PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ketjujen voitelu

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 [8] 9 10 11

paaton
16.05.2021, 14.57
Kiitos [emoji108] ei ole ihan halpa harrastus ketjujen vahailukaan mutta laitetaan nuo kokeiluun.

Siis just tuo todellakin on. Olen itse ajanut nyt jo kuukauden euron kynttilällä ja parafiiniöljyllä. Ei maksa mitään. Toimii käsittääkseni aika tarkkaan yhtä hyvin.

Eli vahauksen sopivuutta pääsee testaamaan halvalla ja heti. Molempia saa lähikaupasta. Alepa myy ainakin paksuja kynttilöitä, joista sydän lähtee vetämällä irti. 100% parafiinia. Prismasta saa parafiiniöljyä. 50/50 suhde kai ohjeena.. Itse laitoin vähän vähemmän öljyä.

paaton
16.05.2021, 15.03
Eikä tuo siis ole millään tavalla läträämistä verrattuna valmiisiin tuotteisiin. Se kynttilä sulaa kattilassa yhtä nopeasti, mitä valmiitkin klöntit. Sitten vaan loraus parafiiniöljyä sekaan. Määrän mittasin keittiövaalla.

Tuon yhden sekoittamisen jälkeen valmis seos siis on aina kattilassa. Tosin itselläni tuo on jo aika mustaa, kun yksi ketju jäi putsaamatta kunnolla.

Kuminauha
17.05.2021, 12.33
Jos nyt ottaa huomioon että toi 500g pussi vahaa kestää varmaan ~100 uppovahausta, niin ei noi nyt hirveän kalliita ole.

Jami2003
17.05.2021, 12.51
Tilasin kilon parafiini raetta ja litran parafiini öljyä Kärkkäiseltä. Hintaa tuli postimaksuineen 19,90 eur. Täytyy lähteä noilla kokeilemaan.

(Jännä juttu että tämä kyseenalaista mainetta nauttiva Kärkkäinen on monesti ainut tavaratalo mistä löytyy helposti netistä tällaisia sekalaisia juttuja...)

Ilmeisesti vahattuun ketjuun lisätään ensi sijaisesti vahaa, joko purkista tai uudelleen keittämällä. Ei kuitenkaan mitään ketjuöljyjä :)

Juha Lehtinen
17.05.2021, 14.38
Pitkästä aikaa olen uusilla Shimanon ketjuilla ajellut ns. varastorasvalla joka niissä uutena on. Päälipuolelta pyyhin tahmeudet pois mutta muutenhan ihan käyttökelpoinen voiteluaine niin kauan kun kestää.

frp
17.05.2021, 15.48
Taitaa olla noissa valmiissa Moltenin ja muiden vahoissa muitakin aineita kun vain parafiinia ja parafiiniöljyä. Toki varmaan noilla kahdellakin saa käypäsen tuloksen.

paaton
17.05.2021, 16.19
On joo. Mullakin on moltonia tulossa. Katsoo miten vertautuu parafiiniin. En odota juurikaan eroja.

ElBike
17.05.2021, 16.37
Joskus tuli kokeiltua parafiinin sekaan erilaisia öljyjä. Ne sekoittuu sulaan parafiiniin aika hyvin ja tekee lopputuloksesta rasvaisempaa. Tosin samalla voitelevampaa ja samalla tahmeampaa eli kerää helpommin likaa itseensä. No, onhan parafiiniöljykin öljyä. Muistaakseni automaattolaatikkoöljyä tuli ainakin testattua ja ketjuvahasta tuli seksikkään punaista :D
Lopulta totesin että rasvaa ketjut kunnolla ja pesee pyörää useammin niin säästyy ketjujen lutraamiselta vahan kanssa. Vahassa oli se ikävä että lenkille lähtiessä ei välttämättä alla olleet täysin ajamattomat vahatut ketjut ja kun lenkille alkoikin kertyä pituutta kun oli hauska ajaa, niin ketjut pääsi kuiviksi ja loppumatkan sai kuunnella kitinää (lisäpurkkia öljyä ei tietenkään ollut mukana). Ainakin yhdet ketjut pilasin tällä tavalla ja nehän oli kotiin tullessa kuluneet ihan huolella.

Jouko
18.05.2021, 21.39
Pitkästä aikaa olen uusilla Shimanon ketjuilla ajellut ns. varastorasvalla joka niissä uutena on. Päälipuolelta pyyhin tahmeudet pois mutta muutenhan ihan käyttökelpoinen voiteluaine niin kauan kun kestää.
Joo. Minäkin olen tykästynyt varastorasvoihin. Kun huolellisesti putsaa ketjun ulkopinnan ennen käyttöä, niin yllättävän pitkään se öljy siellä pysyy ja aika vähän ketju likaantuukin. Sekoitin itselleni pfte vaseliinista ja mineraalitärpätistä melko ohuen öljyn. Tippa jokaiseen lenkkiin, pyöritystä ja irronneen lian pyyhkiminen pois. Kun mineraalitärpätti haihtuu, pyöritän ketjut huolellisesti rätin läpi. Ketjut ja pakka ovat pysyneet kyllä kohtuullisen siisteinä ja äänettöminä. Vedenkestävyys on erinomainen.

Sotanorsu666
24.05.2021, 12.19
Rex Domestique menee nyt testiin tuon Sramin flattop ketjun kanssa, kun se on niin saatanan kuivan kuuloinen koko ajan tuon Squirtin kanssa, vaikka kuinka paljon sitä änkisi jokaiseen niveleen. Saa nähdä paljon kerää paskaa ketju nyt, kun hiekkatietä pörisee. Ainakin ketju jäi voitelun jälkeen aika tahmaisen tuntuiseksi. Ehkä tämä on se hinta, jos haluaa hetken ajella hiljaisella ketjulla. Selvitellään.

ruuduntakaa
24.05.2021, 12.26
Nyt on ollu niin märkää ja mutaista mettää et REXin Domestiquekin antautuu, viimeinen reissu 40km ja piti REXit laittaa jo uusiksi pesun jälkeen. Nätissä ja semihuonossa kelissähän REXillä ajaa todella pitkään.

Sotanorsu666
24.05.2021, 12.32
Nyt on ollu niin märkää ja mutaista mettää et REXin Domestiquekin antautuu, viimeinen reissu 40km ja piti REXit laittaa jo uusiksi pesun jälkeen. Nätissä ja semihuonossa kelissähän REXillä ajaa todella pitkään.

Itse ajelen tuolla pyörällä gravelia kuivassa kelissä, mutta toki joskus sade saattaa yllättää. Kerääkö kuivalla soralla paljon sontaa ketjuun ? Se tässä vähän jännittää, kun Squirtin kanssa ketju pysyy hyvin puhtaana. Tärkeämpää toki on hyvä voitelu, kuin syötävän puhdas ketju.

misopa
24.05.2021, 13.36
Mielestäni Rexit pitää voimansiirron suht puhtaana töhkästä, mutta vain jos ketjusta, pakasta, rattaasta ja rissoista on saatu kunnolla puhtaat ennen Rexonointia. Kestoikä per voitelukerta Rexillä on sinänsä kohtuullisen hyvä ja kestää vähän kastuakin, eikä kaikki ei liukene heti maastoon.

Tämä setti kiinnostaisi silti testata:
https://silca.cc/collections/pre-waxed-chains/products/diamond-polished-chain-and-wax-bundle-shimano-xtr-12s

Plus
24.05.2021, 13.43
Lian kerääntymistä Rexiä käytettäessä vähentää ylimääräisten öljyn pyyhintä ketjun pinnasta heti voitelun jälkeen, sekä pyyhintä joka lenkin jälkeen vaikka ei uutta öljyä lisäisikään.

frp
24.05.2021, 14.35
^joo kyllähän ne puhtaana pysyy millä aineella vaan jos joka lenkin jälkeen putsaa :)

ruuduntakaa
24.05.2021, 14.39
Mutta kyllä mun mielestä ja kokemuksien mukaan REX on parhaita ellei paras tuote ketjujen voiteluun.

Aakoo
24.05.2021, 15.08
Ajelin talven märät kelit Holmenkol LubeExtremellä, ja olin sen verran vaikuttunut että samalla linjalla jatkanut senkin jälkeen. Voitelee hyvin, kestää kosteutta eikä kerää likaa ketjuun. Aikaisemmin käyttänyt Squirtia ja Rexia, ja tämä on parempaa.

Kanuuna
24.05.2021, 15.12
^^^Vaan ei pysy. Jos siis pyyhkii (ei pese) joka lenkin jälkeen. Esim ”Maaliviiva”n märkä öljy kerää silti kaikki oravaa pienemmät ketjuun, vaikka kuinka pyyhkisi ulkoa ”kuivaksi” ennen lenkkiä. Kärjistetysti. Siis varsinkin jos pöllyää eli on tosi kuivaa tai möhnä lentää eli on märkää.

JackOja
02.06.2021, 10.28
Minkä verran kilometrejä about porukka ajaa Squirtilla noin niin kuin yhdellä käsittelyllä, jos puhutaan vaikka että lenkistä 80% soraa ja 20% asfalttia. Jotenkin tuntuu, että nyt saa laittaa joka lenkin jälkeen ihan sama ajaako 50km vai 150km. Otin juuri uuden pullon hetki sitten käyttöön, joten onkohan se joku maanantaipullo vai onko se vain tuo Sramin flattopketju, kun kolisee niin saatanasti, että ihan ahdistaa ja joutuu tulla internettiin kirjoittamaan.

Mä en pidä tarkkaa kirjaa voiteluväleistä, voitelen kun huomaan rohinan alkavan, kerran 1-2 viikossa (n. 200-300 km välein?) tai jos olen säätämössä jotain muuta huoltoa tekemässä.

Mutta sattumoisin viime kesän muutaman päivän gravel-lomalla panin merkille, että lähtövoitelu riitti koko reissulle, vajaa 600 kilometrin matkalle. Taisin olla vähän ällistynyt tuosta. Kotiin tullessa viimeisten tuntien aikana alkoi kitinä, mutta ajelinkin sateessa.

Mainittakkoon, että läträän Squirtilla, en säästele. On tuo vuosia kestänyt puolen litran pullo ollut riittoisa.. Nyt jo loppumaisillaan. Ja grävelillä koitan pysyä pölyisellä soralla ja välttelen assua parhaani mukaan. Maastureissa myös Squirt.

Rexiä ja Holmenkolin Extremeä myös käyttänyt joissain pyörissä jotkut ketjut ja mainioita ovat käytössäni nekin ja jatkossakin niilläkin voitelen.

Sotanorsu666
02.06.2021, 13.23
Mä en pidä tarkkaa kirjaa voiteluväleistä, voitelen kun huomaan rohinan alkavan, kerran 1-2 viikossa (n. 200-300 km välein?) tai jos olen säätämössä jotain muuta huoltoa tekemässä.

Mutta sattumoisin viime kesän muutaman päivän gravel-lomalla panin merkille, että lähtövoitelu riitti koko reissulle, vajaa 600 kilometrin matkalle. Taisin olla vähän ällistynyt tuosta. Kotiin tullessa viimeisten tuntien aikana alkoi kitinä, mutta ajelinkin sateessa.

Mainittakkoon, että läträän Squirtilla, en säästele. On tuo vuosia kestänyt puolen litran pullo ollut riittoisa.. Nyt jo loppumaisillaan. Ja grävelillä koitan pysyä pölyisellä soralla ja välttelen assua parhaani mukaan. Maastureissa myös Squirt.

Rexiä ja Holmenkolin Extremeä myös käyttänyt joissain pyörissä jotkut ketjut ja mainioita ovat käytössäni nekin ja jatkossakin niilläkin voitelen.

Joo. Ajelin tuossa yhden lenkin flattop ketjulla minkä putsasin squirtista ja laitoin rexiä tilalle. Oli heti paljon hiljaisempi, joten ilmeisesti tuo ketju ja squirt ei vain kuulu samaan kokoonpanoon. Nyt olen ajellut gravelia vanhalla crossarilla missä normi sramin force 1*11 ja tuo normiketju squirtattuna on pysynyt hiljaisena ja smoothina pari lenkkiä.

Juha Lehtinen
02.06.2021, 14.11
Eilen testasin Muc-Offin Nanotube lubea. Pari kierrosta laitoin ja ennen lenkkiä pyyhin ylimääräisiä pois, taisi lähteä ilmeisesti vähän enemmänkin kuin ainakin pienemmillä välityksillä tuntui ketju heräävän ääneen tai sitten tuo ei vaan ole ketjua hiljentävä ketjurasva. Seuraavaksi siirtyminen takaisin Rexiin.

TuplaO
02.06.2021, 20.14
Itse keinun sramin flattopketjun kanssa juurikin rexin (black diamond) ja squirtin välillä. Nyt vuorossa rex. En usko että squirt on tippunut lopullisesti pelistä. Flattopin äänisielunmaisema on hämmentävä. Veikkaan että smörja on siinä pitkälti sivuosassa. Välillä hiljaisuus palaa ilman selvää syytä ja katoaa yhtäkkiä samalla lailla. Itse olen muutaman lenkin sisällä siirtynyt squirtilla meluisasta rexillä hiljaiseen. Nyt rexin hiljainen vaihe näyttää olevan päättymässä. Ketjut tietysti nollattu välissä.

arctic biker
02.06.2021, 20.22
Ajelin talven märät kelit Holmenkol LubeExtremellä, ja olin sen verran vaikuttunut että samalla linjalla jatkanut senkin jälkeen. Voitelee hyvin, kestää kosteutta eikä kerää likaa ketjuun. Aikaisemmin käyttänyt Squirtia ja Rexia, ja tämä on parempaa.
Samma här, myös pojat Oulussa tykkää. Mcarbon myy.

kervelo
03.06.2021, 08.22
Dynamicilta tuli jo aiemmin keväällä Speed Potion -ketjuvaha ja nyt näyttää tuleen toinenkin uusi tuote: Slick Wax.
https://www.bike24.de/p1470925.html
https://dynamicbikecare.com/slick-wax/

https://cdn.bike24.net/i/mb/35/fb/bf/dy-005-slick-wax-bottle-100ml-front-994359.jpg

K.Kuronen
03.06.2021, 10.27
Eilen ei vähäisintäkään merkkiä kitinästä ja voitelun loppumisesta: 250 km, puolet soraa, kuiva keli, ketju YBN SLA110 ja Squirt. Vain vesipesua puhtaalla vedellä ja pyyhkäisy rätillä ajojen jälkeen ja tippa kuhunkin niveleen.

---------------------------------------------------------

Edellinen pullo Squirtiä taisi olla jotenkin virheellistä erää, sillä se ei oikein voidellut. Lisäksi se hylkii tällä uudemmalla pullolla voideltua ketjua.

kervelo
12.06.2021, 21.16
Dynamicilta tuli jo aiemmin keväällä Speed Potion -ketjuvaha ja nyt näyttää tuleen toinenkin uusi tuote: Slick Wax.
https://www.bike24.de/p1470925.html
https://dynamicbikecare.com/slick-wax/

Internjetissä tuli vastaan vertailu noista uusista ketjuöljyistä:
https://www.2moso.com/nieuws/het-verschil-tussen-speed-potion-wax-en-slick-wax/

Alkukielisenä hiukan hankalaa luettavaa, mutta kääntäjällä tuon saa englanniksi.

ruuduntakaa
13.06.2021, 09.19
Samma här, myös pojat Oulussa tykkää. Mcarbon myy.

Oisko tähän linkkiä? En löydä MCarbonin sivulta Extremeä. Tai joku muu kauppa mistä tätä saa, vois testata.
Rex on hyvä, mutta jotenkin tuntuu että saan nykyään lisäillä todella usein(koostumusta muutettu??).

Vois Holmenkolia kokeilla.

SvaR
13.06.2021, 10.15
^Oisko loppunut, kun oli muistaakseni joku rajoitettu erä tai joku muu maininta.

Holmenkollenin tuota extremeä nyt käyttänyt ainaan pari vuotta ja tyytyväinen olen ollut. Aikasemmin tilasin bike24, mutta nyt viimeisin tuli mcarbonilta satulan kanssa.

Zykkel
13.06.2021, 10.49
Oisko tähän linkkiä? En löydä MCarbonin sivulta Extremeä. Tai joku muu kauppa mistä tätä saa, vois testata.
Rex on hyvä, mutta jotenkin tuntuu että saan nykyään lisäillä todella usein(koostumusta muutettu??).

Vois Holmenkolia kokeilla.

Tuolta löytyy. https://ski-wax.fi/holmenkol-lubeextreme-liquid-50ml-22417/

Postikulut näyttäisi olevan 3€.

Firlefanz
13.06.2021, 11.09
Holmenkol Extreme Lubea en löytänyt valmistajan sivuiltakaan - liekö jokin (koronataustainen) toimitusongelma tässäkin takana?

Jos puhumme Domestiquesta, kun puhumme Rexistä, niin minun on ihan pakko kertoa että omassa maantie- ja siistissä gravelkäytössä se vaikuttaa kestävän hyvin pitkälle sen minkä valmistaja lupaakin - eli selvästi ja jopa ylivoimaisesti pitempään kuin Holmenkol tai Squirt.

Vahvana plussana mainitsisin vielä sen että Domestiqueen siirryttyäni en ole sadelenkeillä - joille en toki varsinaisesti lähdekään, mutta eihän niitä voi oikein välttääkin jos ei halua ajamisiaan ennusteiden mukaan rajoittaa - joutunut kuuntelemaan kitisevää ketjua. Tai siis kitinää olen kuunnellut, mutten omastani lähtöisin olevaa...

PS Rex Bicycle Wash on myös peukutuksen ansaitsevaa ja voin täydellä sydämellä antaa sille "Firlefanzin suosittelema" -leiman! Muc Offin vaaleanpunainen jää mielestäni selvästi kakkoseksi - vaikkei antaisi kotimaisuudelle tippaakaan painoarvoa.

ruuduntakaa
13.06.2021, 14.45
Tuolta löytyy. https://ski-wax.fi/holmenkol-lubeextreme-liquid-50ml-22417/

Postikulut näyttäisi olevan 3€.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210613/72883adce5301aeab84077ec358589ff.jpg

Zykkel
13.06.2021, 14.53
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210613/72883adce5301aeab84077ec358589ff.jpg

No niimpä onkin. Viroon, Latviaan ja Liettuaan 3€. Tulee turhan kalliiksi yhtä pulloa Suomeen tuolla hinnalla tilata.

Kuljetuskustannukset:

For Viroon, Latviaan, ja Liettuaan – kuljetuskustannus 3 €, 200 € ylittävät tilaukset ilmaiseksi.
Suomeen, Saksaan, Puolaan ja Ruotsiin – kuljetuskustannus 10 €, 200 € ylittävät tilaukset ilmaiseksi.

marco1
13.06.2021, 17.26
Kuittien perusteella Holmenkol Extreme Lube oli jo 2020 hävityshinnoilla myynnissä Saksan kaupoissa. Ei tullut ostettua tarpeeksi.

villepolkee
15.06.2021, 22.19
Kesällä on ohjelmassa Pirkan pyöräily (217km) ja Saimaa Cycle Tour (285km). Uskaltaako noille lähteä Squirtin kanssa vai pitääkö hankkia jotain muuta?

Vastaan itselleni: Squirt kesti hienosti Pirkan pyöräilyn, vaikka lähtiessä tuli kunnolla vettä. Laitoin kyllä edellisenä iltana aika reilun annoksen ketjuun.

arctic biker
15.06.2021, 23.51
Kuittien perusteella Holmenkol Extreme Lube oli jo 2020 hävityshinnoilla myynnissä Saksan kaupoissa. Ei tullut ostettua tarpeeksi.

Voi vattu, onneksi on Holmenkollenin LubeExtremeä ainakin pariksi vuodeksi.

Plus
16.06.2021, 10.44
Sisäpiirin tietona voin tänne jo paljastaa, että Rex Domestique on todettu Zero Friction Cycling (https://zerofrictioncycling.com.au)in testeissä voitelukyvyltään huippuhyväksi ja erittäin pitkäkestoiseksi sekä kuivaa maantiajoa simuloivassa single application -testissä että sora / mtb / cx testissä. Erityistä Domestiquelle on ollut sen palautumiskyky kontaminaation levittämisen jälkeen, eli toisin sanoen paska ei jää ketjun sisään kuluttamaan sitä. Domestique on ollut voitelukyvyltään samaa luokkaa Absolute Black Graphene Luben kanssa, jättäen muut markkinoiden parhaat tuotteet taakseen. Black Diamondin testit ovat vasta alkamassa...

ZFC:n testeissä mitataan ketjun kulumista wattien sijasta. Eli toisin sanoen Domestiquella voidellessa ketju kestää kolminkertaisen määrän ajokilometrejä esim. Ufo Drip V2 verrattuna, ennen kun se venyy 0,1% rajaan asti. 1000km maantietä yhdellä voitelulla on siis todistetusti realismia.

https://i.imgur.com/Aa7avSJ.jpg

Juha Lehtinen
24.06.2021, 00.59
Olen nyt jonkin aikaa käyttänyt Rexin Domestiqueta ja en tiedä mitä olen tehnyt väärin. Olen annostellut maantiepyörän ketjuihin ohjeiden mukaan, puhdas ketju ja tippa/linkki ja perään sormella tasoittelu sekä sen jälkeen vielä toinen kerros ja ylimääräiset pyyhkinyt pois. Lenkin jälkeen ketju rahisee kuitenkin selvästi ja sormella kun pyyhin ketjun pintaa niin sormeen jää hienoa hiekkaa tai jotain epähienoutta. Rexinhän pitäisi hylkiä likaa mutta ketjut jää kyllä rahisemaan siinä määrin että kejut joutuu puhdistamaan aika usein vai pitäisikö pelkästään lisätä Rexi ja odottaa että aine hoitaa puhdistuksen jos kerran hylkivää on.

Qilty
24.06.2021, 07.45
Olen nyt jonkin aikaa käyttänyt Rexin Domestiqueta ja en tiedä mitä olen tehnyt väärin. Olen annostellut maantiepyörän ketjuihin ohjeiden mukaan, puhdas ketju ja tippa/linkki ja perään sormella tasoittelu sekä sen jälkeen vielä toinen kerros ja ylimääräiset pyyhkinyt pois. Lenkin jälkeen ketju rahisee kuitenkin selvästi ja sormella kun pyyhin ketjun pintaa niin sormeen jää hienoa hiekkaa tai jotain epähienoutta. Rexinhän pitäisi hylkiä likaa mutta ketjut jää kyllä rahisemaan siinä määrin että kejut joutuu puhdistamaan aika usein vai pitäisikö pelkästään lisätä Rexi ja odottaa että aine hoitaa puhdistuksen jos kerran hylkivää on.Onko ketjut putsattu tehdasrasvoista ennen ensimmäistä Rex käsittelyä? Itellä toi on kyllä toiminu joka säässä.

Kanuuna
24.06.2021, 09.42
^Ja onko annettu kuivua ennen käyttöä?

Juha Lehtinen
24.06.2021, 10.51
Oli putsattu tehdasrasrasvoista ja ketjut oli voideltu Rexillä vuorokausi ennen ajoa eli vähintäänkin riittävästi on ollut aikaa vetäytyä ketjuun. Ennen lenkkiä pyyhitty ylimääräiset pois. Rexin sivulla sanotaan että paras voiteluteho saavutetaan 3-4 voitelukerran jälkeen kun Rex on syrjäyttänyt vanhat voiteluaineet. Ehkäpä pitää vielä malttaa hetki. Seuraavan kerran kun pesen ketjut niin yritän laittaa Rexiä vähemmän jos lopputulos olisi vähän enemmän toivotunlainen.

Sent from my iPad using Tapatalk

Firlefanz
24.06.2021, 11.08
Ole onnellinen ettei sinulta kysytty sitäkin että muistitko varmasti ravistaa pulloa:rolleyes:

Muuten: jos muisti ei jälleen kerran petä, niin kun Domestique tuotiin markkinoille haluttiin ilmeisestikin korostaa sitä että se ei sisällä liuotinaineita vaan on täyttä ainetta koko pieni pullo ja siksi riittoisampaa kuin muut tavanomaiset tai vahapohjaiset voiteluaineet. Käyttöohjeessa oikein sanottiin että ajamaan voi lähteä vaikka heti, "ei muuta kuin kovaa ajoa".

No, en ole kuitenkaan lähtenyt ajamaan edes samana päivänä. En ole myöskään vesi- tai puhdistusainepessyt ketjuja käyttökertojen välillä vaan ainoastaan pyyhkinyt ne rätillä. Sellaiseen parafiinissa keittäjien hienouteen että ketjua voi lenkin jälkeen kosketella likaamatta sormiaan en tietenkään ole päässyt, mutta ketjut eivät ole väännellessä tai pyöritellessä rahisseet. Tämä pätee sekä kuiviin gravel- että osin märkiin asfalttilenkkeihinkin.

Juha Lehtinen
24.06.2021, 11.30
Pulloa on aina ravisteltu. Täytyypi katsoa vielä eturattaat ja varmistaa ettei niihin ole mitään likaa tarttunut ennen kun syytän enempää ketjua rahinan aiheuttajaksi.

paaton
24.06.2021, 14.16
Oli putsattu tehdasrasrasvoista ja ketjut oli voideltu Rexillä vuorokausi ennen ajoa eli vähintäänkin riittävästi on ollut aikaa vetäytyä ketjuun. Ennen lenkkiä pyyhitty ylimääräiset pois. Rexin sivulla sanotaan että paras voiteluteho saavutetaan 3-4 voitelukerran jälkeen kun Rex on syrjäyttänyt vanhat voiteluaineet. Ehkäpä pitää vielä malttaa hetki. Seuraavan kerran kun pesen ketjut niin yritän laittaa Rexiä vähemmän jos lopputulos olisi vähän enemmän toivotunlainen.

Sent from my iPad using Tapatalk

Miten putsasit? Tajusin itsekkin, että aiempi rexin kokeilu sakkasi huonoon puhdistukseen.

Ensin tärpätillä pariin kertaan sitten sama spriillä. Pieni lasipurkki on ok

Juha Lehtinen
24.06.2021, 14.45
Miten putsasit? Tajusin itsekkin, että aiempi rexin kokeilu sakkasi huonoon puhdistukseen.

Ensin tärpätillä pariin kertaan sitten sama spriillä. Pieni lasipurkki on ok
Laitoin vanhaan katkaistuun juomapulloon pinelineä jonka laitoin pullotelineeseen. Takakiekko pois ja pensselillä sivelin ketjuihin ja rattaisiin pinelineä jotakuinkin kanisteriväkevyydellä pariinkin otteeseen. Ennen ensimmäsitä lenkkiä voitelun jälkeen ei ollut rahinoita vaan vasta lenkin jälkeen.

edit. ei tietenkään ole mahdottomuus etteikö syyllinen olisi meidän pihalle juuri levitetty kivituhka. Saattaa pöllyä lenkille lähdettäessä ketjuihin ja lenkiltä tullessa.

Qilty
24.06.2021, 15.16
Laitoin vanhaan katkaistuun juomapulloon pinelineä jonka laitoin pullotelineeseen. Takakiekko pois ja pensselillä sivelin ketjuihin ja rattaisiin pinelineä jotakuinkin kanisteriväkevyydellä pariinkin otteeseen. Ennen ensimmäsitä lenkkiä voitelun jälkeen ei ollut rahinoita vaan vasta lenkin jälkeen.

edit. ei tietenkään ole mahdottomuus etteikö syyllinen olisi meidän pihalle juuri levitetty kivituhka. Saattaa pöllyä lenkille lähdettäessä ketjuihin ja lenkiltä tullessa.Melkein väitän että Pineline ei poista tehdasrasvoja, sehän on mäntysuopaa. Ite laittanu purkkiin ja tinneriä perään, kansi kiinni ja pyörittelyä

Juha Lehtinen
24.06.2021, 15.19
Täytyypi kokeilla seuraavan kerran väkevämpiä myrkkyjä ketjun puhdistukseen. Lähinnä olen yrittänyt luontoystävällisiä metodeja.

marco1
24.06.2021, 15.26
Asetoni / ksyleeni rättiin ja pinnalta pyyhkiminen on riittänyt liikojen tehdasrasvojen poistoon esim. Holmenkol Extremen tapauksessa.

Qilty
24.06.2021, 15.42
Asetoni / ksyleeni rättiin ja pinnalta pyyhkiminen on riittänyt liikojen tehdasrasvojen poistoon esim. Holmenkol Extremen tapauksessa.Ei voi riittää. Milläs rullien välistä rasva poistuu tolla systeemillä? Asetoni/ksyleeni kyllä muuten varmaan toimii, mutta tarvii ne ketjut sinne upottaa.

Edit. Ultraääni pesuri olis varmaa kans kova. Sillä sais myös Rexit hyvin ketjuihin, tosin vaatisi vähän isomman pullon tavaraa

harald
24.06.2021, 15.48
Laitoin ultraäänipesuriin ensin tärpättiä, kaksi kertaa pesu uusien tärpätin välillä. Sitten sinolilla kaksi kertaa. Tämä siis moltenspeedwaxin kanssa.

marco1
24.06.2021, 15.54
Ei voi riittää. Milläs rullien välistä rasva poistuu tolla systeemillä?

Riittää se, rullien välinen rasva saa siellä ollakin niin kauan kuin pysyy. Ei sinne mikään rasva mene tippapullosta vaan ketjut pitää upottaa rasvaan ja/tai keittää jos sinne haluaa voitelua.

paaton
24.06.2021, 16.19
Ei mene ei, mutta tulee sieltä pois, jonka vuoksi esimerkiksi rex ei pysy halutulla tavalla ketjun pinnassa. Samoin se lika tarttuu hienosti siihen aluperäiseen vaseliiniin.

Vahathan ei taas tartu oikeastaan yhtään öljyiseen ketjuun. Eli esimerkiksi squirtia on tosiaan aika turha lotrata pesemättömään ketjuun. Tajusin tuon itsekkin vasta uppovahauksen kanssa. Jos ketjussa on öljyä, niin ketju ei jäykisty yhtään vahauksessa. Kunnolla putsattu ketju taas on jäykkä kuin rautakanki ennen lenkkien kääntelyä.

harald
24.06.2021, 18.09
Tuo jäykkyys on tosiaan hyvä testi sille että onko saanut rasvat pois ketjun sisältä, hyvä pointti!

Qilty
24.06.2021, 18.19
Mistäs tää ketjun jäykkyys nyt keksittiin? Itellä vaan ultegra tason ketjua, ehkä paremmat on sit jäykkiä puhtaana, ultegrat ei.

Eihän toi ukko varmaa mitään mistään tiedä, mutta noi ketjut ei ainakaan näytä jäykiltä...

https://youtu.be/xSCXyE5cnFo

Firlefanz
24.06.2021, 18.35
Pitääkö se tosiaan selittää sinulle?! Lue nyt kaikessa rauhassa uudelleen ja jos jo se ei auta, perehdy aiheeseen.

paaton
24.06.2021, 19.41
Mistäs tää ketjun jäykkyys nyt keksittiin? Itellä vaan ultegra tason ketjua, ehkä paremmat on sit jäykkiä puhtaana, ultegrat ei.

Eihän toi ukko varmaa mitään mistään tiedä, mutta noi ketjut ei ainakaan näytä jäykiltä...

https://youtu.be/xSCXyE5cnFo

Siis uppovahauksen jälkeen. Jos vaha on tarttunut kunnolla, niin ketju on putsattu oikein => jäykkä ketju ennen lenkkien kääntelyä.

paaton
24.06.2021, 19.47
Ja tuosta tosiaan vetelin johtopäätöksen, ettei myöskään squirt tartu lainkaan öljyttyyn ketjuu, eikä varsinkaan mene sinne sisään.

Luulen, että mikäli ketjua ei puhdisteta kunnolla, niin squirt voitelee vain ulkopinnan. Tarttuminen on ulkopinnallekkin heikkoa sisältä puskevan öljyn vuoksin.

Qilty
27.06.2021, 18.17
Siis uppovahauksen jälkeen. Jos vaha on tarttunut kunnolla, niin ketju on putsattu oikein => jäykkä ketju ennen lenkkien kääntelyä.No katos juu, luin väärin. Ihmettelinkin että miten puhdas ketju jäykistyy. Tota uppovahausta tekis mieli joskus kokeilla, mutta taitaa tulla aika kovat käryt?

harald
27.06.2021, 20.05
Ei käryä kyllä yhtään. Vaimoni ehkä huomaisi parafiinin tuoksun mutta minä en. Tallissa haisee kaikki muu paljon enemmän kuin lämmin vaha.

Moltenspeedwax.com on erittäin seikkaperäiset ohjeet, eka kerta on tavaamista mutta jo tokalla kerralla menee kyllä sujuvammin. Uuden ketjun rasvanpoisto on vähän työläs, mutta nopeutui huomattavasi kun rupesin käyttämään ultraäänipesuria tärpätin ja sinolin kanssa.

paaton
27.06.2021, 20.10
No katos juu, luin väärin. Ihmettelinkin että miten puhdas ketju jäykistyy. Tota uppovahausta tekis mieli joskus kokeilla, mutta taitaa tulla aika kovat käryt?

No tämän vuoksi jäi itsellänikin kokeilematta vuosiksi. Ei se käryä enempää, mitä normaali kynttiläkään. Tai itseasiassa käry on pienempää, jos ja kun käytetään 100% parafiinia. Se steariinihan niissä halvoissa kynttilöissä käryää.

Ihan puurokattilassa keittiössä kokkailen. Induktioliedellä oikein nopea homma. Ei jaksa mitään hidasta riisikeitintä, vaikka noita jokapaikassa suositellaan.

Qilty
28.06.2021, 07.26
No tämän vuoksi jäi itsellänikin kokeilematta vuosiksi. Ei se käryä enempää, mitä normaali kynttiläkään. Tai itseasiassa käry on pienempää, jos ja kun käytetään 100% parafiinia. Se steariinihan niissä halvoissa kynttilöissä käryää.

Ihan puurokattilassa keittiössä kokkailen. Induktioliedellä oikein nopea homma. Ei jaksa mitään hidasta riisikeitintä, vaikka noita jokapaikassa suositellaan.Täytyy varmaan sitten kokeilla. Toi riisikeitin vois taas olla hyvä kun ostais sellasen talliin ihan vaan vahaa varten

Firlefanz
28.06.2021, 09.52
En hauku puurokattilaa enkä moiti riisinkeitintä, kunhan kerron että Saksassa käyttävät paljon semmoista jota kutsuvat nimellä "Schongarer". Englanniksi se on "slow cooker", suomeksi haudutuspata. Esimerkiksi tällainen (3,5 l; €32.95):

https://images.clasohlson.com/medias/sys_master/hc2/h74/9676768804894.jpg

Kuminauha
28.06.2021, 15.51
Vesihauteessa pussissa myös saa sulatettua vahan, jos ei halua uutta laitetta hommaa tai pilata olemassa olevia astioita. Vähän kauemmin kestää, mutta selviää tuosta vahausvaiheesta alle puolessa tunnissa.

Itse huomannut, että mineraalitärpätti kylpy on se paras tehdasrasvojen puhdistukseen. Tämä siis lasipurkissa ravistelu ajoittain ja kylvyn kesto noin pari tuntia. IPA:lla tai asetonilla ei vastaavalla tavalla irronnut tehdasrasva. Tärpätin voi myös uusiokäyttää, kun irronnut aines sakkaantuu pullon pohjalle ja voi sitten varovasti kaataa taas lasipurkkiin uusiokäyttöön.

Tärpättikylvyn jälkeen kuumalla vedellä huuhtelu, uuniin minimilämmölle kuivaus ~20 min ja sen jälkeen vahaus.

Huomion arvoista, että jonkun säännöksen mukaan tärpätin säilyttäminen/varastointi asuinhuoneistoissa ei ole sallittua. Tämä jokaisen kannattaa ottaa huomioon.

xubu
02.07.2021, 20.00
Onko tästä vahasta kokemuksia?

https://www.ebikeparts.fi/Wend-Chain-Wax-Kit

palikka
11.07.2021, 16.48
Tulipa puhdistettua voimansiirto niin hyvin, että päätin laittaa taannoin ostamaani Squirtin Wax Lubea kokeeksi Graveliin. Ylipäätänsä eka kerta itselle käyttää mitään vahapohjaista voiteluainetta. Kahdesti laitoin ketjun rollereiden päälle 5 minuutin välein. Tiedän, että tämä on kuivalle ja pölyiselle kelille mutta kysymyksiä kuitenkin tuli mieleen.

-Käsittääkseni tuotteella ei kuitenkaan ole oikein minkäänlaista ruosteensuojaa. Voiko käyttää mitään öljypohjaista tuotetta tämän lisäksi? Aiemmin olen muc-offin Bike Protectilla suhautellut ketjuihin pesun jälkeen ennen voitelua mutta nyt jätin väliin.
-Onko mitään hyötyä rätin kanssa levittää tätä ympäri ketjua eli myös ulko- ja sisäreunoille?
-Voiko tän päälle vetää jotain tavallista dry tai wet -öljyä, mikäli haluaa lopettaa tuotteen käytön, vai pitääkö pestä pois ensin (vedellä?) ?

Kiitos ja kumarrus kokemuspohjaisista vastauksistanne!

JackOja
11.07.2021, 20.37
^älä laita muita mömmöjä. Älä suotta voitele ketjun ulko- ja sisäreunoja.

JohnnyBuzz
14.07.2021, 10.22
Toi ruostesuojaus mietityttänyt myös itseä viime päivinä. Rexiä on käyttänyt nyt kuukauden verran ja lisäillyt sitä joitakin kertoja, kun on niin kuivat kelit. Pari päivää sitten huomasin muutamia ruostetäpliä ketjussa nimen omaan ulko- ja sisäreunassa. Lähtivät kyllä pois, kun lisäilin vahaa ja hankasin. Kai tuon vahan pitäisi myös ruostumiselta suojata?

Jeesu
14.07.2021, 10.52
Mitään varsinaista ruosteenestoainetta ei Domestiquessa tai Black Diamondissa ole. Molemmat ovat hydrofobisia ja syrjäyttävät vettä, sen takia joskus ketjun ulkopintaan saattaa tulla ohut ruoste. Oma olettama on kuitenkin, että sitä ruostetta ei ole siellä missä öljyä on eli ketjun kulutuspinnoilla.

Assembly greasessa on lisättynä ruosteenestoaine. Laakereissa pidempi huoltoväli kuin ketjussa ja otollisemmat paikat vedelle jäädä muhimaan.

Sent from my iPhone using Tapatalk

frp
14.07.2021, 17.42
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta taitaa kaikki kunnolliset ketjut olla ruostumattomia ja se pieni ruoste mikä niissä joskus näkyy on vain ketjun pinnassa olevaa (jo osittain) pois jauhautunutta metallia, joka sitten ruostuu.

Kollinjoki
14.07.2021, 19.36
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta taitaa kaikki kunnolliset ketjut olla ruostumattomia ja se pieni ruoste mikä niissä joskus näkyy on vain ketjun pinnassa olevaa (jo osittain) pois jauhautunutta metallia, joka sitten ruostuu.
Eiks nuo kuitenkin hiiliterästä (=ruostuvaa) ole. Ruostumattomasta teräksestä ei jostain syystä saa tehtyä kunnollisia ketjuja. Onhan niitä jotain nikkelipinnoitettuja ketjuja, jotka vastustavat ruostumista.

JohnnyBuzz
15.07.2021, 01.48

Tää olisi loogista, mutta osaako joku varmistaa?

Kollinjoki
15.07.2021, 09.16
^ loogista se ei ole ja edelleen väitän että ei pidä paikkaansa. Noi tehdään enimmäkseen terässeoksesta tai hiiliteräksestä. Illuusiota ruostumattomuudesta voi luoda ketjujen pinnoitteet, jotka suojaavat ruostumiselta, sekä se että melkein aina ketjujen pinnassa on vähän öljyä suojaamassa ruostumiselta.

marco1
15.07.2021, 10.12
Kai tämän joku korjaa kohta mutta ”ruostumaton teräs” kattaa terminä aika monen tyyppiset teräkset ja toisekseen käyttökohteena ketju taitaa olla sellainen että ”rosteri” ei ole siinä paras vaihtoehto?

erkkk
15.07.2021, 11.11
Taitaa olla noissa valmiissa Moltenin ja muiden vahoissa muitakin aineita kun vain parafiinia ja parafiiniöljyä. Toki varmaan noilla kahdellakin saa käypäsen tuloksen.
Moltenissa on parafiinia, PFTE:tä ja molybdeeniä. Lisäaineilla saadaan 0.14 W hyöty pelkkään parafiiniin nähden. Siinä voi sit jokainen miettiä sitä että ostaako kilon parafiinia muutamalla eurolla, vai valmiin kaupallisen tuotteen. PFTE:tä ja Molybdeenidisulfidia saa kyllä ihan irtotavarakin suht edullisesti, jos haluaa tehdä itse vastaavaa tavaraa. Suuntaa antava resepti: 450g parkkua, 5g PFTE, 1g MoS2.

Parafiiniöljyn käyttö lisää kitkaa. MTB-puolella osa lisää 10-20% parafiiniöljyä.

paaton
15.07.2021, 11.37
Olikos noilla parafiinilaaduilla eroa? Jotenkin muistan lukeneeni tuollaisesta.

Suurin ero moltonissa ja kynttilässä on musta se, että molton on kovempaa kamaa. Huomaa sulattaessa ja ketjuissa kuivumisen jälkeen.

Eli ehkä tuo alepan kynttilä on liian pehmeää?

paaton
15.07.2021, 11.39
Mutta ero voi johtua hyvinkin siitä, että laitoin liikaa parafiiniöljyä kynttilän sekaan.

Jeesu
15.07.2021, 12.25
Kynttilä on useun steariinihapon ja parafiinin seos.

JRR-1
15.07.2021, 12.46
Magneetilla kokeiltuna parit shimanot, niin sivulevyt on jotain austeniittista ruostumatonta ruostumatonta, ei magneetti tartu, mutta tapit tai rullat on magneettisia. Joten tapit voisi olla mustaa tai jotain ferriittisen rosterin tapaista. Voisi ne tietysti olla paljon muokattua austeniittistakin, mutta epäilen että ei. Rullat voisi olla martensiittista rosteria.

paaton
15.07.2021, 13.01
Kynttilä on useun steariinihapon ja parafiinin seos.

Ainakin pakkauksessa luki 100% parafiini, eikä steariinin hajua tullut sulattaessa.

anzi666
18.07.2021, 12.41

Viime talven huomiona Squirtillä voidelluista ketjuista, Sramin halvin 11 ketju PC 1110 ruostui ainakin pinnasta reilusti. KMC keskitason sinkulaketju Z1EHX ei ruostunut. Eli ketjuissa on selkeä ero ruostumisherkkyydessä. Öljyllä voideltuna PC 1110 ei aiempina vuosina ole ruostunut siinä määrin että ainakaan muistaisin ruosteen olleen ongelma. Ensi kerralla 11 ketjua ostaessa taidan valita hieman hintavamman version koska öljyyn en kuitenkaan Squirttiä vaihda.

Situm
18.07.2021, 13.58
XX1 ketjulla ja holmekolin extremellä menty noin 9000km, jonka jälkeen kuluma ollut 0,5% ja olen vaihtanut ketjun. Onhan toi ketju hiukan hinnakas, mutta kilometriä kohden varsin edullinen. Ja niin huonolla hoidolla kun tuo mulla on, ei voi valittaa.

JRR-1
19.07.2021, 12.17
Magneetti ja helle teki temput ketjuja ensimmäisen kerran kokeillessa. Muutamaa irtolenkkiä paremmalla magneetilla pyörittelemällä näyttävät olevan kaikki osat vahvasti magneettisia. Todennäköisemmin mustaa kuin ruostumatonta.

K.Kuronen
19.07.2021, 13.24
Olikos noilla parafiinilaaduilla eroa? Jotenkin muistan lukeneeni tuollaisesta.

...

Jotenkin olisi yllättävää, jos kaikki parafiinin nimellä myytävät olisivat fysikaalisilta ominaisuuksiltaan yhteneviä.

Laerppi
21.07.2021, 17.37
Kuinka hyvin rexin black diamond pysyy sateella ketjussa? Rex domestique tuntuu lähtevän heti ketjuista kun vesipisara osuu...

MTB Engineer
22.07.2021, 10.36
Magneetilla kokeiltuna parit shimanot, niin sivulevyt on jotain austeniittista ruostumatonta ruostumatonta, ei magneetti tartu, mutta tapit tai rullat on magneettisia. Joten tapit voisi olla mustaa tai jotain ferriittisen rosterin tapaista. Voisi ne tietysti olla paljon muokattua austeniittistakin, mutta epäilen että ei. Rullat voisi olla martensiittista rosteria.

Rullat ovat hyvin todennäköisesti karkaistua hiiliterästä, esim. 18CrNiMo6 tai vastaava. Rullat lienevät vastaavaa tai nuorrutusterästä. Edellisessä elämässä ruostumattomat voimansiirtoketjut oli suurimmaksi osaksi Duplex-teräksestä valmistetuilla sivulevyillä, esim. SAF 2205 ja veikkaan samaa käytettävän paremmissa fillariketjuissa.

Kollinjoki
30.07.2021, 19.01
Kokemusta aiheesta Rex Domestique ja vedenkestävyys. Ajelin tänään 75 km lenkin, jonka aikana tuli useampi sadekuuro. Kuurot melko lyhyitä, mutta sateen märäksi kastelemalla asfaltilla saikin ajella pitkät pätkät vielä lisäksi. Nyt on samoilla Rexeillä kaikkineen n. 240 km ajettu ja tämänpäiväisen lisäksi oli ketju jo kertaalleen päässyt aiemmalla lenkillä pikaisesti kastumaan. Ketju on nyt lenkin jäljiltä rapainen, mutta ei vaan kitise eikä kihnuta yhtään. Paremmin vaikuttaisi Rex Domestique sadetta siis kestävän kuin esim. Muc Offin kuivan kelin öljy.

Kahdesti olen tämän ketjun ehtinyt käsitellä Rexillä. Ensimmäisen kerran huolellisesti pesty ketju kaksi kertaa Rexillä ympäriinsä ja uusi käsittely reilun parin sadan kilsan ajojen jälkeen, ennen kuin oli vielä entiset vahat ehtineet kulua loppuun. Liekö vedenkestävyydelle ollut eduksi, kun on tullut käytettyä Rexiä vähän reilummalla kädellä.

Hyvin kyllä Rex D kestää kilsoja ja näköjään kohtalaisesti kastumistakin.

vakevves
02.08.2021, 19.05
Kokemusta aiheesta Rex Domestique ja vedenkestävyys. Ajelin tänään 75 km lenkin, jonka aikana tuli useampi sadekuuro. Kuurot melko lyhyitä, mutta sateen märäksi kastelemalla asfaltilla saikin ajella pitkät pätkät vielä lisäksi. Nyt on samoilla Rexeillä kaikkineen n. 240 km ajettu ja tämänpäiväisen lisäksi oli ketju jo kertaalleen päässyt aiemmalla lenkillä pikaisesti kastumaan. Ketju on nyt lenkin jäljiltä rapainen, mutta ei vaan kitise eikä kihnuta yhtään. Paremmin vaikuttaisi Rex Domestique sadetta siis kestävän kuin esim. Muc Offin kuivan kelin öljy.

Kahdesti olen tämän ketjun ehtinyt käsitellä Rexillä. Ensimmäisen kerran huolellisesti pesty ketju kaksi kertaa Rexillä ympäriinsä ja uusi käsittely reilun parin sadan kilsan ajojen jälkeen, ennen kuin oli vielä entiset vahat ehtineet kulua loppuun. Liekö vedenkestävyydelle ollut eduksi, kun on tullut käytettyä Rexiä vähän reilummalla kädellä.

Hyvin kyllä Rex D kestää kilsoja ja näköjään kohtalaisesti kastumistakin.

Ajelin sunnuntaina 80 km maantiellä, josta 25 km reippaassa sateessa. Kyllä Rexin domestique jossain määrin kesti. Ei tuntunut rahinoita tms. Ketjussa oli samanlaista harmaata likaa kuin omissa jaloissa. Kun pyyhki lliat pois ja laittoi uudet tiputukset, voimansiirto on kuin uusi.

Kyllä tällaisesta pitäisi saada uusi menestystuote maailmalle. Öljypohjaisiin ketjun voiteluaineisiin ei ole paluuta.

Petteri T
03.08.2021, 00.05
Riittää se, rullien välinen rasva saa siellä ollakin niin kauan kuin pysyy. Ei sinne mikään rasva mene tippapullosta vaan ketjut pitää upottaa rasvaan ja/tai keittää jos sinne haluaa voitelua.

Tuo on se iät ja ajat käytetty perinteinen tapa. Duunissa huoltopuoli raskaan voimansiirron ketjuja kylvettää säännöllisesti ja olen itse vienyt moottoripyörän ketjut ajokauden päätteeksi kylvetettäväksi ja väitän kyllä, että kilometreja tulee lisää reilustikin, tuo puhdistaa ketjut epäpuhtauksista täydellisesti kun öljy vaihtuu uuteen.

paaton
03.08.2021, 08.31
Tuo on se iät ja ajat käytetty perinteinen tapa. Duunissa huoltopuoli raskaan voimansiirron ketjuja kylvettää säännöllisesti ja olen itse vienyt moottoripyörän ketjut ajokauden päätteeksi kylvetettäväksi ja väitän kyllä, että kilometreja tulee lisää reilustikin, tuo puhdistaa ketjut epäpuhtauksista täydellisesti kun öljy vaihtuu uuteen.

Ajelet varmaankin jollain historic pyörällä? Nykyäänhän käytetään prätkissä o- tai x-rengas ketjuja, joiden kanssa öljykylvystä ei kyllä ole mitään hyötyä.

paaton
03.08.2021, 08.38
Olen nyt ajellut kesän uppovahalla, enkä tosiaan hirveästi keksi tuosta huonoja puolia. Kahdet ketjut, mutta tosi usein vahaan vain yhdet ketjut kerrallaan.

Syksyn pitkiin gravelleihin olisi kiva keksiä jokin toimiva voitelu. Löytyisiköhän tuohon vahatun ketjun päälle jotain toista ainetta, joka auttaisi veden kestossa...

Rexin black diamond menee varmaan kokeiluun, jos en muuta keksi. Vahapohjaistahan tuokin on, eli ehkäpä vahaan ensin ketjun ja lisään rexiä päälle.

Wet lube öljyihin en kyllä palaa edes märällä. Voitelevat kyllä ketjut hyvin, mutta lopputulos ei ole varmasti yhtään parempi, koska hiekkatöhnä hio rattaat muussiksi.

Plus
10.08.2021, 11.33
Uusia Rex-testituloksia Zero Friction Cyclingiltä (https://zerofrictioncycling.com.au). Black Diamond on kuvissa olosuhteissa tapahtuvaa ajoa simuloivassa "single application" testissä mitattu parhaiten voitelevaksi ketjuöljyksi kaikista testatuista, ja isolla marginaalilla. Kontaminaatiotesteissä myös ihan hyvät tulokset. Vain noin puolet ZFC:n tekemistä testituloksista julkaistaan ylipäänsä, koska valmistajat eivä halua huonoja tuloksia julki. Siksi listalta puuttuu monia isoja ketjuöljyvalmistajia.

https://i.imgur.com/jr3fnPv.gif

Kollinjoki
10.08.2021, 23.41
Rex kaipaisi pyöräilyskeneen vihkiytyneitä taitavia markkinointieksperttejä. Tuotteiden laatuun nähden niitä on aika niukasti saatavilla kansainvälisissä kaupoissa.

Sinällään ihan loogista että suksivoidetehdas on oppinut hanskaamaan hyvien ketjuvahojen tekemisen. Noillahan on vuosikymmenien kokemus tuotteista, joiden keskeinen tekninen ominaisuus on lian ja veden hylkiminen sekä kitkan minimointi. Eikä nestemäinen vahakaan mikään uutuustuote hiihtopuolella ole.

Jeesu
11.08.2021, 08.19
Rex kaipaisi pyöräilyskeneen vihkiytyneitä taitavia markkinointieksperttejä. Tuotteiden laatuun nähden niitä on aika niukasti saatavilla kansainvälisissä kaupoissa.

Ei muuta kuin yv:llä ilmiantamaan sopivia henkilöitä hommaan.

Juha Lehtinen
13.08.2021, 15.36
Pistin Black Diamondia tilaukseen. Tulee kokeiltua onko omassa harraste ajossa mitenkä vertautuu Domestiqueen. Märällä kelillä en juurikaan ajele joten eroa en välttämättä huomaa, Diamondinhan pitäisi olla parempaa märällä kelillä.

imartika
16.08.2021, 21.59
Ääni myös Rexin mustalle timangille. Reilun vuoden ollut käytössä maantiekulkimissa. Sadettakin ollut väliin, suurin osa ajoista vähintään kohtuullisilla keleillä. Ja tietenkin sisällä. Maasturi vielä vähän vaiheessa mitä sen kanssa, sillä kuitenkin enemmän heikkoa keliä.

JohannesP
17.08.2021, 20.36
Vaikka Rexiä en suosi maantiepyörässä niin on se taas toiminut hyvin vähän kosteammassakin maastorymyämisessä. Ei kuitenkaan täysin sateella ole tullut ajettua.

Plussan laittaman taulukon perusteella pitää hakee toinen samanlainen ja jättää tällä kertaa Black diamond kokeilematta. Tosin alkaa toi 40 € lähentelevä hinta ketjuöljystä hieman hapottamaan periaatteen kannalta vaikka riittoisaa olisikin.

Juha Lehtinen
17.08.2021, 22.09
Tänään tuli Black Diamond. Kun kelit suosii niin pitää puhdistaa voimansiirto ja pistää Black Diamond testiin.

vakevves
17.08.2021, 22.10
Pyöräily ja hiihto ovat sittenkin samantyyppisiä lajeja välineen kitkatekijöiden kanssa. Kummassakin väline om alttiina likaantumiselle. Suomen olosuhteissa lian hylkivyys on pyöräilyssä erityisen tärkeää. Nastarenkaat ja hiekotus pitävät tiet likaisina lähes ympäri vuoden. Öljyvoitelu toimii tosi hyvin, mutta vain n. 10 km, jonka jälkeen ketju pitäisi pestä ja voidella uudelleen. Ei ole realismia.

paaton
17.08.2021, 22.17
Pelkkään vahaan ei tosiaan tartu hiekkaa kiinni. Rexiin jo hieman jää. Ja sotkeehan se vahaan verrattuna enemmän.

Tarttee testailla syksyllä, miten uppovahaus toimii sateella. Siis kestäisikö se yhden pitkän sadekelin lenkin. Tuskin.

Juha Lehtinen
17.08.2021, 22.33
Itsekin olen huomannut vaikka ajankin pelkästään maantieajoa niin jotain epähienoutta ketjun pintaan jää kun Rexin Domestiqueta olen käyttänyt. Kun pistän "puhtaisiin" ketjuihin Domestiqueta niin kaikki on niin kuin pitääkin, mitään ei kuulu eikä sormeen jää mitään. Mutta jo ensimmäisen lenkin jälkeen on kuultavissa pientä rahinaa ja sormen pintaa jaa epäpuhtauksia. Tuo rahina taitaa kuulua enemmänkin eturattaan ja ketjun välistä, näin oletan kuulemani perusteella.

paaton
17.08.2021, 22.54
Just noin, sieltä eturattaan välistä rohisee, kun hiekka hieroo isoa ratasta silpuksi. Tuota ei puhtaalla vahalla käy.

Aakoo
18.08.2021, 08.06
Rex kerää jonkun verran tosiaan likaa ketjuun lisäämisen jälkeen, mutta nopea pyyhkäisy rätillä ratkaisee tämän ongelman eikä toistu samankaltaisena ennen kuin laittaa tököttiä ketjuun uudestaan. Kuivalla kelillä maantiellä ajaa Rexillä viikon ajot eli jopa yli 500km ilman uusintäkäsittelyä, joka on ihan hyvin.

Juha Lehtinen
18.08.2021, 10.39
Ei tietenkään ihme että Rex Domestique kerää likaa kun koostumus on lähempänä wet lubea kuin kiinteää vahaa. Rex ei ole testeissään seurannut rattaiden kulumista vaan kaikki tutkimus on keskittynyt lähinnä ketjujen kulumiseen. Mielenkiintoista on seurata mitenkä esim. eturattaat kuluu kun tuota rohinan aiheuttajaa on ketjun ja rattaan välissä, joutuuko vaihtamaan eturattaat normaalia useammin esim. jo vuoden ajon jälkeen vai mitenkä. Pitääpi testata kun Rexiltä on tulossa lähitulevaisuudessa kaksi uutta kiinteää vahaa mitenkä ne pelittää.

paaton
18.08.2021, 11.02
Mitamita kiinteää vahaa?

Juha Lehtinen
18.08.2021, 11.05
Mitamita kiinteää vahaa?
Kyllä kyllä. Kyselin Rexiltä näistä Domestiquen käyttökokemuksistani ja vastaus sisälsi myös tuon tiedon.

paaton
18.08.2021, 12.02
Uppovaha+jokin suojaaine pinnalle sateita varten olisi kova. Race day on jo nyt olemassa, mutta eihän tuossa hinnassa oikeasti ole mitään järkeä normi lenkkejä ajatellen.

Juha Lehtinen
18.08.2021, 12.15
Uppovaha+jokin suojaaine pinnalle sateita varten olisi kova. Race day on jo nyt olemassa, mutta eihän tuossa hinnassa oikeasti ole mitään järkeä normi lenkkejä ajatellen.
Suht tyyriiksi tulee "lotraaminen" harrastetasolle kun reilun 70€ hinnan päälle tulee vielä ketjuöljy. Kuinkahan pitkään tuo Race Day pysyy ketjussa?, yhtä vähän aikaa kuin ketjuöljy?.

Joe-poika
19.08.2021, 11.29
Kovasti innoissani lähdin tähän parafiinihommaan. Putsasin uudet SRAMin edullisemman pään ketjut oikein huolellisesti rasvoista mineraalitärpätillä ja spriillä. Sitten uitin huolellisesti parafiinissa ja kokeilemaan. Ekan kuivan lenkin jälkeen tunnelma oli katossa. Siisti ja hyvin toimiva ketju ja voimansiirto, mahtavaa <3

Eilen sitten lenkki maastossa sateen jälkeen. Parista isosta lätäköstä ajo, lenkin jälkeen fillarin huuhtaisu vedellä, ketjun kuivaus rätillä (rätti ketjun ympäri ja muutama kierros takaperin polkemista) ja fillari vielä lämpimään varastoon kuivumaan yöksi. Aamulla ketju on ruosteesta ruskeana -_-

Pitääköhän tässä luovuttaa tämän hankkeen suhteen, vai onko tähän keksitty jotain ratkaisuja? Haluaisin kovasti tykätä tästä mutta ei tää tällaisena Suomeen sovi kuin keskikesällä. Mietin että jos pyyhkäisisi WD40:llä ketjun ulkopinnan vahaamisen jälkeen, niin mahtaisikohan riittää vai siirtyykö korroosio sitten vaan näkymättömiin ketjun sisäosiin.

Harmi, kun niin kovasti tykkäsin ajatuksesta että ketju ja voimansiirto on puhtaat ja kuivat.

Firlefanz
19.08.2021, 12.10
Mahtaakohan ketjuissa olla tässä suhteessa merkittäviä eroja?

Toiseksi: joskus on oman fillari Ultegra-ketjussa ollut pesun jälkeen muutama hassu ruostetäplä, mutta en ole osannut pitää sitä millään lailla tärkeänä tai huolestuttavana juttuna, sillä ruoste on aina lähtenyt pyyhkimällä enkä oikein usko että ketjun elinikä on pintaruosteen takia yhtään lyhentynyt.

paaton
19.08.2021, 12.38
Olen itse nyt sateiden ja pesun+kuvauksen jälkeen laittanut uppovahatun ketjun päälle squirtia tai Rexiä.

duris
19.08.2021, 13.08
Mikähän olisi paras ketjun voiteluaine traineriajeluun jos prioriteetit on ettei sotke ja ääni?

Viime kausi meni Squirtilla, mutta tuon kanssa Ultegran voimansiirto oli äänetön ehkä sen pari tuntia kunnes alkaa taas "hirveä" kolina.

paaton
19.08.2021, 13.16
Taidan itse tilata uppovahauksen kaveriksi tätä silcan nestemäistä vahaa, jota voi lisätä jos ääni kasvaa liian suureksi. Sisällä tosiaan se voimansiirron ääri on ainoa mikä kuuluu yli puhaltimen. Varsinkin vaihteiden vaihdossa.

https://silca.cc/collections/all/products/silca-super-secret-chain-lube

MacGyver
19.08.2021, 13.35
Kovasti innoissani lähdin tähän parafiinihommaan. Putsasin uudet SRAMin edullisemman pään ketjut oikein huolellisesti rasvoista mineraalitärpätillä ja spriillä. Sitten uitin huolellisesti parafiinissa ja kokeilemaan. Ekan kuivan lenkin jälkeen tunnelma oli katossa. Siisti ja hyvin toimiva ketju ja voimansiirto, mahtavaa <3

Eilen sitten lenkki maastossa sateen jälkeen. Parista isosta lätäköstä ajo, lenkin jälkeen fillarin huuhtaisu vedellä, ketjun kuivaus rätillä (rätti ketjun ympäri ja muutama kierros takaperin polkemista) ja fillari vielä lämpimään varastoon kuivumaan yöksi. Aamulla ketju on ruosteesta ruskeana -_-

Pitääköhän tässä luovuttaa tämän hankkeen suhteen, vai onko tähän keksitty jotain ratkaisuja? Haluaisin kovasti tykätä tästä mutta ei tää tällaisena Suomeen sovi kuin keskikesällä. Mietin että jos pyyhkäisisi WD40:llä ketjun ulkopinnan vahaamisen jälkeen, niin mahtaisikohan riittää vai siirtyykö korroosio sitten vaan näkymättömiin ketjun sisäosiin.

Harmi, kun niin kovasti tykkäsin ajatuksesta että ketju ja voimansiirto on puhtaat ja kuivat.

Ei kannata ehkä vielä luovuttaa. Minulla ruostui Sramin NX-tason ketju, vaikka ihan samalla lailla voitelin ketjut, kuin muutkin ketjut tähän asti. Vaihda parempi ketju tilalle, niin ruostuminen loppuu.

WD40:llä ei kannata pyyhkiä, sillähän lähtee kaikki ketjuun laitetut aineet varmasti pois.

JohnnyBuzz
19.08.2021, 20.04
Ei kannata ehkä vielä luovuttaa. Minulla ruostui Sramin NX-tason ketju, vaikka ihan samalla lailla voitelin ketjut, kuin muutkin ketjut tähän asti. Vaihda parempi ketju tilalle, niin ruostuminen loppuu.

WD40:llä ei kannata pyyhkiä, sillähän lähtee kaikki ketjuun laitetut aineet varmasti pois.

Mulla ihan identtinen kokemus Joe-pojan kanssa eilisen sateisen maastolenkin jälkeen SRAMin GX -ketjulla. Pesin pyörän kotipihassa, mutta koska satoi, oli nälkä ja myöhä, niin en lähtenyt sen enempää pyörää kuivailemaan saatikka ketjuja rasvaamaan. Tai siis vahaamaan, koska perus Rex käytössä. Tänään olikin ikävä yllätys, kun ketjussa oli ruostetta melko reilusti. Ennen Rexiä oli käytössä Muc Offin Dry Lubea eikä sillä ollut mitään ongelmia vastaavissa tilanteissa, vaikka kuivalle kelille onkin tarkoitettu.

Vertailun vuoksi mun talvi- ja huonon kelin työmatkapyörässä on jotain random ketjuöljyä. Huolto muistuttaa lähinnä heiteillejättöä eli ketjuja putsaan max. kaks kertaa vuodessa ja silloin tällöin lisäilee öljyä ketjujen alkaessa kitistä. Siitä huolimatta ei oo koskaan ruosteessa.

Eli eikös toi Rex sitten ookaan niin ihmeainetta kuin hype antoi ymmärtää?

Kollinjoki
19.08.2021, 21.10
Mulla ihan identtinen kokemus Joe-pojan kanssa eilisen sateisen maastolenkin jälkeen SRAMin GX -ketjulla. Pesin pyörän kotipihassa, mutta koska satoi, oli nälkä ja myöhä, niin en lähtenyt sen enempää pyörää kuivailemaan saatikka ketjuja rasvaamaan. Tai siis vahaamaan, koska perus Rex käytössä. Tänään olikin ikävä yllätys, kun ketjussa oli ruostetta melko reilusti. Ennen Rexiä oli käytössä Muc Offin Dry Lubea eikä sillä ollut mitään ongelmia vastaavissa tilanteissa, vaikka kuivalle kelille onkin tarkoitettu.

Vertailun vuoksi mun talvi- ja huonon kelin työmatkapyörässä on jotain random ketjuöljyä. Huolto muistuttaa lähinnä heiteillejättöä eli ketjuja putsaan max. kaks kertaa vuodessa ja silloin tällöin lisäilee öljyä ketjujen alkaessa kitistä. Siitä huolimatta ei oo koskaan ruosteessa.

Eli eikös toi Rex sitten ookaan niin ihmeainetta kuin hype antoi ymmärtää?

No kun Rex ei ole öljyä vaan vahaa. Sillä on aika vissi ero ruostumisasioissa. Ruokaöljykin suojaa ruosteelta jos vain sitä katsotaan.

Mulla ei kyllä Rexillä käsitellyissä ketjuissa ole ollut täplääkään ruostetta vaikka ovat kastuneet monesti. Mutta ne ei olekaan SRAMin tekemiä ketjuja. SRAM ei vissiin tykkää pinnoittaa ketjuja ruostumattomalla pinnoitteella.

Kanuuna
19.08.2021, 23.00
Eipä ole XX1 ja X01 Eagle ketjut ruostuneet. NX:ssä oli ruostetta havaittavissa, mutten muista että GX:säkään olisi ilmaantunut ruostetta.

ATK
20.08.2021, 00.13
1x11 NX ketjuun ilmaantui minullakin pintaruostetta märillä keleillä kuivumisen jälkeen, olipa ketju käsitelty millä perusöljyllä (Zefal, Finish Line, Holmenkollen...) tahansa. Lähti kyllä helposti pois ja ketju taisi kestää sinänsä ongelmitta. Taisipa joskus ilmaantua jo sen jälkeen pientä ruostetta, kun ketjun oli puhdistanut pesurilla ja kuivannut rätillä ennen uutta öljyämistä...

Nyt on 1x11 pyörässä PC-X1 ja 1x12:ssa X01 Eagle ketjuina, katsotaan ilmestyykö enää niihin vastaavaa.

Joe-poika
20.08.2021, 04.08
Mahtaakohan ketjuissa olla tässä suhteessa merkittäviä eroja?

Toiseksi: joskus on oman fillari Ultegra-ketjussa ollut pesun jälkeen muutama hassu ruostetäplä, mutta en ole osannut pitää sitä millään lailla tärkeänä tai huolestuttavana juttuna, sillä ruoste on aina lähtenyt pyyhkimällä enkä oikein usko että ketjun elinikä on pintaruosteen takia yhtään lyhentynyt.

Olikos tässä siis kyse parafiinivoidellusta vai öljytystä ketjusta?

Toisena ketjuna mulla on joku mikälie KMC, jos se vielä kiskaisee ruosteeseen niin vaihdan öljyihin ja kun noi on ajettu loppuun joskus 2028 niin ostan sitten XT:tä tilalle ja kokeilen vielä kerran.

Firlefanz
20.08.2021, 08.21
Olikos tässä siis kyse parafiinivoidellusta vai öljytystä ketjusta?.

Ei kummastakaan. Squirt ja Holmenkol ovat olleet käytössä.

paaton
20.08.2021, 08.27
squirt ja holmenkollen taitaa molemmat olla parafiinia. Squirt ainakin aika puhdastakin.

Firlefanz
20.08.2021, 08.59
Arvelin että kysyjä tarkoitti parafiinivoidellulla "huolella parafiinissa uitettua" eli uppovahattua.

Joe-poika
20.08.2021, 09.55
Ensisijaisesti tosiaan ainakin allekirjoittanutta kiinnostaa kokemukset siitä, miten märissä olosuhteissa pärjätään sellaisella ketjulla, josta on kaikki rasvat ja öljyt putsattu pois ja jota ei sen jälkeen ole voideltu muulla kuin parafiinilla tai parafiinipohjaisilla aineilla.

Esimerkiksi ketju, jossa on alkuperäiset tehdasrasvat joiden päälle sitten laitetaan jotain, on sekä voitelun että ruostumisen suhteen aika eri tapaus.

Firlefanz
20.08.2021, 10.11
Nekin kokemukset olisi mielestäni hyvä selvästi jakaa ohjeiden mukaan sulassa parafiinissa uitettuihin ja pullosta tipotellen voideltuihin ketjuihin.

Mutta ruoste on minusta silti ruostetta - ja ymmärtääkseni yhtä pahasta tai yhtä vaaratonta, oli ketju voideltu miten tahansa?

harald
20.08.2021, 15.02
Minulla on uppovahattuja ketjuja, ja todella harvoin on niissä mitään ruostetta. Toinen on XX1 ja toinen Shimanon joku Xt-tasoinen?

Kollinjoki
20.08.2021, 19.15
Pihalla on yli vuoden ajamattomana ollut pyörä, jonka ketjun (joku Shimano) öljysin viimeksi varmaankin Muc Offilla. Nyt on pitkäaikaisen laiminlyönnin jälkeen siihen tullut ruostepilkkuja. Täytyisi fiksata ketju ja fillari muutenkin taas ajokuntoon.

Aktiivikäytössä olevan polkimon ketjun (Shimanon ketju tämäkin, olikohan mallia e-Bike kun muuta ei lähikaupan puolityhjästä hyllystä löytynyt 11 vaihteelle) putsasin varastorasvoista useaan kertaan ketjupesurilla + Muc Off Drivetrain Cleanerilla ja sen jälkeen olen rasvannut ketjua Rex Domestiquella. Pesu tarpeen mukaan pelkällä vedellä. Ei ruostumista vesikelissä ajelun tai vedellä pesun ja painovoimaisen kuivatuksen jälkeen. Reilun tonnin ajojen jälkeen ei ketjumitta osoita vaihdon tarpeita. Ajotapani ja painoni ei ole voimansiirron kuluvien osien kannalta erityisen edullinen, esim. viime kesänä taisi n. parin tonnin jälkeen mennä silloinen ketju kuluneena vaihtoon.

Kakkosketjuna on kierrossa Shimano Ultegra, joka samalla tapaa on rasvattu vain Rexillä varastorasvojen loppuunkäytön jälkeisen huolellisen kemikaalipuhdistuksen jälkeen. Unohtui useampi viikko sitten takapihan ikkunapellille jossa joutunut olemaan jonkin verran säiden armoilla. Ei ruostetta. Pääsee talveksi trainerikäyttöön jos saan moisen laitteen hankittua.

En ole mikään ketjujen himopuunaaja, vaan voi mennä helposti 200-300 km ilman sen kummempia ketjun hoito-operaatioita ellei satu märkää keliä matkan varrelle.

jame1967
21.08.2021, 15.12
Holmenkollenista tuli mieleen kun nyt olen kokeillut sitä ja rexiä , ovat mielestäni hyvin lähellä toisiaan , rexiä lisättävä mielestäni useammin.
Molemmat hyviä .

jalkkis
03.09.2021, 17.12
Ketjun voitelua edeltävästä puhdistuksesta. Passaako Bräkleenit yms jarrujen putsaukseen tarkoitetut aineet (tehdas-) rasvojen poistoon? Ketjuissa ei taida olla mitään kumisia tms. tiivisteitä, jotka ottaisivat itseensä? Kattiloissa keittämiset ja muut miljoonan vaiheen putsaukset eivät ole mun juttu.

Jos aineella on väliä, niin Squirttia on tarkoitus laitella.

K.Kuronen
03.09.2021, 17.32
^Ennen squirttailua olen liottanut hyvän tovin lakkabensiinissä. Ketjun kuivuttua kevyt huljuttelu vielä tenussa. Hyvin on Squirt sen jälkeen uponnut.

Kollinjoki
03.09.2021, 18.45
Mä vaan putsasin ketjupesurilla ja Muc Offin Drivetrain cleanerilla oikein huolellisesti muutamaan kertaan ennen Rexin laittoa. Ketju oli jo ehtinyt olla käytössäkin tehdasrasvoilla muutaman sataa kilsaa ennen puhdistusta. Tietysti paras on putsata ketju ennen käyttöä huolellisesti ja alkaa käyttää suoraan Squirtilla tms. Mutta omallakin systeemilläni Rexit pysyneet hyvin kummassakin ketjussa jotka mulla nyt olleet käytössä.

El-Carpaso
05.09.2021, 16.01
Tuo Holmenkolin brändäys on tällä hetkellä vähän hämmentävää. Sivuilta ei löydy lube extremeä, mutta performance lube löytyy. Molemmissa on aika samat markkinointitermit. Vastaavasti markkinointiesitteessä, jossa lube extreme löytyy, ei ole performance lubea.

Olen tehnyt johtopäätöksen, että tuo performance lube on todennäköisesti uudelleenbrändättyä lube extremeä. Performance lubea on aika paljon helpompi löytää kuin extremeä.

vihtis83
05.09.2021, 16.11
Näyttäisi vähän siltä että Holmenkol Performance lube olisi öljymäinen kun taas Lube extreme on vahamainen. Lube extremeä löytyy ainakin täältä:
https://ski-wax.fi/holmenkol-lubeextreme-liquid-50ml-22417/

miz
05.09.2021, 16.40
Näyttäisi vähän siltä että Holmenkol Performance lube olisi öljymäinen kun taas Lube extreme on vahamainen. Lube extremeä löytyy ainakin täältä:
https://ski-wax.fi/holmenkol-lubeextreme-liquid-50ml-22417/

Tänks, on aika hankala löytää tällä hetkellä vakiopaikoista. Täytyy hommata ennen syksyä. Erinomainen tuote, kesällä tykkään squirtista enemmän, mutta tämä on syksyllä ja talvella hyvä.

vihtis83
05.09.2021, 16.46
Tänks, on aika hankala löytää tällä hetkellä vakiopaikoista. Täytyy hommata ennen syksyä. Erinomainen tuote, kesällä tykkään squirtista enemmän, mutta tämä on syksyllä ja talvella hyvä.

Näyttää muuten tuolla mun linkkaamassa kaupassa olevan aika vähissä kun ostoskoriin niitä koitti lisätä, pari pulloa vaan.

El-Carpaso
05.09.2021, 19.07
No, tilasin nyt molempia. Katsotaan onko samaa vai eri tavaraa

miz
05.09.2021, 20.16
No, tilasin nyt molempia. Katsotaan onko samaa vai eri tavaraa

Eri tavaraa, eri väristä (öljyn väristä) ja tuotekuvauksessa on performancesta näin: "High-tech chain oil".

Onko tuo extreme muuten kokonaan lopetettu kun ei ole Holmenkollin sivuillakaan: https://www.holmenkol.com/de-de/en_GB/cat/Products-10100/Bike-10071/

Kanuuna
07.09.2021, 22.37
Olikos joku huomannut Squirtissa muuttunutta rakennetta? Edellinen pikkupullo loppui ja uusi puolen litran puteli tuli tilalle tuossa kesällä. Nyt on tullut siis muutama kuukausi ajettua tuolla uudella. Tuntuu kuin nykyinen olisi jotenkin vetisempää kuin aiempi. Pulloa on sekoiteltu. Voi toki olla, että vanhasta oli haihtumut nestettä pois. Tuntuu kuitenkin, että myös sään kesto on vähentynyt ja kostean kelin jälkeen joutuu aina voitelemaan. Ketju helisee huuhtelun (ja kuivauksen) jälkeen ennen seuraavaa lenkkiä ja alkaa kuulua ’venymistä’ jo lyhyen ajon jälkeen. Huuhtelun ja pyyhinnän jälkeen voitelu ei siis riitä samoin kuten muistelen aiemman seoksen kestäneen.

Situm
07.09.2021, 23.01
Varmana tietona voin sanoa, että extremen valmistus on lopetettu, syynä lienee se nanocombound. Mun mielestä toistaiseksi parasta tavaraa. Todella huonolla hoidolla xx1 ketjut ja takapakka kesti 9000km, ja jäivät vielä pahan päivän varalle.

Aakoo
08.09.2021, 07.41
Lube extremen valmistuksen lopettaminen on kyllä huono homma. Tuleekohan tilalle mitään vastaavaa?

El-Carpaso
08.09.2021, 07.59
Vasta laitoin tuota performancea eilen, niin vielä ei voi paljoa sanoa. Mutta epäilyttävää tavaraa kun katosi ketjun sisään, eikä enää oikein suostunut tulemaan ulos. Ensimmäinen ketjuöljy, jonka kanssa tuli tunne, että rättiin ei jossain kohtaa enää jää mustaa möhnää.

K.Kuronen
08.09.2021, 08.23
Olikos joku huomannut Squirtissa muuttunutta rakennetta? Edellinen pikkupullo loppui ja uusi puolen litran puteli tuli tilalle tuossa kesällä. Nyt on tullut siis muutama kuukausi ajettua tuolla uudella. Tuntuu kuin nykyinen olisi jotenkin vetisempää kuin aiempi. Pulloa on sekoiteltu. Voi toki olla, että vanhasta oli haihtumut nestettä pois. Tuntuu kuitenkin, että myös sään kesto on vähentynyt ja kostean kelin jälkeen joutuu aina voitelemaan. Ketju helisee huuhtelun (ja kuivauksen) jälkeen ennen seuraavaa lenkkiä ja alkaa kuulua ’venymistä’ jo lyhyen ajon jälkeen. Huuhtelun ja pyyhinnän jälkeen voitelu ei siis riitä samoin kuten muistelen aiemman seoksen kestäneen.

Mulla oli yhdessä vaiheessa puteli tai kaksi, jotka vaikuttivat vetisiltä ja voitelivat huonosti ja silloin meinasinkn lopettaa Squirtin käytön. Sen jälkeen uudet pullot ovat olleet toimivia.

MTB Engineer
08.09.2021, 10.27
Tuossa hyvä videotesti, jossa myös Squirt mukana. Ei juuri vakuuta. (1) Ultimate Bicycle Chain Lubricant Test | Best Bike Chain Lube - YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=FbFNrnQ4QUo)

harald
08.09.2021, 10.50
Huono testi jos ei annettu Squirtin kuivua. Aika välinpitämätön asenne kaverilla, "en lue käyttohjeita, laitan vaan rasvaa ketjuun ennen lähtöä".

JackOja
08.09.2021, 10.55
Squirt oli ihan hyvä tuossa testissä. Jatkan senkin käyttöä.

Jotkut noista testijärjestelyistä eivät mielestäni näennäisestä tieteellisyydestään huolimatta vastaa ketjujen normaalia käyttöä. Kaveri oli nähnyt vaivaa ihan tosissaan kyllä.

Kuminauha
08.09.2021, 13.59
Jo näkee vaivaa ni ei se pelkästään tarkota että siitä on mitään hyötyä. Mutta silti ihan OK testi mun mielestä. Tosin kyllä pitäisi antaa vähän kuivahtaa, jos kerran valmistaja niin neuvoo.

Juha Lehtinen
08.09.2021, 14.45
Tuollakin testillä paikkansa on ja varmaankin palvelee parhaiten testin tekijää. Hiekkatestikään ei kerro koko totuutta. Testi kertoo sen kyllä miten hiekka tarttuu öljyyn mutta ei oikein sitä mitenkä öljy hylkii ketjussa likaa. Toki mitä vähemmän hiekkaa ketjun pinnalla niin vähemmän kuluttaa voiman siirtoa että sinällään hyödyllinen testi.

kauris
08.09.2021, 15.31
Squirtti on ollut kyllä jees ja talveksi mulla on sen low temp versiota. Voishan tuota muc offin dry lubea toki kokeilla joku kerta.

MTB Engineer
09.09.2021, 11.05
Mun mielestä tuon testin suurin anti on kulumisenestokyky. Siihen ei näissä juuri vaikuta se onko voiteluaine annettu kuivua vai ei, koska kantoneste ei joka tapauksessa osallistu voiteluun.

Tuo hiekkatesti dry lubeille märkänä tehtynä on tosiaan ihan puutaheinää. Jos joku noin tekee niin menee käyttäjävirheen eikä voiteluaineen piikkiin jos kerää moskaa.

kauris
09.09.2021, 12.07
Muc offin dry lubea saa näköjään Suomesta suoraan hyllystä useastakin paikasta.

Wason
09.09.2021, 12.17
Käytättekö talvisin eri ketjuöljyä kuin kesällä?

Olen käyttänyt wd-40 wet lubea kesät talvet, mutta tuota vahapohjaista squirtia kiinnostaisi kokeilla kun sitä kovasti kehuttu. Toki sillekin näyttää olevan eri versio kylmiin olosuhteisiin.

JackOja
09.09.2021, 12.29

Toiset käyttää - toiset ei.

MRe
09.09.2021, 16.05

Olen käyttänyt wd-40 wet lubea kesät talvet, mutta tuota vahapohjaista squirtia kiinnostaisi kokeilla kun sitä kovasti kehuttu. Toki sillekin näyttää olevan eri versio kylmiin olosuhteisiin.
Kesällä normi-squirtia ja talvella sitä low-temp -versiota. Siirryin Squirtiin muista möhinistä, kun eivät tehneet muuta kuin sotkeneet ketjut. Muc-Off oli pahimmasta päästä.

hannupulkkinen
09.09.2021, 16.15
Jostain netin syövereistä näin, että höyrypesuria voi käyttää ketjun puhdistamisessa. Pesin ensin ketjun tavalliseen tapaani laimentamattomalla Pinelinellä, huuhtelin hyvin ja kuivasin rätillä. Olen käyttänyt jo pitkään Rexin halvempaa vahaa ja pessyt sitä varten ketjun monta kertaa em. tavalla. Keittiöpaperilla testasin, että ketju on puhdas. Se on rättiä parempi tapa kuivauksen jälkeen. Kuinka ollakkaan höyrypesurin jälkeen sain rättiin vielä mustaa, mutta kuivauksen jälkeen en enää paperitestillä. Rex toimii hyvin kun muistaa joka lenkin jälkeen pyyhkiä ketjun rätillä ja uusia pesemisen ja voitelun parin- kolmensadan kilsan jälkeen.

Wason
09.09.2021, 16.15
Kesällä normi-squirtia ja talvella sitä low-temp -versiota. Siirryin Squirtiin muista möhinistä, kun eivät tehneet muuta kuin sotkeneet ketjut. Muc-Off oli pahimmasta päästä.

Ok. Onko kokemuksia miten tuo normi squirt käyttäytyy talvella?

JackOja
09.09.2021, 16.32
Ok. Onko kokemuksia miten tuo normi squirt käyttäytyy talvella?

Käyttäytyy hyvin. Itse käytän ympäri vuoden. Kuskin pakkasraja tosin n. -10°C.

Plus
15.09.2021, 14.56
Rex jatkaa ennätystehtailua Zero Friction cyclingillä. Tällä kertaa vuorossa Black Diamond + Race Day Spray, jotka yhdessä romuttavat aiemmat ennätykset kertavoitelun kestossa pölyisissä olosuhteissa. Aiemmassa testissä Black Diamond teki jo ennätykset kuivan kelin maantieajoa simuloivassa testissä, ja tämä Gravel / MTB / CX -testi kattaa kaikki kuivan kelin olosuhteen noissa pyöräilyn alalajeissa.

Tulos tarkoittaa käytännössä sitä, että Rexiä parempaa voitelua ei markkinoilla tällä hetkellä ole, oli kyse sitten kuivan kelin maantieajosta, sorasta, mastoajosta tai cyclocrossista. Märän kelin testi on vielä vaiheessa, mutta tuo tulos lupailee hyvää jo siihenkin.

https://i.imgur.com/77C0vK0.png
Black Diamond jätti myös pelkiltään käytettynä monet hypetetyt tuotteet taakseen. Rexiltä on menossa testiin ZFC:lle tuotekehityksessä olevat kuumavahat ja vesipohjaiset vahaemulsiot, joten voipi olla että top ten on tulevaisuudessa vahvasti suomalaisedustuksessa. ZFC:n testiprotokolla on alan toimijoiden keskuudessa laajalti luotettu, joten eipä tähän kilpailijoillakaan nokan koputtamista ole.

Linkki Rexin instapostaukseen: https://www.instagram.com/p/CT1sdU5MdYU/?utm_source=ig_web_copy_link

harald
15.09.2021, 15.20
Onko testissä vain tippapullosta tulevat aineet, vai miten esim. molten speedwax asettui testissä? Niitten nettisivuilla en löytänyt mainintaa tästä.

Qilty
15.09.2021, 15.26
Onko testissä vain tippapullosta tulevat aineet, vai miten esim. molten speedwax asettui testissä? Niitten nettisivuilla en löytänyt mainintaa tästä.Kyllä Silcan hot melt ainakin on uppovahasydeemi

paaton
15.09.2021, 15.46
Rexin uppovaha + race day spray kuulostaa aika lopulliselta ratkaisulta. Ehkä täytyy jo käydä hakemassa pullo ja testata toimivuutta moltenin kanssa.

Plus
15.09.2021, 16.00
Onko testissä vain tippapullosta tulevat aineet, vai miten esim. molten speedwax asettui testissä? Niitten nettisivuilla en löytänyt mainintaa tästä.

Moltenista ei ole vielä uusimmalla WS2-versiolla tehtyä testiä, mutta ZFC:n viimeisimmän facepostauksen perusteella se on äärimmäisen lähellä Silcan Hot Meltin tulosta. Alkuperäisen Moltenin resepti jää Silcan Hot Meltistä jälkeen aika reilusti. Tuossa S.A.L. testissä on mukana kaikki voiteluainetyypit. Niin sanotussa main testissä yksi uppovahoja suosiva seikka on se, että jokainen uudelleenvoitelu on käytännössä myös ketjun syväpuhdistus. Näinhän ei ole tippapullovahojen/öljyjen kanssa, vaan niissä uusi voitelukerta lisätään likaantuneeseen ketjuun. Siinä mielessä S.A.L. testi on tasavertaisempi kaikkien eri voiteluainetyyppien välillä.

Plus
15.09.2021, 16.12
Rexin uppovaha + race day spray kuulostaa aika lopulliselta ratkaisulta. Ehkä täytyy jo käydä hakemassa pullo ja testata toimivuutta moltenin kanssa.

Moltenissa eikä muissakaan uppovahoissa ei ole ongelmaa kontaminaation kanssa, joten RDS ei ole niin paljon hyödyllinen kuin se on Black Diamondin kanssa. BD taas pesee kaikki uppovahat keston suhteen puhtaassa kelissä, mutta alkaa ottaa takkiin kun kontaminaatiota lisätään. Lähtötaso on tosin niin korkea, että huonontuessaankin BD vielä voitelee paremmin kuin monet uppovahat puhtaina. RDS suojaa BD:n kontaminaatiolta, ja säilyttää BD:n voitelukyvyn lähes samanlaisena kuin se on ilman kontaminaatiota. BD+RDS voitelee "hiekkamyrskyssäkin" paremmin ja pidempään kuin Silcan Hot Melt (ja ilmeisesti uusin Molten) puhtaissa olosuhteissa. ZFC:n kuivakontaminaatiotestissä siis ripotellaan hiekkaa ketjuun säännöllisin väliajoin.

Moltenia kannattaisi ennemminkin tuunata lisäämällä siihen kuumana sekaan Black Diamondia.

https://i.imgur.com/amYwGvS.png

TKe_
15.09.2021, 18.07
Minä hommasin tuota black diamondia ja olen sillä nyt jyystänyt elokuun 22 päivästä ilman tarvetta lisätä. 3-5 lenkkiä viikkoon. Se mikä ihmetyttää on se, että joka lenkin jälkeen rättiin jää ketjusta mustaa tavaraa vaikka koko voimansiirto oli putsattu huolellisesti ultraäänipesurilla ennen black diamondin käyttöönottoa. Enemmän kosmeettinen juttu tuo on..

arctic biker
15.09.2021, 19.44
Ultraääni pesuri kiinnostaa mistä halpa ja hyvä?

paaton
15.09.2021, 20.17
Moltenissa eikä muissakaan uppovahoissa ei ole ongelmaa kontaminaation kanssa, joten RDS ei ole niin paljon hyödyllinen kuin se on Black Diamondin kanssa. BD taas pesee kaikki uppovahat keston suhteen puhtaassa kelissä, mutta alkaa ottaa takkiin kun kontaminaatiota lisätään. Lähtötaso on tosin niin korkea, että huonontuessaankin BD vielä voitelee paremmin kuin monet uppovahat puhtaina. RDS suojaa BD:n kontaminaatiolta, ja säilyttää BD:n voitelukyvyn lähes samanlaisena kuin se on ilman kontaminaatiota. BD+RDS voitelee "hiekkamyrskyssäkin" paremmin ja pidempään kuin Silcan Hot Melt (ja ilmeisesti uusin Molten) puhtaissa olosuhteissa. ZFC:n kuivakontaminaatiotestissä siis ripotellaan hiekkaa ketjuun säännöllisin väliajoin.

Moltenia kannattaisi ennemminkin tuunata lisäämällä siihen kuumana sekaan Black Diamondia.

Niin senhän olen uppovahaa käytteässä huomannut, ettei se vahakerros pinnalla pysy kuin hetken, ehkä tuon 200km. Monihan on sitä mieltä, ettei voimansiirto tarvitsekkaan pinnalle voitelua, mutta olen itse tästä eri mieltä. Vaihteisto ja varsinkin eturattaat toimii minusta paremmin voideltuna.

Yksi syy haluun käyttää vahaa on juurikin tuo, ettei kura tartu ketjuun. Voimansiirto kuluu silmissä normaaleilla öljyillä talven aikana. Ja jos race day poistaa tuon rexin kanssa, niin silloinhan sitä kannattaa käyttää. Uppovahan kaveriksi kaipaisin jotain kestävää voitelua ja suojaa ketjun pinnalle. Olisi vähän siistiä, jos se vaha kestäisi kunnolla myös sateella ajaessa.

Ja joo. Edelleen minusta se rex sotkee liikaa ja toivon uppovaha versiota.

xubu
16.09.2021, 10.04
Ultraääni pesuri kiinnostaa mistä halpa ja hyvä?

Muakin kiinnostaisi hyvä ultraäänipesuri. Tuo halpa ja hyvä tosin harvoin kohtaa. Minulla on vain kokemusta Lidlin pesurista joka oli huono ja halpa.

virkpe
16.09.2021, 19.22
https://www.puuilo.fi/kramfors-ultraaanipesuri-3-2l minä olen ollut tuohon tyytyväinen. Hyvin tuntuu ketjuista irtoavan lika.

k2x80w
16.09.2021, 19.31
https://www.puuilo.fi/kramfors-ultraaanipesuri-3-2l minä olen ollut tuohon tyytyväinen. Hyvin tuntuu ketjuista irtoavan lika.Onko toi liian pieni 12s mtb pakan pesuun?

Sent from my YAL-L21 using Tapatalk

Santtu75
16.09.2021, 20.12
Onko toi liian pieni 12s mtb pakan pesuun?

Säiliön mitat 240 x 135 x 100 mm

Tuollainen 12s. Mtb pakka (nopealla noin mittauksella) on halkaisijaltaan 200mm luokkaa joten ei valitettavasti mahdu...
Olisi kyllä mielenkiintoinen laite puhdistukseen tuohon hintaan.

virkpe
16.09.2021, 21.42
Onko toi liian pieni 12s mtb pakan pesuun?

On, valitettavasti 12 takapakka ei mahdu tuohon. Itselläni on myös tuo 12 ja sen pesuun täytyis ottaa se isompi malli ja silloin hinta pomppaa.

k2x80w
16.09.2021, 21.47
Näköjään 200 eurolla saa 10 litrasen ja siihen sitten mahtuisi pakka.

virkpe
16.09.2021, 21.54
Tuossa isommassa on myös hyvä tuo tyhjennyshana, niin ei tarvitse kallistelemalla tyhjentää laitetta.

TKe_
17.09.2021, 08.54
Hyvästä en tiedä, mutta tämä on: https://www.tooloutlet.fi/product/42459/timco-ultraaanipesuri-108-litraa

harald
17.09.2021, 10.44
^On kyllä ihan saman näköinen kuin puuilon 199€ Kramfors

k2x80w
17.09.2021, 12.56
Hyvästä en tiedä, mutta tämä on: https://www.tooloutlet.fi/product/42459/timco-ultraaanipesuri-108-litraa
Tossa edukkaampi.
https://www.tori.fi/satakunta/Ultraaanipesuri_10_8L__uusi_huippulaite_88665799.h tm?ca=18&w=3

Zykkel
17.09.2021, 22.07
Olen itse siirtynyt tällaiseen harvempaan kerran vuodessa totaali huoltoon. Käytössä kaksi sähköpyörää ympärivuoden. Kesällä käytän Squirt e-bike Chain Wax:a pari kertaa kk. ja syksyllä siirryn HOLMENKOL Lube Extreme vahaan. Vielä tuota jälkimmäistä noin 2,5 pulloa jäljellä. Täytyy löytää joku vastaava, jos ei enää palaa myyntiin. Keväällä vaihdan takapakan SHIMANO XT CS-M771 14t ja 16t rattaat. (Nämä noin 70-80% käytössä). Samalla vaihtuu Shimano CN6090 10-v ketjut uusiin. En pahemmin enää mittaile ketjuja ja varmaan voisi ajaa pidempäänkin, kuin nykyinen noin 3000 – 4000 km/vuosi/per pyörä, mutta itselläni tämä toimii.

tobby
18.09.2021, 11.06
https://www.puuilo.fi/kramfors-ultraaanipesuri-3-2l minä olen ollut tuohon tyytyväinen. Hyvin tuntuu ketjuista irtoavan lika.

Minkähän kokoinen takapakka tähän sopii.
Tuli myös tilattua, ketjuja ja ehkä takavaihtajaa varten, että tarvittaessa voisi sitäkin siellä uittaa. tosin Timco merkkinen https://www.puuilo.fi/timco-ultraaanipesuri-3-2l-inox-k ,lienee aikalailla sama värkki

Fairillako jopa toimii sitten, että ei tarvitse mitään kovempia pesuaineita käyttää.

Vinkkejä laitteen käytössä?

järtsy
18.09.2021, 20.26
Olen itse siirtynyt tällaiseen harvempaan kerran vuodessa totaali huoltoon. Käytössä kaksi sähköpyörää ympärivuoden. Kesällä käytän Squirt e-bike Chain Wax:a pari kertaa kk. ja syksyllä siirryn HOLMENKOL Lube Extreme vahaan.

Tuota Holmenkollenia olen kanssa käyttänyt ja huippukamaa, todella harmi jos ei enää saa.

nure
18.09.2021, 23.50
Joskus vain miettii että kun tätä ketjua seuraa niin miten porukka ehtii ajella? Enemmän keskitytään johonkin rasvaan kuin liikkumiseen, lienee ingengöörit taas myllää.

paaton
19.09.2021, 00.44
Joskus vain miettii että kun tätä ketjua seuraa niin miten porukka ehtii ajella? Enemmän keskitytään johonkin rasvaan kuin liikkumiseen, lienee ingengöörit taas myllää.

Sanos nyt nure, paljonko itse olet ajanut tämän kuun aikana? Mua itseäni tuo toimiva voitelu vaan kiinnostele, kun pskaloskassa tulee ajoa suht paljon. Nyt ajanut jo jonkin aikaa pelkkää gravellia ja avg km/kk näyttää olevan tasan 400. Saako noilla jo miettiä ketjun toimivaa voitelua?

Jos ajaa märkää soraa useamman tunnin kerralla, niin se toimiva voitelu ei vaan ole yksinkertainen juttu. Minä en ole vieläkään tuollaista löytänyt. Wetlubejen kanssa hiekka hieroo rattaat psksi. Vaihtajan rissat kestää muutaman viikon. Ultegran eturattaat tuurilla talven. Vahat taas toimii lenkistä max 1/3 ja loppu ajetaan täysin kuivalla ketjulla. Oletko koskaan ajanut märkää hiekkaa +6h?

Edit: 400/wk

TERU
19.09.2021, 07.14
Jää noita vapaita tunteja ajamisien jälkeen paljonkin, mutta ketjun kanssa puljaaminen ei oikein vedä puoleensa, muuta mukavampaakin löytyy. Nuo mainiot rullaketjut kestävät ja toimivat melkoisen vähälläkin, hämmästyttävä tuote sinänsä, joka mahdollistaa ipi-ihanan pyöräilyn.

ruuduntakaa
19.09.2021, 08.41
Sanos nyt nure, paljonko itse olet ajanut tämän kuun aikana? Mua itseäni tuo toimiva voitelu vaan kiinnostele, kun pskaloskassa tulee ajoa suht paljon. Nyt ajanut jo jonkin aikaa pelkkää gravellia ja avg km/kk näyttää olevan tasan 400. Saako noilla jo miettiä ketjun toimivaa voitelua?

Jos ajaa märkää soraa useamman tunnin kerralla, niin se toimiva voitelu ei vaan ole yksinkertainen juttu. Minä en ole vieläkään tuollaista löytänyt. Wetlubejen kanssa hiekka hieroo rattaat psksi. Vaihtajan rissat kestää muutaman viikon. Ultegran eturattaat tuurilla talven. Vahat taas toimii lenkistä max 1/3 ja loppu ajetaan täysin kuivalla ketjulla. Oletko koskaan ajanut märkää hiekkaa +6h?

500 km tulee kuussa ympäri vuoden, siihen mahtuu 5km työmatkat suuntaansa+lenkit joihin mahtuu kuraa, mutaa , hiekkaa. Kaikkea mahdollista. Pyörä on usein kuin ois mudalla maalattu.
REX on tarjonnu aina toimivan voitelun. Pyörän pesun yhteydessä ketjut tietty saa vettä. Ja rättiä silloin tällöin.

Muuhun ei ole tarvinnu ketjujen suhteen aikaansa hukata. Mutta kukin tavallaan, jos haluaa harrastaa ketjujen kanssa niin mikäs siinä.
itse mieluummin käytän senkin ajan ajamiseen.

Muoks: jos noin äkkiä menee rissat ja eturattaat kannattais varmaan katsastaan jotain toista merkkiä? Itse totesin Shimanon ketjut+pakan kelvottomiksi(SLX) maastokäyttöön.

Ja steel is real, myös voimansiirrossa. :)

paaton
19.09.2021, 08.50
Sori, korjaan avg km/wk 400....

Firlefanz
19.09.2021, 09.14
Vaatimaton ehdotukseni on että nure ja TERU rupeavat pitämään julkista ajopäiväkirjaa, jossa he kertovat ajonsa eli kilometrit ja olosuhteet ja paljastavat miten he ketjunsa voitelevat ja voimansiirtoaan huoltavat.

PS Itse elän niin auvoisaa ja täyteläistä elämää ettei minulla ole aikaa tulla foorumille päivittelemään muiden ajankäyttöä tai kertomaan miten vähällä vaivalla itse selviän pyörän huoltoon liittyvistä asioista joiden kanssa muut joutuvat "puljaamaan" tai jostain kumman syystä haluavatkin "puljata".

PPS paaton: oli täysin selvää että kyse oli kilometreistä viikossa, mutta haluan muistuttaa ja painottaa että viikon lyhenne on vko. Yritetään vielä jonkin aikaa sinnitellä suomenkielen kanssa...

ruuduntakaa
19.09.2021, 09.26
Sori, korjaan avg km/wk 400....

No nyt alkaa tyhmäkin ymmärtämään kulumista.

Mulla ei kestänyt pakka ja ketju kuin 1000km, eli sun ajomäärillä 2,5 viikkoa...

paaton
19.09.2021, 09.30
Eikä mulla ole mikään tarkoitus elvistellä noilla noilla kilometreillä, niitä tulee minkä tulee. Mutta nurenkin tarttee tajuta, että varsinkaan gravellissa se voitelu ei oikeasti ole mikään yksinkertainen rasti. Rex on tehnyt paljon duunia tuon osalta ja itse kyllä odotan kovasti tulevaa uppovahaa+siihen tehtyä pinnoitesprayta.

Rexissä tosiaan nään paljon ajavana ongelmana sen sotkemisen. Siis vaikka sotkemisen lähes loppuu ensimmäiseen pyyhkimiseen, niin käytännössä se on kuitenkin edessä jokaisen pitkän sadelenkin jälkeen. Ennen jokaista viikonloppulenkkiä ne ketjut on kuitenkin voideltava märällä.

Sotanorsu666
19.09.2021, 10.12
Rexissä tosiaan nään paljon ajavana ongelmana sen sotkemisen. Siis vaikka sotkemisen lähes loppuu ensimmäiseen pyyhkimiseen, niin käytännössä se on kuitenkin edessä jokaisen pitkän sadelenkin jälkeen. Ennen jokaista viikonloppulenkkiä ne ketjut on kuitenkin voideltava märällä.

Tästä syystä itsellänikin pölyttyy yhden voitelun verran käytetty pullo domestiquea kaapissa. Ei siihen voi enää siirtyä squirtin jälkeen, vaikka voitelisi kuinka hyvin. Tein kaiken rexin ohjeen mukaan ja kävin seuraavana päivänä ajamassa n.60km lenkin soralla. Niin vaan oli takana kehän pinnalla pieniä roiskeita voimansiirron puolella ja ketju kyllä kerää vähän paskaa myös itseensä. Ehkä kokeilen joskus vielä uudestaan, ehkä en, mutta onpahan ainakin kerran kokeiltu.

TERU
19.09.2021, 10.12
Ketjujen voitelu, kyllä voitelen ketjut, ei kitise kuin varpusparvi omissani.

misopa
19.09.2021, 11.33
Tästä syystä itsellänikin pölyttyy yhden voitelun verran käytetty pullo domestiquea kaapissa. Ei siihen voi enää siirtyä squirtin jälkeen, vaikka voitelisi kuinka hyvin. Tein kaiken rexin ohjeen mukaan

Täysin sama homma itsellä. Squirt nyt käytössä ja tykkään. Rexi (ja muut märäksi ketjuun jäävät voiteluaineet) imee hiekkaa ja rohisee vaikka ketju pyyhitty rätillä ennen ajoa. Vaikea uskoa, ettei kuluttaisi voimansiirtoa nopeampaa, kun hiekkaa yms. tarttuu ketjuun mukaan. Ja lenkin jälkeen ketju mustana. Rexiä kokeilen seuraavan kerran kun sitä vahaa on saatavilla. Squirtti ei rohise hiekalla kun on antanut vahan kuivua yön yli ennen ajoa. Ainoa huono puoli tuossa Squrtissa on, että ei kestä ihan niin kauan hiljaisena mitä märkävoiteluaineet. Mutta ero ei ole suuri.

Taas kehitetty maailman paras voiteluaine. Näitä tulee kuin sieniä sateella. https://muc-off.com/pages/ludicrous-af

JKO17
19.09.2021, 12.06
Nykyisin puhdistan ketjut ja takapakan noin 3-4viikon /noin 800 km välein siten, että ketjut purkkiin ja 3 x liotinhuuhtelu. Tämän jälkeen rexin domestic tai black diamond parinsadan kilometrin välein.
Pyörät on maantiekäytössä ja kuivalla kelillä, ellei sade pääse yllättämään.

Mielenkiinnosta voisin kokeilla tuota Squirttia, jota on paljon kehuttu. Miten tämän käyttö nyt muuttaisi nykyistä systeemiäni.
Ketjut ekaksi puhtaaksi, sitten Squirttia joka annetaan kuivua yön yli? Millaisin välein lisäätte tuollaisessa kuivan kelin maantiekäytössä ja millaisin välein ketjun totaalipuhdistus tehdään vai tehdäänkö ?
Kannattaako tähän systeemiin yhdistää uppovahaus samalla.

Näitä on varmaankin käsitelty joskus aiemminkin, mutta joskos tätä kautta saisi tiivistelmää

Paksupolkija
19.09.2021, 12.11
Kuinka paljon kuiva ketju kuluttaa rattaan hampaita kun vertaa kuivaa ketjua (voiteluaine siellä missä pitää, eli rullan sisällä) vai ns rasvattu tai öljyinen ketju? Rullahan ei pyöri hampaassa periaatteessa, mutta kyllä se varmaan siinä vähän hinkkaa kun rattaat kuluu. Itse veikkaisin että hyvin rasvattu kuluttaa vähemmän, mutta maasto- tai hiekkatieajossa siinä seassa on ennenpitkää hiekanjyviä tekemässä lisää kuluttavaa tahnaa.

Plus
19.09.2021, 12.29
Vaikea uskoa, ettei kuluttaisi voimansiirtoa nopeampaa, kun hiekkaa yms. tarttuu ketjuun mukaan.

Onneksi asiasta on tutkimustietoa, niin ei tarvitse olla uskomusten varassa. Zero Friction Cyclingin "main test" on tehty Domestiquella läpi kokonaisuudessaan, ja tässä dataa. Jokainen "block" on kestoltaan 1000km, ja taulukossa seurataan ketjun venymisen edistymistä kumulatiivisesti joka blockin jälkeen. Squirt ja Rex ovat allekkain, joten niitä on helppo verrata.

Block 2:ssa ketjuun ripotellaan hiekkaa tietyin väliajoin, ja pyyhitään ennen uudelleenvoitelua. Block 3:ssa ei lisätä uutta kontaminaatiota, vaan lisätään ainoastaan voiteluainetta Block 2:ssa likaantuneeseen ketjuun. Eli jos Block 3:ssa tapahtuva kuluminen on pientä, tarkoittaa se että Block 2:ssa levitetty hiekka ei jää ketjun sisään kuluttamaan sitä, vaan voitelukyky palautuu ennalleen. Huonona esimerkkinä tästä on esim. White Lightning Epic Ride, joka muuttuu hiomatahnaksi Block 3:ssa koska se on imenyt Block 2:ssa levitetyn hiekan sisäänsä. Muc-Offit ei pärjää edes Block 1:ssä eli puhtaassa laboratorio-olosuhteessa.

https://i.imgur.com/saRdft6.png

Tässä taas blokkikohtainen kuluminen. Domestique ei märässä hiekassa eli wet contamination blockissa ihan parhaiden joukossa, mutta Squirtin edellä kuitenkin.

https://i.imgur.com/ByKqVSt.png

Kannattaa huomioida, että kuumavahat ovat ZFC:n testeissä uudelleenvoitelujen suhteen eri viivalla kuin pullosta levitettävät tuotteet. Kuumavahauksessa jokainen uudelleenvoitelu on myös syväpuhdistus. Uudellenvoiteluväli on myös melko tiheä, 200/400km.

paaton
19.09.2021, 12.31
Kuinka paljon kuiva ketju kuluttaa rattaan hampaita kun vertaa kuivaa ketjua (voiteluaine siellä missä pitää, eli rullan sisällä) vai ns rasvattu tai öljyinen ketju? Rullahan ei pyöri hampaassa periaatteessa, mutta kyllä se varmaan siinä vähän hinkkaa kun rattaat kuluu. Itse veikkaisin että hyvin rasvattu kuluttaa vähemmän, mutta maasto- tai hiekkatieajossa siinä seassa on ennenpitkää hiekanjyviä tekemässä lisää kuluttavaa tahnaa.

Noin minäkin ajattelin, mutta frendi kertoi ajaneensa uppovahalla, eli täysin pinnalta kuivilla ketjuilla ja voimansiirrolla hurjia määriä, eli ei se kaipaa pinnalle välttämättä mitään. Varsinkin syksyisellä gravellilla se pinnalta kuiva ja hiekkaa keräämätön ketju on 100% varmuudella rattaille parempi vaihtoehto.

misopa
19.09.2021, 12.57
Onneksi asiasta on tutkimustietoa, niin ei tarvitse olla uskomusten varassa. Zero Friction Cyclingin "main test" on tehty Domestiquella läpi kokonaisuudessaan, ja tässä dataa.

Niin, kuten totesin vaikea uskoa. Tuo testi on toki ollut tiedossa. Ja uskottavahan se on kun on mustaa valkoisella. Ei käy tuota testiä kiistäminen. Mutta mustaa on myös sen verran ollut ketjuissa, että pitäydyn toistaiseksi kilpailevan firman tuotteessa odotellessa sitä teidän vahaa. Mielelläni antaisin rahat Suomeen Etelä-Afrikan sijaan.

Rullaa&
19.09.2021, 16.14
Suosittelen kokeilemaan smoove -vaha/öljyä. Olen tätä joskus ennenkin mainostanut tässä ketjussa. Pysyy hämmästyttävän hyvin ketjuissa, vaikka ajaisi kaatosateella. Maastopyörällä menee useammat kuralenkit samalla voitelulla. Useampi talvikin on jo tuolla tullut ajettua.

Huonoina puolina tuossa on saatavuus ja pitkähkö kuivumisaika. Olen tilannut tuota ebaysta useamman pullon kerralla.

Tässä on muutaman vuoden takainen testirapsa kyseisestä mömmöstä: https://www.bikeradar.com/reviews/maintenance/oils-and-lubricants/chain-lubricant/smoove-lube-review/

tobby
25.09.2021, 12.29
Minkähän kokoinen takapakka tähän sopii.
Tuli myös tilattua, ketjuja ja ehkä takavaihtajaa varten, että tarvittaessa voisi sitäkin siellä uittaa. tosin Timco merkkinen https://www.puuilo.fi/timco-ultraaanipesuri-3-2l-inox-k ,lienee aikalailla sama värkki

Fairillako jopa toimii sitten, että ei tarvitse mitään kovempia pesuaineita käyttää.

Vinkkejä laitteen käytössä?

Tuntuisi olevan soiva peli.
Ainakin 28 hampainen takapakka sopi hyvin altaaseen.

paaton
25.09.2021, 22.01
Holmenkollen toimii muuten uppovahatun ketjun kanssa hienosti. Tänään 160km märkää gravellia. Moltonilla vahatuilla ketjuilla oli ajettu reilu satku hiekkaa ennen lenkkiä ja laitoin päälle holmenkollenia.

Vaihteet toimivat hienosti kotiin asti, eikä ketjuista kuulunut pienintäkään natinaa. Ketjut pysyvät puhtaina ja hiekattomina. Pesun jälkeen ketjun pinnassa tuntui edelleen vahamainen kerros, eli ilmeisesti holmenkollenia ole jäljellä. Jotain tuollaista kamaa täytyisi löytää vahatun ketjun päälle suojaksi.

Nyt siis lenkillä ei kuitenkaan satanut, vaikka tie olikin märkä lähes koko reissun.

K.Kuronen
06.10.2021, 21.09
Otin 3900 km ajetun ketjun irti ja vertasin (kuormituksessa) uuteen vastaavaan ketjuun ja ajetun ketjun venymäksi arvioin 2-3 mm. Ketjun mittasin täydeltä pituudeltaan (1400 mm), eli venymä on enintään 0.25%.

-YBN SLA 110 TI-N, musta,
-Squirtillä voideltu,
-ajosta ehkä reilu puolet sorateillä, yleensä kuivissa olosuhteissa,
-ei kertaakaan irti ollut, vain vedellä ajon jälkeen huuhdeltu ja rätillä puhtaaksi pyyhitty.

Ketju ei myöskään ole kulunut erityisesti taipuisammaksi, sillä vaihtaminen on edelleen täsmällistä. Käytössä on ollut kolme eri kiekkoa ja kolme eri rataspakkaa: Microshift (2000km) SLX (1000) ja SLX (900). Edessä on ollut sama eturatas (Wolftooth).

frp
07.10.2021, 00.21
Just tuossa eilen mittailin niin 2*Ruska + 1*Yötön + vähän muuta = 7500km ajettu 11-vaihteinen dura-ace ketju venynyt 0,75%. Molemmat Ruskat sisältäneet karseaa kurakeliajoa hiekkateillä, missä hiekka vaan rutisi ketjussa.

opadude
07.10.2021, 00.22
Mielestäni olisi fiksua kertoa jotain maksimi watteja tai pyöräilijän paino jotta näillä 3900km jutuilla olisi jotakin tieteellistä juttua- Anteeksi vaan.

Ohiampuja
07.10.2021, 07.51
Oma veikkaus on ettei ne watit käytännössä kauheasti vaikuta, eihän kukaan niillä omilla maksimeilla koko ajan ajele. Tai ainakin niiden wattien vaikutus on hankala arvioida.

Siihen kulumiseen vaikuttaa niin moni muukin muuttuja, joita ei oikein pysty vertaamaan tai pois sulkemaan.

K.Kuronen
07.10.2021, 09.16
Mielestäni olisi fiksua kertoa jotain maksimi watteja tai pyöräilijän paino jotta näillä 3900km jutuilla olisi jotakin tieteellistä juttua- Anteeksi vaan.

Seuraavaksi tiedettä: kuski 86-88 kg, riippuen juodun oluen kumulatiivisesta vaikutuksesta painoon. Watteja ei ole koskaan mitattu.

MRe
07.10.2021, 10.27
Ei kai näillä ketjujen kestämisillä ole kuin viihteellistä arvoa. Jokaisella ketjut kestää mitä kestää. Kuten aiemmin kirjoitettu, muuttujia on niin paljon, ettei yhden tuloksista voi oikein vetää mitään johtopäätöksiä. Toki jos kerää kaikkien kirjoittamat jutut yhteen, saattaa saada jotain tilastollista korrelaatiota.

Pääasia, että mittaa niitä venymisiä, jos rattaiden kulumiset huolettaa. Jos ei huoleta, niin ajaa niin kauan kun vaihteet toimii. Voitelee omantunnon mukaan. Sama juttu noissa mittauksissa: turha niistä on mitään tiedettä tehdä, kunhan mittaa joka kerta samalla mittarilla. Mittaa ensin uuden ketjun venymän ja sen jälkeen seuraa miten se muuttuu.

Mulla on ketjuja mennyt nopeimmillaan kai 500 km ajon jälkeen. Sähköpyörässä ensimmäiset ketjut kestivät toista tuhatta km. Ketjut maksaa muutaman kympin, joten säästönkin kanssa on hieman niin ja näin. Enemmän surettaa se, että mihin ne käytetyt ketjut laittaa. Nyt niistä ja rattaista on tehty tilataidetta remonttiluolan seinälle.

JackOja
07.10.2021, 10.30
Enemmän surettaa se, että mihin ne käytetyt ketjut laittaa...

Metallinkeräysastiaan.

Mut mitä ihmettä tekisi kasalle pikalinkkuja? Ei raaskis laittaa keräykseenkään. Oliskohan jollain kierrätyskeskuksen fillariverstaalla niille käyttöä?

JohannesP
07.10.2021, 10.56
Oma veikkaus on ettei ne watit käytännössä kauheasti vaikuta, eihän kukaan niillä omilla maksimeilla koko ajan ajele.
Sprintit ja ylämäkiin runttailu maksimiwateilla pitäisi venyttää enemmän kuin tasainen kevyt työ. Siinä mielessä maksimiwatit ja kuskin paino vaikuttaakkin jos ajotyyli on tälläistä agressiivista vs. brevettejä tasasella kuormalla.

K.Kuronen
07.10.2021, 10.58
Ei kai näillä ketjujen kestämisillä ole kuin viihteellistä arvoa. Jokaisella ketjut kestää mitä kestää. Kuten aiemmin kirjoitettu, muuttujia on niin paljon, ettei yhden tuloksista voi oikein vetää mitään johtopäätöksiä. Toki jos kerää kaikkien kirjoittamat jutut yhteen, saattaa saada jotain tilastollista korrelaatiota.

Pääasia, että mittaa niitä venymisiä, jos rattaiden kulumiset huolettaa. Jos ei huoleta, niin ajaa niin kauan kun vaihteet toimii. Voitelee omantunnon mukaan. Sama juttu noissa mittauksissa: turha niistä on mitään tiedettä tehdä, kunhan mittaa joka kerta samalla mittarilla. Mittaa ensin uuden ketjun venymän ja sen jälkeen seuraa miten se muuttuu.
...

Mulla omien kirjoittelujen taustalla on halu testata ajatuksia ja ehkä herättää keskustelua. Samalla kun mittaa ja pohtii ja tutkii omia tapojaan toimia, voi löytää kipinän muutokseen, joka rikastuttaa omaa harrastusta. Tästä seuraa ainakin itsellä asiaan perehtymistä, niin lukemalla, kuin tekemälläkin.

paaton
07.10.2021, 11.02
Sprintit ja ylämäkiin runttailu maksimiwateilla pitäisi venyttää enemmän kuin tasainen kevyt työ. Siinä mielessä maksimiwatit ja kuskin paino vaikuttaakkin jos ajotyyli on tälläistä agressiivista vs. brevettejä tasasella kuormalla.

No just näin. Voisi mieluummin ajatella, että kilometrit ovat tosi huono mittari ketjun kulumaan.

K.Kuronen
07.10.2021, 11.24
^kuitenkaan ei oikein ole muuta seurattavissa olevaa, kuin kilometrit. Tietenkin jos jokaisella ajokerralla olisi wattimittari ja laskisi kumulatiiviset watit?

Mutta sitten on se kura ja hiekka, sitä ei oikein voi muuten mitata, kuin mutulla.

Kollinjoki
07.10.2021, 11.34
No just näin. Voisi mieluummin ajatella, että kilometrit ovat tosi huono mittari ketjun kulumaan.

Kilometrimäärä on ihan hyvä mittari eri ketjujen kestävyyden vertailuun, mikäli vertailu perustuu vakioituun testaustapaan. Kuten saksalaisen BIKE:n äskettäin olleessa maastokaluston voimansiirron vertailututkimuksessa.

Yksilötasollakin voi verrata: kukin voi tehdä havaintoja siitä miten mikäkin ketju, milläkin tavalla hoidettuna, kestää omaa ajotapaansa (mikäli ajotapa, ajo-olosuhteet ja ketjujen ylläpito ovat edes viitteellisesti keskimäärin samanlaiset koko ajan). Kovin hääppöistä vertailua ei tietenkään synny, mikäli vertaillaan miten eri kuskeilla eri ketjut kestävät. Siinä voi olla jo vaikka minkälaisia muuttujia.

JohannesP
07.10.2021, 11.35
^kuitenkaan ei oikein ole muuta seurattavissa olevaa, kuin kilometrit. Tietenkin jos jokaisella ajokerralla olisi wattimittari ja laskisi kumulatiiviset watit?

Mutta sitten on se kura ja hiekka, sitä ei oikein voi muuten mitata, kuin mutulla.
Sen takia muiden kilometreihin vertaileminen on täysin turhaa jos tätä harrastaa.

En tosin jaksa laskea edes omien ketjujen tarkkaa käyttöikää, kun en ymmärrä mitä sillä tiedolla varsinaisesti tekisin. Ihan sama muunkin voimansiirron kanssa. Pitää puhtaana, vaihtaa sit kun on tarvetta ja ostaa paremman pään tavaraa tilalle.

Kollinjoki
07.10.2021, 11.39
Ja tietenkin yksilölliset toiveet vaihtelevat sen osalta, mitä ketjujen kestävyydeltä edellyttää. Minä olen oikein tyytyväinen, jos pääsen edes lähelle 2500 km 30 euron Ultegra-ketjulla, omalla melko rennolla suhtautumisellani ketjujen ylläpitoon ja hoitamiseen. Jos 500 lisäkilsan edestä täytyisi nähdä kovasti paljon lisävaivaa ketjujen huollon eteen, ei se tunnu enää vaivansa arvoiselta.

paaton
07.10.2021, 11.45
Sitten taas jos ajaa paljon, niin tuo 2500km on tosi vähän. On mullakin kestänyt duran ketju nyt tosi kauan. Taitaa mennä se 5tkm gravellissakin. Vahan kanssa hiekka ei vaan kerry ketjuun ja rattaisiin

K.Kuronen
07.10.2021, 11.47
Sen takia muiden kilometreihin vertaileminen on täysin turhaa jos tätä harrastaa.

En tosin jaksa laskea edes omien ketjujen tarkkaa käyttöikää, kun en ymmärrä mitä sillä tiedolla varsinaisesti tekisin. Ihan sama muunkin voimansiirron kanssa. Pitää puhtaana, vaihtaa sit kun on tarvetta ja ostaa paremman pään tavaraa tilalle.

Kenenkään toisen kilometreihin vertaaminen on todellakin turhaa, mutta omien ajettujen seuraaminen ei mielestäni ole: kulumisesta seuraavat ongelmat eivät ilmaannu yhtäkkiä ja aina selvästi tietystä syystä. Kannatan huolto-ohjelman laatimista itselle.

JackOja
07.10.2021, 11.47

Erittäin hyvin sanottu sieltä Turusta!

Ja tietenkin yksilölliset toiveet vaihtelevat sen osalta, mitä ketjujen kestävyydeltä edellyttää. Minä olen oikein tyytyväinen, jos pääsen edes lähelle 2500 km 30 euron Ultegra-ketjulla, omalla melko rennolla suhtautumisellani ketjujen ylläpitoon ja hoitamiseen. Jos 500 lisäkilsan edestä täytyisi nähdä kovasti paljon lisävaivaa ketjujen huollon eteen, ei se tunnu enää vaivansa arvoiselta.

Samoin.

K.Kuronen
07.10.2021, 11.49

Omissa ajoissani Ultegran ketjuilla vaihtoväli gravelissa oli 2500 km. Mitattu venyminen ei vielä tuossa vaiheessa ollut syy vaihtoon, vaan ketjun sivuttaisen väljyyden lisääntyminen.

TERU
07.10.2021, 11.51
Mut mitä ihmettä tekisi kasalle pikalinkkuja? Ei raaskis laittaa keräykseenkään. Oliskohan jollain kierrätyskeskuksen fillariverstaalla niille käyttöä?
On

paaton
07.10.2021, 11.54
Omissa ajoissani Ultegran ketjuilla vaihtoväli gravelissa oli 2500 km. Mitattu venyminen ei vielä tuossa vaiheessa ollut syy vaihtoon, vaan ketjun sivuttaisen väljyyden lisääntyminen.

Pitää vielä testailla lisää, mutta mielestäni just toi on ero duran ja ultegran ketjun välillä.

Ohiampuja
07.10.2021, 13.35
Vaimo kun ajeli pyörällä työmatkat ympäri vuoden Turun hiekka/suola väyliä pitkin, niin siinä näki mitä kuluminen on. Luulisin että watteja oli vähemmän kuin minulla, mutta kyllä ketjuja ja pakkoja kului. :)

Ohiampuja
07.10.2021, 13.42
Mutta se öljy.

Kelit kun viileni niin Muc-Off Dry vaihtui Wet laatuun. Mutta ei jestas sentään millainen sottaaja se on. Eli palasin takaisin kuivaan.

Ja ongelma on siis se, kun minusta tuntuu että voimansiirto ei pelaa dry-öljyllä kunnolla kun sää kylmenee. Tuntuu että maastossa alamäkien jälkeen ketju naksahtelee rumasti kun se hakee paikkaansa eturattaalta. Onko muilla vastaavia ongelmia? Tuntuuko siltä että dry-öljyt jäykistää ketjuja?

Juha Lehtinen
07.10.2021, 13.59
Pitää vielä testailla lisää, mutta mielestäni just toi on ero duran ja ultegran ketjun välillä.
Hmmm, taidankin kokeilla Dura-Acen ketjua trainerifillarissani. Trainerointi kun ei muuten ole vaativa voitelun suhteen, pääasia on että on voidellut ja mieluiten suht puhtaat. Mutta voimansiirto tuntuisi joutuvan sisätreenissä kovemmalle kuin ulkona, tämä on vaan tällainen fiiliksen perusteella tehty olettamus joka perustuu siihen ajatukseeni kun ulkona ajaa niin takakiekko kallistelee luonnollisesti fillarin rungon kanssa kun taas trainerissa runkoon kohdistuu erilainen stressi kun traineri pysyy paikoillaan fillarin rungossa keskiö elää jonkin verran enemmän kuin ulkona ajaessa. Tuo mielestäni tuo hieman epätarkkuutta vaihteiden toimintaan ja saattaa kuluttaa ketjua varsinkin sivusuunnassa. En tiedä voiko olla näin, lähinnä tuollainen fiilis on jäänyt. Ajattelin että tuolla perusteella voisi Dura-Acen ketjua kokeilla mitenkä kestää sisätreenin rasitukset.

MRe
07.10.2021, 15.06
Mulla omien kirjoittelujen taustalla on halu testata ajatuksia ja ehkä herättää keskustelua. Samalla kun mittaa ja pohtii ja tutkii omia tapojaan toimia, voi löytää kipinän muutokseen, joka rikastuttaa omaa harrastusta. Tästä seuraa ainakin itsellä asiaan perehtymistä, niin lukemalla, kuin tekemälläkin.
Joo, onhan tuossa pointtia varsinkin jos omien ketjujen kestävyys on erityisen huono verrattuna muiden kokemuksiin. Sinänsä itse en jaksa ketjuja niin harrastaa muuta kuin sen verran, että vaihdan uuteen, kun vanhoissa menee tulkki läpi.

plr
07.10.2021, 15.18
Mitattu venyminen ei vielä tuossa vaiheessa ollut syy vaihtoon, vaan ketjun sivuttaisen väljyyden lisääntyminen.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mihin sivuttaisväljyys vaikuttaa? Ei ole tullut mieleen, että sitä kannattaisi pitää silmällä enkä muista, että ketjutesteissäkään tästä olisi erityisesti mainittu. Eri asia tietenkin, jos joku linkki alkaa selvästi hajota.

paaton
07.10.2021, 15.21
Luulen, ettei vaihto ole enää niin tarkkaa.

JohannesP
07.10.2021, 16.09
Voimansiirron äänekkyys voi ehkä myös lisääntyä jos paljon sivuttaisväljyyttä.

Joskus Sramin 10sp systeemissä ihmettelin voimansiirron runsasta melua ja vaikka ketju ei ollut venymisen puolesta vaihtokunnossa niin uusi selvästi jämäkämpi ketju toimi jo siedettävällä Sramin melutasolla. Saatto olla, että uusi ketju vaan sopi paremmin yhteen sen hetken pakan ja eturattaiden kulumisen kanssa, mutta en täysin sulkisi sivuttaisväljyyttä osasyyllisenä. Ketjuvalmistajakin saatto välissä vaihtua.

11 ja 12 sp ketjut ovat tosin näistä ajoista kaventuneet ja ne voi olla jo vaihtamisen puolesta enemmän ronkeleita kaikenlaiselle kulumiselle.

plr
07.10.2021, 16.48
Näköjään ketjun sivuttaisella kulumisella on nimikin: chain slop. Oli minulle uusi termi. Vaihtamisen epämääräisyys voi olla oire tästä.

Bikeradarin ketjun kulumisesta kertovassa artikkelissa kappaleessa "What about that chain ‘slop’ mentioned earlier?" on tästä enemmän:
https://www.bikeradar.com/features/how-to-know-when-its-time-to-replace-your-bicycle-chain/

jalkkis
07.10.2021, 16.56
Metallinkeräysastiaan.

Mä voin ottaa parit parit :)

paaton
07.10.2021, 17.03
Tuon sivuttaiskulumanhan näkee kun vaihtaa ketjuja. Siis vääntyykö ketju mutkalle esim 50cm matkalta. Uuteen kai tuotakin voisi verrata.

07.10.2021, 19.18
Tein empiirisen pikavahaus testin xt 12s ketjulle. Ketjulla ajettu noin 1000km ja uuteen ketjuun ei verrattuna ei juurikaan venymää.
Liotin ja pesin ketjut liuotinpesuaineella. Tämän jälkeen puhdistin vielä brakecleanerilla. Laitoin kuivatut ketjut tyhjään muoviseen jäätelörasiaan ja kaadoin päälleen startin pikaluistovoiteen (-5 -20). Lämmittelin ketjua hieman kuumailmapuhaltimella jotta voide menisi paremmin rullien väliin.
Seuraavaksi asensin ketjut paikoilleen ja pyyhin rattaan piikin nostamat töhnät pois. Ketjun pintaan oli jäänyt ohut vahamainen kerros. Seuraavaksi täytyy kokeilla miten ketju kestää ajoa, mutta ainakin asennettaessa ketjut tuntui erittäin jouhevalta.
Pikavoiteessa on joku liuotin joka tekee siitä kohtuu juoksevaa ja se haihtuu varsin nopeasti . Ajattelin että juoksuttaisiko liuotin sen paremmin rullien sisään? Jospa nää vahat toimisi paremmin ketjun vahauksessa kuin suksen pohjassa josta se häipyy varsin nopeasti.
Täytyy raportoida oliko idea susi jo syntyessään.

paaton
08.10.2021, 10.16
Ei se liuotinpesuaine lähde breikkarilla pois ketjun sisältä, eli vahakaan ei tuonne tartu.

Siis jos käytössä oli spraypullo, eikö iso pönttö, josssa uitit ketjua.

08.10.2021, 10.25
Ei se liuotinpesuaine lähde breikkarilla pois ketjun sisältä, eli vahakaan ei tuonne tartu.

Siis jos käytössä oli spraypullo, eikö iso pönttö, josssa uitit ketjua.

https://www.puuilo.fi/polaric-liuotinpesu-10l-nox-wax
Tässä kylvetin pariin otteeseen. Hyvin bensiinimäinen aine. Seuraavaksi suihkutin astiassa brakecleeneriä päälle reilusti, jolla koitin huuhtoa loput. Voihan se olla että jäämiä jäi.

paaton
08.10.2021, 11.14
Ei tosiaan lähde noin. Huomaa hyvin siitä, ettei ketju muutu jäykäksi vahauksen jälkeen.

Asetoni tms pullossa on parempi. Breikkariakin saa isossa astiassa, mutta taitaa olla selvästi kalliimpaa.

Puskis
08.10.2021, 11.42
Metallinkeräysastiaan.

Jos on hyviä internal cam -linkkuja, niin voit pikalinkkukeijuna käydä vaihtamassa ihmisten pyöriin paskojen tilalle.

Wason
08.10.2021, 22.00
Millaista tuo shimanon perus chain oil -spray on, onko kokemuksia?

10s xtr ketjun venymä oli 0,6-0,75% alle 500 kilometrillä… liekö huonoa hoitoa. Aikaisemmin käyttänyt wd-40 wet lubea. Nyt menee seuraavaksi shimanon öljy testiin.

tobby
09.10.2021, 10.12
Itse olen tykästynyt tuohon Rexin Domestique vahapohjaiseen ketjunvoiteluaineeseen.
Hinta on itselleni hiukan liian korkea, mutta juuri ja juuri siedettävä.

On toiminut itselläni paremmin kuin aiemmat käyttämäni ketjun voiteluaineet.

Rex Black Diamond olisi myös mukava kokeilla, mutta jääköön toistaiseksi hinnan takia hyllyyn.

MRe
09.10.2021, 11.10
Mä olen käyttänyt vuoden verran squirtin dry lubea ja tähän asti ihan tyytyväinen. Talvella käytin sitä talviversiota.

Tissiposki
09.10.2021, 14.38
Itse olen tykästynyt tuohon Rexin Domestique vahapohjaiseen ketjunvoiteluaineeseen.
Hinta on itselleni hiukan liian korkea, mutta juuri ja juuri siedettävä.

On toiminut itselläni paremmin kuin aiemmat käyttämäni ketjun voiteluaineet.

Samoja ajatuksia. Ehkä negatiivisena asiana nostaisin, että kyllähän tuo Rex mustaa ketjua aika lailla vaikka kuinka putsaisi ketjut tehdasrasvoista ennen ensimmäistä käyttöä. Mutta töhnän kertyminen on onneksi varsin vähäistä.

Tissiposki
09.10.2021, 14.40
Millaista tuo shimanon perus chain oil -spray on, onko kokemuksia?

Käytin yhden purkin viime vuonna. Mukavan ohutta tavaraa -ei kerännyt hirveästi likaa, mutta saa olla lisäämässä tietenkin useammin mikä tosin ei itseäni juuri haittaa.

Fillarijeti
09.10.2021, 16.05
Yhdessä maantiepyörässä on mennyt 22 ketjua ja kolmet eturattaat per 150 tkm. Viittä pakkaa olen käytellyt, yksi niistä on lähes uusi ja ainakin kaksi muuta on vielä ajokunnossa. En mittaile tai pese ketjua käytännössä koskaan, mutta jos joudun ajamaan sateessa, huuhtelen ketjusta hiekat kylmällä vedellä vaikkapa juomapullolla suihkuttamalla. Jos ketjun pintaan joskus kertyy liikaa mustaa töhnää, poistan sen liuottimella kostetulla talouspaperilla pyyhkimällä.

Käytän Valkosalaman Clean Ridea (http://www.whitelightningco.com/products/lubricants/clean-ride), jonka saatavuus on huono. Mistähän sitä voisi hankkia?

tchegge_
09.10.2021, 16.22
Kiitoksia ketjun venymästä keskustelleille. [emoji846]
Sain aikaiseksi mitata venymän yleispyörästä ja vaihtokunnossahan se oli. Oli vielä Sramin 10sp ketjuja Hi5bikesissä niin ei tarvi kauempaa tilata.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

K.Kuronen
12.10.2021, 09.54
Tuon sivuttaiskulumanhan näkee kun vaihtaa ketjuja. Siis vääntyykö ketju mutkalle esim 50cm matkalta. Uuteen kai tuotakin voisi verrata.

Tallainen tulos YBN:n ketjun taipumisesta (alempi on ajettu):

https://live.staticflickr.com/65535/51580526435_6b8026c85b_c.jpg

------------------------------------------------------------------------------------
Jos vaihteiden toiminta on epätarkkaa ja vaikka kuralle herkkä, eikä säätöjä ei tunnu löytyvän, niin vaikka ketju ei olisi venynyt, niin mielestäni kannattaa ottaa ketju pois ja vähän taivutella.

JackOja
12.10.2021, 09.56
^hyvä kuva! Kerrankin jotain näyttöä asioista eikä pelkkää lässytystä :)

Tuohon kun vielä keräisi eri ketjuja uusina ja ajettuina. Tai mittaustuloksia, tietty määrä lenkkejä ja päiden etäisyys.

frp
13.10.2021, 19.21
Just tuossa eilen mittailin niin 2*Ruska + 1*Yötön + vähän muuta = 7500km ajettu 11-vaihteinen dura-ace ketju venynyt 0,75%. Molemmat Ruskat sisältäneet karseaa kurakeliajoa hiekkateillä, missä hiekka vaan rutisi ketjussa.

Täytyypä korjata itseä. Kun puhtaana ja paikallaan jännityksessä mittailin on se ketju hitusta vailla 1% kulunut ja se tosiaan näyttää olevan raja, missä ketju lakkaa toimimasta. Taipuu sivusuunnassa niin paljon, että suurimmilla rattailla ollessaan etupään mutka muodostuu niin jyrkäksi, että ketju ei pysy enää suuremmalla eturattaalla. Tässä tapauksessa ketju siis ei hypi rattaiden yli vaan tuo sivutaipuma on ensimmäinen oire, joka pakottaa ketjun vaihtoon. Onneksi varastosta löytyy kulunutta ketjua, joka toimii noilla kuluneilla rattailla, mutta ei vielä putoile.

paaton
13.10.2021, 19.27
Totta joo. Sivuttaistaipuma voisi aiheuttaa tuon eturattaalta tippuilin, joka tulee aina kuluneiden ketjujen kanssa.

Voi muuten olla eturataskin frp:llä jo entinen. Itseltäni meni 8tkm ultegra, vaikka vaihdoin ketjutkin välillä. Hyppii uudella ketjulla yli.

frp
13.10.2021, 19.44
Joo uudella ei varmasti toimi mutta onneksi löytyy varastoista noita sopivasti kuluneita niin ei tarvi vielä koko voimansiirtoa uusia.

Se tuli ihan pukissa visuaalisesti todettua, että sivuttaistaipuman vuoksi putoaa.

paaton
13.10.2021, 22.28
Eli kun ketju on ristissä, niin se tekee heti ison rattaan jälkeen jyrkän mutkan ja tiputtaa pienelle. Tähän tarttee kiinnittää huomiota itsekkin. On nimittäin ollut roadissa vähän samaa ongelmaa ajoittain.

frp
14.10.2021, 00.19
Loogistahan se on. Jos se olisi täysin taipuisa naru niin vastaavassa paikassa siinä olisi taitokset päissä ja matkalla naru on suora. Alkaa mennä löysällä ketjulla samoin ja eikä pysy eturattaalla jyrkentyneen mutkan vuoksi. Olen aina luullut että ketju kuolisi siihen, että alkaa hyppiä takapakassa hampaiden yli.

kh74
14.10.2021, 17.30
Loogistahan se on. Jos se olisi täysin taipuisa naru niin vastaavassa paikassa siinä olisi taitokset päissä ja matkalla naru on suora. Alkaa mennä löysällä ketjulla samoin ja eikä pysy eturattaalla jyrkentyneen mutkan vuoksi. Olen aina luullut että ketju kuolisi siihen, että alkaa hyppiä takapakassa hampaiden yli.

Mutta 1x setupinhan pitäs auttaa tähän.

Paitsi että kun tarvii käyttää julmetun isoja rieskoja takana niin samaa ongelmaa alkaa esiintyä takapakan kanssa, kun sillointällöin väkisinkin tulee polkaistua vähän taaksepäin.

Pekka H
22.10.2021, 23.41
Heippa väki

Olen vasta 60 vuotta tosissaan pyöräillyt ja kokeillut vuosien saatossa monenmoisia keinoja / tapoja.

1 helppo tapa pitää ketjut toimintakuntoisena 100 - 500 km välein on käyttää perämoottoribensiiniä, synteettinen/mineraali sekä puhdistukseen että voiteluun yhtäaikaa.

Otat rättiin 1-4 prosenttista bensaa ja puhdistat ketjut märällä rätilllä oikein hyvin, välillä bensaa lisäten ja rättiä käännellen.
Tuloksena noin 5 - 10 minuutin ketjuhuollosta on puhdas ja hyvin voideltu ketju . . . lue myös aiheesta tekemäni sivu

Pyörän peruskunnossa pito (http://www.sivustot.net/Pekka/eb/huoltovink.php)

Tinke
01.11.2021, 16.39
Suosittelen wet luben käyttäjille Silcan Synergetic öljyä. Hinta on aika törkeä, mutta kun ohjeen mukaan käyttää eli 2 pientä tippaa per rulla puhtaalle ketjulle ja sen jälkeen 1 tippa per rulla n. 700km välein, kestänee vuosia. Mikrokuituliinalla kun pyyhkii ketjun aina ennen lenkkiä, pysyy suht kuivana ja puhtaana.

Täältä ZFC:n testiromaani:
https://zerofrictioncycling.com.au/wp-content/uploads/2021/08/Lubricant-detail-review-Silca-Synergetic-v1.1.pdf

Ohiampuja
01.11.2021, 18.53
helppo tapa pitää ketjut toimintakuntoisena 100 - 500 km välein on käyttää perämoottoribensiiniä, synteettinen/mineraali sekä puhdistukseen että voiteluun yhtäaikaa.
Nyt en tajunnut? Hankaatko ketjua pelkällä 2-tahti bensalla vai jollain bensa-öljy seoksella?

frp
01.11.2021, 19.29
Suosittelen wet luben käyttäjille Silcan Synergetic öljyä. Hinta on aika törkeä, mutta kun ohjeen mukaan käyttää eli 2 pientä tippaa per rulla puhtaalle ketjulle ja sen jälkeen 1 tippa per rulla n. 700km välein, kestänee vuosia. Mikrokuituliinalla kun pyyhkii ketjun aina ennen lenkkiä, pysyy suht kuivana ja puhtaana.

Täältä ZFC:n testiromaani:
https://zerofrictioncycling.com.au/wp-content/uploads/2021/08/Lubricant-detail-review-Silca-Synergetic-v1.1.pdf

Vanha kunnon Molten Speedwax vaan jyrää vertailusta toiseen, vaikka isot puljut isoilla budjeteilla (?) yrittää tehdä jotain.

MRe
01.11.2021, 20.02
Nyt en tajunnut? Hankaatko ketjua pelkällä 2-tahti bensalla vai jollain bensa-öljy seoksella?
2-tahtibensalla ja tulitikku perään. Luulisi ketjun kiillottuvan.

Bensan kanssa ei kannata läträillä sisätiloissa.

Ohiampuja
02.11.2021, 16.23
Niinpä...

https://yle.fi/uutiset/3-12170316