Juurikin tuo vaivaton kiihtyminen tekee sähköavusteisista käytännössä varsin turvallisia. Kun ei tarvi rehkiä kiihdytyksissä, niin jarrutuksetkaan ei ahista. Itse huomasin, että tilannenopeudet nousi selvästi, kun vaihdoin työmatkafillarin sähköttömään. Sama juttu, kuin henkilöautoissakin. Jossain tutkimuksessa on todettu, että automaattivaihteisilla ajavat laskee tarvittaessa nopeuksia helpommin, kuin manuaalilla ajavat. Ihminen on laiska otus ja manuaalilla ajava ei jaksa vaihtaa pienemmälle, niin on mukavampi pitää nopeus niin korkealla, että ei tarvii turhaan vaihdella vaihteita.
Tuolta avautumistopiikista voi lueskellä kuinka ihmisiä ahistaa jarrutella fillarilla vaikka siihen olisi tarvetta. Jokaisen jarruttelusta ahdistuneen pitäsi hankkia joko vahvemmat reidet tai sähköapu.
Käsittääkseni laissa mainittu teho on nimenomaan antotehoa, eli ohjaimesta ja moottorista riippuen sulla on maksimissaan yhdessä huippuhyötysuhteen pisteessä max 200W. surimman osan nopeusalueesta mennään todella paljon alle lain salliman 250W tehon. Ajoajoista ja akun kapasiteetista laskien näin se teho on mitoitettu myös kaupoista saatavilla pyörillä. Jso polkee oikein laskasti, niin 250Wh akku on varmasti tyhjä alle tunnin. Ainkaan minä en ole törmännyt yhteenkään sähköfillariin, jossa ei näin olisi. Myöskin mutu siitä paljon sähkö auttaa ylämäissä kertoo ihan samaa. Kyllä laadukkaasta tehdasvalmisteisesta se 250W tiehen tulee.
Kirjanmerkit