GarminElectrobikeGiantMPMessut
Näyttää tulokset 1 - 30 / 713

Aihe: Sähköpyörä/ sähkö kitin hankinta.

Threaded View

Edellinen viesti Edellinen viesti   Seuraava viesti Seuraava viesti
  1. #11
    Juha_H Guest

    Sähköpyörä/ sähkö kitin hankinta.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Avisio Katso viesti
    Hienoltahan tuo näyttää, mutta kovasti askarruttaa tämä: Onko kovin hyvä juttu, että tuollaisella auton kokoisella hökötyksellä saa ajella moottorin voimalla pitkin kevyen liikenteen väyliä. Tulee todella pahaa jälkeä, kun tuollaisella osuu muihin.
    Sitten kun/jos jotain sattuu ja hökötyksen säädöstenmukaisuutta aletaan tutkimaan ja selviää, että laite ei ole polkupyörä, vaan jotain muuta joka olisi pitänyt vakuuttaa, on seurauksena ns. vaikeuksia.
    Vakuutusyhtiössä työskennellessäni kallein vastaantullut mopon liikennevakuutuksesta maksettu vahinko oli yli kaksi miljoonaa. Jos vahinko olisi aiheutettu vakuuttamattomalla ajoneuvolla, olisi maksajana ollut kuski itse.
    Jos laite ei ole polkupyörä (max. 250W jne.) vaan moottoriajoneuvo, on liikennevakuutus pakko ottaa, ja tämän laiminlyönnista kiinnijääminen tulee todella kalliiksi, ja vahingon sattuessa uskomattoman kalliiksi (pelkkä hyvikemaksu on 10 kertainen vakuutusmaksu koko käyttöajalta).

    Lopetan nillittämiseni tähän, mutta toivon että näillä telotaan vain itseään eikä muita tiellä liikkujia.
    Kuskilla massaa hieman vajaa 70kg ja pyörällä sähköreleineen hieman yli 30kg. Veikkaan että tuolta pientareilta löytyy aika monta maantiepyöräilijääkin joiden "yhdistelmämassa" yltää samaan tai yli. Pyörä on liikkunut vaivatta vuoden verran ilman moottoriakin tuota 22km/sivu työmatkaa, mutta toki moottori helpottaa. Jos kuskattavana on ollut läppäri niin mieluummin sen on heittänyt Bullittin lavalle kuin alkanu kantamaan selässä 10kg hydridillä tai maantiepyörällä. Bullitt on kehitetty alunperin pyöräläheteille, joten se on tavarapyöräksi kohtuullisen kevyt ja urheilullinen. Moottoriteho on rajoitettu ihan laillisen 250Wattiin (sen saa ihan itse määrittää watilleen tuohon cycle analystiin) osin senkin takia, että akku kestäisi mahdollisimman hyvin. Ylämäissä joutuu polkemaan reilummin apuna, mutta tasasella pääsee todella rauhallisella ajolla. Ja tuo 250W on sähkötehoa, tarkoitus olisi mitata todelliset tehot myös takakiekosta (veikkaan että ei päästä lähimainkaan 250wattia). Sitä en tiedä miten teho lain mukaan määritellään, mutta tehojen mittääminen moottorin ottaman sähkön määrästä on vähän kun auton tehoja määriteltäisiin kulutusta vastaavan bensamäärän energiasisällöstä - eli ei kuulosta kovin fiksulta.

    Tehot ei siis varmasti ylity. Ja ajo rauhoittuu kummasti kun kynnys tiputtaa vauhti mahdollisissa riskipaikoissa kävelyvauhdin tasolle on todella pieni - kiihdytys 25km/h matkavauhtiin kun hoituu moottorin avustamana niin helposti.

    Edit niin ja OTB:t tuolla tavarafillarilla on suht haastavat tehdä, joten pyörä pysähtyy tarvittaessa hyvinkin hätäseen kun etujarrun voi survasta vaikka pohjaan ilman että kuski jatkaa matkaa stongan yli.
    Juha_H muokkasi tätä : 09.05.2014 at 19.08

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •