Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehukatti Katso viesti
Tuosta tuli mieleen, että eikös 250W rajoitus ole aika hölmö? Tollasen 25kg kuormapyörän sähköllä liikuttaminen lastaamattomanakin luulis vaativan enemmän tehoa kuin 10kg ns. urheilullisen sähköpyörän, josta kaikki "turha" on karsittu pois (lukot, pakkarit, lokarit, jne.). Eikö olisi järkevämpää, jos laissa mainittaisiin vain 25km/h rajoituksesta, jolloin avustus kytkeytyy pois? Toisaalta tämä nopeusrajoituskin on vähän hölmö, koska hyväkuntoinen henkilö pitää yllä jatkuvaa 30km/h+ vauhtia ihan lihasvoimallakin. Minusta optimi vois olla vaikka 35km/h nopeusrajoitus, jolloin avustus kytkeytyy pois, eikä mitään rajoitusta moottorin teholle.
Kyllä nuo molemmat rajoitukset on ihan hyviä. Joka haluaa ajaa kovaa hankii sen sähköttömän. Sähköavusteiset on rauhalliseen cruisailuun tarkoitettu ja siihen ne on mainioita. Lainsäädännössä pitäis olla pienitehoinen mopo, jolla olisi vakuutuspakko ja kevyt rekisteröintikäytäntö, mutta ei 25 k/h nopeusrajaa. Itseä kiinnostais eniten 200W keskiömoottori ilman nopeusrajaa. Tuollaisella pitäisi helposti 45 km/h matkanopeutta ja olisi kuitenkin 15 kiloisena ihan kelpo fillari tyhjillä akuillakin.


Lainaus Alkujaan tämän lähetti Avisio Katso viesti
Haluaisitko oikeasti, että kevyen liikenteen väylälle alkaisi ilmestyä 35km/h kulkevia 1.5m x3 metrisiä, lastattuna 250 kiloisia hirviöitä?
Mielestäni tuollaisilla hökötyksillä ei ole mitään asiaa kevyen liikenteen väylille, eikä hitaan nopeutensa takia myöskään ajoradalle. Autot ja mopot on jo keksitty, eikä tällaisille riksoille ole mitään tarvetta, jota ei jo muuten saataisi täytettyä.
Nyt on tainnut lähteä möröt liikkeelle mielikuvituksessa. Jos lueskelet ketjusta motiiveja tuon pelin rakennukselle, niin ymmärrät varmaan, että ei se sillä sähköistyksellä yhtään vaarallisemmaksi muuttunut. Huippunopeudet tuskin nousi yhtään. Ainostaan kuski pääsee nyt halutessaan hikoamatta perille. Mopon selässä tai auton ratissa vietetty aika on kaikki kallista hukkaanheitettyä aikaa, mikä maksaa vielä kaiken lisäksi kukkarolle ja ympäristölle. Miksi ei sitä samaa aikaa voisi käyttää hyödyksi liikunnan muodossa? Kevytkin liikunta, jossa ei hikoile on erittäin terveellistä ja ehkäisee monia sairauksia erittäin tehokkaasti. Tätä puolta ei mikään auto, eikä mopo pysty tarjoamaan. Jos arvostaa itseään ja omaa elämäänsä ja haluaa säästää aikaa, niin tuollainen kulkuneuvo on erittäin fiksu.

aikuisen ihmisen optimaalinen liikuntamäärä järkevällä rasituksella on 2h joka päivä. sitä tuntimäärää ei kiireine saa mitenkään täyteen, jos ei ota hyötyliikuntaa avuksi.

Vaarallisin näkemäni liikennöijä kelvillä on ollut mummo rollaattorilla. Alamäessä vauhtia oli yli 40 km/h, kun rollaattori täristen painoi menemään. Siihen nähden tuollainen alunperin rahtipyöräksi rakennettu peli on varsin kesy, hyvin hallittava ja nopeasti pysähtyvä. Ei tuo missään nimessä mikään hirviö noilla sähköillä ole. Alamäissä ottaa sähköihin verrattuna varmasti 4-kertaisen liike-energian pelkästään rulaamalla. Tuossa pyörässä olevat hyvät jarrut myös toppaa sen liike-energian varsin tehokkasti. Mua ei ainakan pelota, eikä ahista yhtään tuollaiset rahtipyörät. Mukava niitä on katsella. Jos kuski pitää järjen mukana, niin kyllä ne sinne sopii ja ovat erittäin turvallisia. Hyvin paljon turvallisempia, kuin moni vanha pyörä, missä on kovettuneet jarrupalat ja ruostuneet vaijerit.