ElectrobikeGiantLostInLaplandBikeshop
Sivu 16 / 20 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6 14 15 16 17 18 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 451 - 480 / 571

Aihe: Polkijoiden toinen toistaan hienommat pyörät

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    Etkö ole suomalainen?
    Ei ehkä perisuomalainen?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    Etkö ole suomalainen?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Ei ehkä perisuomalainen?
    Kirkonkirjojen mukaan olen. Sanotaanko niin että kyllä koira koiran tuntee.

Snobbailusta, kuten jonkun toisen valkkaamasta fillarista, ei tarvitse välittää. Voi vaan ystävällisesti todeta, että "hieno on" jos joku tulee snobbailemaan sillä Factor S-Worksilla taikka "pääskyllä".
    6.7 WTF/kg

Polkijoiden toinen toistaan hienommat pyörät

Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    ”pääskyllä".
    Schwalbe?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Ei yhdestäkään, eikä sillä olisi mitään väliäkään, koska ne custom pyörät on kaikki yksilöitä. Väittäisin että pyöräilijöillä on vähän erilaisia tarpeita mihin tarvitaan teräspyörää tai customia, tai nämä molemmat olisivat suositumpia vaihtoehtoja. Pääosin tarpeet tulee tyydytettyä hyllytavaralla, ja muu on erikoisuuden tavoittelua eli snobbailua. En toki sano etteikö näin voisi toimia, jos sille tarvetta kokee.

Cruxia on yleensä arvosteluissa arvioitu enemmän mukavaksi kuin epämukavaksi, mutta nämä lienee makuasioita ja mihin vertaa.
    Tuo eka lause ei oikein avautunut mulle. Tarkoitin siis, että jos sulla olisi kokemusta edes yhdesta sulle tehdystä kustomista, olisi sun mielipiteellä enemmän kompetenssia. Oot toki siitä huolimatta ihan yhtä oikeutettu mielipiteeseesi, kuin minä omaani.

Mun mielestä noin yleisestikin ottaen teräsrunkoja näkyy kyllä suhteellisen paljon. Mun tuntemilla pyöräilijöillä olevat kustomrungot pysyy ajossa vuodesta toiseen. S-Workseja, Envejä, Openeita ynnä muita tulee ja menee.

Monien tarpeet tulee tosiaan tyydytettyä vaikka hylly-Canyonilla, mutta silloin, kun se ei tarpeita täytä, niin isomman lisäarvon useampi harrastaja saisi kustomilla kuin sillä S-Worksilla. Esimerkiksi niitä ”just kahden koon väliin jääviä” on tätä nykyä paljon, kun kuiturunkojen ja ylipäätään tuotannon tehostamisen myötä kokovalikoima keskimäärin on supistunut. Mun mielestä hyvin istuva teräspyörä on kivempi ajaa kuin huonosti istuva kuitupyörä. S-Worksin hinnalla saa pari teräskustomia tai yhden tiskuisen ohennetuista putkista, mahdollisesti jopa kuituisena, en ole niitten hintoja tutkinut.

Mä en ole normi-Cruxia testannut, mutta S-Workia olen ja sen on Stigmataa kovempi. Jos ei olisi ollut, mulla olisi jo Crux - ei tosin S-Works - koska mulle Cruxissa olis vähän Stigmataa parempi geo ja muutenkin tykkäisin sen ”less is more” -tyyppisestä ulkonäöstä enemmän, vaikkakin se vaakaputki on turhan iso halkaisijaltaan sekä ulkonäöllisesti että käytännössä.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Mun mielestä noin yleisestikin ottaen teräsrunkoja näkyy kyllä suhteellisen paljon. Mun tuntemilla pyöräilijöillä olevat kustomrungot pysyy ajossa vuodesta toiseen. S-Workseja, Envejä, Openeita ynnä muita tulee ja menee.
    Ehkä customiin päädytään "pyörä loppuelämäksi" -ajattelumallilla, eikä samanlaista halua vaihtaa pyörää ole. Customin jälleenmyyntiarvokin on toki pienempi kuin merkkifillareilla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Monien tarpeet tulee tosiaan tyydytettyä vaikka hylly-Canyonilla, mutta silloin, kun se ei tarpeita täytä, niin isomman lisäarvon useampi harrastaja saisi kustomilla kuin sillä S-Worksilla. Esimerkiksi niitä ”just kahden koon väliin jääviä” on tätä nykyä paljon, kun kuiturunkojen ja ylipäätään tuotannon tehostamisen myötä kokovalikoima keskimäärin on supistunut. Mun mielestä hyvin istuva teräspyörä on kivempi ajaa kuin huonosti istuva kuitupyörä. S-Worksin hinnalla saa pari teräskustomia tai yhden tiskuisen ohennetuista putkista, mahdollisesti jopa kuituisena, en ole niitten hintoja tutkinut.
    Kun nykyään pyörien koot kasvaa kokojen välissä "sentti reachia ja kaksi stackia" -mallilla, niin olen itse eri merkkisistä pyöristä onnistunut itselleni hyvin istuvan pyörän säätämään aika pienellä vaivalla. Jos joku lumihiutale nyt sattuu pahasti kahden koon väliin jäämään eli pyörän sopiminen on milleistä kiinni, niin varmaan se teettäminen on sitten ainoa vaihtoehto. S-Works Cruxin runko painaa 725g, mitä maksaa vastaava metallipyörä?

Joukkosielu vai individualisti, tai ehkä snobi?

Joukkosielulla ei ole kustomia, vaan jotakin mikä ei erotu joukosta.

Individualistilla ja snobilla voi olla, mutta eri syistä: snobi asemoi itseään yhteisössä sekä rungolla että osilla, individualisti ei. Mutta snobi kyllä paljastaa itsensä aika nopeasti: kuva on särötön, koska snobi tekee lakkaamatta työtä antamansa vaikutelman eteen. Individualistista löytyy säröä ja ristiriitaisuutta.

Mutta tietenkin käytännössä olemme vähän sitä ja vähän tätä, todella harva on puhtaasti vain yhtä.

Kun nykyään pyörien koot kasvaa kokojen välissä "sentti reachia ja kaksi stackia" -mallilla, niin olen itse eri merkkisistä pyöristä onnistunut itselleni hyvin istuvan pyörän säätämään aika pienellä vaivalla. Jos joku lumihiutale nyt sattuu pahasti kahden koon väliin jäämään eli pyörän sopiminen on milleistä kiinni, niin varmaan se teettäminen on sitten ainoa vaihtoehto. S-Works Cruxin runko painaa 725g, mitä maksaa vastaava metallipyörä?
    Juuri näin ja mulle sekä monelle muullekin suomalaistyypillisesti persjalkaisemmalle toimisi paremmin vaikka ”kaksi senttiä reachiä ja sentti stackiä”. Geometria vaikuttaa kahteen asiaan: fittiin ja ajo-ominaisuuksiin. Kun runko on väärän kokoinen, saa fitin hyväksi ajo-ominaisuuksien kustannuksella tai ajo-ominaisuudet hyväksi fitin kustannuksella ja siinä suossa mä olen Stigmatan kanssa painiskellut nyt n. 16000 km ajan. Ihan oikeasti oli silmiä avaava kokemus päästä aikoinaan ekaa kertaa sellaisen pyörän päälle, jonka geometriassa ei ole tarvinnut tehdä kompromisseja. Toki on niitäkin ihmisiä, jotka ei mielestään huomaa mitään eroa juuri missään. Mun mielestä harrastajalle moni muu asia on merkitsevämpi kuin rungon paino. Joskus aikoinaan keveys oli mullekin itseisarvo, mutta ei ole enää samalla tapaa.

Meillä selvästikin molemmilla on omat mielipiteemme tästä, joten väittelyn jatkaminen on varmaan turhaa.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Kova on tarve perustella miksei oma snobbailu ole snobbailua...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    No ei varsinaisesti ole. Jos joku pitää mua mun pyörävalintojen takia snobbarina, niin se on hänen mielipiteensä ja hänellä on oikeus siihen. Itse saattaisin pitää itseäni snobbarina ihan muista syistä

Se on musta kyllä hupaisaa, että miten eräille toisten omista valinnoista poikkeavat preferenssit on kuin punainen vaate härälle ja se aina aiheuttaa vähintään jonkimoisen piikkittelyntarpeen.

Väittäisin että pyöräilijöillä on vähän erilaisia tarpeita mihin tarvitaan teräspyörää tai customia, tai nämä molemmat olisivat suositumpia vaihtoehtoja. Pääosin tarpeet tulee tyydytettyä hyllytavaralla, ja muu on erikoisuuden tavoittelua eli snobbailua.
    Jos minulla olisi varaa niin ilman muuta teettäisin mittatilauspyörän. Vaikka sitten suoraan Canyonin spekseillä. Minusta olisi hienoa käydä siellä verstaalla sanomassa käsipäivää sille rungon hitsarille ja maalarille. Ja nähdä se paja missä runko on tehty. Yhtä lailla haaveilen sepän käsityönä takomasta puukosta, vaikka retkellä makkarapaketin saa auki tavallisella marketti-puukollakin.

Onko se snobbailua, en tiedä? Se puukko ainakaan ei olisi koska kukaan ei tietäisi sen taustaa. Minusta olisi vaan hienoa tukea vanhaa perinteistä käsityöammattia.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Vois vielä lisätä, että jos foorumin arvonimeen voisi itse vaikuttaa, niin voisin ”Veteraanin” vaihtaa vaikka ”Partahipsterisnobiksi”, niin katoaisi pohja lapselliselta nimittelyltä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Jos minulla olisi varaa niin ilman muuta teettäisin mittatilauspyörän. Vaikka sitten suoraan Canyonin spekseillä. Minusta olisi hienoa käydä siellä verstaalla sanomassa käsipäivää sille rungon hitsarille ja maalarille. Ja nähdä se paja missä runko on tehty. Yhtä lailla haaveilen sepän käsityönä takomasta puukosta, vaikka retkellä makkarapaketin saa auki tavallisella marketti-puukollakin.

Onko se snobbailua, en tiedä? Se puukko ainakaan ei olisi koska kukaan ei tietäisi sen taustaa. Minusta olisi vaan hienoa tukea vanhaa perinteistä käsityöammattia.
    Se on ihan ookoo enkä mä sitä sano etteikö noin voisi toimia jos tarvetta sille tuntee. Ei sille mitään järkiperusteluita kuitenkaan oikein ole, mutta tylsäksi elämä kävisi jos kaiken tekemisen excelin läpi vetäisi. On omakin pyöräkalusto ominaisuuksiltaan ja kustannuksiltaan tarpeeseen nähden ylimitoitettua, vähemmälläkin pärjäisi.

Itseä ei kiinniosta kuinka paljon toinen laittaa pyöräänsä ja voin itsekin myöntää, että melkein 5keur omaan maantiefillariin jokunen vuosi sitten oli "ylilyönti" ja kilometrejä on tullut vähemmän, kuin sitä ennen 500euron käytetytellä cyclolla. Mutta halusin sen ja oli palkinto itselle ja tykkään siitä.

Se mistä en tykkää, että fillaroinnilla alkaa olemaan elitistinen maine. Omasta tuttavapiiristäkin löytyy tapaus, joka halusi aloittaa pyöräilyn, mutta kun veli uskotteli, ettei mitään järkeä jos ei osta viiden tonnin aeropyörää kaikkinen kilkkeineen, niin taisi ensin vuoden verran katsella valikoimaa ja säästää rahaa, sitten takatasku kerralla tyhjäksi. Koitin myydä ajatusta käytetystä lähtötason pyörästä, ehkä jopa cyclo mekaanisilla 105:lla, mutta koska kokenut veli oli kertonut, että ilman hilikuiturunkoa, sähkövaihteita ja viiden tonnin hintalappua pyöräily on yhtä kärsimystä, niin ei mennyt minun budjettiajatukset läpi.

Ei sille mitään järkiperusteluita kuitenkaan oikein ole minun mielestäni.
    Korjasin. Sitten, kun asioista on enemmän kokemusta, niitä saattaa osata katsoa muutenkin kuin vain omalta kantilta.

Aika huonosti löytyy kokoja pidemmille kuskeille, kun pyöräfirmat ei jotenkin tunnu ymmärtävän, että pitkillä ihmisillä on keskimäärin aika pitkät jalat. Mun mitoilla teoriassa mulla pitäisi olla 380mm reach. Paitsi että pitäisi olla vähemmän, koska satula on myös pitkien jalkojen takia kauempana. Stack puolestaan pitäisi olla 670mm. Ei taida spessun valikoimista löytyä vastaavilla mitoilla varustettua pyörää. Ei kyllä löydy miltään muultakaan firmalta.

Tuo Bianchi on ihan ok, mutta siinäkin täytyy käyttää 90mm stemmiä. Onpahan ketterä. Toisaalta mulle 120mm stemmi olisi optimaalinen niillä kulmilla, mitä isoihin maantiepyöräkokoihin laitetaan. Ison pyörän kulmat ja 90mm stemmi luo aika ketterän ajotuntuman.

Eli kyllä Stenu on tässä asiassa oikeassa. Jos oikeaa kokoa ei löydy, pitää oikea koko hankkia pyörän käytöksen kustannuksella.

Schwalbe?
    Start-Shosse missä on pääsky emäputkessa. Snobbailen tällaisella neukkuaikaisella trivialla.

On mulla yksi custom CX/gravel fillari, ostin sen aikoinaan kaverilta kun h
    än aloitteli sivubisnestään. Ehkä seuraava CX/gravel tulee samasta "tehtaasta" mutta titaanisena.
    6.7 WTF/kg

Vähän offaria, mutta mä itseasiassa uumoilen, että melko lähitulevaisuudessa nykyistä edullisemmat ”puolikustomit”, joissa jonkun tietyn peruskonseptin kriittisiä mittoja pystyy kustomoimaan, tulee yleistymään metallien ja kuidun 3D-tulostamisen myötä. Jos on printatut muhvit, joihin runkoputket voi pätkäistä suoralla päädyllä sopivaan mittaan ja hitsata tai liimata kiinni, niin säästyy aika monta työvaihetta.

Olisko sähkövaihteet hieman snobbailua? Eihän sellaisia oikeasti kukaan tarvitse?

Älkää ampuko, kunhan funtsailen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Olisko sähkövaihteet hieman snobbailua? Eihän sellaisia oikeasti kukaan tarvitse?

Itse pohdin onko 2060-luvulla hipstereitä jotka vannovat hiilikuidun, sähkövaihteiden, hydrojen ja tubelessin nimeen kun mainstreamia on ajella automaattivaihteilla, ilmattomilla renkailla ja jollain nanomatskusta printatulla rungolla.

Samalla tavalla kuin titaanirungot. Ei niitäkään kukaan tarvitse.

Sehän mainittiinkin jo aiemmin. Mitä muuta vielä löytyisi?

Samalla tavalla kuin titaanirungot. Ei niitäkään kukaan tarvitse.
    Mikä runkomateriaali on se jonka jokainen tarvitsee, ja miksi?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kmruuska Katso viesti
    Alumiini. Se on kevyttä ja halpaa.

Sehän mainittiinkin jo aiemmin. Mitä muuta vielä löytyisi?
    Ylipäätään kuitua missään muodossa tai kohdassa. Clik Valveja. Tubelesseja. Yli yhdeksää ratasta takana ja alle kolmea edessä. Tietokoneita, wattimittareita tai sykemittareita. Tutkia.

Että onhan näitä.

Alumiini. Se on kevyttä ja halpaa.
    Ja helposti kierrätettävissä.

Ylipäätään kuitua missään muodossa tai kohdassa. Clik Valveja. Tubelesseja. Yli yhdeksää ratasta takana ja alle kolmea edessä. Tietokoneita, wattimittareita tai sykemittareita. Tutkia.

Että onhan näitä.
    Alkaa tuntua melko elitistiseltä snobitouhulta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kmruuska Katso viesti
    Muovi.
    Kevyttä, kestävää, ei tarvitse kierrättää.
    Vielä vähän rajoitteita mutta siinä vaiheessa kun pystytään tulostamaan vain taivas on rajana muodon, jäykkyyden ym suhteen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Muovi.
    Kevyttä, kestävää, ei tarvitse kierrättää.
    Vielä vähän rajoitteita mutta siinä vaiheessa kun pystytään tulostamaan vain taivas on rajana muodon, jäykkyyden ym suhteen.
    Miksei ”tarvitse” kierrättää?

Ei millään pyörällä pysty ajamaan, ellei se ole jonkun italialaisen nyrkkipajan hetekanputkesta hitsaama itse suunnittelemalla extraspecialgeolla. Kun ihmisen anatomia on jokaisella niin erilainen. Vaatteetkin tarvitsee jokaisen räätälillä teettää, ei niitä kaupan hyllyltä löydy. Tai jos löytyy niin huonoja ovat.

Samanlaisia aiheita

1. Ibis -pyörät
    By Portti in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 679
    Viimeinen viesti: 24.02.2025, 10.31
  2. Mondraker pyörät
    By hphuhtin in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 44
    Viimeinen viesti: 15.07.2022, 15.25
  3. Norco pyörät
    By Sambolo in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 31