Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : TREK Fatbikes Farley, Farley 6, Farley 8 and the rest :)



Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 [11]

no-saint
19.04.2019, 22.26
Eli käännettynä senteiksi siis 184x44.
Öhlinsillä löytyy 185x55 eli hieman liian iso mutta mutta. Saisiko tuosta mitään aikaiseksi?

no-saint
19.04.2019, 22.36
Cane creekiltä löytyis 185x50. Olisi jo lähellä...

PK1
20.04.2019, 13.27
Mahtuuko siis iskarin paksuuden vuoksi, Farleyssa se on niin lähellä runkoa että jotain mittailin ja totesin että kiinni ottaa.

no-saint
20.04.2019, 14.11
Tuo asia on kyllä vielä itseltä selvittämättä...
Sen verran eilen selvisi että silmäväli ei haittaa tuo 1mm ero mutta iskua täytyisi lyhentää 50 -> 44 ettei tule yllätyksiä jos iskari pohjaa.

Putte2
10.06.2019, 12.17
Mitä hissitolppaa suosittelette Farley 5:seen? Mitkäs on sopivat speksit ja löytyisikö jostain ulkomailta edullisesti?

frenik
05.07.2019, 12.25
Farley 6 2015: mahtuuko 4,4" Jumbo Jim?

Tuppu
21.07.2019, 14.29
Uusi Farley 5 kuski kyselee. Ensin pyörästä. En olisi mitenkään uskonut läskillä olevan niin vetovoimainen vaikutus ihmiseen, ennenkuin kokeili kunnolla juurakossa ja kivikossa. Pyörä on keveän tuntuinen, eikä tärskyt ihmeemmin haittaa tällä keski-ikäisen vauhdilla. Että näin.
Millaisia tankoja väki vaihtanut alkuperäisen tilalle? Tarvisi hieman korotetumman tangon, vaihtoehtoja?

Jeltsar
23.07.2019, 15.39
Minulla nukeproofin kuitutanko 40mm nousulla, muistaakseni 760mm leveä. Otin reilummalla nousulla, niin huomasi ainakin eron vakioon (15mm). Makuasioitahan nämä.

69Hz
27.07.2019, 22.17
Mulla RF 760/35mm kuitutanko - taitaa olla 20mm nousulla. Makuasioita....


Moblile mail, tyops apoliged.

janne_p
12.08.2019, 18.43
Onkos muilla 9.8 kuskeilla tullut vastaavia jälkiä runkoon, takakolmioon? Onkohan tässäkin nyt runko murtunut vai olisikohan vain maalissa murtuma?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190812/a7015485c1a05d1222e70786b94524dd.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

69Hz
14.08.2019, 13.36
Onkos muilla 9.8 kuskeilla tullut vastaavia jälkiä runkoon, takakolmioon? Onkohan tässäkin nyt runko murtunut vai olisikohan vain maalissa murtuma?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190812/a7015485c1a05d1222e70786b94524dd.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Ooops. Pitänee tarkistaa oma peli....

Mulla on omasta RF Next kammet olleet juhannuksesta saakka takuukäsittelyssä. Syynä se kuuluisa vasemman kammen klappi, joka syntyy metalli-insertin väsähtämisestä. Maahantuoja oli todennut liikkeelle, ettei ole tietoa aikatauluista. Paras arvaus kuulemma on, että menee ensi vuoden puolelle. Tarjosivat ratkaisuna alukampia ja hiilaritankoa tilalle. LOL. Enhän mä siihen suostu, höh.


Moblile mail, tyops apoliged.

Tapiol65
22.08.2019, 13.44
Itsellä oli kesällä jo kolmannet RF Next kammet vikaantuneet ja sama metalli-insertti ongelma kaikissa malleissa SL, G4 ja viimeisimpänä R- kammet. Kammen ja akselin liitoksen lisäksi tällä kertaa myös ”poljinpesä” eikä ainakaan itsellä rajoittunut vain vasempaan kampeen. Kyllästyin odottelemaan ja päädyin ottamaan rahat takaisin ja hankin tilalle alukammet, koska RF:n kuitukampien laatu edelleen aivan paskaa ja takuuvaihtoakaan ei enää tehdä RF:n toimesta lähettämällä uudet vaan kauppiaan varstosta mitä ei tietenkään koko kesänä ollut ja esim. Tahko ja Syöte mentiin viallisilla kammilla vitutuskäyrä kohoten ja uusia kampia toivoen.

Täpö
22.08.2019, 18.16
Olen ostamassa ekaa läski pyörää ja olisi tarjolla vuoden 2016 farley 5 hintaan 990e liikkeestä ostettuna ja huollettuna. Toinen vaihtoehto olisi uusi 2020 mallinen farley 5. Kannattaako säästää ja ostaa vanha vai saako rahoille vastinetta kun ostaa uuden?

Täpö
22.08.2019, 18.22
Itse ainakin mietityttää etuhaarukka kun ei vissiin ole läpiakselia

Laetine
04.09.2019, 08.03
Miksi Farley5 s ja m koon pyörissä on 3.8 takana?

STN
04.09.2019, 22.22
Miksi Farley5 s ja m koon pyörissä on 3.8 takana?

Trekillähän on takana se säädettävä kiekon kiinnityskohta. Ei kuulemma maahantuojan mukaan mahdu pyörimään jokaisessa asennossa, niin laittavat pienemmän renkaan.

STN
04.09.2019, 22.24
Itse ainakin mietityttää etuhaarukka kun ei vissiin ole läpiakselia

Pikalinkkuahan on jopa joissain uusissakin fatbikessa, ei kai se ihan huono ole.

spacer
13.09.2019, 15.32
Osaako joku sanoa, onko 2018 (alumiini)farleyn ohjainlaakeri tämmönen:

Yläkuppi 41.3mm eli IS41 / alakuppi 52mm eli IS52.

kurvaaja
23.09.2019, 17.02
Perhana kun 21,5" kokoisia Farley 5:sia ei vielä liikkeissä täällä pk-seudulla (tulee kuulemma vasta joulukuussa?), että pääsisi kokeilemaan. 19,5" kokeilin ja tuntui ihan ok, mutta tekisi mieli kokeilla ennen ostamista myös 21,5", josko olisi vielä parempi näin pitkäjalkaiselle (188cm ja 93cm)...

Tuntsan Palo
09.10.2019, 18.45
Mistä kammet Farley 5:n?

Osaamani lyhyen oppimäärän mukaan Farley 5 1*11 voimansiirto käyttää 170 mm perällä olevia kampia jollaiset ovat vaikka vuoden 2018-mallin Race Face Aeffectit. Nyt joudun uusimaan kammet niin sopivalla keskiöllä on tarjolla vain 190 mm perällä olevia kampia.

Mitä vahinkoa kärsin jos asennan sellaiset?

Barracuda
09.10.2019, 23.03
Mistä kammet Farley 5:n?

Osaamani lyhyen oppimäärän mukaan Farley 5 1*11 voimansiirto käyttää 170 mm perällä olevia kampia jollaiset ovat vaikka vuoden 2018-mallin Race Face Aeffectit. Nyt joudun uusimaan kammet niin sopivalla keskiöllä on tarjolla vain 190 mm perällä olevia kampia.

Mitä vahinkoa kärsin jos asennan sellaiset?

Riippuu hiukan mitkä kammet kyseessä. Lähtökohtaisesti ketjulinja muuttuu hiukan mutta haitta lienee vähäinen.
Isommasti saattaa tuntua se että akselin pituuden kasvamisen myötä ajoasento levenee sen noin 20 mm.

solisti
10.10.2019, 10.02
Mistä kammet Farley 5:n?

Osaamani lyhyen oppimäärän mukaan Farley 5 1*11 voimansiirto käyttää 170 mm perällä olevia kampia jollaiset ovat vaikka vuoden 2018-mallin Race Face Aeffectit. Nyt joudun uusimaan kammet niin sopivalla keskiöllä on tarjolla vain 190 mm perällä olevia kampia.

Mitä vahinkoa kärsin jos asennan sellaiset?

Miksi vaihdat kammet (mitkä ne alkuperäiset on?) ja miksei ne RF 170mm perän kammet ole vaihtoehto?

Tuntsan Palo
10.10.2019, 22.43
Miksi vaihdat kammet (mitkä ne alkuperäiset on?) ja miksei ne RF 170mm perän kammet ole vaihtoehto?

Alkuperäiset en RF Aeffectien vasemman kammet kierteet menivät sen verran reippaasti rikki että korjaaminen helicoililla ei onnistu.

Uudet RF 170 mm kammet ovat optio kyllä, mutta maksavat luokkaa 250-300 eur. Tuo Aeffect oli joko OEM tai on poistunut, ja nykymalliston edullisin 170mm fatbike kampisarja vaatii samalla myös uuden keskiön jotka yhteensä kustantavat yllämainitun summan.

solisti
10.10.2019, 23.03
Alkuperäiset en RF Aeffectien vasemman kammet kierteet menivät sen verran reippaasti rikki että korjaaminen helicoililla ei onnistu.

Uudet RF 170 mm kammet ovat optio kyllä, mutta maksavat luokkaa 250-300 eur. Tuo Aeffect oli joko OEM tai on poistunut, ja nykymalliston edullisin 170mm fatbike kampisarja vaatii samalla myös uuden keskiön jotka yhteensä kustantavat yllämainitun summan.

24mm akselilla olevia kampia tosiaan kauheasti näytä löytyvän kapealle perällä tällä hetkellä. Outoa, luulisi olevan kysytty tuote. Fillaritorilta voisi löytyä, vastahan muita oli edullisesti myynnissä.
Edit: on niitä vieläkin.. https://www.bike-discount.de/en/buy/race-face-aeffect-28t-fatbike-crank-175mm-818325

Nuo lienee ne lyhyemmällä akselilla olevat, ainakin spindle tai akseli on ilmoitetun 150mm mittainen...

F. Kotlerburg
10.10.2019, 23.07
Alkuperäiset en RF Aeffectien vasemman kammet kierteet menivät sen verran reippaasti rikki että korjaaminen helicoililla ei onnistu.

Uudet RF 170 mm kammet ovat optio kyllä, mutta maksavat luokkaa 250-300 eur. Tuo Aeffect oli joko OEM tai on poistunut, ja nykymalliston edullisin 170mm fatbike kampisarja vaatii samalla myös uuden keskiön jotka yhteensä kustantavat yllämainitun summan.
https://www.wiggle.co.uk/sram-sram-gx-eagle-dub-fat4-crankset// (https://www.wiggle.co.uk/sram-gx-eagle-fat4-gxp-chainset/) + uusi dub-keskiö jää varmaan johonkin 160-170e huiteille.

Tuntsan Palo
11.10.2019, 00.25
24mm akselilla olevia kampia tosiaan kauheasti näytä löytyvän kapealle perällä tällä hetkellä. Outoa, luulisi olevan kysytty tuote. Fillaritorilta voisi löytyä, vastahan muita oli edullisesti myynnissä.
Edit: on niitä vieläkin.. https://www.bike-discount.de/en/buy/race-face-aeffect-28t-fatbike-crank-175mm-818325

Nuo lienee ne lyhyemmällä akselilla olevat, ainakin spindle tai akseli on ilmoitetun 150mm mittainen...

Näitä itsekin epäilin että voisivat käydä. Nämäkin vaatinevat vielä keskiön vaihdon? Eikö CINCH ole sen suhteen taikasana?

Tuntsan Palo
11.10.2019, 00.26
https://www.wiggle.co.uk/sram-sram-gx-eagle-dub-fat4-crankset// (https://www.wiggle.co.uk/sram-gx-eagle-fat4-gxp-chainset/) + uusi dub-keskiö jää varmaan johonkin 160-170e huiteille.

Hyvä vinkki, kiitos. Mutta 165 mm kammet raavaalle miehelle tuntuvat vähän lyhyiltä.

solisti
11.10.2019, 00.34
Näitä itsekin epäilin että voisivat käydä. Nämäkin vaatinevat vielä keskiön vaihdon? Eikö CINCH ole sen suhteen taikasana?Ei. Aeffectit on 24mm akselilla ja rattaat tulee cinch- kiinnityksellä kiinni.

F. Kotlerburg
11.10.2019, 08.13
Hyvä vinkki, kiitos. Mutta 165 mm kammet raavaalle miehelle tuntuvat vähän lyhyiltä.
Sori väärä linkki. Tää piti laittaa https://www.wiggle.co.uk/sram-sram-gx-eagle-dub-fat4-crankset/

Tuntsan Palo
11.10.2019, 09.09
Kiitos molemmille avusta! Laitoin nuo RF:t tilaukseen.

Antza44
11.10.2019, 12.58
Sori väärä linkki. Tää piti laittaa https://www.wiggle.co.uk/sram-sram-gx-eagle-dub-fat4-crankset/Farleyssä tuo Fat4 ja niiden 6mm offset ratas menee liian sisälle. Asiahan korjaantuu vauhtamalla oikean ketjulinjan ratas -4mm (Fat5 tämä) tai 3mm boostikin voi toimia, jos ei ota runkoon kiinni, niin kuin pojan Cubessa. Tai sitten kääntää Boost 3mm rattaan, jos onnistuu ja mutta piikit ei ole optimi suunnassa.

Eli edelleen Fat4 ja Fat5 kammet on tismalleen samat, ns kapea peräsen/kapeamman q-factoryn runkoihin. Rattaan Offset on vain eri. esim. Poleen tai ICT nämä ei mahdu.

mth
24.01.2020, 14.25
Farley 9.8 (2016) läskistä porsi ennen joulua toiset Raceface Next kammet.
Tuossa vaiheessa mulle riitti ko kammet ja mietin mitä tilalle.

Lähtötilanne
- Farley 9.8 (2016) (https://archive.trekbikes.com/us/en/2016/Trek/farley_9_8#/us/en/2016/Trek/farley_9_8/details)
- Next R kammet (30mm akseli)
- Taka-akseli 197x12
- Pressfit keskiö PF121
- 30T eturatas (flipped)
- XT 11 vaihtaja ja vipu (nämä olin vaihdattanut aiemmin)
- SRAM 10-42 XD-pakka
- Kahdet kiekot: Bontrager/Trek Wampa SRAM XD-vapari ja DT-swiss BR-2250 Shimano ei-microspline vaparilla ja XT 11-42 pakalla.

Tuohon tilanteeseen aloin kartoittaa aluksi vain uusia korvaavia kampia, mutta kun tsekkasin korvaavia kampia, huomasin, että uusien SRAM DUB kampien akselin halkaisija on 29mm eli myös keskiö oli menossa uusiksi.

SRAM DUB kampia fatbikelle on Fat4 ja Fat5. Selvittelin noiden eroa ja näiden pohjalta
https://www.ridefatbikes.ca/faq-chainline-and-q-factor
https://www.raceface.com/media/Crank_Q-factors_and_chainlines.pdf
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50545-Virallinen-Fatbike%99-TechTalk-ketju&p=2839783#post2839783
"Fat4 ja Fat5 kammet on tismalleen samat ja samalla q-factorilla ero tulee rattaasta. Fat4 on 6 offsetin ratas ja sen ketjulinja sopii 170mm peräsiin."

https://shredworthy.bike/fatbiking/build-a-bike-fat-edition
"difference between the two, is the chainring offset. The Fat 4 comes with a 6mm offset while the Fat 5 comes with a -4 mm offset"

Ja vielä, uuden Farley 9.6 speksit
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/fatbike/farley/farley-9-6/p/24589/

"SRAM NX Eagle, DUB, 30T, FAT 5 -alumiiniratas, pituus 175 mm"

Eli täten tarvitsin ja halusin Fat5 kammet ja niihin sopivan DUB keskiön.

No nyt kun kammet ja eturatas oli menossa uusiksi ja kun SRAMin eturatas syö SRAMin ketjua, niin aloin miettiä muutenkin voimansiirtoa.

Kahdessa muussa fillarissani on Shimano microspline + 12-pakka ja mieluusti oisin semmosen ottanu tilalle, mutta käsittääkseni Wampa-kiekkoihin ei saa Microsplinea.
Päätöstä helpotti se, että BR-2250 kiekoissa oli tullut mukana XD-vapari eli peli oli aika selvä => SRAMia tilalle.
Vaihtaja, pakka ja vipu olivat sen sijaan helppoja etsiä ja valita verrattuna keskiöön, kampiin ja eturattaaseen.

Tässä lopullinen setup

* Keskiö / SRAM Bottom Bracket DUB Fatbike | PressFit PF41 BB121
https://r2-bike.com/SRAM-Bottom-Bracket-DUB-Fatbike-PressFit-PF41-BB121

* Kammet / SRAM XX1 Eagle X-SYNC Fatbike Crankset - Direct Mount 30 Teeth 12-speed - FAT 5" - DUB
https://r2-bike.com/SRAM-XX1-Eagle-DUB-Fatbike-Crank-1x12-FAT5-X-SYNC-2-Direct-Mount-Chainring-30-teeth
HUOM! Fat5 kampisetti sisältää eturattaan
https://r2-bike.com/SRAM-X-SYNC-2-XX1-Eagle-Direct-Mount-chain-ring-12-speed-4-mm-Offset-Cannondale-AI-FAT5
HUOM2! Noita -4mm offset rattaita on vaan 30T koossa, sivu 85:
https://www.servicearchive.sram.com/sites/default/files/techdocs/sram_spc_-_revh.pdf
"11.6218.030.200 CHAIN RING X-SYNX 2 30T DIRECT MOUNT -4MM OFFSET ALUM EAGLE BLACK"

* Vipu / SRAM XX1 Eagle Trigger 12-speed right gold
https://r2-bike.com/SRAM-XX1-Eagle-Trigger-12-speed-right-gold-SPECIAL-OFFER

* Pakka / SRAM GX Eagle Cassette 12-speed Full Pin XG-1275 10-50 teeth black
https://r2-bike.com/SRAM-GX-Eagle-Cassette-12-speed-Full-Pin-XG-1275-10-50-teeth-black

* Vaihtaja / SRAM XX1 Eagle Rear Derailleur 12-speed Type 3.0 | X-Horizon gold
https://r2-bike.com/SRAM-XX1-Eagle-Rear-Derailleur-12-speed-Type-30-X-Horizon-gold

* Ketju / SRAM XX1 | X01 Eagle Chain 12-speed PC 1290 126 links silver
https://r2-bike.com/SRAM-XX1-X01-Eagle-Chain-12-speed-PC-1290-126-links-silver

Kiitos myös parille aktiiviselle Farley-kuskille (Mikko ja Joni) vastauksista kysäreihini ja kiitos niille, jotka ovat tähän ketjuun ja tuohon Tech talk ketjuun asiasta kirjoitelleet.

Toivottavasti tämä kooste helpottaa häntä, joka pähkii Farleyn kampien päivitystä.

misopa
24.01.2020, 18.55
Ja ken ovaalia halajaa noihin Sramin DUB-kampiin, niin ainakin tämä Absolute Blackin 0-offset ovaali toimii hyvin (vaikka ketjulinja jää aavistuksen sisäänpäin alkuperäisestä).

Minulla Farleyssa tuosta 34t versio ja hyvin pelaa.

https://absoluteblack.cc/sram-oval-bb30.html

Ja jos joku tehomittaria kaipaa noihin kampiin, niin Power2Max:lta käy tuo boost-versio. Itse tosin myin tuollaisen pois, kun ajot läskillä jääneet niin olemattomiin.

https://www.power2max.com/en/product/ngeco-mtb-sram-single-power-meter-boost/

Mi2
24.01.2020, 19.56
Kertokaapas, kuinka noihin pelti-Farkkuihin olis tarkoitus asentaa hissitolpan vaijerin vienti?

Jokijalan polkija
27.02.2020, 14.38
En löytänyt Trekin Farley 7 -mallista keskustelua. Itseä alkanut poltteleen etujousitettu läski ja 20 vuoden 7 todella houkutteleva malli. Minkälaisia kokemuksia tai huomioita siitä pyörästä? Kiitoksia jo etukäteen.

Hubert
24.05.2020, 14.26
Farley vitosen -18 vapaaratas alkaa antaa periksi. Minkälaista vapaaratasta on porukka vaihtanut? Pitäiskö laittaa koko napa uusiksi? Suosituksia?

69Hz
27.05.2020, 11.06
Hyvä kysymys. Mulla on porsinut 9.8 vapaaratas kahdesti. Käsittääkseni Formulan napa. Viimeisin vaihtoväli reilusti alle kaksi vuotta (tallissa myös täpäri, jolla ajan kesäkaudet). Vaihto meni takuuseen. Pyysin liikettä vaihtamaan koko navan (siten että maksan erotuksen) mutta siihen eivät lähteneet.

Kuuntelen korvat höröllä mitä raati ajattelee...


Moblile mail, tyops apoliged.

F. Kotlerburg
27.05.2020, 12.50
Joo ei tuollainen kolmekyntinen kynsivapari kestä läskissä. Vaihtaisin kunnollisen navan. DTSwiss BigRide, i9 tms.

tanEzki
29.05.2020, 16.12
Onko trek farley 5 ostamisen arvonen ? Millaisia etuja löytyy 27.5 vanteista ? Huomattava rahallinen ero tohon farley 7. Pärjääkö 1x10 vaihteistolla ?

Antza44
29.05.2020, 16.17
Millaisia etuja löytyy 27.5 vanteista Minusta lähinnä haittaa varsinkin ilman joustokeulaa ajaessa. 26" on vaan fiksumpia kumeja olemassa ja helpompi pelata eri renkaiden ilmatiloilla.

tanEzki
29.05.2020, 22.56
Tässä pähkäilen vahvasti farley 5 vs cube nutrailin välillä :mad:. Fatbike kuume on kyllä kova. Lenkit kolmi vaihteisella nopsalla alkaa riittämään xD

maestro
07.06.2020, 19.38
Onko kukaan viritellyt omaan trek fättiinsä joustokeulaa? Minkä laitoit? Fiilikset ennen ja jälkeen ajo hommissa ?

Jeltsar
07.06.2020, 21.46
Aikoinaan oli kesäajossa 100mm bluto keulilla. Kyllä se mukavuutta toi vaikkei bluto/reba taida kovin kehuttu keula olla.

Hieman hankala oli 100mm säätää: joko oli liian kova tai pohjasi. Kun pidensi 120mm, alkoi toimia paremmin.

tanEzki
10.06.2020, 22.56
elämän ensimmäinen fätbike ja valinta osu tällä kertaa trek farley 9.6 :P ! Oikein kiva pyörä on

Mikko Haikola
11.07.2020, 02.26
Hello! White 6litellä pari vuotta huristellu ja huomannu et läskeily on pyöräilylajeista se mun juttu. Whitesta ei mitään moitittavaa, hyvä pyörä. toimiva ja rento ajella, mutta jotenki isona kaverina alkanu 27.5 nakit kiinnostaan ja trekki 5:sta katsellu. Iteasiassa olin jo ostamassa uutta -20 vuoden mallia tuossa männä viikolla, mutta eksyin trekin usa sivuilla ja siellä oli -21 vuoden malli esitelty. Runko ja osat likimain samat: Jarrut, vanteet, renkaat, keula... samat. (Värii tällaiselle melankoliselle suomalaiselle hieman liian räväkkä :) ) päivitystä voimansiirrossa jossa shimano/raceface 1x10 28/11-46 hilppeet. Suurin muutos se, että -21 mallissa vakiona hissitolppa ja tämän takia päädyin ootteleen ens vuoden mallin...

Tuon alun p**kan jauhannan jälkeen muutama kysymys: Kauanko joudun oottaan, eli millon trekin seuraavan vuoden mallit on yleensä rantautunu suomeen?

Jos joku asioista paremmin tietävä jaksaa nähdä vaivaa ja vilkaista tuota päivitettyä voimansiirtoa... Onko se päivitys menny parempaan vai huonompaan suuntaan?

https://www.trekbikes.com/us/en_US/bikes/mountain-bikes/fat-bikes/farley/farley-5/p/33270/?colorCode=bluedark_tealdark

-21 mallissa kasetti on siis 11-46. Onko se -20 vuoden mallissa 11-42? (Noilta sivuilta en tietoa löytäny) Mitä ajatuksia herättää...?

Paksupolkija
11.07.2020, 12.15
Hommaat heti uudeltaan siihen vielä 30t ovaalin tuon 28 etuleivän tilalle, niin se on siinä. Ainakin -18 mallissa oli 11-42 pakka ja ite kaipasin kevyempää nousuihin. Ovaali auttoi hiukan ja toi pitkään päähänkin vauhtia kahen hampaan verran. Tuota Anzan mainitsemaa rengasjuttua en kyllä ymmärrä alkuunsakaan, mutta eihän se kaikille sovi. Kuitenkin jos joku kysyy läskiin renkaita, niin vastaus on aina Jumbo Jim eli käytännössä 26 ajetaan yhdellä renkaalla. Talvella osa käyttää bud/lou, joka lienee kyllä paras hankikäytössä. 27,5puolella Bontrager Barbegazi ei häviä yhtään millään pinnalla jumbolle. Jumbossa on aivan liian pehmeä kumiseos, eikä se kestä yhtä hyvin kuin Barbegazi, vaikka ehkä tuo jotain marginaalista etua. Barbit ei myöskään tihku litkua kyljistä vaikka alkaa kankaay loistaa. Olen nyt ajanut kolme kesää aika raakaa maastoa ja nappulat ei paljo uusille häpeä. Gnarwhal on loistava talvirengas umpiseenkin, vaikka moni valittelee raskautta. Voi jee.....lisäksi 27.5 ei kyllä töki mihinkään vaan on niin iso kehältään että möyrii kaiken yli. Hyrrävoimat pitää menon aika haipakkana, vaika tulis mitä vastaan. Me likes.

hemppa
14.09.2020, 11.14
Keskiö rahisee (Farley 9.6 2016). Mitä keskiötä suosittelisitte tilalle?

edit. Tai minkälainen tuohon yleensäkään sopii? Keskiö ilmeisesti joku PF121(?) ja kammet Race Face Aeffect https://archive.trekbikes.com/fi/fi/2016/Trek/farley_9_6#/fi/fi/2016/Trek/farley_9_6/details

edit2. Sopiiko esim. tällanen? https://www.bike-discount.de/en/buy/truvativ-press-fit-bottom-bracket-gxp-mtb-bb121-fatbike-214000

Janos86
20.09.2020, 22.24
Itse laitoin WheelsMFG ruuvattavan laakeripesän ja siihen sopii sitten irtolaakerit niin ei mene koko keskiö enää vaihtoon

hemppa
21.09.2020, 09.13
Itse laitoin WheelsMFG ruuvattavan laakeripesän ja siihen sopii sitten irtolaakerit niin ei mene koko keskiö enää vaihtoon
Ai tuollaisiakin on. Voisitko vielä linkata mikä malli tuohon runkoon ja noille race face aeffect kammille sopii? Nämä pressfit standardit on itselle aika vieraita..

E. Olisko nämä (PF41/121mm, 24mm kammet): https://wheelsmfg.com/bottom-brackets/fat-bike.html?crank_spindle_dia=7121

Jukka
12.10.2020, 12.00
Ja ken ovaalia halajaa noihin Sramin DUB-kampiin, niin ainakin tämä Absolute Blackin 0-offset ovaali toimii hyvin (vaikka ketjulinja jää aavistuksen sisäänpäin alkuperäisestä).

Minulla Farleyssa tuosta 34t versio ja hyvin pelaa.

https://absoluteblack.cc/sram-oval-bb30.html

Ja jos joku tehomittaria kaipaa noihin kampiin, niin Power2Max:lta käy tuo boost-versio. Itse tosin myin tuollaisen pois, kun ajot läskillä jääneet niin olemattomiin.

https://www.power2max.com/en/product/ngeco-mtb-sram-single-power-meter-boost/

Tässä olikin kiinnostavaa asiaa, kun olen etsinyt omaan 2020 Kona Wo läskiin ovaalia eturatasta. Tuo 4 mm muutos sisäänpäin ei haittaisi varmaan liikaa. Omassa läskissä siis SRAM Dub Fat5 kampisarja.

Myös tehomittari kiinostaisi hiukan, jotta saisi talven treenikilometreistä rasitukset vähän tarkemmin arvioitua. Oliko sinulla mikä eturatas kiinni tuossa Power2Maxin boost versiossa? Kyselin valmistajalta tuon mittarin sopivuutta noihin kampiin ja heidän mielestään ongelmaksi tulisi se, että noihin ei taida löytyä 0 mm offsetin 104 BCD ratasta, jolloin jo 3 mm offsetin rattaalla ketjulinja tulisi 7 mm sisäänpäin, eikä siis toimisi. Tuo taitaa kyllä olla jo liikaa oman rungon tilan puolestakin. Ovaalin saa kanssa varmaan tuon tehomittarin kanssa läskissä unohtaa.

Nyyppä123
12.10.2020, 18.39
Tervehdys kaikille. Olen aloittelija pyöräilyn suhteen ja ostin nyt Farley 5 - 2021. Tarkoitus on ajaa lyhyttä työmatka-ajoa, 5km päivä / ympäri vuoden Oulun suunnalla. Välillä maastoon.

Kysymys: Paljonko suositus rengaspaineista edessä ja takana? Renkaat: Bontrager Gnarwhal, 27.5 x 4.50. Oma paino noin 85kg. Runko tässä pyörässä on vissiin täysjäykkä. Tiestö on 95% asfalttia. Tavoitteena ei ole vauhti, vaan tasaisuus sekä ajovarmuus märällä/lumisella kelillä.

Kiitos vastauksista!

solisti
12.10.2020, 21.56
Tervehdys kaikille. Olen aloittelija pyöräilyn suhteen ja ostin nyt Farley 5 - 2021. Tarkoitus on ajaa lyhyttä työmatka-ajoa, 5km päivä / ympäri vuoden Oulun suunnalla. Välillä maastoon.

Kysymys: Paljonko suositus rengaspaineista edessä ja takana? Renkaat: Bontrager Gnarwhal, 27.5 x 4.50. Oma paino noin 85kg. Runko tässä pyörässä on vissiin täysjäykkä. Tiestö on 95% asfalttia. Tavoitteena ei ole vauhti, vaan tasaisuus sekä ajovarmuus märällä/lumisella kelillä.

Kiitos vastauksista!

Kokeile ihmeessä erilaisia paineita. 0.2-0.8 baria on itsellä yleensä suunnilleen se vaihteluväli. Gnarwhalit ei ole rullavimpien maineessa, mutta pitoa on ja tiellä voi kompensoida paineella. Jääkeleille asennat niihin sitten nastat.

Nyyppä123
13.10.2020, 22.24
Tervehdys! Vielä muutama "tyhmä kysymys":

1. Pystyykö Farley 5 - 2021 mallin ohjaustankoa säätämään ylemmäs ilman ns. "korottaja renkaita" tai mitä onkaan mitä joissakin videoissa näkyy?

2. Miksi taka-akselista kuuluu naputtava ääni, kun pyörän polkimia ei polje eli rullaa vaan pyörän kanssa? Kun polkimia polkee, ääntä ei kuulu.

3. Mitä "Tubeless ready" tarkoittaa?

4. Mitä pyörän taka-akselissa vissiin olevat "drop outit" tarkoittavat, miten ne vaikuttaa ajamiseen?

5. Miten tuo "hissitolppa/dropper post" toimii? Ohjaustangon vasemmalla on tämä droppervipu, mutta en ole saanut sillä laskettua satulaa?

6. Jos kädet ja selkä särkee jopa jossain 3km ajomatkalla, niin miten ajo-asentoa pitäisi korjata?

Suurkiitokset

misopa
13.10.2020, 23.31
Tässä olikin kiinnostavaa asiaa, kun olen etsinyt omaan 2020 Kona Wo läskiin ovaalia eturatasta. Tuo 4 mm muutos sisäänpäin ei haittaisi varmaan liikaa. Omassa läskissä siis SRAM Dub Fat5 kampisarja.

Myös tehomittari kiinostaisi hiukan, jotta saisi talven treenikilometreistä rasitukset vähän tarkemmin arvioitua. Oliko sinulla mikä eturatas kiinni tuossa Power2Maxin boost versiossa? Kyselin valmistajalta tuon mittarin sopivuutta noihin kampiin ja heidän mielestään ongelmaksi tulisi se, että noihin ei taida löytyä 0 mm offsetin 104 BCD ratasta, jolloin jo 3 mm offsetin rattaalla ketjulinja tulisi 7 mm sisäänpäin, eikä siis toimisi. Tuo taitaa kyllä olla jo liikaa oman rungon tilan puolestakin. Ovaalin saa kanssa varmaan tuon tehomittarin kanssa läskissä unohtaa.

Minulla oli 32t pyöreä Race Facen 3mm offset-ratas käännettynä tuossa P2M spiderissä. 32t 3mm offset ovaali ei mahtunut pyörimään Farleyssä, kun otti chainstayhin kiinni. Dudessa oli paremmin tilaa ja siinä mahtui jopa ovaali 34t 3mm offset-ratas Quarqin kampien kanssa pyörimään. Sinänsä ketjulinjan kanssa ei ollut ongelmia, vaikka sisemmäs jäikin. Vaihteet pelasivat hyvin ja rengastilaa jäi riittävästi. Alla vielä kuva setupista.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201013/799f7783a7b7f8c9ed51028ef8d31619.jpg

Jukka
14.10.2020, 11.16
Kiitos tiedoista, tuolla käännetyllä eturattaalla voisi tosiaan saada ketjulinjaa tarpeeksi ulospäin omaankin runkoon. Pitääpä miettiä uskaltaisiko tuota lähteä kokeilemaan...

hannurs
07.03.2021, 19.25
Hei.

Olen veri sori kun vanhaan ketjuun lisäilen kysymyksiä. Mutta onkohan kukaan kerennyt vielä 21 malliseen Farley 5:een kerennyt asentamaan alkuperäistä isompaa kumia, specsailen ajatustasolla että nykyisen Nutrail Pron möisi ja Farleyta tilalle. Ajatuksena olisi nastoittaa alkuperäs rengastus ja hommata kesäksi esim Barbegazit. Googgeli kertoo että saisi Bontrager Barbegazi Team Issue 27,5 x 4.7 kokoisena??? Vai onko nyt sattunut erheys kauppiaalla koon naputtelussa?

Plus
09.03.2021, 22.30
Päivitin 2021 Farley 9.6:sta alkuperäisen dropperin, satulan ja tangon ja vaihdoin kevyempää tilalle.

Järkyttävän painavaa palikkaa alunperin:

Bontrager satula + dropperi + remote = 966g
Tilalle Ritchey WCS + Concor FX = 365g
Orkkistanko Bontrager Comp 760mm 468g [emoji33]
Tilalle Ritchey WCS riser 740mm 196g

Eli rapiat -870g pelkillä putkiosilla ja nyt pyörä on nastoitetuilla Gnarwhaleilla polkimineen 12,78kg

Seuraavaksi pitääkin vaihtaa napsuva keskiö, alkoi pitämään ääntä 300km jälkeen ja kupin ja rungon välistä tuntuisi tulevan. Oliskohan päässyt vettä sisään dropperin läpiviennistä kun se on tiivistämätön...

Jeltsar
10.03.2021, 16.19
Onhan se dropperi aika ankkuri kaikkine kilkkeineen, mutta jäykästä tolpasta et droppia saa :D

Tolkun mies
12.03.2021, 23.25
Kiitos tiedosta, tätä painoeroa juuri mietin kuluneen viikon aikana.
Paljonko lähtee painoa litkuttamalla alkuperäiset Barbegazit ?

Paksupolkija
12.03.2021, 23.42
Herran vuonna 2018 painoi Trekin läskisisurit n 400g kipale. Kaippa se 600g vois säästää kun vaihtaa vannenauhan vielä johon vaikka mustaan tai värikkääseen ilmastointiteippiin, niin niistäkin niistänee vajaa 100g kipale.

hannurs
14.03.2021, 08.44
Onko nyt niin kun uudessa 2021 mallissa Farley 5:n vanteessa lukee "tubeless ready" niin tarvitsee kuitenkin gorillateippiä yms kikka 2 että saa tubelessiksi? Eli ready tarkoittaa "not really ready, but almost!"

Vähän hotsittaisi nyt heti tubeloida uutukainen kun talon toinen pläski, Nutrail on saman operaation edessä.

pyöräsimo
18.03.2021, 08.40
Arvonta Kona Wo:n ja Farley 5:n välillä oli melko kovaa ja ratkaisuun auttoi Konan saamisen viivästyminen ja paikallisesta pyöräliikkeestä löytynyt M-koon Farley 5. Renkaiksi vaihdoin uutuuttaan Barbegazit litkutettuna. Hyvin pelasi ekalla lenkillä talvipoluilla.

Plus
18.03.2021, 09.45
Onko nyt niin kun uudessa 2021 mallissa Farley 5:n vanteessa lukee "tubeless ready" niin tarvitsee kuitenkin gorillateippiä yms kikka 2 että saa tubelessiksi? Eli ready tarkoittaa "not really ready, but almost!"

Juuri näin, mutta älä laita Gorillaa. Suosittelen Whiskyn 80mm teippiä (https://www.bikeshop.fi/Whisky-Parts-tubeless-vannetei/ekauppa/pRT2716/), sopii Mulefüteille hyvin ja aika helppo teipata.

hannurs
18.03.2021, 19.29
Juuri näin, mutta älä laita Gorillaa. Suosittelen Whiskyn 80mm teippiä (https://www.bikeshop.fi/Whisky-Parts-tubeless-vannetei/ekauppa/pRT2716/), sopii Mulefüteille hyvin ja aika helppo teipata.

Arvaappa kaharesti notta mitä laaton, ja mikä oli lopputulos.....
.... Helppo tubeless klassikkohan siitä tuli :)

Tilasin pari rullaa niin teen varulta Cuben kiekotkin tuolla, siinä alkoi gorilla pitämään heti ja litkuakin meni liian vähän eli 120ml per rengas. Siinä tosin olikin 26" neliö reijällä olevat Mulefut kehät
Anyways, ensifiilikset on hyvät Farleysta ja kiitos teippivinkistä!

Pepe Y
18.03.2021, 19.38
Jos siinä Mulefutissa lukee tubeless ready, eiköhän se ole teipattu SunRinglen omalla keltaisella teipillä?

hannurs
18.03.2021, 20.02
Juuri näin, mutta älä laita Gorillaa. Suosittelen Whiskyn 80mm teippiä (https://www.bikeshop.fi/Whisky-Parts-tubeless-vannetei/ekauppa/pRT2716/), sopii Mulefüteille hyvin ja aika helppo teipata.


Jos siinä Mulefutissa lukee tubeless ready, eiköhän se ole teipattu SunRinglen omalla keltaisella teipillä?

Ei ollut ainakaan minulla Farley 5 vaikka venttiilin kohdalla lukee "tubeless ready"

Plus
21.03.2021, 21.19
...napsuva keskiö, alkoi pitämään ääntä 300km jälkeen ja kupin ja rungon välistä tuntuisi tulevan. Oliskohan päässyt vettä sisään dropperin läpiviennistä kun se on tiivistämätön...

Eipäs tullutkaan keskiöstä napse, vaan stranglehold-dropoutista. Rungossa olevat hahlot ovat paljasta alumiinia ja irtonaiset dropoutit ovat asennettu rutikuivana. Ilmankos nuo alkaa rutisemaan kun kuravedessä uittaa. Vaseliini hiljensi tehokkaasti.

Laitoin samalla dropoutit taka-asennosta keskiasentoon, ja pyörästä tuli hieman ketterämpi kääntymään.

Toinen probleema on ollut tolpan hienoinen klappaaminen eteen ja taakse satulamastossa. Tämä aiheuttaa myös lipumista. Tolpan reikä on hieman ylikokoinen ja Ritchey WCS trail -kuitutolppa näköjään 31,5 eikä 31,6mm. Korjasin ongelman kaljatölkillä...

hannurs
21.03.2021, 21.56
Sain tuolla edellämainitulla teipillä teipattua ja toistaiseksi on ollut kiekot ihan hiljaa eikä ole litkua hiipinut vannenauhan ja vanteen kolon saumasta :) ja Mcarbon nastat sain asenneltua molempiin renkaisiin, en tee uudestaan samaa (ouch, my hands) mutta tulipa testattua ja vielä kerkiää hetken sisäänajamaankin ennenkuin pitää alkaa metsästämään Barbegazeja. Tai se pelkästään eteen ja taakse 3.8 tai 4.0 kokoinen joku muu rengas, koska M koko ja haluaa leikkiä säädöllä

Jeltsar
19.04.2021, 21.51
Farley 9.6, 2016, ohjainlaakeri pitäisi uusia. Trekin arkisto sanoo:
FSA IS-2 carbon, E2, sealed alloy cartridge
Muttei ainakaan nopealla googletuksella löydy. Onko joku vastaava? Mitä olette käyttäneet?

Yussu
11.08.2023, 11.24
2016 Trek Farley 9.8 ja kampiremonttia puskee (rattaan puoleinen insertti nitkuu) . En mielellään vaihtaisi muita osia jos ei ole pakko.

Osaako joku neuvoa mitkä olisivat sopivat kammet? Järki menee kaiken maailman akselin paksuuden, pituuden, offsettien ja muiden kanssa. Haluan vain ajaa.

Tehomittarilla varustetutkin varovasti kiinnostaa.

solisti
11.08.2023, 13.14
Ilmeisesti alkuperäiset Raceface Next SL:t? Racefacen kampia saa edelleen 30mm akselilla. Ostat mitkä tahansa 30mm akselille olevat kammet ja voit vaihtaa niihin vanhoista oikean mittaisen akselin (jos läskiversiota ei saatavilla).
Ainakin NEXT, Turbine, Atlas ja uusi ERA...

SRAM FAT5 DUB-kammet on varmaan suosituin vaihtoehto nykyään, mutta silloin pitää vaihtaa myös keskiö.

Yussu
11.08.2023, 19.28
Ilmeisesti alkuperäiset Raceface Next SL:t? Racefacen kampia saa edelleen 30mm akselilla. Ostat mitkä tahansa 30mm akselille olevat kammet ja voit vaihtaa niihin vanhoista oikean mittaisen akselin (jos läskiversiota ei saatavilla).
Ainakin NEXT, Turbine, Atlas ja uusi ERA...

SRAM FAT5 DUB-kammet on varmaan suosituin vaihtoehto nykyään, mutta silloin pitää vaihtaa myös keskiö.

Erinomaisia uutisia! Kiitokset tiedosta.

-Simppa-
12.09.2023, 23.36
Miten Farley 5:ssa menee käytännössä tuo M-koon rungon takarenkaan maksimileveys? Mahtuuko tuohon esim 4.5 Barbegazi?

oPa
13.09.2023, 09.21
Miten Farley 5:ssa menee käytännössä tuo M-koon rungon takarenkaan maksimileveys? Mahtuuko tuohon esim 4.5 Barbegazi?

M-kokoiseen runkoon mahtuu tuo 4,5" Barbegazi kun dropout on taka-asennossa. Tallista löytyy yksi 2019/2020 -mallinen, missä näin on.