PDA

Näytä tavallinen näkymä : Avautumista vaikeast elämästä liikenteessä

Sivut : 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10

MRe
09.08.2020, 15.35
^Vuotie ja Laajasalontie. Molemmat sellaisia ihmeellisiä motareita 50 km/h rajoituksella. Tai Laajasalontiellä taitaa olla 70 km/h. Mutta ei riitä järki ymmärtämään moisten rakennelmien tarvetta.

Hippo04
09.08.2020, 16.10
Vaikeaa on elämä liikenteessä. Pasilan tötteröt kiusaavat Kepperiä:
https://www.youtube.com/watch?v=sLKVIgjOCqk (https://www.youtube.com/watch?v=sLKVIgjOCqk)
Toimivat ilmeisesti näkemäesteinä (autoilija näkee pyöräilijän vasta...)

Ajan tuosta usein autolla ja autosta katsoen minua häiritsee enemmän tuossa alussa vasemmalla oleva betoniaita. Näkyvyyden kannalta kyllä hiukka nihkeä kiertoliittymä, mutta ei mitenkään ihmeellinen.

Hower
09.08.2020, 16.17
^ Totta, muuri on turhan peittävä.

Mittailin kartalta noiden Kepperin tötteröitten sijainteja suojatiehen/fillarikaistaan nähden. Autoilija näkee suojatielle hyvinkin 20-25 metrin päästä vaikka joutuukin tötteröitten "takaa" tulemaan. Jos ei siinä matkalla saa hiljennettyä/pysäytettyä niin sitten kaikki stadin kadunkulmat ovat kuolemanloukkuja ja ruumiita pitäisi tulla iso kasa joka vuosi. Viime vuoden tilasto taisi olla nolla kuollutta jalankulkijaa Helsingissä.
Normaalikadulla ison pakun saa pysäköidä viiden metrin päähän suojatiestä. Mitään ei autoilija nää ennen sitä. Tuolla 5 metrin matkalla autoilijan on kyettävä pysäyttämään autonsa jos jalankulkija sattuu kadulle astumaan ja ilmeisesti näin onnistutaankin tekemään. Tämä vaatii ennakointia ja varovaisuutta. Eiköhän tötteröidenkin kanssa onnistu ihan hyvin.

Kepper
10.08.2020, 01.33
^ Totta, muuri on turhan peittävä.

Mittailin kartalta noiden Kepperin tötteröitten sijainteja suojatiehen/fillarikaistaan nähden. Autoilija näkee suojatielle hyvinkin 20-25 metrin päästä vaikka joutuukin tötteröitten "takaa" tulemaan. Jos ei siinä matkalla saa hiljennettyä/pysäytettyä niin sitten kaikki stadin kadunkulmat ovat kuolemanloukkuja ja ruumiita pitäisi tulla iso kasa joka vuosi. Viime vuoden tilasto taisi olla nolla kuollutta jalankulkijaa Helsingissä.
Normaalikadulla ison pakun saa pysäköidä viiden metrin päähän suojatiestä. Mitään ei autoilija nää ennen sitä. Tuolla 5 metrin matkalla autoilijan on kyettävä pysäyttämään autonsa jos jalankulkija sattuu kadulle astumaan ja ilmeisesti näin onnistutaankin tekemään. Tämä vaatii ennakointia ja varovaisuutta. Eiköhän tötteröidenkin kanssa onnistu ihan hyvin.

Perustan ehdotukseni omaan kokemukseeni. Olen ajanut risteyksestä aiemminkin, kuvaamatta, ja silloin todellakin tunneliin autoilevan ajatus oli jo tunnelissa. Vasemmalta tuleva pyöräilijä (minä) tulin eteen yllättäin. Jollen olisi ollut hereillä, niin olisin ollut konepellillä.

Tuuletuksen tarpeen tiedän. Savu poistuu myös matalammilla tötteröillä.

Tötteröt ovat hienot. Veistoksellisuutta en sekoittaisi liikenneinfraan. Kauheen kiva olisi, jos kaikki noudattaisivat liikennesääntöjä, mutta sen voi tehdä joko helpommaksi tai vaikeammaksi infralla. Aina voi kysyä tarvitseeko johonkin paikkaan tarkoituksella tehdä näköesteen.

d33b0
10.08.2020, 09.54
Päivä päivältä rupeaa maantiepyöräilyn vaarallisuus arveluttamaan enemmän ja enemmän autoilijoiden tekemien hengenvaarallisten ohitusten takia. Taas eilen kun poljin Pertunmaalta Mäntyharjulle johtavaa maantietä jossa ei ole piennarta menee joku vajaaälyinen BMW-kuski ohi noin kahden sentin päästä varmaankin noin 100 km/h vauhdilla.

Aivan käsittämätöntä kun tiellä oli hyvä näkyvyys, muita autoilijoita ei näkynyt missään ja ajoin lähellä tien oikeaa reunaa. Tuollaisessa tilanteessa todellakin on jo hengenlähtö lähellä.

Voisiko olla että tuo kyseinen apina räpläsi kännykkää eikä edes huomannut minua kun noin läheltä meni ohi... Harmi että tuollaisia vitun juntteja on näin paljon tässä maassa.

Millään värikkäillä ajoasuilla ja isoilla takavilkkuvaloilla ei näytä olevan mitään vaikutusta tuollaisiin tyyppeihin. Etu- ja takakamerakaan ei henkeä pelastaisi vaan voisi ainoastaan päälleajo tapauksessa äärimmäisen hyvällä tuurilla saada syyllisen vastuuseen. Peilikään ei mitään yliajoa estäisi tuollaisessa tilanteessa.

Kai tässä vaan joutuu jättää lenkkireiteiltä pois kaikki sellaiset vähänkään isommat tiet missä ei ole tarpeeksi leveää piennarta.

JackOja
10.08.2020, 10.02
^joo, maantie ei houkuttele.

Ajelin tuossa taannoin grainderilla 132-tietä pohjoisesta kohti Klaukkalaa (joitain kilometrejä ennen taajamaa) hyvin siellä leveän pientareen puolella. Tummansininen VW Polo (taisi olla?) ohitti kiilaten eteen ja jatkoi matkaansa muutama sata metriä pientareella.

Ilmeisesti kyseessä oli jonkilainen "koulutus", mutta en oppinut mikä oli tarkoitus. Jos joku Klaukkalan ympäristössä kohtaa ko. kuskin niin... antakaa sille joku opetus, lopettaa ei tarvitse.

Lisäksi pelottaa liikenteessä sokeat ja osaamattomat paulakoivuniemet ja muut vanhukset.

Tosin eipä hiekkateilläkään turvassa ole. Lauantaina niinikään Nurmijärvellä Koivumäentien gravelilla tuli omaa kulkusuuntaansa nähden vasenta reunaa vastaan mutkan takaa papparainen. Olin jo väistämässä ojapusikkoon, mutta vastaantulija siirtyi omaan reunaansa.

F. Kotlerburg
10.08.2020, 10.11
Kouluttamisesta molemmissa tapauksissa kyse. Joidenkin mielestä pyöräilijä ei vaan kuulu liikenteeseen ja perseilijöiden perseilyistä koulutetaan sitten kaikkia.

Firlefanz
10.08.2020, 10.24
En voi kuin sympatiseerata. Täällä Uudellamaalla voivat asfalttilenkkitiet olla huonokuntoisia, mutta ajettavia teitä piisaa. Tai siis ei juurikaan tarvitse ajaa isompia pääteitä pitkine suorineen ja kapeine pientareineen. Teitä joiden nopeusrajoitus on 80 km/h voi varsin helposti ylipäätäänkin välttää tai ajaa vain niiltä osin kun pientareet ovat leveitä ja asfaltti hyväkuntoista.

Mä voisin avautua autonkuljettajasta jonka oli aivan pakko ahtautua ohi aivan kiertoliittymään tullessa, vaikka joutui tietenkin hidastamaan koska (1) liittymässä oli jo auto jota hänen oli väistettävä ja (2) hän oli kääntymässä ensimmisestä oikealle eli tässä tapauksessa niin tiukasti että hänen vauhtinsa putosi alle fillaristin.

Ei minua se niin kauheasti kiusannut etten voinut ajaa liittymässä niin nopeasti kuin olisin voinut vaan se että jouduin jarruttamaan melko voimakkaasti etten olisi päätynyt auton ja reunakiveyksen väliin sen kavetessa noin puoleen tangon leveydestä.

Toisaalta vasemmalla kulki pyörätie jota olisin toki voinut käyttää:rolleyes:

Ehkä sekin autoilija joka kääntyi vasemmalle aivan edestäni - jälleen edellyttäen taholtani törmäystä estävää toimintaa - oli sitä mieltä ettei spandexiin tällöin tarvitse suhtautua normaalina liikenteen osapuolena vaan voi ja on itse asiassa ihan oikein jättää noudattamatta normaalia väistämisvelvollisuutta.

+€+
10.08.2020, 11.01
Olin joskus suunnittelemassa sellaista piiskaa jostain onkivavasta pyörän vasempaan laitaan. Ideana se, että jos auto ohittaa alle puolenmetrin päästä niin saa siinä samalla Ranskalaisen parkkisakon kylkeensä.

Luovuin ideasta ja päätin että tuo yksi maantiepätkä jossa noita tapahtui ei kaada maailmaa jos jätän väliin. Varmaan samoihin aikoihin kyllästyin muutenkin maantielenkkeihin koska ne nyt vaan on niin tylsää hommaa.

MRe
10.08.2020, 11.30
^Olihan ennen turvaviirejä. Mutta jos haluaa sellaisen, joka jättää auton kylkeen jonkun jäljen, niin todennäköisesti sitä löytää myös itsensä ojan pohjalta. Viimeistään kun joku rekka pyyhkäisee ohi ja ottaa kiinni siihen tolppaan.

Itse hankin gräveliin Garminin tutkan ja se tuo turvallisuudentunnetta yllättävän paljon, kun etukäteen osaa varautua takaa tuleviin autoihin.

kurvaaja
10.08.2020, 11.45
^joo, maantie ei houkuttele.

Ajelin tuossa taannoin grainderilla 132-tietä pohjoisesta kohti Klaukkalaa (joitain kilometrejä ennen taajamaa) hyvin siellä leveän pientareen puolella. Tummansininen VW Polo (taisi olla?) ohitti kiilaten eteen ja jatkoi matkaansa muutama sata metriä pientareella.

Ilmeisesti kyseessä oli jonkilainen "koulutus", mutta en oppinut mikä oli tarkoitus. Jos joku Klaukkalan ympäristössä kohtaa ko. kuskin niin... antakaa sille joku opetus, lopettaa ei tarvitse.

Lisäksi pelottaa liikenteessä sokeat ja osaamattomat paulakoivuniemet ja muut vanhukset.

Tosin eipä hiekkateilläkään turvassa ole. Lauantaina niinikään Nurmijärvellä Koivumäentien gravelilla tuli omaa kulkusuuntaansa nähden vasenta reunaa vastaan mutkan takaa papparainen. Olin jo väistämässä ojapusikkoon, mutta vastaantulija siirtyi omaan reunaansa.

En tiedä mikä vaivaa autoilijoita Klaukkalassa, mutta on ehdottomasti varmin paikka tavata kuvatulla tavalla käyttäytyviä tielläliikkujia. Omallekin kohdalle osunut tällä kaudella muutama "kouluttaja" nimenomaan Klaukkalassa...

kurvaaja
10.08.2020, 11.56
Vanha juttu, mutta edelleen täysin ajankohtainen! https://yle.fi/urheilu/3-6797028

"Harjoitusmaastot eivät ole ainoa asia, joka nostaa urheilijan hymyn huulille Pontresinassa harjoiteltaessa. Sveitsiläiset kunnioittavat autoillessa esimerkillisen hyvin kevyttäliikennettä. Maantiepyöräilijöitä, juoksijoita ja rullahiihtäjiä väistettään ihan reilusti ja jos vastaan tulee toinen auto, odottaa autoilija takana vuoroa ohitukseen.Tätä arvostan kyllä todella korkealle, sillä monesti kotipuolessa saa sivupeilien hipaisuja tiellä liikuessa. Sattuipa kesällä joku tuntematon naishenkilö ajamaan pitkän matkaa töötti pohjassa perässäni, kun rullahiihdin normaalisti tien sivussa. Pysähdyin ja näytin tiellä olevan tilaa ohittaa, sain kiitokseksi keskisormen vilautuksen. Tämä oli varmaan vain ”ystävällinen huomautus” suksia kuuseen tai jalkakäytävälle.
Liikkujia pitäisi arvostaa enemmän. Urheileminen on meille kaikille eduksi. Ei se ole meiltä keneltäkään mitään pois, jos väistäisimme vähän reilummin tai tiukassa välissä löysäisimme kaasua, emmekä puskisi väkisin ohi. Sitä on kuitenkin niin pyöräilijänä kuin rullahiihtäjänäkin aika voimattomassa tilanteessa, jos sattuu vaikka vähän horjahtamaan." -Iivo Niskanen

Ei lisättävää.

JackOja
10.08.2020, 12.09
En tiedä mikä vaivaa autoilijoita Klaukkalassa, mutta on ehdottomasti varmin paikka tavata kuvatulla tavalla käyttäytyviä tielläliikkujia. Omallekin kohdalle osunut tällä kaudella muutama "kouluttaja" nimenomaan Klaukkalassa...

Haluan vielä tarkentaa, että vaikka olin liikkeellä "kilpapyörällä" (siis käyrätankoisella, eli maallikolle "kilpapyörä") en missään nimessä ollut "kilpapyöräilijän" oloinen kun fillari oli lastattu retkikamoilla ja ylläni oli Pearl Izumin retkeilyhenkiset löysät kuteet, ruutupaita ja sillee eikä "kondomiasu". Minussa ei olisi pitänyt olla mitään vastenmielistä, mutta silti kävi näin.

Entä jos kyseessä olisi ollut lapsi tai joku herttainen mummo, olisivatko he saaneet osakseen saman kohtelun?

Steni
10.08.2020, 13.10
Mä voisin avautua autonkuljettajasta jonka oli aivan pakko ahtautua ohi aivan kiertoliittymään tullessa...

Täysin samanlainen kokemus muutama päivä sitten, kyse oli tällä kertaa asuntoautosta eli tilaa jäi mulle sähköpyörän kanssa pelottavan vähän. Pitkiin ei noin läheltä ole auto mennyt.
Tuo meidän nurkilla Vaaralaan ja Kehä 3 suuntaan vievä kiertoliittymä on lisäksi sen verran loiva, että autoilijan ei tarvitse kaasujalkaa pahemmin höllätä.

Arosusi
10.08.2020, 15.51
Mä voisin avautua autonkuljettajasta jonka oli aivan pakko ahtautua ohi aivan kiertoliittymään tullessa...
Kiertoliittymä Lahdentie Kuninkaanmäki. Muutama vuosi sitten liittymään ajaessani tein sen virheen että jätin vierelleni auton menevän tilan. Ja johan siihen joku henkilöautolla änkesi. Siitä viisastuneena; katse taakse, ota tila haltuun, älä jätä mahdollisuutta autolle tulla rinnalle, reippaasti ympyrän läpi. Eikä enää ongelmia.

Kepper
10.08.2020, 17.15
Kiertoliittymä Lahdentie Kuninkaanmäki. Muutama vuosi sitten liittymään ajaessani tein sen virheen että jätin vierelleni auton menevän tilan. Ja johan siihen joku henkilöautolla änkesi. Siitä viisastuneena; katse taakse, ota tila haltuun, älä jätä mahdollisuutta autolle tulla rinnalle, reippaasti ympyrän läpi. Eikä enää ongelmia.

Kannatan. Ajokaista haltuun.

Krabba
11.08.2020, 16.10
Itse hankin kameran pyörääni. Olen päättänyt tehdä jatkossa kaikista alle puolen metrin läheisyyteen tulevista autoilijoista rikosilmoituksen. Kyseessä on nimittäin sen sortin leikki että ei naurata.

Lähetetty minun HD1903 laitteesta Tapatalkilla

Risto Koivunen
11.08.2020, 23.59
Kun ei ole omakohtaista kokemusta noiden pyöräkameroiden käytöstä, niin täytyy kysyä kuinka helppoa on arvioida sivusuuntaista ohitusetäisyyttä tuollaisesta eteenpäin osoittavan kameran kuvasta? Tätä voi nimittäin joku poliisi, syyttäjä ja/tai käräjäoikeuden tuomari joutua joskus arvioimaan rikosilmoituksestasi.

Jos kuvassa näkyy pyörän eturengas, niin siitä voi melko suoraviivaisesti arvioida ajolinjasi, ja pyörän ohjaustangon leveys on tietysti tiedossa. Ohittavan ajoneuvon etäisyys tien oikeasta laidasta ohituksen jälkeen pitäisi olla kuvasta helposti laskettavissa, jos tiedetään ohittavan ajoneuvon leveys ja tien/kaistan leveys kyseisessä kohdassa.

Krabba
12.08.2020, 08.48
Kun ei ole omakohtaista kokemusta noiden pyöräkameroiden käytöstä, niin täytyy kysyä kuinka helppoa on arvioida sivusuuntaista ohitusetäisyyttä tuollaisesta eteenpäin osoittavan kameran kuvasta? Tätä voi nimittäin joku poliisi, syyttäjä ja/tai käräjäoikeuden tuomari joutua joskus arvioimaan rikosilmoituksestasi.

Jos kuvassa näkyy pyörän eturengas, niin siitä voi melko suoraviivaisesti arvioida ajolinjasi, ja pyörän ohjaustangon leveys on tietysti tiedossa. Ohittavan ajoneuvon etäisyys tien oikeasta laidasta ohituksen jälkeen pitäisi olla kuvasta helposti laskettavissa, jos tiedetään ohittavan ajoneuvon leveys ja tien/kaistan leveys kyseisessä kohdassa.Samaa pohdin itsekin. Oma eturengas ei näy, mutta ajolinja lienee keskellä kuvaa lähtökohtaisesti. Ohittavan paikka näkyy esim. keskiviivaan nähden ja loppu onkin selvitettävissä pienellä työllä. Poliisilta lienee turha odottaa paneutumista moiseen, joten kaistan leveyden ja ajoneuvojen ulottuvuudet voi vaikka itse selvittää (jos jaksaa).

Lähetetty minun HD1903 laitteesta Tapatalkilla

Risto Koivunen
12.08.2020, 10.12
Taisin illalla miettiä asioita taas turhan monimutkaisen kautta. Tänä aamuna nimittäin muistui mieleen yksinkertaisempi keino ohittavan ajoneuvon paikan mittaamiseen.

Jos ohittavassa ajoneuvossa on rekisterikilpi, niin kuvasta pitäisi olla melko helppo määrittää ajoneuvon etäisyys tien oikeasta laidasta rekisterikilven leveyksinä siinä vaiheessa ohitusta kun rekisterikilpi näkyy selvästi. Koska rekisterikilpiä on vain muutamaa vakioleveyttä, pitäisi tästä olla melko helppoa laskea vastaava etäisyys senttimetreissä. Jos taas ajoneuvossa ei ole rekisterikilpeä tai se ei näy selkeästi kuvassa, niin rikosilmoituksen käsittelyssä voi tulla muitakin ongelmia.

simila
12.08.2020, 15.48
Kävin muutaman päivän prätkäreissulla Keski-Suomessa pari viikkoa sitten. Ajelin pienempiä teitä, joilla näytti liikkuvan paljon myös pyöräilijöitä ja varsinkin pidempää rupeamaa taittavia maantiepyöräilijöitä. Noin 70%:lla pyöräilijöistä oli mitäänsanomattoman väriset vaatteet. Tämmöinen keski-ikäinen havaitsee ne olosuhteista riippuen kohtuudella tai kehnosti, mutta ainakin itseäni mietityttää kuinka hyvin eläkeläiset näkevät tuommoiset tummiin pukeutuneet pyöräiljät.
Prätkällä tulee kiinnitettyä erityistä huomiota muihin tiellä liikkujiin varsinkin, kun on kerran ollut onnettomuudessa, jossa iäkäs vastapuoli menehtyi.
Kun itse lähden maastopyörällä liikenteeseen ja asuinpaikan vuoksi joudun usein ajamaan pienen asfalttitien reunaa jonkin matkaa, niin laitan kyllä sen kirkkaimman urheilupaidan päälle riskien minimoimiseksi omalta osaltani.

Kepper
12.08.2020, 20.46
Kävin muutaman päivän prätkäreissulla Keski-Suomessa pari viikkoa sitten. Ajelin pienempiä teitä, joilla näytti liikkuvan paljon myös pyöräilijöitä ja varsinkin pidempää rupeamaa taittavia maantiepyöräilijöitä. Noin 70%:lla pyöräilijöistä oli mitäänsanomattoman väriset vaatteet. Tämmöinen keski-ikäinen havaitsee ne olosuhteista riippuen kohtuudella tai kehnosti, mutta ainakin itseäni mietityttää kuinka hyvin eläkeläiset näkevät tuommoiset tummiin pukeutuneet pyöräiljät.
Prätkällä tulee kiinnitettyä erityistä huomiota muihin tiellä liikkujiin varsinkin, kun on kerran ollut onnettomuudessa, jossa iäkäs vastapuoli menehtyi.
Kun itse lähden maastopyörällä liikenteeseen ja asuinpaikan vuoksi joudun usein ajamaan pienen asfalttitien reunaa jonkin matkaa, niin laitan kyllä sen kirkkaimman urheilupaidan päälle riskien minimoimiseksi omalta osaltani.

Minä olen miettinyt ostetaanko huomiovärisiä autoja miten paljon.

Fat Boy
12.08.2020, 21.22
Minä olen miettinyt ostetaanko huomiovärisiä autoja miten paljon.Vaikuttaisiko asiaan mitään se, että auto on melko paljon isompi ja siinä on valot päällä myös valoisan aikaan. Motoristit pitää usein valoisalla pitkiä päällä näkyäkseen paremmin ja myös huomioliivejä näkee paljon. Aidosti ihmettelen, ettei maantienlaitaa polkeva panosta näkyvyyteensä. Minä ainakin panostan ja jostain syystä, äärimmäisen harvoin tulee tilanteita, että auto ajaisi ohi läheltä. Luonnollisesti, myös valot löytyy edestä ja takaa jos on hämärämpi keli.

Kuhan
12.08.2020, 21.44
Luonnollisesti, myös valot löytyy edestä ja takaa jos on hämärämpi keli.
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa! Ajoradalla nimenomaan ongelma ovat autot, joiden taka-ajovalot eivät pala! Ennen autojen takavalot paloivat ja ne erotti hämärän sateen keskeltä. Nykyään tulee (säädetyillä ajonopeuksilla ajaessa) kohdattua pisarameren keskeltä auton peräpäitä yllättäen.

Fat Boy
12.08.2020, 22.35
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa! Ajoradalla nimenomaan ongelma ovat autot, joiden taka-ajovalot eivät pala! Ennen autojen takavalot paloivat ja ne erotti hämärän sateen keskeltä. Nykyään tulee (säädetyillä ajonopeuksilla ajaessa) kohdattua pisarameren keskeltä auton peräpäitä yllättäen.Viittasin tuossa kohden omiin ajamisiini maantiellä, pyörällä. Tosin, myös omistamistani autoista vain yksi yrittää säästää pitämällä takavalojaan pimeänä ja siinäkin ne syttyy varsin herkästi ja sateen sattuessa aina.

Mohkku
13.08.2020, 06.52
Jos näkyvyys on niin huono, ettei autoa takavalojen puutteen takia erota, silloin jää paljon muutakin havaitsematta liikenneympäristössä ja se antaa aihetta tarkastella omaa ajotapaa.

Ja tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö takavaloista olisi sateella tai hämärässä hyötyä. Mutta se ero kuitenkin edestä päin katsottuun näkymätömyyteen on, että yleensä takavalot etenee samaan suuntaan kuin itse ja tällöin nopeuserot ovat aika pieniä toisin kuin kohdatessa.

brilleaux
13.08.2020, 07.23

Tämä. Miksi ihmeessä pitää olla ne mustat ajokamat siellä maantiellä? Hoikentaa??[emoji38]
Itse hankin maantielle kypäränkin ajatellen näkyvyyttä taaksepäin.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200813/e63e5117c9a028d4897d8a66b3bcaee4.jpg

Nykyinen kuumankelin paita on kyllä musta/valkoinen, muut paidat ja takit ovat kirkkaan keltaisia.
Kesäpaitakin vaihtuu johonkin näkyvämpään heti kun tulee sopiva vastaan sopivalla hinnalla.

Maantiellä ajaessa näkyvyys on pääasia, takavalon käyttäminen päivällä ei ole yhtään hullua sekään.

Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk

Jami2003
13.08.2020, 07.34
Aina päällä punaiset vaatteet, alla punainen pyörä. Myös kypärä on punainen. Takavalo nyt kesällä ikävä kyllä meinaa unohtua mutta syksyllä se ja etuvalo sekä huomioliivit. Todella harvoin tulee läheltä piti ohituksia mutta eilen bussi veti varmaan puolen metrin päästä ylinopeutta ohi. Vauhtia varmaan joku 60-70 km/h.

brilleaux
13.08.2020, 07.42
Aina päällä punaiset vaatteet, alla punainen pyörä. Myös kypärä on punainen. Takavalo nyt kesällä ikävä kyllä meinaa unohtua mutta syksyllä se ja etuvalo sekä huomioliivit. Todella harvoin tulee läheltä piti ohituksia mutta eilen bussi veti varmaan puolen metrin päästä ylinopeutta ohi. Vauhtia varmaan joku 60-70 km/h.

Hyvät huomioliivit jotka ei lepata?
Viime Hankasalmen reissulla oli noname-liivit päällä mutta pakkasin alkumatkasta ne ajopaidan taskuun, pärisi ja lepatti niin että luulin helikopterin olevan olan takana[emoji38]

Jami2003
13.08.2020, 07.55
Viime Hankasalmen reissulla oli noname-liivit päällä mutta pakkasin alkumatkasta ne ajopaidan taskuun, pärisi ja lepatti niin että luulin helikopterin olevan olan takana[emoji38]

Sent from my iPhone 11 Pro Max using TapatalkJoo ostin aikoinaan stadiumista tai vastaavasta liian pienet huomioliivit niin istuu päälle kuin tuuliliivi. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin lepatus [emoji23]

Kyllä kohta pitäisi saada pyörään latausyksikkö mistä noi kaikki sähkövehkeet saisi yhdellä kertaa ladattua. Tehonmittauspoljin, sähkövaihteet, pyöräilytietokone, etuvalo ja takavalo. On siinä latauksen muistamista muka ei-sähköpyörässä. Syy miksi takavalo jää monesti käyttämättä on se ettei ole muistanut ladata sitä...

TERU
13.08.2020, 08.10
Huh, säikähdinkin, että vielä sähköpyörän akku pitäis saada...

Ledivalo taakse AAA patterein palaa iäisyyden ja vaikka muualla loppuunajetuilla, jopa. Häikäistähän se ei saa!

Cyclooppi
13.08.2020, 08.16
Nykyinen kuumankelin paita on kyllä musta/valkoinen, muut paidat ja takit ovat kirkkaan keltaisia.

Valkoinen on omien havaintojen perusteella parhaita huomiovärejä, monesti jopa parempi kuin huomiokeltainen (kesällä vihreää taustaa vasten, ilta-auringossa, keltaisten lehtien aikaan jne.). Samaa ajopaitojen väriasiaa aktiivipyöräilijöiden kohdalla tulee ihmeteltyä jatkuvasti. Itse olen tien laidassa enimmäkseen juoksulenkillä ja siinäkin on välillä saanut pomppia sivuun vaikka olisi värikästä päällä tai otsalamppu...

brilleaux
13.08.2020, 08.53
Tähän vinkkinä kun muistin että nykyinen Lezyne on pirun vaikea asemoida aeroputkeen:
https://www.chainreactioncycles.com/moon-cerberus-rear-light/rp-prod173672

Nyt saa Lezyne viettää eläkepäiviä pelkästään työmatkakulkineessa.

kurvaaja
13.08.2020, 09.09

https://www.minimani.fi/media/catalog/product/cache/703ff8076b4296352fd2e10563d83333/6/4/6410412604286.jpg
Heijastinvaljaat! Nämä olivat viime syksyn ehdottomasti paras hankinta itsellä. Ei lepata! Maksoi muistaaksen n. 7 euroa Motonetissä. Jos päätöksen tekijöillä olisi viisautta, niin miettisivät näiden käyttösuositusta kaikille ulkona liikkujille pimeään aikaan. Ylipäätään liikenneturvaan panostamalla olisi paljon paremmat kansanterveydelliset vaikutukset kuin kasvomaskilla.....

El-Carpaso
13.08.2020, 09.46
Mä vihaan noita valjaita. Hyvä idea, ei oikein pysy mukavasti päällä.

Olen tullut siihen tulokseen, että riittävän tyköistuva heijastinliivi pitää tämän kokoiselle ihmiselle todennäköisesti tehdä itse.

Ajopaidat tuppaavat olemaan hieman tumman puhuvia, kun ei ole meikän koossa löytynyt muuta. Takit onneksi ovat värikkäitä ja niitähän toisaalta tarvitsee hämärämpään aikaan.

Fat Boy
13.08.2020, 16.12
Ymmärrän hyvin, että tummia asuja näkee paljon siksikin, että huomiovärisiä on edelleen suht huonosti tarjolla. Omatkin on milloin mistäkin haalittuja ja osaltaan huonolaatuisia.

Firlefanz
11.09.2020, 21.01
Ei ollut kovin kaukana etten päätynyt pikku-uutiseksi tai ainakin polikliniikkatapaukseksi. Ajoin lenkkisiirtymää Vilppulantietä joka on jonkinlainen pääkatu Ala-Malmilla, mutta varsin vähäliikenteinen etenkin keskellä päivää ja siten varsin sovelias mainittuun tarkoitukseen. On toki myönnettävä että sen molemmin puolin kulkee kelvi jota en kuitenkaan käyttänyt. alamäkeen kun pyörä kulkee nopeusrajoituksen sallimaa vauhtia.

Vasemmalta Soidintieltä on tulossa henkilöauto, mutta sen on sekä väistettävä oikealta tulevaa ajoneuvoa että noudatettava sitä väistämisvelvollisuutta jota sen edessä oleva kärjellään seisova kolmio tarkoittaa, joten noudatan mielestäni oikeaa ja järkevää tilannenopeutta enkä rupea jarruttamaan. Arvaatte kai miten tilanne jatkuu?

Autoilija hidastaa ja ilmeisesti vilkaisee vasemmalle - ja kiihdyttää sitten ajaakseen suoraan eteenpäin risteyksen läpi. Jokin vaisto tai kokemuksen ääni on kuitenkin varoittanut minua ja minulla oli jotenkin valmiina väistöliike ja valmiiksi katsottu pakotie oikealle. Alta en ehkä olisi ehtinyt kokonaan pois ja jarruttamalla olisin päätynyt konepellin kautta asfaltille. Nyt selvisin tilanteen jälkeisellä adrenaliinivyöryllä.

Autoilijakin reagoi jotenkin mutta selvästi myöhässä eli olin hänelle täysi yllätys. Arvoitukseksi jää millainen kuski autossa oli (ja oliko hän lainmukaisessa ajokunnossa), sillä jos olin kerinnyt tekemään siitä minkäänlaisia huomioita - mitä epäilen - unohdin ne samantien. Autostakaan en osaa sanoa kuin että se oli musta eikä se ollut Mercedes-Benz.

Tuon rinnalla lenkillä myöhemmin sattuneet tapaukset olivat pelkästään huvittavia, vaikka tietysti tavallaan turhauttavia. Kahdessa eri kiertoliittymässä kävi niin että näin auton ehtivän ympyrää kiertämään ennen minua, joten lopetin polkemisen, jarrutin niin että vauhtini selvästi hidastui ja tein tämän yhtä selvästi ennen kuin olin ajamassa sisään liittymään (toisin kuin monet autoilijat jotka painavat jarrua niin myöhään kuin mahdollista). Kaiken lisäksi käänsin päätäni ja suuntasin katseeni selvästi auton tulosuuntaan.

Tästä huolimatta ympyrässä jo oleva autoilija hidasti ikään kuin väistääkseen tai ikään kuin olisi lähtökohtaisesti oletettava että maantiepyöräilijän näköinen fillaristi on liikennesäännöistä piittaamaton tai niitä tuntematon kamikaze. Toisen autoilijan kanssa tilanne meni niin pitkälle että minä jouduin tasapainoilemaan paikoillani sen aikaa kun auto eteni niinsanotusti kävelyvauhtia ja tuli minun vuoroni ajaa sisään liittymään.

Neljäs tilanne oli ehkä tulkinnanvaraisempi. Pientaloalueella kahden kadun tasa-arvoisessa risteyksessä oikealta tuleva autoilija katsoi äänimerkin arvoiseksi sen etten pysähtynyt odottamaan että hän ehtisi ajamaan ensin. Tai siis lähestymään risteystä, hidastamaan ja katsomaan ettei oikealta ollut tulossa ketään jota hänen olisi väistettävä ja ajamaan sitten vasemmalta tulleen ja odottamaan jääneen pyöräilijän edestä.

Jos hän olisi ollut lähempänä risteystä ja olisi sen vuoksi joutunut hidastamaan sen vuoksi että joutui varomaan pyöräilijää, en tietenkään olisi ajanut hidastamatta. Mutta minun on hyvin vaikea uskoa että hän olisi vastaavassa tilanteessa soittanut torvea autoilijalle joka olisi ajanut risteykseen yhtä paljon häntä ennen ja samalla nopeudella kuin minä tein. Mutta ne fillaristithan tiedetään...ja spandeksit erityisesti...kaikkihan ovat lukeneet lehdistä ja sosiaalisessa mediassa:rolleyes:

Myssy
12.09.2020, 09.48
Toissapäivänä sai ihailla stereotyyppistä spandex-käyttäytymistä aitiopaikalta. Itse olin autoilemassa, kääntymässä valo-ohjatussa risteyksessä vasempaan. Risteyksen vastakkaisella puolella "pysähtyi" spandex pyöräilijä punaisiin, tai siis jarrutti ja yritti tasapainoilla. Tietenkin ajoradalla, vaikka vieressä on hyväkuntoinen ja tyhjä pyörätie. Kun kääntyville syttyi vihreät, tältä sankarilta loppui tasapaino, eikä poljinta tietenkään voinut irroittaa, vaan hän päätti lähteä punaisia päin suoraan kääntyvien eteen. Onneksi oli tullut havainnoitua hänet jo ajoissa niin ei tullut ajettua yli, vaikka hänellä tietenkin painonvartijana puuttui ajovalo ja takavalo, kello oli kuitenkin noin 20 ja hämärää oli.

Ei tarvi ihmetellä mistä ne stereotypiat lähtee kun tuollaisia näkee liikenteessä.

Firlefanz
12.09.2020, 12.41
Viesti olisi kuulunut "Kuka törttöili siellä?" -ketjuun:cool: Silloin toki olisi pitänyt kertoa paikka ja antaa jonkinlaiset tuntomerkit:rolleyes:

Mutta on tämä maailma ihmeellinen: olen tämän maantiepyöräilyurani (jonka jokaisesta päivästä olen kiitollinen) nähnyt sentään jonkinmoisen määrän kanssapyöräilijöitä erilaisissa liikennetilanteissa enkä ole onnistunut näkemään näitä spandexeja kuin muutaman eli tapausten määrä on ollut niin mitätön ettei ole ollut mitään mahdollisuutta muodostaa niiden perusteella stereotypioita tai tehdä minkäänlaisia yleistyksiä.

Stereotypioiden luonteeseen tosin kuuluu että jos yksi kymmenestätuhannesta vastaa jo olemassaolevaa käsitystä, sekin riittää vahvistukseksi...

Myssy
12.09.2020, 20.05
Viesti olisi kuulunut "Kuka törttöili siellä?" -ketjuun:cool: Silloin toki olisi pitänyt kertoa paikka ja antaa jonkinlaiset tuntomerkit:rolleyes:

Oishan senkin voinut tehdä, mutta enemmän tuossa avautumisessa oli siitä paljon kuullusta stereotyyppisestä käytöksestä kyse, kun ensi kerran moista pääsi todistamaan. Tähän asti pitänyt sitä vaan liioitteluna ja autolijoiden pahankielisenä panetteluna.

MRe
13.09.2020, 14.49
Täällä voi jokainen omin pikku kätösin tehdä testi auto vs. pyörä -tilanteista:
https://www.aamulehti.fi/a/3b51864a-8b7c-41b4-b624-af9a168ab6c8

Arosusi
17.09.2020, 06.42
Lähes puolet ihmisistä ei tiedä kielletty ajosuunta liikennemerkin merkitystä
https://www.talouselama.fi/uutiset/suomalaisten-liikennetiedoista-paljastui-paha-puute-lahes-puolet-ei-tieda-taman-yleisen-liikennemerkin-merkitysta/8b9d54ae-06c4-4994-9ea4-59a3f5b24880

Lauri H
12.03.2021, 18.42
Tämä linkki varmaan sopii hyvin tämän ketjun yhteyteen?
"Kaupunkien liikennejärjestelmät suosivat keskivertomiehen liikkumistapoja. Tämä näkyy esimerkiksi yksityisautoilun suosimisena jalankulkuun ja pyöräliikenteeseen verrattuna."

https://fi.ramboll.com/Media/rfi/gender-and-mobility-tutkimus

Firlefanz
22.04.2021, 13.35
Eilisellä maantielenkillä sattui avautumistarvetta jonkin verran aiheuttanut tapaus. Yleensähän tai voi sanoa poikkeuksetta on ollut niin että mitä raskaampi kuorma-auto tai mitä pitempi yhdistelmä, sitä ammattitaitoisempi kuski, jonka ajotavasta pyöräilijöitä ohitettaessa voisivat muut autokuskeina itseään pitävät suharit ottaa oppia.

Muistissani ei ole kuin yksi vihreä perävaunullinen sora-auto, joka ohitti siististi jonossa ajaneen porukan Lahdentiellä niin läheltä että se pisti epäilemään joko ajamista häirinnyttä puhelimen tms käyttöä tai tarkoituksellisuutta (koska vieressä kulki - vielä noin kilometrin verran - pyörätie). Muuten on väistetty reilusti ja jos tilaa ei ole oltu, on odotettu; yksin ajaessani olen muutaman kerran myös kuullut ajoissa annetun rauhallisen äänimerkin, jonka ansiosta olen voinut väistää kohdalla missä pientare on ollut leveämpi.

Nyt siis ajoin Ridasjärventietä pätkällä jolla ei ole kelviä. En ollut väärässä paikassa, en ajanut puoli metriä valkoisen viivan vasemmalla puolella, Tie oli suorahko, vastaantulijoita ei ollut. Silti perävaunullisen kuorma-auton kuljettaja oli valinnut ajolinjansa niin että oli lähempänä minua kuin keskiviivaa. En ehkä osaa aina tarpeeksi pelätä enkä tainnut pelästyä nytkään, mutta väistin niin että etupyörä kävi hiekalla ja tuntui silti kestävän loputtoman kauan kunnes ohitus oli tapahtunut.

PS Objektiivisesti ottaen onnettomuus oli kuitenkin jälleen kerran lähimpänä kelvillä ajaessa, kun paikoitusalueelta tultiin eteen vilkaisematta ja periaatteella se väistää jota törmättäessä sattuu. Onneksi paikka on tuttu eikä tapaus ollut ensimmäinen laatuaan, joten tietty valmius reagoida oikein oli olemassa.

Kuutio
01.06.2021, 16.30
Ajoin tänään kevliä pitkin kohti risteystä, jossa kulkusuuntaani nähden oikealta tulevat ajoneuvot ovat väistämisvelvollisia. Väistämisvelvollisuus on merkitty kärkikolmiolla ja kärkikolmio on aseteltu niin, että ajoneuvot väistävät kevlin jatkeella kulkevia pyöräilijöitäkin. Huomasin, että kevlin jatkeella suojatielle oli ns. laitettu parkkiin porrasperäinen punainen vanha Mersu (ei antiikki). Ko. Mersu ei päässyt risteyksestä mihinkään, koska oli väistämisvelvollinen muihin nähden ja ajoneuvoliikenne oli vilkasta. Hidastin vauhtia ja otin katsekontaktin Mersun keulaan. Tämä siksi, että yleensä autoilijoilla on ko. tilanteessa taipumus jättää noudattamatta väistämisvelvollisuuttaan muuta liikennettä kuin moottorikäyttöisiä ajoneuvoja kohtaan. Kuuma ilma, auto ilman ilmastointia ja asenteesta päätellen täydellinen pyöräilemättömyys sai jonkun Mersun kopissa istuvan lätsäpään huutamaan: "Vittuako mulkoilet, homo!" Väitteet homoudestani ovat liioitellut, enkä nähnyt Mersun keulassa tai konepellillä vittua. Tuolla älykkyysosamäärällä varustetut lätsäpäät eivät ihan heti sitä vittua tule myöskään näkemään.

#oulu #ruskontie-järvitie risteys #klo 15.25 #olisipa ollut gopro mukana

tktukiai
01.06.2021, 20.53
Tänään pääsin pitkästä aikaa kokemaan kaksi läheltä piti-tilannetta. Ensimmäinen sattui Vantaan Mikkolan tuntumassa valtatiellä 152 kohdassa, jossa on liittymät motarilta. Sieltähän tuli tietenkin kolmion takaa (kolmio ennen kevyenliikenteen väylää) ihan reipasta vauhtia naiskuski, joka kyllä katsoi minun suuntaan lähestyessään seepraraitoja ja on sokea, jos ei huomannut n. metrin päässä olevaa minua. Eipä sillä ollut mitään vaikutusta. Oli ilmeisesti enemmän kiinnostunut vasemmalta tulevista autoista ja pysähtyikin pedantisti ennen valtatie 152:lle kääntymistä. Kokemus on opettanut, ettei kannata luottaa useimpien autoilijoiden noudattavan väistämisvelvollisuuttaan, vaan tässäkin tapauksessa olin laskenut nopeuden lähes nollaan.

Toinen todella läheltä piti-tilanne sattui Massbyntiellä, kun ajoin ajorataa pitkin Immersbyn suunnasta. Kulkusuunnassa oikealla puolella oleva kevyenliikenteenväylä alkaa Kotkantien risteyksen jälkeen. Kotkantieltä (Arlalta) tuleville ajoneuvoille on kärkikolmio mielestäni yllävän kaukana risteyksestä. Ajattelin, että koska ajan ajoradalla, Kotkantietä pitkin lähestyvä naiskuski antaa totta kai tietä, mutta ei. Olin risteyksen kohdalla ja laskenut nopeutta alhaisemmaksi kelville siirtymistä varten. Naiskuski päätti kuitenkin, että hän tulee kolmion takaa hiljentämättä ja kääntyy oikealle. Oli senteistä kiinni, ettei tarvinnut mennä kodin sijaan sairaalaan. Jarrutin siis loputkin vauhdit nollaan ja nainen pääsi jatkamaan matkaa hiljentämättä. Kaikki tapahtui niin nopeasti, etten saanut edes rekisterinumeroa ylös. Muistan kuitenkin kuskin turvonneet kasvot ja typerän suu auki ilmeen kuin idiootilla. Jatkoin matkaa pieneltä järkytykseltä, mutta oli aivan pakko palata katsomaan, että kyllähän siellä kärkikolmio täytyy olla. Olihan siellä, mutta tosiaan yllättävän kaukana Massbyntiestä. Arlalta tuli tuossa vaiheessa aika paljon autoja, ihan reipasta vauhtia. Ainoastaan yksi auto hiljensi näkyvästi vauhtia kääntyessään Massbyntielle ja sekin sen takia, koska kääntyi vasemmalle ja oikealta tuli jokunen auto. Muut autot kääntyivät oikealle. Aikamoisella luotolla perseilijät tulevat kolmion takaa suoraan ajoradalle.

En tiedä onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia tuosta Kotkantien risteyksestä, mutta ainakin arki-iltapäivänä tuntuu olevan aika riskialtispaikka, vaikkakin vielä tuossa kohti on loogista ajaa ajoradalla Immersbystä tullessa.

jalkkis
01.06.2021, 22.30
^Mun tarttee sanoa, että minulla on fiilis, että miehet on ku*ipäitä liikenteessä mutta naiset ei vain tajua liikennesääntöjä. Siis ratin takana. Niin monta kertaa naiskuski vaan ajaa vaikkapa suojatien yli väistämättä vaikka toinen jalka on jo viivoituksella. Miehet ottavat kyllä katsekontaktin mutta eivät väistä.

Esuli
02.06.2021, 12.47
Mukavia nuo travel/adventure/bikepacking pyörät. Olen ajanut Kuopio-jyväskylä väliä pyörällä 40 vuotta. Enää en uskolla 9 tielle lähteä.
Kävin yhen Timpan luona saunomassa Metsolahessa Lievestuoreella, matkaa tuli 500km(ysitietä 250km) aikaa meni vii?ko. Tuli ajettua metsä ja pikkuteitä pitkin.
Näin se aika muuttaa kulkiaa.
Muistan kun 9 tie tehtiin vuonna 69 ei siinä montaa autoa kulkenut ja nopeudet oli vapaat, silloin ajoivat paljon kilppaa.
No me pyöräilijät ei autoa käytetä, meidän pitää vain sopeutua.

.

Esuli
02.06.2021, 12.51
Vaan kyllä sitä voi kiitollinen olla, kun on terveenä ja hyväkuntoisena pysynyt.
Olen kuullu että jotkut automiehet syö verenpainelääkkeitä (ja Viagraa)jo alle kuuskymppisenä.
Liekkö totta?

telipyörä
02.06.2021, 20.46
Autoilijat ohittaa liian läheltä uutisoi Yle: https://yle.fi/uutiset/3-11955898

Ari Fill
20.06.2021, 18.38
En ole tänne foorumille viitsinyt kirjoittaa noista lähellä piti tilanteista, mutta nyt päätin. Eilen tieosuudella Pyhärannan tieltä Kalantiin meinasi hengenlähtö olla lähellä. Joku, ilmeisesti paikallinen nuori/lapsi (näytti joltain 15 vuotiaalta) sinisellä autolla oikaisi mäkisessä kurvissa täysin vääräpuolta ja minä tulin vastaan sisäkurvissa, missä ei ollut yhtään tilaa, koska valkoinen viiva oli asfaltin reunassa. Senteistä oli kiinni, ettei minuakin olisi kohdannut 16-vuotiaan lenkkeilijätytön kohtalo. Kyllä laittaa raivostuttamaan nuo idiootit liikenteessä.

hcf
20.06.2021, 20.17
^Mun tarttee sanoa, että minulla on fiilis, että miehet on ku*ipäitä liikenteessä mutta naiset ei vain tajua liikennesääntöjä. Siis ratin takana. Niin monta kertaa naiskuski vaan ajaa vaikkapa suojatien yli väistämättä vaikka toinen jalka on jo viivoituksella. Miehet ottavat kyllä katsekontaktin mutta eivät väistä.Nooh. Joskus saa seistä suojatien päässä niin kauan että autoja ei tule.
Nimittäin kukaan ei väistä.
Tämmöset suojatiet on yleensä suoran tien ylityksiä eli ei risteysalueella.

Arosusi
20.06.2021, 20.38
Nooh. Joskus saa seistä suojatien päässä niin kauan että autoja ei tule.
Nimittäin kukaan ei väistä.
Tämmöset suojatiet on yleensä suoran tien ylityksiä eli ei risteysalueella.

Kävelysauvat on hyvät välineet tuohon ongelmaan.
Olen nähnyt kun vanhempi henkilö lähestyi suojatietä ja ojensi sauvan suoraan eteenpäin. Kummasti autoilija päättikin yhtäkkiä noudattaa väistämisvelvollisuuttaan. Ja autoilijalla siis näki koko ajan jalankulkijan ja hänen aikeensa ylittää katu.

Fuuga
20.06.2021, 20.53
Kävelysauvat on hyvät välineet tuohon ongelmaan.
Olen nähnyt kun vanhempi henkilö lähestyi suojatietä ja ojensi sauvan suoraan eteenpäin. Kummasti autoilija päättikin yhtäkkiä noudattaa väistämisvelvollisuuttaan. Ja autoilijalla siis näki koko ajan jalankulkijan ja hänen aikeensa ylittää katu.

Eilen luistimilla juuri tämä temppu. Kaveri ei sittenkään halunnut säröä tuulilasiinsa. Olin tietysti varautunut jarruttamaan...

--
Murphy elää!

vihtis83
20.06.2021, 21.14
Eilen luistimilla juuri tämä temppu. Kaveri ei sittenkään halunnut säröä tuulilasiinsa. Olin tietysti varautunut jarruttamaan...

--
Murphy elää!

Mulla kääntyi kerran auto takaviistosta eteen kun olin luistimilla liikkeellä. Pieni alamäki vielä tuossa risteyksessä ja vaikka jarrut päällä menin mäkeä alas en äkkitilanteessa saanut vauhtia nolliin kun huomasin auton vasta kun se oli edessä ja työnsin vaistomaisesti sauvat eteen vaimentamaan. Kivasti kolahtivat kuskin oveen mutta auto (ja kuski) jatkoivat kylmän viileästi matkaansa edes hidastamatta. Varmasti sai muistona reiän ovipeltiin.

sianluca
20.06.2021, 21.33
Ajatteln kirjoittaa tähän topiccin lauantaisesta kokemuksesta lentokentän takana. Lentoparkin parkkipaikallta alkaa loiva pitkä ylämäki ajettaessa kehä kolmosen suntaan, mäki on ollut minulle aikaisemmin treenipaikkana koska siinä ajella rauhassa kevyen liikenteen väylällä ja vetää pitkän vedon ylämäkeen. Mäessä on kaksi pääväylään liityvää tietä, molemmissa liittymissä on sivuteillä kolmiot. Vedin lauantaiaamuna mäkeä vanhasta tottumuksesta ylös vauhdilla, eiköhän kolmion takaa tullut valkoinen paku suoraan eteen. Sain pakun juuri väistettyä, mutta sen peräovet olivat auki ja sieltä törrötti tukevia lankkuja metrin verran perän ulkopuolelle ilman mitään punaista merkkirättiä....lankkujen väistämsessä onneksi oli hyvää tuuria......

Firlefanz
22.06.2021, 20.25
On autoilijoita jotka mahdollisesti tietävät että he ovat kiertoliiittymässä jo ajaviin nähden väistämisvelvollisia ja jotka jopa todella ymmärtävät etteivät voi ajaa kiertoliittymään ja siten pakottaa siellä jo olevaa hidastamaan tai jarruttamaan. Siis siinä tapauksessa että kiertoliittymässä on toinen auto. Heidän tulkintansa mukaan liikennesääntö ilmeisesti kuuluu että jos kiertoliittymässä ajava onkin pyöräilijä, hänen eteensä voi vapaasti tunkea.

Siinä sitä sitten ajettiin rinta rinnan, minä vähän ahtaammassa kuin sankariautoilija. Huvittavinta tilantessa oli että kyseessä ei edes ollut paikka jossa minun "olisi pitänyt ajaa pyörätiellä" (eikä sen vuoksi minuun tarvinnut suhtautua liikenteen osapuoleena vaan lainsuojattomana), koska suunnasta josta tulin ei edes ollut pyörätietä eikä pyörätie alkanut kuin vasta liittymän toisella puolella.

No, kontaktia ei tullut, en kaatunut, jouduin ainoastaan kiertämään yhden ylimääräisen kierroksen:rolleyes:

hcf
22.06.2021, 20.47
Mulla kääntyi kerran auto takaviistosta eteen kun olin luistimilla liikkeellä. Pieni alamäki vielä tuossa risteyksessä ja vaikka jarrut päällä menin mäkeä alas en äkkitilanteessa saanut vauhtia nolliin kun huomasin auton vasta kun se oli edessä ja työnsin vaistomaisesti sauvat eteen vaimentamaan. Kivasti kolahtivat kuskin oveen mutta auto (ja kuski) jatkoivat kylmän viileästi matkaansa edes hidastamatta. Varmasti sai muistona reiän ovipeltiin.Jaa tais olla ihan tarkotus tällä kuskilla tuikata eteen. Tai sit ihan kuuro/sokea

Veivaaja
28.06.2021, 14.47
Älä nyt moiti kuuroja ja sokeita, ne ajaa ihan hyvin!

enema
01.07.2021, 11.22
https://i.ibb.co/ymjCfLN/kyyhky.jpg (https://ibb.co/ymjCfLN)

Varsinkin liukkaan kelin lintu

puppy
01.07.2021, 12.38
On autoilijoita jotka mahdollisesti tietävät että he ovat kiertoliiittymässä jo ajaviin nähden väistämisvelvollisia ja jotka jopa todella ymmärtävät etteivät voi ajaa kiertoliittymään ja siten pakottaa siellä jo olevaa hidastamaan tai jarruttamaan. Siis siinä tapauksessa että kiertoliittymässä on toinen auto. Heidän tulkintansa mukaan liikennesääntö ilmeisesti kuuluu että jos kiertoliittymässä ajava onkin pyöräilijä, hänen eteensä voi vapaasti tunkea.

Siinä sitä sitten ajettiin rinta rinnan, minä vähän ahtaammassa kuin sankariautoilija. Huvittavinta tilantessa oli että kyseessä ei edes ollut paikka jossa minun "olisi pitänyt ajaa pyörätiellä" (eikä sen vuoksi minuun tarvinnut suhtautua liikenteen osapuoleena vaan lainsuojattomana), koska suunnasta josta tulin ei edes ollut pyörätietä eikä pyörätie alkanut kuin vasta liittymän toisella puolella.

No, kontaktia ei tullut, en kaatunut, jouduin ainoastaan kiertämään yhden ylimääräisen kierroksen:rolleyes:

Kerran vedin ympyrässä ja auto yritti ajaa eteen torvea soittaen mutta vedin ympyrää keskisormi pystyssä joten se lähti sitten perään, kääntyi sivukujallekin perässä, ajoi ihan renkaaseen kiinni moottoria ärjymään..... Nauroin vain ja pyöritin persettä kääntyen ulkoilutielle

sianluca
03.07.2021, 07.07
Paloheinän suoralla golkerhon parkkipaikan poistumisreitti on kyllä klassinen kevyen liikenteen väylän kohtaamispaikka. Nyt ajaessani reipasta vauhtia kevaria pitkin parkkipaikalta tuli pappa, joka ei katsellut ollenkaan kevarilla liikkuja, täysjarrutus pelati mnut törmäykseltä, pappa ei huomannut tilannetta ollenkaan. Ps. pappa olen minäkin.......muuten ovela keino autoilijoilla on ajaa esimerkiksi pyöräilijän eteen kertoliittymässä ja samalla nostaa käsi ylös, ikäänkuin kiittäen pakolla otetusta väistämisestä luistamisesta....

F. Kotlerburg
27.07.2021, 19.44
Ajoin vajaan metrin levyisellä pientareella pientareen keskilinjaa. 100km/h alueella täysin suoralla tiellä, ei vastaantulijoita niin ilmeisesti spandexin koulutustarkoituksessa Möllärin Linjat Oy:n (https://www.mollarinlinjat.fi/) bussi ajaa 15cm päästä ohi. Saatana. Takaa tulleet henkilöautot pystyi ohittamaan toisen kaistan kautta metrien välillä, joten mitään muuta syytä en tuon amati autoilian ajamiselle keksi. Saatanan saatana.

spaddu
27.07.2021, 20.05
Ajoin vajaan metrin levyisellä pientareella pientareen keskilinjaa. 100km/h alueella täysin suoralla tiellä, ei vastaantulijoita niin ilmeisesti spandexin koulutustarkoituksessa Möllärin Linjat Oy:n (https://www.mollarinlinjat.fi/) bussi ajaa 15cm päästä ohi. Saatana. Takaa tulleet henkilöautot pystyi ohittamaan toisen kaistan kautta metrien välillä, joten mitään muuta syytä en tuon amati autoilian ajamiselle keksi. Saatanan saatana.

Voisiko tuosta tehdä rikosilmoituksen? Poliisi varmasti pystyisi selvittämään vaikka kuljettajan kun on tiedossa paikka ja kellonaika. Tälläisista pitäisi nostaa isoa metakkaa ja saada tekijät vastuuseen, ei ne lopu muuten ikinä.

F. Kotlerburg
27.07.2021, 20.19
Mietin ihan samaa, mutta tekeekö poliisi noille mitään muuta kuin siirtää mappi-ö:hön.

spaddu
27.07.2021, 20.32
No ainakin jos niitä alkaisi tulla enemmän niin rupeaisi sitten poliisikin suhtautumaan vakavammin, ja asia voisi nousta mediankin tietoisuuteen. On tuo nyt vaarallisempaa kuin polkupyörien varastaminen, ja siitäkin poliisi kehottaa tekemään rikosilmoituksen.

huotah
27.07.2021, 20.51
Mietin ihan samaa, mutta tekeekö poliisi noille mitään muuta kuin siirtää mappi-ö:hön.

Kannattaa ainakin yrittää. Itse tein vastaavassa tapauksessa rikosilmoituksen ja jo puolen vuoden kuluttua Kirkkonummen poliisi soitteli ja kysyi että haluanko viedä asian eteenpäin. Luovuin casesta koska kuulemma olisi vaikea todistaa että auton omistaja/haltija on ajanut autoa tapahtumahetkellä, mutta ammattiliikenteessähän kuljettaja on aina tiedossa. Lisäksi kannattaa laittaa emailia Möllarin Linjoille ja saatteeksi kertoa että rikosilmoitus on jo tehty.

Mohkku
28.07.2021, 08.05
Ellei rikosilmoitusta ole tehty, ei kannata väittää sellaisen olevan tehty. Mutta kysymys firmalle voisi olka hyvä ja kysyä syytä kuljettajan käytökseen. Vastauksesta riippuu, miten asian kanssa kannattaa menetellä siitä eteenpäin.

Kouluttamiseen en usko, ellei tuolla ollut pyörätietä ja silti ajettiin ajoradalla. Todennäköisempää on se, että kuski käytti kännykkää, eikä huomannut pyöräilijää tai sitten kuski vaan ei hahmota autonsa ulottuvuuksia.

Oliko etäisyys todellinen eli 15 cm vai onko tuossa mukana liioittelua?

ebike-harrastelija
28.07.2021, 08.24
Oliko etäisyys todellinen eli 15 cm vai onko tuossa mukana liioittelua?

Tätä minäkin mietin... [emoji3]

Edelleen olen vakuuttunut, että huolimatta siitä täytyykö ajaa siellä isojen rekkojen ym. seassa henkensä kaupalla vai kiltisti kevyen liikenteen kaistalla, fillarissakin on hyvä olla kamera(t) kuvaamassa jos jotain sattuu. Hinta ei voi olla este, ja kameran tallenteella on helppo todistaa tapahtunut.

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

F. Kotlerburg
28.07.2021, 09.21
Sähkömopopellelle ja vänkääjälle tiedoksi, että minähän nimenomaan ajoin kiltisti kevyen liikenteen kaistalla eli päällystetyllä pientareella enkä ajoradalla eikä oltu taajamassa, joten lähin klv oli jossain 20km päässä. BTW, tuolla reissulla ohitti kaksi rekkaa ja molemmat todella nätisti ja siististi pyöräilijän huomioiden.

Ollaan vissiin menossa kehitysmaamalliin, kun kaikki pitäisi kuvata.

ebike-harrastelija
28.07.2021, 12.49

Ai, kehitysmaissako ne yleensä on käyttänytkin noita dashcameja? Uusi tieto mulle...

No, jokainen tekee valintansa, mun mielestä todella paljon helpompaa ja tehokkaampaa näyttää kameran tallenteelta tilanne kuin yrittää sana sanaa vasten selvitellä syypäätä/tilannetta. Miksei siis käyttää nykytekniikan suomia mahdollisuuksia omaksi hyödyksi?

F. Kotlerburg
28.07.2021, 13.23
Juu Venäjältähän tuo muoti on lähtenyt leviämään.

ElBike
28.07.2021, 13.32
Venäjällä dashcamit on pakollisia koska syyllinen maksaa ja autoissa harvoin on kaskoja. Siksi syyllistä aina etsitään ja on todettu että monissa tapauksissa syyllisen todistaminen on vaikeaa ilman videokuvaa. Suomessa sen sijaan tapana on julkaista video ihan ensin Iltalehteen ja someen ja alkaa vasta sitten miettiä onko asiassa kenties tapahtunut rikos ja miten siinä tapauksessa tulisi menetellä.

ebike-harrastelija
29.07.2021, 09.30
^ja ellei kameraa ole, niin aina voi tulla jollekin nurkkafoorumille nyyhkyttämään omaa kurjaa kohtaloaan ja tuomaan anomuumina esille jotain tiettyä firmaa nimien kanssa. Vähän kuin joku Youtube-maailman puskakuvaaja tomkeppleri mutta pikkumunaisempana. [emoji3]

callahan
29.07.2021, 10.16
Kyllä noilla kelveillä näkee (ainakin) keskustaalueilla ihme häröilijöitä! Ehkä hurttien ulkoiluttajat pahimpia, noitten käytös onneksi jotenkin arvattavaa jos nurtsia vain toisella puolella niin sinne ne tunkee. Toinen hiukan offari on maantiellä "väärällä" puolella kävelijät. Ymmärrän ja joku selittänyt et näkee autot kun ne tulee, mutta kun auto tulee vastaan ja kohtaa ne jotakuinkin samaan aikaan kas kummaa, ainakin omalla kohdalla se kävelijä ei voi väistää yhtään vaan itse saa varoa kohdattaessa. Harvoin toki näitä.

Fuuga
29.07.2021, 11.22
Kyllä noilla kelveillä näkee (ainakin) keskustaalueilla ihme häröilijöitä! Ehkä hurttien ulkoiluttajat pahimpia, noitten käytös onneksi jotenkin arvattavaa jos nurtsia vain toisella puolella niin sinne ne tunkee. Toinen hiukan offari on maantiellä "väärällä" puolella kävelijät. Ymmärrän ja joku selittänyt et näkee autot kun ne tulee, mutta kun auto tulee vastaan ...

Suomessa on opetettu ja taitaa se vieläkin laissa olla että kävelijän paikka ajoradalla on se vasemmassa reunassa. (Nyt ei ole mahdollista tarkistaa, viisaammat korjannevat). Siltä kannalta he eivät ole väärällä puolella mitenkään.

Koiran ulkoiluttajista omaa kokemus on että suurimmaksi osin pitävät sitä että varoitetaan etukäteen tulosta.

--
Murphy elää!

Jami2003
29.07.2021, 12.14
Mietin ihan samaa, mutta tekeekö poliisi noille mitään muuta kuin siirtää mappi-ö:hön.Itse olen laittanut toimarille sähköpostia sekä julkisesti yrityksen sosiaalisen median kanaviin jos sellaisia on. Voi ainakin toivoa että kuski saa palautetta

tchegge_
29.07.2021, 14.13
Suomessa on opetettu ja taitaa se vieläkin laissa olla että kävelijän paikka ajoradalla on se vasemmassa reunassa. (Nyt ei ole mahdollista tarkistaa, viisaammat korjannevat). Siltä kannalta he eivät ole väärällä puolella mitenkään.

Koiran ulkoiluttajista omaa kokemus on että suurimmaksi osin pitävät sitä että varoitetaan etukäteen tulosta.

--
Murphy elää!Ennen oli käsittääkseni määrätty se puoli vasemmaksi. Nyt kai vapaa, itse en kyllä ihan heti tien viertä vasenta puolta kävellessä väistä jos joku tulee kävellen vastaan samaa puolta.

Sitä en kyllä käsitä miksi kukaan haluaisi kävellä tien oikeaa laitaa. Nopeamman liikenteen havainnointi vaikeampaa.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

hcf
29.07.2021, 16.36
Mietin ihan samaa, mutta tekeekö poliisi noille mitään muuta kuin siirtää mappi-ö:hön.Minä reklamoisin möllärin linjoille.
Eiköhän kuski saa kenkää jos tarpeeksi tulee ilmotuksia.
Poliisi ei tee mitää

MRe
29.07.2021, 17.32
^ei taida suoraan olla irtisanomisen peruste. Varsinkin jos on sana sanaa vastaan.

Joni Kani
29.07.2021, 18.18
Tätä minäkin mietin... [emoji3]

Edelleen olen vakuuttunut, että huolimatta siitä täytyykö ajaa siellä isojen rekkojen ym. seassa henkensä kaupalla vai kiltisti kevyen liikenteen kaistalla, fillarissakin on hyvä olla kamera(t) kuvaamassa jos jotain sattuu. Hinta ei voi olla este, ja kameran tallenteella on helppo todistaa tapahtunut.

Lähetetty jonkun tutun TapatalkillaLakiin pitäisi saada sellainen 1,5 m pakollinen väli ohitettaessa pyörää kuten joissakin maissa jo on. Jotkuthan tällaista jopa yrittävät saada sinne menemään läpi kun taas jotkut munattomat luopuvat oikeuksistaan ilman mitään ääntä...

Votkins
29.07.2021, 19.25
Minä reklamoisin möllärin linjoille.
Eiköhän kuski saa kenkää jos tarpeeksi tulee ilmotuksia.
Poliisi ei tee mitää

No nyt ehkä kannattaa katsoa maailmaa myös niiden kaksinkertaisten polkupyöräilijälasienkin takaa. Mikä olisi avausrepliikkisi, kun työnantaja antaisi kenkää jonkun nettikirjoittelun (oli totta tai ei) perusteella? Mihin perustuu oletus, että teko oli tahallinen ja tekoja oli useita? Ihan kivaa omaa mieltä lämmittävää uhoa internetissä, mutta todellisuudesta ollaan todella kaukana.

Laita Jonikani kansalaisaloite vetämään tuosta turvavälistä niin nähdään onko siinä pontta vai ei.

Disclaimer: Ei ole oikein pyyhkäistä liian läheltä pyöräilijää ja aiheuttaa vaaratilanteita, mutta tämä rinkirunkkaus ja möyhööminen on nyt aivan omissa sfääreissään.

F. Kotlerburg
29.07.2021, 19.29
No nyt ehkä kannattaa katsoa maailmaa myös niiden kaksinkertaisten polkupyöräilijälasienkin takaa. Mikä olisi avausrepliikkisi, kun työnantaja antaisi kenkää jonkun nettikirjoittelun (oli totta tai ei) perusteella? Mihin perustuu oletus, että teko oli tahallinen ja tekoja oli useita? Ihan kivaa omaa mieltä lämmittävää uhoa internetissä, mutta todellisuudesta ollaan todella kaukana.
Sitten luetaan uudestaan ja yritetään edes auttavasti ymmärtää mitä luettiin. Eihän tuossa oltu ketään potkimassa pois yksittäisen tapauksen tai nettikirjoittelun perusteella.

hcf
29.07.2021, 19.43

Laita Jonikani kansalaisaloite vetämään tuosta turvavälistä niin nähdään onko siinä pontta vai ei.

Disclaimer: Ei ole oikein pyyhkäistä liian läheltä pyöräilijää ja aiheuttaa vaaratilanteita, mutta tämä rinkirunkkaus ja möyhööminen on nyt aivan omissa sfääreissään.Miten nii nettikirjottelun?
Ihan vaan meinasin että ite asianomistaja ilmottaa.
Jos se muillekki pyöräilijöille saman tekee niin toivonmukaan neki reklamois.

ebike-harrastelija
29.07.2021, 20.02
https://youtu.be/mzFZAKsajWY

:)

Fuuga
29.07.2021, 22.17
Ennen oli käsittääkseni määrätty se puoli vasemmaksi. Nyt kai vapaa ...

Yhä 13. pykälä velvoittaa käyttämään vasenta puolta ensisijaisesti.

--
Murphy elää!

WECLIMITS
30.07.2021, 10.37
Tänä kesänä satunnaisesti pyörällä maantiellä muutaman sata metriä vasenta puolta ajaneena kerron, että hyvänen aika kun pelottaa. Vastaan painaa maantienopeuksia autoa ~metrin-parin päästä (tässähän ei mitään väärää autoilijan kannalta ole). Mieluusti siirryin takaisin oikealle puolelle, jolloin ei pysty edeltä käsin havaitsemaan kuinka lähellä kuolema tulee.

Lähetetty minun SM-P610 laitteesta Tapatalkilla

UliUliUli
30.07.2021, 14.59
Sähkömopopellelle ja vänkääjälle tiedoksi, että minähän nimenomaan ajoin kiltisti kevyen liikenteen kaistalla eli päällystetyllä pientareella enkä ajoradalla eikä oltu taajamassa, joten lähin klv oli jossain 20km päässä. BTW, tuolla reissulla ohitti kaksi rekkaa ja molemmat todella nätisti ja siististi pyöräilijän huomioiden.

Raportoin viestisi loukkaavana. Haukkumalla toisia ”sähkömopopelleksi” myös minä koin identiteettiäni horjutetun. Erittäin asenteellista syrjintää nimitellä Bafang-kuskeja. Asemaamme poluilla pyritään kaventamaan jo muutenkin viljelemällä syrjiviä ennakkoluuloja.

Mielestäni Bafang-kuskien nimittely ryhmänä ja voimakkaat yleistykset voitaisiin rinnastaa rikoslaissa rasistisiin koventamisperusteisiin. Olemme jo muutenkin uhanalainen ja syrjitty vähemmistö pyöräilypiireissä.

tubelix
30.07.2021, 19.59
Yhä 13. pykälä velvoittaa käyttämään vasenta puolta ensisijaisesti.

--
Murphy elää!

Jep, ajoradalla. Täältä voi asian todentaa: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P13

Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei...

jormakalevi
30.07.2021, 20.03
Miksi pitäisi monoa antaa. Virheitähän moni työssään tekee. Piti tulla tuohon Mre viestiin jatkoksi.

ebike-harrastelija
30.07.2021, 20.29
Miksi pitäisi monoa antaa. Virheitähän moni työssään tekee. Piti tulla tuohon Mre viestiin jatkoksi.No jotta ois paha mieli muillakin kuin vain näillä mielensä pahoittajilla.

Fuuga
01.08.2021, 22.11
Jep, ajoradalla. Täältä voi asian todentaa: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P13

Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei...

Jos olisit (en tiedä oletko, vaikuttaa ettet) seurannut koko ketjun tähän liittyen, olisit huomannut että nimenomaan puhuttiin ajoradasta.

--
Murphy elää!

Tempo
19.11.2021, 11.24
En tiedä mikä ajatuskatkos joillekin pyöräilijöille tulee, kun tullaan oikealta kärkikolmion takaa (yleensä kovaa) ja käännytään (oikealle) suoraan takaa tulevan autoilijan eteen. Isommalla tiellä rajoitus näissä paikoissa yleensä 60-80km/h. Voi olla satakin. Aiheuttaa turhia sydämentykytyksiä ja ajolinjan muutoksia autoilijalle. Ehkä ne miettii, että pientareelle voi turvallisesti mennä, mutta näin ei todellisuudessa ole.

Firlefanz
19.11.2021, 18.04
Tunnustan ajavani joskus noin - mutten sentään niin että vasemmalta tuleva auto ohittaisi minut jo risteysalueella. Ja jos vielä puolustelisi silläkin että vain silloin kun oikealla on (yleensä bussipysäkin vuoksi) levennys jolle mahtuisi autokin:cool:

Jos piennar on se tavanomaisen kapea, niin eihän sitä kehtaa - ja kun antaa lainkuuliaisesti auton mennä, voi ainakin toivoa että eräänlaisen karman lain ansiosta joku autoilija joka ei muuten sitä tekisi noudattaa väistämisvelvollisuuttaan tai odottaa hetken sopivampaa ohituspaikkaa:D

Mohkku
19.11.2021, 18.55
Minusta osoittaa kohtalaisen suurta vajausta sekä liikennesilmän, että tieliikennelain noudattamisen suhteen tulla kolmion takaa risteävälle tielle toisen eteen. Näin, vaikka itselle olisi katsottuna tila pois päätietä ajavan ajolinjalta, esim. leveälle pientareelle tai sitten pysäkille. Kolmion takaa tulevalla varmasti tilanne on hallinnassa, mutta toisen näkökulmasta ei. Laki edellyttää, että väistämisvelvollinen näyttää noudattavansa velvollisuuttaan ja sujuvasti risteävälle tielle tulija ei tätä tee.

Ehkä voisi verrata hämärässä valoitta ajamiseen tai pimeässä ilman heijastinta kävelemiseen. Minä näen ja pysyttelen pois autoilijoiden edestä, homma ok.

Firlefanz
19.11.2021, 19.43
No, leikitään provosoitunutta ja puolustellaan lisää: ikinä en ole havainnut aiheuttaneeni minkäänlaista ajolinjan muutosta tai vauhdin hidastumista. Sydämentykytyksistä en tietenkään voi tietää enkä ehkä voi kaikkea havaitakaan, mutta jotain olen uskaltanut päätellä siitä ettei torvi ole koskaan soinut:rolleyes:

Mutta jos yrittäisi asiallisesti vielä täsmentää, niin noudattamani nyrkkisääntö voisi kuulua: jos en kääntyisi kolmion takaa autolla, en käänny fillarillakin. Mutta jonkinlaisella harmaalla alueella kieltämättä toisinaan liikun.

Toisaalta en jaksa ymmärtää miten fillarilla veisin vasemmalta tulevan autoilijan mielenrauhan tai hyvän fiiliksen silloin kun autollaan kääntyvä ei sitä tekisi. Mutta voi olla että tällaisessa keskustelussa voidaan sielun silmin nähdä varsin erilaisia tilanteita...

Firlefanz
23.12.2021, 19.40
Pientaloalueen kadulla (jolla ei ole kelviä vaan ainoastaan jalkakäytävät molemmin puolin) tulee kohtaamistilanne pyöräilijän (jolla on etuvalo päällä ja neonkeltainen ajotakki joka kyllä näkyy katuvalaistuksessa jo matkan päästä) ja auton välillä. Kadun varrelle on kuten normaalia pysäköity autoja vaihtelevasti molemmin puolin, mutta pyöräilijän ja auton välisellä osuudella ne ovat auton tulosuunnassa oikealla ja niitä on viisi peräkkäin.

Koska olen pyöräilijä, en tietenkään tunne liikennesääntöjä vaan ainoastaan kuvittelen että tällöin, kun tilaa ei ole riittävästi, se joka ikään kuin joutuisi siirtymään vastaantulijoiden puolelle on se joka väistää tai tarvittaessa jopa pysähtyy. Etenkin silloin kun omalla puolellaan ajava on niin sanotusti edellä eli siinä vaiheessa kun hän on lähimmän parkkeeratun auton kohdalla. vastaantulijalla on vielä tilaa väistää oikealle.

No, nyt jostain syystä erehdyin myös uskomaan että autoilija todella odottaisi - suurin osa samalla kadulla kohtaamistani autoilijoista niin tekeekin - mutta tämä ääliö vain jatkaa, ehkä jopa hiukan vauhtia lisäten - ja kaiken kukkurasti niin että hän jättää enemmän tilaa oikealle parkkeerattuihin autoihin kuin vasemmalle jalkakäytävän reunaan.

Mitä #$@&%*! hän kuvittelee minun tekevän? Katoavan ilmaan? Lähtevän lentoon? Pitäisikö minun tuntea itseni imarrelluksi siitä että hän nähtävästi päätteli että noin tyylikkäälle kippurasarvifillaristille täytyy olla lastenleikkiä hyppyyttää pyöränsä sivusuunnassa kanttikiven yli ja väistää jalkakäytävälle?!

No, sen joka tapauksessa jouduin tekemään ja tällä kertaa siinä onnistuinkin. Mutta niin ällistynyt olin tapahtuneesta ettei edes auton merkki jäänyt mieleen!

PS Ei tietenkään ollut ensimmäinen kerta kun vastaavanlaisessa tilanteessa joutuu väistämään niin reunaan kuin uskaltaa ilman että poljin osuu kanttikiveen, mutta tämä oli eka kerta kun tilaa ei jätetty edes sen vertaa ettei vähintään vasemmanpuoleinen peili olisi osunut...

jalkkis
23.12.2021, 21.26
^ Valitettavaa peruskauraa. Kerran mulle on käynyt siten, että kohtaamistilanteessa kuski on mutissut, että mikset sä aja tossa jalkakäytävällä. Siihen sanoin/huusin, että miksi ihmeessä ajaisin JALKAKÄYTÄVÄLLÄ. Siihen ei tullut vastausta...

sianluca
10.05.2022, 06.00
Autoilijan vaikea elämä: hesarin mukaan Helsingin toimivuutta mitataan Mannerheimintien autoliikenteen sujuvuuden mukaan? Mannerheimintielle on tulossa kaikkien aikojen kauhein katutyömaa - Pääkirjoitus | HS.fi (https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000008804062.html)

Firlefanz
26.05.2022, 12.18
Nostetaan hyvää ja tarpeellista ketjua, sillä pyöräilijänä ei voi aina olla kevyen liikenteen väylällä vaan on oltava osa "ihan oikeaa" liikennettä.

Tosin tässä tapauksessa voi olla että päädyin jonkin "Kusipäiset pyöräilijät jotka ajavat ajoradalla vaikka vieressä kulkee pyörätie" tai vastaavan someryhmän sisällöksi, sillä todellakin ajoin ajoradalla.

Paikka on monien pääkaupunkiseudun maantiepyöräilijöiden tuntema Pohjolantie (https://www.google.com/maps/place/Pohjolantie,+01260+Vantaa/@60.2976758,25.1192987,15z/data=!4m5!3m4!1s0x469206600dd36c79:0x52f23b5177ed7 eab!8m2!3d60.2975695!4d25.120908), joka Kuninkaanmäeltä tultaessa laskeutuu loivan ässämutkan tehden kohti Nurmimäentietä ja Sotungin peltoaukeita. Kadulla on lyhyellä matkalla kolme (ellei neljäkin) hidastetöyssyä, yksi niistä jyrkimmän laskun pohjalla mutta kaikki sellaisia joissa autoilijat todella joutuvat hidastamaan. Aivan sen alussa (eli kun Itäinen Valkoisenlähteentie muuttuu Pohjolantieksi) on kavennus ja keskikorokkeella varustettu suojatie.

Nyt kävi niin että minulla oli sen verran vauhtia ja etumatkaakin, ettei takaani tullut autoilija ehtinyt ohittaa minua ennen kavennusta vaan jäi siinä taakseni ja varmasti joutui hidastamaankin - tosin kenties osaltaan sen vuoksi että oli sitä ennen nostanut vauhtiaan päästäkseen ohitseni. No, tämä autoilija päätti sitten ohittaa minut heti S-mutkan ensimmäisessä osassa - missä hän onnistuikin, mutta ei ilman että vastaantullut autoilija joutui jarruttamaan ja soitatti sen vuoksi äänitorveaan. (Uskallan arvella ettei soitto ollut suunnattu fillaristille.)

Tilanne jatkui kuten arvata saattaa: ohittanut autoilija joutui jarruttamaan jok'ikisessä hidasteessa - ja niin tietenkin hänen takanaan ajava fillaristi (joka tietysti olisi voinut ajaa vauhdilla ohi vasemmalta, muttei niin kuitenkaan ymmärrettävistä syistä tehnyt). Vasta aivan viimeisen mutkan jälkeen eli Nurmimäentien suoran alamäen puolivälissä auton vauhti nousi fillarin vauhtia suuremmaksi (koska fillaristilla ei ole kisakuskin jalkoja).

Eihän tässä avautumista ollut sikäli ettei vaaratilannetta syntynyt (vaikkei ohitushetkellä etäisyyttä ollutkaan täyttä puoltatoista metriä), mutta jotain kuitenkin - ja sen mitä, saa jokainen lukija itse päätellä.

Voi tietenkin kysyä miksi en ajanut kelvillä? Siksikö etten katsonut sen sopivan arvolleni wannabe-maantiepyöräilijänä? Siksikö että olen spandex joka ei periaatteessa aja kelvillä kuin vain silloin kun on ihan pakko? Siksikoö että ajoradalla voi ajaa kovempaa eikä lenkin keskari pääse laskemaan?

Vastaukseni, jonka en usko kaikkia tyydyttävän, on että kelvi on tuossa paikassa paitsi epämukavampi kanttarien takia myös turvallisempi, koska sivukaduilta voi työntyä eteen auton nokka tai eteen pyöräilevä lapsi tai pitkän hihnan päässä oleva koira. Ja tietenkin siksi että en koe haittaavani autoilijoita, koska selviydyn osuudesta vauhdikkaammin kuin he.

Fuuga
27.05.2022, 11.05
Vastaukseni, jonka en usko kaikkia tyydyttävän, on että kelvi on tuossa paikassa paitsi epämukavampi kanttarien takia myös turvallisempi, koska sivukaduilta voi työntyä eteen auton nokka tai eteen pyöräilevä lapsi tai pitkän hihnan päässä oleva koira. Ja tietenkin siksi että en koe haittaavani autoilijoita, koska selviydyn osuudesta vauhdikkaammin kuin he.

Ihmetyttää, että valitsit turvattomamman tienosan. Jos kelvi olisi ollut turvallisempi niin mikset edennyt sitä pitkin?

No joo, ymmärrän pienen adjektiivivirheen.

--
Murphy elää!

Firlefanz
27.05.2022, 13.26
Ihmetyttää, että valitsit turvattomamman tienosan. Jos kelvi olisi ollut turvallisempi niin mikset edennyt sitä pitkin?

No joo, ymmärrän pienen adjektiivivirheen.

Kiitän ymmärryksestä - ja tietenkin siitä että jaksoit lukea loppuun asti!

Virhe syntyi luultavimmin siksi että pää tuottaa tekstistä sitä vielä kirjoittaessani koko ajan uusia versioita ja joskus käy niin että lauseen lopussa subjekti, predikaatti tai objekti on jo vaihtunut siitä mitä se oli alussa. Toisin sanoen olin kanttarien epämukavuuden jälkeen kirjoittamassa että ajorata on tuossa paikassa (paitsi mukavampi) myös turvallisempi.

Pitäisi jaksaa ja malttaa lukea ennen lähettämistä, jo kovasti lisääntyneiden kirjoitusvirheidenkin takia!

Mutta käytän tilaisuutta avautuakseni samalla lenkillä - tai ehkä pikemmin silläkin lenkillä - kahdessa eri risteyksessä koetusta: tulen kolmion takaa ja vasemmalta tulee auto, joka tietenkin sen sijaan että jatkaisi normaalinopeudella hidastaa selvästi, koska pyöräilijäthän eivät tunne liikennesääntöjä tai eivät noudata niitä...

....ja sitten siinä pyöräilijä joutuu odottamaan, koska ei ole mitenkään fiksua päätellä että hidastava autoilija todella on päättänyt antaa tietä. Sitten autoilija joko jatkaa eteenpäin tai hidastaa pysähtymiseen saakka. No, onhan siitä pyöräilijälle se ilo että hänelle selviää mitä autoilija tekee, mutta samassa ajassa tai paljon nopeammin hän olisi päässyt ajamaan, jos autoilija olisi pitänyt vauhtinsa yllä ikään kuin pyöräilijä olisi ollut kolmiomerkin tai viivan taakse pysähtynyt auto.

PS Osui lenkille kolmannessa kolmioristeyksessä myös se toinenkin kiusankappale: vasemmalta tuleva autoilija joka kääntyy oikealle muttei katso tarpeelliseksi näyttää suuntamerkkiä kuin vasta viisi metriä ennen kääntymistään (koska hänen takanaan ei ole ketään).

Fuuga
27.05.2022, 13.32
^tuo on varsin tuttua - sekä aloitus että loppuosa. Luulen ettei tuohon väistämisongelmaan ole muuta syytä kuin pyöräilijöiden oma sekä tahallinen että tietämättömyydestä johtuva syy. Jotkut ajavat tahallaan väärin ja toiset tietämättömyyttään. Niin kuin autoilijatkin.

--
Murphy elää!

Oatmeal Stout
27.05.2022, 15.44
PS Osui lenkille kolmannessa kolmioristeyksessä myös se toinenkin kiusankappale: vasemmalta tuleva autoilija joka kääntyy oikealle muttei katso tarpeelliseksi näyttää suuntamerkkiä kuin vasta viisi metriä ennen kääntymistään (koska hänen takanaan ei ole ketään).
Miten jukesikaan rikkoa lakia moisella toimella.

Firlefanz
27.05.2022, 18.27
^ Ikävä tulee aikoja jolloin Oatmeal Stoutillakin saattoi olla one-linereissaan jokin väläykseksi tunnistettavissa oleva ida. Nykyään ne ovat niin...flipping lame.

Oatmeal Stout
27.05.2022, 19.33
^ Ikävä tulee aikoja jolloin Oatmeal Stoutillakin saattoi olla one-linereissaan jokin väläykseksi tunnistettavissa oleva ida. Nykyään ne ovat niin...flipping lame.
Eikös tuolle ole oikeampi topiikki kuin täällä jeesustelu.

Arosusi
28.05.2022, 10.11
Mutta käytän tilaisuutta avautuakseni samalla lenkillä - tai ehkä pikemmin silläkin lenkillä - kahdessa eri risteyksessä koetusta: tulen kolmion takaa ja vasemmalta tulee auto, joka tietenkin sen sijaan että jatkaisi normaalinopeudella hidastaa selvästi, koska pyöräilijäthän eivät tunne liikennesääntöjä tai eivät noudata niitä...

....ja sitten siinä pyöräilijä joutuu odottamaan, koska ei ole mitenkään fiksua päätellä että hidastava autoilija todella on päättänyt antaa tietä. Sitten autoilija joko jatkaa eteenpäin tai hidastaa pysähtymiseen saakka. No, onhan siitä pyöräilijälle se ilo että hänelle selviää mitä autoilija tekee, mutta samassa ajassa tai paljon nopeammin hän olisi päässyt ajamaan, jos autoilija olisi pitänyt vauhtinsa yllä ikään kuin pyöräilijä olisi ollut kolmiomerkin tai viivan taakse pysähtynyt auto.

Samanlainen tapaus Rekolassa. Tulen kolmion takaa pieneltä asuntokadulta päätielle. Näkyvyys
pensaista johtuen on niin huono että siihen on pakko pysähtyä jotta vasemmalle näkee. Oikealta eli vastakkaiselta puolelta tulee auto, taksi eli ammittiautoilija, joka pysähtyy??? Koska itsellä ei ole tässäkään tapauksessa kiire niin odotellaan. Juomapullon esille ottaminen ja juominen laukaisi tämänkin tilanteen.
Liikennesäännöt on ihmisillä pahasti hukassa enkä ihmettele. 18 vuotiaana ajetaan ajokortti ja 70 vuotiaana vähän ajokuntoa tarkastellaan. Jos halutaan parantaa liikenneturvallisuutta, vähentää loukkaantumisia ja kuolemia niin

1. Ajotaitoa/kykyä pitäisi tarkastella useammin. Teoria ja ajokoe 5 vuoden välein ja alle 25 yli 65 vuoden iässä useammin.

2. Ajo-oikeus pitäisi voida poistaa helpommin. Liikenteessä liian paljon (25 %) kuljettajia joiden pitäisi siirtyä joukkoliikenteen ym käyttäjiksi.

3. Yli 15 vuotiaille pyöräilykortti jos ei ole ajokorttia.

Leewi
21.06.2022, 10.26
Tästä on hesarissakin, mutta siitä puuttuu olennainen kuva.
https://i.imgur.com/mFR5ZC5.jpg
Eli jos ajat suoraan (kuvassa punainen auto) niin pitää valita oikea kaista. Kuvan harmaat autot ovat siis väärin ryhmittyneet. Jos käännyt vasemmalle, niin vasen kaista. Upea toteutus!

Hesarista:

HELSINGIN kaupungin liikenneinsinööri Riikka Österlund (https://www.hs.fi/haku/?query=Riikka%20%C3%96sterlund) kertoo saaneensa palautetta ajo-ohjeiden epäselvyydestä.

Mikäli Vilhonvuorenkadun jatkeelta haluaa ajaa kohti Kalasatamaa, täytyy ryhmittyä suoraan jatkavan kaistan sijaan oikealle kääntyvälle kaistalle. Jos taas aikoo vasemmalle kohti Redin kauppa*keskusta, täytyy valita opasteiden mukaan suoraan menevä kaista. Tämä tuntuu monesta järjen*vastaiselta.

”Sen geometria on kieltämättä epätyypillinen”, Österlund kommentoi risteystä.

Oikealle kääntyvien autojen (jotka ajavat käytännössä suoraan) tulee väistää pyöräilijöitä. Huhhuh.

Hower
21.06.2022, 11.14
^
Tuo on kyllä niin uskomaton sähellys ettei pahemmasta väliä.
Kuvan opasteiden perusteella näyttää siltä, että vasemmalle (pääsuunta) Rediin päin ei voisi kääntyä ollenkaan.
Kalastamassa on myös totaalisen koordinoimaton pyöräväyläkäytäntö korttelista ja kadunpätkästä toiseen:
Parrulaiturilla on kaksisuuntainen rannan puolella, kun kääntyy Capellan puistotielle ne fillarikaistat vaan loppuu, pitää siirtyä kadulle.
Parrulaiturilta kun ajaa kohti Vilhonvuorenkadun jatketta niin siinähän on yksisuuntaiset pyökaistat. Parrulaiturilla ajetaan ajoradan vasemmalla puolen, sit joutuu tuon älyttömän risteyshärdellin keskeltä siirtymään oikealle puolelle ajorataa.

MRe
21.06.2022, 11.26
Tuossa on jo vaadittu keskimääräistä syvempää paneutumista, että on saatu noin paska ratkaisu.

Marsusram
21.06.2022, 11.58
Joku aivopieru ilmeisesti, voisi tulla kyseeseen jos sama katu oikeasti tekisi kulman.
Tuo pitäisi hoitaa kärkikolmioilla ja H22.2 lisämerkeillä. (https://liikennemerkkeja.fi/lisakilvet/h222-etuajo-oikeutetun-liikenteen-suunta)

Firlefanz
22.06.2022, 07.20
Juhannus lähestyy, kesälomat ovat alkaneet ja teillä liikkuu autoilijoita, jotka vetävät asuntovaunua autonsa perässä ensimmäistä kertaa tai ensimmäistä kertaa pitkään aikaan. Ainakin päätellen siitä miten vaikeaa joillekin heistä on tajuta mitä merkitsee se että asuntovaunu on vetoautoa leveämpi ja ymmärtää miten tällaisella yhdistelmällä tulisi ajaa ja miten se käyttäytyy eri tilanteissa.

Yksi valopääkuski oli jyrätä lenkkikaverin "palaamalla omalle kaistalleen" heti ohitettuaan tämän. Siis jo ennen kuin asuntovaunukin oli ohittanut pyöräilijän.

Minulle sattui tunnin sisällä kaksi tapausta: ensin kaarteessa - jossa toki oli hyvä näkyvyys - tehdyssä ohitustilanteessa ja sitten leveähkön tien suoralla, kun autoilija kuului siihen sorttiin jota mielessäni nimitän keskiviivakammoisten heimoksi.

Piennar oli kummassakin tapauksessa kapea mutta hyväkuntoinen, joten ajoin nätisti niin laidassa kuin oli mahdollista. (Asfaltin reunasta oikealle oli viisi senttiä tasaista soraa ja sitten alkoi ojanpenkka.) Jälkimmäinen erityisesti oli semmoinen sydämentykytystä aiheuttanut tilanne, sillä asuntovaunun kylki kulki subjektiivisesti arvioituna kymmenen sentin päässä vasemmasta dropista.

Arosusi
22.06.2022, 10.25
Piennar oli kummassakin tapauksessa kapea mutta hyväkuntoinen, joten ajoin nätisti niin laidassa kuin oli mahdollista. (Asfaltin reunasta oikealle oli viisi senttiä tasaista soraa ja sitten alkoi ojanpenkka.)

Kannattaako siellä aivan reunassa ajaa? Ei jää yhtään pelivaraa jos joutuu siirtymään oikealle.
Sama tilanne kahden auton kohtaamis tilanteessa. Jos ajat "ojassa" ja siinä on auton menevä tila niin osa autoilijoita käyttää sen tilan ja ohittaa pyöräilijän hihaa hipoen. Mutta jos ajat niin reunassa kuin se on turvallista ja otat tilan tieltä niin ei siihen väliin enää silloin mahdu ohittamaan.

Firlefanz
22.06.2022, 11.29
Ei kannata ajaa. Mutta tie ja liikennetilanne olivat sellaisia että minusta oli...kohteliasta ja fiksuakin ajaa laidassa. Ja täsmennetään ettei kummassakaan tapauksessa ollut kyse kohtaamistilanteesta.

Muuten eli noin yleensä ajan juuri sillä lailla törkeästi valkoisen viivan vasemmalla puolella enkä epäröi siirtyä keskemmälle paikoissa joissa en halua tulla ohitetuksi tai kun olen avainut vastaantulevan auton (ennen kuin takaa lähestyvän auton kuljesttaja).

caws9000
23.06.2022, 09.20
Joku jännä punainen liikennemerkki (https://www.instagram.com/p/CelmM4TFBv5/).

Firlefanz
23.06.2022, 09.38
^ Avaudutko nyt autoilijana vai pyöräilijänä?

Koska en rupea linkattuja ja itseäni kiinnostamattomia videoita katsomaan, arvaan että punainen liikennemerkki on stop-merkki. On tosiaan ollut tilanteita, joissa on voinut syntyä tarvetta avautua vaikeasta elämästä liikenteessä, kun autoilija on jättänyt pysähtymättä ja ajanut eteen (arvatenkin siksi että on kuvitellut ehtivänsä, koska eihän pyörällä niin kovaa ajeta - tai vain siksi ettei etuajo-oikeutettu ajoneuvo ollut auto).

Kyseessä voi tietenkin olla myös paikka jossa ajoradan kanssa risteävälle kelville on laitettu ikiomat stop-merkit, joita pääosa fillareista ei kuitenkaan noudata, koska he ovat tottuneet siihen että autoilijat väistävät joka tapauksessa ja että pysähtyminen johtaisi ainoastaan siihen että molemmat osapuolet seisoisivat paikallaan, kunnes pyöräilijä lähtisi ylittämään ajorataa (koska se autoilija vain viittoo menemään eikä ymmärrä itse lähteä) hyvin tietäen olevansa se joka on tilanteessa väistämisvelvollinen..

Juha Lehtinen
02.07.2022, 19.50
Eilen tuli skoda kolmion takaa eteen kun olin fillarilla lenkillä. Onneksi osasin varautua tuohon kun huomasin että kuski katsoi ainoastaan toiseen suuntaan niin olin 100 varma että kohta lähtee liikkeelle joten koukkasin skodan takaa suht reippaasti. Kuskin silmät tuli melkein ulos kuopistaan kun huomasi että mistäs tuo pyöräilijä tuohon ilmestyi. Voi olla että kuskilta jäi yksi sydämenlyönti väliin ja ehkä vieressä olleelta daamilta myös.

callahan
02.07.2022, 20.24
Eilen tuli skoda kolmion takaa eteen kun olin fillarilla lenkillä.

Mulla melkein varpaille kun olin metrin päässä suojatiestä. Joku vaisto kai käski hiven "empimään" ennen suojatielle menemistä. Vanhempi äijä ratin takana eikä tehny elettäkään vikastakseen oikealle mistä olin tulossa jalkakäytävää pitkin. Harmillisesti autojakaan ei tullut joten pääsi livahtamaan ja olin niin äimänäkin että jopa vähäsen jäädyin.
Muuten oisin vaikka karjunut perään!

hcf
03.07.2022, 07.05
Eilen kyllä tuli vähä avauduttua hiljakseen mielessä ku niittokone oli kylväny kiviä niin pirusti kelville. Kokoajan sai pelätä että renkaat menee

callahan
05.07.2022, 20.31
Pikkuriikkisenä avautumisena mua jurppii tuolla maantiellä "väärällä" puolella kävelijät, hölkkääjät, koiranliikuttajat. Tollasethan perustelee jotakuinkin näin tekonsa; Näkee sen auton paremmin, osaa väistää. Varmaan he sitä autoa väistävät kun isompi, pyöräilijää ei niinkään. Tähän mennessä oon kyllä mahtunut pari pientä tilannetta lukuunottamatta.

Mun mielestä kyllä se auto ajaa heidän päällensä jos ajaakseen näkee kävelijä sen auton keulasta tai tulee se sitten heiän takaa.

Kaikki noista ei niinkään noteeraa pyöräilijää vaan kaveri vieressä on tärkeempi tai se elukka jos mukana. Ei muuta.

F. Kotlerburg
05.07.2022, 20.34
No ihan tieliikennelain mukaan ne toimii.

Takakeno
05.07.2022, 21.07
Pikkuriikkisenä avautumisena mua jurppii tuolla maantiellä "väärällä" puolella kävelijät, hölkkääjät, koiranliikuttajat. Tollasethan perustelee jotakuinkin näin tekonsa; Näkee sen auton paremmin, osaa väistää. Varmaan he sitä autoa väistävät kun isompi, pyöräilijää ei niinkään. Tähän mennessä oon kyllä mahtunut pari pientä tilannetta lukuunottamatta.

Mun mielestä kyllä se auto ajaa heidän päällensä jos ajaakseen näkee kävelijä sen auton keulasta tai tulee se sitten heiän takaa.

Kaikki noista ei niinkään noteeraa pyöräilijää vaan kaveri vieressä on tärkeempi tai se elukka jos mukana. Ei muuta.

"Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa. Tieliikennelaki ei määrittele jalankulkijan paikasta jalkakäytävällä, ainoastaan pyörätiellä ja ajoradalla."

https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/kysymykset-ja-vastaukset/jalankulkijan-paikka-tiella/#b365ee27

jalkkis
05.07.2022, 22.27

Kaikki noista ei niinkään noteeraa pyöräilijää vaan kaveri vieressä on tärkeempi tai se elukka jos mukana. Ei muuta.Eräs kerta minua jurppi (minusta katsottuna) oikeata maantien reunaa vastaan tullut aikuinen maastopyöräilijä. Hetki meni tajuta, että kaveri tulee vastaan samaa reunaa...

Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

tempokisu
12.08.2022, 10.57
Kaiketi tämä nyt tänne kuuluu sillä Hämeenpuiston suhteen valittavana on joko ajotie tai jalkakäytävä. Pyöräilijän paikka on ajotiellä, oikeassa reunassa kuten tänäänkin ajelin.
Noin klo 10 maissa, linja-auto ohitti kyllä niin läheltä että oikeesti pelkäsin, ei mitään että no menipä läheltä siinä oli ehkä se 10cm bussin kyljen ja mun käden välissä. Pelkäsin että viimeistään peräpää nappaa mut mukaansa. Rullasin ja keskityin meneen suorassa.
Jos sitten kuitenkin ajaisi jalkakäytävällä, kävelijän mahdollinen tuuppaus ( kerran on läpsästy että jalkakäytävällä ei saa ajaa) on pienempi paha kun auton. Ajoradan reunassa on tietöitäkin niin paikoin on ahdasta.

Harhailija
12.08.2022, 20.25
Kaiketi tämä nyt tänne kuuluu sillä Hämeenpuiston suhteen valittavana on joko ajotie tai jalkakäytävä. Pyöräilijän paikka on ajotiellä, oikeassa reunassa kuten tänäänkin ajelin.
Noin klo 10 maissa, linja-auto ohitti kyllä niin läheltä että oikeesti pelkäsin, ei mitään että no menipä läheltä siinä oli ehkä se 10cm bussin kyljen ja mun käden välissä. Pelkäsin että viimeistään peräpää nappaa mut mukaansa. Rullasin ja keskityin meneen suorassa.
Jos sitten kuitenkin ajaisi jalkakäytävällä, kävelijän mahdollinen tuuppaus ( kerran on läpsästy että jalkakäytävällä ei saa ajaa) on pienempi paha kun auton. Ajoradan reunassa on tietöitäkin niin paikoin on ahdasta.

Eikös Hämeenpuistoa voi ajaa siinä keskikäytävällä, ei tarvi olla autojen seassa. Leveyttä taitaa olla 10m, väistelee vaan jalankulkijat.

Föhn
12.08.2022, 21.04
^^ kaks kertaa olen saanut raksa-ukkojen paskaisen pakun peilin kuvion goretexiin. Briteissä sama. Mutta useammin

Istvan
13.08.2022, 01.02
Eikös Hämeenpuistoa voi ajaa siinä keskikäytävällä, ei tarvi olla autojen seassa. Leveyttä taitaa olla 10m, väistelee vaan jalankulkijat.

Ainakin vielä viimeviikolla eteläinenpää Hämeenpuistosta oli/on kaukolämpötyömaana ja sen vuoksi jalankulkijat ja pyöräilijät on ohjattu vajaan metrin levyiselle väylälle.

Koheltaja
13.08.2022, 06.27
^^ kaks kertaa olen saanut raksa-ukkojen paskaisen pakun peilin kuvion goretexiin. Briteissä sama. Mutta useammin

Mitä helvettiä tuollaisten henkilöiden päässä liikkuu? Vaikka miten olisi "pyöräilijä ajoradalla" raivo päällä niin läheltä veto tai hipaisu on jostain typeryyden ja pahuuden väliltä autoilijan osalta.

Föhn
13.08.2022, 06.37
Ei siellä liiku välttämättä mitään. Naaman punakkuudesta päätellen verenkiertokin on sillä tasolla että pysyy juuri hengissä.
Ja jos pitäisi jotain nimittäjiä luetella moiseen käytökseen. Niin mielestäni näitä seikkoja ilmenee. Verenpainetauti, korkea kolesteroli, suuri alkoholinkulutus, tupakointi, uniapnea, vyötärölihavuus, stressi, kiire, vähäinen liikkuvuus, työmaiden hektisyys, asennevamma.

tempokisu
13.08.2022, 07.24
Autokoulussa opettaja aikoinaan sanoi että oli se etuajo-oikeus miten vaan niin päälleajo-oikeutta ei ole kenelläkään.

Mä tulen maantiepyörällä töihin, Hämeenpuiston se keskiosa on hiekkatietä, en mene sinne kesäpyörällä. Talvella menin...siitä mistä parhaiten pääsi, kun oli huonosti aurattu ja liukkautta ja niitä polanteita.
Aamulehdessä oli uutisointiakin siitä että se Hämeenpuiston pyörätie on suljettu markkinoiden takia ja nythän siellä on sitä remonttihommaa.

Muutenkin, täysin turhia tienylityksiä poikittaissuunnassa, en ole muuten ikinä sitä osuutta ajanut.

Ja on sitä remonttihommaa Pirkkalassakin, nyt ovat saaneet yhden pienen osuuden pyörätietä takaisin. Joutuu poukkoilemaan puolelta toiselle ja ajaan sen puolen pyörätietä kun on koulun vieresä. Yleensä välttelen sitä, kun ikinä ei voi tietää mistä kohtaa se edessä oleva koululainen päättää kääntyä ( suuntamerkkejä ei tunneta ) lisäksi myös siltä puolelta on raavittu asfalttia pois ja on semmoinen muutama kymmenen cm hiekkaosuuksia vähän väliä ( terävine reunoineen) että taitaa olla järkevintä mennä se osuus Pereen kautta.
Noi raavitut osuudet tuntuu kyllä kiusanteolta juuri nyt kun toisella puolella on sitä remonttia.

F. Kotlerburg
13.08.2022, 08.30
Ei siellä liiku välttämättä mitään. Naaman punakkuudesta päätellen verenkiertokin on sillä tasolla että pysyy juuri hengissä.
Ja jos pitäisi jotain nimittäjiä luetella moiseen käytökseen. Niin mielestäni näitä seikkoja ilmenee. Verenpainetauti, korkea kolesteroli, suuri alkoholinkulutus, tupakointi, uniapnea, vyötärölihavuus, stressi, kiire, vähäinen liikkuvuus, työmaiden hektisyys, asennevamma.
Selvästi alle sata äo.

Senhän näkee tuosta fb:n öyhötysryhmästä. 95% öyhytyksistä on todella heikolla kieliasulla.

Arosusi
13.08.2022, 10.28
. Verenpainetauti, korkea kolesteroli, suuri alkoholinkulutus, tupakointi, uniapnea, vyötärölihavuus, stressi, kiire, vähäinen liikkuvuus, työmaiden hektisyys, asennevamma.

Kun sokerit, kolestrolit, verenpaineet ym on tapissa niin ainoa mikä ei ole tapissa löytyy keskivartalosta. Jokainen voi miettiä miten tämä vaikuttaa kuskin elämän myönteisyyteen ja positiivisuuteen muita kohtaan.

huotah
13.08.2022, 11.55
Kun sokerit, kolestrolit, verenpaineet ym on tapissa niin ainoa mikä ei ole tapissa löytyy keskivartalosta. Jokainen voi miettiä miten tämä vaikuttaa kuskin elämän myönteisyyteen ja positiivisuuteen muita kohtaan.

Kun elämässä kaikki housujen pukemisesta luetun ymmärtämiseen on vähän vaikeaa ja impulssien hallinta 3-vuotiaan tasolla, niin turhaumat purkautuvat mm. liikenteessä, ja facebookissa.

JackOja
13.08.2022, 17.45
De-avautuminen eli kaiketi sulkeutuminen? Eli offtopic. Tänään ajelin vajaa 20 km kapeapientareista 120-tietä kohti Karkkilaa ja minut ohitti satakunta autoilijaa. Vain neljä (4!) ohitti minut niin läheltä, että oli jotain sanomista. Ällistyttävää. Paluumatkalla vielä vanhaa Turuntietä eikä lainkaan sanomista, ällistyttävää. Histan suoralla on jonkun kerran suihkutettu lasinpesunestettä, mutta tänään ei.

JN75
14.08.2022, 13.28
Jalkakäytäväpyöräilijä taas kerran opasti minua (juoksija) sanomalla, että minun pitäisi kulkea väylän oikeassa reunassa... Ihan vittuillakseni kuljen jalkakäytävän vasenta reunaa, jos näen pyöräilijän tulevan vastaan. Ja hämmästyttävän usein pyöräilijät haluavat välttämättä ajaa minua päin tai siltä ainakin vaikuttaa, kun minä olen se, joka joutuu tekemään väistöliikkeen!

kovinhidas
14.08.2022, 14.32
Jalankulkijoiden tulisi KOKEILLA kävelemistä VASEMMASSA reunassa.

Ennen kaikkea: ohittavat polkupyörät lakkaavat olemasta hihaa hipova uhka. Pyöräliikenne on oikeassa laidassa ja minä jalankulkija kaukana vasemmassa laidassa.

Toissijaisesti: vastaantulevaan pyöräilijään tai moposkootteroijaan saa katsekontaktin tai ainakin kävelijä havaitsee puhelintaan ajon aikana näpläävän teinin katsekontaktin puutteen.

Kävelen paljon pääkaupunkiseudun eri puolilla (se on paljolti kakaran harrastustoiminnan johdosta pitkien odotusaikojen ajankulua ja samalla ehkä jopa peruskuntoni ylläpitoa.) Erittäin suuri osa kanssakävelijöistä kävelee itsepintaisen sinnikkäästi oikeanpuoleisessa reunassa väylää.

Kävellessä VASEN REUNA ON PAREMPI REUNA. Nimimerkki: ei tule hihaohituksia.

Lisäys: mieti normaalitilannetta kvl:llä lähestyessäsi polkupyörällä jalankulkijan ohitustilannetta. Jalankulkija joko vasemmassa reunassa tai oikeassa reunassa, samalla tulee toinen polkupyörä vastaan. Jalankulkija vasemmalla: ei huolta. Oikealla: hidasta vauhti minimiin ja silti njormal "soita v.ttu kelloa" "äläv.ttu säikyttele kellolla" katastrof.

latuman
15.08.2022, 10.26

Joo en itsekään tajua noita. Jos on täysin toimiva kuulo, sä kyllä kuulet tuleeko se auto sun päälle takaa vai ei ja jos siihen et pysty niin jää kotiin. Enkä mä ny tiedä voiko joku mopoilijakaan asialle paljoa tehdä jos joku haluaa päälle ajaa. Tietty ajaa itse ojaan ja kuolee sinne. Nää on näitä kauhuskenaarioita joita voi nojatuolissa miettiä jos tekee mieli.

No ihan tieliikennelain mukaan ne toimii.

Jep, typerä laki.

kovinhidas
15.08.2022, 11.15
Joo en itsekään tajua noita. Jos on täysin toimiva kuulo, sä kyllä kuulet tuleeko se auto sun päälle takaa vai ei ja jos siihen et pysty niin jää kotiin. Enkä mä ny tiedä voiko joku mopoilijakaan asialle paljoa tehdä jos joku haluaa päälle ajaa. Tietty ajaa itse ojaan ja kuolee sinne. Nää on näitä kauhuskenaarioita joita voi nojatuolissa miettiä jos tekee mieli.

Jep, typerä laki.

Kokeilkaa. Hämmästytte.

Enkö nyt totea ihan kiltillä tavalla sen, että te vaahtoatte asiasta jota ette edes kokeile. Pöhköt.

Vasen puoli on oikea puoli kävelijälle.

Hower
15.08.2022, 11.20
^ Kun nyt 98 prosenttia jalankulkijoistakin noudattaa oikeanpuoleista liikennettä niin on täysin järjetöntä, että tuota osuutta halutaan heikentää ja tehdä liikkumisesta sekavaa. Parempi ja helpompaa on saada ne loputkin 2 % oikean laidan tallaajiksi eikä niin että 50% prosenttia kävelee oikealla ja toiset 50 vasemmalla... Ikinä koskaan ei saada 100% kävelemään vasemmalla, koska on totuttu oikeanpuoleiseen liikenteeseen kaikilla muilla kulkutavoilla.

latuman
15.08.2022, 12.07
Vasen puoli on oikea puoli kävelijälle.

Miksi?

F. Kotlerburg
15.08.2022, 12.19
^ Kun nyt 98 prosenttia jalankulkijoistakin noudattaa oikeanpuoleista liikennettä niin on täysin järjetöntä, että tuota osuutta halutaan heikentää ja tehdä liikkumisesta sekavaa. Parempi ja helpompaa on saada ne loputkin 2 % oikean laidan tallaajiksi eikä niin että 50% prosenttia kävelee oikealla ja toiset 50 vasemmalla... Ikinä koskaan ei saada 100% kävelemään vasemmalla, koska on totuttu oikeanpuoleiseen liikenteeseen kaikilla muilla kulkutavoilla.
Klv:llä näin, mutta tuossahan oli puhe paikasta, jossa ei ole klv:tä tai jalkakäytävää eli maantiestä. Siellä jalankulkijan paikka on yksiselitteisesti vasemmalla ja sitä näytetään noudattavan.

Hower
15.08.2022, 12.23
^ Ok, yleistin virheellisesti.

El-Carpaso
15.08.2022, 12.36
Vasen puoli on myös kevarilla annettu jalankulkijalle mahdollisuudeksi, koska maantien vasemman puolen käyttövelvoite. Esitöistä löytyy asiasta erikseen maininta ja sen takia jalankulkijan paikka kevarilla on "reunassa".

tvain
15.08.2022, 13.44
Klv:llä näin, mutta tuossahan oli puhe paikasta, jossa ei ole klv:tä tai jalkakäytävää eli maantiestä. Siellä jalankulkijan paikka on yksiselitteisesti vasemmalla ja sitä näytetään noudattavan.

Maantiellä jalankulkija saa käyttää tarvittaessa kumpaa reunaa tahansa. Jalankulkijan paikka maantiellä (ei jalkakäytävää tai pyörätietä) sovelletaan tieliikennelain 13 §, jonka kolmannen momentin mukaan vasen reuna on ensisijainen, mutta myös oikeaa reunaa voi käyttää tietyin ehdoin.

13 § (https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#a729-2018) Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen

Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä.

Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.

Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.

Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta.

Firlefanz
15.08.2022, 14.49
Tähän väliin on kysyttävä missä ongelma? Eihän maantien laitaa vastaan tuleva ole fillaristille sen kummempi tapaus kuin edessä kulkeva ohitettava, olipa tämä jalankulkija tai hitaampi pyöräilijä. En ainakaan muista että olisin koskaan joutunut arvailemaan väistääkö vastaantulija sittenkin ajoradan puolelle (eli juuri sinne mistä aion ajaa ja mistä minun tuleekin ajaa).

Varsin usein sitä paitsi on käynyt niin että vastaantulija on väistänyt reilusti ja selvästi pientareen puolelle eli astunut sivuun asfaltilta. (Silloin olen aina kiittänyt käsieleellä, jos en muutenkin.)

PS callahanin kohdalle oin näköjään osunut rinnakkain käveleviä tai koiraansa ulkoiluttavia, joita hän on ilmeisesti joutunut väistämään keskemmälle ajorataa kuin olisi halunnut. Minulle se ei ole mikään ongelma, nopea vilkaisu vasemman olan yli on automaatio ja on ihan sama väistänkö kuoppaa tai railoa tai sortunutta tienreunaa vai vastaantulijoita.

taski63
15.08.2022, 15.04
Pikkuriikkisenä avautumisena mua jurppii tuolla maantiellä "väärällä" puolella kävelijät, hölkkääjät, koiranliikuttajat. Tollasethan perustelee jotakuinkin näin tekonsa; Näkee sen auton paremmin, osaa väistää. Varmaan he sitä autoa väistävät kun isompi, pyöräilijää ei niinkään. Tähän mennessä oon kyllä mahtunut pari pientä tilannetta lukuunottamatta. ---
Samaan suuntaan kulkeva, "selkä edellä vastaan tuleva" väistää siis ennemmin kuin kasvokkain vastaan tuleva? Tuota en kyllä heti usko, eikä omat havainnotkaan sitä tue.

lluque
15.08.2022, 16.00
Vastaan kävelevät jalankulkijat eivät haittaa, mutta tiesittekö että mm. rullasuksihiihtäjät luetaan jalankulkijoiksi? Kerran tuli kapealla tiellä alamäen mutkassa tällainen vastaan sauvat viuhuen ja kyllähän se hieman säikäytti, onneksi ohi mahtui hyvin. Ihmeen paljon vievät leveyssuunnassa tilaa ja vauhtikin voi olla melkoinen.

Firlefanz
15.08.2022, 16.49
^ Tuohon täytyy todeta että onneksi täällä on kuitenkin niin paljon uudehkoja eli riittävän sileitä kelvejä. En edes muista milloin viimeksi olisin nähnyt rullahiihtäjän maantien laidalla. Ja kelvillä he noudattavat kiitettävästi oikeanpuoleisen liikenteen periaatetta ja väistävät eli kaventavat kun kohdataan tai kun takaa lähestyvä pyöräilijä ilmoittaa itsestään.

lluque
15.08.2022, 17.26
Nimenomaan maantiellä siis tämä, jossa rullahiihtäjien lainmukainen paikka on tien vasemmassa reunassa. Ainoastaan kerran itsellekin tullut näitä pyörällä maantiellä vastaan, mutta se olikin aika kuumottava kohtaaminen se.

nikobiker
15.08.2022, 19.50
Helsingissä Metsäläntien Hämeenlinnanväylän ylittävän sillan pyörätiellä on pahoja töyssyjä. Ne on ainoastaan maalattu pinkin värisiksi. Tänään ko. paikassa jalankulkijaa pyörällä ohittaessani ajoin näistä korkeimpaan (korkeutta töyssyllä lähemmäs 10 cm) ja asfaltti kutsui. Ei noista äkkiseltään ajattele muuta kuin että ovat maalilänttejä tiessä. Onkohan ihan asianmukainen tapa merkitä moisia kupruja? Mietin vain, jos olisin tullut töyssyyn vähän eri kulmassa, olisin voinut ihan hyvin kaatua ajoradalle autojen sekaan. Nyt selvittiin pintanaarmuilla ja pienillä kolotuksilla. Toki jonkin verran materiaalisia vaurioita, mutta taitavat jäädä kotivakuutuksen omavastuun alapuolelle.

Onko raadilla tietoa tai kokemusta kaupungin vahinkojen korvausprosessista? Onko sieltä joku joskus saanut korvauksia vastaavanlaisista infran huonosta kunnosta aiheutuneista vaurioista?

Pari kuvaa kohdasta:
https://drive.google.com/file/d/1O8kDQOsEOg9z3etOYPMmqLIAOgH8GX_8/view
https://drive.google.com/file/d/1OGe9THSoKApnjGpDy478cqdtmNlwhR9D/view

Tassu
15.08.2022, 20.18
Helsingissä Metsäläntien Hämeenlinnanväylän ylittävän sillan pyörätiellä on pahoja töyssyjä. Ne on ainoastaan maalattu pinkin värisiksi.
Varmaan niin, että on yritetty herättää pyöräilijät, mutta olenko väärässä vai oikeassa, että maalaukset voisi olla myös tiedoksi asfalttifirmalle, että korjaa tästä?

Espoossa on monessa paikkaa asfaltoitu ajoratoja ja nimenomaan risteyksiä, mutta edelleen risteyksissä on ikävät töyssyt tavalla tai toisella. Vituttaa asua espoossa, on tää sellanen takapajula.

Firlefanz
15.08.2022, 20.35
En ihan tuollaisia ole nähnyt, mutta esimerkiksi Vanhalla Porvoontiellä on Kuninkaanmäelle tultaessa spreiattu merkki kuoppien tai railojen ympäri - eikä niille mitään muuta ole tehty (vaikka naiiviuttani kuvittelin että ne oli merkitty pian tapahtuvaa paikkausta varten).

Korvausaatimuksen voisi kyllä esittää ihan pelkästään vittuillakseen, vaikka arvelisikin että kaupungin lakimiehet onnistuvat vetäytymään korvausvastuusta sillä perusteella että vauriot oli "selvästi merkitty".

Fuuga
16.08.2022, 07.22
Helsingissä Metsäläntien Hämeenlinnanväylän ylittävän sillan pyörätiellä on pahoja töyssyjä. Ne on ainoastaan maalattu pinkin värisiksi. Tänään ko. paikassa jalankulkijaa pyörällä ohittaessani ajoin näistä korkeimpaan (korkeutta töyssyllä lähemmäs 10 cm) ja asfaltti…

Eikö tuo kohta ole vielä(kin) remontissa l. työmaa-aluetta siinä mielessä? Voi olla että muistelen kyllä mennyttä aikaa.

Elämä on kuolemista

nikobiker
16.08.2022, 07.56
Eikö tuo kohta ole vielä(kin) remontissa l. työmaa-aluetta siinä mielessä? Voi olla että muistelen kyllä mennyttä aikaa.

Ainakaan kohdassa ei ole minkäänlaisia työmaan merkkejä tai muuta asiaan liittyvää. Ei myöskään mitään varoitusta vaarallisen huonokuntoisesta pyörätiestä. Ainoastaan nuo maaliläntit. Iltojen pimetessä mitenkähän tuossa mahtaa käydä. Ei taida pinkki maali pimeässä loistaa.

Eikö luulisi lainkin velvoittavan merkitsemään vaaranpaikat oikeaoppisesti? Spraymaali ei taida sellaisesta käydä.

Laittelen tästä palautetta kaupungille ja vahingonkorvausanomusta myös. Ainakin tämän sivun perusteella ei pitäisi olla vastuullisesta epäselvää:
https://www.hel.fi/helsinki/fi/kartat-ja-liikenne/kadut-ja-liikennesuunnittelu/katujen-kunnossapito/vahingonkorvaukset

pätkä
16.08.2022, 08.09
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/321c0f2b-54e2-4b2e-92c3-bbdbb8c89047

Autoilijat eivät tiedä mikä nopeusrajoitus on voimassa taajamamerkin alueella. Eipä yllättänyt.

TERU
16.08.2022, 08.44
Omassa taajamassani seuraan kaikilla liikuntatavoilla tuota taajamerkin vaikutusta, kun siihen tullaan kahdeksakympin alueelta. Alueella ei ole vielä mitään hälyyttävää autoilijan kannalta ja hyvin moni jatkaa samalla nopeudella. Pian onkin kuudenkympin merkki ja sen jälkeen pian neljänkympin. Vain osa noita noudattaa, taajamerkkiä vähiten.

WECLIMITS
16.08.2022, 09.57
^^ Tätä ei helpota se, että taajamamerkki määrittää vaikutusalueelle 60 kmh maksimirajoituksen mutta merkki itsessään rajoittaa nopeuden 50 kmh. Toki pitäisi silti tietää..

Lähetetty minun SM-P610 laitteesta Tapatalkilla

MRe
16.08.2022, 10.09
Nopeusrajoitusmerkki on yksiselitteinen, joten miksi ei käytettäisi sitä tuossa rinnalla? Ongelmallisia tällaiset merkit, joihin sisältyy useita merkityksiä.

Mutta eihän Suomessa saada nopeusrajoitusmerkkejä nopeusvalvontatutkienkaan yhteyteen. Suomessa viranomaisten suhtautuminen nopeusvalvontaan ja nopeuksien ilmoittamiseen on sama kuin Alkon suhde alkoholihaittojen pienentämiseen.

Fuuga
16.08.2022, 10.59
Ainakaan kohdassa ei ole minkäänlaisia työmaan merkkejä tai muuta asiaan liittyvää

Ok, ne remontoivat jonkun aikaa sitten sitä sillan päällystettä ja vähän ympäriltäkin, mutta selvästi mun muistikuvat ajankohdasta pettää. Tee ihmeessä valitus vaikkei se välttämättä mihinkään johdakaan.

Elämä on kuolemista

Marsusram
16.08.2022, 11.10
^^Jossain päin Espoota muistan nähneeni 40km/h rajoitusmerkin ja heti perään taajamamerkki, joka siis muuttaa rajoitukseksi 50km/h.

MRe
16.08.2022, 16.36
Itäväylän (Uuden Porvoontien, 170) ja Söderkullantien risteyksessä on tietyö ja siinä on (väliaikainen) liikenneympyrä tai sitten rakennetaan pysyvää. Helsingistä päin tullessa kelviltä on poistettu kestopäällyste ehkä 20m matkalta. Tämä oli liikaa vanhahkolle herrasmiehelle, joka siirtyi maantiepyörällään ajamaan ajoradalle. Ja kiersi liikenneympyrän myötäpäivään… mahtoiko sitten olla britti.

tronK
16.08.2022, 16.59
^^Jossain päin Espoota muistan nähneeni 40km/h rajoitusmerkin ja heti perään taajamamerkki, joka siis muuttaa rajoitukseksi 50km/h.

Eikö taajaman rajoitus ole "50km/h ellei ole toisin osoitettu", eli tuossa tapauksessa se 40 pätee kyllä edelleen käsittääkseni.

Firlefanz
16.08.2022, 17.01
^^ Mikä tilanteessa tuotti aihetta vaikeasta elämästä avautumiseen - ellet sitten ollut autolla tulossa Söderkullan suunnasta?

Minua eivät sen enempää fillaristien kuin jalankulkijoidenkaan omaperäiset kulkuratkaisut häiritse, kunhan he eivät tule yllättäen eteeni...

Paikka eli Uuden Porvoontien, Söderkullantien ja Eriksnäsintien risteys tunnetaan nimellä Kallbäckin risteys ja siihen tosiaan rakennetaan kiertoliittymää (https://www.sipoo.fi/uutiset/kallbackin-risteyksen-kiertoliittyman-rakentaminen-kaynnistyy-soderkullassa-ensi-viikolla/).

Työmaa on ollut minullekin liikaa, mutta olen osaltani ratkaissut tilanteen niin että tullessani Helsingin suunnasta yksinkertaisesti siirrtyn pian Sipoonjoen sillan ylitettyäni kelviltä ajoradalle. En tosin muitta mutkitta sivuilleni katsomatta, mutta kuitenkin sen enempää miettimättä miten ja mistä minun pitäisi liikennesääntöjen mukaan ajaa. Sitten olen vain kääntynyt Eriksnäsintielle, jolla saan luvan kanssa ajaa ajoradalla ja palaan Uudelle Porvoontielle Söderkullan tuolla puolen.

Porvoon suunnasta tullessa on parhaiten toiminut periaatteessa sama reitti toisinpäin eli Uudelta Porvoontieltä kiertoliittymän kautta Työpaikkatielle ja sitten Eriksnäsintieltä ikään kuin kiertoliittymän kautta Uudelle Porvoontielle ja ennen siltaa kelville. En uskoakseni ole tuottanut yllätystä enkä avautumisen tarvetta yhdellekään autoilijalle:cool: Vaihtoehto, jonka olen pari kertaa valinnut liikenteen ollessa vähäistä ellei peräti olematonta on ollut ajaa Söderkullan läpi ajoradalla. En ole jonoa taakseni kerännyt eikä minulle ole torvea soitettu:rolleyes:

Arosusi
16.08.2022, 17.02
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/321c0f2b-54e2-4b2e-92c3-bbdbb8c89047

Autoilijat eivät tiedä mikä nopeusrajoitus on voimassa taajamamerkin alueella. Eipä yllättänyt.

Eipä ihme. "Sama" porukka ei tiedä esim liikenneympyrän ym väistämissääntöjä.
Ajokortti pitäisi uusia (teoria + ajokoe) 5 vuoden välein keski-iässä ja nuoremmilla ja vanhemmilla useammin niin tulisi kerrattua ja opeteltua uudet merkit ja lait. Nythän on voinut syntyä -52, kortin saanut -70 ja tänä vuonna lääkäri vähän kyselee terveydestä. Tuossa välissä liikenne ja tieliikennelaki on muuttunut aika paljon. Ihmisten pitäisi omatoimisesti opetella muutokset mutta aika monen kohdalla se ei toteudu.

MRe
16.08.2022, 17.16
^^ Mikä tilanteessa tuotti aihetta vaikeasta elämästä avautumiseen - ellet sitten ollut autolla tulossa Söderkullan suunnasta?
Sieltä tulin.

Minua eivät sen enempää fillaristien kuin jalankulkijoidenkaan omaperäiset kulkuratkaisut häiritse, kunhan he eivät tule yllättäen eteeni...

Entä autoilijoiden omaperäiset ratkaisut? Jos autoilija päättäisi kiertää kiertoliittymän väärään suuntaan? Tai - herra varjele - olla noudattamatta väistämissääntöjä kohdatessaan pyöräilijän.

MRe
16.08.2022, 17.18
Eipä ihme. "Sama" porukka ei tiedä esim liikenneympyrän ym väistämissääntöjä.
Ajokortti pitäisi uusia (teoria + ajokoe) 5 vuoden välein keski-iässä ja nuoremmilla ja vanhemmilla useammin niin tulisi kerrattua ja opeteltua uudet merkit ja lait. Nythän on voinut syntyä -52, kortin saanut -70 ja tänä vuonna lääkäri vähän kyselee terveydestä. Tuossa välissä liikenne ja tieliikennelaki on muuttunut aika paljon. Ihmisten pitäisi omatoimisesti opetella muutokset mutta aika monen kohdalla se ei toteudu.

Samahan toki koskee pyöräilijöitä sillä erotuksella, ettei heiltä edes vaadita liikennesääntöjen opettelua. Puhumattakaan että sitä olisi testattu edes silloin -70. Eikä lääkärikään kysy mitään.

TERU
16.08.2022, 17.21
" Itseoppinut on ainoa oppinut. Muut ovat opetettuja."

Erno Paasilinna

Fuuga
16.08.2022, 17.55
Eikö taajaman rajoitus ole "50km/h ellei ole toisin osoitettu", eli tuossa tapauksessa se 40 pätee kyllä edelleen käsittääkseni.

TLL sanoo nopeusrajoitusmerkistä (C32) näin: Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin E22, jollei välittömästi merkin E22 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta.
Merkillä E22 tarkoitetaan Taajama alkaa -merkkiä.

Eli, tuo 40 km/h rajoitusmerkki pitäisi olla E22-merkin jälkeen, jotta se jäisi taajamamerkin jälkeen voimaan. Tämä tietenkin voi olla lapsus C32-merkin asettajan puolelta, enkä lähtisi tätä selitystäni kokeilemaan lakitupaan, mutta noin tuolla sanotaan.

Firlefanz
16.08.2022, 18.43
Sieltä tulin.

Silloin on toki luonnollista että ajoradalle väärälle puolelle tietä siirtynyt pyöräilijä otti pattiin. Etenkin jos hän ei edes yrittänyt pysytellä sitä 20-30 metrin matkaa Söderkullantien pyörätienjatkeelle asti niin laidassa ja mahdollista eikä esimerkiksi käsimerkillä tehnyt selväksi että aikoo siellä pysyäkin.

Mutta jos olisit ollut tulossa Helsingin suunnasta ja olisit vain nähnyt pyöräilijän valitsevan tuon reitin - jolle ei olisi ollut tulossa ainuttakaan autoa mistään suunnasta - ja olisit syvästi närkästynyt siitä että tämä ajoi kiertoliittymää väärään suuntaan, niin tietysti sinulla olisi ollut siihen täysi oikeus, mutta en oikein osaisi arvostaa sitä...

Entä autoilijoiden omaperäiset ratkaisut? Jos autoilija päättäisi kiertää kiertoliittymän väärään suuntaan? Tai - herra varjele - olla noudattamatta väistämissääntöjä kohdatessaan pyöräilijän.

Et voi olla tosissasi. Nyt on taas häntä vienyt koiraa tai miten sen nyt sanoisi.

MRe
16.08.2022, 20.32
^kiertoliittymässä sattui olemaan muitakin autoja samaan aikaan, kun tämä mestarimme ajoi vastapalloon. Mun on henk.koht. vaikea löytää tuolle mitään järkevää perustetta muuta kuin että mitä välii.

Firlefanz
16.08.2022, 21.26
Mun on henk.koht. vaikea löytää mitään järkevää perustetta sille ettei sinusta ole täysin selvää ettei kukaan mainitun fillaristin itsensä lisäksi voi pitää kiertoliittymässä vastapalloon ajamista erityisen onnistuneena ratkaisuna.

Siinäkin tapauksessa että kiertoliittymä on vasta rakenteilla ja käytännössä kai edelleenkin pelkkä leveä asfalttikenttä eikä fillaristi siten ajaisi kenenkään eteen samoin kuin tapahtuisi valmiissa kiertolittymässä (vaan ajaisi ikään kuin pientareella mutta väärällä puolella tietä) se olisi vähemmän fiksua.

Ja etenkin silloin jos ei viitsi tai osaa katsoa muuta liikennettä tai ymmärrä että muut joutuvat tekemään päätelmiä sen perusteella miltä hänen toimintansa näyttää koska kukaan ei liikenteessäkään ole ajatustenlukija.

jalkkis
16.08.2022, 22.32
Itäväylän (Uuden Porvoontien, 170) ja Söderkullantien risteyksessä on tietyö ja siinä on (väliaikainen) liikenneympyrä tai sitten rakennetaan pysyvää. Helsingistä päin tullessa kelviltä on poistettu kestopäällyste ehkä 20m matkalta. Tämä oli liikaa vanhahkolle herrasmiehelle, joka siirtyi maantiepyörällään ajamaan ajoradalle. Ja kiersi liikenneympyrän myötäpäivään… mahtoiko sitten olla britti.Tunnustan, että Helsingistä päin tullessa olisin saattanut ajaa tuon kohdan samalla tavalla. Eli ajaisin auki revityn kelvin vieressä kestopäällysteellä. Onhan se sääntöjen vastaista mutta jos vaihtoehtona on kikkailla ensin vasemman puolen kelviltä maantien oikeaan laitaan ja risteyksen / ympyrän jälkeen taas takaisin kelville. Tavallaan pari turhaa tien ylitystä.

En ole ajanut tuosta sitten kesäkuun, joten en tiedä kuin millainen työmaa tuo nyt on.

Muuten, opastetaanko kelvin liikenne miten tuon kohdan ohi? Sitä päällystämätöntä kelvipohjaa pitkin?

das_rad
17.08.2022, 01.49
Olipa vaikeeta tänään taas - kaksi kertaa meinasin auto tulla päälle suojatiellä.. Tällä kertaa kuvat autoilijan vinkkelistä:

1. Tulin kuvassa vasemmalta, kuski tulee puskan takaa katsoen suoraan eteensä. Ehdin pydäyttämään pyörän, ja autokuski huomaa mut samalla ja teki äkkijarrutuksen pysähtyen suojatien päälle. Pari sekuntia myöhemmin olis kolahtanut.
https://goo.gl/maps/yDpLdi2W7TKbPSKu8

2. Tulossa kuvassa oikealta, risteyksessä kolme autoa, josta viimeinen lähtee liikkeelle hitaasti muiden jälkeen. Johonkin muuhun keskittyen lähestyy risteystä hitaasti kääntämättä katsettaan sivuille. Varmana että kuski katsoo eteensä lähden ylittämään suojatietä, mutta tyyppi painaa vaan päälle. Terävä hep-huuto ja tyyppi nostaa katseensa eteen ja lyö jarrut pohjaan. Ilman stoppia olis luultavasti tullut kontakti takarenkaaseen.
https://goo.gl/maps/LjZmNLok8J7Yb7y89

Tilastollisesti seuraavat pari lenkkiä pitäis mennä taas turvallisemmin :-)

Firlefanz
17.08.2022, 07.53
Tunnustan, että Helsingistä päin tullessa olisin saattanut ajaa tuon kohdan samalla tavalla. Eli ajaisin auki revityn kelvin vieressä kestopäällysteellä. Onhan se sääntöjen vastaista mutta jos vaihtoehtona on kikkailla ensin vasemman puolen kelviltä maantien oikeaan laitaan ja risteyksen / ympyrän jälkeen taas takaisin kelville. Tavallaan pari turhaa tien ylitystä.

En ole ajanut tuosta sitten kesäkuun, joten en tiedä kuin millainen työmaa tuo nyt on.

Muuten, opastetaanko kelvin liikenne miten tuon kohdan ohi? Sitä päällystämätöntä kelvipohjaa pitkin?

Minkäänlaista opastusta en muista koskaan olleen. Kelvi ei kai ole ollut poikki kuin silloin kun asfaltti poistettiin (eikä ehkä kokonaan poikki silloinkaan?).

Ajoradan puolelle siirtyminen on tosiaan täysin luonteva ratkaisu, jos haluaa pysyä asfaltilla ja aikoo jatkaa kelvillä ajoa. Tilaahan siinä on niin että vastaantuleva auto mahtuu hyvin ohittamaan niin sanotulla turvavälillä muuttamatta ajolinjaansa sen kummemmin. Ongelma on siinä minkä MRe ilmaisi: vaikkei kiertoliittymää oikeastaan vielä ole, vastapalloon kiertoliittymää yhtäkkiä ajava fillaristi aiheuttaa autoilijassa niin sanotun WTF?!-ilmiön eikä siksi ole kovin fiksu ratkaisu.

Tosin jos muuta liikennettä ei ole tai fillaristi malttaa odottaa sen pienen hetken että tulee sopiva väli...:cool:

PS Katsotaan jos innostuisin tämänpäiväisellä lenkillä ajamaan kohti Porvoota ja pysähtyisin nappaamaan paikkaa ja tilannetta jotenkin valaisevan kuvan.

Firlefanz
18.08.2022, 09.39
PS Katsotaan jos innostuisin tämänpäiväisellä lenkillä ajamaan kohti Porvoota ja pysähtyisin nappaamaan paikkaa ja tilannetta jotenkin valaisevan kuvan.

En lähtenyt ajamaan kohti Porvoota, mutta tulin Kulloosta ja pysähdyin ottamaan kuvan:

https://pic.useful.fi/u5HYcw_oF.jpg

Paikka ei ollut ihan tämännäköinen silloin kun viimeksi siitä ajoin. Nythän Söderkullan suunnasta ajetaan jo melkein kuin valmiissa kiertoliittymässä.

Helsingin suunnasta tuleva fillaristi joka haluaa pysytellä asfalttipinnalla pääsee kyllä ensiksi bussipysäkkilevennykselle, mutta ongelmapaikka selvinnee kuvasta. Kiertoliittymän läpi Uutta Porvoontietä ajavat eivät tietenkään aja samalla lailla oikeaa laitaa kuin Söderkullantieltä tulevat- jotka fillaristi tosin hyvin näkee - mutta vaikkei fillari vastaantulevan auton ajolinjalle tunkisikaan, ollaan jo lähellä sellaista ajotapaa, jota voi pitää harvinaisen typeränä.

PS Käsimerkki ja käännös vasemmalle suojatien kohdalta veisi tosin hiekalle sekin, mutta lienee ainoa fiksu ratkaisu, jos - vanhasta muistista tai muusta syystä - löytää itsensä tuosta tilanteesta eikä halua pysähtyä odottamaan ettei autoja tule mistään suunnasta.

MRe
18.08.2022, 10.21
^Onko todella niin, ettei maantierenkailla voi ajaa sitä 20m matkaa siinä hiekalla? Siinä on ihan kovaksi tamppautunut ura, jossa ei juuri näkynyt irtosoraa. Itse en hetkeäkään miettinyt gravelilla, että mistä menen.

Arosusi
18.08.2022, 10.27
PS Käsimerkki ja käännös vasemmalle suojatien kohdalta veisi tosin hiekalle sekin, mutta lienee ainoa fiksu ratkaisu, jos - vanhasta muistista tai muusta syystä - löytää itsensä tuosta tilanteesta eikä halua pysähtyä odottamaan ettei autoja tule mistään suunnasta.

Ensimmäisen kerran tuosta ajaessani Porvooseen päin tuli hypittyä puolelta toiselle kun S-marketin kohdallakin rakennustyömaan takia pitää vaihtaa puolta. Toisen kerran Helsinkiin päin tullessa siirryin urheilupuiston kohdalla tielle ja sitä pitkin kuvan bussipysäkin kautta takaisin kelville. Jos nyt ajaisin Porvooseen päin niin bussipysäkin kohdalta puoli kilometriä tietä pitkin tai ympyrästä oikealle Söderkullan kiertäen.

Firlefanz
18.08.2022, 11.24
^Onko todella niin, ettei maantierenkailla voi ajaa sitä 20m matkaa siinä hiekalla? Siinä on ihan kovaksi tamppautunut ura, jossa ei juuri näkynyt irtosoraa. Itse en hetkeäkään miettinyt gravelilla, että mistä menen.

Ei tietenkään ole. Enkä oikein usko että sinulle on uutinen että jo ennen gravelia maantielenkeillä saatettiin poiketa hiekkatiepätkälle siitä mitenkään numeroa tekemättä (ja silloinhan maantierengas ei edes voinut olla kuin korkeintaan 25-millinen).

Vitsi on siinä että (1) meitä(kin) on moneksi, (2) se kohta kelviä on ollut pahemmassa kunnossa tämän työmaan aikana ja (3) elämä itse on opettanut maantiefillaristille että työmaiden tilapäiset reiti voivat pitää sisällään kaikenlaista eikä siihen miltä ensimmäiset metrit näyttävät ole useinkaan syytä luottaa.

Mutta tunnustan sen että olen spandex eli aina kun näen työmaan, ensimmäinen ajatukseni on miten kiertää se. Harkitsen toisin vasta kun näen ettei se onnistu fiksusti eikä mielekkäästi.

Firlefanz
18.08.2022, 11.29
Ensimmäisen kerran tuosta ajaessani Porvooseen päin tuli hypittyä puolelta toiselle kun S-marketin kohdallakin rakennustyömaan takia pitää vaihtaa puolta. Toisen kerran Helsinkiin päin tullessa siirryin urheilupuiston kohdalla tielle ja sitä pitkin kuvan bussipysäkin kautta takaisin kelville. Jos nyt ajaisin Porvooseen päin niin bussipysäkin kohdalta puoli kilometriä tietä pitkin tai ympyrästä oikealle Söderkullan kiertäen.

Mainostan nyt tässäkin samaa kuin jokunen viesti aiemmin eli reittiä Eriksnäsintien ja uuden Työpaikkatien kautta: matka pitenee ja pari nyppylääkin on noustava, mutta on silti hauskempi kuin Söderkullan läpiajo.

Arosusi
22.08.2022, 11.19
https://yle.fi/uutiset/3-12579779
"Suuri osa autoilijoista ei pysty noudattamaan tärkeää liikennesääntöä – ainoa keino olisi avata ikkuna ja kysyä neuvoa potkulautailijalta"

Hyvä artikkeli väistämissäännöistä.
Tuohon pitäisi saada nopeasti muutos tueliikennelakiin. Vaihtoehtoja mielestäni kaksi;
1. Autoilija väistää kaikkia
2. Autoilija väistää vain jalankulkijoita (+rullatuoli ja mahdollisesti joku muu erityisryhmä mikä ei nyt tule mieleen)
Vaihtoehto 2. on liikenteen sujumisen kannalta oikea vaihtoehto.
PS Tämä ei tietysti koske kääntyviä ja stop/kolmion takaa tulevia autoja.

Luumunen
22.08.2022, 11.53
^Tuossa yhtenä aamuna kun poljin töihin niin nuorehko nainen paineli sähköpotkulaudalla tasaisella kelvillä ohi. Vauhti vaikutti aika kovalta ja lähdin perään kun kiinnosti millä nopeudella hän ajaa. Roikuin jonkun matkaa perässä ja vauhtia mittarissa oli 29 km/h, sitten tuli loiva nousu ja hän jatkoi samaa vauhtia, minä tipahdin. Mutta kovaa vauhtia niillä mennään eikä kukaan ulkopuolinen voi tietää minkälainen vehje on kyseessä.

jalkkis
22.08.2022, 15.22
^Tuossa yhtenä aamuna kun poljin töihin niin nuorehko nainen paineli sähköpotkulaudalla tasaisella kelvillä ohi. Vauhti vaikutti aika kovalta ja lähdin perään kun kiinnosti millä nopeudella hän ajaa. Roikuin jonkun matkaa perässä ja vauhtia mittarissa oli 29 km/h, sitten tuli loiva nousu ja hän jatkoi samaa vauhtia, minä tipahdin. Mutta kovaa vauhtia niillä mennään eikä kukaan ulkopuolinen voi tietää minkälainen vehje on kyseessä.Tuttua huttua. Kerran ajelin kelviä vajaata kolmeakymppiä ja sähköpotkulauta painaa ohi ja katoaa horisonttiin. Kypäräähän ei ollut...

Koheltaja
22.08.2022, 17.11
Espoon keskuspuistossa meni yhtenä päivänä joku paksurenkainen (ei fätti) sähköfillari jumalatonta kyytiä ohi ylämäessä 30-40 kadenssilla, eli joku liipasinmopoksi luokiteltava viritelmä. Pikkasen pääsi tuokin yllättämään.

Arosusi
24.08.2022, 22.45
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009026098.html

Sähköpotkulauta juopumus Norjassa (1,4 promillea).
Sakkoa 8300 €
2 viikkoa ehdollista
Kortti hyllyllä 1,5 vuotta.

MRe
31.08.2022, 10.57
Nyt olen kahdesti ajanut Hermannin Rantatien vierustaa keskustaan päin ja molemmilla kerroilla on joku yrittänyt ajaa päälle / jättänyt pysähtymättä Kyläsaarenkadun liittymän kohdalle tehdyn väliaikaisen liikenneympyrän kohdalla. Siinä kannattaa olla molemmat silmät auki, jos on pyörällä liikkeellä.

jormakalevi
31.08.2022, 13.45
^Tuossa yhtenä aamuna kun poljin töihin niin nuorehko nainen paineli sähköpotkulaudalla tasaisella kelvillä ohi. Vauhti vaikutti aika kovalta ja lähdin perään kun kiinnosti millä nopeudella hän ajaa. Roikuin jonkun matkaa perässä ja vauhtia mittarissa oli 29 km/h, sitten tuli loiva nousu ja hän jatkoi samaa vauhtia, minä tipahdin. Mutta kovaa vauhtia niillä mennään eikä kukaan ulkopuolinen voi tietää minkälainen vehje on kyseessä.

Puhelimella ohjelmoimalla saa rajoittimen pois. Kuskin painosta riippuen kulkee noin35 Km/h ja alamäessä enmmänkin. Junnuilla kyllä näyttäisi noi rajoittimet olevan liki kaikilla pois.

tempokisu
02.09.2022, 11.54
#¤ Sen pitäisi olla niin että rampilta tuleva katsoo mihin rakoseen mahtuu eikä moottoritiellä olevan pidä vaihtaa kaistaa ( varsinkin kun ei voi kun sieltäkin tulee autoja) tänään jouduin kahteen otteeseen ihan kunnolla jarruttamaan kun katumaasturibemarit meinas kylkeen ajaa. Annoin kyllä äänimerkkiä.
Sitten vielä pysähtyä keskelle tietä kun nuoriherra sen potkulautansa kanssa seilasi.
Aamulenkillä jouduin kolmasti pysähtymään kun koululaiset ajaa rivissä eikä katsota eteen, tai kiemurrellaan miten sattuu.

Opetettiin kotona, ja koulussakin oli sellainen aine kun "kansalaistaito" ja opetettiin liikennemerkkejä ja erityisesti suuntamerkin näyttö pyöräillessä. Ei näköjään enää opeteta, ei kotona eikä koulussa.

Ajelin Nekalan kautta Kaukajärvelle, ja yhdessä kohtaa oli tämä uusi tikkataulun oloinen mustavalkoinen "keskusta"-merkki. Merkki on valkoisella pohjalla ja sen jälkeen lukee "keskusta".

MRe
03.09.2022, 10.20
Ei liity suoraan pyöräilyyn, mutta liikenteeseen kyllä.

”TURUN Kauppiaskadusta loihdittiin keväällä pihakatu Eerikinkadun ja Linnankadun väliselle osuudelle. Entisen vilkkaan ajoväylän piti muuttua rauhalliseksi kävelijöiden paratiisiksi, mutta turkulaiset ovat päivitelleet pihakadun kaaosta pitkin kesää sosiaalisessa mediassa.”

https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009034243.html

xubu
03.09.2022, 15.08
Onko tänään joku kansallinen pyöräilypäivä vai mikä? Arabianrannassa ja siitä sitten Vantaanjoenvartta tuli muutamia ryhmiä vastaan. Ajelivat turhan leveästi kaksi toi kolme rinnan täyttäen koko väylän ja vauhti oli kova.

Firlefanz
03.09.2022, 15.45
^ https://www.tubeless.cc/gravel-tapahtumat/helsinki-gravel-jam-fi

Saattoi liittyä tähän, mutta saattoi olla liittymättäkin - ja jokainen ryhmä voi vastata vain omasta ajotavastakin.

Mutta harmi ettei sinulla ollut kameraa valmiina, silllä kolme rinnan missä tahansa Vantaanjoen varren ulkoiluteillä on varmasti ollut komea näky!

Jos haluaisin vähän kinastella, toteaisin ettei sillä ole kummoistakaan väliä miten leveästi ajetaan silloin kun vastaantulijoita ei ole - eikä ohittajiakaan - eikä niitä ole mutkan tai mäennyppylän takana piilossakaan. Riittää kunhan vastaantulijan kohdalla kavennetaan riittävästi ja ollaan muutenkin ihmisiksi.

Se mikä on riittävä on tosin osoittautunut pitkälti mielipidekysymykseksi, jossa sillä mikä tosiasiallisesti riittää turvalliseen kohtaamiseen eikä vaadi kummempaa väistämistä ei välttämättä ole kovin paljon painoarvoa:cool:

Sama pätee vauhtiinkin, kunhan ei tulla vastaan mutkan tai mäennyppylän takaa. Silloin kun vastaan ajaa seuralenkin näköinen parijono 35 km/h pidän itse asiassa tilannetta turvallisempana ja miellyttävämpänä kuin silloin kun vastaan tulee rinnan kaksi oman elämänsä gravel/maasto/suoratankofitnesspyörä-sankaria 20 km/h.

MRe
03.09.2022, 20.44
Se mikä on riittävä on tosin osoittautunut pitkälti mielipidekysymykseksi, jossa sillä mikä tosiasiallisesti riittää turvalliseen kohtaamiseen eikä vaadi kummempaa väistämistä ei välttämättä ole kovin paljon painoarvoa:cool:
Yleisesti ottaen jos pysytään ns. omalla puolella, eli todellisen tai kuvitellun keskiviivan oikealla puolen, ei normaaliväylillä tule ongelmaa. Tuota kun noudattaa, mulle on ainakin sama, vaikka vastaan ajettaisiin viisi rinnan.

Firlefanz
03.09.2022, 21.06
^ Mutta sitten meillä on keskuudessamme näitä, jotka kokevat että heidän iholleen tullaan, jos vastaan ajetaan kaksi rinnan siten ettei ihan pysytä kuvitellun keskiviivan omalla puolella - vaikka lähimmän vastaantulijan ja oman tangonpään välille jäisi metri.

Arosusi
03.09.2022, 22.01
^ Mutta sitten meillä on keskuudessamme näitä, jotka kokevat että heidän iholleen tullaan, jos vastaan ajetaan kaksi rinnan siten ettei ihan pysytä kuvitellun keskiviivan omalla puolella - vaikka lähimmän vastaantulijan ja oman tangonpään välille jäisi metri.

Onko?

Firlefanz
03.09.2022, 22.30
^No, myönnetään että hieman liiottelin, mutta jos olet yhtään sattunut lukemaan aiheesta käytyjä keskusteluja - jotka yleensä ovat syntyneet siten että jollain on ollut tarve avautua - niin kyllähän täätlä on hyvinkin vahvana esiintynyt se näkemys että kuviteltu keskiviiva on ikään kuin pyhä ja vähäinenkin sen väärällä puolella oleminen suorallakin tienpätkällä on yhtä kuin muiden pakottaminen väistämään jne jne.

PS Koska itselleni ei tuota pienintäkään vaikeutta siirtää ajolinjaani kymmenen tai kaksikymmentä senttiä oikeaan, jos sen ansiosta vastaantulevien maastokuskien metrin levyisine tankoineen ei turhan takia tarvitse siirtyä ajamaan peräkkäin, niin minua joskus huvittaa se miten jotkut vastaan ajavat ikään kuin pöyhistävät turkkinsa ja ottavat sellaisen ilmeen että minä ajan tässä keskiviivassa kiinni ja sillä siisti, tulee sieltä sitten vaikka Konstantinopolin sulttaanin päävisiiri...

jalkkis
03.09.2022, 22.46
Aika harvassa on kelvit, joissa olis saumat jäädä metri väliin kuvatussa tilanteessa. No, isoimmilla Baanoilla ehkä voi toteutua.

Kyllähän moni rinnan tulija tiivistää kohtaamistilanteessa. Eli vastaantulija huomiotu. Tämä hyvä ja yleensä riittävä, riippumatta missä keskiviiva menee. Mutta sitten on se ajattelemattomien (tai ihan kusipäiden) joukko, jotka eivät tee elettäkään vaan olettavat, että vastaantulija saa joustaa.

paaton
04.09.2022, 08.04
Kyllä se on just noin mitä filrlefanz kuvailee. Yllättänkin moni ei kykene antamaan senttiäkään tilaa kelvillä, siis siirtymään sinne jalankulkijoiden puolelle, jos vastaan tulee yksi tai vieläpä kaksi fillaristia rinnakkain.

Eli periaatteessa ihan sama juttu mitä autolijoidenkin kanssa maantiellä. Ne viivat ovat laki.

Hower
04.09.2022, 09.00
Onko se joku seurustelutapahtuma vai turvallisuusjuttu, että ajetaan rinnakkain ja viedään kaksisuuntaisen fillariväylän molemmat kaistat?
Juu, kyllä mä aina siirryn kun kireisiin fetissiasuihin pukeutuneet pariskunnat tai muut täytävät koko leveydeltään fillariväylän.
On vaan nykyisin useimmiten se noppakivikaista siinä jalankulun ja fillariväylän välillä, mutta voinhan mä sen ylin kolistella. Tai sen pienen korotuksenkin kohdalla voi pompauttaa itsensä missä semmoisia harrastetaan.
Ääh... aika harvoin sieltä rinnakkain tullan ja useimmat siirtyvät hyvissä ajoin ajamaan peräkkäin.

Koheltaja
04.09.2022, 09.04
Kyllä niillä fillaristeillakin on jäykkyyttä vierekkäin ajamisessa klv:llä. Viime viikolla edessä ajoi pariskunta vierekkäin ja mun edellä sarvipyörä joka soitti kelloa ja pariskunta antoi tilaa menemällä peräkkäin. Hetken kuluttua mä olin kohdalla ja aivan yllättäen naisen takana ajava mies päättää siirtyä ajamaan rinnakkain katsomatta taakseen, nopea jarrutus ja pimputus jonka jälkeen oli tilaa ohittaa. Kun olin ohittamassa pariskuntaa niin nainen sanoi kiukkuisella äänellä miehelleen että on se kumma kun sekunnin ehtii ajamaan vierekkäin niin joku on taas ohittamassa.

Olen useasti sanonut vuosien aikana että jokaisen autoilijan, ja näköjään usean pyöräilijän, pitäisi ajaa yksi kesä pelkästään moottoripyörällä ruuhkasuomen liikenteessä niin oppii väkisin kunnioittamaan sekä varoa toisia tiellä liikkujia. Moottoripyörä on aina häviäjän asemassa ja hyvin usein kuskille kehittyy "3D tutka" jonka kanssa pystyy tiedostamaan mitä ympärillä tapahtuu, moni pyöräilijä käyttäytyy samalla tavalla mutta sitten on niitä jotka eivät välitä muusta kun itsestään eikä huomioi kokonaisuutta. Valitettavan usein näistä tapauksista saadaan lukea lehdistä kun jotain on sattunut ha yleensä pahasti.

Firlefanz
04.09.2022, 09.17
Aika harvassa on kelvit, joissa olis saumat jäädä metri väliin kuvatussa tilanteessa.

Eivät ehkä kuitenkaan yhtä harvassa kuin ne ulkoilutiet tai kelvit, joilla viisi voi ajaa rinnan pysyen todellisen tai kuvitellun keskiviivan oikealla puolen:rolleyes:

Kuvatulla tilanteella tarkoitat kai Vantaanjoen varren ulkoilutiellä eilen nähtyä? Länsipuolella ei tosiaan ole juuri ainuttakaan pätkää, missä tuntisin itseni fiksuksi parijonossa; itäpuolella sen sijaan parijonossa ajaminen onnistuu parissakin kohdin, kunhan ryhmä ajaa tiiviisti ja kurinalaisesti (eikä raportoidun kaltaisella ihme gravel hipsterien yhteislenkkimeiningillä).

Kyllähän moni rinnan tulija tiivistää kohtaamistilanteessa. Eli vastaantulija huomiotu. Tämä hyvä ja yleensä riittävä, riippumatta missä keskiviiva menee. Mutta sitten on se ajattelemattomien (tai ihan kusipäiden) joukko, jotka eivät tee elettäkään vaan olettavat, että vastaantulija saa joustaa.

Ovathan eleet aina kauniita ja sulavoittavat tätä meidän ihmisten yhteiseloa, mutta jos taas ollaan poleemisia, niin kysytään tarvitaanko semmoista aina tilanteissa, joissa se joustaminen ei vaadi mitään erikoista eikä hidasta eikä hankaloita ajamista millään lailla?

(Tulee mieleen miten ennen ulkomailla autoillleet kuvasivat kokemuksiaan siitä miten asiat kuten kaistanvaihto sujuivat aivan toisella tapaa kuin silloisessa Suomessa, koska kanssa-autoilijoille oli luonnollista joustaa siinä missä suomalaiselle toinen autoilija oli olemassa vain etuilevana vastustajana...)

Mutta joo: en minäkään halua edustaa sellaista näkemystä että rinnan tai parijonossa ajavat ovat aina oikeassa tai edes kovin fiksuja ja vastaantulijat vain typeriä oikeuksistaan kiinnipitäjiä,

Firlefanz
04.09.2022, 09.37
Onko se joku seurustelutapahtuma vai turvallisuusjuttu, että ajetaan rinnakkain ja viedään kaksisuuntaisen fillariväylän molemmat kaistat?

Mä olen ihmetellyt samaa asiaa, mutta tullut siihen tulokseen ettei varsinaisesta seurustelutapahtumasta ole aina kyse, koska usein parijonosta ei kuulu edes satunnaisia repliikkejä - ja toisaalta vastaan voi tulla jono, jonka lähestymisen olisi voinut puheenporinasta havaita vaikka olisi ajanut silmät kiinni.

Juu, kyllä mä aina siirryn kun kireisiin fetissiasuihin pukeutuneet pariskunnat tai muut täytävät koko leveydeltään fillariväylän.

Mä siirryn vastaantulijoiden pukeutumisesta riippumatta. Samoin väistän jos yksi vastaantulija on ohittamassa toista, hitaampaa.

Tosin sellaista tilannetta ei vielä ole kohdalle osunut, jossa vastaantulijat olisivat täyttänee fillariväylän koko sen leveydeltä.

On vaan nykyisin useimmiten se noppakivikaista siinä jalankulun ja fillariväylän välillä, mutta voinhan mä sen ylin kolistella. Tai sen pienen korotuksenkin kohdalla voi pompauttaa itsensä missä semmoisia harrastetaan.

Mä näköjään ajan miltei yksinomaan niin vanhoilla kelviväylillä ettei niillä ole kuin yhtenäinen maalattu viiva. Mutta olen minä ajanut uudella Viilarintien kelvillä, jolla pyöräkaistan ja jalankulkijoiden välillä on semmoinen korotus - joka näyttää juuri sen korkuiselta että siihen sitä tajuamatta sivusuunnassa osuessaan voi löytää itsensä kyljeltään.

Ääh... aika harvoin sieltä rinnakkain tullaan ja useimmat siirtyvät hyvissä ajoin ajamaan peräkkäin.

Nyt puhuu järjen ja yleisen kokemuksen ääni! Ongalmatilanteet ovat kuitenkin poikkeuksia - ja ehkä nimenomaan sen takia ne sitten aiheuttavat tarvetta avautua?

Arosusi
04.09.2022, 10.43
Yleisesti ottaen jos pysytään ns. omalla puolella, eli todellisen tai kuvitellun keskiviivan oikealla puolen, ei normaaliväylillä tule ongelmaa. Tuota kun noudattaa, mulle on ainakin sama, vaikka vastaan ajettaisiin viisi rinnan.

+1

kyllähän täätlä on hyvinkin vahvana esiintynyt se näkemys että kuviteltu keskiviiva on ikään kuin pyhä ja vähäinenkin sen väärällä puolella oleminen suorallakin tienpätkällä on yhtä kuin muiden pakottaminen väistämään jne jne.

Onko?

Yllättänkin moni ei kykene antamaan senttiäkään tilaa kelvillä, siis siirtymään sinne jalankulkijoiden puolelle, jos vastaan tulee yksi tai vieläpä kaksi fillaristia rinnakkain.

Yleisellä tasolla kuvastaa minä minä käyttäytymistä liikenteessä. Jotta minä minä saan ajaa tälläi kivasti rinnakkain kaverin kanssa niin muut väistäköön.

Firlefanz
04.09.2022, 11.17
On. Sitä on voitu kaunistella, mutta ydin on ollut se.

PS Itse näen "minä minä käyttäytymisenä" myös sen että jotta minä saan ajaa tällä lailla leveästi ja keskellä tietä ja jättää metrin tilaa oikeaan laitaan, niin muut pysyköön sen kuvitellun keskiviivan toisella puolella ja väistäkööt jos syystä tai toisesta eivät mahdu ajamaan tai pysty tai halua ajaa.

PPS Koska mulla ei ymmärrettävästi ole kavereita joiden kanssa ajaa rinnakkain, niin mulla ei ole tässä edes oma lehmä ojassa.

Oatmeal Stout
04.09.2022, 12.38
Yllättänkin moni ei kykene antamaan senttiäkään tilaa kelvillä, siis siirtymään sinne jalankulkijoiden puolelle, jos vastaan tulee yksi tai vieläpä kaksi fillaristia rinnakkain.
Mitä kaikkia lakeja pitäisi itse rikkoa, että muut saavat rikkoa lakeja?

xubu
04.09.2022, 13.08
Mä olen ihmetellyt samaa asiaa, mutta tullut siihen tulokseen ettei varsinaisesta seurustelutapahtumasta ole aina kyse, koska usein parijonosta ei kuulu edes satunnaisia repliikkejä - ja toisaalta vastaan voi tulla jono, jonka lähestymisen olisi voinut puheenporinasta havaita vaikka olisi ajanut silmät kiinni.

Mä siirryn vastaantulijoiden pukeutumisesta riippumatta. Samoin väistän jos yksi vastaantulija on ohittamassa toista, hitaampaa.

Tosin sellaista tilannetta ei vielä ole kohdalle osunut, jossa vastaantulijat olisivat täyttänee fillariväylän koko sen leveydeltä.

Mä näköjään ajan miltei yksinomaan niin vanhoilla kelviväylillä ettei niillä ole kuin yhtenäinen maalattu viiva. Mutta olen minä ajanut uudella Viilarintien kelvillä, jolla pyöräkaistan ja jalankulkijoiden välillä on semmoinen korotus - joka näyttää juuri sen korkuiselta että siihen sitä tajuamatta sivusuunnassa osuessaan voi löytää itsensä kyljeltään.

Nyt puhuu järjen ja yleisen kokemuksen ääni! Ongalmatilanteet ovat kuitenkin poikkeuksia - ja ehkä nimenomaan sen takia ne sitten aiheuttavat tarvetta avautua?

Noi korotukset on aika pahoja. Talvella kaatuilin, kun ei niitä edes lumen vuoksi näe. Onneksi oli pehmeää lunta mihin kellahdin.

MRe
05.09.2022, 13.51
Noni, nyt minäkin pääsin tähän ”kiertoliittymäkerhoon”. Ajoin Kivikon kiertoliittymästä yli Kurkimäestä mäkkärille päin kelvillä (& suojatiellä), kun Kivikontietä Kivikonkaaresta päin tuli auto. Katsoin hyvissä ajoin, että sieltä se tulee ja pysähtyykö. No ei pysähtynyt ja itse jouduin hieman hidastamaan. En sen kummemmin näytellyt käsimerkkkejä tai muutakaan, mutta katsoin kyllä pitkään perään. Autoilija pysäytti auton sitten suojatien jälkeen ennen kiertoliittymää, avasi pelkääjän puolen ikkunan ja ilmoitti minulle, että mun olisi pitänyt väistää, enkä olisi saanut ajaa pyörällä ”läpi”, mitä se sitten tarkoittaakaan. Etenkin kun minä olin se, kuka hidasti. Tuossahan on liikenteenjakaja, mutta kolmio kuitenkin autoilijalle ennen suojatietä.

En tiä. Jatkan kuitenkin valitsemallani tiellä ja oletan joka kerta, ettei autoilija pysähdy. Nii-joo, jo lähestyessäni liittymää näin kyllä, ettei kuski kertaakaan katsonut sivulleen. Ehkei sitten tarvi.

Smo
05.09.2022, 14.41
*mun olisi pitänyt väistää, enkä olisi saanut ajaa pyörällä ”läpi”, mitä se sitten tarkoittaakaan.*

Sitkeässä elää kuvitelma että fillari pitäisi taluttaa yli varsinkin jos on jotain katkoviivan tapaista .. väistämisvelvollisuuksista puhumattakaan. Olisit voinut vähän valistaa kuskia ..

Firlefanz
05.09.2022, 14.47
Jos sijoitin osapuolet päässäni oikein, paikka oli tämä (https://goo.gl/maps/RPP56FqZzBmUhsYcA) ja sinä tulit kuvan oikeasta laidasta erillistä kelviä Kivikontien kiertoliittymän pohjoispuolelle - ja autoilija tuli Kivikontietä alaspäin.

Paikasta on kokemuksia ja se on autoilijoille ilmeisen "vaikea" koska he eivät oikein tahdo kyetä havaitsemaan että muurin takaa tulee pyörätie.

Pohjoiseen päin ajavat ovat kaiken lisäksi vielä Kehä I:n "moottoriliikennetie"-fiiliksessä (mikä muuten tekee Kehän toisella puolella Latokartanonkaaren ja Latokartanosilmukasta ikävän hasardipaikan, ellei pyöräilijänä lähde siitä ettei yksikään autoilija noudata väistämisvelvollisuuttaan).

Niistä etelään päin ajavista, jotka pyörätien ja pyöräilijät kyllä huomaavat ja tuntevat väistämissäännöt, osa ilmeisesti tulkitsee niin että pyöräilijä tuleekin kokonaan sivusta - eikä ole kiertoliittymässä - kuten siinä joka jutussa nähdyssä kuvassa tilanteesta, jossa pyöräilijä tosiaan on väistämisvelvollinen.

Mä ajan tuosta hyvin usein (koska haluan välttää edellä mainittua Hallainvuoren puolta) ja olen omaksunut sellaisen politiikan että yritän näyttää siltä etten väistäisi eli en vähennä merkittävästi vauhtia ja saatanpa vielä katsoa autoilijan suuntaan ja näyttää eteen suoraksi ojennetulla kädellä että täältä, s-na, tullaan eikä meinata! On tähän asti toiminut melko hyvin. Tosin joskus olen mielestäni kyennyt nopeasti arvioimaan ettei tuo autoilija tule väistämään, joten en ole edellä kuvattua yrittänytkään...

Erikoismainintana ne tilanteet joissa autoja on kaksi tai useampi peräkkäin: jos ensimmäinen ei väistä - yleensä siksi koska ei katso - sataprosenttisella varmuudella voi sano ettei toinenkaan väistä. Kolmannesta ei tiedä, mutta en silti aja toisen ja kolmannen välistä:cool:

MRe
05.09.2022, 15.12
^jep, tilanneanalyysi oikea. Ei olisi auttanut käsillä heilua, kun kuski ei edes katsonut sivulleen. Siis ei lainkaan. Mulla oli katsekontakti autoon koko ajan (samalla kun varmistin, ettei itse kiertoliittymässä väijy ketään).

Myönnetään, että mulla oli syksyisen värikkäät varusteet: mustat kengät, mustat housut ja musta takki. Mustat hanskat ja tummanvihreä kypärä. Umpimusta pyörä. Ajattelin nyt ottaa vastaisuuden varalle ladattavan pienen ledituikun huomiovaloksi. Ehkä molemminpuoliseksi turvaksi.

MRe
05.09.2022, 15.14
Olisit voinut vähän valistaa kuskia ..

Kerroin hänelle, että siinä on kolmio. Mutta jos on pyhästi sitä mieltä, että se on pyöräilijä kuka väistää, niin ei siinä mitkään perustelut auta.

Jos pyörällä ei tuosta saa ajaa ”läpi”, niin ketä varten se kolmio on? Jalankulkijat ei sitä tarvi, eikä autolla saa ajaa kelvillä lainkaan.

Mohkku
05.09.2022, 20.18
Monille on kova paikka olla väärässä. Ehkä tuokin sisimmässään sen tajusi, mutta jokin itsesuojelumekanismi jyräsi ja laittoi pysähtymään sekä vierittämään syytä vastapuolelle.

Kukapa ei joskus olisi tunnistanut itsessään tilannetta, jossa mokaa, niin ensimmäinen tai viimeistään toinen ajatus on löytää syyllinen jostain muualta kuin peilistä.

Tuon piirteen hallinnan opettelu on ihan hyödyllistä. Jos ei itsestään millään tasolla tunnista, ainakin työkavereista niitä alkaa löytyä. Tarkoitan siis muita tilanteita kuin liikennettä. Ja kun ilmiö on muualla kuin liikenteessä, miksei se myös liikenteessä vaikuttaisi.

MRe
06.09.2022, 12.55
Mä jäin miettimään, että olisiko tämä uusi lisäkilpi, missä on kahden pyöräilijän kuva, hämmentänyt autoilijaa. Siis lisäkilpeä ei tuossa kohden ole ja kuski taisi huudella jotain sen puutteesta. Mutta kilpihän, tai sen puute, ei muuta väistämisvelvollisuutta, vaan on lähinnä sellainen heads-up autoilijalle, että tässä saattaa kulkea pyöräilijöitäkin.

Vai?

0802905
06.09.2022, 15.44
Tänään sähköskuuttajaa huuteli, että oikealta ohitetaan, kun ohitin vasemmalta. Ajoi viellä rinnalle, kun jouduin pysähtymään valoihin. Skuuttaaja tarkensi, että olisin voinut jäädä alle, koska ohitin vasemmalta ja kertoi vielä kerran, että oikealta tulee ohittaa. Totesin vain, että vasemmalta ohitetaan ja jatkoin matkaa. ; Takaa kuului perinteiset vit...idi..

tempokisu
06.09.2022, 18.32
..kun mulle on joskus vaikeeta hahmottaa vasen/oikea, piti hetken miettiä mutta oikealla laidalla ajetaan ja vasemmalta ohitetaan.
Ilmeisesti nämä sähkövempaimilla ajavat ( ja bemarikuskit) aattelee että mistä tahansa saa mennä. Oikeelta ohiteltiin tänä(kin) päivänä, sähköpyöräilijät, ja tämänhetkisellä voinnilla ei ollu mitään mahkua pysyä edes peesissä.

Mohkku
06.09.2022, 21.26
Jokainen armeijan käynyt tietää, miten osalle on vaikea erottaa oikea ja vasen.

JackOja
06.09.2022, 21.33
Mä jäin miettimään, että olisiko tämä uusi lisäkilpi, missä on kahden pyöräilijän kuva, hämmentänyt autoilijaa. Siis lisäkilpeä ei tuossa kohden ole ja kuski taisi huudella jotain sen puutteesta. Mutta kilpihän, tai sen puute, ei muuta väistämisvelvollisuutta, vaan on lähinnä sellainen heads-up autoilijalle, että tässä saattaa kulkea pyöräilijöitäkin.

Vai?

Eikös se ole niin, että sitä kilpeä ei tarvita. Jos kolmio on ennen klv-jatketta ajorataa kulkeva ajoneuvo väistää

Arosusi
06.09.2022, 22.02
Eikös se ole niin, että sitä kilpeä ei tarvita. Jos kolmio on ennen klv-jatketta ajorataa kulkeva ajoneuvo väistää

Ei tarvita. Kyseessä on lisäkilpi.

Liikennemerkki H23.1: Kaksisuuntainen pyörätie
Liikennemerkin alapuolella voidaan käyttää suorakaiteen muotoista lisäkilpeä, jolla selvennetään liikennemerkin tarkoitusta tai kohdetta. Lisäkilpeä voidaan käyttää myös merkin vaikutusalueen tai voimassaoloajan määrittelemiseksi taikka vaikutuksen rajoittamisessa.

Lisäkilvellä H23.1 voidaan osoittaa risteävä kaksisuuntainen pyörätie. Lisäkilpeä käytetään merkin B5 tai B6 yhteydessä.

Smo
06.09.2022, 22.39

Tuo kolmon sijoituskin on kait vähän spekuloitavissa oleva aihe koskeeko se koko risteystä vaikka olisikin klv:n jälkeen .. onneksi tuollaisia miinoja ei kovin paljoa taida enää olla

Koheltaja
07.09.2022, 05.59

"Katse oikeaan päin" ei välttämättä tarkoita sitä että pään pitää kääntyä oikealle... oletteko koskaan kuullut käskyä, "katse vasempaan päin"?

Mohkku
07.09.2022, 06.15
Mutta käännös oikeaan tarkoittaa käännöstä oikeaan. Silti on alokkailla naurussa pitelemistä, kun joku kääntyy vasempaan ja tuijottaa kaverin silmiin.

MRe
07.09.2022, 08.21

Sen vuoksi autokoulu-/inssiajoautoksi kannattaa valita volvo, kun ratissa lukee Volvo

MRe
07.09.2022, 08.24
Ei tarvita. Kyseessä on lisäkilpi.

Liikennemerkki H23.1: Kaksisuuntainen pyörätie
Liikennemerkin alapuolella voidaan käyttää suorakaiteen muotoista lisäkilpeä, jolla selvennetään liikennemerkin tarkoitusta tai kohdetta. Lisäkilpeä voidaan käyttää myös merkin vaikutusalueen tai voimassaoloajan määrittelemiseksi taikka vaikutuksen rajoittamisessa.

Lisäkilvellä H23.1 voidaan osoittaa risteävä kaksisuuntainen pyörätie. Lisäkilpeä käytetään merkin B5 tai B6 yhteydessä.

Joo, itsekin tuon tarkistin ja lisäkilven tehtävänä on kolmion yhteydessä selventää, että pyöräilijöitä saattaa tulla kummasta vain suunnasta. Eli kolmion ja kaksisuuntaisen pyörätien yhteydessä. Mutta nämä on sellaisia, mitkä jää sitten jollekin päähän, että tuo on se määräävä lisäkilpi ja jos sitä ei ole, ei ole väistöoikeuttakaan. Aiheellisesti voidaan silloin kysyä, että mikä sen kolmion tarkoitus silloin olisi.

En nyt jäänyt keskustelemaan liikenteenohjauksen nyansseista ko. kuskin kanssa. Ehkä olisi pitänyt.

Firlefanz
07.09.2022, 09.07
En nyt jäänyt keskustelemaan liikenteenohjauksen nyansseista ko. kuskin kanssa. Ehkä olisi pitänyt.

Teidän olisi pitänyt antaa puhelinnumeronne, jotta olisitte voineet palata asiaan paremmalla ajalla:rolleyes:

Mutta vakavammin: luulen että aiemmin esittämäsi veikkaus osui oikeaan, sillä se ainakin selittää tapahtuneen niin sanotusti psykologisesti. Autoilija oli mielestään hyvin perillä uuden tieliikennelain säännöksistä ja tunsi siksi tarvetta valistaa pyöräilijää, joka ei selvästikään ollut ajan tasalla.

Tässähän meillä on varsin tyypillinen juttu: on opittu joku sääntö tajuamatta ettei se ole mikään yleispätevä sääntö eikä koske läheskään kaikkia tapauksia ja sitten toimitaan sen mukaisesti siellä missä se nimenomaan ei päde.

MRe
07.09.2022, 11.39
^Niin ja siis lisäkilpi H23.1 on autoilijaa velvoittava, ei pyöräilijälle tiedoksi tai toimenpiteitä varten. Mikä onkin hyvä, koska se ei juuri näy sille pyöräilijälle. Kolmion tunnistaa takaakin päin.

Arosusi
07.09.2022, 11.47
^Niin ja siis lisäkilpi H23.1 on autoilijaa velvoittava, ei pyöräilijälle tiedoksi tai toimenpiteitä varten. Mikä onkin hyvä, koska se ei juuri näy sille pyöräilijälle. Kolmion tunnistaa takaakin päin.

Tarkennuksena, lisäkilpi ei ole velvoittava vaan selventävä kuten tuossa aiemminkin kirjoitit. Se kolmio on velvoittava.

MRe
07.09.2022, 13.48
^Juu, huono sananvalinta.

APaavo
07.09.2022, 16.09
Tunnelmia muutoksesta ennen koronaa vs. koronan jälkeen. Välisssä noin 2v 3kk totaalista taukoa työmatkapolkemisesta. Kertyy pari satkua viikkoon sis. 10 x vko ajoa Hgin ytimen läpi.

Potkulaudat. Oma tilannenopeus pidettävä sellaisena, että pimeän kulman takaa voi tulla "väärää" kaistaa vastaan mitä vaan. Kolme päällä huojuvasti ajavat teinit. Todellakin pidettävä silmät auki vaikka ajat tyhjän näköistä kelviä, näitä lautoja voi olla makaamassa väylällä poikittain. Esimerkkinä länsiväylän pohjoispuolen klv.

Liikeenteen perussääntöjä vaihtelevasti tuntevat (ei-suomalaisen näköiset) kevyen liikenteen wolt-kuskit. Pitääkö vastaantulijaa väistää oikealle vai vasemmalle?

Liikenteen perussääntöjä vaihtelevasti tuntevat (ei-suomalaisen näköiset) taksikuskit. Joku viikko sitten katselin kun yksi ylitti Hämeentien autolla suojatietä pitkin. Pitääkö kääntyvän ajoneuvon väistää samaan suuntaan etenevää polkupyörää?

Parannetut kevyen liikenteen järjestelyt aiheuttavat loukkuja/vaaroja kulkijoille jotka eivät tunne tai välitä liikennesäänöistä. Nähty esim. Hakaniemen kauppahallin edessä läheltä piti -tilanne kun potkulaudoilla ajettiin punaista väylää väärää puolta kohti sörnäistä, eihän siinä risteyksessä ole väärään suuntaan ajajille punaisia valoja kertomaan että nyt ei olisi turvallista edetä. Joillakin yksilöillä Sörnäisten rantatielle liittyvien katujen kulmista ajamisen vauhti on kasvanut vaikka näkyvyys onkin ennnallaan.

Yhteenveto: Selkeästi vähemmän voi luottaa siihen, että kanssakulkijat liikkuvat ennakoitavasti. Tunnistettuihin vaaroihin sovitetun oman tilannenopeuden hallinta korostunut. Oman tutkan pitää vielä pre-koronaakin paremmassa kunnossa ja aina tsekattava liittymissä ettei kukaan (esim takaviistosta oikealle kääntyvä) ole ajamassa päälle.

tempokisu
08.09.2022, 13.12

No sepä se. Teen vasemmalla kädellä osan asioista jotka oikeakätinen tekee vain oikealla. Lanka neulaan - vai neula lankaan? kirjoittaessa ja pianonsoitossa se vasen käsi on yhtä tärkeä tekijä kuin oikeakin.
Parempi kun pitää kääntyä tänne ( oikealle ) ja tonne ( vasemmalle). Toinen missä jään usein sekunniksi miettimään, kun pitää mennä vatsalleen tai selälleen, niin että vatsa alas vai ylös?

Singer
11.09.2022, 19.03
Kiva huomata, että poliisit on yhtä avuliaita kun ennenkin, mikäli fillari hajoaa yöllä ja jostain syystä ei saa korjattua sitä itse.
Kaverilla ei riittänyt ketju kotiin ja vallesmanni ei edes pysähtynyt kysymään, ajoi vaan kauniisti ohi. Seuraavalla kerralla sillä on pätkäketjua ja ketjunkatkaisin mukana...

Firlefanz
13.09.2022, 08.14
On kerta kaikkiaan taas avauduttava yhdestä kestoaiheesta:

Mikä #$@&%*! siinä on että jotkut autoilijat eivät millään näytä uskovan, että pyöräilijä joka on tulossa T-risteykseen kärjellään seisovan kolmion suunnasta todella aikoo noudattaa väistämisvelvollisuuttaan?

Vaikka olisi lopettanut polkemisen, ojentunut pystympään asentoon tai noussut seisomaan ja pudottanut nollavauhtiin ja vielä nostanut käsivartensakin merkiksi että ajoi silmät auki, niin nämä eivät millään suostu jatkamaan normaalilla ajonopeudellaan vaan hidastavat ensin pikkaisen ja sitten enemmän ja siiten jopa pysähtyvät.

Ikään kuin ajattelisivat että sehän on pyöräilijä, se voi ajaa miten vaan, eihän se tunne liikennesääntöjäkään. Ja sitten että näyttäähän tuo pysähtyneen, mutta ihan varmana se saa päähänsä työntää eteen juuri kun olen kohdalla ja sitten oikeudessa minustakin tehdään osasyyllinen.

Tai jotain yhtä älytöntä.

En osaa kuvitella enkä jaksa uskoa että nämä samat autoilijat ajavat samalla lailla silloin kun maantiepyöräilijän paikalla on auto.

Enkä suostu hyväksymään sitä että ainoa fiksu ajotapa olisi sellainen että joka kerta kun tulee kolmiomerkin takaa ja näkee päätiellä lähestyvän auton, pysähtyy niin että laittaa jalan maahan.

Eilisellä lenkillä näitä tilanteita, joista sujuvuus oli kaukana, oli kolme. Paras niistä oli sellainen missä tämä autoilija seisotti samalla oikealta tullutta, vasemmalle kääntymään pyrkinyttä ja tämän takana ollutta autoa.

Hower
13.09.2022, 08.25
^ Kyllä.
Tämä tuntuu vain pahenevan kaiken aikaa kaikissa mahdollisissa paikoissa. Noudattaisivat reippaasti liikennesääntöjä niin jäisi turhat pysähtelyt pois.

MRe
13.09.2022, 09.21
En osaa kuvitella enkä jaksa uskoa että nämä samat autoilijat ajavat samalla lailla silloin kun maantiepyöräilijän paikalla on auto.

Enkä suostu hyväksymään sitä että ainoa fiksu ajotapa olisi sellainen että joka kerta kun tulee kolmiomerkin takaa ja näkee päätiellä lähestyvän auton, pysähtyy niin että laittaa jalan maahan.
Yleensä se kolmion takaa tuleva auto pysähtyy antamaan tietä. Harvoin se autoilija hissukseen valuttaa autoaan sinne risteykseen.

Mutta pääsyy lienee se, että osa autoilijoista on peloteltu pyöräilijöillä niin, että antavat aina tietä. Loput ei anna koskaan, paitsi ne kolme, jotka osaavat myös pyöräilijöiden säännöt.

jalkkis
13.09.2022, 09.26
^ Tai sitten liikenteessä olijat ovat täysin kujalla säännöistä. Äidinmaidosta alkaen opitaan väärät tavat. Tämän huomaa hyvin koulujen läheisyydessä, kun pienestä pitäen kohelletaan vanhempien kanssa pitkin teitä miten sattuu.

Mun top5-kädetyksiin pääsevät mm. autoilijat, jotka pysähtyvät vihreillä suojatien eteen ja viittoilevat jalankulkijoille, että menkää yli punaisia päin. Miksi? Siinä tolpassa on se nappi, jota painaa, jotta jalankulkija saa vihreän...

Firlefanz
13.09.2022, 09.55
^^ Taas valmiit mielikuvat vievät miestä.

Jos tapanani olisi hissukseen valuttaa fillariani sinne risteykseen, niin kai #$@&%*! olisin vähitellen osannut hoksata että sillä saattaa olla vaikutusta siihen miltä autoilijasta tilanne saattaa näyttää ja siihen mitä hän kenties päättelee siitä mitä mahdollisesti seuraavaksi teen!

Nollavauhdilla tarkoitin juuri sitä mitä se tarkoittaa.

Voin lisätä vielä senkin etten kuvatunlaisissa tilanteissa aja aivan päätiehen kiinni - eli pysähdyn kuta kuinkin siihen mihin kolmion takaa tulevat autotkin pysähtyvät.

Ja jo ennen sitä olen tehnyt edellä kertomani liikkeet - nimenomaan siksi että viestisin mahdollisimman selvästi autoilijalle mitä en aio tehdä. Toisin sanoen niin että jos ne #$@&%*! autoilijat eivät rupeaisi temppuilemaan, minun ei tarvitsi pysähtyä vaan pääsisin tuon lyhyen hidastuksen jälkeen kiihdyttämään ja jatkamaan matkaani.

Nyt meille molemmille - ja parhaassa tapauksessa vielä kolmannellekin - tulee #$@&%*! tarpeeton epäsujuvuustilanne!

Kieltämättä pieni asia maailmassa - ja henkisesti kypsempi ihminen varmasti kykenisi unohtamaan sen heti samassa - mutta toistuessaan ärsyttävä ja pientä mieltä ihmetyttävä...

uljaa
13.09.2022, 09.56
Toi sama ilmiö koskee näitä pyörätien risteyksiä, joiden yhteydesäs ei ole ajoradan risteystä.
Jos jostain syystä erehdyn ajamaan hml-väylän vartta työmatkalla, niin siinä on ne kolme risteystä (kaarelantie, kanneltie ja vaskivuorentie), joissa on osassa pyöräilijälle jopa STOP -merkki, mutta ne on just ne risteykset, missä autoilijat varmasti pysähtyvät antamaan tietä.
Sit vaikka martinlaakson- vantaanlaaksontien liikenneympyrässä se on vähän tuurissaan kuinka käy.

Arosusi
13.09.2022, 10.23
Mun top5-kädetyksiin pääsevät mm. autoilijat, jotka pysähtyvät vihreillä suojatien eteen ja viittoilevat jalankulkijoille, että menkää yli punaisia päin. Miksi? Siinä tolpassa on se nappi, jota painaa, jotta jalankulkija saa vihreän...

Noin "hienoa" tapausta ei ole omalle kohdalle sattunut. Jännityksellä jään odottamaan tulevaa kohokohtaa.

Ainoastaan noita kolmio tapauksia ja useamman auton letkoja missä viimeinen pysähtyy suojatien eteen viittoilemaan että mene nyt vaikka kaikki olisi päässyt nopeammin jos olisi vaan itse mennyt. Ei auta vaikka pysähtyy useamman metrin päähän ja laittaa jalan maahan. Osa on niin sitkeitä että joutuu tervehtimään ystävällisesti ennenkuin jatkavat matkaa.

Olisi tosiaan mielenkiintoista tietää mitä niiden päässä liikkuu vai liikkuuko mitään.

jalkkis
13.09.2022, 11.59
^ Liekö sitten risteyksessä vika, kun moinen on tapahtunut tässä pari kertaa:

1 Sidekuja – Google Maps (https://www.google.fi/maps/place/Sidetie/@60.2671122,25.0085026,3a,75y,76.37h,84.17t/data=!3m7!1e1!3m5!1sTpH_IYoq1Mn5QpW9RKZqnQ!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3DTpH_ IYoq1Mn5QpW9RKZqnQ%26cb_client%3Dsearch.gws-prod.gps%26w%3D86%26h%3D86%26yaw%3D31.853727%26pit ch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656!4m13!1m7!3m 6!1s0x46920876c56d399f:0x90174e8ffd0af77a!2sHelsin ki,+00730+Helsinki!3b1!8m2!3d60.2666484!4d25.00831 98!3m4!1s0x46920876c2635ab5:0x49b2664befde20c7!8m2 !3d60.267195!4d25.00863)

Jaahas, googlemapsissa ei olekaan liikennevaloja kuvassaan... Mutta kyllä se nappi tuossa toimii, kun joskus on tuosta tie ylitetty.

EDIT: Oliskohan mulla tuo viimeinen hetki vielä autokamerassa, kun sattui parisen (?) vkoa sitten... Kaikkein tyhmintähän tuossa on jalankulkijan lähteä ylittämään tietä punaista päin.

Arosusi
13.09.2022, 13.11
^ Liekö sitten risteyksessä vika, kun moinen on tapahtunut tässä pari kertaa:

1 Sidekuja – Google Maps (https://www.google.fi/maps/place/Sidetie/@60.2671122,25.0085026,3a,75y,76.37h,84.17t/data=!3m7!1e1!3m5!1sTpH_IYoq1Mn5QpW9RKZqnQ!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3DTpH_ IYoq1Mn5QpW9RKZqnQ%26cb_client%3Dsearch.gws-prod.gps%26w%3D86%26h%3D86%26yaw%3D31.853727%26pit ch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656!4m13!1m7!3m 6!1s0x46920876c56d399f:0x90174e8ffd0af77a!2sHelsin ki,+00730+Helsinki!3b1!8m2!3d60.2666484!4d25.00831 98!3m4!1s0x46920876c2635ab5:0x49b2664befde20c7!8m2 !3d60.267195!4d25.00863)

Onhan tuo valojen sijoittaminen hiukan erikoinen ratkaisu. Vastaava oli/on Tikkurilantiellä Tuusulantien länsipuolella. Jotain muutoksia siihen vuosien varrella on tehty.
Sidekujalta vasemmalle käännyttäessä liikennevaloihin autoilija kokee olevansa väistämisvelvollinen mutta jos vähänkin viitsii seurata ympäristöään niin pitää huomata että jalankulkuvalot ovat punaiset. Lisäksi Sidekuja tulee omakotialueelta eikä ole mikään läpiajokatu joten suurin osa sieltä tulevista on ajanut tuosta ennenkin.

Fuuga
13.09.2022, 13.27
Aika monissa tilanteissa näissä on tietynlainen perspektiivivirhe, jonka huomasin ohjaavani omaa käyttäytymistäni ja kun siitä pääsin pois, helpottui oma elämäni huomattavasti.

Niin pyöräilijälle kuin autoilijallekin se toinen siinä (väärin)kommunikoinnin tai kommunikoimattomuuden päässä on vai 'autoilija', 'pyöräilijä' tai 'jalankulkija'. Se näyttäytyy niin, että 'autoilija' jää antamaan tietä. Ei havaita, että se olikin autoileva yksilö. Entäpä kun juuri se kyseinen yksilö tajusikin mokansa eikä enää mokaile? Seuraavalle saattaa käydä samoin, mutta 'pyöräilijä' ei tätä muutosta havainnut enää vaan seuraava 'autoilija' taas antaa tietä väärässä kohdassa.

Aivan sama voi olla haahuilevien 'jalankulkijoiden' kanssa. Entäpä jos se yksi tietty yksilö, jolle jouduit soittamaan kelloa, tajusi mokansa kävellä keskellä kelviä ja korjasi käyttäytymistään. 'Pyöräilijä' ei sitä enää havainnut myöhemmin, koska tilanne ja 'pyöräilijäkin' meni jo.

Kun tiedostaa, että siellä vastapäätä on aina yksilö, joka saattoi ottaa opikseen tilanteesta, selvenee oman pään sisäinen sapetus huomattavasti.

jalkkis
13.09.2022, 13.29
^^Minun keisseissä on ajettu Tapaninkyläntietä jompaan kumpaan suuntaan.

Mutta joo, onhan toi muutenkin suunnittelun kukkanen. Sidekujalta tullessa kumpaankaan suuntaan ei näe esteettä. Oikealla on aitaa edessä, olkoonkin vain verkkosellainen. Vasemmalla kelvi on puskan takana ja autotie toisen puskan. Ja vasemmalle kääntyessä odottaa suojatien liikennevalot, jotka elävät omaa elämäänsä. Ja kun muutenkin autoilijoiden niska kääntyy herkemmin vasempaan niin tuota pyörällä itään päin ajettaessa saa olla tarkkana jos/kun Sidekujalta tulee autoja.

Firlefanz
13.09.2022, 13.47
Kun tiedostaa, että siellä vastapäätä on aina yksilö, joka saattoi ottaa opikseen tilanteesta, selvenee oman pään sisäinen sapetus huomattavasti.

Tuo on hyvä ja kypsyyttä osoittava ajatustapa, mutta vaatii vähintään tietyn määrän optimistista elämänasennetta. Jos on kokenut etteivät ihmiset muuta käsityksiään eivätkä tapojaan, vaikka heitä valistaisi ja kuinka selittäisi, ei jaksa uskoa että yksikään noin toimiva autoilija ikinä oppisi mitään.

Ja vaikka onnistuisiki muuttamaan omaa ajatteluaan, on vaarana että kun sama tilanne seuraavan kerran toistuu, ei voi olla tuskastuneena kysymättä itseltään että mistä näitä typeryksiä oikein riittää...

jones mäkinen
13.09.2022, 14.06
Pari päivää sitten. Mutkan takaa alamäessä eteen tuli vasenta puolta kulkeva koiranulkoiluttaja. Eli vastaantullessa suoraan mun ajolinjalla. Ja se ihmetteli ja huuteli perään tarviiko päälle ajaa. Itsekin kääntymässä oikealle ja tien leveys ei kovin paljoa ollut 3 metriä ehkä ja graveli käytössä ei hirveesti tien ulkopuolelle houkutellut ajaa. Vasemmalle en voinut mennä koska tie kääntyi oikealle ja vauhtia noin 20km/t, väistin samalla tavalla kuin maastossa välillä maastopyörällä eli keholla siirtämällä painon vasemmalle puolelle esteen ollessa oikealla.

Marsusram
13.09.2022, 14.15
^Noihin täytyy varautua
Jossei tuo koirineen vienyt kohtuuttomasti tilaa, oli ilmeisesti liikaa tilannenopeutta.

Firlefanz
13.09.2022, 14.39
Aina niin sanottuja hyviä neuvoja antaessaan on syytä muistaa ettei kuvauksesta välttämättä voi suoraan päätellä millainen paikka oli kyseesä. saati sitten tietää miten ajettiin.

Oliko tuo joku pieni hiekkatie (koska ollaan liikenteessä eikä kevyen liikenteen väylillä)?

Mun periaate on mennä oikealle kääntyvään mutkaan niin vasemmalla kuin uskallan, jotta näen mahdollisimman hyvin mutkan taakse ja kerkiän paremmin väistää tai jarruttaa. (En kuitenkaan aja mutkaa väärää puolta eli jätän tilaa vasemmalle ja olen itse valmis väistämään oikealle, jonne palaan heti kun näen että tie on vapaa.)

Periaatteessa sama tilannehan olisi voinut syntyä jos koiranulkoiluttaja olisi kävellyt samaan suuntaan kuin fillaristi ajoi. Yhteentörmäysvauhti olisi ollut vain pikkaisen pienempi.

Realismia tosiaan on se että koiranulkoiluttaja kävelee laidassa ja koira puolitoistametrisen hihnan päässä keskelle. Tai toisin päin.

Joskus on ulkoilutiellä ollut myös tilanne kun alamäkimutkan takana on ollut sauvakävelevä pariskunta pysähtyneenä paikalleen. Ja kerran alikulussa renkaaseensa ilmaa pumppaava tavispyöräilijä...

Takakeno
13.09.2022, 15.23
Pari päivää sitten. Mutkan takaa alamäessä eteen tuli vasenta puolta kulkeva koiranulkoiluttaja. Eli vastaantullessa suoraan mun ajolinjalla. Ja se ihmetteli ja huuteli perään tarviiko päälle ajaa. Itsekin kääntymässä oikealle ja tien leveys ei kovin paljoa ollut 3 metriä ehkä ja graveli käytössä ei hirveesti tien ulkopuolelle houkutellut ajaa. Vasemmalle en voinut mennä koska tie kääntyi oikealle ja vauhtia noin 20km/t, väistin samalla tavalla kuin maastossa välillä maastopyörällä eli keholla siirtämällä painon vasemmalle puolelle esteen ollessa oikealla.

Siis ajettiinko tässä tiellä? Jos, niin koiran ulkoiluttaja oli lain mukaan oikeassa paikassa kävelemässä. Tiellä kävellään vasenta reunaa liikennettä vasten. Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä kävelijä taas saa valita kummassa reunassa kävelee.

Fuuga
13.09.2022, 20.28
Tuo on hyvä ja kypsyyttä osoittava ajatustapa, mutta vaatii vähintään tietyn määrän optimistista elämänasennetta. Jos on kokenut etteivät ihmiset muuta käsityksiään eivätkä tapojaan, vaikka heitä valistaisi ja kuinka selittäisi, ei jaksa uskoa että yksikään noin toimiva autoilija ikinä oppisi mitään.

Ja vaikka onnistuisiki muuttamaan omaa ajatteluaan, on vaarana että kun sama tilanne seuraavan kerran toistuu, ei voi olla tuskastuneena kysymättä itseltään että mistä näitä typeryksiä oikein riittää...

Tiedän, tuskallista on elämä ;)

jalkkis
13.09.2022, 21.16
Tiedän, tuskallista on elämä ;)Voi myös ajatella, että vielä tuskallisempaa olisi elämä esim. auton keulakoristeena, kun autoilija ei esim. noudattanutkaan väistämisvelvollisuuttaan. Kuten 2 x tänään suojatiellä samalla lenkillä.

Mieluummin hengissä vaikka pienen otsasarven kanssa kuin absoluuttisen oikeassa Jorvissa kylmässä vetolaatikossa.

Jotta ei mene pelkäksi synkistelyksi, niin päivän reitin kahdella muulla suojatiellä autoilijat noudattivat esimerkillisesti väistämisvelvollisuuttaan. Jalan olin liikkeellä.

Arosusi
13.09.2022, 21.20

Ajoneuvo etenee 20 km/h nopeudessa yli 5 m sekunnissa, mitä pidetään reaktioaikana äkkitilanteessa, lisäksi jarrutusmatka tai väistöön menevä matka. Tämä kannattaa huomioida kun ajaa pimeisiin mutkiin ym vastaaviin paikkoihin.

PS Yhtä inhottavaa kun autoilija ajaa hihaa hipoen pyöräilijän ohi on kun pyöräilijä ajaa hihaa hipoen jalankulkijan ohi.

MRe
17.09.2022, 13.59
Palataanpas hetkeksi siihen Mellunmäen/Länsimäentien onnettomuuteen, missä kuoli pyöräilijä. Jotkut, tosin ei välttämättä täällä, ovat olleet sitä mieltä, että syy oli virheellisissä suojatiemerkinnöissä. Voi toki näin ollakin, mutta silti omasta turvallisuudesta kannattaa pitää kiinni enemmän kuin siitä kuvitellusta ”etuajo-oikeudesta”.

Ja asiaan. Tänään aamulla ajoin taas tuosta kohden Itäväylän suunnasta. Suojatietä oli ylittämässä oikealta kaksi vanhaa rouvaa(?), joista toinen rollaattorilla. Hiljensin auton nopeutta niin että molemmat ehtivät mainiosti yli keskikorokkeelle. Samaan aikaan vasemmalta tuli (minua) vanhempi herrasmies pyörällä. Katse tiukasti eteenpäin, pää ei kääntynyt yhtään. Ja siitä sitten keskikorokkeen kautta yli. Siinä vaiheessa jalankulkijat jo olivat korokkeen suojassa. No, en juurikaan joutunut hidastamaan lisää, koska olin jo siinä moodissa, mutta ei pyöräilijäkään siitä ollut kiinnostunut, vaan yli piti päästä kun moottoritie oli kuuma.

Eipä se nyt mun menemistä hidastanut, mutta pyöräilijä kyllä jätti oman terveytensä täysin herran ja mun haltuun.

Ja ei. En soittanut torvea, videoinut tai näyttänyt keskaria. Vaikka kai näin kuuluisi tehdä.

Firlefanz
17.09.2022, 14.17
Tässä kai tullaan siihen että niin sanotulle tavalliselle ihmiselle tuommoinen kapea keskikoroke ei jaa suojatietä kahdeksi erilliseksi suojatieksi. Tätä käsitystä vahvistaa se että miltei aina myös toisesta suunnasta tuleva autoilija pysähtyy antamaaan tietä, vaikka jalankulkija on vasta lähestymässä keskikoroketta. Tai jää odottamaan jos on jo pysähtynyt,

Pyöräilijä näki toiselta puolelta ajorataa ylittämään lähteneet jalankulkijat, joten hänelle oli selvää että autoilija antaa hänellekin tietä. Ajatus siitä että autoilija voisi toimia toisinkin sillä perusteella että pyöräilijä on tuossa kohtaa eri asemassa kuin jalankulkija on hänelle niin vieras, ettei se voinut käydä mielessäkään.

Tämä on siis pyöräilijän käytöstä ymmärtämään pyrkivä tulkintani tilanteesta. Saattaa toki olla että hän todella elää siinä uskossa että autoilija on aina väistämisvelvollinen.

PS Olen itse asiassa sikäli samaa mieltä tavallisten ihmisten kanssa että ei tuommoista keskikoroketta pitäisi lainsäädännössä nähdä minään muuna kuin teknisenä ratkaisuna siihen ongelmaan että sillä olevat liikennemerkit ajettaisiin muuten ennen pitkää nurin.

On sitten kokonaan juttu, kun keskikorokkeella on leveyttä useampi metri tai niitä on kaksi, joiden välissä kulkee raitiotie tai kevyen liikenteen väylä.

Santtu75
17.09.2022, 14.32
Itselläni kokemus auton ratin takaa muutaman päivän takaa tunturikeskuksessa.
Ajan taajama-alueella noin 40km/h. vauhtia ja lähestyn suoralla tieosuudella olevaa suojatietä jossa aivan "Normaalit" suojatiesäännöt voimassa (ei edes risteysalue, vaan suora tienosuus). Samaan aikaan minusta nähden oikealta lähestyy suojatietä noin 50v. mieshenkilö sähköavusteisella pyörällä arviolta vauhtia 20km/h. Paikassa avoin näkyvyys ja ei muita autoja taikka kevyenliikeneteen edustajia näkyvillä. Oman arvioini mukaan käytettävillä nopeuksilla olemme suojatiellä juuri samaan aikaan jos molemmat jatkavat ilman nopeuden muutosta. Otan katsekontaktia pyöräilijään joka tekee saman minulle mutta jatkaa ajoansa tekemättä elettäkään hiljentääkseen/pysähtyäkseen ennen suojatietä, itse lasken aavistuksen nopeutta ja valmistaudun nopeaan pysähtymiseen jos sille tulee tarve, mutta jatkan silti kohden suojatietä sellaisella nopeudella (joka tässä vaiheessa noin 30km/h) että pyöräilijä alkaa tajuamaan etten ole häntä väistämässä suojatiellä (yhä tässä vaiheessa auto on pysäytettävissä ennen suojatietä). Sitten pyöräilijä laittaa jarrut lukkoon ennen suojatietä ja suojatien kohdalle tullessani tulee etusormen näytöt ja nyrkin heilutukset. Jos kohta olisi ollut toisenlainen, niin olisin saattanut pysäyttää auton ja alkaa keskustelemään kyseisen pyöräilijän kanssa liikennesäännöistä ja pyöräilijän väistämisvellollisuuksista suojatietä ylittäessä, mutta jäi nyt tällä kertaa tekemättä.

En pyöräilijä käytökselle keksi mitään muuta selitystä kuin että hän oikeasti luuli että auton pitäisi väistää häntä hänen ajaessaan suojatien yli ja minä en vain noudattanut tuota hänen luulemaansa väistämisvelvollisuutta.