Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smoppi Katso viesti
Tuossa pari viikkoa sitten tuli juuri ajeltua 20 kilon painoisella mummopyörällä 20 kiloa lastia tarakalla 60 kilometriä alle kolmeen tuntiin hengästymättä. Ei se 20 kiloa lastia ole kovin paljon, vaan pikemminkin ihan perusmäärä lisäpainoa, jos sillä pyörällä tekee joskus jotain hyödyllistä. Tietysti se saattaa tuntua paljolta, jos on kermaperse ja käyttää pyörää vain lenkkeilyyn tai joihinkin 500 metrin pituisiin kauppareissuihin kelvillä puolelta toiselle siksakkia hortoillen.
Jokainen tekee niinkuin tahtoo, mutta sun pitää laskea tuo 20 kg+lisäksi toinen 20 kg siitä sun hyötykuormasta. Kannattaa sitten valita sellainen aiho, jossa runko, etuhaarukka, akselit, jarrut ja kiekot kestää tuon 40 kg lisäpainon ettei käy näin

Pari lainausta alusta:

Minulla ei mikään taka-akseli kestä.
Ei minulla aina kestä ne muuntyyppisetkään rakenteet. Vakiopyöristä (napavaihteellisista ja vaihteettomista) saan myös vääntymään taka-akselit.

ot:
Lauantaina ajelin pikkurengastien (115 km) päiväreissuna. Kukupelinä 5 renkainen pelkällä lihasvoimalla kulkeva yhdistelmä ja yhdistelmän kokonaispaino oli reilusti yli 0,2 tonnia. Meni ihan mukavasti, kun paino oli jaettu 5 renkaalle (täytyy myöntää, että muutamassa ylämäessä olisi sähköt olleet kivat). Edelleen olen sitä mieltä, että käsiteltävyyden, kaluston keston ja matkanteon hauskuuden takia kiinteä runkoon pultattu massa kannattaa pitää järkevissä rajoissa. Mutta kukin tyylillään.