Joskus ollut katsomassa jotain maastopyöräkilpailua paloheinässä. Taisi Järvinenkin ajaa siellä. Se reitti mitä ajettiin ympäri oli kyllä kaukana maastopyöräilystä niiltä osin mitä itse muistan reittiä nähneenä. Olennaista kuskeilla oli varmaankin olla tarkkana, ettei perse penkissä hyvää polkua ajaessa liian kovan vauhdin takia ajautun sivuun polulta. Liukkaitakin olivat havunneulaset kurveissa! paloheinän mäki noustiin ylös kovaa polkua ja hiekkakävelytietä pitkin ja laskussa voitti aikaa eniten se joka uskalsi koviten tykittää alas äkkijyrkän kovapohjaisen alamäen peläten vieressä olevia puita.
Toki, jos kovapohjainen hyvin ajettava polku maastossa on oikeaa maastopyöräilyä niin sitten se on sitä. Omasta mielestä maastopyöräilyn kuuluisi olla jotain, missä ajotekniikkaakin joutuu miettimään. eikä paras välttämättä ole se joka formulamaisesti uskaltaa ajaa koviten, kovalla kunnolla toki.
Ihan samaa mieltä olen siitä, että tahko on ennenkaikkea tapahtuma ja kukin itse päättäköön mitä lähtee karnevaaleilta hakemaan. Oli se sitten seurustelua ja seikkailua, selviytymistä tai kisaa. Kaikkeen näihin reitti on mielestäni hyvä kompromissi huomioiden tapahtuman suuruuden.
Kirjanmerkit