Melkoinen victim blaming menossa. Muistakaa nyt kaikki, jotka mussutatte mitä pyöräilijä olisi voinut tehdä, että hyvin todennäköisesti kyseinen henkilö itse tai vähintään moni hänen tuttavansa ja seurakaverinsa lukevat tätäkin foorumia.
Ja mitä nyt tulee tuohon Kirkkotien pyörätien käyttämiseen. Minä olen itse ollut viitisen vuotta sitten (lievässä) onnettomuudessa parisataa metriä etelään tuosta kohdasta juuri siksi, että käytin sitä pyörätietä enkä ajorataa. Postiauto tuli kolmion takaa eteen ja kops. Näin autoilijan tulevan kolmion takaa, mutta koska hän pysähtyi ennen kolmiota, nostin sormet jarrulta ja jatkoin polkemista. Eipä vaan auton kuljettaja ollut katsonut vasemmalle, koska vasemmalta ei voi tulla autoja. Tilastoistakin voi lukea, että 80 % tapauksissa, missä autoilija tulee sivutieltä pyörän eteen, tapahtuu liikennettä vastaan (vasemmanpuoleisella) pyörätiellä. En todellakaan suosittele kenellekään vasemmanpuoleisia pyöräteitä jos keskinopeus on edes lähellekään 30 km/h. Lasten kanssa 12 km/h kenties voi ajaa tuollaisella pyörätiellä, mutta ei muuten.
Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner
Kirjanmerkit