Näytä tavallinen näkymä : Virallinen Fatbike™ - TechTalk ketju.
Sivut :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
[
19]
20
21
Vesiperä
23.10.2016, 13.13
Kiitos. Tykkään että on pikalinkulla avaus, ei tartte työkaluja pyöritellä renkaan irroituksessa, vaikkei vielä ole kuin kerran tullut renkaat irroitettua. Tuolta Sarmabikesin sivuilta kun aloin vain sopivaa keulaa katseleen ja tuli joku ohjesivu näkyviin niin sielä oli läpiakselin "dropout" piirretty umpinaiseksi, eli rengas irroitetaan vetämällä ensin akseli pois. Ja toinen on se QR, sitten meni käsitteet ja mallit sekasin että miten nämä menee.
Mistähän löytyis 100mm vanteelle joku muu vannenauha kuin 75mm pvc? Olisi värinvaihto edessä kun siirtyy talvirenkaisiin & tubeless-hommiin.
Itse löytänyt vaihtoehdoiksi Surlyn 65mm nylonin (paino tuntematon?) ja Schwalben 75mm polyuretaanin (joka ois "50g" kevyempi kappaleelta eli 100g pyörivää pois n. 10e:llä). En vain löydä kumpaakaan "mistään" (Euroopasta, Surlyä löyty jenkeistä).
Sent from my E5823 using Tapatalk
Marsusram
23.10.2016, 13.52
Clownshoen aukot ovat 48mm leveyssuunnassa, joten 50mm leveä värillinen teippi on vähän nafti tuonne asetettavaksi gorillan alle. Mulefutissa vielä toimii.
Joku värillinen ohut muovinauha käy kun vannenauha jää kuitenkin tubeless virityksen alle, eikä sen tarvitse kuin vähän suojata ja koristaa aukkoja.
Clownshoen aukot ovat 48mm leveyssuunnassa, joten 50mm leveä värillinen teippi on vähän nafti tuonne asetettavaksi gorillan alle. Mulefutissa vielä toimii.
Joku värillinen ohut muovinauha käy kun vannenauha jää kuitenkin tubeless virityksen alle, eikä sen tarvitse kuin vähän suojata ja koristaa aukkoja.
Tarkotus oli kuitenkin "keventää" samalla. Oikean väristä (mustaa) riittävän leveää teippiä kyl löytyis, mutta ei huvittais nostaa painoa värin takia. Kerran kokeilin kyl 50mm teipilläkin silleen että pisti pätkän aina reiän kohalle, ei vain tollanen kaksivärinen teippi toiminut..
Mutta kun noita keveämpiä vaihtoehtoja "löytyy", saatavuus vain vaikuttaa olevan ongelma.. :)
Surlyn mainosteksti nylonista: "However, if there’s any part of you that wants to try this tubeless thing you’ve been hearing about, our Nylon strips are just the ticket. They’re thinner and offer minimal stretch so they stay put and lay nicely inside the rim to provide a secure seal. Plus, they’re lighter which we all know means you’ll go faster… maybe."
Mistähän löytyis 100mm vanteelle joku muu vannenauha kuin 75mm pvc? Olisi värinvaihto edessä kun siirtyy talvirenkaisiin & tubeless-hommiin.
Itse löytänyt vaihtoehdoiksi Surlyn 65mm nylonin (paino tuntematon?) ja Schwalben 75mm polyuretaanin (joka ois "50g" kevyempi kappaleelta eli 100g pyörivää pois n. 10e:llä). En vain löydä kumpaakaan "mistään" (Euroopasta, Surlyä löyty jenkeistä).
Itse ostin aikoinaan Shock therapystä 3M mustaa heijastinteippiä, minkä Toikka oli jo valmiiksi leikannut sopivan levyiseksi CS-vanteelle. Ja on kevyt. Sen kun teippaat kevyesti vanteeseen ja sit gorillat päälle....avot! Ja pimeessä kun valot osuu, niin on muuten makeen näköinen....
Auttakaas taas noviisia. Sopiiko tähän srammin xg-1150 pakka? Tilasin vannesetin jo kuukausi sitten mutta eilisen vaihtajahässäkän yhteydessä aloin näitä tänään katteleen. XXL:n ja whitebikesin nettisivut antaa kovin niukasti infoo.
Tampereen lielahden toimipisteen huolto hoisi tänään mun vaihtajan kuosiin nopsasti. Iso plussapallo heille. Hyvä etten ite alkanu liikaa väännellä vaihtajaa.
Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161023/0a193c337c90154e69f6d67c7879b423.jpg
Laitetaan ny oikein se kuva kans...
Iglumies
24.10.2016, 00.27
Kyllä sopii.
Itse ostin aikoinaan Shock therapystä 3M mustaa heijastinteippiä, minkä Toikka oli jo valmiiksi leikannut sopivan levyiseksi CS-vanteelle. Ja on kevyt. Sen kun teippaat kevyesti vanteeseen ja sit gorillat päälle....avot! Ja pimeessä kun valot osuu, niin on muuten makeen näköinen....
Tätähän vois kyl kokeilla, kuin lie luotettavuus tollasella.. Teipiksi hommattu Fixmanin 100mm.
Kiitos.
Moi!
Tarttis hjelppiä/kommenttia! Olen aiemminkin purkanut vapaaratasta (kiinalainen chosenin takanapa :-( ) rasvausta varten useita kertoja, mutta nyt tuli eteen ihmetys, jota en ole huomioinut aiemmin... taka-akselin vapaarattaan puoleisessa akselinpäässä on siis kierteet ja samoin tuossa "päätytulpassa", vrt. kuvat. Jos kierrän päätytulpan aivan pohjaan ja laitan taka-akselin paikalle - tällöin kiristettäessä taka-akselia vapaaratas jumiutuu?! Eli siis käsittääkseni tuo päätytulppa pohjaan kierrettynä painaa vapaarattaan laakeria eikä vapaaratas pääse pyörimään?
Olenkohan ymmärtänyt tämän oikein - ratkaisuna on siis ettei päätytulppaa saa kiertää aivan pohjaan? Tuntuisi toimivan, mutta "onko väärin sammutettu"?
Osia ei tuosta ole hukassa, esim. prikkaa, tms...
Kiitos paljon!
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=18683&d=1477410496
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=18684&d=1477410497
AWD fatbike tulossa http://www.christinibicycles.com/sample-page/christini-awd-5-fat/
http://www.christinibicycles.com/
juttu: http://newatlas.com/christini-awd-fatbike/46096/
Voisihan tuo olla hauska kokeilla.
Läskimasa
26.10.2016, 20.21
^ Aika jännä. 👍 Kiinnostais jos olis 150 mm haarukka ja jos sais erikseen.
Ja sähköisenä löytyy myös:
https://youtu.be/yc3qG6u1Njo
Näyttää pahasti siltä, että olen ennakkoluulojeni vastaisesti ajautumassa rakentamaan itselleni läskipyörää. Speksailu on ollut yllättävän haastavaa, mm. uusien napa- ja keskiömitoituksien haltuun otto on vienyt aikansa.
Nyt pohdin 10s vs 11s valintaa. Eteen tulee joka tapauksessa 1x Sram kammet 100mm keskiöön ja taakse on tulossa Shimanon osilla vaihteensiirto. Aluksi ajattelin 10s:llä mennään mutta huomasin, että XT-tasoiset 11s kamat ovat ihan kohtuuhintaiset. Onko mitään syytä miksi ei kannattaisi laittaa 11s? Vapaarattaan pitäisi olla yhteensopiva, tämän olen tarkistanut. Muistan lukeneen jostain, että 11s pakassa isoin ratas menee sisempään kuin 9/10 pakoissa. Voiko tämä aiheuttaa ongelmia ketjun tilan kanssa renkaaseen nähden?
Runko on Surly Wednesday ja renkaaksi ajattelin jotain 4.4"-4.8" kokoluokkaa. Wednesdayssä on 170mm takanapa ja 100mm keskiö.
Jos edessä on 30t ratas ja takana isoin ratas 42t, mikä on silloin sopivin takavaihtaja? GS+ vai SGS+?
Tänks!
^ varmaan kannattais vähän valottaa mimmosta runkoa ja rengasta tarkotus laittaa niin ois helpompi ohjeistaa..
jos edessä on 30t ratas ja takana isoin ratas 42t, mikä on silloin sopivin takavaihtaja? Gs+ vai sgs+?
Tänks!
s r a m :)
^ varmaan kannattais vähän valottaa mimmosta runkoa ja rengasta tarkotus laittaa niin ois helpompi ohjeistaa..
Hyvä pointti!
Runko on Surly Wednesday. Siihen menee Surlyn mukaan max. 4.6" rengas.
s r a m :)
Sram ei enää onnistu, koska takanapa on tulossa Shimanon vapaarattaalla.
Sram ei enää onnistu, koska takanapa on tulossa Shimanon vapaarattaalla.
Miksei, ei se sramin vaihtaja tiedä millä pakalla se sitä ketjua siirtelee..
Miksei, ei se sramin vaihtaja tiedä millä pakalla se sitä ketjua siirtelee..
Joo, totta. Lähinnä tuota 10s vs 11s pakkaa nyt pohdin. Minulla on hyviä kokemuksia sekä Shimanon että Sramin vaihtajista, joten se ei nyt mikään kynnyskysymys ole. Jarruiksi olen kuitenkin ajatellut Shimanon XT M8000, ja niihin I-spec vaihtajaa, mikä sitten vaikuttaa takavaihtajaankin. Olen mieltynyt Shimanon jarrujen helppoon huoltamiseen.
Ota vaikka se XT M8000 11-42 pakka ja jos ketjulinja menee liian sisään (tai pudottaa pienemmälle taaksepäin polkiessa) niin yksi ratas pois, spaceri (tai se pieni välistä napattu ratas) pakan ison rattaan taakse ja säädät rajoittimen niin että toimii vain kymmenellä napsulla.
GS eli medium häkki toimii ok 42t kanssa 1x setupissa.
Onko kokemuksia vapaarattaiden takuuhommista? Salsa Fat Conversion sano sopimuksen irti..
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161029/2b7a33f2c8a1b85597c4edbf89b9b85a.jpg
Vaihtelin whiten 3 proohon keskiön. Kertokaas viisaammat miks ton mustan holkin ja kammen väliin jää tollanen rako? Nuijaakin tarjosin mutta akseli vaan siirtyy raattaan puolelta ulos.
Ota vaikka se XT M8000 11-42 pakka ja jos ketjulinja menee liian sisään (tai pudottaa pienemmälle taaksepäin polkiessa) niin yksi ratas pois, spaceri (tai se pieni välistä napattu ratas) pakan ison rattaan taakse ja säädät rajoittimen niin että toimii vain kymmenellä napsulla.
GS eli medium häkki toimii ok 42t kanssa 1x setupissa.
En tiedä onko yleisesti tunnettu juttu, mutta XT M8000 11-42 ja SRAM PCX1 ketjulla ei tiputa ihan heti taakse polkiessa isoimmalla rattaalla. Kyllä se useamman taakse polkaisu kierroksen jälkeen tiputtaa, mutta ainakin reilun polkaisun itsellä kestää. Eli ei mitään ongelmaa ajoittaa polkemista. Päivitin Absolute Black ovaalin 30T eteen ja jalat kiittää. Ei ole läheskään niin hajalla lenkin jälkeen kuin pyöreällä 30T rattaalla!
Username.
31.10.2016, 13.09
http://www.on-one.co.uk/i/q/FROOFT2/on-one-fatty-trail
On-One Fatty Trail runko 115 £ postitettuna Suomeen.
Liikuva shikaani
31.10.2016, 21.57
^Ostaisin heti mutta tuo perä...
noniinno
31.10.2016, 23.27
Tuohan olis hyvä 29+ aihio.
Syksyiltojen harrastuaprojektiksi on hankittu On Onen Fatty traileri runko ja nyt sen seuraavaksi pitäisi löytää sopiva keula. Rungon geometria on suunniteltu joustohaarukalle, onko kenelläkään suosituksia sopivista jäykistä keuloista?
DT Swiss center lock 12x177 takanavat, onko näkynyt myynnissä vielä missään Eurooppalaisissa verkkokaupoissa?
DT Swiss center lock 12x177 takanavat, onko näkynyt myynnissä vielä missään Eurooppalaisissa verkkokaupoissa?
Onko sellaista napaa edes olemassa?
Olen toistaiseksi siinä käsityksessä että DT Swissillä on vain 12x190/197 napa.
Onko sellaista napaa edes olemassa?
Olen toistaiseksi siinä käsityksessä että DT Swissillä on vain 12x190/197 napa.
On, esim. tästä (https://www.universalcycles.com/shopping/product_details.php?id=81441), DT:n sivut ei toimi niin ei pysty sieltä linkkaamaan.
No niinpä näyttää!
Nyt vähän harmittaa, että menin hankkimaan FatLabin navat. Noin kolme viikkoa sitten kolusin kovasti nettiä napoja etsien. Silloin törmäsin kaikkialla vain DT:n 190/197 takanapaan. No toivottavasti nuo tulevat piakkoin Saksan nettikauppoihin. Onhan tuo varmasti hinta-laatusuhteeltaan fiksuin napa tällä hetkellä.
Jossain triidissä oli kuva ja maininta kiinan 150mm hiilikuitehaarukasta, mikähän se oli? Onko muita vaihtoehtoja kuin Ican ja White, hintaluokassa alle 200€? Paljon Whiten haarukka painaa?
white (2fat interceptor, lienee sama kuin uudemmissakin) 675g ilman akselia ja suht pitkällä kaulaputkella
http://m.ebay.com/itm/150mm-26er-Fat-Bicycle-Fork-FULL-Carbon-Thru-Axle-UD-Matt-Tapered-Tube-Disc-/181818034845?var=&hash=item2a55330a9d%3Am%3AmNrrQx55VzBuDmSVJRj3fMQ&_trkparms=pageci%253A70b8fc06-a4a1-11e6-9181-74dbd180840d%257Cparentrq%253A3d039d701580a6a5f363 b69dfff6336a%257Ciid%253A3&varId=480786403580
Tuommonen tulee alle 150e tulleineen, veroineen. Itellä ollu 9x135 akselilla pari sataa km käytössä farleyssä. Ei mitään moitittavaa ja painoa oli 565grammaa lyhentämättömällä kaulaputkella.
jumbojussi
08.11.2016, 13.11
Toistasataa kilsaa ajetun 1x11 GX systeemin hyvin pidetyn PC-X1-ketjun venymä yltäny jo puoleen%. Ei kai ne jumalauta voi näin nopeesti kulahtaa?
Toistasataa kilsaa ajetun 1x11 GX systeemin hyvin pidetyn PC-X1-ketjun venymä yltäny jo puoleen%. Ei kai ne jumalauta voi näin nopeesti kulahtaa?
Aika nopsaan on venähtänyt.... Mulla Farleyssä meni ketjut ja rattaat 2000 km:n tienoolla. Jos olisin vaihtanut ajoissa nuo ketjut niin olisin kenties säästynyt rattaiden vaihdolta. Laitoin uudet rattaat AB:n ovaalilla ja huomasin että ketjulinja on ihan mahottoman vino pienimmällä rattaalla. Varmasti aiheuttaa ketjujen ylimääräistä kulumista tuollaisilla kulmilla. AB:n ratas on heidän suositusten mukaan tilattu ja suora ketjulinja eturattaalta osoittaa pakalla 8-vaihteelle (11v vaihteisto, Sramin X1) kun pitäisi osoittaa 6-vaihteelle. Onko porukka kiinnittänyt huomiota tuohon ketjulinjaan kun tuntuu ettei tuosta läskeissä juuri välitetä, luulen että tuo on yksi pointti joka vaikuttaa ketjujen venymiseen ja jopa katkeamisherkkyyteen...
Aika nopsaan on venähtänyt.... Mulla Farleyssä meni ketjut ja rattaat 2000 km:n tienoolla. Jos olisin vaihtanut ajoissa nuo ketjut niin olisin kenties säästynyt rattaiden vaihdolta. Laitoin uudet rattaat AB:n ovaalilla ja huomasin että ketjulinja on ihan mahottoman vino pienimmällä rattaalla. Varmasti aiheuttaa ketjujen ylimääräistä kulumista tuollaisilla kulmilla. AB:n ratas on heidän suositusten mukaan tilattu ja suora ketjulinja eturattaalta osoittaa pakalla 8-vaihteelle (11v vaihteisto, Sramin X1) kun pitäisi osoittaa 6-vaihteelle. Onko porukka kiinnittänyt huomiota tuohon ketjulinjaan kun tuntuu ettei tuosta läskeissä juuri välitetä, luulen että tuo on yksi pointti joka vaikuttaa ketjujen venymiseen ja jopa katkeamisherkkyyteen...
Mikä AB ovaali sulla on?
Katsoitko ketjulinjaa alkuperäisellä rattaalla, oliko se yhtä vinossa?
Tilasin tuossa Farleyn ekaksi läskiksi ja speksailin siihen ovaaliksi AB:n race face boost mallin:
9.6 farleyssä pitäisi olla race face aeffect kammet ja ratas asennettuna väärinpäin (flipped).
Siitä sitten järkeilemällä race face taulukoiden kanssa jossa mainittiin ketjulinjaksi esim. 68.5mm tai 75mm (flipped) --> 6.5mm ero --> 6.5/2 = 3.25mm offsettiä.
AB:n boost mallissa on 3mm offsettiä, joten luulis olevan melko liki tai ei ainakaan luulis olevan kahden rattaan päässä. (ei toki auta jos se on alunperinkin jo tosi vino, kuten läskeissä vissiin saattaa olla, jotta mahtuu isot kumit)
Läskimasa
08.11.2016, 21.31
http://m.ebay.com/itm/150mm-26er-Fat-Bicycle-Fork-FULL-Carbon-Thru-Axle-UD-Matt-Tapered-Tube-Disc-/181818034845?var=&hash=item2a55330a9d%3Am%3AmNrrQx55VzBuDmSVJRj3fMQ&_trkparms=pageci%253A70b8fc06-a4a1-11e6-9181-74dbd180840d%257Cparentrq%253A3d039d701580a6a5f363 b69dfff6336a%257Ciid%253A3&varId=480786403580
Tuommonen tulee alle 150e tulleineen, veroineen. Itellä ollu 9x135 akselilla pari sataa km käytössä farleyssä. Ei mitään moitittavaa ja painoa oli 565grammaa lyhentämättömällä kaulaputkella.
Rake ilmoitettu väärin, kuvan perusteella 45 eikä 55 mm:
http://i.ebayimg.com/00/s/ODMxWDE2MDA=/z/9BEAAOSw9N1VucCJ/$_3.JPG
Mikä AB ovaali sulla on?
Katsoitko ketjulinjaa alkuperäisellä rattaalla, oliko se yhtä vinossa?
Tilasin tuossa Farleyn ekaksi läskiksi ja speksailin siihen ovaaliksi AB:n race face boost mallin:
9.6 farleyssä pitäisi olla race face aeffect kammet ja ratas asennettuna väärinpäin (flipped).
Siitä sitten järkeilemällä race face taulukoiden kanssa jossa mainittiin ketjulinjaksi esim. 68.5mm tai 75mm (flipped) --> 6.5mm ero --> 6.5/2 = 3.25mm offsettiä.
AB:n boost mallissa on 3mm offsettiä, joten luulis olevan melko liki tai ei ainakaan luulis olevan kahden rattaan päässä. (ei toki auta jos se on alunperinkin jo tosi vino, kuten läskeissä vissiin saattaa olla, jotta mahtuu isot kumit)
Joo, tuo boost mallin ratas on se oikea eli 3mm offsetilla. Itse tilasin tuon 6mm offsetilla olevan, olin liian hätäinen kun vaan nopeasti katsoin vanhaa Racefacen ratasta ja arvioin että kenties tuo offset on tuossa 6mm. 3mm offset rattaalla omassa pyörässä suora rataslinja asettuisi palttiarallaa 7 rattaalle kuten tuossa racefacessa. Tuon boost mallin kun asentaisi toisin päin niin sitten ketjulinja olisi melko lähellä optimia mutta en tiedä mahtuuko se tuolla tavoin asennettuna.
Mielenkiinnolla luen ketjujen kulumisesta.
Rakennan osista läskipyörää. Onko mitään konsensusta siitä, onko 10s kulutuskestävämpi ja huoltovapaampi vs 11s vaihteisto? Vai ovatko molemmat samalla viivalla tässä suhteessa?
Mielenkiinnolla luen ketjujen kulumisesta.
Rakennan osista läskipyörää. Onko mitään konsensusta siitä, onko 10s kulutuskestävämpi ja huoltovapaampi vs 11s vaihteisto? Vai ovatko molemmat samalla viivalla tässä suhteessa?
Mun mielestä ei eroa käytössä tai kulumisessa.
Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla
+1200km ajettu samalla setillä ja juuri eilen meni ensimmäisen kerran 0.5 mitta 'läpi' kun hieman painoi. Ketjulinja suorassa 6-7 kohdilla. Eli tuon perusteella joko maanantaimalli tai jotain muuta pielessä.
Highlander
10.11.2016, 09.30
Mikäs olisi noin lukema mittariin kun renkaan koko 4.0? jollain laskurilla sain 2394, mutta tuntuisi olevan ehkä vähän yläkanttiin.
brilleaux
10.11.2016, 11.03
^Mä laitoin 5.05" renkaalle 2450. Ihan mittasin vanhalla konstilla.
Highlander
10.11.2016, 11.09
^Mä laitoin 5.05" renkaalle 2450. Ihan mittasin vanhalla konstilla.
Jep merkki ja kierros lattialla...oon niin laiska, että huutelen täällä vaan:D
jumbojussi
10.11.2016, 13.45
+1200km ajettu samalla setillä ja juuri eilen meni ensimmäisen kerran 0.5 mitta 'läpi' kun hieman painoi. Ketjulinja suorassa 6-7 kohdilla. Eli tuon perusteella joko maanantaimalli tai jotain muuta pielessä.
Ketju suorassa siinä 7-8 tietymillä. Täytyy mennä takuuseen.
(Krossarin useampi sata kilsaa ajetun KMC:n raipan sisään ei mene mitenkään)
Ajattelin tässä päivittää ICT:n rattaan, että onkos AB:n ja WT:n ovaaleissa jotain isompaa eroa?
Onko mitään niksiä laittaa termospulloa runkolaukkuun, niin ettei kolise runkoon?
Onko mitään niksiä laittaa termospulloa runkolaukkuun, niin ettei kolise runkoon?
Itellä pullo villasukassa runkolaukussa
Käyttää pullotelineen kiinnitystä runkolaukun kiinnitykseen eli ruuvaa pullotelineen runkolaukun sisäpuolelle pienien reikien kautta runkoon kiinni pullotelinepulteilla.
Ja sitten panee termos tai tavallisen pyöräpullon sinne laukkuun sisälle pullotelineeseen.
:)
^ Joo kiitti vinkistä, piitää tuota kokeilla.
http://www.sportax.fi/product/1212/dt-br2250-fatbike-kiekkosetti
Näköjään kotimaastakin saa kohtuuhintaan DT Swissin läskivannesettiä...
http://www.sportax.fi/product/1212/dt-br2250-fatbike-kiekkosetti
Näköjään kotimaastakin saa kohtuuhintaan DT Swissin läskivannesettiä...
Olenko sokea vai eikö tiedoita löydy vanteen leveyttä? Google sen löysi, mutta kivahan sekin info olisi. Harmillisesti ovatten kapeat siihen mitä tekee mieli.
Edit: kyse siis 81/76mm kehästä.
nih..
Kertokaapas viisaammat kumpi Absoluteblack ovaali ratas kannattaa laittaa Surlyn ICT:en?
Kysyin jo valmistajalta ja sain pari eri sähköpostia, joista toisessa suositeltiin vanhempaa cinch ratasta ja toisessa uudempaa boost 148 ratasta..
Että kumpihan näistä nyt sitten on se parempi?
brilleaux
16.11.2016, 12.25
^Riippuu tarpeesta; noissahan on erona ainoastaan chainline?
Boostilla tulee ratas 3mm ulommas>>lisää tilaa ketjulle/renkaalle+entistä hullumpi ketjulinja keveimmällä välityksellä?
Bansku81
16.11.2016, 12.35
Trek Stachessa on ainakin jo vakionakin Boost compatible nw ratas jossa siis tuo 3mm offset. Tällä ketjulinja menee juuri keskelle pakkaa. Itse laittaisin sen mukaan, mikä on vakiona ollut, flat, 6mm offset tai tuo 3mm offset.
Tässä nyt keskusteltu tuosta rattaasta ja päädytty tuohon 6mm offsetilla olevaan, kun pakka on 11-50 hampainen. Ja jos ei toimi, niin lupasivat vaihtaa toiseen.
Ja kiitokset taas vaihteeksi vastaajille.
drzilton
27.11.2016, 11.56
Ois kyl kiva päästä testaamaan Pole Taigaa ja verrata keskenään samaan aikaan noita kahta 2017 suuntauksen omaavia fatbikejä. 2017 suuntaushan on enemmän painoa takarenkaan päälle taivutetulla seat tubella tai keskiön taakse "elevated chainstay designs" toteutuksella. Tuossa testissä olisi noi 3 eri design suuntausta. Fillarilehti voisi tehdä kerrankin mielenkiintoisen artikkelin niin tulis varmaan lehtikin ostettua. Testiporukkakin voisi olla totutusta poikkeava.
^ mulle ei nyt oikein aukee edellisen keskustelun perusteella mitkä noi kaksi muuta fillaria olisi...
drzilton
29.11.2016, 22.58
Tarkoitin että tuon Polen fillarigeometria vastaan noi muut geometriat. Messuilla mm Salsalla ollut nähtävillä noita elevated chainsstay geon fillareita ja noita taaksepäin taivutetulla seat tuben idealla on paljon pikkupajojen fatbikeissä mm http://advocatecycles.com/product/watchman/
Eli käytännössä hyvin pitkä chainstay vs mahdollisimman lyhyt chainstay ja tämän vaikutus pyörän ajettavuuteen.
Olisi kyllä ihan kiinnostava vertailu. Ja luulisi jotain eroa ja kerrottavaa olevan, kun kaksi ääripäätä kyseessä.
Näyttää kyllä siltä, että lähes koko pyöräilymaailma vannoo mahdollisimman lyhyen chainstayn nimeen. Itse kyllä painavana kuskina tykkään vähän pidemmästä. Menee ylämäetkin sopivan rennosti lyhyestä ohjainkannattimesta huolimatta.
drzilton
29.11.2016, 23.40
Chainstay voi olla myös pitkä tai normipituinen mutta polkijan painopiste viedään renkaan päälle taivutetulla seat tubella jolloin polkulinja jää keskiön taakse.
JohnOrion
04.12.2016, 11.07
Milläs momenteilla olette kiristelleet läskienne hiilikuituhaarukan akselipultin (mikä menee eturenkaan läpi) ja ohjainlaakerin kansiruuvin (juu, tiedän, että periaatteessa pitää vain ottaa löysät pois mutta onko tuohon jonkinlaista ohjemomenttia, jos ei omaa hyvää näppituntumaa)? Silverbackin Scoop Singlen ohjeet jättivät sen verran arveilujen varaan, koskevatko ne yleisesti kaikkia malleja vai onko hiilikuituosia sisältävillä malleilla eri momentit, että haluan tässä varmistella asiaa. Esim. tuolle akselipultille ehdotettiin ohjekirjassa 24-29Nm:ää.
Blackborow
04.12.2016, 11.16
Sillä "kansiruuvilla" säädetään ohjauslaakerin kireys. Ei sille voi antaa mitään tarkkaa momenttia.
JohnOrion
04.12.2016, 11.27
Sillä "kansiruuvilla" säädetään ohjauslaakerin kireys. Ei sille voi antaa mitään tarkkaa momenttia.
Okei, muistelin vain jostain aiemmasta pyörästä, että sillekin olisi periaatteessa oma momentti (muistaakseni suht. alhainen luokkaa 2-4Nm). Toki olen sitten itsekin tähän pulmaan ratkaisua etsiessä huomannut, että harva mistään momentista puhuu, vaan juuri esim. löysien pois ottamis kireydestä.
Onkos mitään tietoa tuosta hiilikuituetuhaarukan akselipultista vai onko noissa hiilikuituhaarukoissakin sitten ne akselin kiinnityskohdat sellaiset, että niissä ei tarvi ajatella hiilikuiturakenteen momenttiherkkyyttä (ohjekirjan mahdollisesti geneerinen 24-29Nm on kuitenkin suht. paljon, jos se tulisi nimenomaan hiilikuituosan kireydeksi)?
Läskimasa
04.12.2016, 16.28
Lauffin läpiakselipultissa lukee 12 Nm ja ohjainlaakerille muistan nähneeni 5 vai 6 Nm, vai oliko se Salsan ohjeesta. Mulla noin pienille momenteille mitään momenttiavainta ole, eli näppituntumalla.
JohnOrion
04.12.2016, 16.56
Lauffin läpiakselipultissa lukee 12 Nm ja ohjainlaakerille muistan nähneeni 5 vai 6 Nm, vai oliko se Salsan ohjeesta. Mulla noin pienille momenteille mitään momenttiavainta ole, eli näppituntumalla.
Jep, kiitoksia. Kävin varmuuden vuoksi löysäämässä Scoop Singlestä ko. pultin 24Nm:stä 12Nm:ään. Toivottavasti Silverbackilta vastaavat kyselyihini, niin saisi tietää, uskoakko ohjekirjaa (joka ei kuitenkin viittaa nimenomaan hiilikuitumalliin) vai ei.
Gargamel
04.12.2016, 21.04
Metalli-inserttihän siellä kuituisenkin haarukan sisällä on akselia varten?
Janski80
05.12.2016, 01.33
Metalli-inserttihän siellä kuituisenkin haarukan sisällä on akselia varten?
Näin ainakin ollut muutamassa kuituhaarukassa mitä itse päässyt hypistelemään.
JohnOrion
05.12.2016, 18.45
Silverbackilta tuli vastaus, että 9-13.5Nm on se suositusmomentti kuituetuhaarukan akselipultille. Se ehti jo olla yli vuorokauden 24Nm:ssä, mutta en ehtinyt ajaa pyörällä kuin kellarin käytävällä alle minuutin. Kuinkahan herkästä komponentistä on kyse vai onko se liikamomentti haitallisinta vain pitkällä tähtäimellä tai kun lähtee kovaan ajoon.
Laakerit siinä kuulemma menee rikki jos vääntää liian tiukkaan. Mutta tangostaki tulee sen verran raskas kääntää että kyllä sen huomaa jos meni liian tiukkaan.
Liian löyhä rikkoo varmaan herkemmin.
Ikinä en oo Newtonmetrejä mittaillu. Muutamat kierteet tullu korkattua. :)
Satulaputken kiristimet tuntuu ainaki mun näppeis menevän
JohnOrion
05.12.2016, 20.06
Laakerit siinä kuulemma menee rikki jos vääntää liian tiukkaan. Mutta tangostaki tulee sen verran raskas kääntää että kyllä sen huomaa jos meni liian tiukkaan.
Liian löyhä rikkoo varmaan herkemmin.
Juu no sen ohjainlaakerin kantaruuvin kanssa osasinkin ottaa iisisti (tietämättä Silverbackin suositusta jätin sen 3Nm:ään) mutta suurempi kysymysmerkki oli nimenomaan tuo kuituetuhaarukan akselipultti (mikä pitää eturengasta paikoillaan). Annoinkin tuosta Silverbackille palautetta, kun tosiaan veikkaan, että suuri osa Silverbackien ostajista (joista suuri osa lienee suht. untuvikkoja) katsoo sieltä ohjekirjasta suositusmomentiksi 24-29Nm tietämättä, että Silverback suosittelee 9-13.5Nm:ää.
Aijuu. Meikä luki taas vähä rivien välistä :)
Janski80
05.12.2016, 21.42
Silverbackilta tuli vastaus, että 9-13.5Nm on se suositusmomentti kuituetuhaarukan akselipultille. Se ehti jo olla yli vuorokauden 24Nm:ssä, mutta en ehtinyt ajaa pyörällä kuin kellarin käytävällä alle minuutin. Kuinkahan herkästä komponentistä on kyse vai onko se liikamomentti haitallisinta vain pitkällä tähtäimellä tai kun lähtee kovaan ajoon.
Eipä tuossa nyt pitäisi olla mitään peruuttamatonta tapahtunut.Haarukan alapäässä on kumminkin metalli-insertti,eikä momentti ollut mikään järisyttävän iso.Verkkokauppaan kannattaisi pistää kyllä palautetta kasausohjeista ettei vedä niitä hatusta.
brilleaux
07.12.2016, 10.46
Mikähän tarakka istuu 2XL:kanssa? Bilteman levitetty versio ei mahtunu.
Salsa Alternator 190 (http://salsacycles.com/files/tech/12496_SAL_Alt_Rack_INST.pdf):een ilmeisesti mahtuu?
Mikähän tarakka istuu 2XL:kanssa? Bilteman levitetty versio ei mahtunu.
Salsa Alternator 190 (http://salsacycles.com/files/tech/12496_SAL_Alt_Rack_INST.pdf):een ilmeisesti mahtuu?
Toiseksi ylimmän vaakaputken kohdalla leveyttä on vähän vajaa 6 tuumaa. Luulisi 2XL:n tuohon menevän mikäli noin korkealle sen asentaa.
Sivuttaisputket on jostain syystä taivutettu kaarelle alaspäin.
Kuvassa alternator 190 maxxis fbr 4.8:n kanssa niin että tuo toiseksi ylin vaakaputki on noin renkaan leveimmällä kohdalla (ei ole keskellä koska ei ole kiinni alhaalta). Tuohon levenee reilusti alaspäin eli jos mahdollista niin nostamalla lisää tilaa renkaalle.
http://i.imgur.com/XqpbEDB.png
brilleaux
07.12.2016, 12.47
^Kiitokset tästä. (y)
Haluaisin fättäriin pikalukituksien tilalle turvalukot, White 3 Prohon. Näitä siis tarkoitan: https://www.bike24.com/1.php?content=13&search=Safety+Quick+Releases
brilleaux
09.12.2016, 08.33
Eikö Polen omaan mee ?
Asia kyselyssä, samoin hinta.
Onhan toi Salsankin hinta jotain kipeetä vs. Biltema.
Edit: Sain Bilteman levitettyä holkeilla. Rakenne vaan on sellainen että se putken mollukka estää Spyken vivun liikkeen.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161209/a9260d32026090259d4209fd6cdfee8a.jpg
Eikös ainakin pyörän oston yhteydessä ollut 100 ekkua / pää
brilleaux
09.12.2016, 22.07
Polen oma oli 100e. Ja mahtuu paikalleen. Jouduin kyllä laittamaan palautetta kehitysehdotuksen muodossa, sillä ainakaan S-kokoiseen runkoon tarakkaa ei saa asennettua suoraan: runkoon kiinnittyvät puikot on liian lyhkäiset. Valmistajan oman tarakan näkisin mieluusti asentuvan ongelmitta, ilman 40euron lisäpalikkaa. :(
Eli tilaukseen Salsan Post lock rack mountti ja ollaankin jo 140euron tarakassa...
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161209/c4f96b7bc5420d3a9cbe0a9e6b170b5f.jpg
Läskimasa
09.12.2016, 22.50
^ On se vaan maukkaan näköinen möyrijä. 😃👍
Volvospede
09.12.2016, 22.55
Oikase noitten puikkojen mutkat niin eiks ne "pitene" vaakaatasoasennukseen vaadittavat millit?
^^^Melko väkevän oloinen!
brilleaux
09.12.2016, 23.07
Oikase noitten puikkojen mutkat niin eiks ne "pitene" vaakaatasoasennukseen vaadittavat millit?
En usko että riittää, lähellekkään. Salsalta löytyy myös 380mm puikkoja. 12€/pari. Ovat vaan liian paksuja. Joutuis porailuhommiin.
Helpoin ratkaisu oli tilata toi klamppi.
Helpointa tietty ois ollu jos tarakka ois istunu suoraan paikalleen. Kuten olettaisi. [emoji6]
Eli tuttua ja turvallista, kaikki tarttis itte tehrä...👺👺
Löytyisköhän jostain järkevään hintaan 0-1bar analogipainemittaria millä vois pudottaa paineita samalla?
Ebaysta yms. löytynyt lähinnä 0-15psi versiota ja neki 30e nurkilla niin tulee vähän tyyris mittarinvaihdon jälkeen. Schwalben sininen ei näytä mittaavan tarpeeksi matalia..
^Ei mittaa tarpeeksi matalia? kyllä mulla ainakin pienin lukema on 0.1bar mutta jos tuon alle pitää näyttää niin sitten...
^Ei mittaa tarpeeksi matalia? kyllä mulla ainakin pienin lukema on 0.1bar mutta jos tuon alle pitää näyttää niin sitten...
Näytti nollaa ku toin pyörän sisälle. Lämpeni nii näytti 0.23bar..
Volvospede
11.12.2016, 01.21
Löytyisköhän jostain järkevään hintaan 0-1bar analogipainemittaria millä vois pudottaa paineita samalla?
Ebaysta yms. löytynyt lähinnä 0-15psi versiota ja neki 30e nurkilla niin tulee vähän tyyris mittarinvaihdon jälkeen. Schwalben sininen ei näytä mittaavan tarpeeksi matalia..
Mä löysin ebaystä 0-15psi mittarin 17taalaa posteineen. Tossa on myös kpa asteikko, eli baaritkin löytyy pilkkua siirtämällä. Prestaventtiilille löytyy helpommin, toi oli listattu ATV eli mönkijä mittariks, kun halusin autonventtiilillä.
http://www.ebay.com/itm/ACCU-GAGE-ATV-TIRE-PRESSURE-GAUGE-0-15-PSI-accugage-S15XA-15-0251-/231344283932?hash=item35dd31a11c:g:2nYAAOSwnDZUJQe 2&vxp=mtr
Mä löysin ebaystä 0-15psi mittarin 17taalaa posteineen. Tossa on myös kpa asteikko, eli baaritkin löytyy pilkkua siirtämällä. Prestaventtiilille löytyy helpommin, toi oli listattu ATV eli mönkijä mittariks, kun halusin autonventtiilillä.
22e tms löyty presta-malli mutta siinä vain psi:t.. :/
Näytti nollaa ku toin pyörän sisälle. Lämpeni nii näytti 0.23bar..
Jossain määrin kai normaalia että kun tuo pakkasesta sisään niin paine nousee(ilma laajenee) mutta ei tietty tyhjää rengasta sillä täytä että tuo pyörän sisään..:p
Suoritin tarkistusmittauksen kun lisäilin paineita nyt ennen lenkkiä:
Näytti 0.23bar -> tyhjensin 5s -> 0bar -> paino kumia kädellä -> ilmestyi 0.2bar. Muutama pumppaus lisää ja 0.22bar, uusiksi vähän vähemmän pois ja taas 0bar ja vähemmän painamalla 0.2bar. Schwalben Airmax Pro siis mittarina.. Sulla vissiin joku parempi versio?
Eipä toi sinänsä niin ongelma ole kun sisällä laittaa sopivat paineet, ei vaan voi tarkistusmitata ulkona mutta ainakin kovemmalla paineella piti <0.05barin tarkkuudella laskettu vs mitattu paikkaansa. Ois vaan halvalla voinu ostaa tollasen analogisen, mutta kun yks jo löytyy nii ei nappaa 30e:tä maksaa.. Psi:tä en ala tukemaan. :)
Mulla airmaxi temppuilee pakkasessa. Ei meinaa pysyä päällä. Runkolaukussa ku ollu. Mahtaa patteri olla lopuillaan. Nuin löysiä paineita ei kyllä enää tarvi mittailla.
noniinno
11.12.2016, 18.43
Tuollaisen askartelin T-liitoskappaleella suoraan pumpun letkuun. http://www.ebay.com/itm/0-30psi-0-2bar-Portable-Mini-Dial-Air-Pressure-Gauge-Manometer-Metal-Case-7D3H-/131626189155?hash=item1ea5884163:g:3eUAAOSw9mFWG5I k
http://www.motonet.fi/fi/tuote/450404/T-liitin-o3-4mm
Eipä noita ole tullut mittailtua kun peukalo-etusormi -puristusanturi tuntuu olevan riittävän tarkka.
Ite käyttäny vain sisällä tota.. Herkkää hommaa alkaa oleen, etenki näillä lämpötilavaihteluilla. Eilisillä 0.15 bar ajopaineilla ois tänään ollu alle 0.1bar (0.08?) nii alkaa oleen taakse jo turhan vähän. :)
Läskimasa
11.12.2016, 19.19
Helpompaa kun lopettaa sen mittaamisen, tai siis käyttää mittaamiseen vain silmää ja sormia. 😜 Jos on liian lutussa niin suhauttaa vähän lisää.
Sotanorsu666
11.12.2016, 20.29
Mulla meni kanssa tuo pron digimittari ikiuneen, joten voisin ostaa jonkun uuden analogisen. Paineet bareina ja riittää jos näyttää 0.3bar ylös päin. Suosituksia ?
Helpompaa kun lopettaa sen mittaamisen, tai siis käyttää mittaamiseen vain silmää ja sormia. 😜 Jos on liian lutussa niin suhauttaa vähän lisää.
Noh, viime talvena tuli ajeltua pääasiassa noin.. Tälle talvelle vähä erilaiset kuviot lumen/pidon/painon suhteen ja mielummin pumppaan sisällä lämpimässä jalkapumpulla 10 pumppausta per 0.1bar mitä ulkona -20C:ssä 40x samaan.. Ja kumpaanki päähän. Sen verran vanhanliitonmiehiä että pärjänny manuaalipumpuilla. :)
Voisiko joku heittää tänne linkkiä jostain verkkokaupasta jossa olisi fättäreihin vanteiden "varkausestolukot"? Eli pika-lukko vaihtuu 5-koloon. Ei oikein terminologia taivu :)
Sotanorsu666
12.12.2016, 10.35
Mulla meni kanssa tuo pron digimittari ikiuneen, joten voisin ostaa jonkun uuden analogisen. Paineet bareina ja riittää jos näyttää 0.3bar ylös päin. Suosituksia ?
Tilasin sittenkin digitaalisen, koska ei löytynyt oikein muutakaan järkevää.
https://www.topeak.com/global/en/products/gauges/351-smartgauge-d2
Tuolla saa paineita laskettua ja patterinkin saa vissiin vaihdettua, niin koitetaan nyt tuollaista. Ainakin saanut hyvät arvostelut crc:n sivulla.
Voisiko joku heittää tänne linkkiä jostain verkkokaupasta jossa olisi fättäreihin vanteiden "varkausestolukot"? Eli pika-lukko vaihtuu 5-koloon. Ei oikein terminologia taivu :)
Näkyy olevan kaikenlaisia lukkoja tarjolla, erikoisavaimista numerolukkoihin.
http://www.cyclingabout.com/list-ways-theft-proof-wheels-secure-components-locking-security-skewers-seatpost-locks/
tuo ainakin näkyy myyvän jotain 5-kolo versioita ja muitakin:
https://www.sjscycles.co.uk/skewers-security/
edit:
https://www.pitlock.de/en
Gargamel
12.12.2016, 12.33
Mulla meni kanssa tuo pron digimittari ikiuneen
Minulla on prota hajonnut jo kaksi kappaletta. En enää jaksanut mennä vaihtamaan.
Nykyinen mittarini on tuollainen 1bar-malli ja pätkä sisähalkaisijaltaan 5-millistä silikoniletkua. Toimii prestalla hienosti.
http://www.ebay.co.uk/itm/Pressure-Gauge-50mm-1-4-BSPT-Vertical-15-30-60-100-150-300-PSI-Bar-New-Boxed-/131096752597?var=&hash=item1e85f9b1d5
Itellä kans toi motonetin proo. Kolmas menossa ja viimeiseksi jää. Mulla on kellarissa n.10 lämpöö eikä se pelannu siinäkään lämmössä. Nyt ollu oikein sisällä pidempään ni kaikki toimii. Hiukan on rajallinen käyttö tuolla vehkeellä. Seuraavaks viisaria peliin...
Sotanorsu666
15.12.2016, 20.28
Olisko jollain tarvetta tuolle alumiiniselle on-onen og tangolle vaikka 40€ hintaan(sis.postit) ? Voisin tilata niitä useamman samalla, kun teen tilauksen sinne itse ja postitella töistä halukkaille niitä 40€ hintaan, jos se maksaa vielä tilaushetkellä tuon 34€. Laita yksityisviestiä jos kiinnostaa. Maanantaina varmaan kattelen sitten tilausta sisään, jos halukkaita löytyy.
Morottaja
25.12.2016, 10.30
Mulla on käytössä meiserin accugage 15 psi ja hyvin on pelannut, ainut mitä kaipaa on bar asteikko.
tarkoitus ensi kesäksi läskille 142/177 rakentaa 27+ kiekot ja tuli semmoinen pulma kehät millä porauksella offsetilla tai keskeydyt.
olisi tarkoitus kokeilla LBn kehät
https://www.lightbicycle.com/production/index.php?page_id=Carbon-beadless-46mm-wide-bicycle-650b-rim-for-27-5-plus-bikes-tubeless-compatible
vaihtoehtona nexti
http://www.nextie.net/premium-mountain-plus-NXT27XA45
(http://www.nextie.net/premium-mountain-plus-NXT27XA45)
onko nextien krokotiili tai jungle foxii parempi vaihtoehto?
Auttakaa kun en oikeastaan tiedä.
Moi, mulla on noilla samoilla navan leveyksillä Hugo 52 vanteet. Mielestäni tuommoinen +46-50mm vanteen sisäleveyttä on oikeen hyvä 3"-3,8" kumeilla, enkä kapeampia ottanut plussa pyöräänkään.
Niin kysynkin miksi et katselisi vähän leveempiä kehiä, ja keskelle porattuja tai n. 3 mm keskilinjan molemmin puolin...
Itse olisin ottanut 65mm kehät plussarenkaille läskipyörään. Olen nähnyt vierekkäin saman 3” renkaan i45 ja i50 (Hugo) kehillä ja jälkimmäisellä profiili näytti minun silmään huomattavasti paremmalta. Ero on yllättävän iso.
^ei o hajuakan noista ”+” keikoista siksi kysyn neuvoja:) ennen kuin painan osta nappia.
siten kai on parempi
jungle fox II
http://www.nextie.net/plus-jungle-fox-52mm-NXT27JF52#writereview
(http://www.nextie.net/plus-jungle-fox-52mm-NXT27JF52#writereview)
tai crocodille, mutta millä porauksella parempi A, B, D?
http://www.nextie.net/plus-crocodile-50mm-NXT27CD50
^ En tiedä näistä hiilikuituvanteista mitään, olen kommentoinut ainoastaan leveyttä ja siitäkin varoitan, että moni muu on eri mieltä. :rolleyes:
Läskinavoille kasaamisen näkökannalta Model A poraus on ihan ok.
Olisko jollain tarvetta tuolle alumiiniselle on-onen og tangolle vaikka 40€ hintaan(sis.postit) ? Voisin tilata niitä useamman samalla, kun teen tilauksen sinne itse ja postitella töistä halukkaille niitä 40€ hintaan, jos se maksaa vielä tilaushetkellä tuon 34€. Laita yksityisviestiä jos kiinnostaa. Maanantaina varmaan kattelen sitten tilausta sisään, jos halukkaita löytyy.
Nyt ois -20% alea tarjolla... code 'PLANETXMAS16 (http://planetx.us1.list-manage.com/track/click?u=40fa628f0fbe316d0497b3c31&id=686576e96e&e=a858ad270a)'
Täs pakkaset kiristy niin tuli mieleen että kuinkahan nuo läskipyörän tekniikka kestää tämmöstä alle -20. Jarruista lähtee vapaaliike mutta tuleeko niillekki joku raja vastaan että letkut paukkuu. Ainaki mettäkoneissa on se ongelma :D Vois kuvitella että joku vapaaratas saattas olla herkkä hajoamaan.
Minulla on kyllä täysjäykän läskin tekniikka kestänyt aktiivista talviajoa kaikissa lämpötiloissa. Täpärin iskunvaimennus ei tykkää kolmen kympin pakkasista.
Gargamel
09.01.2017, 14.29
Pitäisikö läskinkin pinnojen kireyttä tsekata? Nyt noilla DT BR2250-kiekoilla on ajettu reilu vuosi. Sormimääräisesti olen vähän pinnoja painellut, mutta se vähäinenkin näppituntuma mitä minulla kapeista on, ei sano näissä yhtään mitään. Toisaalta, mitään ajossa ilmenevää ongelmaa ei ole, joten pitäisikö olla korjaamatta.
Volvospede
09.01.2017, 15.06
Jos vanne on suora ja pinnat napakalla kireydellä kauttaaltaan, niin ei muuta ku kovaa ajoa. Ei se kapeasta kiekosta tuon suhteen eroa mitenkään.
Pitäisikö läskinkin pinnojen kireyttä tsekata?
Itte käytin 3 vkoa / n. 300 km uuden pyörän oston jälkeen renkaat tarkastuksessa. En tiedä tarttiko niille oikeasti tehdä mitään, mutta pääsinpähän noudattamaan suosituksia ja ostamaan mielenrauhaa 40 eurolla.
Lähetetty jollakin ihan uskomattoman bugisella softalla jostakin.
Sotanorsu666
15.02.2017, 16.53
Mikä olisi järkevä kampisetti surlyn jätskiautoon ? 197 perä ja tällä hetkellä race facen turbinet direct mount rattaan kiinnityksellä. En tiedä onko niissä vikaa, vai onko jaloissa vain liikaa voimaa, koska tuo ratas kestää kireällä muutaman sata kilometriä ja sitten löystyy ja sitten naksuu. Onko tässäkin niin, että halvalla ei saa hyvää ?
Mikä olisi järkevä kampisetti surlyn jätskiautoon ? 197 perä ja tällä hetkellä race facen turbinet direct mount rattaan kiinnityksellä. En tiedä onko niissä vikaa, vai onko jaloissa vain liikaa voimaa, koska tuo ratas kestää kireällä muutaman sata kilometriä ja sitten löystyy ja sitten naksuu. Onko tässäkin niin, että halvalla ei saa hyvää ?
Mutteri väännetty 40Nm tiukkuuteen?
Laita lukitetta siihen cinch kiristinmutterihärpäkkeeseen.
Itse pistin heti uutena tervaa, saa helposti lämmittämällä auki
Volvospede
16.02.2017, 11.53
Voiko tuo ratas napsua lenkin alussa ja sitten hiljentyä??
Joku napsuu keskiön seudulla ekan kilsan ajan melko voimakkaastikin aina lenkin alussa, mutta vaimenee sitten täysin. Just tommonen raceface direct mount systeemi. Kammet pyörii nätisti ja rutinoitta kun ottaa ketjun pois joten laakereitakaan en epäile.
Sotanorsu666
16.02.2017, 12.06
Joku napsuu keskiön seudulla ekan kilsan ajan melko voimakkaastikin aina lenkin alussa, mutta vaimenee sitten täysin. Just tommonen raceface direct mount systeemi. Kammet pyörii nätisti ja rutinoitta kun ottaa ketjun pois joten laakereitakaan en epäile.
Voi. Itsellä tekee lähes samaa, mutta vähän eri. Hieno ulkoisesti, mutta paska sisäisesti tuo direct mount systeemi.
Onko taka-akseli kireällä
Volvospede
16.02.2017, 13.37
Onko taka-akseli kireällä
Kyl mulla ainakin pitäis olla. Toki tommosesta läpiakselista missä on se kiristyslinkku päässä, on hieman vaikee arvioida sitä momenttia.
Ok. Juu hankala sanoa. Mullakin välillä natisee putkelta ajaessa.
PF121 keskiö.
Itse asensin epähuomiossa RF Aeffectin aluksi tuon normi (?) cinch ohjeen 50Nm:lla (http://www.raceface.com/media/B10186-Cinch_System_Installation.pdf) ja nitisi ja natisi jonnin verran. Noissa ohjeissahan/systeemeissä on eroa enemmänkin mutta katsoin vain nuo momentit tuosta väärästä.
Hiljeni kummasti kun laittoi tuon 61Nm mukaan(http://www.raceface.com/media/B10187-rev1-Aeffect_Cinch_Installation-Web.pdf). Eikä ole sen jälkeen ollut mitään ongelmia, ~1500km ajettu karkeasti arvioiden.
Ihan vaan jos joku muukin vilkaissut netistä väärää ohjetta niin kannattanee tarkistaa.
Uusi projekti lähti käyntiin...
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16649410_10209807074906513_3106501830460566018_n.j pg?oh=4af4105741c0404dc4d3c36672c5dd21&oe=5930B488
WetWillie
22.02.2017, 20.47
Uusi projekti lähti käyntiin...
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16649410_10209807074906513_3106501830460566018_n.j pg?oh=4af4105741c0404dc4d3c36672c5dd21&oe=5930B488
Huh, upea sininen😊
Lähetetty minun SGP521 laitteesta Tapatalkilla
Mulla on käytössä meiserin accugage 15 psi ja hyvin on pelannut, ainut mitä kaipaa on bar asteikko.
Tuossa accugage kuvassa on merkintäkynällä raaputettu merkinnät 0,1bar-1,0bar, jotka sitten permanent tussilla vahvistettu. Jostain syystä tämä mittari näyttää nykyään 0,2 bar liian alhaisia lukemia. Ei johdu kyllä merkinnöistä, sillä niiden teon jälkeen mittari toimi vielä useita kuukausia. Ainoa näistä kuvan mittareista, joka toimii alhaisilla paineilla moitteitta, on tuo Topeak Joeblow.
http://i68.tinypic.com/15z5kxx.jpg
J.Kottenberg
22.02.2017, 21.36
^Toi Topeakin läskipyöräpumppu on kyllä hyvä. Sillä tulee pumpattua ilmat niin läskin kuin plussankin kumeihin. Kätevää kun ei tarvi erikseen mittarilla mittailla.
Blackborow
22.02.2017, 21.36
Varmaankin. Mulla napsuu toisinaan. Tuosta dm:stä luulen sen kuuluvan. Pitää käyttää auki ja vetää pitkällä varrella kiinni kunhan kelit vähän lämpiää.
Mitä mieltä kannattaako vielä harkita mulefutteja, jos on tarkoituksena luotettava tubeless "halvalla" ? Tarkoitus kasata DT Swiss 350 big ride navoille retkeilykelpoiset tubelessvanteet.
Sotanorsu666
27.02.2017, 07.53
Mitä mieltä kannattaako vielä harkita mulefutteja, jos on tarkoituksena luotettava tubeless "halvalla" ? Tarkoitus kasata DT Swiss 350 big ride navoille retkeilykelpoiset tubelessvanteet.
Miksi et osta suoraan DT Swiss BR2250 kiekkosettiä ? Vai tuleeko toi irtonavoilla, mulefuteilla ja itse kasaamalla paljonkin halvemmaksi ? Tuota dt:n settiä on kuitenkin näkynyt 600-700€ hinnoilla myynnissä.
Miksi et osta suoraan DT Swiss BR2250 kiekkosettiä ? Vai tuleeko toi irtonavoilla, mulefuteilla ja itse kasaamalla paljonkin halvemmaksi ? Tuota dt:n settiä on kuitenkin näkynyt 600-700€ hinnoilla myynnissä.
Ei ole niin poomminvarma tubeless DT:n vanteella ja vannekin hieman löysempi kuin Mulefutti. Mulefutti toiminut kaikilla kavereilla tubelessinä 100 % toisinkuin DT BR2250, jossa ollut ongelmia teippauksien ja renkaiden tiivistymisen kanssa.
Volvospede
28.02.2017, 14.37
Ei ole niin poomminvarma tubeless DT:n vanteella ja vannekin hieman löysempi kuin Mulefutti. Mulefutti toiminut kaikilla kavereilla tubelessinä 100 % toisinkuin DT BR2250, jossa ollut ongelmia teippauksien ja renkaiden tiivistymisen kanssa.
Mul on molemat kehät käytössä ja mä kyllä tykkään DT:stä. Mulefutti ei houkuttele renkaanvaihtoihin, koska se on niin tiukka. Muuten on molemmat pelannu ihan täysin, tubeless toimii ja kehät on kestäny.
Mul on molemat kehät käytössä ja mä kyllä tykkään DT:stä. Mulefutti ei houkuttele renkaanvaihtoihin, koska se on niin tiukka. Muuten on molemmat pelannu ihan täysin, tubeless toimii ja kehät on kestäny.
Mulla kans DT:n kehät ja helposti onnistu tubeless fattystripperillä. Mitään ongelmia ei ole ollut sen jälkeen. Ainoo ongelma vaan on tuon stripperin saatavuudessa, tällä hetkellä taitaa saada vaan tuolta Ameriikasta tilattua.
Garymies
28.02.2017, 18.19
Mulla ainakin vakuumipussimenetelmällä onnistui kerralla tubelessit DT:n kehille ja lisäksi helpompi tehdä kuin pelkällä teipillä. Nytkin menty monta kuukautta pumppuun koskematta. Pitäis muistaa ettiä kaupasta sitä riistasäkkiä, sillä olisi varmaan vielä helpompaa.
TheMiklu
28.02.2017, 19.16
DT:n kehät on huiput. Kokemusta Mulefüteista ja näistä. Lisäks tuo DT:n kiekkosettki o niin kevyt, että paljo saa latoa euroja jonoon jotta paremmat saa.
Mulla ainakin vakuumipussimenetelmällä onnistui kerralla tubelessit DT:n kehille ja lisäksi helpompi tehdä kuin pelkällä teipillä. Nytkin menty monta kuukautta pumppuun koskematta. Pitäis muistaa ettiä kaupasta sitä riistasäkkiä, sillä olisi varmaan vielä helpompaa.
Teitkö sen youtube-videon ohjeen mukaan? Mietin vaan että voisikohan sen keskikaistalesilityksen jättää pois, eli tulisi vaan yksinkertainen muovi. Vai mikähän idea sillä on. Jonkun vannenauhan kuitenkin ajattelin jättää alle.
Voi jättää pois. Se on vissiin suoraan näkyvissä ja kestää paremmin pieniä kolhuja. Mulla esim jätesäkistä tehty tubelessi. Etusessa vannenauhana toimii jesari+pakkausteippi. Takusessa dt:n sisällä ollut musta vannenauha.
Garymies
28.02.2017, 20.18
Teitkö sen youtube-videon ohjeen mukaan? Mietin vaan että voisikohan sen keskikaistalesilityksen jättää pois, eli tulisi vaan yksinkertainen muovi. Vai mikähän idea sillä on. Jonkun vannenauhan kuitenkin ajattelin jättää alle.
Suurin piirtein tän videon systeemillä tein
https://www.youtube.com/watch?v=KUr5LDjBi_s
Mun vannenauhoista ei tullut aivan noin siistejä kuin videossa, kun yksin väsäsin enkä jaksanut tehdä noin hyvää silitysalustaa, mutta hyvin on toiminut ja eihän ne sieltä mihinkään näy. Oranssi teippi on mulla alla. Varmasti toimisi myös yksinkertaisella muovilla. Tulevaisuudessa tosiaan aattelin jollain säkillä kokeilla, niin jää silityshomma pois.
Omia mulefutteja en kyllä tiukoiksi pääse sanomaan. Ensiasennus-bulldozerit irtos kun kämmenellä painoi omaa massaa apuna käyttäen. Sen jälkeen bud ja lou on irronneet pelkästään peukulla painaen. Varsinkin se alkuperäinen teippi on niin liukasta, että matalilla paineilla lou vuoti toiselta puolen ajossa (tubeless, stania sisällä). Mulefut + gorilla + bud on pitänyt, ja tuota yhdistelmää en ole kertaakaan purkanut.
Bugisella softalla lähetetty
Volvospede
28.02.2017, 20.52
Toleranssit lienee suurehkot tässä fillarimaailmassa. Orkkis mulefutti oli niin tiukka irroittaa vanteelta että luulin sen hajoavan. Kaverilla sama homma sen pyöräs.
Tuota Fatboy ketjua ei lue kukaan, joten kysymys tänne. Toimiiko dt swiss big ride napa 190mm perässä qr adaptereilla? Tuotahan ei siis ole saatavilla kuin 12mm akselilla ja Fatboyn takanapa on qr.
Edittiä, näyttää toimivan: https://www.dtswiss.com/Accessories/End-cap-solution-MTB
Laitoin fättiin etuloksun, ja taakse asssaverin, kummatkin fatille tehty. Hyöty puhdas nolla, kuski ihan yltäpäältä kurassa ja kaiken lisäksi noi on saatanan rumat. :)
Oman fättiksen FatBoardit https://www.bikeshop.fi/SKS-Fatboard-lokasuojasarja-et/ekauppa/pSK11363/ ja kohtuu freessinä pitää pökät vaikka mutalammikon kautta kurvaa.
Kamelipakki
06.03.2017, 18.06
Tuota Fatboy ketjua ei lue kukaan, joten kysymys tänne. Toimiiko dt swiss big ride napa 190mm perässä qr adaptereilla? Tuotahan ei siis ole saatavilla kuin 12mm akselilla ja Fatboyn takanapa on qr.
Edittiä, näyttää toimivan: https://www.dtswiss.com/Accessories/End-cap-solution-MTB
Itsellä White 3 fat pro jossa big ride qr-adaptereilla. Eli toimii.
Oman fättiksen FatBoardit https://www.bikeshop.fi/SKS-Fatboard-lokasuojasarja-et/ekauppa/pSK11363/ ja kohtuu freessinä pitää pökät vaikka mutalammikon kautta kurvaa.
Kohtalaisen tyytyväinen olen myös näihin SKS lokasuojiin. Pikalokasuojiksi suojaavat oikein hyvin ja pysyvät hyvin paikallaan, mikäli jalkautumisen yhteydessä ei osumia takalokasuojalle tule.
Tuntuu että lähes puolet fättäreissä on matta-pinta rungoilla, vai onko näin?
SKS fatbike lokarit verkkokaupasta 39.90€, ei kannata paljoo ulkoa tilata.:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/6962/hjrcj/SKS-Fatboard-fatbike-lokasuojasetti
SKS fatbike lokarit verkkokaupasta 39.90€, ei kannata paljoo ulkoa tilata.:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/6962/hjrcj/SKS-Fatboard-fatbike-lokasuojasetti
Just olin tulossa tänne samaa kertomaan. Tänään tuli kun toissapäivänä tilasin, ja laatu on hyvää SKS-tasoa (tai en minä tiedä mitä niiden laadusta yleisesti ollaan mieltä, mutta nyt kaksien eri lokasuojien, yhden pumpun ja jonkin satunnaisen roinan perusteella olen tyytyväinen, ja made in Germany herättää myönteisiä mielikuvia).
First Gear -merkkisiin verrattuna nämä tuntuvat oikeilta lokasuojilta ja myös näyttävät paremmilta. Ei sillä, hämmästyttävän hyvät nuo Prisman lirpakkeetkin on olleet (suojasivat hyvin, kiinnitys oli laadukas ja mikään ei hajonnut vaikka parinkymmenen pakkasillakin pari kertaa ähräsin niitä paikoilleen).
Kärkkäisellä samat SKS:n lokarit 59 e.
Kiitoksia alkuperäiselle vinkkaajalle näiden mainitsemisesta.
Täällä Miamissa Cycle World:ssä 49,90$. Kannattaa suosia kotimaista.
Ja taas kysymys. Kummat kehät Roval Fatboy SL vai Bontrager Jackalope? 26" koossa toki.
http://alteregosports.com/product/roval-fatboy-sl-wheelset-226025-1.htm
vs
https://www.trekbikes.com/us/en_US/equipment/cycling-components/bike-wheels/bontrager-jackalope-tlr-26-fat-bike-wheel/p/12515/
Blackborow
09.03.2017, 15.04
Oletko ostamassa pelkkiä kehiä vai kiekkoja? Jos kiekkoja niin osta suosiolla DtSwissin BR2250 setti niin saat ongelmattomat navat.
Teen yhdistelyä kahden pyörän välillä ja siksi nuo ovat vaihtoehtoina. Takanapa vaihtuu dt swissin big rideen, kummat tahansa päätänkin omaan pyörään laittaa.
Eli käytännössä minulla vaihtuu spessun fatboyhin 15x150mm keula (qr135:n tilalle) trek farleystä ja trekin mukana tulevat nuo Jackalopet. Pitää siis päättää, että vaihtaako etu- vai takanavan trekistä spessuun ja päinvastoin.
Makarooni
10.03.2017, 10.40
Tuli siirryttyä "mummopyöräilystä" läskipyöräilyyn ja sopivan ajoasennon etsintä on vielä työn alla. Näyttäisi siltä että tanko vaatii vähän korottamista, joten pyytäisin kokeneemmilta neuvoja. Mikä on ensisijainen tapa korottaa tankoa ja mitä eroa näillä käytännössä on: lisätä korotusrenkaita / hankkia riser-tanko / hankkia sellainen yläviistoon osoittava ohjainkannatin? Paljonkohan noilla renkailla yleensä pystyy tankoa korottamaan, kolme rinkulaa siinä näyttää olevan tehdasasetuksena? Jos hommaan riser-tangon niin onko ajotuntumaan vaikutusta matalammalla vs korkeammalla tangolla?
Back sweep sarvia kannattaa myös harkita.
On One OG, Answer 20/20, Jones H-Bar...
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170310/61b69b4d459a461f9d00aa5acf660e60.jpg
*Juha
Tuli siirryttyä "mummopyöräilystä" läskipyöräilyyn ja sopivan ajoasennon etsintä on vielä työn alla. Näyttäisi siltä että tanko vaatii vähän korottamista, joten pyytäisin kokeneemmilta neuvoja. Mikä on ensisijainen tapa korottaa tankoa ja mitä eroa näillä käytännössä on: lisätä korotusrenkaita / hankkia riser-tanko / hankkia sellainen yläviistoon osoittava ohjainkannatin? Paljonkohan noilla renkailla yleensä pystyy tankoa korottamaan, kolme rinkulaa siinä näyttää olevan tehdasasetuksena? Jos hommaan riser-tangon niin onko ajotuntumaan vaikutusta matalammalla vs korkeammalla tangolla?
Pyörä on varmasti oikean kokoinen sinulle? Jos on, niin lyhentämällä kannatinta saat ajoasennosta pystymmän, toki saman asian ajaa tangon nostaminen tai riser tangon hankkiminen. Tuollainen taakse taivutettu (esim answer 20/20) tanko on ainakin omalla kohdallani toiminut loistavasti oikean mittaisen kannattimen kanssa.
J.Kottenberg
10.03.2017, 16.04
Periaatteessa on ihan sama vaikutus jyrkemmällä stemmillä kuin "raiseristongallakin". Stemmi on halvempi kuin kunnon kuitutanko. Mutta jos pyörässä on joku halpa ja jäykkä alutanko vakiona niin itse vaihtaisin tangon parempaan jos pelkkää korotusta tarvitaan.
Stemmin alle voi laittaa ne renkaat jotka mahdollisesti on sen päällä mutta ylimääräisiä renkaita ei alle yleensä paljoa voi laittaa koska stemmillä pitää olla kunnon otepinta ruotoputkesta.
Oulunjulli
11.03.2017, 09.57
Oliko muuten jotain Farleytä myyty 135/170mm Jackalope kiekoin kun sellaisia on olemassa? Ja oliko näissäkin Salsa/Formula navat?
Huomasin tuommosen takakiekon irtoavan uutena ainakin englannista aika halvalla ja alkoi aamusta kiinnostaan se tai koko pari Muklukkiin, että jotta siihenkin saisi aika luotettavan/helpon tubeleksen.
Eihän nuo varmaan keveimmät ole, mutta tykkään tuosta ettei teipillä peitellä kuin pinnojen reijät. Tulipa vaan mieleen, että oliko jossain Farley mallissa tuommonen pari vakiona ja kannattaakohan noita väijyä käytettyinä jos joku lähtee keventeleen tuostakin.
Makarooni
13.03.2017, 10.56
Periaatteessa on ihan sama vaikutus jyrkemmällä stemmillä kuin "raiseristongallakin". Stemmi on halvempi kuin kunnon kuitutanko. Mutta jos pyörässä on joku halpa ja jäykkä alutanko vakiona niin itse vaihtaisin tangon parempaan jos pelkkää korotusta tarvitaan.
Stemmin alle voi laittaa ne renkaat jotka mahdollisesti on sen päällä mutta ylimääräisiä renkaita ei alle yleensä paljoa voi laittaa koska stemmillä pitää olla kunnon otepinta ruotoputkesta.
Kiitos kaikille vastanneille. Pyörä on kyllä sopivan kokoinen mutta matala ajoasento tuntuu hieman epämukavalta ja siksi tarviisin vähän korotusta. Mummopyöräilystä kun ei näköjään ihan heti taivuta täysiveriseksi maastohurjastelijaksi :) Olen nyt katellut uutta tankoa vaan sopivaa ei ole vielä löytynyt. Kuitutangoilla on sen verran hintaa että taidan toistaiseksi tyytyä alumiinitankoon. Kyllä tuota backsweeppiäkin saisi olla kohtuudella. Otan lisää suosituksia vastaan jos joku on tullut hankkineeksi hyvän (ja kohtuuhintaisen) riser-tangon.
https://www.bikester.fi/truvativ-hussefelt-comp-maastopyoran-tanko-700mm-musta-320062.html 20mm tai 40mm. Siitä edullinen tanko testattavaksi.
Itelle laitoin ton 40mm ja nyt se on asennettuna niin alas ku saa. Nostoa oli liikaa.
On One OG (http://www.on-one.co.uk/i/q/HBOOOG/on-one-og-handlebar) ois edullinen taivutustanko mutta ei valitettavasti ole yhtään nostoa mutta varmaan sen kokeilen seuraavaksi.
Back sweep sarvia kannattaa myös harkita.
On One OG, Answer 20/20, Jones H-Bar...
Eikö back sweep tangolla tule ranteet kipeäksi, kun joutuu linkussa pitämään?
Eikö back sweep tangolla tule ranteet kipeäksi, kun joutuu linkussa pitämään?
Kokeile laittaa kädet suoraan eteen pitäen ranteet rentoina ja purista kädet nyrkkiin. Osoittaako kuvitteellinen tanko suoraan sivuille vai pienessä kulmassa taaksepäin?
Marsusram
13.03.2017, 13.40
^Tuota voi havainnollistaa pitämällä kynää kummassakin kädessä. Samalla voi simuloida oteleveyden ja tangon etäisyyden vaikutusta kulmiin.
Linkkuun jos menee, niin tanko on liian sylissä.
Jonkin verran vaikuttaa kämmenen ote/nojausalue siihen, mille kohdalle paine asettuu. Nämä ovat kuskikohtaisia juttuja, joten neuvot pitää suhteuttaa omalle ergonomialle.
Optiflow
13.03.2017, 18.27
Itellä tuli ranteet kipeäksi kun oli käytössä suora 80cm jätti ankkuri. Sen jälkeen kun vaihdoin 78cm:n riseritankoon pienellä, oisko 9° kulmalla olevaan,ei ole ollut kipuja.
Aikanaan laitoin tuollaisen hcfreakin linkittämän tangon 40 mm:n nostolla White Fat 3Prohon. Otin suuremmalla nousulla kun mietin että stemmin palikoilla saa sitten vietyä tankoa alemmas tarvittaessa. Omalla kohdalla ei tarvinnut, hyvä tuli kerralla.
Kaikki S ja M -kokoisten Muklukkien kuskit huom! Toki saa muutkin kommentoida...
Tällä hetkellä 2014 vuosimallin Mukluk ja kolmas talvi takana. Ostovaiheessa arvoin S ja M -koon välillä ja päädyin lopulta S-kokoiseen, pituutta kuskilla 175cm ja jalan sisämitta 80cm.
Koossa ei ole mitään erityistä moitittavaa, nyt olen ajanut 80mm stemmillä ja 350mm satulatolppa on jo hieman yli sallittujen maksimirajojen. Haluaisin kuitenkin hieman herkkyyttä ohjaukseen ja pykälää leveämmän tangon nykyisen 700mm tilalle. Tilailinkin tätä talvea varten lääkkeeksi tähän ongelmaan 50mm stemmin sekä 730mm tangon. Ohjaukseen tuli toivottua herkkyyttä, mutta ohjaamosta tuli mielestäni liian lyhyt. Stemmiä pitäisi ehkä nostaa, mutta nyt jo pino speisereitä stemmin alla, joten en näe nostamista enää järkevänä.
Olenkin nyt alkanut miettiä, että olisiko sittenkin M-kokoinen runko avain onneen tämän asian suhteen? Toinen mikä tukee vaihtoa on se, että koen jotain erityistä vetovoimaa 2016 Muklukin mustaa runkoa kohtaan. Toivoisin vähän kommentteja, minkälaisilla kokoonpanoilla 175cm molemmin puolin olevat Salsa-kuskit ajelee.
Olen vahvasti kallistumassa rungon vaihtoon M-kokoon, johon sitten laitan 50mm stemmin ja toivottavasti saisin 350mm tolpan hieman syvemmälle runkoon. Nyt kaipaisin vielä mielipidettä, onko järkeä vai meneekö ihan turhaan koko vaihto? Alla vielä linkit molempien geometrioihin:
2014 Mukluk (http://salsacycles.com/bikes/archive/2014_mukluk_3)
2016 Mukluk (http://salsacycles.com/bikes/archive/2016_mukluk_x7)
HC Andersen
19.03.2017, 00.27
Itselläni on kaksi 2011 muklukkia koossa S ja miehellä mittaa 176/80. Stemmit mulla on molemmissa 50mm:set stongat on answer 20/20 ja toisessa on On-One OG 23asteen backsweepillä. En ole kokenut ohjaamoitani ahtaaksi. Eli suosittelisin kokoeilemaan esim. Mainitsemiani tankoja. Satulatolpat on molemmissa 400mm pitkät.
Itselläni on kaksi 2011 muklukkia koossa S ja miehellä mittaa 176/80. Stemmit mulla on molemmissa 50mm:set stongat on answer 20/20 ja toisessa on On-One OG 23asteen backsweepillä. En ole kokenut ohjaamoitani ahtaaksi. Eli suosittelisin kokoeilemaan esim. Mainitsemiani tankoja. Satulatolpat on molemmissa 400mm pitkät.
Eli sitten voisi tilata uudemman Muklukin samassa koossa ja kokeilla siihen jotain uutta tankoa? :rolleyes: Veikkaan, että ahtauden tunne saattaa tulla siitä, että kaikki muut pyörät ovat olleet 17,5" tai M-kokoa. Tällä hetkellä löytyy myös 29er maasturi, mikä M-kokoa, pitää varmaan verrata M-kokoisen Muklukin geometeriaa siihen. Nyt ajoasento on hyvä ja en sitä haluaisi muuttaa, kuitenkin haluaisin etupään käyttäymistä muuttaa hieman ja tuntuu, että 50mm stemmillä ajoasento muuttuu. Ei liity asiaan, mutta ajeleeko HC 170mm vai 175mm kammilla?
PS. Satuitko olemaan GoExpo -messuilla MCarbonin osastolla eilen?
HC Andersen
20.03.2017, 11.44
@ S.S. Ajelen 175mm kammilla. Ja mitä toiseen kysymykseen tulee niin kyllä olin kiireapulaisena Mcarbonin osastolla.
Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla
@ S.S. Ajelen 175mm kammilla. Ja mitä toiseen kysymykseen tulee niin kyllä olin kiireapulaisena Mcarbonin osastolla.
Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla
Ok, sitten taisit myydä minulle hanskat, hyvät on! Jäin miettimään jälkikäteen, että jotenkin tutun oloinen naama. Terveisin ostaja, kuka arpoi normaalin ja Trail Dragon Eyen välillä.
HC Andersen
20.03.2017, 23.27
Ok, sitten taisit myydä minulle hanskat, hyvät on! Jäin miettimään jälkikäteen, että jotenkin tutun oloinen naama. Terveisin ostaja, kuka arpoi normaalin ja Trail Dragon Eyen välillä.
Hyvä että valinta osui nappiin.
Ajatuksia? Kokemuksia manitoun nykyisistä (ei läski)keuloista??
https://m.pinkbike.com/news/manitou-mastodon-taipei-cycle-show.html
KonaRover
26.03.2017, 00.05
Varmaan toistuva aihe, mutta pakko kysyä silti eli onko vapaarattaan kestoksi vaan hyväksyttävä tuo 3-6 kk vai onko jotain kestävää jo kehitetty?
Vuosien kokemus ja kaikki paukkuu tiuhaan ja jos innostuisi ajamaan oikein kevät rinnassa niin noitahan saisi korjata kokoajan.
mutanaama
26.03.2017, 02.25
Jos saa mainostaa, niin i9 on omassa käytössä kestänyt, ja onyxiakaan ei oo tainnu kukaan rikkoa. Sitä mä en vielä tuo kuitenkaan maahan :)
Industry Ninelle peukku. On kestänyt nyt noin 10 000km ja kaiken lisäksi sen vaparin ääni on "erottuva".
Paukkuuko DT:tki? Semmosta itelle haaveilin seuraaviin vanteisiin, jos ja kun.. :)
H. Moilanen
26.03.2017, 14.20
Varmaan toistuva aihe, mutta pakko kysyä silti eli onko vapaarattaan kestoksi vaan hyväksyttävä tuo 3-6 kk vai onko jotain kestävää jo kehitetty?
Mikä sulla hajoaa vapareista noin äkkiä?
Kaikkea kestävää on olemassa, edellämainittujen lisäksi Hope.
HC Andersen
27.03.2017, 23.38
Omassa ajoporukassa vähiten haukutut on i9, Salsa(by Formula) ja onyx. Itteläni kahet Salsan navat mun muklukeissa, toiseen vaihdoin kynnet n. 6tkm jälkeen, laakerit alkuperäiset.
Volvospede
28.03.2017, 12.05
Paukkuuko DT:tki? Semmosta itelle haaveilin seuraaviin vanteisiin, jos ja kun.. :)
Ei oo kellään tutulla hajonnu ja itellä on kestäny hienosti. Eikä kertaakaan oo hypänny yli tai paukkunu tms.
Lisäksi helppo korjata jos jotain menisi pieleen.
Spessun ja trekin omat meni samassa käytössä 60-600km ajolla ja napsahteli melkein heti startista.
Eli kyllä mä uskallan suositella DT napaa, vissiin halvin kestävä ratkaisu.
Tämän mukaan Mulefüt / Joytech (?) -vapaarattaat kestäisi ajasta iäisyyteen:
"It features three super massive steel pawls. They create a loud and nasty machine gun sound and stand for 100% reliability and durability. A lip seal keeps debris from entering the ratchet mechanism. This one should last forever!" - http://www.fat-bike.de/sun-ringle-mulefuet-fatbike-wheels_en/ .
Tiedä tuota, mutta äänen osalta lausunto on kyllä oikea -- oman ja muiden pyörää kuulleiden mielestä. Omalla joulukuussa saadulla ajettu nyt n. 1200 km murheitta.
Onko kukaan kokeillut pf30 keskiössä tuota bb:tä?
http://www.foxcomp.fi/wheels-pf30-fat-bike-abec-3-bb-black
Putki on alumiinia ja putken puoliskot ovat kierteellä kiinni toisissaan, joten voisi kuvitella, että tuo on narinavapaa.
Ajatuksia? Kokemuksia manitoun nykyisistä (ei läski)keuloista??
https://m.pinkbike.com/news/manitou-mastodon-taipei-cycle-show.html
Hmmm 1,5 vuotta ollut 29+ Magnum Comp 34 käytössä,pakkaskeleillä ei ollut herkin koska ei shimmattu vaan viskotunetuksella hitaamaksi.
Helppo huoltaa,ei vaadi kuin 1 erikoisemman diy työkalun.Kestävä,jämy.(ylipainoinen?)Syö niukkisnaukkis 27.5"x 3.8" Hodarin 50mm Crocodiilillä.
Nappulatrimmauksella onnistunee ilman sipinöitä pyörimään OK.
Koeajettu kaikenmaailman runko setupeissa orkkis 29+Stachen lisäksi,tässä eräs verrokkikuva viime kesältä koska fatbiketopiikki.
Kyllähän toi Mastodon kuumottaa,katotaan minkälainen versio ja hinta tuoteelle tulee.Tosin mulla on se polkujen_aukipito_sähköläski vieläkin ostamatta.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=18650&d=1476636909
Omassa ajoporukassa vähiten haukutut on i9, Salsa(by Formula) ja onyx. Itteläni kahet Salsan navat mun muklukeissa, toiseen vaihdoin kynnet n. 6tkm jälkeen, laakerit alkuperäiset.
I9, Salsa (by Formula) täysin samaa mieltä ja lisäksi olen talvikeleillä ajanu 4tkm Wampan navalla ilman mitään ongelmia.
Onko kukaan kokeillut pf30 keskiössä tuota bb:tä?
http://www.foxcomp.fi/wheels-pf30-fat-bike-abec-3-bb-black
Putki on alumiinia ja putken puoliskot ovat kierteellä kiinni toisissaan, joten voisi kuvitella, että tuo on narinavapaa.
Missä läskissä on PF30 keskiö, eli 46mm? En ole nähnyt kuin levitettyä Shimanon pressfittia, eli 41mm…
Ikävä kyllä Spessun Fatboyssa:
Samox, PF30
Ikävä kyllä Spessun Fatboyssa:
Samox, PF30
Miten niin, ”ikävä kyllä”, kun se on paras keskiöstandardi? Taas iso plussa Spessulle, kun eivät seuraa muiden jälkiä vaan valitsevat parhaita ratkaisuja joka paikkaan. :)
Tähän keskiöön sopivat samat laakerit, kuin BB30 ja BSA30 keskiöihin. Omat laakerit (tätä kokoa) maksoivat 12€/pari, rasvat joutui vaihtaa, kun alkuperäiset jähmettyivät talvella, mutta laakerit ovat ”ikuisia”, ei minkäänlaista kulumista muutaman vuoden jälkeenkään.
Pressfit 41 laakerit 30mm akselille ovat epästandardeja, liian pienillä kuulilla, eikä kestä kenelläkään valmistajalla (ehkä poikkeuksena Enduro?). Koska standardi on Shimanon ja Shimanolla ei ole mitään 30mm akseleita (vaan 24mm).
En vain ole henkilökohtaisesti press fitin ystävä. Toiseen pf30 spessuuni (camber) laitoin shimanon kammet praxis worksin adapterilla, ne ovat olleet täysin ongelmattomat.
En vain ole henkilökohtaisesti press fitin ystävä. Toiseen pf30 spessuuni (camber) laitoin shimanon kammet praxis worksin adapterilla, ne ovat olleet täysin ongelmattomat.
Voit tehdä halutessa saman nytkin (jos tarkoitat adapterilla kierremuhvikeskiötä, kuten yo linkissä?), koska sulla on Spessu (PF30). Mutta väittäisin että muille läskipyörille (Pressfit 41) ei löydy vastaava ratkaisua mikäli kammet ovat 30mm… :rolleyes: (Ei mahdu kierteillä kiristettävä putki laakerin ja rungon väliin)
Varmaan ollut moneen kertaan mutta kysytään silti eli mitä nauhaa olette käyttäneet vanne-/koristenauhana näissä reiällisissä vanteissa?
H. Moilanen
06.04.2017, 17.20
Sisäpuolelta kun viimeksi teippaa jessellä tai korillalla, niin alle voi laittaa mitä tahansa silmää hivelevää joka sitten näkyy rei'istä.
Sisäpuolelta kun viimeksi teippaa jessellä tai korillalla, niin alle voi laittaa mitä tahansa silmää hivelevää joka sitten näkyy rei'istä.
Ite oon käyttäny motonetin heijastinteippiä. Näkyy hyvin ja lika ei tartu.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170406/af794a3c9801ea537428e81a83db5db8.jpg
Sent from my iPhone using Tapatalk
Laittamassa läskiä kesäkuntoon
http://i.imgur.com/jEP0Pzl.jpg
https://imgur.com/a/pqJej
Mielenkiintoista kyselen missä menee halpis vs. laadukkaamman fatbiken määritys?
Onko kyse fillarin hinnasta, merkistä, mallista, osasarjoista vai mistä?
Mulla Silverback Scoop Single ja en ole keksinyt muuta päivitettävää kuin hissitolpan ja ovaalin eturattaan..
Sent from my A0001 using Tapatalk
Mitä väliä sillä on? Pääasia, että ite tykkää pyörästään ja ajaa sillä paljon. Tuntuu, että monelle joku foorumeilla saatu rispecti ja muutenkin foorumipyöräily, menee sen oikean ajamisen edelle.
Odottakaa
17.04.2017, 20.04
Mielenkiintoista kyselen missä menee halpis vs. laadukkaamman fatbiken määritys?
Onko kyse fillarin hinnasta, merkistä, mallista, osasarjoista vai mistä?
Mulla Silverback Scoop Single ja en ole keksinyt muuta päivitettävää kuin hissitolpan ja ovaalin eturattaan..
Mä aloitan vastaukset ja muut jatkaa kohta.
Ensiksi pitää todeta, että kysyt asiaa väärässä threadissä (lue pilke silmäkulmassa ja yritä kuulla äänestäni sarkasmi), oikea paikka olisi jossain omassa threadissä tuolla off-topic:sssa :D
Varmasti yleisin määritys voisi olla, että Primassa, Citymarketissa, Sportia, Intersprot, XXL, Verkkokauppa etc yleiset urheilukaupat myyvät niitä halpiksia. Ruokakaupat myyvät sanan varsinaisessa merkityksessä "parin" sadan fillareita, jotka on pinnan nipoista aina runkoon asti kuraa. Niissä ei ole mitään hyvää. Urheilukaupat myyvät halpiksia jotka hintansa puolesta eivät ole halpoja, mutta osasarjoissa on tehty turhia kompromisseja ja isolla katteella myydään 1990-luvun valtamerkkejä, jotka varsinaisesti eivät ole fatbike scenessä.
XXL ja Verkkokauppa myy jokamiehen läskipyöriä. Näissä löytyy malleja joissa osasarjat ovat hyviä sekä muutenkin kokonaisuus on tasapainossa. Scoop ja White vaan mielletään merkkeinä ei "the" merkeiksi.
Tässä välissä voisi olla Felt.
Tässä välissä vaikka Cube:n NuTrail.
Sitten on lisäksi Canyon mutta sehän on vaan saksalainen postimyyntiyritys ;) Eli täältä ostetaan, kun on varaa laittaa enemmän pelimerkkejä pyörään kuin tarvitaan Scooppiin ja Whiteen.
Sitten ovat perinteiset läskipyörämerkit Surly ja Salsa, jotka ovat sitten niitä parempia ja laadukkaampia. Ei tarvitse edes perustella. Ne ovat.
Sitten on vielä kaiken maailman muita merkkejä kuten Pivot, joka on tehnyt oman läskipyöränsä. Tämäkin on tuollainen laadukkaampi läskipyörä, koska hei se on Pivot ;) Ai niin, Trek samoin.
ReeB.
Ja sitten on vielä liuta muita merkkejä joita en jaksa luetella tai vaan tiedä/muista niitä ja yllä olevasta listasta puuttuu jotain. Mutta kohta joku jatkaa ja kertoo oman mielipiteensä.
Mitä väliä sillä on? Pääasia, että ite tykkää pyörästään ja ajaa sillä paljon. Tuntuu, että monelle joku foorumeilla saatu rispecti ja muutenkin foorumipyöräily, menee sen oikean ajamisen edelle.
Okei, mä kysyin tavallaan ihan vähän trollatakseni ja koska oikeasti ihmettelen koko luokitusta. Mut ei kai ole olemassa tyhmiä kysymyksiä.. eihän.. [emoji39]
Itse olen omaan hankintaan todella tyytyväinen, toisaalta mietin olenko jäänyt jostain mullistavasta paitsi.
Tän vois joku siirtää offtopic puolelle jos tarvetta?
Jami2003
17.04.2017, 21.37
Jos vaihteet toimii hyppimättä, jarrut herkästi, geometria on sopiva ja perse tykkää penkistä niin et ole menettänyt mitään mullistavaa. Itse en ainakaan kykene erottamaan suurtakaan eroa middle class vs high end luokan osissa käytettävyydessä.
Markkinatalous vaan on rakenteeltaan sellainen että jos tarpeeksi suuri ryhmä on valmis maksamaan vaikkapa tonnin enemmän sata grammaa kevyemmästä osasta niin sellainen tehdään mikäli mahdollista on vaikka suurimmalle osalle käyttäjiä sillä ei ole mitään merkitystä.
Mun mielestä Odottakaa summas aika hienosti:)
jumbojussi
20.04.2017, 18.58
Millähän suojais ja peittäs vaakaputken "naarmun" siististi lisätuholta? Maalauttaminen ei kiinnosta.
Jonkunlainen edullinen ja nätti kaupallinen ratkaisu täytyy olla olemassa! Tarratyyppinenkin käy mutta mieluiten helposti irrotettava.
Vinkahtakaa.
Kiveniskuteipillä lähtisin liikkeelle?
jumbojussi
21.04.2017, 18.58
Täytyypä tutkia. Joku päällemaalattava ois hyvä.
Mites paksuja ne tuppaa olemaan?
Paksuus noissa on noin 0.5mm
Mitä väriä tarvitset? Poikkea jossain mainosteipparilla, noissa on aika hyvä valikoima eri värejä: saksit sopivan palan tai vauhtiraidan
Tai sitten tilaat arkin omasta kuvasta tarratulosteena pyörän väriä, nuo kestää 5v pihalla
Teippiä maalaamalla et tule saamaan siistiä ja kestävää
Kyllähän toi Mastodon kuumottaa,katotaan minkälainen versio ja hinta tuoteelle tulee.
Nyt se on julkaistu...
https://www.manitoumtb.com/products/forks/mastodon/
http://www.bikeradar.com/mtb/news/article/manitou-mastodon-fat-bike-fork-49725/
Nyt se on julkaistu...
https://www.manitoumtb.com/products/forks/mastodon/
http://www.bikeradar.com/mtb/news/article/manitou-mastodon-fat-bike-fork-49725/
Jaaaaaahas, 34mm liukuputket 👍 ..pitäsköhä sitä sitten 120mm Pro malli... Kukas tuo Manitouta maahan??
Maniskat,Answerit ja SunRingle>http://www.lundberg247.fi/
Just joo. Toi Maniska sopisi mun uuteen fläsään.Tänään oli eka lenkki tälläsellä ja kyllä mä kaipaisin jämäkkyyttä keulapuolelle.
https://ep1.pinkbike.org/p5pb14639368/p5pb14639368.jpg
Shimaani
21.04.2017, 21.36
Lisätään ed. sivulta kysymys:
Millähän suojais ja peittäs vaakaputken "naarmun" siististi lisätuholta? Maalauttaminen ei kiinnosta.
Jonkunlainen edullinen ja nätti kaupallinen ratkaisu täytyy olla olemassa! Tarratyyppinenkin käy mutta mieluiten helposti irrotettava.
Vinkahtakaa.
Ennen vanhaan skraaadut peiteltiin Akan varastosta (salaa) löydetyllä kynsilakalla. Voi ne tietty häivyttää hiekkapuhaltamallakin. Tai sit upottaa koko härvelin mutaan. Ihan kui haluu. :)
Käyttöhärveliin nyt vaan jää niitä käytönjälkiä - sen ekan skraadun jälkeen ei mikään enää tunnu misssään.
Tietty - voihan sen ripustaa seinällekin sillai naarmuttelemati.
Blackborow
21.04.2017, 21.38
Mikä maksaa kun näyttäisi että Visaa ei vielä saa vinguttaa missään kaupassa Mastodonin osalta. Menee hankintaan, että pääsee testaamaan fatsoa joustolla ja näkee tarvikoo tuota täpäriä enää ollenkaan.
Nyt se on julkaistu...
/ (http://www.bikeradar.com/mtb/news/article/manitou-mastodon-fat-bike-fork-49725/)
Mielenkiintoista milloin ja mistä näitä norsuja saa.
Ennen vanhaan skraaadut peiteltiin Akan varastosta (salaa) löydetyllä kynsilakalla. Voi ne tietty häivyttää hiekkapuhaltamallakin. Tai sit upottaa koko härvelin mutaan. Ihan kui haluu. :)
Käyttöhärveliin nyt vaan jää niitä käytönjälkiä - sen ekan skraadun jälkeen ei mikään enää tunnu misssään.
Öööööh.Mihinkäs tämä nyt liittyy?
J.Kottenberg
21.04.2017, 22.57
^Viikonloppu on alkanut jo.
jumbojussi
22.04.2017, 13.56
Lisätään ed. sivulta kysymys:
Eihän siinä muuten mut vaalean vaakaputken päällä pilkottavan tumman hiilik. läiskän kanssa pysty mitenkään sovussa nujuamaan.
Mukana tullu paikkamaali oo samaa tavaraa juur mitenkään ja tais vaa rumemmaks tulla joten tasottamatta länttäsin nätin tarran. :cool:
--------------------------
Tuliha se kilpailija Blutolle!
Optiflow
22.04.2017, 20.41
https://c1.staticflickr.com/3/2859/34158708246_bea2b8aa3b_b.jpg (https://flic.kr/p/U3uiTC)
by Optiflow, on Flickr
Ei niin pientä hommaa etteikö isoilla työkaluilla onnistuisi. Auton pyöränlaakerin ulosvetäjä kunnon hommissa. Vaihdoin uuden alalaakerin tuohon Fattyn alkuperäiseen Smoothieen. Alkuperäinen kesti 4 vuotta, sitten katkesi laakeriranka kahteen osaan.
Kysytään vaikka täällä niin miksi etunavat on nykyään 150-millisiä 135-millisten sijaan? Melkein kaikki renkaat menee kuitenkin tohon kapeempaan. Takana leveyden lisäyksen ymmärtää kun leveempi rengas ei kai oikein mahtunut.
pikkupoika
27.04.2017, 17.10
Eiköhän se vastaus oo tuossa. rockshox bluto! Kun ei ollunna muita pomppukeppejä keulaan kuin tuo, niin kaikki valmistajat halus antaa valmiuden siirtyä kiinteästä pomppukeppiin. Vaikka kaikki ei ees halua ajaa joustavalla keulalla ( Sairaita masokisteja ). Mut kyllä kai valmistajat pelkäs jotta pyörät ei mee kaupaksi jos tuota valmiutta ei oo, kun kilpailu tiukentu muutenkin ja kaikki rupes sylkemään Läskiä pihalle. Ei mulla tosin tietoo oo, mut näin veikkaan.
Kertokaapas voiko taka 190mm QR akseli vaihtaa läpiakseliksi? Silverbackkiin vois ilmesesti tilata convertio kittiä mutta toimiiko se rungon kans? Ku etuhaarukatki on omat läpiaksellelle.
Tuolla tungettu standardiinkin aika isoa kumesta: http://www.fat-bike.de/manitou-mastodon-pro-test/
Ja Fatbike24.de (https://www.fatbike24.de/products/Fahrrad-Teile/Fatbike-Teile/Fatbike-Gabeln/Fatbike-Federgabeln/Manitou-Mastodon-Fatbikefedergabel-2017.html) olis pro ext jo saatavilla...
https://s24.postimg.org/flkuxakg5/fb24demastodon2.png
Farley 7:aan olis tulossa, meneeköhän kuinka slackiksi jos Ext 120 hommaa? 29plussat haaveissa joskus laittaa, joten EXT oltava, mutta joustomatka vielä pähkäilyssä saatikka Pro vai Comp. liikaa vaihtoehtoja...
Kyllä toi ensilenkin perusteella Bluton pesee 10-0!
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/18623565_10213149099706200_5555431644443930635_o.j pg?oh=79823c5c9f36e8c8c329b3938154d828&oe=59BE9793
Kyllä toi ensilenkin perusteella Bluton pesee 10-0!
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/18623565_10213149099706200_5555431644443930635_o.j pg?oh=79823c5c9f36e8c8c329b3938154d828&oe=59BE9793
Jaaaaahans, sitten vaan jos suinkin viitsit, niin kunnon koeajoraporttia. 👍
Ethä suinkaa muuten pirkammaalla vaikuta?
Ei tossa tunnissa hirveesti ehtinyt vielä perehtyä, pitää laittaa plussarenkaat alle niin saa paremman käsityksen jousituksesta.
Keulan tukevuus ja herkkyys nyt pomppasivat heti esiin, ekaa kertaa tuntui että on oikea joustokeula läskissä, blutoja mulla on ollut kolme kappaletta joista kaksi vielä Fillariosassa herkisteltyjä.
Paineet laitoin n. 100 psi:n ja muut säädöt keskivaiheille ennen lenkille lähtöä. Sagia oli about 25-30%.
Matkalla tiputin hieman painetta n. 80-90 psi:n, mutta silloin keula alkoi pohjaamaan liian herkästi, muuten ei ollut juuri havaittavaa vaikutusta sagin kasvun lisäksi.
Zipo varmaan kertoo tarkemmat mietteet kun sekin sai keulan tänään alle.
^ Millä spekseillä tuo nyt on? Ja mistä hommasit?
120mm Mastodon Pro.
Lundberg Keravalla hommasi keulat, lisääkin sieltä saanee tulevaisuudessa, tänään tulleet 3 meni heti ennakkotilanneille.
Kyllä kelpas ajella iltalenkin.Tossa keulassa on kaikki mitä mä tartten.Riittävän jämy ,ei pohjannut dropeissa,eikä sukeltele.
Ihan kun olisi ostanut kokonaan uuden fillarin,sellasen oikeen kaahotusfläsän.Kesärengashomma näemmä jäänyt puolitiehen.
https://ep1.pinkbike.org/p5pb14767039/p5pb14767039.jpg
Eipä juuri vähennä ostopaineita moiset kommentit, etenkää Z:n...
mutanaama
26.05.2017, 23.34
Eipä juuri vähennä ostopaineita moiset kommentit, etenkää Z:n...
Prkule kun lahdessa sen yhden mäen yritin pysyä sun perässä, niin jäykkä keula pikkasen hakkas käsille, vieläkin on joku jänne peukalonhangassa kipeä.
Lie EXT mallia nuo keulat? Muuttuko keulakulma miten, tai huomaako ajossa erityisemmin?
Tässä odottaa omaa keulaa kuin kuuta nousevaa, se kylläkin 100mm comp ext. kun 27,5:lle pitää saada mahtumaan...
Mitä väliä sillä vannekoolla on keulan valintaan? Saman kokoisia ne halkaisijaltaan on isoimmilla renkailla 26 ja 27.5 suurin piirtein.
J.Kottenberg
29.05.2017, 19.08
Vähän katselin Mastodonin mittoja niin A-C oli jotain 531-551. Duden vastaava esim on jotain 501, joten muuttaisi geoa aika paljon. Miten te uuden keulan hankkineet olette tämän ratkaisseet?
Mulla vakiona on 120cm Bluto eikä toi mastodontti juurikaan pidempi ole, käytännössä pituuseroa en ajaessa huomaa.
Vähän katselin Mastodonin mittoja niin A-C oli jotain 531-551. Duden vastaava esim on jotain 501, joten muuttaisi geoa aika paljon. Miten te uuden keulan hankkineet olette tämän ratkaisseet?
Joustokeulaa valittaessa (JÄYKÄN) tilalle, tulee ottaa huomioon jotta sitä joustokeulaa tulee ajaa n.25-30% sägillä, aka painumalla. Niin, jos nyt mittaa etuakselista-headsetin alakooliin 480, niin 501-511 on passeli keklu... Ohje menee näin. Mutta todellisuudessa ei ole ihan niin nuukaa, ainakaan itsellä läskipyörissä ollut, kun esim Bud 4,8 etusena VS. JumboJim 4.0 Niin tanko vaihtaa +10 mm asentoaan jo...
Mutta ymmärrän kysymyksen, bluto 100mm 501mm vs Mastodon 531 ... Ottaisin Mastodon 120mm 531 koska vaan ja siirtäisin spacerit vaikka stemmin päälle, jos tanko tuntuu korkealta...
Olen ajanut omalla Salsalla 120mm Blutolla ja 120 USD keulalla, ja molemmilla se oli parempi kuin 100mm keulalla, joka siihen tulisi laittaa... Lisäksi Tuossa jälkimmäisessä oli juurikin tuo 531mm vs 501mm erotus... Mutta edelleen taidan tykätä jäykästä läskistä eniten, kun ne kumit on kuitenkin se juttu siinä. Mulle.
Uhrina 2016 Mukluk, ensimmäinen ihan uusi runko minulle. Aina jotenkin onnistunut käytettyjä ostelemaan...
1. Tarvitseeko/kannattaako tuolle keskiölle tehdä jotain ennen keskiölaakerin asennusta? Rotsaus, feissaus ja mitä näitä nyt oli? Entä tuolle headtubelle ennen ohjainlaakerin asennusta?
https://c1.staticflickr.com/5/4206/34956417121_465708424d_c.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4231/34956429951_b05ef47347_c.jpg
2. Onko suosituksia keskiölaakerille, Salsan sivut kertoo "PF 41*121mm". Kammiksi näillä näkymin tulossa RF:n Turbinet, näissä käsittääkseni 30mm akseli?
3. Mietin myös vaihtoehtoisiksi kammiksi RF:n Aeffect -kampia. Kenelläkään kokemuksia näistä, taitaa olla ainakin kapeampi akseli. Muita mielipiteitä Turbine vs. Aeffect?
4. Eturattaaksi tulossa Wolftoothin ovaali cinch -kiinnityksellä. Vaihtoehtona "Standard 49mm chainline/6mm offset" tai sitten "Reverse 75mm chainline". Kumpikohan olisi passeli tuohon runkoon, 30t taitaa olla isoin 1x voimansiirrolla, mitä runkoon menee.
Kiitos jo etukäteen!
Läskimasa
04.06.2017, 16.45
2. Onko suosituksia keskiölaakerille, Salsan sivut kertoo "PF 41*121mm". Kammiksi näillä näkymin tulossa RF:n Turbinet, näissä käsittääkseni 30mm akseli?
3. Mietin myös vaihtoehtoisiksi kammiksi RF:n Aeffect -kampia.
Tällasen laittasin jos Æffectit (24 mm) valitset: http://wheelsmfg.com/bottom-brackets/fat-bike/pf41-fat-bike-bottom-brackets/pressfit-41mm-angular-contact-fat-bike-bb-for-24mm-shimano-cranks-black.html
Sotanorsu666
04.06.2017, 18.29
cinch -kiinnityksellä.
Kannattaa laittaa sitten lukitetta kiinnitykseen. Itsellä löystyy ainakin eturatas ajossa ilman sitä, kun on niin saatanan kova vääntö jaloissa :)
Olethan vääntänyt sen riittävän kireälle? Muistaakseni ohje käskee 40 Nm, ja omille kintuille se on riittänyt helposti, ilman lukitetta. Tosin ei täällä merenpohjassa nyt mitään vääntöä voimansiirrolle tuukkaan.
Sotanorsu666
04.06.2017, 23.20
Olethan vääntänyt sen riittävän kireälle? Muistaakseni ohje käskee 40 Nm, ja omille kintuille se on riittänyt helposti, ilman lukitetta. Tosin ei täällä merenpohjassa nyt mitään vääntöä voimansiirrolle tuukkaan.
2 kertaa kiristettiin momenttiin ilman lukitetta ja kesti noin 300km ennen kuin alkoi naksumaan. Nyt lukitteiden kanssa ei ole naksunut. Seuraavan kerran kuin naksuu, niin ostan varmaan uudet kammet. Ulkonäöllisesti ihan kiva systeemi, mutta käytössä aivan paska.
Barracuda
04.06.2017, 23.27
2 kertaa kiristettiin momenttiin ilman lukitetta ja kesti noin 300km ennen kuin alkoi naksumaan. Nyt lukitteiden kanssa ei ole naksunut. Seuraavan kerran kuin naksuu, niin ostan varmaan uudet kammet. Ulkonäöllisesti ihan kiva systeemi, mutta käytössä aivan paska.
Täälläkin Aeffect naksui mutta ei se kyllä tuosta cinchistä lähtenyt.
Onko kammet oikeassa momentissa?
Jännä homma. Omien kokemusten pohjalta olen tykännyt systeemistä, pari kertaa eturatas on tullut vaihdettua. Ekalla rattaalla ajoin ehkä 1500 km, sitten vaihdoin ovaalin jolla ajettu nyt viitisen sataa. Valtaosa tuosta on kuitenkin pyöräteillä, joten väännöt ei päätä ole huimannu. Voisko siinä sun yksilössä olla vaan huonosti koneistettu osa, ja siksi naksuu? Luulis että vois takuun piikkiin kysellä uutta tilalle. Tosin jos lukitteen kans toimii, voi takuuvaihdot olla nihkeitä...
Mikä siellä muuten naksuu? Eturatas jotenkin sitä lukkopalaa vasten?
Sotanorsu666
05.06.2017, 07.59
Mikä siellä muuten naksuu? Eturatas jotenkin sitä lukkopalaa vasten?
Kiristys löystyi momentista auki ja eturatas pääsi liikkumaan vähän, joten sieltä se naksunta tuli. Pieni ja ärsyttävä ääni. Kyselin takuuseen, mutta ei paljon pyöräkauppiasta kiinnostanut, kun ei kuulemma ole mennyt rikki noita turbine kampia yksiäkään, joten piti asiaa mahdottomana. No onneksi ei ole kaikkein kallein osa päivittää uuteen, jos ei tuolla lukitteella kestä naksumatta.
Aeffectin kammet naksui minullakin ja syyllinen oli juurikin tuo löystynyt rattaan kiristysmutteri. Oli jo niin löysällä, että käsin pystyi pyörittelemään. No, uudelleen momenttiin ja toistaiseksi on pysynyt kireällä ja naksunta poissa.
Tällasen laittasin jos Æffectit (24 mm) valitset: http://wheelsmfg.com/bottom-brackets/fat-bike/pf41-fat-bike-bottom-brackets/pressfit-41mm-angular-contact-fat-bike-bb-for-24mm-shimano-cranks-black.html
Kiitos vinkistä, vaikuttaa erittäin potentiaaliselta vaihtoehdolta! Ihan tuntematon tuttavuus itselle, onko kokemusta kyseisen puljun tuotteista? Asennukseen "vaadittavat" työkalutkin aika halpoja näköjään, laadusta sitten en tiedä. Osaatko sanoa, onko työkalut pelkästään tuon firman tuotteita varten vai onko ns. standardiprässi jne.?
Kannattaa laittaa sitten lukitetta kiinnitykseen. Itsellä löystyy ainakin eturatas ajossa ilman sitä, kun on niin saatanan kova vääntö jaloissa :)
Täälläkin Aeffect naksui mutta ei se kyllä tuosta cinchistä lähtenyt.
Onko kammet oikeassa momentissa?
Vaikuttaa lupaavalta, kannattaako unohtaa rallinaaman tuotteet ja laittaa perinteisesti SRAMia? :rolleyes:
Barracuda
06.06.2017, 18.57
Kiitos vinkistä, vaikuttaa erittäin potentiaaliselta vaihtoehdolta! Ihan tuntematon tuttavuus itselle, onko kokemusta kyseisen puljun tuotteista? Asennukseen "vaadittavat" työkalutkin aika halpoja näköjään, laadusta sitten en tiedä. Osaatko sanoa, onko työkalut pelkästään tuon firman tuotteita varten vai onko ns. standardiprässi jne.?
Vaikuttaa lupaavalta, kannattaako unohtaa rallinaaman tuotteet ja laittaa perinteisesti SRAMia? :rolleyes:
Itse olen ollut kampiin varsin tyytyväinen mutta asennuksessa kannattaa noudattaa annettuja kiristysmomentteja.
Itse olen ollut kampiin varsin tyytyväinen mutta asennuksessa kannattaa noudattaa annettuja kiristysmomentteja.
Joo, toinenhan siinä on se ulompi kammen kiinnittävä kuuskulmakiristeinen kappale. Se pitää olla 60 Nm. En tiedä sitten lukitseeko/tukeeko tuo itsessäänkin vielä sitä ratasta kiinnittävää mutteria. Ja tietenkin momenttiavaimen tarttee näyttää totuuden lähistölle, ja soveltua tuolle kiristysalueelle.
Miten muuten ootta tuon rattaan kiinnittävän mutterin kiristelleet? Itte käärin kammen monin kerroin riepuun ja pistin ruuvipenkkiin kiinni, mutta silti sieltä vaan jostain hampaanjäljet kampiin jäi.
Blackborow
26.06.2017, 16.12
Kukaan saanut viime aikoina Mastodonia? Saapa nähdä tuleeko näille sulille ja jos ei tule niin saa jäädä tulematta.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.