Lainaus Alkujaan tämän lähetti aksu08 Katso viesti
Yksi syy on myös järjestys, jossa ruoka lounaspaikoissa tarjotaan. Alkaen leivät (useampaa eri lajia), hiilihydraatit (peruna, riisi, pasta), proteiini (liha, kala, kana, palkokasvit) sekä salaatit ja raasteet. Jokaisessa meissä asuu yhä se pieni keräilijä-saalistaja, joka aloittaa päivittäisen seikkailunsa työpaikkaruokalan linjastoissa puolen päivän aikaan. Ensin haalitaan leipää taskut täyteen, ladotaan perunaa lautaselle sen varalta, että kastikkeessa on jäljellä enää sattumia, minkä jälkeen kauhotaan soosia lihapalojen tai soijapapujen löytämisen toiveessa. Entä mihin se salaatti nyt mahtuu, erilliselle lautaselle. Näin kätevästi saatiin yhdestä lautasmallista kaksi ja puoli, ruoka, salaatti ja ne taskulämpimät leivät.

Jos linjaston pääsisi kulkemaan päinvastaisessa järjestyksessä, olisi itse kunkin todellinen lautasmalli kenties hieman toisenlainen. Ennakoiva terveydenhuolto tällä tapaa toteutettuna tulisi kai liian kalliiksi täällä ilmaisen terveydenhuollon maassa.
Meillä on linjasto koottu niin, että ekaksi tankataan juomat, sitten leipälautaselle leipä (jos sitä ottaa ), päivän keitto (usein kasvisperäinen sosekeitto), raastesalaattipöytä (aina viisi tuorevaihtoehtoa) ja sitten ruokalajit liha, kala, kasvis. Näille lisukkeet on aina ennen ruokavaihtoehtoa. Eli tänään oli esim. spaghetti, sitten bolognekastike, sitten muussi, kuhapullat ja tomaattipastavuoka vikana. Perimmäisenä on jälkkäri. Meillä siis aina tarjolla ns. jokaiselle jotakin.
SILTI, lautasmalli ei toteudu. Mätetään niin, että ruoka lähes valuu yli reunojen. Tämä koskee niin naisia kuin miehiäkin. Toimistotyötä tekevän naisen peruskulutus on niin alhainen, että 24cm lautashalkaisijalla siitä syö jo yli tarpeen.

Mä olen ehkä vähän takakiree, mutta mulla ei vaan mahdu tajuntaan se, että valitetaan älyttömästä nälästä eikä asialle tehdä oma-aloitteisesti mitään! Kyllähän jossain mättää, jos lähes koko päivän kalorit tulee jo pelkästä lounaasta