Pohdiskelin sinkulan optimointia.

Yksivaihteisen polkimiin pätee sama viisaus kuin muidenkin polkupyörien polkimiin. Lukkopolkimilla tai jonkinlaisella remmillä (Power Grips tms.) voi hankkia lisää tehoa.

Kampien mitoitus riippuu lähinnä ajajan koipien pituudesta. En ainakaan tiedä, miksi tai miten tämä eroaisi muista polkupyöristä. Olen joskus lukenut hämäriä perusteluja yksivaihteista koskevan erilaisen mitoituksen puolesta, mutta minua ne eivät vakuuttaneet.

Eturatas, ketju ja vapaaratas muodostavat osakokonaisuuden, jonka komponentteja kannattaa käsitellä yhdessä:

• Välityssuhde on kompromissi ja se on haettava kohdalleen. Jaetaan eturattaan hampaiden lukumäärä vapaarattaan hampaiden lukumäärällä. Tähdätään johonkin optimiin, joka riippuu pyörän käyttötarkoituksesta, takapyörän koosta, ajajan jalkalihaksista ja ties mistä yksilöllisistä tekijöistä. Kompromissi siitä kumminkin tulee ja nimenomaan yksilöllinen kompromissi.

• Ketjulinja pitää säätää suoraksi, ja silloin saadaan paras hyötysuhde ja vähäisin ketjun ja rattaiden kuluminen.

• Hyötysuhdetta on mahdollista parantaa. Edellä käsittelin välityssuhdetta. Sen lisäksi jos molempia rattaita kasvatetaan samassa suhteessa, välityssuhde pysyy vakiona mutta hyötysuhde paranee. Suurin häviö tapahtuu siinä kun vapaarattaalta tuleva ketjun linkki oikenee siirtyessään kireälle suoralle osalle. Pienempi häviö tapahtuu kun linkki kääntyy eturattaan päälle. Rattaiden kasvattaminen vaikuttaa siten että rattaiden koon tuplaaminen puolittaa ketjuvaihteen tehohäviön. Väistämättä tulee käytännön rajat vastaan eturattaan kasvattamisessa, kun kasvatettu eturatas lähestyy maata. Jos rattaiden kokoa uskaltautuu kasvattamaan paljon, on syytä suojata eturattaan hampaat jonkinlaisella eturattaan mukana pyörivällä suojuksella (ns. bash ring). Tässäkin joudutaan tyytymään kompromissiin: Maavara vastaan hyötysuhde.

• Eturattaassa on muutakin oleellista kuin sen koko. Perinteisen eturattaan hampaat ovat yhtä kaukana keskiön akselista eli ratas muistuttaa ympyrää. Mutta näin ei tarvitse olla, sillä polkeminen tai pyöritys on syklistä tehon tuottoa, ja siksi optimaalinen eturattaan muoto onkin ovaali. Perinteisessä eturattaassa ketjun kireys pysyy luonnostaan vakiona, mutta ovaalin rattaan tapauksessa kireys vaihtelee hiukan. Jousitettu ketjunkiristäjä pitää ketjun kireyden vakiona mutta ovaalia eturatasta voi käyttää muutenkin, kunhan ketjun kireys säädetään sopivaksi.

Yksivaihteisen polkupyörän takakiekosta saa symmetrisen ja lujan. Symmetrisessä sinkulan takanavassa on sopivasti tilaa vapaarattaalle oikealla puolella ja samalla riittävästi tilaa jarrulevylle vasemmalla puolella.