GiantGarminElectrobikeHepha
Sivu 179 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 79 129 169 177 178 179 180 181 189 229 279 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.341 - 5.370 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #5341
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Heikkolaatuset laakerit voi olla syynä. Vaikka laakeri toimii kunnolla vasta kun sillä on painetta jalasta, pitäisi sen kuormittamattomankin pyöriä edes yksi kierros vapaasti.

  2. #5342
    Yritin irronnutta poljnta pyöräyttää niin puoleen kierrokseen jäi, en varmaankaan enää näitä polkimia laita.
    Trainerissa olevan pyörän Look maantiepolkimet pyörivät kuin tyhjää vaan.
    30T

  3. #5343
    Liittynyt
    07/2020
    Viestit
    370
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Mun muistisääntö on vasen väärin ja oikea oikein.
    Ääni tälle.

  4. #5344
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    Kun irroittaa fillarista polkimia sehän tekee fillarista ajokelvottoman, eli pyöräilyn asialla mennään taaksepäin ja alaspäin
    -> muistisääntö: työkalun varsi osoittaa akselilta taaksepäin ja painetaan alas.


  5. #5345
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.692
    DOTti-nesteistä kysymys. Kuinka varovainen niiden kanssa pitää olla, kun on tarkoitus vaihtaa SRAMista Shimanoon ja pitää vetää letkut rungon läpi pois. Vai riittääkö ihan normi-varovaisuus, eli katkaisee kahvojen päästä ja vetää sitten alaspäin.

    Tietääkö myös kukaan miten sellainen "tehdasliitos" toimii? Eli mulla on siinä kahvojen jälkeen sellaiset erilliset liittimet vielä ennen kuin letkut jatkavat rungon sisään. Saako ne jotenkin avattua?

  6. #5346
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    DOTti-nesteistä kysymys. Kuinka varovainen niiden kanssa pitää olla, kun on tarkoitus vaihtaa SRAMista Shimanoon ja pitää vetää letkut rungon läpi pois. Vai riittääkö ihan normi-varovaisuus, eli katkaisee kahvojen päästä ja vetää sitten alaspäin.

    Tietääkö myös kukaan miten sellainen "tehdasliitos" toimii? Eli mulla on siinä kahvojen jälkeen sellaiset erilliset liittimet vielä ennen kuin letkut jatkavat rungon sisään. Saako ne jotenkin avattua?
    Tarkoitat varmaan connecAmajig liittimiä mitä srameissa on? Niitä ei ainakaan saa kaupasta niin en tiedä saako niitä purettuakaan.

    Ei DOT nesteestä tarvitse olla huolissaan, ihan vedellä kuitenkin lähtee vaikka noin muuten se on paskintapaskaa mitä fillareihin on sotkettu koska se kerää kosteutta

    Edit. Meinasitko siis niiden littimien irroittamista toisistaan? Se tapahtuu ihan kiertämällä, siihen ne on suunniteltu että pyörä on helpompi kuljettaa

  7. #5347
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.692
    ^Ookoo, varmaan joo tuollainen connectamajic tms.

    Tämmöinen, mutta keskellä letkua yläpäässä: https://www.bike-components.de/en/SR...XS-HRD-p81645/

    Tyhmän näköinen kuin mikä ja letkutkin 5-10 senttiä liian pitkät mun makuun. Siinä yksi syy, miksi haluan moisesta eroon. DOT on se varsinainen syy, en pidä yhtään. SRAMin toimintalogiikka kyllä miellyttävämpi kuin Shimanon erillisine vaihdevipuineen. Shimanossa tyhmästi se jarrukahva on vipu ja tekee siitä hieman hempulin (muistaakseni).

  8. #5348
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Di2 ratkaisee asian

  9. #5349
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.692
    ^Joo, mulla oli alunperin tavoitteena ja ajatuksena laittaa Di2:set, mutta sitten niiden löytyminen tuotti tuskaa ja lisäksi kun on hissitolppa, ei sen akun jemmaaminen ole ihan yksinkertaista. Kaulaputkeen, mutta se vaatii hieman ranettamista, kun gravel-stemmejä ei taida olla Di2-yhteensopivia. Ibiksessä mulla on Di2:t ja akku kaulaputkessa.

  10. #5350
    Muutama kysymys (vai spekulointi) mistään mitään tietämättömältä. Ostin elokuussa uuden pyörän ku edellinen varastettiin ja on kaduttanu jo päivästä 1 lähtien.

    1. Jarrut
    Tässä uudessa on Shimanon nestelevyt. Mallia en tiedä, myyjäliikkeen mukaan Shimanolla on kaks mallia ja tää on niistä halvempi. Jarruttaa kesällä huonosti ja vesitipan jälkeen vinkuu 2-3 päivää. Näin talvella molemmat kahvat on jäässä/jäykät koko ajan. Sisältä ulos menon jälkeen ei liiku mihinkään. Edellisessä pyörässä oli Trekit ja ei mitään ongelmia ja jarrutehokin riitti. Kysymys: voiko nesteiden vaihto auttaa vai ostanko suoraan Trekit? Mikä Dot-numero?

    2. Vapaapyörä
    Vapaapyörä hajosi kokonaan viime viikolla. Oli hampaat menny. Myyjäliike vaihtoi takuuseen uuden takavanteen. Ei suostunut sanomaan mallia tai onko parempi. Eri jokatapauksessa. Tää uus menee ulkona jäähän jo yhdessä yössä ja rengas on aina lukossa ennen liikkeellelähtöä. Kysymys: Onko vapaapyöränkin toiminta vaseliinin pakkaskestosta riippuvainen?

    3. Pinnat
    Tästä ja edellisestä pyörästä on katkeillu takapyörältä pinnoja. Ajan vain asfaltilla enkä temppuile. Huoltoliike (ei myyjä) sanoi, että 2,3 mm pinnojen vaihto paksumpiin ja vanteen reikien avarrus poralla estäisi tätä. Osaisin tämän(kin) tehdä itse. Kysymys: kellään kokemusta tälläisestä modauksesta?

    4. Lokasuojat
    En tiedä onko linkit sallittu verkkokauppoihin. Asensin First Gear RST tupla-aisa lokasuojat. En saa etulokasuojaa olemaan rämisemättä hieromisesta huolimatta. Kysymys: Mallin vika, vai olenko vain käsi? (Olen). Ostanko eri mallit (mitkä?) vai mitä modauata kokeilisin?

    5. Polkimet
    Tässä pyörässä on tasaiset muoviset lätyt, jotka eivät alle -15 pakkasilla pyöri ollenkaan, vaan alhaalla ovat kengän alla 90 astetta väärässä kulmassa. Luistavat myös kesäkengillä sileytensä vuoksi. Ostan semmoset 80-luvun teräväreunaiset, joita ei avojaloin voi polkea. Hyllyssä oli kapeaa ja leveeä (tai lyhyttä ja pitkää mallia) Kysymys: miten polkimen pinta-ala vaikuttaa asioihin?

    6. Läskipyörät
    Hybridipyörä vetelee jäällä pahimmista urista, kaltevuuksista ja epätasaisuuksista. Kysymys: loppuuko läskipyörällä nämä vetelyt (lähes) kokonaan ja voiko sillä polkea vaikka Atlantikseen?

    (7. Laakerit
    Hypoteettistä kysymyksiä: Onko kaikissa pyörissä edelleen kuulalaakerit vai onko oikeilla laakereilla varustettuja olemassa? Maksavatko kuinka moninkertaisesti enemmän?

    Tehtaan jäljiltä vaseliinia ei ole. Onko parasta laittaa vaseliinia niin paljon kuin akselin ympärille sopii?)

    Vastauksenne toimivat terapiana, joten neuvokaa kiitos edes spekuloimalla.

    Sent from my GM1917 using Tapatalk

  11. #5351
    harmis Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nuuskis91 Katso viesti
    Muutama kysymys (vai spekulointi) mistään mitään tietämättömältä. Ostin elokuussa uuden pyörän ku edellinen varastettiin ja on kaduttanu jo päivästä 1 lähtien.

    1. Jarrut
    Tässä uudessa on Shimanon nestelevyt. Mallia en tiedä, myyjäliikkeen mukaan Shimanolla on kaks mallia ja tää on niistä halvempi. Jarruttaa kesällä huonosti ja vesitipan jälkeen vinkuu 2-3 päivää. Näin talvella molemmat kahvat on jäässä/jäykät koko ajan. Sisältä ulos menon jälkeen ei liiku mihinkään. Edellisessä pyörässä oli Trekit ja ei mitään ongelmia ja jarrutehokin riitti. Kysymys: voiko nesteiden vaihto auttaa vai ostanko suoraan Trekit? Mikä Dot-numero?

    2. Vapaapyörä
    Vapaapyörä hajosi kokonaan viime viikolla. Oli hampaat menny. Myyjäliike vaihtoi takuuseen uuden takavanteen. Ei suostunut sanomaan mallia tai onko parempi. Eri jokatapauksessa. Tää uus menee ulkona jäähän jo yhdessä yössä ja rengas on aina lukossa ennen liikkeellelähtöä. Kysymys: Onko vapaapyöränkin toiminta vaseliinin pakkaskestosta riippuvainen?

    3. Pinnat
    Tästä ja edellisestä pyörästä on katkeillu takapyörältä pinnoja. Ajan vain asfaltilla enkä temppuile. Huoltoliike (ei myyjä) sanoi, että 2,3 mm pinnojen vaihto paksumpiin ja vanteen reikien avarrus poralla estäisi tätä. Osaisin tämän(kin) tehdä itse. Kysymys: kellään kokemusta tälläisestä modauksesta?

    4. Lokasuojat
    En tiedä onko linkit sallittu verkkokauppoihin. Asensin First Gear RST tupla-aisa lokasuojat. En saa etulokasuojaa olemaan rämisemättä hieromisesta huolimatta. Kysymys: Mallin vika, vai olenko vain käsi? (Olen). Ostanko eri mallit (mitkä?) vai mitä modauata kokeilisin?

    5. Polkimet
    Tässä pyörässä on tasaiset muoviset lätyt, jotka eivät alle -15 pakkasilla pyöri ollenkaan, vaan alhaalla ovat kengän alla 90 astetta väärässä kulmassa. Luistavat myös kesäkengillä sileytensä vuoksi. Ostan semmoset 80-luvun teräväreunaiset, joita ei avojaloin voi polkea. Hyllyssä oli kapeaa ja leveeä (tai lyhyttä ja pitkää mallia) Kysymys: miten polkimen pinta-ala vaikuttaa asioihin?

    6. Läskipyörät
    Hybridipyörä vetelee jäällä pahimmista urista, kaltevuuksista ja epätasaisuuksista. Kysymys: loppuuko läskipyörällä nämä vetelyt (lähes) kokonaan ja voiko sillä polkea vaikka Atlantikseen?

    (7. Laakerit
    Hypoteettistä kysymyksiä: Onko kaikissa pyörissä edelleen kuulalaakerit vai onko oikeilla laakereilla varustettuja olemassa? Maksavatko kuinka moninkertaisesti enemmän?

    Tehtaan jäljiltä vaseliinia ei ole. Onko parasta laittaa vaseliinia niin paljon kuin akselin ympärille sopii?)

    Vastauksenne toimivat terapiana, joten neuvokaa kiitos edes spekuloimalla.

    Sent from my GM1917 using Tapatalk
    1. Myyjäliikkeeltä outo vastaus. Kyllä Shimanolla on niin neste- kuin mekaanisia jarruja useita malleja. Vinkuminen ja huono jarruteho on halpojen jarrujen ominaisuus. Jokin paikka tuntuu myös jäätyvän, jos kahvat jumittaa. Nesteiden vaihto voi auttaa.
    2. Nopeasti hajoava vapaaratas on myös halvan vapaarattaan ominaisuus. Vaseliinia sinne ei pidä laittaa. Tai jos laittaa, niin hyvin ohutta ja pakkasen kestävää.
    3. Pinnat katkeilee jos ne on väärällä kireydellä. Kyllä oikealla kireydellä olevat pinnat kestää, ellei painoa ole ylettömästi pyörän päällä.
    4. Halvalla ei hyvää saa
    5. Suosittelen flättipolkimia. Sellaisia jossa on metalliset nastat. Ja kannattaa niistäkin vähän maksaa.
    6. Kyllä se läskikin vetelee. Urista ei niin paljoa. Asfaltilla, renkaasta ja rengaspaineesta riippuen itseohjautuvuutta esiintyy jossain määrin.
    7. Mitä vikaa kuulalaakereissa on? Helppo puhdistaa ja rasvata. Prässilaakerit on toki hyviä myös, mutta niitä ei yleensä halvoissa kiekoissa ole. Akselia ei tarvi rasvata, ainoastaan laakeripesään niin paljon kuin mahtuu.

  12. #5352
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.692
    Yleisohjeena: jos joku menee jäähän, siellä on vettä väärässä paikassa.

    Vapaarattaaseen vapaa-rattaaseen sopivaa rasvaa.

    Jos pinnat katkeilevat, ne ovat liian löysällä, eli kiekko on kasattu huonosti. Mulla on kaikissa kuituvanteissa aero-pinnat. Painoa kuskilla tuurista riippuen 92-95 kg.

    Polkimiksi esimerkiksi RaceFace Chesterit. Muovirunko, metallinastat.

    Irtolaakereissa (joita kai tässä tarkoitetaan) ei ole mitään vikaa, jos vain napa on kasattu oikein. Tosin jos katson aiempia kysymyksiä/ongelmia, niin veikkaan että ei ole.

  13. #5353
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    299
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nuuskis91 Katso viesti
    Muutama kysymys (vai spekulointi) mistään mitään tietämättömältä. Ostin elokuussa uuden pyörän ku edellinen varastettiin ja on kaduttanu jo päivästä 1 lähtien.

    3. Pinnat
    Tästä ja edellisestä pyörästä on katkeillu takapyörältä pinnoja. Ajan vain asfaltilla enkä temppuile. Huoltoliike (ei myyjä) sanoi, että 2,3 mm pinnojen vaihto paksumpiin ja vanteen reikien avarrus poralla estäisi tätä. Osaisin tämän(kin) tehdä itse. Kysymys: kellään kokemusta tälläisestä modauksesta?

    (7. Laakerit
    Hypoteettistä kysymyksiä: Onko kaikissa pyörissä edelleen kuulalaakerit vai onko oikeilla laakereilla varustettuja olemassa? Maksavatko kuinka moninkertaisesti enemmän?
    3.) Tämä on p*skapuhetta. Kiekko ei pidä kasassa pinnan jäykkyys vaan siihen kiristämällä tuotettu jännitys. Jännitys laukeaa aina osittain kun ajat esim. kanttikiveltä alas ja jos pinnat ovat liian löysällä muuttuu jännitys niin, että pudotuksesta syntyvä voima on suurempi kuin pinnan jännitys ja jännitys katoaa, jolloin myös pinnaan tuotetty venymä katoaa ja pinna ei hetkeen vaikuta kiekon pyöreyteen lainkaan. Vanne- ja napavalmistajat speksaavat osilleen suurimman sallitun jännityksen, yleensä esim. 110kgf. Tämä johtaa siihen, että paksuun pinnaan sallitulla voimalla syntyy pienempi venymä kuin ohueen pinnaan vastaavalla voimalla. Venymä pitää pinnan kireällä ja kiekon kasassa. Hattuvakioarvoja, mutta oletetaan, että esim. CX-Ray tyyppinen blade-pinna venyy 5% ollessaan kiristetty maksimijännitykseen ja vastaava 2.3mm paksu pinna 1.5% kiristettynä maksimijännitykseen, on ero venymässä 300mm pinnalle jo 15mm vs. 4.5mm. Pienempi muodonmuutos johtaa siis paksumman pinnan löystymiseen. Pinnamateriaalit sitten vielä erikseen, mutta ohennetut pinnat ovat käytännössä aina suoria vahvempia ja kestävät kovempia jännityksiä.

    7.) Kyllä kuulalaakeri on ihan oikea laakeri. Nyrkkisääntönä Shimano ja halpavalmistajat käyttävät navoissaan kiristettäviä kartiolaakereita irtokuulilla, jotka ovat aivan hyvä systeemi teknisesti, mutta erittäin tarkkoja oikealle kiristykselle. Suurin osa ns. laatunavoista on konelaakereilla, jotka taas teknisesti ovat huonompi ratkaisu, mutta 150% helpommat huoltaa eikä koko napa mene vaihtoon jos laakeri hajoaa.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

  14. #5354
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Konelaakerien huollon helppouskin vähän niin ja näin kun tarvii usein jotain erikois ulosvetimiä tai laakeripuristimia. Irtokuulien huolto vain avaus+putsaus+ehkä uudet kuulat+rasvaus+kasaus.

  15. #5355
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Irtokuulat vaan vaatii aika usein sitä huoltoa vs. konelaakerit, eikä niitä kireyksiä osata laittaa kuntoon edes ns. ammattimiesten toimesta.

  16. #5356
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    Kiekoissa kaikki perustuu pelkästään laatuun ja että hyvin rakennettu. Itse en varmaan yhtään puolaa saanut poikki vuosikymmeniin vaikka parhaimmillaan/pahimmillaan olleet kiekot 28puolaisilla DT Revolutioneilla ja kuskin paino miesmäisesti +100kg. Insinöörien höpötykset menneet pääosin ohi korvien mutta kuka niitä loppupeleissä edes tarvii...
    Mielenkiintoista olisi tietää mikä on noin paska pyörä ja mistä on hankittu että moisen puodin voi kaukaa kiertää...

  17. #5357
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    ^Prisma

    Tulisiko tässä esille se, miksi laatu tai laadukkaasti koottu maksaa?

    Olisi hauska saada käsiin tuo Nuuskiksen pyörä ja katsella vähän lähemmin. Onkohan oikeasti hydejarrut vai mekaaniset? Älä nyt ainakaan Shimpan jarruihin pistä DOTtia. Mineraaliöljy kuuluu Shimppoihin. Tai vauvaöljy.
    Vaparista sen verran, että paksulla rasvalla, kovalla pakkasella ja jerkulla reidessä saa pahoja aikaan. Oli sitten kyse normaalista kynnellisestä tai rätsettimallisesta vaparista. Näitä kuitenkin pääosa.

  18. #5358
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    ^Ja ainakin huoltofirmaa kannattaa vaihtaa... Vai Shimanolla kahdet jarrut ja Trek merkkisiin kyllä en ole törmännyt...

  19. #5359
    Moro! Aloittelijana liikkeellä ja pyöränä Kona Honzo, 2020, (https://konaworld.com/archive/2020/honzo.cfm) Siitä meni takapyörän läpiakseli pahasti jumiin ja jouduin viemään huoltoon irroitettavaksi. Tuomiona syöpynyt kiinni, saivat irti, mutta uusi takakiekko kokonaisuudessaan pitäisi hankkia. Ei ole liikkeessä, eikä tukussa.

    Minkälaista suosittelisitte netistä ostettavan? Alkuperäislaatuinen voisi olla ja vaikka ihan linkki, jos löytyy. Kiitos!

  20. #5360
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pitsku Katso viesti
    Moro! Aloittelijana liikkeellä ja pyöränä Kona Honzo, 2020, (https://konaworld.com/archive/2020/honzo.cfm) Siitä meni takapyörän läpiakseli pahasti jumiin ja jouduin viemään huoltoon irroitettavaksi. Tuomiona syöpynyt kiinni, saivat irti, mutta uusi takakiekko kokonaisuudessaan pitäisi hankkia. Ei ole liikkeessä, eikä tukussa.

    Minkälaista suosittelisitte netistä ostettavan? Alkuperäislaatuinen voisi olla ja vaikka ihan linkki, jos löytyy. Kiitos!


    https://www.bike24.com/p2305449.html

    Tuossa on aika lähellä alkuperäistä. Vannekehän leveys on hieman kapeampi (30mm vs 25mm). Mutta tuo riittää kuitenkin 2.25" kumille, mikä siinä taitaa olla alkuperäinen leveys.


    Speksit on:

    Boost napa (148mm)
    Centerlock jarrulevyn kiinnitys
    Shimano HG / sram PG vapaaratas (eli EI xd)

  21. #5361
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Tosta aika edullinen merkkikiekko

    https://www.bike24.com/p2337186.html

    EDIT: Äh, toi olikin microspline vaparilla, tässä on uusinta uutta vähän kalliimmalla, mutta kuitenkin luotettavalla ratchet vapaarattaalla. Päivitettävissä ja huollettavissa tulevaisuuden tarpeille.

    https://www.bike24.com/p2505152.html

  22. #5362
    Liittynyt
    02/2021
    Paikkakunta
    Pohjoinen
    Viestit
    289
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pitsku Katso viesti
    Moro! Aloittelijana liikkeellä ja pyöränä Kona Honzo, 2020, (https://konaworld.com/archive/2020/honzo.cfm) Siitä meni takapyörän läpiakseli pahasti jumiin ja jouduin viemään huoltoon irroitettavaksi. Tuomiona syöpynyt kiinni, saivat irti, mutta uusi takakiekko kokonaisuudessaan pitäisi hankkia. Ei ole liikkeessä, eikä tukussa.

    Minkälaista suosittelisitte netistä ostettavan? Alkuperäislaatuinen voisi olla ja vaikka ihan linkki, jos löytyy. Kiitos!
    Mitä tällä on tehty tai miten säilytetty että vuoteen saa taka-akselin syöpymään? Suolassa ryvetty yms.? Mulla on tuolla 50-luvun pelejä joissa vielä mintit navat. Kona-laatua jälleen...
    “It never gets easier, you just go faster” – Greg LeMond
    -J.Kani

  23. #5363
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    ^ Ei tosiaan ymmärrä moista, jotain pahasti pielessä...

  24. #5364
    1,5 vuotta työmatkat läpi vuoden pk seudulla, suolaa siis riittänyt. Päässyt kai sitten akseliin ja laakereihin. Säilytys kylmässä varastossa, enkä ole tajunnut avata ja putsata välillä läpiakselia. Pesuissa ei ole painepesuria käytetty.

  25. #5365
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ViP Katso viesti
    Pitäisi mennä heittämällä kiinni.
    Oikeassa olit, kampi oli juuri oikeanlainen. Pyörä on taas ajokunnossa.

    Kiitos vielä kerran.
    30T

  26. #5366
    Liittynyt
    02/2021
    Paikkakunta
    Pohjoinen
    Viestit
    289
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pitsku Katso viesti
    1,5 vuotta työmatkat läpi vuoden pk seudulla, suolaa siis riittänyt. Päässyt kai sitten akseliin ja laakereihin. Säilytys kylmässä varastossa, enkä ole tajunnut avata ja putsata välillä läpiakselia. Pesuissa ei ole painepesuria käytetty.
    Tuo suolaus on kyllä uskomatonta siellä. Jäis ajamatta itellä.
    “It never gets easier, you just go faster” – Greg LeMond
    -J.Kani

  27. #5367
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MTB Engineer Katso viesti
    Kiekko ei pidä kasassa pinnan jäykkyys vaan siihen kiristämällä tuotettu jännitys. Jännitys laukeaa aina osittain kun ajat esim. kanttikiveltä alas ja jos pinnat ovat liian löysällä muuttuu jännitys niin, että pudotuksesta syntyvä voima on suurempi kuin pinnan jännitys ja jännitys katoaa,..
    Ja tuosta tulee sanonta että kiekko ”seisoo” alimpien pinnojen varassa. Jos kiekkoon osuvissa iskuissa alaspäin olevien pinnojen jännitys pääsee nollille, niin se voimakkaasti vaihteleva jännityksen muutos katkoo pinnat.

  28. #5368
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    ^ Tuskin ainoa syy, kyllä akselitkin fiksu rasvaa... Vuosikymmeniä ympäri vuoden työmatkat ajoin eikä milloinkaan missään pyörässä moisia ongelmia ollut.

  29. #5369
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    585
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pitsku Katso viesti
    1,5 vuotta työmatkat läpi vuoden pk seudulla, suolaa siis riittänyt. Päässyt kai sitten akseliin ja laakereihin. Säilytys kylmässä varastossa, enkä ole tajunnut avata ja putsata välillä läpiakselia. Pesuissa ei ole painepesuria käytetty.
    Onko tässä siis kaksi eri ongelmaa, eli läpiakseli on ollut jumissa runkoon ja rikkoutunut sekä myös kiekon laakerit ovat pilalla? Vai onko kiekko muuten risa?

    Kiekon mukana ei tule akselia, se pitää ostaa erikseen, pyörään sopiva.

  30. #5370
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    ^Veikkaus että alumiiniakseli jämähtänyt alumiinirunkoon. Mutta miten kiekon saanut rikki samassa yhteydessä?

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •