Nufan, oletko sattumoisin kokeillut Trainerroadia sellaisen Wattbiken kanssa joka tuottaa ANT+ -dataa?
Ajoin tänään Wattbikellä Trainerroadin Feather-harjoituksen, tosin ilman seurantaa kun kyseisen pyörän ohjelmisto on jostain Jeesuksen ajoilta, eikä siitä saa ANT+ -dataa ulos. Tein harjoituksen siis käyttämällä harjoituksen runkoa apuna, oli paperilapulla aikamerkit ja tehotasot jne. joiden mukaan säädin wattipyörän vastusta. En ollut missään 110% iskussa tänään, joka olisi ollut hyvä tämän tyyppisessä harjoituksessa, jossa mentiin yhden ja kolmen minuutin vetoja 110-130% FTP:stä. Kuitenkin heti alkuun huomasin että Wattbike mittaa tehoa aivan eri tasolla kuin Trainerroadin Virtual Power, Kinetic Road Machinen käyrään perustuen. Esimerkiksi alun lämmittelyssä 150-190W alueella olin nyt wattipyörällä 145-150bpm syketasolla, kun trainerilla on helppo pysyä 130-140bpm tasolla.
Harjoituksen ensimmäinen intervallisarja koostuu kolmesta minuutin "lämmittelyvedosta" jotka pystyin ajamaan harjoituksen määrittelemillä tasoilla. Sen jälkeen ensimmäisessä 3x 3min sarjassa ensimmäinen veto onnistui vielä joten kuten, seuraavassa ei ollut toivoakaan. Tummuin ajamaan sarjan kaksi viimeistä vetoa suunnilleen FTP-tasolla ja päätin jättää viimeisen sarjan kokonaan ajamatta. Ei motivoinut kamalasti, kun olisin ollut pitkälti vauhtikestävyyssykkeissä intervallin alkaessa. Tosin kyseessä oli melko kova harjoitus (TSS arvio 114).
Eli tuntuu siltä että Virtual Power arvioi tehoa korkeammaksi kuin Wattbike. Toisaalta Wattbiken tuottama nopeustietoarvio on subjektiivisesti rasittavuudeltaan arvioituna paljon korkeampi verrattuna pyörän nopeusanturin tietoon, johon Virtual Power perustuu. Eli Wattbiken arvion mukaan pienemmällä tehomäärällä pääsee kovempaa. Mielestäni Kinetic Road Machinen tuottama vastus on nopeustietoon perustuen rasittavuudeltaan melko lähellä oikeaa ajamista 30-35km/h nopeusalueella. Sitä hitaammassa vauhdissa harjoitusvastus tuottaa mielestäni hieman liikaa keinotekoista vastusta, ja toisaalta taas yli 35km/h nopeudessa harjoitusvastus ei mielestäni huomioi oikean ajamisen ilmanvastusta tarpeeksi, eli vastus ei kasva riittävän progressiivisesti. Tosin ilmanvastukseen vaikuttaa ajoasento ym. tekijät joita on hankala vakioida.
No, ei hätä ole tämän näköinen. Minulle on tulossa Saksasta Stagesin wattikampi jota pääsee parhaassa tapauksessa testaamaan viikonloppuna. Juuri nyt olettaisin että se tulee antamaan dataa joka on lähempänä wattipyörää kuin Virtual Poweria.








Lainaa viestiä vastauksessa

Kirjanmerkit