Alkujaan tämän lähetti
tommi2
^Tuo ei ainakaan minua vakuuta, mutta lienee kooste toisen ääripään mielipiteistä. Olen minäkin noita väittämiä kuunnellut, mutta juuri em. tutun asiantuntijan lausunnot pistivät miettimään, että ainakin minä otin ne suoraan "lehdessä luki niin, se on siis totta"-hengessä.
Ja tuo 10 vuotta vanha mielipidekirjoitus vakuuttaa? Eikä siinä oikein ole edes mitään ristiriitaa. Hiili kiertää hiilikierrossa ja se aika minkä jokin hiilimolekyyli viettää ilmakehässä happeen sitoutuneena hiilidioksidina on toissijaista. Määräävää on hiilidioksidin pitoisuus ilmakehässä ja siihen vaikuttavat päästölähteiden ja -nielujen suhde. Tärkeää on ymmärtää että hiilidioksidipäästöt ovat kumulatiivisia eivätkä ne käytännössä ilmakehästä poistu kuin nielujen kautta ja niin kauan kuin päästöt ovat suuremmat kuin nielut niin pitoisuus ilmakehässä vain kasvaa.
Keskustelu siitä, mitä ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos on, on käyty jo ajat sitten. Nyt mietitään lähinnä sitä millaisilla keinoilla sitä pitäisi pyrkiä rajoittamaan.
"Every time I commute, I commute so fiercely my legs will cry"
Kirjanmerkit