Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
Kun nykyään pyörien koot kasvaa kokojen välissä "sentti reachia ja kaksi stackia" -mallilla, niin olen itse eri merkkisistä pyöristä onnistunut itselleni hyvin istuvan pyörän säätämään aika pienellä vaivalla. Jos joku lumihiutale nyt sattuu pahasti kahden koon väliin jäämään eli pyörän sopiminen on milleistä kiinni, niin varmaan se teettäminen on sitten ainoa vaihtoehto. S-Works Cruxin runko painaa 725g, mitä maksaa vastaava metallipyörä?
Aika huonosti löytyy kokoja pidemmille kuskeille, kun pyöräfirmat ei jotenkin tunnu ymmärtävän, että pitkillä ihmisillä on keskimäärin aika pitkät jalat. Mun mitoilla teoriassa mulla pitäisi olla 380mm reach. Paitsi että pitäisi olla vähemmän, koska satula on myös pitkien jalkojen takia kauempana. Stack puolestaan pitäisi olla 670mm. Ei taida spessun valikoimista löytyä vastaavilla mitoilla varustettua pyörää. Ei kyllä löydy miltään muultakaan firmalta.

Tuo Bianchi on ihan ok, mutta siinäkin täytyy käyttää 90mm stemmiä. Onpahan ketterä. Toisaalta mulle 120mm stemmi olisi optimaalinen niillä kulmilla, mitä isoihin maantiepyöräkokoihin laitetaan. Ison pyörän kulmat ja 90mm stemmi luo aika ketterän ajotuntuman.

Eli kyllä Stenu on tässä asiassa oikeassa. Jos oikeaa kokoa ei löydy, pitää oikea koko hankkia pyörän käytöksen kustannuksella.