Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Virallinen Fatbike™ - TechTalk ketju.

Sivut : 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

pinohiiri
30.08.2014, 13.07
www.derailleurhanger.com (http://www.derailleurhanger.com)ista olen itse tilaillut noita roikottimia. Eikun vaan kuvia vertailemaan, että mikä on oikean mallinen...

Ylämäessä heikottaa
30.08.2014, 13.27
Melkein varakorva on oltava mukana jos metsäpolulle menee.

Kyllä, aina kannattaa pitää varakorvaketta mukana. Eli tilaa/hanki suoraan pari korvaketta, kun löydät niitä jostain.

rjrm
30.08.2014, 15.10
Mtbr.comin foorumeista löytyi tieto, että Moonlanderin runko notkuisi niin paljon, että rengas osuu haarukkaan. Liekö täällä kotimaassa samoja kokemuksia?

petjala
30.08.2014, 15.22
^Melko vetelähän se on, mitä muuta teräksiseltä retkipyörän rungolta voi olettaakaan :rolleyes:. Pehmee on mukava ja pitävä. Ei se kyllä hyvin vähällä riehumisella niin paljoa myötää, että osuu rengas runkoon. Toisaalta en oo varma, ylämäissä ärisen ja puhisen minä ruokottomin saneluin ja myötäleessä rallattaa Hopen takanapa... <- mukana ajaneet hoi, näköhavaintoja? Just tarkistin ton kolmatta vuotta ajossa olevan takahaarukan maalit, ovat vielä tallella.

adelaine
30.08.2014, 15.33
Läskiväki on yllättävän avuliasta porukkaa, ja ainakin 50/60 porukalla on 100varmasti joku jippo kaikkien hankaluuksien varalle. Varaosiakin löytyy melkein hommaan kuin hommaan. Notta kannattaa kysästä täältä enste.juu en epäile yhtään. Vastaava foorumihavainto osittain läskeihin minutkin on ajanut, sillä jostain syystä näissä fatbike-ketjuissa on huomattavan paljon lepposampi meininki kaikenlaisen provosoinnin ja provosoitumisen puuttuessa. Ei muita ketjuja ees jaksa enää jaksa lukea.

Onneksi mun onkelmat ovat olleet enemmän työtunteja aiheuttavia sen sijaan, että ne oisivat pakottaneet sormea suuta kohden. Toki läskikiekon kasaamisessa oli omat niksinsä normikiekkoihin verrattuna, ja tuo nestejarrun atomeihin purkaminen on uus juttu kans.

Mut voinhan minä työtunteja kysyä, että kuka ois vapaaehtoinen purkamaan, putsaamaan, voitelemaan, kasaamaan ja ilmaamaan Formulan jarrut? Joudan minä sen itse myöhemminkin opettelemaan ;)

adelaine
30.08.2014, 15.39
Viralliseen techtalkkiin palatakseni - kannatti avata ja rasvata Salsan navat. Vapaaratas oli käytännössä kuiva, sillä rasvaa oli vain kynsien reunalla. Kuivan raja oli viivasuora. Selkeästi oli vapaarattaan kärkeä vain dipattu rasvapurkkiin ja sit lyöty loota kiinni.

mutanaama
30.08.2014, 17.35
^Melko vetelähän se on, mitä muuta teräksiseltä retkipyörän rungolta voi olettaakaan :rolleyes:. Pehmee on mukava ja pitävä. Ei se kyllä hyvin vähällä riehumisella niin paljoa myötää, että osuu rengas runkoon. Toisaalta en oo varma, ylämäissä ärisen ja puhisen minä ruokottomin saneluin ja myötäleessä rallattaa Hopen takanapa... <- mukana ajaneet hoi, näköhavaintoja? Just tarkistin ton kolmatta vuotta ajossa olevan takahaarukan maalit, ovat vielä tallella.

Sulla ehkä polvet narisee, ei muuta rutinaa ole kyllä kuulunut. Näköhavainnon mukaankaan näin ei ole päässyt tapahtumaan, vaikka hetkittäin taidat ajaa hiukan karkeammallakin soralla.

Tank Driver
30.08.2014, 18.22
juu en epäile yhtään. Vastaava foorumihavainto osittain läskeihin minutkin on ajanut, sillä jostain syystä näissä fatbike-ketjuissa on huomattavan paljon lepposampi meininki kaikenlaisen provosoinnin ja provosoitumisen puuttuessa. Ei muita ketjuja ees jaksa enää jaksa lukea. ;)

Mitä nää höpötät? Justhan tuolla oli rengasketjussa nyrkkitappelu sisäkumeista.

mutanaama
30.08.2014, 18.36
No mutta mä isompana voitin, jatketaan..

pätkä
30.08.2014, 19.09
Läski on ikuista, varsinkin ruostumattomana:

http://happymtb.org/wp-content/files/eurobike-2014-del-4/large/53ff4025baeb2-image.jpg

Marsusram
30.08.2014, 19.22
Olisiko kenelläkään vinkkiä mistä löytyisi takavaihtajan korvaa Framed läskiin. Kuvassa katkennut alkuperäinen hitsattu kasaan ja venähti hiukan siinä touhussa. Jos löytyisi vaikka likelle samanlainen josta voisi modifioida. Pikaisella selaamisella ei löytynyt nettikaupoista. Nimim: Rakennanko ite

Näyttää #25 olevan lähellä sekä derailleurhanger.com (http://derailleurhanger.com/dh025.php) attä wheelsmfg.com (http://wheelsmfg.com/derailleur-hanger-25.html) mallistossa.
Noita myyvat $uoraan tai sitten myös eri €uro verkkoputiikeissa.

Husse
30.08.2014, 20.46
Näyttää #25 olevan lähellä sekä derailleurhanger.com (http://derailleurhanger.com/dh025.php) attä wheelsmfg.com (http://wheelsmfg.com/derailleur-hanger-25.html) mallistossa.
Noita myyvat $uoraan tai sitten myös eri €uro verkkoputiikeissa.

Aivan oikein. Soitin varmuuden vuoksi ameriikkaan ja sanoivat että #25 on Framediin. Framed on kuulemma niin uusi merkki ettei sen takia näy hakulistoilla...tilasin muutaman.

Kiitokset sparraajille.

bartagma
30.08.2014, 21.06
wheelsmfg korvakkeita saa kivijalka liikkeistä esim shocktherapy foxcomp turku pyöristi ja moni muu saa niitä toimitettua toi #25 taitaa olla sama ku scotin perus korvake eli pitäis löytyä melkeempä jokasesta inttersportistakin.

Anaxagore
02.09.2014, 14.09
Kuljetusasiaa. Joskus pitää jostain kumman syystä siirtää läskipyörää autolla... Mulla on 2kpl thulen prorideja katolla joihin menee iloisesti niin aerokiekoilla oleva maantiekiituri kuin 29 jäykkäperse kuin 26 täpärikin. Läskipyörä on sitten asia erikseen ja pitäisi hommata ainakin pidemmät remmit tuohon. Onko kellään vinkkejä mistä löytyisi sopivia pidempiä remmejä tai vastaavia p-patentteja? Thulen varaosaluettelosta löytyi vain nuo alkuperäisen pituiset remmit.

Kiitos ja kumarrus.

lansive
02.09.2014, 14.24
Onko kellään vinkkejä mistä löytyisi sopivia pidempiä remmejä tai vastaavia p-patentteja?

Motonetistä ostin tällaiset Quickstrap remmit (http://www.motonet.fi/fi/tuote/461933/QUICKSTRAP-Sidontanauhapari-90cm) ja niillä pysyy kiinni helposti. Laitoin toisen puoliksi kun renkaat ovat viemäriputkesta tehdyssä kourussa (Thulen peräkoukkutelineessä). Eiköhän tuo toimi kattotelineelläkin. Ei ainakaan ole kallis kokeilu ja noita voi käyttää sitten muuhunkin.

IncBuff
02.09.2014, 14.43
Sama kysymys piti kysyä kuin Anaxagore. Katolle löytyy joko Thulen Freeride tai Outride. Ajattelin käyttää tuota Outrideä ja sitoa takarenkaan jollain random remmillä kiinni. Pitäisi pysyä?

Jake_Kona
02.09.2014, 14.45
Itse laitoin molemmat renkaat kahdella perussiteellä. Side lyhennetty noin 60cm pituiseksi, kaksi kierrosta ympäri. Keskeltä ja toinen 15cm taaksepäin vanteella noin 45asteen kulmaan. Ei pääse liikkumaan tuulessa ja ukkosmyrskyissä (sivutuuli) yhtään.

Antza44
02.09.2014, 14.48
Minulla ihan perus kuorma/yleishihnat pikalukolla. Proriden orkkis kumin olen pujottatut hihnaan ja kertaalleen ympäri. Tyyliä tämä http://www.motonet.fi/fi/tuote/461133/Sidontanauha-pikalukolla-20mm30m ylimääräset saksilla pois ja sytkää perään.

Ski
02.09.2014, 15.07
joo pysyy just tuollain. Mää kuitenki joutuin vielä laittaa kolmannen remmin eturenkaaseen jos se ei oo jossain kourussa. Muuten se lähtee kääntyy siinä päällä. Kolmannen remmin laitoin sen runkoputkihässäkän ja vanteen ympäri if juu nou wot ai miin

Antza44
02.09.2014, 15.50
Mulla on ainakin ne Pro riden "kourut" samassa kohtaa, kuin kapeillakin kumeilla. Orkkis remmit vaan korvattu hihnoilla ja hyvin pysyy eturengas paikoillaan.

Ski
02.09.2014, 16.06
Mulla on vissiin Freeridet, ne halpikset, ja mun rengaspaineilla pelkällä alaremmillä lipsahti vinoon ku rekka tuli vastaan Kuusamontiellä kerran. Eihän se sieltä mihinkään lähe mutta pihinä miehenä aattelin että kulutus Saapissa kasvaa ku rengas on viistossa. Tai sitten en vaan pannu tarpeeksi tiukalle.

IncBuff
02.09.2014, 20.54
Sama kysymys piti kysyä kuin Anaxagore. Katolle löytyy joko Thulen Freeride tai Outride. Ajattelin käyttää tuota Outrideä ja sitoa takarenkaan jollain random remmillä kiinni. Pitäisi pysyä?
Paitsi että eihän se mene milllään tuohon Outrideen, kun etunapakin on 135mm leveä. Olinpa tymä.

HC Andersen
02.09.2014, 21.34
Minulla ihan perus kuorma/yleishihnat pikalukolla. Proriden orkkis kumin olen pujottatut hihnaan ja kertaalleen ympäri. Tyyliä tämä http://www.motonet.fi/fi/tuote/461133/Sidontanauha-pikalukolla-20mm30m ylimääräset saksilla pois ja sytkää perään.

Täällä mennään samalla tavalla, paitsi että toisesta ProRidestä on hajonnut nuo muovikourut. Pysyy hyvin ilman niitä myös, rikkinäisessä telineessä käytän edessä kahta remmiä ja takan yhtä.

Antza44
03.09.2014, 10.01
Kattelin tossa noita Canyonin Dude:n keometriota http://www.canyon.com/eurobike2014/download/CAN_ProduktFlyer_EN.pdf se mikä jäi ihmetyttämään verrattuna M kokoista Dudea Salsan M kokoiseen Munklukin ja Beargreasen oli pitkä akseliväli. Keula kulmat täsmää ja efektiivinen vaakaputki 605mm kaikissa. Chainstay Dudessa lyhyin 439mm Bear 440mm ja Muk 447 ja akselivälit Dude 1142mm Bear 1124mm ja Muk 1132 Mistähän välistä tuo exstra mitta akseliväliin tulee?

Se mikä lämmitti ajatuksia tälläselle välikoon M/L kuskille oli pidempi Reach 425mm, kuin M koon Salsoissa.
L kokoinen Dude onkin sitten puolestaan iso ku mikä L kokoiseksi.

zipo
03.09.2014, 10.32
Keulan offset?

Antza44
03.09.2014, 11.04
^Niin vois ollakkin. Oskohan Canyoniin pistänyt enemmän, kuin Salsojen 51mm. No onhan Fatyssäkin 55mm, et voihan se olla. Vaikuttaa se keulan mittakin tietty. Salsoissa kova keula 483mm vastaa100mm Blutoa 25% sagilla ja Dudesta ei havaintoa.

elasto
03.09.2014, 12.02
Oliskohan toi Duden akseliväli mitattu sillä taka-akselin asennolla, joka mahdollistaa 4,8" nakin pyörimisen? Siinähän saa jotenkin käännettyä dropoutit takana et mahtuu isompi nakki mut sit myös tietty takahaarukka "pitenee" ja samalla akseliväli.

EDIT: Nii ja helvetti, koska mä saan antaa Canyonille sitä rahaa?!

Antza44
03.09.2014, 12.20
^Ei ne pidemmät mitat on vielä erikseen ilmoitettu.

http://uppaa.fi/images/2014/09/03/c4421b306b5aac35.jpg

Liikuva shikaani
03.09.2014, 12.41
EDIT: Nii ja helvetti, koska mä saan antaa Canyonille sitä rahaa?![/QUOTE]

Samaa odottelen niin kiihkeästi että laitoin postia sinne... Ei vissiin raha kelpaa kun eivät ole vastanneet :) Saattaa olla muutama muukin lähetellyt viestiä messujen jälkeen...

Antza44
03.09.2014, 12.47
^Vielä, kun saisvat pyöriä Suomeenkin ennen 7.12.2014 ,mut pahaa pelkään.

Tctic
03.09.2014, 13.07
On kyllä todella pitkä tuo L. Muistaako joku, että oliko tuo top tuben mitta Canyonilla effective vai actual?

Kuntoilija
03.09.2014, 13.46
Mulle voi herrat laittaa sitä rahaa tulemaan noista Kanjoneista vaikkapa 50,-/pyörä ja lupaan ilmoittaa heti, kun niitä saa ostaa, niin ei tartte teidän jännittää.

Antza44
03.09.2014, 13.49
^^effective

ealex
03.09.2014, 14.08
Kattelin tossa noita Canyonin Dude:n keometriota http://www.canyon.com/eurobike2014/download/CAN_ProduktFlyer_EN.pdf se mikä jäi ihmetyttämään verrattuna M kokoista Dudea Salsan M kokoiseen Munklukin ja Beargreasen oli pitkä akseliväli. Keula kulmat täsmää ja efektiivinen vaakaputki 605mm kaikissa. Chainstay Dudessa lyhyin 439mm Bear 440mm ja Muk 447 ja akselivälit Dude 1142mm Bear 1124mm ja Muk 1132 Mistähän välistä tuo exstra mitta akseliväliin tulee?

Loivakeulaisissa rungoissa efektiivinen vaakaputki ja Reach riippuvat keulaputken ja haarukan pituuksista.

lansive
03.09.2014, 15.59
Loivakeulaisissa rungoissa efektiivinen vaakaputki ja Reach riippuvat keulaputken ja haarukan pituuksista.

Ihan niinkuin kaikissa muissakin rungoissa.

Antza44
03.09.2014, 16.27
Vaikuttaa se keulan mittakin tietty. Salsoissa kova keula 483mm vastaa100mm Blutoa 25% sagilla ja Dudesta ei havaintoa.
Kas;).

ubi
03.09.2014, 17.26

Se mikä lämmitti ajatuksia tälläselle välikoon M/L kuskille oli pidempi Reach 425mm, kuin M koon Salsoissa.
L kokoinen Dude onkin sitten puolestaan iso ku mikä L kokoiseksi.
Vastaat itse omaan kysymykseesi: ero tulee suurimmaksi osaksi reach-mitasta, johon puolestaan vaikuttaa myös satulaputken kulma, joka on Canyonissa jyrkempi.

ealex
03.09.2014, 17.39
Ihan niinkuin kaikissa muissakin rungoissa.
Ei vaikuta ollenkaan, jos keulakulma on 90°. Mitä jyrkempi keulakulma, sitä vähemmän vaikuttaa.

Kuupo
03.09.2014, 18.17
Ei vaikuta ollenkaan, jos keulakulma on 90°. Mitä jyrkempi keulakulma, sitä vähemmän vaikuttaa.

Eipäs vaan mitä loivempi keulakulma, sitä pienempi vaikutus. 90° kulmalla vaikutus on suurin tietyllä haarukan pituuden lisäyksellä. :)

ealex
03.09.2014, 18.25
Reach mittaan ei vaikuta ollenkaan, kun keulakulma on 90°. ETT mittaan ei vaikuta ollenkaan, kun keulakulma on sama, kuin satulaputken kulma. Jos on näitä loivempi, niin vaikuttaa enemmän.

Kuupo
03.09.2014, 18.31
Reach mittaan ei vaikuta ollenkaan, kun keulakulma on 90°. ETT mittaan ei vaikuta ollenkaan, kun keulakulma on sama, kuin satulaputken kulma. Jos on näitä loivempi, niin vaikuttaa enemmän.

Pysyn edelleen kannassani. :)

Jos nyt olen käsittänyt oikein niin sekä reach että effective top tube mitataan vaakatasossa, elikkäs vatupassia apuna käyttäen. Käyppäs nostamassa pyöräsi eturengasta puoli metriä maasta, ja mittaa ko. suureet. Ja kyseinen puolen metrin renkaan nousua vastaava rungon nousu saadaan totta kai vähimmällä haarukan pidennyksellä aikaiseksi silloin, kun keulakulma on 90 astetta. Eiks vaan? :)

Antza44
03.09.2014, 18.47
Vastaat itse omaan kysymykseesi: ero tulee suurimmaksi osaksi reach-mitasta, johon puolestaan vaikuttaa myös satulaputken kulma, joka on Canyonissa jyrkempi.
Tuo on totta mitä jyrkempi satula putken kulma, niin runko on pidempi vaikka efektiivi mitta sama. No joo suurin syy tähän mietintöön ja syihin mistä kaikista se ero akselivälien mielestäni huima ero liki 20mm johtuu.

Voin olla väärassä, mut mielestäni reach mitta ei kerro yksitään,kuin keskiön paikan, jos kaikki muut mitat ja kulmat täsmäisi kahta eri runkoa verrattaessa ja reach ero olisi vaikka 20mm, niin akseliväli olisi silti saman mittainen näissä rungoissa.

ealex
03.09.2014, 18.47
Ja kyseinen puolen metrin renkaan nousua vastaava rungon nousu saadaan totta kai vähimmällä haarukan pidennyksellä aikaiseksi silloin, kun keulakulma on 90 astetta. Eiks vaan? :) Miten ihmeessä tämä liittyy mihinkään? :)

ealex
03.09.2014, 18.51
Tuo on totta mitä jyrkempi satula putken kulma, niin runko on pidempi vaikka efektiivi mitta sama. No joo suurin syy tähän mietintöön ja syihin mistä kaikista se ero akselivälien mielestäni huima ero liki 20mm johtuu.

Voin olla väärassä, mut mielestäni reach mitta ei kerro yksitään,kuin keskiön paikan, jos kaikki muut mitat ja kulmat täsmäisi kahta eri runkoa verrattaessa ja reach ero olisi vaikka 20mm, niin akseli väli olisi silti saman mittainen näissä rungoissa.
ETT mitataan ohjausputken päältä, jos tämä piste on toisessa rungossa ylempänä keulakulman akselilla (pidemmän keulan ja/tai ohjausputken takia), niin samalla ETT:lla sadaan piteempi akseliväli.

Kuupo
03.09.2014, 18.59
Miten ihmeessä tämä liittyy mihinkään? :)
Tuohon liittyen:

ealex
03.09.2014, 19.09
Niin, edelleen en osa yhdistää renkaan noston vaikutusta keulakulmaan aikaisempaan keskusteluun keulakulman ja keulan pituuden vaikutuksesta runkoon mittoihin (rengasväli ja ETT). Toinen keskustelu on siitä, mihin keulakulma vaikuttaa ja toinen on siitä, mikä vaikuttaa keulakulmaan. :)

Kuupo
03.09.2014, 19.22
Niin, edelleen en osa yhdistää renkaan noston vaikutusta keulakulmaan aikaisempaan keskusteluun keulakulman ja keulan pituuden vaikutuksesta runkoon mittoihin (rengasväli ja ETT). Toinen keskustelu on siitä, mihin keulakulma vaikuttaa ja toinen on siitä, mikä vaikuttaa keulakulmaan. :)
Tarkoitin vaan, että keulan pidennyksen vaikutusta rungon asentoon voi mallintaa nostamalla eturengasta ilmaan. Taas eiks vaan? :)

elasto
04.09.2014, 10.38
^Ei ne pidemmät mitat on vielä erikseen ilmoitettu.

http://uppaa.fi/images/2014/09/03/c4421b306b5aac35.jpg

Kappas, enpä ollutkaan tuota taulukkoa niin tarkkaan lukenut. Johtuisiko tosiaan sitten suuremmasta keulan rakesta? Eikö esim. Fattyn originaalissa teräskeulassa ole todella suuri tuo rake eli keula on periaatteessa vielä loivemmassa kulmassa kuin ohjauskulma ja se pidentää akseliväliä. Menee kivasti esteiden yli, mutta aiheuttaa törkeen selfsteerinkin matalilla paineilla kovalla alustalla. Tai sit se keulan pituus tai jotain.

Samaa odottelen niin kiihkeästi että laitoin postia sinne... Ei vissiin raha kelpaa kun eivät ole vastanneet :) Saattaa olla muutama muukin lähetellyt viestiä messujen jälkeen...

Itsekin meinasin jo kysellä, mutta maltoin mieleni. Kerrohan sitten kun/jos vastaavat.

^Vielä, kun saisvat pyöriä Suomeenkin ennen 7.12.2014 ,mut pahaa pelkään.

Eikös jossain lukenut, että toimitukset on arvioitu ensi vuoden alkuun?

Juze
04.09.2014, 16.56
Onko uus whiten 2läski täysin huollettavissa oleva kampe? Eli löytyykö käyviä osia joka paikkaan vai onko kuten jossain läskissä oli että vapaaratasta tai jotain muuta ei saa mistään?

noniinno
04.09.2014, 17.22
Lähes kaikkiin fätteihin saa osia, mutta ei välttämättä Suomesta eikä edes Saksasta, vaan on tähyiltävä rapakon taakse tai kauas itään. Jos arvostaa helppoa osien saatavuutta, kannattaa ostaa Hopen ja Surlyn/Salsan kamppeita.

Hannez78
04.09.2014, 17.30
Whiten pyörissä on Chosenin navat eli ehtaa Kiinalaista laatua. Näyttäisi löytyvän jopa nettisivutkin http://www.chosen-hubs.com/. Joku tuossa Whitessa vaan tökkii, vaikka sen saisi tällä hetkellä todella edullisesti. Väritys ei miellytä ja fatbiken kallein yksittäinen osa eli kiekot on pikkusen arveluttavat. Odotellaan Canyonin Dudea ja Stevensin Mobsteria, ja jos kumpaakaan ei saa niin Spessun Fatboy on varma valinta.

Sent from my iPad using Tapatalk

Ski
04.09.2014, 17.47
Aika laaja vertailu skaala Whitestä Spessuun.... :) Väliin jäi monta varmaa valintaa , mun mielestä joilla jo pystyy ajamaan eikä tarvi ootella :)

Hannez78
04.09.2014, 19.17
No joo, skaala on laaja, tosin ei tuo White ole oikeasti ollut vaihtoehto. Whiten tekee kiinnostavaksi hinta kuten myös Stevensin Mobsterin. Canyon Dude hiilarirunkoisena on ykkösvaihtoehto ja Spessun Fatboy tulee seuraavana. Salsan Beargrease voisi olla yksi vaihtoehto, mutta kallis.

Sent from my iPad using Tapatalk

Liikuva shikaani
04.09.2014, 19.26
Kun kyselin Dudesta Canyonin aspasta että milloin tulee ja millä specseillä niin vastaus oli että ei mitään tietoa vielä, kehotti tilaamaan uutispostin meiliin niin pysyn ajantasalla :)

Antza44
04.09.2014, 22.59
Ei se Spessun vapaarataskaan ainakaan minua kuvien perusteella vakuuttanut. No niissä luulis takuu ainakin toimivan, mutta kuinka nopeasti? Jollain foorumilaisella oli vapaaratas/napa takuu testissäkin jo parhaillaan. Raporttia ootellessa.

Whiten kehät ainakin ok. Navoista kiinnostas nähdä vapaaras ja sen toteutus.

Canyon on kyl houkutteleva paketti, mutta ennen niitä kerkeää luultavasti talvi pitkälle ja kerkee siinä ajella vaikka yhden tarjous Whiten ennen sitä:D.

Näitä läskejäkin kannattaa koe ajaa, niin paljon, kun mahdollista. Kaikilla on omat mieltymykset ja pyörissäkin on eroja keulakulmat ym.

edit. Noita: alla olevien mutiksen ja petjalan kommentteja on helppo tukea. Uusissa malleissa on yleensä aina jotain lastentauteja. Salsan ja Surlyn peleistä ne on hiottu luultavasti jo pois pitkän kokemuksen myötä. Vaikka Salsan Bucksaw suunnittelua joku mollas, niin harvaa uutta läskiä mitä nyt tulee, kuin sieniä sateella, niin on testattu ja kehitetty, niin kauan, kuin esim. Bucksaw:ia

On-Onen Fatyssä Laken talvikenkä otti kiinni välillä oikeaan seatstayhin. Muklukkia en ole vielä talvi boboilla ajanut siinä tuskin ottaa kiinni, sen verran reippaasti on putkia taivutettu Salsassa.

Eikä kannata unohtaa runkosetistä kasaamis vaihtoehtoa. esim Mukluk 2 2015 mallissa (vihreä) on muutes 150mm läpiakseli kova keula olis helppo vaihdella Blutoa ja kovaakeulaa tarvittaessa. Talvi/retkeily tarpeen mukaan. Samoin Blackborow mallissa.

mutanaama
05.09.2014, 00.49
Melko harva salsan tai surlyn hankkineista on vaihtanu merkkiä. Läski nyt on kuitenkin vain ja ainoastaan paksurenkainen täysjäykkä konkeli, jossa osien summa on erisuuri kuin kokonaisuus.

petjala
05.09.2014, 02.22
^Tosta on helppo olla samaa mieltä. Kattelin tossa alkuviikosta kantapuodissa kuvia Eurobike-messuilta. Hirmu monella hiljakkoin läskeihin laajentaneella tai nyt ekan paksupyörän julkistaneella merkillä mielenkiinto on loppunut esimerkiksi takahaarukan muotoiluun. Joku voinee kopsuttaa kantapäitään tollasiin suoriin putkiin. Lisäks jollain runkovalmistajalla oli ollut uskoa laittaa keksuntöönsä joku 68mm keskiömuhvi, mut olipahan huiman näköisesti akselia joutilaana keskiölaakerin ja kammen välissä. Double wall -rakenne näyttäs olevan vanteissa hottii, valitettavasti myös niiden rei'ittäminen. Varautukaa lievään epätasapainojumputukseen mutarapakon ylityksen jälkimainingeissa puhumattakaan talvella löytyvistä sulista lammikoista pakkaskelillä vanteen ontelon täyttyessä...

Noita läskipyöriä on nyt Eurobiken tarjonnasta päätellen sit kai ennemmin sadoilla kuin kymmenillä merkeillä, eli valinnavaraa ja -vaikeutta on riittämiin. Kattokaa tarkkaan ennen kuin tilailette, kuraa nyt ei kannata ostaa ees huokeella.

Tctic
05.09.2014, 08.15
Whiten läskiä on nyt koeajettu puolisen tuntia (unohdin kiriä satulan niin piti palata takaisin kotiin kesken lenkin). Kaikin puolin toimiva paketti on kyseessä ainakin näin lyhyellä kokemuksella. Jarrut ovat riittävän hyvät, vaihteisto toimii ok ja rungossa ei ole moitteita. Painoa on ajokunnossa 15840g. Vähän nuo navat mietityttävät itseänikin, mutta jos ne ovat kuraa, niin sitten vaihdetaan tilalle (ainakin taakse) hopen napa.

Verrattuna kisakireään 29:iin on läski kyllä harvinaisen erilainen kokemus. Esimerkiksi ensimmäisen mutkan asfaltilla meinasin vetää pitkäksi kun pyörä ei kääntynytkään ajatuksen voimalla. Maastossa pyörä kulki hyvin, pahassa kivikoissa hirvitti vähän ajaa lukoilla, mutta ainakin toistaiseksi pysyin pystyssä (ja renkaat eivät tökkineet samalla tapaa kuin "kapeat", 2,25", 29":t). Jos ukko on kunnossa, niin tänään pitää käydä ajamassa pidempi lenkki.

brilleaux
05.09.2014, 11.07
Geometriatulkinnat hieman hukassa täällä päässä. Fatboy expert kiinnostaisi, mutta koko epäilyttää.
Tuossa alla Banshee Runen geot, josta M-koko istuu kuin sukka.
http://cdn4.coresites.mpora.com/dirt_new/wp-content/uploads/2013/01/geo2013rune-4.jpeg

Jos nyt otetaan M-kokoisen(17,5") Fatboyn geot, mennäänkö samoilla linjoilla. Jos joku valaisisi muuttujista?

http://www.woodinvillebicycle.com/images/uploads/Fatboy_Geometry_spec.jpg

Hub
05.09.2014, 11.28
Geometriatulkinnat hieman hukassa täällä päässä. Fatboy expert kiinnostaisi, mutta koko epäilyttää.
http://cdn4.coresites.mpora.com/dirt_new/wp-content/uploads/2013/01/geo2013rune-4.jpeg

Jos nyt otetaan M-kokoisen(17,5") Fatboyn geot, mennäänkö samoilla linjoilla. Jos joku valaisisi muuttujista?

http://www.woodinvillebicycle.com/images/uploads/Fatboy_Geometry_spec.jpg

Mulla on 17,5 Fatboy Expert. Oma pituus 178 ja inseam 83. Väittäisin koon olevan juuri sopiva.

Hub
05.09.2014, 11.44
Fatboy Expertissä on takapakana SunRace. Onko tämä Sramin mallin mukainen eli meneeköhän Sramin pakat suoraan tilalle. Ainakin Fatboy Prossa on Sramin pakka ja varmaan kaikkien mallien kiekoissa on sama vapaaratas? Mietin myös, että meneeköhän Sramin expander SunRacen pakkaan?

Antza44
05.09.2014, 11.44
Runessa on pitkä reach efektiiviseen vaakaputkeen nähden. M Spessussa huomattavasti pidempi ef vaakaputki Reach suht sama. S Spessussa onkin sitten jo huomattavasti lyhempi ohjaamo voit joutua pistämään pitempää stemmiä.
M kokoinen Spessun luulis olevan ketterä, kun akseliväli on lyhkänen jyrkästä keulasta johtuen.
Ota lyhyt stemmi mihin olet tottunut mukaan ja koita päästä koe ajolle.

Hub kroppa on M kokoiselle varmasti oikea. Ite 180,5/85 ja ahistaa, kun sopiva koko sattuu yleensä rungoissa M ja L väliin. No mieltymyksilläkin on merkityksensä tietty.

^Kaikki 10 speed rataspakat käy Spessun vapaarattaaseen. Expander ei mennyt jakeluun??

Edit. Laajennus rattaat tehdään yleensä Sramin tai Simanon tiettyihin pakkojen kanssa sopiviksi. Voi sopia SunRaceen joku. Testaamalla tai jos laajennus rattaan valmistaja ilmoittaa sopivuuden. Vapaa ratas ei itsessään vaikuta tähän asiaan.

Hub
05.09.2014, 11.55
^jos muutaisi 1*10 ja vaihtaisi taakse 42T.

brilleaux
05.09.2014, 12.01
Runessa on pitkä reach efektiiviseen vaakaputkeen nähden. M Spessussa huomattavasti pidempi ef vaakaputki Reach suht sama. S Spessussa onkin sitten jo huomattavasti lyhempi ohjaamo voit joutua pistämään pitempää stemmiä.
M kokoinen Spessun luulis olevan ketterä, kun akseliväli on lyhkänen jyrkästä keulasta johtuen.
Ota lyhyt stemmi mihin olet tottunut mukaan ja koita päästä koe ajolle.

Kiitokset valaisusta.
Näin vähän uumoilin itsekkin. Pidempää stemmiä en missään nimessä halua, lyhyeen stemmiin kun on totuttu muutoinkin. Eli luultavimmin M-kokoinen on siellä päin.
Spessussa onkin jyrkkä keula ainut, mikä aiheuttaa empimistä...toisena vaihtoehtona pyörittelen Surlyn ICT:a, mutta saatavuudesta ja hinnasta ei ole hajuakaan.

Siinä ilmeisesti saattaisi mennä S-kokokin?

http://surlybikes.com/bikes/ice_cream_truck_2015/geometry

Antza44
05.09.2014, 12.20
Kiitokset valaisusta.
Näin vähän uumoilin itsekkin. Pidempää stemmiä en missään nimessä halua, lyhyeen stemmiin kun on totuttu muutoinkin. Eli luultavimmin M-kokoinen on siellä päin.
Spessussa onkin jyrkkä keula ainut, mikä aiheuttaa empimistä...toisena vaihtoehtona pyörittelen Surlyn ICT:a, mutta saatavuudesta ja hinnasta ei ole hajuakaan.

Siinä ilmeisesti saattaisi mennä S-kokokin?

http://surlybikes.com/bikes/ice_cream_truck_2015/geometry
ICT S koon Reach 403.4mm eli selkeästi lyhempi, kuin noissa ylemmissä M kokoisissa. Voi kostautua stemmin pidennyksenä M onkin sit taas iso M
Mites Salsan 2015 Mukluk runkosetti läpikseli keula löytyy, niin kuin Blackborow mallissakin. Tosin en tiedä koska saa näitäkään.
Nää koko vertailut on vaikeita, kun kaikilla on niin omat mieltymykset. Koe ajolle jotain, niin pääsee hajulle.

brilleaux
05.09.2014, 12.40
ICT menee kuulemma marraskuulle. Pois laskuista siis.
Kai se on lähdettävä jossain välissä ihan pääkaupunkiseudulle noita testaamaan.
Jyväskylässä kun on tasan yksi pyöräliike...

Shamus
05.09.2014, 13.40
Turun Foxcompissa...

https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/10500505_686851774732442_1975274761783678927_n.jpg ?oh=04236b249d8670fa0f0d72fb2d39d424&oe=54994BE0

https://www.facebook.com/fatbikefinland/photos/pb.515866275164327.-2207520000.1409909989./686851774732442/?type=3&theater

a-o
05.09.2014, 13.48
ICT menee kuulemma marraskuulle. Pois laskuista siis.
Kai se on lähdettävä jossain välissä ihan pääkaupunkiseudulle noita testaamaan.
Jyväskylässä kun on tasan yksi pyöräliike...

Oulussa on M-kokoinen fatboy expert testipyörä. Käy sitä kokeilemassa.

brilleaux
05.09.2014, 14.28
Turun Foxcompissa...

https://www.facebook.com/fatbikefinland/photos/pb.515866275164327.-2207520000.1409909989./686851774732442/?type=3&theater

Juu, S-kokoinen. Ei ollut kaupan vielä. :)

brilleaux
05.09.2014, 14.31
Oulussa on M-kokoinen fatboy expert testipyörä. Käy sitä kokeilemassa.

Riskillä mennään, maanantaina lähtee uusi M-kokoinen 2014 Fatboy Expert kulkemaan Tampereelta Jyväskylään. 2080e.

Antza44
05.09.2014, 14.46
^Hyvä siitä tulee ja pääset koeajolle ihan koti ovelta;). Pyöriä tulee ja menee aina ja läskit on läskejä koet kohta Zen.

Anaxagore
05.09.2014, 16.52
Piti valkoläskiä pestessä punnata vähän osia.

Satulatolppa Ritchey Trail 31.6x400mm 344g
Jakkara Selle Italia X1 309g
Etukiekko (renkaat, pikalinkku ja jarrulevy mukana) 3602g
Takakiekko (renkaat, pikalinkku, pakka ja jarrulevy mukana) 4220g

Vaakana Salterin keittiövaaka.

jati
05.09.2014, 19.34
Fattyn rungot -50% (http://www.on-one.co.uk/i/q/FROOFAT/on-one-fatty-frame) eli 182€, kaikkia kokojakin "Lots in stock"

Ettan
05.09.2014, 20.25
Mikä keskiölaakeri olis hyvä Race Facen Next SL kammille, keskiöputkessa on kierteet ja kammissa 30mm akseli? Olen kokonut pikkuhiljaa 190mm perälällä olevaa alu 907. Pyörästä puuttuu vielä voimansiirto ja jarrut. Mielellään Bike-24 tai Bike-discountista jos laitatte linkkiä.
http://i1208.photobucket.com/albums/cc364/Joni_Sohlberg/IMG_0675_zps88b5e3d6.jpg (http://s1208.photobucket.com/user/Joni_Sohlberg/media/IMG_0675_zps88b5e3d6.jpg.html)

Liikuva shikaani
05.09.2014, 21.54
Voe että kun on halpaa, melkein pitäis ostaa vararunko, itseasiassa kohtahan sais melkein kokonaisen pyörän kasattua jäljelle jääneistä osista!

Fattyn rungot -50% (http://www.on-one.co.uk/i/q/FROOFAT/on-one-fatty-frame) eli 182€, kaikkia kokojakin "Lots in stock"

J_K
05.09.2014, 22.51
Mikä keskiölaakeri olis hyvä Race Facen Next SL kammille, keskiöputkessa on kierteet ja kammissa 30mm akseli? Olen kokonut pikkuhiljaa 190mm perälällä olevaa alu 907. Pyörästä puuttuu vielä voimansiirto ja jarrut. Mielellään Bike-24 tai Bike-discountista jos laitatte linkkiä.

Kummassakaan noista kaupoista ei näytä olevan 100mm keskiölle tarkoitettua Racefacen BSA30 laakeria, mutta kivijalasta (http://www.hi5bikes.fi/~RX7ux0000001/?Y999=PIF&Y104=RF-BBBSA10030B6).

IncBuff
05.09.2014, 23.06
Whiten läskiä on nyt koeajettu puolisen tuntia (unohdin kiriä satulan niin piti palata takaisin kotiin kesken lenkin). Kaikin puolin toimiva paketti on kyseessä ainakin näin lyhyellä kokemuksella. Jarrut ovat riittävän hyvät, vaihteisto toimii ok ja rungossa ei ole moitteita. Painoa on ajokunnossa 15840g. Vähän nuo navat mietityttävät itseänikin, mutta jos ne ovat kuraa, niin sitten vaihdetaan tilalle (ainakin taakse) hopen napa.

Verrattuna kisakireään 29:iin on läski kyllä harvinaisen erilainen kokemus. Esimerkiksi ensimmäisen mutkan asfaltilla meinasin vetää pitkäksi kun pyörä ei kääntynytkään ajatuksen voimalla. Maastossa pyörä kulki hyvin, pahassa kivikoissa hirvitti vähän ajaa lukoilla, mutta ainakin toistaiseksi pysyin pystyssä (ja renkaat eivät tökkineet samalla tapaa kuin "kapeat", 2,25", 29":t). Jos ukko on kunnossa, niin tänään pitää käydä ajamassa pidempi lenkki.
Aika tavalla samat fiilikset Whitestä. Paljon tuossa tuntuisi olevan pyörää tonnilla. Nuo Aceran jarrut kyllä on vähän heikot verrattuna Servowavella varustettuihin isoveljiinsä, mutta pysähtyyhän tuo noillakin. Taidan silti swapata kauppapyörästä M615:set tähän.

Onhan tuo ihan eri kampe kuin jäykkäperäinen 29er, vaikka omani ei niin kisakireä olekaan. Viiden kilon painoero tuntuu silloin tällöin, välillä taas ei ollenkaan. Siinä missä kaksysäriä pitää viedä eteenpäin niin tämä tuntuu menevän sen kun vain polkee. En tosin tiedä kummasta tykkään enemmän. Eniten häiritsee herkkyyden ja kiihtyvyyden puute. OTB:tä tällä ei taida metsässä saada kuin ajamalla vauhdilla metriseen ojaan. Keulan keventämisen tarve tuntuu loistavan poissa olollaan suurimman osan ajasta. Asfaltilla tuntui laitteella olevan välillä oma halu ja haki suuntaa aika paljon kallistuksien mukaan, samoin kovimmilla poluilla. Kovalla alustalla kaipaisi pidempään stemmiä rauhoittamaan ohjausta, mutta toisaalta metsässä laite kääntyy yllättävän mukavasti, vaikkakaan ei erityisen herkästi.

Kaduttaako ostos? Ei kaduta. Ostaisinko nyt jos tuo olisi ollut lainapyörä. Rehellisesti sanottuna en tiedä. Toisaalta hupaisa laite, toisaalta jokin tökkii. Suurin osa jutuista on varmasti enemmänkin Fatbikeen pyörätyyppinä kuin Whiteen läskipyöränä liittyviä. En minä keksi, että miksi se aiemmin kokeilemani Spessun Expert olisi 2,5 kertaisen hinnan arvoinen. Mene ja tiedä.

Ettan
05.09.2014, 23.11
Kummassakaan noista kaupoista ei näytä olevan 100mm keskiölle tarkoitettua Racefacen BSA30 laakeria, mutta kivijalasta (http://www.hi5bikes.fi/~RX7ux0000001/?Y999=PIF&Y104=RF-BBBSA10030B6).

Kiitos J_K! Mie käytän tuota... :)

kim71
05.09.2014, 23.39
Tänään white 2fat pro saapui, ja eka lenkki takana. SIIS IHAN USKOMATON KOKEMUS :D. Kyllä nyt saa commencal ja cube levätä varastossa jonkin aikaa. Fätti nousee aivan uskomattomasti. Niihin pehmoisiin hiekkanousuihin mihin commencal jäi, white kiipii vaikka banaania samalla syöden ylös :D White tuntuu todella laadukkaalta vaikka kokemusta ei ole kun muutama minuutti tahkolla pikatesti spessun fätillä. Yks asia vaan harmittaa... miksi Whiteä ei tullut ostettua jo ennemmin...Sen huomas lenkillä että fätti ei todellakaan kaipaa mitään joustokeulaa! 0.55 paineilla ajoin lenkin, ja se jousti ihan riittävästi.

kim71
06.09.2014, 00.05
http://i1293.photobucket.com/albums/b594/aaltokim/WP_001858_zps7e66d119.jpg
:D aamulla taas

Mika K
06.09.2014, 00.06
Kaduttaako ostos? Ei kaduta. Ostaisinko nyt jos tuo olisi ollut lainapyörä. Rehellisesti sanottuna en tiedä. Toisaalta hupaisa laite, toisaalta jokin tökkii. Suurin osa jutuista on varmasti enemmänkin Fatbikeen pyörätyyppinä kuin Whiteen läskipyöränä liittyviä. En minä keksi, että miksi se aiemmin kokeilemani Spessun Expert olisi 2,5 kertaisen hinnan arvoinen. Mene ja tiedä.
Saako tulla potkimaan huomenna renkaita kk-setin kanssa :)

Antza44
06.09.2014, 00.17
Nyt on kyllä härön halpaa On-Onea. Piru istui heti olalle yhden 16" rungon ja babyn vermeiden kanssa. Onne sikoja. Näiköhän kohta se kuitu Fatty tulloo? Floaterit mustana 24€

IncBuff
06.09.2014, 01.22
Saako tulla potkimaan huomenna renkaita kk-setin kanssa :)Tokkiinsa. Joskus loppu iltapäivästä voisi olla sopiva aika.

noniinno
06.09.2014, 16.38
Uudet kiekot ja GC. Tuntuu toimivan tuo normi Stanin teippi aika hyvin. Paineet pysyivät reilun vuorokauden, vaikka edes litkuja ei renkaassa ole. Asettuivat niin jämerästi vanteelle että burppailusta ei liene pelkoa. Nyt sitten odotellaan runkoa saapuvaksi.

http://snag.gy/YgpBB.jpg

Antza44
06.09.2014, 16.46
^Mitkä kiekot?

noniinno
06.09.2014, 20.51
^Täältä (http://www.icanbikes.com/). Painoa kiekkosetille renkaineen, slx-11-36 pakkoineen , akseleineen ja jarrulevyineen 6,1kg. Ei mitään hajua, onko se paljon vai vähän. Varapinnat löytyi myös kiekkopaketista. Samasta puljusta myös kammet, haarukka, runko ja o-laakeri.

Tctic
06.09.2014, 21.11
Aika tavalla samat fiilikset Whitestä. Paljon tuossa tuntuisi olevan pyörää tonnilla. Nuo Aceran jarrut kyllä on vähän heikot verrattuna Servowavella varustettuihin isoveljiinsä, mutta pysähtyyhän tuo noillakin. Taidan silti swapata kauppapyörästä M615:set tähän.

Onhan tuo ihan eri kampe kuin jäykkäperäinen 29er, vaikka omani ei niin kisakireä olekaan. Viiden kilon painoero tuntuu silloin tällöin, välillä taas ei ollenkaan. Siinä missä kaksysäriä pitää viedä eteenpäin niin tämä tuntuu menevän sen kun vain polkee. En tosin tiedä kummasta tykkään enemmän. Eniten häiritsee herkkyyden ja kiihtyvyyden puute. OTB:tä tällä ei taida metsässä saada kuin ajamalla vauhdilla metriseen ojaan. Keulan keventämisen tarve tuntuu loistavan poissa olollaan suurimman osan ajasta. Asfaltilla tuntui laitteella olevan välillä oma halu ja haki suuntaa aika paljon kallistuksien mukaan, samoin kovimmilla poluilla. Kovalla alustalla kaipaisi pidempään stemmiä rauhoittamaan ohjausta, mutta toisaalta metsässä laite kääntyy yllättävän mukavasti, vaikkakaan ei erityisen herkästi.

Pidempi stemmi rauhoitti kaulan vispausta jonkun verran kovilla alustoilla ja sain sillä ajoasennon sopivan matalaksi = oikein hyvä. Mitä pahempi maasto, niin sitä hauskempi tuolla on ajaa. Ja mitä pehmeämpää on, niin sitä isompi on ero läskin hyväksi. Ajoin eilen latupohjaa jossa oli suopätkä, viime vuonna upposin 29:llä sinne, läski puolestaan meni eteenpäin ilman ongelmia. Pikkuisen kevyemmäksi kun saisi pyörivät massat, niin tuo olisi ihan täydellinen värkki, nyt täytyy antaa arvosana 9+. Ja tyytyväinen olen ostokseeni vaikka kasaan nähtävästi 29:n tuon kaveriksi.

IncBuff
06.09.2014, 22.18
Oletko katsonut mitä nuo navat ovat syöneet?

rjrm
06.09.2014, 22.18
http://tomsbiketrip.com/eurobike-2014-the-best-of-the-rest-plus-more-fatbikes-than-you-ever-thought-possible/

Tuosta reportaasista pääsette näkemään mitä kaikkea läskiosastolta löytyy. Hirveä määrä pyöriä. Ainakin yhdessä näyttää siltä, että edes kammet eivät mahdu pyörimään, saatikka polkimet.

Southpaw
06.09.2014, 22.29
Pidempi stemmi rauhoitti kaulan vispausta jonkun verran kovilla alustoilla ja sain sillä ajoasennon sopivan matalaksi = oikein hyvä. Mitä pahempi maasto, niin sitä hauskempi tuolla on ajaa. Ja mitä pehmeämpää on, niin sitä isompi on ero läskin hyväksi. Ajoin eilen latupohjaa jossa oli suopätkä, viime vuonna upposin 29:llä sinne, läski puolestaan meni eteenpäin ilman ongelmia. Pikkuisen kevyemmäksi kun saisi pyörivät massat, niin tuo olisi ihan täydellinen värkki, nyt täytyy antaa arvosana 9+. Ja tyytyväinen olen ostokseeni vaikka kasaan nähtävästi 29:n tuon kaveriksi.

Odottakee poijjaat lunta. Vasta sitten läski puhkeaa kukkaan. Pl. muutama todella märkä päivä syssyllä 29 täpäri hakkaa mennen tullen fätin.

Shamus
06.09.2014, 22.53
Tätä on hieman odoteltu... Cannondale

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/10641261_10152408533061843_5938680264546809925_n.j pg?oh=ca2dcb3203ab7ee2653178516c3a057d&oe=549A1E26

MTBVespa
06.09.2014, 23.10
Scotti Blutolla
http://img.tapatalk.com/d/14/09/07/y3e5e6an.jpg

VitaliT
07.09.2014, 05.07
Nyt olisi semmoinen kysymys
ensi viikolla on tulossa salsan beargrease 2014 paketti kotiin.

Mimmoisessa muodossa tuommoinen tehdas paketti tulle?
Mitä kaikkia erikoisia työkaluja asennuksessa tarvitaan?
Onko tommoisessa paketissa ohjaus laakeri jo asennettuna?
meneekö se suuoran paketista kasan?

Two-Shoes
07.09.2014, 08.36
Nyt olisi semmoinen kysymys
ensi viikolla on tulossa salsan beargrease 2014 paketti kotiin.

Mimmoisessa muodossa tuommoinen tehdas paketti tulle?
Mitä kaikkia erikoisia työkaluja asennuksessa tarvitaan?
Onko tommoisessa paketissa ohjaus laakeri jo asennettuna?
meneekö se suuoran paketista kasan?
Siis jos nyt on valmiista pyörästä kyse niin eipä niihin yleensä (uskoisin että pätee myös läskien kohdalla) tarvitse laittaa kun etupyörä, ohjaustanko ja satulatolppa paikalleen. Eli kuusiokoloavain setti riittänee työkaluiksi

brilleaux
07.09.2014, 08.53
Tätä on hieman odoteltu... Cannondale

Eikö tuo kivikautinen Lefty joutais jo fossiiliksi johonkin kallion kupeeseen?

Ski
07.09.2014, 08.57
Kyllä tuo Lefty vielä ainakin mulla toimii vaikkei Läskissä ookkaan. Mitä kivikautista siinä on?

Anaxagore
07.09.2014, 12.01
Oletko katsonut mitä nuo navat ovat syöneet?
Ei oo varmaan ehtiny kun pitää olla ajamassa koko ajan :). Jos nyt ulkopuolisesti saa heittää arvailuja niin konelaakereilla olevat navat. Siistin näköistä koneistettua työnjälkeä. Voisikohan olla että joku yksi iso kiinalaistehdas pukkaa näitä ilmoille eri merkeillä? Vapaaratas on mallia äänekäs joten viittaisi siihen että navan rungossa on hammastus jota vasten kynnet ottavat. Tämä siis puhtaasti arvailua, kun ei ole jaksanut rueta tarkemmin tutkimaan. Pitääkin lähteä tästä lenkille.

Jos tuota whitea haluaa keventää niin sisärenkaat, takapakka, tanko ja tolppa kevyemmäksi. Semmonen 700g luulis lähtevän kohtuukustannuksin.

brilleaux
07.09.2014, 12.08
Kyllä tuo Lefty vielä ainakin mulla toimii vaikkei Läskissä ookkaan. Mitä kivikautista siinä on?
Korjaus; kyseessä siis oma mielipiteeni, ei ole välttämättä mitään tekemistä reaalimaailman kanssa. ;)
En vain sisäistä koko kepin ideaa. Kevennysperuste tuossa paikassa on ainakin typeryyttä. Tuolla systeemillä. Ja taas kyseessä mielipide. ;)

Timppa H
07.09.2014, 12.33
Sitten kun maltatte pitää huilitaukoa walkoläskin ajamisessa, kuulisin mielelläni mielipiteitä Bulldozereista ;) Varsinkin takakumen vetopito/rullaus kiinnostaa. Kukaan ei varmaan ehdi niitä punnitsemaan :D

Shimaani
07.09.2014, 12.39
Leftyn kanssa ei tartte irrottaa etukieakkoa renkaan vaihtamiseksi :) Moisella ajavat kehuvat sitä kovin eikä varmaan syyttä enkä mää nää mtn syytä ettei se toimis paksukissakin

Heikki Vierelä
07.09.2014, 13.42
^Täältä (http://www.icanbikes.com/). Painoa kiekkosetille renkaineen, slx-11-36 pakkoineen , akseleineen ja jarrulevyineen 6,1kg. Ei mitään hajua, onko se paljon vai vähän. Varapinnat löytyi myös kiekkopaketista. Samasta puljusta myös kammet, haarukka, runko ja o-laakeri.

Miten mä en saa tuota mobiililla toimimaan, paljon kiekkojen hinta on, mites rahti ja tulli?

Two-Shoes
07.09.2014, 13.43
Sitten kun maltatte pitää huilitaukoa walkoläskin ajamisessa, kuulisin mielelläni mielipiteitä Bulldozereista ;) Varsinkin takakumen vetopito/rullaus kiinnostaa. Kukaan ei varmaan ehdi niitä punnitsemaan :D
Itse ainakin olen tyytyväinen renkaisiin kolmen lenkin perusteella. Tosin ei ole mitään vertailu kohtaa kun eka läski. Pitoa en ole saanut loppumaan ja rullaa ihan ok. Meinasin kyllä tehdä ghetto tubeless virityksen lähiaikoina.

IncBuff
07.09.2014, 14.52
Meinasin kyllä tehdä ghetto tubeless virityksen lähiaikoina.
Kerroppa sitten miten onnistuu ja millaisilla paineilla toimii. Kiinnostaisi kyllä tubelekset, mutta epäilyttää kumin pysyminen vanteilla kun tälläinen kuivan kesän orava joutuu laittamaan paineet varsin alas.

Anaxagore
07.09.2014, 15.03
Kerroppa sitten miten onnistuu ja millaisilla paineilla toimii. Kiinnostaisi kyllä tubelekset, mutta epäilyttää kumin pysyminen vanteilla kun tälläinen kuivan kesän orava joutuu laittamaan paineet varsin alas.
Lähtökohdat pitäisi periaatteessa olla kunnossa kun sun ringlen mukaan vanne on tubeless ready ja myös bulldozerin kyljessä lukee tubeless ready. Pitäisi varmaan itsekin kokeilla... Pienillä paineilla joudun itsekin ajamaan.

rjrm
07.09.2014, 15.16
Whiten Chosen-navoista on työläs löytää dokumenttia, mutta "Chosen 190 mm" googleen tarjoiltuna toi kaksi valtavaa pdf-tiedostoa näkösälle. Napavalmistajalla on kattava setti kaikenmoista napaa, joista ainakin osa näyttää mielestäni joidenkin kalliimpien napojen taiwanilaisilta kopioilta. Läskinapojen speksejä noistakaan papereista ei löydä :) Konelaakereita näyttäisi löytyvän monen navan sisältä. Vaparin kehutaan olevan käänteentekevån erilainen. Jostain kuulista kirjoittavat, mutten sitä kovin ajatuksella jaksanut lukea.

Two-Shoes
07.09.2014, 15.50
Lähtökohdat pitäisi periaatteessa olla kunnossa kun sun ringlen mukaan vanne on tubeless ready ja myös bulldozerin kyljessä lukee tubeless ready. Pitäisi varmaan itsekin kokeilla... Pienillä paineilla joudun itsekin ajamaan.
Jos ne vanteetkin on kerran tubeless ready:t niin pitäiskö tohon riittää että pistää pelkät tubeless venttiilit ja litkut??

Anaxagore
07.09.2014, 16.32
Jos ne vanteetkin on kerran tubeless ready:t niin pitäiskö tohon riittää että pistää pelkät tubeless venttiilit ja litkut??

Vanne on kuin reikäjuusto mutta reunat on tubelekseen ilmeisesti hyvin sopivat. Luulis että tubelessteippi, -venttiilit ja litkut riittäis?

http://www.bikerumor.com/2014/04/11/soc14-sun-ringle-rolls-out-helix-tubeless-ready-rims-mulefut-fat-bike-rims/

Antza44
07.09.2014, 19.10
Älkää niihin Sunrigleihin mitää ghettovirityksi tehkö. Menee vanteen hyvä beadlock hukkaan. Teippiä reikiin ja litkut sisään.

Two-Shoes
07.09.2014, 19.26
Älkää niihin Sunrigleihin mitää ghettovirityksi tehkö. Menee vanteen hyvä beadlock hukkaan. Teippiä reikiin ja litkut sisään.
Oisko sitten ihan gorilla teippi suosituksena? Toimiiko ihan vaan vanhasta sisurista leikattu venttiili?

tomibert
07.09.2014, 21.44

https://www.marlincrawler.com/images/beadlock.gif

eli mikä?

- Tomi

Tank Driver
07.09.2014, 22.26
Taitaa olla beadhook se termi, jota haettiin. Beadlock on maastoautoista tuttu erillinen kehä, joka pultataan vanteeseen kiinni mahdollistamaan pienten paineitten käytön renkaan putoamatta päältä.

mutanaama
07.09.2014, 22.26
Se on sellanen snadi skrubu, mikä lukitsee renkaan ulkokehää vasten. Hyvässä TL vanteessa se on sen verran tiukkakin, ettei siihen mahdu teippiä väliin. Tainnu olla niin, että molempia nimityksiä on käytössä.

kim71
07.09.2014, 23.01
Itellä ei vertailukohtaa muihin läskeihin, mutta kiipiihän toi aivan uskomattomasti. Meillä päin on paljon noita hiekkamonttuja jonka pohjia tullut nyt koluttua tää viikonloppu. On se valtava kontrasti perinteiseen 2.35 maastorenkaaseen toi whiten rengas. Ne 20-30m hiekkaiset nousut johon commencal uppos 5m jälkeen, white kiipii ihan helposti. itse oon ajanut 0.55 paineilla ja se tuntuu toimivan... ehkä vois vielä siitäkin pudottaa kun oma massa suht pieni. Millä muuten kuljettajan kilomäärällä ja paineilla porukka ajalee? tohon rullaavuuteen.... mulla ei kokomusta muista fäteistä kun vaan se muutama minuutti spessusta.. niin mielestäni rengas rullaa hyvin. Paras uudistus harrastukseen fätin myötä on mielestäni se, että jo miljoona kertaa koluttujen polkujen rinnalle tuli aivan uusia ja hauskoja reittejä :D

elasto
08.09.2014, 00.04
Fattyn takanapa rohisee. Laakerit paskana? Onko helppo vaihtaa ja jotain ihan peruskamaa?

PS. 25-40 General Lee Sramin pakalle ei ole kovin pitkäikäinen tai ei ainakaan kestä kovin paljoa väärinkäyttöä. Yleensä vaihdan ketjun 0,75mm venymän kohdalla, mutta nyt ehti venähtää 1 milliin ja kaikki General Leen rattaat paskana. Uusi ketju pomppii niillä kovaa runtatessa.

rjrm
08.09.2014, 00.36
Jokos Whiten takanapa on tätä uutta tyyppiä. Ovat omasta mielestään keksineet vaparin uudestaan.
http://www.bikerumor.com/2014/09/06/eb14-the-amazing-frictionless-chosen-smart-hub-freehub-spins-freely-in-both-directions/

Anaxagore
08.09.2014, 09.19
Itellä ei vertailukohtaa muihin läskeihin, mutta kiipiihän toi aivan uskomattomasti. Meillä päin on paljon noita hiekkamonttuja jonka pohjia tullut nyt koluttua tää viikonloppu. On se valtava kontrasti perinteiseen 2.35 maastorenkaaseen toi whiten rengas. Ne 20-30m hiekkaiset nousut johon commencal uppos 5m jälkeen, white kiipii ihan helposti. itse oon ajanut 0.55 paineilla ja se tuntuu toimivan... ehkä vois vielä siitäkin pudottaa kun oma massa suht pieni. Millä muuten kuljettajan kilomäärällä ja paineilla porukka ajalee? tohon rullaavuuteen.... mulla ei kokomusta muista fäteistä kun vaan se muutama minuutti spessusta.. niin mielestäni rengas rullaa hyvin. Paras uudistus harrastukseen fätin myötä on mielestäni se, että jo miljoona kertaa koluttujen polkujen rinnalle tuli aivan uusia ja hauskoja reittejä :D

Eilen kävin ajelemassa juurakkopolkuja ja paineita oli edessä 0.30bar ja takana 0.35bar. Mittarina Schwalben painemittari josta ei mitään hajua kuinka päin honkia/petäjiä/mäntyä näyttää. Tänään laitoin työmatkalle eteen 0.50 ja taakse 0.55. Kuskilla painoa 76kg + varusteet.

Jokos Whiten takanapa on tätä uutta tyyppiä. Ovat omasta mielestään keksineet vaparin uudestaan.
http://www.bikerumor.com/2014/09/06/eb14-the-amazing-frictionless-chosen-smart-hub-freehub-spins-freely-in-both-directions/
Ei ole tuota frictionless-tyyppiä, sen verta paljon pitää mekkalaa tuo whiten vapaaratas.

Anaxagore
08.09.2014, 09.36
Vähänhän tuo paino on. Esimerkiksi Whiten kiekkosetti painaa 7.8kg. Fillarilehden läskipyörävertailussa taisi olla kiekkosettien painot 7.4-8.4kg. Tuosta Whiten setistä lähtisi litkuttamalla massaa aika paljon pois ja myös vaihtamalla pakaksi xt 11-36.

Edit: Eipä hyödytä pakan vaihtaminen kuin 44g...

Hissitolppa
08.09.2014, 09.42
Eilen kävin ajelemassa juurakkopolkuja ja paineita oli edessä 0.30bar ja takana 0.35bar. Mittarina Schwalben painemittari josta ei mitään hajua kuinka päin honkia/petäjiä/mäntyä näyttää. Tänään laitoin työmatkalle eteen 0.50 ja taakse 0.55. Kuskilla painoa 76kg + varusteet.

Oma Schwalben mittari ainakin on varsin tarkka. Ei heitä mihinkään suuntaan 0-3bar paineissa.

Voi taivas miten on odottavan aika pitkä. Oliko se Canyonin Duden alle 2500€ hinta miten varma huhu? Mikä Dude se oli? Mua kiinnostaa se 9.0 cf versio.

brilleaux
08.09.2014, 10.25
Kokemuksia hyvistä hiilaristongista? On Onen sivuilla näyttäis olevan 59,99 puntaa niiden oma, onko tuosta mihinkään?
Nousua pitäis olla 25mm ylöspäin, mikä rajaa hiukan valikoimaa.
Ja leveyttä sen min 720mm.

Ja hiilarilla haen sitä pehmennystä, saa vinkata myös niitä "ei kannata" malleja. :)

Kemizti
08.09.2014, 10.37
Jos budjetti ei rajoita ja nousua kaipaa yli 25mm, niin tuollasen laittaisin.. http://www.bike-components.de/products/info/p38728_Iodine-11-30mm-OS-Riser-Lenker-Modell-2014.html

itellä Azonic c.f.k. mutta siinä vähemmän nousua..

kyprok
08.09.2014, 10.38
Kokemuksia hyvistä hiilaristongista? On Onen sivuilla näyttäis olevan 59,99 puntaa niiden oma, onko tuosta mihinkään?

Ja hiilarilla haen sitä pehmennystä, saa vinkata myös niitä "ei kannata" malleja. :)

Race Face:lla taitaa olla Sixc -mallissa tarjolla nousua aina 35mm saakka. Ainakin uudessa 35mm -stemmiin sopivassa versiossa. Itse olen tykästynyt Enven DH -tankoon, jota tosin saa vain 23mm nousulla.

brilleaux
08.09.2014, 10.42
Stemmi tosiaan, pitää olla 31,8mm tanko. Sixc jää siten ulos tästä.

crcm
08.09.2014, 10.43
RaceFace Sixc ja Next mallisto. ^^ Molempia löytyy.

EDIT: Aah nousua noin paljon...sitten en tiedä.

kim71
08.09.2014, 10.46
Vähänhän tuo paino on. Esimerkiksi Whiten kiekkosetti painaa 7.8kg. Fillarilehden läskipyörävertailussa taisi olla kiekkosettien painot 7.4-8.4kg. Tuosta Whiten setistä lähtisi litkuttamalla massaa aika paljon pois ja myös vaihtamalla pakaksi xt 11-36.

Uskon että noi whiten fätit kasvattaa suosiotaan todella nopeesti. Hinta sen verran halpa ja jos joku haluu päivittää vakiota, niin ei sekään paljoo euroja vaadi. Spessun halvin maksaa 2000, eli jos whiteen kivittää sen tonnin päivityksiin, kelpais se jo monelle "tosi grammanviilaajallekin" + tietysti vanhan osat rahanarvoista tavaraa!

noniinno
08.09.2014, 10.54
Vähänhän tuo paino on. Esimerkiksi Whiten kiekkosetti painaa 7.8kg. Tuosta Whiten setistä lähtisi litkuttamalla massaa aika paljon pois...

Paljonko läskikumeen on laitettava lientä? Kai sekin jotain painaa?

Anaxagore
08.09.2014, 11.02
Uskon että noi whiten fätit kasvattaa suosiotaan todella nopeesti. Hinta sen verran halpa ja jos joku haluu päivittää vakiota, niin ei sekään paljoo euroja vaadi. Spessun halvin maksaa 2000, eli jos whiteen kivittää sen tonnin päivityksiin, kelpais se jo monelle "tosi grammanviilaajallekin" + tietysti vanhan osat rahanarvoista tavaraa!
Jos tonni olisi varaa päivityksiin niin melkeinpä ostaisin mieluummin vaikka toisen whiten vaimolle :D. Jos päivittämään lähtisi niin muutama kohtuuhintainen "täsmäkevennys" (satula, tolppa, tanko, stemmi, etuvaihtajaan liittyvät rojut pois + narrowide-ratas tilalle, litkutus) ja paketti alkais olla siinä.

Paljonko läskikumeen on laitettava lientä? Kai sekin jotain painaa? Ei mitään hajua paljonko litkua pitäisi laittaa. Riippunee siitä kuinka hyvin setti pitää ilmaa ilman litkuja. Optimistina ajattelen että hyvin pitää joten litkuakin tarvitaan vähän. :)

brilleaux
08.09.2014, 11.23
Spessun halvin maksaa 2000,

Expertiä saa 2080 euroon Tampereelta.

IncBuff
08.09.2014, 11.33
Expertiä saa 2080 euroon Tampereelta.
Onko se vähemmän kuin 2000 :eek:

brilleaux
08.09.2014, 12.19
Onko se vähemmän kuin 2000 :eek:
http://i.imgur.com/7daEpfY.gif

brilleaux
08.09.2014, 12.33
Jos budjetti ei rajoita ja nousua kaipaa yli 25mm, niin tuollasen laittaisin.. http://www.bike-components.de/products/info/p38728_Iodine-11-30mm-OS-Riser-Lenker-Modell-2014.html

En viitsinyt empiä enempää, napautin enteriä tämän kohdalla.

Ski
08.09.2014, 12.40
Mitä ns aftemarket hiilikuitukeuloja on porukoilla ? Zipo, oliko sulla Farleyssa joku malli ?

kim71
08.09.2014, 12.45
voisko joku kertoo linkin tohon white 2fat pro takavaihtajan korvaan? jos tilais varalle. ja vinkkiä mistä sisuri kannattais tilata samaan härveliin? kiitokset etukäteen!

Antza44
08.09.2014, 12.48

Ja hiilarilla haen sitä pehmennystä, saa vinkata myös niitä "ei kannata" malleja. :)Ei hyvä vaan PARAS mitä rahalla saa nousua tosin vain 20mm ja nyt oikeen huippu halpa tarjous. Eli Answer 20/20 http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/answer-xc-enduro-720-20-20-carbon-bar/rp-prod87814

Liikuva shikaani
08.09.2014, 12.53
Mikäli olen mitään ymmärtänyt mistään niin nuo (ghetto)tubeles viritykset ei välttämättä painoa juurikaan pudota, on haettu muita ominaisuuksia, rullaavuuden parantumista yms.

Antza44
08.09.2014, 12.55
Litkua olen ite laittanut 1.5 desiä. Muutaman kuukauden päästä voi sitten lisäillä, jos on imeytynyt kaikki kumiin. Litkua pitää olla kumissa paikkausta varten vaikka kumi olisi 100% tiivis ilmankin. Niin kauan kuin litku on nesteenä sitä ei oikeen voi laskea pyörivään massaan.
Tuolta voi tututua Stanin videohin http://www.notubes.com/help/index.aspx

^Niin ja Whiten Sunrigleihin ei edelleenkään tarvitse tehdä Ghettoa.

brilleaux
08.09.2014, 12.59
Ei hyvä vaan PARAS mitä rahalla saa nousua tosin vain 20mm ja nyt oikeen huippu halpa tarjous. Eli Answer 20/20 http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/answer-xc-enduro-720-20-20-carbon-bar/rp-prod87814

Tätä kyttäilin myös, senverran radikaali muutos etten uskaltautunut kokeilemaan. Vielä...

Liikuva shikaani
08.09.2014, 13.02
Ei hyvä vaan PARAS mitä rahalla saa nousua tosin vain 20mm ja nyt oikeen huippu halpa tarjous. Eli Answer 20/20 http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/answer-xc-enduro-720-20-20-carbon-bar/rp-prod87814

Perskeles kun on kuitenkin tangoksi aika kallis... Eikös tuo muuta ranteiden kulmaakin jonkin verran mukavempaan suuntaan? Mulla on kipeytynyt peukalon tyvi vähän hemmetin araksi ja luulen sen tulleen pyörällä rytkyttämisestä...

a-o
08.09.2014, 13.10
Mitä ns aftemarket hiilikuitukeuloja on porukoilla ? Zipo, oliko sulla Farleyssa joku malli ?

No mulla on Fattyssä On-One. Ihan jees ja kevyt. Ajotuntuma muuttui, Ellinmaalla alamäessä huomasin, ulosajo, OTB ja hallittu ukemi...

Antza44
08.09.2014, 13.14
Perskeles kun on kuitenkin tangoksi aika kallis... Eikös tuo muuta ranteiden kulmaakin jonkin verran mukavempaan suuntaan? Mulla on kipeytynyt peukalon tyvi vähän hemmetin araksi ja luulen sen tulleen pyörällä rytkyttämisestä...
Näitähän ne lääkäritkin nykyään määrää vaivoihin;). Moni on oikeesti saanut helpotusta ranne, hartia ja ym vaivoihin ja Answer 20/20 on oikeesti pehmeä tanko ajaa ja kulma muutos positiivinen.
On-Onellakin on nykyään myös leveämpi ranteen säästäjä tanko https://www.on-one.co.uk/i/q/HBOOOG/on-one-og-handlebar Löytyy alu ja kuitu. Alu versio 29er kiinni itellä. Parempi kulma vielä minun kipeytyville ranteille, mutta Answerista tykkään enempi on leveempi ja jotenkin muutenkin tykkään enempi. Answer tuntuu leveemmältä mitä 720mm antaa ymmärtää samoin käy On-Onen OG tangolla.

Ski
08.09.2014, 13.24
No mulla on Fattyssä On-One. Ihan jees ja kevyt. Ajotuntuma muuttui, Ellinmaalla alamäessä huomasin, ulosajo, OTB ja hallittu ukemi...

:) Eli vauhtia tuli lisää, keula keveni ja riskinottokyky suureni(ko) ?

Kemizti
08.09.2014, 14.22

mullaki 907ssa on-one hiilikeppi, tykkään! ei aiheuttanut lisää kevätjuhlaliikkeitä, fillari keveni apaut pualkiloo..

brilleaux
08.09.2014, 14.29

Oli kyllä niin houkutteleva tarjous(116e lisäalennuskoodilla) että peruin Crank Brothersin tilauksen ja iskin kiinni tuohon. :)
Kerron tulevaisuudessa onko kehuille katetta.

mutanaama
08.09.2014, 14.56
Paljonko läskikumeen on laitettava lientä? Kai sekin jotain painaa?

Vaimolla on noin 0,8dl/kumi ja hyvin on ilmat pysyny. Mulla maastokäytössä noin 1,2 dl, enkä vielä ole kokenut ongelmaksi muutaman maastolenkin jälkeen.

Hissitolppa
08.09.2014, 15.10
Näitähän ne lääkäritkin nykyään määrää vaivoihin;). Moni on oikeesti saanut helpotusta ranne, hartia ja ym vaivoihin ja Answer 20/20 on oikeesti pehmeä tanko ajaa ja kulma muutos positiivinen.
On-Onellakin on nykyään myös leveämpi ranteen säästäjä tanko https://www.on-one.co.uk/i/q/HBOOOG/on-one-og-handlebar Löytyy alu ja kuitu. Alu versio 29er kiinni itellä. Parempi kulma vielä minun kipeytyville ranteille, mutta Answerista tykkään enempi on leveempi ja jotenkin muutenkin tykkään enempi. Answer tuntuu leveemmältä mitä 720mm antaa ymmärtää samoin käy On-Onen OG tangolla.

Minkälaista maastoa tommosella on tarkoitus jurnuttaa? Mulla oli hyvin pikaisessa testissä On Onen Mary stonga https://www.on-one.co.uk/i/q/HBOOMA/on-one-mary-handlebar ja ainakin omaan polkujen koluamiseen oli aivan kamala. Kyllä siihen on syynsä miksi maastossa on stonga suht suora, niin polku- kuin moottoripyörissäkin. Tai ainakin semmoiseen lopputulokseen mä tulin. Ei tuommoisen sikkuran kanssa menty todellakaan samoista paikoista tutulla lenkillä mitä normaalilla stongalla. Johonkin retkiajeluun ja vastaavaan varmasti hyvin toimiva.

Antza44
08.09.2014, 15.32
^Mary löytyy kotoa ja OG huomattavasti paremmin maastoon soveltuva leveydeltään ja kulmiltaan. Answer 20/20 ja Maryllä ei ole muuta yhteistä, kuin se, että ne on fillarintankoja. Answer sopii mahtavasti kaikkeen maasto rymistelyyn vaikka enska pyörään on leveyttä ja voimaa ohjata. Kannatta koittaa, nyt kun irtoaa noin halvalla 116€:).

mutanaama
08.09.2014, 15.37
Minkälaista maastoa tommosella on tarkoitus jurnuttaa? Mulla oli hyvin pikaisessa testissä On Onen Mary stonga https://www.on-one.co.uk/i/q/HBOOMA/on-one-mary-handlebar ja ainakin omaan polkujen koluamiseen oli aivan kamala. Kyllä siihen on syynsä miksi maastossa on stonga suht suora, niin polku- kuin moottoripyörissäkin. Tai ainakin semmoiseen lopputulokseen mä tulin. Ei tuommoisen sikkuran kanssa menty todellakaan samoista paikoista tutulla lenkillä mitä normaalilla stongalla. Johonkin retkiajeluun ja vastaavaan varmasti hyvin toimiva.
Joo, sun kannattaa kokeilla answeria, jos jostain sellaisen saat kätösiin tai edes testiin. Taitaapi olla meidän setälenkeillä se yleisin malli, ja ajaapa sillä muutama räädimpikin kuski.

Jake_Kona
08.09.2014, 15.38
Oliko täällä rannekeskustelua...no jos kääntää sen maryn ylösalasin niin ranne tulee luontevammin suorassa kohti kahvaa. Sanotaanko sitä downsloupiksi? #KunhanHöpöttelen

Liikuva shikaani
08.09.2014, 16.01

Äkkiä laskien Bontyn Jackalope kiekkosetti Hodag kumeilla jäisi painamaan tubeleksena noin 5,4kg, tähän pakka, jarrulevyt ja akselit niin oltaisiin silti alle 6kg... olenkohan laskenut oikein?

zipo
08.09.2014, 16.05
Pinnat tuli,liukenin duunista ja kohta testaamaan kunhan kiekonkasauskaffet on juotu.
Tubeless vei aikaa vain 15 sekuntia.Bud/nextie 65mm eli sama mitä Mavic Ust kiekoilla.Ei hihnoja tms.
Pikku pyörähdyksen jälkeen rengas piti tietysti irrottaa kun olen kuullut juttua että joiltakin kehiltä rengasta ei saa pois kuin puukolla silppuamalla.
Nätisti irtosi ja pysyi myös vanteella nolla paineella.
Renkaan profiili muutui huomattavasti ,jota olen hakennutkin jo jonkin aikaa.Järkihintaisia 65mm kehiä ei vaan ole ollut tarjolla.
Kuva vääristää mittasuhteita rajusti...
Trekissä on ollut 3 eri keulaa ja se kaikkein oudoimman näköinen on paras,siis rauta Jones
On One kuitukeppi ei vaan passanut meitsille,kai sille olisi voinut antaa mahdiksia useammalla kuin 2 lenkillä.

http://ep1.pinkbike.org/p4pb11389797/p4pb11389797.jpg

mutanaama
08.09.2014, 16.11
Mutta se kysymys kuuluukin, paljon nuo painoi??????

Antza44
08.09.2014, 16.17
^Ilmeiseti hakusessa oli pöyreämpi profiili Bud:ille. Onko tarkoitus ajaa lumikelitkin kaposilla vanteilla vai vaihtuuko leveämmät vanteen lumikeleille? Edestä päin olis kiva nähdä kuva Bud:ista tuolla vanteella?

mutanaama
08.09.2014, 16.57
Äkkiä laskien Bontyn Jackalope kiekkosetti Hodag kumeilla jäisi painamaan tubeleksena noin 5,4kg, tähän pakka, jarrulevyt ja akselit niin oltaisiin silti alle 6kg... olenkohan laskenut oikein?

Mun talvisetti painaa aika tarkalleen 6,2kg. Pakkoineen, jarrulevyineen ja pikalinkkuineen. Varmaan tuosta saisi sen puoli kiloa pois keveemmillä renkailla ja litkut poistamalla mutta sitten taas kantavuus kärsis kapeamman renkaan myötä.

Jackaolopen vanteet painaa noin 2,8kg, renkaat 2,5kg litkut, teipit ja venat 300g, linkut 100g, jarrulevyt 250g ja takapakka 300g, eli samoihin tuo näyttäis menevän. Ei huono ollenkaan, hinta on kuitenkin melko kohtuullinen

elasto
08.09.2014, 17.12
Eikö kukaan ole muka vaihtanut On-One Fattyn takanapaan laakereita?! Vai eikö ne vaan ole vaihdettavissa?

Shimaani
08.09.2014, 17.27
Mitä ns aftemarket hiilikuitukeuloja on porukoilla ? ... Mun Puksussa on tommottine Kuituhimmeli (http://sarmabikes.com/products/carbon-fork-fatbike). Vallan soiva kaffeli.

ealex
08.09.2014, 17.47
Niin kauan kuin litku on nesteenä sitä ei oikeen voi laskea pyörivään massaan.

Ei oikein voi, nestemäinen pyörivä massa kun syö energiaa fysiikan lakien mukaan keskimäärin enemmän, kuin kiinteä.:rolleyes:

valppaus
08.09.2014, 18.03
Sopinee jotenkuten tänne TechTalkiin: jos jollakin on tarvetta mainioiden Revelate Designs'in pyöräretkeilytuotteisiin Espoon suunnalla, niin olisin kiinnostunut jakamaan kiinteät/kalliit postit, tarvetta olisi vain yhdelle pussukalle jota ei erikseen viitsisi tilailla rapakon takaa. YV:tä tulemaan vaikka tällä viikolla.

http://www.revelatedesigns.com/

HC Andersen
08.09.2014, 18.19
Sopinee jotenkuten tänne TechTalkiin: jos jollakin on tarvetta mainioiden Revelate Designs'in pyöräretkeilytuotteisiin Espoon suunnalla, niin olisin kiinnostunut jakamaan kiinteät/kalliit postit, tarvetta olisi vain yhdelle pussukalle jota ei erikseen viitsisi tilailla rapakon takaa. YV:tä tulemaan vaikka tällä viikolla.

Shocktherapy liikkeessä on ainakin jonkunlainen valikoima Relevatedesigns:in tuotteita, oletko kysellyt sieltä?

HC Andersen
08.09.2014, 18.37

Täysin samaa mieltä, paras ohjaamo päivitys mitä olen ikinä tehnyt. Ranteiden kulma muuttuu luontevaksi samoin täysjäykän fillarin päällä jumppaaminen helpottuu huomattavasti, eli vaikuttaa ajettavuuteen ja etenemis kykyyn huomattavasti. Eikä ranteita juili enään normi lenkeillä.

Mulla on tuo Answeri vielä "väärin päin" jolloin hartiat ja kyynärpäät on myös alempana, toimii hyvin mulla.

Hissitolppa
08.09.2014, 19.49
Joo, sun kannattaa kokeilla answeria, jos jostain sellaisen saat kätösiin tai edes testiin. Taitaapi olla meidän setälenkeillä se yleisin malli, ja ajaapa sillä muutama räädimpikin kuski.

Näin se vissiin on tehtävä. On hivenen turhan kallis heräteostokseksi. Ja pahin olis jos se toimiskin, niin tulis turhan kalliiksi päivittää kaikkiin filoihin. :D

Eikö kukaan ole muka vaihtanut On-One Fattyn takanapaan laakereita?! Vai eikö ne vaan ole vaihdettavissa?

Mikä tuossa on kummaa? En mä sen lyhyehkön Fattyn omistamisen aikana niitä vaihtamaan ruvennut, mutta kyllä ne kädessä oli ja rasvat vaihdoin niihin. Jossain täällä syövereissä on muistaakseni kuvatkin siitä.

elasto
08.09.2014, 20.03
Mikä tuossa on kummaa? En mä sen lyhyehkön Fattyn omistamisen aikana niitä vaihtamaan ruvennut, mutta kyllä ne kädessä oli ja rasvat vaihdoin niihin. Jossain täällä syövereissä on muistaakseni kuvatkin siitä.

OK. Oon ihan käsi noissa laakerihommissa. Tarviko jotain erikoistyökaluja niiden vaihtamiseen? Et varmaan muista kokoa? Pitänee siis mennä laakerikauppaan wanha laakeri mallikappaleena mukana.

a-o
08.09.2014, 20.49

Huomasitko, että Revelaten tuotteita saa Itävallasta, http://fatbikes.at/revelate-designs

Toimituskulut vähän halvemmat, mutta itsellä ei ole liikkeestä omakohtaisia kokemuksia.

Hissitolppa
08.09.2014, 20.51
OK. Oon ihan käsi noissa laakerihommissa. Tarviko jotain erikoistyökaluja niiden vaihtamiseen? Et varmaan muista kokoa? Pitänee siis mennä laakerikauppaan wanha laakeri mallikappaleena mukana.

Ei siinä mitään erikoistyökaluja tarvinnut. Ei muistaakseni tarvinnut edes soveltaakaan. :) Kokoa en muista, vaikka sen muistan kyllä, että se piti ottaa ylös. Naputtelet ne irti ja otat mallin mukaan kauppaan.

J_K
08.09.2014, 21.31
Täysin samaa mieltä, paras ohjaamo päivitys mitä olen ikinä tehnyt. Ranteiden kulma muuttuu luontevaksi samoin täysjäykän fillarin päällä jumppaaminen helpottuu huomattavasti, eli vaikuttaa ajettavuuteen ja etenemis kykyyn huomattavasti. Eikä ranteita juili enään normi lenkeillä.

Tähän kommenttiin on helppo yhtyä, sen verran hyvä tanko että tuli tilattu toinen kapeempi renkaiseenkin.

brilleaux
08.09.2014, 21.44
Taisin siis toivottavasti tehdä oikean ratkaisun kun panin tilaukseen. Juuri kasasin Fatboyn ja onhan orkkistanko jo itsessään naurettavan kapea. Ja suora. :D
Viitsiikö tuolla edes ajaa ennekuin Answer saapuu.
No en taida malttaa odottaa, onhan se vertailukohta oltava! :P

Liikuva shikaani
08.09.2014, 21.53
Nonni, tännekin lähti se Answer… kiitos vaan yllytyksestä :)

Tank Driver
08.09.2014, 21.54
No ei se pyörä sillä stongalla niin paljoa parane ettei sillä ennen ajaa voisi. Hyvä kiemura tjugotjugo kyllä on.

Hub
08.09.2014, 22.05

Mulla on tuo Answeri vielä "väärin päin" jolloin hartiat ja kyynärpäät on myös alempana, toimii hyvin mulla.

Minkälaiseen ajoon tuo on parannus? Ihan XC, AM vai enduroo yms.?

Tank Driver
08.09.2014, 22.14

Maastopyöräilyyn.

Kemizti
08.09.2014, 22.21
9:ZERO:7:ltakin näköjää täysjoustoläskiä tulossa..
https://fbcdn-photos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-0/10646688_449626441842669_4771177814766258320_n.jpg ?oh=3a613ff176777d114cc7fda0f5b28ea1&oe=54D088A4&__gda__=1418508828_77749f16d351fff0ac94c37acc86bb3 9

mutanaama
08.09.2014, 22.25
Maastopyöräilyyn.
+1, toimii myös siirtymillä.

Oulunjulli
08.09.2014, 22.47
Huomasitko, että Revelaten tuotteita saa Itävallasta, http://fatbikes.at/revelate-designs

Toimituskulut vähän halvemmat, mutta itsellä ei ole liikkeestä omakohtaisia kokemuksia.

Ja enklannista jos ei muualta: http://www.backcountrybiking.co.uk/
Tilasinkin mallikkaasti tuolta jotain jota luulin/toivoin tarvivani elokuussa.
Mailissa kysyin postikulut kun oli jotain hämminkiä ostoskorin kanssa, vastaus kuului: "Postage would £12.65 (tracked signed for)"
Vastasin että kelpaa ja sitten tuli jokin linkki jota kautta maksoin.

VSS
08.09.2014, 22.53
Alt. barit auttaa todella paljon käsi-, hartia- ja selkäkipuihin. Itse speksasin On-One OG:n lisäksi myös Bontrager inForm Evoke RL gripit (zippoa kopioiden). 20/20 on tosi hyvä mutta jos haluaa säästää niin OG on hyvä. Itse en haluaisi yhtään enempää backsweeppiä kuin OG:n 25 astetta.

HC Andersen
08.09.2014, 23.03

Normaali Etelä-Suomalainen polkurymistely, onko se sitten AM:ää, enduroo tai XC:tä, ei se ainakaan huonolta tuntunut Ylläksen DH radalla kun läskillä siellä ajelin.

Mun ajotyyli läskillä on ihan erilainen täpäriin verrattuna, eli liikun läskin ohjaamossa enemmän jolloin tangon suurempi taaksetaivutus (mun tapauksessa 9 astetta vs. 20) vaikuttaa ranteiden/kyynärpäiden/olkapäiden nivelten liikkuvuuteen.

tiki
08.09.2014, 23.10
Kertokaa, oi viisaat, onko toivoa löytää 9:zero:7:n takanapaan (170 mm) vapaarattaita teräksisellä rungolla? Ostelin tuossa kesän lopulla käytetyn mokoman ja jo entinen omistaja oli saanut alumiinia ruttuun ihan kivasti. Käsittääkseni hänellä on elopainoa alta 80 ja itselläni menee ajokamojen kanssa helposti yli sadan. Onko näiden osien kanssa pelin henki se, että jos meinaa vaihtaa mallia parempaan, pitää vaihtaa koko napa?

https://lh5.googleusercontent.com/_SfYFQWlPO3qcZdtxjTXu99xYuIox8IEQzv05V274fDJ=w735-h981-no

HC Andersen
08.09.2014, 23.25
Tuo näyttää Formulan vapaarattaalta, samalta mikä on mun Mukluk2 navassa. Niitä löytyy ainakin teräksisinä Shocktherapystä sekä minulta.
http://cdn.hibike.com/image/product/ENA/ENA_SaM2F-is.jpg

Klicks! (http://www.hibike.com/shop/product/p998f9ef11f844f3b19bbf3b1d13a32c3/Salsa-Mukluk-2-Fat-bike-freewheel-body.html) Shoktherapyssä on hinta huomattavasti edullisempi.

sanaksenaho
08.09.2014, 23.33
Voi helvete! Oon jääny ihan 2013 luvulle ku en oo seurannu mitä tääl tapahtuu..
Ja haluaisinkin jatkaa keskustelua keuloista kuitu kiinostaa.. myös kiinan kuitu onk0 jollaki joku kauppa mistä tilattu kiinan kuitukeulaa kestääkö/hinta/toimitusaika.
300€ kuulostaa äkkiseltään aikas paljonlta mutta kyllä muutaman kaljan jälkeen voi jo tilata. muita sopuhintaisia? Jos lojuu käytetyt ni ne myös kiinostaa :D

Kemizti
08.09.2014, 23.44
^ http://www.on-one.co.uk/i/q/FOOOCFAT/on-one-carbon-fatty-fork

oon ite ainaki tykänny..

sanaksenaho
08.09.2014, 23.46
unohtuna sannoo et pitäs soppii tuaho mukluk2... tue ei taid mennä?

Kemizti
08.09.2014, 23.48
Mikänottei sopis? Jos kakkoseenmulkuttimessa on taaperoputki, niin uuella laakerin alakoolilla siitä selviää (1 1/8">1,5" crownrace)

HC Andersen
08.09.2014, 23.51
Voi helvete! Oon jääny ihan 2013 luvulle ku en oo seurannu mitä tääl tapahtuu..
Ja haluaisinkin jatkaa keskustelua keuloista kuitu kiinostaa.. myös kiinan kuitu onk0 jollaki joku kauppa mistä tilattu kiinan kuitukeulaa kestääkö/hinta/toimitusaika.
300€ kuulostaa äkkiseltään aikas paljonlta mutta kyllä muutaman kaljan jälkeen voi jo tilata. muita sopuhintaisia? Jos lojuu käytetyt ni ne myös kiinostaa :D

Toiset kehuu toiset ei, tämä taitaa olla aika monella myös minulla, ei ole pahaa sanottavaa.

On-One Fatty Carbon (http://www.on-one.co.uk/i/q/FOOOCFAT/on-one-carbon-fatty-fork)

Ehkä teräskeulaa hieman kovempi.

HC Andersen
08.09.2014, 23.56
unohtuna sannoo et pitäs soppii tuaho mukluk2... tue ei taid mennä?

Mikäjottei

Eilen sekä tänään se oli tämän näköinen, huomenna jo eri näköinen :)

http://i222.photobucket.com/albums/dd231/hcandersen/DSC03570_zpseee35705.jpg~original

tiki
09.09.2014, 00.01
Hei kerropa Kemizti ku sulla on samanlainen pyörä ja ajeltiin peräjälkeen Finlandiassa mäkkee ylös että menikö tuo ononen hiilikepukka ihan heittämällä ysinollaseiskan alumiinisen tilalle vai pitikö jotain rinkuloita headsettiin vaihdella tai jarruadapteriloisia laitella? Kävyn tilalle tietenkin se hiilarispesifinen ruttulo. Minullahan siis on nuo BB7:t...

Nuo saakelin hinnat. Himotus.

Kemizti
09.09.2014, 00.04
^meni, se suositeltu kaulaputken sisään paneskeltava kikkula kannattaa tosissaan muistaa tilata mukaan, ite maksoin kalliisti kivijalkakauppaan..

tiki
09.09.2014, 00.06
Onko oleellisesti eri tuntuma ajossa (poislukien painoero)? Syherönsuodatusominaisuuksia ajan takaa.

Kemizti
09.09.2014, 00.08
Onko oleellisesti eri tuntuma ajossa (poislukien painoero)? Syherönsuodatusominaisuuksia ajan takaa.

kyllä mä pidän että se(kin) suodattaa tärinää mainiosti verrattuna sikajäykkään alukeppiin, toki mulla on myös kuitutanko, joka edelleen edesauttaa asiaan (ja oli melekee yhtä kallis) :p

Antza44
09.09.2014, 00.41
+1, toimii myös siirtymillä.
Jep stemmin vierestä, kun ottaa sisäänpäin taivutetusta osasta kii, niin pääsee kivaan aero kippuraa ja läski poimunopeuteen:D.

Hub
09.09.2014, 00.43
Normaali Etelä-Suomalainen polkurymistely, onko se sitten AM:ää, enduroo tai XC:tä, ei se ainakaan huonolta tuntunut Ylläksen DH radalla kun läskillä siellä ajelin.

Mun ajotyyli läskillä on ihan erilainen täpäriin verrattuna, eli liikun läskin ohjaamossa enemmän jolloin tangon suurempi taaksetaivutus (mun tapauksessa 9 astetta vs. 20) vaikuttaa ranteiden/kyynärpäiden/olkapäiden nivelten liikkuvuuteen.

Tuon tangon ajoasentoon vaikutusta juuri pohdin. Ihan puhtaasti mutuna luulisi että tuolla taaksetaivutuksella ohjaamo lyhenee ja ajoasento on pystympi. Itsellä tämä heikentää ylämäkiä ja teknisiä pätkiä. Vai onko 720 leveydellä ja ohjaamon pituus sama eli eteenpäin taivutus kompensoi riittävästi?

Jos näin on ja 720 tuntuu liian leveältä (700 toistaiseksi levein) tangon lyhentämisen myötä pitäisi lyhentää myös stemmiä, jotta ohjaamon pituus pysyy samana?

Oletko asentanut taaksetaivutuksen käsien suuntaisesti, vaakaan vai jotenkin muuten?

Voi olla että pohdin liikaa.

mutanaama
09.09.2014, 01.02
Sviippi lähtee ensin stongasta eteenpäin, ja vasta sen jälkeen takaisin, jolloin kaffat on kutakuinkin samassa paikassa kuin suoremmalla tangolla. Leveydestä saa osan pois, jos haluaa.
Vantaalta löytyy useempi läski, jossa tuota voi kokeilla.
@Antza44, juuri noin. :)

Antza44
09.09.2014, 08.27
^^Minusta Answerin 20/20 voi jopa lyhentää stemmiä 10-20mm eli "ohjaamo pitenee" verrattuna 740mm 9 asteiseen tankoon tai ainakin siltä tuntuu. Polville jää tilaa huomattavasti enemmän, kuin normitangolla. Minulla tangon päät vaakatasossa. Minulle luonnotonta nostaa tangonpäitä ylös oli tanko mikä tahansa.

HC Andersen
09.09.2014, 08.45
Tuon tangon ajoasentoon vaikutusta juuri pohdin. Ihan puhtaasti mutuna luulisi että tuolla taaksetaivutuksella ohjaamo lyhenee ja ajoasento on pystympi. Itsellä tämä heikentää ylämäkiä ja teknisiä pätkiä. Vai onko 720 leveydellä ja ohjaamon pituus sama eli eteenpäin taivutus kompensoi riittävästi?

Jos näin on ja 720 tuntuu liian leveältä (700 toistaiseksi levein) tangon lyhentämisen myötä pitäisi lyhentää myös stemmiä, jotta ohjaamon pituus pysyy samana?

Oletko asentanut taaksetaivutuksen käsien suuntaisesti, vaakaan vai jotenkin muuten?

Voi olla että pohdin liikaa.

Kaikki on suhteellista... Niin kun mutis tuossa totesi että swiippi lähtee ekaks eteen sitten taakse, joten kahvat on suunnilleen samassa kohdassa tuossa answerissa. Mulla on tuo tanko käännettynä väärinpäin eli se laskee 20mm ja samalla tupit sojottaa hieman alaviistoon... toimii mulla. Tällä tavoin kädet sijaitsee ohjaamossa 6cm alempana verrattuna vanhaan Easton MonkeyBar DH Hi-riser tankoon

Tuossa havainnollistava kuva.

http://i222.photobucket.com/albums/dd231/hcandersen/DSC03555_zpsba82c756.jpg

Hissitolppa
09.09.2014, 09.35
Maastopyöräilyyn.

Tätä tuppaa olemaan aika monenlaista. Toisille asvaltilta eksyminen on maastopyöräilyä.

Tank Driver
09.09.2014, 09.37
Tätä tuppaa olemaan aika monenlaista. Toisille asvaltilta eksyminen on maastopyöräilyä.

Siinähän tuo pointtikin tuli ihan selitettynä.

brilleaux
09.09.2014, 10.00
Onkos näistä kokemuksia?
http://www.vitalmtb.com/product/guide/Chainrings,19/e-thirteen/Guidering-M,12361

Kävisi Fatboyhin Direct mountina ja saisi 28T:nä myös...

sakuvaan
09.09.2014, 11.01
http://brimages.bikeboardmedia.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2014/09/1410226347.jpg

http://www.bikerumor.com/2014/09/08/ib14-felt-shows-concept-hunting-fat-bike-beef-hauling-e-cargo-bike/

Siitä.

marco1
09.09.2014, 11.13
^The Nugen fillari?

rcta
09.09.2014, 14.13
Mitenköhän tommonen 20/20 tai OG menis täysjäykässä 29 Inbredissä. Ajot hyvin sekalaista ympäri vuoden. Halvempi tuo OG tietysti olisi kokeilla kuin jäykkä kuitukeula. Haaveissa siis keulaan edes vähän joustoa, mutta kuitenkin jäykällä keulalla.

Hub
09.09.2014, 16.39
Kaikki on suhteellista... Niin kun mutis tuossa totesi että swiippi lähtee ekaks eteen sitten taakse, joten kahvat on suunnilleen samassa kohdassa tuossa answerissa. Mulla on tuo tanko käännettynä väärinpäin eli se laskee 20mm ja samalla tupit sojottaa hieman alaviistoon... toimii mulla. Tällä tavoin kädet sijaitsee ohjaamossa 6cm alempana verrattuna vanhaan Easton MonkeyBar DH Hi-riser tankoon

Tuossa havainnollistava kuva.

http://i222.photobucket.com/albums/dd231/hcandersen/DSC03555_zpsba82c756.jpg

Näinhän se on että kaikki on suhteellista ja monta muuttujaa, eikä selvyyttä saa ilman testaamista. Tuolla tangolla on kyllä laajat ajoasennon säätömahdollisuudet. Selkävaivaiselle 1-2 cm muutos ajoasentoon pitkillä matkoilla vaikuttaa paljon. Ajoasennon hieromisella olen saanut tuskaisen 60 km muuttumaan kivuttomaksi 120 kilometriksi.

Täytyy testata.

Pastu
09.09.2014, 18.22
Oonkohan mä jotenkin rikki, kun mun läskissä on Kisa Naaman Sixc DH katkaisemattomana ja oon siihen hirveän tyytyväinen?
Kai nää on makuasioita, sanoi Teuvo, kun takaluukkua kaiveli.

Mika K
09.09.2014, 18.48
Tätä voin myöskin suositella, ellei hipokuitu ole ihan pakollinen http://trekbicyclestores.com/product/bontrager-crivitz-handlebar-75903-1.htm

mutanaama
09.09.2014, 19.30
Oonkohan mä jotenkin rikki, kun mun läskissä on Kisa Naaman Sixc DH katkaisemattomana ja oon siihen hirveän tyytyväinen?
Kai nää on makuasioita, sanoi Teuvo, kun takaluukkua kaiveli.
Mokoma muotistonga :)

brilleaux
09.09.2014, 21.03
Mitäs porukka sanoo Fatboy Expertin haarukasta; onko toi lakkausvirhe vai mikä?
Vai jotain ihan muuta?

Näyttää luonnossa samalta kuin huonosti kiinnittynyt kontaktimuovi.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/2014-09-09%2018.50.02.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/2014-09-09%2018.49.52.jpg

colli
09.09.2014, 21.44
Uutta muotia ruottista, mulla ihan samanlainen.

Hissitolppa
10.09.2014, 07.50
Tätä voin myöskin suositella, ellei hipokuitu ole ihan pakollinen http://trekbicyclestores.com/product/bontrager-crivitz-handlebar-75903-1.htm

Tuossakin se mun luuloni noista vänkyröistä on suoraan mainospuheessa. Bontrager's Crivitz bars have a wide stance and swept-back grips making them great for commuters and city riding.

Mikä tekee tuosta Answerin 20-20 stongasta sen enemmän maastoon soveltuvan? Joo, jotkut ajaa tai kantaa kippurasarvi cyclollakin metsässä, mutta se on aivan oma lajinsa.

Hissitolppa
10.09.2014, 07.52
Vai jotain ihan muuta?

Yhteys vaan myyjäliikkeeseen. Selkeä kosmeettinen vika, jonka perusteella joko uutta osaa tilalle, tai sitten yhteisymmärrykseen korvauksesta.

Lauttis
10.09.2014, 08.22
Vai jotain ihan muuta?

Mulla on myös samanlainen, eihän se kaunis ole, mutta ei ole haitannut ajamista.

Lucky13
10.09.2014, 09.17
Tuossakin se mun luuloni noista vänkyröistä on suoraan mainospuheessa. Bontrager's Crivitz bars have a wide stance and swept-back grips making them great for commuters and city riding.

Mikä tekee tuosta Answerin 20-20 stongasta sen enemmän maastoon soveltuvan? Joo, jotkut ajaa tai kantaa kippurasarvi cyclollakin metsässä, mutta se on aivan oma lajinsa.

Jäsen HC Andersen vastasi tähän jo aika hyvin.

Olen itse useiden välivaiheiden jälkeen mennyt full retard moodiin 45 asteen backsweepillä olevan Jones Loopin kanssa. Kuten satusetä edellä jo kertoo isompi taivutus helpottaa pyörän päällä liikkumista ja painopisteen siirtelyä. Toki tanko on aina makuasia ja moderniin pitkäjoustoiseen enduropyörään laittaisin edelleen lyhyen stemmin ja leveän riser tangon agressiivisen "elbows out" ajoasennon saamiseksi.

kim71
10.09.2014, 09.18
Vai jotain ihan muuta?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/2014-09-09%2018.50.02.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/2014-09-09%2018.49.52.jpg
ruiskumaalarin mielipide. selvä pintakäsittelyvirhe. takuun alainen ainakin omalla alalla.

Tank Driver
10.09.2014, 11.03

Mä en huonosti toimivalla tangolla metsässä ajele. Hiilaristonga tuli korvaamaan Atlasta lähinnä vaimentamaan tärinöitä. Mutkallisen otin kun sitä kovasti kehuttiin eikä valintaa ole tarvinnut katua. Mulla ei mitään yläraajaongelmia ole, mutta satunnaiset käsien puutumiset ovat historiaa. Varmaan pärjäisin perusriserilläkin, mutta eipä ole syytä vaihdella.

Crivitzkin mulla on täysjäykässä, eikä siitäkään ole haukuttavaa. Se on vielä suupielet alaspäin käännettynä. Tai siis oli, nyt on koko pyörä lihoina. Leveyttä siihen kaipaan lisää.

Ei Answer kai mikään sateentekijä ole. Pirun hyvä kuitenkin, enkä muuta kaipaa. Omaani levitin 20mm puolelleen ja nyt tuntuu tosi luontevalta. Käsien asento on hyvin luonnollinen hartialinjasta asti, vaikka itse normaalisti pidän leveistä ja korkeista normirisereistä. Paras yksittäinen ominaisuus tulee esiin puunkierrossa.
Kädet ovat jo valmiiksi oikeassa asennossa väistämään eivätkä sormet kolise puihin.

petjala
10.09.2014, 12.02
*tässä välissä kannanotto Bontyn markkinalauseeseen*

Yks syy kommuutteri ja citypyörämainontaan voi olla se, ettei kai kukaan usko noin älyvapaan näköisen vänkyräkepakon soveltuvan metsään :p Itse tulin takaisin lajin pariin läskipyörän oston myötä kaks ja puol vuotta sitten. En tiedä noiden osin epäilyttävän oloisten ajokavereideni tarkkaa menneisyyttä, että ajoivatko noin omaperäisesti viritetyllä kalustolla jo nakkikumeilla, vai pimensikö läski heiltäkin päät.

Silmä tottuu tosi äkkiä oudon näköisiin kamppeisiin, niitä voi siis kötöstellä pyörään kiinni melko ennakkoluulottomasti ja antaa soittaa. Osalla porukasta on aika karunkin näköisiä laitteita, jotka kulkee perkuleen lujaa ja vaikeistakin paikoista. Itse en vaivaudu mainostamaan sitä Answerin 20/20 -mutkaa, koska ajan Moonlanderiä Salsa Bend2 -alutangolla.

Lievää offaria: Viime vuostuhannen lopussa teinihuimana ois tehny mieli koettaa Heavy Toolsin loivakeulaista jäykkäperärunkoa. Viisaammat valisti sen (muistaakseni) 66,5-asteisen keulan olevan niin loivan, ettei sillä kukaan kykene oikeasti ajamaan ikinä missään. V**** että kaduttaa niiden neuvojen kuuntelu. Ois ollu niin makeeta nykypäiväsessä sohvakulmamuodissa/-kehityksessä päästä keulimaan ajaneensa sellaista härpätintä jo viistoista vuotta sitten. Onneks rohkenin luopua siinä rytäkässä sentään etuvaihtajista jo silloin. Toimi ennen, toimii nyt.

Eikä niistä kaikki pidä. Toiset ajaa sinkulaläskiä 45 asteisellä Jones H-barilla ja enska-Kilkutinta normitangolla. 20/20 stongasta toi kaveri sanoi näin: "Outo kampe, liian suora sinkulaan ja turhan mutkainen vaihepyörään."

brilleaux
10.09.2014, 12.42
ruiskumaalarin mielipide. selvä pintakäsittelyvirhe. takuun alainen ainakin omalla alalla.

Enpä viitsi siis alkaa asian kanssa painimaan. Ajetaan hiukka mudassa niin eipä näy enää!
Enkä mä (kai) noita ajaessa ehdi muutenkaan tuijottelemaan...

mutanaama
10.09.2014, 12.48
Pistä niihin mustaa heijastinteippiä.

Antza44
10.09.2014, 13.12

Answerin 20 astetta ja 720mm leveys. Og aika lähelle Bontyn tankoa ja ero edelleen reilu 20/20 hyväksi maasto rytyytyksessa (leveys ja kulma ero). Lupaan ostaa halvalla 20/20 pois, jos et tykkää, muuten et tierä, jos et testaa.

Antza44
10.09.2014, 13.17
Enpä viitsi siis alkaa asian kanssa painimaan. Ajetaan hiukka mudassa niin eipä näy enää!
Kyl mie tosta urputtasin ihan periaatteesta no mie oonkin erilainen nuori. Hyvitystä virheestä tai uutta keulaa. Se on sit eriasia, jos pitää alkaa olemaan ilman pyörää tai keulaa kosmeetti virheen takia. Muuten paskan teko ja myynti jatkuu, jos kaikki kiittää ja kumartaa sille.

brilleaux
10.09.2014, 13.23
No mulla odottaa pyörä neitsytmatkaa edelleen ja en ala keulaa irti repimään enää. Tuskin ne uutta mulle lähettää noin vain?

EDIT: toki tuo kommenttisi paskan teosta ja myynnin jatkumisesta panee miettimään uudestaan.
Itseltä kosmeettinen haitta ei yöunia vie.

Mutta kyllähän tosiaan myytävän tuotteen tulee olla virheetön.

Tank Driver
10.09.2014, 13.26
Lähetä ny ees kuvat myyjälle.

Antza44
10.09.2014, 13.28
^Rahaa onkin helpompi lähettää tai vaikka parit renkaat Spessulta korvauksena. Kysy ihmeessä myyjältä puhelin soitolla siitä selviää.

OT: Jos toi olis On-One tai White, niin voi sitä juttujen määrää, kuinka paskaa halpa vehkeet on, mut kun on iso S, niin hiljaast on kummastuttaa hämmästyttä pientä läskeilijää.

brilleaux
10.09.2014, 13.35
Asiaa on tiedusteltu myyjältä. Katsotaan miten etenee.

Ei mulla mitään pikku kompensaatiota vastaan ole.

Hub
10.09.2014, 13.48
Asiaa on tiedusteltu myyjältä. Katsotaan miten etenee.

Ei mulla mitään pikku kompensaatiota vastaan ole.

http://twentynineinches.com/wp-content/uploads/2013/07/DSC04711-for-vid.jpg

Mulla näyttää haarukka samalta kuin tuossa kuvassa. En ole asiantuntija, mutta mielestäni tuossa on hiilikuitu vain lakattu, jolloin tuollainen heijastusefekti näkyy ja hiilikuitupalojen rajat. Edullisemmassa mallissa haarukka on ilmeisesti maalattu mattamaalilla. Uskoisin, että tuon on tarkoitettu olevan tuollainen.

Mulla on yksi mattamusta runko, jossa myös näkyy hiilikuitupalat erivärisinä sekä niiden rajat ja se on ns. virheetön.

Edit: ilmeisesti tarkoitettiinkin noita muutamaa pientä kakkakikkareen näköistä täplää.

Hissitolppa
10.09.2014, 14.27
Kiitokset kaikille Answerin stongaan liittyvistä vastauksista. Erittäin asiallista tekstiä ja juuri sitä mitä kaipasinkin. Tarkoitus ei ole jankata asiasta, kaipasin vain perusteluja, sillä oma kokemus On Onen Marysta ei ollut mitenkään kovin hehkeä. Heti ymmärsin kyllä sen ergonomia parannuksen, mutta kyllä se vaan hirvitti droppailla/nousta jyrkkiä kohtia tuon kanssa. En nyt Marysta löydä statseja, mutta olettaisin sen olevan jyrkemmällä kulmalla kuin 20/20.

Lievää offaria: Viime vuostuhannen lopussa teinihuimana ois tehny mieli koettaa Heavy Toolsin loivakeulaista jäykkäperärunkoa. Viisaammat valisti sen (muistaakseni) 66,5-asteisen keulan olevan niin loivan, ettei sillä kukaan kykene oikeasti ajamaan ikinä missään. V**** että kaduttaa niiden neuvojen kuuntelu. Ois ollu niin makeeta nykypäiväsessä sohvakulmamuodissa/-kehityksessä päästä keulimaan ajaneensa sellaista härpätintä jo viistoista vuotta sitten. Onneks rohkenin luopua siinä rytäkässä sentään etuvaihtajista jo silloin. Toimi ennen, toimii nyt.

Eikä niistä kaikki pidä. Toiset ajaa sinkulaläskiä 45 asteisellä Jones H-barilla ja enska-Kilkutinta normitangolla. 20/20 stongasta toi kaveri sanoi näin: "Outo kampe, liian suora sinkulaan ja turhan mutkainen vaihepyörään."

Tähän petjalan kommenttiin on kyllä pakko sanoa, että näinhän tuo menee. Missä mikään harrastus olisi jos ei koskaan kokeiltaisi mitään uutta? Ennakkoluulottomana olisi niin paljon helpompaa. :)

Shimaani
10.09.2014, 19.22
... En tiedä noiden osin epäilyttävän oloisten ajokavereideni tarkkaa menneisyyttä, että ajoivatko noin omaperäisesti viritetyllä kalustolla jo nakkikumeilla, vai pimensikö läski heiltäkin päät. Setälauma tunkkasi outoja vipastimia jo silloin kun täysjuusto oli muotia.... :-D

Anaxagore
10.09.2014, 20.26
Ryppyjä rakkaudessa.

Yritin irroitella Whiten rengasta vanteelta mutta tuloksetta. Istuu aivan perkeleen tiukassa. Millä tuon saa irti? Hypin renkaan sivun päälläkin mutta tuloksetta. Reunat on ihan tajuttoman tiukassa. Samaten takapakan on joku kasaaja pistäny varmaan 200Nm momenttiin. En saanut 40cm jakoavaimella ja ketjupiiskalla irti vaikka kuinka yritin. Ketjupiiskan sain mutkalle. Täytyy varmaan jostain keksiä pidempi jatkovarsi.

Ketjunkin sain hyppäämään vähän yli pienimmältä takarattaalta, vaikka rajoitin on about oikein säädetty. Pikku vekit tuli maalipintaan, mutta ovat käytännössä piilossa.

Esuli
10.09.2014, 21.22
Tiukassa on. Parktoolin ruoskalla ja isolla jakarilla aukes mulla. Kolot oli vapaarattaassa jo meikäläisenkin hipsuttelulla. Ehkä ne whiten palikat kannattaa käyttää irti, voi olla tiukassa vuoden mutavellikylvyn jälkeen.

Hannez78
10.09.2014, 21.38
Kysymys kokeneemmille läskikuskeille. Mitä loksuja olette käyttäneet pyörissänne ja onko Helsingissä joku kivijalkakauppa, joka myisi läskiin loksuja?

HC Andersen
10.09.2014, 21.43
SKS Gran Mom ja Grand Dad, mutisCarbonia sekä nyt oli uusimmassa fillari-lehdessä maininta että Mucky Nutz:ilta on tullut Fätti Äässeivereitä.

lansive
10.09.2014, 21.53
Mucky Nutz:ilta on tullut Fätti Äässeivereitä.

Kävin hakemassa tuon Hi5bikesista kun oma kanisterista leikattu ei kestänyt vetokoukkutelineessä ehjänä. Toimii.

Hannez78
10.09.2014, 22.14
Kiitoksia, täytyy käydä työmatkalla Hi5Bikessa.

Tank Driver
10.09.2014, 22.16
PDW:n Mud Shovelit.

Jukkis
10.09.2014, 23.02
Löytyykö noita Daven Mud Showeleita Helsingistä, kuten kysyjä kaipaili ? Varmuudella löytyy Turkkusesta Fox Compista, mutta lähetyskulut 16 ekua. Tosin kotiovelle toimitettuna, mutta kuitenkin kova taksa.
Mä tein parilla eurolla Jukka's Mud Showelit (ja vein yhdeltä esteetikolta yöunet :) )

Tapatalkista iLuuri vitosella

kim71
10.09.2014, 23.13

Näinhän se tietysti on. eipä vaikuta käyttöön. Toisaalta arvokkaassa pyörässä odottaisi virheetöntä pintakäsittelyä. Omalla alalla ei hyväksytä pintakäsittelyssä minkään laisia virheitä vaikka maalattavat pinnat ovat "vain" maatalous ja metsäkoneita.

Tank Driver
11.09.2014, 00.02
Löytyykö noita Daven Mud Showeleita Helsingistä, kuten kysyjä kaipaili ? Varmuudella löytyy Turkkusesta Fox Compista, mutta lähetyskulut 16 ekua. Tosin kotiovelle toimitettuna, mutta kuitenkin kova taksa.
Mä tein parilla eurolla Jukka's Mud Showelit (ja vein yhdeltä esteetikolta yöunet :) )

Tapatalkista iLuuri vitosella

Shock Therapysta omani tilasin.

mutanaama
11.09.2014, 01.05
Kim, noi yli-isot kuvat he...tiin, niinku nips tms, alkuperäiset riittää

Two-Shoes
11.09.2014, 02.16
Ryppyjä rakkaudessa.

Yritin irroitella Whiten rengasta vanteelta mutta tuloksetta. Istuu aivan perkeleen tiukassa. Millä tuon saa irti? Hypin renkaan sivun päälläkin mutta tuloksetta. Reunat on ihan tajuttoman tiukassa. Samaten takapakan on joku kasaaja pistäny varmaan 200Nm momenttiin. En saanut 40cm jakoavaimella ja ketjupiiskalla irti vaikka kuinka yritin. Ketjupiiskan sain mutkalle. Täytyy varmaan jostain keksiä pidempi jatkovarsi.

Ketjunkin sain hyppäämään vähän yli pienimmältä takarattaalta, vaikka rajoitin on about oikein säädetty. Pikku vekit tuli maalipintaan, mutta ovat käytännössä piilossa.
Ite sain kohtuu ponnistuksin renkaan irti kun liottelin sitä hetken joka puolelta fairivedellä. Mutta joo olihan toi ihan helvetin tiukka! [emoji15]

Jukkis
11.09.2014, 09.57
Shock Therapysta omani tilasin.

Tämä oli hyvä tieto. Leppävaarassa kun oon duunissa, niin tuo on maalaisjullinkin näkövinkkelistä melko lailla lähellä. Kerrankin työteosta jotain hyötyä,,,

Heikki Vierelä
11.09.2014, 10.26
http://www.bikestation.fi/shop/rohloff_navat/rohloff_speedhub_xl/rohloff_speedhub_xl_cc_db?awidonid=c253d7bd9c0d591 ac6c4dfde3f440f63

Bike-station on hinnoitellut Rohloff XL:n, pitää vissiin alkaa keräämään pulloja tai myymään tarpeettomia sisäelimiä[emoji1]

Anaxagore
11.09.2014, 10.40
Ite sain kohtuu ponnistuksin renkaan irti kun liottelin sitä hetken joka puolelta fairivedellä. Mutta joo olihan toi ihan helvetin tiukka! [emoji15]
Punnasitko sisärenkaita? :)

Two-Shoes
11.09.2014, 12.36
Punnasitko sisärenkaita? :)
593g [emoji12] Laitoin gorillateippi tubeleksen.

Antza44
11.09.2014, 14.34
Keleper toiset itkee ku kumit putoilee ja toiset kehtaa valittaa, ku ne ei putoa;). Kiitos tiedosta, että stanin beat seat toimii fätissäkin. Ei sinänsä yllättänyt.

tiki
11.09.2014, 17.29
Kyssäri: kuinka hyvin teillä on riittänyt etenkin takana grillivartaassa (skewer, mikä tuo on suomeksi?) voima pitämään akselin tasan tarkkaan paikallaan?

Itselläni tuntuu, että (ysinollaseiska, 170-millinen takapää) taka-akseli aina ajossa tahtoo hieman muljuta paikaltaan. Vaikuttaisi, että vasen puoli jotenkin siirtyy hieman paikaltaan. Keskiön takaa kun katsoo renkaan ja chainstayn välistä rakoa, niin vasemmalla on hetken ajon jälkeen aina vähän vähemmän tilaa. Kiekon uudelleen paikalleen laiton jälkeen tilaa on aina saman verran molemmilla puolilla.

Ilmeisesti noita DT Swissin RWS -tikkuja ei ole vielä olemassa 170-millisinä. Mitkähän olisivat laadukkaimmat "tavalliset" vartaat?

cuppis
11.09.2014, 17.32
Tätä on käsitelty aiemmissa viesteissä paljonkin mutta kokeile ens alkuun voidella sen pikalinkun nivelet jonka jälkeen saat sen todnäk tiukemmalle kuin ennen voitelua.

tiki
11.09.2014, 17.37
Sain väännettyä juurikin tuollaisella hyvin öljytyllä versiolla momentit tod tiukalle, jonka seurauksena tuo läpiakseli meni naps just pari tuntia ennen viime FinlandiaMTB:n lähtöä. Tästä viisastuneena ajattelin ostaa varasetin, jonka vuoksi kyselen ns. parasta merkkiä. Tänks kuitenkin.

a-o
11.09.2014, 18.11
Sain väännettyä juurikin tuollaisella hyvin öljytyllä versiolla momentit tod tiukalle, jonka seurauksena tuo läpiakseli meni naps just pari tuntia ennen viime FinlandiaMTB:n lähtöä. Tästä viisastuneena ajattelin ostaa varasetin, jonka vuoksi kyselen ns. parasta merkkiä. Tänks kuitenkin.
Käviskö Hopen 170mm pikalinkku? Niitä on myyty ainakin on-onella.

Tank Driver
11.09.2014, 18.29
Yopon naksuminen senkun jatkui vain. Tämmöistä löytyi. Ei naksu enää.

http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/09/11/86d907c08059982244d07a3f69c177f1.jpg

J_K
11.09.2014, 19.10

Ysinollaseiskan napa?
Pitäsköhän kattoa itekin mitä löytyy kun naksuntaa kuuluu.

Shimaani
11.09.2014, 20.21
*nipsisokuva* Saman näkönen kynsi/jousi viritelmä ku Höypin porokakkosessa mut yhtä vähemmällä. Ihme ryönää ovat tehtaalla tunkeneet raksuttimeen.....?

valppaus
11.09.2014, 20.57
Shocktherapy liikkeessä on ainakin jonkunlainen valikoima Relevatedesigns:in tuotteita, oletko kysellyt sieltä?

Ja enklannista jos ei muualta: http://www.backcountrybiking.co.uk/

Kiitokset vinkeistä - Shocktherapyn kuulinkin jossain vaiheessa ottavan ainakin jotain tuotteita hyllyyn, kysynpäs sieltä ensin. Itävallasta tilaten säästää omalla kohdalla 2 eur, mutta säästö se on pienikin säästö :) Backcountrybiking valitettavasti kallis tuotteiden osalta, mutta hyvä tietää että löytyy sieltäkin.

Kysymys kokeneemmille läskikuskeille. Mitä loksuja olette käyttäneet pyörissänne ja onko Helsingissä joku kivijalkakauppa, joka myisi läskiin loksuja?

Toista vuotta käytössä PDW Dave's Mud Shovelit, ja pelkkää hyvää sanottavaa: https://www.ridepdw.com/goods/fenders. Tilasin omani aikanaan Charlie Bike Mongerista kun myivät todella edullisesti settiä (28 puntaa posteineen koko setti (!), nyt pyytävät näköjään pelkästä takalokarista 25 puntaa...) eikä Suomestakaan niitä hyllystä vielä silloin saanut. Tuo Mucky Nutzin satulalokari kyllä vaikuttaa mainiolta myös.

http://www.bikestation.fi/shop/rohloff_navat/rohloff_speedhub_xl/rohloff_speedhub_xl_cc_db?awidonid=c253d7bd9c0d591 ac6c4dfde3f440f63

Bike-station on hinnoitellut Rohloff XL:n, pitää vissiin alkaa keräämään pulloja tai myymään tarpeettomia sisäelimiä[emoji1]

Herättää kyllä vahvaa omistamisen halua, oikeastaan ainoa päivitys mitä omaan Fatbackiin voisi ajatella - ehkäpä sitten kun voimansiirto on menossa muutenkin uusiksi, voisi itseään hämäten perustella sillä päivityksen (jos vain ehtii ropot haalia kasaan siihen mennessä). Omassa rungossa olisi tosin tarpeen vielä tuo ketjunkiristin, joka tuo liikkuvaa/rikkoutuvaa osaa tuohon muuten huolettomaan systeemiin (mahdollista kuitenkin kolauttaa tuo kiristin jonnekin, vaikka se ilmeisen tukeva onkin ja kestänee höykytystä).

Ghostrider
11.09.2014, 21.14
Kävin eilen hakemassa Whiten ja ensi lenkki on heitetty. Kaipa sillä toisenkin lenkin heittää, polkimet tuntui vaan osuvan tantereeseen jatkuvasti.

Eturengas ei ole noussut vanteelle n. 10 cm matkalta. Paljonkohan renkaaseen uskaltaa laittaa painetta renkaan nostamista varten?

rjrm
11.09.2014, 21.35
Ohhoh... täällä rengas meni vanteelle jossain 15psin tienoilla helposti.

IncBuff
11.09.2014, 21.54
Kävin eilen hakemassa Whiten ja ensi lenkki on heitetty. Kaipa sillä toisenkin lenkin heittää, polkimet tuntui vaan osuvan tantereeseen jatkuvasti.

Huomasin kanssa, että maavaraa tuntuu joissakin paikoissa olevan vähänlaisesti. Varsinkin pieniä töyräitä ylittäessä ja "portaiden" päälle noustessa tuntuu loppuvan kesken helpohkosti vrt. 29er.

mutanaama
11.09.2014, 22.05
Eturengas ei ole noussut vanteelle n. 10 cm matkalta. Paljonkohan renkaaseen uskaltaa laittaa painetta renkaan nostamista varten?
Liukastetta peliin ja maksimipaine löytyy renkaan kyljestä, kaipa sen voi vähän ylittää.

Läskillä mä olen huomannut sen, että poljintekniikkaan pitää kiinnittää enemmän huomiota, kunnes siihen ei tarvitse kiinnittää huomiota.

Antza44
11.09.2014, 22.34
Oliskos viisaammilla heittää vinkkiä? -14 golden Mukluk Cane creek 40 serie ohjainlaakeri. Ostin uudet laakerit, kun välystä jäi ohjainlaakeriin mukamas vaikka kuinka kiristi. Aiheutti arsyttävää natinaa varsinkin putkelta ajaessa/keulaa kevennellessä. Tänään innolla uusia laakereita paikalleen ja testi. Vidu sama natina jatkui.

Otin eturenkaan pois ja haarukka maata vasten ja edestakas nitkuttavaa liikettä sarvista ja välys tuntuu selkeesti.
Itellä ei tule muuta mieleen enään, kuin että laakeri pesät on jotenkin väljistyny ja siksi uudet laakerit ei auttanut.
Pesät siis alkuperäiset.

Ylä lääkerin päälle tulevassa kannessa ilmeisestikkin pitää kiristys kartio mennä tiivisteen alle, niin että ne on ikäänkuin yksi osa. Ainakin räjäytyskuvasta saa tämän käsityksen ja siltä se vaikuttaa?

Täytyypä Toikkalaan kilauttaa huomenna.