Oma tuntuma ei ole, että maantiepyörä olisi erityisen turvallinen neljänkympin vauhdeissa kelvillä. Hypoteettisesti, jos olisi vastaavasti kulkeva maastopyörän tms. pohjalta tehty tukeva sähköavusteinen fillari, niin kokisin sillä ajamisen turvallisemmaksi. Johtuen paremmista ajo-ominaisuuksista, jarruista ja havainnointiin paremmasta ajoasennosta.

Kelvit ovat hankalia paikkoja liikenneonnettomuuksille, koska moottoriajoneuvon vakuutusta vastaavaa turvaa ei taida saada. Ainakin sellainen kuva itselleni on tullut asiaa kysellessä. Ihmettelen aina sitä, että enduromoottoripyöräni liikennevakuutus on n. satasen luokkaa (bonuksilla) ja se on henkilövahinkojen suhteen kattava niin maantiellä kuin maastossa.

Mopoista sen verran, että suuri osahan niistä olisi tarkkaan tutkittuna moottoripyöriksi luokiteltavia, mutta mopon kilvissä, vakuutuksissa ja mopokortilla ajettuna. Kuinkahan tarkkaan ne asiat tutkitaan onnettomuustapauksissa...