Näytä tavallinen näkymä : Virallinen Fatbike™ - TechTalk ketju.
reappear
27.09.2014, 13.23
Toi Mondraker Panzer näyttää aika kivalta. Miltä noi geot teidän mielestä näyttää?
http://www.mondraker.com/15/esp/bikes/panzer/441
455mm CS, 69.5° HT angle, kohtuullisen suuri stack?
Poluilla ärhäkkä ylämäkiä myöten, mutta alamäkeen pitää mennä hurjapäisemmin?
Mitäs 27.2mm hissitolppia on tarjolla?
Nyt kelpaisi analyysi, onko kuuluisa hinta- / laatusuhde kohdillaan? Ja mielellään nopeasti ;)
http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorat/fatbikes/white-2fat-lite-m-17/p/1103793_1_size_2
Ruotsalaisia foorumeita tuossa katselin, mutta ei sieltä oikein saanut mitään irti.
Kyllä mä tuohon hintaan hakisin pois jos en olisi jo ennestään hakenut 2fat pro-mallia. Noillakin osilla ajelee jo hyvin ja myöhemmin voi päivittää paremmilla.
velosipedisti
27.09.2014, 20.54
Aika kivaan hintaan xxl myy läskiä. Pitäiskö tuo tilata vaikka olohuoneesta löytyy jo fatty, täpäri ja crossari?
Ja kyllä noilla vaihteilla ihan hyvin ajelee.
noniinno
27.09.2014, 21.17
On toi Dude kyllä kova paketti. Hinnat nyt sitten vissiin 1900-2600€ haarukassa. Täytyy kinkkiläskin tilausta kyllä viivästyttää ja odotella, että Duden kaikki tiedot tulee saataville.
Komppaan. Tuo rungon säätöpalikka on aika hyvä keksintö, kesäkelissä kun tuntuvat 4,6" renkaat reilusti ylimitoitetulta. 29+ saattaisivat olla seuraava päivitys omaan fatbattiin.
Shimaani
27.09.2014, 21.43
I scream Truck näytti livenä aika *piip* hyvältä. Ja keskiönseutu tuntui ta - na - kal - ta kun toisella kammella seisoskelin. :)
Onneks menis vaihdossa kaikki kiekot uusiks joten voi hyvällä omallatunnolla jatkaa Puksuttelua ja tölkkien keruuta hankintarahaston kartuttamiseksi. Tosin se räikeän musta on kyllä hiukan turhan räväkkä väri miun talliin....
brilleaux
27.09.2014, 21.44
Toi Mondraker Panzer näyttää aika kivalta. Miltä noi geot teidän mielestä näyttää?
http://www.mondraker.com/15/esp/bikes/panzer/441
455mm CS, 69.5° HT angle, kohtuullisen suuri stack?
Poluilla ärhäkkä ylämäkiä myöten, mutta alamäkeen pitää mennä hurjapäisemmin?
Mitäs 27.2mm hissitolppia on tarjolla?
Läskissä ei ainakaan keulakulmaan tartte tuijottaa juuri ollenkaan. Se on tullu opittua, vaikka asiaa emminkin kun läskiä hommasin.
Ton Spessun kulma on 70,5° ja paremmin/helpommin menee alaspäin kuin 65° kulmalla varustettu täpäri.
^^Surlyn ICT kyllä kiinnostelee rungoksi, jos tuo läskeily nyt iskee ihan tosissaan.. ;)
^^^Melko tukeva oli Jätskiauto. Ei paljo notkuile sivusuunnassa. Kuten Shimaanin Puksuttimen, myös mun Moonlanderin takahaarukkahan on kallistuksissa kuin runko-ohjaus, mut eipä sitäkään ajossa noteeraa.
@reapper: 27,2mm hissitolppaa löytyy ainakin ICE V8, joka on portaalinen mekaaninen keksintö ja portaattomalla säädöllä X Fusion HILO 100. Molempia pitäis saada Shock Therapystä ja Fillariosasta.
brilleaux
29.09.2014, 08.26
^^Surlyn ICT kyllä kiinnostelee rungoksi, jos tuo läskeily nyt iskee ihan tosissaan.. ;)
Juu, itse olisin näytekappaleen eräästä liikkeestä ostanutkin, mutta eivät suostuneet myymään.
Ostin sitten Spessun. Eipä ole valittamista siinäkään. :)
Rautaperse
29.09.2014, 10.08
Juu, itse olisin näytekappaleen eräästä liikkeestä ostanutkin, mutta eivät suostuneet myymään.
Ostin sitten Spessun. Eipä ole valittamista siinäkään. :)
Varmasti spessu on hyvä valinta, kun ajamaan pääsee heti. Itse odottanut malttamattomana heinäkuusta lähtien, että saisi jätskiauton alle. Toivottavasti pyörä tulee pian ja odotus palkitaan.
brilleaux
29.09.2014, 10.18
Varmasti spessu on hyvä valinta, kun ajamaan pääsee heti. Itse odottanut malttamattomana heinäkuusta lähtien, että saisi jätskiauton alle. Toivottavasti pyörä tulee pian ja odotus palkitaan.
Ja ainahan ICT:n voi hankkia myöhemmin talliin, jos kovin alkaa rassaamaan. :D
Spessussahan ei muuta moitetta ole kuin noi naurettavat pikalinkut. Edessä varsin kovemmassa kyydissä saa viitteitä etuakselin hentoudesta.
ICT:n läpiakseli antaa varmasti keulalle huomattavasti lisää tukevuutta.
ICT melkein herättää kiinnostusta, Bluto-yhteensopiva ja kaikki, mutta keskiöön ei taida sopia kuin vain Surlyn OD kammet. Sama keskiö (132mm PF41) on käytössä Salsan Blackbarrow:ssa ja siinäkin on samat kammet. OD-kammet eivät edes ole kovin järkevät yhden eturattaan systeemissä.
Sopisiko rf:n cinchit ITC:een
Mielestäni ei. Tällä hetkellä minulla Moonlanderissa on käytössä 170mm perälle tarkoitetut Next SL kammet – kapea q-factor ja yksittäinen eturatas on käännetty toisinpäin, joten ketjulinja on silti oikea, mitattu 75,5mm, eipä ole mahdollista ICT:ssa.
Höh,aina jotain detaljeja jotka estää fillaripäivitykset.
Anaxagore
29.09.2014, 13.06
Onko kukaan sipaissut Whiteensa uutta väriä pintaan? Jostain kumman syystä päähän tuli ajatus että ottaisi maalit omasta pois, tekisi harjatun luukin, tarroittaisi omilla tarroilla ja ruiskisi kirkkaan lakan päälle. Tai sitten vaaleanpunaista plasti-dippiä pintaan. Säilyisi vanha väri alla.
Hei, oliko joku asentanut Bilteman 10€ tarakat Läskiin ?
Jep. Sivut piti ruuvata irti ja levittää muutamalla sentillä per puoli. Ei ollut paha homma.
reappear
29.09.2014, 13.27
Vääntää vaan leveämmäksi niin ainakin 4" kumit mahtuu pyörimään. Kuten mxv mainitsi niin ei ole paha homma.
Two-Shoes
29.09.2014, 14.06
Onko kukaan sipaissut Whiteensa uutta väriä pintaan? Jostain kumman syystä päähän tuli ajatus että ottaisi maalit omasta pois, tekisi harjatun luukin, tarroittaisi omilla tarroilla ja ruiskisi kirkkaan lakan päälle. Tai sitten vaaleanpunaista plasti-dippiä pintaan. Säilyisi vanha väri alla.
Mitäs toi plasti dippi on?? Oon kyllä miettinyt että miten tota väritystä kustomoisi, ei vaan viittis vielä tehdä mitään sellaista että takuut raukeaa..
Tank Driver
29.09.2014, 14.10
ICT puhuttelee kyllä kovasti.
Kertokaa mulle, on mennyt hiukan ohi, että mikä tuossa ICT:ssä on nyt _se_ himoittava juttu? Verrattuna esim. Moonlanderiin?
Shimaani
29.09.2014, 14.20
Ta - nak - ka tuntuma. Esim takahaarukka (cheinstei wotevö) on niin leveältä kiinni siinä keskiömuffissa ettei ihan helpolla notku. Ei, en edes haaveile ajattelevani kalustopäivitystä.
Ylämäessä heikottaa
29.09.2014, 15.35
Tännekin tuo ICT laulaa seireenin kutsuaan. Yritän kovasti vastustella.
Mitäs toi plasti dippi on?? Oon kyllä miettinyt että miten tota väritystä kustomoisi, ei vaan viittis vielä tehdä mitään sellaista että takuut raukeaa..
Sa googleta. Jotkut hurjathan on tuolla tosiaan vetäny koko autonkin. Itte yhdet auton sivupeilikotelot kuorrutin viime kesänä ja kaipa se ihan toimiva juttu on, kuivuttuaan sen saa irti "kelmuna", jos haluaa, tekee sellaisen kumisukan pinnan päälle.
http://www.plastidip-finland.com/
Tästäpä vasta inspiroiduinkin. Whitessä ei minusta mitään vikaa (ellei sitten halua naamioida läskiladaa mukaerikoisemmaksi) ulkonäössä, mutta muut fillarit voisivat kaivata piristystä.
Hei, oliko joku asentanut Bilteman 10€ tarakat Läskiin ?Satula putki malli kesti hikiset 5km 5kg kuormalla. Eli harukkaa kiinnitettävä saa suosituksen.
Ohhoh loppuipa pian säätövara Whiteläskin etuvaihtajan vaijerista. Piti käyttää irti ja ottaa löysät pois. No, venyyhän nuo.
Jep. Sivut piti ruuvata irti ja levittää muutamalla sentillä per puoli. Ei ollut paha homma.
Tämäpä sattui. Just töistä tullessa hain ko. Tarakan ja aloin ettiin foorumilta miten porukka oli nuita läskiin modannu.
hemmetti oisit ottanu mulleki yhen :)
Hiekkapuhallutin kerran yhden Daconin rungon paljaaksi ja paukutin siihen vasaralla ja puukepeillä muutomia tuhansia lonttoja. Heh, heh. Whitelle meinasin vähän samaa mutta olen tyytynyt maalaaman maston mattamustalla siitä kaiken keltasen pois. Ja turhat white tekstit. Koska runko on hyvin tehty ja olen vaihtanut siihen jo kaikki muut kuin pesiaaliläskiosat, niin en ole takuita miettinyt. Helppo sitä on keventää esim. Vannenauhat painaa 440g tilalle laitoin valkoista goretex kangasta kiepin ja päälle gorillaa 2 kierrosta. Renkula ja keulanvaihto ja 1*10, niin white onkin 12-13 kg jotain. Ja jos ei tyydytä tämä paskaniin vaihdamma 907 rungon ja vieläkin halpa kuin saipotti. On tämä white syrjitty neekeri.
Mikä osa Whitessä on renkula?
Ulkorenkula ja sisärenkula. 1340g ja 600g.
Sopisiko rf:n cinchit ITC:een
Mielestäni ei. Tällä hetkellä minulla Moonlanderissa on käytössä 170mm perälle tarkoitetut Next SL kammet – kapea q-factor ja yksittäinen eturatas on käännetty toisinpäin, joten ketjulinja on silti oikea, mitattu 75,5mm, eipä ole mahdollista ICT:ssa.
Saattaa se sittenkin sopia, ainakin 190mm perälle tarkoitettu versio. Mittasin BSA30 laakerit 100mm keskiöputkessa ja kokonaisleveys on 130mm (tarvittavat speisserit asennettuna).
Esim. näillä laakereilla saadaan ICT:n keskiöön 30mm reikä: http://www.jensonusa.com/Race-Face-BB92-30mm-Bottom-Bracket tosin kokonaisleveyteen tulee muutama milli per puoli lisää 132mm keskiöputken päälle.
Tuli otettua irti Fatboyn Sunrace takapakka, koska ajatus on laittaa 1x10 ja pakka menee vaihtoon. Vajaalla 200km polkemisella vapaarattaan runko näyttää tältä:
http://i.imgur.com/hGOZZBH.jpg?1
Onko toi paha? Piti ottaa vähän viilaakin esiin, jotta pakan loppu lähti irti.
brilleaux
30.09.2014, 08.05
^Ihan normaalia.
brilleaux
30.09.2014, 15.08
Fatboy M-kokoisena 50mm stemmillä ja Answerin 20/20 tangolla natsaa aika kivasti. Silti...tekis mieli kokeilla OnOffin 20mm stemmiä, josko ajoasennon saisi vieläkin rennommaksi.
http://www.hi5bikes.fi/~xUGxx0000001/?Y999=PIF&Y104=MON-STOICFG
Täpärillä kun tottui pystympään ja rennompaan asentoon, nousua oli stongassakin jo sen lähelle 2".
Mutta menetetäänkö tuossa jo liikaa mäennousukykyä ja tuleeko ohjauksesta jo liian hätäinen?
50mm stemmillä ainakaan ei vielä ilmene keulan kevenemistä. Eikä muitakaan negatiivisia piirteitä.
Kokeneemmat saavat valistaa. Ja halutessaan myös tyrmätä koko idean.
Tank Driver
30.09.2014, 15.43
Mulla oli Puksussa joskus 35mm, joka vaihtui 50mm stemmiin, tosin vain siksi että polvet hakkasivat jo putkelta tankoon lyhemmällä. Ei se ainakaan enempää keulinut. Itekin tuota Yopoon olen harkinnut, mutta kun Renttaali on niin nätti.
brilleaux
30.09.2014, 15.57
Juu, pitäneepä hiukka kyttäillä missä noi lunpiot liikkuu. En raaskisi kyllä omastakaan Thomsonia hävittää. :P
Itse itseäni lainaten, kun näistä pakanjatkeista ja välirattaista oli joskus puheita:
Säädin XT 11-34 (+40t e-13) pakasta sekä 15, että 17 -piikkiset huitsin kuuseen ja korvasin ne Shimanon omalla 11-32 pakalle tarkoitetulla 16-piikkisellä, muuttu välitykset paljo loogisemmiksi ja vaihtaminen parani.. Huikealla 3,49€ panostuksella b-d:sta..
ai joo, ja hopen fatsno takanapaan uuden vapaarattaan rungon laakereineen siinä samalla, se ei ollukkaa ihan nii halapa.. ;)
Pekka T L
30.09.2014, 20.09
Mulla on Jampassa Rallinaaman Turpiini kammet. Ajattelin laittaa bäshrinkulan, muttamutta. Siinä kun ei ole sitä "tukipintaa" keskellä, eli kaikki iskut kuormittaa suoraan rattaanpultteja. Taikka sitten pitäisi ratas siirtää spiderin toiselle puolen mikä taas muuttaa ketjulinjaa lähemmäs gummia. Mitenhän pultit / pultinreiät spiderissa kestää jos pässi on vain pulttien varassa? Onko kellään kokemusta tuollaisen virityksen kestävyydestä?
mutanaama
30.09.2014, 20.35
X9 sama ongelma, ja mulla on typerä tapa ajaa päin kiviä ja runkoja, Ei kuitenkaan mitään ongelmia tuon kanssa
Käytössä on ollut 3 settiä RF:n oldschool (ei mitään irtospiderversioita)fattiskampia ja jokaisessa ollu "loveus" bashringille.
Meitsin vähemmän smuuthissa ajosssa on pakko olla kunnon bashtsydeemi.
Btw.Lenkeillä nähdyt DIY-tacot pelittää sujuvilla kuskeilla moitteettomasti .Itse en luota omiin ajotaitoihin sen vertaa että taco maistuisi kun rungossa ei ole iscg kiinnikkeitä-
Höh eipä tule mieleen muita iscg fattis runkoja kuin ylihinnoiteltu Niksu.
Turbinet:http://www.pinkbike.com/photo/11131050/ http://www.pinkbike.com/photo/11364878/
Atlakset:http://www.pinkbike.com/photo/10064641/
mutanaama
30.09.2014, 22.21
Njoo, mun kävi laakeria niin kovin sääliksi, että tein tachon, tai siis ensin ostin ja paskoin. Sain uuden ja paskoin senkin. Nyt mennään hiilari-diy-versiolla, ja toistaiseksi on toiminut. Onneks jäi muotti, jolla voi tehdä vielä noin 10 kpl lisää.
Pekka T L
01.10.2014, 00.10
^^ Njoo, on munkin turpiineissa ton verran tota loveusta mutta siihen kun istuttaa rataksen paikalleen niin eipä oo enää tukipintaa :(
Mutanaama ja kellä muulla ne hiilarikehät oli, niin paljonko jäi valmiille kiekolle painoa ?
Tässä valmis Jackalope
http://www.bontrager.com/model/12515
Optiflow
01.10.2014, 12.02
Eipä tartte kovin ihmeellisiä teippauksia tehdä noilla Jackalopeilla: http://coloradomtb.bike/tubeless-fat-bike-tire-set-up-how-to/ Ihan kateeksi käy, nimimerkillä juuri Onniwannin ghettotubeleksen uusinut.
Onko kukaan käyttänyt sitä kirkasta Gorilla-teippiä tubeless kokeiluissaan?
Öö kiekkojen kokonaispaino?Kyllä ne on laskettava itse kun napoja,pinnoja ja nippoja löytyy pilvien pimein.Jo pelkän vapaarattaan vaihto muuttaa painoa.
Jackalope kehää saa näillä näkymin irrallisena joulukuussa myös Suomesta.
Jes, niin saa :) Siks kyselin vertailukohtaa. Pitää käyttää oman Farley vakiokiekot pois kumeilta ja punnita.
Tsekkasin paikalisessa Jackalopea pintapuolisesti kun en kehdannut kysyä josko olisi renkaan voinut irrottaa lähempää tarkastelua varten.En löytänyt hitsisaumaa tai perinteisempää pinned liitoskohta kehästä.
Videon Konttorityttö liioitteli teipin kanssa.
Edit.Punnasin oman takakiekon suoraan ajosta.Tulos:2870g akseleineen päivineen.
mutanaama
01.10.2014, 12.21
Mutanaama ja kellä muulla ne hiilarikehät oli, niin paljonko jäi valmiille kiekolle painoa ?
Tässä valmis Jackalope
http://www.bontrager.com/model/12515
Mun setti rautaisella vapaarattaan kasetilla 5,512g litkuineen, pakkoineen ja pikalinkkuineen, Zipolla pari sataa rammaa köykäisempi, sillon hipompi hupi takana;).
Viimeisin vaihto 65mm kehille kesti noin 3min molemmille renkaille.
Jonnekin mä ne tarkemmat painot laitoin, nyt ei muista..
mutanaama
01.10.2014, 12.23
Jos siis ottaa tuosta pois pikalinkut 100g, takapakka 300g, renkaat 2,6kg, litkut 200g niin ollaan aika lähellä totuutta, eli noin 2,2kg/pari
Bud edessä litkua nimeksi 25 ml .Takana Floater 50ml litkua.
Surinanavasta ulompi vapaarattaan laakeri finaalissa muut 3 kpl silkinpehmeitä,näyttää siltä että fattien laakerit on selkeästi kovemmilla kuin kapeanapaisten.(alle 150mm)
Eli kevyttä on teillä.
Tuo Jackalope setti 2800g noin äkkiseltään katottuna. Mutta ei tuokaan paha oo, ja ilman kevennysreikiä, joita tuohon ei kai saa tehtyä....
brilleaux
01.10.2014, 15.25
Tuosta voisin laittaa kiekot Spessuun:
*Siis voisin*Lääh*
EDIT: Paljonkos muuten kustantaa pelkkä kunnollinen hiilarikiekko? Siis pelkkä rinkula.
http://3.bp.blogspot.com/-ui0V6P43sCM/UYmsDbufCHI/AAAAAAAACrQ/XaAznHK_jZ8/s1600/right+hub.jpg
Mitkäs ne Mutanaaman kiekot oli?
mutanaama
01.10.2014, 16.45
Nextien kiekkoja, 65mm hinnat pyörii siinä 500$/pari, 100$ rahti, päälle tulli ja alv yhteensä 29%, yhteensä noin 800$ = 640€/kehäpari. Ja hiilariksi kesäkäyttöön suosittelen tuota kapeampaa, jolloin rengas suojaa vannetta. Talvella taas leveämpi antaa renkaalle enemmän pinta-alaa.
Laurinen
01.10.2014, 17.19
Tuli juuri maili XXL:stä et ovat saaneet jokusen 2fatpro:n lisää. Kipinkapin hakemaan jos semmosta haikailee.
brilleaux
02.10.2014, 08.11
Ja hiilariksi kesäkäyttöön suosittelen tuota kapeampaa, jolloin rengas suojaa vannetta.
No jos se suojata tarttee, ei sovi mun käyttöön. :D Kapea vannehan pilaa vaan renkulan profiilin?
brilleaux
02.10.2014, 08.52
1x10 mielessä. Onko näistä kellään kokemuksia esim. Spessussa?
http://www.hi5bikes.fi/~Podfx0000001/?Y999=PIF&Y104=E13-CRMDIR
Toi 28t riittäisi kaiketi näille tikkujaloille lähes jokapaikkaan. Ei tarttis kajota takapakkaan. Ja saisi mukavasti lisätilaa tuonne keskiön alle kivien ym. ylitykseen.
Mutta onko tuo 28/11 sitten riittävä siirtymille?
Ja miten tuossa menee chainline? Esim. rallinaaman 30t siirtää mukavasti chainlineä 3mm sisäänpäin.
Kuinka kovaa sun pitää päästä siirtymään ja millä kadenssilla? Esimerkiksi tällä (http://gear-calculator.com/#) voit laskea välityksiä.
brilleaux
02.10.2014, 09.53
Ja miten tuossa menee chainline? Esim. rallinaaman 30t siirtää mukavasti chainlineä 3mm sisäänpäin.
Monologi jatkuu:
Ymmärränkö oikein, jos oletan että tämän mukaan Direct Mount-rattaalla chainline on reilusti sisempänä kuin esim. 104BCD-rattaalla?
http://bythehive.com/download/5410/
Hmm, toi 66mm on pahasti pielessä 190mm perälle, kun ideaalinen ketjulinja olisi 78mm.
Ylämäessä heikottaa
02.10.2014, 10.11
Nämäkin ovat niitä makuasioita. Mulla on 26/11 nopein välitys ja hyvin olen pärjännyt siirtymätkin (1-15 km välillä). Maastossa tuosta saa sen 26/36 ja sillä pääsee jo melko mukavasti hankalassakin kivikossa.
mutanaama
02.10.2014, 10.17
Eilen tuli testattua, että minkälaista mäkeä 30/36:lla pääsee ihan tosissaan, ja aika helevetin jyrkkää. Tuli itse asiassa oma uusi ennätys tuolle mäelle, vaikka edellisen kerran kokeilin 22/34 yhdistelmällä, jolloin jyrkemmät jäi ajamatta. nyt ne meni, mutta mies oli jo turhan väsynyt loivempaan kohtaan päästyä.
32km/h on tuolle vielä ihan kelvollinen matkavauhti, normaali lienee 22-27km/h.
Monologi jatkuu:
Ymmärränkö oikein, jos oletan että tämän mukaan Direct Mount-rattaalla chainline on reilusti sisempänä kuin esim. 104BCD-rattaalla?
http://bythehive.com/download/5410/
Just laitoin Rallinaaman 30T-rattaan eteen ja aika passeli se oli Fatboyn oletuskammilla. Siellä on 3mm spaceri vielä vetopuolella jonka poistamalla saa ketjun vielä sisemmäksi jos haluaa.
brilleaux
02.10.2014, 10.55
Just laitoin Rallinaaman 30T-rattaan eteen ja aika passeli se oli Fatboyn oletuskammilla. Siellä on 3mm spaceri vielä vetopuolella jonka poistamalla saa ketjun vielä sisemmäksi jos haluaa.
Niin 30t rallinaamahan onkin sen 3mm sisempänä kuin muut(isommat) rallinaamat. Mulle se 30t onkin kyllä maksimi. :)
Oliko muuten millainen työmaa irroittaa kammet? Erikoistyökalun tarvetta?
Expert versiossa kampien irroittamiseen tarvitsee vain 8mm:n kuusiokolon.
Niin 30t rallinaamahan onkin sen 3mm sisempänä kuin muut(isommat) rallinaamat. Mulle se 30t onkin kyllä maksimi. :)
Ei ollut kummoinen juttu. Valmistajan (http://service.bythehive.com/Guide/How+to+install+TRS+and+LG1+series+cranks+using+APS/7) sivuilta löytyy ihan näpsät ohjeet (katso video), vaikka tuon muovisen preload-prikan funktio jäi vähän hämärään. 8mmm kuusio ei-veto-puolelta avautuu normisti vastapäivään. Tuntuma oli hassu, koska ensin se aukeaa ja sen jälkeen taas jäykkenee.
Pekka T L
03.10.2014, 21.56
Niin tai ulompana, riippuen millen puollen hämänäkkiä tuon asentaa
sixsixone
04.10.2014, 23.33
No pitihän se munkin hommata Answerin 20/20 tanko kun täällä niin moni tuntuu sitä kehuvan. Tänään asentelin paikalleen ja huomenna pääsee sitten maastoon testailemaan. Mitä parkkiksella vähän pyörää pompottelin niin hyvältä vaikuttaa.
mutanaama
05.10.2014, 03.35
hah, muodin orja..
sixsixone
05.10.2014, 10.46
^Noku halavalla sai[emoji4]Tarkoitus oli laittaa Answeri jäykän haarukan kanssa talveksi mutta jotenkin 35mm stemmi ja suora raiseri tuntu lähinnä putkelta ajettaessa huonolta.Nyt kiinni 50mm stemmi ja Answer 20/20.
Tää muodikkuus voi jopa toimia käytännössäkin ja olla pitkäikäisempää.
Sori kun en niin aktiivisesti ole tätä seurannut, niin paljastan tyhmyyteni ja kysyn mikä tuossa nyt on sitten THE THING ?Answer merkkinä on tuttu ajoilta jolloin Best Brakes oli olemassa ja Larussa kävin koeajamassa kyseisen merkin fillareita. Joilla ei varmaankaan ole mitään tekemistä tämän Answerin kanssa :)
Tapatalkista iKälättimellä
Ja siis kyllähän google kertoo kun kysyy siltä "answer 20/20" mutta kun tuo stonga näyttää mun silmissä yhtä mielipuoliselta kuin Kona Wo- läskin ekan mallin tanko. Heittivät se hevon nevalle ennen kuin ottivat Fillari-lehdessä ajoon ;)
mutanaama
05.10.2014, 12.29
Sopivasti sweepattu hiilaristonga ei iske käsille samalla tavalla kuin suora amuliini. Antaa tukea putkelta runtatessa ja ranteetkin saa olla inhimmillisemmässä asennossa. Kerran kun tuon kiinni laittoi, niin en ainakaan minä sitä lähtis vaihtamaan kuin ehkä vielä kierompaan.
Pekka T L
05.10.2014, 12.38
Miten mä en nyt löydä? Jossain ketjussa oli juttua extended range cogeista ja niiden kestävyydestä. Tekeekö sillä E13 rattalla mitään vai oliko se just se mikä meni mutkille? Ja jos menee niin mikä kestää? Niin ja jostainhan saa "välikoon" rattaita keskelle pakkaa. Mistä, muuta kuin ottamalla 11-32 pakasta? Vai oliko se 11-34?
Miten mä en nyt löydä? Jossain ketjussa oli juttua extended range cogeista ja niiden kestävyydestä. Tekeekö sillä E13 rattalla mitään vai oliko se just se mikä meni mutkille? Ja jos menee niin mikä kestää? Niin ja jostainhan saa "välikoon" rattaita keskelle pakkaa. Mistä, muuta kuin ottamalla 11-32 pakasta?
Minulla, jolle massaa ja paska vaihtotekniikka siunattu on, Hopen 40T-Rex hyvin toiminut sen pari kuukautta, mitä läski omistuksessani ollut on, on. Tulihan sanottua mahdollisimman epäselvästi? :D SRAMin pakkaan sopiva 16t cog kiinnostaisi myös.
no-saint
05.10.2014, 13.25
Fatty myyty liian pienenä. 20"oli muuten jees mutta olis tarvinnu 450mm satulaputken niin... Nyt sitten ongelma! Uusi läski tarttis tilata mutta kumman kohdalla painan tilaa nappulaa... Trek Farley vai Kona Wo 2015? Toinen 3.8, toinen 4.5 kumeilla. Toinen 170x12, toinen 190 liukuvilla. Farleyn painoa ei löydy, Kona n.15kg. Olen aikoinaan mtb harrastuksen Konalla aloittanut ja omaan vahvan merkkiriippuvaisuuden heitä kohtaan mutta... Hinnatkin vielä suht samat.
Sopivasti sweepattu hiilaristonga ei iske käsille samalla tavalla kuin suora amuliini. Antaa tukea putkelta runtatessa ja ranteetkin saa olla inhimmillisemmässä asennossa. Kerran kun tuon kiinni laittoi, niin en ainakaan minä sitä lähtis vaihtamaan kuin ehkä vielä kierompaan.
Okei, kiitos tästä asiallisesta vastauksesta. Varmaan täytyis päästä koeponnistamaan moista, niin ehkäpä tulisin minäkin uskoon :)
Liikuva shikaani
05.10.2014, 14.57
Fatty myyty liian pienenä. 20"oli muuten jees mutta olis tarvinnu 450mm satulaputken niin... Nyt sitten ongelma! Uusi läski tarttis tilata mutta kumman kohdalla painan tilaa nappulaa... Trek Farley vai Kona Wo 2015? Toinen 3.8, toinen 4.5 kumeilla. Toinen 170x12, toinen 190 liukuvilla. Farleyn painoa ei löydy, Kona n.15kg. Olen aikoinaan mtb harrastuksen Konalla aloittanut ja omaan vahvan merkkiriippuvaisuuden heitä kohtaan mutta... Hinnatkin vielä suht samat.
Farley 6 punnittu mtbr foorumilla 13,6kg ilman polkimia.
Timppa H
05.10.2014, 15.09
Varmaan täytyis päästä koeponnistamaan moista, niin ehkäpä tulisin minäkin uskoon :)
Lohjalla on ainakin yksi tai kaksi :D ja kohta kolme. Lyhyempää stemmiä vaan täytyy etsiä, tanko vie ohjaamoa eteenpäin.
brilleaux
05.10.2014, 15.10
Yhdyn täysin tähän. Vielä kun saan Control Techin jatkopalikat paikalleen niin se on siinä.
Mullakin vaihtui suora alumiinitanko käyrempään alumiinitankoon, joku wanha kampe. Vissiin tuota läskiä on raskaampi käskyttä, kun 700mm lähes suoralla tangolla oli aina kyynärpäät kipeät pidemmällä lenkillä. Stemmi kurottaa nyt korkeammalle. Ja backsweepiä on jotain 27astetta. Ei oo vielä parin lenkin aikana kädet kipeytyny.
Pitänee lastata tuohon eteen nyt kuormaa ja kokeilla jos saisi eteenkin tuollaisen sivulaukkumallisen tarakan niin vois retkeillessä olla vain pikkureppu selässä.
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/10/05/5b1c1dce78210c8339ad3630fc9a7a81.jpg
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/10/05/24f77525db4271f2224a83a83deb11e4.jpg
Liikuva shikaani
05.10.2014, 15.53
^Varsinainen kuormajuhta! Toiset viilaa grammoja pois ja toiset tekee tilaa lisäkiloille :)
Lohjalla on ainakin yksi tai kaksi :D ja kohta kolme. Lyhyempää stemmiä vaan täytyy etsiä, tanko vie ohjaamoa eteenpäin.
No perskutarallaa,,,
Joko Konaa saa jostain?
Se on hienon värinen ja siihen saa leveät kumit.
Farley on hyvä ajaa, semmoisen saattaa hyvällä tuurilla saada tälle syksylle ja kutoseen saa helposti lisättyä joustokeulan! Farleyn runkoon sopii nämä semiläskit renkaat.
A-On kanssa testailtiin Farley Trekkejä vajaa sata kilsaa Hossan poluilla ja kyllä noilla ajaa hyvin monessa paikassa, ja oikeinkin hyvin, monessa paikassa. Toistan myös, että Farley keulaan menee heittämällä leveää rengasta (esim GC ja BFL), sekä taakse mulla ainakin menee 4.0 Nate (joka nyt alla) sekä BLF nykyisellä orggis kampiin laitetulla RaceFace 32 NW rattaalla (1x10).
Uudet Farley 6 ja 8 on todella hyviä, WOota en oo kokeillu. Enkä kuullu milloin se tulee.
sixsixone
05.10.2014, 22.01
Juurikin näin.Yllätyin kyllä positiivisesti miten hyvin kävi heti käteen.Vaikka alkuun toi näyttää silmään vähän omituiselta häkkyrältä.Mutta jos toimii niin so what. Hyvä ostos, suosittelen!
Ja kaikesta mistä me ajettiin A-On kanssa ajettiin niin ajo myös MikaK Whitellä.
Eli kyllä niillä pääsee ja hauskaa on ku ajaa :)
Turha säätäminen ja sen parhaan etsiminen on ajanhukkaa jos on mahdollista senkin ajan ajaa :)
Tää on just sopiva minulle, 187cm, aika pitkät jalat. Kiitoksia vain asiantuntevasta ostokokemuksesta, vielä kun saan tangon lyhennettyä molemmista päistä, niin ohjauksen pitäisi ahtaissakin paikoissa toimia paljon paremmin! Ja ne lokarit...
Tähän Aswer 20/20 kiimaan voi heittää lähes 100€ halvemman vaihtoehdon On Onen mallistosta; http://www.on-one.co.uk/i/q/HBOOOG/on-one-og-handlebar Löytyy sekä alu- että karbonaattiversiot. Suora kopio taannoisesta Ragley Carnegie tangosta.
Erittäin miellyttävä. Itsellä vaati asennettuna hieman pidemmän stemmin ns.normaalitankoon verrattuna, koska muoto hitusen vikkelöittää ohjausta.
no-saint
05.10.2014, 22.58
Kona Wo:n kohdalla oli bikeshopissa 15.10 toimitukset... Itseä kun tuo Konan hieman retroon menevä ulkonäkö miellyttäisi. Ja siis sinne Farleyn peräänkö mahtuu 4" kumi? Kun jossain ulkomaan elävien foorumilla meinasivat jotta tuo olisi ns "semi fätti"... Kun JJ:tä ei saa kuin 4". Kyselin R-techistä jotta koskas saisivat liikkeeseen 21.5 runkoisen niin pääsisi hieman pyörimään siinä parkkipaikalla. Kun 29" on satulaputki 54cm ja 400 tolppa melki max merkissä ja tuossa isossa Farleyssä Lundbergin sivujen mukaan satulaputki 52cm, ettei kävis niinku tuossa ^^
Onko muilla tuntunut siltä, että pyörää on vaikeaa pitää suorana kun jarruttaa etujarrulla? Tarkistin jo, mutta kyllä tuo napa on kireä ja kaikki tuntuu olevan kunnossa. Tällä hetkellä on aika pitkä tanko, ehkä auttaisi jos lyhentäisi sitä? Tai sitten vika on ehkä renkaiden ilmapaineessa?
Tähän Aswer 20/20 kiimaan voi heittää lähes 100€ halvemman vaihtoehdon On Onen mallistosta; http://www.on-one.co.uk/i/q/HBOOOG/on-one-og-handlebar Löytyy sekä alu- että karbonaattiversiot. Suora kopio taannoisesta Ragley Carnegie tangosta.
Erittäin miellyttävä. Itsellä vaati asennettuna hieman pidemmän stemmin ns.normaalitankoon verrattuna, koska muoto hitusen vikkelöittää ohjausta.Molemmat tangot löytyy Og alu ja 20/20 sanoisin, että molemmat hyviä, mutta aivan eri tuntuma silti. 20/20 antaa voimaa enempi ohjaukseen, koska on huomattavasti leveempi. Taivutusta 20/20 on huomattavasti vähempi.
OG kuitu on kyllä ilmanen tohon rahaan, kun olis vielä yhtä pehmeä ajaa, kuin 20/20. Answer on silti reippaasti enempi AM henkinen ja minun valinta paremmaksi näistä vaikka ranteet tykkää enmpi OG kulmista.
OG toimituksesta joutuu nykyään näköjään pulittamaa parisen kymppiä. Ei ilmasia toimareita enään yli 60£ toimituksillekkaan.
^^Tangon lyhennys ei tuohon auta varmastikkaan. Leveessä voimaa enempi. Pumppu vois antaa suurimman helpotuksen:). Jos orkkis vanteet Fatyssä kannattaa samalla tsekata, että kumit on kunnolla vanteella, jos on ollut ajossa pienille alta 0.4bar paineilla. Syö kumin reunan rikki ajansaatossa, jos ei ole kunnolla ylhäällä vanteella vaikka ajaa voikin niillä.
Liikuva shikaani
06.10.2014, 09.56
Kona Wo:n kohdalla oli bikeshopissa 15.10 toimitukset... Itseä kun tuo Konan hieman retroon menevä ulkonäkö miellyttäisi. Ja siis sinne Farleyn peräänkö mahtuu 4" kumi? Kun jossain ulkomaan elävien foorumilla meinasivat jotta tuo olisi ns "semi fätti"... Kun JJ:tä ei saa kuin 4". Kyselin R-techistä jotta koskas saisivat liikkeeseen 21.5 runkoisen niin pääsisi hieman pyörimään siinä parkkipaikalla. Kun 29" on satulaputki 54cm ja 400 tolppa melki max merkissä ja tuossa isossa Farleyssä Lundbergin sivujen mukaan satulaputki 52cm, ettei kävis niinku tuossa ^^
Ei kannata liikaa tuijottaa renkaan kokoa, Trekin 3.8 Hodag kumi oli noin puoli senttiä leveämpi käytännössä kuin 4.0 Floater Fattyn orkkis vanteella ja tilaa jäi vielä takana Farleyssä vajaa sentti puolellensa, ei sinne varmaan kaikkein paksuin kumi mahdu mitä markkinoilta löytyy eli jos se on tärkein kriteeri niin sitten väärä pyörä.
ei sinne varmaan kaikkein paksuin kumi mahdu mitä markkinoilta löytyy eli jos se on tärkein kriteeri niin sitten väärä pyörä.
Juurikin näin :)
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/10/05/1cc61eb356ace751a9aa9861cc96c05a.jpg
harlequin
06.10.2014, 13.35
White Fat Pro meni huoltoon ku huomasin että takanakki tilttaa edestä oikelle semmoisen noin sentin verran. Pyörällä ajettu noin 100km ja ei kolhittu. XXLssä huoltomies sanoi että rihtamalla saa suoraksi. Mun mielestä tässä haarukka on vihtallaan. Muilla vastaavia kokemuksia?
Edit:en näköjään saa liitettyä kuvaa tähän.https://dl.dropboxusercontent.com/u/52387084/IMG_4485.JPG
Katoitko, että akseli on haarukan pohjassa kunnolla? Pikalinkku auki ja kunnolla kiinni?
harlequin
06.10.2014, 13.59
juu.. tsekattu ja on pohjassa kunnolla.
reappear
06.10.2014, 14.02
Mä luin aluks moneen otteeseen et miten voi olla tolla tavalla, kunnes näin kuvan.
Onko keskiöstä yhtä pitkä matka kumpaankin dropouttiin?
Kyllähän tuo äkkiseltään näyttäisi että perä on vinossa.
Jos rengas on kokoajan noin ja kunnolla paikoillaan, niin onko muita vaihtoehtoja kuin takahaarukka kiero? Mielestäni ei vaihtoehtoja.
harlequin
06.10.2014, 14.05
Mä luin aluks moneen otteeseen et miten voi olla tolla tavalla, kunnes näin kuvan.
Onko keskiöstä yhtä pitkä matka kumpaankin dropouttiin?
En oo vielä mitannu sen enempää ku silmällä vaa kattonu tota miten se tilttaa.
Täytyy ottaa mitta käteen ku saan huomenna haettua sen takasi XXLstä.
Toinen kuva viel:https://dl.dropboxusercontent.com/u/52387084/IMG_4486.JPG
harlequin
06.10.2014, 14.07
Jos rengas on kokoajan noin ja kunnolla paikoillaan, niin onko muita vaihtoehtoja kuin takahaarukka kiero? Mielestäni ei vaihtoehtoja.
Huoltomies XXLssä sanoi että on suorassa ja että rihtaamalla saadaan niin että menee taas keskelle tuo rengas. Tällä hetkellä kun laittaa pienimmälle hampaalle edestä ja suurimmalle takaa niin ketju osuu koko ajan renkaaseen = ei voi käyttää. Ku tossa ny toi haarukka on vähä spessu niin edestä ku vertaa sitä paljoko tilaa molemmill puolilla on haarukkaan niin toisella (ketjun) puolella on noin sentti vähemmän tilaa kuin toisella puolella ja tämä saadaan ilmeisesti rihtaamalla tasattua..
^hep. Hokasin... eli kehä ei olisi navan suhteen keskeisesti, vaan tuolla reunassa. Kuvasta vaan näyttää että rengas olisi vinossa.
reappear
06.10.2014, 14.19
Jos käännät pyörän ylösalaisin lattialle ja laitat suoran kepin alaputken suuntaisesti niin onko mitenkään linjassa renkaan kuvion kanssa, jos linjassa niin kyllä rihtaus auttaa, mut muuten kyl on jotain muuta ongelmaa. Eiks toi Fat Pro ykkönen ole jo aika vanha, kovin on vähän ajettu tuolla :rolleyes:
Onkos toi nyt koko kierroksen samallain? Kun näyttää että toi olis tosiaan _vinossa_ eikä suinkaan sivuun rihdattu.. Eipä vinoutta paljoo rihtaamalla fiksata, haarukka kiero/erimittainen, veikkaisin..
harlequin
06.10.2014, 14.32
Jos käännät pyörän ylösalaisin lattialle ja laitat suoran kepin alaputken suuntaisesti niin onko mitenkään linjassa renkaan kuvion kanssa, jos linjassa niin kyllä rihtaus auttaa, mut muuten kyl on jotain muuta ongelmaa. Eiks toi Fat Pro ykkönen ole jo aika vanha, kovin on vähän ajettu tuolla :rolleyes:
Kokeilen kepillä kun saan huomenna pyörän takaisin. Nimeomaa kun näyttää päältä ja takaa ja edestä että takarengas ei ole linjassa muun rungon kanssa.
On joo vanhempi malli. Ostin pyörän tänä kesänä alkukesästä ja sitten tuli 3kk liikuntatauko ja nyt viikon ajellut metikössä noin 1-1,5h kerrallaan. tosiaan pyörä on kuin uusi mutta...
Pyörä oli viimeinen tuota vanhaa mallia ilmeisesti Tammistosta kun jouduin ottamaan esittelypyörän.
Mut joo.. tarkempia analyysejä sitten huomenna.
Se on näissä läskeissä tuo kiertoaika tosi lyhyt kun viime kesänä ostettu on jo "aika vanha". Automaailmassahan japsiin tulee uutta maskia ja valoa siihen tahtiin, että viime viikolla ostettu saattaa jo parin viikon päästä olla vanha malli, mutta nyt on sama markkinavoimien piiska vallalla munamankeliosastollakin ;)
Kerro muuten heti, mikä oli huollon diagnoosi. Kuvassa tuo näyttää kieltämättä siltä, että haarukka oli solmussa. Saavat taas vettä myllyynsä ne, joiden mielestä näissä ykkössarjaisissa on löysä takapää :)
Täytyypä lähteä heti kohta runttaamaan tuonne kivikkopolulle tuolla omalla saman sarjan Walkolla josko minäkin saisin vastaavan urigellerefektin aikaiseksi. Mullakaan ole mittarissa kun vasta joku 500 kilsaa, kun ensimmäisen omistuskuukauden jälkeen kiima lerpahti enkä ole ajanut millään fillarilla metriäkään elokuun alun jälkeen :)
harlequin
06.10.2014, 15.02
Kerro muuten heti, mikä oli huollon diagnoosi.
Aamulla puhelimitse juttelin huoltomiehen kanssa. hän sanoi ettei haarukka oo kiero. sanoi että renga saadaan suoraksi rihtaamalla. Muuta ei sanonut ja veikkaan, että sen syvempää analyysiä ei tule kovin helpolla.
edit: huollosta juuri soittivat että ketjulinjaa on muutettu nyt eikä hankaa renkaaseen ja rengas rihdattu, eli on noudettavissa.
OK. Minähän itse tykönäni ihmettelin sitä ykkösfätin takavanteen setuppia; näytti aika holjakalta kun on puolattu "yhteen riviin" vaikka puolan reikiä vanteessa on kahdessa rivissä. Kysyin tuota heti tuoreeltaan ja vastaus tuli nopeasti:
"Terve,
Whiten Fat Pro käyttää samaa takapään standardia kuin Surleyn Pugsley, eli 135mm takanapa ja kiekko puolattu tahallaan offsettiin, jotta tuolla navan leveydellä saadaan ketju ohi 4" läskirenkaasta. Jos katsot tarkemmin niin huomaat että rungon vasen puoli kaartuu sisäänpäin napaa kohti, jotta tuo kapea napa soveltuu sen leveän vanteen kanssa paikalleen.
Pinnauksen toispuoleisuus liittyy juuri tuohon rungon offsettiin. "
Ja hyvin tuo on näköjään mulla suorassa pysynytkin. Takakiekko wobblas taannoin varsin villisti, mutta syyksi paljastui kumin valmistusvirhe; repsahti paikoin sieltä vannenauhan kupeesta. Vaihtoivat takuuseen paremman ja uudemman mallin alle :)
Tapatalkista iKälättimellähttp://tapatalk.imageshack.com/v2/14/10/06/c4b6c54b6ab21423b27ebe690c06602a.jpg
Läski kuume alkaa käydä täysin sietämättömäksi! Nyt arvon asiantuntijat kaipaisin mielipiteitä ja kommentteja, miksi en laittaisi tuota Feltin uutta tulokasta tilaukseen?
http://www.feltbicycles.com/International/2015/Bikes/mountain/fat-bike/DoubleDouble-30.aspx
En henkilökohtaisesti ole erityisen tarkka ajoasennosta tai geometriasta tarkoittaen sitä että omistan kaksi toisistaan melkoisesti poikkeavaa maasturia. Mittaa kuljettajalla on 165 eli tavoittelun kohteena olisi tässä tapauksessa tuo 16" runko. Mukavahan se olisi päästä kokeilemaan, mutta niin olisi myös omistamaan! :D
Editoidaan koska kommentoin vastausta väärään ketjuun eli ei mulla tällä(kään) kertaa mitään asiaa ollut :)
Läski kuume alkaa käydä täysin sietämättömäksi! Nyt arvon asiantuntijat kaipaisin mielipiteitä ja kommentteja, miksi en laittaisi tuota Feltin uutta tulokasta tilaukseen?
http://www.feltbicycles.com/International/2015/Bikes/mountain/fat-bike/DoubleDouble-30.aspx
En henkilökohtaisesti ole erityisen tarkka ajoasennosta tai geometriasta tarkoittaen sitä että omistan kaksi toisistaan melkoisesti poikkeavaa maasturia. Mittaa kuljettajalla on 165 eli tavoittelun kohteena olisi tässä tapauksessa tuo 16" runko. Mukavahan se olisi päästä kokeilemaan, mutta niin olisi myös omistamaan! :D
Tilaa tilaa tilaa ja dokumentoi tänne miten siinä kävi ja miten sillä ajelee :)
Aamulla puhelimitse juttelin huoltomiehen kanssa. hän sanoi ettei haarukka oo kiero. sanoi että renga saadaan suoraksi rihtaamalla. Muuta ei sanonut ja veikkaan, että sen syvempää analyysiä ei tule kovin helpolla.
edit: huollosta juuri soittivat että ketjulinjaa on muutettu nyt eikä hankaa renkaaseen ja rengas rihdattu, eli on noudettavissa.
Enämpi on tullut tuolla omalla ykkös Walkolla ajettua, vähemmän kateltua. Tuosta Weinmannin vanteesta ja offsettiin puolauksesta johtuen tosiaankin näyttää tuo omakin siipeensä saaneelta, vaikka onkin kunnossa. Rengas siis keskellä eikä missään vaiheessa ole ollut lähelläkään, että ketju kihnais renkaaseen :)
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/10/06/35160cd89dec04e0b5acaa3c187b4bd2.jpg
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/10/06/a7ffa7c2f0c88b6d11a14d603394c7eb.jpg
Ski: Ilman muuta siitä tarinaa ilmestyy jos sellainen varastoon saapuu! :)
Ski: Ilman muuta siitä tarinaa ilmestyy jos sellainen varastoon saapuu! :)
Älä nyt hemmetissä tuota varastoon säilöttäväksi hanki,,,
Tässä tuloluokassa, missä rahat kerätään myymällä ylimääräiset sisäelimet pois ei voida ajatellakaan etteikö kilometrejä kertyisi! :D
Tässä tuloluokassa, missä rahat kerätään myymällä ylimääräiset sisäelimet pois ei voida ajatellakaan etteikö kilometrejä kertyisi! :D
Samassa palkkakuopassa tai sanoisinko peräti -kraaterissa siis olemme :(
Kattelin, että On-onella näyttäisi olevan keskiöt melkoisessa halvennuksessa. En koe itseäni niiden asiantuntijaksi, joten saatan kysellä tyhmiä - onko jotain erityisiä syitä sitä vastaan, miksi maantiekeskiötä (esmes Dura-Ace http://www.on-one.co.uk/i/q/BBSHOEM9000/shimano-dura-ace-bb-9000-bottom-bracket-cups ) ei kannattaisi laittaa läskin keskiöksi? Toki se keskitötsä otetaan entisestä keskiöstä talteen kun on luonnollisesti pidempi. Meneekö jokin homma päin peetä ja onko esmes tommoisen paremman luokan maantieosan kura- ja nöhjönkesto jotenkin oleellisesti huonompi kuin ihan oikean maasto-osan? Muita huomioita?
Shimaani
06.10.2014, 21.54
Jos se akselinreikä on samankokoinen mtb ja road leekerissä ja jos toisen hinnalla saa kolme niin ihan sama jos se halvempi kestää edes puolet siitä kuin se kalliimpi. Ei se akseli tiedä minkä nimisessä laakerinreijässä se pyörii. mulla on normi mtb käytössä ollut halvalla hankittua duraa ja ultegraa keskiössä eikä kukaan oo ruoskinut kimppalenkillä sen takia
mutanaama
06.10.2014, 22.40
Jumankauta, nyt jäit kiinni:mad:.
Mä olen tiennyt salaroadie jutun kokoajan.Siksi se ajaa aina vikana ettei kukaan näkisi.
Kattelin, että On-onella näyttäisi olevan keskiöt melkoisessa halvennuksessa. En koe itseäni niiden asiantuntijaksi, joten saatan kysellä tyhmiä - onko jotain erityisiä syitä sitä vastaan, miksi maantiekeskiötä (esmes Dura-Ace http://www.on-one.co.uk/i/q/BBSHOEM9000/shimano-dura-ace-bb-9000-bottom-bracket-cups ) ei kannattaisi laittaa läskin keskiöksi?
Myös oletettavasti paremmin suojattuja XTR-keskiöitä on olemassa eikä maksa paljon: http://www.bike-discount.de/en/buy/xtr-hollowtech-ii-bottom-bracket-sm-bb93-bsa-85855/wg_id-8611
Itsekin joutuu nyt varmaan ottamaan harkintaan tuon Answerin 20-20 -tangon, kun sitä täällä niin hehkutetaan. Nuo 70cm 9deg-tangot tuntuu tällaiselle kapeaharteiselle kääpiölle lisäksi vähän leveiltä, niin uskoisin, että vähän paremmaksi tosiaan ranteiden asento muuttuu. Toki tuo On-Onen OG olisi vaihtoehto, mutta kun postikulut nostaa tangon hintaan yli 50%, niin taidan antaa heidän pitää tankonsa. Jos se lisäksi on kopio Ragleyn Carnegiestä, niin muutama käyttäjäkokemus on tullut vastaan, joissa Answerista on tykätty enemmän. Posteitta tai halvemmilla posteilla olisin varmaan tuon Og:n kyllä ensin testiin ostanut.
Näkyykö noita Answereita koskaan missään tarjouksessa vai onko tuo CRC:n tämän hetkinen 125€ se paras hinta, millä tuota nyt voi kuvitella saavansa? Pikaisen googlettelun perusteella mitään halvempaakaan paikkaa ei tullut vastaan.
^125€ on halpa pikkasen alta 120 ollu joskus. Mistään muualta ei kannata haeskella. Answer 20/20 ei tasan ole kapemman tununtuinen ilman rautasahaa, kuin 70cm 9deg normi.
noniinno
07.10.2014, 16.06
Tuossa (http://www.rosebikes.fi/tuotteet/pyoeraenosat/ohjaustangot-ja-tarvikkeet/mtbtrekkin-ohjaustangot/?applicationarea=undefined&brand=21483&sex=undefined&page=1&order=topseller&count=64#anchor_products) voisi olla ihan hyvä kilpailija Answerille, tosin vähän kapiampia ovat.
Tilasinpa varalle vaparattaan ja vaihtajankorvakkeen fatbatbikeen; ei sillä, että vanhoissa olisi jotain vikaa, mutta kaikkeen kannattaa varautua. Hinta kokonaiset 24€ yhteensä posteineen. Eipä ole kallista, varsinkin kun alittaa alvi-tullirajan.
Anaxagore
07.10.2014, 16.11
Nyt kun tätä ohjausasiaa on vatvottu niin kysytään samaan syssyyn että mitkä olisivat mahdollisimman mukavat lukkogripit? Kaverin Surly pug opsissa oli lukolliset jotkut mushroom -gripit ja pahuksen mukavat ja hyvin tärinää vaimentavat. Jotain Odin longneckin tapaista lukkoversiona, kenties? Mistähän sellaisia saisi?
Saa ehdottaa jotain muutakin.
^Ääni näille https://www.bike-components.de/advanced_search_result.php?keywords=gs1
HC Andersen
07.10.2014, 18.38
Tuossa (http://www.rosebikes.fi/tuotteet/pyoeraenosat/ohjaustangot-ja-tarvikkeet/mtbtrekkin-ohjaustangot/?applicationarea=undefined&brand=21483&sex=undefined&page=1&order=topseller&count=64#anchor_products) voisi olla ihan hyvä kilpailija Answerille, tosin vähän kapiampia ovat.
Ihan Answerin vaihtoehdoksi en tuota laittaisi, tuossa ei ole kompensoitu Answerin tapaan taksetaivutusta. Joutuu laittaa aika paljon pidemmän stemmin jolloin ohjettavuus muuttuu.
SQ
http://media1.roseversand.de/product/1850/2/0/2062767_1.iquigljoix.jpg
Answer
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTpVpupYnXWNb5OQ6HEgkj3KNnfS3Pfn TY8AYyrl9DtArkuByNG
Nyt kun tätä ohjausasiaa on vatvottu niin kysytään samaan syssyyn että mitkä olisivat mahdollisimman mukavat lukkogripit? Kaverin Surly pug opsissa oli lukolliset jotkut mushroom -gripit ja pahuksen mukavat ja hyvin tärinää vaimentavat. Jotain Odin longneckin tapaista lukkoversiona, kenties? Mistähän sellaisia saisi?
Saa ehdottaa jotain muutakin.
Aika juntti ehdotus, mutta Clas Ohlsonin ergokahvat nousukoukuilla ovat itselläni toimineet erinomaisesti. http://www.clasohlson.com/fi/Polkupy%C3%B6r%C3%A4n-kahvat-ja-nousukahvat-Asaklitt/31-1495
noniinno
07.10.2014, 19.04
Nyt olisi 28" läskivannetta (http://www.classic-cycle.de/en/Ready-Spanned-Wheels-Rims-Parts/Alu-Rim-DHL-80-28-inch-80-mm-black-matte.html?azrec=83d5dd80-4e32-11e4-837c-c8600054c192)... mutta mistäs renkaat ja runko? (tähän hymiö, joku ottaa kuitenkin tosissaan)
Aika juntti ehdotus, mutta Clas Ohlsonin ergokahvat nousukoukuilla ovat itselläni toimineet erinomaisesti. http://www.clasohlson.com/fi/Polkupy%C3%B6r%C3%A4n-kahvat-ja-nousukahvat-Asaklitt/31-1495
Ei, ei,,, Jos nuo olis myynnissä brändinimellä Saksan nettiputiikissa niin sitten kyllä ;)
Pekka T L
07.10.2014, 21.26
https://lh5.googleusercontent.com/-lPm-FhpyUIg/VDQgWX5X7dI/AAAAAAAAASw/EFXOwRv8a3M/s640/20141007_200730%2520%25282%2529.jpg
Siellä se on piilossa, päsrinkula. Amuliinilevy sahailtu lähelle ja kiinnitysreiät sorvausta varten tehty. Sorvauksen jälkeen vähän jyrsintää, työnteko vaan meinaa haitata harrastamista joten saapa nähtä miten ehtii.
paternoster
07.10.2014, 22.16
Nyt olisi 28" läskivannetta (http://www.classic-cycle.de/en/Ready-Spanned-Wheels-Rims-Parts/Alu-Rim-DHL-80-28-inch-80-mm-black-matte.html?azrec=83d5dd80-4e32-11e4-837c-c8600054c192)... mutta mistäs renkaat ja runko? (tähän hymiö, joku ottaa kuitenkin tosissaan)
Matalarohviilirenkaat tulossa cityplösön rakentajille.
Hissitolppa
08.10.2014, 16.05
Mitäs porukka on käyttänyt vannenauhana? Heijastava vihreä olisi haaveissa, mutta ei harmainta hajua mitä lähteä metsästämään ja mistä. Heijastavuudesta voi tinkiä, kunhan saa vihreää.
Mä en tykkää tuosta umpivanteesta. Mun mielestä läskiin kuuluu kevennysreiät ja niistä pullottava teippi.
Ainahan noihin umpinaisiin saa reikiä porailtua :)
Vaikkapä näin, tuossahan on lopputuloksena sitä vihreää väriäkin
http://fat-bike.com/2011/11/tech-drilling-fat-rims/
freerider70
08.10.2014, 16.25
Tuossa vanha rallinaaman kiekko sovitettuna Surlyyn, hieman rälläköintiä ja hiomista vaati sopiakseen kun kammen aukko tuossa kiekossa on hiukan sivussa. Ihan siisti joskin himpun liian pieni, ketju tulee millin-puolitoista yli mutta ainakaan puntti ei imeydy rattaaseen.
https://imagizer.imageshack.us/v2/629x609q90/908/SdIfhr.jpg
nyt tarvitaan kokeneiden mielen pidetä
aikomuksena jossa vaiheessa hankita muoviset kammet ja on vain kaksi vaihtoehtoa sram tai race face SL. Tutkimalla netin tuli selväksi että RF on noin 100g sramia kevyempi mutta noin tuplasti kalliimpi. mitä muta kun 100g säästöä savutetaan rallinaaman kammella.
freerider70
08.10.2014, 17.45
Ja samat kokeneet voisivat vastata pikku rengaskyssäriin, huomasin että noissa Bud/Lou rinkuloissa on cornering/propulsion pyörimissuunnat. Kannattaako tuo takarenkula kääntää tuohon propulsion asentoon talveksi?
Tank Driver
08.10.2014, 17.50
Ja samat kokeneet voisivat vastata pikku rengaskyssäriin, huomasin että noissa Bud/Lou rinkuloissa on cornering/propulsion pyörimissuunnat. Kannattaako tuo takarenkula kääntää tuohon propulsion asentoon talveksi?
Lou ei vaadi talvella propulsiomoodin lisäpitoa. Bud kannattaa kääntää, loppuu ennalta-arvaamaton sukeltelu. Itse propulsoin Budilla kesälläkin.
Canyonin Dude CF 9.0 Unlimited tilattu. ;)
Shimaani
08.10.2014, 18.02
Mitäs porukka on käyttänyt vannenauhana? Heijastava vihreä olisi haaveissa, mutta ei harmainta hajua mitä lähteä metsästämään ja mistä. Heijastavuudesta voi tinkiä, kunhan saa vihreää. Vyöhykkeellä™ taitaa olla taperoll:ista hankittua 3M -yhtiön tekemää räväkästi vihreää heijastavaa kalvoa, tarkistan kunhan inventaaripäällikkö paikallesaapuu. Tai sit tassuttelet ite sinne taperolliin Castreninkadulla ja ostat sopivan levyisen suikaleen sitä kun menit hakemaan. Heijjastinkelmun päälle voi sit vetää vaikka Surlin vannenauhan, ghettotupelessin tai jesaria.
todella kevyt peli, Bluton kanskin vaan 12,7.
Keskiäkäinen lohjalainen
08.10.2014, 19.24
Ihailtavan ripeää toimintaa. Minulla on vähän sellainen tutina, että nuo myydään loppuun aika vauhdilla. Syyt: häirikköhinnoittelu, huippuspeksit ja vielä kevytkin.
Terveisin nimim. Dude CF 8.0
Varmaan minuutin sisällä julkasusta sain tilauksen sisään ku satuin just surffailemaan Canyonin sivuilla kun sinne ilmestyi uusia alkuun toimimattomia linkkejä ja sitten alkoi raivoisa F5:n hakkaaminen. :D
Liikuva shikaani
08.10.2014, 19.33
Milloin saapuu Dude?
Keskiäkäinen lohjalainen
08.10.2014, 19.41
Milloin saapuu Dude?
Joskus ensi vuoden alkupuolella :-)
On kyllä hyvän näköisiä pyöriä nuo dudet. Et elasto ollut kuitenkaan joustokeulan perään?
Tämäkin on jo myynnissä...
http://www.rosebikes.fi/bike/rose-the-tusker-2-26-2015/aid:752099
On kyllä hyvän näköisiä pyöriä nuo dudet. Et elasto ollut kuitenkaan joustokeulan perään?
Mä ajan läskillä vaan talvella, joten en tarvitse joustokeulaa. Tai voishan se olla kiva, mutta en välttämättä haluaa lisää huollettavaa kun on jo yksi täysjousto ja etujousitettu maasturi.
Shimaani
08.10.2014, 20.14
^Ihme rajoittuinesuutta...
Kun ajaa läskillä ympärivuotisesti niin ei tartte huoltaa niin paljoa. :)
Ja vattuunko mää nuo täpärit sunmuuturhat joustohärpättimet tungen..?
Southpaw
08.10.2014, 20.18
Näyttäisi tuo Dude varteenotettavalta vaihtoehdolta läskiksi varsinkin kun jossain markkinointimatskussa lupasivat 4,8" renkaiden mahtuvan. Tilasit sitten jo 2015/2016 talveksi vehkeen Elasto? Näyttäisi tulevan Dudet toimitukseen juuri ennen ensi kesää, joten olisiko suunnteltu talvipyörän sijasta Välimeren beach-ajoihin?
^Ihme rajoittuinesuutta...
Kun ajaa läskillä ympärivuotisesti niin ei tartte huoltaa niin paljoa. :)
Ja vattuunko mää nuo täpärit sunmuuturhat joustohärpättimet tungen..?
Anna mulle vaan ne jos et tarvii.
Näyttäisi tuo Dude varteenotettavalta vaihtoehdolta läskiksi varsinkin kun jossain markkinointimatskussa lupasivat 4,8" renkaiden mahtuvan. Tilasit sitten jo 2015/2016 talveksi vehkeen Elasto? Näyttäisi tulevan Dudet toimitukseen juuri ennen ensi kesää, joten olisiko suunnteltu talvipyörän sijasta Välimeren beach-ajoihin?
Niin, talvihan se tulee ensi vuonnakin kai? Ensi talven voin ajella mun vanhalla läskillä vai onko tässä nyt joku ongelma sulle? Se unlimited, jonka tilasin pitäisi tulla vakiona jo 4,8" jumbo jimeillä.
Duden toimitusajaksi näkyy ehdottavan cw16/2015..
Missäs vaiheessa VISA vingahtaa jos tuon nyt tilaa?
kolistelija
08.10.2014, 20.26
Vingahtaa lähetyshetkellä.
Visa vingahtaa sitten kun pyörä lähtee sulle.
Keskiäkäinen lohjalainen
08.10.2014, 20.27
Kolmannen kerran: toimitushetkellä. :-)
Toinen vaihtoehto, jota itse suosin, on ennakkomaksu. Silloin pyörä lähtee vasta, kun maksu on Canyonin tilillä.
Southpaw
08.10.2014, 20.30
Niin, talvihan se tulee ensi vuonnakin kai? Ensi talven voin ajella mun vanhalla läskillä vai onko tässä nyt joku ongelma sulle?
Enpä keksi skenaariota, jossa tekemisesi tai sanomisesi olisi minulle mikään ongelma.
Noita uusia ihmeellisiä fättejä tulee markkinoille kuin sieniä sateella, joten katsotaan vuoden kuluttua, mikä kuituvehje mahdollisesti istuu Moonländeria paremmin Suomen talveen. Tai sitten vedän 4:nnen talven putkeen Länderillä.
toivottavasti joskus näky metsissä noita volkkariläskiä.
pkl on kylä semmoinen laitos, jos ei olisi karhuvaseliinia tommoinen olisi heti tilattu
nyt vain pako odota koeajo raporttia
Liikuva shikaani
08.10.2014, 20.51
Hienoja on Dudet mutta ei silti kaduta TREK Farley 8:n tilaaminen, Dude oli kyllä vahvana vaihtoehtona mutta toimitusaika ja hinta lopulta ratkaisi Farleyn eduksi.
Hissitolppa
08.10.2014, 21.08
No sehän tuli sitten Dude tilattua. Kivaa. :)
Noita uusia ihmeellisiä fättejä tulee markkinoille kuin sieniä sateella, joten katsotaan vuoden kuluttua, mikä kuituvehje mahdollisesti istuu Moonländeria paremmin Suomen talveen. Tai sitten vedän 4:nnen talven putkeen Länderillä.
Minäkin joudun todennäköisesti ajamaan kolmannen talven putkeen tuolla Fattylla kun tuo Dude tosiaan tuskin näille lumille ehtii. :(
Hyi helkkari tuota vihreää Dudea. Pilasivat sitten tuonkin värillä.
Kuntoilija
08.10.2014, 22.30
Se vihreä on setämiehelle oiva väri ja malli 8 kanssa. Tarvittaessa paremmat jarrut ja 1*10 vaihteet. Tuo halvin joustomalli on kyllä halpa, jos joustokeulan olisi halunnut. Tosin tuon kasinkin saa koko hoidon muiden kuitu läskien rungon hinnalla:eek:.
reappear
08.10.2014, 22.45
Onneks noi Dudet myytiin loppuun lähes saman tien (hinnat alkaen mallit), eihän toi M malli tosta Blutollisesta olis sopiva 183/88cm mitoilla näin mutulla?
Lompakko kiittäis jos vastaus on "Ei" ;)
Keskiäkäinen lohjalainen
08.10.2014, 23.02
Onneks noi Dudet myytiin loppuun lähes saman tien (hinnat alkaen mallit),
Täh? Ei kai siellä missään vielä Sold Out lue? Toimitusviikkoa eivät vielä anna.
reappear
08.10.2014, 23.21
Riippuen mallista ja koosta, siellä lukee "Not specified**"
Alhaalla selitys:
** The model you want is unfortunately sold out for this season. Please contact us on +49 (0) 261 40 4000 and we’ll be happy to discuss possible alternatives with you.
Anyway... tsekkasin kokomittarista 1cm lyhyemmällä inseamilla ja antoi pyörän kooksi M, joten laitoin Blutollisen halpismallin tilaukseen :D
Varmaan tämmönen välimallin jätkä olen että sopii M/L.
Pekka T L
08.10.2014, 23.26
https://lh5.googleusercontent.com/-5hK-rAa30oc/VDWO0L4XznI/AAAAAAAAATE/zBYSUR0-Oig/s640/20141008_153602.jpg
Sieltä se rokkirinkula alkaa kaivautua esiin. Pitää tehdä väiste ketjulle kun sen joutuu asentamaan suoraan rattaa kylkeen. Himppasen tykkäs soida sorvatessa, niinkuin kuvastakin näkyy. Eipä tuo haittaa kun jää piiloon.
Tank Driver
08.10.2014, 23.34
Noitahan tekis samalla vaivalla kaksikin...
Tästä oon kyllä samaa mieltä. Oli niin hirveä (imho), että piti tilata joustokeulallinen malli ;)
Pekka T L
09.10.2014, 00.31
Tuossa vanha rallinaaman kiekko sovitettuna Surlyyn, hieman rälläköintiä ja hiomista vaati sopiakseen kun kammen aukko tuossa kiekossa on hiukan sivussa. Ihan siisti joskin himpun liian pieni, ketju tulee millin-puolitoista yli mutta ainakaan puntti ei imeydy rattaaseen.
Ihme rälläkkä sulla kun tekee tollasta jyrsintapin kuvioo :rolleyes:
Noitahan tekis samalla vaivalla kaksikin...
Sais ny tehtyy edes yhden. Sillen tulee aika kova kilohinta meikäläisen hitaudella
Itsellä lähti feltti tilaukseen! Nettisivulla lukee että toimitukset alkaa viikolla 46, mutta en taida olla ravintoketjun huipulla. :D
Keskiäkäinen lohjalainen
09.10.2014, 08.38
Riippuen mallista ja koosta, siellä lukee "Not specified**"
Alhaalla selitys:
** The model you want is unfortunately sold out for this season. Please contact us on +49 (0) 261 40 4000 and we’ll be happy to discuss possible alternatives with you.
Tässä tapauksessa tuo tarkoittanee sitä, että toimitusaikatauluja ei vielä pystytä antamaan. Ei niitä varttitunnissa loppuun myyty. Tilauksen pystyi jättämään sisään myös tuollaiselle Not Specified -mallillekin.
Sais ny tehtyy edes yhden. Sillen tulee aika kova kilohinta meikäläisen hitaudella
Just mietin, että "tein itse ja säästin" :)
Hienoja on Dudet mutta ei silti kaduta TREK Farley 8:n tilaaminen, Dude oli kyllä vahvana vaihtoehtona mutta toimitusaika ja hinta lopulta ratkaisi Farleyn eduksi.
Järki ratkaisu: Farleyllä voit ajaa jo tulevan talven. Duden saa myöhemminkin tilattua, jos oikein alkaa harmittamaan:)
Ja kyllä sitä Farley 8:a ajaessa muut unohtuu ja voit keskittyä siihen mikä on olennaista:)
Keskiäkäinen lohjalainen
09.10.2014, 09.21
Juu, ällö on. Ei se kuitenkaan metsässä ketään haittaa.
Sakut ovat kyllä aika liikkiksiä kun he alkavat irroitella näissä design- ja muotijutuissa :-)
Nyt muuten tuli ällönväriselle perusmallille toimitusviikkokin. Se on 20, eli toukokuuhun asti tuota pitää venata. Punamustan Bluto-version saa viikolla 16.
reappear
09.10.2014, 09.34
Jaa se meneekin noilla noin, kas... Nooh, en nyt sit tiedä jaksaisko vaihtaa tuohon jousittamattomaan.
Pitäskö perustaa Fillarisuosituksiin Canyon Dude topikki ?
^juu juu, anna mennä vaan! Muille kans :)
Hissitolppa
09.10.2014, 10.12
Jaa se meneekin noilla noin, kas... Nooh, en nyt sit tiedä jaksaisko vaihtaa tuohon jousittamattomaan.
Miksi jousittamattomaan, koska sen saa myöhemmin? Mulle ilmoitti mustalle viikon 15.
Juu, ällö on. Ei se kuitenkaan metsässä ketään haittaa.
Eipä niin. Pistin just Dude 8.0:n tilauksen sisään. Onhan tässä harkinta-aikaa perua tuo jos alkaa harmittamaan :)
Canyon topikki Fillarisuosituksissa niin jää tää Tech Talkkiin
Anaxagore
09.10.2014, 12.52
Laitetaan kanjonilätinän jatkoksi kiusalla myös roselätinää. Tusker on tilattavissa. Ja on saatavilla raw-värisenä mikä olisi aivan mahtavaa.
http://www.rosebikes.fi/bike/rose-the-tusker-2-26-2015
Laitetaan kanjonilätinän jatkoksi kiusalla myös roselätinää. Tusker on tilattavissa. Ja on saatavilla raw-värisenä mikä olisi aivan mahtavaa.
http://www.rosebikes.fi/bike/rose-the-tusker-2-26-2015
Katselin tuota jo silloin kun siitä Fillari-lehdessä oli messukuvia ja jotenkin näytti jo slloin naistenpyörältä
Minun makuuni jo liian sloupattu,,,
^ kyllä sitä standoveria oppii arvostamaan, kun ekan kerran talvipolulla joutuu (jos joutuu) jalkautuun sillai, että kengät painuu molemmin puolin polkua parikytsenttiä hankeen.. ;)
Tekron urkupillijarrut saa lähteä jotain tilalle. Mikä olisi mahdollisimman hiljainen eli kosteutta sietävä hydraulinen jarrusetti. Mielellään kait DOT nesteitä käyttävä jos pakkasenkestävyydestä puhutaan. Formulat on pikkusen liian tyyriit, mutta jos on hyvin perustellut, niin mikipäsei.
Ääni Shimanon M615:sille. Ei täysin äänettömät mutta hyvä tuntuma ja ei mahdottoman kalliit.
freerider70
09.10.2014, 17.05
Kyllä tapit on ollut RalliNaaman poikain per... koneessa :)
Pekka T L
10.10.2014, 16.27
https://lh3.googleusercontent.com/-yprpxgWUwgs/VDfPRT9K2KI/AAAAAAAAATU/1qAss8C3pTo/s512/20141010_151237.jpg
Tein tuon polven päällä että on edes jotain siihen asti kun saan töissä tehtyä kunnollisen rinkulan valmiiksi. Räkäalumiinia, hiukan liian iso ja ruma kun fan, mutta kai se hetken siinä menee.
Onko muilla heittoa noissa whiten 4.7 renkaissa?. Huomaan että jonkin verran näyttää eturengas "vemppaavan", vanne kautenkin täysin suora, eli heitto tulee renkaasta. Näyttäis että rengas on kunnolla päällä kuitenkin.
Miten paljon käytännössä eroa 4" ja 4.7" renkailla ajamisen kannalta? Molempia saisi nastoinakin.
Tämän taustalla pohdinta siitä että 4" ja jousto vai 4.7" ja vain etujousto.
mutanaama
10.10.2014, 18.54
Vastaus on helppo ja yksinkertainen. Eroa on kuin yöllä ja päivällä. Ei voi edes verrata tunnetta. Ei vaan oikeasti, käy kokeilemassa tai osallistu läskien kanssa kimppalenkille. Aika moni on keksinyt, miksi läskit on pääosin täysjäykkiä.
^ kyllä sitä standoveria oppii arvostamaan, kun ekan kerran talvipolulla joutuu (jos joutuu) jalkautuun sillai, että kengät painuu molemmin puolin polkua parikytsenttiä hankeen.. ;)
+1
Matala runko toimii myös kivikko-juurakkoparatiisissa ja pitkospuilla, kun jalka ei osukaan siihen pitkokselle...
Vastaus on helppo ja yksinkertainen. Eroa on kuin yöllä ja päivällä. Ei voi edes verrata tunnetta. Ei vaan oikeasti, käy kokeilemassa tai osallistu läskien kanssa kimppalenkille. Aika moni on keksinyt, miksi läskit on pääosin täysjäykkiä.
Tuota täysjäykkyyttä on kyllä vaikea ymmärtää kesäkäytössä. Ainakaan sen jälkeen kun pääsi Blutollista polkemaan mäkisessä maastossa.
Talvella täysjäykkä ja leveärenkainen olisi hyvä. Eli pitää vissiin olla kaksi pyörää tai vaihto-osia?
mutanaama
10.10.2014, 21.46
On tässä kokemusta juustosta edessä ja takana, tuohon en kaipaisi kuin vaimennusta.
mutanaama
10.10.2014, 22.37
Eiku lisää rentoutta olkapäihin ja nopeata voimaa käsiin. Mutta oikeasti en ole kokenut joustoa muualla tarpeelliseksi, kuin erittäin röykkyisissä pitkissä alamäissä.
Oulunjulli
10.10.2014, 22.42
Mää oon niin toivonu että tuo Bluto osottautus markkinamiesten huuhaaksi, kun tuntus että näissä pyörissä jousittamatonta massaa jää silti niin paljon ettei se haarukka sille mitään maha. En halua ikinä kokeilla sitä, jos oonki väärässä. Täysjoustoläski maltillisilla renkailla tuntus hyvältä johonki silti.
Ja siihen se Bluto toimi hienosti ku Hossassa pääsin vetään Farley8:lla polkua jossa oli kiveä ja juurta ja mutkia ja ylämäkeä jonka jälkeen pääsi tykittää alamäkeen... Ai jai jai ku oli makeeta. Kesäpoluille aivan sikaloistava vaihtoehto. Nam.
Liikuva shikaani
10.10.2014, 22.51
Ja siihen se Bluto toimi hienosti ku Hossassa pääsin vetään Farley8:lla polkua jossa oli kiveä ja juurta ja mutkia ja ylämäkeä jonka jälkeen pääsi tykittää alamäkeen... Ai jai jai ku oli makeeta. Kesäpoluille aivan sikaloistava vaihtoehto. Nam.
Musiikkia korville:)
noniinno
10.10.2014, 23.38
Kyllä mulla on etujoustoa ikävä. Jos laskee paineet mukavaksi, lyö kivet ja juuret vanteelle. Kovemmilla paineilla on taas melkoinen flipperinkuula. Tämä siis silloin, kun yrittää edes jonkinlaista vauhtia pitää.
Pekka T L
11.10.2014, 00.28
^Mitkähän kumet sulla on? Vai onko painosta kiinni? Itellä taitaa just 70 kg mennä rikki ajokamoissa, kokemustakaan ei o kun BFL:stä, mutta ei mulla mukavilla paineilla lyö vanteelle kuin ehkä pari kertaa lenkin aikana ja sillonkin kevyesti, tietty pitää ajaa pahemmat paikat pehmeesti. Sen on oppinu jo täpärillä, saanu aina kuulla siitä että mulla on alipainetta kumeissa ja mähän en kuulema pumppaa vaan imen pumpulla ilmaa pois.
Itellä tuntuu menevän tasasemmin juurikot ja kivikot kun pitää hyvän vauhdin päällä, sitten se alkaa vasta toimia.
Pekka T L
11.10.2014, 00.38
^^Aijaa, nythän se selvis kun kattosisin vielä tota läskipööräkuvathreadia. Sähän ajat pää eellä, sormet on alempana kun varpaat. Maantiekurjuuttimilla ajetaan noin, niin ja jotku paksujalkaset kaverit kuulema ajaa lyhkäjoustosilla kaksyseillä jotain tasasta neulaspolkua hullunkiilto silmissä kans. Laita se ajoasento kuntoon niin alkaa toimia ;)
Se on sitten jäätävä odottelemaan muidenkin kuin Salsan täysnotkua. Ainakin Canadalaisfirmalta on sellainen tulossa ja varmaan kaikilta muiltakin. Salsaan kun ei saa leveää rengasta ja siinä on tietysti vielä pioneerihintalisää.
freerider70
11.10.2014, 12.43
Emmää osannu kaivata jousitusta ollenkaan kun kävin äsken mettän korkkaamassa, kroppa sai kyllä hyvän treenin kun ne puuttuvat joustot piti hakea muualta kuin pyörästä. Veikkaan että omalla kohdalla jako tulee menemään niin että läskillä jumppapolut ja nopeampaan harjumaastoon sitten Nomadilla.
brilleaux
11.10.2014, 12.49
^Itse hankin läskin juuri siksi, että siinä ei ole jousitusta muutoin kuin renkaissa.
Etu-/täysjoustoläski vesittää koko läskin idean. IMO.
En ole kaivannut missään ajossa jousitusta kun läskillä päästelen. En kertaakaan.
Täpärillä on sentään kuitenkin tullut ajeltua kaiketi viimeiset vähintään 10v.
Ja läskillä saa kroppakin paremman treenin. ;)
Puhumattakaan Funfactorista!
freerider70
11.10.2014, 13.00
Mun ensimmäinen "maastopyörä" oli Tunturi Grunge, joskus 20+ vuotta sitten. Kokeilin sitä jossain polulla ja totesin ettei tällä ole sinne mitään asiaa, tosin silloin ei ollut muutenkaan maastopyöräilyn ilo vielä löytynyt. Eli ensimmäinen kokemus nyt jäykkiksellä itselle tosimielellä, funfactor on kyllä omaa luokkaansa. Helvetin hyvä hankinta kaikin puolin.
HC Andersen
11.10.2014, 13.16
freerider70 ja brilleaux puhuvat mielestäni molemmat asiaa, jos läskiin kaipaa joustoa on mielestäni kuski sopimaton läskipyöräilijäksi, etujousituksen ymmärrän tietyissä tapauksissa esim. bikepark ajossa tai kivikkojuurakko kisassa (Imatra MTB).
Gary Fisher tiivistää mielestäni hyvin koko Fatbike idean seuraavassa haastattelussa.
http://fat-bike.com/2014/09/video-gary-fisher-talks-to-fat-bike-com-about-fat-bikes/
freerider70
11.10.2014, 13.22
Mutta muistettakoon että makujahan on monia...
HC Andersen
11.10.2014, 13.26
Juu mielipiteeni oli omani.
Liikuva shikaani
11.10.2014, 15.29
Ehdottomasti kannatan ettei ruveta kiistelemään jäykän/jouston paremmuudesta vaan vedetään sillä millä hyvältä tuntuu!
^joo ei varmaan kannata hirmu syviä poteroita muille kaivamaan. Itsensähän taas voi mielipiteineen kaivaa vaikka kuinka syvään puolustusasemaan hyvänsä. Mun kaltainen osin istumatyötä tekevä veltto nahjus saa kyllä täysjäykästä huisin hyvän treenin koko ruodolle. Tietty joustoilla vauhti vois kasvaa, jolloin taas joutuis jumppaamaan. Helppo ja nautinnollinen ei välttämättä ole sama asia.
Surlyn blogissa (http://surlybikes.com/blog/post/some_answers_to_just_about_any_bike_forum_post_ive _ever_read) on myös erittäin avarakatseinen kannustus kaikenlaisesta ajosta ja kalustosta. Lukekaa ihmeessä. Oma totuushan ei ole rakkain jumaluus muuta kuin itselle, muut voi olla samaa tai eri mieltä.
Shimaani
11.10.2014, 18.28
Jos ei aja niin ei voi epäonnistua. Ja sit eiku lisää vauhtia kunnes onnistuu. Tai jotain muuuuuta yllättävää sattuu tapahtumaan.
Timppa H
11.10.2014, 22.50
Siinon teille paha kerettiläinen. Juustoa ed. 100mm ja persuksen allakin 70, mutta mää olenkin läski kuski, enkä mikään pyöräilijä :D
http://ep1.pinkbike.org/p4pb11513135/p4pb11513135.jpg
Nii ja joustöpyörä menee het vaihtoon, kun Turneri saa Khaninsa myyntiin.
Siinon teille paha kerettiläinen. Juustoa ed. 100mm ja persuksen allakin 70...
Joustotolppa on ihan ok mutta sen yhdistäminen hissitolpaan joka putoaisi alas asti ei oikein toimi, vai toimisiko :)
Pekka T L
12.10.2014, 15.28
Höh, Jampassa ei voikaan rihdata takakiekkoa keskelle. Se vaatii muutaman millin offsettia vasemmalle ollakseen keskellä runkolinjaa/takahaarukkaa.
Höh, Jampassa ei voikaan rihdata takakiekkoa keskelle. Se vaatii muutaman millin offsettia vasemmalle ollakseen keskellä runkolinjaa/takahaarukkaa.
Voisko häikkä olla takanavan adaptereissa? Puuttuva prikka tjsp? Vaikea jotenkin uskoa, että runko (tuossa hintaluokassa) ois rakennettu kenoon :/
Pekka T L
13.10.2014, 14.06
^ Keskelle rihdatun kiekon pyöräytin ympäri niin edelleen oli saman verran samalle puolelle sivussa. Dropouteissa tuskin kuuluu mitään prikkoja olla liimailtuna.
No, nyt se on rihdattuna sen verran sivuun että on keskellä runkoa
Minkälaisilla paineilla ajelette? Koklasin tänään Trek Farley 6. Reikaina Bontin Hodagit. Paljon suosittelette paineita? Painan ajokamojen kanssa noin 69kg.
Minkälaisilla paineilla ajelette? Koklasin tänään Trek Farley 6. Reikaina Bontin Hodagit. Paljon suosittelette paineita? Painan ajokamojen kanssa noin 69kg.
Kevyt on mies.... :) Kokeile aloittaa 0.5 bar
Kevyt on mies.... :) Kokeile aloittaa 0.5 bar
Ensin pitäisi ostaa pyörä.....Mitä sanoo Oulun mies tästä?
http://www.rtechsuspension.fi/farley-6-2015.html
Voisko häikkä olla takanavan adaptereissa? Puuttuva prikka tjsp? Vaikea jotenkin uskoa, että runko (tuossa hintaluokassa) ois rakennettu kenoon :/
Salsan Muklukissa 2014 olen bongannut kieron seatstayn tehtaan jäljiltä.
freerider70
14.10.2014, 08.31
Työkaverin Chebisi (vaimikälie) cyclo oli myös tehtaan jäljiltä viturallaan, takatengas toisessa laidassa. Uusi runko takuuseen.
Bansku81
14.10.2014, 10.42
En tiedä meneekö väärään ketjuun, mutta kun läskillä ajetaan niin laitan tänne. Eli olen keräillyt vähän pakollisia varusteita juomareppuun muutaman tunnin ajoja varten. Varasisuri, pumppu, paikkaussetti, pumppu, Multitool, painemittari, rengas muovit. Niin nyt aloin vielä pohtimaan että kuinka yleistä on että tämmöisestä fillarista paukahtaa ketkut poikki kesken lenkin? Tuossa multitoolissa olisi ketjutyökalu niin pitäisiköhän hankkia jotain ketjulenkkejä varuiksi mukaan ja jos näin niin mikäköhän olisi sellainen, mikä sopisi noihin Whiten 2fat pro n ketjuihin? Ja tuleeko jotain muuta mieleen, mikä olisi ihan must olla mukana?
En tiedä meneekö väärään ketjuun, mutta kun läskillä ajetaan niin laitan tänne. Eli olen keräillyt vähän pakollisia varusteita juomareppuun muutaman tunnin ajoja varten. Varasisuri, pumppu, paikkaussetti, pumppu, Multitool, painemittari, rengas muovit. Niin nyt aloin vielä pohtimaan että kuinka yleistä on että tämmöisestä fillarista paukahtaa ketkut poikki kesken lenkin? Tuossa multitoolissa olisi ketjutyökalu niin pitäisiköhän hankkia jotain ketjulenkkejä varuiksi mukaan ja jos näin niin mikäköhän olisi sellainen, mikä sopisi noihin Whiten 2fat pro n ketjuihin? Ja tuleeko jotain muuta mieleen, mikä olisi ihan must olla mukana?
Oksasaha, oksasakset tai vesuri! :)
Ja itse kuljetan myös pientä ensiapupakkausta, josta löytyy "avaruushuopa". Toivottavasti sitä ei koskaan tarvita.
Bansku81
14.10.2014, 11.10
Lisää aloittelijan tyhmiä kysymyksiä. Lueskelin tuossa ohjainlaakerin kiristämisestä jolla pitäisi ilmeisesti vain kevyesti ottaa välykset pois ja sitten stemmillä hoitaa itse lukitus. Pyörän ajokuntoon kasatessa vedin kyllä tuon ohjainlaakerin aika huolella kiinni :D tosin en niin tiukkaan että ohjaus oli kangistunut, mutta nyt heräsi kysymys että kuinkakohan helposti nuo laakerit ottavat itseensä tuosta? Pitänee tänään hiukka löysätä tuota. Mielestäni ohjeessa käskettiin laittaa "napakasti" kiinni.
Pyörästä riippumatta mulla on aina ketjupätkiä mukana. Omaan ketjuun sopivia ja välillä muitakin. Tuskin ne läskissä katkeaa sen helpommin kuin muissakaan fillareissa.
Eilen porukkalenkillä ollessa katkesi yhdeltä kuskilta ketjut. Ketjutyökalu ja pikaliittimet, niin pärjää.
Mulla on aina ketjutyökalu ja liittimiä mukana. Kerran katsesi ketjut kodin edessä liikkeelle lähtiessä. Meni poikki pikaliittimestä, jota olin käyttänyt tarkoituksella tuhansien ja tuhansien kilometrien matkalla yhtä ja samaa. Kerran olen lyhentänyt ja liittänyt ja siten myös sinkuloinut intialaisten vaihtajien fillarin, kun vaihtaja oli päättänyt antautua ja hypätä pinnoihin kiinni. Luulen kyllä, että maastoillessa läskillä ketjuja menee useammin poikki kuin aiemmalla tienlaita-ajelu-urallani.
brilleaux
14.10.2014, 12.01
Ja itse kuljetan myös pientä ensiapupakkausta.
Tämä on se tärkein. Löytyy itseltä myös.
Tank Driver
14.10.2014, 12.13
Kärkipihdit. Pelastaa monesta pulasta.
HC Andersen
14.10.2014, 12.50
Leatherman, multitool, sisureita, pumppu, co2 pumppu, ulkokumipaikka, ketjupätkiä, pikaliittimiä rattaanpultteja, jarrupalat, jarrulevynruuvit yms, nippusiteitä, paikkarasia, varakorvake, öljypullo, sadetakki ja EA-pakkaus.
^klossin ruuvi puuttuu :)
Anaxagore
14.10.2014, 12.56
Ravintoa? Jos energiat loppuu niin ei ole kivaa. Ei minulla eikä muilla :D. Siksi pari geelipussia aina mukana.
^^Jarrulaikan ruuvi toimittaa hädässä myös klossin ruuvin virkaa.
HC Andersen
14.10.2014, 13.03
Patukkaa ja vettä on tietekin myös mukana, minigrip pussissa on myös aina vähän talouspaperia jos iskee isompi hätä :)
Pyörästä riippumatta mulla on aina ketjupätkiä mukana. Omaan ketjuun sopivia ja välillä muitakin. Tuskin ne läskissä katkeaa sen helpommin kuin muissakaan fillareissa.Tuskin ne enempää kestää, kuin muissakaan pyörissä:cool:. Kertaalleen olen onnistunut melki aina ketjun katkomaan, sen elin iän aikana ja yleensä vielä aika uutena. 0.75 venymässä lähtee ketjut rokeen.
Tank Driver
14.10.2014, 13.22
^klossin ruuvi puuttuu :)
Voiko sen syödä jos tulee nälkä kesken lenkin?
Mulla ei ole multitoolia minkäänlaista, vaan pienehkö pussukka, jossa on ketjunkatkaisija, kuusio-ja torxavaimia, kärkipihdit (terävähköillä kärjillä, imho parempi kuin gerbermanien pihdit), pieni veitsi, rengasmuovit ja jotain muuta, mitä.
Shimaani
14.10.2014, 18.26
Makkuria, kaliaa ja sinappia ja sit tietty termarissa kaffia. Jaffakeksit jälkiruuaksi sen konjamiinin jälkeen ja tietty lepotuoli nippusiteillä repun ulkotaskussa kii ettei kivellä istuksia hanuria palelluttamassa.
Onko kukaan nähnyt 165 mm läskikampia myynnissä? Semmottis on olemassa kun On-Onen pikkupläskin speksit niin väittää. Kuka myy vai häh?
sixsixone
14.10.2014, 19.20
Middleburn tekee mutta käsittääkseni niillä tuntuu olevan pitkät toimitusajat.Race Face sixc tais olla kans mitä vois saada. Shocktherapy:sta kannattaa kysyä.
Hilloa noihin yllämainittuihin kyllä palaa,kun
Muitakin romuja melkovarmasti tarvii vaihtaa
Keskiönseudulle että saa kaikki sopimaan
Yhteen.
Marsusram
14.10.2014, 20.51
Surly mr Whirly
Armsets: 165, 170, 175, 180, & 185mm. Silver or Black. (165mm in Silver only). Forged 7075-T6 aluminum.
HC Andersen
14.10.2014, 21.08
Onko kukaan nähnyt myynnissä Stanin ZTR HUGO 52 kehiä (http://www.notubes.com/Hugo-52-P1458.aspx)?
Onko kukaan nähnyt 165 mm läskikampia myynnissä? Semmottis on olemassa kun On-Onen pikkupläskin speksit niin väittää. Kuka myy vai häh?
Meikällä Muklukissa Surly MrWhirly 165mm mustat kammet, Toikkalasta
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.