten "pitkät" kypärässä. Stongan valon olen suunnannut niin, että se ei häikäise. Sähkiksessä on StVZO-hyväksytty valo niinikään oikein suunnattuna.
F. Kotlerburg
12.09.2019, 09.13
Voisiko vaikka vilkauttaa pitkiä? Se yläviistoon osoittava hajavalo on tarpeellinen, kun ajaa polulla tai paikassa, jossa oksia tai muuta voi tulla silmille.
Niin on, mutta se ei silti tarkoita, että sitä saisi käyttää liikenteen seassa.
En tiedä mikä tässäkin on taas niin vaikeaa. Itse napsautan kattovalon siirtymille pois päältä ja tankovalonkin usein pienimmälle moodille. Häikäiseminen on yksiselitteisesti kielletty. Ei väliä, vaikka olisi menossa sukeltamaan, että tarttee siksi päähän sen kirkkaan lampun.
38 § (https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#a267-1981)Valojen virheellisen käytön kielto
Ajoneuvon valoja ei saa käyttää niin, että muiden ajoneuvojen kuljettajat voivat häikäistyä.
tempokisu
12.09.2019, 09.18
Mikä liikennesääntö sallii pyöräilijälle muiden liikkujien sokaisun? Noissa tehokkaimmissa fillarilampuissa tuntuu olevan tehoja vähintään sama kuin auton pitkissä valoissa, eikä niitä suitsi mikään lainsäädäntö, edes nk lyhyiden valojen käyttöä pyörältä ei taideta edellyttää kohtaamistilanteissa.
Silkkaa valoväkivaltaa, ja pyörätiellä todellakin ihan tarpeetonta. Vähän muidenkin tienkäyttäjien huomioimista kiitos. Sama niitten vilkkuvalojen kanssa.
Lisäksi toi suuntamerkin näyttö käännyttäessä olisi tosi hyödyllinen tieto perässä ajavalle, ehkä ohittamista suunnittelevalle...
Munarello
12.09.2019, 10.57
Kaikkeen ei tietenkään voi varautua, mutta paljon auttaa jo se, ettei nyt ylipäätään lähde ohittamaan risteysalueella.
Firlefanz
12.09.2019, 11.32
Kaikkeen ei tietenkään voi varautua, mutta paljon auttaa jo se, ettei nyt ylipäätään lähde ohittamaan risteysalueella.
Äkkinäinen ja odottamaton kääntyminen suoraan eteen aiheuttaa usein ongelmia takana ajaneelle vaikkei tämä olisi edes "lähtenyt ohittamaan" vaan vasta "ehkä ohittamista suunnittelevalle" (kuten tempokisu kirjoitti). Siihen voi riittää jo kääntymistä mahdollisesti edeltävä jarrutus.
Tässä lienee syytä todeta että tempokisu mitä ilmeisemmin laajensi keskustelun koskemaan myös vaikeaa elämää kevyen liikenteen väylällä, sillä lähes poikkeuksettahan suuntamerkkiä näyttämättömien pyöräilijöiden vaikutuspiiriin joutuu nimenomaan kelvillä eikä ajoradalla ajaessaan. Mikä tietysti onkin yksi niistä monen monituisista syistä miksi ajamme ajoradalla vaikka vieressä kulkee pyörätie.
Sitä ei myöskään pidä unohtaa että nämä kelvillä suuntamerkittä kääntyvät eivät käänny ainoastaan "risteysalueella" vaan ties missä eli kaikkialla mistä ovat tottuneet kulkemaan ja mistä heidän mielestään on suorin tie. Toisin sanoen paikoissa jotka eivät ole "risteysalueita" ja paikoissa joita ei-paikkakuntalainen normaalipyöräilijä ei välttämättä tiedä eikä ehkä voi havaitakaan eikä edes pysty arvaamaan että joku helkutin oikopolku siitä voisi lähteä...
Ongelmitta selviää tuurilla - jos ei aja suoraan takana vaan onnekseen hiukan sillä puolella jolle edessä ajava *ei* käänny. Tai sitten pitämällä hillitöntä turvaetäisyyttä ja ohittmalla vain silloin kun vasemmalla puolella kulkee syvä oja tai kallioseinä tai jokin muu vasemmalle kääntymisen täysin poissuljetuksi tekevä este.
Eikä tässä yhteydessä pidä ottaa
En ymmärrä, miksi kysyt. Kotleri jo kertoi, mitä laki asiasta sanoo.
^ Pitäiskö sun nyt tarkistaa, kumpi oli ensin, minun esittämäni kysymys vai Kotlerin vastaus? Palataan sen jälkeen asiaan, jos aihetta on.
Kysymyksesi oli ensin. Oletan silti, että mielestäsi ennen Kotlerin vastaustakin mielestäsi muiden liikkujien häikäiseminen oli kiellettyä. Silti ilmoitat haluavasi aiheuttaa häikäisyä kaukovaloillasi. Tästä oli kyse eli jos häikäisyn aiheuttamiskiellon rikkominen sinua harmittaa, miksi ilmoitat haluavasi rikkoa sääntöä, jonka rikkominen sinua harmittaa? Omilla kaukovaloilla ei vastaantulijan häikäisyä saa poistettua. Tuloksena on kaksi tienkäyttäjää, jotka molemmat ovat häikäistyneitä. Paras keino selviytyä tilanteesta on kääntää katse sivuun kirkkaasta valosta tai pahimmassa tapauksessa suojata kädellä silmät vastaantulijan valolta.
Halusin, että ns. samalla mitalla takaisin antava kysyy itseltään motiiveja toiminnalleen.
Jos mua vastaan tulee auto pitkät päällä jotka häikäisee niin saatan väläyttää tai laittaa itsekkin pitkät päälle. Samoin jos multa on unohtunut pitkät päälle niin aika todennäköisesti vastaantulijakin laittaa pitkät päälle tai väläyttää. Miksen tekisi samoin häikäisevän fillarin kohdatessa? Usein fillaristi ei itse tajua että valot häikäisee. Mainittakoon että ensimmäisten Kiina-valojen aikoihin muinoin eräs rekka tuli vastaan pitkillä, joko oli häikäistynyt kiinan tuikustani tai sitten ei edes huomannut minua kun sen keula oli yhtä aurinkoa. Fillarilla ajellessa on yleensä tullut sanottua vastaan ajajalle "häikäisee"
F. Kotlerburg
12.09.2019, 17.31
Eipä silti. Häiritsee nuo valopallopäät tuolla kelveillä vielä pahemmin. Parhailla sankareilla on kaupunkialueella kaksi kiinatuikku sojottamassa eteen niin että ei näy muuta kuin iso valopallo tulevan kohti.
Omilla kaukovaloilla ei vastaantulijan häikäisyä saa poistettua. Tuloksena on kaksi tienkäyttäjää, jotka molemmat ovat häikäistyneitä.
Ei poista häikäistymistä, mutta parantaa omaa kykyä havaita muita liikkujia.
Jos sokaistuneena ajan autolla (paino n. 1700 kiloa) jonkun viattoman päälle, seurauksena on ruumiita. Kun se vatipää pyöräilijä ylikirkkaine ja väärin suunnattuine valoineen häikäistyneenä ajaa jonkun päälle, selvitään mustelmilla. Riskin minimoimiseksi teen kuten kerroin.
Vatipäille on tässä ketjussa annettu hyviä neuvoja. En niitä viitsi enää toistaa.
Oatmeal Stout
12.09.2019, 20.59
Ei poista häikäistymistä, mutta parantaa omaa kykyä havaita muita liikkujia.
Miten tuo tapahtuu? Häikäistyminen häviää kun oma valo kumoaa toisen valon?
Jos sokaistuneena ajan autolla (paino n. 1700 kiloa) jonkun viattoman päälle, seurauksena on ruumiita. Kun se vatipää pyöräilijä ylikirkkaine ja väärin suunnattuine valoineen häikäistyneenä ajaa jonkun päälle, selvitään mustelmilla. Riskin minimoimiseksi teen kuten kerroin.
Sivuuttanut tyystin ne uutiset, joissa pyöräilijän törmääminne jalankulkijaan on aiheuttanut kuolemia?
Firlefanz
12.09.2019, 23.00
Sivuuttanut tyystin ne uutiset, joissa pyöräilijän törmääminen jalankulkijaan on aiheuttanut kuolemia?
Suomessa? Vai maailmalla, yleensä?
Jos ensiksimainittu, niin onko tapauksia muita kuin se yksi Pohjois-Esplanadilla?
PS Pelkkä sivuseikka, mutta uteliaisuuden herättänyt ja ihmettelyäkin aiheuttanut sivuseikka.
PPS Kun olen tullut häikäistyksi, olen poikkeuksetta ottanut vauhdin pois. Vaikkei jonkun päälle ajamista ole ehkä tarvinnutkaan pelätä, ajatus tai tunne sokkona kuoppaan tms tai mutkassa tieltä ajamisen mahdollisuudesta on saanut minut jarruttamaan.
Riskin minimoimiseksi teen kuten kerroin.
Kysy nyt vielä varmuuden vuoksi itseltäsi, mimimoituuko tuossa riskit ja onko riskien minimointi oikeasti hallitseva motiivisi toimia tuolla tavoin. Minulle ei tarvitse vastata.
Tuossa yllä kun kysytään, että minimoituuko riskit jos vastaantulevaa valopallopäätä tahallisesti häikäisee omilla valoilla niin minä sanoisin, että kyllä, riskit minimoituu. Ei ehkä juuri siinä yksittäisessä kohtaamisessa mutta jos jokainen vastaantulija kääntää omat valot valopallopään silmiin, niin kyllähän se valopallopää aika pian tajuaa, että omassa valonkäyttötavassa on jotain pielessä ja oman mukavuuden vuoksi muuttaa tapojaan.
Se ei se toisen posken jatkuva kääntely yleensä saa mitään tilannetta muuttumaan.
Ehkä vilautus kaukovaloilla riittäisi viestittämään tuota asiaa.
Oatmeal Stout
13.09.2019, 13.41
Suomessa? Vai maailmalla, yleensä?
Jos ensiksimainittu, niin onko tapauksia muita kuin se yksi Pohjois-Esplanadilla?
Suomessa ja useampia on.
Kysy nyt vielä varmuuden vuoksi itseltäsi, mimimoituuko tuossa riskit ja onko riskien minimointi oikeasti hallitseva motiivisi toimia tuolla tavoin. Minulle ei tarvitse vastata.
Perinteinen neuvo pitää liikenteessä ensisijaisesti omista asioista huoli on hyvä.
Ehkä vilautus kaukovaloilla riittäisi viestittämään tuota asiaa.
On ihan oikein huomauttaa häikäisystä, sata tai tuhat saa tuosta kärsiä, kun huonosti suunnattu kirkas valo tulee vastaan. Sinne tänne huiskiva valo häikäisee jo satojen metrien päästä.
Taitaa taas näppis kulua turhaan, noita riittää ja tuskin nuo lukevat näitä sivuja, kun taas meidän porukka huomioi muut liikkujat tarkasti.
YocceT, nyt ollaan keskustelupalstalla, ei liikenteessä.
Itselläni on sähköläskissä stVZO standardin mukaiset valot. Ja mukavana ominaisuutena noissa on myös pitkät. Eli normaalit lähivalot sinne liikenteeseen kun tulee muita vastaan ja tällöin valot eivät häikäise. Mutta nappia painamalla menee päälle pitkät, jolloin varmasti häikäisee vastaantulijat, niin autoilijat kuin kevyenliikenteen käyttäjät. Tätä käytänkin lähinnä metsässä / poluilla, ja vaihdan aina lyhyille kun joku tulee vastaan. Toki käytän noita pitkiä myös niin, että vilkautan pitkiä jos vastaantulijalla ei ole valoa, tai on perseelleen säädetty valo (eli häikäisee).
Kyseessä tuollainen valo:
https://r2-bike.com/SUPERNOVA-E-Bike-Front-Light-M99-Mini-PRO-for-S-Pedelecs-E-45-StVZO
Tuo pitkien valojen nappi on kätevä. Itselläni se on sijoitettu ohjaustangon oikealle puolelle Maguran jarrukahvan kiinnikkeeseen niin ei vie tilaa tangosta ja on nopeasti painettavissa irroittamatta kättä gripeiltä.
https://img.aijaa.com/t/00179/14745341.t.jpg (https://aijaa.com/dxoXbS)
Onhan tuossa hintaakin, ylittää ainakin minulla kipurajan.
Onko valokeilat eri mallisia vai muuttuuko ainoastaan teho?
Onhan tuossa hintaakin, ylittää ainakin minulla kipurajan.
Onko valokeilat eri mallisia vai muuttuuko ainoastaan teho?
Valokeilat on eri malliset. Lyhyet on hyvinkin tarkasti rajattu, ikäänkuin veitsellä leikattu. Pitkät sitten nostaa tosiaan tehoa ja nostaa valokeilaa pystysuunnassa niin, että metsässä näyttää hyvin puiden oksat jne.
Tuossa eräästä netin arvostelusta muuama kuva.
Lyhyet:
https://s14761.pcdn.co/wp-content/uploads/sites/2/2017/12/Flyer_Supernova_M99_Mini_EMTB_E-Mountainbike_Fernlicht-1-810x540.jpg
Ja pitkät:
https://s14761.pcdn.co/wp-content/uploads/sites/2/2017/12/Flyer_Supernova_M99_Mini_EMTB_E-Mountainbike_Fernlicht-2-810x540.jpg
Firlefanz
16.09.2019, 13.06
Kyllähän tuo Saksan määräystenmukaisuus jo lupaisi ettei "pitkilläkään" valokeila leviä ylöspäin vastaantulevia häikäisten ja samaa luvataan blogitekstissäkin: https://supernova-lights.com/en/2016/09/06/first-test-performance-supernova-m99pro/
Mutta näkyy löytyvän myös käyttäjäkokemuksia jossa ollaan sitä mieltä että valojen vaihtaminen "lyhyiksi" voi olla kohdatesssa tarpeen - niin kuin muillakin autovaloja käyttävillä.
PS Hinta on hyvinkin kolminkertainen tavalliseen hyvään etuvaloon verrattuna, mutta kysymys itselle pitäisi ehkä asettaa samaan tyyliin kuin silloin kun harkitsee tavallisten hyvien kiekkojen ja todella hyvien tai ainakin superhienojen kiekkojen välillä:cool: Vähän vakavammin: jos ajonautinto kasvaa ja ajaa suhteellisen paljon pimeällä, se on jo yksinään hyvä syy investoida vähän enemmän etuvaloon. Toki sitä olisi lisääntynyt ajoturvallisuuskin, mutta siihen en oikein jaksa uskoa vaikka lamppu olisi millainen:p Tavalliset hyvät valot ovat nykyään jo tarpeeksi hyviä:rolleyes:
Juu kyllä nuo pitkät häikäisee, eli pitää muistaa vaihtaa aina lyhyet kohdattaessa, aivan kuten autollakin. Mutta eihän sillä pitkien häikäisyllä ole niin väliä, ne ovat tarkoitettu tilanteisiin kun ajelet yksin jossain pimeällä kelvillä / metsässä tms. Paljon tärkeämpää ettei ne ns normaalisti käytössä olevat lyhyet häikäise
Kyllä toi hyvältä näyttäis, mutta en minäkään pysty tuota summaa lamppuun laittamaan. Kuitenkin ajan tietä pitkin niin vähän, että mennään kahden tuikun taktiikalla..
Lähetetty minun G3121 laitteesta Tapatalkilla
Tuo M99 Mini Pro on vähän halvempi.
Firlefanz
16.09.2019, 15.29
Mikä on halvempi kuin mikä?
Ymmärtääkseni samasta lampusta - josta tosin on olemassa eri malleja eri luokituksen omaaville "pedeleceille" - on niin Nixuun kuin minun linkkini takana kyse. Jos kommentoit hintaeroa, niin toinen on valmistajan ilmoittama niin sanottu ohjemyyntihinta ajalta kun tuote tuli markkinoille ja sitä saatettiin myydä sen ominaisuuksilla laatutietoisille ja edelläkävijöille - ja toinen yhden verkkokaupan nykyinen hinta, johon tietenkin on vaikuttanut kilpailutilanne, menekki, arvioitu kysyntä, varastotilanne ynnä ties mitkä tekijät ovat ehtineet vaikuttaa.
Tällä kertaa märän kotteron lasin takaa kommentoitua.
Valo hyvä, ISOVALO paha, vilkkuvalo perseestä.
On halvempiakin vaihtoehtoja.
https://www.youtube.com/watch?v=hThS_R0bqGg
Itse käytän yleensä kahta valaisinta. Osittain valotehon takia, osittain siksi, että on varavalo, jos toinen särkyy. Tuota voisi jalostaa niin, että toinen valo olisi ns. kaukovalo. Se kyllä edellyttäisi kaukovaloon helppokäyttöistä virtakytkintä ja sitä BM:n valoissani ei ole. Muuten systeemi on hyvä, hintaa yhteensä hiukan yli 100 € eli kipurajan tuntumassa.
Kunhan jonkunlainen valo tai edes heijastin olisi. Nyt aamujen pimetessä niitä "ninjoja" tuolla taas töihin polkiessa liikkuu, niin valottomia fillareita kuin tumma-asuisia jalankulkijoita ja pahimmassa tapauksessa vielä musta koira flexin päässä väylän toisella puolella.
Kunhan jonkunlainen valo tai edes heijastin olisi. Nyt aamujen pimetessä niitä "ninjoja" tuolla taas töihin polkiessa liikkuu, niin valottomia fillareita kuin tumma-asuisia jalankulkijoita ja pahimmassa tapauksessa vielä musta koira flexin päässä väylän toisella puolella.
Kovin samaa mieltä...
Tällä kertaa märän kotteron lasin takaa kommentoitua.
Valo hyvä, ISOVALO paha, vilkkuvalo perseestä.
nio mä vilkutan kuitenkin, selkeästi huomaat sen.
Ajat siis hälytysajoa hälytysajoneuvolla?
Totta toki, mutta näkökulmaero. Muilta toivon edes jonkinlaista valoa, mielummin kuitenkin häikäisemätöntä. Itse haen parasta mahdollista valaisinta, kustannukset toki huomioiden.
Oatmeal Stout
22.09.2019, 00.00
nio mä vilkutan kuitenkin, selkeästi huomaat sen.
Ajat siis hälytysajoa hälytysajoneuvolla?
Ei, hän heiluttaa kättään joko kuninkaallisetn tyylillä tai sitten rahvaan omaisesti.
telipyörä
06.10.2019, 20.46
Uutta reunaviivatyyliä havaittu. Säästöä se on pienikin säästö.
https://i.uppaa.fi/2019/10/06/reunaviivadc0ce01bb60a8fd0.jpg
F. Kotlerburg
15.10.2019, 19.23
Prkl nämä valottomat pyöräilijäurpot. Nyt parina iltana joutunut keskustan suunnassa autolla käymään pimeän aikaan ja noita ääliöitä on ihan hitosti eikä niitä tahdo märkien auton lasien läpi nähdä, kun vielä mustiin pitää pukeutua. Sitten kun kolisee niin tuolla toisessa topicissa ristiin naulitaan auton kuljettaja.
telipyörä
15.10.2019, 22.39
Niinpä, jos autoilija ei näe pyöräilijää päivän valossa niin miten sitten pimeässä.
Noita ulostepommeja tulee vastaan nyt lumettomana märkänä pimeänä aikana, eikä noihin ole miellyttävää törmötä vaikka liikkuisi panssarivaunulla, ei myöskään pyörällä kävellen tai autolla. Kissapedon näköaistin omaavat, oletan. Muusta liikenteestä piittaamattominta porukkaa tässä minulle tärkeimmässä liikkumismuodossa. Niin tiedän kyllä ettei tämän palstan jäsenissä ole noita. Helpottaa, terapoi kuitenkin purkautua täällä, ei noihin saa mitään yhteyttä edes telepatialla. Toivotonta!
Putsaa lasit, hanki uudet tuulilasinpyyhkijät, pudota ajonopeutta.
F. Kotlerburg
16.10.2019, 16.05
Hanki valot pyörääsi.
^ ^^ Kumpikin onneton osoittelee toista ja kolme sormea osoittaa itseensä. Kovin ikävällä sateella pimeässä on vaikea nähdä autosta, se on varsin selvä. Jos olisikin, niin kuin oli vanhassa sitikassa kääntyvät etuvalot, se auttaisi jonkin verran, muttei sekään ihmeisiin pysty. Jos sivusta tai viistosti tulevalla on vieläpä kunnon miljoonan lumenin - eikä tarvitse olla sellainenkaan - riistovalo väärin suunnattuna menee tilanne vielä vaikeammaksi kun pitää ottaa kääntyessään huomioon muitakin kuin vain sen valon omistaja. Huonolla kelillä maltti on valttia ja se, jolla on pelisilmää muillekin, on se aito sankari, .
Uutta reunaviivatyyliä havaittu. Säästöä se on pienikin säästö.
Eikäku siinä on viivojen välissä ihan oma rauhoitettu kaista fillareille. Läskipyöräilijät älkööt vaivautuko:)
Stasipamppu
16.10.2019, 22.07
Tällä logiikalla on ihan ok autollakin ajaa ilman valoja? Muiden autoilijoiden tulee vaan hidastaa, pestä lasit ym?
Vaikka kyse ei olekaan yksiselitteisestä asiasta, telipyörän kommenttia kannattaa miettiä. Kun me kaikki niin auton ratissa kuin pyörän tangossakin tiedämme, että valottomia on paljon liikkeellä, kannattaako sen antaavaikuttaako meidän käytökseen? Riittääkö, että autolla sateella ajettaessa emme näe pyöräilijän valoja, jolloin voimme olettaa tien olevan vapaa. Vai pitäisikö yrittää nähdä, että tie on vapaa. Jos emme näe, että tie on vapaa, onko silloin ok ajaa autolla väistämisvelvollisena esim. klv:n poikki vai pitäisikö tuon vaikuttaa jollain tavalla ajotapaan?
Pyöräilijänä tietysti meidän pitää huolehtia siitä, että itse näymme. Joten kun vastapuoleen emme voi vaikuttaa, on helppo ymmärtää, ettei kyse ole mistään yksisuuntaisesta asiasta, joka ratkeaa toisia syyttelemällä.
F. Kotlerburg
17.10.2019, 07.50
Pyöräilijän ei tarvitse tietenkään jälleen kerran lakia noudattaa, mutta autoilijan pitää taas joustaa, että lakia noudattamattomat pyöräilijätkin voivat kulkea rauhassa.
Vaikka kyse ei olekaan yksiselitteisestä asiasta, telipyörän kommenttia kannattaa miettiä. Kun me kaikki niin auton ratissa kuin pyörän tangossakin tiedämme, että valottomia on paljon liikkeellä, kannattaako sen antaavaikuttaako meidän käytökseen? Riittääkö, että autolla sateella ajettaessa emme näe pyöräilijän valoja, jolloin voimme olettaa tien olevan vapaa. Vai pitäisikö yrittää nähdä, että tie on vapaa. Jos emme näe, että tie on vapaa, onko silloin ok ajaa autolla väistämisvelvollisena esim. klv:n poikki vai pitäisikö tuon vaikuttaa jollain tavalla ajotapaan?
Käytännössä (eika oikein teoriassakaan) voida olettaa eikä lähteä siitä, että (autolla) liikenteessä pitäisi ajaa niin, että kuvitellaan jotain olevan mitä ei nähdä. Jos pyöräilijä tai jalankulkija ei näy, niin ei voida autoilijaltakaan vaatia, että ajaisi kuin jos ko. liikkuja näkyisi. Kyllähän jokaisella tiellä liikkujalla on ensisijainen vastuu omasta näkymisestään, eikä sitä vastuuta oikein voi siirtää muille. Tai jos siirtää, niin aika riskillä mennään.
Tänään taas pitkästä aikaa ajoin toimistolle ja Kehää pitkin. Niin kiinnitin oikein erikseen huomiota miten ajan muiden autojen seassa ja huomasin, että skannaan koko ajan sitä mitä ne muut tekevät enkä juurikaan oleta muiden toimivan rationaalisesti tai turvallisesti. Esimerkiksi kun oikealta tulee liittymää pitkin autoja, en odota enkä oleta, että käyttävät vilkkua kaistaa vaihtaessaan, vaan olen koko ajan valmiina siihen, että joku vaihtaa suoraan mun eteen tai kylkeen ilman ennakkovaroitusta. Samoin jos ajan raskaan ajoneuvon vieressä, katson että näen kuskin naaman ko. auton peilien kautta. Jos en näe, joko jättäydyn jälkeen tai ajan selvästi ajoneuvosta ohi.
Samaa metodia aika pitkälle käytän myös pyörällä ajaessani: en oleta enkä luota, että autoilija on minut nähnyt, vaan ajan siten, että aloite on koko ajan minulla.
Malamuutti
17.10.2019, 08.27
Prkl nämä valottomat pyöräilijäurpot. Nyt parina iltana joutunut keskustan suunnassa autolla käymään pimeän aikaan ja noita ääliöitä on ihan hitosti eikä niitä tahdo märkien auton lasien läpi nähdä, kun vielä mustiin pitää pukeutua. Sitten kun kolisee niin tuolla toisessa topicissa ristiin naulitaan auton kuljettaja.
Jo pelkkä mustiin pukeutuminen fillaroidessa on kyllä häiveominaisuuksien hakemista tilanteessa, jossa niitä ei tarvita. Hemmetin vaikea nähdä sopivassa tilanteessa. Vaikkapa varjoinen ylämäki, jossa pyöräilijän profiili ei näy valoa vasten, vaan sulautuu asfaltin väriin/metsän varjoon, niin yllättävän vaikea on nähdä. Vielä jos mäen notkossa on sopivasti aukeaa ja valoisaa, että silmä on tottunut siihen valoon, niin havaitsemisen vaikeusaste lisääntyy.
^Mulla on vain kahdenlaisia pyöräilyvarusteita: mustia ja sitten mustia... tosin näissä pyöräilykäyttöön tehdyissä on onneksi aika paljon heijastavia elementtejä, mutta onhan se totta että hämärässä joku neon-keltainen olisi parempi.
Pimeää varten mulla on keltainen ajoliivi ja maantiellä keltainen kypärä. Mutta muuten on aika suruvoittoinen mun garderoobi.
F. Kotlerburg
17.10.2019, 08.41
Tällä logiikalla on ihan ok autollakin ajaa ilman valoja? Muiden autoilijoiden tulee vaan hidastaa, pestä lasit ym?
Kyllä vastuu on aina muilla!
Muutaman vuoden ajan oon yrittäny pyöräilyvaatteita ostaessa panostaa kirkkaisiin väreihin. Oranssia tai keltaista. Yllättävän huono tarjonta. Tummempia vaatteita kyllä löytyy joka lähtöön.
cokekola
17.10.2019, 09.25
Muutaman vuoden ajan oon yrittäny pyöräilyvaatteita ostaessa panostaa kirkkaisiin väreihin. Oranssia tai keltaista. Yllättävän huono tarjonta. Tummempia vaatteita kyllä löytyy joka lähtöön.
Tämä on erittäin totta, varsinkin myymälöissä. Netistä tilaamalla saisi kirkkaampaakin, mutta tilaaminen on uskaliasta, sillä olen joutunut huomaamaan, että pyöräilyvaatteiden kokomerkinnät on tehty arpomalla tms., sillä muiden vaatteiden standardikokojen kanssa niilllä on harvoin mitään tekemistä.
Malamuutti
17.10.2019, 10.11
Tämä on erittäin totta, varsinkin myymälöissä. Netistä tilaamalla saisi kirkkaampaakin, mutta tilaaminen on uskaliasta, sillä olen joutunut huomaamaan, että pyöräilyvaatteiden kokomerkinnät on tehty arpomalla tms., sillä muiden vaatteiden standardikokojen kanssa niilllä on harvoin mitään tekemistä.
Tuosta kotimaista(!) poistomyyntihalvennuksesta, kokoluokituksissa rinnanympärys ilmoitettuna:
https://www.miastore.fi/epages/miastore.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2018030703/Products/95093
L-koon rinnanympärys 97 cm tuntuu tarkoittavan, että suurin piirtein tuo rinnanympärys kun on, niin alle mahtuu paita tai pari, malli/koko ei ole tyköistuva. En ole vielä ehtinyt kokeilemaan, miten tuo takki toimii ajaessa.
Käytännössä (eika oikein teoriassakaan) voida olettaa eikä lähteä siitä, että (autolla) liikenteessä pitäisi ajaa niin, että kuvitellaan jotain olevan mitä ei nähdä. Jos pyöräilijä tai jalankulkija ei näy, niin ei voida autoilijaltakaan vaatia, että ajaisi kuin jos ko. liikkuja näkyisi. Kyllähän jokaisella tiellä liikkujalla on ensisijainen vastuu omasta näkymisestään, eikä sitä vastuuta oikein voi siirtää muille. Tai jos siirtää, niin aika riskillä mennään.
Kirjoitin kommenttini Telipyörän ajatuksen pohjalta. Yhdelle on mahdollista nähdä se, mitä toinen ei edes ymmärrä katsoa. Kun jalankulkijalta ei edellytetä valoa, saati heijastinta, sen mukaan pitää autolla ajaa. Tällöin aika vähän jää tilanteita, jossa pyöräilijää ei voi nähdä. On aivan eri asia olla näkemättä pyöräilijää kuin nähdä, ettei pyöräilijää ole. Et alikulun ohitsekaan huolettomasti aja, kun et näe tunnelista tulijaa.
Autolla ylivoimaisesti suurin osa asioista olisi nähtävissä, jos katsoo. Ja jos esim. märkä lasi tai häikäisy heikentää näkyvyyttä, pitää se huomioida ajotavassa.
F. Kotlerburg
17.10.2019, 10.42
Niin kun jalankulkijat ja pyöräilijät vielä liikkuvat ihan samalla nopeudella.
Minäkin osaan sanoa, miksi pyöräilijän havaitseminen voi olla vaikeampaa kuin jalankulkijan. En ole sanonut, etteikö ninjan havaitseminen olisi vaikeaa tai etteikö valot olisi tarpeen. Olen vain koittanut korostaa sitä ajatusta, millä havaintoja pitää tehdä. Kun valoisaankin aikaan monilla on siinä ongelmia, mielestäni suurin ongelma on katsominen.
kurvaaja
17.10.2019, 11.43
Aika pelottavia aikoja eletään taas. Tänäänkin aamupimeässä työmatkalla useampi ninja pyörällä ilman pienintäkään tuikkua.. Ei ole iso investointi hakea vaikka XXL 5egellä valosetti eteen ja taakse (tulee paristotkin samaan rahaan) . Toisaalta tuli sitten pari vastaankin sellaisilla (haja)valonheittimillä, että sokaistuu..
Stasipamppu
17.10.2019, 15.49
Aika pelottavia aikoja eletään taas. Tänäänkin aamupimeässä työmatkalla useampi ninja pyörällä ilman pienintäkään tuikkua.. Ei ole iso investointi hakea vaikka XXL 5egellä valosetti eteen ja taakse (tulee paristotkin samaan rahaan) . Toisaalta tuli sitten pari vastaankin sellaisilla (haja)valonheittimillä, että sokaistuu..
Jep. Yhdellä kymmenestä vastaantulevasta pyöräilijästä on "sopiva" valoteho ja keila "oikein" suunnattu. Heittomerkit siksi, koska noita ominaisuuksia ei ole laissa ikävä kyllä säädetty.
Jep. Yhdellä kymmenestä vastaantulevasta pyöräilijästä on "sopiva" valoteho ja keila "oikein" suunnattu. Heittomerkit siksi, koska noita ominaisuuksia ei ole laissa ikävä kyllä säädetty.
Joo. Aika pelottavaa puuhaa hetkittäin. Silmälasit kostuu, vieressä kulkevalla ajoradalla vastaan ajavien autojen valot sopivasti "hajoavat", vastaan tulee ninjaa toisensa jälkeen. Vaikka itsellä on valotehoa riittävästi, niin se ei riitä (oikein säädettynä) näyttämään huonosti valaistulla kelvillä vastaan polkevaa mustanaamiota / erikoisjoukkojen sotilasta. Ei paljon lohduta, että alla on sähköläski joka kuski päällä "tehopainosuhteessa" jyrännee monen vastaantulijan, mutta hiukan tietty huolettaa omatkin mahdolliset kuhmut siinä rytäkässä. Toistaiseksi pysyttely kelvin oikealla reunalla on pelastanut, mutta kun tietää silläkin puolella pyörivät häröpallot, niin oikeasti hetkittäin hirvittää. Onneksi kohta tulee loska-paska-talvi ja harrastelijat poistuvat.
^Mulla on vain kahdenlaisia pyöräilyvarusteita: mustia ja sitten mustia... tosin näissä pyöräilykäyttöön tehdyissä on onneksi aika paljon heijastavia elementtejä, mutta onhan se totta että hämärässä joku neon-keltainen olisi parempi.
Pimeää varten mulla on keltainen ajoliivi ja maantiellä keltainen kypärä. Mutta muuten on aika suruvoittoinen mun garderoobi.
Mullakin oli. Kunnes viime vuonna parempi puolisko hommasi Craftin soft shell neo keltaisen puseron.
On hiivatti lämmin, mukava ja näkyy. Myös hämärällä. Kas kun pyörällä saattaa se hämärä tuntua ihan erilaiselta kuin auton sisältä.
Että ninja-uskovaiset vois tuumia onko oma usko kuitenkaan se oikea ...
Firlefanz
17.10.2019, 19.19
Keltainen on kiva, etenkin harmaassa hämäryydessä, ja neonkeltainen on oikein kiva vielä hämärämmässä, mutta ei pidä kuvitella liikoja kummankaan näkyvyydestä pimeässä.
Heijastavaa materiaalia ei voita mikään. Joulukuuseksi ei tarvitse ruveta, mutta takin lisäksi housunlahkeissa tai kengänsuojissa olisi hyvä olla jotain näkyvää eli heijastavaa.
Tuosta kotimaista(!) poistomyyntihalvennuksesta, kokoluokituksissa rinnanympärys ilmoitettuna:
https://www.miastore.fi/epages/miastore.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2018030703/Products/95093
L-koon rinnanympärys 97 cm tuntuu tarkoittavan, että suurin piirtein tuo rinnanympärys kun on, niin alle mahtuu paita tai pari, malli/koko ei ole tyköistuva. En ole vielä ehtinyt kokeilemaan, miten tuo takki toimii ajaessa.
Olenkin miettinyt kuoritakkia fillarointiin. Joten kiitos tästä vinkistä, laitoin tilaukseen.
Ja jotta liippaisi aihetta, tilasin keltaisen, ihan näkymisen vuoksi (vaikkei mieleisin väri olekaan).
Hanki valot pyörääsi.
Hankittu. Hävisit.
Jollei vaatetuksessa ole heijastavaa matskua, niin keltaiset kietaistavat velcrolla kiinnitettävät heijastimet voi kääräistä nilkkoihin.
Esim. tällainenkin on tyhjää parempi, muttei mielestäni ratkaisu asiaan:
https://www.bikeshop.fi/Lahkeenpidin-heijastimella-ta/ekauppa/pLB9995/
Itse hankin mustakeltaisen takin juuri näkyvyyden takia. Kyllähän sininenkin mustaa parempi väri on, mutta tieto (luulo?) siitä, että autoilijat näkee minut hyvin parantaa ajomukavuutta parantaa paljon enemmän kuin yksikään rungon joustokomponentti tai hiilikuituhaarukka alumiinisen sijaan. Eli kun kuitenkin pyörään liittyen shoppailee, voi joskus ottaa tämänkin näkökulman mukaan.
Viikko sitten ruskan ollessa parhaimmillaan tuli mieleen kuitenkin mieleen ajoasun valinnan onnistuneisuus, kun puiden keltaiset lehdet aurinkoisena päivänä teki parhaansa sulauttaakseen mustakeltaisen takin maisemaan. Ehkä kylmä vihertävän keltainen väri kuitenkin erottui riittävästi ja pianhan tuokin ongelma on korjaantunut.
Jos hinta on siedettävä, tuo voisi vaikka yleistyä autoissa, joista ei näe takaviistoon oikealle. Omassa matkakulkineessa jää aika iso sektori, jonne ei näe.
https://caravan-lehti.fi/pinnalla/dometic-yrittaa-estaa-kuolleen-kulman-onnettomuuksia/
F. Kotlerburg
19.10.2019, 08.48
Hankittu. Hävisit.Pienempi häviää aina isommalle. Kannattaa muistaa se uhotessaan.
Itse hankin mustakeltaisen takin juuri näkyvyyden takia. Kyllähän sininenkin mustaa parempi väri on, mutta tieto (luulo?) siitä, että autoilijat näkee minut hyvin ...
Viikko sitten ruskan ollessa parhaimmillaan tuli mieleen kuitenkin mieleen ajoasun valinnan onnistuneisuus, kun puiden keltaiset lehdet aurinkoisena päivänä teki parhaansa sulauttaakseen mustakeltaisen takin maisemaan. Ehkä kylmä vihertävän keltainen väri kuitenkin erottui riittävästi ja pianhan tuokin ongelma on korjaantunut.
Hutkimusten - missä, en muista, muistan lukeneeni jostain - mukaan sinikeltainen yhdistelmä olisi paras asuste jos haluaa tulla nähdyksi.
Pienempi häviää aina isommalle. Kannattaa muistaa se uhotessaan.
Kommentti vailla todellisuuspohjaa. Voi jättää arvoonsa mitättömään.
F. Kotlerburg
19.10.2019, 14.02
Kommentti vailla todellisuuspohjaa. Voi jättää arvoonsa mitättömään.
Nyt oli kyse liikenteestä...
Nyt oli kyse liikenteestä...
Liikenteessäkin vain erikoistapauksissa, joita ei yleensä toivota, mutta jätetään tämä aihe kun menee OT:ksi.
F. Kotlerburg
19.10.2019, 14.31
Liikenteessäkin vain erikoistapauksissa, joita ei yleensä toivota, mutta jätetään tämä aihe kun menee OT:ksi.Tuollainen hävisit voitin juttu liikenteestä puhuttaessa on täyttä paskaa, mutta eihän täällä näemmä kellään huumorintaju riittänyt em. typerään heittoon vastaamiseen samalla tavalla.
Tuollainen hävisit voitin juttu liikenteestä puhuttaessa on täyttä paskaa, mutta eihän täällä näemmä kellään huumorintaju riittänyt em. typerään heittoon vastaamiseen samalla tavalla.Mitäs jos harkitsisin sitä mahdollisuutta, että sun suhteen on huumorintaju loppunut jo ajat sitten? Tai että huumorin taso ei sytytä.
Tässä yksi säännöstö autoilijoille, hyvin on tuttu pitkältä ajalta.
OULU SEUVUN LIIKENNESÄÄNNÖT
1 §
Jos joku mennee eelle, aja ohi.
2 §
Jos joku kärttää eelle, nii elä päästä.
3 §
Ku liikennevalo vaihtuu nokkas eessä vihiriästä keltaseks, nii kiihytä. Kyllä nää kerkiät.
4 §
Ku jalankulukija tullee eesä suojatielle, nii lissää vauhtia. Ei se sitte tuu.
5 §
Mutta jos kuiteski tullee, nii polokase kaasu pohojaan. Eipähä jää kitumaan.
6 §
Säästä aina vilikkua.
7 §
Oo varovaine tungosaikaa, ettei kännykkä lipsaha korvalliselta.
8 §
Ku joku yrittää rampilta Pohojantielle, elä tee tillaa. Se on kuitenki joku pölijä.
9 §
Jos tahot ajjaa rauhasa, nii läheppä paanalle sillon ku kaikki muukki tappaa liikkua.
10 §
Jos jonku auto mennee rikki ja pysähtyy eessäs, nii tööttää ja raivua ittekseks niin kaua, että saat laakin tai muun syvänrookauksen.
Minulle riittää tieliikennelaki ja sieltä pykälä 17: "Edellä kulkeva ajoneuvo on ohitettava vasemmalta." Tuon sisäistämisen jälkeen ei ole ollut mitään epäselvää ajojärjestyksen suhteen.
Hutkimusten - missä, en muista, muistan lukeneeni jostain - mukaan sinikeltainen yhdistelmä olisi paras asuste jos haluaa tulla nähdyksi.
Varmaan ruotsalainen tutkimus.
Ei ole helppoa auton ratissa. Ajoin autolla katua, jolla on yksipuolinen kavennus vastaantulijoiden ajokaistalla. Vastaantulevan auton kuljettaja ajoi juuri tuohon kapeimpaan kohtaan ja pysähtyi, koska muuten olisi tullut nokkakolari. Ennen kavennusta ajorata on niin leveä, että siinä mahtuvat autot hyvin kohtaamaan. No hetken siinä ihmeteltiin, että mitä tehdään. Vastaantulija sitten hyppäsi autostaan ja tuli kertomaan, että tiedänkö että hänellä on etuajo-oikeus. Tämän kerrottuaan hän palasi autoonsa. Olin jossakin määrin yllättynyt, koska paikalla ei ole liikennemerkkejä, liikennevaloja tai liikenteenohjaajaa osoittamassa liikennesäännöstä poikkeavaa väistämisvelvollisuutta.
Tieliikennelain 30§ mukaan "Jos ajoradalla on este, sen, jonka puoleisella ajoradan osalla este on, on väistettävä vastaantulevaa liikennettä." Kaipa tuo kavennus on tällainen este, koska myös Liikenneviraston julkaisemassa hidasteiden suunnitteluohjeessa kerrotaan: "Kun yksipuolisen kavennuksen kohdalla ei ole kohtaamismahdollisuutta, on sivuesteen puoleisella ajoradalla osalla kulkeva ajoneuvon kuljettaja väistämisvelvollinen."
Kuljettaja vaikutti aivan varmalta siitä, että hänellä on etuajo-oikeus. Todella toivon, että muut liikennesäännöt ovat hänelle tuttuja, kun itsevarmuus on tuolla tasolla!
TuomariKuolo
25.10.2019, 08.17
Töissä on tänään kaikenlaista palsua ja salillakin ajattelin käydä. Jätin siis fillarin kotiin.
Hirveä virhe. Nyt hikoilen liian kuumassa bussissa ja katselen kateellisena pyöräilijöitä
Kolminumeroisella kapea(pientareisella) tiellä paku ohitti pakun joka oli just ohittamassa mua
jones mäkinen
13.05.2020, 12.47
Mul oli autolla huonoa käytöstä. Auto oli pysähtyneenä, antoi mun edellä olevan nuorelle pyöräilijälle tietä suojatien ylitykseen, sit mä tuun 2 metriä edellisestä niin kun tuun siihen kohdalle niin töötti pohjaan. Tulin autosta katsottuna oikealta ja sille varmaan vähän kuollut kulma, kattoo eteenpäin ja vasemmalle helpommin. Itsellä oli näkymä parempi, joten ei tullut ajateltua et ei se kattois uudestaan oikealle, ainostaan se, et se ei itse nähnyt mua ja sen takia iski töötin pohjaan ei kyl ollut sopivaa käytöstä.
Kolminumeroisella kapea(pientareisella) tiellä paku ohitti pakun joka oli just ohittamassa mua
Olennainen kysymys lienee, jättikö sinua ohittanut paku ja sen kuljettaja riittävästi tilaa sinun ja pakun väliin? Muulla ei ainakaan itselleni olisi kauheasti väliä.
Olennainen kysymys lienee, jättikö sinua ohittanut paku ja sen kuljettaja riittävästi tilaa sinun ja pakun väliin? Muulla ei ainakaan itselleni olisi kauheasti väliä.
Hyvinhän siitä mahtui kun en edes säikähtänyt eikä hihaankaan osunut .. lähinnä kysymys kuuluu näkikö pakun ohittaja minua, käyttikö minua ohittanut paku vilkkua ja oliko mahdollisuus että olisivat törmänneet toisiinsa ja sitä kautta vaikka minuun. Onko sulla ajokortti?
Tuohon kun laittaa minut ja pari tuota pakua leveämpää pakua valkoisten viivojen väliin voi hahmottaa
https://pic.useful.fi/TE1fO0DMv.jpg
F. Kotlerburg
13.05.2020, 14.34
Tuo se on perseessä roikkumisen seuraus. Eka paku peitti pyöräilijän perseessä roikkujalta. Tuskin edes tajusi mitä tuli tehtyä.
Hyvinhän siitä mahtui kun en edes säikähtänyt eikä hihaankaan osunut .. lähinnä kysymys kuuluu näkikö pakun ohittaja minua, käyttikö minua ohittanut paku vilkkua ja oliko mahdollisuus että olisivat törmänneet toisiinsa ja sitä kautta vaikka minuun. Onko sulla ajokortti?
Vuodesta -86. Tuohon mahtuu kevyesti 3 pakua vierekkäin - jos siis on tarve jota ei pitäisi kyllä olla. En minä näe 2 pakun tilanteeseen tuossa ongelmaa. Siksi kysyinkin tuota etäisyyttä sinuun.
Noin karkeasti 2 kaistaa + pienar; 2 * 3.5 m + 0,4 m = 7.4 m. Transporter T4:n leveys on 1840 cm. Täten jos lasketaan vähän leveämmällä pensselillä 2 * 2 m + 0,5 m (ohitusväli) = 4,5 m jää vielä ~3 m varaa, joka on kohtuullisen paljon. 0.5 m autojen välille on jo niin iso, että siinä on jo haasteita ojentaa mitään autosta toiseen ikkunan kautta.
^Tuo piennar on kaltevaa kivimurskaa ja valkoisen viivan oikealla puolella n. 5 cm asvalttipiennarta. Autot oli enemmänkin kevyt kuorma-auto kokoa kuin Transporttereita. Google kertoo että Transu T4 on peileineen 217.5 cm eikä 1840 cm leveä. :D T6 on jo 229.7
^Tuo piennar on kaltevaa kivimurskaa ja valkoisen viivan oikealla puolella n. 5 cm asvalttipiennarta. Autot oli enemmänkin kevyt kuorma-auto kokoa kuin Transporttereita. Google kertoo että Transu T4 on peileineen 217.5 cm eikä 1840 cm leveä. :D T6 on jo 229.7
Juu, totta, jäi katsomatta peilit. Jää kuitenkin vielä 2 metriä ja vähän yli T6:lla :). Pienkuorma-autoista katsoin huvikseni tuolla myynnissä olevan Mitsubishi Canterin, jolla itse ajoin joskus jakeluajoa pk-seudulla, mitat ja senkin leveys on 2040 cm + peilit, sanotaan 60 cm. Siinäkin tapauksessa jää vielä melkoisesti varaa. Mutta juu, meitä on erilaisia ja kukin kokee asiat omalla tavallaan.
En tarkoittanut, että tartisi ajella siellä kivimurskeella, siihen en minäkään suostuisi. Kuitenkin olen sitä mieltä, että aika hyvin oli tilaa ja pääasia on että sinut väisti ihan sopivan etäisyyden päästä.
Maantielenkin alkumatkalla taajamassa totesin ylämäkeen kevlinpätkän tuulen tuomien oksien muodostamaksi esteradaksi.
Takaisin tullessa hiljaisen liikenteen aikaan valitsin puoleksi kilometriksi reitiksi vieressä kulkevan 50 rajoituksen taajamatien. Ajoin niin laidassa kuin turvallisesti pystyin, tie oli oli koko matkan tyhjä paitsi kuorma-autoilija halusi kouluttaa ohittamalla samaa kaistaa, vaikka tilaa turvalliseen ohitukseen olisi varmasti ollut tarpeeksi. Meinasi jo nyt tulla hiki auton pyyhkiessä alle puolen metrin päästä ohi. Kovemmalla auton vauhdilla ilmavirta olisi heittänyt ojaan tai auton alle.
Siellä on sitten esson baarissa kehuttu miten koulutettiin pyöräilijää miettimättä mahdollisia seurauksia ja miksi raskaalla liikenteellä on niin huono maine.
. Meinasi jo nyt tulla hiki auton pyyhkiessä alle puolen metrin päästä ohi. Kovemmalla auton vauhdilla ilmavirta olisi heittänyt ojaan tai auton alle.
Olen samaa mieltä että kyseisen kaltaiset ohitukset ovat idioottimaisia ja olen hengessä mukana. Kuitenkin sen haluan korjata, että ei se ilmavirta heitä tai sitten et pidä kiinni pyörästäsi lainkaan. Vähän saattaa heilauttaa mutta jos et aja ilman käsiä niin kyllä siinä suunnassa pysyy.
Juuri tulin tieltä 120 ja täysperävaunurekka meni vähän samalta etäisyydeltä 80 kmh ohi. En mennyt ojaan enkä sen enkä takana tulleen henkilöauton allekaan.
Epämiellyttävä kokemus tuollainen saattaa kyllä hyvinkin olla.
Olen samaa mieltä että kyseisen kaltaiset ohitukset ovat idioottimaisia ja olen hengessä mukana. Kuitenkin sen haluan korjata, että ei se ilmavirta heitä tai sitten et pidä kiinni pyörästäsi lainkaan. Vähän saattaa heilauttaa mutta jos et aja ilman käsiä niin kyllä siinä suunnassa pysyy.
Juuri tulin tieltä 120 ja täysperävaunurekka meni vähän samalta etäisyydeltä 80 kmh ohi. En mennyt ojaan enkä sen enkä takana tulleen henkilöauton allekaan.
Epämiellyttävä kokemus tuollainen saattaa kyllä hyvinkin olla.Rekan kohdalla, nimenomaan töhsperän, tuo on jo aidosti hengenvaarallinen ohitus. Kallistus tiessä ja tuulenpuuska, niin yhdistelmä tekee pikku mutkan ja kärryn perä alkaa olemaan jo osumaetäisyydellä. Tyhjällä autolla ei ehkä, mutta kuorman kanssa.
^Se voi hyvinkin olla mahdollista, mutta se onkin sitten jo eri case. Toisaalta puolen metrin heitto perävaunussa alkanee olla vaarallinen jo itse yhdistelmällekin heiluriliikkeen takia. Pitääpä vähän keskustella broidin kanssa, se kun ajelee pitkää siivua isoilla autoilla.
Kun maantiepyörällä ajetaan pyörätien sijaan ajoradalla, ilmeisesti muutamia pyörätien käyttöön liittyvien haittapuolien takia, olisiko kohtuullista edellyttää kiertoliittymässä edes suuntamerkin näyttöä. Jos se on autolla liian vaikeata, on vauhti liian kova. Sama pätee polkupyörällä ajamiseen. Kun ympyrässä pitää pyörää kallistaa, tietenkään suuntamerkin näyttäminenkään ei siinä vauhdissa onnistu.
Firlefanz
03.08.2020, 09.08
Koska en autoile, kokemuspiirini luonnollisesti rajoittuu siihen miten itse toimin, miten ne porukat joissa olen mukana ajavat ja miten olen sattunut näkemään muiden maantiefillaristien liikenteessä käyttäytyvän, niin minun on kovin vaikea suhtautua Mohkkun kirjoitukseen muuten kuin tarpeettoman yleistävänä ja perusteettomasti tiettyä ryhmää muotisanaa käyttääkseni syyllistävänä.
Tahtoo sanoa että succikset näyttävät kiertoliittymissä suuntamerkkiä kiitettävän hyvin eli huomattavasti suuremmalla prosentilla kuin autoilijat. Jos joku spandex ei suuntamerkkiä ole näyttänyt, kyse on yhdeksässä tapauksessa kymmenessä ollut siitä että ei ole ollut ketään jolle merkkiä näyttää. Ne kerrat kun mielessä olisi voinut käydä ajatus että pitäisi kysyä foorumilla "Kuka törttöili siellä?" ovat yhden käden sormilla laskettavissa.
Sille en tietenkään voi mitään että ihmisten tapana on muodostaa käsitys jostain ryhmästä nimenomaan niiden ryhmään kuuluvien (tai kenties vain siltä näyttävien) poikkeusten, mustien lampaiden ja kusipäiden tekemisten tai tekemättä jättämisten perusteella:rolleyes:
PS Ei kommenttisi sentään ollut sitä tasoa jota foorumilla on etenkin viime aikoina saatu lukea ja josta voisi siteerata mitä tahansa lausetta tai kohtaa ja laittaa perään laumaa emojeita.
Kyllä tuo kommentti perustui eilen koettuun tilanteeseen, jossa oli osallisena yksi maantiepyöräilijä. Muuta en viestissäni edes väittänut.
Jos olisin kirjoittanut, että autolla ei näytetty vilkkua, kukaan tuskin tällä palstalla olisi mieltään pahoittanut.
Ajamisongelmat poistuvat kokonaan kunhan saadaan toteutettua HEPO:n toiminnanjohtajan parannusehdotus uuteen tieliikennelakiin https://www.mtv.fi/sarja/uutisaamun-...lo-830-1244644 (https://www.mtv.fi/sarja/uutisaamun-uutiset-33001014/keskiviikko-15-4-klo-830-1244644) videolla kohdasta 8.55 alkaen:
”Väistämissääntöjen selkeyttäminen, tyyliin, että auto väistää aina, olisi ollut erittäin tärkeä”.
Itseasiassa liikennemerkkejä ja sääntöjä tarvitaan tuolla ajatuksella tulevaisuudessa pelkästään autoille. Kiertoliittymiä ei ollenkaan, ei tarvi enää fillaristinkaan kiertää isommalla kehällä, ajaa vaan ja auto väistää aina.
Perustuuko Helsingin Polkupyöräilijöiden vinksahtanut ideologia jonkinlaiseen intersektionaaliseen feminismiin tms?
^ Olet nyt jankuttanut tuota Hepon toiminnanjohtajan komenttia useaan otteeseen useassa eri ketjussa. Jos asia noin kovasti mietityttää, niin mitäpä jos ottaisit ihan itse rohkeasti yhteyttä kyseiseen henkilöön ja kyselet lisätietoja häneltä sen sijaan että spämmäät täällä foorumilla?
Kannattaa ehkä käyttää sen verran älliä, jos sitä tuntuu siunatun omalle kohdalle, että tajuaa että ehdotus ei kata pyöräilijää ajoradalla vaan nimenomaan kelveillä ja ajoratojen ja kelvien risteyksissä.
El-Carpaso
03.08.2020, 10.01
Ajamisongelmat poistuvat kokonaan kunhan saadaan toteutettua HEPO:n toiminnanjohtajan parannusehdotus uuteen tieliikennelakiin https://www.mtv.fi/sarja/uutisaamun-...lo-830-1244644 (https://www.mtv.fi/sarja/uutisaamun-uutiset-33001014/keskiviikko-15-4-klo-830-1244644) videolla kohdasta 8.55 alkaen:
”Väistämissääntöjen selkeyttäminen, tyyliin, että auto väistää aina, olisi ollut erittäin tärkeä”.
Itseasiassa liikennemerkkejä ja sääntöjä tarvitaan tuolla ajatuksella tulevaisuudessa pelkästään autoille. Kiertoliittymiä ei ollenkaan, ei tarvi enää fillaristinkaan kiertää isommalla kehällä, ajaa vaan ja auto väistää aina.
Perustuuko Helsingin Polkupyöräilijöiden vinksahtanut ideologia jonkinlaiseen intersektionaaliseen feminismiin tms?
Onko sulla jäänyt repeat päälle? Onko nyt jo viides vai kuudes kommentti, jossa koitat mussuttaa samasta HEPO:n toiminnanjohtajan kommentista. Kyllä ihmiset täällä ne sunkin rasittavat ja huonosti kirjoitetut lapselliset viestit lukee. Niihin ei vaan reagoida todennäköisesti edellä mainituista syistä. Tosin jos sun viestien anti on jatkuvaa antipatiaa yhden ihmisen yksittäistä kommenttia kohtaan, on mahdollista, että olet jo useamman jäsenen hylkylistalla.
Firlefanz
03.08.2020, 10.14
Kyllä tuo kommentti perustui eilen koettuun tilanteeseen, jossa oli osallisena yksi maantiepyöräilijä. Muuta en viestissäni edes väittänut.
Jos olisin kirjoittanut, että autolla ei näytetty vilkkua, kukaan tuskin tällä palstalla olisi mieltään pahoittanut.
Mahtoiko nytkään pahoittaa?
Kai ymmärsit että en suinkaan sanonut sinun yleistäneen ja syyllistäneen vaan ainoastaan totesin kirjoituksesi niin tekevän? Tulkintaani ei voi edes pitää mitenkään haettuna.
Kun tämä ketju on nyt nostettu esiin niin mietin, uskallanko vai en...
Tänään piti kopauttaa kevyesti auton sivuikkunaan kun autoilija sittenkin tunki minun ja liikenteenjakajan väliin. Repsikan paikalla istunut vähän protestoi, mutta protestoin ite kättä nostamalla ylöspäin takas (en näyttänyt finkkuu HUOM!). Kuski taisi ymmärtää virheensä, koska episodi ei jatkunut pidempään.
Ja juu, tiedän mitä seuraavaksi tapahtuu.
Hidastetöyssyistä tuli autoilijoiden ”pujottelurata” Espoossa – Video näyttää, miten hidasteet ohitetaan vauhtia tiputtamattahttps://www.is.fi/hs-espoo/art-2000006593496.html
Tuskin tulee kenellekään yllätyksenä. Ainoa pyöräilijäkin taitaa ajaa varmuuden vuoksi jalkakäytävällä...
F. Kotlerburg
06.08.2020, 14.10
Ketään tuskin yllättää pujottelijoiden ajamien autojen merkki.
Istumatyöläinen
06.08.2020, 14.35
No tyhmäähän se nyt on tuollaisten töyssyjen päältä ajaa jos ne noin helposti on kierrettävissä.
^^Tai iltapulun videon editoijan valinnat. Jostain syystä kun on saatu parit bemmit, niin kuvakulma vaihtuu.
^ Auton hintaluokka näyttää vaikuttavan käyttäytymiseen. ”Tutkimuksen mukaan rikkaat ihmiset käyttäytyvät huomattavasti röyhkeämmin kuin köyhät.” ”Liikennesääntöjen rikkominen, valehtelu, huijaaminen ja karkin varastaminen lapsilta on huomattavasti yleisempää rikkaiden kuin keskituloisten tai köyhien keskuudessa.”
Lähde > https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/2012022815262150
Mun on vaikea uskoa, että Björn Wahlroos tai Antti Herlin varastaisivat lapsilta karkkia. Mutta mistäs sen tietää.
Mutta siis tuon tilaston mukaan nämä tori.fi:n miehet, peltikattokorjaajat, puhelinmyyjät ja kulmahousuporukka on varsin äveriästä. En olisi uskonut.
Voi olla, ettei Wahlroos varasta lapselta karkkia, mutta mieluusti keplottelee lapsen äidin rahat omaan käyttöönsä, jos joku antaa siihen mahdollisuuden.
Ja tietty, jos liikenne ei sitä estä, niin miksi kiusata autoaan töyssyissä jos ne voi kiertää. Kierrän minä tiessä olevat reiätkin. Jos töyssy on hyvin toteutettu, sen yli ajaa ilman kiertelyjä, mutta yleensä niissä on kaikki kulmat ns. Teräviä, joita yrittää vältellä. Ilomantsissa, jos oikein muistan, on mukavan jouhevat töyssyt. Niistä on likimain kiva ajaa yli, jos ajaa hiljaa.
Hidastetöyssyistä tuli autoilijoiden ”pujottelurata” Espoossa – Video näyttää, miten hidasteet ohitetaan vauhtia tiputtamatta
https://www.is.fi/hs-espoo/art-2000006593496.html
Tuskin tulee kenellekään yllätyksenä. Ainoa pyöräilijäkin taitaa ajaa varmuuden vuoksi jalkakäytävällä...
a) Tuo katu on Vantaalla
b) Ko. kohdassa menee kelvi juuri siinä missä pyöräilijä ajaa.
Edit: Kohta a) Juuri ja juuri Espoon puolella.
Marsusram
07.08.2020, 11.09
Juuri ja juuri, 1km Vantaan rajalta.
Ja kyllä siinä koko matkan on tosiaan kelvi.
Töyssyjen kiertelijöistä on muualla pari kertaa ollut itsellekin vaaraa kun ovat kiertäneet kelvin kautta.
^Ok, videossa näytti, että siinä on kelvi ajoradan puolella erotettuna ajoradasta.
Luin toisaalla mielenkiintoisen keskustelun, jossa otettiin kantaa uuden tieliikennelain sallimaan tilanteeseen, jossa yksisuuntaista saa pyöräillä "vastakarvaan". (Tiellä voidaan sallia kaksisuuntainen polkupyöräliikenne lisäkilvellä H12.10 varustettuna tekstillä "Ei koske".)
Keskustelussa mietittiin väistämisvelvollisuutta pyöräilijä osalta, kun yksisuuntainen tie loppuu ja hän saapuu risteykseen. Pyöräilijä näkökulmasta ei ole kielletty ajosuunta ja on normaalit väistämissäännöt voimassa. Toisen kadun autoilijat eivät välttämättä kuitenkaan ole kartalla eivätkä huomaa lisäkylttiä, joka sallii pyöräilijöiden vastakarvaan ajamisen eivätkä tajua, että oikealta saattaa tulla pyöräilijä ”ulos” ko. risteyksessä. Keskustelusta oli myös asiallinen pointti, että olisi kenties järkevintä laittaa pyöräilijöille kolmio risteyksiin, joihin päädytään yllä kuvatussa tilanteessa. Tämä saattaisi olla kaikkien kannalta turvallisin vaihtoehto.
Toisaalta kyllä muiden pitää katsoa ne kaikki kyltit, ei voi olla niin että tehdään merkkejä lisää kun ei osata katsoa selkeää sinistä lätkää.
^Onko se lisäkilpi siellä sallitussa suunnassakin? Sieltähän se pyöräilijä tulee. Mutta miksei pyöräilijällä voisi olla väistämisvelvollisuus ko. kohdassa? Mun mielestä ihan validi pointti.
ulos” ko. risteyksessä. Keskustelusta oli myös asiallinen pointti, että olisi kenties järkevintä laittaa pyöräilijöille kolmio risteyksiin, joihin päädytään yllä kuvatussa tilanteessa. Tämä saattaisi olla kaikkien kannalta turvallisin vaihtoehto.
Oikealta tulevaa pitää väistää. Muistaakseni Oulusta on sellainen ennakkotapaus että autoilija A ajoi yksisuuntaista väärään suuntaan. Autoilija B ei tuota huomannut ja kolarihan siitä tuli. Autoilija B oli syyllinen törmäykseen, kun ei väistänyt oikealta tulevaa ja autoilija A syyllistyi liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ajamalla yksisuuntaista väärin.
En tiedä miten tilannetta tulkittaisiin uuden lain mukaan...
j
Ajat sitten (80/90 luku) Helsingissä Ratakadun ja Korkeavuorenkadun risteyksessä vastaava tapaus. Muistaakseni Hovissa asti ja yksisuuntaista katua väärään suuntaan ajanut todettiin syylliseksi. Perusteena että ajoneuvon kuljettajan ei voi olettaa yksisuuntaisella kadulta kenenkään ajavan väärään suuntaan ja siten rikkovan liikennesääntöjä. Mikä mielestäni on aivan loogista.
^Onko se lisäkilpi siellä sallitussa suunnassakin? Sieltähän se pyöräilijä tulee. Mutta miksei pyöräilijällä voisi olla väistämisvelvollisuus ko. kohdassa? Mun mielestä ihan validi pointti.
Hyvä kysymys että miten tullaa kyltit sijoittamaan. Oletin ehkä liikaa. Jostakin olisi autoilijoiden syytä tietää, että risteyksestä voi pyöräilijöitä tulla vastakarvaan pihalle. Muuten eivät välttämättä osaa huomioida asiaa, kun kerta kyseessä on yksisuuntainen tie. Vastakarvaan pyöräileville kolmio ainakin toimisi. Laista en äkiseltä löytänyt kohtaa, jonka mukaan pyöräilijä olisi muuten tilanteessa väistämisvelvollinen kaikkiin suuntiin.
^ Auton hintaluokka näyttää vaikuttavan käyttäytymiseen. ”Tutkimuksen mukaan rikkaat ihmiset käyttäytyvät huomattavasti röyhkeämmin kuin köyhät.” ”Liikennesääntöjen rikkominen, valehtelu, huijaaminen ja karkin varastaminen lapsilta on huomattavasti yleisempää rikkaiden kuin keskituloisten tai köyhien keskuudessa.”
Lähde > https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/2012022815262150
Samaa ihmetteli myös FB:ssä huvivenesatamayrittäjä. Purjehtijat ei keskimäärinkään köyhiä ole mutta satamamaksun jättäjät ovat useimmiten kaikkein kalleimpien veneiden omistajaia ja sen takia sitten tavallisten veneilijöiden maksuja joudutaan nostaa. Sama taitaa päteä verojen maksuun.
Tänä vuonna olemme tehneet tarkan tilastoinnin - ilman valvontaa 28 % jätti maksamatta. Tämä tarkoittaa käytännössä, että hintoja pitäisi rehellisiltä veneilijöiltä ottaa yli neljänneksen enemmän.
Erityisen merkillepantavaa on se, että usein maksamatta jättää kaikkein kalliimpien veneiden omistajat. Esimerkiksi nyt lauantaina 6.6 satamassa oli 10 venettä joista 6 oli maksanut. 4 maksamattomasta 3 oli yli 100 000 euron veneitä. Tämä kuvio on toistunut vuodesta toiseen ja myös muissa satamissa. Ihmettelemme, miksi he, joilla nimenomaan olisi varaa maksaa, jättävät todennäköisimmin maksamatta? Toisaalta kukaan ei maksa yhtä todennäköisesti kuin vanhan, pienen perhepurjeveen omistaja (he myös roskaavat vähiten ja aiheuttavat vähiten häiriöitä).
Ihmettelen siis, mikä antaa ökyveneilijälle suuremman oikeutuksen jättää maksamatta? Onko se palvelutason halveksuntaa, elitismiä vai silkkaa ahneutta? Ymmärtävätkö maksamatta jättäneet, että tämä johtaa rehellisten, vähävaraisempien veneilijöiden maksujen korottamiseen? Että vähempituloinen maksaa myös varakkaan maksut? Ei tunnu oikeudenmukaiselta: ei yrittäjälle, eikä kanssaveneilijälle.
Todettakoon, että satama itsessään ei tuota meille voittoa. Satamamaksut käytetään käytännössä 100 % satamaan
Jami2003
08.08.2020, 13.27
Valtaosa nykyisistä isoista moottoriveneistä on kyllä kalliimpia kuin purjeveneet. Sisävesillä puhututtaa "ökyveneiden" tekemät peräaallot. Tietysti tilanne on vähän eri jos ostaa rikastuttaan 50 jalkaisen liukuvan veneen kuin että on koko ikänsä harrastanut veneilyä. Saattaa olla ettei ymmärrä millaiset peräaallot aiheutuu vielä satojen metrienkin päähän. Tai sitten on vain yksinkertaisesti kusta päässä.
Niin tai näin, syy sinänsä varmaan sama kuin satamamaksujen maksamattomuudessa.
Tää oli Helsingin Isosaaren satamayrittäjä, siellä varmasti käy paljon myös moottoriveneitä Ulkosaariston pienkyläsatamissa purjeveneet on selvä enemmistö. Aaltojen muodostuksesta, isolla veneellä vierestä ajamisesta, tähystyksen ja merimiestaitojen puutteesta on jokavuotinen keskustelu.
Vaikeaa on elämä liikenteessä. Pasilan tötteröt kiusaavat Kepperiä:
https://www.youtube.com/watch?v=sLKVIgjOCqk (https://www.youtube.com/watch?v=sLKVIgjOCqk)
Toimivat ilmeisesti näkemäesteinä (autoilija näkee pyöräilijän vasta...) ja Kepper kysyy voisiko tötteröt poistaa. Ei voi, ne ovat käsittääkseni tunnelin savunpoistokuiluja.
Samalla tietysti voi kysyä jokaikisesta kantakaupungin kadunkulmasta, jossa on näkemäesteenä kerrostalon kulma. Voisiko ne poistaa. No miksei...
Mitä enemmän näkemäesteitä poistetaan ja kaduista tehdään väylämäisempi, sitä suuremmaksi kaikkien nopeudet kasvavat. Sitten asetellaan hidastetöyssyjä, vaikka hidasteena toimisi paremmin katugeometria. Tai tötteröt.
Vuosaaren Vuotie tuli kuuluisaksi ulosajoistaan (autot) ja valaisintolppiin törmäämisistä. Syynä se, että tien geometria ja yleisilme on moottoritiemäinen liityntäramppeineen yms. Aivan loistamat näkemäalueet. Siinä siten ajettiin kuin moottoritiellä koska se näyttää siltä. Kaupungissa on syytä rakentaa katuja, ei väyliä.
^Mun mielestä se Vuotien huono maine tuli niistä näyttävistä taidevalaisinpylväistä, jotka on ihan tien vieressä ja periksiantamattomia törmäystilanteessa, joten lipsahduksesta lähti helposti henkikin. Nyt siinä on kaiteet edessä.
Toki myös tuo moottoritiemäisyys vaikuttaa, kun menee osittain kallioleikkauksien ympäröimässä kuilussa. Itekin siihen liittyessä ekalla kerralla kiihdytin epähuomiossa kunnon ylinopeuteen aikanaan 🙄.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.