Alkujaan tämän lähetti
MRe
Kuinka usein te joudutte noita keskiö- tai ohjainlaakereita vaihtamaan? Mä en ole vaihtanut kertaakaan yhteenkään mun pyöristä. Tosin en kyllä,pesekään mun pyöriä kuin ehkä kerta vuoteen, jos silloinkaan. Sateessa ajan, jos sattuu satamaan, mutta en ehdoin tahdoin lähde sateeseen lenkille. Joku työmatkalaite on sitten asia erikseen.
Sramin GXP:n joudun vaihtamaan vähintään kerta vuoteen niillä kilsoilla, mitä mulle tulee rosteri-Lutteroon vuodessa (6-7k). Samoin SSCX:ssä, vaikka siihen tulee kilsoja vähemmän, mutta mutaiset cx-kisat syö fillaria aika tehokkaasti.
Eihän se kierteellisen laakerin vaihtaminen ole iso homma ja Sramin laakerit ei maksakaan juuri mitään, mutta silti se vaihtorumba ärsyttää periaatteellisella tasolla. Hommasin nyt C-Bearin laakerin cx-tiivisteillä. Tuskin se hintaeronsa verran enempää kestää, mutta jos kestäisi edes jonkun verran pitempään, niin olisin tyytyväinen.

Alkujaan tämän lähetti
Sivustakatsoja
Ohjainlaakerin huollettavuuden etu on vähän riippuvainen millaisessa pyörässä laakeri on: hydrauliset jarrut ja jarruletku reititetty läpi haarukan jalan, niin epäilen harvemman mekaanikon innostuvan kovin tiheästi laakeria huoltavan.
Totta, siinä joutuu jo runko-/pyörävalintoja miettiessä preferoimaan huollettavuuden ja muiden asioiden välillä.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit