Näytä tavallinen näkymä : TREK Fatbikes Farley, Farley 6, Farley 8 and the rest :)
Sivut :
1
2
3
4
5
6
7
[
8]
9
10
11
Ainakin mun mielestä noi Barbit hieman pliukkaat uudella lumella, jonkinlaista "poikittaista lapaa" ja sivunappulaa kaipaisi pitoa lisäämään - hieman kuten Gnarwhalissa, jota saa 27,5/4.5. Huomasin juurikin, että Minioneita ei näköjään saa kuin 3,8" eli se jää pois laskuista.
Onko kellään kokemusta Gnareista?
No siihenhän saa laitettua myös 26" kiekot. Itse vasta hankin ko pelin ja hyvä se on. Hodageillakin paukuttaa ihan hyvin talvella, joskin kohta tulee barbit. En hirveesti pelkäisi tuota läpi lyöntiä. Osta pois vaan!
Mitäs kaikkia renkaita näille 27,5" on hodagin,barbin ja minionin lisäksi?
Talvellahan ajaa varmasti ilman läpilyöntejä, mutta ajaako kesällä?
Polun tukko
19.01.2017, 11.14
No tämähän on täysin ajotyylistä riippuvainen asia ja paineista.
Mulla oli liian pienet paineet ja muutenkin huonoa tuuria viime talvena ja kesänä.
Hodageissa min paineet 0.6bar niin silloin ei menny vanteet ja sitten ostin 65mm kehät niin sekin auttoi asiaan.
80mm kehä on liika levee hodagille.
Mutta nyt on alla Barbegazet ja 80mm vanne niin voin jopa 0.45bar paineilla ajella.
Polun tukko
19.01.2017, 11.29
Mulla oli liian pienet paineet ja muutenkin huonoa tuuria viime talvena ja kesänä.
Hodageissa min paineet 0.6bar niin silloin ei menny vanteet ja sitten ostin 65mm kehät niin sekin auttoi asiaan.
80mm kehä on liika levee hodagille.
Mutta nyt on alla Barbegazet ja 80mm vanne niin voin jopa 0.45bar paineilla ajella.
Mä oon hodageilla nyt ajanu siten että lämpimässä tallissa lähtöpaine edessä karvan alle 0,5 ja takana alle 0,6. Pakkasessa paine sitten noin 0,4 ja 0,5. Ei läpilyöntejä vaikka kaasua on annettu.
Mä oon hodageilla nyt ajanu siten että lämpimässä tallissa lähtöpaine edessä karvan alle 0,5 ja takana alle 0,6. Pakkasessa paine sitten noin 0,4 ja 0,5. Ei läpilyöntejä vaikka kaasua on annettu.
mulla Hodageissa eilen nollakelissä paineet edessä 6psi (0,41) ja takana 7psi (0,48) .. Ei ongelmia juurakoissakaan ja pitoa riitti hyvin ..
Renkaat nyt litkutettuina joka pehmentää rengastusta.. Vauhdikkaalla ajolla tuntuma hieman vetelä, joten vois kokeilla nostaa paineita +1/+1 seuraavalle kerralle
Oma kokemus on, että paineita saa olla reippaammin, muuten lyö ja löikin läpi kesällä. Mitannut kylläkään en lukemia. Ajo oli suht reipasta. Kyllä niissä silti pitoa piisasi, ainakin nakkirenkaisiin verrattuna :)
Painoa kuskilla n.72kg.
Oma kokemus on, että paineita saa olla reippaammin, muuten lyö ja löikin läpi kesällä. Mitannut kylläkään en lukemia. Ajo oli suht reipasta. Kyllä niissä silti pitoa piisasi, ainakin nakkirenkaisiin verrattuna :)
Painoa kuskilla n.72kg.
Tää on just se juttu, miks tuota ei uskalla välttämättä ostaa. Pitäis päästä kesäoloissa kunnolla testaamaan.
Tää on just se juttu, miks tuota ei uskalla välttämättä ostaa. Pitäis päästä kesäoloissa kunnolla testaamaan.
Totta. Ite kuitenkin tykkäsin kesällä 3,8". Ja saahan tuohon samoille jackalope-kiekoille vaihdettua uudet barbet. Tietty sen 200eur häviää siinä. Ellei sitten saa tingattua samaan pakettiin.
Totta. Ite kuitenkin tykkäsin kesällä 3,8". Ja saahan tuohon samoille jackalope-kiekoille vaihdettua uudet barbet. Tietty sen 200eur häviää siinä. Ellei sitten saa tingattua samaan pakettiin.
Mulla vaihtoehtona siis tämän vuoden farley 9.6 malli, tai vaihtoehtoisesti dude. Tuossa tämän vuoden mallissahan on jo vakiona nuo 4,5 barbegazit.
Polun tukko
19.01.2017, 20.31
Jos barbeilla hakkaa läpi niin on överi alhaiset paineet ja perse liikaa penkissä.
Jos barbeilla hakkaa läpi niin on överi alhaiset paineet ja perse liikaa penkissä.
Hyvä tietää. Pitää huomenna vielä koeajaa M-kokoinen dude ja maanantaina 19,5 farley ja sitten ei muuta kuin päätöksenteko ja ostamaan jompi kumpi.
Hmm kyllä ajamalla saa kaiken rikki , joskus tarvitaan paskaa tuuria ja huonoa ajoitusta.
Vanhalla Farleyllä (2013) levein rengas takana oli 4.4 JJ ja sekin rajoilla. Talvikäytössä kylläkin. Kesällä JJ 4.0, Hodag 3.8 (Innova 4.0), ja muutama ajo Spessun Fat Trackillä.
26 tai 27.5 niin kovassa juurakko ja polkuajossa, pitää pitää paineet varsin kovana jotta saat rullausta ja suojaa kehälle. 80mm-100mm kehät 4.0 renkailla on todellakin vaarassa jos aiot paukuttaa kovaa kivikossa ja juurakossa. Loogista.
Esim alle 70 mm kehäleveydellä alkaa jo kehä katoamaan renkaan suojaan paremmin, mutta ei anna 100% suojaa tietenkään alhaiselle paineelle (sanotaan alle 0.5 Bar), ja edelleen puhutaan kesällä ja kovaa ajosta.
27.5 renkaista esim 4.5-4.7 Barbegazit rullaa kyllä hyvin kesälläkin, ja jos haluaa pehmeyttä, pitoa ja kantavuutta niin hieno rengas. Paineella saa pelattua paljon.
3.8 Hodag on loistava vaihtoehto myös, pitoa löytyy edelleen, ja ihanaa jäykkyyttä varsinkin Trekin hiilarirunkojen kanssa. Ei saa vaa valittaa jos "täysjäykkä" hieman hakkaa persiille 😀
Esim 65 mm MCarbon kehä on loistava vaihtoehto kovaa paukuttavalle, kapealla kesärenkaalla ajavalle.
Kulutusosia kaikki tyyni.
Blackborow
20.01.2017, 11.20
Kyllä noissa 27,5" Barbeissa ihan hyvin ilmatilaa piisaa. Tietenkin jos ajaa jollain 0.3bar paineilla niin varmasti hakkaa läpi, mutta ko. kumi ei muutenkaan ole oikein elementissään noilla paineilla kun alkaa itseohjaamaan alle 0,4bar. Mä nyt olen tälläinen 80 kiloinen rimpula ja ajoin 0,45 edessä ja 0,55 bar takana paineilla sulan aikaan noilla Barbeilla eikä läpilyönnin mahdollisuudesta ollut missään vaiheessa tietoakaan. Toki jos ajaa DH:ta tai enskaa noilla niin sitten varmaan paukkuu vanteille.
Kiitos asiantuntevista näkemyksistä edellisille. Ei siis näemmä ole pelkoa ilmatilan suhteen. Tarkoitus ei ole harjoittaa dh-ajoa😀. Nyt dude ja farley koeajoon ja valinta geometrian/tuntemuksien perusteella.
Esim 65 mm MCarbon kehä on loistava vaihtoehto kovaa paukuttavalle, kapealla kesärenkaalla ajavalle
Juu 65mm MCarbonit kun ostin niin siihen jäi huolet. Saa paukuttaa menee kyllä huoletta. 👍
80mmx26" Dillinger5 4.8" lev 107 D 750mm
Kaveri mittas Dillinger ja jj 4.8 ja totesi että Dillinger on kapeempi. Jj mitoista en tiedä
Tosiaan onhan tuo Dillinger 5 4.6" on aika pieni kumi oikeasti. 4.8" JJ huomattavan paljon isompi ja Surlyn 4.8 vielä vähän isompia. 4.4" JJ lähempänä Dillingeriä. Nämä siis 26" kumeja.
Polun tukko
20.01.2017, 21.34
Vaihdoinkin tilatun xxx tolpan nextin roippeisiin
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170120/0853d645ecd83c7cabba5af501696d3b.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20170120/8f7dc3bf36be0899388cdc533199671a.jpg
fättärix
20.01.2017, 21.57
Alkanu ottaan ranteisiin tuo F5:n orkkistanko. Onko ehdotuksia miten kannattais muuttaa? Kaventaa, backsweepiä...
Kohtuullisen iso työntömitta sulta löytyy ;). Pitänee mitata tuo Barbegazi nyt muutaman kuukauden ajon jälkeen, kun mitta on uudesta varmasti kasvanut isommaksi.
Barbegazeissa uusintamitattu halkaisija oli karvan alle 777mm. Rengaspaineet olivat edessä 0,4 bar ja takana 0,5 bar.
http://i66.tinypic.com/wlupea.jpg
Kokeilin tänään näitä vanhempaa (alempi) ja uudempaa Bontrager XXX satulatolppia peräkkäin. Vaatinee ehkä pidemmän testin ja pienemmän ilmatilan renkaat, jotta osaisin löytää eroa mukavuudessa näiden kahden välillä. Nyt ajoin 27,5 Barbegazeilla 0,5 bar paineella, joten pitänee kokeilla jossain vaiheessa 29" Schwalbe ISP renkailla, josko osaan pystysuuntaista joustoeroa löytää, jota valmistaja sivuillaan mainostaa.
Gramman viilaukseen vanhempi (alempi) oli etevämpi, 204g. Uudempi malli painoi 239g.
pikkupoika
21.01.2017, 20.50
Juu 65mm MCarbonit kun ostin niin siihen jäi huolet. Saa paukuttaa menee kyllä huoletta.
Hyvä kehä tuo on , mut on myö saatu noitakin pari kappaletta halki meidän ajoporukassa. Joten ei silläkään nyt voi laskee ihan miten sattuu!
Hei. Oon harkinnut tätä Farley 9.6:sta ekaksi fatbikeksi. Speksit tuntuis olevan mulle oikein passelit, mutta suhtaudun tuohon press fit keskiöratkaisuun vähän epäluuloisesti. Onko tälle PF121 keskiölle jo jostain tilattavissa ns. kierrekeskiö konversioita asennuskaluineen? Onko PF121=BB92 levitettynä?
Mikä siinä epäluuloa aiheuttaa ?
Ei ole kyllä ollut minkäänsortin ongelmia keskiön kans. Enkä ole lukenut tältä palstaltakaan että joillain ois ilmennyt mitään isompaa. Jos jotain ni vaikka jarrut vaihtaa heti suosiolla esim xt.
Valmis kampe kaikenkaikkiaan. 👍
Onko kellään 9.8 Montrose Elite penkkiä hyllyllä tyhjänpanttina?
Hieman turhan pitkäksi venyneen arpomisen ja koeajojen jälkeen päädyin eilen tilaamaan Farley 9.6:sen koossa 19,5. Minkäs mittainen stemmi tuossa mahtaa tulla mukana? Mietin tässä, että minkä verran uskaltaa lyhentää...
Vakio stemmi on 80-90mm, oma farley toimii hienosti 35mm stemmillä ja leveellä tangolla.
Polun tukko
24.01.2017, 20.55
2016 mallissa 90mm. Laitoin tilalle 70mm
17,5 2017 mallisessa on 70mm
Blackborow
25.01.2017, 10.59
http://www.fatbike24.de/products/SALE/Trek-Farley-9-Fatbike.html
En tiedä toimittavatko Suomeen.
On kyllä halpaa :). Tuo väri ei edelleenkään ole se komein... Mutta onhan tuolla omalla tullut vähän ajeltuakin eikä väri ollut oikeastaan mikään kriteeri hankittaessa.
19.5" 2016 9.6 ja alkuperäisellä stemmillä ajoasento oli kyllä liian etukeno.
Nyt paikoillaan 45mm stemmi alkuperäisellä tangolla ja on just hyvä.
Kannattaa kysyä, ainakin mun viimevuotisen 9.6 toimittivat.
Tuli käytännössä kokonaisena isossa pahvilaatikossa, siis renkaatkin paikoillaan, ainoastaan tanko oli käännettypitkittäin (stemmi löysällä).
150e enemmän kotimaasta. Itse tukisin kivijalkaa ja takuuasiatkin helpompi hoitaa jos tulee jotakin, noin pienellä hintaerolla.
https://www.sportax.fi/product/1396/trek-farley-9-fatbike-laskipyora-kampanjahintaan
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170125/118be5ea64541b38e14ac941c1bc9b5d.jpg
No niin täältä löytyi tälläinen rungosta.
Polun tukko
25.01.2017, 22.47
Halki? Naarmu? Vekki?
??
Halki? Naarmu? Vekki?
??
Halki. Tein Tunkeumanestetarkastuksen (PT) ihan piruuttani kun kynnellä tuntui jotain.
Polun tukko
25.01.2017, 23.01
Halki. Tein Tunkeumanestetarkastuksen (PT) ihan piruuttani kun kynnellä tuntui jotain.
Aika mielenkiintoinen kohta halkeamalle
Nyt on oivu hyvä tilaisuus saada rungon väritys päivitettyä, kun muut osat ovat jo parempiin päivitetty.
fättärix
26.01.2017, 16.39
Alkanu ottaan ranteisiin tuo F5:n orkkistanko. Onko ehdotuksia miten kannattais muuttaa? Kaventaa, backsweepiä...
Ei taida olla mitään yhtä oikeaa "lääkettä", eli kokeilemalla varmaan..
^Rannetta tukevat tupit. esim. Ergon GS1 https://www.bike-components.de/en/Ergon/GS1-Lenkergriffe-p38334/
Answer 20/20 tanko tosin käytän siinäkin tuki tuppeja, mutta nyt ajellut Stachen 750mm 9asteen taivutetullakin ihan tyytyväisenä noilla GS1. Orkkis tupit tappoi ranteet heti.
Spessun contour tupit toimivat myös ja nyt on ne läskin 20/20 kiinni koska, niissä lukot sisällä, niin voi käyttää tangon jatkoja. GS1 kääntää ne aina auki. Näitä on eri paksuisia https://www.specialized.com/us/en/accessories/contour-xl-locking-grips/117000
Onhan näitä monia muitakin, mutta nämä toimii itselläni.
fättärix
26.01.2017, 18.46
Tuollaset tupit saattais tosiaan hieman jeesata kun vaikuttais tekevän hieman samaa kuin backsweepin lisäys, eli kääntää oikeaan suuntaan kättä. Taidan myös kokeilla vähän lyhempää stemmiä jos sillä sais aalaselän väsymistä vähennettyä.
fättärix
26.01.2017, 18.55
Tarkemmin ajateltuna taitaa kuitenkin vaatia sen enemmän taivutetun tangon.
jussi.korkeakivi
26.01.2017, 19.42
Itsellä loppui alaselän ongelmat kun asensin lyhyemmän stemmin.
Ajattelin itse liiskata kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja hommata tuon Answer 20/20 tangon, mutta eihän tuota tahdon mistään löytää! Stemmiä ei uskalla vielä vaihtaa. Ajatus on kokeilla pelkällä tangolla, jospa asento paranisi. Alla tuo 19'5" 9.6 90mm stemmillä..
Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla
^Tuolta löytyy: http://www.probikeshop.com/en/fi/answer-protaper-carbon-20x20-31-8-720-mm-handlebar-20-mm-rise-white/121801.html (http://www.probikeshop.com/en/fi/answer-protaper-carbon-20x20-31-8-720-mm-handlebar-20-mm-rise-white/121801.html)
Kiitos, meni tilaukseen!
Bensakeuhko
27.01.2017, 13.13
Onkos porukalla pitänyt kuinka hyvin tuo Jackalopen alkuperäinen sininen vanneteippi tubeless-asennuksissa?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170127/faa3901d19c8f537e84e7dff77a51a32.jpg
Aika heikosti meni omalta osalta. Gorillaa laitoin tilalle ja hyvin on pitänyt.
Polun tukko
27.01.2017, 14.02
Ajaakos kukaan näitä 27,5" farleyta 26" kiekoilla? Kokemuksia?
Bensakeuhko
27.01.2017, 14.05
Aika heikosti meni omalta osalta. Gorillaa laitoin tilalle ja hyvin on pitänyt.
Niin oli jo tehtaalta ton näköinen vai litkutuksen jälkeen?
Suoraan paketista oli tuollainen. Olisi vuotanut myös muualta kun oli teippi kurtussa toisessakin paikassa..
Polun tukko
27.01.2017, 14.40
Mä oon jackalopet litukuttanut kahdesti vakio teipeillä ilman ongelmia.
Bensakeuhko
27.01.2017, 15.00
Mä oon jackalopet litukuttanut kahdesti vakio teipeillä ilman ongelmia.
Oolrait, kiitoksia. Taidan laittaa itsekkin vakioteipeillä. Näyttää kuitenkin hyvin tehdyltä teippaukselta.
Stachesta meni vakioteipit alkujaan jo v**ksi ja lähiseudun farleysta petti vakioteipit kesken lenkuran. Arvosana : ala-arvoiset
Bensakeuhko
27.01.2017, 19.10
Stachesta meni vakioteipit alkujaan jo v**ksi ja lähiseudun farleysta petti vakioteipit kesken lenkuran. Arvosana : ala-arvoiset
No voi venäjä, kerkesin jo litkuttaa molemmat kiekot, toivottavasti kestävät...
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170127/6d2979d24ca2c57b663ef597e40ac3c0.jpg
Tuossa kuva niistä Wampan teipeistä jotka piti vaihtaa kun eivät tahtoneet pitää ilmoja sisällä.
Lähetetty minun E5603 laitteesta Tapatalkilla
Aika mielenkiintoinen kohta halkeamalle
Kun mun runko cräkkäs niin se halkesi myös tosta samasta kohdasta, pahemmin kyllä takapuolelta.
Polun tukko
27.01.2017, 21.25
Mä muuten lämmitin nuo vakio teipit hiustenkuivaajalla ja hinkkasin ne "kunnolla" kiinni kun otin sisurit poies. Ja nyt kaksi litkutusta eikä ongelmia,vielä.
Kiersin reilun kiekan gorillaa noitten päälle, varmuuden vuoksi vaikka näyttikin siisteiltä.. Tuntuis pitävän muutaman päivän kokemusten perusteella.. Hodag oli niin tiukka vanteella ettei lähtenyt muoviraudoilla joten tein muutoksen rengas vanteella 😊
Lähetetty minun I6 laitteesta Tapatalkilla
Polun tukko
28.01.2017, 10.09
Äärimmäistä idiotismia trekiltä laittaa hodagin kokoinen rengas 80mm kehälle. Hodag on matalaprofiilinen ja kapea, plus suht jäykkä runkoinen niin harvinaisen vttumainen työstettävä vanteelle/pois.
Blackborow
28.01.2017, 10.30
Hodagien kanssa joutui kyllä vääntämään. Muutama kirosana saattoi päästä.
Mikähän lienee mutta en kyllä havainnu mitään ongelmaa Hodagin ja Jackalopen kanssa, tuo Hodag on vielä ihan lerjukin kyljiltään... Minionissa on paljon jäykemmät kyljet mutta ei jääny muistijälkeä että olisi sekään ollut ylivaikea. Tai sitten olen vaan tottunu vittumaisin hommiin :).
Polun tukko
28.01.2017, 11.39
Mikähän lienee mutta en kyllä havainnu mitään ongelmaa Hodagin ja Jackalopen kanssa, tuo Hodag on vielä ihan lerjukin kyljiltään... Minionissa on paljon jäykemmät kyljet mutta ei jääny muistijälkeä että olisi sekään ollut ylivaikea. Tai sitten olen vaan tottunu vittumaisin hommiin :).
Onhan kyse 27.5" mallista?
Jos on niin tietääpähän etten minioneja ainakaan hanki. Ei kyllä ollut tarkoituskaan.
Onhan kyse 27.5" mallista?
Jos on niin tietääpähän etten minioneja ainakaan hanki. Ei kyllä ollut tarkoituskaan.
Juu, 27.5 renkaista kysymys. Minionit laitoin ihan vaan siksi että niihin sai nastat. On tosin vähän raskaammat poljeskella kuin Hodagit mutta pitoa löytyy nyt vähän toiseen malliin, jäisillä poluilla ei tartte jännittää milloin lähtee alta. Keväällä sitten Hodagit takaisin alle.
Eipä minun 27,5 Hodagit eroaa millään tavalla vanteelle päälle/pois saamisessa mistään muusta renkaasta eikä todellakaan tarvita minkäänlaisia rengasrautoja eikä voimaa, kunhan tietää, miten homman kuuluu hoitaa. :rolleyes:
Nyt kn muistelen niin Minioneissa käytin asennuksessa ihan oikeaa rengasliukkaria ja muistaakseni sitä pientä muovista 'rengasrautaa'. Ei apuvälineiden käyttö haittaa, lopputulos ratkasee :).
fättärix
28.01.2017, 22.51
Onko tietoo mistä kannattais katella sopivaa ohjaustankoa, tarkotus tosiaan löytää sellanen missä enemmän backsweepiä. Nykyisessä F5 alkuperäistangossa merkinnät 720mm wide/ 15mm rise, 4 upsweep/ 9 backsweep. Tuo ei sovi mun ranteille vaan tuntuis että sais olla enemmän backsweepiä vai kannattaisko koittaa kapeempaa tankoa, kärsiikö hallittavuus?
Mä käytän Answerin 20/20 tankoa molemmissa Farleyssä. Ranteet tykkää.
Ajaakos kukaan näitä 27,5" farleyta 26" kiekoilla? Kokemuksia?
Meikällä on kokemusta 2016 Farley 9.6 -pyörästä sekä 27,5" -kiekoilla että kakskutosilla, rengasleveyksillä 3,80" ja 4,80".
26" x 3,80" -renkailla alkoi keskiö meikän mielestä olemaan melko matalalla, mutta 26" x 4,80" -renkailla ero 27,5" -renkaisiin oli minimaalinen. Nyt tietenkin kun 27,5" -renkaita saa 4,50" -leveinä ja kohta myös nastoitettuna niin tarve 26"-kiekoille on pienempi.
Omalla kokemuksella optimaalisetuppi on hieman orkkista kapeammat vanteet (omassa käytössä Nextie 27,5" x 65 mm) ja sitten renkaat tarpeen mukaan.
Onko uusi runko jo tulossa?
Onko uusi runko jo tulossa?
En oo ehtinyt edetä asian kanssa vielä. Täytyy ajaa yks lenkki ennen sitä vielä.
Polun tukko
29.01.2017, 23.25
Meikällä on kokemusta 2016 Farley 9.6 -pyörästä sekä 27,5" -kiekoilla että kakskutosilla, rengasleveyksillä 3,80" ja 4,80".
26" x 3,80" -renkailla alkoi keskiö meikän mielestä olemaan melko matalalla, mutta 26" x 4,80" -renkailla ero 27,5" -renkaisiin oli minimaalinen. Nyt tietenkin kun 27,5" -renkaita saa 4,50" -leveinä ja kohta myös nastoitettuna niin tarve 26"-kiekoille on pienempi.
Omalla kokemuksella optimaalisetuppi on hieman orkkista kapeammat vanteet (omassa käytössä Nextie 27,5" x 65 mm) ja sitten renkaat tarpeen mukaan.
Samoja kehiä tässä miettinyt itsekkin, eli nextietä. On vaan pirun vähän näitä 27.5" renkaita edelleen. Hodagit ja barbit löytyy itseltä.
näitten renkaitten nastoittaminen on nyt harkinnassa, kun ei tuota gnarwhalia (http://www.trekbikes.com/us/en_US/equipment/cycling-components/bike-tires-tubes/bontrager-gnarwhal-fat-bike-tire/p/13271/)ala kuulua .. Nastoja on jo säkeittäin valmiina, mutta millasia kokemuksia olisi jos kairaisi reikää ~4mm syvyyteen ja istuttaisi liiman kanssa ISP nastoja ~100/rengas .
näitten renkaitten nastoittaminen on nyt harkinnassa, kun ei tuota gnarwhalia (http://www.trekbikes.com/us/en_US/equipment/cycling-components/bike-tires-tubes/bontrager-gnarwhal-fat-bike-tire/p/13271/)ala kuulua .. Nastoja on jo säkeittäin valmiina, mutta millasia kokemuksia olisi jos kairaisi reikää ~4mm syvyyteen ja istuttaisi liiman kanssa ISP nastoja ~100/rengas .
Juttelin Suvalassa (Trek-kauppias) ja siellä sanoivat että ei onnistu Hodagiin. Ymmärtäähän tuon kun nappulat on niin pienet ja niissä on lamellit. Itse hommasin Maxxisin Minion DHF:t ja niihin laitoin sitten nastat MCarbonilta. Poraussyvyys 4mm ei riitä, pähkittiin tuolla suuressa fatbike regaskeskustelussa (katso sieltä, suht viimeisimpiä keskusteluita) tuota asiaa ja todettiin että lähemmäs 5mm syvälle pitää kairata reikää jotta nasta menee tarpeeksi syvälle. Itse pistin 4.5mm syvyyteen ja osa on vähän liian ylhäällä mutta tuolla tienoolla syvyyden puolesta pitäisi liikkua, riippuu tietysti myös nastasta.
EDIT: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?48991-Suuri-Fatbike-rengaskeskustelu/page278
Tuossa linkissä kun selaat alaspäin niin jäsen JHOO on laittanut hyvää tietoa nastojen laitosta, keskustelu jatkuu vähän siitä eteenpäin.
Juttelin''''
EDIT: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?48991-Suuri-Fatbike-rengaskeskustelu/page278
Tuossa linkissä kun selaat alaspäin niin jäsen JHOO on laittanut hyvää tietoa nastojen laitosta, keskustelu jatkuu vähän siitä eteenpäin.
Kiitos ... Noin muistelenkin lukeneeni, hyvä varmistua ettei ala hodaggeja uhraamaan ... Täytyy nää jäätikkökelit vaan pysyä jatkossa klv reiteillä .. Kova pää kun pitää hakata muutaman kerran kanveesiin ennenkuin taas allkaaa uskomaan ..
Odottelen sitten noita Gnarwhal kumeja ja istutan nastat niihin .. .. Ehkä ne toiset kiekotkin pitää hankkia niin ei tartte jumpata eestaas renkaitten osalta
fättärix
30.01.2017, 16.29
Tuntuu tosiaan olevan kiven alla nuo tangot missä reilummin backsweepiä 15-20. Valikoima aika suppea ja missä ois, niin myydään eioota mm. answer ja on-one. Tuolta on-onelta varmaan tilaisin jos ois oikeaa kokoa, ovat edullisiakin.
Tilasin tossa ohimennen
Gnarwhal kumit usasta. Näyttäis olevan tulliselvityksessä. Ehkä tällä viikolla saan. 😀
Näyttää aika hyvältä kuviolta. Nastat vielä kun sais. Postii vauhtia!!
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170201/bea9061f8ecef220de5c53ca8e66701b.jpg
Blackborow
01.02.2017, 19.10
Mulla ois nastat, mutta ei renkaita.
Mulla ois nastat, mutta ei renkaita.
Kinkkinen tilanne. [emoji1]
Noi tuli niin äkkiä jenkeistä että en ehtinyt tilaamaan nastajo kun tänään no varmaan maanantaina on jo.
Osaako kukaan auttaa, että mistähän löytyis suomesta Barbegazit 27.5x4.5" koossa. Paikallisesta kivijalasta tilattu jo joulukuun alkupuolella, mutta renkaat ei ole vieläkään tulleet ja taas lykkäänty arvioitu toimitus parilla viikolla.
jussi.korkeakivi
01.02.2017, 20.43
Osaako kukaan auttaa, että mistähän löytyis suomesta Barbegazit 27.5x4.5" koossa. Paikallisesta kivijalasta tilattu jo joulukuun alkupuolella, mutta renkaat ei ole vieläkään tulleet ja taas lykkäänty arvioitu toimitus parilla viikolla.
Oulun Suvala?
Polun tukko
01.02.2017, 21.02
Lundberg keravalla?
∆Pah... Mulla ois nastat, oivu vois lähettää noi renkaat tänne..
Ps. Mistäs tilasit noi renkaat? Paikallinen kivijalka lupailee edelleen maaliskuun alkuun, joten...
http://freewheelbike.com/?fullsite=true
Tuolta tilasin. Mutta meni Floridassa olevaan "postilaatikkoon" ja sieltä suomeen.
Iikan pyörävarikko @ Kpo?
Kiitos kaikille. Laitoin eilen illalla sähköpostikyselyä Lundbergille, Suvalaan ja Iikalle. Lundberg ja Suvala vastasi heti aamulla ja renkaat lähtee tänään minulle oulusta.
Saakohan noita Gnarwhaleja mistään suoraan hyllystä, kivijalka sanoi että he saavat vasta reilun kuukauden päästä
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170203/15ec8cd84887b99e943fd36ea0fe9732.jpg
On muuten hyvä omille.mitoille. Voin suositella!
Blackborow
03.02.2017, 23.56
Saakohan noita Gnarwhaleja mistään suoraan hyllystä, kivijalka sanoi että he saavat vasta reilun kuukauden päästä
Ei. Maahantuojalle tulee tuolloin maaliskuun alussa.
Näin arvelinkin, no täytynee sitten vaan odotella jos nastat haluaa kun ei taida 27,5 kokoluokassa oikeen vaihtoehtoja olla
Huh huh.. muunsin äsken Jackalope/Hodag yhdistelmän tubelekseen, ei ole kyllä koskaan ollut niin tiukassa renkaat vanteella kun tuossa yhdistelmässä oli. Kovaa kumia oleva maantiepyörän trainerirengas oli helppo nakki tuohon verrattuna. Kaksi rikottua rengasrautaa myöhemmin renkaat lähti kuitenki kiekolta. Tämän jälkeen vain sisurit veke, ventiilit & kumit paikalleen nesteen kera ja ilmaa perään. Nousi toisaalta tosi kivasti kiekolle nuo kumit kun on niin naurettavan tiukat :) Saas nähdä miten pitää, en tehnyt orkkis vannenauhoille mitään, ilmeisesti jotkut on vaihdellut parempiin niitä.
fättärix
05.02.2017, 13.02
On muuten hyvä omille.mitoille. Voin suositella!
Ei taida tällä hetkellä löytyä mistään.
Tuolla näyttää vihreää..
http://www.probikeshop.com/en/fi/answer-protaper-carbon-20x20-31-8-720-mm-handlebar-20-mm-rise-white/121801.html
jtornwal
05.02.2017, 18.52
Do dii 300km takana 9.6 2017 mallilla. Missä nyt vika ku yhtäkkiä jarrut alkoi ulvomaan ku palosiireenit. Vaimo tuli hiiren hiljaa perässä 2016 mallilla. Oma oli lämpimässä ja vaimon kylmässä varastossa. Jotain kosteusjuttuja mutku ulvominen jatkui koko 3h lenkin. Ääni on siis sellainen että mut varmaan häädetään metsästä.... mitä nyt tehrään ??
Sent from my iPhone using Tapatalk
Omassa cyclossa alkoi kanssa etunen kiljumaan, vaikeni palojen päiden viistämisellä ja varuiksi lämmitin noin 150°.
Do dii 300km takana 9.6 2017 mallilla. Missä nyt vika ku yhtäkkiä jarrut alkoi ulvomaan ku palosiireenit. Vaimo tuli hiiren hiljaa perässä 2016 mallilla. Oma oli lämpimässä ja vaimon kylmässä varastossa. Jotain kosteusjuttuja mutku ulvominen jatkui koko 3h lenkin. Ääni on siis sellainen että mut varmaan häädetään metsästä.... mitä nyt tehrään ??
Täsmälleen sama juttu, paitsi että omallani olen ajanut 150km ja pelkästään takajarru ulvoo. Oli tänään valtava meteli metsässä. Koiran kusettajat ja hiihtäjät kääntyili kattomaan, että mikä helevetti siellä on liikkeellä😀 Suorastaan hävetti. Eipä oo Sramin guide rs:illä tullut samaa ongelmaa vastaan.
^samaa vikaa kuin edellisillä ... Vaikka alkuun tuntui että "näähän onki paljon paremmat kuin Farley 5:sen jarrut" niin melko pian alkoi järjetön ulina ja sitten tehot alkoi katoamaan .. Ulinan kanssa pärjäis, mutta tehoa pitäis löytyä ja sitä pitäisi voida annostella sopivasti. Alkuperäisjarruina tässä on Avid DB 3 :t (https://www.sram.com/avid/products/db3)
Kokemusta Shimanoista on Zee, Xt m8000 -malleista
Nyt pientä arpomista mallien SLX m7000 vs XT m8000 välillä .. Arvosteluissa ja kokemuksissa on vähän puolesta ja vastaan kokemuksia .. Kumpi näistä nyt ois järkivalinta. m8000 jääneet kaksi paria Jo2A -paloja käy kumpaan vaan joten tuo Zee malli jäänee harkinnasta ..
Onko jarrupäivitykseen tässä hintaluokassa muita ? Ja kannattaako tuohon kenties harkita levyjen päivittämistä 160 -> 203mm .. Huomaako eroa vai onko se lumetta
Bikecomponents tarjoaa sls 7000 settiä hintaan 140e + pk .. Löytyykö hyviä tarjouksia ? Alkaa mitta oleen täynnä näitä Avidin jarruja joten ostosormea syyhyttää
Ei tämä nyt ketään jarruvinkunaongelmaista auta mutta Farley 9:n Avid DB5:t pelaa kyllä hyvin, ei vingu kuin märällä mutta eikös ne kaikki... Tosin Polen Taigassa on DB5:t ja sielläkin valitettiin vinkuvia jarruja. Otappa näistä nyt selvää mutta omat DB5:t pelaa todella hyvin - en osaa kaivata yhtään parempia jarruja. Kerran olen palat käyttänyt pois ja hioin kitkapinnat sillai kevyesti (ihan vaan uteliaisuuttani käytin paloja irti renkaanvaihdon yhteydessä).
Omat avid db3 vinkui kyllä ja pahasti. Varsinkin kylmänä ja märkänä. Tuli vaihdettua ne zee jarruihin. Nyt ei ulisee.
Jarrulevyt tuli vaihdettua isommiksi eteen 160 -> 203 ja taakse 160-> 180. DB3 tuli ajettua tuolla päivityksellä vähän aikaa ja tuli parempi jarruteho. Teho parantui vielä lisää, kun zeet laitoin DB3 tilalle.
^Shimanon orkkis resin palat on kyllä hiljaiset, mutta itse siirryin Zee ja SLX jarruissa kovempi äänisiin/tehokkaampiin metalli paloihin, ne tuntuisi kestävän lasittumatta. Resinit on noin 3kk ja sitten käyttökelvottomat vaikka pintaa on jäljellä reilusti, naukuu, kun ei pidä enään. Timantilla olen hionut pinnat auki, mutta ne ei vaan silti enään toimi, kuin uutena.
^Shimanon orkkis resin palat on kyllä hiljaiset, mutta itse siirryin Zee ja SLX jarruissa kovempi äänisiin/tehokkaampiin metalli paloihin, ne tuntuisi kestävän lasittumatta. Resinit on noin 3kk ja sitten käyttökelvottomat vaikka pintaa on jäljellä reilusti, naukuu, kun ei pidä enään. Timantilla olen hionut pinnat auki, mutta ne ei vaan silti enään toimi, kuin uutena.
täytynee ottaa avideista palat irti , kuumentaa ja hioa.. Josko auttais edes tilapäisesti .. jos ei niin sitten shimanoa
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170207/41cb140cb3daefcd891a03f908f8b325.jpg
Siinä ei kauan menny kuin runko tuli. Nyt farley 9,6 vaihtui 9.8. Tolppa on vaan eri.
Gnarwhal sai kanssa nastat.
Laittelehan kokemuksia noista Gnarwhaleista nastoilla, kiinnostaa mahdollisesti ostaa sellaiset. Mitkä nastat laitoit?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170207/41cb140cb3daefcd891a03f908f8b325.jpg
Siinä ei kauan menny kuin runko tuli. Nyt farley 9,6 vaihtui 9.8. Tolppa on vaan eri.
Gnarwhal sai kanssa nastat.
Mistä löysit Farleyn tällä viimevuoden värityksellä?
Mistä löysit Farleyn tällä viimevuoden värityksellä?
Sain Rungon takuuna. MCarbonin nastoja käytin.
Polun tukko
07.02.2017, 21.47
Kerkesitkö oivu paljon ajaa 9.6:lla ennen hajoamista? Millaisessa tilanteessa hajosi?
Kerkesitkö oivu paljon ajaa 9.6:lla ennen hajoamista? Millaisessa tilanteessa hajosi?
5000km ja en oikeen tiiä missä se on menny rikki. Mahtuu tohon matkaan jo kaikennäköistä kooheltanista 😀
Mulla on 9.8 ja GuideRS:t. Kaverin mukaan olen tappanut kaikki ajomaastojen pikkulinnut jarrujen äänellä. Mä pelkään uroshirviä... Todella kovaa ääntä pitää siis noi Guiden pysäyttimet. Mahtaisko löytyä parempia jarrupaloja?
Mulla kanssa 9.8 ja GuideRS:t. Olleet tehokkaat ja hiljaiset. Tai ainakaan kaverit ei ole valittaneet. Joitakin vesikelejä ollut milloinka yrittäneet pitää ääntä mutta ei häiriöksi asti. Olen käyttänyt EBC:n paloja.
Polun tukko
09.02.2017, 06.13
Toisessa pyörässä guiden rsc:t eikä pidä meteliä.
Mulla kanssa 9.8 ja GuideRS:t. Olleet tehokkaat ja hiljaiset. Tai ainakaan kaverit ei ole valittaneet. Joitakin vesikelejä ollut milloinka yrittäneet pitää ääntä mutta ei häiriöksi asti. Olen käyttänyt EBC:n paloja.
Kiitos! Mitkä tai minkä väriset EBC:n palat sulla on (vihr/pun/kult)?
Moblile mail, tyops apoliged.
Kiitos! Mitkä tai minkä väriset EBC:n palat sulla on (vihr/pun/kult)?
Vihreitä käyttänyt. Nyt on menossa edessä vihreä ja takana keltainen. Kauppiaalla oli vihreät lopussa...
Kiinnostais kokeilla näitä ebc paloja ennen jarrujen vaihtoa.. Kotimaastako avid db3 jarruihin löytyy vai pitääkö merta edemmäs....
Vihreitä käyttänyt. Nyt on menossa edessä vihreä ja takana keltainen. Kauppiaalla oli vihreät lopussa...
Lähetetty minun E5603 laitteesta TapatalkillaOnko vihreissä tehoa enemmän, kuin Guiden orkkis paloissa. Mulla Zee:t metallipaloilla ja voimaa on selkeästi enempi, kuin Guide RS orkkis resini paloilla. Tosin metalli paloista irtoaa myös ääntä.
Onko vihreissä tehoa enemmän, kuin Guiden orkkis paloissa. Mulla Zee:t metallipaloilla ja voimaa on selkeästi enempi, kuin Guide RS orkkis resini paloilla. Tosin metalli paloista irtoaa myös ääntä.
Kyllä ne on ainakin omassa toimineet hyvänä vauhdin tappajana. Pintaa niissä ollut enempi kuin alkuperäisissä paloissa.
Kiinnostais kokeilla näitä ebc paloja ennen jarrujen vaihtoa.. Kotimaastako avid db3 jarruihin löytyy vai pitääkö merta edemmäs....
Ei auttanut minulla, vinkuivat edelleen. Shimanon slx tilalle ja johan loppui ulinat.
^Kunnes palat lasittuvat ja pito häipyy ja naukuminen alkaa. Metalli paloilla jarrut pelaa, mutta ääntäkin tulee.
noniinno
10.02.2017, 15.22
^ Outo ilmiö tuo palojen lasittuminen, kun ei omalle kohdalle ole vielä osunut. Aika monet palat on tullut ajettua loppuun.
^Kunnes palat lasittuvat ja pito häipyy ja naukuminen alkaa. Metalli paloilla jarrut pelaa, mutta ääntäkin tulee.
Noh, sitä odotellessa. Toistaiseksi selviää kuitenkin kuulovaurioitta :)
Moi!
Ostin syksyllä F9.6 2016.
Mietiskelin tässä yksi päivä, että onkohan kukaan rihtannut itelleen esim 29 vanteita kapeille renkaille kaupunkiajoon?
Itseltäni löytyy 29x3 renkaat Farleyn alta, kun keliolot suosivat niiden käyttöä. Talven jääkeleillä ovat alla 29" Schwalben ISP renkaat. Eivät tosin ole kaupunkikäytössä, vaan metsän puolella Farleyn kanssa pääosin kuljen.
Ootko ostanu vanteet valmiina vai itse tehnyt?
Olen aivan aloittelija pyöräilyhommissa ja tietämättömyys vaivaa..
Huomaan tietämättömyyden siinä kun alan etsimään osia yms niin ei tahdo päästä alkua pitemmälle.
Mutta koko ajan kehityn :)
^ Outo ilmiö tuo palojen lasittuminen, kun ei omalle kohdalle ole vielä osunut. Aika monet palat on tullut ajettua loppuun.
Minäkin olen ihmetellyt mistä moinen johtuu, mutta ilmiö esiintynyt SLX:llä useammilla orkkis resini paloilla/ jarruilla ja Zee:llä myös. Levyinä ollut SLX:iä. Tuntuu, että varsinkin etujarru herkempi tälle.
noniinno
11.02.2017, 22.09
^Sun ajomaastot ja vauhti ehkä vaatii jarrukalustolta enemmän 😀, Tiirismaan mäessä voi tulla välillä tarvetta määrätietoisempaankin kahvan puristamiseen.
Ootko ostanu vanteet valmiina vai itse tehnyt?
Etsimiseksi se meni itselläkin ja tietämättömyyttä löytyy itseltäkin:)
Ostin valmiina Ican kiekot, kun muita valmiita en löytänyt ja positiivisia kommentteja laadusta oli riittävästi valintaa vahvistamaan. Osista kokoamalla saa varmasti laadukkaamman lopputuloksen, joka korreloi vastaavasti myös hintaan.
jtornwal
12.02.2017, 10.51
Jarruista vielä. Tossa 2017 mallissahan on "uudet" Level TL jarrut. Miten siis voi olla etttä 3k€ pyörässä ei jarrut pelaa. Vai onko tämä ihan normimeininki että kaikkien pitää sitten vielä päivitellä jarruja ym. osia. Jotain pitää siis keksiä koska muuten joku vielä kieltää maastopyöräilyn koko espoossa
NoordMan
12.02.2017, 12.45
Mulla on 2017 F7 ja Level TL jarrut. Olen nyt käyttänyt jonkin aikaa SwissStopin vihreitä (malli Disc 26) ilman ongelmia. Orkkis paloillakin tuli toimeen, niitä vain piti hioa hiekkapaperia vasten silloin tällöin. Satunnaisesti pesun yhteydessä otan satulan irti ja pesen fairyvedellä ja hammasharjalla, samalla herkistelen männät. Jarrulevyjen pyyhkiminen brake cleanerilla ja takaisin nippuun. Tulee pakostakin keskitettyä satulat.
Itse en ole kokenut tarvetta jarrujen päivitykseen vaikka täällä usein siihen kehoitetaankin. Pelkällä palojen vaihdolla tuntuma parani huomattavasti enkä tehoakaan ole kaivannut lisää. Pitäis varmaan ajaa lujempaa. Tosin kun välillä ajaa kapearenkaisella niin tuntuu että läski pysähtyy kuin seinään kunhan vaan lopettaa pyörittämisen...
Itsellä on 2017 mallinen Farley orkkis jarruilla ja välillä ulvoo mutta ei läheskään aina. Kostealla kelillä useammin mutta niinhän se taitaa kaikissa tehdä. Etujarrua täytyy kyllä hieman ihmetellä kun kahva painuu välillä pohjaan, mahtaakohan olla ilmaa seassa. Pyörä oli ensi huollossakin ja mainitsin jarrusta, yhden lenkin oli parempi mutta nyt taas huono. Mahtoivatkohan antaa vaan hieman valohoitoa :D
Polun tukko
12.02.2017, 17.07
Ja mitä noihin simpan palojen lasittumiseen tulee niin ei pidä paikkaansa. Itsellä ollut slx:t aiemminkin: ei ongelmia. Samoin muutamat xt:t eikä ongelmia. Ja ajan ainoastaan resin paloilla.
Väitän että jonkinlainen yhteys lasittumiseen on huonolla ilmauksella jolloin jarru laahaa ennemminkin kuin että purisi kunnolla kiinni. Ja toki ne lasittumaan saa kun seisoo jarrulla koko ajan laahaten.
Käytetään sitä jarrua kun sitä tarvitaan 😉
Mulla lasittui slx jarrujen resin palat kunnon kurassa möyrimisen jälkeen.
Pesin toki pyörän huolellisesti, mutta pian tuli pakkaset ja parin lenkin jälkeen jarrut pitivät aivan tolkutonta meteliä.
Ongelma poistui kun otin palat irti ja kuumensin niitä pienellä kaasutoholla niin, että savu nousi.
Tämän jälkeen pito ja äänettömyys palautui.
Hellou ja pahoitteluni jos seuraavaa aihetta on jo sivuttu tässä tai muussa säikeessä (ainakaan mobiilisovelluksen haulla en äkkiä löytänyt): Farley 5 vakiokammen irroitus rataspuolelta. 1X10 pitäis väsätä. Kiirekin olisi tämän kanssa kun illalla pitäisi saada nippuun ja päivä töissä. Kiitos etukäteen!
Edit: Kahvitunnilla löytyi juutuuppivideo aiheesta. Jatkamme elämää.
Polun tukko
13.02.2017, 16.21
Raceface ride kammet tarvinnee ulosvetotyökalun.
Janski80
13.02.2017, 19.49
Kesä alkaa pikkuhiljaa läheneen 29+ kiekot olisi haaveissa.Pyöränä Farley EX 8,onko valmiita kiekosettejä muilla valmistajilla kuin Ican? Vai täytyyykö teettää kiekot kivijalassa?Kiekot saisivat mielellään olla kohtuuhintaiset,eikä hiilikuitu ole välttämättömyys.Pyörän keula 15x150 perä 12x197.
Mä teetin kivijalassa kun ei valmiita osunut silmään.
Mutta ei kaduta, on toi niin mahdottoman mukava pyörä näilläkin keleillä ajaa noilla plussakumeilla, että taitaa toi jäykkä 9.8 jäädä aika vähälle käytölle tulevaisuudessa.
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16711901_10212141888366546_697814770477974462_n.jp g?oh=a647b37099ecfccaee92ecd7350e18b4&oe=58FEFAD4
Mä teetin kivijalassa kun ei valmiita osunut silmään.
Mutta ei kaduta, on toi niin mahdottoman mukava pyörä näilläkin keleillä ajaa noilla plussakumeilla, että taitaa toi jäykkä 9.8 jäädä aika vähälle käytölle tulevaisuudessa.
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16711901_10212141888366546_697814770477974462_n.jp g?oh=a647b37099ecfccaee92ecd7350e18b4&oe=58FEFAD4
Eli mikä napa ja Kehä sulla on?
Kehät 50mm Nextie Crocodilet ja navat Halo
Eli mikä napa ja Kehä sulla on?
Täälläkin olis mukava tietää ja onko sinulla PK1 27.5"+ vai 29"+ käytössä? Lähinnä miten mahtuuko keulaan 29"+? Itselläni Farley ex 8 ja tulis kyl kätevä joka vuodenajan pyörä, kun vain sais kesäksi jonkinlaiset hieman kapeammat kiekot ja talvella mennää 27.5"x 4.5" barbegazeilla.
-Kerkesitkin vastata jo tuohon kehä ja napoihin.
Täälläkin olis mukava tietää ja onko sinulla PK1 27.5"+ vai 29"+ käytössä? Lähinnä miten mahtuuko keulaan 29"+? Itselläni Farley ex 8 ja tulis kyl kätevä joka vuodenajan pyörä, kun vain sais kesäksi jonkinlaiset hieman kapeammat kiekot ja talvella mennää 27.5"x 4.5" barbegazeilla.
-Kerkesitkin vastata jo tuohon kehä ja napoihin.
29+ han ne tietysti on. Ei kai, kukaan halua halkaisijaa pienentää läskikumeista ja keskiötä tiputtaa.
Juu, 29:t on kiekot. Hyvin mahtuu 3" renkaat eteen ja taakse, ainakin taakse mahtuisi isompikin, etupäätä en ole sillä silmällä katsellut.
Miten paljon on tilaa nuiden 3" renkaiden kanssa kun bluto on keulilla? Kun olen ollut siinä uskossa ettei ne mahdu kun ovat korkeudeltaan korkeammat entä 27.5" barbegazit joita kokeilin ja ne ei ainakaan mahtuneet olemaan mukavasti siellä. Muistaakseni barbegazeissa oli korkeus 770mm ja eikö 29"x3" ollut 780mm?
Suurin 29x3”, eli Knard, on n. 77cm. Kaikki muut ovat pienempiä. Tarkka mitta riippuu paineesta.
http://forums.mtbr.com/26-27-5-29-plus-bikes/29-real-tight-bluto-991161.html
http://forums.mtbr.com/fat-bikes/bluto-fork-clearance-pics-908064.html
PK1, mitäs nuo valmiit vanteet napoineen pinnauksineen tuli maksamaan? Itse tässä katsonut tuota Icanin valmista settiä, veroineen tuo tulee maksamaan palttiarallaa 800 euroa. En ole kuin suunnitellut 29+ rengastusta mutta näyttää oma kiinnostus olemaan kasvamaan päin. Mitään hipo palikoita en tarvitse, ihan perusnavat riittäisi mulle vaikka tuo Farleyn vapaaratas sillointällöin rusahteleekin - enempi ahistaa voimansiirrossa ketjut ja rattaat. Budjettiversiolla ajattelin itse edetä jos ylipäätään etenen yhtään mihinkään.
Farley 5:ssa ei taida varsinaisesti olla mitään hirveän heikkoja lenkkejä Bontragerin vähemmän kestävien napojen lisäksi? Ja etunapa on tuo 135mm qr joka ei käy suoraan blutoon, tosin se on myös tuossa koossa halpa vaihtaa parempaan.
White 2 pro:ta testasin pari vuotta sitten ja se ei istunut minulle. Mietin, että onko tuo Farley jäykkänä yhtään sen kummempi.
^^Halvemmaksi Icanit tulee, mun kiekot maksoi muistaakseni hilut päälle tonnin.
Volvospede
14.02.2017, 19.35
White 2 pro:ta testasin pari vuotta sitten ja se ei istunut minulle. Mietin, että onko tuo Farley jäykkänä yhtään sen kummempi.
Mielestäni on. Kannattaa koeajaa.
Ei voi olla näin vaikeaa pyörämallin päättäminen:
1. -16 Farley 5 on 1370€: alurunko, 10x, avid db1:t, 26x4,7" 80mm Mulefuteilla ja alukeula
2. -17 Farley 7 on 2099€: alurunko, 11x, sram level:t, 26x4,6" 80mm Mulefuteilla ja hiilarikeula (eli erona Farley 5:een hiilarikeula, vähän paremmat jarrut ja 11x voimansiirto)
3. -16 Farley 9.6 on 2149€: hiilarirunko, 11x, avid db3:t, 27,5x4" 80mm Jackalopeilla ja hiilarikeula (erona Farley 7:een hiilarirunko, ehkä vähän huonommat jarrut, Jackalope kiekot ja 27,5x4" renkaat).
4. -17 Farley EX 8 on 3500€: alutäpäri, 11x, sram level:t, 27,5x3,8" 80 Mulefuteilla.
Avidin jarrut eivät vakuuta, mutta niiden päivittäminen ei kummoinen operaatio ole. Kait tuo -16 Farley 9.6 syö 4,5":n 27,5 renkaat kuten tämän vuoden mallikin? EX 8 vaatisi nykyisen -15 Spessu Camber Evon hävittämistä, muuten ei budjetti kestä.
Blackborow
15.02.2017, 12.54
Kait tuo -16 Farley 9.6 syö 4,5":n 27,5 renkaat kuten tämän vuoden mallikin?Syö. Tuo olisi oma valintani noista vaihtoehdoista.
Ei nyt läskipyöriä, mutta plussa-kokoja (29"/3") kumminkin on kampanjassa ainakin Nummenpyörällä (https://www.nummenpyora.fi/tuotteet/maastopyorat-29/) ja Sportaxilla. (https://www.sportax.fi/category/148/fat-bike--plussa-koot)
Blackborow
15.02.2017, 13.56
Suvalassa viime kauden Stache hyvässä tarjouksessa. https://www.facebook.com/103935429644734/photos/pb.103935429644734.-2207520000.1487156119./1352072291497702/?type=3&theater
Olisin hakenut yhden pois jos olisi riittävän isoja kokoja ollut.
^^Onkin muuten hyvässä alessa -17 Stachet ja Nummella jokunen -16 mallikin. Tosin varmaan osa tilauskamaa.
^1899€ -17 7
Blackborow
15.02.2017, 14.04
^1899€ -17 7Mikä tuossa on -16 malliin nähden niin paljon parempaa että kannattaa maksaa?
Mikä tuossa on -16 malliin nähden niin paljon parempaa että kannattaa maksaa?
No ei juuri mitään muuta, kuin että saa sopivan koon. 120mm keula.
Blackborow
15.02.2017, 15.04
No ei juuri mitään muuta, kuin että saa sopivan koon. 120mm keula.
Joo en mä lähde Turusta asti hakemaan pyörää. Liekköhän tuolla keulalla vaikutusta yhtään mihinkään.
Joo en mä lähde Turusta asti hakemaan pyörää. Liekköhän tuolla keulalla vaikutusta yhtään mihinkään.No ei se sentti mailmaa toiseksi muuta. Nummella -16 7 1599€ tosin kokoja myös vain 18.5" asti https://www.nummenpyora.fi/tuotteet/maastopyorat-29/trek-stache-7-2016/
Mailmalla näitä oli jo tähän hintaan 2kk sitten, kun itselle moista etsin. Tuollainen olisi varmasti itselläkin alla, jos olis 19.5" ollut tarjolla. No sittenhän mopo karkasi, mutta ei vielä ainakaan kaduta.
Mikä lie tämä kamppis -17 malleista Tampereella ja Turussa Trekin sivuilla ei ainakaan mainintaa. Onneksi sain oman 9.8 1.5kk sitten Keravalta jo aikalailla samalla rahalla, joku erä oli sielläkin 19.5" rungolla.
Blackborow
15.02.2017, 15.23
https://www.fatbike24.de/products/SALE/Trek-Stache-7-29-Bike-2016.html
Tossa ois halpa -16 malli ja tiettävästi toimittavat ylivuotisia myös Suomeen.
Siis alle kahdella tonnilla 9.8? Varsin hyvä diili.
Siis alle kahdella tonnilla 9.8? Varsin hyvä diili.Niin tietysti...En kai mä, niin oikeasti kirjoittanut:o.
Mikä lie tämä kamppis -17 malleista Tampereella ja Turussa Trekin sivuilla ei ainakaan mainintaa. Onneksi sain oman 9.8 1.5kk sitten Keravalta jo aikalailla samalla rahalla, joku erä oli sielläkin 19.5" rungolla.
Sportaxilla on 8.2.2017 infoa (https://www.facebook.com/sportaxfi/).
Nummen jopolla on tällainen ilmoitus. (https://www.facebook.com/442059205921495/photos/a.444571815670234.1073741828.442059205921495/1078619045598838/?type=3&theater)
^Nuo minäkin bongasin ja noista vois päätellä, että Trek on antanut kamppiksen, mutta siitä ai ainakaan ole infoa.
Monellako teistä on hajonnut tuo -16 9.6 runko? Jos oikein laskin, niin kolme (keeNi, juho_u, oivu) on saanut uuden rungon takuuseen. Mietin 9.6:n tilaamista Saksasta ja sitä, että toimiiko takuu normaalisti jos fillarin tilaa sieltä.
Mulla on kans vaihdettu 9.6 -16 mallin runko. Kuulemma alkupään -16 mallien tietyssä erässä ollut tämä ongelma.
Mulla on kans vaihdettu 9.6 -16 mallin runko. Kuulemma alkupään -16 mallien tietyssä erässä ollut tämä ongelma.
yksi 9.8 runko on vaihdettu kanssa samasta syystä.
Eli suomeksi sanottuna: älä osta -16 mallin 9.6:sta tai 9:8:ia muualta kuin paikallisesta kivijalasta. :D
Ja 2017 oranssia 9.6 mallia näkyy ainakin yks porsineen. Fillaritorin vaihdetaan palstalla pyörästä vaihto ilmoitus.
Eli suomeksi sanottuna: älä osta -16 mallin 9.6:sta tai 9:8:ia muualta kuin paikallisesta kivijalasta. :DTätä ohjetta noudatin ja ostin TREK 9.6 (2016):n. Pyörää ajoittain tarkkaillut, mutta eipä ainakaan vielä ole näkynyt oireita :p Katsotaan miten kestää tulevan kesän paukuttelua, kun pääsee pikkasen reilummasti ajamaan metsäpolkua http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/rolleyes.png
Omituinen juttu tuo hiilari-Farley pyörien runkojen poksuminen. Takuuhan noissa toimii kuin kello joten jos itselle ostaa pitkäaikaiseksi pyöräksi niin eipä tuossa huolta ole sitten minkäänlaista. Äkkiseltään vaikuttaa että noissa on joku suunnitteluongelma tai sitten valmistuksessa menee helposti jotain pieleen. Käytettynä en kyllä uskaltaisi ostaa kun muistelen että tuo elinikäinen takuu pätee vain alkuperäiselle omistajalle - ainakin varmistaisin tämän huolella ennen käytetyn ostamista..
Eli suomeksi sanottuna: älä osta -16 mallin 9.6:sta tai 9:8:ia muualta kuin paikallisesta kivijalasta. :D
Em ymmärrä miksei takuu toimisi samalla lailla ulkomailta ostetuissa pyörissä..?
Valokuva myyjälle ja uusi runko tilalle.
pystykorva99
20.02.2017, 14.59
No jos tuotteen kantava osa hajoaa niin kyseessä on huono suunnittelu. Jos hajoaa niin usein, että voidaan sanoa tavanomaiseksi "kellä kaikilla hajonnut", niin kyseessä on huono tuotanto ja huono laatu. Ei kannata nyt kuluttajan kumarrella kuvia (=merkkiä tms) vaan ostaa sellaista joka kestää. Kyllä sellaisen laitteen, jossa on vähän osia ja jonka rasitukset ovat pieniä, pitää kestää, ainakin enemmän kuin viikkoja. Esimerkiksi fillareiden laakerit ovat ihan surkeita, polkupyörän massoihin ja voimiin ympätty hyvä tai edes keskikertainen laakeri kestää kymmeniä tuhansia kilometrejä.
Volvospede
20.02.2017, 15.43
Em ymmärrä miksei takuu toimisi samalla lailla ulkomailta ostetuissa pyörissä..?
Valokuva myyjälle ja uusi runko tilalle.
Jos ei osaa ite vaihtaa runkoa, joutuu maksamaan siitä jollekin putiikille. Kivijalkaliike saattaa tehdä sen ilmaiseksi.
Ja jos hajonnut runko pitää lähettää sinne ulkomaille, voi homma olla hieman työläämpää ja hitaampaa kuin hyvin toimivan kivijalkaliikkeen kanssa.
Joskus kivijalasta saa jopa lainapyörän alle sen remontin ajaksi.
Takuu toiminee siis ulkomailtakin, mutta kotimaassa saattaa toimia paremmin. Saattaa olla toimimattakin, riippuen liikkeestä.
^^vielä on omasta runko kestänyt ja koska on takuu ja ns.kivijalasta ostettu, en koe ongelmaksi.
Tähän kohtaan olisi hyvä saada virallinen myydyt/hajonneet kpl vertailu. Internetsin keskustelupalstat kun antavat helposti väärän kuvan. Lisäksi oma epäilys on, että satulaputken korkeudella on merkitystä. Jos siis tarttee hilata satula kovin ylös ja elopainoa +0.1 tonnia, voipi olla parempi suunnata katseet eritavalla suunniteltuun läskiin. Tämä oma näkemykseni.
Hieman vaikea lähteä osoittamaan mitään trendiä hajonneista pelkkien hajonneiden määrää tuijottamalla. Pitäisi saada koko statistiikka. Viisi rikkoutunutta 20000 rungosta on vähemmän kuin vaikkapa kolme runkoa 3000:sta...
Minulla ei oo mitään väliä, vaikka runko hajoaisi joka vuosi, mutta tuo on alyttömän hyvä ajaa ja runko joustaa oikeesti ja riittävästi.
Polun tukko
20.02.2017, 19.37
Minulla ei oo mitään väliä, vaikka runko hajoaisi joka vuosi, mutta tuo on alyttömän hyvä ajaa ja runko joustaa oikeesti ja riittävästi.
Samaa mieltä. Äärimmäisen nopea pyörä tämä kuitu farley on ja hyvä ajaa. Tähän päälle erittäin hyvä takuu niin aikalailla se ja sama jos hajoaa.
Vielä se kuten jo mainittiin että tuskin tämä nyt kriisi tilanne trekillä on. Hajonneita löytyy netistä mutta imo ei missään nimessä merkittävästi.
Ja ihan varmasti tolpan korkeudella on väliä. Olkoot tolpassa vielä varaa nostaa tai ei.
Itellä on tolppa melkein tapissa F9.6:ssa ja painoa on reilusti yli 100kg. Niin en pelkää hajoaminen. Hajoa, jos hajoa. Takuuseen uusi runko ja matka jatkuu :) kyllä lihavat saa kans ajella pyörällä.
Hajoaminen ei haittaa, jos takuu pelaa, kunhan ei satu kesken jonkun reisun. Siinä on äkkiä loma pilalla. Tai kuljettaja ei saa osumaa, rikkoutumisen takia.
Puhun nyt ihan yleisellä tasolla liittymättä Trekkiin tai mihinkään muuhunkaan merkkiin erityisesti mutta kiinnostaisi että onkohan tuosta rungon joustamisesta olemassa mitään faktaa verrattuna alumiinipyöriin ? Esim. jotain erittän nopealla kameralla kuvattua videota ?
Viime kesänä ajelin peräkkäin alumiini ja hiilikuitu Superfly:llä ja en kyllä rehellisesti sanoen huomannut rungon joustossa mitään eroa.
Kiekot ja renkaatkin olivat samat ja ilmanpaineet asetettu niin samoihin lukemiin kuin mahdollista. Farleyllä eron havaitseminen lienee vieläkin vaikeampaa.
Mitä luultavimmin samasta asiasta on jossain ketjussa aiemmin keskusteltukin... :)
^Mulla on kuitunen Canyon Dude 4.8" kumeilla ja Trekin uusi kuitu Stache 29+. Sanoisin noin perstuntumalla, että Stachen runko on joustavampi vakka siinä hissi tolppa ja Dudessa Syntacen kuitu tolppa. Vanha alu Mukluk oli kovempi, kuin Dude.
Aikoinaan kaverilla oli 29 Syperfly jäykkäperä ja mulla erimerkkinen alumiininen niillä oli selkeä ero myös rungon joustossa.
Vaihdoin farley 9.6:n farley 7:aan. Renkaat, vanteet, satula ja ohjaamo siirtyi mukana ja suurin ero jonka ajaessa on huomannut on ollut rungon väri.
Trek Farley 9.6 2017 hommattu. Hyvältä ajopeliltä tuntuu ekan lenkin jälkeen. Tosin en huomannut tämänkään pyörän kulkevan itsestään eli kunnon suhteen (huono) ihan sama millä ajaa. Tubeless säätö sitten myöhemmin kehiin. Nyt naatitaan.
Eilen tuli käytyä ekaa kertaa Farleyn kanssa oikeen kunnon lumihangessa möyrimässä. Molemmat jarrut jäätyivät/pakkaantui täyteen lumesta, alkoi toimimaan kuitenkin hetken kikkailun jälkeen :D
Ja omat reidet sen verran heikot että kaipasin lyhyempää välitystä, onkos kukaan takapakkaa vaihtanut vai saako siihen edes lyhyempää välitystä. Omat ajot painottuu 90% metsään joten mitään kovia vauhteja ei ole tarvetta oikeen ikinä saada. Ja metsäkin on kallioista ja mäkistä joten aika pienillä vaihteilla tulee pääasiassa ajettua
Volvospede
25.02.2017, 11.06
Eilen tuli käytyä ekaa kertaa Farleyn kanssa oikeen kunnon lumihangessa möyrimässä.
Ja omat reidet sen verran heikot että kaipasin lyhyempää välitystä, onkos kukaan takapakkaa vaihtanut vai saako siihen edes lyhyempää välitystä.
Saa toki, vakiovälitykset on aika huippunopeuspainotteiset. Mikä malli sulla on ni helpompi suositella muutoksia.
Onko kukaan Suomessa yrittänyt sovittaa 5.05" renkaita Farley 7:aan? Sormi tilausnappulalla paikallisesta kivijalasta 17,5" rungolla, niin olis kiva tietää mahtuuko tohon noi jättirenkaat vai joutuuko "tyytymään" 4.8" renkaisiin.... ;)
Volvospede
25.02.2017, 12.40
Onko kukaan Suomessa yrittänyt sovittaa 5.05" renkaita Farley 7:aan? Sormi tilausnappulalla paikallisesta kivijalasta 17,5" rungolla, niin olis kiva tietää mahtuuko tohon noi jättirenkaat vai joutuuko "tyytymään" 4.8" renkaisiin.... ;)
Mä sovitin 19,5 farley 5 runkoon ja etuvaihtajaanhan se otti ekana, sen kun ottais pois niin pitäis mahtuu pyörii mutta tilaa ei jää renkaan vipottamiselle ja rungon joustolle yhtään. Renkaan sivunappulat leikkaamalla tilaa tulis hieman enemmän, mutta riittääkö se, ei selviä kuin kokeilemalla. Löytyyhän niitä pyöriä johon noi mahtuu ns heittämällä.
Juu löytyy, mut ton sais vaan niin edullisesti verrattuna niihin. Ja melkein menee rakentamisex silloin ja hinta senkun nousee. Sinänsä sitten saa valita itse osat, mutta kun tossa F7 on suht ne mitkä laittaisinkin. Pole on toinen vaihtoehto, nyt kun sitäkin saa mustana. ;)
Volvospede
25.02.2017, 15.05
Juu löytyy, mut ton sais vaan niin edullisesti verrattuna niihin. Ja melkein menee rakentamisex silloin ja hinta senkun nousee. Sinänsä sitten saa valita itse osat, mutta kun tossa F7 on suht ne mitkä laittaisinkin. Pole on toinen vaihtoehto, nyt kun sitäkin saa mustana. ;)
Ootko koeajanu molempia? mielestäni aika erilaiset pyörät, vaikka laittaa samanlaiset renkaat ja vaikka olis samanvärisiä..! :-)
En ole itseasiassa ajanut kumpaakaan. On mulla ollut vasta 7 läskiä, että jotain tietoa on mitä olen hakemassa. Sulla kun on näemmä juurikin molemmat, niin kumpaa suosittelet rauhalliseen maisema-ajoon, ja noin yleislenkkipyöräksi?
Polun tukko
25.02.2017, 16.31
Eilen tuli käytyä ekaa kertaa Farleyn kanssa oikeen kunnon lumihangessa möyrimässä. Molemmat jarrut jäätyivät/pakkaantui täyteen lumesta, alkoi toimimaan kuitenkin hetken kikkailun jälkeen :D
Ja omat reidet sen verran heikot että kaipasin lyhyempää välitystä, onkos kukaan takapakkaa vaihtanut vai saako siihen edes lyhyempää välitystä. Omat ajot painottuu 90% metsään joten mitään kovia vauhteja ei ole tarvetta oikeen ikinä saada. Ja metsäkin on kallioista ja mäkistä joten aika pienillä vaihteilla tulee pääasiassa ajettua
Kannattaa ehkä kuitenkin se/ne eturatas(at) vaihtaa, ennemmin kuin pakka.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170225/a4ccc6c3f1f2d546b776487050ebdff5.jpg
Kyllähän ne sinne mahtui, muttei liiemmin tilaa jäänyt.
Eikö toi oo Farley 5? Mikä koko?
Volvospede
25.02.2017, 18.01
Näyttäis olevan XL eli 21,5" vissiin. Tosta takahaarukan ja yläputken liitoksesta päätellen.
Jaa kumpaako suosittelis. No trekkiä tietysti, semmonen on mulla nimittäin myytävänä! :-)
Kumpi AbsoluteBlackin ovaali eturatas käy Farley 7 kampiin? Normi vai boost? F7 on RF Aeffect kammet.
Ja oon polkenut normaalisti 30T eturattaalla, niin kannattaako ottaa 28T ovaali vai 30T ovaali?
En ole ennen käyttänyt ovaaleja, mutta kun kaikki tuntuu suosivan niitä, niin....
Volvospede
25.02.2017, 20.20
En tiiä kumpi ratas sopii, mutta hammasmäärältään ottaisin ton pienenmmän, koska meinasit noita isoja renkaita laittaa. Itellä pyöree 24t tossa polessa ja huippunopeus ei jää välityksestä kiinni 2xl kumeilla, ainakaan talvella. On sitä "lastenpyörän" eturatasta moni nauranu, mutta ei sillä kukaan oo polkenu kierroksia tappiin tasamaalla. Ja ryömintävaihteesta on kuitenkin ollu iloa. Ja sit keskimääriin saa metsässä ajaa melko suoralla ketjulinjalla.
Eikö toi oo Farley 5? Mikä koko?
On vitonen, johon vaihdettu Haru Pro keula. Eikös se 7 ole kutakuinkin sama mitoiltaan. Ja koko on 21,5. Normaali rengastus on itellä 27.5x4.5.
Arttuwer
26.02.2017, 15.10
Minkä kokoinen satulaputkenkiristin uudessa alumiini farleyssä on? Stailausta varten pitäis tilata osia. :)
Saa toki, vakiovälitykset on aika huippunopeuspainotteiset. Mikä malli sulla on ni helpompi suositella muutoksia.
Pyöränä siis 2017 9.6 Farley ja eteen olen vaihtanut ovaalin 26 piikkisen.
Ja silti omasta mielestä välitykset saisi edelleen olla lyhyempiä ja saisi ketjulinjaakin enemmän suoraan metsässä ajaessa
Volvospede
26.02.2017, 17.40
Pyöränä siis 2017 9.6 Farley ja eteen olen vaihtanut ovaalin 26 piikkisen.
Ja silti omasta mielestä välitykset saisi edelleen olla lyhyempiä ja saisi ketjulinjaakin enemmän suoraan metsässä ajaessa
Ovaalia ei taida olla pienempänä, pyöree löytyis 24t. Takapakkoja on isompiakin, mutta erot on jo aika margnaalisia muilla kuin kahella isoimmalla rattaalla. Takarenkaan halkaisia on vaan niin iso että saa melko älyttömän kuuloisia rattaita laitella että saa kevyen ykkösen. Ite ajelin tänäänkin useemman kerran 24-42 vaihteella, eikä ollu yhtään liian tiuha.
Kumpi AbsoluteBlackin ovaali eturatas käy Farley 7 kampiin? Normi vai boost? F7 on RF Aeffect kammet.
Ja oon polkenut normaalisti 30T eturattaalla, niin kannattaako ottaa 28T ovaali vai 30T ovaali?
En ole ennen käyttänyt ovaaleja, mutta kun kaikki tuntuu suosivan niitä, niin....
Ainakin 9.6 farleyhin menee AB:n boosti-ovaali ja vielä väärinpäin asennettuna (offset ulospäin, kampea kohti).
Veikkaisin, että Farley 7:ssa sama homma.
Aikaisemmin tässä ketjussa enempikin juttua aiheesta.
Edit. aikaisempaa keskustelua: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?52246-TREK-Fatbikes-Farley-Farley-6-Farley-8-and-the-rest-)&p=2608924#post2608924
Ainakin 9.6 farleyhin menee AB:n boosti-ovaali ja vielä väärinpäin asennettuna (offset ulospäin, kampea kohti).Veikkaisin, että Farley 7:ssa sama homma.Aikaisemmin tässä ketjussa enempikin juttua aiheesta. Farley 9.6 (2016) ja harkinnassa tuollainen ovaali.. Millaset kokemukset on olleet? Vakiona on 28t ,mutta 30t ois itselle ehkä parempi. Tuntuu että välitykset on näille korkeuseroille turhan lyhyet :D
Ovaalia ei taida olla pienempänä, pyöree löytyis 24t. Takapakkoja on isompiakin, mutta erot on jo aika margnaalisia muilla kuin kahella isoimmalla rattaalla. Takarenkaan halkaisia on vaan niin iso että saa melko älyttömän kuuloisia rattaita laitella että saa kevyen ykkösen. Ite ajelin tänäänkin useemman kerran 24-42 vaihteella, eikä ollu yhtään liian tiuha.
Joo ovaalia ei löydy pienempää ja mielellään sen ovaalin pitäisin kyllä.
Eli eipä tässä auta muu kuin vain ajella noilla välityksillä, noita pakkoja katselin niin eipä paljoa 42 isompaa ratasta löydy. Jossain taisi olla 50 mutta aika marginaalisia alkaa erot olemaan
Blackborow
28.02.2017, 09.48
Muovi kiinnostaa runkomateriaalina. Pitäisikö 187 senttisen ostaa sittenkin 21,5" Farley ja ajaa lyhkäsellä stemmillä?
Muovi kiinnostaa runkomateriaalina. Pitäisikö 187 senttisen ostaa sittenkin 21,5" Farley ja ajaa lyhkäsellä stemmillä?
Juu sää taidat olla mua pitempi ja pitemmät jalat.
Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla
Volvospede
28.02.2017, 10.46
Kyllä. Uskon että tulee parempi ajaa kuin 19,5 vakiostemmillä. Ja boonuksena inhimillisemmän näköinen tolpan ulkonema.
Grandi66
28.02.2017, 18.09
Jännä sinänsä itse ajan 19,5 vaikka pituutta on 188 ja inseam on 92, lyhyet kädet.
yrittäjä itse
fillari10.blogspot.fi
Mulla kokona 19,5 ja 35mm stemmi. Omat mitat 182/87.
Blackborow
28.02.2017, 22.25
Kyllä. Uskon että tulee parempi ajaa kuin 19,5 vakiostemmillä. Ja boonuksena inhimillisemmän näköinen tolpan ulkonema.
Mikä noissa on vakiostemmin pituus? 80mm?
Kokemus sanoo kokeilematta, että paras runkokoko ois tämmöselle välimallin jätkälle noiden kahden välistä, mutta minkäs teet kun ei ole tuuman välein kokoja.
Eipä noita muovipyöriä liiaksi ole tossa 2-3k hintaluokassa tarjollakaan. Dude tietenkin, mutta Trekki napostelis jotenkin enemmän.
Volvospede
28.02.2017, 22.33
Mikä noissa on vakiostemmin pituus? 80mm?
Farley 5 19,5 oli 90mm ja kaverin 17,5 kokosessa oli muistaakseni 80mm. Muista en tiedä.
NoordMan
28.02.2017, 23.21
F 7 21,5" vakiostemmi oli 90 mm. Mulla pituutta 188, inseam 90 ja kädet polviin asti. Oon hieronut ohjaamoa sen verran että stemmejä alkaa olla 10 mm välein. Päädyin 60 mm ja satulatolppaan nolla offsetilla. Nyt on hyvä, enää en vaihda.
9.6 farley 19.5" vakio stemmillä istuu hyvin ilman mitään muutoksia, pituutta 186....
9.6 farley 2016 19.5" tuntuis kaipaavan sentin lyhempää stemmiä.. Omat mitat on 181cm / inseam 87cm ja pitkähköt kädet.. Vakiomittaisella tangolla menee polkuajelussa ajoittain kurkotteluks.. Pitää ehkä ottaa tangon leveydestä ensin ~3cm pois
9.6 farley 2016 19.5" tuntuis kaipaavan sentin lyhempää stemmiä.. Omat mitat on 181cm / inseam 87cm ja pitkähköt kädet.. Vakiomittaisella tangolla menee polkuajelussa ajoittain kurkotteluks.. Pitää ehkä ottaa tangon leveydestä ensin ~3cm pois
Ei tankoa kannata kaventaa, lyhyempää stemmiä kiinni. Paranee pyörän ajettavuus samalla. Oon sentin pidempi, niin 19,5 farley toimii 780mm tangolla ja 35mm stemmillä. Stemmin voisi vaihtaa ehkä 45mm.
185cm, Farley 9.8 19.5" 50mm stemmillä ja Farley Ex 19.5 70 mm stemmillä, molemmissa Answerin 20/20.
185cm, Farley 9.8 19.5" 50mm stemmillä ja Farley Ex 19.5 70 mm stemmillä, molemmissa Answerin 20/20.
Hyvä tietää, tilaus lähti 60mm stemmistä.. Vois olla sopiva. Katsotaan kauanko posti kuljettaa, että pääsee testaamaan
Onko kenenkään silmään sattunut löytyisikö Answer 20/20 tankoa, näyttää olevan loppu vähän joka paikassa ...
Mä oon 181cm ja 19,5"/50mm/760mm. Ensin oli 35mm stemmi mutta tuntui ainakin tuolla tangon leveydellä plevan hätäinen...
Onko kenenkään silmään sattunut löytyisikö Answer 20/20 tankoa, näyttää olevan loppu vähän joka paikassa ...
Kysyitkö Pyörä-Suvalan hyllystä Oulusta ?
Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla
^Tai Lundbergilta Keravalta, ainakin viimeksi käydessä niitä oli hyllyssä.
Itse pidensin stemmiä. Oon 197cm 21,5"/100mm/720mm. Ajoasento muuttui heti paremmaksi entäs vakio stemmillä.
F9.6, hissitolpan asennus: onko vinkkejä miten saa ujutettua kaapelin rungon sisään ja pystytolpasta ulos? Tyssäsi asennus heti ens alkuun...
^Itse onnistuin kyseisessä hommassa nappaamalla yhden ylimääräisen vaihdevaijerin, taittamalla sen keskeltä lenkiksi, työntämällä tämän satulaputkesta sisään. Sit taskulamppu suussa rauhallisen hermostunutta tökkimistä vaijerilla, heti kun saat vaijerin pään tuohon silmukkaan niin varovasti vedellä se ylös. Satulaputkessa olevat pullotelineen pultit voivat hommassa olla vähän tiellä. Yleensä näissä joutaa aina käyttämään keskiön irti tätä hommaa varten, mutta pienellä kikkailulla sen voi välttää Farleyssä. Alumiinirunkosessa sisäänvetokohta kun on satulaputken toisella puolella, on siihen stealth-vetoisen dropperitolopan asennus kuin lastenleikkiä.
Kiitos vinkistä! Yritämmä näillä keinoin. Keskiön purkua tuumailin itsekin mutta siihen en kyllä lähde.
Polun tukko
08.03.2017, 11.09
Kalastus siimaa ja imuri. Siimaa putkeen ja imurilla imee siiman ulos toisesta päästä. Sitten siima kiinni letkuun/kuoreen ja vetää sen läpi.
Piis öf keik. Monesti ja moneen pyörään noin laittanu.
Minkä kokoinen satulaputkenkiristin uudessa alumiini farleyssä on? Stailausta varten pitäis tilata osia. :)
2017 Farley 7 on 36,4 mm
^^okei, kerta se on ensimmäinenkin. Josko se näillä ohjeilla. Asennusoluita ainakin varattava enempi, ettei hermo mene :)
Farley 7 saapui eilen kotiin. Tänään säädöt kohdilleen ja 1h45min neitsytlenkki. Aivan loistava! Vielä kun stripperit saapuu niin tubelessit valmiix ja AVOT!!! On muuten loistavat renkaat nuo Barbit. Pitoa riitti vaikka muille jakaa.
Kesäksi meinasin Bud eteen ja Barbi taakse....
jtornwal
19.03.2017, 11.33
Farley 7 saapui eilen kotiin. Tänään säädöt kohdilleen ja 1h45min neitsytlenkki. Aivan loistava! Vielä kun stripperit saapuu niin tubelessit valmiix ja AVOT!!! On muuten loistavat renkaat nuo Barbit. Pitoa riitti vaikka muille jakaa.
Kesäksi meinasin Bud eteen ja Barbi taakse....
Stripperit, tarkoittanee sitä värillistä nauhaa joka sitten näkyy vanteitten reikien läpi, mistä tilasit ? Mulla sama proggis edessä. Ja onko järjestys stripperi , gorilla teippi ja sitten tubeless
jtornwal
19.03.2017, 11.47
^^okei, kerta se on ensimmäinenkin. Josko se näillä ohjeilla. Asennusoluita ainakin varattava enempi, ettei hermo mene :)
Mulla sama ohjelma edessä. Näin jostain videon missä ensin pujotettiin jarruletku sisään ja jonka päähän sitten ruuvattiin pieni liitoskappale kiinni. Samaan liitoskappaleeseen sitten reverbin letku kiinni. Idea olisi että ei tartte ilmata. Saapi nähdä miten käy, saako asennusoluita ottaa jo Su aamupäivällä ??https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170319/c0197490d35db6ec9b01039a1b4b71de.jpg
Stripperit, tarkoittanee sitä värillistä nauhaa joka sitten näkyy vanteitten reikien läpi, mistä tilasit ? Mulla sama proggis edessä. Ja onko järjestys stripperi , gorilla teippi ja sitten tubeless
Tässä taidetaan tarkoittaa Fatty strippereitä (http://fattystripper.com). Lateksinauha, millä saa tehtyä tubeless asennuksen.
Mulla sama ohjelma edessä. Näin jostain videon missä ensin pujotettiin jarruletku sisään ja jonka päähän sitten ruuvattiin pieni liitoskappale kiinni. Samaan liitoskappaleeseen sitten reverbin letku kiinni. Idea olisi että ei tartte ilmata. Saapi nähdä miten käy, saako asennusoluita ottaa jo Su aamupäivällä ??https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170319/c0197490d35db6ec9b01039a1b4b71de.jpg
Mulla meni RaceFacen dropperi suht kivuttomasti, kun käänsin vaijerikuorta hieman j-muotoon. Seatstayn kohdallakin tökki hieman, taisi olla istuinputken kuidutus hieman röpelöä sisältä.
^Sain kuin sainkin kaapelin ylös satulaputkea. Tuli useampaakin kikkaa kokeiltua mutta lopulta kaapeli nousi kun mikä lie kuparilangasta taittelin koukun ja sillä ohjasin.
Kyseessä 9point8 tolppa. Loppuasennuksesta sen verran, että vaijerin pituus oli lopulta milleistä kiinni, että sai toimimaan. Käytöstä taas sen verta, että on jo tullut tarpeeseen :)
Ehti kuin ehtikin vielä "tälle kaudelle" - kausihan jatkuu ympäri vuoden :) - 27,5" gnarwahlit nastoitettuna. Oikeastaan just sopivasti noille jäätikköpolkukeleille. Hyvät muuten ovat, pitoa löytyy. Kuviokin talveen sopivampi eli harvempi.
Voep olla, että 27,5" barbet joutaa kiertoon kun ajattelin kesän hodageilla mennä bluto kaverina ja talveksi sitten taas nämä gnarwahlit.
Olikos täällä vielä manitoun mastodonista puhetta:
http://forums.mtbr.com/fat-bikes/manitou-mastodon-1039416-2.html
Ite vaihdoin gnarwhallit pois kun rupesi kivikossa repeytymään nappulat irti. Nastoja ei oo yli 1000km ajon aikana lähtenyt yhtään.
Gnarwhal vierintävastus on kanssa aika moinen verrattuna barbegazeihin.
Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla
Ahaa. No katsotaan miten nappulat kestää. Täällä päin kuitenkin vielä lunta, niin kivikossa ei ole tarkoitus ajaakaan.
Niin ja ite en vielä ainakaan lumella huomannut sen suurempaa vierintävastusta. Vähän ehkä, muttei dramaattisesti. Voi tietty olla paikottaiset nopeat jäätiköt hämää vastuksen arviointia...
Tollai on 4 nappulaa irti.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170402/f724781f203bbd4906ed3590c1230622.jpg
Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla
No hyvä pitää mielessä. Vaan minkäs teet, irtoaa jos irtoaa. Ellei sitten ole jotain kakkoslaatua?
J.Kottenberg
02.04.2017, 19.47
Vähän näyttäisi siltä että hiukan heikkoa laadultaan on Gnarwhalliin käytetty kumi. Svalpen ISP:eistä ei ole yhtään nappulaa revennyt ja 45Nrth:n pari vuotta vanhasta ja monissa kivikoissa ruhjotusta Nicotinesta on kaksi nappulaa rikki.
Onko muilla kuitu Stachen/Farleyn omistajilla ollut ongelmia ohjainlaakerin natinan kanssa? Omassa vähän ajetussa 9.8 Stachessa on siis tuo FSA IS ahead tyylin ohjainlaakeri eli ns. konelaakerit suoraa kuiturungon pesissä. Natina on selkeästi paikallistettu ohjainlaakeriin. Kiristys max momenttiin vähentää sitä, mutta ei poista. Vitsikkäämpi kysymys onkin onko vika laakerissa vai huonosti muotoillussa rungon kuitu pessässä. Jenkki foorumilla oli joku kohtalotoverikin.
Takuu soitto lähtee kohta, mutta olisi kiva kuulla onko jollain jo ongelma ratkaistu?
Kuitu Stachesta ei mitään tietoa, mutta alumiinisessa on erikoinen ylempi laakeri. Niitä on kahta kokoa, eroa muistaakseni jotain millimetrin kymmenes-osia ja jotkut valmistajat väittävät, että sama laakeri kävisi kumpaan vaan. Vaan vääränkokoisella natisee, oikeankokoisella ei…
Edit: IS41 ja IS42, toisen reikä on max. 41,2mm, toisen min. 41,95mm: https://www.canecreek.com/resources/products/headsets/technical-specifications/headset-identification-and-specification-guide.pdf Eli alu-Stachessa Trek käyttää Italialaista standardia, IS42...
Kuitu Stachesta ei mitään tietoa, mutta alumiinisessa on erikoinen ylempi laakeri. Niitä on kahta kokoa, eroa muistaakseni jotain millimetrin kymmenes-osia ja jotkut valmistajat väittävät, että sama laakeri kävisi kumpaan vaan. Vaan vääränkokoisella natisee, oikeankokoisella ei…
Edit: IS41 ja IS42, toisen reikä on max. 41,2mm, toisen min. 41,95mm: https://www.canecreek.com/resources/products/headsets/technical-specifications/headset-identification-and-specification-guide.pdf Eli alu-Stachessa Trek käyttää Italialaista standardia, IS42...Ylä
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170403/494bbdc0ad653a3be46c1cfc612e7862.jpg
ala
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170403/ef0db57b513b76f76ade996eada9aaf5.jpgala.
No kaiketi Trekillä ovat oikean osannut laittaa;).
Onko kellään tietoa Farleyn vaihtajankorvakkeen hinnasta? Siinähän on ne säätöjudanssit eli liekö sama osa myös Stachessa.
^mä ostin varaosaksi, 20-30€ välissä oli hinta. Kivijalasta.
Valitettavasti kuvasta ei näy, onko ylälaakeri IS41 vai IS42. Enkä edes tiedä, onko kuitu-Trekissa IS42 yläpää (Kuten alu-Stachessa) vai onko tämä spekulointi täysin turhaa. :rolleyes:
Mutta monet valmistajat (miksi ei myös Trekki) ovat sitä mieltä, että IS41 laakeri toimii ”ihan hyvin” IS42 rungossa. Ja sehän toimii jotenkin, mutta ainakin Stachen alu-rungossa huomattavasti huonommin, kuin 0,8mm isompi IS42 laakeri (jää vähemmän kartio-pinta-alaa keskittämiseen). Tässä on vielä lisää tietoa laakereiden erosta, IS41 on ulkomitaltaan 41mm ja IS42 on 41,8mm: http://www.parktool.com/blog/repair-help/standardized-headset-identification-system#article-section-5Olemassa oleva ylä laakerihan selviää työntömitalla laakerissa ei sitä lue. Tarvinee mitata jossain vaiheessa. Se kumpi pesä runko on veistetty tietää vain Trek. Taidankin piruuttani laittaa Trekin Chattiin kyselyä. Sen verran kiinnitin huomiota, että ylä laakerin pesän sisähalkaisija on selkeästi isompi, kuin laakerin ulkohalkaisija. Tosin ei ole kokemusta, että kuuluuko tuo olla edes vai pelataanko vain kartiolla.
Netin mukaan MR040 laakeri on 41mm.
Outside Diameter: 41.0mm
Inside Diameter: 30.2mm
Height: 7.1mm
Inside Angle: 36°
Outside Angle: 45°
http://www.windwave.co.uk/products/spare_parts/headset_spares/bearings/160-0030000000
^ Kerkesin jo poistaa tuon lainatun viestini, kun rupesin epäilemään miten päin tämä nyt sitten oli… :rolleyes: Pitää joskus mittailla, onko Trekin putki varmasti IS42 vai sittenkin löysähkö IS41…
^ Kerkesin jo poistaa tuon lainatun viestini, kun rupesin epäilemään miten päin tämä nyt sitten oli… :rolleyes: Pitää joskus mittailla, onko Trekin putki varmasti IS42 vai sittenkin löysähkö IS41…
Cane Creekin laakerin etsintä taulukko ataa alu Stachelle 41 ylä laakerin.
https://www.canecreek.com/headset-fit-finder
F7:n renkaat pitäisi litkuttaa. Tarviiko vannenauhaa kaventaa ennen gorilla teipin laittoa?
Oletteko laittaneet teippiä 1 vai 2 kierrosta?
Cane Creekin laakerin etsintä taulukko ataa alu Stachelle 41 ylä laakerin.
https://www.canecreek.com/headset-fit-finder
Joo, muistin väärin, alu-Stachen headsetin yläpää on löysähkö IS41, eikä IS42. Olen aikoinaan ihmetellyt sitä löysyyttä, mutta en näköjään itsekään uskaltanut kokeilla IS42 laakeria, vaan sisältä löytyi edelleen IS41 laakeri. Kulumisen jälkiä on muuten tullut joka paikkaan, mihin ei saisi tulla, kuten esim. laakerin ulkopintaan, vaikka headset oli jopa ylikiristetty. Eli tätä tuskin saisi paremmaksi.
Ihmeellinen juttu tuo alu-Stachen erittäin löysät ohjainputki sekä satulaputki…
Joo, muistin väärin, alu-Stachen headsetin yläpää on löysähkö IS41, eikä IS42. Olen aikoinaan ihmetellyt sitä löysyyttä, mutta en näköjään itsekään uskaltanut kokeilla IS42 laakeria, vaan sisältä löytyi edelleen IS41 laakeri. Kulumisen jälkiä on muuten tullut joka paikkaan, mihin ei saisi tulla, kuten esim. laakerin ulkopintaan, vaikka headset oli jopa ylikiristetty. Eli tätä tuskin saisi paremmaksi.
Ihmeellinen juttu tuo alu-Stachen erittäin löysät ohjainputki sekä satulaputki…
Onko se laakeri suoraan runkoon tehdyssä pesässä alumiinisessakin?
H. Moilanen
07.04.2017, 10.26
F7:n renkaat pitäisi litkuttaa. Tarviiko vannenauhaa kaventaa ennen gorilla teipin laittoa?
Oletteko laittaneet teippiä 1 vai 2 kierrosta?
Kehänä ilmeisesti MuleFut? Tässä ohje: https://www.youtube.com/watch?v=EUjazEhVpfA
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.