Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nuuskis91 Katso viesti
Muutama kysymys (vai spekulointi) mistään mitään tietämättömältä. Ostin elokuussa uuden pyörän ku edellinen varastettiin ja on kaduttanu jo päivästä 1 lähtien.

1. Jarrut
Tässä uudessa on Shimanon nestelevyt. Mallia en tiedä, myyjäliikkeen mukaan Shimanolla on kaks mallia ja tää on niistä halvempi. Jarruttaa kesällä huonosti ja vesitipan jälkeen vinkuu 2-3 päivää. Näin talvella molemmat kahvat on jäässä/jäykät koko ajan. Sisältä ulos menon jälkeen ei liiku mihinkään. Edellisessä pyörässä oli Trekit ja ei mitään ongelmia ja jarrutehokin riitti. Kysymys: voiko nesteiden vaihto auttaa vai ostanko suoraan Trekit? Mikä Dot-numero?

2. Vapaapyörä
Vapaapyörä hajosi kokonaan viime viikolla. Oli hampaat menny. Myyjäliike vaihtoi takuuseen uuden takavanteen. Ei suostunut sanomaan mallia tai onko parempi. Eri jokatapauksessa. Tää uus menee ulkona jäähän jo yhdessä yössä ja rengas on aina lukossa ennen liikkeellelähtöä. Kysymys: Onko vapaapyöränkin toiminta vaseliinin pakkaskestosta riippuvainen?

3. Pinnat
Tästä ja edellisestä pyörästä on katkeillu takapyörältä pinnoja. Ajan vain asfaltilla enkä temppuile. Huoltoliike (ei myyjä) sanoi, että 2,3 mm pinnojen vaihto paksumpiin ja vanteen reikien avarrus poralla estäisi tätä. Osaisin tämän(kin) tehdä itse. Kysymys: kellään kokemusta tälläisestä modauksesta?

4. Lokasuojat
En tiedä onko linkit sallittu verkkokauppoihin. Asensin First Gear RST tupla-aisa lokasuojat. En saa etulokasuojaa olemaan rämisemättä hieromisesta huolimatta. Kysymys: Mallin vika, vai olenko vain käsi? (Olen). Ostanko eri mallit (mitkä?) vai mitä modauata kokeilisin?

5. Polkimet
Tässä pyörässä on tasaiset muoviset lätyt, jotka eivät alle -15 pakkasilla pyöri ollenkaan, vaan alhaalla ovat kengän alla 90 astetta väärässä kulmassa. Luistavat myös kesäkengillä sileytensä vuoksi. Ostan semmoset 80-luvun teräväreunaiset, joita ei avojaloin voi polkea. Hyllyssä oli kapeaa ja leveeä (tai lyhyttä ja pitkää mallia) Kysymys: miten polkimen pinta-ala vaikuttaa asioihin?

6. Läskipyörät
Hybridipyörä vetelee jäällä pahimmista urista, kaltevuuksista ja epätasaisuuksista. Kysymys: loppuuko läskipyörällä nämä vetelyt (lähes) kokonaan ja voiko sillä polkea vaikka Atlantikseen?

(7. Laakerit
Hypoteettistä kysymyksiä: Onko kaikissa pyörissä edelleen kuulalaakerit vai onko oikeilla laakereilla varustettuja olemassa? Maksavatko kuinka moninkertaisesti enemmän?

Tehtaan jäljiltä vaseliinia ei ole. Onko parasta laittaa vaseliinia niin paljon kuin akselin ympärille sopii?)

Vastauksenne toimivat terapiana, joten neuvokaa kiitos edes spekuloimalla.

Sent from my GM1917 using Tapatalk
1. Myyjäliikkeeltä outo vastaus. Kyllä Shimanolla on niin neste- kuin mekaanisia jarruja useita malleja. Vinkuminen ja huono jarruteho on halpojen jarrujen ominaisuus. Jokin paikka tuntuu myös jäätyvän, jos kahvat jumittaa. Nesteiden vaihto voi auttaa.
2. Nopeasti hajoava vapaaratas on myös halvan vapaarattaan ominaisuus. Vaseliinia sinne ei pidä laittaa. Tai jos laittaa, niin hyvin ohutta ja pakkasen kestävää.
3. Pinnat katkeilee jos ne on väärällä kireydellä. Kyllä oikealla kireydellä olevat pinnat kestää, ellei painoa ole ylettömästi pyörän päällä.
4. Halvalla ei hyvää saa
5. Suosittelen flättipolkimia. Sellaisia jossa on metalliset nastat. Ja kannattaa niistäkin vähän maksaa.
6. Kyllä se läskikin vetelee. Urista ei niin paljoa. Asfaltilla, renkaasta ja rengaspaineesta riippuen itseohjautuvuutta esiintyy jossain määrin.
7. Mitä vikaa kuulalaakereissa on? Helppo puhdistaa ja rasvata. Prässilaakerit on toki hyviä myös, mutta niitä ei yleensä halvoissa kiekoissa ole. Akselia ei tarvi rasvata, ainoastaan laakeripesään niin paljon kuin mahtuu.