ElectrobikeFillariHephaGiant
Sivu 103 / 217 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 53 93 101 102 103 104 105 113 153 203 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.061 - 3.090 / 6507

Aihe: Tahko lähestyy...Oletko valmis.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olmi Katso viesti
    ...Oma vinkkilistani olisi hieman erilainen, jos mietittäisiin 2:45 ajan parannusta tuonne 2:30 kieppeille. Ja siitä listasta olisi minullekin hyötyä!
    Mutta sähän ajoit tuota 2:45-vauhtia viime vuonna 2x60km. Mulla voisi olla tavoitteena ajaa edes yksi kierros tuohon 2:45:een. Siihen pitäs kyllä yrittää jaksaa treenata vähän muutakin kun peekoota.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora

JTG Guest
    juu, etenkin putkelta ajettaessa sutiminen tappaa vauhdin heti - sutasu ja vehkeet stemmiin > jalkautuminen.

Itse kun mietin 3.30 loppuaikaa ja miten sitä ei saavuteta, niin tärkeimmäksi Asiaksi voisi nostaa jatkuvan liikkeen katkeamisen. Ei taukoja juomapaikoilla, ja se tärkein, eli tehokas jalkautuminen...Jalkautuessa heti tanko pois munien välistä (jopa ennakoiden "sutasua") ja sitten talutusta lennosta. Uudelleen ajamaan vasta kun se varmasti onnistuu. Kovin usein näki viime kesänä tuossa 3.30-4.00 porukassa tanko jalkojen välissä tunkkaamista; yritys, yritys, yritys...useita kertoja ohitin "yrittäjän" kantamalla fillarin penkan puolelta kävellen ohi ja jatkamalla itse ajoa vasta kun pääsi jatkamaan suoraan kävelystä heittämällä jalan satulan ylitse ja polkasemalla vauhdin päälle. *tähän sellainen cycklocrossin esteen ylitys video malliksi tjsp.*

Varmasti olen huono neuvomaann miten tullaan paremmaksi, mutta tällaisia ajoteknisiä ja taktisia huomioita tein viime vuonna kun kiersin ensimmäisen kierroksen n. 3.30 ajassa varovaisella aloituksella, jolloin oikeastaan pääsin näkemään koko kirjon 4.00-3.00 kykyisiä ajajia. Eli ei jäädä paikalleen Tussaamaan. Se vie aikaa ja voimia!

Eli onko se siis enemmän tekniikkapuolen treeniä mitä kaipaat? Sitä ei opi muuta kuin erilaisissa maastoissa ajamalla paljon kilsoja. Kun tekniikka on hallussa niin se myös säästää energiaa, kun sitä ei kulu mihinkään epäolennaiseen.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora

JTG Guest
    minä kaipaan vain treeniä, kokonaisvaltaisesti ja paljon.
    omat treenini olen aiemmin tahkonut mm. Helsingin hallainvuoressa. Sanotaan näin, että jos siellä kykenee ajamaan edes auttavasti, niin tekniikka on riittävää tahkolle.
    2 viikon kuluttua aloitan itse valmistautumisen tahkolle ja se tulee noudattamaan yksinkertaista kaavaa työmatkat 5krt/vk maastofillarilla teitse 35km suuntaansa, paluumatkalla 0 - n kertaa vuosaarenhuipulle (~50hm) polkujapitkin, yksi lepopäivä, yksi maastofillarointipäivä.

Alkuperäinen kommenttini koski Olmin oivallisia ohjeita ihan yleisesti, enkä itsestäni ole huolissani. Olli on vaan sen luokan polkija jo itse, ettei ehkä ajattele 4.00 tahkonkiertäjän olevan ihan toisesta maailmasta kyvyiltään. Ihan ajatusleikkinä, mutta täytenä totena voidaan laskea että 2.45 ajava Olli jätti viime kesänä ohjeiden kohderyhmää reitillä keskimäärin 1km:n matkalla yli 300m! ei tuolla tasolla oikeasti vedetä keskirattaalla niitä pitkiä ylämäkiä. Hapenotto ei yksinkertaisesti riittä nousumetrien liian ripeään kerryttämiseen hapottomasti ilman, että pikkuhiljaa sitkuttaa pikkurattaalla mäen ylös. Huomioitava on myös suorituksen kokonaiskeston olevan hitaammalla niin pitkä, ettei "punarajalla" kannata kauheasti viipyä, saati ylittää, vaikka kärki vetää koko lenkin kynnyksellä. Usein hitaampi on myös vähemmän harjoitellut, jolloin hapotuksista ei edes palauduta helpoilla osuuksilla.
    Sanoisin, että tuo ohjeen kohta on kaverille, joka tähtää kolmeen tuntiin. Sellaistakin Olli jättää 100m kilometrin matkalla, vajaassa kolmessa minuutissa - tuli ohi ja painui horisonttiin.

Sotken nyt teidän hienot hikikeskustelut, mutta täytyypä kysyä. Kannattaako 60 km reitille ottaa renkaanvaihtovälineet mukaan, vai voiko luottaa huollon/kanssakilpailijoiden apuun rengasrikkotilanteessa?

Omat vehkeet mukaan vaan.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Lainaus Alkujaan tämän lähetti OsQ Katso viesti
    Sotken nyt teidän hienot hikikeskustelut, mutta täytyypä kysyä. Kannattaako 60 km reitille ottaa renkaanvaihtovälineet mukaan, vai voiko luottaa huollon/kanssakilpailijoiden apuun rengasrikkotilanteessa?
    Jos haluaa taluttaa seuraavalle huoltopaikalle niin jätä kotiin. Ei sinne lähdetä toisten varusteiden varassa matkaan. Pumppu, raudat ja sisuri tai kaasu, muovit ja light sisuri. Lisäksi KMC:n missing linkkejä pari ketjujen katkeamisen varalle ja kevyt ketjutyökalu.

Ei sillä että en auttaisi jos joltain jotain puuttuu ja on jumiutunut reitin varrelle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pave
    Päivitys: majoitus kunnossa, ilmoittautumatta, auto varaamatta. Runko ilmeisesti tilattu (kai?), keula löytyy, ehkä jarrut ja osa voimansiirrosta. Kiekot, renkaat yms. tilaamatta. Tuleekohan tässä(kin) vielä kiire?!?
    Ilmoittauduttu, auto varattu.
    Rungosta tullut tilausvahvistus. Toinen keula tilattu.
    Kiekot kotona, ketjut ja gripitkin löytynevät, tod.näk. myös jarrut, stemmi, tolppa, kenties jopa voimansiirtokin - jollei mieli vielä muutu.
    Renkaita pitäisi olla valmiiksi sisäänajettuina.

Homma ikäänkuin etenee...
    MTB-Turun lenkit to klo 18 parillisina viikkoina Itäharjun Prisman tolpalta ja parittomina Impivaaran palloiluhalleilta

Onko kukaan lähettänyt postia tuohon Tahko MTB:n postilaatikkoon (info@tahkomtb.fi) ja vielä saanut sieltä vastauksia? Olen parin viikon ajan pommittanut meilillä ko. osoitteeseen ja soitellut siihen numeroon, josta pitäisi saada vastauksia ilmoittautumiseen liittyviin kysymyksiin.

Menin itse tössimään ilmoittautumisen ja haluasin, että se korjattaisiin mutta en ole saanut mitään vastausta miten menetellään tässä asiassa. Onhan tässä vielä aikaa ennen kuin ilmoittautuminen umpeutuu, mutta hiukkasen on tylsä fiilis kun meileihin ei vastata. Itse tapahtuma on tosi jees, mutta tämä hieman laskee fiiliksiä...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti K1mm0 Katso viesti
    Onko kukaan lähettänyt postia tuohon Tahko MTB:n postilaatikkoon (info@tahkomtb.fi) ja vielä saanut sieltä vastauksia? Olen parin viikon ajan pommittanut meilillä ko. osoitteeseen ja soitellut siihen numeroon, josta pitäisi saada vastauksia ilmoittautumiseen liittyviin kysymyksiin.

Menin itse tössimään ilmoittautumisen ja haluasin, että se korjattaisiin mutta en ole saanut mitään vastausta miten menetellään tässä asiassa. Onhan tässä vielä aikaa ennen kuin ilmoittautuminen umpeutuu, mutta hiukkasen on tylsä fiilis kun meileihin ei vastata. Itse tapahtuma on tosi jees, mutta tämä hieman laskee fiiliksiä...
    Olen koittanut, eivät vastaa. Koitin kysellä mahdollisuutta maksaa liikuntaseteillä (sähköisellä), mutta mitään vastausta ei kuulunut. Maksoin sitten perinteisesti verkkopankilla. Harmillista, kun halutessaan voisivat tietääkseni tuon liikuntaseteli-kortin numeron perusteella laskuttaa summan.

Minä pistin eilen aamupäivällä meiliä kys. osoitteeseen ja iltapäivällä sain vastauksen.
    www.kaupinkanuunat.net

--+MM+-- Guest
    Olisko kellään sellaisia ohjeita kuin tavan ukko pääsis neljä kiekkaa hengissä ja ajoissa?

µ

Lainaus Alkujaan tämän lähetti --+MM+-- Katso viesti
    Olisko kellään sellaisia ohjeita kuin tavan ukko pääsis neljä kiekkaa hengissä ja ajoissa?

µ
    Lyhentämällä ajettavaa lenkkiä (4x25 voisi vielä mennä)? Vaihtoehtoisesti määrittelemällä "kierroksen" liittyvän jotenkin iltajuhlaan?

edit: Jos Myy puhui itsestään, niin taitaa pohjat olla sitä luokkaa, että menee 4 kierrosta melkeinpä suoriltaan. Onhan noita kilometrejä Kajaanissa ennenkin kerätty.. ei kai se sen kummempaa ole Tahkollakaan.
    Olmi muokkasi tätä : 19.04.2012 at 13.09
    http://ollimiettinen.blogspot.com/
    Tarinaa urheilijan elämästä, kisoista, harjoittelusta ja tietenkin fillareista.

Sitä minäkin mietin, että miten tavan ukot ajaa sen 4 kiekkaa. Ja kun ne tosiaan sen ajaa, niin kai meikäläinenkin pari kiekkaa pistelee (vaikka takana on varsin epäliikunnallinen puolivuotinen)...

Sitä vaan olen miettinyt, että miten ne krampit vältettäisiin kun tuntuu olevan erityistä taipumusta moiseen. Taustatietoina paha perinnöllinen verenpainetauti. Erityistä ruokavaliota ei ole, mutta varmaankin hieman vähäsuolaisen puolella. Jokunen vuosi sitten totaaliset krampit alkoivat vähämäkisessäkin maastossa säännöllisesti 22-24 km kohdalla. Kokeilin myös päivittäistä magnesiumia muutaman kuukauden ajan, mutten huomannut minkäänlaista apua kramppeihin. Nyttemmin kun verenpaine on lääkityksellä kunnossa (ja salmiakin syöntiä on hieman lisätty), niin krampitta pystyy ajamaan tuplamatkan aiempaan nähden. Oman kunnon vaihtelutkaan eivät ole mielestäni vuosien varrella muuttaneet tilannetta juurikaan suuntaan saati toiseen. Pari kertaa Tahkolla ajaneena olen kuitenkin joutunut molemmilla kerroilla sillä ainoalla kierroksellanikin istuskelemaan muutamaan kertaan polun sivussa kramppien takia. Mitenkäs se toinen kierros valmiiksi kramppaavilla jaloilla mahtaa sujua...

Onko siis olemassa keinoa kramppien välttämiseen? Auttaako ennen kramppia, krampin aikana tai sen jälkeen nautittu suola, magnesium tms. asiaan yhtään? Jos auttaa, niin millaisia annoksia ja mitä joutuu napsimaan? Mitä vain ideoita - saa esittää...
    • Kauas on pitkä matka. Painava on raskas kantaa.

Ilmoittautuminen painettu 120km nautiskelumatkalle. Olen valmis kun hetki koittaa. Jos tällä kertaa vaikka harjoittelisi maastoajoa ennen retkelle lähtöä. Sillä on mukavuutta parantava vaikutus.

Olmihan on varsinainen Tahko-mentori
    If Jens Voigt was a country, his principle exports would be Pain, Suffering, and Agony.

--+MM+-- Guest
    Viime vuonna meni kumpikin takareiska kramppiin yhtä aikaa neljän kympin kohdalla, kiitos kolmentoista vuoden venyttelemättömyys, sinkula, 8h kiilto silmissä, reipas jallutankkaus. Lääkkeeksi nestettä, suolakeksiä, kaikkea mahdollista naamariin ja vauhdin hiljennys. Viimeinen neljä kymppiä tuli taas mukavasti ja El Grande ajamalla.

µ

JTG Guest
    Kerran kun valittelin juoksuun liittyvää kulkemattomuutta, oli suuren oraakkelin hieno vastaus: "Paska kunto", johon minä tyhmänä kysymään "no mites sitä kuntoa...". Oraakkelin vastaus tuli samantien, "pitää ulkoilla enemmän".

Pätisikö tämä ohje myös pyöräilyyn?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JTG Katso viesti
    "pitää ulkoilla enemmän".

Saattaa toimia. Mutta kovin on tylsä neuvo. Pitäis kato saada kaikki heti ja ilmatteeks.

Ei sen puoleen - kyllä minä sen hyväksyn että meno lakkaa kun kunto loppuu. Omat krampit vain ei mielestäni kulje käsi kädessä kunnnon kanssa.
    • Kauas on pitkä matka. Painava on raskas kantaa.

Lamppu syttyi

Kerran kun valittelin juoksuun liittyvää kulkemattomuutta, oli suuren oraakkelin hieno vastaus: "Paska kunto", johon minä tyhmänä kysymään "no mites sitä kuntoa...". Oraakkelin vastaus tuli samantien, "pitää ulkoilla enemmän".

Eiks pyöräilykuntoa paranna myös ne amerikan vitamiinit?
    [ylläoleva viesti saattaa sisältää sarkasmia, off-topikkia tai sissimarkkinointia]

JTG Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TimoF Katso viesti
    Eiks pyöräilykuntoa paranna myös ne amerikan vitamiinit?
    DDR:n vitamiinit ovat paaaljon tehokkaampia

DDR:n vitamiinit ovat paaaljon tehokkaampia
    Niitten saatavuus taitaa vaan olla vähän heikkoa nykyään?
    [ylläoleva viesti saattaa sisältää sarkasmia, off-topikkia tai sissimarkkinointia]

JTG Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TimoF Katso viesti
    Niitten saatavuus taitaa vaan olla vähän heikkoa nykyään?
    Subjektiivisesti, Ainakin vuoden 1990 jälkeen, kyllä.

5. lenkki sitten viime kesän. 76km mittariin avg +28km/h maantietä, Trance X ja 1.5" maraton racer perform. Tästä se lähtee...

Mitenköhän nopeasti liikuntaseteleillä maksettaessa nimi pitäisi näkyä listalla? Laitoin ilmoittautumisen 1.4., eli ensimmäisenä päivänä kun osallistumisesta sai maksaa kovemman hinnan, setelit seuraavana arkipäivänä postiin. Vieläkään ei nimeä listalla enkä sähköposteihin ole saanut vastausta.

^Mulla tais mennä reilu viikko, että tuli nimi listaan. Ilmoittauduin heti silloin, kun tuo ilmoittautuminen alkoi.

^^ n. viikon päästä seteleiden lähettämisestä tarkistin ekan kerran, eikä silloin ollut vielä nimi ilmaantunut listaan. Seuraavan kerran vilkaisin vajaan kahden viikon päästä, ja silloin nimi löytyi.

Jussi_L Guest
    Tahkolle ilmoittauduttu ja majoitus varattu 20 hengelle... vielä pitäs jossain välissä keretä lenkilläkin käymään

Kuukausi mennyt ilmoittautumisesta ja smartum kortin maksutositteen lähettämisestä, eikä vieläkään näy nimi listoilla. Pitänee alkaa kohta puhelimella hätistelemään kun ei maileihin tule vastausta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti bog Katso viesti
    Kuukausi mennyt ilmoittautumisesta ja smartum kortin maksutositteen lähettämisestä, eikä vieläkään näy nimi listoilla. Pitänee alkaa kohta puhelimella hätistelemään kun ei maileihin tule vastausta.
    Mulla meni pari viikkoo seteleiden lähettämisestä eikä näkyny nimeä, niin panin mailia ja siitä muutaman päivän päästä nimi ilmaantu listalle, mitään vastausta mailiin ei kyllä tullut mutta pääasia että nimi nyt siellä näkkyy olevan.

Seteleillä ilmoittauduin maaliskuussa ja nimi tuli listoille muutamassa päivässä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pelkoneu Katso viesti
    Mulla meni pari viikkoo seteleiden lähettämisestä eikä näkyny nimeä, niin panin mailia ja siitä muutaman päivän päästä nimi ilmaantu listalle, mitään vastausta mailiin ei kyllä tullut mutta pääasia että nimi nyt siellä näkkyy olevan.
    +1
    MTB-Turun lenkit to klo 18 parillisina viikkoina Itäharjun Prisman tolpalta ja parittomina Impivaaran palloiluhalleilta

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •