Näytä tavallinen näkymä : Märälle juurakolle ja kivikolle renkaat?
Sivut :
1
2
3
4
[
5]
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
lasinilkka
07.09.2011, 22.20
Kukaan mitannut WTB Bronson 2.1 ja 2.3 todellisia leveyksiä kuviosta ja kylkien kohdalta?
WTB Bronson 2.1 TCS: leveys kylkien kohdalta 51 mm ja reunanappuloiden kohdalta 54 mm. Eli mittaustarkkuuden rajoissa samat mitat kuin valmistajan ilmoittamat 50/53. Roval Controle XC Race -kiekkojen kehien leveys on muistaakseni vain jotain 18 mm.
perttime
07.09.2011, 22.21
Fat Albertit toimivat erinomaisesti!2010 laitetuilla FA Front ja Rear 2.4" renkailla täysjäykkä pyörä kulki TdT:ssä ihan hyvin. Paineita oli sen verran ettei peräpään valvojalla takuulla tule käärmeenpuremaa, joten pari kertaa lipesi kun menin liian vinon juuren yli. Kivien, hyvässä kulmassa olevien juurten ja muutaman pehmeän kohdan kanssa ei ollut pidon puolesta hätää.
Märkää juurakkoa ja kivikkoa löyty tän vkonlopun TdT:stä. Minkäslaisilla kumeilla porukka oli tyytyväisiä pitoon Kaupissa?
Itselläni oli TdT:ssä edessä Mountain King I 2.4 protection, takana uudempi MKII 2.2 protection litkutettuna sisärenkaattomaksi. Ihan mukavasti pystyi tällainen tekniikkarajoitteinen etenemään. Toki pientä lipsumista oli mutta ei mitään pahempaa. Paineita edessä noin 1,5 baria, takana n. 1,8. Kuskilla painoa 75 kg. Vaihdoin renkaat alle viikko ennen tapahtumaa ja ensimmäisellä lenkillä kosteassa maastossa oli pito hukassa. Noin 100 km ajelun ja muutaman kymmenyksen paineiden pudotus auttoi huomattavasti.
Saattaapi olla hiukan turhankin karkealla kuviolla tuo Rubber Queeni täkäläisiin maastoihin ja meikäläisen tarpeisiin, mutta piti saada nykyisten 2.2" Mountain Kingien tilalle hiukan pulleampi Black Chili-kuminen rengas. Vanha 2.4" MK oli ykkösvaihtoehto, mutta en löytänyt sitä mistään, joten päädyin sitten Rubber Queeniin. Ja eipä siitä hiukan järeämmästä kuviosta haittaa ole täälläkään näin syksyn kosteilla keleillä.
Tampereella ainakin Kalevan Sportia-Pekassa on 2.4 tuumaisia Mountain King ykkösiä tarjolla tarjoushinnoin sekä protectionina, supersoniccina että normi "saippuakumina".
Onko kukaan kokeillut miten toimii Maxxis Advantage syyskeleillä. Paremmin vai huonommin kuin Ardent. Entä kombo Ardent/Advantage. Kumpi eteen ja kumpi taakse.
3 tunnin lenkki takana Muddy Maryillä märässä leppävaarassa ja ei lipsunut sitten kuin kerran kun ajoi idioottina offcamber juurakkoon jossa oli nurmikkoa päällä, siitäkään ei pannuja tullut, pito palasi välittömästi kun juuri loppui, jos hiekkatie/assupätkillä ei tartte rullailla niin nää on kyllä ihan ykköskumit.
Kesällä mietin vertstar muddy mary:n hankkimista etukumiksi syyskeleille ja etukumina palvelleen traistar -yksilön siirtämistä taakse, mutta trailstar -seoksen huono kestävyys jätti hieman huonon maun schwalben uusista kumeista. Kerro miten tuo kestää ajossa.
Nyt alla on ollut muutaman lenkin Spessun Clutch SX, josta on toistaiseksi ollut lähinnä hyvää kokemusta. On pitänyt hyvin juurakossa ja limaisessakin kivikossa, ainut mistä renkaan tuntuu saavan kadottamaan pidon ovat juuri offchamber -tyyliset juurakot tai jos hakemalla ajaa vinottain limaisiin juuriin. Tällöinkin käytös on ollut aika yllätyksetöntä, rengas haukkaa kiinni heti kun on jostain mistä tarrata eikä lähde kerralla alta. Miinuspuolena kuvio tuntuu tukkeutuvan nopeahkosti tahmeammasta mudasta ja vaatii hieman vauhtia että puhdistuu. Siirtymillä vierintävastusta on pehmeämmän seoksen ja isohkon painon ansiosta, tosin tämä ei haittaa kun poluille pääsee ja pitoa tuntuu piisaavan.
Tän vuoden mallissa näyttäis olevan 65/55, kuten kaikissa muissakin Spessun All Mountain -kategorian kummeissa. Viimevuotisessa oli 70/60. Taitaapi lähteä kokeiluun kaikesta huolimatta.
Mun piti oikein käydä tarkistamassa että kumpaa mulla nyt oli ettei tule disinformaatiota. Mulla sattuu olemaan molemmat. Eli pyörän mukana tuli purgatoryt sekä edessä että takana. Edessä oli 70/60 seos ja takana 65/55 seos. Edestä vaihdoin pois koska rengas lähti alta sellaisella kalliolla missä ennen ei ole ollut mitään hätää. Rampage tuli tilalle. Tuo pehmeämmällä on takana joku +100km takarenkaana ja se tuntuu aika hyvältä. Tuntuu aika oivalliselta kompromissiltä pidon, rullaavuuden ja leveyden suhteen. Jarrutus ja vetopito on molemmat tuntuneet koko ajan paremmilta mitä enemmän tuolla on ajanut. Kyljetkään ei vissiin ole sitä heiveröisintä sorttia kun on 2bliss rengas.
Onko kukaan kokeillut miten toimii Maxxis Advantage syyskeleillä.
Paremmin vai huonommin kuin Ardent. Entä kombo Ardent/Advantage. Kumpi eteen ja kumpi taakse.
Advantagesta hiukan rajoittuneemmat kokemukset kuin Ardentista, mutta olen tuota 2.4" Advantagea jonkun
verran käyttäny, takana kokeilun vuoksi - ei oikein ollu siinä päässä minun makuun ja sit pelkästään edessä
ja siinä se on hyvä. Advantage on yks parhaista eturenkaista juurakoissa, oli sit märkää tai kuivaa.
Sileellä kovalla se ei oo parhaimmillaan, nappula taittuu. Ardent on enempi kompromissi, ei_ihan_niin_hyvä
juurakoissa mut parempi kalliolla ja kivikoissa. Mulla on ollu monenlaisia Ardentteja, mut suosikki niistä on
2.25" UST 60d MaxxPro-kumina, isommat ei oo ollu mun juttu. Moinen etu-Advantage ja taka-Ardent-combo
on jämähtäny liki pysyvästi yhteen kiekkosettiin joka toimii verrokkina kaikille muille kumeille joita ulkoiluttelen.
Suositus on vahva osta.
Tampereella ainakin Kalevan Sportia-Pekassa on 2.4 tuumaisia Mountain King ykkösiä tarjolla tarjoushinnoin sekä protectionina, supersoniccina että normi "saippuakumina".
Kävin noutamassa protectionit black chili-seoksella, huomenna testaamaan..
2,4 taka-fat-albertista tlr:nä vähän lisäkokemuksia 2,2 UST RQ:n jälkeen. Reunanappulat + muukin kuvio todellä pitävä. Juurakossa ja kivikossa menee tosi hyvin, ja samoin nuo järeät reunanappulat tarraavat sivukaltevalla tosi hyvin. Ainoa miinus tulee siitä, et tasaisella märällä kalliolla vetopito on huonompi kuin RQ:ssa. Samoin rengas on tosi elävä ja perä tuntuu joustavan välillä sivuttain, mut onhan tuo rengas leveämpikin ja tietty tosi kevyt 760g tjtn.. Asfalrilla ei oikein rullaa 2,2 RQ:n jälkeen. Kuitenkin syksyn ja talven keleille plussia enemmän kuin miinuksia, ja voi suositella jos painon haluaa pitää kurissa mutta leveää pitää saada. Edessä 2,4 rq litkuilla ja siellä toimii hyvin, mut ainoastaan sivunappulat häviää Alberteille. Seuraava edessäkin voi olla Albert, ja tuohan tiivistyi laakista ja nousi ihan jalkapumpulla kun ei-UST RQ:n vuoto asettui lopulta kuukausien jälkeen vasta alppireissulla, jossa litku sai hiukan enemmän kyytiä :) . Vanteena notubes Arch, joka voisi tietty olla leveämpikin mut toimii ok noilla kumeilla silti 1,6 bar paineella.
Juha Jokila
13.09.2011, 02.52
Mulla on ollu monenlaisia Ardentteja, mut suosikki niistä on
2.25" UST 60d MaxxPro-kumina, isommat ei oo ollu mun juttu.
Millä tavalla isompi Ardent on huonompi, kuin tuo pikkunen?
Mää kun ajattelin kokeilla 2.6" Ardenttia syksyn vetelille soille ja kallioille.
Mää kun ajattelin kokeilla 2.6" Ardenttia syksyn vetelille soille ja kallioille.
Suurin ero noissa on nappulan korkeus. Toki nappulan kokokin muuttuu isompaan mentäessä.
2.25":ssa nappulat, ennenkaikkea ne reunasellaiset, ovat jämäkämpiä eivätkä taitu.
Isommassa 2.4" ne ovat löysemmät ja kanttipito kovalla alustalla on heikompi.
Supertackyä en oo Ardentissa koestanu. Toi havainto on subjektiivinen ja johtunee
(liian) niukasta ajomassasta. Itte lähtisin ehkä kokeilemaan muhkumpaa Advantagea ensin,
ainakin jos suota ja juurakkoa pitäis paljon ajaa.
↓ jokunen kommentti vielä jatkoksi - ne Ardentin keskinappulat pitää ihan hyvin ja kumi rullaakin,
tuossa ei liene ongelmaa. Ne on ne reunanappulat kun lipeää viistossa kalliossa / juuressa...
Jo nuo 2.4" ardentit ja advantaget on ~60mm reunanappulan kohdalta, joten kokoa niissä kyllä on.
Noita kahta jos vertaa, niin rullaavuudessa ei oo juur eroa eikä painossa. Ardent tukkeutuu hiukan
helpommin.
Juha Jokila
13.09.2011, 13.53
Itte lähtisin ehkä kokeilemaan muhkumpaa Advantagea ensin,
ainakin jos suota ja juurakkoa pitäis paljon ajaa.
Joo, mun maastoissa on paljon kalliota ja ajattelin, että Ardentin tiivis keskinappularivi pitäisi ja rullaisi hyvin. Sitten on nuo toisen lenkkimaaston pitkospuu-suo-kallio reitit, joissa isosta ilmatilasta on etua, kun ei uppoa turpeeseen tai lahojen pitkosten rakoon niin helposti. Olen tottunut NBX liten hyvän rullaavuuteen, niin ei hirveästi viittis huonompia laittaa. Varsinaisia suokuokkarenkaita en tarvitse ja aiemmat kokemuset ovat osoittaneet, että harva nappula on myös liukas kalliolla.
Mitenkähän Panaracer Rampage 2,35" vs. Ardent 2,4"? Noin niinkuin Helsingin keskuspuiston juurakoita ja kallioita ajatellen. Hakusessa olisi hyvä syysrengas aloittelevalle maastopyöräilijälle, eli luotettavuus ja pito ensin ja sitten rullaavuus.
Hintaero noissa ainakin on ihan tuntuva, kun parin ostaa, joten mahtaakohan Panaraceri olla hintaeron väärti?
Jos kapeampaa Ardenttia mielii, niin ainakin taakse EXO-kylki-versio. Tavallisessa kylki meni aika nopeasti ruvelle vaikka ei kolhinut mihinkään. Siksi varmaan niissä onkin minimipaineena 2.5 bar, mutta kuka noin kovilla renkailla ajelee.
Pistetään nyt tännekin huomautus:
Fat Albertin front-versio tosiaan on front-versio; ei toimi takana. Lipsahtelee luvattoman paljon. Kyseessä FA 2,4" 3C siis.
Mitenkähän Panaracer Rampage 2,35" vs. Ardent 2,4"? Noin niinkuin Helsingin keskuspuiston juurakoita ja kallioita ajatellen...
Makuasioita, sano kissa kun m*niansa nuoli... Rampage, mieluummin vielä SC-versiona. Perusvarma kumi,
toimii ok melkein missä vaan ml. pakkaskelit. Ardentissa isompi ilmatila, mut vaatii kuskilta hiukka enempi.
Itte ottaisin SC Rampagen taakke ja ton Ardentin eteen.
Minkälaisia kokemuksia löytyy 2.25 leveistä Fat Alberteista (sekä edessä että takana)?
Hakusessa on 29" -malli ja näyttäisi siltä, että Rampage 29 ei ole sticky saatika snakebite -suojattu.
Sitten olisi vaihtoehtona vissiin tuo Contin Rubberqueen, vaan eipä saa sitäkää black chili -versiona. Ja saatavuudesta en tiedä, ainakin näin nopealla tarkistelulla heikolta näyttää.
Hakusessa on 29" -malli ja näyttäisi siltä, että Rampage 29 ei ole sticky saatika snakebite -suojattu.
Sitten olisi vaihtoehtona vissiin tuo Contin Rubberqueen, vaan eipä saa sitäkää black chili -versiona. Ja saatavuudesta en tiedä, ainakin näin nopealla tarkistelulla heikolta näyttää.
2.25" Ardent on mulla ollut nyt 29erissä edessä useamman märän lenkin ja yllättävän hyvin toimii vaikkei mikään varsinainen märän kelin rengas kuitenkaan ole. Ei tuo siis mikään huippupitävä rengas ole, muttei aiheuta kuitenkaan ikäviä yllätyksiä. Eikä ole EXO. 26:ssa kesti myös tavallinen versio tämän kesän kivikkohierontaa.
HC Andersen
13.09.2011, 23.11
2,4" Fat Albert Pace Star seoksella tuntuu toimivan hyvin.
Pistetään nyt tännekin huomautus:
Fat Albertin front-versio tosiaan on front-versio; ei toimi takana. Lipsahtelee luvattoman paljon. Kyseessä FA 2,4" 3C siis.
Mun mielestä taas tuo rear on aikalailla turha kumi. Levoton varsinkin pehmeällä alustalla. Ja rullaa tosi huonosti. Frontti toimii edessä ja takana. Eipä tuossa Bettyssäkään ole taakse omaa kuviota.
Mun mielestä taas tuo rear on aikalailla turha kumi. Levoton varsinkin pehmeällä alustalla. Ja rullaa tosi huonosti. Frontti toimii edessä ja takana. Eipä tuossa Bettyssäkään ole taakse omaa kuviota.
Rear-nakkia en ole kokeillut. Front vois toimia takana, jos paineita sais riittävän alas. Se ei kuitenkaan käytännössä oikein onnistu, kun ei ole UST- eikä edes TLR-kumi kyseessä. Normiversio höökii turhan herkästi alhaisilla paineilla.
hanewish
14.09.2011, 18.27
Minkälaisia kokemuksia löytyy 2.25 leveistä Fat Alberteista (sekä edessä että takana)?
Mulla on tollaset ollu alla tässä muutaman viikon ja ihan hyvin on toiminut. Jollain 1.6 barin paineilla oon ajanut. Pito oli toki se tärkein/ainoa ostoperuste. Juurakot, kivet ja kalliot ovat sen verran liukkaita näin syksyllä....
Kelpo yleiskummit täällä etelässä mutta takarengas kuluu käyttökelvottomaksi kahdessa viikossa Lapin kivikoissa, muutaman UST-mallin kokemuksella.
JussiHoo
14.09.2011, 20.11
2.25" Ardent on mulla ollut nyt 29erissä edessä useamman märän lenkin ja yllättävän hyvin toimii vaikkei mikään varsinainen märän kelin rengas kuitenkaan ole. Ei tuo siis mikään huippupitävä rengas ole, muttei aiheuta kuitenkaan ikäviä yllätyksiä. Eikä ole EXO. 26:ssa kesti myös tavallinen versio tämän kesän kivikkohierontaa.
Pari lenkkiä kokeiltuna 29erille suunnitellulla Maxxis Beaverilla ja kokemus on ollut tod. hyvä. Hiukan kapealtahan tuo aluksi näytti, mutta pitoa on märässä kivikossa ja juurakossa aivan tautisesti. Eikä tuo mene tukkoonkaan, kun on sen verran avoin kuvio.
Täällä kun tuntuu olevan aika paljon kokemuksia lähinnä tuollaiseen "all mountain" ja "trail" -käyttöön tarkoitetuista märän kelin renkaista, niin osaisiko joku suositella ihan xc-fillariin jotain sopivaa rengasta syksyn märkään maastoon? Rocket Roneilla olen kesäisin ajellut, mutta aika hasardia on niillä touhu näin syksyisin varsinkin tuolla keskuspuiston kallioilla, juurakoissa ja mutalammikoissa läträtessä. Kenelläkään kokemusta esim. Schwalben Dirty Daneista?
sakuvaan
14.09.2011, 23.46
Täällä kun tuntuu olevan aika paljon kokemuksia lähinnä tuollaiseen "all mountain" ja "trail" -käyttöön tarkoitetuista märän kelin renkaista, niin osaisiko joku suositella ihan xc-fillariin jotain sopivaa rengasta syksyn märkään maastoon? Rocket Roneilla olen kesäisin ajellut, mutta aika hasardia on niillä touhu näin syksyisin varsinkin tuolla keskuspuiston kallioilla, juurakoissa ja mutalammikoissa läträtessä. Kenelläkään kokemusta esim. Schwalben Dirty Daneista?
Monivalintakysymys:
Onko rullaavuudella väliä?
On []
Ei []
Jos vastaat Ei, Muddy Mary VertStarilla. Reisilihaksia ja kuntoa kasvattava kokemus assulla. :D
Eikös se ole juurikin rullaavuus jonka vuoksi xc kuskit kärsivät huonommin pitävistä renkaista? Tuskin kovin moni käyttää kapeita sileitä renkaita vain haasteen vuoksi.
sakuvaan
15.09.2011, 00.25
Dirty Dania näemmä saa 2 tuumasena kanssa, tosin Vertillä ei saa, paha sanoa 'riittääkö' Pace limakallioille vai ei..
Mites Muddy Maryt, löytyykö jostain pk-seudulla hyllystä vai meneekö tilaamiseksi? 2.35" FR Evo VertStar tai tubeless TrailStar lähinnä mielessä.
Mulla on varmaan yksi Gooey Gluey kellarissa...
Monivalintakysymys:
Onko rullaavuudella väliä?
On [x]
Ei []
Toki sillä on jotain väliä kun xc-renkaasta on kyse, mutta riittävä pito kuitenkin etusijalla, koska pitävää rengasta tässä haetaan. Eihän miltään mutarenkaalta nyt voi odottaa mitään Furious Fredin rullaavuutta, mutta olisi se kiva jos niillä renkailla pääsisi tasaisella ja ylämäissäkin eteenpäin.
Dirty Dania näemmä saa 2 tuumasena kanssa, tosin Vertillä ei saa, paha sanoa 'riittääkö' Pace limakallioille vai ei..
Tuota rengasta juurikin tarkoitin.
Täällä kun tuntuu olevan aika paljon kokemuksia lähinnä tuollaiseen "all mountain" ja "trail" -käyttöön tarkoitetuista märän kelin renkaista, niin osaisiko joku suositella ihan xc-fillariin jotain sopivaa rengasta syksyn märkään maastoon?
Mitä 29-llä on tullut kokeiltua eri renkaita niin tähän mennessä ehkä paras kombo xc-pyörään olis 2.25 ardent eteen ja crossmark 2.1 taakse. Tuo satsi rullaa ihan oikeasti vielä hyvin, mutta ardentti pitää ihan ok myös märällä. Takapää tulee lipsumaan tolla setillä, mutta se ei ole ihan niin vaarallista kun se tulee aina perässä. Toki joku liukas kallio voi jäädä nousematta, mutta sitten voi alle iskeä myös ardentin taakse.
Tärkeintä märällä on kuitenkin ajotapa - sillä sitä pysytään pystyssä.
Mitä 29-llä on tullut kokeiltua eri renkaita niin tähän mennessä ehkä paras kombo xc-pyörään olis 2.25 ardent eteen ja crossmark 2.1 taakse. Tuo satsi rullaa ihan oikeasti vielä hyvin, mutta ardentti pitää ihan ok myös märällä. Takapää tulee lipsumaan tolla setillä, mutta se ei ole ihan niin vaarallista kun se tulee aina perässä. Toki joku liukas kallio voi jäädä nousematta, mutta sitten voi alle iskeä myös ardentin taakse.
Samaa komboa ehdottaisin minäkin. Tosin crossmarkia en ole vielä ehtinyt testaamaan, mutta Ardent ainakin tuntuu olevan aika mukava kompromissi rullaavuuden ja pidon välillä. Ei käy siirtymilläkään yhtään ahdistamaan. Ardentissa myös mukavasti ilmatilaa niin saa pitoa alhaisilla paineilla.
Samaa komboa ehdottaisin minäkin. Tosin crossmarkia en ole vielä ehtinyt testaamaan, mutta Ardent ainakin tuntuu olevan ...
Ardent / Crossmark toimii hyvin. Jos kaipaa lisää vetopitoa taakse niin Crossmark toimii hyvin myös nurinpäin.
Eikä kannata unohtaa Larsen TT:tä, vähintään Crossmarkin tasoa takana.
Jos kovasti kevyttä kumia kaipaa, niin Bontragerin Revolt-X, toimii yllättävän hyvin märässäkin, toimii litkuilla
mut kyljet on suht kevytrakenteiset.
Kiitti kaikille vinkeistä! Tosiaan tuo ajotapa on se tärkein. Kyllä ne taidotkin on kehittynyt kun on noilla Rocket Roneilla liukastellut syksyisin. Eturenkaan kanssa saa kyllä olla tarkkana ja siellä sitä pitoa tarvitaan eniten. Varovasti saa märkiä juuria ylittää ja olla tarkkana, mutta takarenkaan kanssa ei niin paljoa ole ongelmia. Aina välillä tulee kivoja hallittuja takarengasluisuja harrastettua liukkaalla.
Mitä 29-llä on tullut kokeiltua eri renkaita niin tähän mennessä ehkä paras kombo xc-pyörään olis 2.25 ardent eteen ja crossmark 2.1 taakse.
Mulle olis tulossa 2.25 Ardent ja 2.20 Ikon kombinaatio. Tästä ei löydy suosituksia, notta tarkottaako että kokeiltu on eikä kannata, vai että ei oo kokeiltu. :)
Jätin pihiyttäni toisen Ardentin tilaamatta, ja nyt vähän arveluttaa sitten että pääseeköhän tolla takarenkaalla syksyn märässä ja mudassa sitten yhtään mihinkään, vaikka saattaahan tässä niinkin käydä että ennen kun uus ajokki on alla niin onkin jo lumet maassa ja uudet ongelmat alla.
Mitä tossa nopeasti lukaisin Ikonista niin hyvältä vaikuttaa. Itse asiassa paremmalta kuin crossmark - ainakin syksyn keleille. Eli ardentin ja crossmarkin välistä. Kyllä tuokin lipsuu varmaan märillä kalliolla ja juurilla mutta niin lipsuu kaikki muutkin xc-renkaat. Toiset enemmän, toiset vähemmän. Sit on ne AM-renkulat erikseen.
Itse olen polkuajelussa nyt käytellyt rampagea edessä ja purgatorya takana, kun tuppaa toi ajo olemaan vähän tuollaista teknisempää rymistelyä. Näillä keleillä vierintävastus ei ole niin tärkeä kuin luotto renkaan pitoon.
Human Traffic
15.09.2011, 18.02
Komppaan Ardentin puolesta. 2.25 leveänä on ihan tarpeeksi pitoa märkään hgin keskuspuistoon. Paineet alle kahdessa, noin 1.8 sisurilla. Rullaakin ihan kivasti ja ilmatilaa löytyy. Itsellä on niin edessä kuin takanakin Ardent. Luotan noiden renkaiden pitoon juurakoissa ja kallioilla, ja hyvinhän ne pitää, sehr gut!
Kokelenpa tässä Uzziin 3.0" Gazzaloddia. Painoa vaatimattomasti yli 1800 g :D
Aivan mieletön oli äsken ajaa lähijuurakoissa, jota sade on piiskannut tasaisesti koko viikon. Harmi että jäi todella pienestä kiinni ettei mahtunut pyörimään takana.
Rullaus ei ole kovin kummanen, mutta toisaalta vauhti ei hidastu juurakossa lainkaan. Hitto mä haluan Fatbiken...
http://www.students.tut.fi/~koistine/temp/kuvia/ gazz1.JPG (http://www.students.tut.fi/~koistine/temp/kuvia/gazz1.JPG)
(http://www.students.tut.fi/~koistine/temp/kuvia/gazz2.JPG)
http://www.students.tut.fi/~koistine/temp/kuvia/gazz2.JPG
edit. lisää käyttökokemuksia:
Paineet kun pitää hyvin matalina, luokkaa yksi bar, niin rengas myötäilee aika mukavasti juurakoita ja pitää aivan tautisesti. Enemmän jos on painetta, niin hitaassa ajossa ei paljon rengas myötäile. Ja koska kumiseoskin on melkosen kovaa, niin pitokin on kehno. DH-kumi jäykkien kylkien ominaisuus nähtävästi.
Kahden kympin vauhdista saa alkaa jo vääntämään sarvista mutkiin :)
Kai mä tällä ajelen tässä syksyn. Takana Muddy Mary GG lipsuu huomattavasti enemmän, mut ei kuitenkaan liikaa.
Mietin jo tässä, jos vaikka kävis hakemassa toisen samanlaisen ja puukottas sivunappulat kapeiksi ja muut nappulat matalaksi, niin siitähän tulisi oiva takarengas talveksi :)
(http://www.students.tut.fi/~koistine/temp/kuvia/gazz2.JPG)
sakuvaan
17.09.2011, 17.04
Nyt on 51km lenkki-ajoa Muddy Mary Vertstareilla, takana ei mitään ihmeellistä kulumaa näy, kumin pinta karkea niinkuin voi olettaakkin kun kallioilla on tullut pyörittyä ja vähän siirtymää ajettu, ei lohkeile paloja eikä nappulat irtoile, tosin en harrasta ollenkaan lukkojarruttelua ja alamäet yritän ajaa mahdollisimman vähän jarruttaen :)
1.8baria sisureilla painetta molemmissa päissä ja kun ajaa tasaisella kovalla pohjalla silloin ottaa 3 riviä nappuloita kiinni ja ulommaiset ei vielä haukkaa tonttiin, painoa ajokamat päällä on jotain 65-67kg.
kanttiinin tollo
17.09.2011, 19.57
Miun mielestäin 2,6" Ardent on ihan pirun hyvä kovempanakin seoksena, ainakin edessä, tosin minä olen minä, joten isoin vika saattaa olla siinä. Just tänäp ajelin Raumalla märillä kallioilla, juurilla ja kivillä, paikoitellen poikkeuksellisen limaisilla sellaisilla, Geaxin Tattoo eturenkaana ja.. no... kyllähän se jossain kohdin vähän veteli omiaan, mut mies käskee eikä pyörä. Laiskasti tuolla Geaxilla ei voi märällä ajaa, joten entäpä Ardent... ken tietää. YMMV.
Voisin ens kuussa testata tuon Ardentin siellä Pirunkirkon maisemissa, sittenhän sen varsin tietää miten siel teil päi pelittää..
Mulla on varmaan yksi Gooey Gluey kellarissa...
Kahta huutais nyt. Kuuma vinkki tuli Lundbergin suuntaan, katotaan mitä se poikii.
Nakataan foorumille yks ei_niin_tavallinen kumi - Kenda El Moco, 2.35" Stick-E. Paras rengas
märkään juurakkoon + kivikkoon taakse joka mulle on vastaantullut. Ainua vika (vielä) on ettei
UST-versiota oo saatavilla. Maxxiksen Advantage 2.4" vielä eteen niin jo vain.
On se hiitu kun täl puol isoa vettä ton Kendan saatavuus on ~olematon. El Moco ja Slant6 on
oikeesti päheitä kumeja kun niillon ajellu - BBG ja HäpiMeedium näyttäis nekin hyviltä mut kun ei
saa. Paitti ameriikasta. **ttu.
Mountain kingit vaihtuivat Rubber Queen 2.2 UST kumeihin. Kovia paineita ihmiset tuntuu käyttävän. Vuoren Kuninkaissa on ollut siinä 1.3-1.5 baria ja samoilla lähdetään kokeilemaan Kumikunigattarilla. Tänään ei vielä harmillisesti kerennyt kun pihalla kokeilemaan, mutta huomenna pitäisi liukastella pari tuntia juuri/kivikkopolkuja. Samalla vaituivat shitmanot Eggbeatereihin. Jännittää on kun mummua kun kahvimerkkiä vaihtoi.
ilkkaluukkonen
18.09.2011, 19.32
Mountain kingit vaihtuivat Rubber Queen 2.2 UST kumeihin. Kovia paineita ihmiset tuntuu käyttävän. Vuoren Kuninkaissa on ollut siinä 1.3-1.5 baria ja samoilla lähdetään kokeilemaan Kumikunigattarilla. Tänään ei vielä harmillisesti kerennyt kun pihalla kokeilemaan, mutta huomenna pitäisi liukastella pari tuntia juuri/kivikkopolkuja. Samalla vaituivat shitmanot Eggbeatereihin. Jännittää on kun mummua kun kahvimerkkiä vaihtoi.
Tai sitten sinä olet vain vähän kevyempi kuin me muut ;)
Jytkyssä eturenkaassa pidän kyllä tietyissä tilanteissa jotain 1.5barin luokkaa olevia paineita, mutta taakse ei kyllä tällä painovoimakeräimellä paljon alle 2 barin paineita viitsi pistää.
Fat Albert 2.4 saatavuus ollessa olematon kääntyy katse Muddy Mary Vertstar suuntaan. Moni tuntuu ajavan noilla sisurien kera, mutta miten onnistuuko näiden llitkutus helposti? Valmistajan sivu ei näiden kohdalla mainitse TLR tai mitään vastaavaa. Nyt kesä tullu ajeltua litkutetuilla renkailla ja en haluaisi syksylläkään sisureihin palata.
syklopaatti
18.09.2011, 19.41
Fat Albert 2.4 saatavuus ollessa olematon kääntyy katse Muddy Mary Vertstar suuntaan. Moni tuntuu ajavan noilla sisurien kera, mutta miten onnistuuko näiden llitkutus helposti? Valmistajan sivu ei näiden kohdalla mainitse TLR tai mitään vastaavaa. Nyt kesä tullu ajeltua litkutetuilla renkailla ja en haluaisi syksylläkään sisureihin palata.No mulla on mary trailstar seoksella ja litkutus helppo juttu stanin flow kehälle. Kompuralla nousi ja kyljet noissa on niin paksut ,että tiivisty heti. Ei tarvinnut heilutella eikä vemputella. Vajaan desin taisin stanin litkua laittaa.
Edit. Kyseessä siis Maryn 2.35 taittuvakylkinen freeride versio.
Kovia paineita ihmiset tuntuu käyttävän. Vuoren Kuninkaissa on ollut siinä 1.3-1.5 baria ja samoilla lähdetään kokeilemaan Kumikunigattarilla.
Joo, mä ajan Weirwolf 2.3":lla samoilla paineilla. Tänää hetkellisessä mielenhäiriössä "ajetaan vaan kuivaa hiekkatietä ja jätetään pumppu kotiin" -fiiliksellä vetäisin 2.2bar eteen ja taakse. No, kuitenkin päädyin matkalla Littoistenjärven kivi-juurakko-jorpakkoon. Ihan hirveä reissu, ei mitään pitoa, ei kunnon tuntumaa. Ei taida olla olemassa niin hyvää rengasta tai jousitusta että se kompensoi väärän rengaspaineen aihettaman huonon ajatuntuman ????
Juha Jokila
18.09.2011, 22.20
Voisin ens kuussa testata tuon Ardentin siellä Pirunkirkon maisemissa, sittenhän sen varsin tietää miten siel teil päi pelittää..
Pirunkirkko on täkäläisittäin ihan pikkuhieno paikka, mutta polku sinne on renkaista riippumatta melkoisen vaikea ajettava, kuten muutkin ihan lähimmät polut siinä ympärillä.
mckollaa
18.09.2011, 22.20
Tuolta (http://fillariosa.fi) löytyy Schwalbea hyllystä.
No mulla on mary trailstar seoksella ja litkutus helppo juttu stanin flow kehälle. Kompuralla nousi ja kyljet noissa on niin paksut ,että tiivisty heti. Ei tarvinnut heilutella eikä vemputella. Vajaan desin taisin stanin litkua laittaa.
Edit. Kyseessä siis Maryn 2.35 taittuvakylkinen freeride versio.
Tänx, täytyy iskee tuollainen Vertstar sitten eteen tilaukseen!
Taakse vielä kun kehittää jotain kapeampaa, ei mahdu MM varmaankaan pyörimään tulla. Meinaan sen verran kapealta näytää tila tuon GF Hifin takahaarukassa jo nykyisten succis RR 2.1 kanssa.
Miten MM vertstar muuttuu fat albertin vaihtoehdoksi? Meinaatko oikeasti ettei trailstar riitä?
Miten MM vertstar muuttuu fat albertin vaihtoehdoksi? Meinaatko oikeasti ettei trailstar riitä?
Nyt taisin missata jotain.
Olin lukevinani tasta ketjusta, että MM GG on kehuttu rengas juurakolle/kivikolle ja nykyisillään tuota GGtä vastaisi juurikin tämä Verstar. Ja jos kerta litkutuskin onnistuu lätkäsen ton tilaukseen ja kokeilen itse. Jos ei toimi niin hankitaan jotain muuta sitten tilalle.
Kyl se GG seos on hyvä, tosin aika paljon pehmeämpää kuin vanha triple. Noin siis vaikka kehuisinkin GG kumeja, en vertaisi niitä suoraan Fat Alberttiin. Uusi trailstar rullaa jo vähän heikommin kuin vanha triple, tosin pitääkin reilusti paremmin. En oikein halua edes tietää mitä liisteriä noi vertstarit on kun trailstar pitää kuin tauti tuolla märässä metsässä.
Nytkin oli takana tänään 2011 Fat Albert. Ei se mitään yllätyksiä suo, ja ihan hyvä kumi (esim edellä näytti Nobby Nic luistavan koko ajan vaikka minusta ei tuntunut yhtään liukkaalta). On se kuitenkin jo ihan eri maata kuin trailstar Big Betty.
Lähinnä mietin että tiiätkö mihin olet moisen kumin kanssa ryhtymässä :)
kanttiinin tollo
19.09.2011, 09.47
Pirunkirkko on täkäläisittäin ihan pikkuhieno paikka, mutta polku sinne on renkaista riippumatta melkoisen vaikea ajettava, kuten muutkin ihan lähimmät polut siinä ympärillä.
Pari kertaa on tullut siellä käytyä ja nyt syysliman ilmaannuttua kivipintaan olisi toki suotavaa ettei kovin märkää keliä pitele.. voipi olla aika arvaamaton mesta, tai toisaalta hyvinkin arvattavissa.
Takarengasvalinta vähän mietityttää tuota paikkaa ja kosteutta ajatellen.. etupään kun sentään näkee mistä se tod. näk. lähtee vetelemään, mutta takapään joutuu vain huomaamaan. :p
Tarkoitus olisi ajaa myös Vajosuon lenkki, sinne varmaan kelpaa mikä tahansa leveähkö nappulakumi? Vähän ot:tä vetelee, mutta vedelkööt.. eli minkä pituinen tuo Vajosuon lenkura on ajallisesti jos ei pidä kiirettä??
Kyl se GG seos on hyvä, tosin aika paljon pehmeämpää kuin vanha triple. Noin siis vaikka kehuisinkin GG kumeja, en vertaisi niitä suoraan Fat Alberttiin. Uusi trailstar rullaa jo vähän heikommin kuin vanha triple, tosin pitääkin reilusti paremmin. En oikein halua edes tietää mitä liisteriä noi vertstarit on kun trailstar pitää kuin tauti tuolla märässä metsässä.
Nytkin oli takana tänään 2011 Fat Albert. Ei se mitään yllätyksiä suo, ja ihan hyvä kumi (esim edellä näytti Nobby Nic luistavan koko ajan vaikka minusta ei tuntunut yhtään liukkaalta). On se kuitenkin jo ihan eri maata kuin trailstar Big Betty.
Lähinnä mietin että tiiätkö mihin olet moisen kumin kanssa ryhtymässä :)
Prkl, just kun oli sormi MM Vertstar tilausnapilla niin sait mut miettimään asiaa uusix noiden eri rengaskokemustesi perusteella.
Ja en todellakaan tiedä mitä olen tekemässä! Tulee oleen tän nöösi mtb äijän eka syksy metsässä ja sen takia näitä eri valintoja arvon! Miksi siis olin päätymässä tuohon MM niin lähinnä kun haluan täysin eri tyyppiset renkaat syksyksi kuin nuo kesällä alla olleet kuivan metsän RRt. Rullaavuudella ei syysajossa itselle kauheasti painoarvoa, näin säis noi luutikut vähän lihaakin ympärilleen.
Nobby Nic 2.25 vaihtui syksyksi Rubber Queen 2.2:n ja pito varsinkin kosteilla kivikoilla / kallioilla lisääntyi hämmentävän paljon. Myös RQ:n suurempi ilmatilavuus tuntuu parempana ajomukavuutena röykkyisemmissä paikoissa.
syklopaatti
19.09.2011, 12.08
Prkl, just kun oli sormi MM Vertstar tilausnapilla niin sait mut miettimään asiaa uusix noiden eri rengaskokemustesi perusteella.
Ja en todellakaan tiedä mitä olen tekemässä! Tulee oleen tän nöösi mtb äijän eka syksy metsässä ja sen takia näitä eri valintoja arvon! Miksi siis olin päätymässä tuohon MM niin lähinnä kun haluan täysin eri tyyppiset renkaat syksyksi kuin nuo kesällä alla olleet kuivan metsän RRt. Rullaavuudella ei syysajossa itselle kauheasti painoarvoa, näin säis noi luutikut vähän lihaakin ympärilleen.
Mitä mulla on kokemuksia trailstar Muddy Maystä niin se pitää perhanan hyvin märässä metässä ,mutta rullaa aika kehnosti varmaan johtuen julman kokoisista nappuloista.
Vitutuskerroin meinaa kohota jo tuolla siirtymillä tai latupohjalla ajettaessa.
Vertstaria en uskaltanut tilata ,kun pitäs eteenpäinkin polkemalla päästä. Vertstar on enemmän alamäkihommiin varmaan.
Muddy Mary on ihan hyvä kumi, lähinnä ottaisin vaan trailstar seoksella jollei oikeasti tiedä "mihin on ryhtymässä".
Rullaavuudella ei syysajossa itselle kauheasti painoarvoa...
Näinhan sitä saattais luulla kunnes huomaa, että tarvitsee alamäkeenkin polkea vauhtia että pysyy liikkeellä ;) Eli painovoimapyöräilyyn tarkoitetut räkäkumit saattaa viedä vähän liikaa ajomukavuutta.
OT: Kiitos Syklopaatti, drop ja zeizei kommenteista ja avusta valinnassa. Laitoin sitten tilaukseen MM 2.3 Trailstar versiona eteen ja FA 2.25 Pacestarin taakse. Voipi olla, että tuo FA ei mahdu takahaarukkaan pyörimään, mutta yritetään nyt ainakin. Raporttia seuraa, over & out.
sakuvaan
19.09.2011, 16.10
Siis VertStarin nappula tuntuu sormien välissä nallekarkilta, niin pehmeetä se on.
Nyt on 60km ajoa renkailla alla ja edelleen heittelee pikkukiveä alaputkeen hiekkatiellä jatkuvasti.
Pito on sitten todellakin jäätävän hyvä :)
Kolme lenkkiä takana yhdistelmällä muddymary edessa ja contin Baron 2.3 takana. Baron on sitten pikkunakki ollakseen 2.3. Vain 54mm leveä ja korkeuskin vanteelta kuvion pohjaan 50mm. Mahtuu siis pyörimään pienessäkin takahaarukassa. Paino 753g tasan, kokoon ja painoon nähden mieletön kumi etenemään mudassa. Ei ongelmia tukkeutumisen tai puhdistumisen kanssa, blackchili pinnoite tuntuu toimivan ilman sisäänajoa ja pitoa märällä kalliolla riittää.
Enska käyttöön en suosittele. Ilmatila vaatimaton, nappulat ei suojaa kylkiä mitenkään erityisesti, nappulat niin harvassa että kannattaa katsoa miten terävään kivikkoon droppaa. Omaan trailiajoon kuitenkin hyvä valinta, jos kulutuskestävyys tulee olemaan yhtä hyvä kuin rubberqueenilla niin aika täydellinen syysrengas. Tiivistyi tubeless renkaaksi Notubes Crest kehälle (hirveän ähräyksen jälkeen) ja rullavuus on sitä itseään..
Ei ole kyllä kovin huima tuo Purgatoryn pito takarenkaana, kokoisekseen hyvin kevyt ja korkea on kyllä.
Sunnuntaina 2bliss Purgatory burppais 819:ltä vinolla kalliolla nollavauhdista rullatesssa eikä suostunut enää tiivistymään käsipumpulla, tarkasta paineesta ei tietoa mutta ei vielä kaatunut mutkissa. Sisurilla korjaus ja kotikorjaamolla vaihtui sitten pikaisesti toiseen renkaaseen. Nämä on nyt nähty, ei tuu ikävä.
Kendan nevegalit 2.1 leveinä toimii kyllä mettässä vaikka on märkääkin. Tosin eihän ne mihinkään rullaa asfaltilla, mutta kovalla hiekalla yllättävän hyvin. Nevegalit kyllä pitää paremmin kuin schwalben fat albertit 2.25 leveinä IMO...jos sitä vielä koklais maxxiksen ardenttia 2.25:na.
Muutaman kostean sekä litimärän lenkin kokemuksella olen hyvin tyytyväinen Maxxiksen Advantageen 2.4" koossa, seos Maxxpro 60a. Kuopion maastoissa kivikossa ja juurakossa tuntuu toimivan melekosen hyvin edessä sekä takana. Nappula varmaankin kovalle pohjalle hieman pehmoinen ja reunanappulat saattavat käydä jossain vaiheessa hieman lerpuiksi. Omassa ajossa, joka on suhteellisen rauhallista toimii hyvin. Ilmatilaa on vähintäänkin riittävästi.
Toinen tänä syksynä koestuksessa ollut rengaspari on Geaxin Lobo Loco 2.3, 50a seoksella. Geax on loppujen lopuksi melko pieni ilmatilaltaan ja muutenkin pienen kokoinen 2.3". Nappula on ihan hyvänkokoinen, mutta kovin lähellä toisiaan, joten tukkiutuu märällä kelillä. Reunanappulat eivät juurikaan ulkone, eikä pysy ryhdissä. Kuivalla kelillä tuntuu toimivan ihan hyvin, mutta märällä ei nouse juuren päälle ja nuljuaa kivistä. Märällä hyvin arvaamaton rengas. En suosittele syyskeliin. Kesällä uuteen ponnistukseen näiden kanssa.
Juha Jokila
19.09.2011, 23.08
Tarkoitus olisi ajaa myös Vajosuon lenkki, sinne varmaan kelpaa mikä tahansa leveähkö nappulakumi? Vähän ot:tä vetelee, mutta vedelkööt.. eli minkä pituinen tuo Vajosuon lenkura on ajallisesti jos ei pidä kiirettä??
Vajosuon lenkki on 2-6 tuntia ihan riippuen kuinka laajasti sen käsittää. Renkaiksi käy mitkä tahansa nakinkuoret. Jos pitkoksilla on märkä lima päällä, niin tuskin mikään pitää. Jos haluat ajaa tuon laajan version, niin voisin lähteä vaikka näyttämään tai lähettää kartan, joka löytyy sähköisessä muodossa.
Vertti83
20.09.2011, 01.43
Ajattelin puolivakavasti koittaa tilata Schwalben DirtyDanin Vertstar Freeride version (http://www.schwalbe.de/gbl/en/produkte/mtb/produkt/?ID_Produktgruppe=42&ID_Produkt=240), josko tuo toimittaisi eturenkaan virkaa sadekelin kiekoilla(sukkistelukiekot erikseen) syksyn limaisilla/mutaisilla keleillä ja kenties sitten myös talvella... Onko kellään kokemuksia DirtyDanista, "XC" tai DH versiona? Tota XC versiota (http://www.schwalbe.de/gbl/en/produkte/mtb/produkt/?ID_Produktgruppe=41&ID_Produkt=238) näyttäis saavan vain 2.0" leveenä ja kuviosta näyttäis puuttuvan "Curve Claw" sivunappulat. DH ja Freeride versiot on 2.35" kokoisia, mahtaakohan kellään olla havaintoja miten iso ilmatila noissa on käytännössä, jos vertaa esim 2,4" Big Bettyyn..?
Entäs onko kellään vielä kokemusta miten nää Schwalben uudet seokset käyttäytyy pakkasessa, etenkin nuo Trail- ja VertStar seokset?
Vanha GooeyGlue meni ainakin aivan muoviseksi +5°C alapuolella...
Mulla on yksi pari Schwalben Black Sharkeja, eli edeltävää sukupolvea HD mallina, nykypäivän Freeride casingina... Eli vastauksesta ei ole mitään hyötyä muttatota. Ilmatila on pieni, nappulat isoja, pito mudassa ja nurmikolla & heinikossa jotain aivan järkyttävän käsittämättömän mahtavaa. Mutkat pystyy kanttaamaan täysii, tangonpää maata hipoen kelillä jolla ei tahdo pysyä pystyssä edes ilman pyörää. Kovalla alustalla nappulat taittuu alta ja pito lähtee. Eikä noi tietenkään rullaa mihinkään. Mutarengas on mutarengas, ei siitä mihinkään pääse.
Talvella pyörään laitetaan nastat ja autoon kitkat.
...Entäs onko kellään vielä kokemusta miten nää Schwalben uudet seokset käyttäytyy
pakkasessa, etenkin nuo Trail- ja VertStar seokset?
Vanha GooeyGlue meni ainakin aivan muoviseksi +5°C alapuolella...
Mulla oli viime talven yks trailstar-kumi (FA front) ja yks pacestar-kumi (NN) ajossa ja hyvin noi toimii. Ei muutu
kumpikaan oikein mitenkään normikeleillä. Jokusen lenkin "ajoin" ~25asteen pakkasessakin ja hiukka kovilta ne
sillon tuntu, toimivat silti jees. Kendan Stick-E:n ohella parhaita kylmänkestoltaan.
Kävinpä tänään tuolla pimeässä ja kosteassa ajelemassa. Alla oli edessä MM Trailstar ja takana BB myös Trailstarina. Molemmat tubeleksina. Etupään kanssa ei minkäänlaisia ongelmia. Takapää tuntui pitävän yllättävän hyvin vaikkei tuo BB mikään märän kelin erikoisrengas olekaan. Ajoalustana Espoon keskuspuiston osittain märät kalliot ja märät juurakot.
Nääh, puukotin Intenseen (http://www.students.tut.fi/~koistine/temp/kuvia/DSC_6411.JPG) taaksekin Gazzaloddin 3.0:n. Tähän mennessä on ollut todella hauska ajaa, kun edessä ollut järeä rengas, katsotaan kuinka käy kun takanakin on vastaava :) Jos ei muuta niin reisi ainakin kasvaa.
Jokatoisen sivunappulan jouduin leikkaamaan että rengas mahtuu pyörimään. Lumelle luulisi ainakin riittävän kantavuutta.
Nääh, puukotin Intenseen (http://www.students.tut.fi/~koistine/temp/kuvia/DSC_6411.JPG) taaksekin Gazzaloddin 3.0:n. Tähän mennessä on ollut todella hauska ajaa, kun edessä ollut järeä rengas, katsotaan kuinka käy kun takanakin on vastaava :) Jos ei muuta niin reisi ainakin kasvaa.
Jokatoisen sivunappulan jouduin leikkaamaan että rengas mahtuu pyörimään. Lumelle luulisi ainakin riittävän kantavuutta.
Toi on aika hevi setti. Mulla on yhdet tuollaset ajamattomat varastossa ja noi on isot.
kolistelija
21.09.2011, 09.44
Nobby Nic Pacestar 2.4 pitää kohtuullisesti juurakossa mutta märät kivet ovat aika myrkkyä. Pitää kokeilla jos paineen lasku auttaa...
Iso peukku WTB Prowler MX 2.3:lle. Muutama sisäänajolenkki, paineet noin 1,8/2,0 ja riivattu pito eilen illalla umpimärässä juurakossa.
Todella pyöreä profiili (http://i217.photobucket.com/albums/cc223/micoz1/IMG_2581.jpg) omiaan ennakoitavaan käyttäytymiseen, sivunappulat riittävän loivassa kulmassa.
Vertti83
21.09.2011, 12.55
Itse en kokenut kyllä tuota samaista Prowler MX:ää mitenkään kovin maagiseksi renkaaksi, syksyn limakivillä/juurilla en tosin oo testannu. Perushyvä pito kuivassa metsässä, sen puoleen ei ongelmaa, mutta koin että nuo reunanappulat on jotenkin liian heikot ja taittuu omituisesti alle, alamäessä eturenkaana ainakin lipsahteli paikoitellen todella omituisesti kivien/juurten päältä.
Rengas oli muuten ainakin itellä todella tivis, ja sitä meinasi olla todella hankala saada pois vanteelta(Crossmax ST). Sai kyllä vanteelle ja litkuilla tiivistymään suht helposti...
Nääh, puukotin Intenseen (http://www.students.tut.fi/~koistine/temp/kuvia/DSC_6411.JPG) taaksekin Gazzaloddin 3.0:n.
No huh! Väkisinkin vääntyy naama virneeseen ja tulee semmonen ajatus mieleen, että tuommoinenkin olis kiva omistaa ja ihan yks hailee paljonko siinä on pyörivää massaa. :)
Katoin ekaks että sulla on liian pitkä ketju mutta se onkin vähän erikoisesti reititetty... Kai se ketju kuitenkin vielä mahtuu takana isolle rattaalle ton kumin kanssa?
Minkäs levee tuo renkula oikein sit on, vähän miettiny talveks tuota 3 tuumasta.. ei viittis tilailla vaan todetakseen, että ei mahdu pyörimään
Minkäs levee tuo renkula oikein sit on, vähän miettiny talveks tuota 3 tuumasta.. ei viittis tilailla vaan todetakseen, että ei mahdu pyörimään
Sorry OT:n jatkamisesta, mutta mutta... Millä perusteella te valkkaatte lumelle leveämpiä maastonakkeja? Itsellä ei ainakaan kumit levene talveksi, pikemminkin päin vastoin. Esim. Minion 2,35" 60a tuntuu pelittävän oikein nätisti lumessa. Jos nyt vaikka ralliautoihin vertaa, niin eipä niissäkään tuupata leveitä kumeja alle lumikisoissa... :)
sakuvaan
21.09.2011, 18.28
Vituttaahan se kun peli uppoo polun pohjasta läpi kun kantavuus ei riitä.
kolistelija
21.09.2011, 18.30
Sorry OT:n jatkamisesta, mutta mutta... Millä perusteella te valkkaatte lumelle leveämpiä maastonakkeja? Itsellä ei ainakaan kumit levene talveksi, pikemminkin päin vastoin. Esim. Minion 2,35" 60a tuntuu pelittävän oikein nätisti lumessa. Jos nyt vaikka ralliautoihin vertaa, niin eipä niissäkään tuupata leveitä kumeja alle lumikisoissa... :)
Talvella fillaroidessa kantava rengas on kevyempi ajaa kun ei tarvitse kyntää lumessa. Ralliautohan toki tarvitsee maksimipidon sillä voimaa riittää.
http://www.youtube.com/watch?v=_OtPoDOkgJo Kysyttävää tästä? :)
http://www.youtube.com/watch?v=_OtPoDOkgJo Kysyttävää tästä? :)
Ei kysyttäviä! :)
Gazzaloddi on 66 mm rungoltaan sekä flown-kehällä että crossmax xl:llä. Leveimmältä kohdaltaan sivunappuloista 71 mm. Korkeus 70 mm nappulan päälle.
Rengas ei tuntunut pitävän erityisen hyvin hitaassa vauhdissa ennenkuin paineet laski todella alas (luokkaa alle 1 bar). Rullausta ei ole, mutta ääntä sitäkin enemmän. Pito kovemmassa vauhdissa mieletön. Talveksi mietin josko puukottaisin loputkin nappulat matalammaksi.
Joku reipas 1800 grammaa. Kuitenkin alle 1900 g. Joka toisen sivunappulan kun leikkasin pois niin kumia jäi vaa'alle 70 grammaa :D
Ei siis mitkään keijukaiset. Eikä todellakaan mitkään holyrollerit.
Huh... Ymmärtää tuon sitten etteivät ole yleisempiä.
Tuli ostettua Fat Albert eteen ja taakse 2,25 leveänä. Miten alhaisilla paineilla uskaltaa ajaa kun käytän sisäkumia. Ajotyyli on suht rauhallinen...
syklopaatti
24.09.2011, 20.28
Tuli ostettua Fat Albert eteen ja taakse 2,25 leveänä. Miten alhaisilla paineilla uskaltaa ajaa kun käytän sisäkumia. Ajotyyli on suht rauhallinen...
Riippuu paljonko painat? Jos 90+kg niin en alle kahden baarin lähtis taakse kokeilemaan.
Laske paineita 30psi alkaen kunnes sisuri puhkeaa, sitten nosta vähän :)
Riippuu paljonko painat? Jos 90+kg niin en alle kahden baarin lähtis taakse kokeilemaan.
kalsaripaino 78 kg...
kalsaripaino 78 kg...
Sama paino, ja viimeksi oli lenkillä 1.5 Bar edessä ja takana 1.7. Renkaat WTB Bronson 2.3 x 29" ja pito märässä juurakossa oikein mainio. :) Kuivalla kelillä tulisi pidettyä varmaan 2.0 / 1.8 bar...
Tuli tilattua testimielessä syksyn märkiin olosuhteisiin xc-fillariin tuollaiset 2" Schwalben Dirty Danit. Näyttäisivät kuitenkin olevan samalla Pacestar-seoksella mitä mun Rocket Ronit, joten saa nähdä pitääkö ne edes yhtään...
Tuli tilattua testimielessä syksyn märkiin olosuhteisiin xc-fillariin tuollaiset 2" Schwalben Dirty Danit. Näyttäisivät kuitenkin olevan samalla Pacestar-seoksella mitä mun Rocket Ronit, joten saa nähdä pitääkö ne edes yhtään...
Tuli muuten tehtyä täysin sama :) jos noissa ois ees puolet siitä pidosta mitä nevegaleilla saa...ne vaan on niin pirun painavat xc-rassiin
Pacestar pitää selkeästi heikommin kuin trailstar, mutta se tuntuu silti aika yllätyksettömältä (ettei mitenkään vaarallinen liukkailla pinnoilla).
Kokeilin viikonloppuna Syötteen märissä kivikoissa, juurakoissa ja mäissä Fat Albert 2,4'' USTeja 19mm sisälevyisillä Shimano MT65 kiekoilla. Pito oli erittäin hyvä. Käytin vain 1,5 Bar paineita. Silti ei ollut mitään ongelmia alle taittumisen kanssa, ilmeisesti UST-mallin jäykkien sivujen ansiosta.
StantheMan
26.09.2011, 16.22
Kendan nevegalit 2.1 leveinä toimii kyllä mettässä vaikka on märkääkin. Tosin eihän ne mihinkään rullaa asfaltilla, mutta kovalla hiekalla yllättävän hyvin. Nevegalit kyllä pitää paremmin kuin schwalben fat albertit 2.25 leveinä IMO...jos sitä vielä koklais maxxiksen ardenttia 2.25:na.
Nevegalit tosiaan pitivät lauantaina Kajaanissa. Eivät lipsuneet vaikeissa olosuhteissaan millään pinnalla. Eivätkä kyllä rullanneetkaan yhtään. Jatkan kuitenkin samoilla renkailla, koska "terveenä" pysyminen kaatumatta on tärkeämpää, kuin vauhti.
Do-diin, ekat testilenkit takana Lepuskin kallioilla ja juurakoissa litkutetulla MM 2.3 Trailstar ja FA 2.25 Pacestar setillä, tosin semi-kuivissa olosuhteissa. Pitoa riittää ja varsinkaan edessä lipsumista ei havaittavissa ollenkaan. Takana sen sijaan joudun vähän paineita vielä tiputtamaan lähemmäksi 1.5ttä, jotta sieltäkin saan lisää pitoa. Ero pidossa aikaisempaan RoRo 2.1 settiin on kyllä huikea, jos se nyt ketään yllättää. Toisaalta taas rullaavuudessa todellakin tuli reilusti tappiota ja nyt sitten poljetaan alamäissäkin, mutta tätä osasin odottaakin.
Ei uskois että toivon tätä, mutta sataispa tällä viikolla rankasti, että pääsis testaan uutta rengastusta tän ketjun vaatimissa olosuhteissa.
Human Traffic
26.09.2011, 16.43
Nevegalit tosiaan pitivät lauantaina Kajaanissa. Eivät lipsuneet vaikeissa olosuhteissaan millään pinnalla. Eivätkä kyllä rullanneetkaan yhtään. Jatkan kuitenkin samoilla renkailla, koska "terveenä" pysyminen kaatumatta on tärkeämpää, kuin vauhti.
Milläs seoksella ootte ajanut? Stick-E:llä vai?
Milläs seoksella ootte ajanut? Stick-E:llä vai?
Mulla on DTC:t, elikkä sivunappulat on samaa ku stick-e, mutta keskinappulat kovempaa
Iso peukku WTB Prowler MX 2.3:lle. Muutama sisäänajolenkki, paineet noin 1,8/2,0 ja riivattu pito eilen illalla umpimärässä juurakossa.
Todella pyöreä profiili (http://i217.photobucket.com/albums/cc223/micoz1/IMG_2581.jpg) omiaan ennakoitavaan käyttäytymiseen, sivunappulat riittävän loivassa kulmassa.
Näistä miä haluaisin ehkä kuulla vähän lisää. WeirWolfit ei vaan oo syksyä varten..
kanttiinin tollo
27.09.2011, 10.35
Nakataan foorumille yks ei_niin_tavallinen kumi - Kenda El Moco, 2.35" Stick-E. Paras rengasmärkään juurakkoon + kivikkoon taakse joka mulle on vastaantullut.
Minkä kokoinen tuo on oikeassa maailmassa? Bling Blingiä kun ei enää saa niin olishan tuo kelpo korvike ja eikös tuosta ole 2,5" versiokin olemassa?!!
Kävin tuossa xc-jäykkiksellä ihan piruuttani fiilistelemässä, kun on nyt ollut tuo täpäri jonkun aikaa, että sais vähän vertailu pohjaa. Täpärissä pitävämpää rampagea ja purgatorya alla. Tuohon xc-pyörään laitoin crossmarkit 2.1 koossa. Olin oikeastaan hämmentynyt siitä kuinka hyvin nekin pitivät. Ei nyt tietenkään ihan yhtä hyvin - vetopidossa varsinkin oli eroa. Mutta varsin turvallisin mielin pysty päästelee ja ennen kaikkea kevyesti! Ja kaikki renkaat 29er koossa.
Minkä kokoinen tuo on oikeassa maailmassa? Bling Blingiä kun ei enää saa niin olishan tuo
kelpo korvike ja eikös tuosta ole 2,5" versiokin olemassa?!!
Koko on mittansa mukainen, häätyy mitata kun kotomaahan kerkeen. Se 2.5" taitaa olla vaijerireunainen.
Samalla reunanappulalla on myös BBG, mulla on kumpikin Stick-E-kumisena yhdellä takakiekolla ja vaikea noista on sanoa
kumpi oikeesti on kivompi - molemmista tykkään kun hullu puurosta.
kanttiinin tollo
27.09.2011, 12.57
Koko on mittansa mukainen, häätyy mitata kun kotomaahan kerkeen. Se 2.5" taitaa olla vaijerireunainen. Samalla reunanappulalla on myös BBG, mulla on kumpikin Stick-E-kumisena yhdellä takakiekolla ja vaikea noista on sanoa kumpi oikeesti on kivompi - molemmista tykkään kun hullu puurosta.
Eipä tuo vaijerireuna paljoo stressaa.. mulla taitaa olla suurin osa renkaista nykyään teräsvaijerilla, jopa maantiepyörässä löytyy. Pistetään Mocoa jatkomietintään.. sitten joskus kun tarve yllättää ja hinta on kohdallaan. Bling Blingi (kova seos) vaan oli lumikelillä leveällä vanteella aivan kuningas, notta josko tuokin.
Tuli muuten tehtyä täysin sama :) jos noissa ois ees puolet siitä pidosta mitä nevegaleilla saa...ne vaan on niin pirun painavat xc-rassiin
Tänään tuli renkaat ja asensin ne mun varakiekkoihin. Vielä en ole päässyt kokeilemaan kun fillarikin on palasina. Aikamoiset rimpulathan noi kyllä on mikä oli oletettavissakin 2,00" nimellisleveydellä... Eli tubeleksina tuskin saa kauheasti lisäpitoa, kun ei noissa ole edes ilmatilaa kauheasti, jotta olisi varaa laskea paineita kovin alas. Kuvio näyttää kyllä suhteellisen pitävältä, keskelläkin tuollaista neliskulmaista vähän Rocket Ronia korkeampaa nappullaa poikittain eikä mitään pyörimissuuntaa edes. Harmi, että noita on vain tuo 2" leveä malli "X-Country" -kategorian alla ja sitten 2,35" leveä malli eri kumiseoksella "Gravity" -kategoriassa. Tuo leveämpi malli näyttäisi olevan tuolla VertStar-seoksella, joka oli ilmeisesti joku limarengas? Eli alamäkeenkin joutuu polkemaam, jotta päsee eteenpäin. Tasaisesta tai ylämäestä puhumattakaan. Noh, eipä tuo 2,35" mahtuisi edes pyörimään mulla. Joku 2,25" olisi ollut täydellinen PaceStar tai TrailStar -seoksella.
sakuvaan
27.09.2011, 20.52
VertStar=Nappulat tuntuu sormien välissä nallekarkeilta. :)
Vertti83
27.09.2011, 21.39
Mulle olis tulossa lähiaikoina tuommonen 2.35" riiraidi DirtyDan Vertstar seoksella, aivan jo jännittää jotta minkälaista tahmaa se oikeasti on :D Pistän reportaasia jahka saapuu...
Tänään tuli renkaat ja asensin ne mun varakiekkoihin. Vielä en ole päässyt kokeilemaan kun fillarikin on palasina. Aikamoiset rimpulathan noi kyllä on mikä oli oletettavissakin 2,00" nimellisleveydellä... Eli tubeleksina tuskin saa kauheasti lisäpitoa, kun ei noissa ole edes ilmatilaa kauheasti, jotta olisi varaa laskea paineita kovin alas. Kuvio näyttää kyllä suhteellisen pitävältä, keskelläkin tuollaista neliskulmaista vähän Rocket Ronia korkeampaa nappullaa poikittain eikä mitään pyörimissuuntaa edes. Harmi, että noita on vain tuo 2" leveä malli "X-Country" -kategorian alla ja sitten 2,35" leveä malli eri kumiseoksella "Gravity" -kategoriassa. Tuo leveämpi malli näyttäisi olevan tuolla VertStar-seoksella, joka oli ilmeisesti joku limarengas? Eli alamäkeenkin joutuu polkemaam, jotta päsee eteenpäin. Tasaisesta tai ylämäestä puhumattakaan. Noh, eipä tuo 2,35" mahtuisi edes pyörimään mulla. Joku 2,25" olisi ollut täydellinen PaceStar tai TrailStar -seoksella.
Harmi sinällään että on oikeasti "vain" tuon 2 tuumaa. Tosin mutarenkaan kait pitääkin olla kapoinen, että kaivautuu vai meneekö se näin? no pitää ootella omia ja päästä testaamaan puijon limajuurakoihin :)
Juu, itelle tuli kans Nevegalit 2,35 sticky-e liimakumilla eteen ja taakse. Hassu fiilis kun tuntuu, ettei pääse eteenpäin tasaisella...:) No, rullaamattomuuteen tottuu kyllä jos ei ole kiire. Ja hei, voin kuvitella millä vauhdilla mennään sitten kun kevätaurinko on kuivannut juurakot ja isken alle kesärenkulat...
Pito syyslimaisessa juurakossa ja kivikossa on julmetun hyvä verrattuna edellisiin Spessun the Captain 2.0 kumeihin. Syyspyöräily tuntuu taas hauskalta. Vielä kun se kypärävalo tulis postissa.
sakuvaan
28.09.2011, 12.01
Harmi sinällään että on oikeasti "vain" tuon 2 tuumaa. Tosin mutarenkaan kait pitääkin olla kapoinen, että kaivautuu vai meneekö se näin? no pitää ootella omia ja päästä testaamaan puijon limajuurakoihin :)
Jep, esmes Maxxiksen Swamp Thingit on kanssa 2.x tuumaa leveät ja niissä on iso korkea nappula että puree mudan läpi kovaan pintaan.
...tuommonen 2.35" riiraidi DirtyDan Vertstar seoksella, aivan jo jännittää jotta minkälaista tahmaa se
oikeasti on :D Pistän reportaasia jahka saapuu...
DirtyDanista omat kokemukset on ylivuotisia, mutta tuon Vertstar-kumin tahmaisuutta liioitellaan. Kokemus rajoittuu vain
etupäähän ja MM:iin, mutta rullaavuudessa en löytäny eroa Trailstariin. Itseasiassa lähes kaikki pehmeet / puolikovat kumit
paiskovat kiveäkin enempi kun tuo. Pidossa tuo ei häviä oikein millekään, muutenkin ominaisuudet on hyvinkin hyvät.
Maxxiksen supertacky on esmes enempi jyrä vaikka häviääkin pidossa.
Näin olen itsekin käsittänyt, että varsinaiset mutarenkaat on kapeita, mutta itse arvostaisin jos nuo pitäisivät myös niillä märillä juurilla ja kivillä sen paskassa sutimisen jälkeenkin.
Minkä kokoinen tuo on oikeassa maailmassa? Bling Blingiä kun ei enää saa
niin olishan tuo kelpo korvike ja eikös tuosta ole 2,5" versiokin olemassa?!!
Jou. ElMoco 2.35" ompi 58-59mm reunanappuloiden kohdalta ja 51-52mm rungosta. 21mm vanne ja 1,8bar.
BBG 2.35" stratekiset mitat juurikin samat. Jos 2.5" noudattaa samaa kaavaa, niin onhan kumilla tehollista
leveyttä tarpeeks...
kanttiinin tollo
29.09.2011, 12.12
Danke. 36mm vanteelle tuohon kapeampaankin voisi siis saada aika jännän profiilin. Mycket intressant.
Itelle tuli noi dirty danit eilen, tänään pitää käydä tyyppäämässä. Mutta olihan tahtojen taisto saada noi vanteille, meinas parktoolista loppua vääntö ja minusta usko :)
Hankin itse saman setin, mutta laitoin ne tubeleksina DT Swiss XR400 vanteille DT:n tubelesskitillä (oli muuten älyttömän helppoa laittaa ja saada pitäväksi). Olen käyttänyt takana todella pientä painetta (sisäkumeilla olisi tullut aikas monta snakebiteä) ja olen ollut hyvin tyytyväinen pitoon.
Eturengasta en kuitenkaan liikaa kehuisi: sivuttaispito märässä juurakossa on parempi kuin Racing Ralphilla, mutta ei mielestäni merkittävästi parempi.
Racing Ralphiin verrattuna painoa on melkoisesti enemmän, mutta toisaalta kylki tuntuu paljon paksummalta; ehkä Fat Albert kestää hieman paremmin kivikossa.
Itelle tuli noi dirty danit eilen, tänään pitää käydä tyyppäämässä. Mutta olihan tahtojen taisto saada noi vanteille, meinas parktoolista loppua vääntö ja minusta usko :)
Ei ne mun mielestä ollut kovin vaikea saada vanteelle. Parktoolin rengasmuovia käytin myös itse.
Ei ne mun mielestä ollut kovin vaikea saada vanteelle. Parktoolin rengasmuovia käytin myös itse.
En mä tiedä mitä sitten tein väärin, mutta jo toisen puolen saaminen oli pirun hankalaa (podium mmx-kehät) ja rengas oli todella piukassa siinä keskiurassa. Yleensä kyllä menny renkaat heittämällä paikoilleen, mutta nuo oli kyllä jotain ihan muuta.
Oon nyt hetken aikaa ajellut kalliolla, juurakoissa ja kivikoissa 2.35 High Roller Super Tacky takana ja maxxpro 60a edessä noin 2bar paineilla. Mielestäni varsin oivallinen syysrengastus. Ei juuri lipsuile ja nousee 30cm syvästä kurakostakin nätisti ylös, kun vaan polkee.
Kovalla pinnalla pitääkin sitten polkea myös alamäkeen ja jalkojen lepuutuksen saa unohtaa.
En mä tiedä mitä sitten tein väärin, mutta jo toisen puolen saaminen oli pirun hankalaa (podium mmx-kehät) ja rengas oli todella piukassa siinä keskiurassa. Yleensä kyllä menny renkaat heittämällä paikoilleen, mutta nuo oli kyllä jotain ihan muuta.
Itse asiassa taisin itsekin joutua hieman avittamaan rengasmuovilla jo siinä vaiheessa, että sain toisen puolen vanteelle, mutta ei sitä paljoa tarvinnut väännellä. Mä asensin nuo johonkin DT:n X1700 kiekoille. Stanin kehille saattaa tosiaan olla tiukempi, koska muistaakseni mun Alpine kiekkoihin on tehnyt myös tiukempaa varsinkin nuo TLR-kumit asentaa. Ehkä se on ihan hyvä juttu vaan, niin ne pysyy paikallaan.
Kerrohan sitten kokemuksia renkaista kun pääset testaamaan! Mä ajattelin tänään käydä uudella fillarilla pitkästä aikaa lenkillä, mutta joutuu tuon hieman toipilaana olevan oikean olkapään takia varmaan lähinnä hiekkateitä ajelemaan, joten ajelen Roneilla.
V*tuikshan tuo meni, ku takarengas oli räjähtäny vanteelta. Onneksi ei vanne ollu kärsiny, mutta reunanauha renkaasta entinen, eikä sitä enää saa pysymään. Noh, reklamaatio tehty ja korvaavaa odotellessa.
Taitaa olla vähän tyyppivikaa noissa schwalbeissa tuo reunanauhan katkeaminen. Kaverilla räjähti Fat Albert kanssa litkutushommissa ja litkut pitkin seiniä. Muistan jostain lukeneeni aikaisemminkin vastaavista ongelmista.
Koskeekohan 2011 ja uudempiakin malleja?
Oon nyt hetken aikaa ajellut kalliolla, juurakoissa ja kivikoissa 2.35 High Roller Super Tacky takana ja maxxpro 60a edessä noin 2bar paineilla.
Kuulostaa eksoottiselta noin päin, yleisempi setuppi varmasti on pehmeämpi seos edessä.
Koskeekohan 2011 ja uudempiakin malleja?
Muistaakseni tuo kaverin räjähtänyt versio oli juurikin näitä uusia trail-/pacestar rinkuloita. En nyt satavarmaksi muista, mutta voin varmistaa.
MacGyver
03.10.2011, 15.55
Märässä juurakossa on hyväksi todettu 2.4+2.25 Rocket Ron kombinaatio, litkuilla tietty
sakuvaan
03.10.2011, 15.59
Märässä juurakossa on hyväksi todettu 2.4+2.25 Rocket Ron kombinaatio, litkuilla tietty
Oliks tää joku huumoriheitto?
MacGyver
03.10.2011, 16.21
Ei. Jotkut ei vaan välttämättä tarvi kilon painoisia traktorinrenkaita metsässä pystyssä pysymiseen. Ja paikallisessa juurakossa nuo toimii hyvin.
Ei. Jotkut ei vaan välttämättä tarvi kilon painoisia traktorinrenkaita metsässä pystyssä pysymiseen. Ja paikallisessa juurakossa nuo toimii hyvin.
Tasasessa juurakossa toimii, ylä/alamäkisessä juurakossa ei...tai no pääsee ylös jos ei polkase juurien kohdalla yhtään :) Alamäet tullaankin sitten "herran haltuun"-meiningillä
sakuvaan
03.10.2011, 17.25
Taitaa olla märän juurakon ja kivikon määritelmä aika laaja käsite. :)
Siltä näyttää, vastaantulijoilla kun on racing ralphia ja mountain kingiä renkaina niin itteä melkein nolottaa puuskuttaa eteenpäin omilla ankkureilla. Jollain tavalla pitävyyden hyötyä häviää lisääntyneeseen painoon ja huonompaan rullaamiseen.
Siltä näyttää, vastaantulijoilla kun on racing ralphia ja mountain kingiä renkaina niin itteä melkein nolottaa puuskuttaa eteenpäin omilla ankkureilla. Jollain tavalla pitävyyden hyötyä häviää lisääntyneeseen painoon ja huonompaan rullaamiseen.
Ekan kerran kun ajat niiden perässä märässä metsässä niin lähinnä naurattaa. Tai näin kävi ainakin itselleni kun seurasin pyörää jossa oli Nobby Nicit, olin melkein unohtanut kuinka liukasta metsässä voi olla jos ei ole pitävät renkaat. Toisaalta noiden renkaiden haltijat varmaan oppivat ääritilanteiden hallintaa ihan eri tavalla kuin minä, eli vaikea sanoa mikä on paras pitkällä juoksulla.
tomibert
03.10.2011, 17.36
Taitaa olla vähän tyyppivikaa noissa schwalbeissa tuo reunanauhan katkeaminen. Kaverilla räjähti Fat Albert kanssa litkutushommissa ja litkut pitkin seiniä. Muistan jostain lukeneeni aikaisemminkin vastaavista ongelmista.
Eihän niissä ole edes takuu voimassa jos litkuttaa jollain muulla kuin Schwalben omalla nesteellä ;)
The use of any brand other than SCHWALBE's "self-sealing" products and/or aftermarket "sealant" systems for the purpose of converting a non-tubeless tire to tubeless, used either on non-UST rims or UST rims, will void any warranty given by the tire manufacturer.
- Tomi
Kare_Eskola
03.10.2011, 17.40
Rokettironi oikeasti on varsin pitävä rengas. Nappulat ei oo isoja mutta niitä on riittävän harvassa. Tärkeintä on silti renkaan rakenteen pehmeys. Sekä nappulat että runko mukautuvat maastoon paremmin kuin nuo teidän tolkuttomat möhkörinkulat. Ralliranet sen sijaan on syvältä.
Tämä siis viime vuoden evo-ustimallilla.
Ralliranet sen sijaan on syvältä.
Omat 2011 vuoden mallia olevat 2,25 Ralliranet ovat tarpeeksi alhaisilla paineilla (edessä 20psi, takana 25psi) mielestäni melko hyvät kallioilla ja kivikossa, mutta märällä juurella/puunrungolla eivät pidä kyllä yhtään. Olen suunnitellut ajavani läpi talven Raneilla ja pitäytyä erossa nastoista, sillä lumella Ranet ovat loistavat. Saa nähdä millainen talvi tulee.
-Lauri
mutanaama
03.10.2011, 19.05
Ajelin viikonloppuna uuden mallin nobbynickien perässä uuden mallin Fat-alberteilla, ja eipä nuo näyttäny sutivan paljoa albertteja enempää.
Eihän niissä ole edes takuu voimassa jos litkuttaa jollain muulla kuin Schwalben omalla nesteellä ;)
Onneksi itellä ei vielä ollut minkäänsortin litkua sisällä niin menee takuuseen :cool: Punnasin muuten sen kumin ja ihmettelin kun luvattu 440 grammaa olikin 492 grammaa...
Kuulostaa eksoottiselta noin päin, yleisempi setuppi varmasti on pehmeämpi seos edessä.
Aijaa. Oon todennu vetopidon tarpeellisemmaksi noissa omissa ajoissa. Maxxpro pitää edessä ihan jees takarenkaan veroisesti.
MacGyver
03.10.2011, 21.41
Rokettironi oikeasti on varsin pitävä rengas. Nappulat ei oo isoja mutta niitä on riittävän harvassa. Tärkeintä on silti renkaan rakenteen pehmeys. Sekä nappulat että runko mukautuvat maastoon paremmin kuin nuo teidän tolkuttomat möhkörinkulat. Ralliranet sen sijaan on syvältä.
Ja tuossa 2.4 RocketRonissa on vielä lähes tuplasti korkeammat nappulat kuin 2.25:ssa.
mutanaama
03.10.2011, 21.50
Mitkäs ne setä Z.lla antautui kyljestään moneen otteeseen viikonloppuna. Parktoolin purkalla onnistu kuitenkin loppumatka.
Kare_Eskola
03.10.2011, 21.55
Olettaisin että rokettironit. Ei oo järeet kyljet niissä. Siinä tulee kisakumius esiin.
Mitkäs ne setä Z.lla antautui kyljestään moneen otteeseen viikonloppuna. Parktoolin purkalla onnistu kuitenkin loppumatka.
Joten kuten se hybridi-GF niilläkin kumella kulki.
(tais tulla sisäpiirin humööriä. nimimerkillä talutuskin on minulle nykyään urheilua)
mutanaama
03.10.2011, 22.40
Kulkihan se, ja aika pahoissakin paikoissa. Tais vaan sisureissa olla paksumman kyljet, kun ei ihan puhki menny. Ekaa kertaa muuten näin, kun ulkokumia paikattiin sisuria enemmän.
Rokettironi oikeasti on varsin pitävä rengas. Nappulat ei oo isoja mutta niitä on riittävän harvassa.
Allekirjoitan tämän. Tuli hankittua ronit kuivan kelin renkaiksi NBX liten tilalle, mutta hyvinhän tuo on pitänyt märällä ja juurakossakin. Viimevuotista mallia minullakin USTina. Harmi ettei tullut ostettua toista paria kun noita oli keväällä Bike-Discountin poistomyynnissä halvalla.
Kunnon kumia pitää olla alla, että pitää märällä. Heinäkuun kokeilu: Kendan K.O.T 2.35. Saa vähintäänkin riittävän vetopidon ja kumiseos takaa pidon märällä pinnalla. Eikä muuten mene mudassa tukkoon.
http://jkphoto.pp.fi/upload/kot1.jpg
http://jkphoto.pp.fi/upload/kot2.jpg
Bonuksena rengas jättää jäljen perässään sekä hiekkatielle, että polulle. Tilannenopeuskaan ei kasva koskaan liian suureksi, kun 16km/h vauhtiin asfaltilla saa hyväkuntoinen ajaa jo reippaalla teholla. Ei tarvitse mennä Kuusankosken maralle, että voi tuntea miltä tuntuu 5cm kerros pehmeää pururataa joka puolella. Asfaltilla ajossa tosin voi tuntea kunnon nousevan ihan silmissä, jos lähtee ajamaan pidempää siirtymää. Nappulat nimittäin tasottuvat keskeltä sellasita vauhtia, että määränpäässä rengas voi jo säkällä rullata. K.O.T rengastus on myös hyvä tapa nostaa tehoja, kun perus maastoyhteislenkillä nousee keskisyke 15 pykälää. Pyörä ei pääse karkailemaan alta, kun pyörivä massa pitää kiihdytykset maltillisina. Lisäksi kädet saavat treeniä, kun hitaissa nopeuksissa eturengas puree sellaisella voimalla pehmeään maahan, että ei meinaa rengas kääntyä. Meno on mukavaa, kuin kiskoilla ajaisi, kun kääntyminen tuntuu siltä, kuin ohjauslaakerissa olisi kuoppa keskellä. Pehmeällä alustalla saa mutkiin kantata kunnolla. Pito on oikeasti aivan järjetöntä. Kovalla alustalla pehmeät piikit taittuu alta ja pito kaarteessa loppuu kuin seinään.
Mutta jos nyt oikeasti jotain pitää ehdottaa, niin itse ajan 2.35 Nevegaleilla. Edessä stick-e ja takana DTC SWS. Jos rullaa huonosti ja ahdistaa, niin on liikaa tavoitevauhtia tai liian pieni W/kg lukema. Pitää vielä lisätä, että ostin Panaracerin Rampagen 2.35 koossa taakse korvaamaan lähes loppuunajettua Nevegalia. Ei ole omien kokemuksien mukaan lähelläkään samaa tasoa pidon suhteen. Reunanappulat tuntuvat hylkivän juuria ja työntävät rengasta pois kaikesta, minkä päälle pitäisi sivuttaissuunnassa kavuta. Kumiseos on kovaa, samoin kyljet on turhan jäykät. Toki rengas rullasi paremmin kuin Nevegal, mutta niin rullaa kaikki muutkin kovan kumiseoksen renkaat.
sakuvaan
04.10.2011, 01.12
Asiaa. :D
Wet Screamit taitaa olla samanlaiset kaivurikumit.
Two-Shoes
04.10.2011, 02.10
Itekkin todella positiivisesti yllättynyt saman renkaan pidosta ihan kunnon mutavellissä ja märässä juurakossa. Paineet tarpeeksi alas niin alkaa pitoa olemaan(taitaa olla about 1,5 bar) Tuli lähinnä ihan kokeeksi hankittua nämä renkaat kun oli niin hyvään hintaan kesällä.
tomibert
04.10.2011, 09.46
Bonuksena rengas jättää jäljen perässään sekä hiekkatielle, että polulle. Tilannenopeuskaan ei kasva koskaan liian suureksi, kun 16km/h vauhtiin asfaltilla saa hyväkuntoinen ajaa jo reippaalla teholla. Ei tarvitse mennä Kuusankosken maralle, että voi tuntea miltä tuntuu 5cm kerros pehmeää pururataa joka puolella. Asfaltilla ajossa tosin voi tuntea kunnon nousevan ihan silmissä, jos lähtee ajamaan pidempää siirtymää. Nappulat nimittäin tasottuvat keskeltä sellasita vauhtia, että määränpäässä rengas voi jo säkällä rullata. K.O.T rengastus on myös hyvä tapa nostaa tehoja, kun perus maastoyhteislenkillä nousee keskisyke 15 pykälää. Pyörä ei pääse karkailemaan alta, kun pyörivä massa pitää kiihdytykset maltillisina. Lisäksi kädet saavat treeniä, kun hitaissa nopeuksissa eturengas puree sellaisella voimalla pehmeään maahan, että ei meinaa rengas kääntyä. Meno on mukavaa, kuin kiskoilla ajaisi, kun kääntyminen tuntuu siltä, kuin ohjauslaakerissa olisi kuoppa keskellä. Pehmeällä alustalla saa mutkiin kantata kunnolla. Pito on oikeasti aivan järjetöntä.
Tämän tekstin voisi ehkä luulla olevan suoraan virallisesta Fatbike-ketjusta (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?40708-Virallinen%E2%84%A2-fatbike-ketju/page26), mutta siellä(kään) ei ihailla jälkien jättämistä maastoon.
- Tomi
Itse innostuin kokeilemaan WTB Prowler MX:ää 2.5'':na tämän threadin myötä. Tilasin pari sellaista CRC:stä, mutta onneksi en vaihtanut kumin kuin eteen. Fisheri muuttui nimittäin suosimulaattoriksi kertaheitolla. Edelliset Bontrager 2.4'' XDX:tkin olivat kohtuullisen raskaat polkea, mutta Prowlerilla ankkuri-konsepti sai uuden merkityksen. Pitoa on käsittämättömästi, ja niin on vastustakin.
Alamäissä Prowler on hauska rengas. Parissa tutussa Hertsikan mäessä oli muutama kohta, joissa XDX:llä tuli passattua jarrulla. Prowlerilla tähän ei ollut tarvetta. Mutta pyörä nousee mäen päälle melkein helpommin kantamalla kuin ajamalla.
syklopaatti
04.10.2011, 14.07
Ja tuossa 2.4 RocketRonissa on vielä lähes tuplasti korkeammat nappulat kuin 2.25:ssa.
Mulla oli viime syksynä 2,4 Rocket Ron edessä ja kyllähän se ihan hyvä rengas on. Piti selvästi paremmin kuin kavareilla olleet bondrakerin jotkut tiheänappulaiset xc-kumit.
Silti ero MuddyMaryyn pidossa on huimaava Maryn eduksi. Mulla on hyvä testipolku jossa on vinoa kalliota ja vinoa limajuurta. Mary pitää ihan erilailla ja sillä pystyy ajamaan paljon kovempaa pahoihin pikkoihin kun RoRolla. Tietenkin vierintävastus ja paino on sit selvästi ronin eduks ,eli mitä ominaisuutta renkaassa pitää tärkeänä.
Minun ajotaidoilla pito on prioriteetti numero uno ja rullaus ja keveys ei niinkään.
Nappulakenka
08.10.2011, 15.48
Renkaiden haku jatkuu.. RQ 2.2" BC(1,3bar edessä ja 1,8bar takana) ajo oli kuin luistinradalla ja 2 tunnin lyhyt lenkki piti sisällään varmaan 101 kaatumista, kontaktia piuden kanssa jne. Eihän noilla renkailla vielä paljoa ole ajettu, mutta prkl! :mad: Vikaa on varmasti myös kuskissa ja onhan viime polkuajelusta ehtinyt vierähtää noin 5 viikko, mikä on hävyttömän pitkä aika.
Mites, oliko muilla Espoon keskuspuiston polut liukkaita tänään?
syklopaatti
08.10.2011, 16.09
Eipä kestänyt s-works purgatory koko syksyä. Perk... tänään lenkillä vekki kylkeen minkä litku ekaks näytti paikkaavan ,mut kun lähti ajamaan niin rengas tyhjeni vähänajan päästä uudestaan. Kankaathan tosta jo näkyi ,mutta elättelin toiveita ,et ois tämän syksyn kestänyt. Harmi kun tykkäsin takarenkaana tuosta kovasti.:(
Nyt huomas selvästi miten iso ero paineilla on pidossa. Tubeleksena ajanut 1.7-1.8 bar tuolla purgatorylla. Sisuri sisään ja painetta 2.2 bar. Arvelin että riittää.
P#skat se mitään riittänyt. Eka kivikko mihin tulin vähän reippaammin aiheutti snake biten. Onneks kaverilla oli toinen sisuri. Siihen laitoin sit 2.6 bar ja sillä pysty ajamaan ,ettei lyönyt läpi mutta pito oli tiessään. Tuntu kun ois saippuapalalla ajanut. En aja enää metriäkään sisureilla enää jos ei oo pakko.
Nyt ois sitten renkaan osto edessä ja swhalben hans dampf ois ykkösvaihtoehto. Harmi ,ettei mistään taida keretä saada ens viikonlopulle jolloin on kalakukonkierros.
Väliaikaisesti meinasin laittaa WBT:n weirwolffin väärinpäin jos sillä konstilla sais vetopitoa. Seoshan siinä on pehmee ,mut nappulat pieniä ja lähellä toisiaan joten mudassa se ei ainakaan toimi. Huomenna pääsee testaamaan ja pitää laittaa raporttia tänne sit.
Nyt ois sitten renkaan osto edessä ja swhalben hans dampf ois ykkösvaihtoehto. Harmi ,ettei mistään taida keretä saada ens viikonlopulle jolloin on kalakukonkierros.
Bike-components.de näytti olevan 2.35" trailstaria "varastossa", joten jos rengas kelpaa ja maksun hoidat heidän suomalaiselle tilille niin rohkenen väittää, että renkaan kalakukolle saat :). Itse ostin perjantaina muutaman renkaan ja tänään aamuyöllä on paketti lähtenyt Saksasta Suomea kohti...tilauksen seurannan mukaan.
syklopaatti
08.10.2011, 18.21
Bike-components.de näytti olevan 2.35" trailstaria "varastossa", joten jos rengas kelpaa ja maksun hoidat heidän suomalaiselle tilille niin rohkenen väittää, että renkaan kalakukolle saat :). Itse ostin perjantaina muutaman renkaan ja tänään aamuyöllä on paketti lähtenyt Saksasta Suomea kohti...tilauksen seurannan mukaan.
Tilattu. Nyt on sitten hanssi tulossa.:) Kiitti telliv vinkistä.
Maksoin tosin luottokortilla. Eipä tuo maailmaa kaada jos ei kerkee tulla kalakukolle. Weirwolffilla mennään siinätapauksessa.
Renkaiden haku jatkuu.. RQ 2.2" BC(1,3bar edessä ja 1,8bar takana) ajo oli kuin luistinradalla ja 2 tunnin lyhyt lenkki piti sisällään varmaan 101 kaatumista, kontaktia piuden kanssa jne. Eihän noilla renkailla vielä paljoa ole ajettu, mutta prkl! :mad: Vikaa on varmasti myös kuskissa ja onhan viime polkuajelusta ehtinyt vierähtää noin 5 viikko, mikä on hävyttömän pitkä aika.
Contin renkaat taitavat vaatia aikalailla paljon sisäänajoa ennen kuin se liukas silikonimainen pinta menee rikki ja kumi alkaa pitämään paremmin. Tosin omasta mielestä RQ ei toimi kovinkaan hyvin kun on oikein kunnolla märkää vaan ne lähtevät alta aika arvaamattomissakin tilanteissa. Liekkö kunnon reunanappuloiden puute mikä tekee sen, en tiedä.
kolistelija
08.10.2011, 19.35
Nobby Nib Pacestar 2,4" oli aika pirun liukas Hallainvuorella tänään. Lähdin 1.6/1.8 paineilla ja rengas lipsui vinoilla kallioilla polkemattakin (painoa alle 70kg). Laskin paineita tuosta niin paljon että vanne kolahti pari kertaa ja pito parani jonkinverran mutta tuntui edelleen hyvin epävarmalta. Vielä olisi mutakautta jäljellä joten kai se on harkittava jotain täällä hyväksi todettua rengasparia.
Sepäs on juurikin se reunanappuloiden sijainti, joka tekee noista 2.2" RQ:sta kovin
surkiat märillä juurilla tai kivillä. Kylki on kaukana ulkona että se ottaa juureen / kiveen
ennen nappulaa ja sit luistaa. Baron on tuossa suhteessa parempi, mut ei parhaita
sekään.
Nappulakenka
08.10.2011, 22.10
Jos sitä nyt hylkäis noi Continentalin renkaat ja siirtyisi jonkun muun valmistajan renkaisiin. Innostuin vähän noista Hans Dampf:sta kun syklopaatti niistä mainitsi, mutta meneeköhän liian tahmeaksi jos ottaa tuollaisen TrailStar -seoksella myös taakse?
Oli liukasta, tuntui että on koko ajan liukumassa johonkin suuntaan vaikka alla on MuddyMary GG ja takana contin Baron. Ei ollut kiva ajaa, yhdet lipat eli aika hyvin olosuhteisiin nähden. RQ 2.2 on mulla varastossa odottamassa kevättä, sitten ne on hyvät.
Mulle olis tulossa lähiaikoina tuommonen 2.35" riiraidi DirtyDan Vertstar seoksella, aivan jo jännittää jotta minkälaista tahmaa se oikeasti on :D Pistän reportaasia jahka saapuu...
On se aika purkkaa kun nappuloita puristelee, mutta tuntuu toimivan kivasti näillä keleillä. Tänään eka kunnon lenkki MM Vertstareilla ja oli kyllä ilo ajaa juurakoissa.
Jos sitä nyt hylkäis noi Continentalin renkaat ja siirtyisi jonkun muun valmistajan renkaisiin. Innostuin vähän noista Hans Dampf:sta kun syklopaatti niistä mainitsi, mutta meneeköhän liian tahmeaksi jos ottaa tuollaisen TrailStar -seoksella myös taakse?
Ei mene. Trailstaria myös takarenkaaksi ellet halua että perä lipsuu hankalissa paikoissa.
Nappulakenka
09.10.2011, 00.07
Dodii. Tilaukseen lähti yksi pari Hanseja, tosin Bike-Discountista kun sai halvemmalla. Nyt sit jännitetään miten Schwalbet toimii :)
syklopaatti
09.10.2011, 19.44
Väliaikaisesti meinasin laittaa WBT:n weirwolffin väärinpäin jos sillä konstilla sais vetopitoa. Seoshan siinä on pehmee ,mut nappulat pieniä ja lähellä toisiaan joten mudassa se ei ainakaan toimi. Huomenna pääsee testaamaan ja pitää laittaa raporttia tänne sit.
Ei se vaan toimi tuo pieni/tiheenappulainen kumi näin syksyllä. Puhtaalla kalliolla ja juurissa pito ihan ok. Ongelma vaan siinä ,että rengas menee tukkoon niin herkästi ,että se on käytännössä sadesäällä kokoajan tukossa. Tulis se Hans äkkiä.
syklopaatti
09.10.2011, 20.38
Dodii. Tilaukseen lähti yksi pari Hanseja, tosin Bike-Discountista kun sai halvemmalla. Nyt sit jännitetään miten Schwalbet toimii :)
Odottavan aika on pitkä. Itse nostanut hans kuumetta lukemalla tätä. ulkomaanelävät ainakin näyttävät tykkäävän.
http://forums.mtbr.com/wheels-tires/schwalbe-hans-dampf-696114.html (http://forums.mtbr.com/wheels-tires/schwalbe-hans-dampf-696114.html)
Itse innostuin kokeilemaan WTB Prowler MX:ää 2.5'':na tämän threadin myötä. Tilasin pari sellaista CRC:stä, mutta onneksi en vaihtanut kumin kuin eteen. Fisheri muuttui nimittäin suosimulaattoriksi kertaheitolla. Edelliset Bontrager 2.4'' XDX:tkin olivat kohtuullisen raskaat polkea, mutta Prowlerilla ankkuri-konsepti sai uuden merkityksen. Pitoa on käsittämättömästi, ja niin on vastustakin.
Alamäissä Prowler on hauska rengas. Parissa tutussa Hertsikan mäessä oli muutama kohta, joissa XDX:llä tuli passattua jarrulla. Prowlerilla tähän ei ollut tarvetta. Mutta pyörä nousee mäen päälle melkein helpommin kantamalla kuin ajamalla.
Otin Prowlerin pois, ja kävin taas Hertsikassa ajamassa. Taidankin laittaa sen takaisin. XDX:n kanssa sai koko ajan taiteilla kieli keskellä suuta. En tiedä oliko paineita liikaa (taisin pistää 1.8bar), mutta juurakossa pitoa ei ollut juuri lainkaan. Lyhyellä lenkillä pari kertaa turvalleni, tosin toisella kerralla oli niin pimeää, että kanto pääsi yllättämään ihan kävelyvauhdissa. Keli oli suunnilleen samanlainen (ehkä juuret vähän enemmän lionneita) kuin viimeksi. XDX menee ihan ok takana, mutta edessä kaipaisi suurempaa nappulaa kantamaan pyörän juurakon yli.
Nappulakenka
09.10.2011, 21.43
Odottavan aika on pitkä. Itse nostanut hans kuumetta lukemalla tätä. ulkomaanelävät ainakin näyttävät tykkäävän.
http://forums.mtbr.com/wheels-tires/schwalbe-hans-dampf-696114.html (http://forums.mtbr.com/wheels-tires/schwalbe-hans-dampf-696114.html)
Odottavan aika tosiaan on pitkä. Tuli jopa podittua sitä, että mikäli renkaat ovat niin hyvät kuin maailmalla puhutaan, niin pitää varmaan kesäksi katsoa taakse PaceStar -seosta tai sit ajan eka S-worksit loppuun. Ei kuitenkaan mennä asioiden edelle, vaan katsotaan mitä Schwalbet tuo tullessaan :)
Odottavan aika tosiaan on pitkä. Tuli jopa podittua sitä, että mikäli renkaat ovat niin hyvät kuin maailmalla puhutaan, niin pitää varmaan kesäksi katsoa taakse PaceStar -seosta tai sit ajan eka S-worksit loppuun. Ei kuitenkaan mennä asioiden edelle, vaan katsotaan mitä Schwalbet tuo tullessaan :)
Hans Dampf on mätömärkään yks parhaista takarenkaista, pelaa vähintäänkin hyvin kaikilla alustoilla.
Etukumina toimii kans, mutta maltillisen kokoinen reunanappula ei edessä toimi yhtä hyvin limaisessa
juuressa kuin MM.
No tilasimpa itsellenikin taakse testiin tuon muotirenkaan. Sitten pitäisi vielä keksiä millä saan tuon nykyisen Albertin irti, oli viimeksi niin tiukassa etten parin tunnin äherryksellä saanut irtoamaan...
Ketjureaktio
10.10.2011, 13.55
Kenda Nevegalille yksi ääni, pari vuotta vanhat, alle puolikuntoiset toimii hyvin märällä kalliolla ja juurakkoisessa metsässä.
Nevegalit on kyllä vielä ykköset märällä jopa 2.1 leveinä. Sais nyt sen dirty danin takuurenkaan, niin pääsis koklaamaan takana. Edessä ei pahemmin kyllä päässyt lipsumaan/yllättämään, joten odotukset on korkeella.
mutanaama
10.10.2011, 15.04
No tilasimpa itsellenikin taakse testiin tuon muotirenkaan. Sitten pitäisi vielä keksiä millä saan tuon nykyisen Albertin irti, oli viimeksi niin tiukassa etten parin tunnin äherryksellä saanut irtoamaan...Nitkutus ja saippuavesi. Ja aika.
Niin kai, viime yrityksen jälkeen tuntui että sakset olisi parempi vaihtoehto. :D
Tai sitten rupean käymään punttiksella.
mutanaama
10.10.2011, 16.25
Toisaalta jos se FA vaan haluu olla kiinni, niin mitä sitä irroittelemaan.
Meni kiinni vielä väärinpäin :D
Kokeile puristaa rengasta vaikka siirtoleukapihdeillä?
Papukaijapihtejä parempaa ei ole, niillä hommasta ei tullut mitään. Ei ole tämmöistä settiä ennen ollut, kumin laittaminen vanteellekin vei pari tuntia (ei siis pumppaamiseen vaan vannenauhojen saaminen reunan yli) kun tätä ennen en ole koskenut rengasrautoihin vuosiin. Tota FA'ta eennen tossa on ollut vain paksumpikylkisiä renkaita, ja ne ovat irronneet helpommin kun paine kylkeä vasten siirtyy voimakkaammin nauhalle.
Syytän tuota dt'n tubeless kittiä, ja heivaankin sen tuosta ensi tilaisuuden tullen.
Ainahan voi koittaa, jos vaikka sais renkaan kylkiä painettua esim kahden laudan väliin ja oma kroppa painoksi. Vaimo tai joku muu pitämään kiekosta kiinni ja rengas kappaleiden väliin.
Ja mulla on ollu viimeaikoina taas muutamia rengasmuovien katkeamisia ja onkin tullut mieleen jospa sitä hankkisi vihdoinkin kunnon metalliset raudat.
Kylläaika tiukassa täytyy renkaan olla jos ei lähdevanteelta putoamaan , mulla käsin laitetut MM ust meinas kanssa tehdä tiukkaa kun käsin laitetut ei käsivoimilla irronnut, Laudan pätkä vannttseen kiinni ja siirsi koko painoni ladalle niin johan irtosi kun sai toisen puolen vanteelta niin sai renkaasta hyvän otteen ja lähti toiselta reunalta käsivoimin. Taitaa vain kikat loppua .
mutanaama
10.10.2011, 19.25
Hans Dampf saapunut syväojalle. En vielä ehtinyt muuta kuin punnita ja hypistellä. Paino 829g, väittivät sen olevan noin 750g. Menee saksalaisen laaduntarkkailun piiriin. Kumiseos oli varsin mielenkiintoinen, saas ny kattoa miten märässä riittää pitoa.
sakuvaan
10.10.2011, 20.28
Ainahan voi koittaa, jos vaikka sais renkaan kylkiä painettua esim kahden laudan väliin ja oma kroppa painoksi. Vaimo tai joku muu pitämään kiekosta kiinni ja rengas kappaleiden väliin.
Ja mulla on ollu viimeaikoina taas muutamia rengasmuovien katkeamisia ja onkin tullut mieleen jospa sitä hankkisi vihdoinkin kunnon metalliset raudat.
Parkilla oli Eurobikessä metalliset raudat joissa oli muovi päällä (!) nerokasta.
Prätkänrenkaissa ainakin auttaa kun puristelee vähän leveämmältä alueelta pikkuhiljaa leukoja siirrellen. Irroitukseen on erilaisia vipuvarsin varustettuja puristimia, jotka varmasti toimivat myös polkupyörän kanssa. Toinen tapa on laittaa vanne puukehikolle, laittaa metallitanko siten, että toinen pää on renkaan päällä ja toinen maassa, jolloin rengas jää tangon ja laatikon väliin puristuksiin. Tankoa voi sitten painella jalalla, jolloin saa mukavan vipuvarren. Prätkissä sellaisen metrisen stongan päälle voi/usein täytyykin hypätä jopa magnesiumvanteiden kanssa, mutta polkupyörän vanteet ovat sen verran heppoisempia etten suosittele ylenmääräistä voimankäyttöä.
Tässä pari säädettävää laudan pätkää juuttuneen renkaan irroitukseen: http://www.blackanddecker.fi/powertools/productoverview/hierarchy/2259/
Rengasta voi käyttää ennen irroitusta myös kuumassa suihkussa, auttaa ainakin kuivuneen litkun pehmenemiseen ja ehkä antaa renkaalle lisää venymää.
Nappulakenka
11.10.2011, 10.09
Etukumina toimii kans, mutta maltillisen kokoinen reunanappula ei edessä toimi yhtä hyvin limaisessa
juuressa kuin MM.
Tässä sen taas näkee, että mä en oikein tiedä mtn renkaista kunhan ajelen :D No toivotaan, että Hans ei lipsu ihan kauheasti edessä tai no jos lipsuu, niin varmaan foorumilta löytyy halukkaita ostajia*vinkvink* Niin ja voisihan sitä kuitenkin tilata tuollaisen Muddy Maryn. Hintaa tulee vähän alle 50€, joten ei mikään kauhean paha. Tietenkin, jos joku on tekemässä tilausta lähiaikoina, niin voisin osallistua siihen ;)
Mä tilasin just taakse Hans Dampfin ja sitten yhden vertstar ja yhden trailstar Muddy Maryn. Ajatuksena että jos Vertstar kohmettuu pahasti kylmässä voi käyttää sitten sitä trailstaria...
mehukatti
11.10.2011, 10.20
No tilasimpa itsellenikin taakse testiin tuon muotirenkaan. Sitten pitäisi vielä keksiä millä saan tuon nykyisen Albertin irti, oli viimeksi niin tiukassa etten parin tunnin äherryksellä saanut irtoamaan...
Hae Hi5bikesista Intensen metalliset rengasraudat, niillä lähtee irti rengas kuin rengas. Vanteeseen tosin jää skraidut.
Vanteeseen tosin jää skraidut.
Vanhasta sisurista leikkaa palan kehän ja raudan väliin, niin säästyy kehät.
Vertti83
11.10.2011, 11.59
http://www.a1multisport.co.uk/userproducts/WLYZSABRETYLEV/saber-lever.jpg
Lezyne Sabre, tommosilla on ainakin toistaiseksi saanu renkaat päälle ja pois, eikä vanteisiinkaan ole mitään jälkiä jäänyt...
Hae Hi5bikesista Intensen metalliset rengasraudat, niillä lähtee irti rengas kuin rengas. Vanteeseen tosin jää skraidut.
Mulla on Pedrosin raudat. Ovat muovia, mutta tuntuvat niin tukevilta ettei katkeaminen ole huolettanut. Ehkä pitää vain suosiolla yrittää vetää ne suoraan vanteen yli, tähän mennessä olen lähinnä yrittänyt saada niitä painettua uraan.
Kokeilepa drop tuota ylläolevaa PMT:n lautailukikkaa. Vanne kynnykselle ja laudanpätkä kiinni
vanteeseen (renkaan päälle) ja kunnon polkaisu, kylä lähtee. Mulla oli yhdet DT:n kiekot, E2200:t,
joissa melkein joka kumin joutu noin irroittamaan. Tuolla saa painetta siihen reunanauhan kylkeen
tarvittaessa niin paljon, että esim Revolt X:n kylki ei enää kestäny. Sekin kyllä irtosi.
Racing Ralphista kysymystä. Tuossa eilen pyörää pestessä huomasin että takakumeksen kylestä pilkistää sisuri (kivikot vaatinu osansa),joten uutta päällistä tarvis. Eipä käynyt uuden renkaan tilaaminen niin helposti ku luulin -on niin monenlaista mallia yhdestäki renkaasta. Eli nykynen kumi 26 x 2.25 Racing Ralph, triple compound, evolution carcass. Mitäs nää em. tarkottaa/meinaa suomeksi? Mikäs se snake skini kylykinen sitte on?
Eli jos mä nyt sisäkumeksellista rengasta edelleen kattelen ja ehkä samassa merkissä pysyn, niin mikä malli se sitte kannattas olla, tai miten saman Racing Ralphin eri mallit/versiot poikkeaa toisistaa?
Olikohan tässä kysymyksessä mitään järkeä?
substitute
11.10.2011, 13.30
Parkilla oli Eurobikessä metalliset raudat joissa oli muovi päällä (!) nerokasta.
Löytyy myös Motonetistä :)
Kokeilepa drop tuota ylläolevaa PMT:n lautailukikkaa. Vanne kynnykselle ja laudanpätkä kiinni
vanteeseen (renkaan päälle) ja kunnon polkaisu, kylä lähtee. Mulla oli yhdet DT:n kiekot, E2200:t,
joissa melkein joka kumin joutu noin irroittamaan. Tuolla saa painetta siihen reunanauhan kylkeen
tarvittaessa niin paljon, että esim Revolt X:n kylki ei enää kestäny. Sekin kyllä irtosi.
Oliko sulla niissä dt'n tubelesskitti? Olen toivonut että stanin teippi ja schwalben vannenauha auttaisi...
Kare_Eskola
11.10.2011, 14.32
Racing Ralphista kysymystä. Tuossa eilen pyörää pestessä huomasin että takakumeksen kylestä pilkistää sisuri (kivikot vaatinu osansa),joten uutta päällistä tarvis. Eipä käynyt uuden renkaan tilaaminen niin helposti ku luulin -on niin monenlaista mallia yhdestäki renkaasta. Eli nykynen kumi 26 x 2.25 Racing Ralph, triple compound, evolution carcass. Mitäs nää em. tarkottaa/meinaa suomeksi? Mikäs se snake skini kylykinen sitte on?
Eli jos mä nyt sisäkumeksellista rengasta edelleen kattelen ja ehkä samassa merkissä pysyn, niin mikä malli se sitte kannattas olla, tai miten saman Racing Ralphin eri mallit/versiot poikkeaa toisistaa?
Olikohan tässä kysymyksessä mitään järkeä?
No ei siinä sikäli ollut järkeä että vastaukset löytyvät Schwalben sivuilta. Mutta äkkiä:
Triple compoundissa on eri kumiseoksia eri paikoissa rengasta, pitäisi olla pidon ja kestävyyden kannalta optimoitu, on varmasti kalliimpi.
Evolution carcass on Schwalben parempi ja kalliimpi rengasrunko. Joustavampi, kestävämpi.
Snakeskin on kylkisuojaus. Parantaa (huonoa) kestävyyttä, jämäköittää rakennetta, huonompi pito, kovempi, painavampi.
Noista sitten kompromissia. Mutta kokeile jotain muuta kuviota kuin ralliranea, voi tulla syksylle pitoa lisää.
Nythän ei enään Triple compound nimellä myydä Schwalbea, vaikka taitavat kaikki paremmat olla nimenomaan tuommoisella Triple Compoundeilla. Pace Star on rullaavin ja vähiten pitävin. Trailstar pehmeämpi kuin vanha triple vaikka ei samassa suhteessa rullaakaan huonommin, ja vertstar taas todella pehmeä.
Omien tuntemuksien mukaan tuo pacestar pitää jotakuinkin yhtä hyvin kuin vanha triple, ja trailstar jo selkeästi paremmin. Jos rullaavuus on kriittinen valinta niin taakse kannattanee valita pacestar.
Schwalbelta oli täysin hölmö veto dumpata Triple Compound ja kasvattaa kylkien paksuutta - ainakin tälläisen vanhanaikaisen sisäkumimiehen mielestä. Pacestar-renkaat sekä rullaavat, että pitävät huonommin kuin vanhat Triple Compoundit. No, kyljet ehkä kestäneet nykyisissä aavistuksen paremmin. Ensi vuonna tilanne taas muutttuu, kun Racing Raphista tulee 127 tpi. Mutta samalla 2,4-tuumainen näyttää jäävän pois valikoimasta, mikä tarkoittaa, että ainakin mun sinkula siirtyy toisen merkkisiin kumeihin, kun nykyiset on ajettu loppuun...
Oliko sulla niissä dt'n tubelesskitti? Olen toivonut että stanin teippi ja schwalben vannenauha auttaisi...
Kokeilin joskus niitäkin, mut totesin ettei sillä nallekarkkikumista tehdyllä vannenauhalla mitään tee.
Kierros tai kaks stanin teippiä riitti (myös E2200:ssa), mut noita kovia sinisiä Schwalben nauhoja oon käyttäny teipin
lisäks sikäli kun olen UST/tlr- kumeja normivanteille laitellu.
Minulla on nuo mainitut E2200:set eikä niihin ole kovin ihmeesti tarttuneet muut kuin Nokian nastarenkaat - pari muuta kumia on lähtenyt ihan helposti irti. Uskon kyllä että rengas jossa reuna on kunnon kumireuna ja litkua välissä tulee tarttumaan tuohon maalattuun pintaan tosi hyvin. EX500:ssa (~sama vanne) ei ole samaa ongelmaa joten johtunee tuosta maalista.
Itselläni ei ole hirveästi kokemusta erilaisista renkaista, mutta tässä muutamia mietteitä. Vanhemmalla jäykkäperäisellä pistelin 2,2-tuumaisilla X-Kingeillä eiliseen asti. Eilen sain uuden notkufillarin ja siinä oli asennettuna eteen 2,4" Nobby Nic ja taakse 2,4" Racing Ralph. Racing Ralphin pito tuntuu ihan järkyttävän huonolta verrattuna X-Kingiinkin, joka sekään ei varsinaisesti ole mikään märän/liukkaan kelin unelma. Vähänkin liukkaammalla sutii tyhjää ja varsinkin vinosti tultaessa juureen takapyörä liukuu joka kerta juuren myötäisesti. Ihan näin kurjia kokemuksia ei X-Kingeillä ollut. Noh, nyt on tilauksessa eteen Muddy Mary ja taakse Hans Dampf, joten saa nähdä, miten tilanne muuttuu niiden myötä.
Ei kannata ihan tuoreita renkaita heti arvostella kun pinta on vielä ns. tehdasliukas. Renkaat vaatii hetken sisäänajoa että muottia vasten ollut liukas pintakerros hieman kuluu ja alkaa pitämään paremmin.
Ei niitä renkaita nyt täysin kannata tyrmätä vaikka ne eivät kyllä mitään ykkösvalintoja syyskeleille olekaan. Nimittäin mikäli notkusi on ensimmäisesi niin kyllä siinä varmaan tovi menee et löytyy sopiva harmonia rengaspaineiden/jousitusten säätöjen/ajotyylin/kokemuksen kanssa ja siinä samalla sitä pitoakin alkaa löytyä hiljalleen vaikkei renkaissa kehumista olis :).
sakuvaan
12.10.2011, 18.37
Itselläni ei ole hirveästi kokemusta erilaisista renkaista, mutta tässä muutamia mietteitä. Vanhemmalla jäykkäperäisellä pistelin 2,2-tuumaisilla X-Kingeillä eiliseen asti. Eilen sain uuden notkufillarin ja siinä oli asennettuna eteen 2,4" Nobby Nic ja taakse 2,4" Racing Ralph. Racing Ralphin pito tuntuu ihan järkyttävän huonolta verrattuna X-Kingiinkin, joka sekään ei varsinaisesti ole mikään märän/liukkaan kelin unelma. Vähänkin liukkaammalla sutii tyhjää ja varsinkin vinosti tultaessa juureen takapyörä liukuu joka kerta juuren myötäisesti. Ihan näin kurjia kokemuksia ei X-Kingeillä ollut. Noh, nyt on tilauksessa eteen Muddy Mary ja taakse Hans Dampf, joten saa nähdä, miten tilanne muuttuu niiden myötä.
Jos takapään reboundi on liian nopealla, pito katoaa, jos sisäänmenovaimennusta/jousi on liian jäykkä, pito katoaa myöskin, ajotekniikalla on merkitystä vrt. jäykkäperänen.
Älä käytä metsässä pro-pedalia jos sulla on Radon. :)
tomibert
12.10.2011, 18.47
Jos takapään reboundi on liian nopealla, pito katoaa, jos sisäänmenovaimennusta/jousi on liian jäykkä, pito katoaa myöskin ajotekniikalla on merkitystä vrt. jäykkäperänen.
Juuri näin! Erityisesti paluuvaimennuksen hidastaminen on ihan näppärä "sadekelin säätö".
- Tomi
kolistelija
12.10.2011, 18.49
Juuri näin! Erityisesti paluuvaimennuksen hidastaminen on ihan näppärä "sadekelin säätö".
- Tomi
Tuota tuli kokeiltua Hallainvuoren endurossa messevin tuloksi (kuulin isoilta pojilta että se toimii...). Vauhdikkaammissa kivikoissa sekä keula että perä pakkasivat ittensä pakettiin ja pari messevää OTB:ta tuli koettua. :D
Olen noilla nyt ajellut sen verran, että pintakerros on jo kulunut mukavanlaisesti ja sama ainakin toistaiseksi jatkuu. Enkä siis tarkoittanut, että renkaissa sinällään mitään vikaa olisi, vuodenaika vaan tuntuu olevan noille vähän väärä :) (Edit. niin ja kyseessä on siis perä, nokka tuntuu pitävän huomattavan paljon paremmin).
Reboundin vaikutusta on kyllä testattu, mutta siis tästä ei varsinaisesti ole kyse, vaan siitä, että ihan tasaisellakin kun polkee normaalia vauhtia mudahkolla alustavalla, niin sutii suht tehokkaasti tyhjää. Ja ei ole ProPedal käytössä, avoinna on ;)
Mutta tosiaan, kyllä tänä notku erilainen on ajaa ja vaatii totuttelemista. Kaikin puolin vaikuttaa kyllä hemmetin paljon paremmalta.
Noi Suvannon kuvaamat ilmiöt; tyhjän sutiminen ja perän luisto viistojuuren suuntaan haiskahtais
uuden fillarin kyseessä ollessa siltä et oikeat säädöt balanssissa on vielä hakusessa eli perällä ei
oo sitä painoa mitä pitäis olla pidon saamiseks. Tuohon voi vaikuttaa satulan pituussuuntaa säätämällä
ja stemmeillä kikkailemalla.
Sit kun noi on hehtaarilla, niin sakuvaan ohjeen mukaan sisäänvaimennusta säätämällä herkkyyttä
joustoon sen verran et perä kerkee myötäämään sitä juurta eikä törmää siihen. Paluuvaimennusta
tarvitaan sit sen juuren jälkeen ... hitaampi on helpompi kun iskuja (juuria) on harvemmassa tai
vauhti on hitaampi, nopeempaa tarvitaan kun se juuret muuttuu juurakoks
Tuohon voi vaikuttaa satulan pituussuuntaa säätämällä
ja stemmeillä kikkailemalla.
Eikö tuon satulan pitäisi kuitenkin olla oikeassa paikassa suhteessa poljinkeskiöön?
Eikö tuon satulan pitäisi kuitenkin olla oikeassa paikassa suhteessa poljinkeskiöön?
Menee off_topicin puolelle, mutta käännetään asia toisinpäin. Kuinka moni teknisemmässä maastossa paljon
ajanut täpärikuski on aloittanut balanssin haun omalla pyörällään asettamalla satulan "oikeaan paikkaan suhteessa keskiöön" ja antanut sen olla siinä? Ja kuinka monelle se satulan paikka on vaan yks muuttuja muiden joukossa ja jolle satulan (sopivimman) paikan on määrännyt ns. perstuntuma?
Mikä on muuten täysjoustopyörässä satulan oikea paikka suhteessa keskiöön?
sakuvaan
12.10.2011, 21.22
Laitetaan tähän vielä lisämausteena satulan oikea paikka eri linkkuratkaisuilla?
Siinäpä soppa.
Shimaani
12.10.2011, 21.40
...Mikä on muuten täysjoustopyörässä satulan oikea paikka suhteessa keskiöön? Yleensä yläpuolella:D
Yleensä yläpuolella:D
Mut määpäs olen nähnyt semmosen paksupyörä-installaation jossa alhaalta lukien
järjestyksessä oli hanki, kuski, satula, keskiö ja pohjantähti. Tasainen pyöritys sen ku
jatku :p
oliskos se päivän off-topic kiintiö tässä
Shimaani
12.10.2011, 21.53
^Juu,
huomenna olis jo mahdollista päästä tesmaamaan HansDampfia metikössä.
Menee off_topicin puolelle, mutta käännetään asia toisinpäin. Kuinka moni teknisemmässä maastossa paljon
ajanut täpärikuski on aloittanut balanssin haun omalla pyörällään asettamalla satulan "oikeaan paikkaan suhteessa keskiöön" ja antanut sen olla siinä? Ja kuinka monelle se satulan paikka on vaan yks muuttuja muiden joukossa ja jolle satulan (sopivimman) paikan on määrännyt ns. perstuntuma?
En tiedä, sen takia kysyinkin. Nimimerkillä nöösitäpärinpäällä:)
tomibert
12.10.2011, 22.03
Laitetaan tähän vielä lisämausteena satulan oikea paikka eri linkkuratkaisuilla?
Siinäpä soppa.
Lisätään soppaan mausteeksi hissitolpat. :P
- Tomi
mutanaama
12.10.2011, 22.21
Hans parka laitettu ajamaan maantietä tänään, vaikka sai tuo maastossakin hyvin vähän kuljeskella. Uittu mikä pito, 45asteen limainen kapea puunrunko ylittyi ajamalla, keventämättä, kun edellä menevä ikoni liukasteli hurjasti. Mutta toisaalta kun se oli jo tiedossa, niin tilanne olikin toinen. Eli nousut lähti Ikonilla rivakammin ja liukkaan kohdalla kun antoi mennä vapaalla, oli mäen nousu huomattavasti nopeampaa jatkuvasta lipsumisesta huolimatta. Märällä kivisellä polulla ei HD kertaakaan lipsunut, vaikka ajoi kivien yli mistä kohtaa hyvänsä. Ikonilla piti ajaa enemmän suoraan kivien yli tai välistä.
Jaa joo, sitten tuli testattua viikonloppuna sitä uutta nobbynicciä. Paska mikä paska. Millä ihmeellä rengas saadaan pitämään mukavasti tiettyyn rajaan, ja sitten kerralla lähtee pito pois. Saattaa olla että kuskin painolla on merkitystä, mutta onneks noita renkaita on muitakin.
Vertti83
13.10.2011, 01.32
Nytten on muutama ajokerta kertynyt kokemusta tuosta Dirty Dan 2.35" Freeride Vertstarista...
Nappuloiden koko on todellakin aika rouhea ja muoto hieman "kartiomainen", niinkuin mutarenkaissa tuppaa olemaan. Vertstar on huoneenlämpöisenä melko pehmeää, mutta ei nyt sentään mitään nallekarkkia tai muuta maagista tahmaa :) En ole jaksanut vielä tönärillä mittailla kokoa, mutta 24mm vanteelle punnattuna (rungon)leveyden puolesta abouttia hieman isompi kuin RQ2.2". Reunanappulat tulevat tosin selkeästi runkoa leveämmälle ja "Curve claw" nappulat tarjoaa varmasti pitoa vaikka kuinka kallistaisi... :cool: Tubeless toimivuudesta en osaa vielä kommentoida, toistaiseksi mennään sisurilla.
http://img220.imageshack.us/img220/1568/dsc02408kn.jpg
Kuvassa vasemmalta: Ardent exo 2.4", DD 2.35" FR, RQ 2.2" UST, Baron 2.3"
http://img94.imageshack.us/img94/1402/dsc02409e.jpg
Ensivaikutelma eturenkaana polkuajossa oli "voi jumalauta mikä ankkuri", vaikka ei tuo heikohko rullaavuus toki täysin yllätyksenä tullut. Paikoittain märkiä normipolkuja ajellessa ei pidon kanssa ollut varsinaisesti suurempia huomioita, mitään yllättäviä lipsumisia ei ilmennyt, mutta ei tuo mielestäni mitään maagista liimapitoa myöskään tarjonnut Vaasan kivikkojuurakossa. Sen pistin merkille että illan viiletessä(~+4°C) "renkaan ääni" rupesi muuttumaan "muovisemmaksi". Tämän huomaa kovalla pinnalla ajaessa sellaisena korkeataajuisena napsumisena(tosi hankala kuvailla). Kovalla pinnalla ajaessa toki noin isolla nappulalla kuuluu aina selkeä ääni, mutta kyseinen ääni muuttui siis ilman kylmetessä kovemmaksi. Valitettavasti näyttäisi siis siltä että tuon VertStarin kanssa vaikuttaisi siis käyvän samalla tavalla kuin vanhan GooeyGlue seoksen kanssa, muuttuu kylmällä muoviseksi. Tämän varmistaminen tosin vaatii vielä muutaman lenkin erilaisissa olosuhteissa ennen lopullista tuomiota....
Ensivaikutelma eturenkaana alamäessä oli aika voimakas. Vaikka reitit ovat olleet paikoitellen kovinkin limaisia ja mutaisia ei pidon kanssa ollut mitään puhettakaan lipsumisesta vaikka tarjolla oli jonkinverran juurta ja kalliotakin. Rengas tuntuu sietävän mutaa todella hyvin ja mitään tukkoon menemisen oireita ei ollut havaittavissa, rapaa tuosta kyllä sitten lentää heti reippaasti, eli suu kannattaa pitää kiinni etenkin kun vauhtia lähtee kiihdyttämään mutakon jälkeen(ei sillä että omakohtaista kokemusta olis:o). Heikomman rullaavuuden(vrt 2.4" BB GG) huomasi kyllä alamäkeenkin, mutta ei tästä nyt varsinaisesti haitaa ollut, ainakaan vallitsevissa olosuhteissa... Alamäkeen hurjastellessa lämpötilat on ollut kymmenen asteen paremmalla puolen, joten kylmän kestossa tässä ympäristössä ei ole vielä havaintoja.
Välitilinpäätöksenä kyseisestä renkaasta: Ei sovellu polkuajoon, rullaa liian huonosti. Alamäessä toimii erittäin hyvin, pitoa todella paljon ja ei mene tukkoon. Talvirengasta ei taida tästä(kään) saada, viiden plus asteen tienoilla tuntuu muuttuvan muoviseksi(vaatii tosin lisätestejä)...
Punnitsin saapuneet kumit:
Hans Dampf 753g
MM Trailstar 2.35" 879g
MM Vertstar 2.35" 933g
Nytten on muutama ajokerta kertynyt kokemusta tuosta Dirty Dan 2.35" Freeride Vertstarista...
Nappuloiden koko on todellakin aika rouhea ja muoto hieman "kartiomainen", niinkuin mutarenkaissa tuppaa olemaan. Vertstar on huoneenlämpöisenä melko pehmeää, mutta ei nyt sentään mitään nallekarkkia tai muuta maagista tahmaa :) En ole jaksanut vielä tönärillä mittailla kokoa, mutta 24mm vanteelle punnattuna (rungon)leveyden puolesta abouttia hieman isompi kuin RQ2.2". Reunanappulat tulevat tosin selkeästi runkoa leveämmälle ja "Curve claw" nappulat tarjoaa varmasti pitoa vaikka kuinka kallistaisi... :cool: Tubeless toimivuudesta en osaa vielä kommentoida, toistaiseksi mennään sisurilla.
http://img220.imageshack.us/img220/1568/dsc02408kn.jpg
Kuvassa vasemmalta: Ardent exo 2.4", DD 2.35" FR, RQ 2.2" UST, Baron 2.3"..
Koitappa laittaa mittoja leveydestä noilla renkailla,olen tilaillu noita ja huomenna menen Filllariosa.fi kawereilta hakee gummeja.
Vertti83
13.10.2011, 19.12
Runko 59mm nappulat 64mm pikaisen mittauksen mukaan, tämä siis 24mm vanteella(sisäleveys)...
Sain tänään Hansin ja Maryn ja kävin heittämässä reilun 40 kilsan maastolenkin. Täytyy kyllä sanoa, että noissa on eroa kuin päivällä ja yöllä verrattuna aiempaan Ralph/Ron-yhdistelmään. Fillarissa samat asetukset, joten pistäisin kyllä painoarvon nimenomaan noiden nakkien piikkiin ;)
sakuvaan
14.10.2011, 21.37
No MM'ssä on ihan järjetön pito märässä metässä :)
Hittolainen en saanutkaan viikonlopux renkaita ....*harmitus*
Tänään tuli ajeltua n. 50 kilsaa Kuopion niljakkaita juurakko-/kivikkohelvettejä ja yhdistelmä 2.0" dirty dan eessä ja 2.1" nevegal DTC takana toimii...aivan järjetön pito noi ohuilla kumeilla, ei oo järkee :)
Hmm... Pitäisikö olla huolissaan jos rq:n kylki näyttää tältä?
https://lh5.googleusercontent.com/-JUQLhIPhWaU/TprHRGUaGtI/AAAAAAAAA0I/VIiFfIh5Np8/s720/IMG_4828.jpg
Nope. Kumi harvoin repee niin ettei sitä huomais.
Hanki hyvä mies semmonen kumi alle missä kanttinappula ulottuu leveemmälle kun kylki.
Jos RQ on must niin 2.2" RQ UST ilman bläktsiliä on jotensakin paremman mallinen. Tai jos
se bläktsili on must, niin sit Baron.
Suunnitelmissa oli ajaa nämä renkaat loppuun talven aikana ja kevällä speksata paremmat gummit alle. Jos kerran hätä ei ole tämän kummempi niin olkoot alla vielä niin kauan ennenkuin lopullisesti antautuu. Luulin että rq:ssa olisi heiman paksumpi kylki mutta ei tuo niin kovin tukevalta tunnu kun paineet on alle 1,6bar. Melkeimpä mieli tekisi jotain hieman paremmin rullaavaa. Luultavasti contit eivät ole tulevissa speksauksissa mukana.
Tuli eilen vedettyä 3 tuntia Lännen keskarissa ihan vaan yleisen vit***ksen nostamiseksi Sundaylla ja Minioneilla ( ST, DHF ja DHR). Lopputuloksena tuli todettua, että ainakin IMHO Traillstar-seokselliset MM ja BB pitävät kostealla ja märälllä yhtä hyvin. Minioneissa on se hyvä puoli, ettei niiden kanssa tartte jarruja. Pitänee vaihtaa kumit myös alamäkikonkeliin. Perjantaina tuli myös ajeltua pimeässä ja kosteassa 29-jäykkiksellä ja Panaracerin 2.35 Rampagella. Panaracer piti hyvin ja jäykkis oli muuten helvetistä. Hatunnosto niille, jotka menee niillä kovaa. Mä en saanu kun kumit puhki ja takavanteen soikeeksi. Pitäisi varmaan ajella jäykkäperäisellä enemmän, niin taitaisi tangon.
Vaihtelun vuoksi pari uudempaa ehdokasta toimivaksi renkaaksi juurakkoon ja kivikkoon -
https://lh5.googleusercontent.com/-7c2M0Gunp44/TpvFz5paudI/AAAAAAAAAKU/atQaVYk2oIw/s290/BBG.jpghttps://lh5.googleusercontent.com/-8wZAQ3FtpB0/TpvF1nA3ucI/AAAAAAAAAKc/Of2rsMiYGjQ/s310/el-moco.jpg
Vasempi on Kendan 2.35" BBG ja oikeempi samankokoinen El Moco. Leveys molemmilla
reunanappuloiden kohdalla ~58mm. Saapi Stick-E ja DTC-kumisina, jotka kumpikin
toimii. Painoa noilla ~750g (en oo punninnu). Omaan käyttööni en oo parempia (taka)
kumeja löytäny. Noisson vaan kaks vikaa - leveempiä (2.35") taittuvakylkisiä UST-versiota
noista ei tiettävästi oo olemassa (vaikka Kendan sivut välillä muuta väittää) ja kylki
vois olla paksumpi. Rikki en kylkiä oo saanu, nappula on niin ulkona.
Suositus on vahva osta ;)
Tuli eilen vedettyä 3 tuntia Lännen keskarissa ihan vaan yleisen vit***ksen nostamiseksi Sundaylla ja Minioneilla ( ST, DHF ja DHR). Lopputuloksena tuli todettua, että ainakin IMHO Traillstar-seokselliset MM ja BB pitävät kostealla ja märälllä yhtä hyvin. Minioneissa on se hyvä puoli, ettei niiden kanssa tartte jarruja. Pitänee vaihtaa kumit myös alamäkikonkeliin. Perjantaina tuli myös ajeltua pimeässä ja kosteassa 29-jäykkiksellä ja Panaracerin 2.35 Rampagella. Panaracer piti hyvin ja jäykkis oli muuten helvetistä. Hatunnosto niille, jotka menee niillä kovaa. Mä en saanu kun kumit puhki ja takavanteen soikeeksi. Pitäisi varmaan ajella jäykkäperäisellä enemmän, niin taitaisi tangon.
Se ettei Super Tacky Minioneilla tarvitse jarruttaa ei johdu pelkästään siitä että pitävät mutkissa hyvin, ainakaan omien kokemusten mukaan. :D
Toinen syksy menossa Maxxis Swampthing renkailla, Super Tacky seoksella.
Ei voi muuta ku ihmetellä pitoa, rullaavuus on sitten eri asia.
http://www.maxxis.com/Bicycle/Downhill/Swampthing-Downhill.aspx
Se ettei Super Tacky Minioneilla tarvitse jarruttaa ei johdu pelkästään siitä että pitävät mutkissa hyvin, ainakaan omien kokemusten mukaan. :D
Joo, niillä täytyy tosiaan polkea myös alamäkeen. Tosin eipä niitä olla taidettu suunnitella ihan tollaseen normiajoon. Se yllätti, että 20 kg:lla Sundaylla pystyy hätätapauksessa ajelemaan ihan samat mestat kuin pajalla olevalla normitrailipyörälläkin. Vaatii tosin ainakin mulla 11-34 takapakan. Kevyemmällä rengastuksella se olis voinut olla ihan nautinto :o. Tuli jotenkin ihan sellainen tunne, että perusseoksilla saattais liukkaalla alustalla olla jopa helpompi ajaa, kun sais kerättyä hieman enemmän vauhtia.
Meillä päin pyörii yksi Sunday jatkuvasti poluilla alamäkien lisäksi. Eikä kyseisellä kuskilla näytä ongelmia olevan pysyä mukana tai tarvetta jalkautua muuten kuin syömään.
Oli pakko todeta Spessun Clutch SX:ien kanssa että liian hapokasta omaan kuntoon nähden. Pitivät todella hyvin mutta kun väsyneena ajaessa alkoi tuntumaan että tasaisella mennään jatkuvasti jyrkkenevään ylämäkeen oli pakko vaihtaa alle jotain rullavaampaa. Asensin pyörään takaisin kesällä alla olleet Muddy Maryt, eteen Trailstar ja taakse Pacestar -seokselliset kumiloiset. Eron rullauksessa huomasi selvästi. Tänään ei metsässä ollut niin märkää kuin muutamilla edellisillä lenkeillä, joten varsinainen märkäpito jäi Pacestarin osalta näkemättä. Pitivät kuitenkin paremmin kuin mitä muistin, johtuen varmaan isommasta ajomäärästä (sisäänajo) ja pienemmistä painesta. Oikeastaan antautuivat ainostaan noustaessa mutaisina hankalissa kallionousuissa ja juurakoissa joissa kyllä eturengaskin lipsui. Trailstar toimi kuten muistinkin, hyvin.
Jospa noilla nyt selviäisi loppusyksyn, tai sitten pitää keksiä taakse jotain muuta. Hans Dampf tietty kiinnostais mutta hieman epäilyttää sen kestävyys, joskin aina voi toivoa että kesällä aivan liian nopeasti takarenkaana kuollut Wicked Will oli vain huono tuotantoyksilö..
peruspertti
22.10.2011, 23.58
Panaraser rampage sc. Tuntuu toimivan ainakin vähemmän kokeman kuskin ajamana.
Koska tätä keskustelua lukee varmaan muutkin aloittelijat,
niin tässä märän kelin vinkki amatööriltä amatöörille.
http://www.bicyclebuysell.com/images/2011/08/1313036997.jpg
Jos pyörässäsi on Bontrager XR3 EXP -kumit, hankkiudu niistä ripeästi eroon. Tunnusomaista
kumille on kivikosketuksessa korkeaviritteiset "pimmm"/"sploinnggg"/tsängg" -äänet, joiden
säestyksellä yleensä sekä etu- että takapää irtoavat samaa aikaa - oli sitten kumeissa vain
puoli kiloa painetta ja vauhtia nolla. Ei aikaakaan ja alat pelkäämään näitä ääniä, sillä tiedät,
että lähes joka kerta pyörä siirtyy noin 7 cm sivuun ja seuraavaksi olet polun vastakkaisella
puolella puskassa. Kumin hyvät ominaisuudet syksyisessä kivijuurakossa ovat yksi:
Kuvio ei täyty ravalla. Miten se voisikaan.
...
Sen pistin merkille että illan viiletessä(~+4°C) "renkaan ääni" rupesi muuttumaan "muovisemmaksi". Tämän huomaa kovalla pinnalla ajaessa sellaisena korkeataajuisena napsumisena(tosi hankala kuvailla). Kovalla pinnalla ajaessa toki noin isolla nappulalla kuuluu aina selkeä ääni, mutta kyseinen ääni muuttui siis ilman kylmetessä kovemmaksi. Valitettavasti näyttäisi siis siltä että tuon VertStarin kanssa vaikuttaisi siis käyvän samalla tavalla kuin vanhan GooeyGlue seoksen kanssa, muuttuu kylmällä muoviseksi. Tämän varmistaminen tosin vaatii vielä muutaman lenkin erilaisissa olosuhteissa ennen lopullista tuomiota....
Onko kenelläkään tullut lisää kokemusta Schwalben Vertstarin kylmäsiedosta tuon Vertin dirty Dan -kokemuksen lisäksi? Vai onko syksy ollut edelleenkin liian lämmin tuon testaamiseen?
Two-Shoes
07.11.2011, 19.41
Onkos kokemuksia Continentalin "pikku" Baron:in 2.3" rullaavuudesta ja pidosta? Käyn vääntöä itseni kanssa kummat Baronin vai Rubber Queenin tilaisi talveksi. En ainakaan pikaisesti katsoen löytänyt mielipidettä kyseisestä renkaasta.
Heikki K
07.11.2011, 19.43
Onkos kokemuksia Continentalin "pikku" Baron:in 2.3" rullaavuudesta ja pidosta? Käyn vääntöä itseni kanssa kummat Baronin vai Rubber Queenin tilaisi talveksi. En ainakaan pikaisesti katsoen löytänyt mielipidettä kyseisestä renkaasta.
Tästä kyseisestä ketjusta löytyy useamman kuskin kommentit ko. renkaasta.
Two-Shoes
07.11.2011, 19.44
Täytyypä sitten selata pidemmälle..
Heikki K
07.11.2011, 20.07
Täytyypä sitten selata pidemmälle..
Pahoittelut, että en ehdi nyt linkata, mutta etsivä löytää.
Onko kenelläkään tullut lisää kokemusta Schwalben Vertstarin kylmäsiedosta tuon Vertin dirty Dan -kokemuksen lisäksi? Vai onko syksy ollut edelleenkin liian lämmin tuon testaamiseen?
Vertstar Muddy Maryllä olen vajaan kuukauden ajellut ja kylmimmillään on jotain 2°C ollut, haitarin ollessa 2-10°C. En ole ajaessa ainakaan huomannut minkäälaista eroa ulkolämpötilan vaikutuksesta ja eipä ole liiemmin kumin tuntumakaan sormilla hiplatessa muuttunut.
Tuon Vertti83:n mainitseman "napsumisen" huomasin ensimmäistä kertaa viime sunnuntaina asfaltilla rullaillessa ja lämpötilan ollessa jotain 3°C. Nyt oli myöskin ensimmäistä kertaa kuivahko pinta kestopäällysteessä niin liekkö se sit vaikuttanut asiaan. Mutta lisää asian tiimoilta kylmempien kelien yllättäessä.
Jaa, että olisikin pitänyt laittaa vertstar syksyksi alle? Ajattelin että syksystä tulee niin kylmä että menen trailstar versiolla selvitään nastakeleille, ja keväällä sitten vertstar.
Two-Shoes
10.11.2011, 00.32
Sanokaas nyt pikku tiivistelmä siitä Contin pikku Baronin 2.3" ominaisuuksista kun en monen sivun selaamisesta huolimatta löytänyt viestejä vaikka ne epäilemättä siellä onkin..
Heikki K
10.11.2011, 00.53
Sanokaas nyt pikku tiivistelmä siitä Contin pikku Baronin 2.3" ominaisuuksista kun en monen sivun selaamisesta huolimatta löytänyt viestejä vaikka ne epäilemättä siellä onkin..
Tuossa jotakin:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?32724-M%E4r%E4lle-juurakolle-ja-kivikolle-renkaat&p=1689111#post1689111
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?32724-M%E4r%E4lle-juurakolle-ja-kivikolle-renkaat&p=1705867#post1705867 (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?32724-M%E4r%E4lle-juurakolle-ja-kivikolle-renkaat&p=1689111#post1689111)
Two-Shoes
10.11.2011, 01.05
Tuossa jotakin:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?32724-M%E4r%E4lle-juurakolle-ja-kivikolle-renkaat&p=1689111#post1689111
(http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?32724-M%E4r%E4lle-juurakolle-ja-kivikolle-renkaat&p=1689111#post1689111)http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?32724-M%E4r%E4lle-juurakolle-ja-kivikolle-renkaat&p=1705867#post1705867
Kiitos ja kumarrus. Mietiskelen jos vaikka tilais baronin eteen ja rubber queenin taakse. Vois kuvitella olevan ihan pätevä yhdistelmä:rolleyes:
Huoh, meni toisenkin dirty danin reunanauha sököksi ajamalla...kattelin vaan lenkillä kun rupes eturengas vispaamaan ja lähempi tarkastelu osoitti, että reunanauha on shaibana. Kait tästä pitää taas soittaa maahantuojalle ja informoida tilanteesta :mad:
Vertti83
17.11.2011, 17.47
Huoh, meni toisenkin dirty danin reunanauha sököksi ajamalla...kattelin vaan lenkillä kun rupes eturengas vispaamaan ja lähempi tarkastelu osoitti, että reunanauha on shaibana. Kait tästä pitää taas soittaa maahantuojalle ja informoida tilanteesta :mad:
Mielenkiintoista, onko sulla mi(t)kä versio DD:stä ollu käytössä?
Molemmat ollu niitä xc-käyttöön tarkoitettuja 2.0-tuumaisia...tää toinen on itseasiassa sen ensimmäisen korvannut rinkula :) Tosin eka meni takaa (litkutettu) ja toinen edestä (sisurilla)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.