New Scientist

Alkujaan tämän lähetti
stenu
Onko sulla jotain lähdettä tuohon teoriaasi?
Kyllä. Olen suorastaan häkeltynyt että vielä löysin sen. Tuosta löytyy: https://web.archive.org/web/19990202...21/nbikes.html
Tikusta asiaa. Mitä muuttuu, jos vaikka tuplataan eturattaan ja vapaarattaan koko? Tapahtuu kolme asiaa samanaikaisesti:
a Ketjun linkkien siirtymisen taajuus rattaalta tai rattaalle tuplaantuu.
b Ketjun kireys puolittuu.
c Ketjun linkin kääntymiskulma kun se siirtyy rattaalle tai pois rattaalta, puolittuu.
Katsotaan kahta ensimmäistä. a tuplaa tehohäviöt. b puolittaa tehohäviöt. Nämä a & b kumoavat toisensa. Jäljelle jää enää c joka puolittaa tehohäviöt.
Lainaan jutusta:
In his tests, Burgess showed that doubling the sprocket size increased the efficiency of the chain drive from 98·8 per cent to 99·4 per cent.
Eli siis rattaan koon tuplaaminen puolitti häviötehon. Ensin 1,2 % ja sitten 0,6 %. Se asia mitä jo edellä esittelin.
"Simplify, then add lightness”
– Colin Chapman
Kirjanmerkit