Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Virallinen Fatbike™ - TechTalk ketju.

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 [21]

pojomtb
07.03.2019, 17.23
Kiitokset infosta. Ja juu niin, tuohan on itseasiassa aika paljon tuo 40mm. Sehän taitaa vaikuttaa keulan kulmaankin jotenkin jo (jos mitään ymmärrän). Nuo orkkis Duden mitat on kyllä olleet sen verran kohdillaan, ettei haluais niitä ryssiä. Täytyy vielä miettiä tätä lisää. Kesää vasten vain joustolle tulis käyttöä..

jakkok
07.03.2019, 18.13
Tulipa eilen huomattua, että noi Sramin DM sopivat rattaat ovat harvemmin hampaiden koneistukselta symmetrisiä, joten flipatessa ei ole optimi suunnassa,

Onko jollain linkata jotain tutkimustietoa tuosta optimisuunnasta? Minulla AB oval 32t ratas (ei kuvan yksilö) ja siinä tuo ovaalin suunta on "optimaalinen".

Mutulla haluaisin tuon ovaalin kohtisuoraan kampeen nähden. Silloin suurin välitys olisi juuri kammen ollessa vaakasuorassa. (Paras voimantuotto) ja polkeminen kevyimmillään juuri kampien olleessa pystysuorassa.
Näin minun lokiikalla...https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190307/b1e0629833cef48b011e5f49c3c6d690.jpg

j

Antza44
07.03.2019, 18.23
Kiitokset infosta. Ja juu niin, tuohan on itseasiassa aika paljon tuo 40mm. Sehän taitaa vaikuttaa keulan kulmaankin jotenkin jo (jos mitään ymmärrän). Nuo orkkis Duden mitat on kyllä olleet sen verran kohdillaan, ettei haluais niitä ryssiä. Täytyy vielä miettiä tätä lisää. Kesää vasten vain joustolle tulis käyttöä..20-30mm olen AC.ta tosiaan pidetänyt ja oiken hyvä on molemmilla.

pojomtb
07.03.2019, 18.29
Ok. Kiitokset vielä.

Mettis
09.03.2019, 10.02
Nyt on jonku aikaa jauhettu AB ovaalilla ja alkuihmetyksen jälkeen en takaisi pyöreään vaihtais. Kyllä se polkemine on vaan selkeästi tasaisempaa ja pompotusta vähemmän pikkupaineilla. Olen erittäin tyytyväinen 👍

Barracuda
09.03.2019, 12.49
^Täytyypä kokeilla kun rattaan osto joka tapauksessa edessä

MPU
09.03.2019, 13.37
^^Saman olen huomannut myös vähän isommilla paineilla. Aluksi vähän oudon tuntuinen kun ikäänkuin pyörähtää ilmaiseksi tuon kuolleen kohdan yli mutta kun tuohon tottuu on pyöreä ratas vähintään yhtä omituisen tuntuinen.

pojomtb
11.03.2019, 14.18
Itse kysymyksen jätän huomioimatta, mutta Fatbike.de:stä haarukka irtoaa edelleen tuntuvasti edullisemmin: https://www.fatbike24.de/products/SALE/Manitou-Mastodon-Fatbikefedergabel-2017.html
Osaako kukaan kertoa, onko tuossa 2017 mallissa jotain eroa 2018 malliin? Kaikki nuo 700€+ hintaisena myyvät paikat myyvät 2018 mallia ja tuo fatbike24 myy 2017 mallia. Mistään en löytänyt tietoa, onko tuohon tullut 2018 jotain muutoksia. Kyselin tuota sähköpostilla valmistajaltakin, mutta vielä ei ole vastausta kuulunut.

mahead
11.03.2019, 14.25
Osaako kukaan kertoa, onko tuossa 2017 mallissa jotain eroa 2018 malliin? Kaikki nuo 700€+ hintaisena myyvät paikat myyvät 2018 mallia ja tuo fatbike24 myy 2017 mallia. Mistään en löytänyt tietoa, onko tuohon tullut 2018 jotain muutoksia. Kyselin tuota sähköpostilla valmistajaltakin, mutta vielä ei ole vastausta kuulunut.Minäkin samaa tietoa etsin välipäivinä kun tuota olin tilaamassa. En löytänyt mitään, joten tuumasin että luultavasti olisin haarukkaan ihan tyytyväinen vaikka olisin alunperin ostanut sen 2017 aikana uusimpana mallina, joten hyödynsin alen. Tosin itse mietin lähinnä eroja mahdollisissa alkupään suunnitteluratkaisuissa (esim. heikosti kestävä tiiviste jne. tyyppivikoja). Ja toisaalta uudemmissa vuosimalleissa voi olla jotain "optimointeja", jolloin tuote onkin huonompi ostajalleen... Eli arpapeliä onko vanhempi malli parempi vai huonompi, jollei jostain löydy varmaa tietoa.

Haarukka odottaa edelleen kevättä laatikossaan työhuoneessa, joten käyttökokemuksia ei ole.

pojomtb
11.03.2019, 14.37
Sehän tuossa vähän outoa on, että hintaero on noin suuri kaikkiin muihin myyjiin verrattuna. Toisaalta kun tuolta valitsee tuon EXT 120:n, ei sitä löydy heti varastosta. Tämä taas viittaisi siihen, että se malli ei ainakaan ole mitään varastoylijäämää (ainakaan heillä). Jotenkin vain kun on tottunut ettei ilmaista lounasta ole, niin haluais pelata varman päälle. Mut 200€ on kyllä jo aika paljon mahdollisesta tyhjästä. No, vielä on lunta, joten ei tässä ihan päivän päälle tämä asia tosiaan ole. Pistän raporttia tänne jos valmistaja jotain kyselyyni vastailee.

EDIT: Sain vastauksen tuolta Fatbike24 liikkeestä. Eli myytävät keulat ovat uusia, myyvät vain niitä tuon ilmestymisvuoden nimellä. Tilasin äsken 120mm EXT mallin.

Trecu
11.03.2019, 19.28
Onko noita ovaali rattaita teräksestä valmistettuja? Yritin etsiä, mutta en löytänyt kuin alumiinisia ovaaleja.

Mettis
11.03.2019, 23.30
Minäkin samaa tietoa etsin välipäivinä kun tuota olin tilaamassa. En löytänyt mitään, joten tuumasin että luultavasti olisin haarukkaan ihan tyytyväinen vaikka olisin alunperin ostanut sen 2017 aikana uusimpana mallina, joten hyödynsin alen. Tosin itse mietin lähinnä eroja mahdollisissa alkupään suunnitteluratkaisuissa (esim. heikosti kestävä tiiviste jne. tyyppivikoja). Ja toisaalta uudemmissa vuosimalleissa voi olla jotain "optimointeja", jolloin tuote onkin huonompi ostajalleen... Eli arpapeliä onko vanhempi malli parempi vai huonompi, jollei jostain löydy varmaa tietoa.

Haarukka odottaa edelleen kevättä laatikossaan työhuoneessa, joten käyttökokemuksia ei ole.

Mulle tuli viime vuonna tuolta ihan 2017 alkupään malli tai miten sitä nyt oli alettu valmistaa en muista enää tarkasti. Aluksi olin vähän harmissaan mutta hyvin tuo toimi koko viime kesän, ei mitään valittamista. Toki ainahan sitä mielellään ottaisi uusinta jos vaan mahdollista.

mahead
11.03.2019, 23.36
Mulle tuli viime vuonna tuolta ihan 2017 alkupään malli tai miten sitä nyt oli alettu valmistaa en muista enää tarkasti. Aluksi olin vähän harmissaan mutta hyvin tuo toimi koko viime kesän, ei mitään valittamista. Toki ainahan sitä mielellään ottaisi uusinta jos vaan mahdollista.Onko siellä jossain joku valmistusaikaleima, vai mistä tunnistit että oli vanhempi?

mahead
11.03.2019, 23.37
EDIT: Sain vastauksen tuolta Fatbike24 liikkeestä. Eli myytävät keulat ovat uusia, myyvät vain niitä tuon ilmestymisvuoden nimellä. Tilasin äsken 120mm EXT mallin.

Tää oli hyvä tieto, kiitoksia!

Mettis
12.03.2019, 12.54
Onko siellä jossain joku valmistusaikaleima, vai mistä tunnistit että oli vanhempi?

Lukikoha lootassa jos oikein muistan vai sitte ite haarukassa. Voin tarkistaa, kun ehdin.

Antza44
12.03.2019, 15.32
No, jos haluaa vuosimallista maksaa ja on ylimääräistä, niin siitä vaan. Ei noissa 24 Maniskoissa oo muuta vikaa, ku sopiva hinta ja harmaat tarratkin tulee kaupantekijäisinä.

pojomtb
12.03.2019, 16.16
Itse en pelkästä vuosimallista maksaisi ylimääräistä, mutta sellaista vuosimallista kylläkin, missä jotain on muuttunut. Siitä (epäselvyydestä 17 vs 18) tais ylempänä olla lähinnä jutun juuri. Sama kuin esimerkiksi Reverbit. Sitähän myydään vuodesta toiseen samalla nimellä, mutta sisuskaluihin on kuitenkin välillä vuosimallin vaihtuessa tullut selkeitä päivityksiä.
Mut tähän Mastodoniin tuli vahvistusta jo, että mitään ei ole muuttunut. Silloinhan ei kannata tietty ylimääräistä maksaa.

mahead
12.03.2019, 19.38
Näkyihän tässä omassakin lootassa muuten valmistuspäivä. Eli syyskuussa tai kesäkuussa 2017 (2017/9/6). Ja mulla 100 mm pro ext.

Eli ei nyt ihan tuliterä, mutta välttää aivan varmasti mulle tuolla hintaa. [emoji4]

Antza44
12.03.2019, 21.46
1.11.2017 tehty STD 120mm mun 24 ostettu keula.

pojomtb
22.03.2019, 13.07
Vielä vahvistusta tuolle, että 24:n myymät keulat on tuoreita. Oma tuli ja on valmistettu lokakuussa 2018.
120/pro/ext

OT: Miks hemmetissä tää Tapatalk vetää mukaan aina tuon ketjun otsikon kirjoitukseen. (Näkyy nettiselaimessa).

pojomtb
02.04.2019, 16.19
Nyt on reilut 20h testiä ajettu uudella keulalla (Mastodon PRO EXT 120mm) ja kyllähän tässä voi hankintaan olla tyytyväinen. Vie läskiajon ihan uudelle tasolle, kun pystyy taas alamäkiinkin pitämään parempaa vauhtia. Muutenkin tekee ajosta huomattavasti rennompaa kuin jäykällä keulalla. Edessä (ja takanakin) tulee nyt pidettyä kovempia rengaspaineita ja sen huomaa heti kevyempänä etenemisenä. Nyt kun lumikelit hellittää, niin vaihdan vielä kapeammat Jumbon neloset eteen/taakse. Aika hyvä peruspyörä tulee kesäksi Dudesta sitten. Varmaan tulee pidettyä Mastodon keulalla lähes koko vuoden. Ehkä tammi-helmikuun lumituiskuihin tulee kuitenkin vaihdettua jäykkä keula takaisin. Painavahan tuo Mastodon on, siitä ei pääse mihinkään. Juurikin varmaan pahimmissa lumitunkkauksissa tuo paino saattaisi pänniä. Muuten lisäpainolla ei oikein vaikutusta normaaliin ajamiseen ole. Ehkä jyrkemmissä nousuissa keula ei lähde niin helposti irti (=vaeltamaan), joten melkeinpä tuon kanssa nousee helpommin. No tästä en kyllä ole ihan varma, koska periaatteessa lisäpaino kyllä myös vaikeuttaa nousemista.
Hyvä ja laadukkaan oloinen keula tuo kyllä on. Säädöt vaikuttavat oikeasti keulan käyttäytymiseen ja muutenkin jämäkän oloinen tuote.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190402/cbe0250eb38135eb1ec765b7e71279e6.jpg

Fatman90
06.04.2019, 01.00
Osaisiko joku kertoa noviisille, kuuluuko akselin sisällä olevan holkin(?) tms. liikkua "ylös-alas-suuntaan" irrallaan? Se ei siis tipu sieltä pois, mutta rengasta kiinnittäessä sitä pitää kohdistaa, että saa pikalinkun sen läpi. Näin siis uunituoreessa White 6 prossa Jalcon kiekolla.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190405/e7e292984b6ffc0c764fc8e8014a0c88.jpg

Lähetetty minun ONEPLUS A6003 laitteesta Tapatalkilla

Jone51
07.04.2019, 19.34
Samanlainen tuo on ainakin itselläni, lieneekö miten toimivaksi tarkoitettu, mutta hankala se akseli on saada paikoilleen.

J.Kottenberg
08.04.2019, 00.23
Nyt on reilut 20h testiä ajettu uudella keulalla (Mastodon PRO EXT 120mm) ja kyllähän tässä voi hankintaan olla tyytyväinen. Vie läskiajon ihan uudelle tasolle, kun pystyy taas alamäkiinkin pitämään parempaa vauhtia. Muutenkin tekee ajosta huomattavasti rennompaa kuin jäykällä keulalla. Edessä (ja takanakin) tulee nyt pidettyä kovempia rengaspaineita ja sen huomaa heti kevyempänä etenemisenä. Nyt kun lumikelit hellittää, niin vaihdan vielä kapeammat Jumbon neloset eteen/taakse. Aika hyvä peruspyörä tulee kesäksi Dudesta sitten. Varmaan tulee pidettyä Mastodon keulalla lähes koko vuoden. Ehkä tammi-helmikuun lumituiskuihin tulee kuitenkin vaihdettua jäykkä keula takaisin. Painavahan tuo Mastodon on, siitä ei pääse mihinkään. Juurikin varmaan pahimmissa lumitunkkauksissa tuo paino saattaisi pänniä. Muuten lisäpainolla ei oikein vaikutusta normaaliin ajamiseen ole. Ehkä jyrkemmissä nousuissa keula ei lähde niin helposti irti (=vaeltamaan), joten melkeinpä tuon kanssa nousee helpommin. No tästä en kyllä ole ihan varma, koska periaatteessa lisäpaino kyllä myös vaikeuttaa nousemista.
Hyvä ja laadukkaan oloinen keula tuo kyllä on. Säädöt vaikuttavat oikeasti keulan käyttäytymiseen ja muutenkin jämäkän oloinen tuote.

Tein omaan Dudeen samanlaisen päivityksen. Aika samanlaiset kokemukset. Tilanteissa joissa keulaa pitää keventää, huomaa kyllä Mastodonin lisäpainon. Joten ei sinänsä ihme että moni on päätynyt Lauffiin. Mutta muutenhan tuntuu niinkuin olisi ihan uuden pyörän hankkinut. Täytyy vielä säätöjä tarkemmin hakea, samoin rengaspaineita. Mukavaa vaihtelua tulossa kesän läskeilyyn.

TuomariKuolo
08.04.2019, 13.17
Näin noviisina en voi olla ihmettelemättä fatteihin tarkoitettujen joustokeulojen hintoja - olivat vertailukohtana sitten "tavallisten pyöriin" tarkoitetut keulat tai ajopelien osat noin yleensä. Esimerkiksi Mastodon maksaa saman verran kuin hyvä alustasarja henkilöautoon.

F. Kotlerburg
08.04.2019, 14.17
Eikä sen enempää kuin hyvä keula tavalliseen maastopyörään.

J.Kottenberg
10.04.2019, 15.15
Niinpä. Mainitsemani Mastodon kustansi fatbike24.de -puljussa 555€ ja esimerkiksi Rokkarin Pike, jota yleisesti jo hyvänä maastopyörän keulana pidetään, on ainakin reilun satasen kalliimpi riippuen ostopaikasta ja mallista. Joten en Mastodonia mitenkään suhteettoman hintaisena osaa pitää.

Tietenkin jos ilmaisulla "tavallisten pyöriin" tarkoitetaan jotain Inseran etuhaarukkaa, joita ei varmaan paljoa kolmeakymppiä korkeammalle noteerata, tai jonka pyörässä kiinni olevana voi napata ilmaiseksi vaikkapa taloyhtiön pihasiivouksen roskalavalta, on useamman satasen hintainen pyörän osa tosiaan kallis. "kaikki on suhteellista" on joku viisas sanonut.

tsygäkuski
11.04.2019, 23.17
Mitä mieltä foorumilaiset ovat superkapeilla keskiöillä varustetuista fatbikeistä kuten Crust scapegoat https://theradavist.com/2018/01/goats-crust-scapegoat-no-shoes-no-problem-morgan-taylor/#12 ja tumpleweed prospector http://www.mountainflyermagazine.com/view.php/tested-tumbleweed-prospector.html. Onko näissä mitään järkeä? En siis ole itse hankkimassa vaan ihan mielenkiinnosta kyselen.

harald
11.04.2019, 23.19
Laitetaan nyt tähänkin. Honey, I shrunk the tires
https://i.ibb.co/ZxFB03S/combined2.png (https://ibb.co/KWf2JYD)

Kugelschreiber
20.04.2019, 13.11
Vai olis Mastodon 555€?

Itellä on 2016 vuoden Salsa Mukluk, ja kyllä Turun juurakoissa ja kivikoissa tuntuu pahalta kun täysjäykällä plösöllä pommittaa alamäkeen ja kaverit katoo horisonttiin vaikka miten yrittää parhaansa.

Jos haluaa säilyttää nykyisen geometrian niin ilmeisesti oikea vaihtoehto olis Pro Ext 100 mm (edessä Bud 80 mm vanteella).
EDIT eikun hetki! Ext pidentää keulaa 20 millillä eli jos haluais säilyttää Muklukin nykyisen geometrian niin keulan travel pitäis vähentää 80 milliin. Menikö nyt pähkäily oikein?

Ja J. Kottenbergiltä voisin kysyä, että oliko tuolta fatbike24.de:stä tilatessa mitään kommervenkkejä?

Hissu
20.04.2019, 13.57
itse tilasin mastodonin 8.päivä ja 15.päivä oli kotiovella.... elikkä kaikki meni hienosti[emoji106]

ViBr
22.04.2019, 16.53
Kuinka paljon läskin ajettavuus muuttuu (parempaan tai huonompaan), jos 70 mm stemmin vaihtaa 35 mm:ksi? Meneekö ohjaus levottomaksi?

PedroK
25.04.2019, 23.25
Kuinka paljon läskin ajettavuus muuttuu (parempaan tai huonompaan), jos 70 mm stemmin vaihtaa 35 mm:ksi? Meneekö ohjaus levottomaksi?Tykkään lyhkäsestä metsässä, mutta vaikuttaa tietysti ajoasentoon kun hytti lyhenee.

Lähetetty minun ANE-LX1 laitteesta Tapatalkilla

Mettis
11.07.2019, 11.36
Tuossa talvella kyselin Sramin fat5 kammista ja ovaalista 197 peräseen läskiin.
Nyt on paikalla uudet Sramin kuitukammet ja q-factor pieneni kyllä huomattavasti vrt entiseen. Kammet menee nyt niin läheltä takahaarukkaa kuin on mahdollista.
Huomasi kyllä heti polkiessa tämän, tuntu selvästi paremmalta polville.

Paikalla Absolute blackin 0 offsetin ovaali ja vaihteet toimii sillä hienosti 11v systeemissä, tuntu itseasiassa, että vaihteet toimi paremmin tällä uudella systeemillä.
Todella tyytyväinen tähän muutokseen.

Qilty
14.07.2019, 21.06
Mitä mieltä foorumilaiset ovat superkapeilla keskiöillä varustetuista fatbikeistä kuten Crust scapegoat https://theradavist.com/2018/01/goats-crust-scapegoat-no-shoes-no-problem-morgan-taylor/#12 ja tumpleweed prospector http://www.mountainflyermagazine.com/view.php/tested-tumbleweed-prospector.html. Onko näissä mitään järkeä? En siis ole itse hankkimassa vaan ihan mielenkiinnosta kyselen.

Muuten en ole mitään mieltä, mutta tuossa jälkimmäisessä on mielenkiintoinen takanapa joka sisältää vaihteiston. Hintaakin navalla 1200€ saksassa.

Qilty
14.07.2019, 21.14
Idea noissa on se että varaosia löytyy mistä vaan kun molemmat päät on 135 navalla. Jos joku nyt jostain syystä tahtoo lastata fillarin kyytiin 50kg romua ja lähteä sillä reissuun...

ViBr
28.07.2019, 22.59
Canyon Duden takajarru on vinkunut uudesta asti. Myös pito on heikompi kuin etujarruissa. Ajattelin, että ero johtuu lähinnä siitä, että edessä on suurempi levy. Vaihdoin kuitenkin palat edestä taakse ja havaitsin, että parempi pito ja äänettömyys johtuukin paloista. Nyt siis vinkuu etujarru. Kysessää on siis Shimanon BR MT200 jarrujen alkuperäiset palat.

Löytyykö ko. jarruihin laadukkaampia paloja? Jos ei, niin voiko vinkumiselle ja pidon puutteelle tehdä jotain? Hiominen ja putsaaminen auttavat ehkä kolmen jarrutuksen ajan.

ViBr
28.07.2019, 23.03
Ja heti perään toinen kysymys jarruista...

Kun pyörä oli 10 minuuttia katollaan, niin takajarrusta ikään kuin katosi öljyt. Kahva meni siis pohjaan asti. Kun pyörä oli hetken pystyssä ja painelin kahvaa muutamia kertoja, niin ne rupesivat taas toimimaan normaalisti. Onko kyseessä ominaisuus vai vika? Voiko kyse olla ilmaamisen tarpeesta?

F. Kotlerburg
28.07.2019, 23.13
Ilmaahan siellä todennäköisesti on. Jarrut toimii sinänsä oikein eli kahvaa pumppaamalla ilma nousee kahvan säiliöön, josta siitä ei ole toiminnalle haittaa.

MRe
29.07.2019, 10.34
Löytyykö ko. jarruihin laadukkaampia paloja? Jos ei, niin voiko vinkumiselle ja pidon puutteelle tehdä jotain? Hiominen ja putsaaminen auttavat ehkä kolmen jarrutuksen ajan.
Aika heikosti noihin kai saa muiden valmistajien paloja. Noissa on ilmeisesti B01S (BS01?) palat, enkä ainakaan nopealla kuukkeloinnilla löytänyt mitään vaihtoehtoista tarjontaa.

Koska kuitenkin vain toinen pää vinkuu, koittaisin vielä hetken kunnostaa nykyisiä paloja. Eli hionta, brakleenilla puhdistus ja kuumennus vaikka kuumailmapuhaltimella/"kaasutohottimella" niin että paloista katoaa kaikki orgaaninen materiaali. Siis jos palat eivät ole orgaaniset... :D mitä nuo ensiasennuspalat tuskin ovat.

Itse olen yleensä palojen puhdistamisen jälkeen ajanut palat sisään polkemalla niitä vasten. Eli vauhtia fillariin ja jarrua kevyesti niin, että vauhti pysyy vielä kohtalaisena. Sitten välillä pumppaa oikein kunnolla jarrut kiinni ja auki. Tämä on auttanut joskus, mutta ei aina. Viimeisenä keinona sitten palojen vaihto.

ViBr
29.07.2019, 10.46
Aika heikosti noihin kai saa muiden valmistajien paloja. Noissa on ilmeisesti B01S (BS01?) palat, enkä ainakaan nopealla kuukkeloinnilla löytänyt mitään vaihtoehtoista tarjontaa.

Koska kuitenkin vain toinen pää vinkuu, koittaisin vielä hetken kunnostaa nykyisiä paloja. Eli hionta, brakleenilla puhdistus ja kuumennus vaikka kuumailmapuhaltimella/"kaasutohottimella" niin että paloista katoaa kaikki orgaaninen materiaali. Siis jos palat eivät ole orgaaniset... :D mitä nuo ensiasennuspalat tuskin ovat.

Itse olen yleensä palojen puhdistamisen jälkeen ajanut palat sisään polkemalla niitä vasten. Eli vauhtia fillariin ja jarrua kevyesti niin, että vauhti pysyy vielä kohtalaisena. Sitten välillä pumppaa oikein kunnolla jarrut kiinni ja auki. Tämä on auttanut joskus, mutta ei aina. Viimeisenä keinona sitten palojen vaihto.Joo, B01S-palat on kyseessä. Täytyypä vielä tuota lämmittämistä kokeilla.

Lähetetty minun GM1913 laitteesta Tapatalkilla

Qilty
30.07.2019, 16.37
Nuo kyseiset palat maksaa prismassa kympin. Itsekkin joskus yrittänyt putsata vanhoja, mutta kyllä ne vaan entiset on kun niihin on jotain sontaa päässyt.

Eikös nuo nimenomaan ole orgaaniset palat? Eli Resin? Ja sit on sintteri(metal) paloja? Ja sintteripaloja ei voi laittaa resin levyjen kanssa(koska ne on jotain perusrautaa) ja sintteripaloille sitte rst levyt?

Lähetetty minun LM-G710 laitteesta Tapatalkilla

ViBr
01.08.2019, 00.19
Aika skeptinen olin jarrujen suhteen, mutta koska "lähikaupasta" oli ko. palat loppu, niin kokeilin tuota lämmittämistä kassupolttimella. Ero entiseen on aivan huikea. Meinasin lentää tangon yli, kun asfaltilla kokeilin. Pito on nyt sellainen kuin kuuluukin, eikä ainakaan parin kympin kuivan kelin ajon aikana ole vinkuminen palannut.

Lähetetty minun GM1913 laitteesta Tapatalkilla

rcta
04.08.2019, 00.26
2fatPron Chosen takanavan hammastukset antautui. Käykö linkin Hope (https://r2-bike.com/HOPE-Hub-rear-Pro-4-Fatsno-Quickrelease-190-mm-Steel-Freehub-Body-Shimano-SRAM-10-11-speed-black) tilalle? Käyköhän vanhat pinnat? Ymmärsikö oikein että Hopessa tulee mukana 197x12 adapterit?

Barracuda
04.08.2019, 14.17
2fatPron Chosen takanavan hammastukset antautui. Käykö linkin Hope (https://r2-bike.com/HOPE-Hub-rear-Pro-4-Fatsno-Quickrelease-190-mm-Steel-Freehub-Body-Shimano-SRAM-10-11-speed-black) tilalle? Käyköhän vanhat pinnat? Ymmärsikö oikein että Hopessa tulee mukana 197x12 adapterit?

Adapterit on tuohon lisähintaiset mutta jos tarvitset tuon 197x12 niin onhan siellä suoraan sellainen napa: https://r2-bike.com/HOPE-Hub-rear-Pro-4-Fatsno-12-x-197-mm-Thru-Axle-Freehub-Body-Shimano-SRAM

Pinnojen suhteen pitäisi tietää vanhan navan mitat. Itse yrittäisi ehkä tinkiä fillaritorilla olevaa BR 2250 - kiekkoa hiukan 280 pyynnistä alas. Välttyy askartelulta (jos sitä ei ole haussa) ja saa varmatoimisen kevyen kiekon.

Tai sitten jos Dt Swissin napa (https://r2-bike.com/DT-SWISS-Hub-rear-350-Big-Ride-Disc-Centerlock-12x197-mm-Thru-Axle-Freehub-Body-SRAM-XD) kelpaa tuolla on laskuri pinnoille: https://spokes-calculator.dtswiss.com/en/calculator

rcta
04.08.2019, 15.54
Kiitos. Epäselvä ajatukseni oli siis vaihtaa vanhaan kiekkoon 190mm QR-napa mihin saisi myös 197x12 adapterit mahdollista pyörän vaihtoa ajatellen. Ja vielä Shimano vapaarattaalla.

Saako BR 2250 kiekkoihin 190mm QR adapteria?

Barracuda
04.08.2019, 17.24
Kiitos. Epäselvä ajatukseni oli siis vaihtaa vanhaan kiekkoon 190mm QR-napa mihin saisi myös 197x12 adapterit mahdollista pyörän vaihtoa ajatellen. Ja vielä Shimano vapaarattaalla.

Saako BR 2250 kiekkoihin 190mm QR adapteria?

Saa, samoin kuin tuohon Dt Swissin takanapaan (arvatenkin koska siinä kiekossa on tuo napa...)
https://www.dtswiss.com/en/support/conversion-charts/end-cap-solution-mtb-rear/
QR - endcapit esimerkiksi tässä (https://www.bike24.com/p237003.html)

rcta
04.08.2019, 18.58
Ok, sittenhän semmoinen olisi helpoin vaihtoehto tähän kohtaan. Kiitos paljon!

Pyhä Risti
05.08.2019, 15.40
rcta, laitoin yksityisviestiä aiheeseen liittyen, kannattaa lukea...

pojomtb
11.08.2019, 19.52
Tein Manitou Mastodon Pro ext keulan huollon ekaa kertaa tässä ja itse toimenpide onnistui ilman suurempia vastoinkäymisiä. Kun sitten pistin keulan kasaan ja lisäsin öljyä tämän pdf dokumentin mukaan:
https://manitoumtb.com/wp-content/uploads/sites/2/2018/08/2017-RB-Mastodon-Pro_Comp-Service-Guide.pdf (sivu 24, tyhjän tilan määrä pitäisi olla 75mm putkessa)
jäi keula alemmaksi kuin ennen. Lisäsin sitten reilu 15mm tuota 75mm ohjetta enemmän öljyä ja sen jälkeen keula palautui normi korkuiseksi.
Mistäköhän moinen voi johtua, vai menikö jotain muuta huollossa pieleen? Keula kyllä tuntuu nyt toimivan normaalisti parin lenkin jälkeen, mutta jäi mietityttämään, miksi en saanut tuolla ohjeistetulla öljymäärällä keulaa palautumaan yläasentoon. Osaako joku keuloja enemmän tutkinut neuvoa mistä voisi ola kyse? Mulla tosiaan se EXT versio ja sillehän ei tuossa Manitoun listassa ainakaan omaa öljyn määrää mainita. Voikohan tuosta liiasta öljyn määrästä olla jotain haittaa?

Qilty
11.08.2019, 21.54
Tein Manitou Mastodon Pro ext keulan huollon ekaa kertaa tässä ja itse toimenpide onnistui ilman suurempia vastoinkäymisiä. Kun sitten pistin keulan kasaan ja lisäsin öljyä tämän pdf dokumentin mukaan:
https://manitoumtb.com/wp-content/uploads/sites/2/2018/08/2017-RB-Mastodon-Pro_Comp-Service-Guide.pdf (sivu 24, tyhjän tilan määrä pitäisi olla 75mm putkessa)
jäi keula alemmaksi kuin ennen. Lisäsin sitten reilu 15mm tuota 75mm ohjetta enemmän öljyä ja sen jälkeen keula palautui normi korkuiseksi.
Mistäköhän moinen voi johtua, vai menikö jotain muuta huollossa pieleen? Keula kyllä tuntuu nyt toimivan normaalisti parin lenkin jälkeen, mutta jäi mietityttämään, miksi en saanut tuolla ohjeistetulla öljymäärällä keulaa palautumaan yläasentoon. Osaako joku keuloja enemmän tutkinut neuvoa mistä voisi ola kyse? Mulla tosiaan se EXT versio ja sillehän ei tuossa Manitoun listassa ainakaan omaa öljyn määrää mainita. Voikohan tuosta liiasta öljyn määrästä olla jotain haittaa?
Pyörien keuloista en tiedä ja tuota ohjetta en katsonut, mutta MP puolella öljyn lisääminen yleensä jäykistää vaimennusta. Eipä olisi eka kerta vaikka tuohon EXT versioon olisi oma öljymääränsä ja se olisi namiskaan unohtunut merkata

Lähetetty minun LM-G710 laitteesta Tapatalkilla

Lenni
25.08.2019, 21.16
Onko kukaan kokeillut vanhempaan (2016) ICT:iin 27.5 settiä..?

Antza44
30.09.2019, 13.52
Tulipa tuossa avattua Manitou Mastodon pro öljynvaihtoa ja takuuna saatujen uusien alajalkojen vaihtoa varten. Liukuholkeissa oli väljää ja eipä tuo ihme ollutkaan, kun alajalkonen voiteluöljyssä oli runsaasti metallia. Uudet alajalat oli myös tehtaalla jätetty putsaamatta liukuholkkien asennusten jäljiltä ja kaikki asennuksessa irronneet metalli hiukkaset oli jätetty sinne voiteluksi. Uusissa alajaloissa oli foamit ja stefat rasvattuna, joten tälläisinä ne pannaan tehtaalla kasaan. Siinä on taas ohitettu muutaman minuutin putsaus työvaihe ja sitten ihmetellään, kun tulee rekkulaa, kun liukuholkit ja pinnoitteet kuluu alta aikayksikon.

Suosittelen tekemään Mastodoneihin ekan öljynvaihto huollon ja petusteellisen putsauksen hyvissä ajoin. Yksittäis tapaus ei voi olla kyseessä, kun molemmista alajaloista löytyi metallia oikeasti reilusti.

Muutenhan tuo keula on helppo huoltaa, kunhan askartelee ensin ne tarvittavat special toolsit.

hansibal
30.09.2019, 14.56
mites on,kestääkö fätin pikalinkku taka-akseli sellaista vaunun vetokorvaketta....akseli kun on sen verran ohutta tankoa??

Qilty
30.09.2019, 15.03
mites on,kestääkö fätin pikalinkku taka-akseli sellaista vaunun vetokorvaketta....akseli kun on sen verran ohutta tankoa??Kyllä mun ekassa ainakin kesti ihan hyvin. Sen jälkeen ei olekkaan pikalinkkua läskissä ollut. Ja on tuo kestänyt yleispyörässäkin jossa ihan saman paksuinen pikalinkku

pojomtb
01.10.2019, 09.43
Tulipa tuossa avattua Manitou Mastodon pro öljynvaihtoa ja takuuna saatujen uusien alajalkojen vaihtoa varten. Liukuholkeissa oli väljää ja eipä tuo ihme ollutkaan, kun alajalkonen voiteluöljyssä oli runsaasti metallia. Uudet alajalat oli myös tehtaalla jätetty putsaamatta liukuholkkien asennusten jäljiltä ja kaikki asennuksessa irronneet metalli hiukkaset oli jätetty sinne voiteluksi. Uusissa alajaloissa oli foamit ja stefat rasvattuna, joten tälläisinä ne pannaan tehtaalla kasaan. Siinä on taas ohitettu muutaman minuutin putsaus työvaihe ja sitten ihmetellään, kun tulee rekkulaa, kun liukuholkit ja pinnoitteet kuluu alta aikayksikon.
Suosittelen tekemään Mastodoneihin ekan öljynvaihto huollon ja petusteellisen putsauksen hyvissä ajoin. Yksittäis tapaus ei voi olla kyseessä, kun molemmista alajaloista löytyi metallia oikeasti reilusti.
Muutenhan tuo keula on helppo huoltaa, kunhan askartelee ensin ne tarvittavat special toolsit.
Mulla oli vajaa 2tkm ajettu kun tein huollon ja öljyt näyttivät kuin eilen vaihdetulta. Ei kuitenkaan missään nimessä hyvä uutinen tuo mitä kirjoitit, koska kyllä se jotain kertoo laadunvalvonnasta. Sehän hyöty tuossa just on kun itse näitä avaa, että tietää sitten ainakin mitä sisältä löytyy. Ei sitä aina voi ihan luottaa merkkihuollonkaan toimenpiteisiin.

harald
01.10.2019, 10.59
Joo, toivotaan että oli yksittäistapaus. Oma Mastodon on matkalla tällä hetkellä. Tosin olen siiihen melko nopeasti tekemässä rajoitusta, joten alajalat pitää ottaa joka tapauksessa irti.

Antza44
01.10.2019, 11.55
Joo, toivotaan että oli yksittäistapaus. Oma Mastodon on matkalla tällä hetkellä. Tosin olen siiihen melko nopeasti tekemässä rajoitusta, joten alajalat pitää ottaa joka tapauksessa irti.Ei se nyt ihan yksittäis tapaus voinut olla, kun tehtaalla kokonaisena tulleessa keulassa oli metallit sisässä ja irtona saaduissa alajaloissa metallit sisässä. Voihan se olla, että se tehtaan nopein eli paras kasaaja ohittaa putsaus työvaiheen.

Itse En vieläkään STD laittanut lisää rajoitusta vaikka 4.8" siihen menee taas talveksi. Mitä nastoitetulla Budilla koitin viimetalvena, niin en sitä saanut pohjaamaan kaareen vaikka kuinka yritin ilman paineita. Rajoitus Spacerit löytyy kyllä tarpeen esiintyessä. Pidensin tosin keulan 120->140mm kokeeksi, no sittenhän se jousto tippuu 130mm, jos lisää 10mm pohjaamis spaceria ja sitten tilat riittää varmasti 29+ ja 4.8" .

Alajalkojen irroitukseen tarvitsee sitten sen ohennetun pitkän 8mm hylsyn. Aukeaa myötäpäivään!!! molemmat alajalat! Ilmajousen irroitukseen halkaistu pakka-avain. Tokenikorkin avaukseenkin suosittelen päästä tasattua 24mm hylsyä.

harald
01.10.2019, 12.13
Pitää aukaista aikaisemmin. Alajalkojen irroitus ei ole niin iso homma tässä eihän?

pojomtb
01.10.2019, 12.19
Huoltoon löytyy todella hyvät ohjeet. Itse oon aika kokematon näissä hommissa, mutta Mastodonin huoltoa sanoisin helpoksi.
https://manitoumtb.com/wp-content/uploads/sites/2/2018/08/2017-RB-Mastodon-Pro_Comp-Service-Guide.pdf

harald
01.10.2019, 12.25
Tuossa on kuvattu täysi huolto, pelkästään spacereita varten ei varmaan tarvitse suorittaa kaikkia juttuja mitä tuolla tehdään eikä aukaista vaimenninpuolta? Tarvitseekohan edes kaataa öljyt ulos?

edit: äh aukeaahan se alhaalta eli öljyt pitää hankkia.

Antza44
01.10.2019, 12.43
Tuossa on kuvattu täysi huolto, pelkästään spacereita varten ei varmaan tarvitse suorittaa kaikkia juttuja mitä tuolla tehdään eikä aukaista vaimenninpuolta? Tarvitseekohan edes kaataa öljyt ulos?

edit: äh aukeaahan se alhaalta eli öljyt pitää hankkia.Vaimennninta ei tarvitse avata. Bottom outit saa lisättyä, kun irroittaa alajalat muista laittaa molempiin ruotoihin yhtä monta (vaimennin puolelle on erilainen)-> uudet voiteluöljyt tarvitsee. Joustomatka lyhenee tässä, jos haluat pidentää joustoa tai pitää samana Bottom outtien lisäyksen jälkeen tarvitsee ilma jousi avata, koska joustomatkan spacerit on ilmamännän varressa. Prossa Top Out ja ilmapuolen Bottom outit on samoja spacereita.
Tuolta tilasin itse vaimennin puolen Bottom outit https://www.shockcraft.co.nz/mastodon-10mm-tyre-clearance-kit-manitou.html

Tuossa vielä tuo spaceri ohje https://manitoumtb.com/wp-content/uploads/sites/2/2018/08/2017_RD_Mastodon-Pro_Comp-Travel-Change-Guide.pdf

Näitä tarvitsee ja ne voi askarrella itsekkin.
https://static.bike-components.de/cache/p/xl1/4/2/Manitou-Mattoc-Service-Tool-Kit-universal-universal-42333-126544-1481258452.jpeg
https://www.bike-components.de/en/Manitou/Mattoc-Service-Tool-Kit-p42333/

Paksupolkija
01.10.2019, 16.27
8mm hylsy akkuporakoneeseen kiinni ja viilalla painetta. Siitä se ohenee.

ealex
01.10.2019, 16.45
^ en löytänyt kaupoista yhtään 8mm hylsyä, missä reikä mutterille olisi tarpeeksi keskellä, että sen voisi ohentaa koneellisesti työstämällä. Päätin, että on helpompi ostaa valmiit työkalut. :rolleyes:

Jeltsar
01.10.2019, 18.32
Kesäksi harkinnassa laittaa joustoa keulaan mutta samalla muuttaa kiekkokokoa. Mikähän olisi paras eteen keulaksi ja kiekoksi, kun taakse jää 27,5"x3,8"x65mm?

Joku 120-130mm joustoa riittänee, niin meneekö geo piloille, jos eteen laittaa 29+ vai riittäiskö 27,5+? Onko kokemuksia?

solisti
01.10.2019, 20.40
Kesäksi harkinnassa laittaa joustoa keulaan mutta samalla muuttaa kiekkokokoa. Mikähän olisi paras eteen keulaksi ja kiekoksi, kun taakse jää 27,5"x3,8"x65mm?

Joku 120-130mm joustoa riittänee, niin meneekö geo piloille, jos eteen laittaa 29+ vai riittäiskö 27,5+? Onko kokemuksia?

Kasasin tuossa yhteen läskirunkoon 27.5" 120mm plussakeulan kanssa 50mm kehille 27.5" vanteet. Takana Hodag ja edessä 3" plussa (Hodag ei mahtunut). Keulan korkeus ei juuri tainnut muuttua vakioon ja ihan hauska kombo kaikin puolin. Varmaankin riippuu siitä geosta vaikuttaako keulan nosto ajoon... 27.5+ ja 120mm keula pitää korkeuden aikalailla samana.

Antza44
01.10.2019, 20.43

Joku 120-130mm joustoa riittänee, niin meneekö geo piloille, jos eteen laittaa 29+ vai riittäiskö 27,5+? Onko kokemuksia?Dudea on ajettu 29+ 120mm Pikellä AC 543mm ja 120mm std AC 531 mastodonilla 4.8" ja toimii ku häkä. Nyt std 140mm AC 551 näyttää jo aika härskiltä, mutta koe-ajo vielä edessä. Tämähän on sama, kuin 120mm EXT versiolla. 130mm olin laittamassa, mutta koitetaan nyt eka överiä.

Itse ainakin tinkisin ennemmin joustomatkasta, kuin renkaan halkaisijasta. Eihän se 29+ mikään talvikumi läskiin ole, mutta kesäksi laittasin tuon 27.5 x3.8" kaveriksi.

Antza44
01.10.2019, 20.44
^ en löytänyt kaupoista yhtään 8mm hylsyä, missä reikä mutterille olisi tarpeeksi keskellä, että sen voisi ohentaa koneellisesti työstämällä. Päätin, että on helpompi ostaa valmiit työkalut. :rolleyes:
Bilteman pitkä 8mm hylsy ainakin oheni mirkelillä näppärästi, jos joku muu on vailla.

Qilty
01.10.2019, 22.13
Kasasin tuossa yhteen läskirunkoon 27.5" 120mm plussakeulan kanssa 50mm kehille 27.5" vanteet. Takana Hodag ja edessä 3" plussa (Hodag ei mahtunut). Keulan korkeus ei juuri tainnut muuttua vakioon ja ihan hauska kombo kaikin puolin. Varmaankin riippuu siitä geosta vaikuttaako keulan nosto ajoon... 27.5+ ja 120mm keula pitää korkeuden aikalailla samana.Eikö nyky läskien rungot ole lähes kaikki tehty joustokeulaa ajatellen? Eli se jäykkä keula on sellasella AC mitalla että vastaa jotain 100-120mm keulaa sagin kanssa? Sillonhan ainakin tuollaisella alle 120mm keulalla ja 27,5+ setillä emäputki jäisi alemmas kun alkuperäisenä?vaiko?

Edit.
Ja eikös pidemmän jouston keuloissa ole vastaavasti isompi sag?

Itse kokeilin 150mm usd keulaa 26x4,7" bulldozerin kanssa edellisessä silverbackissa, eikä se pöllöltä tuntunu, muuta kun ylämäessä.

Ylämäessä jousto oli huono kaikilla jouston pituuksilla, mun mielestä siis ja päätinkin että enemmän arvostan näppärää käsiteltävyyttä, kevyttä painoa ja helppoa nousua kun joustoa alamäessä

Qilty
01.10.2019, 22.27
Onko kellään kokemusta tästä kasetista?
https://www.garbaruk.com/11-speed-xd.html

Vaikuttaa houkuttelevammalta päivittää nykyinen 11spd gx tuolla kuin esimerkiksi 12spd gx

solisti
01.10.2019, 22.37
Eikö nyky läskien rungot ole lähes kaikki tehty joustokeulaa ajatellen? Eli se jäykkä keula on sellasella AC mitalla että vastaa jotain 100-120mm keulaa sagin kanssa? Sillonhan ainakin tuollaisella alle 120mm keulalla ja 27,5+ setillä emäputki jäisi alemmas kun alkuperäisenä?vaiko?

No en isommin mitannut, jos se alkuperäinen runko on tehty 100mm keulalle ja nyt siinä on 120mm keula ja renkaan halkaisija on ehkä 15mm matalampi kuin vaikka alkuperäisessä 26”/4.7” kumissa tulos on aikalailla sama... Bluto Dudessa 27.5" Hodagin kanssa oli vähän matalampi.

solisti
01.10.2019, 22.44
Edit.

Itse kokeilin 150mm usd keulaa 26x4,7" bulldozerin kanssa edellisessä silverbackissa, eikä se pöllöltä tuntunu, muuta kun ylämäessä.

Ylämäessä jousto oli huono kaikilla jouston pituuksilla, mun mielestä siis ja päätinkin että enemmän arvostan näppärää käsiteltävyyttä, kevyttä painoa ja helppoa nousua kun joustoa alamäessä

Taitaa ihan riippua keulasta ja omasta preferenssistä tuo sagin määrä. Tuo budjetti Markhor on ainakin niin pehmeä, että sagi saa olla lähellä nollaa, että toimii parhaiten.

Mitä lujempaa ajaa, niin sitä enemmän kai sitä joustoa kaipaa. Perusajossa läskillä siitä ei isommin iloa ole ja kyllä sen tuoman painon aina huomaa. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191001/2bf1e68d099d4946fb41a7b2ebb19135.jpg

Antza44
02.10.2019, 08.38
Onko kellään kokemusta tästä kasetista?
https://www.garbaruk.com/11-speed-xd.html

Vaikuttaa houkuttelevammalta päivittää nykyinen 11spd gx tuolla kuin esimerkiksi 12spd gxMuusta en tiedä mutta 11 vaihtajan toiminta alkaa olla aika rajamailla tuolla 50 piikkisellä kasetilla mitä olen aihetta tutkiskellut. E13 tekee taas 9-46 11 pakkaa missä sama range ja toimii 11 vaihtajalla varmasti paremmin https://www.bike-discount.de/en/buy/e%2Athirteen-trs-11-speed-cassette-9-46-t-839694 .

Qilty
02.10.2019, 08.39
Taitaa ihan riippua keulasta ja omasta preferenssistä tuo sagin määrä. Tuo budjetti Markhor on ainakin niin pehmeä, että sagi saa olla lähellä nollaa, että toimii parhaiten.

Mitä lujempaa ajaa, niin sitä enemmän kai sitä joustoa kaipaa. Perusajossa läskillä siitä ei isommin iloa ole ja kyllä sen tuoman painon aina huomaa. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191001/2bf1e68d099d4946fb41a7b2ebb19135.jpgEi se mun mielestä vauhdistakaan ole kiinni, paljon vähemmän tarvii vaan ajolinjaa katsella jouston kanssa, kyllä kivikkoiset alamäet tietysti napsun kovempaa pääsee jouston kanssa

Tuo kuvan fillarin setupissa etu ja takarenkaan korkeudessa on kyllä aika suuri ero. Keula kulmakin näyttää olevan varmaan yli 70astetta, toimii varmaan hienosti juurakossa

Antza44
02.10.2019, 09.11
Eikö nyky läskien rungot ole lähes kaikki tehty joustokeulaa ajatellen? Eli se jäykkä keula on sellasella AC mitalla että vastaa jotain 100-120mm keulaa sagin kanssa? Sillonhan ainakin tuollaisella alle 120mm keulalla ja 27,5+ setillä emäputki jäisi alemmas kun alkuperäisenä?vaiko?

Edit.

Esim Trekin jäykkänkeulan on AC on 490mm Salsa käyttää 483 AC.ta. Manitou mastodon STD 100mm AC on 511mm ja siihen 20% sagia on 491mm taas EXT versio antaa suunilleen saman 80mm joustolla. Trekhän käyttää em syystä 80mm EXT koska tulee 4.5/27.5" kumilla. Canyonilla puolestaan on 100 STD, koska tulee pienemmällä kumilla. Eli valmistajat käyttävät joustokeuloina aikalailla jäykkää vastaavia.

Mastodon 140mm STD on jo AC 551 ja siihen 20% sagia ollaan 523mm mitassa eli rapiat 30mm jäykkää keulaa pidempi AC. Taas 120mm STD AC 531mm on Sagilla 507mm. Oman kokemuksen mukaan tuo 120mm STD toimii hyvin vielä Dudessa samankokoisilla renkailla vaikka onkin jo pidempi, kuin mitä valmistaja käyttää.

solisti
02.10.2019, 09.17
Ei se mun mielestä vauhdistakaan ole kiinni, paljon vähemmän tarvii vaan ajolinjaa katsella jouston kanssa, kyllä kivikkoiset alamäet tietysti napsun kovempaa pääsee jouston kanssa

Tuo kuvan fillarin setupissa etu ja takarenkaan korkeudessa on kyllä aika suuri ero. Keula kulmakin näyttää olevan varmaan yli 70astetta, toimii varmaan hienosti juurakossa

Just, en jaksa tämän enempää jankata. Nämä on mun kokemuksiani ja voit ottaa ne miten haluat ja ajaa millä haluat. Jos olet kerran testannut joustoa Silverbackissa, niin tiedät, että niissä on jyrkät keulat (varsinkin noissa ennen vm.2019 pikkurungoissa). Jyrkkä keula toimii minusta yllättävän hyvin läskissä, se on ketterä ja kuitenkin riittävän vakaa perusmönkimiseen (jopa niissä juurakoissa). Ko. pyörässä varmaan se Hodag toimisi paremmin keulassakin, mutta tuolla 3" renkaallakaan keula ei kokonaisuudessaan käytännössä juuri laske tuon 120mm keulan kanssa. Tämä siis oli testimielessä toteutettu projekti ylijäämäosista, ja voit unohtaa kokemukseni ettei ne häiritse (varsinkin kun et ollut se, joka aiheesta kyseli).

Qilty
02.10.2019, 09.41
Muusta en tiedä mutta 11 vaihtajan toiminta alkaa olla aika rajamailla tuolla 50 piikkisellä kasetilla mitä olen aihetta tutkiskellut. E13 tekee taas 9-46 11 pakkaa missä sama range ja toimii 11 vaihtajalla varmasti paremmin https://www.bike-discount.de/en/buy/e%2Athirteen-trs-11-speed-cassette-9-46-t-839694 .No tuo e13 oli toinen mitä mietin. Garbarukkia saa 46,48 ja 50 piikkisellä ykkösellä. Ja jossain testissä ainakin xo1 vaihtaja vaihtoi ongelmitta kaikille rattaille. Garbaruk kyllä suosittelee tuon 50piikkisen kanssa niiden omaa häkkiä vaihtajaan.

Muoks.
Sellanen ero noissa ainakin on että testien perusteella garbaruk vaihtaa yhtä hyvin kuorman alla kuin sram, ja E13 ei niin hyvin. Tiiä sitten

Qilty
02.10.2019, 09.47
Just, en jaksa tämän enempää jankata. Nämä on mun kokemuksiani ja voit ottaa ne miten haluat ja ajaa millä haluat. Jos olet kerran testannut joustoa Silverbackissa, niin tiedät, että niissä on jyrkät keulat (varsinkin noissa ennen vm.2019 pikkurungoissa). Jyrkkä keula toimii minusta yllättävän hyvin läskissä, se on ketterä ja kuitenkin riittävän vakaa perusmönkimiseen (jopa niissä juurakoissa). Ko. pyörässä varmaan se Hodag toimisi paremmin keulassakin, mutta tuolla 3" renkaallakaan keula ei kokonaisuudessaan käytännössä juuri laske tuon 120mm keulan kanssa. Tämä siis oli testimielessä toteutettu projekti ylijäämäosista, ja voit unohtaa kokemukseni ettei ne häiritse (varsinkin kun et ollut se, joka aiheesta kyseli).Älä nyt hermostu. Omista kokemuksista minäkin puhuin, ja myöskin budjettikeulaa kokeilin, tosin 19-mallin singlessä.

Lähinnä tuota rengaskokoa tässä tarkoitin kun kuvassakin huomaa että ainakin sen 15mm laskee keulaa(eli halkaisijassa sitten jo 30mm), tosin kysyjällä oli se 27,5 x 3.8". Siihen ero vähän pienempi. 29+ rullaisi paremmin esteiden yli, varmaan parhaiten. Tuolta linkistä löytyy taulukko kun joku on oikein mittaillut ja punninnut kiekkoja ja kumeja(pdf muodossa)

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.m2group.com/bikestuff/WheelSpecs.pdf&ved=2ahUKEwj6jbW16_zkAhXBo4sKHQInBs0QFjAAegQIAhAB&usg=AOvVaw0VHk19GNwTtmZSyXMg6-fB&cshid=1569994041419

solisti
02.10.2019, 10.27
Älä nyt hermostu. Omista kokemuksista minäkin puhuin, ja myöskin budjettikeulaa kokeilin, tosin 19-mallin singlessä.

Lähinnä tuota rengaskokoa tässä tarkoitin kun kuvassakin huomaa että ainakin sen 15mm laskee keulaa(eli halkaisijassa sitten jo 30mm), tosin kysyjällä oli se 27,5 x 3.8". Siihen ero vähän pienempi. 29+ rullaisi paremmin esteiden yli, varmaan parhaiten. Tuolta linkistä löytyy taulukko kun joku on oikein mittaillut ja punninnut kiekkoja ja kumeja(pdf muodossa)

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.m2group.com/bikestuff/WheelSpecs.pdf&ved=2ahUKEwj6jbW16_zkAhXBo4sKHQInBs0QFjAAegQIAhAB&usg=AOvVaw0VHk19GNwTtmZSyXMg6-fB&cshid=1569994041419Juu, kuten sanoin, jos geometrian mitat haluaa pitää samana tuo pienempi rengaskin on vaihtoehto. Keulan pieni nosto monesti on hyvä juttu ja kehän kasvattaminen. Tuossakin, joku keulaan juuri mahtuva 3.5" olisi tuossa parempi, mutta eipä noita oikein nopeasti löytynyt. Spessun GC oli vähän korkeampi.

Aikalailla tosiaan 15mm (halkaisija 30mm) on korkeampi on Hodag samalla vanteella. AC mitta tuossa plussakeulassa on 530mm, eli blutoon verrattuna se on kokonaisuudessaan aikalailla sama (vähemmän tarvitsee sägiä, niin käytännössä jää ylemmäs).

Paras kombo tuossa rungossa on ollut ehkä Bluto Budin kanssa ja takana 4" JJ. Eli keula nousee tuossa sen 20mm. Aika hankala noita on tietenkin suoraan verrata, kun pyörä muuttuu käytännössä plussapyöräksi keulan osalta tässä ensimmäisessä vaihtoehdossa.

miumau
02.10.2019, 19.22
Minulla on Polen Machinessa tuollainen Garbarukin 50 piikkinen (XD) kasetti shimanon xt-vaihtajan kanssa. Toimii oikein hyvin. Tosin siinä vaihtajassa on se Garbarukin pidennetty häkki. Minulla on läskissä 11 vaihteinen GX ja sen tuo Garbarukki/XT yhdistelmä kepittää joka suhteessa. Päivitän jossain välissä tuon Polen XT 12 vaihteiseksi ja vaihdan tuon Garbarukin sitten siihen läskiin. Garbarukissa voi sen isoimman rattaan vaihtaa jos se kuuluu nopeammin kuin muu osa siitä kasetista ja värivaihtoehtokin on muitakin kuin kirkas tai musta.

Qilty
03.10.2019, 07.41
Minulla on Polen Machinessa tuollainen Garbarukin 50 piikkinen (XD) kasetti shimanon xt-vaihtajan kanssa. Toimii oikein hyvin. Tosin siinä vaihtajassa on se Garbarukin pidennetty häkki. Minulla on läskissä 11 vaihteinen GX ja sen tuo Garbarukki/XT yhdistelmä kepittää joka suhteessa. Päivitän jossain välissä tuon Polen XT 12 vaihteiseksi ja vaihdan tuon Garbarukin sitten siihen läskiin. Garbarukissa voi sen isoimman rattaan vaihtaa jos se kuuluu nopeammin kuin muu osa siitä kasetista ja värivaihtoehtokin on muitakin kuin kirkas tai musta.Tuo vaihdettava isoin ratas olikin tiedossa, ja niitä oli kolmea kokoa. Loppu kasettihan onkin koneistettu yhdestä palikasta, sen takia varmaan on niin kevyt. Eiköhän se tuohon sitten päivity kun sen aika on

Jeltsar
03.10.2019, 09.47
Kasasin tuossa yhteen läskirunkoon 27.5" 120mm plussakeulan kanssa 50mm kehille 27.5" vanteet. Takana Hodag ja edessä 3" plussa (Hodag ei mahtunut). Keulan korkeus ei juuri tainnut muuttua vakioon ja ihan hauska kombo kaikin puolin. Varmaankin riippuu siitä geosta vaikuttaako keulan nosto ajoon... 27.5+ ja 120mm keula pitää korkeuden aikalailla samana.

Tätä just mietin. Bluto on kokeiltu, joten sitä ei enää vaan joku kapeampi keula sopivalla kiekolla.

Minkä verran sitten tosiaan vaikuttaa etenemiseen/ylityksiin, jos edessä himpun (30mm) pienempi halkaisijaltaan verrattuna taakse. Siinä mielessä ehkä 29+ vähemmällä joustolla voisi olla parempi.

Kiitos vinkeistä, talvi aikaa mutustella :)

solisti
03.10.2019, 11.17
Tätä just mietin. Bluto on kokeiltu, joten sitä ei enää vaan joku kapeampi keula sopivalla kiekolla.

Minkä verran sitten tosiaan vaikuttaa etenemiseen/ylityksiin, jos edessä himpun (30mm) pienempi halkaisijaltaan verrattuna taakse. Siinä mielessä ehkä 29+ vähemmällä joustolla voisi olla parempi.

Kiitos vinkeistä, talvi aikaa mutustella :)Kyllähän sen keulan muuttumisen huomaa. Plussakumilla ei aja niin huolettomasti kuin läskillä. Toisaalta se rullaa paremmin tasaisemmalla jne. Toisessa pyörässä on Bluto ja Hodag kapealla vanteella edessä, siinä ei mennä kauas 4.8" läskin ominaisuuksista, mutta se toimii vähän enemmän kapean renkaan kaltaisesti ohjauksessa. Tosin keulatkin toimivat ihan erilailla. 29+ ei kokemusta, varmasti sekin hyvä kompromissi.

Qilty
03.10.2019, 15.00
Entäs sitten german answer, wren atk tai manitou mastodon pro? Olis kunnon keula ja menis samalla kiekolla? Ja sais olla ympärivuoden. Toi german A tais kyllä maksaa melkein kaksi manitouta...

Jeltsar
05.10.2019, 14.39
Ite en ainakaan talveksi kaipaa joustoa eteen, nyt syksykin menee ilman siinä ja siinä. Sen verran hidastuu meno.

Kesäksi on ollut täpäri, mutta jos tässä siirtyy takaisin yhden (maasto)pyörän taktiikkaan, niin kapea kiekko olisi myös vaihtelua kesälle.

Qilty
05.10.2019, 16.18
Juu, itsekkin kokeilin joustoa ja tulin siihen tulokseen etten tarvitse sitä edes kesällä. Hissitolpasta koin enemmän hyötyä ja sellanen tarttis uuteenkin pyörään tilailla.

Vaihdoin eteen 2-piikkiä pienemmän ovaalin jos se auttaisi sen verran ettei tarvii alkaa kasettia vaihtamaan. Nyt siis 10-42 ja 28ovaali. Jos ei riitä niin garbarukin kasettia...https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191005/b36a99f0eca4f8003f0c5b9b60b5bcf9.jpg

Jeltsar
06.10.2019, 22.32
Hieno croc! Oikeastaan samaa mieltä ja kokemusta, että hissitolppa tärkeämpi kun alamäkeen mennään.

Itellä 26 piikkinen ovaali edessä ja takana sama 10-42. Hyvin on riittänyt: ainoastaan asfaltilla loppuu välitykset niin ei haittaa yhtään.

Qilty
07.10.2019, 09.30
Hieno croc! Oikeastaan samaa mieltä ja kokemusta, että hissitolppa tärkeämpi kun alamäkeen mennään.

Itellä 26 piikkinen ovaali edessä ja takana sama 10-42. Hyvin on riittänyt: ainoastaan asfaltilla loppuu välitykset niin ei haittaa yhtään.Tota 26ovaalia mietin kans ensin, mutta ajattelin että meneekö ketju jo liian lähelle chainstayta, kun ei muutenkaan tunnu srami pitävän ketjuja niin kireellä kun shimanon kytkimellinen. 28-42 välitys oli vissiin lähes sama kun 30-46 mikä edellisessä oli, ja se riitti kyllä kaikkiin mäkiin. Ja samoten 28-10 on lähes sama kun 30-11 ja sekin riitti, ei mulla koskaan niin kiire ole että kovempaa tarttis päästä

Oulunjulli
28.10.2019, 23.24
En ihmeekseni löydä varmistusta asialleni: SRAMin FAT5 direct mount kammet 30t rattaalla -4mm offset. Joskus tuohon kaipaisi 32t ratasta, voiko siihen laittaa minkä tahansa Garbarukin, AB, Wolftoothin tms. 3mm boosti suorahampaisen nw rattaan väärinpäin? Ketjulinjasta en ole huolissaan, vaan siitä että sopiiko se yleensä. Ei nyt ole irtona yhtään ratasta mitä pyöritellä jotta asian hahmottaisi paremmin. Saattas toki laittaa SRAMinkin rattaan vaan ei vissiin ole 32 hampaisena tuota -4mm.

Antza44
29.10.2019, 09.48
En ihmeekseni löydä varmistusta asialleni: SRAMin FAT5 direct mount kammet 30t rattaalla -4mm offset. Joskus tuohon kaipaisi 32t ratasta, voiko siihen laittaa minkä tahansa Garbarukin, AB, Wolftoothin tms. 3mm boosti suorahampaisen nw rattaan väärinpäin? Ketjulinjasta en ole huolissaan, vaan siitä että sopiiko se yleensä. Ei nyt ole irtona yhtään ratasta mitä pyöritellä jotta asian hahmottaisi paremmin. Saattas toki laittaa SRAMinkin rattaan vaan ei vissiin ole 32 hampaisena tuota -4mm.Tuohon ei ole yleispätevää vastausta. Riippuu rattaan muodostakin. Yleensä noissa on syvennykset vielä pultin kannoille. Sramin boost 3mm offset teräsratas 28 piikkisenä ainakin olisi sopinut väärinpäin. Tuossa vastaava 32 piikkisenä https://www.bike-components.de/en/SRAM/X-Sync-Direct-Mount-Boost-Steel-Chainring-for-XX1-X01-X1-X0-X9-p56999/black-28-tooth-o69400755/. Hampaiden profiili ei ole sama väärinpäin, mutta toiminee. Jonkun valmistajan rattaiden hampaat on symmetrisiä.

Oulunjulli
29.10.2019, 11.42
^Onpas yllättävän hankalaksi tehty kun ei voi olla -4mm 32t ratasta saatavilla niin olisi kaikki kuten tarkoitettukkin. SRAM jaksaa aina ärsyttää vaikka on sillä hyvätkin hetkensä. I9 xd räikkä + 10-xx pakka maksaisi paljon.
Muklukissa ahdistaa haarukka ensin vaikka ketjulinjan kanssa voisikin elää, tuolla aika tarkkoja kuvia 0mm offset ja 28t ratas vastaavassa:
https://nuxx.net/gallery/v/stuffivemade/2017_salsa_mukluk_carbon/?g2_page=3
En muista miten spacerit tuli laitettua, saisiko spacerit vetopuolelle siirtämällä pari milliä kampia ulos ja siihen 0mm offset ratas sopimaan.
Toisaalta tuo teräsratas ei paljoa maksaisi kokeilla, R2:ssa tarkat kuvat ja nuo syvennykset kyllä arvelluttaa:
https://r2-bike.com/SRAM-X-SYNC-Direct-Mount-Chainring-Steel-3-mm-Offset-BOOST

..eihän toki läskillä kovin tarkoituksenmukaista ja toistuvaa ole nopeus missä isompaa ratasta tarvii, mutta eipä täällä Oulussa paljoa kiipeilläkkään.

Antza44
29.10.2019, 13.09
Toisaalta tuo teräsratas ei paljoa maksaisi kokeilla, R2:ssa tarkat kuvat ja nuo syvennykset kyllä arvelluttaa:
https://r2-bike.com/SRAM-X-SYNC-Direct-Mount-Chainring-Steel-3-mm-Offset-BOOST28 mahtuu pultit hyvin väliin ainakin GX kamilla pressfit keskiön kanssa.

Qilty
29.10.2019, 19.02
^Onpas yllättävän hankalaksi tehty kun ei voi olla -4mm 32t ratasta saatavilla niin olisi kaikki kuten tarkoitettukkin. SRAM jaksaa aina ärsyttää vaikka on sillä hyvätkin hetkensä. I9 xd räikkä + 10-xx pakka maksaisi paljon.
Muklukissa ahdistaa haarukka ensin vaikka ketjulinjan kanssa voisikin elää, tuolla aika tarkkoja kuvia 0mm offset ja 28t ratas vastaavassa:
https://nuxx.net/gallery/v/stuffivemade/2017_salsa_mukluk_carbon/?g2_page=3
En muista miten spacerit tuli laitettua, saisiko spacerit vetopuolelle siirtämällä pari milliä kampia ulos ja siihen 0mm offset ratas sopimaan.
https://r2-bike.com/SRAM-X-SYNC-Direct-Mount-Chainring-Steel-3-mm-Offset-BOOST

..eihän toki läskillä kovin tarkoituksenmukaista ja toistuvaa ole nopeus missä isompaa ratasta tarvii, mutta eipä täällä Oulussa paljoa kiipeilläkkään. Mites noi offsetit menee? Onko tollanen miinus offset sisään vai ulospäin?

Oulunjulli
29.10.2019, 20.39
^miinus on ulospäin, niin boostimallin ratas kun on sisään +3mm offset niin tulee 7mm sisään alkuperäisestä ja mahtaa tässä tapauksessa olla kiinni haarukassa.
Mutta otinpa varsin R2:sta tuon reilun kympin rattaan tutkittavaksi. Mcarbonilla näkyisi XD vapari maksavan 120€ ja siihen 10-42 pakka niin tietty tuota ratasta ei isontaa tarvisi, mutta liian tyyristä, tuolla rahalla kyllä vispaan lujempaa. Kerrassaan kyrsii ettei noihin kampiin löydy niihin tarkoitettuja ratasvaihtoehtoja.

Qilty
29.10.2019, 22.02
Mitäs se boost on sitten käännettynä? Nollako? Vai 6?

Onko sulla siis kyseessä tollanen bb30 keskiö? Tossakin vaan 0 offset

https://absoluteblack.cc/sram-oval-bb30.html

Jos ymmärsin oikein että kyseessä on mukluk carbon niin sanovat kyllä että 32t olis max eturatas 1x setupilla. Eli jostain sellainen varmaa löytyy

Oulunjulli
29.10.2019, 22.13
Joo, Mukluk kuitunen ja GX DUB FAT5 kammet joissa tuo -4mm rinkula. Boosti jossa normisti +3mm offsettiä olisi -3mm offsetti nurin. Tuon millin se varmaan kestää osumatta.
32t rattaita varmaan löytyy toisiin kampiin, nuo SRAMit nyt viime keväänä tuohon tuli laitettua kun tuohon runkosettiin osia haalin.

Jukka
29.10.2019, 22.13
+3 offsetin boost ratas olisi käännettynä +3 ymmärtääkseni. Ongelma taitaa olla sellaisen rattaan löytäminen, jonka pystyy kääntämään.

Edit: olin hidas...

Itselläni samankaltainen ongelma, kun haluaisin läskiin ovaalin eteen, mutta tuo SRAM:n DUB FAT5 kammissa käyttämä -4 offset rajoittaa tosiaan valikoimaa. Absolute Blackiltä tiedustelin asiaa ja heiltä voi kuulemma olla tulossa uutisia tämän suhteen, mutta tällä hetkellä heiltä ei sopivaa tuohon löydy (AB:n SRAM yhteensopivia ovaaleita ei pysty kääntämään). Onko kellään tiedossa muiden valmistajien -4 (tai vaikka -3) offsetin ovaalia eturatasta?

Qilty
29.10.2019, 22.16
No tietysti niin. Mulla raceface kammet ja AB cinch boost ovaali ja sen pystyy kääntämään. Just meinasin absolute blackin ovaaleja tarjota mutta jossei sramilaisia voi kääntää niin meni sekin tarjous hukkaan

Edit. https://absoluteblack.cc/sram-oval-boost-direct-mount-chainring-for-12spd-shimano-hyperglide-hg-plus-chain/

Tuo näyttää siltä että voisi kääntää, vai onko se siitä sramin direct mountista kiinni ettei voi? Kyseinen fillari ilmeisesti shimanon vaihteilla jos 10-42 pakkaa harkitsit?

Gargamel
30.10.2019, 15.16
Kuvan perusteella rattaan saa kiinni vain yhdessä asennossa, ei siis myöskään peilikuvana eli käännettynä.

Rankalla viilaamisella ehkä, mutta montako lovea jää enää jäljelle, ja olisiko ajoitus sinne päinkään :)

Oulunjulli
30.10.2019, 15.46
Onhan täällä näköjään yksi ennakkotapaus onnistuneesta flippauksesta SRAMilla:
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50545-Virallinen-Fatbike%99-TechTalk-ketju&p=2840661#post2840661
Jotenki ei kyllä hahmota kunnolla ennen kuin on kammet ja ratas kourassa.

Antza44
30.10.2019, 16.57
Kuvan perusteella rattaan saa kiinni vain yhdessä asennossa, ei siis myöskään peilikuvana eli käännettynä.

Rankalla viilaamisella ehkä, mutta montako lovea jää enää jäljelle, ja olisiko ajoitus sinne päinkään :)Onnistuu se jo em. mainituilla tietyillä ehdoilla. Ovaalissakin ajoitus on käännettynä sama vaikka kiinnitys paikka onkin kiinteä. RF rattaissa tais olla jopa hampaiden muoto symmetrinen. Tosin, kuin esim tuossa Shamuksen rattaassa, mutta niin kuin todettu sekään ei haitannut.

Shamus
30.10.2019, 17.26
Mulla on Blackspiren-ratas käännettynä.
Hampaat on symmetriset.
Vuosi ajettu ilman ongelmia.

Saattaa tosin vaatia asennukseen pidemmät pultit, eikä onnistu DUB-kammissa.

Oulunjulli
30.10.2019, 21.34
No niin, DUB kammethan ne mulla ja nyt kun sanoit ettei sellaisiin sovi niin se onkin helppo uskoa kun vähän tuota tuijotteli. Kiitoksia.
Eli SRAMin oma 30t on kuituisen Muklukin tapauksessa ainoa tähän sopiva, jos ei sitten 0mm ole jollain sittenkin sopinut vaikkei siltä näytä.
Osanumero 11.6218.030.200 ja kataloogissa ei muita nävy https://www.servicearchive.sram.com/sites/default/files/techdocs/sram_spc_-_revg_-_noembargo.pdf

Antza44
31.10.2019, 00.40
Mulla on Blackspiren-ratas käännettynä.
Hampaat on symmetriset.
Vuosi ajettu ilman ongelmia.

Saattaa tosin vaatia asennukseen pidemmät pultit, eikä onnistu DUB-kammissa.Oliko Blackspirellä symmetrisiäkin? Vai valehteleeko kuva?
https://foxcomp.fi/assets/shop/images/items/c1/c19a06cdadd60de7cd4498e95875351d_medium.jpg

Antza44
31.10.2019, 11.00
No niin, DUB kammethan ne mulla ja nyt kun sanoit ettei sellaisiin sovi niin se onkin helppo uskoa kun vähän tuota tuijotteli. Kiitoksia.
Eli SRAMin oma 30t on kuituisen Muklukin tapauksessa ainoa tähän sopiva, jos ei sitten 0mm ole jollain sittenkin sopinut vaikkei siltä näytä.
Osanumero 11.6218.030.200 ja kataloogissa ei muita nävy https://www.servicearchive.sram.com/sites/default/files/techdocs/sram_spc_-_revg_-_noembargo.pdfTosiaan GXP kammet oli mulla mihin testasin Sramin kääntöä. Harmi, kun DUB.illa ei toimi.

Oulunjulli
31.10.2019, 11.28
Pistinpä ihan varsin Superstarille postia että näkisikö ne tässä markkinoita loihtia uutta varianttia kun ei tuolle SRAMin 30t rinkulalle ole mitään vaihtoehtoja.
Luulisi noita kankia nyt jonkin verran maailmalla olevan vaikka fatbike hype laskenut onkin.

Qilty
31.10.2019, 18.11
Pistinpä ihan varsin Superstarille postia että näkisikö ne tässä markkinoita loihtia uutta varianttia kun ei tuolle SRAMin 30t rinkulalle ole mitään vaihtoehtoja.
Luulisi noita kankia nyt jonkin verran maailmalla olevan vaikka fatbike hype laskenut onkin.Entäs kampien ja keskiölakrun myynti. Raceface turbine tai next tilalle, vai käykö samoihin laakereihin 30mm akseli?

Oulunjulli
31.10.2019, 22.33
Juu eipä Superstar näe markkinoita näille niin kuin saattoi odottaakkin, oikein asiallisesti vastasivat kyllä. Mutta kampia ei viitsisi ensimmäisenä olla vaihtamassa, xd vapari ja 10-42 pakka tuon 11-42 tilalle jos tämä asia vaivaa jatkossakin. Nyt kun lunta tuli niin eipä nuo välitykset yläpäästä niin usein lopu, että jospa tämä ei ärsytä hetkeen.
En muista minkä kampien kanssa tuli Muklukissa myös ongelma että ottavat chainstayhin kiinni.

Antp
04.11.2019, 17.55
Oisko täällä suosituksia jostain hyväksi havaitusta suht edullisesta kiinan kuituhaarukasta? 150mm läpiakselille. Haluan konaan jotain uutta päivitystä 🤔

misopa
04.11.2019, 21.00
^Crocilta/Augmentilta kannattaa tiedustella. Eikä maksa juuri "kiinankeulaa" enemmän. Tuossa saa ainakin 5 vuoden takuun jossei muuta. Omat kokemukset tuosta keulasta oli aikoinaan positiiviset (vaikka kiinassa tuokin on melko varmaan tehty).

Herman
05.11.2019, 11.11
^^ Tätä Whiten haarukkaakin tiedän kehutun https://www.xxl.fi/white-fork-4-fat-interceptor-17-haarukka/p/1134059_1_style
Tuota "huoltopalvelu"-tekstiä hieman hämmästelin, kun vastaavasti kommentoidun rungon ostin viime talvena ilman kommervenkkejä :seko:

Qilty
05.11.2019, 12.59
Oisko täällä suosituksia jostain hyväksi havaitusta suht edullisesta kiinan kuituhaarukasta? 150mm läpiakselille. Haluan konaan jotain uutta päivitystä [emoji848]Kaikki nuo edellä mainitut. Ja silverbackin keula maksaa vähän yli 200€. Tai ican keula muistaakseni 120€, kiinasta, ja ainakin kyseisen "merkin" runkosarjoilla on ainakin foorumeilla ajeltu tuhansia kilsoja kuolematta. Rake niistä varmaan kannattaa tarkistaa että pysyis keulakulma lähellä nykyistä

Barracuda
05.11.2019, 21.02
^^ Tätä Whiten haarukkaakin tiedän kehutun https://www.xxl.fi/white-fork-4-fat-interceptor-17-haarukka/p/1134059_1_style
Tuota "huoltopalvelu"-tekstiä hieman hämmästelin, kun vastaavasti kommentoidun rungon ostin viime talvena ilman kommervenkkejä :seko:

Whiten haarukan a-c - mitta taitaa olla luokkaa 460 - 470 ja useimmissa läskeissä haarukan pitäisi olla hiukan pidempi. Tai sitten ei välitä keulan pienestä niiauksesta ja keulakulman jyrkkenemisestä.

Barracuda
05.11.2019, 21.05
Kaikki nuo edellä mainitut. Ja silverbackin keula maksaa vähän yli 200€. Tai ican keula muistaakseni 120€, kiinasta, ja ainakin kyseisen "merkin" runkosarjoilla on ainakin foorumeilla ajeltu tuhansia kilsoja kuolematta. Rake niistä varmaan kannattaa tarkistaa että pysyis keulakulma lähellä nykyistä

Tjaa, vaikuttaako rake keulakulmaan?

Qilty
06.11.2019, 10.26
Eikös se osittain vaikuta? Niinkuin tuo ac mittakin. Tai siis samankaltainen vaikutus kun keulakulman muutoksella? [emoji848]

STN
11.11.2019, 21.44
Specializedilla uudessa fatissa 27,5" renkaat ja Pässilälläkin fatissa tuo. yleistyyköhän tuo koko luokka, ainakin jos rengasvalmistajia tulee lisää niin renkaiden hinta tippuu. Pässilässä ja Trekissa Bontragerit, Specializedilla Maxis. Nyt kun Trek ja Spessu tuota käyttää ja jos perässä alkaa tulla muita valmistajia tukemaan tuota.

Paksupolkija
11.11.2019, 22.39
Ei taida 27,5 kokoluokassa olla 4.5 barbelle kilpailijaa. 3.8 hodaggikin taitaa olla saman painoinen ja muut samankokoiset painaa sen 1600g vs. 1200g.

JK-
11.11.2019, 23.45
Oisko täällä suosituksia jostain hyväksi havaitusta suht edullisesta kiinan kuituhaarukasta? 150mm läpiakselille. Haluan konaan jotain uutta päivitystä [emoji848]Painonsäästökö tavoitteena, oletko punninnut nykyisen keulan?

Säästö alu- vs kuitukeuka on pitkälle alle sikanautapaketin, ajossakaan ei juuri huomaa: johonkin muuhun massit ehkä laittaisin[emoji848]

Teräskeulalla toki asia eri

Lähetetty minun SM-A605FN laitteesta Tapatalkilla

STN
12.11.2019, 05.29
Ei taida 27,5 kokoluokassa olla 4.5 barbelle kilpailijaa. 3.8 hodaggikin taitaa olla saman painoinen ja muut samankokoiset painaa sen 1600g vs. 1200g.

Ei vielä. Mutta kun on pyöriä johon 27.5 halkasijaltaan menee, alkaa varmasti tulla.

Antza44
12.11.2019, 09.17
Ei vielä. Mutta kun on pyöriä johon 27.5 halkasijaltaan menee, alkaa varmasti tulla.Eikökän nuo mahdu jo nyt suurimpaan osaan Fatbikejä. Salsa on myös lähtenyt Beargrease malliillaan tuohon 27.5".
Se mikä on tyhmää, niin valmistajat käyttää i76mm vannetta 4" kumille, se kombo ei vaan oikeen anna suojaa vanteelle.

Antza44
12.11.2019, 09.19
Ei taida 27,5 kokoluokassa olla 4.5 barbelle kilpailijaa. 3.8 hodaggikin taitaa olla saman painoinen ja muut samankokoiset painaa sen 1600g vs. 1200g.Toisaalta ei se Barbekaan ole lähellekkään nimellismittaansa.

Poy
29.11.2019, 20.23
Fatbike vanteiden mukana tulee nämä:

2 x Center Lock/IS Adapter

https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-br-2250-classic-26-fatbike-disc-cl-ta-shimano-wheelset-495171

Sopiiko tuon adapterin ja vanteen kanssa esim. tämä levy:
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xt-disc-rotor-sm-rt81s-160mm-center-lock-549848

ja millä työkalulla tuo menee paikalleen?

elasto
29.11.2019, 22.59
Fatbike vanteiden mukana tulee nämä:

2 x Center Lock/IS Adapter

https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-br-2250-classic-26-fatbike-disc-cl-ta-shimano-wheelset-495171

Sopiiko tuon adapterin ja vanteen kanssa esim. tämä levy:
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xt-disc-rotor-sm-rt81s-160mm-center-lock-549848

ja millä työkalulla tuo menee paikalleen?

Ei sovi adapterin kanssa tuo levy vaan se menee siihen suoraan. Nuo on center lock -navat ja tuo on center lock -levy. Se adapteri on sitä varten jos haluat käyttää perinteistä kuudella pultilla kiinnitettävää levyä. Shimanon center lock -levyt taitaa asentua perinteisellä pakka-avaimella.

https://www.parktool.com/blog/repair-help/disc-brake-rotor-removal-installation

Jeltsar
14.12.2019, 13.09
Kysytäänpä täällä kun felt-ketjusta ei kuulunut vastausta:

Felt dd30 2015 ja isompi eturatas menossa vaihtoon. Olisko suosituksia? Tarviiko olla samaa merkkiä pienemmän kanssa? Voiko ylipäänsä vaihtaa pelkästään toista vai onko vaihdettava koko etusetti? Ehkä kiinnostaisi vaihtaa samalla 2 hammasta pienempi...

solisti
14.12.2019, 13.45
Kysytäänpä täällä kun felt-ketjusta ei kuulunut vastausta:

Felt dd30 2015 ja isompi eturatas menossa vaihtoon. Olisko suosituksia? Tarviiko olla samaa merkkiä pienemmän kanssa? Voiko ylipäänsä vaihtaa pelkästään toista vai onko vaihdettava koko etusetti? Ehkä kiinnostaisi vaihtaa samalla 2 hammasta pienempi...Taitaa olla RF Ride kammet? 104/64 BCD jaolla lienevät joka tapauksessa. Yleensä kaikki ko. jaolle tarkoitetut 2x rattaat sopii ja ne pitäisi sopia keskenään, kunhan siinä isommassa rattaassa on ne nousut vaihtamista varten. Kiinnitysten kanssa voi toki joskus tarvita prikkoja tms. tai pulttien pitää olla tietynlaisia. Esim. 3x setin keskirattaita voi käyttää, jos haluaa pienemmän eturattaan ja 2x setit on liian suurella etusella (yleensä 36T tai 34T).

Jeltsar
14.12.2019, 18.47
Ok kiitos vastauksesta!

Oulunjulli
02.02.2020, 22.14
Mukluk rutissu runtatessa muutaman viikon silleen vähän satunnaisesti, pari kertaa käytin kammetkin irti kun ajatellut ettei se SRAM saanu tuota dubbiakaan kuitenkaan onnistumaan, vaan eilen rutina yltyi sellaiseksi että vika olikin sitten helppo paikallistaa I9 Torch navan vaparin ulommaksi laakeriksi. Holkin alta tuli kuulat pihalle.
Vähän yllättävää kun onkos tuo nyt 10kk ollut alla ja oletin että tämähän se luja peli on. Toki voi olla että itse sössinyt kasatessa jotain joskus ja muutenkin ostin tuon saksakaupasta niin halvalla että jäänyt kaivelemaan niinku olisi huijannut kauppiasta.

Mutta siis, onko näistä mennyt laakereita muilla? Ajattelin vaparin molemmat uusia jos tuo sisempikin ottanut tuossa osumaa, ainakin jos ne paikallisesta kaupasta löytyy SKF:nä tai jonain. Oletan että itse akselin laakerit kestää vuosia. Endura merkkisiä näkyi olevan.

Qilty
02.02.2020, 23.01
Mukluk rutissu runtatessa muutaman viikon silleen vähän satunnaisesti, pari kertaa käytin kammetkin irti kun ajatellut ettei se SRAM saanu tuota dubbiakaan kuitenkaan onnistumaan, vaan eilen rutina yltyi sellaiseksi että vika olikin sitten helppo paikallistaa I9 Torch navan vaparin ulommaksi laakeriksi. Holkin alta tuli kuulat pihalle.
Vähän yllättävää kun onkos tuo nyt 10kk ollut alla ja oletin että tämähän se luja peli on. Toki voi olla että itse sössinyt kasatessa jotain joskus ja muutenkin ostin tuon saksakaupasta niin halvalla että jäänyt kaivelemaan niinku olisi huijannut kauppiasta.

Mutta siis, onko näistä mennyt laakereita muilla? Ajattelin vaparin molemmat uusia jos tuo sisempikin ottanut tuossa osumaa, ainakin jos ne paikallisesta kaupasta löytyy SKF:nä tai jonain. Oletan että itse akselin laakerit kestää vuosia. Endura merkkisiä näkyi olevan.Kaverilla nallerasvassa oli sama homma että i9 torch navasta vaparin laakeri irtisanoutu. Osti uudet enduron laakerit vaikka yritin SKF suositella, no joku laakeri sitten pyörähti pesässä varmaan kuukausi asennuksen jälkeen, en muista oliko sama mikä alunperin piti ääntä(vaihtoi siis kaikki navan laakerit)

Juha Jokila
03.02.2020, 03.27
^^Multa meni I9 navasta ekana se navan rungon vetopuolen laakeri. Löin Enduron laakerin tilalle, kun oli sattunut jäämään yli toisen navan remontista aiemmin. Mun I9 on 157 mm leveä super boost malli, mutta tuskin se eroa tekee läskiversioon. Tuossa navassa vapaarattaan kynsien voitelun herkkänä pitäminen on sitten oma taiteenlajinsa. Lisäksi kynsien jouset hukkaa/hajottaa helposti huollon yhteydessä.

9:zero:7:n napoihin laitoin kaikki Enduron laakerit ja hyvin ovat kestäneet. Joskus pyöräilyuran alkuaikoina haaskasin rahaa SKF:n laakereihin, mutta eivät ne kestä yhtään pitempään, vaikka maksavat 2,5 x Enduroitten hinnan.

Oulunjulli
03.02.2020, 08.22
Kynsiin ehin tässä laittamaan Mobil 1 ESP:tä ensin, ainakin juoksee ja äänen voimakkuus pysyy kohdallaan, mutta mulla on tunne että se on niin tunkeutuvaa että tuppaa tunkeutumaan ulos vaparista. Sitten vaihoin Motonetin spray vassuun jossa lukee -40C kyljessä, tuo on kaikissa kynsivapareissa vaikuttanut hyvältä vaikka haisee pahalta. Toki kun joskus muistaisi niin voisi hankkia ihan tuonne tarkoitettua rasvaa.

Joo ajattelin että tuo vaparin ulommainen laakeri kun on vain 5mm leveä niin tuossa olisi vähän suunnittelumokaa (sisempi vissiin kahen rivin malli ja 2xleveempi), äkkiseltään ajateltuna suurimmat väännöt kai se tuonne ulkopäätyyn kohdistuu, mutta lienee samaa kokoa muidenkin (DT Swiss) vapareiden ulkolaidassa.
Offtopic: SKF uskovaisuus iski vuosia sitten kun ilmalämpöpumpun puhaltimen originaalilaakerit ei kestäneet hiljaisina takuuaikana. Takuun jälkeen purin itse itsenäisyyspäivänä, kun sitten kaupat oli kiinni ja huomasin että laakerikoko on sama kuin pojan rullalaudassa, niin laitoin sen sparevarastosta uuden laakerin jossa luki "DISTRICT", jumaliste se että se vonku heti alkuunsa. Seuraavana arkena uudestaan ja SKF on tainnut pyöriä siellä 6-7 vuotta jo, mikä on uusi ylivoimainen ennätys.

Ohiampuja
04.02.2020, 18.20
Tässä kun pitäisi läskikuskin uraa aloitella, niin missäs päin on parhaat valikoimat läskien varaosia ja tarvikkeita?

Pikaisesti katsottuna saksalaiset nettikaupat eivät ole kovin hääviä läskien osatarjoomassa.

solisti
04.02.2020, 18.57
R2-bikes.de on hyvä lähteä yleensä liikkeelle.

JackOja
04.02.2020, 19.13
^ po. R2-bike.com

solisti
04.02.2020, 19.22
^ po. R2-bike.comJoo, siinäpä meni kaikki pieleen :).

Ohiampuja
04.02.2020, 21.28
Kiitos. :)

Gargamel
19.02.2020, 12.23
Mikä kuraläppä mahtuisi Bluton ja nastoitetun Budin kanssa? Väli siltaan on niin ahdas, etten edes yrittänyt työntää siihen ohutta Mucky Nutz -läpykkää. Pitäisi löytää joku esim. sillan taakse kiinnittyvä ratkaisu. Riittää kun kura ei lentäisi naamaan, ei tarvetta sen isommalle lokarille.

JH4
30.03.2020, 13.43
Konan Wo viimevuotinen Suomi edition. Muuten olen pyörään varsin tyytyväinen, mutta alaselkään ottaa. Onnistuukohan ajo-asennon säätö pystymmäksi riser tangolla vai onko pyörän vaihto sopivampaan geometriaan ainoa vaihtoehto? Stemmihän ko. pyörässä on niin lyhyt kuin se voi olla joten sitä kautta ei ole asentoa mahdollista säätää. Jos tangosta lähdetään vielä apua etsimään niin minkä verran nousua voisi olla?

hämeenhitain
30.03.2020, 15.38
Oli samanlaista tarvetta talouden toisen kuskin pyörään, osin eri syistä. Answerin 20/20 oli hyvä ratkaisu (720 mm leveä, 20 mm nousua ja 20° backsweep). Tuota ei ollut saatavilla enää kun yritin etsiä omaankin läskiin, mutta malliltaan jotain samantapaista voi kannattaa kokeilla.

tinke77
30.03.2020, 15.44
Tuota answeria kannattaa kysäistä pyöräliike lundbergilta, sieltä itse varsin nopeasti sain vaikka varastossa ei ollutkaan.

hämeenhitain
30.03.2020, 15.50
Tuota answeria kannattaa kysäistä pyöräliike lundbergilta, sieltä itse varsin nopeasti sain vaikka varastossa ei ollutkaan.

Hei kiitos vinkistä, tämä oli hyvä tieto! Näyttää tosiaan olevan verkkokaupassakin. Kumma kun ei tullut viime kesänä etsiessä vastaan. http://lundberg247.fi/product_details.php?p=1642

JH4
30.03.2020, 17.25
Melkoisen erikoisen näköinen tanko. Taidan kokeilla ensin perinteisempää nousulla olevaa.

vihtis83
30.03.2020, 19.57
Suomi Wo:n orkkistangossa on myös nousua, olikohan jopa 30mm. Lisäksi tanko on kiinnityskohdasta 35mm paksu kun useimmat tangot ovat 31,8mm, joten ohjainkannatin pitää myös samalla uusia ellei osta 35mm tankoa. Tarkkana siis tämän kanssa uutta katsellessa. Orkkisohjainkannatin on 40mm pitkä. Alkuperäinen tanko on aika leveä (780mm) joten jos aluksi kokeilee kaventaa sitä, samalla ajoasento muuttuu hieman pystymmäksi. Tätä on helppo kokeilla siirtämällä kahvoja sisemmäksi, jos tuntuu hyvältä niin tämän jälkeen voi katkoa ylimääräiset tangon päistä pois.

JH4
30.03.2020, 21.53
20mm taitaa olla nousua orkkistangossa. Eli 40mm pitäisi varmaan vaihtaa ja koittaa tuleeko muutosta. Mutta kokeillaanpa vielä ottaa pikkuisen kapeampaa otetta, josko sillä saisi tarvittavan avun.

JH4
24.04.2020, 19.54
Konan Wo viimevuotinen Suomi edition. Muuten olen pyörään varsin tyytyväinen, mutta alaselkään ottaa. Onnistuukohan ajo-asennon säätö pystymmäksi riser tangolla vai onko pyörän vaihto sopivampaan geometriaan ainoa vaihtoehto? Stemmihän ko. pyörässä on niin lyhyt kuin se voi olla joten sitä kautta ei ole asentoa mahdollista säätää. Jos tangosta lähdetään vielä apua etsimään niin minkä verran nousua voisi olla?

Vastaan itse itselleni. Vaihdoin tangon 40mm nousulla olevaan ja asento parani sen verran, että alaselän kipuilut vähenivät merkittävästi.

JH4
26.04.2020, 15.02
Joustokeulaa katsellut Konan Wo pyörään. Mitä asioita amatöörin pitää keulaa hankkiessa huomioida? Ensinnäkin tietysti saako tuohon keulan kiinnitettyä suoraan vai vaatiiko adapteria, uutta osaa tms? Mikä on passeli jousto 100mm vai 120mm? Mitä eroa on eri keuloissa hinnan lisäksi, esim mastodon comp vai pro välillä? Ja lopuksi vielä jos on vinkata kauppa mistä tuo edullisesti lähtee.

Kivikkoiset/juurakkoiset alamäet hakkaa käsille ja jos paineita pudottaa niin sitten kolisee vanne jo kiviin. Siitä syystä joustokeula harkinnassa.

Pexxi
26.04.2020, 19.04
Vaihtoehtona voisi olla boost-keula ja plussakiekko. Noi keulat taitavat jo aika hyvin ottaa 2,8-3 -tuumaista rengasta. Jos ongelma ja jouston tarve on siis enemmän kesällä.

solisti
28.04.2020, 00.00
Vaihtoehtona voisi olla boost-keula ja plussakiekko. Noi keulat taitavat jo aika hyvin ottaa 2,8-3 -tuumaista rengasta. Jos ongelma ja jouston tarve on siis enemmän kesällä.Oma ratkaisuni on 120mm Manitoun Machete 27.5+ ja 3.8" Hodag 50mm vanteella. Viime syksynä ajelin Markhorin ja 3" eturenkaan kanssa, joka oli sekin hyvä, mutta tuohon kun menee 3.8" niin tulee tasapainoisempi kokonaisuus.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200427/1648d25096f15ddb2bbcef133fe1ff19.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200427/b11cc7f06133ec867893c4c44dd47f67.jpg

Pexxi
28.04.2020, 22.27
Nää on hyviä kun ei niin kapeasti katso mahdollisuuksia, peukkua.

JH4
28.04.2020, 23.14
Mutta sitä nykyistä 4,8” JJ ei noihin kiinni saa. Eli sitten pitäisi ostaa toinen setti kiekkoja myös. Jos pitäisi nykyisen setupin muuten entisellään niin muuttaako 120mm mastodon merkittävästi konan geometrias, siten että se ajamista haittaisi? Vai riittääkö 100mm jousto?

harald
28.04.2020, 23.21
Noista mastodoneista sitten niin että 80-100 mm on yksi malli, ja 120-140 on toinen. Ja sitten on EXT-malli näistä se 20 mm pidempi versio (molemmissa). Suosittelen 120 mm STD mallia, sillä sen saa pidennettyä tarvittaessa ja myös rajoitettua. Näin tehtynä saa vaikka 2XL renkaan eteen ilman että kokonaispituus kasva hirveästi. Tuo EXT on 20 mm pidempi kuin STD. Manitoun sivuilla on myös taulukko josta voi tavata niitä AC-mittoja vrt. mm. Blutoon.

Älä lue taulukkoa niin, että on pakko hankkia se EXT. Se STD on monipuolisempi. Huomaa että esim Bluto ja Bud ei tuon taulukon mukaan ole OK, vaikka moni niillä ajaa joten ota taulukko suolahippusella.
https://www.fatbike24.de/images/product_images/info_images/Manitou/manitou%20mastadon%20size%20chart.jpg

Tuota kannatta tavata jos mielii mastodonia: https://forums.mtbr.com/fat-bikes/manitou-mastodon-1039416-4.html#post13313011

120mm EXT can only extend to a mximum of 140mm travel.
120 STD can extend to a maximum of 150mm travel.
EXT is 20mm longer A-C than an STD of similar travel.
Parts are available to swap from EXT to STD, and vice versa, but getting the parts is difficult.

Minulla on omassa emaxissa 120 STD. Tästä on tarkoitus ensi huollossa tehdä 150 mm, jota rajoitan 130 mm:seksi. Minulla on nyt Budin kanssa niin että tuo joskus pohjaa, mutta Fathugger-lokari siinä välissä pelastaa ettei renkaan kuvio osu kruunuun eikä tule OTB:tä siitä. Ehkä kokeilen niin että pidennys 140:seksi ja rajoitus 120:mmiin tai 150/130.

Ostin haarukkani fatbike24.de kaupasta. 120 mm STD maksoi 555 €.

edit: laitetaan nyt vielä ylläolevasta ketjusta videolinkki miten tuo mastodon toimii :)

https://www.youtube.com/watch?v=HTGVC8X1_YY

editedit: toinen quote tuosta em. ketjusta;

If you are only going to run shorter travel, ie <130mm, there is no reason to get an EXT for a 29+/5" tire clearance because you can add 10-20mm (1 or 2) of spacers to limit travel, thus preventing the tire from hitting the crown.

Unlike the EXT, the STD will not increase A-C, so functionally the bike will remain at the same geo as it would with a rigid fork/Lauf/Bluto.

I made this same mistake on my Wozo, prior to knowing enough about the Mastodon fork to make an informed decision; early adoptor syndrome.

I am in the process of changing my EXT to an STD on my Wozo, I will run 130mm travel which leaves the the option of adding spacers to reduce travel if I decide to run 29+ again.

To reiterate: STD with 20mm of spacers can be run up to 130mm and clear 29+/5" tires without increasing A-C.

The question I have is why even create an EXT?

Personally, I'd rather have a Mastodon "minus" with a narrower crown for 3-4" tires, 160mm travel; call me a dreamer.

JH4
29.04.2020, 08.40
Kiitos kattavasta vastauksesta. Täytyypä perehtyä tuohon mtbr foorumin ketjuunkin.

edit: Tuleeko takuu että läski lentää keulan vaihdon jälkeen samaan tapaan kuin Patilla videossa :D

solisti
29.04.2020, 15.11
edit: Tuleeko takuu että läski lentää keulan vaihdon jälkeen samaan tapaan kuin Patilla videossa :D
Joo. Tuo johtuu vain ja pelkästään siitä keulasta, vaihdon jälkeen se on tuollaista :).

F. Kotlerburg
02.05.2020, 18.34
Manitou on ilmeisesti saanut palautetta Mastodon Pron säätönupikoiden koosta. Noissa uudemmissa malleissa selvästi matalammat kuin aiemmin.

El-Carpaso
26.05.2020, 18.04
Ostin fatbike24:stä Mastodon Pro EXT 120mm keulan ja ihmettelin alkuun varsin pitkiä liukuputkia. Selvitin, että EXT:ssä jää täydessä kompressiossa jonkin verran liukuputkea näkyviin. Samalla kuitenkin selvisi, että tuo 120mm keula on itseasiassa 140mm joustolla.

Eli nyt olen hieman hämmentynyt, että mitäs tässä on voinut tapahtua. Tuo on vähän siinä rajoilla, että haluanko pitää keulan noin pitkänä kun tuo Surlyn ICT sallii AC pituudeksi max 571mm, mitä tuo mastodon nyt on.

Onko kukaan muu saanut liian pitkää mastodonia tuolta fatbike 24:stä ja pitääkö tässä olla huolissaan mm. travel spacerien oikeasta asettelusta keulan sisällä?

Kamelipakki
05.07.2020, 14.16
Muistaako kukaan ulkoa dt swiss big ride 350 etunavan ja takanavan laakeri tyyppejä?

Ohiampuja
06.08.2020, 18.27
Millainen käsitys teillä on kiekkojen/napojen ja kampien tarjoomasta? Onko se kasvusuunnassa vai laskemaan päin? Tuo kampien suppea valikoima hiukan harmittaa.

Voi kun Shimano tekisi SLX tai XT kammet läskipyöriin. :)

Shamus
08.08.2020, 19.08
Kampi tarjooma vähenee... Shimppa tuskin tekee enää kun ei tehyt suurimman kysynnän aikanaankaan.

Ohiampuja
10.08.2020, 09.29
Niin se saattaa käydä. Ikävää jos tarjooma kapenee ja läskien osat pikku hiljaa muuttuu metsästettäviksi "harvinaisuuksiksi".

Jukkis
10.10.2020, 16.28
Mulla on 2018 keväällä hankkimassani hiilikuitu Norco Ithaqua 2:ssa yhä siinä vakiona ylleet Samoxin halpiskammet, koska en ymmärrä, millä tavoin metsässä möyrimiseni saisi lisäarvoa ne ”päivittämällä” Saavat olla paikoillaan kunnes katkeavat [emoji846]

Ohiampuja
25.10.2021, 11.29
Verkkiksessä näin tällaiset Surface-kammet läskipyörässä. Minulle ihan uusi tuttavuus, mutta tykkäsin tuosta Shimanon tyyppisestä kampien kiinnityksestä. 5 mm kuusiokolo riittää eikä tarvitse pelätä että mikään kierre korkkaa. Onko kokemuksia?

https://speedlab.shop/products/surface-fat-bike-crankset-2#

Ps. Ja mikä olisi edullisin reitti hommata läskiin normi 29" takakiekko? 12 / 197 mm takanavalla.

solisti
25.10.2021, 11.52
^edullisin reitti 29" kiekkoihin on ostaa käytetyt jostain kulkemasta

Ohiampuja
25.10.2021, 15.18
Takakiekko riittää, koska paketista löytyy 100 mm boost-keula jonka voisi laittaa kesäksi Dudeen. Ja siihen on etukiekko valmiina.

Qilty
25.10.2021, 15.55
Verkkiksessä näin tällaiset Surface-kammet läskipyörässä. Minulle ihan uusi tuttavuus, mutta tykkäsin tuosta Shimanon tyyppisestä kampien kiinnityksestä. 5 mm kuusiokolo riittää eikä tarvitse pelätä että mikään kierre korkkaa. Onko kokemuksia?

https://speedlab.shop/products/surface-fat-bike-crankset-2#

Ps. Ja mikä olisi edullisin reitti hommata läskiin normi 29" takakiekko? 12 / 197 mm takanavalla.

Varmaan Prowheelin kammet. Laakerin esijännitys kiristetään muovisella avaimella ja 5mm kuusiokololla kiristetään kampi akseliin. Mulla olis vastaavat 2019 silverback scoop singlestä jääneet kammet, varmaan alle 100km ajetut kun vaihdoin lyhyemmät, nämä 175mm.

Coasting
25.10.2021, 19.44
Silverbackissä on nuo kammet. Ei tähän asti pahaa sanottavaa. Eri kokoisia rattaita myös hyvin saatavissa tuolle jaolle.

Gargamel
10.11.2021, 12.29
Takakiekon DT Swiss -kehä alkaa olla niin monella lommolla että sen kanssa on jo pahoja tubeless-ongelmia. Pitänee hommata uusi kehä.

Olisiko Mulefut SL oleellisesti kestävämpi kuin BR710? Joku muu, mikä?

https://foxcomp.fi/sun-ringle-mulefut-sl-80mm-26

Paksupolkija
10.11.2021, 12.42
Kuitukehä. Toki niissäkin lienee eroja, mikä kestää iskuja paremmin kuin toinen. Tuskin noissa alukehissä on eroa juurikaan itse reunan suhteen, paitsi dt on kevyin järkevä alukehä. Sitten on vieläkin keveempää alukehää (HED) mutta ei kestä kesäajoa ja sen ajovirheitä.

laattamaa
11.11.2021, 18.29
Takakiekon DT Swiss -kehä alkaa olla niin monella lommolla että sen kanssa on jo pahoja tubeless-ongelmia. Pitänee hommata uusi kehä.

Olisiko Mulefut SL oleellisesti kestävämpi kuin BR710? Joku muu, mikä?

https://foxcomp.fi/sun-ringle-mulefut-sl-80mm-26Kannattanee insertti laittaa seuraavaan setuppiin.

Lähetetty minun JSN-L21 laitteesta Tapatalkilla

Oulunjulli
09.01.2022, 18.24
Pelottavan vähissä on kampitarjonta. Muovisessa Muklukissa pyörinyt nämä jotain 7000km kun huomasin eturattaasta puuttuvan hampaita.
https://r2-bike.com/SRAM-GX-Eagle-DUB-Fatbike-Crank-1x12-FAT5-X-SYNC-2-Direct-Mount-Chainring-30-teeth-lunar-grey
Tuohon ei ole olemassa näemmä edelleenkään mitään muita ratasta kuin tuo, joka sekin meni saldo nollille kun nyt tilasin (tosin onhan tuolla XX1 -4mm offset rattaita joka lienee aivan sama).
https://r2-bike.com/SRAM-X-SYNC-2-GX-Eagle-Direct-Mount-Chainring-12-speed-4-mm-Offset-Cannondale-AI-FAT5-lunar-grey-30-Teeth

Näinköhän tämä jää pysyvästi SRAMin varaan ja onko fatbiket niin niche markkina että tuonkaan jatkuvuudesta voi olla varma.

Ohiampuja
09.01.2022, 19.15
Näinköhän tämä jää pysyvästi SRAMin varaan ja onko fatbiket niin niche markkina että tuonkaan jatkuvuudesta voi olla varma.
Ihan samaa itsekin mietiskelen. Kuulemma koko läskimarkkina maailmassa keskittyy muutamaan hassuun maahan. Se tuskin osavalmistajille pitkäksi aikaa riittää.

MRe
09.01.2022, 20.47
Eikös RF tee edelleen läskiin sopivaa keskiötä?

Qilty
09.01.2022, 20.49
Eikös RF tee edelleen läskiin sopivaa keskiötä?Kyllähän läskiin käy ihan samat keskiöt kun muihinkin. Käyttää vanhan suojaputken tai vetää paljaalla...

Ohiampuja
09.01.2022, 21.01
Tässä vuoden vanha artikkeli.

Keskiö OK, mutta mites kampisarjat? Voiko niiden kanssa jotenkin kikkailla jos uusien valmistus uuvahtaa? Eli vakiokampiin pidempää akselia yms viritystä. :)
https://www.singletracks.com/mtb-gear/4-years-after-the-fat-bike-explosion-who-is-still-making-fat-bikes/

MRe
09.01.2022, 21.54
Kyllähän läskiin käy ihan samat keskiöt kun muihinkin. Käyttää vanhan suojaputken tai vetää paljaalla...

Totta joo, ilmeisesti piti sanoa, että akseli. RaceFacellahan se akseli on irtokamaa, eli samat kammet käy normipyörään ja läskiin.

Vaikka tästä: https://foxcomp.fi/race-face-ride-xc-fatbike-kammet-190mm-peralle-175mm-1

NoordMan
10.01.2022, 09.44
RF:n 24 mm:n akselilla olevissa kammissa eli Aeffect ja Ride on akseli kiinteästi ei vetopuolen -kammessa. Eli ei vaihdettavissa. Sen sijaan 30 mm:n akselilla olevissa Atlas, SixC, Turbine ja Next akselin saa vaihdettua.

Korjatkaa jos olen väärässä.

MRe
10.01.2022, 10.03
^Näin se varmaan on. Mulla oli alunperin Turbinet 30-millisessä keskiössä ja vaihdoin tilalle Next:it, jolloin vaihdoin myös akselin Turbine -> Next. Mutta siis RaceFacelta löytyy edelleen kampisarjoja myös fättikäyttöön.

Edit: Joo, nii. Eli siis tuo linkkaamani on kiinteällä akselilla ilmeisesti.

Olisko tämä sitten: https://foxcomp.fi/race-face-turbine-30-fatbike-kammet-190-peralle-170mm
(https://foxcomp.fi/race-face-turbine-30-fatbike-kammet-190-peralle-170mm)

Saatavuus tuntuu vain olevan aika heikko.

Ohiampuja
10.01.2022, 10.20
Sen sijaan 30 mm:n akselilla olevissa Atlas, SixC, Turbine ja Next akselin saa vaihdettua.
Minulle uusi tieto. Olen luullut että akseli on aina kiinni jommassa kummassa kammessa.

MRe
10.01.2022, 11.36
^Race Facella ei ole. Mikä sinänsä on fiksua, kun kerran on saanut käsiinsä sopivan akselin...

Qilty
10.01.2022, 21.12
Mulla esimerkiks lojuu yks tollanen läskiin passaava RF akseli. Niitä oli muutamaa pituutta ja vaihdoin sillon Crocciin napsun lyhyemmän.

Ja tosiaan juu Turbine sarjasta ylöspäin on irto akseli, ja se on aina se 30mm. Kävi myös johki toiseen merkkiin, oliko Easton?

Kuminauha
10.01.2022, 22.28
Myös Hopetech. Toki aika kalliita.

https://www.hopetech.com/_repository/1/documents/2019EVOCranksSingleringConfigChainline.pdf
https://www.hopetech.com/_repository/1/documents/2019EVOCranksBBCompatibility_ISS03_11.2019.pdf

very heavy
30.05.2022, 11.13
paljonko tulee säästöä painossa jos vaihtaa kona wo 2022 fättiin hiilikuituhaarukan..noin,itsellä ei mitään käsitystä asiasta

Kuminauha
30.05.2022, 15.26
Jos nykynen haarukka on alumiinia, niin joku ~200-300g voi keventyä. Jos taas vertaa teräkseen, niin ~400-500g arviolta.

Riippuu toki minkä haarukan hommaa. Pura oma haarukka ja punnitse...

MRe
30.05.2022, 16.14
Ja riippuu myös kuituhaarukasta. Onko alumiinisella kaulaputkella vai ei. Mutta kovin isoja painonsäästöjä ei kyllä saavuteta. Toki lompsa kevenee kilon tai kaksi.

ATK
30.05.2022, 17.29
Itse en varmaan rasvafillarin tapauksessa lähtisi painoeron takia edes vaihtamaan ellei sitten ole joku hi-ten teräshaarukka alla, tosin silloin luultavasti koko muukin pyörä olisi huteralla tolalla. Enemmänkin ehkä siinä tapauksessa, jos vaihdolla saisi myös parannettua etupään mukavuutta ja pitoa (~joustoa) tai lisättyä kiinnityspisteitä tarvittaville varusteille.

moukari
26.08.2022, 11.16
Mä meinaan ehkä laittaa omaan 2018 vuoden Muklukiin tehomittarin ensi talveksi. Siinä on 197 mm perä 50T takarattaalla (1x12 voimansiirto). Kampina on nyt SRAM GX GXP 100 mm keskiöllä, mutta aion laittaa tilalle lyhyemmät DUB-keskiöön sopivat kammet ja vaihtaa keskiön samalla. Ratas on ollut 30T -4 mm offsetilla, jos oikein muistan. Sigeyin tehomittarissa rattaan kiinnitys tapahtuu neljällä pultilla ja BCD on 104. Käsittääkseni -4 mm offsetin rattaita ei ole tällä pulttijaolla saatavissa mistään, joten miten ratkaisisin tämän ketjulinjaongelman? Voiko esim boost-rattaan kääntää väärin päin vai miten tuon kanssa tekisi?

Antza44
27.08.2022, 00.55
Mä meinaan ehkä laittaa omaan 2018 vuoden Muklukiin tehomittarin ensi talveksi. Siinä on 197 mm perä 50T takarattaalla (1x12 voimansiirto). Kampina on nyt SRAM GX GXP 100 mm keskiöllä, mutta aion laittaa tilalle lyhyemmät DUB-keskiöön sopivat kammet ja vaihtaa keskiön samalla. Ratas on ollut 30T -4 mm offsetilla, jos oikein muistan. Sigeyin tehomittarissa rattaan kiinnitys tapahtuu neljällä pultilla ja BCD on 104. Käsittääkseni -4 mm offsetin rattaita ei ole tällä pulttijaolla saatavissa mistään, joten miten ratkaisisin tämän ketjulinjaongelman? Voiko esim boost-rattaan kääntää väärin päin vai miten tuon kanssa tekisi?Axo Boost antaa siis boosti kammissa 104bcd rattaalla oikean ketjulinjaan 148 peräseen. Se mikä se on 100% varmasti fatbike akselilla varustetuissa en voi tietää, mutta arvailla voi. Sramin omat rattaat boosti on 3mm ja -197 peräsen ratas on siis -4 eli 7mm ulompana.

104bcd rattaat on suoria Axo.on käy vain 32 ja isommat eli oletuksella ketjulinja on 7mm liian sisässä. 30 104bcd rattaissa on itsessään kierteet ja muoto tuo muutenkin ratasta sisemmäs, että ketju mahtuu spiderin ja rattaan väliin ja siis jostain syystä Axo speksit ei moista salli. Toki se pahentaisi muutenkin asiaa ketjulinjan suhteen.

Pojan 197 peräsessä Cubessa on 0 offset ratas Sramin kammissa ja sillä ketjulinja on ihan OK ja ongelmia ei ole 4.8 renkaan kanssa, että ketju osuisi kumiin. Eli luultavasti pidemmilla mutteri holkeilla siis pulttien vastakappale ja prikoilla saat shimmattua ratasta ainakin tuon 3mm ulommas. Saattanee vatia pidemmät pultitkin.
Axossa kuvien mukaan ratas tulee spiderin sisäpuolelle, niin kuin yleensäkkin 104bcd kammissa, jos rattaan saa ulkopuolelle jota epäilen auttaisi jo heti ketjulinjaan ehkä riittävästi.

https://www.sigeyishop.com/product/axo-power-meter-for-sram-mtb-boost/?currency=EUR
Tuoltako meinasit tilata vai onko edukkaampiakin paikkoja?

moukari
27.08.2022, 08.09
Axo Boost antaa siis boosti kammissa 104bcd rattaalla oikean ketjulinjaan 148 peräseen. Se mikä se on 100% varmasti fatbike akselilla varustetuissa en voi tietää, mutta arvailla voi. Sramin omat rattaat boosti on 3mm ja -197 peräsen ratas on siis -4 eli 7mm ulompana.

104bcd rattaat on suoria Axo.on käy vain 32 ja isommat eli oletuksella ketjulinja on 7mm liian sisässä. 30 104bcd rattaissa on itsessään kierteet ja muoto tuo muutenkin ratasta sisemmäs, että ketju mahtuu spiderin ja rattaan väliin ja siis jostain syystä Axo speksit ei moista salli. Toki se pahentaisi muutenkin asiaa ketjulinjan suhteen.

Pojan 197 peräsessä Cubessa on 0 offset ratas Sramin kammissa ja sillä ketjulinja on ihan OK ja ongelmia ei ole 4.8 renkaan kanssa, että ketju osuisi kumiin. Eli luultavasti pidemmilla mutteri holkeilla siis pulttien vastakappale ja prikoilla saat shimmattua ratasta ainakin tuon 3mm ulommas. Saattanee vatia pidemmät pultitkin.
Axossa kuvien mukaan ratas tulee spiderin sisäpuolelle, niin kuin yleensäkkin 104bcd kammissa, jos rattaan saa ulkopuolelle jota epäilen auttaisi jo heti ketjulinjaan ehkä riittävästi.

https://www.sigeyishop.com/product/axo-power-meter-for-sram-mtb-boost/?currency=EUR
Tuoltako meinasit tilata vai onko edukkaampiakin paikkoja?
Kiitos kattavasta vastauksesta! Näitä -4 mm rattaita ei tunnu löytyvän mistään 104 BCD:llä, joten varmaan tuo 0 mm offset ratas voisi olla sopiva kompromissi. Läskipyörällä ketjulinja on muutenkin vähän mitä se on. Tuota mittaria voisi käyttää sitten kesäkaudella täysjoustopyörässä ja talvet se olisi läskipyörässä. Bikeinnistä olen katsellut näin alkuun, jotta ei tule alv-yllätyksiä tavaran saapuessa.

Antza44
28.08.2022, 00.55
Kiitos kattavasta vastauksesta! Näitä -4 mm rattaita ei tunnu löytyvän mistään 104 BCD:llä, joten varmaan tuo 0 mm offset ratas voisi olla sopiva kompromissi. Läskipyörällä ketjulinja on muutenkin vähän mitä se on. Tuota mittaria voisi käyttää sitten kesäkaudella täysjoustopyörässä ja talvet se olisi läskipyörässä. Bikeinnistä olen katsellut näin alkuun, jotta ei tule alv-yllätyksiä tavaran saapuessa.Tosiaan nuo offsetilla olevat rattaat on vain sramin kampiin suoraan käyviä. 104bcd rattaat aina samoja ns suoria ja tämä antanee sen 7mm liian sisässä olevan ketjulinja vs orkkis -4 ratas.

Offsetteja spekuloin vain hahmottaakseni mihin tuossa tehomittarissa se ketjulinja asemoituu 104bcd rattaalla, kun käytössä on leveämmät läskikammet.

Senverran korjaan eilistä spekulointia, että pidemmillä pulteilla ja muttereilla ketjulinjan säätö ulommas ei luonnollisesti onnistu, ellei ratasta saa tehomittarin spiderin ulkopuolelle johon ratasta ei ole lähtökohtaisesti noissa tarkoitettu.

moukari
28.08.2022, 12.01
Tosiaan nuo offsetilla olevat rattaat on vain sramin kampiin suoraan käyviä. 104bcd rattaat aina samoja ns suoria ja tämä antanee sen 7mm liian sisässä olevan ketjulinja vs orkkis -4 ratas.

Offsetteja spekuloin vain hahmottaakseni mihin tuossa tehomittarissa se ketjulinja asemoituu 104bcd rattaalla, kun käytössä on leveämmät läskikammet.

Senverran korjaan eilistä spekulointia, että pidemmillä pulteilla ja muttereilla ketjulinjan säätö ulommas ei luonnollisesti onnistu, ellei ratasta saa tehomittarin spiderin ulkopuolelle johon ratasta ei ole lähtökohtaisesti noissa tarkoitettu.

Niin joo, ne ovatkin kaikki tosiaan suoria. Näitä Sigeyin tehomittareita saa myös boost-spiderillä, joten sitten ketjulinja olisi enää 4 mm liian sisällä. Voi olla, että takarenkaan kanssa tulee tiukkaa normaalilla suoralla rattaalla.

Oulunjulli
28.08.2022, 13.30
Eikö se tee tiukkaa ennemmin haarukan kanssa? En nyt hetkeen omaa Muklukkia DUB GX kammilla tuolla silmin tuijottanu, mutta jossain välin tulin tulokseen että ei tuohon saa ikuna mitään muuta ratasta kiinni kuin sen SRAMin -4mm 30 hampaisena...vai väittikös se joku jossain välin että pienellä koneistuksella saisi flipattua rattaan, jäi itsellä todentamatta. Minä kaipaisin tuohon 32t ratasta.

Antza44
28.08.2022, 16.02
Niin joo, ne ovatkin kaikki tosiaan suoria. Näitä Sigeyin tehomittareita saa myös boost-spiderillä, joten sitten ketjulinja olisi enää 4 mm liian sisällä. Voi olla, että takarenkaan kanssa tulee tiukkaa normaalilla suoralla rattaalla.Minä olen sitämieltä, että juuri tuo boosti jättää sen 7mm sisemmäs, koska normi boost rattan 3mm ja -4 fat ero on tuo.
Sramin ns 170 peräset kammet on samat, kuin nuo 190 peräsen kammet vain ratas ero eli 170 fat kammissa on 3mm boost ratas ja 190 -4 ratas. Tämän voit vielä tarkistaa Sramin kampien pdf.ästä heitin tämän ulkomuistista.

Antza44
28.08.2022, 16.09
Eikö se tee tiukkaa ennemmin haarukan kanssa? En nyt hetkeen omaa Muklukkia DUB GX kammilla tuolla silmin tuijottanu, mutta jossain välin tulin tulokseen että ei tuohon saa ikuna mitään muuta ratasta kiinni kuin sen SRAMin -4mm 30 hampaisena...vai väittikös se joku jossain välin että pienellä koneistuksella saisi flipattua rattaan, jäi itsellä todentamatta. Minä kaipaisin tuohon 32t ratasta.Tämä on totta mitä isompi ratas niin varmasti ratas voi osua runkoon, jos ketjulinja on sisäsä. Pojalla tuo 0 offsetratas on vain 26 piikkinen, joten ei ongelmaa.

On mulla omassa Dudessa orkkis kahdenrattaan kammissa 30t jokusen millin sisempänä kuin 190 peräsen suositus ja tykkään, kun talvella vänkään mäkiä kuitenkin pienillä vaihtella, niin on ketjulinja suorempi niille

moukari
28.08.2022, 19.32
Eikö se tee tiukkaa ennemmin haarukan kanssa? En nyt hetkeen omaa Muklukkia DUB GX kammilla tuolla silmin tuijottanu, mutta jossain välin tulin tulokseen että ei tuohon saa ikuna mitään muuta ratasta kiinni kuin sen SRAMin -4mm 30 hampaisena...vai väittikös se joku jossain välin että pienellä koneistuksella saisi flipattua rattaan, jäi itsellä todentamatta. Minä kaipaisin tuohon 32t ratasta.
Totta. Kävin autotallissa katsomassa, 32T ratas yhtään sisempänä ottaa jo haarukkaan kiinni. Ei auta kai muuta kuin ostaa Garminin polkimet, jos meinaa wateilla ajella läskipyörällä.

misopa
28.08.2022, 20.32
Minun tekisi mieli luopua tuosta 32t ovaalista. Täpärissä on 34t ovaaliratas ja sillä tottunut ajamaan, niin nyt läskissä tuntuu ettei oikein löydy samalla lailla oikeaa "pykälää". Kaikkeen tietysti tottuu ajan kanssa, mutta 34t/51t yhdistelmäkin riittää kyllä möyrintäänkin helposti. Lisäksi ketjulinja suoristuisi 1,5mm pyöreällä rattaalla. Ainut vaan, että mahtuuko haarukan väliin? AB:n 32t ovaalin halkaisija suurimmillaan 143mm ja pyöreän 34t rattaan 144mm. Jos tuo 34t siirtyy sen 1,5mm ulommas, niin pitäisi ilmeisesti justiinsa mahtua.

Antza44
28.08.2022, 22.07
Minun tekisi mieli luopua tuosta 32t ovaalista. Täpärissä on 34t ovaaliratas ja sillä tottunut ajamaan, niin nyt läskissä tuntuu ettei oikein löydy samalla lailla oikeaa "pykälää". Kaikkeen tietysti tottuu ajan kanssa, mutta 34t/51t yhdistelmäkin riittää kyllä möyrintäänkin helposti. Lisäksi ketjulinja suoristuisi 1,5mm pyöreällä rattaalla. Ainut vaan, että mahtuuko haarukan väliin? AB:n 32t ovaalin halkaisija suurimmillaan 143mm ja pyöreän 34t rattaan 144mm. Jos tuo 34t siirtyy sen 1,5mm ulommas, niin pitäisi ilmeisesti justiinsa mahtua.Reisissä ja maastoissa on eroa. Täälä Hollolan Tiirismaata hangatessa ylös alas olen nyt löytäny optimi välitykset. Läskissä 30 pyöree 51 pakka ja sama kesä täysjoustossa ja kolmannessa 29+ 28 pyöree/46 pakka.

Juu on sitä näitä mäkiä vängätty isommillakin välityksillä, mut nykysistä on 100 varmasti pienin sisässä joka ajolla.

Toisaalta pääsen 30/10 niin kovaa, et en jaksa kovempaa vaikka kaikissa alla suht rullaavat kumekset. Ehkä joku oikea kevyt XC kihnutin vaatis pidempää välitystä mut ei nää.

Oulunjulli
28.08.2022, 22.57
^niin se kun minä tuossa edellä haaveilin 32t rattaasta Muklukkiin johon sitä en saa, niin vaihtoehto olis toki xd vapari ja 10t ratas...vaan se kun tuossa i9 torch niin en edes uskalla googlata mitä maksaa.
Ja se 30/11 kyllä riittää lähes aina jos ajaa siellä mihin läski on varsinaisesti tarkoitettu.

Kepsu
11.11.2022, 13.48
Siinä se nyt olisi 60 euron kuituhaarukka Taigassa.
100 € oli kokonaiskustannus sisältää maalin, akselin ja expanderin kaulaputkeen. https://pic.useful.fi/nwk6FVwqJ.jpg

moukari
11.11.2022, 14.16
Siinä se nyt olisi 60 euron kuituhaarukka Taigassa.
100 € oli kokonaiskustannus sisältää maalin, akselin ja expanderin kaulaputkeen.
Tuli hieno!

Tähän mun wattimittariongelmaan päivitystä, nyt ollut jo reilun kuukauden verran Power2Max NGeco spider 32T pyöreällä eturattaalla Salsa Muklukissa kiinni. Siirryin samalla lyhempiin kampiin. Laitoin rattaan spiderin ns. väärälle puolelle, jotta mahtui pyörimään ja että ketjulinja meni oikein. Ratas otti kiinni kammen sisäpuoleen, mutta vähän viilaamalla kampea se istui hyvin kiinni. Tehot tuntuvat näkyvän oikein, aika lailla linjassa muiden omien mittarieni kanssa. Hauskaa harrastaa väärinpyöräilyä läskipyörällä eli tehdä pitkiä kovavauhtisia hiekkatielenkkejä, kun on pimeää ja märkää.

Kepsu
11.11.2022, 15.39
Mitä mitä, läskipyörällä kovaa ja vielä muka kivaa? Tiedän tunteen.
Vaikka läskipyöräily ei enää niin muodinmukaista olekaan, niin jos oikeasti pitäisi tyytyä vain yhteen pyörään niin kyllä se läski olisi. Täytyy tuota wattimittari juttua makustella vielä kun tähän tulee tällä hetkellä niin vähän tunteja kun tuli ostettua täpäri vuosi sitten. Ens kesäks on vielä suunnitelmia täpärille, mutta sen jälkeen siitä vois melkein luopua ja siirtyä maastoajoissa läskiin. Gravelillakin pärjää suurimmalla osalla poluista, pitää vain "ajaa" vähän enemmän.

MRe
11.11.2022, 21.48
Tuli hieno!

Tähän mun wattimittariongelmaan päivitystä, nyt ollut jo reilun kuukauden verran Power2Max NGeco spider 32T pyöreällä eturattaalla Salsa Muklukissa kiinni. Siirryin samalla lyhempiin kampiin. Laitoin rattaan spiderin ns. väärälle puolelle, jotta mahtui pyörimään ja että ketjulinja meni oikein. Ratas otti kiinni kammen sisäpuoleen, mutta vähän viilaamalla kampea se istui hyvin kiinni. Tehot tuntuvat näkyvän oikein, aika lailla linjassa muiden omien mittarieni kanssa. Hauskaa harrastaa väärinpyöräilyä läskipyörällä eli tehdä pitkiä kovavauhtisia hiekkatielenkkejä, kun on pimeää ja märkää.

Kyllä mulla on mielestäni ketjulinja oikein Beargreasessa, vaikka AB:n ovaali on oikealla puolen P2M:ssä.

Nyt vakavasti harkinnassa P2M myös Bucksaw:iin, kun Stages-viritys ei sitten onnistunutkaan.

—-
Keula istuu Poleen hienosti.

moukari
12.11.2022, 09.32
Kyllä mulla on mielestäni ketjulinja oikein Beargreasessa, vaikka AB:n ovaali on oikealla puolen P2M:ssä.

Nyt vakavasti harkinnassa P2M myös Bucksaw:iin, kun Stages-viritys ei sitten onnistunutkaan.

—-
Keula istuu Poleen hienosti.

Joo, mulla ei olisi ratas mahtunut muuten pyörimään. Ostin tuon käytettynä Ruotsista edullisesti ja myyjä oli asentanut omaan pyöräänsä näin. Tehomittarista on ollut yllättävän paljon hyötyä tässä pyörässä, nyt ei tule ajettua koko aikaa liian kovaa. Mä ajan tällä pääasiassa pk-lenkkejä pimeän ja märän aikaan, on rentouttavampaa lähteä metsäteille ajamaan töiden jälkeen, kun ei tarvitse joka kuoppaa pelätä. Gravelillakin pärjää joo aika pitkälti. Täysjouston taidan pitää vielä ilman mittaria.

Ai niin joo, sulla oli vissiin ongelmia sen toisen kammen sopivuuden kanssa. Harmi juttu. Kallis hankintahinta näissä P2M mittareissa, mutta ovat kyllä sitten joka euron arvoisia. Mulla on myös maantiepyörässä ja gravelissa niiden mittari.

Pepe Y
20.11.2022, 14.11
Kuudenkympin kuituhaarukka mustana. Tuli halvemmaksi kuin valkoiseen Taigaan, kun oli maali valmiina... Akselin kanssa meni eniten aikaa, kun haarukassa ei ollutkaan kierteitä. Kepsu, mistä akseli löytyi?

https://img.aijaa.com/m/00295/15105433.jpg (https://aijaa.com/L6DxPs)

Kepsu
20.11.2022, 21.03
^Tammiston xxl-huolto kaivoi jostain varastosta akselin mutta vastamutterin joiduin tilaamaan baban alilta. Mistä löysit omasi?

Pepe Y
21.11.2022, 20.27
Mulla on Cannondalen alkuperäinen käytössä. Jouduin sorvaamaan molempiin päihin alumiiniset holkit. Lisäksi kierrepäähän piti tehdä sisäpuolinen M8-kierre kuusiokolopulttia varten. Tänään sain käsiini M15/1,5 -kierretapin, tarkoitus päästä irtonaisesta kuusiokolopultista eroon.

Ohiampuja
22.11.2022, 15.34
Voiko sanoa tekniikka vai fiilistely höpinäksi kun taas kummastelin Duden Q-factori tuntemuksia kun kesän on ajanut normi-kammilla. Itse olen 184 cm ja 89 cm jalat, niin miltähän nuo Sramin 5" kammat mahtaa tuntua lyhyemmän kuskin alla?

moukari
22.11.2022, 15.47
Voiko sanoa tekniikka vai fiilistely höpinäksi kun taas kummastelin Duden Q-factori tuntemuksia kun kesän on ajanut normi-kammilla. Itse olen 184 cm ja 89 cm jalat, niin miltähän nuo Sramin 5" kammat mahtaa tuntua lyhyemmän kuskin alla?
Mä olen melkein sun pituinen, mutta mulla on 81 cm pitkät jalat ja 165 mm kammet BSA-keskiöllä. Kesäkengillä eron huomaa, ei tunnu huonommalta mutta erilaiselta. Talvikengillä ei eroa niinkään huomaa.

solisti
24.11.2022, 20.51
Siis kapeammat pitäisi saada? Sehän riippuu ihan mitkä kammet sulla siinä nyt on. 2017 vm. E13 kammet on Q-factoriltaan melkeinpä kapeimmat kammet mitä fattiin on saatavilla ja mitkä saa vielä mahtumaan Dudeen.

Lare
25.11.2022, 16.00
Pitäis keksiä uusi taka-akseli Rocky Mountain Blizzardiin, vm -17.
Kokonaispituus 229mm. Kierrettä tästä 20mm, p 1.75.

Marsusram
26.11.2022, 00.40
Wo akseli on vähän lyhkäsempi
https://www.bikeshop.fi/Taka-akseli-Kona-Wo-12x197mm-2/ekauppa/pCMPAXR08WO/
Lynskeyn pikalinkkukin on lyhyemmäksi ilmoitettu
https://lynskeyperformance.com/lynskey-thru-axle-12mm-x-197mm-x-1-75-thread-pitch/
Maxle ultimatea ei tunnu tältä puolen rapakon löytyvän noilla spekseillä.
Diamondbikesilläkin (https://diamondbikes.fi/p38253/rockshox-maxle-ultimate-rear-229-mm)on vain 1.5P malli, mutta voihan sieltä kysyä kun edustaa RMB pyöriä.

-peräkärriakseleita tuntuu olevan hyvin tarjolla
https://www.xxl.fi/thule-thru-axle-maxle-fatbike-217-or-229-mm-m12x1-75-sovitin/p/1172857_1_style?gclid=EAIaIQobChMIgdq7u6rK-wIVC8gYCh0vaQbUEAYYBCABEgJXu_D_BwE&gclsrc=aw.ds&page=1

Lare
26.11.2022, 13.19
Mä en huomannut luetella jo löydettyjä sopimattomia. Asia rakesi yllättävän helposti: laitoin Rockyn aspaan viestiä. Sieltä vastattiin tunnissa linkin kera. RobertAxleProjectilta löytyi sopiva.
https://robertaxleproject.com/axle-finder/

navajokoira
02.12.2022, 15.17
https://i.postimg.cc/L564Ns54/IMG-1776-1.jpg (https://postimages.org/)

Trek Farley 5 oli edellistalvena päivittynyt 11-vaihteiseksi (riitti kasetin ja vivun vaihto, vaikka Shimanon speksien mukaan tuo takavaihtaja toimisi 11-vaihteisena vain 2x-setupissa...) ja eteen 32-hammasta.

Nyt oli vuorossa droppitankoon vaihtaminen. Mulla oli muista projekteista kaikki osat joten miksei. Alkuperäinen stemmi vaikutti suunnilleen sopivalta joten pistin siihen Redshiftin 50cm Kitchen sink -stongan. Dropeilta ei oikeastaan ole paljoakaan kapeampi kuin kompliitin mukana tullut suora tanko. Briftereinä 1x10 Gevenallet kitkamoodissa. Tää on ehkä ihan hyvä näin, tosin mietin vielä laittaisiko vaan 10-kasetin ja indeksoisi.

Jarruina tässä oli alunperin neste-Levelit ja niiden tilalle meinasin laittaa Juin Tech R1-hybridit, niin kuin mulla oli Neutrinossakin. Eteen laitoinkin, mutta taakse ei mahtunut kun kiekko on niin takana kuin saa, koska siellä jää aika kapea väli jarrusatulalle. Kiekko edempänä ei taas mahdu Cake Eater pyörimään. :rolleyes: Laitoin sitten toisen Juin Techin Sebuun etujarruksi ja otin siitä Spyren tähän taakse. Ei oo vielä ihan nappiin noiden säädöt ja palatkin voisi ehkä Spyreen vaihtaa jossain välissä. Lopuksi vielä dropperin vivun dremelöinti niin että sai sen kiinni "maantie"tankoon.

Samalla vauhdilla kiinni bikesterin outlet-aleista napatut DMR V12 -polkimet. Kompliitin mukana tulleet oli kesän aikana lähteneet lainaan siskon graveliin ja jääneet sille tielleen.

MRe
02.12.2022, 15.30
^Alkaa lähestyä frankenbikea...

lacrits68
02.04.2024, 12.30
moi!

pitäisi löytää pikkuinen läski, persjalkaiselle ajajalle. 160cm, jalan pituus sellaset 68cm. täältä koillismaalta kun ei oikein löydy mitään kokeiltavaa, niin huomenna olisi Ouluun menoa. mikä olisi hyvä XS/S fätti? ei tarvis ihan kaikkia liikkeitä ravata katsomassa.

hintaa voi sit ruveta miettimään kuhan nyt ensin löytyisi oikean kokoinen menopeli.

//J

SamiPek
03.04.2024, 10.29
moi!

pitäisi löytää pikkuinen läski, persjalkaiselle ajajalle. 160cm, jalan pituus sellaset 68cm. täältä koillismaalta kun ei oikein löydy mitään kokeiltavaa, niin huomenna olisi Ouluun menoa. mikä olisi hyvä XS/S fätti? ei tarvis ihan kaikkia liikkeitä ravata katsomassa.

hintaa voi sit ruveta miettimään kuhan nyt ensin löytyisi oikean kokoinen menopeli.

//J

Kona Wo s-koossa voisi olla sopiva. Näkyy olevan tarjouksessakin.

moukari
01.01.2025, 23.52
Mä haluaisin Laufin haarukan mun Dudeen, mutta uuden hinta on varsin suolainen. Onko täällä kellään kokemuksia sellaisesta, tai olisiko jollain mahdollisesti jopa ylimääräinen? Gravelissa Laufin haarukka on ollut aivan mahtava.

Santtu75
04.10.2025, 01.37
Onko mitään havaintoja mistä kannattaisi "metsästää" 177mm leveällä navalla olevaa 26" takakiekkoa Fat:iin? (Mieluiten SunRingle Mulefut:ia kun sellainen etukiekko olisi jo olemassa).
Olisi kakkoskiekkosetti työan alla, mutta nuo muutama paikat jotka myyvät noita uusia 177mm takanavalla olevia, niin ovat hinnoitelleet kyseisen kiekon suhteellisen arvokkaaksi ja käytettyjä ei tunnu oikein missään olevan.

Lundbergillä näyttää olevan tuota kyseistä kiekkoa tarjolla, mutta 375€ tuntuu vain hieman suolaiselta hinnalta pelkälle takakiekolle, melkein tuolla hintaa jää kakkos-setti tekemättä.

MRe
04.10.2025, 09.26
Mulla taitaa olla Salsan vanhat kiekot verstaalla. On myös etukiekko, mutta jäykkään keulaan. Taitaa olla DT Swissin kehillä. Onko satanen liikaa setistä? Salsan navat.

Santtu75
04.10.2025, 09.53
Mulla taitaa olla Salsan vanhat kiekot verstaalla. On myös etukiekko, mutta jäykkään keulaan. Taitaa olla DT Swissin kehillä. Onko satanen liikaa setistä? Salsan navat.

Takakiekko 177mm:n navalla 12mm läpiakselille?
jos näin, niin laita YV:ä ja tehdään kaupat…

MRe
04.10.2025, 10.05
Takakiekko 177mm:n navalla 12mm läpiakselille?
jos näin, niin laita YV:ä ja tehdään kaupat…

Laitoin yv:tä. Kerro jos ei tule perille. Mutta speksit on nämä:

https://www.salsacycles.com/products/2015_beargrease_carbon_xx1

Santtu75
04.10.2025, 10.19
Laitoin yv:tä. Kerro jos ei tule perille. Mutta speksit on nämä:

https://www.salsacycles.com/products/2015_beargrease_carbon_xx1

Vastattu myös YV:llä