HephaGarminElectrobikeGiant
Sivu 155 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 55 105 145 153 154 155 156 157 165 205 255 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.621 - 4.650 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #4621
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.041
    Eikö nyt kannata pikkuisen miettiä mitä tekee tuon Tempest tilauksen kanssa ? Kiire tilauksen kanssa ei auta nyt mitään, sillä milloin paketti Suomeen tulee määrää kaiken.
    M-koko on suomessa jos nyt tilaa ehkä joskus Marraskuun alkupuolella eli Brexit on silloin voimassa jotenkin tai sitten ei. Odottaisin lopullista tietoa Brexitistä.

    En tiedä miten paljon Planet X/ On Onen liikevaihdosta tulee mannereuroopan eu- maista. Jos on paljon ja tulee tulliraja, niin saattaa kohta olla Hollanissa heillä verkkokauppa/varasto. Olihan heillä Yhdysvaloissakin konttori hetken aikaa.
    Ride harder - Ride a totally rigid.

  2. #4622
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.147
    Voihan punnan kurssikin romahtaa. Kannattaisko odottaa sitä?

    Itsekin arvon Huntin tai JRA:n kiekkojen kanssa, ostaisko nyt vai sit? Kunpa tietäis.


  3. #4623
    Liittynyt
    07/2015
    Viestit
    43
    Hyviä kommentteja! Ja eihän tässä mitään kiirettä ole kun ajettavaa kalustoa riittää. Tilannetta seuraillen eteenpäin....

  4. #4624
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti penyeach Katso viesti
    Mark Reilly on onneksi suunnitellut samasta materiaalista meille köyhille Planet X Tempestinä tunnetun halpisversion. Omassa koossani (L) runkojen mitat näyttävät oleva millilleen samat lukuunottamatta emäputken kulmaa, joka on Gradientissa puoli astetta tiukempi.
    Mitkä sun mitat on ja onko L-koko ollut sopiva?

  5. #4625
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    186
    ^183/86 ja on. 90mm stemmi ja yksi spaceri päällä -> maltillinen ajoasento maantiepyörään tottuneelle. Kuva setupista tuolla.

  6. #4626
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    186
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Compay Katso viesti
    ...Tästä pyörästä on ärsyttävän vähän testejä. Saattaa johtua tuosta ''brändinrakennuksen'' keveydestä.
    Totta, hiljaista on ollut viime aikoina vähän kaikkien Planet X-pyörien osalta. Pickenflick kehuttiin vielä muutama vuosi sitten varsin perusteellisesti:

    https://road.cc/content/review/11660...clo-cross-bike
    https://www.bikeradar.com/reviews/bi...am-cx1-review/

  7. #4627
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.253
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    setämies
    Haa joku puhui setämiehistä.. You can't get youth back, but you can by a Steamroller...eli setämiehen N+1

    On opeteltavaa, mutta olihan hauskinta työmatkagravelointia ties miten pitkään aikaan. Käsittämättömän nopea tommonen kiinteävälitteinen on myös. En olis uskonut. Noilla 42/17-väleillä helppo matkanopeus näytti pyörivän 27-32 km/h. Ylämäet ei tuottanut vaikeuksia ja Malminkartanon kevyesti mutaiset pellonreunatkin meni oikein kivasti. Euro/hauskuuskerroin-suhteella mitattuna parhaiten käytetyt fillarieurot pitkään aikaan. Ei voi kuin suositella kaikille, joilla on tarpeeks setämiesasennetta.

    Ekan parinkymmenen kilsan kokemuksella sanoisin, että jää talliin ja saa talvella Gravdalit allensa. Jos tuntuu, että jarrua tarvii pidemmässäkin juoksussa, pitää se päivittää Pauliin. Cantit on oikeesti aika onnettomat, varsinkin edessä tommosen notkean keulan kanssa. Ja ohjainlaakeriksi vois vaihtaa Kingin ton stashista kaivetun vanhan FSA:n tilalle. Muuten toi on tossa - kiva, kevyt, nopee ja hauska. 8,5 kg jarrulla ja 540-speduilla eli virallinen esitepaino on tasan 8,0 kg.

    Valmiista kuvaa tänne pyydeltiin eli tässä tulee ja poistun tämän kanssa toisiin topicceihin tämän jälkeen. Uusien pyörien kasaaminen on muuten oikeastaan se helpoin vaihe. Paljon työläämpää on se, että saa niistä ajetun näköisiä..

    Työmatkahybridi-FGGG:

    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  8. #4628
    Todella nätti! Itsellä puolikas vuosikymmen fiksivuosista, mutta tuo herättää kovat omistamishalut miltei samoilla spekseillä kasattuun pyörään. Ehkä pitäis pistää Yksivaihteen tori tarkkailuun...

  9. #4629
    Liittynyt
    04/2003
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    521
    Myin pois maantiepyörän (en ajanut) ja krossarin (en tykännyt) ja ostin tilalle budjettitietoisen saksalaisinsinöörin sieluttoman tekeleen korvaamaan kummatkin mahdollisimman keskinkertaisesti:


    Ei ole vielä kuin satku alla mutta onpahan kiva peli. En sitten oikein osaa sanoa olisiko oikea kategoria "gravel" vai "allroad", koska geo on enemmän maantiemainen (jota hainkin) ja viikonlopun lenkillä ajettiin sekä sora- että pikitietä koska sitä sattui eteen tulemaan ja kummallakin meno maistui. Ei ainakaan vielä kaduta .

    Moitimme:
    Rumat hitsisaumat
    Ei seksikäs ellei satu tykkäämään
    Taka-akselin vastakierre suoraan chainstayssa eli saa olla tarkka ettei mee väärille jengoille

    Kiitämme:
    Hinta-laatusuhde
    Ajotuntuma
    My mom thinks I'm cool.

  10. #4630
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.184
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rufus Katso viesti
    Taka-akselin vastakierre suoraan chainstayssa eli saa olla tarkka ettei mee väärille jengoille
    Eikö tuossa pitäisi olla takahaarukka mutkalla, että akselin saisi väärälle kierteelle? Toisen puolen läpireikähän ohjaa akselin väkisinkin suoraan.

  11. #4631
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Ymmärrän. Jos vetää kierteen sököksi, ei helppoa osaa vaihtaa siihen tilalle.

    Kätevä mies tekisi korjauksen vaikka 148 mm maasturin akselista jos niin joskus kävisi.

  12. #4632
    Täältä löytyy myös L-kokoinen Planet-X Tempest. Omat mitat 180cm ja jalan sisämitta 85,5cm. Omaan bikefitattuun maantiepyörän ajoasentoon nähden korotin ohjaustankoa 2cm ja lyhensin ajoasentoa 2cm. En hirveästi tuolla ole ajanut, mutta vähitellen pyörään alkaa sopeutua. Aluksi tuntui kuituisesta satulatolpasta ja stongasta huolimatta aika kovalta ja junamaiselta, mutta kun ymmärsin ottaa kumeista painetta pois niin ajotuntuma parani. 47mm Wtb Bywaylla pyörä on oikein maastokelpoinen, mutta sellainen tietty ketteryys josta maantiepyörässäni ja crossarissani olen tykännyt, tiellä ajaessa puuttuu. En tiedä onko selitys tuossa leveässä kumissa vai syytänkö geometriaa. Ehkäpä lisäkilometrit parantavat tilannetta. Maantiepyörät ja aikaisempi crossari ovat kaikki 7 - 8kg painossa. Tempest lokareilla taitaa olla lähemmäs 10kg, vaikka olen suht kevyeen toteutukseen pyrkinyt. Vaikka painoero ei kuulosta paljolta, ainakin itse huomaan tuon eron selvästi, ja pyörä tuntuu raskaalta aikaisempiin verrattuna. Mutta siihenkin pääsyyllinen voi olla tuo leveä ja painava rengastus.

    Vaikka nämä nyt kuulostavat pelkiltä moitteilta niin aika hauska ja monikäyttöinen peli se on, yritin vain kuvailla omia kokemuksia ja verrokkia muihin omiin pyöriin. Ja jos tuohon tosiaan mahtuu ice-spiker pro alle, niin kuin joku väitti, niin talvella varmasti huippuhauska kapine.

  13. #4633
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Ulvila
    Viestit
    409
    Junamaisuus ja ketteryyden puute verrattuna maantie-/cyclopyörään saattaa johtua pyörivistä massoista. ByWay taitaa painaa yli tuplat vs. perus maantiekumi

  14. #4634
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.427
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti GrafZeppelin Katso viesti
    47mm Wtb Bywaylla pyörä on oikein maastokelpoinen, mutta sellainen tietty ketteryys josta maantiepyörässäni ja crossarissani olen tykännyt, tiellä ajaessa puuttuu. En tiedä onko selitys tuossa leveässä kumissa vai syytänkö geometriaa.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hemppa Katso viesti
    Junamaisuus ja ketteryyden puute verrattuna maantie-/cyclopyörään saattaa johtua pyörivistä massoista. ByWay taitaa painaa yli tuplat vs. perus maantiekumi
    Veikkaisin että johtuu enemmän geometriasta. Tuolla kumilla keulan trailiksi tulee 65 mm, joka on melko paljon verrattuna maantiepyörään. Esimerkiksi Space Chickenissä taas tuo on 56, joka on lähempänä maantiepyörää (tämän artikkelin mukaan maantiepyörissä yleensä 55-60 mm, jossain muualla mainittiin 50-63 mm). Tuohon vaikuttaa siis keulakulma yhdistettynä keulan offsetiin. Oma Kona Rove on geometrian perusteella vielä hieman junamaisempi kuin tuo Tempest, ja ero Space Chickeniin on selkeä, vaikka jälkimmäisessä onkin nuo 47 mm Bywayt. Toki myös renkaiden painolla on merkitystä, mutta luulen että geometria vaikuttaa enemmän. Maantiepyörää en omista, joten siihen en voi verrata.

  15. #4635
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.253
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hemppa Katso viesti
    Junamaisuus ja ketteryyden puute verrattuna maantie-/cyclopyörään saattaa johtua pyörivistä massoista. ByWay taitaa painaa yli tuplat vs. perus maantiekumi
    Näyttää geokin olevan vähän sellainen "edellisen gg-sukupolven" versio eli pidempi takahaarukka, loivahko keula ja pitkähkö vaakaputki, joiden seurauksena akseliväli venyy.

    Melkolailla huvittavaa on muuten toi "gg-ideaalin" chainstay-mitan muuttuminen. Oikeastaan koko historian ajan tähän asti on ajateltu, että urheilulliseen ajoon tarkoitetussa pyörässä lyhyempi takapää on ideaalimpi. Retkipyörät ovat olleet eri asia, mutta niissä takahaarukan pituus on ollut kantapääclearancen sanelema juttu eikä niinkään ajettavuuden.

    No sitten yhtäkkiä ekojen gg-pyörien myötä myytiin ajatus, että pitkä chainstay on hyvästä. Syy? No se, että se oli ainoa tapa saada paksut renkaat mahtumaan maantievoimansiirron kanssa ja voimansiirto toimimaan 135-millisen perän kanssa. Ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin pidentää chainstay-mittaa, mutta ei sitä tuolla perusteella voinut tietenkään myydä.

    Aika nopeasti Open(?) keksi dropatun chainstayn ja 1X-vaihteistot jos ei poistanut, niin ainakin vähensi lyhyen perän vaihteille aiheuttamia ongelmia ja sen jälkeen on perät alkaneet lyhentyä ja uudempi koulukunta näyttäisi olevan enemmälti sitä mieltä, että gg-perän ei sittenkään pidä olla pitkä.

    Ja tämä kaikki tosiaan muutaman vuoden aikana.

    E: näköjään muutkn ehti ensin ja toi mitä velib kirjoitti trailista pitää paikkansa. Toisaalta raken kasvattaminen trailin pienentämiseksi pidentäis akseliväliä entisestään. Taas päästään siihen, että jotain mittaa muuttamalla pyörän joku ominaisuus voi parantua, mutta joku toinen auttamatta huononee. Maku ja yllättävän paljon myös muoti määrittelee, että mikä ominaisuus edellä pyöriä suunnitellaan.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  16. #4636
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    186
    Minulla on GrafZeppelinin kanssa hyvin samanlaiset kokemukset: Tempest on nimenomaan hyvä yleis-, työmatka- ja soratiepyörä. Vähän haastavammalla tienpinnalla pieni junamaisuus (siis maantiepyörään ja kireään krossariin verrattuna) tekee kovempaakin ajamisesta rauhallisempaa ja rennompaa. (Toinen asia josta tykkään on tietynlainen yksinkertaisuus ja huolettomuus: ei pressfittiä, ei huolta maalipinnasta, ei kuiturunkojen aiheuttamaa halua suojailla kiveniskemiltä, ei ruostetta...)

    Näyttäisi vähän (markkinointiviestinnän perusteella, kokemusta ei ole), että nyt Openin, 3T:n & co. tavoitteena on yleispätevä geometria joka toimii myös maantiekäytössä. Tempest ei tosiaan ainakaan minua houkuttele luopumaan maantiepyörästä, sen verran ylivoimainen se taas on asfalttilenkkeilyyn. Itse asiassa tämän ketjun keskusteluista on herännyt ajatus säilyttää kuitenkin myös kuitukrossari jonka ominaisuudet ovat hyvässä ja pahassa monen asteikon toisesta päästä.
    penyeach muokkasi tätä : 04.09.2019 at 10.21 Syy: kirjoitusvirheen korjaus

  17. #4637
    Liittynyt
    02/2006
    Paikkakunta
    ratikan luvattu maa
    Viestit
    1.108
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti velib Katso viesti
    Veikkaisin että johtuu enemmän geometriasta. Tuolla kumilla keulan trailiksi tulee 65 mm, joka on melko paljon verrattuna maantiepyörään. Esimerkiksi Space Chickenissä taas tuo on 56, joka on lähempänä maantiepyörää (tämän artikkelin mukaan maantiepyörissä yleensä 55-60 mm, jossain muualla mainittiin 50-63 mm). Tuohon vaikuttaa siis keulakulma yhdistettynä keulan offsetiin. Oma Kona Rove on geometrian perusteella vielä hieman junamaisempi kuin tuo Tempest, ja ero Space Chickeniin on selkeä, vaikka jälkimmäisessä onkin nuo 47 mm Bywayt. Toki myös renkaiden painolla on merkitystä, mutta luulen että geometria vaikuttaa enemmän. Maantiepyörää en omista, joten siihen en voi verrata.
    Aika paljon tuntumaan vaikuttaa myös stemmin pituus. Suht sama geometria kahdessa pyörässä ja 20-30 mm eroa stemmin pituudessa. Toinen on kuin juna ja toinen on vähän liian herkkä kääntymään ja näin ollen ketterämmän tuntuinen. Juna kuitenkin kevyempi pyörä nakkikumilla.
    Die Kanonen von Kauppi
    |ex 10k-kerho|
    "ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi

  18. #4638
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti penyeach Katso viesti
    ^183/86 ja on. 90mm stemmi ja yksi spaceri päällä -> maltillinen ajoasento maantiepyörään tottuneelle. Kuva setupista tuolla.
    Kiitos, hieno pyörä tuo kyllä on! Onko sulla vakio 42 tanko siinä?

  19. #4639
    penyeach ja GrafZeppelin, osaatteko arvioida, olisiko L-koko mulle (177/82) vielä soiva peli vai kannattaisiko mennä pienemmällä? Sivuilla olevassa suosituksessa puhutaan ainoastaan pituudesta ja menee mulla juuri siihen M/L rajalle.

  20. #4640
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    186
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jsa2 Katso viesti
    Kiitos, hieno pyörä tuo kyllä on! Onko sulla vakio 42 tanko siinä?
    Juu, on. Siinä olisi yksi mahdollinen kevennyskohde.

  21. #4641
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    186
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jsa2 Katso viesti
    penyeach ja GrafZeppelin, osaatteko arvioida, olisiko L-koko mulle (177/82) vielä soiva peli vai kannattaisiko mennä pienemmällä? Sivuilla olevassa suosituksessa puhutaan ainoastaan pituudesta ja menee mulla juuri siihen M/L rajalle.
    En osaa, mutta jos satut liikkumaan joskus Pohjois-Helsingissä, voihan tuota käydä vilkaisemassa. Laita yv jos ajankohtaista.

  22. #4642
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti penyeach Katso viesti
    Tempest ei tosiaan ainakaan minua houkuttele luopumaan maantiepyörästä, sen verran ylivoimainen se taas on asfalttilenkkeilyyn. Itse asiassa tämän ketjun keskusteluista on herännyt ajatus säilyttää kuitenkin myös kuitukrossari jonka ominaisuudet ovat hyvässä ja pahassa monen asteikon toisesta päästä.
    Tuossa ne omatkin fiilikset pyörästä pitkästi tiivistyy. Myin oman hyvinkin kisaisella geolla olevan kuitucrossarin Tempestin alta pois ja nyt huomaan kaipaavani sen ketteryyttä ja tietynlaista räjähtävyyttä. Vaikka omat vikansa oli siinäkin. Maantiepyörää tuolla en edes kuvitellut korvaavani. Rehellisyyden nimissä kuitenkin omat ajot ovat sellaisia, että Tempest soveltuu niihin crossaria paremmin, mutta jos rahaa ja tilaa olisi rajattomasti, niin kyllä se kuitucrossari taas joskus itsensä talliin löytäisi. N+1, mitä muuta tähän nyt voisi sanoa.

  23. #4643
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jsa2 Katso viesti
    penyeach ja GrafZeppelin, osaatteko arvioida, olisiko L-koko mulle (177/82) vielä soiva peli vai kannattaisiko mennä pienemmällä? Sivuilla olevassa suosituksessa puhutaan ainoastaan pituudesta ja menee mulla juuri siihen M/L rajalle.
    Nyrkkisääntönä pitäisin, että jos olet kahden koon rajalla, niin ota pienempi, koska pientä runkoa voi stemmillä ja satulatolpalla hieman kasvattaa, mutta isoa runkoa ei voi millään kutistaa. Mutta vähän tietysti mieltymykset ajoasennon suhteen vaikuttavat, eli kuinka ylös/alas stongan haluat ja minkä verran mittaa satulasta stongaan tarvitaan, ilman että komponenttien kanssa pitää tehdä mitään ääriratkaisuja.

    Toki minunkin pyörää pääsee sovittamaan. Helsingin itäisestä kantakaupungista löytyy ja YV:llä tavoittaa.

  24. #4644
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Vattu, Space Shickenin piti tänään tulla. DPD lähetti pyörän takaisin??? Mitä vattua oikein tuolla tapahtuu.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  25. #4645
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    ^Olisikohan ninjakuriiri käynyt pyörää "toimittamassa"?
    http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...iirit-(mm-DPD)

  26. #4646

    "Gravel Grinding" -fillarit

    ^^ Vai olisiko hallituksen uusi brexit-ohjelma, jolla kaikki briteistä tulevat paketit palautetaan, jos vaikka uudelleen lähetys tulisi sitten tullimaksujen kera..

  27. #4647
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Vattu, Space Shickenin piti tänään tulla. DPD lähetti pyörän takaisin??? Mitä vattua oikein tuolla tapahtuu.
    Saitko missään vaiheessa mitään seurantakoodia tuolta? Itse tässä odottelen myös pyöräpakettia planetx:ltä.

  28. #4648
    Kiitokset penyeach ja GrafZeppelin vastauksista! Laitan viestiä, kun seuraavan kerran olen tulossa Helsingin suunnalle ja jos asia on vielä ajankohtainen (eli uusi menopeli vielä ostamatta). Tuo on kyllä mielenkiintoinen pyörä ja voisi sopia omaan käyttööni.

  29. #4649
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.253
    Mitä veikataan, kauanko menee, että Trek lanseeraa ton uuden Supercaliberin teknologian gg-pyöriin? Vielä kun eteen löytyisi joku järkevä jousitusratkaisu. Käytännössä varmaan joku lyhytjoustoinen ja kevyt upside down-tyyppinen hiilikuitujoustokeula olis se.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  30. #4650
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.147
    Mootsin Routt -grainderissa on muuten tuollainen softtail-ratkaisu. Siisti.



    Opin tämän kun katsoin CGN:n videon vierailusta Mootsin pajalle. Mielenkiintoinen.


Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •