GiantHephaElectrobikeGarmin
Sivu 180 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 80 130 170 178 179 180 181 182 190 230 280 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.371 - 5.400 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #5371
    K.Kuronen Guest
    ^Jos olivatkin laakerit leikanneet kiinni ja pyörineet pesissään.

    Edit: vai onko siinä Shimanon napa?

  2. #5372
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Kiekoissa kaikki perustuu pelkästään laatuun ja että hyvin rakennettu. Itse en varmaan yhtään puolaa saanut poikki vuosikymmeniin vaikka parhaimmillaan/pahimmillaan olleet kiekot 28puolaisilla DT Revolutioneilla ja kuskin paino miesmäisesti +100kg. Insinöörien höpötykset menneet pääosin ohi korvien mutta kuka niitä loppupeleissä edes tarvii...
    Mielenkiintoista olisi tietää mikä on noin paska pyörä ja mistä on hankittu että moisen puodin voi kaukaa kiertää...
    Pyörän merkki on White ja sitä myy tietääkseni vain yksi liike. En osaa päättää, olenko enemmän pettynyt pyörään vai myyjäliikkeen suhtaumiseen takuuseen ja kaupanpurkuun heti ostotapahtumaa seuraavina päivinä.

    Kiitos kaikille muillekin vastauksista. En osaa tykkäillä tapatalkilla enkä viitsi jokaiselle erikseen vastata. Annoin huoltoliikkeen vaihtaa levyt 18x mm kokoisiin ja polkimetkin se vaihtoi. Nyt jarrutehoa on ainakin talvikeleille riittävästi. Nyt kahva painuu liian lähelle tankoa. En tiedä, mitä sille voisi tehdä? Nesteet tosiaan ovat.

    Seuraavaksi kokeilen rasvata navat ja vapaapyörän.

    Sent from my GM1917 using Tapatalk

  3. #5373
    Liittynyt
    07/2020
    Viestit
    370
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nuuskis91 Katso viesti
    Pyörän merkki on White ja sitä myy tietääkseni vain yksi liike. En osaa päättää, olenko enemmän pettynyt pyörään vai myyjäliikkeen suhtaumiseen takuuseen ja kaupanpurkuun heti ostotapahtumaa seuraavina päivinä.

    Kiitos kaikille muillekin vastauksista. En osaa tykkäillä tapatalkilla enkä viitsi jokaiselle erikseen vastata. Annoin huoltoliikkeen vaihtaa levyt 18x mm kokoisiin ja polkimetkin se vaihtoi. Nyt jarrutehoa on ainakin talvikeleille riittävästi. Nyt kahva painuu liian lähelle tankoa. En tiedä, mitä sille voisi tehdä? Nesteet tosiaan ovat.

    Sent from my GM1917 using Tapatalk
    Jarrussa saattaa olla säätönamiska, millä syvyyttä voi säätää. Tai voi olla olematta.

    Jarrunestettä voi myös olla liian vähän tai jarrupalat voi olla loppu. Jarrujärjestelmässä voi myös olla ilmaa.

  4. #5374
    Liittynyt
    07/2020
    Viestit
    370
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 30 hampainen Katso viesti
    Oikeassa olit, kampi oli juuri oikeanlainen. Pyörä on taas ajokunnossa.

    Kiitos vielä kerran.
    Hyvä, että oli apua. Kovaa ajoa vaan!

  5. #5375
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nuuskis91 Katso viesti
    Nyt kahva painuu liian lähelle tankoa. En tiedä, mitä sille voisi tehdä? Nesteet tosiaan ovat.
    Paina jarrukahvaa muutaman kerran pohjaan ilman, että jarrulevy (=kiekko) on paikallaan. Älä pullauta mäntiä pihalle!
    Näin palat tulevat lähemmäs levyä ja jarru ottaa äkimmin kiinni.

  6. #5376
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    ^Jos Shimanon jarrut niin todella helppo ilmetä ja jos ei niin kannattaa opetella niin välttää (huonot) huoltoliikkeet...

  7. #5377
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    ^Ilmaus ei välttämättä auta, jos männät on ”jumissa” niissä satulan neliskulmaisissa o-renkaissa. Silloin mäntiä (tai o-renkaita) pitää saada voideltua, jotta luistavat tarpeen tullen ulos, kun palat kuluvat. Muuten tiiviste vain joustaa hieman ja mäntä palaa alkuperäiseen sijaintiinsa. Toki ilmaus on ensisijainen omastakin mielestä, mutta annoin myös toisen vaihtoehdon, jos ilmaus ei auta.
    Tästä esimerkkiä.
    https://youtu.be/vQXFFgRButo
    Kanuuna muokkasi tätä : 22.12.2021 at 23.04

  8. #5378
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    No eiköhän tuolla liikkessä vaihdetut jarrulevyt ole vain pikkuisen vanhoja ohuemmat. Jarrunestettä lisää ja paloja lähemmäs.

  9. #5379
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    https://www.bike24.com/p2315708.html Osaako kukaan kertoa mitä tuollaisten ulkomitta on?

  10. #5380
    Liittynyt
    08/2018
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    115
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Paina jarrukahvaa muutaman kerran pohjaan ilman, että jarrulevy (=kiekko) on paikallaan. Älä pullauta mäntiä pihalle!
    Näin palat tulevat lähemmäs levyä ja jarru ottaa äkimmin kiinni.
    Miten saa tehtyä päinvastaisen, eli saisi niitä jarrupaloja vähän kauemmas?

  11. #5381
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    ^Kampea niitä vaikka rengasmuovilla erilleen.

  12. #5382
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JanneKii Katso viesti
    Miten saa tehtyä päinvastaisen, eli saisi niitä jarrupaloja vähän kauemmas?
    Juurikin kuten Aakoo sanoi. Männät sisään jollain työkalulla (itse olen käyttänyt ihan talttapäämeisseliä), kiekko paikoilleen (eli palat ja levy paikalleen) ja kahvasta pumpaten. Jos mäntiä ei saa sisään, on nestettä järjestelmässä liikaa. Näin voi käydä vaikkapa uusien palojen vaihdon myötä.

  13. #5383
    K.Kuronen Guest
    ^toistin ja poistin.

    Mutta tosiaan jos kahvan ilmausruuvi on ollut auki ennen ongelmaa, niin mäntiä ei paineta sisään.

  14. #5384
    Liittynyt
    09/2018
    Viestit
    1.075
    Puhdistin jarrulevyt läskistä ja maasturista Muc-Offin tuohon tarkoitetulla aineella. Tuon jälkeen molemmissa pyörissä jarrut alkoivat pitämään helvetillistä ääntä voimakkaammin jarrutettaessa. Onko tuo aine sopimatonta vai mahdoinko tehdä jotain väärin?

  15. #5385
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti m-52 Katso viesti
    Puhdistin jarrulevyt läskistä ja maasturista Muc-Offin tuohon tarkoitetulla aineella. Tuon jälkeen molemmissa pyörissä jarrut alkoivat pitämään helvetillistä ääntä voimakkaammin jarrutettaessa. Onko tuo aine sopimatonta vai mahdoinko tehdä jotain väärin?
    Hyvä kymysys. Puhdistitko myös palat? Tässä tuoteselosteessa jarrunpuhdistusaineessa on vaikka ja mitä. Oletin olevan pohjimmiltaan ipaa tai asetonia, vaan eipä olekaan. Etanolia, asetonia, butaania ja propaania näyttää pääosin olevan. Ennen puhdistelin jarruttimia GO jäänestolla, mutta en enää, kun tuli vastaavia vinkumisia reseptin muuttamisen jälkeen. Aiemmin oli 98% ipaa, nykyään kaksi kolmannesta etanolia. Jostain syystä vinkuminen oli taattu.

    https://www.cycleservicenordic.com/m...4-12-05_en.pdf

    Olikohan perus bräkleeni pääosin ipaa vai oliko sekin vastaava sekamelska?
    E. CRC:n on ainakin asetonipohjainen.

    http://docs.crcindustries.com/msds/5151.pdf

  16. #5386
    K.Kuronen Guest
    Spraypullossa ollut Muc-Offin aine aiheutti ankaraa vinkumista, mutta kunnolla kuivuttuaan jarrut muistaakseni hiljenivät. Samoin jokin bräkleeni vingututti. Nykyisin ruiskin jarruille Rexin vihreää pesuainetta ja huuhtelen vedellä. Ketjuissa on vain vahaa, niin sieltäkään ei levyihin päädy mitään liuotinta kaipaavaa.

  17. #5387
    Liittynyt
    09/2018
    Viestit
    1.075
    Jarrupaloja en puhdistanut.

  18. #5388
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    Ipa, etanoli, metanoli, alkoholeja kaikki...

  19. #5389
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Ipa, etanoli, metanoli, alkoholeja kaikki...
    GO jäänestosta, joka on nykyään etanolipohjainen, jää joku ihme öljymäinen kalvo, vaikka muu aine haihtuukin pois. Puhtaammalla ipalla tällaista en ole huomannut. Molemmat alkoholeja joo, mutta käyttäytyvät kuitenkin erilailla. Tarvitsisi tutustua kemiaan.

  20. #5390
    Liittynyt
    06/2012
    Viestit
    35
    Vaihteiden säätöprobleema: Sram rival 1x11. Keskialueen tuntumassa ei saa mitenkään säätöjä kohdalleen. Vaihtaa huonohkosti joko isommalle tai pienemmälle. Uudet ketjut on, mutta voisiko syy olla kulunut takapakka? Tai mitä kannattaisi vielä tsekata? Eihän huonosti liikkuva vaijeri tällaista aiheuta?

  21. #5391
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti eepeli Katso viesti
    Vaihteiden säätöprobleema: Sram rival 1x11. Keskialueen tuntumassa ei saa mitenkään säätöjä kohdalleen. Vaihtaa huonohkosti joko isommalle tai pienemmälle. Uudet ketjut on, mutta voisiko syy olla kulunut takapakka? Tai mitä kannattaisi vielä tsekata? Eihän huonosti liikkuva vaijeri tällaista aiheuta?
    Voi aiheuttaa. Jos vaihteet ei pelitä, niin itse lähden yleensä liikkeelle vaijerin ja kuoren vaihdolla.

  22. #5392
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    Useissa jäänestoissa saattaa olla jotain korroosiota estävää joukossa. Isopropanoli, metanoli ja etanoli sellaisenaan hyvää kunhan miettii mitä niistä juo...

  23. #5393
    ^^
    Mulla oli samaa vaivaa kun vaihdoin ketjun. Ennen ketjun vaihtoa toimi hyvin, sen jälkeen ei. Vaihdoin vaijerin, ei muuttunut mihinkään. Olisin kiukkupäissäni vaihtanut sähkövaihteisiin mutta saatavuus oli nolla. Tilasin molempiin kiekkoihin uudet pakat ja toimi taas kuin unelma.
    Ja miksi vaihdoin ketjun kun kaikki toimi, koska olin päättänyt tietyn km määrän jälkeen vaihtaa ja kierrättää niitä.

  24. #5394
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.405
    Dt Swiss vanteiden tarrojen poisto
    Millä saa em vanteista poistettua tarrat?
    Olisiko tyypiltään water slide?
    Alumiinivanteissa ei ainakaan ole lakan alla mutta ei irtoa perus kemikaaleilla ilman mekaanista rasitusta. Kuituvanteissakin näyttäisi olevan lakan päällä.

  25. #5395
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    736
    Ostin käytettynä Fulcrum racing quattro carbon kiekkosetin. Pitää kuitenkin vaihtaa siihen shimanon vapaaratas campagnolon tilalle. Ymmärtääkseni tämä pitäisi olla oikea osa? Ei varmaankaan vaadi erikoistyökaluja?

    Tarvitsen myös uudet jarrupalat shimano 5800 jarruihin, käykö ihan shimanon malli vaikka nämä, vai onko jokin muu merkki parempi?

  26. #5396
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    GO jäänestosta, joka on nykyään etanolipohjainen, jää joku ihme öljymäinen kalvo, vaikka muu aine haihtuukin pois. Puhtaammalla ipalla tällaista en ole huomannut. Molemmat alkoholeja joo, mutta käyttäytyvät kuitenkin erilailla. Tarvitsisi tutustua kemiaan.
    Tähän liittyen pohdin joskus, voiko esimerkiksi käsitiskiaineessa olla jokin ainesosa, jonka tehtävä on saada säihkyvän kirkas pesutulos, että vesi helmeilee kauniisti pois, eikä kuivumistahroja jää.

    Onko jokainen valmistuksessa käytetty aine ilmoitettava tuoteselosteessa -mitä sanoo EU:n direktiivit?

  27. #5397
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    ^Isopropanoli ainakin poistaa pintajännitettä. Käyttöturvallisuustiedotteesta pitäisi löytyä kaikki tiedot.

  28. #5398
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hubba Katso viesti
    Ostin käytettynä Fulcrum racing quattro carbon kiekkosetin. Pitää kuitenkin vaihtaa siihen shimanon vapaaratas campagnolon tilalle. Ymmärtääkseni tämä pitäisi olla oikea osa? Ei varmaankaan vaadi erikoistyökaluja?

    Tarvitsen myös uudet jarrupalat shimano 5800 jarruihin, käykö ihan shimanon malli vaikka nämä, vai onko jokin muu merkki parempi?
    Kyllä tuo linkkaamasi osan pitäisi käydä,ainakin tämän ;https://campagnolo-cdn.thron.com/sta...rum_JG8AJP.pdf mukaan.
    Tuolla ohjeen tynkää ; https://campagnolo-cdn.thron.com/sta...ENG_WRM9A7.pdf

  29. #5399
    http://www.saunalahti.fi/~mlehis/kuvat/kraateri.JPG

    Syökö litku alumiinia, vai jokin galvaaninen ilmiö?
    Easton Haven aluvanteessa venttiilireiän ympärillä sentin pituinen syöpymä.
    Ihmettelin kun ilmat välillä oudosti karkailee, ei koskaan ajossa, vaan aina
    useamman päivän paussin aikana kaikki pois.
    Mahtaisiko ehjäykseen riittää useampi kerros tubelesteippiä, vai kannattaisiko
    täyttää jollain massalla (Araldit?) ja porata siihen uusi venttiilin reikä)?

    Markku Lehikoinen
    (Miksi kuvan liittäminen ei ota onistuakseen, Jotain unohtunut?)

  30. #5400
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310


    Firlefanz muokkasi tätä : 04.01.2022 at 06.33

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •