Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Mikä asia EI yllättänyt sinua tänään?

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 [11] 12 13 14 15

tempokisu
10.06.2021, 18.18
..että kaatumisen jälkeen ruhjeita löytyy vähän joka paikasta ja niskalihaksetkin venähti. Huh, oikea kyynärpää näyttää aika pahalta...

tempokisu
22.07.2021, 05.50
Hohhoijaa, Rauno O Lehtosen yleisönosastoterrorismi on taas alkanu. Vähän väliä jakelee ohjeita miten ihmisten tulisi elää ja olla. Ja harrastaa.
Lihaskuntoharjoittelu on Raunon mielestä turhaa, surkuhupaisaa kun ikäihminen kehuu penkkipunnerrusennätyksellään, kun pitäisi nostella pienillä painoilla pitkiä sarjoja ( ennätyspainoja nosteleva tekee todennäköisesti myös niitä harjotteita, ainakin lämmittelyssä ) ja pitäisi kävellä. Asiantuntijatkin suosittelee kävelyä, Rauno kertoo ettei ole koulutusta mutta yli 70 vuoden kokemusella ( nöyrällä vieläpä) kyllä hänkin jotain tietää.

Armoa Rauno!

JackOja
22.07.2021, 23.34
Estonian autokannelta on löytynyt auto.

bici74
23.07.2021, 13.26
Estonian autokannelta on löytynyt auto.Samaa ei-yllättyneisyyttä täälläkin.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

JackOja
25.07.2021, 13.53
Nurtsia ei kannata leikata sandaalit jalassa.

https://pic.useful.fi/DMDvO7LMn.jpg

JackOja
16.08.2021, 13.43
Kiina on ilmoittanut olevansa valmis ystävällisiin suhteisiin talebanien kanssa. Kiina - tuo kehitysmaiden ystävä!

Lausunto ei sinänsä ole odottamaton, sillä Kiina on esimerkiksi ollut erittäin kiinnostunut Afganistanin luonnonvaroista, kuten strategisista maametalleista. Talebanin johto onkin jo käynyt Kiinassa neuvottelemassa Pekingin johdon kanssa

Joni Kani
16.08.2021, 14.11
Jenkit pakenee häntä koipien välissä...

JackOja
02.09.2021, 11.44
Taas on Hesari löytänyt pakussa-asujan. Vieläköhän niitä on monta jäljellä kun jokaisesta pitää näemmä tehdä juttu?

Löytääköhän toimittaja heidät oma-aloitteisesti somesta tms. ja pitääköhän heitä varsinaisesti etsiä vai tupsahtavatko jotenkin esille? Vai ottavatko pakuasukit itse yhteyttä toimittajaan, "Moro, me asutaan pakussa, kiinnostaako tehdä meistä juttu? Justiinsahan oli edellinen, mutta kai me jotenkin nollaan ihqumpia ja erikoisempia?"

Farina
02.09.2021, 20.32
^ Aivan samaa mietin. Alkaa oleen nähty nämä jutut jo.

Joni Kani
02.09.2021, 21.04
^^Pitää tehdä Bakussa tai jopa Kabulissa asujista seuraavat jutut... Otan hattuni...

marco1
02.09.2021, 21.07
Taas on Hesari löytänyt pakussa-asujan. Vieläköhän niitä on monta jäljellä kun jokaisesta pitää näemmä tehdä juttu?

Youtuben perusteella voisi arvata että seuraava juttutrendi on ”miksi vaihdoin pakussa asumisen taloon”, minulle jostain syystä pukannut useampia videoita henkilöiltä joiden #vanlife on mennyttä aikaa.

Köfte
04.09.2021, 23.48
Hörhöilyn laajentumo muuallekin.

MRe
15.09.2021, 10.32
Lähes puolella taksiyrittäjistä kärähti tehovalvonnassa – tuloja jätetty kirjaamatta yli miljoonan euron edestäTehovalvonnan piirissä oli ollut 182 taksiyrittäjää. Verohallinto aikoo käydä läpi vielä noin 600 taksiyrittäjän toimintaa.
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000008264946.html

(luova suomenkielen käyttö otsikossa ihan (kesä)toimittajan omaa kädenjälkeä)

Joni Kani
15.09.2021, 19.25
Yksi Spandex-pelle oli onnistunut ahdistamaan länsimaalaista ajamalla tiellä hiljaa. Oi aikoja...

Shimaani
03.10.2021, 21.39
Se että Volodjalla on käsi aika syvällä (https://yle.fi/uutiset/3-12126518)hunajapurkissa....

Shimaani
27.10.2021, 19.37
Mun nimiin rekisteröity koira pudotti silmää suojaavalla kaulurillaan rouvan pölhöön paikkaan jättämän ompelukorin ja tavarat ympäri soffaa. Ei yllättänyt että mun viaksenihan se meni....:D

Farina
28.10.2021, 18.48
Ison OTB:n jälkeen paikat on tosi kipeänä…

JackOja
30.10.2021, 19.40
Jos poimii ison kasan sieniä joutuu myös siivoamaan ison kasan sieniä. Pitäisikö joskus vaan heittää saalis mäkeen?

Joni Kani
30.10.2021, 20.35
Että Pohjois-Pohjanmaalla ei hiihdetä eikä luistella luonnonlumilla ja ulkojäillä vieläkään.

Jami2003
31.10.2021, 09.36
Jos poimii ison kasan sieniä joutuu myös siivoamaan ison kasan sieniä. Pitäisikö joskus vaan heittää saalis mäkeen?Vaimon sieniharrastusta seurattuna tuntuu että sitten tuo iso kasa pitää kuivata monessa erässä, osa jättää keittiön kaappiin ja osa laittaa pakastimeen. Ja vasta sitten vuoden/vuosien päästä heittää mäkeen.

JackOja
08.11.2021, 11.04
Kepun aluepolitiikka.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008357011.html

tempokisu
10.11.2021, 16.27
..ja mä olen ollut niin iloinen kun olen saanu säästettyä rahaa ja voinu ostella kaikkea kivaa. Sitten tulee märkää rättiä naamalle kansallisen kateuspäivän verotietojen muodossa, köyhä mä olen :D

pulmark
11.11.2021, 00.07
..ja mä olen ollut niin iloinen kun olen saanu säästettyä rahaa ja voinu ostella kaikkea kivaa. Sitten tulee märkää rättiä naamalle kansallisen kateuspäivän verotietojen muodossa, köyhä mä olen :D

Mun täydellisiä nimikaimoja löytyy julkistetuista verotiedoista taas useampia. On aivan ihanaa olla vuodesta toiseen valepukuinen miljönääri ja aiheuttaa taas naapureissa täysin katteetonta kateutta. Halvat on köyhällä huvit.

JackOja
11.11.2021, 08.56
Aikoja sitten vanhuuteen kuollut saksalaismies oli toisen maailmansodan aikoina natsi. Totta kai siitä pitää nostaa helvetillinen meteli.

Joni Kani
11.11.2021, 19.21
Liukkaat väylät. Paninpa nastagummit juur oikiaan aikaan...

Firlefanz
13.11.2021, 11.57
Se että taas kävi niin että istun tässä ja naputtelen tätä viestiä sen sijaan että olisi vartti sitten startannut mukavassa porukassa hiekkatielenkille, Kuitenkin vielä eilen minulla oli vakaa aikomus olla mukana...

Se että kun huomaa Stravassa haasteen jonka suorittaneiden kesken arvotaan palkinto jota voisi olla hauska tavoitella täysin tietoisena siitä että todennäköisyys on naurettavan pieni, niin vilkaisu sääntöihin tai ehtoihin paljastaa että: "Prize eligibility and fulfillment is at the sole discretion of ASSOS" ja "Only athletes resident in the US & CAN are eligible to redeem the reward" Eihän siihen voi muuta kuin sanoa että pitäkää rytkynne:D:mad:

JackOja
17.11.2021, 10.44
Nuorisolaiset on rikki ja sekaisin

TikTok & Parasetamol (https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008338719.html)

Nickname
17.11.2021, 10.47
^ Suosion ja tykkäysten eteen tehdään kaikkensa, vaikka oman hengen ja terveyden uhalla.

K.Kuronen
17.11.2021, 10.55
Nuorisolaiset on rikki ja sekaisin

TikTok & Parasetamol (https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008338719.html)

Ehkä ne nuoret eivät kuitenkaan mitenkään poikkea aikaisemmista sukupolvista: maailma nuorten ympärillä vain on mennyt rikki.

JackOja
17.11.2021, 11.04
Ehkä ne nuoret eivät kuitenkaan mitenkään poikkea aikaisemmista sukupolvista: maailma nuorten ympärillä vain on mennyt rikki.

Niimut... onhan se mennyt rikki kaikkien muidenkin ympäriltä, mut vain nuorisolaiset sekoilee :)

Ja fakta tietty on, että vanhempien sukupolvien pitää taivastella, se on meidän hommaa. Käyttäisivät energiansa vaikkapa fillarointiin eikä someiluun.

MRe
17.11.2021, 11.06
Ei sitten yllättänytkään tämä eka toimistopäivä lähes kahteen vuoteen. Olisinko käynyt täällä viimeisen 18 kk aikana ehkä kahdesti tai kolmesti. Varmaan seuraavaan käyntiin voi taas varata kalenterista aikaa tuonne 6-8 kk päähän.

Inkkarit huutaa vieressä teams-palaverissa. Yksi tajusi mennä tyhjään neukkariin, kun mulkaisin. Mutta ei tule kyllä mieleen yhtään syytä, miksi toimistolle pitäisi tulla. Varsinkin kun auton latauskaan ei onnistu...

JackOja
17.11.2021, 15.01
...Mutta ei tule kyllä mieleen yhtään syytä, miksi toimistolle pitäisi tulla...

Ei sellaisia ole. Mä tein sellaisen etäsopparin, että käynen toimistolla 1-2 pv/kk.

Aakoo
17.11.2021, 15.08
^Syitä mennä toimistolle voi olla vaikkapa pyörällä kuljetut työmatkat, jonkun muun tekemä lounas (no ok, voi kotiinkin tilata), työpaikan punttis ja yleensä sekin, ettei tarvii olla kotona koko aikaa. Palasin konttorille viime vuonna heti, kun vaan luvan siihen sain.

Tempo
17.11.2021, 15.15
Että tulin kipeäksi. Kaikkea olis ollut, mutta ei sitten.

JackOja
17.11.2021, 15.16
^Syitä mennä toimistolle voi olla vaikkapa pyörällä kuljetut työmatkat

Mjoo-o, mä en ole työmatkapyöräilijä, ainoastaan harrastan pyöräilyä. Jää enemmän aikaa pyöräilyynkin kun ei mene työmatkaan sitä varttia.

jonkun muun tekemä lounas (no ok, voi kotiinkin tilata)

Tässä kodin ympärillä on kymmenkunta lounaspaikkaa.

...työpaikan punttis

Ei oo punttista enkä edes puntteile.

ja yleensä sekin, ettei tarvii olla kotona koko aikaa

Aika paljonhan sitä on muutenkin poissa, kotona on sitäpaitsi kivaa!

Lisää! Ehkä löytyy joku syy.

Aakoo
17.11.2021, 15.37
Mjoo-o, mä en ole työmatkapyöräilijä, ainoastaan harrastan pyöräilyä. Jää enemmän aikaa pyöräilyynkin kun ei mene työmatkaan sitä varttia.

Tässä kodin ympärillä on kymmenkunta lounaspaikkaa.

Ei oo punttista enkä edes puntteile.

Aika paljonhan sitä on muutenkin poissa, kotona on sitäpaitsi kivaa!

Lisää! Ehkä löytyy joku syy.

Myönnän, syyt tai niiden puute on itse kullakin aika perskohtaisia asioita.

F. Kotlerburg
17.11.2021, 16.12
Ei sellaisia ole. Mä tein sellaisen etäsopparin, että käynen toimistolla 1-2 pv/kk.
Mä en oo tehny mitään erillisiä soppareita ja käyn toimistolla silloin kuin lystää.

MRe
17.11.2021, 16.30
Mulla on etätyösoppari, eikä siinä ole onneksi määritelty etätyön määrää.

Mutta ruoka oli hyvää. Tarkoittaakohan se, että kun lounaslinjaston ruoka maistuu, on oltu riittävän kauan pois toimistolta?

Oatmeal Stout
17.11.2021, 17.27
Mulla on etätyösoppari, eikä siinä ole onneksi määritelty etätyön määrää.
Onko siinä määritelty työtapaturmat?

MRe
17.11.2021, 18.04
^En muista...

Joni Kani
17.11.2021, 21.53
^Töissä ei tarvi tehdä töitä kun voi puhua paskaa ja kutsua sitä palaveriksi? :D"Palaveri - tuo mainio vaihtoehto työnteolle.". Kivahan noissa on monologia 2-3h kuunnella...

JackOja
25.11.2021, 17.49
Taas on löytynyt yksi asuntoautossa/asuntovaunussa/pakettiautossa/yms asuja ja siitä on tehty juttu!

https://www.is.fi/asuminen/art-2000008428404.html

Joni Kani
25.11.2021, 19.05
Loputtomat autojonot kaduilla ja teillä kun painaa niistä 25kmh pyörällä ohi. Ihanaa että jotkut viitsii istua siellä ruostekasassa ja maksaa siitä itsensä kipeäksi [emoji16]

tempokisu
25.11.2021, 19.30
Mä en oo tehny mitään erillisiä soppareita ja käyn toimistolla silloin kuin lystää.

Sama juttu :D mutta tykkään että on tekemistä eikä tule kotona koko ajan käytyä jääkaapilla. Ja aina tulee ajettua enemmän kuin mitä ilman työmatkaa tulisi. Ajattelin että pidän joululomaa, mutta ei täällä kotonakaan mitään tekemistä ole. Pidän sitten kesälomaviikon ensi vuonna.

Se että Linnan (pikku)Juhlat peruttiin. Nyt kun on ollu 2 vuotta ilman pukukavalkadin katsomista, eihän niitä juhlia muuten tarvitakaan. Olisi vaan se sotilasparaati ja presidentti suorittamassa katselmusta.

Eikä yhtään ole yllättänyt että koronatartuntojen määrä on lähtenyt näin huimaan nousuun. Tuossa yhtenä iltapäivänä oli jotkut opiskelijajuhlinnat pitkin Tamperetta, juhlijat isolla porukalla eikä kenelläkään mitään maskia.

Juha Lehtinen
29.11.2021, 19.19
Oli jokin aika sitten treenistä johtuen reidet jumissa joka heijastui myös alaselkään. Sain lääkäriltä lähetteen myös fyssärille jonka luona kävin tänään ja tiesin kyllä etukäteen että turha reissu tulee olemaan joka ei yllättänyt minua tänäänkään. Manuaalinen käsittely olisi ollut ihan poikaa sen sijaan että olisi katsottu liikeratoja että missä kiristää ja kuinka saan kädet lattiaan jalat suorina perse pystyssä.

JackOja
30.11.2021, 18.38
Glögi lämmittää mukavasti pakkasessa ulkoilun jälkeen.

JackOja
01.12.2021, 14.34
Jos puhelimet kielletään koulussa oppitunneilla niin oppiminen ja keskittymiskyky paranee. Melko ällistyttävää.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008411352.html

bici74
01.12.2021, 14.41
^kai tuokin rikkoo jotain ihmisoikeuksia?

tempokisu
03.12.2021, 06.19
"Mitä olet aina halunnut sanoa Aamulehdessä" - pelkkiä tamperetta ja ratikkaa ylistäviä, ainakin ne julkaistut sanomiset. Tampere on täyteen ahtaasti rakennettu epämiellyttävä paikka ja ratikka on perseestä.

Fuuga
03.12.2021, 09.17
Asiakas haluaa asentaa itse meidän järjestelmän omalla tavallaan omiin rakenteisiinsa. Rakensivat uutta testiympäristöä ja törmäsivät ongelmiin. Mutta miten autat pelkästään tiketeillä kun joudut jokaista pientä asiaa kysymään eikä silloinkaan tule vastausta varsinaiseen kysymykseen. Ei auttanut meidän teknikoiden apu sitä kautta niin halusivat sitten asiantuntijan mukaan palaveriin. Istuin sitten 1.5h palaverissa ja kuuntelin kun inkkarit pälättivät keskenään. Vika löytyikin sitten aivan muualta omista systeemeistään. Tarvivatko ne aina jonkun ulkopuolisen paineen että saavat omat sähläilynsä selvitettyä? Sen verran pitkä aika kun on tarvinnut niiden kanssa säätää. Olisi ollut muitakin hommia kuten osinkoverotuksen raportoinnin ohjaaminen.

--
Murphy elää!

bici74
03.12.2021, 10.53
Asiakas haluaa...

(leikattu pitkä pätkä tutun kuuloista kuvausta)

"Tein itse, säästin"

tempokisu
03.12.2021, 17.26
En ole ikinä nähnyt niin pitkiä autojonoja kuin tänään töistä lähteissäni, siinä Ratinan kohdalla. Siellä uudella areenalla ( miksi ihmeessä laitettu arena ?)on tänään joku tapahtuma, siinähän sitten suljetaan teitä ja autoilijat etsii parkkipaikkoja, kiva se on varmaan parkkihallissakin kierrellä mistä löytyisi vapaa ruutu..ja sitten kun kaikki pyrkivät pois yhtä aikaa...ihan oikein tamperelaisille, tilattiin jonottamista ja sitä saadaan.

^ "Tein itse, säästin" todellakin olen säästänyt aikaa, vaivaa ja rahaa kun hoidan hiustenvärjäykset itse. Leikata ei tarvi, vaalennus ja värjäys hoitavat samalla senkin homman.

Köfte
04.12.2021, 00.51
Teslamaailman kuplaJeesus.

Firlefanz
06.12.2021, 10.17
YLEn ohjelmisto itsenäisyyspäivänä.

Suomi-konepistooli, Tuntematon sotilas, Ihantalan ihme, Etulinjan edessä, Tuntematon sotilas.

(En suhtaudu erityisen kriittisesti sotilaalliseen maanpuolustukseen, olen joskus seisonut itsenäisyyspäivän kunniavartiossa tuntematta itseäni täysin pelleksi enkä kuvittele tietäväni että kaikki sotahistoriasta kiinnostuneet ovat aseista ja sotajutuista yli-innostuneita. En myöskään usko että päivän ohjelmiston toivottavat tervetulleeksi vain isänmaallisuuttaan mielellään korostavat mutta sen ehkä väärinymmärtäneet idiootit, mutta en voi olla ajattelematta että jossain vaiheessa ollaan menty niin lähelle parodian rajaa ettei enää tiedä ollaanko jo parodian puolella.)

tempokisu
06.12.2021, 10.29
^ Tuntematon tulee ykköseltä vain kerran, mutta sitten on melkein iltakymmeneen asti Linnan juhlia; Kohti Linnan juhlia ( välissä uutiset) ja taas jatketaan Kohti Linnan juhlia, Linnan juhlat ( välissä uutiset) ja Linnan jatkot. Mitähän ovat kehittäneet kun varsinaiset Linnan juhlat peruttiin. Voisivat näyttää vanhoja kättelyjä esimerkiksi "parhaat palat" vuosien varrelta.

Minä tykkään armeija-jutuista, mutta oon nähny Tuntemattoman niin monta kertaa että en mä sitä enää jaksa katsoa. Sotilasparaati on ollut parasta itsenäisyyspäivän katsottavaa jo vuosien ajan.

javarja
06.12.2021, 11.49
^ Linnan juhlat peruttiin. Voisivat näyttää vanhoja kättelyjä esimerkiksi "parhaat palat" vuosien varrelta.

.

Top 1000, näytetään per kättely 3,6 sekuntia.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Firlefanz
06.12.2021, 12.05
Kuten tempokisukin varmasti tietää, meillä on kolme Ylen kanavaa - ja lisäksi tietenkin Areena - joita katsoa. Päivän ohjelmistosta löytyy kolmesta Tuntemattoman filmatisoinnista kaksi.

PS Teemalla alkaa vajaan tunnin kulutua kolmetuntinen lähetys itsenäisyyspäivän vastaanotosta eli Linnan juhlista vuodelta 2000. Presidenttinä toki Halonen eikä Niinistö, mutta vieraat ja puheenaiheet aina yhtä kiinnostavia:cool:

tempokisu
06.12.2021, 21.05
^ Niin se uudempi versio Tuntemattomasta! joo vähän aikaa katselin vanhoja julhlallisuuksia...oli tässä tärkeempää tekemistä eli tämänpäiväisten kuvien tekeminen ( tuli niin sinisiä että oli tekemistä...) katsoin sitten Salatut elämät ja Kauniit ja Rohkeat, ja oho, piti laittaa ruokaakin.
Aamulla tuli muuten linnanjuhlataltiointeja ajalta kun presidenttinä oli Kekkonen.

ps. kuva pressanlinnan pienimuotoisesta tilaisuudeta, anteeksi mutta Jenni Haukion asu on ihan kamala. En ole aiemmin pitänyt yhdestäkään Jenni Haukion itsenäisyyspäivä-asusta.

pps. kyllä Canonin objektiivinsuojuksia on erillisinä - mutta loppu kaikista Rajalan myymälöistä ja keskusvarastosta, kuinkas muuten.

JackOja
07.12.2021, 12.50
Talven pitkäaikaissääennuste. Voi olla, että on lämmintä, mutta voi olla ettei olekaan.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008456137.html

MRe
07.12.2021, 14.33
^Joo, noissa osumistarkkuus on loton päävoiton luokkaa tai pienempi. Hesarissa tulee seurattua 5 päivän säätä ja jo se voi heittää sateesta auringonpaisteeseen tai pakkasesta suojaan.

tempokisu
07.12.2021, 18.40
^^ jne. Mä en ole enää katsonut pidemmän ajan sääennustetta, tulee vaan sitten stressiä, ja usein se ennuste muuttuu päivänkin aikana. Katsoo iltapäiväuutisista mitä huomenna on luvassa. Menen kuitenkin aamuajelulle, näkee sitten aamulla sen kelin. Kun viime viikolla "luvattiin" jotain lumimyrskyä ja telkkarin meteorologi suositteli etäpäivää, muistaakseni tiistaille » ja oli ihan ok ajokeli.
Jos pitää valita niin pakkanen, söherö ja/tai jäinen tienpinta on kamalinta.

Pirkkalassa aurattiin kelvit sinä yhtenä päivänä kun tuli lunta, mutta sivuteille jäi söheröt ja ihan hirvee ajaa esimerkiksi Jasperintien osuutta, viime viikolla menin sitä kautta ja maantien puolelle piti mennä. Tampereen puolella on tosi hienosti aurattu.

tempokisu
10.12.2021, 21.26
:D teinpä testin...( ketä julkkista muistutat....)no pitää kyllä paikkansa:

Ai että! Olet ihminen, joka antautuu intohimoilleen 110-prosenttisesta ja tavoittelee elämässä juuri itselle merkityksellisi asioita. Sinussa on hirvittävän vähän miellyttäjää. Kenties elämä on jo ehtinyt opettaa sinulle, että ei täällä muiden pillien mukaan kannata hyppiä.
Tiedät myös, että katse kannattaa suunnata aina ylöspäin, sillä ei ajatus kulje, jos yläpuolella ei ole tilaa, avaruutta. Rakastat kauniita asioita yli kaiken. Visuaalisesta pettämätön silmäsi näkyy kaikessa – siinä, miten pukeudut, olet ja mitä luot ympärillesi. Tiedät myös, että elämä ei ole ikuista. Siksi siitä kannattaa nauttia juuri tänään.

( Olen Jorma Uotinen :D )

tempokisu
15.12.2021, 18.03
"uutinen" että nuorten kunto on heikentynyt, kolmannes 5.-8.-luokkalaisista nuorista on niin huonossa kunnossa että se tullee vaikuttamaan arjesta selviytymiseen. Varusmiesten ( se on varusmies ) paino nousee ja kunto laskee.
Ei todellakaan yllätä, se on ihan selvä kun sähköpotkulaudoilla vaan mennään, sitä on sitten vanhempana hieman hankalampaa kun tulee tules-vaivoja, jos joutuu kuuskymppisenä opettelemaan miten kävellä.

Koronatartunnat, uusi ennätys jotain yli 2000. Ja tämä vain testituloksissa, ei kaikki mene testiin.

MRe
17.12.2021, 10.36
Historiallisen pitkään rauhassa ollut Gävlen olkipukki poltettiin yöllä maan tasalle13-metrinen pukki on tunnettu siitä, että se on usein tuhottu pian kasaamisensa jälkeen.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008481946.html

bici74
17.12.2021, 10.48
^jemmaisivat jotain kunnon ainetta sinne pukin sisään. Jotain, jonka nopeus lasketaan tuhansissa metreissä per sekunti. Sekä ruuveja, muttereita ja laakerikuulia sopivasti pakattuina. Loppuisi seuraavan polton jälkeen.

Vaikka turistikohteenahan tuo paikkansa paremmin täyttää poltettuna suuren julkisuuden kera.

tempokisu
17.12.2021, 20.15
Kun lukee mitä kaikkea haittaohjelmaa ja "älä klikkaa" sun muita sovelluksia jotka aiheuttaa ongelmia...jos on semmoinen älypuhelin. Säästyn monelta vaaratilanteelta tai haittaohjelmahommalta kun on pieni tavallinen puhelin, joka on tarkoitettu soittamaan ja vastaanottamaan puhelu. Tai tekstiviesti.
Ja näitä puheluita, kaupitellaan sähkösopimusta ja pitäisi kilpailuttaa - arvostan myös helppoutta ettei tartte tehdä mitään tai muistaa ai joo, se sähkösopimus. On se mikä on ollu yli 30 vuotta. Nyt on sitten haluttu tulla tekemään remonttikartoitus ja hinta-arvio. Tiedän ite että keittiö ja kylppäri ovat todellakin remonttia vailla, mutta ei sitä tartte tulla tänne kenenkään toteamaan.

Jaha, aloita uusi harrastus....yksi laatu on näemmä erittäin suosittu:

https://www.is.fi/viihde/art-2000008483380.html

joo olen tiennyt että mun työpanokseni on aika mitätön ja teen ei-tärkeää työtä, vuosipalkka ( lukuunottamatta viimeisintä vuotta) on ollut samaa kun näitten tärkeitten herrojen kuukausipalkka.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000008482257.html

bici74
19.12.2021, 17.56
"Taliban anelee apua ulkomailta"

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/6b44ebc7-7ce5-4b92-8da6-15b6e6dcdfa6

tempokisu
23.12.2021, 18.22
Just kun olin miettinyt inhokeista inhokkaimmat joululaulut - niin jopas jotakin, ne ovat radioiden soitetuimmat :D

1. ( no tämä on inhokkiykköseni) John Lennon "Happy Xmas War Is Over"
2. Whamin "Last Christmas" ( no tämä on ihan ok)
3. Band Aid "Do They Know It´s Christmas ( inohkkini numero 2)
4. Mariah Careyn joululaulu ( armoa...)
5. Katri Helenan "Joulumaa"...( samoin käännän kanavaa..)
ja listan numero 10. "Feliz Navidad" ihan järkyttävä renkutus

Vesa-Matti Loirin "Sydämeeni Joulun Teen" sijalla 8 ja Samuli Edelmannin "Avaruus"( Walking In The Air) sijalla 12. näistä pidän.

Nickname
02.01.2022, 19.04
Ei yllättänyt se että auto mikä on parkkeerattu halliin päin pyllyä on merkiltään Mersu, on siis kaksi autoa peräkkäin samassa ruudussa.

https://i.ibb.co/BsCcRYs/IMG-20220102-175243-4-2.jpg (https://ibb.co/RHDYWJH)

tempokisu
04.01.2022, 06.15
Sillä lailla, heti kun tulee työpäivä-aamu, niin jännitysoireet tulee myös. Jännitän nyt eniten työmatka-ajelua ja pääseekö ajaan alkulenkkiä.

F. Kotlerburg
04.01.2022, 15.13
Teslamies vetämässä itkupotkuja neljännessä topicissa.

kmruuska
04.01.2022, 15.27
Kusipää inisemässä tässä topikissa.

F. Kotlerburg
04.01.2022, 16.02
Henkilökohtaisuuksiin meno ei myöskään.

kmruuska
04.01.2022, 17.49
Se että kusipää tunnisti itsensä.

Ari Fill
04.01.2022, 18.04
Todella korkeatasoista keskustelua EU-virkamieheltä ja todennäköisesti joltain toiselta korkeantason asiantuntijalta. Pahoittelut, että vuosi 2022 teidän osalta on lähtenyt vähän huonosti käyntiin.

m-52
04.01.2022, 19.13
^Tuli tuosta mieleen keskikoulun aamunavaus, kun koulun rehtori totesi, että piru voi tunkeutua papinkin kaapuun. Oli jotain erimielisyyttä papin kanssa koululla järjestettävistä bileistä.

Oatmeal Stout
04.01.2022, 19.57
Se että kusipää tunnisti itsensä.
Kusipäät tunnistavat toisensa helposti samankaltaisuuden vuoksi.

kmruuska
04.01.2022, 19.59
Kusipäät tunnistavat toisensa helposti samankaltaisuuden vuoksi.

Takes one to know one.

F. Kotlerburg
04.01.2022, 20.01
Vaikka minä kusipää olisinkin niin ei sitä minulle itselleni tarvitse kertoa.

Oatmeal Stout
04.01.2022, 20.28
Vaikka minä kusipää olisinkin niin ei sitä minulle itselleni tarvitse kertoa.
Eikös huomattava osa palstalaisista ole ja loput pahempia tapauksia? Vai menikö jonkun illuusiot rikki nyt :( ?

tempokisu
06.01.2022, 13.52
Että Suomen "Masked Singers"-ohjelmaan on kopioitu USA:n vastaavasta ohjelmasta niin paljon hahmoja, ja myös tuomariston ( kuvittelevat olevansa jotain etsiviä) jäsenten tyyli, esimerkiksi että yhden tarvii koko ajan hokea "mä tiedän kuka tämä on".
Ajattelin ensin että hahmot on kehitetty osallistujan toiveesta, no tuskin on, koirahahmo molemmissa ohjelmissa samaa rotua. Mutta ei siis yllättänyt nämä samanlaisuudet. Onneksi Suomen ohjelmassa ei kumminkaan hössötetä noin paljon!

Se vaan että ei kovin kiinnostavaa kun kaikki kilpailijat on mulle "nevöhöördejä" jotain tosi kuuluisia supertähtiä ja Grammyvoittajia, USA:ssa.

JackOja
18.01.2022, 09.47
Keskustapuolue.

IS: Antti Kurvinen on jyräämässä miljoonia euroja kotimaakuntaansa vastoin alkuperäistä esitystä (https://www.is.fi/uinti/art-2000008546054.html)

justus6969
18.01.2022, 10.29
Turun kakkanäyttely
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c359e1d2-3823-41f5-b0f8-71994e65d188

Nickname
21.01.2022, 18.00
Ei yllättänyt että uuden karhealla Volvolla liikkeellä olleella henkilöllä oli elämä taas minuutista kiinni, taajamassa 50km/h alueella ajoin vaihtelevasti 45-40km/h vähän mutkan jyrkkyydestä riippuen koska pieni kevyt autoni lähtee puskemaan jäisellä tiellä varsin herkästi, tälle Volvon kuljettajalle tuo 5-10km/h alinopeus oli liikaa ja hän päätti ajaa puskurissa kiinni välillä käyden vastaan tulevien kaistalla valoja välyytellen, kuitenkaan ohittamatta minua, raotin ikkunaa ja näytin kansainvälisen käsimerkin ( peukku ) ja sain vastaukseksi lisää valojen väläytyksiä, oli vissiin sitten kauhea kiire jonnekin. :rolleyes:

Oatmeal Stout
22.01.2022, 00.08
Ei yllätä, ettei hitaammat ajoneuvot anna tietä muille, kuten laki edellyttää.

Köfte
22.01.2022, 00.56
Eilen illalla pari päivää myöhässä ollut pyöräkauhan kuski ei tiennyt asiaa. En ryhtynyt ikäväksi, koska työnantajan ongelma.

bici74
22.01.2022, 01.36
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000008556426.html

Jättäkää hiihtäminen jos se on noin saatanan vaikeaa.

tempokisu
22.01.2022, 04.31
..että tuli "sanomista" mutta oli ihan pakko avautua...

tempokisu
22.01.2022, 06.00
No tulihan sitä edes jotain oireilua, pistoskohdan kipu koko vasemmassa kädessä ja myös yleisesti lihaskipua - ihan kunnon pahoinvointi, ja siitä lihaskipu vielä voimistui. Eipä tartte lähteä lenkille, saa jatkaa nukkumista..merisään jälkeen.

ruuduntakaa
22.01.2022, 09.49

Juu, sais muutkin liikkua talvella luonnossa.

Firlefanz
22.01.2022, 09.52

Ei yllätä että ihmiselle joka ei itse kärsi jostain vaivasta tai koe jotain ongelmalliseksi on ihan saatanan vaikeaa suhtautua asiallisesti kun joku niin sanotusti avautuu.

Ole onnellinen että ihan ilman omaa ansiotasi et osaa edes kuvitella millaista voi olla kohdata näitä otsalamppuidiootteja jotka eivät osaa valoaan käyttää.

No, olen itse aivan yhtä yksioikoinen ja olen täysin varma että otsalampun käyttäjistä ehkä yksi kymmenestä todella tarvitsee sitä heikon hämäränäkökykynsä vuoksi. Mutta olen sentään sen verran liberaali etten edes mielessäni vaadi heitä pysymään niillä valaistuilla laduilla joilla hiihtäisi vaikka aurinkolasit päässä:cool:

Firlefanz
22.01.2022, 09.54
Juu, sais muutkin liikkua talvella luonnossa.

Nyt on pakko kysyä: luitko linkattua juttua edes ingressin verran?!

JackOja
22.01.2022, 10.11
Ihmisviha ei yllättänyt.

Jami2003
22.01.2022, 11.21

Et ole ehkä huomannut mutta pääkaupunkiseudulla kaikki on vaikeaa. No ei siinä mitään, vituttais minuakin siellä asua.

ruuduntakaa
22.01.2022, 11.44
Nyt on pakko kysyä: luitko linkattua juttua edes ingressin verran?!

Olen jutun lukenut. Kuinka niin? Mistä moinen syväluotaava kysymys?
Ja kohtaan otsa- ja muita lamppuidiootteja kohtuu usein pyöräillessäni. Ymmärrän siis avautumisen asiasta.
Sitä mä en oikein ymmärrä että metsien ulkoilureitit on talvisin pääsääntöisesti yhden harrastajaryhmän käytössä.

Siinä 5 metriä(?) leveällä latupohjalla mahtuisi kyllä muutkin liikkumaan, silloin kun pohja on niin kova ettei vahinkoa synny.

Muoks: lampun käyttö on ymmärrettävää monessakin lajissa ja paikassa. Ymmärrettävää ei ole se että ei yhtään paneuduta asiaan tai kanssaihmisten huomioimiseen.
Sitä lamppua olisi hyvä myös osata käyttää.

Ei ole iso ponnistus osata ajatella sen verran että katsoo vaikka peiliin se otsalamppu päällä. Tai että katsoo sitä oman fillarin valoa vähän kauempaa edestäpäin?

Situm
22.01.2022, 11.53
Nyt on pakko kysyä: luitko linkattua juttua edes ingressin verran?! Luin koko jutun, ja kyllähän toi valittaja on taas yks turhasta valittava. Voi kyynel kun ei voi illalla suksia suomen ruuhkaisimmilla laduilla ilman että joku häikäisee. Kattelis maahan sen aikaa tai menisi maalle hiihtämään. Mä ainakin koen hiihtäjien otsalampun olevan lähes pakollinen varuste, tyypit laskee mäkeä alaspäin pimeessä, niin parikin kertaa on tullu vähän yllättäviä tilanteita niin koiran kanssa liikkuessa kuin fillarillakin. Ja jostain syystä aika harvalla on mitään heijastavaa varustetta päällä, vaikka liikkuvat ihan yleisillä yhteiskäyttöön tarkoitetuilla reiteillä. Mikä on sekin ihan ok, parempi mennä siirtymät hiihtäen, kuin autolla.

fiber
22.01.2022, 12.03
taas yks turhasta valittava. Voi kyynel kun ei voi illalla suksia suomen ruuhkaisimmilla laduilla ilman että joku häikäisee. Kattelis maahan sen aikaa tai menisi maalle hiihtämään.

Mun mielestäni juttu oli kokonaisuudessaan tasapainoinen ja tuki sitä, että hiihtäjä miettisi asian eri puolia. Mikään tuossa jutussa ei tue otsikkoa. Lamppuraivoa ei siinä tule ilmi lampun käyttäjien eikä valoista kärsivien taholta.

Jos et itse ole tai tunne aistiyliherkkiä, asia voi toki tuntua "turhalta".

ruuduntakaa
22.01.2022, 12.11
Mun mielestäni juttu oli kokonaisuudessaan tasapainoinen ja tuki sitä, että hiihtäjä miettisi asian eri puolia. Mikään tuossa jutussa ei tue otsikkoa. Lamppuraivoa ei siinä tule ilmi lampun käyttäjien eikä valoista kärsivien taholta.

Tämä.

bici74
22.01.2022, 13.20
Et ole ehkä huomannut mutta pääkaupunkiseudulla kaikki on vaikeaa. No ei siinä mitään, vituttais minuakin siellä asua.Asuin lähes 30 vuotta enkä muista että silloin olisi ollut kaikki näin hirmuisen vaikeaa. Ei ehkä vituttaisi sinne palata mutta Paloheinän kiertäisin kaukaa, siellähän voi saada sauvasta.

bici74
22.01.2022, 13.33

Näin takuulla on mutta Suomessa on talvella pimeää ja valoja käytetään. Jos on ongelmia valon kanssa, miksi pitää tunkea sinne ladulle sellaiseen aikaan jolloin valoja yleisesti käytetään? En ota kantaa siihen että onko valoissa järkee vai ei mutta niitä nyt vaan käytetään.

Itse olen räppi-yliherkkä ja välttelen tilanteita joissa moinen melusaaste voisi tunkeutua korviini.

jalkkis
22.01.2022, 15.28
Et ole ehkä huomannut mutta pääkaupunkiseudulla kaikki on vaikeaa. No ei siinä mitään, vituttais minuakin siellä asua.

Ei ole vaikeaa asua täällä. Päinvastoin, helppoa kun kaikki on lähellä. Enempi mintuttais asua muualla.

Jami2003
22.01.2022, 15.51
Asuin lähes 30 vuotta enkä muista että silloin olisi ollut kaikki näin hirmuisen vaikeaa. Ei ehkä vituttaisi sinne palata mutta Paloheinän kiertäisin kaukaa, siellähän voi saada sauvasta.

Ennen kaikki oli helpompaa kun ei ollut sosiaalista mediaa eikä tehokkaita ledilamppuja ;)

tempokisu
22.01.2022, 16.02
No tulihan sitä edes jotain oireilua, pistoskohdan kipu koko vasemmassa kädessä ja myös yleisesti lihaskipua - ihan kunnon pahoinvointi, ja siitä lihaskipu vielä voimistui. Eipä tartte lähteä lenkille, saa jatkaa nukkumista..merisään jälkeen.

Ihan raatona olen koko päivän makoillut, vähän saanu nukuttua. Kuumeta 37,7° ja ihan järjettömät lihaskivut, kävely vessaan on aika huteraa.
Aika kunnon tyhjennyspäivä, sillä aamun pahoinvoinnin jälkeen on suolistokin toiminut.

tempokisu
24.01.2022, 15.03
Yksi syy siihen miksen sitä Omaveroa ala käyttään....tulostin niitä lomakkeita ja aloin täytellä...mihin tulot tulee? piti soittaa neuvontaan, ja kävi ilmi että olin tulostanut väärät lomakkeet. Postissa tulee oikeat.

Föhn
24.01.2022, 16.36
No miksei tee suoraan online?

tempokisu
24.01.2022, 17.06
No miksei tee suoraan online?

No yksi syyhän tuossa jo tulikin mainittua ( kannattaa lukea kommentoitava viesti muutamaan kertaan...), olisin täytelly väärää lomaketta...
Mutta tärkein syy on se, jos Omaveroa käyttää niin senjälkeen kaikki viranomaispostit menee jonnekin Suomi24-palveluun. Ei kiitos.
Paperiversio on minulle sopivin, kolmen kohdan täyttäminen ei kovin kauaa vie, ja työmatkalla vien paperit verotoimistoon.

Föhn
24.01.2022, 17.17
Kyllä siinä nettilomakkeessakin suomenkieltä lukee. Kannattaa lukea vaikka muutamaan kertaan tosiaan.

tempokisu
24.01.2022, 17.32
^ on luettu joo, mutta tyhmä ei honaa. Käytän minulle helpointa tapaa :D ei tällainen vanha jääräpää osaa käyttää kaikenmaailman oma-digipalveluja. Tai ehkä osaisi, mutta kun en halua.
( ei ole myöskään twitteriä, feisbuukkia tai instagrammia, eikä äly(ttömyys)puhelinta. )

Niin siis valitsin lomakepohja-luettelosta ammatinharjoittajan veroilmoitus, mutta se oli sitten väärä. Ammatinharjoittajan veroilmoituksesta kuitenkin on kyse

linkki eri vaihtoehtoihin, minkä te sitten valitsisitte, mä valitsin tuon kohdan 5.

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/verokortti-ja-veroilmoitus/veroilmoitus_ja_verotuspaato/ilmoittamisen-ohje/n%C3%A4in-ilmoitat-paperilla/#veroilmoituslomakkeet

bici74
29.01.2022, 19.39
Se että Hymypoika/Hymytyttö-patsaat ovat jollekin ongelma ja että pitää saada sukupuolineutraali versio: https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008575629.html

Itse jemmaisin noi perinteiset patsaat kaapin perälle (faijan saamat ovat siellä jo) mutta toi siltä-väliltä -patsas on niin susiruma etten ovesta sisään päästäisi. Eikä toi mun mielestä ihan neutraalilta näytä pitkine hiuksineen, olisi mielummin kammattu tuohon naaman eteen.

tempokisu
29.01.2022, 20.11
^ mä tuosta jo jeesustelutopicciin laitoin. Olisin niin kovasti ala-asteella halunnut saada hymytyttö-patsaan. Lehtiartikkelin mukaan patsaan saa: kiltti, ei kiusaa, ottaa muut huomioon yms. ja kyllä ne patsaat meni just luokan ilkeimmille kiusaajjille.
Mutta eipä mitään, jos olisi tuommoinen patsas hyllyllä/kaapissa niin olisi aikaa sitten menny roskikseen.
Tuo uusi patsas on aivan kammottava...mutta on paljon miespuolisia joilla on pitemmät hiukset, ja mulla pisimmät haivenet on 5cm.

:D mutta missäs se sukupuolineutraalisuus on, elokuva "Tytöt tytöt tytöt" sai jonkun kansainvälisen palkinnon, senhän pitäisi olla "Henkilö henkilö henkilö". On tää ihme juttu, kuka näitä sukupuolineutraaleja juttuja oikeesti haluaa? Mä olen jonnekin ihan piruuttani rastittanu sukupuoli > muu. No kun en ole koskaan pitänyt itseäni sillätavalla "naisena", pikemminkin huru-ukkona.

Situm
30.01.2022, 00.28
Pyry ei päässyt yllättämään.Oli jo kinostanut ku lähin liikkeelle.

29er
31.01.2022, 15.15
Mutta tärkein syy on se, jos Omaveroa käyttää niin senjälkeen kaikki viranomaispostit menee jonnekin Suomi24-palveluun. Ei kiitos.

Eikä mene! Ei varsinkaan suomi24.fi:hin tai edes suomi.fi:hin.

tempokisu
31.01.2022, 17.16
Eikä mene! Ei varsinkaan suomi24.fi:hin tai edes suomi.fi:hin.

Suomi.fi se nyt vaan näyttää olevan, jonne kaikki viranomaispostit sitten menee, veroilmoitusta ei voi enää tehdä paperisena jos on tuonne omaveroon menny, ja kaikki "viranomaispostit" muutenkin ( mun pitää joka vuosi rekisteröidä joku toimintakertomus, mutta rastitan siten että työnantaja ilmoittaa, käyntien lukumäärä yms. ) muistutus asiasta tulee kirjeenä, vaikka tiedän muutenkin että se pitää 12.1. jälkeen tehdä.
Minä ainakaan rupea etsiskelemään jostain viranomaisviestejä ja kuluttamaan avainlukupareja..

Tarkoitin tätä:

Saanko kaikki viestit jatkossa sähköisesti Suomi.fi-viesteihi

Kun otat Suomi.fi-viestit käyttöön, annat yleisen suostumuksen, että kaikki viranomaisviestit voidaan toimittaa sinulle Suomi.fi-viesteihin.
Suostumuksesi jälkeen Suomi.fi-viestejä käyttävät viranomaiset ja muut palvelua käyttävät organisaatiot saavat toimittaa sinulle tavallisia sekä vastaanottokuittauksen vaativia viestejä sekä päätösasiakirjoja Suomi.fi-viesteihin. Tällöin viestejä ei toimiteta postitse.
Suomi.fi-viestien käyttö on käyttäjälle maksutonta, mutta viranomainen voi periä tekemästään päätöksestä maksun.

javarja
31.01.2022, 19.12
Suomi.fi se nyt vaan näyttää olevan, jonne kaikki viranomaispostit sitten menee, veroilmoitusta ei voi enää tehdä paperisena jos on tuonne omaveroon menny, ja kaikki "viranomaispostit" muutenkin ( mun pitää joka vuosi rekisteröidä joku toimintakertomus, mutta rastitan siten että työnantaja ilmoittaa, käyntien lukumäärä yms. ) muistutus asiasta tulee kirjeenä, vaikka tiedän muutenkin että se pitää 12.1. jälkeen tehdä.
Minä ainakaan rupea etsiskelemään jostain viranomaisviestejä ja kuluttamaan avainlukupareja..

Tarkoitin tätä:

Saanko kaikki viestit jatkossa sähköisesti Suomi.fi-viesteihi

Kun otat Suomi.fi-viestit käyttöön, annat yleisen suostumuksen, että kaikki viranomaisviestit voidaan toimittaa sinulle Suomi.fi-viesteihin.
Suostumuksesi jälkeen Suomi.fi-viestejä käyttävät viranomaiset ja muut palvelua käyttävät organisaatiot saavat toimittaa sinulle tavallisia sekä vastaanottokuittauksen vaativia viestejä sekä päätösasiakirjoja Suomi.fi-viesteihin. Tällöin viestejä ei toimiteta postitse.
Suomi.fi-viestien käyttö on käyttäjälle maksutonta, mutta viranomainen voi periä tekemästään päätöksestä maksun.

Osa kuten mm. vero toimittaa sinne vain tiedon että sinulle on viesti omaverossa. Tuhosin sieltä juuri Suomi.fi apilla ilmoituksen omaverosta sekä tiedon äänioikeudesta, tuotakaan on turha toimittaa kotiin kun sillä ei paperisena tee hevon helkuttia.

Spaceman

tempokisu
31.01.2022, 19.41
^ no minä teen omalla tavallani, sellaisella joka on minulle helpointa. Verotoimistoon vietynä ne paperit myös saa aikaan lisälenkin, ja siis veroilmoituksen täyttäminen ei vienyt kuin ehkä 5 minuuttia kun piti nimi ja toimialakin ite kirjoittaa ( aiemmin oli valmiiksi).

javarja
31.01.2022, 20.02
^ no minä teen omalla tavallani, sellaisella joka on minulle helpointa. Verotoimistoon vietynä ne paperit myös saa aikaan lisälenkin, ja siis veroilmoituksen täyttäminen ei vienyt kuin ehkä 5 minuuttia kun piti nimi ja toimialakin ite kirjoittaa ( aiemmin oli valmiiksi).

Eihän tässä kukaan sanonut miten sinun pitää tehdä asiasi, kerroin vain miten tuo palvelu toimii, tai en puoliakaan siitä mutta viestitpalvelusta, on siellä paljon muutakin.

Sent from my iPad using Tapatalk

tempokisu
31.01.2022, 20.58
No kyllähän tässä oli tätä että netissä helposti hoituu, jokuhan tuossa että miksi et tee sitä (veroilmoitusta) online ( siis netissä)...mä hieman ärsyynnyin, mikä ei varmaankaan yllättänyt ketään, eikä itseänikään...:D

Ja just kun tässä manailin unitautia, nyt ei ole sitten useampaan yöhön nukuttanu paljo mitään, parin tunnin unilla...varo mitä pyydät, sillä sä saat sen.
Aurinkoisia vapaapäiviä odotellessa...

29er
01.02.2022, 11.49
Suomi.fi se nyt vaan näyttää olevan, jonne kaikki viranomaispostit sitten menee, veroilmoitusta ei voi enää tehdä paperisena jos on tuonne omaveroon menny, ja kaikki "viranomaispostit" muutenkin

Eikä mene. Olen täyttänyt veroilmoituksen jo useita vuosia omaverossa. Yhtään ainotata viranomaispostia ei ole saanut suomi.fi:hin. Paperilla tulee edelleen veroehdotus ja muut verojutut. Oletko ruksannut siellä jonkin täpän että postisi menee sinne?

JackOja
01.02.2022, 12.47
Valittu kansa

HS: Ihmisoikeusjärjestö Amnesty syyttää Israelia apartheidrikoksista – Israel syyttää järjestöä antisemitismistä ja vaati yli 200-sivuisen raportin julkaisun perumista (https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008579786.html)

fiber
01.02.2022, 13.29
Israelin ulkoministerin reaktio sai minut palaamaan Amnestyn lahjoittajaksi.

PS. ja juu, luin raportin (https://www.amnesty.org/en/wp-content/uploads/2022/02/MDE1551412022ENGLISH.pdf) edes osittain.

tempokisu
01.02.2022, 14.27
Eikä mene. Olen täyttänyt veroilmoituksen jo useita vuosia omaverossa. Yhtään ainotata viranomaispostia ei ole saanut suomi.fi:hin. Paperilla tulee edelleen veroehdotus ja muut verojutut. Oletko ruksannut siellä jonkin täpän että postisi menee sinne?

En, verohallinnolta tuli kirje, jossa ilmoitettiin että eivät enää lähetä paperista lomaketta eikä esitäytettyä lomaketta kuten vielä viime vuonna. Suositellaan Omaveroa, jonne en siis ole menossakaan.
Enkä mihinkään Suomi.fi.
Soittamalla lähettivät minulle oikeanlaiset lomakkeet, kaksin kappalein. Raapustin sinne kolmeen kohtaan luvut, ja vein viime viikolla Tampereen verotoimistoon.
Se miksi minulla menee eri tavalla, johtuu varmastikin siitä että olen ammatinharjoittaja eli yrittäjäpuolen verojutut. On yksinkertaisesti vain tulot ja vähennyksinä YEL-vero sekä pakollinen potilasvakuutus, en tarvitse mitään tilitoimistoa hoitamaan tätä ( kuten moni muu kollega).

kauris
01.02.2022, 16.06

Verotoimistoon paperien vieminen ei muuten sitten ainakaan nopeuta käsittelyä. Toimisto lähettää ne paperipostissa skannattavaksi toiselle paikkakunnalle (eli just se lisälenkki jos sitä tarkoitit) josta ne sitten siirtyvät sähköiseen muotoon. Viikon verran menee hitaammin kuin siten, että teet ilmoittelusi Omaverossa tai lähetät liitteet omaveroon skannattuina liitteinä. Vähän nopeammin menee jos paperia toimitat siten, että postitat sen paperin suoraan veron ilmoittamaan PL osoitteeseen (joka vie suoraan sinne skannaukseen).
Toimistoon viemällä saa toki halutessaan kuitin siitä että paperin on jättänyt (toisin kuin postissa itse postittamalla). Toki Omavero silti kätevin ja nopein kun kuittaus sieltäkin tulee.

tempokisu
01.02.2022, 17.02
Säästä siinä kuitenkin postimerkin :D eikä mulla ole kiire saada sitä "mätkylaskua" syksyllä se tulee.

Juha Lehtinen
01.02.2022, 17.25
Lähin verotoimisto jossa minä asun on n.42km päässä, tällaisissa tilanteissa omavero on enemmän kuin kätevä. Viime vuonna en käynyt kyseisessä konttorissa mutta edellisvuonna kun kävin niin korona rajoitusten takia joutui ulkona odottamaan vuoroaan melkoisen kauan kun sisälle päästettiin vain muutama yhdellä kertaa ja vaikka ei rajoituksia olisikaan niin ainakin kyseisellä konttorilla joutuu joka tapauksessa odottamaan omaa vuoroaan melkoisen kauan.

Jami2003
01.02.2022, 21.34
Että Toni Niemimen on jälleen iltalehdessä kertomassa rakkauselämästään.

JackOja
01.02.2022, 21.45
^oliko ilme se sama virnuilu kuin aina?

tempokisu
02.02.2022, 01.14
^ :D on, ja dementiakin Tonia ( tai sitten iltiksen toimittajaa)vaivaa kun avautuu nyt ensimmäistä kertaa siitä rakkauselämästään..vielä aamulla se otsikko oli näin mutta näköjään muuttunut, ja nyt onkin Tonilla jälleen uusi työpaikka - ja (ääni)kirja tulossa.

Toni toteaa lopuksi että
–Olen tehnyt omat virheeni yrittäjänä ja muutenkin, mutta paljon on päästy eteenpäin. Haluan uskoa, että parhaat vuoteni ovat vielä edessä. Kyllähän tässä on myös kertynyt matkan varrella valtava kokemuspankki erilaisista hommista.

tempokisu
02.02.2022, 21.16
:D no eipä yllättänyt että paikallislehdykäisiä Pirkkalainen ja Tamperelainen ei taaskaan jaettu tähän taloon. Ai joo! - se lehtienkuskauskärryhän on pyörävarastossa ...ja siellähän oli tuoreet paikallislehdet kärryssä. Otin yhdet kappaleet.
Netistä löytyikin paikallislehtijakelun palautesivu, laitoin sinne sitten palautetta...

m-52
03.02.2022, 13.38
Audi -kuski teki aivan järkyttävän ohituksen, rekasta ohi ylämäessä, jossa näkyvyys olematon ja vielä rekka pöllytti lunta. Asennevamma yleinen ongelma Audia ajavilla.

ruuduntakaa
03.02.2022, 13.44
Asennevamma yleinen ongelma Audia ajavilla.

Itse monet kerrat ihmetellyt että mistä toi kumpuaa? Tekeekö auto ihmisestä asennevammaisen vai ostaako valmiiksi asennevammainen tietynlaisen auton?

Muoks: vai oisko tuota nykypäivän Ladaa sitten niin paljon suhteessa muihin että kuva vääristyy?

marco1
03.02.2022, 15.18
^Minäkin haluaisin tietää milloin se oma asenne muuttuu kun pihassa on kolmesta mulkuimmaksi väitetystä merkistä kaksi. Tien päällä minusta jänniä ohituksia tekee aikalailla kaikenmerkkiset.

Hässäkkä töissä ei yllättänyt, tää on niin tätä.

ruuduntakaa
03.02.2022, 15.43
^Minäkin haluaisin tietää milloin se oma asenne muuttuu kun pihassa on kolmesta mulkuimmaksi väitetystä merkistä kaksi. Tien päällä minusta jänniä ohituksia tekee aikalailla kaikenmerkkiset.

Hässäkkä töissä ei yllättänyt, tää on niin tätä.

Ootko sä ottanu lisävarustelistalta ne vilkut sun autoihin? ;)
Moni jättänyt ottamatta Audiin ja Bemariin, kai ne maksaa liikaa.

Oatmeal Stout
03.02.2022, 15.44
Kuskit ovat (sähkö)pyöräilijöitä ja siksi eivät ole tottuneet näyttämään suuntamerkkejä lainkaan.

marco1
03.02.2022, 16.32

https://www.youtube.com/watch?v=JM7tdbOz3xs
Eihän niitä kaikki vipuja kukaan muista vedellä vaikka vakiona oliskin.

MRe
03.02.2022, 16.49
Joo, itse asiassa se mikä minua lähinnä hämmästyttää, on muiden liikenteessä olevien käyttäytyminen minua kohtaan riippuen siitä, olenko liikkeellä Seat Ibizalla vai kulloinkin omistuksessani olleella möhköllä (Audi SQ5, BMW X4, Volvo XC60). Kehällä saa ajella vasemmalla kaistalla ihan rauhassa möhköllä, mutta annas olla, jos eksyt sinne Ibbellä: alkaa valot vilkkumaan ja ohi on päästävä väkisin. Vaikea uskoa, että mun ajaminen kauheasti muuttuu sen mukaan mikä auto on alla.

Oatmeal Stout
03.02.2022, 17.40
Joo, itse asiassa se mikä minua lähinnä hämmästyttää, on muiden liikenteessä olevien käyttäytyminen minua kohtaan riippuen siitä, olenko liikkeellä
Kokeile joskus Viron kilvissä olevalla, koet suomalaisuuden uudella tavalla.

kmruuska
03.02.2022, 19.42
Kokeile joskus Viron kilvissä olevalla, koet suomalaisuuden uudella tavalla.

Minkä tahansa ulkomaan kilvillä saa saman kokemuksen. Varsinkin jos erehtyy ohittamaan. Olen nähnyt Luxin kilvillä ohituskaistalla Qashqain kiihdyttävän 140 km/h vauhtiin 90:stä kun ulkomaalainen ohittaa.

Oatmeal Stout
03.02.2022, 19.52
Minkä tahansa ulkomaan kilvillä saa saman kokemuksen. Varsinkin jos erehtyy ohittamaan. Olen nähnyt Luxin kilvillä ohituskaistalla Qashqain kiihdyttävän 140 km/h vauhtiin 90:stä kun ulkomaalainen ohittaa.
Viron kilpien lisäarvo tulee siitä, että pysäköitäessä ja välittömästi sen jälkeen saa ohjeita selkohuutamisella jalankulkijoilta.

IJa
04.02.2022, 10.03
Näyttää purevan hyvin nykyhallituksen talouspolitiikka.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008588469.html

Nyt paukahti vuosituhannen ennätys rikki: palkansaajien reaaliansiot putosivat

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/7ee4fd3b-b68c-493c-a7f2-c6925d5d32f8

Inflaatio iski historiallisen rajusti: Suomen palkansaajien ansioissa 2000-luvun pahin romahdus

Arosusi
04.02.2022, 10.59
Ihmisten tietämättömyys politiikasta ja taloudesta

Hower
04.02.2022, 21.43
Roskasakki möyhää Mannerheimintiellä autoineen.

IJa
04.02.2022, 21.54
^sehän alkoi jo kesällä.

Hower
04.02.2022, 22.19
^ Jep, haitanteko molemmilla porukoilla tuntuu olevan sydäntä lähellä. Tämä roskasakki on tullut ihan autoilla paikanpäälle, no onhan siellä kivempaa istua lämpimässä autossa...

Oatmeal Stout
04.02.2022, 22.21
Diesel-autoilijat vaativat bensan hintaa havemmaksi ja korona-kriittiset vastustavat korona-tukia Mannerheimintiellä.

kaldera
05.02.2022, 01.16
Auraamattomuus äsken ja se, että nuo maakunnista saapuneet koronakriittiset kävelivät pyöräkaistoilla ja -teillä, ja ihmetteli yksikin läskimahainen pariskunta steissin edustan pyörätiellä kun väylän leveys jä naftiksi. :mad:

JackOja
07.02.2022, 09.43
Venäjä.

HS: TV-retoriikasta selviää, mitä Venäjän johto viestii kansalaisilleen (https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000008582730.html)

MRe
07.02.2022, 10.57
Sähkön hinnasta valittaminen. Mikä niissä pörssisähkösopimuksissa on ollut niin vaikea ymmärtää?

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8e1b17de-ad61-4084-89a9-8ebae1713dc3

javarja
07.02.2022, 17.35
Tulee myös mieleen kuinka paljon on tähän asti säästetty, jos ei juuri säästä niin kannattaako ottaa tietoisia riskejä

Spaceman

Situm
07.02.2022, 19.28
Sähkön hinnasta valittaminen. Mikä niissä pörssisähkösopimuksissa on ollut niin vaikea ymmärtää?

"Jokin valtion kompensaatiojärjestelmä pitäisi olla turvaamassa"
30 vuotta yrittäjänä ja ei ymmärrä miten pörssisähkö toimii.

Ari H
08.02.2022, 10.20
^ Mutta sen verran on oppinut, että yrittäjäriski pitää sosialisoida.

Malamuutti
08.02.2022, 11.21
"Jokin valtion kompensaatiojärjestelmä pitäisi olla turvaamassa"
30 vuotta yrittäjänä ja ei ymmärrä miten pörssisähkö toimii.

Joo, jutusta kävi ilmi, että tuo tyyppi ei ymmärrä ensinkään sähköpörssin toimintaa ja sen laajuutta: "Olemme toimineet tällä tunturialueella kohta 30 vuotta, eikä mikään ole sään puolesta muuttunut. Nämä asiat yksinään eivät selitä mitenkään sitä, että sähkölasku voi nousta näin kohtuuttomaksi. Väkisinkin tulee mieleen, että käytetäänköhän meitä pörssisähköasiakkaita kompensoimaan sähköyhtiöitä uhkaavia tappioita sähkönkulutuksen kasvaessa."

Toisaalta sitten pörssisähkö kyllä maistuu silloin kun se on kiinteähintaista halvempaa, mutta kun riski realisoituu, pitää saada valtiolta tukea ja jeesiä.

Oatmeal Stout
08.02.2022, 12.18
Ihmisoikeusaktivisti J.Jalosen löytämät törkeät ihmisoikeusloukkaukset kiinalaisessa tavassa toimia.

JackOja
08.02.2022, 13.53
Mika Niikko

tempokisu
09.02.2022, 03.04
^^ tsemiä karanteeniselliin suljetuille....

No sitten kun voisi nukkua niin ...tässä sitä virkeenä hereillä, epäreilua.

IJa
09.02.2022, 10.21
Tesla tehtailijan satelliititkin tippuvat taivaalta.

https://www.tivi.fi/uutiset/elon-muskin-satelliitit-putoavat-taivaalta-40-juuri-laukaistua-satelliittia-palaa-poroksi/d6c52cf6-0470-490b-a476-e8d3b8bc0953

JackOja
10.02.2022, 09.44
^jos tuo aurinkomyrsky ei yllättänyt, olisi varmaan kannattanut kertoa siitä Muskille ja tienata sievoinen summa?

Ei yllättänyt, että taas pitäisi patterimopo virittää kulkemaan kovempaa.

IJa
10.02.2022, 10.50
Doping pelle kehtaa iloita vilunkipelistä jälleen.

Nickname
10.02.2022, 11.10
...

+1

ruuduntakaa
10.02.2022, 11.23

+1

Firlefanz
10.02.2022, 11.53
Ei yllätä että meissä ihmisissä tai tarkemmin sanottuna meissä hiihtoniiloissa on kaikenlaisia uunoja. Jossain Espoossa, saattoi olla Oittaalla, joku suksisankari yllättyi kovasti siitä että sai palautetta latukoneen kuljettajalta siitä että oli kärsimättömänä ohittanut latukoneen ladun sivusta jossa hänen mielestään oli ollut hyvin tilaa.

Palautteesta närkästyneenä hän oli lähettänyt nimettömän valituskirjeen jossa syytti latukoneen kuljettajaa siitä ettei tämä väistänyt takaatulevaa hiihtäjää ja oli muutenkin sitä mieltä että tämän asenne oli täysin väärä koska latukoneen kuljettajan on osattava olla asiakaspalveluhenkinen ja muistettava että hiihtäjät ovat ladun kuninkaita tai kuningattaria, ei latukonekuski...

IJa
10.02.2022, 12.24
Ei yllätä että meissä ihmisissä tai tarkemmin sanottuna meissä hiihtoniiloissa on kaikenlaisia uunoja. Jossain Espoossa, saattoi olla Oittaalla, joku suksisankari yllättyi kovasti siitä että sai palautetta latukoneen kuljettajalta siitä että oli kärsimättömänä ohittanut latukoneen ladun sivusta jossa hänen mielestään oli ollut hyvin tilaa.

Palautteesta närkästyneenä hän oli lähettänyt nimettömän valituskirjeen jossa syytti latukoneen kuljettajaa siitä ettei tämä väistänyt takaatulevaa hiihtäjää ja oli muutenkin sitä mieltä että tämän asenne oli täysin väärä koska latukoneen kuljettajan on osattava olla asiakaspalveluhenkinen ja muistettava että hiihtäjät ovat ladun kuninkaita tai kuningattaria, ei latukonekuski...

Hiihtäminen Etelä-Suomessa on vakava asia, siinä ollaan kuninkaita.

MRe
10.02.2022, 12.58
Hiihtäminen Etelä-Suomessa on vakava asia, siinä ollaan kuninkaita.

Luulen, että tämä on se perimmäinen syy. Varsinkin kun kuuntelee, mitä jossain Paloheinässä on meno.

Vuosi sitten: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a2f4e375-1272-461e-9a63-47f6aeac3cb2

Ja nyt: https://yle.fi/uutiset/3-12302290

Varsinkin jälkimmäisen osalta, niin toivottavasti raivopäälle tuli hyvä mieli ja kurko olo. Mä en ymmärrä mikä tuossa hiihdossa saa ihmisistä sen huonoimman puolen esiin. En muista, että mulle olisi koskaan esim. kukaan juoksija raivonnut. Ennen maailmassa (n. 20 vuotta sodan jälkeen) hiihto oli mindfullnessiin vertautuvaa rentoutumista tervattuine suksineen, rottinkisauvoineen ja Pax-aski anorakin etutaskussa. Mutta siis 99% hiihtäjistä kyllä kuuluu edelleen tähän jälkimmäiseen porukkaan.

tempokisu
11.02.2022, 04.16
...mistäs sitä tietää minkälaista voisilmää on aamupuuroon laitettu..
Mutta käyn tuolla tietokoneapuja-topicissa niin en ymmärrä mitäään mistä te puhutte :D....ja sitten se että nyt kun voisi nukkua, ei ole lenkille eikä töihin menoa - niin tässä sitä virkeenä naputellaan ja aamupuurot syöty ( tyrnimarja- ja voisilmillä) eikä jännitysoireitakaan ole, epäreilua.

Firlefanz
11.02.2022, 09.16
Luulen, että tämä on se perimmäinen syy. Varsinkin kun kuuntelee, mitä jossain Paloheinässä on meno.

Paloheinässä ihmiset ovat hyväntuulisia, meno on iloista eikä ilmassa leiju jatkuva erilaisten konfliktitilanteiden uhka. Asia on niin yksinkertainen että siellä kehäkolmosen ulkopuolella hiihtäjien kohtaamiset ovat niin harvassa ettei niitä kerry kymmenessä vuodessakaan yhtä paljon kuin Paloheinässä yhtenä ainoana etelärannikon lyhyenä talvikautena.

/.../ Mä en ymmärrä mikä tuossa hiihdossa saa ihmisistä sen huonoimman puolen esiin. En muista, että mulle olisi koskaan esim. kukaan juoksija raivonnut. Ennen maailmassa (n. 20 vuotta sodan jälkeen) hiihto oli mindfullnessiin vertautuvaa rentoutumista tervattuine suksineen, rottinkisauvoineen ja Pax-aski anorakin etutaskussa. Mutta siis 99% hiihtäjistä kyllä kuuluu edelleen tähän jälkimmäiseen porukkaan.

Olet - en sano tapasi mukaan, vaikka kieltämättä ajattelenkin vähän siihen suuntaan:cool: - ymmärtänyt asian täysin nurinkurisesti. Ei hiihto saa kenestäkään mitään huonompaa puolta esiin, tietäisit sen erinomaisen hyvin jos yhtään viihtyisit laduilla. Ongelma on siinä että hiihto on laji joka jollain ihmeen lailla vetää puoleensa tietynlaisia luonnevikaisia kusipäitä. Ei heitä paljon ole eivätkä he joka päivä räyhää, rähise tai räjähdä jollekin, mutta he tapaavat olla niin ahkeria ladunkiertäjiä että melko suuri joukko huomattavasti normaalimpia hiihtäjiä joutuu potentiaalisesti tekemisiin heidän kanssaan.

Oma muistinvarainen arvioni on että epämiellyttäviä kohtaamisia hiihtoladulla on sattunut kerran tai kaksi vuodessa. Tässä tarkoitan epämiellyttävällä jo sellaista että joku avautuu kovaan ääneen jostain. Onko se sitten paljon tai vähän, sitä en osaa sanoa. Suunnilleen sama määrä vastaavanlaisia tilanteita tulee ladulla kävelijöiden tai koiranulkoiluttajien kanssa. (Voi tietysti olla että he minut kohdattuaan puolestaan ihmettelevät mikä hiihdossa saa ihmiset käyttäytymään kuin omistaisivat ulkoilutiet tjsp.)

Hiihtokokemuksia yleisillä laduilla minulla on 1970-luvun alkuvuosilta saakka ja väittäisin että kusipäitä on ollut aina. Jos halusi välttää heidän kohtaamistaan, kannatti hiihtää pellolla tai jäällä ja pysyä poissa niin sanotuilta kisalenkeiltä. Toisaalta jos kävi säännöllisesti vaikkapa Herttoniemen latuja kiertämässä, oppi varsin nopeasti tuntemaan nämä tietyt tyypit:rolleyes:

PS Sauvat eivät olleet rottinkia vaan bambua. Nahkaremmeillä sauvaan kiinnitetty sompa oli kyllä rottinkinen.

Hower
11.02.2022, 16.32
En yllättänyt kaksoisstandardeista.
Elokapinan perseily (Mannerheimintien tukkiminen) on hyvä asia.
Convoyn perseily (Mannerheimintien tukkiminen) on huono asia.

https://twitter.com/i/status/1491803235492847637

MV
11.02.2022, 19.49
^ Näin aina
https://i.redd.it/0f9bpgvuhcg81.png

IJa
11.02.2022, 21.08
Sopivilla kuvavalinnoilla ne toimittajatkin saa uutisoitua oman mielipiteensä uutisena [emoji1303]

Qilty
11.02.2022, 22.20
Moni jättänyt ottamatta Audiin ja Bemariin, kai ne maksaa liikaa.Etkö sä tiedä että ainakin BMW vilkut kyllä toimii, mutta se valo on sellaisella taajuudella mitä köyhät ei näe.

Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

IJa
12.02.2022, 10.44
Vihdoinkin joku eduskunnassa nostaa asian esille.

Yleen on pesiytynyt agendajournalismi

https://www.verkkouutiset.fi/kansanedustajan-mukaan-yleen-on-pesiytynyt-agendajournalismi/

Jami2003
12.02.2022, 20.02
Se että kyllä Putin aina syyt hyökkäykselle keksii, jotka tietenkin ovat muualla kuin hänessä:

Putin: ”Puheet Venäjän hyökkäyksestä voivat johtaa konfliktiin”

MRe
12.02.2022, 20.21
^joo. Suurin este ryssien hyökkäämättömyydelle saattaa loppujen lopuksi olla siinä, että sitten ei ole enää mitään, millä kiristää länttä. Eikä se Ukrainan valtaaminen ja vallattuna pitäminen mikään huviretki ole.

Jami2003
12.02.2022, 20.40
Jep ja sen mitä tunnen ihan tavallisia Venäjällä asuvia venäläisiä niin keskiverto kansalaiset eivät ihan kauhean innoissaan ole uusista sotaretkistä.

Huono hyökkäysmotivaatio rivisotilailla yhdistettynä vastustajan korkeaan maanpuolustustahtoon saattaa tehdä retkestä monella tavalla hankalan ainakin yhtään pitkittyessään.

JackOja
16.02.2022, 15.11
Ääliöt, joiden autoja hinataan tuolla kadulla paikasta toiseen. Yli viikon on kuitenkin ollut nuo siirtokehoituslaput, että tänään katu putsataan lumesta.

Tehokasta touhua kyllä noilla siirtelijöillä.

Köfte
26.02.2022, 02.08
Banaaninkin uhalla. Putinin joukkojen Tsernobylin valtaus. Aivan loistavan ala-arvoinen siirto. Meillä on nyt paska ydinvoimala hallussamne, milloin poksautamme sen Länsi-Euroopan riemuksi?

tempokisu
26.02.2022, 10.58
Aamulehti-lotto. Saa arvuutella koska tulee, vai tuleeko ollenkaan. Ei ole tänään lehteä tullut, soitin jälleen asiakaspalveluun. Joka tietysti on nyt maksullinen.
Tällä viikolla olen soittanu sinne kolme kertaa.
Jos olisin työnantaja, tämä jakaja ( nuori poika näköjään, kerran lähdin lenkille samaan aikaan kun oli rappukäytävässä...) saisi kyllä etsiä muita töitä.
Naispuolinen jakaja tuo lehden jo aamukahden maissa joskus aiemminkin.

Singer
28.02.2022, 21.46
kevlien kunto, nastakengät on nastajuttu, keli peilijäästä vain liukkaaseen.

tempokisu
03.03.2022, 05.58
Jaksoi se jakaja muutaman aamun ajan tuoda Aamulehden aamuneljältä. Tuossa se jakeli lehdet rivitaloihin, siitä menee tunti ennenkun tänne ehtii.
Eilen ei myöskään tullut Pirkkalainen & Tamperelainen. Niitä ei löytynyt edes siitä jakelukärrystä joka on pyörävarastossa.

tempokisu
04.03.2022, 00.08
Euroviisu-asiaa.
Ajattelin jo aiemmin että Venäjää ei äänestä kukaan > ei edes osallistu ja Ukraina voittaa oli se kappale ihan mitä tahansa.
Minä pidän Suomen the Rasmuksen viisusta...

No niin, Ukraina on ennakkosuosikki...sori, en pidä kappaleesta tai siis oikeesti ihan kamala...pitäisi se kisa käydä ilman mitään poliittisia näkemyksiä. Mutta ikävä kyllä on jo pitkään ollu hyväveli/sisko-systeemi.

https://www.iltalehti.fi/musiikki/a/1cc52be6-6a2f-410a-a6f2-ae9f9f899251

justus6969
04.03.2022, 00.42
^vaikka kuinka toistetaan, että sotakin voi olla osa politiikkaa, niin tällainen yksipuolinen teurastushyökkäyssota ei ole enää politiikkaa. Kaikki tuki Ukrainalle ja toivottavasti voittavat Oscarit sekä muutkin kisat tänä vuonna.

Oli muuten aika kornia, kun venäläiset ampumahiihtäjät eivät suostuneet kilpailemaan neutraalien tunnusten alla. Samanaikaisesti nuori ukrainalaisampumahiihtäjä menehtyi sodassa ja ampumahiihdon ukrainalainen mm-voittaja Pidrutshnyi on keskellä sotaa puolustamassa maataan. En tiedä yllättikö vai ei, mutta sanattomaksi vetää

tempokisu
04.03.2022, 01.09
^ no sinänsä kaikki tuki Ukrainalle, kiva että ajotakkini värit ovat keltainen ja sininen ( + mustaa)...se että tämä kammottava tilanne tulee urheiluun, on kyllä tosi epäreilua.

K.Kuronen
04.03.2022, 10.04
että aamulla särki päätä kevyesti.

taski63
04.03.2022, 10.37
Että venäläiset tulittaa asuinalueita, ja sitten syyttää Ukrainan käyttävän siviileitä ihmiskilpinä...

JackOja
04.03.2022, 11.17
Jyrki Lehtolalta mainio kolumnni (https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008658221.html), niinkuin yleensäkin.

tempokisu
07.03.2022, 16.14
Pakettia hakiessani ostin luontopostimerkkejä ( kerään suomalaisia kauniita merkkejä) asiakaspalvelija totesi että kannattaa ostaa nyt kun postin hinnat nousee kuun lopussa.
Joo eipä yllättänyt, mutta herrajumala kun palvelu vaan huononee ja postin kulku hidastuu.
No miten olisi täysin päinvastainen toimintatapa: postimaksu pieneksi ja ihmiset innostuu jälleen lähettämään oikeeta postia? ai ei, no ei sitten lähde pääsiäiskortteja matkaan.

Nickname
07.03.2022, 18.24
^Postin hinta nousee ihan vaan sen takia kun sitä kirjepostia ja lehtiä kulkee nykyään vähemmän ja on vähenemään päin kokoajan, sen takiahan postia ei jaeta enää joka päivä, hintoja on pakko nostaa että se vähäinenkin jakaminen kannattaa tai sitten ovat ahneita, voi olla molempia. Itse en ole lähettänyt yhtään kirjetta tai korttia varmaan viimeisen 10 vuoden aikana, kaikki kulkee sähköisesti.

tempokisu
07.03.2022, 18.37
^ no joo joo, mutta entäpä jos tilanne muuttuisi postimaksuja alentamalla? Ihmiset inspiroituisivat lähettään kortteja, kun niitä juhla-aikojakin on nyt paljon enemmän kuten ystävänpäivä...ja kyllä siinä ihminen ilahtuu kun joku on lähettänyt sulle kirjepostia. Tai lehti ( Tiede Luonto mun tapauksessani ) tulee konkreettisena lehtenä.
Kehitys muuttuu, mutta ihmisen mieli ei kovin nopeasti muutu.

Firmassa on toimittu juurikin niin että käyntimaksu on maltillinen, ja asiakkaita on. Jos laitettaisiin ajokorttitodistuksen hinnaksi 120e niin saisi pelata koko työpäivän pasianssia.

Minä olen lähettänyt joulukortteja joka vuosi, ja piirtäny ne kortit ite. Pari vuotta sitten piirsin ja lähetin myös pääsiäiskortteja.

Juha Lehtinen
07.03.2022, 20.14
Pitäisikö itse pyytää palkankorotusta vähän samalla periaatteella kun ihan joka päivä ei tule töissä käytyä että se vähäinenkin käyntimäärä kannattaisi entistä paremmin.

Sent from my iPhone using Tapatalk

tempokisu
07.03.2022, 22.38
Pitäisikö itse pyytää palkankorotusta vähän samalla periaatteella kun ihan joka päivä ei tule töissä käytyä että se vähäinenkin käyntimäärä kannattaisi entistä paremmin.

:D No näitä ei ihan voi suoraan verrata kun lähtökohta on eri ( maksu vs. saanti ), mutta minulla tilanne että kun kerta fillarilla töihin pakertaa, mieluummin 2-3 työntäyteistä päivää viikossa kuin 5 löysempaa päivää. Toimisto/ajanvarauspuolelle ei tarvitse palkata ulkopuolisia, omistajatar hoitaa. Vihdoinkin on tilanne että kaikki toimii "kotiinpäin"-periaatteella.

Nickname
08.03.2022, 00.31
^ no joo joo, mutta entäpä jos tilanne muuttuisi postimaksuja alentamalla? Ihmiset inspiroituisivat lähettään kortteja, kun niitä juhla-aikojakin on nyt paljon enemmän kuten ystävänpäivä...
En jaksa uskoa että tilanne muuttuisi sillä että postimerkin hintaa alennettaisiin, kortit, paperi laskut ja lehdet on kuolevaa lajia ja se on fakta, ei siinä auta pienet postitus hinnan laskut.

tempokisu
08.03.2022, 05.56
^ olikin "entäpä jos"- ajatus. Voisi olla vaikka kampanjoita esimerkiksi joulunaikaan..

Väsy. Menin nukkumaan ennen kuutta, ja yöllä kun heräsin niin ah! vielä saa nukkua. Samalla hermoilu ja jännitys keliolosuhteitten takia, töihin pitää mennä. Käyn nyt ensin katsomassa ja kokeilemassa miten ajaminen sujuu.. jos ei suju niin menen nyssellä, jään aikasemmin pois ja saa vähän ulkoilua kävellen ( jalka kestää noin 2km kävelyn).

tempokisu
09.03.2022, 10.29
Just, eilen olisi ollut erinomaisen hyvä mahdollisuus aurata ja lanata pehmeet söheröt kelviltä - mutta ei. Kävin kaupassa pidemmän kautta, on kyllä Pirkkalassa ihan jäiset kelvit. Onneksi ajorata näyttää kuivuvan. Anteeksi autoilijat, mutta pakko se on ajoradan reunassa nyt ajella.

Nickname
09.03.2022, 18.57
En yllättynyt tänäänkään siitä että posteljooni ei osaa enää pudottaa laskuja tai ylipäätään mitään lehteä, kirjettä yms. luukusta perille asti vaan se jätetään puoliksi roikkumaan ulkopuolelle, kuka tahansa ohi kävelevä voisi ottaa mun laskut ja kirjeet siitä ovesta, pitää varmaan laittaa lappu oveen kissan kokosilla kirjaimilla että "pudota posti luukusta alas asti", siinä olisi tosin riski että joku vitsiniekka kävisi poistamassa kohdasta "alas asti" viimeiset a ja s, sitten ei varmaan tulisi postia enää ollenkaan.

tempokisu
10.03.2022, 11.58
^ minulla on postiluukun yläpuolella "Aamulehti sisälle asti" Ensin laitoin ystävällisemmin "Pudotathan Aamulehden sisälle asti, kiitos" Ei ymmärretty. Olen muutaman kerran lähtenyt jakajan perään ja maininnut asiasta. Joku ulkomaalainen jakaja, ei ymmärtänyt. Näytin hänelle esimerkkiä miten lehti laitetaan. Olen myös soittanut Aamulehden asiakaspalveluun melko usein.

Mutta Pirkkalan kelvit. Ihan jäätynyttä söheröä. Ei siinä auta enää sepelit tai hiekka, kun se kropuliainen pinta on se ongelma.

Juha Lehtinen
10.03.2022, 13.13
Mutta Pirkkalan kelvit. Ihan jäätynyttä söheröä. Ei siinä auta enää sepelit tai hiekka, kun se kropuliainen pinta on se ongelma.

Oulussa kelvien suunnittelu ja hoito näyttäisi olevan sitä luokkaa että siinä olisi monelle paikkakunnalle/kaupungille malliesimerkkiä miten homma hoituu tyylillä. Kannattaa katsoa Velogin uusin video youtubessa, otsikkona Oulu-pyöräilykaupunki.

Sent from my iPad using Tapatalk

Jami2003
11.03.2022, 12.27
Positiivinen koronatesti.

Onneksi tässä on tullut etäiltyä koko viikko.

Luumunen
11.03.2022, 17.08
Ei taaskaan yllättänyt että kun lainaat jollekin tutulle tai kaverille jonkun laitteen, tavaran tai rahaa niin oletusarvo on että se jätetään palauttamatta. Joudut sitten soittelemaan perään, muistuttamaan ja hakemaan omasi takaisin. ’’On ollut niin kiirettä että on unohtunut.’’ Just joo, enää en lainaa kenellekään mitään.

JackOja
13.03.2022, 18.17
Luisteluhiihtäjät paskoo ladut vaikka se luisteluosuus olisi kuinka leveä tahansa,

Situm
13.03.2022, 18.44
Että tirsat toimii

tempokisu
15.03.2022, 11.32
12.2. USA:sta lähetetty pikkupaketti ei ole vieläkään saapunut, edes Suomeen.
( olen ollut yhteydessä asiakaspalveluun, pyysi odottamaan 20.3. jos siihen mennessä en ole pakettiani saanut, ilmeisesti lähettävät uudet paidat? haluan mieluummin paidat kuin rahapalautuksen.

Ja voi että kun olisi saanu jäädä nukkumaan, tasan sen 3. rokotteen jälkeen aamujärjestys on muuttunut, eli ei herää tekemään mitään vaikka varhaisaamukolmen jälkeen.
Jalat on myös muuttuneet ihan voimattoman tuntuisiksi. Jännitystä jälleen, mutta nyt ei muuten kun päänsisäistä jännitystä.

JackOja
15.03.2022, 16.34
Moottorikelkkailijat... tai no, lievennetään ilmaisua, iso osa heistä on jollain tapaa vajakkeja. Isompi osuus kuin kansasta keskimäärin.

Oatmeal Stout
15.03.2022, 18.21
Moottorikelkkailijat... tai no, lievennetään ilmaisua, iso osa heistä on jollain tapaa vajakkeja. Isompi osuus kuin kansasta keskimäärin.
Siis hieman kuin nuo koiranpaskan levittäjät, kustannuksista piittaamatta haittaavat muiden elämää.

tempokisu
16.03.2022, 04.57
Huomenta...nyt kun voisi nukkua - niin eipä nukuta. Aloitin siivouksen ( ei imurointia)...

Luumunen
17.03.2022, 16.18
Reilu kuukausi sitten Saarikko uhkasi Keskustan eroavan hallituksesta, jos hallituksen budjettikuri ei pidä ja menokehys ylitetään. No nyt on Keskusta junaillut 300 miljoonan euron apupaketin suomalaisille maatiloille. Joten se siitä Keskustan budjettikurista ja menokehyksestä, ei varmaan yllättänyt ketään.

https://yle.fi/uutiset/3-12362998

pulmark
17.03.2022, 16.58
Reilu kuukausi sitten Saarikko uhkasi Keskustan eroavan hallituksesta, jos hallituksen budjettikuri ei pidä ja menokehys ylitetään. No nyt on Keskusta junaillut 300 miljoonan euron apupaketin suomalaisille maatiloille. Joten se siitä Keskustan budjettikurista ja menokehyksestä, ei varmaan yllättänyt ketään.

https://yle.fi/uutiset/3-12362998

Tuo apupaketti menee todella tarpeeseen varsinkin kun se osoitetaan suoraan maatiloille. Ruoka ja energia on niitä asioita joista ei kannata tinkiä omavaraisuuden suhteen varsinkin nyt hankalina aikoina kun energian ja lannoitteiden hinnat on nousseet.

Siitä voidaan vallan hyvin tinkiä että Suomi luopuu rahan lappamisesta gepardihattuisten kehitysmaiden kuninkaiden ökyautojen hankintaan niin että ne ja niiden lihavat jalkavaimot pääsisi ajelulle uudella Rolls-Roycella. Noiden kehitysmaiden auttamiseen pätee vähän sama sääntö kuin spurgujen auttamiseen: Älä anna spurgulle koskaan suoraan rahaa vaan anna tai osta sille vaikka leipää jos haluat auttaa.

Menokehyshän tarkoittaa sitä paitsi koko budjettikehystä eli maataloustuottajien tukeminen ei välttämättä tarkoita menokehyksen ylittämistä vaan sitä että rahaa osoitetaan enemmän tärkeisiin kohteisiin.

MV
17.03.2022, 17.08
Toisaalta kaikkia maataloustukia on perusteltu kautta aikojen huoltovarmuudella. Nyt kun sitten on vähän ropleemia, halutaan lisää rahaa. Se siitä resilienssistä. Entä jos tulisi iso kriisi? Millä kertoimella valtion budjetti pitäisi laittaa maataloustukiin silloin? Riittääkö 10x vai laitetaanko 100x.

Kustannustehokkaampaa olisi lisätä kasvissyöntiä. Ei ole kovin monimutkaista matikkaa se.

Sinänsä huomionarvoista että isoimpia kärsijöitä tässä Ukrainan kriisissä (sikäläisten jälkeen, tietysti) ovat Afrikan maat, jotka ovat riippuvaisia ukrainalaisesta viljasta. Joka jäänee kylvämättä ja puimatta ja votkaksitislaamatta.

pulmark
17.03.2022, 17.15
Toisaalta kaikkia maataloustukia on perusteltu kautta aikojen huoltovarmuudella. Nyt kun sitten on vähän ropleemia, halutaan lisää rahaa. Se siitä resilienssistä. Entä jos tulisi iso kriisi?

Kustannustehokkaampaa olisi lisätä kasvissyöntiä. Ei ole kovin monimutkaista matikkaa se.

Nythän on jo iso kriisi energian hinnan ja lannoitteiden hinnan nousun ja saatavuuden vuoksi jotka kohdistuvat suoraan elintarvikkeiden tuotantoon.

Kasviksia ja viljaa tuotetaan myös Suomessa, ei kasvissyönti mikään ratkaisu ole nykyiseen maatalouden tuotantokustannusten nousuun. VMP.

https://yle.fi/uutiset/3-12352665

MRe
17.03.2022, 18.51
^no eikö sitä huoltovarmuutta pidä juuri kriisiä varten olla olemassa? Useasti on nostettu esiin, etä ei ne traktorit ilman polttoainetta kulje, mutta tämä on aina vaiettu hiljaiseksi koska oma maatalous. En tosin väitä, että se huoltovarmuus paranisi, jos oltaisiin tuonnin varassa.

Mutta sen harhakuvitelman voi unohtaa, että olisimme jotenkin omavaraisia.

MV
17.03.2022, 19.26
^^ Huoltovarmuuden kannalta on tärkeintä saada max kalorit+vitamiinit mahdollisimman vähillä ulkomaisilla resursseilla. Silloin tuntuisi järkevämmältä kasvattaa kasveja ihmisruoaksi eikä eläinmille. Eläin kun ei ole ikiliikkuja josta saadaan saman verran energiaa kuin mitä siihen laitetaan, vaan se pieree ja paskoo ja varastoi luihinsa melkoisen osan. Silloin maitotilallisten tukeminen ei ole huoltovarmuuden parantamista vaan suoraa elinkeinotukea esittelevän ministerin kannattajille.

Markkinataloudessa olisi järkevämpää käyttää nuokin rahat verojen alentamiseen.

pulmark
17.03.2022, 22.16
^^ Huoltovarmuuden kannalta on tärkeintä saada max kalorit+vitamiinit mahdollisimman vähillä ulkomaisilla resursseilla. Silloin tuntuisi järkevämmältä kasvattaa kasveja ihmisruoaksi eikä eläinmille. Eläin kun ei ole ikiliikkuja josta saadaan saman verran energiaa kuin mitä siihen laitetaan, vaan se pieree ja paskoo ja varastoi luihinsa melkoisen osan. Silloin maitotilallisten tukeminen ei ole huoltovarmuuden parantamista vaan suoraa elinkeinotukea esittelevän ministerin kannattajille.

Markkinataloudessa olisi järkevämpää käyttää nuokin rahat verojen alentamiseen.

Eläimen lantahan kierrätetään eli sitä käytetään lannoitteena. Tuskin kukaan perunaa, porkkanaa, lanttua, tomaatteja yms. syö siten että syö myös sen varsiosan. Sama koskee marjapensaita, tuskin kukaan sitä pensasosaa syö. Ainakaan itse en ihan niin täydellistä kasvissyöjää tunne. Kasvitkin tarvitsevat lannoitteita, vettä, valoa ja lämpöä. Lisäksi tyypillisten kasvien hyötysuhde on ihan hiton huono eli ne hyödyntää fotosynteesiä 0.2 - 2% hyötysuhteella, parhaimmillaankin vain 8%. Fotosynteesissä syntyy oheistuotteena happea ja vetyä. Vetyä kasvit käyttävät hiilihydraattien valmistamiseen.

Markkinatalous on ihan eri juttu kuin huoltovarmuus tai omavaraisuus. Turha siirrellä maalitolppia siihen. Maatilojen ahdinkoon tukipaketti on enemmän kuin tarpeellinen äkillisesti kasvaneiden tuotantokustannusten vuoksi eivätkä maatilat ole siihen syyllisiä riippumatta siitä mitä ne tuottavat. Varsinkin lannoitteiden osalta syynä on Venäjän hyökkäyssota ja sen asettamat kiintiöt lannoitteiden viennille.

Onneksi hallituksessa on viimein herätty ja oltu yksimielisiä tukipaketista ilman poliittista tai ideologista vääntöä.

MV
17.03.2022, 22.38
Niin siis on huoltovarmuus, ja sen eteen pitää tietysti tehdä toimenpiteitä. Mutta ei mitä tahansa toimenpiteitä. Esim kahvin kasvattaminen ei oikein pelitä, vaikka kyseistä mönjää moni kaipaakin. Vähän arveluttaa ihmisravinnoksi kelpaavan viljan syöttäminen eläimille, joista syödään sitten osa (ja loput rahdataan Kiinaan).

Sitten on erikseen elinkeinoja, joihin nykyinen tilanne vaikuttaa ikävästi. Esim vaikka Venäjälle matkoja järjestävät tai Lada-kauppiaat tai firmat jotka teettää koodausta alihankintana ukrainalaisilla, valkovenäläisillä tai venäläisillä firmoilla (=kaikki IT firmat). Sekä näköjään taas kerran maanviljelijät. Näitäkin voidaan tukea, mutta se ei ole huoltovarmuutta. Tukeminen on syytä tehdä markkinaehtoisesti koska markkinat tietää paremmin kuin Lintilä tai MTK. Lyönpä vetoa että sitten kun sota on ohi ja Ukraina saa pellot kuntoon, MTK et al vaatii taas tukipakettia kun maailmanmarkkinahinnat laskee.

Huoltovarmuutta olisi se, että liikennepolttoaineen hinnan noustessa maanviljelijä kuulee tästä lukiessaan Maaseudun tulevaisuutta, hymähtää ja sanoo puolisolleen että "Kaikkea ne siellä kaupungissa vouhottaa"

pulmark
17.03.2022, 23.09
Niin siis on huoltovarmuus, ja sen eteen pitää tietysti tehdä toimenpiteitä. Mutta ei mitä tahansa toimenpiteitä. Esim kahvin kasvattaminen ei oikein pelitä, vaikka kyseistä mönjää moni kaipaakin. Vähän arveluttaa ihmisravinnoksi kelpaavan viljan syöttäminen eläimille, joista syödään sitten osa (ja loput rahdataan Kiinaan).

Sitten on erikseen elinkeinoja, joihin nykyinen tilanne vaikuttaa ikävästi. Esim vaikka Venäjälle matkoja järjestävät tai Lada-kauppiaat tai firmat jotka teettää koodausta alihankintana ukrainalaisilla, valkovenäläisillä tai venäläisillä firmoilla (=kaikki IT firmat). Sekä näköjään taas kerran maanviljelijät. Näitäkin voidaan tukea, mutta se ei ole huoltovarmuutta. Tukeminen on syytä tehdä markkinaehtoisesti koska markkinat tietää paremmin kuin Lintilä tai MTK. Lyönpä vetoa että sitten kun sota on ohi ja Ukraina saa pellot kuntoon, MTK et al vaatii taas tukipakettia kun maailmanmarkkinahinnat laskee.

Huoltovarmuutta olisi se, että liikennepolttoaineen hinnan noustessa maanviljelijä kuulee tästä lukiessaan Maaseudun tulevaisuutta, hymähtää ja sanoo puolisolleen että "Kaikkea ne siellä kaupungissa vouhottaa"

Suomi on yksi pienempiä vehnän viejiä maailmassa, ei vehnän viennillä ja viennistä saatavilla tuloilla ole merkitystä suomalaiselle viljelijälle koska suurin osa Suomessa viljeltävästä vehnästä käytetään Suomessa. Viljoista ohra ja erityisesti kaura ovat suomalaisten vientiviljoja. Suomi on toiseksi suurin kauran viejämaa maailmassa. Venäjä ja Ukraina on maailman suurimpia vehnän tuottajia ja myös samalla viejiä. Ruis on toinen Suomen tärkeimmistä leipäviljoista ja senkin suhteen Suomi on hyvin omavarainen.

Maataloudessa käytettyjen polttoaineiden osalta toki yksi tapa olisi ollut laskea maatalouden tuotantokustannuksia laskemalla polttoaineveron hintaa. Tämän kohdistaminen pelkästään maatiloihin olisi ollut yksi lisäpalikka systeemiin. Sama vaikutus saadaan maatiloja tukemalla ilman että tarvitsee viritellä mitään lisäpalikkaa. Veroista tai lainalla maatilojen tukipaketti kuitenkin rahoitetaan.

Hyvin harvoilla maatiloilla on maksuvalmiutta (käteiskassaa) niin että ne nyt pystyisivät reagoimaan äkilliseen lannoitteiden ja polttoaineiden hintojen nousuun. Kuolleena syntynyt ajatus että joskus myöhemmin maatiloille annettaisiin verohelpotuksia.

Ruuan tuotanto ja siihen liittyvä huoltovarmuus yhdistettynä omavaraisuuteen on totisesti tärkeää. Ilman ruokaa ihminen ei kovin pitkään elä ja nykyisen kaltaisen urbaanin ihmisen voi olla vaikea sopeutua siihen että joutuu itse hommaamaan ruuan raaka-aineet esim. luonnosta. Tarvittaisiin ihan hillittömän isot varastot ja jotkut erittäin kehittyneet säilytysmekanismit jos kotimaista ruuan tuotantoa ei olisi. Lisäksi aika monelle ihmisille itseni mukaan luettuna ruuan raaka-aineiden tuoreus on aika merkittävä tekijä. Aika harva syö esimerkiksi useita kuukausia tai useita vuosia vanhoja pakastimessa olevia kasviksia.

MV
17.03.2022, 23.55
Kyllä kai vehnän hinta maailmalla vaikuttaa kotimaisiinkin hintoihin. Jos leipomo saa ukrainalaista murto-osalla siitä mitä kotimaista niin kummankohan valitsee?

Huoltovarmuuden kannalta olisi kaikkein tärkeintä saada maatalouden toiminnot fossiilivapaiksi mielellään viimeistään vuonna 1996. Siihen löytyy kyllä keinoja, ei tosin tuolla aikataululla.

Polttoaineen hinta voi kasvaa vielä reilusti, mahdollisesti jopa yli kolmen euron. Silloin verotonkin hinta olisi yli pitkän ajan keskiarvon. Parempi päästä eroon koko pa**asta.

Enkä siis vastusta suomalaista maataloutta ollenkaan. Ihmettelen vain näitä tuki- ja hallintohimmeleitä, joilla kurjistetaan maatalousyrittäjien asemaa kohtuuttomasti.

pulmark
18.03.2022, 01.06
Kyllä kai vehnän hinta maailmalla vaikuttaa kotimaisiinkin hintoihin. Jos leipomo saa ukrainalaista murto-osalla siitä mitä kotimaista niin kummankohan valitsee?

Huoltovarmuuden kannalta olisi kaikkein tärkeintä saada maatalouden toiminnot fossiilivapaiksi mielellään viimeistään vuonna 1996. Siihen löytyy kyllä keinoja, ei tosin tuolla aikataululla.

Polttoaineen hinta voi kasvaa vielä reilusti, mahdollisesti jopa yli kolmen euron. Silloin verotonkin hinta olisi yli pitkän ajan keskiarvon. Parempi päästä eroon koko pa**asta.

Enkä siis vastusta suomalaista maataloutta ollenkaan. Ihmettelen vain näitä tuki- ja hallintohimmeleitä, joilla kurjistetaan maatalousyrittäjien asemaa kohtuuttomasti.

Leipomot harvemmin ostaa niitä viljan jyviä suoraan tuottajilta vaan siinä välissä on ns. mylly tai joku muu vastaava laitos joka jalostaa sen viljasta saatavan jyvän leipomoille käyttökelpoiseksi eli valmistaa viljan jyvästä jauhoa. Myllyjen ja viljan viljelilijöiden välillä on sitten sopimus jossa määritellään mm. viljasta saatava hinta, viljan laatuluokka, viljan määrä yms. sopimusehtoja. Nämä sopimusehdot eivät suinkaan vaihtele päivittäin vaan niitä tarkistetaan todennäköisesti vuosittain.

Maailmanmarkkinahinta tottakai vaikuttaa näihin osto/myyntisopimuksiin mutta ei ne merkittävästi muutu jos globaalissa mittakaavassa eli maapallon laajuisesti ei tapahdu suurta katovuotta/vuosia.

Sitten on vielä siemenviljan viljelijät joilla on myös sopimukset siemeniä jalostavien laitosten kanssa. Siemen on siis viljan siemen joka keväällä tai syksyllä kylvetään maahan ja josta kasvaa sitten viljan korsi jonka päässä on ne viljan jyvät monistuneena siitä siemenestä (tähkä). Siemenviljoihin liittyy myös laatuvaatimukset ja EU säädökset. Jos siemenviljasato esim. Suomessa on huono niin EU voi sallia tilapäisesti alemman laatuluokituksen (huonompi itävyys) omaavan siemenviljan myynnin.

Kaikkiin ym. viljelyihin liittyy sitten huoltovarmuusvarastointi. Siemenviljan varastointi on tärkeämpi koska sen puute voi vaikuttaa siihen että satoa ei pääse syntymään Suomessa niin paljon ja ollaan tuonnin varassa. Siitä siemenviljasta voi kilpailu olla kovaa jos muuallakin maailmassa siemenenviljely on epäonnistunut jolloin hinta nousee. Niistä viljan siemenistä kasvaa korsia joiden päässä on tähkiä ja yhdessä tähkässä voi olla kymmeniä jyviä. Jokainen tajuaa kuinka iso merkitys siemenviljalla on liittyen jyvien määrään.

Mun mielestä maatalouden tukipaketilla pelastetaan nyt maataloustuottajia konkurssilta eli siltä kurjistumiselta ja samalla taataan kotimaisen viljan (jyvät, siemenet) saatavuus. Suomessa muuten on semmoinen laitos kuin elintarviketurvallisuusvirasto joka mm. yrittää pitää huolta siitä että siemenviljaa on tarjolla riittävästi ja sen laatu eli itävyys on hyvä.

samooja
18.03.2022, 11.20
Aurinko, se on kaunis, jopa veren värjäämällä kankaalla jolle on sisuskalut lössähtänyt. Aurinko on kaunis vaikka seinälle olisi aivot roiskittu, kirkko poltettu ja maa olisi savuava raunio jonka kylmissä varjoissa monet nyyhkyttävät peloissaan.

tempokisu
19.03.2022, 12.20
Sillä lailla,

Keräilyharrastus, eläinten tarkkailu, television katselu tai matematiikan harrastaminen olivat sellaisia vapaa-ajanviettotapoja, joita pidettiin tylsän ihmisen merkkeinä.

t.tylsä ihminen

Singer
19.03.2022, 16.55
kuinka vaikeaa on laittaa ne takavalotkin päälle pimeällä, vaikka ajajalle on siitä sanottu? no, jästipäät on jästipäitä..

Köfte
20.03.2022, 00.02
^ Vilkku kiertoliittymästä poistuttaessa. Ruåtsalaiset vilkuttavat jo sinne sisäkeirrollekin. Täällä ei vaan voi...

tempokisu
21.03.2022, 07.22
Eipä Aamulehti taaskaan tullut aamulla. Onkohan tänä vuonna kymmenes kerta kun soittelen postin varhaisjakelun asiakaspalveluun tästä asiasta...

^ usein on niin pieni kierros että vilkku pitää laittaa heti tultuaan, jos meinaa ensimmäisestä erkanevasta väylästä poistua...

MRe
23.03.2022, 14.45
Autokauppiaat. En tiedä mikä siinä on, mutta autokauppojen teko ei vielä 2020-luvullakaan eroa hevoskaupoista. Koko ajan on se fiilis, että sinua kusetetaan. Tai oikeastaan että paljonko sinua kusetetaan. Pyysin vaihtotarjousta uuteen autoon useammastakin liikkeestä ja tarvittavan välirahan ero parhaan ja huonoimman tarjouksen välillä on yli 9 k€. Ja sitten autokauppias vielä harmistuu, kun pyydän tarjousta muualta, kuin ”oman alueen” liikkeestä. Ja kohdeauto kaikissa sama tehdastilausvärkki.

En tiedä automyyjien palkoista, mutta mulle yhdeksän tonniakin on jo rahaa…

Jami2003
23.03.2022, 21.10
En tiedä automyyjien palkoista, mutta mulle yhdeksän tonniakin on jo rahaa…

No siitähän nimenomaan on kysymys. Käsittääkseni autokauppiailla on erittäin vahva provisio palkkaus ja kaikki mitä saa työnantajan minimikatteen päälle nyhdettyä menee paremmalla prosentilla omaan taskuun.

m-52
23.03.2022, 21.53
^ Vilkku kiertoliittymästä poistuttaessa. Ruåtsalaiset vilkuttavat jo sinne sisäkeirrollekin. Täällä ei vaan voi...
Vilkun käyttö ainakin täällä on hyvin usein sellaista, että vilkku laitetaan päälle vasta kun ollaan jo kääntymässä. Liikenneympyröitä täällä ei ole, vaikka tarvetta olisi.

MRe
24.03.2022, 09.17
No siitähän nimenomaan on kysymys. Käsittääkseni autokauppiailla on erittäin vahva provisio palkkaus ja kaikki mitä saa työnantajan minimikatteen päälle nyhdettyä menee paremmalla prosentilla omaan taskuun.

Olen käsittänyt, että nykyään uusautomyynti ja käytettyjen kauppa ovat erillisiä kaikilla toimijoilla. Eli myyntireiska saanee provikkansa sen uuden myydyn mukaan. Mutta varmasti on muitakin kompensaatiomalleja.

Toisaalta en niin kauheasti jaksa huolehtia muiden rahoista. Omissakin tarpeeksi jo hommaa.

bici74
24.03.2022, 12.27
Se että tuolla eräässä ketjussa homma lähtenyt taas hieman lapasesta.

tempokisu
24.03.2022, 16.54
a. postimaksut nousee 1.4. alkain > palvelu huononee, sillä:
b. ( lausutaan böö) postia jaetaan vuorotellen ma-ke-pe/ ti-to

Sanomalehdet jaetaan aamulla ( tosin ei ole aina jaettu, tänä vuonna soittanut kun Aamulehti ei tullut, 9 kertaa. Ja maksullinen palvelunumero, tietysti ) jää nähtäväksi.

tempokisu
24.03.2022, 23.57
..joo huomenta, laitoin herätyskellon soimaan - mutta ei näköjään sitten toiminu ( ei ole ensimmäinen kerta kun...) ja jäi Hannu Hautala-ohjelma näkemättä.
Äiteekin oli soittanut...ja joku vaan nukkuu.
Onneksi voi katsoa ( jos sekään nyt sitten toimii ) yle areenasta, ja minulla on kyllä kirja kyseisestä aiheesta.

ps. ja sitten vaikka miten olen itelleni sanonu että älä vertaa ajamisiasi miesten lenkkeihin...jaa joku ajanu 93km, mä sain kokoon vain 82km. Ei pääse tiikeri raidoistaan eikä nahkiainen kidusaukoistaan..

Singer
25.03.2022, 03.23
kerrostalon äänet, joillakin kovaäänistä "toimintaa"...kunhan ei olisi joku nymfo, se nimittäin ei ole hauskaa kuunneltavaa.
kokemusta alakerrassa asuneesta seksityöläisestä, joka ulisi kuin syötävä.

taski63
28.03.2022, 08.37
Että Kuopiossa sattuneen ketjukolarin syyksi arveltiin lehden mukaan "huonoa näkyvyyttä". Mystinen juttu, meidän parkkipaikalla on öisin huono näkyvyys 2/3 vuodesta, eikä autoille ole sattunut mitään.

tempokisu
28.03.2022, 10.53
^ kova kiire ja pitää päästä ohitte, vaikka olisi huono näkyvyys. Sitä näkee joka pitemmällä autoilureissulla. Ja sitten toi tie numero 11 Porintie on niin vaarallinen. Ei se tie kenellekään mitään tee, makaa siinä paikallaan vaan.

JackOja
29.03.2022, 20.39
Juustonhimo. Piti höylätä viipaleita palkkarivoikkareille, mutta vetelin niitä suoraan suuhun toistakymmentä kappaletta.

Firlefanz
29.03.2022, 21.07
^ Pisteet siitä että juustoa piti höylätä. Mä olen sellainen halpa snobi joka hieman halveksuu valmiiksi viipaloidun juuston syöjiä, vaikkei itsekään sokkotestissä erottaisi kumpi on kumpaa.

(Huvittaisi arvata mitä juustoa syötiin. Ei ainakaan mitään kevytjuustoa. Eikä edamia. Mahdollisesti goudaa. Mutta olen rohkea ja veikkaan Valion Maasdamia!

Minua ei yllättänyt että sekin oman lähilatuni osa joka olisi ollut hiihtokunnossa on kävelty maanantaina pilalle.

JackOja
29.03.2022, 21.31
(Huvittaisi arvata mitä juustoa syötiin. Ei ainakaan mitään kevytjuustoa. Eikä edamia. Mahdollisesti goudaa. Mutta olen rohkea ja veikkaan Valion Maasdamia!.

15% Polar. Maasdamit on namia ja Polarissa on samoja makuja.

Köfte
03.04.2022, 01.12
Urheilupiirien sisäinen mädännäisyys paljastaa jopa politikointia irvokkaampaa paskaa.

tempokisu
03.04.2022, 02.41
Juustonhimo. Piti höylätä viipaleita palkkarivoikkareille, mutta vetelin niitä suoraan suuhun toistakymmentä kappaletta.

Kiitos, kiva tietää että on muitakin. Ei vitsit jos ostan juustopaketin, se tulee syödyksi parissa päivässä...sellainen juustonleikkaamista varten oleva työkalu on täysin turhake, veitsellä laittelen jos ei ole valmiita siipaleita. Ja Koskenlaskija-juusto tulee syödyksi samantien, en edes osta kun tiedän....
Edullisinta juustoa olen ostanut x-tra ja pieni paketti 150g oli aiemmin, vielä tammituussa 1.19e > nyt se on 1.49e.

Firlefanz
03.04.2022, 09.04
Se juustonleikkaamiseen tarkoitettu työkalu on nimeltään juustohöylä:cool: Siis jos se ei ole veitsi:D

Minua EI yllättänyt että juustohöyläkin on norjalainen keksintö:
Ostehøvelen er en oppfinnelse som ble patentert av snekkermester Thor Bjørklund fra Lillehammer i 1925 og satt i produksjon i 1927. Bjørklund hadde irritert seg over hvor vanskelig det var å skjære pent av osten når man brukte kniv, så han oppfant høvelen med utgangspunkt i en vanlig snekkerhøvel.

Eikä sekään yllättänyt että sääennusteessa vielä pari päivää sitten näkynyt maanantainen lumisade onkin tulossa vesi- tai räntäsateena ja parhaassakin tapauksessa niin märkänä lumena että se sulaa tunneissa ja vie vanhatkin lumet mennessään ja heikentää jäljellä olevia latuolosuhteita. Niin tietysti pitääkin käydä jotta päästään oikeaan kevääseen, mutta kun yöpakkaset kuitenkin vielä jatkuvat eivätkä päivälämpötilat ole nousemassa, niin olisihan tuo voinut jättää satamattakin.

tempokisu
03.04.2022, 09.31
^ käytän nimenomaan veistä.

Firlefanz
03.04.2022, 09.39
^ No niinhän sinä jo kerroit:rolleyes:

Mutta kun niitä juustonleikkaamiseen tarkoitettuja työkaluja on muitakin kuin juustohöylä, esimerkiksi juustoveitsi - joita niitäkin muuten on erilaisia, erilaisille juustoille tarkoitettuja, aivan kuten höyliäkin on useammanlaisia...

Travelkicking
03.04.2022, 09.50
Ja Koskenlaskija-juusto tulee syödyksi samantien

Juustonpehmentimet ovat varsinaista 'terveysmuonaa'.

Firlefanz
03.04.2022, 10.32
Onhan sulatejuusto niin sanotusti teollisesti jalostettu elintarvike, jonka valmistuksessa käytetään lisäaineita eli tässä tapauksessa sulatesuoloja eli emulgointiaineita, mutta nyt ei yllättänyt että vedetään yhtäläisyysmerkki lisäaineiden ja jonkinasteisen epäterveellisyyden väliin.

Ei sekään muuten yllättäisi että joku Koskenlaskijasta tykkäävä kuitenkin välttelisi sen syömistä siksi että pelkää terveyshaittoja joista on jostain lukenut.

tempokisu
03.04.2022, 16.29
Ei sekään muuten yllättäisi että joku Koskenlaskijasta tykkäävä kuitenkin välttelisi sen syömistä siksi että pelkää terveyshaittoja joista on jostain lukenut.

Kyllä se ainoa kriteeri ruoan suhteen on: maistuu hyvälle. En ole ikinä valinnut ruokaa terveellisyysperusteella , aiemmin se oli hinta ja nyt se on maku.
( jätän tästä anoreksia-ajan pois, tarpeeksi kun nääntyy niin pakkohan sitä on jotain hyvää ruokaa syödä > seurauksena bulimia )

Suhteellisen terveellisestä ruoasta tykkään, mutta kalat ja perunat paistuu voissa, ja leivän päälle laitetaan paksu siivu voita, samoin aamupuurossa on melkein joka haukkasulla voisilmä.

MRe
07.04.2022, 09.18
Paavo ei yllätä koskaan. Eikä sekään yllättänyt, että Paavo on NATOa vastaan. Paavo haluaa Putinin lailla Neuvostoliiton takaisin.

Paavo Väyrynen: ”Asetun ehdolle keskustan puheenjohtajan tehtävään”

Paavo Väyrynen (kesk): ”Asettumalla ehdolle puolueen puheenjohtajan tehtävään avaan keskustelua keskustan poliittisesta linjasta.”
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d4ce52d5-0ab7-4f31-9d7c-dfb67c8d1019

TERU
07.04.2022, 09.50
Saas nähä vieläkö ja taas Väyrynen nostaa kepun suosta?
Ken tahtoo voi lukea hänen omia tekstejään, joitain tullut luetuksi.
https://www.paavovayrynen.fi/2022/04/07/keskustan-on-puolustettava-suomen-itsenaisyytta-ja-puolueettomuutta/

Nickname
07.04.2022, 10.52
Se että korona leviää työpaikalla kun kukaan ei käytä maskia, kohta on sormi suussa herroilla kun ei ole ketään työkykyistä paikalla.

29er
07.04.2022, 16.13
^ No ei ne muutamaa päivää pitempään ole pois töistä. Ja kaikkihan ei ole vielä palannut töipaikalle.

Nickname
07.04.2022, 22.10
^ Viikon on osa jo ollut, meidän töitä ei voi tehdä etänä en ole herras tai konttori hommissa nääs.

tempokisu
08.04.2022, 11.41
Mitä lähemmäs Tampereen keskustaa tulee, sen huonommassa kunnossa kevytväylät on. Kirjaimellisesti jäätävässä kunnossa työpaikan edessä oleva alue.
Anteeksi, en yhtään tiennyt missä saisi fillarilla ajaa (Hämeensillan jälkeen) , ajoin siitä mistä pystyy ajamaan.

JackOja
13.04.2022, 10.36
Foorumin totisuuden ja vihamielisyyden taso laski huomattavavasti LJL:n comebackin myötä. Muutenkin piristyi.

tempokisu
13.04.2022, 14.36
...no toki sen huomaa minä Radio Porin haasteltavana, tai joku julkisuuteen tottunut artisti. Jäi tosi paljon sanomatta, ja muutenkin hapuilua oli...sinänsä hyvä että juttua tuli kyllä koko ajan...aikaa oli vähän ja yritin nopeesti sanoa sanottavani.

Firlefanz
13.04.2022, 17.06
Foorumin totisuuden ja vihamielisyyden taso laski huomattavavasti LJL:n comebackin myötä. Muutenkin piristyi.

En ollut huomannu, mutten epäile havainnon oikeansuuntaisuutta tai käsitystä sen pääasiallisesta syystä yhtään. Tietty määrä älytöntä kepeyttä on paras mahdollinen vastalääke matalatasoista ja vastenmielistäkin offtopicjankutusta vastaan. Parantumattomille tosikoille LJL saattoi pahimmillaan tai parhaimmillaan olla liikaa, mutta sillehän ei kukaan mahda mitään eikä omelettia synny ilman rikottuja kananmunia.

Minua ei yllättänyt "Askeleet sodasta rauhaan" -ketjun viestin keskimääräinen sisältö, taso tai tyylilaji.

ilmora
14.04.2022, 13.02
Foorumi näyttää samalta kuin ennenkin.

marco1
14.04.2022, 13.44
Life is life