Näytä tavallinen näkymä : Märälle juurakolle ja kivikolle renkaat?
Sivut :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
[
16]
17
18
^Hyvä että joku viitsii testata :)
StevieRayVehkakoski
01.09.2021, 14.31
Wolfpackit hyvä löytö, todella kevyitä renkaita, juuri sellaisia mitä kaikki haluavat =) Harmi ettei taida olla tanwalleina? Esim. Cross TLR 29x2.40 690g, voikohan pitää paikkaansa?
EDIT: Tähän ketjuun sopivampi Enduro 29x2.4 895g eli aika lailla sama kuin vanhan liiton Magic Mary.
^ Loppukeväästä mulla oli SolarisMaxissa 29" x 2.4" Wolfpack Cross ja Trail.
Cross painoi 726g ja Trail 890g. Valmistajan mukaan olikohan 9% mahdollinen painon vaihtelu.
En paljoa ehtinyt ajamaan, mutta erittäin hyvin tuntuivat rullaavan verrattuna Unittiin plus-koon WTB Rangereilla ja testaamaani Honzo ESD:n, jossa oli Maxxisin Assegai ja DHR2. Samassa maastossa pääsi joitain mäkiä ylös pelkillä alamäkivaihdeilla, kun aiemmin on pitänyt sitkuttaa ylös. Toki uusi pyöräkin tais olla noita selvästi kevyempi.
Joissain arvosteluissa märkäpitoa on sanottu yllättävän hyväksi, itsellä ei tuosta oikein ole kokemusta muuten kuin että savi / hiesu puhdistui kuviosta ihan nopsaan. Pito kaarteissa tuntui myös varsin hyvältä eikä vaikuttanut epämääräiseltä.
Nyt syksymmällä laitoin hieman järeämmän WTB Vigilanten alle, kun oon kaivannut eteen vähän leveämpää rengasta ja varmaa märkäpitoa. Kokemus noista Wolfpackin renkaista vaikutti kuitenkin sen verran hyvältä, että voisi joskus laittaa leveämmän Enduron eteen renkaaksi. 2.4" renkaat olivat myös rungosta ilmoitetun levyiset, Vigilante jäi lopulta vain pari milliä leveämmäksi...
Kertokaahan sit millaiset rungot noissa wolfpackeissa.
https://happyride.se/forum/threads/wolfpack-tires-nan-som-provat-aen.3440612/
Tossa länsinaapurin puolelta keskustelua wolfpack renkaista
Tää riittää mulle. Mut speksejä kattomalla tän oikeestaan jo tiesikin.
While the Wolfpack MTB Enduro looks like a very capable all rounder, and at a very reasonable price, it unfortunately fails in some crucial areas. It badly lacks sidewall strength, and is vulnerable to damage on pretty everyday trail features, such as square edged hits and sharp, angled rocks. It's also not especially grippy on anything but hardpacked trails, and feels unhappy maintaining the low pressures you might ask of an 'enduro' tyre.
Vittoria Martello, kokemuksia? Olisko takasena kuinka rullaava?
Onko tosta Hans Damfpista super trail kyljillä ja softina olemassa E-bike ja "normaali" versio? Mulla osu silmään vaan sellasia missä on tuo E25 hyväksyntä...luomuun tulee, niin jos löytyy kevyempänä niin sehän kävisi :D
Taitaa olla kaikki renkaat e hyväksyttyjä.
Taitaa olla kaikki renkaat e hyväksyttyjä.
Sitte mennään sillä :D
Jokkepappa
03.09.2021, 14.15
Vittoria Martello, kokemuksia? Olisko takasena kuinka rullaava?On hyvä rengas. Ei valittamista
Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla
Kuminauha
03.09.2021, 14.29
Itelläki edessä 29x2,6" TNT, ei valittamista.
Gargamel
03.09.2021, 17.53
Mitäs xc:hköjä renkaita olisi tämän topicin alla? Heräteostin jo Rekon Race 2.4WT:n, mutta vanteeni ovat 35mm sisäleveydellään jo yli Maxxiksen ilmoittaman skaalan joten palautin sen.
Nyt takana on XR2, jonka pito on riittänyt hyvin, mutta vauhti tuntuu tahmealta. Edessä on Rekon, molemmat 2.6". Takanen alkaa olla jo vaihtokunnossa, joten jotain leveää mutta rullaavaa olisi ostoslistalla.
Mulla on takana luomutäpärissä Wolfpack Trail 2,4 levyisenä. Rullaavat ja pitävät hyvin sekalaisessa polkuajossa. Kylkien kestävyyden kanssa ei ole ollut ongelmia.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mitäs xc:hköjä renkaita olisi tämän topicin alla? Heräteostin jo Rekon Race 2.4WT:n, mutta vanteeni ovat 35mm sisäleveydellään jo yli Maxxiksen ilmoittaman skaalan joten palautin sen.
Nyt takana on XR2, jonka pito on riittänyt hyvin, mutta vauhti tuntuu tahmealta. Edessä on Rekon, molemmat 2.6". Takanen alkaa olla jo vaihtokunnossa, joten jotain leveää mutta rullaavaa olisi ostoslistalla.
Varmaan kaikki renkaat, jotka pitää paremmin märässä syysmetsässä kuin XR2, tuntuvat vauhdin suhteen vielä tahmeammalta [emoji2960]
Sent from my IN2013 using Tapatalk
Rekon on kyllä sikäli umpisurkea että nappulat ei tule kyljen ulkopuolelle. Sekä etunen että takanen jo hajalla kyljistä (ja litkutkaan ei auttaneet vaan kaipasivat paikkaa sisäpuolelle). Ovat ensimmäiset renkaat joille mun ajossa näin käynyt vaikka täpäreitä on ollut muutama kymmenen vuotta. Tämä siis 2.6" kumilla ja 30mm sisämittaisella vanteella. Ollut aiemmin Rangeria, Terrene Mcfly, Contin ja Suomityresin paperikylkisiä eikä niiden kanssa tällaisia kestävyys ongelmia.
En voi suositella vaikka kuvio ja pito märillä juurilla ja kivillä ihan hyvää perustasoa onkin.
Tää riittää mulle. Mut speksejä kattomalla tän oikeestaan jo tiesikin.
While the Wolfpack MTB Enduro looks like a very capable all rounder, and at a very reasonable price, it unfortunately fails in some crucial areas. It badly lacks sidewall strength, and is vulnerable to damage on pretty everyday trail features, such as square edged hits and sharp, angled rocks. It's also not especially grippy on anything but hardpacked trails, and feels unhappy maintaining the low pressures you might ask of an 'enduro' tyre.
Jotenkin on tullut sellainen näppituntuma, että ei oikein alle kilon rengasta voi käyttää, ihan sama mikä valmistaja ja mitä kylkisuojauksia on. Tämä siis ilman kokemusta inserteistä.
Taustatietona mainittakoon melkein 100 kg kuskin paino kun kaikki kamat päällä ja reppu täynnä vettä. Ja vielä se, että on halukkuutta hakea märkäpitoa pienillä paineilla.
Rekon on kyllä sikäli umpisurkea...
Mulla repesi yksi reunanappula puoliksi irti Fiskarsin poluilla. Omasta kokemuksesta Rekonia ei otsikon keleille voi suositella. Forekaster kuvioltaan paljon parempi ja rullaa about yhtä hyvin. Itsellä ei maxxikset ole alkaneet vuotaa kyljistä vaikka vanteen olen saanut ajettua vaihtokuntoon. Kesällä Bontrager xr4 kyllä hikoili litkua auringossa.
Gargamel
04.09.2021, 20.57
Varmaan kaikki renkaat, jotka pitää paremmin märässä syysmetsässä kuin XR2, tuntuvat vauhdin suhteen vielä tahmeammalta [emoji2960]
Sent from my IN2013 using Tapatalk
Äh vitsi, kirjoitin tohkeissani väärään topikkiin luullen olevani 2.6" -ketjussa :D
Joo, unohtakaa.
Jokkepappa
04.09.2021, 23.04
Miten saa kyljet rikki? Olis hieno kertoo vetäneensä kyljen halki mut kun ei mee.
Joku leatherman tai vastaavaa. Ehkä sillä terällä jossa sellaista sahalaitaa. Pumppaat kunnolla ilmaa renkaaseen. Asetut kyykkyyn pyörän viereen oikealle puolelle kyljittäin. Otat vasemmalla kiinni sopivasta kohtaa runkoa. Vai pitäiskö ottaa siitä renkaan kyljestä ettei se pääse pyörähtämään. Sitten oikealla kädellä puristat tiukasti veitsen kahvasta ja terä 90 asteen kulmassa (terän kärki siis renkaaseen osoittaen) viillät tosi voimakkaasti samalla terää kohti rengasta työntäen. Ja valitset toki exo-renkaan. DD ei puhkea näinkään välttämättä :)
Miten saa kyljet rikki? Olis hieno kertoo vetäneensä kyljen halki mut kun ei mee.
Kokeile karkeaa kivikkoa ja kallioita, siis vähän muuta kuin pari nyrkin kokoista kiveä. ehkä louhikkopolku kuvaisi paremmin.
ruuduntakaa
05.09.2021, 16.47
Maxxikset alle ja ajat kiven läheltä.
Tai yskäset.
Jokkepappa
05.09.2021, 19.55
Maxxikset alle ja ajat kiven läheltä.
Tai yskäset.Ei perkele. Maxxiset alla[emoji57] pitää yrittää kovemmin!
Vakavammin sanoen kivet/kivikot Suomalaisessa maastossa eivät ole ehkä niitä kaikista pahimpia renkaan kyljen viiltäjiä. Olen antanut itseni ymmärtää kun juttujua, kuvia ja videoita on katsonut esim enduron world series kiertueelta, että joissain päin maailmaa on huomattavan teräväreunaista halkeillutta kiveä joka puhkoo renkaiden kyljet selvästi helpommin kuin toisissa paikoissa. Toki yksittäisiä tosi teräviä sivulle osoittavia kiven tai kallion reunoja saattaa täältäkin löytyä mutta ehkä keskimäärin kivet eivät Suomessa ole niin viiltävän teräviä, lohjenneneita liuskepaloja. Tämän keskustelun otsikon kaltaisissa olosuhteissa eli märällä rikkoutumisherkkyys myös ehkä pienempi koska märällä ajovauhti on hitaampi ja märkää kiveä vasten renkaan kylkikin ehkä herkemmin luistaa kuin repeää.
Itselläni kevyehkönä kuskina renkaan kyljen paksuus ja ominaisuudet eivät ole niin oleellisessa osassa kuin renkaan kestävyys nappuloiden alueelta ja kyky suojella osaltaan myös vannetta. Toki paksumpi kylki toimii vaimennuksena tähänkin asiaan. Sen lisäksi että vaimentaa muutoinkin röykkyistä maastoa paremmin kuin tosi ohutkylkinen. Lisäksi paksumpi kylkirakenne mahdollistaa vauhdikkaan kaarreajon myös vähän pienemmällä paineella mutta tämä korostuu vasta bikepark tyylisessä mutka-ajossa ja vaikuttaa enemmän raskaaseen kuskin ja pyörän yhdistelmään.
StevieRayVehkakoski
06.09.2021, 12.30
Kannattaa myös muistaa että Suomestakin löytyy monen näköistä kivikkoa, täällä Kanta-Hämeessä kivet keskimäärin on aika pyöreitä mutta esim. Tahkolla kauhistelin muutamassa louhikossa kuinka terävää mursketta siellä oli ja pohjoisesta löytyy varmasti vielä rajummankin näköistä louhikkoa jota ei jääkausi ole hionut sileäksi.
aleksirastas
06.09.2021, 12.59
Onko kukaan löytäny kaupasta noita uusia MM 29x2.4 Ultra Soft Super Trail?
ruuduntakaa
06.09.2021, 13.10
Itselläni kevyehkönä kuskina renkaan kyljen paksuus ja ominaisuudet eivät ole niin oleellisessa osassa kuin renkaan kestävyys nappuloiden alueelta ja kyky suojella osaltaan myös vannetta. Toki paksumpi kylki toimii vaimennuksena tähänkin asiaan. Sen lisäksi että vaimentaa muutoinkin röykkyistä maastoa paremmin kuin tosi ohutkylkinen. Lisäksi paksumpi kylkirakenne mahdollistaa vauhdikkaan kaarreajon myös vähän pienemmällä paineella mutta tämä korostuu vasta bikepark tyylisessä mutka-ajossa ja vaikuttaa enemmän raskaaseen kuskin ja pyörän yhdistelmään.
Kyllä mä kevyenä(72kg) kuskina luulottelen saavani selkeetä hyötyä paksusta kylkirakenteesta. Ihan kaikenlaisessa ajossa mitä mä nyt olen ehtiny noita testaamaan.
Niin siis minäkin koen juurikin saman painoisena ja sellaisilla kumeilla siksi myös ajan. Paitsi ihan xc pyörässä jossa rullaavuus ja keveys edellä.
JohnnyBuzz
06.09.2021, 22.09
Vakavammin sanoen kivet/kivikot Suomalaisessa maastossa eivät ole ehkä niitä kaikista pahimpia renkaan kyljen viiltäjiä. Olen antanut itseni ymmärtää kun juttujua, kuvia ja videoita on katsonut esim enduron world series kiertueelta, että joissain päin maailmaa on huomattavan teräväreunaista halkeillutta kiveä joka puhkoo renkaiden kyljet selvästi helpommin kuin toisissa paikoissa. Toki yksittäisiä tosi teräviä sivulle osoittavia kiven tai kallion reunoja saattaa täältäkin löytyä mutta ehkä keskimäärin kivet eivät Suomessa ole niin viiltävän teräviä, lohjenneneita liuskepaloja
Kyllä vain. Just ennen koronashown alkua olin Gran Canarialla laskemassa reilu kolmen tunnin setin vähän päälle parista kilsasta meren rantaan. Sanotaanko näin, että siellä ei tehnyt mieli pannuttaa just kivien terävyyden vuoksi. Tää kotoinen kivien pyöreys on aika paljon anteeksiantavampaa kuin siellä. Renkaat pysyi ehjänä ja samoin kuski, vaikka yhdessä pienessä laskussa pannutin, kun ajoin siihen liian hiljaa. Oispa kyllä kiva ajaa joskus tollanen reitti omalla pyörällä vuokrapyörän sijaan.
Kuminauha
08.09.2021, 08.26
Tuli hommattua taakse Vittorian Martello 27,5x2,6" Enduro kyljillä tulevaa lapinreissua varten. Edessä tällä hetkellä Martello trail. Oli tarkotus ottaa toi vaan vararenkaaksi reissuun, mutta päätin sitten leipoa ton vanteelle kun nykynen Der Baron oli paikattu jo kahella dartilla, se pääsi nyt vararenkaan rooliin. Aika jykevän tuntuset kyljet tossa endurossa, tukevammat ku der baroneissa tai maxxis exo+, mitä on hypistelly.
Vähän sai taas hieroa insertin kanssa. Ensinnäkin der baron oli yllättävän vaikea saada pois hyllylltä kun insertti (Rimpact) piti sitä paikallaan. Insertin asennuksessa oli opittu se tekniikka, että kun nostaa kumin ensin vanteelle ja sitten avaa vaan toiselta kyljeltä, niin insertin asennus takas meni ihan kivasti. Rengas nousi paikalleen ilman litkuja pylväspumpulla pienen hireromisen jälkeen DT M1700 kehälle. About tunnissa sain ton vaihdettua kaikkine putsaushommineen.
Sieltä tupsahti Wolfpackit postista.
1 x 29x2.4 Enduro
1 x 29x2.4 Trail
Endurolla painoa 910g, Traililla 890g.
Enduron kuvio on aika muhkea, vähän kuten Vittoria Mazza. Trailissa selkeästi pienempi nappula, ehkä jotain enemmän Rekonin suuntaan olevaa. Molemmat näyttävät kohtalaisen leveiltä. 2.4 pitänee kutinsa.
Äkkiseltään hypisteltynä sanoisin, että missään nimessä Enduro-kelpoisista kyljistä ei ole kyse. Ohuenpuoleiset on. Mikä on minun käyttöön varsin OK.
Kun katsoo kylkeä ja siinä olevia tekstejä, niin ne ovat yksi yhteen Vittorian Trail-kylkisen renkaan kanssa. Molemmat made in Thailand. Sanoisin, että erittäin suurella varmuudella tulevat samasta paikasta.
Jos tuosta voi johtopäätöksiä vetää, niin kylki lienee myös Vittorian Trailin kanssa hyvin samalainen, mikä taas on minun kannalta huono juttu. Vittorian renkaat juuri otin vanteilta pois, koska ne ovat ainoat pitkään aikaan mitkä eivät oikein toimineet. Litkua työnsi koko kyljen mitalta ulos kun vähänkin kovemmin mutkiin työnsi.
En laittanut vielä alla, mutta kokeillaan.
Onko kellään kokemusta misukan wild am2 renkaista? Oliskohan liian raskas takarenkaaksi ja pitääkö nollakeleillä? 29x2.6 olisi suunnitelmissa jäykkäperään...
Onko kellään kokemusta misukan wild am2 renkaista? Oliskohan liian raskas takarenkaaksi ja pitääkö nollakeleillä? 29x2.6 olisi suunnitelmissa jäykkäperään...
Ensimmäisen version Wild Am ainakin pitää nollakeleillä. Mikään kevyt polkea se ei ole, mutta pitoa riittää.
Joo on kokemusta sekä am ja enduro versioista. Varsinkin tuo am on mielestäni oikein riittävän kevyt takarenkaaksi. Metsässä rullaa ja pitää mainiosti. Siirtymilläkin ihan riittävän kevyt polkea. Tietenkin jos vertaa johonkin 700g xc-rinkulaan, niin saattaa tuntua tahmealta. Niin ja 2.4”:a on mulla vaan ollut.
Pari talvea olen ajanut misukka takana ja ei ole valittamista pidossa. Seos ei pahemmin tunnu kovettuvan kylmällä.
Kannattaa myös muistaa että Suomestakin löytyy monen näköistä kivikkoa, täällä Kanta-Hämeessä kivet keskimäärin on aika pyöreitä mutta esim. Tahkolla kauhistelin muutamassa louhikossa kuinka terävää mursketta siellä oli ja pohjoisesta löytyy varmasti vielä rajummankin näköistä louhikkoa jota ei jääkausi ole hionut sileäksi.Ainakin Lapin läntisiltä tuntureilta löytyy sitä terävää tyyppiä. Osin johtuu kai kivityypeistä ja osin jääkauden läheisyydestä. Joku geologi varmaan osaa sanoa. Mutta takana Agressor 2,4 wt DD ja kyljet kesän jälkeen aika tarkoin kankaalla. Hyvin kyllä pitää vielä ilmaa toistaiseksi.
Lähetetty minun SM-A202F laitteesta Tapatalkilla
Tilasin nyt kanssa molempiin päihin nuo Butcher grid trail T9 2.6", niin paljon on tääläkin hypetetty tuota seinä pitoa kylmässä märälläkin. Odotukset on siis aivan jäätävät koska olen ihan mallikkaasti selvinnyt aina kumeilla millä täällä ei tunnu moni pärjäävan alkuunkaan. Nyt on epäilyksen siemen kylvetty ja näiden pitoa on kuluneena arviotu liukkaaksi. Olisin ottanut taakse tuon Trail T7 eliminatorin 2.6" mutta eihän niitä mustana ollut missään. No nyt koe-ajetaan T9 molemmissa päissä kerralla, niin pitäs märkäpito olla jotain mihin en ole tottunut ja jos ei ole palaan Maxxisiin:cool:.
Veivaan piruuttani eka noille i41mm vanteille, jos ei näytä hulluilta saa jäädä niihin ja saa olla noi i30 ja 2.6" Forekasterit sitten nopeampana settinä.
Eka ja vika lenkki ajettu samalla kertaa noilla T9 Buchereilla. Pitoa varmaan ehkä onkin, mikä kärsi noista epä optimi vanteista i41, kun kuvio jäi aika tasaiseksi ja kantatessa loppuu nappulat, mutta se rullaus aivan jäätävän huonoa, edes tuolla Tiirismaan enska alamäessä ei nautintoa saanut, kun ei vaan rullaa. No tuo T9 Bucher nyt olikin tietoisesti väärä valinta taaksekkin, kun T7 Eliminatoria ei ollut. Veikkaan, että edes bikeparkissa en jaksaisi ajaa tuolla kombolla tai sitten pitää olla niin jyrkkää, että jarruilla saisi muutenkin himmata, niin sitten ei haittaisi, mutta flow pätkillä ja varsinkin, jos joutuu polkemaan on ilo pois.
Niin märkää ja liukasta ei ole ikinä, että noiden pito kompensoisi jotenkin tuon olemattoman rullauksen lenkki ajossa kauramoottorilla.
Täytyy koittaa nyt vielä pelkästään edessä jahka saa ne i30 vanteet takaisin kotiin ja Forekasteri taakse tuomaan rullausta.
Sitten kaikki pikkukivet ja roina lentää kumien pyöriessä.Nuo T9 oli hetken alla i30 molemmissa päissä. Muutamat parkkiajot tuli ajettua ja joku lenkkikin. Rullaus oli selkeästi parempi, kuin kuvio jäi pyöreämmäksi, mutta ei tuo lenkki rengas ole taakse. Parkissa ihan kivat pehmeät ajaa ja pidossa ei valittamista (tosin ei ollut märkääkään) 1.75bar paineella kovassa bermissä aistin takarenkaan taipumista, muuten ei ongelmaa. Seuraavalla kertaa eri paikassa 1.95bar ja ei ongelmaa, kuski kamoineen +100kg.
Koitin metsästää T7 Eliminatoria 2.6", mutta mustaa ei vieläkään mistään tullut vastaa otin kokeeksi 2.3". Edessä T9 Buther ja takana Forekaster Speed 2.6" toi jo siedettävää lenkki nopeutta ja keveyttä polkea. Sitten veivasin tuon T7 trail eliminatorin taakse ja yllätys oli positiivinen, jos ei olisi tiennyt ei olisi ehkä eroa edes huomannut Forekasteriin rullaavuudessa. Pitohan nyt on varmaan parempi kaikilla saroilla. T9 ja T7 sattui jo märempääkin ajoa. Semmosta kosteaa limamärkää minä ainakin jouduin samanlailla ajamaan, kuin vaikka 3C terra Minioneilla eroakin voi olla, mutta vaikea verrata, kun aika eroa ajoilla ja märilläkin osaa olla niin eri liukkauksia. Sanoisin kuitenkin että Minioneiden kuvio toimii silti paremmin pidon suhteen kelistä rippumatta. Eliminator rullaa kyllä ihan eritavalla, niin kuin kuviokin jo kertoo.
Oikein kivat kumi nuo Spessut, mutta eteen yleis kumiksi T7 Bucher tai Eliminator enkä silti ennemmin, mut se menee jo OT.ksi Liekö tuo vain Grid trailiksi merkattu on sitten T5 seosta, se voisi olla oiva kesä takarengas? 2.6" olis ihan OK painossa https://www.bike-components.de/en/Specialized/Eliminator-Grid-Trail-29-Folding-Tyre-p78472/
Puolitoista ajokautta ajetut Vittoria Agarrot tuntuvat yllättäen kovin liukkailta kun pitkästä aikaa sateessa ajeli.
Ilmeisesti tuossakin renkaassa pito on tullut pääasiassa kuviosta eikä kumiseoksen taikaominaisuuksilla (Graphene 4C) sittenkään ollut paljon väliä kun nappulat on pyöristyneet.
Ihan kelpo suoritus silti, "ehkä ostan toistekin" -listalla saavat olla vielä.
Tikkaaja
23.09.2021, 16.01
Puolitoista ajokautta ajetut Vittoria Agarrot tuntuvat yllättäen kovin liukkailta kun pitkästä aikaa sateessa ajeli.
Ilmeisesti tuossakin renkaassa pito on tullut pääasiassa kuviosta eikä kumiseoksen taikaominaisuuksilla (Graphene 4C) sittenkään ollut paljon väliä kun nappulat on pyöristyneet.
Ihan kelpo suoritus silti, "ehkä ostan toistekin" -listalla saavat olla vielä.
Lämpötila taitaa vaikuttaa tuohon tunteeseen jonkin verran tai ainakin Conteissa tuli keväällä siinä n. +10 asteen kohdalla vaihdettua paineita, kun rengas alkoi olla entistä pehmeämpi.
Ostin heikkona hetkenä uuden Nobby Nicin 29x2,4 softina eteen ja taakse laitan vanhaa versiota olevan sinisellä viivalla olevan Nobbyn.
Jokkepappa
31.10.2021, 18.39
Tuli laitettua alle contin baronit. Näitä on moni kehunut ja ihan syystä. Pito on kyllä jotain aivan uskomatonta[emoji15]
Mutta ompa niitä myös parjattu. Mietin itsekin niitä, mutta vähän heiveröisiltä vaikutti mun käyttöön. Taakse tilasin uuden hyväks todetun big betyn kun halvalla sai.
Jokkepappa
31.10.2021, 23.10
Otin lähinnä testiin että tuo seos pitäisi pysyä iskussa myös kylmässä kelissä. Pito yllätti varsinkin juurissa ja märässä kalliossa. 23/27 paineilla ajoin.
Tuntsan Palo
31.10.2021, 23.26
Vedin syyskuun kylmät ja märät kelit pohjoisen parkeissa ja lokakuun märät etelässä traileilla ja parkeissa Vigilante Hi Grip/Baron - kombolla ja pito oli yhdellä sanalla kuvattuna loppumaton. Toki nuohan eivät sitten rullaa yhtään.
Kuitenkin ylivoimaisesti paras yhdistelmä topicin otsikon apllikaatioon jota olen ikinä kokeillut.
Jokkepappa
31.10.2021, 23.29
Vedin syyskuun kylmät ja märät kelit pohjoisen parkeissa ja lokakuun märät etelässä traileilla ja parkeissa Vigilante Hi Grip/Baron - kombolla ja pito oli yhdellä sanalla kuvattuna loppumaton. Toki nuohan eivät sitten rullaa yhtään.
Kuitenkin ylivoimaisesti paras yhdistelmä topicin otsikon apllikaatioon jota olen ikinä kokeillut.En oo vielä perus trailille noilla mennyt mutta enska pätkillä kyllä rullaus riittävä. Eihän tuo painavat renkaat (baronit) ole. 1000g
Lämpötila taitaa vaikuttaa tuohon tunteeseen jonkin verran
Tämä tuli jo lämpimillä kosteilla keleillä. Agarrossa on huikea määrä pieniä hampaita jotka auttaa pidossa mutta kun ne pyöristyneet niin pitoa on sitten vähemmän. Sinänsä rengas kesti ihan hyvin ja toimi muuten, saatan ostaa samanlaisen uudenkin.
Vigilante light/high grip ehti olla eturenkaana hetken ja tuossa on mainio pito, vaikka light -osuus on kyllä puijausta varsinkin 2.6" kokoisena. Saatavuus taitaa olla tosin aika heikkoa, Ridemoressa on vaan 27.5/2.6" kokoisena eikä ihan joka kaupassa netissäkään näitä näy.
Tämä tuli jo lämpimillä kosteilla keleillä. Agarrossa on huikea määrä pieniä hampaita jotka auttaa pidossa mutta kun ne pyöristyneet niin pitoa on sitten vähemmän. Sinänsä rengas kesti ihan hyvin ja toimi muuten, saatan ostaa samanlaisen uudenkin.
Vigilante light/high grip ehti olla eturenkaana hetken ja tuossa on mainio pito, vaikka light -osuus on kyllä puijausta varsinkin 2.6" kokoisena. Saatavuus taitaa olla tosin aika heikkoa, Ridemoressa on vaan 27.5/2.6" kokoisena eikä ihan joka kaupassa netissäkään näitä näy.
Se 29x2.8 on sit vaan millin tai kaks leveempi mitä 2.6. Toimi hienosti 30mm iw kehällä.
En jaksa lukea koko ketjua läpi mutta kommentoin.
Maxxis forecaster, 29-2.35 ja 3c seos. Speedgip ja maxgrip. En nyt muista muita speksejä mutta nämä muuttuu jossain 0-7 asteessa lämmintä todella liukkaaksi märillä kivillä ja juurilla.
Viimelenkillä lämpö oli noin 7 astetta ja ainakin vetopitoa oli yllättävän hyvin.
Kenelläkään wolfpackin renkaita käytössä??
Joo tuo Maxxis 3c kumin kovettuminen kylmässä tuntuuu olevan jo niin laajasti tunnustettu ja tunnettu asia ettei siitä liene epäselvyyttä. Kaikesta muusta sitten löytyykin mielipiteitä suuntaan ja toiseen :)
Toinen melko yleisenä pidetty (muttei pärjää edelliselle luotettavuudessa) käsitys on Contin black chilin kohtalaisen hyvä toimivuus kylmälläkin. Itselle tuli nyt Contin Baron eturenkaaksi syys-talvikaudelle.
Jokkepappa
01.11.2021, 19.51
Joo tuo Maxxis 3c kumin kovettuminen kylmässä tuntuuu olevan jo niin laajasti tunnustettu ja tunnettu asia ettei siitä liene epäselvyyttä. Kaikesta muusta sitten löytyykin mielipiteitä suuntaan ja toiseen :)
Toinen melko yleisenä pidetty (muttei pärjää edelliselle luotettavuudessa) käsitys on Contin black chilin kohtalaisen hyvä toimivuus kylmälläkin. Itselle tuli nyt Contin Baron eturenkaaksi syys-talvikaudelle.Joo esim assegai on hyvä rengas maxxgrippinä 3c:llä kesällä. Onnittelut hyvästä valinnasta (baron)
Vähän ketjun teemasta poiketen, mutta kuitenkin: Suosituksia märän kelin xc-renkaiksi? Forekasteria olen miettinyt, mutta toimivuus kylmässä vähän arveluttaa kuten yllä jo todettiinkin. Ajo ei nyt jäykkäperä xc:llä kovin aggressiivista ole, mutta pitoa voisi märällä olla vähän enemmän kuin nykyisillä race kingeillä. Ohuet kyljet ei haittaa. Lisäksi rullaavuus ja keveys tietenkin painaa vaakakupissa yhtä lailla.
Vittorian Barzo?
Tuntsan Palo
01.11.2021, 20.53
Vigilante light/high grip ehti olla eturenkaana hetken ja tuossa on mainio pito, vaikka light -osuus on kyllä puijausta.
jep. Ei kannata aina niellä mitä mainosmiehet kirjoittavat. Tosin tuo massa ei ole eturenkaassa niin älyttömästi haitannut. Se mikä on haitannut on että varsinkin Vigilate, mutta myös Baron ovat olleet painajaisia tubelesspuuhissa ainakin Race Facen Turbine- kiekoille Sama on pätenyt kyllä myös muihinkin WTB:n ja Contin renkaisiin noilla vanteilla.
Ei pienintäkään ongelmaa Vigilanten kanssa DT:n M1700 -kiekoilla. Itse asiassa ei noilla kiekoilla ole ollut minkään muunkaan renkaan kanssa vaikeuksia.
Joe-poika
01.11.2021, 23.11
Forekasteria olen miettinyt, mutta toimivuus kylmässä vähän arveluttaa kuten yllä jo todettiinkin.
Mulla on Whytessä alla ensiasennus-Forekasterit 2.35 leveänä ja on dual compoundia. Ajotkin jääneet vähille ja muutenkaan en mistään mitään tiedä enkä ymmärrä mutta mielestäni varsin iloisesti rullaatirullaa, oikein yllättää miten kevyesti menee vanhaan 27.5+ verrattuna. Kylmässä en ole huomannut toimivan sen huonommin kuin lämpimässäkään, mutta vaikea vertailla syksyn limarapakelejä muutenkaan hellekesän keleihin. Mudassa yms pitoa on minusta ihan kohtalaisesti, mutta kun edellinen pyörä oli 27,5+ aggressiivisemmalla rengaskuviolla niin toi tuntuu kyllä juuriin ja kiviin sutaisevan ylämäissä yllättävän helposti. Varmaan myös pienempi kontaktipinta vaikuttaa asiaan. En noita nyt pahemmin kyllä moittiakaan voi. Itsellä tekisi mieli jotain vähän aggressiivisempaa ja leveämpää noiden tilalle, mutta katsellaan nyt milloin ja mitä menee seuraavaksi alle. Aika hyvä vaihtoehto on sama rengas vähän leveämpänä.
Tuotahan mainostetaan aggressiivisena xc-kumina märälle kelille. Oma ajo nyt on sellaista metsissä eksyilyä ja samoilua enkä voi väittää XC-mielellä kyllä koskaan ajavani, enkä varmaan kovin aggressiivisestikaan. Märkää kyllä sentään on.
ruuduntakaa
02.11.2021, 11.32
Ei pienintäkään ongelmaa Vigilanten kanssa DT:n M1700 -kiekoilla. Itse asiassa ei noilla kiekoilla ole ollut minkään muunkaan renkaan kanssa vaikeuksia.
Samat kokemukset E1900-kiekoista. Ei mitään ongelmia minkään renkaan kanssa.
Aiheeseen: Magic Mary/Big Betty-combo Ultra Softina on osoittautunut omiin mieltymyksiin sopivaksi rengastukseksi syksylle.
Lankesin ja laitoin myös 29x2.4 MM UltraSoftin tilaukseen. SuperGravitynä saa bike-componentsilta. Ja SuperDownhillinä bike24:stä. Big Bettyä myös molemmissa.
ruuduntakaa
02.11.2021, 11.53
^Mulla Super Downhilliä molemmat, tykkään.
Mites nää muut pehmeäseoksiset:: Schwalben softi, ultrasoft ja Maxxis maxxgrip 3c tarttuuko näihin kaikki pikkukivet kiinni, niin kuin Spessun T9 jolla on ihan sairaan ärsyttävä ajaa, jos vähänkään sattuu jotain hiakkapintaista alustaa alle, niin kaikki kivet ropisee joka paikkaan? T7 kovempi seos ei tunnu tuota tekevän.
Vaihdoin 2.6 T9 trai Bucherin pois edestä ja tilalle kokeeksi Bontin XR4 2.4" ja takana edelleen Eliminator 2.3" T7 trail aika selkeä ero on pyörän polkemis herkkyydessä. Ei sinänsä ihme koska testasin ko T9 Bucheria molemmissa päissä ja se ei kyl rullaa mihkään, mutta kyllä se pelkästään edessäkin jarraa aika paljon. Olis hauska verrata vastaava trail Bucheria T7 seoksella, että onko seos ratkaiseva vai myös Bucherin kuvio.
Toisaalta voisin kuvitella vaihtavani Eliminatorinkin 2.6" eteen, mutta täytyy ensin vaihtaa ristiin tuo XR4 ja 2.3" Eliminator ja fiilistellä onko rullaavuuteen eroa, sekä samalla Eliminatorin ohjauskäytöstä. Hyvin tuo XR4 pitää, mutta aika matala on kuvio 2.4". Eliminatorin reunanappulat on jotenkin sitä kokoa mistä tykkään.
Jotenkin näihin verrattuna en kyllä T9 seoksella aistinut mitenkään selkeästi parempaa märkäpitoa ainakaan menetetyihin etuihin nähden. No nythän on vaan semmosta liukasta syyslimakeliä ei niinkään silkkaa sadetta.
ruuduntakaa
02.11.2021, 14.00
^Ei lennä Ultra Softista kiviä ja käpyjä niin paljon kuin T9:stä. Toki vähän joskus.
Mutta MM/BB-setti rullaa kummallisen "hyvin" vs Spessun setti. Tai jopa vs Eddy Current-setti
Rullaus/märkäpito-ominaisuudet on ehken parhaiten balansissa WTB Rangerissa, mun mielestä.
Mutta nykykäyttöön liian heppoinen rengas muutoin.
Itsellä kiviä lentänyt uusista pehmeistä kumeista ensimmäisillä ajokerroilla. Suurempi lentely kilinöineen vähentynyt kuitenkin pian.
Aina ne kivet alkuun tarttuu uusiin kumeihin, mutta hyvin pian tämäkin loppuu.
ruuduntakaa
03.11.2021, 08.33
Aina ne kivet alkuun tarttuu uusiin kumeihin, mutta hyvin pian tämäkin loppuu.
Ei lopu ainakaan T9:n kohdalla. :D
Ja miksi loppuisi, ei se seos siitä kovetu kun pinta kuluu?
Yleensä tuore kumi on pinnalta tahmeempi, ehkä jotain ainetta siinä pinnalla tms. Sama on vaikka ihan autonrenkaissa, alkuun tarttuu kivet. Ja kyllä, renkaan ikääntyminen ja kuluminen alkaa kun se altistuu käytölle..
Onko jollain tietoa koska tuota MM ultra softia saa super trail rungolla?
Schwalbe sen nettisivuillaan jo monta kuukautta sitten julkaisi mutta missään en ole nähnyt myynnissä
aleksirastas
04.11.2021, 00.24
Onko jollain tietoa koska tuota MM ultra softia saa super trail rungolla?
Schwalbe sen nettisivuillaan jo monta kuukautta sitten julkaisi mutta missään en ole nähnyt myynnissä
Tätä oon kans itse etsinyt. Schwalben tuotenumerolla löytyy pari saksalaista verkkokauppaa, jotka kummatkin sanovat ei-oota.
Ei lopu ainakaan T9:n kohdalla. :D
Ja miksi loppuisi, ei se seos siitä kovetu kun pinta kuluu?Joo ei lopu ainakaan puolessa kesässä kivienlento T9 seoksesta.
Lankesin ja laitoin myös 29x2.4 MM UltraSoftin tilaukseen. SuperGravitynä saa bike-componentsilta. Ja SuperDownhillinä bike24:stä. Big Bettyä myös molemmissa.
Ja nyt jää- ja lumikelien lähestyessä ehdin vääntämään paikalleen. Oma hommansa cush coren kanssa, mutta kun on tullut jo harjoiteltua niin onnistui yhdellä rengasmuovilla ja yhdellä remmillä. Rengas siis MM 29x2.4 Ultrasoft Super Gravity. Leveyttä 61/59 mm kuvio/kylki parissa barissa uutena, eli hyvinkin 2.4". Korkeus 55m vanteen yläreunasta. Kaikki mitat noin 4 mm vähemmän kuin MM 29x2.6 Soft Super Trail, joka siis vähän alle luvatun 2.6".
Onko kokemuksia shwalben uudemmista nobbynic/hansdamp, (wickedwill, ei taida olla vielä saatavilla) kumeista viileällä 0-+6 astetta ja kostealla kelillä? Eli siellä missä maxxiksen 3c alkaa lipsua vähän liikaa. Malleja on nuitakin monenlaisia eikä oikeen osaa hahmottaa mitä lähtisi kokeilemaan..
Pyöränä luomutäpäri niin jonkinlainen rullauskyky pitäisi vielä jäädä.
Joe-poika
18.11.2021, 22.14
Nyt pyörii alla 2,35-leveät Forekasterit dual compoundina eli fillarin ensiasennusrenkaat. Hyllyssä pölyttyy 2,6-leveät DHF:t niin ikään dual compoundina. Muuttuuko elämäni paremmaksi jos vaihdan nuo alle? Paikalliset ajomestat on melkoisen monimuotoisia eli löytyy kalliota, kivikkoa, suota, kuraa, mutaa, juurakkoa yms mitä nyt suomalainen metsä osaa tarjota. Kiire mulla ei ole, ehdin ajamaan kahden tunnin lenkin kahdessa tunnissa ihan nopeudesta riippumatta, mutta pito on kiva asia. Etenkin ylämäissä kaipailisi vähän parempaa vetopitoa, nyt helposti kelvottomalla tekniikalla jöksähtää juuriin tai kiviin kun takanen sutaisee. Muuten nuo Forekasteritkin tuntuu monessa tilanteessa jopa yllättävän hyviltä kun vertailukohtaa ei pahemmin ole; etenkin yllättää miten syvässä kuralillusssa niillä pääsee eteenpäin ja miten uhkaavan näköisistä sivulle viettävistä kallio/kivirinteistä niillä pääsee kuolematta.
^ Pari lenkkiä jaksoin ajaa 2.35” Forekasterilla takana, voisi olla aika mainio rengas sopivalla alustalla mutta näissä kuluneissa juurakoissa tuntui liian liukkaalta.
DHF:t on vähän pitävämpi ja ehkä parhaimmillaan maastoissa joissa rengas pääsee puremaan maastoon.
Laitoin eteen Vigilanten Tough / High Grip-versiona (ei löytynyt muuta) ja tuntuisi että on liian jäykät kyljet, edellinen Light / High Grip piti paremmin.
Onko kokemuksia shwalben uudemmista nobbynic/hansdamp, (wickedwill, ei taida olla vielä saatavilla) kumeista viileällä 0-+6 astetta ja kostealla kelillä? Eli siellä missä maxxiksen 3c alkaa lipsua vähän liikaa. Malleja on nuitakin monenlaisia eikä oikeen osaa hahmottaa mitä lähtisi kokeilemaan..
HD ja NN Combo Super trail Softina ollut alla hetken ja tuntuu toimivan ihan hyvin viileämmässäkin. Ihan nollan paikkeille ei lämmöt ole vielä laskeneet, mutta jossain 2-6 asteen paikkeilla ainakin on ajettu.
Ainakin esim. märällä kalliolla on pitänyt ihan hyvin ja rullaa kohtalaisesti.
Se uusi NN on ihan mukava parannus aiempaan ja olis saattanut riittää eteenkin.
Schwalben Superit nousee myös aika keveästi vanteelle ihan perus jalkapumpulla ja rennolla pumppaamisella.
DHF Maxxterra ainakin viime syksynä lähti niin yllättäen alta etten uskaltanut sitä enää käyttää näissä keleissä.
HD ja NN Combo Super trail Softina ollut alla hetken ja tuntuu toimivan ihan hyvin viileämmässäkin. Ihan nollan paikkeille ei lämmöt ole vielä laskeneet, mutta jossain 2-6 asteen paikkeilla ainakin on ajettu.
Ainakin esim. märällä kalliolla on pitänyt ihan hyvin ja rullaa kohtalaisesti.
Se uusi NN on ihan mukava parannus aiempaan ja olis saattanut riittää eteenkin.
Schwalben Superit nousee myös aika keveästi vanteelle ihan perus jalkapumpulla ja rennolla pumppaamisella.
DHF Maxxterra ainakin viime syksynä lähti niin yllättäen alta etten uskaltanut sitä enää käyttää näissä keleissä.
Kiitos vikkelästä vastauksesta, pitänee laitella tilaukseen. Alessa näyttäs renkaat olevan.
Itsellä tosiaan forecasterit 29*2,35, 3c:nä ja maxspeed ja maxterra.
Mutta hiukan rajumpi kuvio sekä tuo kylmien kelien märkäpitoon täytyy saada parannusta.
Hans Dampf trail kyljillä ja soft seoksella on eturenkaana mielestäni aika kimpoilevaa sorttia. Jos vähäänkään vinossa ajaa märkää juurta päin niin sen päällee nousemisen sijaan erittäin herkästi ampuu tangentin suuntaan. Veto ja jarrutus pito on ihan jees, kaarrepito jonkunlainen (liian pienet olkanappulat kylläkin), mutta tuosta kimpoilusta iso miinus...
Hans Dampf trail kyljillä ja soft seoksella on eturenkaana mielestäni aika kimpoilevaa sorttia. Jos vähäänkään vinossa ajaa märkää juurta päin niin sen päällee nousemisen sijaan erittäin herkästi ampuu tangentin suuntaan. Veto ja jarrutus pito on ihan jees, kaarrepito jonkunlainen (liian pienet olkanappulat kylläkin), mutta tuosta kimpoilusta iso miinus...
Hanssissa on tosiaan aika paljon ja pieniä nappuloita niin voi hyvinkin olla että juurilla efekti on sama kuin täys sliksillä, eli juuri ei asetu mihinkään vaan lähtee liukumaan.
Toisaalta sitten tasasemmalla alustalla on paljon pinta-alaa ja pito hyvä. Tämä siis ihan mutuilua.
Vähän mietin noita sivunappuloita itsekin, mutta tuli päädyttyä siihen ettei näillä märillä tai jossain vaiheessa lumisilla keleillä tule kuitenkaan mitenkään täysiä ajeltua niin ehkei haittaa. Ihan hyvin näihin ajoihin on toiminut.
Totta tosiaan, ei tuollainen Hanssin kimpoilukaan kuullosta mukavalta, onhan tässä ensi kevääseen aikaa tosin miettiä.
Yksi mikä tulisi lähelle niin Vittorian Martello. Itsellä vain huono kokemus/tuuri Barzoilla kun nappulan juuresta tuli
viilto läpi edestä että takaata liki peräkkäisillä lenkeillä, vaikuttaa tosi huteralta kumi siinä kohdassa.
Martello tosin järeämpi (960g), ja en oikeastaan haluaisi mennä ainakaan yli kilon renkaisiin.
Totta tosiaan, ei tuollainen Hanssin kimpoilukaan kuullosta mukavalta, onhan tässä ensi kevääseen aikaa tosin miettiä.
Yksi mikä tulisi lähelle niin Vittorian Martello. Itsellä vain huono kokemus/tuuri Barzoilla kun nappulan juuresta tuli
viilto läpi edestä että takaata liki peräkkäisillä lenkeillä, vaikuttaa tosi huteralta kumi siinä kohdassa.
Martello tosin järeämpi (960g), ja en oikeastaan haluaisi mennä ainakaan yli kilon renkaisiin.
Joka paikassa jaksan nostaa esiin tämän, Michelin Wild Am. Tuo minusta hyvä rengas syksyyn/talveen ja kesätkin olen sillä ajanut :)
Toimii kylmässä ja kuumassa, pito on joka suuntaan mielestäni erittäin hyvä. Rullaavuudessa ei ainakaan tuolle hanssille häviä. Ainoa miinus on että kuluu varsin nopeasti, kosko kumiseos on pehmeä.
Eile nollan pintaa lämpö, sato vettä/lunta oli märkää lumista jäistä ja vähän kaikkea. Swalpen MM BB softina piti erinomaiseti. Toisaalta vähä tuntu silti, että mikä vaan ois pitäny, tiedä sit :)
Tilasin magic mary addix soft, 2.6 leveä. Reunanappulat tosi kovat, keskellä kumi selkeästi pehmeämpää. Eiks pitäisi olla toistepäin?
Ulkona vai sisällä kokeilit? Mietin jos samaa ongelmaa kuin 3c Maxxis renkaissa eli, että pehmeämpi kumi kovettuu kylmässä kovempaa seosta enemmän.
Ulkona vai sisällä kokeilit? Mietin jos samaa ongelmaa kuin 3c Maxxis renkaissa eli, että pehmeämpi kumi kovettuu kylmässä kovempaa seosta enemmän.
Sisällä. Mä palautan ko. kumin, varmaankin joku maanantaikappale.
Omissa tuntuis olevan samaa, tosin ovat partsilla. Onhan nuo reunanappulat myös paljon tukevammat ja tuhdimmat. Hyvin puree.
Jäykkäperässä on edessä Ground Control T5 ja takana Fast Trak T5. Rullaa mahtavasti mutta kylmällä ja märällä ei pysty käytännössä ajamaan yhtään kalliolla ja juurilla. Kesälläkin etunen lähti märällä juurella vauhdikkaasti alta. Paraneeko tilanne merkittävästi vaihtamalla T7 seokseen?
Välillä kaipaa myös vähän parempaa pitoa alamäkiin niin mietin ainakin kevääksi Maxxis Dissectoria 3C MaxxTerra ja DHRII:sta MaxxGrip seoksella. Tuossa toki varmasti reilusti enemmän pitoa, mutta toimiiko kylmällä MaxxTerra takana riittävän hyvin ja MaxxGrip edessä? Entä miten nuo vertautuu Spessun T7 seokseen kylmällä ja märällä?
Spessun renkaista ei ole mulla kokemusta niin en osaa verrata. Mutta dhrII max grippinä on kieltämättä pitävä takarenkaana alamäissä (hyvä jarrutuspito) mutta raskas vastaavasti polkea. Dissector on rullaavampi. Meinasitko renkaat kummin päin? Maxterra Dissector edessä ja maxgrip dhr takana kuulostais mulle epäsuhtaiselta eli edessä huonompi pito. Toisinpäin siis parempi mutta dhr harvinaisempi eturenkaana. Itse kylläkin tykkäsin dhr+dhr kombosta. Mulla oli molemmat maxterraa mutta maxgrip edessä olis ollut hyvä/parempi myös.
Ja ei ole kylmänkelin renkaita maxgrip ja maxterra. Mutta jos käyttö +5 ja sitä lämpimämmässä niin toimivat.
ruuduntakaa
21.02.2022, 10.30
Jäykkäperässä on edessä Ground Control T5 ja takana Fast Trak T5. Rullaa mahtavasti mutta kylmällä ja märällä ei pysty käytännössä ajamaan yhtään kalliolla ja juurilla. Kesälläkin etunen lähti märällä juurella vauhdikkaasti alta. Paraneeko tilanne merkittävästi vaihtamalla T7 seokseen?
Välillä kaipaa myös vähän parempaa pitoa alamäkiin niin mietin ainakin kevääksi Maxxis Dissectoria 3C MaxxTerra ja DHRII:sta MaxxGrip seoksella. Tuossa toki varmasti reilusti enemmän pitoa, mutta toimiiko kylmällä MaxxTerra takana riittävän hyvin ja MaxxGrip edessä? Entä miten nuo vertautuu Spessun T7 seokseen kylmällä ja märällä?
T9 eteen. Ainakin Butcher T9 pitää oikein hyvin ja käyttäytyy loogisesti märällä.
T7 ei ole kovin pitävä, sitä käytetään esim. Eliminator T7/T9:ssä keskellä(takarengas) sivunappulat T9.
Märkäpitoa ja hyvää rullaavuutta ei oikein ole taidettu onnistua yhdistämään.
Spessun renkaista ei ole mulla kokemusta niin en osaa verrata. Mutta dhrII max grippinä on kieltämättä pitävä takarenkaana alamäissä (hyvä jarrutuspito) mutta raskas vastaavasti polkea. Dissector on rullaavampi. Meinasitko renkaat kummin päin? Maxterra Dissector edessä ja maxgrip dhr takana kuulostais mulle epäsuhtaiselta eli edessä huonompi pito. Toisinpäin siis parempi mutta dhr harvinaisempi eturenkaana. Itse kylläkin tykkäsin dhr+dhr kombosta. Mulla oli molemmat maxterraa mutta maxgrip edessä olis ollut hyvä/parempi myös.
Ja ei ole kylmänkelin renkaita maxgrip ja maxterra. Mutta jos käyttö +5 ja sitä lämpimämmässä niin toimivat.
Ajatuksena oli tosiaan laittaa dhrII eteen ja Dissector taakse. Alunperin ajattelin laittaa myös Dissectorin eteen, mutta ei saa EXOna MaxxGrippiä.
Jos ei Maxxiskaan pidä, niin ehkä yritän selvitä välikauden Stoicin mukana tulleilla Magic Marylla ja Hans Dampfilla. Ostaa sitten lämpimällä joko eteen Ground Control T7 ja laittaa T5 taakse tai kokeilee Dissectoreita eteen ka taakse DC:nä ja 3C:nä. Oma jalka ei kauhean pitkälle riitä noilla alkuperäisillä.
Tai koita Contin Baronia eteen. Hanssi on mun mielestä varsin pätevä takarenkaaksi. Sen voi myös kääntää ympäri puolessa välissä kautta, koska kuvio on identtinen. Eli jos on jarrutellut nappulan reunat pyöreiksi bike parkissa saa "uuden" teräväreunaisen pinnan kääntämällä renkaan toisinpäin.
Hans myös rullaa paremmin kuin dhf,dhr ja assegai. Dissector saattaa olla samalla levelillä mutta Dissectoria en ole itse kokeillut. Kuivalla takarenkaaksi käy myös aggressor joka itsellä oli DD kylkisenä yks kesä. Mutta se ei nyt ainakaan sovi tämän keskustelun otsikon alle.
Ajatuksena oli tosiaan laittaa dhrII eteen ja Dissector taakse. Alunperin ajattelin laittaa myös Dissectorin eteen, mutta ei saa EXOna MaxxGrippiä.
Jos ei Maxxiskaan pidä, niin ehkä yritän selvitä välikauden Stoicin mukana tulleilla Magic Marylla ja Hans Dampfilla.
Eikös MM ole oikeinkin hyvä eturengas, itse ainakin tykkään kovasti just kostealla yms missä pito on tärkeää. Etunen ei niin paljoa rullaavuutenkaan vaikuta.
Tuntsan Palo
05.03.2022, 12.35
Oma Dissector fanitukseni loppu muutaman kappaleen jälkeen. Sillä on asennuksen jälkeen odotettavaa ajoaikaa noin kuukausi ja taitaa kulua itsestään ihan silloinkin kun sille vain näytetään maastoa.
Der Baronia tai DHR:a mielummin taakse. Kuivalla Aggressoria kuten Kauris yllä suositteli.
JohnnyBuzz
14.04.2022, 00.38
Lieköhän joku saanut käsiinsä Schwalben Wicked Will -renkaita ja testannut niitä otsikon olosuhteissa etenkin viileässä tai pikku pakkasella? Etenkin kokemukset Super Ground casingistä kiinnostelevat. Tässä kun on pyörää odotellessa aikaa speksailla asioita, niin mietin josko vaihtaisi nuo heti alle mukana tulevien Maxxiksen renkaiden sijaan. Ei sitten tartteisi syksyn viiletessä miettiä renkaiden vaihtoa, kun Maxxiksen kumiseos muuttuu liukkaaksi kylmemmässä kelissä.
Miksipä ei vaihtaisi juuri syksyllä tuoretta rengasta alle?
^näin minä tekisin. Kesän aikana renkaasta kuin renkaasta katoaa se terävin kärki metsikköön.
JohnnyBuzz
14.04.2022, 12.48
Miksipä ei vaihtaisi juuri syksyllä tuoretta rengasta alle?
Koska ei jaksa litkujen kanssa turhaa säätää, ennen kuin renkaiden kunnon vuoksi on aihetta vaihtaa uusiin. Kyllä itsellä renkaat kestää sen pari kautta, kun on kaksi pyörää käytössä.
Tämä ei tosin ollut se kysymys, johon hain vastausta. Jos Wicked Willeistä ei ole suoraa kokemusta, niin Schwalben Speedgrip-seoksen käyttäytymisestä kylmissä ja kosteissa oloissa kuulisin mielelläni kokemuksia.
^ En ymmärrä litkuongelmaa mutta Speedgrip ei ole kiva kylmässä ja märässä. Jos se nyt nykyään enää vastaa sitä siniraitaista jota kokeilin pari vuotta sitten.
^eikä lämpimässä kuivalla.
JohnnyBuzz
14.04.2022, 17.17
^ En ymmärrä litkuongelmaa mutta Speedgrip ei ole kiva kylmässä ja märässä. Jos se nyt nykyään enää vastaa sitä siniraitaista jota kokeilin pari vuotta sitten.
Litkuttaminen on aina säätöä ja sotkua, niin mielellään minimoi siihen käytettävän ajan ja vaivan. Harmi kuulla, että Speedgrip-seos ei toimikaan kaikessa kelissä. Tota Wicked Williä ei tällä hetkellä saa muulla seoksella. :( Kuulosti muilta ominaisuuksiltaan just passelilta omiin tarpeisiin. Hans Dampf olis sit toinen vaihtis. Sitä sais Super Trail casingilla softina. Ei varmastikaan rullaa yhtä hyvin kuin Wicked Will.
JohnnyBuzz
14.04.2022, 17.23
^eikä lämpimässä kuivalla.
Löytyyks sulla omakohtaista kokemusta Speedgrip-seoksesta? Ois kiva kuulla lisää. Wicked Willin arvioissa yhtenä miinuksena oli, ettei toimi parhaalla mahdollisena tavalla loose over hard -olosuhteissa. Suomen maastoissa tota on loppujen lopuksi aika vähän. Bike parkit kuivalla kesäkelillä varmaan lähimpänä tota, mutta sitä varten on sitten toinen pyörä Magic Mary - Big Betty -kombolla.
Speedgrippi seoksella olevat renkaat ovat oikein hyviä trailiajoon kuivissa kesäolosuhteissa. Ne rullaa kohtuu hyvin,kestävät kulutusta paremmin kuin nuo tahmeat seokset ja pitokin on trailiajoon riittävä. Ja voi nillä aina välillä jopa Bikeparkissakin pistäytyä jos ei ole tarkoitus korva maassa mutkia ajella. Syysmetsään märille juurakoilla ja kallioille en niillä kyllä menisi mutta silloinhan voi laittaa tahmeammat renkaat alle sitten. Uudessa Nobby Nicissä on nappulatkin jo ihan hyvän kokoiset.
Litkuttaminen on aina säätöä ja sotkua, niin mielellään minimoi siihen käytettävän ajan ja vaivan. .
En käsitä edelleenkään. 1) ilmat pois 2) toinen reuna renkaasta pois vanteelta 3) imaisee ylimääräiset litkut pois ruutalla 4) rengas pois ja uusi tilalle, reuna kostutettuna saippuavedellä 5) uuden renkaan poksautus paikalleen, ilman venttiilin sielua käsipumpulla 6) letku pois ja litkut sisään, venttiili kiinni ja ilmat sisään 7) vanhasta renkaasta voi pyyhkäistä litkut pois paperilla. Aikaa kuluu vähemmän kuin sisärenkaan kanssa värkkäämiseen.
Siitä vanhasta sinisestä nobbynikeissä, en tiedä kyllä kumpi oli huonompi, seos vai rengas ylipäätään. Voihan nuo toki olla parantuneet, ja itellä kyllä ajotaitokin parantunu niistä ajoista. Parin vuoden swalpe viha niistä kuitenkin silloin tuli kun tuntu ettei mitään pitoa kaarteissa :D
JohnnyBuzz
14.04.2022, 23.44
En käsitä edelleenkään. 1) ilmat pois 2) toinen reuna renkaasta pois vanteelta 3) imaisee ylimääräiset litkut pois ruutalla 4) rengas pois ja uusi tilalle, reuna kostutettuna saippuavedellä 5) uuden renkaan poksautus paikalleen, ilman venttiilin sielua käsipumpulla 6) letku pois ja litkut sisään, venttiili kiinni ja ilmat sisään 7) vanhasta renkaasta voi pyyhkäistä litkut pois paperilla. Aikaa kuluu vähemmän kuin sisärenkaan kanssa värkkäämiseen.
Juu, noinhan se menee ja välillä ihan mallikkaastikin. Mutta sitten taas välillä on hirveetä säätöä ja sotkua. Ilmat ei pysy, rengasta joutuu vääntämään täysillä voimilla vanteelle, eikä se nouse tasaisesti vanteelle, vaan kinnaa jostain kohdasta jne. Parhaimmillaan 10 minsassa tehty, pahimmillaan joutuu useana päivänä tuntikaupalla säätämään. Sen vuoksi mielellään minimoi tuohon käytetyn ajan ja ajaa mieluummin pyörällä. :)
Itellä nuo rengaspuljailut alkanu nopeutua toiston myötä, oppii omista virheistä ja keksii kikkoja. Ei tuota silti huvikseen tee :D
Continental toi sarjan uusia gravity/trail renkaita. On monenlaista mallia ja eri olosuhteisiin. Vaikuttaa lupaavalta.
Pitää vaan ensin ajaa vanhat pois. Nyt alle Magic Mary/ Big Betty ultrasoftilla. Kuivalle sitten Assegai ja DHR2 Exo+ maxxterra.
JohnnyBuzz
15.04.2022, 12.00
Itellä nuo rengaspuljailut alkanu nopeutua toiston myötä, oppii omista virheistä ja keksii kikkoja. Ei tuota silti huvikseen tee :D
Se on just näin. Itse ainakin minimoin siihen käytettävän ajan hyvin mielelläni. Nykyisessä trail-pyörässä on ollut Bontragerin XR4 ja ne ovat toimineet kelissä kuin kelissä. Eivät välttämättä maailman parhaiten rullaavat jo kolmen tuuman leveydestä johtuen. Pyörän vaihtuessa haussa ominaisuuksiltaan vastaava rengas. Koska tuleva pyörä ei ole Trek, niin eihän siihen Bontrageria voi laittaa. :D Samalla rengaskin kaventuu 2,4 tuumaan. Hans Dampf tai Nobby Nic vois softina olla hyvä vaihtis Schwalbelta.
Mulla on täpäriin kaksi tai oikeestaan kolme takakiekkoa (2x 29 ja 1x 27.5). Rullaavammassa kaksysissä polkuajeluun on just hanssi. Parkkiin sitten toisessa kaksysissä big betty supertrail ja insertti ja vaihtoehtona jos jaksaa ja huvittaa tehdä vaihtohommia niin magic mary soft supergravity. 27.5 kiekossa parkkiajeluun kuivalle aggressor (löytyy myös dhf).
https://www.instagram.com/tv/Cc7rmE2j5oI/?utm_source=ig_web_copy_link (https://www.instagram.com/tv/Cc7rmE2j5oI/?utm_source=ig_web_copy_link)
Goodyearilta tulossa uutta rengasta, ilmeisesti Newton sarjasta uutta versiota.
Kuvassa vanhat:
http://imgur.com/bdQ0TIC.jpg
Ihan hyviltä vaikuttavat uudet Good Yearit:
https://www.pinkbike.com/news/first-ride-goodyears-new-newton-mtf-and-mtr-tires.html
Taas yksi dhf/dhr replica, eikä tanwallia, ei jatkoon :)
Toi vanha ST oli huippuhyvä. Sopivan leveellä nappulat toisistaan ni ei mennyt tukkoon kurassa, sopivan matalat nappulat kuitenkin joten rullas tosi hyvin ja pitoa riitti, eikä painoakaan kun alle kilo. Kovasti maxxis shortyn kaltanen kumi.
Näköjään uusien kanssa on otettu ihan eri lähestysmistapa. DHF/DHR kopio tosiaan, ja perhana miten painavat vielä lisäksi. Ei kiinnosta.
Onko millään firmalla tommosta alle kilon painosta shortyä vastaavaa kumia jonka seos toimisi myös kylmässä?
Jokkepappa
02.05.2022, 21.05
No kelpaisko baroni? Tasan kilon ja aika avoin nappula. Paras kummi millä ajanut
Se vois kyllä olla, pitänee tilata heti ennenku sekin korvataan noilla reseptilääkkeiltä kuullostavilla sähköpyöräkumeilla.
Jokkepappa
02.05.2022, 22.32
Tuon renkaan tulevaisuudesta olis kiva tietää. Korvaako tämä uusi sarja baron/kaiser renkaat.
Huonosti näkyy Baronia olevan missään enää saldoilla
Jokkepappa
02.05.2022, 22.48
Huonosti näkyy Baronia olevan missään enää saldoillaNiinhän tuo näkyy olevan. Argotal on näistä uusista lähinnä baronia. Painoa aikalailla sama tuolla trail kyljellä.
Nämä olis tarkotus kokeilla seuraavaksi enduro kyljellä.
Toi vanha ST oli huippuhyvä. Sopivan leveellä nappulat toisistaan ni ei mennyt tukkoon kurassa, sopivan matalat nappulat kuitenkin joten rullas tosi hyvin ja pitoa riitti, eikä painoakaan kun alle kilo. Kovasti maxxis shortyn kaltanen kumi.
Näköjään uusien kanssa on otettu ihan eri lähestysmistapa. DHF/DHR kopio tosiaan, ja perhana miten painavat vielä lisäksi. Ei kiinnosta.
Onko millään firmalla tommosta alle kilon painosta shortyä vastaavaa kumia jonka seos toimisi myös kylmässä?
msc gripper.
Tuntsan Palo
03.05.2022, 00.48
”According to Continental, their best-known models, Der Kaiser and Der Baron were no longer competitive and have been on the market for more than 10 years without undergoing any significant changes.”
Nyt tekisi mieli kyllä vähän jupista että mitä helevettiä..Baron oli nyt jotakuinkin niin lähellä täydellistä kylmän ja märän kelin rengasta kuin mahdollista. Toki jäähän sentään Vigilante markkinoille, kai..
Mites se Michelinin Gum-X, onko todettu toimivaksi suomen syksyssä?
Wild AM2 näyttäis kuvien perusteella ihan mielenkiintoiselta. (Weight weighed: 1009.9 g)
https://r2-bike.com/media/image/product/219310/lg/michelin-tire-wild-am2-29-x-240-competition-line-tr-black~3.jpg
Entäs onko kukaan kokeillut Onzan kumeja? Porcupine vois olla myös yksi vaihtoehto, onkohan vaan jo liian ohut ja herkkä? (Weight according to manufacturer: 810g)
https://r2-bike.com/media/image/product/171924/lg/onza-tire-porcupine-29-x-24-trc-60-tpi-tubeless-ready-skinwall~2.jpg
Mites se Michelinin Gum-X, onko todettu toimivaksi suomen syksyssä?
Wild AM2 näyttäis kuvien perusteella ihan mielenkiintoiselta. (Weight weighed: 1009.9 g)
https://r2-bike.com/media/image/product/219310/lg/michelin-tire-wild-am2-29-x-240-competition-line-tr-black~3.jpg
Entäs onko kukaan kokeillut Onzan kumeja? Porcupine vois olla myös yksi vaihtoehto, onkohan vaan jo liian ohut ja herkkä? (Weight according to manufacturer: 810g)
https://r2-bike.com/media/image/product/171924/lg/onza-tire-porcupine-29-x-24-trc-60-tpi-tubeless-ready-skinwall~2.jpg
Wild Am on hyvä kumi märälle. Pitää hyvin, mutta kuluu nopesti.
Se on yleensä hyvän pidon hinta. Ovat sentää asennusystävälliset, ainakin plussakoossa.
Täytyy semmoset kokeilla. Tulee niin vähä kilometrejä että kuluminen ei haittaa kyllä tippaakaan. Tahtoo vaihtua kalusto aina ennenkun ehtii kulumaan mihinkään. :)
Vaihtelin pari viikkoa sitten taakse alle uuden nobby nicin speedgrip-seoksella, 2.4” -kokoisena. Olen yllättynyt tuon seoksen pehmeydestä sekä pitävyydestä siihen nähden, miten paljon sitä parjataan. Limajuurakkokivikoissa en luonnollisesti ole pääsyt ajamaan, mutta märkää juurta, sohjoa, mutaa ja märkää kalliota on tullut suhattua. Ei toistaiseksi mitään ongelmaa pidon kanssa. Verrokkina on lähinnä michelinin wild endurot, perus wildit ja spessun butcher.
Kuvio on toimiva ja suht helposti puhdistuva. Vähän niinkuin minikokoinen magic mary. Eniten ehkä huolestuttaa kylkien kestävyys, kun epähuomiossa tilasin tuon superground-runkoisen renkaan. Toistaiseksi homma on kuitenkin toiminut mallikkaasti insertin ja vähän kovempien paineiden kanssa (1,5-2,0 bar).
Voin laitella lisää kokemuksia, kun tuota pääsen pyörittämään sadekelillä.
...Olen yllättynyt tuon seoksen pehmeydestä sekä pitävyydestä siihen nähden, miten paljon sitä parjataan...
On olemassa maastopyöräilijöitä, joille liukas Nobby Nic on sukupolvikokemus. Joskus 2005-2015 Nobby Nic oli pidoltaan saippuoidun mateen luokkaa (Shimaani). Kokemus ei hevin unohdu eikä oma käsitys muutu enkä esimerkiksi minä tule koskaan laittamaan Nobby Niciä renkaaksi "Märälle juurakolle ja kivikolle" vaikka kuka sanoisi vaikka mitä.
Onhan tuo uus niin erilainen, että voisin traumoista huolimatta kokeilla, jos käyttäisin tuon tyylisiä renkaita.
JohnnyBuzz
05.05.2022, 18.30
Onhan tuo uus niin erilainen, että voisin traumoista huolimatta kokeilla, jos käyttäisin tuon tyylisiä renkaita.
Pojan pyörässä on toi rengas softina ja hänen tarpeisiin pelittänyt hienosti. Toki kuski painaa vajaa 40 kg eikä oo sieltä aggressivisimmasta päästä ajotyyliltään. Hans Dampfin ja Nobby Nicin välillä tällä hetkellä arvon tulevaan pyörään. Ja onkin tässä vielä useampi kuukausi aikaa vielä arpoa.
On olemassa maastopyöräilijöitä, joille liukas Nobby Nic on sukupolvikokemus. Joskus 2005-2015 Nobby Nic oli pidoltaan saippuoidun mateen luokkaa (Shimaani). Kokemus ei hevin unohdu eikä oma käsitys muutu enkä esimerkiksi minä tule koskaan laittamaan Nobby Niciä renkaaksi "Märälle juurakolle ja kivikolle" vaikka kuka sanoisi vaikka mitä.
Näin olen ymmärtänyt. Itsellä ei tuosta vanhasta ole kokemusta, mutta ajattelin nyt laittaa ensifiilikset tästä uudemmasta.
Kuviota katsomalla pystyi jotain olettamaan renkaan käytöksestä, mutta tuo speedgrip-seos tosiaan yllätti pehmeydellään ja pidollaan. Aika ja sadekelit sitten näyttää, kuinka oikeaan alkutunnelmat osuivat.
JohnnyBuzz
05.05.2022, 23.52
Näin olen ymmärtänyt. Itsellä ei tuosta vanhasta ole kokemusta, mutta ajattelin nyt laittaa ensifiilikset tästä uudemmasta.
Kuviota katsomalla pystyi jotain olettamaan renkaan käytöksestä, mutta tuo speedgrip-seos tosiaan yllätti pehmeydellään ja pidollaan. Aika ja sadekelit sitten näyttää, kuinka oikeaan alkutunnelmat osuivat.
Kiinnostavaa kuulla, että Speedgripissä riittää käytännössä pitoa, kun tässä ketjussa muutamat sen dumasi. Ehkä pitää tohon hankintalistan lisätä uudelleen Wicked Will Nobby Nicin ja Hans Dampfin lisäksi. Wicked Williä saa ainakin tällä hetkellä vaan Speedgrip -seoksella.
Itsellä taisi tämä eepokki mennä ohi, mutta ainakin siinä viime mallin kuviossa oli se fiba, että kun pito lähti niin se sitten lähti äkillisesti kuin hauki rannasta. Täten se oli aika kuumottava vaativampaan käyttöön eturenkaaksi.
En tiedä, onko uudempi kuvio "armollisempi".
Tuli testattua Vittoria Martelloa 2.6" (no, IRL 61-62mm), ja ensilenkkien pohjalta se käyttäytyy todella nätisti HKP:n mangrovejuurakoissa.
Samaa juurakkoa kun ajoi kaverin pyörällä DHR II edessä niin yllätti, miten se lipsahti hankalissa paikoissa missä Martello vaan piti. Aiempi suosikko oli DHF, mikä saattaa väistyä tämän tieltä.
Kuminauha
06.05.2022, 11.35
Itelle nyt tulossa testiin sähkötäpäriin eteen maxxis assegai 29x2,5 exo+ maxxgrip ja taakse agressor 27,5x2,6 doubledown dual. Jos vaikka sais vähä rullausta lisää taakse ja samalla heivaa insertit pois ja kattoo miten kestää kuritusta. 123€ toimituksineen bike-discountista...
Nykyään edessä 2,6 martello trail edessä ja 2,6 martello enduro takana + rimpactin insertit edessä ja takana...
Vaihtelin pari viikkoa sitten taakse alle uuden nobby nicin speedgrip-seoksella, 2.4” -kokoisena. Olen yllättynyt tuon seoksen pehmeydestä sekä pitävyydestä siihen nähden, miten paljon sitä parjataan. Limajuurakkokivikoissa en luonnollisesti ole pääsyt ajamaan, mutta märkää juurta, sohjoa, mutaa ja märkää kalliota on tullut suhattua. Ei toistaiseksi mitään ongelmaa pidon kanssa. Verrokkina on lähinnä michelinin wild endurot, perus wildit ja spessun butcher.
Speedgrip seoksesta en osaa sanoa, mutta viime syksyllä tuli useamman kerran oltua kyljellään kun Nobby Nic soft-seoksella lähti sivuttain alta juurakoissa. Muuten pitoa kyllä riitti ja pääsi ylös kohdista mistä ennen ei ole ollut jakoja.
Speedgrip seoksesta en osaa sanoa, mutta viime syksyllä tuli useamman kerran oltua kyljellään kun Nobby Nic soft-seoksella lähti sivuttain alta juurakoissa. Muuten pitoa kyllä riitti ja pääsi ylös kohdista mistä ennen ei ole ollut jakoja.
Osaatko verrata johonkin toiseen renkaaseen? Meinaan vaan, että itse olen ollut kyllä kaikilla renkaillani jossain vaiheessa kyljellään märässä juurakossa :) Ja oliko tämä nyt näitä uudempia, uudella kuviolla?
HKP:n mangrovejuurakoissa.
Hörähdin, osuva nimitys!
Osaatko verrata johonkin toiseen renkaaseen? Meinaan vaan, että itse olen ollut kyllä kaikilla renkaillani jossain vaiheessa kyljellään märässä juurakossa :) Ja oliko tämä nyt näitä uudempia, uudella kuviolla?
Uudella kuviolla ovat. Hyviä vertailukohtia ei oikein löydy. Vanhemmat Spessun Ground control ja Purgatory olivat ennen noita alla. Aiemmin olen vaihtanut fatilla ajamiseen siinä vaiheessa kun alkaa märkää ja mutaa olla.
Käytös oli noillakin sellaista että lievästi kallellaan olevista juurista muuten tasaisella polulla lähti takarengas liukumaan sivuttain. Ihmettelin kun kuitenkin noissa tilanteissa pystyi vauhtia pitämään, jolloin olettaisi ettei ehdi hakea sivulle liikettä.
Suomityresillä olis Koli mtb SL. Mitähän noi painaa? Onko kellään kokemusta? Aika kalliit kumekset kuiteskin
Suomityresillä olis Koli mtb SL. Mitähän noi painaa? Onko kellään kokemusta? Aika kalliit kumekset kuiteskin
Piikkisikakokemuksen jälkeen en osta ikinä mitään renkaita Suomityresiltä :D Niiden jälkeen olen laittanut Contia, Schwalbea ja Maxxista alle ja noi renkaat toimii niinkuin pitääkin, nousee vanteelle helposti ja ilmat pysyy sisällä ilman litkujakin eli ei mitään ongelmia.
Jos ajo olisi retkeilyä täysjäykällä maasturilla ja unohtaisin tubelessit niin voisin kokeilla. Kesäksi runko on turhan ohut ja tubelessongelmat on olleet aika laajoja. En silti sano etteikö voisi olla hyvät kumit jollekin... Kumiseoksen pidosta otsikon keleissä en osaa sanoa, piikkisiassa kun on piikit niin ei keväisen polun juuret paljon luista...
JohnnyBuzz
20.05.2022, 00.08
Nyt kun näyttää, että tulevan pyörän toimitus venyy syyskuulle, joten sitä suuremmalla syyllä voisi vaihtaa siinä tulevat Maxxikset saman tien pois ennen syksyn viileämpiä kelejä. Onkohan downcountry-henkiseen pyörään Hans Dampf liian järeä? Pääasiallisesti (välillä vauhdilastakin) polkuajoa Etelä-Suomessa tuolla pyörällä. Nobby Nic softina super trail tai super ground -kyljillä olis toinen vaihtis. Vielä kun sais tan wallina tota. Muutenkin näyttäis olevan noiden saatavuus aika surkeaa tällä hetkellä. Pitää varmaan nyt tilata, jos syksyksi haluaa. :D
Hanssia ei saa pehmeällä kumilla eli eteen laittaisin syksyksi jotain muuta. Kohtalaisen rullaavahan se kyllä on isonappulaiseksi renkaaksi. Eteen joku Contin uudistuneesta mallistosta?
Ehkä se nobby jos kerran saa supersoftina ja järempi kylki ainakin taakse. Toki sanotaan että kunnolla kylmällä pehmeämmät saattavat kovettua alunperin kovempia enemmän.
Edit. Aloin epäilee supersoftia ja eihän sitä saa kumpaankaan noista. Sitten huomasin, että olit kirjoittanutkin vain soft. Luin väärin varmaan kun super sana oli kuitenkin messissä kylkien merkintöjen vuoksi.
Mut joo, tavallaan kevyt, nopea dc pyörä kaipaa rullaavia renkaita, toisaalta Suomen syksyssä kaipaa pitoa jos ajaa kivikoissa ja juurakoissa. Jatkuva etupyörän alta lähtemisen pelko ja lipsahdukset ovat itselleni iso rasite. Panostan siksi pitoon varsinkin edessä ja jaksan nähdä vaivan että ajan eri renkailla kesän versus syksyn ja talven.
JohnnyBuzz
20.05.2022, 11.57
Hanssia ei saa pehmeällä kumilla eli eteen laittaisin syksyksi jotain muuta. Kohtalaisen rullaavahan se kyllä on isonappulaiseksi renkaaksi. Eteen joku Contin uudistuneesta mallistosta?
Ehkä se nobby jos kerran saa supersoftina ja järempi kylki ainakin taakse. Toki sanotaan että kunnolla kylmällä pehmeämmät saattavat kovettua alunperin kovempia enemmän.
Edit. Aloin epäilee supersoftia ja eihän sitä saa kumpaankaan noista. Sitten huomasin, että olit kirjoittanutkin vain soft. Luin väärin varmaan kun super sana oli kuitenkin messissä kylkien merkintöjen vuoksi.
Mut joo, tavallaan kevyt, nopea dc pyörä kaipaa rullaavia renkaita, toisaalta Suomen syksyssä kaipaa pitoa jos ajaa kivikoissa ja juurakoissa. Jatkuva etupyörän alta lähtemisen pelko ja lipsahdukset ovat itselleni iso rasite. Panostan siksi pitoon varsinkin edessä ja jaksan nähdä vaivan että ajan eri renkailla kesän versus syksyn ja talven.
Hans Damphia saa siis softina ainakin Schwalben saitin mukaan ja ois myös käsittääkseni tan wallinakin. Tää jälkimmäinen ominaisuus ei oo deal breaker, mut vois sopia tulevaan pyörään visuaalisesti. Lähinnä Hansin rullaavuus mietitytti. Addix Soft seoksella pitäisi pidon riittää syksylläkin? Ja eri brändien renkaita en aatellut sotkea samaan pyörään. Sehän ois vaan väärin. :D Contin renkaitakin oon tsekkaillut, mutta niistä ei oo omakohtaista kokemusta.
Eikö sulle ollut tulossa Spur? Dissector Rekon rengastuksena ei varmaan ole ihan huono. Dissector varsinkin on aika karkea ja itse veikkaan Hanssia jopa paremmin rullaavaksi. Itse saattaisin tehdä niin, että siirtäisin Dissectorin taakse syksyn liukkaille keleille ja eteen sitten jotain pitävää. Mutta kylmällä säällä ongelmana jälleen sekarengastus, koska Maxxikseen en kylmällä luota. Contin poistuvaan malliin Baroniin eturenkaana olen kyllä ollut tyytyväinen.
Gargamel
20.05.2022, 13.12
Spessun renkaita saa myös tanwallina. Tilasin sellaisista ajoani parhaiten kuvaavan ”xc - trail” -kategorisoidun yhdistelmän, mutta ajokokemuksia ei vielä ole. Havaintona vain tanwallit ovat hiukan eri sävyisiä jopa saman valmistajan eri malleissa.
Mainosten seassa on asiaakin: https://www.bicycling.com/bikes-gear/mountain-bike/a36654360/specialized-xc-tires/
Hans Damphia saa siis softina ainakin Schwalben saitin mukaan ja ois myös käsittääkseni tan wallinakin. Tää jälkimmäinen ominaisuus ei oo deal breaker, mut vois sopia tulevaan pyörään visuaalisesti. Lähinnä Hansin rullaavuus mietitytti. Addix Soft seoksella pitäisi pidon riittää syksylläkin? Ja eri brändien renkaita en aatellut sotkea samaan pyörään. Sehän ois vaan väärin. :D Contin renkaitakin oon tsekkaillut, mutta niistä ei oo omakohtaista kokemusta.
Tilasin just Hansin takarenkaaksi uuten bikes parkki-pyörään 27.5" * 2,35" Super Gravity Softina, ajattelin että olis hyvin rullaava ja jokakelin rengas Magic Maryn pariksi. Sähkötäpärissä on toisina renkaina Der Baronit ja ne on kyllä todella hyvät yleisrenkaat märälläkin. Jos noi uudet contit on samanlaisia niin voi suositella.
JohnnyBuzz
20.05.2022, 14.42
Eikö sulle ollut tulossa Spur? Dissector Rekon rengastuksena ei varmaan ole ihan huono. Dissector varsinkin on aika karkea ja itse veikkaan Hanssia jopa paremmin rullaavaksi. Itse saattaisin tehdä niin, että siirtäisin Dissectorin taakse syksyn liukkaille keleille ja eteen sitten jotain pitävää. Mutta kylmällä säällä ongelmana jälleen sekarengastus, koska Maxxikseen en kylmällä luota. Contin poistuvaan malliin Baroniin eturenkaana olen kyllä ollut tyytyväinen.
Joo, Spur on ehkä joskus tulossa (tällä hetkellä arvio syyskuu), jos kansainvälisten logistiikkaketjujen ja pyörävalmistajien jumalat suo. Meinasin siis saman tien laittaa renkaat, jotka menis syksyn kelit ja pikkupakkasillakin ennen lumen tuloa. Kun toimitusajat on mitä on, niin pakko aika etupeltoon miettiä näitä asioita. Talveksi sitten ehkä toiset kiekot ja Piikkisiat. Mut siis älytöntä, että pitää miettiä jo nyt syksyä ja talvea, vaikkei kesä oo edes alkanut. :D
Tosiaan tan wall ei oo mikään must, vaan enemmänkin kiva lisä. Yks vaihtis vois olla Hans Dampf eteen ja Nobby Nic taakse. Molemmat softina ja super trail -kyljillä.
Mulla on hans damft super trail ja softina. Ei ole mielestäni rullaavimmasta päästä tuo kumi. Veto/jarru pito on ihan hyvä, eturenkaana kaarteissa luistaa ja kimpoilee mielestäni liikaa.
Mulla on hans damft super trail ja softina. Ei ole mielestäni rullaavimmasta päästä tuo kumi. Veto/jarru pito on ihan hyvä, eturenkaana kaarteissa luistaa ja kimpoilee mielestäni liikaa.
No tokkopa ylipäätään soft seos ja rullaus sopii samaan renkaaseen:seko:
Ohiampuja
21.05.2022, 22.32
Jos ajo olisi retkeilyä täysjäykällä maasturilla ja unohtaisin tubelessit niin voisin kokeilla...
Tämä sopii minuun lähes täydellisesti. :)
No tokkopa ylipäätään soft seos ja rullaus sopii samaan renkaaseen:seko:
Tottahan tuo on :) Tuntuu vaan, että pehmeät Michelinin kumit mitä on ollut rullaisi snadisti mukavammin.
JohnnyBuzz
22.05.2022, 14.35
Mulla on bike park -pyörässä Magic Mary & Big Betty -kombo softina ja oon sillä jonkin verran polkulenkkejäkin ajanut. Ei nyt mitenkään erityisen huonosti omaan makuun ole rullannut tuolla seoksella, mutta vertailukohtaa vaikkapa speed gripiin ei ole. Pitoa arvostan kuitenkin rullaavuutta enemmän. Polkee sitten vaan vähän kovempaa? :D
Mulla on bike park -pyörässä Magic Mary & Big Betty -kombo softina ja oon sillä jonkin verran polkulenkkejäkin ajanut. Ei nyt mitenkään erityisen huonosti omaan makuun ole rullannut tuolla seoksella, mutta vertailukohtaa vaikkapa speed gripiin ei ole. Pitoa arvostan kuitenkin rullaavuutta enemmän. Polkee sitten vaan vähän kovempaa? :D
Joo, näin se on. Itsellä on aina kausia, milloin pitää rullata ja millon pitää olla pitoa. Sitten vaan vaihdellaan kumeja :D
Mä ajan noilla softeilla(mm&bb) kaikki ajot, vähä päivästä riippuu tuntuuko rullaavan vai ei :D jos ajellu paljon dirtillä(kaposat sileet ja ~4 bar paineita) niin sen jälkee harvemmi tuntuu rullaavan :D
No nyt on ensilenkki ajettu kaatosateessa Helsingin kepussa nobby nic-, magic mary-combolla. Keli oli oikein otsikonmukainen :)
Yllätyksiä tuo nobby nic ei tarjonnut oikeastaan ollenkaan. Pito oli oikein hyvä kaikinpuolin. Varsinkin veto- ja jarrutuspito. Juurakoissa kärsi kantata ihan suht rohkeasti. Kovalla pohjalla (lähinnä näillä uusilla sorastuksilla) sivunappula ei oikein pure ja muljuaa vähän alle. Tämä siis verrattuna edelliseen takarenkaaseen (michelin wild enduro).
Muutama pikkuluiskahdus toki tapahtui, mutta ei mitään yllättävää. Mm luisti näissä oikeastaan ihan yhtä paljon, kuin NN.
Mietin myös pyörän vaikutusta pitoon. Tuo molemmista päistä 15cm joustava fillari hakee kyllä pitoa ihan eri tavalla, kuin joku xc-jäykkis.
JohnnyBuzz
27.05.2022, 19.40
No nyt on ensilenkki ajettu kaatosateessa Helsingin kepussa nobby nic-, magic mary-combolla. Keli oli oikein otsikonmukainen :)
Yllätyksiä tuo nobby nic ei tarjonnut oikeastaan ollenkaan. Pito oli oikein hyvä kaikinpuolin. Varsinkin veto- ja jarrutuspito. Juurakoissa kärsi kantata ihan suht rohkeasti. Kovalla pohjalla (lähinnä näillä uusilla sorastuksilla) sivunappula ei oikein pure ja muljuaa vähän alle. Tämä siis verrattuna edelliseen takarenkaaseen (michelin wild enduro).
Muutama pikkuluiskahdus toki tapahtui, mutta ei mitään yllättävää. Mm luisti näissä oikeastaan ihan yhtä paljon, kuin NN.
Mietin myös pyörän vaikutusta pitoon. Tuo molemmista päistä 15cm joustava fillari hakee kyllä pitoa ihan eri tavalla, kuin joku xc-jäykkis.
Kuulostaa hyvältä! Kummassa päässä sulla oli Nobby Nic? Takana kenties? Ja millä seoksella?
Kuulostaa hyvältä! Kummassa päässä sulla oli Nobby Nic? Takana kenties? Ja millä seoksella?
Takana ja speedgrip.
JohnnyBuzz
27.05.2022, 20.53
Takana ja speedgrip.
Jesh, vois kyllä ehkä tuleviin omiin tarpeisiin olla Nobby Nic softina super trail -kyljillä. Edit: paitsi eihän tota rengasta löydy näemmä mistään muuten kuin Speedgripinä. On kyllä saatavuus heikkoa jo näin alkukaudesta… :(
Jesh, vois kyllä ehkä tuleviin omiin tarpeisiin olla Nobby Nic softina super trail -kyljillä. Edit: paitsi eihän tota rengasta löydy näemmä mistään muuten kuin Speedgripinä. On kyllä saatavuus heikkoa jo näin alkukaudesta… :(
Jep. Itsekin olisin varmaankin kallistunut softiin, kun siitä on etusessa hyviä kokemuksia. Eipä ollut saatavilla muuta kuin speedgrippiä.
Oli kyllä yllätys, että speedgrip on ihan tunnustellessakin aika pehmeä seos. En sokkotestissä huomaisi eroa softiin.
Saako kysyä vielä mitä sulla oli ennen takana? Olen ostanut pari kertaa Nobby Nicin kun on kehuttu (eka ja toka versio) ja molemmilla oli pettymys. Uusin taas houkuttelisi :)
En osta itsekään yhtään Nobby Niciä enää mutta uusin kuvio on aika lähellä vanhaa Hans Dampfia. Kuulopuheiden mukaan hyvä uutena.
Saako kysyä vielä mitä sulla oli ennen takana? Olen ostanut pari kertaa Nobby Nicin kun on kehuttu (eka ja toka versio) ja molemmilla oli pettymys. Uusin taas houkuttelisi :)
Nykyisessä pyörässä on ollut takana Michelin wild 2.5”, wild enduro 2.4” ja Spessun butcher 2.6”. En kovin suurta eroa huomaa pidossa. Wildit meni pehmeämmällä kantatessa kuin raiteilla. Nn:n saa helpommin luistamaan
Noihin edellisiin kumeihin verrattuna Nn rullaa heittämällä parhaiten. Isoin vaikutus on varmasti paino ja ohuemmat kyljet (superground). Supertrail ois painonsa puolesta vertautunut paremmin edellisiin, mutta jonkun aivopierun seurauksena tilasin tuon. Olen nyt pitänyt vähän kovempia paineita ja inserttiä, eikä toistaiseksi ongelmia ole ollut. Vähän kyllä jänskättää, että miten tulee kestämään.
Sulla lienee 29*2.4 kokoinen tuo Nobby Nic super ground? Oletko mitannut renkaan leveyttä asennettuna, rengaskankaan kokonaisleveyttä ja painoa?
Sulla lienee 29*2.4 kokoinen tuo Nobby Nic super ground? Oletko mitannut renkaan leveyttä asennettuna, rengaskankaan kokonaisleveyttä ja painoa?
Joo, on 29x2,4”. Leveys on nappulan kohdalta 59mm, kyljestä 61mm ja korkeus n. 55mm (vähän hankala mitata tarkasti työntömitalla). Tämä kaikki siis i30mm vanteella. Irrallaan en ole tuota punninnut tai mitannut. R2 on näköjään punninnut tuon 958g, vaikka valmistaja ilmoittaa painoksi 890g.
Laitoin parin supertrail softeja tilaukseen, kolmas kerta toden sanoo vai miten se menikään?
Nonni. Toivottavasti noi skulaa tarpeisiisi yhtä hyvin, kuin omani omiini. Laittelehan kokemuksia, kunhan saat kumit alle.
JohnnyBuzz
15.06.2022, 14.50
Laitoin parin supertrail softeja tilaukseen, kolmas kerta toden sanoo vai miten se menikään?
Nobby Nicejä? Mistä löysit softina? 29" -koossa? Ite en oo löytänyt mistään.
Kuminauha
15.06.2022, 16.51
https://www.bike-components.de/en/Schwalbe/Nobby-Nic-Evolution-ADDIX-Soft-Super-Trail-29-Folding-Tyre-2022-p82734/
Mitenköhän tuollainen Nobby Nic Speedgrip menisi eturenkaana trailipyörässä? Viime kesänä oli uusi NN softina edessä ja takana ja tykkäsin kyllä, mutta en tiedä uskaltaisiko kokeilla tuota Speedgrippiä jos olisi vielä vähän nopeampi. Löytyy kuitenkin toinen kiekkosetti jolla on Maxxgrip Maxxista, jos pitää oikein märässä ajaa.
JohnnyBuzz
15.06.2022, 18.47
https://www.bike-components.de/en/Schwalbe/Nobby-Nic-Evolution-ADDIX-Soft-Super-Trail-29-Folding-Tyre-2022-p82734/
Mahtavaa! Viimeks viime viikolla tsekkailin ja joka paikassa ei oo:ta. Kiitti vinkistä, laitoin tilaukseen. :)
Joo, bike-componentsista tilasin.
Ja mitä tulee seoksiin, niin ketjun mukaan oletan että pehmeä on parempi. :)
Mutta tuohan riippuu tosi paljon siitä mihin on tottunut, mä esim. oletan että noi pehmeätkin ovat huonommat kuin Muddy Mary / Hans Dampf combo, mutta jos rullais paremmin.
Jotenkin tuntuis näppituntumalla swalpen uudet softit pehmeemmältä mitä vanhat, toki ovat tuoreemmatkin. Myös tanwallin väri vaihtunut kellertävästä ruskeaan(”bronze skin”). Saa nähä onko pidossa eroa.
Hyvin nousi nobby nicit vanteille ja pitivät ilman litkujakin ilmat sen puoli tuntia mitä kesti etsiä tavaroita kellarista. Kyljet vaikuttivat ihan paksuilta ja tukevilta, nappulat yllättävän pieniltä eivätkä näyttäneet mitenkään kookkailta vanteilla. Eivät tuntuneet painavilta, en valitettavasti tajunnut punnita kun oli halu lenkille.
Ajoin suht kovilla paineilla (tosin samanlaiset kuin vanhoissa Minion / Aggressor jotka eivät pienistä paineista tykänneet). Tuntui että paljonkin voisi vielä tiputtaa, mutta lähdin ilman pumppua ja ajattelin antaa litkujen tiivistyä.
Rullasivat tosi hyvin, siis selkeästi paremmin kuin vanhat kumit. Ei tullut ollenkaan olo että tarvis kovempaa kumia taakse. Pito oli myös hyvä kuivalla kelillä, monessa kohdassa tuntui että vanhat kumit olisivat lipsuneet, mutta nämä vain pitivät. Koska nuo rullasivat ja kiihtyivät paremmin kuin vanhat sain kiivettyä pari teknistä nousua jota en ole päässyt pariin vuoteen, ehkä oli muutenkin vaan hyvä päivä… Ajoin saman lenkin kuin viimeksi, aikaa meni 20% vähemmän.
Kumit tuntuivat kimpoilevan vähän enemmän kuin vanhat. Tuohon saattaa paineetkin vaikuttaa aika paljon. Nappulat ovat sen verran pienet ja niistä vain pieni osa koskee kerralla että märällä voi olla tosi eri tilanne. En huomannut että kumi olisi ollut mitenkään pehmeämpää kuin edellisissä Schwalbeissani, mutta niissä saattoi olla se pehmein seos ja isot nappulat varmaan tuntuu pehmeämmiltä, eli voi olla.
Tosi positiivinen eka fiilis kuitenkin.
JohnnyBuzz
22.06.2022, 00.48
Kuulostaa hyvältä! Kovemmat paineet voi varmasti aiheuttaa tota kimpoilua. Alemmat paineet tuo sitten varmasti entisestään lisää pitoa viemättä kuitenkaan liikaa rullaavuutta. Mun tilauksien pitäisi kohta tulla, mutta eihän tässä oo vielä pyörää, johon ne menee. :D
No sitten maltat varmaan punnita :)
JohnnyBuzz
28.06.2022, 00.24
Nobby Nicit tuli tänään ja mitä nyt paketissa tarkasteli, niin nappulat näytti vähän pienemmiltä kuin oletin. Mut varmasti ihan riittävät. Soft-kumiseos tuntuu sormiin mukavan pehmeältä, joten pitoa luulisi löytyvän. Pyörän odottelu se sitten vaan jatkuu…
Laitoin nyt lopulta nuo jo vuosi sitten pohtimani michelinin wild am2:t tilaukseen kun oli saldoa vaihteeksi. Kesäkausi saa mennä loppuun minion dhf maxxterra/xr4 combolla. Katsotaan sitten pitääkö ensi kesäksi ostaa se4 tai joku muu taakse vai mennäänkö misukalla vuoden ympäri.
Onko kokemuksia miten Spessun uusi pehmein T9 seos toimii märällä ja erityisesti kylmällä kelillä?
Bike24 oli hyvään hintaa Spessun renkaita niin tilasin Eliminator Grid T9:n syksyä varten valmiiksi. Suht kevyt ja rullaavalla kuviolla ja toivottavasti pitäväkin. Nyt voi kokeilla Spessunkin kumeja kun on Spessu alla pyöränä. ????
JohnnyBuzz
02.08.2022, 01.38
Nyt voi kokeilla Spessunkin kumeja kun on Spessu alla pyöränä. ????
Sit voi kokeilla, mut ei kyllä muiden pyörämerkkien kanssa. :D
Alamäkiajon maailmancup osakilpailu oli viikonloppuna märissä liukkaissa olosuhteissa Snowshoessa ja miesten kisassa kolmella kuskilla viiden kärjestä oli Continentalin renkaat. Ei ne uudet Contit siis varmaan ainakaan ihan huonoja ole. En kylläkään tiedä millä mallilla tarkemmin ajettiin. Voi olla, että googlaamalla selviäisi.
Kärki ajoi myös kaikista kuivimmalla kelillä :)
Eikä välttämättä ole suoraan kaupan hyllyltä nuo renkaat... Mutta eiköhän Conti ihan pitävää kumia osaa valmistaa, en mä sillä.
Michelinit tuli Ranskasta ja onpahan jykevät renkaat. Nappuloissa on tuollaiset kosmeettiset urat, jotka kuluu varmaan hetkessä pois. Kumi tuntuu tahmealta sormeen ja nappulat on isot, korkeat ja tukevat, joten ainakin pehmeässä maastossa pitäisi pitoa riittää. Aika näyttää miten toimivat limajuurilla ja märillä kallioilla. Painoa näillä on ihan luvatusti eli paljon:
https://i.imgur.com/hXVOsZrl.jpeg
https://i.imgur.com/sKodNrNl.jpeg
Suunnitelma oli laittaa nämä sitten kelien kylmetessä, mutta tuli sellanenkin mieleen että heittäisi nyt edestä dhf:n taakse ja uuden misukan eteen loppukesäksi...
Michelinit tuli Ranskasta ja onpahan jykevät renkaat. Nappuloissa on tuollaiset kosmeettiset urat, jotka kuluu varmaan hetkessä pois. Kumi tuntuu tahmealta sormeen ja nappulat on isot, korkeat ja tukevat, joten ainakin pehmeässä maastossa pitäisi pitoa riittää. Aika näyttää miten toimivat limajuurilla ja märillä kallioilla. Painoa näillä on ihan luvatusti eli paljon:
https://i.imgur.com/hXVOsZrl.jpeg
https://i.imgur.com/sKodNrNl.jpeg
Suunnitelma oli laittaa nämä sitten kelien kylmetessä, mutta tuli sellanenkin mieleen että heittäisi nyt edestä dhf:n taakse ja uuden misukan eteen loppukesäksi...
Onko toi 29" x 2.6"?
Alamäkiajon maailmancup osakilpailu oli viikonloppuna märissä liukkaissa olosuhteissa Snowshoessa ja miesten kisassa kolmella kuskilla viiden kärjestä oli Continentalin renkaat. Ei ne uudet Contit siis varmaan ainakaan ihan huonoja ole. En kylläkään tiedä millä mallilla tarkemmin ajettiin. Voi olla, että googlaamalla selviäisi.
Argotalilla sanoi ajaneensa nuorten sarjan Pinkbike kuski Aimi. Hänkin teki uran parhaansa (ajaa ekaa kautta eikä ollut käynyt saarivaltioiden ulkopuolella ennen tätä) ollen upeasti toinen.
Kannattaa muuten katsoa Pinkbike racing sarjan kaksi ekaa jaksoa. Eka kertoo erityisesti Aimin ekasta kisasta, toka tiimipäällikön Benin näkökulmaa mutta Aimista myös.
Linkki 1. jaksoon
https://youtu.be/z_PkG4PZ-Pk
Uudet Contit on saanut paljon kehuja joka paikassa, en ole ajanut niillä, mutta itsellä alla Der Baronit ja ne on todella hyvät kaikenlaisissa olosuhteissa sähkötäpärissä.
Jos Contin linja pitää, niin hyviä kumeja ovat.
Nyt jo pari kautta ajanut Der Baron (F) / Der Kaiser (R) yhdistelmällä. Olin valinnut sellaiseksi overallkumeiksi.
Kokemukseni mukaan pitää hyvin kuivalla ja märällä, kivellä ja juurella. Kylmälläkin toimii paremmin, kun useimmat muut.
Kun vielä Fabio Wimberin dreambike buildiin meni sama setti alle (sponsorit saattaa rajoittaa valikoimaa, ehkä) sain vahvistuksen, että mun valinta oli loistava.
Monilta kuullu et contit olleet ihan kiemuroita vanteelta. On myös todella veltot nuo baronit.
Nää uudetkin contit vai koskeeko kiemurakommentit vanhoja malleja?
Ne ovat koskeneet aiempia malleja.
Monilta kuullu et contit olleet ihan kiemuroita vanteelta. On myös todella veltot nuo baronit.
No ei ole kyllä veltot, aika perus trail-renkaat. Ja on totta että pientä heittoa on sivusuunnassa, ainakin näissä mun renkaissa, mutta ei sillä ole mitään merkitystä ajon kannalta. Olen kyllä yleisesti ottaen enemmän jostain syystä schwalben leirissä, niissä ei ole ikinä ollut mitään ongelmia.
JohnnyBuzz
28.08.2022, 23.41
Pk-seudun tän päivän monsuunisade yllätti HKP:n MTB-reitin puolivälissä ja olosuhteet muuttuivat parhaista ikinä märimpiin ikinä. :D Täytyy kyllä ihmetellä, miten hyvin XR4:t toimi tossa haastavassa kelissä. Yhtään yllättävää oh shit -hetkeä ei tullut, vaikka märkää juurakko & kivikkoa riitti. Nää on toki 3” leveät ja niinpä pystyy pitämään aika matalia paineita (about 16 psi edessä ja 18 takana). Mielenkiintoista olis tietää, miten noi toimis esim. 2,4” -koossa noissa olosuhteissa ja miten alas paineet uskaltaisi laskea.
Pk-seudun tän päivän monsuunisade yllätti HKP:n MTB-reitin puolivälissä ja olosuhteet muuttuivat parhaista ikinä märimpiin ikinä. :D Täytyy kyllä ihmetellä, miten hyvin XR4:t toimi tossa haastavassa kelissä. Yhtään yllättävää oh shit -hetkeä ei tullut, vaikka märkää juurakko & kivikkoa riitti. Nää on toki 3” leveät ja niinpä pystyy pitämään aika matalia paineita (about 16 psi edessä ja 18 takana). Mielenkiintoista olis tietää, miten noi toimis esim. 2,4” -koossa noissa olosuhteissa ja miten alas paineet uskaltaisi laskea.No tuo Fullstache 3" 29 on niin erilainen pyörä ajaa muutenkin, kuin joku 2.4" et voipi vastaavilla suht hyvin rullaavilla liukkaalla alustalla mennä hetki totutella.
3" vaan muotoutuu alustaan ison leveyden ja ilmatilan avustuksella niin hienosti. Muutenki kyseinen vehjes on kuin ilmatyyny alus vaikka 2.6" isompijoustoseenkin verrattaen vakka olis paksukylkisempääkin kumesta alla.
Melko kovilla paineilla ajelet 3" mulle on vakiintunut simmaripainosena 96kg semmoset 0.85 eessä ja 1.15-1.25bar takana riippuen kumista. Nämä on kuivankelin/lähtöpaineet millä voi huoletta kaikki enskakivikot ajella ja sit jos keli vaatii on varaa tiputella, kun ei muutenkaan voi niin kovaa kivikossa sit paukuttaa.
Ei sillä saa näihin kaposempiinkin pitoa, mut tuntuma on silti aika erilainen.
Joo plussarenkaat pitää kyllä yllättävän hyvin renkaasta riippumatta vs kaposat. Semmonenki pointti märästä, että aina märkä ei ole liukasta ja juurikin tuommoinen para-aikaan kastuva vs päiviä muhinu märkyys tuntuisi olevan liukkaudeltaan täysin eri tasoa.
Ohiampuja
29.08.2022, 15.54
päiviä muhinu märkyys tuntuisi olevan liukkaudeltaan täysin eri tasoa.
Loppusyksystä märät juuret alkaa limottua aika pahasti, ja silloin me ovat todella liukkaat. Ihan kuin vanhat limapintaiset pitkospuut. Märkänä ne on ihan kaameat. :)
Kuminauha
29.08.2022, 15.56
Itekki olen havainnut että juuri kastunut tai vain hieman nihkeä on liukkaampi kuin päiviä märkänä ollut vettynyt pinta. Näin myös autolla asfaltilla.
Ehkä muuttujia on enempi, tai kontrasti pidon ja liukkauden välillä eri :) Ehkä pidempi sadekausi myös huuhtoo pinnat ja pitääkin sit paremmin.
Just noin, esim. asfaltilla kastunut / limainen pöly on se joka tekee siitä liukkaamman sateen aluksi.
Toki sitten pidemmän sadekauden myötä on itsekin voinut jo tottua liukkauteen jolloin niitä yllätyksiä tulee vähemmän.
Kyllä se pöly ja lika on se oikea syy liukkauteen. se tuntuu ihan kallioillakin. Joku sileä kallio tuntuu kuin jäällä ajaisi. Kun sadetta tulee koko päivän, tuo liukenee pois ja pito palautuu.
Mutta kyllähän siihen liukauteen myös tottuu niin ettei säiky jokaista nuljahdusta.
Kylmyys on sitten vielä yksi asia mikä heikentää pitoa. Osa kumiseoksista kovettuu jo jossain +4 asteessa niin paljon että märkäpito romahtaa verrattuna vaikkapa +10 asteeseen.
Märillä juurilla ja pitkospuilla nastakumit on hyvät. Pikkisika edessä ei paljon juurakossakaan nuljaile, eikä kumiseos koppuroidu syysviileässä.
hphuhtin
10.09.2022, 15.05
Törmäsin tällaisiin hi5bikesissä.. kokeilkaapas joku rohkelikko ;)
https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/irc-tanken-tlr-29x2-6/
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220910/3a056d0bf7a54e6f679b4f87fa90681a.jpg
Törmäsin tällaisiin hi5bikesissä.. kokeilkaapas joku rohkelikko ;)
https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/irc-tanken-tlr-29x2-6/
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220910/3a056d0bf7a54e6f679b4f87fa90681a.jpg
Pitävän oloinen nappula nappituntumalla. Painoa oli myös riittävästi.
Ennakoin itselle WTB:n Vigilanten eteen, Tough / HighGrip vaikka onkin kauniit kuivat syyskelit.
Tilasin syksyn juureksille ja talven lumelle Nobby nickin 2.4 taakse ja Magic Maryn 2.6 eteen. Taitaa olla aika perus setti mutta tätä ennen ajellu lähes poikkeuksetta Maxxisin kumeilla niin ei viittinyt lähteä liikaa hurjastelemaan speksauksessa. Toi Argotal kiinnosti kyllä myös mutta MM vaikutti vaan hiukan varmemmalta.
Minä tilasin uudet Contit testiin. Taakse Kryptotal RE 2.6 Enduro ja eteen Argotal 2.6 Endurace seoksella. Saapa nähdä miten rullaa ja löytyykö pitoa kylmällä? Maxxikset eri variaatioina ollut tähän saakka pääosin alla.
Heikko saatavuus Shwalben kumeissa ..
Magic mary ja big bettyä ettinyt trail casing 29x2.4”….
Olisko ehdottaa 29x2.8" jotain pitävää ja pehmeää taakse. Minion DHR olisi oiva mutta sitä ei tuossa koossa ole saatavissa. Tarkoitan siis oikeasti 2.8".
Pitäisi keksiä 2.4" DHR:ää noin sentin korkeampi ja leveämpi kumi missä hyvä pito.
^rekon 3c seoksella?
Vigilantea ei taida enää saada.
Eikö 3.0 mahdu? Ero kuitenkin vain 2.5mm per puoli.
Ohiampuja
20.09.2022, 12.02
Tuossa uudessa Neuronissa on Schwalben kumekset. Edessä Nobby Nic ja takana Wicked Will. Molemmat 2.4" ja joku speed-seos näytti olevan.
Ja tähän asti märilläkään juurilla ei ole ongelmia ollut, mutta nyt viime perjantaina tilanne kyllä muuttui. Juuret kun ei enää päivälläkään kuiva, vaan se märkyys on jo pysyvää. Ja sen kyllä pidossa huomasi.
Vähän isompaa nappulaa meinasin kuin Rekonissa. Rekon on kyllä hyvä kumi muuten.
Kuinkahan hyvin Maxississa koot pitää eri rengasmallien kesken paikkaansa?
Vähän isompaa nappulaa meinasin kuin Rekonissa. Rekon on kyllä hyvä kumi muuten.
Kuinkahan hyvin Maxississa koot pitää eri rengasmallien kesken paikkaansa?
Äärimmäisen sekavasti: Omat DHR II ja Dissector 29x24" i30 vanteella ovat oikeasti olleet 2.4" (~60 mm). 2.5" Assegaita en mitannut, mutta se on silmämääräisesti aika samankokoinen kuin 2.4" DHR II.
27.5"sta DHF 2.4" ja 2.5" taas ovat abaut saman kokoisia - ja herkkiä vanteen koolle - kun taas 2.6" on oikeasti muhkeampi, muistaakseni >2.5" i25-vanteella. DHR II 27.5 x 2.6" i25 vanteella taas oli ~60 mm.
Kuminauha
20.09.2022, 13.19
Tässä vähän mitattuja kokoja maxxis renkaista, kaikki samalla dt:n XM1700 30i vanteella:
Assegai EXO+ Maxxgrip 29x2,5" 64,5mm
Agressor DD DUAL 27,5x2,5" 61,5mm
DHR2 EXO 3C 29x2,4" 60,3mm
Dissector EXO 3C 29x2,4" 60,7mm
Mitattu tönärillä leveimmästä kohdasta.
Viikonloppuna oli taas pitkästä aikaa kunnolla märkää ja huomasi taas miten huono Maxxiksen Maxxterra on syksyn keleille.
DHR2 siis takana ja aiheutti aikamoisia vaaratilanteita. Eikä ollut vielä edes kylmä.
Edessä Hutchinson Griffus 2.5" Racing lab, joka piti ihan hienosti. Ei mitään draamaa. Koitin vertailla limasella kalliolla näitä ja kyllä niissä selkeä ero oli.
Muutenkin Griffuksessa on esim reunanappulat paremmin tuettu kuin esim. DHF:ssä. Ihan hyvä rengas.
^uusi merkki ainakin itselle. Mistä hankit, et varmaan Suomesta?
Tuntsan Palo
21.09.2022, 20.41
^uusi merkki ainakin itselle. Mistä hankit, et varmaan Suomesta?
Hutchinson taitaa olla ollut maastopyöräilyssä mukana ihan heti aikojen alusta..
Alltricksistä saa Ranskasta.
Alltricksin web-sivu on renkaita katsellessa pätevä. Voi valita leveydenkin suoraan.
Kokeilin vanhaa edessä venynyttä 29x3 Rangeria taakse ja se sopi mutta tilaa jäi vain 5mm sivuille ja päälle. Ranger ei muuten käy kun nappulat on todella pienet eikä syksyn kurakeleillä pitoa ehkä löydy.
Hiukan oli liukkaat laufey vakiokumit liukkailla juurilla, lisäpito ei olisi pahitteeksi [emoji16] kuinkas leveet nakit porukka on laufeyhun saanut ahdettua, ja mistä nakeista löytyy parhaat kokemukset suomen syksystä?
No sitä tässä on 133 sivullista yritetty pohtia ??
Magic Mary super softina ei ainakaan pahasti pieleen mene.
No sitä tässä on 133 sivullista yritetty pohtia ??
Magic Mary super softina ei ainakaan pahasti pieleen mene.
Jep, kunhan sitä jostain löytäs…
Joo ei löydä :) veikkaan että noi uudet contit on vähintään yhtä hyviä…jos löytää niitäkään mistään…
Joo ei löydä :) veikkaan että noi uudet contit on vähintään yhtä hyviä…jos löytää niitäkään mistään…
Itselläni on contin Argotal/Kryptotal setti alla, tuntuu tuo Argotal edessä vähintään yhtä hyvältä kun MM. Syksyn kurakeleillä molempiin päihin Argotal voisi olla kova setti.
Saksan nettikaupoissa noita conteja näyttää olevan aika hyvin varastossa. Riippuen tietty vähän koosta.
Itselläni on contin Argotal/Kryptotal setti alla, tuntuu tuo Argotal edessä vähintään yhtä hyvältä kun MM. Syksyn kurakeleillä molempiin päihin Argotal voisi olla kova setti.
Saksan nettikaupoissa noita conteja näyttää olevan aika hyvin varastossa. Riippuen tietty vähän koosta.Mitä kumiseosta sulla on argotalit? Katselin vähän endurosofteja, mutta miten lie kestää pakkasta [emoji102]
Itselläni on juurikin tuo enduro soft, pakkasen kestosta ei voi vielä sanoa mitään.
Mutta +4c tietämillä ei ainakaan vielä mitään ongelmia pidon kanssa.
Paiskin Nobby nicin ja Magic maryn pyörään ja täytyy sanoa että oli hirveimmät renkaat saada vanteelle. En tiiä onko noi maxxikset vaan jotenkin super helppoja vai mikä homma mutta 1,5h tuli noiden kanssa ähellettyä. Insertin kanssa luovutin 40min kohalla ja ilman napsautinta olis jääny koko homma haaveeksi. Eka lenkki takana ja hyvältähän noi tuntuu mutta jos vaihtaisin yhtään useammin renkaita niin kiertäsin kyllä kaukaa.
Millä kyljillä noi on? Litkutin vaimon Nobby Nicit jotka on muistaakseni trailikyljillä niin meni heittämällä ilman työkaluja ja mitään kikkailuja. Samoin omat Hans Dampfit, BB:eet, Eddy Currentit Super Gravityinä ihan käsin vaan ilman onglemia ja poksahtelee mukavasti vanteille. Samoin MM Super trailinä. Toki nämä ilman inserttejä, sitä herkkua pääsee kokeilemaan sitten seuraavan MM/BB kombon kanssa, mutta nekin on trailiikyljillä. Eli omalla kohdalla kaikki Schwalbet superhelppoja.
Pistin viikonloppuna Eddy Currentit softina alle, pääsee kokeilemaan onko se Schwalben softi maineensa veroinen otsikon keleillä. Olin lukenut monta kommenttia, että Eddyt on lähes mahdottomia saada vanteelle, saati Super Gravityna. Mulla on takavanteessa insertti ja esim Michelinin E-wildin asennuksessa piti olla neljä kättä ja painia sai silti, joten odotin pikku pelolla tuota asennusta. Eddy ei meinannutkaan pysyä yhtään vanteella insertin kanssa, mutta kun sidoin yhdestä kohdasta renkaan vanteen sisään nippusiteellä, loppu renkaasta meni suht helposti. Olin kyllä alustanut hommaa renkaan suht reilulla fairylla voitelulla. Eteen Super Trail ilman inserttiä meni ilman nipparia.
Mary oli "Evo Super Trail 29" Addix Soft E-25 Folding Tyre 29 x 2.60"
Nicki oli "Evo Super Trail 29" Addix E-50 Folding Tyre 2.40 SnakeSkin TLEasy SpeedGrip"
Mä en käyttäny fairyä ollenkaan koska äheltäessä litkut liukasti rengasta niin paljon että muljahti/ei tahtonut pysyä kiekon "uomassa". Tuntu että kuivana tarrasi paremmin. Ongelma mulla oli että olisin tarvinnut vähintään kolme kättä. Rengas napsahti aina pois paikoiltaan ylhäältä (näin ollen siis koko renkaan sivu) kun jäljellä oli viimeiset 20cm ja jos päästi toisen käden irti niin peli oli menetetty. Insertin kanssa toi sitominen olisi varmaan toiminut itse asiassa hyvin. Pitää kokeilla sitten joskus kun uskallan ottaa ton irti =)
Se on hieno fiilis kun yksi käsi puuttuu :D Tässä on mun mielestä mainio video miten rengas asennettaan oikein, auttanut ainakin mua niin ei tarvitse työkaluja ( insertien kanssa vähän auttanut rengas ”raudalla” ) eikä faireja. https://youtube.com/watch?v=SEg1UVTHwQY&feature=share
Oli tuossa videossa hyvääkin. Rauhallinen ote, ei leikattu kohtia välissä ja kiva murre. Mutta hieman totuutta helpotettiin sillä, että sekä rengas että insertti (näkyi olevan Rimpact pro) olivat käytettyjä eli venyneitä ja rengaskin vain exo-kyljillä. Esim Rimpactin insertti on uutena aivan erilainen asentaa kuin videossa. Sitä saa ährätä ja venyttää aika tosissaan sinne vanteelle kun toinen kylki renkaasta on asennettuna. Tarttee sitä kolmatta kättä tai vähintään polvea tai nippusiteitä pitämään inserttia yhtäältä paikallaan jotta toisaalta ei pullahda pois vanteelta.
Rimpactin oma video on mun mielestä myös aika pätevä.
Täytyy testata tota tyyliä. Periaatteessa tein noin että työnsin rengasta koko ajan sinne insertin alle mutta en kyllä tajunnu pitää ylhäältä kiinni samaan aikaan. Tietysti voi vähän helpottaa hommaa =)
Ite käytän jalkoja käsien lisäksi :D supergravity on kyllä uutena veemäinen, käytettynä menee jo huomattavasti helpommin, melkee alkuu vois laittaa ilman inserttiä niin helpottais. Kokeilu myös monia erilaisia rengasmuoveja(rautoja) jne mut maxxiksen muoviset olleet parhaat.
Helpolta saa Pepi homman näyttään
https://youtu.be/ImNCGdYQ7TU
Joo kyllä sitä rimpactia, etenkin prota, sai venyttää huolella :) mutta tuossa rauhallisessa tyylissä on just se salaisuus, pikku hiljaa ja huolellisesti. Toki uskon kyllä että gravity ja dh-kylkien kanssa joutuu käyttämään muutakin kun sormia inserttien kanssa :D Komppaan Samboloa, Maxxiksen ”raudat” on parhaat.
Helpolta saa Pepi homman näyttään
https://youtu.be/ImNCGdYQ7TU
Joo taas tuommone xc kumi. Onko yhtään pätkää missä asennetaan jykevää kumia? :D Itteä hirvittää jo valmiiks, kun on aika huonossa kunnossa sormet kaikkien vammojen takia ja nyt entistä huonommat kun kesällä meni nivelsiteitä sormista. Onneks tekniikkaa on hiottu ja on ne varpaat :D
Tuossa cushcore ja maxxis dd, helpolta sekin näyttää. Maxxiksessa kyllä se hyvä puoli(asennuksessa/ajossa taas ei itselle niin hyvä), että vahvemmat casingit on vain paksumpia, ei juurikaan jäykempiä, kun swalpessa melkein puuta. Renkaan koko(ilmatilavyys vaikuttanee myös paljon, enemmän ilmatilaa niin helpompi saada insertti pois tieltä, että saa kumin painettua keskiuraan. Tää menee kyl rankasti nyt ooteeks ja inserttijutuiks :)
https://youtu.be/7csiirhyMHM
Kommenteissa: ”Pure wizardry confirmed. First, I broke a couple new levers without these techniques and spent over 4 hours reaching intense frustration levels, muscle failure in arms and hands, and no tire mounted.. Watched this then successfully installed CushCore with a Schwalbe MM Super Downhill in under 10 min with ONE plastic lever.$35 for the a 32gal trashcan is the best investment I've made for my garage bike shop.”
Ilmeisesti roskis olis hyvä sijoitus :)
joo offtopicissa uidaan mutta liittyy sentään renkaisiin. Yksi hankalaksi osoittautunut seikka renkaiden vaihdossa on myös tiettyjen renkaiden pois saaminen vanteelta insertin kanssa. Rengas on tosi tiukkaan hyllyllä ja sen painaminen siitä pois renkaan irroittamiseksi ei meinaa onnistua ennen kuin jonkinlaisen alun saa tehtyä.
Onhan tämä sillä tavalla topicissa että inserttien kanssa voi vedellä pienemmillä paineilla mikä taas sopii märkään jurikkoon ja kivikkoon kuin nenä päähän :)
joo offtopicissa uidaan mutta liittyy sentään renkaisiin. Yksi hankalaksi osoittautunut seikka renkaiden vaihdossa on myös tiettyjen renkaiden pois saaminen vanteelta insertin kanssa. Rengas on tosi tiukkaan hyllyllä ja sen painaminen siitä pois renkaan irroittamiseksi ei meinaa onnistua ennen kuin jonkinlaisen alun saa tehtyä.
Se Cushcoren oma butt plug on hyvä!
Tuntsan Palo
28.09.2022, 15.49
Olen nyt testannut kolme päivää Levillä parkissa ja Kätkällä Kryptotal Re Enduro Softia takarenkaana.
Kyllä, se toimii 2-6 asteen lämpötilassa kuten Black Chili aiemminkin, mutta rullaus on kyllä nyt myös hämmentävän hyvä ollen jossain Dissector-osastolla, mutta vetopitokin tuntuu samalla paremmalta kuin Der Kaiserissa. Jopa niin että edessä pitämäni aiempi kylmän ja märän kelin luottoratsu Vigilante High Grip tuntui nyt aavistuksen jälkeenjääneeltä verrattuna takarenkaaseen.
Olen nyt testannut kolme päivää Levillä parkissa ja Kätkällä Kryptotal Re Enduro Softia takarenkaana.
Kyllä, se toimii 2-6 asteen lämpötilassa kuten Black Chili aiemminkin, mutta rullaus on kyllä nyt myös hämmentävän hyvä ollen jossain Dissector-osastolla, mutta vetopitokin tuntuu samalla paremmalta kuin Der Kaiserissa. Jopa niin että edessä pitämäni aiempi kylmän ja märän kelin luottoratsu Vigilante High Grip tuntui nyt aavistuksen jälkeenjääneeltä verrattuna takarenkaaseen.
Kryptotal on ihan asiallinen agressiivinen takarengas. Aika kivassa balanssissa pito ja rullaus. Itsellä on ollut ajossa tuo keväästä asti. Tuntuu myös kestävän kulutusta oikein hyvin, nyt kilsoja takana noin 1800 ja ihan hyvässä kunnossa on vielä. Ei ole nappulat alkaneet murtumaan. Mukaan mahtuu joku 5 kertaa parkkiajoa ja loput lähipolkuja. Rengas ei ole myöskään turha tarkka paineista, tuntuu toimivan aika laajalla alueella.
Ainakin 2.6 leveänä on reilun kokoinen rengas, nyt venähtäneenä juuri ja juuri mahtuu pyörimään takana.
Tää alkaa olemaan jo niin high end tekniikkaa ettei mulla riitä näppäryys saati venyvyys =D
Jokkepappa
28.09.2022, 21.10
Kryptotal on ihan asiallinen agressiivinen takarengas. Aika kivassa balanssissa pito ja rullaus. Itsellä on ollut ajossa tuo keväästä asti. Tuntuu myös kestävän kulutusta oikein hyvin, nyt kilsoja takana noin 1800 ja ihan hyvässä kunnossa on vielä. Ei ole nappulat alkaneet murtumaan. Mukaan mahtuu joku 5 kertaa parkkiajoa ja loput lähipolkuja. Rengas ei ole myöskään turha tarkka paineista, tuntuu toimivan aika laajalla alueella.
Ainakin 2.6 leveänä on reilun kokoinen rengas, nyt venähtäneenä juuri ja juuri mahtuu pyörimään takana.Itellä myös ollut kesän ajossa argotal/kryptotal. Vanhaa tuttua conti laatua. Eteen pitäisi hommata enska kylkinen argotal tai kryptotal fr.
Ainakin 2.6 leveänä on reilun kokoinen rengas, nyt venähtäneenä juuri ja juuri mahtuu pyörimään takana.
Tarkotiatko että on "reilun kokoinen" ollakseen 2.6"? Millä vanteella? Voisitko mitata vanteelta renkaan harjalle korkeuden ja kokonaisleveyden.
Mitenkäs noiden Contien pito mahtaa olla jos vertaa vaikka Maxxiksen MaxxGrip seokseen?
Tarkotiatko että on "reilun kokoinen" ollakseen 2.6"? Millä vanteella? Voisitko mitata vanteelta renkaan harjalle korkeuden ja kokonaisleveyden.
Mitenkäs noiden Contien pito mahtaa olla jos vertaa vaikka Maxxiksen MaxxGrip seokseen?
30id vanteella ja tarkoitan, että on ihan oikeasti 2.6" leveät. Nyt venyneenä lähempänä 2.7".
Maxxgrippiin on aika turha verrata muita, kuin pehmeimpiä seoksia. Niin tolkuton pito niissä on.
Iteselläni on soft versio conteista. Se on omasta mielestäni oikein hyvä sekoitus pitoa ja rullausta. Itse olen noilla selvinnyt joka kelissä, jos vähän katsoo linjoja mistä ajaa jne.
Pito on luokkaa mm soft, ehkä hieman parempi. Eikä nuo tunnu miltään traktorin renkailta, vaikka aika rapea kuvio onkin.
Contilta löytyy myös super soft versioita, jos haluaa vastaavaa pitoa mitä maxxgripissä on.
No, jo. Tuohan vaikuttaa sähköpyörään taakse kokeilemisen arvoiselta. Hakusessa tosiaan taakse iso 2.6" tai 2.8". 2.8" kumeja on aika huonosto isommilla nappuloilla kuvolla missä on myös ns. välinappuloita keski ja sivunappuloiden välissä tai ainakaan tuossa ei ole isoa väliä.
https://r2-bike.com/CONTINENTAL-Tire-Kryptotal-R-29-x-260-Soft-Compound-Enduro-Casing
27.5x2.6 Conti Kryptotal Enduro Soft on mulla venyneenä karvan yli 65 mm (30 mm id vanne) eli just ilmoitetun kokoinen. Kuvio on rouhea, paljon rouheampi kuin kuvia katsomalla arvaisi. Rullaus on jees ja pito myös. Vois kokeilla eteen jos vain saisi jostain.
Vähän himottais tommoset leveet contit syys/talveks jos niillä pärjäis ilman sysipaskoja nastoja.
Jokkepappa
01.10.2022, 20.44
Vähän himottais tommoset leveet contit syys/talveks jos niillä pärjäis ilman sysipaskoja nastoja.Suosittelen vahvasti.
Mulla on Argotal / Kryptotal combo 29x2,6 enduro soft seoksella. Vanne on 35 mm id. En ole mitannut, mutta isot ne on.
Otsikon mukaisessa maastossa ei toistaiseksi ole löytynyt ihan 100 % luottoa renkaisiin. Voi olla että pitää vielä varovasti pudotella paineita. Tai sitten olisi vaan pitänyt uskoa, että Argotal on pehmeän maaston rengas. Se nimittäin tahtoo heitellä aika ikävästi märkien kivien ja juurien välissä ajellessa. Mutta Kryptotal Re takana ampuilee myös noissa olosuhteissa sivuille. Veto ja jarrutuspito sen sijaan ovat olleet vakuuttavaa tasoa.
Vertailurenkaana on Contin Trail King 29x2,4 Protection Apex (Black Chili seos, kuten kai noissa uusissakin contin malleissa).
Trail King toimii nimenomaan kun polulla on kiveä ja juurta. Se on n. 1 kg painoisena ehkä sweet spotissa kyljen tukevuuden suhteen perus metsäajoon. Antaa sopivasti myöten ja mukautuu märkien ja liukkaiden esteiden pintaan. Lisäksi kun nappulat ovat aika pienet, ne ehkä auttavat myös siihen, että suurempi pinta-ala kumia osuu esteeseen ja myötäilee sen pintaa. Argotalin (1340 g) järeä reunanappula on varmaan tässä tilanteessa vähän pulassa.
Tuo on vain siis minun omaa teoriaani, mutta toistaiseksi en ole Kingiä parempaa rengasta löytänyt märkään Suomimaastoon.
Ihan eri juttu on tietysti jos lähdetään esim. parkkiin ajamaan. Kingi ei ole mikään kanttailukumi. Ja sitten se, että mun vauhti ei päätä huimaa. Se joka tykittää +40 km/h alamäkeen, saattaa kokea että nuo järeät renkaat toimivat paremmin. Kingi voi olla siihen hommaan liian heppoinen.
Mulla on Argotal / Kryptotal combo 29x2,6 enduro soft seoksella. Vanne on 35 mm id. En ole mitannut, mutta isot ne on.
Otsikon mukaisessa maastossa ei toistaiseksi ole löytynyt ihan 100 % luottoa renkaisiin. Voi olla että pitää vielä varovasti pudotella paineita. Tai sitten olisi vaan pitänyt uskoa, että Argotal on pehmeän maaston rengas. Se nimittäin tahtoo heitellä aika ikävästi märkien kivien ja juurien välissä ajellessa. Mutta Kryptotal Re takana ampuilee myös noissa olosuhteissa sivuille. Veto ja jarrutuspito sen sijaan ovat olleet vakuuttavaa tasoa.
Paineilla on iso vaikutus tuohon.
Juuri pari päivää sitten oli otsikon mukaiset kelit.
Ihmettelin että kylläpäs pingailee ja hakee renkaat juurakoissa. Ei tuntunut yhtään luotettavilta. Mutta olikin jäänyt 0.2bar liikaa painetta kumeihin.
Pikku sihaukset pois ilmaa ja meno muuttui tosi paljon. Pito ihan ok, vaikka renkailla takana jo kilsoja aika paljon.
Jokkepappa
02.10.2022, 18.16
Ihmettelin että kylläpäs pingailee ja hakee renkaat juurakoissa. Ei tuntunut yhtään luotettavilta. Mutta olikin jäänyt 0.2bar liikaa painetta kumeihin.
Pikku sihaukset pois ilmaa ja meno muuttui tosi paljon. Pito ihan ok, vaikka renkailla takana jo kilsoja aika paljon.Millä paineilla ajat kyseistä settiä? Itellä 2.4 leveet ja edessä 21-23 ja takana 26-28 psi.
Pikku sihaukset pois ilmaa ja meno muuttui tosi paljon. Pito ihan ok, vaikka renkailla takana jo kilsoja aika paljon.
No joo, menin heti päätylaitaan asti ja laitoin eteen 1,0 ja taakse 1,2 bar. Johan oli pitoa! Sen kun lotkotteli menemään vaan kivistä ja juurista yli. Mutta kyllä oli sitten tahmeaakin. Ehkä polutkin olivat imeneet jo vähän vettä ja pehmenneet. Joka tapauksessa raskaalta tuntui tänään.
Maan pehmeydellä on kyllä iso vaikutus. Omalla päivän kunnolla myös.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.