Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
Kun nykyään pyörien koot kasvaa kokojen välissä "sentti reachia ja kaksi stackia" -mallilla, niin olen itse eri merkkisistä pyöristä onnistunut itselleni hyvin istuvan pyörän säätämään aika pienellä vaivalla. Jos joku lumihiutale nyt sattuu pahasti kahden koon väliin jäämään eli pyörän sopiminen on milleistä kiinni, niin varmaan se teettäminen on sitten ainoa vaihtoehto. S-Works Cruxin runko painaa 725g, mitä maksaa vastaava metallipyörä?
Juuri näin ja mulle sekä monelle muullekin suomalaistyypillisesti persjalkaisemmalle toimisi paremmin vaikka ”kaksi senttiä reachiä ja sentti stackiä”. Geometria vaikuttaa kahteen asiaan: fittiin ja ajo-ominaisuuksiin. Kun runko on väärän kokoinen, saa fitin hyväksi ajo-ominaisuuksien kustannuksella tai ajo-ominaisuudet hyväksi fitin kustannuksella ja siinä suossa mä olen Stigmatan kanssa painiskellut nyt n. 16000 km ajan. Ihan oikeasti oli silmiä avaava kokemus päästä aikoinaan ekaa kertaa sellaisen pyörän päälle, jonka geometriassa ei ole tarvinnut tehdä kompromisseja. Toki on niitäkin ihmisiä, jotka ei mielestään huomaa mitään eroa juuri missään. Mun mielestä harrastajalle moni muu asia on merkitsevämpi kuin rungon paino. Joskus aikoinaan keveys oli mullekin itseisarvo, mutta ei ole enää samalla tapaa.

Meillä selvästikin molemmilla on omat mielipiteemme tästä, joten väittelyn jatkaminen on varmaan turhaa.