Montakohan kertaa olen tässä keskustelussa todennut, ettei ole yhtä tekijää, jonka takia muut asiat olisivat toisarvoisia. Samasta syystä autoilijan virhe ei pyöräilijän ratkaisusta mihinkään mitätöidy. Autoilijan havaintovirheiden määrä vaikuttaa todennäköisyyteen kolaroida. En minäkään kiistä, ettenkö olisi autolla ajaessani voinut jättää jotain huomiotta, mutta koska ketään ei juuri sillä kertaa sattunut olemaan kohdalla, kolaria ei tullut. Ei virhe tuossakaan mitätöidy. Tunnistaessani tuollaisen virheen ruoskin kyllä itseäni melkoisesti. Joku muu saattaa ajatella sinun tavoin eli mitätöidä virheen ja se on todella vaarallista. Muistuttaa lähinnä venäläistä rulettia.
Minä en päätä ajonopeudestani sen perusteella, mitä mopotkaan eivät saa tehdä. Minä päätän ajonopeudestani sen perusteella, millä oletan hallitsevani tilanteet, jotka minä kohtaan. Jokaisen ajoneuvon kuljettaja risteyksessä yms. tilanteessa, jossa ajolinjat leikkaa, on potentiaalinen törmääjä, kunnes voin päätellä näiden käytöksen perusteella näiden havainneen minut ja ottavat sen huomioon ratkaisuissaan. Ihan sama, kuin jalankulkijana astuessani suojatielle. Saatan kyllä kävellä määrätietoisesti suojatielle, mutta auton eteen saakka en mene, ellei tämä selvästi osoita noudattavansa väistämisvelvollisuuttaan.Omasta puolestani ei myöskään ole mitään järkeä ajaa suurella nopeudella kelveillä kun mopotkaan eivät saa.
Kyllä. Reagointinopeus riippuu tietysti yksilöstä, mutta myös tilanteesta. Epäselvään tilanteeseen reagointi on aina hitaampaa kuin selvään. Samoin jos reagoinnissa tarvitaan vaativampaa suoritusta kuin helpompaa (väistö + jarrutus liukkaalla alustalla vs pelkkä jarrutus paljaalla asfaltilla), sekin vaikuttaa reagoinnin nopeuteen. Ja kuten sanoit, toiset ei ylläty siitä, mikä aiheuttaa toisille täydellisen yllätyksen. Esimerkiksi väistämisvelvollisuuden laiminlyövä autoilija. Mutta jos aletaan puhua riskienhallinnan yhteydessä niistä sekunnin kymmenyksistä, mistä reaktionopeuden eroista on kyse, silloin ollaan pahasti metsässä jo heti lähdössä.Ihmiset reagoivat myös yllättäviin tilanteisiin eri tavalla ja reagointiaika voi olla sitä pidempi mitä vähemmän kokemusta on vastaavanlaisesta. Tässä tulevat aina yksilöiden väliset erot ja kokemus vastaan.
Jos tarkastellaan videon tapausta, onnettomuusriski kohtaavan autoilijan kanssa törmäämiseen olennaisesti vähenee. Tietysti pyörätiellä tulee sitten muita riskejä, jotka ei vähene ajoradan käyttöön verrattuna, mutta niiden hallinta on oman keskustelunsa asia. Sitä ei pidä sekoittaa tämän tapauksen käsittelyyn.Pyörätielle siirtymisessä onnettomuusriski kuitenkin myös säilyy.
Onneksi kukaan ei ole esittänyt maantiepyöräilyn lopettamista, joten sellaisella on turha edes spekuloida. Ja mitä maantiepyöräily edes on? Itse olen työmatkallani useimpien mielestä maantiepyöräilijä, vaikka olen sillä kertaa valinnut kulkuvälineeksi auton sijaan polkupyörän. Kyse on vain siitä, millä tarkkuudella noudatetaan sääntöjä riippumatta matkan tarkoituksesta. Tieliikennelain uudistuksessa varmaan pohditaan pyörätien käyttövelvoitetta ja jos muutos tulee, silloin tilanne tuon osaltakin muuttuu. Mahdollinen muutos ei kuitenkaan vaikuttaisi siihen, miten pyöräilijän kannattaa suhtautua muihin tienkäyttäjiin eli millä tavoin riskiä omalla kohdalla voi alentaa.Maantiepyöräily on urheilumuotona siitä epäkiitollinen laji, että sen harjoittelu väistämättä tapahtuu suurimmaksi osaksi ajoradalla. Sitä ei voi välttää ja omasta mielestäni sen sijaan, että alkaisi ehdottaa koko urheilumuodon lopettamista pitäisi vain sallia ja hyväksyä se, että kun fillarilla liikutaan suurilla nopeuksilla niin silloin sitä ajoneuvoa kuljetetaan mieluiten siellä ajoradan reunassa ja siihen suhtaudutaan kuten mopoihin.
Kun haluat toistuvasti verrata pyöriä mopoihin, kannattaa ehkä hetki käyttää aikaa siihen, mitä eroa on suunnilleen samoja nopeuksia käyttävällä mopoilijalla ja pyöräilijällä? Moniko pyöräilijä käyttää valoisaan aikaan ajovaloa? Miksi meillä on taajamassa myös 30-40 rajoitusalueella ajovalojen käyttövelvoite jopa niinkin helposti havaittavilla möhkäleillä kuin autoilla? Onko liioittelua laittaa tankoon ajovalo, kun tämän viestin lähetysnapin painamisen jälkeen lähden 80 kilsan maantielenkille?
Kirjanmerkit