Näytä tavallinen näkymä : Mikä se tänään sut hyvälle tuulelle sai?
Sillanalusmiesten tod.näk eilen loppiaisena tehty atakki hiihtoladulle samaan malliin kuin vuonna 2017 :)
https://photos.app.goo.gl/SvauPruCWCvMVDdh2
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLVjjHAzmmaYBYgT0V-hH4c4hrjxy7qIGAaF13YIGBWzH9Mp0ZNlqYwaojH1gSMk30Xfa-DhazgnGrRP0Ei-luoC2IgNoYeVsjdXLJ0TABqEzImaIcus33YHEUFdiQle6bUS6M B7VOxYYpxLz0nOe67Ecg=s747-no?authuser=0
Tää oli hieno teko. Huomannut itse, että Espoon laduilla sillanaluset on keskimäärin aika paljon heikommassa kunnossa kuin Oulussa jossa tuli joululomilla käytyä. Ja lunta ei siellä siis tätä enempää vielä ollut. Mutta että sillanalusiin oli panostettu (epäilen, että kaupungin toimesta). Muutoinhan siellä on erikoista hiihtää etelän latuihin tottuneelle kun mäkiä ei ole lainkaan.
tempokisu
13.01.2022, 19.29
No ensiksikin ihan se että pääsin töistä kotiin fillarilla.
kvvy:ltä tuli sähköpostia, että olenko nähnyt lehtijutun....moni asiakas nimittäin oli nähnyt, ja linkin kautta nyt sitten minäkin :D nauratti, ai että "alussa jännitti...." no jännittää vieläkin se talkoisiin meno.
Mutta selvisi myös ??kun talkoissa eräs mies jutteli kanssani ja totesi että "ei olla nähty sitten lukion...." en kehdannut kysyä että kukas sinä sitten olet...jutun kirjoittaja oli tuttu nimi ( mutta en tunnistanut muuten )
Tää oli hieno teko. Huomannut itse, että Espoon laduilla sillanaluset on keskimäärin aika paljon heikommassa kunnossa kuin Oulussa jossa tuli joululomilla käytyä. Ja lunta ei siellä siis tätä enempää vielä ollut. Mutta että sillanalusiin oli panostettu (epäilen, että kaupungin toimesta). Muutoinhan siellä on erikoista hiihtää etelän latuihin tottuneelle kun mäkiä ei ole lainkaan.
Vielä erikoisempaa se on ajaa pyörällä. Kun niitä mäkiä ei ole. Fillariin riittää aavikkovälitys. Jollakin 11-34 takapakassa maksimissaan välityksellä nousee isoinkin nyppylä. Korkeusprofiili taitaa olla 20km säteellä keskustasta olla alle 70metriä. Tuulta sen sijaan piisaa riippuen vuodenajasta sekä siitä paljonko on kello.
usko juntunen
16.01.2022, 19.21
Joo meillä on kaupungin liikuntatoimen kanssa eräänlainen yya-sopimus jo vuosia niin kesällä kuin talvellakin. Tahtoo sanoa, että jonkun ulkoliikuntapaikan epäkohdan korjaus tapahtuu ilman sen suurempaa
byrokratiaa joko viran- tai talkooporukan toimesta. Tässä yksi esimerkki vuosien takaa :) https://goo.gl/photos/AigJRT78J85EWA6w7
Samat ukot ja akat (anteeksi ilmaisuni) vuodenajasta riipumatta noita polkuja tallaa. Vain välineet vaituvat suksista maastureihin ja toisinpäin.
tempokisu
19.01.2022, 21.31
:) kiva, laitoin nahkeen joulukortin latvialaisella nahka-nahkiaisten tekijälle....oli se kortti tullu perille
Lisäksi että ykei pilvisen talvipäivän nukkekuva onnistui ihan ok ( tosin piti poistaa sinisyyttä...)
Tullauksen helppous ja nopeus ja ennenkaikkea uuden rungon kotiutuminen
callahan
27.01.2022, 16.48
Tieto lähimmän esihenkilöni poislähdöstä firmasta!
Susien tappamiselle kielto:
https://yle.fi/uutiset/3-12292558
tempokisu
31.01.2022, 05.17
Tässä tunti sitten heräilin, voi että unohdin ottaa evästä pakkasesta ja kalaa iltapäiväksi ...hei! tänään on vapaapäivä! vasta huomenna töihin!
Tieto lähimmän esihenkilöni poislähdöstä firmasta!
Kumpa meilläkin.
ruuduntakaa
02.02.2022, 21.40
-417 km/h autobahnilla paahtanut miljonääri voi joutua vankilaan-
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/417-km-h-autobahnilla-paahtanut-miljonaari-voi-joutua-vankilaan-jos-nopeusrajoitusta-ei-ole-eiko-silloin-saa-painaa-lapun-lattiaan/8344944#gs.nvvb7y
^ei taida joutua. Voi olla syyttäjällä lakituvassa nihkeätä. Laittakoot nopeusrajoitukset.
ruuduntakaa
03.02.2022, 08.14
^ei taida joutua. Voi olla syyttäjällä lakituvassa nihkeätä. Laittakoot nopeusrajoitukset.
Tämähän se olisi oikea tie, aivan kaistapäistä nuo vapaat nopeudet.
Ja tosiaan, ei varmaan joutuisi muutenkaan; onhan kyseessä miljonääri. Raha ja friends in high places puhuu.
Ja tosiaan, ei varmaan joutuisi muutenkaan; onhan kyseessä miljonääri. Raha ja friends in high places puhuu.
No ei tästä syystä vaan siksi ettei taida sopivaa lakipykälää ja näyttöä löytyä.
ruuduntakaa
03.02.2022, 11.17
No ei tästä syystä vaan siksi ettei taida sopivaa lakipykälää ja näyttöä löytyä.
"Maan tieliikennelaissa todetaan, että kaikkien tienkäyttäjien tulee toimia tavalla, joka ei aseta muille vahinkoa, haittaa tai vaaraa enempää kuin on olosuhteet huomioiden välttämätöntä."
Näyttö löytyy pöljän itsensä jakamasta videosta.
^juu juu, mutta eihän tuo nyt vaaraa aiheuttanut...vallitsevien nopeusrajoitusten mukaanhan hän ajoi.
Laki ja maalaisjärki eivät aina tapaa, ei tässäkään tapauksessa.
Laiskatkin joutu kunnolla hommiin jos halusivat autolla päästä liikkeelle.
Tiistaina ilman laseja havaittu outo mytty etupihan pihlajassa. Lasit päässä osoittautui varpuspöllöksi. Töihin lähtiessä kävi nappaamassa myyrän porraspielestä. Olisi ollut hieno videopätkä.
PikkuPatleetti
07.02.2022, 23.03
Pieni snowduro-hetki maasturilla ja se, että telinevoimistelu jatkui koronapaussin jälkeen. Nyt saa taas keski- ja yläkroppa kyytiwä kerta viikkoon.
Firlefanz
07.02.2022, 23.12
https://pbs.twimg.com/media/FK7aJC5XEAASeRM?format=jpg&name=medium
Eilen sai hyvälle tuulelle havainto, että Manitou Mastodon mahtuu kuin mahtuukin Salsa Bucksaw:in runkoon. En ollut tajunnut, että se Manotoun väärinpäin oleva "jarrukaari" voi ottaa runkoon jos keula pohjaa. Eipä tarvitse laittaa keulaa torille.
Täydellinen julkisen liikenteen ajoitus.
Uuden vessanpytyn asennus.
Oikein näyttävä painemittari.
tempokisu
08.02.2022, 18.38
Kotimatka ajettu kyllä mä tästä suorituksesta annan itselleni :cool: ~ merkit.
Lähimarkettiin on ilmestynyt "Powered by Pien" -kylmäkaappi :p
tempokisu
09.02.2022, 13.28
No nyt tuli hieno kuvauspäivä, vapaapäivälle hohtavaa hankea ja sinistä taivasta eikä edes kylmä joten pystyi paljain käsin laittelemaan ja kuvaamaan. Jos kuvat ei onnistunu niin ei ole ainakaan olosuhteitten vika ( joskus liian kova tuuli tms.) Ja voihan olla että tulee toinenkin aurinkoinen talvipäivä, jos tarvii uusiksi ottaa.
edit. no kyllä siellä onnistuneitakin otoksia on, iso helpotus kun koko ajan on odottanu että yhtälö "täysaurinkoinen talvisää + vapaapäivä" toteutuisi.
MäkiHiiri
10.02.2022, 23.52
Yksi kirjain merkitsi enemmän kuin tuhat kuvaa.
Nickname
11.02.2022, 10.31
Keli, aurinko paistaa lähes pilvettömältä taivaalta ja on vielä vapaapäivä niin kerkeää ulkoilla. :)
Shimaani
11.02.2022, 21.54
No tämä (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?47134-Avautumista-vaikeasta-el%C3%A4m%C3%A4st%C3%A4-kevyen-liikenteen-v%C3%A4ylill%C3%A4-vol-2-0&p=3120660#post3120660)se oli .
Shimaani
11.02.2022, 22.34
Eiku se että Vanhat Pierut (-1) on edelleeen hengissä. :love:
Firlefanz
12.02.2022, 09.21
Vielä tänäänkin eilinen miltei keväisen aurinkoisessa säässä hiihdetty lenkki.
Pelkkä hiihtäminenkin oli tietysti kivaa, mutta hyvää tuulta nostattivat myös lyhyet kohtaamiset hyväntuulisten hiihtäjien kanssa.
Yksi kanssahiihtäjistä oli lähtenyt liikkeelle aidoilla puusuksilla ja bambusauvoilla, tietenkin yhtä vanha hiihtoanorakki yllään. Hän kertoi niiden olevan edesmenneen isänsä perua ja kun mainitsin että tänään Ruotsissa hiihdetään Vaasahiihdon satavuotisjuhlakisa asiaankuuluvin välinein, sain kuulla hänen isänsä olleen ahkera Finlandia-hiihtäjä joka oli myös monet kerrat käynyt hiihtämässä Sälenista Moraan.
Vanhemmalle naishiihtäjälle, joka laski edessäni pientä mutkamäkeä jäykästi auraten ja kertoi pelkäävänsä että äkisti jyrkkenevä latu heittää nurin, näytin miten kyykyssä istuen ja hieman sisäkaarteen puolelle kallistaen pääsee helposti ladulla pysyen. Kun myöhemmin ohitin hänet, hän kiitti minua iloisesti hymyillen ja siitä ettei se mäki enää olekaan niin paha.
Ja sai minut hyvälle tuulelle sekin miten hyvää vauhtia sellainen vanha pappa, naamasta päätellen päälle 70-vuotias ohitti minut hyvällä tasapainolla luistellen. Kun sitten ylämäessä tavoitin häntä - mikä tosin vaati minulta pienen vauhdinlisäyksen:D - ja hän mäen noustuaan pysähtyi juomaan, en voinut olla möläyttämättä jotain muka hauskaa ja sanoin että hän on varmasti hiihtänyt joskus tosissaan numerolappu rinnassa. Hän ei suinkaan mykkänä mulkaissut että mikähän hullu tuokin on vaan siitä sukeutui mukava keskustelu jossa puhuttiin niin siitä millaista oli ollut kisata Juha Mietoa vastaan kuin siitä miten ladut olivat kulkeneet silloin kun alue oli vielä täysin rakentamatonta ja ampumarata oli vielä olemassa (vaikkei käytössä kuin savikiekkoammuntaan).
^et kysynyt, onko rintataskussa Pax-aski?
Hääppönen
12.02.2022, 11.05
Huono puoli puusuksihiihtäjissä on se, että heidän suksissaan on pääsääntöisesti ns. rotanloukkusiteet. Ne eivät mahdu latukoneen tekemään uraan, vaan murtavat reunat ja käytännössä tuhoavat laduntekijän työn.
Firlefanz
12.02.2022, 12.01
^ Näissä oli (ehkä myöhemmin asennettuina) ne ensimmäisen sukupolven SNS-siteet. Mutta eivät rotanloukkusiteetkään olisi latua kovin pahasti vahingoittaneet, sillä tuommoiseen pakkaslumeen ajettu latu levisi muutenkin varsin nopeasti.
PS Jostain syystä minun muistoissani ei hiihtoon liity mitenkään Pax-aski vaikka sen muuten hyvin muistankin (ja melkein kykenen maistamaan vaikka saatan sotkea Sisuun). Virin ja jonkun toisen suklaajuoman jota myytin tetrapakkauksissa kylläkin.
^faijalla oli aina paxia Vuokatissa… ja musta anorakki. Muistaakseni Paxia sai sitten kerran per hiihtolenkki. Ja yhden. Sama aski kesti vuosia.
Hartsa69
14.02.2022, 16.07
https://hs.mediadelivery.fi/img/1920/0d4b8cfa3cd2aab7d8b047237fd9aee8.jpg.webp
Räsäsen oikeudenkäynti.
Paatuneena pakanana ja ateistina seuraan oikeudenkäyntiä suurella mielenkiinnolla ja Räsäsen sananvapautta ja oikeuksia sympaten!
tempokisu
15.02.2022, 18.32
Pääsin kumminkin kotiin.
Sain tämän fillarifoorumin toimimaan ja siitä kiitos, jäsen Marsusramin ohje oli toimiva :) jotain hyvää tällekin päivälle.
Huomenna tulee jälleen merisäätietoja :D
K.Kuronen
17.02.2022, 14.00
Kiireetön osien puhdistus ja voitelu.
Mielestäni jokainen pyörä ansaitsisi tulla puretuksi, puhdistetuksi ja jälleen kasatuksi vähintään parin vuoden välein.
Nilkan murtuminen. Ehkä vähän pöhlö syy olla iloinen, mutta tää paranee täysin.
Olisi ollut hyvät mahkut jalan amputointiin säärestä alaspäin.
Firlefanz
17.02.2022, 17.34
^ Ylläolevan lukeminen - eikä kyse ole vahingonilosta:D On vaan jotenkin niin mahtavaa että on muitakin toheltajia joilla on paitsi kyky olla pysymättä pystyssä fillarilla myös kyky loukata itseään jokseenkin naurettavissa ja jokapäiväisissä tai vaarattomilta näyttäneissä tilanteissa!
PS No, tietysti jossain määrin sekin että vamma olisi voinut olla pahempikin ja että onnettomuus olisi voinut sattua pyöräilyllisesti huonompaankin aikaan.
Tuon tohelsin tällä kertaa ihan duunissa. Olen ottanut varovasti ja polkenut pelkästään trainerilla :)
K.Kuronen
17.02.2022, 19.27
^Tapaturmat on ikäviä, paranemisia. Kehtaanko kysyä, että jäikö kinttu taakan alle?
Firlefanz
17.02.2022, 19.35
Noin olin lukevinani rivien välistä ellen muuten ja tarkoitin niillä naurettavilla ja jokapäiväisillä tilanteilla nimenomaan muita kuin fillarilla ajaessa sattuneita loukkaantumisia.
Pyöräilyssä tyhmäkin mällit kuuluvat jollain tavalla asiaan - vaikka niitä on tietysti syytä mahdollisuuksien mukaan välttää - mutta nämä muut ovat miltei aina yksinomaan helkutin typeriä. (Itse siis hajotin kyynärpääni titaanilla korjattavaan kuntoon olemalla katsomatta eteeni kellariin johtavissa portaissa...)
Työtapaturmaa voi pitää ihan kunniallisena - kunhan ei ole rikkonut turvaohjeita:cool:
Minut sai hyvälle tuulelle (1) se että vesisade on muuttunut räntälumeksi ja näyttää sittenkin siltä että luvassa on ihan kelvollisia hiihtokelejä, ja (2) Instagram-video Egan Bernalista ajamassa kuntopyörää.
^Tapaturmat on ikäviä, paranemisia. Kehtaanko kysyä, että jäikö kinttu taakan alle?
Juu, lavalta pyörähti painava rauta nilkan päälle. Tuonkin mahdollisuuden olen tiedostanut ja varonut jo kymmeniä vuosia. Nyt vaan jostain syystä puhuessa onnistuin jalkani tuonne väliin laittamaan.
Parempi tsägä kuin kaverillani 15 vuotta sitten. Oli hitsaamassa jotakin sillan osaa jolloin tukirakenteena ollut palkki jostain syystä irtosi ja kaatui jalkojen päälle. Jalka irtipoikki. Toisen sentään saivat pelastettua. Vakuutusyhtiö tuli vastaan noin 75000 eurolla ja ikuiset tappelut invalidikorvauksista. Heppu on kerran jopa todettu täysin terveeksi. Tuo lausunto tosin peruttiin kun kaveri vetäisi proteesin tiskiin.
callahan
20.02.2022, 10.55
Garminin appi meni eilen puhelimesta "mustaksi", meinasin jo poistaa (ois menny data) mut ymmärsin ja kokeilin äsken sammuttaa puhelimen hetkeksi. Heureka, se alko toimii :)
Leipominen ja kokkailu, koko viikonlopun. Pe illalla porkkana-rahkasämpylät, la aamiaiseksi sovellettu eggs benedict ja mätöksi flammkuchen pekonilla ja sipulilla. Tänään intialaista: butter chicken basmatiriisillä ja naan-leivällä. Sitten tuli vielä tekaistua pellilliset korvapuusteja ja voisilmäpullia. Pitäähän sitä saada pakastimeen täytettä, kun toissa viikolla pääsi kaikki sulamaan... :D
tempokisu
22.02.2022, 16.57
Olen aika onnekas, ja ehkä ammatinvalinta oikea. No ei tulisi yhtään mitään jos pitäisi sinne someen koko ajan jotain juttua ...tällä ulkonäöllä. Nuorempanakaan ei.
nimittäin Iltis kertoo 19-vuotiaan Sannin tuntipalkka on suurempi kuin lääkärin - tienasi tammikuussa nettona 1700euroa ja teki töitä vain 10 tuntia viikossa.
:D tässä kohtaa Tempokisu , 11-13 tuntia viikossa töitä, hymyilee.
Sannin työ on jotain kumppanuusmarkkinointia, julkaisee somejuttuja joissa on linkki sitten johonkin verkkokauppaan. Voi olla aluksi helppoa rahaa, mutta ei sitä vanhempana voi tehdä. On ihan hyvä hankkia joku "oikea" ( joo joo mutta minä vanha jäärä olen tätä mieltä) ammatti.
:) sain sopivasti valkoisen mersutaksin kotimatkalle, ruuhkaa ja jonottelua oli mutta kiva kuski otti se mukavasti huomioon, taksamittari stop. Kävelin Lidlin luota, halusin vähän ulkoilua. Nilkat kesti juuri tämän verran kävelyä, mutta sai kuitenkin raitista ilmaa kun oli pitkä ja stressaava päivä.
Mää oonkin nopee!
https://imgs.xkcd.com/comics/rounding.png (https://xkcd.com/2585/)
Tuo Pyhäjoen/Hanhikiven "Fennovoimala" ei taida toteutua ihan heti.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220226/afc288e4f28ae235315178e4d94e6b24.jpg
Muutama tunti lumikengillä, kaffet ja ruuat omalla laavulla, upea päivä kaikkineen.
Kaksi kärpästä yhdellä iskulla: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008645333.html
tempokisu
26.02.2022, 23.59
:D no voi vitsit, herätyskello EI herättäny ( ei ole ensimmäinen kerta eikä toinenkaan kun ei soita...) viisuja kuuntelemaan.
Mutta sentään heräsin seuraamaan lopputuloksia, ja aivan mahtavaa, oikea viisu voitti eli The Rasmus
Tänä keväänä seuraan euroviisuja isommalla mielenkiinnolla sitten Lordin.
tempokisu
27.02.2022, 18.22
:D rohkaistuin, ja laitoin w-clubin foorumille topicciin "share your face, getting to know you" omakuvani. Tai kaksikin, toisessa olen Ferrari-merkkisen fillarini kanssa ja toisessa olen nahkiaistpaistamolla elävä nahkiainen kädessä.
Olen saanut jopa "tykkäyksiä" - kun oletin että postaukseni poistetaan. Tosin se kädessäni oleva nahkiainen on kuvassa niin pieni ettei heti hoksaa...
Lisäys: Kalle Rovanperä ja "rallienglanti"
tempokisu
14.03.2022, 14.02
Olihan se raskas ajomatka ja näillä bensanhinnoilla...mutta olen tosi iloinen että Kotkan Maretarium-reissu toteutui. Näin kuitenkin pieniä nahkiksia, yksi harjoitteli kutua ( väristelyä) ja kutuasentoa (kiinnittynyt toiseen nahkiaiseen) olisi tietysti ollut hienoa olla paikalla kun kutevat...lisäksi näin nyt ankeriaita! onnistuin jopa tunnistamaan turpa-kalan. Ja muita kaloja. Kampela oli kiva kun liihotteli siinä ympäriinsä.
Siellä oli myös kyselykaavake luontohommista, no kututalkoot, roskienkeruuta..tärkein vesistö, no se on Kokemäenjoen vesistö.
Ja kun vähän töpeksin ( oho, ei tänne, untamoista...) sekä loppuvaiheen näköongelmat, olen tosi iloinen että tässä ollaan ja auto on pesetetty ( oli ihan harmaa...)
Se että nykynuorison edustajista löytyy tällainen tapaus: https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000008679697.html
Meidän 15-vee kavereineen osoitti mielestäni hienoa toimintaa kuukausi takaperin: soitti mulle myöhästyvänsä sovitusta kotiintuloajasta koska odottelivat soittamaansa ambulanssia löydettyään erään luokkatoverin joka oli vetänyt liikaa viinaa, taju kankaalla ja mahalaukun sisältö päällään. Tämän luokkatoverin muu ryyppyremmi oli vähemmän ansiokkaasti ottanut ritolat ja minä siinä sitten yritin ohjeistaa puhelimitse kylkiasennosta sekä hengitysteistä vaikka hätäkeskus tietysti oli ehtinyt ensin. Loppu hyvin, kaikki hyvin mutta tuskin laitimmainen kerta. Just edellisellä viikolla oli puhuttu siitä että EA-kurssi olisi hyvä juniorin kaydä...tuon episodin jälkeen siitä tuli nyt sitten pakollinen.
tempokisu
17.03.2022, 17.05
Voi Luojalle kiitos, kultainen ketju oli katkennut ja löytyi makuuhuoneen lattialta...ja kultainen taimen tyynyn alta
https://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/OMA%20KARTANO/jipii.jpg?img=smaller
Olen niin iloinen ja onnellinen, kyseinen koru on minulle tosi tärkeä. Nyt täytyy ostaan "vain" uusi kultainen ketju.
Ateriapyyntö esikoiselta, naisväen lomaillessa. Kieltä ja perunamuusia. En pahastunut, päinvastoin, lapsuuden ajan muisteloita molemmille.
tempokisu
21.03.2022, 09.27
:D KVVY:n Heikki Holsti oli aamuteeveessä, aiheena taimenten istutus ja virtavesien kunnostus. Juurikin tuota virtavesien kunnostusta ollaan syksyisin talkoiltu, tuli kiva tunne että saa olla mukana tässä tärkeässä hommassa.
Ja hyvä etten lähteny tänään aamulenkille, en olisi muuten nähnyt tätä osiota, katselin että on suora lähetys Pärrinkoskelta, sinne meni ( hedelmöitetyt) mätimunat kasvamaan..
tempokisu
21.03.2022, 16.42
..mietin josko tekisin uusimmista nukkekuvista ifolor-kirjan, otin esille jo teettämäni kirjan ja - nyt on pakko sanoa että olenpa osannu ottaa siis aivan upeita kuvia, tuntuu ihan epätodelliselta että kuvat on mun ottamiani.
On näitten kanssa töitäkin tehty, ja se työ on kannattanut. Hyvä minä :)
^
Niitä olen ihastellut. Ovat kyllä oikeasti todella hienoja!
tempokisu
21.03.2022, 21.05
^
Niitä olen ihastellut. Ovat kyllä oikeasti todella hienoja!
KIITOS! :)
f-foorumilaisilla on niin paljo tietoa ja taitoa että jos teidän mielestä hyvä niin se on jäätävän erinomaisen upeaa.
( tosin kuvasivuilla on paljon pskojakin otoksia, poistelen niitä aika ajoin...)
tempokisu
22.03.2022, 14.28
Aamulla olisi kyllä nukuttanut vielä...mutta EI jännitysoireita. Paikoin ihan mukava ajella, muutamassa päivässä paljon jäisiä/vesilammikko-kohtia nyt sulina.
Työkaverit koronassa (osanotto ja pikaista paranemista heille), joten eläkeläinen on saanut viettää komeita kevättalven päiviä ihan omissa oloissaan.
Tarkoitus oli lähteä pyörällä, mutta ehtiihän tuota ajaa kesälläkin. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220324/894a8757601448c68430b6859a45abe6.jpg
Korvapuusti (á la Kaisan Café), jonka syön tuosta melko heti.
https://pic.useful.fi/-TROMztsb.jpg
Kampinalle
24.03.2022, 16.02
Työpalaveri, jonka päätökset menivät lopulta aivan nappiin.
Pentik Anis -astiasto: https://www.hs.fi/talous/art-2000008704863.html
tempokisu
25.03.2022, 02.33
:D :D huomenta...nyt ei meinaa naurusta tulla loppua..
Tein sen mitä ei ikinä pidä tehdä - googlasin itseni. Tämmösiä otsikoita tuli:
*aikansa juoksijaihme
* ..jo 11-vuotiaana hän hiihti 65km laturetkiä..
* ..tietää kaiken tästä ympyräsuisesta lajista ~
* jotain englanninkielistä tekstiä
* jaha, joku joka ei saanu pyytämiään vahvoja lääkkeitä valittaa...
* mitäh? joku kauppaa mun satukirjavihkosta 8 eurolla, olen jakanut niitä ilmaseen ja vieläkin olisi
Ei ehkä kannata lukea koko juttuja, pääosin kuitenkin nauratti...olen näköjään myös "pullinki tunari" joo, mutta että pullinki? jollain on ehkä huono näkö..
Ihmettelen kyllä että kuka tai ketkä on näitä juttuja nettiin laittanut, hankkisivat oman elämän :D
Tulevien chilien taimiston edistyminen, cheyennessä on jo kukkia.
Lyhensin työaikaani kolmen kuukauden ajaksi, kesälomaan asti. Kolmen päivän viikonloput. Enempi aikaa kivaan. Jihuu?!
^Way to go... saisinko tästä nyt itselleni sen potkun, että tekisin saman liikkeen?
Kerro lisää...ex koiranomistajana hengessä mukana, pentu vai jo isompi?
Tänään oli kyllä upea päivä kelkkailla koirien kanssa saimaan jäällä.
Peukut että onnistuu!
Monta kävelylenkkiä on jäänyt tekemättä, monta tuttavuutta on jäänyt syntymättä noiden puuttuessa, koirien nimet muistaa vuosien takaa, isäntien ei niin.
"Hermann" oli kaveri!
callahan
30.03.2022, 13.51
Sain leikkausajan tayssista 2 kk sisällä.
Jotenkin tämä Niinistön lupauksen toteuttaminen sai hyvälle tuulelle: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008721816.html
Veronpalautukset... mut ei ne tunnu oikeen enää samalta kun maksetaan jo elokuussa. Ei ole mikään joululahja enää.
Murheellista, elämä se on eläimelläkin, edelleen hengessä mukana, peukut seuraavan onnisumiselle.
tempokisu
02.04.2022, 20.51
^^ tsemiä täältäkin. Samoin, eläimet on lähellä sydäntäni ja olen opetellut jopa pitämään koirista, jos haukkuu kun ajan pyörällä niin huutelen huomenta/ moro vaan sullekin..
Ilmestyi uusia nukkeja. Kiva nähdä josko joku kiinnostaisi, mutta aina parasta kun mikään EI kiinnosta. Ja ovat vielä lottery, tosin lottery että saat ostomahdollisuuden.
No ok, yksi miesnukke olisi kiva, mutta menee siten että osallistut arvontaan ja paketissa tulee sitten random nukke, et tiedä etukäteen mikä noista.
Jos mä olen nahkiaisteni kanssa hullu, niin on w-clubilaiset vielä hullumpia nukkeitten kanssa :D spekulointi mitä tulee ilmestymään, ja se love love love ihanaa omg kun ilmestyvät, huh huh
Villep81
02.04.2022, 21.02
Tarkistin TYLY-saldon ja totesin pomolle että voisin pitää viikon tylyjä vaikka heti :D
tempokisu
04.04.2022, 15.43
Ah että ihana tunne kun hampaan sisäpuolen "pykä" korjattiin, kieli kiittää :) samoin katsoin että auton kaskoon sisältyy lasiturva, tein ilmoituksen vakuutusyhtiölle ja nyt siis tuulilasin vaihto ei ole kuin 200e.
Ah että ihana tunne kun hampaan sisäpuolen "pykä" korjattiin, kieli kiittää :)
Good for you. Kävin h-lääkärissä. Otettiin röntgen ja tuloksena kolme juurihoidettavaa. Aamulla olin suuhygienistillä ja kolme varttia piikkasi hammaskiveä... en kyllä tiedä mistä sitä on nyt tullut. Yleensä mulla ei hammaskiveä ole juuri lainkaan ja kaksi vuotta sitten viimeeksi poistettu nekin vähät.
tempokisu
04.04.2022, 23.43
^ samoin otettiin röntgen ( tuntui että olen jossain sci-fi jutussa semmoiset laitteet...) ja hammastarkastus. Aikoinaan implanttien korjaus-jutun tiimoilta, onneksi löysin maailman parhaan hammaslääkärin, osaa hommansa mutta aina saa myös jutella mukavia :D :D ja kyselee aina nahkiaisista..
...totesi että mun pitäisi alkaa tehdä "stand-up komiikkaa" ja paras juttu oli kun Kotkan Maretariumissa kysyttiin " aikuisten vai lasten lippu?" ....
tempokisu
05.04.2022, 00.32
No siis tällainen palaute w-clubilta ( nukkefoorumi) :D ja ******* on "lamprey"...ja jealous, eikä mitään little kun olisin itsekin jos joku muu olisi nämä kuvani ottanu...
I just want you to know how much I enjoy your photos of your beautiful dolls! Please don't ever stop posting them as it would be a huge loss to this forum.
Some of the people that belong to this forum can be very mean spirited, and I think a little jealous of you so pay them no mind! They really should keep their opinions to themselves especially when dealing with a depressed individual who only wanted to express what kept her from going over the edge, the ********. I love all things aquatic so I totally understand why you feel the way you do. I had never even heard about ******** until I read your thread and it was very educational, so Thank You So Much!
I can tell by your pics that we have a lot in common when it comes to dolls and nature. I love everything that has to do with water, like you, and I love all sea and fresh water creatures
Jaha, mattopaini verokarhun kanssa siirtyi ensi vuoteen.
Ei paljon katupöly vaivaa tulevina päivinä.
tempokisu
06.04.2022, 02.44
Avasin Ifolor-kirjapaketin. Teetin "12" inspirations 2 " kirjan 2021-2022 nukkekuvista, ja voi että miten upeita kuvia :cool: hyvä minä.
K.Kuronen
06.04.2022, 19.54
Ahkeroinnista seurannut paksuhko tilipussi ja juomista odottavat oluet.
Lyhensin työaikaani kolmen kuukauden ajaksi, kesälomaan asti. Kolmen päivän viikonloput. Enempi aikaa kivaan. Jihuu?!
Mä nyt sitten uskaltauduin laittamaan prosessin liikkeelle työajan lyhentämiseksi toukokuusta kesäloman alkuun. 3pv vko töitä ja 4pv vapaata. Kokeillaan nyt miltä tämä tuntuu kropassa ja lompakossa.
^Sillä lailla!
Itsellä eka vapaa perjantai huomenna, mitähän keksis. Polttelemaan nuotiota jonnekin ehkä?
Hääppönen
07.04.2022, 22.30
^Maan omistajan luvalla tiätty!
Suojelutyörupeama on taputeltu, onneksi.
Huomisen normi-illan jälkeen talvilomalle.
^Sillä lailla!
Itsellä eka vapaa perjantai huomenna, mitähän keksis. Polttelemaan nuotiota jonnekin ehkä?
Joo, nyt ensin "koeajalla" 1.5.-23.6. Kokeilen, että miltä tämä tuntuu päässä ja lompakossa. Veroprosentti putosi melkein 10 yksikköä vaikka skaalasin hieman yläkanttiin. Mut pari kuukautta mennään töissä ke-pe ja vapaalla la-ti. Aloitan vasta kuun alusta, niin ei mene palkanlaskenta sekaisin ja olen nyt joka tapauksessa lomilla puolitoista viikkoa, joten ei tässä enää jää kuin yksi täysi viikko lusittavaksi.
vesa väkevä
08.04.2022, 19.53
British Cycling has blocked trans riders from competing after suspending its policy on transgender and non-binary athletes, pending a full review.
The move, announced in a press release on Friday, comes a week after (https://www.cyclingweekly.com/news/uci-rules-that-trans-athlete-emily-bridges-cannot-take-part-in-national-omnium-championships) Emily Bridges was stopped from competing at the National Omnium Championships by the UCI.
It also follows Boris Johnson saying (https://www.cyclingweekly.com/news/boris-johnson-says-transgender-women-shouldnt-compete-in-womens-sport) that he doesn't believe transgender women should compete in women's sport this week.
Marsusram
10.04.2022, 16.52
Virpojia kävi, hoitoalan tulevaisuus, karkkipalkalla. :D
Ilma vähän paranee. Viikonloppu meni paremmin kuin ajattelin (lapsen synttärijuhlastressi). Voihan se toki edelleenkin mennä pieleen. Huominen vielä perjantain lisäksi vapaata. Huomenna ehkä vuoden ekalle maantielenkille.
Laitoin kesärenkaat. Vielä iloisempi olen kun sepelit on saatu putsattua.
Se tunne, kun voi luukuttaa kunnianarvoista Sibeliusta toista sadan desibelin äänenpainineilla.
Huomasin, että Persaukisista (Brassic) alkaa kohta Areenassa uusi (3.) kausi. Vihdoin, oli jo odotettukin kun jäi jännään paikkaan viimeksi.
tempokisu
13.04.2022, 13.16
* herätessä ei jännitysoireita
* tuntui tosi kivalta ajaa lenkkiä, sain ajettua 70km helposti ( välillä noukin tölkkejä kun sitä varten oli reppu mukana)
* löytyi tosi kivoja tuliaisia pääsiäiseksi, erityisesti kummitytön koiralle ( mun mielestä, toivottavasti koirakin tykkää...)
* kiva pikku villakoira tuli tekeen tuttavuutta kauppareissun yhteydessä
* huomenna tulee palkkaa, numeroita tilille ( siis oikeesti onko tämä raha missään, se on vain numeroina tilillä ja ne numerot vaan sitten vaihtaa paikkaa ..)
Kuisti putsattu ja grilli laitettu käyttökuntoon. Illalla saa maggaraa…
Sääennuste lupaa pitkästä aikaa muutakin pyöräilyä kuin työmatkan jauhantaa. Vieläköhän mä osaan/tarkenen/jaksan?
Sanna Marin eilen Tukholmassa vakuuttavana nahkarotsissa.
Juuri näin!
Kampinalle
14.04.2022, 22.27
Ilmoran paluu, päijäthämäläistä humanismia ei ole koskaan liikaa missään.
tempokisu
15.04.2022, 18.50
Oli tässä päivässä hyvääkin. Kummitytön perheen pikkukoira tykkäsi kovasti ~ muotoisesta lelusta kun varta vasten ostin. Voi että :)
Tietokoneen ongelma todennäköisesti pystytään korjaamaan, vika on johdossa tjsp.
Jami2003
15.04.2022, 21.18
Muantie pyörällä ekaa kertaa tänä keväänä liikenteessä.
^ Sama! Ajeltiin kaverin kanssa Helsingin keskustaan kauppatorille possumunkkikahveille.
Virallinen lumimittari näyttää 0
T-paita -kelit. Sain vielä naamankin kärvennettyä, lasketaan sekin nyt sitten positiiviseksi.
kmruuska
16.04.2022, 00.32
Löysin ihan uuden liki kilsan single track -alamäen jota en ollut jotenkin koskaan huomannut. Ja vetäisin sen eka kerralla Stravassa neljänneksi kahdeksan sekunnin päähän kärjestä. Ei mitään vaikeuksia ensi kerralla pyyhkäistä keulille kun vähän tietää mitä tuleman pitää.
Villep81
16.04.2022, 13.16
Eilen tuli rouvalle sähkömaasturi ja pitihän sitä heti päästä koeajamaan. On se mukavaa pienellä avustuksella ajella
Kampinalle
16.04.2022, 13.28
Löytyi Sievin talvikengät 20 % alennuksella pikkukylän kenkäkaupasta.
Ilmoran paluu, päijäthämäläistä humanismia ei ole koskaan liikaa missään.
Aaaw! Hauska kuulla!
Huomasin vasta äsken, että olin saanut varaamastani pyörästä väliaikatiedot Faceen, jota käytän todella harvoin nykyään, ja tarjouksen toisesta pyörästä toisessa värissä. Mukavaa palvelua lahtelaisilta.
Hyvä ruoka. Mukavaa aina kun itse tehty onnistuu.
Roskat joita Ei ollut heitetty tienvarteen.
^Tuonhan pitäisi olla itsestään selvää, mutta kyllä sitä roskaa vaan runsain mitoin siellä näkee. Koronamaskit ovat kai se uusin lisä tähän roskaamiseen. Niitäkin näkyy maassa vaikka roskis on metrin päässä, eikä edes täysi. Mikä kansalaisia vaivaa?
tempokisu
19.04.2022, 13.32
^ piruvie kun viime keväänä keräsin roskat lenkkireittini varrelta > ihan samassa törkykunnossa tienvarret. Aikomus on kyllä ainakin pari kertaa käydä siistimässä.
Mutta nyt tulee ILOUUTINEN :D :D :D vanhasta läppäristäni oli juurikin laturi hajonnu, ja nyt kone on taas kunnossa! voi että mä rukoilin ja hermoilin.
Nämä kauniit kevätpäivät saavat hyvälle tuulelle. Selkeää, oikeastaan ihan tyyntä ja mittarissa +15C. Hyvät olosuhteet totutella taas pyöräilyyn talven kävelyjen jälkeen.
Odotettua helpompi - tai siis kivuttomampi - etuhampaan juurihoito. Oli juuri onneksi kuollut kokonaan, niin ainoa epämukavuus oli maata tunti suu täynnä rautaa. Ja nykyään - tai ainakin tässä tapauksessa - hammas voitiin tehdä kerralla valmiiksi, eli ei mitään väliaikaisia paikkoja tms. vaan auki, mönjät pois, täytteet sisälle ja kiinni. 209 EUR...
Salitreeni, hiukset siistitty ja kaupassa käyty. Tommi, mä alan odottaa sitä perjantaita jo.
Odotettua helpompi - tai siis kivuttomampi - etuhampaan juurihoito. Oli juuri onneksi kuollut kokonaan, niin ainoa epämukavuus oli maata tunti suu täynnä rautaa. Ja nykyään - tai ainakin tässä tapauksessa - hammas voitiin tehdä kerralla valmiiksi, eli ei mitään väliaikaisia paikkoja tms. vaan auki, mönjät pois, täytteet sisälle ja kiinni. 209 EUR...
Jo oli edullista! Itsellä meni pelkkään hoitoon melkein tonni takahampaaseen ja todettiin lopulta ettei tule kalua vaan pitää laittaa kruunu mistä toinen kilo. Mikä firma?
Salitreeni, hiukset siistitty ja kaupassa käyty. Tommi, mä alan odottaa sitä perjantaita jo.
Mikä pointti perjantailla on turkulaiselle eläkeläiselle? Tanssit Yläneellä?
^ Eläke maksussa? Titaaniruuvit postissa? Olutta päihtymistarkoituksessa? Tinder mätsi?
tempokisu
21.04.2022, 14.17
No, joka tapausessa tässä kirjoittelen rakkaalla vanhalla koneellani, joka käynnistyi ja sivut avautuu siis todella hitaasti, meinasi hermot mennä että pitääkö viedä takas huoltoon.
edit. nyt on kone omassa kotona ja tässä joutuu kirjautumaan taas uusiksi kaikille vakiosivustoille...ehdin jo tottua uuden pienen koneen nopeeseen windowskymppiin, mutta pikkuhiljaa tässä alkaa sivut löytymään.
Rouvalle Äitienpäivälahjukseksi tilaamani puutarha-aiheinen kirja on Postin ja Tullin vastusteluista huolimatta saapunut noudettavaksi ihan pakettiautomaattiin.
callahan
24.04.2022, 13.47
Pistin takin alanepparin kiinni. Hiljaisuus. Neppari oli osunut vaakaputkeen... hetkeen en tiennyt itkeäkö vaiko nauraa, naurun puolelle tuntui kääntyvän. Toivotaan että olis tossa.
:D Kyl tää tänne kuulu! Sul on hyvä asenne ja hyvin kerrottu tapahtuma.
kyltti "the full load of political promises" ja autona imuauto
No ne pikkuiset valkoiset robotit, jotka hyörii Espoon jalkakäytävillä. Ne on jotenkin niin sympaattisia.
Pari maastopäivää Hämeessä, olipa vaihtelua. Neljä päivää oli suunniteltu, mut #olinnopee.
Pari maastopäivää Hämeessä, olipa vaihtelua. Neljä päivää oli suunniteltu, mut #olinnopee.Ja #olinlinnatuulessa
Huomasin että eilen oli ollut vuoden paras duunipäivä eli männävuoden bonukset sekä vuosikorotukset takautuvasti tammikuusta lähtien olivat pamahtaneet normiliksan ohessa tilille. Olis hetkeksi millä mällätä mutta enköhän pääse tälläkin kertaa eroon ylimääräisetä rahasta, ei se niin vaikeata ole.
Ja #olinlinnatuulessa
No joo, mutta ei se mulle mikään hyvän tuulen asia ole vaan pikemminkin pakkopullaa.
tempokisu
27.04.2022, 00.29
No hyviä ( tosin myös aika raskaita kuten tänään...joten ei tule unikaan) työpäiviä on ollu ja olen miettinyt josko yhden jutun voisi toteuttaa nyt - vai vasta syksyllä talkoitten jälkeen.
Ja se että tilaamani nahkeet t-paidat Fine Art Americalta, paketti on saapunut Suomeen ( edellinen paketti jäi Portugalin tulliin, varmaan tipahti jonnekin ja sinne jäi kun nyt jo 2 kuukautta siellä...) Voi että kiva juttu, ja kas, se näyttääkin olevan tullattavissa joten teenpä sen ( 38e) heti iltapuhteiksi...
^Et syö sitä pullaa ens kerralla?.
Pelkkä kahvi? Mikä järki siinä taas olis?
Tai sitten mannermaisia vaikutteita heijastavana ihmisenä otan jonkun croissantin.
Miten lausut tuon kassatädille tai -sedälle? Sanotko "kahvi ja kroissant" vai "kahvi ja kruasaan"? Vai vältteletkö asian nimen sanomista ja odotat, että rahastaja katsoo mitä sulla on tarjottimella?
Tapahtui itse asiassa jo eilen: ajaessani Prisman parkkipaikalle näin poliisiauton parkkeerattuna oikeaoppisesti tavalliseen parkkiruutuun melko kaukana kaupan ovesta, ei ollut edes inva- tai lapsiperhepaikka. Autoani parkkeeratessani 2 poliisimiestä tuli pienten ostosten kanssa Prismasta. En muista koskaan aiemmin nähneeni mitään hälytysajoneuvoa oikein parkkeerattuna paitsi poliisi- tai palolaitoksen pihassa. Tänään sitten taas palasin maan pinnalle kun töihin pyöräillessäni pitkä rivi palokunnan henkilö- ja pakettiautoja oli parkkeerattuna pyörätielle, ilmiselvästi eivät olleet hälytysajossa.
tempokisu
28.04.2022, 19.18
^^ Pirkkalassa palomiehet käy Lidlissä ostaan evästä, ja poliisit Prismasta.
:D mun kuvasivuston kansiossa "pikkunahkiaisen toukka" 2 uutta vierailua, nyt yhteensä huikeat 22 ...
^ Huomenta. Mainio aika aamukahville ja aamiaiselle yleensäkin. Vielä yksi yövuoro ennen Vappua. 2
tempokisu
28.04.2022, 22.33
^ no huomenta vaan. Oli aika kun söin aamiaisen tähän aikaan ja lähdin yölenkille kohta pian.
Nahkiainen muutti mun päivä, tai sanoisinko yö, järjestyksen . Ja hyvä niin, pelastui yksi pieni elämä :)
Vappu alkaa klo 7:00. Rock.
Pitää toki ensin hieman nukkua;
toisaalla kummasteltiin toiminnan
ajankohtaa. Nukun silloin kun on
sen aika, naapurin kilvetön monttu-
pyörä (2-T) ei saa hyviä unipisteitä...
tempokisu
29.04.2022, 21.41
tv1 uutistoimittaja Tommy Fränti on palannu töihin ( perin järkyttävän asian, vaimonsa kuoleman jälkeen ) pidän tästä uutistenlukijasta, ja kaikkea hyvää & voimia.
Downton Abbey: uusi aikakausi.
tempokisu
30.04.2022, 02.26
Tämän olisi melkein voinut laittaa vituttaako-topiciin myös, mutta hyvä tuuli jäi pääliimmäiseksi:
Yksi fillari piti talven jälkeen melkoista naksuntaa, joka poljinkierooksella naps. Voitelin ja kiristelin. Naps. Vaihdoin polkimet. Naps. Vaihdoin satulan ja tolpan, puhdistin uuden tolpan. Naps. Vaihdoin kammet. Naps. Pistin takin alanepparin kiinni. Hiljaisuus. Neppari oli osunut vaakaputkeen... hetkeen en tiennyt itkeäkö vaiko nauraa, naurun puolelle tuntui kääntyvän. Toivotaan että olis tossa.
Tuttu tilanne, ei vitsit kun ihmettelin että mistä tää napsu tulee...
...tuossa jo mietin että niin kun piti maantiepyörään vaihtaa että työmatkaako sillä -- :D tässä mitään työmatkaa tarvi, on vapaapäivät ja kiitos helatorstain, tässä on seuraavat 3 viikkoa vain 2 työpäivää viikossa. Nykyisin se on hyvä juttu.
Kampinalle
01.05.2022, 20.45
Hesarin sananmuunnosjuttu.
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008711591.html
tempokisu
01.05.2022, 22.05
^ :D ja lisäksi se että Sorvan kylässä on järjestetty ( ainakin ennen on...) sananmuunnos-festivaalit. Itse kuulun siihen joukkoon kun kokeilee sananmuunnosta vähän joka asiasta...
sorva ui
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTzMcE2DJ4-qrEqXwAmZuc-SDe1VRbazMec96oe1rt_1UvvJSRCfsIyJgjR6zyevFCwgsc&usqp=CAU
Kesäsesongin ensimmäinen PRB terdellä.
Liput Maladyn Ainavihantaa levynjulkistamiskeikalle. Ehkä tämä neljäs vai viides kerta todensanoo.
callahan
05.05.2022, 12.49
Autonropponen meni katsastuksesta läpi, toinen rekisterikilven valo takaa pimeä mutta muuten ok. Kyllä tonne katsastusasemalle nykyään menee ihan mielellään vs silloin kun ne oli valtion omistuksessa.
tempokisu
05.05.2022, 23.31
:D mun kuvasivuston kansioon "koekuvia2 kututalkoot" on ilmaantunut 3 uutta kävijää...siellä on siis pikkunahkiaisen toukka - kuvia.
Jymy koira saatiin ulos tunnelista:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008795377.html
Hääppönen
07.05.2022, 17.16
Silloin tällöin nähnyt, kun vanhemman puolen fillaristi ajaa Maskun suunnasta Turkuun päin maantiepyörällä, jossa on aika-ajotanko. Kuski ei pysty ilmeisesti pitämään ns. pakettia kasassa, kun joka kerta hänet nähdessäni hemmon ajoasento on sellainen, että polvet pyörivät kaukana sivuilla. Aika-ajotangon hyöty taitaa olla negatiivinen tuollaisella asennolla. Kaiken lisäksi näyttää tosi tyhmältä.
tempokisu
09.05.2022, 18.13
^ ja se saa sinut hyvälle tuulelle :D
Sain ajettua tänään satasen, reissun ohessa kävin hammaslääkärissä ja voi mikä helpotus kun yhden hampaan pullottava kohta ja kolo ikenen kanssa saatiin kuntoon.
( hammashoitoon on tänä keväänä menny niin paljon rahaa etten ole katsonut maksuja...)
Avasin lintukirja äänillä- paketin ja testasin :) siis tämähän on todella hieno kirja, upeat kuvat ja äänihomma ihan mainio.
ps. ja aamulla nauratti kun Aamulehden yleisönosaston tekstarilainen...." minä 58-vuotias isoäiti" kun itse pian 57-vuotiaana koen olevani keskenkasvuinen...
Silloin tällöin nähnyt, kun vanhemman puolen fillaristi ajaa Maskun suunnasta Turkuun päin maantiepyörällä, jossa on aika-ajotanko. Kuski ei pysty ilmeisesti pitämään ns. pakettia kasassa, kun joka kerta hänet nähdessäni hemmon ajoasento on sellainen, että polvet pyörivät kaukana sivuilla. Aika-ajotangon hyöty taitaa olla negatiivinen tuollaisella asennolla. Kaiken lisäksi näyttää tosi tyhmältä.
Saahan sillä painon pois kämmeniltä. Oli mullakin joskus 100 vuotta sitten tuollainen viritys täysjäykässä ”maasturissa”. Ehkä en kuitenkaan tänä päivänä moiseen lähtisi.
Hääppönen
09.05.2022, 21.16
Saahan sillä painon pois kämmeniltä. Oli mullakin joskus 100 vuotta sitten tuollainen viritys täysjäykässä ”maasturissa”. Ehkä en kuitenkaan tänä päivänä moiseen lähtisi.
Huvittavalta näyttää joka kerta, kun tuon näyn näen. Ja aikuinen mies vielä! Joltain juniorilta voisi ymmärryksen puutteen hyväksyä.
Huvittavalta näyttää joka kerta, kun tuon näyn näen. Ja aikuinen mies vielä! Joltain juniorilta voisi ymmärryksen puutteen hyväksyä.
Täällä 1 aikuinen mies, jolla on markettihybridin suoraan tankoon lisättynä sellainen aika-ajotanko, vain ja ainoastaan siksi että saa painon pois kipeältä ranteelta (eikä taatusti "paketti kasassa"). Positiivinen lisähän se on, jos sillä saa kanssapyöräilijät hyvälle tuulelle... ;-)
Hääppönen
11.05.2022, 08.40
Täällä 1 aikuinen mies, jolla on markettihybridin suoraan tankoon lisättynä sellainen aika-ajotanko, vain ja ainoastaan siksi että saa painon pois kipeältä ranteelta (eikä taatusti "paketti kasassa"). Positiivinen lisähän se on, jos sillä saa kanssapyöräilijät hyvälle tuulelle... ;-)
Tällä esiin tuomallani sankarilla on ihan maantiepyörä alla. Ihan uteliaisuudesta kysymys: eivätkö polvet ja lonkat tule polkiessa kipeäksi, kun polvet sojottavat sivulla?
Tällä esiin tuomallani sankarilla on ihan maantiepyörä alla. Ihan uteliaisuudesta kysymys: eivätkö polvet ja lonkat tule polkiessa kipeäksi, kun polvet sojottavat sivulla?
No tuli vähän karrikoitua, ei mulla polvet sivulle sojota... Tarkoitin lähinnä vain, että mulla mahdollinen aerodynaamisuus tulee vain sivutuotteena.
Hääppönen
11.05.2022, 13.51
No tuli vähän karrikoitua, ei mulla polvet sivulle sojota... Tarkoitin lähinnä vain, että mulla mahdollinen aerodynaamisuus tulee vain sivutuotteena.
Ok. Tämä minua huvittava hemmo siis ajelee polvet ulospäin ja katsominen paitsi huvittaa, niin saa myös kiputuntemusten kuvitelmia aikaiseksi.
tempokisu
12.05.2022, 15.42
eh...isäni, ei kun mä olen ihan samanlainen. Heti pitää jonnekin raportoida kun auto menee katsastuksesta läpi. No tuli siihen ensin joku korjaus.
Kuulemma isääkin hermostutti ja jännitti että miten käy, ja iso ilo kun nyt oli hyväksytty. Punainen pikkumazda siis, ja siitä oli laittanu vielä kuvan:
https://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/mazda/mazda323F%20nokia3b.jpg?img=smaller
Sitten on mun isomazdan helmojen korjaus ja kesäkatsastus, että saa sen katsastusajan muutettua mukavimmille keleille ( nyt helmikuu)
Sitkeä räkätauti ja koleat kevätsäät pitäneet papparaisen sisätiloissa jo seitsemättä päivää, tänään kuitenkin kaunis ja lämmin päivä, joten ohjelmassa kevyttä ulkoilua voinnin mukaan. :)
Kanaresepti: https://youtu.be/vh7Bc9kMKw4
30 hampainen
13.05.2022, 21.01
Tapolan mustamakkara ja puolukkahillo.
Lätkän MM-jäätä Tampereella ei ole täytetty mainoksilla.
Pelin seuraaminen on mahdollista.
Tänään varmistuneet kuopuksen lakkiaiset.
Tänään varmistuneet kuopuksen lakkiaiset.Sama!
Lähetetty minun DN2103 laitteesta Tapatalkilla
^
^^
sama!
Aikoi mennä vielä yöksi duuniin.
tempokisu
21.05.2022, 15.34
:) :) :) olin Pirkkalassa linturetkellä, ja tosi kiva - juurikin siellä ne lintutietäjät kertoi mikä lintu kun laulelee, ja näköhavaintoja. Kaikkiaan 36 lajia - en minä niitä kaikkia nähnyt ( esimerkiksi kaulushaikara jäi kyllä näkemättä..mutta kuulohavainto tuli tutuksi), mutta minulle paljon. Oli pikkuvarpunen, peipponen, västäräkki ja talitintti, kottarainen, se meriharakka, silkkiuikku, sinisorsa, telkkä, kalatiira, pulu ja sitten naurulokki ja kalalokki. Mun havaintoni oli nyt se käpytikka, ja viimeisenä lensi vielä joutsenpariskunta. + harakat, varikset ja naakat.
Kuulohavainnoissa on vielä opettelemista...mutta kyllä sieltä jotain tunnisti. Tosi opettavainen retki kun oppi ( vähän) havannoimaan ja kiikareilla katsomaan ( ei ensin osaa hahmottaa että tällä näkee yli kilometrin päähän..), ja tuli tutuksi se paikka jonne voi mennä toistekin. Olen asunut täällä nyt 30 vuotta ja en edes tiennyt että ihan tuossa vanhan kirkon lähellä on lintutorni.
Travelkicking
21.05.2022, 16.33
Sain varaosat kiinnileikanneeseen (?) ajoleikkuriin. Onneksi meni vain kiertokanki. Netissä hinnat about 66 e ja kivijalassa tasan 100,-. Otin kivijalasta.
Mazda-historiaa täälläkin. 626:een tuli 461 tkm. Katsastusmies vaati viimeisessä katsastuksessa taka-akselin kiinnikkeen ruostekorjausta, sama levyjarrujen kurapeltien osalta. En korjannut. Laitoin muistaakseni tori.fi:hin hinnaksi 200,- ja se meni parissa päivässä.
Upea havaintosaalis ja hyvä aloitus lintumaailmaan, se on innostava harrastus.
Kaulushaikarahavainto onkin useimmiten pelkän äänen varassa, kun se on hyvin piilotteleva ja maassa viihtyvä, joskus pääsee näkemään lennossa. Monet muutkin
lajit parhaiten tunnistaa äänen perusteella, etenkin pikkulinnut. Äänipuuro alkaa valjeta, kun tavallisimmat selviää.
tempokisu
21.05.2022, 18.23
- lisäksi toinen ohjaajista totesi että on niin iloinen että on joku muukin jolla EI ole älykännykkää :D ja kaikki vastustivat ratikkaa, sekä Loukonlahden tuhoamista rakennuksilla. Yrittäneet vedota luontoarvoihin.
Kivoin oli kyllä silkkiuikku, sukelteli koko ajan - mutta ei kalaa suussa. Kun olen Loukonlahdella uidessani päässyt aika lähelle silkkiuikkuja ja yhtäkkiä kaikki sukelsivat - kahdella oli kala suussa :D ja sen kaulushaikaran ääni oli elämys.
Vauva.fi :)
On muuten etovia nuo 40+spandexinsinöörit, kuola valuu ja valuu ja tuuli heittää sen vielä vastaantulijan kasvoille, mutta spandexukko ei pysähdy, spandexukko on katujen kingi vauhdinhuumassaan.
Mutta myös ilmeisen varakkaita kuolaajia, eivätkä suinkaan arkaile sitä julkituoda. Jokin aika sitten fillarifoorumilla oli kysely kuinka monta polkupyörää omistivat, ja jos olisi pakko valita "ainoastaan" kaksi polkupyörää, niin mitkä ne olisivat. Suurin osa valiitti, että on TÄYSIN MAHDOTONTA tulla toimeen ainosataan kahdella fillarilla, ja että kyllä niitä tarvitaan vähintään 6-8 kappaletta, eri tilanteita varten!
Oli myös äänestys kuinka paljon jäsenten fillarit olivat maksaneet kappaleelta. Oli luokka 0-500€, jne., päättyen 8000€ hintaluokkaan. Suurin osa valitti että miksi ylin hintaraja oli "ainoastaan" 8000€, koska tottahan toki kunnon fillerit maksaa rutkasti enemmän, joten mahdoton vastata kun ei noin halpoja pelejä tallista löydy!
Markkinoille tuli uusi sähköpyörä, ja laajasti kiittelivät "huokeaa" hintaa, kun maksoi "vain" 10 000€!
Ja nämä jutut keski-iän kriisissä painiskelevilta spandex- miehiltä, ammattilaiset eri hintaluokissa sitten. Eräs MRe-nimimerkkinen spandex kehui, että hänelle hinnalla ei ole väliä, maksaa joku asia 10€ vai 10 000€, jos jotain haluaa, niin ostaa hintaa katsomatta!
Eli käyttäytyvät kuin kuninkaat, kun kuulemma varakkaita kuin kuninkaat!
https://www.vauva.fi/keskustelu/4660907/nyt-minunkin-pakko-kysya-etta-mika-hitto-osaa-pyorailijoista-vaivaa?quote=1"e-cid=56924740#comment-form
Jee. Pääsin vauva-lehteen. Elämäni on täysi. :D
Mutta siis edelleen samaa mieltä: jos joku tavara maksaa 10€, mutta sen omistaminen ei tuota iloa (eikä siis kyse mistään välttämättömyystarvikkeesta) niin hukkaanhan se kymppi on mennyt. Jos toinen tavara maksaa 10 000€ ja sen omistaminen tuottaa suunnattoman onnentunteen, niin eikö raha ole mennyt oikeaan osoitteseen?
Mä en kyl aja spandexeissa… tai siis bibsit on shortsien tai lökäreiden alla. Lasketaanko tämä?
tempokisu
21.05.2022, 19.27
:D harmillisuus sentään, Ferrari for Colnago maksoi euron verran alle 10t - mutta on maailman kaunein fillari. Ja lisäksi todella hyvä, kepee ja ketterä ajaa. Tämän fillarin myötä inspiroiduin tosipitkistä lenkeistä. Raha meni todella oikeaan osoitteeseen.
Mitä noin spandexit on ? mielllyttävintä on ajaa hieman löysissä kamppeissa, ja näinhän on käynyt että vanhat ajokamppeet on jäänyt isoiksi..
Maastolenkki pitkästä aikaa, ja kyllähän toi kelvienskan ja asfaltin hakkaa sata nolla.
Firlefanz
21.05.2022, 20.25
Tuulinen mutta aurinkoinen maantielenkki, vuoden toka, ja vaikea kuvitella että joku poluilla ja avokallioilla tai muuallakaan maastossa ajaminen anraisi kenellekään yhtään mitään enemmän!
Sitä ennen sai hyvälle tuulelle foorumilla esillä olleen di2-ongelman ratkaisun löytyminen ja tietenkin se että se oli toisaalta jälkeenpäin katsottuna niin ilmeinen ja helppo että minunkin olisi pitänyt osata sitä ehdottaa ja toisaalta juuri tässä nimenomaisesa tapauksessa mitä epätodennäköisin. Eli tyypillinen elektroniikkajuttu.
Ja kieltämättä yllä mainittu näyte erään toisen lehden keskustelupalstalta. Erityisen hyvälle tuulelle tulin kun yritin keksiä kuka Fillarifoorumilla esiintynyt nimimerkki tuossa kirjoittaa (sillä en oikein pidä todennäköisenä ettei kirjoittaja olisi ollut aktiivinen täälläkin) ja missä keskustelussa hän on päästänyt nimimerkki MRe:n niin sanotusti ihon alle.
^enkä mä okein kai enää kieriskele keski-iän kriisissäkään, kun olen jo 60+
Hääppönen
21.05.2022, 21.07
MRe alkoi ainakin Hoitajien lakko -ketjussa hehkuttamaan lähes rajatonta tulovirtaansa...
^näinkö? Laitatko lainauksen tähänkin.
Firlefanz
21.05.2022, 21.34
Enää ei tarvitse arvailla:cool:
^enkä mä okein kai enää kieriskele keski-iän kriisissäkään, kun olen jo 60+
Sama täällä. Eli ihan kriisitön spandexi. Ehkä saadaan syynninpäästö vauva.fi:n aktivisteilta?
^en tiä. Ehkä meidän pitäisikin siirtyä kirjoittelemaan sinne, kun ajetaan vaippahousuissa?
Hääppönen
22.05.2022, 10.15
^näinkö? Laitatko lainauksen tähänkin.
Tällainen antaa kyllä itselle ja muille ei-huippu-tuloisille hehkutusta varakkuudesta.Lainaus:" Paljonko XXXX maksoi viime vuonna veroja? Mun verot oli jotain 50k€ luokkaa. Jos maksoit alle, niin alapa kaivamaan kuvettasi." Jos vielä keulimista "ihan sama, maksaako 10 tai 10000e", niin kyllä se köyhästä kuulostaa aika paksulta.
Tällainen antaa kyllä itselle ja muille ei-huippu-tuloisille hehkutusta varakkuudesta.Lainaus:" Paljonko XXXX maksoi viime vuonna veroja? Mun verot oli jotain 50k€ luokkaa. Jos maksoit alle, niin alapa kaivamaan kuvettasi."
Niin, mukavasti unohdit mihin se oli vastauksena. Tosin huipputuloinen en ole. Tuloni ovat selvästi alle sen Tehyn puheenjohtajan. Tällä hetkellä tyyliin 30% siitä. Miksei puheenjohtaja anna omistaan omilleen?
Jos vielä keulimista "ihan sama, maksaako 10 tai 10000e", niin kyllä se köyhästä kuulostaa aika paksulta.
En nyt tarkkaan ottaen muista missä yhteydessä tuon kirjoitin, mutta pointtini esitin jo tuolla ylempänä. Kisulle esimerkiksi tuottaa suunnatonta iloa ja onnen tunnetta 10k€ Ferrari Colnago. Jos sen sijaan olisi käyttänyt vaikka 2k€ pyörään, jolla ajaminen v*tuttaa joka kerta, niin kummassa tapauksessa raha olisi mennyt hukkaan?
Köyhyydestä mun on vaikea sanoa mitään. Olen elänyt ajan, kun joka penni laskettiin ja asuntolainan korko oli kaksinumeroinen. Nyt kuuskymppisenä kun lapset on lähteneet ja asunnot maksettu, niin kai sitä rahasta saa nauttia? Jollekin voi kuulostaa keulimiselta, mutta itse olen opiskeluni opiskellut (ja maksanut), työpaikkani hankkinut ja tuloni kerännyt. Mikä siinä on mennyt pieleen?
Ja ei, ei ole kesämökkiä, ei venettä, ei moottoripyörää, ei omakotitaloa. Viimeeksi kävin ulkomailla 4 vuotta sitten. Muista päivittää tämä vauva-lehteen.
Hääppönen
22.05.2022, 10.48
Pahoittelut, mutta vauva.fi ei kuulu kuvioihin.
Pahoittelut, mutta vauva.fi ei kuulu kuvioihin.
Niin, voihan tämänkin foorumin muuttaa samantyyppiseksi:
"MRe alkoi ainakin Hoitajien lakko -ketjussa hehkuttamaan lähes rajatonta tulovirtaansa..."
Ehdin viimeinkin kivijaloissa sovittamaan ja kokeilemaan tuotteita joita olin netissä pari viikkoa väijynyt. Ja vältyin useammalta virheostokselta.
arctic biker
22.05.2022, 21.15
Niin, voihan tämänkin foorumin muuttaa samantyyppiseksi:
"MRe alkoi ainakin Hoitajien lakko -ketjussa hehkuttamaan lähes rajatonta tulovirtaansa..."
Eläpä ny niin mollaa, pitänyt sinua sen verta fiksuna ettet moiseen alennu ,Kitteeltä sieltä Foorumin köyhemmästä päästä olen.
Puolitoista vuotta eläkkeellä, mutta siinä ohessa myös ajoittain töissä. Tänään kuitenkin viimeinen työpäivä, joten nyt pääsee keskittymään olennaiseen. :)
Kaksi päivää ollut kesää tai lähes kesää ja sattui juuri mun vapaapäiville. Molempina päivinä pyöräretki, joista olen haaveillut koko talven. Josko se tästä…
Tyyni, aurinkoinen kevätaamu. Ei edes töihin lähtö latistanut tunnelmaa aamulla.
tempokisu
29.05.2022, 19.43
Olen tosi iloinen veljeni Jukan puolesta. Hän ei ole oikein täällä Suomessa menestynyt, mutta kansainvälistä keikkaa pukkaa ja on ihan äärimmäisen hienoa että pääsee tekeen musiikki-levytysprojektia Steve Vai:n kanssa. Oli Jukan idoli nuorempana. Ovat nyt Hollannissa, ja kuulemma tosi hieno hotelli. Tulevat myös jossain vaiheessa Tampereelle, olisi tosi kiva jos pääsisi kuunteleen...
Olympia kultaa ja MM kultaa Suomen kansallispelissä, mahtavaa [emoji1303][emoji1103]
Firlefanz
30.05.2022, 08.52
Jollain tavalla se etten tiennyt missä pelattiin tai kuka oli vastassa enkä nytkään tiedä lopputuloksesta kuin sen että Suomi voitti.
Ei minulla mitään erityistä antipatiaa jääkiekkoa, sen valta-asemaa tai sen jokavuotisia MM-kisoja kohtaan ole enkä pidä muuna kuin pelkkänä typeryytenä sitä että ikään kuin kohottaa itsensä rahvaan yläpuolelle ilmoittamalla ettei ole tippaakaan kiinnostunut jääkiekosta tai suomalaisista menestyslajeista yleensä tai urheilusta ylipäätään.
Kuitenkin tämä pakottamaton ja jokseenkin täydellinen kiinnostumattomuus voi näköjään olla jollain tavalla iloisen vapauttava kokemus sellaiselle - kuten minä - jolle lapsesta saakka lätkän MM-kisat ja olympialaiset olivat iso juttu ja mitalitta jääminen aina yhtä katkeraa (ja Ruotsin menestys vaikea pala nieltäväksi).
HXX1100H
30.05.2022, 09.15
^ Samoja mielikuvia lätkästä itselläkin , nykyisin ei ole tullut seurattua edes finaaleja .
Olympia kultaa ja MM kultaa Suomen kansallispelissä, mahtavaa [emoji1303][emoji1103]
Lätkässä rekisteröityjä pelaajia n. 76000 ja jalkapallossa yli 130000. Kumpikohan ansaitsee kansallispelin tittelin? Jalkapallossa kansainvälinen menestyminen on tietystä syystä vaikeampaa.
^siitä huolimatta lätkällä on kansallispelin maine. Maajoukkuekin on ollut leijonat vuodesta miekka ja kivi. Futiksen maajoukkueelle saatiin nimi kai kymmenen vuotta sitten, tms.
Jollain tavalla se etten tiennyt missä pelattiin tai kuka oli vastassa enkä nytkään tiedä lopputuloksesta kuin sen että Suomi voitti.
Jos aidosti ei tiennyt, missä lätkän MM-kisat tänä vuonna pelattiin, kuuluu se vastaavaan yleissivistyksen puutteeseen, kuin jos ihmettelisi, että missä TdF ajetaan. Ja onko se Formula-kisa.
^siitä huolimatta lätkällä on kansallispelin maine. Maajoukkuekin on ollut leijonat vuodesta miekka ja kivi. Futiksen maajoukkueelle saatiin nimi kai kymmenen vuotta sitten, tms.
Noilla nimillä nyt ei ole itse lajin kannalta mitään merkitystä.
Firlefanz
30.05.2022, 10.15
^ I beg to differ, Yleissivistykseen voi kuulua että tietää missä maissa lätkää pelataan ja mitkä maat ovat menestyneet MM-kisoissa ja ehkä jopa se että tuntee Suomen MM-menestyksen suuret linjat (osaamatta kertoa esimerkiksi montako MM-kultaa Suomi on voittanut).
Samoin yleissivistyksen puutteesta voidaan puhua jos vaikkapa nimet <tähän lyhyt luettelo nimistä jotka lukija saa itse valita> eivät sano mitään, mutta on jokseenkin yhdentekevä tiedo missä jokin turnaus pelataan. Tai Mestarien liigan loppuottelu, jos jalkapallosta puhutaan.
Ei sekään osoita yleissivistyksen puutetta ettei tiedä jonkun konserttimusiikin suuruuden tulevan Helsinkiiin tai jonkun oopperalaulajamme esiintyvän parhaillaan tähtiroolissa Metropolitanissa. Ajankohtaistietoutta ei tarivitse mitenkään aliarvioida kun toteaa yleissivistyksen muodostuvan ihan muusta.
Tai Mestarien liigan loppuottelu, jos jalkapallosta puhutaan.
Joo, no täytyy myöntää, etten tiedä missä joku Mestarien liigan loppuottelu pelataan, mutta tiedän kyllä missä kulloinkin on jalkapallon MM-kisat, vaikken niitä seuraakaan.
Lätkässä rekisteröityjä pelaajia n. 76000 ja jalkapallossa yli 130000. Kumpikohan ansaitsee kansallispelin tittelin? Jalkapallossa kansainvälinen menestyminen on tietystä syystä vaikeampaa.
Tietenkin jääkiekko, jalkapallo ei ole onneksi saanut kovinkaa suurtan jalansijaa Suomessa.
https://www.jatkoaika.com/Kolumni/Suomi-on-kansainv%C3%A4lisen-j%C3%A4%C3%A4kiekon-suurvalta/241780
Eikö valtakunnan kansallispeli ole pesäpallo?
EDIT: tarkistin, sehän se.
Eikö valtakunnan kansallispeli ole pesäpallo?
EDIT: tarkistin, sehän se.
Samaa mieltä, kesäjoukkuelajeista se on pesäpallo ja talvijoukkuelajeissa jääkiekko.
Firlefanz
30.05.2022, 11.13
Joo, no täytyy myöntää, etten tiedä missä joku Mestarien liigan loppuottelu pelataan, mutta tiedän kyllä missä kulloinkin on jalkapallon MM-kisat, vaikken niitä seuraakaan.
Ymmärrät kyllä jo itsekin ja selittämättä, miksi jalkapallon MM-kisoja tulee yleissivistyksestä keskusteltaessa verrata pikemminkin olympialaisiin kuin jääkiekon MM-kisoihin. Mutta jos sittenkin tarvitset apua, syynä ei ole se miten laajalti maailmalla kyseisiä urheilutapahtumia seurataan.
Tänä aamuna minut sai hyvälle tuulelle se että (a) on mitä hienoin alldaycomfort- eli rauhallisen pitkän lenkin sää, (b) minulla on tilaisuus ajaa niin pitkään kuin sielu sietää ja kunto kestää ja (c) varmistui ettei tarvitse koko päivää yksin ajaa sillä porukkalenkille lähtijöitä on ilmoittautunut useita.
Tietenkin jääkiekko, jalkapallo ei ole onneksi saanut kovinkaa suurtan jalansijaa Suomessa.
https://www.jatkoaika.com/Kolumni/Suomi-on-kansainv%C3%A4lisen-j%C3%A4%C3%A4kiekon-suurvalta/241780
Ei suurta jalansijaa? Katohan harrastajamääriä. Jääkiekon kansainvälinen suurvalta? Kovin on kansainvälinen laji, heh.
K.Kuronen
30.05.2022, 11.16
Potkupallo on kovin vieras laji itselle. Pesäpallo on se, mitä koulussa pakkosyötettiin siten, että en mailaan tai räpylään ikinä enää koske. Mutta jääkiekko: sitä voin katsoa joskus telkusta ja samalla juoda kaljaa. Minulle selvä kansallispeli siis.
Firlefanz
30.05.2022, 11.28
^^ On melko köyhää dissata jääkiekkoa tai Suomen tai minkä tahansa suhteellisen pienen maan tasoa ja saavutuksia sillä että lajin huippumaita on vain kourallinen ja että valtaosassa niistä maista jossa sitä pelataan ammattilaistasolla se on silti melko marginaalinen laji.
Tietysti on lähes yhtä tyhmää dissata jalkapalloa esimerkiksi ylimmän sarjatason keskimääräisiä katsojalukuja vertaamalla, mutta lajin nostaminen harrastajamäärän perusteella on myös pikkaisen haettua, kun harrastajista valtaosa on nappuloita tai entisiä nappuloita.
PS Maantiepyöräilyssäkin saataisiin komeammat harrastajamäärät jos porukkalenkeille ei voisi osallistua eikä maantiefillarilla ajaa ilman lisenssiä:cool:
Ei suurta jalansijaa? Katohan harrastajamääriä. Jääkiekon kansainvälinen suurvalta? Kovin on kansainvälinen laji, heh.
No, onhan jalkapallossa harrastajia kun Suomessa jokainen puulaakin 7. Divisioonan potkijakin lasketaan mukaan. Ei siinä mitään kaikki liikunta on hyväksi, mutta huippu urheilussa jalkapallo on Suomessa marginaalilaji.
Nickname
30.05.2022, 11.36
Johtunee osin myös siitä että jalkapallossa on puolet enemmän jengiä kentällä, joten myös joukkueessa pitää olla puolet enemmän pelaajia, menee aika fifti-fifti näin lyhyellä matikalla.
Jos Suomessa asuva suomalainen mainostaa, ettei ole tietoinen missä maassa on juuri pelattu jääkiekon MM-kisat on kyseessä tarkoitushakuinen jeesustelu. Toki ihminen voi umpioutua niin, ettei avaa televisiota tai radiota ollenkaan eikä lue mitään lehtiä, ei edes vilkaise otsikoita. Näitä yksilöitä on harvassa lienevät muutenkin yhteiskunnallisten ilmiöiden tavoittamattomissa.
Joka helvatin tuutista tuota tapahtumaa on uutisoitu viikkokausia sen verran ahkerasti. Tilaisuuden vertailu Metropolitanin oopperalaulajiin on harvinaisen köppänen yritys perustella tuota jeesustelua.
Tarkoitukseni ei ole dissata sinänsä jääkiekkoa, vaan sen nostamista liian korkealle jalustalle muun urheilun kustannuksella. Parikymmentä vuotta kuljin säännöllisesti pelejä katsomassa, kun poika pelasi. Vielä nytkin satunnaisesti. Se mikä jääkiekossa tympii, on tuo:
https://youtu.be/5fA_Enl2FCc
kmruuska
30.05.2022, 13.05
Samaa mieltä, kesäjoukkuelajeista se on pesäpallo ja talvijoukkuelajeissa jääkiekko.
De jure kansallislaji on pesäpallo, de facto jääkiekko.
^ Finaalissa vastassa oli maa, jonka de jure (kesä)kansallislaji lienee Lacrosse AKA haavi(auki)pallo
Nickname
30.05.2022, 15.05
Tarkoitukseni ei ole dissata sinänsä jääkiekkoa, vaan sen nostamista liian korkealle jalustalle muun urheilun kustannuksella. Parikymmentä vuotta kuljin säännöllisesti pelejä katsomassa, kun poika pelasi. Vielä nytkin satunnaisesti. Se mikä jääkiekossa tympii, on tuo:
https://youtu.be/5fA_Enl2FCc
Kontaktilaji, nuo on valitettavia ylilyöntejä mitä ei tietenkään kuuluisi tapahtua, mutta samaan aikaan jalkapallossa: https://www.is.fi/jalkapallo/art-2000008851581.html
jos äkkiä kysyttäisiin missä pelattiin mm-lätkä, tietäisin maan, en kaupunkia.
hyvä kun tiedän, kuka ylipäätään voitti.
en katsonut otteluakaan kokonaan, pronssi-ottelua lopusta hieman.
kutsun sitä kaukalohakkaamiseksi, kun ei saada muuten pysäytettyä, niin sitten mailalla äijää kumoon..eikä Kampitus kuulu edes jalkapallonkaan...
callahan
30.05.2022, 16.52
eikä Kampitus kuulu edes jalkapallonkaan...
No joo, ei fudiskaan mitään siistiä ole. ***tunmoista nilkoille potkimista ja repimistä paidasta.
nimimerkki; molemmista lajeista yhtä vähän tai paljon kiinnostunut :)
PS. Aika säkissä saanu elää jos ei lätkän mm-finaalin pelipaikkaa tienny, kuten jäsen Hower yllä mainitsi on tuota niin paljon muutaman edellisen viikon aikana eri kanavissa mainostettu.
kutsun sitä kaukalohakkaamiseksi, kun ei saada muuten pysäytettyä, niin sitten mailalla äijää kumoon..eikä Kampitus kuulu edes jalkapallonkaan...
Älä huoli, minä kutsun jalkapalloa nurmikkosukellukseksi kun tuntuu että siinä hipaisukin aikaansaa vallattoman teatteriesityksen.
Hyvä sinänsä että on erilaisia lajeja niin jokainen voi löytää oman mielenkiinnon kohteen.
Tämä kun ensimmäinen suomalainen ylsi jääkiekossa kolmen kullan klubiin eli on saavuttanut Stanley Cupin, olympiavoiton ja maailmanmestaruuden. Mahtavaa. :)
Valtteri Filppula oli eilen joukkueen ainoa Jokerien ensin junioreista (B-jun.) edustukseen ponnistanut ja parin kauden jälkeen NHL:ään.
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000008850407.html
Jääkiekon seuraamisen lopetin käytännössä kokonaan SM-liigakauden 2012-2013 jälkeen kun Jokerit siirtyi itänaapuriin, se sattui niin syvälle että koko jääkiekko piti jättää sivuun elämästäni, jopa jääkiekko-konsolipelit. Näillä näkymin voisin palata halliin kaudella 2023-2024, saa nähdä.
Futis :)
Offtopic: hipaisukin aikaansai vallattoman teatteriesityksen (https://www.hs.fi/urheilu/art-2000008852496.html)
tempokisu
30.05.2022, 21.01
jos äkkiä kysyttäisiin missä pelattiin mm-lätkä, tietäisin maan, en kaupunkia.
hyvä kun tiedän, kuka ylipäätään voitti.
en katsonut otteluakaan kokonaan, pronssi-ottelua lopusta hieman.
En katsonut yhtäkään ottelua, edes osittainkaan. Enkä yhdenkään ottelun tulosta seurannut paitsi nyt tätä voittoa ei voinut olla huomaamatta...joukkue-urheilu ei kiinnosta pätkääkään.
Takaisin veljeeni, totesi että tekee nyt ( työkseen) sitä mistä on aina unelmoinut. Voi vitsit, olisipa samoin. No, onneksi on nyt töitä siten että voi vapaa-ajalla harrastaa...
Hartsa69
30.05.2022, 21.02
https://youtu.be/9MBT9iYiijg
Katsoin mm finaalin henkilön kanssa joka ei seuraa urheilua ja viimeinen koko jääkiekko-ottelu varmaan 95 finaali. Oli hauska ja mielenkiintoinen tapahtuma.
Ensimmäinen Power break:
- mitä nyt. Ei tää voinut vielä loppua?
- power break
- mikä, miksi?
- saadaan myytyä mainoksia enemmän
- Ok
Taklauksia:
- onko tässä tarkoitus tahallaan vahingoittaa vastustajia?
- ?
- miksi tuomarit sallii tuon
- ?
- ?
Erätauolla
- ai, täällä ei ole kaikkia parhaat? Missä ne on?
- ne pelaa NHL pudotuspelejä
- ai
- niinkuin Elisan mainoksessa ne lätkän pelaajat
- ai, mä luulin että ne on jotain syljeskeleviä ja renkaita potkivia amis poikia
Hääppönen
30.05.2022, 21.27
Kun jalkapallossa järjestetään MM-kisat, niin kaikki parhaat pelaajat pelaavat jotain muita sarjoja samaan aikaan. Ai eikö? Onko niin, että jalkapallossa on parhaat pelaajat ympäri maailman kisaamassa maailmanmestaruudesta? (Jääkendoilijoille: Kyllä) Tätä ei marginaalilajeissa kuten esim. jääkendossa ymmärretä. Jääkendossa luistelutaitoiset ja mailalla välillä kiekkoonkin osuvat pelaavat tällä hetkellä finaalipelejä. Osalla on soppari katkolla, eivätkä viitsi lähteä jokavuotisiin mömmönkisoihin. Jotkut ovat vaan kyllästyneitä pukukopin järkyttävään varusteista lähtevään hajuun ja haluavat vaikkapa lähteä fillarilenkille raittiiseen ilmaan. Ja nyt pitäisi juhlia marginaalilajin mestaruutta? Pesäpallo, mölkky, mitä näitä on...
^ erikoista että Suomen menestys ottaa noin koville[emoji848]
^ erikoista että Suomen menestys ottaa noin koville[emoji848]
Toki menestys on hienoa, mutta kun kyseessä on kuitenkin pieni laji maailmalla, niin jotain rajaa tuohon vouhkaamiseen. Lisäksi kyseessähän ovat tavallaan b -kisat, kun suurin osa tähtipelaajista on joko kesälomalla tai pelaavat tärkeämpiä loppupelejä rapakon takana.
Pieni laji ehkä koko maailmassa mutta suuri laji Suomessa, riittää minulle aiheeksi iloita. Onhan se aika hienoa että olympiavoitto venäläisistä ja MM-voitto kanadalaisista samalle vuodelle.
Kampinalle
30.05.2022, 22.00
Topicin mukaisesti päivän riemun on tämä keskustelu tarjonnut, kiitos:D
45 vuotta penkkiurheilua takana, futis ehkä lähimpänä sydäntä, mutta ei vaan voi tajuta sitä, että jonkin lajin suomalainen menestys olisi pois jostain? Täysin absurdi ajatus. Jännitin kun piru ehtoollista eilisiltana finaalin ratkeamista ja tuntu hyvältä, kun Suomi voitti. Ihan kuten liikutuin viime kesänä, kun miesten futismaajoukkue vihdoin pelasi jalkapallon arvokisoissa.
Erityismaininta vielä foorumistille, joka mainitsi olleensa tietämätön kisojen olemisesta Suomessa. Mä olen tottunut, että tietämättömyys on osoitus pöljyydestä, mutta aina sitä oppii!
Firlefanz
30.05.2022, 23.02
^ Me emme enää aikoihin ole eläneet yhtenäiskulttuurissa, jossa kaikki istahtavat television ääreen klo 20.30 katsomaan uutiset ja urheiluruudun ja jossa kaikkien olohuoneesta löytyy koko illan auki oleva televisio joka näyttää Maikkarn ohjelmia, Tai jossa kaikki lukevat aamulehtensä ja sen urheilusivut tai jossa työpaikan kahvitauolla silmäillään iltalehtiä ja jutellaan kaikille yhteisistä aiheista.
Uutisia ja niin kotimaan kuin maailmankin tapahtumia voi, hämmästyttävää kyllä, nykyaikana seurata netistä, niin suomen-, ruotsin- kuin muunkinkielisiä lehtiä voi lukea ilman että törmää juttuihin tai silmille hyppiviin otsikoiin joistain Suomessa pidettävistä tai parhaillaan käytävistä kisoista. Ja jos ei edes käy lähiöravintolassa eikä pubissa, ei kuule viereisestä pöydästä keskustelua kisoista eivätkä mainokset tai ottelulähetykset osu silmiin joltain videoruudulta.
Maailma on isompi kuin luuleekaan ja jopa pieneen maahan mahtuu monenlaisia maailmoja. Ei tarvitse elää säkissä tai olla omissa ylhäisissä ympyröissään elävä elitisti, mutta silti voi välttyä tulemasta tietoiseksi asioista ja tapahtumista joista kerrotaan kaikilla kanavilla ja joista tulee juttua joka tuutista. Ei siinä ole edes mitään niin erikoista että sitä pitäisi tai sitä kannattaisi "mainostaa":rolleyes:
Mutta ihan hauska jos kommenttini herätti hilpeyttä tai oli osaltaan tuottamassa keskustelua jota on ollut ilo sivusta seurata tai siihen osallistua:D Kyllä minuakin erityisesti hymyilytti Howerin teksti:cool:
Mä olen tottunut, että tietämättömyys on osoitus pöljyydestä, mutta aina sitä oppii!
On kai siinä aste-ero sen suhteen että (a) onko tietämätön vai (b) sen lisäksi kailottaa tietämättömyyttään. Siinä ajassa kun kirjoittaa että "en tiennyt että X tapahtuu paikassa A" voi hyvin googlettaa ja kaivaa perustiedot ja hymähtää itsekseen ja jatkaa matkaa. Jos sitten joku kysyy suoraan että "katsoitko" voi sanoa suoraan että "en" ilman selittelyjä.
Näkisin kuitenkin että useimpien lätkäfanien ilo mestaruudesta on aitoa, eikä sitä ole kohteliasta yrittää latistaa. Samalla tavalla ensi viikonloppuna vilkaisette sitä ylioppilaan todistusta ja sanotte että "Hieno todistus!" riippumatta siitä mitä siellä lukee.
Nickname
31.05.2022, 00.19
Toki menestys on hienoa, mutta kun kyseessä on kuitenkin pieni laji maailmalla, niin jotain rajaa tuohon vouhkaamiseen. Lisäksi kyseessähän ovat tavallaan b -kisat, kun suurin osa tähtipelaajista on joko kesälomalla tai pelaavat tärkeämpiä loppupelejä rapakon takana.
Minun mielestä on hienonpaa juhlia mm-kultaa kuin sitä että jalkapallojoukkue pääsee johonkin eurooppa kisoihin, saati sitä että onnistutaan voittamaan yksi ainut peli koko kisoissa ja tehdään yksi ainut maali, ei mielestäni kovin iso saavutus ja sitä oltiin juhlimassa melkein yhtä isosti, oli oikein omat laulut ja kaikki...
aivan kuin pelkkä "en" riittäiisi joillekin intoilijoille, pitää suunnileen maanpetturina jos ei katso Suomi-ties mikä...
oma lukunsa on "kiva porukka" (tietysti päissään), jotka on täysin sietämättöntä seuraa kun "me pelaamme" jne ja huutaa pää punaisena kuin idiootit.
voisin ehkä katsoakin jotain matsia hyvässä seurassa, mikäli se älämölö jäisi vähemmälle ja myös se selostaja...esimerkki on Antero Mertaranta näin alkuun, pelkkää huutoa huudon perään.
olen ilmeisesti tiellä tylsäksi erakoksi.
ai joo, en juhli kuin omia hautajaisiani, mikäli joku toinen järjestää ne (lupaan olla paikalla tarvittavan ajan, ei haittaa minua siinä vaiheessa)
Hartsa69
31.05.2022, 05.38
Hyvälle mielelle tulee siitä, että voin vapaasti olla seuraamatta jääkiekkoa tai mitään muutakaan. Sen verran mitä uutislähetyksessä tai muuten uutisvirrassa tulee eteen.
Ja onni sekin, että ei tarvinnut olla tämän "huuman" aikaan töissä kuuntelemassa sitä vouhotusta :rolleyes: - moni kyllä tietää ja niille kai ookoo että en seuraa enkä tiedä mitään urheilusta.
Tätä meidän lajin urheilua kun ainoastaan seuraa jää vouhotukset mediassa tai lähielämässä hyvn kohtuulliseen tasoon - ihan siedettävään.
Firlefanz
31.05.2022, 09.20
On kai siinä aste-ero sen suhteen että (a) onko tietämätön vai (b) sen lisäksi kailottaa tietämättömyyttään. Siinä ajassa kun kirjoittaa että "en tiennyt että X tapahtuu paikassa A" voi hyvin googlettaa ja kaivaa perustiedot ja hymähtää itsekseen ja jatkaa matkaa. Jos sitten joku kysyy suoraan että "katsoitko" voi sanoa suoraan että "en" ilman selittelyjä.
Minusta on suurempi aste-ero ja itse asiassa paljon merkityksellisempikin ero esimerkiksi siinä (a) osallistuuko foorumikeskusteluun kirjoittamalla jonkun kommentin antamasta herätteestä jotain samasta aiheesta mutta omasta näkökulmastaan ja kokemuksestaan vai (b) osallistuuko foorumikeskusteluun kirjoittamalla jotain mikä ei pidä paikkansa tai esittämällä mielipiteitä ja käsityksiä jotka nienomasisesti perustuvat tähän väärään tietoon, jonka olisi voinut helposti ja nopeasti tarkistaa ja jonka paikkansapitävyyttä olisialunperinkin ollut syytä epäillä.
Mutta maailman tekee tietysti helpommaksi paikaksi hamottaa ja ihmiset helpommiksi laittaa järjestykseen, kun itselle on selvää esimerkiksi se mikä milloinkin ja missäkin on kailottamista tai milloin joku on jostain asiasta hymähtänyt itselleen ja jatkanut matkaa ja milloin lyönyt rintaansa tai noussut korokkeelle julistamaan:cool:
Voi olla että tulkitsen liikaa ja oikaisemalla, mutta jos MV yllä haluaa sanoa esimerkiksi sen että Firlefanz yritti latistaa edellisessä kommentissa esitettyä iloa maailmanmestaruudestal, niin voin sanoa vain sen että olisihan kommenttini voinut edes siinä suhteessa täysin viattomana nähdä.
Näkisin kuitenkin että useimpien lätkäfanien ilo mestaruudesta on aitoa, eikä sitä ole kohteliasta yrittää latistaa. Samalla tavalla ensi viikonloppuna vilkaisette sitä ylioppilaan todistusta ja sanotte että "Hieno todistus!" riippumatta siitä mitä siellä lukee.[/QUOTE]
Kun jalkapallossa järjestetään MM-kisat, niin kaikki parhaat pelaajat pelaavat jotain muita sarjoja samaan aikaan. Ai eikö? Onko niin, että jalkapallossa on parhaat pelaajat ympäri maailman kisaamassa maailmanmestaruudesta?
Kuinkahan tilanne olisi, jos se jalkapallon ammattilaisliiga olisi toteutunut? Onko se jääkiekon vika, jos siellä on ollut mahdollisuus perustaa erillinen rahaliiga?
Jalkapallo on jalkapallo, jääkiekko on jääkiekko.
Harrastajien perusteella kai suosituin laji on tennis. Katsojien perusteella futis.
Aivan mahtava keli aamulenkille! Tuomet tuoksui, linnut piti hitonmoista konserttia ja lämpötila oli aika passeli. Upeaa vuodenaikaa, tämäkin.
Aivan mahtava keli aamulenkille! Tuomet tuoksui, linnut piti hitonmoista konserttia ja lämpötila oli aika passeli. Upeaa vuodenaikaa, tämäkin.
Sama. Juoksin aamulenkin ja innostuin ottamaan neljä kilometrin vetoakin.
tempokisu
02.06.2022, 22.41
No aamulenkillä sai väistellä sadekuuroja ja pientä ympyrää ajella....hanskojen päälle olisi pitäny ottaa tumput...tosi great vuodenaikaa...sain kumminkin ajettua 42+ 35km.
Se että Johnny Depp tavallaan voitti oikeuskiistan onnenonkija Amber Heardia vastaan. Molemmille tuli maksettavaa mutta silti. Depp totesi että "hienoa voi jatkaa elämäänsä" Toivottavasti saa vielä kerran olla Jack Sparrow, kun ajatuksena oli että jättää hahmolleen hyvästit kuudennessa ( tosin liian monessa...) Pirates Of The Caribbean- elokuvassa.
^Jokunen vuosi sitten Englannin Bathissa, missä Deppillä on asunto, opas kertoi että Depp liikkuu siellä ollessaan joskus kaupungilla Jack Sparrow-asussa, kun haluaa olla rauhassa. Kaikki olettaa joksikin nobody katutaiteilijaksi. Tarinan todenperäisyyteen suhaudun varauksin. Se sen sijaan kuulosti uskottavalta, että kun Deppin jälkikasvu oli tarvinnut paikallisen lastensairaalan apua, oli sairaala jälkeenpäin saanut 6- tai 7-numeroisen lahjoituksen.
Hartsa69
03.06.2022, 09.34
https://www.is.fi/musiikki/art-2000008854231.html
"Rantanen ei ole vielä päättänyt, pukeeko hän farkkuliivin ylleen festareille. Hänen täytyy ensin selvittää, mikä festareilla on yleinen ”pukukoodi”. 77-vuotias Rantanen ei nimittäin halua liiaksi erottua joukosta."
Firlefanz
03.06.2022, 09.57
Ihan vain anekdoottina joka tuli edellisestä mieleen: joskus kauan sitten eli silloin kun maailmalla menestynyt suomalaisbändi oli yhtä kuin Hanoi Rocks, joka oli hajonnut, kävin Hakaniemen hallissa ja näin aivan erinomaisen Andy McCoyn kopion eli jonkun rockjätkätyypin joka oli onnistunut matkimaan idolinsa tyyliä poikkeuksellisen hyvin. No, pidin sitä tavallaan hienona ja tavallaan koomisena, mutten tietenkään ruvennut sivusilmällä vilkuilemaan tai perään tuijottamaan, koska näitä Keith Richardseja ja keitä kulloinkin oli maailmalla aina ollut eikä ollut yllätys nähdä heitä pienessä Helsingissäkin, tämä vain sattui olemaan sellainen joka oli poikkeuksellisen hyvä, lähestulkoon täydellinen...
...viikkoa tai paria myöhemmin kuulin sitten kahvipöytäkeskustelussa että Andy McCoy oli palannut Lontoosta ja asui Kalliossa yhdessä amerikkalaisen naisystävänsä kanssa.
tempokisu
03.06.2022, 18.54
^Jokunen vuosi sitten Englannin Bathissa, missä Deppillä on asunto, opas kertoi että Depp liikkuu siellä ollessaan joskus kaupungilla Jack Sparrow-asussa, kun haluaa olla rauhassa. Kaikki olettaa joksikin nobody katutaiteilijaksi. Tarinan todenperäisyyteen suhaudun varauksin. Se sen sijaan kuulosti uskottavalta, että kun Deppin jälkikasvu oli tarvinnut paikallisen lastensairaalan apua, oli sairaala jälkeenpäin saanut 6- tai 7-numeroisen lahjoituksen.
Tämän luin myös Deppin ...joku elämänkerta, mutta tästä on vuosikausia, silloin oli vielä onnellisesti yhdessä Vanessa Paradisen kanssa. ( mikä piruvie viidenkympin villitys sai lankeemaan Amber Heardiin, yhdessä siinä Rommipäiväkirjat-elokuvassa...) Depp on vieraillut lastensairaalassa juurikin Jack Sparrowina lasten iloksi :cool: ehkä myös siellä olevien aikuisten ( omaiset, henkilökunta)
Oli aika kun olisin satavarmasti mennyt katsomaan jos esiintyy Suomessa. No oli jokunen vuosi sitten Helsingissä keikalla - not inspired any more.
Suurin osa elokuvista on loistavia, mutta nämä ihan uusimmat ei, eikä se ole Deppin syy vaan käsikirjoituksen. Depp on ilmaissut toiveensa että saisi "haudata" kehittämänsä hahmon ( Jack Sparrow) kuudennessa elokuvassa, mutta oikeudenkäynti oli esteenä - nyt ei enää ole!
Niin ja muistanette Pirates-elokuvien merihirviön Kraken. Iso pyöreä suu täynnä pointed hampaita, mikähän olisi ollut esikuvana...
edit. tähän Krakenin suu
https://www.cinema.com.my/images/news/2010/7f_piratemyth06.jpg
Äskön ilahduin kun paistetut ahvenet onnistui siis todella hyvin, nyt maistui :)
Vaihdevivun kanssa ei tarvitse enää pelleillä ja jarrukin toimii tehokkaasti.
Nickname
06.06.2022, 18.09
Kierrepakka lähti lopulta irti puolen tunnin taistelun jälkeen, hip hip hurraa.
Firlefanz
07.06.2022, 21.28
Mukava fillarilenkki mainion ajokaverin kanssa - ja kotiin tultua uusi ukrainalainen (sotaa paossa oleva) naapuri, joka nähtyään minun palaavan pitkältä fillarilenkiltä soitti ovikelloa ja kertoi arvelleensa että minulla voisi olla nälkä ja että he olivat juuri syöneet ja keittoa oli jäänyy vähän ja se oli vielä lämmintä ja kysyi kelpaisiko.
Kelpasihan se, tottakai. Keitto ei ollut borssia (jota ukrainalaiset ilmeisen perustellusti pitävät ukrainalaisena eikä venäläisenä ruokana) vaan hapankaalikeittoa, jossa oli naudanlihaa ja perunaa ja mausteyrttejä joista en ole ihan varma. Kaksi isoa lautasellista sitä oli - ja se oli ihan hemmetin hyvää!
Shimaani
07.06.2022, 22.51
Kielojen (Majglock auf Deutsch) viimein alkanut kukinta, huikeet tuoksut haukkutepsuttelulla.
^ Joo metsissä hyvät tuoksut missä on kieloja.
Lomahan se ja vuosiin ensimmäinen kerta että ei suuntaa heti jonnekin päin Suomea, joten nyt ei ole mitään tekemistä. Ja hyvä ehkä niin, joskus kannattaa pysähtyäkin :). Kun paketti saapuu niin 6v pojan kanssa pyörälenkki ja sitten oma lenkki perään.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.