Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha_H Katso viesti
Moottoriteho on rajoitettu ihan laillisen 250Wattiin (sen saa ihan itse määrittää watilleen tuohon cycle analystiin) osin senkin takia, että akku kestäisi mahdollisimman hyvin. Ylämäissä joutuu polkemaan reilummin apuna, mutta tasasella pääsee todella rauhallisella ajolla. Ja tuo 250W on sähkötehoa, tarkoitus olisi mitata todelliset tehot myös takakiekosta (veikkaan että ei päästä lähimainkaan 250wattia). Sitä en tiedä miten teho lain mukaan määritellään, mutta tehojen mittääminen moottorin ottaman sähkön määrästä on vähän kun auton tehoja määriteltäisiin kulutusta vastaavan bensamäärän energiasisällöstä - eli ei kuulosta kovin fiksulta.

Myönnän että ihan kaikkia lain mukaisia rajoituksia pyörässä ei (vielä) ole, mutta tehot ei varmasti ylity. Ja ajo rauhoittuu kummasti kun kynnys tiputtaa vauhti mahdollisissa riskipaikoissa kävelyvauhdin tasolle on todella pieni - kiihdytys 25km/h matkavauhtiin kun hoituu moottorin avustamana niin helposti.

Edit niin ja OTB:t tuolla tavarafillarilla on suht haastavat tehdä, joten pyörä pysähtyy tarvittaessa hyvinkin hätäseen kun etujarrun voi survasta vaikka pohjaan ilman että kuski jatkaa matkaa stongan yli.
Juurikin tuo vaivaton kiihtyminen tekee sähköavusteisista käytännössä varsin turvallisia. Kun ei tarvi rehkiä kiihdytyksissä, niin jarrutuksetkaan ei ahista. Itse huomasin, että tilannenopeudet nousi selvästi, kun vaihdoin työmatkafillarin sähköttömään. Sama juttu, kuin henkilöautoissakin. Jossain tutkimuksessa on todettu, että automaattivaihteisilla ajavat laskee tarvittaessa nopeuksia helpommin, kuin manuaalilla ajavat. Ihminen on laiska otus ja manuaalilla ajava ei jaksa vaihtaa pienemmälle, niin on mukavampi pitää nopeus niin korkealla, että ei tarvii turhaan vaihdella vaihteita.

Tuolta avautumistopiikista voi lueskellä kuinka ihmisiä ahistaa jarrutella fillarilla vaikka siihen olisi tarvetta. Jokaisen jarruttelusta ahdistuneen pitäsi hankkia joko vahvemmat reidet tai sähköapu.

Käsittääkseni laissa mainittu teho on nimenomaan antotehoa, eli ohjaimesta ja moottorista riippuen sulla on maksimissaan yhdessä huippuhyötysuhteen pisteessä max 200W. surimman osan nopeusalueesta mennään todella paljon alle lain salliman 250W tehon. Ajoajoista ja akun kapasiteetista laskien näin se teho on mitoitettu myös kaupoista saatavilla pyörillä. Jso polkee oikein laskasti, niin 250Wh akku on varmasti tyhjä alle tunnin. Ainkaan minä en ole törmännyt yhteenkään sähköfillariin, jossa ei näin olisi. Myöskin mutu siitä paljon sähkö auttaa ylämäissä kertoo ihan samaa. Kyllä laadukkaasta tehdasvalmisteisesta se 250W tiehen tulee.