Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Virallinen Fatbike™ - TechTalk ketju.

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 [8] 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

janip
14.10.2014, 22.33
Läski tuli hankittua mutta mistä saa hankittuja sisureita. Mitä suosittelette?

Minkälainen takalokari kannattaisi hankkia?

Tank Driver
14.10.2014, 22.36
Onko toi raskas polkea? Oikeesti, luepa vähän näitä ketjuja.

mutanaama
14.10.2014, 22.45
Janip, kato eka sivu, siellä se viisaus on. Ja jos sieltä ei löydy niin fättirengaskeskustelusta. Luulisin että paras on nyt onza- Saa vaikka mistä.

janip
14.10.2014, 22.48
Janip, kato eka sivu, siellä se viisaus on. Ja jos sieltä ei löydy niin fättirengaskeskustelusta. Luulisin että paras on nyt onza- Saa vaikka mistä.

Yep ja kiitti mutta kun on niin innoissaan että ei ehdi lukea....

mutanaama
14.10.2014, 23.11
:D, sitä se teettää..

Oulunjulli
14.10.2014, 23.13
Ja kun tuo hakukaan ei toimi, minkä syyt varmaan on myös jossain käsitelty, niin ehkäpä tämäkin on jo joristu mutta ei se mitään:

Vuos sitten sain jostain (täältä?) päähäni että on paljon uskottavampi harrastaja jos läskissä on BB7 jarrut, sillä mekaanisina ne ei jäädy (mitä ongelmaa ei ole kyllä ollut muissakaan), niinpä minulla on sellaiset.
Onko niihin joku joka on joskus ajanut hydrauleillakin tyytyväinen? Vannotko kautta kiven ja kannon?
Pysähtyyhän niillä kyllä mutta ihmeellisesti purasevat kiinni pikku viiveellä eikä tuntoa ole. Eipä tuolla normiajossa kauhiaa merkitystä, muttei varsinaisesti innosta kaahaamaan tai estottomaan alamäkinautiskeluun, no ei niitä täällä olekkaan.

cuppis
14.10.2014, 23.14
Voiko sen syödä jos tulee nälkä kesken lenkin?
Tuleehan noita pahimpaan ketutukseen toisinaan järsittyä.

tiki
15.10.2014, 00.25
Ja kun tuo hakukaan ei toimi, minkä syyt varmaan on myös jossain käsitelty, niin ehkäpä tämäkin on jo joristu mutta ei se mitään:

Vuos sitten sain jostain (täältä?) päähäni että on paljon uskottavampi harrastaja jos läskissä on BB7 jarrut, sillä mekaanisina ne ei jäädy (mitä ongelmaa ei ole kyllä ollut muissakaan), niinpä minulla on sellaiset.
Onko niihin joku joka on joskus ajanut hydrauleillakin tyytyväinen? Vannotko kautta kiven ja kannon?
Pysähtyyhän niillä kyllä mutta ihmeellisesti purasevat kiinni pikku viiveellä eikä tuntoa ole. Eipä tuolla normiajossa kauhiaa merkitystä, muttei varsinaisesti innosta kaahaamaan tai estottomaan alamäkinautiskeluun, no ei niitä täällä olekkaan.

Allekirjoitan hakuominaisuuden paskuuden. Googlehaku + site:fillarifoorumi.fi tuottaa paremmin osumia. Foorumin haku antaa Ketjun, jossa asiaa on käsitelty ja sieltä on 168 sivun joukosta ilo hakea se sivu, missä asiaa sivuttiin. Tai sitten minä(kään) en vain osaa.

Entisessä 29-pyörylässä oli Shimanon XT-hydraulijarrut 160-millisillä levyillä. Niillä pärjäsin joka tilanteessa, Tahkon loppulaskut mukaanlukien. Massaahan löytyy semmoiset sata, plus tai miinus. Nyt on nuo BB7:t myöskin 160-levyillä ja kun niissä on säädöt kohdallaan, niin mielestäni eivät juuri häviä noille hydraulisille tuntumassa (tai jälleen olen barbaari, joka ei mitään ymmärrä) eikä niitä säätöjäkään tarvitse olla koko ajan tekemässä. Ainoa, mitä kaipaan, on kahvojen etäisyyden hienosäätö.

Samaten Kona Rovessa olevat Hayesin mekaaniset levarit ovat olleet mielestäni aivan messevät.

Pekka T L
15.10.2014, 01.32
^Kuinkahan hienoa säätöä sä oikeen kaipaat siihen BB7 kahvojen etäisyyteen? Itteä ainakin alkoi ensin jo epäilyttää siitä ruuvia veivatessa että tuleeko ne kahvat ollenkaan lähemmäs.

Pekka T L
15.10.2014, 02.13
https://lh3.googleusercontent.com/-yprpxgWUwgs/VDfPRT9K2KI/AAAAAAAAATU/1qAss8C3pTo/s512/20141010_151237.jpg

Tein tuon polven päällä että on edes jotain siihen asti kun saan töissä tehtyä kunnollisen rinkulan valmiiksi... .

No nyt sain tehtyä uuden. Jos tankkikuskille kelpaa tuo eka versio niin sen saapi vastikkeetta.

Tank Driver
15.10.2014, 10.57
Kyllä meille romua mahtuu!

Oulunjulli
15.10.2014, 12.41
mielestäni eivät juuri häviä noille hydraulisille tuntumassa (tai jälleen olen barbaari, joka ei mitään ymmärrä).

Kai mun pitää noille vielä antaa aikaa ja tunteita. Roplaan lisää, näytän kuka määrää ja muutun barbaariksi.
....ja jos ei onnaa niin sitten vaihan nuo jäykkään 29":iin ja siitä Shimanot.

Dalmore
15.10.2014, 12.53

Vannon, on ollut Hopen, Shimanon ja Avidin hydraulijarruja käytössä . On myös käytössä BB7:t 180/160 levyillä (29 pyörässä) ja aiemmin oli Shimanon kuoret/vaijerit. Nykyään on Lapintien kauppiaan suosituksesta laitettu BMX kuoret (odyssey, muistaakseni), ne on vähän järeämmät kuin normi kuoret ja tuntuma parani. Nämähän on tietysti makuasioita, mutta tuo kokeilu ei ole kauhean kallis vrt. uudet hydrauliset.

cuppis
15.10.2014, 14.33
....ja jos ei onnaa niin sitten vaihan nuo jäykkään 29":iin ja siitä Shimanot.
mä tein tuon ratkaisun ja olen ollut tyytyväinen. Ei ongelmia kesällä eikä talvella.

Mikko Asikainen
15.10.2014, 15.08
Bansku81:n repunsisältöön lisäisin parin kertakäyttöisiä talouskäsineitä.
On mukavampi jatkaa matkaa remontin jälkeen puhtain käsin. Halpoja
ja kevyitä nuo käsineet on.

ahma
15.10.2014, 15.30
Täällä BB7:t. On mielestäni sysipaskat hydraulisiin verrattuna, mutta mitä sitä ei tekisi katu-uskottavuuden takia? En ole saanut aikaiseksi vaihtaa.
Suurin ero XT:hen on, että BB7 tasaisen pska läpi vuoden, XT vain talvella. Eli läskipyöräilijää ei harmita pakkaset, kun ne ei vaikuta jarrun toimintaan. Toki mielipiteeni voi olla väärä.

JackOja
15.10.2014, 15.45
Eikö se "mekaaniset levarit"-perinne Läskeissä perustu pelkästään siihen, että alunperin niitä oli tarkoitus käyttää tosimiesten extremereissuilla Alaskassa jne. eikä jossain tissiposkiajeluilla kaupunkien puistoissa. Koska on helpompi korjata mekaaninen kuin hydraulinen tsydeemi jossain keskelleä korpea karhujen ja susien järsiessä kinttuja.

Mitä noita turhia miettimään, laittaa sellaiset kun haluaa.

zipo
15.10.2014, 19.45
eikä jossain tissiposkiajeluilla kaupunkien puistoissa.
Olet tervetullut meitsin tissiposkilenkille.Voi olla että joutuu hieman jarrujen tuntumaa arvostamaan.

savierk
15.10.2014, 20.48
Onko kukaan nähnyt myynnissä Stanin ZTR HUGO 52 kehiä (http://www.notubes.com/Hugo-52-P1458.aspx)?

Hugo52:sta on tulossa Hi5bikeen heti kun niitä saa Stanilta. Itsekin nuita odottelen kovasti. Jenkkifoorumia lueskelin ja siellä mainittiin lokakuu, mutta ainakaan vielä ei näy nettikaupoissa. Josko nuista kasais Bucksaw:hon kiekot kesäksi. :) Kehät tulis olemaan 27,5" ja renkaiksi 3-3,5".

JackOja
15.10.2014, 21.55
Olet tervetullut meitsin tissiposkilenkille.Voi olla että joutuu hieman jarrujen tuntumaa arvostamaan.
Noinhan mä sen justiinsa tarkoitin...Hymiö unohtui. Sitäpaitsi olen itse tissiposki, en pysyis perässä.

IncBuff
15.10.2014, 21.59
On ne hurjia.

HC Andersen
15.10.2014, 23.17
Noinhan mä sen justiinsa tarkoitin...Hymiö unohtui. Sitäpaitsi olen itse tissiposki, en pysyis perässä.

Aivan varmasti pysyisit perässä, etäisyys saattaisi vain hieman venähtää :)

mutanaama
16.10.2014, 02.48
Muttei liikaa, siellä oon minä tai shimu kannoilla.

Lucky13
16.10.2014, 10.08
At this time the Khan is in much higher demand than originally anticipated, which to my cynicalness was really perplexing. But, after putting some hours on it in different terrain I realize that FAT full suspension is a game changer, an industry wide game changer. Over the next few years watch out... I really think a large % of riders would be happier with the Khan in almost every type of riding except sanitized crap trails and road riding. The traction is insane up and down hill, even with low dollar alloy rims and tubes the thing gets up to a reasonable pace with little effort and on the steeps I started to realize how much stress there was to small tired bikes in finding climbing traction. The traction on the descending portion of the ride is even more inspiring as the pace goes up the bike still bites. Keep in mind SoCal this time of year is like powdered glass, and this thing is a cat on carpet. For many whose definition of mountain bike riding is not about Strava records or threshold work, this is a confidence inspiring, imagination opening experience. Flickable? Nimble? no, but I have rarely ridden with riders that fit that description. Playful? Hello yea, as in, I think I will spin up that wall and slow roll off the small cliff for the fun of it. Of course leaving less tracks and skid damage to get us more into trouble with religious flower counters.

brilleaux
16.10.2014, 10.53
^Kuten jo aiemmin ennustelin, kohta myydään enskakuskeille läskit. Samoin DH-porukalle.
Katsotaan, kauanko menee kun enskakisat ajetaan vähintään täpärisemiläskeillä?

EDIT: Toki en näe yhtään estettä sille, miksen ajaisi enskaa jäykkisläskipojalla. Hyvin se poluille taipuu jäykkänäkin.
Ja varmasti täpäriläski on hullu laite. Mutta ei mulle.

vuohi
16.10.2014, 12.24
Mitenköhän jousitus auttaa tuohon pompotus taipumukseen kovassa vauhdissa. Itsellä ainakin on hurjasti enemmän luottoa 26'' 160mm joustavaan täpäriin alamäessä kun pysyy renkaat koko ajan maassa, läskillä meno on sellaista jatkuvaa parin metrin loikkaa kun on vähänkään vauhtia juurakossa.

Bässi
16.10.2014, 12.41
Läskejä oon joka kerta noissa kisoissa odotellu näkevän, ehkä ens vuonna.
kyllä iskareilla sitä pomppimista saa hillittyä, kokonaan ei varmaan saa koska rebound pitäs säätää niin hitaalle ett jousitus rupeis pakkaamaan ja lopettais "toimintansa", riippuu tietty mitkä renkaat nyt sitten on pläskejä.

petjala
16.10.2014, 13.47
^^Parin metrin loikat on hyviä. Ei se mikään pakko ole koskettaa jokaista juurta ja murkaletta :-D

JKK
16.10.2014, 14.08
Pitää elvyttää harrastusta kahdeksan vuoden jälkeen. Ostin läskin eilen joku Salsa Knukluk. Mitä paineita renkaissa tommosessa peruskäytössä olisi hyvä pitää? En hirveästi metsään poikkeile. Viitsisikö tuohon lukkopolkiet ruuvata? Vanhoja kenkiä löytyy.

Hub
16.10.2014, 14.34
Pitää elvyttää harrastusta kahdeksan vuoden jälkeen. Ostin läskin eilen joku Salsa Knukluk. Mitä paineita renkaissa tommosessa peruskäytössä olisi hyvä pitää? En hirveästi metsään poikkeile. Viitsisikö tuohon lukkopolkiet ruuvata? Vanhoja kenkiä löytyy.

Nyt vetää ainakin Tank Driver hernarit ja pannarit nessuun!

JKK
16.10.2014, 14.35

Jaa. Miksi? Lukkopolkimista?

IncBuff
16.10.2014, 14.37
4 bar on hyvä.

valppaus
16.10.2014, 14.40
Vuos sitten sain jostain (täältä?) päähäni että on paljon uskottavampi harrastaja jos läskissä on BB7 jarrut, sillä mekaanisina ne ei jäädy (mitä ongelmaa ei ole kyllä ollut muissakaan), niinpä minulla on sellaiset. Onko niihin joku joka on joskus ajanut hydrauleillakin tyytyväinen? Vannotko kautta kiven ja kannon?

Täpäreissä ennen läskiä oli hydrauliset jarrut, Formulan eri malleja (K24, R1, jne) - nyt BB7:t kolmatta vuotta läskissä, enkä ole nähnyt mitään tarvetta jarrujen vaihtoon, vannon :) BB7 on korjattavissa polulla (ei tosin ole ollut tarvetta), helppo säätää ja pysäyttää kuten pitääkin, vaikka en nyt mikään kaahailija olekaan. Tuntuma on hyvä, enkä täpäristä vaihtaessa edes noteerannut asiaa mitenkään erityisesti. Levyt olen vaihtanut vakio G2CS:stä Ashiman Ai2:iin (160 mm).

brilleaux
16.10.2014, 14.44
BB7 on korjattavissa polulla (ei tosin ole ollut tarvetta),

Ei ole ollut nestejarruissakaan korjaustarvetta poluilla koskaan.
En mä silti BBseiskoja moiti, ei ole kokemusta käytännössä.

Ski
16.10.2014, 14.51
Aloita 0,5 paineilla.
Suosittelen lukkopolkimia mutta lämpimiä kenkiä löytyy paremmin jos ajat fläteillä.
Jos päätät olla menemättä metsään, niin voit nostaa paineita max mitä renkaan kyljessä lukee.

Liikuva shikaani
16.10.2014, 14.54
Kyllä mä sanoisin että hukkaan menee koko pyörä jos ei metsässä aja.

JKK
16.10.2014, 15.03
Kyllä mä sanoisin että hukkaan menee koko pyörä jos ei metsässä aja.

Metsätiet on tähtäimessä.

freerider70
16.10.2014, 15.14

Surlyn sivuilta: 5-15psi renkaille väliltä 3.7-4.8, itsellä työmatka-ajossa tuo 10psi ihan ok.

brilleaux
16.10.2014, 15.41
Surlyn sivuilta: 5-15psi renkaille väliltä 3.7-4.8, itsellä työmatka-ajossa tuo 10psi ihan ok.

Paljonko painat? Toihan on jtn 0,7bar? :o

Siis kivireki. Ainakin mun 70kg:n "massalla"

freerider70
16.10.2014, 16.02
Ohan toi kolminumeroisessa lukemassa tällä hetkellä...

JKK
16.10.2014, 16.48
Paljonko painat? Toihan on jtn 0,7bar? :o

Siis kivireki. Ainakin mun 70kg:n "massalla"

Joo toi paino on yksi ylpeyden aihe. Kahdessa kuukaudessa reilu 20kg pois. Nykyään 103kg joka on pituuteen suhteutettuna normaali paino.

Kyrdis
16.10.2014, 17.13
Kukaan tehenä 1x11 pläskiin. Lähinnä kiinnostaa kuinkas salsan conversion 2 napaan menis 11 vaihteinen pakka vai eikö millään.

mutanaama
16.10.2014, 18.36
Soita Toikalle Shocktherapyyn

JKK
16.10.2014, 19.06
miten?

Juoksemalla, jätin karkit pois ja syömällä paljon hedelmiä. Juoksu ja ruokavalio tärkeimpänä

JKK
16.10.2014, 19.22
okei mun polvilla ei juosta mut tota läskipyörällä polkemista oon aatellu, mut tulee taas vastaan huilipäivät pitää kai sit sotkea vaan enempi kerralla vaikka 4 tuntia jaa joo onhan tossa syömisessä mulla korjattavaa, punanen liha jo jäi ja kalja

Minä lopetin juoksemisen polven takia, se tähystettiin mitään vikaa ei ollut. Nyt olen kiinnittänyt tekniikkaan paljon huomiota. Oli kiva myös löytää hyvät juoksukengät kokoa 48. Talvea varten ton läskin hommasin, yli kaksi metriä kun juostessa kaatuu niin siitä ei hyvä seuraa. Nastat ei näillä painoilla pysy kengissä kiinni ja ei löydy kokoakaan kengistä mihin järkevästi saisi nastat kiinni.

HC Andersen
16.10.2014, 19.22
Kuka hullu läskipyöräilijä jättää kalian, kerettiläisyyttä sanon minä!

JKK
16.10.2014, 19.24
Kuka hullu läskipyöräilijä jättää kalian, kerettiläisyyttä sanon minä!

Vaikka semmoinen jonka verenpaineet oli 210/140, eilen oli 117/78 ja pari kuukautta liikuntaa.

brilleaux
16.10.2014, 19.26
jaa joo onhan tossa syömisessä mulla korjattavaa, punanen liha jo jäi ja kalja

Mä en ymmärrä tätä sitkeää myyttiä oluen lihottavuudesta. Mistä toi harhaluulo kumpuaa ja miten se on näin sitkeässä? :)

Mulla on pysynyt paino kurissa jo vuosia, kun aloitin vaan tuijottamaan syömiini hiilareihin. Ja niiden laatuun.
Oluen (yhden) nautin lähes joka ilta. Ja usein ruokajuomana.

Ei moista herkkua kannata, saati tartte pois jättää.
Jättää ne nopeat hiilarit pois. Ei se muuta tartte.
Ja jos haluaa enemmän tuloksia niin vähentää hiilareita yleisellä tasollakin.

Vaaleat jauhot, (vaaleat)pastat, (vaalea)riisi, peruna pois niin alkaa tapahtua.
Pottukin on semmoinen turhake ettei paremmasta väliä! Prkl.

brilleaux
16.10.2014, 19.30
Vaikka semmoinen jonka verenpaineet oli 210/140, eilen oli 117/78 ja pari kuukautta liikuntaa.

No oluella ei tohon osuutta ole. Jos et juonu lavaa päivittäin.

JKK
16.10.2014, 19.44
No oluella ei tohon osuutta ole. Jos et juonu lavaa päivittäin.

En ole olutta mistään syyttänytkään. Olen eläessäni juonut kuin yhden pullon olutta.

brilleaux
16.10.2014, 19.50
^Menikin mulla tekstit sekaisin. Sorgen. :)
Mutta korjaa hyvä mies tuo tilanne oluen osalta!

mutanaama
16.10.2014, 19.57
En ole olutta mistään syyttänytkään. Olen eläessäni juonut kuin yhden pullon olutta.
No ei ihme, että paineet on tommoiset.

Liikuva shikaani
16.10.2014, 20.12
Tekniikkapainotteista keskustelua oluesta… kauheeta kuraa kaikki!

tiki
16.10.2014, 20.19
En kestä palautuminen ilman beer.

JackOja
16.10.2014, 20.51
No ei ihme, että paineet on tommoiset.

Tästä viestistä pallero.

JKK
16.10.2014, 20.55
Tästä viestistä pallero.

No alkoholisti perheen (kolmannessa polvessa) mun on parempi jättää kaikki alkoholi toisille. Alkoholismi on periytyvää. Lisäksi luonne on semmoinen, että puukko heiluisi.
Juoksen ja ajan fillarilla. Sairastumisen takia meni se kahdeksan vuotta ns pieleen.
Huomenna läskillä ekalle lenkille, polkuja ja metsätietä. Lamppu vielä harkinnassa.

Esuli
16.10.2014, 21.15
Hienoa JKK. Ei elämässä muuta tärkeää ole kuin pyöräily. Siihen on läskipörä oiva apu. Aamulla lenkki pahimpaan vapinaan, sitten tunninvälein pieni lenkki. Akalle voi ilmoittaa vievänsä roskapussin. Aina on hyvä syy käydä vähän läskeilemässä.
Ja läskipyöräilijälle sopii hyvin käydä välillä Milena Velban sivuilla. Läski, läski, kuka käski....

Liikuva shikaani
16.10.2014, 21.18
No alkoholisti perheen (kolmannessa polvessa) mun on parempi jättää kaikki alkoholi toisille. Alkoholismi on periytyvää. Lisäksi luonne on semmoinen, että puukko heiluisi.
Juoksen ja ajan fillarilla. Sairastumisen takia meni se kahdeksan vuotta ns pieleen.
Huomenna läskillä ekalle lenkille, polkuja ja metsätietä. Lamppu vielä harkinnassa.
No eiku varovasti liikkeelle! Kyllä metsässä ajaminen on ihan parasta jos vaan on hyviä mestoja lähettyvillä. Tuolla Varusteet osiossa on paljon juttuja valoista, itse ostin XXL kaupasta Magicshine MJ-872 lampun ja tyytyväinen olen, taisipa olla vielä tarjouksessa tällä hetkellä.

JKK
16.10.2014, 21.26
kertokaa noin teknisesti mullekkin miten alottaa varovasti läskipyöräilyn

Älä aja liian lujaa. Sykkeen kurissa jne.

Hub
16.10.2014, 21.27
kertokaa noin teknisesti mullekkin miten alottaa varovasti läskipyöräilyn

Lukekaa nyt kuitenkin ensin noi kolmetoista läskiteesiä, ettei homma mene heti alusta reisilleen!

JKK
16.10.2014, 21.31
Lukekaa nyt kuitenkin ensin noi kolmetoista läskiteesiä, ettei homma mene heti alusta reisilleen!

Pistä linkki. Vai onko tässä ketjussa? Minulla on fillari taustaa paljonkin. Tauko tuli, mutta kaikille tulee joskus taukoa (ehkä ei melkein kymmentä vuotta). Läskipyörät muuten teki tuloaan silloin noin kymmenisen vuotta sitten.

Tank Driver
16.10.2014, 21.31

Onko tää ny siitä kun kyselin klossinpulttien perään? Ei ollu kyllä tarkoitus olla ilkeä tai julistaa flättien ilosanomaa. Olen sekakäyttäjä.

HC Andersen
16.10.2014, 21.44
Pistä linkki. Vai onko tässä ketjussa? Minulla on fillari taustaa paljonkin. Tauko tuli, mutta kaikille tulee joskus taukoa (ehkä ei melkein kymmentä vuotta). Läskipyörät muuten teki tuloaan silloin noin kymmenisen vuotta sitten.

Teesit. (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?44085-Mik%E4-asia-ihmetytt%E4%E4-sinua-juuri-nyt&p=2276971#post2276971)

JKK
16.10.2014, 21.48
Teesit. (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?44085-Mik%E4-asia-ihmetytt%E4%E4-sinua-juuri-nyt&p=2276971#post2276971)

Coool

JackOja
16.10.2014, 22.04
...Läskipyörät muuten teki tuloaan silloin noin kymmenisen vuotta sitten.

Pistäppä linkki. Mä muistelisin pikemminkin, että joskus 2009-2010?

Shimaanilla ja Yetilläkö oli muuten Suomen ekat Läskit? Vaimitensemeni?

JKK
16.10.2014, 22.10
Pistäppä linkki. Mä muistelisin pikemminkin, että joskus 2009-2010?

Shimaanilla ja Yetilläkö oli muuten Suomen ekat Läskit? Vaimitensemeni?

En mämuista, Shimaania ennen oli joku rakentanut. Tämä on muistikuva. Täällähän siitä projektista oli juttua. Mikäs vuosi se oli kun joku porukka meni läskeillä jonnekin metsäkämppään keskellä talvea. Sen jälkeen minä putosin kuvioista. 2008 virallisesti sairastuin ja sen jälkeen en täällä paljon ole pyörinyt.

mutanaama
16.10.2014, 22.12
Zarni oli kanssa ihan ensimmäisten joukossa.

HC Andersen
16.10.2014, 22.16
Greenmanilla taisi olla ensimmäinen Puksu suomessa tai ainakin foorumilaisista, Shimaanin Puksu on vissiin kolmas.

savierk
16.10.2014, 23.15
Kukaan tehenä 1x11 pläskiin. Lähinnä kiinnostaa kuinkas salsan conversion 2 napaan menis 11 vaihteinen pakka vai eikö millään.

Menee. http://www.universalcycles.com/shopping/product_details.php?id=64676 Vapaaratas löytyy Shocktherapysta ja varmaan myös Foxcomp Turku.

Pekka T L
17.10.2014, 00.40
Nys on mulla tekniikka hukassa, ehkä. Lähetin viestin eli kaks Tank Driverille, mutta eipähän vaan näy mulla lähetetyissä mitään. Eiks toi toimi vai enks mä vaan osaa? Ö

Tank Driver
17.10.2014, 01.06
Tuli perille ja vastailinkin juuri.

Kemizti
17.10.2014, 01.17
Nys on mulla tekniikka hukassa, ehkä. Lähetin viestin eli kaks Tank Driverille, mutta eipähän vaan näy mulla lähetetyissä mitään. Eiks toi toimi vai enks mä vaan osaa? Ö
Tässä ko.foorumisoftassa pitää ruksia erikseen ruutu, jos haluu kopion lähetettyihin...

PedroK
17.10.2014, 09.41
Pitäis irrottaa Fattyn vapaaratas ja huomasin, että se päätyholkki on valmiiksi löysällä. Ei varmaan pitäisi olla? Kuinka piukkaan se pitäisi kiristää?

lacrits68
18.10.2014, 18.25
moi!

Ekat hiet otettu läskillä! Ja tietysti heti tulee kysymyksiä:

1. millaiset renkaanpaineet 130kg läski pyöräilijä tarvii? nyt pumpun mittari näyttää jossain 15-20psi väliä, todellisuudesta ei hajuakaan. 10psi antoi melkoisen littanan renkaan tosin ei vanteelle läpilyöntiä.

2. mista ja millainen rengaspaine mittari olisi asiallinen, halpa ja käyttökelpoinen...? ( halvasta voidaan tinkiä)

3. pyörä tuntui "oudolta" ajaa...kun kääntää miin tuntuu siltä kun pyörä karkaisi käsistä, tavallaan yliohjautuu. Normaalia vai jossain vikaa???

muuten oli hauskaa! :D

//Janne

Ettan
18.10.2014, 18.33
moi!

Ekat hiet otettu läskillä! Ja tietysti heti tulee kysymyksiä:

1. millaiset renkaanpaineet 130kg läski pyöräilijä tarvii? nyt pumpun mittari näyttää jossain 15-20psi väliä, todellisuudesta ei hajuakaan. 10psi antoi melkoisen littanan renkaan tosin ei vanteelle läpilyöntiä.

2. mista ja millainen rengaspaine mittari olisi asiallinen, halpa ja käyttökelpoinen...? ( halvasta voidaan tinkiä)

3. pyörä tuntui "oudolta" ajaa...kun kääntää miin tuntuu siltä kun pyörä karkaisi käsistä, tavallaan yliohjautuu. Normaalia vai jossain vikaa???

//Janne

Mä oon 120kg ja mulla on Bud&Lou ja CS vanteet ja mul on takana 0,4 bar ja edes 0,28, mutta ne on ghettotublesina. Kokeile sisurilla eteen 0,35 taakse 0,45 ja sit vähentelet tai lisäät, miltä tuntuu. Mulla on sekä Schwalben mittari että SKS:n ja omasta mielestä Schwalbe on parempi. Maksaa n.10-15€.

Mikko Asikainen
18.10.2014, 18.41
Ystävät hyvät. Kysymyksiä pohdinnan muodossa: moonlader- etuhaarukan vaihto,
esmes hiilikuitukeppiin. Kannattaako? Kellään kokemuksia? Vinkkejä?
No mites joustohaarukat? Carver-keula sopisi koska rungossa on suora emäputki,
ei tapered. Eli Bluto ei käy millään ohjainlaakericonversiolla?
Koomisintaha tässä on se että olen tyytyväinen tuohon moonlandersettinkiin.
Mutta kun sitä aina pohtii että ruohon värisävy on vihreämpi aidan tuollapuolen :)
Varmaan talven kuluessa tulee lisää joustohaarukoita eri merkeillä markkinoille,
luulisi ainakin.

Shimaani
18.10.2014, 19.32
Mää vaihoin Puksussa olleen Moonländer keulan tilalle Sharman Hoboyn ja totesin että vau. Jos on setappiin tyytyväinen niin turha haaveilla vaihtamisesta, eikun ajoa, tunkkaamista ja kaatuiluilua. :)

rjrm
18.10.2014, 19.58
Moonlanderissa on parasta se keula... miksi vaihtaa pois.

JKK
18.10.2014, 20.01
Moonlanderissa on parasta se keula... miksi vaihtaa pois.

Koska säätäminen on kivaa?

PedroK
18.10.2014, 20.33
Itse itselleni vastaten. Vapaaratas rasvattu. Oli löysässä, kuiva ja nyt hiljainen.

Jukkis
18.10.2014, 22.55
86 kiloinen käyttää äärettömän laiskana pumppailijana 4" kumeissa yleisimmin takana luokkaa 0,7 ja edessä puolen barin paineita. Harvemmin jaksan säätää erikseen maaston mukaan :)

Tapatalkista iKälättimellä

Uninen
19.10.2014, 00.05
moi!

Tuo on ihan normaalia pulleilla kumeilla jos rengaspaineet on suht matalat. Asfaltilla etenkin kiskoo melko reilusti, mutta metsässähän tuo ei haittaa. Eikä minua ole asfaltillakaan haitannut, kun ei niillä siirtymillä niin tiukasti tarvitse kurvailla.

Mutta jos tuo häiritsee, niin heitä enemmän painetta sisään, niin vetelyn pitäisi kyllä vähentyä.

lacrits68
19.10.2014, 01.03
moi!

Homma alkaa olla hanskassa, 20km testi ajoa ja ilman lisäystä ja poistoa...mutu tuntumalla "säädetty" hyvältä tuntuvat paineet!

uusi läskinkanssa ja kai ajamalla oppii! :) se painemittari tarvii varmaan hankkia!

Huomenna lisää testailua! :D

kiitokset kaikille!

//Janne

ealex
19.10.2014, 01.26
Ystävät hyvät. Kysymyksiä pohdinnan muodossa: moonlader- etuhaarukan vaihto,
esmes hiilikuitukeppiin. Kannattaako? Kellään kokemuksia? Vinkkejä?
No mites joustohaarukat? Carver-keula sopisi koska rungossa on suora emäputki,
ei tapered. Eli Bluto ei käy millään ohjainlaakericonversiolla ?

On kokemusta (Carver), ei kannata. Bluto ei käy millään ohjainlaakericonversiolla.

Jukkis
19.10.2014, 08.42
moi!

Homma alkaa olla hanskassa, 20km testi ajoa ja ilman lisäystä ja poistoa...

Huomenna lisää testailua! :D

kiitokset kaikille!

//Janne

Jos tänään aiot testailla on sadevakuutuksen syytä olla kunnossa, siinä määrin vettä ainakin etelään luvassa :)

Isä nitro
19.10.2014, 10.55
Tuhannen kilometrin jälkeen totesin Mooniksesta keskiölaakerien vastuksen olevan kohtuuttoman merkittävän reisilleni. Hain Toikalta uuden alakuperääsen Surlyn vastaavan. Ensimmäisen laakerinvaihdon jälkeisen mettäreissun loppukilometreillä alkoi kuulua korviasärkevää kitinää keskiöstä. Avattuani tiivisteet totesin, että rasvaa ei oltu vaivauduttu laittamaan käytännössä ollenkaan. Nyt on. Aina pitää tehdä näköjään kaikki itse.

Noooh, olikos niin että kyseiseen laakerisettiin oli kaupan myös jotain korjaussarjoja ettei ensi kerralla tarvitisi ostaa kuoria, jotka yleensä pysyvät suhteellisen hyvässä kunnossa?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

freerider70
19.10.2014, 11.23
Minkäslaisia pumppuja porukalla on matkassa? Joku mittarillinen olisi tietysti fiksu ettei tarvitse aivan fiiliksellä vedellä, vai pitääkö olla erillinen mittari? Tuli vaan tuossa eilen mieleen kun kymmenen kilometrin siirtymää ensin asvaltilla ennen maastoja, vedin sitten samoilla painella poluilla ja paikka paikoin tuntui että vähempikin olisi riittänyt.

velosipedisti
19.10.2014, 11.41
Kauhiasti satelee hämeessä, mahtuuko tuonne veden sekaan edes ajamaan? Mutta kun on vapaapäivä ja ainoa järkevä vapaapäivän puuhastelu on pyöräily.

HC Andersen
19.10.2014, 11.51
Minkäslaisia pumppuja porukalla on matkassa? Joku mittarillinen olisi tietysti fiksu ettei tarvitse aivan fiiliksellä vedellä, vai pitääkö olla erillinen mittari? Tuli vaan tuossa eilen mieleen kun kymmenen kilometrin siirtymää ensin asvaltilla ennen maastoja, vedin sitten samoilla painella poluilla ja paikka paikoin tuntui että vähempikin olisi riittänyt.

Mulla on Spessun Air tool (http://www.specialized.com/us/en/ftb/pumps/portable-mountain-pumps/air-tool-double-barrel-pump) Ilman lisäämiseen ja jopa renkaan täyttämiseen ihan soiva peli, painemittaria en kanna mukana. Kyllä ne rengaspaineet aika nopeasti oppii säätämään perstuntumalla.

miskama
19.10.2014, 11.55
moi!

//Janne

Kokemusta ei ole kuin yksistä läskirenkaista ja erilaisista paineistakin varsin rajallisesti. Siitä huolimatta suurimpana syynä renkaan "outoon käyttäytymiseen" pidän hyrrävoimia, jotka läskirenkaiden/kiekkojen painosta johtuen ovat merkittävät ja nopeuden kasvaessa korostuu entisestään.

lacrits68
19.10.2014, 12.01
moi!

tuli tuossa mieleen....vara sisäkumia olis varmaan hyvä pitää mukana..! Minkäsmoiset tollaseen 4,7'' renkaseen sopii/käy? mistä hankitte?
Miten "hankalia" nuo renkaat on saada päälle ja pois? ei ihan viittis heti ruveta harjoittelemaan...!

Nyt ammupalalle ja sateen sekaan! :)

//Janne

pete+
19.10.2014, 12.14
moi!

//Janne

Tuota vetelyä minäkin olen havainnut, etenkin asfaltilla ja kaarrettaessa tai urissa.
Vaihdoin eri merkkisiin renkaisiin, vaikka oli leveämmät vetely vähentyi.
Arvelisin, että vetely on enemmänkin rengaskohtainen asia kuin pyörästä johtuva.

Ski
19.10.2014, 12.32
Vetelyyn vaikuttaa renkaat ja paineet.
Kannattaa harjoitella sisurin vaihtoa kotona. Jos et jaksa niin usko että se ei ole hankalaa.
Pumppuna Blackburn Stage2 esim Motonetistä. Mikä tahansa pumppu käy kun varaa aikaa täyttämiseen enempi tai vähempi. Rengas keskustelua on lisää Renkaat topikissa.
😃

IncBuff
19.10.2014, 12.36
moi!

tuli tuossa mieleen....vara sisäkumia olis varmaan hyvä pitää mukana..! Minkäsmoiset tollaseen 4,7'' renkaseen sopii/käy? mistä hankitte?
Miten "hankalia" nuo renkaat on saada päälle ja pois? ei ihan viittis heti ruveta harjoittelemaan...!

Nyt ammupalalle ja sateen sekaan! :)

//JanneIlmeisesti XXL:n romuläjä kyseessä. Kannattaa käyttää ne renkaat pois vanteilta. On yhtä helvettiä metsässä.

pete+
19.10.2014, 12.53
Ilmeisesti XXL:n romuläjä kyseessä. Kannattaa käyttää ne renkaat pois vanteilta. On yhtä helvettiä metsässä.

No mihinkä perustuu tuo väite???

Vaihdoin renkaat ja oli yksi helpoimmista renkaiden vaihdoista maastopyörään.:rolleyes:
1. laske paineet (jos niitä renkaassa vielä on) niin alas, että rengas laskeutuu vanteen reunalta sisemmälle vanteeseen.
2. ruuvaa venttiilin kinnitysmuttreri auki, jotta saat sisurin irti (älä ota vielä).
3. nosta renkaan toinen puoli pois vanteelta (esim. muovisella rengasraudalla), lähtee heposti.
4. vedä venttiilliä vastapäätä renkaan toinenkin puoli sisureineen pois vanteelta.
5. avita venttilli pois reiästä ja ota rengas sisureineen pois.

Uuden renkaan laitto vastakkaisessa järjestyksessä niin että sisuriin vähän ilmaa ja sisuri ensin renkaan sisään ja vasta sitten koko paketti sisureinen vanteelle alkaen venttiilin kohdalta laittaen venttiili ensin reikään (menee kevyesti käsin).
Sitten ilmaa lisää (kannattaa tarkkailla, että rengas asettuu tasaisesti vanteelle eikä jää ulos, koska aika väljä vanteelle tyhjänä).

IncBuff
19.10.2014, 12.54
No mihinkä perustuu tuo väite???

Siihen että Bulldozer istuu Mulefutilla kuin tauti XXL:n asennusten jäljiltä.

tomikulmala
19.10.2014, 12.55
Todnäk ettei maksanut 2000€+?

pete+
19.10.2014, 13.03
Siihen että Bulldozer istuu Mulefutilla kuin tauti XXL:n asennusten jäljiltä.

Olikos tuo Mulefut siinä pro-versiossa, kun minulla nuo 8 kumit lähtivät siitä Liten vanteelta ihan keveesti?

ps. se "romuläjä" on alle 16 kg.

Sillä oon ihan mukava "romuta" pitkin mettiä ja mantuja.

mutanaama
19.10.2014, 13.07
Ja takaisin asiaan. Renkaiden itseohjautuvuus johtuu renkaista ja paineista. Esim blac floydit pienillä paineilla ja asfaltilla ovat aivan hirveät, larry samoilla paineilla ei vetele ollenkaan.

lacrits68
19.10.2014, 13.10
juu just sellanen läjä! :) ja vanteena just toi mulefut. kokeilen sitten kun olen taluttanut pyörän kotia! ;)

eli ihan normi renkaanvaihto kyseessä.

sadekkin tilapäisesti lakannut! ;) ylös ja ulos!

//Janne

IncBuff
19.10.2014, 13.12
Olikos tuo Mulefut siinä pro-versiossa, kun minulla nuo 8 kumit lähtivät siitä Liten vanteelta ihan keveesti?

ps. se "romuläjä" on alle 16 kg.

Sillä oon ihan mukava "romuta" pitkin mettiä ja mantuja.
On ja ne ei lähde vanteelta ihan keveesti XXL:n vannenauhaviritysten jäljiltä.

Oho että ihan alle 16kg. Mulla on tuossa myös 10kg:n pyörä jolla ajella pitkin mettiä.

HC Andersen
19.10.2014, 13.37
No niiiiin, otetaan kimppahali ja lopetetaan nahistelu:)

Aika näyttää loppujen lopuksi millaisia "romuläjiä" nuo Whitet ovat. Itse voin todeta että 2011 ostettu Muklukkin on ollut jokaisen satsatun euron arvoinen, ISIS kammista kun pääsi eroon niin elo on ollut ihanaa. Huomaa hyvin että Läskipyöräilystä on tullut valtavirran juttuja kun niistä nahisteelaan melkein samalla tavalla kun 29" jäykkäperistä ja cyclokrossareista, minun neuvoni on: kasvattakaa vatsa ja parta ja menkää ajamaan niitä läskipyöriä.

IncBuff
19.10.2014, 13.48
minun neuvoni on: kasvattakaa vatsa ja parta ja menkää ajamaan niitä läskipyöriä.
Ei onnistu. Ei parta pahoille kasva.

velosipedisti
19.10.2014, 13.59
Kenenkään pyörä ei ole romuläjä. Piste.

Ja asiaan. Fattyn x5 takavaihdin ei pysy säädöissä vaan heittää ketjua pinnojen ja takapakan väliin. Ideoita tähän. Säätöruuvia käännellyt jo moneen kertaan.

HC Andersen
19.10.2014, 14.01
Onko vaihtajan rajat säädetty oikein entä onko korvake ottanut siipeensä?

pete+
19.10.2014, 14.04
On ja ne ei lähde vanteelta ihan keveesti XXL:n vannenauhaviritysten jäljiltä.

Oho että ihan alle 16kg. Mulla on tuossa myös 10kg:n pyörä jolla ajella pitkin mettiä.

No se on suhteellista, mutta minusta tuo paino on ihan ok, kun ottaa huomioon hinnan.
Alle 10 kg vaikuttaa kyllä aika pieneltä Läskiksi ajokunnossa.
Miten muuten on noi porukan läskien ajopainot?
Laukkujen kanssa vai ilman?

Se painon pudotus on varmaan halvempaa toteuttaa kuskin osalta kuin pyörän. Ainakin varanttia on enemmän.
kuski 80 +pöörä 16 = 96 , kuski 86 + pöörä 10 = 96 ;)

IncBuff
19.10.2014, 14.07
No se on suhteellista, mutta minusta tuo paino on ihan ok, kun ottaa huomioon hinnan.
Alle 10 kg vaikuttaa kyllä aika pieneltä Läskiksi ajokunnossa.

En väittänytkään että se ois läski.

Kai täällä nyt saa omaa kalustoaan kutsua ihan miksi lystää.

Kemizti
19.10.2014, 14.14
.
Miten muuten on noi porukan läskien ajopainot?
;)
Oma alumiini 907 aika tarkkaan 13kiloo.. Kuvakin on jossain tuolla läskikuvasäikeessä jos kiinnostaa..

Ja kuskin kans yli 120kg.. ;)
+valot yms. tilbehööri..
+reppu, en harrasta runkolaukkuja

velosipedisti
19.10.2014, 14.22
Niin fattyn takavaihtajan rajat on kyllä säädetty ja toimii aina muutaman lenkin. Sitten taas ketju rusahtaa kivasti isoimman rattaan yli. Vaihtajan korvake on mielestäni ehjä. Voisi sen tietty vaihtaa kun varaosa löytyy kaapista.

Uutena ongelmana nyt ilmennyt että takakiekko ei ihan täysin pysy paikallaan eli pikalinkut menee vaihtoon. Tämäkin ongelma ilmestyi vasta nyt kun pyörällä on ajeltu tuhannen kilsaa.

pete+
19.10.2014, 14.22

Ja asiaan. Fattyn x5 takavaihdin ei pysy säädöissä vaan heittää ketjua pinnojen ja takapakan väliin. Ideoita tähän. Säätöruuvia käännellyt jo moneen kertaan.

Jos ketju menee takapakan väliin on rajoitin ruuvi vaihtajassa säädetty väärin tai vaihtaja on taipunut (jolloin asiaa voi korjata vääntämällä taaisin varovasti tai säätämällä rajoitin ruuvi uudelleen).

Vaihtajan säätö menee periaatteessa aina näin:
1. säädetään rajoitinruuvit niin, että vaihtaja ei mene yli isomman eikä pienemmän rattaan (vaijeri voi olla irti ja ketju yleisemmin käytetyllä tai keskimmäisellä eturattaalla)
2. sitten säädetään vaijeri kohilleen keskimmäiselle vaihteelle (kannattaa laittaa kiinni kun on pienimmällä rattaalla ja jättää vaiherin säätöruuvviin varaa).

Jos vaihteet ei pelaa johdonmukaisesti tuosta huolimatta muutama juttu, joka kannataa katsoa:
Voitele vaijeri, tarkasta, että vaijerin kulku on ruora ilman jyrkkiä mutkia, katso, että vaijerin kuori ei hyppää vaihtajan päässä holkin reunalle.

Jos vaijeriin on päässyt vettä tms. se rupee tökkiin pakkasella, silloin ei auta kuin vaijerin uusinta tai jos jaksaa räplätä sisävaijerin poistaminen ja kuoren sekä vaijerin tehokas kuivaaminen ja voiletelu.
Kannattaa aina ennen lenkkiä suihkauttaa vaijerien päihin (josta menee kuoren sisään) ohutta öljyä niin vesi ei ui vaijerin sisään.

Minulla oli täpärissä kerran outo probleemi, joka johtui siitä, että jalka vetäisi vaijerin aina pois holkilta ja vaihteet meni tilapäisesti sekaisin.

Toivottavasti näistä oli apua.

mutanaama
19.10.2014, 15.02
Kuulostaa kyllä eniten vääntyneeltä korvakkeelta. Mistä tulikin mieleen, että pitää tilata muutama varaosiksi. Tässä ehtikin liki kaksi vuotta mennä, kun viimeeksi korvake sanoi poks. Nyt sitten kahdesti noin viikon sisään.

pete+
19.10.2014, 16.39
Niin fattyn takavaihtajan rajat on kyllä säädetty ja toimii aina muutaman lenkin. Sitten taas ketju rusahtaa kivasti isoimman rattaan yli. Vaihtajan korvake on mielestäni ehjä. Voisi sen tietty vaihtaa kun varaosa löytyy kaapista.

Uutena ongelmana nyt ilmennyt että takakiekko ei ihan täysin pysy paikallaan eli pikalinkut menee vaihtoon. Tämäkin ongelma ilmestyi vasta nyt kun pyörällä on ajeltu tuhannen kilsaa.

Jos vaihtajan rajat on ok niin tulee mieleen kolme syytä:
1. Vaihtaja kulunut niin väljäksi, että joustaa liikaa eli menee kuitenkin yli rajasta.
2. Ketjut kuluneet, itsellä teki josain pyörässä tuota kun ketjut vispasi liikaa sivuuttain tuppasi hyppäämmään takaperin polkaistessa ja pompuissa.
3. Pakka ei pysy linjassa johtuen pakan/laakerien/yms. välyksestä.

Kuitenkin epäisin eniten vaihtajan rajan säätöä tai sen mekanismin heikkoudesta johtuen pääsemistä vähänkin yli.

Marsusram
19.10.2014, 17.15
Mulla oli läskin takavaihteissa epämääräisyyttä, jonka syynä oli löystynyt pakka, kannattaa tsekata tai kiristellä silloin tällöin.

Optiflow
19.10.2014, 18.43

Nuo vaihteet ei tartte muuta syytä kuin tuon vinoon menneen takakiekon. Kiekon ei tartte olla paljoa vinossa kun se alkaa vaikuttamaan. Omassa fattyssä oli samaa ongelmaa aikoinaan kunnes tajusin kiristellä pikalinkun kunnolla. Alkuperäinen linkku on pelittänyt ihan ok rasvauksen jälkeen, ja eikä tartte voimaakaan niin paljoa.

tomikulmala
19.10.2014, 21.46
Tämä ei nyt ehkä ole suoranaisesti "tech" -kysymys, mutta kuljettaako kukaan läskiään auton katolla?
Hakusessa olisi sopiva kattoteline, johin läskin saisi kiinni (remmejä tms joutunee pidentämään?).

Kattotelineet löytyy, mutta vetokoukkua ei :(.

zipo
19.10.2014, 22.00
Thulen telineeseen pidemmillä hihnoilla on kulkenut kaverin auton katolla 2 kpl:tta .4.8"renkaat 65/80mm kehillä.

NDKExp
19.10.2014, 22.02
Saako noita pidempiä remmejä yleisesti Thulea myyvistä liikkeistä, vai pitääkö tilata interwebistä?

Lauttis
19.10.2014, 22.04
Samoin Thulen telineessä kulkee katolla, ja 4,8" renkailla. Telineen rengasremmit ei yletä, mutta irtohihnoilla toimii oikein hyvin.

tomikulmala
19.10.2014, 22.09
Hienoa, kiitos! Täytyy käydä utelemassa lähiliikkeistä telinettä.

Iletys
19.10.2014, 23.51
Hienoa, kiitos! Täytyy käydä utelemassa lähiliikkeistä telinettä.

Tänään kulki juuri Thulella läski katolla ja pikkuiset remmit/liinanpätkät hain Clasulta. Justiinsa oikea leveys ja pituus.

Niin ja telineen hankin täältä (http://www.bike-discount.de/en/buy/thule-freeride-532-64069). Oli halvin hinta. Tuossa perus Thulessa on paremmat renkaanpaikat kun ProRidessä. Tosin ProRidessä olisi helpompaa asetella painava pyörä katolle.

brilleaux
20.10.2014, 11.46
Kuulostaa kyllä eniten vääntyneeltä korvakkeelta. Mistä tulikin mieleen, että pitää tilata muutama varaosiksi. Tässä ehtikin liki kaksi vuotta mennä, kun viimeeksi korvake sanoi poks. Nyt sitten kahdesti noin viikon sisään.

Tästä onkeeni ottaneena tilasin just läskipoikaankin varakorvakkeen.

lacrits68
20.10.2014, 11.54
Tästä onkeeni ottaneena tilasin just läskipoikaankin varakorvakkeen.

Mistä sen tietää minka/mikä korvake on oikea? meneekös se pyörän mukaan vai takavaihtajan mukaan?

kysyy tietämätön!

//Janne

brilleaux
20.10.2014, 12.02
Laitoin mailia signatureen ja kerroin tarvitsevani Fatboyn korvakkeen. :)

http://www.signature.fi/

EDIT: Ja ainahan se menee pyörän mukaan.

Täältä löytyy infoa ainakin:
http://derailleurhanger.com/bianchi.htm?mmtgglcnt=0&ppcseid=2094&mmtcmp=2480597&mmtctg=210419650&gclid=CjwKEAjw5ZKiBRDhqa-Yjcml9kYSJABia-RnYR-aFt9cmPpS8db5Ak0iZxliGyQAG24Lra0od9YqcRoCdhjw_wcB

Optiflow
20.10.2014, 12.03
Thulehan on hemmotellut läskipyöräilijöitä jo melkein vuoden päivät tuolla ison rapakon takana.
http://www.thule.com/en-us/us/products/carriers-and-racks/bike-carriers/bike-carrier-accessories/thule-fat-tire-kit-919-_-1684677
http://fat-bike.com/2013/11/now-available-fat-bike-upgrade-kit-the-thule-t2-hitch-rack/

Hub
20.10.2014, 12.08
Mistä sen tietää minka/mikä korvake on oikea? meneekös se pyörän mukaan vai takavaihtajan mukaan?

kysyy tietämätön!

//Janne

Tässä yks:

http://wheelsmfg.com/derailleur-hanger-65.html

ps. tämä siis Fatboyhin, jos sulla sellainen on. Tuolta voi selailla muitakin.

lacrits68
20.10.2014, 12.15
Tässä yks:

http://wheelsmfg.com/derailleur-hanger-65.html

ps. tämä siis Fatboyhin, jos sulla sellainen on. Tuolta voi selailla muitakin.

tuo tulis siihen white pro:hon. :)

//Janne

HC Andersen
20.10.2014, 12.25
Whiten korvakeita kannattaa tiedustella XXL:stä

Kyrdis
20.10.2014, 20.19
Viimeisen päälle tekninen perseensuojin. Mallia HiiTeK
http://i280.photobucket.com/albums/kk173/Kyrdis/fillari/20141020_191623.jpg (http://s280.photobucket.com/user/Kyrdis/media/fillari/20141020_191623.jpg.html)

mutanaama
20.10.2014, 21.45
Taas toimii vaihteet, sain väännettyä shimun erikoisihmetyäkalulla korvakkeen kohdilleen.

Shimaani
20.10.2014, 22.05
Se on syystäkin nimeltään DAnG-1 (http://www.parktool.com/product/derailleur-hanger-alignment-gauge-dag-2). Joko saa ottaa asennuskalian?

mutanaama
20.10.2014, 22.45
Niiettä kaliaa??

JackOja
22.10.2014, 08.58
Tompalta tulossa tälläinen rautainen Commando (http://ritcheylogic.com/commando-fat-bike-frameset-green.html). Nimi ja väritys kohdallaan, mutta en oo ihan varma tuosta vaakaputken taivutuksesta :seko:

http://ritcheylogic.com/media/catalog/product/cache/6/image/1000x750/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/c/o/commando-fat-bike-build-green.jpg

TheMiklu
22.10.2014, 09.33
Samaa mieltä. Jotenki silmä sanoo, että ei noin... silti kova pöörä! Kulkeappa kommandona metsässä...

Tank Driver
22.10.2014, 09.33
Melko ysäri.

JackOja
22.10.2014, 09.48
Tomppa on ysäri.

TheMiklu
22.10.2014, 10.03
Ysäri just parasta. Ja Tomppa myös.

brilleaux
22.10.2014, 10.13
Ruma. Oikeesti ruma.

IncBuff
22.10.2014, 10.41
Tompalta tulossa tälläinen rautainen Commando (http://ritcheylogic.com/commando-fat-bike-frameset-green.html). Nimi ja väritys kohdallaan, mutta en oo ihan varma tuosta vaakaputken taivutuksesta :seko:

Ei. Todellakaan ei.

ealex
22.10.2014, 11.08
Toi Commando on niin houkutteleva, että ensimmäistä kerta tekisi mieli liittyä 26+ luokkaan. Edes Backsaw ei aiheuttanut tällaista. :) Ei vaan pysty perustelemaan 26+ ja läskipyörää samanaikaisesti (ja läskipyörästä ei voi luopua). Kokeilin leikkiä ajatuksella että korvaisi Commanderilla Stragglerin, mutta ei oikein toimi.

Shimaani
22.10.2014, 11.48
*nips* Persoonallinenhan tuo nakupyörä on mut 68mm keskiö ja takanakkina Nate...?

ealex
22.10.2014, 12.00
Keskiö on tietenkin 100mm:
http://reviews.mtbr.com/wp-content/uploads/2014/03/Ritchey_Commando_Fatbike_Multi.jpg

Mutta sen verran loivasti kaartuvat chainstayt, että kovin paksua rengasta tuskin saa. Takanakkia ei ole, kun on myytävänä vain runkosettinä. :rolleyes:

TheMiklu
22.10.2014, 13.08
Feltin Double Double 30 o kyllä puhutteleva paketti. Mahtuu tarvittaessa 4,8" nakit, ookoo osat ja kaikenlisäksi hyvän näkönen. Ja hintakaan ei paha edes Suomessa.

reappear
22.10.2014, 13.22
IMO tuo keula on edestä katsottuna kuin eräs pilailulinkki internetin pimeältä puolelta... Ei jatkoon! :D

Muuten tuo näyttää kyllä varsin mukavalta, paitsi vanteet ovat varmaan samaa luokkaa kuin White Litessä.

Isä nitro
22.10.2014, 13.25
[QUOTE=tomikulmala;2280911]Tämä ei nyt ehkä ole suoranaisesti "tech" -kysymys, mutta kuljettaako kukaan läskiään auton katolla?
Hakusessa olisi sopiva kattoteline, johin läskin saisi kiinni (remmejä tms joutunee pidentämään?).

1. Thule Outride 561 on minun valintani eli etuhaarukasta kiinni. Ja lisäksi tarvitaan pyörääsi sopiva sovitin, jollaisia valmistaa ainakin Hurricane:

http://usgolfshirts.com/a-sku/80724ad8ea82584688732dfb73ff110c6b9067ec9f17874/hurricane-components-fork-up-135mm-fits-surly-pugsley

Tuo sovitin saattoi maksaa jopa enemmän kuin tuo teline! Pikku-Huopalahdesta ostin. Ja takapyörä sitten kiinni vaikkapa Bilteman remmillä. Se alkuperäinen kumilenkki yltää tuskin edes pinnoihin.

2. Autoni katolla on toinenkin vaihtoehto eli Thule proride 591, johon läskin kumit saa kiinnitettyä pidemmillä remmeillä. Tätä vaihtoehtoa on edellä esitetty enemmänkin. Kun nyt on tuo sovitin tullut hankittua, niin on todettava että pidemmillä matkoilla ja kovemmilla ajonopeuksille ykkösvaihtoehtoni on syystäkin ykkönen. Ja varaudu kohonneisiin polttoainekustannuksiin, mistä TMkin taannoin kirjoitti.

IncBuff
22.10.2014, 19.50
Toihan oiskin hyvä. Saakohan noita euroopasta jostain.

Hmm. Kai tohon passaa muutkin kuin Pugsleyt?

Edit: Onhan siellä tämmönenkin http://www.hurricanecomponents.com/product.php?id=9

tomikulmala
22.10.2014, 22.39
Tuli jo tilattua tuo Thulen 532 :/

Isä nitro
22.10.2014, 23.56
Laitetaas parempi linkki, josta selviää firman tuotteisto:

http://www.hurricanecomponents.com/forkups.php

Keväällä en löytänyt Euroopasta paitti Foxcompista.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Sininen Aasi
23.10.2014, 13.00
Sori että postaan kahteen ketjuun saman kysymyksen:

Farleyn takavanteessa on todella iso heitto. Vanne vipottaa useita millejä puolelta toiselle niin että kumen ja haarukan välissä heitto on jo noin puoli senttiä. Millainen on hyväksyttävä lukema ja voiko noin kieroa vannetta uudessa pyörässä vaatia korvattavaksi uudella ja suoralla? Maantiepyörässä asia olisi aivan selvä, mutta onko läskien vanteet vain sinnepäin?

Jukkis
23.10.2014, 13.14
Ja heittoko on satavarmaan vanteessa eikä huonosti vanteelle nousseessa renkaassa,,,

Sininen Aasi
23.10.2014, 13.50
Ja heittoko on satavarmaan vanteessa eikä huonosti vanteelle nousseessa renkaassa,,,
Siltä se vaikuttaa, mutta toivottavasti olen hätiköinyt asian kanssa. Mittaan kunnolla kotia päästyäni.

Juha Jokila
23.10.2014, 13.56
^^Vannetta yleensä pyritään suoristamaan rihtaamalla, eli pinnojen kireyttä sopivasti oikein säätämällä.

Jukkis
23.10.2014, 13.58
Siltä se vaikuttaa, mutta toivottavasti olen hätiköinyt asian kanssa. Mittaan kunnolla kotia päästyäni.

Mulla se oli just rengas. Oli kyllä vanteella kohillaan mutta valmistusvirheen takia oli kumista vanteen ja renkaan "yhtymäkohdasta" rengas vaurioitunut. Kyse ei ollut ultimatematalilla paineilla rymistelystä, vaan valmistusvirheestä. Meni jupisematta takuuseen ja onneksi pyörää ei tullut tilattua "maailman ääristä" niin sain samana päivänä uuden renkaan alle asennettuna

zipo
23.10.2014, 14.30
Rengas irti ja uudelleen asennus kunhan ensin on suoristanut vannenauhan.

Sininen Aasi
23.10.2014, 18.26
Sama juttu täälläkin eli rengas. Ihmettelen seuraavaksi saako sen kohdalleen vai onko heitto renkaan materiaaleissa.

Optiflow
23.10.2014, 20.08
Sama juttu täälläkin eli rengas. Ihmettelen seuraavaksi saako sen kohdalleen vai onko heitto renkaan materiaaleissa.
Sen mitä on tullut läskirenkaita rassattua, on tullut huomattua että renkaan nostaminen vanteelle kunnolla, on pahimmillaan lähes verrattavissa pärekaton kulotukseen vaikeustasoltaan.

Uninen
23.10.2014, 20.47
Nyt on Answerin 20-20 saatu kiinni nakattua ja parin kilsan testilenkki heitettyä. Ei mitenkään valtaisasti päässyt vakuuttamaan tuon pikaisen testin perusteella, mutta kunhan tässä nyt pääsee kunnon lenkille, niin jospa se hienoutensa näyttäisi.

Itse asiassa luulen, että vähän liikaa laitoin ylöspäin osoittamaan "mutkat", kun seisaaltaan polkiessa ranteiden asento meni hitusen huonoksi. Toisaalta taas istualtaan ajellessa ranteiden asento oli aika hyvä. Missäs asennossa itse kullakin tuo tanko on? Onko mutkat lähes vaakasuorassa, vai kuinka paljon ylös tai alaspäin ne sojottaa?

Edit: Kevennysosaksi tuo ei ole budjettitehokkain ratkaisu. Painoa orkkistangolla oli 293g, joten painosäästöä taitaa tulla sellaiset 70g.

mutanaama
23.10.2014, 21.47
Missäs asennossa itse kullakin tuo tanko on? Onko mutkat lähes vaakasuorassa, vai kuinka paljon ylös tai alaspäin ne sojottaa?

Mitä mä olen muiden stongia katsonu, niin ne on kaikki väärin asennettu. Toisin sanoen niitä on ylösalaisin ja ihan miten vaan, niin kuin kullekin parhaaksi sopii.

Uninen
23.10.2014, 22.40
^ Joo, en sinänsä arvellut välittää miten muiden tangot on asetettu, kunhan sopiva suunta omalle löytyy, mutta arvelin josko tuossa olisi joku universaalisti hyväksi havaittu asento, joka toimii kaikilla.

brilleaux
24.10.2014, 08.56
Tee se itse-miehet; olis tuollainen kourassa.
Ideoita kuinka duunaan tuon sopimaan prestaan?

Näyttäisi ainakin siltä että reikää uskaltaa huoletta suurentaa.
Poraankoko vain sopivaan kokoon ja laittelen sopivan kumitötsän sisään?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/2014-10-24%2007.49.25.jpg

Kemizti
24.10.2014, 09.14
Jos kokoa riittää, autovena-presta-adapterin ulkokierteen kokoinen sisäkierre tonne pikkureijän tilalle, adapteri lukitteella kierteelle, valmish..

arctic biker
24.10.2014, 09.23
Jos sattuisi jalkapumppuun käymään?

Kemizti
24.10.2014, 09.30
Jos sattuisi jalkapumppuun käymään?
Ymmärsinkö väärin, että tää piti reppuun mahtua, jos ei niin jalkapumppuun sovittaminen vallan loistava idea..

brilleaux
24.10.2014, 09.38
Juu tää tulee ihan reppuun. :)
Ton duunaaminen olemassaolevaan Bilteman jalkapumppuun kävi jo aiemmin mielessä, mutta helpomalla pääsee näin.

brilleaux
24.10.2014, 09.39
Jos kokoa riittää, autovena-presta-adapterin ulkokierteen kokoinen sisäkierre tonne pikkureijän tilalle, adapteri lukitteella kierteelle, valmish..

Niin tietenkin. Adaptereita onkin jo romulaatikossa valmiina. :)

EDIT: Toki pitää vielä tuijotella sitä Bilsun jalkapumppua, josko tuon siihenkin saisi jotenkin integroitua...
Siis toisen tuollaisen. :P

arctic biker
24.10.2014, 09.44
Tuota ny katsonut. mulla saattaisi olla tuohon kierrettävä adapteri, jos brilleaux mittaa mittarin kierre-osan ulkohalkaisijan ,eikä kierteen nousukaan pahaksi olis niin voin kattoa kävisköhän muistaakseni kompuran matkassa tullut. Siinä on sama sisäkierre kuin tavallisessa autokäyttöön tarkoitetussa renkaantäyttölaitteessa , siis tämmösessä http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Paineilma/Tyokalut/Paineilmatyokalut-muut/Renkaidentayttolaite-digitaalinen-191612/

brilleaux
24.10.2014, 09.52
Kyllä tuossa näyttäis varat riittävän ihan suoralle poraukselle ja kierteytykselle.
Isken adapterin suoraan kiinni. :)

Ja sanotaanko niin, että sopivien muhvien, supistusnippojen ym. hilujen varasto on itsellä kohtuu laaja.

arctic biker
24.10.2014, 10.27
Eikä tuo mun adapteri ees prestaan käy...

Antza44
24.10.2014, 11.40
Minulla Answerissa ja muissakin tangon päät vaaterissa. Ei ainakaan ylöspäin. Alaspäin mahdollinen.

brilleaux
24.10.2014, 12.02
Schrader-venttiilin kierre?

Uninen
24.10.2014, 12.26
Minulla Answerissa ja muissakin tangon päät vaaterissa. Ei ainakaan ylöspäin. Alaspäin mahdollinen.

Joo, minullakin siis nyt jonkin verran osoittaa tangon päät alaspäin, ehkä liikaakin. Satulassa istuessa ranteiden asento on melko hyvän tuntuinen, mutta seisaaltaan polkiessa taas ovat aika huonossa asennossa. Seisaaltaan polkiessa tanko olisi paremmin, jos päät asettaisi suunnilleen vaateriin, mutta silloin se ei istuessa tuntunut ihan niin hyvältä. Noh, pitänee vähän ajella ja testailla. Voi olla, että päädyn suunnilleen vaateriin kuitenkin vääntämään nuo tangon päät.

Pekka T L
25.10.2014, 13.43
Schrader-venttiilin kierre?

External thread

Metric: 7.7 mm OD, thread root diameter is 6.9 mm × 0.794 mm pitch.
Imperial: 0.305 in OD, thread root diameter 0.271 in × 32 tpi (threads per inch)

Kaivelin tiedon tuolta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Schrader_valve

arctic biker
25.10.2014, 13.55
Hetken aikaa katoin että mitä ihmettä schraderin kierrettä? Sitten hoksin kysyjän...
Putkimiehen valkoinen teippi on aika kätsyä jos ei satu jenka ihan kohilleen.

Bansku81
25.10.2014, 20.01
En taas tiedä onko ihan tähän ketjuun sopiva kyssäri, mutta kysynpä kumminkin. Ylläpito siirtäänköön muualle jos ei sovi. Eli ongelma on satulan korkeuden kanssa. Kun säädän satulan sopivalle korkeudelle ohjeiden mukaan ottaen huomioon jalan kulmat ym. ja että asento tuntuu optimaaliselta niin kun maasto muuttuu tarpeeksi pahaksi, kivikoksi, risukoksi tai muuksi jossa meno voi tyssätä yht äkkiä niin satula on sen verta korkealla että usein mies ja pyörä on kyljellään puskassa.
Jos satulan laskee sen verta alas että tiukassa paikassa jalalla ylettää ottamaan tukea niin ajo käy tosi paljon etureisiin. Olisiko järkeä hakea siirtää esim. satulaa taakse ja alas jotta polkimen ala-asennon ja satulan väliin jää riittävästi etäisyytä ja jalka ylettäisi maahan vai pitäisikö ratkaisua hakea ajotekniikasta?

Mvu
25.10.2014, 20.21
Tuuppa Bansku porukkalenkeille mukaan niin neuvotaan niin että kädet väsyy ;) etkös sää täältä Rauman lähistöltä ollu?

brilleaux
25.10.2014, 20.28
En taas tiedä onko ihan tähän ketjuun sopiva kyssäri, mutta kysynpä kumminkin. Ylläpito siirtäänköön muualle jos ei sovi. Eli ongelma on satulan korkeuden kanssa. Kun säädän satulan sopivalle korkeudelle ohjeiden mukaan ottaen huomioon jalan kulmat ym. ja että asento tuntuu optimaaliselta niin kun maasto muuttuu tarpeeksi pahaksi, kivikoksi, risukoksi tai muuksi jossa meno voi tyssätä yht äkkiä niin satula on sen verta korkealla että usein mies ja pyörä on kyljellään puskassa.
Jos satulan laskee sen verta alas että tiukassa paikassa jalalla ylettää ottamaan tukea niin ajo käy tosi paljon etureisiin. Olisiko järkeä hakea siirtää esim. satulaa taakse ja alas jotta polkimen ala-asennon ja satulan väliin jää riittävästi etäisyytä ja jalka ylettäisi maahan vai pitäisikö ratkaisua hakea ajotekniikasta?

Hissitolppa. :)

Tank Driver
25.10.2014, 20.39
Hissitolppa. :)

Plus yks.

Bansku81
25.10.2014, 20.58
Kait se täytyy joskus lähtee porukan mukaan naurettavaksi :D Tänään olin Raumalla Murtamossa Labukan kanssa pyöräilemässä. Mikäs ton hissitolpan idea on? Helppo siirtää ylös alas? Linkkiä?

Bansku81
25.10.2014, 21.00
Onx hyvä? http://www.fillariosa.fi/epages/fillariosa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20120930-11092-151329-1/Products/ICEV8/SubProducts/ICEV8-27%2C2 Laitanko tilaukseen?

Hub
25.10.2014, 21.10
Onx hyvä? http://www.fillariosa.fi/epages/fillariosa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20120930-11092-151329-1/Products/ICEV8/SubProducts/ICEV8-27%2C2 Laitanko tilaukseen?

tarkista putken halkaisija.

HC Andersen
25.10.2014, 21.32
V8 on hyvä, ei takkua pakkasilla. Itse tolppa on 27,2mm mutta siihen saa sopivat simmit 30,9 ja 31,6 millisiin.

Antza44
25.10.2014, 23.55
^Valikosta saa kyl valkata vaihto-ehtoja eri halkaisijalle.

Bansku81
26.10.2014, 00.01
Juu 31,6mm kertoi tönäri ja ens viikolla pääsee koittamaan että miten käytännössä toimii.

brilleaux
26.10.2014, 06.59

Ihan jees. Toki hiukka kankea käyttää kalliimpiin verrattuna. Mutta ainakin toimintavarma.
Tossahan toi lasku on min 45mm, mikä oli mulle ainakin hiukka liikaa.

Pystyy helposti poraamaan lisäreikiä. Kuulemma. Itse en kokeillut.
Vaijerin kireyssäätö pitää laittaa sit kohdilleen.

jcool
26.10.2014, 08.50
Moro

Moniko käyttää joustotolppaa, kuten cane creek tai vastaavaa? Jonkun verran häiritsee ajossa läskien pomputus, joten nyt olis harkinnassa joustotolppa. Vähemmällä paineella ajettaessa pomputus on tosin mukavampi...

-jp

tomikulmala
26.10.2014, 09.45
Cane Creek Thudbuster LT on käytössä. Olen tykännyt.

Kiituri
26.10.2014, 11.08
Moro

Moniko käyttää joustotolppaa, kuten cane creek tai vastaavaa? Jonkun verran häiritsee ajossa läskien pomputus, joten nyt olis harkinnassa joustotolppa. Vähemmällä paineella ajettaessa pomputus on tosin mukavampi...

Millaista se pomputus on? Onko se pehmeää ponnahtelua vai terävää selälle käyvää rysähtelyä?
Haittaako se selkää tai kroppaa ylipäänsä vai haittaako se pitoa tai suunnassa pysymistä?

HC Andersen
26.10.2014, 16.32
Tämmönen ovaali 32T ratas tuli vastaan Internetissä, pistin yhden tilaukseen.

http://absoluteblack.cc/images/oval-pho/oval_chainring_qring.jpg

http://absoluteblack.cc/oval-104bcd-chainring.html

zipo
26.10.2014, 19.28
Mun tokassa mtb:ssä oli Shimano Biospace rattaat,en muista oliko kevyet polkea.
Speksaus sanaa ei ollut keksitty siihen aikaan.Wikipediasta löytyi jotain muistikuvien vahvistukseksi.http://en.wikipedia.org/wiki/Biopace

Liikuva shikaani
26.10.2014, 19.53
Luulis että jos tuo ovaaliratas on hyvä niin olis yleisesti käytössä, tuskin mikään uusi keksintö? No kohtahan se selviää onko hyvä kun HC pääsee testaamaan ja kertoo toivon mukaan fiilikset!

HC Andersen
26.10.2014, 20.02
Word on BIOPACE - Please understand that this is not Biopace technology. Shimano created Biopace with the completely wrong orientation of the biggest radius of the oval. Instead of positioning it in power zone which is slightly below the level of the crank, they clocked it to the dead zone where human generates least power. The result was that in power zone pedaling was too easy and in dead zone very difficult. Exactly opposite to how it should be.

Noh katsotaan jahka mä saan ton niin testailen sitä, ja annan myös muiden ajaa.

zipo
26.10.2014, 20.16
Eka testi hugi mulle vaikka ikinä ei ole 1Xjotain osunut passeliksi omille poluille jos vaikka kehityksen tuloksena alkaisi vällärit natsaamaan kohdilleen.
Hienon värisiä rattaita.
Omia koekaniinijuttuja:Taitaa olla se Widgetin 28 offset ratas yhä tallessa 64mm jaolla...muutaman lenkki silläkin riitti.4.8" renkaisella voisi olla mukava eturatas mönkimiseen.Ketjulinjakin saattaa olla bueno moisella rinkulalla.
http://www.widgit.com.au/products/widgit-for-2-ring-crankset

twentyniner
26.10.2014, 20.24
Hyvin lyhyellä läskipyörä kokemuksella uskon myös tarvitsevani 2x10 vaihteiston, tuo 24T on mukavan kevyt pyöritellä teknisemmät ylämäet, mutta tuo 36T ehkä liian iso tarpeisiini, ehkäpä vaihtuu 32T ainakin kokeeksi.

Shimaani
26.10.2014, 20.32
Tämmönen outo ratas tuli vastaan Internetissä, pistin yhden tilaukseen.
*nipskuva*
http://absoluteblack.cc/oval-104bcd-chainring.html Nyt tuli melko vahva flashback mun ekasta maastopöörästä jossa oli Sihimanon Biopace rattaat edessä. Myöhemmissä on ite joutunut polkemaan rattaat mutkalle.... Jäämme odottamaan testirapsaa. :)

Sedät jaksaa testaa

Hippo
26.10.2014, 22.06
Mtbr foorumilla aikas kattavaa keskustelua, foorumikirjoitteluksi jopa kummallisen asiallista ja käyttökokemuksiinkin perustuvaa, tarjolla tuon rinkulan tiimoilta. Kiinnostaa täälläkin sekä ohut- että leveärenkaiseen sinkulaan.

maapaa
26.10.2014, 23.34
Lisää ovaalia ratasta.
http://www.rideabikes.com/2014/pro_mtb_powering.html

jcool
27.10.2014, 07.05
Millaista se pomputus on? Onko se pehmeää ponnahtelua vai terävää selälle käyvää rysähtelyä?
Haittaako se selkää tai kroppaa ylipäänsä vai haittaako se pitoa tai suunnassa pysymistä?
Kumipallon päällä pomppimista :-) Taitaa olla tottumisongelma enimmäkseen, eli ei juurikaan haittaa tai aiheuta ongelmia. Olen uusi koko lajissa ja totun yleensä hitaasti pyöriin. Esim. koko kesä meni ennenkuin totuin täysjoustoon, varsinkin se uus ajotyyli - "oho, eihän tässä tarvikkaan jarrutella!". Samainen kesä meni tottuessa lukkopolkimiin ja nyt sitten läskissä on flatit. Pelkäänkin, että polkimilla opittu taito unohtuu talven aikana. No en tilaa joustotolppaa rumentamaan pyörää, ennenkuin olen varma, että tarvin sen.

freerider70
27.10.2014, 17.07
Oisko tuo pompottelu vaan sitä että pyöritysnopeus on vielä hakusessa, itsellä oli alkuun kanssa samantyyppistä pomppimista kun pyrki polkemaan läskiä samaan tahtiin kuin dewiä. Rauhoittui kun hokasi uuden rytmin. Tuo lukkopoljintaito tuskin unohtuu, itsellä löytyi pitkästä aikaa selkärangasta shimanon kahden sormen vaihtotekniikka (siitäkin huolimatta että noita voisi myös käyttää peukulla) vaikka Sramilla on menty pitkän aikaa.

vuohi
27.10.2014, 17.37
Joo itse kanssa olen huomannut, että läskillä pitää keskittyä vähän enemmän tekniikkaan jos tahtoo pyöritellä siirtymiä hyvällä kadenssilla. Laiskana pistänkin usein sen pykälän pari liian suuren vaihteen, jolloin homma rauhottuu luonnostaan. Lukoista ei kannata talveksi luopua, niistä on jopa perjaatteessa enemmän hyötyä kun tasainen momentti takarenkaalle on tärkeää pehmeässä lumessa. Tosin koville pakkasille on vaikea löytää tarpeeksi lämmintä kenkää...

Bässi
27.10.2014, 19.48
Jostain luin mitä tarvii ollakseen pläskipyöräilijä.
- parta, zek
- pläskipyörä, zek
- Diy lokari, zek
- ???

No kokeillaan ny, ihan kivalta tuntuu...

http://i301.photobucket.com/albums/nn61/luupaa_kuvat/lokari1Medium.jpg

Sandzsteedt
27.10.2014, 19.48
Lukoista ei kannata talveksi luopua, niistä on jopa perjaatteessa enemmän hyötyä kun tasainen momentti takarenkaalle on tärkeää pehmeässä lumessa. Tosin koville pakkasille on vaikea löytää tarpeeksi lämmintä kenkää...

45Nrth Wölvhammer sopivan isossa koossa että mahtuu villasukatkin jalkaan on toiminut ainakin omien helposti jäätyvien varpaiden pelastajana. Jos lompakko antaa myöden niin suosittelen lämpimästi.
Ei ole varpaat jäätyneet edes ajotauoilla parinkymmenen asteen pakkasessa vaikka olen seisoskellut nilkkoja myöten hangessa kengän kärjet jäällä kuorrutettuna.

jcool
27.10.2014, 20.29
Oisko tuo pompottelu vaan sitä että pyöritysnopeus on vielä hakusessa, itsellä oli alkuun kanssa samantyyppistä pomppimista kun pyrki polkemaan läskiä samaan tahtiin kuin dewiä. Rauhoittui kun hokasi uuden rytmin. Tuo lukkopoljintaito tuskin unohtuu, itsellä löytyi pitkästä aikaa selkärangasta shimanon kahden sormen vaihtotekniikka (siitäkin huolimatta että noita voisi myös käyttää peukulla) vaikka Sramilla on menty pitkän aikaa.

Jep, tänään lenkillä oli jo paljon rauhallisempi poljenta eikä pompottanut. Tuskin tarvii mitään joustotolppaa tilailla. Kyllä lukkoja kaipaa, jotenkin epävarma olo ilman lukkoja ja haluttais myös vetää jalalla! Pitikö juuri alkaa vielä talvikengät ostaan. Budjetti meni pyörään, joten ajelen ainakin jonkin aikaa fläteillä. Tänään asensin lokarit ja yllättävän hyvin toimivat, vaikka olivat rengasta ohuemmat. Kuudes lenkki vasta läskillä, mutta olen jo ihan koukussa...

lacrits68
27.10.2014, 21.10
voimmeko tiedustella minkä moiset lokarit löytyi ja miten ne sopii? Ei sillä että olisin niitä hankkimassa! ;)

jcool
27.10.2014, 21.33
voimmeko tiedustella minkä moiset lokarit löytyi ja miten ne sopii? Ei sillä että olisin niitä hankkimassa! ;)

Pyöräsuvalalta Oulusta:
- eteen tuli Gut Fender, eli tuommonen...http://tinyurl.com/lkml2pb asensin sen toisinpäin, eli alempana leveä osa.
- taakse tuli SKS X-BladeII...http://tinyurl.com/k5oraw4

Xbladessa tulee toki roisketta, mutta se leveä takaosa toimii yllättävän hyvin! Laitan kohta videon, josta voitte tsiigailla sopiiko vai ei :-)

En minäkään niitä laita, kokeilin vaan äkkiä ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=zJr2p771JCk&list=UUaD_Ng2f_yQyzH3nAo5CTMQ

Antza44
27.10.2014, 22.44
Laken 303 on myös mahtavat talvi kengät ja niitä saa myös leveä jalkaisille. Ei tulisi kuunaan mieleen ajella fläteillä, sen takia, että kunnon lämpöisiä lukkokenkiä ei muka olisi. Kerran, kun ajaa kunnon talvi kengillä, niin se reilu parin huntin maallisuus ei pal harmita;).

cuppis
27.10.2014, 23.05
Onko täällä kellään tietoa sopiiko Thulen tarakat läskiin http://www.thule.com/fi-fi/fi/campaigns/thule-pack-n-pedal/racks ? Irroitus/kiinnitys näyttäisi olevan nopeaa&yksinkertaista ja kantavuus erinomainen verrattuna esim. Salsan tuotteeseen.

JH3
27.10.2014, 23.20
Onko täällä kellään tietoa sopiiko Thulen tarakat läskiin http://www.thule.com/fi-fi/fi/campaigns/thule-pack-n-pedal/racks ? Irroitus/kiinnitys näyttäisi olevan nopeaa&yksinkertaista ja kantavuus erinomainen verrattuna esim. Salsan tuotteeseen.
Mikäli sopii,niin toimisi myös takalokarina loistavasti..

Antza44
27.10.2014, 23.33
^^Aikoinaan oli joku messu kuva Thulen osastolta missä oli tuo istutettu On-Onen Fattyyn, eli pitäs sopia jollain todennäköisyydellä.

lansive
28.10.2014, 11.24
^^Aikoinaan oli joku messu kuva Thulen osastolta missä oli tuo istutettu On-Onen Fattyyn, eli pitäs sopia jollain todennäköisyydellä.

Ei sovi putkia taivuttamatta. Tieto on 100% varma, koska omistan molemmat. Ostin nimittäin ko. tarakan siksi, että luulin sen kyseisen kuvan perusteella sopivan Fattyyn. Tai sopiihan se kun taivuttaa putkia, mutta sitten ei sovi enää mihinkään muuhun pyörään. Muuten kyllä loistava teline.

cuppis
28.10.2014, 11.32
^ kiitos!

jakkok
28.10.2014, 23.04
Leikkelin tarakan alapintaan lokasuojan mustasta ohuesta muovikansiosta. Mustilla nippusiteillä näkymätön kiinnitys. Pitänee laittaa samanlainen etutarakka[emoji57] http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/10/28/e5d269c232a5339db7c99b1e98863ac1.jpg

Antza44
29.10.2014, 08.21
Ei sovi putkia taivuttamatta. Tieto on 100% varma, koska omistan molemmat. Ostin nimittäin ko. tarakan siksi, että luulin sen kyseisen kuvan perusteella sopivan Fattyyn. Tai sopiihan se kun taivuttaa putkia, mutta sitten ei sovi enää mihinkään muuhun pyörään. Muuten kyllä loistava teline.
Oho. Outoa on pistää esille joku modattu tuote.

HC Andersen
29.10.2014, 08.44
^ Tuohan on ihan normaalia esim. Autonäyttelyistä, harvoin ne hinnat alkaen mallit on esillä. Lisäksi saatetaan hakea ihmisten reaktiota ja herättää kiinnostusta jotta nähdään kannattaako kyseistä tuotetta valmistaa.

Antza44
29.10.2014, 09.00
Juu kyllä ne myynti miehet yleensä osaa myydä ominaisuuksia mitä ei ole olemassakaa.

JackOja
29.10.2014, 09.14
En muista, että olisi aiemmin noteerattu, mutta BOR tekee lelumiinista kevyitä Fättikampia... nyt tarjouksessa (http://r2-bike.com/BOR-Fatbike-Kurbel-FB557-1X-170-177-SmartSpindleSystem-1-fach-LK-76-mit-Kettenblatt-ab-555g) R2:ssa.

ealex
29.10.2014, 09.34
^ On noterattu, niiden ketjulinja tosin ei sovi mihinkään läskipyörään.

JackOja
29.10.2014, 09.44
^mutta sehän on sitten melko älytöntä :rolleyes:

jplmk
29.10.2014, 18.00

Kappas, Thule on mennyt ja ostanut Freeload:in telineet (freeload.co.nz), entisen työpaikan fillarikerholle hankittiin pari vuotta sitten tuollaiset, on kyllä jäänyt itseltä testaamatta läskissä (täysjoustossa kerran kokeillut, ja ihan hyvin toimivat, säätövara riittää joustokeulaankin).

Talvikengistä kun on puhetta niin Wölvhammerille pisteet, on todella lämmin (pitää olla oikeasti kylmää ja pakkasta, välikaudelle liian lämpöiset), viime talvi ajettu niillä, SPD versiot. Kalliit ovat, omani löysin alennuksesta singlespeed.nl:stä, ja nytkin siellä on ainakin yksi pari 46 koon No SPD -versiota jonkinmoisessa alessa: http://www.singlespeed.nl/catalog/product_info.php?products_id=1524. Nythän malli vähän uudistui, joten vanhaa mallia voi onnistua löytämään jostain hajakokoina edullisesti.

Jakke81
29.10.2014, 22.23
Leikkelin tarakan alapintaan lokasuojan mustasta ohuesta muovikansiosta. Mustilla nippusiteillä näkymätön kiinnitys. Pitänee laittaa samanlainen etutarakka[emoji57]
vastaavanlaisen rakentelu ollut suunnitteilla pidemmän aikaa ja tästä se idea lähti sitten etenemään hommasin siis Bilteman tarakan, levitin sitä ja laittoon silikonimatosta kurasuojaa pohjaan. Nyt tuossa kiinni asennusta vailla joka jää huomiseen.

juuso_86
30.10.2014, 17.08
Olen siirtymässä 26 normi jäykkiksestä tod näk fatbikeen ja enemmän fiilistelypyöräilyyn luonnossa. Tarkoitus olisi laittaa tarakkaa yms mihin vois sitoa kalavehkeitä jne. Pystyykö fatbiken tarakalle laittaa lasten istuinta vai onko se niin leveä että ei onnistu. Onko kellään Etelä-karjala alueella läskejä jota pääsisi testaamaan. T juuso

cuppis
30.10.2014, 17.12
Olen siirtymässä 26 normi jäykkiksestä tod näk fatbikeen ja enemmän fiilistelypyöräilyyn luonnossa. Tarkoitus olisi laittaa tarakkaa yms mihin vois sitoa kalavehkeitä jne. Pystyykö fatbiken tarakalle laittaa lasten istuinta vai onko se niin leveä että ei onnistu. Onko kellään Etelä-karjala alueella läskejä jota pääsisi testaamaan. T juuso
Nykyaikaiset lasten istuimet eivät tule tarakalle vaan niiden kiinnike asennetaan pystyputkeen joten rengaskoolla ei luulisi olevan merkitystä.

PaH
30.10.2014, 19.55
Tämmönen ovaali 32T ratas tuli vastaan Internetissä, pistin yhden tilaukseen.

Mää näin tommosen lähimettässä. Outo vehjes; tuntuu ku ajais ... ööö.. soikeella rattaalla. Aiempiin rotorin (pashaks ajettuihin) soikioihin verrattuna erilainen eläin. Joko h-vetin kiwa tai ihan p-ska, en tiiä vielä.

https://lh3.googleusercontent.com/-d3JP0RueJpw/VFJq9TtrHEI/AAAAAAAABq4/DSX-wHuyHGg/s912/PA300090.jpg

zipo
30.10.2014, 20.13
Ooksä löytänyt jostain RF:n 180:set?
Taco taitaa mennä myös uusiksi?

PaH
30.10.2014, 20.41
^ näh, tyngät noi on. ajaa noillakin mut vaihtuu takas middleburneihin + kanttikeskiöön ku jaksaa säätää.
Tacossa on vielä ~2mm varaa ja vähintään samanverran siitä on vuoltu jo irtostrippiä pois. Bläkspaiö kestää sen pari kuukautta, ämärpee ehken tuplat - kekä tekee kestäviä pässejä kyselee nimim. alanko ajaa pururataa

HC Andersen
30.10.2014, 20.51
^MutisCarbonilla on joku Bässimuotti mistä tulee quitusia MRP:n bässi muoveja. Pitihän se arvata että Pahis on jo haistanut uutuus soikiorattaan, mä en oo ikinä eka:(

Tank Driver
30.10.2014, 21.12
Häiriintyneen näköinen. Ajakaas ny lisää kokemuksia.

HC Andersen
30.10.2014, 22.31

Mä saan omani vissiin ens viikolla, sitten poljen kun hullu.

petjala
30.10.2014, 22.42
*tässä oli kuva tortilljaks hypitystä rataksestas*

Pelaako sinku lana vielä ilman ketjunkiristintä tä?

HC Andersen
30.10.2014, 22.57
Pelaako sinku lana vielä ilman ketjunkiristintä tä?

Tuo ratas ei tarvitse ketjunkiristäjää

http://vimeo.com/106824486

Antza44
31.10.2014, 09.43
? Surlyn Ice Cream Truck/Salsan Blackborow kammista? Toikkan puheista sain käsityksen, että 190 peräsiin tarkoitetut kammet sopii. Olisi siis muitakin vaihtoehtoja, kuin Surlyn O.D .
1 rattaalla olis ajatus toteuttaa, jos kuut ja tahdet suosii tätä projektia. RaceFace Turbine-Cinch versio vois olla the choice, jos yhteen sopivuus, ketjulinjat ja saatavuus täsmää.
http://www.raceface.com/comp/pdf/FATBIKE-CRANK-CLEARANCES.pdf ja http://raceface.com/components/cranks/fat-bike/fat-bike/

Salsa.
PressFit 41 132mm Offset Bottom Bracket
Designed specifically for the Surly OD Moonlander crankset, which is the only production ~76mm chainline crankset to feature widest bearing placement, thereby increasing bottom bracket durability, optimized spindle strength, and bearing life
Surly sanoo näin.
Bottom bracket shell
Surly Pressfit Bottom Bracket PF41/132
Chainring Clearance
22/36t NOTE: This is specific to using a Surly O.D. Crank—use of other cranks may limit number and size of rings and may cause tire/chain rub!

Timppa H
31.10.2014, 10.35
Toikkalasta saa myös Middleburnin kampia, joissa on laajat "säätövarat". Mulla oli nuo ensin 170mm peräisessä ja nyt 190mm. Toikka oli teettänyt Middleburnilla pitempiä akseleita. Lisää säätöä saa erilaisilla spidereilla sekä hienosäätöä akselilla olevalla holkilla.
http://www.middleburn.co.uk/products/cranks/external-cranks

zipo
31.10.2014, 12.58
Onko kukaan bongannut Spessun kuitukeulan painoa ja mittoja?

Arskav
02.11.2014, 22.21
Sanokaapa hyvät läskipyöräilijät. En osaa itse tehdä päätöstä;) fatbike vai 29 jäykkis? Ajelen lähes ympäri vuoden. Sydän talvella hiihdän massahiihtoja ym. Silloin en pyöräile. Omistan vanhemman 26 tuumaisen konan jo. :)

stumpe
02.11.2014, 22.26
Fätbaikki kuumottelee... Mietityttää toi rengaskoko. Jos haluaa leveämmän esim. 4,8tuuman renkaan, niin pitääkö valkata silloin 190mm perä? No, jos on 190mm perä, niin kuinka paljon vanteen leveys sitten vaikuttaa renkaan istuvuuteen (esim. 82mm vrt. 100mm)?

Ja onko tuolla tuumalla (3,8-->4,8) renkaan leveydessä oikeasti olennaista vaikutusta ajossa?

slow
02.11.2014, 22.31
Sanokaapa hyvät läskipyöräilijät. En osaa itse tehdä päätöstä;) fatbike vai 29 jäykkis? ...

Renkaan ulkohalkaisijan mukaan suurin osa läskipyöristä on 29" jäykkiksiä.

Arskav
02.11.2014, 22.37
Joo mutta vähän eri pyöriä kumminki;)

Liikuva shikaani
02.11.2014, 22.46
Sanokaapa hyvät läskipyöräilijät. En osaa itse tehdä päätöstä;) fatbike vai 29 jäykkis? Ajelen lähes ympäri vuoden. Sydän talvella hiihdän massahiihtoja ym. Silloin en pyöräile. Omistan vanhemman 26 tuumaisen konan jo. :)
Eihän tuohon kukaan toinen voi vastausta antaa, käyt vaan kokeilemassa jos mahdollista molempia oikeassa ympäristössä niin eiköhän se selviä kumpi parempi! Ja stumpe, renkaista on täällä paljon keskusteltu ja monessa yhteydessä todettu että ei pidä liikaa tuumakokoa tuijottaa.

zipo
02.11.2014, 22.49
Tuonne ostelemaan ja ihmettelemään http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?51925-Fat-bike-eli-l%E4ski%E4-haussa (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?51925-Fat-bike-eli-l%E4ski%E4-haussa)

IncBuff
02.11.2014, 22.50
En ole hyvä läskipyöräilijä vaan varsin huono sellainen, mutta tuohan riippuu siitä, että missä ja miten haluat ajaa. Kesällä lujaa helppoja polkuja vai hankala kulkuisempiakin paikkoja rauhassa ja niin edelleen.

crcm
02.11.2014, 23.05
Eikös joihinkin läskipyöriin sovi 29 kiekotkin? Tämä siis Arskalle. On-One fattyyn ainakin löytyy (http://www.on-one.co.uk/i/q/WPOOFATNO/on-one-fat-not-fat-wheelset-29-inch).

Arskav
02.11.2014, 23.06
Niinpä näkyy löytyvän..juuri kyseistä pyörää ajatellutkin!

Arskav
02.11.2014, 23.08
Löytyyköhän kyseiseen pyörään joustokeulaa vai onko niille oikeesti ees tarvetta?

LauriMan
03.11.2014, 00.24
Löytyyköhän kyseiseen pyörään joustokeulaa vai onko niille oikeesti ees tarvetta?

Kyseisestä pyörästä ei ole itselläni ainakaan joustohaarukan istuvuudesta varmuutta eikä tietoa, mutta läskeihin saa jouston tarvittaessa.
Tarve riippuu täysin käyttäjästä, kokemuksesta, fiiliksestä, olosuhteista, ajoalueesta sekä ajomukavuuden tuntumasta eli sanoisin jouston olevan täydellisen henkilökohtainen asia.
Jotkut kaipaavat läskiin joustoa ja toiset taas karttavat sitä viimeiseen asti.

Antza44
03.11.2014, 09.27
^^Bluto joustokeula sopii runkoon crownracen vaihdolla, mutta etu vanteen akseli ei käy Blutoon. Jousto keulan tarpeellisuus riippuu kuskista, ajoista ja haluista. Ilmankin pärjää varmasti.

Lucky13
03.11.2014, 13.35
Voisko joku kertoa että mitä erikokoisella eturenkaalla saavutetaan?
Näyttää niin oudoilta vekottimilta.
Tech talk ketjuun.thnx.

Parempi läski edessä kuin ei läskiä ollenkaan. Kun tuon oman runkosettini lunastin jäsen PaH:ilta tuli matkassa kuvissa esiintyvä Marge Lite kiekko joka on nyt pyörinyt alla viimeiset puolitoista vuotta. Napa uudelle 29" etukiekolle on pyörinyt laatikossa jo tovin aikaa, mutta koska pyörä toimii hyvin nykyisessä kokoonpanossaan en ole nähnyt tarvetta tehdä muutoksia. ML+Knard 3.8 on halkaisijaltaan kyllä jonkin verran pienempi kuin takana oleva FlowEx+Ardent 2.4" yhdistelmä, mutta keskiön laskun pystyy korjaamaan ebb:n ja ohjauskulman jyrkkenemisen truss haarukan shimmien avulla. Harkinnassa on ollut kyllä isompi eturengas kunhan Knardista aika jättää ja samalla on myös käynyt mielessä B+ takakiekko jolla pyörästä saisi tasapainoisemman. Täysläski on ollut monta kertaa harkinnassa, mutta vielä en ole päässyt sellaista ajamaan joka olisi käsiteltävyydeltään samaa luokkaa oman pyörän kanssa.

zipo
03.11.2014, 14.22
No,juurikin samaa pyörää olen kokeillut 5 minuuttia about pari vuotta sitten.Truss keulalle täydet pisteet.
Jeffin designia on myös omassa fatissa keulaosastolla.

VSS
03.11.2014, 19.08
Halon fatbike navat tulleet nettisivuille. http://www.halowheels.com/products/group/481
Löytyy kaikki leveydet 135/150/170/190mm ja pikalinkku/läpipultti konvertoitavissa. Hinnat fatbike napojen edullisimmasta päästä.
Myös valmista kiekkosettiä ja uutta rengasta tyrkyllä.

jcool
03.11.2014, 19.45

Pakko kommentoida...minulla meni näin:
26'' jäykkis-->29'' jäykkäperä-->29'' täysjousto-->LÄSKI! :) En ole katunut, kaksi jälkimmäistä aktiiviajossa, mutta täysjosto meni juuri talviunille. Oikeastaan hienoa ollut palata täysjäykkään runkoon, mutta läski antaa hienostuneesti periksi röykytyksessä. Vieläkin muistissa ku 26'' alu jäykkiksellä ajoi monttuun, tähtiä näkyi silmissä. Aivan kaamea pyörä se oli, ei ole läskissä ollut ollenkaan samoja fiiliksiä.

PaH
03.11.2014, 20.30
... Outo vehjes; tuntuu ku ajais ... ööö.. soikeella rattaalla. Aiempiin rotorin (pashaks ajettuihin) soikioihin verrattuna erilainen eläin. Joko h-vetin kiwa tai ihan p-ska, en tiiä vielä.

Reilu parikymmentä ajotuntia ny tuolla. Vieläkään en tiedä onko tuo kiva vai p-ska. Parin lenkin jälkeen vaihoin (mulle vieraat) 175mm kammet tuttuihin 180:siin, joten ero ajossa on tullut vaan tuosta 32T soikiosta vs. 32T normirattaaseen. Kun tuon asemoi ohjeen mukaan eli jättää sen nystyn kammen taakke, nii mulla tuo tuntuu taakimmalta just siinä kohti kampikierrosta jolloin eniten tarttee vääntöö. Eli just kun passailee kampia kinkamien ja portaiden ylös_ponpottelussa. Eli fiilis on sama kun ajelis 34T:llä noilta osin. Ehken tarttee taakke yhtä hampia isompi ratas tai sit tarttee hankkia lisää reisiä. Toinen havainto on kampien passailun hankaluus kun nousee muhkuramäkiä joissa ei voi pyöritellä tasaisesti - kun selkäytimessä on normirattaan käytös, noilla kampien saaminen oikeaan asentoon vaatii ajatusta - vaihtuva vetosuhde keppostelee - kammet ei oo just silloin just siinä kun tarttis. Mut se on vaan harjotuksen puutetta se.

Valistuneena arvauksena väitän et vaihteellisessa pyörässä tuon soikeuden oppii viidessä tunnissa ja sen olemassaolon unohtaa kymmenessä.
Sinkulassa / fixissä tuntimäärät voi kertoa kymmenellä, jos ajelee muuallakin kun sileellä.

mutanaama
03.11.2014, 20.55

Ensin oli täysjäykkä retkipyörä 20 vuotta -sitten 29" takajäykkä 2 vuotta- 26" 125mm joustava täpäri 1,5 vuotta-160mm joustava täpäri 3 vuotta- Liian pieni läski-Liian iso läski- Läski, yhteensä nyt kolmisen vuotta. Eikä ole kaduttanut.

Paxi
04.11.2014, 00.13
Itse mietin samaa ennen ostopaatosta. Paadyin Muklukkiin, johon hommasin "kesarengastukseksi" Northpaw/knard 29x3 kiekkosetin. Omassa kaytossa hyva jokapaikan rassi johon saa tarvittaessa juustokeulan.